Hierboven had ik ergens een bierfiltjes-rekenmethode neergezet.Corrit schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:34:
[...]
Hoe bereken je dit dan precies? Als je dmv een hypotheek een hefboom kan creëren dan kun je toch juist met minder eigen geld en meer risico de zelfde 'winst' behalen, of ben ik nu gek?
Niet lullig bedoeld overigens, ben oprecht benieuwd naar jouw redenatie hier achter.
Van dat bedrag (275 opbrengst dacht ik) gaat ook nog eens de maandelijkse aflossing af.
Inkomsten: 900. Uitgaven:
Uitgerekend: 2% hypotheek (145K, waarde woning 140K) is 536 maandlasten.
10% leegstand: -90/maand
VVE: -125/-150/maand
Intern opknappen/keuken/badkamer/cv/ketel/etc. -75/maand.
Verzekeringen/nuts/belasting: -50/maand (?)
"Gedoe" met huurders: hang daar zelf een prijskaartje/uur aan. Uitbesteden: -50/maand.
900-536-90-125-75-50-50
Kom je op -26 euro uit. Trek bij warme verhuur er nog eens 100 euro af. Hier en daar zou je wellicht nog wat kunnen winnen (ben geen expert, zijn er hier ervaringsdeskundigen?), maar het is marginaal. Je mag dus blij zijn als je maandelijks positief uitkomt. Pas na verkoop woning (en het is maar afwachten wat de markt doet) zou je je winst kunnen halen, wat grotendeels gokken op waardestijging woning is.
Natuurlijk heb je na 30 jaar wel een woning, maar een woning kan je ook bijeen sparen door 30 jaar lang wat opzij te zetten en te investeren in REITS. Persoonlijk werk ik liever 2 uur extra in de week dan zo'n avontuur aan te gaan en mij vast te leggen aan de nukken van huurders en een pand.
[ Voor 20% gewijzigd door kabelmannetje op 20-11-2017 15:59 ]