Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.226.089 views

• spidershot
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:51
Ik vroeg me af of iemand van jullie misschien een exceltooltje heeft/weet die automatisch de huidige waarde van de aandelen in mijn portfolio updated. Ik doe het nu met de hand en dat kost toch vrij veel tijd. Alvast bedankt :)

Verwijderd

Shapeshifter schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 10:30:
Ohja, ze hebben aan de VRH gerommeld. Nouja, heb daar nu nog weinig last van, maar stiekem hoop ik dat de trend blijft dat vermogen minder belast wordt dan consumptie, dat zou voor FO wel heel fijn zijn... Vroeg stoppen met werken kost je misschien je pensioen, maar je hoeft ook een shitload belastingen niet te betalen, keuzes, keuzes...
Vermogen wordt helemaal niet minder belast. 30% belasting op iets zonder aftrekposten is gewoon zwaar belast. Deze misconceptie begint inmiddels ook te leven in de politiek dus het is nog maar een kwestie van tijd voor de weg naar FO een zware klap te verwerken gaat krijgen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Schulden zijn aftrekposten erop. En die 30% is natuurlijk een redelijk ruw iets, gezien het om theoretische rendementen gaat. Ik vind eigenlijk die 30%, als de rekenrente beetje realistisch is, niet onredelijk. Hoeft niet veel hoger belast te worden, maar zeker ook niet lager.

Verwijderd

Het vermogen (of eigenlijk het virtuele rendement op vermogen) wordt belast en aangezien "vermogen = bezittingen - schuld" is een schuld dus per definitie geen aftrekpost.

De overheid moet heel snel werk maken om de VRH uit te leggen aan de bevolking, want anders gaat de politiek echt de verkeerde beslissingen nemen. Zelf ben ik er doodsbenauwd voor dat straks het werkelijke rendement belast gaat worden terwijl er geen compensatiemogelijkheid is voor verliezen.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:26
JURIST schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 08:36:
[...]

Aflossen op een box 1 hypotheek met beperkt vermogen is minder interessant geworden onder het nieuwe VRH-regime. Met een partner is je vrijstelling nu praktisch € 200.000 (2 × 30.000 + 2 × 70.800) waarover je maar een paar tienden VRH betaalt. Als je box 3 vermogen onder de € 200.000 uitkomt, loont het de moeite om opnieuw te gaan rekenen (voorheen bespaarde je 1,2%). Uitkomst is uiteraard afhankelijk van de belegging waarmee je vergelijkt en verwachte opbrengst.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sNcSldq.png

https://www.ing.nl/person...x-3-berekenaar/index.html

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:18
spidershot schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:27:
Ik vroeg me af of iemand van jullie misschien een exceltooltje heeft/weet die automatisch de huidige waarde van de aandelen in mijn portfolio updated. Ik doe het nu met de hand en dat kost toch vrij veel tijd. Alvast bedankt :)
Is wel geen excel, maar ik vind deze goed werken:

http://www.portfolio-performance.info/portfolio/

Ontwikkelaar is Duits, maar programma kan ook op Engels gezet worden.

[ Voor 4% gewijzigd door helloitsme op 02-04-2018 13:01 ]

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

Shapeshifter

Get it over with

Verwijderd schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:27:
[...]

Vermogen wordt helemaal niet minder belast. 30% belasting op iets zonder aftrekposten is gewoon zwaar belast. Deze misconceptie begint inmiddels ook te leven in de politiek dus het is nog maar een kwestie van tijd voor de weg naar FO een zware klap te verwerken gaat krijgen.
Ik denk dat voor de meeste mensen geldt dat ze netto aan consumptie meer belasting betalen dan aan vermogen. Die 21% BTW op zo ongeveer alles is een stuk meer dan die 1,2% boven een grens waar maar een heel kleine groep Nederlanders overheen gaat... Je kunt zeggen dat 30% meer is dan 21%, maar dat is wel heel kort door de bocht...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:52:
Het vermogen (of eigenlijk het virtuele rendement op vermogen) wordt belast en aangezien "vermogen = bezittingen - schuld" is een schuld dus per definitie geen aftrekpost.

De overheid moet heel snel werk maken om de VRH uit te leggen aan de bevolking, want anders gaat de politiek echt de verkeerde beslissingen nemen. Zelf ben ik er doodsbenauwd voor dat straks het werkelijke rendement belast gaat worden terwijl er geen compensatiemogelijkheid is voor verliezen.
Wat betreft het eerste, daar heb je een punt. Dan nog steeds vind ik 30% belasting niet onredelijk. Misschien zit op Box 1 wel teveel aftrekposten.

En VRH uitleggen aan de bevolking? Je betaald belasting over je inkomsten, dus ook over je inkomsten uit vermogen. Huppaké, uitgelegd. Ik krijg niet het idee dat ze VRH over echte rendement willen gaan heffen, teveel gedoe voor ze. Al zou het wel tenminste eerlijk zijn. En dan iets van verliezen tot 3 jaar mogen aftrekken ofzo. Dat zou het eerlijkste zijn imo, maar goed, dit theoretische rendement is veel makkelijker voor de belastingdienst. Niet het eerlijkste, nog steeds heel veel eerlijker dan geen VRH. VRH afschaffen, of sterk verlagen, dat zou een echt verkeerde beslissing zijn van de politiek.

Verwijderd

In Google spreadsheets kan je via Google Finance realtime koersen bijhouden.
Eventueel kan je van daaruit niet naar .csv publiceren, en daar vanuit Excel naar verwijzen als je het per sé via Excel wil doen.

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:11:
[...]

Wat betreft het eerste, daar heb je een punt. Dan nog steeds vind ik 30% belasting niet onredelijk. Misschien zit op Box 1 wel teveel aftrekposten.

En VRH uitleggen aan de bevolking? Je betaald belasting over je inkomsten, dus ook over je inkomsten uit vermogen. Huppaké, uitgelegd. Ik krijg niet het idee dat ze VRH over echte rendement willen gaan heffen, teveel gedoe voor ze. Al zou het wel tenminste eerlijk zijn. En dan iets van verliezen tot 3 jaar mogen aftrekken ofzo. Dat zou het eerlijkste zijn imo, maar goed, dit theoretische rendement is veel makkelijker voor de belastingdienst. Niet het eerlijkste, nog steeds heel veel eerlijker dan geen VRH. VRH afschaffen, of sterk verlagen, dat zou een echt verkeerde beslissing zijn van de politiek.
Eens. Is voor mijzelf altijd een beetje dubbel, want ik vind dat vermogensongelijkheid echt één van de grootste problemen is, nog veel meer dan inkomensongelijkheid. Als je ziet hoe dat verdeeld is zouden we m.i. geen Amerikaanse toestanden moeten willen waarbij succes des te meer afhankelijk is van je positie aan de start.

Dat is natuurlijk een politieke discussie die hier niet thuishoort, maar de link met een eigen FO-streven is zo gelegd. Waar trek je de grens qua 'vermogendheid' en hoe ga je hier in je eigen leven mee om, mocht je deze spanning ervaren.

Zelf merk ik dat ik vooral de vrijgekomen tijd wil gebruiken om anderen een steuntje te geven.

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Ik krijg niet het idee dat ze VRH over echte rendement willen gaan heffen, teveel gedoe voor ze.
Kunnen ze toch mooi aan de banken en instanties overlaten? Die moeten nu ook gegevens aanleveren. Die weten ook wel wat het rendement is geweest over spaargeld en beleggingen. Nu komt niet al het rendement van banken vandaan natuurlijk, maar inkomsten komen ook niet alleen uit arbeid. Bij de aangifte hebben we daar het kopje "inkomsten uit overige bronnen" oid voor. Op een soortgelijke manier zou rendement ook ingevoerd kunnen worden.

Of VRH eerlijk is of niet weet ik niet, maar een semi-random fictieve berekening gebruiken vind ik nergens op slaan. Zo kan ik allerlei belastingen verzinnen (zoals bijvoorbeeld EWF, wat ik ook de grootste kolder vind).

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Dat zou het eerlijkste zijn imo, maar goed, dit theoretische rendement is veel makkelijker voor de belastingdienst.
Niet alleen voor de belastingdienst, maar ook voor de gewone man. Denk maar eens aan de horror verhalen van Amerikanen die in diepe belastingschuld kwamen door de volgende gang van zaken.

1) Koop voor US$ 10k aan bitcoins in januari 2017
2) Zie je winsten stijgen en eind 2017 verkoop je je bitcoins als ze boven de 20k per stuk staan, en van de opbrengsten koop je altcoins
3) Zie de koersen dalen wanneer altcoins sterk gecorreleerd blijken met een dalende bitcoin koers
4) Krijg van de IRS een mooie rekening over 2017, of je even belasting wilt aftikken over je winst in 2017 -- een gigantisch bedrag dat je helemaal niet meer hebt, wat nog meer is dan je beginsaldo in januari 2017

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:17
Ik vind dat de portefeuille op Morningstar de beste mogelijkheden heeft. Daar kan je echt alle beleggingsproducten (aandelen, fondsen, trackers etc) in je portefeuille opnemen, en je krijgt er de analysetools ineens bij.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:43
Tommie12 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 09:25:
[...]

Ik vind dat de portefeuille op Morningstar de beste mogelijkheden heeft. Daar kan je echt alle beleggingsproducten (aandelen, fondsen, trackers etc) in je portefeuille opnemen, en je krijgt er de analysetools ineens bij.
Morningstar biedt een aardige dwarsdoorsnede op verschillende aspecten maar voor zover ik weet geen (near real time) actualisering van koersen voor zover mij bekend.

• Tommie12
JURIST schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 20:11:
[...]

Morningstar biedt een aardige dwarsdoorsnede op verschillende aspecten maar voor zover ik weet geen (near real time) actualisering van koersen voor zover mij bekend.
Loopt toch niet ver achter hoor. Probeer maar, je kan portefeuilles aanmaken zo veel je wil.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Kwam toevallig deze site tegen die berekent hoe vroeg je met pensioen kunt per land/plek. Leek me misschien wel leuk hier te delen. Heb echter geen idee of het achterliggende rekenmodel realistisch is ;)

Financial Independence Calculator - How early can you retire if you move to another place?

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-12-2025
Gave site! Mijn output:

"You can retire at age 41 in 🇹🇭 Chiang Mai, Thailand with $225,283 net worth"

Als ik bereid zou zijn om te emigreren naar Thailand dan kan ik over 6 jaar al FO zijn :) in Rotterdam over 23 jaar. Alleen jammer dat je niet het pensioenvermogen of je pensioenuitkering kan invoeren, dan zou dat een aantal jaren kunnen inkorten en voor Nederlanders realistischer zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Lud0v1c op 04-04-2018 17:02 ]

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

• Smuggler
  • Laatst online: 01-01 10:13

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

You can retire at age 35 in 🇨🇳 Jiaxing, China with $228,594 net worth Xd

Leuke tool, Tool geeft 42 aan in breda nederland :).
Mijn eigen berekeningen gaan ook nog van 42 jaar uit :D
Dit jaar gaat wel wat slechter dan vorig jaar tot op dit moment.
Maar wellicht 1 van de volgende maanden een klapper voor mijn pensioen leeftijd.
Ik geef nu 1500 euro per jaar uit aan medicatie die niet vergoed wordt.
Deze maand komt er een beslissing of het wel vergoed gaat worden in nederland.
Dat betekend dat ik de komende 44 jaar (ben nu 28), deze kosten kan gaan schrappen uit mijn berekening. 66.000 euro minder uit te geven tot mijn AOW,
Dat is dus 44 maanden aan pensioengeld bespaard :), (is uiteindelijk zo'n 10 maanden eerder FO zijn).

[ Voor 6% gewijzigd door Smuggler op 04-04-2018 17:42 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Erg leuke tool, ja. Ik zou op mijn leeftijd kunnen retiren in Antalya, Turkije. Ik vraag me af of dat realistisch is... even vragen aan een collega van Turkse afkomst.

[ Voor 35% gewijzigd door TucanoItaly op 04-04-2018 19:30 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12-2025
Leuke site. Ik kan nu al in Roemenië gaan zitten als ik alles zou verkopen :P beetje kortzichtig zou dat zijn.

Overigens krijg je vaak niet de prijs die een local krijgt. Maar goed, her en der is het leven gewoon erg goedkoop.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Baytep
  • Niet online
Bali, here I come!

Leuke tool, maar houd denk ik geen rekening met vliegreizen. Aan de andere kant ook weer niet met opgebouwd pensioen.

Wel leuk om te zien dat veel mensen al heel snel FO kunnen zijn op niet eens zo verkeerde lokaties als ze maar hard genoeg willen.
Kennelijk heeft Nederland / Belgie dan toch iets speciaals te bieden om er een paar decennia langer voor te werken. Denk niet dat het aan het weer ligt.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:06
Ik kan vandaag FO zijn in Canggu, Indonesië. Maar volgens het grafiekje evengoed in Frankfurt, Leeuwarden, Moskou(?!), en nog een hoop andere.

En dit met 600k(dollar). Lijkt mij toch wel straf...

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
TucanoItaly schreef op woensdag 4 april 2018 @ 19:30:
Erg leuke tool, ja. Ik zou op mijn leeftijd kunnen retiren in Antalya, Turkije. Ik vraag me af of dat realistisch is... even vragen aan een collega van Turkse afkomst.
Betekend wel dat je leeft als een lokale Turk, voorzien van alle (on)gemakken die daar bij horen. Je kunt er niet als een zorgeloze expat leven voor dat vermogen. Leuke boottripjes of uitstapjes zul je moeten laten schieten. Beetje zoals dit je dag doorbrengen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8bL7cbR.jpg

Zoals het verhaal van de Mexicaanse visser.

• !null
Een stap terug doen in werken en vrij nemen is nog relatief makkelijk (zeker als je al wat hebt opgebouwd zoals velen hier). Het kan ook het genoegen nemen met een kleiner huis/auto zijn.

Maar dan komt volgens mij pas de echte hobbel voor misschien wel de helft van de mensen. Namelijk zo'n simpel leven hebben. Ik denk dat de meeste van ons dat niet kunnen. Waarschijnlijk wil je toch een iets actiever bestaan wat weer betekent dat er meer geld nodig is over tijd.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-01 17:25
Een actiever bestaan kan ook weer geld opleveren. Als je het leuk vind om te doen is het helemaal niet erg om een deel van je vrije tijd om te ruilen tegen cash.

Werken is niks anders dan je vrije tijd omruilen voor geld. Toch zien mensen (in loondienst) dit vaak anders omdat extra vrije dagen gekocht moeten worden. Als uurtje factuurtje freelancer is het veel duidelijker: je werkt zoveel als waar je zin in hebt, en de uren die je gewerkt hebt krijg je uitbetaald.

Op zich zouden we prima rond komen met gemiddeld 1 dag werk per week, en dan hebben we een prima bestaan, vergelijkbaar met die visserman hierboven. Met 2 dagen per week zitten we riant te wonen en kunnen we nog sparen. Ik denk alleen niet dat mijn klanten lang klant blijven als ik slechts 1 a 2 dagen per week voor ze kom werken... Daarom nu lekker buffers opbouwen voor als de economie straks weer instort, zodat we minder afhankelijk zijn van een primair inkomen.

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
2Dutch schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:29:
Kwam toevallig deze site tegen die berekent hoe vroeg je met pensioen kunt per land/plek. Leek me misschien wel leuk hier te delen. Heb echter geen idee of het achterliggende rekenmodel realistisch is ;)

Financial Independence Calculator - How early can you retire if you move to another place?
Gemaakt door een Nederlander trouwens. @levelsio op twitter.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Wozmro schreef op woensdag 4 april 2018 @ 21:30:
Ik kan vandaag FO zijn in Canggu, Indonesië. Maar volgens het grafiekje evengoed in Frankfurt, Leeuwarden, Moskou(?!), en nog een hoop andere.

En dit met 600k(dollar). Lijkt mij toch wel straf...
Heb geen idee hoe het dus zit met de achterliggende berekeningen. En hoe 'actueel' dit is, want in sommige landen veranderen de omstandigheden behoorlijk rap (beide kanten op).

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-12-2025
Beste medetweakers,
Ik lees al heel wat pagina's mee, ik bekijk verschillende mogelijkheden om een tweede woning te financieren.
Ik begrijp dat er geen normale hypotheek afgesloten kan worden voor een tweede woning. Echter een investeringshypotheek met strengere eisen en hogere rente percentages.
Ik hoor graag welke mogelijkheden er nog zijn.

Ter info, waarde van huidige woning is 273000. Hypotheek die hier op rust is momenteel nog ong. 75000.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
PSP123 schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:31:
Beste medetweakers,
Ik lees al heel wat pagina's mee, ik bekijk verschillende mogelijkheden om een tweede woning te financieren.
Ik begrijp dat er geen normale hypotheek afgesloten kan worden voor een tweede woning. Echter een investeringshypotheek met strengere eisen en hogere rente percentages.
Ik hoor graag welke mogelijkheden er nog zijn.

Ter info, waarde van huidige woning is 273000. Hypotheek die hier op rust is momenteel nog ong. 75000.
Een beetje eigen inzet mag ook wel, goed inlezen en dan gewoon de telefoon pakken en wat banken / makelaars bellen.
Bijvoorbeeld: https://www.rnhb.nl/

Zorg dat je genoeg eigen vermogen meeneemt, en vergeet niet dat verhuren niet altijd even passief is als je alles zelf doet.

Ctrl+k

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-12-2025
Sibylle schreef op zondag 8 april 2018 @ 21:44:
[...]

Een beetje eigen inzet mag ook wel, goed inlezen en dan gewoon de telefoon pakken en wat banken / makelaars bellen.
Bijvoorbeeld: https://www.rnhb.nl/

Zorg dat je genoeg eigen vermogen meeneemt, en vergeet niet dat verhuren niet altijd even passief is als je alles zelf doet.
Een nieuwe hypotheek nemen o.b.v. de overwaarde van je huidige woning is dat niet aantrekkelijker kijkende naar de rentetarieven van RNHB?
Het geld zal dan niet gebruikt worden voor een verbouwing van de huidige woning waardoor HRA komt te vervallen echter heb je dat toch niet aftrek op tweede woning.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Zo'n 5 jaar geleden zijn wij begonnen met sparen, gemiddeld zo'n 20k p.j., niet direct met FO als doel, maar wel als doel om onbezorgd te kunnen leven (FMA). De afgelopen jaren is eigenlijk alles in ons huis verdwenen (eigen geld bij aankoop huis en opknappen / verbouwen). Nu we dat wel zo'n beetje achter de rug hebben kunnen we eindelijk beginnen met sparen/aflossen & beleggen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025
Tehh schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:10:
Zo'n 5 jaar geleden zijn wij begonnen met sparen, gemiddeld zo'n 20k p.j., niet direct met FO als doel, maar wel als doel om onbezorgd te kunnen leven (FMA). De afgelopen jaren is eigenlijk alles in ons huis verdwenen (eigen geld bij aankoop huis en opknappen / verbouwen). Nu we dat wel zo'n beetje achter de rug hebben kunnen we eindelijk beginnen met sparen/aflossen & beleggen.

***members only***
Als je al 5 jaar lang zo'n bedrag "spaart", en onder de streep alles blijkbaar alweer uitgeeft , dan is het FO forum denk ik niet de juiste plaats om je vragen te gaan stellen. Jullie missen gewoon de financiële kennis/kunde blijkbaar om FO te kunnen worden.

Dat is dan met de kanttekening, gezien je opmerking, dat die 100k is opgegaan aan k.k., badkamer, keuken etc. Als het op is gegaan aan de hypotheek verlagen waardoor je nu voor de helft is afgelost, dan neem ik graag mijn woorden terug en wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Dus vanuit die invalshoek, lekker die aankoop doen. Die paar k meer of minder sparen gaat voor jullie het verschil toch niet (meer) maken. Dan had je de afgelopen 5 jaar al heel andere keuzes moeten maken op financieel vlak.

[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 09-04-2018 09:24 ]

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Members only:

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-12-2025
Xanaroth schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:20:
[...]

Als je al 5 jaar lang zo'n bedrag "spaart", en onder de streep alles blijkbaar alweer uitgeeft , dan is het FO forum denk ik niet de juiste plaats om je vragen te gaan stellen. Jullie missen gewoon de financiële kennis/kunde blijkbaar om FO te kunnen worden.

Dat is dan met de kanttekening, gezien je opmerking, dat die 100k is opgegaan aan k.k., badkamer, keuken etc. Als het op is gegaan aan de hypotheek verlagen waardoor je nu voor de helft is afgelost, dan neem ik graag mijn woorden terug en wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Dus vanuit die invalshoek, lekker die aankoop doen. Die paar k meer of minder sparen gaat voor jullie het verschil toch niet (meer) maken. Dan had je de afgelopen 5 jaar al heel andere keuzes moeten maken op financieel vlak.
Beetje kort door de bocht antwoord. Als je dus 100k gespaard hebt voor FO/FMA en je koopt een huis aan en je kiest ervoor om de maandlasten te verlagen door je eigen geld erin te stoppen. Dan is dat zo gek toch niet? Ok, je zou kunnen zeggen dat je wellicht een hoger rendement had kunnen hebben door het te beleggen en hogere hypotheek te nemen, maar dat is ook ietwat meer risico.

K.k. is onvermijdelijke uitgave bij aankoop en dat geldt soms ook voor badkamer, keuken etc als je een opknapper koopt. Bottomline is in ieder geval dat door te sparen er 100k minder gefinancierd moest worden en met huidige spaarquota hebben ze weer 200k extra gespaard in 10jr. Bovenop de aflossing want die lasten hadden ze van tevoren ook, of ze hadden toen huurkosten en toen spaarden ze ook 20k/j. Lijkt mij niet slecht.

Members only:

• Ko.Kane
2Dutch schreef op woensdag 4 april 2018 @ 10:29:

Wel erg leuke tool. Alleen jammer dat de 'luxurious optie" meteen 5x en dat je niet zelf een multiplier kan instellen. Als ik kijk naar de maand uitgaven voor mij bekende plekken zou ik eerder 1,5-2x gebruiken.

edit nevermind met personalise komt er automatisch een multiplier uit van 1,27 voor mijn locatie. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 09-04-2018 11:19 ]

• Tommie12
En verwacht je nu dat wij dat dilemma oplossen?

Gewoon kopen! A thing a beauty is a joy forever

• pirke
Nee, een dirty mind is een joy forever :)

spoiler:
En een dirty girl is een toy forever ;)

• Tehh
  • Niet online
[...]

Auw, shots fired :P
Misschien is het FO forum niet de juiste plek voor mij, zoals ik zei: we hebben niet FO als doel maar FMA. Jammer genoeg is er geen FMA topic en dit is 'the next best thing'.
Members only:

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Tsja, wat is het je waard, hè?

Persoonlijk vind ik dat je soms tussen je vakantiekiekjes hele dierbare herinneringen hebt zitten die direct aan de muur kunnen. Zo'n foto-op-textiel is goedkoop geworden.

• Xanaroth
Ko.Kane schreef op maandag 9 april 2018 @ 10:54:
[...]

Beetje kort door de bocht antwoord. Als je dus 100k gespaard hebt voor FO/FMA en je koopt een huis aan en je kiest ervoor om de maandlasten te verlagen door je eigen geld erin te stoppen. Dan is dat zo gek toch niet? Ok, je zou kunnen zeggen dat je wellicht een hoger rendement had kunnen hebben door het te beleggen en hogere hypotheek te nemen, maar dat is ook ietwat meer risico.
Dat is ook exact wat ik zeg? Zijn post is wat aangeeft dat het NIET in de hypotheek/lagere maandlasten terecht is gekomen. Maar zeg daarbij ook al gelijk dat als het wel volledig in de hypotheek is gegaan, ik graag mijn woorden terugneem. Niks raars aan.
Tehh schreef op maandag 9 april 2018 @ 12:48:
[...]

Misschien is het FO forum niet de juiste plek voor mij, zoals ik zei: we hebben niet FO als doel maar FMA. Jammer genoeg is er geen FMA topic en dit is 'the next best thing'.

***members only***
Volgens mij besef je oprecht niet hoe enorm veel geld je in die woning hebt gestopt. Een persoon/gezin die zo makkelijk in zo'n korte tijd 100k er doorheen weet te jagen, zou zich over dergelijk 'kleine' aanschaffing niks aan moeten trekken. Dat is relatief gezien zo'n klein bedrag, dat het op lange termijn geen noemenswaardige invloed zal hebben op de financiële situatie.
Dat is niks shots fired, gewoon observatie over hoe ik je post lees en analyseer, waarom ik dus aanraad lekker die aanschaffing te doen.

Wie weet heb je nu een LTV <50%, omdat je heel bewust hebt geïnvesteerd. Of is je woning door deze orde van verbouwingen volledig self-sufficient en energieneutraal waardoor je geen gas/electra aansluiting meerhebt waardoor het gewoon een long-term business case is.
Ik kan er best naast zetten en vandaar dat ik de uitleg erbij zet - dan kan je zelf beslissen of dat klopt of niet en of je wel of niet iets ervan aan moet trekken.

Als je uitzicht serieus is FO/FMA, dan is de logische stap dat die aanschaf an sich niet te overwegen. Dan loop je rond in de kwantum/ikea/... of shopt online rond. Prima voor paar tientjes wat leuks op kan hangen. Of als je echt wild doet bijvoorbeeld omdat je specifiek iets zoekt, paar honderd euro misschien. Speciale handgemaakte schilder/glas/metalen kunst kom je dan al snel op uit - enige verschil is dat de naam eronder (nog) niet bekend is.
De rest van dat geld stop je dan in nog meer investeringen (ook water self-sufficient maken?). Of ga je, samen met dergelijke financiële middelen, in de komende 2-3 jaar dat laatste <50% LTV stukje ook aflossen. Of.. verzin het maar.

[ Voor 68% gewijzigd door Xanaroth op 09-04-2018 13:44 ]

• Johnny
  • Registratie: December 2001

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

[...]

Wat staat FMA voor? Dit is al de tweede keer dat ik het probeer op te zoeken de resultaten die ik krijg blijven steken bij "Fullmetal Alchemist" en "Financial Management Advisor" die beide niet in de context passen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Financieel Minder Afhankelijk

• Xanaroth
Johnny schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:30:
[...]

Wat staat FMA voor? Dit is al de tweede keer dat ik het probeer op te zoeken de resultaten die ik krijg blijven steken bij "Fullmetal Alchemist" en "Financial Management Advisor" die beide niet in de context passen.
Financieel Minder Afhankelijk. Denk in de context van genoeg hebben aan minimumloon en/of partime te kunnen gaan werken en/of meerdere jaren zonder inkomen te kunnen.

Doel is dus niet onafhankelijkheid van werk (je blijft in principe tot je pensioen werken) maar wel onafhankelijkheid van zekerheid/zorgen (ontslagen worden, ontslag nemen, sabbatical.. kan allemaal hoe wat waar en wanneer zonder zorgen).

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

[...]

***members only***
Members only:

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Ko.Kane
Xanaroth schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:19:
[...]

Dat is ook exact wat ik zeg? Zijn post is wat aangeeft dat het NIET in de hypotheek/lagere maandlasten terecht is gekomen. Maar zeg daarbij ook al gelijk dat als het wel volledig in de hypotheek is gegaan, ik graag mijn woorden terugneem. Niks raars aan.
Nee :+ : Het is dus per definitie wel in de hypotheek/lagere maandlasten terecht gekomen. Want dat huis was een opknapper en anders had de poster een verbouwingshypotheek van 100k meer moeten af sluiten.

Tevens zit 100k aan een huis uitgeven dichter bij investeren/onvermijdbare kosten, dan 'er door jagen'.

Altijd die spasmen op de uitgaven kant...als je eerst regelt dat je fijn woont en daar je spaarsom voor aanwendt en dan gewoon met mooi spaarquota per jaar ff door trekt richting FO/FMA ben je goed bezig. Voor sommigen is het gewoon makkelijk omdat ze nu eenmaal flink kunnen sparen.

Verder kan kunst prima diversificatie zijn in je FO/FMA strategie, en is betere aanschaf dan alles wat je maar bij de IKEA/Kwantum kan kopen want dat is meteen waardeloos. Kunst kan je later verkopen, IKEA spul hebben ze zelfs bij de kringloop al genoeg van....
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door Ko.Kane op 09-04-2018 14:05 ]

• Xanaroth
Ko.Kane schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:59:
[...]

Nee :+ : Het is dus per definitie wel in de hypotheek/lagere maandlasten terecht gekomen. Want dat huis was een opknapper en anders had de poster een verbouwingshypotheek van 100k meer moeten af sluiten.

Tevens zit 100k aan een huis uitgeven dichter bij investeren/onvermijdbare kosten, dan 'er door jagen'.

Altijd die spasmen op de uitgaven kant...als je eerst regelt dat je fijn woont en daar je spaarsom voor aanwendt en dan gewoon met mooi spaarquota per jaar ff door trekt richting FO/FMA ben je goed bezig. Voor sommigen is het gewoon makkelijk omdat ze nu eenmaal flink kunnen sparen.

Verder kan kunst prima diversificatie zijn in je FO/FMA strategie, en is betere aanschaf dan alles wat je maar bij de IKEA/Kwantum kan kopen want dat is meteen waardeloos. Kunst kan je later verkopen, IKEA spul hebben ze zelfs bij de kringloop al genoeg van....

[...]

***members only***
Dat berust op de aanname dat een vergelijkbare woning minstens 100k meer zou kosten, en/of dat alle uitgaven bewuste investeringen zijn puur gericht in zaken die waarde vermeerderend zijn. Zodat ze over jaar of 5-10 de woning kunnen verkopen, om bijvoorbeeld kleiner te gaan wonen, en verschil cashen om zo hun FMA potje te bekostigen.
Net zoals je aanname dat de kunst een goede diversificatie is. Hangt af van hoe het totale vermogensplaatje eruit ziet kwa verdeling en waarde en beleggingsprofiel, dat deze diversificatie en hoogte kwa bedrag gezond en verantwoord zijn.

Dan doe je dus hetzelfde als ik, een aanname maken of hoe en waar het geld is uitgegeven en de inzet van de lange termijn planningen.

Je kunt dan prima aangeven dat je die aanname maakt en op basis daarvan denkt dat (insert here). Dan kan @Tehh zelf spiegelen of het plaatje klopt en je antwoord nuttig is - net zoals die bij mijn antwoord de achtergrond kan herkennen en zelf besluiten of het relevant en terecht is.

Er zijn dus geen spasmen aan de uitgaven kant. Slechts instelling en besluitvorming die achteraf bepalen of die kosten binnen FMA/FO terecht zijn. Zijn al genoeg discussies over geweest en uitkomst is altijd dat (extreem) grote uitgaven prima kunnen, zelfs als deze totaal kansloos zijn binnen FO-kader mits de afweging richting FO bewust is gemaakt.
Maar dat kunnen jij noch ik bepalen, want wij kennen beiden de situatie niet, aangezien daarvoor veel te weinig details bekend zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 09-04-2018 16:16 ]

• Ko.Kane
Xanaroth schreef op maandag 9 april 2018 @ 15:56:
[...]

Dat berust op de aanname dat een vergelijkbare woning minstens 100k meer zou kosten, en/of dat alle uitgaven bewuste investeringen zijn puur gericht in zaken die waarde vermeerderend zijn. Zodat ze over jaar of 5-10 de woning kunnen verkopen, om bijvoorbeeld kleiner te gaan wonen, en verschil cashen om zo hun FMA potje te bekostigen.
Net zoals je aanname dat de kunst een goede diversificatie is. Hangt af van hoe het totale vermogensplaatje eruit ziet kwa verdeling en waarde en beleggingsprofiel, dat deze diversificatie en hoogte kwa bedrag gezond en verantwoord zijn.

Dan doe je dus hetzelfde als ik, een aanname maken of hoe en waar het geld is uitgegeven en de inzet van de lange termijn planningen.

Je kunt dan prima aangeven dat je die aanname maakt en op basis daarvan denkt dat (insert here). Dan kan @Tehh zelf spiegelen of het plaatje klopt en je antwoord nuttig is - net zoals die bij mijn antwoord de achtergrond kan herkennen en zelf besluiten of het relevant en terecht is.

Er zijn dus geen spasmen aan de uitgaven kant. Slechts instelling en besluitvorming die achteraf bepalen of die kosten binnen FMA/FO terecht zijn. Zijn al genoeg discussies over geweest en uitkomst is altijd dat (extreem) grote uitgaven prima kunnen, zelfs als deze totaal kansloos zijn binnen FO-kader mits de afweging richting FO bewust is gemaakt.
Maar dat kunnen jij noch ik bepalen, want wij kennen beiden de situatie niet, aangezien daarvoor veel te weinig details bekend zijn.
Nee, het berust op het feit dat ze anders dat hadden moeten lenen. En binnen FO hoef je niet huizen te kopen met idee ze te verkopen later met winst, je realiseert je niet dat mensen ook gewoon normaal willen leven totdat ze FO bereiken.

Ik vind je benadering van FO bizar theoretisch, zo idioot nauw moet je het niet nemen, al is het maar omdat je morgen de pijp kan uitgaan. Bij FO hoeft niet alles goede investering te zijn financieel. FO gaat ook over levensgeluk bereiken. Als zij nu een woning hebben waar ze jaren gelukkig kunnen wonen dan is het iig voor hun waard geweest.
Als je een flink spaarquota hebt kom je op punt dat je af en toe gewoon wat extra's kan doen en dat kost je maximaal jaartje extra. Als je 20k per jaar spaart kun je misschien ook wel 22k halen met veel moeite, maar je kan het ook lekker laten en af toe op maar 18k-19k uitkomen. Tevens door aflossen hypotheek daalt je maandlasten automatisch en gaat je spaarquota omhoog. Ga je eens lekker op vakantie op aparte bestemming, heb je dat in ieder geval eens meegemaakt en zon extra ervaring vormt je ook.
Je kan altijd thuis zitten en van niks leven, maar dan is er simpeler oplossing en dat is een uitkering.

Zo is het ook met diversificatie, je kan dat super moeilijk bekijken of gewoon zo verdelen omdat je een voorkeur hebt. Hou je van kunst, koop je kunst. Hou je van muziek, koop je Stradivarius. Hou je van auto's koop je een klassieker. Dan ben je misschien niet optimaal bezig, maar je hebt er meer plezier van langs de weg.

[ Voor 9% gewijzigd door Ko.Kane op 09-04-2018 16:42 ]

• Tehh
  • Niet online
Members only:
Xanaroth schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:19:

Volgens mij besef je oprecht niet hoe enorm veel geld je in die woning hebt gestopt. Een persoon/gezin die zo makkelijk in zo'n korte tijd 100k er doorheen weet te jagen, zou zich over dergelijk 'kleine' aanschaffing niks aan moeten trekken. Dat is relatief gezien zo'n klein bedrag, dat het op lange termijn geen noemenswaardige invloed zal hebben op de financiële situatie.
Dat is niks shots fired, gewoon observatie over hoe ik je post lees en analyseer, waarom ik dus aanraad lekker die aanschaffing te doen.
Hoewel ik het niet op al je punten met je eens bent wil ik je toch bedanken voor je mening, is ook wel eens verfrissend om te merken hoe anderen ergens over denken. Aan alleen maar 'ja-knikkers' heb je ook niets tenslotte. :)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ko.Kane schreef op maandag 9 april 2018 @ 16:35:
Hou je van kunst, koop je kunst. Hou je van muziek, koop je Stradivarius. Hou je van auto's koop je een klassieker. Dan ben je misschien niet optimaal bezig, maar je hebt er meer plezier van langs de weg.
Niet optimaal? Als je nou een tonnetje of wat vrij vermogen hebt, en je gunt jezelf een pleziertje, soit. Die posts hadden geen betrekking op FO of FMA, maar op doodgewoon sparen. Ik zeg dan: erken dan gewoon dat je een klein spaarrekeningetje zult houden, net zoals het gros van de Nederlanders.

• Ko.Kane
TucanoItaly schreef op maandag 9 april 2018 @ 18:24:
[...]

Niet optimaal? Als je nou een tonnetje of wat vrij vermogen hebt, en je gunt jezelf een pleziertje, soit. Die posts hadden geen betrekking op FO of FMA, maar op doodgewoon sparen. Ik zeg dan: erken dan gewoon dat je een klein spaarrekeningetje zult houden, net zoals het gros van de Nederlanders.
vs
Tehh schreef op maandag 9 april 2018 @ 09:10:
Zo'n 5 jaar geleden zijn wij begonnen met sparen, gemiddeld zo'n 20k p.j., niet direct met FO als doel, maar wel als doel om onbezorgd te kunnen leven (FMA).
Als je een ton vrij vermogen in je huis hebt gestoken en 20k per jaar spaart... hoe is dat niet FMA en gaat dat over een klein spaarrekeningetje houden? 8)7

Verder noem ik 3 alternatieve beleggingen die je later ter gelde kan maken met ook nog kans op serieus rendement (ook op verlies, maar das nu eenmaal het eieren eten met investeren), maar buiten dat rendement ook nog een direct verhoging van je levensvreugde kunnen bieden, mits dat je hobby is. Het is toch leuk als een deel van je geld in zoiets zit in plaats alles als alleen getalletjes in je portfolio bij de giro...

Verder ben ik van mening dat om echt een beetje stappen naar FO te maken moet je eigenlijk al modaal+ zijn. Als je spaar quota te laag is dan ben je vooral erg hard voor je zelf om misschien 5 jaar eerder met pensioen te gaan...Tenzij je erg sober leeft op uitkeringsnivo en dat ook wil blijven doen in je FO periode tot je dood. Maar voor de meesten gaat dat niet netto meer geluk opleveren dan 'normaal' werkend leven.

[ Voor 8% gewijzigd door Ko.Kane op 09-04-2018 18:38 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-12-2025
Helemaal mee eens. Het probleem met sober leven is dat je jezelf op een bepaald moment ook sociaal buitensluit omdat je niet de middelen hebt om 'mee te doen', en juist een sociaal leven is iets wat mij meer vreugde brengt in mijn leven dan welk banksaldo dan ook. Iets waardoor ik zelf een laag geluksgevoel zou ervaren.

Het streven naar FO brengt tal van voordelen met zich mee, en is in onze situatie absoluut haalbaar, maar zeker niet tegen elke prijs.

• !null
Ook wel weer een vreemde constatering dat sociale contacten geld kosten.
Ik ben het op zich deels met je eens hoor, want we gaan ook wel eens uit eten of wat drinken met vrienden of familie. Maar bij elkaar over de vloer komen kost nauwelijks wat en geeft me soms meer voldoening (dan in een restaurant zitten en de andere kant van de tafel niet helemaal mee krijgen of dat soort ongein, wat natuurlijk niet altijd zo is)

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:04
Ik weet natuurlijk niet waar merauder precies op doelt, maar ik snap zijn constatering wel. In mijn vriendenkring zijn er wel eens bruiloften in het buitenland, weekendjes naar de Champagnestreek en andere sociale afspraken die niet goedkoop zijn. Als je die altijd overslaat, en bijv. ook niet mee uit eten gaat of mee doet aan gezamenlijke cadeau's, omdat je je geld liever in je FO-pot stopt, kun je je inderdaad in een bepaald opzicht (al dan niet terecht) buitengesloten voelen.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• pirke
Ik snap de schilderijkoper wel. Zo overwegen wij al een hele tijd om een camper te kopen. Aanschaf zal zo'n 50-60k zijn gok ik, afschrijving 10% per jaar. Daar komt nog wegenbelasting, verzekering en onderhoud bij. En natuurlijk de diesel als je ergens heen wilt. Totaal schat ik minimaal zo'n 8k per jaar, meer als hij vaker gebruikt wordt. Maar hij zal zo'n 5k per jaar aan huidige vakantiekosten besparen, en hier hebben we meer dan twee weken per jaar plezier van. Geen financiële investering maar een kostenpost, maar wel een investering in levensgeluk en prima betaalbaar, per vakantiedag zelfs goedkoper dan wat we nu meestal doen.

• !null
@pirke Maar ook daarin heb je keuze. Zoveel hoef je nou ook weer niet uit te geven. Het kan inderdaad behoorlijk op de vakantiekosten besparen, maar dit is erg afhankelijk van waar je heen gaat.

• pirke
offtopic:
@!null We raken een beetje offtopic, maar aangezien er wat belangrijke veiligheidsaspecten zijn die iedereen zou moeten weten die ooit een camper gaat besturen zal ik wat overwegingen posten waarom we een dergelijk bedrag aan een camper willen besteden.

We zoeken een camper met een fatsoenlijke binnenruimte op C rijbewijs zodat we naast leefruimte (voor 's avonds en als het regent) ook flink wat laadvermogen hebben. Zo'n 90% vd campers op de weg rijdt overbeladen rond, dat is levensgevaarlijk en vaak onverzekerd bij een ongeluk! De Nederlandse politie kent een 10% overbelading gedoogbeleid (de verzekering niet!), maar in het buitenland doen ze daar vrijwel nergens aan. Bij controle in het buitenland mag je dus je spullen en passagiers uitladen totdat je aan het maximale gewicht op het kenteken voldoet. Soms is een camper leeg (inc kastjes, tv, luifel, automaat, oven, etc) + bestuurder + brandstof al bijna te zwaar, dan heb je nog geen water / kleding / eten / andere passagiers / etc. Nee, geef mij maar een fatsoenlijk te beladen ding op een stevig onderstel wat ervoor gemaakt is om flink wat gewicht mee te sjouwen ipv het standaard koetswerk van een bestelbusje. Het C rijbewijs heb ik al, nu de camper nog.

Voor wat betreft het budget: voor 50-60k heb je een 10 jaar oude goed uitgeruste tweedehandse van een degelijk merk, nieuw gaan die voor 120-160k weg. Voor 80k heb je overigens een nieuwe van een budget merk die verder wel aan de eisen voldoet, maar 80k vind ik weer te gortig worden. Ik heb ergens een arbitraire budgetgrens getrokken, je moet iets he. Helaas verkopen de meesten die hem nieuw kopen niet alweer na 2-3 jaar, dus het aanbod waar de kop vd afschrijving af is is vrij laag. Of het moeten bejaarden zijn geweest die vanwege hun gezondheid niet meer op reis kunnen, maar die hebben weer meestal geen stapelbedden wat met kinderen wel weer prettig is.

Sowieso is het aantal modellen met stapelbedden zeer beperkt, die vind je vaker in de budget varianten en alkoven omdat mensen met jonge kinderen meestal geen geld hebben voor een nieuwe camper (of een goed onderstel eronder... en dat terwijl je met 4 man + hond op vakantie gaat ipv twee bejaarden...). Wat er dan nog aan stapelbed campers te krijgen is zijn ex verhuur campers, ook geen geweldige optie: vaak uitgeleefd, enorme kilometer aantallen en ook meestal veel te zwaar beladen geweest: een groep 20-25 jarige vrienden van 4-6 volwassenen + bagage en liters goedkoop bier in een B rijbewijs camper... tuurlijk past dat |:( Maar ja, C rijbewijs campers worden bijna niet verhuurd, want bijna niemand heeft een C rijbewijs.

Op de kampeerbeurs eind vorig jaar zag het budget spul er overigens niet zo heel duurzaam uit. Een aantal demo modellen waren op de laatste beursdag aan alle kanten stuk, dat geeft me geen vertrouwen met spelende kinderen... Dus ja, dan maar een 10 jaar oud beestje dat al van 120-160k naar 50-60k is afgeschreven. Ouder heb je ze natuurlijk ook nog, maar dan stijgen de onderhoudskosten harder dan dat de afschrijving daalt. Dat is alleen handig als je het geld niet hebt liggen om even 60k af te kunnen rekenen maar wel een persoonlijke lening voor 25k kan krijgen :? :X

Ach, wie weet wordt het uiteindelijk toch een "budget" nieuwe als we geen leuke tweedehandse kunnen vinden. We zijn al een jaar op zoek en hebben geen haast, maar ooit zal ie er komen! :)

Maar voor iedereen die ooit een camper overweegt: zet hem op de weegbrug voordat je hem koopt, je zal schrikken van het leeggewicht en het (gebrek aan) laadvermogen. Het kenteken leeggewicht kun je niet gebruiken, daar zitten de tv, schotel, zonnepanelen, luifel etc meestal niet bij inbegrepen. Het standaard rekensommetje rijklaar = leegewicht + 100kg gaat niet op voor een camper.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:42
pirke schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 00:52:
Voor wat betreft het budget: voor 50-60k heb je een 10 jaar oude goed uitgeruste tweedehandse van een degelijk merk, nieuw gaan die voor 120-160k weg. Voor 80k heb je overigens een nieuwe van een budget merk die verder wel aan de eisen voldoet, maar 80k vind ik weer te gortig worden.
Je zou maar voor 120k-160k een camper kopen en hem 10 jaar later voor 50-60k verkopen. Op basis van het gemiddelde van die getallen €8,5k per jaar alleen aan afschrijving 8)7

Ik hoop dan maar dat de mensen die zoiets kopen 20 weken per jaar op vakantie gaan ofwel geld echt absoluut geen rol speelt.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Xanaroth
pirke schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:38:
Ik snap de schilderijkoper wel. Zo overwegen wij al een hele tijd om een camper te kopen. Aanschaf zal zo'n 50-60k zijn gok ik, afschrijving 10% per jaar. Daar komt nog wegenbelasting, verzekering en onderhoud bij. En natuurlijk de diesel als je ergens heen wilt. Totaal schat ik minimaal zo'n 8k per jaar, meer als hij vaker gebruikt wordt. Maar hij zal zo'n 5k per jaar aan huidige vakantiekosten besparen, en hier hebben we meer dan twee weken per jaar plezier van. Geen financiële investering maar een kostenpost, maar wel een investering in levensgeluk en prima betaalbaar, per vakantiedag zelfs goedkoper dan wat we nu meestal doen.
Dus huidig uitgavenpatroon is 5k/jaar aan vakanties, wordt met de camper minimaal 8k/jaar aan vakanties. Op basis van je 5-6k alleen al aan afschrijving, en dan nog de vaste kosten erbij, zie ik ook wel dat je makkelijk 8k/jaar haalt, alleen mis ik dan het deel dat je op vakantie gaat. Dus mis je dan niet de kosten voor op een camping staan, brandstof, etc? Daar ga je tegenwoordig ook best snel spontaan scheel van kijken. Zou me niks verbazen als je snel richting de 10k/jaar gaat, dan heb je ineens je budget verdubbeld...

Maar goed, dat terzijde. Zit je zo wel een eerlijke vergelijking te maken, als in appels met appels? Als je het huidige budget gewoon opkrikt naar dezelfde 8k kun je OOK vaker of langer op vakantie natuurlijk, geen camper voor nodig. Maar dan zonder het risico van een lange termijn verplichting (aanschaffing, onderhoud, verzekering, belasting, opslag..). Dan kun je ook elk moment er mee stoppen wanneer de financiën een keertje tegen vallen, en is er ook geen boekhoudkundige tegenvaller als de camper een keer niet gebruikt wordt.
maar ooit zal ie er komen!
Je quote doet mij denken dat het FO-plaatje helemaal niet relevant is. Op zich prima, maar noem het beestje dan gewoon wat het is, en ga niet proberen recht te praten wat krom is met besparingen of vergelijkingen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Xanaroth op 10-04-2018 09:14 ]

• pirke
Xanaroth schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:06:
[...]

Kortom - gebruik je financiën om voor jezelf recht te praten wat krom is omdat je de camper wilt (FO of niet) of is het echt een business case?
Ik probeer niks recht te praten, en de business case is dat dat ding geld kost en blijft kosten. Weliswaar bespaart ie ook weer wat, maar hij kost meer dan hij bespaart, dus financieel gezien is het een stomme keuze. Gelukkig gaat de weg naar FO voor iedereen anders, en ik bracht dit hele punt op omdat iemand een schilderij wilde kopen dat hem levensgeluk zou bezorgen. Ik snap die gedachtengang, dat zou een camper bij ons ook doen. We kunnen er makkelijker en vaker even op uit, de honden kunnen mee (wat in een huisje meestal geen optie is) en we houden van rondtrekken. Het kortste pad naar FO is meestal niet het prettigste, het moet wel leuk blijven ;)

Overigens heb je wel een business case als je een oud afgeschreven ding van 10k koopt en hem zelf kan onderhouden. Overnachten doe je dan op gratis camperplaatsen ipv campings of wildkamperen in de landen waar het is toegestaan (wild overnachten zonder luifel en BBQ is in de meesten landen toegestaan, wild kamperen niet). Dan kun je veel en vaak op vakantie tegen lage kosten.

Bij onze eerste campervakantie om het eens uit te proberen zijn we een week weggeweest voor een totaal van 10 euro aan overnachtingskosten. Daar kwam nog de huur vd camper en diesel bij, maar zonder de huur (als je zo'n ding bezit) was het een goedkope vakantie. Een camper heeft hoge vaste kosten en relatief lage variabele kosten. Dat stimuleert om vaak op vakantie te gaan, wat helemaal past binnen FO/FMA: lekker onbezorgd genieten van het leven.

Uiteindelijk is het duurste aspect aan vakantie dat er geen inkomsten is, dat is duurder dan welke afschrijving dan ook en daar hoor ik nooit iemand over ;) De FMA berekening is simpel: 3 a 4 maanden werken per jaar dekt alle jaaruitgaven incl vakantie en camper kosten, dus waar praten we over?

Verwijderd

[...]
Je quote doet mij denken dat het FO-plaatje helemaal niet relevant is. Op zich prima, maar noem het beestje dan gewoon wat het is, en ga niet proberen recht te praten wat krom is met besparingen of vergelijkingen ;)
Wat een zure reactie (weer).
Je leest hier de gedachten en plannen van mensen om iets aan te schaffen, en hun FO plannen meewegen in de beslissing. Het enige wat je daarop te zeggen hebt is dat die mensen zichzelf voor de gek houden, dat FO blijkbaar niet voor hen is weggelegd of dat ze financiële kennis en kunde missen. Waarom zo vijandig :X

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Helemaal niet zuur, hij is juist heel voorzichtig. Plus, de reactie zet het in perspectief. Dit is een FO-topic en mensen kondigen uitgaven aan van een zodanige hoogte dat het voor het gros van de Nederlanders niet is weggelegd.

Als ik hier nou post dat ik een Ford F150 heb geimporteerd, dan zou ik zeer dankbaar zijn met een reality check hoor.

Verwijderd

TucanoItaly schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:59:
[...]

Helemaal niet zuur, hij is juist heel voorzichtig. Plus, de reactie zet het in perspectief. Dit is een FO-topic en mensen kondigen uitgaven aan van een zodanige hoogte dat het voor het gros van de Nederlanders niet is weggelegd.

Als ik hier nou post dat ik een Ford F150 heb geimporteerd, dan zou ik zeer dankbaar zijn met een reality check hoor.
Kom op, de reacties gaan helemaal niet over de gestelde vragen. De post van Tehh gaat over het al dan niet aanschaffen van een schilderij - iets wat hij al 10 jaar graag wil. Xanaroth slaat vervolgens aan op de inleiding van de post (waar 100k spaargeld is gebleven), doet vervolgens allerlei aannames (dat die 100k niet is besteed aan waardeverhoging en/of lagere schulden) en trekt daarmee conclusies over de persoon (Tehh mist financiële kennis en kunde, dus geef dat geld nou maar uit, je gaat het toch nooit redden om FO te worden).
Bij pirke net zoiets: het is duidelijk dat het hem gaat om de camper (die naar verwachting flink gaat bijdragen in vakantieplezier en vrijheidsgevoel), en dat hij de hogere kosten daarbij voor lief neemt. Enige reactie daarop is dat de kosten waarschijnlijk tegenvallen en daarmee de conclusie dat hij zichzelf voor de gek houdt.
Dat is geen reality check, dat is gewoon onbehulpzaam en zuur.

• Xanaroth
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:53:
[...]

Wat een zure reactie (weer).
Je leest hier de gedachten en plannen van mensen om iets aan te schaffen, en hun FO plannen meewegen in de beslissing. Het enige wat je daarop te zeggen hebt is dat die mensen zichzelf voor de gek houden, dat FO blijkbaar niet voor hen is weggelegd of dat ze financiële kennis en kunde missen. Waarom zo vijandig :X
Dit is toch het FO forum? Dus als mensen hier posten, mag je ervan uitgaan dat FO ergens relevant is aan hun post of dat er op die manier naar gekeken mag worden? Dan is het niet zuur te kijken of diegene een bewuste/weloverwogen beslissing maakt, en in je feedback ook FO mee te nemen. Om uit te dagen of alles bekeken en bekend is. Daar hoort juist bij dat je (extra) kritisch bent, want aan ja-knikkers heeft niemand uiteindelijk iets en diegene beslist uiteindelijk toch zelf hoe of wat er gebeurt.
Gaat diegene er toch mee door, prima, dan weet diegene in elk geval 100% zeker dat de beslissing juist is en niet straks over paar maanden met spijt terug kijkt.

Helemaal omdat het hier gaat om relatief zeer grote bedragen (>100k cash in woning+inrichting, ander >60k camper+vakanties). Voor sommige FO-ers misschien kleingeld, gezien de vermogens/inkomens die af en toe langskomen, maar in de praktijk blijft het toch echt heel veel geld. Het een ordegrootte dat waarschijnlijk half Nederland het nooit cash op de rekening zal zien staan. Ik durf zelfs te zeggen, aan totaal vermogen dat nooit zal bereiken. Dan mag je best even de ander uitdagen en kijken hoe of wat.

Als iemand geen input wilt, of in elk geval niet met FO-bril, zou het wel in bijvoorbeeld in een camperen of kunst/woning topic gepost zijn. Voor mijn part koopt de een een rembrandt, en de ander zo'n bus camper met erachter een jacht en onder in de bagageruimte een auto. Bedoel, wat kan mij het schelen hoe de ander uiteindelijk besluit. Dit blijft echter het FO forum, dus dan kijk ik er ook zo naar :)

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 10-04-2018 10:16 ]

• Ko.Kane
[...]

[...]

Als je jezelf FO noemt, maar geen camper hebt, ben je eigenlijk niet FO..... Wat heb je aan FO en zee-en van tijd maar geen budget om die tijd te gebruiken om leuk in te vullen. O-)

Paar jaar terug serieus gekeken naar een VW mini camper. Toen besloten te emigreren en aangezien we op soort van vakantie bestemming wonen, was de drang weggezakt.

Maar ik heb al veel vrije tijd, mijn vriendin trouwens minder. Dus ondertussen weer aan het kijken. Het gaat bij ons trouwens om zelfbouw 'van life' idee, met als belangrijkste criteria stealth en gear vervoer. Dus transporter of crafter met een hoog bed met eronder fietsen erin.

@pirke trouwens nog belangrijk aspect van usage ratio camper: kan hij bij je huis staan gedurende het seizoen? Dan pak je hem zo voor een weekendje. Met plaatselijke AVP is dat niet altijd toegestaan, tenzij op eigengrond.

• Ko.Kane
Xanaroth schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:12:
[...]
Helemaal omdat het hier gaat om relatief zeer grote bedragen (107k woning+inrichting, 60k camper). Voor sommige FO-ers misschien niet, gezien de vermogens/inkomens die vaak langskomen, maar in de praktijk blijft het toch echt heel veel geld. Het een ordegrootte dat waarschijnlijk half Nederland het nooit cash op de rekening zal zien staan. Ik durf zelfs te zeggen, aan totaal vermogen dat nooit zal bereiken. Dan mag je best even de ander uitdagen.
Dat is toch totaal onrelevant voor de personen in kwestie, dat andere mensen dat nooit zullen hebben. Als je een persoon een advies geeft moet je het toesnijden op zijn situatie. Iemand die FO wil worden met modaal inkomen en een camper wil kopen van 60k is wat anders dan iemand die 60k per jaar spaart en een camper wil kopen.

Kort door de bocht: De eerste zit jaren vast een onrendabele PO en kan FO misschien op zijn buik schrijven, en de ander moet ipv 10jr nu 11jr sparen voor FO.
Uitdagen is wat anders dan zeggen dat FO niet geschikt voor iemand is, terwijl als je kijkt naar het inkomen van persoon in kwestie het het makkelijkste voor hen te bereiken is...

In ieder geval gaat het hier uiteindelijk om grote bedragen (wat dus de meesten mensen nooit zullen hebben). Want niemand wordt FO met 50k op de Giro. Uiteindelijk zullen de doelen eerder 200-1000k zijn afhankelijk van levensstandaarden en inkomsten.

[ Voor 6% gewijzigd door Ko.Kane op 10-04-2018 10:27 ]

• pirke
@Ko.Kane Nee, officieel kan ik hem niet kwijt. In de praktijk staat er een straat verderop wel semi permanent een camper langs de straat, dus ik gok het er op dat niemand klaagt als dat er twee worden. Bij onze zoektocht naar een volgend huis houden we er wel rekening mee dat we hem op eigen grond willen kunnen stallen.

• Xanaroth
Ko.Kane schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:15:
[...]

Als je jezelf FO noemt, maar geen camper hebt, ben je eigenlijk niet FO..... Wat heb je aan FO en zee-en van tijd maar geen budget om die tijd te gebruiken om leuk in te vullen. O-)
Eens kijken... wat heb je aan een camper, binnen FO, als door de kosten je FO-leeftijd pas op/na je pensioen komt te liggen? Waarom moet je kopen (bezit) en niet af en toe huren? O-)

Uiteindelijk heeft iedereen natuurlijk een hobby. Kunst, cultuur, reizen, gamen, lezen, whatever. Punt blijft altijd dat de gerelateerde uitgaven bewust gedaan moeten worden. En je kan prima iemand uitdagen om te kijken of inderdaad dat het geval is, of dat er een roze bril in de weg zit.
Ko.Kane schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:21:
[...]

Dat is toch totaal onrelevant voor de personen in kwestie, dat andere mensen dat nooit zullen hebben. Als je een persoon een advies geeft moet je het toesnijden op zijn situatie. Iemand die FO wil worden met modaal inkomen en een camper wil kopen van 60k is wat anders dan iemand die 60k per jaar spaart en een camper wil kopen.

Kort door de bocht: De eerste zit jaren vast een onrendabele PO en kan FO misschien op zijn buik schrijven, en de ander moet ipv 10jr nu 11jr sparen voor FO.

In ieder geval gaat het hier uiteindelijk om grote bedragen (wat dus de meesten mensen nooit zullen hebben). Want niemand wordt FO met 50k op de Giro. Uiteindelijk zullen de doelen eerder 200-1000k zijn afhankelijk van levensstandaarden en inkomsten.
Dat is allemaal heel kort door de bocht zeg. Van beiden weten we niks over inkomen, vermogenspositie, leeftijd, of welke omstandigheid dan ook. Dus jouw input is net zo relevant als die van mij. Dus uiteindelijk moet je ergens een uitgangspunt kiezen of aannames, anders kun je nooit anderen feedback geven. 60k/jaar sparen kan prima. Kan ook zijn dat iemand zijn volledige vermogen erin stopt.

Dus ik snijd het toe op de gemiddelden, dat is ofwel dichtbij de werkelijkheid en anders een goede reality check over de ordegroottes en waar we het nu eigenlijk over hebben. In beide gevallen een mooie wake-up-call.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 10-04-2018 10:28 ]

Verwijderd

Xanaroth schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:12:
[...]

Dit is toch het FO forum? Dus als mensen hier posten, mag je ervan uitgaan dat FO ergens relevant is aan hun post of dat er op die manier naar gekeken mag worden? Dan is het niet zuur te kijken of diegene een bewuste/weloverwogen beslissing maakt, en in je feedback ook FO mee te nemen. Om uit te dagen of alles bekeken en bekend is. Daar hoort juist bij dat je (extra) kritisch bent, want aan ja-knikkers heeft niemand uiteindelijk iets en diegene beslist uiteindelijk toch zelf hoe of wat er gebeurt.

Helemaal omdat het hier gaat om relatief zeer grote bedragen (7k kunst, 60k camper). Voor sommige FO-ers misschien niet, gezien de vermogens/inkomens die vaak langskomen, maar in de praktijk blijft het toch echt heel veel geld. Het een ordegrootte dat waarschijnlijk half Nederland het nooit cash op de rekening zal zien staan, en dan mag je best even de ander uitdagen.

Als iemand geen input wilt, of in elk geval niet met FO-bril, zou het wel in bijvoorbeeld het camperen topic gepost zijn. Voor mijn part koopt ie zo'n bus camper van 2 miljoen, met erachter een jacht en onder in de bagageruimte een auto. Bedoel, wat kan mij het schelen hoe de ander uiteindelijk besluit :)
Zeg dan: jemig dat is veel geld, wil je dat daar echt aan besteden? Maakt het je zo veel gelukkiger? Heb je alle aspecten goed bekeken? Heb je een compleet beeld van de kosten?

Laat het stuk waar je aannames doet en conclusies trekt over persoonlijkheden gewoon achterwege, daar heeft niemand iets aan.

• Xanaroth
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:28:
[...]

Zeg dan: jemig dat is veel geld, wil je dat daar echt aan besteden? Maakt het je zo veel gelukkiger? Heb je alle aspecten goed bekeken? Heb je een compleet beeld van de kosten?

Laat het stuk waar je aannames doet en conclusies trekt over persoonlijkheden gewoon achterwege, daar heeft niemand iets aan.
Gelukkig houdt niemand jou tegen die feedback te geven, dus vooral doen zou ik zeggen. :)
Ik kies meestal voor de reality-check feedback (totalen, relatieven, afwegingen etc) omdat je daarmee dingen tastbaar of vergelijkbaar kunt maken - checken dus.

In beide soorten feedback kan de persoon er hetzelfde mee. Namelijk meenemen of negeren. In beide gevallen worden wij er beiden niet rijker of armer van, want ons geld is het niet dat wordt uitgegeven, dus er zit geen negatieve kant aan het geven van je gedachten/mening/feedback.

[ Voor 11% gewijzigd door Xanaroth op 10-04-2018 10:35 ]

• Ko.Kane
Xanaroth schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:26:
[...]

Eens kijken... wat heb je aan een camper, binnen FO, als door de kosten je FO-leeftijd pas op/na je pensioen komt te liggen? Waarom moet je kopen (bezit) en niet af en toe huren? O-)
Kijk nu verval je weer in de zure aanname dat zon camper dat effect heeft voor iedereen.....wees gewoon blij dat dat niet voor iedereen zo is. En denk mee met mensen die dat kunnen veroorloven.

(tevens FO na je pensioen? als je pensioen goed geregeld hebt, heb je dan toch sowieso maandelijkse cashflow?)
[...]

Dat is allemaal heel kort door de bocht zeg. 1) Van beiden weten we niks over inkomen, vermogenspositie, leeftijd, of welke omstandigheid dan ook. Dus jouw input is net zo relevant als die van mij. Dus uiteindelijk moet je ergens een uitgangspunt kiezen of aannames, anders kun je nooit anderen feedback geven. 60k/jaar sparen kan prima. Kan ook zijn dat iemand zijn volledige vermogen erin stopt.

Dus ik snijd het toe op de gemiddelden, dat is ofwel dichtbij de werkelijkheid en anders een goede reality check over de ordegroottes en waar we het nu eigenlijk over hebben. 2) In beide gevallen een mooie wake-up-call.
1) Dat weten we best wel goed want alle posts in het verleden gecombineerd geven toch aardig beeld....
2) Iets is geen wake-up call als je bv 4x modaal verdient en iemand dan zegt wat een modaal persoon doet. Dat is eigenlijk vrij irrelevant, vanuit een advies perspectief voor de persoon.

Verder als je zelf vindt dat je te weinig info hebt voor toegesneden advies dan kan je beter vragen of de persoon meer info kan delen.
Het is vergelijkbaar met als iemand vraagt in een auto-topic: "wat voor auto zal ik nu kopen" en dat je dan wegens gebrek aan info maar zegt: 5 deurs hatchback want dat komt modaal gezien het vaakst voor. En je uiteenzetting geeft waarom dat zo is.
Nu is dan de vraagsteller ook wat aan te rekenen, maar je kan dat beter doorvragen en goed advies geven.

[ Voor 13% gewijzigd door Ko.Kane op 10-04-2018 10:43 ]

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ja, je kunt het een zure reactie noemen. Maar posten over je nieuwste Ferrari/zwembad/monstertruck/enz. is echt beter? Ik vind het weinig inspirerend, eerlijk gezegd.

• !null
@pirke Zo hebben wij een busje gekocht van 5K, oud maar betrouwbaar, en met 4wd zodat we overal komen. Die zelf omgebouwd tot camper (dus dan ben je zelf ook met gewicht bezig, wordt ook gewogen bij rdw enzo). Gewoon een bus op B rijbewijs, normaal formaat met hoog dak, en daar kunnen we met z'n 4-en in. Helaas geen airco, maar verder heb ik hem exact zo gemaakt met alles aan boord wat we willen.
Dit betekent dat we ook kunnen wild kamperen, ook midden in de natuur.

Dit in combinatie met airbnb verhuur van onze woning betekent dat we soms gratis op vakantie kunnen. Of zelfs geld toe als we niet zo ver weg een bestemming kiezen.
Tuurlijk is dit enigzins kortzichtig, want een camper kost wel geld. Alleen al in de aanschaf natuurlijk. Maar hij staat op eigen terrein en ik kan hem ook schorsen zodat ik geen belasting betaal, grootste deel van het jaar. Dus dan kost het me zeker niet dergelijke bedragen, meer in de zin van honderden euro's.

• Ko.Kane
TucanoItaly schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:42:
Ja, je kunt het een zure reactie noemen. Maar posten over je nieuwste Ferrari/zwembad/monstertruck/enz. is echt beter? Ik vind het weinig inspirerend, eerlijk gezegd.
Sorry, die posts had ik gemist? Kun je die even quoten? Ik heb wel lichte auto tick namelijk :+

(zwembad boeit me niet zo) ;)

• Xanaroth
Ko.Kane schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:35:
[...]

Kijk nu verval je weer in de zure aanname dat zon camper dat effect heeft voor iedereen.....wees gewoon blij dat dat niet voor iedereen zo is. En denk mee met mensen die dat kunnen veroorloven.

(tevens FO na je pensioen? als je pensioen goed geregeld hebt, heb je dan toch sowieso maandelijkse cashflow?)

[...]

1) Dat weten we best wel goed want alle posts in het verleden gecombineerd geven toch aardig beeld....
2) Iets is geen wake-up call als je bv 4x modaal verdient en iemand dan zegt wat een modaal persoon doet. Dat is eigenlijk vrij irrelevant, vanuit een advies perspectief voor de persoon.
Klopt als een (camper)bus ;) . Dus als iemand business case achtige termen (kosten/besparen) en emotie (komt er zowiezo) naast elkaar zet kun je afvragen wat er speelt. Net zoals dat als iemand net 100k uitgeeft aan woning(inrichting) en zich dan gaat afvragen of 7k slim is, je je kunt afvragen of die paar procent nog zal boeien of waarom diegene over 100k zoveel makkelijker doet dan over 7k.

Dat is juist met iemand meedenken, zoals zorgen dat het beeld voor diegene helder wordt rond waar het nu echt om draait.

Vergelijken met (onder) modaal is juist een wake-up call. Want als mensen op dat niveau prima kunnen leven (zowel kunst in huis als op vakantie, hoeven niet eens te kiezen) waarom zou jij het dan pas kunnen op 4x modaal? De reden dat dit relevant is, en je dit noemt, is enkel omdat de genoemde bedragen zo hoog zijn. Dat betekend niet dat uitgave van dat niveau ook nodig is.

De enige reden dat dat schilderij 7k kost is 'bekende schilder', oftewel naam in een hoek. De enige reden dat die camper zoveel kost is 'formaat+meer vakantie', oftewel extra luxe.
Net zoiets als dat je schoenen van 150 euro of 50 euro kunt kopen, in het 1e geval staat nike erop (naam) of is het leer ipv stof (luxe).

Hint: degene op modaal heeft EN kunst in huis EN een camper. En vaak zelfs wat over voor goede schoenen. Dus modaal is wel degelijk een goede maatstaaf om dingen naast te houden. Als die en-en-en kunnen op een salaris van 30k/jaar, waarom kunnen mensen met 50-100k cash(!) tot hun beschikking dan ineens niet meer 'en' omdat ze naar veel duurdere keuzes gaan kijken?

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 10-04-2018 10:53 ]

Verwijderd

Xanaroth schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:33:
[...]

Gelukkig houdt niemand jou tegen die feedback te geven, dus vooral doen zou ik zeggen. :)
Ik kies meestal voor de reality-check feedback (totalen, relatieven, afwegingen etc) omdat je daarmee dingen tastbaar of vergelijkbaar kunt maken - checken dus.

In beide soorten feedback kan de persoon er hetzelfde mee. Namelijk meenemen of negeren. In beide gevallen worden wij er beiden niet rijker of armer van, want ons geld is het niet dat wordt uitgegeven, dus er zit geen negatieve kant aan het geven van je gedachten/mening/feedback.
Uitspraken als:
Jullie missen gewoon de financiële kennis/kunde blijkbaar om FO te kunnen worden.

Die paar k meer of minder sparen gaat voor jullie het verschil toch niet (meer) maken. Dan had je de afgelopen 5 jaar al heel andere keuzes moeten maken op financieel vlak.
zijn onnodig negatief en voldoende reden om geen persoonlijke casus te posten.
Als 'meedenken' verwordt tot het leveren van kritiek op werkelijk elke luxe-uitgave (ook nog eens gebaseerd op aannames), is de lol er snel af. Het motiveert en inspireert totaal niet.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:56
@Xanaroth Dus jij vindt dat we alle uitgaven moeten gaan vergelijken met een uitgavenpatroon van mensen met een modaal inkomen. Als je dan meer uit kan/wil geven dan mensen met een modaal inkomen dan is dat per definitie overbodige luxe en is het een slecht idee?

Ik vindt dat wel erg kort door de bocht. Als ik nou toevallig 3 x modaal verdien, waarom moet ik dan spiegelen aan 1 x modaal? Het is misschien wel goed om je in achterhoofd te houden, maar als voor jezelf een bepaalde (luxe) uitgave kan verantwoorden, dan is het toch goed? Dan maar wat later FO.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ko.Kane schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:44:
Sorry, die posts had ik gemist? Kun je die even quoten? Ik heb wel lichte auto tick namelijk :+
Ja, was het maar een Ferrari, dan konden we tenminste nog ons vergapen :Y

• Ko.Kane
Xanaroth schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:45:
[...]

Hint: degene op modaal heeft EN kunst in huis EN een camper EN wat over voor goede schoenen. Dus modaal is wel degelijk een goede maatstaaf om dingen naast te houden.
Modaal is ong 24k netto in een jaar? Ik ken geen jongere mensen met modaal inkomen (dus geen pensionada's) met campers van 60k plus.

Je laat het klinken of dit niet relevant is: "formaat+prestatie', oftewel extra luxe." Maar dat is het wel, ik heb in mijn zoektocht verschillende dingen geprobeerd (huur) Transporter California T4 en T5. En ook complete 7m Hymer. Nou die Hymer was dus flink duurder en luxer. Dat is het geld wel waard. En ik snap de mensen die zo een kopen.
Voor ons was het niks: nette interieurs, totaal niet geschikt voor smerige mtb's en kleding. Ook luxe die ik niet zo interessant vindt, zoals satelliet tv (ik kijk geen tv). Daarom ga ik voor goedkoper bouwvakkers bus waar ik zelf een bed in timmer en wat kastjes.

Maar je kan geen appels met peren vergelijken en zeggen dat iemand die modaal leeft en een camper van 10k heeft het net zo voor elkaar heeft als iemand die C camper heeft van 100k (bijvoorbeeld). In ieder geval mijn komend project gaat op totaal ander nivo staan (lager dus) en zal aardig spartaans zijn in vergelijking tot echte campers.

• pirke
Ik heb het al vaker gepost, we leven van 30k per jaar, incl vakantie en hypotheek, excl auto (zakelijk). Oftewel zo heel ruim leven we niet hoor, ondanks de veelvoud die er netto binnenkomt.

De camper is simpelweg een manier om vaak even weg te kunnen zonder meteen onze honden naar het pension te moeten brengen (a 40-50 euro per dag afhankelijk van het seizoen met irritante openingstijden). En als ik dan toch 10-14 weken vakantie heb per jaar, dan is het leuk om ook veel weg te zijn ipv 8-12 weken thuis door te brengen.

[ Voor 47% gewijzigd door pirke op 10-04-2018 11:09 ]

• Xanaroth
upje schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:56:
@Xanaroth Dus jij vindt dat we alle uitgaven moeten gaan vergelijken met een uitgavenpatroon van mensen met een modaal inkomen. Als je dan meer uit kan/wil geven dan mensen met een modaal inkomen dan is dat per definitie overbodige luxe en is het een slecht idee?

Ik vindt dat wel erg kort door de bocht. Als ik nou toevallig 3 x modaal verdien, waarom moet ik dan spiegelen aan 1 x modaal? Het is misschien wel goed om je in achterhoofd te houden, maar als voor jezelf een bepaalde (luxe) uitgave kan verantwoorden, dan is het toch goed? Dan maar wat later FO.
Waar haal jij die oorzaak/gevolg relatie vandaan?

Je kan prima meer uitgeven, alleen (blijft telkens terug komen) dit is het FO-forum. Dus vanuit FO-perspectief geld dan als het maar bewust is - leg dus meer bij op de juiste uitgaven en om de (voor jezelf!) juiste reden. Niet blind ergens veel uitgeven omdat het kan, of dat je vindt dat je er recht op hebt, dat is niet de mindset waarmee je FO wordt.
Dus waarom moet/wil je x meer uitgeven, en is dat het jou ook waard.
Ko.Kane schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:02:
[...]

Modaal is ong 24k netto in een jaar? Ik ken geen jongere mensen met modaal inkomen (dus geen pensionada's) met campers van 60k plus.

Je laat het klinken of dit niet relevant is: "formaat+prestatie', oftewel extra luxe." Maar dat is het wel, ik heb in mijn zoektocht verschillende dingen geprobeerd (huur) Transporter California T4 en T5. En ook complete 7m Hymer. Nou die Hymer was dus flink duurder en luxer. Dat is het geld wel waard. En ik snap de mensen die zo een kopen.
Voor ons was het niks: nette interieurs, totaal niet geschikt voor smerige mtb's en kleding. Ook luxe die ik niet zo interessant vindt, zoals satelliet tv (ik kijk geen tv). Daarom ga ik voor goedkoper bouwvakkers bus waar ik zelf een bed in timmer en wat kastjes.

Maar je kan geen appels met peren vergelijken en zeggen dat iemand die modaal leeft en een camper van 10k heeft het net zo voor elkaar heeft als iemand die C camper heeft van 100k (bijvoorbeeld). In ieder geval mijn komend project gaat op totaal ander nivo staan (lager dus) en zal aardig spartaans zijn in vergelijking tot echte campers.
Klopt inderdaad, dat je bij dat inkomen dergelijke campers niet snel ziet. Want je hebt geen camper nodig van 60k. Tent of kleine camper kan ook. Puur voor het principe van vakantie lang rondrijden/wildcamperen heb je dat niet nodig. Dus er zit een luxe component in.

Dat iemand met meer inkomen besluit luxer te kopen - prima. Moet diegene lekker weten. Alleen dit is het FO-forum, en kun je een FO-mindset in de reacties verwachten.

Dus bijvoorbeeld leuk dat je camper hebt. Alleen of die nu gehuurd is, 10k kost of 100k kost. In alle gevallen krijgt ie jou en je fiets naar dezelfde plek. Dus in essentie heb je in alle gevallen dezelfde vakantie. Rijden op dezelfde weg, slapen op dezelfde plek, je fietstocht blijft ook hetzelfde en je gaat naar dezelfde supermarkten/restaurants, etc.

Als je dan de tekst ziet waar je het hebt over 'beter voor elkaar' ga je richting het 'beter dan de buurman' principe. Het meer-beter-groter-duurst. Net wat niet de FO-route is, sterker nog, dat is juist de spiraal waar je bij FO uit moet zien te komen.

[ Voor 49% gewijzigd door Xanaroth op 10-04-2018 11:21 ]

• Ko.Kane
pirke schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:04:
Ik heb het al vaker gepost, we leven van 30k per jaar, incl vakantie en hypotheek, excl auto (zakelijk). Oftewel zo heel ruim leven we niet hoor, ondanks de veelvoud die er netto binnenkomt.
Ja, dat was bekend en daarom heeft vergelijking met modaal dus geen zin. Je spaarquota is extreem hoog! En je wil vooral FMA en niet perse FO zei je. Dus dat is erg makkelijk realiseerbaar.

Mijn spaarquota is ook vrij hoog en gelukkig maar! Want als ik de OP even quote zie je dat alles onder de 20% praktisch weinig zin heeft, dan wordt je pas FO als je AOW en je pensioen, wat je tijdens je werkende leven hebt opgebouwd, ook beginnen binnen te komen. Enige wat je dan bereikt is dat je dan rijke pensionado bent (mits je nog leeft).

Ik streef trouwens ook FMA na, want 100% stoppen met werken gaat toch niet gebeuren. Je moet wat omhanden hebben. Je kan niet elke dag vakantie vieren, dat verveelt ook.
Met als aannames dat het vermogen "voor altijd" mee moet gaan, je een vermogensgroei van 5% per jaar (na aftrek van inflatie) weet te realiseren en dat je gemiddeld 4% per jaar gaat opnemen op het moment dat je FO bent, wil dat zeggen dat je FO bent als je 25x je jaarlijkse uitgaven aan vermogen hebt. Hoe snel je daar bent, hangt dus af van je spaarquote:
SpaarquoteJaren tot FO
0%
5%66
10%51
25%32
50%17
75%7
100%0
Bron: Mr. Money Mustache voor de volledige tabel en uitleg. Zie ook Wikipedia voor een zelf in te vullen formule.

• pirke
Ik vermoed dat als die camper er eenmaal is dat de spaarquote lager wordt. Niet zozeer dat de kosten dan harder zullen stijgen, maar dat ik vaker op vakantie wil :) De kinderen hebben nog even voordat ze naar school moeten. Nu kan het nog, daarna zijn we gebonden aan schoolvakanties en weekenden.

En ieder z'n ding, maar ik zou geen weken lang in een buscampertje kunnen zitten met drukke kinderen en twee grote honden... 's zomers leef je buiten, maar 's avonds in het voor-/najaar of in de winter wordt dat wel erg krap. In een "fatsoenlijke" camper is het dan nog steeds prima vertoeven met het hele gezin. Even een mooie wandeling maken, en dan aan de chocolademelk bij de kachel. Lekker quality time met het gezin in de mooie natuur :)

• Ko.Kane
Xanaroth schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:11:
[...]

Klopt inderdaad, dat je bij dat inkomen dergelijke campers niet snel ziet. Want je hebt geen camper nodig van 60k. Tent of kleine camper kan ook. Puur voor het principe van vakantie lang rondrijden/wildcamperen heb je dat niet nodig. Dus er zit een luxe component in.

Dat iemand met meer inkomen besluit luxer te kopen - prima. Moet diegene lekker weten. Alleen dit is het FO-forum, en kun je een FO-mindset in de reacties verwachten.

Dus bijvoorbeeld leuk dat je camper hebt. Alleen of die nu gehuurd is, 10k kost of 100k kost. In alle gevallen krijgt ie jou en je fiets naar dezelfde plek. Dus in essentie heb je in alle gevallen dezelfde vakantie. Rijden op dezelfde weg, slapen op dezelfde plek, en je fietstocht blijft ook hetzelfde.

Als je het dan hebt over 'beter voor elkaar' ga je richting het 'beter dan de buurman' principe. Het meer-beter-duurst. Net wat niet de FO-route is.
Je blijft hier extreem je eigen beeld spiegelen en dat heb je niet door geloof ik? Het maakt dus wel uit! Alleen vindt jij het niet belangrijk! Dat is totaal iets anders. Koop jij dan alles namaak op alieexpress? Cheape chinese smartphone en laptop? Of kies je dan voor 'luxe' samsung of Iphone? Waarom maakt het dan wel uit?

Even concreet: Bij die hymer kom je na het fietsen terug bij een schone warme douche die je niet hoeft te delen met een camping.... Je kan dan studiosport kijken, terwijl je lekkere ovenschotel maakt en je bier perfect koud is. En de airco het heerlijk koel houdt terwijl buiten de mussen dood van het dak vallen. Dat is dus zeker een andere ervaring. Onzin als je dat ontkent!

Ik vind het ook niet interessant, maar ik ontken het niet...

Als iemand iets duurs en luxe kan veroorloven en spaarquota van 50% haalt dan betekend dat zon persoon dus na 17 jaar FO is gebaseerd op die levensstijl! Dus ja ze hadden ook na 7 jaar FO kunnen, maar dat zou dan op een voor hen niet aantrekkelijk levens nivo zijn, dus waarom zou je dat doen?

Dus het is wel duidelijk wat jou FO mindset is, maar dat is zeker niet relevant voor alle FO-zoekers. FO is niet het zelfde als anti-luxe!
pirke schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:26:
Ik vermoed dat als die camper er eenmaal is dat de spaarquote lager wordt. Niet zozeer dat de kosten dan harder zullen stijgen, maar dat ik vaker op vakantie wil :) De kinderen hebben nog even voordat ze naar school moeten. Nu kan het nog, daarna zijn we gebonden aan schoolvakanties en weekenden.

En ieder z'n ding, maar ik zou geen weken lang in een buscampertje kunnen zitten met drukke kinderen en twee grote honden... 's zomers leef je buiten, maar 's avonds in het voor-/najaar of in de winter wordt dat wel erg krap. In een "fatsoenlijke" camper is het dan nog steeds prima vertoeven met het hele gezin. Even een mooie wandeling maken, en dan aan de chocolademelk bij de kachel. Lekker quality time met het gezin in de mooie natuur :)
Valt mee hoor. Ik zeg altijd eten moet je thuis ook. ;) De camper heb je al en als je dus gratis overnacht dan heb je alleen de extra brandstof kosten. Tenzij je uiteten gaat.

Verschil met mijn situatie: geen honden en geen kinderen. Anders zou ik het ook doen zoals jij.

• !null
@pirke Want in een kleine camper kun je geen verwarming en warme chocolademelk hebben? :P

Maar goed, ik heb dan ook geen twee grote honden, dat is een gigantisch verschil. En als de kids groot zijn dan zou ik ook wel wat groter willen.

• Xanaroth
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 10:54:
[...]

Uitspraken als:

[...]

zijn onnodig negatief en voldoende reden om geen persoonlijke casus te posten.
Als 'meedenken' verwordt tot het leveren van kritiek op werkelijk elke luxe-uitgave (ook nog eens gebaseerd op aannames), is de lol er snel af. Het motiveert en inspireert totaal niet.
Sta daar nog altijd achter. Iemand die zonder probleem in eerste instantie 100k neer kan leggen aan woninginrichting maar zich daarna pas druk maakt over een laatste 7k...
Wie gaat er in een winkel kijken met spullen van die ordegrootte, als je dat niet wilt uitgeven? En wie doet moeilijk over zo'n relatief klein bedrag en tegelijk zo makkelijk over de grotere?

In het Engels heb je daarvoor de uitdrukking 'penny wise, pound foolish' , namelijk verkeerde prioriteiten in financiële uitgaves. Daaruit komt dan inderdaad mijn kritiek. Het sluit niet logisch op elkaar aan.
Ko.Kane schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 11:31:
[...]

Je blijft hier extreem je eigen beeld spiegelen en dat heb je niet door geloof ik? Het maakt dus wel uit! Alleen vindt jij het niet belangrijk! Dat is totaal iets anders. Koop jij dan alles namaak op alieexpress? Cheape chinese smartphone en laptop? Of kies je dan voor 'luxe' samsung of Iphone? Waarom maakt het dan wel uit?

Even concreet: Bij die hymer kom je na het fietsen terug bij een schone warme douche die je niet hoeft te delen met een camping.... Je kan dan studiosport kijken, terwijl je lekkere ovenschotel maakt en je bier perfect koud is. En de airco het heerlijk koel houdt terwijl buiten de mussen dood van het dak vallen. Dat is dus zeker een andere ervaring. Onzin als je dat ontkent!

Ik vind het ook niet interessant, maar ik ontken het niet...

Als iemand iets duurs en luxe kan veroorloven en spaarquota van 50% haalt dan betekend dat zon persoon dus na 17 jaar FO is gebaseerd op die levensstijl! Dus ja ze hadden ook na 7 jaar FO kunnen, maar dat zou dan op een voor hen niet aantrekkelijk levens nivo zijn, dus waarom zou je dat doen?

Dus het is wel duidelijk wat jou FO mindset is, maar dat is zeker niet relevant voor alle FO-zoekers.
Ervan uitgaan dat iedereen de camping douche vreselijk vindt of dat iedereen per se tv kijkt/koud bier drinkt/een volledige keuken nodig heeft (bbq?)/airco cruciaal is, is bijna net zo extreem. De meeste mensen hebben dat zowiezo al niet in hun vaste huis (tv kijken, elke avond bier, airco zijn echt niet zo veel voorkomend als je misschien denkt - zelfs genoeg die alleen magnetron hebben zonder oven).

Dus dat eisen van je '2e woning' lijkt mij geen FO-mindset behalve de lucky-few die door hun inkomen eigenlijk al FO zijn, en slechts de paar jaar tijd uitzitten tot de bankrekening dat punt daadwerkelijk bereikt. In elk geval niet relevant of haalbaar voor menige die niet FO als uitgangspunt heeft, laat staan voor degene die dat wel proberen.

Maar goed, extreem kent ook ironie denk ik, wel verwijten (en ja ben wat extreem in text, zoals ik al zei, daag uit ipv ja-knikken) maar bij jezelf niet zien :P .

[ Voor 30% gewijzigd door Xanaroth op 10-04-2018 12:25 ]

• Ko.Kane
Xanaroth schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:03:
[...]

Sta daar nog altijd achter. Iemand die zonder probleem in eerste instantie 100k neer kan leggen aan woninginrichting maar zich daarna zich druk maakt over een laatste 7k... In het engels heb je daarvoor de uitdrukking 'penny wise but pound foolish' .
Geeft namelijk het idee dat de prioriteiten bij de verkeerde zaken liggen, en daaruit komt dan inderdaad kritiek.

Veel logischer zou andersom zijn geweest. Blind die aanschaf nu doen, soort van als kado, na 5 jaar lang hard werken om die 100k zo laag mogelijk te houden waardoor die extra 7k er nu makkelijk bij had gekund.
Penny wise pound foolish gaat niet op in deze context aangezien het over investering gaat
[...]

1) Ervan uitgaan dat iedereen de camping douche vreselijk vindt of dat iedereen per se tv kijkt/koud bier drinkt/een volledige keuken nodig heeft (bbq?)/airco cruciaal is, is bijna net zo extreem. De meeste mensen hebben dat zowiezo al niet in hun vaste huis (tv kijken, elke avond bier, airco zijn echt niet zo veel voorkomend als je misschien denkt).

2) Dus dat eisen van je '2e woning' lijkt mij geen FO-mindset behalve de lucky-few die door hun inkomen eigenlijk al FO zijn, en slechts de paar jaar tijd uitzitten tot de bankrekening dat punt daadwerkelijk bereikt. In elk geval niet relevant of haalbaar voor menige die niet FO als uitgangspunt heeft, laat staan voor degene die dat wel proberen.

Maar goed, extreem kent ook ironie denk ik, wel verwijten (en ja ben wat extreem in text, zoals ik al zei, daag uit ipv ja-knikken) maar bij jezelf niet zien :P .
Je mist volslagen mijn punt.
1) Ik ga daar absoluut niet van uit! Ik geef zelfs aan dat het mij niks uitmaakt?! Je hebt de neiging alles in generalisaties te trekken en dus dat iedereen X zou moeten vinden. Jouw punt was dat er dus geen verschil zat tussen met de 10k camper op vakantie te gaan en de 100k camper, maar das is je eigen subjectieve mening.
Ik geef aan dat er wel duidelijk objectief verschil zit in ervaringen en faciliteiten. De crux zit er in dat men dus moet afwegen wat belangrijk is. Ik erken het verschil wel tussen de twee en ik toch kies voor de mindere luxe (en velen met mij, inclusief jij...). Voor een ander product kies ik soms wel voor de luxe variant. Maar iedereen vindt dus iets anders belangrijk. En in pirke's situatie is het erg begrijpelijk waarom hij deze keuzes maakt.
Jij vind deze extra's blijkbaar ook niet interessant en dus logischerwijs zou jij dat niet kopen, maar dat betekent toch niet dat wij, omdat wij het niet zouden doen omdat we in een andere situatie zitten, perse negatief advies aan pirke moeten geven? De kunst is je te verplaatsen in de positie van de ander en van daaruit een advies te geven.

2) Als je bv 30k uitgeeft per jaar maar netto 90k binnenhaalt, ben je nog lang niet FO! Dan hou je het twee jaar vol....spaar quota van 66% is nog steeds iets van 12 jaar aan FO werken met de juiste keuzes.
Of als je het spiegelt aan modaal: 10k uitgeeft bij een inkomen van 30k.

Happy-few is echt wel iets voor voetballers... Op een tech forum, met veel hoogopgeleide mensen kun je gewoon gezinsinkomens verwachten met 100k bruto en zelfs netto. Daar hoeven we toch niet moeilijk over te doen?

• finsdefis
  • Niet online
Ko.Kane schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:41:
Happy-few is echt wel iets voor voetballers... Op een tech forum, met veel hoogopgeleide mensen kun je gewoon gezinsinkomens verwachten met 100k bruto en zelfs netto. Daar hoeven we toch niet moeilijk over te doen?
M.i. mag je dan toch wel soms een reality check hebben dat je dan bij de top 10% van de samenleving zit, ongeacht dat er nóg grotere verdieners zijn?

Even chargeren of een ander perspectief voorhouden zoals Xanaroth doet, i.p.v. open vragen stellen, heeft bij mij in het verleden in elk geval verandering teweeg gebracht. Ieder reageert daar anders op.

Zelf raakte ik eerder ook gepikeerd als iemand zulk soort kanttekeningen plaatste bij onze gewoonte om elke week uit eten te gaan als startende, want ik 'had het toch verdiend'. In die zin kan de defensieve reactie die sommigen hier hebben (op een relatief 'aanvallende' stijl van schrijven, dat misschien wel) ook iets zeggen over je eigen levensstijl en de vraag of zoiets niet confronterend kan zijn.

Verwijderd

[...]

Sta daar nog altijd achter. Iemand die zonder probleem in eerste instantie 100k neer kan leggen aan woninginrichting maar zich daarna pas druk maakt over een laatste 7k...
Kan je niet lezen, of zoek je gewoon een discussie waar die niet bestaat?
De afgelopen jaren is eigenlijk alles in ons huis verdwenen (eigen geld bij aankoop huis en opknappen / verbouwen)
Wie gaat er in een winkel kijken met spullen van die ordegrootte, als je dat niet wilt uitgeven? En wie doet moeilijk over zo'n relatief klein bedrag en tegelijk zo makkelijk over de grotere?
Want als je een groot bedrag uitgeeft mag je niet meer moeilijk doen over kleinere bedragen :?
In het Engels heb je daarvoor de uitdrukking 'penny wise, pound foolish' , namelijk verkeerde prioriteiten in financiële uitgaves. Daaruit komt dan inderdaad mijn kritiek. Het sluit niet logisch op elkaar aan.
Het sluit prima aan. Dat iemand andere voorkeuren en prioriteiten heeft dan jij, maakt het niet verkeerd.

Reality check? Prima!
Mensen o.b.v. je eigen aannames persoonlijk aanvallen en neersabelen om weloverwogen keuzes (en het dan 'uitdagen' noemen)? Laat dat lekker achterwege :)

• Tehh
  • Niet online
[...]

[...]

Members only:

'Penny wise, pound foolish'? In het kader van dat schilderij een prima spiegel om te gebruiken, als het niet als spiegel bedoeld was maar volgens jou op mij van toepassing is dan ben ik het met je eens dat je 'wat' extreem bent in je teksten.

• Ibbel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-02-2021
finsdefis schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 12:53:
[...]
M.i. mag je dan toch wel soms een reality check hebben dat je dan bij de top 10% van de samenleving zit, ongeacht dat er nóg grotere verdieners zijn?
Als je dat samen verdient (bruto), valt dat toch wel mee? Als in, ja het is veel, maar als je dat samen (dus ieder 50k -50k ofzo) is toch niet heel gek voor fulltime hoger opgeleid?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:50
Modbreak:Bij deze een oproep om met respect en constructief naar elkaar te reageren.

• pirke
Ik snap ook niet helemaal waarom ik met de camper als penny wise pound foolish neergezet word. Onze vakantie uitgaven stijgen effectief van 5k naar 8k, daarvoor krijgen we heel veel weken en weekenden extra vakantie terug. Het gaat dus om een extra uitgave van 3k per jaar, geen 100k, die voor ons ruimschoots gecompenseerd wordt met plezier in het leven. Dat zijn 3k goed besteedde euro's. De beurs heeft me al meer gekost het afgelopen kwartaal... Een weekje ziek zijn kost ook 3k, om dingen in perspectief te zetten.

Het oorspronkelijke punt wat ik wilde maken, waarom ik de camper noemde, is omdat ik snap dat je niet 100% koste wat kost zo snel mogelijk FO wilt zijn, maar dat je best mag genieten van je geld en het leven. Zeker als er nog genoeg overblijft. Of dat nu een camper, een schilderij of wat dan ook is.

• JURIST
Het inkomen is hier misschien bovengemiddeld, maar varieert alsnog flink. Even los daarvan: basisregel als FO-er zou m.i. moeten zijn dat je kritisch kijkt naar investeren in assets die geen geld opleveren.
Als je de ERE-lijn volgt is bezit van spullen zelfs onbelangrijk. Een camper kan je geld besparen, maar het levert je ook extra vaste lasten en wellicht zorgen op. Als je er gelukkig van wordt dan is dat uiteraard prima, voor FO werkt het waarschijnlijk vertragend, ook bij een hoog inkomen, tenzij je erin gaat wonen.

Ik kies voor een asset-light model waarbij ik huiseigenaar ben, maar andere grote assets huur ik zoveel mogelijk als dat moet. Ik moet tegelijk toegeven dat wij met het gezin naar mijn idee nog steeds meer spullen krijgen, maar dat is allemaal klein. Bij grote assets gaat het mij ook om het kapitaalbeslag wat erin gaat zitten.Dat is op zich al een kostenpost. Verder lijkt het mij met boten, caravans en campers net als met vakantiehuizen: blijf je dat 10+ jaar leuk vinden? Persoonlijk wil ik mijn handen vrij hebben om anders te kiezen en dat gaat nu eenmaal het makkelijkst als het niet in eigendom hebt.

Misschien denk ik er als gepensioneerde overigens anders over, maar dat zou na FO moeten zijn...

• pirke
JURIST schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:32:

[...]

Misschien denk ik er als gepensioneerde overigens anders over, maar dat zou na FO moeten zijn...
Dit is een interessante opmerking: waarom zou je na de FO datum spontaan heel anders willen gaan leven? Je kan je leven voor de FO datum namelijk ook al aanpassen zodat de weg er naar toe wellicht leuker wordt?

Veel mensen gaan bijvoorbeeld 3 of 4 dagen per week werken ipv 5 als er kinderen komen. Als je dat financieel prima kunt redden: waarom niet? Ja, je moet dan langer doorwerken, maar de kindertijd is maar 1 keer. En van 20 jaar fulltime naar 0 is ook weer zo'n grote overgang, langzaam afbouwen is misschien prettiger. In diezelfde lijn: van 20 jaar lang 2 weekjes weg per jaar naar fulltime rondreizen na je FO datum, of nu al beginnen met 2 maanden per jaar?

• Tommie12
Het gaat hier wat mij betreft een beetje de verkeerde kant op.
Net iets te veel "fundamentalistisch" FO willen worden.

Aan de ene kant zo snel mogelijk FO willen worden, maar aan de andere kant zo zuinig willen leven dat het leven eigenlijk niet meer plezant is.
Als ik zou toekomen met 1500€ per maand, dan kan ik nu al stoppen met werken, maar ik wil dat niet.
Ik werk niet tegen mijn zin, en als ik op vakantie ga, dan kies ik liever een goed hotel van 150€ per nacht dan eentje van 80€ waar het bloedheet is, en waar de kakkerlakken in de douche feestjes bouwen.

Ik vind dat je altijd een goede balans moet vinden tussen toekomstgericht kijken, maar ook vandaag leven en genieten.
Mijn nicht heeft haar man verloren toen die 40 jaar was. 2 weken na de diagnose hersentumor is die overleden. Ik hoop dat die toch wat heeft kunnen genieten, en niet 100% bezig was met geld besparen.

Dus, als het kan, dan geef ik met gemak 5k uit aan een mooie vakantie. Dat vind ik een redelijk bedrag, en het kan.

• Ko.Kane
Ibbel schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:27:
[...]

Als je dat samen verdient (bruto), valt dat toch wel mee? Als in, ja het is veel, maar als je dat samen (dus ieder 50k -50k ofzo) is toch niet heel gek voor fulltime hoger opgeleid?
Precies mijn punt.

Het klopt wel redelijk van die 10% trouwens, maar ja welke hoogopgeleide persoon weet niet dat hij bij de bovenste 10% hoort.

Tevens wordt reality check wat losjes gebruikt. In mijn ogen is dit het verschil:

Reality check situatie:
"ik zit wat in de put man, ik ben ongelukkig. Mijn BMW 7 serie is al weer drie jaar oud en ik wil nieuwe kopen, maar ik denk dat ik het financieel pas volgend jaar kan betalen"
"gast, stel je niet zo aan man! De meeste mensen kunnen niet eens een nieuwe Golf betalen! Wees gelukkig met de positie waar je in zit! En waarom heb je een nieuwe BMW nodig om gelukkig te zijn?!?!"
"ja, je hebt gelijk ook, ik heb het goed voor elkaar, bedankt dat je weer even met beide voeten op de grond zet :) "

Geen reality-check:
"Hey man, vraagje: Ik wilde dit jaar een nieuwe auto kopen, maar wegens andere uitgaven kan ik nu even geen 7 serie betalen. Maar wel een 5-serie. Zal ik dat doen, of gewoon jaartje doorrijden in de 7 en volgend jaar nieuwe kopen. Ik ben bang dat afschrijving erg toe neemt omdat mijn huidige auto dan over 100k km gaat en minder waard wordt. Wat zou jij doen?"
"gast stel je niet zo aan man! De meeste mensen kunnen niet eens een nieuwe golf betalen! Wees gelukkig met de positie waar je in zit! En waarom heb je een nieuwe BMW nodig om gelukkig te zijn.
"uhm dude...dat vraag ik toch niet? 8)7 "

;)

@JURIST Maar als je het na 10jr niet bevalt dan kan je het weer verkopen. Waarbij vakantie woning vaak geen negatief resultaat heeft. De andere voorbeelden vaak wel, maar daar kan je van tevoren een schatting en kosten raming maken en uitrekenen hoe veel impact dat heeft op je weg naar FO en of dat het het waard is in je individuele geval. :)

• Tommie12
pirke schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:43:
[...]

Dit is een interessante opmerking: waarom zou je na de FO datum spontaan heel anders willen gaan leven? Je kan je leven voor de FO datum namelijk ook al aanpassen zodat de weg er naar toe wellicht leuker wordt?

Veel mensen gaan bijvoorbeeld 3 of 4 dagen per week werken ipv 5 als er kinderen komen. Als je dat financieel prima kunt redden: waarom niet? Ja, je moet dan langer doorwerken, maar de kindertijd is maar 1 keer. En van 20 jaar fulltime naar 0 is ook weer zo'n grote overgang, langzaam afbouwen is misschien prettiger. In diezelfde lijn: van 20 jaar lang 2 weekjes weg per jaar naar fulltime rondreizen na je FO datum, of nu al beginnen met 2 maanden per jaar?
Dit dus!
Top gewoon als je die keuzes kan maken!

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Members only:

offtopic:

• pirke
JURIST schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:32:
[...]

Verder lijkt het mij met boten, caravans en campers net als met vakantiehuizen

[...]
Vergeet vliegtuigen niet ;)

Een leuke quote die je vaak tegenkomt: "If it Flies, Floats or F*cks, rent it".

Een veel gebruikt tegenargument: "I don't want to rent something which others have Flown/Floated/F*cked before" :+

• JURIST
pirke schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 13:43:
[...]

Fair point. Ik doe dat zelf ook al met jonge kinderen en ik kan me voorstellen dat ik later een tijdje 3 dagen ga werken. En stoppen met werken zou ruim voor de AOW-leeftijd zijn, dus niet wat gangbaar is als 'pensioenleeftijd'
Wat betreft de investering in een camper kan inderdaad meespelen dat je erg veel gebruik van gaat maken. Maar zou je je eigen woning - die dan leegstaat - misschien kunnen gaan verhuren/exploiteren ter compensatie.
Pagina: 1 ... 46 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.