Er is een ENORM verschil tussen @
Ortep input van 'ik heb x bedrag nodig' en de trinity studie SWR van 4% die @
rube aanhaalt.
Stap 1 zeg je namelijk 'ik moet 1000/maand onttrekken'. Bij stap 2 zeg je 'ik onttrek 4% per maand ongeacht de koers'. In het 1e geval is relevant wat je ABSOLUTE vermogen danwel inkomsten (dividend/huur) is. In het 2e geval is relevant wat je RELATIEVE vermogen danwel inkomsten is.
Cruciaal verschil is dat 4% oneindig houdbaar is, maar geen garantie geeft dat de som altijd genoeg is om je rekeningen te betalen. Je moet dus tijdens een crash ruimte hebben om de broekriem aan te trekken, zoals aankopen uitstellen (aanschaf x) of afstellen (dit jaar geen vakantie).
Bij een minimum bedrag is het wel genoeg om je levensstandaard voort te zetten, maar kom je potentieel in de knel bij een crash.
Je moet voor beiden dus op een andere manier naar je vermogen kijken en hoe je denkt een crash uit te zitten. Truc is dan ook om je waardes en ratio's zo af te stemmen, dan je worst-case onttrekking (crash periode) overeenkomt met je worst-case levensstandaard (even broekriem aanhalen).
Mocht je op basis daarvan met je 50e FO zijn en met 49 jaar 360 dagen crashed de markt, moet je gewoon niet koppig doen en even paar maanden doorwerken. Waarom zou je alles riskeren als dat niet nodig is - sterker nog, met al die extra uitverkoop-korting-aankopen op de bodem van de markt zul je de rest van je leven plezier hebben.
rube schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:42:
Even een soort van poll:
Hoeveel kapitaal zou jezelf nodig denken te hebben om FI te zijn bij de volgende uitgangspunten:
-gezin, stel 40-45 jaar, 2 kinderen 10-15 jaar
-huis
niet afbetaald / huurhuis
-op 67-69 jaar mogelijk AOW (maar is nog > 20 jaar dus niet zeker)
-klein aanvullend pensioenopbouw
Als je uitgaat van een gezin met 1 kostwinnaar met modaal inkomen, zou je aan circa 2000-2500 / mnd voldoende moeten hebben. bij een SWR van 3% a 4%, kom je dan uit op circa 675-900K.
In ons eigen geval ga ik van hogere uitgaven uit (circa 3500/mnd*), en ondersteuning tijdens studie van de kinderen (totaal kosten circa 100K). Maar ik ga ook uit van een hoger rendement. Ik denk dat ik de komende 5-10 jaar zeker wel een hoger rendement voor elkaar krijg. Mocht het rendement daarna terug zakken, dan gaan we langzaam interen op het vermogen en krijgen we bij 67-69 hopelijk een beetje AOW en een beetje aanvullend pensioen. Daarnaast ga ik ervan uit dat we regelmatig wel
iets bij zullen (kunnen) verdienen, gewoon met wat werk/klussen/projecten die we doen omdat we het leuk vinden.
Ik denk dat we met 800-900K het zouden moeten redden......maar zoals ik met de link in mijn post hierboven
aangaf is het kantelpunt erg lastig te bepalen. Zit alles tegen, dan heb je geld tekort bij 75+ jaar. Zit alles mee, dan bestaat onze nalatenschap uit miljoenen...
*gebaseerd op cijfers afgelopen 6 jaar
Wat is de waarde van de woning? Restsom van de hypotheek? Is verkopen+verhuizen een optie om alsnog hypotheek vrij te bereiken? Wat zijn de echte vaste lasten, wat zijn de variabele lasten, en hoeveel luxe budget is er - oftewel hoeveel rek zit erin bij tegenslag? Wat is de verwachting rond de kinderen en effect op het budget?
Er mist zo extreem veel data dat er niks zinnigs te zeggen is.
2000-2500/maand klinkt leuk bijvoorbeeld, maar als de woning aflossingsvrij is en 50k of meer schuld is je droom voorbij op de dag dat de hypotheek afloopt. Dan ga je namelijk nooit op tijd 50k extra bij elkaar gespaard krijgen in je FO periode. Je pensioen/aow zal door je gebrekkige werktijd ook nooit genoeg zijn om een nieuwe hypotheek te krijgen.
Krijg je toch een hypotheek zal het een (veel) hogere renteopslag kennen EN geen HRA, dus schieten je lasten omhoog tegenover nu.
Andersom, als de kids uit huis zijn en de woning is wel afbetaald, heb je waarschijnlijk (kijkend naar mijn eigen situatie) aan 1500/maand ruimschoots genoeg om met zn tweetjes door te komen, en heb je aanzienlijk minder vermogen nodig.
Ter referentie: op basis van afbetaalde woning heb ik ~360k nodig voor mezelf (4% SWR-based, dus oneindig), en als we samen blijven waarschijnlijk een 450-550k genoeg afhankelijk van niveau van luxe waarop we tevreden zijn. Dat is op basis van geheel geen pensioen/aow, want valt op dergelijke horizon niet in te schatten.
Jouw 'misschien is 800-900k genoeg, maar kan ook te weinig zijn' zou voor ons samen tussen de 350-450k zitten - letterlijk de helft - waarbij pensioen/aow erbij gepakt zou moeten worden of overwegen af en toe dagje te blijven werken.
[
Voor 74% gewijzigd door
Xanaroth op 01-05-2018 12:02
]