• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-12 13:17
Eddy V schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:38:
Ik ben ook op zoek naar de mogelijkheid om bij mijn Nefit all electric enviline split meerdere starts en stops per dag te programmeren. Kom echter ook niet verder dan 1 stop en 1 start.
zou je met de aan/uit hysterese (On/off hyst heat) kunnen spelen? Ik heb het nu altijd op 150 K*min staan.
Met mijn dynamische uurprijzen duurt het soms wat lang totdat die reageert. Ik zet nu met homeassistant de duurste x uren (cheapest energy hours integratie) de thermostaat op 8graden, de overige 19,5. En de min flow temp wordt nog aangepast met een automatie met een factor verkregen met de nordpool_diff integratie, die kijkt naar de komende uren.
Volgend jaar gaat mijn leverancier over tot kwartierprijzen. Ik denk ik ga dan testen wat een lagere hysterese waarde doet. Of nog beter, als ik wil dat die gauw aan of uit gaat, de hysterese laag zetten, en anders heel hoog? Heeft iemand zoiets al eens getest?
Of moet ik bang zijn dat de WP kwartiertje aan/uit niet fijn vindt?

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:57
hackbard schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:11:
[...]

zou je met de aan/uit hysterese (On/off hyst heat) kunnen spelen? Ik heb het nu altijd op 150 K*min staan.
Met mijn dynamische uurprijzen duurt het soms wat lang totdat die reageert. Ik zet nu met homeassistant de duurste x uren (cheapest energy hours integratie) de thermostaat op 8graden, de overige 19,5. En de min flow temp wordt nog aangepast met een automatie met een factor verkregen met de nordpool_diff integratie, die kijkt naar de komende uren.
Volgend jaar gaat mijn leverancier over tot kwartierprijzen. Ik denk ik ga dan testen wat een lagere hysterese waarde doet. Of nog beter, als ik wil dat die gauw aan of uit gaat, de hysterese laag zetten, en anders heel hoog? Heeft iemand zoiets al eens getest?
Of moet ik bang zijn dat de WP kwartiertje aan/uit niet fijn vindt?
Kort draaien en veel aan / uit vind de warmtepomp/compressor niet fijn
Probeer na een start minimaal te wachten tot je compressor terug gemoduleerd is en dat duurt ongeveer 30 tot 45 minuten

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:57
Even een vraagje tussendoor:
Bij de installatie van onze hybride Compress 3400i (met 1010 thermostaat) werd ons verteld dat onze "oude" Moduline Easy thermostaat op termijn ( middels een update ) ook bruikbaar zou worden gemaakt voor onze hybride installatie.
Na veel snuffelen op de Nefit/Bosch site en Googlen kan ik er niets over vinden.
Iemand hier ervaringen mee?

• rob000
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 08-12 23:14
Ik heb eindelijk tijd om me eens goed te verdiepen in de werking van mijn warmtepomp.
Nu loop ik meteen tegen een probleem aan.

Ik heb regelmatig een storingsmelding dat de druk te laag is. vaak als de watertemperatuur van het boilervat ook laag is.
Er hoeft dan maar een heel klein beetje bijgevuld te worden en dan is deze week op druk op de nanometer.

Nu valt mij alleen op dat dit steeds vaker moet gebeuren.
Nu was ik zojuist aan het proberen de sww run en de termische desinfectie op elkaar af te laten stemmen zodat het verbruik nog iets gaat zakken maar nu viel me dus iets anders op.

Tijdens de sww run loopt de druk op de nanometer op tot boven de 2 bar.
Maar tijdens de thermische desinfectie die daarna volgt loopt de druk op tot boven de 3 bar.
Het overloopventiel laat dan wel wat weglopen maar dat is beperkt.
Nu merk ik ook dat op dat moment er water uit het grijze buisje druppelt wat langs de nanometer zit.

Ik heb de desinfectie nu uitgezet en nu loopt de druk weer terug (staat nu op 2,5 bar)

Wat kan hier de oorzaak van zijn? is het expansievat dan kapot? Ik kan ook niet echt terugvinden waar het water uit het grijze buisje vandaan komt. Nu de druk terugloopt is dit druppen ook gestopt.

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
rob000 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:13:
Ik heb eindelijk tijd om me eens goed te verdiepen in de werking van mijn warmtepomp.

Ik heb regelmatig een storingsmelding dat de druk te laag is. vaak als de watertemperatuur van het boilervat ook laag is.
Er hoeft dan maar een heel klein beetje bijgevuld te worden en dan is deze week op druk op de nanometer.

Nu was ik zojuist aan het proberen de sww run en de termische desinfectie op elkaar af te laten stemmen zodat het verbruik nog iets gaat zakken maar nu viel me dus iets anders op.

Maar tijdens de thermische desinfectie die daarna volgt loopt de druk op tot boven de 3 bar.
Nu merk ik ook dat op dat moment er water uit het grijze buisje druppelt wat langs de nanometer zit.

Ik heb de desinfectie nu uitgezet en nu loopt de druk weer terug (staat nu op 2,5 bar)

Wat kan hier de oorzaak van zijn? is het expansievat dan kapot? Ik kan ook niet echt terugvinden waar het water uit het grijze buisje vandaan komt. Nu de druk terugloopt is dit druppen ook gestopt.
Dat klinkt wel als een expansievat wat stuk is. Die zorgt er namelijk voor dat je druk constant blijft in je systeem.

Je kan dat checken door op de boven en onderkant van het vat te tikken. Een kant moet doffer klinken dan de andere kant. Als ze beide even dof klinken is het membraan lek en zal het vat vervangen moeten worden.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:52
rob000 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 15:13:

Heb je een terugslagklep in je sww verwarmingscircuit zitten ? Zit die in de juiste orientatie ?

• rob000
Ik heb even gekeken maar ik zou niet weten hoe ik bij de onderkant van het expansievat moet komen om het te checken. Morgen maar even iemand bellen om er naar te komen kijken. Of moet je hier eigenlijk heel makkelijk bij kunnen?

Terugslagklep heb ik er niet inzitten. Ik had daar ook wat van gelezen dus dat was een van de zaken die ik nu graag een keer wilde gaan uitzoeken of ik ook last had van de warmteverliezen. Ik had namelijk het idee dat het water snel afkoelt in de nacht.
Ik dacht ook een redelijk hoog verbruik te hebben maar daar heb ik net nog even naar zitten kijken en dat is dus volgens mij helemaal niet meer (begin van het jaar diverse instellingen veranderd)
Moet zeggen dat ik er steeds naar kijk wat aanpas en dan weer een hele tijd het te druk heb om het echt goed te volgen.

Ik wilde nu vooral opzoek naar betere instellingen voor het warme water omdat de drie dochters groter worden, langer douchen dus het water met een Run tot 48 graden in de middag regelmatig op is in de avond of ochtend.
Totaal verbruik tot nu toe dit jaar:
2424 KWH
Waarvan 400 kwh electrische bijverwarming (dit kan nog naar beneden als ik de sww cyclus van te voren tot 60 graden laat lopen)
590 kwh warm water
Rest voor verwarmen / koelen

Ik verwacht dat daar de komende 2 maanden nog iets bijkomt maar dan zou ik uitkomen rond:
3100 kwh totaal
480 electrische bijverwarming (1x per week desinfectie en af en toe extra warm water)
710 kwh warm water
1910 verwarmen/koelen

Volgens mij heel netjes voor een gezin van 5.
Moet zeggen dat de verwarming van medio half maart t/m vorige week we alleen in de zomer gekoeld hebben voor de rest geen verwarming nodig gehad. kamertermostaat bij verwarmen altijd op 19 graden, warm water 40-48 graden opwarmen 1x per dag 300 liter. Vrijstaand hoekhuis uit 2019.

Het gemiddelde verbruik per jaar sinds we hier wonen is:
4300 kwh per jaar voor totaal warmtepomp verbruik waarvan
1500 kwh per jaar voor warm water

Dus dit jaar zal dat een halvering zijn van het gemiddelde gebruik van de afgelopen jaren. Blijkbaar telkens toch de juiste zaken aangepast.
BBQ kees kastje ook al een tijd liggen maar nog niet in gebruik. Zal ik de komende tijd toch ook eens gaan doen om te kijken wat er de komende koudere maanden gebeurd.

• Maurice v/d Zwaan
Werkt je 3-weg klep goed ? Toen die bij installatie bij mij vergeten was om aan te sluiten had ik ook veel warmteverlies op boilervat, en er gebeurde wel meer rare dingen.

• rob000
ja voor zover ik zelf kan zien werkt die goed.
Maar ik moet het eerst eens even goed gaan bijhouden wat er precies gebeurd na opwarming.

Maar eerst kijken of we het expansievat probleem opgelost kunnen krijgen.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
rob000 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:57:

Ik wilde nu vooral opzoek naar betere instellingen voor het warme water omdat de drie dochters groter worden, langer douchen dus het water met een Run tot 48 graden in de middag regelmatig op is in de avond of ochtend.
Totaal verbruik tot nu toe dit jaar:
2424 KWH
Waarvan 400 kwh electrische bijverwarming (dit kan nog naar beneden als ik de sww cyclus van te voren tot 60 graden laat lopen)
590 kwh warm water
Rest voor verwarmen / koelen

Ik verwacht dat daar de komende 2 maanden nog iets bijkomt maar dan zou ik uitkomen rond:
3100 kwh totaal
480 electrische bijverwarming (1x per week desinfectie en af en toe extra warm water)
710 kwh warm water
1910 verwarmen/koelen
Hoe/waar zie je de hoeveelheid KwH die voor elektrische bijverwarming (legionella run) wordt gebruikt? Ik zie dit in de Bosch app niet terug.

• Maurice v/d Zwaan
Yaay schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:28:
[...]

Hoe/waar zie je de hoeveelheid KwH die voor elektrische bijverwarming (legionella run) wordt gebruikt? Ik zie dit in de Bosch app niet terug.
Elektrische bijverwarming staat los van legionella run. Ik heb een 5800i (R290) en heb het elektrische element uitgezet, niet nodig voor verwarming, sww run en legionella run, ook niet bij -5C buiten.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 21:04:
[...]

Elektrische bijverwarming staat los van legionella run. Ik heb een 5800i (R290) en heb het elektrische element uitgezet, niet nodig voor verwarming, sww run en legionella run, ook niet bij -5C buiten.
Dat is waar, ik gooide de termen door elkaar maar bedoel de legionella run (die @rob000 ook lijkt te bedoelen).
Ik heb de enviline monoblock, maar volgens mij heeft hij voor de laatste paar graden 60 > 65 en dit 1 uur vasthouden het electronisch element nodig. Bij mij wordt tijdens de legionellarun plusminus 5kwh gebruikt, maar dit zit ik niet terug in de Bosch app.

• rob000
Dat kun je uitlezen op de binnenunit.
Je kan het niet zien voor alleen legionella, het is totaal voor elektrisch element. (Uitgesplitst in warm water en verwarming).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiZWcs7ESXBDpzQtHhDNJjNE0dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YRsitQeCshiBqVjAWO5mb0Bb.jpg?f=fotoalbum_large

In de bosch app kun je het overigens ook zien. Op het moment van de legionella zie je bijverwarming en aantal kwh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQTpI71f-GjwofXR-MT8yTqYR4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYIghCUTG09R3Gl0aKg3eDuB.jpg?f=fotoalbum_large

• rob000
Ik heb vandaag nog even naar de warm water temperatuur gekeken maar ik kom er niet helemaal uit waar ik nu naar moet kijken.

Ik lees allemaal verschillende temperaturen af en ik krijg het niet logisch geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRcx50lJi0C0fxstR-JvJNZx4AA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OPaIrqHxe3S9Eu06MilB3aB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzpXIJ79uHQv4K3GtzvosLC6ReE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yu7cgdhPjeOKbri3QwVG5gwD.jpg?f=fotoalbum_large

Welke waarde zegt nu precies wat? Er is net een ww run geweest met streeftemperatuur van 50 graden.
Waarom zegt boiler temperatuur dan 42.3 en ww temperatuur 53.6?
Home app geeft 53.5 graden.

Welke waarde betekend wat?

Gisteren liet ik het warm water verhitten tot 60 graden en toen stopte de warmtepomp met verwarmen van het water toe beide van deze waardes nog maar op 51.2 stond. Want tijdens verwarmen trekken die waardes wel gelijk.

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:23
Ik las dat er een nieuwe evohome is met een nieuwe R9H911RF3000 Stuurmodule, 2x Aan/Uit en OpenTherm.

Ik heb de oude met stuurmodule die middels een relais een externe pomp aan/zet van mijn hybride warmtepomp.
Dus indirecte aansturing wat op zich goed werkt.

zou de nieuwe stuurmodule een verbetering zijn om mijn warmtepomp direct te kunnen aansturen zodat ik de externe bederus pompgroepunit HS25/6 er tussen uit kan halen?

Ik heb een nefit/bosch hybride warmtepomp

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-12 21:21
Buis07 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:56:
Ik las dat er een nieuwe evohome is met een nieuwe R9H911RF3000 Stuurmodule, 2x Aan/Uit en OpenTherm.

Ik heb de oude met stuurmodule die middels een relais een externe pomp aan/zet van mijn hybride warmtepomp.
Dus indirecte aansturing wat op zich goed werkt.

zou de nieuwe stuurmodule een verbetering zijn om mijn warmtepomp direct te kunnen aansturen zodat ik de externe bederus pompgroepunit HS25/6 er tussen uit kan halen?

Ik heb een nefit/bosch hybride warmtepomp
- Bosch accepteert geen opentherm, maar EMS
- een WP zal ook geen percentage setting accepteren omdat die een WA regeling heeft en zelf zijn pompvermogen moduleert tegen de aanvoer/retour delta-T
- indien je een parallel buffer hebt kun je ook niet zonder externe pomp.. dus dan moet je de opstelling sowieso geheel wijzigen

Honeywell Evo had een aparte aan/uit OF opentherm module (je kon en moest dus kiezen welke je kocht), nu verkopen ze dat blijkbaar als 1 module en moet je alleen de aansluiting kiezen.
Bosch heeft een opentherm-to-ems converter, die bedoeld is voor ketels; Ik denk dat je daar weinig aan hebt voor een bosch-WP.

[ Voor 21% gewijzigd door lc8 op 07-11-2025 14:07 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:31
Hallo,
Ik heb een nefit enviline all electric warmtepomp die 2 verschillende ruimtes verwarmt, in de ene ruimte hangt de themostaat, en in de andere ruimte wordt de temperatuur geregeld door een naregeling op de vloerverwarming. Ik wil de temperatuur in de ruimte waar de thermostaat hangt ook regelen met een naregeling op de vloerverwarming. Kan dit en wat moet ik dan met de huidige thermostaat.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

• lc8
P-twin schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:12:
Hallo,
Ik heb een nefit enviline all electric warmtepomp die 2 verschillende ruimtes verwarmt, in de ene ruimte hangt de themostaat, en in de andere ruimte wordt de temperatuur geregeld door een naregeling op de vloerverwarming. Ik wil de temperatuur in de ruimte waar de thermostaat hangt ook regelen met een naregeling op de vloerverwarming. Kan dit en wat moet ik dan met de huidige thermostaat.
en waarom zou je dat willen? de temperatuur is toch al geregeld door de thermostaat?

Maar ja het kan zeker: de thermostaat beinvloed alleen de stooklijn: direct door de gekozen temperatuur en dan daar bovenop nog door de ruimte-offset (afhankelijk van de instellingen). Je kunt de thermostaat dus nog gebruiken voor een klokprogramma ofzo.

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09-12 22:33
lc8 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:40:
[...]
Maar ja het kan zeker: de thermostaat beinvloed alleen de stooklijn: direct door de gekozen temperatuur en dan daar bovenop nog door de ruimte-offset (afhankelijk van de instellingen). Je kunt de thermostaat dus nog gebruiken voor een klokprogramma ofzo.
Als je alle groepen dicht zet op de naregeling in beide ruimtes gaat de WP dat niet leuk vinden als er vanuit de thermostaat wel warmtevraag is. Vraag is inderdaad waarom je dit zou willen?

• lc8
Pompadour schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:14:
[...]

Als je alle groepen dicht zet op de naregeling in beide ruimtes gaat de WP dat niet leuk vinden als er vanuit de thermostaat wel warmtevraag is. Vraag is inderdaad waarom je dit zou willen?
dat hangt van de opstelling af (het hydrologisch schema): als het buffer parrallel staat, pompt de WP gewoon het buffer. De secundaire pomp vind dat dan niet leuk. Maar als je een secundaire pomp Hebt dan is er vaak ook weer een bypass ventiel aanwezig.

@P-twin Als je meer advies wil: vertel eens meer over de opstelling en wat je van plan bent daaraan te veranderen en vooral wat je daarmee hoopt te bereiken (iets wat niet goed is nu..?)

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:31
@P-twin Als je meer advies wil: vertel eens meer over de opstelling en wat je van plan bent daaraan te veranderen en vooral wat je daarmee hoopt te bereiken (iets wat niet goed is nu..?)
[/quote]

Het gaat om de volgende situatie:

Ik heb een zorgwoning aan mijn huis gebouwd en deze samen met mijn woning verwarmd met
"Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata. Homey Pro 2023"
Alles met vloerverwarming.
Nu is de zorgwoning "nog" beter geisoleerd dan mijn eigen woning en is het daar eerder warm dan in mijn eigen woning en blijft het ook langer warm.
In de zorgwoning wordt de temperatuur geregeld door een zone-naregeling, daarmee kan de badkamer, woonkamer een slaapkamer apart geregeld worden.
In mijn woning hangt de thermostaat, en in de regel als het bij ons 20° is dan is/wordt het in de zorgwoning 21° graden.
Op dit moment wonen mijn ouders (85 en 89 jaar oud) in de zorgwoning en vinden zij 21 graden te koud, maar als ik de thermostaat bij mijn woning op 21 of 22 graden zet wordt het in mijn woning veel te warm.

Dus dacht ik bij mijn woning ook een naregeling te plaatsen, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat alle naregelingen dicht staan en de WP staat te draaien voor niets.

Hoe zou ik dit op kunnen lossen?

Misschien is de makkelijkste manier de thermostaat (1010H) naar de zorgwoning plaatsen naregelingen open en in mijn eigen woning naregelingen plaatsen??

Ik hoor graag jullie ideeen, bedankt alvast.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

• Willem senior
P-twin schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:58:
[/quote]

Het gaat om de volgende situatie:

Ik heb een zorgwoning aan mijn huis gebouwd en deze samen met mijn woning verwarmd met
"Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata. Homey Pro 2023"
Alles met vloerverwarming.
Nu is de zorgwoning "nog" beter geisoleerd dan mijn eigen woning en is het daar eerder warm dan in mijn eigen woning en blijft het ook langer warm.
In de zorgwoning wordt de temperatuur geregeld door een zone-naregeling, daarmee kan de badkamer, woonkamer een slaapkamer apart geregeld worden.
In mijn woning hangt de thermostaat, en in de regel als het bij ons 20° is dan is/wordt het in de zorgwoning 21° graden.
Op dit moment wonen mijn ouders (85 en 89 jaar oud) in de zorgwoning en vinden zij 21 graden te koud, maar als ik de thermostaat bij mijn woning op 21 of 22 graden zet wordt het in mijn woning veel te warm.

Dus dacht ik bij mijn woning ook een naregeling te plaatsen, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat alle naregelingen dicht staan en de WP staat te draaien voor niets.

Hoe zou ik dit op kunnen lossen?

Misschien is de makkelijkste manier de thermostaat (1010H) naar de zorgwoning plaatsen naregelingen open en in mijn eigen woning naregelingen plaatsen??

Ik hoor graag jullie ideeen, bedankt alvast.
Ik lees dat er een buffervat is van 50 L dan zal er waarschijnlijk ook een boderus pomp zijn en je wilt de aanleunwoning wat warmer en in jullie huis niet
Dan kun je zelf ook met naregeling gaan werken mits je 1 radiator of vloerverwarmingslus bevooroordeeld in de douche open laat en niet per ongeluk dicht kan draaien deze werkt dan namelijk als bypass
Dan zou je ook nog de ruimte invloed uit kunnen zetten zodat je warmtepomp op de buiten temperatuur draait en deze 1010H dus niks meer regelt met de stooklijn
Je naregeling gaat dan toch de ruimte temperatuur regelen
Nadeel van draaien op puur buiten temperatuur met de naregeling het is iets duurder

Maar de optie die je zelf had bedacht (y) werkt ook met het verplaatsen van de thermostaat en daar in de aanleunwoning geen naregeling en in jullie huis dan wel naregeling plaatsen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• lc8
@P-twin Ik zou eerst eht huidige probleem goed onderzoeken voordat je iets gaat veranderen aan het systeem: Het probleem is dat je nu te weinig warmte in de zorgwoning hebt.. niet dat het in jouw huis te warm wordt. maar is dat niet een kwestie van foutieve inregelign?

Zoals Willem al aangeeft, het systeem vereist de volgende componenten:
- De WP: deze maakt warm CV water volgens een stooklijn. De temperatuur daarvan wordt bepaald door een berekening uit: buitentemperatuur, binnentemp-setpoint(!dus ingestelde temperatuur), en oprioneel de ruimte compensatie (ingestelde- gemeten ruimtetemperatuur waar de thermostaat hangt).
Als je die laatste factor weg laat stelt de thermostaat setpoint gewoon direct de stooklijn bij.
De WP compressor pompt harder als het retourwater kouder wordt...
- een parallel buffervat (in jouw geval iig):
- een secundaire pomp (dit geeft 2 (gekoppelde) omlopen WP-buffervat en buffervat-CV-omloop)
- Eén thermostaat: Als je geen ruimteinvloed ingesteld hebt, maakt het niet uit waar je die hangt (kan naast de WP bijv.). Als je de ruimte invloed wel gebruikt hang je die het best in de ruimte waar altijd de meeste warmtevraag is: de referentie-ruimte (typisch de warmste ruimte)
- een of meerdere CV omlopen:
- minstens 1 'bypass' die zorgt dat er altijd minstens 1 cv omloop 'open' is, anders blokkeert de flow! Dit kan met een bypass ventiel, of met een radiatortje wat altijd open staat.

Nu heb jij te weinig warmte in de zorgwoning: deze is 'ruimte' geregeld met de zone-regeling. Is deze wel juist ingeregeld?
In principe wil je daar meer warmte... dus dan heb je daar:
- meer flow/debiet nodig
- of meer temperatuur
-> wat is de retour temperatuur van die omloop? Als de delta-T tussen retour en aanvoer (van die hele omloop) klein is (<3C) dan is er in de zorgwoning te weinig warmteafgifte, en moet de watertemperatuur dus gewoon omhoog, anders krijg je het nooit warm daar (kijk ook even of alles gelijkmatig warm wordt). Is de delta-T groot, dan moet de flow omhoog:
-> staan de zone regelingen al helemaal open? zonee -> waarom niet?
-> zone-regelingen vol open, maar toch te weinig flow: dan is de flow-balans tussen huis en zorgwoning niet goed ingesteld: er komt simpelweg te weinig water naar de zorgwoning: De flow IN jouw huis moet worden afgeknepen (ingeregeld) zodat er meer naar de zorgwoning gaat ! (of heeft die omloop nog een eigen (VV)-pomp? check dan eens de werking en aanvoer/retour temperaturen.

ALS inderdaad de flow naar de zorgwoning voldoende is maar het daar niet warm genoeg wordt (dan is daar de warmteafgifte dus eigenlijk te klein of het verlies te groot...), dan moet de watertemperatuur hoger...
-> gebruikt de huidige thermostaat een ruimtecompensatie? zoja, wat is daarvan nu het effect (positief of negatieve watertemp correcttie?). begin eens met die uit te zetten.. (ruimtecorrectie is alleen om effecten van zon en wind wat te corrigeren, niet om een permanente offset te creeren.
Moet het cv water warmer en is er geen ruimte-correctie: dan moet de stooklijn hoger.
Gevolg zal zijn dat de 'referentie' ruimte (die niet (na-)geregeld is dus..) warmer wordt. Dit moet dan opgelost worden daar daar de FLOW kleiner te maken. Kan dat niet, dan is de referentieruimte niet goed gekozen..

en pas dan: Als alle flows goed ingeregeld zijn, en je geen goede referentieruimte kunt kiezen kun je er dus voor kiezen om:
- alle ruimtes na-geregeld te maken +
- een bypass te maken die altijd open is: een bypassventiel (dan heb je ook geen warmteafgifte als die open gaat. OF een kleine radiator die altijd open is (knop er af, flow inregelen! Dit kun je dan het best in een ruimte doen die nooit te warm is (badkamer) of 'altijd te koud' is (bijv toilet) .. simpelweg omdat de verwarming daar te klein is... Pas wel op dat zo'n bypass niet te weinig weerstand heeft en een grote parallel flow genereerd waardoor de rest van het huis geen flow meer krijgt als dat wel nodig is: de bypass moet voldoende flow-weerstand hebben!

ps: ik heb zelf ook zoiets: ik heb een huis en een schuur in 2 parallelle omlopen. Ik heb alle ruimtes temperatuur geregeld gemaakt door deze gestuurde radiatorknoppen te geven (HA, TRVZB, met 'klok'schedules etc). het radiatortje in het toilet is de bypass: deze staat enorm afgeknepen om te zorgen voor voldoende weerstand: dit is namelijk vlakbij de WP, en zonder flow-weerstand gaat alles alleen door dat radiatortje. De nefit thermostaat (easycontrol) hangt in de keuken en dient daar alleen als temperatuur meting voor homeassistant en de ruimteregeling aldaar: ruimteinvloed staat uit!). Ik overweeg toch een bypass te plaatsen omdat het toiletradiatortje altijd warmteafgifte heeft.. ook als dat niet nodig is. Daar moet de WP dan toch weer even lopen omdat de omloop temp zakt terwijl er geen warmte gewenst is.
ik ben uiteraard begonnen met: ALLES open, dan de flow inregelen zodat alle ruimtes zonder naregeling ongeveer de gewenste temperatuur bereiken.. en dan pas de naregeling aan.

[ Voor 210% gewijzigd door lc8 op 11-11-2025 12:07 ]

• Buis07
Ik heb de hybride warmtepomp nu 3 jaar en ik ben zeer tevreden.

Een scop van 3,8.

Alleen bij koud mistig weer heeft hij het lastig en moet cv ketel bijspringen.

Wel heeft hij gemiddeld 7,5 compressorstarts per dag

Heb stooklijn als volgt ingesteld:
hc1 Minimale aanvoertemperatuur 22,0 °C
hc1 Maximale aanvoertemperatuur 40,0 °C

Mijn vraag is:

1) zijn 7,5 compressorstarts per dag acceptabel.

Heb een 50l buffervat.

2) wat kan ik doen om aantal starts kleiner te maken?

• Willem senior
Buis07 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:53:
Ik heb de hybride warmtepomp nu 3 jaar en ik ben zeer tevreden.

Een scop van 3,8.

Alleen bij koud mistig weer heeft hij het lastig en moet cv ketel bijspringen.

Wel heeft hij gemiddeld 7,5 compressorstarts per dag

Heb stooklijn als volgt ingesteld:
hc1 Minimale aanvoertemperatuur 22,0 °C
hc1 Maximale aanvoertemperatuur 40,0 °C

Mijn vraag is:

1) zijn 7,5 compressorstarts per dag acceptabel.

Heb een 50l buffervat.

2) wat kan ik doen om aantal starts kleiner te maken?
Ligt aan het afgifte systeem waarschijnlijk heb je hoofdzakelijk radiatoren/ convectors ( standaard) dan is die minimale temperatuur van 22 te laag en kan je systeem de warmte niet kwijt voor normale radiatoren/ convectors kun je 28 graden aanhouden willen die meegaan doen (warmte afgeven) zijn het gebooste radiatoren met ventilators of convectors met ventilator dan kun je richting de 25 graden gaan proberen
En bij vloerverwarming kun je wel lager dan 25 graden gaan proberen heb je een mix dan is het zoeken wat lekker draait voor je afgifte systeem

Nu is het ook nog redelijk warm buiten dus logisch dat de warmtepomp niet een hele lange run kan maken is je huis warm stopt de warmtepomp en dat is prima uit is het goedkoopste 8)

Ik hou zelf minimaal 1 uur draaien warmtepomp aan en dan minimaal 1 uur uit dan is het geen pendelen en is het goed zou je warmtepomp na 10 minuten alweer opstarten dan is er iets niet inorde met je systeem of instellingen

• Buis07
Willem senior schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:12:
[...]

Ligt aan het afgifte systeem waarschijnlijk heb je hoofdzakelijk radiatoren/ convectors ( standaard) dan is die minimale temperatuur van 22 te laag en kan je systeem de warmte niet kwijt voor normale radiatoren/ convectors kun je 28 graden aanhouden willen die meegaan doen (warmte afgeven) zijn het gebooste radiatoren met ventilators of convectors met ventilator dan kun je richting de 25 graden gaan proberen
En bij vloerverwarming kun je wel lager dan 25 graden gaan proberen heb je een mix dan is het zoeken wat lekker draait voor je afgifte systeem

Nu is het ook nog redelijk warm buiten dus logisch dat de warmtepomp niet een hele lange run kan maken is je huis warm stopt de warmtepomp en dat is prima uit is het goedkoopste 8)

Ik hou zelf minimaal 1 uur draaien warmtepomp aan en dan minimaal 1 uur uit dan is het geen pendelen en is het goed zou je warmtepomp na 10 minuten alweer opstarten dan is er iets niet inorde met je systeem of instellingen
Heb alleen vloerverwarming met evohome zonesysteem.

• Willem senior
Buis07 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:49:
[...]

Dat evohome zonesysteem (naregeling) dat is het probleem als er niet genoeg open staat kan de warmtepomp zijn warmte niet kwijt en gaat uit daarom is het advies bij een warmtepomp zoveel mogelijk alles open te zetten en met waterzijdig inregelen de warmte verdelen
en ik dacht ook gelezen te hebben dat honywell met schakelingen werkt dat kan ook het probleem dan veroorzaken maar daar weet ik verder niks vanaf

• Buis07
Heeft iemand ervaring met een 3 fasen cv doorstroomverwarming als ondersteuning van de Wp ipv een cv ketel?

• zxr king
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12 21:17
Buis07 schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:07:
Heeft iemand ervaring met een 3 fasen cv doorstroomverwarming als ondersteuning van de Wp ipv een cv ketel?
Elektrische ketel / doorstromer is alleen interessant als je geen gas aansluiting hebt of geen mogelijkheid hebt tot een fulltime-electric warmtepomp.

Wat is het idee achter je vraag?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:00

The Legend

*Plop*

zxr king schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:51:
[...]

Elektrische ketel / doorstromer is alleen interessant als je geen gas aansluiting hebt of geen mogelijkheid hebt tot een fulltime-electric warmtepomp.

Ik vind de gedachte ook wel interessant. Ik heb een hybride WP die voor 99% alleen het huis verwarmd. Gasketel is puur back-up en voor SWW. Voor het tapwater stap ik liever over op een WP-boiler. Dan is een E-ketel misschien niet gek als back-up.

Ik ben toch malle pietje niet!

• maartenvdv737
  • Laatst online: 09-12 23:54
Ik wil een verwarmingselement van 3kw bijplaatsen in mijn buffervat die achter de compress 3000i zit. WP heeft een 24v schakeluitgang om het verwarmingselement te schakelen. Daar komt een 24v primair naar 230v secundair relais tussen.

Ik wil de WP het backup element kunnen laten sturen, maar ik wil het zelf ook kunnen. Ik heb de bbqkees aan de ems bus hangen.

Weet iemand of het mogelijk is het backup element aan te zetten? Ik vermoed dat het om de Aux Heater gaat? Ik zie een mogelijkheid deze van Eco naar Comfort te zetten, maar dat lijkt me niet echt een on/off switch.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• maartenvdv737
The Legend schreef op zondag 16 november 2025 @ 22:23:
[...]

Ik vind de gedachte ook wel interessant. Ik heb een hybride WP die voor 99% alleen het huis verwarmd. Gasketel is puur back-up en voor SWW. Voor het tapwater stap ik liever over op een WP-boiler. Dan is een E-ketel misschien niet gek als back-up.
Heb je een buffervat in de opstelling? Overweeg dan een verwarmingselement in het buffervat voor backup van de warmtepomp. Zie mijn bericht hierboven. En een warmtepompboiler extra voor SWW (of een elektrische boiler).

Doorstroomverwarmer moet je 3 fase hebben, anders krijg je het niet warm. Een boiler is wellicht beter?

[ Voor 16% gewijzigd door maartenvdv737 op 17-11-2025 06:32 ]

• maartenvdv737
Buis07 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:49:
[...]

Welke opstelling heb je precies? Evohome schakelt soms anders dan je denkt. 90% warmtevraag is bijv 90% van het uur aan, 10% uit. Dan schakelt het vloerverwarmingsverdeler bij jou uit via een klep?

Als je wilt dat de vloerverwarming altijd draait tenzij er nul warmtevraag is, dan moet je er een timer (tijdrelais) tussen zetten. Is eerder langs gekomen op dit forum.

• Buis07
zxr king schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:51:
[...]

De cv ketel zorgt voor warm water en af en toe in extreme gevallen ondersteunt hij de Wp.

Mijn Wp kan het net niet alleen af, afgelopen stookseizoen alleen in januari af en toe moeten bijspringen.

Ik overweeg om een warmtepompboiler te kopen voor warmwater.

Er is weinig te vinden qua oplossingen van ombouw van hybride warmtepomp naar helemaal van het gas af zonder extreme investeringen te doen.

• Buis07
maartenvdv737 schreef op maandag 17 november 2025 @ 06:26:
[...]

Welke opstelling heb je precies? Evohome schakelt soms anders dan je denkt. 90% warmtevraag is bijv 90% van het uur aan, 10% uit. Dan schakelt het vloerverwarmingsverdeler bij jou uit via een klep?

Als je wilt dat de vloerverwarming altijd draait tenzij er nul warmtevraag is, dan moet je er een timer (tijdrelais) tussen zetten. Is eerder langs gekomen op dit forum.
Ik heb twee HCC100 zoneregelaars. Hierdoor kan ik elke ruimte apart regelen. Elke ruimte heeft ook een eigen thermostaat

• lc8
Buis07 schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:07:
Enviline kan je met backup heater krijgen: dit is een 3/6/9 kW doorstroom heater in de binnenunit. Deze kan wekren samen met de WP als het buiten te koud wordt en de WP compressor het niet haalt, of als de WP compressor om een andere rede niet werkt.

ik heb deze: 9kW WP (=7kW bij -10C !) en dan max 6 kW E-heater er bij (=samen 13kW verwarming)
draait nu 1,5 jaar, backup heater nog niet nodig gehad (omdat ik ook een houtkachel heb)

[ Voor 16% gewijzigd door lc8 op 17-11-2025 12:30 ]

• Buis07
lc8 schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:26:
[...]

Enviline kan je met backup heater krijgen: dit is een 3/6/9 kW doorstroom heater in de binnenunit. Deze kan wekren samen met de WP als het buiten te koud wordt en de WP compressor het niet haalt, of als de WP compressor om een andere rede niet werkt.

ik heb deze: 9kW WP (=7kW bij -10C !) en dan max 6 kW E-heater er bij (=samen 13kW verwarming)
draait nu 1,5 jaar, backup heater nog niet nodig gehad (omdat ik ook een houtkachel heb)
Kan je deze backup heater er later in laten zetten?
En zo ja waar komt deze dan te zitten?

• jaapzb
  • Niet online
Buis07 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:08:
[...]

Kan je deze backup heater er later in laten zetten?
En zo ja waar komt deze dan te zitten?
Ik heb een hybride opstelling met een gasketel en wilde deze all electric laten maken, maar dan moet de hele binnenunit vervangen worden door de variant met de doorstroomverwarmer er in

Dat werd mij wat te prijzig

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• Buis07
jaapzb schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:10:
[...]

Ik heb een hybride opstelling met een gasketel en wilde deze all electric laten maken, maar dan moet de hele binnenunit vervangen worden door de variant met de doorstroomverwarmer er in

Dat werd mij wat te prijzig
Ik bedoel dit soort . Deze kan je volgens mij gewoon en serie met Wp plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Vz49TuQj-XTBup-jbZu8r7UWXI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KMbBFCjn5whsUYn3BeHibxjX.png?f=fotoalbum_large

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09-12 16:54
Buis07 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:30:
[...]

Ik bedoel dit soort . Deze kan je volgens mij gewoon en serie met Wp plaatsen.

[Afbeelding]
Alles bij elkaar moet je investeren in een nieuwe warmtepompboiler, een doorstroomverwarmer en een heleboel dure installatie-uren voor in feite hetzelfde als wat je nu hebt.
Ik zou het nog even heroverwegen; gas is een heel effectieve manier om SWW water goed warm te krijgen en zo'n doorstroomverwarmer slurpt ongelofelijk veel stroom.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:17
argh... Mijn wp trekt zijn defrosts soms uit de boiler. Zonde van mijn warme water.
Installateur gaan wij bellen maar die heeft helaas niet mijn volledige vertrouwen (lang verhaal met veel installatiefouten). Wat niet meehelpt in gesprek met de installateur is mijn 'bijzondere' systeem; ik heb heel eigenwijs geen buffervat. Wel zo simpel en efficiënt, maar de installateur wijt alles daaraan. Lijkt me echter sterk dat dit issue door het ontbrekende buffervat komt; of het cv water nu een buffer in stroomt of een vloerverwarming - defrosts horen niet uit de boiler te komen.

Dankzij dit topic heb ik de monitoring opgezet en al zoveel fouten uit mijn installatie kunnen halen. Daarom wou ik jullie ook voor dit punt bevragen; hebben jullie een idee zodat ik wat beter beslagen ten ijs kan komen als ik de installateur bel? Het enige wat ik kan bedenken is dat de driewegklep gaar is.

Onderstaand het plaatje. De defrost om 1.45 en om 8.45 komen uit de boiler, die om 9.23 en 11.09 weer niet :S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFdnqtcz8Tz3Mm78FBnImUeg178=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ny0t9J1kGCxRlgzOgLydYY5j.png?f=fotoalbum_large

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Maurice v/d Zwaan
ZonnigY schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:18:
argh... Mijn wp trekt zijn defrosts soms uit de boiler. Zonde van mijn warme water.
Installateur gaan wij bellen maar die heeft helaas niet mijn volledige vertrouwen (lang verhaal met veel installatiefouten). Wat niet meehelpt in gesprek met de installateur is mijn 'bijzondere' systeem; ik heb heel eigenwijs geen buffervat. Wel zo simpel en efficiënt, maar de installateur wijt alles daaraan. Lijkt me echter sterk dat dit issue door het ontbrekende buffervat komt; of het cv water nu een buffer in stroomt of een vloerverwarming - defrosts horen niet uit de boiler te komen.

Dankzij dit topic heb ik de monitoring opgezet en al zoveel fouten uit mijn installatie kunnen halen. Daarom wou ik jullie ook voor dit punt bevragen; hebben jullie een idee zodat ik wat beter beslagen ten ijs kan komen als ik de installateur bel? Het enige wat ik kan bedenken is dat de driewegklep gaar is.

Onderstaand het plaatje. De defrost om 1.45 en om 8.45 komen uit de boiler, die om 9.23 en 11.09 weer niet :S
[Afbeelding]
Jij hebt toch ook 5800i ?

Dit gedrag had ik ook toen de 3 weg klep het bij mij na installatie niet deed (3 aderig kabeltje was niet aangesloten met het stekkertje bovenin de klep).

Probleem in de discussie is overigens wel dat een buffervat juist wordt genoemd als buffer voor de defrost, dus dat zal een installateur altijd direct benoemen.

Maar je kunt aantonen dat je SWW vat enorm daalt in temperatuur tijdens defrost en dat mag niet kunnen.

Dat kan dus 3 weg klep zijn maar bijv. ook https://gathering.tweaker...message/56397839#56397839

• ZonnigY
@Maurice v/d Zwaan jup inderdaad ook een 5800i. Dank voor jou ervaring ook.

Die eenpijpscirculatie hebben we onder schot. (Ook weer, niet vanuit de kennis vanuit de installateur maar vanuit tweakers) Waar een sifon niet kon is een veerbelaste terugslagklep geplaatst. Dat scheelde behoorlijk in afkoeling over de dag heen en de hoop was dat het ook dit 'defrost uit de boiler' probleem zou oplossen. Maar helaas geïnstalleerd na de defrostperiode, dus nu pas zichtbaar dat dat niet het geval is.

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:35:
[...]

Jij hebt toch ook 5800i ?

Dit gedrag had ik ook toen de 3 weg klep het bij mij na installatie niet deed (3 aderig kabeltje was niet aangesloten met het stekkertje bovenin de klep).

Probleem in de discussie is overigens wel dat een buffervat juist wordt genoemd als buffer voor de defrost, dus dat zal een installateur altijd direct benoemen.

Maar je kunt aantonen dat je SWW vat enorm daalt in temperatuur tijdens defrost en dat mag niet kunnen.

Dat kan dus 3 weg klep zijn maar bijv. ook https://gathering.tweaker...message/56397839#56397839
Nu viel mij gister idd het zelfde gedrag op. Maar of het de 3-weg klep is weet ik niet. Hier ook een i5800, eerder problemen gehad met een ventiel in de buiten unit dus ik sta al snel klaar om dat ding te vervloeken.

Als ik naar het gedrag kijk lijkt het mij eerder doelbewust. Ik heb 2 soorten defrosts, 1 korte van vaak maar 1 a 2 minuten, en 1 lange van 12 tot soms 15 minuten. Juist bij die langere word het boiler vat aan gesproken.
De reden dat ik denk dat het niet mijn 3 weg klep is is dat ik geen dip in boiler temp zie bij de korte defrosts en mijn CV circulatie schiet niet omhoog tijdens een warmwater run.

Plaatje voor effect;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUygSShqykiw5ohDNdfgD1HldFM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/d8CMmXj7awa3baOS7xqHai15.png?f=fotoalbum_medium

als dit doelbewust is weet ik nog niet of ik hier mee happy ben of niet.

*Toevoeging,
Naar de DHW run zie je wel de circulatie temp even omhoog schieten.

[ Voor 7% gewijzigd door JMS 450 op 19-11-2025 14:54 ]

• ZonnigY
@JMS 450 Dat zou toch wat zijn als t bewust is...

Bij mij zit er geen patroon in tussen de lengte van de defrost en het gebruik van de boiler.

1.44 met boiler was 4 minuut nog wat
8.45 met boiler 2 min 40
9.23 zonder boiler 11 minuten
11.09 zonder boiler duurde 4 minuut 9

• Willem senior
ZonnigY schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:06:
@JMS 450 Dat zou toch wat zijn als t bewust is...

Bij mij zit er geen patroon in tussen de lengte van de defrost en het gebruik van de boiler.

1.44 met boiler was 4 minuut nog wat
8.45 met boiler 2 min 40
9.23 zonder boiler 11 minuten
11.09 zonder boiler duurde 4 minuut 9
Volgens mij had ik gelezen dat het temaken heeft de aanvoer temperatuur kan ook de retour zijn moet je even in de gaten gaan houden om dat te bepalen als deze onder de 22/ 23 graden komt dan gaat of het elektrisch element aan als je die hebt of er wordt warmte uit het boilervat gebruikt voor de defrost om deze goed te kunnen uitvoeren

• ZonnigY
@Willem senior thanks, dat zou hem best kunnen zijn. Ik stook met zeer lage temperaturen eigenlijk, misschien vindt ie dat te laag.

De twee met boiler waren met 23 en 23,4 graden op de retourtemperatuur voorafgaand aan de defrost
De twee defrosts zonder boiler waren met 24 en 26 graden.

Elektrisch element is overigens niet aangeweest

Ik ga deze even in de gaten houden.
@JMS 450 heb jij dit patroon ook?

[ Voor 11% gewijzigd door ZonnigY op 19-11-2025 18:06 ]

• Maurice v/d Zwaan
N.B. Via het installateurs menu van de 5800i kun je de 3 weg klep zelf omschakelen... Dit is een simpele servo bovenop de klep zelf en die hoor je werken.

Ik zie overigens geen enkele invloed op de sww temperatuur tijdens defrost bij verwarmen, en gezien de fysieke opzet van de warmtepomp kan dat ook echt alleen via de 3 weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r80L0rbdqUFEHAWM6EHnPEd2VXs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KazHYvEaCeyZjbA0h0rTQdnw.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXj62blUD1iWswBWpJqeAw3pzy8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y5QB6uhRvyfGj4PsIxhijK56.png?f=user_large
Geel is defrost bij mij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6RiwO24KYxLMeBe-Bg4KsSYhd4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VDnVH9Vdku46zhMB43w7q30c.png?f=user_large
en ik verwarm ook echt met lage temperaturen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTru6b42mJCuTFQEKC5rGYBWDOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HgeVFWUN299Q0h8LCzqG2cDX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 91% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 19-11-2025 18:26 ]

• Willem senior
ZonnigY schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:05:
@Willem senior thanks, dat zou hem best kunnen zijn. Ik stook met zeer lage temperaturen eigenlijk, misschien vindt ie dat te laag.

De twee met boiler waren met 23 en 23,4 graden op de retourtemperatuur voorafgaand aan de defrost
De twee defrosts zonder boiler waren met 24 en 26 graden.

Elektrisch element is overigens niet aangeweest

Ik vond hier een stukje informatie misschien staat daar ook ergens hoe je kunt kiezen om alleen het elektrische element te gebruiken in plaats van boilervat warmte
Link : https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf/file/6721866645
En screenshot :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HR8DVpyqQXc3E0h55YOYJ2A5S34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgsLomf3MC7hr7y0J4hq6xDR.jpg?f=fotoalbum_large

• Maurice v/d Zwaan
Willem senior schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:27:
[...]

Ik vond hier een stukje informatie misschien staat daar ook ergens hoe je kunt kiezen om alleen het elektrische element te gebruiken in plaats van boilervat warmte
Link : https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf/file/6721866645
En screenshot :
[Afbeelding]
Heel interessant, maar dit zou je dan idd moeten zien aan de temperaturen invoer/uitvoer CV circuit op de binnenunit... Als je geen eigen sensoren gebruikt zou je dan T0 en TC0 eens moeten bekijken.

Ook kun je het zien aan binary_sensor.boiler_ww3wayvalve of de pomp deze zelf schakelt.

Dit is mijn temp sensor op de retour cv tegen de binnenunit aan (dus na het buffervat etc.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0aksYJ-e4PVBPGWZtL5JoCkukdM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/x1JFgRB4KPMhAmdcaOKgEAm7.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 19-11-2025 18:37 ]

• Willem senior
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:31:
[...]

Heel interessant, maar dit zou je dan idd moeten zien aan de temperaturen invoer/uitvoer CV circuit op de binnenunit... Als je geen eigen sensoren gebruikt zou je dan T0 en TC0 eens moeten bekijken.

Ook kun je het zien aan binary_sensor.boiler_ww3wayvalve of de pomp deze zelf schakelt.

Dit is mijn temp sensor op de retour cv tegen de binnenunit aan (dus na het buffervat etc.)
[Afbeelding]
Tc1 en Tc0
heat carrier forwardt Tc1
Heat carrier retour Tc0
Als je geen home assistent hebt om te monitoren bij de enviline kan anders zijn bij 5800I ?
Maar ik zie daar in de documentatie verder geen informatie over de defrost regeling daar staan dus dit moet een Tweaker weer zelf uitzoeken

• lexvis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12
Pompadour schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:54:
[...]

Ik ben nog steeds aan het wachten totdat mijn installateur een keer tijd heeft om te komen checken.
Hoe hebben ze dat lek uiteindelijk gedetecteerd? Want die spiraal zit in het boilervat en kun je niet zien?
Ik heb dat zelf aan de installateur moeten aangeven. Het viel me op een gegeven moment op dat de druk nooit echt onder een bar kwam en elders in het systeem konden we geen lek vinden. Het expansievat was al een keer vervangen.

• JMS 450
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ZonnigY schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:05:
...

In de grafiek zie je idd een dip voordat op TC0 het boilervat wordt aangesproken.

• dr-no
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 05-12 00:16
Kan iemand voor mijn een foto maken waar tco zit op welke buis en tc1 op welke buis de sensor zit. Alvast bedank

• howareyou2day
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-12 22:37
Even een vraag aan de experts. Mijn warmtepomp (compress 3400i) staat met deze koude dagen eigenlijk continue op een laag pitje te draaien. Af en toe tussen de middag even uit maar verder niet. En nu istie vannacht om een uurtje of 3 uitgegaan en tot nu toe niet meer aan. Nu is het op dit moment gewoon nog 20 graden in huis, maar ik vind het toch opmerkelijk gezien de temperatuur buiten. Iemand een verklaring hiervoor?

• jaapzb
  • Niet online
howareyou2day schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:09:
Even een vraag aan de experts. Mijn warmtepomp (compress 3400i) staat met deze koude dagen eigenlijk continue op een laag pitje te draaien. Af en toe tussen de middag even uit maar verder niet. En nu istie vannacht om een uurtje of 3 uitgegaan en tot nu toe niet meer aan. Nu is het op dit moment gewoon nog 20 graden in huis, maar ik vind het toch opmerkelijk gezien de temperatuur buiten. Iemand een verklaring hiervoor?
Staat je gewenste temperatuur ook op 20?

• lc8
dr-no schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:00:
Kan iemand voor mijn een foto maken waar tco zit op welke buis en tc1 op welke buis de sensor zit. Alvast bedank
TC0 en TC1 zitten beide IN de IDU.(binnen dus)
[TC0] Temperatuursensor voor retour buitenunit: koud water naar de buitenunit. Sensor zit direct na de pomp in de IDU,
[TC1] Temperatuursensor voor aanvoer buitenunit: Warm water vanaf de buitenunit. Sensor zit in de IDU ergens in de E-heater bij mij (niet 100% duidelijk of ie voor of na de heater zit.. ik denk na...). TC1 ziet dus ongeveer hetzelfde als TC3 (in de ODU).

als je de binnenunit open hebt vind je ze zo door de draadjes vanaf de regelunit aansluiting even te volgen.

ps.: niet te verwarren met T0 en T1
[T0] Sensor aanvoertemperatuur (van IDU) naar het CV-circuit voor de pomp, direct na de T-splitsing van het buffer
[T1] Buitentemperatuursensor

• Maurice v/d Zwaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFKrQqkwuxoYh48IU-FKThd_xD4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TZghOJjkeNtqR3cdpvNU0Z5l.png?f=user_large

TC1 is na electrische verwarmer, TC3 ervoor

• lc8
Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:52:
[Afbeelding]

TC1 is na electrische verwarmer, TC3 ervoor
ah, das een mooi plaatje wat ik nog niet had inde collectie (wel zelf gescribbled op een blaadje...)
-> Uit welk bosch-doc komt die? (TB of systeemwijzer nr?)

ok, dank for the confirmatie ! (ja en TC3 zit in de ODU.. als de heater niet aan is zie je ook verschil TC1-TC3: dat is het verlies in de leidingen van buitenunit naar binnenunit.

ps.: pas op met die sensor waarden.. die zijn niet gelijk voor alle systemen:
bijv enviline monoblock E lijken anders::
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QZzWtrv6AhvGNTLUCfYceyEgGM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qvgZRQUag5sTuxx0S71r8G3n.png?f=user_large
source: EnviLine A/W IDU Monoblock E • 6721817930 (2023/03)

[ Voor 24% gewijzigd door lc8 op 22-11-2025 15:37 ]

• Maurice v/d Zwaan
lc8 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:28:
[...]

7

ps.: pas op met die sensor waarden.. die zijn niet gelijk voor alle systemen:
bijv enviline monoblock E lijken anders::
klopt, die moet ik er nog even afknippen, maar vond de tabel ook nog wel handig. Geen idee waar ik deze ooit vandaan heb gehaald... Toen ik BBQKees kreeg wilde ik alle waarden kunnen plaatsen in de unit en daar heb ik dit soort info voor gebruikt.

De temperatuursensor waarden kloppen ook niet met de 5800i, (en die heeft andere waarden dan de nefits, en bijv. zelfs een verschillende sensor voor T0 en TW1.... dat had mijn installateur eerst omgedraaid want die deed alleen nefit en deed niet aan de handleiding lezen)

• howareyou2day
jaapzb schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:27:
[...]

Staat je gewenste temperatuur ook op 20?
21 zelfs. Maar zelfs bij deze op 30 zetten kwam er maar geen start, na een uur maar even de stroom eraf gehaald en daarna kwam er weer een start.

• Willem senior
howareyou2day schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:56:
[...]

21 zelfs. Maar zelfs bij deze op 30 zetten kwam er maar geen start, na een uur maar even de stroom eraf gehaald en daarna kwam er weer een start.
Staat er bij diagnose geen storingsmelding?
Anders is het wel vreemd iets dat de warmtepomp ineens stopt met verwarming

• caribman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-11 11:30
caribman schreef op zondag 16 maart 2025 @ 11:35:
Na lang zoekwerk en diverse bezoeken van de installateur zit ik nog steeds met het volgende (ik kan een soortgelijk probleem in deze forum niet vinden: Mijn WP maakt een bonkend (zwaar tikkend) geluid, zo zwaar dat het door het hele huis te horen is. Het geluid is met name als het (inderdaad) buiten koud is. Het gaat hier om een Nefit Enviline A/W Split 12 E-T. Overige apparatuur: [Afbeelding]

Het geluid heb ik in een filmpje verwerk met een linkje naar Youtube (meerdere fragmenten achter elkaar geplaatst) : [YouTube: Geluid warmtepomp]

Zoals gezegd, de installateur heeft dit nooit eerder meegemaakt (nu zijn ze niet meer echt te spreken over Nefit Bosch) en is helaas de kennis daar in mijn optiek te beperkt om dit op te lossen. Wellicht dat jullie hier iets in herkennen waardoor ik de installateur op het goede spoor kan zetten? Ik lees hier dat tijdens het defrosten de WP ook geluid maakt, maar wat ik hier heb is toch best extreem. Ik ben ten einde raad.

Alvast bedankt!
Goedemorgen allen, nu de winter is aangebroken, is dit probleem (bonkend, tikkend geluid) weer terug. Het probleem is nog steeds niet verholpen. Gisteravond bleef het letterlijk aantal minuten tikken, bonken. Bij toeval zag ik (tijdens het getik, gebonk) dit bij de verdeler -> bij leiding 7 (in mijn geval badkamer) zie ik dus dat de flowmeter reageert tijdens het getik / gebonk. Ik draaide heel kort aan de witte knop (boven, zorgt voor manueel, automatisch openen / sluiten) en toen was het getik, gebonk heel even weg. Heeft iemand een idee wat de oorzaak is en hoe dit te verhelpen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEXVYB01eTamjZ9OQXQaUqq297g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIY5NlmIe3NdvkmOlEglME3B.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuGC2gUGMpSDx0gskdeftUQhrGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTnVmtU0sf5dIutjffIiZ7KV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door caribman op 23-11-2025 12:22 ]

• Willem senior
caribman schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:17:
[...]

Goedemorgen allen, nu de winter is aangebroken, is dit probleem (bonkend, tikkend geluid) weer terug. Het probleem is nog steeds niet verholpen. Gisteravond bleef het letterlijk aantal minuten tikken, bonken. Bij toeval zag ik (tijdens het getik, gebonk) dit bij de verdeler -> bij leiding 7 (in mijn geval badkamer) zie ik dus dat de flowmeter reageert tijdens het getik / gebonk. Ik draaide heel kort aan de witte knop (boven, zorgt voor manueel, automatisch openen / sluiten) en toen was het getik, gebonk heel even weg. Heeft iemand een idee wat de oorzaak is en hoe dit te verhelpen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[YouTube: Flowmeter]
Lijkt op een thermostaatkraan die verkeerd is aangesloten ( aanvoer/ retour ) omgedraaid
Voor nu als snelle oplossing is die knop er afhalen en dan de installateur bellen om het te laten oplossen

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:42

tomtom901

Moderator General Chat
caribman schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:17:
[...]
Heeft iemand een idee wat de oorzaak is en hoe dit te verhelpen?
Met zo'n duidelijk gedrag moet e installateur toch ook wel raad weten?

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-12 13:17
howareyou2day schreef op zondag 23 november 2025 @ 07:56:
[...]

doet de bijverwarming misschien het werk?

• lc8
Willem senior schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:42:
[...]

Lijkt op een thermostaatkraan die verkeerd is aangesloten ( aanvoer/ retour ) omgedraaid
Voor nu als snelle oplossing is die knop er afhalen en dan de installateur bellen om het te laten oplossen
het zal niet de eerste installatie zijn die ik meemaak waarbij de hele flow verkeerdom staat.. dus je weet maar nooit.

het lijkt er op dat de flow even wegvalt, door iets wat veer-belast is en die omloop-7 even afsluit. dat kan een foute kraan zijn, of een brok vuil van iets wat de flow blokkeert en weer vrij komt als de flow gestopt is.
Voor het thermo-element zelf (dus vanuit de sturing) lijkt het me wat snel.
Haal het hele ding er eens af of zet hem dicht (via sturing of met de hand) en kijk dan eens een dagje of het helemaal weg is.
relatie met áls het kouder is': dan zal ook de flow hoger zijn omdat de WP harder pompt.

• howareyou2day
Willem senior schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:47:
[...]

Staat er bij diagnose geen storingsmelding?
Anders is het wel vreemd iets dat de warmtepomp ineens stopt met verwarming
Nee niks. Van een paar dagen daarvoor wel (iets wat zichzelf ook gelijk oploste), maar van die nacht niet.
Vond het ook erg raar omdat het rond het vriespunt was. En niet een half uurtje uit ofzo maar 6 volle uren.

• howareyou2day
hackbard schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:52:
[...]

doet de bijverwarming misschien het werk?
Nee ook niet. Gewoon alsof er geen warmtevraag was, terwijl de gewenste aanvoertemp rond 35 was, en de retour op dat moment 21.

• caribman
lc8 schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:53:
[...]

het zal niet de eerste installatie zijn die ik meemaak waarbij de hele flow verkeerdom staat.. dus je weet maar nooit.

het lijkt er op dat de flow even wegvalt, door iets wat veer-belast is en die omloop-7 even afsluit. dat kan een foute kraan zijn, of een brok vuil van iets wat de flow blokkeert en weer vrij komt als de flow gestopt is.
Voor het thermo-element zelf (dus vanuit de sturing) lijkt het me wat snel.
Haal het hele ding er eens af of zet hem dicht (via sturing of met de hand) en kijk dan eens een dagje of het helemaal weg is.
relatie met áls het kouder is': dan zal ook de flow hoger zijn omdat de WP harder pompt.
En de installateur loopt net de deur uit, inderdaad de gehele flow is verkeerd om aangesloten. Ze sturen de loodgieter.

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:42

tomtom901

Moderator General Chat
caribman schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:43:
[...]

En de installateur loopt net de deur uit, inderdaad de gehele flow is verkeerd om aangesloten. Ze sturen de loodgieter.
Wauw

• Willem senior
[...]

Goed dat het opgelost wordt (y)
nu zal het systeem ook beter gaan werken deze winter

• ZonnigY
[...]

Welkom bij de club van achterstevoren. Toch :X dat dit zo vaak voorkomt.
Fijn dat het opgelost wordt!

• caribman
ZonnigY schreef op donderdag 27 november 2025 @ 10:45:
[...]

Welkom bij de club van achterstevoren. Toch :X dat dit zo vaak voorkomt.
Fijn dat het opgelost wordt!
Tja, wat zal ik ervan zeggen. Dank allen voor het meedenken!

• lc8
[...]

_/-\o_ _/-\o_
neeee... doe het zelfinstallatie is uit den boze in nederland want de profi kan het zo goed. Ja hoor, zucht.

in ieder geval fijn dat het gevonden is, en iemand zijn werk misschien gewoon over moet doen.

• cowboy02
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:51
Weet iemand waar ik het moet zoeken indien alle sww met de bijverwarming word gemaakt ipv met de warmtepomp (all electric )
Terwijl op dat moment geen warmtevraag (cv) was
Hij staat op eco maar dat maakt zo te zien niets uit

[ Voor 35% gewijzigd door cowboy02 op 03-12-2025 19:18 ]

• Willem senior
cowboy02 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:03:
Weet iemand waar ik het moet zoeken indien alle sww met de bijverwarming word gemaakt ipv met de warmtepomp (all electric )
Download de standaard instellingen en kijk of je iets anders ziet staan bij jou instellingen van de warmtepomp op de eerste pagina van dit Forum kun je deze vinden en Downloaden
Het is moeilijk om zo te zeggen waar dat aan kan liggen misschien gebruik je het BBQKees kasje wel en dan kan de fout ook in Home assistent zitten

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:41
cowboy02 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:03:
Als de temperatuur van sww te ver terug zakt zal hij ook de bijverwarming gebruiken om op te warmen.

• cowboy02
Ik heb de standaard instellingen terug gezet, en een klokprogramma voor het warm water,
(Zodat de stroom van pv zoveel mogelijk benut word)
Zo stond het voorheen ook, daarom valt het in de homecom app ook zo goed op, dat er bij inschakelen van het sww verwarmen geen energie word verbruikt door de WP alleen de bijverwarming word gebruikt
En idd heb ik ook een bbqkees maar daar is eigenlijk nog niets op ingesteld,
Welke entiteit zou ik kunnen controleren om iets te kunnen achterhalen?

Ik heb ondertussen nu 2 dagen kunnen kijken wat er gebeurt, bbq kees heeft ieg geen invloed
(Losgekoppeld gehad) Het resetten naar de standaard waarden is wel positief,
Waar voorheen 100% door de bijverwarming (van de verwarming voor sww) werd gedaan is dat nu nog 1/3 ik weet niet of dat normale waarden zijn maar het scheelt ieg al veel
(Ik heb een 300 liter boilervat en een 7 Kw WP)

[ Voor 27% gewijzigd door cowboy02 op 06-12-2025 13:35 ]

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10:27
[quote]Willem senior schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:16:
[...]

Willem.
Ik heb het forum de laatste tijd wat minder gevolgd, daarom deze vraag.

Is er al een slimme oplossing voor de problematiek, buderus-buffervat-kortsluiting?
Resp. een te lage aanvoer (T0) of een te hoge retour (TC0).
Ik stel het nu van tijd tot handmatig bij. Bij te lage T0 buderus omlaag v.v.
Hoor het graag. Dank

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

• Willem senior
cowboy02 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:30:
Ik heb de standaard instellingen terug gezet, en een klokprogramma voor het warm water,
(Zodat de stroom van pv zoveel mogelijk benut word)
Zo stond het voorheen ook, daarom valt het in de homecom app ook zo goed op, dat er bij inschakelen van het sww verwarmen geen energie word verbruikt door de WP alleen de bijverwarming word gebruikt
En idd heb ik ook een bbqkees maar daar is eigenlijk nog niets op ingesteld,
Welke entiteit zou ik kunnen controleren om iets te kunnen achterhalen?

Ik heb ondertussen nu 2 dagen kunnen kijken wat er gebeurt, bbq kees heeft ieg geen invloed
(Losgekoppeld gehad) Het resetten naar de standaard waarden is wel positief,
Waar voorheen 100% door de bijverwarming (van de verwarming voor sww) werd gedaan is dat nu nog 1/3 ik weet niet of dat normale waarden zijn maar het scheelt ieg al veel
(Ik heb een 300 liter boilervat en een 7 Kw WP)
Hoe hoog / warm staat het warme water ingesteld
Boven de 55 graden komt het elektrische element bij om te helpen
Je kunt deze op 50 zetten dan is het vat bovenin toch 55 graden

• Willem senior
RobEppink schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:05:
[quote]Willem senior schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:16:
[...]

Willem.
Ik heb het forum de laatste tijd wat minder gevolgd, daarom deze vraag.

Is er al een slimme oplossing voor de problematiek, buderus-buffervat-kortsluiting?
Resp. een te lage aanvoer (T0) of een te hoge retour (TC0).
Ik stel het nu van tijd tot handmatig bij. Bij te lage T0 buderus omlaag v.v.
Hoor het graag. Dank
Als de boderus pomp genoeg rond pompt .en er moet ook altijd genoeg afgifte open staan dan zou er geen kortsluiting over het buffervat moeten zijn

• RobEppink
Willem senior schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:52:
[...]

Als de boderus pomp genoeg rond pompt .en er moet ook altijd genoeg afgifte open staan dan zou er geen kortsluiting over het buffervat moeten zijn
Willem, dank.

Het blijft hier een worsteling met de afgifte bij hogere buitentemperatuur (10d), ofwel lagere aanvoer streeftemperatuur (30d).

• Willem senior
RobEppink schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:56:
[...]

Willem, dank.

Het blijft hier een worsteling met de afgifte bij hogere buitentemperatuur (10d), ofwel lagere aanvoer streeftemperatuur (30d).
Probeer het buffervat ongeveer gelijk met heat carrier return ( TC0 ) te krijgen hier zit er nu ongeveer 1 graad verschil tussen
Plaatje van een lange run om het duidelijk te laten zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZksD-2qlBIihUbiVtJqiG8LOkJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAjhSOJCtsEqN56TEIIkeDa2.jpg?f=fotoalbum_large
En zo loopt pomp warmtepomp en boderus pomp bijna gelijk was wel een puzzel maar ik ben eindelijk tevredenheid met hoe de warmtepomp hier nu draait :)

• RobEppink
Willem senior schreef op zondag 7 december 2025 @ 14:24:
[...]

Probeer het buffervat ongeveer gelijk met heat carrier return ( TC0 ) te krijgen hier zit er nu ongeveer 1 graad verschil tussen
Plaatje van een lange run om het duidelijk te laten zien

[Afbeelding]
En zo loopt pomp warmtepomp en boderus pomp bijna gelijk was wel een puzzel maar ik ben eindelijk tevredenheid met hoe de warmtepomp hier nu draait :)
Willem.Dank.
Zo te zien heb je inmiddels meer sensoren ter beschikking.
Ik heb alleen de standaard TC0 (retour) beschikbaar. Dus dat vergelijk kan ik niet maken (denk ik?).

• Willem senior
RobEppink schreef op zondag 7 december 2025 @ 15:03:
[...]

Willem.Dank.
Zo te zien heb je inmiddels meer sensoren ter beschikking.
Ik heb alleen de standaard TC0 (retour) beschikbaar. Dus dat vergelijk kan ik niet maken (denk ik?).
Je kunt deze sensor zelf maken met een esp bordje en dallas sensor heb hier weleens een filmpje dacht ik gedeeld hoe die zelf te maken
Of je koop zo iets zie plaatje : kun je ook voor waterzijdig inregelen gebruiken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5veofS2ZFcP8EczpJSD0rbAjgXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RA69v6TrdgkiBlIN2sWPFhs.jpg?f=fotoalbum_large

• lc8
ALs je een BBQKees EMS-ESP gateway hebt kun je daar ook rechtstreeks extra dallas sensoren aanhangen (ik hebt er 4 extra aan, gaat prima: dan kun je makkelijk buffer top, mid en bottom apart monitoren)

• The Legend

The Legend

*Plop*

lc8 schreef op zondag 7 december 2025 @ 22:52:
ALs je een BBQKees EMS-ESP gateway hebt kun je daar ook rechtstreeks extra dallas sensoren aanhangen (ik hebt er 4 extra aan, gaat prima: dan kun je makkelijk buffer top, mid en bottom apart monitoren)
Hoe werkt dat precies? :)

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:42
De sensoren kun je parallel aan elkaar aansluiten op de ingang van de BBQKees. Zie link.

Elke sensor heeft een uniek nummer. Zodra de sensoren zichtbaar zijn dan hou je een voor een de sensoren in je hand om te zien bij welke de temperatuur omhooggaat en dan pas je de beschrijving van de sensor aan. Zie onderstaand screenshot hoe het er dan uitziet in BBQKees. De sensoren zijn ook zichtbaar in Home Assistent.

In 11.5 van de TS staat een link naar informatie als je deze via een ESP wilt aansluiten. De sensoren zijn in dat geval niet zichtbaar via BBQKees maar rechtstreeks in Home Assistent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zbggoaloe0QWH9nOYHRh2nCuTvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3s8jziHN6GtsiyBnW7nA5yFT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door HansRemmerswaal op 08-12-2025 07:04 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• cowboy02
Zelfs de sww temperatuur naar 50 graden verlagen heeft niet het effect wat ik daarvan verwachtteAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwxBpLFc32R5bYEtoFI1VbDfC1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Va8upORGUvMYK1sknfZ0gaWj.jpg?f=fotoalbum_large
Zou er nog iets fout kunnen staan?

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Kun je de electrische elementen uitschakelen op jou pomp via BBQKees? Op mijn versie heb ik dat namelijk wel en werkt dat ook.

• RobEppink
Willem senior schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:27:
[...]

Je kunt deze sensor zelf maken met een esp bordje en dallas sensor heb hier weleens een filmpje dacht ik gedeeld hoe die zelf te maken
Of je koop zo iets zie plaatje : kun je ook voor waterzijdig inregelen gebruiken
[Afbeelding]
Willem, maar afgezien van aanvullende data uit meerdere meet momenten.

Er is dus geen 'slimme' oplossing voor de kortsluiting-buffervat-buderus problematiek.

Aan welke knoppen draai je t.a.v. perfecte afstelling.
Zijn dat de snelheden van de twee pompen, buderus handmatig en interne pomp via TC0/TC3.
Of is er nog meer?

• lc8
RobEppink schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:00:
[...]

Er is dus geen 'slimme' oplossing voor de kortsluiting-buffervat-buderus problematiek.

Zijn dat de snelheden van de twee pompen, buderus handmatig en interne pomp via TC0/TC3.
Of is er nog meer?
Ik snap denk ik wat je bedoelt, maar er is niet echt iets als een kortsluiting... Het zijn gewoon 2 gekoppelde circuits met ieder een eigen pomp ('zeg maar; een 8 met in ieder rondje een pomp'), en daar gaat niks mis mee: het buiffervat mengt gewoontussen de 2 circuits. Alleen voor je rendement zou het theoretisch het beste zijn als er precies geen menging is in het vast.
Ik heb daar zelf al eens over gedacht, en toen bedacht dat je eigenlijk de CV pomp ook op delta-T zou moeten sturen. Dat is vrij eenvoudig te doen met een ESPhome bordje (ik heb het zelfs gemaakt) maar dan moet de cv pomp wel een puls-modulatie ingang hebben (en dat hebben ze meestal niet.. er woorden ook verschillende soorten pompen gebruikt). Uiteindleijk heb ik het niet gedaan omdat het volgens mij geen moer uitmaakt: Zet de delta-T van de WP gewoon vrij laag (2-3): dan mengt de WP omloop altijd over het buffervat en is de delta-T voor de WP het laagst, en dus de WP het meest efficient!. De cv-pomp kun je dan gewoon op delta-P zetten, zodat ie harder gaat pompen als er meer naregeling open staat.. zodat de delta-T van de CV ook ongeveer constant is.
Dus volgens mij is er ook geen problematiek...

[ Voor 4% gewijzigd door lc8 op 08-12-2025 19:07 ]

• Willem senior
RobEppink schreef op maandag 8 december 2025 @ 18:00:
[...]

Of is er nog meer?
Je hele systeem moet je instellen om de pompen gelijk te krijgen
Ik heb de boderus pomp op stand 2 van 2 staan ( is hier de middelste stand)
Dan waterzijdig inregelen vloerverwarming ongeveer op 2 liter per minuut instellen, Radiatoren van boven warm en onderkant voelbaar kouder zit hier nu ongeveer 2 graden tussen aanvoer en retour bij de Radiatoren en bij vloerverwarming zit tussen aanvoer en retour ongeveer 3 graden dit is bij rustig draaien op 28/ 29 graden aanvoer
En dan als laatste heb ik de warmtepomp pomp verschil tussen TC3 en TC0 aangepast staat nu op 6 hier zodat het buffervat niet leeg getrokken of vol gepompt wordt
ik moet bij kouder weer buiten de TC3 en TC0 verschil misschien nog wat aanpassen maar dat gaan we zien als het koud / winter wordt
Dus is best wel even werk en een paar extra sensors zijn dan wel handig en makkelijk om er bij te hebben
(Kleine Delta T door meer flow geeft een warmere vloer/radiator wat meer afgifte is en daardoor kan je stooklijn 1 tot 2 graden lager )

De slimme oplossing zit volgens Nefit in de warmtepomp door de pomp op automatisch te zetten past deze zichzelf aan maar als Tweaker wil je net dat beetje extra uit de warmtepomp halen 8)
En dit werkt voor hier goed zoals je op mijn gedeelde plaatje kan zien
Maar voor een ander huis / afgifte systeem niet dus dit moet je zelf gaan uitzoeken wat past bij jou huis / afgifte systeem

[ Voor 3% gewijzigd door Willem senior op 08-12-2025 19:23 ]

• RobEppink
Willem senior schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:19:
[...]

Je hele systeem moet je instellen om de pompen gelijk te krijgen
Ik heb de boderus pomp op stand 2 van 2 staan ( is hier de middelste stand)
Dan waterzijdig inregelen vloerverwarming ongeveer op 2 liter per minuut instellen, Radiatoren van boven warm en onderkant voelbaar kouder zit hier nu ongeveer 2 graden tussen aanvoer en retour bij de Radiatoren en bij vloerverwarming zit tussen aanvoer en retour ongeveer 3 graden dit is bij rustig draaien op 28/ 29 graden aanvoer
En dan als laatste heb ik de warmtepomp pomp verschil tussen TC3 en TC0 aangepast staat nu op 6 hier zodat het buffervat niet leeg getrokken of vol gepompt wordt
ik moet bij kouder weer buiten de TC3 en TC0 verschil misschien nog wat aanpassen maar dat gaan we zien als het koud / winter wordt
Dus is best wel even werk en een paar extra sensors zijn dan wel handig en makkelijk om er bij te hebben
(Kleine Delta T door meer flow geeft een warmere vloer/radiator wat meer afgifte is en daardoor kan je stooklijn 1 tot 2 graden lager )

De slimme oplossing zit volgens Nefit in de warmtepomp door de pomp op automatisch te zetten past deze zichzelf aan maar als Tweaker wil je net dat beetje extra uit de warmtepomp halen 8)
En dit werkt voor hier goed zoals je op mijn gedeelde plaatje kan zien
Maar voor een ander huis / afgifte systeem niet dus dit moet je zelf gaan uitzoeken wat past bij jou huis / afgifte systeem
Dus de interne pomp niet op automatisch? En dan een vaste snelheid via TC0/TC3 instelling?

• Willem senior
RobEppink schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:19:
[...]

Dus de interne pomp niet op automatisch? En dan een vaste snelheid via TC0/TC3 instelling?
Gewoon op automatisch laten staan staat die hier ook nog steeds. dan bij verwarming 7 instellen dat is standaard en bij koeling is het 2
Wil je zelf gaan spelen dan ga je die 7 van verwarming aanpassen naar beneden gaat de interne pomp harder en naar boven langzamer draaien dit wil je zo instellen dat het buffervat alleen een beetje opwarmt bij het opstarten na het terug moduleren wil je het buffervat ongeveer gelijk met de TC0 hebben
dan is er wel warmte (retour temperatuur) om te helpen bij een defrost maar er is geen bij menging naar je afgifte systeem en draaien de pompen bijna gelijk
Loopt de temperatuur van het buffervat op dan zal uiteindelijk ook de retour naar de warmtepomp warmer worden ( buffervat vult zich dan ) en gaat de warmtepomp automatisch een stapje harder draaien (door de warmer worden de retour) en dat wil je nu juist niet
Nefit adviseert dat buffervat om geen gezeur te krijgen 1 systeem tot buffervat ( warmtepomp) en een systeem voor afgifte ( boderus pomp)
In mijn geval zou nu het buffervat weg gehaald kunnen worden ik weet alleen niet of de pomp van de warmtepomp sterk genoeg is voor mijn afgifte systeem

• The Legend

The Legend

*Plop*

HansRemmerswaal schreef op maandag 8 december 2025 @ 06:51:
[...]

De sensoren kun je parallel aan elkaar aansluiten op de ingang van de BBQKees. Zie link.

Elke sensor heeft een uniek nummer. Zodra de sensoren zichtbaar zijn dan hou je een voor een de sensoren in je hand om te zien bij welke de temperatuur omhooggaat en dan pas je de beschrijving van de sensor aan. Zie onderstaand screenshot hoe het er dan uitziet in BBQKees. De sensoren zijn ook zichtbaar in Home Assistent.

In 11.5 van de TS staat een link naar informatie als je deze via een ESP wilt aansluiten. De sensoren zijn in dat geval niet zichtbaar via BBQKees maar rechtstreeks in Home Assistent.

[Afbeelding]
Maar als je maar 1 ingang hebt op de BBqKees, hoe kun je dan meerdere sensoren aansluiten?

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:42
The Legend schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:22:
[...]

Maar als je maar 1 ingang hebt op de BBqKees, hoe kun je dan meerdere sensoren aansluiten?
Je sluit ze parallel aan elkaar aan. Het zijn allemaal kleine devices die via een serial bus communiceren.

Er is wel een max aan hoeveel je er parallel kunt aansluiten aan een poort. Maar een stuk of 5 moet wel lukken.

Op de BBQKees heb ik er 5 aangesloten.
Ik heb twee ESP kaartjes waar ik per kaartje 8 sensoren heb aangesloten, 4 op een poort en 4 op een andere poort. Het leuke van die ESP kaartjes is dat ze vaak WiFi hebben, dus zo kun je de temperaturen bij een verdeel unit meten.

Zoek even op DS18B20 en parallel dan vind je een aantal voorbeelden. De weerstand in die schemas is niet nodig als je deze direct aansluit op de BBQKees.

[ Voor 32% gewijzigd door HansRemmerswaal op 09-12-2025 08:04 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• Willem senior
The Legend schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:22:
[...]

Per kleur de draadjes bij / aan elkaar
Kunnen 10 sensors 0p de BBQKees volgens deze link
https://bbqkees-electroni...ing-external-sensors.html

• RobEppink
Willem senior schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:08:
[...]

Gewoon op automatisch laten staan staat die hier ook nog steeds. dan bij verwarming 7 instellen dat is standaard en bij koeling is het 2
Wil je zelf gaan spelen dan ga je die 7 van verwarming aanpassen naar beneden gaat de interne pomp harder en naar boven langzamer draaien dit wil je zo instellen dat het buffervat alleen een beetje opwarmt bij het opstarten na het terug moduleren wil je het buffervat ongeveer gelijk met de TC0 hebben
dan is er wel warmte (retour temperatuur) om te helpen bij een defrost maar er is geen bij menging naar je afgifte systeem en draaien de pompen bijna gelijk
Loopt de temperatuur van het buffervat op dan zal uiteindelijk ook de retour naar de warmtepomp warmer worden ( buffervat vult zich dan ) en gaat de warmtepomp automatisch een stapje harder draaien (door de warmer worden de retour) en dat wil je nu juist niet
Nefit adviseert dat buffervat om geen gezeur te krijgen 1 systeem tot buffervat ( warmtepomp) en een systeem voor afgifte ( boderus pomp)
In mijn geval zou nu het buffervat weg gehaald kunnen worden ik weet alleen niet of de pomp van de warmtepomp sterk genoeg is voor mijn afgifte systeem
Dank je, helder.

Pagina: 1 ... 105 106 Laatste