Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Beste forumgenoten,

Onlangs heb ik een nieuwe baan aangenomen, hierbij heb ik ook te maken met een overstap naar andere pensioenregeling en system.

Van:
PME Metalektro, defined benefit (DB), middelloon

Naar:
Rabobank bedrijvenpensioen-PGGM PPI, defined contribution (DC)

Daarmee sta ik nu voor de keuze of ik waardeoverdracht wil doen of niet. Sowieso al geen eenvoudige keuze maar omdat het hier ook nog om twee verschillende systemen gaat wordt het nog wat complexer. Puur getallen vergelijken heeft weinig zin, de een beloofd een uitkering (die alsnog onzeker is) de ander geeft een inschatting op basis van een aanname qua rendement.

Zijn er wellicht mensen die hier verstand van hebben en hier iets over te zeggen hebben? In het algemeen over de materie of wellicht specifiek voor de genoemde fondsen. Of wellicht hebben mensen voor dezelfde keuze gestaan en daarom iets hierover te melden.

Aanvullende info:
Buiten de verplichte pensioenregeling wordt er afgelost en belegd (ETF, op het moment 100% aandelen). Het is niet de bedoeling dat er een volledige afhankelijkheid is van pensioen (en wens mogelijkheid eerder stoppen/minderen).

Argumenten om niet over te dragen:
- spreiding van kansen
- kans bestaat dat ik in de toekomst weer bij PME terecht kom

Argumenten om wel over te dragen:
- kosten PPI lijken me lager
- meer vrijheid zelf risico te bepalen (aandelen/obligaties)
- nadelen voor inactieve deelnemers PME (?)

Vraag:
- maakt het moment van overdragen wellicht ook nog uit voor de waarde? Heeft het dus zin om bijvoorbeeld te bedenken of het beter is nu of over x jaar over te dragen?

Ik heb even gekeken naar het jaarverslag van PME (162 pagina's), paar dingen die ik er uit heb gepakt:
  • Gemiddelde leeftijd actieve deelnemers: 46,4 Jaren
  • Gemiddeld salaris €45.200
  • Premie 23,2%
  • Waardeoverdrachten 2016-2012 nauwelijks uitgaand, veel ingaand
  • Dekkingsgraad einde jaar 96,2%
Ik dacht altijd dat PME een vrij ernstig vergrijsd fonds was maar dat lijkt dus nog wel mee te vallen. Dan ook de vraag wat dat uberhaubt zou willen zeggen, is dat negatief voor jongere participanten?

Dan waar het wellicht eigenlijk om gaat, de getallen, Rabo geeft dus een geschat pensioen dat hoger ligt dan de toezegging door PME.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:55
assje schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:35:
Beste forumgenoten,

Onlangs heb ik een nieuwe baan aangenomen, hierbij heb ik ook te maken met een overstap naar andere pensioenregeling en system.

Van:
PME Metalektro, defined benefit (DB), middelloon

Naar:
Rabobank bedrijvenpensioen-PGGM PPI, defined contribution (DC)

Daarmee sta ik nu voor de keuze of ik waardeoverdracht wil doen of niet. [...]
Disclaimer: ik ben geen pensioenadviseur, econoom, etc, etc...
Vraag:
- maakt het moment van overdragen wellicht ook nog uit voor de waarde? Heeft het dus zin om bijvoorbeeld te bedenken of het beter is nu of over x jaar over te dragen?
Ja, de "Pensioenwaarde (t.b.v. overdracht)" wordt bepaald door te kijken naar wat zij denken nodig te hebben om je DB te bereiken. Bijv, wanneer de rente (/rendementen) omhoog gaan, gaat de pensioenwaarde naar beneden.
Maar het is niet altijd mogelijk om over te dragen, slechts in de eerste 6 maanden moeten ze in principe meewerken, daarna is het sowieso een gunst wanneer ze dat nog toestaan.
...

Dan waar het wellicht eigenlijk om gaat, de getallen, Rabo geeft dus een geschat pensioen dat hoger ligt dan de toezegging door PME.

***members only***
Dat is op zich wel logisch:
- PME kan in de toekomst nog indexeren, dus het huidige bedrag kan nog stijgen
- Je gaat van een vast bedrag naar een variabel bedrag: maw: je gaat risico lopen. Het afdekken van dat risico kost geld (of andersom, het nemen van het risico moet geld opleveren).

Of het verstandig is om over te dragen hangt van zo veel dingen af, die vooral persoonlijk zijn. Bijna dezelfde vraag of het verstandig is om bij je hypotheek variabele rente te nemen of 30 jaar vast te zetten. Wil je de zekerheid opgeven? Wat is je rendement wat je verwacht? (/denk je dat de pensioenuitvoerders dat onderschatten / overschatten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
CubicQ schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:57:

Maar het is niet altijd mogelijk om over te dragen, slechts in de eerste 6 maanden moeten ze in principe meewerken, daarna is het sowieso een gunst wanneer ze dat nog toestaan.
Dat is sinds 1 januari 2015 niet meer zo, daardoor is het dus wel mogelijk de overdracht te "timen".
Afschaffen zesmaandentermijn
Via een amendement op de ‘Wet aanpassing financieel toetsingskader’ is de termijn waarbinnen een pensioenuitvoerder verplicht is mee te werken aan waardeoverdracht vervallen per 1 januari 2015. Tot die datum gold een termijn van zes maanden vanaf de aanvang van de deelneming bij de nieuwe uitvoerder. Om te voorkomen dat diverse oude waardeoverdrachten alsnog gaan plaatsvinden, is een Ontwerpbesluit uitvoering pensioenwet gepubliceerd. Hierin staat dat waardeoverdracht met een onbepaalde aanvraagtermijn alleen is toegestaan als de baanwissel op of na 1 januari 2015 heeft plaatsgevonden. Pensioenaanspraken waarvoor deze onbepaalde termijn niet geldt, kunnen nog wel worden overgedragen bij een toekomstige baanwissel. Die mogelijkheid is er ook als beide pensioenuitvoerders hieraan meewerken.
http://www.aon.com/nether...rdracht-op-een-rijtje.jsp

Qua timing is dus lastig, is het dan bijvoorbeeld zinvol om het nu te laten staan en de overdracht te doen als er een grote correctie op de aandelenmarkt komt of is de invloed daarvan juist klein (en/of extreem vertraagd). Ook is er dan weer het risico dat de dekkingsgraad te laag is en dat overdracht belemmerd. Dekkingsgraad is nu net weer OK dus misschien is dit juist wel een redelijk moment?
Dat is op zich wel logisch:
- PME kan in de toekomst nog indexeren, dus het huidige bedrag kan nog stijgen
- Je gaat van een vast bedrag naar een variabel bedrag: maw: je gaat risico lopen. Het afdekken van dat risico kost geld (of andersom, het nemen van het risico moet geld opleveren).

Of het verstandig is om over te dragen hangt van zo veel dingen af, die vooral persoonlijk zijn. Bijna dezelfde vraag of het verstandig is om bij je hypotheek variabele rente te nemen of 30 jaar vast te zetten. Wil je de zekerheid opgeven? Wat is je rendement wat je verwacht? (/denk je dat de pensioenuitvoerders dat onderschatten / overschatten)?
Inderdaad lastig maar de persoonlijke overweging qua risico heb ik dan weer niet zoveel moeite mee, dit doe ik ook actief en bewust voor zaken als hypotheek vastzetten.

Grootste probleem dat ik heb met de keuze dat ik weinig of geen informatie/kennis heb om mijn keuze op te baseren. Is PME een goed fonds of juist niet, hoe dat Rabo het?

Als ik uitga van pensionering bij 68 en een gemiddelde levensverwachting van 82 dan rekent PME mij ongeveer 6% rendement voor en Rabo 9% (al dan niet geïndexeerd?).

Uiteindelijk is het dus vooral de vraag welke partij de laagste kosten heeft en het beste rendement zal realiseren (met acceptabele risico's). Daarnaast is er nog de invloed van collectiviteit bij PME die ofwel een voordeel of nadeel kan zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 26-03-2018 10:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
assje schreef op zondag 25 maart 2018 @ 20:35:
Dekkingsgraad einde jaar 96,2%
Moet de dekkingsgraad van het fonds dat moet overdragen niet minimaal 100% of 105% zijn om überhaubt te kunnen overdragen?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Railgunner schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:04:
[...]

Moet de dekkingsgraad van het fonds dat moet overdragen niet minimaal 100% of 105% zijn om überhaubt te kunnen overdragen?
Jawel maar dit was het jaarrapport einde 2016, actuele dekkingsgraad is 102,8%(minimum voor overdracht is 100%).

Dit is ook de reden dat ik nu een aanbieding heb ontvangen, ik had de aanvraag vorig jaar al gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 26-03-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Iemand nog andere inzichten? Ik heb nog altijd geen idee wat nu wijsheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:41
Ik weet niet hoe oud je bent. Vanwege mijn relatief jonge leeftijd (31) heb ik wel besloten om m'n pensioen bij ABP (middelloonregeling) onder te brengen bij Centraal Beheer (beschikbare premieregeling) waar ik wel agressief kan beleggen. :) Zie ook sylvesterrr in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
sylvesterrr schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 09:50:
Ik weet niet hoe oud je bent. Vanwege mijn relatief jonge leeftijd (31) heb ik wel besloten om m'n pensioen bij ABP (middelloonregeling) onder te brengen bij Centraal Beheer (beschikbare premieregeling) waar ik wel agressief kan beleggen. :) Zie ook sylvesterrr in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 13)" .
Wij hebben exact dezelfde leeftijd :)

Bij Rabo heb ik de instelling ook op volledig aandelen staan. Echter heb ik privé ook beleggingen (vergelijkbaar bedrag) die volledig aandelen zijn. Laten staan om kansen enigzins te spreiden is dus ook een overweging.

Een van de zaken die ik niet duidelijk krijg is of je als passieve deelnemer bij PMT benadeeld wordt tov actieve deelnemers, dat zou een aardige dealbreaker zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:05
assje schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:51:
Iemand nog andere inzichten? Ik heb nog altijd geen idee wat nu wijsheid is.
Lastige afweging inderdaad.

Zoals ik het lees is het mogelijk dat je een stukje extra verzekerd partnerpensioen krijgt wanneer je voor pensionering komt te overlijden zolang je in dienst bent - misschien iets om even te checken bij de PPI.

Daarentegen...als jouw berekening klopt moet de PPI 9% rendement halen om de inschatting (ik zeg hier bewust geen belofte) waar te maken. PME "slechts" 6%. Welke neerwaartse risico's horen bij een verwachting van 9%?

Ik ben geen financieel planner, maar jouw opmerking over ETF 100% aandelen in overweging nemende, denk ik dat er al een plek in jouw totaalplaatje is waar risico wordt genomen. Is in principe niet erg, ik doe het zelf ook, maar wel omdat mijn oudedagsvoorziening bij een pensioenfonds al conservatief wordt belegd.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat kosten voor een PPI veel lager zijn wanneer je appels me appels gaat vergelijken. Misschien minder pensioenadministratiekosten, simpelweg omdat ze minder voor je regelen, maar qua beleggingskosten hebben fondsen als PME een veel sterkere onderhandelingspositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Hrolfr schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:34:
[...]
Lastige afweging inderdaad.
Bedankt voor je terugkoppeling, ik ga het voorlopig maar gewoon eens laten zoals het nu is!
Hrolfr schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:34:
[...]
Ik ben geen financieel planner, maar jouw opmerking over ETF 100% aandelen in overweging nemende, denk ik dat er al een plek in jouw totaalplaatje is waar risico wordt genomen. Is in principe niet erg, ik doe het zelf ook, maar wel omdat mijn oudedagsvoorziening bij een pensioenfonds al conservatief wordt belegd.
Ik combineer dit risico dan wel met relatief lage uitgaven*en hypotheek t.o.v. inkomen. Dat gecombineerd met mijn leeftijd maakt dat ik dit als acceptabel zie.

Alsnog niet erg om dit kleine plukje dan iets conservatiever bij PME te laten staan, zeker gezien je opmerking m.b.t. de kosten. Los van de kosten is er nog wel het aspect wat het verwachte effect is van spreiding van risico's over generaties. Ook dit kan ik natuurlijk prima zien als een klein stukje extra spreiding.

*t.o.v. gemiddeld, niet t.o.v. FO-topic :9
Hrolfr schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:39:
[...]
Edit: iemand geroepen tot het opzetten van een pensioentopic o.i.d.?
Goed idee maar vraag me af of ik de juiste persoon ben voor het maken van de startpost

[ Voor 80% gewijzigd door assje op 12-04-2018 10:31 ]

Pagina: 1