Ik ben om een zelfde reden niet happy met mijn installateur maar moet ook een lans voor hem breken vanwege slechte communicatie door Bosch/Nefit richting hun installateurs.
Eerst die lans maar; Wij hebben afgelopen jaar "brand" gehad in de binnen unit door een combinatie van onkundige installatie en veranderingen aan de kant van Bosch/Nefit. B/N heeft het type rijgklem veranderd, waar men vroeger de draden in de klem drukte moet men met de nieuwe klemmen de klem open drukken met een schroevendraaier. Mijn installateur heeft blijkbaar de memo (was ook letterlijk een memo van B/N) en heeft de kabels er in ge drukt. Dit is een jaar goed gegaan tot er door wat voor reden dan ook een slechte connectie kwam en de vonk oversloeg tussen verschillende fasen. T/M hoofdstoppen is alles er uit geklapt. Omdat de pomp na dit gebeuren gewoon weer opstartte was het niet onze primaire verdachte. Pas later toen we een andere storing kregen "knetterde" de binnen unit toen een B/N monteur het deurtje open deed.
Dingen om op te letten bij de installateur.
- Route van leidingwerk, vooral lengte. Onze installateur heeft de voor hem simpelste weg gekozen. Hierdoor loopt een deel van de route onder de grond met matig geïsoleerde buizen. Het voorstel dat we zelf een inbouw kast zouden verwijderen om vervolgens binnen onder het plafond de buizen te laten lopen vond hij te moeilijk.
- Inregelen pomp, delta T's, controle afgifte systeem. Alles hoog gezet zodat je zeker verwarming hebt.
- Thermostaat, de Bosch CR10H en de Nefit 1010H zijn blijkbaar niet het zelfde. Pomp snapte het niet dus de eerste dagen stookte de pomp het huis naar de 30 graden.
Blijkbaar bekende problemen met 5kw 5800i.
- Die rijgklemmen, volgens de service monteur kwam dit vrij vaak voor en had hij de onderdelen dus ook altijd op voorraad in zijn auto.
- Expansie klep blijft steken, in ieder geval de eerste series kon het gebeuren dat bij het afslaan van de pomp de klep te hard dicht werd gedraaid en bij het opstarten bleef steken. Gedrag is dat de koelzijde bij opstarten snel (te) diep afkoelt waardoor de pomp in storing valt. eerste oplossing is software update en daarna vervangen klep.
- Vulling systeem, hier kwam ik dus pas achter na het vervangen van de regel klep. Voor het vervangen van de klep moet het koudesysteem leeg worden gehaald, geflushed met stikstof zodat men veilig kan solderen, en daarna vacuüm trekken en weer vullen. Na dit hele gebeuren (zonder enige wijziging aan instellingen) ging mijn COP van laag 4 naar hoog 4 en nu zelf laag 5. *
Voor de rest is het een top ding, stil, en als hij het doet efficiënt en betrouwbaar. Maar die BBQKees heeft zich zelf meer dan terug betaald doordat ik zelf 90% van de diagnoses kon doen en de service monteur van meer info kon voorzien. Wel moet je je BBQKees los koppelen aangezien hij interferentie geeft met de Bosch service scanner.
Dit is mijn 2 cent over de 5800i, geïnstalleerd eind 2023.
Toevoeging;
De COP is idd op specifieke dagen. gemiddeld in een winterse maand van 3,6~3,8 naar 4,2~4,6.
(In januari werd onze zoon geboren dus huis was toen extra warm)
[
Voor 11% gewijzigd door
JMS 450 op 12-05-2026 10:47
]