• l0rien
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:47
vdiermen schreef op zondag 17 mei 2026 @ 20:06:
Ha, hierbij mijn ervaring met de nieuwe 5800i icm 300l boilervat. Ik heb de warmtepomp in februari laten plaatsen door een kundige installateur waar ik zeer tevreden over ben. De warmtepomp draait dus nog niet zo lang maar ik heb tot op heden helemaal geen problemen gehad. De pomp draait gewoon goed, doet wat die moet doen.
Goed te horen, ik ga deze week op basis van offertes de knoop doorhakken. Hier in midden nederland komen de prijzen na subsidie op 15k-18kEuro. Ik betaal nog 1k extra om nog twee vloerverwarming verdelers te vervangen.
Heb je de HA aansturing ingeregeld middels de BBQKees module?

• ihsahn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:09
JMS 450 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:20:
[...]

Hoe heb je het extra warm water geregeld via HA? De extra warm water functie aan roepen, of iets anders?
Als ik de extra warm water functie aanroep springt namelijk ook het elektrisch element bij. Echter heb ik nooit zoveel zonnestroom over om pomp en element aan te sturen.
Dat laatste klopt niet helemaal, als het goed is gaat eerst de compressor uit voordat de elementen inschakelen. De elementen schakelen pas in als de tapwatertemperatuur boven een bepaalde waarde is, bij mij is dat zo'n 48 graden. Je zou dus een sturing voor extra-warm-water kunnen maken met de voorwaarden dat er voldoende zonnestroom is voor het compressor-bedrijf én het tapwater onder bijv. 46 graden is.

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:48
ihsahn schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:34:
[...]

Dat laatste klopt niet helemaal, als het goed is gaat eerst de compressor uit voordat de elementen inschakelen. De elementen schakelen pas in als de tapwatertemperatuur boven een bepaalde waarde is, bij mij is dat zo'n 48 graden. Je zou dus een sturing voor extra-warm-water kunnen maken met de voorwaarden dat er voldoende zonnestroom is voor het compressor-bedrijf én het tapwater onder bijv. 46 graden is.
Bij een R290 warmtepomp (bijv. de 5800i) kun je probleemloos 65C maken zonder elektrisch element. Ik heb zelf het elektrisch element gedisabled (uitschakelen met compressor oid). De enige reden dat de 5800i elektrisch element gaat gebruiken als deze niet gedisabled is, als de de T/min de waarde niet haalt die is ingesteld, dan vindt de pomp dat het niet snel genoeg gaat en gaat hij met elektrisch element helpen... Die waarden staan zeer conservatief (installateur zou het comfort instellingen noemen) ingesteld.

• ihsahn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:09
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:37:
[...]

Bij een R290 warmtepomp (bijv. de 5800i) kun je probleemloos 65C maken zonder elektrisch element. Ik heb zelf het elektrisch element gedisabled (uitschakelen met compressor oid). De enige reden dat de 5800i elektrisch element gaat gebruiken als deze niet gedisabled is, als de de T/min de waarde niet haalt die is ingesteld, dan vindt de pomp dat het niet snel genoeg gaat en gaat hij met elektrisch element helpen... Die waarden staan zeer conservatief (installateur zou het comfort instellingen noemen) ingesteld.
ach ja, excuus... bedankt voor de correctie Maurice, ik had niet in de gaten dat het over een 5800i ging.
Pagina: 1 ... 112 113 Laatste