Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.224.975 views

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:22

Metro2002

Memento mori

assje schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 13:26:
Ik ga iedere dag naar huis van het werk vandaag met de gedachte "shit is het al zo laat, ik moet echt naar huis nu anders xyz". In die zin niet veel anders dan met welke andere activiteit dan ook.

Het hierboven benoemde gevoel herken ik me dan ook echt totaal niet in.
Dat heb ik nou helemaal niet. Ik heb geen enorme hekel aan mijn werk oid maar ik heb méér dan genoeg andere dingen die ik wil doen waar ik door mijn werk gewoon amper aan toe kom. Ik run nog een youtube kanaal ernaast, ben nog bezig met wat andere dingetjes, ik heb mijn hobby's nog etc en daarnaast houdt mijn werk me ook in de randstad terwijl ik véél liever ergens anders woon. Ook zou ik veel meer willen rondreizen maar met 3 weken per jaar kom je ook niet heel erg ver.

Dus in die zin houdt mijn werk me behoorlijk 'gevangen' , niet omdat ik mijn werk niet leuk vindt maar puur omdat ik 5 dagen in de week 9,5 uur per dag kwijt ben eraan en ter plaatse moet zijn. Ik zie mijn werk dan ook als noodzakelijk kwaad.

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 10-11-2017 13:38 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
@Metro2002 Kun je dat niet gewoon meer vakantie dagen (en minder loon) krijgen?

Ik denk dat ik dat in de toekomst zou willen. Nog steeds fulltime werken maar gewoon veel vakanties, dan wel periodes waarin je vrij achter elkaar bent.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:12:
Deels ook een motivator voor mijn sectorkeuze (voortgezet onderwijs). Méér dan genoeg vakantie en makkelijk part-time werken met een degelijk salaris; soms weet ik zelfs niet wat ik met die tijd aan moet als mijn partner geen vrij heeft. Maar dan kan ik me weer helemaal in een boek, game, of andere hobby (tuinieren, sporten) storten.

Desalniettemin blijven de verplichtingen wel in je hoofd rondspoken. Ik haal enorm veel voldoening en plezier uit de kern van mijn werk, maar alles eromheen zorgt voor werkdrukverhoging. Denk aan de nadruk op cijfertjes/resultaten/rapportage/verantwoording/administratie, eindeloze vergaderingen, verplichte cursussen, verwachtingen vanuit ouders (inmiddels is mijn privénummer ook echt privé). Gelukkig valt het waar ik nu werk erg mee op dat vlak.

Kijken naar waar je op je werk wél verandering teweeg kan brengen helpt gelukkig ook, mede daardoor nu stand-up meetings ingevoerd met absolute deadline van 20 minuten _/-\o_ Maar feitelijk blijft werken voor de baas los van de nogal gechargeerde formulering en negatieve connotatie natuurlijk gewoon een vorm van prostitutie: je verhuurt je lichaam+geest+kennis+vaardigheden+tijd voor geld, waarmee je de omstandigheden van je leven prettiger kan vormgeven. Het gevoel dat de druk van de ketel af is zou dit onbehagen denk ik al weg kunnen nemen; ik merk dat nu ook nu we genoeg liquide middelen hebben om meer dan 5 jaar te overbruggen zonder werk.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 10-11-2017 16:01 ]

• jsuijker
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-09 18:49
finsdefis schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:56:
[...]

Maar feitelijk blijft werken voor de baas los van de nogal gechargeerde formulering en negatieve connotatie natuurlijk gewoon een vorm van prostitutie: je verhuurt je lichaam+geest+kennis+vaardigheden+tijd voor geld, waarmee je de omstandigheden van je leven prettiger kan vormgeven.
Waarom specificeren met werken voor de baas? Als zzper doe je niet anders

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:36
Hierbij past de gedachtenoefening 'wat als ik 10 miljoen euro zou winnen?' We kunnen het er wel over eens zijn dat je dan FO bent. Wat zou je dan doen?

Ik zou dan bijvoorbeeld willen helpen de wereld duurzamer te maken. Daarvoor moet ik van alles uitzoeken, mensen overtuigen, medestanders krijgen, spreken op congressen, sommetjes maken, formuliertjes invullen, af en toe een lastige deadline halen. Vaak leuk, gezellig met mensen werken. Soms stom, want met mensen werken die dingen anders willen.

Kortom: net werk. Sterker nog: zo is mijn werk. Nu krijg ik er nog geld voor ook :-)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36
!null schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:12:

Ik denk dat ik dat in de toekomst zou willen. Nog steeds fulltime werken maar gewoon veel vakanties, dan wel periodes waarin je vrij achter elkaar bent.
Dat is erg moeilijk als je een wat hogere job hebt.
Ik zie het bij mezelf ten dele, maar een pak meer bij de mensen die een niveau hoger staan (en die waarschijnlijk >200k per jaar verdienen).
Zelfs als die met vakantie zijn moet er nog van alles. Soms kunnen bepaalde dingen echt niet wachten, en worden de vakanties al eens onderbroken al dan niet met telefoongesprekken of echt ook simpelweg gedaan.

Mijn baas verwacht niet dat ik op elk moment de telefoon opneem, maar toch wel dat ik een paar uur later ten hoogste terugbel, ook al is dat vakantie. Ik heb mijn vakantie nog nooit echt moeten stop zetten.

Maar ik beschouw mijn job zeker niet als iets waar ik me elke dag naar toe moet slepen. Uren tellen, daar doen we niet aan mee, en als ik ergens een prive zaak heb gedurende de dag, dan gaat niemand mij daar ook op aanspreken. Wil ik een dag thuis werken, dan hoef ik daar geen toelating voor te vragen.
Het is eerder een situatie van "je bent hiervoor verantwoordelijk, organiseer het, en zorg dat je de boel onder controle hebt".

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tommie12
Highland schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:13:
Hierbij past de gedachtenoefening 'wat als ik 10 miljoen euro zou winnen?' We kunnen het er wel over eens zijn dat je dan FO bent. Wat zou je dan doen?

Ik zou dan bijvoorbeeld willen helpen de wereld duurzamer te maken. Daarvoor moet ik van alles uitzoeken, mensen overtuigen, medestanders krijgen, spreken op congressen, sommetjes maken, formuliertjes invullen, af en toe een lastige deadline halen. Vaak leuk, gezellig met mensen werken. Soms stom, want met mensen werken die dingen anders willen.

Kortom: net werk. Sterker nog: zo is mijn werk. Nu krijg ik er nog geld voor ook :-)
+1: dat lijkt me echt een droomactiviteit.

• !null
@Tommie12 Dat is uiteraard waar, meer verantwoordelijkheden maakt het lastiger.

Maar ik denk dat er veel banen zijn waar je aardig mee kunt verdienen (geen 100K in je eentje wellicht, wel lager uiteraard) waar je die keuze wel hebt. Bij ons op het werk is die vrijheid er wel.
Maar klim je hoger op de ladder, dan verdwijnt die vrijheid natuurlijk ook.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:36
Tommie12 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 16:20:
[...]

Nou, het is een groeimarkt. Sla je slag!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-10 22:43
[...]

Oude wijn in nieuwe zakken? :)

https://verruimdehorizon....se-visser-en-de-zakenman/

You're either part of the solution or you're part of the problem

Verwijderd

Harrie_ schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:07:
[...]
Ik ervaar dat ook wel een beetje, terwijl ik mijn werk ook leuk vind. Vroeger heb ik me ook altijd laten vertellen door hippies dat 'als je van je hobby je werk maakt hoef je nooit te werken', maar feit is dat je weet (en voelt) dat je MOET werken. Rekeningen moeten betaald worden, de hypotheek moet afgelost worden en de enige manier om dat te doen is de hele week gaan werken. In die zin begrijp ik wel wat beursjez bedoelt denk ik...
De correcte uitspraak is dan ook: Als je van je hobby je werk maakt, kan je op zoek naar een nieuwe hobby!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Dat is erg moeilijk als je een wat hogere job hebt.
Mijn vader was directeur van een 200 man bedrijf. Die werd nooit gebeld op vakantie. De afspraak was: "Je mag bellen als de zaak is afgebrand. En dan kan ik toch niks meer doen, dus dan hoef je ook niet te bellen."

Ik wil maar zeggen, het is maar net welke afspraken je maakt. Baas kan het wel verwachten, maar dat betekent niet dat zijn verwachtingen acceptabel voor jou zijn.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:02
Wat ik zelf heb ervaren is dat het belangrijk is om te bepalen wat je kernwaarden zijn en wat jij belangrijk vindt om voldoening te halen uit je werk. Dit moet je ook blijven (her)evalueren.

In mijn vorige functie zat ik bij een groot Amerikaans bedrijf in een presales rol en mijn klant was een grote bank. Ik vond dat een hele tijd heel interessant. Na 5 jaar en een herevaluatie waren er een aantal punten:

Contracten / outsourcing zaten in de weg van een goede samenwerking
Revenue en profit en cost reduction waren zo’n beetje het enige wat telde (voor hoger management)
Alles was top-down en er waren heel veel management lagen
Tooling die niet functioneert
Burocratie
Alles vanuit Amerika bepaald en alleen maar focus op de Amerikaanse markt.

Mijn kernwaarden zijn: platte organizatie, bottom-up, Agile werken, het verschil kunnen maken, meer techneuten om mij heen ipv bobos, fietsen naar het werk en sociale activiteiten en team spirit.

Op basis daarvan een andere functie bij een ander bedrijf aangenomen, daarvoor wel wat salaris ingeleverd (ga ik niet over klagen anders krijg ik weer de volle laag 😂) en sindsdien weer met een glimlach naar mijn werk en naar huis (op de fiets)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-10 13:51
Vind het wel grappig om te lezen hoe verschillend we met zn allen zijn.
Ik heb mezelf bij mijn vorige baan ook zo "belangrijk" gemaakt (zelf zo ver laten komen en toegelaten) dat ik in vakanties gebeld werd. Persoonlijk vond ik dat echt niet erg, zo af en toe een belletje van paar minuten. Leverde vaak een tevreden klant op en zo wist ik wat er speelde op de projecten. Ook af en toe met een schuin oog even door de mail scrollen. Als ik op die manier een probleem oploste of faalkosten voorkwam gaf (en geeft) me dat een goed gevoel.
Zo heb ik bij een thuiswerkdag al amper het gevoel dat ik aan het werk ben :o

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-10 10:04

Pater

Terry Tate

Been there, done that.

Je moet eens kijken hoe soepel dingen blijven doorlopen als je opeens uitvalt doordat je bijvoorbeeld in het ziekenhuis bent beland (been there, done that...). Ik moet het bedrijf nog zien dat jou in het ziekenhuis belt om dingen op werk geregeld te krijgen.

Door tijdens vakanties / weekenden bereikbaar te zijn, compenseer je een zwak in de organisatie: het niet hebben van een back-up plan als iemand wegvalt of er niet is.

De uitdaging is dus niet:hoe kan ik mijn vakanties om dit alles heen plannen, maar hoe zorg ik voor een goed beleid waarop de organisatie kan terugvallen als ik er niet ben.

Ik besef me dat dit heel onnatuurlijk voelt, want je bent eigenlijk de organisatie aan het aanpassen om jou misbaar te maken en dat voelt gewoon niet fijn. We houden ervan om onmisbaar te zijn, om ons belangrijk te voelen.

Ikzelf ben bikkelhard daar in geworden: ik neem mijn vakanties en ben onbereikbaar. Als er iets gebeurt waardoor ik perse terug moet komen of bereikbaar moet zijn, dan is het jammer. Want dan denk ik: wat nou als ik in het ziekenhuis zou liggen.

Achteraf doe ik wel een retrospectief: wat is er mis gegaan en hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 17:35:
[...]

De correcte uitspraak is dan ook: Als je van je hobby je werk maakt, kan je op zoek naar een nieuwe hobby!
Ja verschrikkelijk is dat. Vroeger was programmeren puur een hobby van mij. Lekker puzzelen, dingen bouwen... Eigenlijk een soort vervanger voor Lego (ik was 10 jaar oud toen ik mezelf PowerBASIC aanleerde).

Toen ik op mijn 25ste de eerste 2 jaar fulltime werken als programmeur er op had zitten, kreeg ik daar een enorme knauw van. Ik vond (en vind) het hartstikke leuk om te doen, maar omdat je het al de hele dag doet, had ik er thuis steeds minder puf voor.

Ik kreeg er geen energie meer van.

Toen ben ik op aanraden van de psych op zoek gegaan naar een nieuwe hobby. Dat werd uiteindelijk gitaarspelen.

En de grap is, dat ik daardoor het programmeren ook weer leuker begon te vinden.

Je moet soms gewoon iets anders doen.

PS
Laatst voor mijn neefje van 4 Lego gekocht en dan krijg ik zelf alweer zin om zelf dingen ermee te bouwen _O- Some things never change.

[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 11-11-2017 07:58 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-10 10:35

murphsy

Product Monkey

De stap van 5 naar 4 dagen heeft mij enorm geholpen hierbij. Een stuk meer vrijheid en ruimte voor spielerij. Zelfs als je die vrije dag productief in probeert te zetten doorbreekt het het ritme van werk. FO betekent juist ook dat je keuzes maakt op basis van meer factoren dan geld.

Bij veel werkgevers kan je dit in overleg gewoon een tijdje proberen: bijv. een half jaar naar 36 (4x9) of 32 uur. De rest onbetaald verlof. Heel agile, gewoon uitproberen ;)

Hier een leuke meevaller: in plaats van een traject vrij heb ik een ov vrij vanuit werk. Ik reis dus alles gratis. Heerlijk!

• Pannencouque
  • Laatst online: 28-10 22:20
Ik zie hier veel voorbij komen over de belastingvoordelen als tweeverdieners, maar ik heb nog niet helemaal helder hoe dat zit.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 10% gewijzigd door Pannencouque op 11-11-2017 10:39 ]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Pannencouque schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 10:39:
Ik zie hier veel voorbij komen over de belastingvoordelen als tweeverdieners, maar ik heb nog niet helemaal helder hoe dat zit.
Als jij meer verdient dan betaal je ook meer inkomstenbelasting. Bij fiscaal partnerschap kun je eventuele aftrekposten schuiven van haar naar jou, waardoor je dus meer geld terugkrijgt.

Dus als zij studiekosten heeft, kun je die evt van jouw inkomen aftrekken. Maar dus alleen bij fiscaal partnerschap.

Eventueel nadeel kan zijn dat zij geen zorgtoeslag meer krijgt etc.

[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 11-11-2017 11:11 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Lethalis schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 10:59:
Dus als zij studiekosten heeft, kun je die evt van jouw inkomen aftrekken. Maar dus alleen bij fiscaal partnerschap.
Ook mogen ze haar studieschuld in box 3 zetten. Potentieel minder vermogensrendementheffing.

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-08 01:11
Iemand ervaring met onafhankelijke financiële adviseurs van mijngeldzaken.nl .

Ik heb het gratis account en geeft naar mijn idee voor mij voldoende mogelijkheden, maar vraag mezelf af in hoeverre bijvoorbeeld zo'n adviesgesprek toegevoegde waarde heeft.
Zou je die kosten 'terug' verdienen, persoonlijk denk ik van niet namelijk (mits je er zelf actief mee bezig bent natuurlijk).

We hanteren een mix van maandelijks beleggen, sparen, aflossen op hypotheek en crowdfunding. Hypotheek is op dit moment helft aflossingsvrij (3,0% 10 jaar vast), helft annuïtair (2,1% 10 jaar vast).
Aflossen doen we enkel op het niet aflossingsvrije gedeelte, aflossingsvrije gedeelte wil ik aan het eind van de looptijd in z'n geheel aflossen met de opgebouwde beleggingen.

Mijn eerste doel is om van de 0,7 % risico opslag op de hypotheek 0,4 % te maken dan moet de hypotheek volgens de bank een waarde hebben van minder dan 90% ten opzichte van de WOZ waarde (dan moet er een verzoek tot aanpassen ingediend worden..)

Aan het begin van elk jaar maak ik een prognose lijst om aan te geven hoeveel er per categorie bijgeschreven gaat worden. Welke ik vervolgens halve wegen en aan het eind van het jaar evalueer.

Ook herzie ik een keer per jaar alle vaste lasten en hebben we maximaal eigen risico op de zorgpolissen.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

finsdefis schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 15:56:
Desalniettemin blijven de verplichtingen wel in je hoofd rondspoken.
Het valt mij op dat het onderwijs zeer sterke grenzen vereist. Mijn partner werkt in het onderwijs en ouders gebruiken het personeel regelmatig als psycholoog, therapeut, klaagmuur, etc.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:10

Tazzios

..

TucanoItaly schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 11:21:
[...]
Ook mogen ze haar studieschuld in box 3 zetten. Potentieel minder vermogensrendementheffing.
Dit weegt bij lange na niet op tegen het feit dat ze dan meer moet terug betalen omdat het inkomen van hem ook mee gaat tellen. De studieschuld kan zo 200 euro per maand meer gaan kosten indien je fiscaal partner wordt.
Zo is het hier in ieder geval. De studieschuld wordt in 15 jaar terug betaald maar wel naar ratio van inkomen. Indien je dan weinig verdient of parttime werkt betaal je maar een deel terug i.p.v. heel de studieschuld.

@Lethalis

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Na weer wat verder te zijn met het boek Early Retirement Extreme ben ik van mening dat je in een stad goedkoper kan leven dan op het platteland.

Ja, vastgoed is duurder, maar als je in de stad zonder auto kan (een reële optie in de grote vier) kun je makkelijk anderhalf ton duurder wonen zonder een verschil in je maandelijkse budget.

Verder zijn je stookkosten en onderhoud een stuk lager bij een appartement of rijtjeswoning in vergelijking met een boerderij of vrijstaande woning op het platteland. Ook heb je in de stad minder behoefte aan opslag en koeling omdat je simpelweg de supermarkten en winkels als voorraadkast en koelkast kunt gebruiken.

Verder heeft de stad meer opties als het gaat om het delen van kennis en producten, circulaire economie, deeleconomie, sociale contacten.

Onder de streep kun je allicht goedkoper voor drie-en-half ton een appartement in Utrecht kopen dan een boerderij in Emmer-Compascuum voor twee ton.

Jullie mening?

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:03:
Na weer wat verder te zijn met het boek Early Retirement Extreme ben ik van mening dat je in een stad goedkoper kan leven dan op het platteland.

Ja, vastgoed is duurder, maar als je in de stad zonder auto kan (een reële optie in de grote vier) kun je makkelijk anderhalf ton duurder wonen zonder een verschil in je maandelijkse budget.

Verder zijn je stookkosten en onderhoud een stuk lager bij een appartement of rijtjeswoning in vergelijking met een boerderij of vrijstaande woning op het platteland. Ook heb je in de stad minder behoefte aan opslag en koeling omdat je simpelweg de supermarkten en winkels als voorraadkast en koelkast kunt gebruiken.

Verder heeft de stad meer opties als het gaat om het delen van kennis en producten, circulaire economie, deeleconomie, sociale contacten.

Onder de streep kun je allicht goedkoper voor drie-en-half ton een appartement in Utrecht kopen dan een boerderij in Emmer-Compascuum voor twee ton.

Jullie mening?
Ik vind die 'analyse' erg kort door de bocht. Ik zie de link niet zo in 'zonder auto kunnen' en 'anderhalve ton duurder wonen'. Als je daarmee bedoelt dat de kosten die je bespaart door het niet hebben van een auto zich verhouden tot 1,5ton hypotheek dan vind ik dat niet helemaal reëel; je moet die hypotheek eerst nog maar eens kunnen krijgen èn het is een beetje appels met peren vergelijken. Je gaat in deze uit van de lage rentestand (hoe vertaalt zich die 1,5ton hypotheek als de rente 12% is?) en een auto met een bepaald kostenplaatje.

Als het gaat om stookkosten heb je enerzijds een punt, maar anderzijds kan ik natuurlijk ook zeggen dat je in die boerderij in Emmer-Compascuum de haard kunt stoken met (zelfkap) hout waardoor je stookkosten weer veel lager uitpakken. Ook heb je daar grond om zelf groenten op te zetten, moet je daar natuurlijk wel zin in hebben... maar het kan... :Y)

Het argument van de opslag in de stad volg ik ook niet helemaal. Je hebt inderdaad een hoop winkels in de buurt, maar dat is op het platteland toch zeker ook zo? Ik bedoel; waar woon je tegenwoordig nog dat je een half uur moet rijden naar een supermarkt? Zeker, die plekken zijn er, maar er zijn genoeg plekken op het platteland waar je binnen 5 minuten bij een supermarkt staat. :Y

Verder zie ik ook de link niet helemaal tussen 'goedkoper leven in de stad' en 'meer opties als het gaat om het delen van kennis en producten, circulaire economie, deeleconomie, sociale contacten.' Deeleconomie valt nog iets voor te zeggen maar dat is allemaal nog vrij summier anno 2017, daarbij komt ook nog eens dat initiatieven als Über stelselmatig worden tegengehouden hier in Nederland waardoor je als consument niet heel hard kunt profiteren van die deeleconomie. Verder zie ik niet in hoe bijvoorbeeld sociale contacten in de stad het leven aldaar goedkoper maakt dan op het platteland? Dat je geen woning nodig hebt en altijd bij een van je vrienden kunt crashen? :P

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Tommie12
Kan kloppen, maar het hangt af van je persoonlijke voorkeur.
Er zijn stadsmensen die zich zeer ongelukkig zouden voelen op het platteland en omgekeerd.
Er zijn ook tegenvoorbeelden: als je een auto nodig hebt kan dat in de stad duur worden aan parkeerkosten. Op het platteland met de juiste hobby kan je zelf voor eitjes en groenten uit de tuin zorgen (op je eigen wiet kweken :-)

Hangt er ook van af wat voor werk je doet, en waar je werkt.

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:58
murphsy schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 09:34:
De stap van 5 naar 4 dagen heeft mij enorm geholpen hierbij. Een stuk meer vrijheid en ruimte voor spielerij. Zelfs als je die vrije dag productief in probeert te zetten doorbreekt het het ritme van werk. FO betekent juist ook dat je keuzes maakt op basis van meer factoren dan geld.
Ik heb een paar jaar geleden mijn carrière verlegd naar een ander werkveld. Dat heeft me heel veel energie gegeven, ondanks dat ik daaraan heel veel vrije tijd heb moeten besteden. Nu ik in die nieuwe rol zit die me uitstekend bevalt merk ik dat vrije tijd me weinig doet. Misschien komt dat omdat ik heel veel thuis werk, maar ik heb gewoon niet zoveel zin in vrije tijd. Ik heb heel veel hobby's, maar ik vind het vaak leuker om dingen voor mijn werk uit te zoeken dan voor die hobby's. Ik zit nu ook in een regeling dat ik (over)uren laat uitbetalen. Dan snijdt het mes aan twee kanten: levert extra geld op en ik besteed de tijd niet aan hobby's die geld kosten.

Soms vraag ik me af waarom ik streef naar FO. Ik heb niet zoveel wensen meer. We wonen comfortabel en ruim. Lange reizen vind ik vooral gedoe en ik ben totaal niet gevoelig voor 'been there, done that'. De schoonheid van de wereld is trouwens ook via media te zien, waarom zou je ernaar toe willen? Bijzonder, profilerend bezit zegt me ook weinig. Ik hou van Whisky, maar kan me prima beperken tot een limiet van 50 euro per fles (al dreigen mijn favorieten daar nu wel net boven te komen zitten). Waarom zou ik investeren in whisky van 30 jaar oud, of dure horloges of auto's? Ik denk dat er, net als bij mijn vader, een dodelijke ziekte op mijn pad moet komen voordat ik geld ga stuk slaan.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-10 13:51
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:03:

Jullie mening?
Financieel gezien zou het best kunnen maar (en dat is persoonlijk) er is ook zoiets als kwaliteit van leven. Lekker in het zonnetje in de achtertuin zitten zonder stank van de drukte/herrie in de stad. Je kinderen die vrij op straat kunnen buiten spelen in plaats van de rondscheurende scooters te moeten ontwijken e.d.
Denk dat het voor een groot deel afhangt waar je geboren bent en wat je dus gewend bent (stad vs dorp - drukte vs rust)

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:14
Tazzios schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 12:07:
[...]

Dit weegt bij lange na niet op tegen het feit dat ze dan meer moet terug betalen omdat het inkomen van hem ook mee gaat tellen. De studieschuld kan zo 200 euro per maand meer gaan kosten indien je fiscaal partner wordt.
@Lethalis
"Kosten"

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Tommie12 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:39:
[...]

En ook aan het feit dat je dan met andere mensen in contact komt.
Als je 100k verdient, dan zit je niet in een omgeving waar iedereen 's middags zijn zelf gemaakte boterhammen zit op te eten.
Ik vermoed dat je onbekendheid bent met mensen die 100k verdienen. Dit klinkt alsof je echt gelooft dat mensen die 100k verdienen net zo leven als die man die op de voorkant van de Monopoly doos staat. Het is simpelweg niet waar.

Zoals anderen al terecht opmerken: sinds wanneer gaat dit topic over 'gewoon' doen en je laten sturen door de overheid (die stimuleert namelijk parttime werken om meer mensen aan een baan te helpen, leuk voor de statistieken maar het is niet iets voor mij)?
Blik1984 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:57:
100k inkomen is een hoog inkomen in Nederland, dan zit je in de top-5%. Dus dat is geen persoonlijke mening. Het is gewoon een feit dat het veel geld is.
Het feit dat je met 100k in de top 5% van Nederland zit (althans, ik neem dat maar even aan), betekent nog niet dat het in absolute termen ook veel is. 100k is veel geld, wellicht, maar je ziet maar 57k op je rekening (volgens deze site). Tel daar nog eens 0 euro toeslag bij op.

[ Voor 47% gewijzigd door Config op 11-11-2017 14:25 ]

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Poecillia schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:25:
Soms vraag ik me af waarom ik streef naar FO
Omdat je niet weet wat de toekomst brengt. Je raakt geinteresseerd in een ander vakgebied, iemand heeft je tijd voor lange duur nodig, je vakgebied wordt ingehaald door robotisering of AI, je wilt langdurig studeren, je wilt alsnog een titel halen, enz.

En dan hebben we het niet eens over de situatie dat een black swan event gebeurd.

• Tazzios

Tazzios

..

:? Een halve quote en deze opmerking,.. lekker duidelijk.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Tazzios schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:32:
[...]

:? Een halve quote en deze opmerking,.. lekker duidelijk.
Volgens mij trekt assje hier de terminologie 'kosten' in twijfel. Het gaat immers om een studieschuld: op enig moment heb je € 1000,- ontvangen waarvoor je nu (met de lage rente) € 1002,- voor moet terugbetalen. In hoeverre zijn het dan nog kosten?

• Verwijderd
  • Niet online
Harrie_ schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:19:
[...]

Ik vind die 'analyse' erg kort door de bocht. Ik zie de link niet zo in 'zonder auto kunnen' en 'anderhalve ton duurder wonen'. Als je daarmee bedoelt dat de kosten die je bespaart door het niet hebben van een auto zich verhouden tot 1,5ton hypotheek dan vind ik dat niet helemaal reëel; je moet die hypotheek eerst nog maar eens kunnen krijgen èn het is een beetje appels met peren vergelijken. Je gaat in deze uit van de lage rentestand (hoe vertaalt zich die 1,5ton hypotheek als de rente 12% is?) en een auto met een bepaald kostenplaatje.

Als het gaat om stookkosten heb je enerzijds een punt, maar anderzijds kan ik natuurlijk ook zeggen dat je in die boerderij in Emmer-Compascuum de haard kunt stoken met (zelfkap) hout waardoor je stookkosten weer veel lager uitpakken. Ook heb je daar grond om zelf groenten op te zetten, moet je daar natuurlijk wel zin in hebben... maar het kan... :Y)

Het argument van de opslag in de stad volg ik ook niet helemaal. Je hebt inderdaad een hoop winkels in de buurt, maar dat is op het platteland toch zeker ook zo? Ik bedoel; waar woon je tegenwoordig nog dat je een half uur moet rijden naar een supermarkt? Zeker, die plekken zijn er, maar er zijn genoeg plekken op het platteland waar je binnen 5 minuten bij een supermarkt staat. :Y

Verder zie ik ook de link niet helemaal tussen 'goedkoper leven in de stad' en 'meer opties als het gaat om het delen van kennis en producten, circulaire economie, deeleconomie, sociale contacten.' Deeleconomie valt nog iets voor te zeggen maar dat is allemaal nog vrij summier anno 2017, daarbij komt ook nog eens dat initiatieven als Über stelselmatig worden tegengehouden hier in Nederland waardoor je als consument niet heel hard kunt profiteren van die deeleconomie. Verder zie ik niet in hoe bijvoorbeeld sociale contacten in de stad het leven aldaar goedkoper maakt dan op het platteland? Dat je geen woning nodig hebt en altijd bij een van je vrienden kunt crashen? :P
Als je kijkt naar de gemiddelde autokosten dan kun je daar een mooi stuk huis van kopen. Hypotheek reken ik niet mee, gezien het vaak verstandiger is om hypotheekloos te zijn met FI. Als je een auto hebt die €375 per maand kost, heb je met een SWR van 3% een vermogen van €150.000 nodig om dat te kunnen bekostigen. Dat geld kun je ook in een huis stoppen door geen auto te rijden.

Met opslag in de stad bedoel ik dat als alle supermarkten en winkels op loopafstand te bereiken zijn, je weinig tot geen opslag in huis nodig hebt. En ook geen grote koelkast of vrieskist. Dat merk ik bij mezelf ook, mijn boodschappen haal ik op de dag dat ik het ga koken. Dat is gelijk lekker vers ook. Idem voor zaken als waspoeder of vaatwastabletten, die haal ik als de huidige doos bijna op is. Je hoeft geen voorraad meer aan te leggen. Veel mensen hebben een berging voor de voorraad, maar als je kijkt wat een vierkante meter in Nederland kost is het hebben van voorraad al snel heel erg duur. Zoals het ERE boek ook aangeeft, het is van de zotte dat mensen een enorm huis kopen puur om hun bezittingen een onderdak te geven.

Verder kun je door het uitgebreide sociale netwerk in de stad al snel klusjes voor elkaar doen, spullen van elkaar lenen of samen koken om kosten te kunnen delen. Spullen afhalen van Marktplaats doe je op de fiets en er is altijd wel iets in de buurt te koop door het grote aanbod. Ruilhandel is ook een stuk makkelijker.

• Pannencouque
Lethalis schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 10:59:
[...]

Als jij meer verdient dan betaal je ook meer inkomstenbelasting. Bij fiscaal partnerschap kun je eventuele aftrekposten schuiven van haar naar jou, waardoor je dus meer geld terugkrijgt.

Eventueel nadeel kan zijn dat zij geen zorgtoeslag meer krijgt etc.
Toeslagen zijn laag, maar er inderdaad nog wel. Die zullen dan wegvallen. Studiekosten zijn er niet meer.
TucanoItaly schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 11:21:
[...]

Daar moet 't 'm dan in zitten. VRH kan verrekend worden, maar dat zijn geen duizenden euro's.
Tazzios schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 12:07:
[...]

Zo is het hier in ieder geval. De studieschuld wordt in 15 jaar terug betaald maar wel naar ratio van inkomen. Indien je dan weinig verdient of parttime werkt betaal je maar een deel terug i.p.v. heel de studieschuld.

@Lethalis
Dat dus ook. De winst op de VRH wordt teniet gedaan door de hogere betalingen die er dan aan DUO komen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:22

Metro2002

Memento mori

Config schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:11:
[...]

. 100k is veel geld, wellicht, maar je ziet maar 57k op je rekening (volgens deze site). Tel daar nog eens 0 euro toeslag bij op.
Je krijgt dus netto anderhalf keer zoveel gestort als jan modaal bruto verdiend. Modaal krijgt dan overigens ook 0 euro aan toeslagen. Dus hoe je het ook wendt of keert, het blijft een hoog salaris waarbij je elke maand maar liefst 2380 euro méér te besteden hebt dan modaal. (4500 euro per maand vs 2120 euro) , dat is méér dan een compleet netto modaal salaris extra.

Een ieder die roept dat dit niet veel is is echt wereldvreemd sorry dat ik het zeg.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Zoals ik al zei; ik vind dit té kort door de bocht. Het is appels met peren vergelijken.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:44:
Als je kijkt naar de gemiddelde autokosten dan kun je daar een mooi stuk huis van kopen. Hypotheek reken ik niet mee, gezien het vaak verstandiger is om hypotheekloos te zijn met FI. Als je een auto hebt die €375 per maand kost, heb je met een SWR van 3% een vermogen van €150.000 nodig om dat te kunnen bekostigen. Dat geld kun je ook in een huis stoppen door geen auto te rijden.
Ik vind € 375,- per maand erg veel. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die dit (of meer) per maand kwijt zijn aan een auto, maar sec de vergelijking stad versus platteland daar hoort geen aanname bij van hoeveel een auto zou kosten, bovendien kost het OV in de stad ook geld dus dat staat er natuurlijk weer tegenover.
Met opslag in de stad bedoel ik dat als alle supermarkten en winkels op loopafstand te bereiken zijn, je weinig tot geen opslag in huis nodig hebt. En ook geen grote koelkast of vrieskist. Dat merk ik bij mezelf ook, mijn boodschappen haal ik op de dag dat ik het ga koken. Dat is gelijk lekker vers ook. Idem voor zaken als waspoeder of vaatwastabletten, die haal ik als de huidige doos bijna op is. Je hoeft geen voorraad meer aan te leggen. Veel mensen hebben een berging voor de voorraad, maar als je kijkt wat een vierkante meter in Nederland kost is het hebben van voorraad al snel heel erg duur. Zoals het ERE boek ook aangeeft, het is van de zotte dat mensen een enorm huis kopen puur om hun bezittingen een onderdak te geven.
Ook hier vind ik de vergelijking een beetje scheef gaan. Zoals ik mijn post boven al aangaf zijn er niet veel plekken in Nederland waar je een half uur moet rijden voor je boodschappen. Ik heb er best beeld bij dat iemand die in de stad naast de supermarkt woont slechts 1 fles wasmiddel koopt en wanneer deze op is een nieuwe gaat halen. Wanneer je op het platteland woont en iets verder moet voor een supermarkt dan zul je wellicht 2 of 3 flessen wasmiddel halen; ik denk dat er weinig hoarders zijn die gelijk 30 flessen wasmiddel op gaan slaan. Vierkante meters kosten geld maar het is natuurlijk niet helemaal eerlijk om dat op deze manier door te berekenen. Ten eerste praten we over enkele m2 (niet over een half voetbalveld) en ten tweede, zoals je zelf al eerder hebt aangehaald, zijn m2 op het platteland goedkoper. Dus voor hetzelfde geld kun je op het platteland wat meer opslaan.

Verder snap ik de vergelijking van de grote koelkast ook niet helemaal. Mijn koelkast is HUGE, A+++ en verbruikt minder dan € 100,- per jaar. Als ik naast een supermarkt zou wonen zou ik wellicht een kleinere koelkast kopen => dat scheelt me dan enkele tientjes... op jaarbasis. Ik vind het erg ver gaan om, wanneer je een vergelijking maakt tussen kosten stad versus platteland, dit soort luttele bedragen erbij te halen.
Verder kun je door het uitgebreide sociale netwerk in de stad al snel klusjes voor elkaar doen, spullen van elkaar lenen of samen koken om kosten te kunnen delen. Spullen afhalen van Marktplaats doe je op de fiets en er is altijd wel iets in de buurt te koop door het grote aanbod. Ruilhandel is ook een stuk makkelijker.
Op het platteland kun je ook klusjes voor elkaar doen
Op het platteland kun je ook spullen van elkaar lenen
Op het platteland kun je ook samen koken (ik heb zowel in de stad als op het platteland gewoond maar ken werkelijk niemand, behalve studenten, die samen gaan koken om de kosten te delen, maar dat terzijde)
Er is ongetwijfeld in de stad wat meer aanbod m.b.t. marktplaats.

Ik vind dat je in je vergelijking stad versus platteland een aantal aannames doet die niet persé hoeven te kloppen en zaken zoals hierboven horen niet exclusief bij stad of platteland.

Eigenlijk alles wat je beschrijft zijn individuele keuzes/beslissingen die niet exclusief bij stad of platteland horen. Een aantal zaken zijn wellicht in de stad makkelijker voorhanden (afstanden, OV) maar uiteindelijk komt het allemaal neer op hoe wil je je leven leiden en wat heb je nodig. Je kunt in de stad ook in een kast van een huis wonen waar je iedere maand voor € 400,- moet stoken en op het platteland kun je ook uitstekend in een moderne zuinige tussenwoning wonen.

• assje
Harrie_ schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:39:
[...]

Volgens mij trekt assje hier de terminologie 'kosten' in twijfel. Het gaat immers om een studieschuld: op enig moment heb je € 1000,- ontvangen waarvoor je nu (met de lage rente) € 1002,- voor moet terugbetalen. In hoeverre zijn het dan nog kosten?
@Tazzios

Exact dat dus. Een versnelde aflossing van de studieschuld geeft je een verminderde cashflow maar het zijn geen kosten.

Simpel gezien levert sneller aflossen zelfs een besparing op, de verschuldigde rente wordt minder. Kijk je iets verder zou je de rentederving over de verminderde cashflow als kosten kunnen zien (je lost een lening met x% af terwijl je had kunnen beleggen met een hoger rendement)

Als de betaling aan DUO van €100 naar €500 gaat kost dat je in ieder gevel geen €400 per maand, vandaar de "kosten".

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Tazzios

Tazzios

..

@assje
DAT had je ook kunnen schrijven. ;)
Alleen dit stuk van mijn bericht wordt weg gelaten, wat nou net het belangrijkste verschil is.
Uitgebreidere uitleg
Bij het terug betalen van een studieschuld wordt er een maandbedrag vastgesteld waarmee je in 15 jaar de volledige studieschuld terug betaald zou hebben. Maar bij de daadwerkelijke maandbetalingen wordt er ook rekening gehouden met je inkomen. Voorbeeld; maandbedrag is vastgesteld op 300 euro maar door een te laag inkomen hoef je maar 100 euro per maand af te betalen. Dit verschil van 200 euro per maand hoef je niet in te halen en het lopt ook niet langer door dan 15 jaar.
Zoals eerder gezegd betaal je dan niet je volledige schuld af en het restant wordt na 15 jaar kwijt gescholden.

• Tommie12
Config schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:11:
[...]

Ik vermoed dat je onbekendheid bent met mensen die 100k verdienen. Dit klinkt alsof je echt gelooft dat mensen die 100k verdienen net zo leven als die man die op de voorkant van de Monopoly doos staat. Het is simpelweg niet waar.

Zoals anderen al terecht opmerken: sinds wanneer gaat dit topic over 'gewoon' doen en je laten sturen door de overheid (die stimuleert namelijk parttime werken om meer mensen aan een baan te helpen, leuk voor de statistieken maar het is niet iets voor mij)?

[...]

Het feit dat je met 100k in de top 5% van Nederland zit (althans, ik neem dat maar even aan), betekent nog niet dat het in absolute termen ook veel is. 100k is veel geld, wellicht, maar je ziet maar 57k op je rekening (volgens deze site). Tel daar nog eens 0 euro toeslag bij op.
Ik ken ze behoorlijk goed. Je zal ze op straat niet herkennen.

Nu is het ook zo dat ca 1% van de bevolking miljonair is. Dus elke 100e persoon die je tegenkomt is miljonair, en in een kleine stad met 100.000 inwoners zijn er ca 1000. Dat is pak volk.
Er heeft ook ooit een artikel in de krnat gestaan met een beschrijving. Typisch: tweeverdieners, afbetaald huis, beide ca een half huis geerfd, en een stevig pensioenplan, en wat zelf gespaard en goed belegd. Dan ben je er op je 65e.

• assje
@Tazzios, sorry, was even snel :-)

Met de kwijtscheldoptie zou ik helemaal geen rekening willen houden. Dat is i.m.o. een last resort en dan zou je je toch afvragen waar de je studie voor gevolgd hebt.

Dit speelt ook echt alleen bij een extreem hoge studieschuld en/of extreem laag inkomen.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Tazzios schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 16:55:
[...]
Voorbeeld; maandbedrag is vastgesteld op 300 euro maar door een te laag inkomen hoef je maar 100 euro per maand af te betalen. Dit verschil van 200 euro per maand hoef je niet in te halen en het loopt ook niet langer door dan 15 jaar.
Zoals eerder gezegd betaal je dan niet je volledige schuld af en het restant wordt na 15 jaar kwijt gescholden.
assje schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 17:03:
[...]
Dit speelt ook echt alleen bij een extreem hoge studieschuld en/of extreem laag inkomen.
Dit dus. Mooi voorbeeld van die € 300,- die naar € 100,- gaat omdat je (de eerste jaren na je studie) een laag inkomen hebt, wanneer je na een aantal jaar genoeg verdient of een fiscaal partner krijgt kan die € 300,- ook zomaar naar € 600,- gaan om de 'schade' in te halen. Exact wat assje zegt dus => extreem hoge schuld en/of extreem laag inkomen.

• Config
TucanoItaly schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 20:54:
Mijn vader was directeur van een 200 man bedrijf. Die werd nooit gebeld op vakantie. De afspraak was: "Je mag bellen als de zaak is afgebrand. En dan kan ik toch niks meer doen, dus dan hoef je ook niet te bellen."

Ik wil maar zeggen, het is maar net welke afspraken je maakt. Baas kan het wel verwachten, maar dat betekent niet dat zijn verwachtingen acceptabel voor jou zijn.
Wanneer speelde dit? Indien dit na 2000 speelt: kregen zijn medewerkers ook allemaal altijd dezelfde behandeling? Indien voor 2000: andere tijden ;).

• Config
Metro2002 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 16:30:
[...]

Je krijgt dus netto anderhalf keer zoveel gestort als jan modaal bruto verdiend. Modaal krijgt dan overigens ook 0 euro aan toeslagen. Dus hoe je het ook wendt of keert, het blijft een hoog salaris waarbij je elke maand maar liefst 2380 euro méér te besteden hebt dan modaal. (4500 euro per maand vs 2120 euro) , dat is méér dan een compleet netto modaal salaris extra.

Een ieder die roept dat dit niet veel is is echt wereldvreemd sorry dat ik het zeg.
Naja, agree to disagree. Je zegt niks nieuws hier. Dan eindig ik maar even met een tip: klik niet hier.
Tommie12 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 17:03:
[...]

Ik ken ze behoorlijk goed. Je zal ze op straat niet herkennen.
Naja, prima of course. Maar jij was degene die zei: "Als je 100k verdient, dan zit je niet in een omgeving waar iedereen 's middags zijn zelf gemaakte boterhammen zit op te eten." Dat botst gewoon met wat je hier zegt over het niet kunnen herkennen van deze mensen. Dit zijn namelijk mensen die niet eten waar mensen zelfgemaakte boterhammen eten!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 08:58
TucanoItaly schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:19:
[...]

Omdat je niet weet wat de toekomst brengt. Je raakt geinteresseerd in een ander vakgebied, iemand heeft je tijd voor lange duur nodig, je vakgebied wordt ingehaald door robotisering of AI, je wilt langdurig studeren, je wilt alsnog een titel halen, enz.

En dan hebben we het niet eens over de situatie dat een black swan event gebeurd.
LOL, ik zit in de AI... Ik zag een paar jaar geleden dat mijn vak minder interessant werd en ben me in data science gaan verdiepen. Je kunt beter aan je employability werken (is nog leuk ook) dan naar FO streven omdat je bang bent dat je eruit gegooid wordt. Ik ben 50+ en heb al heel wat black swans voorbij zien komen. Maar uiteindelijk hebben ze me nauwelijks geraakt. Alleen een black swan in je gezondheid gaat je echt raken, maar dan helpt je FO ook niet meer.
Config schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:05:
Naja, prima of course. Maar jij was degene die zei: "Als je 100k verdient, dan zit je niet in een omgeving waar iedereen 's middags zijn zelf gemaakte boterhammen zit op te eten." Dat botst gewoon met wat je hier zegt over het niet kunnen herkennen van deze mensen. Dit zijn namelijk mensen die niet eten waar mensen zelfgemaakte boterhammen eten!
Wat een flauwekul, wij zitten op een gezinsinkomen dik boven 100k en nemen allebei nog gewoon onze boterhammetjes mee. Generatie X, hé, we hebben de autoloze zondagen nog meegemaakt.

[ Voor 25% gewijzigd door Poecillia op 11-11-2017 18:50 ]

• Tommie12
Config schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:05:
[...]

Naja, agree to disagree. Je zegt niks nieuws hier. Dan eindig ik maar even met een tip: klik niet hier.

[...]

Tuurlijk, neem alles maar letterlijk.
En ik heb het niet over een gezinsinkomen, maar over een inkomen per persoon.

• Tazzios

Tazzios

..

Harrie_ schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 17:07:
[...]

[...]

Dit dus. Mooi voorbeeld van die € 300,- die naar € 100,- gaat omdat je (de eerste jaren na je studie) een laag inkomen hebt, wanneer je na een aantal jaar genoeg verdient of een fiscaal partner krijgt kan die € 300,- ook zomaar naar € 600,- gaan om de 'schade' in te halen. Exact wat assje zegt dus => extreem hoge schuld en/of extreem laag inkomen.
Het wordt nooit meer dan het wettelijk vastgestelde maandbedrag (de 300) zie de duo site:
U betaalt het maandbedrag naar draagkracht. Dit kan betekenen dat u uw schuld niet volledig aflost. Een eventuele restschuld wordt kwijtgescholden.
Dat het om een hoge schuld gaat en een laag inkomen klopt.

De oorspronkelijk vraag was deze. Waar bij ik een mogelijk nadeel opgeef van fiscaal partner.

• jsuijker
Tazzios schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:59:
[...]

Het wordt nooit meer dan het wettelijk vastgestelde maandbedrag (de 300) zie de duo site:
U betaalt het maandbedrag naar draagkracht. Dit kan betekenen dat u uw schuld niet volledig aflost. Een eventuele restschuld wordt kwijtgescholden.

De oorspronkelijk vraag was deze. Waar bij ik een mogelijk nadeel opgeef van fiscaal partner.
Uit je citaat blijkt niet dat je niet inhaalt zodra je inkomen stijgt. Heb je 15 jaar lang een te laag inkomen dan wordt een deel kwijtgescholden

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-10 15:53
[...]

Ik zie nog tussenoplossing: wonen in een middelgrote stad/plaats (evt. in de buurt van de grote 4). Dan heb je de faciliteiten van de stad en ben je er snel weer uit, zonder dat je de hoge m2 prijs van de G4 betaalt of perse een auto nodig hebt. Maar je kunt er dan weer wel werken, voor het hogere inkomen. Overigens: elke dag boodschappen doen is meestal niet aan te raden als je de kosten wil drukken.

• assje
[...]

Terecht punt dus, maar hoe belangrijk hij is zal natuurlijk de vraag zijn.

Goede kans natuurlijk dat je op enig moment toch fiscaal partners moet worden en dan komt die terugbetaling er alsnog.

Denk er bijvoorbeeld ook aan dat je geen aanspraak kunt maken op elkaars partnerpensioen (!).
jsuijker schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 19:42:
[...]

Uit je citaat blijkt niet dat je niet inhaalt zodra je inkomen stijgt. Heb je 15 jaar lang een te laag inkomen dan wordt een deel kwijtgescholden
Heeft niet zoveel met inhalen te maken. Als de de draagkracht stijgt (door hoger inkomen of fiscaal partner) gaat gewoon de betaling omhoog. Uiteindelijk betaal je dan alles terug, als je eerder een lager maandbedrag had staat er nog meer open dus betaal je ook meer terug.

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 11-11-2017 21:35 ]

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Metro2002 schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 16:30:
[...]

Je vergelijkt persoonlijk inkomen met gezinsinkomen. Ik denk dat niemand vind dat 100k inkomen bij 1 persoon niet veel meer is dan modaal. Maar 100k gezinsinkomen moet je ook met modaal gezinsinkomen vergelijken. Dat is het verschil netto opeens veel kleiner. Zeker als je KDV toeslag meerekend, die je wel degelijk veel meer krijgt bij modaal vergeleken met 100k.

• jsuijker
assje schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:33:
[...]

Terecht punt dus, maar hoe belangrijk hij is zal natuurlijk de vraag zijn.

Goede kans natuurlijk dat je op enig moment toch fiscaal partners moet worden en dan komt die terugbetaling er alsnog.

Denk er bijvoorbeeld ook aan dat je geen aanspraak kunt maken op elkaars partnerpensioen (!).

[...]

Heeft niet zoveel met inhalen te maken. Als de de draagkracht stijgt (door hoger inkomen of fiscaal partner) gaat gewoon de betaling omhoog. Uiteindelijk betaal je dan alles terug, als je eerder een lager maandbedrag had staat er nog meer open dus betaal je ook meer terug.
Lees de berichten terug waar ik op reageer en dan zeg ik dus wat jij zegt...of je t inhalen nou ongelukkig geformuleerd vind of niet.
Degene waar ik op reageer zegt dat t maandbedrag nooit naar bijv 600 kan gaan maar vastgesteld is op de 300 uit t voorbeeld.

Dat blijkt dus niet uit zijn citaat. Zoals gezegd, je draagkracht verbetert bij een hoger salaris en dus moet je meer aflossen, i.e je haalt mogelijk je tekort aan aflossing in waardoor je eind vd rit mogelijk wel alles afgelost heb en dus geen kwijtschelding hebt zoals je zou hebben bij een te laag inkomen oftewel te lage draagkracht

• Pannencouque
Ergens is dat dan ook wel weer gek. Als je de topics leest over het onbestaan van het middeninkomen doordat alles genivelleerd is in die schalen, zou de DUO-aflossing ook niet moeten stijgen.

Verder wordt er inderdaad regelmatig opnieuw gekeken naar draagkracht en moet je met belastingcijfers aantonen dat je een bepaalde afbetaling niet kan voldoen. Dan wordt het bedrag aangepast. Maar uiteindelijk is die 15 jaar natuurlijk best lang. Het gaat vooral hard als je de eerste drie jaar amper tot niets kan betalen en die schuld vervolgens in 12 jaar afgelost moet worden.

• Tazzios

Tazzios

..

...

[...]

Daar verschillen we dus, ik zeg dat het nooit meer kan worden dan het wettelijk vastgesteld maandbedrag(300) ongeacht je inkomen. Jullie beweren van wel, is daar ook een onderbouwing bij te vinden?

Uit het citaat van duo maak ik op dat er een wettelijk vastgesteld maandbedrag is en dat je DAT bedrag naar draagkracht betaald.

• assje
Tazzios schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:24:
[...]

Daar verschillen we dus, ik zeg dat het nooit meer kan worden dan het wettelijk vastgesteld maandbedrag(300) ongeacht je inkomen. Jullie beweren van wel, is daar ook een onderbouwing bij te vinden?

Uit het citaat van duo maak ik op dat er een wettelijk vastgesteld maandbedrag is en dat je DAT bedrag naar draagkracht betaald.
Vul maar eens wat in op:
https://www.duo.nl/apps/r...erugbetalend/studieschuld
Het wettelijk maandbedrag is het bedrag dat nodig is om uw studieschuld volledig af te lossen in de resterende aflosfase. Dit bedrag is gebaseerd op de hoogte van uw studieschuld en de renteverwachting, niet op uw inkomen. U hoeft nooit meer te betalen dan het wettelijk maandbedrag.
Studieschuld van €50k met nog 60 maanden te gaan geeft zo een maandbedrag van >€850

Precieze regels kunnen variëren afhankelijk hoe lang e.e.a. al loopt. (2012/2018)

P.s. met de regels <2012 speelt het hele probleem niet, dan telt inkomen partner niet eens mee.

[ Voor 21% gewijzigd door assje op 12-11-2017 10:44 ]

• Pannencouque
Zat net toevallig eens op de site van mijn hypotheekverstrekker te kijken en kwam een oversluitaanbod tegen. Heb nu nog 18,5jr met deze hypotheekrente te gaan maar kan oversluiten naar 15jr met 0,25 procentpunt minder rente. Boeterente is 36% van de potentiële opbrengst (HRA niet meegerekend in beide bedragen). Best de moeite waard, lijkt me, vooral als ik de besparing zou herinvesteren en af en toe extra aflos zoals ik nu doe. Dan zou ik na afloop van de rentevaste periode nog zo'n 30% van de hypotheek open hebben staan, in tegenstelling tot de ruim 50% die er normaal nog zou staan.

Hoe zouden jullie omgaan met zo'n aanbod? Ook met verdwijnen van Hillen in het achterhoofd?

[ Voor 4% gewijzigd door Pannencouque op 12-11-2017 20:17 . Reden: typo en verduidelijking ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:04
JURIST schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 20:48:
[...]

Ik zie nog tussenoplossing: wonen in een middelgrote stad/plaats (evt. in de buurt van de grote 4). Dan heb je de faciliteiten van de stad en ben je er snel weer uit, zonder dat je de hoge m2 prijs van de G4 betaalt of perse een auto nodig hebt. Maar je kunt er dan weer wel werken, voor het hogere inkomen. Overigens: elke dag boodschappen doen is meestal niet aan te raden als je de kosten wil drukken.
Precies dit, alhoewel die m2 prijs dit jaar ook wel erg gestegen is, mijns inziens teveel maar goed. Het is ideaal voor mij althans, en het gekke is ik ben nu sneller bij de supermarkt , bakker, slager etc. Dan voorheen in de stad. Zeker als ik wat meer moet hebben en mijn fiets nodig heb.

Ook geen auto meer want het station is lekker dichtbij en ik doen verder alles op de fiets.

• Tweezitsbank
  • Registratie: December 2016
  • Niet online

Tweezitsbank

Relax...

Pannencouque schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:25:
Zat net toevallig eens op de site van mijn hypotheekverstrekker te kijken en kwam en oversluitaanbod tegen. Heb nu nog 18,5jr hypotheek te gaan maar kan oversluiten naar 15jr met 0,25 procentpunt minder rente. Boeterente is 36% van de potentiële opbrengst (HRA niet meegerekend in beide bedragen). Best de moeite waard, lijkt me, vooral als ik de besparing zou herinvesteren en af en toe extra aflos zoals ik nu doe. Dan zou ik na afloop van de rentevaste periode nog zo'n 30% van de hypotheek open hebben staan, in tegenstelling tot de ruim 50% die er normaal nog zou staan.

Hoe zouden jullie omgaan met zo'n aanbod? Ook met verdwijnen van Hillen in het achterhoofd?
Ik vraag me af in hoeverre oversluiten zin heeft als je ook actief extra aflost. De boeterente is gebaseerd op het openstaande bedrag op dit moment (en resterende looptijd). Als je vervolgens de boete betaald en dan in de toekomst eerder je hypotheek aflost ben je dan niet duurder uit uiteindelijk?

Ik had zelf ook kunnen oversluiten vorig jaar (resterende looptijd 27 jaar (!)) alleen als alles volgens plan verloopt heb ik over 2 jaar alles al afgelost. De boete leek me in dit geval de lagere rente voor die 2 jaar niet waard. Toegegeven, mijn geval is wellicht ietwat extreem.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]
jsuijker schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 19:42:
[...]
Tazzios schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:24:
[...]
jsuijker schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 22:03:
[...]
Lees de berichten terug waar ik op reageer en dan zeg ik dus wat jij zegt...of je t inhalen nou ongelukkig geformuleerd vind of niet.
Degene waar ik op reageer zegt dat t maandbedrag nooit naar bijv 600 kan gaan maar vastgesteld is op de 300 uit t voorbeeld.
Dat blijkt dus niet uit zijn citaat. Zoals gezegd, je draagkracht verbetert bij een hoger salaris en dus moet je meer aflossen, i.e je haalt mogelijk je tekort aan aflossing in waardoor je eind vd rit mogelijk wel alles afgelost heb en dus geen kwijtschelding hebt zoals je zou hebben bij een te laag inkomen oftewel te lage draagkracht
[...]
Ik haal ook niet uit die quote van de DUO-site dat het bedrag niet hoger kan worden dan het maandbedrag; m.i. staat daar alleen dat je de aflossing betaalt naar draagkracht en dat het dus mogelijk is dat je niet alles aflost.

Ik zit nu in de leeftijdscategorie 30+ en in mijn directe vriendengroep zijn inmiddels een hoop mensen hun studieschuld flink aan het afbetalen. Twee daarvan zitten hoger dan het eerder vastgestelde maandbedrag omdat hun inkomen (+ fiscaal partner) dermate hoog is dat DUO vind dat ze wel wat meer kunnen schokken.

Het zou ook erg vreemd zijn als je nooit meer hoeft te betalen dan het vastgestelde maandbedrag. Dan zit je de eerste 7 jaar met je inkomentoets zo laag dat je niets hoeft af te betalen, land je daarna een job met 100k inkomen en hoef je dus feitelijk niet je hele schuld te voldoen.

Waarom dat maandbedrag überhaupt door DUO wordt genoemd is mij trouwens ook een raadsel gezien het feit dat ze toch aflossing vereisen naar rato. Wellicht heeft het te maken met afwaardering van het onderwijs; dat vers afgestudeerden zelf niet meer kunnen uitrekenen hoeveel ze gemiddeld per maand moeten betalen bij een bedrag x en een looptijd y _O-

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-10 10:23
Harrie_ schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:01:
Waarom dat maandbedrag überhaupt door DUO wordt genoemd is mij trouwens ook een raadsel gezien het feit dat ze toch aflossing vereisen naar rato. Wellicht heeft het te maken met afwaardering van het onderwijs; dat vers afgestudeerden zelf niet meer kunnen uitrekenen hoeveel ze gemiddeld per maand moeten betalen bij een bedrag x en een looptijd y _O-
Eh, omdat je bij bedrag x gedeeld door looptijd y de rente niet mee rekent. :P En met een procent of 5 rente kan het maandbedrag een stuk hoger uitvallen dan de rekensom totale schuld gedeeld door het aantal maanden.

Bijvoorbeeld:

€10.000 met 0% rente gedeeld door 180 (15 jaar * 12 maanden) is een maandbedrag van €56
€10.000 met 5% rente terugbetalen over een periode van 180 maanden: €79

via: https://www.berekenhet.nl...drag-aflossen-lening.html

[ Voor 15% gewijzigd door Corrit op 12-11-2017 13:10 ]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Corrit schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:06:
[...]

Eh, omdat je bij bedrag x gedeeld door looptijd y de rente niet mee rekent. :P En met een procent of 5 rente kan het maandbedrag een stuk hoger uitvallen dan de rekensom totale schuld gedeeld door het aantal maanden.

Bijvoorbeeld:

€10.000 gedeeld door 180 (15 jaar * 12 maanden) is een maandbedrag van €56
€10.000 met 5% rente terugbetalen over een periode van 180 maanden: €79

via: https://www.berekenhet.nl...drag-aflossen-lening.html
Klopt, maar de rente is nu 0 toch? :P

Nee zonder alle gekheid op een stok, ik snap werkelijk waar niet wat het nut is van dat maandbedrag? Om na de studie even voorzichtig aan te stippen hoe hard (of niet) je in de rats zit? Als je gaat aflossen conform de inkomenstoets zul je het eerste jaar na je studie echt niet aan het maandbedrag komen omdat je het voorgaande jaar als student natuurlijk te weinig hebt verdiend. En als je later genoeg inkomsten delft zal de aflossing weer hoger uitpakken dan het maandbedrag...

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Hier kan ik me wel in vinden, maar zoals JURIST al aangeeft is er ook een tussenoplossing, die je vaak in grotere kernen aan de rand van de stad of middelgrote steden vindt. Hoewel ik nu nog een auto 'nodig' heb wil ik op termijn wel ergens gaan werken waar ik makkelijk met het OV of de fiets kan komen.
Elke dag de supermarkt in is voor mij persoonlijk echt een ramp en ik denk dat dat voor veel anderen geldt. In het jaar dat ik meerdere keren per week naar de supermarkt ging vanwege slechte planning etc. was ik bijna 60% meer kwijt aan boodschappen. Ik was minder efficiënt qua inslaan van grondstoffen voor mijn levensonderhoud. Dan liever een paar tientjes meer per jaar voor een hogere koelkast met vriezer voor restjes / aanbiedingen. Natuurlijk is dat ook afhankelijk van je karakter.

Zelfde geldt eigenlijk voor de typische huisvrouwtip voor zaken als wasmiddel en vaatwastabletten. Juist die zaken moet je w.m.b. niet zomaar even halen, maar een aantal inslaan bij aanbiedingen. En bij mij past het allemaal in een bergkastje van 0,25m2, zelfs toen ik in het centrum van een studentenstad woonde. Nu zal het allicht zo zijn dat je je wat minder inslaan kan veroorloven met een m2-prijs van >4500 euro (Amsterdam).
Misschien ligt het aan mijn (beperkte?) belevingswereld, maar in de stad waar ik woon doen eigenlijk alleen studenten aan samen koken om de kosten te kunnen delen en de enigen die ik wel eens op ruilhandel of deelname aan een deeleconomie betrap zijn hipsters :P .

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-10 10:23
Harrie_ schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:14:
Klopt, maar de rente is nu 0 toch? :P

Nee zonder alle gekheid op een stok, ik snap werkelijk waar niet wat het nut is van dat maandbedrag? Om na de studie even voorzichtig aan te stippen hoe hard (of niet) je in de rats zit? Als je gaat aflossen conform de inkomenstoets zul je het eerste jaar na je studie echt niet aan het maandbedrag komen omdat je het voorgaande jaar als student natuurlijk te weinig hebt verdiend. En als je later genoeg inkomsten delft zal de aflossing weer hoger uitpakken dan het maandbedrag...
Of je het nut er nu wel of niet van inziet: het is wel heel concreet. Dat is het bedrag dat je (rentewijzigingen daargelaten) de komende 15 jaar elke maand op moet hoesten om die schuld af te betalen. En aangezien bijna iedereen z'n financiën in periodes van maand op maand bekijkt lijkt dit me heel erg relevante informatie.

En daarbij: stel je studeert in juni af, dan hoef je pas 2,5 jaar later te beginnen met aflossen. Je hebt dus ruim de tijd om een baan te vinden, wat ervaring op te doen en hopelijk onderweg nog wat loonsverhoging mee te pakken. Er zullen zeker mensen zijn die na die 2,5 jaar niet 'genoeg' verdienen en door die draagkrachtregeling minder hoeven te betalen dan het eerder gestelde maandbedrag, maar er zijn denk ik veel meer die wél gewoon het volledige bedrag kunnen betalen.

En niet iedereen heeft een schuld van een halve ton. Gemiddelde studieschuld ligt rond de €15k, dat geeft een maandbedrag van ca. €90, dat kunnen de meeste mensen prima opbrengen.

• Pannencouque
Tweezitsbank schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:47:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre oversluiten zin heeft als je ook actief extra aflost. De boeterente is gebaseerd op het openstaande bedrag op dit moment (en resterende looptijd). Als je vervolgens de boete betaald en dan in de toekomst eerder je hypotheek aflost ben je dan niet duurder uit uiteindelijk?
Goed punt, daar had ik niet bij stilgestaan. Naarmate het afgeloste bedrag hoger wordt, is het effect van de rentemiddeling kleiner. Dan nog blijft het effect wel doorwerken natuurlijk, want het blijft 0,25 procentpunt over de hele looptijd. Het effect wordt minder, maar blijft aanwezig. Mogelijk dat het rendement dan iets kleiner wordt, maar het kan nog steeds behoorlijk doortellen denk ik. Ik ga er nog eens een nachtje over slapen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Pannencouque op 12-11-2017 20:15 . Reden: boodschappentip niet relevant voor FO :P ]

• Wozmro
  • Laatst online: 23:55
Interessant artikel over arbeid en kapitalisme:

https://www.brainwash.nl/...huld-van-falen-op-je-werk

Het doet me nadenken: is FO worden een overgang van arbeider naar (passieve) kapitalist?

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:25
Als je uitgaat van rendement op je vermogen, zal voor de meesten wel het geval zijn, dan ja.

Interessant stuk.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Wozmro schreef op zondag 12 november 2017 @ 20:12:
Interessant artikel over arbeid en kapitalisme
De conclusie lijkt te zijn: bij een burnout moet je opletten dat je niet zelf de schuld krijgt. Lijkt me een goed idee, maar verder weinig interessant. Auteur lijkt te impliceren dat we in feite met z'n allen gebrainwashed worden, zodat zelfactualisatie gelijk staat aan hard werken.

Mijns inziens is FO juist het tegengif. De auteur legt niet uit HOE je ontsnapt. FO is dat je zegt: werken leuk en alles, maar tegen een zodanige beloning dat ik onafhankelijkheid van werk opbouw.
Het doet me nadenken: is FO worden een overgang van arbeider naar (passieve) kapitalist?
Kapitalist is erg breed (vaag) begrip. Maar dat je inkomen langzaam verschuift vanuit arbeid naar inkomen uit vermogen, dat is inderdaad het hele idee. Ben je dan de monsterachtige uber-kapitalist die de laatste productie-druppel uit zijn werknemers probeert te knijpen? Nee.

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik vroeg me af of jullie dezelfde "rollercoaster" hebben meegemaakt.
Ruim een jaar geleden gestart om mijn maand tot maand leven om te gaan buigen naar een FO leven, nadat ik me (los van dit forum en andere sites) bedacht dat ik al helemaal klaar was met werken (toen 34). Na wat zoeken bleek oa dit forum te bestaan (had ERE boek jaren geleden als eens gekocht bleek toen, nooit gelezen)

Na al het lezen over hoe anderen het aanpakte ben ik er vol ingegaan. Alles uitpluizen, maanduitgaven op een rijtje zetten, dingen jaarlijks gaan betalen ipv maandelijks etc etc. Vriendin ook uitgelegd wat ik graag wilde, maar wilde verder niet veel aanpassen, maar zou er rekening mee houden (natuurlijk geen probleem).

Na de eerste maanden lekker blijven doorlezen en links en rechts dingen opzeggen/aanpassen was het wel een beetje gedaan (dacht ik). ben toen begonnen met het maken van excelletjes etc. Werden bijna dagelijks bijgehouden. Toen wekelijks, maandelijks... En daarna eens per paar maanden. Ik merkte dat ik een beetje een gevoel kreeg dat ik een veel te stijle en veel te hoge berg aan het beklimmen was. Dat werkte super ontmoedigend, want door al die berekeningen etc. weet je dat je dat tempo jaaaaren moet volhouden om meer lucht te krijgen. Toen heb ik het een paar maanden in de ijskast gezet, gewoon omdat het echt niet een fijn gevoel gaf.

Fast forward paar maandjes later... We willen in huis wat zaken aanpassen als gordijnen, tuin, meubeltjes, etc. Dure zooi dus. Weer over gesproken met mijn vriendin die nu ziet wat mijn inspanningen van ruim een jaar hebben gedaan (scheelde iets van ruim 300 euro per maand aan kosten voor mij) en besloot om ook een beetje mee te gaan in het hele FO idee. dus was ik helemaal verrast toen ze me ineens trots vertelde dat ze ipv 100 euro nu 300 euro per maand spaarde en ook al afschreef net nadat het salaris was gestort (pay yourself first). Wow... Waar ik eigenlijk een beetje was afgehaakt werd ik rechts ingehaald door mijn vriendin die ineens mij weer heeft weten op te peppen om ermee door te gaan....

We hebben nu wat afspraken gemaakt over hoe we de aanpassingen aan huis en tuin willen gaan doen. Normaal zou ik het direct betaald hebben, zodat het allemaal maar achter de rug zou zijn. Nu gaan we samen sparen, vast bedrag per maand, samen inleggen. hebben net jaloezieen opgehangen waar nog de gordijnen van de vorige bewoners hingen. Hebben we 5 maanden voor gespaard samen. En ze is super trots en ik heb weer helemaal mijn enthousiasme terug om het weer op te pakken. Scheelt een hoop als je partner ook door heeft dat het werkt :)

Vorige week heb ik een nieuwe stap gemaakt, mijn 500mbit lijn omgezet naar een 80mbit. Vertelde mijzelf altijd dat ik wel 500mbit nodig had vanwege 100% thuiswerk. Heb het omgezet en als ik heel eerlijk ben merk ik er geen zak van... Alleen toen ik een bestand moest downloaden van 20GB. Duurde het een beetje langer. Die ene keer.

Ik besef me nu pas echt hoeveel werk het is om slimmer met geld om te gaan en hoe moeilijk het eigenlijk is om uit die "standaard" mindset te raken. 2018 ga ik weer proberen stapjes te zetten. Paar stapjes per keer de berg op (en niet proberen te rennen).

Dus iedereen: super bedankt voor het delen van al die verhalen, berekeningen en info! _/-\o_

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:04
@netfast gefeliciteerd met de geboekte vooruitgang. Het is inderdaad kleine stapjes tegelijk zetten. En niet te streng zijn voor jezelf. Het grote doel komt dan vanzelf steeds dichterbij. Succes en veel plezier met het vervolg.

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-10 12:03

Piper

No guts, no glory

@netfast Die eerste stapjes zijn ook het moeilijkst maar wel het belangrijkst! Als je op een gegeven moment eens vergelijkt met mensen om je heen zie je pas hoeveel geld je over weet te houden elke maand terwijl je qua geluk/comfort niets inlevert. FIRE is in NL gewoon en stuk moeilijker te bereiken dan in de USA maar een paar jaar eerder stoppen met werken of al heel jong deeltijd werken is op deze manier echt voor veel mensen te bereiken!

En net als bij je internetverbinding, een heleboel is gewoon trial-and-error. Verwarming iets lager totdat je het niet meer kan waarderen en dan zet je 'm weer iets hoger ;-) TV-abbo eruit was hier ook een 'proef'. Wel een zeer geslaagde proef. Als je je wederhelft gewoon zegt dat je bij wijze van experiment een half jaar zonder TV abbo door het leven wil gaan dan krijg je d'r een stuk eerder mee dan als je zegt 'we doen het TV-abbo de deur uit'.

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-10 11:49
Mag deze redenatie ook?

Wie heeft nu de stad nodig in tijden van Amazon, Bol.com, Coolblue en vele anderen. De enige winkel waar ik nog naar binnen ga/moet is om dagdagelijkse boodschappen. Dat vind ik vreselijk (drukte, in-de-weg lopers) en beperkt ik tot 1 keer in de week. Als dat kon zou ik dat ook graag vermijden, naar mijn mening is de tijd nu nog niet rijp (bepaalde oudere consumenten) maar dat kantelpunt komt nog wel. Verder koop ik bijna alles online. Zelfs nu foto's beter worden, en producten zelfs 3D worden afgebeeld, is kijken in een winkel zelden nodig.

Dan zijn er nog andere zaken zoals bakker, tja heb je ook uit de supermarkt, bovendien heb ik een geweldige oven, afbakken of zelf bakken is een heerlijkheid en geeft meer voldoening dan 15 minuten in de rij bij de plaatselijke bakker. Vlees tja, als je dat elke week haalt, weinig genieten van de aanbieding ,en plannen ook veel moeilijker. Bovendien ken ik wel slager-adresjes (is even rijden inderdaad) die je vlees tegen een mooie prijs kunnen aanbieden, maar je kan daar dan niet terecht voor 200 gr gehakt. Met een diepvries ideaal om ineens 10 kg vlees in te slaan. Met de 0/1°c lade in de koelkast volstaat het wekelijkse supermarkt bezoek, om toch heel de week verse groenten te hebben.

Naar de bank ga je ook niet meer, en aan zaken als bioscoop heb ik met met 55 inch tv geen behoefte meer aan. Geef mij net maar de rust, het groter wonen, de frisse verse lucht. Maar dat is ieder zijn ding. ik heb ook in de stad gewoond, en ken zeker de voordelen, maar nu woon ik zeer landelijk aan de rand van een kleine stad, en dit is een echte verademing. Niks anders meer voor mij!

Bovendien heeft mijn nieuw goed geïsoleerd vrijstaand huis van 570m3 een stookkost van 250-300 euro per jaar, en ik heb ook maar gewoon een simpel gasketeltje, geen dure investeringen in warmtepomp en van die onzin.

Wel heb ik de garantie dat ik niet snel geluidsoverlast en ander gezeik van buren zal hebben. Geen rijdende rechter nodig voor mij omdat een boompje 50 cm te dicht staat. Er zit ong 12 meter tussen mijn huis en dat van de buur, aan de andere kant 8 meter.

• !null
@Galactic
Ik ben het grotendeels eens met je betoog. Maar je gaat niet persee in de stad wonen omdat er winkels zijn (tenminste, wij niet).
Het is meer omdat je bijvoorbeeld al binding hebt met de stad dat je niet ergens anders zou willen wonen. Maar ook zaken dat er veel te doen is (denk aan allerlei culturele zaken). En dat sommige mensen niet op het platteland willen wonen, die missen dan juist de levendigheid.
Mijzelf maakt het allemaal niet eens zo heel veel uit eigenlijk.

Dan begin je over stookkosten. Jouw vrijstaand huis is dan weliswaar relatief zuinig voor dat type huis, maar nog wel meer dan bij ons rijtjeshuis. Daarbij komt (wij hebben ook nieuwbouw) dat een gasketel echt helemaal nergens op slaat, technisch gezien. Dat ding zit de hele tijd te pendelen omdat hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan. Dat is namelijk 5KW en dat is vrijwel altijd te veel.
Nieuwe huizen moet je met een warmtepomp bouwen. Heeft ook nog het voordeel dat je met zonnepanelen je energieverbruik naar 0 kunt compenseren.
Je denkt vast aan hele dure warmtepompen, maar waarschijnlijk kun je ook wel af met een 5 of 7KW lucht/water warmtepomp. Die koop je in Spanje of Frankrijk voor 2500 euro, krijg je 2300 euro subsidie. Mag ik dan zeggen dat ik een CV ketel duur vind :P
Het werkt allemaal veel efficienter, waardoor de stookkosten ook wat naar beneden gaan, niet alleen qua energie, maar ook kun je van je gasaansluiting kosten af. Bij nieuwbouw betekent dat ook weer verdere kosten reductie, want je hoeft geen gasaanluiting aan te leggen.
Ik zou zelfs stellen dat een CV ketel niet echt een lange termijn installatie is. Je zet toch een huis neer voor een jaar of 100 zou ik denken.
Het is met nieuwbouw (goede isolatie, triple glas e.d.) helemaal niet meer zo moeilijk om energieneutraal te bouwen, vind ik meer in het FO straatje passen qua denkwijze.

Overigens, rijdende rechter zaken: Vrienden van ons hebben een huisje gekocht met iets van 7000m2 grond in Brabant. Daar zit nog wel meer afstand tussen de huizen, lekker veel groen en ruimte.
En wat blijkt nu? Hebben de buren nog even geprobeerd om een paar "strekkende" meters erbij te krijgen tijdens de verkoop, door het e.e.a. te verplaatsen, Ging dus zo om 200m2 vierkante grond.
Ze zijn er gelukkig uiteindelijk uitgekomen, anders ging het naar de rechter. Hele overname woning zo'n 3 maanden vertraagd.
Dus nee, dat deel van je betoog klopt niet :P

Edit:
Daarbij komt dat als je veel ruimer gaat wonen (groter erf, vrijstaand enzo) dat doorgaans, het nauwlijks goedkoper is dan in de stad. Uiteraard heb je dan meer voor hetzelfde geld. Tenminste, als ik zo om me heen kijk. De bekenden die lekker landelijk wonen, hebben vaak of veel grond of een groot pand (oude boerderij). En ondanks dat ze zelf er veel aan gaan doen, zijn in de basis de hypotheken al hoger dan wat wij in de stad hebben.
Ik vergelijk het een beetje met dat auto's in een buurland bijvoorbeeld 2x zo goedkoop zijn maar je dan een 3x zo grote auto koopt en alsnog duurder uit bent. (okee, dit is echt heel simpel gesteld, maar dat effect in ieder geval)
Het wordt pas echt goedkoop als je buiten de randstad in een simpel huisje gaat zitten en/of op een niet al te groot erf. Nu krabbelen de huizenprijzen overal op natuurlijk, maar er was een lange tijd dat er genoeg plekken waren waar je een (rijtjes)huis voor jezelf had onder de ton.

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 13-11-2017 10:27 ]

• Galactic
Het is België, en hier kan je niet een warmtepomp kopen welke niet is goedgekeurd voor de EPB. Deze in het buitenland kopen is dus moeilijk tot onmogelijk. Vaak ben je voor een installatie makkelijk 5.000 euro kwijt. Mijn keteltje en toebehoren was 1100 euro. Stookkosten van warmtepomp zijn bovendien altijd veel te rooskleurig voorgesteld. En elektriciteit is in België veel duurder dan in Nederland :) dus doe mij toch maar gasketeltje. De 3.900 uitgespaard geeft me al 13 jaar gratis gas.

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-10 13:36
Woont Galactic in Spanje of Frankrijk? Waarom koop je een warmtepomp dan daar? Vanwege de prijs? Dat gedeelte van het verhaal begrijp ik niet.

mountainbiker

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:30

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
@netfast
Leuk om je verhaal te lezen en dat het inderdaad niet altijd even makkelijk is om motivatie te vinden.
Zelf heb ik afgelopen 2 jaar geïnvesteerd in mijn huis dat voelt voor mij dat ik afgelopen 2 jaar stil ben blijven staan voor FO.
Ik kan je alleen als tip geven te zoeken naar een uitgave patroon waar jezelf mee kunt leven wat voor jou een goede combinatie tussen nu genieten en zorgen voor later is. Dan is de kans van slagen het meest realistisch.
Daarnaast jezelf ook een realistisch einddatum opleggen zodat je niet constant op je tenen hoeft te lopen.

Je hebt mijn leeftijd dus ik ben wel benieuwd welke eind datum je in gedachten hebt.

• !null
@Galactic Okee dat is wel anders. Hier is het Nederland, zijn we onderdeel van Europa, en kunnen we dus overal (binnen Europa) gesubsidieerd een warmtepomp kopen. Daarna hoeft installatie ook niet zo veel meer te kosten, en kun je dat tevens zelf doen.
Een monobloc warmtepomp is zo'n simpel ding, is niet ingewikkelder dan een CV ketel om te plaatsen.
Overigens lijkt de EPB een iets zwaardere versie van de EPC, maar kun je daarin ook gewoon warmtepompen opnemen. Wij gebruiken de EPC al bij nieuwbouw ipv de EPB. Hoe dan ook, het zijn berekeningen die voorbereid zijn om een warmtepomp in op te nemen.

Dus ja, als het om Nederland gaat is een CV ketel duurder om te kopen dan een warmtepomp. Daarbij komt dat jij even 1000 euro vergeet voor de gasaansluiting kosten, als dat al niet meer is.
Je claim dat stookkosten te rooskleurig voorgesteld worden is onwaar. Je zit heir op tweakers, ga even een van de warmtepomp topics in die we hier hebben. Daar zitten tweakers dat te monitoren, en halen de warmtepompen inderdaad 1 op 5 factoren (1kWh erin, 5kWh aan warmte eruit)
Ik heb dus zo'n nieuwbouwwoning. Wat de CV ketel hier doet is aangaan, en weer uitgaan, en een minuut later weer. Hij blijft uiteraard wel de hele tijd pompen. En ja m'n huis wordt warm. Maar zo haalt dat ding nooit z'n beoogde levensduur, zal hij meer onderhoud nodig hebben.

Ik wil er niet meteen een technisch verhaal van maken. Maar een CV ketel ophangen is de makkelijke weg, die goedkoper lijkt, maar dat op de lange termijn niet is.
Zoals sommige nieuwbouwwoningen gebouwd zijn en gaan worden, en waar de overheid ook naar toe werkt, is dat je gewoon energieneutrale woningen (dus met warmtepomp). Dat is dan ook een lange termijn strategie.
In het verlengde daarvan zou je kunnen stellen dat we op een punt zijn aangekomen (of gaan komen) dat je wellicht niet zomaar dakpannen op je dak gaat doen, maar beter van zonnepanelen je dak kunt maken. Dat laatste is ook weer niet de gemakkelijke weg, maar wel op de lange termijn.

@mountainbiker Ja scheelt 1000 tot 2000 euro met Nederlandse prijzen, afhankelijk van wat je koopt. Maar je krijgt nog steeds dezelfde subsidie.
Op die manier is een warmtepomp dus bijna gratis. Zeker als je installatie zelf doet.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-10 15:53
@netfast leuk om te lezen. Ook herkenbaar. Mooi dat je motivatie terug is en dat je partner overtuigd raakt. Je moet het hele FO-traject m.i. ook zien als een groot aantal kleine stappen en het effect daarvan wordt juist vaak onderschat. Verder helpt het in mijn overtuiging om doelstellingen klein te maken.
Mijn echte motivatietest komt denk ik bij de volgende schok op de beurzen. Verder zet ik ook kleine stapjes met de overtuiging van mijn partner, al maakt het feit dat een van de ouders ernstig ziek is het bij ons soms lastig om de toekomst prioriteit te geven.

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:30

Accountant

Mindset+goal= Succes

Topicstarter
JURIST schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:11:
al maakt het feit dat een van de ouders ernstig ziek is het bij ons soms lastig om de toekomst prioriteit te geven.
Wat bijzonder dat veel mensen kampen met dezelfde problemen.

Hier heef de schoonvader kanker en is min of meer opgegeven en vorige week zelf bij mij eigen moeder erachter gekomen dat ze waarschijnlijk aan iets van geheugenverlies lijdt. Ze heeft niet meer 100% controle over haar geheugen en de lichamelijke motoriek. Dat was wel ff een eye opener voor mezelf het moment dat je dat moet constateren dat het je eigen moeder betreft.

Maar dat verandert niet mijn drive voor FO maar wellicht wel een iets andere indeling of iets later FO worden.

Ik heb me wel voorgenomen om ipv de geplande 4u ouderschapsverlof te pakken dit op te hogen naar 8 zodat ik ook meer tijd met mijn ouders kan doorbrengen de komende jaren. Daarnaast wil ik ze met de feestdagen een reis naar mijn tante in Griekenland aanbieden om samen nog eens een mooie tijd te hebben.

Door bovenstaand is het stukje estate planning voor de erfenis van mijn ouders nu ook een stuk actueler geworden. Hier ga ik mij op kort termijn ook eens goed in verdiepen op verzoek van mijn ouders.

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
@Accountant Ik heb nog geen einddatum in gedachte eigenlijk. 2 jaar geleden verhuist naar ons huidige (voor FO veel te grote) huis. Daar hebben we (te) veel geld in gestoken (keuken, vloer, verbouwing, schilderen) en ben daardoor inderdaad stil blijven staan (of achteruit gegaan). Hier kunnen we prima verblijven de komende jaren (kleine, met een 2e onderweg).

Heb ook veel veranderingen in mijn werk (van freelancen naar 100% thuis werk) gehad afgelopen 2 jaar. Van 1 eenmanszaak naar 3 BV's gegaan, testamenten geregeld, samenlevingscontract, etc.
Daarnaast ook veel leuke projecten opgestart (oa een miningfarm met 150+ GPU's) waardoor er best wat passief inkomen is (op dit moment, maar wel met hoog risico). Per week werk ik nu ±4-8 uur voor onderhoud webservice (beantwoorden vragen klanten, dingen testen/instellen, etc) wat natuurlijk veel ruimte geeft voor nieuwe dingen. Tijd investeren is nu ook geen probleem. Wat dat betreft heb ik al een beetje het FO leven, zonder de zekerheid naar de toekomst (want als inkomen wegvalt zal ik weer uren moeten gaan maken als freelancer).

Om terug te komen op wanneer ik wat wil in de toekomst... Er komt een hoop binnen in de BV's elke maand, maar heb ook nog een (flinke) hypotheek die ik langzaam wil gaan verschuiven naar de BV's. en heb nog een hoop andere plannen (oa vastgoed).
Korte termijn plan is nu even wachten tot nummer 2 op de wereld staat en als alles rustig is eens goed gaan kijken naar de mogelijkheden op dat moment.

• Galactic
!null schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:47:
@Galactic Okee dat is wel anders. Hier is het Nederland, zijn we onderdeel van Europa, en kunnen we dus overal (binnen Europa) gesubsidieerd een warmtepomp kopen. Daarna hoeft installatie ook niet zo veel meer te kosten, en kun je dat tevens zelf doen.
Een monobloc warmtepomp is zo'n simpel ding, is niet ingewikkelder dan een CV ketel om te plaatsen.
Overigens lijkt de EPB een iets zwaardere versie van de EPC, maar kun je daarin ook gewoon warmtepompen opnemen. Wij gebruiken de EPC al bij nieuwbouw ipv de EPB. Hoe dan ook, het zijn berekeningen die voorbereid zijn om een warmtepomp in op te nemen.
offtopic:
Nee, ik geloof daar niet in. Als het buiten -5c is haal je nooit nog een goed rendement. En net dan heeft mijn huis verwarming nodig, vanaf buitentemperatuur 10°c is verwarming al totaal overbodig. Wat doe je met je warm water productie, want daarin is de warmtepomp gewoon heel slecht. Moet ik 1 op 2 gaan doen tegen een elektriciteitsprijs van 25 cent per KwH of kiezen voor een gasketel aan 6.5 cent? Bovendien heb je een vervelend grote buiten-unit. Het lawaai dat dat ding maakt in je tuin krijg je er gratis bij. Idem met de plaats dat zo een ding inneemt binnen, en de gigantische boiler van 200 a 300 liter, want hij kan natuurlijk niet snel warm water opwarmen of het is nog duurder.

Tja bad vullen ok, maar daarna kan heel het huishouden 2 uur niet meer in de douche... Mijn ketel heeft hotstart functie (mini boilertje van 1-2 liter dus snel warm water, daarna onbeperkt 12 liter warm water per minuut uit de kraan). Aansluitkosten voor gas is in België is trouwens 250 euro. Ik heb de vergelijking gemaakt, gas was de winnaar, warmtepomp de verliezer.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-10 11:42

Interessant artikel, ik kan iedereen aanraden om het eens te lezen.

Mijn FO doel is inderdaad om, op zijn minst deels, een passieve kapitalist te worden. Die rente die jij krijgt op je kapitaal is uiteindelijk niks anders dan iemand anders voor je laten werken. Maar dan minder direct (en risicovol) dan zelf iemand inhuren met het geld en die voor je laten werken.

Ik hoop in ieder geval later lekker part time te kunnen werken.

De UI is wel ruk, als je een keer naar boven scrollt wordt die balk enorm waardoor je extra terug moet scrollen. Maar goed.

• Ardbeg10
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-10 10:48
Galactic schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:13:
[...]

offtopic:
Nee, ik geloof daar niet in. Als het buiten -5c is haal je nooit nog een goed rendement. En net dan heeft mijn huis verwarming nodig, vanaf buitentemperatuur 10°c is verwarming al totaal overbodig. Wat doe je met je warm water productie, want daarin is de warmtepomp gewoon heel slecht. Moet ik 1 op 2 gaan doen tegen een elektriciteitsprijs van 25 cent per KwH of kiezen voor een gasketel aan 6.5 cent? Bovendien heb je een vervelend grote buiten-unit. Het lawaai dat dat ding maakt in je tuin krijg je er gratis bij. Idem met de plaats dat zo een ding inneemt binnen, en de gigantische boiler van 200 a 300 liter, want hij kan natuurlijk niet snel warm water opwarmen of het is nog duurder.

Tja bad vullen ok, maar daarna kan heel het huishouden 2 uur niet meer in de douche... Mijn ketel heeft hotstart functie (mini boilertje van 1-2 liter dus snel warm water, daarna onbeperkt 12 liter warm water per minuut uit de kraan). Aansluitkosten voor gas is in België is trouwens 250 euro. Ik heb de vergelijking gemaakt, gas was de winnaar, warmtepomp de verliezer.
Zonder dat ik het hele sommetje heb nagerekend, wil ik best geloven dat gas op dit moment goedkoper is in België dan het alternatief van een warmtepomp.

Echter, op de (middel)lange termijn is dit natuurlijk geen houdbare situatie, te meer voor een land als België waar geen gas in de grond zit, en dus vrijwel alle gas geïmporteerd moet worden. Met FO in het achterhoofd is het dan wellicht nou net wel interessant om daar nu al op te anticiperen. Los van het feit dat het natuurlijk sowieso beter is voor het milieu (wellicht een dooddoener in een financieel topic).

Ik verbaas me overigens over de prijs die jij noemt, dat gas slechts 6,5 cent zou kosten (per wat eigenlijk, kan met de beste wil niet voorstellen dat dat per m3 is?).

Heel interessant artikel. Wellicht totaal niet geschreven vanuit FO perspectief. Maar ik denk dat dit wel een van de reden is dat de meeste van ons hier naar FO streven. Nou net omdat we voelen dat niet enkel ons werk ons authenticiteit geeft.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:27

Ik vind het geen sterk artikel en ik zie de relatie met FO ook niet echt. Ik herken het geschetste beeld van een arbeider in ieder geval totaal niet.

Nederland heeft relatief gezien al zo'n beetje de meeste part-time werkenden ter wereld en de mensen die zich volgens dit artikel laten uitpersen door kapitalisten (denk aan functies waarbij declarabel zijn de belangrijkste drijfveer is), zouden van sector of functie kunnen wisselen. Vaak willen mensen dat niet omdat ze daarmee ook een deel van hun inkomen en/of status opgeven.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Verwijderd

*spam*

[ Voor 101% gewijzigd door Migrator op 13-11-2017 16:09 ]

• !null
Galactic schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:13:
[...]

offtopic:

Misschien even uitzoomen, om te zien waarom het (voor mij in ieder geval) niet off-topic is. Je energiekosten zijn een vast terugkerende kostenpost, die in toekomst nog omhoog kan lopen ook.
Een warmtepomp samen met zonnepanelen stellen je in staat die maandelijkse kostenpost te elimineren. Vroeger was dat schreeuwend duur in aanschaf, inmiddels niet meer. Bij nieuwbouw al helemaal niet.

Of zoals hier op tweakers wel eens gezegd wordt, dat je met zonnepanelen een kWh voor 2,5cent tot 4 cent kan maken. Dat is al goedkoper dan gas, laat staan dat je daaroverheen nog de warmtepomp factor van 1 op 3 tot 1 op 6 gooit.

Hoe dan ook, zonder weer op de cijfers in te gaan: Als ik een huis ga bouwen dan wordt dat een huis wat niet snel energie nodig zal hebben. En als het al energie nodig heeft, zal dat te compenseren zijn.
Dat zou ik dan willen vanuit principe/idealisme, maar dat ligt bij mij niet ver weg van het FO wezen. Zelfde concept van minder afhankelijk zijn, en minder nodig hebben.

offtopic:
Wat betreft tapwater, daar zijn ze juist efficient in tot 50 graden. Moet inderdaad met een vat. Maar in de zomer is 1kWh erin, 6kWh aan warmte eruit (met de meest efficiente modellen)
Bij -10 is dat nog steeds 1 op 3 verhouding grofweg.

Daarbij komt dat een nieuwbouw huis goed geisoleerd is, en vaak vloerverwarming heeft. Dan is een CV ketel gewoon niet handig, dan moet je eigenlijk met een buffervat er tussen gaan werken ook al wordt dat vaak niet gedaan.

@Ardbeg10 De gasprijzen in België zijn op basis van kWh. Een beetje vreemd, het is een beetje alsof je een liter benzine per kWh gaat betalen. Dat kan gewoon, alleen moet je maar net zien hoe zuinig je installatie is om te weten hoeveel je er echt mee op schiet.
Als Galactic rekent met deze kWh voor zijn tapwater opwarming dan kan hij bedrogen uitkomen. Want ook de nieuwe HR 107 ketels halen de volledige kWh er niet uit bij tapwater verwarming. Grofweg 80% efficientie.
Vaak wordt gesteld dat er 9,7kWh in een m3 gas zit, dus dat is uiteindelijk heel vergelijkbaar met de gasprijzen in Nederland.

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 13-11-2017 15:12 ]

• Galactic
Gas is 6,5 per Kwh niet per m3 inderdaad.

@!null Je vergeet voor de gemakkelijkheid de gigantische investering die je moet doen ten opzichte van gasketel. Bovendien ben je helemaal niet zeker van de prijs naar de toekomst toe. Kijk maar naar België. Mag je ineens lekker 100 euro per geïnstalleerde Kwh panelen gaan betalen PER JAAR.

En als jij opwekt tegen 4 cent per Kw elektriciteit en je warmptepomp doet 1/3 (inclusief sanitair warm water), wat realistisch is, maar optimistisch (1 op 6 gemiddeld over een jaar is NIET haalbaar). Dan is jou energiekost nog steeds 12 cent per Kw. Wel met investering van 5k in warmtepomp en 5k in zonnepanelen... Terwijl dat keteltje mij slecht 1.100 euro heeft gekost met energiekost van zoals reeds gezegd 6,5 cent per Kw. Verder hoef ik helemaal geen moraalridder te zijn, ik met mijn gasketeltje en 300 euro energiekost, doe al veel beter dan het gemiddelde, ik hoef niet per se volledig groen te gaan koste wat kost.

Van de meerprijs in investering kan ik decennia stoken...

• !null
Galactic schreef op maandag 13 november 2017 @ 15:16:
Gas is 6,5 per Kwh niet per m3 inderdaad.

@!null Je vergeet voor de gemakkelijkheid de gigantische investering die je moet doen ten opzichte van gasketel. Bovendien ben je helemaal niet zeker van de prijs naar de toekomst toe. Kijk maar naar België. Mag je ineens lekker 100 euro per geïnstalleerde Kwh panelen gaan betalen PER JAAR.

En als jij opwekt tegen 4 cent per Kw elektriciteit en je warmptepomp doet 1/3 (inclusief sanitair warm water), wat realistisch is, maar optimistisch (1 op 6 gemiddeld over een jaar is NIET haalbaar). Dan is jou energiekost nog steeds 12 cent per Kw. Wel met investering van 5k in warmtepomp en 5k in zonnepanelen... Terwijl dat keteltje mij slecht 1.100 euro heeft gekost met energiekost van zoals reeds gezegd 6,5 cent per Kw. Verder hoef ik helemaal geen moraalridder te zijn, ik met mijn gasketeltje en 300 euro energiekost, doe al veel beter dan het gemiddelde, ik hoef niet per se volledig groen te gaan koste wat kost.

Van de meerprijs in investering kan ik decennia stoken...
Tja, dat is België..

Maar we praten een beetje langs elkaar heen.

Ten eerste zeg je 12 cent per kWh met een COP van 3 (1 op 3 hou jij aan). Nee het is de andere kant op.
Dus 4 cent per kWh opwek zonnepanelen, vervolgens haal je daar dus 3 keer zoveel kWh aan over, dus voor 4 cent krijg je dan 3kWh aan warmte. En in de zomer mogelijk zelfs 6kWh aan warmte.
Dus dan gaat het effectief naar minder dan 1 cent per kWh :D
Uiteraard kun je spreken over installatiekosten, maar die zijn er in Nederland dus nauwlijks. Lijkt me sterk dat je in België voor 250 euro een complete gasaansluiting incl meter van stoep tot in woning hebt, maar misschien heb ik het mis. In Nederland wordt er grofweg gerekend met 1000 euro aansluitingkosten. Dat samen met de cv ketel maakt dat een warmtepomp in aanschaf niet veel duurder is, eigenlijk alleen de kosten voor een boilervat.
Waar het verschil in zit is dat een warmtepomp voor verwarming nog niet dusdanig gemeengoed is dat je inderdaad bij sommige bedrijven 5000 euro kwijt kan zijn aan installatiekosten (los van apparatuur) terwijl dat ook wel voor 1000 of 2000 kan, of je het zelf kunt doen.
En bij het lage verbruik wat wij allebei hebben, zal een zonnepaneel installatie van 1200 euro tot 1500 euro volstaan om het energie verbruik voor het verwarmen te compenseren. Met 5000 euro zul je ook het gewone elektraverbruik compenseren.

Je ziet het ook aan mijn woning. Als die met warmtepomp was geleverd was deze hooguit enkele duizenden euro's duurder geweest. Dat verdient zich terug door de gemiste maandelijkse aansluitkosten van de gasaansluiting en besparing door hogere efficientie.

In Nederland is met het regeerakkoord in ieder geval besloten dat nieuwbouwwoningen niet meer met een gasaansluiting worden geleverd. Dus voor Nederland is de richting in ieder geval duidelijk.

Maar goed, met zoveel detail wordt het wel offtopic inderdadad.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 13-11-2017 15:50 ]

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:07
Accountant schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:34:
[...]
Hier heef de schoonvader kanker en is min of meer opgegeven en vorige week zelf bij mij eigen moeder erachter gekomen dat ze waarschijnlijk aan iets van geheugenverlies lijdt. Ze heeft niet meer 100% controle over haar geheugen en de lichamelijke motoriek. Dat was wel ff een eye opener voor mezelf het moment dat je dat moet constateren dat het je eigen moeder betreft.

Maar dat verandert niet mijn drive voor FO maar wellicht wel een iets andere indeling of iets later FO worden.

Ik heb me wel voorgenomen om ipv de geplande 4u ouderschapsverlof te pakken dit op te hogen naar 8 zodat ik ook meer tijd met mijn ouders kan doorbrengen de komende jaren. Daarnaast wil ik ze met de feestdagen een reis naar mijn tante in Griekenland aanbieden om samen nog eens een mooie tijd te hebben.
Ook in deze situaties kan een FO/spaarzaam leven mindset lucht geven.

Heb net een intensieve mantelzorgperiode achter de rug. Dankzij mijn eigen mindset (meer sparen/minder uitgeven) én het spaarzame leven van mijn ouders die daardoor gemakkelijk jaarlijks de 5k konden schenken, ben ik een dag minder gaan werken per week om zo extra tijd aan mijn moeder te kunnen besteden. Kon nu zorgen dat zij niet alleen in het weekeinde, maar ook door de week regelmatig buitenkwam (wat zij zelf niet meer kon).

Het was intensief, verdrietig maar tegelijkertijd ook een mooie periode. Heb haar nog veel extra's kunnen bieden. Maar liever had ik ze gezond en wel gehad natuurlijk... ;(

• Wozmro
  • Laatst online: 23:55
Aardgas is momenteel inderdaad goedkoop in België maar ik vermoed dat dit niet zo lang meer zal duren. Onlangs nog in de krant was er het bericht dat men nadenkt over het verschuiven van de taksen op elektriciteit naar aardgas.

Ik heb zelf een aardgasketel voor warm water en de vloerverwarming. Ik betaal momenteel 33€/maand = 360€/jaar. Aan die prijs is er geen enkele investering om energiezuiniger te worden de moeite waard. De terugverdientijd is gewoon veel te lang.

Op zich niet erg, de huidige ketel is 10 jaar oud en gaat waarschijnlijk nog wel 5j mee dus ik kan rustig afwachten ifv hoe de zaken evolueren. Alle verwarming is hier met lage temperatuur vloerverwarming dus ik heb wel wat opties.

Een warmtepomp is momenteel heel duur in België, zeker in functie van wat je eigenlijk maar nodig hebt aan warmte in een energiezuinige woning (het is een paradox: om veel te kunnen besparen met energiezuinige investeringen moet je eigenlijk al best veel verbruiken).

Komt daar nog eens bij dat een warmtepomp relatief complexe technologie is.
Mogelijk zakt de prijs nog binnen hier en 5 jaar dus ik wacht af.

Alternatief is een puur elektrische ketel, 4kW zou hier voldoende zijn, kost 1000€ en kan ik gemakkelijk zelf plaatsen.
Maar als de prijs per kWh de komende 5j nog sterk zal stijgen dan is het wel duur in verbruik.

Kortom: niets doen is voor mij momenteel de beste optie ;)

• Tommie12
Ik betaal ca 150€ per maand aan gas. Ook dan is het moeilijk om investeringen te vinden die zich op een redelijke termijn terugbetalen.
Mijn ketel is 20 jaar oud, en een nieuwe zou ca 15% besparing opleveren.

Ik snap wel niet dat jullie in NL spreken over keteltjes van 2000€. Hier heb ik 3 offertes liggen, niks onder de 5000€ (inclusief een 150l SWW boiler).
Als je dan kijkt hoe lang de terugverdienperiode is...

Nieuwe ramen en deuren... 15-20.000€. Mogelijke besparing.... misschien 15% (er staat al dubbel glas).

Dat betaalt zich allemaal zo slecht terug, en de ingrepen worden echt wel groot.
Als je nieuwe ramen laat steken, dan is je halve huis een puinhoop, en moet je de helft opnieuw schilderen en behangen.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:17
Tommie12 schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:47:
Ik betaal ca 150€ per maand aan gas. Ook dan is het moeilijk om investeringen te vinden die zich op een redelijke termijn terugbetalen.
Mijn ketel is 20 jaar oud, en een nieuwe zou ca 15% besparing opleveren.

Ik snap wel niet dat jullie in NL spreken over keteltjes van 2000€. Hier heb ik 3 offertes liggen, niks onder de 5000€ (inclusief een 150l SWW boiler).
Als je dan kijkt hoe lang de terugverdienperiode is...

Nieuwe ramen en deuren... 15-20.000€. Mogelijke besparing.... misschien 15% (er staat al dubbel glas).

Dat betaalt zich allemaal zo slecht terug, en de ingrepen worden echt wel groot.
Als je nieuwe ramen laat steken, dan is je halve huis een puinhoop, en moet je de helft opnieuw schilderen en behangen.
Dit soort investeringen hebben misschien een lange tvt, et levert ook een hoop comfort op. Dat is ook wat waard

• !null
@Wozmro Vind je je koelkast ook ingewikkelde techniek? :P

Maar België is ook een EU land dus voor 2500 euro heb je er een. Uiteraard is die niet sterk genoeg als je 150 euro aan gas verstookt, dan moet je een grotere hebben.
Het blijft een apparaat wat water warm maakt en dat rond pompt, dus niet veel ingewikkelder dan een cv ketel.

• Config
Poecillia schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:40:
Wat een flauwekul, wij zitten op een gezinsinkomen dik boven 100k en nemen allebei nog gewoon onze boterhammetjes mee. Generatie X, hé, we hebben de autoloze zondagen nog meegemaakt.
Even voor de goede orde: wij zijn het dus met elkaar eens ;)

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-10 08:13
In Belgie is verwarmen op gas inderdaad nog altijd één van de betere opties. Maar het is wel gebeterd met zaken als warmtepompen en zonneboilers en dergelijke. Maar die hebben dan allemaal een redelijk grote installatiekost.
Ik ben nu aan het kijken naar een groepsaankoop voor zonnepannelen (voor inwoners vlaams-brabant), maar ik zou het sommetje toch eens moeten doen met de huidige belastingen en 0 subsidies. Langs de andere kant is er nog wel wat winst mogelijk op mijn elektriciteitsrekening. Rekenwerk te maken :-)

Verwijderd

Interesting, hoe oud worden we eigenlijk?

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hoe gaan jullie de zorgverzekeringen dit jaar aanpakken? Opzich best een grote kostenpost om eens kritisch naar te kijken.

onze situatie zoals ik hem nu zie;
Aangezien er vooralsnog niets mis is met onze gezondheid (bekeken over de afgelopen 10 jaar) ga ik er voor het eerst de volle +€500 vrijwillig eigen risico per persoon bij doen en daarbij in 1x betalen voor 2% extra korting.

Als we geen eigen risico verbruiken besparen we daarmee €600 in 2018.
Mochten wij zoveel pech hebben dat we alles vol moeten benutten gaan we er ~€400 op achteruit (€1000 vrijwillig eigen risico - €576 premie korting).

Tandverzekering (geldklopperij) gaat er ook helemaal uit, daar betalen we namelijk €300 premie per jaar voor. Naast die premie betaal je in het minst gunstige geval ook nog de eigen bijdrage van €166 om in totaal €666 vergoed te krijgen. Aangezien wij deze kosten bij lange na niet maken is het gewoon zonde. Als we echt pech hebben met ons gebit gaan we er slechts €200 op achteruit. Wederom is die kans veel kleiner dat we beide zoveel pech hebben.

Bovenstaande getallen zijn voor 2 personen (= 2 verzekeringen bij elkaar opgeteld bij Anderzorg).

[ Voor 5% gewijzigd door .SnifraM op 14-11-2017 09:49 ]

lol+lol=hihi

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-10 07:56
Hier bekijken we het het zelfde, nooit medische kosten tot nu toe, dus alleen basisverzekering met max eigen risico. In een keer betalen.

• michel91
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-06-2021
6 jaar geleden berekend dat als ik 2 jaar niet boven mijn eigen risico zou komen, het goedkoper is om maximaal eigen risico te nemen. Het verschil hierin is ongeveer 20 euro per maand voor maximaal eigen risico t.o.v. minimaal eigen risico. Na 6 jaar heb ik dus al ca 1500 euro daardoor bespaard.

Ik ben nog jong, mar ik kan mij voorstellen dat als je in het verleden iets hebt gehad of al wat ouder bent, je het eigen risico graag zo laag mogelijk houdt.

[ Voor 9% gewijzigd door michel91 op 14-11-2017 09:53 ]

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
Zorgverzekering is wel een hele persoonlijke en afhankelijk van je situatie.

Als je gezond bent en nooit gebruik hoeft te maken van de zorg is max eigen risico en in 1x betalen de beste optie. Maak je meer gebruik van de zorg dan moet je even rekenen wat het gunstigste omslagpunt is.

Persoonlijk heb ik nagenoeg nooit iets, dus maximaal eigen risico bij een goedkope maar geen onbekende zorgverzekeraar (Zilveren Kruis ZieZo), maar wel een polis waarbij ik in alle ziekenhuizen/"mijn eigen ziekenhuis" terecht kan.
Kostte mij vorig jaar 76eu per maand en volgend jaar waarschijnlijk 80eu per maand, maar wil het voor volgend jaar eigenlijk in 1x betalen wat nog weer een paar tientjes scheelt.

Aanvullende tandartsverzekering heb ik altijd al geldklopperij gevonden, volgens mij wegen de vergoedingen vrijwel nooit op tegen de premie. Maar ook hier heb ik weer makkelijk praten met slechts twee reguliere controles per jaar en alleen af en toe wat tandsteen.

• Verwijderd
  • Niet online
Het jaarlijkse rekensommetje. 2 procent korting is 4 procent gegarandeerd rendement, daar kan weinig tegenop.

Verder zit ik bij een zorgverzekering met een minimale dekking aan ziekenhuizen. Maakt dat uit? Nee. Twee jaar geleden had ik een botbreuk die behandeld moest worden, dan pak je gewoon de website erbij, typt in dat je een breuk hebt, je postcode en je krijgt een lijstje ziekenhuizen in de buurt te zien. Nederland is zo dichtbevolkt dat er altijd binnen 30km een gecontracteerd ziekenhuis is.

Spoedeisende hulp is altijd gedekt, ongeacht het ziekenhuis.
Pagina: 1 ... 19 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.