20k is aanzienlijk, maar hou je daarbij ook rekening met salarisstijgingen? Voor mij en mijn partner is het de komende xx jaar vooral belangrijk om de kosten niet met het loon mee te laten stijgen. Daar zit denk ik de meeste winst.President schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 16:35:
[...]
Ik merk aan mezelf wel de laatste tijd dat het stukje FO mij 'te lang duurt'. Doordat vooral ik in mijn hoofd met getallen bezig is, realiseer ik mij dat we momenteel zo'n 20k per jaar spaar... Met nog 40 jaar te gaan tot pensioen leeftijd betekent dit maximaal 800k. In de praktijk veel minder; studie kosten van kinderen, hogere belastingen, diverse andere kosten, etc.
Wil niet zeggen dat je voor elke extra verdiende euro precies één euro moet sparen (imho), maar wel dat het goed zou zijn je af te vragen of het uitgeven van die aanvullende euro je ook evenredig gelukkiger maakt op de lange termijn.
Kijk, als het een keuze was waarbij je voor hetzelfde geld een villa kan krijgen kiest denk ik 99% van de mensen het landgoed. Maar daarbij komen ook nog eens aanschaf- en onderhoudskosten. Tja, dan is het de afweging tussen verplicht moeten blijven werken voor die levensstandaard vs. het accepteren van een lagere levensstandaard. Ik heb helaas genoeg collega's van rond de 55-60 die het eigenlijk niet meer bijbenen, met een molensteen om de nek in de vorm van een hoge vaste lasten. Dat gun ik niemand.Dan zie ik op Funda wel eens huizen voorbij komen en dan denk ik bij mezelf: hoe zuinig we ook leven, hoe bewust we ook omgaan met ons geld, we zullen nooit in staat zijn om een huis van 2 miljoen euro met zwembad te kunnen kopen. Niet dat het een direct doel is, maar ik moet wel toegeven dat ik liever in een mooi vrijstaand groot huis met zwembad en/of groot 'groen landgoed' woon dan in ons huidige mooie rijtjeshuis. Dan wel het liefst in Voorhout (Randstad) of Noordwijk dicht bij onze familie in Leiden...
Maar zoals je aangeeft went alles, denk ik. Op een gegeven moment ga je ook niet meer +10 geluk krijgen omdat je dat mooie glas-in-lood ziet. Voor mijzelf is het hebben van een huis ook wel erg fijn t.o.v. een appartement. Ik zie het echter vooral als het vermijden van ongemakken, zoals overlast (flatgebouw, stadscentrum) of - een stap verder -het moeten delen van een privéruimte (woning delen, kamers).Ik zou dan 'meer genieten' van thuis zitten in de zomer dan nu. Al zal een mens ook aan die situatie waarschijnlijk snel gewend zijn waardoor het niet meer geluk geeft (al ben ik ook vandaag de dag nog 'blij' dat ik in een huis woon in plaats van een (kleine) flat).
Maar ik wil eigenlijk koste wat kost voorkomen dat we gaan doen aan dingen als een 'wooncarrière' d.w.z. 'omhoog verhuizen'. Het zou me qua vaste lasten/verplichtingen te veel kosten om de kleine ongemakken die ik nu heb weg te nemen.
Ja, dat heb ik ook, maar ik ben misschien wat pessimistischer en vermoed dat ik het leuk vinden niet oneindig vast ga houden.Ook in het kader van FO betekent dit dat ik echt wel de nodige jaren eerder dan mijn pensioen leeftijd kan stoppen met werken. Of ik dit wil is mij nog niet bekend, zolang ik mijn werk nog leuk vindt zal ik dat hoogstwaarschijnlijk blijven doen. Ik ben altijd blij als ik na 5 weken zomervakantie weer aan het werk mag gaan.Ik kan mij nog niet voorstellen dat ik zou willen stoppen met werken op dit moment. Laatst in een ander topic was er iemand die voorstelde om minder te werken zodat ik meer tijd had voor mijn zoon (10 maanden) aangezien we toch zoveel sparen: geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt
. Liever een financieel onbezorgde toekomst, met geld om mijn kind van en studie te voorzien, helpen met een huis en de mogelijkheid hebben om te stoppen met werk als ik mijn baan niet meer zie zitten zonder daarbij levenskwaliteit in te leveren!
Zelf combineer ik het overigens: 4 dagen bij de baas, 1 dag zzp. Zeker de moeite waard vind ik zelf, mocht het realistisch zijn.