• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:15
LennG schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:47:
[...]

Helaas heb ik (nog) geen BBQkees gateway.
Wat betreft de verdere vragen.
Bij "type afstandsbediening // bedieningseenheid" zie ik staat CR10H. Dat is (vermoedelijk) dat witte thermostaat kastje wat in mij WP/Ketel ruimte hangt. Ik zie verder geen storingsmeldingen in het log van de WP die kunnen verklaren waarom die niet aangaat.
Laat me raden: je hebt een 1010H thermostaat? Zo snel mogelijk eruit flikkeren en vervangen als je wil dat de warmtepomp gaat koelen.

De 1010H is ultraconservatief in de luchtvochtigheidbeveiliging en m.i. totaal ongeschikt voor het Nederlands klimaat. Als het hier warm, of nog erger, heet is dan is de luchtvochtigheid meestal ook erg hoog. Bij luchtvochtigheid van meer dan 58% zorgt die beveiliging in de 1010H er al voor dat de warmtepomp niet gaat koelen (wel een ijsvlokje maar de compressor doet vervolgens niks).

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:02
LennG schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:47:
[...]

Helaas heb ik (nog) geen BBQkees gateway.
Wat betreft de verdere vragen.
Ik heb een Nefit Enviline 7KW B-S
Overal in huis vloerverwarming met zonekleppen (die nu tijdelijk heb uitgeschakeld) zodat het hele huis meeloopt op de thermostaat in de woonkamer.
Er zit een 50L buffervat tussen. Wat je precies bedoelt met "hoe is die aangesloten" gaat mijn kennis als amateur voorbij, dus mocht je dat nader kunnen uitleggen kan ik dat misschien beantwoorden.

De instellingen die gehanteerd zijn, zijn de adviesinstellingen van Nefit zelf (ik weet niet of ik die hier kan/mag linken). Maar via website van Nefit op adviesinstellingen Enviline Hyrbide snel te vinden.

Het automatisch omschakelen op basis van temperatuur heb ik uitgeschakeld en de WP in "permanent koelen" stand gezet.

Hij geeft in het schermpje van de binnenunit steeds het sneeuwvlokje, alleen draait de compressor met regelmaat niet. Het is mij vooralsnog niet gelukt om te achterhalen wat nu maakt dat die wel/niet draait.

De compressor staat op dit moment te draaien waardoor de aanvoertemperatuur wordt teruggebracht naar 18 graden. Toen ik een uur gelden keek, was de gemeten aanvoertemperatuur 21,5 graden.

Toen het laatst zo heet was, was de aanvoertemperatuur van de vloer zelf 24 graden maar toen schakelde alsnog de compressor nog niet in. Pas toen het buiten koeler werd, ging de compressor draaien

De binnenthermostaat is geschakeld via een relais met de WP en geeft op dit moment continue signaal door, waardoor de pomp van de vloerverwarming flow geeft door heel de woning. Alleen de temperatuur van dat water heb ik liever wat lager :)

Bij "type afstandsbediening // bedieningseenheid" zie ik staat CR10H. Dat is (vermoedelijk) dat witte thermostaat kastje wat in mij WP/Ketel ruimte hangt. Ik zie verder geen storingsmeldingen in het log van de WP die kunnen verklaren waarom die niet aangaat.
Als je kouder aanvoer wilt instellen moet je naar het cv menu en daar kun je dan de minimale aanvoertemperatuur verlagen
In het menu diagnose kun je de temperatuur en luchtvochtigheid zien die kun je dan gebruiken om het dauwpunt te berekenen ( link voor dauwpunt : https://www.aquatec-vochtbestrijding.be/dauwpunt-berekenen/ ) en met die uitkomst kun je dan de minimum aanvoertemperatuur 1 graad hoger instellen zodat je leidingen niet nat worden
Omdat je een CR10H thermostaat hebt hangen zal die ook de luchtvochtigheid meten en als die te hoog is dan blokkeert de warmtepomp en gaat de compressor dus niet aan om te koelen
Je kunt dan een andere thermostaat gaan plaatsen of proberen met zakje rijst om de thermostaat te hangen en zo de warmtepomp te gaan foppen zodat deze dan toch gaat koelen want in de technische ruimte kan
De luchtvochtigheid hoger zijn dan in de rest van de woning maar dat zou je moeten gaan meten met losse metertjes

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• LennG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:25
Pompadour schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:55:
[...]

Laat me raden: je hebt een 1010H thermostaat? Zo snel mogelijk eruit flikkeren en vervangen als je wil dat de warmtepomp gaat koelen.

De 1010H is ultraconservatief in de luchtvochtigheidbeveiliging en m.i. totaal ongeschikt voor het Nederlands klimaat. Als het hier warm, of nog erger, heet is dan is de luchtvochtigheid meestal ook erg hoog. Bij luchtvochtigheid van meer dan 58% zorgt die beveiliging in de 1010H er al voor dat de warmtepomp niet gaat koelen (wel een ijsvlokje maar de compressor doet vervolgens niks).
Dit klinkt iig wel als een hele concrete beschrijving van de situatie. Of het een 1010H thermostaat is weet ik niet zeker. Ik kan het iig aan de thermostaat zelf niet zien want die is gewoon egaal wit zonder typenummer erop. Ik lees net dat de 1010H thermostaat uitgefaseerd is. Zou ik die dan moeten vervangen door een CR11? Of is de nieuwe CR11H wel fatsoenlijk?
Willem senior schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:11:
[...]

Als je kouder aanvoer wilt instellen moet je naar het cv menu en daar kun je dan de minimale aanvoertemperatuur verlagen
In het menu diagnose kun je de temperatuur en luchtvochtigheid zien die kun je dan gebruiken om het dauwpunt te berekenen ( link voor dauwpunt : https://www.aquatec-vochtbestrijding.be/dauwpunt-berekenen/ ) en met die uitkomst kun je dan de minimum aanvoertemperatuur 1 graad hoger instellen zodat je leidingen niet nat worden
Omdat je een CR10H thermostaat hebt hangen zal die ook de luchtvochtigheid meten en als die te hoog is dan blokkeert de warmtepomp en gaat de compressor dus niet aan om te koelen
Je kunt dan een andere thermostaat gaan plaatsen of proberen met zakje rijst om de thermostaat te hangen en zo de warmtepomp te gaan foppen zodat deze dan toch gaat koelen want in de technische ruimte kan
De luchtvochtigheid hoger zijn dan in de rest van de woning maar dat zou je moeten gaan meten met losse metertjes
Ik heb de aanvoertemperatuur ingesteld op minimaal 18 graden (mede ter voorkoming van condens).
In het diagnosemenu van de WP zie ik ook dat die zelf berekend wat het dauwpunt is.
Met een aanvoertemperatuur van 18 graden zal ik (denk ik) niet heel snel last hebben van condensatie op de vloer, maar zou altijd met hele vochtige dagen op 19 of 20 kunnen zetten.

Iig dank voor de tips allen, ik heb weer een beetje richting waar te zoeken.
Pagina: 1 ... 115 116 Laatste