Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.225.093 views

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
President schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 16:35:
[...]
Ik merk aan mezelf wel de laatste tijd dat het stukje FO mij 'te lang duurt'. Doordat vooral ik in mijn hoofd met getallen bezig is, realiseer ik mij dat we momenteel zo'n 20k per jaar spaar... Met nog 40 jaar te gaan tot pensioen leeftijd betekent dit maximaal 800k. In de praktijk veel minder; studie kosten van kinderen, hogere belastingen, diverse andere kosten, etc.
20k is aanzienlijk, maar hou je daarbij ook rekening met salarisstijgingen? Voor mij en mijn partner is het de komende xx jaar vooral belangrijk om de kosten niet met het loon mee te laten stijgen. Daar zit denk ik de meeste winst.

Wil niet zeggen dat je voor elke extra verdiende euro precies één euro moet sparen (imho), maar wel dat het goed zou zijn je af te vragen of het uitgeven van die aanvullende euro je ook evenredig gelukkiger maakt op de lange termijn.
Dan zie ik op Funda wel eens huizen voorbij komen en dan denk ik bij mezelf: hoe zuinig we ook leven, hoe bewust we ook omgaan met ons geld, we zullen nooit in staat zijn om een huis van 2 miljoen euro met zwembad te kunnen kopen. Niet dat het een direct doel is, maar ik moet wel toegeven dat ik liever in een mooi vrijstaand groot huis met zwembad en/of groot 'groen landgoed' woon dan in ons huidige mooie rijtjeshuis. Dan wel het liefst in Voorhout (Randstad) of Noordwijk dicht bij onze familie in Leiden...
Kijk, als het een keuze was waarbij je voor hetzelfde geld een villa kan krijgen kiest denk ik 99% van de mensen het landgoed. Maar daarbij komen ook nog eens aanschaf- en onderhoudskosten. Tja, dan is het de afweging tussen verplicht moeten blijven werken voor die levensstandaard vs. het accepteren van een lagere levensstandaard. Ik heb helaas genoeg collega's van rond de 55-60 die het eigenlijk niet meer bijbenen, met een molensteen om de nek in de vorm van een hoge vaste lasten. Dat gun ik niemand.
Ik zou dan 'meer genieten' van thuis zitten in de zomer dan nu. Al zal een mens ook aan die situatie waarschijnlijk snel gewend zijn waardoor het niet meer geluk geeft (al ben ik ook vandaag de dag nog 'blij' dat ik in een huis woon in plaats van een (kleine) flat).
Maar zoals je aangeeft went alles, denk ik. Op een gegeven moment ga je ook niet meer +10 geluk krijgen omdat je dat mooie glas-in-lood ziet. Voor mijzelf is het hebben van een huis ook wel erg fijn t.o.v. een appartement. Ik zie het echter vooral als het vermijden van ongemakken, zoals overlast (flatgebouw, stadscentrum) of - een stap verder -het moeten delen van een privéruimte (woning delen, kamers).

Maar ik wil eigenlijk koste wat kost voorkomen dat we gaan doen aan dingen als een 'wooncarrière' d.w.z. 'omhoog verhuizen'. Het zou me qua vaste lasten/verplichtingen te veel kosten om de kleine ongemakken die ik nu heb weg te nemen.
Ook in het kader van FO betekent dit dat ik echt wel de nodige jaren eerder dan mijn pensioen leeftijd kan stoppen met werken. Of ik dit wil is mij nog niet bekend, zolang ik mijn werk nog leuk vindt zal ik dat hoogstwaarschijnlijk blijven doen. Ik ben altijd blij als ik na 5 weken zomervakantie weer aan het werk mag gaan :+.Ik kan mij nog niet voorstellen dat ik zou willen stoppen met werken op dit moment. Laatst in een ander topic was er iemand die voorstelde om minder te werken zodat ik meer tijd had voor mijn zoon (10 maanden) aangezien we toch zoveel sparen: geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt :X. Liever een financieel onbezorgde toekomst, met geld om mijn kind van en studie te voorzien, helpen met een huis en de mogelijkheid hebben om te stoppen met werk als ik mijn baan niet meer zie zitten zonder daarbij levenskwaliteit in te leveren!
Ja, dat heb ik ook, maar ik ben misschien wat pessimistischer en vermoed dat ik het leuk vinden niet oneindig vast ga houden.

Zelf combineer ik het overigens: 4 dagen bij de baas, 1 dag zzp. Zeker de moeite waard vind ik zelf, mocht het realistisch zijn.

• finsdefis
  • Niet online
!null schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 16:13:
@finsdefis Mooi. Bij diezelfde SVN kun je ook energieleningen afsluiten. Men zal hier niet gauw lenen in dit topic, maar als je bijvoorbeeld zonnepanelen kan leggen middels een lening van slechts 1,95% rente dan is het wellicht wel interessant. Dan kun je dat geld anders inzetten.
Ja, je kan daar een aardige hefboom mee creëren. Ik ben er alleen nog niet positief over in ons geval, vanwege de vele onzekerheden rondom de salderingsregeling. We verbruiken zelf rond de 1800 kWh in een nieuwbouwhuis en ons dak is niet erg geschikt qua ligging.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:58
finsdefis schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 17:08:
[...]

20k is aanzienlijk, maar hou je daarbij ook rekening met salarisstijgingen? Voor mij en mijn partner is het de komende xx jaar vooral belangrijk om de kosten niet met het loon mee te laten stijgen. Daar zit denk ik de meeste winst.
Ik sta voor de klas, vrouwlief werkt in de zorg. Ik zit nu op 2100 netto in de maand en het eindigt met 2600 netto de maand vanaf mijn 40e. Vrouwlief zit op 1700 en zal ook maar paar honderd nog kunnen stijgen. Komt neer op 6k meer op jaarbasis, niet onwijs veel extra. Ik verwacht dat de kosten meer zullen stijgen met kinderen

De rest klopt, accepteren of verder gaan. andere baan bijvoorbeeld. Risico's nemen met ons geld middels bijvoorbeeld bitcoins. Geen idee, het leven nu bevalt prima

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:25
Als ik mij naar mezelf kijk: het grootste plezier aan geld dat ik heb is het 'op mijn gemak zijn' niet van het uitgeven.
Mijn woning is afbetaald en er staat +/-200k op de bank. Ik weet nu al dat ik niet gelukkiger zal zijn als dit binnen een paar jaar 300k zou zijn.

Ik ken wel iemand die heel veel geld heeft/verdient en die dat ook uitgebreid laat zien, geen probleem. Maar je ziet wel dat die quasi een dagtaak heeft aan het beheer van zijn geld en eigendommen. Er moet altijd wel iets gebeuren in 1 van zijn huizen, als mensen weten en zien dat je geld hebt dan komen er automatisch 'interessante' voorstellen op je af die moet afwegen of afhouden,...

• finsdefis
  • Niet online
President schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 17:28:
[...]

Ik sta voor de klas, vrouwlief werkt in de zorg. Ik zit nu op 2100 netto in de maand en het eindigt met 2600 netto de maand vanaf mijn 40e. Vrouwlief zit op 1700 en zal ook maar paar honderd nog kunnen stijgen. Komt neer op 6k meer op jaarbasis, niet onwijs veel extra. Ik verwacht dat de kosten meer zullen stijgen met kinderen.
Ja, kinderen kunnen inderdaad ook van invloed zijn, dat valt niet te ontkennen. Puur van de huidige situatie uitgaand is een stijging van bijvoorbeeld 500 netto (in jouw geval) natuurlijk best wel veel, omdat het direct naar een vrij besteedbaar inkomen gaat.

Zelf werk ik in het VO en ligt mijn maximumsalaris nog boven de 3.200 netto, maar dan heb ik het wel over een LD-schaal bij voltijdsbetrekking. Moet je natuurlijk wel zin hebben in de bijkomende taken, overigens. Op de ene school is dat wat makkelijker in te vullen dan de andere.

Om het plafond nog wat verder op te rekken ben ik in en rondom het onderwijs ook aan het freelancen.

[ Voor 5% gewijzigd door finsdefis op 02-12-2017 18:03 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:58
Wozmro schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 17:53:
Als ik mij naar mezelf kijk: het grootste plezier aan geld dat ik heb is het 'op mijn gemak zijn' niet van het uitgeven.
Mijn woning is afbetaald en er staat +/-200k op de bank. Ik weet nu al dat ik niet gelukkiger zal zijn als dit binnen een paar jaar 300k zou zijn.
Ik geloof ook niet dat ik dan gelukkiger zal zijn, want het zal voor mij persoonlijk nooit 'genoeg' zijn. Je weet niet wat de toekomst gaat brengen... Tegelijkertijd besef ik dat ik in dat opzicht op mijn ouders lijk, die beiden nog een paar jaar te gaan hebben tot ze pensioen krijgen en die los van het afbetaald huis ook drie ton op de bank hebben staan. Ik denk regelmatig 'ga toch eens wat leuks doen met je geld' als ze weer klagen dat ze geen weekend weg gaan naar center Parks omdat ze dat te duur vinden. Zou het een euro kosten zouden ze wel gaan....

Dat dubbele heb ik ook in mezelf zitten, ik ben jaloers op mensen die meer lijken te genieten van het leven... Tegelijkertijd besef ik mij ook dat de dingen die ze daarvoor doen (bijv. veel op vakantie gaan) mij niet zoveel geluk geven omdat we er minder behoefte aan hebben en we het zonde van ons geld vinden om 4k uit te geven aan een vakantie naar Amerika.

Het is dubbel. We doen het nu met een Suzuki Alto, welke eigenlijk te klein is voor een gezin. Kind mee, wandelwagen mee en inzet mee en de auto zit vol... Zou een grotere auto kunnen kopen financieel gezien, maar zolang de auto nog rijdt en het met proppen past vind ik dat zonde geld. Groot stuk opvoeding denk, iets dat ik mijn kinderen ook wil mee geven maar tegelijkertijd zou ik mijn kinderen wel meer balans willen mee geven door later wel regelmatig met ze op vakantie te gaan wat ik als kind nooit ging. Nu maar hopen dat ik niet teveel op mijn ouders ga lijken :-)

En ik snap het stukje over leeftijd en werk. Ik zie mezelf ook niet op mijn 70e voor de klas staan, maar ik zou niet weten wat ik dan wel zou moeten doen. thuis zitten lijkt mij niks, misschien de wereld aan het rondreizen met de camper maar geen idee of ik dat als ik 'ouder ben' zie zitten..

Dat stuk van een FO planning mist bij mij. Financieel gaat het prima om FO te bereiken, maar ik denk dat ik te afhankelijk zal blijven aan mijn manier van leven waar werk bij hoort!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:14
Daarom ben ik zo'n fan van FMA. Niet hardcore doorgaan tot je niets meer hoeft te doen, maar wel zorgen dat je e.e.a. goed voor elkaar hebt, stukje passief inkomen e.d., waardoor je 'later' prima minder kan gaan werken en wel die vrijstaande hut met oprit en garage kan kopen, zonder dat je tot je nek in de betalingen zit. Ja, je moet blijven werken, maar als je een overzichtelijke hypotheek hebt die je vrij eenvoudig kan betalen, heb je het al prima voor elkaar.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik kan mij nog niet voorstellen dat ik zou willen stoppen met werken op dit moment (...) Liever een financieel onbezorgde toekomst, met geld om mijn kind van en studie te voorzien, helpen met een huis en de mogelijkheid hebben om te stoppen met werk als ik mijn baan niet meer zie zitten
Heel verstandig.

Ik zit dus bij een klant waar ik met een aantal vaste krachten samenwerk. Eén van de oudgedienden trakteerde op gebak want hij was jarig geworden (over de 60). Hij vertelde dat hij voldoende spaargeld had om 2 jaar eerder met pensioen te gaan dan uitgerekend. Het huis was al vrij.

De manager daarentegen vertelde dat zijn huis echt niet vrij zou komen, aangezien de hypotheek aflossingsvrij was. Daar schrok ik toch wel van...

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-11 13:59
President schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 18:09:
Dat dubbele heb ik ook in mezelf zitten, ik ben jaloers op mensen die meer lijken te genieten van het leven... Tegelijkertijd besef ik mij ook dat de dingen die ze daarvoor doen (bijv. veel op vakantie gaan) mij niet zoveel geluk geven omdat we er minder behoefte aan hebben en we het zonde van ons geld vinden om 4k uit te geven aan een vakantie naar Amerika.
Ik probeer de laatste tijd steeds meer een balans te vinden tussen FO, FMA en levensgeluk. Zelf ben ik iemand die toch wel ondernemend is, en ik van een leven binnen een straal van 5 km van huis doodongelukkig zou worden. Een geheel verzorgde vakantie richting Amerika van 4k trekt mij persoonlijk ook niet.

Niet eens omdat ik het zonde geld vind, maar liever van een low-budget avontuur in het buitenland hou. Mijn meest memorabele vakanties kostten eigenlijk niet meer dan een paar honderd euro. Maar meer omdat low-profile vakantie vieren ervoor zorgt dat je in een compleet andere omgeving komt.

Wat mijn levensgeluk ook omhoog heeft gestuwd is bij de duurdere aankopen vooral te kiezen voor kwaliteit. Zo schaf ik elke 5 jaar een MacBook Pro aan, puur en alleen om het feit dat ik niet ongelukkig zou worden van het goedkopere alternatief, zegge een laptop van rond de € 300,-. Deze machines zijn in mijn ervaring / beleving bedrijfszeker, en zorgt ervoor dat ik het persoonlijk het geld waard vind.

Het zelfde geld voor auto's. Ik wil zorgeloos het sleuteltje kunnen omdraaien, en ik verwacht dat de auto mij op plaats van bestemming brengt. Mits de auto dat niet meer doet, is het gewoon exit.

Echt materialistisch ben ik niet, maar ik wil vooral dat alles rondom mij het gewoon goed doet. Fragiele of haperende spullen zou ik mijzelf aan ergeren, wat dus ten koste gaat van mijn levensgeluk. En dat is de energie gewoon niet waard.

[ Voor 6% gewijzigd door merauder op 02-12-2017 20:57 ]

• Pannencouque
Dat is wel een goede gedachte, toch? Beter iets kopen voor veel geld waar je heel tevreden en blij mee bent, dan iets kopen voor de helft van dat bedrag en constant balen dat het niet oké is. Natuurlijk kun je nog steeds compromissen sluiten en hoef je niet het duurste van het duurste te kopen, maar iets waar je blij van wordt is wel wat waard.

Ik heb bijvoorbeeld nu een auto die een mooi compromis is tussen gebruikskosten en tevredenheid. Ik kan er erg blij van worden, maar toch moet de volgende auto nog een stapje 'dikker' worden. Daar haal ik plezier uit, ondanks dat ik de kosten eigenlijk niet kan verantwoorden. Gevoel gaat daarbij boven ratio. Dat maakt ook dat ik op diverse andere vlakken makkelijk ratio boven gevoel kan laten gaan, omdat ik weet dat ik m'n pleziertjes toch wel heb. Vandaar ook mijn streven naar FMA en niet zozeer FO.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-11 13:59
Eerlijk gezegd heb ik heel erg weinig gevoel met auto's. Ik ben zelf echt een motorliefhebber en totaal geen autoliefhebber. Van de nieuwste Audi of Tesla gaat mijn hart eerlijk gezegd niet bepaald harder kloppen, terwijl ik kwijlend boven de brochure van de nieuwe Triumph Tiger. Qua auto's zoek ik vooral een compromis tussen gebruikskosten en comfort, oftewel, opties zoals climate control, automaat en veel beenruimte. De looks geef ik daarentegen dan weer geen zak om. Daarom rijd ik nu een Japanse hybride.

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
FMA betekenis?
Iets als 'financieel onafhankelijk met arbeid'? 😉

• kronolith
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:21

kronolith

[EDIT]

hanzer schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:36:
FMA betekenis?
Iets als 'financieel onafhankelijk met arbeid'? 😉
Financieel Minder Afhankelijk ;)

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Thx, want was precies niet te vinden in de openingspost.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:42
[...]

Ik merk aan mezelf wel de laatste tijd dat het stukje FO mij 'te lang duurt'. Doordat vooral ik in mijn hoofd met getallen bezig is, realiseer ik mij dat we momenteel zo'n 20k per jaar spaar... Met nog 40 jaar te gaan tot pensioen leeftijd betekent dit maximaal 800k. In de praktijk veel minder; studie kosten van kinderen, hogere belastingen, diverse andere kosten, etc.

Dan zie ik op Funda wel eens huizen voorbij komen en dan denk ik bij mezelf: hoe zuinig we ook leven, hoe bewust we ook omgaan met ons geld, we zullen nooit in staat zijn om een huis van 2 miljoen euro met zwembad te kunnen kopen. Niet dat het een direct doel is, maar ik moet wel toegeven dat ik liever in een mooi vrijstaand groot huis met zwembad en/of groot 'groen landgoed' woon dan in ons huidige mooie rijtjeshuis. Dan wel het liefst in Voorhout (Randstad) of Noordwijk dicht bij onze familie in Leiden... Ik zou dan 'meer genieten' van thuis zitten in de zomer dan nu. Al zal een mens ook aan die situatie waarschijnlijk snel gewend zijn waardoor het niet meer geluk geeft (al ben ik ook vandaag de dag nog 'blij' dat ik in een huis woon in plaats van een (kleine) flat).
Wat is je beoogde eindbedrag en waarom moet dat zo hoog zijn? Vanwege grotere woning?
Je noemt het compounding effect niet. Bij 40 keer 20/k bij een jaarlijks rendement van 4% per jaar zit je ruim boven de 1,5 mln. Dit maakt dus een wereld van verschil. Verder is er natuurlijk een optie om te kijken of je meer inkomen kan te genereren met een andere baan of als ondernemer.
Als je het leven nu en full-time werken in je huidige baan prima vindt en hinkt op verschillende gedachten is het wellicht lastig om vol voor voor kapitaalopbouw te gaan stel ik me voor. Concrete doelstellingen helpen vaak beter dan een open einde.

Voor mij is FO het werken aan een situatie werken aan een situatie waarin werken mag en niet moet. En dat ruim voor mijn 50e. Dit jaar loopt tot nu toe goed. Eind deze maand maar eens de balans opmaken. Alleen de gestelde rendementsdoelstelling van minimaal 4,5% wordt net lastig zonder verdere opleving van de beurs, maar met een kleine 7% rendement in euro's op beleggingen YTD ben ik toch tevreden. Vooral lage rente op geparkeerd spaargeld om in te stappen drukt het rendement.

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-11 21:16
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

If it does not kill u, it makes u stronger

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:49
@Redbull4u Koop gewoon een tweedehands Toyota hybride. Werkt heel mooi met zulke jaar kilometrage, ook als het wat minder of meer is.
En betrouwbaar, zeer weinig kosten en afschrijving. Kun je de rest van het geld anders besteden /sparen. Kan een Prius zijn maar als station dus ook een Auris hybride station.
Een gewone benzine auto nemen zal met zulke kilometers wel duur uitpakken. Op LPG is zeker een optie, maar is de keuze wat beperkter. Ik zelf koop niet zo snel een nieuwe auto, financieel gezien zie ik het nut niet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Tevreden Prius rijder hier, 2009 model in 2014 gekocht, dus ik kan het beamen. Weinig onderhoud aan en rijdt lekker.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:55

orf

Members only:

• Smuggler
  • Laatst online: 31-10 21:55

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Members only:

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:43
Waarom dan niet een tweedehands auto op LPG van pak em beet 5.000 euro? Zijn genoeg betrouwbare auto’s te vinden die daaraan kunnen voldoen

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-11 21:16
!null schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:51:
@Redbull4u Koop gewoon een tweedehands Toyota hybride. Werkt heel mooi met zulke jaar kilometrage, ook als het wat minder of meer is.
bedankt voor je reactie. Als ik een vlugge zoekopdracht doe, dan kom ik er een paar tegen van rond de 10K met 150.000+ Km. Dat vind ik vrij veel.
De Auris is wel een leuke optie wanneer ik filter op +/- 15.000 euro, maar dan ga ik boven mijn budget voor een 2e hands auto.
Omdat de LPG variant vanaf begin 2017 op de markt is gekomen.
Bedankt voor je reactie en leuk je topic te lezen! Bij 3 tot 5K per jaar wist ik het wel! Dan had ik hem weg gedaan, of een mooi klein elektrisch auto gekocht. Wel eens gekeken naar een renault Zoe of Nissan Leaf?
Blik1984 schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:09:
[...]

Waarom dan niet een tweedehands auto op LPG van pak em beet 5.000 euro? Zijn genoeg betrouwbare auto’s te vinden die daaraan kunnen voldoen
Als ik zoek op Gaspedaal kom ik op 35 Stationwagons van onder de 6.000 euro. Het merendeel met meer dan 200.000KM op de teller. Er staan een paar leuke exemplaren tussen, maar de hoge KM standen houden mij wel tegen.

If it does not kill u, it makes u stronger

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 12:08
Is dit het FO topic of het "welke auto moet ik kopen" topic?

Ik heb bijna 5 jaar geleden zakelijk een nieuwe plugin hybride auto gekocht voor bijna 50k. Met alle belastingvoordelen was die effectief bijna gratis... Nou ja, gratis, ik had de keuze om het geld aan de overheid te geven in de vorm van belasting of om het aan de auto dealer te geven en er wat leuks voor terug te krijgen ;) Zonder box 1 inkomen gaat dat feestje niet op...

Binnenkort mag ik weer, dan komt er hoogstwaarschijnlijk een volledig elektrische, puur omdat die ook weer flink gesubsidieerd worden. Al is er helaas nog geen elektrische station in een normale prijsrange (model X vind ik te gortig, die is bijna net zo duur als het gemiddelde huis hier in de wijk...). Wel jammer dat een deel vd subsidie ondertussen is afgeschaft (kleinschaligheid investeringsaftrek op personen auto's).

Of toch een dikke youngtimer zonder noemenswaardige bijtelling? Leuke Porsche of BMW ofzo...

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 03-12-2017 23:43 ]

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:19
Het probleem van vergelijk oud - nieuw is dat het zo persoonlijk is als maar zijn kan.
Voor mij raakt zo'n berekening van jou kant nog wal.
Ik was tot deze zomer amper €500 per maand voor 2 auto's kwijt.

2 Auto’s in Soesterberg
Autoverzekering € 59,49
Wegenbelasting € 66,67
onderhoud € 37,06
benzine € 271,05
Reizen (parkeren/Ov) € 6,24
totaal € 440,51

Afschrijving auto 1: aanschaf 1500, verkocht 700 duur 3 jaar. kosten per maand €22.22
Afschrijving auto 2: aanschaf 700, verwacht mee te rijden 5 jaar. laten we deze naar waarde 0 afschrijven. = €12

totale maandelijkse kosten: €475

Mijn 2 auto's die beide 14/15 jaar zijn. echter wel alles wat er in die tijd maar in de auto kon zitten voor die klasse, zijn ook goedkoper dan jou (op dat moment zijnde) 15 jaar oude auto.

Nu we zelfs maar 1 auto hebben en fietsen naar werk kan, is een nieuw auto voor mij minstens 2 x zo duur per maand.

conclusie, het is inderdaad gewoon verstandig je eigen situatie na te rekenen.

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
De Megane estate diesel heeft een veel lager omslagpunt door het lage verbruik en het lage gewicht.
pirke schreef op zondag 3 december 2017 @ 23:21:

Of toch een dikke youngtimer zonder noemenswaardige bijtelling? Leuke Porsche of BMW ofzo...
Btw correctie (1.5% of 2.7%) bij een youngtimer gaat over de nieuwwaarde. Daarnaast is 35 procent over €8000 (BMW) of €20.000 (Porsche) stiekem best wel veel. Zeker gezien je, ten opzichte van een nieuwe auto, amper afschrijving af kan trekken.

Privé rijden tegen 19 cent wint het voor mij ieder keer.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:03
President schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 18:09:
[...]

Ik geloof ook niet dat ik dan gelukkiger zal zijn, want het zal voor mij persoonlijk nooit 'genoeg' zijn. Je weet niet wat de toekomst gaat brengen... Tegelijkertijd besef ik dat ik in dat opzicht op mijn ouders lijk, die beiden nog een paar jaar te gaan hebben tot ze pensioen krijgen en die los van het afbetaald huis ook drie ton op de bank hebben staan. Ik denk regelmatig 'ga toch eens wat leuks doen met je geld' als ze weer klagen dat ze geen weekend weg gaan naar center Parks omdat ze dat te duur vinden. Zou het een euro kosten zouden ze wel gaan....

Het is dubbel. We doen het nu met een Suzuki Alto, welke eigenlijk te klein is voor een gezin. Kind mee, wandelwagen mee en inzet mee en de auto zit vol... Zou een grotere auto kunnen kopen financieel gezien, maar zolang de auto nog rijdt en het met proppen past vind ik dat zonde geld. Groot stuk opvoeding denk, iets dat ik mijn kinderen ook wil mee geven maar tegelijkertijd zou ik mijn kinderen wel meer balans willen mee geven door later wel regelmatig met ze op vakantie te gaan wat ik als kind nooit ging. Nu maar hopen dat ik niet teveel op mijn ouders ga lijken :-)

En ik snap het stukje over leeftijd en werk. Ik zie mezelf ook niet op mijn 70e voor de klas staan, maar ik zou niet weten wat ik dan wel zou moeten doen. thuis zitten lijkt mij niks, misschien de wereld aan het rondreizen met de camper maar geen idee of ik dat als ik 'ouder ben' zie zitten..

Dat stuk van een FO planning mist bij mij. Financieel gaat het prima om FO te bereiken, maar ik denk dat ik te afhankelijk zal blijven aan mijn manier van leven waar werk bij hoort!
Ik zou zeggen maak een lijstje met dingen die je zou willen doen, hebben, beleven etc. Zet daarachter een mijlpaal in je FO bedrag waarbij je dit jezelf als het ware cadeau doet.

Je hebt er niets aan om nu niet alvast van je leven te genieten. Er zijn zat zaken die je nu al kan doen, en daarbij ga je ook nadenken over wat je nog zou willen doen. Heb je altijd al het noorderlicht willen zien ? Cello willen spelen. Een marathon lopen. Dan zou ik maar gewoon lekker beginnen. Nu kan je het nog.

Het heeft geen zin om te wachten tot sommige dingen niet meer kunnen omdat je gezondheid kuren gaat vertonen of er iets anders een kink in de kabel gooit. Een van de voordelen van het streven naar FO is vrijheid en het nadenken over wat je echt met je leven wil doen. Ik zou zeggen profiteer daar nu ook al van.

• pirke
@Cerebral met 19 cent kom ik niet uit, zeker niet bij een leuke youngtimer die slechter dan 1 op 10 rijdt ;)

Volledig elektrisch is wel interessant voor de afschrijving inderdaad, gecombineerd met milieu-investeringsaftrek en 4% bijtelling.

Overigens: indien het werkelijke privé BTW gebruik lager is dan het forfait kun je met de werkelijke kosten rekenen. Dat was bij mijn huidige phev ook het geval. De privé km zijn een fractie vd zakelijke, waardoor het privé deel BTW vd werkelijke kosten bijna niks meer is.

Ander alternatief is om de auto zakelijk te rijden, maar voor de BTW privé. Hierbij vraag je geen BTW terug op de aanschaf en alle bijbehorende kosten (onderhoud, benzine) en komen alle kosten inc btw ten laste van het resultaat. Dan betaal je wel bijtelling (35% dagwaarde) maar krijg je geen prive BTW gebruik forfait over de nieuwwaarde.

[ Voor 24% gewijzigd door pirke op 04-12-2017 12:04 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:30
TucanoItaly schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 20:03:
[...]

Heel verstandig.

Ik zit dus bij een klant waar ik met een aantal vaste krachten samenwerk. Eén van de oudgedienden trakteerde op gebak want hij was jarig geworden (over de 60). Hij vertelde dat hij voldoende spaargeld had om 2 jaar eerder met pensioen te gaan dan uitgerekend. Het huis was al vrij.

De manager daarentegen vertelde dat zijn huis echt niet vrij zou komen, aangezien de hypotheek aflossingsvrij was. Daar schrok ik toch wel van...
Hier in België praat je nog niet zo snel over geld met collega's of vrienden.

Maar als het gebeurt, dan kom je soms wat uitersten tegen.
Een oud collega verdiende niet slecht, en ook zijn vrouw werkte, dus ik denk dat ze makkelijk 5000€ netto naar huis brachten. Eén firmawagen, en de tweede auto was een recente BMW 5...

Ineens zag ik dat hij zorgen had. Na wat vissen... hij werd uit zijn huurhuis gezet omdat de zoon van de huisbaas er ging wonen (dat is in België een goede reden om je huurder op te zeggen mits respecteren van een bepaalde termijn).
Hij dacht aan kopen, maar een paar gesprekken verder kon ik opmaken dat hij gewoon niks om bv notariskosten of een voorschot te betalen... En dat op je 45e.
Het was zelfs zo erg dat als hij huurwaarborg moest betalen bij het afsluiten van een nieuw contract, hij een persoonlijke lening nodig had om de periode te overbruggen omdat hij de oude borg nog niet gaat hebben als de nieuwe betaald moet worden, laat staan één maand dubbele huur betalen...

Dus continu gewoon opleven wat er binnenkomt, en bij tegenslag in het rood...

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Verwijderd
  • Niet online
pirke schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:01:
@Cerebral met 19 cent kom ik niet uit, zeker niet bij een leuke youngtimer die slechter dan 1 op 10 rijdt ;)
Als je kijkt naar een BMW 525i uit 2001 van €8000. 15.000km zakelijk, 5.000km privé. Wat je daarmee kunt aftrekken:

Afschrijving: €200
Verzekering: €300
MRB: €900
Onderhoud: €1000
Brandstof: €2500

€4900 aan aftrekposten. Minus bijtelling (€2800) is €2100 aan aftrekposten.

Bij 19 cent per kilometer heb je €2850 aan aftrekposten.

Of een leuke BMW M5 uit hetzelfde bouwjaar (t.w.v. €15.000):

Afschrijving: €0
Verzekering: €900
MRB: €1000
Onderhoud: €2000
Brandstof: €3500

€7400 aan aftrekposten. Minus bijtelling (€5250) hou je €2150 aan aftrekposten over.

Dan toch maar privé gaan rijden?

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-11 17:26

BTU_Natas

Superior dutchie

Wat is dit? Een BMW 5 serie in het FO Topic.
Sorry maar wat doe je hier?

Dit is of Trollen of je hebt echt niet door wat de doelstelling van het onafhankelijk zijn is.

Koop een fiets, of zoek een aan baan dichterbij huis.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
BTU_Natas schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:05:

Dit is of Trollen of je hebt echt niet door wat de doelstelling van het onafhankelijk zijn is.

Wat een onzin, dat jij geen BMW 5 serie wilt of kunt betalen heeft niks te maken met of anderen dat willen/kunnen, icm FO of niet.

FO is niet op een houtje bijten, het is bewust met geld omgaan. Dat kan icm geld uitgeven.

Ctrl+k

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Wat? Sinds wanneer is een BMW M5 bewust met geld omgaan? Doe normaal.

En zodra ik met de vraag worstel, welke kleur gaat mijn Lambo gaat worden, stel ik em niet in dit topic.

• Verwijderd
  • Niet online
Een vijftien jaar oude BMW M5, die niks meer afschrijft. Die minder kost dan een nieuwe Volkswagen Polo.

FO betekend dat je geen inkomen uit werk nodig hebt om je levensstijl te bekostigen. Met de nadruk op een gelukkig leven hebben. Als een BMW M5 in je financiële plaatje past en je er gelukkig van wordt, waarom niet?

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:37

Metro2002

Memento mori

BTU_Natas schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:05:

Afgunst much?
Alsof het hebben van een iets duurdere auto direct betekent dat je niet meer FO kan worden 8)7

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-11 21:49
Zolang er meer binnenkomt & gespaard wordt dan uitgegeven is een dikke auto toch een ieders eigen keus?
En met bepaalde argumentatie is het dat geld misschien best waard.

Meer rijplezier en een jaar minder snel FO is voor sommigen geen wereldramp ;)

• BTU_Natas

BTU_Natas

Superior dutchie

Joh, allemaal leuk, dat je een dure auto wilt. Maar wat heeft het met FO te maken?

• finsdefis
  • Niet online
Metro2002 schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:37:
[...]

Afgunst much?
Alsof het hebben van een iets duurdere auto direct betekent dat je niet meer FO kan worden 8)7
Nou dat is wel een erg grote aanname. Ik geloof dat de originele insteek van het eerste topic was om FO voor de 'modale man' te bespreken.

Kijk, als je makkelijk een materieel bezit als een 'dure auto' (enigszins subjectief) kan betalen en tegelijkertijd gewoon goed op weg bent naar FO met een flinke spaarquote zal hetgeen in dit topic doorgaans besproken wordt ongetwijfeld wat verder van je af staan. Dan zit je meer richting die reddit die eerder aangehaald is qua inkomen.

Als we het over auto's blijven hebben dan moet dat m.i. wel gekoppeld worden aan FO-gerelateerde zaken, zoals de invloed op spaarquote, TCO en levensgeluk. Anders is het misschien een te grote zijstraat in dit topic.

[ Voor 4% gewijzigd door finsdefis op 04-12-2017 13:52 ]

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Tommie12 schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:13:
Hier in België praat je nog niet zo snel over geld met collega's of vrienden.
Hier ook niet, hoor. Dit was een vrij uitzonderlijke situatie en het verbaasde me ook dat die oudere collega een bedrag noemde. Manager noemde geen bedragen!
Maar als het gebeurt, dan kom je soms wat uitersten tegen.
Ik vraag me af of dat echt een uiterste is. Als ik google, vind ik: "Zo heeft 12 procent van de Nederlanders geen spaarrekening en 15 procent spaart niet. 40 procent van de huishoudens heeft te weinig spaargeld." bron

Geen idee of die bron betrouwbaar is, maar ook ik heb mensen in de familie die geen (als in nul) spaargeld hebben.

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-11 21:49
TucanoItaly schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:52:

Ik vraag me af of dat echt een uiterste is. Als ik google, vind ik: "Zo heeft 12 procent van de Nederlanders geen spaarrekening en 15 procent spaart niet. 40 procent van de huishoudens heeft te weinig spaargeld." bron

Geen idee of die bron betrouwbaar is, maar ook ik heb mensen in de familie die geen (als in nul) spaargeld hebben.
Gezinssituatie Minimale buffer
Alleenstaande: 3.550 euro
(Echt)paar: 4.000 euro
Alleenstaande ouder met 1 kind: 3.950 euro
Alleenstaande ouder met 2 kinderen: 4.350 euro
Alleenstaande ouder met 3 kinderen: 4.950 euro
Alleenstaande ouder met 4 kinderen: 5.350 euro
(Echt)paar met 1 kind: 4.400 euro
(Echt)paar met 2 kinderen: 5.000 euro
(Echt)paar met 3 kinderen: 5.400 euro
(Echt)paar met 4 kinderen: 5.900 euro

Geen idee waarop ze dat baseren (gemiddelden van de bevolking?) , uitgaan van je vaste lasten (per maand) is een stuk beter

Edit: Even kijken naar de eigen situatie zou ik minimaal 4000 euro buffer moeten hebben, daarmee redt ik net 3-4 maand wanneer beide geen werk hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Purehz op 04-12-2017 14:06 ]

• Ibbel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-02-2021
Het ligt er maar aan waar de buffer op berekend is, vaak enkel voor reservering meubels, apparatuur, fiets/auto e.d., niet voor het overbruggen van werkloosheid. Daar krijg je natuurlijk sowieso eerst ook wat WW voor, dus misschien dat het ook minder noodzakelijk wordt geacht door het Nibud en consorten.

Edit: Ja, het volgende staat er ook onder: Heb je een auto en/of een koophuis? Dan zou je nog iets meer achter de hand moeten hebben. Dit spaargeld is bedoeld om een buffer te hebben voor onverwachte uitgaven. Dat zijn bijvoorbeeld reparatiekosten aan je auto of de aanschaf van een nieuwe koelkast. Wil je sparen voor iets anders, bijvoorbeeld de studie van je kind of je pensioen, dan is dat niet in deze berekening meegenomen. Spaargeld voor specifieke doelen komt dus bovenop deze bedragen.

[ Voor 44% gewijzigd door Ibbel op 04-12-2017 14:41 ]

• pirke
FO bereiken gaat een stuk makkelijker en prettiger met voldoende inkomen. Een gezin met 100k netto inkomen en een fiscaal vriendelijke BMW M5, met een spaarquote van 70% vh netto inkomen zal nog steeds sneller FO zijn dan Jan Modaal die op een houtje moet bijten voor een spaarquote van 10%. Beide situaties zijn welkom in dit topic, en het is wellicht een goed voorbeeld waarom je beter moeite kunt steken in het verhogen van je inkomen dan het verlagen van je uitgaven. Voor volgend jaar verwacht ik zelf 10-20% meer netto inkomen binnen te halen dan dit jaar, we gaan er ook niet significant anders door leven (spaarquote gaat van grofweg 65 naar 70%), maar de FO datum komt simpelweg ietsje dichterbij. Nu was dit jaar ook geen geweldig jaar voor het inkomen, wel veel vrij geweest met ons pasgeboren kind. Daar heb ik overigens graag een paar % spaarquote voor over, net als een leuke auto ;)

• Tommie12
@pirke
Ik heb dat ook al gemeld, maar... (ben ook al op de vingers getikt hier)

Als je een pak meer verdient, dan is het moeilijker om na te denken over die cappucino van 3.5€, en als je een TV koopt neem je die van 1500€ ipv die van 650€. Geloof me, dat gaat snel.
Auto's zijn een echte moneypit. Als je een klein budget hebt, dan ben je snel tevreden, en geloof me maar, rijden met een Renaultje van 10 jaar oud is en blijft goedkoper dan met een nieuwe Audi (en dat hoeft geen A8 te zijn).

Naar onder zijn er grenzen. Bc: Je kan geen nieuwe schoenen vinden die langer dan 1 jaar mee gaan voor minder dan 30€.
Naar boven toe zijn er geen grenzen. Je zit snel aan 150€ voor een geklede schoen, en als je een paar koopt voor 250€ dan heb je niks bijzonder.
Maar je kan ook 1000€ aan schoenen uitgeven, en ik heb er ook al gezien van 5000€ (handgemaakt in Italië uit een heel speciaal leer).
En zo is dat met alles. Een keuken onder de 3000€ wordt ondoenbaar, maar je kan er ook 50.000€ aan kwijt.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:57
FO met een BMW M5 op de dam kan inderdaad prima, maar zal toch wel een uitzondering zijn. Lijkt me handig dat we ons in dit topic houden bij de reguliere FO'er/FMA'er,. De meeste mensen hebben al moeite genoeg om dit bij te benen, laat staan wanneer ze ook nog een M5 zouden rijden.

Anyway, v.w.b. buffers. Die zijn dus blijkbaar gebaseerd op een huurhuis en geen auto. Dan vind ik de buffer nog redelijk hoog. E.e.a. hangt ook af van de maandelijkse huur, maar als alleenstaande moet je het toch wel een paar maandjes kunnen redden met 3500eu, maar daar lijkt het niet eens betrekking op te hebben.
De buffer is bedoelt voor onverwachte uitgaven aan je auto (nu ineens wel weer in de buffer meegenomen?) of apparatuur, dan lijkt 3500eu mij best wel wat geld. Daar koop je prima een wasmachine, droger, vaatwasser, koelkast en tv nieuw voor als het moet. Domme pech als dat allemaal in 1x kapot gaat.

Betrek je de auto wel in de buffer van +/- 3500eu dan zou ik bij een reparatie van 1000+eu hard gaan nadenken of de auto dat nog wel waard is en of je voor die 3500eu (of minder) niet beter een andere auto kunt kopen.

Persoonlijk moet mijn buffer genoeg zijn om minimaal een half jaar lang alles te kunnen betalen zoals ik ook nu doe. Echt een buffer is dat niet, alles zit op één hoop in spaargeld en beleggingen welke als het moet snel liquide te maken zijn.

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
B-Real schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:57:
FO met een BMW M5 op de dam kan inderdaad prima, maar zal toch wel een uitzondering zijn. Lijkt me handig dat we ons in dit topic houden bij de reguliere FO'er/FMA'er,. De meeste mensen hebben al moeite genoeg om dit bij te benen, laat staan wanneer ze ook nog een M5 zouden rijden.
Hier val ik een beetje over. Je stelt hier dat alleen 'reguliere' mensen mogen discussieren, en dat men zichzelf zou moeten censureren als ze iets willen aanschaffen dat boven het 'gemiddelde' ligt.

ik hoop ergens dat je trollt

• finsdefis
  • Niet online
pirke schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:45:
Beide situaties zijn welkom in dit topic, en het is wellicht een goed voorbeeld waarom je beter moeite kunt steken in het verhogen van je inkomen dan het verlagen van je uitgaven.
Eigenlijk klopt dit niet, omdat elke euro die je nu niet structureel uitgeeft straks ook niet uit hoeft te geven en het dus dubbel zo snel gaat. Liever 100 euro p/m besparen dan 100 euro p/m extra verdienen, ceteris paribus. Als ik zie wat ik voor de hogere loonschaal zou moeten doen en wat het me netto oplevert dan weet ik wel dat ik liever een paar honderd minder uitgeef qua stress.

Maar ik snap je punt. In dit topic zien we veelal een golfbeweging van het beknibbelen/korten op structurele kosten, waarna iemand weer zegt dat we ons ook op het vergroten van inkomen moeten richten. Op een gegeven moment is het ook wel klaar met in de kosten snijden natuurlijk, dus dat is ook zeker interessant. Vooral als je het dan hebt over inkomsten buiten loondienst.

Het verschilt alleen erg per persoon merk ik, en de vorige keer dat het inhoudelijk ter sprake kwam hóe men dan extra inkomen zou vergaren (zonder onevenredig hoge extra werkdruk) erkende men veelal dat het wel interessant is om te lezen, maar was er niet erg veel discussie over.
Config schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:08:
[...]

Hier val ik een beetje over. Je stelt hier dat alleen 'reguliere' mensen mogen discussieren, en dat men zichzelf zou moeten censureren als ze iets willen aanschaffen dat boven het 'gemiddelde' ligt.

Ik denk dat het meer is dat je met 'reguliere FO'er' meer mensen in dit topic aanspreekt en dat er meer over uitgewisseld kan worden.

[ Voor 15% gewijzigd door finsdefis op 04-12-2017 15:13 ]

• Tommie12
Je hebt 2 types M5 rijders (copieer voor Porsche, Ferrari en whatever).

De eerste is iemand die hem meestal op een zaak koopt, en eigenlijk vermogen genoeg heeft om er 10 stuks van te kunnen betalen. Die is waarschijnlijk al FO, en die zal zo'n M5 meestal ook nieuw kopen of jonger dan een jaar of 2-3.

En dan heb je mensen die hun mond iets te ver open trekken, die M5 tweedehands kopen (of nieuw op een dik krediet omdat ze nog bij mama en papa wonen). Zodra daar een herstelling aan nodig is, komen ze in geldnood, gaan naar een beunhaas die het goedkoop maar slecht oplost, en soms een paar maand later al terug te koop zetten met een dikke kater.

• B-Real
Config schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:08:
[...]

Absoluut niet, iedereen is hier wat mij betreft welkom om mee te discussiëren (sterker nog, daar heb ik niets over te zeggen) maar ik hoop toch wel dat we het er over eens zijn dat een BMW M5 nou niet echt in het FO/FMA plaatje van de meest topic bezoekers past.
Als autoliefhebber volg ik wat fora waar mensen zitten met dergelijke auto's als je ziet wat die dingen aan afschrijving of onverwachts/preventief onderhoud kosten dan kun je van dat geld alleen al een meer dan prima C-segmenter rijden.

Veel van de topicbezoekers hier overwegen hun tweede of zelfs eerste auto van de hand te doen omdat dat een paar honderd euro per maand scheelt, als we dan aan de andere kant ineens BMW M5's gaan overwegen dan staat dat toch wel een beetje haaks op de FO/FMA gedachte. Nogmaals, met zo'n auto FO/FMA worden kan prima, maar zal toch niet gelden voor de doorsnee topicbezoeker hier en past (naar mijn mening) dus niet helemaal in de strekking van dit topic.

Overigens lees ik het graag als iemand wel die keuze maakt en met een BMW M5 wel tracht FO te worden :)

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:22
B-Real schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:57:
Een M5 uit 2001 he, t.w.v. 15.000 euro-- net zo duur dus als die Dacia Logan die hier op algemene instemming kon rekenen. Met verwaarloosbare afschrijving.

Dit heeft alles te maken met Jan Modaal; een oudere, ooit poenige, wagen kan financieel best aantrekkelijk zijn. De enige adder onder het gras lijkt me het onderhoud en het risico op pech.

Verwijderd

finsdefis schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:11:
Het verschilt alleen erg per persoon merk ik, en de vorige keer dat het inhoudelijk ter sprake kwam hóe men dan extra inkomen zou vergaren (zonder onevenredig hoge extra werkdruk) erkende men veelal dat het wel interessant is om te lezen, maar was er niet erg veel discussie over.
Behalve algemene tips (word ZZP'er, stap over van werkgever of verhuis naar de randstad voor meer salaris) valt er ook weinig zinnigs te bespreken over het vergroten van je inkomen uit arbeid.
Tips over inkomen uit beleggingen en besparingen op uitgaven zijn veel makkelijker te reproduceren en dus meer het bespreken waard.

@ M5 discussie: zo'n M5 is alleen interessant in verhouding to FO omdat het een beleggingsobject is (hij kan meer waard worden, waarmee je het extra onderhoud een beetje dempt). Zo'n auto als gebruiksvoorwerp gaat tegen alle FO-logica in en is gewoon een luxe speeltje.

• pirke
Nouja, als je een auto nodig hebt, dan heb je 3 opties:
1. zakelijk nieuwe elektrische auto
2. zakelijk 15 jaar oude auto
3. prive goedkope auto kopen en 19 cent per zakelijke km rekenen

Alle andere opties zijn bijna per definitie niet de voordeligste. Zelf heb ik 5 jaar geleden voor optie 1 gekozen (toen nog plugin hybride), dat was veruit de goedkoopste optie, en goedkoper dan optie 2 of 3. De voordeligste en leukste keuze was toen om een Model S te gaan rijden (die was net zo gratis als mijn hybride die de helft kostte...), ik had toen alleen nog niet de cash buffer om alle belastingvoordelen voor te schieten.

Bij optie 2 is de enige vraag wat de meerprijs is van een 15 jaar oude M5 tov een 15 jaar oude Toyota Yaris, en of dat de meerwaarde in comfort waard is. Merk op dat de meeste kosten ex btw en aftrekbaar zijn, en wat er netto aan kosten overblijft niet zo heel veel meer is.

Dus ja, nieuwe auto's kopen of een 15 jaar oude M5 kopen kan onderdeel zijn van je FO strategie. Het beste is simpelweg om alle 3 de opties voor jouw situatie door te rekenen, en als de kosten vergelijkbaar zijn, wat rij je het liefste?

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De enige manier om geld te verdienen aan een sportwagen is om hem in de garage te zetten en niet meer naar om kijken. Zodra je ermee gaat rijden ga je consumeren. De kilometerstand is slecht voor de restwaarde en het onderhoud is verschrikkelijk duur al gebruik je hem amper. Bepaalde onderdelen moeten nou eenmaal vervangen worden na bepaalde tijd en deze onderdelen zijn zeer specialistisch en dus duur.

Een financieel beter alternatief is om die garage te verhuren.
pirke schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:45:
een fiscaal vriendelijke BMW M5
35% bijtellen over 15k? Dat is nooit fiscaal vriendelijk. Waarschijnlijk rijd je voor hetzelfde geld ook een Tesla Model X (onderhoud, aanschaf, bijtelling, MRB).

[ Voor 24% gewijzigd door Deveon op 04-12-2017 16:22 ]

• pirke
@Deveon Bij die Tesla zit je met cost of capital, oftewel rendementsverlies op de 100k aanschafprijs... reken 5% rendement en die Tesla kost je al 5k netto per jaar tov een beleggingsportefeuille. Ook is de all risk verzekering wellicht wat duurder dan een WA verzekering voor een 15 jaar oude auto. Afschrijving op een oude auto is erg weinig, een nieuwe schrijft 20% af als je hem de showroom uit rijdt.

En de "leuke 15 jaar oude auto" kan ook best goedkoper dan 15k hoor, die M5 was gewoon een voorbeeld. Voor 10k heb je een Porsche Cayenne S of voor (ruim) minder dan 5k een mooie Jaguar.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Die M5 kost (net als een Ferrari) een vermogen aan onderhoud, helemaal als deze 15 jaar oud is. Als je alleen al de bougies van 8 of 10 cilinders mag gaan vervangen, ben je al een vermogen verder. Daarnaast mag je ook denken aan 150 euro per band, een verbruik waar je 'u' tegen zegt en slijten onderdelen over het algemeen harder doordat de auto gemaakt is op de limieten. Die Dacia Logan is een model op met uitontwikkelde techniek met uitontwikkelde motoren. Het is allemaal niet state-of-the-art, maar Renault heeft de kinderziektes er na 5 jaar wel uitgehaald. Dat maakt wel even een verschil.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• !null
@pirke Reken je wel alle belastingaftrek posten mee? Je krijgt/kreeg uiteindelijk veel geld terug voor de aanschaf van een elektrische auto.

• Deveon
  • Niet online
@pirke wie heeft het over een nieuwe Tesla?;)

Overigens had ik het gebaseerd op een financiering van 1,x% procent bij Tesla zelf (ook gebruikte Tesla’s), maar zie dat ze dat niet meer aanbieden.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-11 09:07
!null schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:48:
@pirke Reken je wel alle belastingaftrek posten mee? Je krijgt/kreeg uiteindelijk veel geld terug voor de aanschaf van een elektrische auto.
Die voordelen zijn er enkel voor ondernemers en die zijn ook al behoorlijk beperkt. 3 jaar geleden had je idd een tesla helemaal terugverdient in 2 jaar als ondernemer. MIA/KIA + geen bijtelling en afschrijving.

[ Voor 4% gewijzigd door Mirved op 04-12-2017 16:54 ]

• pirke
Vroeger kon je MIA (36% aftrekpost) voor de volledige waarde vd auto doen, tegenwoordig is MIA gelimiteerd tot de eerste 50k (ex btw) van een auto. KIA (28%) op personenauto's is helemaal afgeschaft.

Bij een Tesla van 100k ex btw kreeg je vroeger incl afschrijving dus effectief 156.000 euro aftrekpost en 5 jaar geen bijtelling en wegenbelasting.

Tegenwoordig is de aftrekpost slechts 118.000 euro voor diezelfde Tesla, en 4% bijtelling (over cataloguswaarde inc btw als ik me niet vergis). Wegenbelasting weet ik zo even niet, maar het voordeel is heel wat minder.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:05
Mijn Nissan leaf met 25.000km/jaar (2e hands voor €12k inclusief laadkast)

Kosten per jaar:
- Afschrijving €1.500 (15%/jaar op 4 jaar)
- Onderhoud €500 (?)
- Verzekering €300 (ANWB veilig rijden, 8svj)
- Elektriciteit €300 (gratis op het werk en red het vaak zonder laden thuis + 1.000kwh overcapaciteit zonnepanelen)
- Wegenbelasting €0
- Rentederving €180 (2% op gemiddelde waarde 4 jaar)

Totaal €2.780,-
€0,11/km *O*

Goedkoper dan motorrijden, kan alleen niet zo ver.

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 04-12-2017 22:25 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Pannencouque
Zo'n Dacia zou mij niet kunnen bekoren, maar wat denk je van deze:
http://www.vilier.nl/occa...n-mcv-1-6-mpi-aniver-lpg/

Kost je 10k minder en die kun je prima 'oprijden'. Kun je die 10k weer anders besteden/investeren. En elk jaar dat het ding langer mee gaat dan de verwachte vier jaar (tot twee ton), lach je je scheel en betaal je nog amper afschrijving.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
"Een Dacia is geen auto, maar een vervoersmiddel" aldus de Renault dealer waar ik eerder dit jaar nog was ;)

Ik heb uiteindelijk een Toyota Auris 1.3 gekocht voor 12k. 2k duurder dan die Dacia, maar wel iets nieuwer (2014).

Voor de rest ook doorontwikkelde techniek, zou betrouwbaar moeten zijn etc.

Ik vind dat je makkelijk een auto tot zijn 10e levensjaar kan rijden en hoop dus nog wel een jaar of 7 met deze auto te doen.

En mocht er weinig mee aan de hand zijn, misschien wel langer.

Mijn vorige auto was een Renault Twingo uit 2008. Die had ik nieuw gekocht en dus 9 jaar mee gereden. Ik heb hem weg gedaan omdat hij onpraktisch werd met een gezin, maar anders had ik er nog veel langer in door gereden.

Voordat mensen roepen dat ik dat nooit volhoud ;)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Mirved
Mijn Honda wordt binnenkort 20. In al die tijd minimaal onderhoud hoeven plegen. Gevoelsmatig wil ik daarom ook alleen nog maar japanse auto's omdat ik dit normaal ben gaan vinden. 10 jaar rijden zonder problemen vind ik toch wel het minimale.

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:41

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Lethalis schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 07:25:
"Een Dacia is geen auto, maar een vervoersmiddel" aldus de Renault dealer waar ik eerder dit jaar nog was ;)
Mooi stukje marketing. Ga naar een willekeurige premium dealer en die zeggen hetzelfde over Renault.

Ik vermoed dat vervoer samen met wonen en vakantie bij een doorsnee gezin wel de top 3 vormen van uitgaven. Het is dus het handigste om hier op te bezuinigen en deze kosten extra onder de loep te nemen in je weg naar FO.

FO te voet is bij ons een no go. Ik heb graag de beschikking over 2 auto's geeft me vrijheid en hoef minder te plannen met mijn vrouw. Strategie hierin is om net als bij wonen en vakanties onder je stand te leven.
A- segmenter hebben we nieuw gekocht en rijden we in 10-15 jaar op.
C-segmenter koop ik zo rond de 8 jaar oud voor 4-6K met 120-150.000 km. Daar rij ik dan 5 jaar in en dan zie je wel een verschuiving van afschrijving naar hogere onderhoudskosten.

Ik heb wel eens ergens in een boekje een stelregel gelezen dat een auto niet veel meer als 2 keer een netto maandsalaris mag kosten en eigenlijk vind ik dat voor mezelf wel een mooie vuistregel.

Ik ben wel iemand die kan genieten van een auto maar aan een nieuwe en dure auto kleven voor mij ook nadelen. Ik zou gek worden van krassen deuken en andere mensen die onvoorzichtig zijn met mijn auto. Voordeel van 2e hands kopen is dat ik veel minder emotionele binding ermee heb en het meer zie als dat "vervoermiddel". Zo heb ik laatst een paaltje geraakt en dit el cheapo met duck tape weer bij elkaar geplakt. Sommige zouden er wellicht niet mee gezien willen worden maar dat stadium ben ik gepasseerd wat andere ervan vinden, ik vind het prima :) .

En als een dure auto in je FO plannen past kan dat toch prima hier besproken worden? Als de ratio's i.c.m. je eigen plan klopt dan is er toch geen vuiltje aan de lucht. Leukste is dan wel om het hele verhaal te vermelden zodat iedereen zich een beetje kan inleven in de situatie. Krijg namelijk vaak de indruk dat mensen andermans uitgaven of inkomsten spiegelen aan de eigen situatie en dat is onbegonnen werk.

De weg naar FO moet leuk zijn zodat je het ook jaar in jaar uit kunt volhouden en je niet echt iets mist als je morgen dood zou neer vallen.

• !null
Tja hier is wordt ook een 18 jaar oude A segmenter het hoofdvervoer/gezinsbak, van Japanse afkomst op een armschalig onderhoudsprogramma. En MRB van 18 euro in de maand. Tja, veel goedkoper kan het niet. Afschrijving of krassen/deukjes hoef ik me ook geen zorgen over te maken. Enige wat me irriteert is dat een auto als een Prius groter is maar tegelijkertijd net zo zuinig is (terwijl hij ook beter rijdt), dus misschien toch eens de overstap maken op hybride.
Helaas voor het FO plaatje hebben we nog twee auto's ernaast :P maar daar wordt weinig meegereden en vallen de kosten gelukkig ook mee. (het is puur voor de hobby/vakantie)

• Lethalis
  • Niet online
Accountant schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:56:
[...]
Mooi stukje marketing. Ga naar een willekeurige premium dealer en die zeggen hetzelfde over Renault.
Mja ik keek naar tweedehands auto's en het had voor hem echt niks uitgemaakt of ik een Renault, Ford, Kia of Dacia had genomen. En toch raadde hij me de Dacia af.

Hij probeerde mij uiteindelijk een Kia Rio te verkopen. Maar die vond ik niet lekker rijden (te veel bandengeluid!).
Ik vermoed dat vervoer samen met wonen en vakantie bij een doorsnee gezin wel de top 3 vormen van uitgaven. Het is dus het handigste om hier op te bezuinigen en deze kosten extra onder de loep te nemen in je weg naar FO.
Juist. En ik denk dat het belangrijkste is dat je:
1. Een betrouwbare onderhoudsarme auto koopt
2. Daar zo lang mogelijk mee probeert te doen

Want zoals met veel dingen, geldt dat hoe langer je ermee kunt doen, hoe goedkoper het uiteindelijk wordt.

Dus je kunt beter 1 keer een leuke auto kopen en daar 10 jaar in rijden dan dat je 2 keer voor 5 jaar een auto koopt die weliswaar goedkoper in aanschaf is, maar waar je dan dus harder op afschrijft en wellicht dubbel onderhoud aan hebt.

Natuurlijk loop je wel altijd het risico dat het niet lukt en dat je gewoon pech hebt met zo'n auto, maar qua insteek is dit denk ik wel het beste.

• Tommie12
Nieuwe auto is altijd het duurst gedurende de eerste 3 jaar.
Ik denk dat je best een 3jaar oude auto koopt, en er dan een jaar of 5 mee rijdt als je goedkoop wil zijn qua afschrijving.

• Lethalis
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:21:
Nieuwe auto is altijd het duurst gedurende de eerste 3 jaar.
Ik denk dat je best een 3jaar oude auto koopt, en er dan een jaar of 5 mee rijdt als je goedkoop wil zijn qua afschrijving.
Is ook zo, maar ik vergelijk ueberhaupt al auto's van 3 jaar oud :)

Maar ook dan geldt dat er vaak duur onderhoud aan zit te komen, zoals de distributieriem. Dat heb je dan 2 keer. Al heeft mijn auto een ketting :)

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 05-12-2017 10:22 ]

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:08
Ik heb zelf een 2jaar oude auto gekocht voor de helft van de nieuwprijs. Rij daar nu al 6.5jaar mee rond. Wil deze zo lang mogelijk houden totdat ie opeens duur wordt in onderhoudt. Is toch vaak de goedkoopste manier.

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-11 08:22
Een post hebben over een 16 jaar oude auto en dan een opmerking krijgen dat dit het FO topic is en je hier niet hoort :') Kunnen we alstublieft wel lezen wat er gezegd wordt, de post was trouwens goed onderbouwd met cijfers en al die lijken te kloppen. En als auto's een passie zijn, is een ouder duurder model een mooi compromis.

Ik heb mijn spaardoel van dit jaar al ruim gehaald trouwens. En ik heb ook net mijn teruggave belastingsgeld ontvangen (1990€). Helaas naar mijn weten niet echt iets aan te doen hier in Belgie om de voorschotten wat omlaag te krijgen? Zo kan ik die 160€ per maand ook wel investeren voor het gemiddeld 1.5 jaar later arriveert.
En mijn dertiende maand zou ook binnen de 2 weken nog moeten binnenkomen. Dus dat eindejaarsboostje komt er nog aan om de spaarratio nog wat omhoog te gooien ^^

Verwijderd

TucanoItaly schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 15:40:
[...]
Doet hij dan fysiek zwaar werk, of zo?
Heeft er meer mee te maken dat ik mijn rijbewijs pas vrij laat heb gehaald dus gewend ben van alles op de fiets te doen en hij dus niet. Nu ik ook een rijbewijs heb is het ook lastiger gemotiveerd te blijven om op een regenachtige donkere ochtend de fiets naar werk te pakken als er ook een auto staat te lonken. Scheelt dat we maar één auto hebben en hij die dus het meest gebruikt.

Hier overigens ook net een nieuwe andere auto aangeschaft. Hopelijk kunnen we deze zeker 10 jaar blijven rijden, ruimte is nu in ieder geval geen beperkende factor meer. We hebben het overigens niet gered met 2x netto salaris, maar hopen nu iig iets betrouwbaars te hebben. We zijn/kennen geen handige Harry's en reparaties zijn dusdanig duur dat je dan aan een barrel nog een duur vervoersmiddel hebt.

• !null
@Lointje Ik denk dat een M5 dezelfde asociaties op roept als een groot huis (met zwembad ofzo). Een groot deel van de mensen hier zal het als niet noodzakelijk zien, en bij een gemiddeld inkomen alleen maar een belemmering van de weg naar FO. En ik denk dat je dat ook wel kunt stellen, geredeneerd vanuit een modaal salaris (of iets daarboven). Daar kan ik het wel mee eens zijn.

Maar het is niet zo relevant uiteidenlijk. Sommigen zullen met een M5 voor de deur meer kunnen sparen dan een ander die niet eens auto's heeft.

Ik verdien zelf prima boven modaal maar niet super veel (in ieder geval niet in de context van dit topic). Ik ben daarom ook meer van het minimaliseren van kosten, zodat je nu al met minder werken af kan. Dus als een M5 uiteindelijk het verschil maakt tussen wel of niet een dag minder werken (of wat jaartjes eerder met FO) dan is de keuze makkelijk.
Auto's zijn voor mij ook een hobby, maar zelfs daarin zie ik vaak een goedkope manier om een "doel" te bereiken. Zoals met een klein betrouwbaar karretje het sportieve rijden doen, zodat de kosten te overzien zijn en je toch lol kunt hebben.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:48
Ik heb mijn Seat Mii afgelopen week juist achtergelaten bij de dealer en heb een jong gebruikte VW Golf meegenomen. Niet heel erg FIRE, want er moest natuurlijk wel geld bij en de maandelijkse lasten zijn hoger, maar wel heel erg leuk.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik zie nog nergens het concept van deelauto's voorbij komen. Zelf heb ik alleen een auto als het strikt noodzakelijk is voor mijn werk. Dat is op het moment niet zo, dus heb ik een abonnement op een deelauto. Dat is vele malen goedkoper dan 24/7 een auto voor de deur staan.

Ik heb in het verleden GreenWheels gehad, en heb ook gekeken naar Snappcar en MyWheels. Uitstekende concepten.
Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:59:
lastiger gemotiveerd te blijven om op een regenachtige donkere ochtend de fiets naar werk te pakken
Hier haal ik uit dat die auto meer voor het gemak is. Dan is er wellicht de mogelijkheid om eens uit te rekenen wat het opbrengt als je 'm vervangt door een deelauto (indien beschikbaar in jouw buurt).

[ Voor 35% gewijzigd door TucanoItaly op 05-12-2017 11:53 ]

Verwijderd

Prima idee, zo'n deelauto. Er zitten wel wat haken en ogen aan. Misschien kun je hier je ervaringen over delen:
- op het laatste moment nog even vervoer regelen, is dat te doen?
- beschikbaarheid: zijn er overal genoeg deelauto's of is dit vooral een (rand)stad fenomeen?
- kun je ook wisselen van maat auto? Bijv. grotere voor een verhuizing, kleinere voor een verre rit met 2 personen?
- ook niet onbelangrijk: meenemen van (modderige) huisdieren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2017 13:36 ]

• Deveon
  • Niet online
pirke schreef op maandag 4 december 2017 @ 16:41:
Afschrijving op een oude auto is erg weinig, een nieuwe schrijft 20% af als je hem de showroom uit rijdt.
Om nog even hierop terug te komen omdat ik het te vaak voorbij zie komen. Laat mij eens één voorbeeld zien van een auto die nog geen maand oud is voor 20% onder de verkoopprijs en dus niet de catalogusprijs.

Daar gaat het namelijk vaak mis. Nieuwe auto's worden berekent op catalogusprijzen en niet op verkoopprijzen. Persoonlijk kijk ik, ook voor privé aanschaf, naar lease prijzen bij bijvoorbeeld Direct Lease. Daar zitten de mensen die dagelijks bezig zijn met wat een specifieke auto per maand kost. De (extra) korting die ze afdwingen streep ik dan weg tegen de marge die ze maken. Het is zeker niet 100% betrouwbaar, maar dat is een vergelijking nooit. Afschrijving is de grootste kostenpost en niemand kan de toekomst perfect voorspellen. Wie zag heeft bijvoorbeeld 5 jaar geleden rekening gehouden met het dieselschandaal en het invloed op de restwaarde? Tenslotte wordt de markt voor gebruikte (stink) diesels steeds kleiner en het prijsverschil tussen benzine wordt steeds kleiner.

• Mirved
Zelf houdt ik ook rekening dat als ik nu nog een auto koop dat dit mogelijk de laatste gaat zijn. Over 10 jaar verwacht ik dat we volledig autonoom rijden en mogelijk zelfs geen eigen auto's meer nodig hebben. Misschien dat ik dit iets te positief zie en die ontwikkeling niet zo snel gaat. Maar het is wel iets waar ik mee rekening houdt. Daarnaast ook dat benzine rijden steeds meer belast zal worden in voordeel van elektrisch rijden.

• !null
@Mirved Autonoom rijden lost maar weinig van de autoproblemen op.

Feit blijft dat 80% van de mensen hem iedere morgen naar een parkeerplaats bij het werk rijdt, en savonds weer terug. Door auto's te delen kun je dat iets efficienter maken, maar er zullen nog steeds heel veel auto's nodig zijn die nog steeds grootste gedeelte van de tijd stil staan. Daar betaal je dan (eventueel indirect) een prijs voor.

• Mirved
!null schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:11:
@Mirved Autonoom rijden lost maar weinig van de autoproblemen op.

Feit blijft dat 80% van de mensen hem iedere morgen naar een parkeerplaats bij het werk rijdt, en savonds weer terug. Door auto's te delen kun je dat iets efficienter maken, maar er zullen nog steeds heel veel auto's nodig zijn die nog steeds grootste gedeelte van de tijd stil staan. Daar betaal je dan (eventueel indirect) een prijs voor.
Zonder files (want autonoom) zou de reistijd korter moeten zijn. Tevens zou je het aantal reizigers ook deels kunnen verspreiden. x aantal begint om 8, half9 en 9 etc. Daarnaast zal er door autonoom rijden er minder gegeven worden om het bezit van een auto en dus ook het uiterlijk. Een auto zal nog meer een massaproduct worden dat goedkoop geproduceerd wordt. Tevens goedkoper doordat er minder schade ontstaat (door autonoom rijden). Zo verwacht ik dat je gewoon een abonnement hebt op een soort van Uber dienst waar het apparaat gewoon komt voorrijden wanneer je er een nodig hebt en er tientallen in de buurt staan te wachten op gebruikers. Maar goed misschien nog allemaal erg sci-fi :)

Verwijderd

Mirved, dat is zeker een mooi toekomstbeeld (eindelijk niet meer zoveel parkeerplekken, gereden worden, etc.), maar nog wel heel ver weg. Hoe houdt je daar dan nu rekening mee dan? Het type auto dat je aanschaft?

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:27
Het toekomstbeeld dat Mirved schetst is reëel maar niet over 10 jaar. 10 jaar is heel kort en wat hij beschrijft is een complete omslag in de autoindustrie, dat gaat echt niet gebeuren in 10 jaar. Kortom; je kan daar op dit moment nog geen rekening mee houden.

• Deveon
  • Niet online
Ascension schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:30:
Het toekomstbeeld dat Mirved schetst is reëel maar niet over 10 jaar. 10 jaar is heel kort en wat hij beschrijft is een complete omslag in de autoindustrie, dat gaat echt niet gebeuren in 10 jaar. Kortom; je kan daar op dit moment nog geen rekening mee houden.
Zeiden we dat 10 jaar geleden ook niet over elektrisch rijden?;) Hetzelfde bedrijf doet nu ook uitspraken over autonoom rijden.

Verschil is wel dat elektrisch rijden een technische heuvel was en zelfrijdende auto een jurdische. Techniek past zich nou eenmaal sneller aan als de wet. Level 5 autonomy zie ik binnen 10 jaar nog niet gebeuren, maar level 4 wel.

Level 4: Zelfrijdend in beperkte regio's
Level 5: Volledig zelfrijdend met passagiers

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:57:
Prima idee, zo'n deelauto. Er zitten wel wat haken en ogen aan. Misschien kun je hier je ervaringen over delen:
Alles valt of staat met de beschikbaarheid in je omgeving. Op het laatste moment nog even vervoer regelen is geen probleem, mits er meerdere deelauto's op loop- of fietsafstand zijn. Er staat een Greenwheels bij ons in de straat, maar als die bezet is, dan is er eentje twee straten verderop. En nog twee drie straten verderop.

Ik heb het vermoeden dat in ieder geval Greenwheels voor 80% een Randstad-fenomeen is, kijk maar eens op het kaartje van Nederland: https://www.greenwheels.com/global Snappcar zit ook in de grotere dorpen, want dat is meer bottom-up.

Greenwheels heeft bestelbusjes en stations. Snappcar biedt een nog grotere varieteit, daar kun je ook elektrische auto's, directie-niveau auto's en alles ertussen huren.
Deveon schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:37:
Level 5: Volledig zelfrijdend met passagiers[/small]
Level 6: is eigenwijs, gaat zelf ook wel eens rijden, en pakt uiteindelijk je vriendin af ^)

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 05-12-2017 13:39 ]

Verwijderd

Helaas, dat gaat in ons dorp dus niet werken. Krijgen we lagere huizenprijzen / huurprijzen voor terug, dat compenseert de autokosten ;) Realistisch gezien: ik kan dan wel besluiten dat er helemaal geen auto "nodig" is, maar zolang we daar niet hetzelfde over denken blijft die auto er.

• !null
Elektrisch rijden en autonoom rijden staan uiteindelijk los van hoe we met autobezit om gaan.
Je kunt nu ook al iedere dag met de taxi, wat uiteraard te duur is. De taxi wordt misschien wel goedkoper als de chauffeur niet meer nodig is. Maar dat neemt niet weg dat het business model van een taxi nog steeds niet uit kan als hij sochtends een half uurjte moet rijden en savonds weer.
Want dat is de realiteit als iedereen vast blijft houden aan kantoortijden en van deur tot deur willen rijden, en dan nog het liefst in je eigen auto zodat je niet (zoals in een trein) met anderen zit.

Ik denk daarom dat autorijden nauwelijks goedkoper zal worden. Zeker omdat auto's al heel betaalbaar zijn, en een kleine elektrische auto in de toekomst ook (die dus erg goedkoop rijdt). Dan verwacht ik dat de meeste mensen nog door willen gaan met de luxe die ze nu hebben (dus deur tot deur, en een rit niet willen delen met anderen)

• Mirved
TucanoItaly schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:37:
[...]

Alles valt of staat met de beschikbaarheid in je omgeving. Op het laatste moment nog even vervoer regelen is geen probleem, mits er meerdere deelauto's op loop- of fietsafstand zijn. Er staat een Greenwheels bij ons in de straat, maar als die bezet is, dan is er eentje twee straten verderop. En nog twee drie straten verderop.
Even gekeken. Helaas de kortste in de buurt is op 5km :(

Zag zoiets wel zitten. Ik maak eigenlijk maar 2-3x per week gebruik van een auto en dan ook maar 1 uurtje ofzo.

[ Voor 10% gewijzigd door Mirved op 05-12-2017 15:11 ]

• B-Real
In mijn provincie staan er op dit moment maar twee auto's, dus nee voor mij absoluut geen optie :D
Kan sowieso niet, want ik ben mijn auto dagelijks nodig voor het werk. Daarnaast moet ik er ook nog niet aan denken om een/mijn auto te delen.

Ondanks dat ik van mening ben dat ik veel te veel in de auto zit is het wel een soort van rustmomentje. 's Ochtends rustig wakker worden en 's avonds op de weg terug even je hoofd leeg maken.

Toch moet er in de toekomst maar een baantje komen waarbij ik lekker een kwartiertje op de fiets zit, dat zou een hoop vrije tijd en geld besparen :)

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-10 11:49
Werkgever moeten zoiezo meer inzetten op thuiswerken, maar daar zie je het (in België) ook wel naar evolueren. Het is gewoonweg niet nodig om elke dag aanwezig te zijn op kantoor voor 50% van de kantoorfuncties.

• Tweezitsbank
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

TucanoItaly schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:37:
Level 6: is eigenwijs, gaat zelf ook wel eens rijden, en pakt uiteindelijk je vriendin af ^)
Waar kan ik er zo één kopen? :P

• B-Real
Want? Je wilt van je vriendin af? :9

• Tweezitsbank
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

B-Real schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:18:
Want? Je wilt van je vriendin af? :9
Tja, dit topic gaat toch over kosten besparen? >:)

Ok, om nog enigszins on topic te blijven, ik heb zelf 5jr geleden gekozen voor een Volkswagen UP. Een compacte, verhoudingsgewijs goedkope auto, destijds vrij van motorrijtuigenbelasting. Wel met enkele luxe extra's zoals airco, centrale deurvergrendeling, navigatie etc. Was een compromis tussen compact (= goedkoop) maar toch enigszins luxe (rijcomfort daargelaten). Gekozen voor een nieuwe omdat tweedehands toen nog nauwelijks verkrijgbaar was voor dit model.

Wordt interessant als deze over enkele jaren niet meer 'up' maar 'op' is. Is elektrisch rijden dan al gemeengoed of nog niet... wellicht gedeeltelijk autonoom rijden... ?

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:02
!null schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:58:
Elektrisch rijden en autonoom rijden staan uiteindelijk los van hoe we met autobezit om gaan.
Je kunt nu ook al iedere dag met de taxi, wat uiteraard te duur is. De taxi wordt misschien wel goedkoper als de chauffeur niet meer nodig is. Maar dat neemt niet weg dat het business model van een taxi nog steeds niet uit kan als hij sochtends een half uurjte moet rijden en savonds weer.
Want dat is de realiteit als iedereen vast blijft houden aan kantoortijden en van deur tot deur willen rijden, en dan nog het liefst in je eigen auto zodat je niet (zoals in een trein) met anderen zit.

Ik denk daarom dat autorijden nauwelijks goedkoper zal worden. Zeker omdat auto's al heel betaalbaar zijn, en een kleine elektrische auto in de toekomst ook (die dus erg goedkoop rijdt). Dan verwacht ik dat de meeste mensen nog door willen gaan met de luxe die ze nu hebben (dus deur tot deur, en een rit niet willen delen met anderen)
YouTube: Clean Disruption - Why Energy & Transportation will be Obsolete ...

Mocht er een uurtje tijd en gelegenheid zijn. De vier genoemde trends maken mobiliteit de komende jaren juist wel sterk goedkoper. Het mooie van het filmpje is dat het geen vage futuristische bespiegelingen zijn, maar het logisch combineren van ontwikkelingen. Tempo kan afwijken, maar richting is onontkoombaar. En wanneer de genoemde S-curve inzet, gaat het supersnel.

Overigens blijft je argument voor de piektijden gelden. Ik denk echter dat de autobezitter uiteindelijk -wellicht sneller dan wij denken- een dief van zijn eigen portemonnee zal zijn.

In het kader van dit topic: een nieuwe auto op fossiele brandstoffen zou wel eens sneller kunnen afschrijven dan je denkt. Het afrijden van die auto is dan de enige optie. Ook het leasen van een auto (mits niet te lang vastgezet) kan door het voorgaande best een interessante tussenoplossing zijn. En mocht je zonnepanelen hebben: de hele discussie over salderen kan wel eens veel minder effect hebben op je investering als op redelijk korte termijn (in meer of mindere mate) energie opslag thuis goedkoop mogelijk is.

• Wozmro
  • Laatst online: 22:25
Deveon schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:11:
[...]

Om nog even hierop terug te komen omdat ik het te vaak voorbij zie komen. Laat mij eens één voorbeeld zien van een auto die nog geen maand oud is voor 20% onder de verkoopprijs en dus niet de catalogusprijs.

Daar gaat het namelijk vaak mis. Nieuwe auto's worden berekent op catalogusprijzen en niet op verkoopprijzen. Persoonlijk kijk ik, ook voor privé aanschaf, naar lease prijzen bij bijvoorbeeld Direct Lease. Daar zitten de mensen die dagelijks bezig zijn met wat een specifieke auto per maand kost. De (extra) korting die ze afdwingen streep ik dan weg tegen de marge die ze maken. Het is zeker niet 100% betrouwbaar, maar dat is een vergelijking nooit. Afschrijving is de grootste kostenpost en niemand kan de toekomst perfect voorspellen. Wie zag heeft bijvoorbeeld 5 jaar geleden rekening gehouden met het dieselschandaal en het invloed op de restwaarde? Tenslotte wordt de markt voor gebruikte (stink) diesels steeds kleiner en het prijsverschil tussen benzine wordt steeds kleiner.
Ik heb in 2010 mijn eerste (en hopelijk enige) auto gekocht, een benzine. Ik hield er toen al bewust rekening mee dat ik het niet zag goed komen met al die diesels. Van dat dieselschandaal wist ik natuurlijk niet maar dat de prijs per liter te laag was (en is) daar had ik toch een goed voorgevoel van.

Ik sta momenteel op punt om een ombouwkit te kopen voor mijn fiets, om er elektrisch mee te rijden. Ik doe enkele keren per week een traject van 14km, nu met de auto. Als het lukt om in 9 van de 10 keer met de elektrische fiets te gaan dan is het einde in zicht van mijn particulier autobezit. En gaan we terug naar autodelen.

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-11 18:38
Mirved schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:21:
[...]

Zonder files (want autonoom) zou de reistijd korter moeten zijn. Tevens zou je het aantal reizigers ook deels kunnen verspreiden. x aantal begint om 8, half9 en 9 etc. Daarnaast zal er door autonoom rijden er minder gegeven worden om het bezit van een auto en dus ook het uiterlijk. Een auto zal nog meer een massaproduct worden dat goedkoop geproduceerd wordt. Tevens goedkoper doordat er minder schade ontstaat (door autonoom rijden). Zo verwacht ik dat je gewoon een abonnement hebt op een soort van Uber dienst waar het apparaat gewoon komt voorrijden wanneer je er een nodig hebt en er tientallen in de buurt staan te wachten op gebruikers. Maar goed misschien nog allemaal erg sci-fi :)
Sorry hoor, maar dat de files zouden opgelost worden door autonome auto's is uw reinste onzin. De oorzaak van de meeste files is gewoon dat er teveel wagens op de baan rijden en een falende infrastructuur. Niet omdat Pietje te lang bezig is met zijn gloednieuwe iPhone X en daardoor het groene licht mist. Of omdat Frederik direct mee is wanneer zijn voorligger verder rijdt en Jan enkele seconden slabakt.Ik zeg trouwens niet dat bovenstaande geen invloed heeft op de files, maar om nu te zeggen dat als bovenstaande er niet is de files dan opgelost zouden zijn...

En het gaat er niet beter op worden; autonoom rijden zal de doodsteek zijn van het openbaar vervoer. En met autonoom rijden is er geen rijbewijs nodig, waardoor iedereen met geld met de auto kan 'rijden'.
Galactic schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:08:
Werkgever moeten zoiezo meer inzetten op thuiswerken, maar daar zie je het (in België) ook wel naar evolueren. Het is gewoonweg niet nodig om elke dag aanwezig te zijn op kantoor voor 50% van de kantoorfuncties.
Dit! Ik begrijp eigenlijk niet waarom onze regering daar niet voor streeft. Als ik kijk in het bedrijf waar ik werk, dan kan eigenlijk 3/4 vanuit zijn eigen huis werken. Waarom moet een helpdeskmedewerker naar kantoor komen om daar 8 uur telefoontjes aan te nemen? Waarom moet een developer naar kantoor toe om daar 8 uur te zitten om te programmeren? Waarom moet een accountmanager terug naar kantoor toe nadat hij de klant heeft bezocht? Als dit toch is om puur de administratie in orde te krijgen? Waarom kunnen telemarketeers niet vanuit hun huis bellen om dingen te verkopen?

Anno 2017 kun je het toch niet bevatten dat je nog fysiek aanwezig moet zijn in één of andere zaal als dit perfect via video chat kan. Tegenwoordig kun je al een degelijke VPN-verbinding geven zodat ze aan de applicaties kunnen die op de server van het bedrijf staat . Men kan wel een dure bedrijfswagen geven, maar een workstation is dan teveel gevraagd? Zorgt er niet enkel voor dat er minder wagens op de baan zijn, maar zorgt er ook voor dat bedrijven niet meer moeten investeren in halve woonblokken. En niemand die meer gaat zeiken dat ze te koud hebben terwijl de rest zich aan het doodzweten is. *O*

Maar nee, onze regering komt liever met idiote dingen als rekeningrijden. Alsof dit enige soelaas gaat bieden. :+ Dit is principe iedereen naar de webshops jagen waardoor er heel wat winkels over de kop zullen gaan. Maar goed, dit is typerend aan onze regering. Uit alles belastingsgeld slaan.

Milieuproblematiek? Iedereen met een diesel stevig belasten! Om dan maar te zwijgen over de Turteltaks. :X Gezondheid? De accijns van tabak verhogen of een suikerbelasting invoeren op frisdrank. 8)7

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-11 18:13
Ik heb zelf geen auto nodig, maar zat te bedenken of een private lease carsharing oplossing misschien geld kan opleveren, of dat het de kosten dekt voor die paar keer per maand dat ik een auto wil gebruiken. Met 10 dagen per maand verhuren zou het al lonen lijkt het.

[ Voor 10% gewijzigd door MisterBlue op 05-12-2017 21:41 ]

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-11 07:01
MisterBlue schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:38:
Ik heb zelf geen auto nodig, maar zat te bedenken of een private lease carsharing oplossing misschien geld kan opleveren, of dat het de kosten dekt voor die paar keer per maand dat ik een auto wil gebruiken. Met 10 dagen per maand verhuren zou het al lonen lijkt het.
Snappcar biedt dat zelf ook rechtstreeks aan, ik weet niet of het de bedoeling is dat soort links hier te delen maar google even op private lease snappcar en dan vind je het wel. Het ziet er best wel aantrekkelijk uit.

Voor mij is het alleen een groot nadeel dat door zo'n leasecontract aan te gaan je maximale hypotheekbedrag gigantisch keldert, dus ik begin er voorlopig niet aan.

• Pannencouque
Leuk, die autodiscussie. Eindelijk eens een punt waar ik veel van weet :+
Wat me opvalt is dat er twee groepen zijn. De ene groep ziet het als een praktisch vervoermiddel, dat inwisselbaar is voor een goed alternatief. De andere groep ziet het als een stuk comfort en gemak, een stuk vrijheid. Voor beide standpunten is wat te zeggen. De tweede optie is vaak wat duurder (want vaak meer luxe), maar kan ook zomaar meer geluk opleveren. Dat is misschien niet het beste onderweg naar FO, maar kan er wel voor zorgen dat je de rest van de stappen naar FO/FMA eenvoudiger volhoudt.

Verwijderd

In het kader alle beetjes helpen: net een bagagerek besteld voor de nieuwe(re) auto. Kosten uit het accessoiresboekje van de dealer: 300 euro. Even googlen: 150. Marktplaats: 50 euro.
Toch mooi een besparing van zo'n 80% met een beetje moeite doen. d:)b
(Disclaimer: zonder auto, zonder hond en zonder rek is nog goedkoper...)

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-11 18:13
Corrit schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:55:
[...]

Snappcar biedt dat zelf ook rechtstreeks aan, ik weet niet of het de bedoeling is dat soort links hier te delen maar google even op private lease snappcar en dan vind je het wel. Het ziet er best wel aantrekkelijk uit.

Voor mij is het alleen een groot nadeel dat door zo'n leasecontract aan te gaan je maximale hypotheekbedrag gigantisch keldert, dus ik begin er voorlopig niet aan.
Dat is idd wel een punt. Een andere optie is dan een tweedehandse auto kopen en zelf verantwoordelijk zijn voor onderhoud e.d. Als het schaalbaar is zou ik zelfs 2 of meer kunnen kopen.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Mirved schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:10:
Even gekeken. Helaas de kortste in de buurt is op 5km
In dat geval is het wellicht een optie om zélf je auto te verhuren via Snappcar. Als je de enige bent, dan kun je mogelijk een wat hogere prijs krijgen!

• Goedemiddag
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08-02-2024
Bij zelf verhuren heb je de auto op je eigen naam staan. Bij lease is dat verzekeringsrisico waarschijnlijk ook afgedekt?
En met verzekeringsrisico bedoel ik niet de kosten bij schade maar de aantekeningen.

• Mirved
Le Enfant! schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:11:
[...]

Sorry hoor, maar dat de files zouden opgelost worden door autonome auto's is uw reinste onzin. De oorzaak van de meeste files is gewoon dat er teveel wagens op de baan rijden en een falende infrastructuur. Niet omdat Pietje te lang bezig is met zijn gloednieuwe iPhone X en daardoor het groene licht mist. Of omdat Frederik direct mee is wanneer zijn voorligger verder rijdt en Jan enkele seconden slabakt.Ik zeg trouwens niet dat bovenstaande geen invloed heeft op de files, maar om nu te zeggen dat als bovenstaande er niet is de files dan opgelost zouden zijn...
Ben ik het niet met je eens. Door autonoom rijden kan er veel efficiënter gereden worden (vrijwel tegen elkaar aan) dus veel minder ruimte nodig. Stoplichten, invoegen, ongelukken (de 3 grootste oorzaken van opstoppingen) zijn er niet meer. De doorvoer van verkeer zal veel vloeiender gaan

Interessante TED talk hierover: YouTube: What a driverless world could look like | Wanis Kabbaj
Pagina: 1 ... 24 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.