Financiële onafhankelijkheid - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.224.970 views

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:46
Wel... met 4 kinderen (ik noem ze wel eens mijn 4 Porsches) kom je echt niet toe met 2500€ per maand netto als ze studeren.

Beschouw mijn kinderen maar als mijn hobby, één van mijn absolute prioriteiten in mijn leven. (een golfbal uit het verhaal hierboven).

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:13
Uiteraard kan je een gezin van 6 niet vergelijken met een alleenstaande maar de hypothese was hier als een 25 jarige 1 miljoen kreeg, dus ik vermoed niet dat dit als vader van 4 kinderen is op dat moment. Als hij dit slim aanpakt en zelfs als hij erna nog aan gezin en kinderen begint lijkt het mij toch mogelijk om zonder werken rond te komen. Maar dat hangt van je levensstijl af en dergelijke. Plus waarschijnlijk doe je uiteindelijk toch iets waardoor er af en toe toch een cent binnenkomt.

• JURIST
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:53
MadMarky schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:56:
Als ik dit zo lees is regel 1 voor FO worden: neem geen kinderen :P

Hier een 'gezins' inkomen van ~50K en toch een 2 onder 1 kap, de meeste meubels van de meubeltoko (zijn er uberhaupt nog ikea-vrije woningen :?), een auto erbij voor de hobby en maandelijks voldoende geld over om te sparen/beleggen. Volgens mij is het vooral een kwestie van geen kinderen en niet persé in de (rand)stad willen wonen.
Een beetje flauw om wel of niet FO worden toe te schrijven aan wel of geen kinderen. Dat is dus ook niet zo. Het gaat om het hele eisenpakket, je mindset en je inkomen. Het duurt wel langer als je een bij een gezinsinkomen iets bovenmodaal gezinsinkomen, maar het kan wel. Zelf zijn wij met drie kinderen ook goed op koers.

• Tommie12
JURIST schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:18:
[...]

Een beetje flauw om wel of niet FO worden toe te schrijven aan wel of geen kinderen. Dat is dus ook niet zo. Het gaat om het hele eisenpakket, je mindset en je inkomen. Het duurt wel langer als je een bij een gezinsinkomen iets bovenmodaal gezinsinkomen, maar het kan wel. Zelf zijn wij met drie kinderen ook goed op koers.
Hoe oud zijn je kinderen?

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
KatirZan schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:47:
[...]

Ik vind het wel erg kort door de bocht door te melden dat mensen met 100k inkomen voornamelijk financiële stress hebben door de hypotheek. De meeste mensen die NU 100k inkomen hebben, hadden dit een aantal jaar terug niet. Op het inkomen van destijds is de hypotheek gebaseerd. Nu met de lagere rentes, en de renteperioden die afgelopen bij een hoop mensen, moet de hypotheek juist beter te dragen zijn.

Het is maar net de eis die mensen stellen aan het inkomen dat ze maandelijks ontvangen.

Met 100k inkomen krijg je nog steeds een hypotheek van ruim 450k, tegen een maandelijkse last van ongeveer 1.500 euro. Mijns inziens is dat goed haalbaar als je netto 4000 euro te besteden hebt.
Als je in mijn ogen elke maand 2500 euro bovenop je hypotheek weet te verbrassen, dan doe je toch echt iets niet goed met je geld....
Mijn reactie was juist omdat ik het te kort door de bocht vind dat je rijk bent met 100k inkomen. Stel jouw voorbeeld van 1500 euro hypotheek. Van die 2500 die overblijft moet je dus betalen:
3 dagen KDV 800 (1100-300 toeslag)
2x zorgverzekering 200
GWE 200
Onderhoud huis 200
Auto 500
Eten/huishouden 300
Blijft er nog maar 150 euro over per persoon om leuke dingen te doen, hobbies, vakantie of sparen voor grotere uitgaven.

Vooral die KDV hakt er hard in. Natuurlijk zal niemand zeggen dat het zo slecht is als minimum loon, maar het is ook weer niet dat je niks hoeft te laten en niet hoeft na te denken waar je je geld aan uit geeft.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:58
Z___Z schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:38:
De financiële stres bij mensen met 100k inkomen komt voornamelijk door de hypotheek. Natuurlijk kan je zeggen dat je kan bezuinigen door van je 2-onder-1-kap naar een rijtjeshuis te verhuizen, maar dat is niet iets wat je van de een op andere dag kan doen. In de tussentijd blijft die verplichte betalingen doorgaan. Zij hebben daarnaast vaak een duur internet abo, tv abo, 2 of meer mobiele abonnementen, Netflix, spotify, sportclub etc. Allemaal vaste lasten die meestal voor jaar afgesloten moeten worden.
Allemaal redelijk normale dingen die niet exotisch zijn. Dus nee ik denk niet dat je met 5k/maand je bij de rijken hoort. Ik denk wel dat je weinig financiële stres hoort te hebben met zo’n inkomen.
Absoluut geen financiële stress maar dat had ik ook niet toen we bruto samen nog op €50k zaten. Inmiddels het bruto inkomen bijna keer 2 maar wat je dan extra kunt doen valt dus echt nog wel mee. In die tijd zijn onze woonlasten alleen maar omlaag gegaan (vervoerkosten wel omhoog).

Met 50k bruto spaarden we €500 vast per maand, nu is dat €1.000,-

Dan hebben we allerlei potjes die beter gevuld zijn dan vroeger, uitgaven gedaan die besparingen opleveren (zoals een elektrische auto) en investeringen in eigen woning gedaan.

Uiteindelijk hoef je ooit dergelijke uitgaven niet meer te doen maar voorlopig is er nog een behoorlijke lijst van dingen die we willen doen maar nu nog niet doen vanwege budget. Daar zit je dus met een inkomen van bijna 100k en ik wacht gewoon nog één of meerdere jaren met een afdak in de tuin en het vervangen van de voordeur (omdat we de voortuin al gedaan hebben, zelf, met steentjes van marktplaats).

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 08-11-2017 16:26 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• JURIST
7 en jonger, dus nog niet studerend, maar nog wel (1) op het KDV. Voor de studiefase bouw ik vermogen zodat dat tzt niet de plannen doorkruist.
Ik bedoel te zeggen: zo zwart/wit is het niet. Betaalbaar of goedkoop wonen is m.i. zeker zo belangrijk.

[ Voor 15% gewijzigd door JURIST op 08-11-2017 16:35 ]

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-10 11:49
Blik1984 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:18:
[...]

Wat doe je met de andere 2 dagen?

Want je komt een beetje veroordelend over, maar niet iedereen heeft de luxe dat je je kinderen 2 dagen naar opa/oma kunt brengen
Ja nog te bekijken, het is nog niet zover. Misschien is het beide 3/5 en er is natuurlijk ook nog iets als vakantiedagen opnemen. Ook niet de luxe van oma/opa hier hoor.

• Tommie12
JURIST schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:31:
[...]

7 en jonger, dus nog niet studerend, maar nog wel (1) op het KDV. Voor de studiefase bouw ik vermogen zodat dat tzt niet de plannen doorkruist.
Ik bedoel te zeggen: zo zwart/wit is het niet. Betaalbaar of goedkoop wonen is m.i. zeker zo belangrijk.
Goedkope leeftijd.
Tot ze beginnen studeren valt het allemaal mee (buiten dan KDV in NL).

Ik heb er naar gestreefd om de hypotheek afbetaald te krijgen tegen de periode dat de kinderen op kot gingen.
Maar voor jou is het in elk geval NU dat je reserves moet opbouwen (en toch niet vergeten te leven).

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

JURIST schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:31:
[...]

Dat is dus ook precies wat ik erbij noemde.
Niet om het een of ander, maar een hypotheeklast van €1500/maand heb je wel omdat je met je volle verstand voor een vrij duur huis gekozen hebt. Het is niet dat je voor minder geen geschikte gezinswoningen kunt vinden.

🖥️ | 🚗

• Tommie12
Wat betaal je af met 1500€ per maand? 280.000€ fo zo.
Zo enorm duur is dat ook niet hé.

• JURIST
Tommie12 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:44:
[...]

Goedkope leeftijd.
Tot ze beginnen studeren valt het allemaal mee (buiten dan KDV in NL).

Ik heb er naar gestreefd om de hypotheek afbetaald te krijgen tegen de periode dat de kinderen op kot gingen.
Maar voor jou is het in elk geval NU dat je reserves moet opbouwen (en toch niet vergeten te leven).
Twee dingen helpen enorm bij kinderen en FO. Zorg dat je ver onder je maximale draagkracht blijft met je hypotheek en probeer de sneeuwbal voor die tijd al enigszins aan het rollen te krijgen.

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-10 23:13

blaatschaaap

schaap

Tommie12 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 17:13:
Wat betaal je af met 1500€ per maand? 280.000€ fo zo.
Zo enorm duur is dat ook niet hé.
Als ik de Rabobank moet geloven zo'n €460.000, maar dat is wel met de rente van nu.

blaap

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:22
Galactic schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:33:
[...]

Ja nog te bekijken, het is nog niet zover. Misschien is het beide 3/5 en er is natuurlijk ook nog iets als vakantiedagen opnemen. Ook niet de luxe van oma/opa hier hoor.
Je moet wel heel veel vakantiedagen hebben (ongeveer 50) wil je het kunnen opvangen met vakantiedagen en dan ook nog op vakantie kunnen.

• Tommie12
blaatschaaap schreef op woensdag 8 november 2017 @ 18:08:
[...]

Als ik de Rabobank moet geloven zo'n €460.000, maar dat is wel met de rente van nu.
Op welke periode is dat dan?
Mijn zoon betaalt 650€ per maand gedurende 20 jaar voor 135000€ (België)

• mkamonster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 10:08
Het is altijd bijzonder dat mensen vinden dat als je meer verdient minder recht op kinderopvangtoeslag hebt.

Ooit, jaren geleden kwam de maatregel voor kinderopvangtoeslag vanuit de overheid alsvolgt:
1/3 - betaald door de werkgever
1/3 - betaald door de overheid
1/3 - betaald door de werknemer

Dit was bedoelt om meer arbeidsparticipatie te krijgen.

Toen ik voor het eerst vader werd, betaalde ik relatief veel voor de kinderopvang van één kind. Maar toen mijn vrouw weer zwanger werd, viel mij op dat voor het tweede kind relatief weinig hoefde te worden betaald.

Tja en dan veranderd er wat in de regeltjes, en blijkt dat je ineens 6.000 euro op jaarbasis meer moet betalen bij afname van 2 dagen kinderopvang. Het kwam erop neer dat mijn vrouw netto 150 euro overhield aan 3 dagen werken, met 2 dagen opvang betaald, 1 dag paste oma op. Voor ons een eenvoudige keuze om te stoppen met werken zodra de derde op komst was.

Een tijd later werden de regels weer wat aangepast en werd het weer redendabeler om te gaan werken.

De wereld van belastingen voor een eenverdiener is iig wel erg krom. Want als eenverdiener met een inkomen van 60k betaal je zo'n 5k meer belasting dan wanneer je als tweeverdiener samen 60k verdient.

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:24
mkamonster schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:18:
Het is altijd bijzonder dat mensen vinden dat als je meer verdient minder recht op kinderopvangtoeslag hebt.

Ooit, jaren geleden kwam de maatregel voor kinderopvangtoeslag vanuit de overheid alsvolgt:
1/3 - betaald door de werkgever
1/3 - betaald door de overheid
1/3 - betaald door de werknemer

Dit was bedoelt om meer arbeidsparticipatie te krijgen.

Toen ik voor het eerst vader werd, betaalde ik relatief veel voor de kinderopvang van één kind. Maar toen mijn vrouw weer zwanger werd, viel mij op dat voor het tweede kind relatief weinig hoefde te worden betaald.

Tja en dan veranderd er wat in de regeltjes, en blijkt dat je ineens 6.000 euro op jaarbasis meer moet betalen bij afname van 2 dagen kinderopvang. Het kwam erop neer dat mijn vrouw netto 150 euro overhield aan 3 dagen werken, met 2 dagen opvang betaald, 1 dag paste oma op. Voor ons een eenvoudige keuze om te stoppen met werken zodra de derde op komst was.

Een tijd later werden de regels weer wat aangepast en werd het weer redendabeler om te gaan werken.

De wereld van belastingen voor een eenverdiener is iig wel erg krom. Want als eenverdiener met een inkomen van 60k betaal je zo'n 5k meer belasting dan wanneer je als tweeverdiener samen 60k verdient.
Dit dus :) en verder grappig om te zien hoe we allemaal mogen klagen over uitgaven maar als ik er mijn inkomsten bij vermeld mag ik niet meer mee doen met klagen 😅.

[ Voor 5% gewijzigd door Torgo op 08-11-2017 20:29 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:37
Torgo schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:27:
[...]

Dit dus :) en verder grappig om te zien hoe we allemaal mogen klagen over uitgaven maar als ik er mijn inkomsten bij vermeld mag ik niet meer mee doen met klagen 😅.
Uiteindelijk is het leven een kwestie van keuzes maken.

Wij krijgen netto 4100 per maand binnen (dat is inclusief 13e maand, vakantiegeld, reiskosten) en houden per maand ongeveer 1600 over. Dat betekent 2500 euro per maand aan uitgaven. Dan leven we naar mijn mening wel in luxe, maar zijn we op veel gebieden ook wel zuinig. Een greep uit kosten:

Gezin (2personen, 1 baby, tussenwoning)
Hypotheek: € 700,-
Zorgverzekering € 200,-
Gas/Water/Licht: € 90,-
Gemeentelijke belastingen: € 70,-
Auto (verzekering, wegenbelasting): € 65,-
Reisverzekeringen: € 15,-
Levensverzekeringen: € 15,-
Tv/internet: € 47,-
2x GSM: € 30,-
Kinderopvang: € 240,- netto voor 2 dagen
Benzine: € 120,-
Boodschappen: € 200,-
Kleding/persoonlijke verzorging: € 100,-
Kinderspullen (dan een autostoel, dan hekjes, dan dit, dan dat): € 150,-
Woonverzekering: € 25,-
Auto onderhoud, nieuwe spullen, uitjes, etc € 100,-

Even een grove berekening. Nu zal de hypotheek voor veel mensen hoger zijn en misschien op nog wat andere dingen (zoals gsm, boodschappen) maar los van de hypotheek kan je met € 1800,- zeer luxe rondkomen i.m.h.o. En ja, ik vind onze auto een luxe (maar ook noodzakelijk voor werk). Ik vind het een luxe om met mijn gezin naar de dierentuin te kunnen, om met mijn vrouw naar de stad te gaan en daar € 2,- voor een broodje te betalen bij een broodjeszaak, om met de auto naar die stad te gaan i.p.v. op de fiets, enzovoort. Ik vind het al een luxe om een keer een zak bolletjes te kopen in plaats van een boterham bij het ontbijt :+

[ Voor 12% gewijzigd door President op 08-11-2017 20:52 ]

• mkamonster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 10:08
[...]
....als ik er mijn inkomsten bij vermeld mag ik niet meer mee doen met klagen 😅.
Ik ben zzp-er en verdien prima hoor. Leef erg luxe. Maar woon in het westen van het land, gewoon in een rijtjeswoning. Mensen die praten over relatief veel sparen zullen waarschijnlijk niet in het westen van het land wonen en (nog) geen gezin hebben.

Wel ben ik niet per definitie voor de enorme hoeveelheid belastingen die er wordt geheven. Want vergeet niet, bruto 1 euro verdienen, er netto 48 cent aan overhouden. Koop er dan maar geen benzine van want dan heb je eigenlijk maar 18 cent uitgegeven aan benzine, de rest is belastingen.

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-10 23:13

blaatschaaap

schaap

Tommie12 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 19:47:
[...]

Op welke periode is dat dan?
Mijn zoon betaalt 650€ per maand gedurende 20 jaar voor 135000€ (België)
In Nederland gaat het over max 30 jaar. Ik betaal zelf €606 per maand voor een hypotheek van €170850

blaap

• assje
President schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:50:
[...]

Uiteindelijk is het leven een kwestie van keuzes maken.

Wij krijgen netto 4100 per maand binnen (dat is inclusief 13e maand, vakantiegeld, reiskosten) en houden per maand ongeveer 1600 over. Dat betekent 2500 euro per maand aan uitgaven. Dan leven we naar mijn mening wel in luxe, maar zijn we op veel gebieden ook wel zuinig. Een greep uit kosten:
Maar heb je die 1600 per maand ook daadwerkelijk nog van de afgelopen jaren?

Ik kan deze berekening ook maken en dan blijft er €2k per maand over maar in de realiteit gaat €1k nog op aan dingen die niet in dit lijstje staan.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• President
assje schreef op woensdag 8 november 2017 @ 21:32:
[...]

Maar heb je die 1600 per maand ook daadwerkelijk nog van de afgelopen jaren?

Ik kan deze berekening ook maken en dan blijft er €2k per maand over maar in de realiteit gaat €1k nog op aan dingen die niet in dit lijstje staan.
Ik heb die niet op de rekening staan omdat ik dat geld gebruik om mijn huis versneld af te lossen met 20k per jaar :9 En ja, dat lukt ook als ik een keer een televisie koop van 2000 euro of een keer op vakantie ga voor 1000 euro

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:51
mkamonster schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:58:
[...]

Ik ben zzp-er en verdien prima hoor. Leef erg luxe. Maar woon in het westen van het land, gewoon in een rijtjeswoning. Mensen die praten over relatief veel sparen zullen waarschijnlijk niet in het westen van het land wonen en (nog) geen gezin hebben.

Wel ben ik niet per definitie voor de enorme hoeveelheid belastingen die er wordt geheven. Want vergeet niet, bruto 1 euro verdienen, er netto 48 cent aan overhouden. Koop er dan maar geen benzine van want dan heb je eigenlijk maar 18 cent uitgegeven aan benzine, de rest is belastingen.
Ik meen dat een ZZP-er stukken minder belasting betaald. Sowieso betaal je geen 52% over de totale winst, daarnaast heb je nog mkb vrijstelling.

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ik heb het gevoel dat in dit topic de incidentele kosten onderschat worden. Een greep deze maand: 2x ouderbijdrage middelbare school (370 euro totaal), hockey contributie (359 euro), onderhoud auto (655 euro), test voor jongste kind (625 euro, hopelijk declarabel bij gemeente). Mijn hemel, wat kosten de kinderen een geld.

En: als ik boodschappen van € 200 in de maand lees, springen de tranen in mijn ogen bij wijze van spreken. No way. Gezond voedsel voor vijf personen kost ons veel meer. Een gezonde avondmaaltijd voor vijf is zo een tientje (en daar zitten wij niet op). Dat alleen is al minimaal 300 euro.

We zijn hier al blij als we het gezin van vijf (kinderen van 14,12 en 7) met 3.000 euro (zonder hypotheek!) het redden. Natuurlijk leven we er dan wel goed van. Een belangrijk deel van onze extra uitgaven t.o.v. wat ik hier lees, zit in extra tweede auto, representatieve kleding, kinderen op middelbare school (school, kleding, etc.) en voeding (gezond en eerlijk is eerlijk, vrij luxe).

Maar dit topic helpt wel wat. Het leuke is dat ook mijn vrouw er nu ook de sport in ziet om wat verder te gaan besparen. We doen dit vrij eenvoudig door elke maand een spaardoel te hebben en de uitgaven te vergelijken met de vorige maand. Op boodschappen zijn we scherper geworden.

Edit: en ja, de tweede auto is een ding, maar levert tijd op in woon-werkverkeer. En tijd is voor ons heel duidelijk geld.

[ Voor 4% gewijzigd door Magpie op 08-11-2017 23:03 ]

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
*geen zaken die in een topicreport horen in het topic zelf plaatsen*

[ Voor 65% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2017 23:46 ]

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• Blik1984
[...]

Volgens mij klaagde je over de combinatie van uitgaven en dat je maar 300 euro terugkreeg van de overheid. Je inkomen heb je in eerste instantie niet eens gezegd.

*knip geen discussie over moderatie of het verloop van dit topic. Daarvoor zijn topic reports, feedback topic, etc.*

[ Voor 32% gewijzigd door Rukapul op 09-11-2017 08:44 ]

• mossel
  • Niet online
Blik1984 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 23:43:
[...]

gezien de kosten voor een kdv lijkt me dat zeer ontopic
De kosten zijn een gegeven. De lokale variaties hierin nauwelijks relevant. Daarmee heeft de KDV-discussie dus vrijwel niets met FO van doen.

Wat wel aan het niveau van de discussie en topic zou bijdragen is het bespreken van alternatieven en/of oplossingen. Een strategie wellicht of berekening hoe dit je FO-streven beïnvloedt.

Just my two satoshis, please go on.

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Hoewel het inhoudelijk wellicht off topic lijkt raakt dit volgens mij wel de kern. Wat ik namelijk lees is dat de absolute inkomsten en uitgaven dus niet eens zoveel uitmaken, maar dat het om de balans tussen die twee gaat. (Duh...) Natuurlijk geven meer inkomsten meer mogelijkheden, maar als je uitgaven mee groeien kun je dus net zoveel financiële stress ervaren.
Ik zie hier zeer uiteenlopende situaties voorbij komen; qua financiële gesteldheid, gezinssituatie, gezondheid, opleidingsniveau en ambities. Dit zorgt ervoor dat ieder andere keuzes maakt, terwijl de basisprincipes voor iedereen gelijk zijn. Ik vind het daarom erg inspirerend om te lezen hoe anderen de weg naar FO of FMA bewandelen.

Waar ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ben is hoe anderen zich voelen op weg naar FO. Volgens mij iets dat in dit topic redelijk onderbelicht is. Ik merk namelijk zelf dat een buffer/fuck you money, controle over de uitgaven, het kunnen maken van bewuste keuzes (die FO ten goede komen) en steeds minder waarde hechten aan materiële zaken ervoor zorgen dat ik me nu al erg rijk en gelukkig voel, terwijl ik nog een lange weg te gaan heb. Ik moet daarom ook altijd wel lachen als er weer een post voorbij komt over 'op een houtje bijten', want blijkbaar ben ik dan gewoon snel tevreden en mis ik helemaal niets.

[ Voor 30% gewijzigd door Phony op 09-11-2017 00:32 ]

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Magpie schreef op woensdag 8 november 2017 @ 23:00:
Ik heb het gevoel dat in dit topic de incidentele kosten onderschat worden. Een greep deze maand: 2x ouderbijdrage middelbare school (370 euro totaal), hockey contributie (359 euro), onderhoud auto (655 euro), test voor jongste kind (625 euro, hopelijk declarabel bij gemeente). Mijn hemel, wat kosten de kinderen een geld.
Het is misschien incidenteel, maar niet geheel onvoorzien (m.u.v. wellicht die test). Voor dit soort terugkerende uitgaven reserveer ik gewoon een vast bedrag per maand, dan kan je de uitgaven makkelijker vergelijken met overige uitgaven. Ik heb wel eerst een jaartje geïnventariseerd wat voor uitgaven het allemaal zijn (idd ook onderhoud en contributie).

• DeZaag
  • Laatst online: 29-10 22:21
mossel schreef op donderdag 9 november 2017 @ 00:01:
[...]

De kosten zijn een gegeven. De lokale variaties hierin nauwelijks relevant. Daarmee heeft de KDV-discussie dus vrijwel niets met FO van doen.

Wat wel aan het niveau van de discussie en topic zou bijdragen is het bespreken van alternatieven en/of oplossingen. Een strategie wellicht of berekening hoe dit je FO-streven beïnvloedt.

Just my two satoshis, please go on.
Die strategie is eigenlijk ook relatief eenvoudig: krijg geen kinderen.

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:52
De laatste maanden van het jaar is het altijd weer dubben. Ga ik toch wat van mijn jaarruimte gebruiken voor pensioensparen? Of ga ik toch nog gebruik maken van de extra hypotheek aflossing mogelijkheid van dit jaar? Of beide en gewoon minder liquide zijn?
Misschien moet ik volgend jaar maar gewoon elke maand automatisch wat doen, i.p.v. tot het eind van het jaar wachten. Dan gaat het niet om zulke grote bedragen.

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:26
MisterBlue schreef op donderdag 9 november 2017 @ 07:18:
De laatste maanden van het jaar is het altijd weer dubben. Ga ik toch wat van mijn jaarruimte gebruiken voor pensioensparen? Of ga ik toch nog gebruik maken van de extra hypotheek aflossing mogelijkheid van dit jaar? Of beide en gewoon minder liquide zijn?
Misschien moet ik volgend jaar maar gewoon elke maand automatisch wat doen, i.p.v. tot het eind van het jaar wachten. Dan gaat het niet om zulke grote bedragen.
Heel herkenbaar! Ben er ook nog niet over uit. Komt ook doordat ik vind dat de rente op pensioenrekeningen laag staat en de aandelen in mijn optiek hoog staan. En ik graag van liquide middelen houdt ;)

[ Voor 11% gewijzigd door hv08 op 09-11-2017 07:35 ]

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:59
hv08 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 07:29:
[...]

Heel herkenbaar! Ben er ook nog niet over uit. Komt ook doordat ik vind dat de rente op pensioenrekeningen laag staat en de aandelen in mijn optiek hoog staan. En ik graag van liquide middelen houdt ;)
Aandelen hoog staan? We staan pas op het niveau van 2008.

• ybos
Sunri5e schreef op donderdag 9 november 2017 @ 07:41:
[...]

Aandelen hoog staan? We staan pas op het niveau van 2008.
En toch hoor je van een hoop kanten dat het rommelt.
@Chief schreef hier laatst nog een klein stukje over, hele lage spread, weinig handel. Recent ook weer een stukje over gelezen, komend jaar verwachtte men nog wel wat rust, maar lange termijn is men erg bang voor een (flinke) daling/correctie.

• murphsy
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-10 10:35

murphsy

Product Monkey

@Phony een gezonde buffer, deels afgelost huis, financiële planning en een leuke aandelenportefeuille hebben bij mij ook veel rust gebracht. En dus een stukje geluk. Ik koop nu liever een aandeel Ahold dan een gadget op Bol.com.

Tegenzijde is voor mij dat ik soms wat moeilijk doe over geld. Bijvoorbeeld een avondje bioscoop, al gauw €30 met z’n tweeën, vind ik stiekem te duur. Maar als je dat 1 of 2 keer per jaar doet is het financieel verwaarloosbaar. En de waarde ervan is toch best hoog! Soms doet mijn perceptie van de prijs afbreuk aan de waarde die ik ervaar. Dat is echt dom 😜

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:28
Midden in Utrecht wonen, koopwoning met tuin, 2 kinderen, 1300€ per maand sparen?
mkamonster schreef op woensdag 8 november 2017 @ 20:58:
[...]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:18
ybos schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:00:
[...]

En toch hoor je van een hoop kanten dat het rommelt.
@Chief schreef hier laatst nog een klein stukje over, hele lage spread, weinig handel. Recent ook weer een stukje over gelezen, komend jaar verwachtte men nog wel wat rust, maar lange termijn is men erg bang voor een (flinke) daling/correctie.
Die komt er toch altijd ? Men verwacht altijd heel veel. Net voor de kredietcrisis was het onmogelijk dat de wanbetalingen verder gingen dan alleen de sub-prime , althans dat was de verwachting. Bleek even anders.

Wachten op een volgende crisis is niet zo boeiend voor mij. Ik volg gewoon 1 strategie. Iedere maand bijkopen en dan zie ik het wel. Ik heb nog een hele tijd te gaan. Aan de andere kant zorg ik er nu voor dat mijn schuldenpositie o klein mogelijk is en mijn lasten zo laag mogelijk. Deel alles wat ik over heb gewoon door 3. Cash aandelen en aflossen.

De meeste experts hebben altijd een keer gelijk , maar hebben zelden op tijd gelijk. Timing is ondoenlijk voor de meesten en zeker ook voor mij. Dat gezegd hebbende is het natuurlijk uitstekend om gewoon winst te nemen als je je daar goed bij voelt. Cash = King luidt een oud beursgezegde.

Als ik me laat leiden door alle experts dan kwam er alleen dit jaar al 3 keer een correctie aan binnen een paar maanden en was de top al bereikt. Andersom is er ook al van alles voorspelt tot AEX 1000 aan toe. Ik heb maar een keus eigenlijk, gewoon stug hetzelfde blijven doen.

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

als ik er mijn inkomsten bij vermeld mag ik niet meer mee doen
Van blik1984 niet, maar die zet wel vaker zijn mening scherp neer in dit topic. Maar van mij wel, want het raakt de essentie van FO, namelijk: hedonic adaption is een fenomeen om rekening mee te houden.

Ik merkte het bij mezelf. Ik had me behoorlijk ingegraven qua verantwoordelijkheden en kosten, met name qua huis. Toen raakte ik geinteresseerd in FO. Tsja, wat dan?

In de kosten snijden, dat betekent opgeven van luxe. Uiteindelijk ben ik alleen maar vooruitgekomen in de FO-reis omdat ik hogere inkomsten kreeg!

De mening dat het allemaal veel gemakkelijker wordt als je een ton binnenkrijgt, gaat voorbij aan de psychologie van hedonic adaption en loss aversion.
ybos schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:07:
Ik meen dat een ZZP-er stukken minder belasting betaald. Sowieso betaal je geen 52% over de totale winst, daarnaast heb je nog mkb vrijstelling.
Je kunt het als volgt uitrekenen: ga naar https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html en vul gewoon mijn getallen in :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 36% gewijzigd door TucanoItaly op 27-11-2017 20:13 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Tommie12
De mening dat het allemaal veel gemakkelijker wordt als je een ton binnenkrijgt, gaat voorbij aan de psychologie van hedonic adaption en loss aversion.
En ook aan het feit dat je dan met andere mensen in contact komt.
Als je 100k verdient, dan zit je niet in een omgeving waar iedereen 's middags zijn zelf gemaakte boterhammen zit op te eten.

Verwijderd

Daarbij klinkt 100.000 euro als veel maar dat is het door de hoge belastingdruk en volledige afbouw van subsidies eigenlijk niet.

• Blik1984
TucanoItaly schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:18:
[...]

Van blik1984 niet, maar die zet wel vaker zijn mening scherp neer in dit topic. Maar van mij wel, want het raakt de essentie van FO, namelijk: hedonic adaption is een fenomeen om rekening mee te houden.

Ik merkte het bij mezelf. Ik had me behoorlijk ingegraven qua verantwoordelijkheden en kosten, met name qua huis. Toen raakte ik geinteresseerd in FO. Tsja, wat dan?

In de kosten snijden, dat betekent opgeven van luxe. Uiteindelijk ben ik alleen maar vooruitgekomen in de FO-reis omdat ik hogere inkomsten kreeg!

De mening dat het allemaal veel gemakkelijker wordt als je een ton binnenkrijgt, gaat voorbij aan de psychologie van hedonic adaption en loss aversion
Ik zet dingen scherp neer, omdat een ton aan inkomen gewoon een hoop geld is en er geklaagd over de beperkte subsidie. Terwijl er zat mogelijkheden zijn om de kosten omlaag te brengen zoals minder kdv-dagen, gastouder ipv kdv, etc.

Ik zit zelf ook overigens in de buurt van de 80-90k, met 2 kleine kinderen waarvan er 1 naar kdv gaat. Dus ik begrijp de discussie omtrent hoge belasting/kosten echt wel. Alleen gaat mijn kind maar 1 dag naar het kdv.

Nog 1 laatste ding over die kdv-toeslag. Als je maar 33% terug krijgt zit je dus op een ton inkomen na afrek van de aftrekposten. Dus hypotheekrente en evt andere aftrekposten zijn daar alweer vanaf gegaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Blik1984 op 09-11-2017 09:03 ]

• Rukapul
  • Laatst online: 17:44
Tommie12 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 08:39:
[...]

Als je 100k verdient, dan zit je niet in een omgeving waar iedereen 's middags zijn zelf gemaakte boterhammen zit op te eten.
Waarom zou je slaafs 'iedereen' moeten volgen?

Ik ken genoeg techneuten met een totaal bruto inkomen van tegen de 100k die tijdens de lunch hun eigen brood en melk eten. Dat zijn voor een flink deel de mensen die lekker op de fiets naar het werk komen en zich aan uiterlijk vertoon niet teveel gelegen laten ;)

Aan diezelfde tafel zit dan de junior medewerker met minder dan de helft aan inkomen - of de stagiair - die alles duur in het 'restaurant' koopt.

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 09-11-2017 09:05 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
[...]

Het zijn allemaal dingen die hartstikke normaal zijn. Maar dat is het hele punt, door normaal te leven ga je niet FO worden, ook niet met hoger inkomen.

Ik heb zo'n collega, die heeft een leuk huis in een duurder gebied dan andere collega's. Terwijl juist hij geen hypotheek meer heeft. Die komt nog met z'n eigen bammetjes naar het werk, op een brakke fiets.
Hij heeft verder geen leidinggevende functie, hij zal niet meer verdienen dan zijn collega's.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Blik1984 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:00:
Ik zet dingen scherp neer, omdat een ton aan inkomen gewoon een hoop geld is
Je doet alsof het een feit is, maar dat is gewoon maar een mening. Wellicht een populaire en veel voorkomende mening, maar niet meer dan dat.
Terwijl er zat mogelijkheden zijn om de kosten omlaag te brengen zoals minder kdv-dagen, gastouder ipv kdv, etc.
Ik betwist niet dat er zat mogelijkheden zijn, ik zeg gewoon dat het lastig is om afscheid te nemen van dat soort zaken. Bijv. minder KDV-dagen, dat vereist een andere indeling van de gezinsagenda. Het is niet hetzelfde als minder luxe uit eten gaan.

Iemand met een hoog inkomen kan daar net zo goed mee worstelen als iemand met een modaal inkomen. Zoals jij het schrijft, vind ik persoonlijk dat je de discussie doodslaat. Je verdient een ton? Dat is te veel om te mogen klagen, want dat vind Blik1984. 60k, klagen is prima. 70k mag ook nog wel. Maar 100k, daar trekt Blik1984 de grens.

• Blik1984
TucanoItaly schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:38:
[...]

Je doet alsof het een feit is, maar dat is gewoon maar een mening. Wellicht een populaire en veel voorkomende mening, maar niet meer dan dat.

[...]

Ik betwist niet dat er zat mogelijkheden zijn, ik zeg gewoon dat het lastig is om afscheid te nemen van dat soort zaken. Bijv. minder KDV-dagen, dat vereist een andere indeling van de gezinsagenda. Het is niet hetzelfde als minder luxe uit eten gaan.

Iemand met een hoog inkomen kan daar net zo goed mee worstelen als iemand met een modaal inkomen. Zoals jij het schrijft, vind ik persoonlijk dat je de discussie doodslaat. Je verdient een ton? Dat is te veel om te mogen klagen, want dat vind Blik1984. 60k, klagen is prima. 70k mag ook nog wel. Maar 100k, daar trekt Blik1984 de grens.
100k inkomen is een hoog inkomen in Nederland, dan zit je in de top-5%. Dus dat is geen persoonlijke mening. Het is gewoon een feit dat het veel geld is.

De rest wat je opschrijft is gewoon een brainfart van je zelf, ik heb nergens grenzen gesteld, dus daar ga ik verder niet op in. Ik zeg zelfs zelf dat ik aardig veel geld verdien en worstel met dezelfde zaken als hij, waaronder ook het indelen van de gezins-agenda. Dus waar je het vandaan haalt is me een raadsel.

• Lointje
@phony Ik ben altijd wel spaarzaam geweest dus om eerlijk te zijn ken ik het gevoel niet om onderwater te zitten. Maar het geeft als alleenstaande inderdaad wat rust. Toen ik net mijn huis kocht, ook al stak ik er 65k eigen geld in, wrong het toch ergens: wat als ik mijn job verlies etc. Ik merk ook wel dat ik sneller mijn gedacht zeg op het werk als het mij niet aanstaat. (Wat niet wil zeggen dat ik hier nu de moeilijke persoon ga uithangen, enkel als ik denk dat het niet de juiste manier is).
@murphsy klopt, het is soms grappig hoe je bij sommige zaken denkt: oh dat is maar 25€, dat is een nobrainer. En dan bij iets anders denk je: 5€ voor dit, neen laat maar... Of je gratis parkeren en dan een kwartiertje wandelen om die paar euro's parking niet te moeten betalen. Maar dat is beetje het idee van FO. Enkel geld uitgeven aan de dingen die je de moeite vindt, en de rest minimaal houden zonder echt in te boeten aan kwaliteit.

Over inkomengrens, tja moeilijk. Als je gaat klagen dat je niet rondkomt met 100k zou ik de kritiek ook nog snappen maar daar gaat het niet over. Anders denk ik: goed voor hem, zal hem helpen om sneller zijn FO-droom te bereiken. En ook al verdien je veel, als je KDV volledig zonder subsidies moet betalen blijft het een bom geld.

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
[...]

Ik zit op een project met veel IT freelancers. Die draaien omzet van tussen de €100.000 en €200.000. Toch gewoon met Dal Vrij naar werk (€99 per maand), sommige hebben een youngtimer, een paar met een Golf GTE of ander bijtellingswonder. Tijdens de lunch gewoon boterhammen. En op vakantie naar een camping in Frankrijk.

Het zijn de junior software developer van de detacheringclubs (salaris €2500-€2800 per maand) die in een Mercedes of BMW voor komen rijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2017 10:05 ]

• Galactic
Blik1984 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 18:17:
[...]

Je moet wel heel veel vakantiedagen hebben (ongeveer 50) wil je het kunnen opvangen met vakantiedagen en dan ook nog op vakantie kunnen.
Heb wel wat opgebouwd overwerk ja, een uur of 300, en er is ook nog altijd iets als ouders, broers, familie etc.. Elke 2 weken 1 dag per koppel grootouders maakt al 50 dagen per jaar. Niet alle grootouders staan te springen van halftijds of voltijds oppassen, maar het tegengestelde is ook waar. Ik ken weinig grootouders, die hun kinderen helemaal niet willen zien of sporadisch eens graag samen met ze zijn.

• kabelmannetje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:49
!null schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:30:
[...]
Het zijn allemaal dingen die hartstikke normaal zijn. Maar dat is het hele punt, door normaal te leven ga je niet FO worden, ook niet met hoger inkomen.

Ik heb zo'n collega, die heeft een leuk huis in een duurder gebied dan andere collega's. Terwijl juist hij geen hypotheek meer heeft. Die komt nog met z'n eigen bammetjes naar het werk, op een brakke fiets.
Hij heeft verder geen leidinggevende functie, hij zal niet meer verdienen dan zijn collega's.
Zeer waarschijnlijk is zijn besteedbaar inkomen vele malen hoger dan zijn leidinggevende.
Zelf had ik ook nooit motivatie om "hogerop" te komen en een beter betaalde baan te zoeken. Mijn maandelijks besteedbaar inkomen mede door bijtellen van passief inkomen, huur en wat kleine ZZP-klusjes, was veel hoger dan de directeur. Gewoon door slim om te gaan met geld. En dan heb ik niet de stress, haantjes en ellebogen-omgeving waar hij zich maar in moet begeven.

• Galactic
Rukapul schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:02:
[...]

Waarom zou je slaafs 'iedereen' moeten volgen?

Ik ken genoeg techneuten met een totaal bruto inkomen van tegen de 100k die tijdens de lunch hun eigen brood en melk eten. Dat zijn voor een flink deel de mensen die lekker op de fiets naar het werk komen en zich aan uiterlijk vertoon niet teveel gelegen laten ;)

Aan diezelfde tafel zit dan de junior medewerker met minder dan de helft aan inkomen - of de stagiair - die alles duur in het 'restaurant' koopt.
Bij mijn klant betaal ik 1,70 voor een belegd broodje (kwaliteit is ok). En 4 euro voor een maaltijd. Toch nog zat mensen die eigen brood meenemen en zelf hun eten opwarmen in de microgolf. Is niet alleen geld wat speelt denk ik dan. Ook misschien hygiëne issues, of smaak etc...

• Galactic
kabelmannetje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:28:
[...]

Zeer waarschijnlijk is zijn besteedbaar inkomen vele malen hoger dan zijn leidinggevende.
Zelf had ik ook nooit motivatie om "hogerop" te komen en een beter betaalde baan te zoeken. Mijn maandelijks besteedbaar inkomen mede door bijtellen van passief inkomen, huur en wat kleine ZZP-klusjes, was veel hoger dan de directeur. Gewoon door slim om te gaan met geld. En dan heb ik niet de stress, haantjes en ellebogen-omgeving waar hij zich maar in moet begeven.
Wij zitten op 1 lijn _/-\o_ . Mijn zelfgebouwd (en dan bedoel ik echt zelfgebouwd) huis is bijna klaar :o Ik heb op 2,5 jaar klussen in het weekend en op vakantiedagen, hiermee bijverdiend, waar ik in loondienst 5-7 jaar voor zou moeten werken (afhankelijk hoe je het bekijkt met belasting). Alles wat je meer dan modaal gaat verdienen is enorm belast. In België betekend de hoogste schijf, 100 euro verdienen = 40,65 euro krijgen. Ik heb gekozen om modaal te verdienen en bij te klussen voor enkele jaren. Als ik soms zie wat voor shit en verantwoordelijkheid erbij komt om 500 bruto (= 203,25 netto) bij te verdienen, dan pas ik daarvoor zonder nadenken.

[ Voor 3% gewijzigd door Galactic op 09-11-2017 10:38 ]

• !null
kabelmannetje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:28:
[...]

En @Galactic

Ja, dit heb ik nu ook voor mezelf bedacht. Hooguit nog iets hogerop werken qua salaris, maar ik heb geen behoefte om meer verantwoordelijkheid te dragen. Ook niet omdat we jonge kids hebben trouwens.

Liefst zou ik bij het verhuizen, ons huidige huis verhuren en daar toch op z'n minst een minimumloon aan huur voor krijgen (of de hypotheek dan nog loopt of niet, zullen we zien). Niet dat we op korte termijn gaan verhuizen.

Wat betreft het volgende huis zou ik ook graag zelf wat bouwen. Hopelijk biedt zich de mogelijkheid aan om een kavel te kopen waarbij we ons huidige huis aan kunnen houden.
Dit is allemaal wel lange termijn, maar zou een belangrijke stap zijn. Effectief nieuwe inkomstenbron aanboren eigenlijk.

• Lointje
Dat blijklussen is natuurlijk ook gelijkaardig belast, al dat het vanaf januari mogelijk interessant wordt afhankelijk van wat je doet als bijklussen (Belgie). Maar ik snap wel dat je zegt dat je dan niet moet beginnen netwerken, smalltalk, en bepaalde verantwoordelijkheden die met de leidinggevende functie komen.
En die belastingen, oké de hoogste schijf is 50% in Belgie en je zit er al in vanaf 38.8k€/jaar wat al vanaf ongeveer een mediaan loon is - maar ik zit ook al mooi in die schijf en betaal uiteindelijk 39% belastingen op mijn volledig werkinkomen na het progressieve stelsel en terugtrek. Met de taxshift de komende jaren waarin de 30% schijf verdwijnt en de 45% schijf later begint zou dit nog moeten dalen.

• Galactic
Lointje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:57:
Dat blijklussen is natuurlijk ook gelijkaardig belast, al dat het vanaf januari mogelijk interessant wordt afhankelijk van wat je doet als bijklussen (Belgie). Maar ik snap wel dat je zegt dat je dan niet moet beginnen netwerken, smalltalk, en bepaalde verantwoordelijkheden die met de leidinggevende functie komen.
En die belastingen, oké de hoogste schijf is 50% in Belgie en je zit er al in vanaf 38.8k€/jaar wat al vanaf ongeveer een mediaan loon is - maar ik zit ook al mooi in die schijf en betaal uiteindelijk 39% belastingen op mijn volledig werkinkomen na het progressieve stelsel en terugtrek. Met de taxshift de komende jaren waarin de 30% schijf verdwijnt en de 45% schijf later begint zou dit nog moeten dalen.
Dat bijklussen op de manier dat ik het doe is net volledig onbelast, en ook nog eens 100% legaal. Aangezien een meerwaarde op het huis niet belast is. Je kan het ook anders zien, ik heb zeer weinig moeten besteden ten opzichte van mijn peergroup om toch een mooi huis te bezitten.

Verder haal je het gemiddelde tarief aan (bij mij 24% op een bruto inkomen van 43.500 euro). Maar dat doet niet terzake, elke euro die ik meer ga verdienen is belast op de hoogste schijf, en daar betaal ik in elk opzicht de volle mep voor 13.07% sociale bijdragen, 50% marginale belastingvoet, en daarboven ook nog eens bijzondere bijdrage sociale zekerheid (niet vergeten, ook al meer dan 1%) en nog eens een verhoging daarbovenop wat gemeentebelasting noemt (gemiddeld 7% verhoging op die 50%).

bij mijn weten houd niets in Nederland je tegen om hetzelfde te doen. Je wordt in mijn mening niet of pas laat FO als je enkel voor de baas werkt, of met een Jan Modaal inkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door Galactic op 09-11-2017 11:05 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:22

Metro2002

Memento mori

TucanoItaly schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:38:
[...]

In een land waar een minimumloon 20.200 euro is en een modaal salaris 36.500 euro is is 100.000 euro gewoon een hoog salaris.
Als iemand met een dergelijk inkomen er al mee worstelt, hoe moet iemand met een derde van dat inkomen of nog erger, een vijfde van dat inkomen dan rondkomen? Het is domweg een luxe probleem als je worstelt met het aantal KDV dagen als je een ton verdient. Dan mag je serieus wel eens kijken naar levensstijl inflatie.

• Galactic
Bij mijn weten was zijn issue dat hij 100k verdient, en zijn vriendin (zeer) weinig door omstandigheden, en dat beide inkomens niet gemiddeld worden voor berekening van de subsidie. Iets waar ik mij ook wel iets bij kan voorstellen, geeft onrechtvaardigheidsgevoel.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Metro2002 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:05:
Dan mag je serieus wel eens kijken naar levensstijl inflatie.
Yep, dat bedoelde ik ook met hedonic adaption. Ook als je een ton verdient, heb je daar last van. Mijn punt is dat het een lastig te kraken noot kan zijn.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

TucanoItaly schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:09:
[...]

Yep, dat bedoelde ik ook met hedonic adaption. Ook als je een ton verdient, heb je daar last van. Mijn punt is dat het een lastig te kraken noot kan zijn.
Ik moet zeggen dat het me nog altijd best aardig lukt :P Mijn salaris is sinds ik begonnen ben met werken (en op mezelf ben gaan wonen) gestegen met ongeveer 50% maar ik heb mijn uitgaven nog redelijk op hetzelfde niveau weten te houden als toen ik net op mezelf woonde. Ik rij wel in een iets nieuwere auto maar ik woon eigenlijk amper groter (ook omdat pas gedownsized ben :P ) en heb nog steeds een prepaid telefoon net als toen, ik heb nog steeds het basis internet abbo net als toen, ik doe nog steeds zuinig met energie (eerst dikke trui aan, dan pas kachel aan en als ik weg ben of slaap netjes internet modem + router uit etc)

Dat is imo de makkelijkste manier, gewoon nooit je levensstijl veranderen. Komt misschien ook omdat ik spaar en investeer zodra mijn salaris gestort is, dus dat geld is dan 'weg' . Hierdoor ben ik voor mijn gevoel nog net zo 'arm' als toen ik 13 jaar geleden begon :P

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Metro2002 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:15:
maar ik heb mijn uitgaven nog redelijk op hetzelfde niveau weten te houden
Yep, dat is wat mij betreft de beste manier. Zodra je aan je partner moet gaan vragen of de TV de deur uit kan, of de KDV een dag minder kan, dan heb je een probleem. Want die moet heel merkbaar levensstijl aan gaan passen.

Of je nou 50 of 100k verdient, de psychologie rond kosten snijden blijft grotendeels hetzelfde. Financieel is het anders inderdaad.

• assje
Metro2002 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:05:
[...]
In een land waar een minimumloon 20.200 euro is en een modaal salaris 36.500 euro is is 100.000 euro gewoon een hoog salaris.
Blik1984 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 09:57:
[...]
100k inkomen is een hoog inkomen in Nederland, dan zit je in de top-5%. Dus dat is geen persoonlijke mening. Het is gewoon een feit dat het veel geld is.
Met een persoonlijk inkomen van 100k misschien wel, met een huishoudinkomen valt dat nog wel mee.

Voor een stel zonder kinderen is bijvoorbeeld €65k modaal (volgens deze site zelfs 80k als je alleen kijkt naar "paar zonder kinderen en kostwinner <65:). In welk percentiel je zou vallen heb ik nog niet kunnen vinden (overzicht o.b.v. bruto is lastig te vinden).
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden/

En dan nog, minimumloon 20k is 20k netto (+ nog recht op toeslagen), 100k bruto is maar 60k netto. Die bruto x5 is netto maar x3, na correctie toeslagen en subsidies wordt dat nog minder.

Ik zie dat als ik het salaris van mijn vriendin met dat van mezelf vergelijk, bruto is het verschil gigantisch. Bekijk ik netto en op basis van het aantal uren besteed (!) is het verschil helemaal niet zo groot.

[ Voor 39% gewijzigd door assje op 09-11-2017 12:05 ]

• ybos
Galactic schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:08:
Bij mijn weten was zijn issue dat hij 100k verdient, en zijn vriendin (zeer) weinig door omstandigheden, en dat beide inkomens niet gemiddeld worden voor berekening van de subsidie. Iets waar ik mij ook wel iets bij kan voorstellen, geeft onrechtvaardigheidsgevoel.
Toch vrij simpel op te lossen :? Start een VOF en neem haar daarin bij op. Winstdeling voor beiden en klaar, of denk ik dan te simpel :?

• President
assje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:59:
Ik zie dat als ik het salaris van mijn vriendin met dat van mezelf vergelijk, bruto is het verschil gigantisch. Bekijk ik netto en op basis van het aantal uren besteed (!) is het verschil helemaal niet zo groot.
Dat is al logisch.

Netto inkomsten bij één dag werken: 550
Netto inkomsten bij twee dagen werken: 1000
Netto inkomsten bij drie dagen werken: 1500
Netto inkomsten bij vier dagen werken: 1800
Netto inkomsten bij vijf dagen werken: 2100

Los van vakantiegeld of 13e maand blijf ik het een rare gewaarwording vinden... Het is dat er kinderopvangtoeslag is waardoor een dag kinderopvang netto iets van 130 kost, netto verdien ik dus op de 5e dag op maandbasis 170 euro... Gemiddeld 4 dagen, dus dat is 45 euro voor 8 uurtjes werken

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
ybos schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:12:
[...]

Toch vrij simpel op te lossen :? Start een VOF en neem haar daarin bij op. Winstdeling voor beiden en klaar, of denk ik dan te simpel :?
Je moet bij de belasting aantonen dat je beide vennoten voldoende bijdragen aan de firma. Dit is om te voorkomen dat de tandarts een vof begint met zijn assistente.

@Metro2002 zoals @assje bron laat zien, een modaal gezin met kinderen onder de 18 verdient 87k per jaar. De afstand naar 100k is dan heel klein. Het netto verschil nog veel kleiner. Zeker als je de afbouw van sociale voorzieningen meeneemt.

• assje
Ik ben geen expert met de CBS site maar:
http://statline.cbs.nl/St...12&HDR=G1%2cG2%2cT&STB=G3

Gemiddeld bruto inkomen paar Hoofdkostwinner 25 tot 45 jaar: €81,4k
Gemiddeld bruto inkomen paar Hoofdkostwinner 45 tot 65 jaar: €95,6k
(2014)

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 09-11-2017 12:25 ]

• ybos
Z___Z schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:17:
[...]

Je moet bij de belasting aantonen dat je beide vennoten voldoende bijdragen aan de firma. Dit is om te voorkomen dat de tandarts een vof begint met zijn assistente.

@Metro2002 zoals @assje bron laat zien, een modaal gezin met kinderen onder de 18 verdient 87k per jaar. De afstand naar 100k is dan heel klein. Het netto verschil nog veel kleiner. Zeker als je de afbouw van sociale voorzieningen meeneemt.
Ok, dan is 50/50 lastig aan te tonen, maar een 70/30 verdeling zou haalbaar moeten zijn.

In het verleden ook weleens met onze accountant gesproken daar pasten ze zelfs dit soort verdelingen toe omdat de vrouw mogelijk maakte (administratie, maar ook huishouden en opvoeding van de kinderen) dat haar man veel declarabele uren maakte. Denk wel dat dit in het grijze gebied zit :P

• pirke
  • Nu online
Ik heb een eenmanszaak en m'n vrouw is momenteel thuis voor de kinderen. Die krijgt maandelijks een meerwerkbeloning vd eenmanszaak van 1500 euro die ze opgeeft als resultaat overige werkzaamheden. Daarmee benutten we de arbeidskorting, algemene heffingskorting en inkomensafhankelijke combinatiekorting. Alles bij elkaar 4k netto voordeel op jaarbasis... Het is enorm krom dat éénverdieners zoveel meer belasting moeten betalen dan tweeverdieners. Als ze zou gaan werken krijgt ze per uur minder dan minimumloon omdat de kinderen dan naar KDV moeten, waar we minimale subsidie voor krijgen vanwege mijn inkomen. Gelukkig heeft ze nu op papier gewoon parttime werk, waardoor we onder de tweeverdiener norm vallen...

• Tommie12
assje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:23:

(2014)
Waarom verbaast me dit nu niet....
Ik ken een pak mensen die 100k bruto alleen verdienen.
Een sales manager die een beetje een bonus heeft gaat dat halen. Je moet ook vakantiegeld en 13e maand meetellen.

Neem nu:

Bonus 15k per jaar
Dan blijft er 85k over voor 13.85 maanden (belgische formule): 6137€ Bruto maandloon.

Zo heel veel is dat niet.

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:56
Galactic schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:37:
[...]

Wij zitten op 1 lijn _/-\o_ . Mijn zelfgebouwd (en dan bedoel ik echt zelfgebouwd) huis is bijna klaar :o Ik heb op 2,5 jaar klussen in het weekend en op vakantiedagen, hiermee bijverdiend, waar ik in loondienst 5-7 jaar voor zou moeten werken (afhankelijk hoe je het bekijkt met belasting). Alles wat je meer dan modaal gaat verdienen is enorm belast. In België betekend de hoogste schijf, 100 euro verdienen = 40,65 euro krijgen. Ik heb gekozen om modaal te verdienen en bij te klussen voor enkele jaren. Als ik soms zie wat voor shit en verantwoordelijkheid erbij komt om 500 bruto (= 203,25 netto) bij te verdienen, dan pas ik daarvoor zonder nadenken.
5 jaar sparen of 2,5 jaar geen vrije tijd. Het ligt natuurlijk aan de persoon maar mijn vrije tijd is 2x zoveel waard als mijn uurloon.

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:56

(2014)
Hoe kom je daar aan? als ik hem open zie ik:

Hoofdkostwinner 25 tot 45 jaar: brutoinkomen: 62,4

• Galactic
Mirved schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:44:
[...]

5 jaar sparen of 2,5 jaar geen vrije tijd. Het ligt natuurlijk aan de persoon maar mijn vrije tijd is 2x zoveel waard als mijn uurloon.
Klopt, voor mij was dat huis bouwen alvast leuken dan mijn reguliere baan. Dus dat is toch deels vrije tijd. Sommige mensen doen ervaringen op met reizen, ik heb dat ook met bouwen gedaan, ik vond het mits enkele uitzonderingen een leuke ervaring. Bovendien hebben we ook een uren boekhouding bijgehouden, en als ik kijk naar de meerwaarde, heb ik ongeveer 4x zoveel verdient dan mijn functie in loondienst.

[ Voor 13% gewijzigd door Galactic op 09-11-2017 12:50 ]

• assje
roda_djavulen schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:45:
[...]

Hoe kom je daar aan? als ik hem open zie ik:

Hoofdkostwinner 25 tot 45 jaar: brutoinkomen: 62,4
Dat is "totaal particulier huishouden"
Mijn getallen kwamen uit "Totaal paar"

• roda_djavulen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:56
@assje Ooo ik zie het, niet ver genoeg naar rechts gegaan. Vind het nu niet echt een handige website..

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online

(2014)
Gemiddeld =/= modaal
bruto inkomen =/= belastbaar inkomen
Tommie12 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:41:
[...]

Waarom verbaast me dit nu niet....
Ik ken een pak mensen die 100k bruto alleen verdienen.
Een sales manager die een beetje een bonus heeft gaat dat halen. Je moet ook vakantiegeld en 13e maand meetellen.

Neem nu:

Bonus 15k per jaar
Dan blijft er 85k over voor 13.85 maanden (belgische formule): 6137€ Bruto maandloon.

Zo heel veel is dat niet.
Ik ken een pak mensen die 20k bruto alleen verdienen. Dus is dan de conclusie dat dat een normaal inkomen is? Ik kom niet toe met 2500 euro per maand netto met 4 studeren kinderen, dus in Belgie zijn er geen gezinnen met 4 kinderen die studeren die < ~3K netto verdienen denk je? Als je veel dient kan je niet meer je boterhammen meenemen naar je werk of wordt je verplicht op eigen kosten op restaurant te gaan?

Uiteraard zijn dit allemaal retorische vragen...

• Tommie12
Als je 20k bruto verdient, dan zal je vooral aan de inkomstenzijde moeten werken om ooit FO te worden.

en dat van de boterhammen is een voorbeeld. Hier bouw je tijdens de lunchpauze ook je intern netwerk uit. Samen een broodje gaan eten (3.7€) of af en toe een Pizza van 10€ is een normale gang van zaken.

Als je een hogere job hebt, dan is er een zeker verwachtingspatroon. Hier zou het not-done zijn om in een Zeeman jeans en ongewassen T-shirt op het werk te verschijnen, en al zeker niet om naar een klant te gaan. En zo zijn er nog wel wat dingen, die ook nog eens zeer bedrijfsafhankelijk zijn. Voor elk voorbeeld kan je een tegenvoorbeeld vinden.

Dat hoger loon, daar staat iets tegen over.

• assje
Zygapophysis schreef op donderdag 9 november 2017 @ 13:51:
[...]
Gemiddeld =/= modaal
bruto inkomen =/= belastbaar inkomen
Dat begrijp ik, daarom zegt dit overzicht meer dan modaal wat mij betreft.

• JURIST
Nog beter: wat is het doorsnee inkomen (mediaan). Gemiddeld wordt vertekend door hele hoge inkomens

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

assje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:29:
[...]

Gemiddeld zegt compleet niks over gangbare inkomens.

Als er 100 mensen 50 cent verdienen, 1000 mensen 1 euro verdienen en 5 personen verdienen 1000 euro dan is het gemiddelde inkomen 5,5 euro.
Vindt je dat een realistische manier van dingen bekijken?

Modaal is niet voor niks in het leven geroepen. Een modaal inkomen zou bij bovenstaand voorbeeld namelijk 1 euro zijn wat wél realistisch is. En feit blijft dat in dit land 36.500 euro een modaal inkomen is. Dat maakt het voor 2 verdieners 73.000 per jaar en feit is ook dat een ton verdienen daar nog eens een kleine 30% boven zit en dus veel is.(en als het voor 1 persoon is is het helemaal extreem hoog) Ik snap uberhaupt niet dat hier discussie over is. Je verdient een stuk méér dan de modale mens, zelfs meer dan de gemiddelde mens dus is het veel.

Ik ken ook mensen die meer dan een ton in hun eentje verdienen, dat wil niet zeggen dat dat gelijk de norm is.

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:03:
Als je 20k bruto verdient, dan zal je vooral aan de inkomstenzijde moeten werken om ooit FO te worden.

en dat van de boterhammen is een voorbeeld. Hier bouw je tijdens de lunchpauze ook je intern netwerk uit. Samen een broodje gaan eten (3.7€) of af en toe een Pizza van 10€ is een normale gang van zaken.

Als je een hogere job hebt, dan is er een zeker verwachtingspatroon. Hier zou het not-done zijn om in een Zeeman jeans en ongewassen T-shirt op het werk te verschijnen, en al zeker niet om naar een klant te gaan. En zo zijn er nog wel wat dingen, die ook nog eens zeer bedrijfsafhankelijk zijn. Voor elk voorbeeld kan je een tegenvoorbeeld vinden.

Dat hoger loon, daar staat iets tegen over.
Retorisch blijft een lastig concept. :P Maar ik ben blij dat je toch zelf inziet dat je brede generalisaties op basis van je eigen N=1 ervaringen weinig zinvol zijn.
assje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:29:
[...]

De initiele discussie ging over belastbaar inkomen. Zeker wanneer je landen onderling vergelijkt (BE en NL in dit geval) wel een belangrijk punt.

Gemiddelde is een waardeloze parameter in deze discussie, en zonder SD al helemaal. Mediaan of, nog beter, modus geeft meer informatie.

• assje
Metro2002 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 15:04:
Modaal is niet voor niks in het leven geroepen. Een modaal inkomen zou bij bovenstaand voorbeeld namelijk 1 euro zijn wat wél realistisch is. En feit blijft dat in dit land 36.500 euro een modaal inkomen is. Dat maakt het voor 2 verdieners 73.000 per jaar en feit is ook dat een ton verdienen daar nog eens een kleine 30% boven zit en dus veel is.(en als het voor 1 persoon is is het helemaal extreem hoog)
Ik snap de uitgebreide discussie ook niet helemaal. Maar wat mij betreft duidelijk dat bruto 30% meer dan modaal echt niet zo heel bijzonder is. Het rijden van een nieuwe D-segmenter v.s. op de fiets naar je werk kan al een groter verschil geven dan dat.

Volgens mij is ook het enige dat ik zeg dat mensen met een dergelijk inkomen ook nog gewoon op de uitgaven moeten letten en het dus (nog) niets te maken heeft met absolute rijkdom. Dat het mogelijk moet zijn geld over te houden lijkt me duidelijk, het is alleen nog steeds niet vanzelfsprekend. Voor iemand op minimum zal het net zo makkelijk lijken om van een modaal salaris significant over te houden.

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:01
Ik kreeg een brief van Moneyou hypotheken: ze schrappen de administratiekosten à € 25 per maand. Toch even een besparing van € 25 per maand de komende 20 jaar. Ik vind het prima.

• !null
Wat betreft de discussie over het inkomen. Volgens mij kan die discussie worden afgedaan als we grafiekjes erbij pakken uit dat andere topic hier op tweakers (ben de naam even kwijt) waarbij je ziet dat het even duurt voordat je echt "winst maakt" met een hoger salaris, als alle toeslagen e.d. al zijn weggevallen.

100K als bruto gezinsinkomen is schijnbaar ook niet veel meer dan modaal. Of althans, in het rijtje wat er staat over 2014:
http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen-huishouden/

Toch kun je denk ik stellen dat de meeste gezinnen met jonge kids (dus KDV etc) daar nog niet op zitten, en voor die periode waarschijnlijk het modaal inkomen een stuk lager ligt. Dus bij kids van 0-4.

[ Voor 16% gewijzigd door !null op 09-11-2017 20:59 ]

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LQZZ6pg.png
Bron: http://visualisatie.cbs.n...isation/Inkomensverdeling Dat zou gebruik moeten maken van dezelfde gegevens uit 2014 die eerder gepost waren.

Het is mij echter niet helemaal duidelijk wat nu de overeenkomst is tussen de [url=http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=70843ned&D1=a&HD=100214-1512&HDR=G1%2cG2%2cT&STB=G3tabel[/] en de grafiek uit 2014. De getallen in de grafiek zijn wellicht per persoon en in de tabel per huishouden, waardoor je bij "paar" het nog x2 moet doen?

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Gemiddelden zijn natuurlijk ook wat lastig. Zodra er een huishouden met een inkomen van 5 miljoen tussenzit, jaagt dat het gemiddelde al gauw op in een groep van 100 huishoudens bijvoorbeeld, maar het zegt weinig over wat de meeste huishoudens in die groep verdienen.

Daarnaast is "besteedbaar inkomen" iets anders dan het bruto inkomen?

"Het besteedbaar inkomen is het nettobedrag dat een huishouden op jaarbasis te besteden heeft. Dit bestaat in grote lijnen uit het bruto-inkomen verminderd met afgedragen premies en belastingen."

https://www.cbs.nl/nl-nl/...mijn-besteedbaar-inkomen-

PS
Die 2 dingen die je vergelijkt schelen niet zoveel? 34,2k vs 35k

PPS
Hier zit het vakantiegeld en evt bonussen dus ook al bij.

[ Voor 60% gewijzigd door Lethalis op 10-11-2017 09:53 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Tommie12
HuHu schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:53:
[afbeelding]
Bron: http://visualisatie.cbs.n...isation/Inkomensverdeling Dat zou gebruik moeten maken van dezelfde gegevens uit 2014 die eerder gepost waren.

Het is mij echter niet helemaal duidelijk wat nu de overeenkomst is tussen de [url=http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=70843ned&D1=a&HD=100214-1512&HDR=G1%2cG2%2cT&STB=G3tabel[/] en de grafiek uit 2014. De getallen in de grafiek zijn wellicht per persoon en in de tabel per huishouden, waardoor je bij "paar" het nog x2 moet doen?
En het gaat om besteedbaar (netto + uitkeringen) inkomen.
Dat is in België voor de hogere inkomens een factor 2.

• dvko
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Gaap... Huidige discussie doet me een beetje aan dit denken.

Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/shopping_teams.png

Verwijderd

Phony schreef op donderdag 9 november 2017 @ 00:08:

Waar ik eigenlijk ook wel benieuwd naar ben is hoe anderen zich voelen op weg naar FO. Volgens mij iets dat in dit topic redelijk onderbelicht is. Ik merk namelijk zelf dat een buffer/fuck you money, controle over de uitgaven, het kunnen maken van bewuste keuzes (die FO ten goede komen) en steeds minder waarde hechten aan materiële zaken ervoor zorgen dat ik me nu al erg rijk en gelukkig voel, terwijl ik nog een lange weg te gaan heb. Ik moet daarom ook altijd wel lachen als er weer een post voorbij komt over 'op een houtje bijten', want blijkbaar ben ik dan gewoon snel tevreden en mis ik helemaal niets.
In het kader van hoe je je voelt op weg naar FO:
Hoe meer ik in de buurt kom van FO, hoe meer werken voelt als een soort prostitutie. Dat klinkt vrij schokkend denk ik en heeft wellicht te maken met de eisen, stress, sfeer, ervaringen ed op het werk. En natuurlijk kun je dan ander werk zoeken, maar dat verandert niets in mijn functiegebied weet ik uit ervaring. Een andere functie zoeken kan ook, maar dan doe ik niet meer waar ik van hou. Wie ervaart ook dat 'prostitutie-gevoel"?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:57:
[...]

In het kader van hoe je je voelt op weg naar FO:
Hoe meer ik in de buurt kom van FO, hoe meer werken voelt als een soort prostitutie. Dat klinkt vrij schokkend denk ik en heeft wellicht te maken met de eisen, stress, sfeer, ervaringen ed op het werk. En natuurlijk kun je dan ander werk zoeken, maar dat verandert niets in mijn functiegebied weet ik uit ervaring. Een andere functie zoeken kan ook, maar dan doe ik niet meer waar ik van hou. Wie ervaart ook dat 'prostitutie-gevoel"?
Als je je werk leuk vindt, is er toch geen direct probleem? Wat versta je onder het prostitutie-gevoel?
Daar kan ik me alleen iets bij voorstellen als je je werk met tegenzin doet, maar niet weg kan i.v.m. geld.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:57:
[...]
Wie ervaart ook dat 'prostitutie-gevoel"?
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:01:
[...]
Als je je werk leuk vindt, is er toch geen direct probleem? Wat versta je onder het prostitutie-gevoel?
Ik ervaar dat ook wel een beetje, terwijl ik mijn werk ook leuk vind. Vroeger heb ik me ook altijd laten vertellen door hippies dat 'als je van je hobby je werk maakt hoef je nooit te werken', maar feit is dat je weet (en voelt) dat je MOET werken. Rekeningen moeten betaald worden, de hypotheek moet afgelost worden en de enige manier om dat te doen is de hele week gaan werken. In die zin begrijp ik wel wat beursjez bedoelt denk ik...
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:01:
[...]
Daar kan ik me alleen iets bij voorstellen als je je werk met tegenzin doet, maar niet weg kan i.v.m. geld.
Voor mij is het idee dat het 'moet'. Of je je werk nu leuk vind of niet er zit altijd een verplichte factor aan vast want je hebt geld nodig, zeker met FO in het achterhoofd.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• pirke
  • Nu online
Als je van je hobby je werk maakt heb je geen hobby meer...

Verwijderd

Daar bedoel ik mee dat ik me gevangen voel. Mijn functie is helemaal wat bij me past, mijn werk an sich vind ik leuk. Alleen de omstandigheden waarbinnen ik mijn werk moet doen, vind ik verschrikkelijk. Dat in combinatie met het gevoel dat ik 'moet' werken, maakt dat 'prostitutie gevoel'. Een andere werkgever helpt niet. Want sinds de crisis is het er bij een heel groot deel vd bedrijven, niet leuker op geworden.

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:09:
Dat in combinatie met het gevoel dat ik 'moet' werken, maakt dat 'prostitutie gevoel'.
Precies dit.

Ik heb het er weleens over met mensen die dan vrij laconiek zeggen 'dan stop je toch met werken, dan ga je toch gewoon doen waar je zin in hebt' maar die vlieger gaat natuurlijk niet op. We leven hier niet in midden-Afrika (gelukkig maar) en letterlijk alles kost geld.

Het valt nog mee dat zuurstof/ademen nog niet belast is. Feit is dus dat er geld binnen MOET komen met uiteindelijke doel => FO => dan is het 'moeten' eraf. Dan kun je je baan nog zo leuk vinden maar er hangt altijd een donkere wolk die zegt 'je moet'.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• !null
Dit is allemaal wel heel negatief bezien. Tenzij je daadwerkelijk voor je beroep voorover moet bukken, vind ik het prostitutie gevoel toch wel erg zware woorden. Maar goed, ik begrijp de strekking.

Je kunt wel zeggen dat het leven in midden-Afrika lekker goedkoop is, maar dat slaat nergens op. In midden-Afrika liggen de banen niet voor het oprapen, al helemaal niet banen die je leuk gaat vinden.
We hebben hier wat dat betreft wel luxe en keuze.

Het blijft heel simpel, als je het niet meer naar je zin hebt / met tegenzin naar het werk gaat, dan moet je gewoon verder kijken. Desnoods naar hele andere functie of zelfs vakgebied.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Beursjez bedoelt, denk ik; het 'concept' werken in het algemeen.

Je moet werken om geld te verdienen om met dat geld de rekeningen te betalen.

Het is zelfs nog erger: je moet steeds meer geld verdienen om te compenseren voor de stijgende levensduurte.

• !null
Misschien, maar volgens mij geeft hij aan het inhoudelijke werk nog steeds leuk te vinden, maar dat er toch wat dingen omheen zijn die de baan minder leuk maken.
Vervolgens komt er de gedachte dat hij de baan niet zo maar op kan zeggen omdat er geld in het laatje moet komen.

Je kunt je wel richten op FO zijn, maar wellicht is het dan beter om je leven zo in te richten dat je nu al een stuk minder moet werken. Dat je 1 of 2 dagen minder kan werken.
Zelfs al doe je dat dan niet, heb je in ieder geval de keuze, wat al wat meer gemoedsrust kan geven.

Of toch op zoek naar een andere functie, ook al verdien je dan minder maar ben je wel gelukkiger.

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:36
Ff twee opmerkingen over voorgaande discussies:

- het gevoel dat 100K niet bijzonder veel is, heeft alles te maken met je 'peergroup'. Voor een echtpaar dat allebei academisch geschoold is en op niveau werkt, is een 100K gezinsinkomen goed bereikbaar. En dat is vaak ook zo voor van hun vrienden/collega's/kennissen en zelfs voor hun ouders. Maar zelfs die hele sociale kring van een man of 100 is maar een klein deel van werkend Nederland. Als voorbeeld: ondanks ons prima gezinsinkomen, had een van mijn dochters het gevoel dat we het niet breed hebben omdat de ouders van haar vriendinnengroepje allemaal medisch specialist zijn of geslaagd ondernemer. Ik heb voor haar toen toch maar eens inzichtelijk gemaakt hoe de inkomensverdeling van heel NL in elkaar steekt.

- En over het 'prostitutiegevoel' wanneer je bijna FO bent: dan moet je je minder focussen op het geld, maar meer op de sociale betekenis van je werk: zijn je collega's blij met je werk en je aanwezigheid? Praat je daar wel genoeg over met je collega's? Maak je wel genoeg lol?

Verwijderd

'zij'

:-)

Dat heb ik allemaal al gedaan. Ik werk minder. Maar daardoor stijgt het dat p-gevoel omdat ik zie hoe het ook anders kan. -Ik voel me ultiem gelukkig als ik vrij ben-.

En ik heb al switches gemaakt en weet dus dat dat het niet is. Van functietype zal ik nooit switchen, omdat dat echt in mijn bloed zit. Zo veel, dat ik mij daar prive ook meestentijds mee bezig houd.

Ik realiseer me dat dit een luxe 'probleem' is. Ik heb werk, ik kan minder werken, ik kan me goed ontwikkelen, dus wat zeur ik nou. En toch.... en daarom wil ik graag zsm fo worden :-)

@highland: de collega's zijn ook gefrustreerd

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2017 12:10 ]

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:10
Herkenbaar :)
Zo heb ik best wel moeite moeten doen om mijn dochter uit te leggen waarom zij, in tegenstelling tot haar vriendinnen, GEEN nieuwe iphone 7 inclusief abonnement van mij krijgt..
Highland schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 12:03:
...had een van mijn dochters het gevoel dat we het niet breed hebben omdat de ouders van haar vriendinnengroepje allemaal medisch specialist zijn of geslaagd ondernemer. Ik heb voor haar toen toch maar eens inzichtelijk gemaakt hoe de inkomensverdeling van heel NL in elkaar steekt.
@Verwijderd
Het lijkt erop dat jij de elementen van jouw werk waarvan je zegt "die zitten in mijn bloed", moet verplaatsen naar een omgeving/situatie die wel OK is...
Welke elementen zijn dat? Wanneer voel jij je gewaardeerd?

[ Voor 16% gewijzigd door djiedjee op 10-11-2017 12:10 ]

• pirke
  • Nu online
Meestal heb je met 100k inkomen ook twee auto's, redelijk wat (representatieve) kleding kosten, een duurder huis, geen KDV toeslag, meer stress oftewel meer vakantie nodig, en dan blijft er opeens weinig extra over.

De hypotheek is naast rente ook aflossing. Dat is geen kostenpost, maar wel nadelig voor je cashflow. Dus een hoge maandlast is eigenlijk een verplichte spaarvorm.

• JURIST
@Verwijderd
Voor mij is moeten werken ook een belangrijk knelpunt.Ik voel me niet geëxploiteerd, maar het beperkt je vrijheid wel en vooral met het perspectief van decennia voor de boeg wreekt zich dat wel. Het is niet het werk zelf, want dat is inhoudelijk interessant genoeg en blijft zich ontwikkelen.
Overgaan van moeten op mogen werken is voor mij een belangrijke motivatie voor FO. Daarnaast is het persoonlijk ook ontsnappen aan een ratrace, die te veel tijd kost en waardoor je te veel niet kan doen (en waarin om me heen bij hoger opgeleiden trouwens ook steeds meer burn-out klachten ontstaan)

[ Voor 6% gewijzigd door JURIST op 10-11-2017 13:29 ]

• assje
Ik ga iedere dag naar huis van het werk vandaag met de gedachte "shit is het al zo laat, ik moet echt naar huis nu anders xyz". In die zin niet veel anders dan met welke andere activiteit dan ook.

Het hierboven benoemde gevoel herken ik me dan ook echt totaal niet in.

Pagina: 1 ... 18 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.