• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-04 23:25
jaapzb schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:15:
[...]

Tja dat wisselt natuurlijk per contract.

Ik lever in een jaar normaliter zo'n 5000 kWh terug, daar mag ik bij vattenfall gewoon een paar honderd euro voor aftikken in "terugleverboete". Met die wildgroei aan contractvoorwaarden zal dit voor iedereen weer anders zijn.

Naast de kosten zijn er natuurlijk ook nog milieuoverwegingen (zonnestroom opslaan i.p.v gas- of biomassatroom in de nacht verbruiken) en de wil om misschien wat minder afhankelijk te zijn van het net.
Ja het is ook eigenlijk heel merkwaardig dat geheel afhankelijk van je contract je (financieel gezien) een hele andere energy optimalisatie moet kiezen... Daarmee is duidleijk dat het overheidsbeleid om hier sturing aan te geven compleet gefaald is.

Bij zonneplan (met salderen) kun je idd beter op de dure uren terugleveren en op de goedkope uren veel zelf gebruiken en netto uit het net trekken.: In de praktijk is dit niet zoveel anders als eigen gebruik optimalisatie natuurlijk, want de goedkope uren zijn ook meestal de uren dat je zelf ook veel produceert overdag. Maar hoeft dan niet 0-op de meter af te regelen.
zodra salderen er af gaat verandert dat weer uiteraard.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01-04 18:07
Fast Forward naar 2027, wat wordt dan de beste strategie voor warmtepomp in combinatie met zonnepanelen?

Standaard contract met vaste kWh prijzen. Eventueel wat basic automatisering via home assistent om de warmtepomp zoveel mogelijk te laten draaien als er een overschot aan zonne-energie is.

Dynamisch contract met uurprijzen. Complexe automatisering via home assistent om de warmtepomp zoveel mogelijk op de goedkope uren te laten draaien en als er een overschot aan zonne-energie is.

Dynamische contract met uurprijzen en grote thuisaccu. Thuisaccu regelt dat de stroom zo goedkoop mogelijk is. Eventueel wat basic automatisering via home assistent.

Optie met thuisaccu klinkt het makkelijkst, maar de investering is hoog en de terugverdientijd lang.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:06:
Fast Forward naar 2027, wat wordt dan de beste strategie voor warmtepomp in combinatie met zonnepanelen?

Standaard contract met vaste kWh prijzen. Eventueel wat basic automatisering via home assistent om de warmtepomp zoveel mogelijk te laten draaien als er een overschot aan zonne-energie is.

Dynamisch contract met uurprijzen. Complexe automatisering via home assistent om de warmtepomp zoveel mogelijk op de goedkope uren te laten draaien en als er een overschot aan zonne-energie is.

Dynamische contract met uurprijzen en grote thuisaccu. Thuisaccu regelt dat de stroom zo goedkoop mogelijk is. Eventueel wat basic automatisering via home assistent.

Optie met thuisaccu klinkt het makkelijkst, maar de investering is hoog en de terugverdientijd lang.
Ik ben hier al wat aan het over aan het brainstormen en met AI wat automatiseringen aan het bouwen. Deze zijn niet simpel, maar ook zeker niet complex. Hoe complexer het ook wordt hoe minder voorspelbaar en stuurbaar. Momenteel ga ik richting het volgende:
- basis instellingen voor verwarmen en warm water. Warm water tijdens de goedkoopste uren gecorrigeerd naar buiten temperatuur en COP.
- indien er stroom over is en de voorspelling voor het aankomende half uur goed genoeg zijn treed er een boost functie in werking. Dat kan al eerder warm water maken zijn, huis extra verwarmen of warm water verder verwarmen.

De dooddoener hierin is dat mijn groepen door uponor worden geregeld en ik deze thermostaten niet kan uitlezen of aansturen. Dus hiermee kan ik de warmtepomp nog voor niks laten gaan stoken omdat alle groepen dicht staan.

Ik heb een dynamisch contract en 9kWh thuisbatterij staan ener HA hou ik de verdiensten bij. Deze maand is de eerste echte maand zoals ik in 2027 ook zou doen en zit ik op 30 euro bespaard, dus een besparing per jaar van 300 euro moet er zeker wel in zitten. De voorgaande maanden was vooral handel en dat kan inderdaad echt niet uit volgend jaar. Dat zou met de aankomende net tarieven de terugverdientijd richting de 5 a 6 jaar duwen. Niet geweldig, maar zeker niet slecht en die 0 op de meter geeft onbewust een fijn gevoel, vooral nu met alle stijgende prijzen.

• WriteBrothers22
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:42
Beetje offtopic maar hier zetten we de pomp tijdens het voor- en najaar de 6 duurste uren op stand standby. Daarmee heb je al 95pct van de 'duckcurve' besparing zonder complexiteit. De vraag is echter nog steeds of het sop de kool waard is kwa dit soort optimalisaties. Gros van het verbruik zit hem in de 4 donkere wintermaanden waarneer de spread fors kleiner is. Thuisaccu om eigen verbruik te verhogen is natuurlijk wel interessant ivm de energiebelasting.

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:39
HansRemmerswaal schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:06:

Nu al rekenen met thuisaccu is lastig omdat er voor 2027 nog geen oplossing vanuit de overrheid is voor de dubbele belasting bij thuisaccu gebruik. Overigens is een SWW ook een form van thuisaccu, eentje die uiteindelijk nooit zal terugleveren aan het net en dus geen dubbele belasting heeft. Zodra bekend is wat daarmee gaat gebeuren (kans bestaat dat consumenten gewoon dubbele belasting houden) ga ik daar ook eens mee rekenen.

Wat een mooie feature zou zijn die ik nu bij nog geen enkele warmtepomp mis, is om je SWW buffer te kunnen gebruiken voor het verwarmen van je CV circuit. Met de 5800i kan het wel overigens namelijk door je 3 weg klep te disablen ;) Maar dat was meer een bug/installatieprobleem bij mij en meerdere anderen dan een feature, vooral omdat er dan geen controle over max temperatuur zit wat bij vloerverwarming een mogelijk risico is.

• Maurice v/d Zwaan
WriteBrothers22 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:34:
Beetje offtopic maar hier zetten we de pomp tijdens het voor- en najaar de 6 duurste uren op stand standby. Daarmee heb je al 95pct van de 'duckcurve' besparing zonder complexiteit. De vraag is echter nog steeds of het sop de kool waard is kwa dit soort optimalisaties. Gros van het verbruik zit hem in de 4 donkere wintermaanden waarneer de spread fors kleiner is. Thuisaccu om eigen verbruik te verhogen is natuurlijk wel interessant ivm de energiebelasting.
Voor mij is de thuisaccu (zonneplan nexus) een mooi manier om de uurprijzen (ook zonneplan) plat te slaan.

Overigens hadden we afgelopen zaterdag 2 uur lang stroomstoring, buiten was het 5C en mijn huistemperatuur ging in die 2 uur van 20C naar 19C, dus echt lang uitstaan kan mijn warmtepomp niet.

• WriteBrothers22
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:42
Klopt, meer dan 3 uur achtereen moet je niet willen bij lage buiten temperaturen. Wij hebben hier een 2500l buffer wat iets meer vrijheid geeft. We moeten ons niet rijk rekenen met de duckcurve spread. De effectieve besparing van loadshifting teld slechts op een paar kWh/dag. Reken daarbij het roundtrip rendement van een accu en er blijft onder de streep bar weinig over. Thuisaccu is vooral interessant om het eigen continuverbruik op te vangen en belastingvrij te vullen met pv. Ik spreek uit ervaring met 2500l buffer, 64kwh accu en 32kwp pv. KISS, de grote industriële jongens gaan de duckcurve wel pletten. Met de huidige ESS groothandel prijzen is dat enkel een kwestie van tijd.

[ Voor 24% gewijzigd door WriteBrothers22 op 01-04-2026 09:00 ]

• HansRemmerswaal
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:36:
[...]
Nu al rekenen met thuisaccu is lastig omdat er voor 2027 nog geen oplossing vanuit de overheid is voor de dubbele belasting bij thuisaccu gebruik.
Ik heb nog geen thuisaccu maar overweeg er wel een. Deze dubbele belasting is nieuwe voor mij. Had ik nog niet rekening mee gehouden in mijn terugverdientijd berekening.

Maar als ik het goed begrijp is deze alleen van toepassing als je de thuisaccu gaat gebruiken voor handelen met energie. Ofwel als je gaat terugleveren.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• Maurice v/d Zwaan
HansRemmerswaal schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:33:
[...]

Ik heb nog geen thuisaccu maar overweeg er wel een. Deze dubbele belasting is nieuwe voor mij. Had ik nog niet rekening mee gehouden in mijn terugverdientijd berekening.

Maar als ik het goed begrijp is deze alleen van toepassing als je de thuisaccu gaat gebruiken voor handelen met energie. Ofwel als je gaat terugleveren.
Klopt, je betaalt energiebelasting als je hem gaat opladen uit het net, en wederom als je gaat terugleveren aan het net. Als je de accu alleen laadt via zonnepanelen (lastig in de winter) danwel nooit gaat terugleveren (maar dat is soms aan te raden als er zeer hoge epex is) dan heb je geen probleem.

De SWW is in die zin een accu zonder teruglevering aan het net.

• jordyc
  • Nu online
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:46:
[...]

Klopt, je betaalt energiebelasting als je hem gaat opladen uit het net, en wederom als je gaat terugleveren aan het net. Als je de accu alleen laadt via zonnepanelen (lastig in de winter) danwel nooit gaat terugleveren (maar dat is soms aan te raden als er zeer hoge epex is) dan heb je geen probleem.

De SWW is in die zin een accu zonder teruglevering aan het net.
Dit is gewoon niet waar. Je betaalt geen belasting als je terug levert. Er zijn ook geen plannen om dit wel te doen. Mocht ik het mis hebben dan zie ik graag een bron van de overheid waar dit staat.

Je krijgt de belasting niet meer terug als je teruglevert. Dat is iets compleet anders dan moeten betalen. Daarnaast is de thuisbatterij bedoeld om eigen verbruik af te dekken, niet voor de handel. Het was al jaren bekend dat de salderingsregeling weg zou gaan, dus dan een te grote en dure batterij kopen voor de handel is een zeer risicovolle beslissing.

• Maurice v/d Zwaan
jordyc schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:11:
[...]

Dit is gewoon niet waar. Je betaalt geen belasting als je terug levert. Er zijn ook geen plannen om dit wel te doen. Mocht ik het mis hebben dan zie ik graag een bron van de overheid waar dit staat.

Je krijgt de belasting niet meer terug als je teruglevert. Dat is iets compleet anders dan moeten betalen. Daarnaast is de thuisbatterij bedoeld om eigen verbruik af te dekken, niet voor de handel. Het was al jaren bekend dat de salderingsregeling weg zou gaan, dus dan een te grote en dure batterij kopen voor de handel is een zeer risicovolle beslissing.
https://solarmagazine.nl/...iebelasting-thuisbatterij

n.b. 3 verschillende links ondanks dat ze ingekort hetzelfde eruit zien

[ Voor 23% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 01-04-2026 12:27 ]

• jordyc
  • Nu online
Oke dat is wel een hele bijzondere situatie en weer typisch dat daar dan weer niks voor geregeld is tijdens het afschaffen van de salderingsregeling. Bedankt hiervoor, weer wat geleerd vandaag.

Dit maakt het terugleveren van stroom nog minder interessant. Hoe geldt dit straks dan in combinatie met zonnepanelen, ga je daar dan ook belasting over moeten belaten als je teruglevert. Want ze weten niet of je teruglevert vanuit de panelen of batterij.

Aan de andere kant, met zonnepanelen zitten de meeste in de KOR, dan krijg je vrijstelling van de btw aangifte. Als ik dan nu mijn batterij oplaad met zonnestroom en later teruglever zouden die verdiensten onder de KOR moeten vallen. Als dat het geval is, is deze discussie een non-issue.

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-04 13:45
jordyc schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:21:
[...]
Aan de andere kant, met zonnepanelen zitten de meeste in de KOR, dan krijg je vrijstelling van de btw aangifte. Als ik dan nu mijn batterij oplaad met zonnestroom en later teruglever zouden die verdiensten onder de KOR moeten vallen. Als dat het geval is, is deze discussie een non-issue.
Zal wel aan mij liggen en misschien ook niet echt on-topic onderwerp, maar deze opmerking snap ik niet.
BTW en energiebelasting zijn 2 verschillende dingen, dus dat je het één (BTW) niet hoeft af te dragen wil niet zeggen dat het andere (energiebelasting) daarmee ook komt te vervallen?

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
[...]

KOR is volgens mij alleen van toepassing op de BTW die je betaalde over de aanschaf van de panelen. Heeft zo ver ik weet verder niks te maken met belasting over afgenomen dan wel teruggeleverde energie.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• HansRemmerswaal
En ja, ongeacht of de bron van de teruglevering je thuis accu is of zonnepanelen betaal je die belasting mocht er geen wetswijziging komen.

Dus in de zomer, nadat je eventuele thuisaccu is volgeladen, de boiler zo warm mogelijk opwarmen. Dan kunnen we de wekelijkse thermische desinfectie skippen.

[ Voor 60% gewijzigd door HansRemmerswaal op 01-04-2026 15:54 ]

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:27
[...]

Oke dat is wel een hele bijzondere situatie en weer typisch dat daar dan weer niks voor geregeld is tijdens het afschaffen van de salderingsregeling. Bedankt hiervoor, weer wat geleerd vandaag.

Dit maakt het terugleveren van stroom nog minder interessant. Hoe geldt dit straks dan in combinatie met zonnepanelen, ga je daar dan ook belasting over moeten belaten als je teruglevert. Want ze weten niet of je teruglevert vanuit de panelen of batterij.

...
?

Wat je zegt in je eerdere onderstaande reactie is toch precies hetzelfde als wat de artikelen zeggen? Je betaalt zelf geen energiebelasting voor terugleveren, maar de buurman betaald wel energiebelasting voor stroom die jij teruglevert. Alleen als die teruglevering komt uit een batterij van stroom die je eerder mèt energiebelasting hebt gekocht wordt er dus dubbel energiebelasting betaald.
jordyc schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:11:
[...]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• HansRemmerswaal
Nog even na gelezen.

Met dubbele energie belasting is het dus niet zo dat IK twee keer belasting betaal. Het is meer dat IK belasting betaal bij het laden van de thuisaccu, en als ik deze zou terugleveren aan het net dan betaald mijn buurman ook weer belasting.

Dus je thuisaccu gebruiken voor handelen met energie is niet zo rendabel omdat het verschil tussen inkoop en verkoop groter moet zijn dan belasting inkoop + terug leverkosten + afschrijving thuisaccu.

Beter die stroom gebruiken om de boiler te verwarmen...

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 01-04-2026 16:02 ]

• jordyc
  • Nu online
Ik was te snel met lezen en heb een paar dingen door elkaar gehaald. Het gaat om de energiebelasting inderdaad.

• fredw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:24
Technician- schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:32:
Hoe zijn de algemene ervaringen met de Bosch 5800i modellen?
Zoek er 1 merk bij die echt stil is en voor mensen die m mooi vinden. De Bosch is dan redelijk geprijsd ivm meer exotische duits Oostenrijkse concurrenten.
Maar wel een echt Bosch product.

Hoe staat Bosch nou in die buffervat oplossing? In hun installatie bundel 2025 staat op pag 16 ook een 5800i zonder buffervat.
Dus inmiddels is het wel ook fabrieks voorgeschreven alszijnde mogelijk.
Als ik kijk naar de UPM4 pomp gebruikt in het binnnendeel is dat geen grote versie dus heel veel pomp restdruk zal er niet over zijn.

Maar hoe stil is deze als het erom gaat, bij defrost weer?
Is d e algehele kwaliteit goed?
Onze installatie is bijzonder stil - wat ook andere gebruikers al hebben gemeld. Fijn! Over de techniek durf ik niet zo veel te zeggen; bij de installatie in maart 2024 ging het niet goed, oa met kortsluiting in de unit, maar dat was de installateur. Maar Bosch lijkt niet of nauwelijks geïnteresseerd in het functioneren van hun apparatuur na plaatsing, al heb ik geen idee of dat niet voor ieder merk geldt.

Ter voorbereiding is de installateur eind 2023 op bezoek geweest om de situatie ter plekke te kunnen beoordelen. We ontvingen een uitgebreid advies, dat we op alle punten onverkort hebben opgevolgd. Ook toen bleek dat de zonneboiler toch ook vervangen moest worden. Bij elkaar incl btw ruim 18.000 euro.

Bosch en de installateur lijken echter niet of nauwelijks geïnteresseerd in het natraject: de installatie draait, de installateur is weg, Bosch is weg. Zoek het maar uit als klant. Herhaaldelijk gemeld dat de COP laag was, de aantallen starts en stops hoog en hoewel de installateur een aantal maal terug is geweest (vanwege langdurige lekkages, vergeten sensor, verkeerd gemonteerde sensor en vergeten verwarmingslint) wordt er ook dan nimmer gekeken hoe het apparaat eigenlijk functioneert.

Dat is verwonderlijk, want dat zou gewoon nazorg moeten zijn en het zal, denk ik, van invloed zijn niet alleen op het verbruik, maar ook op de levensduur. Ik heb dit weekend de tekst hieronder aan de installateur voorgelegd, omdat hij nog met komen om een sensor vast te zetten. De installateur vroeg toen naar de herkomst van een grafiek die ik hem gestuurd had met data van Home Assistant.

Beste installateur, omdat u en Bosch niets met eerdere meldingen over het gedrag van de installatie hebben kunnen of willen doen, ben ik zelf gaan monitoren. Vandaar de grafiek. Afhankelijk van de gevolgen van het bezoek van uw monteur zal ik opnieuw kijken wat er gebeurt met de installatie, met het verbruik, het aantal in- en uitschakelingen, et cetera. Het verbaast me overigens, dat Bosch en u nimmer dit soort langetermijndata heeft opgehaald, want goed inregelen is, als ik de diverse fora goed lees, niet eenvoudig: ieder huis is anders qua isolatie, vloeroppervlakte, warmteafgiftesystemen (vloerverwarming, aantal verdelers, radiatoren), type (vrijstaand, rijtjeswoning), etc.

Eventuele veranderingen die noodzakelijk of gewenst zouden kunnen blijken, leg ik aan u voor. Niet als opdracht, maar om het mogelijk te maken goed op te leveren. Uiteindelijk is het aan u om een installatie op te leveren die voldoet aan de verwachtingen van zo'n installatie op basis van het merk van het product, de prijs van het product, de reputatie van de leverancier, wat ons beloofd is door u en wat er in de documentatie van Bosch-Nefit over het product is gezegd. Dat heet wettelijke garantie. Vooralsnog bent u er nog niet in geslaagd op alle punten hieraan te voldoen.

Voor de duidelijkheid: ik verander niets aan de instellingen - anders dan aan de hand van de meegeleverde handleiding via de HomeControl door de eigenaar veranderd kan worden. Ik kijk slechts. (En dat kijken is herhaaldelijk noodzakelijk gebleken, helaas.) Nochtans lijkt het verbruik nog steeds wat hoog, lijken de ontdooimomenten misschien wat vaak, en zijn er meer parameters. Echter, ik heb weinig tijd om hier in te duiken en per onderwerp verdiep ik me. Als er werkelijk significante afwijkingen zijn zal ik me weer melden. Per afwijking. Misschien heeft Bosch nog tips?

Nog geen antwoord gekregen, maar dat zal ik tzt wel delen.
Pagina: 1 ... 111 112 Laatste