reteppd schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 23:50:
Ik vind het echt schokkend om te lezen hoe sommigen over hun relatie praten.
Dat kinderen meer kosten dan ze (financieel) opbrengen, snap ik. Dat dat voor sommigen een overweging is, snap ik ook. Maar om over je partner te praten als een financiële uitgave... Dat gaat echt ver!
Nou heb ik misschien makkelijk praten, omdat mijn vrouw een goed inkomen heeft. Maar ook als ze werkeloos thuis zou zitten, is ze van zo'n meerwaarde voor mij. Ik kan me niet voorstellen dat je zegt dat het negatief is voor je.
Haha, schokkend, echt? Ergens verbaast het me een beetje dat er mensen van onze generatie (begin 30 gok ik?) nog geschokt kunnen zijn over dingen, maar ok. Wat vind je er precies zo schokkend aan? Afgaande op gemiddelden ga ik even aannemen dat je zo'n 5 jaar of minder getrouwd bent, ook ben je waarschijnlijk zo rond eind 20, begin 30 getrouwd right? Als dat zo is, met alle respect, maar dan kom je er pas net bij kijken. Mensen veranderen, je prioriteiten veranderen, je vervalt in patronen. Hier is een plaatje uit Thinking, Fast and Slow van Daniel Kahneman:
Zo rond je bruiloft is het leuk, daarna wordt het snel minder totdat het netto minder leuk is dan het daarvoor was. Hier zal best een hoop confounding in zitten, maar dat maakt voor dit geval even niet uit. Mijn punt is, gemiddeld zouden er een hoop mensen ontevreden moeten zijn over hun relatie. En wat ga je doen als je ontevreden bent? Dan ga je om je heen kijken, het gras is altijd groener aan de overkant right? Dan ga je rationaliseren: "tja, het kost ook wel veel geld als de ander thuis zit, wat had ik allemaal nog meer kunnen doen met mijn leven / geld". Is het echt zo moeilijk je voor te stellen dat er legio van dit soort scenario's zijn?
Ik ga meteen toegeven dat ik in een niet representatieve fase zit in mijn leven / relatie. Bijna 10 jaar getrouwd, dus ruim voorbij de honeymoon periode, 3 kinderen in de meest veeleisende fase (hoop ik) van hun leven. Op het werk druk om carriere te maken. Mijn partner en ik hebben praktisch gezien geen tijd voor elkaar. Ik schrijf dit met een kind op schoot. We hebben deze week welgeteld een half uur met elkaar kunnen zitten en het 10 minuten kunnen hebben over de uitdagingen die ik ervaar op mijn werk bijvoorbeeld. Was dat fijn, absoluut! Maar zou jij 80% van je inkomen daarvoor inruilen? Welk verstandelijk gezond persoon zou dan niet bij zichzelf te rade gaan op zo'n moment. Vervolgens relativeer je en kijk je naar de toekomst, maar dat je het je afvraagt is toch niet zo heel schokkend?
En ja, ik sta er misschien wat pragmatischer in dan de meesten. Voor mij moet een relatie minstens zoveel opleveren als ik erin stop, anders is het zonde van mijn tijd / geld / energie. Ik heb maar een leven (tenzij cryo een vlucht neemt), dus wil ik dat wel zo effectief als mogelijk inzetten. Then again, ik ga niet claimen dat FO voor mij belangrijker is dan mijn relatie op dit punt. Ik denk dat ik best heftige compromissen maak in onze relatie, maar vooralsnog heb ik er hoop op dat het zich gaat terugbetalen in de toekomst.
PS Ik heb het echt wel even pittig gehad met dat ik het overgrote meerendeel van het geld binnenbracht en mijn partner het meerendeel van het geld uitgaf, dat voelde gewoon alsof ik gebruikt werd. Met kinderen wordt het nog ingewikkelder, want in principe ben je gewoon sociaal gegijzeld, je kan geen kant op. Het is niet een project dat je in de ijskast kunt zetten, scheiden is ook onbetaalbaar. Wat mij geholpen heeft is mijzelf eraan herinneren dat we beiden op onze manier bij proberen te dragen aan het gezamenlijke doel om ons gezin zoveel mogelijk te laten bloeien. Ik door te werken, zij door meer thuis te zijn. Verder hielp het me om haar mentaal te "betalen" voor haar tijd. De bijwerking daarvan was dat het dan heel eenvoudig is om te vergelijken wat je partner kost en wat een schoonma(a)k(st)er / nanny / vertier bij elkaar kost. Ik denk niet dat dit per se slecht is. Relaties zijn behoorlijk veranderd over de laatste decennia. Natuurlijk is het streven dat twee partners ongeveer even veel inbrengen, maar dat is volgens mij nog niet helemaal de realiteit. Mijn indruk is dat het voor vrouwen gemiddeld beter is geworden en voor mannen gemiddeld slechter, toch zit er nog wel een delta tussen. Ik denk eerlijk dat ik met de kennis van nu een andere keuze zou maken dan ik 10 jaar geleden zou hebben gemaakt. Als ik 10 jaar geleden niet getrouwd was, was ik nu FO geweest. Ik denk niet dat ik me nogmaals zo zou binden aan een persoon. Then again, ik weet niet hoe het is om vrijgezel te zijn, plus denk ik er waarschijnlijk weer anders over als de kinderen wat ouder zijn. Het leven is ook maar een serie momentopnamen en niemand heeft alle wijsheid in pacht volgens mij... De meesten van ons doen ook maar wat. Hoeveel mensen hebben nu echt een plan...
HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m