Tommie12 schreef op woensdag 22 november 2017 @ 16:51:
Maar dat laatste hoeft toch niet echt.
Als je graag werkt, waarom zou je stoppen.
Je ziet het toch bij veel mensen die op pensioen gaan. Depressies, gezondheidsproblemen dikwijls omdat ze zich onvoldoende gewaardeerd voelen. Je moet nadien ook je dag zinvol kunnen invullen, of dat nu met vissen, fietsen of lezen is, dat is een keuze. Maar van hele dagen op de bank voor TV met een zak Aldi chips worden weinig mensen gelukkig.
Ik denk niet dat je veel gepensioneerden kent dan. Uiteraard heb je er, maar zij zijn in mijn kennissenkring eerder de uitzondering. Meer nog, ik ken veel meer werkende mensen die oververmoeid na thuiskomst op de zetel voor tv zitten met hun zak chips en dan gaan slapen.
En de gepensioneerden zijn amper thuis. Opleidingen, wandelen, bezoekjes, citytrips, etentjes, koffietje met vrienden, vrijwilliger, tijd spenderen met kleinkinderen, in het park een boek gaan lezen, ...
Bij mij is het ook dat ik op zich niets tegen mijn werk heb maar als ik eerlijk moet zijn is 5 dagen gewoon veel te veel. Zelfs 4 dagen. 2 lijkt me leuk maar mag ik in mijn positie momenteel niet doen in dit bedrijf en naar de klant toe ook niet altijd ideaal. De kans is dus groot dat ik nog wel iets van werk zou doen als ik zou stoppen, al zal het eerder als vrijwilliger zijn en dan 1 à 2 dagen de week. De rest krijg ik zeker wel opgevuld.
Jij lijkt inderdaad de duurdere levensstijl te hebben in dit topic, en daar is trouwens niets mis mee. Je zal alleen een grotere buffer nodig hebben. Of je gaat voor een mooie som geld waardoor je een paar jaar doorkan moest je je job verliezen. Alleen moet je zelf zien hoever je wil gaan. En als je altijd de neiging hebt om je spaargeld op te doen omdat je er toch zoveel hebt staan, dan ga je er niet geraken natuurlijk. Ook gaat de prijs van het leven nog wel zakken bij jou: huis afbetaald, kinderen het huis uit, ...
Voor mij is kabelmannetje zijn stijl een stap te ver (al vind ik 2k/maand voor een koppel ook niet weinig), maar ik snap hem wel als hij zegt dat hij niet weet waar zijn geld aan op te doen. Dure auto's kunnen me niet bekoren. Gezelschapsspellen en videogames wel maar ik ben niet het type dat koopt om te kopen. Reizen zijn ook tof maar mijn 2 reizen passen momenteel in mijn vakantiegeldbonus. Koersfiets kost ook wat geld maar ik hoef ook geen carbon. Lekker prijs/kwaliteit aluminium en ik ben weer 10 jaar verder.
En ondertussen genereert mijn spaargeld (incl beleggingen) over het algemeen extra geld.