• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
UnoS schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:13:
Hi experts,

7 jaar na installatie wil ik eindelijk de optie voor vloerkoeling gebruiken van van mijn warmtepomp. (Huis heeft ook airco, maar niet overal)

Nu krijg ik het niet aan de praat, ik heb een nefit enviline , die door een honeywell evohome wordt aangestuurd. De nefit staat op auto, en zou moeten koelen, de honeywell staat ook op koelen? Maar de pomp gaat niet aan…

Iemand een tip?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat stuurt je evohome aan? Zonekleppen? CV-pomp? Het evohome systeem moet op de een of andere manier koelvraag genereren.

Bij mij gebeurt dat door de CV-pomp aan te schakelen. Daardoor ontstaat flow door de vloeren en over de temperatuursensor en als de evohome maar in standje "koelen" staat gaat hij uiteindelijk wel koelen.

Heb je op de eerste pagina van het display een sneeuwvlokje staan?
Zo niet probeer hem eens op constant koelen te zetten ipv auto.

Ik heb hem eigenlijk nooit op auto staan maar gewoon op constant koelen als ik wil koelen - wachten op omschakeling van verwarmen/uit naar koelen duurt mij te lang.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• ihsahn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:07
Inderdaad... de warmtepomp op continu koelen zetten is heel verstandig. Ik zie alleen in de eerste foto dat de buitentemperatuur op dat moment 22 graden is. Wat geeft je warmtepomp als buitentemperatuur aan en waar is de vrijgave voor het koelbedrijf bij jou op ingesteld? Als dat de standaard van 24 is gaat het koelbedrijf sowieso op dat moment niet actief worden.

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:25
Ik ben bezig met vervangingstraject van mijn hybride Itho HP Cube ketel naar een Nefit Bosch Full electric warmtemomp compress 5800i met alle toebehoren, buffervat, boilervat etc. Offerte ligt er al, ik maak me alleen veel zorgen over het verwarmen van de badkamer.

Huis bouwjaar 2012. Beneden is er alleen vloerverwarming LT. Boven radiatoren en op de badkamer vloerverwarming en een design radiator (geen LTV). Radiatoren boven hebben nog nooit open gestaan. Alleen badkamer wordt verwarmd. Boven is nu HT zone. Verder mechanische ventilatie.

Nu had ik met het huidige hybride systeem ook al het probleem dat er met zonnige koude winterdagen er beneden geen warmtevraag is, dus wordt de badkamer niet warm. Badkamer zit ook nog aan de koude kant van het huis (noorden), dus die is altijd relatief kouder. Vandaar dat ik toen een 2e thermostaat op de badkamer heb bijgeplaatst om de badkamer onafhankelijk te kunnen verwarmen, dit werkt verder prima.

Nu zou ik dus ook graag bij de Nefit full electric warmtepomp een 2e themostaat op de badkamer gebruiken.

Volgens de installateur is het niet mogelijk een 2e thermostaat te gebruiken op de full electric warmtepomp, (of/of regeling). Het zou me namelijk niet veel uit maken dat als de badkamer warmtevraag zou hebben beneden het ook iets warmer zou worden, immers blijft het watercircuit dan groot en voorkomt pendelen. Advies installateur is dan om een volledige zoneregeling te kiezen. Dit zou ook nog naderhand kunnen. Eventueel elektrische radiator bijplaatsen, maar dat wil ik ten alle tijde voorkomen, met zo'n grote investering zou ik er dan bijna op achteruit gaan.

Maak ik me terecht zorgen over de badkamer? Of krijg ik die met tuning ingeregeld?
Stel ik kies voor zoneregeling. Zoneregeling leent zich toch niet goed voor een warmtepomp, wat als mijn badkamer alleen warmtevraag heeft?

Ik ben ook niet perse opzoek naar volledige zoneregeling, maar als dat de enige manier is om de badkamer warm te krijgen heb ik het er graag voor over.
Ik ben ook handig met home assistant, heb ook al een temperatuur/vocht sensor op de badkamer, die de mechanische ventillatie aanstuurt. Geen idee of ik daarmee ook de warmtepomp kan sturen.

Iemand tips/advies. Ik heb alle berichten mbt badkamer namelijk gelezen en zie dat er wel meer mensen zijn met een koude badkamer. Dat wil ik op voorhand voorkomen.

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
wiene schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:51:
Ik ben bezig met vervangingstraject van mijn hybride Itho HP Cube ketel naar een Nefit Bosch Full electric warmtemomp compress 5800i met alle toebehoren, buffervat, boilervat etc. Offerte ligt er al, ik maak me alleen veel zorgen over het verwarmen van de badkamer.

Huis bouwjaar 2012. Beneden is er alleen vloerverwarming LT. Boven radiatoren en op de badkamer vloerverwarming en een design radiator (geen LTV). Radiatoren boven hebben nog nooit open gestaan. Alleen badkamer wordt verwarmd. Boven is nu HT zone. Verder mechanische ventilatie.

Iemand tips/advies. Ik heb alle berichten mbt badkamer namelijk gelezen en zie dat er wel meer mensen zijn met een koude badkamer. Dat wil ik op voorhand voorkomen.
Heb je al eens gedraaid met WA regeling (stooklijn obv buitentemperatuur met voetpunt) en zo min mogelijk thermostaat invloed ?

Ik zet op de badkamer de radiator vol open (wel uitkijken dat je geen "hydraulische kortsluiting" daar krijgt), en beneden radiatoren geknepen en alles op vloerverwarming. Bij mij gaat er dan voldoende richting badkamer om ook die goed te verwarmen

[ Voor 3% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 06-08-2026 12:56 ]

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:20

Nu had ik met het huidige hybride systeem ook al het probleem dat er met zonnige koude winterdagen er beneden geen warmtevraag is, dus wordt de badkamer niet warm. Badkamer zit ook nog aan de koude kant van het huis (noorden), dus die is altijd relatief kouder. Vandaar dat ik toen een 2e thermostaat op de badkamer heb bijgeplaatst om de badkamer onafhankelijk te kunnen verwarmen, dit werkt verder prima.

Nu zou ik dus ook graag bij de Nefit full electric warmtepomp een 2e themostaat op de badkamer gebruiken.

Volgens de installateur is het niet mogelijk een 2e thermostaat te gebruiken op de full electric warmtepomp, (of/of regeling). Het zou me namelijk niet veel uit maken dat als de badkamer warmtevraag zou hebben beneden het ook iets warmer zou worden, immers blijft het watercircuit dan groot en voorkomt pendelen. Advies installateur is dan om een volledige zoneregeling te kiezen. Dit zou ook nog naderhand kunnen. Eventueel elektrische radiator bijplaatsen, maar dat wil ik ten alle tijde voorkomen, met zo'n grote investering zou ik er dan bijna op achteruit gaan.

Maak ik me terecht zorgen over de badkamer? Of krijg ik die met tuning ingeregeld?
Stel ik kies voor zoneregeling. Zoneregeling leent zich toch niet goed voor een warmtepomp, wat als mijn badkamer alleen warmtevraag heeft?

Ik ben ook niet perse opzoek naar volledige zoneregeling, maar als dat de enige manier is om de badkamer warm te krijgen heb ik het er graag voor over.
Ik ben ook handig met home assistant, heb ook al een temperatuur/vocht sensor op de badkamer, die de mechanische ventillatie aanstuurt. Geen idee of ik daarmee ook de warmtepomp kan sturen.

Ik heb vloerverwarming beneden en radiatoren op de 1e en 2e etage. Mijn design radiator in de badkamer heb ik flink afgeknepen omdat het water te warm retour ging. Beter is het om zo een te vervangen door een lage temperatuur versie of een elektrische versie met timer.

Twee thermostaten aansluiten is niet mogelijk. Je er wel voor kiezen om geen thermostaat aan te sluiten en via BBQKees een virtuele thermostaat te maken. Met een thermometer in de badkamer en de huiskamer die je uitleest via Home Assistant kun je die virtuele thermostaat dan aansturen. Maar ja... moet je ook via Home Assistant de gewenste temperatuur instellen...

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD | Zaptec Go 2

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:37
Wij hebben een Bosch 5800i all electric warmtepomp met een 170 liter boiler. Via de Homecom Easy app heb ik ingesteld dat de boiler alleen mag verwarmen tussen 11:00 en 17:00. We hebben dan immers 'gratis' stroom van de zonnepanelen. Dit gaat prima. Volgens mij is het klokprogramma i.c.m. 'eco'. In het installateursmenu zie ik dat de starttemperatuur 51 graden is en stoptemperatuur 58 graden.

De stoptemperatuur wil ik graag stap voor stap verlagen (eerst naar 55 graden) om te kijken hoe laag we kunnen gaan zonder zonder warmwater te komen zitten. Alleen moet je de starttemperatuur dan ook mee verlagen met hetzelfde aantal graden? Desinfectie draait iedere dinsdagmiddag op 60 graden.

En zie ik iets over het hoofd? Zijn er nog betere manieren om het warmwater efficiënter te regelen?

(Voor mij is dit allemaal nieuw en een eerste stap om de warmtepomp zo energiezuinig mogelijk te krijgen).

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:33

Seafarer

XXX

Als de radiator qua vermogen te klein is dan kun je inregelen wat je wilt maar als het afgifte oppervlak te klein is dan gaat het gewoon niet lukken.

Met een eenvoudige handdoek radiator (allemaal pijpjes) van 60 bij 60 kun je gewoon geen badkamer verwarmen.

Voorbeeld: Ik heb een 500 x 1800mm dubbelplaats radiator 1956watt bij 75/65/20, 161ltr/hrs. vasco Zaros V100. badkamer op Oost, 1 buitengevel, relatief groot raam met HR++ glas en GEEN tegels op de massieve betonvloer van 20cm. prachtige pvc nep tegels. (Aanrader) vloer oppvlak 2,50 x 2,50mtr.
CV aanvoer temperatuur: 48°C en de eclipse flow regelaar staat continue op maar 40 ltr/hrs. (dat is inderdaad maar 25% van de originele flow). Dit is gedaan omdat de thermostaat knop onderaan de radiator dicht bij de vloer heel erg snel de weg kwijt is als er een beetje koude lucht overheen trekt.

Dus je hebt niet zoveel nodig, maar je afgifte moet zo groot mogenlijk zijn, en liefst nog een beetje massa erin.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Maurice v/d Zwaan
  • Nu online
Arno90 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:09:
Wij hebben een Bosch 5800i all electric warmtepomp met een 170 liter boiler. Via de Homecom Easy app heb ik ingesteld dat de boiler alleen mag verwarmen tussen 11:00 en 17:00. We hebben dan immers 'gratis' stroom van de zonnepanelen. Dit gaat prima. Volgens mij is het klokprogramma i.c.m. 'eco'. In het installateursmenu zie ik dat de starttemperatuur 51 graden is en stoptemperatuur 58 graden.

De stoptemperatuur wil ik graag stap voor stap verlagen (eerst naar 55 graden) om te kijken hoe laag we kunnen gaan zonder zonder warmwater te komen zitten. Alleen moet je de starttemperatuur dan ook mee verlagen met hetzelfde aantal graden? Desinfectie draait iedere dinsdagmiddag op 60 graden.

En zie ik iets over het hoofd? Zijn er nog betere manieren om het warmwater efficiënter te regelen?

(Voor mij is dit allemaal nieuw en een eerste stap om de warmtepomp zo energiezuinig mogelijk te krijgen).
De ranges worden beperkt door de mode die je kiest. Ik heb gekozen voor Eco+ omdat ik daarbij de beste range kon kiezen.

Mijn starttemperatuur (300L vat) is 30C en stop staat op 52. Vrijwel nooit problemen met warm water / douchen. De temperatuur is halverwege het vat, dus bij 30C zit er nog warmer bovenin, en ik merk vooral dat hij onder de 38 oid heel snel daalt, dus dan de 30 ook wel aantikt.

Daarnaast heb ik nog wel iets ingebouwd in HA, dat bij goedkope tarieven hij onder de 40 al gaat verwarmen (door boost te gebruiken). Daarnaast heb ik de delta bij verwarmen SWW op 6K gezet, waardoor hij vrij rustig opwarmt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gilBNkVJ8hvlaqORfgUIQ_zAD0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H5QOU2xRijKmumEbrwAQZdCx.png?f=fotoalbum_large

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:37
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:53:
[...]

De ranges worden beperkt door de mode die je kiest. Ik heb gekozen voor Eco+ omdat ik daarbij de beste range kon kiezen.

Mijn starttemperatuur (300L vat) is 30C en stop staat op 52. Vrijwel nooit problemen met warm water / douchen. De temperatuur is halverwege het vat, dus bij 30C zit er nog warmer bovenin, en ik merk vooral dat hij onder de 38 oid heel snel daalt, dus dan de 30 ook wel aantikt.

Daarnaast heb ik nog wel iets ingebouwd in HA, dat bij goedkope tarieven hij onder de 40 al gaat verwarmen (door boost te gebruiken). Daarnaast heb ik de delta bij verwarmen SWW op 6K gezet, waardoor hij vrij rustig opwarmt.
[Afbeelding]
Dank voor je reactie!

Eigenlijk zeg je dus dat je iedere range kan instellen afhankelijk van je eigen voorkeuren?

En wat bedoel je met Delta verwarmen sww op 6k gezet? Want ik vind inderdaad dat de boiler heel snel wil opwarmen. Ik vind het prima als ie daar wat langer over doet we daarmee een lagere piek hebben in het stroomverbruik. Dat betekent dat we dan meer van de zonnestroom kunnen gebruiken.

• Maurice v/d Zwaan
  • Nu online
Arno90 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:19:
[...]

Dank voor je reactie!

Eigenlijk zeg je dus dat je iedere range kan instellen afhankelijk van je eigen voorkeuren?

En wat bedoel je met Delta verwarmen sww op 6k gezet? Want ik vind inderdaad dat de boiler heel snel wil opwarmen. Ik vind het prima als ie daar wat langer over doet we daarmee een lagere piek hebben in het stroomverbruik. Dat betekent dat we dan meer van de zonnestroom kunnen gebruiken.
Heb je bbq kees of ga je nog via het menu van de 5800i (of heb je die nog niet). Via de 5800i menu's kun je het ook instellen, daarbij kies je eerst comfort/eco/eco+ en dan zul je zien dat de start/eind andere ranges hebben, dus die moet je eerst goedzetten, daarna kon ik voor deze waarden gaan. De 6K temp verschil bij opwarmen zit in datzelfde menu (wat dit doet is zorgen dat de aanvoer temperatuur richting het vat 6C boven TW1 gehouden wordt, ik vind hem dan alsnog snel gaan, lager kan ik geloof ik niet, en ik heb ook silent mode nog aanstaan)
Pagina: 1 ... 116 117 Laatste