Toon posts:

Zorgverzekering 2018 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste
Acties:
  • 61.436 views

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:37
De afgelopen dagen was de hoogte van de zorgverzekering en het eigen risico behoorlijk in het nieuws, tijd voor een topic!

Eigen risico:
Dat zou eerst naar € 400 gaan, maar de formerende partijen besloten om het toch op € 385 te houden, en dat is inmiddels ook (via een spoedwet) door de tweede en eerste kamer besloten. Zorgverzekeraar DSW maakte op 26 september bekend om vrijwillig het eigen risico met € 10 te verlagen naar € 375, iets wat nog niet eerder gebeurd is.

Premie:
De premies zouden naar verwachting in 2018 weer stijgen, maar verzekeraar DSW (die traditioneel altijd als eerste de premies bekend maakt) heeft ze juist met een paar euro verlaagd. Het is afwachten wat de andere (grotere) verzekeraars gaan doen. DSW had de prijs vorig jaar namelijk wat meer verhoogd ten opzichte van hun concurrenten.

De nieuwe premies van de andere verzekeraars worden pas begin november bekendgemaakt. Afwachten wat die gaan doen!

Vergelijkingswebsites:
www.independer.nl
*knip sneaky affiliatespam en gemanipuleerde lijst - zie hieronder voor meer opties*
www.pricewise.nl

Zorgtoeslag:
Zorgtoeslag stijgt volgens de troonrede iets in 2018.
https://www.belastingdien...ve/toeslagen/zorgtoeslag/
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering

Welke verzekeraar hoort bij welk concern?

[Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 14-11-2017 23:16]

Omegagaaf!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:17

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Fuck, moeten we weer? Argh!

Ik moet jaarlijks / 2-jaarlijks toestemming vragen voor bepaalde behandelingen. Als ik wil overstappen, moet ik dus heel veel extra onderzoek doen, en ook mailen met de potentiele nieuwe verzekeraar of ze eerder gegeven toestemmingen honoreren. En daar krijg je zelden de eerste of tweede keer dat je het vraagt goed antwoord op.

• Harakirim
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-03 11:17
Vorig jaar toevallig een keer niet overgestapt. Ik woon tegenwoordig in een stad waar het ziekenhuis bij weinig zorgverzekeraars onder contract staat. Helaas kan ik niet bij de goedkoopste terecht omdat die geen dekking heeft. Hopelijk komt daar volgend jaar verandering in want ik betaal veel te veel voor die zorgverzekering.

Als 'midden' inkomen ligt de belastingdruk al zwaar genoeg, net geen toeslagen meer en maar meer betalen ieder jaar voor vaste lasten. Ergens blij dat er zorgverzekeringen zijn, maar met al die prijsstijgingen ga ik er toch echt op achteruit en ik heb er de afgelopen 3 jaar geen gebruik van gemaakt. Als jong persoon wordt je afgestraft, vraag me af of ik later de zorg nog wel krijg die de oudjes nu krijgen.

Gelukkig kwam ik 2 jaar geleden er ook achter dat je zorgverzekeringen kan vergelijken op websites zoals hierboven vermeld. Scheelt toch een hoop geld dat ik goed kan gebruiken.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:26
@Harakirim geen idee of het al bekend is, maar overweeg ook eens je eigen risico te verhogen. Scheelt jaarlijks aanzienlijk in de premie en is dus winst als je weinig tot geen zorgkosten hebt. Mocht je onverwacht een jaar wel (veel) kosten hebben dan moet je natuurlijk wel het geld achter de hand hebben om dit op te vangen!
Al met al wel het uitzoeken en overwegen waard :)

Ik zit inmiddels al wat jaartjes bij ZilverenKruis (ZieZo), ben benieuwd of ik hem ook dit jaar weer kan laten staan. Premie á 78eu bevalt me wel :)
Ben overigens wel in de gelukkige omstandigheden dat ik vrijwel nooit wat heb wat het uitzoeken en vergelijken een stuk makkelijker maakt.

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 21:00

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Ik snap niet waar al die drukte om is hoor, we hebben het over €15 euro meer per jaar eigen risico, waarmee je toegang houdt tot de beste zorgstelsel in de wereld. Ik snap dat als je het niet direct gebruikt dat vervelend, maar ook jij kan morgen op het fietspad door een onoplettende automobilist aan gruzelementen worden gereden. Dan wordt je opgeraapt, opgelapt en net zolang verzorgd/verpleegd dat het nodig is.

Ik ben zelf een redelijke verbruiker, dus dat eigen risico moet ik sowieso aftikken, plus daarnaast nog een rits behandelingen zelf betalen, maar dat doe ik nog altijd liever dan dat ik het daadwerkelijke bedrag moet afrekenen...

Snap me niet verkeerd, ik heb ook liever een zo laag mogelijke premie, maar de huidige premiestelling is nu eenmaal nodig om de zorgvraag van nu te kunnen beantwoorden. (Neemt niet weg dat er nog wel wat aan efficiency etc gedaan kan worden, maar dat terzijde).

[Voor 17% gewijzigd door Spacecowboy op 27-09-2017 10:02]

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 10:05
Tof, kan ik over een maandje weer uitzoeken waar ik het goedkoopste uit ben :)

Dit jaar was een duur grapje. Maximaal eigen risico, maar wel in het ziekenhuis geweest en waarschijnlijk heb ik het daarmee volledig opgemaakt. Tja, risico van het vak: vorig jaar 300 euro uitgespaard door maximaal eigen risico te kiezen, dit jaar kost het me 300 euro meer :P

Volgend jaar ga ik gewoon weer voor het maximale eigen risico bij de goedkoopste aanbieder die mij zelf laat beslissen bij wie ik behandeld wil worden, op zoek naar de maximale cashback en andere kortingen.

Voor mijn vriendin is het altijd wat meer uitzoekwerk ivm medicatie, maar ik vind het wel leuk om te doen.

[Voor 8% gewijzigd door Richh op 27-09-2017 10:04]

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:45
@Spacecowboy Tja het grote eigen risico verhaal. Voor jou is die 15 euro misschien niet veel maar voor veel mensen wel. Daar is zelfs het eigen risico van 385 euro al veel en soms niet op te brengen.

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• djiwie
B-Real schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:57:
@Harakirim geen idee of het al bekend is, maar overweeg ook eens je eigen risico te verhogen. Scheelt jaarlijks aanzienlijk in de premie en is dus winst als je weinig tot geen zorgkosten hebt. Mocht je onverwacht een jaar wel (veel) kosten hebben dan moet je natuurlijk wel het geld achter de hand hebben om dit op te vangen!
Heb ik ook gedaan, max eigen risico, had uitgerekend dat als ik niet meer zorg verbruikte dan het normale eigen risico dat ik dat na een jaar al zo'n beetje had terugverdiend door de lagere premie :)
ardana schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:25:
Ik moet jaarlijks / 2-jaarlijks toestemming vragen voor bepaalde behandelingen. Als ik wil overstappen, moet ik dus heel veel extra onderzoek doen, en ook mailen met de potentiele nieuwe verzekeraar of ze eerder gegeven toestemmingen honoreren. En daar krijg je zelden de eerste of tweede keer dat je het vraagt goed antwoord op.
Heb je dan een medische keuring voordat je aangenomen wordt? Is alleen voor aanvullend toch?

Omegagaaf!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:41
Na eerst jaren bij CZ te hebben gezeten ben ik 3 jaar geleden overgestapt naar DSW. Daar 2 jaar gezeten en afgelopen jaar overgestapt naar Ditzo omdat de premie bij DSW mij wel erg gortig werd. Gezien DSW de prijzen een beetje gaat verlagen stap ik wellicht terug over.

Over enkele maanden ga ik wel weer vergelijken. De afgelopen jaren betaalde ik de premie voor het hele jaar in 1 keer. Scheelt weer een beetje in premie, op de spaarrekening levert het geld toch niets meer op en boven de VRH vrijstellingsgrens kost het zelfs om het geld op de rekening te hebben staan.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:45
Ik zit momenteel bij VGZ via unitedconsumers.com aanvullend jongeren pakket levert toch iedere maand 15 euro op wat ik terug krijg van deze club.

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 13:16
B-Real schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:57:
Pas wel op met een hoger eigen risico. Als ik nu even snel kijk bij Independer naar de laagste basisverzekering met €385 eigen risico en €885 eigen risico, dan scheelt dat in premie €168 op jaarbasis. Bespaar je dus wel iets op jaarbasis, maar wel met een kans dat je €500 meer kunt betalen. Ik doe het in ieder geval niet meer (vroeger wel altijd max. eigen risico).

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:35
Al 4 jaar het maximale eigen risico ingesteld, dus verplicht eigen risico + €500,-
Tot nu toe niets bijzonders gehad, hooguit enkele tientjes verbruikt, maar dat was ik toch al kwijt geweest, ook met het verplichte eigen risico.
Ik zit nog bij Aevitae, collectief via werkgever, maar daar ik ben geswitched van werkgever maar eens kijken naar een overstap.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:41
barrymossel schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:09:
[...]

Pas wel op met een hoger eigen risico. Als ik nu even snel kijk bij Independer naar de laagste basisverzekering met €385 eigen risico en €885 eigen risico, dan scheelt dat in premie €168 op jaarbasis. Bespaar je dus wel iets op jaarbasis, maar wel met een kans dat je €400 meer kunt betalen. Ik doe het in ieder geval niet meer (vroeger wel altijd max. eigen risico).
Dat zijn neem ik aan nog de premies van 2017?

Zorgverzekeringen zijn over het algemeen erg laat met het bepalen van hun nieuwe premies. Het zou me niets verbazen als er ook dit jaar weer premies online worden gezet, waarbij de zorgafspraken nog niet volledig zijn vastgesteld.
Zorgverzekeraars onderhandelen tegenwoordig met bijna elke losse apotheek en ieder ziekenhuis om de behandelingen en tarieven vast te stellen. Zo wilde ik vorig jaar (voor 31 december) overstappen van zorgverzekering, maar hadden de ziekenhuizen bij mij in de buurt nog geen afspraken gemaakt met een aantal zorgverzekeraars.

Als de zorgverzekeraar zijn afspraken (met de ziekenhuizen en apotheken) nog niet 100% rond heeft; hoe wordt dan van de consument verwacht dat die een wel overwogen keuze kan maken tussen de verschillende partijen?
En dan heb ik het nog niet eens over de honderden verschillende polissen die worden aangeboden, via tientallen zorgverzekeraars, die eigenlijk allemaal onder 1 moedermaatschappij vallen. Ook daar zou eens wat aan gedaan moeten worden. Iets met bomen en een bos.
Zie ook het bericht van de consumentenbond uit 2016 die voor 2017 waarschijnlijk zo gekopieerd kan worden: https://www.consumentenbo...zekering/polisjungle-2016

• n2theb
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-05 13:24

n2theb

Tweakers Abonnee

m181087 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:21:
[...]

Zorgverzekeringen zijn over het algemeen erg laat met het bepalen van hun nieuwe premies. Het zou me niets verbazen als er ook dit jaar weer premies online worden gezet, waarbij de zorgafspraken nog niet volledig zijn vastgesteld.
Zorgverzekeraars onderhandelen tegenwoordig met bijna elke losse apotheek en ieder ziekenhuis om de behandelingen en tarieven vast te stellen. Zo wilde ik vorig jaar (voor 31 december) overstappen van zorgverzekering, maar hadden de ziekenhuizen bij mij in de buurt nog geen afspraken gemaakt met een aantal zorgverzekeraars.

Als de zorgverzekeraar zijn afspraken (met de ziekenhuizen en apotheken) nog niet 100% rond heeft; hoe wordt dan van de consument verwacht dat die een wel overwogen keuze kan maken tussen de verschillende partijen?
En dan heb ik het nog niet eens over de honderden verschillende polissen die worden aangeboden, via tientallen zorgverzekeraars, die eigenlijk allemaal onder 1 moedermaatschappij vallen. Ook daar zou eens wat aan gedaan moeten worden. Iets met bomen en een bos.
Zie ook het bericht van de consumentenbond uit 2016 die voor 2017 waarschijnlijk zo gekopieerd kan worden: https://www.consumentenbo...zekering/polisjungle-2016
Zorgverzekeraars hebben t/m 12 november om haar premies bekend te maken. Veel zorgverzekeraars zijn tot het eind van het jaar druk bezig met alle contracten regelen, omdat dit gewoon super veel tijd vergt en veel gedoe..
GH45T schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:06:
Na eerst jaren bij CZ te hebben gezeten ben ik 3 jaar geleden overgestapt naar DSW. Daar 2 jaar gezeten en afgelopen jaar overgestapt naar Ditzo omdat de premie bij DSW mij wel erg gortig werd. Gezien DSW de prijzen een beetje gaat verlagen stap ik wellicht terug over.

Over enkele maanden ga ik wel weer vergelijken. De afgelopen jaren betaalde ik de premie voor het hele jaar in 1 keer. Scheelt weer een beetje in premie, op de spaarrekening levert het geld toch niets meer op en boven de VRH vrijstellingsgrens kost het zelfs om het geld op de rekening te hebben staan.
Let er wel op dat DSW al vele malen duurder uitviel dan de meeste zorgverzekeraars dat ze nu goedkoper worden zegt eigenlijk niks.

Daarbij independer toont niet alle verzekeraars, omdat hier gewoon voor betaald moet worden. Daardoor dus zeker een tip om ook andere vergelijk websites in de gaten te houden.

• barrymossel
[...]

Yup.
Ora et Labora schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:20:
Al 4 jaar het maximale eigen risico ingesteld, dus verplicht eigen risico + €500,-
Tot nu toe niets bijzonders gehad, hooguit enkele tientjes verbruikt, maar dat was ik toch al kwijt geweest, ook met het verplichte eigen risico.
Ik zit nog bij Aevitae, collectief via werkgever, maar daar ik ben geswitched van werkgever maar eens kijken naar een overstap.
Het kan natuurlijk goed gaan, maar hoeveel mensen zijn er die niet €885 kunnen aftikken. Vaak de mensen ook die zoveel mogelijk willen/moeten besparen (studenten, mensen in de bijstand, whatever) en dus dit soort risico's gaan nemen.
Spacecowboy schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:59:
Snap me niet verkeerd, ik heb ook liever een zo laag mogelijke premie, maar de huidige premiestelling is nu eenmaal nodig om de zorgvraag van nu te kunnen beantwoorden. (Neemt niet weg dat er nog wel wat aan efficiency etc gedaan kan worden, maar dat terzijde).
Denk of wéét je dat die premiestelling nodig is?

• barrymossel
n2theb schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:25:
[...]

Let er wel op dat DSW al vele malen duurder uitviel dan de meeste zorgverzekeraars dat ze nu goedkoper worden zegt eigenlijk niks.
Het zegt wél wat, aangezien de andere zorgverzekeraars vaak wel meegaan in die premies.
Daarbij independer toont niet alle verzekeraars, omdat hier gewoon voor betaald moet worden. Daardoor dus zeker een tip om ook andere vergelijk websites in de gaten te houden.
Je kunt er gewoon voor kiezen om ook die verzekeringen getoond te krijgen.

• m181087
n2theb schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:25:
[...]

Zorgverzekeraars hebben t/m 12 november om haar premies bekend te maken. Veel zorgverzekeraars zijn tot het eind van het jaar druk bezig met alle contracten regelen, omdat dit gewoon super veel tijd vergt en veel gedoe..
Klopt, de premies worden vrij vroeg vastgesteld.
Maar daar heb ik als consument toch niets aan, als de afspraken met de ziekenhuizen en apotheken nog niet zijn vastgesteld tot einde van dit jaar of misschien zelfs pas volgend jaar?
Kiezen voor een duurdere of goedkopere verzekering is hartstikke leuk, maar als ik daarmee niet weet of ik bij een ziekenhuis bij mij in de buurt geholpen kan worden zegt mij dit niet zoveel.
Ergo, dan betaal ik liever een tientje per maand meer als dat betekent dat ik voor medische hulp in mijn eigen stad geholpen kan worden.

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-06-2020

3x3

• De Zorgtoeslag stijgt.
  • Het eigen risico blijft gelijk of daalt.
  • De premies lijken ook gelijk te blijven of te dalen.
  • Bijzondere bijstand voor arme mensen is er ook ruim in de meeste gemeenten
Een goed nieuws show.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

| live and give like no one else |

• barrymossel
m181087 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:30:
[...]

Klopt, de premies worden vrij vroeg vastgesteld.
Maar daar heb ik als consument toch niets aan, als de afspraken met de ziekenhuizen en apotheken nog niet zijn vastgesteld tot einde van dit jaar of misschien zelfs pas volgend jaar?
Kiezen voor een duurdere of goedkopere verzekering is hartstikke leuk, maar als ik daarmee niet weet of ik bij een ziekenhuis bij mij in de buurt geholpen kan worden zegt mij dit niet zoveel.
Ergo, dan betaal ik liever een tientje per maand meer als dat betekent dat ik voor medische hulp in mijn eigen stad geholpen kan worden.
Veel zorgverzekeraars willen dit juist ook daarom zo snel mogelijk geregeld hebben. Voor het ziekenhuis bij mij in de buurt was het ook altijd ruim om tijd duidelijk en ik kon zodoende altijd een gedegen keuze maken. Wanneer een bepaalde verzekeraar half december nog geen contract afgesloten zou hebben, dan overweeg ik deze niet eens.

• djiwie
barrymossel schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:29:
Je kunt er gewoon voor kiezen om ook die verzekeringen getoond te krijgen.
Dat vind ik altijd heel irritant bij Independer. 6 keer klikken voordat je het totale overzicht krijgt, en dan maar hopen dat het wel compleet is. 8)7

Omegagaaf!

• barrymossel
djiwie schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:37:
[...]

Dat vind ik altijd heel irritant bij Independer. 6 keer klikken voordat je het totale overzicht krijgt, en dan maar hopen dat het wel compleet is. 8)7
Klopt, best onduidelijk, maar in principe klopt het gewoon. Voor de zekerheid check ik altijd meerdere van dat soort vergelijkers (met in het achterhoofd dat ze uiteraard allemaal geld willen verdienen). En uiteindelijk een check bij de aanbieders zelf. (Ja, ik vind dat uitzoeken juist wel leuk en ik stap ieder jaar ook over qua energie ;)).

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Keur aan medische calamiteiten gehad afgelopen jaar, waarbij deels ruimhartigheid van verzekeraar verlangd werd.

Dit werd zo goed en vriendelijk afgehandeld , dat ik bij ohra blijf.

Alleen tandartsverzekeringen zijn ruk, (136 betalen om max 250 terug te krijgen) dus daar gaat een streep door.

• m181087
barrymossel schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:41:
[...]

Klopt, best onduidelijk, maar in principe klopt het gewoon. Voor de zekerheid check ik altijd meerdere van dat soort vergelijkers (met in het achterhoofd dat ze uiteraard allemaal geld willen verdienen). En uiteindelijk een check bij de aanbieders zelf. (Ja, ik vind dat uitzoeken juist wel leuk en ik stap ieder jaar ook over qua energie ;)).
Dat dus. Ook altijd kijken bij de verzekeraar op de website zelf.
Zolang je maar in het achterhoofd houdt dat ook vergelijkers soms eigenbelang kunnen hebben. Bijvoorbeeld Independer, 100% eigendom van Achmea sinds 2016.

Al heb ik net snel even gekeken op independer en valt het me mee dat ik een zorgverzekering van Menzis als beste prijs-kwaliteit tegenkom.

• 2fastTG
  • Laatst online: 23:03
barrymossel schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:09:
[...]

Pas wel op met een hoger eigen risico. Als ik nu even snel kijk bij Independer naar de laagste basisverzekering met €385 eigen risico en €885 eigen risico, dan scheelt dat in premie €168 op jaarbasis. Bespaar je dus wel iets op jaarbasis, maar wel met een kans dat je €500 meer kunt betalen. Ik doe het in ieder geval niet meer (vroeger wel altijd max. eigen risico).
Het premie verschil was/is toch echt 20,- per maand. ZieZo ZK voor 72,- bij ER van 885 en Zekur voor 92,- bij ER van 385.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Komend jaar laat ik direct m'n ER afkopen in maandelijkse termijnen, was vorig jaar net te laat, maar zit elk jaar rond sep/okt door m'n ER heen, kan ik het net zo goed helemaal afkopen. Zit nog steeds bij VGZ, zijn misschien een euro of wat duurder, maar heb er nooit omkijken naar.

[Voor 20% gewijzigd door SinergyX op 27-09-2017 10:55]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• barrymossel
2fastTG schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:50:
[...]

Het premie verschil was/is toch echt 20,- per maand. ZieZo ZK voor 72,- bij ER van 885 en Zekur voor 92,- bij ER van 385.
Die kwam bij mij zojuist niet naar boven. Maar dan nog gaat het om €240 (die niemand spaart om een eventueel eigen risico op te vangen) tegenover €500. Er kan echt zó iets gebeuren en als je dan die €500 niet kan aftikken ben je toch wel iets verder van huis.

Maar begrijp me niet verkeerd. Voor mij is het altijd lucratief geweest, maar ik wil het risico niet meer nemen (€500 doet pijn, €20 per maand niet). En veel mensen zouden het risico gewoonweg niet moeten nemen...

• 2fastTG
  • Laatst online: 23:03
barrymossel schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:55:
[...]

Die kwam bij mij zojuist niet naar boven. Maar dan nog gaat het om €240 (die niemand spaart om een eventueel eigen risico op te vangen) tegenover €500. Er kan echt zó iets gebeuren en als je dan die €500 niet kan aftikken ben je toch wel iets verder van huis.

Maar begrijp me niet verkeerd. Voor mij is het altijd lucratief geweest, maar ik wil het risico niet meer nemen (€500 doet pijn, €20 per maand niet). En veel mensen zouden het risico gewoonweg niet moeten nemen...
Je kunt tegenwoordig bij bijna alle verzekeraars je ER gespreid betalen. Het 'extra' risico bedroeg dit jaar 260,-, want je krijgt direct 240,- korting via je premie.

Anoniem: 710958

Ik heb zelf de laatste 6 jaar voor maximaal eigen risico gekozen. De som is vrij simpel, bijvoorbeeld:

ZieZo basis premie: €93,95 | per jaar €1.127,40
ZieZo basis premie met max eigen risico (- €22): € 71,95 | per jaar € 863,40

Ook als je (planbare)zorgkosten maakt is maximaal eigen risico het overwegen waard. Door de korting van € 22 per maand, a €264 per jaar, kunt je dat bedrag optellen bij het standaard eigen risico optellen. Dus €385 + €264 = €649. Concreet betekend dit dat je voordeliger uit bent zolang je onder het bedrag van €649 euro blijft. Je effectieve risico is dus (slechts) €885 - €649 = €236.

Als je overigens geen kosten maakt kunnen de besparingen hoog oplopen. Besparing gemiddeld per maand € 20 | besparing per jaar 240 | besparing afgelopen 6 jaar €1440.

Daarnaast kies ik altijd voor de aller aller laagste premie. Voor spoed zul je toch altijd en overal behandeld mogen worden, en voor niet spoedeisende hulp of planbare zaken vindt ik het prima een uurtje in de auto te zitten. Overigens zal dat eerder een half uur zijn dan een uur, of als je gunstig woont gewoon bij je eigen ziekenhuis.

• PjgV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-05 16:39
M.b.t vergelijkers is deze er ook nog:
https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/vergelijker
Die lijkt me wel van commercieel belang geschoond... :-)

NB. Werkt op de een of andere manier niet goed met mijn Firefox helaas.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 710958 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:09:
Ik heb zelf de laatste 6 jaar voor maximaal eigen risico gekozen. De som is vrij simpel, bijvoorbeeld:

ZieZo basis premie: €93,95 | per jaar €1.127,40
ZieZo basis premie met max eigen risico (- €22): € 71,95 | per jaar € 863,40

Ook als je (planbare)zorgkosten maakt is maximaal eigen risico het overwegen waard. Door de korting van € 22 per maand, a €264 per jaar, kunt je dat bedrag optellen bij het standaard eigen risico optellen. Dus €385 + €264 = €649. Concreet betekend dit dat je voordeliger uit bent zolang je onder het bedrag van €649 euro blijft. Je effectieve risico is dus (slechts) €885 - €649 = €236.
Nee, je effective _extra_ eigen risico is 236 euro.

Je bent 264 goedkoper uit, maar je mag tot 885 alles zelf betalen, minus 385 omdat je dat toch kwijt ben, per saldo 500 meer ER bij 264 korting, dus je extra eigen risico is 236 tov reguliere 385 verzekering.

Als jij voor 1000 euro ER in een jaar zal hebben, ben je met 385 goedkoper uit dan bij max eigen risico, breekpunt is 649 eigen risico.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:51

Zenix

BOE!

Spacecowboy schreef op woensdag 27 september 2017 @ 09:59:
Ik snap niet waar al die drukte om is hoor, we hebben het over €15 euro meer per jaar eigen risico, waarmee je toegang houdt tot de beste zorgstelsel in de wereld. Ik snap dat als je het niet direct gebruikt dat vervelend, maar ook jij kan morgen op het fietspad door een onoplettende automobilist aan gruzelementen worden gereden. Dan wordt je opgeraapt, opgelapt en net zolang verzorgd/verpleegd dat het nodig is.

Ik ben zelf een redelijke verbruiker, dus dat eigen risico moet ik sowieso aftikken, plus daarnaast nog een rits behandelingen zelf betalen, maar dat doe ik nog altijd liever dan dat ik het daadwerkelijke bedrag moet afrekenen...

Tja, als je eerst 150 euro eigen risico hebt en het wordt in een aantal jaren 385 maar tegelijk krijg je als laagopgeleide Nederlander niet meer dan het minimumloon. Gelukkig is er zorgtoeslag voor deze mensen. Maar de meeste mensen hier vallen niet in deze categorie, dan is het inderdaad "maar" 15 euro. Ik betaal het eigen risico ook altijd zonder problemen, maar beetje relativeringsvermogen kan geen kwaad.

Ik ken namelijk ook mensen die zijn nu al bezig om extra medicijnen neer te zetten, zodat ze volgend jaar niet gelijk weer eigen risico moeten betalen, of mensen die zorg uitstellen. Doordat de zorg wordt uitgesteld kan het probleem ook erger worden waardoor de kosten uiteindelijk meer kunnen worden. En dit kost ons dus allemaal geld.

Ik werk op dit moment in de zorg, hierdoor kan ik ook bij iZZ een verzekering krijgen met werkgeversbijdrage en korting en geen medische acceptatie voor aanvullende verzekering en. Ben wel benieuwd wat daar de premies worden. Zit op dit moment nog bij Zilveren Kruis.

[Voor 7% gewijzigd door Zenix op 27-09-2017 13:32]

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

SinergyX schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:17:
[...]

Nee, je effective _extra_ eigen risico is 236 euro.

Je bent 264 goedkoper uit, maar je mag tot 885 alles zelf betalen, minus 385 omdat je dat toch kwijt ben, per saldo 500 meer ER bij 264 korting, dus je extra eigen risico is 236 tov reguliere 385 verzekering.

Als jij voor 1000 euro ER in een jaar zal hebben, ben je met 385 goedkoper uit dan bij max eigen risico, breekpunt is 649 eigen risico.
Inderdaad, je effective _extra_ eigen risico is 236 euro. Dus mocht je je been breken of iets dergelijks dan ben je dat extra kwijt omdat je voor het maximale risico hebt gekozen. Je bent dan in dat geval dus €236 duurder uit dan als je voor het lage eigen risico had gekozen. De waarschijnlijkheid dat het gebeurt is echter klein en dit extra risico heb je al gedekt door 1 jaar maximaal eigen risico te nemen (en geen hoge kosten te maken).

Het breek punt is inderdaad 649 ''concreet betekend dit dat je voordeliger uit bent zolang je onder het bedrag van €649 euro blijft''. Dus heb je wegens astma oid 200 euro kosten aan medicatie dan is het alsnog voordeliger om een hoog eigen risico te nemen. Daar staan veel mensen niet bij stil.

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 710958 op 27-09-2017 11:26]

Overigens studenten en andere met weinig inkomen doen er ook goed aan een zo laag mogelijke premie uit te zoeken. In combinatie met een zorgtoeslag kan je dan zelfs geld overhouden. Zo is de maximale zorgtoeslag voor 2017 €88. De laagste premie is €72, je houd dus 16 euro per maand over, oftewel 192 per jaar gratis geld. Overigens geen voorstander van, maar het kan voor zo ver ik weet wel. Je voordeel in combinatie met het maximale eigen risico is dan al 192+264= 456 per jaar.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-05 13:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zit nu al jaren met mijn gezin bij Interpolis via Rabobank (collectieve verzekering omdat ik daar een rekeningnummer heb).

Elk jaar toch even kort een check met andere zorgverzekeraars en dat leert mij vaak dat het een paar euro misschien kan schelen en de dekking hetzelfde, maar administratief mij simpelweg te veel werk is :P

[Voor 3% gewijzigd door Falcon op 27-09-2017 11:41]

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ja leuk dat max eigen risico... En leuk dat ziekenhuisrekeningen tegenwoordig sneller komen, dus niet meer een looptijd van een jaar voor 1 'behandeling'.
Ik zat altijd ver onder mijn max eigen risico, totdat ik eind 2015 mijn duim brak. Een rij schroeven erin -> dag ER. Jammer genoeg zat 1 schroef scheef dus alles moest er weer uit. Dat kon pas begin 2016, bam, weer max ER.

Wel geeft dat wat rust moet ik zeggen, als je toch al je max ER ophebt begin van het jaar. Hoef je je ook een stuk minder druk te maken over verdere rekeningen de rest van het jaar }:O

[Voor 20% gewijzigd door dragon2 op 27-09-2017 11:45]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 710958 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:24:

Het breek punt is inderdaad 649 ''concreet betekend dit dat je voordeliger uit bent zolang je onder het bedrag van €649 euro blijft''. Dus heb je wegens astma oid 200 euro kosten aan medicatie dan is het alsnog voordeliger om een hoog eigen risico te nemen. Daar staan veel mensen niet bij stil.
200 euro is vrij weinig, dat is beetje de standaard per 'recept', daar doe ik ongeveer 5 maanden mee dus is het steeds om en om in een jaar dat ik die 400 of 600 voorbij ga. Natuurlijk als ik nu naar voorgaande jaren kijk, was het zeker interessanter geweest, maarja... dat is achteraf.

Dit jaar bv zit ik er al doorheen, dus bij volgende recept ga ik over de 700 euro, was het dit jaar dus iets minder voordelig. Maarja, dan heb je nog het risico an sich dat je opeens iets ergers krijg, gok/risico die je neemt per jaar.

Belachelijk dat je gewoon per discus 6 euro 'tenhandstelling' betaal, dat is gewoon 36 euro per keer van je eigen risico

[Voor 5% gewijzigd door SinergyX op 27-09-2017 11:44]

SinergyX schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:43:
[...]

200 euro is vrij weinig, dat is beetje de standaard per 'recept', daar doe ik ongeveer 5 maanden mee dus is het steeds om en om in een jaar dat ik die 400 of 600 voorbij ga. Natuurlijk als ik nu naar voorgaande jaren kijk, was het zeker interessanter geweest, maarja... dat is achteraf.

Dit jaar bv zit ik er al doorheen, dus bij volgende recept ga ik over de 700 euro, was het dit jaar dus iets minder voordelig. Maarja, dan heb je nog het risico an sich dat je opeens iets ergers krijg, gok/risico die je neemt per jaar.

Belachelijk dat je gewoon per discus 6 euro 'tenhandstelling' betaal, dat is gewoon 36 euro per keer van je eigen risico
Je bekijkt het nu vrij persoonlijk :). Ik bedoel het meer generiek. Er zijn zat mensen die wel wat medicatiekosten maken maar lang niet op die 649 euro komen.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04:21
Ik wil wel een restitutie polis en zeker geen natura. Want het risico met een natura polis is dat als je behandeld wilt worden je naar een ziekenhuis moet die niet in de buurt is. Heb daar natuurlijk helemaal geen zin in en je bezoekers waarschijnlijk ook niet.

• Rukapul
  • Laatst online: 22:25
Anoniem: 710958 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:09:
Daarnaast kies ik altijd voor de aller aller laagste premie. Voor spoed zul je toch altijd en overal behandeld mogen worden, en voor niet spoedeisende hulp of planbare zaken vindt ik het prima een uurtje in de auto te zitten. Overigens zal dat eerder een half uur zijn dan een uur, of als je gunstig woont gewoon bij je eigen ziekenhuis.
Daar ga je anders over denken als je echt iets overkomt. Ik heb nu enkele malen meegemaakt dat mensen vele maanden lang in (academische) ziekenhuizen en revalidatiecentra op vele tientallen kilometers afstand behandeld moesten worden. Grote afstand is dan weldegelijk een belasting (en een forse kostenpost voor het regelmatige bezoek). Uit medische noodzaak is zoiets beter te verantwoorden dan een besparing van 200 euro op jaarbasis.

* Rukapul woont bijna naast een ziekenhuis en probeert zo goed mogelijk vooraf te checken dat alle zorg en specialismen gedekt zijn. Helaas kun je ook niet meer simpelweg uitgaan van een restitutiepolis.

• djiwie
2fastTG schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:50:
[...]

En als je iets meer dan 2 jaar niets* hebt heb je het "terugverdiend". Dan heb je namelijk 480 euro bespaard.

* Of minder dan 385 natuurlijk, want dan maakt het ook niets uit.

Omegagaaf!

Rukapul schreef op woensdag 27 september 2017 @ 11:58:
[...]

Daar ga je anders over denken als je echt iets overkomt. Ik heb nu enkele malen meegemaakt dat mensen vele maanden lang in (academische) ziekenhuizen en revalidatiecentra op vele tientallen kilometers afstand behandeld moesten worden. Grote afstand is dan weldegelijk een belasting (en een forse kostenpost voor het regelmatige bezoek). Uit medische noodzaak is zoiets beter te verantwoorden dan een besparing van 200 euro op jaarbasis.

* Rukapul woont bijna naast een ziekenhuis en probeert zo goed mogelijk vooraf te checken dat alle zorg en specialismen gedekt zijn. Helaas kun je ook niet meer simpelweg uitgaan van een restitutiepolis.
Dit is inderdaad een afweging die je persoonlijk moet maken. Voor mijzelf geen reden om 20 euro extra te betalen. Daarnaast zal je niet snel 100 km van je woonplaats hoeven te revalideren. Voor zwaar specialistische zaken kan het overigens soms niet anders omdat deze simpelweg niet in je regio aanwezig zijn. Mocht het een meerjarig traject zijn dan kun je altijd nog overstappen in het volgende jaar. Voor de basisverzekering is in ieder geval een acceptatieplicht, ook als je helemaal in de kreukels ligt.

• sneaky88
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-05 19:45
Vraagje

Medische kosten mag je ook aftrekken van belasting.
Is het dan niet handiger om zoveel mogelijk zelf te betalen bij bijv. de apotheek?
Vervolgens dit eind van het jaar weer terugvragen van belasting?

Graag jullie mening

sneaky88 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:24:
Vraagje

Is het dan niet handiger om zoveel mogelijk zelf te betalen bij bijv. de apotheek?

Graag jullie mening
U mag alleen het deel van de kosten aftrekken waarvoor u geen vergoeding kunt krijgen van bijvoorbeeld de (aanvullende) zorgverzekering of de bijzondere bijstand.
Als u de kosten eerst zelf betaalt en later een vergoeding van bijvoorbeeld uw zorgverzekeraar krijgt, mag u (dat deel van) de kosten niet aftrekken. (bron: https://www.belastingdien...waarden_aftrek_zorgkosten)

Daarnaast kun je ze niet terug vragen maar aftrekken van je belastbaar inkomen.

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 710958 op 27-09-2017 12:31]

• Rukapul
  • Laatst online: 22:25
Anoniem: 710958 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:27:
Daarnaast kun je ze niet terug vragen maar aftrekken van je belastbaar inkomen.
En de drempel waarover niet afgetrokken kan worden ligt hoog. Bij een beetje inkomen veel hoger dan premie voor basis en aanvullend en eigen risico.

[Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 27-09-2017 12:34]

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 01:38
sneaky88 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 12:24:
Vraagje

Graag jullie mening
ik heb dat tot par jaar terug kunnen doen en dat leverde aardig wat op.
Toen de grens werd verhoogd kwam ik niet eens in de buurt meer van het minimum bedrag wat je moest hebben eer je deze kosten mocht aftrekken ging toen om honderd in de maand dus reken maar uit.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• sneaky88
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-05 19:45
ik kom wel aan de drempel chronisch aandoening..

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 16:03

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

Richh schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:03:
Tof, kan ik over een maandje weer uitzoeken waar ik het goedkoopste uit ben :)

Dit jaar was een duur grapje. Maximaal eigen risico, maar wel in het ziekenhuis geweest en waarschijnlijk heb ik het daarmee volledig opgemaakt. Tja, risico van het vak: vorig jaar 300 euro uitgespaard door maximaal eigen risico te kiezen, dit jaar kost het me 300 euro meer :P

Volgend jaar ga ik gewoon weer voor het maximale eigen risico bij de goedkoopste aanbieder die mij zelf laat beslissen bij wie ik behandeld wil worden, op zoek naar de maximale cashback en andere kortingen.

Voor mijn vriendin is het altijd wat meer uitzoekwerk ivm medicatie, maar ik vind het wel leuk om te doen.
Dan mag je voor mij ook wel weer even gaan uitzoeken richard :P

Maar ook dit jaar mag ik er weer twee doen, van mijzelf en van de vrouw. Jaarbetalingen, cashback, wat zit er in het pakket... alles weer naast elkaar leggen en gewoon weer zoveel mogelijk geld in de zak houden.

Ik heb inmiddels al een jaar of 5 een eigen risico van 500,- (extra) en dat bespaart toch per jaar zo'n 250,- _/-\o_ dus ik heb m er al lang en breed uit gelukkig!

...

• Richh
  • Laatst online: 28-05 10:05
gekke-gerrit schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:22:
[...]

Dan mag je voor mij ook wel weer even gaan uitzoeken richard :P

Maar ook dit jaar mag ik er weer twee doen, van mijzelf en van de vrouw. Jaarbetalingen, cashback, wat zit er in het pakket... alles weer naast elkaar leggen en gewoon weer zoveel mogelijk geld in de zak houden.

Ik heb inmiddels al een jaar of 5 een eigen risico van 500,- (extra) en dat bespaart toch per jaar zo'n 250,- _/-\o_ dus ik heb m er al lang en breed uit gelukkig!
Zoals je weet ben ik ook weer te lui om het voor iedereen te doen :P

In dat geval: gewoon dit topic blijven volgen. De goedkoopste combi komt eind november vanzelf wel langs meestal ;)

• twicejr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-04-2019
Pas op met 'behandelperiodes' van ziekenhuizen.
Daardoor ben ik ongemerkt meer dan mijn eigen risico kwijt dit jaar, omdat de behandeling nog in 2016 viel, volgens de DBC onzin.

[Voor 3% gewijzigd door twicejr op 27-09-2017 13:25]

• e.looijenga
  • Laatst online: 24-04 13:36
Het eigen risico blijft gelijk, de premie een verrassing en een groot gedeelte van mijn medicatie mag ik reeds voor bijbetalen. Heb niet het idee dat het er voor mij gunstiger op gaat worden. Slechte gezondheid = straf :-(

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

djiwie schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:06:
[...]
Heb je dan een medische keuring voordat je aangenomen wordt? Is alleen voor aanvullend toch?
Medische keuringen zijn idd alleen voor aanvullende verzekeringen, maar ook voor sommige behandelingen uit de basisverzekering moet je vooraf toestemming vragen (bijz. tandheelkunde, langdurige fysiotherapie als je aandoening op de Lijst Borst staat). En niet alle zorgverzekeraars lijken hierin gelijk te werken.

Dat, plus je moet echt goed uitzoeken of je zorgverleners (ik heb 4 vaste zorgverleners) ook daadwerkelijk vergoed worden. Jaar na jaar is dat gewoon 'n crime.
[...]

Dit dus. Heel veel van die contracten worden zelfs pas na 31-12 of zelfs nog veel later afgesloten. Tsja, dan heb je er toch niks meer aan?

Tevens had ik een aantal jaar geleden een behandelaar die aangesloten was bij vereniging X, waardoor de behandelingen wél onder de vergoedingen vielen. Halverwege het jaar was die vereniging failliet gegaan, waardoor de behandelingen ineens níet meer vergoed werden. Daar kun je toch geen verzekering op uitzoeken?
Eensch.

Ander probleem is, dat als ik 'n behandeling wil ondergaan die niet vergoed wordt, ik slechts een schatting krijg van wat de kosten zijn, als ze uberhaupt al een schatting kunnen geven. Zo moest een spiraal onder narcose vervangen worden, maar geen ziekenhuis kon me inzage geven in de kosten hiervan, laat staan welk deel vergoed zou worden (voorbehoedsmiddelen worden niet vergoed, maar narcose is wel medisch noodzakelijk). Uiteindelijk nooit een rekening van gezien, maar dan vraag je je wel af, is het voorbehoedmiddel ineens ook vergoed ofzo?

Of de behandeling van mijn wortelkanaalontsteking. Krijg je 'n schatting die oploopt van € 600 tot € 800. De uiteindelijke rekening is slechts € 500. Mooi meegenomen, maar niet echt betrouwbaar dus.
Dat idd. Het kost me honderden euro's per jaar. Eigen risico (€ 385 pj), eigen bijdrages (> € 100 pm), niet vergoedde behandelingen (€ 500 dit jaar alleen al). Om nog maar te zwijgen van de reiskosten die ik moet maken omdat ik wekelijks naar 'n behandelcentrum 100 km ver weg moet straks, de bril die ik moet dragen en het feit dat ik níet de goedkoopste verzekering kan nemen omdat ik zoveel kosten maak.

Geweldig dit zorgstelsel.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:43
e.looijenga schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:34:
Het eigen risico blijft gelijk, de premie een verrassing en een groot gedeelte van mijn medicatie mag ik reeds voor bijbetalen. Heb niet het idee dat het er voor mij gunstiger op gaat worden. Slechte gezondheid = straf :-(
Gelukkig dus dat de eigen kosten bij ziekte in Nederland het laagst zijn in Europa (of iig helemaal op de bodem zitten).

• e.looijenga
Betaal incl. maandelijkse bijdrages, premie en eigen risico ong. 3850,- per jaar aan zorgkosten. Als dat het laagst in Europa is, heb ik medelijden met de rest.....

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:20
In veel andere landen wordt het automagisch op je loon ingehouden en zie je er niets van. Snap niet dat wij dat niet ook doen, aangezien er niets facultatief is aan het hebben van deze verzekering.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Sissors
e.looijenga schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:15:
Betaal incl. maandelijkse bijdrages, premie en eigen risico ong. 3850,- per jaar aan zorgkosten. Als dat het laagst in Europa is, heb ik medelijden met de rest.....
Het gaat uiteraard over gemiddelden. Maar yep, grote kans dat in andere landen je (relatief) meer betaalt (relatief naar de totale zorgkosten uiteraard, in Moldavië is het vast goedkoper absoluut gezien).

Ik weet dat er in het NRC ooit grafiekje stond met alle Europese landen, maar die kan ik momenteel niet vinden (denk dat ik hem thuis wel ooit heb opgeslagen, zal straks wel eens kijken), maar iig een gratis quote:
https://www.nrc.nl/nieuws...-te-vroeg-12629714-a51388
Net vijf procent van de zorgkosten betalen Nederlanders nu zelf. Nergens in Europa is dat percentage zo laag.
Yep, paar jaar oud, en misschien is het ondertussen wel wat veranderd hoor, maar we zullen iig nog aan de onderkant zitten, vooral gezien uit die grafiek bleek dat het gat best groot is.

Edit:
Recentere die wel interessant is, maar ook helaas geen grafiekjes heeft: https://fd.nl/economie-po...de-zorg-in-nederland-niet
Brent schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:17:
In veel andere landen wordt het automagisch op je loon ingehouden en zie je er niets van. Snap niet dat wij dat niet ook doen, aangezien er niets facultatief is aan het hebben van deze verzekering.
Eén is dat je nu keuze hebt waar je het doet, en er concurrentie is tussen verzekeraars (daar kan je het mee eens en oneens zijn, maar dat is de reden). Twee is om zorgkosten inzichtelijk te maken. Probleem daarvan is dat slechts een fractie van de zorgkosten via de verzekeraars gaan. Wat dat betreft is er wat voor te zeggen de premies ruwweg te vervijfvoudigen. (Uiteraard wordt je belasting dan lager).

[Voor 4% gewijzigd door Sissors op 27-09-2017 15:34]

• Brent
Sissors schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:32:
[...]
Eén is dat je nu keuze hebt waar je het doet,
De kosten en vergoedingen worden per overheidswege vastgesteld, het is dus, voor wat de basisverzekering aangaat, de meest irrelevante keuze denkbaar.

Voor wat betreft aanvullende verzekeringen kun je in alle landen ook apart bijverzekeren.
en er concurrentie is tussen verzekeraars (daar kan je het mee eens en oneens zijn, maar dat is de reden).
Hoe stelt de overheid precies de tarieven vast? Is daar echt ruimte voor competitie, of gaat dat vooral op basis van wat de verzekeraars zelf aangeven?
Twee is om zorgkosten inzichtelijk te maken.
In Frankrijk moest ik, al had ik mn Carte Vitale, gewoon betalen (met die kaart). Elke keer kreeg ik een rekening thuisgestuurd. In elke vorm van zorg is dit een mogelijkheid.
Probleem daarvan is dat slechts een fractie van de zorgkosten via de verzekeraars gaan. Wat dat betreft is er wat voor te zeggen de premies ruwweg te vervijfvoudigen. (Uiteraard wordt je belasting dan lager).
Juist ;)

Ik vind het erg vreemd dat een verplichte zorgverzekering met een vooraf vastgesteld tarief apart moet worden afgesloten (en dan ook nog eens ruimte overlaat voor commerciële partijen om het systeem te gamen (eigen risico afkopen etc)). En als je geen werk hebt krijg je een subsidie. Oftewel, een geldpompmolen van heb ik jou daar zonder dat er maar een greintje nut heeft.

• wmeester
  • Laatst online: 22:26
twicejr schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:25:
Pas op met 'behandelperiodes' van ziekenhuizen.
Daardoor ben ik ongemerkt meer dan mijn eigen risico kwijt dit jaar, omdat de behandeling nog in 2016 viel, volgens de DBC onzin.
Check!
Is zeer belangrijk. Bij mij hadden ze een 'dossier' geopend, die sluit 'vanzelf' na 3 maanden en dan maakt het ziekenhuis een factuur op en stuurt die naar de verzekeraar. Echter ná deze 3 maanden ben ik nog 1x gezien door de specialist, op dat moment maakt het ziekenhuis een 'verlenging' aan op het dossier van 12 maanden. Pas ná 12 maanden wordt dan een factuur richting zorgverzekeraar gestuurd.
De factuur werd dus in het nieuwe jaar ontvangen en ging opnieuw van mijn er af.

• Sissors
Ik vind het erg vreemd dat een verplichte zorgverzekering met een vooraf vastgesteld tarief apart moet worden afgesloten
Zorgverzekeringstarief is niet vastgesteld door de overheid. Er zitten best verschillen tussen. En dan verbaast het mij hoe vaak mensen klagen over dure verzekering maar niet rond shoppen. (Ja en ik weet dat er mensen zijn die simpelweg geen keuze hebben in de praktijk).

[Voor 74% gewijzigd door Sissors op 27-09-2017 16:05]

• twicejr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-04-2019
wmeester schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:04:
[...]

Check!
Is zeer belangrijk. Bij mij hadden ze een 'dossier' geopend, die sluit 'vanzelf' na 3 maanden en dan maakt het ziekenhuis een factuur op en stuurt die naar de verzekeraar. Echter ná deze 3 maanden ben ik nog 1x gezien door de specialist, op dat moment maakt het ziekenhuis een 'verlenging' aan op het dossier van 12 maanden. Pas ná 12 maanden wordt dan een factuur richting zorgverzekeraar gestuurd.
De factuur werd dus in het nieuwe jaar ontvangen en ging opnieuw van mijn er af.
Same here, en ik heb voordat de 3-maanden-regel is ingevoerd (tijdens (!) 2015), ook eerder al eens pech gehad.
Rond de zomer naar het ziekenhuis geweest in 2015, kon in zomer 2016 nog eens even een 200 euro ophoesten. Lekker laat .

Ik vraag me af of het juridisch gezien überhaupt kan dit. Als leek al eens geprobeerd de regels te begrijpen? Hoor je als patiënt over deze periode of wordt je er door je verzekeraar op gewezen? Neen.

Hoe kan je dit dan vooraf weten? Niet. Dat deze regels verzonnen zijn en gehanteerd worden, en ten nadele van de patiënt zijn, zonder dat hij daarvan redelijkerwijs op de hoogte kan zijn.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Sissors schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:32:
[...]
Twee is om zorgkosten inzichtelijk te maken.
Zorgkosten inzichtelijk maken? Zeker niet... wanneer heb jij voor het laatst medicatie gehaald? Daar krijg je echt geen nota van te zien (tenzij je ze zelf moet betalen). Wanneer heb jij voor het laatst de nota van de specialist gezien?

En dan heb ik nog 'n natura-verzekering... Ook die hebben afspraken met de zorgverzekeraars dat de nota's rechtstreeks naar de verzekeraar gaan, niet meer langs mij.

Ik heb dus, afgezien van wat ik zelf moet betalen, echt geen idee wat nou eigenlijk die zorg allemaal kost.

Zeker niet met idd die periodes. Daar wordt je echt nooit opgewezen... Terwijl dat wel honderden euro's kan schelen.
Brent schreef op woensdag 27 september 2017 @ 15:49:
[...]
De kosten en vergoedingen worden per overheidswege vastgesteld, het is dus, voor wat de basisverzekering aangaat, de meest irrelevante keuze denkbaar.
Dat mag misschien gelden voor de meeste behandelingen, in bijv. de GGZ is dat niet het geval. Daar mogen afwijkende afspraken per verzekeraar gemaakt worden. Lekker handig als je daar in de loop van het jaar achter komt. Je hebt 'n natura-verzekering, met vrije zorgkeuze, maar oh, nee, sorry, GGZ valt daar niet onder. Tsja, sorry, nu vergoeden we maar 75% van de kosten.

En het meest bizarre is, de zorgverleners weten óók niet of hun kosten vergoed worden door de verzekeraar. Vraag dat maar aan je verzekeraar...

[Voor 4% gewijzigd door Ardana op 27-09-2017 16:19]

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:43
ardana schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:18:
[...]

Zorgkosten inzichtelijk maken? Zeker niet... wanneer heb jij voor het laatst medicatie gehaald? Daar krijg je echt geen nota van te zien (tenzij je ze zelf moet betalen). Wanneer heb jij voor het laatst de nota van de specialist gezien?
Zorgkosten via die weg inzichtelijk maken is dan ook de grootste onzin die er is. We moeten de discussie over de hoge zorgkosten voeren maar mensen een peperdure rekening van een operatie onder de neus schuiven heeft echt nul effect op hun gedrag.

Iets anders: zijn er nog meer mensen die uit principe hun eigen risico niet willen verhogen in ruil voor een lagere premie?

• Sissors
[...]

En dan heb ik nog 'n natura-verzekering... Ook die hebben afspraken met de zorgverzekeraars dat de nota's rechtstreeks naar de verzekeraar gaan, niet meer langs mij.

Ik heb dus, afgezien van wat ik zelf moet betalen, echt geen idee wat nou eigenlijk die zorg allemaal kost.

Zeker niet met idd die periodes. Daar wordt je echt nooit opgewezen... Terwijl dat wel honderden euro's kan schelen.
Er is meer dan je persoonlijke zorgkosten he? Je hebt ook nog de zorgkosten van de samenleving als geheel.

Laatste keer heb ik netjes tot de cent gezien overigens, dat werd netjes van mijn rekening als eigen risico afgeschreven ;).
Iets anders: zijn er nog meer mensen die uit principe hun eigen risico niet willen verhogen in ruil voor een lagere premie?
Mijne gaat iig gewoon weer op maximaal.

[Voor 8% gewijzigd door Sissors op 27-09-2017 16:33]

• wmeester
  • Laatst online: 22:26
Bij diverse behandelaars zie ik heb gehad leeft het sowieso niet zo, hoe kosten gedeclareerd worden en betaald. Alleen bij de ZZP-ende fysio die ik had, wist ze precies wat er vergoed werd, wat niet, wat handig was enz.
Maar een orthodontist, tandarts, orthopeed of andere specialist in het ziekenhuis maakt het niets uit en aangezien ik een hoog eigen risico hebt, en dus vrijwel alles zelf betaal, maakt dat voor mij wél uit.

[Voor 13% gewijzigd door wmeester op 27-09-2017 16:39]

• dragon2
  • Niet online
[...]

Bij Ditzo (en voorheen Ohra) kan ik die nota's inzien online, duurt wel even voor ze er staan (in juli 2017 kwamen er nog veel nota's van zh over 2016) maar ik kan zelf zien wat mijn pijnstillers en de 2 operaties aan mijn gebroken duim bv hebben gekost ja. Ook is er een kopje totale zorgkosten/jaar.

Kun jij dat niet/kan dat bij een naturaverzekering niet?

Bijvoorbeeld kosten schroeven in duim EUR 2.768,25 (2015) en weer verwijderen EUR 1.652,69 (2016).

[Voor 7% gewijzigd door dragon2 op 27-09-2017 17:24]

• Brent
Sissors schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:04:
[...]

Zorgverzekeringstarief is niet vastgesteld door de overheid. Er zitten best verschillen tussen. En dan verbaast het mij hoe vaak mensen klagen over dure verzekering maar niet rond shoppen. (Ja en ik weet dat er mensen zijn die simpelweg geen keuze hebben in de praktijk).
Ik dacht dat de overheid zorgaanbieders verplicht de basisverzekering (een vast pakket) voor een vastgestelde (maximale) prijs aan te bieden, waarbij de subsidie voor werklozen precies dat bedrag is?

• dragon2
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 27 september 2017 @ 16:47:
[...]

Ik dacht dat de overheid zorgaanbieders verplicht de basisverzekering (een vast pakket) voor een vastgestelde (maximale) prijs aan te bieden, waarbij de subsidie voor werklozen precies dat bedrag is?
Heh? Klinkt alsof je nog niet zelf je rekening betaalt (of Belg bent o.i.d.).

De maximale prijs weet ik eigenlijk niet of die vaststaat, zorgverzekeraars bepalen de uiteindelijke premie in ieder geval. Verzekeraars hebben tot 12 november de tijd om hun premies voor het daaropvolgend jaar bekend te maken.

Subsidie je bedoelt zorgtoeslag? Die is afhankeliik van je jaarinkomen, niet of je werkloos bent o.i.d. en dekt niet de gehele premie. De bovengrens is 28.000 euro (alleenstaanden), hoe lager je inkomen hoe meer zorgtoeslag.
[...]
Je hebt 'n natura-verzekering, met vrije zorgkeuze, maar oh, nee, sorry, GGZ valt daar niet onder. Tsja, sorry, nu vergoeden we maar 75% van de kosten.
Dat doen OHRA en Ditzo ook, als je hulpverlender niet gecontracteerd is.
Wij bieden 100% vrije zorgkeuze!

Maar niet voor GGZ

En dan 75% van de 'marktconforme' kosten en niet de werkelijke, en wat die marktconforme kosten dan zijn mag Joost weten.

[Voor 24% gewijzigd door dragon2 op 27-09-2017 17:11]

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

dragon2 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:00:
[...]
Dat doen OHRA en Ditzo ook, als je hulpverlender niet gecontracteerd is.
Wij bieden 100% vrije zorgkeuze!

Maar niet voor GGZ

En dan 75% van de 'marktconforme' kosten en niet de werkelijke, en wat die marktconforme kosten dan zijn mag Joost weten.
Valse advertenties. Meer is het niet. 100% vrije zorgkeuze my ass...

Wat betreft het nakijken wat een behandelig kost: net gedaan (dit jaar "slechts" € 3.300 kosten gemaakt, buiten de zorgkosten die bijv. via het CAK in rekening worden gebracht, of die niet via de zorgverzekeraar zijn gelopen, vorig jaar € 13.200), maar idd, veel behandelingen staan er (nog) niet op. In het kader van de bewustwording van de consument / patiënt vind ik het vreemd dat je deze dingen niet correcter krijgt.

[Voor 3% gewijzigd door Ardana op 27-09-2017 17:56]

• Brent
dragon2 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 17:00:
[...]

Heh? Klinkt alsof je nog niet zelf je rekening betaalt (of Belg bent o.i.d.).

De maximale prijs weet ik eigenlijk niet of die vaststaat, zorgverzekeraars bepalen de uiteindelijke premie in ieder geval. Verzekeraars hebben tot 12 november de tijd om hun premies voor het daaropvolgend jaar bekend te maken.

Subsidie je bedoelt zorgtoeslag? Die is afhankeliik van je jaarinkomen, niet of je werkloos bent o.i.d. en dekt niet de gehele premie. De bovengrens is 28.000 euro (alleenstaanden), hoe lager je inkomen hoe meer zorgtoeslag.
Indien de prijs van de basisverzekering vrij is, waar baseerd de overheid dan het subsidiebedrag op, en hoe is het in dat geval uberhaupt toegestaan een verzekering van onbekende prijs te verplichten?

• Sissors
Je kan redelijk bedenken hoe duur een verzekering moet zijn, en daar is het op gebaseerd. Je kan wel bedenken dat in theorie ze allemaal ineens 2x zo duur wordt, maar dat is niet de praktijk.

• dragon2
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 27 september 2017 @ 18:14:
[...]

Indien de prijs van de basisverzekering vrij is, waar baseerd de overheid dan het subsidiebedrag op, en hoe is het in dat geval uberhaupt toegestaan een verzekering van onbekende prijs te verplichten?
Leesvoer: https://www.zorgwijzer.nl...ing-2017/wijzigingen-zorg

Ieder jaar op Prinsjesdag stelt het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de nominale premie vast. Dit is de rekenpremie plus de nominale opslagpremie. De nominale premie is het bedrag dat zorgverzekeraars volgens het VWS minimaal moeten hanteren, om alle kosten voldoende te dekken.

• Spacecowboy

Spacecowboy

e.looijenga schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:34:
Ik zit in het zelfde schuitje als jij, en toch zie ik het anders. Het is slechts een relatief kleine bijdrage die ik zelf moet geven (tov mijn totale zorgkosten) om toegang te krijgen/houden tot een van beste zorgstelsels ter wereld...

Anoniem: 224360

ardana schreef op woensdag 27 september 2017 @ 13:40:
[...]

Dat idd. Het kost me honderden euro's per jaar. Eigen risico (€ 385 pj), eigen bijdrages (> € 100 pm), niet vergoedde behandelingen (€ 500 dit jaar alleen al). Om nog maar te zwijgen van de reiskosten die ik moet maken omdat ik wekelijks naar 'n behandelcentrum 100 km ver weg moet straks, de bril die ik moet dragen en het feit dat ik níet de goedkoopste verzekering kan nemen omdat ik zoveel kosten maak.

Geweldig dit zorgstelsel.
Niet om te kritisch te zijn en wetende dat ik zelf altijd ook in zo'n klote situatie kan komen is de andere kant van de medaille toch echt dat ik al 10+ jaar geld betaal aan premie en daar nooit iets voor gekregen heb (want niet ziek). Dat geld gaat toch echt (deels) naar zieke mensen.
En dat vind ik prima, want ik ben liever gezond en verzekerd dan ziek en verzekerd. Maar de balans is er toch? Of ervaar jij het echt als een onrechtvaardig systeem?

• Spacecowboy

Spacecowboy

Ik heb even gekeken naar de totale zorgkosten van NL. Voor 2016 kwamen die op 96miljard euro. Dat is grofweg 5600 euro per persoon. Grofweg 1600 euro per jaar wordt daardoor via premies/eigen risico geind. De rest via algemene middelen.

Wanneer je het eigen risico wil stopzetten en/of de premie wil verlagen, zal er meer vanuit algemene middelen richting de zorg moeten vloeien (belastingverhoging).

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:09:
[...]
Niet om te kritisch te zijn en wetende dat ik zelf altijd ook in zo'n klote situatie kan komen is de andere kant van de medaille toch echt dat ik al 10+ jaar geld betaal aan premie en daar nooit iets voor gekregen heb (want niet ziek). Dat geld gaat toch echt (deels) naar zieke mensen.
En dat vind ik prima, want ik ben liever gezond en verzekerd dan ziek en verzekerd. Maar de balans is er toch? Of ervaar jij het echt als een onrechtvaardig systeem?
De zieken, die toch al niet kunnen werken, betalen méér voor hun zorg dan degenen die niet ziek zijn. Dat is een principe waarvan we vóór 2006 gezegd hebben "hey, dat kan niet, dat is niet eerlijk". Ik snap het wel, maar ik weet niet goed wat ik rechtvaardig vind.

Jij betaalt X en krijgt niks omdat je niks nodig hebt.
Ik betaal X + Y + Z en krijg zorg omdat ik dat nodig heb. Is het eerlijk dat ik meer kosten heb? Ik weet het niet, echt niet...

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:53
Ik ben mijn eigen aanvullende verzekeraar. Ik heb al een jaar of 4 elke maand geld apart gezet en betaal daar tandarts, opticien, fysio, etc etc van. Het zal je niet verbazen dat we geld over houden, maar ook dat we geen zorg mijden. Er is nu ruim 3k€ in onze zorgpot dus nog even en we kunnen een grote ingreep uitzoeken :+ (aparte spaarrekening zodag het ook echt qua mentaal aspect een apart potje is)

Enfin, m’n fysio wist niet wat ze hoorde - blijkbaar is zoiets simpels nog niet zo logisch.

Verder overweeg ik DSW dit jaar. Sympathiek en geen onderdeel van een van de hele grote zorgverzekeraars. Wat vinden jullie van DSW?

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• ErikRo
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 27 september 2017 @ 19:09:
[...]

Ik herken het wel ik had vroeegr ook nooit wat de eerste 40 jaar in ieder geval niet wilde ook niet betalen.
Maar dan valt er iets om en dan heb je onderzoeken veel onderzoeken je mag je leven lang medijnen gaan slikken die farmaeuten extra duur maken ze zoeken de grens op. Nu ben ik toch wel blij dat we zoiets hebben want had ik alles moeten betalen dan was het hard gegaan met spaargeld.

Als ik nog een voorbeeld mag geven kennis in amerika had 10 jaar terug iest met hart werd ook ouder.
Altijd klagen over ons systeem het was belachelijk en iedereen zou er misbruik van maken. nu moest dei huis verkopen en al het geld aanspreken. Ineens vond die ons systeem niet zo slecht meer.

Premies kunnen wel goedkoper. Ik irriteer me elke keer weer aan reclame die mensen aanmoedigt onderzoekjes te doen die ze niet nodig hebben en dan de reclame afsluiten met uw zorgverzekeraar vergoed het. Zo zijn er meer en wat denk je dat dat kost. En zo zijn er nog meer meer met trucjes om net langs te wet te gaan maar die erg veel kosten oplevert waar jij en ik weer hogere premie voor moeten betalen

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 09:55

RoamingZombie

Watching the sheeple...

barrymossel schreef op woensdag 27 september 2017 @ 10:37:
[...]

Veel zorgverzekeraars willen dit juist ook daarom zo snel mogelijk geregeld hebben. Voor het ziekenhuis bij mij in de buurt was het ook altijd ruim om tijd duidelijk en ik kon zodoende altijd een gedegen keuze maken. Wanneer een bepaalde verzekeraar half december nog geen contract afgesloten zou hebben, dan overweeg ik deze niet eens.
Vergeet niet dat het niet altijd aan de verzekeraar ligt. Ik heb bij meerdere gewerkt en vaak waren de ziekenhuizen zelf nalatig, vergaten of waren te laat met het contract te tekenen, wijl de verzekeraar maar blijft aankloppen.
ErikRo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 20:46:
[...]
...die farmaeuten extra duur maken ze zoeken de grens op...

...Premies kunnen wel goedkoper. Ik irriteer me elke keer weer aan reclame die mensen aanmoedigt onderzoekjes te doen die ze niet nodig hebben en dan de reclame afsluiten met uw zorgverzekeraar vergoed het. Zo zijn er meer en wat denk je dat dat kost. En zo zijn er nog meer meer met trucjes om net langs te wet te gaan maar die erg veel kosten oplevert waar jij en ik weer hogere premie voor moeten betalen...
Nonsens

[Voor 30% gewijzigd door RoamingZombie op 27-09-2017 20:55]

Ninety percent of everything is crap.

• ErikRo
Goed argument! En zo goed onderbouwd ook als je er geen verstand van hebt reageer dan niet.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:46
ErikRo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 20:46:
[...]
Premies kunnen wel goedkoper. Ik irriteer me elke keer weer aan reclame die mensen aanmoedigt onderzoekjes te doen die ze niet nodig hebben en dan de reclame afsluiten met uw zorgverzekeraar vergoed het. Zo zijn er meer en wat denk je dat dat kost. En zo zijn er nog meer meer met trucjes om net langs te wet te gaan maar die erg veel kosten oplevert waar jij en ik weer hogere premie voor moeten betalen
Jup, mensen die een bril kopen 'want toch gratis'.. Of fysio's welke dan maar wat behandleingen op de naam van een partner of ander gezinslid want 'die heeft ook nog wat gratis sessies'.. Maar och, uiteindelijk zijn er weer allerlei bedrijven en daarmee personeelsleden die er geld aan verdienen.. En het ook weer uitgeven, houdt de economie draaiende :+

Ik verbaas mij er al over dat ik al 100 euro op jaarbasis 'kost' aan de huisarts waar ik ingeschreven sta voor allerlei modules...Dat terwijl ik de huisarts nooit bezoek. Zo gaat het natuurlijk snel met zorgkosten.

Zelf zit ik dit jaar bij Ditzo, die was het goedkoopst. Volgend jaar gewoon weer naar een goedkope verzekeraar (die wel dekking geeft in ziekenhuis waar ik dicht bij woon) met maximaal eigen risico.

Betreffende het feit dat een chronisch zieke altijd standaard zijn eigen risico kwijt is vind ik het een lastige discussie. Die persoon heeft er niet voor gekozen maar zal altijd wel meer geld kwijt zijn, maar 'de maatschappij' heeft er ook niet voor gekozen en die is ook altijd hier geld aan kwijt. Heel zwart/wit gezien vind ik dat als ouders de keuze maken om een kind te gaan 'maken', ze dus ook daarbij weten dat ze het risico lopen dat hun kind het hele leven lang het eigen risico kwijt is.

Feit is dat het lastig is door o.a. wetgeving. Octrooien/patenten op uitvinden zijn fantastisch, maar mogen van mij bij de medische wereld worden weg gehaald qua medicatie. Aan de andere kant zorgt dat er wel voor dat bedrijven minder gaan onderzoeken... En dat zorgt dus weer voor minder goede medicijnen...

Wat wel een vraag naar mijn mening gaat worden deze eeuw is de vraag hoeveel een mensenleven op een bepaald moment en met bepaalde gezondheidssituaties waard is... Hoeveel geld/zorg moeten we spenderen aan een bejaarde met kanker zodat hij/zij nog een jaar kan leven. Hoeveel geld/zorg moeten we spenderen aan een baby welke met meerdere beperkingen wordt geboren waardoor hij/zij nooit deel kan nemen of bij kan dragen aan 'de maatschappij'.... Moeilijke ethische vraagstukken welke toch veel invloed hebben op ons zorgsysteem!

• ErikRo
President schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:00:
[...]

Jup, mensen die een bril kopen 'want toch gratis'.. Of fysio's welke dan maar wat behandleingen op de naam van een partner of ander gezinslid want 'die heeft ook nog wat gratis sessies'.. Maar och, uiteindelijk zijn er weer allerlei bedrijven en daarmee personeelsleden die er geld aan verdienen.. En het ook weer uitgeven, houdt de economie draaiende :+
Feit is dat het lastig is door o.a. wetgeving. Octrooien/patenten op uitvinden zijn fantastisch, maar mogen van mij bij de medische wereld worden weg gehaald qua medicatie. Aan de andere kant zorgt dat er wel voor dat bedrijven minder gaan onderzoeken... En dat zorgt dus weer voor minder goede medicijnen...

Wat wel een vraag naar mijn mening gaat worden deze eeuw is de vraag hoeveel een mensenleven op een bepaald moment en met bepaalde gezondheidssituaties waard is... Hoeveel geld/zorg moeten we spenderen aan een bejaarde met kanker zodat hij/zij nog een jaar kan leven. Hoeveel geld/zorg moeten we spenderen aan een baby welke met meerdere beperkingen wordt geboren waardoor hij/zij nooit deel kan nemen of bij kan dragen aan 'de maatschappij'.... Moeilijke ethische vraagstukken welke toch veel invloed hebben op ons zorgsysteem!
Die speelt nu al. Recent voorbeeld is een nieuwe techniek waarbij ze stukjes fout DNA vervangen door gezond DNA. Daar verwacht men heel veel van. De startprijs is al vastgesteld op $200.000 per behandeling maar de CEO had ook meer kunnen vragen zei hij. En dat zal vast ook gaan gebeuren. het leuke is dat het gros van de ontwikkelkosten met belastinggeld zijn betaald.
Maar goed als het straks een miljoen kost er komt een grens dat een zorgaanbieder zegt tot hier en niet verder anders is zorg niet meer te betalen. Op zich goed alleen vervelend als jij net diegene bent. Kun je huis gaan verkopen en je spaargeld erbij halen die tijd gaan we nog wel meemaken vrees ik.

• incaz
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik ben erg tevreden over DSW: heldere communicatie, geen ingewikkelde nadeel- of voordeelregels (bv geen preferentiebeleid voor medicijnen maar laagste prijs), goed betaalbaar (de premie is ook al eens tijdens het jaar verlaagd) en ik vind het echt onwijs cool hoe Chris Oomen lekker rebels is, richting Schippers (Het is nu al een paar keer voorgekomen dat Schippers zegt of impliceert dat de premie bv flink zal stijgen vanwege een of ander doembeeld, en dat DSW dan prompt het tegenovergestelde doet, en de andere verzekeraars niet zoveel keuze hebben dan daarin mee te gaan. Want het is duidelijk dat als DSW de premie min of meer gelijk houdt, de andere verzekeraars er niet mee wegkomen om die enorm op te schroeven.) en ook richting Rouvoet (voorzitter Zorgverzekeraars Nederland. Want de verzekeraars overleggen hun beleid voor ze gaan 'concurreren'. Oomen lag dwars, en kreeg daarop een dreigbrief van Rouvoet, die vervolgens naar de pers gestuurd werd.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

ErikRo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 20:59:
[...]

Goed argument! En zo goed onderbouwd ook als je er geen verstand van hebt reageer dan niet.
Nice try. Het probleem is, ik heb er verstand van en jij slingert je bewering juist zonder onderbouwing het www op. Dan krijg je er een net zo goed onderbouwde reactie op terug.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Jup, mensen die een bril kopen 'want toch gratis'..
Niet helemaal gratis, maar bijna gratis. Ik ben zo iemand die elk jaar een nieuwe (zonne)bril koopt.

FBTO heeft een systeem en ik snap niet dat ze er niet onwijs verlies op maken.
Het systeem werkt met modules. Fysio-module, gezichtszorg-module, etc.
Brilvergoeding bij Specsavers (á €100 bij bril vanaf €100) zit in de gezichtszorg-module. Deze kost 20 euro.

En hier zit de crux: De modules kan je op elk moment aanzetten en loopt vanaf dan door tot het einde van het jaar.
Dus in november zet ik de gezichtszorg-module aan voor december, maak een afspraak bij Specsavers, kies een bril (geen duur montuur, geen of weinig extra's) en dan heb ik voor 20 euro plus eventuele meerkosten (maar dat heb je zelf in de hand) een nieuwe bril of zonnebril.

Misschien krijgt FBTO een percentage van de meerkosten die aan Specsavers betaald worden terug ofzo, want anders zie ik niet hoe dit model winstgevend moet zijn?
Maar dit modulesysteem gaat dus niet alleen over brillen, maar over allerlei aanvullende dingen (fysio, sportschool, EHBO-cursus, etc.).
Dus naar gelang wat ik nodig heb zet ik voor de maand december een module aan.
Vorig jaar EHBO cursus gedaan (á 100 euro) voor 5 euro, bijv.

En ik ben vast niet de enige die dat doet.
Ik vraag me af hoe ze dit kunnen betalen.
Qua premies is FBTO namelijk niet superduur ofzo.

• Spacecowboy

Spacecowboy

[...]

Quatsch. Fysio wordt pas vanaf de 21e behandeling vergoed (mits aanvullend verzekerd en getoetst aan ziektebeeld). En op naam van een familielid? Denk niet dat er veel behandelaars zijn die meegaan in dat soort fraude. En terecht, want dit soort dingen moet je naar mijn mening keihard aanpakken (beroepsverbod o.i.d.).

Daarnaast denk ik dat die reclames van specsavers en consorten ook aan banden gelegd moeten worden. Er is geen gratis hoortoestel. Er is ook geen gratis bril, dat wordt gewoon betaald door de premies die we allemaal op moeten brengen.

• ErikRo
RoamingZombie schreef op woensdag 27 september 2017 @ 21:51:
[...]

Nice try. Het probleem is, ik heb er verstand van en jij slingert je bewering juist zonder onderbouwing het www op. Dan krijg je er een net zo goed onderbouwde reactie op terug.
Blijkbaar heb je er toch niet zoveel verstand van als je van jezelf denkt. Vanuit mijn werk had ik vroeger contact met mensen bij een zorgverzekeraar die zich hiermee bezig hielden en die hebben me leuke verhalen verteld en documenten laten lezen waardoor ik weet dat dit wel gebeurd.

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

ErikRo schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:53:
[...]

Blijkbaar heb je er toch niet zoveel verstand van als je van jezelf denkt. Vanuit mijn werk had ik vroeger contact met mensen bij een zorgverzekeraar die zich hiermee bezig hielden en die hebben me leuke verhalen verteld en documenten laten lezen waardoor ik weet dat dit wel gebeurd.
Hearsay! Als je iets niet kan bewijzen kan je je beter stil houden.

• barrymossel
RoamingZombie schreef op woensdag 27 september 2017 @ 20:52:
[...]

Vergeet niet dat het niet altijd aan de verzekeraar ligt. Ik heb bij meerdere gewerkt en vaak waren de ziekenhuizen zelf nalatig, vergaten of waren te laat met het contract te tekenen, wijl de verzekeraar maar blijft aankloppen.
[...]
Dat realiseer ik me zeker. Ook het feit dat ze er vaak niet snel uitkomen ligt zeker niet altijd bij de verzekeraar. Maar het is wel in het belang dat de verzekeraar snel een getekend contract heeft waarover ze kunnen communiceren.

• e.looijenga
Spacecowboy schreef op woensdag 27 september 2017 @ 18:29:
[...]

Ik zit in het zelfde schuitje als jij, en toch zie ik het anders. Het is slechts een relatief kleine bijdrage die ik zelf moet geven (tov mijn totale zorgkosten) om toegang te krijgen/houden tot een van beste zorgstelsels ter wereld...
Bijna 4000,- per uitgeven aan zorg en dan ook nog iedere keer strijd moeten leveren om je eigen medicijnen mee te krijgen bij de apotheek omdat je anders het goedkoopste meekrijgt (waardoor ik dit jaar al 3 maanden ziek ben geweest), het Thyrax debacle waar in ons geval 4 familieleden compleet door ontregeld zijn geweest, wachtlijst voor het verwijderen van een paar kiezen 8 maanden en ik kan zo nog wel even doorgaan. Nee, een van de beste is het voor mij in ieder geval bij lange na niet.

• One-eye864
  • Laatst online: 21:07
anandus schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:15:
[...]
En hier zit de crux: De modules kan je op elk moment aanzetten en loopt vanaf dan door tot het einde van het jaar.
Dus in november zet ik de gezichtszorg-module aan voor december, maak een afspraak bij Specsavers, kies een bril (geen duur montuur, geen of weinig extra's) en dan heb ik voor 20 euro plus eventuele meerkosten (maar dat heb je zelf in de hand) een nieuwe bril of zonnebril.
[...]
Sterker nog tot 1 of 2 jaar geleden kon je ze ook op elk moment weer uitzetten. Dus module gezinsplanning bij afsluiten uit laten staan. In bijv maart aanzetten en voor een jaar de pil halen bij de apotheek en vanaf april weer uit. Dat kon toen nog gewoon.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Waar kan ik het goedkoopste het kaalste pakket krijgen gewoon basisverzekering. Ik zit nu bij vgz maar die wordt duurder heb ik vernomen.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
lennox-06 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 18:28:
Waar kan ik het goedkoopste het kaalste pakket krijgen gewoon basisverzekering. Ik zit nu bij vgz maar die wordt duurder heb ik vernomen.
De premies zijn nog niet bekend, maar Anderzorg is er eentje die heel goedkoop is, maar misschien zijn er nog goedkopere.

Even voor de duidelijkheid: Basisverzekering is overal gelijk. Het verschil zit hem vaak in de contracteerde zorginstellingen en in secundaire dingen als service.

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:23
e.looijenga schreef op donderdag 28 september 2017 @ 08:57:
[...]

Bijna 4000,- per uitgeven aan zorg en dan ook nog iedere keer strijd moeten leveren om je eigen medicijnen mee te krijgen bij de apotheek omdat je anders het goedkoopste meekrijgt (waardoor ik dit jaar al 3 maanden ziek ben geweest), het Thyrax debacle waar in ons geval 4 familieleden compleet door ontregeld zijn geweest, wachtlijst voor het verwijderen van een paar kiezen 8 maanden en ik kan zo nog wel even doorgaan. Nee, een van de beste is het voor mij in ieder geval bij lange na niet.
Dan zal het in een ander land blijkbaar nog erger voor je zijn.

• incaz
  • Laatst online: 15-11-2022
Malt007 schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 19:10:
[...]

Dan zal het in een ander land blijkbaar nog erger voor je zijn.
Dat hangt er maar vanaf naar welk land je gaat.

Overigens... veel van dat 'Nederland is het beste zorgsysteem' neigt wel een beetje naar cherry picking. We hebben een aantal goede aspecten... en precies op die punten is er de laatste jaren een verslechtering ingezet. Dat wordt dan niet meegenomen. Het rekent voor een deel met premies en bedragen van een tijdje terug (waarbij de toegankelijkheid groter was door lagere premies / ER / ander bekostigingssysteem, bredere toegankelijkheid zorgtoeslag) en houdt handig geldstromen buiten zicht.

Het frustrerendst daaraan vind ik dat er maar geen inhoudelijke discussie op gang wil komen. Want er is een rapport van jaren geleden dat ons zorgstelsel als goed betiteld, en dus valt er niets meer over te zeggen. En andere landen zijn erger enzo. (Maar ons doel is toch niet om te kijken met hoe weinig we weg kunnen komen, maar om gewoon goede zorg te hebben?)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Spacecowboy schreef op woensdag 27 september 2017 @ 22:26:
[...]

Quatsch. Fysio wordt pas vanaf de 21e behandeling vergoed (mits aanvullend verzekerd en getoetst aan ziektebeeld). En op naam van een familielid? Denk niet dat er veel behandelaars zijn die meegaan in dat soort fraude. En terecht, want dit soort dingen moet je naar mijn mening keihard aanpakken (beroepsverbod o.i.d.).

Daarnaast denk ik dat die reclames van specsavers en consorten ook aan banden gelegd moeten worden. Er is geen gratis hoortoestel. Er is ook geen gratis bril, dat wordt gewoon betaald door de premies die we allemaal op moeten brengen.
Dat van de fysio is niet correct. Als je daar aanvullend voor verzekerd bent wordt het gewoon vanaf de eerste behandeling vergoed.

Wil je aanspraak maken op de fysio vergoeding uit de basisverzekering bij een chronische aandoening dan wordt het een ander verhaal maar ook dan met een AV krijg je de eerste behandelingen gewoon vergoed.

• Zenix
  • Laatst online: 00:51

Zenix

BOE!

Je moet inderdaad voor de eerste 21 behandelingen aanvullend verzekerd zijn, ook al heb je een chronische aandoening.

10680Wp | Stuur DM voor Raisin of IBKR bonus

• Spacecowboy

Spacecowboy

RoamingZombie schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 20:34:
[...]

Dat van de fysio is niet correct. Als je daar aanvullend voor verzekerd bent wordt het gewoon vanaf de eerste behandeling vergoed.

Wil je aanspraak maken op de fysio vergoeding uit de basisverzekering bij een chronische aandoening dan wordt het een ander verhaal maar ook dan met een AV krijg je de eerste behandelingen gewoon vergoed.
I stand corrected :)

• MadBear
  • Laatst online: 28-05 09:35

MadBear

BOE :)

De eerste zorgpremies voor 2018 (naast DSW) zijn inmiddels bekend.
OHRA (van 104,50 naar 107,95) en Delta Lloyd (115,83 naar 119,58) verhogen de premie iets, Zorg & Zekerheid verlaagt de premie met ongeveer een euro per maand. De belangrijkste labels van de grote 4 (CZ, VGZ, Achmea en Menzis)volgen waarschijnlijk komende dagen. De prijsvechters (Anderzorg, Ziezo, Zekur enz.) zullen wel wachten tot de deadline a.s. zondag.

• djiwie
Ook CZ maakt zijn premie bekend: https://nos.nl/artikel/22...erves-aan-te-spreken.html

3% duurder dan vorig jaar...

Zondag zijn als het goed is van alle verzekeraars de premies bekend. Dit jaar maar eens goed kijken, zijn best wel grote prijsschuivingen dit jaar tov vorig jaar :)

Omegagaaf!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik hou het ook scherp in de gaten, voor mijzelf maakt het niet uit, die tandartsverzekering die ik heb is ook overbodig, ik heb al jaren geen problemen of wat dan ook met de tanden...

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Heb net m'n voorwaarden gekregen. Ik kom 4 euro per maand duurder uit. Da's nog te overleven.
Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen referrals / affiliates voor eigen gewin!
Geen discussie over het zorgstelsel. Dat is hier offtopic en hoort in AWM.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee