Misschien nog ietwat vroeg maar ik ben al aan het nadenken over de FO-ambities voor volgend jaar.
- Dit jaar heb ik mijn doelstelling qua (bruto) financiële assets gehaald. Een maand geleden dacht ik nog dat ik er ruim over zou gaan maar door wat werkgerelateerde kosten zal het nu normaal net lukken. Voor volgend jaar heb ik ook weer een streefcijfer in gedachten.
- Als zzp'er ben ik de afgelopen jaren wat slordig geweest met de scheiding tussen betalingen privé en werk. Ik heb nu een aparte rekening voor privé naar waar ik iedere maand een vast bedrag stort voor de privé-uitgaven. Ook gevoelsmatig wil ik werk en privé meer scheiden, een overschrijving van meer dan 20k naar de belastingsdienst uitvoeren daar wordt ik wel een momentje neerslachtig van, maar het is part of the game...
En ik heb de ambitie om met de privé-uitgaven onder de 500€/maand te blijven. Eten tel ik daar niet in mee omdat meer mijn vriendin haar ding is qua koken, aankopen,... en daar zitten we volgens mij wel ruim boven gemiddeld voor een gezin van 3 personen met al die bio, lokaal, verpakkingsvrij,... stuff. Voor mij geen probleem, investeren in gezondheid is ook investeren.
Vakanties tel ik ook niet mee omdat ik nog geen idee heb van wat we volgend jaar zullen doen.
Met 500€/maand zou ik graag volgende zaken bekostigen, conclusies eind 2018

- privé-verzekeringen: auto, huis, familiale, hospitalisatie,...
- schoolkosten (momenteel lagere school)
- taksen op auto, woning, andere belastingen,...
- autokosten: benzine, taksen, onderhoud,...
- fietsonderhoud
- 'kleine ontspanning' zoals restaurant, dagje weg, cadeaus,...
- kledij, schoenen (enkel voor mezelf)
- 'gewoon' onderhoud aan woning.
- gas, elektriciteit, water, internet, gsm.
- dokter, tandarts,...
- waarschijnlijk ben ik nog wel een aantal zaken vergeten.
[
Voor 6% gewijzigd door
Wozmro op 16-11-2017 13:37
]
Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.