onne schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:17:
[...]
Dank voor je reactie!
Jouw optie is denk ik effectiever maar ik zie het niet als “veel makkelijker”. In mijn ogen is het informeren van de WP met de boodschap “komende paar uur is de stroom goedkoop, doe er wat mee” makkelijker. Wel minder geavanceerd en waarschijnlijk ook minder effectief. Maar ik zoek een zo simpel mogelijke aansturing die wel wat effect bereikt juist zonder dat ik direct de parameters van de WP beïnvloed…
Oja dat hangt geheel van de persoon af wat je 'lastig 'vind. de ene schroeft liever wat electro-hardware.. de ander blijft daar liever af.
geen idee of het bij alle WPs van nefit/bosch zo is, maar bij de Enviline doet de smartgrid functie niets anders dan het buffervat doorstoken:
Uit de IDU manual:
Instellingen voor de Smart Grid
Dit menu is alleen beschikbaar, wanneer een Smart Grid-systeem is geïnstalleerd.
Wanneer Smart Grid-energie beschikbaar is en een buffervat is geïnstalleerd
en alle cv-groepen een mengklep hebben, wordt het buffervat op
de maximale temperatuur van de warmtepomp opgewarmd.
en
9.8.7 Smart GridDe warmtepomp is Smart Grid Ready. De energieleverancier-uitschake-ling is een deel van deze functionaliteit.Met de energieleverancier-uitschakeling kan het energiebedrijf de warmtepomp uitschakelen. De Smart Grid-functie breidt de ingrijpmo-gelijkheden van het energiebedrijf uit doordat deze de warmtepomp op bepaalde tijden een startcommando kan geven, bijvoorbeeld wanneer voordelige stroom beschikbaar is.Naast de aansluiting voor de uitschakeling door de energieleverancier is een tweede aansluiting van de huisaansluitkast naar de warmtepomp no-dig, om de Smart-Grid-functionaliteit te gebruiken.Opmerking: neem contact op met uw energiebedrijf voor het mogelijke gebruik van de Smart-Grid-functie.De smart grid-functionaliteit is automatisch ingeschakeld, wanneer de externe ingang 1 voor de uitschakeling door de energieleverancier is ge-configureerd.Het verwarmingssysteem moet een voldoende groot buffervat en uitslui-tend gemengde cv-groepen bevatten, zodat een startcommando van kracht kan worden. De warmtepomp werkt afhankelijk van de signalen, die het energiebe-drijf via de twee Smart Grid-verbindingskabels overdraagt.• Deze wordt uitgeschakeld conform de energieleverancier-uitschake-ling 1/2/3.• Deze werkt normaal conform de warmtevraag uit het verwarmingssy-steem.• Of ontvangt een startcommando, om het buffervat te laden. Een la-ding kan echter alleen plaatsvinden, wanneer de temperatuur in het buffervat onder de maximale tempratuur ligt. Anders blijft de warm-tepomp uitgeschakeld.
in de praktijk zijn dit dus beschikbare ingangen die je moet sturen met een POTENTIAAL VRIJ ('zwevend') contact van een relais (ook wel 'dry-contact' genoemd). LETOP: een shelly Mini is NIET potentiaal vrij en dan zet je dus 230v op die laagspanningscontacten en blaas je acht de electronica op.. dure grap (daar om zei ik .. eenvoudiger)
een shelly-1 gen3/4 heeft dat wel... maar let op.. een shelly-2 dus weer niet! Dus je moet wel weten wat je doet anders wordt het een dure hobby.
Tevens lijkt het er op dat er nogal wat condities zijn om het te mogen gebruiken (en of het wel actief is?). en... het aansluitschema lijkt mij dat te vertellen dat die zijn electrisch bijverwarmings element gaat gebruiken.. dat lijkt me alleen leuk als de stroomprijs negatief is.
Je kunt het natuurlijk 'eenvoudig' proberen door
- te kijken of je de menu's hebt in de instellingen , en
- even een draadbrugje of een electronica-schakelaartje aan te brengen op de betreffende contacten en te kijken wat de response is van de pomp en wat je kunt instellen evt.
ergo: ik ben niet onhandig met electro, maar het lijkt mij veel makkelijker om softwarematig te sturen.. dan kun je minder fout doen en heb je meer mogelijkheden.
mijn gevoel zegt ook dat dit typisch zon optyie is waar ze eens aan zijn begonnen maar waar ze zelf ook nog niet helemaal uit kwamen bij Bosch/Nefit... zucht.