Ik vind al die berekeningen wel grappig.. maar meestal wordt bij de overgang van gas naar warmtepomp nog zoveel meer aan het huis veranderd wat het moeilijk wordt om voor en na eerlijk te vergelijk.
De rekensom is echter kinderlijk eenvoudig eigenlijk (versimpeld, ok, maar best heel ok voor een grove afschatting!): je moet namelijk uiteindelijk met de WP dezelfde verwarmingsenergie opbrengen als die gasketel deed! Sterker nog, meestal MEER omdat je met een WP niet selectief effe een urrtje de badkamer kan warmstoken, maar alles veel meer gemiddeld warm moet houden!
* Reken jezelf niet rijk en ga uit van een gemiddelde COP gemiddelde van 3.3 over de totale opbrengst van de pomp (in de winter is ie soms slechter.. en dan gaat het ook meteen over een hoog verbruik/opbrengst dus dat telt hard mee)
* Neem je huidige gas verbuik in M3, vermenigvuldig met 10 (1m3 gas is net zo veel energy als 10kWh stroom)
* deel door 3 (dit is de 3.3 COP van de WP)
en het antwoord zal ongeveer je jaarverbruik zijn van de WP !
(verder versimpeld: vermenigvuldig je gasverbruik met 3 a 4 om kWh's te krijgen)
Als je het financieel wil bekijken: Je totale gasrekening inclusief vastrechten (want die valt dan helemaal weg) versus de kosten van de berekende kWh's: en dan zul je een kWh prijs aan moeten nemen en dat gaat veruit de grootste onzekerheid zijn!
je discussieren over exactere berekeningen, maar de onzekerheid in de prijzen is zo groot dat dat geen nut heeft naar mijn inzien.
uiteraard kun je een kookplaat mee gaan rekenen, maar dat is echt maar een klein deel.. en die factor 3 geldt daar ook best aardig voor (een inductie heeft een efficientie van 70-80%, een gaspit maar iets van 30%. dus dat gaat het verschil niet maken.
SWW is vergelijkbaar (wat slechter mbt de COP), en hangt erg af van de installatie die je gaat kiezen.
In een ouder huis is verwarming veruit het grootste deel.
Voor mijn huis gaat dit zonder meer goed op: ik stookte ~800m3 per jaar en de WP gruikt nu ~2700kWh per jaar.
een andere grote onbekende: Hoe lang gaat die WP mee... zonder grote onderhoudskosten?
mijn Nefit Turbo heeft het 30 jaar uitgehouden (maar wel in eigen onhoudt want de meeste profies mollen dat ding)... ik heb mijn twijfels of die Enviline WP dat vol gaat evenaren. Als het de helft is moet je de prijs x2 gaan nemen!
(ergo: de bussinesscase voor een WP blijft beroerd slecht. maar ik heb er ook een :-) )
[
Voor 14% gewijzigd door
lc8 op 05-06-2026 09:32
]