Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.225.093 views

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:35:
[...]

Ik sta momenteel op punt om een ombouwkit te kopen voor mijn fiets, om er elektrisch mee te rijden. Ik doe enkele keren per week een traject van 14km, nu met de auto. Als het lukt om in 9 van de 10 keer met de elektrische fiets te gaan dan is het einde in zicht van mijn particulier autobezit. En gaan we terug naar autodelen.
Na de laatste aflevering van Fully Charged heb ik een nieuwe inzicht waar jij het perfect voorbeeld van bent.

Elektrisch aandrijving is zoveel flexibeler als een brandstof motor dat we die "last mile" waar de aansluiting altijd ruk is gaan overbruggen met handzame elektrische vouwfietsen/brommers. Door deze ontwikkeling kan voor vele stedelingen de auto eruit.

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-11 08:22
@mirved Beetje offtopic maar inderdaad. Plus al dat plots remmen, van vak veranderen voor 0.2 seconden te proberen winnen in files zorgen voor veel langere files. Zaken waar een zelfrijdend systeem veel minder problemen mee heeft. Zo was er onderzoek dat zelfs 5% zelfrijdende auto's al heel veel files door golfvorming doet krimpen: ( http://www.standaard.be/cnt/dmf20170511_02876526 )

On topic: bijna tijd voor alle jaarlijkse overzichtjes :-) Mensen al doelen aan het stellen voor volgend jaar?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Duidelijkere doelen volgen nog begin januari uiteraard.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 12:08
Mijlpalen volgend jaar: door de grenzen van 200k en 250k kapitaal (combinatie cash+beleggingen) breken. Bij die laatste heb ik grofweg 50% van het doelkapitaal bereikt binnen 4 jaar (het gaat hard als je je netto inkomen kan verdubbelen en ongeveer dezelfde uitgaven houdt).

Of we moeten eindelijk een volgend huis vinden wat we niet veel te duur vinden maar wat wel aan alle eisen voldoet, dan zal er wel 100k cash het huis in gaan en zal ik langer moeten werken vanwege de hogere woonlasten en hogere hypotheek. Dat is 1 vd redenen waarom die luxe villa er nog niet is...

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:49
Ik heb hem gister even bekeken, mooi filmpje. Ik wist wel dat al deze dingen aan de gang waren, maar hij presenteert het mooi en overzichtelijk.

Misschien was ik ook niet duidelijk genoeg. Ik verwacht zeker dat autorijden goedkoper wordt door het elektrisch rijden e.d.
Echter verwacht ik dat het op een gegeven moment voor de gemiddelde burger niet meer interessant gevonden wordt om verder te besparen, als dat betekent dat ze met anderen in de auto moeten zitten. Daarbij komt dat het vasthouden aan kantoortijden nog steeds zal betekenen dat er vele auto's stil zullen staan, ook al zijn ze dan van een bedrijf als autonome taxi's.
Maar goed het zal allemaal helpen, en wat we wel kunnen besparen aan auto's op de weg scheelt weer in files (samen met het autonoom rijden)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:42
!null schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:00:
[...]

Ik heb hem gister even bekeken, mooi filmpje. Ik wist wel dat al deze dingen aan de gang waren, maar hij presenteert het mooi en overzichtelijk.

Misschien was ik ook niet duidelijk genoeg. Ik verwacht zeker dat autorijden goedkoper wordt door het elektrisch rijden e.d.
Echter verwacht ik dat het op een gegeven moment voor de gemiddelde burger niet meer interessant gevonden wordt om verder te besparen, als dat betekent dat ze met anderen in de auto moeten zitten. Daarbij komt dat het vasthouden aan kantoortijden nog steeds zal betekenen dat er vele auto's stil zullen staan, ook al zijn ze dan van een bedrijf als autonome taxi's.
Maar goed het zal allemaal helpen, en wat we wel kunnen besparen aan auto's op de weg scheelt weer in files (samen met het autonoom rijden)
Een eigen auto blijft misschien voor velen heilig, maar het gaat niet erom wat de gemiddelde werknemer zou doen, maar at je als FO-er zou doen. Een autonoom (elektrisch) systeem van autootjes dat zonder privé-eigendom dat iets meer flexibiliteit biedt ten opzichte van het OV lijkt mij interessant. Ik ben benieuwd wat de km-prijs daarvan is en hoe zich dat verhoudt tot trein/bus.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-11 13:59
Mijn laatste mijlpaal, dus de maandlasten onder €1200 krijgen is inmiddels gelukt. De volgende stap is nu een lastendaling naar €1100.

Deze stap wordt lastiger, omdat ik nu helemaal uitgesnoeid ben en vooral moet investeren in lastenverlichting.

• CaLeX
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

merauder schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:59:
Mijn laatste mijlpaal, dus de maandlasten onder €1200 krijgen is inmiddels gelukt. De volgende stap is nu een lastendaling naar €1100.

Deze stap wordt lastiger, omdat ik nu helemaal uitgesnoeid ben en vooral moet investeren in lastenverlichting.
Care to elaborate?

Wat zit er allemaal in die 1200?

Hier zelf bijna het jaar eens reviewen en kijken wat de doelen voor volgend jaar worden.

Members only:

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• Unif
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Ik zit op €1062 gemiddeld per maand (van jan t/m nov)

Als ik dan kijk wat de grootste uitgaven per maand zijn:

€ 200 hypotheek (<40% LTV)
€ 120 benzine auto (ongeveer 75km per dag voor werk)
€ 110 supermarkt
€ 90 zorg verz.
€ 80 computer elektronica
€ 50 elektronica
€ 30 tv/internet abbo

(bedragen afgerond, en ben alleenstaand)

[ Voor 8% gewijzigd door Unif op 06-12-2017 14:38 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:58
Auto verzekering? Woonverzekering? Gemeentelijke belastingen? Aflossing op hypotheek? Auto belasting? Gsm abonnement? Gas/licht?

Van 1062 rond komen vind ik erg knap

• Unif
Ik heb zonnepanelen en een pelletkachel.

Die € 200 hypotheek is rente + aflossing.

€ 26 auto verz.
€ 21 wegen bel.
€ 83 gemeentelijke belasting

GSM: prepaid ongeveer € 20 per jaar

€ 1062 is inclusief alles. Ik hou mijn uitgaven/inkomsten nu ongeveer 7 jaar tot op de cent nauwkeurig bij in excel.

• merauder
@President
Voor €1200 of €1100 rondkomen in Noord Nederland is heel goed mogelijk. Behalve goedkopere huizen is ook het leven goedkoper hier.

Verwijderd

@Unif Mooie bedragen :) is dat ook inclusief zaken als kleding, vakantie, hobby, sport, horeca, onderhoud en afschrijving auto, afschrijving meubels, onderhoud huis, cadeaus/giften?

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:41

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Ik ben dan altijd wel nieuwsgierig naar het hele plaatje van inkomsten, uitgaven en op welk % FO iemand dan zit.

• Unif
@Verwijderd Ja, is inclusief alles.

@Accountant Gemiddelde saving rate over de laatste 7 jaar is 64.38%. (van netto inkomsten)
Verdien modaal, rond de 2300 netto (incl vakantiegeld en reiskostenvergoeding)

Ik zit nu op ongeveer 20% van het vermogen dat ik nodig heb voor FO, reken met 3% safe withdrawal rate.
En ik ga er vanuit dat ik dan iets meer uitgeef dan nu, plus ik reken pensioen, AOW en overwaarde woning niet mee.

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

Accountant schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:26:
Ik ben dan altijd wel nieuwsgierig naar het hele plaatje van inkomsten, uitgaven en op welk % FO iemand dan zit.
Hier ook, en vooral wat er dan aan boodschappen gedaan wordt.

110 euro voor 30 diners en 60 lunch/ontbijt geeft niet veel ruimte

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-10 10:35

murphsy

Product Monkey

Nog even inhakend op de vervoers discussie: een groot deel van mijn forenstijd gaat op aan het stukje van station Amsterdam Zuid naar Amsterdam Bijlmer. Als daar een elektrisch (deel) alternatief voor komt die mij tijd scheelt ga ik dat zeker doen. Ik reis trouwens behoorlijk voor werk, maar met een volledige FO vergoeding en een liefde voor lezen past dat prima in een FO-mindset.

Ik ga pas na het laatste inkomen van 2017 de lijstjes maken, maar toch alvast een voorlopige gedachte voor 2018:

- Huis verder aflossen om het volgende stapje LTV-risico opslag van de rente af te beuken. Scheelt weer een paar tientjes vaste lasten.
- Dividendinkomen vergroten naar €75 per maand. Vergroot weer onze inleg in ETF met, drumroll, €75 per maand ;)
- Doorgaan met de maandag ZZP-en, in elk geval tot de geboorte van nummer-twee O-) _/-\o_ daarna de financiële baten heroverwegen.
- Tenminste 1 digitaal product (app of e-commerce plugin) écht naar de markt brengen, in de weekenden.
- Cider productie vergroten naar 75L (ok ok, hier verdien ik geen pepernoot aan - maar is wat ik wil doen na FO)
- Nu echt ECHT een definitieve beslissing nemen over zonnepanelen: wel of niet.
- Een isolatie expert over de vloer laten komen om te kijken naar quick wins in het hele huis en mogelijkheden tot vloerisolatie. Ons huis koelt nogal fors af. (toevallig iemand in dit topic die dat doet? - PM gerust)

• Unif
@CaLeX

Ik koop alleen maar groente en vlees dat in de aanbieding is.
Bijvoorbeeld vandaag is dat 290 gram sperziebonen voor €0.74
Vlees max € 1.00 per dag.
Bijvoorbeeld 900 gram kip voor €5.99; maakt ik 9 porties van 100 gram van voor in de diepvries = € 0.67 per keer.

Ontbijt en lunch is 2 boterhammen met beleg, 1 boterham is 3.7 cent.
(€0.79 voor een brood bij de Lidl = 22 sneetjes)
Met beleg kom je dan voor ontbijt en lunch op ongeveer € 0.50 uit.

1 stuks fruit dagelijks = € 0.60 tot € 0.80 afhankelijk wat in de aanbieding is.

Dus totaal ongeveer € 3.00 per dag.

p.s. ik drink geen alcohol dus dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:46:Realistisch gezien: ik kan dan wel besluiten dat er helemaal geen auto "nodig" is, maar zolang we daar niet hetzelfde over denken
Handig hoor, die traditie van alles-op-1-hoop :') Ik zou zelf gewoon zeggen: "Schat, ik heb die auto niet meer nodig. Wil je 'm zelf gaan betalen of doen we hem weg?"

Kort door de bocht: eigenlijk betaal jij mee aan een auto omdat hij lui is.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:44
Unif schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:22:

@Accountant Gemiddelde saving rate over de laatste 7 jaar is 64.38%. (van netto inkomsten)
Verdien modaal, rond de 2300 netto (incl vakantiegeld en reiskostenvergoeding)

Ik zit nu op ongeveer 20% van het vermogen dat ik nodig heb voor FO, reken met 3% safe withdrawal rate.
En ik ga er vanuit dat ik dan iets meer uitgeef dan nu, plus ik reken pensioen, AOW en overwaarde woning niet mee.
Unif, leuk dat je post en goed om te (laten) zien dat het ook kan met 'maar' modaal.

• Unif
Bedankt.

Mijn voornemen voor aankomend jaar is mijn uitgaven onder de € 1.000 per maand te krijgen.

Moet op zich wel lukken, (computer) elektronica is € 132.28 per maand (12.46% van mijn uitgaven)
En het zou mooi zijn als ik supermarkt uitgaven onder de €100 per maand krijg, gaat denk ik ook lukken.

Het scheelt wel dat ik alleen ben, heb met niemand rekening te houden.

Het zit er helaas niet in dat ik een andere baan kan vinden waar ik (veel) meer kan verdienen, dus ik moet me eigenlijk voornamelijk richten op de uitgaves.
Heb ook gekeken voor een bijbaan voor in het weekend, maar dat valt ook tegen.

[ Voor 24% gewijzigd door Unif op 06-12-2017 18:36 ]

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Unif schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:22:

@Accountant Ik zit nu op ongeveer 20% van het vermogen dat ik nodig heb voor FO, reken met 3% safe withdrawal rate.
Leuk zit zelf ook op 20%! En reken die zaken ook niet mee. Alleen zijn onze uitgaven hoger maar goed zijn ook met z’n vieren.

Met 20% heb je wel al een enorme buffer die op financieel vlak rust schept.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:02
@Unif Erg knap om zo laag te zitten. In je uitgaven komt ook duidelijk de verlaging naar voren vanuit investeringen in zonnepanelen/pelletkachel en het aflossen van de hypotheek.

Mag ik schaamteloos vragen wat voor auto je rijdt? Ben benieuwd naar de keuze van iemand die zeer duidelijk in staat is om zuinig te leven.

• Unif
@Magpie

Suzuki Alto, bouwjaar 2011

• pirke
Alleen al aan afschrijving zit je al op 100-200 euro per maand...

• Unif
Als je hem in 2 jaar afschrijft wel, ik doe echter veel langer met mijn auto's.

Vorige auto vergelijkbaar type + km stand toen ik heb kocht, heb ik ruim 9 jaar gehad.

Ik reken op € 50 per maand afschrijving, en een restwaarde van €0.
afschrijf periode van 8 jaar.

p.s ik koop nooit nieuwe auto's

[ Voor 65% gewijzigd door Unif op 06-12-2017 19:41 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:55

orf

Members only:

• Dagobert1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-10 21:12
Geïnspireerd door jullie lijstjes de maandlasten ook maar eens bijgewerkt.

Members only:

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
orf schreef op woensdag 6 december 2017 @ 19:47:
Mijn crypto-vermogen begint best serieuze vormen aan te nemen (ik ben ingestapt in 2013-2014). Hoe kijken jullie daar tegenaan? Dit vermogen herverdelen naar cash en aandelen, zodat de spreiding weer wat gezonder is, of zo houden nu de bubbel verder opblaast en mogelijk een hoger vermogen hebben?

Ik heb recent vaker gedacht uit te stappen, maar als ik dat gedaan had in de afgelopen tijd was ik heel wat misgelopen. Eind 2015 heb ik de helft van mijn portfolio verkocht. Dat heeft er toen voor gezorgd dat ik ongeveer mijn inleg in Euro's terughad. Aan de ene kant zie ik het dus als "gratis geld", aan de andere kant zou het toch ook wel een beetje pijn doen om (een flink deel) af te boeken. En ik moet maar niet berekenen wat het vermogen in Bitcoin geweest zou zijn als ik niet deels uitgestapt was.

Onderliggend is de vraag misschien wel hoeveel risico jullie bereid zijn te lopen. Een veiligere weg naar FO duurt wat langer, maar geeft meer zekerheid.
Waarom niet nog een keer de helft verkopen en de andere 'gratis' helft aanhouden? Dan heb je sowieso dikke winst en wie weet over een jaar nog meer. Of de bubbel spat en je hebt toch goed verdiend ;) vooral niet te hebberig worden, dat gaat al genoeg mensen heel veel geld kosten vroeg of laat O-)

lol+lol=hihi

• !null
@orf Tja hij staat nu zo hoog. Ik zou willen zeggen het kan bijna niet hoger, maar dat slaat nergens op en dat dachten we ook toen de bitcoin op 1000 euro stond.
Aan de andere kant heeft het veel weg van bubbelvorming. Ik zou het denk ik verkopen als je daarmee een groot deel van je FO doelstelling kunt halen. Als de bubbel spat vergeef je het jezelf misschien wel nooit.
Je kunt in op zn minst een groot deel verkopen.

• Dagobert1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-10 21:12
En dan kom je er achter dat je hier al zolang meeleest dat het allemaal erg vertrouwd voelt, maar je jezelf nooit hebt voorgesteld, en dan gelijk met gegevens gaan smijten. Sorry.

Ben eind 20 jaar, woonachtig in een appartementje in het midden van het land. Leuke baan, waar ik mezelf nog niet mee zie stoppen. 2 jaar geleden oid Mr Money Mustache ontdekt, al was ik voor die tijd al wel zuinig/spaarzaam. Lees dus al een tijdje mee hier, want die amerikaanse taferelen zijn leuk, maar niet helemaal toepasbaar op de situatie hier.
Doel is de komende 10 jaar oid een beetje te blijven sparen, en dan genoeg te hebben om iig niet meer te hoeven werken. Tzt nog maar eens herevalueren hoe leuk ik mijn baan vind, wat de kosten van vrouw/kinderen/lifestyleinflatie zijn op mijn uitgaven/FO target, etc. etc.

Bitcoin doe ik niet aan. Beetje spijt van uiteraard, met de huidige standen, al had ik het waarschijnlijk al lang verkocht bij de vorige hoge standen. En het blijft toch gokken. Ben toch meer van het sparen / beleggen in een indexfonds merk ik. Al heb ik ook daar nog geen echte crisis / dip meegemaakt. Dus ook dat blijft spannend, zeker nu de bedragen wat serieuzer worden.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:25
Deze week een artikeltje in de krant over iemand die ooit 7500 bitcoin zou gehad hebben maar tijdens een periode waarin de bitcoin relatief laag stond zijn harde schijf vervangen heeft waarop een cruciale sleutel stond.

Dus troost u, er zijn mensen met grotere virtuele problemen :)

• Unif
ouch.

Maar ook al staat het laag, dan verkoop je de bitcoins toch eerst voordat je de hd/sleutel weggooit?

• Wozmro
Achteraf is gemakkelijk zeggen, harde schijf was blijkbaar defect of zo, geen backup, je weet wel...

Die psychologie achter kwaad zijn op je zelf omdat je (veel) geld kwijt bent dat je nooit gehad hebt vind ik wel interessant.

Ik heb hier thuis een bak met oude kurken, van jaren wijn drinken en uit gewoonte de kurk in die bak gooien. Die kurken zijn vandaag niets waard maar als de dag nadat ik ze allemaal weg gooi plots om een of andere reden een 1 kurk 100€ kost... er is helemaal niets veranderd in je leven en toch lig je mentaal overhoop door de gebeurtenis...

• pirke
Dat is hetzelfde als niet meedoen met de postcode loterij en de hele straat behalve jij krijgt een dikke prijs.

Of deze: https://www.ad.nl/buitenl...-direct-baan-op~a0ce4215/

Ik heb ook wel eens pijnlijke keuzes gemaakt op de beurs die ik achteraf beter niet had kunnen doen. Leergeld noemen ze dat... Ondertussen hou ik me simpelweg vast aan mijn visie en laat me niet meer leiden door de waan van de dag.

En verlies (of gemiste winst) komt heel veel harder aan dan winst, zo werkt de menselijke psyche.

[ Voor 43% gewijzigd door pirke op 06-12-2017 20:55 ]

• CaLeX
  • Niet online

CaLeX

Maar NC'walst'liever

[quote]Unif schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:56:
@CaLeX

Ik koop alleen maar groente en vlees dat in de aanbieding is.
Bijvoorbeeld vandaag is dat 290 gram sperziebonen voor €0.74
Vlees max € 1.00 per dag.
Bijvoorbeeld 900 gram kip voor €5.99; maakt ik 9 porties van 100 gram van voor in de diepvries = € 0.67 per keer.

Ontbijt en lunch is 2 boterhammen met beleg, 1 boterham is 3.7 cent.
(€0.79 voor een brood bij de Lidl = 22 sneetjes)
Met beleg kom je dan voor ontbijt en lunch op ongeveer € 0.50 uit.

1 stuks fruit dagelijks = € 0.60 tot € 0.80 afhankelijk wat in de aanbieding is.

Dus totaal ongeveer € 3.00 per dag.
[/qoute]Heel knap, ik red het daar geen week op. 4 boterhammen, een stuk fruit en het avondeten.
p.s. ik drink geen alcohol dus dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
Dat scheelt zeker (ik denk dat er hier al 100 euro per maand aan speciaalbier is), maar jij drinkt dan alleen water of thee?

Het is een route die je snel naar je doel brengt in elk geval d:)b

offtopic:

• pepijn1234
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 17:13
Hebben jullie misschien tips omtrent besparen met kleine kinderen?
Doordat wij allebei werken moet de kleine 3 dagen naar kdv. (1 dag opa/oma en 1 dag mama dag) De kosten zijn dan al snel 650€ netto per maand.
Los van het eten en andere kosten (luiers / verzorging / kleding / meubels / benodigdheden)
Ik ben niet geschrokken maar denk dat we al snel 800-1000 per maand uitgeven aan kosten voor een kind en dit vind ik vrij veel.
Als ik dan de berichten in dit forum lees, zie ik dat mensen een totale lasten van 1000 kunnen halen, maar hoe kun je dat überhaupt halen als je een klein kind (laat staan meerdere) hebt?
Zijn er mensen die met kinderen nog FO kunnen nastreven met extreem lage kosten?

• pirke
Extreem laag is ook maar relatief... Excl vakanties leven we van 1500 per maand, met 1 baby. Vrouw is thuis fulltime mama, dat scheelt KDV.

[ Voor 20% gewijzigd door pirke op 06-12-2017 21:15 ]

• Unif
@CaLeX Ik heb mezelf een max van 4 flessen frisdrank per week opgelegd, de rest drink ik ranja.
(en 's ochtends koffie)

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:44
@orf van verliezen worden* winst nemen is nog nooit iemand armer geworden (alleen hooguit winsten misgelopen).
Zoals hierboven al aangegeven. Af en toe wat afromen (eigenlijk "herbalanceren") zou ik persoonlijk wel doen.

*edit: geen idee waar ik aan dacht 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door rube op 06-12-2017 23:46 ]

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik denk er over om iemand te helpen met een appartement kopen. Dat zou dan een investering voor mij zijn. Nou heb ik begrepen dat opbrengsten van een dergelijke investering in box 3 vallen als je het laat managen, in plaats van zelf te doen.

Wie doet dit? En hebben jullie tips voor een dergelijke management maatschappij regio Amsterdam?

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-11 08:06
pepijn1234 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:07:
Doordat wij allebei werken moet de kleine 3 dagen naar kdv. (1 dag opa/oma en 1 dag mama dag) De kosten zijn dan al snel 650€ netto per maand.
Los van het eten en andere kosten (luiers / verzorging / kleding / meubels / benodigdheden)
Ik ben niet geschrokken maar denk dat we al snel 800-1000 per maand uitgeven aan kosten voor een kind en dit vind ik vrij veel.
Als ik dan de berichten in dit forum lees, zie ik dat mensen een totale lasten van 1000 kunnen halen, maar hoe kun je dat überhaupt halen als je een klein kind (laat staan meerdere) hebt?
Zijn er mensen die met kinderen nog FO kunnen nastreven met extreem lage kosten?
Hier gaat ook onze 2e naar de opvang voor 2 dagen per week vanaf januari: €768,- per maand. Pff.
Daarnaast: ik lees ( weliswaar van alleenstaanden) €100,- per maand boodschappen. Wij met zijn vieren geven dat in 1 week al uit.. deels gekozen voor bio..
Ik begin al te wennen aan het idee nooit FO te worden

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• merauder
Hier doen we als gezin het met €200 boodschappen per maand. Wij zijn vooral scherp op aanbiedingen en houden goed in de gaten wat de basisproducten overal kosten.

Snoepgoed ed halen we zelden in huis. Zelfde voor luxe broodjes. Dan is het specialer wanneer je dergelijke producten haalt.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:24

Onbekend

...

Zoals CaLeC al aangeeft is het voor een alleenstaande niet moeilijk om € 100,-- per maand halen, dus een gezin met 2 kinderen zou dan eenvoudig op € 400,-- kunnen zitten. Vergeet niet dat je ook kunt besparen door met enige regelmaat producten te kopen die tegen de houdbaarheidsdatum zitten. En ook de huismerkvarianten i.p.v. de A-merkartikelen kopen scheelt enorm. En luiers en andere zaken moet je inkopen zodra het echt in de aanbieding is, en dat kan snel veel geld schelen.

Over de auto-discussie:
Ben ik de enige die een auto als een soort rendement zie? :)
Ik gebruik mijn auto hoofdzakelijk om naar mijn werk te gaan, en kost mij zo'n 300 euro per maand (onderhoud, brandstof, verzekering, belasting en afschrijving).
Maar doordat ik niet vermoeid daar aankom, presteer ik daar beter met een beter salaris tot gevolg.
Ook als ik thuis kom ben ik een stuk fitter dan dat ik m'n fiets zou gebruiken, en heb ik zelfs meer tijd thuis over wat op loopt naar 40 uur per maand. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• JURIST
Je kan overwegen zelf 1 dag minder te werken of anders te werken. Minder progressieve inkomstenbelasting, meer tijd, minder opvangkosten.
Verder is KDV duur, maar tijdelijk en nuttig. Kijk dus ook financieel voorbij die paar jaar. Wij hebben ze alle drie op KDV gehad en de jongste gaat volgend jaar naar het PO. Het is ook zo weer voorbij en een troost is: je krijgt veel meer toeslag dan een paar jaar geleden, vooral bij een hoger inkomen.
Wat ik nu probeer is BSO minimaliseren door flexibel te werken.

• Wozmro
Ik stel mijzelf toch de vraag of echt lowbudget food op de langere termijn geen duurkoop is?

Ik bedoel dan vooral op vlak van gezondheid maar bij uitbreiding ook wel op vlak van milieukosten en werkomstandigheden voor mensen die zorgen dat het eten gemaakt wordt, in de winkel geraakt,...

Op vlak van gezondheid is het moeilijk om dit te verifiëren, A/B testen met je eigen lichaam is moeilijk.

• Onbekend

Onbekend

...

Wozmro schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:34:
Ik stel mijzelf toch de vraag of echt lowbudget food op de langere termijn geen duurkoop is?

Ik bedoel dan vooral op vlak van gezondheid ...
Vaak zijn het standaard (verse) producten die tijdelijk tegen 30 tot 50% afgeprijsd zijn. Een week later heeft dat zelfde product weer de originele prijs.

Kijk eens op https://www.supermarktaanbiedingen.com en kijk eens naar de grote prijsverschillen per supermarkt van verschillende producten. Geen wonder dat sommige producten gewoon tegen 50% korting verkocht kan worden, en de supermarkten nog steeds winst daarop maken.

• orf

orf

.SnifraM schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:07:
[...]

Waarom niet nog een keer de helft verkopen en de andere 'gratis' helft aanhouden? Dan heb je sowieso dikke winst en wie weet over een jaar nog meer. Of de bubbel spat en je hebt toch goed verdiend ;) vooral niet te hebberig worden, dat gaat al genoeg mensen heel veel geld kosten vroeg of laat O-)
Niet te hebberig zijn is inderdaad iets waar je voor moet oppassen. De bubbel blaast nu wel heel hard op.
!null schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:10:
@orf Tja hij staat nu zo hoog. Ik zou willen zeggen het kan bijna niet hoger, maar dat slaat nergens op en dat dachten we ook toen de bitcoin op 1000 euro stond.
Aan de andere kant heeft het veel weg van bubbelvorming. Ik zou het denk ik verkopen als je daarmee een groot deel van je FO doelstelling kunt halen. Als de bubbel spat vergeef je het jezelf misschien wel nooit.
Je kunt in op zn minst een groot deel verkopen.
Ik ga denk ik nog even wachten wat er gebeurt op 10 december. Een paar dagen daarna start future trading van CME. Wellicht stap ik dan deels uit. Ik heb geen idee wat de koers dan gaat doen. Als zou het de volatiliteit juist wat omlaag moeten brengen. Ik heb niet zoveel bitcoins dat ik nu FO doelstellingen kan behalen, maar het helpt wel.
rube schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:25:
@orf van verliezen worden is nog nooit iemand armer geworden (alleen hooguit winsten misgelopen).
Zoals hierboven al aangegeven. Af en toe wat afromen (eigenlijk "herbalanceren") zou ik persoonlijk wel doen.
Herbalanceren lijkt me inderdaad veilig. Voor m'n gevoel begint het steeds meer op gokken te lijken en ben ik alleen maar elke keer verbaasd als de koers een dag later weer flink hoger staat. Als ik nu mijn vermogen zou verdelen, zou ik het nooit voor meer dan 50% in Bitcoin stoppen. Nu heeft de koers dat voor me gedaan.
En verlies (of gemiste winst) komt heel veel harder aan dan winst, zo werkt de menselijke psyche.
@pirke Klopt! Dat heb ik zeker gemerkt; Die winst erbij neem je bijna direct als nieuw uitgangspunt. Ik merkte dat ik baalde van een lagere koers, terwijl dat nog steeds fors hoger was dan een paar dagen daarvoor. Ook al is dit geen geld dat ik niet kan missen (de originele investering heb ik al terug), toch zullen verliezen ten opzicht van de huidige koers vervelend zijn.

• pirke
Boodschappen zo'n 400 euro inderdaad, incl luiers en andere baby dingen. En wel lekkere gezonde dingen, nooit pakjes of potjes, nooit snoep (uitgezonderd pepernoten in november/december), nooit frisdrank. We drinken water, melk, koffie, thee, en af en toe speciaalbier of wijn. Ons kind krijgt ook geen ranja of ander zoet spul, gewoon melk of water. Vind ze heerlijk en ze doet het er goed op.

4 flessen frisdrank per week... Dat gaat er bij ons nog niet in een jaar doorheen. Het is ook goed voor de lijn om al die zoete toelie te laten staan! Net als alle zakjes vol met geur- en kleurstoffen en glutamaat smaakversterkers en veel te veel zout. Nee dankje. Ons kruidenrek is 1,5m breed, we brengen het zelf wel op smaak :)

• merauder
Wozmro schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:34:

Ik bedoel dan vooral op vlak van gezondheid maar bij uitbreiding ook wel op vlak van milieukosten en werkomstandigheden voor mensen die zorgen dat het eten gemaakt wordt, in de winkel geraakt,...

Op vlak van gezondheid is het moeilijk om dit te verifiëren, A/B testen met je eigen lichaam is moeilijk.
Zelf heb ik het idee dat de effecten van biologisch eten / superfoods vooral tussen de oren zit, en voornamelijk gebruik maakt van het placebo effect. Als ik maar blijf geloven dat biologisch voedsel beter voor mij is, dan ga ik dit ook als waarheid aannemen. Ik geloof er zelf niet zo in, dus kies er ook voor om geen biologische producten te eten. Voorheen wel regelmatig van de slager, maar de laatste echt goede slager is er inmiddels ook mee opgehouden waardoor ik toch aangewezen ben op de supermarkt.

Tegenwoordig kiezen wij steeds meer voor diepvriesgroenten. Deze zijn namelijk goedkoop, en worden al ingevroren op het moment dat ze gerooid zijn wat de smaak en de voedingstoffen ten goede komt. Wat betreft milieubelasting. Bepaalde groentesoorten groeit in andere landen domweg beter dan het hier in Nederland doet, het transporteren in grote aantallen zorgt voor minder CO2 dan wanneer we dergelijke groenten onder een lamp zouden zetten. Verder is een kluit diepvries-spinazie veel eenvoudiger / goedkoper te voeren dan een vergelijkbare hoeveelheid verse spinazie, waardoor er meer meegenomen kan worden, en de transport duurzamer wordt. Enig argument zou dan zijn textuur, maar met kleine kinderen verdwijnt toch een groot deel in de blender.

Ook kostendrukkend is om twee dagen het zelfde te eten. Vooral pasta-gerechten lenen zich hier goed voor.

• Burgerman
  • Niet online
TucanoItaly schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:25:
Dat zijn verdacht ronde bedragen ;) Heb je dan de diverse extra's meegerekend zoals uit eten (wanneer je dat normaal thuis niet zou doen). Een zomervakantie voor 1000 euro, hoe ziet dat er uit?

Sowieso, respect hoor (zeker omdat er 2 kids mee gaan). Die andere vakantie die je noemde, Albanië, uitstekend idee.
Bij ons vakantiebudget zit in principe alles in: brandstof, verblijf, eten, parkeerkosten, uitjes, etc. Dat is in ieder geval het idee, al schieten we er ook wel eens overheen qua budget. Dan zijn we circa 5 keer per jaar weg voor minder dan 2.000 euro per jaar. Normaal gesproken gaan we op vakantie maar een of twee keer uit eten. (Zelf heb ik daar het geld eigenlijk niet voor over, maar m'n dame wel.) Dat scheelt veel in de kosten.

De zomervakantie was dit jaar een jeugdherberg in de Ardennen (eerste keer dat we het zo deden). Overdag wandelen door de heuvels, dammetjes bouwen, of een uitje (nee, geen Plopsaland 8)7). Eten koken in de gezamenlijke keuken. Ontbijt zat erbij inbegrepen. Dat was circa 100 euro per nacht. Dan was de overnachting wel in stapelbedden. Geen topper qua gezelligheid, maar we hadden lol en nu kon het een keer zo. Volgende keer weer kamperen of een betaalbare AirBnB.

Zoals eerder genoemd: de reis naar Albanie was een uitzondering en liep anders, omdat uit eten daar maar zo'n 15 tot 25 euro kostte met het hele gezin. Dat was een bedrag waar ik zelf niet voor wilde rommelen...dus twee keer per dag was het feest. :) Dat was 11 dagen all-in voor 1.800 euro met vier personen.

[ Voor 6% gewijzigd door Burgerman op 06-12-2017 23:49 ]

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door DeveloperNL op 06-12-2017 23:46 ]

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-11 12:18
Wij hebben een zoon van bijna 18maanden, mijn vriendin is vanaf moment 1 huismoeder en hebben hiervan nog geen spijt van gehad. Er zijn veel mensen die hier anders over denken, wij zijn hier heel blij mee (Zij heeft op jonge leeftijd haar moeder verloren en mijn ouders vonden werk en status belangrijker waardoor ik mijn jeugd doorbracht bij de grootouders).

Hierdoor 'missen' wij uiteraard inkomsten van haar, echter zijn wij van mening dat dit niet opweegt tegen de kosten van kdv en ons eigen gevoel.

Ik verdien een mooi salaris en hierdoor kunnen wij leuke dingen doen, echter hebben wij gekozen om dit te beperken aangezien wij het voornamelijker vinden om sneller hypotheek vrij te zijn en voldoende de sparen voor onszelf en ons kind.

Wij geven ongeveer €1400,00 uit aan alle vaste lasten, boodschappen ongeveer €300,00. Wij kiezen er bewust voor om A-producten in huis te nemen, maar enkel als deze in de aanbieding zijn. Zoals Pampers, wij nemen minimaal 16pakken mee wanneer deze 4 voor €20,00 zijn. Het overige besteedbaar inkomen wordt grotendeels verdeeld voor verschillende zaken zoals vernieuwingen in en rond het huis, sparen voor onszelf en de kleine en hypotheek aflossen.

Tevens zijn wij voornemens om al onze verzekeringen niet meer per maand te betalen maar in 1 keer zodoende dat wij onze maandlasten flink kunnen reduceren.

Wij zijn niet zozeer met FO bezig, wel om z.s.m. hypotheek vrij te zijn. Vanaf dat moment zal FO prioriteit krijgen.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
merauder schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:48:
Hier doen we als gezin het met €200 boodschappen per maand. Wij zijn vooral scherp op aanbiedingen en houden goed in de gaten wat de basisproducten overal kosten.
Komt iedereen dan wel aan zijn kilocalorieën elke dag?

Als man heb je toch al gauw 2500 nodig, vrouw 2000. Ben erg benieuwd hoe je dat dan doet voor 200 euro.

Zou je kunnen opnoemen wat jullie de hele dag eten? Desnoods via pm.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Nicklazzz
Wij eten het volgende:

Ochtend:

Onze zoon drinkt in de vroege ochtend een flesje Nestlé Multivitamine. In de loop van de ochtend drinken ze thee en een aantal Liga's/ontbijtkoek. Ik zelf ontbijt niet.

Middag:
Brood met beleg (elke dag ander soort beleg) en mijn lunch is elke dag verschillend en mag ik declareren aan mijn werkgever.

Namiddag:

Eten ze 2 stukken fruit, ik zelf af en toe.

Avond:

Onze zoon eet eerst zijn avondmaal (vers, geen potje). Daarna eet hij met ons mee en wij eten heel divers:

Aardappelen met bloemkool/broccoli en vlees
Aardappel kroketjes met gebakken championgs en biefstuk
Rijst met kip en groenten
Aardappelpuree met spinazie en gehaktballen
Verse zelfgemaakte pizza
Ovenschotel
Pasta met kip en groeten
Etc...

Aangezien mijn vriendin huismoeder is, is alles vers. Zelfs ons vlees wordt bij de slager gehaald, niet uit de diepvries.

Ze weet perfect wanneer wat en waar in de aanbieding is. Hierdoor hebben wij onze boodschappen flink kunnen reduceren (voordien €550-600,00) nu nog gemiddeld rond de €300,00 (behalve water is alles van een A-merk).

Frisdrank kunnen wij niet laten, dit halen we als bijvoorbeeld de Ice-Tea 1+1 is of voor een €1.

Ik begrijp je vraagstelling, in heb ook een andere (Bourgondische) levensstijl gehad. Toen gaf ik zonder uiteten gemiddeld €700-€800,00 uit. Gewoon omdat het kon, ik werd er niet gelukkiger en vooral niet gezonder op...

• Lethalis
  • Niet online
Nicklazzz schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:10:
Wij eten het volgende:

Ochtend: Ik zelf ontbijt niet.
Middag: Mijn lunch mag ik declareren aan mijn werkgever.
Namiddag: Af en toe.
Avond: Normaal afaik
Mja, zo kan ik het ook. Je betaalt dan alleen voor het avondeten. Dus de tijd waarin ik 8 boterhammen met beleg eet en zelf moet betalen, heb jij geen kosten.

Bovendien moet mijn vriendin haar eten ook zelf betalen. Sterker nog, het is duurder op haar werk dan wanneer ze zelf brood mee zou nemen. Dat doet ze ook wel, maar lukt niet altijd (onregelmatige tijden in de zorg).

[ Voor 19% gewijzigd door Lethalis op 07-12-2017 08:33 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

rube schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:25:
Af en toe wat afromen (eigenlijk "herbalanceren") zou ik persoonlijk wel doen.
Daar wil ik nog wat aan toevoegen.

Wat mij betreft moet je beleggingsstrategie dit voorschrijven. Die moet zeggen: als asset X meer dan 25% van mijn portfolio uitmaakt, dan moet dit-en-dat gebeuren. Puur op gevoel afromen nodigt uit tot je laten meeslepen in de waan van de dag.
Burgerman schreef op woensdag 6 december 2017 @ 23:40:
Dan zijn we circa 5 keer per jaar weg voor minder dan 2.000 euro per jaar.
Heel mooi :Y
Dagobert1 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:16:
Ben eind 20 jaar, woonachtig in een appartementje in het midden van het land. Leuke baan, waar ik mezelf nog niet mee zie stoppen. 2 jaar geleden oid Mr Money Mustache ontdekt, al was ik voor die tijd al wel zuinig/spaarzaam.
Welkom :) Partner/kinderen/vrijgezel? En wat is ruwweg je spaarratio? Voor mij was MMM ook de eye-opener. Helaas was ik toen niet zo spaarzaam, dat heb ik moeten leren.

[ Voor 44% gewijzigd door TucanoItaly op 07-12-2017 08:43 ]

• Nicklazzz
Lethalis schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:29:
[...]

Mja, zo kan ik het ook. Je betaalt dan alleen voor het avondeten. Dus de tijd waarin ik 8 boterhammen met beleg eet en zelf moet betalen, heb jij geen kosten.

Bovendien moet mijn vriendin haar eten ook zelf betalen. Sterker nog, het is duurder op haar werk dan wanneer ze zelf brood mee zou nemen. Dat doet ze ook wel, maar lukt niet altijd (onregelmatige tijden in de zorg).
Klopt,

Ik bezoek dagelijks verschillende klanten in de Benelux, hierdoor heb ik niet de mogelijkheid zoals mijn collega's om op de zaak te eten en te genieten van de zaken die daar aangeboden worden. Sterker nog, ik mag daarboven op nog €8,00 per dag declareren waardoor ik elke maand een kleine €200,00 netto extra heb.

• Unif
Krijgen veel mensen hier "gratis" zulke "extraatjes"
(zijn natuurlijk gewoon secundaire arbeidsvoorwaarden, dus je werk ervoor)

Ik lees bijvoorbeeld ook vrij veel MMM, ERE en Boghleheads, en in Amerika lijkt dat vrij standaard te zijn, werkgever betaald lunch en gym abbo, en nog veel meer.
(de mensen die daar posten verdienen ook meestal een hoog salaris, dus kan zijn dat het een incentive is om die mensen te krijgen/houden)

Ik krijg eigenlijk zo goed als niets, koffie/thee/melk/kaas is gratis in de kantine, dat is het.

[ Voor 16% gewijzigd door Unif op 07-12-2017 09:11 ]

• orf

orf

Unif schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:08:

Ik lees bijvoorbeeld ook vrij veel MMM, ERE en Boghleheads, en in Amerika lijkt dat vrij standaard te zijn, werkgever betaald lunch en gym abbo, en nog veel meer.
(de mensen die daar posten verdienen ook meestal een hoog salaris, dus kan zijn dat het een incentive is om die mensen te krijgen/houden)

Ik krijg eigenlijk zo goed als niets, koffie/thee/melk/kaas is gratis in de kantine, dat is het.
Ik ben werkgever en wij verstrekken een lunch (verse salades, brood en veel soorten beleg, eieren, e.d.), fruit, koffie, thee en fris.

Ikzelf doe doordeweeks alleen een drinkontbijt. Brood en beleg koop ik alleen voor het weekend.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:43
Unif schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:08:

Ik krijg korting op producten die we verkopen in de webshop (hint: grootste webshop van Nederland), tussen de 10% en 20% afhankelijk van de categorie. Gemaximaliseerd op 500 euro. Gratis fruit, koffie en thee, borrel op vrijdag, diverse uitjes gedurende het jaar. Gratis work-out omdat ik met de fiets ga (en er is een fietsplan) En dan ben ik vast nog wel een paar dingen vergeten.

• Wozmro
Onbekend schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:54:
[...]

Vaak zijn het standaard (verse) producten die tijdelijk tegen 30 tot 50% afgeprijsd zijn. Een week later heeft dat zelfde product weer de originele prijs.

Kijk eens op https://www.supermarktaanbiedingen.com en kijk eens naar de grote prijsverschillen per supermarkt van verschillende producten. Geen wonder dat sommige producten gewoon tegen 50% korting verkocht kan worden, en de supermarkten nog steeds winst daarop maken.
Voor groenten en fruit ben ik akkoord.

Ik dacht eerder aan bijvoorbeeld wit brood in plastiek zakken, van die zachte sneetjes kaas die per stuk verpakt zijn (ben de naam vergeten, schijnt zelfs geen kaas in te zitten), goedkope vleeswaren,...

Niet iets om elke dag te eten denk ik.

Nu ja, ben zelf ook zeker niet perfect en heb niemand lessen te leren.

Het goedkoopst en waarschijnlijk voor veel mensen het gezonds is gewoon wat minder eten.
Maar met zo'n advies daar vul je geen kook/dieetboeken mee natuurlijk.

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
B-Real schreef op maandag 4 december 2017 @ 15:14:
Overigens lees ik het graag als iemand wel die keuze maakt en met een BMW M5 wel tracht FO te worden :)
Andere fora (Reddit) zijn wellicht wat makkelijker dan GoT. We zullen hier in dit topic op de een of andere manier meerdere 'stijlen' door elkaar moeten laten lopen.

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

DeveloperNL schreef op woensdag 6 december 2017 @ 23:44:
***members only***
Getrouwd, geen kinderen
Hypotheek nog 210k over.

Uitgaven per maand (netto) 3,3k.
Ik kan natuurlijk niet in je uitgavenpatroon kijken maar 3,3k uitgeven zonder kinderen met een hypotheek van 210k lijkt me echt heel erg veel. Of zie ik dat verkeerd?

• Blik1984
thejoker80 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:47:
[...]

Ik kan natuurlijk niet in je uitgavenpatroon kijken maar 3,3k uitgeven zonder kinderen met een hypotheek van 210k lijkt me echt heel erg veel. Of zie ik dat verkeerd?
3300 euro lijkt me ook hoog, zeker gezien de relatief lage hypotheek en het "gebrek" aan kinderen. Ben dan ook wel benieuwd naar een iets gedetailleerder staatje qua kosten.

• Onbekend

Onbekend

...

Wozmro schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:19:
van die zachte sneetjes kaas die per stuk verpakt zijn (ben de naam vergeten, schijnt zelfs geen kaas in te zitten)
Wikipedia: Cheddar (kaas) :)

Voorgesneden groente is inderdaad vaak een stuk duurder, en je kan eenvoudig besparen door het zelf even te snijden.
Ook veel vlees kan je goedkoop kopen (en ook duur), afhankelijk wat je er voor wilt betalen. Mij maakt het bijvoorbeeld niets uit of de koe of kip weinig of veel ruimte heeft gehad, dus neem ik het goedkoopste wat ik kan vinden. Anderen willen graag dat ze veel ruimte hebben gehad en biologisch zijn verzorgd en daar betalen ze dan ook voor. :)

En eten kan je zo duur/goedkoop maken als je zelf wilt. Je kunt bijvoorbeeld een extra salade bij het eten zetten met noten, paprika e.d., maar is niet noodzakelijk. Zelfs met alleen een beetje sla, augurk, komkommer en dressing kom je al een heel eind. Ook zonder salade smaakt de rest van het eten prima, en je bespaart zo een euro. :)

• merauder
Lethalis schreef op donderdag 7 december 2017 @ 07:42:
[...]

Komt iedereen dan wel aan zijn kilocalorieën elke dag?

Als man heb je toch al gauw 2500 nodig, vrouw 2000. Ben erg benieuwd hoe je dat dan doet voor 200 euro.

Zou je kunnen opnoemen wat jullie de hele dag eten? Desnoods via pm.
Hier eten we 2x per dag brood en een warme maaltijd, met 2x daags een tussendoortje voor de kinderen. De kosten drukken we door gebruik te maken van het feit dat er 5(!) supermarkten aanwezig zijn binnen een straal van 1000 meter. We halen meestal 1x per week de basis producten ( brood, beleg, diepvriesgroente, wat te drinken, etc ) bij de Aldi of Lidl, en verse groenten rond 17:00/18:00 bij de AH, Jumbo of lokale supermarkt, vaak tegen 35% of 50% korting.

Verder hebben we geleerd dat uitgebreid koken met jonge kinderen, dus een maaltijd met volop bijgerechten compleet zinloos is, tenzij je graag voor de vloer kookt. Dan maar een extra aardappel.

• finsdefis
  • Niet online
Wozmro schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:19:
[...]

Het goedkoopst en waarschijnlijk voor veel mensen het gezonds is gewoon wat minder eten.
Maar met zo'n advies daar vul je geen kook/dieetboeken mee natuurlijk.
Mooie opmerking, haha. Een beetje in dezelfde richting als boeken over beleggingsadvies. Het kán heel simpel, m.i.

Zelf ben ik ook van mening dat het allemaal structureel niet zo duur hoeft te zijn. Je hoeft geen verlept fabrieksbrood zonder voedingsstoffen te kopen in Nederland om goedkoop uit te zijn. Dat is ook helemaal niet verstandig in het kader van FO, want dan is je lichaam allang afgetakeld tegen de tijd dat je FO bent. Even gechargeerd natuurlijk.

Veel is denk ik ook gewoon common sense, maar inderdaad, daar vul je die boeken niet mee en dan hebben die hippe foodbloggers geen baan meer :P Uiteraard zal het voor mensen met bijzondere omstandigheden zeker nodig hebben om daadwerkelijk professioneel (en wetenschappelijk onderbouwd) voedingsadvies te krijgen.

Wij hebben nu onze boodschappenuitgaven verlaagd naar 200 euro p/m (2 personen) en daar zijn we content mee. Zo nu en dan wel gewoon wat hapjes voor een gezellige avond, maar geen frisdrank meer, ook geen snoep/koek meer, geen zoetigheid op het brood, geen dure cruesli met 40% suiker, etc. Eigenlijk vooral het afleren van gewoontes die niet meer 'geluk' opleveren en vaak ook ongezond waren.

Net zoals dat we onszelf jaren geleden (toen ik net werkte) wijsmaakten dat we het wel 'verdienden' om elke week iets te laten bezorgen of zelfs uit eten te gaan 8)7 het was gewoon een gewoonte geworden om dat te doen en ik zie nog steeds veel vrienden die het zichzelf zo 'gunnen'. Ik ben er echter van overtuigd geraakt dat dat echt onzin is in de meeste gevallen, vooral als het structureel wordt. En dan denk ik weer terug aan mijn jeugd, waar we 1x per jaar uit eten gingen en dat fantastisch vonden i.p.v. dat je jezelf het 'recht' gunt om elke week een avocado-bagel te halen van 8 euro en sushi bestelt voor 40 euro. Ik ga even uit van een modaal inkomen in dit geval.

Nogmaals, even gechargeerd :D het lijkt nu meer op een rant. Komt vooral omdat ik veel mensen om me heen w.m.b. domme kortzichtige beslissingen zie maken qua kosten. Hoogopgeleide en goed verdienende mensen zonder spaargeld (met koophuis), een chef de clinique die 30k leent om een kunstwerk aan te schaffen maar tegen een burn-out aan zit, 9k lenen voor het verbouwen van een 10jr oude badkamer, nog niet/net afgestudeerd koppel met relatietherapie besluiten een kind te krijgen zonder (perspectief op) een baan.

Vind het soms nog lastig om mijn oordeel voor me te houden... Ervaren anderen deze spanning ook? En hoe gaan jullie ermee om?

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 07-12-2017 11:04 ]

• Onbekend

Onbekend

...

finsdefis schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:01:
Vind het soms nog lastig om mijn oordeel voor me te houden... Ervaren anderen deze spanning ook? En hoe gaan jullie ermee om?
Het is soms lastig om je eigen (financiële) visie aan iemand anders te vertellen, en aan te geven dat de ander er in de toekomst er minder goed voor staat.

Bijna iedereen vindt namelijk dat ze voldoende kennis hebben en ze geen advies of hulp nodig hebben. (Net zoals de tekst "ik weet wat het beste is voor mijn kind", terwijl er vele mensen om je heen ook advies kunnen geven over opvoeding.)
En dan is het soms vreselijk om aan te zien dat sommige mensen moeite hebben met rondkomen terwijl je zelf nauwelijks moeite voor hoeft te doen. :|

Verwijderd

@thejoker80 @Blik1984 Als je zaken als hypotheekaflossing, vakanties, afschrijvingen (meubels, elektronica, auto) en onderhoud (auto, huis) meeneemt, is 3.3k goed te overzien toch? Alleen reserveringen en aflossing is hier al zo'n 950/m. Vakanties, gemiddeld per maand, ook een paar honderd.

• dvko
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Onbekend schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:03:
Over de auto-discussie:
Ben ik de enige die een auto als een soort rendement zie? :)
Ik gebruik mijn auto hoofdzakelijk om naar mijn werk te gaan, en kost mij zo'n 300 euro per maand (onderhoud, brandstof, verzekering, belasting en afschrijving).
Maar doordat ik niet vermoeid daar aankom, presteer ik daar beter met een beter salaris tot gevolg.
Ook als ik thuis kom ben ik een stuk fitter dan dat ik m'n fiets zou gebruiken, en heb ik zelfs meer tijd thuis over wat op loopt naar 40 uur per maand. :)
Haha... Wat voor werk doe je en hoever woon je van je werk af? Van een uurtje fietsen ben je echt niet zo vermoeid dat je slechter gaat presteren. Wie weet heeft die milde beweging wel een positief effect op je denkvermogen (wat veel geclaimt wordt) en zou je anders nog meer verdienen.

Ik denk dat je aan voldoende slapen en bewegen op de lange termijn meer hebt dan een stukje fietsen vermijden door in je auto te stappen, want "vermoeidheid"...

• Unif
Ik geef nooit advies, mensen moeten zelf weten waaraan en hoe ze hun geld uitgeven.
Vertel ook nooit hoe ik het financieel doe, zodra men weet dat je geld "over" hebt komen de zielige verhalen, en wil men geld "lenen".

Het enigste dat ik doe is mijn ouders helpen met belastingaangiften en met jaarlijks overstappen van energie aanbieder en zorgverzekering.

Wat betreft voedsel, ik kijk er absoluut niet naar of iets biologisch is of hoeveel sterren ofzo.
Prijs/kg daar kijk ik naar.

• dvko
  • Niet online
Ik zelf heb ooit een "persoonlijk investeerbeleid" documentje geschreven waarin ik enkele regels voor mezelf heb opgesteld. Dit om mijn emotie tot een minimum te beperken en te investeren volgens een bepaald "plan" of systeem.

Hierin heb ik dus ook allocatie-% opgenomen waaronder een percentage voor crypto. Jaarlijks herbalanceer ik mijn investeringen terug naar deze doel-allocaties in de maand van mijn verjaardag OF wanneer een vermogensklasse zo hard in waarde is veranderd dat het meer dan 10% verschilt van mijn doel allocatie. Crypto dus...

De laatste paar maanden ben ik crypto bijna maandelijks aan het verkopen om maar in de buurt van mijn doel allocatie te blijven. Gevolg: nog steeds 'n hoop winst, lekker kunnen slapen 's-nachts en niet al te bang voor een evt. crash.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:05
dvko schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:57:
[...]

Haha... Wat voor werk doe je en hoever woon je van je werk af? Van een uurtje fietsen ben je echt niet zo vermoeid dat je slechter gaat presteren. Wie weet heeft die milde beweging wel een positief effect op je denkvermogen (wat veel geclaimt wordt) en zou je anders nog meer verdienen.

Ik denk dat je aan voldoende slapen en bewegen meer hebt dan een stukje fietsen vermijden door in je auto te stoppen, want "vermoeidheid"...
Mijn auto kost €0,11 per km
Reisafstand 42km enkele reis, ga uit van 20 werkdagen per maand
Reistijd gemiddeld 1,5 uur per dag retour

Auto kost dus €9,24 per werkdag.

Zou ik dit op de fiets doen kost het me toch zeker 4 uur per dag. Met de auto bespaar ik dus 2,5 uur per dag voor €9,24 (€3,70 per uur).

Extreem voorbeeld natuurlijk maar ik denk dat je in veel gevallen beter af bent door een uur extra te werken en dan minder tijd op de fiets kwijt te zijn (er vanuit gaande dat je werken leuker vind dan fietsen).

Sporten is een ander argument maar ik ga liever 's avonds squashen dan fietsen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Onbekend

Onbekend

...

dvko schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:57:
[...]
Ik ben programmeur en woon bijna 20km van mijn werk af, dus fietsen zou een uurtje kosten terwijl een autorit 20 minuten is. Als ik geld wil besparen moet ik mijn auto weg doen, en moet ik door weer en wind fietsen en daar heb ik geen zin in.
Ik denk dat je aan voldoende slapen en bewegen meer hebt dan een stukje fietsen vermijden door in je auto te stoppen, want "vermoeidheid"...
's Avonds en in het weekend gebruik ik mijn fiets ook weleens voor korte ritjes, dus het is niet zo dat ik niet aan mijn lichaamsbeweging kom. :)

• dvko
  • Niet online
assje schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:11:
[...]

Reisafstand 42km enkele reis, ga uit van 20 werkdagen per maand
Reistijd gemiddeld 1,5 uur per dag retour

Auto kost dus €9,24 per werkdag.

Zou ik dit op de fiets doen kost het me toch zeker 4 uur per dag. Met de auto bespaar ik dus 2,5 uur per dag voor €9,24 (€3,70 per uur).

Extreem voorbeeld natuurlijk maar ik denk dat je in veel gevallen beter af bent door een uur extra te werken en dan minder tijd op de fiets kwijt te zijn (er vanuit gaande dat je werken leuker vind dan fietsen).

Sporten is een ander argument maar ik ga liever 's avonds squashen dan fietsen.
Met zulke afstanden ben ik het helemaal met je eens.

Voor wat betreft "zoveel mogelijk uur werken", zelf ben ik ondernemer en werk ik nooit meer dan 5-6 uur per dag. Al het werk wat ik na 6 uur gefocust werken nog in staat ben om te doen besteed ik uit aan goedkopere krachten zodat ik tijd kan besteden aan mezelf doorontwikkelen, mijn lichamelijke en geestelijke gezondheid en mijn gezin.

Ik zou zelf echt nooit meer werk willen doen waarbij ik per uur betaald wordt... Ik zou het daarentegen wel aannemen en door iemand anders laten doen. >:)

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Blik1984 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:57:
[...]

3300 euro lijkt me ook hoog, zeker gezien de relatief lage hypotheek en het "gebrek" aan kinderen. Ben dan ook wel benieuwd naar een iets gedetailleerder staatje qua kosten.
@thejoker80
Members only:

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@pepijn1234 en @Joris 407 Ik lees hier ook al een tijdje mee, met 3 kids. Ik deel jullie gevoelens. Een beetje serieuze hockeycarrière kostte ons €1400 per jaar, voor een kind. Dan gaan ze nog eenmaal per jaar op kamp: weer €1500. Een jaarkaart voor de bus naar school kost €1000. Op maandbasis tikt dat toch zwaar aan.

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

aah, duidelijk! die auto's zijn wel hoger dan ik me had kunnen voorstellen :) ook wat tijdelijke posten zo te zien, verder niet heel gek dus :).

• Blik1984
Duidelijk overzicht zo. Bij je hypotheekkosten heb je waarschijnlijk ook de aflossing erbij zitten, in principe valt dit ook onder sparen natuurlijk. En er zitten dus ook wat zakelijke kosten in verwerkt. Als je dat eraf haalt zit je 700 euro lager qua maandelijkse kosten. Goed bezig!

• !null
Unif schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:00:
Wat betreft voedsel, ik kijk er absoluut niet naar of iets biologisch is of hoeveel sterren ofzo.
Prijs/kg daar kijk ik naar.
En zo heeft ieder wel een reden om ergens meer geld uit te geven.
Vooropgesteld dat goede kwaliteit voedsel niet gelijk is aan duur voedsel zouden wij nooit met zo'n instelling eten kopen.
Maar goed, goed eten hoeft dus ook niet duur te zijn.

• Blik1984
Verwijderd schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:47:
@thejoker80 @Blik1984 Als je zaken als hypotheekaflossing, vakanties, afschrijvingen (meubels, elektronica, auto) en onderhoud (auto, huis) meeneemt, is 3.3k goed te overzien toch? Alleen reserveringen en aflossing is hier al zo'n 950/m. Vakanties, gemiddeld per maand, ook een paar honderd.
Is ook zo natuurlijk, alleen hoort aflossing daar natuurlijk niet tussen te staan. De rest vind ik allemaal begrijpelijk

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-11 15:01
desmond schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:44:
@pepijn1234 en @Joris 407 Ik lees hier ook al een tijdje mee, met 3 kids. Ik deel jullie gevoelens. Een beetje serieuze hockeycarrière kostte ons €1400 per jaar, voor een kind. Dan gaan ze nog eenmaal per jaar op kamp: weer €1500. Een jaarkaart voor de bus naar school kost €1000. Op maandbasis tikt dat toch zwaar aan.
1400 per kind voor hockey? En dan nog 1500 voor kamp? Hoe krijg je dat voor elkaar? Gelukkig badmintonnen mijn kinderen. <200 contributie per jaar en deelname aan het kamp kostte 25 extra.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

tomtom901

Moderator General Chat
coelho schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:33:
[...]

1400 per kind voor hockey? En dan nog 1500 voor kamp? Hoe krijg je dat voor elkaar? Gelukkig badmintonnen mijn kinderen. <200 contributie per jaar en deelname aan het kamp kostte 25 extra.
Hij haalt dan ook 'serieuze hockeycarriere' aan, wat impliceert dat het op een hoger niveau is en dan zal de training ook wel specifieker / duurder zijn.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
coelho schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:33:
[...]

Zie https://hcbloemendaal.nl/...maatschap_contributie&m=1 Inclusief Tophockeytoeslag zit je op €575 per jaar exclusief bijdrage voor de zaal en een 'potje' voor trainingskampen en lunches: samen grofweg €400. Tel daar sticks (voor zaal en buiten), schoenen en ander klein materiaal bij op en dan zit je op €1400.

Kamp is voor drie kinderen. Tja, je wil ze ook niets onthouden... maar tegen welke kosten? Ik vind het lastig.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-11 15:01
desmond schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:47:
[...]

Zie https://hcbloemendaal.nl/...maatschap_contributie&m=1 Inclusief Tophockeytoeslag zit je op €575 per jaar exclusief bijdrage voor de zaal en een 'potje' voor trainingskampen en lunches: samen grofweg €400. Tel daar sticks (voor zaal en buiten), schoenen en ander klein materiaal bij op en dan zit je op €1400.

Kamp is voor drie kinderen. Tja, je wil ze ook niets onthouden... maar tegen welke kosten? Ik vind het lastig.
Ik vind dit persoonlijk bizarre kosten. Maar goed, dan zit je wel bij Bloemendaal....

Waarom heeft een van de beste hockeyclubs van het land, die ook nog eens gesitueerd is in een van de rijkste dorpen van het land, geen sponsoren die deze kosten (deels) op zich nemen? Of wordt er juist vanwege de locatie te snel vanuit gegaan dat paps en mams het wel op kunnen (willen) hoesten?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-11 17:26

BTU_Natas

Superior dutchie

Je woont zelf ook in Bloemendaal? anders gewoon naar de lokale club en de spullen via marktplaats scoren. Als ze het niveau hebben om de wereldtop te halen, kan de club vast zelf wat regelen, anders is het in mijn optiek gewoon kansloos geld weg pissen. En even van uitgaande dat het niet de nieuwe olympische kampioenen worden ( dat is al het geld natuurlijk wel waard) waarom naar de duurste club in het land? Doe je dat voor jezelf? of voor hen?

• JURIST
!null schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:26:
[...]

En zo heeft ieder wel een reden om ergens meer geld uit te geven.
Vooropgesteld dat goede kwaliteit voedsel niet gelijk is aan duur voedsel zouden wij nooit met zo'n instelling eten kopen.
Maar goed, goed eten hoeft dus ook niet duur te zijn.
Precies. Ik mijd onverantwoord voedsel, al kan je dat nooit helemaal met zekerheid zeggen. En dan kost het regelmatig meer. Dat hoeft overigens niet te betekenen dat je niet naar Lidl of Aldi kan. Voordeel heb ik het afgelopen jaar gehaald uit grote voorraden van houdbare producten zoals non-food, maar ook houdbare foodproducten. Daarmee kan je op dingen die je standaard koopt vaak structureel 10%-25% of meer besparen als je de ruimte hebt.
Wij zitten nu op €500 p.m. voor 5 personen, maar dat is wel inclusief drogist en boodschappen tijdens vakanties. Vorig jaar was dat nog €560
Wij snijden en maken eten veel zelf zoals soepen, wat ik echt een aanrader vind. Vlees eten wij vrijwel niet, wel ben ik een liefhebber van wijn, daar valt nog wat te besparen maar dat moet ook gematigd kunnen vind ik,

• Magpie
@desmond Ik snap je worsteling helemaal. Ik gun mijn kinderen meer dan ik zelf heb gehad, maar probeer daarin met mijn vrouw ook grenzen aan te geven. De middelste hier zit ook op hockey en ondanks het veel lagere niveau, lopen we daar tegen uitgaven aan die op de grens zitten. Kamp is nee, zaalhockey is ja en we proberen de uitrusting in overleg tegen normale prijzen aan te kopen. Onze strategie is om met de kinderen hierover te overleggen en hen duidelijk te maken dat niet elke behoefte kan of moet worden vervuld of als normaal moet worden gezien. Lastig in een periode waar de peer group zo'n belangrijke rol speelt.

Al met al kost me dit een paar jaar extra werken, maar het is wel een gevolg van de keuze voor kinderen.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Nicklazzz schreef op donderdag 7 december 2017 @ 07:04:
mijn vriendin is vanaf moment 1 huismoeder
Niet mijn pakkie-an, maar als zij je vriendin is en het komt onverhoopt tot een scheiding, dan heeft ze geen recht op partneralimentatie. Is ze hiervan op de hoogte?

• Accountant

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
Wat zijn de kosten van een kampje tegenwoordig? Zie hier wel bedragen waar ik een beetje van schrik. Doel van een vereniging is toch dat alle kinderen mee kunnen sporten en bewegen.

Vroeger was een kamp allemaal tenten op het sportveld, eten in de kantine en een dropping als activiteit.

Ontzeggen zou ik waarschijnlijk niet doen maar ik zou wel op een jaarvergadering het ter spraken brengen of een mailtje aan de activiteitencommissie sturen.

• Blik1984
Accountant schreef op donderdag 7 december 2017 @ 15:39:
[...]

Wat zijn de kosten van een kampje tegenwoordig? Zie hier wel bedragen waar ik een beetje van schrik. Doel van een vereniging is toch dat alle kinderen mee kunnen sporten en bewegen.

Vroeger was een kamp allemaal tenten op het sportveld, eten in de kantine en een dropping als activiteit.

Ontzeggen zou ik waarschijnlijk niet doen maar ik zou wel op een jaarvergadering het ter spraken brengen of een mailtje aan de activiteitencommissie sturen.
Ging hier waarschijnlijk niet om een normaal kamp, maar een trainingskamp voor iemand met potentie om een topper te worden. Dus daar zal waarschijnlijk ook wel wat kosten in zitten voor extra coaching e.d. Daarnaast is Bloemendaal natuurlijk niet de meest goedkope regio/club, dus het zal ook wel aan bepaalde verwachtingen moeten voldoen van rijke ouders

• Magpie
@Accountant De reden om een dergelijk kamp niet te doen, is dat het in dit geval erg duur was. Het was niet verplicht en noodzakelijk voor het hockey zelf. Voor een dergelijke sociale activiteit maak ik dan wel een afweging met daarbij ook de kosten. Zaalhockey in de winter is ook niet verplicht, maar voor mij veel meer onderdeel van de sport en leerzaam (en ook nog eens veel minder duur).

Dus ja, waar leg je de grens... ook hierin speelt de onafhankelijkheid van de aspirant FO-er of FMA-er een belangrijke rol. In dit soort kwesties beslis je echter voor een kind, waar je imho wel rekening mee moet houden. Zo ligt bij ons regelmatig open op tafel dat je weliswaar de centen kan hebben, maar dat dit niet betekent dat je ergens persé aan mee moet doen. Dat geldt voor hun eigen geld, maar zeker ook voor het geld van ons als ouders.

Edit: kosten lagen geloof ik rond 400 euro voor vijf dagen. Tot in de puntjes verzorgd, maar duur.

[ Voor 5% gewijzigd door Magpie op 07-12-2017 16:04 ]

• Nicklazzz
TucanoItaly schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:21:
[...]

Niet mijn pakkie-an, maar als zij je vriendin is en het komt onverhoopt tot een scheiding, dan heeft ze geen recht op partneralimentatie. Is ze hiervan op de hoogte?
Ik was hier niet van op de hoogte, ik neem aan zij wel aangezien ze HBO Rechten gestudeerd heeft. Ik zal dit eens bespreken😉.

• pepijn1234
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 17:13
Leuk dat jullie met dezelfde zaken worstelen omtrent kinderen en kosten / FO.

Het komt er vrij cru op neer dat kinderen zorgen voor extra lasten en dat die lasten door iemand betaald moeten worden.

Ook al kun je veel besparen en kun je veel keuzes maken, toch heb je basis zaken en een basis standaard welke je kind wilt geven.

Hebben er mensen ook oudere kinderen? Veranderd het uitgave patroon met kinderen gedurende het ouder worden? Ik hoor namelijk ook mensen zeggen dat vooral het studeren (als ze gaan studeren en je ze wilt ondersteunen) de duurste tijd is voor kinderen.

In hoeverre moet je je eigen FO doelstellingen laten schieten om het geluk/standaard van je kind te waarborgen? Ik vind de keuze, mee op kamp voor 10 jaar of het geld (1500 x 10) 15.000 euro investeren en met de opbrengst een jaar eerder stoppen met werken misschien wel een heel praktische vergelijking. Aan de andere kant gun je je kind ook weer het kamp, maar qua FO en je eigen doelstellingen conflicteert dit.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:05
TucanoItaly schreef op donderdag 7 december 2017 @ 14:21:
[...]

Maar wel op bijstand, dat heb je met een huwelijk dan weer niet.

Daarnaast kan je natuurlijk in een samenlevingscontract hier ook gewoon afspraken over maken (heb ik ook gedaan).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
pepijn1234 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 20:04:
Leuk dat jullie met dezelfde zaken worstelen omtrent kinderen en kosten / FO.

Het komt er vrij cru op neer dat kinderen zorgen voor extra lasten en dat die lasten door iemand betaald moeten worden.

Ook al kun je veel besparen en kun je veel keuzes maken, toch heb je basis zaken en een basis standaard welke je kind wilt geven.

Hebben er mensen ook oudere kinderen? Veranderd het uitgave patroon met kinderen gedurende het ouder worden? Ik hoor namelijk ook mensen zeggen dat vooral het studeren (als ze gaan studeren en je ze wilt ondersteunen) de duurste tijd is voor kinderen.

In hoeverre moet je je eigen FO doelstellingen laten schieten om het geluk/standaard van je kind te waarborgen? Ik vind de keuze, mee op kamp voor 10 jaar of het geld (1500 x 10) 15.000 euro investeren en met de opbrengst een jaar eerder stoppen met werken misschien wel een heel praktische vergelijking. Aan de andere kant gun je je kind ook weer het kamp, maar qua FO en je eigen doelstellingen conflicteert dit.
Ik heb een zin bold gemaakt. Ik weet niet of dit zo is. Die standaard bepaal je zelf. Uiteraard onder invloed van je eigen opvoeding, omgeving, vrienden, familie, etc. Meerdere mensen geven aan dat ze hun kind niets willen ontzeggen, dat is een begrijpelijke stelling maar ik zie geen reden waarom je kinds iets niet laten doen per definitie ten koste gaat van zijn/haar levensgeluk of opvoeding. Dit zou namelijk impliceren dat alle ouders die minder dan x euro per maand verdienen allemaal ongelukkig of slecht opgevoede kinderen hebben. Persoonlijk ken ik kinderen die wel op hockey willen maar er is gewoon geen geld, dus gaan ze naar de scouting (ik noem maar iets). Ook daar vermaken ze zich prima en waait de teleurstelling van niet mogen hockeyen wel weer over.

Dit is denk ik een balanceeroefening wanneer je het geld in theorie wel hebt. Als je vindt dat je je kinderen iets ontzegt door ze niet op hockey-kamp te laten wanneer ze dit wel willen, is dan alles waarbij je je kinderen hun zin niet geeft ze iets ontzeggen? en zo ja, is dat dan dus onwenselijk vanuit opvoedkundig/levensgeluk-van-je-kind oogpunt? Dat zijn denk ik vragen waar je bij stil kunt staan als ouder.

Het is een beetje zoals met de eeuwige discussie hier over zuinig leven. Genoeg die vinden dat je dan op een houtje moet bijten en je vooral toch ook moet leven. Terwijl de andere kant opmerkt dat geld uitgeven niet gelijk staat aan gelukkig zijn en ze niet het idee hebben dat ze zichzelf te kort doen. Je trekt een arbitraire lijn voor jezelf qua uitgaven, dit is feitelijk met kinderen niet anders.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

finsdefis schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:01:
Vind het soms nog lastig om mijn oordeel voor me te houden
Ja, en in sommige gevallen kan ik het oplossen door achterover te leunen en te denken: "okay, we krijgen een gratis clown show, ik ga er maar even voor zitten".

In andere gevallen heb ik me zorgen gemaakt om van alles en nog wat (geld, scheiding, kinderen) en dat bleek allemaal goed te komen.

Ik vind het zelf ook lastig, maar als ik terugkijk op de dingen waar ik me druk over maakte, was het eigenlijk complete energieverspilling 8)7

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-11 18:13
Onbekend schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:19:
[...]

Ik ben programmeur en woon bijna 20km van mijn werk af, dus fietsen zou een uurtje kosten terwijl een autorit 20 minuten is. Als ik geld wil besparen moet ik mijn auto weg doen, en moet ik door weer en wind fietsen en daar heb ik geen zin in.

[...]
Maar heb je nu ook een beter betaalde functie omdat je uitgeruster op het werk komt, zou je je huidige functie niet meer kunnen uitoefenen zonder de auto? Dan is het idd een investering.

[ Voor 9% gewijzigd door MisterBlue op 08-12-2017 07:44 ]

• Pannencouque
  • Laatst online: 22:14
assje schreef op donderdag 7 december 2017 @ 12:11:
[...]

En daar zit echt alles bij in? Dan rij je echt spotgoedkoop. Oud brik zonder afschrijving, neem ik aan? Ik doe al aardig mijn best, maar ik kom bij lange niet in die buurt.

• Onbekend

Onbekend

...

MisterBlue schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 07:39:
[...]
Maar heb je nu ook een beter betaalde functie omdat je uitgeruster op het werk komt, zou je je huidige functie niet meer kunnen uitoefenen zonder de auto? Dan is het idd een investering.
Ik kan mijn functie ook wel uitvoeren zonder auto, maar als ik daar een beetje vermoeid aan kom zal het werk in het eerste uurtje van mindere kwaliteit zijn. De (kleine) salarisverhogingen waar ik om had gevraagd zouden dan zeker zijn afgewezen. :)

Pagina: 1 ... 25 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.