• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:01
jaapzb schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 11:15:
[...]

Tja dat wisselt natuurlijk per contract.

Ik lever in een jaar normaliter zo'n 5000 kWh terug, daar mag ik bij vattenfall gewoon een paar honderd euro voor aftikken in "terugleverboete". Met die wildgroei aan contractvoorwaarden zal dit voor iedereen weer anders zijn.

Naast de kosten zijn er natuurlijk ook nog milieuoverwegingen (zonnestroom opslaan i.p.v gas- of biomassatroom in de nacht verbruiken) en de wil om misschien wat minder afhankelijk te zijn van het net.
Ja het is ook eigenlijk heel merkwaardig dat geheel afhankelijk van je contract je (financieel gezien) een hele andere energy optimalisatie moet kiezen... Daarmee is duidleijk dat het overheidsbeleid om hier sturing aan te geven compleet gefaald is.

Bij zonneplan (met salderen) kun je idd beter op de dure uren terugleveren en op de goedkope uren veel zelf gebruiken en netto uit het net trekken.: In de praktijk is dit niet zoveel anders als eigen gebruik optimalisatie natuurlijk, want de goedkope uren zijn ook meestal de uren dat je zelf ook veel produceert overdag. Maar hoeft dan niet 0-op de meter af te regelen.
zodra salderen er af gaat verandert dat weer uiteraard.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Fast Forward naar 2027, wat wordt dan de beste strategie voor warmtepomp in combinatie met zonnepanelen?

Standaard contract met vaste kWh prijzen. Eventueel wat basic automatisering via home assistent om de warmtepomp zoveel mogelijk te laten draaien als er een overschot aan zonne-energie is.

Dynamisch contract met uurprijzen. Complexe automatisering via home assistent om de warmtepomp zoveel mogelijk op de goedkope uren te laten draaien en als er een overschot aan zonne-energie is.

Dynamische contract met uurprijzen en grote thuisaccu. Thuisaccu regelt dat de stroom zo goedkoop mogelijk is. Eventueel wat basic automatisering via home assistent.

Optie met thuisaccu klinkt het makkelijkst, maar de investering is hoog en de terugverdientijd lang.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:48
HansRemmerswaal schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:06:
Fast Forward naar 2027, wat wordt dan de beste strategie voor warmtepomp in combinatie met zonnepanelen?

Standaard contract met vaste kWh prijzen. Eventueel wat basic automatisering via home assistent om de warmtepomp zoveel mogelijk te laten draaien als er een overschot aan zonne-energie is.

Dynamisch contract met uurprijzen. Complexe automatisering via home assistent om de warmtepomp zoveel mogelijk op de goedkope uren te laten draaien en als er een overschot aan zonne-energie is.

Dynamische contract met uurprijzen en grote thuisaccu. Thuisaccu regelt dat de stroom zo goedkoop mogelijk is. Eventueel wat basic automatisering via home assistent.

Optie met thuisaccu klinkt het makkelijkst, maar de investering is hoog en de terugverdientijd lang.
Ik ben hier al wat aan het over aan het brainstormen en met AI wat automatiseringen aan het bouwen. Deze zijn niet simpel, maar ook zeker niet complex. Hoe complexer het ook wordt hoe minder voorspelbaar en stuurbaar. Momenteel ga ik richting het volgende:
- basis instellingen voor verwarmen en warm water. Warm water tijdens de goedkoopste uren gecorrigeerd naar buiten temperatuur en COP.
- indien er stroom over is en de voorspelling voor het aankomende half uur goed genoeg zijn treed er een boost functie in werking. Dat kan al eerder warm water maken zijn, huis extra verwarmen of warm water verder verwarmen.

De dooddoener hierin is dat mijn groepen door uponor worden geregeld en ik deze thermostaten niet kan uitlezen of aansturen. Dus hiermee kan ik de warmtepomp nog voor niks laten gaan stoken omdat alle groepen dicht staan.

Ik heb een dynamisch contract en 9kWh thuisbatterij staan ener HA hou ik de verdiensten bij. Deze maand is de eerste echte maand zoals ik in 2027 ook zou doen en zit ik op 30 euro bespaard, dus een besparing per jaar van 300 euro moet er zeker wel in zitten. De voorgaande maanden was vooral handel en dat kan inderdaad echt niet uit volgend jaar. Dat zou met de aankomende net tarieven de terugverdientijd richting de 5 a 6 jaar duwen. Niet geweldig, maar zeker niet slecht en die 0 op de meter geeft onbewust een fijn gevoel, vooral nu met alle stijgende prijzen.

• WriteBrothers22
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:56
Beetje offtopic maar hier zetten we de pomp tijdens het voor- en najaar de 6 duurste uren op stand standby. Daarmee heb je al 95pct van de 'duckcurve' besparing zonder complexiteit. De vraag is echter nog steeds of het sop de kool waard is kwa dit soort optimalisaties. Gros van het verbruik zit hem in de 4 donkere wintermaanden waarneer de spread fors kleiner is. Thuisaccu om eigen verbruik te verhogen is natuurlijk wel interessant ivm de energiebelasting.

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:31
HansRemmerswaal schreef op woensdag 1 april 2026 @ 07:06:

Nu al rekenen met thuisaccu is lastig omdat er voor 2027 nog geen oplossing vanuit de overrheid is voor de dubbele belasting bij thuisaccu gebruik. Overigens is een SWW ook een form van thuisaccu, eentje die uiteindelijk nooit zal terugleveren aan het net en dus geen dubbele belasting heeft. Zodra bekend is wat daarmee gaat gebeuren (kans bestaat dat consumenten gewoon dubbele belasting houden) ga ik daar ook eens mee rekenen.

Wat een mooie feature zou zijn die ik nu bij nog geen enkele warmtepomp mis, is om je SWW buffer te kunnen gebruiken voor het verwarmen van je CV circuit. Met de 5800i kan het wel overigens namelijk door je 3 weg klep te disablen ;) Maar dat was meer een bug/installatieprobleem bij mij en meerdere anderen dan een feature, vooral omdat er dan geen controle over max temperatuur zit wat bij vloerverwarming een mogelijk risico is.

• Maurice v/d Zwaan
WriteBrothers22 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:34:
Beetje offtopic maar hier zetten we de pomp tijdens het voor- en najaar de 6 duurste uren op stand standby. Daarmee heb je al 95pct van de 'duckcurve' besparing zonder complexiteit. De vraag is echter nog steeds of het sop de kool waard is kwa dit soort optimalisaties. Gros van het verbruik zit hem in de 4 donkere wintermaanden waarneer de spread fors kleiner is. Thuisaccu om eigen verbruik te verhogen is natuurlijk wel interessant ivm de energiebelasting.
Voor mij is de thuisaccu (zonneplan nexus) een mooi manier om de uurprijzen (ook zonneplan) plat te slaan.

Overigens hadden we afgelopen zaterdag 2 uur lang stroomstoring, buiten was het 5C en mijn huistemperatuur ging in die 2 uur van 20C naar 19C, dus echt lang uitstaan kan mijn warmtepomp niet.

• WriteBrothers22
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:56
Klopt, meer dan 3 uur achtereen moet je niet willen bij lage buiten temperaturen. Wij hebben hier een 2500l buffer wat iets meer vrijheid geeft. We moeten ons niet rijk rekenen met de duckcurve spread. De effectieve besparing van loadshifting teld slechts op een paar kWh/dag. Reken daarbij het roundtrip rendement van een accu en er blijft onder de streep bar weinig over. Thuisaccu is vooral interessant om het eigen continuverbruik op te vangen en belastingvrij te vullen met pv. Ik spreek uit ervaring met 2500l buffer, 64kwh accu en 32kwp pv. KISS, de grote industriële jongens gaan de duckcurve wel pletten. Met de huidige ESS groothandel prijzen is dat enkel een kwestie van tijd.

[ Voor 24% gewijzigd door WriteBrothers22 op 01-04-2026 09:00 ]

• HansRemmerswaal
  • Nu online
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 08:36:
[...]
Nu al rekenen met thuisaccu is lastig omdat er voor 2027 nog geen oplossing vanuit de overheid is voor de dubbele belasting bij thuisaccu gebruik.
Ik heb nog geen thuisaccu maar overweeg er wel een. Deze dubbele belasting is nieuwe voor mij. Had ik nog niet rekening mee gehouden in mijn terugverdientijd berekening.

Maar als ik het goed begrijp is deze alleen van toepassing als je de thuisaccu gaat gebruiken voor handelen met energie. Ofwel als je gaat terugleveren.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• Maurice v/d Zwaan
HansRemmerswaal schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:33:
[...]

Ik heb nog geen thuisaccu maar overweeg er wel een. Deze dubbele belasting is nieuwe voor mij. Had ik nog niet rekening mee gehouden in mijn terugverdientijd berekening.

Maar als ik het goed begrijp is deze alleen van toepassing als je de thuisaccu gaat gebruiken voor handelen met energie. Ofwel als je gaat terugleveren.
Klopt, je betaalt energiebelasting als je hem gaat opladen uit het net, en wederom als je gaat terugleveren aan het net. Als je de accu alleen laadt via zonnepanelen (lastig in de winter) danwel nooit gaat terugleveren (maar dat is soms aan te raden als er zeer hoge epex is) dan heb je geen probleem.

De SWW is in die zin een accu zonder teruglevering aan het net.

• jordyc
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:46:
[...]

Klopt, je betaalt energiebelasting als je hem gaat opladen uit het net, en wederom als je gaat terugleveren aan het net. Als je de accu alleen laadt via zonnepanelen (lastig in de winter) danwel nooit gaat terugleveren (maar dat is soms aan te raden als er zeer hoge epex is) dan heb je geen probleem.

De SWW is in die zin een accu zonder teruglevering aan het net.
Dit is gewoon niet waar. Je betaalt geen belasting als je terug levert. Er zijn ook geen plannen om dit wel te doen. Mocht ik het mis hebben dan zie ik graag een bron van de overheid waar dit staat.

Je krijgt de belasting niet meer terug als je teruglevert. Dat is iets compleet anders dan moeten betalen. Daarnaast is de thuisbatterij bedoeld om eigen verbruik af te dekken, niet voor de handel. Het was al jaren bekend dat de salderingsregeling weg zou gaan, dus dan een te grote en dure batterij kopen voor de handel is een zeer risicovolle beslissing.

• Maurice v/d Zwaan
jordyc schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:11:
[...]

Dit is gewoon niet waar. Je betaalt geen belasting als je terug levert. Er zijn ook geen plannen om dit wel te doen. Mocht ik het mis hebben dan zie ik graag een bron van de overheid waar dit staat.

Je krijgt de belasting niet meer terug als je teruglevert. Dat is iets compleet anders dan moeten betalen. Daarnaast is de thuisbatterij bedoeld om eigen verbruik af te dekken, niet voor de handel. Het was al jaren bekend dat de salderingsregeling weg zou gaan, dus dan een te grote en dure batterij kopen voor de handel is een zeer risicovolle beslissing.
https://solarmagazine.nl/...iebelasting-thuisbatterij

n.b. 3 verschillende links ondanks dat ze ingekort hetzelfde eruit zien

[ Voor 23% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 01-04-2026 12:27 ]

• jordyc
Oke dat is wel een hele bijzondere situatie en weer typisch dat daar dan weer niks voor geregeld is tijdens het afschaffen van de salderingsregeling. Bedankt hiervoor, weer wat geleerd vandaag.

Dit maakt het terugleveren van stroom nog minder interessant. Hoe geldt dit straks dan in combinatie met zonnepanelen, ga je daar dan ook belasting over moeten belaten als je teruglevert. Want ze weten niet of je teruglevert vanuit de panelen of batterij.

Aan de andere kant, met zonnepanelen zitten de meeste in de KOR, dan krijg je vrijstelling van de btw aangifte. Als ik dan nu mijn batterij oplaad met zonnestroom en later teruglever zouden die verdiensten onder de KOR moeten vallen. Als dat het geval is, is deze discussie een non-issue.

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23-04 21:22
jordyc schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:21:
[...]
Aan de andere kant, met zonnepanelen zitten de meeste in de KOR, dan krijg je vrijstelling van de btw aangifte. Als ik dan nu mijn batterij oplaad met zonnestroom en later teruglever zouden die verdiensten onder de KOR moeten vallen. Als dat het geval is, is deze discussie een non-issue.
Zal wel aan mij liggen en misschien ook niet echt on-topic onderwerp, maar deze opmerking snap ik niet.
BTW en energiebelasting zijn 2 verschillende dingen, dus dat je het één (BTW) niet hoeft af te dragen wil niet zeggen dat het andere (energiebelasting) daarmee ook komt te vervallen?

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
[...]

KOR is volgens mij alleen van toepassing op de BTW die je betaalde over de aanschaf van de panelen. Heeft zo ver ik weet verder niks te maken met belasting over afgenomen dan wel teruggeleverde energie.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• HansRemmerswaal
  • Nu online
En ja, ongeacht of de bron van de teruglevering je thuis accu is of zonnepanelen betaal je die belasting mocht er geen wetswijziging komen.

Dus in de zomer, nadat je eventuele thuisaccu is volgeladen, de boiler zo warm mogelijk opwarmen. Dan kunnen we de wekelijkse thermische desinfectie skippen.

[ Voor 60% gewijzigd door HansRemmerswaal op 01-04-2026 15:54 ]

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:20
[...]

Oke dat is wel een hele bijzondere situatie en weer typisch dat daar dan weer niks voor geregeld is tijdens het afschaffen van de salderingsregeling. Bedankt hiervoor, weer wat geleerd vandaag.

Dit maakt het terugleveren van stroom nog minder interessant. Hoe geldt dit straks dan in combinatie met zonnepanelen, ga je daar dan ook belasting over moeten belaten als je teruglevert. Want ze weten niet of je teruglevert vanuit de panelen of batterij.

...
?

Wat je zegt in je eerdere onderstaande reactie is toch precies hetzelfde als wat de artikelen zeggen? Je betaalt zelf geen energiebelasting voor terugleveren, maar de buurman betaald wel energiebelasting voor stroom die jij teruglevert. Alleen als die teruglevering komt uit een batterij van stroom die je eerder mèt energiebelasting hebt gekocht wordt er dus dubbel energiebelasting betaald.
jordyc schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:11:
[...]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• HansRemmerswaal
  • Nu online
Nog even na gelezen.

Met dubbele energie belasting is het dus niet zo dat IK twee keer belasting betaal. Het is meer dat IK belasting betaal bij het laden van de thuisaccu, en als ik deze zou terugleveren aan het net dan betaald mijn buurman ook weer belasting.

Dus je thuisaccu gebruiken voor handelen met energie is niet zo rendabel omdat het verschil tussen inkoop en verkoop groter moet zijn dan belasting inkoop + terug leverkosten + afschrijving thuisaccu.

Beter die stroom gebruiken om de boiler te verwarmen...

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 01-04-2026 16:02 ]

• jordyc
Ik was te snel met lezen en heb een paar dingen door elkaar gehaald. Het gaat om de energiebelasting inderdaad.

• fredw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:41
Technician- schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:32:
Hoe zijn de algemene ervaringen met de Bosch 5800i modellen?
Zoek er 1 merk bij die echt stil is en voor mensen die m mooi vinden. De Bosch is dan redelijk geprijsd ivm meer exotische duits Oostenrijkse concurrenten.
Maar wel een echt Bosch product.

Hoe staat Bosch nou in die buffervat oplossing? In hun installatie bundel 2025 staat op pag 16 ook een 5800i zonder buffervat.
Dus inmiddels is het wel ook fabrieks voorgeschreven alszijnde mogelijk.
Als ik kijk naar de UPM4 pomp gebruikt in het binnnendeel is dat geen grote versie dus heel veel pomp restdruk zal er niet over zijn.

Maar hoe stil is deze als het erom gaat, bij defrost weer?
Is d e algehele kwaliteit goed?
Onze installatie is bijzonder stil - wat ook andere gebruikers al hebben gemeld. Fijn! Over de techniek durf ik niet zo veel te zeggen; bij de installatie in maart 2024 ging het niet goed, oa met kortsluiting in de unit, maar dat was de installateur. Maar Bosch lijkt niet of nauwelijks geïnteresseerd in het functioneren van hun apparatuur na plaatsing, al heb ik geen idee of dat niet voor ieder merk geldt.

Ter voorbereiding is de installateur eind 2023 op bezoek geweest om de situatie ter plekke te kunnen beoordelen. We ontvingen een uitgebreid advies, dat we op alle punten onverkort hebben opgevolgd. Ook toen bleek dat de zonneboiler toch ook vervangen moest worden. Bij elkaar incl btw ruim 18.000 euro.

Bosch en de installateur lijken echter niet of nauwelijks geïnteresseerd in het natraject: de installatie draait, de installateur is weg, Bosch is weg. Zoek het maar uit als klant. Herhaaldelijk gemeld dat de COP laag was, de aantallen starts en stops hoog en hoewel de installateur een aantal maal terug is geweest (vanwege langdurige lekkages, vergeten sensor, verkeerd gemonteerde sensor en vergeten verwarmingslint) wordt er ook dan nimmer gekeken hoe het apparaat eigenlijk functioneert.

Dat is verwonderlijk, want dat zou gewoon nazorg moeten zijn en het zal, denk ik, van invloed zijn niet alleen op het verbruik, maar ook op de levensduur. Ik heb dit weekend de tekst hieronder aan de installateur voorgelegd, omdat hij nog met komen om een sensor vast te zetten. De installateur vroeg toen naar de herkomst van een grafiek die ik hem gestuurd had met data van Home Assistant.

Beste installateur, omdat u en Bosch niets met eerdere meldingen over het gedrag van de installatie hebben kunnen of willen doen, ben ik zelf gaan monitoren. Vandaar de grafiek. Afhankelijk van de gevolgen van het bezoek van uw monteur zal ik opnieuw kijken wat er gebeurt met de installatie, met het verbruik, het aantal in- en uitschakelingen, et cetera. Het verbaast me overigens, dat Bosch en u nimmer dit soort langetermijndata heeft opgehaald, want goed inregelen is, als ik de diverse fora goed lees, niet eenvoudig: ieder huis is anders qua isolatie, vloeroppervlakte, warmteafgiftesystemen (vloerverwarming, aantal verdelers, radiatoren), type (vrijstaand, rijtjeswoning), etc.

Eventuele veranderingen die noodzakelijk of gewenst zouden kunnen blijken, leg ik aan u voor. Niet als opdracht, maar om het mogelijk te maken goed op te leveren. Uiteindelijk is het aan u om een installatie op te leveren die voldoet aan de verwachtingen van zo'n installatie op basis van het merk van het product, de prijs van het product, de reputatie van de leverancier, wat ons beloofd is door u en wat er in de documentatie van Bosch-Nefit over het product is gezegd. Dat heet wettelijke garantie. Vooralsnog bent u er nog niet in geslaagd op alle punten hieraan te voldoen.

Voor de duidelijkheid: ik verander niets aan de instellingen - anders dan aan de hand van de meegeleverde handleiding via de HomeControl door de eigenaar veranderd kan worden. Ik kijk slechts. (En dat kijken is herhaaldelijk noodzakelijk gebleken, helaas.) Nochtans lijkt het verbruik nog steeds wat hoog, lijken de ontdooimomenten misschien wat vaak, en zijn er meer parameters. Echter, ik heb weinig tijd om hier in te duiken en per onderwerp verdiep ik me. Als er werkelijk significante afwijkingen zijn zal ik me weer melden. Per afwijking. Misschien heeft Bosch nog tips?

Nog geen antwoord gekregen, maar dat zal ik tzt wel delen.

• BobS
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-04 10:12
Ik ben niet helemaal tevreden met mijn Nefit Enviline Monoblock 13.
Hij doet zijn werk, maar niet optimaal denk ik.
Ik zou heel graag advies van jullie willen wat is mis kan zijn (en of er iets mis is..).
Wat details:
* Vrijstaand goed geisoleerd huis van ca 330m2
* kelder gewone radiatoren
* bgg ca 140 m2 vloerverwarming (10cm hoh) en ook jaga strada convectoren
* 1e verd jaga strada low h2o
* 2e verd gewone radiatoren
* 2 badkamers

* 140L buffervat parallel aangesloten
* 200L boiler, werkt prima geen problemen hiermee.
* hoofdleidingen 22mm
* stooklijn voet 22 / eind 38 / max 47 / kamerinvloed uit / 0K

Na klachten dat we het boven niet warm kregen heeft de installateur dit gedaan:
* Honeywell resideo T6R thermostaat in de woonkamer. Die is draadloos
verbonden met een kraan die de vv open en dicht draait.
* een afknijpkraan die de flow naar de vv beperkt met het doel meer flow naar boven te krijgen.

Hieronder staat wat de WP de afgelopen 2 dagen heeft gedaan.
Is dit een normaal gedrag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCjsH44mlevt9jZyFfP4E48HsO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A6b5GETmC3FG7pyHcHUwyyF7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door BobS op 04-04-2026 17:43 . Reden: extra info ]

• jaapzb
  • Niet online
BobS schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 17:39:
Ik zou heel graag advies van jullie willen wat is mis kan zijn (en of er iets mis is..).
Wat details:
* 2 badkamers

* hoofdleidingen 22mm

* een afknijpkraan die de flow naar de vv beperkt met het doel meer flow naar boven te krijgen.

[Afbeelding]
Die honeywel thermostaat is aangesloten op een open dicht klep zeker? Daar komt dat nerveuze gedrag van je temperatuur dan waarschijnlijk vandaan. Honeywell schakelt de klep telkens even open (temperatuur daalt) en dan weer dicht (temperatuur stijgt).

Zet die klep maar eens op handmatig open. Dan zal je temperatuur waarschijnlijk een stuk stabieler zijn.

Voor een cv-ketel is zo'n open/dicht klep nog wel logisch, voor een WP is het bijzonder funest voor de efficientie van je WP. Hij gaat namelijk telkens op een te hoge en dus inefficientere temperatuur draaien.

Wat was de redenatie van je installateur om daar zo'n klep voor te zetten?

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:59
Wat details:
* 2 badkamers

* hoofdleidingen 22mm

[Afbeelding]
Zeer waarschijnlijk is het niet goed waterzijdig ingeregeld
Om het boven ook warm te krijgen moet je het warme cv water sturen met de flow zodat het boven ook warm wordt
Om meer warmte naar boven te krijgen moet je de vloerverwarming en jaga strada convectors beneden wat knijpen daardoor ga je het warme cv sturen en dat werkt beter voor je warmtepomp dan kleppen die open en dicht gaan
Als je waterzijdig niet zelf kan inregelen dan kun je het beter laten doen door de installateur (die had dit ook officieel moeten doen ) of iemand anders inhuren kan natuurlijk ook

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• HansRemmerswaal
  • Nu online
Wat details:
* 2 badkamers

* hoofdleidingen 22mm

[Afbeelding]
Ik neem aan dat je niet de korte runs bedoelt maar meer dat snel op en neer gaan van de temperatuur binnen een run. Dat snel op en neer gaan heb ik helaas ook altijd en ik heb een relatief eenvoudige installatie zonder kleppen etc.

Je 140m2 vloerverwarming klinkt als voldoende afgifte oppervlak voor de warmtepomp. Kun je als test eens alle radiatoren in het huis dichtzetten en ook de aansturing van die klep uitzetten zodat de warmtepomp alleen je vloerverwarming verwarmd? Heb je toevallig ook nog zoneregeling op je verdeelunit zitten?

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-04 20:22
Even een vraag over een Bosch Nefit all electric tower.

Deze is in een nieuwbouw woning geinstalleerd. Nu moet de afwerkvloer opgestookt worden en is de wp dus ingeschakeld, na een paar uur gaat hij echter in storing H01/5463 Alarm ontdooien mislukt, neem contact op met installateur. Vervolgens gaat hij non stop 7-8kw (3 fase) stoken. Ik ben zelf een airco gewend en deze ontdooit en gaat weer door, maar dit lijkt me niet de bedoeling dat hij continu electrisch gaat verwarmen zonder buitenunit? Wellicht komt dit omdat het binnen 11-12 graden is en richting 18 moet, dat het teveel is voor de wp?

• Willem senior
Intelcore schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:45:

Deze is in een nieuwbouw woning geinstalleerd. Nu moet de afwerkvloer opgestookt worden en is de wp dus ingeschakeld, na een paar uur gaat hij echter in storing H01/5463 Alarm ontdooien mislukt, neem contact op met installateur. Vervolgens gaat hij non stop 7-8kw (3 fase) stoken. Ik ben zelf een airco gewend en deze ontdooit en gaat weer door, maar dit lijkt me niet de bedoeling dat hij continu electrisch gaat verwarmen zonder buitenunit? Wellicht komt dit omdat het binnen 11-12 graden is en richting 18 moet, dat het teveel is voor de wp?
Waarschijnlijk is je retour temperatuur nog te laag en komt die tijdens ontdooien onder de 22graden dan gaat het elektrische element mee helpen
De nieuwere modellen van Nefit kunnen ook via de driewegklep het boilervat gebruiken(douche water) als die wel op temperatuur is
Maar aangezien het een nieuwe installatie is zou ik de installateur terug laten komen en die het laten bekijken want misschien is er meer aan de hand , gebeurd wel meer bij warmtepomp installaties namelijk

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• HansRemmerswaal
  • Nu online
Intelcore schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 08:45:

Los van de vraag is of het normaal is dat er bij deze buitentemperatuur een defrost nodig is, is het prima dat het elektrische element helpt tijdens de defrost (paar minuten) als de watertemperatuur te laag is. Maar na de defrost moet de compressor het gewoon weer overnemen bij het verwarmen.

• gebruiker 007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-04 16:52
hallo,

ik heb een Nefit Enviline deze staat in de modus geoptimaliseerd bedrijf dit zorgt er voor dat de pomp 24/7 blijft draaien ik kan deze modus veranderen naar auto naar deze stand niet vast zetten dus de Enviline springt weer terug naar geoptimaliseerd bedrijf wie kan mij daar bij helpen?

alvast bedankt

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-04 19:20
gebruiker 007 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:02:
hallo,

ik heb een Nefit Enviline deze staat in de modus geoptimaliseerd bedrijf dit zorgt er voor dat de pomp 24/7 blijft draaien ik kan deze modus veranderen naar auto naar deze stand niet vast zetten dus de Enviline springt weer terug naar geoptimaliseerd bedrijf wie kan mij daar bij helpen?

alvast bedankt
Voor je deze wijziging door ik de app of op de Enviline zelf? Als het de laatste optie is, zit je dan in het gebruikersmenu of in het installateursmenu?

• gebruiker 007
Nous112 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:16:
[...]

Voor je deze wijziging door ik de app of op de Enviline zelf? Als het de laatste optie is, zit je dan in het gebruikersmenu of in het installateursmenu?
op de Enviline zelf waarschijnlijk in het gebruikersmenu ik hoef niet in te loggen of een code in te geven

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-04 09:50
Heeft er hier iemand een idee wat ik kan doen aan het volgende:

Compress 3400i split met WAR en een easycontrol in de woon kamer. De gewenste temperatuur op de thermostaat staat op 20 graden, gemeten temperatuur (zon invloed op de ruimte niet direct op de thermostaat) 22 graden en de warmtepomp gaat verwarmen vanwege de buitentemperatuur van 13 graden. In de winter heb ik geen probleem maar als ik de kamerinvloed hoger zet werd de regeling onstabiel. Nu in het voorjaar ben ik dus onnodig aan het verwarmen.

Mijn stooklijn staan op voetpunt 20 eindpunt 44, kamerinvloed 2K. Mijn huis heeft radiatoren geen vloerverwarming dus vandaar het wat hogere eindpunt.

• Willem senior
gebruiker 007 schreef op zondag 12 april 2026 @ 12:02:
hallo,

alvast bedankt
De pomp draait 24/7 om de temperatuur van het cv water te kunnen meten
Dacht dat deze alleen bij koelen de pomp aan/uit schakelde

• Willem senior
olof schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:05:
Heeft er hier iemand een idee wat ik kan doen aan het volgende:

Compress 3400i split met WAR en een easycontrol in de woon kamer. De gewenste temperatuur op de thermostaat staat op 20 graden, gemeten temperatuur (zon invloed op de ruimte niet direct op de thermostaat) 22 graden en de warmtepomp gaat verwarmen vanwege de buitentemperatuur van 13 graden. In de winter heb ik geen probleem maar als ik de kamerinvloed hoger zet werd de regeling onstabiel. Nu in het voorjaar ben ik dus onnodig aan het verwarmen.

Mijn stooklijn staan op voetpunt 20 eindpunt 44, kamerinvloed 2K. Mijn huis heeft radiatoren geen vloerverwarming dus vandaar het wat hogere eindpunt.
Deze stooklijn opschrijven en gebruiken als het 5 graden buiten is en een nieuwe stooklijn instellen / gebruiken voor het voor/najaar zeg bevooroordeeld 25 graden voetpunt en 35 als eindpunt
Of alleen je eindpunt aanpassen maar dat moeten je gaan uitproberen

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-04 09:50
Dat zou dus betekenen dat ik 2 keer per jaar de stooklijn moet aanpassen? Dat zou wel jammer zijn.

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:42
olof schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:04:
Dat zou dus betekenen dat ik 2 keer per jaar de stooklijn moet aanpassen? Dat zou wel jammer zijn.
Dat is te automatiseren met Home Assistant.

• gebruiker 007
Willem senior schreef op zondag 12 april 2026 @ 17:59:
[...]

De pomp draait 24/7 om de temperatuur van het cv water te kunnen meten
Dacht dat deze alleen bij koelen de pomp aan/uit schakelde
dat snap ik dat de pomp draait om de temperatuur te meten maar is dit niet anders in te stellen?

• Willem senior
gebruiker 007 schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:54:
[...]

dat snap ik dat de pomp draait om de temperatuur te meten maar is dit niet anders in te stellen?
Nee kun je via de instellingen niet zelf regelen
Je kunt wel zelf iets maken om de pomp (boderus pomp) te gaan schakelen heb ik hier ook gedaan met een Esp32 bordje, relay en een dallas sensor zo schakel ik de pomp via home assistent zelf aan/uit
Wel OPPASSEN als je ook zoiets gaat maken (garantie vervalt)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:13
Wat details:
* 2 badkamers

* hoofdleidingen 22mm

[Afbeelding]
Dat is niet gek en heeft niet zoveel met de WP zelf te maken.
De kelder is denk ik onbelangrijk, de BGG en 1e is lage temp verwarming en de 2e is door de radiatoren middel of hoge temp verwarming.

Dat ga je niet effectief aansturen met een 1 zone warmtepomp.
Beter kun je weer terug naar een lage stooklijn voor de vloer en de jagas. De T6R ertussenuit en de radiatoren op de 2e vervangen voor jagas.
Of accepteren dat het daar wat frisser is.

• gebruiker 007
Willem senior schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:24:
[...]

Nee kun je via de instellingen niet zelf regelen
Je kunt wel zelf iets maken om de pomp (boderus pomp) te gaan schakelen heb ik hier ook gedaan met een Esp32 bordje, relay en een dallas sensor zo schakel ik de pomp via home assistent zelf aan/uit
Wel OPPASSEN als je ook zoiets gaat maken (garantie vervalt)
waar zit het gevaar in?
ik zat zelf te denken aan een relais er tussen.

• Willem senior
gebruiker 007 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:39:
[...]

waar zit het gevaar in?
ik zat zelf te denken aan een relais er tussen.
Omdat je zelf iets maakt vervalt zover ik weet de garantie via Nefit
Dan moet je zorgen dat de pomp altijd naar AAN gaat als er iets mis gaat met je aansturing of een stroom storing gebeurt want anders wordt alleen je buffervat verwarmd en die is met 1 minuut opgewarmd
Dan nadraaien na warmwater bereiding zodat de warmtewisselaar zijn rest warmte in de cv kwijt kan doet de warmtepomp anders standaard ook ,dan elke 24 uur even de pomp 1tot 2 minuten laten lopen tegen vastzitten is vooral Zomers belangrijk want in de winter heb je daar geen last van dan draait die pomp toch wel regelmatig
Dus heel Goed je aansturing bedenken en bouwen voordat je zomaar een relais er tussen gaat plaatsen er kan altijd iets fout gaan

• HansRemmerswaal
  • Nu online
Willem senior schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:05:
[...]

Omdat je zelf iets maakt vervalt zover ik weet de garantie via Nefit
Dan moet je zorgen dat de pomp altijd naar AAN gaat als er iets mis gaat met je aansturing of een stroom storing gebeurt want anders wordt alleen je buffervat verwarmd en die is met 1 minuut opgewarmd
Dan nadraaien na warmwater bereiding zodat de warmtewisselaar zijn rest warmte in de cv kwijt kan doet de warmtepomp anders standaard ook ,dan elke 24 uur even de pomp 1tot 2 minuten laten lopen tegen vastzitten is vooral Zomers belangrijk want in de winter heb je daar geen last van dan draait die pomp toch wel regelmatig
Dus heel Goed je aansturing bedenken en bouwen voordat je zomaar een relais er tussen gaat plaatsen er kan altijd iets fout gaan
En de oplossing zo bouwen dat je deze eenvoudig kunt verwijderen voordat er een monteur langskomt.

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:32:
[...]

En de oplossing zo bouwen dat je deze eenvoudig kunt verwijderen voordat er een monteur langskomt.
Klopt zo heb ik het ook gemaakt het zit allemaal in een kabel lasdoos 8)
En er was hier al een kabel lasdoos gebruikt om de pomp kabel te verlengen naar de warmtepomp en daar heb ik tegen aan nog een lasdoos geplaatst met de besturing
Is zo gemakkelijk om weer te verwijderen

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:33
Ik ben aan het stoeien met mijn wp en Homey / husdata H66.
Nu ben ik zover gekomen dat ik via homey de extra ww boost kan inschakelen als ik zonnestroom over heb.
Probleem is dat het elektrische element van 9 kW dan ingeschakeld wordt en dat was nu net niet de bedoeling.
Is er een manier om het elektrische element te begrenzen?

ik heb al e.e.a. getest samen met Copilot en onderstaande heb ik al gevonden:
✅ 2228 – Limit Auxiliary Heat

Begrensde elektrische bijverwarming voor verwarming (ruimte)
Werkt alleen bij ruimteverwarming
Niet geldig voor Extra Warm Water

✅ 2229 – Limit Hot Water

Bedoeld om AUX bij warmtapwater te begrenzen
Wordt genegeerd in Extra WW (1231)
Werkt alleen bij normale WW‑regeling

Maar daar heb ik dus niets aan.

Zou mooi zijn als ik extra ww kon maken bij zon overschot en de enige oplossing lijkt het begrenzen van het elektrisch element te zijn.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

• HansRemmerswaal
  • Nu online
In het service menu zit een optie om de elektrische elementen los aan te zetten. Moet dus ook via de EMS bus kunnen.

Ik ken de husdata niet, maar op de BBQKees zit el. heater step 1, 2 en 3 die denk ik hetzelfde doen als die optie in het service menu.

• Willem senior
P-twin schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:38:
Nu ben ik zover gekomen dat ik via homey de extra ww boost kan inschakelen als ik zonnestroom over heb.
Probleem is dat het elektrische element van 9 kW dan ingeschakeld wordt en dat was nu net niet de bedoeling.

✅ 2229 – Limit Hot Water

Zou mooi zijn als ik extra ww kon maken bij zon overschot en de enige oplossing lijkt het begrenzen van het elektrisch element te zijn.
Als je naar het menu van het elektrische element gaat kun je daar het vermogen instellen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BT-8F3SeapPZujgg3KDYRTRLdkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sh7LrRqYHXljUIxxi8UIp7Vr.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb het hier begrensd op 6kW bij alle 3 de instellingen
je kan deze ook op 0 / 2 / 4 / 6 / 9 kW instellen
Weet alleen niet of dat je het kunt instellen via Husdata kastje

• jaapzb
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:01:
In het service menu zit een optie om de elektrische elementen los aan te zetten. Moet dus ook via de EMS bus kunnen.

Ik ken de husdata niet, maar op de BBQKees zit el. heater step 1, 2 en 3 die denk ik hetzelfde doen als die optie in het service menu.
Je hebt in HA/BBQkees ook de entity boiler_aux_heater_max_limit, zo ver ik kan lezen limiteert die het vermogen van de bijverwarming. Ik heb geen elektrisch element bijverwarming dus kan het niet testen.

• jordyc
Tot hoe ver wil je door blijven verwarmen? De warmtepomp heeft een limiet aan hoe warm die het water met alleen de warmtepomp kan maken, wil je meer dan zal het electrisch element altijd aan springen.

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23-04 19:20
P-twin schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 12:38:

✅ 2229 – Limit Hot Water

Zie bijlage voor de parameters die in Husdata ingesteld kunnen worden. Dit betreft de blauw gemarkeerde codes.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4o817-etCXpRU1JlZ_hFeH3sVVg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Uf4DkCFFNmyrShV6vcNChuum.png?f=fotoalbum_large

• ihsahn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:11
Als je Limit Hot Water op 3.0 zet begrens je het vermogen van de elementen op 4.4 kW... in ieder geval is dat zo bij mij... Ik heb een automatisering aangemaakt in HA die de knop Extra Warm Water Stat gebruikt om de warmtepomp te dwingen warm water te maken. Dit werkt prima.

• P-twin
ihsahn schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:45:
Als je Limit Hot Water op 3.0 zet begrens je het vermogen van de elementen op 4.4 kW... in ieder geval is dat zo bij mij... Ik heb een automatisering aangemaakt in HA die de knop Extra Warm Water Stat gebruikt om de warmtepomp te dwingen warm water te maken. Dit werkt prima.
Dat dacht ik ook gedaan te hebben maar hij blijft 9kw trekken als ik de knop Extra Warm Water Stat gebruikt om warm water te maken.
Ik heb alleen Limit Hot Water op 4 gezet, (dat is bij mij limit 6kw), maar dat heeft toen niet uitgemaakt.
We blijven verder zoeken.

• ihsahn
P-twin schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:20:
[...]

Dat dacht ik ook gedaan te hebben maar hij blijft 9kw trekken als ik de knop Extra Warm Water Stat gebruikt om warm water te maken.
Ik heb alleen Limit Hot Water op 4 gezet, (dat is bij mij limit 6kw), maar dat heeft toen niet uitgemaakt.
We blijven verder zoeken.
Dat is vreemd, hier werkt het wel... ik heb het alleen wel via het servicemenu "hard" ingesteld en niet via Husdata H60. Dus Servicemenu>Bijverwarming instellen>Elektrische bijverwarming>Verm. WW-bedr. begr. en die op 4kW gezet. Zie je daar ook jouw 6 kW ingesteld staan?

• P-twin
Thanks, ga ik vanavond even nakijken.

• P-twin
ihsahn schreef op woensdag 22 april 2026 @ 14:55:
[...]

Dat is vreemd, hier werkt het wel... ik heb het alleen wel via het servicemenu "hard" ingesteld en niet via Husdata H60. Dus Servicemenu>Bijverwarming instellen>Elektrische bijverwarming>Verm. WW-bedr. begr. en die op 4kW gezet. Zie je daar ook jouw 6 kW ingesteld staan?
Het is gelukt! Nu nog even bezig met de flow in homey.
Bedankt voor de tip!

• ihsahn
P-twin schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:00:
[...]

Het is gelukt! Nu nog even bezig met de flow in homey.
Bedankt voor de tip!
Goed om te horen... Bij mij heb ik altijd wat problemen gehad om via MQTT waarden te schrijven naar de Enviline, bijvoorbeeld de stooklijn aanpassen heeft nog nooit gewerkt. De H60 wordt helaas niet meer geupdatet en de support van Husdata is nul, als deze uiteindelijk de geest geeft stap ik over naar een BBQKees. Succes met tweaken !
Pagina: 1 ... 111 112 Laatste