• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-07 19:07
Zoiets heeft hij toch (met Easy control)? Het probleem zit er volgens mij in dat de temperatuur en luchtvochtigheid in die technische ruimte hoger is. Dus een sensor op de leiding gaat daar ook eerder condens meten dan dat deze dat zou doen in de woonkamer.

Of je haalt de dauwpuntsensor weg op de leiding...

Dan ga je wel vocht op de leidingen krijgen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat ook in de vloer gaat gebeuren.

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-07 19:21
Nous112 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:19:
[...]

Daarnaast heb ik in de directe nabijheid van de vochtigheidssensor op de leiding nu een ouderwetse vochtvreter geplaatst, eens kijken of dit een (tijdelijke) oplossing kan geven om de luchtvochtigheid in deze ruimte zo laag mogelijk te houden.
ik heb nu een luchtontvochtiger geplaatst in de technische ruimte (garage) en zie al direct een positieve impact op de koeling runs. Die lopen nu continue door in plaats van elk uur zo’n beetje te worden afgebroken vanwege storing H01-5294/5 en dan met een vertraging weer opnieuw op te starten. De garage is goed geïsoleerd maar eigenlijk onvoldoende geventileerd waardoor de luchtvochtigheid hoog blijft (de wasmanden met natte handdoeken staan er ook, dat helpt natuurlijk ook niet).

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-07 14:49
SRB12 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:27:
Zoiets heeft hij toch (met Easy control)? Het probleem zit er volgens mij in dat de temperatuur en luchtvochtigheid in die technische ruimte hoger is. Dus een sensor op de leiding gaat daar ook eerder condens meten dan dat deze dat zou doen in de woonkamer.

Of je haalt de dauwpuntsensor weg op de leiding...

Dan ga je wel vocht op de leidingen krijgen, maar ik kan me niet voorstellen dat dat ook in de vloer gaat gebeuren.
De crux is juist een thermostaat zonder luchtvochtigheidsmeter. Dat leidt bij iedereen hier tot succes. Dus een 1010 (zonder H) bijvoorbeeld. Te koop op marktplaats.

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-07 18:47
menn0 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:53:
[...]

De crux is juist een thermostaat zonder luchtvochtigheidsmeter. Dat leidt bij iedereen hier tot succes. Dus een 1010 (zonder H) bijvoorbeeld. Te koop op marktplaats.
Met home assistent en bbqkees kun je elke thermostaat gebruiken. De bbqkees heeft de mogelijkheid tot een virtuele thermostaat waarbij je zelf de luchtvochtigheid (en temperatuur) kunt bepalen.

Dus bijvoorbeeld de temperatuur uit de huiskamer en de luchtvochtigheid van een sensor bij de WP. Of de luchtvochtigheid vast op een lage waarden.

Is dus ook een optie ipv een 1010 of EasyControl.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD | Zaptec Go 2

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:07:
[...]

Met home assistent en bbqkees kun je elke thermostaat gebruiken. De bbqkees heeft de mogelijkheid tot een virtuele thermostaat waarbij je zelf de luchtvochtigheid (en temperatuur) kunt bepalen.

Dus bijvoorbeeld de temperatuur uit de huiskamer en de luchtvochtigheid van een sensor bij de WP. Of de luchtvochtigheid vast op een lage waarden.

Alleen bij mijn model MOET er een thermostaat aan de warmtepomp hangen, anders gaat hij simpelweg niet koelen.

Tenzij je met speciale EMS berichtjes deze thermostaat kan faken via de BBQKees?

Maar bij mij ging de koelmodus pas echt wat doen nadat ik de 1010 had aangesloten.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:15
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:07:
[...]

weet je of dit ook mogelijk is met een compress 5800i?

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:17:
[...]

Alleen bij mijn model MOET er een thermostaat aan de warmtepomp hangen, anders gaat hij simpelweg niet koelen.

Tenzij je met speciale EMS berichtjes deze thermostaat kan faken via de BBQKees?

Maar bij mij ging de koelmodus pas echt wat doen nadat ik de 1010 had aangesloten.
De BBQKees stuurt dan die EMS berichten. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, niet nodig gehad, maar deze optie is een tijdje geleden geïntroduceerd op de BBQKees.

https://emsesp.org/Special-Functions

Ik weet even niet wat er gebeurd als er zowel een 1010H en een virtuele thermostaat aan de EMS bus hangt, ik gok dat je op de WP kunt instellen wat dan de master is.

Ik denk dat ik het eens ga proberen, leuk projectje!

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 03-07-2026 12:55 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD | Zaptec Go 2

• HansRemmerswaal
Update, ik heb een EasyControl en als ik een een 1010H probeer te simuleren dan krijg ik een error op mijn warmtepomp; "geen communicatie met afstandbediening". In https://emsesp.org/Special-Functions staat de TC100 niet, dus mogelijk is die virtual thermostaat niet compatible met de TC100.

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:06
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:13:
Update, ik heb een EasyControl en als ik een een 1010H probeer te simuleren dan krijg ik een error op mijn warmtepomp; "geen communicatie met afstandbediening". In https://emsesp.org/Special-Functions staat de TC100 niet, dus mogelijk is die virtual thermostaat niet compatible met de TC100.
Ik vermoed dat je dan de EasyControl weg moet laten en alleen de master als bediening
Met alleen de master en je virtuele thermostaat zal het waarschijnlijk wel werken want dan heb je er weer twee 1 master en een slave thermostaat meer kan volgens mij ook niet op de warmtepomp

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• HansRemmerswaal
Het idee is juist, zover ik begrijp, dat er een virtuele 1010H wordt aangemaakt en dat die op de warmtepomp wordt geselecteerd als thermostaat. En die virtuele 1010H (of eventueel een ander type) kun je dan zelf van temperaturen en luchtvochtigheid voorzien.

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:59:
Het idee is juist, zover ik begrijp, dat er een virtuele 1010H wordt aangemaakt en dat die op de warmtepomp wordt geselecteerd als thermostaat. En die virtuele 1010H (of eventueel een ander type) kun je dan zelf van temperaturen en luchtvochtigheid voorzien.
Je zou het kunnen proberen door eerst geen thermostaat in te stellen
En dan via de virtuele thermostaat proberen de temperatuur te wijzigen
Misschien kun je dan de master foppen maar je geplaatste thermostaat zal dan niet meer werken maar voor een tijdelijke test is dat niet erg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DesjpaegyLHwRKkuU05CWfXgBDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61eGlfMmTkp6J2crwmSNrM7t.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• HansRemmerswaal
Ik ga vanavond mijn thermostaat loskoppelen en het nog eens proberen. Kijken of het volgende nog steeds waar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKgu6zFJJXKFT17TKYbQOYp-Llg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xZqZoSX2lzfbxLVUpSPcOUrN.png?f=user_large

• HansRemmerswaal
Ik heb de remote thermostat aan de praat gekregen! Hiervoor moest ik wel mijn EasyControl los koppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDY30HfeuxEmGkmq48ZzZ68eVOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/17URLsXXUtm7SLeTIkNvN9h3.png?f=fotoalbum_large

1) Access Token
In de EMS-ESP ga naar Settings -> Manage Users en klik op de sleutel van een van de gebruikers.Daar zie je een heel lang token, voor dit voorbeeld MySecretToken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjqdnUqax_gcLpyC2uXaJTN1KlQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fcv0zPojqdBzu3LyY6Q8Uw4s.png?f=fotoalbum_large

2) secrets.yaml
In home assistant voeg in de secrets.yaml de volgende regel toe met je token
ems_esp_api_token: "Bearer MySecretToken"

3) configuration.yaml
Voeg de volgende code toe aan de configuration.yaml, pas even het ip nummer aan naar die van de EMS-ESP.
rest_command:
  set_ems_esp:
    url: "http://192.168.xxx.xxx/api/{{device}}/{{name}}"
    method: POST
    headers:
      authorization: !secret ems_esp_api_token
    content_type: "application/json"
    payload: '{"value":"{{value}}"}'
4) Restart Home Assistant
Restart is nodig voor de secrets.yaml

5) Remote Thermostat
Settings -> Developer tools -> Actions
Zet de control op RC100 (en dan perform action) en de remotetemp op 15. Als het goed is krijg je in de response een status 200. Als je iets anders dan 200 krijgt dan is er iets fout gegaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfyGEj8QrvqYkeLloJ8soP6qQ5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EoQhjfprJBfbpXFsjMOw9AhK.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWzHHIF_feYWUl3uelrNG-QqD4Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OWPlpFshPS51jEVGiUwe8pkg.png?f=fotoalbum_large
action: rest_command.set_ems_esp
data:
  device: thermostat
  name: hc1/control
  value: "RC100"

data:
  name: hc1/remotetemp
  value: "15"
6) Automation...
Nu zorgen dat je een losse thermometer heb in de woonkamer die je uitleest en stuurt als remotetemp...

In de EMS-ESP zie je nu ook een RC100 als een van de devices...!

Als je klaar bent met spelen dan stuur je -1 naar de remotetemp om de RC100 te deleten en sluit je de thermostaat weer aan op de EMS bus. Ik heb ook TC100 verzonden naar control om aan te geven dat het weer de EasyControl is. Weet niet zeker of dat laatste nodig is want nadat de EasyControl was aangesloten was de temperatuur weer correct voordat ik die TC100 stuurde.

[ Voor 7% gewijzigd door HansRemmerswaal op 03-07-2026 22:48 ]

• HansRemmerswaal
jaapzb schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:17:
[...]

Het is dat je de 1010 al hebt gekocht, maar met die virtuele 1010 had het ook moeten werken. Voor mijn warmtepomp hing er gewoon een 1010 aan toen ik de virtuele 1010 had gemaakt. Je had ook een virtuele 1010H kunnen maken en die een lage luchtvochtigheid kunnen geven…

[ Voor 7% gewijzigd door HansRemmerswaal op 03-07-2026 22:19 ]

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 21:35:
Ik heb de remote thermostat aan de praat gekregen! Hiervoor moest ik wel mijn EasyControl los koppelen.

[Afbeelding]

1) Access Token
In de EMS-ESP ga naar Settings -> Manage Users en klik op de sleutel van een van de gebruikers.Daar zie je een heel lang token, voor dit voorbeeld MySecretToken

[Afbeelding]

2) secrets.yaml
In home assistant voeg in de secrets.yaml de volgende regel toe met je token
ems_esp_api_token: "Bearer MySecretToken"

3) configuration.yaml
Voeg de volgende code toe aan de configuration.yaml, pas even het ip nummer aan naar die van de EMS-ESP.
rest_command:
  set_ems_esp:
    url: "http://192.168.xxx.xxx/api/{{device}}/{{name}}"
    method: POST
    headers:
      authorization: !secret ems_esp_api_token
    content_type: "application/json"
    payload: '{"value":"{{value}}"}'
4) Restart Home Assistant
Restart is nodig voor het de secrets.yaml

5) Remote Thermostat
Settings -> Developer tools -> Actions
Zet de control op RC100 (en dan perform action) en de remotetemp op 15. Als het goed is krijg je in de response een status 200. Als je iets anders dan 200 krijgt dan is er iets fout gegaan...

[Afbeelding] [Afbeelding]
data:
  name: hc1/control
  value: "RC100"

data:
  name: hc1/remotetemp
  value: "15"
6) Automation...
Nu zorgen dat je een losse thermometer heb in de woonkamer die je uitleest en stuurt als remotetemp...

In de EMS-ESP zie je nu ook een RC100 als een van de devices...!

Als je klaar bent met spelen dan stuur je -1 naar de remotetemp om de RC100 te deleten en sluit je de thermostaat weer aan op de EMS bus. Ik heb ook TC100 verzonden naar control om aan te geven dat het weer de EasyControl is. Weet niet zeker of dat laatste nodig is want nadat de EasyControl was aangesloten was de temperatuur weer correct voordat ik die TC100 stuurde.
Toch wel mooi dat dat allemaal kan met het kastje van BBQKees (y)

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:30
Pompadour schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:36:
[...]

ik heb nu een luchtontvochtiger geplaatst in de technische ruimte (garage) en zie al direct een positieve impact op de koeling runs. Die lopen nu continue door in plaats van elk uur zo’n beetje te worden afgebroken vanwege storing H01-5294/5 en dan met een vertraging weer opnieuw op te starten. De garage is goed geïsoleerd maar eigenlijk onvoldoende geventileerd waardoor de luchtvochtigheid hoog blijft (de wasmanden met natte handdoeken staan er ook, dat helpt natuurlijk ook niet).
Komt inderdaad overeen met mijn casus. We zullen de komende week zien of de luchtontvochtiger (nu nog een simpel bakje met korrels) een verbetering geeft.

• jaapzb
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:17:
[...]

Het is dat je de 1010 al hebt gekocht, maar met die virtuele 1010 had het ook moeten werken. Voor mijn warmtepomp hing er gewoon een 1010 aan toen ik de virtuele 1010 had gemaakt. Je had ook een virtuele 1010H kunnen maken en die een lage luchtvochtigheid kunnen geven…
Die virtuele thermostaat zat er 3 jaar geleden nog niet in denk ik?

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• HansRemmerswaal
De afgelopen jaren is het stap voor stap geintroduceerd voor de verschillende master thermostaten.

EMS-ESP release history

Het is trouwens nu confirmed dat de virtuele thermostaat alleen werkt als er geen andere thermostaat al is aangesloten. Als je dus een 1010H hebt dan hoef je niet een 1010 te kopen maar moet je de 1010H loskoppelen en kun je een virtuele 1010 of 1010H maken. Dan kun je via automation doorgeven wat de temperaturen en luchtvochtigheid zijn. Moet je wel ergens een thermometer hebben staan om de ruimte temperatuur door te sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfW2ijj3O9sAGJBvlmy2NljlbxU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kLjhHebcri5zOap9Zf7FBAt3.png?f=fotoalbum_large

• LennG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-07 23:29
Beste tweakers,

ik heb nu 3x een monteur langsgehad voor het koelbedrijf van mijn nefit enviline hybride opstelling maar dat wil nog niet erg vlotten.

De warmtepomp wordt aangestuurd door een Evohome Systeem. Deze staat in koelstand, geeft koelvraag en ook de Pomp draait. Nu is het bijzondere dat ‘s avonds veelal tussen 9 en 11 de compressor aanslaat en begint te koelen.

Op dit moment is de aanvoertemperatuur voor de vloer zo’n 21,5 graden terwijl er wel koelvraag is.

ik heb de instelling eerder uit dit draadje allemaal doorgevoerd maar het lijkt erop dat ofwel de buitentemperatuur leidend is voor wanneer die aangaat (het lijkt erop als die 20 graden of lager is) of de luchtvochtigheid bepalend is (maar dat zou nu geen issue moeten zijn).

Iemand een idee wat het kan zijn of wat Ik aanvullend aan info kan verstrekken in deze zoektocht?

• jaapzb
  • Niet online
LennG schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:28:
Beste tweakers,

ik heb nu 3x een monteur langsgehad voor het koelbedrijf van mijn nefit enviline hybride opstelling maar dat wil nog niet erg vlotten.

De warmtepomp wordt aangestuurd door een Evohome Systeem. Deze staat in koelstand, geeft koelvraag en ook de Pomp draait. Nu is het bijzondere dat ‘s avonds veelal tussen 9 en 11 de compressor aanslaat en begint te koelen.

Op dit moment is de aanvoertemperatuur voor de vloer zo’n 21,5 graden terwijl er wel koelvraag is.

ik heb de instelling eerder uit dit draadje allemaal doorgevoerd maar het lijkt erop dat ofwel de buitentemperatuur leidend is voor wanneer die aangaat (het lijkt erop als die 20 graden of lager is) of de luchtvochtigheid bepalend is (maar dat zou nu geen issue moeten zijn).

Iemand een idee wat het kan zijn of wat Ik aanvullend aan info kan verstrekken in deze zoektocht?
Beste manier om zoiets te debuggen is data verzamelen met een BBQkees gateway. Dan kan je beter onderbouwen wat er nou eigenlijk gebeurt tijdens een run.

Daarnaast is het goed om te vermelden hoe je systeem precies is uitgelegd dus welk model WP, wat voor afgiftesysteem heb je (radiatoren, vloerverwarming en wat voor verdeler dan?), hoe zit je Evohome in elkaar (zonekleppen of vloerverwarmingsmotortjes?), buffervat ja/nee en hoe is die aangesloten. Ook goed om te vermelden zijn de precieze instellingen van je WP.

• Willem senior
LennG schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:28:
Beste tweakers,

Ik denk dat het te maken heeft met de buitentemperatuur en de timers om het koelen vrij te geven
Bekijk deze technische bulletin van nefit
https://nefit-nl-nl-b.bos...k3blq4i8perfgm4f4g7rto1d6

Makkelijkste vind ik om in de zomer de warmtepomp op continu koelen te zetten dan hoef je maar 1 keer een uur te wachten en de koeling zou dan moeten werken
Als je dan in het najaar/ voorjaar weer verwarming nodig heb dan kun je de warmtepomp terug op automatisch of op continu verwarming zetten

• LennG
jaapzb schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 17:42:
[...]

Beste manier om zoiets te debuggen is data verzamelen met een BBQkees gateway. Dan kan je beter onderbouwen wat er nou eigenlijk gebeurt tijdens een run.

Daarnaast is het goed om te vermelden hoe je systeem precies is uitgelegd dus welk model WP, wat voor afgiftesysteem heb je (radiatoren, vloerverwarming en wat voor verdeler dan?), hoe zit je Evohome in elkaar (zonekleppen of vloerverwarmingsmotortjes?), buffervat ja/nee en hoe is die aangesloten. Ook goed om te vermelden zijn de precieze instellingen van je WP.
Helaas heb ik (nog) geen BBQkees gateway.
Wat betreft de verdere vragen.
Ik heb een Nefit Enviline 7KW B-S
Overal in huis vloerverwarming met zonekleppen (die nu tijdelijk heb uitgeschakeld) zodat het hele huis meeloopt op de thermostaat in de woonkamer.
Er zit een 50L buffervat tussen. Wat je precies bedoelt met "hoe is die aangesloten" gaat mijn kennis als amateur voorbij, dus mocht je dat nader kunnen uitleggen kan ik dat misschien beantwoorden.

De instellingen die gehanteerd zijn, zijn de adviesinstellingen van Nefit zelf (ik weet niet of ik die hier kan/mag linken). Maar via website van Nefit op adviesinstellingen Enviline Hyrbide snel te vinden.

Het automatisch omschakelen op basis van temperatuur heb ik uitgeschakeld en de WP in "permanent koelen" stand gezet.

Hij geeft in het schermpje van de binnenunit steeds het sneeuwvlokje, alleen draait de compressor met regelmaat niet. Het is mij vooralsnog niet gelukt om te achterhalen wat nu maakt dat die wel/niet draait.

De compressor staat op dit moment te draaien waardoor de aanvoertemperatuur wordt teruggebracht naar 18 graden. Toen ik een uur gelden keek, was de gemeten aanvoertemperatuur 21,5 graden.

Toen het laatst zo heet was, was de aanvoertemperatuur van de vloer zelf 24 graden maar toen schakelde alsnog de compressor nog niet in. Pas toen het buiten koeler werd, ging de compressor draaien.

De binnenthermostaat is geschakeld via een relais met de WP en geeft op dit moment continue signaal door, waardoor de pomp van de vloerverwarming flow geeft door heel de woning. Alleen de temperatuur van dat water heb ik liever wat lager :)

Bij "type afstandsbediening // bedieningseenheid" zie ik staat CR10H. Dat is (vermoedelijk) dat witte thermostaat kastje wat in mij WP/Ketel ruimte hangt. Ik zie verder geen storingsmeldingen in het log van de WP die kunnen verklaren waarom die niet aangaat.

• Pompadour
LennG schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:47:
[...]

Bij "type afstandsbediening // bedieningseenheid" zie ik staat CR10H. Dat is (vermoedelijk) dat witte thermostaat kastje wat in mij WP/Ketel ruimte hangt. Ik zie verder geen storingsmeldingen in het log van de WP die kunnen verklaren waarom die niet aangaat.
Laat me raden: je hebt een 1010H thermostaat? Zo snel mogelijk eruit flikkeren en vervangen als je wil dat de warmtepomp gaat koelen.

De 1010H is ultraconservatief in de luchtvochtigheidbeveiliging en m.i. totaal ongeschikt voor het Nederlands klimaat. Als het hier warm, of nog erger, heet is dan is de luchtvochtigheid meestal ook erg hoog. Bij luchtvochtigheid van meer dan 58% zorgt die beveiliging in de 1010H er al voor dat de warmtepomp niet gaat koelen (wel een ijsvlokje maar de compressor doet vervolgens niks).

• Willem senior
LennG schreef op zondag 5 juli 2026 @ 16:47:
[...]

Ik heb een Nefit Enviline 7KW B-S
Overal in huis vloerverwarming met zonekleppen (die nu tijdelijk heb uitgeschakeld) zodat het hele huis meeloopt op de thermostaat in de woonkamer.
Er zit een 50L buffervat tussen. Wat je precies bedoelt met "hoe is die aangesloten" gaat mijn kennis als amateur voorbij, dus mocht je dat nader kunnen uitleggen kan ik dat misschien beantwoorden.

De instellingen die gehanteerd zijn, zijn de adviesinstellingen van Nefit zelf (ik weet niet of ik die hier kan/mag linken). Maar via website van Nefit op adviesinstellingen Enviline Hyrbide snel te vinden.

Het automatisch omschakelen op basis van temperatuur heb ik uitgeschakeld en de WP in "permanent koelen" stand gezet.

Hij geeft in het schermpje van de binnenunit steeds het sneeuwvlokje, alleen draait de compressor met regelmaat niet. Het is mij vooralsnog niet gelukt om te achterhalen wat nu maakt dat die wel/niet draait.

De compressor staat op dit moment te draaien waardoor de aanvoertemperatuur wordt teruggebracht naar 18 graden. Toen ik een uur gelden keek, was de gemeten aanvoertemperatuur 21,5 graden.

Toen het laatst zo heet was, was de aanvoertemperatuur van de vloer zelf 24 graden maar toen schakelde alsnog de compressor nog niet in. Pas toen het buiten koeler werd, ging de compressor draaien

De binnenthermostaat is geschakeld via een relais met de WP en geeft op dit moment continue signaal door, waardoor de pomp van de vloerverwarming flow geeft door heel de woning. Alleen de temperatuur van dat water heb ik liever wat lager :)

Als je kouder aanvoer wilt instellen moet je naar het cv menu en daar kun je dan de minimale aanvoertemperatuur verlagen
In het menu diagnose kun je de temperatuur en luchtvochtigheid zien die kun je dan gebruiken om het dauwpunt te berekenen ( link voor dauwpunt : https://www.aquatec-vochtbestrijding.be/dauwpunt-berekenen/ ) en met die uitkomst kun je dan de minimum aanvoertemperatuur 1 graad hoger instellen zodat je leidingen niet nat worden
Omdat je een CR10H thermostaat hebt hangen zal die ook de luchtvochtigheid meten en als die te hoog is dan blokkeert de warmtepomp en gaat de compressor dus niet aan om te koelen
Je kunt dan een andere thermostaat gaan plaatsen of proberen met zakje rijst om de thermostaat te hangen en zo de warmtepomp te gaan foppen zodat deze dan toch gaat koelen want in de technische ruimte kan
De luchtvochtigheid hoger zijn dan in de rest van de woning maar dat zou je moeten gaan meten met losse metertjes

• LennG
Pompadour schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:55:
[...]

Laat me raden: je hebt een 1010H thermostaat? Zo snel mogelijk eruit flikkeren en vervangen als je wil dat de warmtepomp gaat koelen.

De 1010H is ultraconservatief in de luchtvochtigheidbeveiliging en m.i. totaal ongeschikt voor het Nederlands klimaat. Als het hier warm, of nog erger, heet is dan is de luchtvochtigheid meestal ook erg hoog. Bij luchtvochtigheid van meer dan 58% zorgt die beveiliging in de 1010H er al voor dat de warmtepomp niet gaat koelen (wel een ijsvlokje maar de compressor doet vervolgens niks).
Dit klinkt iig wel als een hele concrete beschrijving van de situatie. Of het een 1010H thermostaat is weet ik niet zeker. Ik kan het iig aan de thermostaat zelf niet zien want die is gewoon egaal wit zonder typenummer erop. Ik lees net dat de 1010H thermostaat uitgefaseerd is. Zou ik die dan moeten vervangen door een CR11? Of is de nieuwe CR11H wel fatsoenlijk?
Willem senior schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:11:
[...]

Als je kouder aanvoer wilt instellen moet je naar het cv menu en daar kun je dan de minimale aanvoertemperatuur verlagen
In het menu diagnose kun je de temperatuur en luchtvochtigheid zien die kun je dan gebruiken om het dauwpunt te berekenen ( link voor dauwpunt : https://www.aquatec-vochtbestrijding.be/dauwpunt-berekenen/ ) en met die uitkomst kun je dan de minimum aanvoertemperatuur 1 graad hoger instellen zodat je leidingen niet nat worden
Omdat je een CR10H thermostaat hebt hangen zal die ook de luchtvochtigheid meten en als die te hoog is dan blokkeert de warmtepomp en gaat de compressor dus niet aan om te koelen
Je kunt dan een andere thermostaat gaan plaatsen of proberen met zakje rijst om de thermostaat te hangen en zo de warmtepomp te gaan foppen zodat deze dan toch gaat koelen want in de technische ruimte kan
De luchtvochtigheid hoger zijn dan in de rest van de woning maar dat zou je moeten gaan meten met losse metertjes
Ik heb de aanvoertemperatuur ingesteld op minimaal 18 graden (mede ter voorkoming van condens).
In het diagnosemenu van de WP zie ik ook dat die zelf berekend wat het dauwpunt is.
Met een aanvoertemperatuur van 18 graden zal ik (denk ik) niet heel snel last hebben van condensatie op de vloer, maar zou altijd met hele vochtige dagen op 19 of 20 kunnen zetten.

Iig dank voor de tips allen, ik heb weer een beetje richting waar te zoeken.

• HansRemmerswaal
LennG schreef op zondag 5 juli 2026 @ 22:59:
[...]

Dit klinkt iig wel als een hele concrete beschrijving van de situatie. Of het een 1010H thermostaat is weet ik niet zeker. Ik kan het iig aan de thermostaat zelf niet zien want die is gewoon egaal wit zonder typenummer erop. Ik lees net dat de 1010H thermostaat uitgefaseerd is. Zou ik die dan moeten vervangen door een CR11? Of is de nieuwe CR11H wel fatsoenlijk?
Het typenummer staat op de achterkant. De 1010 zonder H is vaak op marktplaats te vinden, bijvoorbeeld omdat deze is vervangen door de EasyControl. Op de EasyControl kun je trouwens in het menu de luchtvochtigheid aan/uit zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bi9mDIvmOM8OJjQ3pS4wrlHXh_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWeInnfjXSwVIvAzi60ScN5F.jpg?f=fotoalbum_large

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:36
Pompadour schreef op zondag 5 juli 2026 @ 21:55:
[...]

Hoe ben je er achter gekomen dat de 1010H het bij 58% al laat afweten? Ik heb nog nergens iets gezien of gelezen dat dit de grens is. Als echt bij 58% de grens ligt dan is dat wel echt een blunder in het ontwerp.

• HansRemmerswaal
jordyc schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:41:
[...]

Hoe ben je er achter gekomen dat de 1010H het bij 58% al laat afweten? Ik heb nog nergens iets gezien of gelezen dat dit de grens is. Als echt bij 58% de grens ligt dan is dat wel echt een blunder in het ontwerp.
Je zou verwachten dat met de luchtvochtigheid en ruimte temperatuur het dauwpunt wordt berekend. En dat daar bovenop de dauwpunt offset wordt gedaan als ondergrens. Mogelijk is de luchtvochtigheid in de huiskamer, waar de 1010H hangt, hoger dan in de ruimte waar de WP hangt? Als je dan de 1010 gebruikt dan wordt er niet gekeken naar de luchtvochtigheid en kan de warmte pomp daardoor makkelijke koelen?

• jordyc
HansRemmerswaal schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:29:
[...]

Je zou verwachten dat met de luchtvochtigheid en ruimte temperatuur het dauwpunt wordt berekend. En dat daar bovenop de dauwpunt offset wordt gedaan als ondergrens. Mogelijk is de luchtvochtigheid in de huiskamer, waar de 1010H hangt, hoger dan in de ruimte waar de WP hangt? Als je dan de 1010 gebruikt dan wordt er niet gekeken naar de luchtvochtigheid en kan de warmte pomp daardoor makkelijke koelen?
Ja dat zou ik ook verwachten ipv een harde cut off. Dat het dauwpunt wordt berekend, daar een buffer bovenop voor eventuele warmere of vochtigere ruimtes en dat wordt dan de minimale temperatuur waarmee water je buizen in gepompt wordt. Die minimale temperatuur zou dan hard afgedwongen moeten worden.

Helaas is dat laatste ook al niet waar. Het dauwpunt bepaald namelijk de temperatuur van het water zoals deze bij de warmtepomp aankomt en dat water is 2 a 3 graden warmer dan waarmee het de buizen in gaat. Als je even niet oplet en je hebt de delta tussen dauwpunt en aanvoer te lager staan dan de TC3/TC0 delta kun je dus condensvorming krijgen.

• Pompadour
jordyc schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:41:
[...]

Ik deed het overkomen als een harde waarde maar dat is natuurlijk niet zo. Ergens vind er wel een berekening plaats van het dauwpunt, maar die klopt voor geen meter en is aartsconservatief. In de praktijk stopte ie er bij mij gewoon mee als de luchtvochtigheid boven de 58% uitkomt (bij lagere buitentemperaturen mocht het ook nog wel eens 60% zijn, maar alles daarboven werkte zeker niet).

Ik heb in Home Assistant ook de Thermal Comfort integration geïnstalleerd en er zat altijd een groot verschil in dauwpuntberekening t.o.v. die van Nefit. De EasyControl blijft wel koelen met hogere luchtvochtigheden, zelfs als bij de instelling voor koelen luchtvochtigheid aan staat. Dus ik vermoed dat het echt wel in de 1010H zelf zit. Lang verhaal kort: die 1010H is dus gewoon ruk als je de warmtepomp wil gebruiken voor koelen.

• LennG
HansRemmerswaal schreef op maandag 6 juli 2026 @ 06:31:
[...]

Het typenummer staat op de achterkant. De 1010 zonder H is vaak op marktplaats te vinden, bijvoorbeeld omdat deze is vervangen door de EasyControl. Op de EasyControl kun je trouwens in het menu de luchtvochtigheid aan/uit zetten.

[Afbeelding]
Ik heb hem eraf gehaald en het is idd een 1010h.

Kan ik een eventuele 1010 die ik ter vervanging bestel “gewoon” erop klikken? Of moet ik daar ook nog andere zaken voor wijzigen? Ik zet deze opmerking iig ook even door naar de installateur

• HansRemmerswaal
LennG schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:18:
[...]

Ik heb hem eraf gehaald en het is idd een 1010h.

Kan ik een eventuele 1010 die ik ter vervanging bestel “gewoon” erop klikken? Of moet ik daar ook nog andere zaken voor wijzigen? Ik zet deze opmerking iig ook even door naar de installateur
NEFIT/BOSCH adviseert wel om de 1010H te gebruiken ipv de 1010 als je gaat koelen. Dus op zich heeft de installateur de juiste geïnstalleerd. Kijk ook of het primaire circuit dampdicht is geïsoleerd en dat er een dauwpuntsensor aanwezig is.

Als je gaat voor de 1010 zonder H dan wordt de minimale koel temperatuur anders bepaald, niet rekening houdend met het dauwpunt. Dit kan een oplossing zijn als de luchtvochtigheid en temperatuur bij de warmtepomp significant anders is dan die waar de 1010H hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OrlywH--pkcW_lPSqGUYhtuecw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VTeZ27mIMy3FvxCR9IatWhq1.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door HansRemmerswaal op 06-07-2026 22:25 ]

• nighthunter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-07 09:14
Recent heb ik een Bosch Easycontrol CT200 in mijn bezit gekregen, hoewel ik niet zozeer geïnteresseerd ben in de 'remote' functionaliteiten van de thermostaat (heb immers de ESP-EMS) vind ik deze esthetisch goed in de woonruimte passen.

Nu blijkt dat deze niet (of te laat?) met het internet is verbonden en draait dus nog firmware versie 01.04.00, Wat naar horen zeggen de eerste versie is waar deze thermostaten ooit (in 2017 meende ik) mee zijn uitgeleverd.

Nu hoopte ik eigenlijk dat ook met deze firmware de warmtepomp zou kunnen worden aangestuurd, Echter blijkt niets minder waar en krijgt die maar geen verbinding (alle reset's geprobeerd) ook wil de thermostaat geen update installeren. Ik lees online hier, hier, hier, hier, hier, hier en hier duidelijk dat dit niet een geval op zichzelf is maar structureel mis lijkt te zijn.

Op een aantal plekken hier, hier en hier(vrij recent nog) zie ik dat men succesvol in contact is gekomen met Bosch waarna de thermostaat alsnog de updates heeft gekregen.

Hoopvol dat ik was heb ik via de consumentenlijn gesproken met Bosch en zij geven aan het probleem te herkennen maar nu niets voor mij kunnen doen. Dit is natuurlijk behoorlijk teleurstellend, vooral om functioneel de thermostaat prima had kunnen werken mits die gewoon de updates had gekregen.

Lang verhaal kort, hebben jullie ervaring met de Bosch Easycontrol die niet wil updaten en wellicht stappen kennen die ik zou kunnen ondernemen. Ik hoor het graag.

• Pompadour
nighthunter schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:23:
Lang verhaal kort, hebben jullie ervaring met de Bosch Easycontrol die niet wil updaten en wellicht stappen kennen die ik zou kunnen ondernemen. Ik hoor het graag.
weet je zeker dat het een Nefit/Bosch Easy Control CT200 is en niet een Nefit Easy? De Easy is een voorloper van de Easy Confrol. Volgens mij is de Easy Control pas later uitgekomen en is de Easy niet geschikt te maken voor een warmtepomp.

Ik had zelf een Easy Control met versie 03.02.00 die niet wilde updaten (04.00.00 is vereist voor werking met Enviline). Die heb ik via Bosch kunnen omruilen voor een nieuwe omdat ze aangaven dat er een bug in deze versie zat (productiefout) die firmware update blokkeerde.

[ Voor 21% gewijzigd door Pompadour op 07-07-2026 00:03 ]

• nighthunter
Pompadour schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:51:
[...]
weet je zeker dat het een Nefit/Bosch Easy Control CT200 is en niet een Nefit Easy? De Easy is een voorloper van de Easy Confrol.
Terechte vraag, het is inderdaad de CT200 (staat op het label) heb namelijk de nefit easy nog bekeken maar het werd me duidelijk dat die er anders uitziet en zeker niet ging werken met een wamptepomp of EMS2 interface. Opmerkelijk genoeg ziet de ESP-EMS zelfs de CT200 op de bus maar met 0 waarden/sensoren.
Pompadour schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:51:
[...]
Ik had zelf een Easy Control met versie 03.02.00 die niet wilde updaten (04.00.00 is vereist voor werking met Enviline). Die heb ik via Bosch kunnen omruilen voor een nieuwe omdat ze aangaven dat er een bug in deze versie zat (productiefout) die firmware update blokkeerde.
Interessant! Was dat onder of al buiten de garantie?

[ Voor 3% gewijzigd door nighthunter op 07-07-2026 06:49 ]

• LennG
HansRemmerswaal schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:22:
[...]

NEFIT/BOSCH adviseert wel om de 1010H te gebruiken ipv de 1010 als je gaat koelen. Dus op zich heeft de installateur de juiste geïnstalleerd. Kijk ook of het primaire circuit dampdicht is geïsoleerd en dat er een dauwpuntsensor aanwezig is.

Als je gaat voor de 1010 zonder H dan wordt de minimale koel temperatuur anders bepaald, niet rekening houdend met het dauwpunt. Dit kan een oplossing zijn als de luchtvochtigheid en temperatuur bij de warmtepomp significant anders is dan die waar de 1010H hangt.

[Afbeelding]
Dank voor deze input. Dan is toch de vraag waar ik nu goed aan doe. De installateur geeft aan niet eerder van dit probleem gehoord te hebben en geeft aan dat de 1010h idd is voorgeschreven.

De 1010h hangt in dezelfde ruimte als de warmtepomp en volgens mij wordt niet via de evohome de luchtvochtigheid in de woonkamer uitgelezen.

Nu zal hij als ik hem vraag de 1010h te vervangen door een 1010 (of een Bosch easycontrol 200) best bereid zijn dat te doen maar heb geen garantie dat dit de oplossing is.

Zoals ik eerder vroeg, weet iemand of ik een 1010 gewoon kan inklikken op de plek waar de 1010h nu hangt? Want ik zie op marktplaats de 1010 voor 35 euro aangeboden worden dus dat kan ik dan allicht eens proberen. Als ik ook de wandplaat en de bekabeling daarvoor moet aanpassen heb ik de installateur daarbij nodig.

Hoor graag!

• Willem senior
LennG schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:01:
[...]

Dank voor deze input. Dan is toch de vraag waar ik nu goed aan doe. De installateur geeft aan niet eerder van dit probleem gehoord te hebben en geeft aan dat de 1010h idd is voorgeschreven.

De 1010h hangt in dezelfde ruimte als de warmtepomp en volgens mij wordt niet via de evohome de luchtvochtigheid in de woonkamer uitgelezen.

Nu zal hij als ik hem vraag de 1010h te vervangen door een 1010 (of een Bosch easycontrol 200) best bereid zijn dat te doen maar heb geen garantie dat dit de oplossing is.

Zoals ik eerder vroeg, weet iemand of ik een 1010 gewoon kan inklikken op de plek waar de 1010h nu hangt? Want ik zie op marktplaats de 1010 voor 35 euro aangeboden worden dus dat kan ik dan allicht eens proberen. Als ik ook de wandplaat en de bekabeling daarvoor moet aanpassen heb ik de installateur daarbij nodig.

Hoor graag!
Ja de 1010 past op dezelfde grondplaat na plaatsing moet je misschien op de thermostaat instellen dat deze als slave werkt dat doe je door lang op de rond draai/ drukknop te drukken dan kom je in het menu van je thermostaat je kunt bij deze die je nu heb hangen even de instellingen van dat menu opschrijven en gebruiken voor de nieuwe 1010 thermostaat
Soms als de thermostaat verwisseld is moet je deze ook op de warmtepomp even opnieuw selecteren en dan zou het weer normaal moeten werken zonder de luchtvochtigheids meting

• Pompadour
Interessant! Was dat onder of al buiten de garantie?
ik had hem tweedehands op Marktplaats gekocht. Toch een nieuwe gehad via Nefit support vanwege deze productiefout, met als voorwaarde dat ik de oude zou inleveren voor intern onderzoek.

• nighthunter
Pompadour schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:27:
ik had hem tweedehands op Marktplaats gekocht. Toch een nieuwe gehad via Nefit support vanwege deze productiefout, met als voorwaarde dat ik de oude zou inleveren voor intern onderzoek.
Wat coulant van ze, dat is dan inderdaad het proberen waard. Bedankt voor de tip. Is dat overigens nog recent geweest? Want lijkt alsof dat probleem toen voor hun net nieuw was?

Gok dat er verder weinig andere mogelijkheden zijn.

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:09
nighthunter schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:23:
Recent heb ik een Bosch Easycontrol CT200 in mijn bezit gekregen, hoewel ik niet zozeer geïnteresseerd ben in de 'remote' functionaliteiten van de thermostaat (heb immers de ESP-EMS) vind ik deze esthetisch goed in de woonruimte passen.

Nu blijkt dat deze niet (of te laat?) met het internet is verbonden en draait dus nog firmware versie 01.04.00, Wat naar horen zeggen de eerste versie is waar deze thermostaten ooit (in 2017 meende ik) mee zijn uitgeleverd.

Nu hoopte ik eigenlijk dat ook met deze firmware de warmtepomp zou kunnen worden aangestuurd, Echter blijkt niets minder waar en krijgt die maar geen verbinding (alle reset's geprobeerd) ook wil de thermostaat geen update installeren. Ik lees online hier, hier, hier, hier, hier, hier en hier duidelijk dat dit niet een geval op zichzelf is maar structureel mis lijkt te zijn.

Op een aantal plekken hier, hier en hier(vrij recent nog) zie ik dat men succesvol in contact is gekomen met Bosch waarna de thermostaat alsnog de updates heeft gekregen.

Hoopvol dat ik was heb ik via de consumentenlijn gesproken met Bosch en zij geven aan het probleem te herkennen maar nu niets voor mij kunnen doen. Dit is natuurlijk behoorlijk teleurstellend, vooral om functioneel de thermostaat prima had kunnen werken mits die gewoon de updates had gekregen.

als je de bosch easycontrol app installeert en koppelt, kun je de thermostaat vanuit daar updaten (als het werkt...).
uiteraard moet daarvoor de easycontrol wel eerst verbonden zijn met je thuis wifi. maar dat kan normaliter gewoon vanaf de easycontrol zelf.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp, Solaredge PV

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22:30
lc8 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:39:
[...]

als je de bosch easycontrol app installeert en koppelt, kun je de thermostaat vanuit daar updaten (als het werkt...).
uiteraard moet daarvoor de easycontrol wel eerst verbonden zijn met je thuis wifi. maar dat kan normaliter gewoon vanaf de easycontrol zelf.
Eerste vereiste is dat je de EasyControl verbindt met je eigen Wifi. Daarna moet je EasyControl als nieuwe bediening aanleren op de Envline binnenunit. Beide staan beschreven in de handleiding die bij de EasyControl wordt meegeleverd. Daarna kan je via de EasyControl app de thermostaat koppelen. Pas nadat dit is gebeurd kan je via de app, menu keuze instellingen, optie updates. Mijn huidige firmware versie is 05.04.00 van 21-06-2026

• nighthunter
Bedankt voor de reacties, en hoe zeer ik deze ook waardeer blijkt het helaas niet zo simpel te zijn.

Blijkbaar is de firmware 01.04.00 dermate oud dat de app de update niet laat installeren. Deze toont simpelweg dat er een fout is opgetreden of soms dat deze al up-to-date is. Ook terwijl de thermostaat met de WiFi verbonden is.

[ Voor 9% gewijzigd door nighthunter op 07-07-2026 23:02 ]

• Pompadour
nighthunter schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 20:59:
[...]

Wat coulant van ze, dat is dan inderdaad het proberen waard. Bedankt voor de tip. Is dat overigens nog recent geweest? Want lijkt alsof dat probleem toen voor hun net nieuw was
Nee, niet recent, was in januari 2024. Ik denk wel dat het voor hen ook een interessante casus was want in eerste instantie hebben ze geprobeerd om hem op afstand te updaten en dat werkte niet.

• nighthunter
Pompadour schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 23:32:
Nee, niet recent, was in januari 2024. Ik denk wel dat het voor hen ook een interessante casus was want in eerste instantie hebben ze geprobeerd om hem op afstand te updaten en dat werkte niet.
Interessant, in eerdere berichtgeving op github zag ik dat het probleem al dateert uit 2022. 2024 is gelukkig nog weer wat recenter dus dat maakt me hoopvol. Ik ben heel benieuwd hoe ze mijn verzoek gaan afhandelen. In ieder geval bedankt voor de informatie.

• nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:59

nkooij

Ond

Sinds gisteren heb ik een heel naar probleem waardoor het koelen niet meer werkt.
Normaal zette ik de select.thermostat_hc1_hpoperatingmode via HA op koelen als het te warm begn te worden.

Als ik dat nu doe gaat hij constant terug naar Auto (bij alle andere standen). En de sensor.thermostat_hc1_hpoperatingstate blijft op uit.

Op de WP staat bij de info: Status koelcircuit Uit.
De verwarmingsfunctie is bij de system-instellingen van verwarmingsgroep 1 verdwenen. Daar kon je V, K of V?K selecteren. Dat kan dus nu niet meer.
Op de CT200 is de optie koelen verdwenen uit de instellingen. Ik had de vochtsensor een paar weken geleden al uit gezet.

Ik heb de config assistent opnieuw uitgevoerd. Dat hielp niet.

Wat is hier aan de hand? En wie heeft een oplossing?

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

• Willem senior
nkooij schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:32:
Sinds gisteren heb ik een heel naar probleem waardoor het koelen niet meer werkt.
Normaal zette ik de select.thermostat_hc1_hpoperatingmode via HA op koelen als het te warm begn te worden.

Als ik dat nu doe gaat hij constant terug naar Auto (bij alle andere standen). En de sensor.thermostat_hc1_hpoperatingstate blijft op uit.

Op de WP staat bij de info: Status koelcircuit Uit.
De verwarmingsfunctie is bij de system-instellingen van verwarmingsgroep 1 verdwenen. Daar kon je V, K of V?K selecteren. Dat kan dus nu niet meer.
Op de CT200 is de optie koelen verdwenen uit de instellingen. Ik had de vochtsensor een paar weken geleden al uit gezet.

Ik heb de config assistent opnieuw uitgevoerd. Dat hielp niet.

Wat is hier aan de hand? En wie heeft een oplossing?
Je kunt proberen de warmtepomp uit te zetten 5 minuten wachten dan eerst buitenunit weer aanzetten wacht dan nog een keer 5 minuten dan binnenunit aanzetten
Dan zou de warmtepomp zelf een diagnose starten bij het opstarten en hopelijk werkt die dan weer
Dan wel eerst in het menu van de warmtepomp kijken en niet via BBQKees of de thermostaat app iets gaan veranderen dit om te zien of je nu weer je normale menu bij verwarming terug hebt
Krijg je een fout melding bij het opstarten dan kun je verder zoeken met de storings lijst deze kun je downloaden op de start pagina van dit forum

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-07 13:13
Nous112 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:49:
[...]

Eerste vereiste is dat je de EasyControl verbindt met je eigen Wifi. Daarna moet je EasyControl als nieuwe bediening aanleren op de Envline binnenunit. Beide staan beschreven in de handleiding die bij de EasyControl wordt meegeleverd. Daarna kan je via de EasyControl app de thermostaat koppelen. Pas nadat dit is gebeurd kan je via de app, menu keuze instellingen, optie updates. Mijn huidige firmware versie is 05.04.00 van 21-06-2026
Ik heb dezelfde firmware versie 05.04.00. In de app staat bij de laatste update 09-06-2025.
Dit is naar mijn idee de datum waarop deze geÏnstalleerd is; niet de datum waarop de versie released is. Bij de release notes staat [5.4.0] May 2025 Release.

[ Voor 4% gewijzigd door ajaboot op 08-07-2026 11:37 ]

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

• nkooij

nkooij

Ond

Willem senior schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:33:
[...]

Je kunt proberen de warmtepomp uit te zetten 5 minuten wachten dan eerst buitenunit weer aanzetten wacht dan nog een keer 5 minuten dan binnenunit aanzetten
Dan zou de warmtepomp zelf een diagnose starten bij het opstarten en hopelijk werkt die dan weer
Dan wel eerst in het menu van de warmtepomp kijken en niet via BBQKees of de thermostaat app iets gaan veranderen dit om te zien of je nu weer je normale menu bij verwarming terug hebt
Krijg je een fout melding bij het opstarten dan kun je verder zoeken met de storings lijst deze kun je downloaden op de start pagina van dit forum
Het is gelukkig weer in orde. Ik heb via systeem-menu reset naar bedrijfsinstellingeninst. gedaan. Daarna in het systeem-menu gekeken. De verwarmingskring-functie stond op CV. Deze heb ik op V/K gezet.
Daarna was de optie koelen ook weer zichtbaar in de app voor de CT200.

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP

• nkooij

nkooij

Ond

Nog even een koel-vraag:
Zoals zovelen ben ik bezig om te proberen de koel-runs te verlengen en de duur tussen koel-runs te verlagen. Ik realiseer me dat je dan vocht-issues kunt krijgen maar die hou ik goed in de gaten (bv handdoeken onder radiator met ventilatoren) en neem ik voor lief. De vloer blijft nog steeds goed droog.
Ik kan inmiddels wel al het volgende concluderen:
- type gebouw licht geeft langere runs tov middel en zwaar
- Als ik radiatoren betrek bij het koelproces dan merk ik minder flow in de vloer waardoor deze minder goed koelt. Dat is eigenlijk ongewenst.
- Als de vochtsensor in mijn CT200 aan staat berekent hij zelf de aanvoertemp adhv de vochtigheid minus de offset die je in kunt stellen met een minimum van 2 gr. Bij hoge vochtigheid komt hij dan bv met een berekende aanvoertemp van 18 gr.
- Als de vochtsensor in mijn CT200 aan staat kun je met min aanvoertemp werken maar die moet dan wel boven de berekende aanvoertemp liggen.
- uitzetten vd vochtsensor in mijn CT200 resulteert in een constante berekende aanvoertemp van 17 gr. Ik heb nog niets ontdekt wat dit kan beinvloeden.

Ik hoor graag wat jullie van mijn conclusies vinden en hoor ook graag jullie conclusies.

Tot slot een gedachtenspinsel:
Ik lees regelmatig dat forum-leden een zakje rijst oid bij de vocht-sensor vd thermostaat hangen om zo de aanvoertemp te verlagen.
Ik vroeg me nu af of het met EMS_ESP niet mogelijk is om de vocht waarde vd CT200 te overrulen met een eigen waarde. Dan is dat ook opgelost.

• HansRemmerswaal
nkooij schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 09:22:
Tot slot een gedachtenspinsel:
Ik lees regelmatig dat forum-leden een zakje rijst oid bij de vocht-sensor vd thermostaat hangen om zo de aanvoertemp te verlagen.
Ik vroeg me nu af of het met EMS_ESP niet mogelijk is om de vocht waarde vd CT200 te overrulen met een eigen waarde. Dan is dat ook opgelost.
Interesant idee. Stel op de CT200 zet je de luchtvochtigheid meting uit en (via de BBQKees) publish je zelf de luchtvochtigheid also die van de CT200 komt...

• nkooij

nkooij

Ond

HansRemmerswaal schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 10:33:
[...]

Interesant idee. Stel op de CT200 zet je de luchtvochtigheid meting uit en (via de BBQKees) publish je zelf de luchtvochtigheid also die van de CT200 komt...
Ik heb zojuist een featue-request ingediend op github :)

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-07 13:47
My 2 cents over t koelen, zonder al te veel te klooien met instellingen en andere thermostaten:

- MIjn leidingen worden daadwerkelijk vochtig bij het koelen, de thermostaat werkt hier dus niet te conservatief. Ik heb een luchtontvochtiger aangeschaft. Die laat ik draaien op overtollige zonnestroom. Daarnaast zet ik de minimum ta naar 17 als de zon schijnt, en 18 als de zon niet schijnt.
- Ik heb mijn systeem wat meer ingeregeld op koelen door de onderste vloer nagenoeg volledig te knijpen. Dat is hier een soutterainvloer die sowieso amper opwarmt, het beetje wat hij open staat is bijna passieve koeling te noemen. Maar ook voor mensen zonder soutterain kan dit de moeite waard zijn
- Ik heb een ventilator in gebruik die de afgifte van de vloer wat verhoogt.

Het effect is merkbaar; meer en langere koeling als de zon schijnt en er dus ook de meest warmte het huis uit te pompen is. Met de lagere luchtvochtigheid en de ventilator is het goed uit te houden óók als de luchtvochtigheid buiten hoog is. Omdat wel ook beneden slapen bij hitte zorgt het ervoor dat wij hier op dit moment geen airco nodig hebben.

Nadelen:
- minder efficiënt dan airco; een ontvochtiger doet ook warmte maken in huis en gooit die niet gelijk naar buiten.
- de circulatiepomp moet flink aan de bak voor het minimumvermogen, maar daar kan ie hopelijk nog wel even tegen :).

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• HansRemmerswaal
nkooij schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 11:25:
[...]

Ik heb zojuist een featue-request ingediend op github :)
Mogelijk kun je dit al doen via de scheduler in de ems-esp. Hiermee kun je commandos sturen. Heb ik zelf nog nooit gebruikt.

• nkooij

nkooij

Ond

HansRemmerswaal schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 14:35:
[...]

Mogelijk kun je dit al doen via de scheduler in de ems-esp. Hiermee kun je commandos sturen. Heb ik zelf nog nooit gebruikt.
Ik kwam deze doc tegen: Special functions :
Afstandsbediening

Moderne thermostaten kunnen de buitentemperatuur gebruiken om de juiste aanvoertemperatuur van de ketel te berekenen. Een enkele thermostaat in de ketel kan dit doen voor verschillende verwarmingscircuits, maar het is traag en onnauwkeurig. Als een kamerthermostaat meet dat de werkelijke temperatuur veel lager is, moet hij de aanvoertemperatuur verhogen tot een veel hogere waarde totdat de juiste temperatuur is bereikt. Dit wordt "buitengestuurd" met "ruimte-invloed" genoemd en vereist meestal een fysieke thermostaat op afstand in de ruimte. EMS-ESP kan zo'n thermostaat simuleren. Dit wordt gedaan door het regelapparaat van de hoofdthermostaat in te stellen (thermostat/hc<x>/control) en de temperatuur en optioneel de vochtigheid te verzenden via thermostat/hcx/remotetemp en thermostat/hcx/remotehum. Deze stuurt dan de waarden door naar de masterthermostaat.

Voor een masterthermostaat van het type RC30/RC35 wordt een RC20 geëmuleerd. Voor de BC400 zijn de opties RC100, RC100H en RT800. Voor een Junkers/Bosch FW120 en vergelijkbaar wordt een FB10 of FB100 geëmuleerd. En voor RC100/RC200/RC3x0 kun je kiezen om een RC100, RC200 of een RC100H te emuleren.

Volg deze stappen om de functie Thermostaat op afstand te activeren:
  • stel thermostat/hc<x>/control (of Room Control in de WebUI) in op de thermostaat op afstand die je wilt bedienen
  • stuur thermostat/hc<x>/remotetemp met de gewenste temperatuur. Optioneel voor een RC100H stuur je thermostat/hc<x>/remotehum met een waarde voor de luchtvochtigheid
EMS-ESP zal zoeken naar de masterthermostaat en een nieuwe thermostaat aanmaken met entiteiten voor kamertemperatuur en optioneel vochtigheid. Deze waarden worden automatisch bijgewerkt en gesynchroniseerd met de masterthermostaat.

Volg deze stappen om de functie te stoppen:
  • thermostat/hc<x>/remotetemp verzenden met een waarde van -1
  • zet thermostat/hc<x>/control terug naar het type hoofdthermostaatmodel
De thermostaat op afstand blijft in het EMS-ESP apparaatdashboard, maar heeft geen entiteiten.

Let op, als de regeling is ingesteld op roomthermostat en de eerste temperatuurwaarde voor remotetemp niet binnen een minuut wordt verzonden, zal de hoofdthermostaat waarschijnlijk een foutmelding geven.

Dit lijkt mij wel een werkbare oplossing. Is er iemand die dit al geimplementeerd heeft?

• HansRemmerswaal
nkooij schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 20:06:
[...]

Ik kwam deze doc tegen: Special functions :
Afstandsbediening

Moderne thermostaten kunnen de buitentemperatuur gebruiken om de juiste aanvoertemperatuur van de ketel te berekenen. Een enkele thermostaat in de ketel kan dit doen voor verschillende verwarmingscircuits, maar het is traag en onnauwkeurig. Als een kamerthermostaat meet dat de werkelijke temperatuur veel lager is, moet hij de aanvoertemperatuur verhogen tot een veel hogere waarde totdat de juiste temperatuur is bereikt. Dit wordt "buitengestuurd" met "ruimte-invloed" genoemd en vereist meestal een fysieke thermostaat op afstand in de ruimte. EMS-ESP kan zo'n thermostaat simuleren. Dit wordt gedaan door het regelapparaat van de hoofdthermostaat in te stellen (thermostat/hc<x>/control) en de temperatuur en optioneel de vochtigheid te verzenden via thermostat/hcx/remotetemp en thermostat/hcx/remotehum. Deze stuurt dan de waarden door naar de masterthermostaat.

Voor een masterthermostaat van het type RC30/RC35 wordt een RC20 geëmuleerd. Voor de BC400 zijn de opties RC100, RC100H en RT800. Voor een Junkers/Bosch FW120 en vergelijkbaar wordt een FB10 of FB100 geëmuleerd. En voor RC100/RC200/RC3x0 kun je kiezen om een RC100, RC200 of een RC100H te emuleren.

Volg deze stappen om de functie Thermostaat op afstand te activeren:
  • stel thermostat/hc<x>/control (of Room Control in de WebUI) in op de thermostaat op afstand die je wilt bedienen
  • stuur thermostat/hc<x>/remotetemp met de gewenste temperatuur. Optioneel voor een RC100H stuur je thermostat/hc<x>/remotehum met een waarde voor de luchtvochtigheid
EMS-ESP zal zoeken naar de masterthermostaat en een nieuwe thermostaat aanmaken met entiteiten voor kamertemperatuur en optioneel vochtigheid. Deze waarden worden automatisch bijgewerkt en gesynchroniseerd met de masterthermostaat.

Volg deze stappen om de functie te stoppen:
  • thermostat/hc<x>/remotetemp verzenden met een waarde van -1
  • zet thermostat/hc<x>/control terug naar het type hoofdthermostaatmodel
De thermostaat op afstand blijft in het EMS-ESP apparaatdashboard, maar heeft geen entiteiten.

Let op, als de regeling is ingesteld op roomthermostat en de eerste temperatuurwaarde voor remotetemp niet binnen een minuut wordt verzonden, zal de hoofdthermostaat waarschijnlijk een foutmelding geven.

Dit lijkt mij wel een werkbare oplossing. Is er iemand die dit al geimplementeerd heeft?
Een paar posts geleden heb ik dit geprobeerd en het werkte eenvoudig. Voor mijn test had ik de kamertemperatuur op een vaste temperatuur gezet en ging ik die daarna verhogen en verlagen. Maar in plaats daarvan had ik ook de temperatuur van een andere sensor kunnen gebruiken. Zelfde voor de luchtvochtigheid.

Enige nadeel is dat er geen 1010/1010H/EasyControl/… mag zijn aangesloten. Je moet dus goed bedenken hoe je de gewenste kamertemperatuur wilt instellen. Hier thuis willen ze daarvoor niet naar Home Assistent voor gebruiken.

Voor de zomerperiode kun je de huidige thermostaat loskoppelen, van de grondplaat af halen, en dan deze virtuele thermostaat gebruiken…

• nkooij

nkooij

Ond

HansRemmerswaal schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 07:54:
[...]

Een paar posts geleden heb ik dit geprobeerd en het werkte eenvoudig. Voor mijn test had ik de kamertemperatuur op een vaste temperatuur gezet en ging ik die daarna verhogen en verlagen. Maar in plaats daarvan had ik ook de temperatuur van een andere sensor kunnen gebruiken. Zelfde voor de luchtvochtigheid.

Enige nadeel is dat er geen 1010/1010H/EasyControl/… mag zijn aangesloten. Je moet dus goed bedenken hoe je de gewenste kamertemperatuur wilt instellen. Hier thuis willen ze daarvoor niet naar Home Assistent voor gebruiken.

Voor de zomerperiode kun je de huidige thermostaat loskoppelen, van de grondplaat af halen, en dan deze virtuele thermostaat gebruiken…
Geweldig. Ga ik mee experimenteren. Heb je ook het dauwpunt aangepast en een lagere berekende aanvoertemp gezien?
Ik heb inmiddels het volgende bedacht en dat ga ik straks testen:
- Zet de vochtsensor in de CT200 uit
- Zet via de ems esp api remotehum op bv 60%

[ Voor 7% gewijzigd door nkooij op 11-07-2026 11:24 ]

• HansRemmerswaal
nkooij schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:56:
[...]

Geweldig. Ga ik mee experimenteren. Heb je ook het dauwpunt aangepast en een lagere berekende aanvoertemp gezien?
Ik zie dat ik de luchtvochtigheid niet had aangepast tijdens mijn test dus er was ook geen dauwpunt. Maar de warmtepomp kan geen onderscheid maken tussen een 1010H en een virtuele 1010H waarbij je zelf de temperatuur en luchtvochtigheid bepaald.

• Willem senior
nkooij schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 08:56:
[...]

Waarom wil je een fake luchtvochtigheid gebruiken ? je kunt met de CT200 de luchtvochtigheids meting al uitzetten
Voor de mensen met een 1010H kan de virtuele thermostaat van het BBQKees kastje een oplossing zijn om het koelen sneller en makkelijker te laten starten
Ik zelf draai nu met de EasyControl en ondervind geen problemen met koelen door de luchtvochtigheids meting

• Astronaut
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
De 1010H heb ik vervangen door de 1010. Met een zigbee sensor lees ik de luchtvochtigheid en temperatuur uit, waarmee het dauwpunt wordt berekend.

Dit dauwpunt gebruik ik vervolgens om met bbqkees en Home Assistant de minimale aanvoertemperatuur in te stellen.

Deze oplossing werkt voor mij goed en is relatief eenvoudig. Het werkt beter dan de 1010H

Ik heb ook even zitten rommelen met de virtuele thermostaat, maar dat was weinig succesvol. Waarschijnlijk omdat ik de fysieke thermostaat niet had losgekoppeld?

• nkooij

nkooij

Ond

Willem senior schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 12:47:
[...]

Waarom wil je een fake luchtvochtigheid gebruiken ? je kunt met de CT200 de luchtvochtigheids meting al uitzetten
Voor de mensen met een 1010H kan de virtuele thermostaat van het BBQKees kastje een oplossing zijn om het koelen sneller en makkelijker te laten starten
Ik zelf draai nu met de EasyControl en ondervind geen problemen met koelen door de luchtvochtigheids meting
Als je de vochtmeting op de CT200 uitschekeld werkt de WP met een vast aanvoertemp van 17 gr. Dat vind ik veel te hoog om te koelen. Ik heb nog niet kunnen vinden hoe ik die 17 gr kan verlagen.

• nkooij

nkooij

Ond

Astronaut schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:45:
De 1010H heb ik vervangen door de 1010. Met een zigbee sensor lees ik de luchtvochtigheid en temperatuur uit, waarmee het dauwpunt wordt berekend.

Dit dauwpunt gebruik ik vervolgens om met bbqkees en Home Assistant de minimale aanvoertemperatuur in te stellen.

Deze oplossing werkt voor mij goed en is relatief eenvoudig. Het werkt beter dan de 1010H

Ik heb ook even zitten rommelen met de virtuele thermostaat, maar dat was weinig succesvol. Waarschijnlijk omdat ik de fysieke thermostaat niet had losgekoppeld?
Duidelijk, dat is in feite het zelfde als de vochtsensor van de CT200 uitschakelen. Hoe (in HA of de ems esp api en via welke select cq input_number) heb je dan de aanvoertemp kunnen verlagen? Mij lukt verlagen niet via number.thermostat_hc1_hpminflowtemp. Hij blijft dan 17 gr hanteren.

• Willem senior
nkooij schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:19:
[...]

Als je de vochtmeting op de CT200 uitschekeld werkt de WP met een vast aanvoertemp van 17 gr. Dat vind ik veel te hoog om te koelen. Ik heb nog niet kunnen vinden hoe ik die 17 gr kan verlagen.
Dat kun je instellen in het menu verwarming en koelen, dan naar cv1 circuit dan naar beneden scrollen en instellen bij minimale aanvoertemperatuur die is voor de aanvoertemperatuur koelen staat meestal op 17/ 18 graden advies van nefit
En die kun je dan zelf instellen

• nkooij

nkooij

Ond

Willem senior schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:29:
[...]

Dat kun je instellen in het menu verwarming en koelen, dan naar cv1 circuit dan naar beneden scrollen en instellen bij minimale aanvoertemperatuur die is voor de aanvoertemperatuur koelen staat meestal op 17/ 18 graden advies van nefit
En die kun je dan zelf instellen
Dat is de doeltemp vd kamerthermostaat (je ziet de ingestelde waarde op het hoofdscherm) en heeft bij mij geen zichtbare invloed op de aanvoertemp. Dit kun je dus ook op de kamerthermostaat zelf instellen.

[ Voor 5% gewijzigd door nkooij op 11-07-2026 15:59 ]

• HansRemmerswaal
Astronaut schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:45:
Correct, het werkt alleen als er geen fysieke thermostaat is aangesloten op de ems bus. Maar dat is twee tellen werk, even dat ding van de grondplaat losmaken.

• Astronaut
  • Niet online
nkooij schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 15:24:
[...]

Duidelijk, dat is in feite het zelfde als de vochtsensor van de CT200 uitschakelen. Hoe (in HA of de ems esp api en via welke select cq input_number) heb je dan de aanvoertemp kunnen verlagen? Mij lukt verlagen niet via number.thermostat_hc1_hpminflowtemp. Hij blijft dan 17 gr hanteren.
Het is inderdaad number.thermostat_hc1_hpminflowtemp
Het werkt bij mij alleen met versie
3.8.3-dev.8 en hoger.

• nkooij

nkooij

Ond

Astronaut schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:50:
[...]

3.8.3-dev.8 en hoger.
Top, dat ga ik straks gelijk proberen.

• nkooij

nkooij

Ond

Astronaut schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 16:50:
[...]

3.8.3-dev.8 en hoger.
Ik krijg bij de ota update vanuit v3.8.2 de error invalid file extension or incompatable bin-file. Had jij dat ook?

• HansRemmerswaal
nkooij schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 19:57:
[...]

Ik krijg bij de ota update vanuit v3.8.2 de error invalid file extension or incompatable bin-file. Had jij dat ook?
https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/issues/3153

Zelf geen probleem gehad met upgraden naar de laatste dev versie

[ Voor 9% gewijzigd door HansRemmerswaal op 11-07-2026 21:59 ]

• Willem senior
[...]

Die melding heb ik ook gehad dan moet je het BBQKees kastje opnieuw flashen met de filmware die je gedownload hebt en wil gaan gebruiken terug naar een lagere filmware hielp hier niet die melding bleef komen met elke filmware
Kijk hier voor meer informatie:
https://emsesp.org/Troubleshooting

[ Voor 7% gewijzigd door Willem senior op 12-07-2026 10:24 . Reden: Info bijgevoegd ]

• Astronaut
  • Niet online
[...]

Klopt. Je kunt de versie los downloaden en uploaden: https://github.com/MichaelDvP/EMS-ESP32/releases

• nkooij

nkooij

Ond

Inmiddels heb ik versie 2.8.3 dev8 geinstalleerd.

Ik doe nu de eerste test:
Vochtigheid op de TC200 uitgeschakeld.
Via HA het volgende gewijzigd:
sensor.thermostat_hc1_dewtemperature: 12 gr
sensor.ems_esp_thermostat_hc1_airhumidity: 50 %
sensor.thermostat_hc1_airhumidity: 50%
Resultaat:
sensor.thermostat_hc1_targetflowtemp: 17 gr, de waarde die hij altijd krijgt als de vochtsensor uitgezet wordt.

Ik ga nu nog even kijken of dit een positieve invloed heeft op de koeling maar ik verwacht van niet.

Als deze test niets oplevert haal ik de CT200 los en doe een tweede test.

Heeft iemand nog tips om mijn tests te verbeteren?

• HansRemmerswaal
nkooij schreef op zondag 12 juli 2026 @ 20:29:
Inmiddels heb ik versie 2.8.3 dev8 geinstalleerd.

Ik doe nu de eerste test:
Vochtigheid op de TC200 uitgeschakeld.
Via HA het volgende gewijzigd:
sensor.thermostat_hc1_dewtemperature: 12 gr
sensor.ems_esp_thermostat_hc1_airhumidity: 50 %
sensor.thermostat_hc1_airhumidity: 50%
Resultaat:
sensor.thermostat_hc1_targetflowtemp: 17 gr, de waarde die hij altijd krijgt als de vochtsensor uitgezet wordt.

Ik ga nu nog even kijken of dit een positieve invloed heeft op de koeling maar ik verwacht van niet.

Als deze test niets oplevert haal ik de CT200 los en doe een tweede test.

Heeft iemand nog tips om mijn tests te verbeteren?
sensor.thermostat_hc1_dew_point_temperature

Tot voor kort had deze een verkeerde waarde omdat de EasyControl deze niet opstuurt. Recent is dit aangepast dat als het telegram niet de dew point bevat dat deze door de ems-esp wordt berekend. Kortom, de WP zal hier niets mee doen en de dew point zelf berekenen aan de hand van de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid.

sensor.thermostat_hc1_relative_air_humidity

Zie je deze aangepast worden op de ems-esp zelf? Elke X seconden stuurt de EasyControl een telegram met daarin de informatie. Ik gok dat daar misschien een bit in zit die aangeeft of de humidity aan of uit staat.

• nkooij

nkooij

Ond

HansRemmerswaal schreef op zondag 12 juli 2026 @ 21:03:
[...]

sensor.thermostat_hc1_dew_point_temperature

Tot voor kort had deze een verkeerde waarde omdat de EasyControl deze niet opstuurt. Recent is dit aangepast dat als het telegram niet de dew point bevat dat deze door de ems-esp wordt berekend. Kortom, de WP zal hier niets mee doen en de dew point zelf berekenen aan de hand van de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid.

sensor.thermostat_hc1_relative_air_humidity

Zie je deze aangepast worden op de ems-esp zelf? Elke X seconden stuurt de EasyControl een telegram met daarin de informatie. Ik gok dat daar misschien een bit in zit die aangeeft of de humidity aan of uit staat.
Ik heb vanmorgen even getest met (=zonder :) ) losgekoppelde TC200. Het switchen naar rc100 via rest_command.set_ems_esp werkte prima. Dat kan volgens mij ook gewoon in HA met select.thermostat_hc1_control. Het zetten van de temp via hc1/remotetemp werkte ook prima. Maar het zetten vd humidity via hc1/remotehum werkte niet. Ik kreeg error 400. En de humidity is m.i. de belangrijke waarde om de aanvoertemp bij het koelen te beinvloeden. Doe ik iets verkeerd? Of kan je bij de virtuele thermostaat de humidity niet beinvloeden?

Oeps: kleine toevoeging: dit is logisch want de rc100 heeft natuurlijk geen vochtsensor.
Ik ga straks testen met rc100h maar volgens mij moet je ook gewoon de tc100 kunnen gebruiken.

Inmiddels een test gedaan met losgekoppelde TC200. Hierna kon ik via de api hc1/remotehum niet wijzigen (respons 400).
Daarna via HA control op RC100h gezet en toen kon ik wel hc1/remotehum instellen.
De berekende aanvoertemp is dan echter wederom 17 gr en niet lager. Dus dat koelt zeker niet beter denk ik.

Ik heb in ems-esp gekeken en daar was idd rc100h aangemaakt. Deze had in eerste instantie echter maar 1 waarde en dat was de temp. Dus er is geen humidity aangemaakt. Na nog een keer hc1/remotehum te hebben gezet kreeg ik wel humidity en dauwpunt te zien.

Het lijkt bingo. Ik heb de temp op 25 gr gezet en de vochtigheid op 41%. Dan krijg ik als dauwpunt temp 10.8 en gaat hijnaar verwachting koelen met 12.8 gr.
De berekende aanvoertemp is nu 13 gr. Dit ga ik nu in de praktijk testen.

Wordt vervolgd.

[ Voor 26% gewijzigd door nkooij op 13-07-2026 09:50 ]

• nkooij

nkooij

Ond

Ik heb het aan de praat met een virtuele thermostaat. Ik heb nu runs van 25 tot 30 minuten en een periode tussen runs van ca 60 minuten met een berekende aanvoertemp van 12 gr (en dus geen 17 gr).

Ik heb de tc200 los gekoppeld en de rc100h ingesteld.
Ik stuur de werkelijke kamertemp via de api naar ems_esp.
Ik heb een doel dauwpunt ingesteld van 10 gr (waardoor de WP werkt met 12 gr.) en bereken adhv dit doel_dauwpunt het vocht-percentage. Dat percentage stuur ik naar ems_esp.

De berekende aanvoertemperatuur is nu 12 graden en geen 17. Dus dat koelt een stuk beter.
En ik kan nog lager maar dat wil ik gecontroleerder gaan doen.

Vwb potentiele vochtproblemen:
Mijn vloerverwarming is van het droogbouw systeem en wordt bij deze aanvoertemperatuur niet lager als ca 16 graden. Dat geeft geen vochtproblemen.
Ik heb 1 radiator (met fans onderop) op de slaapkamer in gebruik om te koelen die redelijk nat wordt. Ik heb daar wat handdoeken onder gelegd. Dat boeit mij verder niet zo.

• HansRemmerswaal
nkooij schreef op maandag 13 juli 2026 @ 21:32:
Ik heb het aan de praat met een virtuele thermostaat. Ik heb nu runs van 25 tot 30 minuten en een periode tussen runs van ca 60 minuten met een berekende aanvoertemp van 12 gr (en dus geen 17 gr).

Ik heb een doel dauwpunt ingesteld van 10 gr (waardoor de WP werkt met 12 gr.) en bereken adhv dit doel_dauwpunt het vocht-percentage. Dat percentage stuur ik naar ems_esp.

De berekende aanvoertemperatuur is nu 12 graden en geen 17. Dus dat koelt een stuk beter.

Mijn vloerverwarming is van het droogbouw systeem en wordt bij deze aanvoertemperatuur niet lager als ca 16 graden. Dat geeft geen vochtproblemen.
Ik heb 1 radiator (met fans onderop) op de slaapkamer in gebruik om te koelen die redelijk nat wordt. Ik heb daar wat handdoeken onder gelegd. Dat boeit mij verder niet zo.
En de buizen bij de warmtepomp zelf? Zijn die niet kleddernat?

• Pompadour
Ik heb nu runs van 25 tot 30 minuten en een periode tussen runs van ca 60 minuten met een berekende aanvoertemp van 12 gr (en dus geen 17 gr).
Dat klinkt niet echt goed. Weet je ook waarom de runs worden afgebroken? En wordt die berekende aanvoertemperatuur ook gehaald? Met deze warmte zou ik het ook niet gek vinden als je vloer dan nat wordt.

Ter vergelijking: ik had ook dergelijke korte runs van 30-45 minuten met een aanvoer van 18 graden en dan een wachttijd van ca. 60-75 minuten. De runs werden onderbroken vanwege de dauwpuntsensor die uitsloeg op de vochtige aanvoerleiding. Op deze manier werkt je koeling ook nauwelijks met de huidige temperaturen: de tijd dat er gekoeld wordt, wordt volledig teniet gedaan door de tijd dat alles weer opwarmt omdat je WP per saldo langer in ruststand staat dan koelt.

Ik heb nu een ontvochtiger geplaatst in de technische ruimte (garage) waar de WP binnenunit staat. Deze is ingesteld op 50% luchtvochtigheid limiet en heb nu runs van vele uren omdat de dauwpuntsensor niet meer in error schiet vanwege vocht op de aanvoerleiding. Eigenlijk vrijwel continue koelen dus, enkel onderbroken voor warmwaterbereiding.

Ik heb ook de automation van @jordyc geïmplementeerd die automatisch de minimum aanvoertemperatuur aanpast op basis van de luchtvochtigheid, tot nu toe zijn de temperaturen en luchtvochtigheid niet meer zo hoog dat hier heel veel delta in zit, maar het werkt wel.

Uiteindelijk komt er toch wel een airconditioning verwacht ik, want het scheelt wel iets, maar voor mij te weinig om het echt aangenaam te maken

• Willem senior

Koelen met gewone radiatoren gaat niet of je moet de leidingen kruislings aangesloten hebben ( rechts boven aanvoer en links onder de retour dan werkt het een beetje) convectors of ltv radiatoren die kunnen wel koelen
Omdat het koude water gelijk zakt in de radiator en bijna gelijk retour gaat is er nu kans op kortsluiting waardoor de warmtepomp van die korte runs gaat maken
En pas toch op met condens ik weet niet hoe je leidingen lopen maar condens tussen je plafond wil je ook niet of alle leidingen moeten in het beton of cement liggen dan zal het waarschijnlijk wel meevallen omdat er dan ook nog een beschermde mantel om de leidingen zit

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:23:
[...]

Koelen met gewone radiatoren gaat niet of je moet de leidingen kruislings aangesloten hebben ( rechts boven aanvoer en links onder de retour dan werkt het een beetje) convectors of ltv radiatoren die kunnen wel koelen
Omdat het koude water gelijk zakt in de radiator en bijna gelijk retour gaat is er nu kans op kortsluiting waardoor de warmtepomp van die korte runs gaat maken
Mijn radiatoren waren voor het verwarmen goed ingeregeld, en toch zag ik met mijn warmtecamera dat het koude water recht naar beneden stroomde. Uiteindelijk heb ik een week geleden al mijn radiatoren dichtgedraaid vanwege bovenstaande reden.

Ik neem aan dat het met een Jaga Strada wel goed werkt?

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:30:
[...]

Mijn radiatoren waren voor het verwarmen goed ingeregeld, en toch zag ik met mijn warmtecamera dat het koude water recht naar beneden stroomde. Uiteindelijk heb ik een week geleden al mijn radiatoren dichtgedraaid vanwege bovenstaande reden.

Ik neem aan dat het met een Jaga Strada wel goed werkt?
Ja met de jaga strada werkt het wel want dat zijn buisjes met plaatjes dus het water moet altijd door de convector
Plaatje van een convector zodat je de pijpjes ziet en Plaatjes die de warmte of kou afgeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhrgWunowdSJNtOrca-cQVJzpEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wEaCcMHlhdggQ2A1JkADoxBX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door Willem senior op 14-07-2026 14:38 ]

• nkooij

nkooij

Ond

HansRemmerswaal schreef op maandag 13 juli 2026 @ 23:25:
[...]

En de buizen bij de warmtepomp zelf? Zijn die niet kleddernat?
Voorheen wel. Maar alle zichtbare buizen zijn inmiddels geisoleerd. De onzichtbare buizen in kruipruimte en onder de houten vloeren waren al geisoleerd.

• HansRemmerswaal
nkooij schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 15:48:
[...]

Voorheen wel. Maar alle zichtbare buizen zijn inmiddels geisoleerd. De onzichtbare buizen in kruipruimte en onder de houten vloeren waren al geisoleerd.
Dat isoleren van de buizen bij de WP moet ik nog (laten) doen. Dat perfect dampdicht aanbrengen van Armaflex lijkt mij toch een specialistisch klusje, met al dat verlijmen enzo. Toch wel iets minder makkelijk dan de "gewone" buis isolatie die ik richting mijn boiler heb.

[ Voor 3% gewijzigd door HansRemmerswaal op 14-07-2026 16:37 ]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:49

Seafarer

XXX

Willem senior schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:23:
[...]

En pas toch op met condens ik weet niet hoe je leidingen lopen maar condens tussen je plafond wil je ook niet of alle leidingen moeten in het beton of cement liggen dan zal het waarschijnlijk wel meevallen omdat er dan ook nog een beschermde mantel om de leidingen zit
Er is nog een negatief puntje bij radiatoren. Bij koud water bovenin koel je de lucht die zwaarder wordt en dan in de radiator zakt, gevolg je krijgt meestroom inplaats van kruisstroom. Ventilatoren zijn dan een must.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Willem senior
Seafarer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:39:
[...]

Er is nog een negatief puntje bij radiatoren. Bij koud water bovenin koel je de lucht die zwaarder wordt en dan in de radiator zakt, gevolg je krijgt meestroom inplaats van kruisstroom. Ventilatoren zijn dan een must.
Ik heb in het begin gedacht om een zomer en winter stand te maken op de warmtepomp
Hier bedoel ik mee met twee driewegkleppen de retour en aanvoer omdraaien zodat de Radiatoren gevult worden via de retour en voor je vloerverwarming maakt het niet uit alleen komt er meer bij kijken dan die twee leiding verwisselen bevooroordeeld thermostaatkranen werken niet die werken alleen maar een kant op dus die moesten weg en dan gewone radiatoren kranen monteren dan moest er ook nog een aansturing bedacht worden die de kleppen ging bedienen
Maar om het simpel te houden niet verder meegegaan met het idee want als ik er niet meer ben of ik verkoop het huis moet iemand anders dit ook kunnen bedienen en gebruiken

• lc8
Willem senior schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:43:
[...]

Ik heb in het begin gedacht om een zomer en winter stand te maken op de warmtepomp
Hier bedoel ik mee met twee driewegkleppen de retour en aanvoer omdraaien zodat de Radiatoren gevult worden via de retour en voor je vloerverwarming maakt het niet uit alleen komt er meer bij kijken dan die twee leiding verwisselen bevooroordeeld thermostaatkranen werken niet die werken alleen maar een kant op dus die moesten weg en dan gewone radiatoren kranen monteren dan moest er ook nog een aansturing bedacht worden die de kleppen ging bedienen
Maar om het simpel te houden niet verder meegegaan met het idee want als ik er niet meer ben of ik verkoop het huis moet iemand anders dit ook kunnen bedienen en gebruiken
Met die gedachte speel ik ook al langere tijd.
Simpelste oplossing zou zijn: tweede pomp in het circuit die de andere kant op staat: maar niemand kan/wil mij vertellen of ik reverse flow door de originele pomp (wilo) mag hebben en wat de weerstand daarvan is (drukverschil bij flow-x). Wilo antwoord mij niet.

Ik koel overigens wel zo: en ja.. radiator is niet zo efficient omdat het meeste water direct naar beneden gaat in de eerste lamellen.. maar overall kan ik toch iets van 3kW continu koelen in huis. Dat haalt de warmte op de pieken best aardig naar beneden.
Ik haal runs van 2-3 uur met radiator-koeling.

ps.: een convector (zoals die van Jaga), heeft dit probleem inderdaad niet). luchtflow zal de andere kant op gaan, en daarmee werkt de trek-kast dan niet, dus de efficientie zal ook daar minder zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door lc8 op 15-07-2026 11:08 ]

• Willem senior
lc8 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:07:
[...]

Met die gedachte speel ik ook al langere tijd.
Simpelste oplossing zou zijn: tweede pomp in het circuit die de andere kant op staat: maar niemand kan/wil mij vertellen of ik reverse flow door de originele pomp (wilo) mag hebben en wat de weerstand daarvan is (drukverschil bij flow-x). Wilo antwoord mij niet.

Ik koel overigens wel zo: en ja.. radiator is niet zo efficient omdat het meeste water direct naar beneden gaat in de eerste lamellen.. maar overall kan ik toch iets van 3kW continu koelen in huis. Dat haalt de warmte op de pieken best aardig naar beneden.
Ik haal runs van 2-3 uur met radiator-koeling.

ps.: een convector (zoals die van Jaga), heeft dit probleem inderdaad niet). luchtflow zal de andere kant op gaan, en daarmee werkt de trek-kast dan niet, dus de efficientie zal ook daar minder zijn.
Wil je de grafiek van druk verschil van de verschillende pomp standen weten ?
Ik heb namelijk het boekje even opgezocht om te kijken of ik die nog had
Gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWWChWhHQ3tWhRESSTSzaA6o_W8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCk0X83dCGtKcnpDfsHjbiGN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iq7kHr0MU_nxQzgf3Zzq8MB_rjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmPn9g8vK3jWDjUS6QZRJ0nl.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer

Seafarer

XXX

Willem senior schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:43:
[...]

De minste aanpassing is ventilatoren plaatsen. Topic vol ook met inspiratie foto's: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Willem senior
Seafarer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:58:
[...]

De minste aanpassing is ventilatoren plaatsen. Topic vol ook met inspiratie foto's: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Ventilatoren heb ik op al mijn radiatoren en jaga strada hybride nu zelfs een ventilator die over de vloerverwarming blaast zodat de koude lucht niet op de vloer blijft liggen als een deken :)

• lc8
Willem senior schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:43:
[...]

Wil je de grafiek van druk verschil van de verschillende pomp standen weten ?
Ik heb namelijk het boekje even opgezocht om te kijken of ik die nog had
Gevonden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
nee ik denk dat je niet begreep wat ik bedoelde:

om de flow in het CV systeem om te draaien kun je 2 dingen doen:
- twee drieweg kleppen monteren, zodat je de aanvoer/retour NA de pomp kruist. OF
- de pomp de andere kant op laten pompen: maar goed, een centrifugaalpomp kan niet omgekeerd werken.. dus als alternatief: plaats een tweede pomp in series (!): activeer nu de ene of de andere pomp afhankelijk van de flow richting die je wilt. Nadeel: iedere pomp moet altijd de flow reversed door de inactieve pomp heen pompen. Nu is zo'n centrigugaal pompje niet veel meer dan een ruime kamer met een waaier er in.. dus dat valt wel mee. Maar hij gaat waarschijnlijk wel meedraaien in de verkeerde richting.. gaat die daar stuk aan? en wat is dus de flow-weerstand in REVERSED direction?
(die manual kun je gewoon downloaden als pdf bij Wilo uiteraard, maar daar staat dit niet in)

• lc8
Seafarer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:58:
[...]

fans op radiatoren heeft mijns inzien verschrikkelijk weinig nut.. die dingen zijn namelijk ontworpen op natuurlijke convectie. dus een extra fan helpt eigenlijk alleen vrij goed op een lage radiator, die van nature weinig trekschacht heeft. Het echte probleem voor koelen met een radiator of convector zit hem in de waterflow richting, zoals al aangegeven.

• Seafarer

Seafarer

XXX

lc8 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 13:16:
[...]

fans op radiatoren heeft mijns inzien verschrikkelijk weinig nut.. die dingen zijn namelijk ontworpen op natuurlijke convectie. dus een extra fan helpt eigenlijk alleen vrij goed op een lage radiator, die van nature weinig trekschacht heeft. Het echte probleem voor koelen met een radiator of convector zit hem in de waterflow richting, zoals al aangegeven.
De beste warmte overdracht ongeacht wat je doet is kruisstroom De hoogste gemiddelde delta t ontstaat dan.

Daarbij in dit topic LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen hebben de ventilatoren hun doel bewezen. Dat is inderdaad bij verwarmen. Maar bij koude is hetzelfde aan de hand. Dat is namelijk flow.
Waterflow en luchtflow bepalen het afgifte vermogen.

• lc8
Seafarer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:16:
[...]

De beste warmte overdracht ongeacht wat je doet is kruisstroom De hoogste gemiddelde delta t ontstaat dan.

Daarbij in dit topic LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen hebben de ventilatoren hun doel bewezen. Dat is inderdaad bij verwarmen. Maar bij koude is hetzelfde aan de hand. Dat is namelijk flow.
Waterflow en luchtflow bepalen het afgifte vermogen.
mbt de flow: Nee dus.
* De waterflow is compleet anders omdat je een radiator van boven met koud gaat vullen (als je de CV flow niet omdraait),
* de Luchtflow zal van nature omdraaien en neerwaards worden ipv opwaards. Ventilatoren die dat gaan tegenwerken in de verkeerde richting lijkt me dus geen goed idee.

• Willem senior
Als je nu koelt met een radiator dan word de eerste 10 cm koud de rest wordt niet benut van die radiator het gekoelde cv water valt als het ware gelijk naar beneden wat dus weer kort sluiting kan veroorzaken en je dus korte runs bij koelen krijg
Draai je de retour en aanvoer om bij koelen dan vult de radiator helemaal met het gekoelde cv water en zal een ventilator die rustig tegen of door de radiator blaast wel een behoorlijk effect hebben net als bij een convector ( jaga bevooroordeeld) dan dat er maar een klein stukje van een radiator gebruikt wordt
Vandaar het idee om bij koelen retour en aanvoer tijdelijk om te draaien
Hier begin ik er niet meer aan ben bezig met offertes voor airconditioning erbij te nemen dan wordt er ook gelijk ontvochtigt met koelen

• Seafarer

Seafarer

XXX

lc8 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:44:
[...]

mbt de flow: Nee dus.
* De waterflow is compleet anders omdat je een radiator van boven met koud gaat vullen (als je de CV flow niet omdraait),
* de Luchtflow zal van nature omdraaien en neerwaards worden ipv opwaards. Ventilatoren die dat gaan tegenwerken in de verkeerde richting lijkt me dus geen goed idee.
Topic niet gelezen dus.

• LennG
Ik meld mij toch ook nog even terug na goede hulp van jullie een goede 2 weken geleden.

Onderhand draait de warmtepomp enigszins op koelstand (zo’n 2 runs per dag van 1 uur om tot Aanvoertemperatuir van 17 graden te komen) waarna die stopt.

Vervolgens gaat de compressor niet meer aan. Als test luchtvochtigheid in de binnenruimte teruggebracht naar 30% maar op dit geeft geen langere of extra koelruns.

Gevolg is dat de aanvoertemperatuur steeds oploopt tot 22-23 graden Voor de volgende run eindelijk start. Als ik bovenstaande berichten lees, zou die eigenlijk vrijwel continue moeten koelen tot de gewenste kamertemperatuur bereikt is.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen?.

[ Voor 23% gewijzigd door LennG op 16-07-2026 00:15 ]

• Willem senior
LennG schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 00:13:
Ik meld mij toch ook nog even terug na goede hulp van jullie een goede 2 weken geleden.

Onderhand draait de warmtepomp enigszins op koelstand (zo’n 2 runs per dag van 1 uur om tot Aanvoertemperatuir van 17 graden te komen) waarna die stopt.

Vervolgens gaat de compressor niet meer aan. Als test luchtvochtigheid in de binnenruimte teruggebracht naar 30% maar op dit geeft geen langere of extra koelruns.

Gevolg is dat de aanvoertemperatuur steeds oploopt tot 22-23 graden Voor de volgende run eindelijk start. Als ik bovenstaande berichten lees, zou die eigenlijk vrijwel continue moeten koelen tot de gewenste kamertemperatuur bereikt is.

Ligt er aan waardoor die uitgeschakeld is, was die onder de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur
Of greep de dauwpunt sensor in of was de gevraagde temperatuur gehaald
Er wordt ook veel vergeten dat wanneer de warmtepomp stopt met koelen dat die dan ook stopt met pompen waardoor de aanvoertemperatuur gemeten door de warmtepomp heel lang kouder kan blijven dan dat die gemeten wordt met eigen sensors op de aanvoer ergens in het systeem
Trucje kan zijn om dan even je thermostaat hoger te zetten bevooroordeeld op 26 graden en dan na 2 minuten weer terug te zetten op bevooroordeeld 22 graden dit zal dan de pompen weer starten en zou kunnen helpen als je warmtepomp lang uit blijft om dan weer wel te gaan koelen het probleem is niet altijd de luchtvochtigheid

• LennG
Willem senior schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:39:
[...]

Ligt er aan waardoor die uitgeschakeld is, was die onder de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur
Of greep de dauwpunt sensor in of was de gevraagde temperatuur gehaald
Er wordt ook veel vergeten dat wanneer de warmtepomp stopt met koelen dat die dan ook stopt met pompen waardoor de aanvoertemperatuur gemeten door de warmtepomp heel lang kouder kan blijven dan dat die gemeten wordt met eigen sensors op de aanvoer ergens in het systeem
Trucje kan zijn om dan even je thermostaat hoger te zetten bevooroordeeld op 26 graden en dan na 2 minuten weer terug te zetten op bevooroordeeld 22 graden dit zal dan de pompen weer starten en zou kunnen helpen als je warmtepomp lang uit blijft om dan weer wel te gaan koelen het probleem is niet altijd de luchtvochtigheid
Beste Willem, ik denk dat de warmtepomp uitschakelt omdat de aanvoerstreeftemperatuur bereikt is. Als ik deze aflees is die namelijk vaak Rond of 1 graag lager dan de beoogde temperatuur.

De pomp blijft draaien want die wordt door de warmtevraag (in dit geval Koeltevraag) gestuurd. Daardoor zie ik gaandeweg de aanvoertemperatuur oplopen doordat warmte wordt opgenomen door het water in de vloer. De aanvoertemperatuur is nu bijvoorbeeld 21,8 terwijl volgens de wp het dauwpunt op 17 graden ligt. Ik zou dan ook verwachten dat de compressor aan zou moeten gaan om de aanvoertemperatuur terug te brengen tot de beoogde 18 graden maar dat gebeurt niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6tBDN1Mi1a-pIbO0Gjp8dApMJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ahqkmibmuh021OixxH3QFB52.jpg?f=fotoalbum_large

• Willem senior
LennG schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:53:
[...]

Beste Willem, ik denk dat de warmtepomp uitschakelt omdat de aanvoerstreeftemperatuur bereikt is. Als ik deze aflees is die namelijk vaak Rond of 1 graag lager dan de beoogde temperatuur.

De pomp blijft draaien want die wordt door de warmtevraag (in dit geval Koeltevraag) gestuurd. Daardoor zie ik gaandeweg de aanvoertemperatuur oplopen doordat warmte wordt opgenomen door het water in de vloer. De aanvoertemperatuur is nu bijvoorbeeld 21,8 terwijl volgens de wp het dauwpunt op 17 graden ligt. Ik zou dan ook verwachten dat de compressor aan zou moeten gaan om de aanvoertemperatuur terug te brengen tot de beoogde 18 graden maar dat gebeurt niet.

[Afbeelding]
Dan is de warmtepomp uitgegaan door de Aan/uit hysterese instelling waarschijnlijk
Ik weet niet of je een monoblock of split systeem hebt want bij een monoblock kun je deze niet aanpassen zover ik weet , als je een split systeem heb kun je deze wel korter zetten staat standaard op 150 en die kun je dan verlagen naar 100/120 bevooroordeeld dan zal de warmtepomp eerder starten maar ook eerder stoppen met koelen
Zit er ook nog een dauwpunt sensor ergens op je aanvoer leiding want als die maar een klein beetje vocht wordt stopt die ook met koelen en die werkt ook met een X timer voordat het koelen weer wordt hervat

• jordyc
In dat geval zou ik ook kijken naar je warmte afgifte. Dat de temperatuur zo snel al onder de gewenste aanvoertemperatuur zit lijkt te duiden op een issue daarmee. Staan er niet toevallig groepen dicht of geblokkeerd?

Als je een externe pomp, zoals een budurus hebt kan je ook kijken of je de pomp snelheid omlaag kan zetten. Dan stroomt het water ook minder snel door je leidingen en heeft het meer tijd om op te warmen.

• lc8
LennG schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 00:13:

Als de pomp uitschakelt omdat de integraal van aanvoertemperatuur te ver beneden het setpoint komt ('hysterese":in graden-C * minuten), dan komt dat dus omdat de temperatuur onder het setpoint daalt gedurende langere tijd: dat is dan weer het verschil tussen het koelvermogen van de pomp en het afgegeven vermogen aan het huis.
aannemende dat de pomp al op minimum modulatie draait, kun je daar dus niks aan doen.
Het enige waar je dus iets aan kan doen is het afgegeven koel vermogen!

wat heeft daar invloed op?
- de water temperatuur (afgegeven vermogen is nagenoeg linear met de delta-T) -> zet deze zo koud als de condensatie toelaat...
- CV-water debiet: meer flow levert meer afgifte en een kleinere delta-T tussen aanvoer en retour. (warmer retourwater geeft minder vermogen af uiteraard) => Zet je CV-pomp (secundair dus) hoger
- Aanvoer-retour delta-T van de WP: zelfde => zet je koel-delta-T zo klein mogelijk (2C), dit regelt effectief ook de primaire flow.. lagere delta-T is hogere flow.
- afgifte van je verwarmingssysteem aan de lucht: verhoog de luchtflow (fans op radiator/convector en een plafond-fan voor algemene flow over een vloerverwarming.

vergeet ik nog iets?

• Willem senior
lc8 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 08:44:
[...]

Als de pomp uitschakelt omdat de integraal van aanvoertemperatuur te ver beneden het setpoint komt ('hysterese":in graden-C * minuten), dan komt dat dus omdat de temperatuur onder het setpoint daalt gedurende langere tijd: dat is dan weer het verschil tussen het koelvermogen van de pomp en het afgegeven vermogen aan het huis.
aannemende dat de pomp al op minimum modulatie draait, kun je daar dus niks aan doen.
Het enige waar je dus iets aan kan doen is het afgegeven koel vermogen!

wat heeft daar invloed op?
- de water temperatuur (afgegeven vermogen is nagenoeg linear met de delta-T) -> zet deze zo koud als de condensatie toelaat...
- CV-water debiet: meer flow levert meer afgifte en een kleinere delta-T tussen aanvoer en retour. (warmer retourwater geeft minder vermogen af uiteraard) => Zet je CV-pomp (secundair dus) hoger
- Aanvoer-retour delta-T van de WP: zelfde => zet je koel-delta-T zo klein mogelijk (2C), dit regelt effectief ook de primaire flow.. lagere delta-T is hogere flow.
- afgifte van je verwarmingssysteem aan de lucht: verhoog de luchtflow (fans op radiator/convector en een plafond-fan voor algemene flow over een vloerverwarming.

vergeet ik nog iets?
De Delta T is afhankelijk van je systeem, de standaard Delta T van 2 advies van nefit werkte hier niet dan kwam bij het opstarten de minimum aanvoertemperatuur telaag en kwam na het terug moduleren dan nog onder de minimum aanvoertemperatuur die ingesteld was en ging dan na 30/40 minuten draaien alweer uit
Nu met de Delta T op 2.8 ingesteld werkt het wel ( werkt eigenlijk het zelfde als bij verwarming)
Bij opstarten even onder je minimum ingestelde aanvoertemperatuur dan na terug modulatie warmtepomp zit je er boven en zal na verloop van tijd zaken onder het ingestelde minimum temperatuur en dan schakelt de warmtepomp uit
Wel heb ik bij koelen de boderus pomp op zijn hoogste stand staan en hij verwarming staat deze eentje lager (middelste stand)
Foto om het wat beter te laten zien: (en middelste run was warmwater run )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANZIW-C0K87ZzCir3UapRvTF8cQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JijabkGZyxSmUhdEXrbiXMO0.jpg?f=fotoalbum_large
Hier is de warmtepomp terug gemodulleerd en komt dan 1 graad hoger uit :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8E16ZgRBXKPSX8_XH4aHYePIC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYjJ1oQcIH3il6SC3RNmkVex.jpg?f=fotoalbum_large
Flow zo hoog mogelijk als het kan is hij koelen en verwarming altijd beter krijg je geluid overlast dan pomp standje lager

Pagina: 1 ... 115 116 Laatste