murphsy schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:53:
@
Sport_Life ikzelf vind jouw strategie heel gevaarlijk. Je horizon is potentieel 10 jaar, en jij rekent erop dat je dan goede returns hebt. Met zo’n korte horizon is dat een gokje.
Daarnaast: hoezo zou je rente ‘kwijtraken’ als je extra aflost. Dat kan ik niet beredeneren.
Vooropgesteld: mijn doel is niet FO, mijn doel is vermogen opbouwen. Een bijkomstigheid kan FO zijn, maar het is geen doel op zich, daarvoor vind ik mijn werkende leven te leuk en voor mij zou FO niet per definitie gelukkiger maken,
Nu de rente zo laag is, is aflossen in mijn situatie zinloos. Stel de woningwaarde is 100, waarvan 20
eigen vermogen en 80 hypotheek voor 2,45% 20 jaar vast (fictieve cijfers, makkelijk rekenen

).
Dus: 20 / 80 (2,45%)
Ga ik 20 aflossen gedurende de looptijd en koop na 10 jaar een woning voor 150 is de situatie:
40 / 60 (2,45%) / 50 (4,x%)
Ga ik niet aflossen gedurende looptijd is de situatie:
40 / 80 (2,45%) / 30 (4,x%)
Dat scheelt dus 4-2,45 = 1,55% rente (~ 40%) over de 20 (het gespaarde of afgeloste deel).
Hierbij ga ik ervan uit dat de besparingen uit aflossingen gelijk zijn als de opbrengsten uit beleggen of deposito. Tevens ga ik ervan uit dat de rente over 10 jaar op 4,x% staat. Dit is een aanname, echter wel een waar veel mensen blijkbaar vanuit gaan gezien de populariteit van 15/20 jaar rentevaste periode. Als laatste heb ik HRA buiten beschouwing gelaten.
murphsy schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:32:
[...]
Sorry maar hier kan ik het niet mee eens zijn. Je verwachte rendement is elk jaar positief, dat is een stelling die je simpelweg niet zou moeten maken over beleggen in aandelen. Met een horizon van 10 jaar is de kans niet klein(er) dat je rendement negatief is, 10 jaar is wat mij betreft een redelijk risico
volle horizon voor de beurs. @
Sport_Life heeft het hier over het kopen van zijn volgende huis, tot 20% verliezen (waar haal je dat als maximaal verlies vandaan?) lijkt me dan zeer onwenselijk.
Ik snap de historische gemiddelden, maar het wordt hier soms wel heel rooskleurig gemaakt allemaal.
Je haalt wat dingen door elkaar. Ik bedoel dat ik 20% kan zakken met de woningwaarde, niet met aandelen. Ik heb net een nieuwe woning gekocht met 20% eigen vermogen, dat is hetgeen ik kan zakken wanneer de "bubbel" klapt. Ongeveer 10% daarvan komt uit de "bubbel" van mijn oude appartement. Ik ben van mening dat de woningprijzen nu met maximaal dat percentage zijn opgeklopt. Zodra de rente gaat stijgen is de vraag in hoeverre dat een sneeuwbaleffect zal hebben op de huizenmarkt (zodra een deel van de kopers last krijgt van de hoge rente, de media het aandikt etc). Daarentegen is er nu (en in de toekomst) een hoge woningnood, dus wat weegt uiteindelijk zwaarder: gebrek aan financiele middelen bij veel kopers aangedikt door de media of de hoge woningnood.
Terug naar mijn voorbeeld van zojuist. Stel dat de nieuwe woning geen 150 kost, maar 130. En mijn huidige woning geen 100 meer waard is maar 85. Dan kan ik zonder problemen de nieuwe woning kopen, want de waarde is hoger dan de hypotheek (80). En ik "win" er 20 (waardedaling nieuwe woning)-15 (waardedaling huidige woning) = 5 op

.
Daar ben ik nu toevallig mee bezig, ook een beetje door dit topic

. Op zich heb ik het redelijk gespreid: diverse pensioenpotjes van (oud) werkgevers, aandelen van mijn huidige werkgever, we sparen maandelijks ca 50% van ons gezamenlijke inkomen (voor vakantie, nieuwe auto, etc) en een woning. Daarnaast nog een appartement die even snel berekent zo'n 7.500 euro per jaar op kan leveren (verhuur minus (fictieve) rentelasten minus onderhoud). Na belasting (box 3) blijft er zo'n 4,5k over.. De vraag is heb ik dat over voor een hoop geregel en risico.
[
Voor 55% gewijzigd door
Sport_Life op 30-04-2018 21:33
]