Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.226.238 views

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Betreffende je box 1 pensioensparen eerder opnemen dan de AOW leeftijd geldt er voor de 20% revisie rente (boete) een uitzondering als je arbeidongeschikt raakt.
Er zit dus een soort verzekering ingebouwd, al weet ik de precieze voorwaarden niet.

Mocht je in die situatie terechtkomen dan kun je het dus laten uitbetalen tegen de dan geldende inkomensbelasting die lager zal zijn dan jou huidige, je hebt immers geen werk.

Voordeel is dan weer dat niet naar het box 1 vermogen gekeken wordt bij eventuele toeslagen waar je dan waarschijnlijk mee te maken krijgt.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
NovapaX schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:38:
Mijn gevoel bij traditioneel pensioen is in ieder geval dat het niet al te voordelig is (je betaalt een heleboel, en het is maar afwachten hoeveel je er uiteindelijk van krijgt, als je niet zo heel oud wordt dan steekt de bank/fonds lekker veel in eigen zak. Je hebt daarin geen keuze.
Maar niet iedereen gaat vroeg dood. Deze wordt er altijd bijgesleept bij zulk soort discussies, maar het betekend ook dat als je 100 wordt dat je pensioen krijgt tot je dood gaat. Lijkt mij relevanter dan dat als je vroeg dood gaat je het geld niet terug krijgt wat je niet 'gebruikt' hebt, immers ben je dan dood...

@PoXXiN, zie bijvoorbeeld http://www.banksparen.nl/...jaarruimte-berekenen.aspx. Als ik daar mijn getallen inklop moet mijn huidige pensioeninleg ruwweg 10x minder worden voor ik kan inleggen.

• PoXXiN
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-01-2025
@PoXXiN, zie bijvoorbeeld http://www.banksparen.nl/...jaarruimte-berekenen.aspx. Als ik daar mijn getallen inklop moet mijn huidige pensioeninleg ruwweg 10x minder worden voor ik kan inleggen.
het schijnt dat ik nog 739 ruimte heb voor '17 :+

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-01 14:31
PoXXiN schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:28:
[...]
het schijnt dat ik nog 739 ruimte heb voor '17 :+
Je kunt ook naar je reserveringsruimte i.p.v. de jaarruimte kijken: dit is een optelsom van de jaarruimtes van de laatste 7 jaar.

Ik werk in de financiële dienstverlening en heb bij meerdere werkgevers goede pensioenregelingen gehad, maar toch had ik over de afgelopen 7 jaar elk jaar nog jaarruimte. Dit werd bij mij deels veroorzaakt doordat niet alle ontvangen bedragen pensioendragend waren. Denk bijv. aan een bonus, winstuitkering of ontslagvergoeding.

Verder zie ik pensioenbeleggen in box 1 als onderdeel van het totaalplan. Sommige tegenstanders hier zitten er wat meer zwart/wit in, maar ik zie het als een vorm van spreiding. Ik heb spaargeld, los mijn hypotheek af, doe aan beleggen en crowdfunding en beleg dus ook in box 1. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten en je kunt per jaar bekijken of je meer wilt inleggen in box 1 of niet.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• PoXXiN
@Railgunner

Dat las ik inderdaad in een van de eerdere reacties. Ik moet maar eens de papieren erbij gaan zoeken om te kijken wat er nog aan ruimte is. Misschien goed om daar toch een klein deel in te stoppen. Bedankt voor de tip iig. Qua spreiding lijkt het mij ook verstandig om er (iig een beetje) in te stoppen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42
Sissors schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:18:
[...]
Ik heb een beschikbare premie regeling, mijn A-factor kan ik blijkbaar berekenen:
https://www.iexgeld.nl/Ar...A-en-zo-bereken-je-m.aspx

Vul ik die in op jouw link is op basis van mijn huidige pensioen er een jaarruimte van rond de €2.400,-

Geeft wel aan hoeveel verschil er tussen pensioenfondsen zit.

Edit: ook bij PME (waar de inleg in verhouding veel hoger was) was de A factor maar ongeveer de helft van de jaarruimte. Wellicht zit het verschil in de jaaruimte en A factor bij verschillende leeftijden.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 26-01-2018 12:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Ik doe ook aan pensioensparen, maar net zoals andere hier doe ik tevens aan beleggen en los ik extra af op de hypotheek.

Ik heb genoeg aan AOW + pensioen (+ pensioensparen), dus het geld dat ik nu beleg mag op zijn tegen die tijd, maakt mij weinig uit als ik geen erfenis nalaat. (heb geen kinderen)

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-01 17:39
Railgunner schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:48:
[...]

Verder zie ik pensioenbeleggen in box 1 als onderdeel van het totaalplan. Sommige tegenstanders hier zitten er wat meer zwart/wit in, maar ik zie het als een vorm van spreiding. Ik heb spaargeld, los mijn hypotheek af, doe aan beleggen en crowdfunding en beleg dus ook in box 1. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten en je kunt per jaar bekijken of je meer wilt inleggen in box 1 of niet.
Interessant om na te denken over pensioensparen vanuit fiscaal oogpunt. Het punt van spreiding begrijp ik niet echt als je ook nog een derde pensioenpijler in prive gespreid belegd, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Als ik ZZP-er/ondernemer was zou ik zeker aan pensioenbeleggen, maar als werknemer twijfel ik daarover. Ik vind het inflexibel, ook al kan je het eerder in laten gaan. Verder vraag ik me zeer af hoeveel je nodig hebt op oudere leeftijd.

AOW is een staatspensioen. Als ik samen met mijn partner nu al genoeg pensioen heb opgebouwd om tzt de kosten te dekken, ga ik dus vooral pensioenbeleggen voor overdracht aan de kinderen. Ik zou dit denk ik eerder inzetten om eerder te stoppen met werken.
Ik begrijp dat je bij een looptijd van 20 jaar de uitkeringen eerder kan laten ingaan. Zit daar een minimumleeftijd aan?

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:16
Baytep schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 11:05:
Betreffende je box 1 pensioensparen eerder opnemen dan de AOW leeftijd geldt er voor de 20% revisie rente (boete) een uitzondering als je arbeidongeschikt raakt.
Je kunt ook je pensioen eerder in laten gaan, maar die moet dan minimaal 20 jaar na je huidige AOW leeftijd door laten lopen.

Overigens over je jaarruimte, als je een leaseauto hebt heb je ook per definitie jaarruimte.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37

orf

JURIST schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:04:
[...]
Als ik ZZP-er/ondernemer was zou ik zeker aan pensioenbeleggen, maar als werknemer twijfel ik daarover. Ik vind het inflexibel, ook al kan je het eerder in laten gaan. Verder vraag ik me zeer af hoeveel je nodig hebt op oudere leeftijd.
Waarom als ondernemer wel en werknemer niet? Als werknemer kan het juist een verplichting zijn vanuit de werkgever of CAO, toch?

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-12-2025
1e pijler: AOW
2e pijler: Werknemerspensioen
3e pijler: Individueel aanvullend pensioen via sparen of beleggen

In dit topic hebben we het voornamelijk over de derde pijler.

[ Voor 30% gewijzigd door Lud0v1c op 26-01-2018 13:14 ]

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
orf schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:08:
[...]

Waarom als ondernemer wel en werknemer niet? Als werknemer kan het juist een verplichting zijn vanuit de werkgever of CAO, toch?
Ondernemer bouwt andere geen pensioen op, anders dan AOW. Ondernemingsvermogen blijft ook een risico namelijk

• Railgunner
JURIST schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:04:
[...]
Interessant om na te denken over pensioensparen vanuit fiscaal oogpunt. Het punt van spreiding begrijp ik niet echt als je ook nog een derde pensioenpijler in prive gespreid belegd, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Ik noem het spreiding omdat het overheidsbeleid m.b.t. zowel box 1 als box 3 onzeker is. In dit topic wordt vaak terecht rekening gehouden met een verslechtering van de voorwaarden m.b.t. eigen pensioen opbouwen in box 1, maar het kan ook gebeuren dat de voorwaarden voor vermogen in box 3 verslechteren. De VRH-drempel kan omlaag, het VRH-percentage kan omhoog en er is al een bestaand nadeel dat je niet in aanmerking komt voor bepaalde uitkeringen als je nog vermogen in box 3 hebt (relevant als je ooit langere tijd werkloos wordt en niet FO bent).

Beleggen in box 1 of 3 heeft beide voor- en nadelen. Ik noem het spreiding omdat ik zowel in box 1 als box 3 beleg en daarmee flexibel hoop te blijven. Stel dat het beleggen in box 1 veel minder interessant wordt, dan stop ik daarmee en verschuif ik die inleg naar box 3.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Duci
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ibbel schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 10:01:
Ik ga er gewoon van uit dat ik een AOW krijg (immers, als dat wordt afgeschaft komt iedereen in de problemen en dan komt er vast wel weer een andere oplossing) en van dat bedrag zouden we rond kunnen komen. Als we ieder een paar 100 euro extra per maand aan pensioen zouden krijgen, als zogenoemd 'fungeld', kunnen we leuk leven. Als ik kijk wat ik nu heb opgebouwd qua pensioen, maak ik me nergens zorgen over. Over een paar jaar is het opgebouwde bedrag voldoende aanvulling op de AOW en geeft het dus niets dat ik over de laatste jaren niets meer opbouw. Als ik door blijf werken komt volgens mijnpensioen overzicht mijn netto inkomsten (AOW+pensioen) op €2352,- uit. En dan heeft mijn vriend ook nog een inkomen (AOW+zijn pensioen). En ons huis is over een paar jaar hypotheek vrij. Ik geef nu ook geen €2.352,- per maand uit, dus dat bedrag is wel echt heel hoog voor ons en dus ook niet nodig.
Wij kiezen dus om geen extra geld in pensioenregelingen o.i.d. te storten, maar te beleggen en/of sparen voor het FO deel vóór onze officiële pensioendata.

Wel leuk om te horen dat andere mensen het weer heel anders aanpakken dat weer beter bij hen en hun situatie passen.
Ik weet niet hoe ver dat pensioen nog weg is, maar vergeet niet rekening te houden met inflatie. €2352 in 2018 is niet hetzelfde als €2352 in 2048

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:41
rube schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:17:
[...]

Bij tulpenbollen had je tenminste nog kans op mooie bloemen :+

Maar inderdaad: het is een experimentele valuta. Met een aantal flinke nadelen, die andere slechte valuta overigens ook hebben. En een paar mogelijke voordelen, die nog niet op lange termijn bewezen zijn.
Het produceert niets: geen dividend, geen rente. "Investeren" is dus speculeren op the greater fool. Wat niet wil zeggen dat het niet iets kan opleveren, maar is in mijn beleving geen investeren maar speculeren.
Ah, een soort van beleggen dus... ;)

Overigens levert het wel degelijk dividend op en dus passief inkomen, moet toch interessant klinken. Maar voor iedereen die daarin geïnteresseerd is moet maar even naar het crypto-currency topic komen

• Blik1984
Galactic schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 09:02:
[...]

Een experiment, iets wat niet bestaat, en eigenlijk geen waarde heeft. Nog een slechtere investering dan goud, want dan heb je tenminste iets fysiek wat nog opbrengt en je in slechte tijden of oorlog nog zou kunnen verstoppen. Met andere woorden waardeloos. Het voldoet aan zo goed als geen enkel criteria van een goede investering.
De toepassingen van blockchain zijn eindeloos, met name in productie, finance en supply chain. En dus ja, ook zeker in oorlogstijd kan dit heel interessant zijn. Het is niet voor niets dat grote bedrijven bezig zijn met blockchain, dat is echt niet enkel en alleen een financiële drijfveer

Maar goed, als je dat niet weet begrijp ik je reactie verder wel

• PoXXiN
Hoe zit het met de jaren waarin je geen inkomen hebt bijvoorbeeld door het volgen van een studie? bouw je dan per definitie geen ruimte op? Of waar wordt die jaarruimte op gebaseerd? Of de jaren met een bijbaantje die een paar k per jaar inkomsten genereert?

Nu ben ik me ervan bewust dat FO sneller gaat door een (te) dure auto weg te doen maar goed, alle beetjes helpen ;) ook op de zeeeer lange termijn.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Blik1984 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:37:
[...]

De toepassingen van blockchain zijn eindeloos, met name in productie, finance en supply chain. En dus ja, ook zeker in oorlogstijd kan dit heel interessant zijn. Het is niet voor niets dat grote bedrijven bezig zijn met blockchain, dat is echt niet enkel en alleen een financiële drijfveer

Maar goed, als je dat niet weet begrijp ik je reactie verder wel
Lekker passief-agressief einde daar hoor. Ik doe ook niet aan crypto overigens. Want er is imo wel degelijk een verschil tussen investeren en speculeren, primair dat bij investeren er een onderliggende waarde is. Ik investeer in een bedrijf. Ik koop ook geen Ponden of Yens om te speculeren op een stijging in waarde van die.

Daarnaast vind ik de ICOs die meer op beleggingen (maar dan zonder enig recht als aandeelhouder) lijken idioot veel overgewaardeerd. Teams van 10 man die hooguit een idee hebben, en nog geen eens een serieus prototype, en dat is dan €100M market cap, enkel omdat iemand ergens heeft kunnen bedenken dat de ze Blockchain kunnen gebruiken (terwijl vaak genoeg een SQL database logischer is).

[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 26-01-2018 13:42 ]

• Railgunner
PoXXiN schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:40:
Hoe zit het met de jaren waarin je geen inkomen hebt bijvoorbeeld door het volgen van een studie? bouw je dan per definitie geen ruimte op? Of waar wordt die jaarruimte op gebaseerd? Of de jaren met een bijbaantje die een paar k per jaar inkomsten genereert?

Nu ben ik me ervan bewust dat FO sneller gaat door een (te) dure auto weg te doen maar goed, alle beetjes helpen ;) ook op de zeeeer lange termijn.
Er is een drempel m.b.t. het jaarinkomen. Ik wilde in 2017 mijn reserveringsruimte over 2009 t/m 2015 bepalen en in 2009 was ik nog grotendeels student. Mijn jaarinkomen was dat jaar <10K en volgens de berekening op de site van de Belastingdienst was dat onder de jaarruimte-drempel in dat jaar.

• PoXXiN
Railgunner schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:43:
[...]

Er is een drempel m.b.t. het jaarinkomen. Ik wilde in 2017 mijn reserveringsruimte over 2009 t/m 2015 bepalen en in 2009 was ik nog grotendeels student. Mijn jaarinkomen was dat jaar <10K en volgens de berekening op de site van de Belastingdienst was dat onder de jaarruimte-drempel in dat jaar.
Ja daar kwam ik ook achter. In' 15 heb ik voor een studie een jaar in het buitenland gezeten; zonder inkomsten (oke 77euros dat jaar 8)7 ). Daarmee dus per definitie geen ruimte. Helaas.

• Blik1984
Sissors schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:42:
[...]

Lekker passief-agressief einde daar hoor. Ik doe ook niet aan crypto overigens. Want er is imo wel degelijk een verschil tussen investeren en speculeren, primair dat bij investeren er een onderliggende waarde is. Ik investeer in een bedrijf. Ik koop ook geen Ponden of Yens om te speculeren op een stijging in waarde van die.

Daarnaast vind ik de ICOs die meer op beleggingen (maar dan zonder enig recht als aandeelhouder) lijken idioot veel overgewaardeerd. Teams van 10 man die hooguit een idee hebben, en nog geen eens een serieus prototype, en dat is dan €100M market cap, enkel omdat iemand ergens heeft kunnen bedenken dat de ze Blockchain kunnen gebruiken (terwijl vaak genoeg een SQL database logischer is).
Er zit zeker een hoop troep tussen, en er zitten ook een heleboel idiote goudzoekers tussen die al ergens geld instoppen omdat er toevallig een oud-onderzoeker van Google/Facebook/Alibaba tussen zit. Daar moet je wel mee oppassen.

Maar dat maakt het wat mij betreft gewoon een investering/belegging in een bedrijf. De aandelen zijn in dit geval coins en die coins kunnen meer/minder waard worden. Dat het een grotere gok is dan goud, dat lijkt me evident. Ik zou ook niemand aanraden om er je volle spaargeld in te stoppen

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-01 17:40
Blik1984 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:50:
[...]
Ik zou ook niemand aanraden om er je volle spaargeld in te stoppen
Fixed.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:45
Blik1984 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:34:
[...]
Ah, een soort van beleggen dus... ;)
Maar ook:
Blik1984 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:50:
[...]
Dat het een grotere gok is dan goud, dat lijkt me evident.
Dat is toch precies wat ik zei, speculatie en niet beleggen :?
Maar wellicht is dat een definitie kwestie, maakt verder ook niet zoveel uit.
Blik1984 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:34:
[...]
Overigens levert het wel degelijk dividend op en dus passief inkomen, moet toch interessant klinken.
Zonder een hele discussie aan te willen zwengelen die inderdaad beter in het crypto-currency topic besproken kan worden, kun je wel in een paar regels uitleggen hoe dividend werkt bij een crypto currency? Dat lijkt me wel FO relevant.

• R_W
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

R_W

capellio schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 08:47:Het is dus niet verplicht om dit pas op AOW leeftijd af te nemen. Zoals eerder al gemeld kun je er ook voor kiezen om eerder aan te spreken + 20 jaar na AOW leeftijd (en dus langere looptijd). Zoals eerder gemeld is het rendement dan hetzelfde als in box-III dus je mist er in dat opzicht niks aan.
Zo had ik dit ook begrepen na wat onderzoek, echter heb ik 2 weken geleden gebeld met BrandNewDay over hun ZZP Pensioen en hier specifiek naar gevraagd. Zijn antwoord was toen dat dit niet kon bij hen - je moet altijd wachten tot je pensioenleeftijd.

Nu kan het zomaar zijn dat ik niet duidelijk genoeg was in wat ik bedoelde, of dat degene die ik sprak niet genoeg weet van zulke details.

Mijn vraag is dus, geldt de regel "Je mag voor je AOW leeftijd lijfrente laten starten, echter moet deze tot AOW + 20 jaar lopen" voor alle Box1 pensioenrekeningen? En dus ook voor het BrandNewDay pensioen?

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:37

orf

rube schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:15:
[...]
Zonder een hele discussie aan te willen zwengelen die inderdaad beter in het crypto-currency topic besproken kan worden, kun je wel in een paar regels uitleggen hoe dividend werkt bij een crypto currency? Dat lijkt me wel FO relevant.
Ik ben met je eens dat het speculeren is, zoals je ook op ander valuta kunt speculeren.
Sommige crypto currencies hebben "gas". Dat krijg je uitgekeerd als een soort van dividend. Die "gas" wordt betaald door programma's die draaien op het netwerk van bijvoorbeeld NEO.

Hier staat een goede uitleg erover: https://steemit.com/crypt...ow-much-of-it-do-you-earn

De koersuitslagen naar boven en naar beneden zijn volgens mij veel groter dan de hoeveelheid "dividend" die je krijgt uitgekeerd. Voor aandelen is dat misschien een beetje hetzelfde.

• capellio
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05-2025
R_W schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:39:
[...]

Zo had ik dit ook begrepen na wat onderzoek, echter heb ik 2 weken geleden gebeld met BrandNewDay over hun ZZP Pensioen en hier specifiek naar gevraagd. Zijn antwoord was toen dat dit niet kon bij hen - je moet altijd wachten tot je pensioenleeftijd.

Nu kan het zomaar zijn dat ik niet duidelijk genoeg was in wat ik bedoelde, of dat degene die ik sprak niet genoeg weet van zulke details.

Mijn vraag is dus, geldt de regel "Je mag voor je AOW leeftijd lijfrente laten starten, echter moet deze tot AOW + 20 jaar lopen" voor alle Box1 pensioenrekeningen? En dus ook voor het BrandNewDay pensioen?
Het kan zijn dat BND dat expliciet niet doet. Ik heb een bankspaarproduct bij de Rabobank (oude regels en nog een redelijk rentepercentage, zo'n +5%) en daarbij kon het nog steeds de laatste keer dat ik dat controleerde. Die AOW + 20 jaar regeling is ook iets wat in de politiek is besloten, BND en wellicht ook andere aanbieders mogen daar natuurlijk strikter op zijn.

Overigens is de rente op bovenstaande pensioenrekening inmiddels ook dramatisch, daarom heb ik ook nog een beleggingsrekening bij de Giro (ook afgeschermd) waar ik nu de jaarlijkse donatie aan doe. Welke regels daar voor gelden weet ik eigenlijk niet, misschien ook eens uitzoeken.

• Blik1984
Fijn dat je er zo open in staat d:)b
rube schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:15:
[...]

[...]

Fijn dat het ook anders kan :)

Zie ook de reactie van @orf, maar zo zijn er dus meer coins die op die manier dividend uitkeren zoals ook bijvoorbeeld Vechain (vrij populaire munt op dit moment die vanaf Q2 Thor gaat uitkeren) en ook Waves is een bekende munt die dit doet door middel van Airdrops.

Let wel, hier zitten ook hele foute ponzi-scheme achtige initiatieven tussen, dus voorzichtigheid blijft geboden

[ Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 26-01-2018 15:04 ]

• Bob1234
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-07-2021
R_W schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:39:
[...]
Ik heb het BrandNewDay schriftelijk gevraagd en die hebben mij aangegeven dat dit mogelijk is.

"Het is mogelijk om uw lijfrente uit te laten keren voor de AOW gerechtigde leeftijd. In dit geval bent u verplicht om de uitkeringstermijn van de lijfrente aan te houden voor het aantal jaar tot de AOW-gerechtigde leeftijd plus 20 jaar. Vanuit een fiscaal oogpunt is dit over het algemeen vaak minder gunstig omdat u vanaf de AOW-gerechtigde leeftijd in de inkomstenbelastingtarieven voor AOW-gerechtigden valt. "

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Heb op aanraden van FOB website ook een aardige hoeveelheid VTI en VXUS gekocht. Volgens mij gaan ze wel lekker maar ik zie er weinig van terug ivm de zwakke dollar :(

• Pannencouque
  • Laatst online: 07-01 21:25
Des te leuker wordt het als die dollar weer bijtrekt ;)

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01-2025
Config schreef op woensdag 7 december 2016 @ 19:59:
[...]

Okee, dat bedrijfje is niks geworden. Weinig vernieuwend en scheve verhouding tussen effort en opbrengst. Wel hebben we nog wat andere dingetjes lopen, en ik blijf altijd op zoek naar kansen. Maar, ik heb een (veel) betere baan gevonden. Beter op allerlei manieren, maar ik hou het even bij het financiele aspect ervan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Kleine update 2017:
* Woonsituatie: hetzelfde appartement, nu vastgelegd voor 10 jaar op ~1,80%. Omdat de hypotheek onder de 100.000 euro zit, is het een bijzaak in de maandelijkse kosten. Dit gaat wel veranderen zodra we een écht huis kopen.
* Salaris 2017: samen 189k bruto, ik alleen 120k. Niet puur cash, zit ook een component uitgevoerde opties bij (waar flinke belastingafdracht op zit). Er zit een vrij groot variabel component in mijn salaris dat redelijk in orde was, maar beter kan in 2018.
* Aandeeltjes / ETF's gaan okay
* In principe bouw je dan ook een leuk bedrag in aandelen op van de zaak, m.b.v. de fair value. De aandelen zijn niet verhandelbaar. De belasting moet je wel direct aftikken, waardoor én je spaarpot leger raakt, én je belastbare loon omhoog gaat zonder dat je er iets voor krijgt dat direct converteerbaar is naar geld. Dat zet hopelijk het salaris in perspectief.
* P2P gaat ook bijna vlekkeloos, met zo'n 40k tegen gemiddeld 10% per jaar in vooral leningen van < 30 dagen
* Crypto, of course...de dotcom van de 2010's.
* Huizenmarkt voor appartementjes in het centrum is prima, dus ik update de sheet af te toe.
* Al met al, +106k in 2017 tot net over de 300k NW.
* Ik laat het touw enigzins vieren qua uitgavenpatroon. Je moet het niet forceren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Config op 28-01-2018 22:28 ]

• JURIST
orf schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:08:
[...]

Voor veel werknemers geldt verplichte deelname aan een pensioenregeling/pensioensparen. Beschikbare premieregeling/DC-regeling komt ook voor.
Bij de eerste variant geldt meestal ook een eigen bijdrage (naast bijdrage door de werkgever). Hoe gaan jullie hiermee om wat bij het berekenen van de spaarquote?
Als je inleg via zelfstandig pensioensparen bij b.v. BND rekent tot je spaarquote dan zou je dat bij verplicht pensioensparen via werkgever ook moeten doen.
Lastig is dat het gaat om bruto bedragen.

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:45
@Config goed bezig!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-01 20:07

Piper

No guts, no glory

JURIST schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:45:
[...]

Voor veel werknemers geldt verplichte deelname aan een pensioenregeling/pensioensparen. Beschikbare premieregeling/DC-regeling komt ook voor.
Bij de eerste variant geldt meestal ook een eigen bijdrage (naast bijdrage door de werkgever). Hoe gaan jullie hiermee om wat bij het berekenen van de spaarquote?
Als je inleg via zelfstandig pensioensparen bij b.v. BND rekent tot je spaarquote dan zou je dat bij verplicht pensioensparen via werkgever ook moeten doen.
Ik vind het teveel gedoe om het mee te nemen bij een spaarquote of savingsrate. Hoewel het significante bedragen zijn vind ik het teveel moeite, bovendien heb ik er geen invloed op en kan er dus weinig mee, slechts ‘nice to know’.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2025
JURIST schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 12:45:
[...]

Je kan de potentiële uitkeringen wel meenemen. Dat is misschien makkelijker.

Verder met hierboven - voor mij is de savingsrate ook alleen op zaken waar je zelf invloed op hebt, bedragen die door je handen gaan.

• Baytep
  • Niet online
@Config
Inderdaad, ziet er goed uit!

Wat bedoel je hier precies mee?
"Huizenmarkt voor appartementjes in het centrum is prima, dus ik update de sheet af te toe."

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-01 12:28
PoXXiN schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 13:45:
[...]

Ja daar kwam ik ook achter. In' 15 heb ik voor een studie een jaar in het buitenland gezeten; zonder inkomsten (oke 77euros dat jaar 8)7 ). Daarmee dus per definitie geen ruimte. Helaas.
Kijk in dat geval of middeling een optie is, als je over een periode van drie jaar de andere twee jaren wel inkomen had!
Dat zijn flinke stappen, mooi!

Waar heb je de P2P lopen?

[ Voor 33% gewijzigd door remcoboy1479 op 28-01-2018 13:08 ]

• Config
Baytep schreef op zondag 28 januari 2018 @ 02:52:
@Config
Inderdaad, ziet er goed uit!

Wat bedoel je hier precies mee?
"Huizenmarkt voor appartementjes in het centrum is prima, dus ik update de sheet af te toe."
Wellicht onduidelijke zin ja ;). Ik heb een excel sheet zoals zovelen hier, waarin ik maandelijks bijhoudt wat ik 'heb'. Daarin zeg ik ook iets over vastgoed, dus mijn NW bevat een (conservatieve) waarde van mijn woning minus mijn hypotheek. Ik update mijn excel sheet af en toe met een hogere waarde voor mijn appartement. Er zijn enkele honderden van mijn type appartementen in het complex, en ik kijk naar de vraagprijzen op Funda.

• Config
Dank je. Nu zijn dat: Bondora (aflopend, niet doen), Capital Circle, EstateGuru, Mintos, Swaper (alleen die hebben geen loans), Twino, Viventor, Grupeer, PeerBerry, VIAinvest.

Ik heb x K op per aanbieder en ik stel de autoinvest af dat ie niet meer dan x K investeert. Ik room de accounts elke maand af. Het meeste is 1 maand, op 10-12%, altijd met buyback, en dan 100 euro per investment. 100 euro is prima te doen, aangezien al het risico naar de partij is gegaan die de buyback guarantee faciliteert. Dus je kunt rustig 100 euro of meer per lening investeren. Uitzondering is Capital Circle, daar zit geen buyback in, en moet minimaal 500 euro per investering in. Voor CC moet ik mij een beetje inlezen in de ondernemers e.d., maar daar staat tegenover dat het wel Nederlands is en niet in het oostblok/knoflookbelt.

Oh en P2P moet je natuurlijk wel zelf opgeven bij de BD.

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-01 20:07

Piper

No guts, no glory

@Config Persoonlijk heb ik wat bezwaren tegen dat P2P-lending. De rendementen zijn prima maar ik heb de indruk dat er vooral mensen gebruik van maken die we eerder een zetje in de rug zouden moeten geven en wat financiële kennis over zouden moeten dragen omdat ze iets minder geluk in het leven hebben gehad dan dat wij dat hebben (gehad). Door op deze manier P2P-leningen te faciliteren heb ik eerder het idee dat ze nog even kopje onder worden geduwd. Niet iedereen beseft wat een 15-20% rente op een lening kan hebben. De mensen die dat wel beseffen maken er hoogstwaarschijnlijk geen gebruik van.

Hoe zie jij dat?

• PoXXiN
remcoboy1479 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 13:04:
[...]

Kijk in dat geval of middeling een optie is, als je over een periode van drie jaar de andere twee jaren wel inkomen had!
Jep, goed idee, thnx voor de tip.

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-01 12:28
Config schreef op zondag 28 januari 2018 @ 13:14:
[...]
100 euro is prima te doen, aangezien al het risico naar de partij is gegaan die de buyback guarantee faciliteert. Dus je kunt rustig 100 euro of meer per lening investeren.
Worden deze buybacks daadwerkelijk gedaan of wordt dit eeuwig uitgesteld door "heronderhandelingen" en verlening van de looptijd?
Ben je niet bang dat de loan originators op het platform omvallen in een economische dip waardoor de buyback niets meer waard is? Dan zou, als je het geld niet nodig hebt, een langere looptijd met dito rente ook een optie zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door remcoboy1479 op 28-01-2018 14:32 ]

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
remcoboy1479 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:19:
[...]

Worden deze buybacks daadwerkelijk gedaan of wordt dit eeuwig uitgesteld door "heronderhandelingen" en verlening van de looptijd?
Ben je niet bang dat de loan originators op het platform omvallen in een economische dip waardoor de buyback niets meer waard is? Dan zou, als je het geld niet nodig hebt, een langere looptijd met dito rente ook een optie zijn.
Bij Mintos kun je automatisch diversifiëring toepassing binnen loan originators. Zo kun je instellen dat je niet meer dan 5% van je inzet op één loan originator zet.

Als je serieus bedragen gaat investeren zou ik ook regelmatig de jaarcijfers van de loan originators erbij pakken en deze uitsluiten uit je investeringsprofiel als het jaarverslag negatief is.

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:07
Ik twijfel soms om te investeren in verschillende groenprojecten die worden aangeboden, in de meeste gevallen zonnepanelen. Hier een voorbeeld https://greencrowd.nl/projecten/ (geen idee of dit mag, maar heb niks met die site verder te maken). Zo zullen er wel meer voorbeelden zijn, nou zie ik op die site momenteel vooral rendementen van 4% genoemd, maar op andere plekken of wel 5%/6%. Weet iemand de betrouwbaarheid van zulke projecten en zekerheid rondom uitkeren? Het rendement is toch een stuk hoger dan de spaarrente of besparing bij aflossen hypotheek..

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
Ik kan weinig zeggen over die individuele projecten. Maar het lijkt me een goede manier om rendement te maken. Omdat het wat deterministisch is dan "de beurs". Er kan een nieuwe bubbel knallen maar volgens mij blijven deze duurzame energie projecten hun rendement afgeven.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Nondeju, 189k bruto inkomen.... daar zitten wij dan met z'n tweetjes op 90k. En ik vind al dat we het nogal breed hebben.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kluifjes schreef op zondag 28 januari 2018 @ 18:27:
Ik twijfel soms om te investeren in verschillende groenprojecten die worden aangeboden, in de meeste gevallen zonnepanelen. Hier een voorbeeld https://greencrowd.nl/projecten/ (geen idee of dit mag, maar heb niks met die site verder te maken). Zo zullen er wel meer voorbeelden zijn, nou zie ik op die site momenteel vooral rendementen van 4% genoemd, maar op andere plekken of wel 5%/6%. Weet iemand de betrouwbaarheid van zulke projecten en zekerheid rondom uitkeren? Het rendement is toch een stuk hoger dan de spaarrente of besparing bij aflossen hypotheek..
Rendement is redelijk laag voor een achtergestelde lening. Daarnaast is je kapitaal niet meet liquide. Voor 4% rendement zou ik toch bij de beurs blijven. De meeste P2P crowdfunding begint pas interessant te worden vanaf 6% rendement met een looptijd veel korter dan 10 jaar.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:41:
@assje Ik baseer het op het totaal van belastingschijven, algemene heffingskorting en arbeidskorting.
Alle andere maatregelen (HRA, EWF, IACK, huurtoeslag, etc) hebben veel meer variabelen en heb ik dus niet meegenomen. Je zou eventueel de zorgtoeslag nog kunnen meenemen.

Edit:
In Excel-formulevorm, verwijzend naar bruto-salaris in cel F1 geeft netto-salaris (pas op! werkt niet boven de €1.000.000 :+ ):
code:
1
=F1-max(0;min(F1-0;20142-0))*0,3655-max(0;min(F1-20142;33994-20142))*0,4085-max(0;min(F1-33994;68507-33994))*0,4085-max(0;min(F1-68507;1000000-68507))*0,5195+2265-max(0;min(F1-20142;68507-20142))*0,04683+max(0;min(F1-0;9468-0))*0,01764+max(0;min(F1-20450;20450-9468))*0,28064-max(0;min(F1-33112;123362-33112))*0,036
Gefixt, sprong bij €68.507 t.g.v. algemene heffingskorting blijft dus wel degelijk interessant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jy1Bgjqc68f6UMw13LmCm3ke/full.jpg

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-01 12:32
Na wat kleine succesjes met crypto ben ik ook aan het kijken of ik een deel van mijn vermogensopbouw niet eerst langs een high-risk moet laten loodsen. Hierbij zit ik te denken aan crypto of een P2P platform, en dan met een korte horizon vervolgens de initiële inleg afromen.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-01 11:07
Piper schreef op zondag 28 januari 2018 @ 13:41:
@Config Persoonlijk heb ik wat bezwaren tegen dat P2P-lending. De rendementen zijn prima maar ik heb de indruk dat er vooral mensen gebruik van maken die we eerder een zetje in de rug zouden moeten geven en wat financiële kennis over zouden moeten dragen omdat ze iets minder geluk in het leven hebben gehad dan dat wij dat hebben (gehad). Door op deze manier P2P-leningen te faciliteren heb ik eerder het idee dat ze nog even kopje onder worden geduwd. Niet iedereen beseft wat een 15-20% rente op een lening kan hebben. De mensen die dat wel beseffen maken er hoogstwaarschijnlijk geen gebruik van.

Hoe zie jij dat?
Deze discussie past wellicht beter in het Peer-2-Peer lenen: de praktijk. Op bijvoorbeeld Mintos worden ook bedrijfsleningen, factuur krediet en hypotheken aangeboden als moreel tegen persoonlijke leningen bent, overigens zijn er ook persoonlijke leningen uit Finland of Spanje te vinden.

Vooropgesteld het blijft een punt van discussie, immers iemand die er financieel niet goed voorstaat zou geen lening moeten aangaan. Niet om het automatisch recht te praten, maar is iemand dringend geld nodig heeft klopt dan wellicht aan bij criminelen die nog veel beroerdere voorwaarden hebben.

Mijn vader heeft in het verleden vrijwilligerswerk gedaan in oost-europa door bijvoorbeeld afschreven schoolspullen die kant op te laten transporteren en die vertelde dat een lening aanvragen bij een bank als je niet de juiste personen kende soms weken kon duren door het bureaucratische proces. Dat is best beroerd als er een half varken in de vriezer ligt die zojuist defect is gegaan, dan kon je soms niet anders dan een kort lopende dure lening afsluiten die met enkele dagen geregeld was en deze dure lening later aflossen met de goedkopere lening van de bank. Indien je je afvraagt waarom iemand een half varken in de vriezer heeft, was buiten de steden niet ongebruikelijk dat een gezin, maar vaker gezinnen bijvoorbeeld een big kochten om die vet te mesten en dan te slachten.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Config
remcoboy1479 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 14:19:
[...]

Op sommige platforms is inderdaad sprake van extensions e.d. en ze gebruiken ook verschillende tijdsperioden (soms 30 dagen, 60, 90). Deze verschillen zijn op zich klein, en de kinderziektes zijn er inmiddels wel uit (er zijn geen partijen waar ik zaken mee doe die oneindig kunnen rekken, bijvoorbeeld).

Jazeker de gezondheid van de originators is belangrijk. Er is wat info online te vinden (jaarrapporten, soms), soms moet ik even mailen waarbij ik bij PeerBerry direct de CEO in de mail kreeg. Ik let erop dat er niet teveel cash blijft staan, de afspraken tussen de lenders en de leners is meer solide want deze zou in het geval van een faillissement gewoon door blijven gaan, bijvoorbeeld bij een 3e partij die de leningen overneemt. Natuurlijk gaat dit gepaard met enig verlies van kapitaal/tijd, vandaar ook de spreiding.

@Piper ik vind het niet over de schreef gaan. Zou het wel afraden als iemand in mijn directe omgeving zulke leningen aan zou gaan, dat wel. Maar, dat geldt ook voor CC's, tophypotheken, Big Mac's, e.d. Als student leefde ik ook paycheck-to-paycheck en het is inderdaad gewoon onhandig want je bent vatbaar voor dit soort rentetarieven.
armageddon_2k1 schreef op zondag 28 januari 2018 @ 19:03:
Nondeju, 189k bruto inkomen.... daar zitten wij dan met z'n tweetjes op 80k. En ik vind al dat we het nogal breed hebben.
Het geeft een heel dubbel gevoel. Ik weet nog goed toen ik 50k verdiende wat ik wel niet dacht over hoe het zou zijn om 100k te verdienen. Inderdaad, ik maak mij niet zoveel zorgen over vaste lasten. Maar dat is ook meteen het grootste verschil. Heel voor de lol eens een bruto/netto calculator over deze getallen en zie dat het geen absolute weelde is ;).

En even rondneuzen op https://www.reddit.com/r/fatFIRE/ brengt het weer in perspectief.

[ Voor 19% gewijzigd door Config op 28-01-2018 22:25 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02:47
Config schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:17:
[...]
Het geeft een heel dubbel gevoel. Ik weet nog goed toen ik 50k verdiende wat ik wel niet dacht over hoe het zou zijn om 100k te verdienen. Inderdaad, ik maak mij niet zoveel zorgen over vaste lasten. Maar dat is ook meteen het grootste verschil. Heel voor de lol eens een bruto/netto calculator over deze getallen en zie dat het geen absolute weelde is ;).

En even rondneuzen op https://www.reddit.com/r/fatFIRE/ brengt het weer in perspectief.
met 70k zit je op ongeveer € 3.669 netto per maand

met 150k zit je op ongeveer € 6.712 netto per maand

De belastingdruk is inderdaad wel groter (meer dan dubbel bruto, maar netto niet eens dubbel). Los daarvan betekent dat wel € 3000,- extra per maand wat gespaard kan worden. Wij moeten bijna 2 maanden werken voor 1 maand bij jou ;)

En 70k bruto op jaarbasis vind ik persoonlijk ook al weelde, daarvan blijft toch zeker 15k netto over om te sparen :+ Met jouw bruto jaarsalaris zou dat dan dus 50k zijn op jaarbasis :9

Al zul je met een hoger salaris ook een duurder huis hebben (dus meer hypotheekkosten), minder teruggave kinderopvangtoeslag, etc. Wat 'een weelde' is blijft relatief! Ik hoor ook wel eens vaders die geregeld een week van huis weg moeten voor werk, ik zou voor geen geld mijn gezin een week achter willen laten. Of vaders die aan het werk zijn als de kinderen schoolvakantie hebben, ik ben blij dat ik als leerkracht straks samen vakantie heb met mijn kind(eren)!

[ Voor 10% gewijzigd door President op 28-01-2018 22:45 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:19
Een weekje van huis kan wel eens deugd doen, vind ik persoonlijk :)

Gewoon van maandag tot vrijdag in een hotelletje, redelijk wat overuren doen en dan terug naar huis voor een leuk weekend...

• rube
Met jetlag en overuren die niet betaald worden....;-)
Ik klaag niet hoor, we hebben het goed en ik kan de leuke dingen er uit pakken en reis niet meer super veel, maar te veel, langere tijd reizen voor werk is na verloop van tijd eh, tja ook gewoon (luxe) werk.

• Config
President schreef op zondag 28 januari 2018 @ 22:44:
[...]

met 70k zit je op ongeveer € 3.669 netto per maand

met 150k zit je op ongeveer € 6.712 netto per maand

De belastingdruk is inderdaad wel groter (meer dan dubbel bruto, maar netto niet eens dubbel). Los daarvan betekent dat wel € 3000,- extra per maand wat gespaard kan worden. Wij moeten bijna 2 maanden werken voor 1 maand bij jou ;)

En 70k bruto op jaarbasis vind ik persoonlijk ook al weelde, daarvan blijft toch zeker 15k netto over om te sparen :+ Met jouw bruto jaarsalaris zou dat dan dus 50k zijn op jaarbasis :9

Al zul je met een hoger salaris ook een duurder huis hebben (dus meer hypotheekkosten), minder teruggave kinderopvangtoeslag, etc. Wat 'een weelde' is blijft relatief! Ik hoor ook wel eens vaders die geregeld een week van huis weg moeten voor werk, ik zou voor geen geld mijn gezin een week achter willen laten. Of vaders die aan het werk zijn als de kinderen schoolvakantie hebben, ik ben blij dat ik als leerkracht straks samen vakantie heb met mijn kind(eren)!
Ik doe geen 150k, 'slechts' 120k ;). Enne ja ik werk rustig 60 uur per week en buitenlandse reizen e.d. zijn niet optioneel. Het is ook bijzonder leuk werk, dat helpt.

• Baytep
  • Niet online
De VOC mentaliteit is inderdaad een beetje verdwenen in dit land.

Ik had een collega wiens vrouw de baas ging bellen als ie te lang thuis was, om hem het land uit te krijgen

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:45
Ik snap het wel, die opmerkingen over reizen als je een gezin met kinderen hebt. Het is vaak een keuze die je zelf moet maken maar is vaak inherent aan hoge(re) salarissen. Persoonlijk zat ik met hetzelfde "probleem": salaris was meer dan uitstekend maar op een gegeven moment was ik Platinum kaarthouder bij KLM.... Nou had ik nog de "luxe" om zelf de timing van de reizen enigzins te plannen maar dat je dingen gaat missen thuis ga ik zeker niet ontkennen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Config schreef op zondag 28 januari 2018 @ 23:29:
[...]

Ik doe geen 150k, 'slechts' 120k ;). Enne ja ik werk rustig 60 uur per week en buitenlandse reizen e.d. zijn niet optioneel. Het is ook bijzonder leuk werk, dat helpt.
Dat laatste is imo het allerbelangrijkst. Wanneer je jouw loon deelt door het aantal uren dat je werkt, is het nog steeds een goed, maar niet uitzonderlijk goed salaris. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• armageddon_2k1
Dan moet je je afvragen of je relatieve inkomen uiteindelijk wel zo hoog is. Mijn vrouw en ik zitten op 90k (bruto) met 32u en 24u werk en we sparen ongeveer 35% - 40% nu. Het werk is oke, niet superleuk daarentegen, ook niet slecht, maar daarnaast wel heel veel tijd voor ontplooiing en ontspanning.

En het idee van een hotelletje boeken om een week keihard door te beuken staat voor mij echt haaks op de FO-mindset.

[ Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 29-01-2018 09:04 ]

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-01 19:35
Ik heb recent 'Je geld of je leven' gelezen. En daarin wordt ook enige aandacht besteedt aan het concept van het 'echte uurloon'. Kortgezegd: (Salaris - kosten) / Echte hoeveelheid tijd 'kwijt' aan werk.

Dat zou met die 60 uur per week en de reizen etc. 'ongunstig' uit kunnen komen natuurlijk.

Aan de andere kant, als @armageddon_2k1 met de 24 of 32 u/week in een functie zit die zo niet-leuk is dat hij daardoor extra tijd kwijt is aan 'herstel' van dat werk, meer gaat drinken of vaak op vakantie moet om dat werk te vergeten, dan moet je dat alsnog bij die extra kosten of hoeveelheid tijd gaan rekenen. Ook dat kan ongunstig uitpakken natuurlijk.

Zolang je het werk leuk vind (en de balans met je priveleven zelf okay vindt) is er denk ik niet zoveel aan de hand.
Als je een buitenlandse reis voor werk als 'hotelletje boeken en keihard door beuken' ziet, dan doe je het niet meer voor de lol maar puur voor het geld. Ik denk niet dat (heel) hard werken per se onverenigbaar is met de FO-mindset, die lijkt me veel meer te gaan om het verwerven van de vrijheid om je arbeidsleven naar eigen believen in te richten (en als dat hard werken is: prima!).

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-01 17:06
armageddon_2k1 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:03:
Dan moet je je afvragen of je relatieve inkomen uiteindelijk wel zo hoog is. Mijn vrouw en ik zitten op 90k (bruto) met 32u en 24u werk en we sparen ongeveer 35% - 40% nu. Het werk is oke, niet superleuk daarentegen, ook niet slecht, maar daarnaast wel heel veel tijd voor ontplooiing en ontspanning.

En het idee van een hotelletje boeken om een week keihard door te beuken staat voor mij echt haaks op de FO-mindset.
Tenzij het is omdat je voor werk op locatie moet zijn, natuurlijk. Ik prefereer het als ZZPer wat dat betreft ook de optie van een hotel met een aantal werkbezoeken gecombineerd boven de stress van het op en neer rijden, wel of niet op tijd zijn voor kinderopvang, laat binnenkomen en vroeg weer weg moeten enz. Liever eenmalig goed regelen met de juiste back up om het gezin draaiende te houden zodat je zonder stress een aantal dagen achter elkaar de klok rond kunt werken, dan het almaar haasten om iedereen zo goed mogelijk tevreden te houden.

Als je dan na die paar 'tropendagen' weer thuis komt dan heb je én meer uren gedraaid en dus meer inkomen gegenereerd, én de thuissituatie heeft er niet onder te lijden gehad én je hebt een paar dagen de tijd aan jezelf gehad waardoor ik de periode als veel minder stressvol ervaren heb. Dat verblijfkosten vervolgens door de opdrachtgever betaald worden (reken maar eens voor wat reistijd kost in vergelijking met hotel/diner), is uiteraard niet meer dan vanzelfsprekend.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-01 10:17
Wat voor een sectoren / werkvelden zitten jullie dan? Met 160k alleen en 90k samen met 24u en 32u werk.. Dat is niet gek.

Ik merk dat ik onbewust op Tweakers altijd ervan uitga dat iedereen in de IT werkt. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Zelf heb ik absoluut niks te klagen en zit ik rond de ~40k voor 40 uur op mijn 25e. (In de IT :p) Maar binnen ons bedrijf is er niet echt een cultuur om over je salaris te praten dus ik krijg een slecht idee van de gemiddelde doorgroeisnelheden.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ApexAlpha schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:36:
Wat voor een sectoren / werkvelden zitten jullie dan? Met 160k alleen en 90k samen met 24u en 32u werk.. Dat is niet gek.

Ik merk dat ik onbewust op Tweakers altijd ervan uitga dat iedereen in de IT werkt. Maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn.

Zelf heb ik absoluut niks te klagen en zit ik rond de ~40k voor 40 uur op mijn 25e. (In de IT :p) Maar binnen ons bedrijf is er niet echt een cultuur om over je salaris te praten dus ik krijg een slecht idee van de gemiddelde doorgroeisnelheden.
Je kunt er vanuit gaan dat je ervaren, goed geskillde medewerker in de IT relatief gemakkelijk +€60K kan verdienen. Als je (zoals hier eerder gezegd) in de business zit, of op schaarse skills, kan dat nog een veelvoud worden. Maar ook buiten de IT kun je goed verdienen.

Kunst is om het uitgavenpatroon niet op te laten lopen. Dat is m.i. niet helemaal te vermijden: kleding moet bijvoorbeeld representatiever worden, en omdat je qua uren soms wat flexibeler moet zijn, is eten buiten de deur ook soms noodzakelijk. Zolang je het werk leuk vindt, is dat geen probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door Krisp op 29-01-2018 13:23 ]

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:38
@ApexAlpha De meeste mensen praten niet over hun salaris, dat zit in de Nederlandse cultuur. Zelf ga ik vaak wel dat soort gesprekken met collega's aan, vooral omdat ik vind dat ze te weinig krijgen...

• PoXXiN
Bij ons niet anders... de jongere generatie (tussen 20/30 -waar ik ook onder val) spreekt vrij open over het salaris. De 'ouderen' houden het vrijwel allemaal voor zich, helaas.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

PoXXiN schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:46:
Bij ons niet anders... de jongere generatie (tussen 20/30 -waar ik ook onder val) spreekt vrij open over het salaris. De 'ouderen' houden het vrijwel allemaal voor zich, helaas.
Die hebben dan ook relatief veel te verliezen. ;) Over het algemeen wordt men stiller over salaris als het salaris hoger wordt, en als het niet publiekelijk beschikbaar is. Dat is ook begrijpelijk, want die mensen zijn er niet bij gebaat om ongelijkheid te benadrukken.

Anders gezegd: startsalarissen zijn leuk om te vergelijken, maar dat is relatief uniform (wellicht €100 meer of minder). Als het verschil +€1000 per maand wordt, is het minder leuk.

[ Voor 13% gewijzigd door Krisp op 29-01-2018 13:24 ]

• rube
ApexAlpha schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:36:
Wat voor een sectoren / werkvelden zitten jullie dan?
Combinatie van techniek en wet en regelgeving (QA/RA). Omgerekend naar FT circa 100 en 75K in loondienst. Let wel, dat duurt een tijdje voor je daar zit en is ook sterk afh. van je functie en (type) bedrijf.
Geheel niets met IT te maken ;).

• PoXXiN
Krisp schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:53:
[...]

Die hebben dan ook relatief veel te verliezen. ;) Over het algemeen wordt men stiller over salaris als het salaris hoger wordt, en als het niet publiekelijk beschikbaar is. Dat is ook begrijpelijk, want die mensen zijn er niet bij gebaat om ongelijkheid te benadrukken.

Anders gezegd: startsalarissen zijn leuk om te vergelijken, maar dat is relatief uniform (wellicht €100 meer of minder). Als het verschil +€1000 wordt, is het minder leuk.
Dat is zeker waar, en dan is het bij ons ook nog zo dat er mensen zijn met behoorlijke salaris garanties door diverse fusies.. een aantal directe collega's verdienen meer dan de manager(s) 8)7

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-01 10:17
En dan toch allemaal op Tweakers onder werktijd, hè. Voor dat geld!

Ik zit zelf in een heerlijk luxe positie op dit moment. Ik ben software engineer in de randstad. Ik kan waarschijnlijk over 2 uur een andere baan hebben... Dat is wel een fijne gedachte als ik over een 1 jaar of zo eens goed ga onderhandelen over mijn salaris (werk nu 1 jaar in totaal).

Maar het voelt toch een beetje als ondankbaar als ik dat zou doen omdat ik al een super salaris heb voor mijn leeftijd en opleiding (HBO). Ondanks dat ben ik wel van plan het te doen, maar het is ook fijn om dan eens te weten van gemiddeld is om je streefgetal te bepalen.

[ Voor 27% gewijzigd door ApexAlpha op 29-01-2018 10:07 ]

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

PoXXiN schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:58:
een aantal directe collega's verdienen meer dan de manager(s) 8)7
Dat is niet echt vreemd. Een manager is een meestal generalist. Die worden met vrachtwagens tegelijk van allerlei business opleidingen aangevoerd. Ze komen van een business school en kijken dan waar ze kunen beginnen. Dat kan de ambtenaar bij de overheid zijn, finance bij Nationale Nederlanden of een laboratorium van de Shlel En eigenlijk is de enige taak om faciliterend te zijn voor de mensen die het echte werk doen. En dat kunnen best heel zeldzame specialisten zijn. Die helemaal geen zin hebben in kantoorpolitiek of geneuzel over het budget. In principe zijn managers uitwisselbaar. Natuurlijk krijgen ze als ze langer ergens werken meer inzicht in het bedrijf. Maar vaak zie je ze na een paar jaar weer verdwijnen naar iets anders.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:30

TmZ

Ortep schreef op maandag 29 januari 2018 @ 10:24:
[...]

Dat is niet echt vreemd. Een manager is een meestal generalist. Die worden met vrachtwagens tegelijk van allerlei business opleidingen aangevoerd. Ze komen van een business school en kijken dan waar ze kunen beginnen. Dat kan de ambtenaar bij de overheid zijn, finance bij Nationale Nederlanden of een laboratorium van de Shlel En eigenlijk is de enige taak om faciliterend te zijn voor de mensen die het echte werk doen. En dat kunnen best heel zeldzame specialisten zijn. Die helemaal geen zin hebben in kantoorpolitiek of geneuzel over het budget. In principe zijn managers uitwisselbaar. Natuurlijk krijgen ze als ze langer ergens werken meer inzicht in het bedrijf. Maar vaak zie je ze na een paar jaar weer verdwijnen naar iets anders.
Helemaal eens. Mocht ik weer eens in een leidinggevende positie komen (niet mijn doel) zou ik het helemaal prima vinden als een specialist meer zou verdienen dan ik. Het gaat om wat je bijdraagt, dat hangt wat mij betreft niet direct af van hiërarchie (in de praktijk helaas vaak wel).

• PoXXiN
TmZ schreef op maandag 29 januari 2018 @ 10:34:
[...]

Helemaal eens. Mocht ik weer eens in een leidinggevende positie komen (niet mijn doel) zou ik het helemaal prima vinden als een specialist meer zou verdienen dan ik. Het gaat om wat je bijdraagt, dat hangt wat mij betreft niet direct af van hiërarchie (in de praktijk helaas vaak wel).
Hier ben ik het natuurlijk absoluut mee eens; sommige mensen verdienen het echt, letterlijk in de zin van verdienen... anderen krijgen het gewoon. Maar wie ben ik om daar over te oordelen; in zo'n situatie zou ik ook mijn salaris niet inleveren ;) hehe

• armageddon_2k1
ImaPseudonym schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:15:
Aan de andere kant, als @armageddon_2k1 met de 24 of 32 u/week in een functie zit die zo niet-leuk is dat hij daardoor extra tijd kwijt is aan 'herstel' van dat werk, meer gaat drinken of vaak op vakantie moet om dat werk te vergeten, dan moet je dat alsnog bij die extra kosten of hoeveelheid tijd gaan rekenen. Ook dat kan ongunstig uitpakken natuurlijk.
Helemaal correct. Dat is dus ook de reden dat ik ergens anders ga werken en hopelijk weer meer plezier heb. Het is nu ook niet slecht ofzo, maar meer een 7. Dat vind ik te laag om mijn tijd aan te besteden ;)

Aan de andere kant zou ik tekenen voor een functie (werknemer of zelfstandig) waar ik 60 uur mijn ei in kwijt kan, energie van krijg en met plezier mee bezig ga.

Werkveld: (Hi-tech) productontwikkeling voor medische sector. Salarissen liggen daar wel prima natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door armageddon_2k1 op 29-01-2018 11:21 ]

• JURIST
ImaPseudonym schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:15:
Ik heb recent 'Je geld of je leven' gelezen. En daarin wordt ook enige aandacht besteedt aan het concept van het 'echte uurloon'. Kortgezegd: (Salaris - kosten) / Echte hoeveelheid tijd 'kwijt' aan werk.

Dat zou met die 60 uur per week en de reizen etc. 'ongunstig' uit kunnen komen natuurlijk.

Zolang je het werk leuk vind (en de balans met je priveleven zelf okay vindt) is er denk ik niet zoveel aan de hand.
Als je een buitenlandse reis voor werk als 'hotelletje boeken en keihard door beuken' ziet, dan doe je het niet meer voor de lol maar puur voor het geld. Ik denk niet dat (heel) hard werken per se onverenigbaar is met de FO-mindset, die lijkt me veel meer te gaan om het verwerven van de vrijheid om je arbeidsleven naar eigen believen in te richten (en als dat hard werken is: prima!).
Inderdaad belangrijk hoeveel uren je maakt inclusief reistijd, maar ook hoe flexibel dat kan: ik werk bijvoorbeeld vier lange dagen, waardoor wij met minder opvang uitkomen.

Er zijn grote inkomensverschillen in dit topic, maar er zijn werknemers en ZZP-ers, waarbij die laatste het meest verdienen. Om een goede vergelijking te maken zou je naar het totale benefits pakket moeten kijken, dus inclusief vergoedingen en pensioenafdracht door de werkgever. Mijn werkgever stort b.v. naar schatting voor eigen rekening €8000 - €10.000 per jaar in de pensioenpot. Een ZZP-er betaalt dit zelf en dat geldt ook voor AOV. Anderzijds betaalt een ZZP-er waarschijnlijk minder belasting. Het is dus niet zwart-wit.

Zelf ben ik geen ZZP-er en geen manager, maar heb ik wel een goed inkomen. Maar ik ben ook wel al wat jaren onderweg na studie, 40K op je 25e lijkt me meer dan netjes.

• PoXXiN
JURIST schreef op maandag 29 januari 2018 @ 11:21:
[...]

Inderdaad belangrijk hoeveel uren je maakt inclusief reistijd, maar ook hoe flexibel dat kan: ik werk bijvoorbeeld vier lange dagen, waardoor wij met minder opvang uitkomen.

Er zijn grote inkomensverschillen in dit topic, maar er zijn werknemers en ZZP-ers, waarbij die laatste het meest verdienen. Om een goede vergelijking te maken zou je naar het totale benefits pakket moeten kijken, dus inclusief vergoedingen en pensioenafdracht door de werkgever. Mijn werkgever stort b.v. naar schatting voor eigen rekening €8000 - €10.000 per jaar in de pensioenpot. Een ZZP-er betaalt dit zelf en dat geldt ook voor AOV. Anderzijds betaalt een ZZP-er waarschijnlijk minder belasting. Het is dus niet zwart-wit.

Zelf ben ik geen ZZP-er en geen manager, maar heb ik wel een goed inkomen. Maar ik ben ook wel al wat jaren onderweg na studie, 40K op je 25e lijkt me meer dan netjes.
Inderdaad grote verschillen hier, maar wellicht ook in leeftijd, type functie en jaren ervaring. Ik ben net 29 en zit op zo'n 46k; ben ik voor nu ook wel content mee ;). Ook het voordeel dat ik flex tijden en lokatie heb; mag komen en gaan 'wanneer ik wil' als ik maar mijn functie uitvoer.

• Slimme amateur
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-04-2021
Config schreef op zondag 28 januari 2018 @ 23:29:
[...]

Mooi werk! Knap om tot zo’n salaris te komen.. goed gedaan en misschien een beetje mazzel? :-)

Ik (33) en mijn vrouw (35) verdienen resp. € 53k & € 41k met resp. 36u/wk en 32u/wk. Ik als accountmanager in de financiële dienstverlening (zonder enige nuttige vooropleiding, dus echt mazzel gehad bij sollicitatie O-) ) en vrouwlief als communicatie-adviseur (wel met nuttige opleiding + vervolgopleiding). Ik prijs mezelf zeer gelukkig met dit salaris, alleen kunnen we er niet van genieten door hoge kinderopvangkosten (1 kind op buitenschoolse opvang, ander kind op fulltime opvang; beide kinderen 3,5 dag/week); kost ons na aftrek van toeslag € 800 per maand. :'( Nog één jaar en dan gaat de jongste naar school. Daar kijk ik echt naar uit!

Nu overigens wel een carrière switch aan het voorbereiden. Twee Post HBO Opleidingen en dan over 1,5 jaar in loondienst om bij andere werkgever (hoogst waarschijnlijk tegen lager loon) praktijkervaring op te doen. Daarna als zelfstandig ondernemer aan de bak.. een diep gekoesterde wens.

• Chief
Voorop gesteld: als je in Nederland x maal modaal verdient dan mag je financieel gezien niet klagen. Letterlijk want klaag je ergens over dan krijg je zowat de hele maatschappij over je heen :)
Mijn laast verdiende salaris in Nederland was iets ten noorden van €130k/jr en incl bonus ten noorden van €200k. Ik vond het lastig om open te zijn over salaris tegenover collega's en vrienden want ik zat daar namelijk ruim boven. Als ik mijn package zou vertellen dan zou dat zeker bij collega's veel scheve gezichten geven. Daar ben ik altijd voorzichtig mee geweest en alleen mijn familie en een heel enkele vriend wist wat ik verdiende.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02:47
Slimme amateur schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:48:
[...]

Mooi werk! Knap om tot zo’n salaris te komen.. goed gedaan en misschien een beetje mazzel? :-)

Ik (33) en mijn vrouw (35) verdienen resp. € 53k & € 41k met resp. 36u/wk en 32u/wk. Ik als accountmanager in de financiële dienstverlening (zonder enige nuttige vooropleiding, dus echt mazzel gehad bij sollicitatie O-) ) en vrouwlief als communicatie-adviseur (wel met nuttige opleiding + vervolgopleiding). Ik prijs mezelf zeer gelukkig met dit salaris, alleen kunnen we er niet van genieten door hoge kinderopvangkosten (1 kind op buitenschoolse opvang, ander kind op fulltime opvang; beide kinderen 3,5 dag/week); kost ons na aftrek van toeslag € 800 per maand. :'( Nog één jaar en dan gaat de jongste naar school. Daar kijk ik echt naar uit!

Nu overigens wel een carrière switch aan het voorbereiden. Twee Post HBO Opleidingen en dan over 1,5 jaar in loondienst om bij andere werkgever (hoogst waarschijnlijk tegen lager loon) praktijkervaring op te doen. Daarna als zelfstandig ondernemer aan de bak.. een diep gekoesterde wens.
Tja, wij verdienen 41k (fulltime, onderwijs) + 31k (27 uur, zorg) bruto... Wat neerkomt op 3600 netto. Één kind 2 dagen naar kinderopvang. kost netto iets van 300 per maand. Vind die 800 dus erg meevallen!

Uiteindelijk wil ik dat mijn vrouw straks gewoon 5 dagen in de week na schooltijd thuis zit. Daar hebben we een kind voor, hopelijk over 1,5 jaar nog een tweede. Betekent nu alvast extra sparen en buffer opbouwen (20k op jaarbasis, los van bijvoorbeeld nieuwe auto) want als haar inkomen vermindert dan blijft er nog maar erg weinig over! Vakanties slaan we nu dan ook over. Qua loon is er toch in mijn werkveld geen loonsverhoging in het vooruitzicht, behalve de jaarlijkse stijging van 50 netto ofzo. Nadeel van een beroep waarbij je maatschappelijk belang voor eigen belang stelt (ondanks vwo), maar wel leuk en ben gelukkig ook voor mijn kind(eren) vrij in de vakanties!

Een salaris van 120k droom ik wel eens van, dan zou ik 'makkelijker' voor mijn gezin kunnen zorgen, ze meer kunnen geven... Maar ik heb andere keuzes gemaakt en vind het belangrijker dat ik elke dag om 17u thuis ben, er altijd in de weekenden ben en er altijd in de vakanties zal zijn. Ik kan mij nog een kleuter herinneren tijdens stage welke op de eerste schooldag bij voorschoolse opvang werd gedumpt, naar school moest en toen ook door de naschoolse opvang werd opgehaald. Kind verdrietig en moe, viel in mijn armen in slaap. Was toen echt boos dat je dergelijke keuzes maakt als ouder: neem dan geen kinderen als je geen tijd voor ze hebt.. inmiddels ben ik daar niet meer boos om, maar heb ik het geaccepteerd dat er mensen zijn die er anders over denken. Die 'opvangkinderen' of 'sleutelkinderen' hebben. Die kinderen komen er ook gewoon in de toekomst.

Uiteindelijk zijn veel dingen qua salaris keuzes. Maatschappelijk of niet. Veel overwerk voor eventuele promotie of niet. Wel of geen risico nemen met een andere baan of het ZZP schap. Ik ben niet jaloers. Al irriteert het wel als er dan mensen zijn die praten over 'loonslaaf' of aangeven dat ze voor 50k echt niet 's ochtend uit hun bed komen... Mensen die vaak havo+HBO hebben gedaan en die qua intelligentie toch echt niet hoger zullen zitten dan ik. Jammer dat die niet realistisch zijn en zich 'verheven' voelen omdat ze de ICT in zijn gegaan en zich 'zeldzaam en waardevol' voelen, terwijl er in onderwijsland ook een groot tekort is maar dat niet zoals in het bedrijfsleven leidt tot voordelen als bijvoorbeeld een hoger loon bij het switchen van werkgever.

Wel zullen dergelijk keuzes invloed hebben op hoe snel iemand FO is uiteraard, al is hoger loon vaak ook hoger uitgavepatroon aan 'zinloze' dingen zoals een horloge van een paar duizend euro!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
Nu ken ik het loonsysteem in Nederland wel, maar toch altijd moeilijk om loon te vergelijken. Momenteel heb ik 42k per jaar, daar blijft netto 27k van over (dan is de zorgverzekering al betaald, want die gaat bij ons van het brutoloon af voor belasting). In Nederland is het minder, maar ik krijg dan ook auto van de zaak die me 110 euro per maand kost. Nog een bijkomstig voordeel is dat er 2k netto in een pensioenverzekering komt. Dan nog een hele boel zooi bij elkaar om de belastingen te verminderen en daar blijft dan 1k netto per jaar van over.

Daarvoor was ik elke dag 12u van huis. Ondertussen heb ik met enkele maatregelen (verhuis) dit kunnen terug brengen naar 11u. Aangezien ik mij eind vorig jaar FO heb verklaard wilde ik in eerste instantie volledig stoppen met werken. Maar daar ben ik voorlopig van terug gekomen. Ga nu voor een soort uitdoofscenario.

De bedoeling is op relatief korte termijn (nu en 3 maanden) het aantal uren weg per dag naar 10u te krijgen, dit is moeilijk maar haalbaar bij mijn werkgever. Mijn directe manager zal me dit echter helemaal niet in dank afnemen, en ik kan rekenen op een verstoorde werkrelatie met hem. Maar dat is niet belangrijk, ik plan hier slechts ongeveer nog 1 jaar te werken. Het is dan de bedoeling om volgend jaar volledig te stoppen en een soort sabbatical jaar te nemen. Daarna kijken we dan weer verder.

Nu werk ik in de IT, maar er zijn andere sectoren die me ook wel interesseren, zoals vastgoed, verzekering en bank en sales. Bij dat laatste doel ik dan niet op verkoper in de Media Markt, maar bijvoorbeeld handelsreiziger etc.

• Chief
Ik heb het geluk dat vrouwlief fulltime huismoeder is. Dat stelt mij in staat om meer dan de contractuele 40 uur /week te werken. In praktijk zit ik zeker op 50 uur per week gemiddeld. Ik probeer, en veruit de meeste werkdagen lukt het ook,voor 8u op kantoor te zijn en tussen 18:30 en 19:00 thuis te zijn zodat ik nog even met de kinderen kan spelen en naar bed kan brengen. Daarna is het nog wel even werken voordat ik tijd kan doorbrengen met de vrouw.

Mensen die zeggen dat ze voor bedrag X hun bed uitkomen snap ik niet. Ik ben echt niet te trots om een baan aan te nemen die een stuk minder salaris zou opleveren als dat nodig zou zijn. Gelukkig ben ik in de positie om te kiezen voor een baan die ik leuk vind en niet zo zeer hoef te letten op salaris maar ik ben ook de laatste die zal zeggen: joh, doe maar een tonnetje minder, dat is ook prima.

• Slimme amateur
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-04-2021
President schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 06:58:
[...]

Tja, wij verdienen 41k (fulltime, onderwijs) + 31k (27 uur, zorg) bruto... Wat neerkomt op 3600 netto. Één kind 2 dagen naar kinderopvang. kost netto iets van 300 per maand. Vind die 800 dus erg meevallen!

Uiteindelijk wil ik dat mijn vrouw straks gewoon 5 dagen in de week na schooltijd thuis zit. Daar hebben we een kind voor, hopelijk over 1,5 jaar nog een tweede. Betekent nu alvast extra sparen en buffer opbouwen (20k op jaarbasis, los van bijvoorbeeld nieuwe auto) want als haar inkomen vermindert dan blijft er nog maar erg weinig over! Vakanties slaan we nu dan ook over. Qua loon is er toch in mijn werkveld geen loonsverhoging in het vooruitzicht, behalve de jaarlijkse stijging van 50 netto ofzo. Nadeel van een beroep waarbij je maatschappelijk belang voor eigen belang stelt (ondanks vwo), maar wel leuk en ben gelukkig ook voor mijn kind(eren) vrij in de vakanties!

Een salaris van 120k droom ik wel eens van, dan zou ik 'makkelijker' voor mijn gezin kunnen zorgen, ze meer kunnen geven... Maar ik heb andere keuzes gemaakt en vind het belangrijker dat ik elke dag om 17u thuis ben, er altijd in de weekenden ben en er altijd in de vakanties zal zijn. Ik kan mij nog een kleuter herinneren tijdens stage welke op de eerste schooldag bij voorschoolse opvang werd gedumpt, naar school moest en toen ook door de naschoolse opvang werd opgehaald. Kind verdrietig en moe, viel in mijn armen in slaap. Was toen echt boos dat je dergelijke keuzes maakt als ouder: neem dan geen kinderen als je geen tijd voor ze hebt.. inmiddels ben ik daar niet meer boos om, maar heb ik het geaccepteerd dat er mensen zijn die er anders over denken. Die 'opvangkinderen' of 'sleutelkinderen' hebben. Die kinderen komen er ook gewoon in de toekomst.

Uiteindelijk zijn veel dingen qua salaris keuzes. Maatschappelijk of niet. Veel overwerk voor eventuele promotie of niet. Wel of geen risico nemen met een andere baan of het ZZP schap. Ik ben niet jaloers. Al irriteert het wel als er dan mensen zijn die praten over 'loonslaaf' of aangeven dat ze voor 50k echt niet 's ochtend uit hun bed komen... Mensen die vaak havo+HBO hebben gedaan en die qua intelligentie toch echt niet hoger zullen zitten dan ik. Jammer dat die niet realistisch zijn en zich 'verheven' voelen omdat ze de ICT in zijn gegaan en zich 'zeldzaam en waardevol' voelen, terwijl er in onderwijsland ook een groot tekort is maar dat niet zoals in het bedrijfsleven leidt tot voordelen als bijvoorbeeld een hoger loon bij het switchen van werkgever.

Wel zullen dergelijk keuzes invloed hebben op hoe snel iemand FO is uiteraard, al is hoger loon vaak ook hoger uitgavepatroon aan 'zinloze' dingen zoals een horloge van een paar duizend euro!
Zo jammer dit.....

We hebben niet allemaal het onfortuinlijke geluk dat we geschikt zijn voor het onderwijs. Ik vind zoveel van je opmerkingen, maar laat ze uit fatsoen maar voor me. Misschien moet je je hier gedragen zoals je dat tegenover de ouders van “je kinderen” doet. Dat zou je sieren...

Een verzoek, laten we het over financiële onafhankelijkheid hebben en elkanders keuzes des levens respecteren.. dank u wel!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
President schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 06:58:
[...]

Uiteindelijk wil ik dat mijn vrouw straks gewoon 5 dagen in de week na schooltijd thuis zit. Daar hebben we een kind voor,
[...]
Nu snap ik dat je als leraar misschien wat lastiger parttime kan werken, maar het is toch wel erg traditioneel om je vrouw 5 middagen thuis te laten zitten en zelf fulltime te blijven werken. Als vader van 2 3 zal ik juist adviseren om zeker één middag zelf thuis te zijn zodat je kan binden met je kinderen wanneer je partner er niet is (kinderen zijn heel anders met één ouder aanwezig).

Belastingtechnisch is een hoofdkostwinner ook erg onaantrekkelijk. Netto levert het vaak het meeste op als je beide in dezelfde belastingtarief zit.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zojuist vertelt een collega-ZZP'er me dat hij het lekker druk heeft. Prima, zou je denken. Vervolgens vertelt hij dat hij zich op zulke momenten ook wel zorgen maakt over de toekomst -- blijft hij zo goed verdienen?

Dat heeft wel mijn sympathie, en ik zeg "tsja, sparen hè?" Dat beaamt hij, maar noemt wel een noodreparatie aan het huis, kosten: 10k. "Dus", vervolgt hij, "de spaarpot is nu he-le-maal leeg".

Op zulke momenten ben ik blij dat ik het concept van FO ontdekt heb, en in de fortuinlijke positie ben om te kunnen sparen. Die 10k zou vervelend zijn, maar zou m'n spaarpot niet ineens leeg maken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 27% gewijzigd door TucanoItaly op 30-01-2018 11:33 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Railgunner
Mentos? :Y)

• Bartjeh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01 16:04
Het was even zoeken, maar Perfetti van Melle (bedrijf achter o.a. Mentos) is niet beurs genoteerd :P

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• finsdefis
  • Niet online
Slimme amateur schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:14:
[...]

Zo jammer dit.....

We hebben niet allemaal het onfortuinlijke geluk dat we geschikt zijn voor het onderwijs. Ik vind zoveel van je opmerkingen, maar laat ze uit fatsoen maar voor me. Misschien moet je je hier gedragen zoals je dat tegenover de ouders van “je kinderen” doet. Dat zou je sieren...

Een verzoek, laten we het over financiële onafhankelijkheid hebben en elkanders keuzes des levens respecteren.. dank u wel!
Tja het is wel relevant voor de overwegingen achter FO en tekenend voor het spanningsveld tussen enerzijds nu flink verdienen zodat je eerder met FO kan vs. anderzijds het rustiger aan doen en nu meer tijd vrij hebben. De vraag is of je achteraf eventueel spijt zou kunnen krijgen dat je 'vroeger' zoveel gewerkt hebt.

Uiteraard is dat een karikatuur, want het staat niet altijd haaks op elkaar. Maar wel een belangrijke set overwegingen als je moet kiezen tussen (gechargeerd) 25 jaar lang 32u werken of 10 jaar lang 64u werken en alles daar tussenin.

Nog even los van de discussie over maatschappelijk nut en alle waardeoordelen die je daaraan kan verbinden.

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-01 14:10
Het nu minder werken maar wel meer jaren moeten werken totdat FO bereikt is vind ik persoonlijke wel een moeilijke. Nu 40 uur per week aan het werk, zou graag naar 32 gaan, maar dit zal een stuk minder verdienen. (Bij huidige bedrijf niet mogelijk en deze werkgever betaald erg goed, ik zou dus al moeten switchen van werkgever)

Toch begin ik meer te neigen naar meer jaren werken, maar wel minder uren per week, zodat er meer vrije tijd is wanneer je fysiek ook nog het beste bent.

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:05
roda_djavulen schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:34:
Het nu minder werken maar wel meer jaren moeten werken totdat FO bereikt is vind ik persoonlijke wel een moeilijke. Nu 40 uur per week aan het werk, zou graag naar 32 gaan, maar dit zal een stuk minder verdienen. (Bij huidige bedrijf niet mogelijk en deze werkgever betaald erg goed, ik zou dus al moeten switchen van werkgever)

Toch begin ik meer te neigen naar meer jaren werken, maar wel minder uren per week, zodat er meer vrije tijd is wanneer je fysiek ook nog het beste bent.
Denk dat het ook sterk afhankelijk is van hoeveel extra jaren dat zijn.

Persoonlijk zou ik ook niet echt een probleem hebben om (iets) langer te werken voor meer vrijheid nu.
Ben/Ga echter van 36 uur naar 40 uur, vandaag aangenomen en maandag beginnen.
Qua loon blijf ik ongeveer gelijk, echter scheelt het mij elke dag bijna een uur reistijd. Effectief komt het er op neer dat ik later naar mijn werk hoef en zelfde tijd weer thuis ben.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06-2025
roda_djavulen schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:34:

Je kan ook gewoon blijven zitten waar je zit, en dan straks als je financieel sterker staat switchen. Hoe meer vermogen je hebt, hoe meer vermogensgroei er komt uit het verzamelde vermogen zelf (inkomen huur/dividend, stijging waarde aandelen, lagere hypotheeklast door aflossen) tegenover je salaris.

Dus je zou ook de beslissing een paar jaar kunnen uitstellen. Nu goed cashen, en dan over iets van 2-5 jaar kijken naar een switch wanneer de impact op je FO planning kleiner is. Je hoeft immers niet per se alles *nu* te doen. Het is een marathon, geen sprint.

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-01 19:35
Purehz schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 14:52:
[...]
Ben/Ga echter van 36 uur naar 40 uur, ...
Qua loon blijf ik ongeveer gelijk...
Maar je werkte bij je vorige baan die 36 uur ook verspreid over hetzelfde aantal dagen? Tenzij je in een bedrijf/branch zit waar strikt omgegaan wordt start- en eindtijd lijkt het me dat het in de daadwerkelijk gewerkte tijd niet zoveel uit zou maken. Dit betrekkend op mezelf: ik zou ook met een 36-uren contract waarschijnlijk tegen de 40 aan gaan zitten, en daar met een 'opwaardering' naar contractueel 40 niet veel meer van gaan maken. Vnl omdat ik beiden als 'full-time' zou zien (edit: gegeven een type functie waarbij die uren redelijk houdbaar zijn, nu niet van toepassing (zie voetnoot)).

Een switch van 4x9 (=36u) naar 5x8 (=40) zou bij mij dan wel weer tot een hoop meer daadwerkelijke werktijd leiden.

In werkelijkheid is het erger.. Ik heb contractueel 5x8, maar dat wordt hier toch als snel 5x9 tot 5x10 plus af en toe een keer wat extra in het weekend.

Edit 2: Ik was gewoon benieuwd of die 4 uur extra bij Purehz ook daadwerkelijk extra werk betekenden, of dat ie die 40u stiekem toch wel maakte. De rest van dit schrijfsel is vermoedelijk het gevolg van een beetje een lange dag..

[ Voor 14% gewijzigd door ImaPseudonym op 30-01-2018 15:16 ]

• roda_djavulen
@Purehz Reistijd meetellen is inderdaad belangrijk als je kijkt naar hoeveel tijd je kwijt bent met werken. En bij deze succes met je nieuwe baan! :)

@Xanaroth Daar heb je een goed punt, ik ben nu sowieso bezig met zoveel mogelijk opbouwen van het vermogen + verlagen vaste kosten. Savingsrate van onze maandsalarissen is nu 37% streven is dit de komende maanden naar 50 te krijgen.
Hoe langer je geld voor je kan laten werken hoe beter inderdaad.

• Purehz
ImaPseudonym schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:14:
[...]

Maar je werkte bij je vorige baan die 36 uur ook verspreid over hetzelfde aantal dagen? Tenzij je in een bedrijf/branch zit waar strikt omgegaan wordt start- en eindtijd lijkt het me dat het in de daadwerkelijk gewerkte tijd niet zoveel uit zou maken. Dit betrekkend op mezelf: ik zou ook met een 36-uren contract waarschijnlijk tegen de 40 aan gaan zitten, en daar met een 'opwaardering' naar contractueel 40 niet veel meer van gaan maken. Vnl omdat ik beiden als 'full-time' zou zien (edit: gegeven een type functie waarbij die uren redelijk houdbaar zijn, nu niet van toepassing (zie voetnoot)).

Een switch van 4x9 (=36u) naar 5x8 (=40) zou bij mij dan wel weer tot een hoop meer daadwerkelijke werktijd leiden.

In werkelijkheid is het erger.. Ik heb contractueel 5x8, maar dat wordt hier toch als snel 5x9 tot 5x10 plus af en toe een keer wat extra in het weekend.

Edit 2: Ik was gewoon benieuwd of die 4 uur extra bij Purehz ook daadwerkelijk extra werk betekenden, of dat ie die 40u stiekem toch wel maakte. De rest van dit schrijfsel zijn vermoedelijk het product van een beetje een lange dag..
Oude functie bestond uit processen automatiseren & commerciele taken. 5 dagen van 8 uur tot ~16:30 (min 0.5 uur pauze) 40 uur dus, waarbij ik overuren mocht gebruiken om een dagje thuis te blijven / uit laten betalen, redelijk flexibel. Dmv kloksysteem werden ''extra'' uren geregistreerd.
Elke week 4 dagen werken zou minder worden gewaardeerd.
roda_djavulen schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:17:
@Purehz Reistijd meetellen is inderdaad belangrijk als je kijkt naar hoeveel tijd je kwijt bent met werken. En bij deze succes met je nieuwe baan! :)
Niet alleen de reistijd bekijken in tijd wat je kwijt bent. Meer reistijd is vaak ook extra kosten; afhankelijk van kilometervergoeding maakt dit niet veel uit.

In mijn geval ga ik ook nog 600 euro besparen per jaar omdat ik geen gebruik meer hoef te maken van een veerpont.

[ Voor 14% gewijzigd door Purehz op 30-01-2018 15:24 ]

• roda_djavulen
600 euro voor een veerpont. Dat is ook nog de moeite zeg. Maar wel redelijk uitzonderlijk in Nederland, ken niet veel plekken waar men dagelijks een pont nodig heeft om te forenzen.

Je levert wel redelijk wat vrije dagen in dan als je van 36 maar 40 werken, naar gewoon 40 gaat?

• Purehz
roda_djavulen schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:29:
600 euro voor een veerpont. Dat is ook nog de moeite zeg. Maar wel redelijk uitzonderlijk in Nederland, ken niet veel plekken waar men dagelijks een pont nodig heeft om te forenzen.

Je levert wel redelijk wat vrije dagen in dan als je van 36 maar 40 werken, naar gewoon 40 gaat?
Oude reistijd: minimaal 1 uur tot max 1,5 uur per dag (35-60 km per dag)
Nieuwe reistijd: max 10 min auto / fiets max 25 min per dag (8 km per dag)

Scheelt dus 50 weken *5 uur = 250 uur op jaarbasis dat ik eerder thuis ben.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:28
roda_djavulen schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 15:29:

Jawel hoor, een groot deel van Amsterdam Noord forenst dagelijks met de veerpont, waaronder ikzelf 😁. Maar die is gratis!

• stane
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-01 09:23
Dit is misschien een vrij aparte vraag, misschien ook wel een stukje onwetendheid. Je kunt bij bepaalde brokers ervoor zorgen dat je automatisch elke maand geld overmaakt naar je beleggingsrekening. Stel je voor dat dit 100 euro is (even een voorbeeld). Alles moet dan automatisch belegd worden, dus stel alles moet belegd worden in VWRL, met een waarde van rond de 72 euro. Dat betekent dus simpelweg dat de overige 28 euro in je rekening blijft staan zonder dat het belegd wordt? Of redeneer ik nou niet correct? Hoe gaat dit dan precies in zijn werk?

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-01 13:10
stane schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 22:25:
Dit is misschien een vrij aparte vraag, misschien ook wel een stukje onwetendheid. Je kunt bij bepaalde brokers ervoor zorgen dat je automatisch elke maand geld overmaakt naar je beleggingsrekening. Stel je voor dat dit 100 euro is (even een voorbeeld). Alles moet dan automatisch belegd worden, dus stel alles moet belegd worden in VWRL, met een waarde van rond de 72 euro. Dat betekent dus simpelweg dat de overige 28 euro in je rekening blijft staan zonder dat het belegd wordt? Of redeneer ik nou niet correct? Hoe gaat dit dan precies in zijn werk?
Volgens mij koop je dan 1.38 van het aandeel, of is dat niet mogelijk?

• Config
Chief schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 04:53:
Voorop gesteld: als je in Nederland x maal modaal verdient dan mag je financieel gezien niet klagen. Letterlijk want klaag je ergens over dan krijg je zowat de hele maatschappij over je heen :)
Mijn laast verdiende salaris in Nederland was iets ten noorden van €130k/jr en incl bonus ten noorden van €200k. Ik vond het lastig om open te zijn over salaris tegenover collega's en vrienden want ik zat daar namelijk ruim boven. Als ik mijn package zou vertellen dan zou dat zeker bij collega's veel scheve gezichten geven. Daar ben ik altijd voorzichtig mee geweest en alleen mijn familie en een heel enkele vriend wist wat ik verdiende.
Ik gok iets in sales. Das o.a. waar ik het meeste geld 'zie' in loondienst: namelijk in harde tech en in IT (pre-)sales.

• Config
TucanoItaly schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 08:55:
Zojuist vertelt een collega-ZZP'er me dat hij het lekker druk heeft. Prima, zou je denken. Vervolgens vertelt hij dat hij zich op zulke momenten ook wel zorgen maakt over de toekomst -- blijft hij zo goed verdienen?

Dat heeft wel mijn sympathie, en ik zeg "tsja, sparen hè?" Dat beaamt hij, maar noemt wel een noodreparatie aan het huis, kosten: 10k. "Dus", vervolgt hij, "de spaarpot is nu he-le-maal leeg".
Waar blijft het, zou je zeggen...kan mij er moeilijk in verplaatsen, aangenomen dat een ZZP'er toch redelijk moet kunnen schuiven.
Pagina: 1 ... 37 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.