Technician- schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:32:
Hoe zijn de algemene ervaringen met de Bosch 5800i modellen?
Zoek er 1 merk bij die echt stil is en voor mensen die m mooi vinden. De Bosch is dan redelijk geprijsd ivm meer exotische duits Oostenrijkse concurrenten.
Maar wel een echt Bosch product.
Hoe staat Bosch nou in die buffervat oplossing? In hun installatie bundel 2025 staat op pag 16 ook een 5800i zonder buffervat.
Dus inmiddels is het wel ook fabrieks voorgeschreven alszijnde mogelijk.
Als ik kijk naar de UPM4 pomp gebruikt in het binnnendeel is dat geen grote versie dus heel veel pomp restdruk zal er niet over zijn.
Maar hoe stil is deze als het erom gaat, bij defrost weer?
Is d e algehele kwaliteit goed?
Onze installatie is bijzonder stil - wat ook andere gebruikers al hebben gemeld. Fijn! Over de techniek durf ik niet zo veel te zeggen; bij de installatie in maart 2024 ging het niet goed, oa met kortsluiting in de unit, maar dat was de installateur. Maar Bosch lijkt niet of nauwelijks geïnteresseerd in het functioneren van hun apparatuur na plaatsing, al heb ik geen idee of dat niet voor ieder merk geldt.
Ter voorbereiding is de installateur eind 2023 op bezoek geweest om de situatie ter plekke te kunnen beoordelen. We ontvingen een uitgebreid advies, dat we op alle punten onverkort hebben opgevolgd. Ook toen bleek dat de zonneboiler toch ook vervangen moest worden. Bij elkaar incl btw ruim 18.000 euro.
Bosch en de installateur lijken echter niet of nauwelijks geïnteresseerd in het natraject: de installatie draait, de installateur is weg, Bosch is weg. Zoek het maar uit als klant. Herhaaldelijk gemeld dat de COP laag was, de aantallen starts en stops hoog en hoewel de installateur een aantal maal terug is geweest (vanwege langdurige lekkages, vergeten sensor, verkeerd gemonteerde sensor en vergeten verwarmingslint) wordt er ook dan nimmer gekeken hoe het apparaat eigenlijk functioneert.
Dat is verwonderlijk, want dat zou gewoon nazorg moeten zijn en het zal, denk ik, van invloed zijn niet alleen op het verbruik, maar ook op de levensduur. Ik heb dit weekend de tekst hieronder aan de installateur voorgelegd, omdat hij nog met komen om een sensor vast te zetten. De installateur vroeg toen naar de herkomst van een grafiek die ik hem gestuurd had met data van Home Assistant.
Beste installateur, omdat u en Bosch niets met eerdere meldingen over het gedrag van de installatie hebben kunnen of willen doen, ben ik zelf gaan monitoren. Vandaar de grafiek. Afhankelijk van de gevolgen van het bezoek van uw monteur zal ik opnieuw kijken wat er gebeurt met de installatie, met het verbruik, het aantal in- en uitschakelingen, et cetera. Het verbaast me overigens, dat Bosch en u nimmer dit soort langetermijndata heeft opgehaald, want goed inregelen is, als ik de diverse fora goed lees, niet eenvoudig: ieder huis is anders qua isolatie, vloeroppervlakte, warmteafgiftesystemen (vloerverwarming, aantal verdelers, radiatoren), type (vrijstaand, rijtjeswoning), etc.
Eventuele veranderingen die noodzakelijk of gewenst zouden kunnen blijken, leg ik aan u voor. Niet als opdracht, maar om het mogelijk te maken goed op te leveren. Uiteindelijk is het aan u om een installatie op te leveren die voldoet aan de verwachtingen van zo'n installatie op basis van het merk van het product, de prijs van het product, de reputatie van de leverancier, wat ons beloofd is door u en wat er in de documentatie van Bosch-Nefit over het product is gezegd. Dat heet wettelijke garantie. Vooralsnog bent u er nog niet in geslaagd op alle punten hieraan te voldoen.
Voor de duidelijkheid: ik verander niets aan de instellingen - anders dan aan de hand van de meegeleverde handleiding via de HomeControl door de eigenaar veranderd kan worden. Ik kijk slechts. (En dat kijken is herhaaldelijk noodzakelijk gebleken, helaas.) Nochtans lijkt het verbruik nog steeds wat hoog, lijken de ontdooimomenten misschien wat vaak, en zijn er meer parameters. Echter, ik heb weinig tijd om hier in te duiken en per onderwerp verdiep ik me. Als er werkelijk significante afwijkingen zijn zal ik me weer melden. Per afwijking. Misschien heeft Bosch nog tips?
Nog geen antwoord gekregen, maar dat zal ik tzt wel delen.