Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.226.369 views

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03-2025
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

.
rube schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:04:
Let op dat @Blazer Coke ook uitgaat van waardestijging.

Als je niet uitgaat van een waardestijging: een huurrendement dat circa 4% hoger ligt als de rente van de hypotheek. Hypotheek (vreemd vermogen) circa 75% en 25% eigen geld. Dan zit je op ongeveer 20% rendement op eigen vermogen op basis van huurstroom. Uiteraard een flinke hefboom met bijbehorend risico.
Bovendien is een >4% verschil tussen huur en hypotheek bij "gewone" verhuur zonder kans op leegstand/veel onderhoud niet (makkelijk) te vinden in de huidige markt.
.

Members only:

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-01 17:34
Wozmro schreef op zondag 29 juli 2018 @ 21:58:
Net zoals Tommie heb ik een deel fondsen, een deel etfs en een deel aandelen die ik 'actief' beheer.

Dat laatste is dan als hobby. Ik vind het leuk om er mee bezig te zijn, er over te lezen, na te denken. Actief beheer is bij mij wel pakweg 1 transactie per maand, geen daytrading :)

Het zijn ook allemaal aandelen op de Belgische beurs.

*knip*
Al eens overwogen om je exposure meer internationaal te krijgen? Alles in België gaat in theorie sneller verkeerd dan een goede wereldwijde spreiding. Al geef je al zelf aan er over na te denken en mee bezig te zijn, dus zie je de risico's vast zelf ook in :)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Verwijderd

Ik ga ook meedoen in dit topic:)

Vriendin en ik hebben samen een koopwoning, ik in Alkmaar en zij in Amsterdam. Voor mijn werk ben ik vaak in Amsterdam en omgeving dus ben vaak daar te vinden. Als ik bij haar ben verhuur ik mijn woning via AirBNB (sinds dit jaar) en ik moet zeggen dat de inkomsten behoorlijk zijn. Als ik de woning beschikbaar zet dan is hij vrijwel altijd verhuurd.

Verder stort ik iedere maand een bedrag op mijn ING beleggingsrekening en dit verspreid ik over 4 ETF's die ik heb. Dit wil ik zo'n 15 jaar volhouden. Hiervoor had ik de beleggingen bij DeGiro staan maar omdat zij 2 euro per transactie rekenen (geen kernselectie) kost mij dit dus minimaal 12x2=24 euro per jaar. Bij ING is het beleggen in trackers geheel gratis maar kost het mij wel 16 euro per jaar om de rekening aan te houden. Verder zit ik met mijn betaalrekening ook bij ING dus het is ook gemakkelijk :).

Het rendement wat Blazer Coke schetst is een mooi rendement. Ik heb mijn rendement nog niet in percentages uitgedrukt maar weet wel dat ik iedere maand ruim boven mijn hypotheekbedrag zit (voor belasting). Tevens zit in dit hypotheek bedrag (annuiteit) nog een groot aflossingsbedrag welke niet is meegenomen in de berekening.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:44
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:11:
Ik ga ook meedoen in dit topic:)

Vriendin en ik hebben samen een koopwoning, ik in Alkmaar en zij in Amsterdam. Voor mijn werk ben ik vaak in Amsterdam en omgeving dus ben vaak daar te vinden. Als ik bij haar ben verhuur ik mijn woning via AirBNB (sinds dit jaar) en ik moet zeggen dat de inkomsten behoorlijk zijn. Als ik de woning beschikbaar zet dan is hij vrijwel altijd verhuurd.

Verder stort ik iedere maand een bedrag op mijn ING beleggingsrekening en dit verspreid ik over 4 ETF's die ik heb. Dit wil ik zo'n 15 jaar volhouden. Hiervoor had ik de beleggingen bij DeGiro staan maar omdat zij 2 euro per transactie rekenen (geen kernselectie) kost mij dit dus minimaal 12x2=24 euro per jaar. Bij ING is het beleggen in trackers geheel gratis maar kost het mij wel 16 euro per jaar om de rekening aan te houden. Verder zit ik met mijn betaalrekening ook bij ING dus het is ook gemakkelijk :).

Het rendement wat Blazer Coke schetst is een mooi rendement. Ik heb mijn rendement nog niet in percentages uitgedrukt maar weet wel dat ik iedere maand ruim boven mijn hypotheekbedrag zit (voor belasting). Tevens zit in dit hypotheek bedrag (annuiteit) nog een groot aflossingsbedrag welke niet is meegenomen in de berekening.
Pas wel op met het verhuren. Is hier al meerdere keren aangehaald, maar meestal mag dit niet van je hypotheekverstrekker en als ze erachter komen KAN men het hypotheekbedrag ineens opeisen. En dat wil je niet meemaken. Meestal zal het zo'n vaart niet lopen, maar beter kan je even open kaart spelen met de bank.

Daarnaast heel wat anders (en offtopic) :X : Het verhaal over die aanslag op die fietsers, was ik de enige die meteen aan @kabelmannetje moest denken :?

Verwijderd

ybos schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:36:
[...]

Pas wel op met het verhuren. Is hier al meerdere keren aangehaald, maar meestal mag dit niet van je hypotheekverstrekker en als ze erachter komen KAN men het hypotheekbedrag ineens opeisen. En dat wil je niet meemaken. Meestal zal het zo'n vaart niet lopen, maar beter kan je even open kaart spelen met de bank.

Daarnaast heel wat anders (en offtopic) :X : Het verhaal over die aanslag op die fietsers, was ik de enige die meteen aan @kabelmannetje moest denken :?
Dat loopt wel los. Zolang jij je hypotheek gewoon betaald is er geen haan die er naar kraait. Toestemming vragen betekent slapende honden wakker maken, been there done that. Ik heb gelukkig wel toestemming gekregen maar dit proces zou ik niet nog een keer doen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:44
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:45:
[...]

Dat loopt wel los. Zolang jij je hypotheek gewoon betaald is er geen haan die er naar kraait. Toestemming vragen betekent slapende honden wakker maken, been there done that. Ik heb gelukkig wel toestemming gekregen maar dit proces zou ik niet nog een keer doen.
Ik heb het in het verleden ook gedaan. Maar je wil gewoon niet dat er een slapende hond vanzelf wakker word... Maar goed. ik geef het mee, wat de lezer ermee doet moet hijzelf weten.
Ik heb in ieder geval niet 200k+ liggen om aan de wens van de bank te voldoen om binnen 14 dagen de hypotheek af te lossen...

Verwijderd

Ben ik met je eens, gelukkig heb ik (uiteindelijk) wel toestemming gekregen.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
ybos schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 11:36:
[...]
Ja, ik wel, maar hij is 41 (volgens profiel) en dus niet in de betreffende leeftijdsgroep.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:56
Ik niet, er zijn zo veel mensen die op die manier fietsen.

Maar nu we het over @kabelmannetje hebben, ik mis al wel een hele tijd zijn kijk op zaken :)

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:09
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:11:
Die 16 euro is alleen de basisfee van de ING. Daar bovenop komt nog de servicefee, dat is tot een 75k 0,24% van de waarde van de beleggingen. Dus niet geheel gratis.

• Blazer Coke
Plus de kosten van de fondsen/ETFs zelf nog.

Verwijderd

Dat klopt alleen de kosten van fondsen/ETF's heb je bij DeGiro ook, dat staat los van de broker. Met die 0,24% in achtneming zal het iets meer zijn maar heb ik wel alles bij de ING :)

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:38
Kaaswagen schreef op maandag 30 juli 2018 @ 20:32:
[...]

Al eens overwogen om je exposure meer internationaal te krijgen? Alles in België gaat in theorie sneller verkeerd dan een goede wereldwijde spreiding. Al geef je al zelf aan er over na te denken en mee bezig te zijn, dus zie je de risico's vast zelf ook in :)
Daarvoor dienen die ETF's. En die Belgische aandelen blijven ook niet binnen de landsgrenzen.

Volgens mij is de huidige realiteit dat de economie zodanige in elkaar verstrengeld zit dat als je aan 1 touwtje trekt je in de verste verte niet kan weten wat er zal gebeuren.

Zie maar naar Trump met zijn handelsoorlog: zijn eigen amerikaanse bedrijven hebben er meer last van dan de rest van de wereld.

En denk maar eens aan firma als Blackrock, dat is op het randje van griezelig, waar die allemaal belangen hebben.

Zoals eerder gezegd: mijn eigen selectie is vooral hobby, het zou mij verbazen moest ik beter doen dan de markt.

• Blazer Coke
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 14:29:
Dat klopt alleen de kosten van fondsen/ETF's heb je bij DeGiro ook, dat staat los van de broker. Met die 0,24% in achtneming zal het iets meer zijn maar heb ik wel alles bij de ING :)
Ik zit zowel bij degiro als bij de ING.

Ik vind dat ING altijd schermt met slechts 16 euro en 0.24% van de portefeuille. De rest bij hen vind ik erg kleine lettertjes.

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Blazer Coke schreef op maandag 30 juli 2018 @ 20:23:
***members only***

.

[...]

.

***members only***
Ik ben vorige week bij de Rabobank geweest voor een vastgoedhypotheek. Zonder problemen, 85% van de waarde in verhuurde staat. Rente van 3.75 %, 10 jaar vast, 30 jaar looptijd van de financiering.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:38
Koehandelaar schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:08:
[...]

Ik ben vorige week bij de Rabobank geweest voor een vastgoedhypotheek. Zonder problemen, 85% van de waarde in verhuurde staat. Rente van 3.75 %, 10 jaar vast, 30 jaar looptijd van de financiering.
3,75% is toch echt superhoog...
Komt waarschijnlijk door de 30 jaar en de 85% in combinatie met "huur".

Sony A7 iv en wat recycled glas

• netfast
  • Niet online
het gaat hier om een vastgoedhypotheek he... Ik heb nog niet eerder iets boven de 70% gezien om eerlijk te zijn, dus sta wel even te kijken hier.

NL is toch echt anders dan BE ;-)

• rube
Ik neem aan dat maximaal percentage van 85% van waarde in verhuurde staat (wat inderdaad erg hoog lijkt) ook alleen gehaald kan worden als de huurinkomsten hoog genoeg zijn.

• Koehandelaar
  • Niet online
Het is idd natuurlijk wel afhankelijk van de huurinkomsten, maar ik heb een rekenvoorbeeld voor jullie waar het uit blijkt.

Ik kan alleen geen screenshot toevoegen, dus heb de tekst even geplakt:
De prijs van uw woning € 140.000,−−
Verwachte overdrachtsbelasting € 2.800,−−
Geschatte kosten notaris € 1.200,−−
Geschatte kosten taxatie € 450,−−
Advieskosten € 1.250,−−
Afsluitkosten lening € 350,−−
Inbreng eigen geld € -36.050,−−
+
Totale lening € 110.000,−−
Nieuw hypotheekrecht € 150.000,−−

Dit komt uit de berekening.

• Blazer Coke
Was het pand al verhuurd toen je het kocht?
Koehandelaar schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:08:
[...]

Dat is erg veel.
Meestal is het max 70% en alleen tot 50% aflossingsvrij.

Hoeveel % is verhuurde staat tov de taxatiewaarde?

Welke regio/filiaal was dat als ik vragen mag?

.
Tommie12 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:10:
[...]

3,75% is toch echt superhoog...
Komt waarschijnlijk door de 30 jaar en de 85% in combinatie met "huur".
Rentes voor commercieel vastgoed zijn al snel 2-3% hoger dan voor eigen woning.

3.75% voor 10 jaar is nog erg goedkoop.

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-01 11:54
Blazer Coke schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:32:
[...]

Ik zit zowel bij degiro als bij de ING.

Ik vind dat ING altijd schermt met slechts 16 euro en 0.24% van de portefeuille. De rest bij hen vind ik erg kleine lettertjes.
Ik zit ook zowel bij de giro als bij ING. Ik beleg ook via een aandelen plan van het bedrijf, vanuit hier kan ik wel overboeken naar ING, niet naar de giro. Een jaarlijkse schenking van mijn ouders krijg ik in aandelen. Die kunnen zij wel overboeken naar het depot bij ING, niet naar de giro. De giro kan dan goedkoper zijn, bij ING is veel meer mogelijk

• Blazer Coke
Dat is interessant.

Worden de aandelen van het account (van de broker van je werkgever) overgedagen naar je account van ING?
Wat zijn de kosten?

• Koehandelaar
  • Niet online
Blazer Coke schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 18:12:
Was het pand al verhuurd toen je het kocht?

[...]

Dat is erg veel.
Meestal is het max 70% en alleen tot 50% aflossingsvrij.

Hoeveel % is verhuurde staat tov de taxatiewaarde?

Welke regio/filiaal was dat als ik vragen mag?
Moet nog een pand kopen, dit was een oriënterend gesprek. Was in Oost Nederland, maar ga er vanuit dat dit niet alleen in het Oosten is, want heb via m'n netwerk ook al mensen gehoord die dit in Utrecht hadden.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:58
Blazer Coke schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 00:04:
Dat is interessant.

Worden de aandelen van het account (van de broker van je werkgever) overgedagen naar je account van ING?
Wat zijn de kosten?
DeGiro is natuurlijk een enorme knakenbroker waar buiten de hoofddienstverlening weinig mogelijk is. Andere brokers leveren veel meer diensten / service, vaak tegen geen of lage meerkosten.

Ik heb in het verleden ook wel aandelen over laten boeken van een bedrijfsaandelenplan naar Alex en dat kostte niks. Heeft er mogelijk wel mee te maken dat brokers graag portefeuilles van andere brokers overnemen en dus geen kosten rekenen voor inkomende regels.

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

DeGiro is ook gratis voor inkomende regels, echter uitgaand: "Kostprijs met minimum van E100,- per regel". Dat vind ik vrij gortig (iig als je in acht neemt dat ze prijsvechter willen zijn).

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
Wat is nu een relatief veilige manier om te investeren voor later? Mijn gevoel zegt dat index beleggen bij Meesman een verstandige lange termijn keuze is. Maar eerlijk gezegd heb ik ook geen verstand van beurs, aandelen en dergelijken. En dat bevalt mij prima. Ik wil niet elke dag druk zijn met zaken in de gaten houden. Mijn doel is om deels financieel onafhankelijk te zijn en voor een goede toekomst te zorgen.

Members only:

Als ik het zo terug lees, dan spaar ik 'maar' 842 per maand.. en hele bijzondere uitgaven doe ik niet, heb geen auto, ga bijna nooit uit eten, ga weinig op vakantie.. en voordat ik dit op papier zette had ik het gevoel misschien wel 750 euro per maand opzij te kunnen zetten voor later. Ik had het idee om nu op korte termijn 10k te investeren en dan elke maand bij te leggen, maar als ik het zo bekijk lijkt dit niet de beste optie.

De reden dat ik veel en consequent op korte termijn wil(de) gaan investeren is omdat ik 26 ben... en volgens mij is vroeg investeren verstandig. In ieder geval schetst het een beter beeld nu ik het op heb geschreven.. daarnaast kriebelt de vraag, is het verstandig om te beleggen, terwijl je dit eigenlijk doet met geleend geld (hypotheek), ook al is het rendement van beleggen hoger dan aflossen?

[ Voor 10% gewijzigd door Red-Front op 02-08-2018 23:32 ]

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:47
De meeste bedrijven werken voornamelijk met geleend geld, waarbij de truc is om meer rendement op het geleende geld te maken dan wat je aan rente kwijt bent. Als je 10% kan maken op elke euro, en een geleende euro kost 3%, dan verdien je 7%. Dan probeert zo'n bedrijf maximaal te lenen om maximaal rendement te halen.

Het rendement op eigen vermogen kun je met behulp van vreemd vermogen enorm vergroten. In het voorbeeld hierboven: als je 1000 euro hebt kun je daar 100 euro mee verdienen, oftewel 10% op je inleg. Als je echter 10000 euro leent en daar 700 euro mee verdient (10%-3%), dan is je totale winst 100+700=800 euro. Dat is 80% rendement op je eigen inleg...

Nu werkt een privé persoon iets anders, voornamelijk omdat een persoonlijk faillissement als het fout gaat vervelender is dan als een bedrijf failliet gaat, maar de principes blijven gelijk. Zeker als de huizenprijzen harder stijgen dan de hypotheekrente kun je daar voordeel mee behalen. Stel je hebt 100k, en je koopt een huis van 100k, en die stijgt 10%, heb je 10k winst. Leen je 400k en koop je een huis van 500k, heb je 50k winst (minus klein beetje rente).

Zo'n hefboom van 5x werkt twee kanten op: je winst is 5x zo groot, maar je verlies als het fout gaat ook. Als de huizenprijzen 20% zakken ben je in het ene geval 20k kwijt, oftewel 20%. In het andere geval ben je 100k kwijt, oftewel 100% van je oorspronkelijke inleg! Je kan dus in het slechtste geval 5x je inleg kwijtraken...

Nu zal een huis niet snel 50-100% van zijn waarde verliezen, maar bij aandelen zijn dat normale getallen. Daarom dat het prima is om je huis met geleend geld te kopen, maar wordt je aan alle kanten gewaarschuwd om dat niet met aandelen te doen.

In jouw geval ben je echter niet met geleend geld aan het beleggen: je hebt een huis gekocht met geleend geld, en dat huis blijft zijn waarde wel redelijk houden. De hypotheeklening blijft gedekt. De aandelen koop je met spaargeld, er is geen man overboord als die aandelen waardeloos worden, het geld was toch "over". Je moet echter geen nieuw geld gaan lenen om daar aandelen van te kopen, sowieso is de rente dan significant hoger dan de 2% die je voor een hypotheek betaalt, maar als ze waardeloos worden heb je wel een probleem: je spaargeld is weg en je hebt er een dikke schuld bij zonder dat er een onderpand tegenover staat. Dat is geen fijne situatie.

Een auto, tv, telefoon of welk consumptie product dan ook moet je nooit met geleend geld kopen, die dingen schrijven harder af dan dat men ze aflost meestal. Dubbele kosten die prima voorkomen hadden kunnen worden.

Een huis is waardevaster, en de kans dat hij 50% in waarde zakt is zo klein dat je vanaf de 50% LTV nog maar zeer weinig risico opslag op je hypotheekrente hebt. De bank krijgt dan bijna gegarandeerd z'n geld terug. Dat levert mooie kortingen op.

Om terug te komen op je eerste vraag: wat is veilig investeren voor later? Veilig investeren bestaat niet, of het levert een negatief rendement op, zeker als je inflatie meerekend. Op 30 jaar zijn aandelen relatief veilig, je moet ze dan wel 30 jaar aanhouden en niet na 10 jaar willen verkopen vanwege een of andere politieke ontwikkeling aan de andere kant vd wereld. Een groot duur huis is ook een prima investering als je weet dat je over 30 jaar weer kleiner gaat wonen en je het dan met dikke winst kan verkopen. In de tussentijd los je af en spaar je belastingvrij in box 1. Het levert gemiddeld veel minder op dan aandelen, maar je krijgt er wel 30 jaar lang een mooi huis voor terug :) En je ligt minder wakker van alle politieke gebeurtenissen die de aandelenkoersen (die er op korte termijn niet toe doen) kunnen beïnvloeden.

[ Voor 12% gewijzigd door pirke op 03-08-2018 02:07 ]

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Red-Front schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 23:30:
Wat is nu een relatief veilige manier om te investeren voor later?
Tsja, wat bedoel je met "veilig"? Risico kun je op verschillende manieren definiëren. De kans dat je je eindkapitaal niet haalt, bijvoorbeeld. Of bijv. dat de volatiliteit zodanig is, dat je uit stress verkoopt op het dieptepunt. Of dat je je inleg verliest? Of het risico dat je op het verkeerde moment instapt, en beter op een spaarrekening had kunnen zetten? Je moet goed in de smiezen hebben wat je precies bedoelt.
De reden dat ik veel en consequent op korte termijn wil(de) gaan investeren is omdat ik 26 ben... en volgens mij is vroeg investeren verstandig. In ieder geval schetst het een beter beeld nu ik het op heb geschreven.. daarnaast kriebelt de vraag, is het verstandig om te beleggen, terwijl je dit eigenlijk doet met geleend geld (hypotheek), ook al is het rendement van beleggen hoger dan aflossen?
Investeren in jezelf heeft mijns inziens een veel hoger rendement dan beleggen. Als je nu MBO hebt, en een HBO studie kan afronden, dan kost je dat bijv. 10k, terwijl je elk jaar daarna mogelijk 10k extra kan verdienen. Die wijsheid heb ik helaas niet van mezelf, maar van Meb Faber.

Dat gezegd hebbende, wat doet de rente van je hypotheek op dit moment? Dat is een belangrijke factor. Ik zou, ongeacht de rente, zowel aflossen als beleggen. Dan krijg je een beetje een gevoel voor beide. Na een jaar of wat hoefde ik niet zo nodig meer af te lossen, de stress van een hoge hypotheek was grotendeels verdwenen. Je moet het gewoon eens proberen.

[ Voor 48% gewijzigd door TucanoItaly op 03-08-2018 21:44 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:25

Kijk naar je risico, als in reken uit wat er gebeurd als je je baan kwijtraakt, hoe lang heb je recht op ww. Dat geeft een beeld van de periode die je verzekerd van een bepaald inkomen kan overbruggen. Hoe lang verwacht je nodig te hebben om een baan te vinden die ongeveer hetzelfde salaris binnen brengt.

Dan heb je een beeld van een mogelijk negatief scenario, er zijn er meer die minder waarschijnlijk zijn zoals langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid. Die scenario's kan je ook door rekenen. Maar dat is misschien wat te negatief voor veel mensen.

Je kan nu bekijken of het handig is om je maandelijkse geldbehoefte naar beneden te brengen, in de meeste gevallen is dit aflossen op de hypotheek. Je rekensom wordt na verloop van tijd beter en dan kan je je geld dat je in je lange termijn beleggingen stopt gaan verhogen. Je hebt immers minder geld nodig om langere tijd uit te zitten. En je hoeft niets te verkopen in geval van nood. Ook wel zo makkelijk.

• Blazer Coke
Wat is nu een relatief veilige manier om te investeren voor later? Mijn gevoel zegt dat index beleggen bij Meesman een verstandige lange termijn keuze is. Maar eerlijk gezegd heb ik ook geen verstand van beurs, aandelen en dergelijken. En dat bevalt mij prima. Ik wil niet elke dag druk zijn met zaken in de gaten houden. Mijn doel is om deels financieel onafhankelijk te zijn en voor een goede toekomst te zorgen.

***members only***

Als ik het zo terug lees, dan spaar ik 'maar' 842 per maand.. en hele bijzondere uitgaven doe ik niet, heb geen auto, ga bijna nooit uit eten, ga weinig op vakantie.. en voordat ik dit op papier zette had ik het gevoel misschien wel 750 euro per maand opzij te kunnen zetten voor later. Ik had het idee om nu op korte termijn 10k te investeren en dan elke maand bij te leggen, maar als ik het zo bekijk lijkt dit niet de beste optie.

Als je er echt niet naar wil omkijken is Meesman prima.
Je kunt daar eenmalig 10k inleggen en dan maandelijks een vast bedrag inleggen (bijv. 750€).

Bij de giro kun je goedkoper beleggen maar moet je er meer voor doen. Maar ook daar kun je in fondsen en trackers beleggen.

• henkjobse
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:44
Die eenmalige inleg is niet nodig als je maandelijks gaat beleggen. Overigens doen ze ook niet echt moeilijk over die 100e p/m minimum en kan je ook wel met minder beginen.
Blazer Coke schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:33:
[...]

Als je er echt niet naar wil omkijken is Meesman prima.
Je kunt daar eenmalig 10k inleggen en dan maandelijks een vast bedrag inleggen (bijv. 750€).

Bij de giro kun je goedkoper beleggen maar moet je er meer voor doen. Maar ook daar kun je in fondsen en trackers beleggen.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025
Heb ondertussen mijn woning een jaar in bezit alweer (teeerr.. wat gaat de tijd snel). Dat betekend eindafrekeningen.

Moest tot nu toe verwarming/elektra betalen volgens standaard modellen die voor mijn woningtype gelden ('rijtjeshuis'), a 125/maand. Kon om een of andere reden niet vanaf geweken worden, prutsers daar...
Maar wat raar, blijkbaar verbruik ik als alleenstaande met high-tech speeltjes (lees: alles A-label, LED lampen etc) ietsjes minder dan een gemiddel wat meestal neer komt op stelletjes tot volledig gezin met oudere apparatuur.

Gevolg is dik 350 euro terug ergens deze maand en ga ik omlaag naar een nieuwe maandlast van 92/maand, grofweg 25-30% lager dan wat het was.

Dat tikt toch weer aan, een 1,5-2% savingsrate aan de teruggave alleen al en op de lange termijn ook 1-2% extra per jaar. Daarnaast ook weer wat extra dividend (die weer geïnvesteerd kan worden, etc etc), en zo kan dit weer aardig wat dagen weg gaan snoepen aan het einde van de FO planning.

Voor wie er interesse in heeft, de hypotheek staat ondertussen 4564,78 euro lager (waarmee ~2,5% is afgelost) en de woningwaarde waarschijnlijk een 25-50k hoger als ik kijk naar recente funda posts en verkopen. Dus puur in termen van 'papier'/savingsrate is het echt absurd wat afgelopen jaar als resultaat heeft, maar dat zou enkel relevant zijn bij verkoop om goedkoper te gaan wonen.

[ Voor 35% gewijzigd door Xanaroth op 03-08-2018 16:28 ]

Verwijderd

@Xanaroth Maar ben je nou blij omdat je geld terugkrijgt, of teleurgesteld omdat je verbruik slechts een kwart lager ligt dan dat van een gezin met oude apparatuur? ;)

• Xanaroth
Verwijderd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:15:
@Xanaroth Maar ben je nou blij omdat je geld terugkrijgt, of teleurgesteld omdat je verbruik slechts een kwart lager ligt dan dat van een gezin met oude apparatuur? ;)
Ha ha. Een kwart lagere maandlast is echt heel veel, als je bedenkt dat de 'vaste kosten' alleen al 420,84/jaar is (~35/maand).
Betekend dat de 'verbruikskosten' van (125-35) 90 euro naar (92-35) 57 euro gaan. Dan ga je bijna richting een halvering tegenover het model, wat met nog een paar kleine aanpassingen wel haalbaar moet zijn.

Verwijderd

Xanaroth schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:20:
[...]

Ha ha. Een kwart lagere maandlast is echt heel veel, als je bedenkt dat de 'vaste kosten' alleen al 420,84/jaar is (~35/maand).
Betekend dat de 'verbruikskosten' van (125-35) 90 euro naar (92-35) 57 euro gaan. Dan ga je bijna richting een halvering tegenover het model, wat met nog een paar kleine aanpassingen wel haalbaar moet zijn.
Is er in je maandbedragen dan geen rekening gehouden met teruggave energiebelasting? Dat is €373/j, dus bijna de gehele vaste kosten.

• Xanaroth
Verwijderd schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:23:
[...]

Is er in je maandbedragen dan geen rekening gehouden met teruggave energiebelasting? Dat is €373/j, dus bijna de gehele vaste kosten.
Die reken ik mee in de post vaste lasten - is trouwens eerder de helft, want stadsverwarming en geen gas.

Het hebben van stadsverwarming is wat dat betreft een gigantische molensteen op je kosten (en controle erover). Ze maken volop misbruik van de monopoliepositie als aanbieder zijnde, je bent verplicht af te nemen bij de enige partij in dat gebied.

Dat is alleen al 364+90 euro aan vastrecht voor verwarming en warm water (durven ze nog apart in rekening te brengen ook, 2x kosten op 1x aansluiting 8)7 ). Totale verhouding is een rekening van 900 euro waarvan 130 in aan elektra.

[ Voor 15% gewijzigd door Xanaroth op 03-08-2018 16:33 ]

Verwijderd

Xanaroth schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:26:
[...]

Die reken ik mee in de post vaste lasten - is trouwens eerder de helft, want stadsverwarming en geen gas.

Het hebben van stadsverwarming is wat dat betreft een gigantische molensteen op je kosten (en controle erover). Ze maken volop misbruik van de monopoliepositie als aanbied zijnde, je bent verplicht af te nemen bij de enige partij in dat gebied.
Krijg je minder teruggaaf als je geen gasaansluiting hebt?
Maar stadsverwarming is inderdaad wel klote wat de keuzevrijheid (en dus kosten) betreft! Ik vermoed aan dat de elektra-kosten daarbij al snel in het niet vallen.

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:42
Xanaroth schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:20:
[...]

Mijn ervaring leert dat energie maatschappijen structureer de eigen bijdrage hoger aan houden dan nodig. Ik wissel elk jaar en krijg ook elk jaar 100 tot 200 euro terug, daar komt de welkomstbonus nog bij op. We hebben dan wel zonnepanelen.

Hou er wel rekening mee dat een strenge winter zorgt voor hogere lasten. Dus het hoeft niet altijd hosanna te zijn.

If it does not kill u, it makes u stronger

Verwijderd

Ik heb tot nu toe altijd bij aangaan van een contract kunnen opgeven wat het verwachte jaarverbruik is. Eindafrekening is altijd in de buurt van €0 (laatste keer kreeg ik €0,85 terug :+).
Maar als je net bent verhuisd weet je natuurlijk nog niet echt wat je verbruik gaat zijn.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21

Tazzios

..

Xanaroth schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 16:26:
[...]

Het hebben van stadsverwarming is wat dat betreft een gigantische molensteen op je kosten (en controle erover). Ze maken volop misbruik van de monopoliepositie als aanbieder zijnde, je bent verplicht af te nemen bij de enige partij in dat gebied.

Dat is alleen al 364+90 euro aan vastrecht voor verwarming en warm water (durven ze nog apart in rekening te brengen ook, 2x kosten op 1x aansluiting 8)7 ). Totale verhouding is een rekening van 900 euro waarvan 130 in aan elektra.
Dat is de rede dat ik met een lucht/lucht airco ben gaan verwarmen. Maar dat is bij een appartement wat makkelijker te doen dan bij een huis.
Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp

En sinds het afsluiten van warmte is de rekening van warmwater ook jaarlijks 0 Het administratiesysteem kan blijkbaar niet helemaal aan. :+

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-01 20:34
Hier spelen wij nu ook met het idee van verhuizen. Binnen onze straat zijn er de afgelopen maanden huizen verkocht voor bedragen die gewoon nergens meer over gaan. Op dit moment zou dit een overwaarde van zo'n 100K betekenen. Ik speel nu best wel met het idee om de hut te verkopen, en vervolgens hypotheekvrij weer iets terug te kopen. FMA zijn we nu toch al, dit zou het proces naar FO alleen maar versnellen.

Verwijderd

@merauder Nice, heb je de mogelijkheid om kleiner/goedkoper te gaan wonen?
Let er wel op dat wat je terug koopt ook duurder kan uitvallen dan je nu denkt (bezichtigingen met 40 man, blind bieden boven de vraagprijs, etc.). Hypotheekvrij dus zonder financieringsvoorbehoud is natuurlijk wel een voordeel.

• Blazer Coke
merauder schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 15:05:
Hier spelen wij nu ook met het idee van verhuizen. Binnen onze straat zijn er de afgelopen maanden huizen verkocht voor bedragen die gewoon nergens meer over gaan. Op dit moment zou dit een overwaarde van zo'n 100K betekenen. Ik speel nu best wel met het idee om de hut te verkopen, en vervolgens hypotheekvrij weer iets terug te kopen. FMA zijn we nu toch al, dit zou het proces naar FO alleen maar versnellen.
Welke plaats is dat?

Je moet ook ergens anders gaan wonen.
Als dat in dezelfde regio is, is je nieuwe huis waarschijnlijk ook veel duurder. Plus alle kosten die je moet maken.

Als je naar een goedkopere regio kunt, dan is 100k winst erg lekker. :)

• merauder
We hebben het over Noord Nederland.

De trade-off is dat ik een huis met grote tuin en garage verruil voor een voormalig sociale huurwoning welke een rijtjeswoning is, maar meer binnenruimte heeft.

Nadeel is dat je wel weer het riedeltje toilet / keuken / badkamer krijgt.

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:20
merauder schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 08:22:
We hebben het over Noord Nederland.

De trade-off is dat ik een huis met grote tuin en garage verruil voor een voormalig sociale huurwoning welke een rijtjeswoning is, maar meer binnenruimte heeft.

Nadeel is dat je wel weer het riedeltje toilet / keuken / badkamer krijgt.
Is dit puur een financiële beslissing of gebruik je de tuin en garage op dit moment zo weinig dat je denkt dat je die niet zult missen? Ik wil het niet uit je hoofd praten, maar als het puur om het geld gaat dan kan het natuurlijk achteraf tegenvallen.

• merauder
Het is een beetje en/en. Op dit moment missen we in ons huidige huis vooral binnenruimte en kijken we wel met een scheef oog naar de woningmarkt. De garage gebruiken we momenteel als zolder, dus ik verwacht die ook niet te mssen.

Wel speelt mee dat onze huidige woning niet verkoopklaar is, zo zijn er nog diverse afwerkingspuntjes die ik eerst moet oppakken voordat ik kan gaan voor de hoofdprijs.

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09-2025
merauder schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 12:22:
Het is een beetje en/en. Op dit moment missen we in ons huidige huis vooral binnenruimte en kijken we wel met een scheef oog naar de woningmarkt. De garage gebruiken we momenteel als zolder, dus ik verwacht die ook niet te mssen.

Wel speelt mee dat onze huidige woning niet verkoopklaar is, zo zijn er nog diverse afwerkingspuntjes die ik eerst moet oppakken voordat ik kan gaan voor de hoofdprijs.
Gaan die afwerkpuntjes daadwerkelijk de meerwaarde opleveren? (Dus ook meer dan het jou nu kost om het op te knappen)

Bedenk wel dat veel mensen toch iets oppakken om op te knappen danwel naar de eigen smaak te maken wanneer ze een huis kopen en je hierdoor mogelijk niet de extra waarde creeert die je zelf denkt te creeeren.

Natuurlijk wel afhankelijk v wat nu de afwerkpunten zijn

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
@Xanaroth Ik zou even kijken naar een airco die kan verwarmen. Split unit voor meerdere ruimtes is meestal voldoende voor een appartement. Eventueel nog klein elektrisch boilertje voor warm tapwater, en de stadsverwarming kan de deur uit.

Wij betalen met ons gezin trouwens 0 euro per maand :)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• merauder
jsuijker schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:24:
[...]

Gaan die afwerkpuntjes daadwerkelijk de meerwaarde opleveren? (Dus ook meer dan het jou nu kost om het op te knappen)

Bedenk wel dat veel mensen toch iets oppakken om op te knappen danwel naar de eigen smaak te maken wanneer ze een huis kopen en je hierdoor mogelijk niet de extra waarde creeert die je zelf denkt te creeeren.

Natuurlijk wel afhankelijk v wat nu de afwerkpunten zijn
Het is voornamelijk nog wat houtrot hier en daar. Dat verlaagd de prijs aanzienlijk.

• Tommie12
merauder schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 12:22:

Dan zou ik toch proberen om eerst iets te kopen, en dan pas te verkopen.
Verkoopklaar maken: kijk maar eens na hoe ver je komt met een paar tubes kit en een pot witte verf.

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-01 23:35
Koehandelaar schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:05:
[...]

Moet nog een pand kopen, dit was een oriënterend gesprek. Was in Oost Nederland, maar ga er vanuit dat dit niet alleen in het Oosten is, want heb via m'n netwerk ook al mensen gehoord die dit in Utrecht hadden.
Zit hier even mee te lezen sinds een uurtje, leuk topic.

Nu zit ik momenteel in de situatie om ook naar een bank te gaan voor de mogelijkheid om huidige verhuurde woningen vrij van schuld te belasten met een hypotheek en daarmee weer nieuw vastgoed aangekocht kan worden.

Nu zie ik hier 3,75% voorbij komen. Maar is dat met de huidige huizenprijzen niet te laag tov het risico?

Als ik even een voorbeeld aanhaal uit mijn regio en situatie:

Appartement in Eindhoven.
Prijs: €200.000,- K.K.

Huuropbrengst netto (servicekosten enz. eruit gehaald.) €12.500,- per jaar.
Dit komt dan dus uit op 6,25% aan maximaal te behalen rendement (als het een maand leeg staat is het direct een procent lager)

2 jaar geleden kost eenzelfde woning €140.000,- dus dat is natuurlijk fantastisch, echter is mijn vraag of dit in de huidige huizenmarkt nog wel rendabel is wanneer het met behulp van een financiering aangekocht moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door BekSide op 06-08-2018 14:30 ]

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-01 16:46
Stel prijs € 200 000 eigen kapitaal 100 000 en de andere 100 geleend aan 3.75%

Dan maak je toch bij netto huur van € 12500 per jaar nog steeds € 8750 netto op € 100 000 geïnvesteerde euro's? Of vergis ik mij ergens?

8.75% per jaar is in de huidige tijd niet mis.

God does not play dice

• Tommie12
-AzErTy- schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:27:

Dan maak je toch bij netto huur van € 12500 per jaar nog steeds € 8750 netto op € 100 000 geïnvesteerde euro's? Of vergis ik mij ergens?

Je vergeet onderhoudskosten.
Als je flat na een jaar of 10 wat uitgewoond is, dan heb je al snel 10-20k kosten om het leefbaar te houden.
Als de VVE beslist dat het dak moet geïsoleerd worden, of de lift vervangen betaal je ook mee.
Eén huurder die niet betaalt, en je bent zo 6k huurinkomsten en 3k advokatenkosten kwijt.

De echte winst ken je pas als je verkoopt.
Ik vind >1000€ huur ook behoorlijk optimistisch voor een flat van 200k. Als ik zie wat je nog kan kopen voor 200k lijkt me dat eerder 700-800€ huur te worden.

• BekSide
-AzErTy- schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:27:

Klopt, hoe meer eigen geld je meebrengt hoe gunstiger uiteraard.
Voor mij persoonlijk is het nu dat er 2 van bovenstaand beschreven appartementen in mijn bezit zijn verhuurd en wel zonder schuld.

Nu ben ik aan het onderzoeken of het mogelijk is bovenstaande appartementen verhypothekeer zodat mijn ''treintje'' weer verder kan rijden.

De vraag is of dat slim is met de huidige hoge huizenprijzen.

• BekSide
Tommie12 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:38:
[...]

Je vergeet onderhoudskosten.
Als je flat na een jaar of 10 wat uitgewoond is, dan heb je al snel 10-20k kosten om het leefbaar te houden.
Als de VVE beslist dat het dak moet geïsoleerd worden, of de lift vervangen betaal je ook mee.
Eén huurder die niet betaalt, en je bent zo 6k huurinkomsten en 3k advokatenkosten kwijt.

De echte winst ken je pas als je verkoopt.
Ik vind >1000€ huur ook behoorlijk optimistisch voor een flat van 200k. Als ik zie wat je nog kan kopen voor 200k lijkt me dat eerder 700-800€ huur te worden.
Een post om de boel op te knappen moet je wel meenemen inderdaad, maar met 10k. kan je veel doen in een appartementje.

€1000,- huur heb je tegenwoordig niets meer voor. (ik ben enkel actief in Eindhoven)
daar betaal je voor een appartement van €200k minimaal €1200,- (inclusief servicekosten)

• Tommie12
BekSide schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:48:
[...]

Een post om de boel op te knappen moet je wel meenemen inderdaad, maar met 10k. kan je veel doen in een appartementje.

€1000,- huur heb je tegenwoordig niets meer voor. (ik ben enkel actief in Eindhoven)
daar betaal je voor een appartement van €200k minimaal €1200,- (inclusief servicekosten)
Ik ken de markt in NL niet, maar als ik in het Funda topic meelees zie ik toch andere gekke verkoopsprijzen voor kleine huisjes en flatjes.

Als je echt 1200€ kan krijgen, dan is dit zeker een te overwegen investering, mits je er tegen kan van wat met leegstand te zitten en af en toe een telefoontje te krijgen voor één of ander manco.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-01 17:49

Metro2002

Memento mori

BekSide schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:29:
[...]

Zit hier even mee te lezen sinds een uurtje, leuk topic.

Nu zit ik momenteel in de situatie om ook naar een bank te gaan voor de mogelijkheid om huidige verhuurde woningen vrij van schuld te belasten met een hypotheek en daarmee weer nieuw vastgoed aangekocht kan worden.

Nu zie ik hier 3,75% voorbij komen. Maar is dat met de huidige huizenprijzen niet te laag tov het risico?

Als ik even een voorbeeld aanhaal uit mijn regio en situatie:

Appartement in Eindhoven.
Prijs: €200.000,- K.K.

Huuropbrengst netto (servicekosten enz. eruit gehaald.) €12.500,- per jaar.
Dit komt dan dus uit op 6,25% aan maximaal te behalen rendement (als het een maand leeg staat is het direct een procent lager)

2 jaar geleden kost eenzelfde woning €140.000,- dus dat is natuurlijk fantastisch, echter is mijn vraag of dit in de huidige huizenmarkt nog wel rendabel is wanneer het met behulp van een financiering aangekocht moet worden.
Financiering is meestal 30% dus op 2 ton (212k incl kosten koper) is dat 64k eigen geld inleggen.

Ga uit van 30% leegstand tijd en 1% onderhoudskosten per jaar en het plaatje wordt:

Hypotheek van 148k (212k - 64k) tegen 3,75% rente = 5550 euro per jaar
Onderhoud: 2120 euro per jaar

Totale kosten: 7670 euro per jaar
Huurpenningen: 1200 maal 9 maanden (30% leegstand) = 10800

Opbrenst: 3130 per jaar met een inleg van 64.000 euro maakt een rendement van 4,8%

Leg je die 212k cash op tafel dan wordt het rendement als volgt:

Onderhoud : 2120 per jaar
Huurpenningent: 10800 per jaar

Opbrengst: 8680 euro per jaar met een inleg van 212000 euro maakt een rendement van 4%

Kortom: NIet doen, veel te veel risico voor een veel te laag rendement.

• Blazer Coke
Het laaghangende fruit voor vastgoedinvesteringen is inmiddels wel geplukt de afgelopen jaren.

Ik denk dat er nog steeds te verdienen valt. Ik twijfel ook om een 2de apartement aan te kopen voor verhuur.

Als het goed bevalt en je kunt goedkoop aankopen en finacieren dan kun je er nog 1 of 2 kopen.

Andere optie is om je huuropbrengstenn te beleggen en later als de huizenmarkt weer op te gaan. Maar dat kan ook pas over 15 zijn.

Ik dacht dat Eindhoven voor apartementen niet zo rendabel was?
Vrij duur in aanschaf en weinig aantrekkelijke buurten, terwijl huur niet super is.

Verwijderd

Metro2002 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:49:
[...]

Financiering is meestal 30% dus op 2 ton (212k incl kosten koper) is dat 64k eigen geld inleggen.

Ga uit van 30% leegstand tijd en 1% onderhoudskosten per jaar en het plaatje wordt:

Hypotheek van 148k (212k - 64k) tegen 3,75% rente = 5550 euro per jaar
Onderhoud: 2120 euro per jaar

Totale kosten: 7670 euro per jaar
Huurpenningen: 1200 maal 9 maanden (30% leegstand) = 10800

Opbrenst: 3130 per jaar met een inleg van 64.000 euro maakt een rendement van 4,8%

Leg je die 212k cash op tafel dan wordt het rendement als volgt:

Onderhoud : 2120 per jaar
Huurpenningent: 10800 per jaar

Opbrengst: 8680 euro per jaar met een inleg van 212000 euro maakt een rendement van 4%

Kortom: NIet doen, veel te veel risico voor een veel te laag rendement.
Dat is alleen in het eerste jaar. Huurinkomsten hebben zijn redelijk uniek met een stijgend rendement over de tijd.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 03:29:
[...]
Dat is alleen in het eerste jaar. Huurinkomsten hebben zijn redelijk uniek met een stijgend rendement over de tijd.
Zelfs met een 3% huurstijging heb je na 10 jaar pas een rendement van rond de 10% als je een hefboom gebruikt (hypotheek).
Ik heb niets tegen investeren in vastgoed maar ik zou het dan wel gelijk goed doen met een kleinschalig appartementencomplex van bv 5 units zodat je de risico's veel meer spreid.

1 appartement kopen om te verhuren is net als al je geld in 1 aandeel stoppen, véél te veel risico.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:25
Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 03:29:
[...]
Bij aandelen met een stijgende dividend uitkering heb je dat fenomeen ook.

Verwijderd

Voor 10.000 kun je een hoop doen in een appartement. Hou er wel rekening mee dat er ook andere zaken kunnen gebeuren, zoals een wietplantage. Nu is de vraag tegenwoordig zo groot dat je zelf ook wel een beetje kunt screenen met wie er in gaat zitten.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:31
30% leegstand is wel erg hoog. Maak je er 10% van dan gaat je rendement al naar 8,3%
Hoe dan ook, zulke bierviltjes berekeningen hangen samen van aannames. Een kleine afwijking heeft enorme gevolgen op je rendement

Verwijderd

Hebben hier meer mensen ervaring met verhuren via Airbnb? En dan doel ik niet op ervaringen met gasten maar meer met de belastingaangifte.

• !null
Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:07:
Hebben hier meer mensen ervaring met verhuren via Airbnb? En dan doel ik niet op ervaringen met gasten maar meer met de belastingaangifte.
Ja dat geef je op, ik vond het redelijk duidelijk uitgelegd in de aangifte.

• R.van.M
!null schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:27:
[...]

Ja dat geef je op, ik vond het redelijk duidelijk uitgelegd in de aangifte.
Ik heb het ook opgegeven. Het zijn extra inkomsten die ik niet perse nodig heb, dus mooi meegenomen. Het is me niet waard dat over paar jaar Airbnb opeens informatie moet delen en dat ik dan een naheffing + boete krijg, hoe klein de kans ook is. Vergeet trouwens ook de toeristenbelasting niet bij de gemeente.

Zolang je alles goed documenteerd is het heel eenvoudig in te vullen.

[ Voor 32% gewijzigd door R.van.M op 07-08-2018 09:36 ]

Verwijderd

Ik heb alles goed gedocumenteerd, en snap dat ik het moet invullen. Er wordt alleen gevraagd naar de netto-inkomsten. Ik hoef dus maar 1 bedrag in te vullen. Ik zou eigenlijk verwachten dat ik wat meer moet invullen zoals bruto, kosten etc. Nu is het eigenlijk een bijna niet te controleren post voor de fiscus.

• R.van.M
Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:38:
Ik heb alles goed gedocumenteerd, en snap dat ik het moet invullen. Er wordt alleen gevraagd naar de netto-inkomsten. Ik hoef dus maar 1 bedrag in te vullen. Ik zou eigenlijk verwachten dat ik wat meer moet invullen zoals bruto, kosten etc. Nu is het eigenlijk een bijna niet te controleren post voor de fiscus.
Klopt, vandaar documenteren. In theorie kunnen ze ter controle deze documenten opvragen.
Het lijkt vreemd, maar zo gaat het wel met meer posten in je belastingaangifte.

Een voorbeeld is als je geld van een familielid leent voor de hypotheek. Je kan dan gewoon HRA krijgen en de belastingdienst heeft nergens zicht op. Ook hier geld het devies, goed documenteren (eventueel met notaris).

• BekSide
Blazer Coke schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:51:
Het laaghangende fruit voor vastgoedinvesteringen is inmiddels wel geplukt de afgelopen jaren.

Ik denk dat er nog steeds te verdienen valt. Ik twijfel ook om een 2de apartement aan te kopen voor verhuur.

Als het goed bevalt en je kunt goedkoop aankopen en finacieren dan kun je er nog 1 of 2 kopen.

Andere optie is om je huuropbrengstenn te beleggen en later als de huizenmarkt weer op te gaan. Maar dat kan ook pas over 15 zijn.

Ik dacht dat Eindhoven voor apartementen niet zo rendabel was?
Vrij duur in aanschaf en weinig aantrekkelijke buurten, terwijl huur niet super is.
De appartementen in Eindhoven zijn alleen gigantisch gestegen, staat niets fatsoenlijks meer te koop onder de €200k. en deze zijn dan ook meestal verkocht binnen een week in de vorm van een ''open dag'' waarna je blind moet bieden samen met 20 andere die aanwezig zijn....

Hoe meer appartementen er toegevoegd worden hoe beter qua risicospreiding denk ik, vandaar dat ik hier wel oren naar heb. Zonder risico wordt je nooit financieel onafhankelijk voor je 70e.

De eerder geschetste 30% leegstand is wel erg hoog. in mijn geval hebben de appartementen in 3 jaar tijd 1 0,5 maand tot 1 maand leeggestaan bij het wisselen van huurder en ik werk met allemaal contracten van minimaal 1 jaar.

Wellicht nog een ander interessant onderwerp en een vraag waar ik mee zit.... waar ligt de grens tot wat je als inkomen in box-3 mag hebben? Is er een moment/of een aantal appartementen of inkomsten waarbij de belastingdienst zal zeggen dat het inkomen moet zijn in box-1.

Verwijderd

BekSide schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:06:
[...]

Wellicht nog een ander interessant onderwerp en een vraag waar ik mee zit.... waar ligt de grens tot wat je als inkomen in box-3 mag hebben? Is er een moment/of een aantal appartementen of inkomsten waarbij de belastingdienst zal zeggen dat het inkomen moet zijn in box-1.
Naar mijn weten is dit gewoon onbeperkt in box 3.

• R.van.M
[...]

De appartementen in Eindhoven zijn alleen gigantisch gestegen, staat niets fatsoenlijks meer te koop onder de €200k. en deze zijn dan ook meestal verkocht binnen een week in de vorm van een ''open dag'' waarna je blind moet bieden samen met 20 andere die aanwezig zijn....

Hoe meer appartementen er toegevoegd worden hoe beter qua risicospreiding denk ik, vandaar dat ik hier wel oren naar heb. Zonder risico wordt je nooit financieel onafhankelijk voor je 70e.

De eerder geschetste 30% leegstand is wel erg hoog. in mijn geval hebben de appartementen in 3 jaar tijd 1 0,5 maand tot 1 maand leeggestaan bij het wisselen van huurder en ik werk met allemaal contracten van minimaal 1 jaar.

Dat heeft niet zozeer met de hoogte van het inkomen te maken, maar met de werkzaamheden die je ervoor verricht.

Als jij meerdere panden verhuurt en administratie, onderhoud, werving etc zelf doet, dan kan/zal de belastingdienst dit als bedrijfsmatig kenmerken en verhuist alles naar box 1.

Als je alles uitbesteed aan een bedrijf die alles voor je regelt dan valt het in box 3

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-01 21:29

BTU_Natas

Superior dutchie

Waarom niet gewoon een Reit kopen? Nul werk, en rendement naar keuze. Snap dat pandjesbaas willen spelen ding niet.

• Koehandelaar
  • Niet online
R.van.M schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:21:
[...]

Dat heeft niet zozeer met de hoogte van het inkomen te maken, maar met de werkzaamheden die je ervoor verricht.

Als jij meerdere panden verhuurt en administratie, onderhoud, werving etc zelf doet, dan kan/zal de belastingdienst dit als bedrijfsmatig kenmerken en verhuist alles naar box 1.

Als je alles uitbesteed aan een bedrijf die alles voor je regelt dan valt het in box 3
Hier zit nog wel een grijs gebied tussen hoor. Zo rigide als je het nu stelt is de Belastingdienst niet.

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:00
Ik snap wel dat pandjesbaas spelen kan bijdragen aan het FO worden, maar kunnen de eindeloze discussies hierover niet in een apart topic plaatsvinden?

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• !null
Maarja als het niet over huizen verhuren kan gaan dan kan het ookniet over beleggen gaan. Dus gaan we alle discussies om wat rendement te maken niet meer doen?
Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:38:
In principe heb je schoonmaak kosten al in AirBnB systeem zitten. Dan blijft alleen nog energiekosten over om te documenteren. Want die trek je eraf en de rest geef je op. En dan uit mn hoofd 70% er van.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 07-08-2018 11:22 ]

Verwijderd

!null schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:21:
Maarja als het niet over huizen verhuren kan gaan dan kan het ookniet over beleggen gaan. Dus gaan we alle discussies om wat rendement te maken niet meer doen?

[...]

In principe heb je schoonmaak kosten al in AirBnB systeem zitten. Dan blijft alleen nog energiekosten over om te documenteren. Want die trek je eraf en de rest geef je op. En dan uit mn hoofd 70% er van.
Er zijn nog wel wat meer kosten, denk bijvoorbeeld aan: ontbijt, beddengoed etc. Schoonmaakkosten heb ik ook niet in AirBnB verwerkt maar verwerk ik los :)

• !null
Ok wij doen nooit ontbijt. Dus eigenlijk gewoon AirB :P
Beddengoed niet als iets aparts, en schoonmaakkosten wel via airbnb.
Maarja bij ons is het meestal kortdurend en is het het gedoe niet waard. Gewoon goede prijs per nacht, meer niet.

• Blazer Coke
Verwijderd schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:07:
Als je een 2de woning hebt, betaal je VRH over het pand in box 3.
Kosten kun je niet aftrekken.
Over de huur betaal je geen belasting
Of je het verhuurt voor een jaar of via airbnb, of leeg laat staan, maakt in principe weinig uit.

Als je je eigen woning verhuurt, gelden er andere regels.

.
[...]

Zonder risico wordt je idd niet FO, dat ben ik met je eens.
En spreiding is beter.

Echter, als je 20% moet overbieden is het imo nauwelijks interessant.
Dan ben je 3-4 jaar rendement kwijt.
Tenzij je wilt gokken op nog verdere prijsstijging.

Dan zijn er imo betere opties om te investeren.

Verdienen met vastgoed is wmb vooral een kwestie van goedkoop kunnen aankopen.

.
Box 1 is arbeid en eigen huis.
Box 3 is vermogen.

In principe is panden voor verhuur box 3.
Het wordt pas box 1 als de inkomsten van een pand meer door arbeid komen dan door dan vermogen.

[ Voor 70% gewijzigd door Blazer Coke op 07-08-2018 15:06 ]

• BekSide
Dank voor jullie bijdrage!

Overigens heb ik zojuist contact gehad met zowel Rabobank als ING voor informatie omtrent afsluiten beleggingshypotheek.

Kort even voor mensen die er wellicht ook nog aan denken hierin iets te doen.

- Maximaal 55%-65% van taxatiewaarde in verhuurde staat (dit is beduidend lager dan normaal)
- lening van 10 jaar (ben zelf niet verder gegaan, maar dit lijkt alsof ze na 10 jaar de stekker eruit kunnen trekken?)
- Minimaal 4% aflossen per jaar van oorspronkelijke hoofdsom. (lijkt me niet zo'n probleem)
- Rente momenteel tussen de 3,5% en 4%.
- Kosten van aanvraag+advies : €2.450,--
- taxatie kosten schatting: €750,-
- notaris kosten hypotheek als aankoop : €1000,-

De enorme bak informatie en zekerheid die de bank eist. In mijn geval 25% financieren van de totale waarde + de kosten die hiermee gemoeid zijn + de huidige woningmarkt hebben mij doen besluiten hier niet aan te beginnen aangezien het simpelweg te weinig oplevert.

• BekSide
Box 1 is arbeid en eigen huis.
Box 3 is vermogen.

In principe is panden voor verhuur box 3.
Het wordt pas box 1 als de inkomsten van een pand meer door arbeid komen dan door dan vermogen.
Duidelijk, dacht ooit gehoord te hebben wanneer de inkomsten uit Box 3 hoger zijn dan uit werk dat dit een probleem zou kunnen opleveren met de Belastingdienst. Aangezien alles in Box 3 aan huurinkomsten Netto is zit je daar al snel aan.

Verwijderd

Mr_Blobby schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:54:
Ik snap wel dat pandjesbaas spelen kan bijdragen aan het FO worden, maar kunnen de eindeloze discussies hierover niet in een apart topic plaatsvinden?
+1
Voor beleggen hebben we ook een apart topic!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Ach, eens in de maand over wat huisjesmelken scrollen is zo erg niet. Er is bijna nergens enige (gratis) info over te vinden, en een apart topic lijkt me niet populair worden.
Zolang het onderdeel is van een portefeuille om FO te worden lijkt het me prima on topic

• Blazer Coke
BekSide schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 15:46:
Dank voor jullie bijdrage!

Overigens heb ik zojuist contact gehad met zowel Rabobank als ING voor informatie omtrent afsluiten beleggingshypotheek.

Kort even voor mensen die er wellicht ook nog aan denken hierin iets te doen.

- Maximaal 55%-65% van taxatiewaarde in verhuurde staat (dit is beduidend lager dan normaal)
- lening van 10 jaar (ben zelf niet verder gegaan, maar dit lijkt alsof ze na 10 jaar de stekker eruit kunnen trekken?)
- Minimaal 4% aflossen per jaar van oorspronkelijke hoofdsom. (lijkt me niet zo'n probleem)
- Rente momenteel tussen de 3,5% en 4%.
- Kosten van aanvraag+advies : €2.450,--
- taxatie kosten schatting: €750,-
- notaris kosten hypotheek als aankoop : €1000,-
De voorwaarden die ik te horen kreeg ca. 3 jaar geleden.

- Lening van 10 jaar.
- Renteperiodes van 1 tot 10 jaar, ca. 3.25-4.75%
- Tot max 40-50% waarde in verhuurde staat aflossingsvrij
- Tot max 65-80% waarde in verhuurde staat annuitair 10 jaar.
- Inkomenseis.
- Huur telt alleen mee als inkomen bij 2 jaar opbrengsten.
- Maatschappij taxeert zelf, ca. 500€
- Advieskosten hypotheek 2k
- Sommige maatschappijen rekenden ook nog succesfee van 1-2%.

.
De enorme bak informatie en zekerheid die de bank eist. In mijn geval 25% financieren van de totale waarde + de kosten die hiermee gemoeid zijn + de huidige woningmarkt hebben mij doen besluiten hier niet aan te beginnen aangezien het simpelweg te weinig oplevert.
Je zou nog NIBC of bijv Credion (meer voor grote investeerders) kunnen proberen.

Voor mij was financieren voor een 2de pand niet echt aantrekkelijk.
Teveel kosten, meer risico/exposure, minder liquiditeit, en de opbrengsten zouden niet heel veel hoger zijn de eerste jaren.

Verder loont het erg als je cash kunt betalen als je koopt.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mr_Blobby schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:54:
Zoveel opties tot het verkrijgen van passief inkomen zijn er nu ook weer niet en huisbaas worden is een van de manieren om FO te worden, net als (dividend) beleggen bv. Nogal logisch dat in een topic dat draait om FO worden nogal vaak terugkomt imho.

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:55
En het voordeel is dat je gebruik kan maken van een hefboom (kan ook in je nadeel werken uiteraard) ik zou eerder vastgoed deels financieren, dan dat ik aandelen zou kopen met geleend geld. Met vastgoed heb je in ieder geval het pand. En stel dat je 60% leent. Dan moet er veel gebeuren voordat je na verkoop diep in de problemen zit.

Belangrijk is dat je eventueel naast de verhuur inkomsten hebt om de lening te kunnen blijven betalen indien om wat voor reden dan ook de huurders niet betalen.

[ Voor 18% gewijzigd door Arno90 op 07-08-2018 19:31 ]

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-01 20:55
Ik ben weer eens even in mijn hypotheek gedoken die ik in 2016 heb afgesloten. Daar viel me op dat de hypotheekverstrekker een van de vele rekenfouten heeft gemaakt. Ik heb zelf echt niet de hypotheekwijsheid in pacht, maar verbaas me vaak over de knulligheid bij professioneel financieel advies.

Het gaat om tot hoe lang ik recht heb op een deel hypotheekrenteaftrek (hra) - er even vanuit gaande dat hier geen wetswijzigingen in komen (die kans is klein weet ik).

Oude situatie 2009: huis alleen op eigen naam gekocht 170k hypotheek
Nieuwe situatie 2016: huis verkocht voor 170k. Nieuw huis op eigen naam én die van m'n vriendin gekocht 240k hypotheek. Ik mag gebruik maken van overgangsrecht voor 50% à 120k spaarhypotheek (80k spaar 40k aflossingsvrij) en andere deel van 120k annuïtair af te lossen in 30 jaar.

In berekening heeft bank aangegeven dat we na 2039 geen recht meer hebben op hra. Dit klopt niet omdat in elk geval op het extra gedeelte van 70k toch tot 2046 hra mogelijk is. Voor welk gedeelte geldt dit dan, voor het annuïtaire deel? Aangezien er ook nog 40k aflossingsvrij is van het andere spaarhypotheekgedeelte en dus een restschuld over blijft.

Maakt het nog verschil dat de woning nu op naam van ons allebei staat (misschien is wel de gehele 120k annuïtair 30 jaar aftrekbaar?) of zie ik wellicht nog andere dingen over het hoofd?

• merauder
Dit klopt inderdaad. Je krijgt de 30 jaar aftrek vanaf het moment dat je deze hypotheek voor het eerst afsluit.

[ Voor 24% gewijzigd door merauder op 08-08-2018 13:45 ]

• Kluifjes
Ik ga hiermee vanuit dat je bedoelt dat inderdaad over het extra gedeelte van 70k wel tot 2046 hra mogelijk is? Ik heb de vraagstelling een beetje ingewikkeld er neer gezet denk ik :-)

Verwijderd

Die laatste 70k geeft normaal gezien gewoon 30 jaar recht op HRA.
Maar gelukkig is HRA iets tussen jou en de belastingdienst, dus het maakt weinig uit als de bank dat niet juist heeft (al zou je natuurlijk wel gewoon verwachten dat de bank weet waar ze mee bezig is).

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:09
Staat allemaal gewoon uitgelegd op de site https://www.belastingdien...e/rente_voor_uw_hypotheek

• Kluifjes
Yeps, bedankt! Ik wist dit vrijwel zeker maar door de fout van de bank in kostenoverzicht begon ik toch te twijfelen. Daarnaast dacht ik dat wellicht door het aanpassen van de hypotheek van 1 naar 2 personen wellicht andere regels zouden gelden, maar ik ga er vanuit dat het dus 70k van de 120k annuïtair zal zijn aangezien het aflossingsvrije gedeelte er ook al wel in 2009 was.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Arno90 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:21:
En het voordeel is dat je gebruik kan maken van een hefboom (kan ook in je nadeel werken uiteraard) ik zou eerder vastgoed deels financieren, dan dat ik aandelen zou kopen met geleend geld. Met vastgoed heb je in ieder geval het pand. En stel dat je 60% leent. Dan moet er veel gebeuren voordat je na verkoop diep in de problemen zit.
Met aandelen heb je toch ook altijd nog het aandeel in het bedrijf, dividenduitkeringen en moet er ook best wel veel misgaan wil een gespreide portefeuille met 40% dalen.

Ik zeg overigens niet dat het een beter is dan het ander, maar meer als kanttekening.

Qua cashflow is zo'n pand (of een aantal panden) erg interessant, maar volgens mij heeft timing stiekem een enorme invloed.

Een collega heeft 2-4 jaar geleden in een middelgrote studentenstad enkele appartementjes met onderhandse leningen en een hypotheken gefinancieerd en staat echt op tientallen procenten rendement. Een deel ervan 'fictief', te weten in waardestijging.

Nog los van het feit dat hij het in deze tijd niet zou kunnen financieren door de gestegen huizenprijzen vraag ik me af hoe degenen die in deze (o-)verhitte markt alles op 1 pand inzetten straks terugkijken naar hun investering.

• dotacom
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-01 15:55
Ik ben 27 jaar, alleenstaand en momenteel nog thuiswonend.
De laatste jaren heb ik een grote spaardrang.
Momenteel woon ik vrij luxueus en moet ik thuis geen geld afgeven.
Hierdoor kan ik maandelijks tot €1700 sparen. (verdien maandelijks rond de €2200)

De stad waar ik woon staan de huis/appartementsprijzen belachelijk hoog.
Momenteel worden er appartementsblokken aan de lopende band neergepoot waardoor het mij onverstandig lijkt om nu een woonst aan te kopen gezien er binnen een aantal jaar mogelijks een overschot gaat zijn en dan koopjes kunnen gedaan worden.

Huren lijkt mij momenteel dan de beste optie. De appartementen waar ik voor kijk worden verhuurd tussen de €650-€700. Dit is al meteen een flinke brok uit mijn maandelijks inkomen waardoor ik mijn spaargedrag ga moeten aanpassen.

Hoe hebben jullie dit aangepakt? Ik zie het echt niet zitten om in een appartement onder de €600 te wonen. De meeste zijn hopeloos verouderd ofwel net groot genoeg om een kabouter te huisvesten.

PS: samenwonen met een vriend zit er ook niet in.

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-12-2025
@dotacom Als je een huurhuis neemt van 650 euro dan heb je genoeg spaargeld per maand over om een vermogen op te bouwen om FO te worden op je 46ste!! Mooi vooruitzicht :)

Hoe kom ik hierbij?
-1000/2200 is 45% spaarquote
- 45% spaarquote is 19 jaar werken en investeren tot FO

Bron

[ Voor 39% gewijzigd door Lud0v1c op 08-08-2018 16:42 ]

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:44

orf

dotacom schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:31:

Momenteel worden er appartementsblokken aan de lopende band neergepoot waardoor het mij onverstandig lijkt om nu een woonst aan te kopen gezien er binnen een aantal jaar mogelijks een overschot gaat zijn en dan koopjes kunnen gedaan worden.
Waarom denk je dat? Over het algemeen wordt er nog te weinig gebouwd om te kunnen voldoen aan de vraag die met de groei van de bevolking komt. Natuurlijk is dat afhankelijk van de locatie, maar als er krimp is, wordt er meestal niet enorm veel gebouwd.

Het timen of voorspellen van de woningmarkt is lastig. Er komt vast weer eens een crisis waarbij je relatief goedkoper een huis koopt, maar als ik 27 was en thuiswonend, zou ik daar niet op willen wachten.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De appartementen waar ik voor kijk worden verhuurd tussen de €650-€700. Dit is al meteen een flinke brok uit mijn maandelijks inkomen waardoor ik mijn spaargedrag ga moeten aanpassen.
Dit is toch ook gewoon een gegeven als je nu in zijn geheel vrijwel geen woonlasten hebt? Een situatie waar je je op lange termijn realistisch gezien ook niet kan voort blijven bestaan?

• Het Fantoom
  • Laatst online: 21:03
Ik ben 27 jaar, alleenstaand en momenteel nog thuiswonend.
De laatste jaren heb ik een grote spaardrang.
Momenteel woon ik vrij luxueus en moet ik thuis geen geld afgeven.
Hierdoor kan ik maandelijks tot €1700 sparen. (verdien maandelijks rond de €2200)
Is toch prima zo? Je moet niet weg en als je weggaat dan kost het flink wat geld en ga je hoogstwaarschijnlijk nog op achteruit ook qua woning. Zou lekker thuisblijven als dat goed bevalt. En niet een woning huren/kopen omdat dat zo 'hoort' volgens buitenstaanders die het niet eerlijk vinden dat jij zoveel kunt sparen.

[ Voor 4% gewijzigd door Het Fantoom op 08-08-2018 16:52 ]

• rube
waardoor ik mijn spaargedrag ga moeten aanpassen.
......
PS: samenwonen met een vriend zit er ook niet in.
Iets met 'can't have your cake and eat it too'.
Maar lees anders eens Early Retirement Extreme". Wellicht ben je daarna creatiever in het vinden van een methode dat het je toch lukt;-).
P.s. kom je uit België? Daar is de huizenmarkt (ook al is het daar ook lokaal) toch heel anders als in NL.

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-01 19:35
Lud0v1c schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:38:
@dotacom dan heb je genoeg spaargeld per maand over om een vermogen op te bouwen om FO te worden op je 46ste!!
Waarschijnlijk al wel eerder. Want: "De laatste jaren heb ik een grote spaardrang.". Dus er is al e.e.a. gespaard. En met een savingsrate van 75% (1700 uit 2200) duurt het maar 7 jaar tot FO.

Edit: niet rekening houdend met de overige extra kosten zoals hieronder beschreven

[ Voor 19% gewijzigd door ImaPseudonym op 08-08-2018 17:05 ]

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:46
Lud0v1c schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 16:38:
@dotacom Als je een huurhuis neemt van 650 euro dan heb je genoeg spaargeld per maand over om een vermogen op te bouwen om FO te worden op je 46ste!! Mooi vooruitzicht :)

Hoe kom ik hierbij?
-1000/2200 is 45% spaarquote
- 45% spaarquote is 19 jaar werken en investeren tot FO

Bron
Meestal komen er nog wel wat extra kosten bij als je op jezelf gaat wonen, dus dan gaat die spaarquote nog wel iets verder omlaag
Pagina: 1 ... 62 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.