Ik ben het eens met bovenstaande. De waarde van dit topic (in ieder geval voor mij) is niet om te bepalen wat wel en niet mag maar:Tommie12 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:48:
Het gaat hier wat mij betreft een beetje de verkeerde kant op.
Net iets te veel "fundamentalistisch" FO willen worden.
Aan de ene kant zo snel mogelijk FO willen worden, maar aan de andere kant zo zuinig willen leven dat het leven eigenlijk niet meer plezant is.
Als ik zou toekomen met 1500€ per maand, dan kan ik nu al stoppen met werken, maar ik wil dat niet.
Ik werk niet tegen mijn zin, en als ik op vakantie ga, dan kies ik liever een goed hotel van 150€ per nacht dan eentje van 80€ waar het bloedheet is, en waar de kakkerlakken in de douche feestjes bouwen.
Ik vind dat je altijd een goede balans moet vinden tussen toekomstgericht kijken, maar ook vandaag leven en genieten.
Mijn nicht heeft haar man verloren toen die 40 jaar was. 2 weken na de diagnose hersentumor is die overleden. Ik hoop dat die toch wat heeft kunnen genieten, en niet 100% bezig was met geld besparen.
Dus, als het kan, dan geef ik met gemak 5k uit aan een mooie vakantie. Dat vind ik een redelijk bedrag, en het kan.
a. hoe bepaal je voor jezelf bovengenoemde balans, dus hoe kom je er voor jezelf achter of je een hotel van 150,- wilt of dat je net zo gelukkig wordt van het hotel van 80,- (of van een camping, of van een camper... of...). En dat geldt eigenlijk voor alle extra's in het leven (telefoons, auto's, huizen etc). Ik heb, mede door dit topic, geleerd om kritisch te kijken naar mijn uitgaven maar dat betekend niet dat ik niks meer mag kopen.
b. hoe bereik ik FO, waarbij het niet perse uitmaakt of je FO bent met 250k, 500k of 750k, dat is namelijk per persoon verschillend. Dus meer de praktische tips.