Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.226.095 views

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Tommie12 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:48:
Het gaat hier wat mij betreft een beetje de verkeerde kant op.
Net iets te veel "fundamentalistisch" FO willen worden.

Aan de ene kant zo snel mogelijk FO willen worden, maar aan de andere kant zo zuinig willen leven dat het leven eigenlijk niet meer plezant is.
Als ik zou toekomen met 1500€ per maand, dan kan ik nu al stoppen met werken, maar ik wil dat niet.
Ik werk niet tegen mijn zin, en als ik op vakantie ga, dan kies ik liever een goed hotel van 150€ per nacht dan eentje van 80€ waar het bloedheet is, en waar de kakkerlakken in de douche feestjes bouwen.

Ik vind dat je altijd een goede balans moet vinden tussen toekomstgericht kijken, maar ook vandaag leven en genieten.
Mijn nicht heeft haar man verloren toen die 40 jaar was. 2 weken na de diagnose hersentumor is die overleden. Ik hoop dat die toch wat heeft kunnen genieten, en niet 100% bezig was met geld besparen.

Dus, als het kan, dan geef ik met gemak 5k uit aan een mooie vakantie. Dat vind ik een redelijk bedrag, en het kan.
Ik ben het eens met bovenstaande. De waarde van dit topic (in ieder geval voor mij) is niet om te bepalen wat wel en niet mag maar:
a. hoe bepaal je voor jezelf bovengenoemde balans, dus hoe kom je er voor jezelf achter of je een hotel van 150,- wilt of dat je net zo gelukkig wordt van het hotel van 80,- (of van een camping, of van een camper... of...). En dat geldt eigenlijk voor alle extra's in het leven (telefoons, auto's, huizen etc). Ik heb, mede door dit topic, geleerd om kritisch te kijken naar mijn uitgaven maar dat betekend niet dat ik niks meer mag kopen.
b. hoe bereik ik FO, waarbij het niet perse uitmaakt of je FO bent met 250k, 500k of 750k, dat is namelijk per persoon verschillend. Dus meer de praktische tips.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
CaLeX schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:51:
[...]

Met 70 euro netto per maand heb je of een gigantische hypotheek(rente?) of zit ik even heel verkeerd te rekenen. Kan je mij die berekening laten zien?

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Members only:

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:05
Tweezitsbank schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:03:
[...]

Ik ben het eens met bovenstaande. De waarde van dit topic (in ieder geval voor mij) is niet om te bepalen wat wel en niet mag maar:
a. hoe bepaal je voor jezelf bovengenoemde balans, dus hoe kom je er voor jezelf achter of je een hotel van 150,- wilt of dat je net zo gelukkig wordt van het hotel van 80,- (of van een camping, of van een camper... of...). En dat geldt eigenlijk voor alle extra's in het leven (telefoons, auto's, huizen etc). Ik heb, mede door dit topic, geleerd om kritisch te kijken naar mijn uitgaven maar dat betekend niet dat ik niks meer mag kopen.
b. hoe bereik ik FO, waarbij het niet perse uitmaakt of je FO bent met 250k, 500k of 750k, dat is namelijk per persoon verschillend. Dus meer de praktische tips.
Kritisch kijken naar je uitgaven is OK, maar je moet af en toe ook eens ongeremd kunnen genieten.
Als ik beslis om op restaurant te gaan eten, dan kies ik gewoon wat ik graag eet, en de keuze tussen steak of kip hangt af van waar ik zin in heb en niet van de prijs.

Hoe kom je achter die verschillen tussen die kamers... tja, je leert dat hé.
Je slaapt eens in een héél goedkoop hotel, en soms valt dat mee, en soms wat tegen.
En ik heb ook al in een kamer van 250€ geslapen waarvan ik echt vond dat het zijn geld helemaal niet waard was. Een douche en toilet op de kamer vind ik wel een minimumvereiste.

Mat campings heb ik niks, nooit gehad, ook nooit gedaan met mijn ouders toen ik jong was.
Wel ooit een huisje gehuurd op een camping, en dat is tegengevallen.
Het was geen nudistencamping, maar toch waren er een paar lesbo's die het nodig vonden om hun overgewicht in alle glorie te tonen na het douchen. Liepen gewoon ostentatief van de douches terug naar hun caravan. Ik denk dat het daar misgegaan is.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommie12
Ko.Kane schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:48:
[...]

Precies mijn punt.

Het klopt wel redelijk van die 10% trouwens, maar ja welke hoogopgeleide persoon weet niet dat hij bij de bovenste 10% hoort.

Tevens wordt reality check wat losjes gebruikt. In mijn ogen is dit het verschil:

Reality check situatie:
"ik zit wat in de put man, ik ben ongelukkig. Mijn BMW 7 serie is al weer drie jaar oud en ik wil nieuwe kopen, maar ik denk dat ik het financieel pas volgend jaar kan betalen"
"gast, stel je niet zo aan man! De meeste mensen kunnen niet eens een nieuwe Golf betalen! Wees gelukkig met de positie waar je in zit! En waarom heb je een nieuwe BMW nodig om gelukkig te zijn?!?!"
"ja, je hebt gelijk ook, ik heb het goed voor elkaar, bedankt dat je weer even met beide voeten op de grond zet :) "

Geen reality-check:
"Hey man, vraagje: Ik wilde dit jaar een nieuwe auto kopen, maar wegens andere uitgaven kan ik nu even geen 7 serie betalen. Maar wel een 5-serie. Zal ik dat doen, of gewoon jaartje doorrijden in de 7 en volgend jaar nieuwe kopen. Ik ben bang dat afschrijving erg toe neemt omdat mijn huidige auto dan over 100k km gaat en minder waard wordt. Wat zou jij doen?"
"gast stel je niet zo aan man! De meeste mensen kunnen niet eens een nieuwe golf betalen! Wees gelukkig met de positie waar je in zit! En waarom heb je een nieuwe BMW nodig om gelukkig te zijn.
"uhm dude...dat vraag ik toch niet? 8)7 "

;)

@JURIST Maar als je het na 10jr niet bevalt dan kan je het weer verkopen. Waarbij vakantie woning vaak geen negatief resultaat heeft. De andere voorbeelden vaak wel, maar daar kan je van tevoren een schatting en kosten raming maken en uitrekenen hoe veel impact dat heeft op je weg naar FO en of dat het het waard is in je individuele geval. :)
Ik vermoed dat de meeste mensen die een 7 kopen genoeg geld bijeen kunnen brengen om die 10 keer te betalen. Dat zou in elk geval mijn richtlijn zijn (en dan eerder 20 keer).

Maar er zijn er ook die een Mini kunnen betalen en zich kromlenen voor die 5 serie.

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-12-2025
Tommie12 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:03:
[...]

Ik vermoed dat de meeste mensen die een 7 kopen genoeg geld bijeen kunnen brengen om die 10 keer te betalen. Dat zou in elk geval mijn richtlijn zijn (en dan eerder 20 keer).

Maar er zijn er ook die een Mini kunnen betalen en zich kromlenen voor die 5 serie.
Mijn post ging niet over de aanschaf van auto's ;)

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

Shapeshifter

Get it over with

pirke schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:04:
Ik heb het al vaker gepost, we leven van 30k per jaar, incl vakantie en hypotheek, excl auto (zakelijk). Oftewel zo heel ruim leven we niet hoor, ondanks de veelvoud die er netto binnenkomt.
Hoe ben je eigenlijk op dit getal gekomen want ik vind het gewoon moeilijk om me hier een voorstelling bij te maken zeker als je kinderen hebt. Heb je bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag gelijk van de kinderopvanguitgaven afgetrokken en de HRA van het hypotheekbedrag? Of is het echt bruto uitgaven?
pirke schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:43:
[...]

Dit is een interessante opmerking: waarom zou je na de FO datum spontaan heel anders willen gaan leven? Je kan je leven voor de FO datum namelijk ook al aanpassen zodat de weg er naar toe wellicht leuker wordt?

Veel mensen gaan bijvoorbeeld 3 of 4 dagen per week werken ipv 5 als er kinderen komen. Als je dat financieel prima kunt redden: waarom niet? Ja, je moet dan langer doorwerken, maar de kindertijd is maar 1 keer. En van 20 jaar fulltime naar 0 is ook weer zo'n grote overgang, langzaam afbouwen is misschien prettiger. In diezelfde lijn: van 20 jaar lang 2 weekjes weg per jaar naar fulltime rondreizen na je FO datum, of nu al beginnen met 2 maanden per jaar?
Mwa, als ik naar mijzelf kijk voel ik juist wel wat voor gewoon keihard werken tot een bepaalde grens en dan lekker stoppen en dingen voor mijzelf gaan doen (wat dan uiteindelijk waarschijnlijk ook weer soort van werk wordt, maar dat zien we dan wel weer). Wellicht dat ik nog een dag of misschien twee wil werken als ik nog wat extra geld nodig heb voor luxe ofzo, maar zie mijzelf ook gewoon stoppen hoor... Ik heb echt mijn werk niet nodig als kinderdagverblijf...

Ik heb inmiddels 3 kinderen, maar zou bijna liever nog meer willen werken dan minder, pfff. Nu ze wat ouder worden begint het ook wat leuker te worden (het worden nu echt mensen waar je wat mee kan), maar met kleine kinderen, moet er niet aan denken.
Tommie12 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:48:
Het gaat hier wat mij betreft een beetje de verkeerde kant op.
Net iets te veel "fundamentalistisch" FO willen worden.

Aan de ene kant zo snel mogelijk FO willen worden, maar aan de andere kant zo zuinig willen leven dat het leven eigenlijk niet meer plezant is.
Als ik zou toekomen met 1500€ per maand, dan kan ik nu al stoppen met werken, maar ik wil dat niet.
Ik werk niet tegen mijn zin, en als ik op vakantie ga, dan kies ik liever een goed hotel van 150€ per nacht dan eentje van 80€ waar het bloedheet is, en waar de kakkerlakken in de douche feestjes bouwen.

Ik vind dat je altijd een goede balans moet vinden tussen toekomstgericht kijken, maar ook vandaag leven en genieten.
Mijn nicht heeft haar man verloren toen die 40 jaar was. 2 weken na de diagnose hersentumor is die overleden. Ik hoop dat die toch wat heeft kunnen genieten, en niet 100% bezig was met geld besparen.

Dus, als het kan, dan geef ik met gemak 5k uit aan een mooie vakantie. Dat vind ik een redelijk bedrag, en het kan.
Ik vind het oprecht plezant om zuinig te leven. Huisje gekocht waar ik de rest van mijn dagen in kan slijten als ik wil (hoewel zelf een huis laten bouwen misschien toch ooit nog een keer gaat gebeuren), alleen maar spullen die ik gebruik en verder geen gekkigheid. Ik ben totaal niet van het reizen, dus mijn vakantie is gewoon lekker thuis zitten en rommelen, heerlijk. Als ik dan kijk naar hoeveel spullen mijn partner naar binnen sleept en wat ze uitgeeft aan hobbies, daar word ik dan een beetje verdrietig van.

Het meeste van mijn inkomen gaat op aan gezinsonderhoud, maar anders zou ik echt van een fractie van de kosten kunnen leven. Ik werk niet tegen mijn zin maar er zijn zoveel boeiender dingen om te doen (die vaak geen geld opleveren helaas). Dus als ik de keuze had zou ik dan werken tot wat ik nodig had en dan leukere/boeiender dingen gaan doen.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:41
Shapeshifter schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 17:00:
[...]

Hoe ben je eigenlijk op dit getal gekomen want ik vind het gewoon moeilijk om me hier een voorstelling bij te maken zeker als je kinderen hebt. Heb je bijvoorbeeld kinderopvangtoeslag gelijk van de kinderopvanguitgaven afgetrokken en de HRA van het hypotheekbedrag? Of is het echt bruto uitgaven?
Met de zoekfunctie moet je dit kunnen vinden, maar hier nog maar een keer: we geven normaal zo'n 25k uit op jaarbasis (incl 610 bruto/maand hypotheek waarvan 1/3 aflossing en 2/3 bruto rente) en 5k aan vakantie. De maandelijkse kosten bestaan uit boodschappen rond de 400 euro, 2x uitgeklede zorgverzekering met maximaal eigen risico (zelfs tijdens de zwangerschap is dat voordeliger!), overige verzekeringen ook iets van 100 ofzo alles bij elkaar, gemeentelijke lasten 100, auto is zakelijk en gaat ten laste vd winst (geen prive kostenpost), GWL 160 (waarvan een deel zakelijk om de auto op te kunnen laden), wat kleding, eten en verzorging vd honden, en overig klein grut. Samen grofweg 2k per maand, soms iets meer, soms iets minder. Nieuwe meubels zitten hier niet in, maar die kopen we zo weinig (1x per 10 jaar), dat zijn incidentele dingen. Ik zou werkelijk waar niet weten waar ik 1000 euro extra per maand aan zou moeten spenderen, we kopen al alles wat we willen hebben, de rest hoeven we niet :)

En ja, we leven zwaar beneden onze stand, maar we vinden het wel best zo. We hebben altijd lekker en gezond te eten, lopen er verzorgd bij, dikke game pc (zakelijk...), drinken goede whisky's en wijnen, en hebben eigenlijk alles wat ons hartje begeert: zo niet dan kopen we het gewoon, onze wensen zijn heel minimaal. Op af en toe een uitschieter na, zoals een camper of willen verhuizen naar een groot vrijstaand huis. Anders dan dat hebben we een luxe leventje zonder geldzorgen (70% spaarquote met een goed gevulde bankrekening). En we doen ook gewoon uitstapjes, eten een ijsje, gaan een keer lekker lunchen of uit eten (hooguit dat de 6 gangen diners met bijpassende wijn als zakendiner worden geboekt), etc. Wat we niet doen is rommel kopen die na een week alweer stuk gaat. Als we dan iets kopen dan is het ook meteen goed spul wat lang mee kan. En voor de kleine kinderen vaak tweedehands spullen: rompers regelmatig voor 1 euro per stuk en kinderbedje en box derdehands geleend van m'n broer.

Voor wat betreft je vraag over opvangkosten: m'n vrouw heeft de keuze gemaakt om de eerste jaren fulltime moeder te willen zijn, we hebben dus geen kinderopvangkosten tegenover geen tweede inkomen, maar dat zou per uur minder dan minimumloon zijn vanwege de minimale bijdrage door de belastingdienst vanwege mijn inkomen. Oftewel ze kon kiezen: werken voor een appel en een ei, of lekker thuis bij de kinderen zijn zonder dat we er financieel echt iets van zouden merken. Effectief is ze dus al FO, en ben ik haar passieve inkomen ;) Het enige nadeel is dat haar sociale contacten wat minder zijn nu ze niet meer werkt, maar daar komt ook steeds meer verbetering in.

[Edit]

Wat altijd een mooi gedachtenexperiment is: als je 100k zou winnen in de loterij, wat zou je er mee doen? Bijna iedereen zou wel wat gaan kopen: nieuwe auto, nieuwe tv, nieuwe meubels, nieuwe keuken, verre reis, etc. Bij ons zou het gewoon op de spaarrekening (of beleggingsportefeuille) erbij komen. Meer van hetzelfde, wat moet je er mee (behalve iets eerder FO worden)?

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 10-04-2018 18:07 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
n. Ik zou werkelijk waar niet weten waar ik 1000 euro extra per maand aan zou moeten spenderen, we kopen al alles wat we willen hebben, de rest hoeven we niet :)
Nou ja, als je alle kosten van je auto, dingen als een dikke game PC, en een 6 gangen diner, als zakelijke kosten rekent, dan scheelt dat natuurlijk behoorlijk. Het zal vast geen €1000 per maand zijn, maar het tikt wel behoorlijk aan.

• pirke
Auto is zo duur als je het zelf maakt, een dikke game pc kost 50 euro per maand om hem up to date te houden, en luxe uit eten is 200 euro, maar dat doen we niet vaak. Dan heb je ook nog telefoon en internet die ik beide ook zakelijk gebruik en betaal. Maar stel ik zou m'n bedrijf stoppen, en als je dan al dat soort kosten volledig voor prive rekening zou nemen dan komt er maandelijks nog 200-500 euro bij, afhankelijk hoe luxe en nieuw je de auto kiest. Ook geen mega bedrag...

Een vergelijkbaar bedrag zal weer wegvallen omdat ik dan ook geen arbeidsongeschiktheidsverzekering meer nodig heb. Dat is een prive uitgave maar heb ik hierboven niet als prive uitgave meegeteld, dus is geen hele eerlijke vergelijking, maar dan nog. De voordelen heffen de nadelen ongeveer op. Ook zal ik veel minder auto rijden, het is maar net hoe je er tegenaan kijkt.

Verwijderd

Tommie12 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:00:
[...]

Hoe kom je achter die verschillen tussen die kamers... tja, je leert dat hé.
Je slaapt eens in een héél goedkoop hotel, en soms valt dat mee, en soms wat tegen.
En ik heb ook al in een kamer van 250€ geslapen waarvan ik echt vond dat het zijn geld helemaal niet waard was. Een douche en toilet op de kamer vind ik wel een minimumvereiste.
Zelf vond ik het vroeger ook niet de moeite waard maar helaas heeft mijn ex me op meerdere manieren een beetje verpest onder andere door me te introduceren met luxe hotels. Daardoor is mijn duurste kamer €800 per nacht en daar kreeg je een suite van 109m2 in centrum Singapore voor. Die kamer was twee verdiepingen en groter dan mijn eigen huis, maar eerlijk is eerlijk elke euro waard. Voor dit soort luxe wil ik best een paar jaar langer doorwerken, maar het is niet zo dat dit voor mij altijd noodzakelijk is.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tweezitsbank schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:03:
[...]

Het gaat ook niet om wat er wel en niet mág. Zou nogal wiedes zijn als andere random posters dat zouden durven bepalen ;)

Maar de tips verschillen nogal per doel. En als mensen met 20k aan jaaruitgaven gelukkig kunnen zijn, waarom zou de spreekwoordelijke jij dat dan niet kunnen zijn met dezelfde uitgaven, ookal verdien je meer. Dát is denk ik waar sommigen een nare toon in lezen, maar ik denk niet dat menig poster het naar bedoelt.

Je gaat er nooit achter komen of je gelukkig bent met minder als je het niet oprecht een kans geeft. En niet een reactie op jou specifiek, maar als men zegt dat het topic 'fundamentalistisch FO' vind ik dat wel wat ver gaan. De topictitel is immers Financiële onafhankelijkheid en dan mag je best kritisch zijn op terugkerende uitgaven óf grote kostenposten en er dan een ander scenario tegenover schetsen, methinks. 2x50k bruto is namelijk écht veel als je het afzet tegen het merendeel van Nederland, ook al ervaren de meesten dat niet zo omdat er altijd grootverdieners zijn ja.
Tommie12 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:00:
[...]

Kritisch kijken naar je uitgaven is OK, maar je moet af en toe ook eens ongeremd kunnen genieten.
In die zin haakt deze uitspraak daarop aan. Kritisch kijken kunnen anderen eigenlijk vaak beter, omdat zij niet gekleurd zijn door emotie en je eigen levensstijl. Dat kan inderdaad soms doorschieten in het doen van aannames, maar daar kan je dan uit plukken wat je zou willen of een ander scenario schetsen.

Zo is het dikgedrukte ook een overtuiging waar niet iedereen het mee eens zal zijn / die behoefte zal voelen en daar kunnen we het dan toch over hebben? Misschien valt een bepaalde behoefte wel te temmen en was het achteraf puur een gevalletje lifestyle inflation / hedonistic treadmill.

Ik weet in elk geval dat een paar kritische kanttekeningen t.o.v. posts een paar jaar geleden mij echt aan het denken hebben gezet, ookal klonken ze 'op papier' niet vriendelijk. Sowieso komt het dan allemaal wat directer over, natuurlijk.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:47
Als ik naar mezelf kijk dan merk ik wel dat ik best een beetje moeite heb met geld uitgeven aan materiële zaken.
Ik hoef geen grote auto, groter huis,... Ik vertrek liever vanuit het minimale eigen bezit en huur wat ik nodig heb wanneer ik het nodig heb. (Dan staat het ook niet in de weg wanneer ik het niet nodig heb :) )

Wat betreft de camper: ik heb ook al eens zitten kijken naar een volkswagen T5, aankoop 40 à 50k? Huren kan voor iets van een 2000€/maand. Ik ben geneigd om voor huren te kiezen.

Aan de andere kant vind ik het wel plezant om gewoon zonder nadenken geld uit de muur te halen bij een avondje uit met vrienden, gewoon ja zeggen op een voorstel voor een weekendje weg of vakantie,...

In theorie zou ik liefst geen eigen bezit hebben, maar dat zou duurder uitkomen dan mijn huidige manier van leven.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-01 18:36

Metro2002

Memento mori

upje schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:56:
@Xanaroth Dus jij vindt dat we alle uitgaven moeten gaan vergelijken met een uitgavenpatroon van mensen met een modaal inkomen. Als je dan meer uit kan/wil geven dan mensen met een modaal inkomen dan is dat per definitie overbodige luxe en is het een slecht idee?

Ik vindt dat wel erg kort door de bocht. Als ik nou toevallig 3 x modaal verdien, waarom moet ik dan spiegelen aan 1 x modaal? Het is misschien wel goed om je in achterhoofd te houden, maar als voor jezelf een bepaalde (luxe) uitgave kan verantwoorden, dan is het toch goed? Dan maar wat later FO.
Als je een ton in je huis stopt en koopt een camper van 60k dan is dat zelfs voor iemand die 5x modaal verdient nog veel geld en zal zeker invloed hebben op wanneer iemand FO is.

De bedragen worden groter, het principe blijft hetzelfde. Als je FO wilt worden moeten je uitgaven significant onder je inkomsten liggen.
Ik ben het dus wel eens met de stelling dat iemand die veel verdient maar ook véél uitgeeft geen FO mindset heeft.

En een bodemloze put als een camper kopen die je 8k per jaar kost is ongeacht het inkomen gewoon een enorme kostenpost en strookt totaal niet met de FO mindset.

Dat gezegd hebbende: Iedereen moet uiteraard lekker zelf weten waar hij of zij zijn zuurverdiende geld aan uitgeeft als je maar beseft dat de consequentie dan inderdaad is dat je minder snel of nooit FO zult worden.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

finsdefis schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 18:36:
Misschien valt een bepaalde behoefte wel te temmen en was het achteraf puur een gevalletje lifestyle inflation / hedonistic treadmill.
Dit. Ik las bovenstaande posts over o.a. een schilderij, en heb ooit een prachtig stuk zien hangen van een Rotterdamse kunstenaar. Die wilden we echt heul graag, maar moesten nog even sparen. Het leven ging zo door en langzamerhand kregen we andere prioriteiten. Was dus toch niet zo nodig :+

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• pirke
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 18:31:
[...]

Zelf vond ik het vroeger ook niet de moeite waard maar helaas heeft mijn ex me op meerdere manieren een beetje verpest onder andere door me te introduceren met luxe hotels. Daardoor is mijn duurste kamer €800 per nacht en daar kreeg je een suite van 109m2 in centrum Singapore voor. Die kamer was twee verdiepingen en groter dan mijn eigen huis, maar eerlijk is eerlijk elke euro waard. Voor dit soort luxe wil ik best een paar jaar langer doorwerken, maar het is niet zo dat dit voor mij altijd noodzakelijk is.
800 euro/nacht vind ik persoonlijk wel wat over the top :) het verschil tussen 50 euro en 100 euro per nacht is meestal goed merkbaar, en vaak een stuk groter dan het verschil tussen 100 en 200 euro per nacht, beetje afhankelijk in welke regio je een hotel neemt. Wij zitten meestal rond de 100-150 euro/nacht, daarboven is de ROI te laag. Zoals met de meeste dingen willen we een bepaald minimum kwaliteitsniveau en zoeken dan de goedkoopste optie die dat niveau haalt. Daar gaat vaak best wat tijd en moeite in zitten, maar dat is een soort van hobby zeg maar :)

• Ibbel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-02-2021
Ik geef ook niet zo veel uit aan (en om) bezit. Aan reizen geef ik gemiddeld wel duizenden euro's uit op jaarbasis (volgend jaar huren we toevallig een camper :D ). Dat vind ik het waard. Alhoewel reizen niet altijd veel hoeft te kosten; dit jaar geef ik er bijna niets aan uit doordat ik ergens vrijwilligerswerk ga doen tegen kost en inwoning. Ik koop dan weer geen tijdschriften/gadgets/prullaria voor in huis, waardoor ik, als ik al mijn jaaruitgaven bij elkaar op tel, nog steeds minder uitgeef dan de meeste van mijn leeftijdgenoten en dus ook nog kan sparen en (langzaam) FO wordt.
Ieder moet voor zichzelf bekijken hoe de balans tussen uitgaven en geld wegzetten voor FO goed voelt, snel genoeg gaat en blij zijn met de levensstandaard die ze dan aan houden.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ibbel schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:27:
[...]

Als je dat samen verdient (bruto), valt dat toch wel mee? Als in, ja het is veel, maar als je dat samen (dus ieder 50k -50k ofzo) is toch niet heel gek voor fulltime hoger opgeleid?
Als je als huishouden een ton aan inkomen per jaar hebt behoor je niet tot de 10% rijksten van Nederland maar bij de 2% rijksten van nederland dus ja dat is een enorm hoog inkomen wat voor 98% van de bevolking niet is weggelegd.

Klein beetje realiteitszin mag ook wel :P

• Ko.Kane
Metro2002 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:03:
[...]

Als je een ton in je huis stopt en koopt een camper van 60k dan is dat zelfs voor iemand die 5x modaal verdient nog veel geld en zal zeker invloed hebben op wanneer iemand FO is.

De bedragen worden groter, het principe blijft hetzelfde. Als je FO wilt worden moeten je uitgaven significant onder je inkomsten liggen.
Ik ben het dus wel eens met de stelling dat iemand die veel verdient maar ook véél uitgeeft geen FO mindset heeft.
Maar wat als dat bewust is en er nog steeds een spaarquaoto wordt aangehouden van 50%+ dan ben je toch goed bezig. Alleen heb je mazzel dat je het zo makkelijk kan
En een bodemloze put als een camper kopen die je 8k per jaar kost is ongeacht het inkomen gewoon een enorme kostenpost en strookt totaal niet met de FO mindset.

Dat gezegd hebbende: Iedereen moet uiteraard lekker zelf weten waar hij of zij zijn zuurverdiende geld aan uitgeeft als je maar beseft dat de consequentie dan inderdaad is dat je minder snel of nooit FO zult worden.
Bodemloze put is natuurlijk eigenlijk ook een mening, dat geeft aan dat jij een camper absoluut 'niet nodig' of 'extra' vind. Maar wat als het een voorwaarde is om te leven? Dan moet het gewoon in je budget planning staan net als schoenen kopen.

Ik vul mijn tijd vooral met sporten waar ik voor met de auto naar locaties moet. Dat varieert van 20min tot 2,5 hr per enkele rit tot weekendjes weg. Hoe meer FO en vrije tijd hoe verder ik wil reizen. Wij overwegen zelfs wel om geen huis te huren voor periode en alleen met een camper rond te trekken.

Hier wordt wel veel gediscussieerd hoe je FO kan worden, waar de nadruk bij velen meer ligt op consuminderen/besparen/sober leven. Maar wel interessant wat willen jullie gaan doen met je tijd als je FO bent? Met de familie 365 dagen per jaar op de bank zitten? Alles verkopen en verkassen naar Gran Canaria?

Hoe ga je leven dan invullen?

• Smuggler
  • Laatst online: 01-01 10:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Metro2002 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:14:
[...]

Als je als huishouden een ton aan inkomen per jaar hebt behoor je niet tot de 10% rijksten van Nederland maar bij de 2% rijksten van nederland dus ja dat is een enorm hoog inkomen wat voor 98% van de bevolking niet is weggelegd.

https://opendata.cbs.nl/#...et/83932NED/table?dl=A4BD
Bovenste 15% heeft een gezinskomen van minimaal 100K per jaar. Niet zo zeldzaam als dat je zelf denkt.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-01 19:24

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

[...]

Eerlijk gzegd vertrouw ik dit niet helemaal. @Ibbel heeft het duidelijk over bruto inkomen (van 100k/jr totaal). Dit linkje is:
1) oud (2000-2004 cijfers)
2) het gaat niet over bruto inkomen, maar "besteedbaar" en "gestandaardiseerd" inkomen

Lijkt mij sterk dat je met 100k bruto/jr (met zijn 2en) al tot de top 2% behoort qua inkomen.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-12-2025
Members only:

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ko.Kane schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:27:
[...]
Maar wat als dat bewust is en er nog steeds een spaarquaoto wordt aangehouden van 50%+ dan ben je toch goed bezig. Alleen heb je mazzel dat je het zo makkelijk kan
[...]
Dan ben je enerzijds inderdaad nog goed bezig, anderszijds zou je door zulke enorme uitgaven niet te doen allang en breed FO kunnen zijn. Dat bedoel ik met niet de FO mindset hebben.
Bodemloze put is natuurlijk eigenlijk ook een mening, dat geeft aan dat jij een camper absoluut 'niet nodig' of 'extra' vind. Maar wat als het een voorwaarde is om te leven? Dan moet het gewoon in je budget planning staan net als schoenen kopen.
Een camper is voor niemand een voorwaarde om te leven (behalve de van life'ers onder ons) en met bodemloze put bedoel ik domweg dat je een liability koopt om die term nog maar eens af te stoffen. Het is een ding dat je uitsluitend geld blijft kosten.
Maar wel interessant wat willen jullie gaan doen met je tijd als je FO bent? Met de familie 365 dagen per jaar op de bank zitten? Alles verkopen en verkassen naar Gran Canaria?

Hoe ga je leven dan invullen?
We hebben hobbies zat zoals wandelen, fietsen, gamen ( :P) , ik hou me bezig met retro computers, hou een youtube kanaal bij, ben bezig met een boek schrijven en mijn vrouw vindt schilderen bv leuk om te doen. Dat zijn hobby's die niet veel geld kosten en we ook blijven doen mochten we ooit FO worden. En inderdaad verhuizen naar een ander land staat in elk geval nog op mijn to-do lijst of nog beter: De hele santakraam hier verkopen en met een omgebouwd-tot-camper busje rond reizen door europa. En ja in dat geval is een camper een essentiele uitgave :+

Maargoed, wij zijn allebei niet zo van de extreme luxe en materieel geluk. Geef mij maar een mooie bergpas, zonsondergang of een mooi natuurgebied. En natuurlijk vind ik bv snelle auto's ook erg leuk maar over mijn lijk dat ik ooit zoveel geld voor een dure sportwagen zal uitgeven. Tenzij ik ooit zo rijk wordt dat het kleingeld is voor me.

• Ko.Kane
[...]

Even los over of dat percentage niet eerder 10-15% moet zijn.

Maar over realiteitszin; dat is niet mijn realiteit. De realiteit voor mij is dat wij beiden Ir/MSc zijn. Ik verwacht eigenlijk niet, ook al wordt de markt slechter en moeten we ander werk zoeken ooit nog onder bv 3500e bruto / mnd te moeten werken. Met 13e maand en vakantie geld is dat ong 50k bruto per persoon.

Misschien confronterend voor sommige, maar ik doe het vergeleken met mijn peers 'normaal'. Er zijn oud klasgenoten arts, advocaat, strategy consultant en verdienen weer veelvoud van mij.

Maar mijn inziens heeft het voor mij net zo weinig zin om te spiegelen aan modaal dan aan iemand die 4x zo veel als mij verdient. Ik moet het doen met mijn realiteit. En die heb ik door bepaalde keuzes maximaal opgerekt momenteel. Maar het is weinig relevant om te weten tot welk percentiel ik val, kijk je omlaag dan voel je je goed, kijk je omhoog dan wil je dat het beter ging...

Zo zit iedereen in een andere positie.

• pirke
Metro2002 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:44:
[...]

Dan ben je enerzijds inderdaad nog goed bezig, anderszijds zou je door zulke enorme uitgaven niet te doen allang en breed FO kunnen zijn. Dat bedoel ik met niet de FO mindset hebben.
Die camper is het verschil tussen een spaarquote van 70% en een spaarquote van 67%... we sparen dan inderdaad 5% lager, maar om nu te zeggen dat dat grote zoden aan de dijk zet: in de praktijk zullen we vooral de voordelen merken, niet de nadelen.

PS. Hij is er nog niet he, we overwegen het alleen nog maar (al enkele jaren...). Uiteindelijk zal de tijd het leren wat er wel en niet in huis komt, het zal niet het eerste ding zijn dat uiteindelijk de eindstreep niet haalt of in flink aangepaste vorm. Pas als het door alle overwegingen heen komt en we zeker weten dat we er in het totaalplaatje goed aan doen zal hij er komen, en dan neem ik die 3k per jaar graag voor lief.

[ Voor 27% gewijzigd door pirke op 11-04-2018 10:52 ]

• pirke
[...]

En natuurlijk vind ik bv snelle auto's ook erg leuk maar over mijn lijk dat ik ooit zoveel geld voor een dure sportwagen zal uitgeven. Tenzij ik ooit zo rijk wordt dat het kleingeld is voor me.
Wanneer is een snelle auto kleingeld voor je? En als je zo rijk bent dat het kleingeld is, waarom zou je het dan opeens wel over de balk smijten? Dit druist hartstikke tegen het FO gedachtegoed in!

[/troll modus]

• Sissors
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:56:
[...]

Wanneer is een snelle auto kleingeld voor je? En als je zo rijk bent dat het kleingeld is, waarom zou je het dan opeens wel over de balk smijten? Dit druist hartstikke tegen het FO gedachtegoed in!

\[/troll modus]
Waarom dan? (Ja en ik las je troll modus). Als je FO gedachtengoed is relatief snel te kunnen stoppen met werken, dan betekend het gewoon als je 20M wint dat je probleemloos een auto van 200k kan kopen, heeft geen enkele invloed op wanneer je kan stoppen met werken.

Als je doel is minimalistisch te leven, ja dan is het wel een vreemde keuze.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Smuggler schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:39:
[...]

Bovenste 15% heeft een gezinskomen van minimaal 100K per jaar. Niet zo zeldzaam als dat je zelf denkt.
15% inderdaad als je naar bruto inkomen kijkt. Alsnog beter dan het overgrote deel van Nederland.
Ko.Kane schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:49:
[...]

Even los over of dat percentage niet eerder 10-15% moet zijn.

Maar over realiteitszin; dat is niet mijn realiteit. De realiteit voor mij is dat wij beiden Ir/MSc zijn. Ik verwacht eigenlijk niet, ook al wordt de markt slechter en moeten we ander werk zoeken ooit nog onder bv 3500e bruto / mnd te moeten werken. Met 13e maand en vakantie geld is dat ong 50k bruto per persoon.

Misschien confronterend voor sommige, maar ik doe het vergeleken met mijn peers 'normaal'. Er zijn oud klasgenoten arts, advocaat, strategy consultant en verdienen weer veelvoud van mij.

Maar mijn inziens heeft het voor mij net zo weinig zin om te spiegelen aan modaal dan aan iemand die 4x zo veel als mij verdient. Ik moet het doen met mijn realiteit. En die heb ik door bepaalde keuzes maximaal opgerekt momenteel. Maar het is weinig relevant om te weten tot welk percentiel ik val, kijk je omlaag dan voel je je goed, kijk je omhoog dan wil je dat het beter ging...

Zo zit iedereen in een andere positie.
Ook mensen met een ir / Msc kunnen zwanger raken, hun baan kwijtraken, arbeidsongeschikt raken of domweg een hekel aan hun baas krijgen ;)

En ik gaf ook al aan, prima dat je leeft naar wat je verdient natuurlijk maar als iemand die veel verdient een savingsrate van 50% heeft omdat die persoon graag wil leven naar wat er binnenkomt terwijl die savingsrate bv makkelijk naar 80% had kunnen gaan als die persoon op modaal levensstijl niveau was blijven hangen (wat echt niet gelijk staat aan sober leven) dan is dat een keuze natuurlijk die wel invloed heeft op FO worden. Ik zeg niet dat de ene keuze beter is dan de ander, alleen dat zulke keuzes wel een behoorlijke invloed op FO hebben.

Mijn keuze was ooit: Ik moet altijd van het minimumloon kunnen rondkomen dus maandlasten laag houden. Ik ben daar ooit op begonnen en alhoewel mijn salaris sinds die tijd bijna verdubbeld is kan ik nog steeds van het minimumloon rondkomen :)

Leef ik sober? Voor mijn gevoel niet. 2 auto's voor de deur, scooter, mooie game laptop, gaan elk jaar op vakantie (huisje) en woon redelijk dichtbij mijn werk (9km) dus kan op de fiets, geen file stress en de voorraadkast is altijd tot de nok toe gevuld :9

Maar nogmaals: Dat is een keuze die een ieder voor zichzelf maakt! Ik veroordeel niemand om zijn of haar keuzes.
[...]

\[/troll modus]
als ik een paar miljoen op de bank heb staan en er elke maand een paar ton aan investeringsinkomsten binnenkomt, dan heeft een sportwagen van een ton of anderhalf 0 effect op FO worden, dat ben ik dan immers al :P

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 11-04-2018 11:05 ]

• Ko.Kane
[...]

FO heeft helemaal niet als doel het zo snel mogelijk te halen, maar zo snel mogelijk je jaarlijkse uitgaven uit een eigen pot kunnen betalen. Daar kan alles ondervallen inclusief 10k per jaar doneren aan locale dierenboerderij.
Volgens jou redenatie heeft niemand de juiste mindset want met die tool die laatst gelinkt werd bleken veel wel per direct met pensioen te kunnen in 1 of ander 3e wereld land en dat doet dan ook niemand. Want dan hebben mensen stiekem wel recht op een minimale standaard? :+
Van de OP:
Dit houdt in dat er twee manieren zijn om een hogere spaarquote te krijgen en daarmee het FO doel dichterbij te halen:
  • Je uitgaven verlagen (dit telt dubbel als je het weet vol te houden, omdat je na het bereiken van FO ook minder nodig hebt).
  • Je inkomsten verhogen.
Hoe ver je hierin gaat en hoe je dat afzet tegen "quality of life" nu, is uiteraard een persoonlijke afweging.
[...]

Een camper is voor niemand een voorwaarde om te leven (behalve de van life'ers onder ons) en met bodemloze put bedoel ik domweg dat je een liability koopt om die term nog maar eens af te stoffen. Het is een ding dat je uitsluitend geld blijft kosten.
Absoluut een mening! Als ik dat niet kan betalen ben ik niet FO, want dat reizen en vakantie valt onder mijn jaarlijkse uitgaven!!! Maakt weinig uit of je dat bedrag in een camper pompt elk jaar of in vliegtickets, maar het is gewoon onderdeel van het jaarlijkse budget.
Het geld moet ergens aan op, mijn mountainbikes zijn ook liabilities: onderhoud, gaan stuk, moeten af toe vervangen worden wegens voort schrijdende techniek.
[...]

We hebben hobbies zat zoals wandelen, fietsen, gamen ( :P) , ik hou me bezig met retro computers, hou een youtube kanaal bij, ben bezig met een boek schrijven en mijn vrouw vindt schilderen bv leuk om te doen. Dat zijn hobby's die niet veel geld kosten en we ook blijven doen mochten we ooit FO worden. En inderdaad verhuizen naar een ander land staat in elk geval nog op mijn to-do lijst of nog beter: De hele santakraam hier verkopen en met een omgebouwd-tot-camper busje rond reizen door europa. En ja in dat geval is een camper een essentiele uitgave :+

Maargoed, wij zijn allebei niet zo van de extreme luxe en materieel geluk. Geef mij maar een mooie bergpas, zonsondergang of een mooi natuurgebied. En natuurlijk vind ik bv snelle auto's ook erg leuk maar over mijn lijk dat ik ooit zoveel geld voor een dure sportwagen zal uitgeven. Tenzij ik ooit zo rijk wordt dat het kleingeld is voor me.
pirke schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:49:
[...]

Die camper is het verschil tussen een spaarquote van 70% en een spaarquote van 67%... we sparen dan inderdaad 5% lager, maar om nu te zeggen dat dat grote zoden aan de dijk zet: in de praktijk zullen we vooral de voordelen merken, niet de nadelen.

PS. Hij is er nog niet he, we overwegen het alleen nog maar (al enkele jaren...). Uiteindelijk zal de tijd het leren wat er wel en niet in huis komt, het zal niet het eerste ding zijn dat uiteindelijk de eindstreep niet haalt of in flink aangepaste vorm. Pas als het door alle overwegingen heen komt en we zeker weten dat we er in het totaalplaatje goed aan doen zal hij er komen, en dan neem ik die 3k per jaar graag voor lief.
Neem in je case op dat je de camper ook gaat verhuren. California is 1000e per week, dus je kan hoog gaan met fullsize. Bijna een investering 8)7 :+

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ko.Kane schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:05:

Absoluut een mening! Als ik dat niet kan betalen ben ik niet FO, want dat reizen en vakantie valt onder mijn jaarlijkse uitgaven!!! Maakt weinig uit of je dat bedrag in een camper pompt elk jaar of in vliegtickets, maar het is gewoon onderdeel van het jaarlijkse budget.
Vliegtickets vallen daarom ook net zo goed onder de term: bodemloze put ;)

• Ko.Kane
Metro2002 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:03:
[...]

Ook mensen met een ir / Msc kunnen zwanger raken,
hun baan kwijtraken,
arbeidsongeschikt raken
of domweg een hekel aan hun baas krijgen ;)
Dat kun je voorkomen/laten weghalen,
dan zoek je andere baan die vast niet onder dat bedrag ligt,
dan betaalt mijn werkgever en staat,
dan zoek ik nieuwe baan.

There I fixed it :+

• pirke
Ko.Kane schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:05:
[...]

Neem in je case op dat je de camper ook gaat verhuren. California is 1000e per week, dus je kan hoog gaan met fullsize. Bijna een investering 8)7 :+
Dat zit als potentiële optie in de overwegingen ja. Echter: afschrijving, verzekering, wegenbelasting en onderhoud gaan omhoog en het creëert werk: mensen uitleg geven, ding poetsen, vaker naar de garage brengen, administratie, etc. Plus dat je hem dan niet meer zelf kan gebruiken wanneer jij wilt.

Het wordt dan effectief een tweede baan en je gaat je eigen campervloot opbouwen. Nieuw kopen (ex btw), verhuren voor 2 tot 5 jaar, en weer doorverkopen. Daar kun je een prima tweede boterham aan verdienen.

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
pirke schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 18:02:
Wat altijd een mooi gedachtenexperiment is: als je 100k zou winnen in de loterij, wat zou je er mee doen? Bijna iedereen zou wel wat gaan kopen: nieuwe auto, nieuwe tv, nieuwe meubels, nieuwe keuken, verre reis, etc. Bij ons zou het gewoon op de spaarrekening (of beleggingsportefeuille) erbij komen. Meer van hetzelfde, wat moet je er mee (behalve iets eerder FO worden)?
Toepasselijke anecdote: er stond laatst iemand van de Postcodeloterij bij ons voor de deur, en die zei: "Wat nou als Gaston bij u voor de deur stond en zou zeggen dat u 75.000 euro had gewonnen, wat zou u met het geld doen?". Ik: "ehhh...investeren of op een spaarrekening zetten?". En hij keek me letterlijk aan alsof ik gek was geworden, wat inderdaad suggereert dat dat niet hiet doorsnee antwoord was. Hij probeerde het zelfs nog met "Het zou wel zuur zijn als iedereen hier in de straat wint en u niet". Nou das dan fijn voor de buren, ik trek mn eigen plan wel >:)

• Ko.Kane
pirke schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:15:
[...]

Dat zit als potentiële optie in de overwegingen ja. Echter: afschrijving, verzekering, wegenbelasting en onderhoud gaan omhoog en het creëert werk: mensen uitleg geven, ding poetsen, vaker naar de garage brengen, administratie, etc. Plus dat je hem dan niet meer zelf kan gebruiken wanneer jij wilt.

Het wordt dan effectief een tweede baan en je gaat je eigen campervloot opbouwen. Nieuw kopen (ex btw), verhuren voor 2 tot 5 jaar, en weer doorverkopen. Daar kun je een prima tweede boterham aan verdienen.
Of maximaal 6 wk per jaar voor 1500e. En je hebt hem gratis. Als je dan minimaal huur periode op 2 week zet dan heb je max 3x per jaar interface met huurders.

• pirke
Voor 1500 euro/week verwacht ik een nieuwe camper, geen 10 jaar oud ding. Zo heel veel C rijbewijs campers zijn er niet te huur, en je filtert daarmee meteen de vakantie vierende jeugd eruit, wat dat betreft geen slecht idee nee. Toch zou ik niet graag een ding van 60-100k meegeven aan een derde. Als je voor 25k een oud beestje koopt en die voor 500 euro/week gaat verhuren heb je een betere business case met minder risico. Verder neem je deel aan het economische verkeer en zullen ze de inkomsten al snel in box 1 gaan belasten, moet je btw rekenen etc. Dan is een goedkope nieuwe (40k ex btw) een veel slimmere keuze, paar jaar verhuren en doorverkopen. En dan het liefst nog een grote eigen loods waar je ze allemaal kan stallen.

Het voordeel van box 1 is dat je de kosten vd camper (afschrijving, verzekering, belasting, etc) natuurlijk ook weer ten laste vd winst kan boeken, dus ook al zou je hem niet zo heel veel verhuren kan het nog steeds voordelig zijn O-) Ik vraag me dan alleen af als je hem zelf ook gebruikt voor de vakantie, of dat dan onder prive gebruik zakelijk bedrijfsmiddel valt (en je dus bijtelling moet betalen) of dat je jezelf hetzelfde huurbedrag in rekening mag/moet brengen. Belastingregels met auto's zijn tricky...

[edit]

Hier een linkje van een uitspraak vd rechter over iets vergelijkbaars: https://www.dezaak.nl/180...o-aan-fiscale-partner.htm

Ik vermoed dus dat als je de zakelijke verhuurcamper ook prive wilt gebruiken dat je vast zit aan de bijtellingsregels.

[edit 2]

https://download.belastin..._deelauto_al11381z3ed.pdf

Bij marktconforme verhuurtarieven zou je de bijtelling weer kunnen ontlopen. Oftewel je moet jezelf gewoon hetzelfde in rekening brengen als je klanten. Dat wordt een duur grapje als je er 2 maanden mee weg wilt. Je zou dan bijna een camper prive aanschaffen voor prive gebruik, en de zakelijke campers alleen maar zakelijk verhuren...

[ Voor 50% gewijzigd door pirke op 11-04-2018 13:29 ]

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Smuggler schreef op woensdag 11 april 2018 @ 10:39:
[...]

Beetje een zijstap, maar wel geinig te zien dat het stereotype van de laagopgeleide, laag inkomen gezinnen die allemaal maar hele ritsen met kids verwekken niet waar is.

De bovenste 2 inkomensgroepen hebben gemiddeld meer personen per gezin dan de lage.

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:33
Ik vind het wel vrij absurd dat mensen die 20k/jaar, en 70k/jaar sparen - die vervolgens zeggen dat ze al maanden/jaren twijfelen over een bepaalde aankoop, dit helemaal hebben berekend qua waarde, kosten en baten - worden afgeschilderd als mensen die geen FO-inzicht hebben. Terwijl ze dit overduidelijk wel hebben.

FO wil niet zeggen geen geld uitgeven. Het wil zeggen dat je enkel geld uitgeeft aan wat jou interesseert (liefst prijs/kwaliteit) en zo weinig mogelijk aan de rest zonder in te boeten aan comfort. Hierdoor spaar je dan mogelijk geld wat jou financiele zekerheid geeft (FMA) of nog beter een passief inkomen dat deze levensstijl omvat zonder er aan in te boeten. En vooral eerlijk zijn waar jij plezier uit put. Voor sommigen zullen hun wensen te hoog en hun inkomen te laag zijn om ooit FO te worden, dat klopt. Maar in de voorbeelden hierboven zou het schilderij waarschijnlijk zijn waarde behouden (risico uiteraard, net als elke "belegging"). En de kamper zal inderdaad geld kosten maar dat gezin zal nog altijd sneller FO zijn dan de meesten in dit topic.

Ja natuurlijk kan je heel snel FO worden door enkel brood en water te eten en twee full time jobs te nemen maar wat voor leven heb je dan voor een jaar of 10. Iedereen heeft zijn eigen manier. Er is geen probleem om kritisch te zijn, ik vind dat super, maar er zijn verschillende manieren om dit aan te kaarten. Er wordt hier de voorbije 48u redelijk op de man gespeeld. Je kan hun inderdaad vragen of zoveel geld wel de moeite is en of ze alternatief x en y niet beter vinden.
Ik zou bv ook nooit zoveel geld voor een camper neertellen, maar ik zie dat hij er wel goed over nagedacht heeft en veiligheid is voor hem ook duidelijk belangrijk om zijn vrouw en kinderen te beschermen. Net zoals hij waarschijnlijk nooit 1000€+ aan een fiets zou geven en ik wel omdat dit mijn hobbie is en fietsen mij gelukkig maakt. Is dat een dure aankoop: absoluut. Kan ik ook gewoon met mijn stadfiets rondrijden. Absoluut. Maar ik vond het de meerwaarde waard. Langs de andere kant was mijn auto goedkoper in aankoop (uiteraard exl onderhoud, taks en benzine) dan mijn koersfiets. Dat ding moet me gewoon van A naar B brengen als ik er niet met mijn fiets geraak.
Is de weg naar FO langer door zo'n zaken. Ja, maar mijn doel is wel dezelfde levensstijl aan te houden en niet ofwel nu, ofwel als ik "FO" ben in comfort in te boeten.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:10
Duci schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:08:
[...]

Beetje een zijstap, maar wel geinig te zien dat het stereotype van de laagopgeleide, laag inkomen gezinnen die allemaal maar hele ritsen met kids verwekken niet waar is.

De bovenste 2 inkomensgroepen hebben gemiddeld meer personen per gezin dan de lage.
Zal deels te verklaren zijn, doordat de meesten pas een gezinsinkomen van 100k aantikken als ze 10-15 jaar werkervaring hebben. Rond die tijd zal het gezin ook wel compleet zijn bij de meesten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Duci
  • Niet online
Lointje schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:12:
Ik vind het wel vrij absurd dat mensen die 20k/jaar, en 70k/jaar sparen - die vervolgens zeggen dat ze al maanden/jaren twijfelen over een bepaalde aankoop, dit helemaal hebben berekend qua waarde, kosten en baten - worden afgeschilderd als mensen die geen FO-inzicht hebben. Terwijl ze dit overduidelijk wel hebben.

FO wil niet zeggen geen geld uitgeven. Het wil zeggen dat je enkel geld uitgeeft aan wat jou interesseert (liefst prijs/kwaliteit) en zo weinig mogelijk aan de rest zonder in te boeten aan comfort. Hierdoor spaar je dan mogelijk geld wat jou financiele zekerheid geeft (FMA) of nog beter een passief inkomen dat deze levensstijl omvat zonder er aan in te boeten. En vooral eerlijk zijn waar jij plezier uit put. Voor sommigen zullen hun wensen te hoog en hun inkomen te laag zijn om ooit FO te worden, dat klopt. Maar in de voorbeelden hierboven zou het schilderij waarschijnlijk zijn waarde behouden (risico uiteraard, net als elke "belegging"). En de kamper zal inderdaad geld kosten maar dat gezin zal nog altijd sneller FO zijn dan de meesten in dit topic.

Ja natuurlijk kan je heel snel FO worden door enkel brood en water te eten en twee full time jobs te nemen maar wat voor leven heb je dan voor een jaar of 10. Iedereen heeft zijn eigen manier. Er is geen probleem om kritisch te zijn, ik vind dat super, maar er zijn verschillende manieren om dit aan te kaarten. Er wordt hier de voorbije 48u redelijk op de man gespeeld. Je kan hun inderdaad vragen of zoveel geld wel de moeite is en of ze alternatief x en y niet beter vinden.
Ik zou bv ook nooit zoveel geld voor een camper neertellen, maar ik zie dat hij er wel goed over nagedacht heeft en veiligheid is voor hem ook duidelijk belangrijk om zijn vrouw en kinderen te beschermen. Net zoals hij waarschijnlijk nooit 1000€+ aan een fiets zou geven en ik wel omdat dit mijn hobbie is en fietsen mij gelukkig maakt. Is dat een dure aankoop: absoluut. Kan ik ook gewoon met mijn stadfiets rondrijden. Absoluut. Maar ik vond het de meerwaarde waard. Langs de andere kant was mijn auto goedkoper in aankoop (uiteraard exl onderhoud, taks en benzine) dan mijn koersfiets. Dat ding moet me gewoon van A naar B brengen als ik er niet met mijn fiets geraak.
Is de weg naar FO langer door zo'n zaken. Ja, maar mijn doel is wel dezelfde levensstijl aan te houden en niet ofwel nu, ofwel als ik "FO" ben in comfort in te boeten.
Helemaal eens. /-\o_ Je kunt het ergens niet mee eens zijn omdat jij "fanatieker" bent en je "huidige zelf" op dit moment helemaal wegcjifert voor de toekomstige zelf, maar ik moet dan toch een beetje denken aan het verhaal van de Mexicaanse visser dat hier laatst gepost werd. Genot in het nu wil ook wat. Het is gewoon een afweging die je maakt. Zou zelf ook geen camper kopen op dit moment (ook al zou ik het wel willen), en geen hotelkamers van €800 per nacht nemen, maar als je die afweging maakt en dat toch doet: prima toch?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:50

Tazzios

..

Joris748 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 13:20:
[...]

Zal deels te verklaren zijn, doordat de meesten pas een gezinsinkomen van 100k aantikken als ze 10-15 jaar werkervaring hebben. Rond die tijd zal het gezin ook wel compleet zijn bij de meesten.
Of vanwege het feit dat er meer dan 2 verdieners zijn in die huishoudens (2,5). ;)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:13
Tazzios schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:31:
[...]

Of vanwege het feit dat er meer dan 2 verdieners zijn in die huishoudens (2,5). ;)
Is dat niet de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen? :+

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-01 13:19
Ik zit met een kwestie rondom waardeoverdracht pensioen waar ik verder weinig informatie over kan vinden. Heb offertes aangevraagd omdat het sinds kort weer kan bij het ABP:

Members only: title

• Ko.Kane
Kluifjes schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:37:
Ik zit met een kwestie rondom waardeoverdracht pensioen waar ik verder weinig informatie over kan vinden. Heb offertes aangevraagd omdat het sinds kort weer kan bij het ABP:

***members only***
Members only:

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Kluifjes schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:37:
Ik zit met een kwestie rondom waardeoverdracht pensioen waar ik verder weinig informatie over kan vinden.
Wat is de dekkingsgraad van beide pensioenfondsen? Wellicht ook een interessant aspect in de overweging.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-11-2025

murphsy

Product Monkey

Even een zeepbelletje die jullie misschien lek kunnen prikken voor me ;) Al een tijdje zijn wij bezig onze maandlasten te verlagen, o.a. door extra af te lossen op de hypotheek en te isoleren / energiebesparende maatregelen.

Nou ben ik al een tijdje gek op extra aflossen omdat wij een risico-opslag rente hebben (lees: geen NHG). Dat maakt versneld aflossen dubbel zo fijn: minder totale lening EN een lagere rente. Genieten. Nou was ik aan het spelen met een gedachte: de taxatiewaarde verhogen werkt natuurlijk ook voor een lagere LTV (loan-to-value).

Members only:

Een creatieve slimme oplossing? Of zie ik iets over het hoofd?

(ik zou het bijna vergeten, maar we krijgen natuurlijk ook een dakkapel/woongenot in dit scenario 8)7)

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:13
@murphsy Als je met een investering van €5300 de waarde van je huis met €6000 kan vergroten heeft de taxateur een fout gemaakt. Doorgaans zie je een investering in je huis niet 100% terug in de waardestijging. Dus tenzij je nog andere aanpassingen hebt gedaan (of de laatste taxatie al weer lang geleden was) kom je niet aan de juiste waarde om je risico opslag eraf te laten halen.

Dat gezegd hebbende: als je met een dakkapel je woongenot kan vergroten moet je dat zeker meewegen in je beslissing.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:13
Dit topic loopt lekker door...

@Finwe Herkenbaar, als ik 75K zou winnen verandert er volgens mij niet zoveel. Als ik 5 miljoen zou winnen wel denk ik.

De camper-discussie speelt bij ons ook. Hiervoor krijgen we de businesscase echt niet rond, misschien later als we hem heel veel zouden gebruiken.

Voorlopig al een aantal keer via camptoo een camper gehuurd. Voor 90 tot 120 euro per dag heb je een prima camper voor 4 personen.
Als we het beperkt houden tot 2 x per jaar, zouden we wel gek zijn om nu iets aan te schaffen.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-12-2025
murphsy schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:03:
Even een zeepbelletje die jullie misschien lek kunnen prikken voor me ;) Al een tijdje zijn wij bezig onze maandlasten te verlagen, o.a. door extra af te lossen op de hypotheek en te isoleren / energiebesparende maatregelen.

Nou ben ik al een tijdje gek op extra aflossen omdat wij een risico-opslag rente hebben (lees: geen NHG). Dat maakt versneld aflossen dubbel zo fijn: minder totale lening EN een lagere rente. Genieten. Nou was ik aan het spelen met een gedachte: de taxatiewaarde verhogen werkt natuurlijk ook voor een lagere LTV (loan-to-value).

***members only***

(ik zou het bijna vergeten, maar we krijgen natuurlijk ook een dakkapel/woongenot in dit scenario 8)7)
Om je verhaal te checken zou je je hypotheekverstrekker kunnen vragen met welke waardeverhoging je je die lagere rente krijgt. Als dit klopt vraag je offerte aan bij een dakkapelboer en laat je het ontwerp door een taxateur beoordelen voor de nieuwe woningwaarde. Waarom zou dit niet kunnen denk je?

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:01

oscar82

De ondertitel

@RichieB zo te lezen een combinatie van factoren: hogere m2 prijs vanwege de markt en meer woon-m2's creëren door plaatsen dakkapel.

Ik zou @murphsy zeggen: voer de twee scenario's even in op www.berekenhet.nl. Want hypotheekvorm en resterende looptijd is hierin ook belangrijk om je totale besparing te berekenen en af te wegen tegen de dakkapel.

Neemt niet weg dat het in een stijgende markt sowieso verstandig kan zijn om je huis tussentijds een keer te laten hertaxeren.

• murphsy

murphsy

Product Monkey

RichieB schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:14:
@murphsy Als je met een investering van €5300 de waarde van je huis met €6000 kan vergroten heeft de taxateur een fout gemaakt. Doorgaans zie je een investering in je huis niet 100% terug in de waardestijging. Dus tenzij je nog andere aanpassingen hebt gedaan (of de laatste taxatie al weer lang geleden was) kom je niet aan de juiste waarde om je risico opslag eraf te laten halen.

Dat gezegd hebbende: als je met een dakkapel je woongenot kan vergroten moet je dat zeker meewegen in je beslissing.
Nee dat snap ik ;) Ik reken ook een stukje waardestijging mee die nog niet in de huidige taxatie zit. En daarnaast: de taxateur kijkt niet naar de verbouwingskosten (weet hij/zij ook helemaal niet), maar naar het huis. Als jij bijvoorbeeld heel goedkoop een uitbouw weet te plaatsen, dan zal op basis van het aantal toegevoegde vierkante meters je woningwaarde stijgen. Ongeacht jouw verbouwingskosten (bijv. als je zelf aannemer bent en alleen materiaal). Een vierkante meter kost hier al gauw € 2.500, dus als een dakkapel 2 vierkante meters oplevert...

In Amsterdam zou dit sommetje volgens mij al heel snel uit kunnen (verbouwen om vierkante-meters winst te maken).

De cijfers kloppen, ik vroeg me vooral af of ik een andere denkfout maak.

:: edit :: nu ik er nog eens over nadenk, de benodigde waardestijging is nog geen 3% van de oorspronkelijke taxatiewaarde / aankoopprijs van 2 jaar geleden. Met alleen een hertaxatie (beide jaren gemiddelde huizenprijs >+5%) moet de risicotoeslag ook wel weg te poetsen zijn. Dan betaal ik dus effectief enkel een hertaxatie om €500 aan rente per jaar minder te betalen. Klinkt als het beste idee tot nog toe 🤗

[ Voor 13% gewijzigd door murphsy op 11-04-2018 17:13 ]

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-01 13:19
TucanoItaly schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:00:
[...]

Wat is de dekkingsgraad van beide pensioenfondsen? Wellicht ook een interessant aspect in de overweging.
Bij SPW was deze afgelopen jaren circa 10% hoger dan bij ABP. Hoewel daar ook nauwelijks sprake is geweest van indexatie staat het er dus wel wat beter voor.
Helaas geen keiharde garantie, want het is daar juist net verhoogd van 67 naar 68.

Misschien weet @Hrolfr als pensioendeskundige hier nog iets over te zeggen? ;)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Kluifjes schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:56:
[...]
Helaas geen keiharde garantie, want het is daar juist net verhoogd van 67 naar 68.

@Hrolfr of andere behulpzame deskundigen, ik ben ook nog altijd zwevend:
Pensioen waardeoverdracht DC/DB regeling

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tommie12
Metro2002 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:03:
[...]

En ik gaf ook al aan, prima dat je leeft naar wat je verdient natuurlijk maar als iemand die veel verdient een savingsrate van 50% heeft omdat die persoon graag wil leven naar wat er binnenkomt terwijl die savingsrate bv makkelijk naar 80% had kunnen gaan als die persoon op modaal levensstijl niveau was blijven hangen (wat echt niet gelijk staat aan sober leven) dan is dat een keuze natuurlijk die wel invloed heeft op FO worden. Ik zeg niet dat de ene keuze beter is dan de ander, alleen dat zulke keuzes wel een behoorlijke invloed op FO hebben.
Ik weet niet of jij kan tellen, maar een bruto jaar inkomen van 100k levert je geen 5k netto per maand op (toch niet in België).
Als je van 5K 80% gaat sparen, dan gaat het hard, maar dan moet je wel kunnen leven met 1000€ per maand.
Ik zou het niet kunnen, ook omdat je dan niet meer moet afkomen met een broek en T-shirt van de Zeeman of 2dehandswinkel. En je wil dan ook wel eens mee een dagschotel eten met je collega's tijdens de lunchpauze.
En als je kinderen hebt kan je dat al helemaal vergeten.

• Tommie12
[...]

\[/troll modus]
Als je consequent FO nastreeft, waarom zou je blijven werken als je al FO bent?
Je gaat nooit zo ver geraken dat een sportauto kleingeld wordt.

Als je echt rijk wil worden moet je vooral werken aan de inkomstenzijde, en dan zorgen dat de uitgaven minder snel stijgen. Meestal moet je dan toch iets ondernemen (en dus behoorlijk risico's nemen), rijk trouwen of dik erven.

• assje
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:14:
[...]
Ik weet niet of jij kan tellen, maar een bruto jaar inkomen van 100k levert je geen 5k netto per maand op (toch niet in België).
In Nederland bruto 100k is netto 57k (even los van allerlei andere variabelen). Net geen 5k per maand dus als je vakantiegeld etc. per maand meerekent maar heel veel scheelt het niet (Belastingdruk van 43%).

Verder ging het om een gezinsinkomen van 100k en dat kan prima zelfs meer dan 5k netto per maand opleveren (maar kosten zullen ook hoger zijn).

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 11-04-2018 17:37 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tommie12 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:14:
[...]

Als je van 5K 80% gaat sparen, dan gaat het hard, maar dan moet je wel kunnen leven met 1000€ per maand.
Ik zou het niet kunnen, ook omdat je dan niet meer moet afkomen met een broek en T-shirt van de Zeeman of 2dehandswinkel. En je wil dan ook wel eens mee een dagschotel eten met je collega's tijdens de lunchpauze.
En als je kinderen hebt kan je dat al helemaal vergeten.
Het ging hier over 2x 50k per jaar wat een belastingvoodeel oplevert ivm 2x belastingvrije voet.
50k levert je in Nederland 2750 euro netto op. Maal 2 = 5500 euro netto.

80% daarvan sparen was uiteraard ook overdreven maar bv > 60% sparen moet echt prima lukken als je een klein beetje oplet. (leven van bv 2k per maand, ofwel 1 keer modaal)

En dan heb je het over een 42k wat je per jaar opzij kan zetten. Tegen een uitgavepatroon van 24k per jaar betekent dat dat je elke 2 jaar sparen er 3,5 jaar minder gewerkt hoeft te worden, dan gaat het heel hard met FO worden. :)

Kinderen zijn idd een grote kostenpost maar als je een beetje oplet kan dat alsnog prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 11-04-2018 17:39 ]

• assje
  • Nu online
Metro2002 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:37:
[...]
80% daarvan sparen was uiteraard ook overdreven maar bv > 60% sparen moet echt prima lukken als je een klein beetje oplet. (leven van bv 2k per maand)
Dat is echt wel meer dan "een beetje opletten" voor het gemiddelde gezin (als in, dit betekent dat je leeft rondt het bestaansminimum in Nederland).

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 11-04-2018 17:41 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

assje schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:40:
[...]

Dat is echt wel meer dan "een beetje opletten" voor het gemiddelde gezin (als in, dit betekent dat je leeft rondt het bestaansminimum in Nederland).
2000 euro netto is een modaal inkomen, geen bestaansminimum... Overdrijven is ook een vak.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 11-04-2018 17:46 ]

• assje
  • Nu online
Metro2002 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:45:
[...]

2000 euro netto is een modaal inkomen, geen bestaansminimum... Overdrijven is ook een vak.
Voor 1 persoon, niet voor twee personen met kind, dan is het wel degelijk bestaansminimum.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

assje schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:48:
[...]

Voor 1 persoon, niet voor twee personen met kind, dan is het wel degelijk bestaansminimum.
En voor 2 personen zonder kind is het weer geen bestaansminimum. ;)

Het is 1 modaal inkomen en daar kun je in Nederland als paar zonder kinderen prima mee rondkomen, het minimumloon ligt bv een beste 600 euro netto lager.

Met kinderen is het inderdaad heel erg krap dat zal ik direct toegeven.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 11-04-2018 17:53 ]

• pirke
Minimumloon krijgt toeslagen

• pirke

• Tommie12
Ik begin wel te dromen van een aanslagvoet van 43%.
Op de hoogste schijf hier in B is dat 13% +53%, en die hoogste schijf begint echt al hééél rap.

Maar eerlijk, met een inkomen van 5k ga je niet leven met 2k per maand, en al zeker niet met 2.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

2000 euro netto zit daar dus 600 euro boven voor een paar. .
Kortom, die site is het helemaal met me eens. :P

• finsdefis
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:18:
[...]

Misschien een beetje mierenneuken, maar stoppen met werken en FO zijn is niet hetzelfde. Je kan best doorwerken als je al FO bent. Sterker nog, de twee personen die ik ken die FO zijn werken allebei nog part time (een als ondernemer, een als leraar).

Het is (voor mij in elk geval) vooral dat je de mogelijkheid hebt te stoppen. En dan ben je toch op een andere manier 'rijk' ;)

• pirke
Tommie12 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:59:
Op de hoogste schijf hier in B is dat 13% +53%, en die hoogste schijf begint echt al hééél rap.

Maar eerlijk, met een inkomen van 5k ga je niet leven met 2k per maand, en al zeker niet met 2.
Ons inkomen is 90-100k netto per jaar (zonder pensioeninleg, met wat risico want ondernemer), toch leven we van grofweg 2k per maand excl vakantie... ik zou echt niet weten waarom we meer per maand kwijt zouden moeten zijn, we hebben het echt goed met twee volwassenen en een jong kind.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Tommie12 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:59:
Vergeet niet dat in België de zorgkosten stukken lager liggen omdat die al in de belastingen zitten. DIe mogen we hier in NL nog los aftikken (zomaar 100 euro per maand per persoon)
En ik weet niet of enig idee hebt wat autorijden hier kost........ :X
Dat is nou net 1 van de punten van dit hele topic, als je dat dus wél doet ben je sneller FO en voor sommige mensen is 2k per maand écht ruim voldoende. Het is zelfs meer dan wij uitgeven per maand (2 volwassenen)

Wij leven met 2 personen een kat, met 2 auto's voor de deur en een scooter voor net iets minder dan 1700 euro per maand inclusief alles (gemeentelijke belastingen, waterschappen, onderhoud auto's etc)

En nee we leven écht niet super sober. Er staat gewoon een playstation en htpc in de woonkamer, we hebben allebei een mobiele telefoon, allebei fatsoenlijke laptops, we gaan van het vakantiegeld elk jaar gewoon op vakantie en de voorraadkast puilt uit. We voelen ons harstikke rijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 11-04-2018 18:09 ]

• assje
  • Nu online
Tegelijkertijd heb ik nog altijd €3500 per maand nodig zonder iets geks te doen.

Dit jaar maar niet op vakantie omdat we graag een afdak in de tuin willen, en dat dan met 90-100k bruto samen.

Huis ver beneden max, goedkope auto's en maar 1 van de drie dagen afhankelijk van opvang. Alles komt van marktplaats en we zijn beide zuinig maar niet gierig.

Een paar keuzes anders maken en de volledige 4500/5000 per maand is gewoon op.

[ Voor 72% gewijzigd door assje op 11-04-2018 20:27 ]

Verwijderd

@Metro2002 Kan je een kleine onderverdeling van die 1700 maken? Is dat dan inclusief zaken als onderhoud huis, vervangen meubilair, vakantie, cadeaus/giften, afschrijving auto's/fietsen...?

• usernamerandom
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-11-2025
Dit dus. minimumloon met 2kids 2 of 3 dagen op dagverblijf is heel andere kost out dan dezelfde situatie met 2x50k (aanname: 2x4dagen werken). Dat kost je alleen zo 1500 euro door mislopen subsidie.

Los van zorgtoeslag, huurtoeslag, lokale toeslagen.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:29:
@Metro2002 Kan je een kleine onderverdeling van die 1700 maken? Is dat dan inclusief zaken als onderhoud huis, vervangen meubilair, vakantie, cadeaus/giften, afschrijving auto's/fietsen...?
Voor onderhoud huis hebben we een VVE . vakanties doen we van vakantiegeld, cadeaus / verjaardagen doen we in principe niet aan, alleen speciale gelegenheden zoals geboorte van een kind etc maar dat is verwaarloosbaar.

Het bedrag is inclusief onderhoud auto's / fietsen / scooter , totaal zo rond de 1000 euro per jaar maar exclusief afschrijving. Daar hebben we spaargeld voor. Zelfde geldt voor vervangen meubilair en evt onderhoud in huis

Members only:

Het onderhoud aan de auto's is vrij hoog ingeschat, afgelopen jaren zijn we nog niet de helft kwijt geweest, we rijden beide ook enorm weinig km's, dat scheelt.
assje schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:00:
Tegelijkertijd heb ik nog altijd €3500 per maand nodig zonder iets geks te doen.

Dit jaar maar niet op vakantie omdat er graag een afdak in de tuin willen, en dat dan met 90-100k bruto samen.

Huis ver beneden max, goedkope auto's en maar 1 van de drie dagen afhankelijk van opvang. Alles komt van marktplaats en we zijn beide zuinig maar niet gierig.

Ben wel eens benieuwd naar jullie uitgaven dan :) Huis ver beneden de max op een inkomen van 100k samen kan alsnog bv behoorlijk hoge maandlasten opleveren :P

[ Voor 20% gewijzigd door Metro2002 op 11-04-2018 19:53 ]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:01
Metro2002 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:51:
[...]

Voor onderhoud huis hebben we een VVE . vakanties doen we van vakantiegeld, cadeaus / verjaardagen doen we in principe niet aan, alleen speciale gelegenheden zoals geboorte van een kind etc maar dat is verwaarloosbaar.

Het bedrag is inclusief onderhoud auto's / fietsen / scooter , totaal zo rond de 1000 euro per jaar maar exclusief afschrijving. Daar hebben we spaargeld voor. Zelfde geldt voor vervangen meubilair en evt onderhoud in huis

***members only***

Het onderhoud aan de auto's is vrij hoog ingeschat, afgelopen jaren zijn we nog niet de helft kwijt geweest, we rijden beide ook enorm weinig km's, dat scheelt.

[...]

Ben wel eens benieuwd naar jullie uitgaven dan :) Huis ver beneden de max op een inkomen van 100k samen kan alsnog bv behoorlijk hoge maandlasten opleveren :P
Wel een trigger in jouw lijstje. Vind in verhouding Ziggo tot Eneco erg duur (niet dat jij daar wat aan kan doen).
Door Eneco heb je een warm huis, warm water en licht en voorzieningen om te koken. Door Ziggo kan je tv kijken en internetten. In verhouding is Ziggo tot wat je krijgt, duur vind ik.

• assje
  • Nu online
Metro2002 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:51:
[...]

Mijn uitgaven zijn niet zo gek veel hoger dan die van jou (muv boodschappen), alleen alles wat niet in jouw lijstje staat is zo veel.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

assje schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:24:
[...]

Mijn uitgaven zijn niet zo gek veel hoger dan die van jou (muv boodschappen), alleen alles wat niet in jouw lijstje staat is zo veel.
Zoals bijvoorbeeld :)?

Ook wel aardig voor dit topic, zit toevallig te kijken naar een video van Grant Cardone en ook hier weer even een korte opmerking over levensstijl inflatie. Sowieso zijn de videos van hem zeer de moeite waard om te bekijken als je even door de real estate investing verhalen heenprikt.

YouTube: Control Your Financial Outcome - Grant Cardone

Sowieso iets dat veel miljonairs gemeen hebben: Meer inkomsten = meer investeren en niet meer uitgeven.
Warren buffet woont ook nog steeds in zijn eerste huis :o
En er was ooit zo'n serie op discovery waarin ze selfmade miljonairs volgden en ze hadden allemaal 1 ding gemeen: Zuinig leven. Ook wederom de uitkomst van het boek: The millionaire nextdoor. U allen vast bekend hier :)

[ Voor 36% gewijzigd door Metro2002 op 11-04-2018 20:46 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tommie12 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 17:18:
[...]

als je >50k verdient en leuk werk hebt, waarom zou je dan FO willen worden?

Dat vraag ik me altijd af bij dit onderwerp. Ik zeg niet dat iedereen leuk werk heeft met een dergelijk salaris, maar over het algemeen heb je wel enige inhoud /verantwoordelijkheid.

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 11-04-2018 20:48 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Sport_Life schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:46:
[...]
Voor als je er op een dag genoeg van hebt? Andere passies krijgt? Arbeidsongeschikt raakt ? 60 bent, ontslagen wordt en geen werk meer kan vinden ?

Kortom keuzes hebben, de vrijheid hebben en niet afhankelijk van je inkomen zijn.

• assje
  • Nu online
Ik schud maar iets uit mn jouw, alles voor 2,5 personen per maand:
Afschrijving telefoons €20
Eigen risico zorg: €30
niet vergoedde zorgkosten: €150 (o.a. implantaat)
Inboedel etc: €50
Tuin etc €50
klussen €50
kleding: €150 (duur jaar, pak & baby)
Cadeaus: €50
Wintersport €200
Zomervakantie €200
uit eten €50
uitjes/drankjes €100
afschrijving auto €100
Sport €50
Kinderopvang €200
aardigheidje opas/oma's oppas €50

Afhankelijk welk jaar of maand ik kies kan ik Er van alles van maken.

Ik reken dus wel alles kosten als kosten, afschrijving uit spaargeld en vakantie uit vakantiegeld is krom recht rekenen wat mij betreft.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 11-04-2018 20:49 ]

Verwijderd

@Metro2002 Wat je beschrijft is dus alleen de vaste lasten. Daarmee heb je dus geen afschrijvingen, wat wel degelijk kosten zijn. Dat je daar geld voor hebt, oké, maar je hebt in de tussentijd dus niet gespaard maar gereserveerd.
En je vakantiekosten zijn ook gewoon uitgaven hoor. Dat er in dezelfde tijd van het jaar vakantiegeld (wat gewoon salaris is, maar met een ander naampje) binnenkomt, verandert daar niets aan.
Daarnaast: koop je nooit kleding of schoenen? Ga je nooit een ijsje halen in de stad of uit eten? Weekendje weg? Bier drinken met vrienden? Sporten? Een boek, game of tijdschrift?

Los hiervan: netjes hoor, die vaste lasten :) Maar eerst schrijf je dat 1700/m inclusief alles is, en dat is dus verre van alles. Belangrijke nuance ;)

Edit: je hebt ongetwijfeld zelf voldoende inzicht in je financiën om je hiervan bewust te zijn. Maar het vergelijkt niet echt lekker als je de helft van je uitgaven 'vergeet'.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2018 20:58 ]

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Metro2002 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:47:
[...]

Voor als je er op een dag genoeg van hebt? Andere passies krijgt? Arbeidsongeschikt raakt ? 60 bent, ontslagen wordt en geen werk meer kan vinden ?

Kortom keuzes hebben, de vrijheid hebben en niet afhankelijk van je inkomen zijn.
je zegt dat je meer keuzes hebt. Maar als je echt alles doet om FO te worden heb je toch veel minder keuzes? :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

Verwijderd

iemand bezigde op de vorige pagina de term "van-life". Dit houdt in dat je permanent of voor langere periode in een camper leeft. Het is mogelijk dat je helemaal geen woning hebt, of deze verhuurt. Sinds een half jaar volg ik deze beweging als serieuze optie nadat ik fo geworden ben voor een bepaalde periode waar het me heerlijk lijkt om 'zorgeloos' rond te trekken.

Zijn er mensen op dit forum die hier ook mee bezig zijn in het kader van fo of zelfs al die stap gemaakt hebben?

• assje
  • Nu online
[...]

Dat vraag ik me altijd af bij dit onderwerp. Ik zeg niet dat iedereen leuk werk heeft met een dergelijk salaris, maar over het algemeen heb je wel enige inhoud /verantwoordelijkheid.
Ik heb leuk werk maar droom er toch van nog te gaan studeren of iets te gaan doen met hernieuwbare energie/wereldverbetering :P

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Sport_Life schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:05:
[...]
je zegt dat je meer keuzes hebt. Maar als je echt alles doet om FO te worden heb je toch veel minder keuzes? :).
Minder keuzes als in ik kies voor een Honda ipv een BMW? Ik kan niet alle huizen kopen die ik met mijn inkomen zou kunnen betalen? Dan heb je inderdaad gelijk maar de vraag is of dat zo erg is uiteindelijk. De prioriteiten daarvan zijn voor iedereen anders denk ik. De een hecht veel waarde aan de lasten zo laag mogelijk houden, de ander aan een luxemerk auto of luxe afgewerkt huis.

Voor mij geldt, een auto moet betrouwbaar zijn en bij voorkeur comfortabel zijn, merk zal me jeuken verder maar ik stap net zo makkelijk in een suzuki alto als de centen er niet zijn voor een luxere auto.
Huis net zo, als de buurt rustig en veilig is en ik geen herrie buren heb... /care waar ik woon. Ben van een hoek eensgezinswoning naar een flat verhuisd en ik heb het hier een stuk beter naar mijn zin. Waarom? Véél rustiger en ook nog eens de helft dichterbij mijn werk. En ja het is kleiner maar we zijn maar met zijn tweetjes. Het is tevens een stukje goedkoper, geeft ook rust aan mijn hoofd :)

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat de prioriteiten bij iemand anders weer heel anders kunnen liggen.
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 20:52:
@Metro2002 Wat je beschrijft is dus alleen de vaste lasten. Daarmee heb je dus geen afschrijvingen, wat wel degelijk kosten zijn. Dat je daar geld voor hebt, oké, maar je hebt in de tussentijd dus niet gespaard maar gereserveerd.
En je vakantiekosten zijn ook gewoon uitgaven hoor. Dat er in dezelfde tijd van het jaar vakantiegeld (wat gewoon salaris is, maar met een ander naampje) binnenkomt, verandert daar niets aan.
Daarnaast: koop je nooit kleding of schoenen? Ga je nooit een ijsje halen in de stad of uit eten? Weekendje weg? Bier drinken met vrienden? Sporten? Een boek, game of tijdschrift?

Los hiervan: netjes hoor, die vaste lasten :) Maar eerst schrijf je dat 1700/m inclusief alles is, en dat is dus verre van alles. Belangrijke nuance ;)
Uiteraard had ik het over de vaste lasten, de rest is immers zo variabel als wat.

Als ik alles een beetje plus en min (vakanties zijn bv goedkoper dan wat er aan vakantiegeld binnenkomt, HRA had ik niet meegerekend) dan Kom ik op rond de 150 euro wat er nog bij komt per maand dus kom je in totaal op zo'n 1800 euro per maand uit. Dat klopt ook wel aardig met wat er inkomt (~2800 eur) en wat ik per maand spaar. (~1000 eur)

Sporten -> fiets naar mijn werk

Boek / tijdschrift koop ik eigenlijk nooit, game heel af en toe eens via steam in de aanbiedingweekenden, dat is nog geen 5 euro per maand

Kleding geven we écht amper wat aan uit, ik haal de 100 euro per jaar nog niet en mijn vrouw ongeveer hetzelfde. En dat is incl schoenen :P

Meubels en onderhoud in de flat ... tja we hebben de afgelopen 13 jaar 1 keer wat nieuwe meubels gekocht voor de woonkamer a 300 euro en onlangs een nieuwe bank van 700 euro. Verven / sauzen e.d. doen we altijd zelf en ook echt niet elk jaar dus dan heb je het over nog geen tientje per maand.

En zaken als mobieltjes, ik heb een wileyfox spark van 100 euro en mijn vrouw een samsung nogwat van geloof 200 euro en we gebruiken ze tot ze uit elkaar vallen (die van mij helaas letterlijk nadat ik hem had laten vallen :+ ) Meer dan een tientje per maand om beide te vervangen zal het niet zijn

Het meeste gaat dan nog op aan af en toe eens weg en uit eten. (2x per jaar) alhoewel het meeste daarvan al in de benzinekosten zit. Woon-werk doen we beide veel op de fiets en is dermate dichtbij (9km) dat de brandstofkosten niet heel hoog zijn voor woon-werk dus het meeste daarvan is al gereserveerd voor weggaan in het weekend. en in plaats van in het weekend me klem te hijsen ga ik liever naar familie of een mooi natuurgebied oid toe :)

[ Voor 9% gewijzigd door Metro2002 op 11-04-2018 21:22 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
assje schreef op woensdag 11 april 2018 @ 19:00:

Dit jaar maar niet op vakantie omdat we graag een afdak in de tuin willen, en dat dan met 90-100k bruto samen.

Je hebt gewoon een goed punt. Metro onderschat omdat hij niet systematisch volledig meet maar een arbitraire selectie maakt van uitgaven. En pirke onderschat omdat hij arbitrair kosten als zakelijk boekt (luxe diner met partner 8)7).

Net als assje vind ik dat je het complete plaatje moet bekijken. Ik heb ik een volledige en sluitend overzicht van uitgaven sinds 2013. En dan weet je dus dat dingen als een laptop, mobiele telefoons en andere elektrische apparaten en gadgets op maandbasis gewoon EUR 150 kosten. Of dat boodschappen niet alleen EUR 490 in de supermarkt betreft maar ook nog EUR 139 overige boodschappen. En hey, kleding blijkt toch geld te kosten als gezin (EUR 130). En kapper, sport, hobby, speelgoed, media, uitstapjes, inrichting, etc. De bedragen kunnen varieren, maar ontbreken kunnen ze eigenlijk niet.

Het uitgavenpatroon is ook verrassend constant: over de volle jaren 2014-2017 gemiddeld 3100-3400 per maand excl. hypotheek en kinderopvang. Kijk je per maand dan kan het enorm verschillen.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

@ Rukapul , als we zaken als laptops vervangen ook meerekenen gaan we richting de 2k per maand maar er zeker niet overheen.
We doen gewoon relatief lang met onze spullen, laptop van mijn vrouw is alweer bijna 4 jaar oud intussen en als ik bv een nieuwe laptop koop dan gaat de vorige weer in de verkoop, dat scheelt ook.

Televisie in de woonkamer was een krijgertje bv evenals de HTPC. De spelcomputer is een ps3 die me toch wel de enorme som van 100 euro heeft gekost (incl games) :P

Maar ook dat zijn weer zaken van: Ik ben snel tevreden. natuurlijk is een 60 inch 4k oled tv harstikke mooi
maar de tv staat misschien een uur per week aan, beetje zonde dan om een paar duizend euro aan televisie voor neer te zetten :X

Maar het is ook een andere manier van redeneren. Ik pak gewoon mijn inkomen, ik trek mijn vaste maandlasten (dus geen arbitraire selectie, gewoon wat er elke maand af gaat) er vanaf en reserveer een klein bedrag om wat leuks te doen die maand (meestal 25-30 euro) en de rest gaat hopsakee naar de spaarrekening / beleggingsrekening.

Als er een keer wat aangeschaft moet worden dan halen we dat op dat moment van de spaarrekening af. Op die manier dwing je jezelf eigenlijk ook om wat zuiniger aan te doen, het geld staat immers al op je spaarrekening en om de een of andere manier is dat toch een soort hindernis om het er weer af te halen :P

Maargoed, we zijn allebei redelijk minimalist dat scheelt echt enorm denk ik. Als ik wel eens bedragen voor bv kleding voorbij zie komen dan krijg ik een rolberoerte. Ik zou niet eens wéten wat ik moet kopen voor zoveel geld. 130 euro per maand ?

Serieus? dan heb ik aan het einde van het jaar een stuk of 15 spijkerbroeken, een stuk of 50 tshirts, 10 truien 10 paar schoenen en 3 winterjassen. En als ik dat elk jaar doe dan moet ik na 5 jaar een shurgard box gaan huren om mijn kleding in op te bergen.

Lijkt me enigszins overkill :+

[ Voor 18% gewijzigd door Metro2002 op 11-04-2018 21:36 ]

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-12-2025
murphsy schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:03:

***members only***

Ik weet niet wat je huis waard is, maar zelfs bij een gemiddelde tussenwoning is het bedrag wat je moet dalen minder dan 5% van de waarde. Dat zit mijns inziens binnen de marge van een taxatie. Zeker als je geen NWWI taxatie nodig hebt valt er vaak met een taxateur over te babbelen. En dan zijn je kosten alleen die voor een rapportje, zeg 200 euro max. Niet geschoten...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Metro2002 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:32:
@ Rukapul , als we zaken als laptops vervangen ook meerekenen gaan we richting de 2k per maand maar er zeker niet overheen.
We doen gewoon relatief lang met onze spullen, laptop van mijn vrouw is alweer bijna 4 jaar oud intussen en als ik bv een nieuwe laptop koop dan gaat de vorige weer in de verkoop, dat scheelt ook.

Televisie in de woonkamer was een krijgertje bv evenals de HTPC. De spelcomputer is een ps3 die me toch wel de enorme som van 100 euro heeft gekost (incl games) :P

Maar ook dat zijn weer zaken van: Ik ben snel tevreden. natuurlijk is een 60 inch 4k oled tv harstikke mooi
maar de tv staat misschien een uur per week aan, beetje zonde dan om een paar duizend euro aan televisie voor neer te zetten :X

Maar het is ook een andere manier van redeneren. Ik pak gewoon mijn inkomen, ik trek mijn vaste maandlasten (dus geen arbitraire selectie, gewoon wat er elke maand af gaat) er vanaf en reserveer een klein bedrag om wat leuks te doen die maand (meestal 25-30 euro) en de rest gaat hopsakee naar de spaarrekening / beleggingsrekening.

Als er een keer wat aangeschaft moet worden dan halen we dat op dat moment van de spaarrekening af. Op die manier dwing je jezelf eigenlijk ook om wat zuiniger aan te doen, het geld staat immers al op je spaarrekening en om de een of andere manier is dat toch een soort hindernis om het er weer af te halen :P

Maargoed, we zijn allebei redelijk minimalist dat scheelt echt enorm denk ik. Als ik wel eens bedragen voor bv kleding voorbij zie komen dan krijg ik een rolberoerte. Ik zou niet eens wéten wat ik moet kopen voor zoveel geld. 130 euro per maand ?

Serieus? dan heb ik aan het einde van het jaar een stuk of 15 spijkerbroeken, een stuk of 50 tshirts, 10 truien 10 paar schoenen en 3 winterjassen. En als ik dat elk jaar doe dan moet ik na 5 jaar een shurgard box gaan huren om mijn kleding in op te bergen.

Lijkt me enigszins overkill :+
Het gaat niet om de bedragen, maar om het in kaart brengen van alle kosten.
Of je nu €150 of €10 per maand aan kleding uitgeeft, als je het maar meeneemt in je overzicht en berekeningen.

En vergis je niet in de kosten van kleding, zelfs als je minimaal koopt ben je snel een paar honderd per jaar kwijt. Misschien niet ieder jaar, maar misschien wel met pieken en dalen van 5-10 jaar...daarom dus toch tracken.

Ctrl+k

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09-2025
@Metro2002 Vooral het skippen van je vakantie en wanneer je daarop gewezen wordt aangeven dat je HRA niet meegenomen hebt, is niet echt fair tegenover jezelf. Het blijven kosten die niet wegvallen!

Hoe zie je dat dan wanneer je FO bent en daadwerkelijk zou stoppen (of je dat nu doet of niet. Je kan ook zeggen hoeveel minder kan je gaan werken of iets dergelijks). Geen vakantie meer? Of zijn je vakanties dan ineens wel kosten? En geen inkomen in box1 is geen HRA mogelijkheid.

Of om heel strict FO te volgen (wat je zelf graag doet als opmerking over FO mindset).

De theorie zou zijn dat een 4% SWR als berekening zou gelden voor FO. Dus in jouw geschatte situatie 1700×12=20400 en dat zou 510k betekenen als FO bedrag

Dan nooit meer een nieuwe bank of ander meubilair? Laptop? Games? Keuken? Badkamer?
Hoe gaat het dan qua vakanties? Nieuwe auto of fiets?

Misschien is je hypotheek dan afgelost wat je iets bespaard (je houdt natuurlijk EWF).
Geen werk zou je kunnen zeggen een auto minder maar je geeft al aan dat je met fiets naar werk gaat (als hij dan weg zou kunnen waarom nu niet? -> FO mindset).

Kortom die 1700 is leuk om aan te geven hoe minimaal het is en klinkt weinig maar je mist nogal wat dat (waarschijnlijk) niet wegvalt na FO dus dat wegstrepen tegen elkaar is niet echt fair

• murphsy

murphsy

Product Monkey

coelho schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:58:
[...]

Ik weet niet wat je huis waard is, maar zelfs bij een gemiddelde tussenwoning is het bedrag wat je moet dalen minder dan 5% van de waarde. Dat zit mijns inziens binnen de marge van een taxatie. Zeker als je geen NWWI taxatie nodig hebt valt er vaak met een taxateur over te babbelen. En dan zijn je kosten alleen die voor een rapportje, zeg 200 euro max. Niet geschoten...
Ja, het valt zelfs nog binnen de dit jaar verhoogde WOZ. Die ik ook mag indienen als taxatie. Ofwel: ik krijg de risico opslag aanpassing nu gratis :)

Toch vind ik mijn oorspronkelijke oplossing alsnog creatief. Maar is nu wel van de baan ;)

• pirke
Rukapul schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:21:
[...]

En pirke onderschat omdat hij arbitrair kosten als zakelijk boekt (luxe diner met partner 8)7).
M'n vrouw werkt mee in de zaak, en tijdens een diner samen zonder kind erbij kunnen we het prima over het werk hebben. Het werkt juist goed om even afstand te nemen, daarmee kijk je met een hele andere bril tegen de situatie aan. Dus ja, dat zijn prima zakelijk te verantwoorden diners (twee per jaar ofzo). En 20% vh zakendiner is sowieso privé kosten, en vd overige 80% betaal ik zelf ook gewoon 60-70% (anders was het winst geweest minus 30-40% inkomstenbelasting), dus netto betaal ik ongeveer 70% vd kosten vh diner uit eigen zak.

Verder heb ik thuis echt een pc nodig, en ook een telefoon en internet. Wordt allemaal zakelijk gebruikt: 20% van mijn inkomen verdien ik vanuit huis, zonder die spullen was dat niet mogelijk. En ja ik kan er ook op gamen, beetje onzin om twee pc's te hebben, en 60-70% van alle zakelijke kosten zijn uiteindelijk ook weer privé kosten, maar dat gaat via de inkomstenbelasting, niet via de maandelijkse uitgaves van onze priverekening. Als ik dat als privé uitgave zou tellen zou het netto inkomen met hetzelfde bedrag omhoog gaan. Misschien een eerlijkere vergelijking, maar onder de streep maakt die 200 euro per maand niet zoveel uit op het grote plaatje. Of het nu 2k of 2.2k is, het is nog lang geen 3.5k per maand.

We hebben trouwens maar 1 auto hier, een 2e vinden we te duur..... M'n vrouw heeft wel een goede nieuwe Gazelle mama fiets gekocht vorig jaar. Mijn fiets is nu 8 jaar oud en kan nog wel 10-20 jaar mee. De afschrijving daarvan reken ik niet mee, maar de fiets van m'n vrouw zit wel in de 25k uitgaven die we vorig jaar gedaan hebben. Dat was een simpel rekensommetje: eindsaldo - beginsaldo - stortingen + onttrekkingen (sparen) = -25k (excl vakantie). Geen gedoe met afschrijvingen, gewoon simpele cashflow berekening en wat categorieën waar het naar toe is gegaan. Soms heb je een duur jaar, soms een goedkoop jaar. Dit was een duur jaar ivm kind geboren begin vh jaar, vaste lasten zijn daardoor ook hoger (luiers, melk, etc). Het jaar ervoor was goedkoper, het jaar daarvoor de ketel laten vervangen, kom je weer iets duurder uit. We hebben een digitaal kasboekje bij de bank die de cashflow mooi in categorieën weergeeft, dat is voldoende voor ons om genoeg inzicht te houden in de grote lijnen. Heb je ook geen gedoe met of een stoel nu in 5, 10 of 15 jaar afschrijft, en of je dat dan linear moet boeken of niet. Too much detail :)

M'n vermogensgrafiek is ook voornamelijk op cash banksaldo gericht, waarbij openstaande facturen op 1 januari (meestal rond de 25-30k) niet als vermogen meetellen, en nog af te dragen BTW wat op m'n rekening staat dan weer wel. Ook een eventueel te betalen of terug te krijgen stukje IB zit niet in de grafiek. Gewoon simpele cash cijfers van bankrekening, waarde portefeuille, schatting waarde huis, optellen en tegenover hypotheekschuld en klaar. Nee het is geen accurate weergave, maar hij komt dicht genoeg in de buurt, en alle afwijkingen middelen op de lange termijn wel weer uit.

Het gaat in mijn ogen bij dit soort overzichten om de grote lijnen en niet om op 2 cijfers achter de komma nauwkeurig te zijn, dat lukt toch niet dus hoef je er ook geen moeite in te steken. It's better to be roughly right than precisely wrong

Dus nee, ik denk niet dat ik mijn getallen onder- of overschat. Ik denk dat ik een vrij goed beeld heb wat er in en uit gaat hier. En 10% afwijking valt binnen de marge, zolang de trend maar klopt.

• Duci
  • Niet online
[...]

Dat je nu een baan en leuk werk hebt, betekent niet dat dat over 10-20 jaar nog zo is, of dat je het dan nog leuk vind.

Het lijkt mij persoonlijk wel lekker slapen, als je weet dat je schaapjes al op het droge zijn.

• Hrolfr
  • Laatst online: 08:55
Kluifjes schreef op woensdag 11 april 2018 @ 16:56:
[...]

Advies kan ik je niet echt geven, wel een paar overwegingen om mee te nemen.

Ik zou niet teveel letten op de ingangsleeftijd; dit is eigenlijk een richtleeftijd wat het fonds gebruikt als norm in berekeningen en communicatie. Bij de overgang naar een andere richtleeftijd worden deelnemers wel gecompenseerd met een hogere uitkering. Kort door de bocht: het pensioenfonds telt alle uitkeringen op wat ze in totaal kwijt zijn als jij op 67 met pensioen gaat en gemiddeld op 80 doei zegt. Dat bedrag verdelen ze vervolgens weer over de periode 68 tot 80.

Je kan een ingang vervroegen naar een leeftijd dat jou beter uitkomt. Ik zou eens kijken of de pensioenfondsen een rekenmodule hebben. Je kan dan kijken wat er gebeurt met je uitkering bij SPW als je op dezelfde leeftijd als bij ABP in laat gaan. Of andersom. Ik denk dat er dan best een hogere uitkering bij ABP uit kan komen voor jou.

Normaal zou ik ook zeggen op te letten naar partnerpensioen bij overlijden tijdens het dienstverband. Er zijn regelingen waar de uitkering wordt gebaseerd op wat een deelnemer bereikt zou hebben op de richtleeftijd. Maar omdat het beide regelingen met een opgebouwd partnerpensioen zijn verwacht ik daar geen honderden euros verschil in.

Dekkingsgraad kan een issue zijn, maar is in mijn optiek geen goed instrument om naar voren te kijken; ABP staat er vergeleken met andere fondsen vooral slecht voor omdat ze geen (of een lage) afdekking van het renterisico hebben toegepast. Maar wanneer de rente gaat stijgen, zullen ze ook het snelste stijgen in dekkingsgraad.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Mijn punt is niet dat je je financien niet onder controle hebt, maar dat je de uitgavenkant verkeerd representeert, met name extern zoals hier. Het gaat niet om de fiscale situatie, maar om de behoefte. Er is privebehoefte aan autovervoer, PC/gadgets/apparatuur, luxe dineren. Het minimum niveau daarvan hoort vanuit FO perspectief aan de prive uitgavenkant te staan.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

jsuijker schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:28:
Hoe zie je dat dan wanneer je FO bent en daadwerkelijk zou stoppen (of je dat nu doet of niet. Je kan ook zeggen hoeveel minder kan je gaan werken of iets dergelijks). Geen vakantie meer? Of zijn je vakanties dan ineens wel kosten? En geen inkomen in box1 is geen HRA mogelijkheid.
Dan worden het inderdaad wel kosten ja. Daar heb je gelijk in. HRA is op dat moment niet meer van toepassing aangezien ik niet van plan ben te stopppen met werken terwijl ik nog een hypotheek heb dus blijft inderdaad vakantie over. Dat zullen we dus dan moeten meenemen in de berekening, goed punt :)
Misschien is je hypotheek dan afgelost wat je iets bespaard (je houdt natuurlijk EWF).
Geen werk zou je kunnen zeggen een auto minder maar je geeft al aan dat je met fiets naar werk gaat (als hij dan weg zou kunnen waarom nu niet? -> FO mindset).
Omdat we geen zin hebben om door de regen naar ons werk te fietsen :P Dus nu kan er geen auto weg, maar tegen die tijd sowieso 1 en wellicht zelfs 2.
Kortom die 1700 is leuk om aan te geven hoe minimaal het is en klinkt weinig maar je mist nogal wat dat (waarschijnlijk) niet wegvalt na FO dus dat wegstrepen tegen elkaar is niet echt fair
Ik heb de volgende gedachten hierbij: We zien tegen die tijd wel hoe we aan geld komen voor nieuwe meubels of andere luxe dingen zoals vakanties. We kunnen prima een klein bijbaantje erbij nemen om dat te bekostigen of wat freelance werk doen. Waar het mij vooral om gaat is de vaste lasten altijd kunnen betalen, dus het gaat ons vooral om de zekerheid die FO biedt. Morgen van je werk kunnen weglopen en alsnog gewoon alles kunnen betalen (muv vakanties en luxe uitgaven als nieuwe meubels) . Dat je dan luxe moet laten voor wat het is, tja dat is dan even jammer.

Maar strict genomen moet je alles inderdaad meerekenen als je écht FO wilt zijn.

• murphsy

murphsy

Product Monkey

Eerlijk gezegd ben ik ook niet geneigd om afschrijving op meubels mee te nemen. Puristisch gezien zou je dan voor elk artikel dat ooit vervangen moet worden een afschrijvingspost kunnen opnemen, elk vloertje in je huis, elk meubelstuk, elke pot en elke pan. Boekhouding is niet mijn ambitie. Ik wil er niet zoveel mee bezig zijn.

Wij kennen hiervoor een 'zakgeld'-potje. Waarmee we al deze dingen passend moeten maken. Soms is dat wat moeilijk, wat inderdaad betekent dat in sommige kamers enkele meubels staan waar we niet perse verliefd op zijn... Maar die wel goedkoop / gratis verkrijgbaar waren en voldoen. En vaak vervangen we iets niet: de vloer in onze gang is behoorlijk versleten, maar geen van ons beide heeft er meerdere maanden 'zakgeld' voor over om hem te vervangen. Dus ligt ie er nog :p

Een beetje meer pragmatisch mag wel.

::edit:: leesbaarheid

[ Voor 9% gewijzigd door murphsy op 12-04-2018 10:33 ]

• assje
  • Nu online
murphsy schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:30:
Een beetje meer pragmatisch mag wel.
Dat kan dus ook prima door achteruit te kijken en eventueel alleen te corrigeren voor grote posten.

In mijn geval zie ik dan dus dat mijn basis vaste lasten nog geen €2.000,- per maand zijn maar er effectief gemiddeld per maand ongeveer €3.500,- doorheen gaat.

Nu zit ik wellicht in een opbouwfase van mijn leven waar ik mijn huis inricht, verbouw, kind krijg met alle kosten, relatief dure elektrische auto koop en ga zo maar door.

Wellicht als alles gedaan is dat mijn vaste lasten behoorlijk omlaag kunnen maar tot nu toe komt er in de praktijk altijd wel weer iets nieuws.

Verwijderd

@murphsy Je hoeft helemaal geen afschrijving mee te nemen. Als je maar alle uitgaven (dus ook de grote/incidentele) meerekent. Dus eigenlijk gewoon afschrijven bij aanschaf.
Ja, op het moment dat je een grote uitgave doet is je maand-totaal dan veel hoger dan normaal. Maar dat klopt toch ook met de realiteit? Gemiddeld over alle maanden krijg je dan juist een representatief gemiddelde van je uitgaven.

Als je 1x per jaar een meubelstuk vervangt à €600, heb je 11 maaden €0 en 1 maand €600 in die cetagorie. Als je terugkijkt en middelt, zie je dat je zo'n €50 per maand nodig hebt om je meubilair op peil te houden. Doe dit voor alle grote incidentele posten, en je hebt een heel betrouwbare schatting van wat je levensstijl je (op lange termijn) kost.

Edit: precies zoals @assje zegt. Vaste lasten +- 2000, maar gemiddelde uitgaven per maand rond de 3500. Sommige maanden onder de 2500, maar bij vervangen auto 4x zoveel. Vakantie ook 1-2x per jaar een hoger totaal. Grote kosten aan huis+tuin zijn geweest, maar de komende jaren zal er steeds wel weer iets zijn (wellicht aanschaf van zaken als dakkapel, zonnepanelen, warmtepomp?). Onderhoud auto kan tegenvallen, laptop kan eerder kapot gaan dan je dacht. Af en toe vervang je meubilair, dan weer een fiets.
Van al die dingen kan je zeggen dat het incidenteel is, maar realistisch gezien kost het je gemiddeld gewoon een bepaald bedrag per maand.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2018 10:54 ]

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025
Rukapul schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:04:
[...]

Mijn punt is niet dat je je financien niet onder controle hebt, maar dat je de uitgavenkant verkeerd representeert, met name extern zoals hier. Het gaat niet om de fiscale situatie, maar om de behoefte. Er is privebehoefte aan autovervoer, PC/gadgets/apparatuur, luxe dineren. Het minimum niveau daarvan hoort vanuit FO perspectief aan de prive uitgavenkant te staan.
Dit kun je nog een stap verder trekken:

Bijvoorbeeld is een abonnement op een dierentuin of zwembad nu vaak niet interessant. Prijs is meestal gelijk aan meerdere bezoeken. Kans dat je inderdaad genoeg gaat voor break-even is klein. Als je ervan gebruik maakt voor de kortingen die je erbij krijgt bij andere dierentuinen/zwembaden, moet je nog vaker gaan voor break-even. Maar als je zoveel vrije tijd hebt post FO, wordt dat misschien een interessante overweging omdat je dan ongestoord elke dag/week kunt gaan. Dus je zal links en rechts wat andere overwegingen maken, en daardoor gaan je financiën veranderen.
Andere kant van het spectrum valt een abonnement genaamd hypotheek zeer waarschijnlijk weg, evenals inkomsten genaamd HRA. Die maandlast is voor de meesten zo groot dat die wel of niet hebben per definitie samenhangt met FO, omdat je zonder die kosten vele malen minder vermogen/rendement nodig hebt, maar als je dan de HRA ook vergeet weg te strepen kom je weer te positief uit.

Je moet voor FO dus naar je werkelijke kosten kijken die je verwacht te maken NADAT je FO bent. Dus bijvoorbeeld ook corrigeren voor de huidige meevallers (deel zakelijk ipv prive kosten? korting van je werkgever? HRA? etc) en tegelijk ook kosten die nu hoger liggen (hypotheek? representatie als kapper/kleding? lunch/vervoer?). Maar ook kijken naar wat je verwacht kwa vrije tijdsbesteding, en daaraan gerelateerd ook weer wat de invloed is op je vervoerskosten etc.

Eigenlijk zou je bijna 2 berekeningen moeten hebben. Huidige en toekomstige levensstijl. De eerste bepaald hoeveel je nu spaart (in absolute zin, zoals euro's) en de 2e bepaald wanneer je kunt stoppen met sparen (in relative zin, zoals savingsrate).

Zo is mijn huidige maandbesteding ~1900 euro, en daarnaast nog grofweg hetzelfde aan vrije tijd (uitjes, vakantie..), voor totaal van 24.700/jaar. Klinkt best veel. Op basis hiervan is FO op dit moment eigenlijk totaal onrealistisch. Geeft iets van 17,5% savingsrate en dus een 40 jaar nodig. Met hoe lang ik al bezig ben, zeg grofweg 37 jaar. Dan heb ik aardig wat meevallers nodig zoals positieve belastingaangiftes (HRA bijvoorbeeld).

Maar corrigeer ik naar een realistisch post-FO budget, dan zit ik effectief te kijken richting de 30-35% momenteel. Hypotheek is bijvoorbeeld al een 700/maand kostenpost die niet gedekt hoeft te worden. Dan ben ik ineens al na een krappe 26 jaar FO. Op basis van de huidige koers is dat 23 jaar vanaf nu. Betekend dat ik zonder meevallers op 29 jaar sta (aflossing hypotheek wordt bottleneck). Heel ander beeld nietwaar.

Dus het werkelijke financiële plaatje kan zeer significante gevolgen hebben in de totale planning, zowel wanneer je FO bent als waar je (financiële) bottleneck zit om dat te bereiken. In mijn geval dus, zou je op het eerste zicht zeggen HRA moet naar de FO pot om die 37 jaar omlaag te brengen - of zelfs dat het bijna kansloos is. Ben ik met 67 jaar oud FO en anders 71 pensioen, is dat echt 40 jaar moeite waard.
Maar praktisch gezien kan ik beter de hypotheek ermee aflossen en rekening houdend met loonstijgingen waarschijnlijk voor mijn 55e FO al behalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 12-04-2018 11:20 ]

• Ko.Kane
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:06:
iemand bezigde op de vorige pagina de term "van-life". Dit houdt in dat je permanent of voor langere periode in een camper leeft. Het is mogelijk dat je helemaal geen woning hebt, of deze verhuurt. Sinds een half jaar volg ik deze beweging als serieuze optie nadat ik fo geworden ben voor een bepaalde periode waar het me heerlijk lijkt om 'zorgeloos' rond te trekken.

Zijn er mensen op dit forum die hier ook mee bezig zijn in het kader van fo of zelfs al die stap gemaakt hebben?
In welk opzicht, wat is je vraag? :+

Momenteel kijk ik alleen naar de layout van de campers voor zelf bouw:
http://www.traipsingabout.com/2013/11/27/adventure-mobile/
http://faroutride.com/ford-transit-camper-van/

Niet zo relevant als je geen materiaal hobbies hebt, en wel kinderen. Dan ben je denk ik beter af met een stock camper.

Wij hebben nog geen vestigingsplanning. Ons origineel plan was zo te sparen dat we af en toe sabbatical kunnen doen met een camper. Ondertussen komt dat er niet van: de behoefte is minder sinds emigratie, omdat we al uit de randstad weg zijn. Maar als we terug zouden keren naar NL dan willen we wel afsluiten met sabbatical periode en dan is 'van life' wel een optie.

Maar ja, het is niet zo lastig: bus kopen en gaan. Zolang je niet de stateloze route kiest en je dus huis en/of adres aanhoudt in NL blijf je verzekert voor ziektekosten in NL. Goede aanvullende reisverzekering erbij en klaar.
Er zijn wat details met meer dan 90 dagen non stop in buitenland verblijven bij 'normale' reisverzekeringen, maar er zijn dus langdurige wereldreisverzekeringen. Auto verzekering heeft dat ook, camper verzekering al 180 meen ik te herinneren. Elke visite aan NL reset het trouwens. Er zijn genoeg blogs met uitleg hoe te verzekeren gedurende wereld reis. Zolang je in Europa blijft is het sowieso makkelijker dan US en Azië. ANWB camper service erbij en als er wat gebeurt ben je zo weer in NL.
Wil je kosten beperken: er zijn genoeg boeken met Europa overzichten van gratis camper plekken, met of zonder water vul- en dumpplekken.

TLDR: Twee key punten:
  1. Besteedt veel tijd aan selectie perfecte camper of bus toegespitst op wat jij wil
  2. Zorg dat ziektekosten en bus verzekering in orde is
edit: en niet te veel van die geromantiseerde hipster youtube vlogs bekijken, maar gewoon zelf eerst een camper huren en met zon chemo toilet lopen kl*ten :+

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 12-04-2018 11:08 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:49

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

assje schreef op donderdag 12 april 2018 @ 10:36:
[...]

Dat kan dus ook prima door achteruit te kijken en eventueel alleen te corrigeren voor grote posten.

In mijn geval zie ik dan dus dat mijn basis vaste lasten nog geen €2.000,- per maand zijn maar er effectief gemiddeld per maand ongeveer €3.500,- doorheen gaat.

Nu zit ik wellicht in een opbouwfase van mijn leven waar ik mijn huis inricht, verbouw, kind krijg met alle kosten, relatief dure elektrische auto koop en ga zo maar door.
Dat is een interessant punt wat je hier aanhaalt, en niet vaak terugkomt in de discussie. Het uitgavenpatroon is bij niemand z'n hele leven constant. Over het algemeen pieken consumptieve uitgaven rond de 40 jaar en dalen daarna. In je lange termijnplanning kun je hier rekening mee houden is door bijvoorbeeld het doel voor je jaarlijkse spaarquote in sommige jaren wat conservatiever te maken kan zo teleurstellingen voorkomen.

Deze consumptiecurve is ook één van de redenen waarom vergrijzing op grote schaal de het risico heeft om een economie te laten stagneren.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• dvl-2
  • Laatst online: 30-12-2025
Normaal lees ik vooral mee in dit forum maar juist in dit FO topic had ik wel verwacht dat men de vaste lasten 'onder controle' zou hebben. Uiteindelijk stijgt de SR harder door de uitgaven-kant te minimaliseren dan door dan de inkomstenkant te vergroten. Mede daarom verbaas ik me over de vaste lasten van 1700-2000 per maand.

Ik zit ook regelmatig door onze uitgaven te pluizen en komen echt niet verder dan ca. €1500 vaste lasten, en dat is dan al incl. kleding (€150 p/m), een auto (incl. afschrijving), boodschappen en voor 3 kinderen luiers, flesvoeding, 'zakgeld' etc etc.

Uiteraard is hiermee het uitgavenpatroon niet compleet want dit zijn alleen de maandelijks terugkerende kosten, (afschrijving) op aankopen zoals meubels, wasmachines, speelgoed etc etc komt daar nog wel bij.

Als ik ergens een hekel aan heb zijn het wel terugkerende/repeterende kosten.
Pagina: 1 ... 47 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.