Als je zoveel VVW en geen naregeling hebt, waarom heb je dan een buffervat?The Legend schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:24:
[...]
Dat maakt het duidelijker, dank! Maar is dat een effect dat dus weer afneemt nadat het buffervat weer op temperatuur is gekomen? Ik zie nu namelijk wel het gewenste effect dat het huis weer warmer wordt, waar dat eerst niet lukte met deze temperaturen, terwijl de Ta vanaf de WP lager is dan eerst (nu 29 graden). Het enige nadeel is de herrie die de pomp maakt op stand drie.
Ik had dus eerst een ingestelde delta T op de WP van 7 graden, met de pomp op stand 2. Nu heb ik de delta T aangepast naar 5 graden en de pomp dus op stand 3 gezet. Afgifte is alleen vloerverwarming beneden zonder naregeling (boven LTV radiatoren met thermostaatkranen die allemaal dicht staan.
Nefit zegt zelf bovendien in de handleidingen dat je met zoveel VVW geen buffer nodig hebt.
Je probleem is dat een vloer langzaam opwarmt (en dus bij gelijke flow steeds minder vermogen afgeeft) en de WP met constante flow en constante dT een constant vermogen probeert te maken. Dat is op zich al iets wat je nooit goed afgestemd krijgt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.