The Legend schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:24:
[...]

Dat maakt het duidelijker, dank! Maar is dat een effect dat dus weer afneemt nadat het buffervat weer op temperatuur is gekomen? Ik zie nu namelijk wel het gewenste effect dat het huis weer warmer wordt, waar dat eerst niet lukte met deze temperaturen, terwijl de Ta vanaf de WP lager is dan eerst (nu 29 graden). Het enige nadeel is de herrie die de pomp maakt op stand drie.

Ik had dus eerst een ingestelde delta T op de WP van 7 graden, met de pomp op stand 2. Nu heb ik de delta T aangepast naar 5 graden en de pomp dus op stand 3 gezet. Afgifte is alleen vloerverwarming beneden zonder naregeling (boven LTV radiatoren met thermostaatkranen die allemaal dicht staan.
Als je zoveel VVW en geen naregeling hebt, waarom heb je dan een buffervat? :? Dat maakt je systeem alleen maar lastiger (zoals je nu merkt), kost je rendement, extra installatieruimte en -kosten en ook nog het stroomverbruik van die extra pomp.
Nefit zegt zelf bovendien in de handleidingen dat je met zoveel VVW geen buffer nodig hebt.

Je probleem is dat een vloer langzaam opwarmt (en dus bij gelijke flow steeds minder vermogen afgeeft) en de WP met constante flow en constante dT een constant vermogen probeert te maken. Dat is op zich al iets wat je nooit goed afgestemd krijgt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:37

The Legend

*Plop*

Andrehj schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:29:
[...]

Als je zoveel VVW hebt, waarom heb je dan een buffervat? :? Dat maakt je systeem alleen maar lastiger (zoals je nu merkt), kost je rendement, extra installatieruimte en -kosten en ook nog het stroomverbruik van die extra pomp.
Nefit zegt zelf bovendien in de handleidingen dat je met zoveel VVW geen buffer nodig hebt.

Je probleem is dat een vloer langzaam opwarmt (en dus bij gelijke flow steeds minder vermogen afgeeft) en de WP met constante flow en constante dT een constant vermogen probeert te maken. Dat is op zich al iets wat je nooit goed afgestemd krijgt.
Tja, het probleem is dat de installatie is samengesteld door Nefit zelf (naar aanleiding van een garantiekwestie met een ventilatiewarmtepomp) en ze er op stonden dat een buffervat zou worden opgenomen in het systeem. Het is overigens geen heel groot systeem hoor. Denk ca. 80-100m2 met een verdeler met 8 groepen.

Ik ben toch malle pietje niet!

The Legend schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:33:
Tja, het probleem is dat de installatie is samengesteld door Nefit zelf (naar aanleiding van een garantiekwestie met een ventilatiewarmtepomp) en ze er op stonden dat een buffervat zou worden opgenomen in het systeem. Het is overigens geen heel groot systeem hoor. Denk ca. 80-100m2 met een verdeler met 8 groepen.
Bijzonder.... Volgens hun eigen installatiehandleiding (en de ervaringen in de topics hier) is dat hele buffervat niet nodig. 8)7

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Andrehj schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:18:
[...]

Zo werkt dat natuurlijk niet. Hogere flow betekent wel degelijk meer afgifte, want (bij gelijke aanvoertemperatuur) neemt je retourtemperatuur toe. En dus ook de gemiddelde watertemperatuur. En de hoeveel vermogen die je afgiftesysteem afgeeft (radiatoren of VVW maakt niet uit) wordt door die gemiddelde watertemperatuur bepaald.

De factor tijd komt in de vermogensberekening helemaal niet voor. Het is gewoon dT (in K) * flow (in l/min) * 4.2 / 60.

Oneindig hoge flow is echter niet haalbaar, want kost enorm veel energie van de waterpomp. Vandaar dat vaak een dT van 5K wordt aangehouden. Maar als je systeem gemakkelijk naar 4K kan (zoals bij mij) dan geeft dat zeker nog wel wat winst in COP.

[...]

@Superbeagle heeft het dan ook een stuk beter begrepen dan @JakeOfOz ...
En toen had ik het allemaal nog niet zo goed begrepen. 8)

Q is de warmte die de warmtebron genereert. En wordt door middel van m x c x ΔT met als medium water overgedragen aan een afgifteapparaat(vvw, radiator) met een gegeven oppervlakte. Hierbij wordt de hoogte van de afgifte, even voor het gemak, door de gemiddelde x̄ van Ta + Tr bepaald.

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:05

spok9

Groen...

Andrehj schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:18:
[...]

Zo werkt dat natuurlijk niet. Hogere flow betekent wel degelijk meer afgifte, want (bij gelijke aanvoertemperatuur) neemt je retourtemperatuur toe. En dus ook de gemiddelde watertemperatuur. En de hoeveel vermogen die je afgiftesysteem afgeeft (radiatoren of VVW maakt niet uit) wordt door die gemiddelde watertemperatuur bepaald.

De factor tijd komt in de vermogensberekening helemaal niet voor. Het is gewoon dT (in K) * flow (in l/min) * 4.2 / 60.

Oneindig hoge flow is echter niet haalbaar, want kost enorm veel energie van de waterpomp. Vandaar dat vaak een dT van 5K wordt aangehouden. Maar als je systeem gemakkelijk naar 4K kan (zoals bij mij) dan geeft dat zeker nog wel wat winst in COP.

[...]

@Superbeagle heeft het dan ook een stuk beter begrepen dan @JakeOfOz ...
Er is nog wel een extra factor die dit ingewikkelder maakt als je een verdeler met pomp hebt. Een hogere pompsnelheid van de vloer vraagt ook meer flow van de warmtepomp. Als de flow van de warmtepomp ‘onvoldoende’ is voor de hogere pompsnelheid zuig je meer retourwater van de vloer zelf en daalt de aanvoertemperatuur. Dan moet je dus de flow vanuit de warmtepomp verhogen om die hogere capaciteit te bereiken.

Ander punt: een testbuild van ems-esp voegt een aantal nieuwe entities toe. Waaronder de mengklep voor bijverwarming. En daarmee vind ik ineens een verklaring voor het ‘sluipverbruik’. De warmtepomp vraagt warmte van de ketel bij defrosts! Dit ongeacht alle instellingen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FXZRhUKdoNm1sGXEjq2i40blzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMzOXHhWDIHgP1CFGnWVX8p4.jpg?f=fotoalbum_large

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
@scarwoman Met een warmtepomp je huis verwarmen blijft inderdaad zoeken naar een goede balans tussen alles. Afgiftesysteem, buitentemperatuur, warmteverlies, wel/geen buffer, naregeling, aantal starts en efficiëntie, en je gewenste comfort natuurlijk.

Er zijn wat hints die het systeem zelf geeft: als je de gewenste delta tc0-tc3 aanpast, dan merk je dat de pompsnelheid ook verandert. De WP gaat met de flow spelen om dat verschil te benaderen.

Met de gasketels van vroeger maakte het aantal starts heel weinig uit, dus was het veel makkelijker om een hoge aanvoertemp en grote ketel op te hangen, dan had je het in ieder geval nooit koud. Maar efficiënt is het niet.

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 20:23
Voor het instellen van de warmtepomp: hoe hoger de flow, hoe beter dus?
Zou je kunnen zeggen dat je bij dit koude weer de flow nog wat kan verhogen, zodat je meer afgifte krijgt? Relatief hoge aanvoertemperaturen nu die de vloer ingaan.

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
scarwoman schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:29:
Voor het instellen van de warmtepomp: hoe hoger de flow, hoe beter dus?
Zou je kunnen zeggen dat je bij dit koude weer de flow nog wat kan verhogen, zodat je meer afgifte krijgt? Relatief hoge aanvoertemperaturen nu die de vloer ingaan.
Je kunt die externe pomp wel iets beïnvloeden door een andere stand te kiezen, maar je warmtepomp zal dan zelf de pomp gaan terugschakelen om op de gewenste TC3-TC0 uit te komen. Als je die instelling aanpast hoor je namelijk de pomp een ander toerental kiezen (bij een hogere TC3-TC0 gaat de pomp minder hard draaien).
Dus ik weet nog niet precies wat die instelling op de externe pomp precies doet. Wil ik nog een keer testen, aangezien ik in Home Assistant wel de pompsnelheid (percentage) uit kan lezen. Eens zien of je bij een andere stand op die externe pomp dan een ander percentage krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:44
Hier gaat het electrisch element de laatste dagen ineens helpen met het maken van warm water. Het electrisch element mag pas meewerken vanaf -10 en dat is het hier niet geweest en vanochtend zeker niet... Koudste wat de buitensensor heeft gemeten is -7,5 2 dagen geleden.

Ik blijf me verbazen over de gekke dingen die gebeuren met de warmtepomp. Stroom er maar eens voor een reset maar dat kan toch niet de bedoeling zijn 🤦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-09 16:02
Is het element niet sowieso nodig om een legionella run te doen? Kan de WP solo voldoende warm stoken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
Wollie91 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:12:
Ik blijf me verbazen over de gekke dingen die gebeuren met de warmtepomp.
Dat ben ik wel met je eens. Ik kan het gedrag ook vaak niet verklaren.

Ik heb het bijverwarmen via de gasketel nog niet lekker onder controle. Op het moment moduleren de Enviline en de Gasketel elkaar nog tegen, zo lijkt het.

Ik heb zojuist geprobeerd het minimale vermogen van de gasketel nog verder te drukken hopelijk maakt dat het stabieler/efficienter. Nu verbruik ik naar mijn idee meer gas dan nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Prw-tI8NUimD2dk72VPzOAU7QYI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ByqagWM2RSy9T3Kx0MFbfIMo.png?f=user_large

Ik kan in de 'standaard instellingen' of 'installatiewijzer' ook geen advies vinden over de setup met een aan/uit regeling van de gasketel. Hoge temperatuur, juist laag, veel vermogen, weinig, etc.

Kort telefonisch contact gehad met Nefit, er is geen advies document. "50-60 *C en 50% van het vermogen, maar dat is sterk afhankelijk van de situatie/afgifte."

[ Voor 18% gewijzigd door SuperR1902 op 16-12-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik heb gewoon het verwarmingsbedrijf van de gasketel uitgezet, de WP redt het prima om zichzelf te ontdooien en met deze temperaturen blijft de boel nog acceptabel warm in huis. Na het verhogen van de pompsnelheid in het afgiftecircuit gaat het ook beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-09 21:21
JakeOfOz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:30:
[...]

Je kunt die externe pomp wel iets beïnvloeden door een andere stand te kiezen, maar je warmtepomp zal dan zelf de pomp gaan terugschakelen om op de gewenste TC3-TC0 uit te komen. Als je die instelling aanpast hoor je namelijk de pomp een ander toerental kiezen (bij een hogere TC3-TC0 gaat de pomp minder hard draaien).
Dus ik weet nog niet precies wat die instelling op de externe pomp precies doet. Wil ik nog een keer testen, aangezien ik in Home Assistant wel de pompsnelheid (percentage) uit kan lezen. Eens zien of je bij een andere stand op die externe pomp dan een ander percentage krijgt
Bij een monoblock wordt de externe cv-pomp “hard” aangestuurd door de binnenunit: de cv-pomp krijgt 230vac of niets, er is geen tussenweg. Anders ligt het bij de pomp tussen binnen- en buitenunit: deze wordt modulerend aangestuurd en is dus afhankelijk van de Tc3-Tc0 instelling. Dus bij een wijziging van de Tc3-Tc0 kan het toerental van de pomp tussen binnen- en buitenunit zich dus wijzigen. Het toerental van de externe Buderus cv-pomp kan je alleen beïnvloeden door de instelling van stand 2-1, 2-2 of 2-3 van de Wilo pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Nous112 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:39:
[...]

Bij een monoblock wordt de externe cv-pomp “hard” aangestuurd door de binnenunit: de cv-pomp krijgt 230vac of niets, er is geen tussenweg. Anders ligt het bij de pomp tussen binnen- en buitenunit: deze wordt modulerend aangestuurd en is dus afhankelijk van de Tc3-Tc0 instelling. Dus bij een wijziging van de Tc3-Tc0 kan het toerental van de pomp tussen binnen- en buitenunit zich dus wijzigen. Het toerental van de externe Buderus cv-pomp kan je alleen beïnvloeden door de instelling van stand 2-1, 2-2 of 2-3 van de Wilo pomp.
Je bedoelt bij een split opstelling ?

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
JakeOfOz schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:30:
[...]

Als ik de TC0-TC3 aanpas naar het laagst mogelijke 3K, dan hoor ik geen verschil in toerental bij de Buderus pomp? Jij wel?
Een monoblock systeem heeft toch maar 1 pomp?

[ Voor 3% gewijzigd door scarwoman op 16-12-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
scarwoman schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:30:
[...]

Je bedoelt bij een split opstelling ?
Nee monoblock: in mijn monoblock installatie zitten twee pompen: een voor de buitenunit (die in de binnenunit zit en moduleert op basis van de vraag) en een externe pomp in het zwarte kastje (Buderus) welke aan/uit wordt aangestuurd vanuit de binnenunit.
Zie handleiding Wilo pomp: https://cms.media.wilo.co...09/4514980/wilo416109.pdf afbeelding 5, 3 aansluitingen 230 VAC (1x L, N en aarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:20
SuperR1902 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:51:
[...]

Dat ben ik wel met je eens. Ik kan het gedrag ook vaak niet verklaren.

Ik heb het bijverwarmen via de gasketel nog niet lekker onder controle. Op het moment moduleren de Enviline en de Gasketel elkaar nog tegen, zo lijkt het.

Ik heb zojuist geprobeerd het minimale vermogen van de gasketel nog verder te drukken hopelijk maakt dat het stabieler/efficienter. Nu verbruik ik naar mijn idee meer gas dan nodig.
hier ook zoiets, tijdens alleen bijverwarming aan:
de eerste uur is prima.
zodra de flow temp boven target temp komt, gaat de menger dicht. De gasketel blijft aan en uit gaan of in ieder geval stoken, terwijl de kamertemperatuur omlaag gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYX_WdoGRJmSji8pi4yC53xqldo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g1TgPF3sNDYqaPxTQQ1jPJtE.png?f=fotoalbum_large

Moet erbij zeggen, dat de aan-/uit hysterese erg laag stond, op 40 (met de gedachte dat de ketel snel uitgaat, zodra de menger dichtgaat.) Wel grappig dat de bijverwarmer daar op stuurt, terwijl de "bijverw. vertraagd aan" veel hoger stond. Maar goed, de wp mocht niet meedoen.
De installateur zegt, dat de maximale aanvoertemperatuur van de ketel hoger dan het eindpunt van de stooklijn van de warmtepomp zou zijn. :? Ga ik eens aan sleutelen. Maar volgens mij is dat gewoon een software fout in de menger sturing/vermogen. Of wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-10 09:49
Leerzaam weekje inzake het gebruik van de Enviline in de 1e winter.

Onze buitenunit hangt nu, na alle defrosts, boven een ijsvloer.
Lijkt me voor de COP niet bevorderlijk.
Iemand een tip voor de volgende ijstijd?
Of gewoon een emmer er onder?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:12
RobEppink schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:50:

Hoezo? Wat doet die ijsvloer dan met je cop?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
RobEppink schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:50:

IJsvloer eronder maakt niet uit, als de uitgang van de warmtepomp maar niet dichtvriest en het uitstromende water gewoon weg kan lopen. Er is zelfs een speciaal Tweaker forum over: [Warmtepomp] Voorbereiding vorst/winterweek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-09 14:07
Je kunt een buis of slang aan de uitstroomopening koppelen met hierin een verwarmingslint (lint is als accessoire leverbaar). Deze wordt dan ingeschakeld tijdens het defrosten. Dat laatste helpt natuurlijk niet om een hoge efficiency te halen.

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
Is het prijsplafond een onderwerp voor dit forum?
Zoals ik het begrepen heb kun je als warmtepomp eigenaar voor een vervelende verassing komen te staan als je de jaarafrekening rond het einde van het stookseizoen ontvangt.
Het plafond van 2900 kWh wordt namelijk volgens een gemiddeld profiel per maand toegekend.
Op basis van dit 'normaal' verbruik wordt op je jaarafrekening berekend wat het plafond voor de afrekenperiode is. Voor het meerverbruik (en met een warmtepomp zal dit voor een winterperiode veel zijn) betaal je de marktprijs.

Wanneer je in het resterende deel van het jaar minder verbruikt en uiteindelijk over heel 2023 onder het plafond blijf (als je zonnepanelen hebt is dit aannemelijk), dan heb je toch voor een deel van je verbruik de marktprijs betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 09:43
ajaboot schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:41:
Zoals ik het begrepen heb kun je als warmtepomp eigenaar voor een vervelende verassing komen te staan als je de jaarafrekening rond het einde van het stookseizoen ontvangt.
Het plafond van 2900 kWh wordt namelijk volgens een gemiddeld profiel per maand toegekend.
Op basis van dit 'normaal' verbruik wordt op je jaarafrekening berekend wat het plafond voor de afrekenperiode is. Voor het meerverbruik (en met een warmtepomp zal dit voor een winterperiode veel zijn) betaal je de marktprijs.

Wanneer je in het resterende deel van het jaar minder verbruikt en uiteindelijk over heel 2023 onder het plafond blijf (als je zonnepanelen hebt is dit aannemelijk), dan heb je toch voor een deel van je verbruik de marktprijs betaald.
Die discussie verdient een eigen topic denk ik. In mijn ogen is het hele prijs plafond waanzin. We plakken een pleister maar we lossen het probleem er niet mee op. Het kost waanzinnig veel geld, geld wat we veel effectiever hadden kunnen steken in energie besparen maatregelen.

Bovendien zou je het kunnen zien als een onterechte heffing voor mensen die hun huis wel verduurzamen en afhankelijk zijn geworden van stroom ipv gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noxa schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:15:
Die discussie verdient een eigen topic denk ik.
Dat topic is er natuurlijk al lang: Prijsplafond energie - prinsjesdag 2022
Of anders wat andere met een iets andere insteek: https://gathering.tweaker...D=71&keyword=prijsplafond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Uiteraard! Wat was ik denkende. Ik zal er eens in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
ajaboot schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:01:
Je kunt een buis of slang aan de uitstroomopening koppelen met hierin een verwarmingslint (lint is als accessoire leverbaar). Deze wordt dan ingeschakeld tijdens het defrosten. Dat laatste helpt natuurlijk niet om een hoge efficiency te halen.
Aja....

Dank
De buis en de slang met het lint.
Het zit er allemaal aan/op.
Defrostwater veroorzaakt desondanks een ijsvloer.
Een gevalletje voor het installatiebedrijf blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:43
Wij hebben een monoblock, en ervaren toch iets teveel geluid deze week. Resonantie is door het hele huis waarneembaar. Mogelijk is het altijd wel zo geweest, maar nu valt het extra op omdat we een ventilatiesysteem hebben aangelegd die geluid door het huis heen verspreid.

Het ventilatiesysteem draait vrijwel geluidloos echter wanneer de warmtepomp flink aan de bak moet dan ervaren wij wel teveel geluid in de hele woning. Mijn idee is echter dat dit niet door de buitenunit komt, maar van de pomp in de binnenunit.

Mij viel het volgende op in de installatie. Er gaan flexibele PVC buizen van de binnenunit naar de buitenunit. Die hebben een buitendiameter van 26mm (de witte buis, niet de isolatie). Echter vlak onder de binnenunit bevinden zich 2 knietjes met een buitendiameter van slechts 17mm. Vormt dit niet een enorme bottleneck en kan dit veroorzaken dat de pomp moeite heeft? Ik twijfel een beetje aan de theorie want waarom zou een fabrikant knietjes produceren met een 2x aansluitdiameter van 26 diameter maar met een hele smalle buisdiameter.

Waardeer jullie mening. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZveviswtUIHy70xGozjl2uKTGnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xaot1D6GXJzLWkX0OXj4hpCg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

De pomp in de binnenunit hoor ik nauwelijks, de externe Buderus pomp daarentegen veroorzaakt heel veel resonantie, zeker op de hoogste stand. Gelukkig niet door het hele huis en niet storend in de slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-10 06:24
Nous112 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:48:
[...]

Constant of alleen tijdens een defrost?
Constant. Ik heb toen de WP uit gezet. Halve dag later weer aan. Toen was het weg. Oorzaak niet gevonden.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Vannacht -8 hier, nu trekt de WP het ook met verhoogde pompsnelheid niet meer. Vanochtend om 9.00 het cv-bedrijf op de ketel weer aangezet om voor het eerst sinds plaatsing (mei 2021) bij te verwarmen op gas. Had verwacht dat die op volle bak warmte in het systeem zou gaan pompen, maar hij pruttelt rustig op 30-35 graden. Een half kuub gas en daarna vond de WP het kennelijk niet meer nodig, hoewel m’n kamer setpoint nog niet is bereikt. Wel van 19,2 naar 19,6 op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:39
Hier ging het electriche element mee helpen vanochtend het was -5,5 graden buiten
Vind het geen slecht resultaat voor de kleine warmtepomp 5 kw
Verbruik deze week met defrosts en wat spelen met de pomp standen en instellingen van de warmtepomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D00f3wF-5R129aNY48KTE6zDvFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bZxioci5EYPvxjfIvnjk5d5N.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Ik neem aan dat de temperatuur van de buitenvoeler leidend is om te bepalen of het electrisch element mag meewerken? Of wordt er naar een andere sensor gekeken op de buitenunit bijvoorbeeld? Weet iemand dit?

Ik vraag dit omdat het electrisch element hier de laatste tijd steeds mee helpt met warm water terwijl dat eigenlijk niet mag qua instellingen (ondertussen in afwachting van Nefit...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:58:
Ik neem aan dat de temperatuur van de buitenvoeler leidend is om te bepalen of het electrisch element mag meewerken? Of wordt er naar een andere sensor gekeken op de buitenunit bijvoorbeeld? Weet iemand dit?

Ik vraag dit omdat het electrisch element hier de laatste tijd steeds mee helpt met warm water terwijl dat eigenlijk niet mag qua instellingen (ondertussen in afwachting van Nefit...).
Dat kun je instellen bij het menu bijverwarming instellen
En dan naar Elektrische bijverwarming en daar de buitentemp.grensw instellen hier dus op -5
Bij een defrost wordt soms ook het electriche element gebruikt als er niet genoeg warmte uit je cv systeem getrokken kan worden dit regelt de warmtepomp zelf

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Willem senior schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:19:
[...]

Dat kun je instellen bij het menu bijverwarming instellen
En dan naar Elektrische bijverwarming en daar de buitentemp.grensw instellen hier dus op -5
Bij een defrost wordt soms ook het electriche element gebruikt als er niet genoeg warmte uit je cv systeem getrokken kan worden dit regelt de warmtepomp zelf
Dat snap ik maar het gaat mij erom of voor de ingestelde waarde naar de temperatuur van de buitenvoeler wordt gekeken (wat me logisch lijkt) of naar een andere sensor op de buitenunit zelf.

Ik probeer het vreemde gedrag hier te verklaren want het electrisch element gaat aan voor een normale warm water run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:37:
[...]

Dat snap ik maar het gaat mij erom of voor de ingestelde waarde naar de temperatuur van de buitenvoeler wordt gekeken (wat me logisch lijkt) of naar een andere sensor op de buitenunit zelf.

Ik probeer het vreemde gedrag hier te verklaren want het electrisch element gaat aan voor een normale warm water run.
Ja de temperatuur komt van de buitenvoeler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Willem senior schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:05:
[...]

Ja de temperatuur komt van de buitenvoeler :)
👍

Hoop dat Nefit snel komt wat er klopt niets van momenteel 🤨

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
Op de benedenverdieping heb ik nu sensors op de retour van alle groepen gemaakt (en eentje op de aanvoer, want die is toch overal gelijk).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ripKvp7BEweRwYWaTiQsDhRc4Sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYoSdTzk8RHErICSp59uE9TO.jpg?f=fotoalbum_large

Geeft al een mooi inzicht in het verschil! Nu al de warme groepen iets verder dicht gezet, zodat het verschil over elke groep straks dicht bij elkaar ligt.

Voor de bovenverdieping zijn de sensors ook al in de maak, die kan ik vanavond solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVE74
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-02-2023
Vergelijkbaar issue hier... 9W Split met 500L boiler. Zeer hoog verbruik sinds November maar vooral nu met de koude temperaturen in December. De warmtepomp draait bijna continue. Piekverbruik tot wel 8-9kwh per uur als het water in de boiler verwarmd wordt. Het warm water symbool begint te branden op het display maar de temperatuur stijgt dan niet. Op een gegeven moment komt de elektrische bijverwarming er dan bij die gedurende 4-5 uur draait om het water weer op temperatuur te brengen. De compressor lijkt niets te doen als het warm water in de boiler verwarmd moet worden. Buiten temperatuur grenswaarde voor elektrische bijverwarming van 0 graden naar -8 graden gezet. Dit voorkomt niet dat de bijverwarming wordt ingeschakeld voor verwarmen water van de boiler. Vreemde is dat de temperatuur warm water in het info menu 48 graden aangeeft en dieper in het menu onder Diagnose>Monitorwaarden>Warmtepomp>Temperaturen lees ik een temperatuur van 36 graden af die snel dalende was. Deze 36 graden wordt in de genoemde 4-5 uur weer naar > 50 graden gebracht. Welke sensor meet de 36 graden temperatuur af en welke sensor de 48 graden? Na de 4-5 uur verwarmen staan beide temperaturen nagenoeg gelijk.

Verder lijkt de TC1 Aanvoertemp en TC0 Retour temp enorm te fluctueren (pendelen?). TC0 komt ook dichtbij of zelf boven de TC1 bij verwarmen en ook verder boven eindpunt 35 instelling. Stooklijn staat op 20-35. Wellicht voetpunt eerst naar 25 zetten om de hoge compressor activiteit te verlagen?

Warmtepomp maakt veel lawaai en resoneert. Overweeg extra trillingsdempers. Instelling Warmtepomp>Pompen>Temp vers. TC3/TC0 verw wellicht van 7.0k naar 5.0k zetten? en Stiller bedrijf op JA?

Zou heel blij zijn met enig advies. Er komt weer een monteur langs maar krijg de indruk dat dit complexe materie is en dit zeer hoge verbruik is geen pretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JakeOfOz schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:38:
Op de benedenverdieping heb ik nu sensors op de retour van alle groepen gemaakt (en eentje op de aanvoer, want die is toch overal gelijk).

[Afbeelding]

Geeft al een mooi inzicht in het verschil! Nu al de warme groepen iets verder dicht gezet, zodat het verschil over elke groep straks dicht bij elkaar ligt.
Dan knijp je dus de woonkamer, ten gunst van hal en bijkeuken.... Dan worden hal en bijkeuken straks warmer en woonkamer kouder, waardoor de WP langer zal gaan stoken om ook de woonkamer (waar de thermostaat zal hangen) op temperatuur te krijgen. Als ik jouw oorsponkelijke lijstje had gehad, had ik precies niks aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
GVE74 schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:57:
Vergelijkbaar issue hier... 9W Split met 500L boiler. Zeer hoog verbruik sinds November maar vooral nu met de koude temperaturen in December. De warmtepomp draait bijna continue. Piekverbruik tot wel 8-9kwh per uur als het water in de boiler verwarmd wordt. Het warm water symbool begint te branden op het display maar de temperatuur stijgt dan niet. Op een gegeven moment komt de elektrische bijverwarming er dan bij die gedurende 4-5 uur draait om het water weer op temperatuur te brengen. De compressor lijkt niets te doen als het warm water in de boiler verwarmd moet worden. Buiten temperatuur grenswaarde voor elektrische bijverwarming van 0 graden naar -8 graden gezet. Dit voorkomt niet dat de bijverwarming wordt ingeschakeld voor verwarmen water van de boiler. Vreemde is dat de temperatuur warm water in het info menu 48 graden aangeeft en dieper in het menu onder Diagnose>Monitorwaarden>Warmtepomp>Temperaturen lees ik een temperatuur van 36 graden af die snel dalende was. Deze 36 graden wordt in de genoemde 4-5 uur weer naar > 50 graden gebracht. Het warme water dat uit de kraan komt lijkt eerder 48 graden dan 36 graden, niet gemeten. Welke sensor meet de 36 graden temperatuur af en welke sensor de 48 graden? Na de 4-5 uur verwarmen staan beide temperaturen nagenoeg gelijk.

Verder lijkt de TC1 Aanvoertemp en TC0 Retour temp enorm te fluctueren. TC0 komt ook dichtbij of zelf boven de TC1 bij verwarmen en ook verder boven eind 35 graden instelling. Stooklijn staat op 20-35. Wellicht de voet eerst naar 25 graden zetten om de hoge compressor activiteit te verlagen?

Warmtepomp maakt veel lawaai en resoneert. Overweeg extra trillingsdempers. Instelling Warmtepomp>Pompen>Temp vers. TC3/TC0 verw wellicht van 7.0k naar 5.0k zetten? en Stiller bedrijf op JA?

Zou heel blij zijn met enig advies. Er komt weer een monteur langs maar krijg de indruk dat dit complexe materie is en dit zeer hoge verbruik is geen pretje.
Aan de warm water temperatuur bij info heb je helemaal niets. Kun je beter niet meer naar kijken aangezien er geen hol van klopt! Dit is een fictieve waarde die bijna nooit wordt geüpdatet.

De boilertemperatuur onder monitorwaarden is de daadwerkelijke gemeten temperatuur.

Dat er warmer water uit komt dan 36 graden is niet gek aangezien de sensor niet bovenin zit en warmte stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVE74
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-02-2023
Dat lijkt inderdaad logisch dan ja qua temperatuur water uit kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:54
Let wel op als je het over buitentemperatuur hebt voor grenswaarden e.d. Zover ik hier zie lijkt de warmtepomp alleen te kijken naar de gedempte buitentemperatuur. De reguliere buitentemperatuur wordt volgens mij alleen gebruikt om de gedempte temperatuur mee te berekenen. Corrigeer als ik niet goed heb hoor, maar dit lijkt hier het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
master1104 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:01:
Let wel op als je het over buitentemperatuur hebt voor grenswaarden e.d. Zover ik hier zie lijkt de warmtepomp alleen te kijken naar de gedempte buitentemperatuur. De reguliere buitentemperatuur wordt volgens mij alleen gebruikt om de gedempte temperatuur mee te berekenen. Corrigeer als ik niet goed heb hoor, maar dit lijkt hier het geval te zijn.
Goed om weten!
In mijn geval is er dan trouwens nog steeds geen reden geweest voor het electrisch element om te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 11:49
Voor mijn gevoel heb ik een prima stooklijn gevonden tijdens deze koude dagen.
Het is in huis de gewenste temperatuur geworden van 21 graden.
Nu wil ik graag de mogelijkheid hebben om met de thermostaat toch de tempartuur weer te kunnen beïnvloeden.

volgens mij moeten de volgende settings dan staan op:

kamerinvloed: 1k
offset ruimtetemparatuur: 0k

heb ik m zo goed staan da de thermostaat weer invloed mag hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
NL_Scratch schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:53:
Voor mijn gevoel heb ik een prima stooklijn gevonden tijdens deze koude dagen.
Het is in huis de gewenste temperatuur geworden van 21 graden.
Nu wil ik graag de mogelijkheid hebben om met de thermostaat toch de tempartuur weer te kunnen beïnvloeden.

volgens mij moeten de volgende settings dan staan op:

kamerinvloed: 1k
offset ruimtetemparatuur: 0k

heb ik m zo goed staan da de thermostaat weer invloed mag hebben?
Yes, die stand werkt hier goed. Ook eerst WAR ge-finetuned en daarna kamerinvloed weer aangezet.
ajaboot schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:41:

Ben er eens ingedoken en heb het eea zitten uit rekenen, kan iemand mijn math bevestigen, ontkrachten of verbeteren. Ik doe de volgende aannames:
- 1 Kuub gas is ongeveer gelijk aan 9,77 kWh aan stroom
- Met 280 kuub aan gas voor SWW houden we 920 kuub over voor verwarmen.
- 920 * 9,77 = 8988 kWh

920 kost €1334,-
8988 kWh (waarvan 2900 kWh binnen het prijsplafon) kost met mijn normaal tarief van €0,76 zo'n €5787,-

Dat zou betekenen dat ik vanaf 1 Januari eigenlijk de warmtepomp uit moet zetten tot ik aan die 920 ben gekomen. Vanaf dat moment kan de warmtepomp weer aan. Mijn overeenkomst gaat overigen precies op 1 januari in/over dus ik heb geen last van die maandelijkse adaptatie van het prijsplafond.

Als we de energieprijsverhouding in de binnen unit aanpassen gaat de warmtepomp dit dan zelf goed regelen of werkt het zo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
Noxa schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:23:
[...]

Yes, die stand werkt hier goed. Ook eerst WAR ge-finetuned en daarna kamerinvloed weer aangezet.

[...]

Ben er eens ingedoken en heb het eea zitten uit rekenen, kan iemand mijn math bevestigen, ontkrachten of verbeteren. Ik doe de volgende aannames:
- 920 * 9,77 = 8988 kWh

920 kost €1334,-
8988 kWh (waarvan 2900 kWh binnen het prijsplafon) kost met mijn normaal tarief van €0,76 zo'n €5787,-

Dat zou betekenen dat ik vanaf 1 Januari eigenlijk de warmtepomp uit moet zetten tot ik aan die 920 ben gekomen. Vanaf dat moment kan de warmtepomp weer aan. Mijn overeenkomst gaat overigen precies op 1 januari in/over dus ik heb geen last van die maandelijkse adaptatie van het prijsplafond.

Als we de energieprijsverhouding in de binnen unit aanpassen gaat de warmtepomp dit dan zelf goed regelen of werkt het zo niet?
Volgens mij vergeet je de COP. Jouw warmtepomp gebruikt geen 1kW elektriciteit om 1kW warmte te genereren. Eerder 250w per 1kW warmte.

Dus je moet je geschatte elektriciteitsverbruik door 4 delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
JakeOfOz schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:38:

[Afbeelding]

Voor de bovenverdieping zijn de sensors ook al in de maak, die kan ik vanavond solderen.
Op welk moment heb je dit gemeten? Ik bedoel hiermee hoelang de warmtepomp deze groepen heeft kunnen verwarmen voordat je deze metingen had. Zijn de groepen ook even lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Andrehj schreef op zondag 18 december 2022 @ 16:58:
[...]

Dan knijp je dus de woonkamer, ten gunst van hal en bijkeuken.... Dan worden hal en bijkeuken straks warmer en woonkamer kouder, waardoor de WP langer zal gaan stoken om ook de woonkamer (waar de thermostaat zal hangen) op temperatuur te krijgen. Als ik jouw oorsponkelijke lijstje had gehad, had ik precies niks aangepast.
@Andrehj Of moet je de groepen met een te lage temperatuur verder openen om de temperatuur in deze groepen te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
maartenvdv737 schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:42:
[...]

Volgens mij vergeet je de COP. Jouw warmtepomp gebruikt geen 1kW elektriciteit om 1kW warmte te genereren. Eerder 250w per 1kW warmte.

Dus je moet je geschatte elektriciteitsverbruik door 4 delen?
Oeh ja scherp, opgenomen en voortgebrachte energie zijn natuurlijk 2 totaal verschillende dingen.

Overal is onze SCOP 4,5 voor verwarmen

Nogmaals, maar nu met SCOP van 4,5
- (920 * 9,77) / 4,5 = 1997 kWh

920 kost €1334,-
1997 kWh (waarvan 2900 kWh binnen het prijsplafond) kost met mijn normaal tarief van €0,76 zo'n €1517,72

Een verschil van ongeveer €183,- is met 15 piek per maand niet significant imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Nous112 schreef op zondag 18 december 2022 @ 23:22:
[...]

Op welk moment heb je dit gemeten? Ik bedoel hiermee hoelang de warmtepomp deze groepen heeft kunnen verwarmen voordat je deze metingen had. Zijn de groepen ook even lang?
De groepen zijn grotendeels even lang (100m), behalve de hal, die is 55m.

Ik meet ze continu, maar je hebt pas wat aan de waardes als je minstens een minuut of 5 aan het verwarmen bent.

Ik heb de woonkamer en keuken nu wel iets terug gezet, om het verschil kleiner te maken. In koudere ruimtes verlies je meer warmte, dus het is te verklaren als je die veel kouder houdt.
M'n huis is wel zo goed geïsoleerd dat dat weinig uit zou moeten maken, maar de bijkeuken heeft ventilatie naar buiten (zonder wtw) voor als de was staat te drogen, en in de hal zit de verdeler van de verwarming, dus daar lopen sowieso al veel warme leidingen.

Ik ga ze nog wel iets beter naregelen dan het nu is, en ook even kijken wat het op de bovenverdieping doet. Die sensors hangen er sinds gisterenavond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Onze eerste ervaringen met de Enviline

Gem
temp⁰ COP
1-dec 4,8 / 4,55
2-dec 2,3/ 3,59
3-dec 0,5 / 3,20
4-dec 1,1 / 3,36
5-dec 3,7 / 3,77
6-dec 4,8 / 4,00
7-dec 3,1 / 3,86
8-dec 2,5 / 3,71
9-dec 1,2 / 3,60
10-dec -2,1 / 3,60
11-dec 0,0 / 3,10
12-dec -1,5 / 3,18
13-dec -4,8 / 2,67
14-dec -5,7 / 2,66
15-dec -4,1 / 2,76
16-dec -1,3 / 3,00
17-dec -3,3 / 2,97
18-dec -3,4 / 2,56

[ Voor 8% gewijzigd door RobEppink op 19-12-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
MIsschien een idee om COP data in een excel te zetten met wat informatie over het Model en de afgifte; Vloerverwarming,(Low temp)Radiator. Misschien hebben andere Tweaker topics al een tooltje, anders hieronder een leeg excel waar men ik kan tikken.

https://docs.google.com/s...JgeVtZqU/edit?usp=sharing

[ Voor 24% gewijzigd door SuperR1902 op 19-12-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
SuperR1902 schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:35:
MIsschien een idee om COP data in een excel te zetten met wat informatie over het Model en de afgifte; Vloerverwarming,(Low temp)Radiator. Misschien hebben andere Tweaker topics al een tooltje, anders hieronder een leeg excel waar men ik kan tikken.

De door mij opgetekende waarden voor december hieronder.
12kW enviline hybride icm Trendline25, split unit met 50m afstand tussen binnen- en buitenunit. 5e stookseizoen.
Verwarmt gedeelte woonhuis en een bijgebouw, mix van vloerverwarming en radiatoren, wat grotere grondig verbouwde woonboerderij, isolatie stand der techniek eind jaren '90. Geen SWW. Gezin vader-moeder met 4 puberdochters.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQ9RUwOYuaddMXDkt5l8rNnrD6c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqFZ725YnbJ906XUxPimU1Vg.jpg?f=fotoalbum_large
Op de koude dagen een additioneel gasverbruik van rond de 20m3 per dag

[ Voor 3% gewijzigd door de telegraaf op 19-12-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Ik heb het voor zover mogelijk overgenomen.

Iedereen kan editen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:44
Dan moet je ook afspreken hoe de COP te berekenen. Alleen CV of ook SWW? Stroomverbruik volgens NEFIT of van kWh meter (dus inclusief pomp etc). Van 00.00 tot 23.59?

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
HansRemmerswaal schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:28:
Dan moet je ook afspreken hoe de COP te berekenen. Alleen CV of ook SWW? Stroomverbruik volgens NEFIT of van kWh meter (dus inclusief pomp etc). Van 00.00 tot 23.59?
Hans, dank voor je feedback.

Onze kWh gegevens worden dagelijks genoteerd vanaf de Enviline display.
Bij ons zonder SWW.
Tijdstip van notering verschilt (relevantie?).

Het denken staat niet stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:05
Mijn kWh gegevens worden dagelijks genoteerd vanaf de Enviline display!
Meest simpel. De opnametijd vermelden bij de datum is mogelijk voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Mijn Home Assistant berekend continue de COP heating, elk punt op de grafiek is de COP berekend over de laatste 24 uur. En dan zie je dat de COP nogal kan varieren. De laatste dagen had ik elk uur een defrost dus dat deed wel wat met de COP...

Op zaterdag om 12.00 uur heb ik de thermische desinfectie. Heel vreemd, maar dan wordt een gedeelte van de energie verbruikt door het electrische element als "heating" gezien... Vandaar dat ik elke week vanaf zaterdag 12.00 uur een lagere COP heating heb voor 24 uur, zie onderste grafiek.

N.B. in de onderste grafiek zitten spikes doordat ik niet afving dat een van de sensoren geen waarde kon hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhX6nqTyhQDXzzJgDCr5J-HsbN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EnpUDYX8lVDpLrwEwCsyT4lX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tu5qcdvLL_iip4H7jw7FIovTbN4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iy5HAJhQKbyyi5YE9G0vCc8r.png?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 09:42
Noxa schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:00:
[...]

Oeh ja scherp, opgenomen en voortgebrachte energie zijn natuurlijk 2 totaal verschillende dingen.

Overal is onze SCOP 4,5 voor verwarmen

Nogmaals, maar nu met SCOP van 4,5
- (920 * 9,77) / 4,5 = 1997 kWh

920 kost €1334,-
1997 kWh (waarvan 2900 kWh binnen het prijsplafond) kost met mijn normaal tarief van €0,76 zo'n €1517,72

Een verschil van ongeveer €183,- is met 15 piek per maand niet significant imho.
Als je ook panelen hebt & zolang wij kunnen salderen is de inkoop natuurlijk lager dan de 0,76 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Riddler85 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:27:
Als je ook panelen hebt & zolang wij kunnen salderen is de inkoop natuurlijk lager dan de 0,76 cent.
Dat zou ik nog niet zo hard durven stellen. Velen hier op Tweakers.net hebben overschot PV en verkopen dat aan de hoogste bieder. Momenteel draai ik nog op een contract van 61.5 cent terugleververgoeding, vanaf 1 januari wordt dat ca 57 cent in het weekend en zelfs 89 cent door de week overdag.
Gemiddeld zitten mijn stroomkosten voor de WP dus aardig in de buurt van bovengenoemde 76 cent. (Geen 0.76!).
Voor meer info: Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

spok9 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:26:
@hackbard en andere eigenaren van hybride installaties, ik heb een issue aangemaakt: https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/issues/803

Betreft toevoeging van:
Status aux heater with mix: Add. heat source & Mixing valve
Additional heater status
Auxiliary heater with mixer: Outs. temp par. mode
Energy/ price ratio
Low-noise operation: Min. outside temp.
Met dank ook aan @hackbard hebben we een mooie reeks nieuwe entities toe kunnen voegen :)

Hybride/ bijverwaming
energy cost ratio
auxilliary heater only
disable auxilliary heater
auxilliary heater status
auxilliary heater on delay
outside temp. parallel mode
aux. heater mixing valve

Warmtepomp
on/off hyst heat
on/off hyst cool
on/off hyst pool
min. outside temp. for silent mode
temp. diff. TC3/TC0 heat
temp. diff. TC3/TC0 cool

SWW
dhw comfort switch off
dhw eco switch off

Allen door @hackbard en mij getest met de Enviline 3000i. Heb zelf daarbij veel inzicht gekregen in hoe de bijverwarming (ketel) ingezet wordt en waar het resterende sluipverbruik vandaan komt (defrosts!).

Beschikbaar vanaf de aanstaande release :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Riddler85 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:27:
[...]

Wij verbruiken, dankzij een plug-in hybride en een EV, veel meer dan we opwekken. Die 2900 kWh maken we hoe dan ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
spok9 schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:16:
[...]

Met dank ook aan @hackbard hebben we een mooie reeks nieuwe entities toe kunnen voegen :)

Hybride/ bijverwaming
energy cost ratio
auxilliary heater only
auxilliary heater status
aux. heater mixing valve

Warmtepomp
on/off hyst heat
on/off hyst cool
on/off hyst pool
temp. diff. TC3/TC0 heat
temp. diff. TC3/TC0 cool

SWW
dhw comfort switch off
dhw eco switch off

Allen door @hackbard en mij getest met de Enviline 3000i. Heb zelf daarbij veel inzicht gekregen in hoe de bijverwarming (ketel) ingezet wordt en waar het resterende sluipverbruik vandaan komt (defrosts!).

Heel erg bedankt voor jullie inzet hierin! Is deze development build ergens te vinden? Wil hem graag uitproberen met mijn warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

HansRemmerswaal schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:46:
[...]

Heel erg bedankt voor jullie inzet hierin! Is deze development build ergens te vinden? Wil hem graag uitproberen met mijn warmtepomp.
Zeker: https://github.com/MichaelDvP/EMS-ESP32/releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

@Andrehj ik ben inmiddels wel overtuigd van de onzin van mijn buffervat met externe pomp. Ik zag in de afgelopen vorstperiode ook voor het eerst echt gebeuren dat het WP circuit continu een hogere Ta had dan het circuit vanaf het buffervat. Nu wil ik dat in de kerstvakantie gaan fixen. Voor de zekerheid heb ik nog ff de systeemwijzer van Nefit gecheckt, en daar staat bij de installatie zonder buffervat de volgende voorwaarden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDthmbZMpqqdaeLXSB0maiPBIfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qf99VcdTQqN3LBbUoBsauZ3n.jpg?f=fotoalbum_large

Nu snap ik hier gelijk weinig van. Ik heb een Bosch Compress 5kW monoblock in hybride. Binnenunit hangt op zolder naast de ketel, vloerverwarming op de begane grond heeft een 8-groeps gesloten verdeler zonder pomp en zonder regeling verder. Badkamer heeft vloerverwarming via de retour (RTL-ventiel dat daarvoor was aangesloten is al verwijderd bij plaatsing van de WP). Verder nog 5 Jaga LTV radiatoren op de verdieping en zolder die in principe altijd dicht staan. De buitenunit staat op het platte dak van de garage, de 26mm geïsoleerde leiding gaat ongeveer 3 meter omhoog en dan nog ongeveer 3 a 4 meter horizontaal naar de binnenunit.

Kan ik dat buffervat nu veilig verwijderen?

Wat me trouwens ook opvalt: in de systeemwijzer staat bij de installatie zonder buffervat expliciet “koeling niet mogelijk” en bij de installatie met buffervat “koeling niet wenselijk”. Enig idee waar dat verschil in zit? Overigens gebruik ik de koelfunctie toch niet dus daar verlies ik niets aan.

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 19-12-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
The Legend schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:15:
@Andrehj ik ben inmiddels wel overtuigd van de onzin van mijn buffervat met externe pomp. Ik zag in de afgelopen vorstperiode ook voor het eerst echt gebeuren dat het WP circuit continu een hogere Ta had dan het circuit vanaf het buffervat.
Heb je de aanvoertemperatuur sensor tijdelijk verplaatst naar het circuit vóór en vanaf het buffervat? Of heb je een tweede aanvoertemp sensor?
In jou geval, zou dat betekenen dat je externe pomp continue water vanuit je buffer aanzuigt? Waardoor je op een gegeven moment koud met warm aanvoerwater mengt? Dat zou zonde zijn van je COP.

Zou je dan niet eerst proberen de externe pomp een tandje lager in te stellen? Misschien vind je een betere balans dan?
Vind het wel een slimme aanpak om de instelling van de externe pomp te finetunen.

[ Voor 14% gewijzigd door scarwoman op 20-12-2022 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Ik zat op v3.5.0b9 en heb nu deze laatste versie v3.5.0b12 geinstalleerd. Het lijkt er op dat veel van de sensor namen zijn veranderd. Bijvoorbeeld sensor.boiler_compressor_power_output heet nu opeens bij mij sensor.boiler_hppower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

HansRemmerswaal schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 00:09:
[...]

Ik zat op v3.5.0b9 en heb nu deze laatste versie v3.5.0b12 geinstalleerd. Het lijkt er op dat veel van de sensor namen zijn veranderd. Bijvoorbeeld sensor.boiler_compressor_power_output heet nu opeens bij mij sensor.boiler_hppower.
Klopt, maar deze build heeft onder mqtt settings een nieuwe optie om de oude namen te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

scarwoman schreef op maandag 19 december 2022 @ 23:56:
[...]

Heb je de aanvoertemperatuur sensor tijdelijk verplaatst naar het circuit vóór en vanaf het buffervat? Of heb je een tweede aanvoertemp sensor?
In jou geval, zou dat betekenen dat je externe pomp continue water vanuit je buffer aanzuigt? Waardoor je op een gegeven moment koud met warm aanvoerwater mengt? Dat zou zonde zijn van je COP.

Zou je dan niet eerst proberen de externe pomp een tandje lager in te stellen? Misschien vind je een betere balans dan?
Vind het wel een slimme aanpak om de instelling van de externe pomp te finetunen.
De T0 sensor zit bij plaatsing van een buffervat vlak na het vat. Daardoor weet ik de temp vanaf de WP en de temp na het buffervat. De COP is op dit moment best goed (SCOP zit rond de 5), maar kan dus beter, en voor mij belangrijker: dit zou net het verschil kunnen zijn dat de WP het ook bij matige vorst nog warm kan houden.

Het probleem is dat ik bij een lagere pompstand niet genoeg flow over m’n vloerverwarming houdt. En zoals @Andrehj vaker heeft uitgelegd: als je de flow voor en na het buffervat exact gelijk hebt, doet het hele buffervat sowieso niets (behalve bij een heel klein systeem met weinig waterinhoud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
spok9 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:52:
[...]

Klopt, maar deze build heeft onder mqtt settings een nieuwe optie om de oude namen te gebruiken :)
Ah deze! Dit heeft het probleem opgelost. Maar misschien toch maar de moeite doen om te migreren naar de short name, dat is meer future proof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67xXUQZL_QIbXsLp11izxD_Qenk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T5kNo7PT93neGGqC7ofNmZFe.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door HansRemmerswaal op 20-12-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:54
spok9 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 07:52:
[...]

Goud! Dit weerhield mij er van om te updaten. Hartelijk dank voor jullie inspanning 👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
[quote]The Legend schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:15:
@Andrehj ik ben inmiddels wel overtuigd van de onzin van mijn buffervat met externe pomp. Ik zag in de afgelopen vorstperiode ook voor het eerst echt gebeuren dat het WP circuit continu een hogere Ta had dan het circuit vanaf het buffervat. Nu wil ik dat in de kerstvakantie gaan fixen.

@The Legend

Volg uiteenzettingen met veel belangstelling maar mis technische bagage om het direct te kunnen duiden.

We verliezen veel warmte tussen de in de Enviline display aangegeven 'aanvoertemperatuur' en de de ingangstemperatuur bij de 'VVW-verdeler'.
Bij ons een vergelijkbare situatie incl. buffervat.
Begrijp ik het nu goed, dat er veel energie verloren gaat door de aanwezigheid van het buffervat (bij ons 50 ltr.)?

[ Voor 4% gewijzigd door RobEppink op 20-12-2022 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@RobEppink Check even het algemene L/W WP topic, daar is de discussie over waarom je (meestal) geen buffervat wilt gisteren zeer uitgebreid aan de orde geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
RobEppink schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 11:07:
[quote]The Legend schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:15:
@Andrehj ik ben inmiddels wel overtuigd van de onzin van mijn buffervat met externe pomp. Ik zag in de afgelopen vorstperiode ook voor het eerst echt gebeuren dat het WP circuit continu een hogere Ta had dan het circuit vanaf het buffervat. Nu wil ik dat in de kerstvakantie gaan fixen.

@The Legend

Volg uiteenzettingen met veel belangstelling maar mis technische bagage om het direct te kunnen duiden.

We verliezen veel warmte tussen de in de Enviline display aangegeven 'aanvoertemperatuur' en de de ingangstemperatuur bij de 'VVW-verdeler'.
Bij ons een vergelijkbare situatie incl. buffervat.
Begrijp ik het nu goed, dat er veel energie verloren gaat door de aanwezigheid van het buffervat (bij ons 50 ltr.)?
Op zich gaat er geen energie verloren, je wekt het slechts een fractie minder efficiënt op en het moet warm gehouden worden natuurlijk. Daartegenover staat het voordeel van stabiliteit in het systeem en een warmtereservoir voor ontdooien van buitenunit. Bij wat grotere installaties met zo'n dubbelhoge buitenunit heb je daar best wat van nodig,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de telegraaf schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:10:
[...]

Op zich gaat er geen energie verloren, je wekt het slechts een fractie minder efficiënt op en het moet warm gehouden worden natuurlijk. Daartegenover staat het voordeel van stabiliteit in het systeem en een warmtereservoir voor ontdooien van buitenunit. Bij wat grotere installaties met zo'n dubbelhoge buitenunit heb je daar best wat van nodig,
Een systeem zonder buffervat is veel stabieler, want veel minder verstorende invloeden.
en dat verhaal van dat warmtereservoir voor defrosts klopt ook niet: De warmtecapaciteit van je vloer is vele factoren hoger dan die van zo'n buffervaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Andrehj schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:15:
[...]

Een systeem zonder buffervat is veel stabieler, want veel minder verstorende invloeden.
en dat verhaal van dat warmtereservoir voor defrosts klopt ook niet: De warmtecapaciteit van je vloer is vele factoren hoger dan die van zo'n buffervaatje.
Ik permitteer me het hiermee niet eens te zijn.

Je hebt het buffervat én je afgiftesysteem, dus sowieso meer warmtecapaciteit dan zonder buffervat. Derhalve altijd stabieler bij koud weer zoals vorige week. Daarbij is het buffervat snel beschikbare warmte, wanneer je opgeslagen warmte vanuit je afgiftesysteem te langzaam beschikbaar gemaakt kan worden (dat is natuurlijk niet gezegd, ligt aan de situatie) schiet je wp in foutmelding.

Het kán dus best zijn dat je systeem zonder kan, maar dat is geen wetmatigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de telegraaf schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 16:59:
Ik permitteer me het hiermee niet eens te zijn.
Je hebt het buffervat én je afgiftesysteem, dus sowieso meer warmtecapaciteit dan zonder buffervat.
Ja. Het gaat om de warmtecapaciteit van vele tonnen beton in de vloeren vs 100 liter water in een buffer... Dan voegt die buffer inderdaad warmtecapaciteit toe. Maar of je die <1% merkt of überhaupt kan meten is maar zeer de vraag.
Derhalve altijd stabieler bij koud weer zoals vorige week. Daarbij is het buffervat snel beschikbare warmte, wanneer je opgeslagen warmte vanuit je afgiftesysteem te langzaam beschikbaar gemaakt kan worden (dat is natuurlijk niet gezegd, ligt aan de situatie) schiet je wp in foutmelding.

Het kán dus best zijn dat je systeem zonder kan, maar dat is geen wetmatigheid.
Als het je alleen om de warmtecapaciteit bij defrosts gaat (waarover Nefit trouwens duidelijk in de installatiehandleidingen vermeldt wanneer je daarvoor een buffervat nodig hebt), zet dan in hemelsnaam het buffervat gewoon serieel in de retour. Dan heb je de andere nadelen ervan in ieder geval niet (zoals COP-verlies, extra stroomverbruik van secundaire pomp en ingewikkelde(re) regeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:30
BBQ Kees.

Ik heb vandaag de BBq Kees geïnstalleerd.
Ik kan nog niet de waarden monitoren als functie van de tijd.

Nu zie ik enorm veel parameters en hierdoor door de bomen het bos niet meer.

Ik ben een beginnende warmtepomp gebruiker (hybride met monoblok 7kW)

Welke parameters zijn belangrijk om te begrijpen wat het apparaat doet en aan welke belangrijke parameters kan ik draaien om het systeem te optimaliseren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Laatst online: 22:34

gizmo9003

Go For It!

Een mooi vergelijk, onderstaand de grafieken van compressor power output van 18 december en van 20 december. Zelfde settings, niets veranderd, puur de invloed van het weer resulterend in een hoog aantal defrosts.

De grafiek van gisteren laat zien dat ik met behulp van alle info uit dit topic (dank!) de perfecte instellingen te pakken heb :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnypIc8Ov3dGKtqHfQhT7hzqWh4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7xRTj1mP7xX5rUFhI8YHepZz.png?f=fotoalbum_large

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:58
Mijn Enviline monoblock 9.0 E-S is geplaatst en wordt later deze week in bedrijf genomen. Het viel me op dat de binnenunit, in tegenstelling tot mijn huidige CV ketel, geen service-jack meer heeft om het BBQKees kastje op aan te sluiten. Mis ik iets, of moet ik deze nu aan de bus van de thermostaat koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:15
Supermario16 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:13:
Mijn Enviline monoblock 9.0 E-S is geplaatst en wordt later deze week in bedrijf genomen. Het viel me op dat de binnenunit, in tegenstelling tot mijn huidige CV ketel, geen service-jack meer heeft om het BBQKees kastje op aan te sluiten. Mis ik iets, of moet ik deze nu aan de bus van de thermostaat koppelen?
Ik heb dezelfde binnenunit en hier zit de servicejack een beetje verstopt. Je moet de gehele kap eraf halen en dan zit hij ergens rechtsbovenin.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:17
probleem: met de kou van afgelopen week kreeg mijn enviline 9 monoblock de aanvoertemperatuur niet boven de 38 graden met zeer veel defrosts.
daarmee blijft mijn huis op 17 graden bij -10
voeig jaar bij vorst ging het prima.
Installateur langsgeweest, die heeft de stooklijn naar 57 graden gezet en het is nu warm buiten dus nu wordt het huis prima heet…
Maar goed, wat kan er aan de hand zijn?
Als ik niet beter iets kan pinpointen kan ik alleen de installateur weer bellen als het -10 buiten is en dat hij er dan achterkomt dattie geen water van 58 graden kan maken en alsnog nefit belt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Lochnes schreef op woensdag 21 december 2022 @ 09:59:
probleem: met de kou van afgelopen week kreeg mijn enviline 9 monoblock de aanvoertemperatuur niet boven de 38 graden met zeer veel defrosts.
voeig jaar bij vorst ging het prima.
Installateur langsgeweest, die heeft de stooklijn naar 57 graden gezet en het is nu warm buiten dus nu wordt het huis prima heet…
Maar goed, wat kan er aan de hand zijn?
Als ik niet beter iets kan pinpointen kan ik alleen de installateur weer bellen als het -10 buiten is en dat hij er dan achterkomt dattie geen water van 58 graden kan maken en alsnog nefit belt
Heb je geprobeerd om een radiator of vloerverwarmings groep dicht te draaien toen het niet warm werd
Want bij veel afgifte word je retour niet warmer en blijft dan hangen op een temperatuur
Draai je dan een groep vloerverwarming of radiator dicht Dan loopt de temperatuur wel op en schakelt de warmtepomp een tandje bij om een hogere cv water temperatuur te maken
En dan kun je later die groep of radiator er langzaam weer bij open draaien als je die ruimte toch mee wilt verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
ik heb 2 cv groepen op relatief korte afstand van de wp, die juist dicht gezet zodat die juist niet de retour temperatuur zouden verhogen waarvan ik dan verwacht dat de warmtepomp minder ging doen - precies de omgekeerde redenatie dus.

maar in het schermpje diagnose - temperaturen wordt dus een sttreeftemp getoond, maar de actuele temp krijgt hij niet boven de 38 graden,dus onder de streeftemp.
de streeftemp verhogen dmv inbloed kamerthermostaat of stooklijn omhoog stellen zorgt niet voor hogere actuele aanvoertemp. Ook geprobeerd die streeftemp juist dichter naar die 38 te krijgen zodat niet de wp er vol met 100% inknalt, verijst, en meteen een defrost krijgt maar dat heeft ook geen effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Lochnes schreef op woensdag 21 december 2022 @ 19:35:
ik heb 2 cv groepen op relatief korte afstand van de wp, die juist dicht gezet zodat die juist niet de retour temperatuur zouden verhogen waarvan ik dan verwacht dat de warmtepomp minder ging doen - precies de omgekeerde redenatie dus.

maar in het schermpje diagnose - temperaturen wordt dus een sttreeftemp getoond, maar de actuele temp krijgt hij niet boven de 38 graden,dus onder de streeftemp.
de streeftemp verhogen dmv inbloed kamerthermostaat of stooklijn omhoog stellen zorgt niet voor hogere actuele aanvoertemp. Ook geprobeerd die streeftemp juist dichter naar die 38 te krijgen zodat niet de wp er vol met 100% inknalt, verijst, en meteen een defrost krijgt maar dat heeft ook geen effect
Het was met het vochtige en mistige vorst weer ook wel een goede test week
Maar je stooklijn op 57 graden zetten omdat je het huis niet warm krijgt lijkt me niet te werken
Want zo warm krijgt de warmtepomp het cv water niet denk ik
Beter proberen meer afgifte te krijgen door meer flow dus pomp op zijn hoogste stand zetten eventueel knietjes vervangen door bochten of zoals ik al zei groepen of radiatoren dicht draaien bevoorbeeld de slaapkamers (bovenverdieping) niet verwarmen om genoeg vermogen over te houden voor de woonkamer (beneden verdieping)
In het ergste geval is je warmtepomp te klein voor je huis dat kan ook nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Installateur langsgeweest, die heeft de stooklijn naar 57 graden gezet en het is nu warm buiten dus nu wordt het huis prima heet
Iemand die een stooklijn van een WP op 57 graden |:( 8)7 zet een "installateur" noemen vind ik wel erg ver gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
Andrehj schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:40:
[...]

Iemand die een stooklijn van een WP op 57 graden |:( 8)7 zet een "installateur" noemen vind ik wel erg ver gaan...
ja precies. Dus ik zoek naar wat ik hem kan vertellen dat ie iets anders gaat doen dan de stooklijn zo hoog zetten dat de tegels van de vloer zouden springen als hij dat daadwerkelijk zou halen.
zomder dat ik hoef te wachten voordat het weer -10 is.
hij krijgt bij lage temperaturen niet zijn aanvoertemperatuur op de streeftemperatuur.
ik vind dat de unit buiten veel herrie maakt, weinig blaast, en veel deftrosts heeft.
vorig winter dat het koud was deed hij het prima bij dezelfde installatie.
rara wat is er aan de hand, en hoe meet je dat.
geeft de fan te weinig lucht omdat de motor regelaar kaduk is en hoe laat ik een installateur zoeits vast stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Lochnes schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:09:
[...]

ja precies. Dus ik zoek naar wat ik hem kan vertellen dat ie iets anders gaat doen dan de stooklijn zo hoog zetten dat de tegels van de vloer zouden springen als hij dat daadwerkelijk zou halen.
zomder dat ik hoef te wachten voordat het weer -10 is.
hij krijgt bij lage temperaturen niet zijn aanvoertemperatuur op de streeftemperatuur.
ik vind dat de unit buiten veel herrie maakt, weinig blaast, en veel deftrosts heeft.
vorig winter dat het koud was deed hij het prima bij dezelfde installatie.
rara wat is er aan de hand, en hoe meet je dat.
geeft de fan te weinig lucht omdat de motor regelaar kaduk is en hoe laat ik een installateur zoeits vast stellen?
Bij twijfel vragen of monteur van Nefit ernaar kan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:20
Andrehj schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:40:
[...]

mijn installateur heeft me eindpunt stooklijn 67 graden aanbevolen. Zou daardoor de menger niet meer dichtgaan als de bijverwarming aan staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hackbard schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:30:
mijn installateur heeft me eindpunt stooklijn 67 graden aanbevolen. Zou daardoor de menger niet meer dichtgaan als de bijverwarming aan staat?
67 graden stooklijn? Met een warmtepomp? Hoeveel had die gedronken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 30-09 19:29
vorig jaar bij vorst ging het prima.
Ik herken dit wel een beetje, al bleef bij mij de temperatuur rond de 19-19.5 steken wat op zich nog wel acceptabel is (thermostaat staat hele jaar op 20 graden).
Wat is je instelling voor de elektrische bijverwarming? Ik had die op -8 graden ingesteld (inmiddels op -5), maar als het weer zo koud wordt en de 20 graden niet gehaald wordt ga ik die eens proberen te verhogen, naar -2 of 0 graden conform Nefit adviesinstelling, om te zien of het dan wel warm genoeg wordt.

• maartenvdv737
[...]

Hybride/ bijverwaming
energy cost ratio
auxilliary heater only
auxilliary heater status
aux. heater mixing valve

Warmtepomp
on/off hyst heat
on/off hyst cool
on/off hyst pool
temp. diff. TC3/TC0 heat
temp. diff. TC3/TC0 cool

SWW
dhw comfort switch off
dhw eco switch off

Dank voor het uitzoeken van deze entities! Dit maakt het op afstand aansturen van de WP een stuk makkelijker.

Nu kunnen we bijv prijsplafond meten en de prijsverhouding aanpassen op de WP om gas en elektriciteitsverbruik te kunnen sturen.

• Lochnes
Pompadour schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:26:
[...]

Ik herken dit wel een beetje, al bleef bij mij de temperatuur rond de 19-19.5 steken wat op zich nog wel acceptabel is (thermostaat staat hele jaar op 20 graden).
Wat is je instelling voor de elektrische bijverwarming? Ik had die op -8 graden ingesteld (inmiddels op -5), maar als het weer zo koud wordt en de 20 graden niet gehaald wordt ga ik die eens proberen te verhogen, naar -2 of 0 graden conform Nefit adviesinstelling, om te zien of het dan wel warm genoeg wordt.
bijverwarming stond op -10, die op 0 gezet.
dat hielp natuurlijk, maar ook weer niet zoveel als ik verwacht had (duurt lang om de hele vloer op te warmen)
zoals ik eerder zei, dit is zijn tweede winter, vorig jaar ging het prima en toen was het ook koud.
Dus zoek de verschillen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Lochnes schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:50:
[...]

bijverwarming stond op -10, die op 0 gezet.
dat hielp natuurlijk, maar ook weer niet zoveel als ik verwacht had (duurt lang om de hele vloer op te warmen)
zoals ik eerder zei, dit is zijn tweede winter, vorig jaar ging het prima en toen was het ook koud.
Dus zoek de verschillen..
Vorig jaar was een zeer zachte winter meer herfst vond ik
paar nacht vorsten en dat was het wel
Maar heb je misschien iets veranderd aan je installatie (meer open gezet bevoorbeeld )

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:15
[...]

Hybride/ bijverwaming
energy cost ratio
auxilliary heater only
auxilliary heater status
aux. heater mixing valve

Warmtepomp
on/off hyst heat
on/off hyst cool
on/off hyst pool
temp. diff. TC3/TC0 heat
temp. diff. TC3/TC0 cool

SWW
dhw comfort switch off
dhw eco switch off

Geweldig hoe deze ontwikkeling plaatsvindt buiten de producenten om. M'n installateur kende deze producten (bbqkees en husdata) nog niet maar begon meteen over hoe dit hem kan helpen om gedurende een paar weken bij een klant te troubleshooten zonder Nefit of dure Nefit IP modules.

Heb zelf net de update van 3.5.0.bxx naar b12 gedaan en nu zijn inderdaad al m'n entities van naam veranderd. Kleine moeite om de dashboards te updaten maar nu ben ik wel al m'n historie kwijt. Heeft iemand toevallig al een mapping gemaakt met oude/nieuwe entity names? Ik heb bijgehouden wat hier veranderd is maar dat is niet compleet.

Met kerst maar eens kijken of ik wat SQL statements kan schrijven die de historische records hernoemen.

de nieuwe naamgeving is wel een stuk duidelijker en beter georganiseerd :)

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• RobEppink
[...]

@spok9

Als beginnend wp-tweaker hoop ik ooit gebruik te kunnen maken van de data die hier gedeeld worden.
Vooralsnog moeten we het nog doen zonder aansturing op afstand.

Je geeft daarnaast aan dat je 'veel inzicht hebt gekregen in hoe de bijverwarming (ketel)......resterend sluipverbruik vandaan komt (defrosts)'.
We stoken ook hybride met bijverwarming gas. Genoemde items daarom herkenbaar.

Denk je dat dit inzicht ook voor derden handzaam kan zijn?
Wellicht dat je de inzichten kunt delen?

• ajaboot
Aan het einde van een run van mijn monoblok 13T met buffervat 120 L blijft de compressor nog een tijd moduleren op 14 en 15 procent (vandaar de dikke lijn); de CV pomp gaat naar 1% met af toe 2%. Na het einde van de run gaat de CV pomp naar 10%.
Heeft iemand hier een verklaring voor ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2H9Fxxp0ctZckMmAbnTOpoeWU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1NGDM8I7r2CXDGus4nzhoPnD.png?f=user_large

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rxtOp3TqnJWxe-FP4wDpyEbpdE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cKQRvgO7juoroYyLw58gMQ8x.png?f=fotoalbum_large

De warmtepomp draait de meeste tijd op 25%.
Start op 43% en al snel naar 34 en 25%.
Het zou mooi zijn als hij verder terug moduleert om zo nog langere runs te maken.
In het voor en najaar zie ik hem wel terug moduleren naar 12%.
Iemand enig idee hoe dat in elkaar zit?

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

• SuperR1902
Het bereik van terug moduleren is bij mijn buiten unit in ieder geval vrij beperkt. Er zijn heel veel modulatie stappen, maar het bereik van mix tot max is vrij beperkt.

De minimale warmte afgifte bij de huidige buiten temperatuur is bij mij zo'n 3 kW

• Lochnes
Willem senior schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:30:
[...]

Vorig jaar was een zeer zachte winter meer herfst vond ik
paar nacht vorsten en dat was het wel
Maar heb je misschien iets veranderd aan je installatie (meer open gezet bevoorbeeld )
ik woon in het oosten.
Februari 2021 aaneengesloten 7 vorstdagen met 2 maal een minimumtemperatuur onder de -10 snachts op de officiele meting vliegbasis twente.
dus voldoende getest toen.
Niet koud gehad. :-)
Pagina: 1 ... 40 ... 105 Laatste