Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nefit EnviLine Split ervaringen uitwisselen

Pagina: 1
Acties:

• Andre1973
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:56

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Topicstarter
In dit topic wil ik graag voor gebruikers ervaringen en oplossingen voor storingen uitwisselen met andere gebruikers / eigenaren.
Ik heb gemerkt dat de handleidingen bij de producten (binnen-unit, buiten-unit, thermostaat etc) nogal karig / onoverzichtelijk is, en dat het lastig is zaken die bij elkaar horen, dan wel invloed op elkaar hebben te vinden.
Het idee is hier storingen / vragen te posten en deze zo goed mogelijk beantwoord te krijgen zodat er een soort data base ontstaat voor gebruikers.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
@!null Ik probeer hier de probleem punten die ik tegen kom zo duidelijk mogelijk uit te schrijven en een eventuele oplossing daarvoor erbij te zetten, zodat er een soort database ontstaat.

Ik heb m sinds september 2016.

Mijn ervaring is dat hij erg veel geluid maakt bij vol vermogen (en ik gebruik m bijna alleen op vol vermogen) namelijk 70 Db, dat staat ook in het boekje als je verder gaat kijken, die 52 Db is bij 35% geloof ik, en bij een buiten temperatuur van 7 of 8 graden C, dus lang niet worst case. Nu wonen we op een aanvliegroute van Schiphol, en horen we veel van dit soort geluiden, maar in een stiller gebied zou je deze naar mijn idee niet in een woonwijk kunnen plaatsen, zonder veel extra maatregelen.

Het boekje geeft veel aanleiding tot zoektochten en haren uit het hoofdtrekken (waar dan?!, hoe dan?!). Soms staat er ergens temperatuur, zonder enige toevoeging, wat toevoer, retour of nog n andere temperatuur kan zijn. Soms word er verwezen naar een tabel zonder nummer oid, die dan ook nog in een ander boekje staat.

Ik heb nu weer gezeur met die TW1, als ik die uit de boiler haal (zit in een pijpje gestoken) dan daalt de aangegeven temperatuur op het display van de boiler niet, dat is raar. Ook gingen de elementen afgelopen weekend weer aan terwijl dat niet zou moeten, maar misschien komt dat door de verkeerd aangegeven temperatuur.

Je moet naar mijn idee zelf heel goed weten wat er allemaal op elkaar inwerkt, omdat je de losse parameters wel kan instellen, en bij sommige ben je ook beperkt, zonder dat je weet waarom (inschakel en afschakel temp van warm water moet minimaal 8 graden uit elkaar liggen, om te vaak inschakelen te voorkomen), maar in het boekje staat niet in een soort hoofdstukken beschreven hoe het geheel samen hangt. Dat probeer ik hier wel zoveel mogelijk te beschrijven, als ik daar tegen aan loop.

Het kan best zijn, dat omdat ie bij mij een verkeerde boiler temperatuur meet, dat ie de elementen inschakelt, om korte belasting van de compressor te voorkomen, maar het zou fijn zijn als dat dan gemeld word ergens.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• zuigzoen
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 31-03 07:30
Misschien niet helemaal de juiste plek om te vragen, maar probeer het toch. Iemand al gegevens uit kunnen lezen van de enviline zonder de procontrol app? Ik zou het graag inzichtelijk maken in Domoticz.

[Voor 0% gewijzigd door zuigzoen op 16-09-2017 23:29. Reden: tiepvaut]

A.k.a. basjes

• Cupid673
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 28-02 13:56
quote:
the-edge schreef op maandag 27 november 2017 @ 14:59:
[...]

En is die 7000 kWh dan inclusief het koelen? Of enkel verwarmen? Of is het over (bijna) een jaar gezien 7000?
Ik heb ook gekoeld afgelopen zomer, maar dat was maar op een handvol dagen. Hij begint pas te koelen bij 25 graden (binnen) en dat is maar zelden zo. De invloed op het verbruik is dus verwaarloosbaar.

Die 7000 is over het gehele jaar. Maar zoals gezegd: ik kom over een maandje of twee wel met concretere cijfers.

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 23:34
De bovenverdieping is heerlijk warm. Jaga's zonder DBE zijn flink afgeknepen en toch blijft de temperatuur makkelijk op 19 graden.

Met de DBE op de oude plaatradiatoren in de woonkamer is het beneden met een iets lagere aanvoertemperatuur warm te stoken, wat als het goed is de COP ten goede komt. Geluid van de DBE is in de woonkamer zeker acceptabel. Alleen als je ze op boost zet (wat ik bij thuiskomst na het werk doe om de nachtverlaging even te compenseren) kun je ze horen. Maar ik begin dan toch met koken, of ga meteen de deur weer uit om boodschappen te doen. In beide gevallen is het goed hoorbare geluid niet hinderlijk.

De buitenunit resoneert helaas wel wat op het platte keukendak (houten balken) bij bepaalde toerentallen van de compressor. In het voorjaar ga ik het dak eens op om te kijken of ik extra trillingsdempers kan plaatsen.

Het geluid wat de buitenunit zelf produceert is voor mij alleszins acceptabel. Laatst met de sneeuwval heeft de zaak erg hard gewerkt en heb ik zowel buiten als binnen geen echt hinderlijk geluid ervaren. Los van de resonantie is het vooral de fan die je hoort blazen als de warmtepomp op vol vermogen draait.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Duke-U
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 11-03-2018
Hier ook een Nefit Monoblock 9kW met stooklijn:

Eindpunt 45
Voetpunt 23
Max Aanvoer 50
Ruimteinvloed 3K
Offset 0

Dit is zo door een Nefit monteur ingesteld na ong 2 uur inregelen. De installateur kreeg het huis niet warm, de Nefit monteur die erbij is gehaald zei dat alle instellingen invloed op elkaar hadden.

Nu blijft het hier keurig 20,5 graden, ook met dikke vorst. Vloerverwarming met paar kleine Jaga's, 10 jaar oud huis met hel veel glas en plat dak. De WP draait overigens constant op 100% tijdens de vorst.

Ik had ook last van resonanties, ik heb de opstelling veranderd door er zware tuintegels omheen te leggen (plat dak) waardoor de dakmassa zwaarder werd dan de WP en daarna was het zoveel minder dat we er geen last meer van hadden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Elimination
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19-01 20:02
Ik heb de Enviline all-electric A/W split 9.0 kWh in ons huis van 2016 laten plaatsen (inclusief 200 liter boiler) en tot nu toe ben ik er erg tevreden over. Het is een interessant apparaat, maar ik heb echter wel enorm veel vragen over de firmware/software, want een hoop zaken zijn mijn inziens niet echt logisch. Er zitten zoveel instellingen in het apparaat, zoveel sensoren en zoveel afhankelijkheden, dat ik merk dat de warmtepompen van Nefit nog verre van "volwassen" zijn en er best nog wat kinderziektes in zitten. De handleiding schiet zwaar tekort, en de omschrijvingen per instelling zijn erg sumier en soms tegenstrijdig.

Het totale verbruik is dan ook niet echt naar wens, en ik merk dat ik op dit moment niet goedkoper ben dan de buurtman met exact hetzelfde huis inclusief gasketel. Ik had ergens verwacht dat dit toch zeker 20 a 30% zuiniger zo zijn in euro's.

Hier is dus al 2x een Nefit engineer langs geweest, en ik blijf ze bestoken met vragen ;-) Ik ben eens benieuwd hoe jullie ervaringen zijn op de volgende punten.
  • Stil bedrijf functie: ik heb die op altijd aan staan. Wat zou de invloed zijn van deze instelling op andere zaken? Wordt hierdoor het maximum vermogen van de compressor beperkt? Maakt de warmtepomp andere bepaalde afwegingen in de regelingen? Mij lijkt het namelijk onwaarschijnlijk dat het stille bedrijf geen enkel invloed op de perfromance heeft, waarom zou het anders niet altijd standaard aan staan (niemand houdt van extra geluid lijkt me)
  • In het menu zit ook een optie "ruimte temp. verschil" waarmee je aan kan geven hoe groot het verschil moet zijn tussen de gemeten temperatuur en de ingestelde temperatuur voordat de warmtepomp aanslaat. In het koelbedrijf: Als ik het verschil instel op 1K (minimale waarde), en het verschil is bijvoorbeeld in de praktijk 1,5 graden, dan stopt de CV pomp met pompen. Zet ik hem op 2K, dan begint hij onmiddelijk met pompen. Dit kan ik meerdere keren achter elkaar herhalen en dan gedraagt de warmtepomp zich exact hetzelfde. Erg raar, want je zou dus exact het omgekeerde verwachten.
  • Sinds de laatste software/firmware update, staat er een extra optie in het reguliere instellingen menu (short press op menu knop). Deze instelling staat niet in de handleidingen (ook niet in de nieuwste versie die op de nefit site staat). Er staat in het menu "WW-temperatuurcorrectie", zie plaatje hieronder. De standaardinstelling is 10,0K. Het lijkt over WW/Warm water te gaan, maar in de uitleg staat "corrigeren van de gemeten ruimtetemperatuur". Best tegenstrijdend.
https://preview.ibb.co/kx7jjn/pasted_Image.png

Daarnaast heb ik de afgelopen 2 maanden goed in de gaten gehouden wanneer de elektrische bijverwarming ingeschakeld wordt voor wat betreft het bedrijf voor warm water/legionella bestrijding. Met de nieuwe software is de situatie niet verbeterd. Wat mij opvalt is het volgende:
  • Bij het regulier opwarmen van het warm water, wordt volgens de instelling van maximale temperatuur in het menu van de stooklijn (bij ons 48 graden) een limiet gelegd op de warm water productie. De warmwater instelling staat op minimaal/inschakeltemperatuur = 40 graden, en uitschakeltemperatuur 47 graden. Ik heb eens meegekeken bij een aantal opwarmcycli, en hij bereikt nooit de 47 graden, nog niet eens in de buurt. Wat lijkt te gebeuren is dat als de toevoertemperatuur/retourtemperatuur de 48 graden bereikt, dan stopt het programma. Dat betekent uiteraard nog niet dat het warm water in de boiler dan ook volledig opgewarmd is (!). Hoe komt het dat dit dan ook meteen een trigger voor een harde stop is? Ik zou verwachten dat de warmtepomp vervolgens wat terugschakelt in vermogen en ervoor zorgt dat de maximale aanvoertemperatuur aan blijft houden op 48 graden, totdat de boilertemperatuur de 47 graden heeft bereikt. Wat nu in de praktijk gebeurt is dat de boilertemperatuur nog niet eens de 40 graden behaalt. Note: ik heb voor warm water bereiding het bijverwarmingselement gelimiteerd op 0kW. Ik wil die uiteraard niet hoeven te gebruiken. Wat gaat hier fout in de software/aansturing?
  • Dezelfde bevindingen heb ik bij het opwarmen volgens het thermische desinfectieprogramma. Verschil is dat zodra de compressor uitschakelt, dat het warmteelement inschakelt. Dat is natuurlijk goed, echter hier weer hetzelfde verhaal: de compressor zou niet moeten uitschakelen zodra hij de 48 graden aanvoertemperatuur bereikt (het zou een soort van limiet moeten zijn mijn inziens, zonder direct uit te schakelen)
  • De instelling dat warmwater productie voorrang heeft op CV staat AAN. Dit zorgt ervoor dat bijv iedere ochtend, nadat we hebben gedoucht en de minimum boilertemperatuur bereikt is voor het warm water, dat de warmtepomp het warm water opwarmt, ook al was hij op dat moment bezig met CV water verwarmen. Dat is goed.
  • Elke zondag 12:00, als de wekelijkse opwarming voor de legionella bestrijding aan gaat, lijkt de warmtepomp géén rekening te houden met de prioriteitstelling dat warm water productie voor gaat op CV verwarmen.
  • Tijdens de weken dat op zondag 12:00 de warmtepomp idle was (en dus de compressor niet aan stond voor het verwarmen van het CV water), dan schakelt hij het compressorbedrijf in om het warm water te verwarmen voor de legionella bestrijding, met ongeveer 5,0kW vermogen.
  • Gedurende de weken dat op zondag 12:00 de warmtepomp reeds bezig was met CV water verwarmen, dan schakelt hij direct de elektrische elementen in om het warm water te verwarmen. De compressor blijft draaien, maar zo het lijkt, maar enkel om het CV water te verwarmen. Dit lijkt te worden bevestigd doordat het systeem aangeeft dat de warmtepomp in bedrijf is voor het "verwarmen", en dat de 3-wegklep dat ook aangeeft.
https://image.ibb.co/fnwc4n/pasted_Image2.pnghttps://image.ibb.co/cj3Pjn/pasted_Image3.png

• Oxellaar
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Fut41 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 19:43:
[...]

Of is het een beperking om de temperatuur intern niet te hoog op te laten lopen in verband met de isolatie? (Brandgevaar)
Waarschijnlijk komt het omdat de buitentemperatuur te hoog is om te kunnen verwarmen.
Kijk maar in de specs van veel warmtepompen, daar staan vaak de max en min buitentemperatuur genoemd voor koelen en verwarmen.

Brandgevaar is er niet snel, alles moet ruim 100c kunnen aankunnen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0

• ahah
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 19:32
Praktijkgegevens Nefit Enviline full-electric split LW-warmtepomp met boiler.

Met de installatie van de warmtepomp is de stadsverwarming opgezegd en afgesloten.
Het afgifte systeem bestaat uit convector en radiatoren allen voorzien van boosters.
De koelfunctie van de warmtepomp wordt hierbij niet gebruikt.
De vermogengegevens komen van de pomp zelf.

Type: Warmtepomp: Nefit Enviline 14 ET / boiler: 200 HR / thermostaat: modeline 1000H
In gebruikstelling: 2-6-2017, Peildatum gegevens: 8-9-2018
Opgenomen vermogen: 4818 kWhr
Geproduceerd vermogen: 11795 kWhr
sCop: 2,45 (inclusief warmwaterbereiding)

Kosten (afgerond): 4818 kWhr bij kostprijs eigen pv-stroom (€ 0,085/kWhr) € 410 , bij stroomlevering door energieleverancier (stel € 0,20/kWhr) € 964
Vergeleken met stadsverwarming: 11795 kWhr = 42,462 gJoule. Kosten vanaf 2-6-2017 totaal inclusief vastrecht: € 1634

Voordeel: bij eigen stroom € 1224 , bij stroom energieleverancier € 670

• Oxellaar
  • Niet online
@Andre1973 Klopt, dat doet nagenoeg iedere fabrikant, particulieren moeten de installateur bellen. En die kan op, als hij er niet uitkomt, Nefit te hulp vragen.
Ik vind het een normale gang van zaken.
Een installateur hoort wel tot het gaatje te gaan om het probleem op te lossen en Nefit zal daar ook voor gaan.
Dan wordt het toch opgelost?

Als fabrikant kun je niet iedere particulier gaan helpen, dat werkt gewoon niet.
Als je auto wat mankeert, dan ga je naar de garage, of je doet het zelf.
Maar als je er niet uitkomt, dan kun je ook niet bij de fabrikant terecht en dat vind iedereen normaal.

• Oxellaar
  • Niet online
Andre1973 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:33:
[...]

De installateur geeft vaak niet thuis helaas.
Het rare is dat je iemand aan de telefoon hebt die gewoon antwoord zou kunnen, maar dat gewoon niet doet. Ik geef als ik gebeld word door iemand ook gewoon antwoord, zolang dat niet te veel tijd in beslag neemt. Dat heet SERVICE! daar krijg je een GOEDE NAAM van.
Ik zou nu nooit meer voor Nefit kiezen, alleen al door het arrogante gedrag en de onleesbare handleiding.
Je moet zelf alles bij elkaar zoeken, er staan fouten in en verwijzingen die naar een ander boekje wijzen, ik zoek me elke keer pleuris. En vaak staat er niet heel duidelijk in om welke temperatuur het nu gaat.
Ook zitten er 2 temperatuur sensoren in, die in bijna hetzelfde gebied meten, maar volgens het boekje moeten ze verschillen (volgens de tabellen) maar bij zien ze er hetzelfde uit en staat er dezelfde opdruk op (de sensoren in het buffervat en de boiler)
Dan probeer je ze bij Nefit op een mogelijke fout te wijzen, en dan gooien ze de hoorn erop.
Hoe dom is dat, als iemand je wil helpen je product beter te maken?! |:(

Heb toen der tijd voor Nefit gekozen omdat ik begreep van de installateur dat de dure thermostaat (moduline 400 ook met zo'n fijne handleiding, op pagina 16 gaat t over het instellen van de tijd, en op pagina 56 ofzo over het instellen van zomer en wintertijd, dat zet je toch bij elkaar, of tenminste een verwijzing) die ik had hangen zou kunnen worden hergebruikt. Maar dat klopte totaal niet.
Erg vreemd dat je hele bericht over de slechte service van Nefit gaat en de schuldige er met 1 regeltje goed vanaf komt.

Je hebt je warmtepomp bij je installateur gekocht, dus hij moet de service verlenen.
Je installateur koopt iets bij Nefit, dus Nefit moet je installateur service verlenen.
Ben je niet tevreden over je installateur, dan zoek je een andere.
Denk weer even aan de auto, garagebedrijf en fabrikant en opeens is het weer normaal.

Verder heb ik een paar keer een EnviLine uitbedraad en opgestart, maar had weinig problemen met de handleiding oid.
En ik (installateur) zou niet graag in de wacht staan bij de Nefit servicelijn, omdat ze particulieren aan het opleiden zijn.

Verder is het natuurlijk zwaar kl%te als een installateur je laat zitten. Maar dat is het probleem en niet Nefit.

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Oxellaar schreef op donderdag 13 september 2018 @ 21:53:
[...]

Erg vreemd dat je hele bericht over de slechte service van Nefit gaat en de schuldige er met 1 regeltje goed vanaf komt.

Je hebt je warmtepomp bij je installateur gekocht, dus hij moet de service verlenen.
Je installateur koopt iets bij Nefit, dus Nefit moet je installateur service verlenen.
Ben je niet tevreden over je installateur, dan zoek je een andere.
Denk weer even aan de auto, garagebedrijf en fabrikant en opeens is het weer normaal.

Verder heb ik een paar keer een EnviLine uitbedraad en opgestart, maar had weinig problemen met de handleiding oid.
En ik (installateur) zou niet graag in de wacht staan bij de Nefit servicelijn, omdat ze particulieren aan het opleiden zijn.

Verder is het natuurlijk zwaar kl%te als een installateur je laat zitten. Maar dat is het probleem en niet Nefit.
Als je als eindgebruiker SMA, of Solar edge (opnieuw registreren van een PV omvormer), Esdec (maileb voorbeelden van een PV zadel constructie op een dak) of Connecting belt (allemaal producenten, geen groothandel), krijg je gewoon antwoord op je vragen, en regelen ze een spare part, soms zelfs ongevraagd gratis (Connecting met een steiger van 5+ jaar oud) Misschien ben ik daar wat verwend in dan.

• Ivow85
Een vraag voor een spare part is heel wat anders dan vragen over technische configuraties.

Bij dat onderdeel geldt: of de installateur er nu om belt of de particulier, het moet toch omgezet worden in een order en opgestuurd worden. Weinig verschil in handelingen en kosten. Hooguit dat het adres van de installateur al in het bestand staat en jouw adres moet worden ingevoerd.

Bij technische vragen geldt: elke particuliere is in principe een leek waardoor opstellen van een goed antwoord lastig is. Als het antwoord niet eenduidig genoeg is kunnen de handelingen die de particulier doet mogelijk juist meer schade aanrichten dan goed doen. Dit terwijl de fabrikant investeert in trainingen aan installateurs en er van installateurs ook zonder de fabriekstrainingen een flinke hoeveelheid basiskennis verwacht mag worden. De installateur zal de meeste 'klachten' dan ook zonder tussenkomst van de fabrikant kunnen verhelpen. En mocht toch back-up nodig zijn, verloopt de algehele communicatie doorgaans makkelijker.

Ook in de prijsstelling wordt rekening gehouden met deze volgorde van afhandeling. De installateur krijgt een marge op het product, feitelijk een vergoeding voor de after-sales service.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Fut41
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 01-04 20:00
Andre1973 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 17:08:
Na het verwarmen van mijn boilervat (gevuld met CV water met hygiënisch tapspiraal) gaat de warmtepomp circulatiepomp nog een paar keer een paar minuten draaien terwijl de klep naar de convectoren staat geschakeld , en gezien daar het hele huis aan vast hangt, het buffervat is in serie geplaatst met de convectoren om wat meer massa te creëren, stroomt alles door het hele huis, wat hoorbaar is.
Ik heb geen idee wat het nut / noodzaak is van de rondpompen. Iemand een idee hoe dat uit te schakelen is, of waar dat voor nodig is?
Dit zit standaard in de software, het uitgangspunt is om de buizen naar de sww op te warmen zodat het rendement van de warmtepomp en spiraal optimaal verloopt. Je kunt het niet uit zetten. Jou installateur zou een druk geregelde bypass kunnen plaatsen om de hoge flow (geruis) op te kunnen vangen. Of d.m.v. een zogenaamde vco drie-weg klep.

[Voor 8% gewijzigd door Fut41 op 30-09-2018 13:32]

• GvanMeeuwen
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 02-04 16:38
Afgelopen week is er door Nefit een software update gedaan. Vlgns de monteur een noodzakelijke ivm defrost cyclus.
Heb hem toen gelijk gevraagd of hij een manier wist een op een "gbs" te koppelen. Helaas geeft Bosch niets vrij, ook niet naar de eigen mensen.
Het laden van de software ging via de CAN cascade bus ingang.
Op zich prima verlopen, tevens wat uitleg gekregen over enkele begripsverwarringen zoals ; wanneer gaat de installatie om van verwarmen naar koelen. Dit gebeurt dus op de heersende buitentemperatuur en niet de lange termijn buitentemperatuur.
Enkele instellingen zijn me nu dus duidelijker. Het geheel voor verwarmen/koelen reageert op de gewenste(berekende) stooklijn aanvoertemperatuur tov de heersende aanvoertemperatuur. Bij afwijking(dT groot genoeg) gaat de warmtepomp energie leveren.
Het blijft echter tot nu toe onmogelijk om het apparaat te beïnvloeden middels een software koppeling.
Als er toch mensen zijn die dit voor elkaar gekregen hebben hou ik me aanbevolen.

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
Ik draai met een all-electric 9 kW systeem, maar... stook vooral hout.
heb een vrijstaande woning uit 1912 ongeveer, en zonder muurisolatie (kan helaas niet omdat t een geschilderde baksteen is).
Maar wel met HR++ glas.
Mocht je enige twijfel hebben over het toestel, dan zou ik niet schromen een andere installateur te zoeken, liever dat dan n hoop geld uitgeven aan iets dat je eigenlijk niet wil.
Die elementen zitten erin om als het buiten te koud is (en door een hier beschreven bug te warm) dan gaan ze meehelpen toch binnen de gestelde tijd de boel warm te krijgen, ook bij het snel opwarmen van je boiler vat (extra warm water) kunnen ze assisteren.

• Ivow85
@joost.schoon88 Hier een huis uit 1902 en beneden nog matig geïsoleerd, boven goed geïsoleerd.

Ik heb afgelopen winter all-electric gedraaid zonder het 9kW element. Je kunt die in de instellingen gewoon uitschakelen, zodat je ook zeker weet dat het element niet zomaar 'bijspringt' zonder dat je er erg in hebt.

Bij -5 leverde mijn systeem (7kW split) nog 6,5kW warmte met een aanvoertemperatuur van 53 graden. Gezien mijn nu nog absurd hoge aanvoertemperatuur, durf ik wel te stellen dat je met een wat bescheidener aanvoertemperatuur van zo'n 35 a 40 graden ook bij -10 nog wel bijna het volledige vermogen van de warmtepomp beschikbaar hebt.

En wees eerlijk: hoe vaak is het kouder dan -10 in Nederland? Alleen in het oosten komt dat als nachttemperatuur op het koudste moment van de nacht geregeld voor. Maar echt dat duurt dan meestal niet lang. Dat het uren of dagen achter elkaar -10 is, komt zelden voor. En dan nog: je warmtepomp heeft liever kraakhelder weer met -10 dan natte sneeuw en stuifsneeuw rond het vriespunt. In dat laatste geval heb je namelijk continu te maken met defrosts, bij een kraakheldere -10 graden is er doorgaans hele droge lucht en kan er dus ook bijna geen vocht aanvriezen op je buitenunit.

• DopjeD
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 20:03
Artbij schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:12:
Waarom wil je de sww run alleen tussen die tijden? Is het niet efficiënter als de WP zelf mag bepalen hoe hij je sww opwarmt?
Met mijn 300L vat kan ik best een dag doen als ik 1x per dag opwarm. Op deze manier voorkom ik nodeloos warmhouden van zo'n grote hoeveelheid water en warm ik het vat op op een warm moment op de dag --> beter voor de COP.
Daarnaast voorzie ik in koude winter minder warmtevraag rond deze periode door zoninstraling (als de zon schijnt iig :))

@Andre1973 @Ivow85 Kunnen jullie in simpele taal uitleggen wanneer de warmtepomp de trigger krijgt dat hij start met verwarmen? Zie mijn eerdere plaatje

• Cor2015
  • Laatst online: 18-01 09:33
DopjeD schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:05:
[...]

Met mijn 300L vat kan ik best een dag doen als ik 1x per dag opwarm. Op deze manier voorkom ik nodeloos warmhouden van zo'n grote hoeveelheid water en warm ik het vat op op een warm moment op de dag --> beter voor de COP.
Daarnaast voorzie ik in koude winter minder warmtevraag rond deze periode door zoninstraling (als de zon schijnt iig :))

@Andre1973 @Ivow85 Kunnen jullie in simpele taal uitleggen wanneer de warmtepomp de trigger krijgt dat hij start met verwarmen? Zie mijn eerdere plaatje
Jouw warmtepomp draait op een weersafhankelijke regeling. Met je ruimtetemperatuur instelling verschuif je alleen je stooklijn. Je kan bij stooklijninstellingen wel kiezen voor een ruimtetemp invloed. Hoe hoger je deze zet hoe meer die rekening houdt met je ruimtetemp. Ik heb hem zelf op 4 staan.

• Cor2015
Ik wildde eerst de 120 liter variant. Maar op advies van nefit toch maar de 50 liter genomen.

Heb vandaag de installatie verbouwd en de retour van wp en radiatoren bij elkaar gezet op 1 retour van buffervat. Nu is de retour 3 graden kouder als aanvoertemp. Dus dat heeft wel geholpen. Gelijk de kleppen kunnen testen, deze lekte inderdaad niet door.

Wp draait ook rustiger nu. Gaat het nog een poosje monitoren. Maar lijkt opgelost te wezen

• DopjeD
Fut41 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:04:
[...]

Flow kan je ook niet aflezen wel beïnvloeden, door je delta t te verhogen of door de primaire pomp op een vaste snelheid te zetten. Ik vermoed dat de pomp instelling onder het warmtepomp menu zit. De delta t zeker. Ik ben momenteel niet in de gelegenheid dat te controleren.
Even paar dagen offline geweest...
Thanks! Pomp instelling heb ik gevonden, kan kiezen uit altijd aan of automatisch. Stond op automatisch, gekozen voor altijd aan, maar dan kan ik geen pompsnelheid kiezen. Lijkt erop als de warmtepomp dit zelf bepaalt.
DeltaT heb ik ook gevonden, staat op standaard ingesteld, dat is 7 graden bij verwarmen. Voelt nogal hoog, want de deltaT die ik zie is eigenlijk altijd rond de 2 graden. Hebben we een verklaring voor dit verschil?

Ik heb de warmtepomp nu zo draaien dat er met 1K rekening wordt gehouden met de ruimtetemperatuur. Vervolgens wat zitten klooien met de stooklijn en nu een aardige balans gevonden. Warmtepomp gaat nu iig aan en uit zo ongeveer als ik dat wil :) Richting het weekend gaan de temperaturen dalen, eens kijken of het geheel dan ook nog lekker werkt.

@the-edge spannend! Lekker ruime opstelling btw.

• DopjeD
:) Dank voor je support. Er komen koude dagen aan, kijken hoe hij zich houdt en of de stooklijn ook voor koude dagen goed staat ingesteld

• DopjeD
roelvandew schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:00:
Zijn de software-updates zelf te downloaden en te installeren? Of kan dit alleen door een Nefit monteur worden uitgevoerd?
Geen idee, nog nergens software gevonden...

@the-edge vandaag brief dat subsidie is toegekend. Doorlooptijd ongeveer 4 weken geweest.

• Oxellaar
  • Niet online
Artbij schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:09:
Gisteren avond zat er allemaal rijp/ijs aan de buitenkant van onze WP. Vanochtend zag ik dit:

[Afbeelding]

Flink wat ijs erop, is dat normaal?
Ja zeker is dat normaal. Al het buiten 3 a 4 graden is, dan is je buitenunit onder 0, dus vriest condens uit de buitenlucht vast.

• DopjeD
@Fut41 @Artbij @the-edge ik heb dit gekocht:
https://shop.hotgoodies.nl/ems/

Als het goed is kan je hiermee de EMS bus uitlezen en weergeven in Domoticz. Hij heeft echter nog nooit getest met warmtepomp dus weet niet zeker of het werkt. Ik hoop er binnenkort verder mee te zijn en geef dan wel een update. Ik ben echter een Domoticz noob dus heb externe hulp nodig.

• the-edge
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:43
Artbij schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 08:45:
[...]

Wat is het vermogen van jullie wp?
Het is een 9.0 e-s.

• Artbij
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 21:52
Ivow85 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:51:
[...]

Deze instelling begrenst het maximale elektrisch verbruik en zegt niets over het vermogen van de warmtepomp. Het begrenst slechts het vermogen wat aan elektrische bijverwarming ingeschakeld mag worden terwijl de compressor draait.

De compressor gebruikt bij een 7kW warmtepomp maximaal zo'n 2300W. Voor een 9kW warmtepomp zal dat niet meer zijn dan zo'n 3000W. En dat dan bij een hoge aanvoertemperatuur en een buitentemperatuur onder het vriespunt.
De instelling die jij bedoelt is er ook. Staat in het zelfde menu en heet echt elektrische bijverwarming. Dit gaat over het compressorvermogen. En dst is niet hetzelfde volgens mij....

Met gestrekt been.

• the-edge
Artbij schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:03:

[...]

Daar staat bij mij 9kwh. @the-edge wat staat daar bij jou?
Check ik nog, heb zo weinig tijd :X
Vandaag is wel de subsidie gestort van de warmtepomp! *O* 4 weken.

• Cor2015
Andre1973 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 23:24:
[...]

Tja, hoe die stond denk ik, ik zou me daar in moeten verdiepen, heb daar nog te weinig ervaring mee, kennis van. Graag suggesties. Is een woning uit 1912 ongeveer, wel spouwmuren, met grote convectoren, geen vloerverwarming. Warmtepomp werkt eigenlijk alleen maar tijdens onze vakantie, om de poezen en de waterleiding warm te houden.
Je kan ook je warmtepomp blokkeren door een schakelaar of een thermostaat aan te sluiten op een ingang van je binnenunit. Deze optie zit er in dat als er te hoge stroomprijzen zijn je warmtepomp kan worden geblokkeerd. Maar deze ingang kan je ook misbruiken door er een thermostaat of schakelaar op aan te sluiten.

• DopjeD
Andre1973 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 23:24:
[...]

Tja, hoe die stond denk ik, ik zou me daar in moeten verdiepen, heb daar nog te weinig ervaring mee, kennis van. Graag suggesties. Is een woning uit 1912 ongeveer, wel spouwmuren, met grote convectoren, geen vloerverwarming. Warmtepomp werkt eigenlijk alleen maar tijdens onze vakantie, om de poezen en de waterleiding warm te houden.
Dan zou ik eens met die stooklijn gaan spelen, lager zetten. Zit in het zelfde menu als die ruimtecompensatie. Door de stooklijn naar beneden bij te stellen gaat de warmtepomp pas aan bij een lagere buitentemperatuur. Met enige tuning moet je daar ook voor jouw situatie een prettig regelgedrag mee kunnen krijgen zou ik zeggen.

• Artbij
Thanks! Bij mij staat er ook 9. Bedankt voor het kijken 😀.

Met gestrekt been.

• aikink
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 05-03 20:37
@the-edge Enelogic, die dagelijks de meter uitleest.

• GvanMeeuwen
beste Nefit bezitters,
even een weetje. Op de unit kun je vakantie dagen ingeven, dan wordt er gevraagd en aangegeven TOT wanneer je vakantie wenst(datum). Werkt prima, ECHTER het is TOT en MET je met vakantie bent.
Ook het display geeft TOT maar bedoel dus TOT en MET.
Lekker thuis komen in een koud huis :( :(
Dag eerder aan laten slaan dus(gebeurt om 00:00 uur).

• DopjeD
same here @Artbij en @the-edge
https://i.imgur.com/ZSvthU7.png

In koude dagen substantieel meer warmtevraag en warmtepomp moet substantieel harden zijn best doen om die warmte te genereren, werkt dus dubbelop.

@aikink Mooi egaal wit daar bovenaan :) Ik heb dat ook wel eens en denk dan "doe even een defrost en het leven is makkelijker", maar dat volgt dan niet altijd. Hoe dat door de warmtepomp wordt bestuurd weet ik ook niet.

• DopjeD
DopjeD schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 08:37:
@Fut41 @Artbij @the-edge ik heb dit gekocht:
https://shop.hotgoodies.nl/ems/

Als het goed is kan je hiermee de EMS bus uitlezen en weergeven in Domoticz. Hij heeft echter nog nooit getest met warmtepomp dus weet niet zeker of het werkt. Ik hoop er binnenkort verder mee te zijn en geef dan wel een update. Ik ben echter een Domoticz noob dus heb externe hulp nodig.
Heeft even geduurd, maar inmiddels heb ik het printplaatje verbonden met een Arduino Mega en kan ik dit uitlezen met de laptop. Arduino direct laten schrijven naar Domoticz op de Pi is me nog niet gelukt, als iemand me daar doorheen kan loodsen, graag!

De laptop een aantal dagen geleden een dagje laten loggen en daarin gezocht naar reeksen die ik kon verklaren. Het is echt zoeken, want onze warmtepompen hebben blijkbaar EMS+, waar de normale ketels EMS hebben. het EMS protocol is op internet uitgeschreven (met name door bbqkees: https://github.com/bbqkee...-EMS-bus-Arduino-Domoticz), over EMS+ is nog zo goed als niks te vinden. Ik ben nu zo ver dat ik de ruimtetemperatuur, modulatie en pompsnelheid kan loggen:

https://i.imgur.com/TtTNHkB.png
https://i.imgur.com/TcP3Ywi.png
https://i.imgur.com/gM5RCbM.png

@GvanMeeuwen Dank voor de tip! Ik gebruik die vakantie modus sowieso niet, zet de warmtepomp wel met de hand op een hogere temp een dag van te voren, kan niet mis gaan 8)

[Voor 5% gewijzigd door DopjeD op 04-01-2019 18:44]

• Kniepert
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 00:58
Hallo Fut41.
Ik ga zeker nog experimenteren met de ventilatie. De mechanische ventilatie jaagt erg veel warme lucht het huis uit, zelfs op de laagste stand. Omdat je toch moet ventileren de roosters open gezet. Op koude dagen gaan ze wat verder dicht (handmatig) maar iets open blijven ze toch. Ik moet toch wat frisse lucht hebben. Wat ik wel weer doe is , zodra het donker is, de gordijnen dicht. Dit deed ik nooit toen er nog geen WP in huis was.
Moet ook vermelden dat we iedere avond wat kaarsen/waxinelichtjes branden. Een stuk of 15 gelijktijdig. Dit verhoogt ook de temperatuur aanzienlijk (0,5 tot 1 graad binnen een uur) waardoor het 's avonds een graad of 21 a 21,3 is.

Het doel is om van het gas af te gaan. Ik trek 3 jaar uit om te beoordelen of de WP het een beetje trekt. Is dat het geval dan gaat de CV de deur uit en komt er voor het warme water een 100 liter boiler.
Een doorstroomboiler heeft de voorkeur maar is financieel niet aantrekkelijk (kosten realiseren krachtstroom 3x35 amp ( kleine 1000 euro) en de verhoging van het vastrecht met 700,-- per jaar). Voor een standaard boiler is geen krachtstroom nodig en dus ook geen verhoging van het vastrecht.
Het warme water is alleen voor douchen. 2 personen 5 minuten in de ochtend. In de keuken hebben we een 500 watt keukenboilertje.
Voor de koude dagen laat ik de WP bijstaan de een pellet kachel. Die komt dan weer in de plaats van onze sfeerhaard (gas).
Omdat ik WP en CV voor een minimaal bedrag heb kunnen aanschaffen ( incl. andere verdeler vloerverwarming, thermostaat, montage etc), een kleine 2200, -- totaal na subsidie, is de terugverdientijd niet al te lang.

[Voor 7% gewijzigd door Kniepert op 27-01-2019 14:38]

• DopjeD
Gewoon de app downloaden en handleiding volgen

• zuigzoen
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 31-03 07:30
gest1701 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:06:
[...]

Ben je hier nog ooit verder mee gekomen? Ik ben op zoek naar een manier om mijn installatie wat “slimmer" te maken, bijvoorbeeld door de thermische ontsmetting uit te laten voeren als ik een overschot in stroom heb door de zonnepanelen.
Beetje laat ;)

Maar ik ben ondertussen wel iets verder.
In de Nefit wamrtepomp zit een KM200 van Buderus. (van Bosch dus). Nefit is ook van Bosch.

Ik heb 2 oplossingen gevonden:
1. Via https://ssl-account.com/km200.andreashahn.info/ kun je op basis van php de KM200 controller uitlezen. Ik ben echter niet zo handig met PHP en kan er dus niks mee.

Maar er is ook nog een optie 2: OpenHAB, daar is een binding beschikbaar voor de KM200. In OpenHAB is vervolgens de warmtepomp in te stellen qua temperatuur en kun je de verschillende temperaturen uitlezen.

voorbeeld warmtepomp 2
Warmtepomp voorbeeld 1

Persoonlijk zou ik een koppeling in Domoticz willen, maar dat ga ik niet redden

A.k.a. basjes

• Fut41
Elimination schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:46:
Ik heb sinds kort een 3 fasen kWh meter gehangen in de meterkast voor de groep van de warmtepomp, en kom erachter dat er volcontinu 90W verbruik is, ook als de compressor niet aan staat. Mijn CV pomp zet hier ~10W bovenop als deze actief rondpompt, dat valt nog mee.

Maar die 90W is toch weer 788KwH per jaar, wat neer komt op 1/7e van ons totale energieverbruik 8)7

Hoe is dit bij anderen?
Hier in de zomer ongeveer 25w. Monoblok. Nu in de winter, geen idee. Ik houd rekening met meer, de carter verwarming zal er met dit aan/uit weer extra druk mee zijn.

• cco
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 22-03-2019
M'n vrouw en ik zijn bezig een nieuwbouwhuis te laten bouwen, op een plek waar geen gasaansluiting komt. Nu kwam de installateur op de proppen met een warmtepomp v.h. type 'Nefit Enviline lucht/water warmtepomp Tower monoblock 7.0 T-S'. Deze schijnt stiller te zijn dan de split, maar zit er ook verschil in rendement?
Omdat deze itt tot de split het warme water vanaf de buitenunit naar binnen transporteert is isolatie van de buis dan nog belangrijker voor je rendement?

[Voor 1% gewijzigd door cco op 22-02-2019 23:10. Reden: Verduidelijkt]

• Fut41
Otmeister schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:37:
[...]

Duidelijk verhaal. Maar ik snap een aantal dingen niet:

- Ik heb het voetpunt iets verhoogd (dus de stooklijn wordt iets stijler). Maar je zou dan verwachten dat de aanvoertemperatuur van de vloer ook omhoog gaat, maar dat gebeurt dus niet.

- Daarnaast heb ik gemeten dat de thermostaat 19,1 aangeeft, en het daadwerkelijk 20,4 is in huis. Ik heb dus een off-set van 1K als ik het goed begrijp. Ik heb daarom kamer off-set op +1K gezet. De ruimteinvloed staat op +3K. Echter blijft de vloer 28 graden.

Daarnaast wordt er in het menu op de warmtepomp gesproken over 'aanvoertemperatuur' in het menu verwarmen/koelen. Ik neem aan dat dit de temperatuur is van het buffervat naar de VW verdeler toe? En niet de temp van de warmtepomp naar het buffervat (die is aanzienlijk warmer). En ik neem dat de aanvoer temperatuur wordt gemeten door de sensor in het buffervat?

- Ook heeft de installateur gezegd, dat er een afwijking kan zijn in de thermostaat. Dus dat ik hem op 23 graden moet zetten om het daadwerkelijk 20 graden te krijgen. Echter slaat de pomp dan nooit af, want de 23 graden wordt niet bereikt. Ik vind dat echt een kul argument wat getuigd van onvoldoende kennis. Als ik de thermostaat instel op 20, dan moet het ook 20 worden. Geen 19, en ook geen 23.

Lastig verhaal. Ik geloof echt wel dat een warmtepomp werkt, maar wat wordt er ontzettend veel gestundeld door de installateurs.

EDIT: Zojuist de pomp gecheckt, aanvoer temp zat vanochtend op 40 (ivm koude nacht). Dus dat kan kloppen (45 graden bij -10). We gaan de ruimteinvloed terug zetten naar 1K ipv 3K, maar de offset laten we nog staan op +1K.
Al met al lijkt het de goede kant op te gaan. Mag ik als tip mee geven; wijzig niet te veel op een dag. Gaat er iets niet zoals verwacht dan weet je niet waar het aan ligt. 40 graden voor de temperatuur van afgelopen nacht vind ik voor vvw veel te hoog. 45 bij -10 verwacht ik bij radiatoren. Zoniet dan is de installatie of niet goed ingeregeld of te weinig afgifte systeem. Dus fout gedemensioneerd. Ben je afgelopen nacht 40 graden nodig geweest dan klopt er iets niet.
Edit . Waar ik geen rekening mee gehouden heb is het bouwvocht wat er nog gedeeltelijk uit moet, dat schijnt flink energie te kosten. Misschien na de zomer beter inregelen?

Een bepaald deel Installatie land in Nederland heeft nog niet door dat dat inregelen na montage net zo belangrijk is. Krijgt de gemiddelde monteur hier ook tijd voor? Ik denk van niet, goed werk afleveren moet ook gewaardeerd worden ook een monteur moet brood op de plank. Ook tijdrovend, ook aan deze installatie is volgens mij de flow niet goed ingeregeld, zitten er nog ergens luchtbellen? Is de flow van de pomp voldoende? Op auto instelling van de pomp is menigeen terug gekomen. Dus de eerste periode maar even op de gemiddelde stand? Ik weet niet wat er mogelijk is met deze pomp. Om te kijken wat er dan gebeurt? Stap voor stap. Om de installatie bij mij door te laten pruttelen ben ik afgelopen stookseizoen aan het prutsen geweest op een radiator systeem wat te klein is, is wel gelukt echter dat kost je bakken met geduld. Ik verwacht niet dat jullie dat nu nodig zijn omdat vloer verwarming makkelijker is om in te regelen. Voor het meest optimale ben je wel even bezig. Ook omdat het geen dagelijkse kost is. Op voorgaande pagina's zijn jullie al een paar voor gegaan.

• Elimination
hesselbeertje schreef op zondag 17 februari 2019 @ 21:30:
Lijkt me niet normaal. Zit er een vorstlint aan de afvoer toevallig?
Fut41 schreef op maandag 18 februari 2019 @ 19:30:
[...]

Hier in de zomer ongeveer 25w. Monoblok. Nu in de winter, geen idee. Ik houd rekening met meer, de carter verwarming zal er met dit aan/uit weer extra druk mee zijn.
Er zit uiteraard wel carterverwarming in, maar het zou wel vreemd zijn als deze 24/7 aan zou staan. Ik heb de vraag nu ook aan nefit gesteld (nog geen antwoord - in behandeling). Het lijkt erop als de buitentemperatuur zo rond de 15 a 20 graden ligt, dat het verbruik terugzakt van ~100w naar 14W.

• Kecin
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19:30

Kecin

Je keek.

Fut41 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 19:48:
[...]

Het fenomeen smart grid is in Nederland nog niet zo goed bekend. Dat komt door het salderen, zodra het salderen afgelopen is zal de smard grid algemeen worden. De warmtepomp is een contact van de omvormer of een externe stuur unit nodig. Met behulp van de ingang op de warmtepomp kan je vervolgens activiteiten bepalen in je installatie menu. Solar edge geeft duidelijke uitleg op hun site. Er zijn ook losse meet en stuur regelingen te verkrijgen. Vaak loopt het via de server van de leverancier. Ik heb het nog niet geplaatst en velen met mij nog niet. Ik vind het nu nog te duur.
Dat SmartGrid teken/logo is wel goed uitgerold zoals je eigenlijk aangeeft. In alle offerte's voor WP of Solarboilers gaat het er constant om dat het apparaat juist "extra" aan kan schieten bij overcapaciteit aan zon op dat moment. Ben ook zelf zeer benieuwd naar de exacte werking (in de zomer natuurlijk ideaal, maar de winter wellicht minder, of juist ook?)

Ontopic: zelf nu afgezien van de Enviline, maar WP in het algemeen. Het kan er met mijn gasverbruik en het weghalen van de gasleiding gewoon simpelweg (nog) niet uit. Over een aantal jaren maar eens weer kijken :).

[Voor 9% gewijzigd door Kecin op 13-04-2019 06:58]

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

• Kniepert
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 00:58
Fut41 schreef op maandag 22 april 2019 @ 19:46:
[...]

Er is een Tweakers lijn over de warmtepomp boiler ook door een warmtepomp gebruiker opgezet, misschien dat je daar ook nog nuttige informatie uit kan putten.

Misschien interessant om even te kijken wat voordelig is, een buffer (tje) met element aan leggen of een elektrische CV. Buffer kan in serie, geen extra pomp en de hoeveelheid liters van de buffer kan beperkt worden tot je er eentje vindt waar een elektrische element in past. Gezien jouw gas verbruik zou 4kw voldoende moeten zijn. Is natuurlijk zonder rekening te houden met erg lage buiten temperatuur. Deze kan je d.m.v een 0 tot 10 v uitgang op jouw print (als ik mij niet vergis) ook met solid state aan kunnen sturen. Wij hadden voorheen een gasverbruik van 1800 kub gas en hebben een 7kw mono al elektrisch. Versie verschil met de bivalent is de aansturing van het elektrische element door de print. En het in gebouwde elektrische element. Wij stoken nu het hele huis en ik verwacht dat de warmtepomp het bij min 6 niet meer trekt, huis uit 82 met hr++ en dak na geïsoleerd. Vanaf die min 6 temperatuur mag het elektrische element bij ons mee werken. Als extra luxe backup een houtkachel. Door het schoorsteen kanaal kost het ook extra vermogen, vooral als het waait. (Misschien iets te veel informatie.)

Zoveel ik weet zou je een tweede subsidie aan kunnen vragen.
En weer bedankt voor je reactie. Ik ben er grotendeels uit. De elektrische CV-ketel wordt de Elterm 6 kWh en de warmtepompboiler wordt de Ferolli Aqua1 90 Plus HT.
Deze laatste is gratis want aanschafprijs is gelijk aan subsidie. Daarnaast heeft deze wpb voldoende instelmogelijkheden en kan deze de aanvooerlucht van buiten of binnen halen en de koude lucht ook. Zo kun je ook nog een ruimte koelen in de zomer en in de winter wordt het naar buiten afgevoerd.
Nu nog de Nefit Trendline verkopen (4 maanden oud) en dat geld weer bij de elektrische CV leggen waardoor de investering binnen de perken blijft.

Mocht er iemand een Nefit Trendline willen hebben...…..met garantie.....dan.....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 23:08:
[...]

Hoe zet je hem op koelen?
Ik dacht dat alles automagisch :+ zou gaan.

Zet je hem dan op de "altijd zomer" modus? Althans, volgens mij heet het zo in het menu.
Inderdaad de altijd zomer modus. Maar of dat slim is, geen idee. Hoop dat hier wat deskundigen zitten 😋.

En hoe ik hem vandaag nog aan het koelen krijg ben ik ook wel benieuwd naar.....

[Voor 9% gewijzigd door Artbij op 02-06-2019 09:31]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• the-edge
Artbij schreef op zondag 2 juni 2019 @ 09:02:
[...]

Inderdaad de altijd zomer modus. Maar of dat slim is, geen idee. Hoop dat hier wat deskundigen zitten 😋.

En hoe ik hem vandaag nog aan het koelen krijg ben ik ook wel benieuwd naar.....
Heb hem zojuist ook op 'continu zomer' gezet. Ik ben benieuwd.
Ik zie bij info > bedrijfsgegevens in elk geval 0 koel starts en 0 uren gekoeld.

En inderdaad, of ie vandaag nog gaat koelen :?

[Voor 5% gewijzigd door the-edge op 02-06-2019 09:54]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Elimination
In het service menu, submenu "verwarmen/koelen instellen", submenu "CV circuit 1"

- de setting "verwarmen/koelen" instellen op "constant koelen"
Standaard staat deze setting op "Äutomatisch bedrijf", maar na overleg met een nefit engineer kwamen we tot de conclusie dat je in de zomerperiode (waarbij je zeker weet dat er niet meer verwarmd hoeft te worden), je het best de instelling op "constant koelen" zet. Hiermee voorkom je dat er allerlei in- en uitschakeltimers gaan tellen om te switchen tussen of er verwarmd moet worden of gekoeld. De temperatuurverschillen tussen dag en nacht kunnen soms best groot zijn, en dan gaat het systeem ongewenst pingelen. Let op: instelling "permanent zomer" gaat niet koelen of verwarmen, maar zorgt enkel dat er warm water wordt geproduceerd. Niet geschikt dus.

- de setting "verwarmingskringfunctie" instellen op "verwarmen en koelen"

- als je een thermostaat hebt van het type 1000h/1010h (met vochtsensor), zorg ervoor dat het "dauwpunt temp. versch." zo laag mogelijk staat ("1K" uit mijn hoofd). Beter schaf je een 1000/1110 (zonder H) aan, dan gaat het systeem niet "slim" proberen te doen met de luchtvochtigheid. In mijn ervaring was dat alleen maar vervelend, want het resulteerde dat op de warmste dagen (met relatief hoge luchtvochtigheid) dat het systeem verzaakte te koelen.

- Als je een thermostaat 1000/1010 hebt (zonder vochtsensor) dan moet je even goed nadenken over de instelling "Minimaal gewenste aanvoertemperatuur". Zet je deze te laag, dan kan er condensvorming op de vloer ontstaan. Ik heb deze ingesteld op 16 graden, en geeft bij mij nooit condensvorming, zelfs niet als het relatief vochtig is in huis. De enviline gaat dus ook vrijwel altijd proberen deze temperatuur te halen. Zet je deze enorm laag, dan is naast de condensvorming ook nog het ongewenste bijeffect dat de vloer erg koud wordt, en de koudestraling vindt niet iedereen even prettig. Hiermee experimenteren is het devies, want met een te hoge temperatuur kan je misschien niet de gewenste koudeafgifte van de vloer realiseren (blijft warm in huis)

- de setting "ruimtetemp.sch.versch." geeft aan vanaf hoeveel delta in graden tussen de gewenste en de werkelijke kamertemperatuur er gestart moet worden met koelen. Ik zou deze zo laag mogelijk willen houden, maar op de een of andere manier werkt 1K niet (goed) bij mij, en op 2K wel. Heel raar, maar het is bij mij het geval dat hij bij een geringe delta bij 1K niets doet, en bij 2K wel. Experimenteer er maar eens mee.

Nog een remark: klokprogramma's werken niet in het koelbedrijf, dus je zult "handmatig" de gewenste kamertemperatuur moeten instellen, en die geldt dan dag en nacht, tenzij je elke avond de instelling wijzigt uiteraard...

[Voor 23% gewijzigd door Elimination op 02-06-2019 11:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• the-edge
Artbij schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:20:
[...]

En? Begon hij meteen te koelen?
Yep! Koelt nu! Volgens de stats al 5uur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Artbij
the-edge schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:23:
[...]

Ben van huis gegaan, zal het straks moeten checken :Y)
Ik ben ook niet thuis. Vandaar mij vraag ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DopjeD
the-edge schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 21:49:
Dauwpunt is 18 graden
Aanvoer 23.1

Overigens erg vervelend dat het ding geen IP heeft en dus een app waar de parameters ingesteld kunnen worden. Ik geloof dat er wel een (dure) IP module te koop is, iemand van jullie ervaring hiermee?
Dat is stuk lager dan de 21 hier. Komt wellicht doordat jouw binnentemp lager is. Ik zal gewenste temp eens omhoog gooien, kijken wat dat doet.

Ja, ik heb een monoblock, daar zit die module standaard in. Je hebt er echt geen ruk aan. Paar dingen kan je instellen in de app, maar het meeste niet. Vooral niet in investeren zou ik zeggen.

• GvanMeeuwen
Beste Nefit Enviline bezitters,
vorig jaar heb ik om een mogelijkheid verzocht om de controller waarden rechtstreeks uit de Nefit te lezen. Helaas was men toen nog niet zover om de EMS2 bus te (decrypten) ontcijferen. Nu is er in de Githup wereld een mogelijkheid maar helaas nog niet compleet en eigenlijk voor EMS protocol ketels. https://github.com/proddy/EMS-ESP
Na een service bezoek(update naar V1.12) van Bosch(nefit) ben ik achter de ontwikkelaar van de Enviline gekomen, dit is de firma IVT uit Zweden. Daar op zoekend kom je al snel bij Husdata.se uit die WEL een simpele manier heeft om de data uit te lezen en beschikbaar te stellen aan een webpagina of Domotica(MQTT, API en Modbus)
De H60 koppelprint biedt HTML pagina en doorzetten naar gewenst protocol. Ook cloud hosting voor gering bedrag per jaar is mogelijk.
Een aanrader voor één ieder die wat meer wil als alleen een thermostaat.
Zelf hebben we hem gekoppeld met Modbus aan een Tridium controller en kan nu controleren of de warmtepomp juist functioneert (in het tussen seizoen zit een warmwater bug, te veel start stops van de circ.pomp over het boilercircuit).
Bij Husdata.se kies je de IVT Airx met kabeltype 10 IVT, Bosch phono plug
https://husdata.se/produkter.asp?prodid=18

Veel plezier gewenst nog, Gertjan

• noisewood
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 23-11-2019
De afgelopen week heb ik de gateway geïnstalleerd en het ziet er wel aardig uit, er zijn nu meer gegevens beschikbaar en onder Service is zelf een grafiek aan te maken.

https://husdata.se/pop_pu...r=1352&H=&DS=2&View=Pulse

• noisewood
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 23-11-2019
De gateway is ook rechtstreeks te benaderen via het IP adres (van de gateway). Je hebt dan meer gegevens tot je beschikking.

0002 Radiator Forward 25.00c
0003 Heat carrier Return 25.00c
0004 Heat carrier Forwrd 25.60c
0005 Brine in/Evaporator 11.80c
0006 Brine out/Condenser 23.70c
0007 Outdoor 11.60c
0008 Indoor 20.20c
0009 Hot water 1 / Top 42.50c
000A Hot water 2 / Mid 45.80c
000B Hot gas / Compr. 33.00c
000C Suction gas 27.30c
000E Air intake 11.30c
3104 Add heat status 0.00%
9108 Comp speed 0.00kw
3109 Circ pump speed 10.00%
3110 Brine pump speed 0.00%
2201 Operating mode 1 0.00
0203 Room temp setpoint 20.00c
0205 Heat set 1, CurveL 20.00c
0206 Heat set 2, CurveR 15.00c
1A01 Compressor 0
1A02 Add heat step 1 0
1A03 Add heat step 2 0
1A04 Pump Cold circuit 3
1A05 Pump Heat circuit 0
1A06 Pump Radiator 1
1A07 Switch valve 1 0
1A0C Heating cable 0
1A19 Add heat step 3 0
1A20 Alarm 1

• Lothlorien67
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 03-04 17:16
Dat de temperaturen niet kloppen heb ik ook ervaren.
setpoint is 18॰
Beneden is het volgens de thermometer 18,5॰, volgens een thermometer verderop in de kamer zelfs 19॰
Volgens de thermostaat: 18,0॰
Volgens de app > systeem info en de binnenunit: 17,8॰
en volgens de historie van de app: 17,0॰

17,8 zou best afgerond worden naar 18॰, jammer dat er dan wel een decimaal wordt toegevoegd, maar echt storend is dat niet. Dat het wellicht warmer wordt in huis dan ingesteld en aangegeven op de thermostaat is vervelender.
Offset staat nu op -1, maar als ik deze wijzig naar -2 verander ik alleen de stooklijn. Dat lost het verschil in thermostaat temperatuur en thermometer temperatuur verder niet op lijkt me?

Ik heb trouwens deze week de IP module geïnstalleerd. Iemand anders nog problemen met het instellen van de setpoint?
Ik liep er namelijk tegenaan dat ik een wijziging in de app niet op de kamerthermostaat ongedaan gemaakt kon worden.
Nu hebben we eergisteravond een radiatior afgekoppeld en na het inschakelen deed deze het wel naar behoren. Blijkbaar heeft een extra keer initialiseren dus geholpen.

• kreidlermustang
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 05-04 07:53
even een GOK daar ik zelf all elect heb,

maar zet de ruimte ofzet eens op 2k

EN de voet temp in je stooklijn eens op 22

eens kijken wat er dan gebeurt

[Voor 81% gewijzigd door kreidlermustang op 23-11-2019 05:06]

• Phoenix_X
  • Laatst online: 28-03 21:38
dekvloer schreef op donderdag 28 november 2019 @ 13:48:

Heeft iemand hier al wel success mee gehad, of op een andere manier in staat geweest deze uit de EMS bus te lezen?

Ik zou deze erg graag in mijn Domoticz willen inlezen.
Mij is het inmiddels gelukt, zonder bordjes en andere hardware.
Mijn enviline heeft de IP module en hangt aan het netwerk (geen toegang tot internet), en ik heb een combinatie gemaakt met de php scripts welke zuigzoen schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:09.

Door het php script te draaien op mijn pi (waar domoticz draait is Apache voor PHP doorgaans ook beschikbaar). In domoticz heb ik dan een set lua scripts die de gewenste waardes uitlezen en ook in kunnen stellen.

Met die combinatie is het zonder openhab zoals door bijvoorbeeld DopjeD geschreven: mogelijk om veel waarden zoals warm water en cv temperatuur, invoer en uitvoer temperatuur, thermostaat en buiten temperatuur, fan modulatie, energieverbruik allemaal uit te lezen. En instellingen voor thermostaat en bijvoorbeeld extra warm water aan/uit aan te passen, allemaal vanuit domoticz.

Heb het net draaien, maar het werkt uiteindelijk vrij simpel!

• Phoenix_X
  • Laatst online: 28-03 21:38
Phoenix_X schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 17:01:
Hier zijn de php en LUA scripts die ik gebruik.
Ik heb km200-set.php bijgewerkt; zodat ook getallen kunnen worden geschreven, dit werkte niet goed.

• DopjeD
Phoenix_X schreef op woensdag 25 december 2019 @ 17:53:
[...]

Mij is het inmiddels gelukt, zonder bordjes en andere hardware.
Mijn enviline heeft de IP module en hangt aan het netwerk (geen toegang tot internet), en ik heb een combinatie gemaakt met de php scripts welke zuigzoen schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 22:09.

Door het php script te draaien op mijn pi (waar domoticz draait is Apache voor PHP doorgaans ook beschikbaar). In domoticz heb ik dan een set lua scripts die de gewenste waardes uitlezen en ook in kunnen stellen.

Met die combinatie is het zonder openhab zoals door bijvoorbeeld DopjeD geschreven: mogelijk om veel waarden zoals warm water en cv temperatuur, invoer en uitvoer temperatuur, thermostaat en buiten temperatuur, fan modulatie, energieverbruik allemaal uit te lezen. En instellingen voor thermostaat en bijvoorbeeld extra warm water aan/uit aan te passen, allemaal vanuit domoticz.

Heb het net draaien, maar het werkt uiteindelijk vrij simpel!
Klinkt goed, heb je al wat hippe grafieken?

Ik ben beetje verder gegaan met de informatie zoals Proddy deze aanbiedt: https://github.com/proddy/EMS-ESP/

Daar kan je inmiddels ook het een en ander mee uitlezen:
https://i.imgur.com/PXQuMiT.png

• balblas
  • Laatst online: 30-03 20:59
Ik ben onlangs de eigenaar van een bestaande woning met een EnviLine II All-electric Split 15kW warmtepomp met een HR 200/300 boiler en alleen vloerverwarming. Na me eerst uitgebreid ingelezen te hebben op o.a. dit forum ben ik eens gaan kijken naar de huidige instellingen. Ik vond het jaarlijks stroomgebruik zoals opgegeven door de vorige bewoner erg hoog, namelijk 12.805kWh.

Al snel kwam ik erachter dat de installateur een warmte lint van 75W tbv ondooien afvoerpijp condenswater volkomen onnodig aangesloten had aangezien we geen afvoer hebben onder de wp (het smeltwater loopt tijdens ontdooicyclus vrij de tuin in). Het lint lag dan ook gewoon opgerold onder de wp. Deze heb ik nu losgekoppeld.

https://tweakers.net/ext/f/n0PKDhcAouaEP8esusu22Ny9/thumb.jpg

De originele stooklijn had als instelling voetpunt 21, eindpunt 45 en max 60 graden. Dat leek me aan de hoge kant. Ik heb nu het voetpunt op 22, eindpunt op 37 en max op 55. De kamer komt daarmee op een prima 20 graden. Warmwater op spaarstand (51 graden, alleen bereiding tussen 13.00 en 18.00 uur).

Ik heb ook de KM200 IP-module aangesloten, en lees die uit met Openhab en gebruik vervolgens Grafana voor het bijhouden van de statistieken.

Sinds ik de nieuwe stooklijn gebruik blijft de warmtepomp vrijwel continue draaien. Het vermogen van de compressor staat dan constant op ca. 6,7kW. (dit kun je niet zien in de grafiek, het is me nog niet gelukt de actuele vermogens afname van de wp uit te lezen, op het display is het wel te zien dmv de info knop)

https://tweakers.net/ext/f/FNLsG5OGByhrQnaKkIv10D1j/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/i8SUpGLFp4lOR669ldVa44ZP/medium.jpg

Vóór de wijziging van de stooklijn zag het er zo uit:

https://tweakers.net/ext/f/Wc75WxyUEhGckCEVicl3c55Q/medium.jpg

De compressor gebruikt dan wel meer vermogen tijdens de kortere runs, tot meer dan 11kW.

Ik heb begrepen dat het beste rendement behaald wordt met zo weinig mogelijk starts/stops, dus als de wp lange runs maakt en dmv modulatie het geleverde vermogen kan aanpassen aan de vraag. Maar of dat betekent dat wp vrijwel de hele dag moet draaien op lager vermogen versus runs van 1 tot 3 uur lang op een hoger vermogen met tussenpauzes van ca. 1,5 uur?

Een ander ding wat me opviel is dat het buffervat nog op de oude 4-poorts ipv 2-poorts
bufferaansluiting is aangesloten en er dus menging in dat vat optreedt, zie pag 7 in http://nl.documents2.nefit.nl/download/pdf?file=6721815552

Bij mij resulteert dat in een verschil tussen primaire aanvoer temp en secundaire aanvoer temp van soms boven de 6K. Ookal staat er in het bulletin "Het is niet lonend bestaande installaties om te bouwen.
Een 4-poortaansluiting functioneert in de praktijk ook goed." denk ik er toch aan de installateur de aansluiting om te laten zetten naar 2-poorts.

Als ik de thermische desinfectie op de standaardwaarde laat staan (1x per week om 02:00 tot 65 graden max. duur 180 min) dan krijg ik altijd storing A01/5284 (Waarschuwing Laatste thermische desinfectie kon niet worden uitgevoerd). Ik heb sterk het vermoeden dat met de huidige installatie de 65 graden voor ww gewoon nooit gehaald wordt. Of dat door de menging in het buffervat komt of door iets anders weet ik niet. De electrische bijverwarming is niet gelimiteerd en lijkt gewoon te werken. Overigens kreeg ik deze fotumelding al voordat ik ook maar iets gewijzigd had aan de instellingen. De vorige bewoner had deze storing ook al. De installateur gaf bij navraag aan dat dit geen kwaad kon en dat thermische desinfectie eigenlijk niet nodig was en alleen maar geld kost.

• Fut41
@balblas
Mooi dat je al zo ver gekomen bent. Het lint wordt normaliter niet continu aan gestuurd, bij defrosts zou ik wel even een keer gaan kijken waar het water blijft, als het afvoer kanaal dicht vriest kan het misschien op plekken komen waar je het niet wil hebben.

De stooklijn heb je in ieder geval tot een goed beeld weten te boetseren, misschien nog lager?

Het buffer vat zou ik in jouw geval of verwijderen of niets aan doen. De afgifte van jouw vloer is ruim voldoende zou je zonder buffer ook nog makkelijker kunnen koelen?

Het op lopen van de delta t kost energie. De warmtewisselaar vangt dit gedeeltelijk op, een rustige regeling is veel voordeliger dan een hard lopende die veel agressiever regeld. Dit is verwacht ik, is ook onderdeel van het regelgedrag wat bij een buffer past. Tuurlijk is het zo dat een hogere ta nadelig is. Een midden weg geeft vaak een rustige regeling en in de warmtepomp dus ook voordelige. Maar vooral in jouw geval, om een kleine periode te overbruggen tussen uit/aan leverd met zo'n grote installatie alleen maar voordelen op.

Edit legionella vergeten.
Krijg je de melding ook wanneer je de temperatuur verlaagd naar 60 graden, 65 vindt ik overdreven en niet nodig. Ikzelf doe wel aan legionella preventie mijn ega is niet de sterkste dus wil ik mijzelf niet achteraf iets willen verwijten voor een paar centen.

[Voor 22% gewijzigd door Fut41 op 12-01-2020 16:26]

• the-edge
Ik heb een geluidsopname gemaakt vanaf een halve meter rechtstreeks bij de buiten unit. Ik zal morgen eens kijken of ik die kan delen hier. Geen idee of jullie dat herkennen.

• Ivow85
Hier geen bad maar alleen een douche. Regelmatig de schoonouders te logeren die wat verder weg wonen, en dan is het in de ochtend prima te doen om vier personen warm te douchen. Onze losstaande boiler is 180 liter.

Wel merk je na vier douchebeurten aan de keukenkraan dat de boiler tot zo'n beetje het minimum is afgekoeld en komt er geen echt warm/heet water meer uit. Onze douchekop laat volgens de verpakking zo'n 7 liter/min door. Ga jij een regendouche ophangen, dan zal je dus flink tekort komen met de hoeveelheid warm water. Met een gewone (waterbesparende) douche is vier personen met 190 liter te doen.

Bedenk dat bij gebruik van het bad dat je weliswaar in één keer heel veel warm water nodig hebt, maar dat je (althans de meeste mensen) vervolgens een redelijke tijd in bad doorbrengt. In die tijd kan de boiler weer (deels) opwarmen, voordat de volgende persoon in het huishouden de warme badkamerkraan open draait. Bij douchen volgt het elkaar meestal sneller op.

• balblas
Wij hebben een EnviLine II All-electric Split warmtepomp met een losse HR 300 boiler. We zijn met 3 man en hebben een regendouche en groot bad. Wij merken nu al dat de boiler capaciteit maar net voldoende is, bijvoorbeeld als er iemand in bad gaat, of als er door sommige gezinsleden 2 maal op een dag gedoucht wordt. Als je de ruimte hebt zou ik gaan voor een losse boiler met grotere capaciteit ipv de Tower variant met ingebouwde boiler.

• JP1980
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:45
Wij hebben 160L boiler en een vrij diep bad, omdat ik vrij lang ben. Wanneer het bad helemaal vol gaat is de douche daarna lauw. Met andere woorden kijk goed naar de inhoud van je bad dat kan veel uitmaken.

Het e.e.a. ligt ook aan de temperatuur waar je de boiler op instelt. Hoe warmer, des te minder warm water er nodig is om een goede mengverhouding te krijgen. In feite heb je daarmee meer capaciteit. Maar een hogere temperatuur kost ook aanmerkelijk meer energie.

Als je toch nog je hele huis moet bouwen kan je ook een kleine elektrische boiler overwegen in de keuken.Heb je ook lekker snel warm water, en heb je altijd warm water ongeacht badkamergebruik.

WTW is goede zaak om langer te kunnen douchen. Maar is nutteloos voor je bad!

[Voor 5% gewijzigd door JP1980 op 10-02-2020 14:47]

• balblas
Wat heeft een WTW met douchen te maken?

Mbt de temperatuur van de boiler: die kun je bij gebruik van een WP beter niet te hoog zetten, 55 graden bij een split en 57 bij een monoblok is het advies. Het streven is te voorkomen dat de electrische bijverwarming nodig is om je boiler op de gewenste temperatuur te krijgen, je WP moet die dan wel kunnen halen...

Bij ons staat ie op 52 graden, veel hoger haalt de split niet zonder bijverwarming.

• Andre1973

Andre1973

Topicstarter
JP1980 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 00:17:
Dat 3 fasen 6KW element vult dan weer de boiler? Vind ik nog wel een idee dat zal wel een paar graden schelen bij het water wat bijgemengd wordt. Wij hebben sowieso de boiler niet aan de WP gehangen maar puur elektra dus verbruik zal dan niet eens veel meer zijn. (Beredenering was om in de zomer geen WP te hoeven horen in de tuin en vermindering van het aantal start/stops dus hopelijk langere levensduur.)

En om het probleem van 1x douchen te voorkomen hebben wij het water wel vrij warm, wat misschien voorkomen kan worden door die voorverwarmer.

Mag ik vragen welk apparaat je in de meterkast hiervoor hebt? En gaat dat op 3x25A of heb je 3x35A?

Ja energie besparen is leuk, maar moet wel lekker kunnen badderen.
Nee, de 3 fasen element zit in de boiler, daar zit vaak een 1 1/2 duims gat in, waar je bijvoorbeeld een element in kan steken.
De warmtepomp kan je laten draaien wanneer jij dat wilt.
Ik heb 3x25, en juist door een wat kleiner element te kiezen, blijft de stroom onder de 25A, als de WP op vol vermogen draaid (16A) en het element op 6 kW. Er gaat vaak met bad vullen dan wel tegen de 15 kW door heen even, maar is dus erg goed voor de WAF.

• KaEs
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 25-03 08:56
captain007 schreef op woensdag 12 februari 2020 @ 10:34:
[...]

Ja vloerverwarming komt op alle drie de etages. Laat het zelfs nog op de zolder aanleggen met hogere capaciteit, zodat we daar het als volwaardige slaap/werkkamer kunnen gebruiken. De installateur gaf aan dat in de geplande installatie koelen een optie was die meerkosten inhield. Ik zie nu in de brochure ook al dat koelen gewoon kan dus waar dat vandaan komt weet ik niet.
Wij hebben, met uitzondering van de badkamer, geen vloerverwarming op de 1e etage genomen. Vanwege de WTW-balansventilatie is het boven nooit echt koud. Kinderen slapen tot op heden zonder pyjama onder het zomerdekbed.
Voor het maken van huiswerk hangt er in de slaapkamers wel een elektrische radiator maar die hoeft niet veel aan.
Het nadeel van vloerverwarming is dat het heel langzaam op warmt en ook weer afkoelt. Als je het eventjes (paar uurtjes) warm wilt hebben op de slaapkamer voor bijvoorbeeld het maken van huiswerk is dit dus niet echt geschikt. Het wordt warm als je klaar met het huiswerk en als je wilt gaan slapen is het nog te warm in de kamer.

• vinx77
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 01-04 00:18
Ben kortgeleden begonnen de EMS+ van de Enviline te ontcijferen.
Het is zoeken naar bepaalde cijfers in de telegrammen, wat bij iedereen anders is. Dus als je de EMS-ESP hebt, schroom je niet om mee te denken/speuren en logs te delen. Met een beetje geluk heb je over een paar weken een werkende EMS-ESP. Wie wil er nou niet een "coldshot" als je te lang onder de douche staat?

https://github.com/proddy/EMS-ESP/issues/330

Algoritmes, maar dan snel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

• StephanLu
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 18-03 14:11
Hoi allemaal,

Als redelijke newbie op het gebied van warmtepompen toch even mijn ervaring uitdelen omdat ik het idee heb dat e.e.a. aan de warmtepomp niet goed ingeregeld is. Wij bezitten een Nefit Luchtwater split warmtepomp Enviline 2-6TS icm met de 1010H moduline (in woonkamer) en wonen in een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning sinds augustus.

Medio oktober/november is de warmtepomp rustig aangegaan om met name de benedenverdieping van de woning (+/- 80m2) te verwarmen. Een aantal zaken vallen ons ondanks de redelijk zachte winter op:
- De ruimtetemparatuur staat ingesteld op 19,5 graden. De warmtepomp doet er lang over om deze temperatuur te behalen, we weten dat dit normaal is. Indien de gewenste 19,5 is bereikt dan blijft de pomp echter doordraaien tot de temparatuur van 20 graden bereikt wordt. Dit vindt ook plaats op wat warmere zonnige dagen. Is dat normaal? Bij het bereiken van de 19,5 graden zou de pomp toch moeten stoppen en niet door blijven gaan tot 20?
- In de avonden valt ons op dat de temperatuur in de woonkamer dan weer van die 20/19,5 graden met een 0,5 graden daalt. Bij koudere nachten zelfs tot 0,7 graden, dit terwijl de nachten niet echt goed zijn maar er uiteraard wel sprake is van een hoge luchtvochtigheid. Dit heeft tot gevolg dat de pomp de volgende dag weer uren bezig is om op temperatuur te komen en dus stroom verbruikt. Dat lijkt ons ook niet helemaal normaal omdat dit echt inefficient zou zijn.
- Bij kouder weer onder de 5 graden lijkt de warmtepomp constant op volle toeren te draaien, zeker in de nacht. Het gemiddelde verbruik per uur lijkt dan te liggen tussen de 1,5-2 kwh. De unit maakt ook echt een enorm lawaai.

Gevolg van al dit bovenstaande: een gemiddel dagelijks verbruik voor het huis wat tussen de 25-27 kwh ligt, waarvan wij vermoeden dat een groot deel door de warmtepomp wordt veroorzaakt.

De installateur is er inmiddels al een aantal keer bij geweest en het enige wat zij doen is wat spelen met de Ruimte-invloed temperaturen en e.e.a. volgens het protocol van Nefit afstellen. Bouwvocht zou daarnaast volgens hen een van de redenen kunnen zijn. Deze instellingen had ik inmiddels zelf ook al lang ontdekt maar ik kom maar niet tot de juiste settings om met name de temperatuurschommeling die tussen dag en nacht plaats vindt goed op te vangen.

Ik heb het idee dat er mogelijk iets anders aan de hand is maar de installateur lijkt niet echt de moeite te nemen om e.e.a. echt goed door te spitten. Klinken bovenstaande opmerkingen als normaal of is het toch beter om een keer iemand van Nefit naar de installatie te laten kijken?

• JP1980
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 23:45
@StephanLu
Ben geen expert, en kan de specs van de 2-6 ook niet vinden, en dus ook niet hoeveel deze kan moduleren. Maar heb hier een 9.0 TS monoblock en deze gebruikt tussen 800-1300 watt afgelopen winter. De defrost zijn ongeveer 2500 watt maar dat is eventjes en alleen op dagen zoals vandaag.

Het lijkt me dat je warmtepomp meer terug zou moeten kunnen moduleren en langere runs zou moeten kunnen maken waarbij de temperatuur constanter zou moeten kunnen zijn.

Ter vergelijk: Wij hebben 70m2 woonkameroppervlak met vloerverwarming. Boven verwarmen we bijna niet. Ons verbruik afgelopen week is gemiddeld rond 17kw, niet meegerekend het directe gebruik van zonnestroom. Dus waarschijnlijk 20kw. 20 jaar oud huis, mechanische ventilatie geen WTW, grotendeels zelfs slechts dubbelglas (niet isolerend, moet nog vervangen worden).

Als ik dat vergelijk is je verbruik wat hoog al zijn er veel factoren die mee kunnen spelen. Heb je vloerverwarming of radiatoren? Heb je geprobeerd om de stooklijn wat naar beneden bij te stellen? Welke temperatuur CV water levert je WP, en welke temperatuur is je retour CV water? Bij de CV pomp zijn vaak 2 metertjes voor de temperatuur.

Je kunt overigens het totale energieverbruik opvragen in het menu van de binnenunit.
Meld je aan bij een dienst als bijvoorbeeld Enelogic om (gratis) meer inzicht te krijgen in je verbruik.
En als je het nog preciezer wilt weten lees je in op de mogelijkheden om de P1 poort van je meterkast uit te lezen, dan kan je ook per fase je verbruik bekijken. Is belangrijk te weten of de WP echt je verbruiker is, of dat er een ander probleem is.

Als er nog veel bouwvocht in het huis zit vergeet dan niet goed te ventileren.

Dat de temperatuur 's ochtends wat lager is lijkt mij niet heel erg raar hier komt het soms ook voor dat het een half graadje warmer of kouder is. Overdag draait de WP efficiënter dus als er in de ochtend een lange run wordt gemaakt in plaats van in de nacht dan is dat misschien niet eens zo gek wat betreft energieverbruik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertRomme
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 06-03 21:53
Bestie Allen,

Ook wij hebben in onze nieuwbouw woning een Enviline 9kw tower solar mono blok staan.

Het verwarmen via vloerverwarming bevalt ons goed. Met een scop van 4,57 voor verwarmen ( nu 9 maanden actief) tapwater sCop van 3,19 niet verkeerd.

De gehele woning is voorzien van vloerverwarming.(26groepen) 220m2
Vrijstaand in het buiten gebied en dus vol in de elementen.

Vol aandacht zit ik dit topic te lezen over tweaks, problemen met koeling ( dit werkte bij ons afgelopen zomer slecht)

Software versie:1.16(met eco+ modus) helaas hierdoor geen gegevens meer in de pro app wat de modulatie stand is van de WP.

Wij gebruiken een deel van de vloerverwarming als buffer ( vervangt buffervat)

Wij gebruiken naregeling van Honeywell Helaas is er geen koppeling gemaakt voor omschakelen koelbedrijf weet iemand welk contact dit is?

Alvast dank voor reacties
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True