Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.226.224 views

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-01 13:32
@kabelmannetje Even een vraagje: ik zie dat je behoorlijk oa in ETF's zit. Mag ik vragen waar je die hebt staan, in een standaard degiro-account? Ben namelijk zelf nog een klein beetje huiverig dat degiro ze mag uitlenen bij een normaal account. Is meer een beleggingsvraag, maar kan ook wel hier lijkt me.

Ik wil echter ook zo min mogelijk geld weggooien om dit minimale risico af te dekken door elders meer kosten te hebben.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

@Verwijderd een eenzijdig verhaal is altijd lastig om extern over te oordelen.

Het is me ook niet duidelijk of je aflost of bijstort.

Als jij namelijk elke maand in een spaarzeker (kew) bijstort zou ik daar als bank ook niet heel blij van worden (meestal wordt het gewoon keihard geweigerd) Dus dat zou een punt zijn. Elke maand aflossen zou moeten kunnen maar zie je ook zelden om eerlijk te zijn.

KEW > SEW is meestal een goed idee, Echter laat nou juist de spaarzeker een product zijn met relatief weinig kosten. Het is inderdaad het premie deel vd orv waar je wat winst kan maken. Als hun dit allemaal voor 350 euro willen regelen is trouwens een 'koopje' kijk maar eens rond wat er elders gevraagd wordt. Heb je geen verpande orv meer nodig ? kan je wellicht gratis die uit de spaarzeker laten halen. Dat is het unieke aan de SZ.

het is wellicht wel een punt om een goed naar je ORV te kijken. moet deze inderdaad nog wel verpand zijn ? is het extern goedkoper ?

@Railgunner we werken inderdaad pas sinds kort weer me zet. Het intermediar is weer welkom :) Net als bij elke bank is het voornamelijk met wie heb je te doen en ook de eindklant is niet altijd hetzelfde...

[ Voor 16% gewijzigd door Ray op 24-11-2017 16:35 ]

Verwijderd

Dank heren Ray en wm,

Mbt de spaarhyp stort ik bij. Ze wist dat ik dat doe (versneld). Wat ze blijkbaar niet wist, dat ik dat maandelijks doe. En dat brengt veel administratieve romplomp (kosten) met zich mee. Hierdoor werd het voor hen ineens een stuk minder interessant. Maar daar heb ik natuurlijk niets mee te maken. Zij zou nog uitzoeken in hoeverre dit maandelijks bijstorten officieel een kink in de kabel geeft.

De overlijdensrisico heb ik eruit laten slopen. Geen kids en single dus who needs it.

Mbt mijn initiele reden om met de bank te praten: rente technisch bleek het niet interessant om mijn huidige hypotheek te gebruiken bij een beleggingspand. Want wel interessant zou kunnen zijn is om mijn huis als onderpand te geven bij een beleggingspand hypotheek. Na het 1e gesprek heb ik echter besloten dat die stap nu nog te groot is en richt ik me op andere vermogensaanwasmogelijkheden

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
@Verwijderd Je wilde een pand erbij kopen maar je ging daarvoor je huidige hypotheek omzetten? Ik volg het niet helemaal.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 19:16:
@Verwijderd Je wilde een pand erbij kopen maar je ging daarvoor je huidige hypotheek omzetten? Ik volg het niet helemaal.
Ik wilde onderzoeken wat de mogelijkheden zijn mbt mijn huidige hypotheek inzetten voor een beleggingspand. Nu dat blijkt dat dat niet interessant is en ik besloten heb dat de komende jaren niet te doen, of in ieder geval niet via rabo, zet ik de hypotheek om omdat dat de nodige verzekeringskosten scheelt. Dat heeft overigens geen invloed op het inzetten van mijn huis als onderpand bij een beleggingspand hypotheek bij de rabo. Mocht ik op mijn besluit willen terugkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2017 19:30 ]

• Ray

Ray

@Verwijderd dat bijstorten , vooral in een KEW, betekend dus elke maand een herberekening en nieuwe polis. immers je eindkapitaal moet gelijk blijven dus of je premie gaat naar beneden of je looptijd wordt korter. Je bent echt de eerste waarvan ik hoor dat ze dit uberhaupt maandelijks toestaan.....

Is inkorten niet een beter idee in dit geval ? dan gaat de maandpremie omhoog en ben je eerder van je schuld af

en als er al geen orv meer zit in je SZ scheelt het dan nog wel wat met een SEW ? daar zou niet veel meer tussen kunnen zitten.

als je toch gaat muteren is de SEW wel beter inzichtelijk, de waarde daarvan is direct te zien in je rabo omgeving

[ Voor 23% gewijzigd door Ray op 24-11-2017 19:42 ]

Verwijderd

Ray schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 19:41:
@Verwijderd dat bijstorten , vooral in een KEW, betekend dus elke maand een herberekening en nieuwe polis. immers je eindkapitaal moet gelijk blijven dus of je premie gaat naar beneden of je looptijd wordt korter. Je bent echt de eerste waarvan ik hoor dat ze dit uberhaupt maandelijks toestaan.....

1. Is inkorten niet een beter idee in dit geval ? dan gaat de maandpremie omhoog en ben je eerder van je schuld af

2. en als er al geen orv meer zit in je SZ scheelt het dan nog wel wat met een SEW ? daar zou niet veel meer tussen kunnen zitten.

als je toch gaat muteren is de SEW wel beter inzichtelijk, de waarde daarvan is direct te zien in je rabo omgeving
Mbt 1. dat doe ik ook. Ik doe dus beiden. Ik krijg idd 7x per jaar een nieuwe polis.
Mbt 2 op het maandbedrag scheelt het een paar cent. Niet heel veel. Dat interpolis er tussen uit gaat, is het meest interessant. Maandelijks scheelt dat 8-9 euro en per extra storting scheelt het 3% van dat bedrag. Die 3% ging eerder naar interpolis en nu voor 100% naar de bijstorting.

Overigens gaf ze aan dat de omzetting pas per het nieuwe hypotheek jaar kan. Klopt dat?
Ze gaf ook aan dat de looptijd niet korter kan worden dan 20 jr conform rabo regels. Ik dacht zelf dat de fiscale regels daaromtrent inmiddels afgeschaft waren en dat het verder geen probleem zou zijn voor rabo om nog sneller dan 20jr het hele boeltje af te lossen. Ik vraag mij nu af of het wel klopt wat zij zegt. Natuurlijk is rabo niet blij als ik eerder aflos dan na 20jr, maar volgens mij mag het wel gewoon toch?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2017 20:40 ]

• Ray

Ray

@Verwijderd het staat me bij dat de kosten die jij noemt horen bij de opmaat variant ipv SZ maar goed ik ben geen rabo man :)

Door het vervallen vd tijdklemmen sinds mei 2017 is de 'grote vrijstelling' er alleen nog en ook de minimale looptijd eis inderdaad vervallen.

Recent hebben we daar nog over lopen sparren met wat collega's wat dat inderdaad betekent als je < 20 jaar gaat inkorten. Dit is nog zo vers dat er zover bekend ook nog nauwelijks beleid op is. Wettelijk is ook de bandbreedte 1:10 waar in de bank voorwaarden ook vaak 1:7 staat. Dat zelfde speelt nu in deze case maar dan met de looptijd.

denkt ook dat je wat 'relaxter' moet kijken naar 'rabo is niet blij' die medewerker die je spreekt zal het waarschijnlijk echt worst wezen wat jij doet. Maar ze hebben wel hun zorgplicht over het fiscale deel. En daar zullen ze terughoudend zijn vooral op dit moment. Daarnaast heb je ooit zelf een krabbel gezet onder de voorwaarden en daar staat dit allemaal in beschreven. Dat nu de wet anders is geworden doet daar niets aan af. en zoals al gezegd zijn ze al aardig coulant want maandelijks extra storten in een kew krijg je eigenlijk nergens voor elkaar...

edit. normaal zou het omzetten van een KEW > SEW altijd kunnen ongeacht het tijdstip

[ Voor 35% gewijzigd door Ray op 24-11-2017 23:08 ]

• koesoep
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-01-2023
Klor schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:16:
Een huis met een huurder erin is ook gewoon (veel) minder waard, omdat huurders nu eenmaal zeer sterke rechten hebben in Nederland en je ze er dus niet zo makkelijk uit kan zetten.
Ik kom de laatste tijd regelmatig taxaties tegen waar de waarde in verhuurde staat zelfs hoger is dan de waarde zonder huur :). Dat er een bepaalde kasstroom is is voor bepaalde mensen (die zelf willen verhuren) gewoon erg fijn.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

We hebben een hotelverblijf gepland voor einde jaar en toen bekroop me het gevoel dat we het allemaal wel erg luxe aanpakken. Ik vroeg me af wat jullie aan vakantie besteden?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dat is dus 8,8% van ons netto salaris. Ik vind het een behoorlijk bedrag... wat vinden jullie?

[ Voor 37% gewijzigd door TucanoItaly op 25-11-2017 11:11 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
TucanoItaly schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:04:
We hebben een hotelverblijf gepland voor einde jaar en toen bekroop me het gevoel dat we het allemaal wel erg luxe aanpakken. Ik vroeg me af wat jullie aan vakantie besteden?

***members only***

Dat is dus 8,8% van ons netto salaris. Ik vind het een behoorlijk bedrag... wat vinden jullie?
Zelf zitten we qua percentage ongeveer hetzelfde, met daarbovenop ook een festival. Dat is iets waar we ook als we FO zijn rekening mee willen houden. Elke keer wel een bak geld en ik wil het absoluut niet alleen afdoen met het excuus "maar het zijn ervaringen/herinneringen", want eigenlijk is het vaak ook een vorm van consumptie m.i. en doe ik soms voor 0 euro mooiere ervaringen op.

En tja. Wat is veel? Sommigen nemen genoegen met een huisje of camping met de kids en zijn dan voor een paar honderd euro klaar, anderen maken meerdere wereld- of stedentrips (wat zonder kind natuurlijk wel weer wat goedkoper kan --> buiten hoogseizoen, hostel, etc.). Eerlijk gezegd vind ik de uitgaven "per vakantie" nog reuze meevallen in jouw geval.

Natuurlijk een cliché antwoord, maar het is aan jou om te bepalen of je bijvoorbeeld met een vakantie die veel goedkoper is hetzelfde plezier behaalt. Voor kinderen maakt het niet zoveel uit heb ik het idee.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 25-11-2017 11:47 ]

Verwijderd

armageddon_2k1 schreef op donderdag 23 november 2017 @ 15:07:
Overigens had ik een interessante gedachte... Is het voor een land niet ontzettend ongustig als iedereen FO zou nastreven? Een land draait op consumptie, productie en belastinginkomsten.
Klopt, maar er is een economisch mechanisme dat dit tegen zal houden. FO is in de basis de verschuiving van inkomen uit arbeid naar inkomen uit kapitaal. Stel in het theoretische geval dat iedereen FO is en niemand meer zou werken dan zou je geen inkomen uit kapitaal meer kunnen genereren. Per saldo zullen er dan toch mensen aan de slag moeten.

Je ziet overigens dat dit in oliestaten dat dit inderdaad een probleem is en er arbeid wordt geïmporteerd, maar dit levert niet echt een hele stabiele situatie op. De olieprijs gaat onderuit en een deel van de bevolking zal toch echt de handen uit de mouwen moeten steken.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:53

***members only***

Niet lullig bedoeld (en weet je leeftijd/soort werk niet), maar spaar je erg veel in de zaak :? Anders vind ik je beloning als ZZP-er erg tegenvallen :? Misschien is loondienst iets wat te overwegen is, ik heb bij mijn baan namelijk netto meer (en dan nog pensioen, vakantiegeld, snipperdagen, winstuitkering e.d.)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

ybos schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:26:
Niet lullig bedoeld (en weet je leeftijd/soort werk niet), maar spaar je erg veel in de zaak
Valide zorg :) Ik ben IT freelancer
Members only:
Maar ik vind het salaris wat ik mezelf nu uitkeer, voldoende. De rest wordt opzij gezet voor sparen en beleggen.

[ Voor 17% gewijzigd door TucanoItaly op 25-11-2017 13:51 ]

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Ik vind het een behoorlijk bedrag... wat vinden jullie?
Ik heb de bedragen niet opgeteld maar zie dat je vijf keer weg gaat (weet niet precies hoeveel dagen/nachten). Daar zou je wellicht in kunnen snijden als het je te duur wordt. Vijf keer zou ik te veel vinden, ik vraag me af of je daar echt gelukkig van wordt. Buiten dat ligt het maar net welke keuzes je maakt. All-in naar Thailand voor 3 wkn of kamperen op de Veluwe.

Vakanties hou ik altijd heel nauwkeurig bij en weet tot aan het laatste kopje koffie wat het me heeft gekost. Vorig jaar 17 dgn in Duitsland vertoeft voor 1100,- (2 volwassenen). Dat is dus inclusief alles (benzine, verblijf, eten, uitjes, wandelkaart van de omgeving etc).

Ter vergelijking, jaar ervoor 3000,- aan 14 dgn Noorwegen besteed (zelfde 2 volwassenen). Noorwegen is dus flink wat duurder (kwam een vlucht en autohuur bij, plus Noorwegen is gewoon een duur land).

Ik ben niet zo van het uitgeven, terrasjes doe ik bijvoorbeeld niet aan (heb dagelijks een thermos koffie mee). Koken 's avonds doen we doorgaans zelf, ik vind het al leuk om te zien wat er in het buitenland in de winkels ligt. Verder vertoef ik graag in de natuur, wandelen is gratis. Met een gastenkaart kun je vaak gratis met het OV ter plekke, ideaal. Zo kun je ook op vakantie 'FO-verantwoorde' keuzes maken :)

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik kijk naar wat mij gelukkig maakt op vakantie. Dat zijn voor mij lange motortrips. En in de Balkan, Oost Europa en Zuid Spanje is het net zo mooi rijden als Noorwegen. Terwijl je in die gebieden op de bonnefooi voor €30 een luxe kamer hebt en je voor €20 het halve restaurant op kunt kopen.

Dan rij ik liever naar het zuiden dan het noorden. Net zoveel fun maar wel op een financieel verantwoorde manier.

Mijn advies: Welk aspect maakt je gelukkig? Stad, natuur, gezelligheid, hotels, kamperen, met elkaar zijn als familie? En waar kun je dat geluk vinden zonder blut te worden? Wat geeft de beste ROI?

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Nu online

***members only***

8,8% van het inkomen is een flinke kostenpost, maar het is erg afhankelijk van je prioriteiten en wat je gelukkig maakt of dat veel is. Lastig te zeggen. Als ik het vergelijk met mezelf, dan vind ik het nog wel meevallen. Wij gaan met het gezin ook meestal twee of drie weekenden een week in voor- of najaar en de zomervakantie. Dat is niet extreem, maar het is natuurlijk ook niet zuinig leven. Het is voor ons een manier om afstand te nemen, andere dingen te zien en beleven en dat vinden we wel wat waard. Vakantie is voor ons belangrijker dan een eigen auto hebben, daar kan je ook makkelijk 8,8% van je inkomen aan uitgeven.Tegenwoordig met kinderen doen we de weekendjes vaak in Nederland en kamperen we in de zomer altijd in Zuid-Europa, dat is relatief goedkoop en vinden wij leuk. Dit jaar kwamen daar nog een exotische reis alleen en een stedentrip met mijn pa bij omdat ik iets te vieren had.
Al met al relatief veel uitgegeven aan vakantie, maar zonder die extra's hebben we daar totaal zo'n € 3.000 -
€3.500 aan uitgegeven. Voor die tijd met zijn tweeën gaven we beduidend meer geld uit aan reizen.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

finsdefis schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:46:
Elke keer wel een bak geld en ik wil het absoluut niet alleen afdoen met het excuus "maar het zijn ervaringen/herinneringen", want eigenlijk is het vaak ook een vorm van consumptie m.i. en doe ik soms voor 0 euro mooiere ervaringen op.
Yep, goed gezegd. Ik bracht het onderwerp op bij m'n vriendin, en die begon meteen tegengas te geven. We hebben het geld toch, dat soort argumenten. Maar ik zocht meer naar "zijn we een beetje normaal bezig". Ook al is dat ook maar een willekeurige standaard natuurlijk...
wat zonder kind natuurlijk wel weer wat goedkoper kan
Dat is ook mijn ervaring inderdaad. Met z'n tweëen waren wij al gauw gelukkig. Nu zoeken we toch iets waar de kleine makkelijk/veilig naar buiten kan lopen, zich ook een beetje zelf kan vermaken, enz. en dan kom ik vaak op iets prijzigers uit.
JURIST schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:25:
weekendjes vaak in Nederland en kamperen we in de zomer altijd in Zuid-Europa, dat is relatief goedkoop en vinden wij leuk. (...) hebben we daar totaal zo'n € 3.000 - €3.500 aan uitgegeven. Voor die tijd met zijn tweeën gaven we beduidend meer geld uit aan reizen.
Tussen 3 en 3,5k zit 500 euro, dat vind ik geen wisselgeld meer :) Desalniettemin, toch ruim onder wat wij uitgeven. Dank voor het datapunt!
Dit is nou wel een goeie. Eigenlijk alles waarbij ik m'n ogen eventjes van m'n dochter kan halen. We hebben een paar keer vakanties gedaan waarbij er voor kinderen activiteiten werden georganiseerd, en dat bevalt me uitstekend. Maar ik ben nog niet zo vaardig in het vinden daarvan. Maar even afgezien van die praktische insteek is het helder krijgen van de meeste value-for-your-money wel een heel goede tip!

[ Voor 36% gewijzigd door TucanoItaly op 25-11-2017 21:20 ]

• JURIST
  • Nu online
TucanoItaly schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:00:

Tussen 3 en 3,5k zit 500 euro, dat vind ik geen wisselgeld meer :) Desalniettemin, toch ruim onder wat wij uitgeven. Dank voor het datapunt!
Ik houd vakantiekosten bij, maar de vraag is wat je met de paar honderd € doet die je aan boodschappen en eten uitgeeft tijdens vakanties. Dit geef je grotendeels toch al uit kan de redenering zijn. Vandaar de bandbreedte.

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-01 23:40
Ik vind dat je op vakantie best kosten bewust kan zijn. Maar vakantie moet mij ook een gevoel van vrijheid geven. Sommige ervaringen kosten nu eenmaal geld. Zoals het huren van een pick up met daktent in Costa Rica. Maar de wandelingen door de natuur zijn dan vaak weer gratis. Ik ben vaak maanden van huis voor werk. Ik geniet dan juist van de dingen die ik gemist gemist heb en let dan iets minder op de uitgaven zoals tijdens een vakantie op ibiza. Het is dus in mijn ogen niet echt belangrijk hoeveel jij er aan uitgeeft, maar hoeveel jij geniet op je vakantie. En dat moet in verhouding staan.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online
Ik heb al te vaak gezien, gedurende mijn backpack-periode, dat mensen zich teveel door geld laten leiden en daardoor minder genieten. Toen ik in Cambodja was ben ik serieus enkele mensen tegen gekomen die maar niet naar Angkor Wat zijn gegaan omdat het toch wel erg veel geld kostte. Dan maak je wat mij betreft toch wel wat verkeerde keuzes die op geld gebaseerd zijn.

Als backpacker wordt het al snel een sport om dingen zo goedkoop mogelijk te doen, zoals met de bus naar het vliegveld ipv de taxi, de goedkoopste hostels kiezen, de goedkoopste eetstalletjes, etc. Maar het is ook belangrijj om daar niet in door te slaan

• Blik1984
  • Nu online
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Blik1984 op 26-11-2017 04:47 ]

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:17
Ray schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:59:
@Verwijderd het staat me bij dat de kosten die jij noemt horen bij de opmaat variant ipv SZ maar goed ik ben geen rabo man :)

Door het vervallen vd tijdklemmen sinds mei 2017 is de 'grote vrijstelling' er alleen nog en ook de minimale looptijd eis inderdaad vervallen.

Recent hebben we daar nog over lopen sparren met wat collega's wat dat inderdaad betekent als je < 20 jaar gaat inkorten. Dit is nog zo vers dat er zover bekend ook nog nauwelijks beleid op is. Wettelijk is ook de bandbreedte 1:10 waar in de bank voorwaarden ook vaak 1:7 staat. Dat zelfde speelt nu in deze case maar dan met de looptijd.

denkt ook dat je wat 'relaxter' moet kijken naar 'rabo is niet blij' die medewerker die je spreekt zal het waarschijnlijk echt worst wezen wat jij doet. Maar ze hebben wel hun zorgplicht over het fiscale deel. En daar zullen ze terughoudend zijn vooral op dit moment. Daarnaast heb je ooit zelf een krabbel gezet onder de voorwaarden en daar staat dit allemaal in beschreven. Dat nu de wet anders is geworden doet daar niets aan af. en zoals al gezegd zijn ze al aardig coulant want maandelijks extra storten in een kew krijg je eigenlijk nergens voor elkaar...

edit. normaal zou het omzetten van een KEW > SEW altijd kunnen ongeacht het tijdstip
En ook @Verwijderd. Ik heb vijf jaar geleden een spaarhypotheek van de Rabo ingekort van 30 naar 20 jaar. Door een extra storting en hogere maandelijkse inleg. En afgelopen week heb ik nogmaals hetzelfde gedaan. Looptijd gaat daardoor naar 18 jaar. (We zitten ondertussen op 8 jaar looptijd, dus de resterende 12 jaar naar 10 jaar ingekort).
Zit daarmee op een bandbreedte van 1:7 en de max bij de Rabo is 1:10. De eerste storting leverde uiteraard het meeste op, maar ook deze tweede storting levert nog iets van 5000 euro op (rekeninghoudend met het eigenwoningforfait en nieuwe wetten). Plus dat de hypotheek eerder stopt, maar dat zit al verrekend in die 5000 euro. Dus dat is puur een gevoel wat er bij komt, ik ben graag zo snel mogelijk van de hypotheek af.

De rabobank deed nergens moeilijk over. Het oude minimum van 20 jaar looptijd is ook slechts een arbitraire grens. Een goede bank volgt de wensen van de klant, ook al verdienen ze minder geld aan die keuzes (ze vangen minder rente). En de overheid zelf wil van de spaarhypotheken af, omdat het veel belastingvoordeel oplevert.
Maar daarna maken ze het dubbel lucratief voor de overheid door mensen zonder hypotheek weer meer te laten betalen via het eigenwoningforfait.

De banken verdienen altijd veel geld aan een hypotheek. De overheid gaat er op vooruit door het aanpassen van wetten. Dus wat is het probleem verder om de looptijd korter dan 20 jaar te zetten? Daar is niks engs aan, het is slechts iets minder voordelig voor de bank, maar die heeft per gemiddelde spaarhypotheek al iets van 50.000 euro winst, zonder echt risico.

• Tweezitsbank
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Blik1984 schreef op zondag 26 november 2017 @ 04:36:
Ik heb al te vaak gezien, gedurende mijn backpack-periode, dat mensen zich teveel door geld laten leiden en daardoor minder genieten. Toen ik in Cambodja was ben ik serieus enkele mensen tegen gekomen die maar niet naar Angkor Wat zijn gegaan omdat het toch wel erg veel geld kostte. Dan maak je wat mij betreft toch wel wat verkeerde keuzes die op geld gebaseerd zijn.
Eens, al kun je dit ook de andere kant op redeneren. Mensen die ergens heen gaan omdat iedereen het doet. Attracties zijn vaak ook een commerciële bezigheid en zullen alles doen om mensen te lokken. Een kritische blik en even nadenken of iets echt de moeite waard is vind ik niet onverstandig.

Maar Angkor Wat overslaan als je in Cambodja bent lijkt me desondanks ook wel een uiterste (maar nog steeds ieders keus natuurlijk).
Dat is dus 8,8% van ons netto salaris.
Ik denk dat je het beter in een % van uitgaven kunt berekenen.

Nibud geeft ook aan dat 2 kinderen iets van 28% van je netto inkomen kosten. Dat is mooi voor de gemiddelde Nederlander wellicht maar we zitten hier op het FO topic. Wij zitten totaal aan uitgaven (dus INCL. 2 kinderen) onder dit percentage....

Vakanties kun je net zo duur en (bijna zo) goedkoop maken als je zelf wilt. Kijk naar kabelmannetje. Of denk aan huizenruil/op huizen passen etc.
Kwestie van keuzes en prioriteiten.
Wij zelf zitten op circa 16% van onze totaal uitgaven voor vakanties, dagjes weg, uiteten (en dat is dus circa 4% van ons totaal netto inkomen). Wij doen dus echt geen extreem goedkope vakanties maar ook zeker niet de duurste, luxe zaken.

• JURIST
  • Nu online
rube schreef op zondag 26 november 2017 @ 08:25:
[...]

Ik denk dat je het beter in een % van uitgaven kunt berekenen.

Nibud geeft ook aan dat 2 kinderen iets van 28% van je netto inkomen kosten. Dat is mooi voor de gemiddelde Nederlander wellicht maar we zitten hier op het FO topic. Wij zitten totaal aan uitgaven (dus INCL. 2 kinderen) onder dit percentage....

Vakanties kun je net zo duur en (bijna zo) goedkoop maken als je zelf wilt. Kijk naar kabelmannetje. Of denk aan huizenruil/op huizen passen etc.
Kwestie van keuzes en prioriteiten.
Wij zelf zitten op circa 16% van onze totaal uitgaven voor vakanties, dagjes weg, uiteten (en dat is dus circa 4% van ons totaal netto inkomen). Wij doen dus echt geen extreem goedkope vakanties maar ook zeker niet de duurste, luxe zaken.
Terechte opmerking van @rube, maar ook als je het loskoppelt van inkomen geldt dat het sterk afhankelijk is van de overige kosten op welk % je uitkomt.
Onze kosten voor huisvesting en mobiliteit zijn bijvoorbeeld veel lager dan gemiddeld, dan kom ik automatisch op een hoger % voor vakantie.
Kijken naar absolute bedragen vind ik daarom toch ook wel zinnig.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

JURIST schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:19:
de vraag is wat je met de paar honderd € doet die je aan boodschappen en eten uitgeeft tijdens vakanties. Dit geef je grotendeels toch al uit kan de redenering zijn
Ah ja, die heb ikzelf niet meegerekend. Dan doe je het helemaal goed, overigens -- dat is een koele 800 euro minder dan wij uitgegeven hebben, plus dat er bij ons maar 1 kleintje meegaat.

@Jurist zonder meer waar dat absoluut natuurlijk ook, of zelfs nog meer, relevant is. Overigens, de ERE methode zou zijn dat je vakantie je geld oplevert. Door b.v. geld te verdienen door een blog, je spullen koopt op vakantie en die bij terugkomst duurder kan verkopen etc. :+

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-01 21:33

Metro2002

Memento mori

***members only***

Members only:

Overigens ben ik zelf al heel snel tevreden. Tent op de fiets, op de motor of in de auto, wildkamperen of goedkope campings en ik ben ook al happy, hell ik slaap nog rustig in de auto als het moet :+ . Vrouw is iets meer van de luxe maar ik heb een gruwelijke hekel aan hotels dus vandaar dat we nu naast het kamperen ook vaak een huisje huren als gulden middenweg :)

Als we gaan kamperen zijn we meestal voor in totaal 1000 euro klaar voor 2 weken, alles incluis dus brandstof, boodschappen, camping etc. En dat is dan vaak wél in het hoogseizoen ivm temperatuur :P

[ Voor 19% gewijzigd door Metro2002 op 26-11-2017 10:31 ]

• !null
We zijn laatst voor 2500 euro met het gezin 3,5 week weggeweest, iets van 6000 km gereden. Het huis hadden we verhuurd voor bijna 2000 euro, dus uiteindelijk kostte de vakantie maar iets van 500 tot 600 euro :P
Was wel buiten hoogseizoen.

• pepijn1234
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09-2025
@!null via welk platform verhuur je je huis en is dat makkelijk te regelen met de datum waarop je zelf wilt? Vind het namelijk een erg goed idee om kosten te besparen op je vakantie!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:35
Vakantie gaat mij over de beleving (cultuur/natuur/zon/etc), de ontspanning en een fijne tijd met het gezin. Wat het kost boeit me dan ook niet. Daarbij: een week geen inkomsten is duurder dan wat ik op vakantie uit kan geven in een week, zelfs al gaan we naar luxe hotels.

FO is een mooi doel, maar de weg er naartoe moet ook leuk zijn ;) Een fietsvakantie is niks voor ons, en ik hou er niet van om elk dubbeltje om te draaien, daarmee krijg ik geen FMA gevoel. Als je genoeg inkomen hebt boeien de kleine uitgaves ook niet meer. Dat neemt niet weg dat we geen geld uitgeven aan zaken die er niet toe doen, we leven excl hypotheek en vakantie van 1000-1500 per maand (excl auto/pc etc op de zaak), maar we besparen niet op zaken die we de moeite waard vinden.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:53
!null schreef op zondag 26 november 2017 @ 10:56:
We zijn laatst voor 2500 euro met het gezin 3,5 week weggeweest, iets van 6000 km gereden. Het huis hadden we verhuurd voor bijna 2000 euro, dus uiteindelijk kostte de vakantie maar iets van 500 tot 600 euro :P
Was wel buiten hoogseizoen.
Huurprijs van 2000 euro voor nog geen maand?
Moet wel een erg groot huis zijn dan.

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Het Fantoom schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:52:
[...]

Hotel kost voor 2 personen zo 90 euro per nacht... 90*25 is toch al snel 2.250. En daar heb je dan een heel huis voor en kan je met meer dan 2 personen in :)

• !null
Verhuurd middels het bekende Airbnb. Je kunt minimaal aantal nachten kiezen, en bijvoorbeeld een groep jongeren weigeren om risico te beperken (lullig voor hun maarja). Zo doen meer mensen dat en dan zijn de ervaringen wel positief.
Het Fantoom schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:52:
[...]

Rijtjeshuis op goede lokatie. Was trouwens maar 16 nachten verhuurd maar wel aan een gesloten door een gezin, dus niet veel gewissel.

• Wozmro
  • Laatst online: 12:26
Interessant om te weten.

Mijn ouders zijn momenteel bezig met het op orde zetten van de woning van mijn grootouders om het dan te kunnen verhuren.

Aangezien er niemand in de familie ervaring heeft met verhuren is er het idee om te starten met korte/middellange termijnverhuur aan business/toeristen/mensen die veel reizen/...

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2025
Waar is het dan? Als het in, zeg, Stadskanaal is, denk ik niet dat er veel business en toeristen zijn ;-)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Wozmro
Het is niet in Nederland :)

Maar het is ook niet in een toeristische regio. Wel een dichtbevolkte regio met redelijk wat grote bedrijven in de buurt.
En goed gelegen; op 5 min rijden van enkele autosnelwegen, wandelafstand van station.

Ik kan mij wel de situatie bedenken waarbij iemand die veel op reis moet voor zijn werk wel eens iets anders wil dan de klassieke best western, en het zou ook wat goedkoper zijn. Er zijn twee bakkers vlak in de buurt dus ontbijtje regelen zou ook geen probleem mogen zijn.

Wat betreft toeristen; de omgeving zelf is niet toeristisch maar je bent in minder dan een uur in Brugge, Gent, Brussel, Ieper, Rijssel,... En in 2 à 3h in Parijs, Amsterdam, Londen.
Ideaal voor de Amerikaan die in 3 weken Europa wil zien :)

Maar evengoed ben ik veel te optimistisch :) we zien wel..

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

!null schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:16:
Verhuurd middels het bekende Airbnb.
Hoe deed je dat met je eigen spullen? En het spul in je kledingkast? Ergens in de opslag of zo?

• dvko
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
TucanoItaly schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:11:
[...]

Hoe deed je dat met je eigen spullen? En het spul in je kledingkast? Ergens in de opslag of zo?
Ik heb mijn eigen woning meerdere keren een half jaar of langer verhuurd maar maakte dan vaak enkel wat kasten of lades vrij voor de huurder. Mijn spullen bleven gewoon thuis, daar ga ik geen aparte opslag voor huren. Komt een stukje vertrouwen bij kijken, maar bij schade of diefstal weet je ook meteen waar je die kunt verhalen dus ach...

• !null
TucanoItaly schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:11:
[...]

Ruimte gemaakt in kledingkast. En op zolder bepaalde spullen achter knieschot wat ik afsloot. Maar het moet toch op vertrouwen.
Echt belangrijke zaken zou je weg kunnen brengen maar hoefde bij ons niet.

• Pannencouque
  • Laatst online: 07-01 21:25
Rondom die vakantie: ik denk dat je vooral zelf moet bepalen wat belangrijk is voor je vakantiegevoel, en daar de uitgaven op aanpassen. Soms doe je luxe, soms wat minder. Wij hebben afgelopen jaar een luxe vakantie gehad en dat was prima, al probeer ik dan nog steeds wel goede deals voor vliegtickets en autohuur te regelen :)

Wintersport is ook zo'n dure vakantie. Je kunt met zes man op 18m² in Frankrijk gaan zitten en elke dag brood meenemen op de piste. Ik snap ook nog wel dat mensen dat doen. Ik vind wat comfort daarin wel lekker en de sfeer van de schnitzel met een grote pot bier in de berghut tijdens de lunch is me ook veel waard, net als de après-ski. Dat kost veel extra, maar hoort er voor mij ook bij. Juist de mindset van het weg zijn en even over een aantal zaken niet nadenken, is dan prettig.

[ Voor 46% gewijzigd door Pannencouque op 26-11-2017 19:52 ]

• Wozmro
Ja, er is niemand verplicht om elk jaar een dure reis te maken.

Twee jaar geleden naar Denemarken geweest met (grote) huurauto vanuit België. Meeste was kamperen maar ook paar dagen hotel en een huisje.
Zo'n reis is gewoon duur zelfs al zit je niet elke dag op terras.
Als ik me goed herinner was het iets van een 4000€ voor drie personen, 3 weken.
Veel zelf geregeld, dat scheelt dan wel weer ivgl met georganiseerde reizen (wel wat van afgekeken ;) )

Dit jaar paar dagen gaan fietsen, van thuis vertrokken, enkele b&b'tjes, lekker gaan eten.

Maar als semi-FO heb je wel minder de behoefte om 'er eens uit te zijn'. Daarnaast zijn bvb vliegreizen niet aan ons besteed, laatste keer vliegen was 8 jaar geleden. Last-minute toestanden naar de zon zeggen ons helemaal niets.
Dan liever gewoon de trein op naar een grote stad voor een weekendje half geïmproviseerd; we zien wel waar we uitkomen. Wat nu ook wel niet een goedkope manier van reisje doen is...;)

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 14:46
Ik vroeg me af wat jullie aan vakantie besteden?

***members only***

Wij zitten dit jaar rond de 13% v/h nettosalaris en vorig jaar ook. 2015 was het percentage wat lager omdat we toen een huis gekocht hebben. Vakantie is voor ons dus een grote kostenpost (bijv. 3 weken Zuid-Amerika met zijn tweeën voor 7000-8000 euro), maar wij vinden dat nu prima omdat we nu nog geen kinderen hebben. We maken nu dus wat verdere/luxere reizen omdat we er van uit gaan dat als we ooit kinderen zouden krijgen, we daar minder geld voor hebben. We hebben geen auto en een vrij goedkoop huis, dus we hebben ook voldoende geld wat we vrij kunnen besteden. En het belangrijkste: het levert ons veel geluk op :).

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023

***members only***

Members only:

• Burgerman
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

***members only***

Ons vakantiebudget is circa € 2.000 per jaar, maar dit jaar redden we het daar niet mee. Dat is dan voor twee volwassenen en twee kinderen. Dat komt neer op circa 3% van ons netto jaarinkomen. Onze uitgaven:
  • Zomervakantie: € 1.000
  • Twee weekenden met z'n twee: € 500
  • Nog een weekje vakantie in eigen land: € 300
  • Weekend met een vriendengroep: € 200
De zomervakantie was vorig jaar flink wat duurder, maar nog steeds dik waar voor het geld. Voor € 1.900 zijn we 11 dagen naar Albanië geweest met de kinderen. Dit bedrag was inclusief vluchten, parkeergeld, autohuur daar, elke dag twee keer uit eten en hotelovernachtingen. Ter indicatie: een hotel in het voorseizoen daar, pal aan zee was tussen de € 15 en € 50 per nacht. Uit eten met z'n vieren leverde zelden een rekening van meer dan € 20 op, inclusief twee of drie verse vissen. :)

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:11
Ik ben op reddit de fatfire subreddit tegen gekomen. Daar gaat het over comfortabel FO worden en streeft men naar meerdere miljoenen. En dan krijg je een vraag van iemand met 7 miljoen die ontslagen is en zich afvraagt of hij FO is. Het is een andere realiteit, maar vind het toch interessant om te volgen.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-01 07:35
Af en toe kom je idd geweldige posts tegen. Zo las ik op een soort expatforum een vraag van een echtgenote van een a.s. expat of US$50k PER MAAND salaris genoeg was om rond te komen in Hanoi (Vietnam). Je gaat je afvragen waarom ze zulke vragen stellen.... :P

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• !null
Jemig, hebben ze 25 man personeel rond lopen ofzo? Zulk salaris is overal voldoende.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Burgerman schreef op zondag 26 november 2017 @ 22:48:
  • Zomervakantie: € 1.000
  • Twee weekenden met z'n twee: € 500
  • Nog een weekje vakantie in eigen land: € 300
  • Weekend met een vriendengroep: € 200
Dat zijn verdacht ronde bedragen ;) Heb je dan de diverse extra's meegerekend zoals uit eten (wanneer je dat normaal thuis niet zou doen). Een zomervakantie voor 1000 euro, hoe ziet dat er uit?

Sowieso, respect hoor (zeker omdat er 2 kids mee gaan). Die andere vakantie die je noemde, Albanië, uitstekend idee.
MisterBlue schreef op maandag 27 november 2017 @ 07:13:
Het is een andere realiteit, maar vind het toch interessant om te volgen.
Veel van die mensen hebben zich zo ongelofelijk veel verplichtingen opgelegd... grote gezinnen en dan willen ze graag voor allemaal een Ivy League studie betalen incl. auto, volpension, enzovoort. Dat alleen al is dan een koel miljoen.

[ Voor 25% gewijzigd door TucanoItaly op 27-11-2017 08:28 ]

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-01 14:39
Net een vakantie geboek voor 1 week naar Marrakech (2 personen)

160 euro vliegtickets (retour)
160 euro 6 overnachtingen inclusief ontbijt. Hotel krijgt een 9,3 uit 330 beoordelingen.

Aanrader dus voor diegene die in het voorjaar weg wilt tegen een gunstige prijs :)

• Blik1984
  • Nu online
MisterBlue schreef op maandag 27 november 2017 @ 07:13:
Ik ben op reddit de fatfire subreddit tegen gekomen. Daar gaat het over comfortabel FO worden en streeft men naar meerdere miljoenen. En dan krijg je een vraag van iemand met 7 miljoen die ontslagen is en zich afvraagt of hij FO is. Het is een andere realiteit, maar vind het toch interessant om te volgen.
Als je sommige startsalarissen daar ook leest, 130k per jaar excl overtijd en bonus voor iemand die net uit college komt.

Bizar, dat verschil tussen US en NL

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-01 16:55
Mirved schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:42:
Net een vakantie geboek voor 1 week naar Marrakech (2 personen)

160 euro vliegtickets (retour)
160 euro 6 overnachtingen inclusief ontbijt. Hotel krijgt een 9,3 uit 330 beoordelingen.

Aanrader dus voor diegene die in het voorjaar weg wilt tegen een gunstige prijs :)
Waar verwacht je op uit te komen qua totale kosten en ben je van plan om dit bij te houden?
In mijn ervaring is bijv. de ticketprijs maar een heel klein deel van de kosten bij deze relatief korte afstanden. Het kost relatief veel (geld en tijd) om van en naar de luchthaven te komen in vergelijking met het uiteindelijke vliegen.

Ik heb recentelijk ook een "goedkoop" lang weekend (4.5 dag) gedaan.
Vlucht (retour)=€95
AirBnB: 4*32=€128
OV en taxi=~€75
Eten, Drinken, Entree etc.=~€150
Totaal = €450 (€100 per dag :F )

Totale vervoerskosten van en naar luchthaven (in NL en op locatie) was €55 en dan had ik ook nog eens goedkope treinkaartjes in NL geregeld.

• Blik1984
  • Nu online
Over vakanties gesproken. Ik ben net terug van een week Maleisie, op bezoek bij een vriend. Kosten vielen erg mee. vlucht was 550 euro (incl trein vervoer vice versa). Alle overige kosten in Maleisië rond de 200 euro

En dan is met name overig vervoer relatief een best grote kostenpost. Uber-verbruik komt toch al snel op 50-60 euro, met name door vervoer van en naar vliegvelden in Maleisië zelf (KL airport ligt op 60 km van het centrum)

[ Voor 48% gewijzigd door Blik1984 op 27-11-2017 11:17 ]

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

***members only***

Qua percentage lijkt het veel, maar als je jezelf een fictief laag salaris geeft dan vertekent dat wel een hoop natuurlijk.

Ik heb even naar onze situatie gekeken;

Members only:

Veel geld? Ja, vinden wij het dit waard? Meestal wel. Kan het goedkoper? Zeker, maar het zijn allemaal bewuste keuzes geweest.

Vorig jaar was het dubbel zoveel (3weken camper Amerika, 2x wintersport, en 5+ weekendjes weg), volgend jaar waarschijnlijk weer minder (want baby; 1keer weekje zon en (iig) 3 weekendjes weg).

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Ik geef zelf niets om vakantie, en ben in geen jaren meer weggeweest.
(ben alleenstaand)

Ik hou mijn inkomsten/uitgaven nu bijna 7 jaar bij in excel, en in die tijd heb ik €150 uitgegeven aan vakantie.
(En dat was omdat ouders graag een paar dagen weg wilde met familie naar center parcs)

In die 7 jaar heb ik 49.19% van mijn netto inkomen gespaard.
En dan rekening ik dingen als verbouwingskosten (zoals spouwmuur- en vloerisolatie) en aanschaf pelletkachel en zonnepanelen mee als uitgaven.
Reken ik die niet mee dan kom ik uit op 66.93% sparen.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
Chief schreef op maandag 27 november 2017 @ 07:17:
Af en toe kom je idd geweldige posts tegen. Zo las ik op een soort expatforum een vraag van een echtgenote van een a.s. expat of US$50k PER MAAND salaris genoeg was om rond te komen in Hanoi (Vietnam). Je gaat je afvragen waarom ze zulke vragen stellen.... :P
Aan gedacht dat zoiets troll kan zijn? ;)

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-01 07:35
Galactic schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:42:
[...]

Zie mijn laatste zin :P

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:36
Galactic schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:42:
Dan is deze ook leuk. >:)

https://www.reddit.com/r/leanfijerk/

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Blik1984 schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:03:
[...]

Als je sommige startsalarissen daar ook leest, 130k per jaar excl overtijd en bonus voor iemand die net uit college komt.

Members only:

Divide and conquer.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
wimpie schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:44:
[...]

Members only:
Wat ik mij altijd afvraag, in bijvoorbeeld Sunny Vale, of Palo Alto moet het tock gigantisch interessant zijn om te pendelen... Wij pendelen in België/Nederland al vaak 1.5 uur enkele rit om "grofweg 20%" meer te verdienen, daar lijkt het verschil nog veel groter (zeg ik met slechts beperkt onderzoek ernaar gedaan te hebben).

[ Voor 0% gewijzigd door Krisp op 27-11-2017 17:40 ]

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Galactic schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:47:
[...]

Wat ik mij altijd afvraag, in bijvoorbeeld Sunny Vale, of Palo Alto moet het tock gigantisch interessant zijn om te pendelen... Wij pendelen in België/Nederland al vaak 1.5 uur enkele rit om "grofweg 20%" meer te verdienen, daar lijkt het verschil nog veel groter (zeg ik met slechts beperkt onderzoek ernaar gedaan te hebben).
Je maakt natuurlijk een afweging tussen reistijd en huisvestigingskosten. In die gebieden moet je toch wel denken aan minimaal 1 tot 1,5 uur reistijd (met OV). Dan woon je relatief goedkoop en heb je wel de city salarissen.
Zelfde is natuurlijk mogelijk in Zwitersland werken en net erbuiten (DE, FR) wonen.

PS. Zou je mijn quote willen [mo] -en of weghalen? Vergat het zelf initieel.

Divide and conquer.

• Verwijderd
  • Niet online
In Nederland hebben we het een stuk beter. Hier kun je op een half uur van Amsterdam een gezinswoning van €250.000 kopen terwijl je "six figures" op de Zuidas binnenharkt. Met lage zorgkosten, relatief weinig belasting op eigendom, goedkoop eten, goedkope verzekeringen. Ook geen last van "school districts", op een enkele uitzondering na zitten je kinderen altijd wel op een goede school. Waardoor je niet speciaal naar een duur gebied moet verhuizen puur om je kinderen op een goede school te krijgen.

• Blik1984
  • Nu online
Er zijn hier voor zover ik weet geen startsalarissen van 100k hoor. Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat die 8.000 per maand binnentikt als starter zijnde.

En dan heb je ook eens de lagere belasting die van toepassing is. En ja, aan de andere kant wel je eigen pensioen verzorgen natuurlijk, maar dat is niet zo moeilijk met een dergelijk salaris

• Blik1984
  • Nu online
wimpie schreef op maandag 27 november 2017 @ 13:50:
[...]

Zelfde is natuurlijk mogelijk in Zwitersland werken en net erbuiten (DE, FR) wonen.
Een vriend van mij woont in Geneve, en in principe is dit mogelijk ja. Echter compenseert het verschil in inkomstenbelasting direct het verschil in huur weer (en nog wat meer). En als je dan toch in Geneve woont kun je heel makkelijk al je andere lasten zoals boodschappen en benzine e.d. sowieso al in Frankrijk kopen, want dat is om de hoek.

• Verwijderd
  • Niet online
De lagere inkomstenbelasting in de USA valt ook mee. Als ik op deze Californische website een inkomen van $100.000 invul dan hou ik $68.014 over. In Pennsylvania kom ik op $69,733 uit.

Als ik dan naar deze Nederlandse website kijk dan vertaalt €100.000 zich naar €57.144 voor loondienst en €61.116 voor een ondernemer met startersaftrek (€60.166) zonder.

Doe mij Nederland dan maar, met ons mooie zorgstelsel en goedkope huizen.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Inderdaad, in de VS krijg je >$100K alleen met een erg goede baan, en voor starters zeer zeker de uitzondering ipv de regel.

De statistieken zijn altijd moeilijk om te interpreteren omdat de VS zo groot en divers is.
Google bijvoorbeeld maar eens naar "Median income ...." voor wat steden, dat valt reuze mee. Bijvoorbeeld coor San Francisco:
Average Household Income $104,879
Median Household Income $77,734

Nu kun je natuurlijk veel meer of minder verdienen, maar het geeft aan dat je met $100K echt geen gemiddelde stsrter bent.

Wat t kost om in deze grote steden te leven?:
https://www.cnbc.com/2017...fford-to-buy-a-house.html

2. San Francisco, Calif.
Salary needed for a 5 percent down payment: $208,767
Salary needed for a 10 percent down payment: $197,779
Salary needed for a 20 percent down payment: $175,804

In de VS heb je vaak een stevige downpayment op je hypotheek nodig om de beste rente te krijgen.
En ga er maar vanuit dat je met 2uur commute niet uit de hoge prijzen bent.

Inkomstenbelastingdruk hangt af vd staat, in Oregon is het ongeveer 33%. Dat verschilt niet zo veel met Nederland dus.

In de VS kun je goed verdienen en leven, en in Amsterdam ook...

[ Voor 7% gewijzigd door Sibylle op 27-11-2017 17:43 ]

Ctrl+k

• Blik1984
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:30:
De lagere inkomstenbelasting in de USA valt ook mee. Als ik op deze Californische website een inkomen van $100.000 invul dan hou ik $68.014 over. In Pennsylvania kom ik op $69,733 uit.

Als ik dan naar deze Nederlandse website kijk dan vertaalt €100.000 zich naar €57.144 voor loondienst en €61.116 voor een ondernemer met startersaftrek (€60.166) zonder.

Dat valt dan idd nog wel mee, ik denk wel dat zodra de inkomens hoger worden het verschil groter wordt. Nederland heeft een gemiddelde belastingdruk van 33% over de eerste 70k, maar daarna gaat dat snel omhoog.

• Blik1984
  • Nu online
Sibylle schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:40:
Inderdaad, in de VS krijg je >$100K alleen met een erg goede baan, en voor starters zeer zeker de uitzondering ipv de regel.

De statistieken zijn altijd moeilijk om te interpreteren omdat de VS zo groot en divers is.
Google bijvoorbeeld maar eens naar "Median income ...." voor wat steden, dat valt reuze mee. Bijvoorbeeld coor San Francisco:
Average Household Income $104,879
Median Household Income $77,734

Nu kun je natuurlijk veel meer of minder verdienen, maar het geeft aan dat je met $100K echt geen gemiddelde stsrter bent.

Wat t kost om in deze grote steden te leven?:
https://www.cnbc.com/2017...fford-to-buy-a-house.html

2. San Francisco, Calif.
Salary needed for a 5 percent down payment: $208,767
Salary needed for a 10 percent down payment: $197,779
Salary needed for a 20 percent down payment: $175,804

In de VS heb je vaak een stevige downpayment op je hypotheek nodig om de beste rente te krijgen.
En ga er maar vanuit dat je met 2uur commute niet uit de hoge prijzen bent.

Inkomstenbelastingdruk hangt af vd staat, in Oregon is het ongeveer 33%. Dat verschilt niet zo veel met Nederland dus.

In de VS kun je goed verdienen en leven, en in Amsterdam ook...
Ik kan het met je eerste stuk echt niet eens zijn, in Amerika krijg je met een beetje fatsoenlijke opleiding en ervaring al vrij snel goed betaald. Ik zit in de inkoop-wereld, en als je geen leidinggevende manager bent zit je met 60-70k wel een beetje aan je max qua salaris. Uitzonderingen daargelaten. Als ik in de US op dezelfde type functie zoek zitten die steevast allemaal tussen de 100-150k. Zo lastig is het echt niet om goed betaald te krijgen.

En ja, dat je als starter 100k kan krijgen in de US is misschien alleen in bepaalde gevallen mogelijk, maar dat het uberhaupt al mogelijk is geeft de verschillen al weer tussen Nederland en US, want in Nederland kom je niet eens in de buurt als starter

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

CaLeX schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:24:
Qua percentage lijkt het veel, maar als je jezelf een fictief laag salaris geeft dan vertekent dat wel een hoop natuurlijk.
Dat is zo, maar ik zie dat ik in absolute zin in het midden van het roedel zit. Sommigen zitten er boven, sommigen er onder. Het valt me wel op dat de afwijking zeer groot is, tussen duizend en tienduizend euro.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Blik1984 schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:07:
[...]

Ik kan het met je eerste stuk echt niet eens zijn, in Amerika krijg je met een beetje fatsoenlijke opleiding en ervaring al vrij snel goed betaald. Ik zit in de inkoop-wereld, en als je geen leidinggevende manager bent zit je met 60-70k wel een beetje aan je max qua salaris. Uitzonderingen daargelaten. Als ik in de US op dezelfde type functie zoek zitten die steevast allemaal tussen de 100-150k. Zo lastig is het echt niet om goed betaald te krijgen.

En ja, dat je als starter 100k kan krijgen in de US is misschien alleen in bepaalde gevallen mogelijk, maar dat het uberhaupt al mogelijk is geeft de verschillen al weer tussen Nederland en US, want in Nederland kom je niet eens in de buurt als starter
Ik denk dat we het wel eens zijn O+
In de VS kun je makkelijker veel meer verdienen (kijkende naar bruto totaal jaarsalarissen). Het median & average inkomen liggen ook hoger.

Als je in de VS goed bent opgeleid en goed bent in je baan, krijg je goed betaald. Dus 60-70K in Nederland en 100-150K in de VS zal inderdaad lukken. Maar dan hebben we het over de goede banen, in zowel NL als de VS.

Mijn punt was meer om een beetje tegengas te geven aan het beeld dat je in de VS zomaar uit mag gaan van hoge salarissen. Als je hier gewoon onderwijzer, brandweerman, gemiddelde IT'er, techneut etc. bent, verdien je niet zomaar 100K. Net als dat je in Nederland dan niet zomaar 50K verdient.

Ctrl+k

• koentje115
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04-2023
Blik1984 schreef op maandag 27 november 2017 @ 11:03:
[...]

Tussen SF en NL. Rest van de states is wat lager.
Belasting is trouwens niet echt laag. Daarnaast gaat van dat bedrag ook pensioen (401k, max 18k per jaar) en ziekteverzekering (afhankelijk van werkgever). Je houdt niet zoveel meer over dan in Belgie/Nederland voor een vergelijkbaar salaris.
Blik1984 schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:07:
[...]

Ik kan het met je eerste stuk echt niet eens zijn, in Amerika krijg je met een beetje fatsoenlijke opleiding en ervaring al vrij snel goed betaald.
Dit hangt echt af van waar je woont. In de duurdere steden, ja. Diegene met een goed salaris in de states, kunnen trouwens ook een goed salaris in Europa krijgen, al zal 500k+ per jaar wat moeilijk zijn in EU.

[ Voor 51% gewijzigd door koentje115 op 27-11-2017 23:38 ]

• Verwijderd
  • Niet online
Je moet een baan in de USA verder ook vergelijken met ZZPen in Nederland. Want wat betreft sociale zekerheden zit je op hetzelfde niveau. Zeker in de "Employment at will" staten.

En als ZZPer in Nederland kun je ook bovenstaande bedragen verdienen. $150.000 is €126.000, als je 1600 uur declarabel bent (40 weken lang 40 uur) heb je een uurtarief van €80 nodig. In de IT geen heel gek bedrag voor een generalist.

Voor de duidelijkheid: Dit is geen aangrijp-punt voor een discussie over loondienst versus ZZP.

• TmZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01 22:11

TmZ

Uit het FD van afgelopen zaterdag over "geluksgeneraties"
"We zijn tot ongeveer ons twintigste het gelukkigst. Als de loopbaan start, met hypotheek en kinderen, neemt het geluksgevoel af, om weer te stijgen boven de 65". Op hoge leeftijd, als gebreken komen, worden we weer minder gelukkig. Dit patroon geldt voor elke generatie."
Weinig nieuws natuurlijk, maar toch goed om te beseffen. Vooraf het feit dat het boven de 65 weer stijgt zegt mij dat vooral werk de boosdoener is. Voor veel mensen is hypotheek dan wel afbetaald en zijn (eventuele) kinderen al ruimschoots uit huis.

• !null
De conclusie is eigenlijk dat mens het gelukkigst is wanneer hij/zij geen verantwoordelijkheden heeft :+

• JURIST
  • Nu online
!null schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:07:
De conclusie is eigenlijk dat mens het gelukkigst is wanneer hij/zij geen verantwoordelijkheden heeft :+
De mens moet kunnen 'spelen' om gelukkig te zijn of in elk geval 'speelruimte' hebben

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

TmZ schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:39:
Uit het FD van afgelopen zaterdag over "geluksgeneraties"
Vooraf het feit dat het boven de 65 weer stijgt zegt mij dat vooral werk de boosdoener is.
Oh, het zegt mij juist dat kinderen de boosdoener zijn. Maar goed, dat mag vaak niet gezegd worden over die schatjes :+

Hoe ging ook al weer die grap? Iets van "wie heeft er een condoom en een tijdmachine"?

• Blik1984
  • Nu online
TucanoItaly schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:30:
[...]

Oh, het zegt mij juist dat kinderen de boosdoener zijn. Maar goed, dat mag vaak niet gezegd worden over die schatjes :+

Hoe ging ook al weer die grap? Iets van "wie heeft er een condoom en een tijdmachine"?
Kinderen zijn wel iets eerder de deur uit dan bij 65 jaar. Als ik 65 ben zijn mijn kinderen 37 en 34 om een voorbeeld te geven.

Dus lijkt mij logisch om dit te relateren aan werk en niet aan kinderen

• Pannencouque
Mja, ik kan me voorstellen dat je zorgen wel minder worden als de kids weg zijn. Minder financiën nodig om hen te supporten en zelf minder noodzaak tot van alles opzij zetten, omdat je toch al over de helft bent.

• Blik1984
  • Nu online
Pannencouque schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 20:58:
Mja, ik kan me voorstellen dat je zorgen wel minder worden als de kids weg zijn. Minder financiën nodig om hen te supporten en zelf minder noodzaak tot van alles opzij zetten, omdat je toch al over de helft bent.
Dat denk ik ook, maar het geluksgevoel is dus het grootst als het werk ook wegvalt. Maar het lijkt mij logisch als het geluksgevoel vanaf 50-55 langzaamaan groter wordt omdat er dan procentueel gezien vaker kinderen uit huis gaan, met een maximum vanaf 65 (in de toekomst 67+)

• Pannencouque
Dat geloof ik. Geluksgevoel groeit, mede door kleinkinderen wellicht. Wordt ook altijd mooi gevonden. En dan afbouw van werk ja, meer vrijheid. Heerlijk! Niet dat het daarvoor een straf is, maar ik denk dat mensen regelmatig meer bezig zijn met ballen in de lucht houden, dan met echt genieten.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik neem aan dat vrijwel iedereen hier actief dan wel passief belegt via een bank/broker? Ik zag namelijk een link in het belegging topic dat het echt waard is om te crossposten:

Kostenvergelijking DeGiro Basic/Custody, Binck, Lynx en de grootbanken:
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/degiro-kosten/

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-01 21:33

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op maandag 27 november 2017 @ 17:30:

California is dan ook de staat met zo'n beetje de hoogste belastingen van de hele VS.
In NY state betaal je bv helemaal geen income tax.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TucanoItaly schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:16:
Ik neem aan dat vrijwel iedereen hier actief dan wel passief belegt via een bank/broker? Ik zag namelijk een link in het belegging topic dat het echt waard is om te crossposten:

Kostenvergelijking DeGiro Basic/Custody, Binck, Lynx en de grootbanken:
https://www.financieelonafhankelijkblog.nl/degiro-kosten/
Ik denk dat hier weinig bij hun eigen bank het doen, vanwege die kosten inderdaad. Maar je moet op die site wel bedenken dat ze beetje last hebben van creatieve y-as.

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 29 november 2017 @ 14:04:
[...]

Ik denk dat hier weinig bij hun eigen bank het doen, vanwege die kosten inderdaad. Maar je moet op die site wel bedenken dat ze beetje last hebben van creatieve y-as.
Daarnaast ook een duidelijke bias naar Degiro, Binck en Lynx omwille van de affiliatelinks die er achter zitten.
Niets mis met geld willen verdienen via affiliate links, maar als lezer moet je hier wel rekening mee houden bij het beoordelen van de informatie.

• Railgunner
Jammer dat de schrijver van dat artikel Brand New Day niet meeneemt in de vergelijking; zij schermen ook met lage kosten.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het artikel vergelijkt brokers waar je vrij kan beleggen, en dat kan je niet bij Brand New Day. Daar heb je namelijk alleen de keuze uit een beperkt aantal Vanguard fondsen.

• Railgunner
Het artikel focust op indexfondsen en noemt ook enkele Vanguard fondsen, daarom dacht ik dat BND ook meegenomen had kunnen worden.

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap