WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• l0rien
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 21:15
vdiermen schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:06:
Ha, hierbij mijn ervaring met de nieuwe 5800i icm 300l boilervat. Ik heb de warmtepomp in februari laten plaatsen door een kundige installateur waar ik zeer tevreden over ben. De warmtepomp draait dus nog niet zo lang maar ik heb tot op heden helemaal geen problemen gehad. De pomp draait gewoon goed, doet wat die moet doen.
Goed te horen, ik ga deze week op basis van offertes de knoop doorhakken. Hier in midden nederland komen de prijzen na subsidie op 15k-18kEuro. Ik betaal nog 1k extra om nog twee vloerverwarming verdelers te vervangen.
Heb je de HA aansturing ingeregeld middels de BBQKees module?

• ihsahn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-06 17:33
JMS 450 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Hoe heb je het extra warm water geregeld via HA? De extra warm water functie aan roepen, of iets anders?
Als ik de extra warm water functie aanroep springt namelijk ook het elektrisch element bij. Echter heb ik nooit zoveel zonnestroom over om pomp en element aan te sturen.
Dat laatste klopt niet helemaal, als het goed is gaat eerst de compressor uit voordat de elementen inschakelen. De elementen schakelen pas in als de tapwatertemperatuur boven een bepaalde waarde is, bij mij is dat zo'n 48 graden. Je zou dus een sturing voor extra-warm-water kunnen maken met de voorwaarden dat er voldoende zonnestroom is voor het compressor-bedrijf én het tapwater onder bijv. 46 graden is.

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:37
ihsahn schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:34:
[...]

Dat laatste klopt niet helemaal, als het goed is gaat eerst de compressor uit voordat de elementen inschakelen. De elementen schakelen pas in als de tapwatertemperatuur boven een bepaalde waarde is, bij mij is dat zo'n 48 graden. Je zou dus een sturing voor extra-warm-water kunnen maken met de voorwaarden dat er voldoende zonnestroom is voor het compressor-bedrijf én het tapwater onder bijv. 46 graden is.
Bij een R290 warmtepomp (bijv. de 5800i) kun je probleemloos 65C maken zonder elektrisch element. Ik heb zelf het elektrisch element gedisabled (uitschakelen met compressor oid). De enige reden dat de 5800i elektrisch element gaat gebruiken als deze niet gedisabled is, als de de T/min de waarde niet haalt die is ingesteld, dan vindt de pomp dat het niet snel genoeg gaat en gaat hij met elektrisch element helpen... Die waarden staan zeer conservatief (installateur zou het comfort instellingen noemen) ingesteld.

• ihsahn
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:37:
[...]

Bij een R290 warmtepomp (bijv. de 5800i) kun je probleemloos 65C maken zonder elektrisch element. Ik heb zelf het elektrisch element gedisabled (uitschakelen met compressor oid). De enige reden dat de 5800i elektrisch element gaat gebruiken als deze niet gedisabled is, als de de T/min de waarde niet haalt die is ingesteld, dan vindt de pomp dat het niet snel genoeg gaat en gaat hij met elektrisch element helpen... Die waarden staan zeer conservatief (installateur zou het comfort instellingen noemen) ingesteld.
ach ja, excuus... bedankt voor de correctie Maurice, ik had niet in de gaten dat het over een 5800i ging.

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:42
vdiermen schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:06:
Ha, hierbij mijn ervaring met de nieuwe 5800i icm 300l boilervat. Ik heb de warmtepomp in februari laten plaatsen door een kundige installateur waar ik zeer tevreden over ben. De warmtepomp draait dus nog niet zo lang maar ik heb tot op heden helemaal geen problemen gehad. De pomp draait gewoon goed, doet wat die moet doen.

Waar ik wel echt verbijsterd door was, is de stilte van de warmtepomp. Hij is echt bizar stil, je hoort eigenlijk helemaal niks ook niet als die op volle kracht draait. het enige wat je hoort als je vlakbij staat is de lucht die eruit geblazen wordt. Verder vind ik de buitenunit persoonlijk ook mooier dan andere, maar dat is uiteraard smaak.

Verder gebruik ik de bijgeleverde thermostaat niet maar bedien ik het apparaat via de native app en home assistant wat ook goed werkt om bijv. extra warm tapwater te maken als de zonnepanelen veel stroom leveren.

Tot slot heb ik na aftrek van de subsidie netto zo'n 11k betaald (Zuid-Holland).

PS: de installateur gaf aan heel tevreden te zijn over de service van Bosch/Nefit tav meedenken bij installatie en etv. oplossingen. Ook heb ik gekozen voor een check uitgevoerd door Bosch/Nefit na installatie waarbij nalopen of alles goed is geïnstalleerd, hiermee verleng je de garantie met een paar jaar en heb je toch een soort second opinion over de installatie.

PPS: bij mij is een Daikin boiler geïnstalleerd ipv een Bosch/Nefit omdat die voor hetzelfde geld net wat beter in elkaar zit. Dat werkt overigens ook goed.
Dan heb je een mooie aanbieding gehad :) Hoeveel kW is de pomp die jij hebt?

En hoe heb je de integratie met HA geregeld? En kun je dan ook het actuele opgenomen vermogen (Watt) zien?

Bij mijn huidige warmtepomp heb ik een Shelly op de aansluiting gezet zodat ik het stroomverbruik kan zien. Vraag me even af hoe dat bij de 5800i het beste te regelen is.

Wat kost zo'n BBQkees eigenlijk en waar kan men die bestellen?

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:40

_Arthur

blub

FlowDesign schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:24:
En hoe heb je de integratie met HA geregeld? En kun je dan ook het actuele opgenomen vermogen (Watt) zien?

Hiero: https://bbqkees-electronics.nl/shop/?lang=nl

Integratie met HA gaat met MQTT

• FlowDesign
Thanks. Heb ff in de lijst van parameters gezocht, maar vind zo gauw niks over actueel stroomverbruik. Zit dat niet in de BBQkees?

• _Arthur

_Arthur

blub

FlowDesign schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:00:
Thanks. Heb ff in de lijst van parameters gezocht, maar vind zo gauw niks over actueel stroomverbruik. Zit dat niet in de BBQkees?
Dat zit niet in de data uit de warmtepomp zelf (althans, niet bij mijn Nefit), de BBQkees gateway verzint de data niet zelf natuurlijk maar haalt die uit de WP. Enige wat je er uit kan halen is gebruik in kWh. Niet het actuele stroom verbruik in Watt. Maar dat bekijk ik wel met mijn P1 data.

[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 19-05-2026 14:04 ]

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
_Arthur schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:04:
[...]

Dat zit niet in de data uit de warmtepomp zelf (althans, niet bij mijn Nefit), de BBQkees gateway verzint de data niet zelf natuurlijk maar haalt die uit de WP. Enige wat je er uit kan halen is gebruik in kWh. Niet het actuele stroom verbruik in Watt. Maar dat bekijk ik wel met mijn P1 data.
Dit dacht ik ook maar er is in ieder geval bij mijn model (en ik neem aan de 5800i ook wel gezien die nieuwe is?) kan je actueel vermogen halen uit de BBQKees, in HA heet deze sensor.boiler_compressor_current_power. Het opgewekte warmtevermogen heet sensor.boiler_compressor_power_output.

Ik gebruik ze samen om actueel COP te berekenen.

Is wel van alleen de compressor, denk ik. Weet niet hoe het zit met elektrisch verbruik van elementen en pompen en de regelmodule.

[ Voor 10% gewijzigd door jaapzb op 19-05-2026 14:25 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• _Arthur

_Arthur

blub

jaapzb schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:23:
[...]

Dit dacht ik ook maar er is in ieder geval bij mijn model (en ik neem aan de 5800i ook wel gezien die nieuwe is?) kan je actueel vermogen halen uit de BBQKees, in HA heet deze sensor.boiler_compressor_current_power. Het opgewekte warmtevermogen heet sensor.boiler_compressor_power_output.

Is wel van alleen de compressor, denk ik. Weet niet hoe het zit met elektrisch verbruik van elementen en pompen en de regelmodule.
Ik zal vanavond eens kijken welke sensoren er beschikbaar zijn bij mij.

• FlowDesign
[...]

Kijk, dat hebben we nodig. Thanks 😊

Reden waarom ik ernaar vraag is omdat current power van de WP de beste informatie geeft over hoe goed je stooklijn is ingesteld :)

@_Arthur Informatie uit de P1 heb ik niet zoveel aan. Wanneer bijvoorbeeld ook de EV staat te laden of de inductiekookplaat staat aan, dan is het hele beeld al scheef.

• jaapzb
  • Niet online
Geef de props maar aan lui hier eerder in het topic want die kwamen er mee :) Ik dacht eerder ook dat ik deze gegevens niet had

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• _Arthur

_Arthur

blub

[...]

Ik heb een Bosch/Nefit EnviLine A/W Split 14 E-T WP (2020 geinstalleerd). Die exposed deze sensoren helaas niet. Ik draai een BBQkees firmware van v3.8.2 (zojuist geupgrade).

Zie dit overzicht direct uit de Gateway, hier heb ik "compressor" gefiltert:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYJelIMLvf_60c9z9GpcSTveM_s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Xh6sOktkrBw1Y7Cq2V112fF.png?f=fotoalbum_large

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:57
FlowDesign schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:26:
[...]

@_Arthur Informatie uit de P1 heb ik niet zoveel aan. Wanneer bijvoorbeeld ook de EV staat te laden of de inductiekookplaat staat aan, dan is het hele beeld al scheef.
Om dit reden heb ik op de WP groep een aparte 3 fase meter zitten die ik uitlees met HA. Maar als je deze direct uit de 5800i kunt uitlezen des te beter.

uitvoering: HomeWizard kWh Meter 3-Fase

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD

• FlowDesign
_Arthur schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:55:
[...]

Ik heb een Bosch/Nefit EnviLine A/W Split 14 E-T WP (2020 geinstalleerd). Die exposed deze sensoren helaas niet. Ik draai een BBQkees firmware van v3.8.2 (zojuist geupgrade).

[Afbeelding]
Zou zeggen de onderste regel, maar die geeft geen waarde.

Ongeveer in het midden zie ik nog een regel total energy consumption compressor. In HA zou je deze misschien in een grafiek kunnen stoppen en dan met 5 minute aggregated?

• _Arthur

_Arthur

blub

FlowDesign schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:46:
[...]

Zou zeggen de onderste regel, maar die geeft geen waarde.

Ongeveer in het midden zie ik nog een regel total energy consumption compressor. In HA zou je deze misschien in een grafiek kunnen stoppen en dan met 5 minute aggregated?
Ging meer om dat dit model helaas geen sensoren exposed die de current power usage in Watt of kW laat zien.

Ik heb aardig wat sensor-data dat ik met Grafana visualiseer. Alle data gaat HA in en wordt tegelijkertijd naar een VictoriaMetrics DB weggeschreven voor het bewaren van langetermijn data, Grafana is een extra app binnen HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4UkQUF-LJD9fhHcjhrUx06v75A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PabFGFLl8Sos4F9Gb73ERPEM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcAaPY57fAh69tye00sgFXZlvEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zEdsKedS2AnQeSNqMGZ1IkHj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 20-05-2026 08:15 ]

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:02
JMS 450 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Hoe heb je het extra warm water geregeld via HA? De extra warm water functie aan roepen, of iets anders?
Als ik de extra warm water functie aanroep springt namelijk ook het elektrisch element bij. Echter heb ik nooit zoveel zonnestroom over om pomp en element aan te sturen.
de extra warm water heb ik niet direct via HA. Ik lees de sensor van het warm tapwater uit en krijg een melding als die onder een bepaalde temperatuur komt en/of er een zonnestroom surplus is (zit ook een logica in om situaties uit te filteren dat er net gedoucht is en de sensor die halverwege zit het koude water voelt maar bovenin het nog warm is). Dan kan ik kiezen of ik extra warm tapwater aanmaak wat ik dan bedien via de app.

Voor zover ik weet springt het elektrisch element dan niet bij en ik dacht dat je dit kon regelen in de instellingen zelf van de warmtepomp. Bij mij springt het elektrisch element ook niet aan bij een legionella run maar kan de pomp dit prima zelf af.
l0rien schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:37:
[...]

Goed te horen, ik ga deze week op basis van offertes de knoop doorhakken. Hier in midden nederland komen de prijzen na subsidie op 15k-18kEuro. Ik betaal nog 1k extra om nog twee vloerverwarming verdelers te vervangen.
Heb je de HA aansturing ingeregeld middels de BBQKees module?
en nee gebruik geen BBQ kees, is denk ik alleen relevant als je echt meer wilt automatiseren, maar in mijn geval kan ik doen wat ik wil op het moment.
FlowDesign schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:24:
[...]

Dan heb je een mooie aanbieding gehad :) Hoeveel kW is de pomp die jij hebt?

Bij mijn huidige warmtepomp heb ik een Shelly op de aansluiting gezet zodat ik het stroomverbruik kan zien. Vraag me even af hoe dat bij de 5800i het beste te regelen is.

ik heb de 7KW versie. en in de app kan ik het verbruik zien en de COP ed. Is voor mij voldoende. De installateur gaf aan dat het plaatsen van een shelly in de groepenkast nog een optie is (2x 1 voor warmtepomp en 1 voor elek element), maar ik zou niet direct weten wat ik met die extra info zou willen doen.

• FlowDesign
@vdiermen Verbruik dat je kunt zien in de app, is dat dan totaal verbruik per dag of bedoel je echt actueel vermogen? Een grafiek met vermogen met interval van 5 minuten bijvoorbeeld?

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 22:22
_Arthur schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:55:
[...]

[Afbeelding]
bij mijn enviline monoblock is het
code:
1
sensor.boiler_hpcurrpower
(ems-esp v3.8.2-dev7, ingesteld op enviline)

je kunt ook een inline meter installeren natuurlijk of een Shelly 3EM-63T Gen3 toevoegen aan de pompgroep voor exacte monitoring.

ps.: wie heeft die input editor hier compleeet vern***t?

[ Voor 3% gewijzigd door lc8 op 21-05-2026 07:44 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp, Solaredge PV

• _Arthur

_Arthur

blub

lc8 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:40:
bij mijn enviline monoblock is het
code:
1
sensor.boiler_hpcurrpower
(ems-esp v3.8.2-dev7, ingesteld op enviline)
Misschien moet ik in de BBQkees nog eens even dan specifiek kijken naar dat laatste deel van "ingesteld op enviline". Heb je daar misschien al een screenshotje van?
je kunt ook een inline meter installeren natuurlijk of een Shelly 3EM-63T Gen3 toevoegen aan de pompgroep voor exacte monitoring.
Ik heb voor nu nog geen directe noodzaak om het aantal Watt van de WP te hoeven meten, maar het is wel interessante info. Ik hou het in mijn achterhoofd.

• HansRemmerswaal
_Arthur schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:29:
[...]

Misschien moet ik in de BBQkees nog eens even dan specifiek kijken naar dat laatste deel van "ingesteld op enviline". Heb je daar misschien al een screenshotje van?

[...]

Ik heb voor nu nog geen directe noodzaak om het aantal Watt van de WP te hoeven meten, maar het is wel interessante info. Ik hou het in mijn achterhoofd.
Alles wat je via het menu op de warmtepomp kunt uitlezen kun je ook via BBQKees uitlezen. Als op het menu geen huidig verbruik staat (zoals bij mij) dan is deze ook niet via BBQKees uit te lezen.

Bij mij is wel een totaal verbruik uit te lezen maar dat is in afgeronden kWh. Als je dan een COP per run wilt gaan berekenen is dit niet nauwkeurig genoeg. Dan is een losse kWh meter nauwkeuriger.

Als de warmtepomp gewoon goed werkt dan is er niet echt een noodzaak voor BBQKees, behalve als je het leuk vind om inzicht te hebben in hoe het een en ander werkt.

Ik heb BBQKees aangeschaft omdat ik problemen had met mijn installatie. Hiermee is de aanschaf bij mij financieel al terugverdiend door lager verbruik.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD

• FlowDesign
HansRemmerswaal schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Alles wat je via het menu op de warmtepomp kunt uitlezen kun je ook via BBQKees uitlezen. Als op het menu geen huidig verbruik staat (zoals bij mij) dan is deze ook niet via BBQKees uit te lezen.

Bij mij is wel een totaal verbruik uit te lezen maar dat is in afgeronden kWh. Als je dan een COP per run wilt gaan berekenen is dit niet nauwkeurig genoeg. Dan is een losse kWh meter nauwkeuriger.

Als de warmtepomp gewoon goed werkt dan is er niet echt een noodzaak voor BBQKees, behalve als je het leuk vind om inzicht te hebben in hoe het een en ander werkt.

Ik heb BBQKees aangeschaft omdat ik problemen had met mijn installatie. Hiermee is de aanschaf bij mij financieel al terugverdiend door lager verbruik.
Voor mijn Elga Ace 6kW hybride WP was ik erg blij dat ik er een Shelly tussen had gezet (1 fase dus kost maar €15). Met het zeer precieze inzicht was ik in staat om voor mijn woning de stooklijn super af te stemmen om daarmee pendelen te voorkomen en verbruik te optimaliseren. Zonder dit inzicht is dat vrijwel onmogelijk om goed voor elkaar te krijgen :)

Meten is weten ;)

• FlowDesign
Heeft de Compress 5800i trouwens een ingebouwde backup heater voor wanneer het serieus koud wordt buiten?

Bij de Daikin Altherma 4 zie ik dat wel in de specs, maar voor deze Nefit-Bosch kan ik het niet vinden :?

• Maurice v/d Zwaan
FlowDesign schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:52:
Heeft de Compress 5800i trouwens een ingebouwde backup heater voor wanneer het serieus koud wordt buiten?

Bij de Daikin Altherma 4 zie ik dat wel in de specs, maar voor deze Nefit-Bosch kan ik het niet vinden :?
Ja, dat is het elektrisch element, en de reden waarom de binnenunit met 3 fasen wordt aangesloten (ik heb het dan over wandhangend, maar de tower is volgens mij hetzelfde).

Tenzij je een backup heater bedoelt die ervoor zorgt dat de afgeslagen compressor bij zeer lage temperaturen niet kapot vriest.

[ Voor 11% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 21-05-2026 15:33 ]

• lc8
_Arthur schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:29:
[...]

[...]

Bij het installeren moet je volgens mij 'het apparaat'kiezen wat er aan hangt (ofschoon die dat detecteert).. maar das een tijd geleden dus dat weet ik niet meer nauwkeurig.
hij ziet alles wat er op de EMS bus hangt.. das dus meer dan 1 apparaat: de WP zelf, de thermo-controller van de WP en de wand-thermostaat: (voorbeeld van mijn Envilise ES9: tussen haken staat het aantal parameters wat het device laat zien)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWws8NzzbK1ciLpMXWVNJ5R6mRM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pWYytJU5fhXreWOwxyLib8Tw.png?f=fotoalbum_large

tevens moet je het MQTT naam-format kiezen: (settings-mqtt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJU0JSQMyIlL-y2aGAIIQXYJsKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zn7slf3D2xHZ0PPVqJ8laVCy.png?f=fotoalbum_large

je kunt ook de wiki en MQTT-doc doorlezen:
https://bbqkees-electronics.nl/wiki/index.html
https://docs.emsesp.org/Configuring

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:02
FlowDesign schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:52:

ja ik heb dus de 7kw variant en 9kw als 'backup' via het elektrisch element wat gebruikt kan worden voor bijverwarmer of voor het tapwater. Dit kun je in de instellingen knijpen tot 3kw of 6kw

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
vdiermen schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:13:
[...]

de extra warm water heb ik niet direct via HA. Ik lees de sensor van het warm tapwater uit en krijg een melding als die onder een bepaalde temperatuur komt en/of er een zonnestroom surplus is (zit ook een logica in om situaties uit te filteren dat er net gedoucht is en de sensor die halverwege zit het koude water voelt maar bovenin het nog warm is). Dan kan ik kiezen of ik extra warm tapwater aanmaak wat ik dan bedien via de app.

Voor zover ik weet springt het elektrisch element dan niet bij en ik dacht dat je dit kon regelen in de instellingen zelf van de warmtepomp. Bij mij springt het elektrisch element ook niet aan bij een legionella run maar kan de pomp dit prima zelf af.
Ik heb een link naar dhw one time charging, maar dan gaat mijn elektrisch element gewoon mee. Ook als de modus op eco+ staat.

• Maurice v/d Zwaan
JMS 450 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:02:
[...]

Ik heb een link naar dhw one time charging, maar dan gaat mijn elektrisch element gewoon mee. Ook als de modus op eco+ staat.
eco+ bepaalt alleen start/stop temperatuur en delta tijdens verwarmen.

Als je elektrisch element niet wil gebruiken, moet je die of beperken (ik gebruik de setting geen elektrisch element bij gebruik compressor), of je moet de T/tijd instelling aanpassen die bij gebruik van de compressor en te traag stijgen van de temperatuur alsnog gaat helpen met elektrisch element.

• Raymond7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:52
Mijn Nefit Enviline 5-9T monoblock heeft geen ethernet kabel die uit het bovenste gootje loopt, maar op het software scherm zie ik wel een username, wachtwoord en mac-adres. Betekent dit dat er wel connectie mogelijkheid is? Kwestie van de kap eraf halen en Ethernet kabeltje van WP naar router?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wt-tKAZKscxrdshXDNuo7NPArA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCkdB2rjTzQEIDb2f5z88juW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJ1BWf4eqhTkQPKSV6SyNGqqd2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5oK2AXgEJHQ04OywKtMITVR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYnTJjJZb4-p6scEgoLyho-zt5g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yDJJEo8XjYXrnJVtGzyWQtC.jpg?f=fotoalbum_large

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-06 13:58
Raymond7 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:54:
Mijn Nefit Enviline 5-9T monoblock heeft geen ethernet kabel die uit het bovenste gootje loopt, maar op het software scherm zie ik wel een username, wachtwoord en mac-adres. Betekent dit dat er wel connectie mogelijkheid is? Kwestie van de kap eraf halen en Ethernet kabeltje van WP naar router?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja. De ethernetpoort zit waarschijnlijk binnenin op de module zelf.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

• menn0
  • Laatst online: 06-06 19:32
Raymond7 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:54:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er is reeds lang geleden een bulletin van bosch nefit verschenen dat je zo niet meer je buffervat moet aansluiten. Ik neem aan dat dit geen recente installatie is.

• Raymond7
menn0 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:40:
[...]

Er is reeds lang geleden een bulletin van bosch nefit verschenen dat je zo niet meer je buffervat moet aansluiten. Ik neem aan dat dit geen recente installatie is.
Klopt dit is een installatie van 6 jaar geleden. Ik ben een paar maanden geleden verhuisd naar deze woning, waar deze warmtepomp al in stond.

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:28
balblas schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:11:
[...]

Ja. De ethernetpoort zit waarschijnlijk binnenin op de module zelf.
Of via een externe module die aangesloten zit op de hoofd print. Kwestie van kap eraf halen en kijken.

• Raymond7
Momenteel werkt mijn Nefit Enviline 5-9T monoblock met een na regeling van uponor.

Elke ruimte heeft z’n eigen uponor thermostaat met vochtigheidsgraad. Bij de uponor heb ik de regelmodule gesteld op koelen, hierbij zie ik bij de uponor thermostaten een sneeuwvlokje voor koelvraag.

De warmtepomp heb ik geforceerd naar koelen, echter blijft m’n warmtepomp status op koelen zonder sneeuwvlokje, levert geen koud vloerverkoeling. Weten jullie of de moduline 1010(H) verplicht is om het koelen te laten werken? Want een moduline heeft deze WP installatie niet…

• jaapzb
  • Niet online
Raymond7 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 23:58:
Momenteel werkt mijn Nefit Enviline 5-9T monoblock met een na regeling van uponor.

Elke ruimte heeft z’n eigen uponor thermostaat met vochtigheidsgraad. Bij de uponor heb ik de regelmodule gesteld op koelen, hierbij zie ik bij de uponor thermostaten een sneeuwvlokje voor koelvraag.

De warmtepomp heb ik geforceerd naar koelen, echter blijft m’n warmtepomp status op koelen zonder sneeuwvlokje, levert geen koud vloerverkoeling. Weten jullie of de moduline 1010(H) verplicht is om het koelen te laten werken? Want een moduline heeft deze WP installatie niet…
Bij mijn model was het inderdaad zo dat koeling pas werkte na aansluiting van een 1010 (geen h). Ik heb ook naregeling, dus die thermostaat doet verder niks.

• Raymond7
jaapzb schreef op zondag 31 mei 2026 @ 10:16:
[...]

Bij mijn model was het inderdaad zo dat koeling pas werkte na aansluiting van een 1010 (geen h). Ik heb ook naregeling, dus die thermostaat doet verder niks.
Aha! Was die 1010 een kwestie van plug and play of moest je nog settings aanpassen in de WP?

ik wil hetzelfde. Ook de WP op WAR laten en de 1010 puur gebruiken om het koelen beschikbaar te maken, de rest zo laten zoals het is

[ Voor 15% gewijzigd door Raymond7 op 31-05-2026 11:49 ]

• Kompie
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 31-05 17:52
Via de info knop heb ik informatie opgevraagd om het hoge stroomverbruik in de winter te achterhalen. De cijfers die ik zie bij elektrische bijverwarming en compressor, zijn dat cijfers tijdens de gehele levensduur van het systeem of van het laatste jaar c,q, kalenderjaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jtgRNnWLTjDTzV6INA_TuZjAf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIUbJs3Q0p43z3PyONVjKTcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3MzUMaGL8P9QcKbgcMwybgRgXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38UQujCRMuH4Y8mlZx9CcIp6.jpg?f=fotoalbum_large

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:59
Kompie schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:58:
Via de info knop heb ik informatie opgevraagd om het hoge stroomverbruik in de winter te achterhalen. De cijfers die ik zie bij elektrische bijverwarming en compressor, zijn dat cijfers tijdens de gehele levensduur van het systeem of van het laatste jaar c,q, kalenderjaar?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik mag hopen dat dat voor de hele levensduur van het systeem is. Anders :o :'(

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• jaapzb
  • Niet online
Raymond7 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 11:37:
[...]

Aha! Was die 1010 een kwestie van plug and play of moest je nog settings aanpassen in de WP?

ik wil hetzelfde. Ook de WP op WAR laten en de 1010 puur gebruiken om het koelen beschikbaar te maken, de rest zo laten zoals het is
Ik moest hem na het aansluiten nog wel op de zone configureren (type invullen of iets dergelijks). Verder gewoon koelen aangezet en daarna (na een half uurtje ofzo) begon de WP opeens te koelen.

Is al wel even geleden dus de precieze instellingen weet ik niet meer.

Ik heb gewoon een 1010 van marktplaats gehaald en die aangesloten

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Deze standen zijn voor de gehele levensduur van de installatie. Desondanks zeer fors verbruik van de elektrische bijverwarming zeg!

• ihsahn
Den_S85 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 15:16:
[...]

Deze standen zijn voor de gehele levensduur van de installatie. Desondanks zeer fors verbruik van de elektrische bijverwarming zeg!
mijn opmerking verwijderd **

[ Voor 15% gewijzigd door ihsahn op 01-06-2026 06:02 . Reden: ik had weer niet goed gelezen, sorry ]

• HansRemmerswaal

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit zijn cijfers tijdens de gehele levensduur.

Voor het verwarmen heeft de warmtepomp 4397kWh elektrisch element gebruikt en 11841kWh compressor. Dus grofweg 1 op de 4kWh voor de verwarming wordt gebruikt door het elektrische element?

Dus of je capaciteit van de warmtepomp is te klein en het elektrische element moet bijspringen, of er is/was een storing waardoor het elektrische element werd gebruikt voor de verwarming. Of er zit een bug in de firmware waardoor verbruik compressor af en toe als verbruik elektrische element wordt geregistreerd.

• Maurice v/d Zwaan
HansRemmerswaal schreef op zondag 31 mei 2026 @ 18:36:
[...]

Dit zijn cijfers tijdens de gehele levensduur.

Voor het verwarmen heeft de warmtepomp 4397kWh elektrisch element gebruikt en 11841kWh compressor. Dus grofweg 1 op de 4kWh voor de verwarming wordt gebruikt door het elektrische element?

Dus of je capaciteit van de warmtepomp is te klein en het elektrische element moet bijspringen, of er is/was een storing waardoor het elektrische element werd gebruikt voor de verwarming. Of er zit een bug in de firmware waardoor verbruik compressor af en toe als verbruik elektrische element wordt geregistreerd.
Ik zou nog een optie toevoegen... Er wordt gedraaid met comfort instellingen, mogelijk zo ingesteld door de installateur. Overigens is het comfort met veel zuiniger instellingen niet minder.

Al vaker gezegd maar na vertrek van mijn installateur had ik de eerste dag ook direct 27kWh elektrisch element op de SWW run. Dat aangepast, en sindsdien nooit meer verbruik van dat element gehad

• HansRemmerswaal
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:13:
[...]

Ik zou nog een optie toevoegen... Er wordt gedraaid met comfort instellingen, mogelijk zo ingesteld door de installateur. Overigens is het comfort met veel zuiniger instellingen niet minder.

Al vaker gezegd maar na vertrek van mijn installateur had ik de eerste dag ook direct 27kWh elektrisch element op de SWW run. Dat aangepast, en sindsdien nooit meer verbruik van dat element gehad
Dat verbruik waar ik over praat van die foto’s is van CV, niet SWW…

Misschien radiatoren met een hele hoge watertemperatuur?

[ Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 31-05-2026 19:26 ]

• Maurice v/d Zwaan
HansRemmerswaal schreef op zondag 31 mei 2026 @ 19:24:
[...]

Dat verbruik waar ik over praat van die foto’s is van CV, niet SWW…
Mijn eigen voorbeeld ging over SWW idd, maar de "comfort" inrichting heeft ook gevolgen voor CV

• GvanMeeuwen
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-06 10:12
Beste Tweakers, wegens "opruimen" van de Nefit enviline(na 8 jaar buitenprint kapot en dat kost je dan > €2000,-) is hij weg.
nu beschikbaar de H1010 en een Husdata. Interesse ? doe een goed bod .
Gr G. van Meeuwen.

• FlowDesign
GvanMeeuwen schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:04:
Beste Tweakers, wegens "opruimen" van de Nefit enviline(na 8 jaar buitenprint kapot en dat kost je dan > €2000,-) is hij weg.
nu beschikbaar de H1010 en een Husdata. Interesse ? doe een goed bod .
Gr G. van Meeuwen.
Oei, wat kost zo'n printplaat los? Zou denken dat vervangen niet zo moeilijk zal zijn?

• FlowDesign
Voor degenen die al een full-electric warmtepomp hebben, wat hadden jullie destijds berekend als terugverdientijd?

Bij 1.000 m3 gasverbruik per jaar en een investering van €17.000, zie ik momenteel niet echt een gunstige business case. Ik heb daarin de CO2 besparing even buiten beschouwing gelaten, maar als we meer emissierechten moeten gaan betalen zal gas natuurlijk duurder worden. Anderzijds bestaan er adviezen voor variabele aansluitingskosten die in de toekomst weer nadelig uit zouden kunnen pakken voor een elektrische warmtepomp.

• Maurice v/d Zwaan
FlowDesign schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:44:
Voor degenen die al een full-electric warmtepomp hebben, wat hadden jullie destijds berekend als terugverdientijd?

Bij 1.000 m3 gasverbruik per jaar en een investering van €17.000, zie ik momenteel niet echt een gunstige business case. Ik heb daarin de CO2 besparing even buiten beschouwing gelaten, maar als we meer emissierechten moeten gaan betalen zal gas natuurlijk duurder worden. Anderzijds bestaan er adviezen voor variabele aansluitingskosten die in de toekomst weer nadelig uit zouden kunnen pakken voor een elektrische warmtepomp.
Ik kwam uit op 11~12 jaar bij hoge, maar niet uitzonderlijke, gasprijzen.
Vastrecht eraf, ISDE, en meer eigen stroom gebruiken etc.
Aanpassingen die later herbruikbaar zijn (vloerverwarming) eraf gehaald, en ik moest sowieso een nieuwe ketel dus die kosten er ook afgehaald om de meerprijs te bepalen

[ Voor 9% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 04-06-2026 13:11 ]

• HansRemmerswaal

Ik had een gasgebruik van 1183 m3 en berekende toen een besparing van 1300 EUR per jaar.
  • Geen gas meer
  • Geen leverkosten gas
  • Geen netwerkkosten gas
  • Extra elektriciteit voor WP en koken (ik moest ook naar een elektrische kookplaat)
Daarnaast kun je in de berekening nog meenemen dat je geen nieuwe CV ketel nodig hebt. Onderhoudskosten zijn ook een stuk lager, kun je in principe eenvoudig zelf doen.

Maar los van de terugverdientijd wilde ik gewoon van het gas af.

• l0rien
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-06 21:15
Stel het is 10 jaar, dus 10% per jaar terug op je investering. Sparen noch beleggen gaat je dat rendement opleveren. Buiten de meerwaarde bovenop je huis door beter energielabel.

Daarnaast nog de vraag of je alles moet zien als ‘business case’, er zijn voldoende niet financiële redenen om te verduurzamen.

• FlowDesign
Ik wil ook graag van het gas af, maar het blijft een flinke investering.

Dank voor de behulpzame antwoorden. Hier kan ik wel wat mee :)

• Maurice v/d Zwaan
FlowDesign schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:48:
Ik wil ook graag van het gas af, maar het blijft een flinke investering.

Dank voor de behulpzame antwoorden. Hier kan ik wel wat mee :)
N.B. Voor het verwijderen van de gasleiding kreeg ik een offerte van 2500 euro, en dan -2500 omdat het nog een speciale regeling is. De hele leiding moest uit mijn grond, want anders was het bedrijfsafval in de grond (ik heb ze nog gemailed dat alleen aan de uiteinden verwijderen ook prima was maar mocht niet). Daarom was het zo duur... Overigens op de dag zelf heeft men toch gewoon beide kanten dicht gezet en laatste meter leiding daadwerkelijk weggehaald.
Waarom dit verhaal.... Er komt dus zometeen ook een punt dat dit niet meer uit de algemene middelen gaat komen en je daadwerkelijk zelf moet gaan betalen voor het van het gas af gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnQwvXm1t9kmtlPLilr0RXokbPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bbbdsJptr6V0haizp8VthWYK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 04-06-2026 19:21 ]

• FlowDesign
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:19:
[...]

N.B. Voor het verwijderen van de gasleiding kreeg ik een offerte van 2500 euro, en dan -2500 omdat het nog een speciale regeling is. De hele leiding moest uit mijn grond, want anders was het bedrijfsafval in de grond (ik heb ze nog gemailed dat alleen aan de uiteinden verwijderen ook prima was maar mocht niet). Daarom was het zo duur... Overigens op de dag zelf heeft men toch gewoon beide kanten dicht gezet en laatste meter leiding daadwerkelijk weggehaald.
Waarom dit verhaal.... Er komt dus zometeen ook een punt dat dit niet meer uit de algemene middelen gaat komen en je daadwerkelijk zelf moet gaan betalen voor het van het gas af gaan.

[Afbeelding]
Dat de netbeheerder verplicht is om de gasleiding te verwijderen wist ik. Maar tot wanneer is het gratis? :?

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:35
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:19:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb deze route gevolg om van het gas te gaan :) en niks betaald toen koste wel tijd om het voor elkaar te krijgen
Link naar gasloos zonder afsluit boete :
https://www.polderhuis.or....3-met-naschrift-2023.pdf
En dat zal dan als er weer kosten berekend gaan worden wel weer meer mensen gaan doen verwacht ik

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12:28

Had geen keuze, ons huis kreeg geen gasaansluiting meer en alleen een bouwvergunning indien er een full-electric warmtepomp werd geplaatst

• FlowDesign
Nous112 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:18:
[...]

Had geen keuze, ons huis kreeg geen gasaansluiting meer en alleen een bouwvergunning indien er een full-electric warmtepomp werd geplaatst
Bij een nieuw modern en zeer goed geïsoleerd huis zou ik ook geen gas meer willen.

• lc8
Ik vind al die berekeningen wel grappig.. maar meestal wordt bij de overgang van gas naar warmtepomp nog zoveel meer aan het huis veranderd wat het moeilijk wordt om voor en na eerlijk te vergelijk.

De rekensom is echter kinderlijk eenvoudig eigenlijk (versimpeld, ok, maar best heel ok voor een grove afschatting!): je moet namelijk uiteindelijk met de WP dezelfde verwarmingsenergie opbrengen als die gasketel deed! Sterker nog, meestal MEER omdat je met een WP niet selectief effe een urrtje de badkamer kan warmstoken, maar alles veel meer gemiddeld warm moet houden!

* Reken jezelf niet rijk en ga uit van een gemiddelde COP gemiddelde van 3.3 over de totale opbrengst van de pomp (in de winter is ie soms slechter.. en dan gaat het ook meteen over een hoog verbruik/opbrengst dus dat telt hard mee)
* Neem je huidige gas verbuik in M3, vermenigvuldig met 10 (1m3 gas is net zo veel energy als 10kWh stroom)
* deel door 3 (dit is de 3.3 COP van de WP)

en het antwoord zal ongeveer je jaarverbruik zijn van de WP !
(verder versimpeld: vermenigvuldig je gasverbruik met 3 a 4 om kWh's te krijgen)

Als je het financieel wil bekijken: Je totale gasrekening inclusief vastrechten (want die valt dan helemaal weg) versus de kosten van de berekende kWh's: en dan zul je een kWh prijs aan moeten nemen en dat gaat veruit de grootste onzekerheid zijn!

je discussieren over exactere berekeningen, maar de onzekerheid in de prijzen is zo groot dat dat geen nut heeft naar mijn inzien.
uiteraard kun je een kookplaat mee gaan rekenen, maar dat is echt maar een klein deel.. en die factor 3 geldt daar ook best aardig voor (een inductie heeft een efficientie van 70-80%, een gaspit maar iets van 30%. dus dat gaat het verschil niet maken.
SWW is vergelijkbaar (wat slechter mbt de COP), en hangt erg af van de installatie die je gaat kiezen.
In een ouder huis is verwarming veruit het grootste deel.

Voor mijn huis gaat dit zonder meer goed op: ik stookte ~800m3 per jaar en de WP gruikt nu ~2700kWh per jaar.

een andere grote onbekende: Hoe lang gaat die WP mee... zonder grote onderhoudskosten?
mijn Nefit Turbo heeft het 30 jaar uitgehouden (maar wel in eigen onhoudt want de meeste profies mollen dat ding)... ik heb mijn twijfels of die Enviline WP dat vol gaat evenaren. Als het de helft is moet je de prijs x2 gaan nemen!

(ergo: de bussinesscase voor een WP blijft beroerd slecht. maar ik heb er ook een :-) )

[ Voor 14% gewijzigd door lc8 op 05-06-2026 09:32 ]

• caribman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:48
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Ik hoor graag het resultaat, lijkt me iets voor volgend jaar als ik niet meer kan salderen.
@Willem senior @HansRemmerswaal gisteren alles laten installeren en het werkt! In de Pro 3EM heb ik het nu ingesteld dat bij teruglevering "less than" -1000 watt de Pro 1 triggert (aan) en "greater than" -100 triggert (uit). in beide gevallen een interval van 120 sec ingesteld in geval van bv. een wolk / geen zon zodat deze niet continue aan / uit springt. Ik ga de komende periode met de waardes "spelen". Zie ook display en printscreens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3G3FqvlfyLu0dZhPElDt7Qfnl44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tXbgI1MiL37U3OyUb9COTCgz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MQ-eiiwUKGcCWdCh1msfdsZzNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N5ImN8N9tJrewelG9iLjvJXU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8t-obcl5gc7BsPONgVZYFxr6KO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TkglibDkMF2Tz8N1fthT3Xga.png?f=fotoalbum_large

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:35
caribman schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:57:
[...]

@Willem senior @HansRemmerswaal gisteren alles laten installeren en het werkt! In de Pro 3EM heb ik het nu ingesteld dat bij teruglevering "less than" -1000 watt de Pro 1 triggert (aan) en "greater than" -100 triggert (uit). in beide gevallen een interval van 120 sec ingesteld in geval van bv. een wolk / geen zon zodat deze niet continue aan / uit springt. Ik ga de komende periode met de waardes "spelen". Zie ook display en printscreens.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een Mooie oplossing d:)b

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:21:
Ik vind al die berekeningen wel grappig.. maar meestal wordt bij de overgang van gas naar warmtepomp nog zoveel meer aan het huis veranderd wat het moeilijk wordt om voor en na eerlijk te vergelijk.

De rekensom is echter kinderlijk eenvoudig eigenlijk (versimpeld, ok, maar best heel ok voor een grove afschatting!): je moet namelijk uiteindelijk met de WP dezelfde verwarmingsenergie opbrengen als die gasketel deed! Sterker nog, meestal MEER omdat je met een WP niet selectief effe een urrtje de badkamer kan warmstoken, maar alles veel meer gemiddeld warm moet houden!

* Reken jezelf niet rijk en ga uit van een gemiddelde COP gemiddelde van 3.3 over de totale opbrengst van de pomp (in de winter is ie soms slechter.. en dan gaat het ook meteen over een hoog verbruik/opbrengst dus dat telt hard mee)
* Neem je huidige gas verbuik in M3, vermenigvuldig met 10 (1m3 gas is net zo veel energy als 10kWh stroom)
* deel door 3 (dit is de 3.3 COP van de WP)

en het antwoord zal ongeveer je jaarverbruik zijn van de WP !
(verder versimpeld: vermenigvuldig je gasverbruik met 3 a 4 om kWh's te krijgen)

Als je het financieel wil bekijken: Je totale gasrekening inclusief vastrechten (want die valt dan helemaal weg) versus de kosten van de berekende kWh's: en dan zul je een kWh prijs aan moeten nemen en dat gaat veruit de grootste onzekerheid zijn!

je discussieren over exactere berekeningen, maar de onzekerheid in de prijzen is zo groot dat dat geen nut heeft naar mijn inzien.
uiteraard kun je een kookplaat mee gaan rekenen, maar dat is echt maar een klein deel.. en die factor 3 geldt daar ook best aardig voor (een inductie heeft een efficientie van 70-80%, een gaspit maar iets van 30%. dus dat gaat het verschil niet maken.
SWW is vergelijkbaar (wat slechter mbt de COP), en hangt erg af van de installatie die je gaat kiezen.
In een ouder huis is verwarming veruit het grootste deel.

Voor mijn huis gaat dit zonder meer goed op: ik stookte ~800m3 per jaar en de WP gruikt nu ~2700kWh per jaar.

een andere grote onbekende: Hoe lang gaat die WP mee... zonder grote onderhoudskosten?
mijn Nefit Turbo heeft het 30 jaar uitgehouden (maar wel in eigen onhoudt want de meeste profies mollen dat ding)... ik heb mijn twijfels of die Enviline WP dat vol gaat evenaren. Als het de helft is moet je de prijs x2 gaan nemen!

(ergo: de bussinesscase voor een WP blijft beroerd slecht. maar ik heb er ook een :-) )
Ik berekende toendertijd;
  • COP = 4
  • 1 m3 gas = 8.8 kWh
  • gasverbruik = 1188 m3
  • 1188 * 8.8 / 4 = 2614 kWh
Vorig jaar was mijn totale WP verbruik 2813 kWh. Dus redelijk in de buurt.

Besparingen zijn natuurlijk een moment opname, gasprijzen zijn nogal afhankelijk van wat er in de wereld gebeurd. En als de boel eenmaal is geïnstalleerd kijkt niemand meer naar die besparingen...

• FlowDesign
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:57:
[...]

Ik berekende toendertijd;
  • COP = 4
  • 1 m3 gas = 8.8 kWh
  • gasverbruik = 1188 m3
  • 1188 * 8.8 / 4 = 2614 kWh
Vorig jaar was mijn totale WP verbruik 2813 kWh. Dus redelijk in de buurt.

Besparingen zijn natuurlijk een moment opname, gasprijzen zijn nogal afhankelijk van wat er in de wereld gebeurd. En als de boel eenmaal is geïnstalleerd kijkt niemand meer naar die besparingen...
Bij de huidige prijzen bespaar je dus ongeveer 1150€ per jaar, inclusief geen aansluitkosten netbeheerder voor gas en geen vaste leverkosten energieleverancier.

• ZonnigY
Ik kon het vooraf niet berekenen omdat we ook nog fors gingen isoleren. Obv de warmteverliesberekening kwamen we op een warmtepomp van 9,3 kW bij -10C. We verbruikten afgelopen jaar minder dan 3000 kW voor de warmtepomp en ca 500 kWh voor de ventilatie WTW in een comfortabel warm huis incl warm water.

Ter vergelijking; vóór isolatie en warmtepomp zaten we nog op 3500 m3 gas, plus 300 kWh voor de ventilator (hele oude luchtverwarming), plus nog zoiets aan kWh voor straalkachels in max 16 graden te blauwbekken.

Das een factor 10 besparing op primaire energie én enorme comfortwinst. Kan geen rekensom tegenop.

• FlowDesign
ZonnigY schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:15:
Ik kon het vooraf niet berekenen omdat we ook nog fors gingen isoleren. Obv de warmteverliesberekening kwamen we op een warmtepomp van 9,3 kW bij -10C. We verbruikten afgelopen jaar minder dan 3000 kW voor de warmtepomp en ca 500 kWh voor de ventilatie WTW in een comfortabel warm huis incl warm water.

Ter vergelijking; vóór isolatie en warmtepomp zaten we nog op 3500 m3 gas, plus 300 kWh voor de ventilator (hele oude luchtverwarming), plus nog zoiets aan kWh voor straalkachels in max 16 graden te blauwbekken.

Das een factor 10 besparing op primaire energie én enorme comfortwinst. Kan geen rekensom tegenop.
Heb je ook daadwerkelijk een 9 kW warmtepomp genomen? Of was een 7 kW voldoende?

• ZonnigY
FlowDesign schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:18:
[...]

Heb je ook daadwerkelijk een 9 kW warmtepomp genomen? Of was een 7 kW voldoende?
We zijn voor de 10 kW gegaan, omdat het qua minimum vermogen niet veel scheelde en we het toch kwijt kunnen. Ik leun liever niet op een buh.

Warmteverliesberekening ging ook uit van volledige na isolatie gereed, en we moeten het dak nog iets verder isoleren.

Forse warmtepomp wel, maar het is dan ook een 240 m2 vrijstaand huis uit 1900.

• lc8
FlowDesign schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:18:
[...]

Dat de netbeheerder verplicht is om de gasleiding te verwijderen wist ik. Maar tot wanneer is het gratis? :?
dit is een bangmakerij:
Het is destijds al gerechtelijk bepaald:
- jij hebt als klant een contract met een energie leverancier, en niet meer. Jij hebt geen contract met een netbeheerder! de energiemaatschappij heeft dat contract namens jou. Je moet ook niet zelf de opdracht aan de netbeheerder geven om iets te gaan doen.
- jij zegt als klant alleen jouw contract voor levering van energie op: Je vraagt niet om de gasaansluiting op te heffen (ter vergelijk: als je je stroomaansluiting opzegt vraag je ook niet om de kabel uit de tuin te trekken maar worden gewoon de hoofdzekeringen uit gezet).
- Als de energieleverancier dat wil kan ie een afsluiter met een slot en zegel plaatsen zodat je ook niet stiekem kan afnemen.

De rede dat de gasaansluiting verwijderd moet worden is van hele andere aard: Er is een stokoude gas-wet die zegt dat er geen ongebruikte gasleidingen in de grond mogen boven liggen ivm gevaar dat iemand die later een keer tegenkomt en stuk maakt. Het is blijkbaar te lastig om die wet te veranderen (typisch nederlands) en daarom spenderen we tonnen om die te verwijderen.

Terug aanleggen op jouw terrein: daarvoor mag men WEL kosten rekenen.

dit gaat niet zomaar veranderen omdat dit wettelijk geregeld is en door de rechter al meermalig uitgesproken is.
Wat waarschijnlijker is is dat de prijs voor het onderhouden van het gasnet omhoog gaat en het aantal gebruikers omlaag ... waardoor de kosten per gebruiker voor de aansluiting de pan uit gaan rijzen op den duur. Maar dat al echt nog wel vele jaren duren.

ps.: vergeet niet dat we in nederland nog steeds 30% van het gas gebruiken om kunstmest van te maken voor een veeeel lagere gasprijs dan de particulier betaalt... dus hou op met zeuren over particulier gebruik zolang daar niks aan gedaan wordt.

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste