Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.226.369 views

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:31
Zygapophysis schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:35:
[...]

:? Waar komt dit vandaan? Niemand hierboven heeft het over in hostels slapen op je 50e. :?
Ik chargeer.. punt was op oudere leeftijd reizen is heel anders (en duurder) dan op jonge leeftijd. Ik heb het idee dat veel mensen dit romantiseren op basis van ervaringen in hun 20er jaren

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
President schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:20:
Ben ik het helemaal mee eens!

Na mijn studie ben ik direct gaan werken zoals de verwacht werd. Daarna uit huis gegaan waardoor het maken van een reis ineens erg lastig werd financieel gezien en de zekerheid die je dan verloor (weg baan, inkomsten)...
Als je aan het begin van je carrière zit heb je vaak nog weinig verplichtingen. Huurhuis, geen kinderen. Prima moment om er even tussenuit te stappen. Wij zijn toen ook een jaar weggeweest.
Was als een sabbatical geregeld maar anders was ik ook gegaan.
Vriendin van me wilde toen ook wel wat langer reizen maar ze wilde haar goede baan niet opgeven. Jaar later ging dat bedrijf failliet.
Daarna vriendin, getrouwd en kinderen waardoor je ook weer in een 'gouden kooi' komt te zitten. Je hebt zekerheid nodig voor je kinderen, dus zomaar van baan wisselen kan al een risico zijn: de hypotheek moet immers doorbetaald worden...
Je moet niet te bang zijn he. Die gouden kooi heb je ook zelf bedacht. Je kunt ook een stuk goedkoper leven (hoe je woont is dan een groot onderdeel) zodat je minder nodig hebt en dus wat meer vrijheid hebt.
Ik vind het in ieder geval te ver gaan dat je met kids niet van baan zou kunnen veranderen.
Anders blijf je misschien onnodig stil staan in je carrière/ontwikkeling.
Zekerheid hebben gaat soms ten kosten van andere zaken.
En reizen met kinderen zie ik zelf niet zitten (ik twijfel ook of ik überhaupt ooit aan een vrouw en kinderen had moeten beginnen, het leven alleen was op veel vlakken/momenten toch echt wel rustgevender), dus pas als de jongste zelfstandig genoeg is om zich te vermaken als hij 9 jaar is ofzo dan zullen we lekker gaan kamperen... Tot die tijd waarschijnlijk niet echt en zorg ik er liever voor dat de hypotheek over 8 jaar is afbetaald (in totaal dan in 12 jaar)
Tja uiteindelijk is het met kinderen wel iets lastiger allemaal. Je hebt er meer werk aan, thuis en ook op reis.
Maar goed, hoe gaan jullie nu op vakantie? Uiteindelijk doen we gewoon een lange vakantie. En wel door wat moeilijkere landen, dus je bent wat meer op jezelf aangewezen. En je moet op hygiëne letten e.d.
Maar het is mooi om te zien dat waar je ook komt met kinderen, je wordt altijd goed ontvangen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-01 18:41

Shapeshifter

Get it over with

President schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:20:
Ben ik het helemaal mee eens!

Na mijn studie ben ik direct gaan werken zoals de verwacht werd. Daarna uit huis gegaan waardoor het maken van een reis ineens erg lastig werd financieel gezien en de zekerheid die je dan verloor (weg baan, inkomsten)...

Daarna vriendin, getrouwd en kinderen waardoor je ook weer in een 'gouden kooi' komt te zitten. Je hebt zekerheid nodig voor je kinderen, dus zomaar van baan wisselen kan al een risico zijn: de hypotheek moet immers doorbetaald worden...

En reizen met kinderen zie ik zelf niet zitten (ik twijfel ook of ik überhaupt ooit aan een vrouw en kinderen had moeten beginnen, het leven alleen was op veel vlakken/momenten toch echt wel rustgevender), dus pas als de jongste zelfstandig genoeg is om zich te vermaken als hij 9 jaar is ofzo dan zullen we lekker gaan kamperen... Tot die tijd waarschijnlijk niet echt en zorg ik er liever voor dat de hypotheek over 8 jaar is afbetaald (in totaal dan in 12 jaar)
Ik denk dat veel mensen zich gek laten maken. Reizen lijkt wel de nieuwe manier om status uit te stralen. Jonge mensen kopen geen dure auto's meer of grote huizen, maar gaan naar verre landen om "zichzelf te ontdekken" en "cultuur te snuiven". Ik ben toevalig Sapiens van Yuval Noah Harari aan het lezen (leuk boek trouwens) en daar vond ik de volgende passage:

"Even what people take to be their most personal desires are usually programmed by the imagined order. Let's consider, for example, the popular desire to take a holiday abroad. There is nothing natural or obvious about this. A chimpanzee alpha male would never think of using his power in order to go on a holiday into the territory of a neighbouring chimpanzee band. The elite of ancient Egypt spent their fortunes building pyramids and having their corpses mummified, but none of them thought of going shopping in Babylon or taking a skiing holiday in Phoenicia. People today spend a great deal of money on holidays abroad because they are true believers in the myths of romantic consumerism."

Daarnaast vind ik reizen ook helemaal niet logisch. Ik heb veel tijd, moeite en geld gestoken in het optimaliseren van een plek om te leren, werken en leven (thuis) en dan zou ik tijd, moeite en geld gaan steken om naar een andere plek te gaan die minder geoptimaliseerd is 8)7 Heel vreemd. Plus, ik steek die tijd liever in ontwikkeling of productiviteit, maar dat is persoonlijk gok ik.

Misschien is het voor mij makkelijk praten, ik heb nooit de drang gehad om te reizen. Voor mijn werk wel eens in verre landen geweest, maar ik vind dat gewoon niet bijzonder. Andere landen hebben ook bomen, huizen en mensen. Als je wat wilt leren over de geschiedenis of cultuur kun je ook gewoon een goed boek lezen, stuk efficienter. Er is bij ons laatst een jonge collega weggegaan om een wereldreis te maken, puur omdat hij nerveus werd van de gedachte dat hij anders iets zou missen. Gewoon FOMO dus. Ik heb met dat soort lui net zoveel medelijden als ze waarschijnlijk met mij hebben, maar ik houd meer geld en tijd over :+

Heb trouwens begrip voor je verhaal hoor. Ik ben zelf nog geen 30 en de oudste van mijn drie kinderen is 6. Zelfde verhaal, was op mijn 17e het huis al uit en al full-time aan het werk voor ik überhaupt afgestudeerd was. Het is thuis al schipperen, laat staan ergens anders. Rondrijden in een camper met mijn gezin is min of meer de definitie van de hel voor mij denk ik, mijn god, hoe kun je harder je leven weggooien? Nouja, aan ieder het zijne.

Van baan wisselen zie ik niet meer zo als risico, door mijn tijd efficient te gebruiken heb ik aardig wat opgebouwd en ben ik er heilig van overtuigd dat ik zonder al te veel moeite aan de bak kom. Sterker nog, ben actief aan het solliciteren omdat ik bij mijn huidige werkgever niet snel genoeg kan ontwikkelen. Dit is denk ik het punt, ik wissel korte termijn voldoening in voor lange termijn. Over 15-20 jaar ben ik FO en al die mensen die bezig waren met zichzelf ontdekken e.d. mogen dan nog lekker 10-20 jaar doorbuffelen. Het zijn keuzes.

Vrouw en kinderen zijn voor mij een lange-termijn investering (tenminste, dat vertel ik mijzelf). Als ik kijk naar financiën en productiviteit was ik zonder afhankelijkheden _veel_ beter afgeweest nu. Mijn god, wat gaat daar een hoop tijd, moeite en geld in. Ik heb echter hoop als ik zie hoeveel waarde mijn ouders uit mijn broertjes en mij halen en een tijdje terug was er een enquete onder mensen die ik onder mijn peers reken waaruit bleek dat het overgrote merendeel op den duur heel positief is over kinderen. Ik geloof ook echt dat het beter wordt als ze wat zelfstandiger worden. Dit zou ook moeten resulteren in minder druk op de relatie.

[ Voor 39% gewijzigd door Shapeshifter op 18-07-2018 07:11 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-01 08:49
Shapeshifter schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 07:00:
[...]

Ik denk dat veel mensen zich gek laten maken. Reizen lijkt wel de nieuwe manier om status uit te stralen. Jonge mensen kopen geen dure auto's meer of grote huizen, maar gaan naar verre landen om "zichzelf te ontdekken" en "cultuur te snuiven". Ik ben toevalig Sapiens van Yuval Noah Harari aan het lezen (leuk boek trouwens) en daar vond ik de volgende passage:

"Even what people take to be their most personal desires are usually programmed by the imagined order. Let's consider, for example, the popular desire to take a holiday abroad. There is nothing natural or obvious about this. A chimpanzee alpha male would never think of using his power in order to go on a holiday into the territory of a neighbouring chimpanzee band. The elite of ancient Egypt spent their fortunes building pyramids and having their corpses mummified, but none of them thought of going shopping in Babylon or taking a skiing holiday in Phoenicia. People today spend a great deal of money on holidays abroad because they are true believers in the myths of romantic consumerism."

Daarnaast vind ik reizen ook helemaal niet logisch. Ik heb veel tijd, moeite en geld gestoken in het optimaliseren van een plek om te leren, werken en leven (thuis) en dan zou ik tijd, moeite en geld gaan steken om naar een andere plek te gaan die minder geoptimaliseerd is 8)7 Heel vreemd. Plus, ik steek die tijd liever in ontwikkeling of productiviteit, maar dat is persoonlijk gok ik.

Misschien is het voor mij makkelijk praten, ik heb nooit de drang gehad om te reizen. Voor mijn werk wel eens in verre landen geweest, maar ik vind dat gewoon niet bijzonder. Andere landen hebben ook bomen, huizen en mensen. Als je wat wilt leren over de geschiedenis of cultuur kun je ook gewoon een goed boek lezen, stuk efficienter. Er is bij ons laatst een jonge collega weggegaan om een wereldreis te maken, puur omdat hij nerveus werd van de gedachte dat hij anders iets zou missen. Gewoon FOMO dus. Ik heb met dat soort lui net zoveel medelijden als ze waarschijnlijk met mij hebben, maar ik houd meer geld en tijd over :+

Heb trouwens begrip voor je verhaal hoor. Ik ben zelf nog geen 30 en de oudste van mijn drie kinderen is 6. Zelfde verhaal, was op mijn 17e het huis al uit en al full-time aan het werk voor ik überhaupt afgestudeerd was. Het is thuis al schipperen, laat staan ergens anders. Rondrijden in een camper met mijn gezin is min of meer de definitie van de hel voor mij denk ik, mijn god, hoe kun je harder je leven weggooien? Nouja, aan ieder het zijne.

Van baan wisselen zie ik niet meer zo als risico, door mijn tijd efficient te gebruiken heb ik aardig wat opgebouwd en ben ik er heilig van overtuigd dat ik zonder al te veel moeite aan de bak kom. Sterker nog, ben actief aan het solliciteren omdat ik bij mijn huidige werkgever niet snel genoeg kan ontwikkelen. Dit is denk ik het punt, ik wissel korte termijn voldoening in voor lange termijn. Over 15-20 jaar ben ik FO en al die mensen die bezig waren met zichzelf ontdekken e.d. mogen dan nog lekker 10-20 jaar doorbuffelen. Het zijn keuzes.

Vrouw en kinderen zijn voor mij een lange-termijn investering (tenminste, dat vertel ik mijzelf). Als ik kijk naar financiën en productiviteit was ik zonder afhankelijkheden _veel_ beter afgeweest nu. Mijn god, wat gaat daar een hoop tijd, moeite en geld in. Ik heb echter hoop als ik zie hoeveel waarde mijn ouders uit mijn broertjes en mij halen en een tijdje terug was er een enquete onder mensen die ik onder mijn peers reken waaruit bleek dat het overgrote merendeel op den duur heel positief is over kinderen. Ik geloof ook echt dat het beter wordt als ze wat zelfstandiger worden. Dit zou ook moeten resulteren in minder druk op de relatie.
First of all, prima als jij geen behoefte hebt om te reizen.

Je lijkt echter te suggereren dat reizen geen natuurlijk gedrag is. Hoewel ik geen expert ben lijkt dat me sterk. De mens was tot voor kort een nomade, we reisden elke dag, elke dag hadden we een nieuwe omgeving. Vanaf het moment dat we ergens permanent gingen wonen is er ook bewijs van reizen, handel, contact over langere afstand. Bovendien is het een natuurlijk onderdeel van het volwassen worden dat je je grenzen test en verlegd en is de menselijke nieuwsgierigheid met geen ander dier te vergelijken. Ik geloof dus niet dat reizen simpelweg het volgen van sociale media is, maar een sterke en natuurlijke drang is.

Overigens hebben leiders een natuurlijke drang om niet te reizen omdat ze bang zijn dat hun plaats wordt ingenomen als ze weg zijn. Desalniettemin zijn veel grote historische leiders ook bereisd, denk maar aan Alexander de Grote of Julius Caesar, en er was een tijd dat meedoen aan een pelgrimstocht of kruistocht er ook bij hoorde voor leiders.

Daarnaast is het deels inderdaad gewoon een investering in jezelf. Dit soort levenservaring doe je niet op in een boek of achter een scherm. Het is niet verstandig om op de pof te reizen, maar als je wat geld hebt dan is het helemaal niet zo onverstandig om wat levenservaring op te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door ph4ge op 18-07-2018 08:37 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:01

Sandyman538

SandstorM [148839]

En dan blijkt dat er mensen zijn die allemaal redenen kunnen verzinnen om wel te reizen en er mensen zijn die redenen kunnen verzinnen om niet te reizen. Een discussie waarin je volgens mij geen van beide kampen kunt overtuigen wat nou beter of slechter zou zijn.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Wij zijn ook een grote reis aan het plannen, maar ik ben er wel 100% van overtuigd dat het niet past in de FO mindset. Puur vanwege de kosten :P

Echter, wij grijpen nu de 'kans' omdat we, mede door inspiratie in dit topic en vele boeken die we het afgelopen jaar verslonden hebben, erachter zijn gekomen dat we in een gouden kooi hebben geleefd. Naar aanleiding daarvan is het roer volledig omgegaan, is er veel gespaard en is ons veel te dure en grote huis verkocht en pakken we de periode tussen dit huis en een goedkopere kleinere om verschillende plekken te bezoeken. Ik heb overigens ook werk waar ik e.e.a. aan kan doen op reis, dus dat financiert het geheel weer een beetje :) We hebben overigens een meer dan gezonde buffer en kapitaal om dan in ons nieuwe huisje te stoppen.

Daarna als het ware CtrlAltDel op ons leven en de FO-droom najagen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door armageddon_2k1 op 18-07-2018 09:17 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:47

oscar82

De ondertitel

@armageddon_2k1 gefeliciteerd en veel plezier!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-01 14:14
[...]

Ik geef totaal niks om social media. Maar al van jongs af aan vond ik het heerlijk om andere plekken te bezoeken. Ik voel mij vaak op zijn best buiten Nederland. Als ik door de oude straatjes vol geschiedenis van Italie loop en deel uit maak van het straat leven vind ik dat heerlijk. Als ik in Griekenland vanuit mijn balkon op een berg uitkijk op de zee terwijl ik een boek lees is er op dat moment geen betere plaats om te zijn. Als ik in Thailand door de jungle loop en de meest bijzondere dieren tegen komen. Het leven is wel erg grauw als je denkt dat "Andere landen hebben ook bomen, huizen en mensen" de beleving is op zoveel plekken totaal anders heb je uberhaubt wel eens een Durian boom in het echt gezien of een 100de jaren oude Sequoia? Fascinerend. Denk je echt dat je uit boeken of films ook maar enigszins dezelfde beleving kan krijgen?

Ik hoor je alleen maar over efficiency en ontwikkeling? Efficiency of ontwikkeling van wat? Je werk skills zodat je nog meer nutteloos werk kunt doen? Zodat je achteraf kunt terug kijken en denken wow ik heb super efficiënt excel sheetjes of regeltjes code getypt. Wow wat een bijzonder leven heb je dan gehad 40 jaar vanuit hetzelfde huis.

Je kan ook aangeven ik interesseer me niet voor andere zaken en zit liever altijd in mijn eigen huisje efficiënt (?) te wezen. In plaats van allerlei rare theorien te bedenken waarbij je mensen aan apen gaat relateren.

Verwijderd

[...]

Heb jij een storing in het autisme-spectrum? En dat bedoel ik niet lullig, maar zo komt het over. Alles moet efficiënt zijn, vooral niet "anders", en andere meningen zijn eigenlijk gewoonweg niet waar.

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-01 20:55
Ik moest even goed kijken of dit inderdaad nog het topic over Financiële Onafhankelijkheid was :-) Het is toch altijd een balans zoeken van waar je wél geld aan wilt uitgeven en voor mezelf even de knop omzetten en niet 'meegaan' met groter en duurder.

Als ik nu zie dat vrienden in soortgelijke woning als wij hebben nóg groter gaan wonen of nóg een duurdere auto kopen, kan ik daar nu gelukkig alleen maar om lachen. Er was een periode dat ik daar qua mindset echt aan moest wennen, nu is die drang gelukkig totaal weg om daar in mee te gaan. Ik denk datvoor mijn gevoel dat een eerste en belangrijke mentale stap is geweest. Helaas pas op m'n 33e en niet op m'n 23e, maar ik ben in elk geval blij dat de stap gezet is. Ik kan ervan genieten dat mijn oude autootje uit 2000 weer vlekkeloos door de Apk-keuring is gekomen met een rekening van 50 euro. We hebben een prima woning, maar zouden ook ipv een mooie 2-onder-1 kap een nóg mooiere vrijstaande woning kunnen kopen. Maar op één of andere manier zal dan ook 150k extra aan hypotheek betaald moeten worden en dan ook aanzienlijk later de afhankelijkheid van werk vaarwel kunnen zeggen. Dan is de keus snel gemaakt.

Dat reizen blijft wel wat lastiger. Ik heb de afgelopen maanden reizen gemaakt naar VS en Spanje die ik voor geen goud zou hebben willen missen. Toch was het mooiste moment van de afgelopen tijd misschien wel dat ik tijdens het hardlopen thuis 2 eekhoorntjes tegen kwam die rustig bleven knabbelen aan hun eten toen ik op een meter afstand langs liep, gratis maar onbetaalbaar voor mij. Hmm, ook dat is wel offtopic :D

• Mirved
ph4ge schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:33:
[...]

Je lijkt echter te suggereren dat reizen geen natuurlijk gedrag is. Hoewel ik geen expert ben lijkt dat me sterk. De mens was tot voor kort een nomade, we reisden elke dag, elke dag hadden we een nieuwe omgeving. Vanaf het moment dat we ergens permanent gingen wonen is er ook bewijs van reizen, handel, contact over langere afstand. Bovendien is het een natuurlijk onderdeel van het volwassen worden dat je je grenzen test en verlegd en is de menselijke nieuwsgierigheid met geen ander dier te vergelijken. Ik geloof dus niet dat reizen simpelweg het volgen van sociale media is, maar een sterke en natuurlijke drang is.

Overigens hebben leiders een natuurlijke drang om niet te reizen omdat ze bang zijn dat hun plaats wordt ingenomen als ze weg zijn. Desalniettemin zijn veel grote historische leiders ook bereisd, denk maar aan Alexander de Grote of Julius Caesar, en er was een tijd dat meedoen aan een pelgrimstocht of kruistocht er ook bij hoorde voor leiders.

Daarnaast is het deels inderdaad gewoon een investering in jezelf. Dit soort levenservaring doe je niet op in een boek of achter een scherm. Het is niet verstandig om op de pof te reizen, maar als je wat geld hebt dan is het helemaal niet zo onverstandig om wat levenservaring op te doen.
Sowieso miljoenen mensen gaan al decennia lang graag op vakantie. Lijkt mij echt niet iets dat ontstaan is uit social media of enkel voor status zoals hij claimt maar uit een behoefte.

Daarnaast denk ik dat als je FO bent en je huis zou verkopen en dan gaat reizen vanuit bijvoorbeeld een camper je nog goedkoper kan zijn dan in je dure huis in Nederland blijven zitten.

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
[...]
Rondrijden in een camper met mijn gezin is min of meer de definitie van de hel voor mij denk ik
Niemand wordt vrolijk van rijdende campers

Verwijderd

Decennia voor de gewone man, voor de elite gaat het eerder naar millennia. Die buitenhuizen door heel Europa zijn toch echt gebouwd door die alfa-mannetjes om even in de termen van shapeshifter te blijven.

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

ph4ge schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:33:
[...]

Ik suggereer helemaal niets, ik quote een stuk uit een boek :P Overigens hadden ook de jager-verzamelaars meestal een territorium van een eindige grootte waarbinnen ze zich verplaatsten. Soms werkte stammen samen, soms ook niet, maar het begrip vakantie (reizen voor de lol naar een andere stam / cultuur) is behoorlijk modern hoor en wat mij betreft anders dan verplaatsen (reizen omdat je daar een reden voor hebt, bijvoorbeeld als de grondstoffen in je directe omgeving zijn uitgeput)... Als je een beter beeld wilt krijgen van hoe mensen zich hebben gedragen door de eeuwen heen kan ik je bovenstaand boek aanraden.

Ik ben het absoluut helemaal oneens met de investering in jezelf, dit is typisch van die zwevende borrelpraat om dit gedrag te rationaliseren. Er zijn echt wel documentaires waar je meer van leert dan doelloos rondzwerven in de rimboe. Maar ieder zijn ding.
Mirved schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:18:
[...]

Ik geef totaal niks om social media. Maar al van jongs af aan vond ik het heerlijk om andere plekken te bezoeken. Ik voel mij vaak op zijn best buiten Nederland. Als ik door de oude straatjes vol geschiedenis van Italie loop en deel uit maak van het straat leven vind ik dat heerlijk. Als ik in Griekenland vanuit mijn balkon op een berg uitkijk op de zee terwijl ik een boek lees is er op dat moment geen betere plaats om te zijn. Als ik in Thailand door de jungle loop en de meest bijzondere dieren tegen komen. Het leven is wel erg grauw als je denkt dat "Andere landen hebben ook bomen, huizen en mensen" de beleving is op zoveel plekken totaal anders heb je uberhaubt wel eens een Durian boom in het echt gezien of een 100de jaren oude Sequoia? Fascinerend. Denk je echt dat je uit boeken of films ook maar enigszins dezelfde beleving kan krijgen?

Ik hoor je alleen maar over efficiency en ontwikkeling? Efficiency of ontwikkeling van wat? Je werk skills zodat je nog meer nutteloos werk kunt doen? Zodat je achteraf kunt terug kijken en denken wow ik heb super efficiënt excel sheetjes of regeltjes code getypt. Wow wat een bijzonder leven heb je dan gehad 40 jaar vanuit hetzelfde huis.

Je kan ook aangeven ik interesseer me niet voor andere zaken en zit liever altijd in mijn eigen huisje efficiënt (?) te wezen. In plaats van allerlei rare theorien te bedenken waarbij je mensen aan apen gaat relateren.
Ik heb helemaal niets gezegd over social media? Ik heb ook niet gezegd dat het zo is, maar dat het zo lijkt. Maar je onderschrijft mijn punt, reizen zoals jij het omschrijft is gewoon ontspanning, decadentie, luxe, maar om het nu echt ontwikkeling te noemen. Dan vraag ik me af voor welke vaardigheden je die ontwikkeling wilt inzetten. Ik zou zelf geen genoegen nemen met een antwoord als: "gewoon meer levenservaring" namelijk.

Het is gewoon een keuze, er zijn mensen die blij worden van reizen, prima. Ik zet er eens wat tegenover, ik word blij van iets toevoegen aan de maatschappij en dat doe ik handiger hier dan ergens anders. Nogmaals, ik loop hier geen rare theorieën te verzinnen, ik quote een stukje uit een boek om eens een ander perspectief neer te zetten.
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:34:
[...]

Heb jij een storing in het autisme-spectrum? En dat bedoel ik niet lullig, maar zo komt het over. Alles moet efficiënt zijn, vooral niet "anders", en andere meningen zijn eigenlijk gewoonweg niet waar.
Wauw nog zo een. Een mening kan nooit onwaar zijn, daar is het een mening voor. Ik probeer helemaal niet te claimen dat ik de waarheid heb, ik deel alleen mijn perspectief. Vind het zelf een beetje ver gaan om iemand met een andere mening gelijk een autist te noemen, maar ok.

[ Voor 4% gewijzigd door Shapeshifter op 18-07-2018 12:32 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• R.van.M
Je hebt gelijk dat vroeger er niet of veel minder gereist werd. De eerste pasagiers vliegtuigen kwamen in 1950 jaren. voor die tijd was t dus ook niet mogelijk om (verre) reizen te maken.

Ook een eigen auto kwam pas halverwege de 19e eeuw.

• Mirved
Shapeshifter schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:09:
[...]

Ik heb helemaal niets gezegd over social media? Ik heb ook niet gezegd dat het zo is, maar dat het zo lijkt. Maar je onderschrijft mijn punt, reizen zoals jij het omschrijft is gewoon ontspanning, decadentie, luxe, maar om het nu echt ontwikkeling te noemen. Dan vraag ik me af voor welke vaardigheden je die ontwikkeling wilt inzetten. Ik zou zelf geen genoegen nemen met een antwoord als: "gewoon meer levenservaring" namelijk.

Het is gewoon een keuze, er zijn mensen die blij worden van reizen, prima. Ik zet er eens wat tegenover, ik word blij van iets toevoegen aan de maatschappij en dat doe ik handiger hier dan ergens anders. Nogmaals, ik loop hier geen rare theorieën te verzinnen, ik quote een stukje uit een boek om eens een ander perspectief neer te zetten.
Oops dat van social media haalde ik even 2 dingen door elkaar, excuus.

Ontspanning, luxe is toch voldoende? Waarom zou ik mij willen ontwikkelen? Je leeft toch om een fijn leven te leiden niet om zo efficiënt en ontwikkeld mogelijk te worden? We zijn toch geen machines? Iedereen doet wat hem gelukkig maakt. Voor jouw is dat blijkbaar zo efficiënt mogelijk jezelf inzetten voor de maatschappij maar spiegel dat alsjeblieft niet op anderen. Dat zij enkel dingen doen voor status omdat jij het niet begrijpt en daarna een heel stuk over efficiënter zijn terwijl totaal niet duidelijk is wat efficiency met een fijn leven te maken heeft.

Verwijderd

Shapeshifter schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:09:
[...]

Ik suggereer helemaal niets, ik quote een stuk uit een boek :P Overigens hadden ook de jager-verzamelaars meestal een territorium van een eindige grootte waarbinnen ze zich verplaatsten. Soms werkte stammen samen, soms ook niet, maar het begrip vakantie (reizen voor de lol naar een andere stam / cultuur) is behoorlijk modern hoor en wat mij betreft anders dan verplaatsen (reizen omdat je daar een reden voor hebt, bijvoorbeeld als de grondstoffen in je directe omgeving zijn uitgeput)... Als je een beter beeld wilt krijgen van hoe mensen zich hebben gedragen door de eeuwen heen kan ik je bovenstaand boek aanraden.

Ik ben het absoluut helemaal oneens met de investering in jezelf, dit is typisch van die zwevende borrelpraat om dit gedrag te rationaliseren. Er zijn echt wel documentaires waar je meer van leert dan doelloos rondzwerven in de rimboe. Maar ieder zijn ding.

[...]

[...]

Wauw nog zo een. Een mening kan nooit onwaar zijn, daar is het een mening voor. Ik probeer helemaal niet te claimen dat ik de waarheid heb, ik deel alleen mijn perspectief. Vind het zelf een beetje ver gaan om iemand met een andere mening gelijk een autist te noemen, maar ok.
Wat ga je eigenlijk met je tijd doen wanneer je FO bent?

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Mirved schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:36:
[...]

Oops dat van social media haalde ik even 2 dingen door elkaar, excuus.

Ontspanning, luxe is toch voldoende? Waarom zou ik mij willen ontwikkelen? Je leeft toch om een fijn leven te leiden niet om zo efficiënt en ontwikkeld mogelijk te worden? We zijn toch geen machines? Iedereen doet wat hem gelukkig maakt. Voor jouw is dat blijkbaar zo efficiënt mogelijk jezelf inzetten voor de maatschappij maar spiegel dat alsjeblieft niet op anderen. Dat zij enkel dingen doen voor status omdat jij het niet begrijpt en daarna een heel stuk over efficiënter zijn terwijl totaal niet duidelijk is wat efficiency met een fijn leven te maken heeft.
Aan de ene kant begrijpen we elkaar en bedoelen we hetzelfde, aan de andere kant lijk je dat niet door te hebben. Hier is je eigen post terug:
Gewoon voor mijzelf zorgen is toch voldoende? Waarom zou ik een beetje rond willen reizen? Je leeft toch om voldoening te halen uit de dingen die je doet, niet om zo hedonistisch mogelijk te worden? We zijn toch geen brain-in-a-vat. Iedereen doet wat hem gelukkig maakt. Voor jou is dat blijkbaar zo ontspannen mogelijk door het leven coasten, maar spiegel dat alsjeblieft niet op anderen. Dat zij enkel dingen doen om wat te maken van hun leven omdat jij het niet begrijpt en daarna een heel stuk over reizen terwijl totaal niet duidelijk is wat reizen met een fijn leven te maken heeft.
Dit is mijn punt. Ik vind prima dat we allemaal onze eigen keuzes kunnen maken, maar ik vind het echt prachtig dat sommige posters hier mij betichten van autisme e.d. en dat ik mij vooral niet spiegelen op anderen, terwijl dat precies datgene is wat die posters zelf aan het doen zijn...
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:50:
[...]

Wat ga je eigenlijk met je tijd doen wanneer je FO bent?
Shapeshifter in "Financiële onafhankelijkheid - Deel 3"

[ Voor 6% gewijzigd door Shapeshifter op 18-07-2018 12:53 ]

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-01 21:29

BTU_Natas

Superior dutchie

Dit topic heeft een issue wat op Reddit onderkend is en hier duidelijk niet.

BaristaFi
LeanFire
Fire
En fatfire.

FO worden kan op honderd manieren en je kan prima meerdere vormen combineren.

Als voorbeeld bij mezelf, mijn kleding uitgaven horen thuis in Leanfire, en mijn horloge is Fatfire gebied.
Keuzes mensen, keuzes.

En elkaar autist noemen is niet echt constructief. Dank voor de mooie posts Shapeshifter, lees ze graag.

Verwijderd

Ik vind ze anders vrij hinderlijk. Ze zijn doorspekt met waardeoordelen, aantoonbare onjuistheden, projectie en allerlei modetermen zoals alfamannetjes, jager-verzamelaar, etc.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025
BTU_Natas schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:59:
Dit topic heeft een issue wat op Reddit onderkend is en hier duidelijk niet.

BaristaFi
LeanFire
Fire
En fatfire.

FO worden kan op honderd manieren en je kan prima meerdere vormen combineren.

Als voorbeeld bij mezelf, mijn kleding uitgaven horen thuis in Leanfire, en mijn horloge is Fatfire gebied.
Keuzes mensen, keuzes.

En elkaar autist noemen is niet echt constructief. Dank voor de mooie posts Shapeshifter, lees ze graag.
Eens. Zaken als voorbeelden, anekdotes of het uitdagen van elkaar wordt vaak gelijk vertaald naar een persoonlijke aanval of inhoudelijke discussie. Hoewel je alles wat je leest op jezelf kunt spiegelen om te leren en groeien, betekend het niet dat de ander het persoonlijk bedoeld - of uberhaupt aan jou bedoeld is.

Nu recent dus:
- @Shapeshifter hapeshifter geeft zeer expliciet een mening en referentie (inclusief bron, aanhalingsteken, ...), en daagt uit te kijken naar nut/noodzaak van in dit geval reizen binnen FO mindset. Dit is immers FO forum, dus logisch iemand te challengen naar een grote uitgave of dat het ook waard is. En te praten of insteken zodat je van elkaar kunt leren om je eigen FO beter te vormen en te bereiken.
- @ph4ge @Mirved lijkt dat wel te lezen, en daagt terug uit in dezelfde context (voorbeeld: argument A schiet jij af, maar is voor mij al voldoende, dus B niet relevant). Prima, iedereen een eigen mening en invalshoek en doe ermee wat je wilt.
- So far so good, meerdere mensen met meerdere argumenten, zo kun je van elkaar (ook degene die enkel meelezen) leren en zelf besluiten wat ze ermee doen. Welke prioriteit geven ze het budget 'vakantie' en hoeveel zou dat moeten zijn is puur persoonlijk immers. Mooi jezelf spiegel voorhouden.
- En nu zit @Verwijderd vol in de modus van persoonlijke aanval en zich beledigd voelen, zo te zien omdat iemand een anecdote heeft gebruikt en een feitelijke geschiedenis vaststelling is langsgekomen. . . ????

Je hebt gradaties van FO (basis vs luxe) en gradaties van persoonlijke wensen (must-haves, nice-to-haves). Daarmee heb je eigenlijk 4 hoofd punten. Alleen iedereen ziet basis en luxe, nice-to-have en must-have anders. Bijvoorbeeld kan iedereen het eens zijn over de noodzaak van tijd en geld voor jezelf ('hobby'). Hoeveel je daaraan kwijt bent (basis) of wilt (luxe) uitgeven is een 2e.

Maar waar voor de een reizen de hobby is (daarmee dus meer combinatie van basis + must-have voor die persoon, zonder dat geen leven) is voor de ander reizen meer vrijetijdsbesteding dan een hobby (daarmee meer luxe+nice to have, en zelfs dan.. ach..).

Als men niet begrijpt dat andere mensen andere budgetten en prioriteiten hebben, en binnen dat gebied de discussie kan voeren... dan gaat de discussie van de essentie (samen FO worden, van elkaar leren, relativeren) naar extremen.

[ Voor 64% gewijzigd door Xanaroth op 18-07-2018 14:20 ]

• Shapeshifter

Shapeshifter

Get it over with

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:24:
Ik vind ze anders vrij hinderlijk. Ze zijn doorspekt met waardeoordelen, aantoonbare onjuistheden, projectie en allerlei modetermen zoals alfamannetjes, jager-verzamelaar, etc.
Hey ik geef eerlijk toe dat ik wat stevig aangezet heb en ik begrijp heus wel dat mijn mening niet breed gedeeld wordt. Waardeoordeel vind ik grijs, waar ik dat doe heb ik het over gedrag, niet over personen. Aantoonbare onjuistheden ben ik benieuwd naar, maar dan wel aantonen en niet n = 1 of een anecdote. De modetermen was ik me niet bewust van, is er een groep mensen met een mening die vergelijkbaar is met die van de mij waar ik niets vanaf weet en die kennelijk dit soort termen ook bezigt? Nogmaals, dat stukje tussen quotes is precies dat, een quote uit een boek van iemand anders die aantoonbaar veel weet over de historische ontwikkeling van de mens. Ik haalde het erbij om aan te tonen dat er ook mensen zijn, anders dan ik, die dit bestudeerd hebben en anders tegen reizen aankijken dan hier af en toe gedaan wordt. Niet meer niet minder. Afijn, het komt vaker terug. Reizen in het kader van FO, sommigen zien het als doel, sommigen als ondermijning van een ander doel. Ik had gehoopt mensen aan het denken te zetten over of ze nou wel echt zelf willen reizen of dat invloeden van buitenaf een rol spelen, maar ik realiseer me nu dat het niet echt effectief is geweest. Ga ik een volgende keer anders doen.

• Sagittarius
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Yes, hier kan ik 100% achter staan. Ik dacht dat er misschien iets mis wat met mij, maar gelukkig zijn er ook andere mensen die er zo over denken.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-01 10:14
Ik zou dan ertegenin willen brengen dat ik reizen super vind! Mijn tijd wonen/werken in China waren enorm gaaf en ook het reizen door de meer toeristische gebieden in Azië heb ik enorm van genoten.

Prima dat sommige mensen het niet doen, we zitten tenslotte allemaal hier graag (ook) te hobbyen op een PC.
Andere landen hebben ook bomen, huizen en mensen. Als je wat wilt leren over de geschiedenis of cultuur kun je ook gewoon een goed boek lezen, stuk efficienter.
Oh man hier bij ik het enorm mee oneens. Een andere cultuur (en China is daarin het 'verst' van de onze die je kan komen ongeveer) is echt een ervaring om mee te maken. Dingen die jij als universeel ziet blijken ineens cultuurgebonden en het laat je echt denken over hoeveel je eigenlijk gemeen hebt met elkaar. Zelfs een Rus en jij lijken veel op elkaar als je in China staat.

Nu alweer het idee hier om Spaans te leren en over een paar jaar te vertrekken naar Zuid-Amerika.

Maar goed, dit is off-topic, ik wilde maar even aangeven dat niet iedereen 'op reis' gaat naar all-in resorts of 'op zoek naar zichzelf' samen met 150 andere Westerse mensen in Thailand.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:53
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:24:
Ik vind de tegendraadse visie van @Shapeshifter op reizen altijd wel interessant, al heb ik zelf een heel andere kijk op en kijk ik er naaruit om binnenkort een paar weken te gaan camperen :) Jammer dat nadelen (en frustratie?) over kinderen en gezin steeds terugkeren. Kinderen versnellen FO niet en zijn ook niet altijd makkelijk, maar je kinderen nuttige dingen leren (ze zijn er immers al) is m.i. maatschappelijk ook iets toevoegen.

Verwijderd

Ik kan me deels wel vinden in @Shapeshifter , ookal brengt hij het wat genuanceerd misschien. Onderstaande mening/ervaring praat in absolute en ik scheer iedereen over een kam, waar ik het eigenlijk over een subgroep heb. Dit is natuurlijk ook gewoon maar een mening.

Reizen is voor vele, met name de twintigers in mijn omgeving een soort modeproduct geworden. Waar het "vroeger" gewoon even erop uit was in Zuid-Duitsland tel je nu niet meer mee als je niet minstens een half jaar door Azië gebackpackt hebt. Ontspanning is niet langer het doel. Men moet aan "soulsearchen" doen, even "helemaal tot jezelf komen", "je horizon verbreden" en "de wereld zien". Je leven is niet compleet als je niks van de wereld gezien hebt. Google maar eens op "travel quote" om te begrijpen wat ik bedoel.

Vervolgens gooien ze bakken vol geld kapot op een trip langs de highlights die social-media travel influencers massaal aanprijzen onder een stormvloed van hashtags. Touristtrap na touristtrap wordt afgestruind. Op Facebook is het allemaal geweldig. Foto's met mensenmassa's erop worden niet gedeeld, het is er altijd prachtig en helemaal geweldig en die drie locals die ze gesproken hebben omdat ze er door bediend werden waren "zulke vriendelijke mensen". Massaal keert men terug om je te vertellen hoe geweldig het land wel niet is, de reis niks dan een droom was en jij ook echt daar naartoe moet omdat je anders wat mist.

Dat is een boodschap die ik wel een beetje beu aan het worden ben. Ben er zelf ook voor gevallen. Heeft het vele reizen me verandert? Zeker, maar dat had meer te maken met het feit dat ik uit mijn (destructieve) comfort-zone geplaatst werd, wat ik ook thuis op andere (goedkopere) manieren had kunnen doen. Het was meer een uitvlucht voor de dagelijkse sleur en/of ontevredenheid over het leven hier in Nederland. Reizen bracht daar geen oplossing voor, want uiteindelijk ga je altijd weer terug naar huis. Die oplossing heb ik vooral hier in Nederland moeten vinden.

Naar mijn ervaring zijn de mensen die de meeste inspirerende travel quotes op Facebook gooien ook net die mensen die thuis het ongelukkigst zijn. Het reizen brengt dan misschien wat tijdelijk geluk, maar het pakt geen langdurige problemen aan. Zodra ze die koe bij de horens pakken hebben ze opeens ook een stuk minder behoefte in het verre en lange reizen.

Als ik dan terugkijk op mijn vele, vele reizen dan heb ik er zeker mooie herinneringen aan over gehouden. Maar wat dat nou echt oplevert betreft "geluk" in het nu. Er zijn reizen die ik me praktisch niet meer herrinner, zoveel slechter was ik er niet vanaf geweest als ik die niet gedaan had. Ervaringen zijn dan wel voor eeuwig, maar wat ik daar nu, in het heden, aan heb? Betrekkelijk weinig.

De maatschappelijke en milieutechnische impact wat dit massa-tourisme met zich meebrengt is dan nog niet eens besproken en een topic an-sich waard.

Nu ik hier wat nuchterer (of cynischer) insta heb ik ook niet meer de wens om belachelijk ver weg te gaan. Ik kan nog steeds genieten van het ergens anders niks hoeven doen, maar dat kan ook prima binnen Europa en dat hoeft ook niet meer maanden aaneengesloten.

Moraal van mijn preek, laat het beeld van reizen los dat je probeert wijs te maken dat het essentieel is en je leven verandert. Reizen kan heel fijn zijn. Verandering van omgeving in combinatie met het "niks moeten" is voor vele het geld dubbel en dwars waard, maar laten we het niet meer maken dan dat. Zoek eens een vakantie dichter bij huis waar je niet de zogenaamde highlights af probeert te vinken. Denk dat velen zich met een weekje kamperen in de Ardennen net zo gelukkig zouden voelen als met de backpacktrip door Azië.

Maargoed, ik word oud en chagrijnig. Wees eerlijk naar jezelf en bepaal of de kosten van een reis passen binnen de FO mindset en doe verder vooral waar je zelf zin in hebt. :)

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09-2025
Dit is echt een non discussie en valt in de categorie over smaak valt niet te twisten.

Dat degenen die het reizen geen toegevoegde waarde vinden hebben en waarbij iemand aangeeft 'blij te worden van iets toe te voegen aan de maatschappij'. Prima niets mis mee dat is jouw/jullie smaak.

Maar om dan mensen die willen reizen over 1 kam te scheren en te zeggen dat ze hier een status aan verlenen en het een status dingetje wordt/is. Dit is in dezelfde categorie als zeggen dat je nuttig wilt zijn voor de maatschappij en dit puur doet als status verhogend en om te kunnen zeggen dat je zoveel toegevoegd hebt (zeg niet dat je dit doet).
Je kan dat toevoegen aan de maatschappij relativeren door te zeggen dat de maatschappij niet in elkaar zou storten zonder je toegevoegde waarde. Hoe nuttig ben je dan geweest?

Dit bericht is puur bedoeld als schets dat op elk verhaal wel gehakt kan worden maar maakt die het minder relevant en voldoenend voor jou? Zeer waarschijnlijk niet en zo geldt dat ook voor het reisverhaal.

Het heeft weinig nut om over en weer te komen met dingen als autist of dat mensen iets doen puur vanwege de status en mening van anderen ipv persoonlijke interesses.

Probeer gewoon je eigen kijk te profileren zonder degenen met andere kijk neer te halen

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ben het grotendeels met @Shapeshifter en @Euler212 eens, alleen ik denk wel dat ze overschatten hoe groot de groep is waar ze op doelen, omdat die iig op bepaalde gedeeltes van het internet nogal oververtegenwoordigd is. Want laten we wel wezen, degene die op vakantie naar een huisje in Oostenrijk met hun kinderen gaan doen dat niet voor de status. Mijn twee laatste vakanties zijn beide intercontinentaal geweest, en ik doe het ook echt niet voor de status. Maar ik herken wel dat als ik dat wel deed, ik had moeten gaan backpacken door Azie oid. Want dat is wel zeker een dingetje, dat je dan jezelf moet gaan ontdekken, en omdat "ervaringen belangrijker zijn dan bezit".

Om dan bij de arme bevolking (liefst in kleurrijke kleding, wel arm, maar niet zo arm dat ze verhongeren) op niet toeristische plaatsen ze te ontmoeten (of nou ja, puur toeristische plaatsen maar het moet een beetje onopvallend zijn). Bij mijn laatste vakantie zaten (imo helaas) een paar van zulk soort zaken, en een mede reizigster vond toen ook dat het het aardigste volk ooit was. Dat kwam ook door hun geloof (toen ik wees op een andere groep met hetzelfde geloof die wat minder aardig was, kwamen er argumenten over het "ware geloof", een mooi moment om een discussie af te breken). Het grappige was dat ze aan het eind van de vakantie een grondige hekel had aan de locals door de hoeveel troep die ze je willen verkopen :P.

Dus onder de streep denk ik dat de groep die het doet voor status, of omdat het 'hoort', beperkt is, maar dat die groep wel erg goed vertegenwoordigd is op het internet.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-01 08:49
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:16:
Ik kan me deels wel vinden in @Shapeshifter , ookal brengt hij het wat genuanceerd misschien. Onderstaande mening/ervaring praat in absolute en ik scheer iedereen over een kam, waar ik het eigenlijk over een subgroep heb. Dit is natuurlijk ook gewoon maar een mening.

Reizen is voor vele, met name de twintigers in mijn omgeving een soort modeproduct geworden. Waar het "vroeger" gewoon even erop uit was in Zuid-Duitsland tel je nu niet meer mee als je niet minstens een half jaar door Azië gebackpackt hebt. Ontspanning is niet langer het doel. Men moet aan "soulsearchen" doen, even "helemaal tot jezelf komen", "je horizon verbreden" en "de wereld zien". Je leven is niet compleet als je niks van de wereld gezien hebt. Google maar eens op "travel quote" om te begrijpen wat ik bedoel.

Vervolgens gooien ze bakken vol geld kapot op een trip langs de highlights die social-media travel influencers massaal aanprijzen onder een stormvloed van hashtags. Touristtrap na touristtrap wordt afgestruind. Op Facebook is het allemaal geweldig. Foto's met mensenmassa's erop worden niet gedeeld, het is er altijd prachtig en helemaal geweldig en die drie locals die ze gesproken hebben omdat ze er door bediend werden waren "zulke vriendelijke mensen". Massaal keert men terug om je te vertellen hoe geweldig het land wel niet is, de reis niks dan een droom was en jij ook echt daar naartoe moet omdat je anders wat mist.
Tja, mijn ervaring is dat voor elke reiziger die het uitgebreid op social media post, er nog veel meer zijn die daar uberhaupt nauwelijks op actief zijn (N=1 weet je wel). Als je van tourist trap naar tourist trap gaat dan doe je het imo ook niet goed. :)
Dat is een boodschap die ik wel een beetje beu aan het worden ben. Ben er zelf ook voor gevallen. Heeft het vele reizen me verandert? Zeker, maar dat had meer te maken met het feit dat ik uit mijn (destructieve) comfort-zone geplaatst werd, wat ik ook thuis op andere (goedkopere) manieren had kunnen doen. Het was meer een uitvlucht voor de dagelijkse sleur en/of ontevredenheid over het leven hier in Nederland. Reizen bracht daar geen oplossing voor, want uiteindelijk ga je altijd weer terug naar huis. Die oplossing heb ik vooral hier in Nederland moeten vinden.

Naar mijn ervaring zijn de mensen die de meeste inspirerende travel quotes op Facebook gooien ook net die mensen die thuis het ongelukkigst zijn. Het reizen brengt dan misschien wat tijdelijk geluk, maar het pakt geen langdurige problemen aan. Zodra ze die koe bij de horens pakken hebben ze opeens ook een stuk minder behoefte in het verre en lange reizen.

Als ik dan terugkijk op mijn vele, vele reizen dan heb ik er zeker mooie herinneringen aan over gehouden. Maar wat dat nou echt oplevert betreft "geluk" in het nu. Er zijn reizen die ik me praktisch niet meer herrinner, zoveel slechter was ik er niet vanaf geweest als ik die niet gedaan had. Ervaringen zijn dan wel voor eeuwig, maar wat ik daar nu, in het heden, aan heb? Betrekkelijk weinig.

De maatschappelijke en milieutechnische impact wat dit massa-tourisme met zich meebrengt is dan nog niet eens besproken en een topic an-sich waard.

Nu ik hier wat nuchterer (of cynischer) insta heb ik ook niet meer de wens om belachelijk ver weg te gaan. Ik kan nog steeds genieten van het ergens anders niks hoeven doen, maar dat kan ook prima binnen Europa en dat hoeft ook niet meer maanden aaneengesloten.

Moraal van mijn preek, laat het beeld van reizen los dat je probeert wijs te maken dat het essentieel is en je leven verandert. Reizen kan heel fijn zijn. Verandering van omgeving in combinatie met het "niks moeten" is voor vele het geld dubbel en dwars waard, maar laten we het niet meer maken dan dat. Zoek eens een vakantie dichter bij huis waar je niet de zogenaamde highlights af probeert te vinken. Denk dat velen zich met een weekje kamperen in de Ardennen net zo gelukkig zouden voelen als met de backpacktrip door Azië.
Grappig dat jij je zegt dat je je reizen niet herinnert, dat geldt voor mij voor wat zakenreizen maar prive weet ik nog precies. Vraag mij wat ik in een willekeurig jaar van mijn leven deed en veel meer dan mn studie/werkgever en waar ik naar toe ben gereisd (en wat ik daar heb meegemaakt) zal ik je niet weten te vertellen. :)

Ik betwijfel enorm of je gewoon vanuit huis jezelf echt uit de comfortzone en je informatiebubbel kan ontsnappen. Sommige mensen wellicht wel, maar voor anderen is het wel degelijk een ervaring om het comfortabele landje waar je je hele leven spendeert te verlaten.

Ik denk overigens dat je 'massa toerisme' niet over een kant moet scheren met daadwerkelijk reizen. Ja, als je ergens 3 weken all inclusive aan het strand ligt jezelf vol te gooien en een paar tourist traps bezoekt ben je technisch gezien ook op reis, maar ik kan je dan volgend dat je 'footprint' alleen maar onnodig groot is omdat je dat dicht bij huis ook kan doen. Ik denk niet dat dat de reizen zijn die we hier bedoelen. Als mensen reizen om te ontwikkelen dragen ze vaak enorm bij aan de lokale economie en het milieu, en ze nemen ervaringen mee die hun gedrag op dit soort gebieden ook positief beïnvloedt.

Ik twijfel er niet aan dat mijn huidige wereldbeeld zwaar beïnvloed is door wat ik op reizen heb gezien en heb meegemaakt en ik betwijfel ook niet dat de ervaringen en vaardigheden die ik heb opgedaan een significante invloed op mijn professionele carrière hebben. Uiteindelijk is het niet te meten of deze investering een goed rendement maakt, maar ik weet wel zeker dat als ik het aan peuken of drank had besteed, of op de bank had laten staan, dat het minder had gerendeerd. :)
Maargoed, ik word oud en chagrijnig. Wees eerlijk naar jezelf en bepaal of de kosten van een reis passen binnen de FO mindset en doe verder vooral waar je zelf zin in hebt. :)
Ik denk dat dit wel even onderstreept mag worden. Reizen is in mijn ogen typisch een 'coming of age' ding. Jezelf losrukken van de beschermende vleugels van je ouders en vadertje staat, onzeker zijn over wat je rol zal zijn in de wereld, open staan voor nieuwe ervaringen en ideeën. Niet voor niets hebben de meeste mensen daar minder behoefte aan als ze oud zijn, ook dat is heel natuurlijk. Klaarblijkelijk dacht jij heel anders over reizen toen je zelf jong was en waarschijnlijk deed jij dat ook niet onder druk van sociale media.

Volgens mij vergissen de mensen zich in het topic zich in sociale media. Er is een kleine groep die heel veel aandacht trekt (de Kardasians etc) maar ook onder jongeren zit een groot deel uberhaupt niet of nauwelijks op sociale media en ik durf zelfs wel de n=1 te maken dat dat juist relatief vaak de jongeren zijn die reizen ipv bijvoorbeeld te feesten of autos te kopen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Nightquest77
  • Laatst online: 08-07-2025
Even een opmerking/vraag tussendoor omdat me dit erg bezig houdt de laatste tijd:

ik ben nog vrij jong (<30) maar al een paar jaar bezig met FO/FIRE, eerst vanuit een kostenbesparingsperspectief (hoge savingsrate, geen onnodige luxe), maar ik merk dat ik juist steeds meer begin op te schuiven naar het perspectief waarin je juist je passieve inkomsten vergroot door investeringen in aandelen, vastgoed etc waardoor de focus op kostenbesparing begint af te nemen. Nog steeds lig ik op koers om op mijn 40e met pensioen te gaan, maar ik wil zelf steeds liever een hogere levensstandaard aannemen. Ik merk gewoon dat het voor mij makkelijker is om inkomsten te vergroten dan mijn kostenkant verder terug te brengen. Iemand hier ideeen over? Of is dit gewoon een persoonlijke 'reis' die ik zelf moet uitvogelen (nee geen bruggetje naar eerdere onzindiscussie ;) )

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• Baytep
  • Niet online
De gouden regel is geloof ik dat zuinig leven een relatief groter effect heeft op FO zijn dan de investeringen die je doet. Je moet dus relatief veel meer investeren als je een hogere levensstandaard aan neemt.
Uit eigen ervaring weet ik dat het leven in de jaren rond mijn dertigste een stuk comfortabeler werden vanwege steeds beter inkomen. Het duurt dan een tijdje voor je beseft dat het luxe leventje je in een kooi gebonden houdt wat betreft FO.
Dus ja, balans zoeken tussen luxe en rendement. Als je al een FO gedachte hebt kom je dan vanzelf aan de conservatieve kant van het uitgeven uit.
Als 40 je streefdatum is zouo ik daar nou ook weer niet al te zwaar aan tillen nu je de geneugtes van het leven ontdekt. 45 is ook prima.

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-01 19:35
Het verlagen van je uitgaven telt dubbel:
-Enerzijds:Doordat je minder uitgeeft houdt je meer over en ga je dus harder richting je doelbedrag voor FO.
-Anderzijds: Doordat je een 'lagere' levensstandaard aanhoudt is je doelbedrag ook lager

Dus: je gaat sneller richting een lager doelbedrag.

Maargoed, je kunt je kosten natuurlijk ook maar zover terugbrengen voordat je in een doos onder een brug op een houtje zit te bijten... Het moet leuk blijven.

• Nightquest77
ImaPseudonym schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:10:
Het verlagen van je uitgaven telt dubbel:
-Enerzijds:Doordat je minder uitgeeft houdt je meer over en ga je dus harder richting je doelbedrag voor FO.
-Anderzijds: Doordat je een 'lagere' levensstandaard aanhoudt is je doelbedrag ook lager

Dus: je gaat sneller richting een lager doelbedrag.

Maargoed, je kunt je kosten natuurlijk ook maar zover terugbrengen voordat je in een doos onder een brug op een houtje zit te bijten... Het moet leuk blijven.
Dat principe is me duidelijk, maar ik vind het op bepaalde dagen moeilijk te accepteren dat dit dan de levensstandaard is waar ik me de rest van mijn leven aan moet conformeren om het 'sustainable' te houden. Dan lees ik bijvoorbeeld wat andere boeken waarin mensen eigenlijk eerst de gewenste levensstandaard definiëren, dat terugbrengen naar maandelijkse kosten (of zelfs dagelijkse kosten á la Tim Ferris) en vervolgens gaan kijken hoe ze dat gaan afdekken met passief inkomen. In mijn geval wordt hypotheek al afgedekt door huurinkomsten, dus nu ben ik aan het onderzoeken hoe ik inkomen kan genereren waarmee ik mezelf een coolere auto kan veroorloven. Dus bijvoorbeeld een huis flippen of verhuren puur als doel om die auto te bekostigen. Dat is dus een ander perspectief, want objectief gezien heb ik die auto helemaal niet nodig en zou ik nog eerder met pensioen kunnen als ik het wat meer basic zou houden.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• Baytep
  • Niet online
Dan loop je al een stuk voor want veel mensen bekostigen een luxe auto niet uit passieve inkomsten maar met een lening.
Idee blijft hetzelfde, hoeveel geld / bloed / zweet / tranen heb je over voor een mooie auto
Of, om in Peterson denken te stellen: in hoeveel dominatiepyramides wil je meespelen?

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:56
Wij zitten nu een beetje op dat stadium: we kunnen leven op ons huidige niveau uit passieve inkomsten.
Toch werken we nog wel voor een buffer en om een aantal van onze toekomstige (luxere) dromen/wensen te kunnen bekostigen. We hebben een target gezet qua tijd, maar wel met enige flexibiliteit. Flexibiliteit heeft daarbij betrekking op werk (als er iets gebeurd wat we niet willen, niet mee eens zijn kunnen we zo stoppen) maar ook op onze buffer en wensen (als we dat doen, moeten we nog 1 jaar langer werken op deze wijze, hebben we er dat voor over etc.). Voor een luxere (coolere) auto heb ik dat b.v. niet over, voor een anders huis (naar onze wensen), ja, tot een bepaalde hoogte.
En het is ook niet zwart wit, we kunnen later ook iets parttime gaan werken om andere luxere zaken te kunnen bekostigen. FO is niet perse "pensioen" / niets meer verdienen.
Zover uit eigen ervaring kan ik zeggen dat zal je gedurende het traject vanzelf een richting krijgen en kun je voor jou de juiste keuzes maken.

Verwijderd

Nightquest77 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:19:
[...]

Dat principe is me duidelijk, maar ik vind het op bepaalde dagen moeilijk te accepteren dat dit dan de levensstandaard is waar ik me de rest van mijn leven aan moet conformeren om het 'sustainable' te houden. Dan lees ik bijvoorbeeld wat andere boeken waarin mensen eigenlijk eerst de gewenste levensstandaard definiëren, dat terugbrengen naar maandelijkse kosten (of zelfs dagelijkse kosten á la Tim Ferris) en vervolgens gaan kijken hoe ze dat gaan afdekken met passief inkomen. In mijn geval wordt hypotheek al afgedekt door huurinkomsten, dus nu ben ik aan het onderzoeken hoe ik inkomen kan genereren waarmee ik mezelf een coolere auto kan veroorloven. Dus bijvoorbeeld een huis flippen of verhuren puur als doel om die auto te bekostigen. Dat is dus een ander perspectief, want objectief gezien heb ik die auto helemaal niet nodig en zou ik nog eerder met pensioen kunnen als ik het wat meer basic zou houden.
Er is niemand die je voorschrijft dat je genoegen moet nemen met een bepaalde levensstandaard. Als je zelf besluit dat je een bepaalde auto 'nodig hebt', kan je vervolgens bepalen wat je moet doen om dat te bekostigen (eenmalig, of elke paar jaar). Nu extra werken, langer doorwerken, ergens anders bezuinigen, etc.

FO gaat er wat mij betreft vooral om dat je bewust bent wat de financiële consequenties zijn van je keuzes qua levensstandaard, en wat dat op lange termijn betekent voor je verplichtingen (zoals het moeten doen van betaald werk). Als dat voor jou betekent dat je meer of langer werkt i.v.m. een auto - prima toch? Het is alleen jammer als je er op je 50e achter komt dat je vanwege je levensstijl pas op je 80e met pensioen kan. Als je het nu al weet, incalculeert en accepteert, heb je nog tijd om iets te veranderen als je dat wilt.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

waarmee ik mezelf een coolere auto kan veroorloven
Is het essentieel dat je die in eigendom hebt?
Nightquest77 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:40:
Ik merk gewoon dat het voor mij makkelijker is om inkomsten te vergroten dan mijn kostenkant verder terug te brengen.
Ja, dit was voor mij ook zo. Het hele FO gebeuren begon pas echt te lopen toen ik ging ZZP'en.

[ Voor 43% gewijzigd door TucanoItaly op 19-07-2018 12:45 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Nightquest77
Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:50:
[...]
...FO gaat er wat mij betreft vooral om dat je bewust bent wat de financiële consequenties zijn van je keuzes [...]
Dit vind ik wel een hele mooie opmerking, dank.
TucanoItaly schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 12:44:
[...]

Is het essentieel dat je die [auto] in eigendom hebt?
Bezitten vind ik wel redelijk belangrijk, of op zijn minst er te allen tijde over kunnen beschikken. Een lease constructie zou ook kunnen, bijvoorbeeld vanuit een eigen b.v.
rube schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:47:
Wij zitten nu een beetje op dat stadium: we kunnen leven op ons huidige niveau uit passieve inkomsten.
Toch werken we nog wel voor een buffer en om een aantal van onze toekomstige (luxere) dromen/wensen te kunnen bekostigen. We hebben een target gezet qua tijd, maar wel met enige flexibiliteit. Flexibiliteit heeft daarbij betrekking op werk (als er iets gebeurd wat we niet willen, niet mee eens zijn kunnen we zo stoppen) maar ook op onze buffer en wensen (als we dat doen, moeten we nog 1 jaar langer werken op deze wijze, hebben we er dat voor over etc.). Voor een luxere (coolere) auto heb ik dat b.v. niet over, voor een anders huis (naar onze wensen), ja, tot een bepaalde hoogte.
En het is ook niet zwart wit, we kunnen later ook iets parttime gaan werken om andere luxere zaken te kunnen bekostigen. FO is niet perse "pensioen" / niets meer verdienen.
Zover uit eigen ervaring kan ik zeggen dat zal je gedurende het traject vanzelf een richting krijgen en kun je voor jou de juiste keuzes maken.
Dankje Rube, jij bent een stuk verder dan ik - dus dit helpt wel. En wat voor mij een auto is, is voor een ander weer wat anders natuurlijk.

Zo samenvattend trek ik de conclusie dat als je maar altijd bewust je keuzes maakt en de bijbehorende consequenties in acht neemt dat FO vanzelf volgt (of niet maar dat is dan ook een keuze :) ). Voor nu wil ik alleen wel een beetje af van een schuldgevoel als iets de kosten opdrijft wat niet absoluut noodzakelijk is en met deze opmerkingen kan ik het misschien al wat beter in perspectief zien.

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Baytep schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 11:31:

Of, om in Peterson denken te stellen: in hoeveel dominatiepyramides wil je meespelen?
Ben heel nieuwsgierig: is dat een boek? Ik ken Peterson niet.

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Duci schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:00:
[...]

Jordan Peterson, hij is de laatste paar jaar een redelijke hype geworden op internet.
Hij is een Canadees klinisch psycholoog en docent, heeft ook meerdere boeken geschreven en komt vaak op events / praatprogramma's / het nieuws.

Hij heeft een erg uitgesproken mening over politiek correctheid, ook heeft hij veel colleges online staan die erg interessant zijn.
Vaak gaan de discussies tussen hem en erg linkse media / personen.

Hij is onder anderen bekend geworden door zijn uitgesproken mening over de Bill-16 affaire in Canada, en van zijn Channel 4 Cathy Newman interview.

Trust me, I'm an engineer

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-01 10:14
Duci schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 15:00:
[...]

https://www.volkskrant.nl...een-catastrofe-~b1488ab0/

• Xanaroth
Even een opmerking/vraag tussendoor omdat me dit erg bezig houdt de laatste tijd:

ik ben nog vrij jong (<30) maar al een paar jaar bezig met FO/FIRE, eerst vanuit een kostenbesparingsperspectief (hoge savingsrate, geen onnodige luxe), maar ik merk dat ik juist steeds meer begin op te schuiven naar het perspectief waarin je juist je passieve inkomsten vergroot door investeringen in aandelen, vastgoed etc waardoor de focus op kostenbesparing begint af te nemen. Nog steeds lig ik op koers om op mijn 40e met pensioen te gaan, maar ik wil zelf steeds liever een hogere levensstandaard aannemen. Ik merk gewoon dat het voor mij makkelijker is om inkomsten te vergroten dan mijn kostenkant verder terug te brengen. Iemand hier ideeen over? Of is dit gewoon een persoonlijke 'reis' die ik zelf moet uitvogelen (nee geen bruggetje naar eerdere onzindiscussie ;) )
Het is prima om erachter te komen dat je huidige levensstandaard niet is wat je wilt voorzetten post-FO. Maar een hogere standaard betekend wel dat het langer gaat duren. De vraag die je je vooral moet stellen:

- Hoe/Wat/Waarom/waarmee/... vindt je belangrijk

Dus zijn het dingen die je van jezelf 'moet' of 'wilt'? En kun je dat voor jezelf definieren?
Je voorbeeld van auto.. gaat het om 'auto' of 'vervoersmiddel'. Nieuw/tweedehands? Wat er onder de motorkap zit of de luxe binnnenin? etc etc.

Iets denken belangrijk te vinden is leuk en prima binnen FO, alleen dan kun je het nog steeds wel met een FO-mindset doen. Daardoor kom je uit op iets wat goed genoeg is voor je geluksgevoel zonder dat je gelijk krom hoeft te liggen, spijt krijgt of toch in de valkuil trapt van 'voor de ander' of 'meer dan de buurman'.

- Wanneer vindt je dat belangrijk

In het geval van nu kun je overwegen het geleidelijk op te schroeven of per direct de switch te maken. Dus als het ware jezelf wat meer zakgeld geven, of bij verhoging van inkomsten deze extra boost naar jezelf door te schuiven ipv spaarpotje.
In het 2e geval kun je ook doorgaan zoals nu, maar wel op papier rekening houden met de situatie post-FO. Dan is het budget er wanneer je FO bent, zonder dat je in de rit ernaartoe al ervoor betaald.

Pas als je voor jezelf duidelijk hebt wat er achter zit, kun je financieel je beslissing in kaart brengen om een besluit te maken. Zelfs dan kan het nog verkeerd uitpakken, maar dan is het wel goed overwogen geweest zodat je er in elk geval geen spijt van hoeft te hebben.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:25
[...]

Ik zou proberen uit te vogelen waarom je die auto zou willen hebben als je hem niet perse nodig hebt. Is het een hobby ? Een droom auto die nog op de wensenlijst staat ? Zeker doen. Je kan het ook omdat je toch tijd over hebt , er een zoeken om op te knappen. Als project.

Als het is om een moderne duizend in een dozijn auto te rijden die niet nodig is zou ik het zeker niet doen. Een coolere auto went heel snel, ik spreek uit ervaring. Na het bij elkaar klikken van de opties en het eerste weekje is het de lol er wel weer af.

Bij een liefhebberij is het iedere keer weer genieten, zoeken naar onderdelen, het bouwen, testen en rijden. Irritatie als iets niet lukt, het goede gevoel als iets wel lukt.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 14:06

Tof dat je er nu al mee bezig bent, een gedachte die ik wel gelijk krijg is: probeer naar de lange termijn te kijken, in dat perspectief zit je nu in een periode van flinke economische groei, stijgende huizenprijzen (dus mogelijkheid om huisjes te 'flippen' enz). Dus houd die focus op besparing, te snel voor luxe vallen in deze tijden kan zorgen voor grotere ontwenningsverschijnselen als de waarde van je investeringen dalen bijv.

• JURIST
Het valt me op dat er in het kader van het klimaat en personal footprint steeds meer discussies ontstaan over life style en (te veel) spullen die je misschien helemaal niet gelukkig maken. Consumptie is voor veel mensen nog steeds een way of life en status is nog steeds belangrijk, maar langer gebruik en hergebruik lijkt wel normaler te worden. Maar misschien heb ik een te gekleurd perspectief (en niet vanuit de man/vrouw in de straat). In elk geval is een FO-lifestyle niet alleen goed voor je eigen financiën, maar minder consumeren ook voor het klimaat en dan sta je voor op het moment dat er heffingen komen.

[ Voor 4% gewijzigd door JURIST op 23-07-2018 12:24 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-01 17:49

Metro2002

Memento mori

JURIST schreef op maandag 23 juli 2018 @ 12:16:
Het valt me op dat er in het kader van het klimaat en personal footprint steeds meer discussies ontstaan over life style en (te veel) spullen die je misschien helemaal niet gelukkig maken. Consumptie is voor veel mensen nog steeds een way of life en status is nog steeds belangrijk, maar langer gebruik en hergebruik lijkt wel normaler te worden. Maar misschien heb ik een te gekleurd perspectief (en niet vanuit de man/vrouw in de straat). In elk geval is een FO-lifestyle niet alleen goed voor je eigen financiën, maar minder consumeren ook voor het klimaat en dan sta je voor op het moment dat er heffingen komen.
Het is echter voor sommigen wel een double edged sword als ze geinvesteerd zitten in bedrijven (aandelen) die het van groei moeten hebben en dus eigenlijk juist meer consumptie willen.

• FO_tijdelijk
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-01-2021
Ik ben niet zo thuis in hypotheken e.d. Destijds bij de koop van ons huis de hypotheek van mijn vrouw over laten sluiten door haar huidige hypotheekadviseur en niet de tijd genomen dit goed te bekijken.
Zit een wurgcontract aan vast voor € 6 p/m aan "hypotheekservice" wat me al enorm stoort, want het advies is niet best. Ben benieuwd of jullie wat wijsheid bij kunnen brengen.

Bankspaar € 43k | 3,6 % | Rentevast tot 2024 | looptijd 2038
Aflosvrij € 75k (vd 100k) | 3,6 % | Rentevast tot 2024 | looptijd 2044
Annuïteiten € 50k (vd 95k) | 3,4 % | Rentevast tot 2024 | looptijd 2044

Ik mag 10% aflossen per leningdeel per jaar. Ik verkies verlagen van de hypotheeklasten boven beleggen.We kunnen per jaar ca. € 25k beleggen/aflossen en ik verwacht dat deze lijn de komende 10 jaar niet veel zal veranderen. Het aflosvrije deel wil ik eigenlijk laten staan, omdat me dat een stuk keuzevrijheid geeft in de toekomst. We beleggen momenteel € 6k per jaar.

Of aflossen op de bankspaar overzie ik niet. Wat zijn de effecten op HRA? Wat als de rentevaste periode afloopt?

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02-2025
Waarom niet je aflosvrije aflossen? Die heeft de hoogste rente. Als je dat niet wilt en de bankspaar is niet praktisch, dan blijft er maar 1 over...

Als de rente daalt, betaal je minder, dus je inleg gaat omhoog en je krijgt minder HRA terug (want minder rente betaald.)

• R.van.M
FO_tijdelijk schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:03:
Ik ben niet zo thuis in hypotheken e.d. Destijds bij de koop van ons huis de hypotheek van mijn vrouw over laten sluiten door haar huidige hypotheekadviseur en niet de tijd genomen dit goed te bekijken.
Zit een wurgcontract aan vast voor € 6 p/m aan "hypotheekservice" wat me al enorm stoort, want het advies is niet best. Ben benieuwd of jullie wat wijsheid bij kunnen brengen.
Waarom zit je daaraan vast? Onlosmakelijk verbonden met de hypotheek?
Of aflossen op de bankspaar overzie ik niet. Wat zijn de effecten op HRA? Wat als de rentevaste periode afloopt?
Aflossen op bankspaar is normaal niet interessant omdat je daarmee de HRA beperkt. Meestal kun je wel bijstorten in de pot. Dan behoud je de HRA en over het gestorte geld krijg je een goede rente EN het valt buiten de VRH

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:54

PnD

like in Pinda ^_^

Ik zou het bedrag in beleggingen verhogen, aflossen van de bankspaar geeft weinig rendement.

[ Voor 212% gewijzigd door PnD op 24-07-2018 09:41 ]

• FO_tijdelijk
@RoNoS: Mij lijkt flexibiliteit om over 10-20 jaar ervoor te kunnen kiezen een stuk hypotheek te laten staan prettig. Wie weet wat de regels dan zijn of wat de rente op dat moment is.

@R.van.M : Hij lijkt onlosmakelijk verboden met de hypotheek. Vraag me af of dat wettelijk gezien mag een serviceovereenkomst van 30 jaar?

Is de 10% die je af kan lossen niet hetzelfde als "bijstorten in de pot"?

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-01 17:49

Metro2002

Memento mori

Ik mag 10% aflossen per leningdeel per jaar. Ik verkies verlagen van de hypotheeklasten boven beleggen.We kunnen per jaar ca. € 25k beleggen/aflossen en ik verwacht dat deze lijn de komende 10 jaar niet veel zal veranderen. Het aflosvrije deel wil ik eigenlijk laten staan, omdat me dat een stuk keuzevrijheid geeft in de toekomst. We beleggen momenteel € 6k per jaar.

Ondanks dat je het aflosvrije deel wilt laten staan is dat wel dé lening om als eerste af te lossen. De annuiteiten en bankspaar lossen zichzelf immers al af. Die 3,6% op je bankspaar levert aflossing op, die 3,6% op je aflossingsvrije deel kost je alleen maar geld.

Het annuiteitendeel af gaan lossen is de 2e optie maar ik zou het aflossingsvrije deel als eerste tackelen. Dat is het deel wat je per saldo alleen maar geld staat te kosten. Bovendien moet je het ooit toch terugbetalen terwijl die andere 2 delen dan al afgelost zijn.

Even snelle rekensom: Dat aflossingsvrije deel laten staan kost je tot 2044 € 70.200 euro aan rente en daarnaast moet je ook nog die oorspronkelijke 75.000 euro betalen.
Als je vanaf nu de komende 3 jaar die 75k gaat aflossen scheelt je dat onderaan de streep ruim € 62.000 euro aan betaalde rente. Lijkt me nogal de moeite.

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 24-07-2018 10:00 ]

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

PnD schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:40:
Ik zou het bedrag in beleggingen verhogen, aflossen van de bankspaar geeft weinig rendement.
Hij geeft toch duidelijk aan dat hij het aflossen verkiest boven meer gaan beleggen 8)7

Als je 25k per jaar beschikbaar hebt, hou je na belegging dan hou je 19k over. Dat komt al aardig in de buurt van de 10% op de lening delen die je boetevrij mag aflossen.

Normaal gesproken is de tip de duurste lening het snelste aflossen, gezien de looptijd tot 2044, heb je wel hypotheekrenteaftrek op het aflossingsvrije deel? Dat kan niet meer sinds 1-1-2013. Indien je geen HRA daarop hebt zou ik je toch adviseren daar een deuk in te slaan de komende jaren.

Indien wel;
Maximaal bijstorten in de spaarhypotheek en 10% van het annuïteitdeel aflossen, dat zou max 13k zijn en je maandlasten dalen ook nog eens aanzienlijk. Verder hoef je je niet druk maken over de HRA, die krijg je namelijk alleen als je geld uitgeeft.

Betaal je liever 100 waarover je 40% terugkrijgt via een achterdeur of 80?

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Kluifjes
Ik heb redelijk vergelijkbare situatie als jij als ik het zo lees.

Wat ik heb gedaan: jaarlijks contact opnemen met de bank wat maximaal bijgestort kan worden in de spaarhypotheek met daarbij de max. bandbreedte in het oog houdend. Heeft geen nadelige gevolgen voor HRA, je ontvangt 3,6% rente en lagere vermogensrendementsheffing. Dat is echt prima hoor, risicoloos bijna 5% rendement. Ik zou willen dat ik m'n hele hypotheek uit banksparen bestond :-)

Ik denk er momenteel daarbij nog aan om de looptijd van spaarhypotheek met circa 2 jaar te verkorten, zodat deze gelijk loopt met de rentevaste periode en ik geen risico meer over dat restant loop. Echter, in grote lijnen effenen verschillen zich wel redelijk uit na rentevaste periode volgens mij - lagere rente = meer inleggen om totaaldoel te bereiken maar minder rentelasten voor de totaalsom en vice versa. Bovendien is bij jou het verschil tussen rentevaste periode en looptijd nog wel erg groot.

Scheelt natuurlijk wel of je hra op je aflossingsvrije deel krijgt zoals al aangegeven. Ik betaal 3% rente op 40k aflossingsvrij en ontvang daarover wel hra. Ik voel (nog) niet de noodzaak om daar echt wat mee te doen. Ik richt me dan liever op het annuïtaire deel wat betreft hypotheek.

Ik snap trouwens niet geheel de bedragen die je noemt.
43k banksparen: is dat wat je nu al hebt of einddoel?
aflossingsvrij 75k van de 100k - is dan al 25k afgelost?
annuïtair: 50k van de 95k - is dan al 45k afgelost?

Ik heb bv 240k oorspronkelijke hypotheek: 80k bank (35k gespaard inmiddels) - 40k afl.vrij - 120k ann. (enkele k inmiddels vanaf).

• Kluifjes
Zijn hier nog mensen die actief investeren in crowdfunding? Ik vind dat daar weinig over langskomt hier, de risico's zijn voor een project lastig in te schatten voor mij. Ook omdat elk project zijn eigen kenmerken heeft, de rendementen die voorgespiegeld worden zijn doorgaans heel prima zoals bv hier https://www.oneplanetcrowd.com/nl, maar de kans dat je alsnog geld niet ontvangt - het is toch vrijwel altijd een achtergestelde lening - is op basis van de investeringssheets moeilijk te doorgronden.

Ik begrijp wel dat het niet is als met etf's dat het leeuwendeel van de mensen hier in maar een beperkt aantal verschillende belegt, maar mogelijk dat er wel tips zijn met betrekking tot goede sites (er zijn talloze) en ratings die aan projecten toegekend worden?

• FO_tijdelijk
@Kluifjes M.b.t. de bedragen klopt jouw aanname.

Bedankt voor de tips allemaal.
Ga nog even kijken hoe het nu zit met bijstorten. Mijn hypotheekadviseur zij dat ik 10% per jaar kan aflossen op de bankspaar.

Moet even kijken of ik HRA ontvang over het aflossingsvrije deel. We mochten nog aflossingsvrij nemen in 2014, omdat we dat ook in de oude hypotheek hadden.

• jsuijker
Wat is je doel precies? Want ik zie iedereen zeggen los af op de aflossingsvrije hypotheek maar als je doel is lagere maandlasten kan je ook overwegen om je annuiteiten lening versneld af te lossen (met verlaging maandbedrag en niet looptijdverkorting)

Het verschil in maandlasten kan je dan mogelijk extra beleggen danwel extra aflossen op de (overige) leningsdelen

[ Voor 18% gewijzigd door jsuijker op 24-07-2018 11:13 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:21

Tazzios

..

- Inleggen op de bankspaar.
- Uitzoeken waarvoor je die 6 euro betaald.
- HRA houd een keertje op zoek uit wanneer dat voor jullie is.
- Oversluiten, middelen etc misschien een optie?
- Bedenk of je alles af wilt lossen of niet.

Een tijdelijk account aanmaken is trouwens tegen de regels
Metro2002 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:56:
[...]
Ondanks dat je het aflosvrije deel wilt laten staan is dat wel dé lening om als eerste af te lossen. De annuiteiten en bankspaar lossen zichzelf immers al af. Die 3,6% op je bankspaar levert aflossing op, die 3,6% op je aflossingsvrije deel kost je alleen maar geld.

Het annuiteitendeel af gaan lossen is de 2e optie maar ik zou het aflossingsvrije deel als eerste tackelen. Dat is het deel wat je per saldo alleen maar geld staat te kosten. Bovendien moet je het ooit toch terugbetalen terwijl die andere 2 delen dan al afgelost zijn.
Bovendien geldt deze uitspraak dan toch ook voor de andere hypotheek delen.
Er zijn genoeg mensen die een kleine hypotheek schuld houden. Bij verkoop lossen ze dan het laatste beetje af.
Even snelle rekensom: Dat aflossingsvrije deel laten staan kost je tot 2044 € 70.200 euro aan rente en daarnaast moet je ook nog die oorspronkelijke 75.000 euro betalen.
Als je vanaf nu de komende 3 jaar die 75k gaat aflossen scheelt je dat onderaan de streep ruim€ 62.000euro aan betaalde rente . Lijkt me nogal de moeite.
Je vergelijkt nu aflossen op de aflossingsvrije met helemaal niet aflossen i.p.v. aflossen op de annuïteiten, welke maar 0,2% verscheelt.

Gezien het bedrag dat er beschikbaar is zal hij elk jaar bij elke iets kunnen inleggen/aflossen. Slimste volgorde blijft wel bankspaar(inleg), aflosvrij, annuïteiten.

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Kluifjes schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:05:
Zijn hier nog mensen die actief investeren in crowdfunding? Ik vind dat daar weinig over langskomt hier, de risico's zijn voor een project lastig in te schatten voor mij. Ook omdat elk project zijn eigen kenmerken heeft, de rendementen die voorgespiegeld worden zijn doorgaans heel prima zoals bv hier https://www.oneplanetcrowd.com/nl, maar de kans dat je alsnog geld niet ontvangt - het is toch vrijwel altijd een achtergestelde lening - is op basis van de investeringssheets moeilijk te doorgronden.

Ik begrijp wel dat het niet is als met etf's dat het leeuwendeel van de mensen hier in maar een beperkt aantal verschillende belegt, maar mogelijk dat er wel tips zijn met betrekking tot goede sites (er zijn talloze) en ratings die aan projecten toegekend worden?
Ik ben redelijk actief geweest in crowdfunding en een (maar verhouding met andere mensen) redelijk goed trackrecord. 90 projecten waarvan er 4 in problemen zijn en 22 succesvol afgerond. Ik laat mijn lopende projecten langzaam terug komen en ga dat geld ergens anders voor gebruiken.

Erg leuk om te doen, maar niet iets voor een FO-minded persoon. Veel risico en inzet voor minimale rendementen, één default in de begin periode (en dat komt regelmatig voor) en je loopt achter de feiten aan. Er is in bijna alle gevallen geen recovery van het resterende bedrag. Op het Fok! forum is een redelijk actieve topicreeks.
FO_tijdelijk schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:07:

Ga nog even kijken hoe het nu zit met bijstorten. Mijn hypotheekadviseur zij dat ik 10% per jaar kan aflossen op de bankspaar.

Moet even kijken of ik HRA ontvang over het aflossingsvrije deel. We mochten nog aflossingsvrij nemen in 2014, omdat we dat ook in de oude hypotheek hadden.
Meegenomen uit de oude, dan heb je er voorlopig nog wel HRA over. Dan is het alsnog de moeite om even te kijken tot wanneer je van de aftrek gebruik mag maken.

Voor nu zou ik je adviseren: bijstorten in je bankspaar & aflossen op je annuïteiten deel. Dit om je maanlasten omlaag te brengen (want FO topic). Mocht de hypotheek rente gaan stijgen, dan kan met die 25k die je toch al over hebt (wat door die aflossingen ook nog eens elk jaar stijgt) toch voor het einde van de rentevast periode hypotheek vrij zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door CaLeX op 24-07-2018 11:46 ]

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Kluifjes
FO_tijdelijk schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:07:

Of de adviseur is dramatisch of je hebt het denk ik niet helemaal goed begrepen. Ik zou in jouw situatie niet aflossen op de spaarhypotheek, maar bijstorten zoals al aangegeven.

Aangezien je in 2014 het aflossingsvrije gedeelte al meenam van eerdere hypotheek, zal dit ook vrijwel zeker onder hra vallen. Ook wel goed wat Tazzios aangeeft. Je hebt maar 30 jaar recht op hra. Nou neemt de hra wel af in de loop der jaren, maar als je hier tot 2035 recht op hebt terwijl de looptijd tot 2044 is dan wordt het wel stukje wenselijker om eerder van de hypotheek af te zijn.

• FO_tijdelijk
@jsuijker Goede vraag eigenlijk... 8)7

Ik bekijk het als volgt. Ik verwacht in de komende 8 jaar het geld bij elkaar gespaard te hebben om hypotheekvrij te kunnen zijn.
In principe vind ik gegarandeerd rendement het prettigs (dus aflossen hypotheek). Het kan alleen door combinatie van HRA en een nieuw rentetarief over 6 jaar nogal een laag rendement zijn (dat overzie ik dus niet).

@Tazzios Bedankt voor je input
Alles is tijdelijk, maar weet niet of een 2de account om anoniem te kunnen posten ook verboden is?

@Kluifjes Ik begrijp je inderdaad niet helemaal. Ik kon 10% paar jaar overmaken naar mijn bankspaar. Ik noem dat aflossen, maar dat zal inderdaad bijstorten zijn.
Is het gebruikelijk dat die 10% limiet eraan zit? Kan dat nergens vinden in de voorwaarden.
Daarnaast krijg ik bij 11 en 16 jaar sparen een "loyaliteitsbonus" van ca 3k bij elkaar.

[ Voor 24% gewijzigd door FO_tijdelijk op 24-07-2018 11:37 ]

• Kluifjes
CaLeX schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 11:28:
[...]

Ik ben redelijk actief geweest in crowdfunding en een (maar verhouding met andere mensen) redelijk goed trackrecord. 90 projecten waarvan er 4 in problemen zijn en 22 succesvol afgerond. Ik laat mijn lopende projecten langzaam terug komen en ga dat geld ergens anders voor gebruiken.

Erg leuk om te doen, maar niet iets voor een FO-minded persoon. Veel risico en inzet voor minimale rendementen, één default in de begin periode (en dat komt regelmatig voor) en je loopt achter de feiten aan. Er is in bijna alle gevallen geen recovery van het resterende bedrag. Op het Fok! forum is een redelijk actieve topicreeks,
Bedankt! Hmm, helaas geen bemoedigend verhaal ondanks jouw succes. Ik ben namelijk op zoek naar investeringsmogelijkheden en zoek daarin wat extra's naast beleggen, sparen en aflossen en dit leek me een mogelijk alternatief. Zie daar voorlopig dan denk ik toch maar vanaf.

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:13
Zijn hier nog mensen die actief investeren in crowdfunding? Ik vind dat daar weinig over langskomt hier, de risico's zijn voor een project lastig in te schatten voor mij.
Op Fok is een actieve draad waarin redelijk wat projecten en hun risico's besproken worden.
Ze zijn schaars, maar er komen nog steeds af en toe projecten langs met best aardige zekerheden. In mijn geval is, kort door de bocht genomen, een eerste hypotheek met een niet te hoge loan-to-value populair.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik heb ervaring met Funding Circle, OnePlanetCrowd, EstateGuru en Mintos.

OnePlanetCrowd is heel sympathiek omdat het vooral duurzame projecten zijn en er is een uitgebreide informatie over de projecten. Ik heb zelf echter het idee dat de relatieve lage rente vaak niet in verhouding staat met de relatief hoge risico's. Er zijn vaak geen garanties en de leningen zijn vaak achtergesteld aan bankfinanciering. Hier heb ik persoonlijk een probleem mee omdat ik juist banken wil buitensluiten, niet ten koste van mezelf hun risico's afdekken. Er is een vrij klein aanbod van projecten en soms is het duurzame aspect wel heel krom geredeneerd. Zoals bijvoorbeeld Bundles waarbij je een wasmachines verhuurt, wat zogenaamd goed voor het milieu is.

Desondanks moet je er snel bij zijn omdat ieder project, toch wel volledig wordt gefinancierd door mensen die minder kritisch zijn. Als je niet investeert in een project krijg je daarna ook geen informatie meer er over dus is het moeilijk te zien of je er goed aan hebt gedaan om niet te investeren. Desondanks zijn er de laatste twee jaar al diverse projecten met betalingsproblemen geweest. Oneplanetcrowd heeft ook geen dashboard waarop je het totaalbedrag aan investeringen kan zien, je mag handmatig alles optellen. Ik ben er zelf wel klaar mee.

Funding Circle heeft veel minder informatie over hun projecten, wel meer aanbod omdat ze tegenwoordig iedere ondernemen brieven sturen. Omdat het vooral kleine ondernemers zijn is het wel risicovoller en lastig in te schatten. De rentes liggen wel hoger, en tot nu toe heb ik geen gemiste betalingen gehad, maar ik investeer niet meer in nieuwe leningen.

Mintos werkt fijn, je kan lage bedragen investeren, met een auto-invest automatisch spreiden over vele landen/leningsoorten/aanbieders. Rentes waren relatief hoog, de laatste tijd wel wat gedaald. Er zijn ook veel leningen met terugkoopgaranties en met een onderpand. De secundaire markt is ook heel erg fijn, je kan hiermee op ieder moment je leningen weer verkopen dus zit niet vast aan lange looptijden.

Met EstateGuru krijg je relatief hoge rente voor kortlopende leningen die gedekt zijn met vastgoed als onderpand. Het heeft ook een auto-invest maar dat werkt pas vanaf 500 euro per investering. Relatief klein aanbod, dus het duurt even om een gediversifieerde portfolio op te bouwen.

De laatste twee hebben ook referral-programma's waarmee je kortingen kan krijgen als je iemand kent die daar actief is en dan het aan die persoon om een referralcode vraagt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• __Tripps__
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-04-2025
President schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 06:28:
Bij ons is de tweede in aantocht (35&28) en hebben we het er ook wel geregeld over dat we over 25 jaar een camper gaan kopen en heerlijk gaan reizen!
Tsja, dat heerlijk rondreizen over 25 jaar, dat zei mijn vader ook altijd. Hij ging met pensioen en 2 maanden later werd Alzheimer geconstateerd. Dat heeft 5 jaar geduurd, waarbij hij zienderogen aftakelde en er van reizen niks meer terecht kwam, en toen was 't definitief over. M'n schoonvader - precies 'tzelfde verhaal, alleen dan de diabetes, en de teerstokken begonnen hun echte tol te eisen.

Ik zou zeggen: doe wat je kan wanneer je het kan en wil. Ik ben zelf 45 en begin te merken dat sommige dingen, die op mijn 20e geen probleem waren, nu toch net niet meer zo makkelijk gaan....ik zie al op tegen een rit van 1000km naar de vakantiebestemming in Frankrijk. Op m'n 25e trapte ik dat er gewoon uit, no problemo.

• rube
@__Tripps__ N=1 en zo en ik kan er ook tegen inbrengen dat ik mensen van 80 ken die nog maanden met de camper rondzwerven. Maar het is ontegenzeggelijk waar dat je lichaam achteruit gaat. Ook ik merk dat mijn lichaam niet meer hetzelfde is als 20 jaar geleden terwijl ik geen overgewicht heb etc. Aan de andere kant moet je ook niet overdrijven en opeens YOLO als levensmotto gaan hanteren (imho).
Zoals met alles, de juiste balans is belangrijk.

• JURIST
rube schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 14:05:
@__Tripps__ N=1 en zo en ik kan er ook tegen inbrengen dat ik mensen van 80 ken die nog maanden met de camper rondzwerven. Maar het is ontegenzeggelijk waar dat je lichaam achteruit gaat. Ook ik merk dat mijn lichaam niet meer hetzelfde is als 20 jaar geleden terwijl ik geen overgewicht heb etc. Aan de andere kant moet je ook niet overdrijven en opeens YOLO als levensmotto gaan hanteren (imho).
Zoals met alles, de juiste balans is belangrijk.
Eens, het is een balansoefening. Toch herken ik het verhaal van @Verwijderd en zie ik het ook als bedreiging dat ik later te weinig kan profiteren van inspanningen nu. Vroeg beginnen en een overzichtelijk pad naar FO helpen. Ik ben nu begin 40, als ik nog twintig jaar zou moeten sparen om zonder inkomen te kunnen leven, dan zou ik denk ik eerder geneigd zijn een langere mid-term break te nemen.

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:20
Zijn hier nog mensen die actief investeren in crowdfunding? Ik vind dat daar weinig over langskomt hier, de risico's zijn voor een project lastig in te schatten voor mij.
Ik heb ervaring met Lendico en Geldvoorelkaar:

Bij lendico 11 projecten, waarvan drie een betalingsachterstand hebben en één 'failliet'. Het rendement lijkt leuk, maar als zo'n project niet succesvol wordt afgerond dan heb je er natuurlijk niets aan. Er zijn nog een paar in uitbetaling, maar ik zal er sowieso minder geld uit krijgen dan ik er in heb gestoken.

Wat betreft geldvoorelkaar ben ik een stuk positiever, veel professioneler allemaal (geldlener moet ook aanzienlijk meer informatie aanleveren dan bij lendico) en tot nu toe van de 47 projecten geen enkel faillissement. Netto rendement van mijn projecten is 6,5%, al ga ik er nog wel van uit dat er een paar projecten failliet gaan en het lager kan uitvallen.

Wat @mdlaat noemde ben ik het volledig mee eens:
"In mijn geval is, kort door de bocht genomen, een eerste hypotheek met een niet te hoge loan-to-value populair."

Ik doe ook hoofdzakelijk mee aan vastgoedprojecten met hypotheekrecht. Tot slot moet je je absoluut niet blind staren op te hoge rendementen op die crowdfundingsites, dat is mijn valkuil geweest op lendico. Die vier projecten met problemen hadden allemaal een rendement van 10% of hoger. Maar daar heb je natuurlijk geen reet aan als het project failliet gaat en je niet eens je initiële investering terug krijgt. :z Kijk ten eerste naar de slagingskans van het project en pas daarna naar het rendement.

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09-2025
Corrit schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:40:
[...]

Bij lendico 11 projecten, waarvan drie een betalingsachterstand hebben en één 'failliet. Er zijn nog een paar in uitbetaling, maar ik zal er sowieso minder geld uit krijgen dan ik er in heb gestoken
Op zo n manier duurt het wel erg lang voordat je FO bent. :'(

• Corrit
Raolte schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:24:
Op zo n manier duurt het wel erg lang voordat je FO bent. :'(
Ach, je probeert eens wat hè! ;) Gelukkig compenseren mijn aandelen en crowdfunding projecten bij GVE het verlies ruim. :P

Verwijderd

Corrit schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:42:
[...]

Ach, je probeert eens wat hè! ;) Gelukkig compenseren mijn aandelen en crowdfunding projecten bij GVE het verlies ruim. :P
Ik hoop dat je je ervan bewust bent dat je met deze vorm van mental accounting alleen jezelf voor de gek houdt? ;)

• Corrit
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:15:
Ik hoop dat je je ervan bewust bent dat je met deze vorm van mental accounting alleen jezelf voor de gek houdt? ;)
I know, I know, maar zoals ik zei, je probeert eens wat. :p Gelukkig heb ik er niet veel geld aan verloren, ik schat dat het op max 200 euro uitkomt oid, en nu investeer ik alleen nog maar in crowdfundingprojecten via GVE.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:15:
[...]

Niks mis mee om psychologische processen te gebruiken om je geluksgevoel te vergroten toch? ;) Zolang je je er maar niet door laat leiden.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-01 09:15
Het verbaast me steeds opnieuw te lezen, hoeveel er niet zijn, die zulke grote "aankoop/beslissing" als een hypotheek niet goed op orde hebben. Op nadelige contracten afsluiten, duur hypotheek advies etc.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:25
Galactic schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:07:
Het verbaast me steeds opnieuw te lezen, hoeveel er niet zijn, die zulke grote "aankoop/beslissing" als een hypotheek niet goed op orde hebben. Op nadelige contracten afsluiten, duur hypotheek advies etc.
Dat is omdat het een langdurige tijdskwestie is , daar is het menselijk brein niet voor ingericht. Het overzicht is moeilijk te krijgen. Van oudsher gaat alles over korte termijn overleven. Dit gaat over 30 jaar , dan wordt het snel wazig voor veel mensen.

Beetje biologie maar wel waar.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Mooie post in het beurs topic, bewerkt om de onschuldigen te beschermen:
Wel spijt van $individueel_aandeel.. alles eind vorig jaar verkocht, spijt van.
Ik ben begonnen met het boek "Geometry of Wealth", en die probeert te verkennen hoe je gelukkig kunt worden met geld. Individuele aandeeltjes handelen maakt dat lastig, want: "The human mind is wired to avoid losses more than it is to achieve gains, so minimizing regret is more important in this process than is maximizing future upside."

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• finsdefis
  • Niet online
TucanoItaly schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 00:54:

[...]

Ik ben begonnen met het boek "Geometry of Wealth", en die probeert te verkennen hoe je gelukkig kunt worden met geld. Individuele aandeeltjes handelen maakt dat lastig, want: "The human mind is wired to avoid losses more than it is to achieve gains, so minimizing regret is more important in this process than is maximizing future upside."
Fijn citaat. Haakt in bij loss aversion, waar ook genoeg leesvoer over te vinden is. In die zin valt er nog veel uit te vogelen over de rol van hoe het geframed wordt. Stel je koopt een aandeel op 100 en hij stijgt naar 200, maar het jaar erna daalt 'ie weer naar 150, dan zijn veel mensen alsnog geneigd het als verlies te zien. Zelfde met huizenprijzen. Ben benieuwd of daar nog wat leesvoer over is.

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
@finsdefis Wellicht is het boekje "Geld en Gedrag" iets voor je?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:38
TucanoItaly schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 00:54:

[...]

Dat is een mindset.
Mijn vrouw wordt inderdaad nerveus als er van 10 aandelen ééntje onder water staat. Ik kan daar echt goed mee om, en kijk vooral naar het eindresultaat.
Zij kijkt nu niet meer naar die rekening, en vraagt me regelmatig hoe het staat, en dan spreek ik alleen over de jaarlijkse stijging (of daling).
Everybody happy.

Het heeft vooral te maken met risk appetite.
Zonder een oordeel te willen vellen over keuzes: met een low risk appetite zal je eerder kiezen voor zekerheid, en vrede nemen met een laag tot heel laag (of onbestaand) rendement.
Met meer risk appetite steek je je geld weloverwogen in startup bedrijven en accepteert dat op 10 investments er 3 totaal falen, 5 zwak zijn, en 2 dikke winst maken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:38
Het is inderdaad een mindset. Je moet voor jezelf een manier zoeken die je ligt.

Dat moonshot-beleggen zoals Tommie12 doet zou mij totaal niet liggen.

Integendeel zelfs. Ik vertrek vanuit een ruime buffer (afbetaalde woning + veel cash) en kies liever voor 'brave' aandelen zoals oude holdings, nuts en industrie.

Klinkt saai en dat zal het voor de gemiddelde mens ook wel zijn. Maar voor mij werkt het omdat het sectoren zijn die mij interesseren en waar ik werkervaring in heb.

Ik heb het onlangs nog eens berekend/geschat: zonder tegenslagen en als ik de huidige trend kan verderzetten dan zou een werkcarrièrre van 25 jaar voor mij voldoende moeten zijn om ruim FO te zijn. Nog 8j te gaan tot 46j.

Dan reken ik met een gemiddeld jaarlijks netto-rendement op kapitaal van 4%.

• JURIST

Ook eens gekeken naar de performance van mijn investeringen in crowd funding. Mijn ervaringen sluiten grotendeels aan bij wat @Corrit en @CaLeX eerder hebben gepost.

Hier sinds begin 2015 80 kleine investeringen gedaan (totaal ca. 22/k) via Geldvoorelkaar en kapitaal op maat. Stand is nu 6 investeringen in uitstel betaling of afgeschreven. Afboeking nu ca. 1,5%, maar het lastige is dat vorderingen lang kunnen blijven uitstaan, alvorens je echt weet dat ze oninbaar zijn in faillissement of schuldsanering. Er dus komt waarschijnlijk nog wel wat bij de afschrijving. Met de kosten erbij zijn de netto rendementen dus wel flink lager.
Er zitten veel projecten tussen die risicovol zijn en waar het onderscheidend vermogen ontbreekt en/of die banken niet financieren. Het is goed zoeken naar interessante opties.

Hierdoor investeer ik nu grotendeels via andere aanbieders nog in vastgoedproposities en duurzame projecten. Daar heb ik los hiervan ook een portefeuille in opgebouwd waar geen defaults zijn tot nu toe.

Voordelen (imo):
Dat het een netto rendement oplevert dat redelijk is (hoewel waarschijnlijk op lange termijn lager dan de beurs).
Dat je kleinere bedragen kunt investeren en daarmee kan spreiden.
Dat het een diversificatie van je portefeuille oplevert die niet beursafhankelijk is.

Nadelen:
-Het is behoorlijk bewerkelijk en administratief belastend (je krijgt bijvoorbeeld hele series kleine betalingen over de rekening, wat bij GVE nog steeds niet gebundeld gaat).
-Er zijn heel veel matige proposities (naar mijn mening) en je moet (deels) afgaan op informatie en risico-analyse die door de crowdfunding aanbieder is gemaakt (terwijl het de vraag is hoever de riskexpertise reikt)
-Iedereen duikt bovenop nieuwe projecten die interessant zijn, je moet vaak timen wil je kunnen intekenen.
-Wat het echte rendement is blijft lang onduidelijk.

Verwijderd

Wozmro schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:42:
Maar voor mij werkt het omdat het sectoren zijn die mij interesseren en waar ik werkervaring in heb.
Wat bedoel je hiermee?
Kan je beter inschatten welke bedrijven een investering waard zijn, of zorgt het ervoor dat je het leuker vindt om alles te volgen?

• Tommie12
Wozmro schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:42:
Het is inderdaad een mindset. Je moet voor jezelf een manier zoeken die je ligt.

Dat moonshot-beleggen zoals Tommie12 doet zou mij totaal niet liggen.

Integendeel zelfs. Ik vertrek vanuit een ruime buffer (afbetaalde woning + veel cash) en kies liever voor 'brave' aandelen zoals oude holdings, nuts en industrie.

Klinkt saai en dat zal het voor de gemiddelde mens ook wel zijn. Maar voor mij werkt het omdat het sectoren zijn die mij interesseren en waar ik werkervaring in heb.

Ik heb het onlangs nog eens berekend/geschat: zonder tegenslagen en als ik de huidige trend kan verderzetten dan zou een werkcarrièrre van 25 jaar voor mij voldoende moeten zijn om ruim FO te zijn. Nog 8j te gaan tot 46j.

Dan reken ik met een gemiddeld jaarlijks netto-rendement op kapitaal van 4%.
Proficiat alvast.

Dat moonshot beleggen is een beetje hobby geworden.
De basis van wat ik beleg zijn fondsen, dan iets meer risico met wat grotere aandelen, en ca 15-20% in biotech gespreid over een 10 tal aandelen.
Als ik kijk naar het rendement is dat het beste met de aandelen. Verschillende van mijn bravere aandelen zijn op 5 jaar tijd ruim verdubbeld. Er zit er ook een tussen wat op -50% staat.
Bij de biotech heb ik er 2 gehad die op 2 jaar tijd x3 en x6 gegaan zijn, maar ook eentje dat waardeloos is, en eentje met 60% verlies. De rest zit tussen -10% en +50%.

Alles samen gaf me de laatste 5 ruim gemiddeld 8% per jaar.
Geen idee of ik dat de volgende 5 jaar ook nog haal.

• Wozmro
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:24:
[...]

Wat bedoel je hiermee?
Kan je beter inschatten welke bedrijven een investering waard zijn, of zorgt het ervoor dat je het leuker vindt om alles te volgen?
Vooral dat laatste. Als het zaken zijn die je interesseren dan vallen die sneller op als je de krant leest. Zaken als bijvoorbeeld energievoorziening en techniek interesseren mij. Andere dingen zoals farma, biotech daar ken ik helemaal niets van.

• Blazer Coke
  • Laatst online: 30-03-2025
Corrit schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:40:
[...]

Bij lendico 11 projecten, waarvan drie een betalingsachterstand hebben en één 'failliet'. Het rendement lijkt leuk, maar als zo'n project niet succesvol wordt afgerond dan heb je er natuurlijk niets aan. Er zijn nog een paar in uitbetaling, maar ik zal er sowieso minder geld uit krijgen dan ik er in heb gestoken.

Wat betreft geldvoorelkaar ben ik een stuk positiever, veel professioneler allemaal (geldlener moet ook aanzienlijk meer informatie aanleveren dan bij lendico) en tot nu toe van de 47 projecten geen enkel faillissement. Netto rendement van mijn projecten is 6,5%, al ga ik er nog wel van uit dat er een paar projecten failliet gaan en het lager kan uitvallen.
6.5% is niet heel hoog voor zoveel risico.
Kan je dan niet beter beleggen?
Zeker als je verwacht dat het nog lager gaat worden?
Wat @mdlaat noemde ben ik het volledig mee eens:
"In mijn geval is, kort door de bocht genomen, een eerste hypotheek met een niet te hoge loan-to-value populair."

Ik doe ook hoofdzakelijk mee aan vastgoedprojecten met hypotheekrecht. Tot slot moet je je absoluut niet blind staren op te hoge rendementen op die crowdfundingsites, dat is mijn valkuil geweest op lendico. Die vier projecten met problemen hadden allemaal een rendement van 10% of hoger. Maar daar heb je natuurlijk geen reet aan als het project failliet gaat en je niet eens je initiële investering terug krijgt. :z Kijk ten eerste naar de slagingskans van het project en pas daarna naar het rendement.
Wat zijn de rentes en rendementen met die hypotheken?

• Corrit
Blazer Coke schreef op zondag 29 juli 2018 @ 01:02:
6.5% is niet heel hoog voor zoveel risico.
Kan je dan niet beter beleggen?
Zeker als je verwacht dat het nog lager gaat worden?
[...]
Wat zijn de rentes en rendementen met die hypotheken?
Als er een hypothecaire zekerheid is, is het rendement grofweg tussen de 5% en 7% (laatste paar projecten op GVE vergeleken).

6,5% Is inderdaad niet gigantisch hoog, maar mijn strategie bij crowdfunding is momenteel vooral gericht op het inschatten van risico's, pas in de tweede plaats kijk ik naar het rendement. Wederom: 10% rendement lijkt leuk maar bij die projecten is de kans op een faillissement vaak ook veel hoger.

Ik beleg daarnaast ook (index), en het vermogen in aandelen is ongeveer anderhalf keer het bedrag dat ik in crowdfunding heb zitten. Over de laatste drie jaar was het gemiddelde rendement van crowdfunding en beleggen ongeveer gelijk. Wat dat in de toekomt wordt is uiteraard de million dollar question. :P Wat wel een groot nadeel is is het gebrek aan 'upward potential'. Het rendement dat je bij de projecten te zien krijgt is het ideale scenario. Mijn rendement zal niet opeens 10% worden, terwijl het wel mogelijk is dat dit onder nul daalt in het slechtste geval. En het kost veel tijd om goede projecten te zoeken.

De komende jaren ga ik wel structureel meer inleggen in aandelen, dat is nu elke maand een paar honderd euro en dat wil ik gaan verhogen nu m'n cash-buffer goed genoeg gevuld is. En zo af en toe nog een crowdfundingproject doen wanneer er iets tofs voorbij komt. Daarnaast wordt ook iedere maand een deel van m'n crowdfunding-investeringen terugbetaald dus als ik niet opnieuw investeer dan wordt het deel van m'n vermogen in crowdfunding-projecten automatisch verlaagd.

tl;dr;

Ik verschuif langzaam maar zeker een groter deel van m'n vermogen richting aandelen, crowdfunding is leuk maar veel arbeidsintensiever en het potentiële rendement is ook lager.

• Blazer Coke
  • Laatst online: 30-03-2025
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Xanaroth
JURIST schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:13:
[...]
Hierdoor investeer ik nu grotendeels via andere aanbieders nog in vastgoedproposities en duurzame projecten. Daar heb ik los hiervan ook een portefeuille in opgebouwd waar geen defaults zijn tot nu toe.
Leuk te noemen, maar kun je dit opvolgen voor de mede fo-ers?

Zoals waar investeer je dit dan en wat zijn je ervaringen bij die aanbieders?

• jsuijker
Xanaroth schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:33:
[...]

Ik gok op sameningeld (erg veel fouten in de pitches. Lees evt maar terug op het fok forum) met 4-5% voorgesteld rendement afhankelijk vd schijf
Gve heeft ook vastgoedprojecten van 5-7% maar vaak een ltv van 100% (of zelfs iets meer) bij de start
Crowdestate wisselende % en veel in duitsland (vooralsnog bevalt dit platform mij)
Estateguru heeft hogere % (10-12%) maar is wel in de baltische staten. Bij de laatste heb je referral mogelijkheden (bij interesse pm maar)

Alle platformen zijn met hypotheken en ik weet alleen van een default bij estateguru die wel volledig terugbetaald is door verkoop van het object

Verwijderd

Wozmro schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:34:
[...]

Vooral dat laatste. Als het zaken zijn die je interesseren dan vallen die sneller op als je de krant leest. Zaken als bijvoorbeeld energievoorziening en techniek interesseren mij. Andere dingen zoals farma, biotech daar ken ik helemaal niets van.
Dat begrijp ik wel. Maar loop je dan niet het risico om (groei en rendement van) bepaalde markten compleet te missen? Of heb je alleen vertrouwen in de sectoren die je zelf kent?

• Wozmro
Net zoals Tommie heb ik een deel fondsen, een deel etfs en een deel aandelen die ik 'actief' beheer.

Dat laatste is dan als hobby. Ik vind het leuk om er mee bezig te zijn, er over te lezen, na te denken. Actief beheer is bij mij wel pakweg 1 transactie per maand, geen daytrading :)

Het zijn ook allemaal aandelen op de Belgische beurs.

Voor de liefhebbers:
Brederode (holding)
Elia (hoogspanning netbeheerder)
GIMV (holding)
Sofina (holding)
Solvay (chemie)
WDP (vastgoed magazijnen voor logistiek, e-commerce,...)
Quest for growth (holding)

De ETF's:
EMIM (emerging)
CEMU (small caps wereld)
IWDA (wereld)
En die ga ik waarschijnlijk binnenkort aanvullen met VRML maar ik moet nog eens de overlap bekijken via morningstar.

• JURIST
Xanaroth schreef op zondag 29 juli 2018 @ 19:33:
[...]

Ik investeer ook in vastgoed via Sameningeld omdat dit m.i. eenvoudig werkt tegen redelijke kosten, waar je bovendien kunt spreiden doordat de instapdrempel laag is met €250.
Het blijft zo dat je zelf moet nadenken over wat je van proposities vindt en er gaat weleens wat fout, maar dit wordt in mijn ervaring ook altijd weer opgelost. Verder uiteraard alles onder hypotheek, maar er komen wel risicovollere projecten voor met hoge LTV's.

Er zijn veel vastconstructies via obligaties of gedeeld eigenaarschap die een minimum inleg van bijvoorbeeld €5.000 hebben zoals Brickfund, Zilverwonenfonds en Huurwoningenfonds die ik wel op het vizier heb, maar waar ik geen ervaring mee heb. Als iemand hierin investeert zou ik het interessant vinden om ervaringen te horen.

Verder heb ik een portefeuille met duurzame investeringen via Duurzaaminvesteren. Dit gaat vooral om portefeuilles zonnepanelen en windmolens met verpanding. Ervaring daar is goed, zonder problemen vooralsnog, al zijn de rentes ook daar gedaald (nu ca 4,5%-6%). De laatste tijd merk je dat hier wel heel veel belangstelling voor is door alle aandacht en dat projecten razendsnel zijn volgetekend. Ook heb ik al gemerkt dat er gebruik wordt gemaakt van de optie om af te lossen als er alternatieve (voordeligere) financiering kan worden aangeboord. En er zijn steeds meer projecten met een korte looptijd, die ik minder interessant vindt door de verhouding tot kosten/inspanning.

• Corrit
Dat rendement lijkt me bijzonder hoog, als je dat echt kunt halen, gefeliciteerd. :) Heb je een vastgoedhypotheek, of heb je de financiering op een andere manier geregeld?

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 12:33:
[...]

Dat is een mindset.
Mijn vrouw wordt inderdaad nerveus als er van 10 aandelen ééntje onder water staat. Ik kan daar echt goed mee om, en kijk vooral naar het eindresultaat.
Zij kijkt nu niet meer naar die rekening, en vraagt me regelmatig hoe het staat, en dan spreek ik alleen over de jaarlijkse stijging (of daling).
Everybody happy.

Het heeft vooral te maken met risk appetite.
Zonder een oordeel te willen vellen over keuzes: met een low risk appetite zal je eerder kiezen voor zekerheid, en vrede nemen met een laag tot heel laag (of onbestaand) rendement.
Met meer risk appetite steek je je geld weloverwogen in startup bedrijven en accepteert dat op 10 investments er 3 totaal falen, 5 zwak zijn, en 2 dikke winst maken.
Inderdaad. Daarom is het ontzettend belangrijk om vantevoren een strategie te bedenken, en daar vooral niet vanaf te wijken (e.g. even snel winst pakken, of een verliesmakend aandeel laten lopen "omdat het toch wel weer terugkomt"). Je moet emotie zoveel mogelijk uit zien te schakelen. Daarom zijn die heel simpele "boglehead" strategieen zo effectief, het maakt beleggen zo saai en afstandelijk als mogelijk.

• Tommie12
Leg eens uit hoe je 20% haalt?
Is dat via AirBNB, of gewoon verhuren?
Pand heel goedkoop gescoord?

• rube
Let op dat @Blazer Coke ook uitgaat van waardestijging.

Als je niet uitgaat van een waardestijging: een huurrendement dat circa 4% hoger ligt als de rente van de hypotheek. Hypotheek (vreemd vermogen) circa 75% en 25% eigen geld. Dan zit je op ongeveer 20% rendement op eigen vermogen op basis van huurstroom. Uiteraard een flinke hefboom met bijbehorend risico.
Bovendien is een >4% verschil tussen huur en hypotheek bij "gewone" verhuur zonder kans op leegstand/veel onderhoud niet (makkelijk) te vinden in de huidige markt.

• ScoTtix
  • Laatst online: 22-01 11:49
Tommie12 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 10:48:
[...]

Leg eens uit hoe je 20% haalt?
Is dat via AirBNB, of gewoon verhuren?
Pand heel goedkoop gescoord?
Hij geeft aan 20% incl. waardestijging. Als je een appartement hebt in Amsterdam is de waardestijging afgelopen jaar al 20%: https://www.parool.nl/ams...rocent-gestegen~a4601316/

Dus de afgelopen jaren is dat vast en zeker haalbaar geweest, op de lange termijn lijkt mij lastiger...

• Corrit
ScoTtix schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:04:
[...]
Dus de afgelopen jaren is dat vast en zeker haalbaar geweest, op de lange termijn lijkt mij lastiger...
Dat lijkt mij ook, daarom ben ik wel benieuwd naar de berekening. :)

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
rube schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:04:
Let op dat @Blazer Coke ook uitgaat van waardestijging.

Als je niet uitgaat van een waardestijging: een huurrendement dat circa 4% hoger ligt als de rente van de hypotheek. Hypotheek (vreemd vermogen) circa 75% en 25% eigen geld. Dan zit je op ongeveer 20% rendement op eigen vermogen op basis van huurstroom. Uiteraard een flinke hefboom met bijbehorend risico.
Bovendien is een >4% verschil tussen huur en hypotheek bij "gewone" verhuur zonder kans op leegstand/veel onderhoud niet (makkelijk) te vinden in de huidige markt.
Ga je dan uit van een netto huurrendement? Dus na kosten als onderhoud, gemeentelijke lasten, vastgoedbeheermaatschappij etc?

• rube
Dat ligt eraan of je een bruto of netto rendement wilt berekenen ;)
En een echt definitief rendement kun je pas na verkoop berekenen...
Pagina: 1 ... 61 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.