Die kosten die je niet meeneemt, is exact waarom de kosten zo hoog oplopen. 1% van de woning voor woningonderhoud is zo 150-200/maand die je opzij zet. 10% van je inboedel voor vervanging idem (mits het 10 jaar mee gaat, 7 jaar is denk ik realistischer), zo 100-150 euro. Enige is dat je dat geld niet op de rekening voor FO zet met als doel sparen, maar op een andere rekening met als doel om uitgegeven te worden.dvl-2 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 11:21:
Normaal lees ik vooral mee in dit forum maar juist in dit FO topic had ik wel verwacht dat men de vaste lasten 'onder controle' zou hebben. Uiteindelijk stijgt de SR harder door de uitgaven-kant te minimaliseren dan door dan de inkomstenkant te vergroten. Mede daarom verbaas ik me over de vaste lasten van 1700-2000 per maand.
Ik zit ook regelmatig door onze uitgaven te pluizen en komen echt niet verder dan ca. €1500 vaste lasten, en dat is dan al incl. kleding (€150 p/m), een auto (incl. afschrijving), boodschappen en voor 3 kinderen luiers, flesvoeding, 'zakgeld' etc etc.
Uiteraard is hiermee het uitgavenpatroon niet compleet want dit zijn alleen de maandelijks terugkerende kosten, (afschrijving) op aankopen zoals meubels, wasmachines, speelgoed etc etc komt daar nog wel bij.
Als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel terugkerende/repeterende kosten.
Ben je even 250-300/maand kwijt op papier, terwijl je letterlijk niks 'extra' uitgeeft. Niet alleen heb je die kosten nu structureel, maar ook nadat je FO bent blijf je die kosten immers houden dus die wil je goed inzichtelijk hebben. Als er iets een terugkerende kostenpost is, is dat wel afschrijving/onderhoud.
Dan zit je 1500 ineens richting de 1750, heel dicht bij het niveau van degene waar je het niet van snapt, terwijl je aangeeft dan nog uitgaves (zoals speelgoed) te missen. Grote kans dat jij dus in de werkelijkheid meer uitgeeft dan diegene waar je je over verbaasd, wanneer je voor de langere termijn alles op papier gaat zetten. Misschien zijn er nog meer grote uitgaves die je nu nog mist in je totaalplaatje (kapper vriendin a 100/keer? vakantie? feestjes? uitjes? riool/afval/woz/..-belastingen?)...
[ Voor 4% gewijzigd door Xanaroth op 12-04-2018 11:39 ]