Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.226.201 views

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-01 17:46
Gewoon een vastgoed (REIT) ETF pakken, heb je exposure over de hele wereld, mooie mix van consumenten, retail, office, hypotheken, etc. Geen gezeik, klaar :)

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-01 21:17

Metro2002

Memento mori

rube schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:58:
[...]

Je kan dergelijke hypotheken meestal maar voor 10 jaar vastzetten, geen 15 jaar. Dan betaal je overigens vaak best een behoorlijk hoge rente. Rentes kunnen over 10 jaar verdubbeld zijn, dat hoeft geen probleem te zijn maar je moet wel doorrekenen wat dat voor gevolgen heeft.
Zoals ik al aangaf moet je die (althans wat ik tot nu toe gevonden heb) altijd voor minstens de helft aflossen in die tijd dus al verdubbeld de rente dan is het nog geen probleem.
Risico op leegstand kun je dan spreiden, maar dat het risico 4x zo groot is met 1 appartement zou ik niet zo hard durven stellen als je uitgaat van 1 zonder hypotheek of 4 met hypotheek. Met een hypotheek moet je als snel >70% bezettingsgraad hebben om break-even te draaien. Zonder hypotheek b.v. maar 20% (uitgaande van appartementen met VVE).
En mocht je met hypotheek onder je break even point komen, dan gaat het ook vrij hard oplopen.
Ik ging in alle gevallen uit van een hypotheek maar akkoord, zonder hypotheek is altijd minder risico maar ook minder potentiele winsten. Een hypotheek als hefboom gebruiken is de enige manier om binnen afzienbare tijd een fatsoenlijke vastgoed portefeuille op te bouwen met uiteraard een hoger risico.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Workaholic schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 14:18:
- Aankoop vakantie park woning 75-125k
Even opletten met dit soort spul. De duivel zit namelijk in de details. Wat mij namelijk niks zou verbazen, is allerlei verbanden waar jij geen zicht op hebt. Bijv. onderhoud wordt belegd bij een partij die zij aanwijzen, en blijkt heel duur.

Om je een voorbeeld te geven hoe dit soort dingen gaan... mijn vader heeft ooit geinvesteerd in een scheeps-CV. Men spiegelt dan mooie rendementen voor. Ook heeft men "skin in the game", d.w.z. doet zelf een forse investering. Wat er gebeurde, is het volgende:
- De eerste paar jaar draait men mooie rendementen
- Na vijf jaar blijkt het schip niet economisch genoeg
- Management beslist dat het schip aangepast dient te worden bij scheepswerf X
- Er volgen tien jaar van miserabele rendementen, maar management heeft toch zijn inleg terug via gedeeltelijk eigendom van scheepswerf X
Ik zou eens exact nakijken wat die garantie inhoudt, en onder welke voorwaarden ze daar onderuit kunnen.
jmderonde schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 15:38:
Stukje feelgood: bijna 3 jaar geleden hebben wij een appartement gekocht voor 57.500 euro in een straat waar de helft van de straat te koop stond.
Gaaf :Y Mooi gedaan. Op een goed prijspunt ingestapt, lef getoond!

[ Voor 11% gewijzigd door TucanoItaly op 09-05-2018 13:45 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:17
TucanoItaly schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 13:41:
[...]

Ik zou eens exact nakijken wat die garantie inhoudt, en onder welke voorwaarden ze daar onderuit kunnen.
Laat ik het volgens de boerenverstand methode aanpakken: als ze écht 7.5% kunnen garanderen hebben ze geen kleine beleggers nodig. Er is te veel geld op dit moment, elk bedrijf kan geld lenen, geld ophalen of investeringen vinden. De economie draait op volle toeren en de ECB print gratis geld.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:48
pirke schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:57:
Gewoon een vastgoed (REIT) ETF pakken, heb je exposure over de hele wereld, mooie mix van consumenten, retail, office, hypotheken, etc. Geen gezeik, klaar :)
Denk ik ook, efficiënter zal het niet worden.

Als zzp'er heb ik wel de gewoonte om +/- mijn uurloon te berekenen dwz: hoeveel geld komt er binnen gedeeld door het aantal uren dat ik er mee bezig geweest ben.

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-11-2025

murphsy

Product Monkey

Heeft er al iemand een goede REIT uitgezocht die aantrekkelijk is voor Nederlanders?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:34
Wij hebben drie jaar geleden een vakantiehuisje gekocht op een populaire locatie in het buitenland. De hoofdreden was dat we daar al 10 jaar op vakantie gingen en het steeds moeilijker werd om in het hoogseizoen (vanwege school) een fatsoenlijke en betaalbare accommodatie te vinden. Het eerste jaar hebben we het verhuurd via de uitbater van het park. Lekker makkelijk (alles werd geregeld) maar ze pakten wel 30% van de huur. Dat was al reden genoeg om het zelf te gaan doen, maar in het naseizoen kwam ik er via mijn wifi router achter dat het verhuurd was terwijl dit niet was opgegeven. Dus nu doen we het al 2 jaar zelf; lokaal een klusjesman en schoonmaker geregeld; zelf adverteren op een website voor het gebied; zelf onderhandelen over de huur en beschikbaarheid; zelf contracten opstellen; zelf (aan)betalingen in de gaten houden; etc. Onder de streep (rente, vaste lasten, onderhoud) kunnen we nu zelf heel erg leuk en betaalbaar in het hoogseizoen op vakantie. Voor veel minder dan we altijd zelf betaalden. En onze familie heeft er ook een leuke vakantie aan als het leeg staat. Als we het in de weken dat we het zelf gebruiken zouden verhuren (hoogseizoen lukt dat altijd) zouden we een winst maken van zo'n 2% die dan wel belast is voor de IB.

Kortom, ik zou het niet aanraden als investering voor de financiële opbrengsten.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
murphsy schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:16:
Heeft er al iemand een goede REIT uitgezocht die aantrekkelijk is voor Nederlanders?
iShares IPRP: ETF over de real estate sector. (TER van 0.40%)

of deze iShares ETF over de SX86P index (TER van 0.46%)

[ Voor 22% gewijzigd door ErnstH op 09-05-2018 17:32 ]

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:48
ehoutgast schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:22:
[...]

Het nadeel van indirect via ETF's beleggen in vastgoed vs direct met eigen geld en evt vastgoedhypotheek met 10 jaar rentevast vind ik de grote gevoeligheid voor de rentemarkt. Door de financieringsstructuur van vastgoedbeleggers dalen de koersen bij stijgende rentes en dat kan de komende jaren in je nadeel werken.

[ Voor 3% gewijzigd door JURIST op 10-05-2018 11:12 ]

• Wozmro
Via MMM deze blog ontdekt: www.zeonamcintyre.com
Interessant om eens wat van te lezen.

Het gaat over iemand die van 'airbnb'en' haar job gemaakt heeft: ze koopt of huurt woningen (en varianten) en zet die dan op airbnb. Ze regelt planning, schoonmaak, de gastvrijheidservaring (eigen vertaling :) )
Volgens haar zeggen investeert ze sterk in automatisering: planningsoftware, uitbesteding,...

Ben van mening dat de amerikanen (met geld) nog steeds wat voorlopen voor wat betreft nieuwe maatschappelijke trends.

Voor mensen met geld lijkt een eigen vaste woonplaats minder belangrijk te worden. 'Ik ben aan het reizen' heeft meer status. Websites zoals airbnb en de economie er rond spelen daar op in.

Ik vraag me af hoe dit verder zal evolueren de komende jaren. Veronderstel dat men dit airbnb-proces helemaal kan automatiseren met alle nodige services (sleutel, schoonmaken, ontbijt,...) inbegrepen. Dan zou je gewoon op een website kunnen aangeven wanneer je niet thuis bent. En als je woning dan verhuurt wordt krijg je het geld op je rekening gestort.

Of stel: je wil in 3 maanden van België naar Portugal stappen als vakantie. Je smartphone kent je locatie, wat je wensen zijn, hoe je er fysiek voor staat die dag en plant daar in functie van automatisch je overnachtingen.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wozmro schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:17:
Ik vraag me af hoe dit verder zal evolueren de komende jaren. Veronderstel dat men dit airbnb-proces helemaal kan automatiseren met alle nodige services (sleutel, schoonmaken, ontbijt,...) inbegrepen.
Feitelijk zit je met Airbnb in de "hospitality business", d.w.z. je werk lijkt meer op hotellier en minder op verhuurder. Alles automatiseren komt tegenstrijdig op mij over. Case in point, een vriend van me heeft een tijdje een appartement verhuurt op een gewilde locatie. Het lastige voor hem was om een schoonmaker te vinden die betrouwbaar en op het juiste tijdstip ter plaatse is. En dat moet vaak op het laatste moment.

BIjv. je verhuurt appartement vrijdag en zaterdag. Dan moet er een schoonmaker zaterdag 12:00 er zijn om de boel te controleren en schoon te maken, omdat de volgende gast er weer in wil. Dat bleek zodanig lastig te regelen, dat hij het heeft opgegeven. Te veel gedoe.

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 15:17:
Ik vraag me af hoe dit verder zal evolueren de komende jaren. Veronderstel dat men dit airbnb-proces helemaal kan automatiseren met alle nodige services (sleutel, schoonmaken, ontbijt,...) inbegrepen. Dan zou je gewoon op een website kunnen aangeven wanneer je niet thuis bent. En als je woning dan verhuurt wordt krijg je het geld op je rekening gestort.
In principe is dat natuurlijk al het geval, er zijn partijen die dit geheel van je overnemen (in Amsterdam althans). Ze zorgen voor de sleuteloverdracht, schoonmaak en klachtenafhandeling. Het enige wat ze niet doen is een ontbijt, maar dat is ook niet gangbaar voor een airbnb (wat de naam natuurlijk wel doet vermoeden).

Ik woon zelf niet in Nederland, maar wat ze hier in Azie hebben, zijn allemaal serviced apartments, je boekt een airbnb, krijgt een code en daarmee kan je het appartement openen, je hebt niet eens meer een sleutel nodig.

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:10

oscar82

De ondertitel

ehoutgast schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 17:22:
[...]

Daar kan ik nog Think Real EsTate (TRET) aan toevoegen. Is minder goed gespreid dan de ishares alternatieven. Deze bevat alleen de top 100 huisjesmelkerts ter wereld. De TER is maar 0.25 en domicilie NL.
Wat volgens mij gunstig is tegen het dividendlek. Niet onbelangrijk bij 3,5% dividend op jaarbasis.

• Wozmro
StephaN900 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 05:03:
[...]

In principe is dat natuurlijk al het geval, er zijn partijen die dit geheel van je overnemen (in Amsterdam althans). Ze zorgen voor de sleuteloverdracht, schoonmaak en klachtenafhandeling. Het enige wat ze niet doen is een ontbijt, maar dat is ook niet gangbaar voor een airbnb (wat de naam natuurlijk wel doet vermoeden).

Ik woon zelf niet in Nederland, maar wat ze hier in Azie hebben, zijn allemaal serviced apartments, je boekt een airbnb, krijgt een code en daarmee kan je het appartement openen, je hebt niet eens meer een sleutel nodig.
Inderdaad het staat al ver. In veel gevallen speelt de eigenaar van de woning de verschillende rollen: schoonmaker, hospitality,... Maar dat hoeft niet zo te zijn.

Misschien moet je op een dag gewoon een slidertje verschuiven op je app om te laten weten dat je niet thuis bent (hoe lang ziet de app wel in je agenda). Krijg je geld per dag dat je huis 'standby' is en extra als het effectief gehuurd wordt.

Momenteel heb ik geen ambitie om mijn huis op die manier te verhuren. Maar misschien wel binnen een goede 10j als de kleine uit huis is, we lang en breed FO zijn en dus langer op vakantie kunnen.

Onlangs voor de eerste keer twee nachten geboekt via airbnb, pas voor in augustus, ben benieuwd. Er is ontbijt inbegrepen. :)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wozmro schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:29:
Misschien moet je op een dag gewoon een slidertje verschuiven op je app om te laten weten dat je niet thuis bent (hoe lang ziet de app wel in je agenda). Krijg je geld per dag dat je huis 'standby' is en extra als het effectief gehuurd wordt.
Zo'n grote mate van abstractie betekent meestal dat de markt volledig commoditized is, en dat de prijzen tot het vriespunt dalen. Het lijkt me dus geen situatie om naar te streven, als Airbnb host zijnde.

De host valt op, bij ons althans, door gastvrijheid, punctualiteit, communicatie en netheid. Dat is de reden dat ik een 5 sterren review geef. Wij hebben het wel eens gehad dat de listing door iemand anders gedaan werd. Dan is het directe contact er af. Resultaat was dat we moeite hadden om de plek te vinden, het was op een kruip-door-sluip-door plekje. Indien we direct contact met de eigenaar hadden gehad, dan had die ons gewoon even opgehaald.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:06
Dat soort airbnb kun je wel vinden, maar het is ook gewoon een andere manier van slaapplaatsen verhuren net als een hotel.
Wij verhuren ook juist met airbnb als we weg gaan op vakantie. Soms kun je ze dan zelf ontvangen en we leggen wat boekjes voor ze neer over wat te doen is. Maar we zijn wel gewoon weg.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• murphsy

murphsy

Product Monkey

oscar82 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:12:
[...]

Daar kan ik nog Think Real EsTate (TRET) aan toevoegen. Is minder goed gespreid dan de ishares alternatieven. Deze bevat alleen de top 100 huisjesmelkerts ter wereld. De TER is maar 0.25 en domicilie NL.
Wat volgens mij gunstig is tegen het dividendlek. Niet onbelangrijk bij 3,5% dividend op jaarbasis.
Bedankt! Ik ga een positie opbouwen in IE00B0M63284. Wel opvallend dat de genoemde REITs weinig assets under management lijken te hebben. Stuk minder populair dan sommige grote stock-ETF’s.

Ons 17 jaar oude raam in de woonkamer (3m bij 4m) is helaas lek gegaan. We waren toevallig al aan het oriënteren op hr++ glas, maar nu komt het stomme... we hebben al 4 partijen over de vloer gehad maar een daadwerkelijke offerte ontvangen, ho maar!

‘Volgende week ontvangt u de offerte meneer’

Drie weken later... :?

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Tsja dat klinkt bekend. Is gewoon niet de hoogste primo voor aannemers of klussers. Zodra het ze duidelijk wordt dat je met hun in zee wilt gaan hebben ze opeens wel hun prijsindicatie klaarliggen.

• murphsy

murphsy

Product Monkey

oscar82 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 18:22:
Tsja dat klinkt bekend. Is gewoon niet de hoogste primo voor aannemers of klussers. Zodra het ze duidelijk wordt dat je met hun in zee wilt gaan hebben ze opeens wel hun prijsindicatie klaarliggen.
Maar we willen écht graag al het glas laten vervangen. Geen offertes om een beetje een idee te krijgen, nee gewoon drie offertes en één kiezen. Maar ik wil in elk geval graag vergelijkingsmateriaal |:(

Wel fijn om te horen dat het jou ook bekend in de oren klinkt. Ik begon me al af te vragen of onze koffie zo vies is 8)7

Morgen nog maar twee lokale glasboeren uitnodigen. Ooit zal het lukken om een offerte te ontvangen. Het zal niet vaak gebeuren, maar de belastingteruggave was sneller >:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 19 mei 2017 @ 09:59:
Gisteren hebben we door een storting de looptijd van de (spaar)hypotheek met drie jaar verkort.
Voor het eerst; voorgaande jaren hebben we ons vooral gefocust op het naar beneden brengen van de maandlasten. Overigens: Hopelijk niet voor het laatst :P

En tja, de enige reden dat ik het post is omdat je zoiets graag wilt delen met mensen die zoiets begrijpen. ;)
En vorige week wéér drie jaar van de spaarhypotheek afgehaald!
De looptijd was 30 jaar; is nu 24 jaar. Lekker hoor! Het doel is 20 jaar; en dat komt steeds dichterbij!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:06
RichieB schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:27:
Wij hebben drie jaar geleden een vakantiehuisje gekocht op een populaire locatie in het buitenland. De hoofdreden was dat we daar al 10 jaar op vakantie gingen en het steeds moeilijker werd om in het hoogseizoen (vanwege school) een fatsoenlijke en betaalbare accommodatie te vinden. Het eerste jaar hebben we het verhuurd via de uitbater van het park. Lekker makkelijk (alles werd geregeld) maar ze pakten wel 30% van de huur. Dat was al reden genoeg om het zelf te gaan doen, maar in het naseizoen kwam ik er via mijn wifi router achter dat het verhuurd was terwijl dit niet was opgegeven. Dus nu doen we het al 2 jaar zelf; lokaal een klusjesman en schoonmaker geregeld; zelf adverteren op een website voor het gebied; zelf onderhandelen over de huur en beschikbaarheid; zelf contracten opstellen; zelf (aan)betalingen in de gaten houden; etc. Onder de streep (rente, vaste lasten, onderhoud) kunnen we nu zelf heel erg leuk en betaalbaar in het hoogseizoen op vakantie. Voor veel minder dan we altijd zelf betaalden. En onze familie heeft er ook een leuke vakantie aan als het leeg staat. Als we het in de weken dat we het zelf gebruiken zouden verhuren (hoogseizoen lukt dat altijd) zouden we een winst maken van zo'n 2% die dan wel belast is voor de IB.

Kortom, ik zou het niet aanraden als investering voor de financiële opbrengsten.
Belangrijk is dat je daar goed bij voelt, en dat je daar graag op vakantie gaat.
Maar al dat werk voor 2% is ..... slecht betaald per uur, en bovendien een laag rendement op je investering.

Zoiets zou ik ook alleen doen als ik zelf zin had om daar regelmatig te zitten, en dan eventueel proberen wat kosten terug te halen via verhuur.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• RichieB
Tommie12 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:17:
[...]

Zoiets zou ik ook alleen doen als ik zelf zin had om daar regelmatig te zitten, en dan eventueel proberen wat kosten terug te halen via verhuur.
Beide punten zijn absoluut noodzakelijk. Zonder succesvolle verhuur is een vakantiehuisje een hele dure hobby.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:32
Wat betreft verhuur overweeg ik om een bootje aan te schaffen. Wij wonen in een watersport gebied redelijk dicht bij vaarwater / ligplaatsen, en ook weet ik redelijk de weg te vinden in de watersport. Een dergelijke investering is niet heel hoog, en wanneer verhuur tegenvalt heb je in ieder geval zelf nog een leuk bootje.

ROI ligt rond 1 seizoen. Matig motoriseren zodat een bootje onder de WA verzekering valt.

[ Voor 16% gewijzigd door merauder op 14-05-2018 22:55 ]

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09-2025
merauder schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:54:
Wat betreft verhuur overweeg ik om een bootje aan te schaffen. Wij wonen in een watersport gebied redelijk dicht bij vaarwater / ligplaatsen, en ook weet ik redelijk de weg te vinden in de watersport. Een dergelijke investering is niet heel hoog, en wanneer verhuur tegenvalt heb je in ieder geval zelf nog een leuk bootje.

ROI ligt rond 1 seizoen. Matig motoriseren zodat een bootje onder de WA verzekering valt.
Is er niet een gezegde in de trant
Hoe word je het snelst miljonair? -koop als miljardair een boot...

Heb je zelf verstand van boten en zou je veel onderhoud zelf kunnen doen?
Er komen wel veel kosten bij kijken lijkt me.
Zoals onderhoud ligplaats een plek om hem in de winter te stallen (dus ook seizoensgebonden).

Natuurlijk in opbrengst ook sterk weer afhankelijk, wat als je een jaar een slechte zomer hebt?

Verwijderd

merauder schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:54:

1 jaar is wel netjes. Welke variabelen heb je dan gebruikt? (bezettingsgraad etc.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:35
Ligt eraan wat voor een boot. Een kleintje die je makkelijk zelf iedere keer uit het water kan halen. Is relatief goedkoop in onderhoud en dan hoef je geen ligplaats te betalen. Maar inderdaad een grotere boot met ligplaats dat is gewoon geld in het water gooien.

• Tommie12
Bootje: zelfde verhaal als een vakantiewoning.
Als je zelf plezier hebt aan die boot, en je kan het betalen: waarom niet.

Maar het is veel werk, en iedere keer is er hier of daar wel wat schade. Als je dat niet bijhoudt, dan heb je na 1-2 jaar een varend wrak.
Dus: iedere keer zelf overhandigen, schades noteren en nakijken, en vooral ook bij terugkeer alles goed nakijken.
Ook dat kost tijd en moeite, en beperkt je vrijheid om in het weekend bij oma en opa koffie te gaan drinken, of een uitstapje te doen.

• !null
Je zou dat dan wat hufterproof maken. Als je dat in Giethoorn ziet, allemaal van die elektrische bootjes met rubbere rand erom heen. Die toeristen varen overal tegenaan maar het maakt niet uit.
Grotere boten die ook nog eens meer schade kunnen krijgen, lijkt me inderdaad meer zoals Tommie12 zegt.

En inderdaad het vele wisselen van huurder, per dag wel, dus veel contact momenten. Heb dat ook met het huis op airbnb, er mag wel iemand inkomen maar niet in een korte vakantie 3 keer verschillende huurders met schoonmaken en contact momenten regelen e.d. Daarom minimale verblijfsduur omhoog.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
Boot doe je voor de hobby, verder is het snelle kapitaalvernietiging net zoals vliegtuig, auto. Denk alleen maar aan verzekeringen, liggeld, fee-jachthaven. En geloof mij, mijn buurman heeft een boot, en hij zegt, dat het niet voor niets is dat ze altijd een kapitein mee sturen. De meeste mensen die zoiets huren, doen dat voor een weekend, en hebben meestal geen ervarging. Ze hebben vaak ook geen besef van de waarde van zo een ding, of de schade die ze kunnen toebrengen (denk maar aan aanmeren, uitvaren etc). Bovendien is het niet hun eigen boot, dus zorg is altijd minder.

• oscar82

oscar82

De ondertitel

jsuijker schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:44:
[...]

Goeie toevoeging op het gezegde: "If it flies, floats or fucks: Rent it!"

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:32
Ik heb jarenlang een speedboot gehad, heerlijk voor de hobby, maar verhuren zou ik nooit doen. Aanschaf hoeven de kosten niet te zijn, wij hadden een oudere Bayliner met 130pk en 8 zitplaatsen voor 6500 euro. Heerlijk om te touren door de provincie of door Utrecht of om heerlijk een zaterdag met vrienden en een BBQ een verlaten strandje op te zoeken, maar net zo leuk om een avondje of een uurtje even te gaan waterskien.

De kosten die wij hadden:
500 afschrijving per jaar (wordt meer als je een nieuwere boot heb)
600 ligplaats zomer
300 stalling winter
1000 brandstof.
500 onderhoud per jaar

Gemiddeld kostte het dus gewoon ongeveer 100 euro per keer dat je de haven uit voer.

Wil je een boot voor de verhuur, doe dan een iets meer recenter sloepje. Meer afschrijving, maar veel minder onderhoud en brandstofkosten. 150 euro per dag moet dan wel als huur te vragen zijn.

• !null
In ander nieuws, ik heb mijn huis energieneutraal gemaakt middels lokale subsidie. Weer een maandelijke kostenpost (de energierekening) geëlimineerd :P
Door gebruik te maken van de subsidie is de terugverdientijd erg kort, ik zie het eigenlijk ook als een soort verdienen omdat ik denk dat mijn huis er meer waard van is geworden (maar dit is zeer lastig hard te maken)

[ Voor 42% gewijzigd door !null op 15-05-2018 15:38 ]

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09-2025
oscar82 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:02:
[...]

t

Of het gezegde, koop een boot , en werk je dood !

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:17
jmderonde schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:35:
De kosten die wij hadden:
500 afschrijving per jaar (wordt meer als je een nieuwere boot heb)
600 ligplaats zomer
300 stalling winter
1000 brandstof.
500 onderhoud per jaar

Gemiddeld kostte het dus gewoon ongeveer 100 euro per keer dat je de haven uit voer.
Totaal €2900, dus dan ga je er ook nog van uit dat je 29 keer per jaar daadwerkelijk een dag op pad gaat met die boot... Ik denk dat de gemiddelde boot-eigenaar dat aantal never nooit haalt, zou mij in elk geval niet lukken. Ter illustratie, dan zou je van april t/m september gemiddeld elke week 1 dag die boot moeten gebruiken. :P

Ik hou aardig veel van zeilen, maar dat houdt met een keer of 4 per jaar ook wel op. Het kost ca. €70 per dag om een valk te huren. Deel dat door 3 of 4 personen en je kunt voor €70-100 euro per persoon 4 keer een dagje zeilen.

En dan nog iets: Als je zelf een boot hebt is het not done om je vrienden/bekenden/familie geld in rekening te brengen als je met z'n allen met de boot weg gaat, behalve misschien voor brandstof. Als je met vrienden een boot huurt is het niet meer dan normaal om de kosten te delen. Something to keep in mind..

• Wozmro
Ik ben al een tijd van dat idee: zo weinig mogelijk eigen bezit, enkel de basis. En dan de rest naar behoefte huren.

De verhouding vaste kosten (liefst zo laag mogelijk) en variabele kosten is ook een aspect van FO vind ik.

Als je lage vaste kosten hebt kan je je meer variabele kosten permitteren als je daar zin in hebt :)

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:53
jmderonde schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 13:35:
Ik heb jarenlang een speedboot gehad, heerlijk voor de hobby, maar verhuren zou ik nooit doen. Aanschaf hoeven de kosten niet te zijn, wij hadden een oudere Bayliner met 130pk en 8 zitplaatsen voor 6500 euro. Heerlijk om te touren door de provincie of door Utrecht of om heerlijk een zaterdag met vrienden en een BBQ een verlaten strandje op te zoeken, maar net zo leuk om een avondje of een uurtje even te gaan waterskien.

Wil je een boot voor de verhuur, doe dan een iets meer recenter sloepje. Meer afschrijving, maar veel minder onderhoud en brandstofkosten. 150 euro per dag moet dan wel als huur te vragen zijn.
Ik huur weleens een sloep voor acht personen voor ongeveer 200 euro per dag. Geen gek bedrag imho.

• Tommie12
Corrit schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:14:
[...]

Totaal €2900, dus dan ga je er ook nog van uit dat je 29 keer per jaar daadwerkelijk een dag op pad gaat met die boot... Ik denk dat de gemiddelde boot-eigenaar dat aantal never nooit haalt, zou mij in elk geval niet lukken. Ter illustratie, dan zou je van april t/m september gemiddeld elke week 1 dag die boot moeten gebruiken. :P

Ik hou aardig veel van zeilen, maar dat houdt met een keer of 4 per jaar ook wel op. Het kost ca. €70 per dag om een valk te huren. Deel dat door 3 of 4 personen en je kunt voor €70-100 euro per persoon 4 keer een dagje zeilen.

En dan nog iets: Als je zelf een boot hebt is het not done om je vrienden/bekenden/familie geld in rekening te brengen als je met z'n allen met de boot weg gaat, behalve misschien voor brandstof. Als je met vrienden een boot huurt is het niet meer dan normaal om de kosten te delen. Something to keep in mind..
En ik denk dan nog dat brandstof zwaar onderschat is.
Als je 130 pk vol opendraait, dan gaat daar ruim 40 liter benzine door .... per uur.

Ik heb in Zweden eens een bootje gehuurd met 70pk. Dat ging al behoorlijk vooruit, en daar hebben we een dagje mee gevaren. Misschien twee keer vol gas gegeven, de rest was cruisen aan comfortabele snelheid in de archipelago. Op die dag hebben we toch 35liter benzine verbruikt.
Hang je daar een waterskier aan, dan kan je ook maar beter je brandstofpeil in de gaten houden.

Ik heb ook ooit een week een boot gehuurd in Zwartsluis. Konden we met 6 op slapen. We hebben daar een week mee gevaren aan heel rustig tempo, zo’n 20 km per dag. Aan het einde van de week moest ik,ook 80liter diesel tanken. Viel mee in bedrag, maar als je dat per km berekent....

Als ik zo’n boot zou hebben zou ik dat ook niet verhuren, maar dat probleem gaat zich niet stellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tommie12 op 15-05-2018 20:16 ]

• Mirved
Wozmro schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:32:
Ik ben al een tijd van dat idee: zo weinig mogelijk eigen bezit, enkel de basis. En dan de rest naar behoefte huren.

De verhouding vaste kosten (liefst zo laag mogelijk) en variabele kosten is ook een aspect van FO vind ik.

Als je lage vaste kosten hebt kan je je meer variabele kosten permitteren als je daar zin in hebt :)
Op het moment hebben we 2 auto's. 1 kleine die dagelijks gebruikt wordt voor het woon-werkverkeer en 1 stationwagon die gebruikt wordt als de ander weg is, een paar keer per jaar als ik zelf voor het werk ergens heen moet en in het weekend als we gaan fietsen omdat de racefietsen hier makkelijk in gaan. Als je ziet hoe weinig de grote auto gebruikt wordt is het eigenlijk geld weg gooien. Gelukkig is het een oude japanner dus al geheel afgeschreven en weinig onderhoud aan maar de verzekering en MRB betaal je toch.

Ik heb al vaker zitten denken om deze weg te doen en een auto te huren die paar keer dat ik echt een auto nodig heb. Volgens mij zou ik dan goedkoper uit zijn. Echter is het op dit moment nog niet te doen. Verhuur locaties zijn niet kortbij en niet zo laat open. Hierdoor blijft het dan toch steeds gedoe als je snel een auto nodig hebt of hem op zondag avond wilt terug brengen.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:32
jsuijker schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:44:
[...]

Heb je zelf verstand van boten en zou je veel onderhoud zelf kunnen doen?
Er komen wel veel kosten bij kijken lijkt me.
Zoals onderhoud ligplaats een plek om hem in de winter te stallen (dus ook seizoensgebonden).

Natuurlijk in opbrengst ook sterk weer afhankelijk, wat als je een jaar een slechte zomer hebt?
Ik zit dan vooral aan een motorbootje te denken, en dan van het kaliber wastobbe waarmee mensen door de grachten kunnen varen. Een sloep is al snel te groot, en met een klein bootje met niet al te sterke motorisering kan er vrij weinig misgaan.

Ligplaats / stalling zal rond de € 150,- per jaar liggen, of in het ergste geval op eigen erf. Voor een beperkt bedrag ( rond de € 500,00) koop je een bootje, motortje hoeft ook niet veel duurder te zijn en gaan.

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
denk dat je je vergist hoeveel een 4-takt motortje kost ;-)
Ga maar eens kijken op Marktplaats. Echt onder de 700 euro ga je niks fatsoenlijk vinden... 2e hands.

• libero
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-05-2025
OK, niet helemaal zeker of dit het juiste topic is...
Eindelijk na jaren zwoegen, sparen en geluk met beleggen heb ik 3 mj op de bank, financieel onafhankelijk
(denk ik) mijn baan voelt als een last en ik ga daar mee stoppen, voor het geld was het al niet meer nodig.
En nu? hoe maak ik mezelf nog waardevol, wat ga ik doen, hoe ga ik m'n tijd opvullen.
Wat gaan jullie doen stel jullie zijn financieel onafhankelijk? Op een of andere manier wil je ook wel een nuttige bijdrage leveren, maar wat.

Lijkt een luxe probleem maar ik worstel hier toch wel mee.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
libero schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:00:
Eindelijk na jaren zwoegen, sparen en geluk met beleggen heb ik 3 mj op de bank, financieel onafhankelijk
(denk ik) mijn baan voelt als een last en ik ga daar mee stoppen, voor het geld was het al niet meer nodig.
En nu? hoe maak ik mezelf nog waardevol, wat ga ik doen, hoe ga ik m'n tijd opvullen.
Wat gaan jullie doen stel jullie zijn financieel onafhankelijk? Op een of andere manier wil je ook wel een nuttige bijdrage leveren, maar wat.

Een en ander ligt er aan hoe oud je bent en hoe je in het leven staat. Ben je bijvoorbeeld alleen of heb je een vrouw en kind(eren)?

Je moet kijken waar je gelukkig van wordt:
- is dat op vakantie zijn?
- is dat door maatschappelijk zinvol bezig te zijn? (denk bijvoorbeeld aan vrijwilligerswerk in bejaardenhuis, les geven op scholen)
- is dat door je kennis op een andere manier te gebruiken (door bijvoorbeeld cursussen te gaan geven)
- is dat door met je handen bezig te zijn, zoals bijvoorbeeld een hobby zoals houtbewerking
- is dat door tijd met je kinderen door te brengen, je kleinkinderen of je partner?

Het is dus heeeeel persoonlijk, je zult echt voor jezelf moeten gaan bedenken waar je vrolijk van wordt. Als je wat meer over jezelf deelt dan kunnen anderen uiteraard wel mee denken

• pirke
oscar82 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 12:02:
[...]

Soms is het ook fijn om de eerste en enige te zijn die het betreffende voorwerp "gebruikt" ipv dat er al 1000 voor je zijn gegaan.

• OM602
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-01 20:35
Mirved schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:19:
[...]

Ik heb al vaker zitten denken om deze weg te doen en een auto te huren die paar keer dat ik echt een auto nodig heb. Volgens mij zou ik dan goedkoper uit zijn. Echter is het op dit moment nog niet te doen. Verhuur locaties zijn niet kortbij en niet zo laat open. Hierdoor blijft het dan toch steeds gedoe als je snel een auto nodig hebt of hem op zondag avond wilt terug brengen.
Heb je al eens nagedacht over snappcar?

Een vriend van mij heeft zijn auto weggedaan, en is hier erg over te spreken. Vereist nog steeds enige planning, maar als je in (in de buurt van) een stad woont is er ruim voldoende aanbod met schappelijke prijzen.

Zit overigens met hetzelfde dilemma. Het is lastig afscheid te nemen van de flexibiliteit van 2 auto's.

[ Voor 6% gewijzigd door OM602 op 16-05-2018 07:02 ]

• !null
pirke schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 00:54:
[...]

Soms is het ook fijn om de eerste en enige te zijn die het betreffende voorwerp "gebruikt" ipv dat er al 1000 voor je zijn gegaan.
Prima maar daar betaal je dan wel de hoofdprijs voor, vooral als je de eerste gebruiker wil zijn.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:55
@libero lijkt me juist het goede topic!
Wij zijn nog lang niet FO, hooguit FMA. Ik denk dat ik het ook niet zo snel zo weten. Als je moet werken is de keuze gemakkelijk om maar door te gaan.

Zoals al gezegd: waar krijg je energie van, waar wordt je blij van?
Misschien niet eenvoudig te beantwoorden, maar je hebt de luxe om via vrijwilligerswerk/ZZP/baan rustig wat te proberen.

Toch niet wat je zocht, probeer je wat anders.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

mijn baan voelt als een last en ik ga daar mee stoppen, voor het geld was het al niet meer nodig.
(...)Lijkt een luxe probleem maar ik worstel hier toch wel mee.
Nee, is geen luxe probleem, zingeving is voor iedereen belangrijk. Het enige verschil tussen jou en Jan met de pet is dat de druk van de maandelijkse salarisstrook minder/niet is.

Ik zag het met m'n vader, die worstelde daar ook mee. Die had drie jaar eerder kunnen stoppen, maar twijfelde lang om die stap te nemen. Ik heb geen antwoorden, maar kan wel vertellen hoe hij dat deed. Hij heeft geinvesteerd in twee vakantiehuisjes, en heeft die opgeknapt. Gaandeweg heeft hij het rustiger aan gedaan.

Bullshit die m'n vader tegenwoordig aan mij op hangt:
- "Ik heb het drukker dan vroeger!"
-" Ongelofelijk hoeveel werk deze tuin geeft!"
- "Je moeder denkt dat ik tijd genoeg heb, maar dat is natuurlijk niet zo"
- "Ik ga maar eens de schuur opruimen, dat zal wel weer de hele dag kosten"

Ja, ik maak er een grapje van maar ik wil maar zeggen, maak je niet te druk. Het zal echt wel goed komen.

Verwijderd

Het is bekend dat werklozen binnen drie maanden geen tijd meer hebben om te werken. Met andere woorden ze hebben dan hun tijd opgevuld met andere zaken. Dat lukt een FOer ook wel.

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Wij verwachten deze week onze tweede FO-killer. Spannend, maar ook leuk en gezellig (hoop ik ;)). Heel veel spullen hoeven we niet meer te kopen, want het wordt een tweede zoontje. Dat scheelt al enorm in de uitgaven. Heeft er nog iemand goede bespaartips die echt zoden aan de dijk zetten?

Wat we al doen:

- kinderkleding tweedehands
- huismerk luiers
- huismerk melk
- fruit ipv 'kinder' koekjes (duur!)
- 2 dagen opvang per week (wordt 3 als mijn vrouw een dag extra gaat werken)
- zelf geen speelgoed kopen (en toch staat het huis vol, gek is dat)
- vooralsnog alles op de fiets

Ik hou dus nog steeds stand tegen de auto! Dit keer geen zelfontworpen geboortekaartje, dus dat is wel een kostenpost geworden. Maar een eenmalige, en maakt weinig verschil op jaarbasis.

Wie helpt mij de baby uit de portemonnee te houden? O-) _/-\o_

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
murphsy schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:22:
Met jou huidige aanpak zijn baby’s niet zo duur. Pas als ze naar school worden kinderen duur. Dan wordt tweedehands kleding lastiger te vinden in goede staat en ben je meer kwijt aan vermaak omdat ze zich sneller vervelen.

Tip: kinderen vinden de trein geweldig!

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 16-05-2018 08:43 ]

• Mirved
OM602 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 07:02:
[...]

Heb je al eens nagedacht over snappcar?

Een vriend van mij heeft zijn auto weggedaan, en is hier erg over te spreken. Vereist nog steeds enige planning, maar als je in (in de buurt van) een stad woont is er ruim voldoende aanbod met schappelijke prijzen.

Zit overigens met hetzelfde dilemma. Het is lastig afscheid te nemen van de flexibiliteit van 2 auto's.
In mijn huidige woonplaats zou het nog een optie zijn. Echter ik ga verhuizen eind dit jaar (daar komt de grote auto nog wel voor te pas) naar een kleine gemeente en heb zojuist even gekeken daar is alleen een transporter bus beschikbaar. Dus dat gaat hem helaas niet worden.

• Tommie12

Eerst en vooral proficiat!

Ik denk dat het belangrijk is om te blijven plannen. Zonder plan is boodschappen doen en eten koken al een gevulde dag, en voor je het weet heb je tegen je zin Netflix helemaal gezien en lig je ongelukkig chips te vreten op de bank.
Het leuke is wel dat alles kan, en niks moet. Je kan makkelijk iets proberen en veranderen van mening, en je daarna met iets anders bezig houden.
Vrijwilligerswerk bestaat overal, en in allerlei activiteiten, daar kan je je zeker in werpen, en ik denk dat het heel bevredigend is als je dat met hart en ziel doet.
Anderen kopen een vislijn en zitten elke dag uren aan het water, of gaan hele dagen kaarten.

Feit is, als je nog relatief jong bent, dan sta je op dinsdagmorgen toch alleen op de golfcourt.

Geen idee welke achtergrond je hebt, en wat je gedaan hebt in je beroepsleven, maar er zijn ook mensen die wat van hun centen investeren in een paar startup bedrijven en die gaan coachen.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025

Begin bij het begin. Wat vind je LEUK. Als het niet meer om geld hoeft te gaan, gaat het enkel nog om jezelf.

Als je weet wat je leuk vindt om te doen - dan kun je datgene vervolgens ook echt doen. Of dat nou betaald of onbetaald is maakt geen reet meer uit immers, enkel willen/kunnen. Alleen er is niemand die aan jou kan vertellen wat datgene dan is.

Twitch stream starten? Eigen moestuin? Werken in dierentuin/opvang? De hele GoT serie lezen en dan bingewatchen? Iedereen is op dat vlak anders.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 16-05-2018 11:14 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
. Heeft er nog iemand goede bespaartips die echt zoden aan de dijk zetten?

Wat we al doen:

- huismerk luiers
- huismerk melk
Een kind is in een eerste jaren niet duur in onderhoud, maar voornamelijk in de aanschaf van 'eenmalige' spullen. Ook daarbij kan je een goedkope kinderwagen kopen, een tweedehands, etc.

Aan de andere kant weet je dat kinderen geld kosten en dat je er een gevoel voor terug krijgt. Mijn vrouw heeft een elektrische fiets, omdat ze een hekel had aan fietsen. Met de elektrische fiets gaat ze wel regelmatig fietsen, de investering meer dan waard.

Uiteraard kan je een broek van 40 euro kopen, maar bij de Zeeman koop je er een voor 4 euro. Kleine beetjes besparen is prima, je wordt e niet direct FO van. Zo hoeft de verwarming echt niet om hoog, een graad of 19 is warm genoeg voor kinderen... En een klein badje is goedkoper dan een groot bad, etc.

Je kinderen zuinig leren omgaan met geld en gelukkig laten zijn met iets kleins kan wel veel geld schelen later.

Verder is een bespaar tip je kinderen dom houden of de eigen studie laten betalen.... Maar ik hoop dat je die tip niet gaat opvolgen.

Leef hoe je je goed voelt met kinderen.

• RichieB
Borstvoeding is goedkoper en gezonder.
Potjes baby-voedsel zijn ook heel duur. Je kan heel makkelijk zelf groente mengen met babymelk en dan pureren. Vries dat in als ijsblokjes, dan kan je verschillende porties ontdooien als je ze nodig hebt. Babies vinden dat heel lekker, leren de smaak van groeten kennen (begin met "zoete" groeten) en er zit geen rotzooi in. Als ze toe zijn aan vast voedsel kunnen ze zo mee-eten met de groente die je zelf eet.

• oscar82

oscar82

De ondertitel

Wat gaan jullie doen stel jullie zijn financieel onafhankelijk?
- Waarschijnlijk nog wel blijven werken maar minder uren (16 a 20).
- Groente en kruiden kweken.
- Nog veel vaker koken. Zoiets als hot sauce produceren.
- Oefenen met houtbewerking zodat ik basic meubilair kan maken.

Dit zijn dingetjes die ik wel vaker langs zie komen, naast reizen. Maar het key word is "zelf". Je gaat iets doen wat jij leuk vindt. Ben je lid van een bieb? Dan kan je beginnen met boeken lezen over een onderwerp waar je interesse in hebt. Zo heeft de bieb van mijn oude universiteit me enorm geholpen met verdiepen in beleggen. Een onderwerp waar ik tot een paar jaar geleden totaal niet in geïnteresseerd was, maar nu zowaar voor een persoonlijke economische renaissance heeft gezorgd.

Ik ben benieuwd of je die "3 mj" zelf beheert, of heb je daar (professionele) hulp bij? En ben je minder agressief gaan beleggen naarmate je dichter bij je doel kwam of juist niet? Dit zijn zaken waar ikzelf nog een aantal nullen van verwijderd ben, maar toch leuk om wat meer over te lezen.

• JURIST
Deveon schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:42:
[...]

Met jou huidige aanpak zijn baby’s niet zo duur. Pas als ze naar school worden kinderen duur. Dan wordt tweedehands kleding lastiger te vinden in goede staat en ben je meer kwijt aan vermaak omdat ze zich sneller vervelen.

Tip: kinderen vinden de trein geweldig!
Als je gebruik maakt van KDV worden kinderen na hun 4e juist een stuk goedkoper (al hangt het er vanaf hoeveel toeslag je krijgt). Daar kunnen kosten voor kleding of andere uitgaven niet tegenop. @murphsy: het scheelt al als huis al ruim genoeg is voor gezinsuitbreiding. Ik had me daar bij ons pand toch in vergist. Op een gegeven moment willen ze een eigen kamer en je wil zelf ook nog een beetje ruimte. Bij ons zorgt dat ervoor dat we waarschijnlijk binnen enkele jaren toch nog een keer gaan verhuizen en dat kost altijd geld.

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:29
!null schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 15:37:
In ander nieuws, ik heb mijn huis energieneutraal gemaakt middels lokale subsidie. Weer een maandelijke kostenpost (de energierekening) geëlimineerd :P
Door gebruik te maken van de subsidie is de terugverdientijd erg kort, ik zie het eigenlijk ook als een soort verdienen omdat ik denk dat mijn huis er meer waard van is geworden (maar dit is zeer lastig hard te maken)
Heel mooi! Had je al een modern huis? Ik heb ook al wat gekeken, maar voor mijn oud huisje, is dit toch wel een heel dure kost en de subsidies zijn de laatste jaren in belgie heel fel teruggedraaid. Hoeveel heeft dat alles je zo gekost om energieneutraal te worden?

Heel erge proficiat! Hoe definieer je geluk met beleggen? Cryptoluck? Of op de "gewone" beurs? Tips die je kan delen of echt wel gewoon een meevaller gehad?
Ik zou persoonlijk ook mijn ontslag geven. Dan even bekomen, misschien een reisje om het te vieren. En dan 2 dagen/week misschien vrijwilligerswerk doen, en zien hoe dat mij bevalt. Evt zelf een projectje opstarten qua programmeren of een milieubewust initiatief, genieten van de rust, lezen, serietje zien, ... Evt mensen zoeken die in hetzelfde schuitje zitten, dingen bijleren, ...
Je hoort vaak dat gepensioneerden veel weg zijn, ik zie dat bij mijn ouders nu ook. Mijn vader heeft ook al laten vallen dat hij zich niet meer kan inbeelden dat hij 5 dagen de week om 7u opstond om te pendelen. Maar het is voor iedereen anders, sommigen zijn gelukkig van 7 dagen in de zetel te zitten, anderen kunnen niet stilzitten. Je kan een klein deel van het geld altijd gebruiken om te starten met iets. Of eerst zelfs les gaan volgen en van daaruit zelf verder gaan. De mogelijkheden zijn eindeloos, ik denk persoonlijk dat dat zwart gat wel meevalt, maar ik snap ook wel dat sommigen het er moeilijk mee zouden hebben, of dat ze net niet willen stoppen met werken omdat het hun zoveel voldoening geeft.

• murphsy

murphsy

Product Monkey

@JURIST @RichieB @President @Deveon bedankt heren! Even terugkomend op jullie punten:

- huis is gekocht op gezinsplanning, dus het gaat prima passen. Eigen kamertje voor elk kind. Geen extra kosten daar.
- kinderwagen hebben we tweedehands en kan nog wel een kindje mee
- borstvoeding is helaas de vorige keer medisch niet haalbaar gebleken, maar we gaan het nogmaals proberen
- KDV is angstaanjagend duur, maar een erg fijne plek. Onze zoon leert er veel. Dus ook de tweede gaat erheen, maar we brengen ze maximaal 2 dagen per week. Te overzien. Tweede is ook goedkoper.
- Voeding zelf maken gaan we zeker doen, al staan er altijd wat backup potjes in de kast. Volgens mij is zelfgemaakt ook veel gezonder.

Al met al zijn we er financieel klaar voor denk ik.

Net van de telefoon met een mevrouw van Vandebron. Ze kunnen helaas niet in de buurt komen van een welkomstbonus van bijv. Eneco. Daardoor is met onze lage verbruik overstappen toch weer het aantrekkelijkst. Helaas, maar voor een meerprijs van € 250 a 300 per jaar blijf ik niet bij een bedrijf - hoe goed ik ook vind dat ze het doen.

Om nog terug te komen op de REIT tips van eerder: ik heb zojuist een order ingelegd om een positie te nemen in de iShares Europ Property Yield UCITS ETF. Ben benieuwd naar de resultaten!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wij verwachten deze week onze tweede FO-killer. Spannend, maar ook leuk en gezellig (hoop ik ;)). Heel veel spullen hoeven we niet meer te kopen, want het wordt een tweede zoontje. Dat scheelt al enorm in de uitgaven. Heeft er nog iemand goede bespaartips die echt zoden aan de dijk zetten?

Wat we al doen:

- huismerk luiers
- huismerk melk

Ik hou dus nog steeds stand tegen de auto! Dit keer geen zelfontworpen geboortekaartje, dus dat is wel een kostenpost geworden. Maar een eenmalige, en maakt weinig verschil op jaarbasis.

Wellicht pas over een paar jaar, maar kies sport en muziek uit op fietsafstand. De ritjes naar de sportvelden weerhielden ons er lang van de tweede auto weg te doen.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:04
TucanoItaly schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 08:05:
Bullshit die m'n vader tegenwoordig aan mij op hangt:
- "Ik heb het drukker dan vroeger!"
-" Ongelofelijk hoeveel werk deze tuin geeft!"
- "Je moeder denkt dat ik tijd genoeg heb, maar dat is natuurlijk niet zo"
- "Ik ga maar eens de schuur opruimen, dat zal wel weer de hele dag kosten"

Ja, ik maak er een grapje van maar ik wil maar zeggen, maak je niet te druk. Het zal echt wel goed komen.
Haha, heel herkenbaar mijn vader is nu ook paar jaar met pensioen, maar ook altijd "druk". En hoor van vrienden precies hetzelfde verhaal (over hun gepensioneerde vaders/ouders).

Zonder te weten wat je doet en wat je leuk vindt is het natuurlijk moeilijk om een gericht antwoord te geven. Maar doen wat je leuk vindt is natuurlijk wel de kern. Misschien is dat ontslag nemen en lekker tijd besteden aan je hobby's, maar wellicht kan je ook gewoon op je werk wat minder uren gaan draaien en nog een paar leuke projecten doen (geen idee wat voor werk je hebt, waarom je het niet leuk vind etc etc). Of je gaat als zzp'er aan de slag om wat anders te doen. Je hebt in ieder geval alle opties nu...

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-01 12:08

Barrycade

Through the...

@libero, Ik neem toch aan dat je zo met FO worden bezig bent dat je naast het geld sprokkelen ook een stip aan de horizon hebt over wat je dan gaat doen als je er bent.

Ik heb een shitload aan hobbies waar ik totaal niet aan toe kom doordat ik werk en een gezin heb. Dus als de klapper komt waardoor ik niet meer hoef te werken staat er een hele waslijst klaar met dingen die ik wil gaan doen.

Ik kan me niet voorstellen dat je wel 3M bij elkaar harkt maar nu met je handen in het haar zit over wat je met je tijd gaat doen.

Ik kan me wel voorstellen dat als je van geld sparen een serieuze hobby hebt gemaakt het nu wellicht moeilijk is om geld (beperkt) uit te gaan geven. Maar wat was de reden dan om FO te worden?

• oscar82

oscar82

De ondertitel

murphsy schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:16:

Om nog terug te komen op de REIT tips van eerder: ik heb zojuist een order ingelegd om een positie te nemen in de iShares Europ Property Yield UCITS ETF. Ben benieuwd naar de resultaten!
Ik ben wel benieuwd waarom Europees en niet wereldwijd?

• libero
Barrycade schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:01:
@libero, Ik neem toch aan dat je zo met FO worden bezig bent dat je naast het geld sprokkelen ook een stip aan de horizon hebt over wat je dan gaat doen als je er bent.

Ik heb een shitload aan hobbies waar ik totaal niet aan toe kom doordat ik werk en een gezin heb. Dus als de klapper komt waardoor ik niet meer hoef te werken staat er een hele waslijst klaar met dingen die ik wil gaan doen.

Ik kan me niet voorstellen dat je wel 3M bij elkaar harkt maar nu met je handen in het haar zit over wat je met je tijd gaat doen.

Ik kan me wel voorstellen dat als je van geld sparen een serieuze hobby hebt gemaakt het nu wellicht moeilijk is om geld (beperkt) uit te gaan geven. Maar wat was de reden dan om FO te worden?
De reden voor mij om een bepaald bedrag te sparen was en is vooral het gevoel van vrijheid, dat je dingen kan kopen als je dat zou willen. Ik ben echter helemaal niet zo materialistisch dus ik koop vrij weinig. Maar het gevoel dat je op elk moment kan kopen wat je wil is voor mij heel waardevol, in essentie heeft dat denk ik met een stukje vrijheid te maken. Daarnaast is het een stuk stress wat ik mis, als mn auto total los rij is dat niet meteen een financiële strop waar ik wakker van lig.

Daarnaast vond ik geld en beleggen al op jonge leeftijd leuk, ik heb het geld van mn eerste krantenwijk dan ook meteen naar de beurs gebracht en 30 jaar later heeft dat redelijk gerendeerd (uiteraard ook regelmatig bijstorten en wat geluk gehad met opties in de pubertijd)

Maar stel ik zou stoppen met werken heb ik niet zo nagedacht over wat daarna, ja reizen is leuk maar blijft dat de komende 30 jaar leuk en interessant? ik ben nu 42 je stapt zo uit de maatschappij voor mijn gevoel als je helemaal stopt met werken, zeker als je zoals ik niet echt een goed plan hebt. Dus ik heb geen stip oid, maar misschien is het daar nu wel eens tijd voor ;)

• libero
oscar82 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:43:
[...]

- Waarschijnlijk nog wel blijven werken maar minder uren (16 a 20).
- Groente en kruiden kweken.
- Nog veel vaker koken. Zoiets als hot sauce produceren.
- Oefenen met houtbewerking zodat ik basic meubilair kan maken.

Dit zijn dingetjes die ik wel vaker langs zie komen, naast reizen. Maar het key word is "zelf". Je gaat iets doen wat jij leuk vindt. Ben je lid van een bieb? Dan kan je beginnen met boeken lezen over een onderwerp waar je interesse in hebt. Zo heeft de bieb van mijn oude universiteit me enorm geholpen met verdiepen in beleggen. Een onderwerp waar ik tot een paar jaar geleden totaal niet in geïnteresseerd was, maar nu zowaar voor een persoonlijke economische renaissance heeft gezorgd.

Ik ben benieuwd of je die "3 mj" zelf beheert, of heb je daar (professionele) hulp bij? En ben je minder agressief gaan beleggen naarmate je dichter bij je doel kwam of juist niet? Dit zijn zaken waar ikzelf nog een aantal nullen van verwijderd ben, maar toch leuk om wat meer over te lezen.
Ja iets doen wat ik leuk vind..
Maar daar ben ik ook niet helemaal uit. Geen idee wat ik nou echt leuk vind, het moet wel iets bijdragen.
Kruidentuintje, partime vrijwilligerswerk, netflix is leuk maar ik geloof niet dat ik daar nou heel veel energie van krijg. Het voelt niet echt alsof je dan nog van toegevoegde waarde bent.

Ja die 3mj beheer ik zelf, mijn idee bij hulp is dat het vooral een hoop marge afroomt. ik heb in het verleden wel verhoudingsgewijs meer risico's genomen door relatief veel van mn toenmalige vermogen in opties te beleggen daar heb ik geluk mee gehad en zou ik achteraf niet meer zo snel doen denk ik.

Dat doe ik nu minder, of in ieder geval met een minder groot stuk van mn vermogen, maar nog steeds wel redelijk wat risico, geen obligaties veel aandelen (laatste jaren met name tech + health + chemie) wat vastgoed en een groot aandeel een een mkb bedrijf.

Ik heb nooit analyse gedaan van cijfers ( wel oppervlakkig maar zeker niet diepgaand) koop vooral op gevoel; welke sectoren/bedrijven gaan de komende 5, 10 of 15 jaar substantieel presteren, hebben iets vernieuwends of en die houdt ik dan heel lang vast ca 5, 10, of 15 jaar. Best saai eigenlijk, maar het heeft voor mij goed gewerkt.

• RichieB
@libero dus je hebt de markt verslagen door op gevoel zelf EFT's te kiezen en die lang vast te houden? Chapeau dat je dat gelukt is, maar dat is een zeer risicovolle manier om FO te worden. Indexfondsen lijkt me voor de meesten een veiligere investering.

• pirke
Ach, op gevoel beleggen werkt 50% vd gevallen, je hebt geluk of je hebt het niet. Daarnaast gaat alles op de lange termijn omhoog, ongeacht welke sector je pakt, in dat opzicht heb je geen geluk nodig, alleen als je een index wilt verslaan (en hij zegt niet dat ie dat gedaan heeft, alleen dat ie een prima resultaat heeft gehaald).

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
RichieB schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:27:
@libero dus je hebt de markt verslagen door op gevoel zelf EFT's te kiezen en die lang vast te houden? Chapeau dat je dat gelukt is, maar dat is een zeer risicovolle manier om FO te worden. Indexfondsen lijkt me voor de meesten een veiligere investering.
Bedoel je ETF? Die zijn erg vergelijkbaar met indexfondsen, dus ik weet niet welk punt je wilt maken 8)7

Zowel bij een ETF als indexfonds zul je moeten kiezen in welke sector/markt je investeert, dat kan een kleine sector zijn of de hele wereld...dus waarom een ETF per se risicovol is, is mij een raadsel :/

Ctrl+k

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

RichieB schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:27:
@libero dus je hebt de markt verslagen door op gevoel zelf EFT'saandelen te kiezen en die lang vast te houden?
Aangenomen dat je mijn correctie bedoelde; dat weten we niet. Hij heeft geen performance gegeven, zegt hij zelf. Misschien beter, misschien slechter dan de markt.

Feit is wel dat als je een aandeel of 20-30 hebt, dat je dan al gauw iets kan hebben dat de index heel aardig volgt.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:46
libero schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:03:
[...]

Maar daar ben ik ook niet helemaal uit. Geen idee wat ik nou echt leuk vind, het moet wel iets bijdragen.
Kruidentuintje, partime vrijwilligerswerk, netflix is leuk maar ik geloof niet dat ik daar nou heel veel energie van krijg. Het voelt niet echt alsof je dan nog van toegevoegde waarde bent.
Maar vertel eens, wat vind je leuk om te doen? Vaak is er in het verlengde hiervan een hoop te doen. Bij bijna elke vereniging is er een schreeuwend tekort aan vrijwilligers, elk uurtje inzet word daar gewaardeerd. Vaak lopen er gepensioneerden rond waar je mooie gesprekken mee kan hebben en ook van kan leren. Hebben al een heel leven achter zich en hebben vaak de mooiste verhalen. Maar let op, kan ook frustraties opleveren. Risico van vrijwilligers is dat er vaak meerdere of heel veel kapiteins op het schip zijn en vaak niet de meest efficiënte en logische koers varen. Zo heeft alles zijn voor en nadelen...

• Wozmro
Ik vermoed dat libero vooral het opbouwen van vermogen heel leuk vind. Het beheren van geld en het laten groeien. Daardoor komen andere hobby's, waar geld een bijzaak is, er niet van. (ik moet hier zelf ook voor oppassen en aan werken)

Misschien kan je je ervaring en diensten aanbieden op het financiële vlak als vrijwilliger? Bijvoorbeeld 1 dag per week een gezin begeleiden.

Er zijn heel veel mensen die niet kunnen wat jij kan. Misschien eens langsgaan bij de sociale dienst van de gemeente? Mogelijk zal je wel wat bijkomende opleiding moeten volgen.

• JURIST
libero schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:46:
[...]

De reden voor mij om een bepaald bedrag te sparen was en is vooral het gevoel van vrijheid, dat je dingen kan kopen als je dat zou willen. Ik ben echter helemaal niet zo materialistisch dus ik koop vrij weinig. Maar het gevoel dat je op elk moment kan kopen wat je wil is voor mij heel waardevol, in essentie heeft dat denk ik met een stukje vrijheid te maken. Daarnaast is het een stuk stress wat ik mis, als mn auto total los rij is dat niet meteen een financiële strop waar ik wakker van lig.

Daarnaast vond ik geld en beleggen al op jonge leeftijd leuk, ik heb het geld van mn eerste krantenwijk dan ook meteen naar de beurs gebracht en 30 jaar later heeft dat redelijk gerendeerd (uiteraard ook regelmatig bijstorten en wat geluk gehad met opties in de pubertijd)

Maar stel ik zou stoppen met werken heb ik niet zo nagedacht over wat daarna, ja reizen is leuk maar blijft dat de komende 30 jaar leuk en interessant? ik ben nu 42 je stapt zo uit de maatschappij voor mijn gevoel als je helemaal stopt met werken, zeker als je zoals ik niet echt een goed plan hebt. Dus ik heb geen stip oid, maar misschien is het daar nu wel eens tijd voor ;)
Well done! 3 mio breng je niet zomaar bij elkaar op je 42e, ook niet met slim beleggen of geluk. Kan je iets meer vertellen, hoe dat zo gekomen is? Onderneming verkocht, heel jong begonnen met Buffet mentaliteit, grootschalig gebruik van derivaten? Misschien kunnen we er iets van leren.
Wat betreft een nieuwe purpose in het leven: in het FD stond vorige week zaterdag een stuk over de keerzijde van een zeer groot vermogen tot je beschikking hebben met verhalen van mensen die (mede door hoe de omgeving zich opstelt, of door impact op relaties) psychologisch in de knoop zijn geraakt. Een fijn, onbezorgd gelukkig leven is niet vanzelfsprekend. Het is m.i. niet sec iets wat je gelukkig maakt, je moet het inzetten om gelukkig te zijn.

• Accountant
  • Laatst online: 18:45

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
libero schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 21:46:
[...]
Helaas ben ik nog geen ervarings deskundige :) . Maar wil wel een poging doen om je wellicht op weg te helpen.

Heb laatst op Netflix Expedition hapiness gekeken. Zoek die maar eens op en geniet van de mooie plaatjes het luchtige verhaal en met name de conclusie waar de hoofdpersonen mee komen.

Stap 1 is mijn inziens gewoon stoppen met werken en zien waar het schip strand. Gewoon terug naar je kindertijd gaan waar heel veel kan en niets moet. Jezelf weer opnieuw ontdekken en kijken wat je drijft. Wellicht kom je in die fase ook tot de conclusie dat je werk echt nodig hebt om voor jezelf te functioneren. En dan kun je het werk leven wellicht weer voor een deel opnieuw oppakken. Maar ik zou het toch eerst proberen zonder je huidige werkomgeving.

Ben benieuwd naar je uiteindelijke keuze. En wat super goed dat je dat op je 42ste hebt bereikt!
Mooi om eens een inzicht te krijgen van iemand die al een groot deel van het proces heeft doorlopen en dus met andere vragen komt aanzetten.

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

Ik blijf toch met vraagtekens zitten waar die 3 miljoen vandaan komt. Met beleggen kan je van 2 er 3 maken, maar de beginhoop moet toch echt verdiend worden op een of andere manier.

.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Accountant schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:49:
[...]
Heb laatst op Netflix Expedition hapiness gekeken. Zoek die maar eens op en geniet van de mooie plaatjes het luchtige verhaal en met name de conclusie waar de hoofdpersonen mee komen.
Ai, die vond ik echt niet om door te komen :D Wat een verwende kindertjes waren dat die bij elke tegenslag begonnen te huilen dat men gemeen tegen ze deed. En die arme hond... die arme arme hond die niet tegen hitte kon en koste wat het kost mee moest, de woestijn in en de ene na de andere hitte-aanval had. Zonder nadenken de grens overgaan bij Canada de VS in en huilen dat de customs moeilijk doet. Je mond vol hebben over de natuur en duurzaamheid en met een fucking schoolbus eerst vanuit de VS naar Canada rijden en dan weer helemaal naar beneden met 1l op 3km. Met een drone over de Niagara falls vliegen terwijl dat verboden is, dat toegeven en dan zeggen "maar het was het wel waard, wat maakt 1 drone nou uit", voor een shot van 1 seconde. Tragedy of the commons much?
Ze waren mijn leeftijd en als ik dat zie dan denk ik.... ja, nu snap ik dat gezanik op de millenials wel :+

Maar, kwa 'boodschap', misschien wel interessant. Er zijn echter meer dan genoeg boeken die dezelfde boodschap hebben, maar dan beter beschreven (ERE en You are a badass onder andere).

[ Voor 8% gewijzigd door armageddon_2k1 op 17-05-2018 12:02 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Wozmro
Ja maar, wat is 'de boodschap' nu? :)

• armageddon_2k1
Suprise: Geld maakt niet gelukkig. Familie en vrienden en een doel wel.
Althans, dat haalde ik eruit.

Maar dat is een enorme dooddoener natuurlijk. Geld maakt zeker niet gelukkig. Als je met al je geld niet weet waar je plezier uithaalt, dan is dat enorm jammer. Geld moet je doel dienen en that's it.

• Wozmro
Tja, het is een vervelend kantje van beleggen: er komt vanzelf geld bij (verdienen kan je het niet echt noemen) en je hoeft er niets voor te doen, hoe minder je doet hoe beter zelfs.

Dan voel je jezelf wel een beetje nutteloos.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01 13:26

BTU_Natas

Superior dutchie

Hoezo is dat niet verdienen?

Wie heeft je wijs gemaakt, dat het alleen verdienen is als je tijd en zweet er tegen over stelt?

• Wozmro
Ik zie verdienen als iets waar je een inspanning moet voor doen, is dat zo raar?

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Wozmro schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:24:
Tja, het is een vervelend kantje van beleggen: er komt vanzelf geld bij (verdienen kan je het niet echt noemen) en je hoeft er niets voor te doen, hoe minder je doet hoe beter zelfs.

Mijn nut in deze wereld is gelukkig totaal niet gekoppeld aan mijn vaardigheid om actief geld te verdienen.

Maar dat is precies de basis voor FMA danwel FO, voor mij: geld moet voor mij niet belangrijk zijn.

• Accountant
  • Laatst online: 18:45

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Wozmro schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:03:
Ja maar, wat is 'de boodschap' nu? :)
De boodschap die kan ik niet voor jou aangeven. Voor mij was de boodschap:
1. Je hebt een droom realiseer die
2. Een vooraf gestelde droom / plan kan bij de uitvoering ook een nachtmerrie of last worden. Hier zul je op moeten anticiperen.

Wat voor het stel in de docu en voor vele andere een droom lijkt om lekker non stop op vakantie te zijn werd voor dit stel toch een behoorlijke last.
armageddon_2k1 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:01:
[...]

Ai, die vond ik echt niet om door te komen :D Wat een verwende kindertjes waren dat die bij elke tegenslag begonnen te huilen dat men gemeen tegen ze deed. En die arme hond... die arme arme hond die niet tegen hitte kon en koste wat het kost mee moest, de woestijn in en de ene na de andere hitte-aanval had. Zonder nadenken de grens overgaan bij Canada de VS in en huilen dat de customs moeilijk doet. Je mond vol hebben over de natuur en duurzaamheid en met een fucking schoolbus eerst vanuit de VS naar Canada rijden en dan weer helemaal naar beneden met 1l op 3km. Met een drone over de Niagara falls vliegen terwijl dat verboden is, dat toegeven en dan zeggen "maar het was het wel waard, wat maakt 1 drone nou uit", voor een shot van 1 seconde. Tragedy of the commons much?
Ze waren mijn leeftijd en als ik dat zie dan denk ik.... ja, nu snap ik dat gezanik op de millenials wel :+

Maar, kwa 'boodschap', misschien wel interessant. Er zijn echter meer dan genoeg boeken die dezelfde boodschap hebben, maar dan beter beschreven (ERE en You are a badass onder andere).
Die hond was wel een ding dat ben ik met je eens. Maar echt verwend vond ik ze niet, qua inhoud was er wellicht het een en ander aan te merken maar ik kwam er vrij goed doorheen.

Als iemand 3 miljoen op de rekening heeft staan en niet helemaal weet of hij wilt stoppen dan zou ik die docu gewoon aanraden en er ff 90min aan besteden. Ga iets doen wat je leuk lijkt en kijk waar het schip strand terug gaan naar je werk leven kan altijd nog als je droom niet lijkt wat je vooraf had gedacht.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-01 13:26

BTU_Natas

Superior dutchie

Wozmro schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:52:
Ik zie verdienen als iets waar je een inspanning moet voor doen, is dat zo raar?
Ja, je neemt een risico met je geld. Dat is wel degelijk een inspanning te noemen. En daarboven op, ga ik er van uit dat je een inspanning hebt geleverd door uitzoek werk te doen voor dat je je geld investeert.

Los van bovenstaande mag je er nu natuurlijk alles van vinden wat je wilt, het heeft alleen een ondertoon die ik niet kan plaatsen, vandaar dat ik ook reageer.

• armageddon_2k1
Wozmro schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:24:

Weet niet wat ik hoe ik dit toontje moet interpreteren....
Maar als iemand zonder iets te doen geld verdiend en vervolgens ongelukkig is met de vrijheid, tja... dan ben je nutteloos bezig.

• Wozmro
Toontje is niet negatief bedoeld. En enkel gericht op het beleggen.

Ik verdien heel goed met mijn job maar die vraagt wel een mentale en fysieke inspanning. Als ik dit dan vergelijk met mijn beleggingen waarbij ik dan meestal in de zetel zit met mijn laptop, vooral dan om te lezen,bij te leren, paar keer per maand een transactie doen,...

Mijn uurloon 'in de zetel zitten' is ook niet slecht de laatste tijd :)

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-12-2025
[...]

Nieuwe skills aanleren die je altijd hebt willen kunnen doen?
Duiken, muziekinstrument, nieuwe taal, koken, etc

Dat zou ik meer doen als ik FO zou bereiken. En in de tussentijd inderdaad denken aan wat je kunt doen voor anderen wat je de moeite waard vind en een gevoel van betekenis geeft.

Denk dat een vorm van structuur in je leven ook wel fijn kan zijn. Dus minimaal 10 uur per week iets voor jezelf doen en minimaal 10 uur per week iets voor doen voor anderen. Zoiets?

[ Voor 11% gewijzigd door CheapTweak op 17-05-2018 14:13 ]

• oscar82

oscar82

De ondertitel

"iets voor doen voor anderen" <- daar schijn je nog gelukkiger van te worden (dan iets voor je zelf te doen). Ik ben totaal geen filantroop ofzo, maar als je dit actief probeert zul je zien dat het inderdaad klopt. Het lijkt wel een easter-egg in ons menselijke brein.
Een manier voor mij om iets te doen was om allerlei supergoedkope huismerkshit bij de locale supermarkt te halen en dat aan de voedselbank te doneren. Of bloed geven! Kost alleen wat tijd (dus geen probleem als je FO bent) en je redt er potentieel levens mee.

• Baytep
  • Niet online
onder het motto "life is suffering" zou je iets kunnen bedenken waarbij het feit dat je je schaapjes op het droge hebt je maar beperkt verder kan helpen.
Als je bijvoorbeeld besluit om rond de wereld te varen / hoge berg te beklimmen / dwars door Afrika te gaan rijden dan kun je met een leuk vermogen een heel goede voorbereiding treffen, echter, ben je onderweg aangewezen op andere vaardigheden dan waarmee je een kapitaal vergaard hebt.
Wellicht dat daar wat zingeving uit te halen is. Lijkt me in ieder geval leuk om op terug te kijken.

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:07
armageddon_2k1 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:01:
[...]

Ai, die vond ik echt niet om door te komen :D Wat een verwende kindertjes waren dat die bij elke tegenslag begonnen te huilen dat men gemeen tegen ze deed.
...
Ik ben het met je eens, maar vond ‘m echter vooral juist daarom intrigerend: het is een naakte, eerlijke inkijk in de hoofden van gepriviligieerde first world milennials :D Hoe ze met hun geliefde hond omgingen is echt schaamtelijk. Ben benieuwd wat ze over 15 jaar van zichzelf op deze video vinden, haha.

Los daarvan ben ik wel echt onder de indruk van wat ze (men?) met simpele consumentenelectronica voor elkaar gekregen hebben.

Geef mij maar een Warsteiner.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:17
Knakker schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:05:
[...]

Ik ben het met je eens, maar vond ‘m echter vooral juist daarom intrigerend: het is een naakte, eerlijke inkijk in de hoofden van gepriviligieerde first world milennials :D Hoe ze met hun geliefde hond omgingen is echt schaamtelijk. Ben benieuwd wat ze over 15 jaar van zichzelf op deze video vinden, haha.
Dit is enorm off-topic maar heb zo een hekel aan de term millennials. Ik ben zelf ook een first world (woon in NL), privilligieerde (blank, NL, slimme ouders), millennial (1992) maar het woord is een synoniem geworden voor een soort stereotype manier van denken van 'ouderen' over 'de jeugd van tegenwoordig'.

Maar goed. Laat gaan.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ApexAlpha schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:28:
[...]

Dit is enorm off-topic maar heb zo een hekel aan de term millennials. Ik ben zelf ook een first world (woon in NL), privilligieerde (blank, NL, slimme ouders), millennial (1992) maar het woord is een synoniem geworden voor een soort stereotype manier van denken van 'ouderen' over 'de jeugd van tegenwoordig'.

Maar goed. Laat gaan.
Prima, maar wil ook iedereen dan ophouden met praten over babyboomers? Of generatie nix?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:07
Inderdaad. Generatie-stereotypes zijn al zo oud als de weg naar Rome. De grap is dat ze vaak eng representatief zijn (in ieder geval voor wat betreft de twee typjes uit die documentaire :D). Het is gewoon een vermakelijk sociologisch verschijnsel. Dat wil niet zeggen dat iedereen zo is en dat je daar bij voorbaat mensen op af moet rekenen, en dat doe ik ook zeker niet. :)

Geef mij maar een Warsteiner.

• !null
Knakker schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:05:
[...]

Ja mee eens. We houden van deze vorm van reizen maar zouden nooit zoiets groots kiezen en gaan meestal door "moeilijkere" landen. Echt te veel wisselingen voor die hond. Op een gegeven moment was voor hun de lol eruit en maakte niks meer uit.
Maar inderdaad wel eerlijk.

Toch de boodschap.. tja.. Ik ken wel mensen die zonder einde aan het reizen zijn, al jaren. Zouden wel stoppen als ze het niet leuk meer vonden. Dat is natuurlijk persoonlijk.
Los daarvan ben ik wel echt onder de indruk van wat ze (men?) met simpele consumentenelectronica voor elkaar gekregen hebben.
Wij gaan nu ook weer op reis maken. We nemen een goede drone mee en de nieuwste telefoon met goede camera (en nog een hele oude spiegelreflex camera). Ik zie niet echt reden om iets anders mee te nemen eigenlijk, hiermee kun je al super veel.

• Wozmro
https://www.demorgen.be/b...en-van-780-euro-ba92b58b/

Ben benieuwd hoe dit de rest van Europa zal beïnvloeden.

Verwijderd

Het wordt door de media als basisinkomen gebracht, maar als je goed leest is het een minimumbedrag voor armen en werklozen.
De details zijn natuurlijk nog niet duidelijk, maar het klinkt niet wezenlijk anders dan onze bijstand.

• LevelBoss
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Ja die 3mj beheer ik zelf, mijn idee bij hulp is dat het vooral een hoop marge afroomt. ik heb in het verleden wel verhoudingsgewijs meer risico's genomen door relatief veel van mn toenmalige vermogen in opties te beleggen daar heb ik geluk mee gehad en zou ik achteraf niet meer zo snel doen denk ik.

Dat doe ik nu minder, of in ieder geval met een minder groot stuk van mn vermogen, maar nog steeds wel redelijk wat risico, geen obligaties veel aandelen (laatste jaren met name tech + health + chemie) wat vastgoed en een groot aandeel een een mkb bedrijf.

Ik heb nooit analyse gedaan van cijfers ( wel oppervlakkig maar zeker niet diepgaand) koop vooral op gevoel; welke sectoren/bedrijven gaan de komende 5, 10 of 15 jaar substantieel presteren, hebben iets vernieuwends of en die houdt ik dan heel lang vast ca 5, 10, of 15 jaar. Best saai eigenlijk, maar het heeft voor mij goed gewerkt.
Als je je werk niet leuk vind zou ik er subiet mee stoppen. Ik heb twee jaar geleden een sabbatical genomen. Gewoon, thuis, niets zweverig of naar verre landen. In deze periode ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een aantal zaken in mijn werk steeds minder leuk vond en deze ook niet kon veranderen. Ook kwam ik tot de conclusie dat ik voldoende vermogen had om mee te gaan beleggen en prima te kunnen leven van de dividendinkomsten. Dus heb ik een beleggingsstrategie voor mijzelf bedacht en dit uitgewerkt tot een concrete beleggingsportefeuille en ben gestopt met mijn werk. Die sabbatical heeft mij enorm geholpen bij het besluit om te stoppen met mijn werk.

Gedurende mijn sabbatical kwam ik er ook achter dat ik mijn werk/privé balans de laatste jaren teveel naar de werk-kant was geraakt. Ik ben dus meer tijd in familie, vrienden en omgeving gaan steken. Ik ben ook meer tijd gaan steken in mijn (sluimerende) hobby's. Koken vond ik ook altijd al leuk, maar daar kwam ook weinig van. Die schade ben ik nu volop aan het inhalen. En ik ben meer gaan golfen. Reizen is ook een hobby, maar vrouwlief werkt nog gewoon en vind dat veel te leuk, dus het aantal dagen dat we aan reizen kunnen besteden is beperkt. Momenteel ben ik zo'n 20 uur per week bezig met m'n beleggingsportefeuille. Verder heb ik mij aangemeld als vrijwilliger om mensen met schulden te ondersteunen en ben ik mij aan het oriënteren op een rol als bedrijfscoach/-adviseur. Maar dan wel alleen de leuke elementen.

Verwijderd

LevelBoss schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:09:
[...]

Als je je werk niet leuk vind zou ik er subiet mee stoppen. Ik heb twee jaar geleden een sabbatical genomen. Gewoon, thuis, niets zweverig of naar verre landen. In deze periode ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een aantal zaken in mijn werk steeds minder leuk vond en deze ook niet kon veranderen. Ook kwam ik tot de conclusie dat ik voldoende vermogen had om mee te gaan beleggen en prima te kunnen leven van de dividendinkomsten. Dus heb ik een beleggingsstrategie voor mijzelf bedacht en dit uitgewerkt tot een concrete beleggingsportefeuille en ben gestopt met mijn werk. Die sabbatical heeft mij enorm geholpen bij het besluit om te stoppen met mijn werk.

Gedurende mijn sabbatical kwam ik er ook achter dat ik mijn werk/privé balans de laatste jaren teveel naar de werk-kant was geraakt. Ik ben dus meer tijd in familie, vrienden en omgeving gaan steken. Ik ben ook meer tijd gaan steken in mijn (sluimerende) hobby's. Koken vond ik ook altijd al leuk, maar daar kwam ook weinig van. Die schade ben ik nu volop aan het inhalen. En ik ben meer gaan golfen. Reizen is ook een hobby, maar vrouwlief werkt nog gewoon en vind dat veel te leuk, dus het aantal dagen dat we aan reizen kunnen besteden is beperkt. Momenteel ben ik zo'n 20 uur per week bezig met m'n beleggingsportefeuille. Verder heb ik mij aangemeld als vrijwilliger om mensen met schulden te ondersteunen en ben ik mij aan het oriënteren op een rol als bedrijfscoach/-adviseur. Maar dan wel alleen de leuke elementen.
Als je schuldhulpverlening interessant vindt, kijk eens op www.financieelpaspoort.nl

We zoeken vrijwilligers die willen bijdragen aan innovatie in de personal finance, momenteel hebben we projecten lopen in de schuldhulpverlening. Dit is een Stichting, dus we opereren zonder winstoogmerk.

• Tommie12
Lulukai schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:54:
Ik blijf toch met vraagtekens zitten waar die 3 miljoen vandaan komt. Met beleggen kan je van 2 er 3 maken, maar de beginhoop moet toch echt verdiend worden op een of andere manier.
Daar hoeft de TS toch niet op te antwoorden.
Maar ik geef hieronder al wat (legale) mogelijkheden:-
- loterij gewonnen
- dikke gift of erfenis
- schadevergoeding na een ongeval met blijvende handicap
- levensverzekering van partner
- bicoins verkocht in december die je 5 jaar geleden of zo gekocht of gemined hebt

• Jantje2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-01 23:05
Wat ik me eigenlijk afvraag: Ik heb berekend dat als ik met mn 45 met pensioen zou willen gaan ik ongeveer 2.000.000 nodig te hebben. Als ik dan eerst 25 jaar zou werken moet ik 6666 euro per maand sparen. Hoe doen jullie dat? Of zorgen jullie ervoor dat je kunt leven van de rente, zodat je niet meer hoeft te werken?

De wet van Murphy: Alles wat fout kan gaan zal fout gaan.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Jantje2000 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:54:
Wat ik me eigenlijk afvraag: Ik heb berekend dat als ik met mn 45 met pensioen zou willen gaan ik ongeveer 2.000.000 nodig te hebben. Als ik dan eerst 25 jaar zou werken moet ik 6666 euro per maand sparen. Hoe doen jullie dat? Of zorgen jullie ervoor dat je kunt leven van de rente, zodat je niet meer hoeft te werken?
Zorg dat je geen 2 miljoen nodig bent. ;) De inkomsten hoeven niet zo hoog te zijn als je de uitgaven onder controle hebt. Waarop baseer je dat bedrag?
Pagina: 1 ... 52 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.