@
Galactic
Ik ben het grotendeels eens met je betoog. Maar je gaat niet persee in de stad wonen omdat er winkels zijn (tenminste, wij niet).
Het is meer omdat je bijvoorbeeld al binding hebt met de stad dat je niet ergens anders zou willen wonen. Maar ook zaken dat er veel te doen is (denk aan allerlei culturele zaken). En dat sommige mensen niet op het platteland willen wonen, die missen dan juist de levendigheid.
Mijzelf maakt het allemaal niet eens zo heel veel uit eigenlijk.
Dan begin je over stookkosten. Jouw vrijstaand huis is dan weliswaar relatief zuinig voor dat type huis, maar nog wel meer dan bij ons rijtjeshuis. Daarbij komt (wij hebben ook nieuwbouw) dat een gasketel echt helemaal nergens op slaat, technisch gezien. Dat ding zit de hele tijd te pendelen omdat hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan. Dat is namelijk 5KW en dat is vrijwel altijd te veel.
Nieuwe huizen moet je met een warmtepomp bouwen. Heeft ook nog het voordeel dat je met zonnepanelen je energieverbruik naar 0 kunt compenseren.
Je denkt vast aan hele dure warmtepompen, maar waarschijnlijk kun je ook wel af met een 5 of 7KW lucht/water warmtepomp. Die koop je in Spanje of Frankrijk voor 2500 euro, krijg je 2300 euro subsidie. Mag ik dan zeggen dat ik een CV ketel duur vind
Het werkt allemaal veel efficienter, waardoor de stookkosten ook wat naar beneden gaan, niet alleen qua energie, maar ook kun je van je gasaansluiting kosten af. Bij nieuwbouw betekent dat ook weer verdere kosten reductie, want je hoeft geen gasaanluiting aan te leggen.
Ik zou zelfs stellen dat een CV ketel niet echt een lange termijn installatie is. Je zet toch een huis neer voor een jaar of 100 zou ik denken.
Het is met nieuwbouw (goede isolatie, triple glas e.d.) helemaal niet meer zo moeilijk om energieneutraal te bouwen, vind ik meer in het FO straatje passen qua denkwijze.
Overigens, rijdende rechter zaken: Vrienden van ons hebben een huisje gekocht met iets van 7000m2 grond in Brabant. Daar zit nog wel meer afstand tussen de huizen, lekker veel groen en ruimte.
En wat blijkt nu? Hebben de buren nog even geprobeerd om een paar "strekkende" meters erbij te krijgen tijdens de verkoop, door het e.e.a. te verplaatsen, Ging dus zo om 200m2 vierkante grond.
Ze zijn er gelukkig uiteindelijk uitgekomen, anders ging het naar de rechter. Hele overname woning zo'n 3 maanden vertraagd.
Dus nee, dat deel van je betoog klopt niet
Edit:
Daarbij komt dat als je veel ruimer gaat wonen (groter erf, vrijstaand enzo) dat doorgaans, het nauwlijks goedkoper is dan in de stad. Uiteraard heb je dan meer voor hetzelfde geld. Tenminste, als ik zo om me heen kijk. De bekenden die lekker landelijk wonen, hebben vaak of veel grond of een groot pand (oude boerderij). En ondanks dat ze zelf er veel aan gaan doen, zijn in de basis de hypotheken al hoger dan wat wij in de stad hebben.
Ik vergelijk het een beetje met dat auto's in een buurland bijvoorbeeld 2x zo goedkoop zijn maar je dan een 3x zo grote auto koopt en alsnog duurder uit bent. (okee, dit is echt heel simpel gesteld, maar dat effect in ieder geval)
Het wordt pas echt goedkoop als je buiten de randstad in een simpel huisje gaat zitten en/of op een niet al te groot erf. Nu krabbelen de huizenprijzen overal op natuurlijk, maar er was een lange tijd dat er genoeg plekken waren waar je een (rijtjes)huis voor jezelf had onder de ton.
[
Voor 16% gewijzigd door
!null op 13-11-2017 10:27
]