Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Ja dat denk ik. Ze kunnen hier meer inzicht krijgen over hoe hun WPs werken. COP, instellingen, fouten. Ik denk dat Bosch\Nefit nu heel weinig zicht heeft hoe hun apparatuur wordt gebruikt en hoe t presteert. Zeker als je dit vergelijkt met een weheat.P-twin schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:41:
Waarom zou Nefit/Bosch dit doen? Willen ze graag op afstand mee (kunnen) kijken?
Een blik op google geeft aan dat ze toch zo'n dikke €200,- kosten.
[ Voor 16% gewijzigd door boschhd op 23-01-2026 09:50 ]
Maar... hun faq van de homecom easy suggereert dat ze dat niet (gaan) doen.
link
De privacyverklaring waar ze naar verwijzen geeft geen concrete info over de verwering van de gegevens vanuit de app. En de specifieke info is pas te lezen als je daadwerkelijk de app al heb geïnstalleerd (en ik neem aan dat je dan eerst de boel aan de praat moet hebben met account en verbinding voor je die kan lezen)Wij verwerken alleen informatie die wij echt nodig hebben om u in staat te stellen op afstand toegang te krijgen tot uw toestellen. Meer informatie vindt u in de app onder Info en op internet in ons privacybeleid.
Ik hou het wel bij homeassistent voorlopig.
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Maar tis een leuk ding dat precies meet (de CR10H mat 1.5C tot 2.5C te laag)
Wel gek dat EasyControl niet per decimaal meet maar in halve graden. Erg ouderwets, zeker voor moderne warmtepompen ...
Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA
nou dan hoop ik maar dat ze ook een keer achter komen dat bepaalde types gewoon niet goed moduleren onafhankelijk van het cv systeem. Helaas zal zo'n thermostaat het dan nog niet oplossen, anders zou ik het meteen willen hebben.boschhd schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:44:
[...]
Ja dat denk ik. Ze kunnen hier meer inzicht krijgen over hoe hun WPs werken. COP, instellingen, fouten. Ik denk dat Bosch\Nefit nu heel weinig zicht heeft hoe hun apparatuur wordt gebruikt en hoe t presteert. Zeker als je dit vergelijkt met een weheat.
Hoe heb je het bezoek van de monteur aangevraagd? Als ik ze bel, willen ze alleen komen als mijn installateur ze verzoekt om langs te komen. En die wil ik door omstandigheden eigenlijk nooit meer spreken.sallander schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:27:
Ik heb eind vorig jaar een Bosch servicemonteur over de vloer gehad. Die liet mij zien hoe je in de app een gericht verzoek aan Bosch kunt doen om je warmtepomp te monitoren. Dit zou dan middels e-mail bevestigd worden. Ik heb nog geen reaktie gehad.
Je kunt nefit bellen en een bezoek zelf aanvragen dat kost dan wel geld ( gelijk voor update vragen)SB[NL] schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:27:
[...]
Hoe heb je het bezoek van de monteur aangevraagd? Als ik ze bel, willen ze alleen komen als mijn installateur ze verzoekt om langs te komen. En die wil ik door omstandigheden eigenlijk nooit meer spreken.
zijn ze er dan toch , en updates kunnen alleen Nefit monteurs installeren
Als je installateur het bezoek aanvraagt is het gratis of een andere installateur vragen
Het telefoonnummer heb ik hier een keer op het forum gedeeld
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Ik kan kiezen tussen de EasyControl of de K30 Internetmodule.
• Welke van de twee biedt de meeste voordelen?
• Ik wil graag dat het systeem in de toekomst slimmer kan gaan werken.
• Daarnaast wil ik instellingen via een app kunnen bedienen, in plaats van steeds door het menu op de warmtepomp te navigeren.
Wat raden jullie aan en waarom?
Hebben jullie ervaringen met EasyControl vs. K30 qua functionaliteit, updates, app, extra slimme features?
thxWillem senior schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:08:
[...]
Je kunt nefit bellen en een bezoek zelf aanvragen dat kost dan wel geld ( gelijk voor update vragen)
zijn ze er dan toch , en updates kunnen alleen Nefit monteurs installeren
Als je installateur het bezoek aanvraagt is het gratis of een andere installateur vragen
Het telefoonnummer heb ik hier een keer op het forum gedeeld
Dit telefoonnummer…?Willem senior schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:16:
[...]
Nee een directe lijn met Nefit heb ik ook niet
maar je kunt ze wel bellen op NR:
0570-602206
#1 voor consument
of blijf aan de lijn voor installateur, dan #2 voor advies
ik moest naar #2 voor een Nefit service monteur en toen mijn probleem uitleggen met de boiler temperatuur
dit ging eerst via de installateur en toen moest ik ze zelf gaan bellen om het beter uit te kunnen leggen jammer genoeg is het alleen niet opgelost
en jij zou ze kunnen bellen om te vragen voor een andere installateur in jou buurt
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Ja dat was het nummer wat ik zocht
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Deze vraag had ik ook, ik werk met een Homey pro, en AI gaf aan dat als je met Homey werkt, de enige juiste optie een easycontrol is. Hiervan zijn op dit moment al apps, en hopelijk komen er nog uitbreidingen op, want op dit moment kun je nog niet zo veel bedienen via de app.Susteentje schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:18:
Ik heb een warmtepomp met een goede internetverbinding. Momenteel gebruik ik een 1010-thermostaat.
• Daarnaast wil ik instellingen via een app kunnen bedienen, in plaats van steeds door het menu op de warmtepomp te navigeren.
Hebben jullie ervaringen met EasyControl vs. K30 qua functionaliteit, updates, app, extra slimme features?
Volgens Nefit Bosch is de thermostaat opgestuurd dus ik hoop hem deze week te ontvangen en te installeren.
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.
Jouw vraag was een beetje weggezakt.sallander schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:18:
(Voortzetting discussie uit 5800i topic)
Op 11 januari lagen de temperaturen 's nachts rond de -5. Met 5-minuut resolutie kan ik niet zover terug in de tijd, maar met 1-uur resolutie ziet de power usage graph er als volgt uit:
[Afbeelding]
Het aantal compressor starts is als volgt:
[Afbeelding]
Je installateur zei dat het allemaal defrosts waren. Lijkt me wel heel veel. Defrosts kun je zien. Buiten (stoom ko.t ervanaf), maar ook op de waarden. De current flow temperature daalt sterk en de compressor speed gaat naar een vaste waarde van ca 60%. Zie je dit patroon ook iedere keer?
Onderstaand mijn situatie met 2 defrosts in de afgelopen 6 uur.
Je compressor speed springt op en neer tussen 0 en 40%. De warmtepomp kan moduleren naar 15% ofzo... Je wp is wat aan de grote kant misschien, maar een dag als vandaag had hij niet stil hoeven staan, maar makkelijk terug kunnen moduleren naar een procent of 25/30.
Wat zie je als je je target en return temperature erbij aanzet?
De defrosts kun je eenvoudig zien als je naar de ems-esp Boiler Compressor activity kijkt.sallander schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:58:
Ik zie het volgende:
[Afbeelding]
Als ik jou goed begrijp zitten er maar een paar defrosts tussen. Moet de conclusie dan zijn dat mijn warmtepomp te veel vermogen heeft voor mijn woning?
Verder kun je ze ook herkennen in de ems-esp Boiler Compressor power output.
De afgelopen 24 uur had ik 16 defrosts...
Wat ik bijzonder vind is dat je aanvoertemperatuur vrij heftig veranderd op momenten dat je WP eigenlijk amper in vermogen wisselt. Heb je naregelingen? Heb je nog ergens radiatoren?sallander schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:58:
Ik zie het volgende:
[Afbeelding]
Als ik jou goed begrijp zitten er maar een paar defrosts tussen. Moet de conclusie dan zijn dat mijn warmtepomp te veel vermogen heeft voor mijn woning?
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Als ik wil dat de warmtepomp niks doet (bijvoorbeeld 's nachts), kan ik dat doen met gebruik van 'uitschakelen compressorbedrijf'?
Of schakelt deze dan over op elektrisch verwarmen?
/f/image/KQdZn5cDaJbUWYpfN87nZsI3.png?f=fotoalbum_large)
De thermostaten van de vloerverwarming staan op vaste waarden ingesteld:
Begane grond: 21°C
1e verdieping: badkamer op 20°C, 2 slaapkamers op 19°C en 1 werkkamer op 19,5°C
2e verdieping: 1 werkkamer op 19°C en de rest van de zolder op 18°C
/f/image/BSNvQ9COlGOJ8VOflkD28Ffg.png?f=fotoalbum_large)
(De laatste thermostaat is die van de binnenunit, die beinvloedt alleen de stooklijn)
De totale oppervlakte vloerverwarming is ongeveer 170m2. Verder heb ik nog een buffer vat van 120L parallel staan met de vloerverwarming.
Nee, de bedoeling van deze digitale ingangen is om van vanuit de grid apparaten die veel electriciteit verbruiken bij stroomvraagpieken tijdelijk uit te kunnen zetten. Het zou onlogisch zijn als de warmtepomp dan juist meer electriciteit zou gaan verbruiken.Rob Z schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:45:
De Bosch warmtepomp hier heeft een aantal digitale ingangen.
Als ik wil dat de warmtepomp niks doet (bijvoorbeeld 's nachts), kan ik dat doen met gebruik van 'uitschakelen compressorbedrijf'?
Of schakelt deze dan over op elektrisch verwarmen?
Ik heb aan Bosch gevraagd of ik deze functie zou kunnen gebruiken om het aantal compressor starts te verminderen. In principe hadden ze daar geen bezwaar tegen, als ik de warmtepomp maar niet te lang zou blokkeren. Ze zeiden er jammer genoeg niet bij hoe lang te lang is.
Overigens kun je deze blokkeerfuncties gebruiken zonder extra hardware (pure software vanuit home assistant met EMS-ESP van BBQKees), maar dat wist je waarschijnlijk al.
Als ik het goed begrijp heb je dus een heel aantal thermostaten die telkens geen warmte vragen waardoor de klep van de lus dus dichtloopt. Dan is het niet zo gek dat je warmtepomp telkens uit gaat. Je afgifte valt weg dus je warmtepomp kan zijn vermogen niet meer kwijt, de aanvoertemperatuur word dan te hoog en de WP schakelt uit.sallander schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:39:
Dank voor de tip over de compressor activity. Als ik deze meeneem in mijn plots kun je zien dat het aantal defrosts redelijk beperkt is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(De laatste thermostaat is die van de binnenunit, die beinvloedt alleen de stooklijn)
De totale oppervlakte vloerverwarming is ongeveer 170m2. Verder heb ik nog een buffer vat van 120L parallel staan met de vloerverwarming.
Op het moment dat de thermostaat weer warmte vraagt gaat de klep van de zone weer open, valt je aanvoertemperatuur weer naar beneden en schakelt je WP weer aan.
[ Voor 7% gewijzigd door jaapzb op 27-01-2026 19:55 ]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Kun je deze twee groepen niet continu open laten staan en dan met de hoeveelheid flow inregelensallander schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:39:
Dank voor de tip over de compressor activity. Als ik deze meeneem in mijn plots kun je zien dat het aantal defrosts redelijk beperkt is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of deze twee combineren tot 1 groep denk dat het dan al een stuk beter zal draaien
Nu gaan ze veel te snel open en dicht waardoor de warmtepomp steeds uitgaat
En zo snel aan/uit ( pendelen is niet goed voor je compressor
Nog beter zou zijn als je de naregeling verwijderd of uitschakelt en alleen de woonkamer thermostaat als sturing gebruiken
Nee het buffervat is een geïsoleerde radiator (vat) de warmtepomp houd deze op een temperatuur bepaald door de stooklijn als dan de naregeling open gaat zakt de temperatuur van het buffervat en gaat de warmtepomp deze weer verwarmen en is die op temperatuur dan schakelt de warmtepomp weer uit en zo,n buffervat is te klein om de warmtepomp lang te laten draaien als je naregeling gesloten is want dan is er geen afgifte en blijft het buffervat op temperatuursallander schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:20:
Zou het buffervat dat aan/uit gedrag van de thermostaten niet moeten ondervangen?
Dus voor een lange run heb je voldoende afgifte nodig , lees voldoende groepen vloerverwarming of radiatoren open
Amper; het volume van dat ding is gewoon niet heel groot.sallander schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:20:
Zou het buffervat dat aan/uit gedrag van de thermostaten niet moeten ondervangen?
Je ziet goed in je plaatjes goed dat de retourtemperatuur na een tijdje echt scherp oploopt; daar is je buffer vol aan t lopen omdat alle groepen dichtstaan. En je ziet ook dat je wp gelijk uitvliegt als de return boven de gevraagde temperatuur komt. Dit effect is nog mooier te zien het als je de tijd aanpast en een of twee runs laat zien in plaats van tientallen.
De oplossing is volgens mij wat @Willem senior ook zegt: Zorg dat de meeste afgifte gewoon altijd open staat, dan heeft de wp tijd om te moduleren.
Een alternatief op het slopen van de naregeling wat te proberen valt is de thermostaten allemaal een graadje hoger instellen en de stooklijn juist een graad omlaag. De thermostaattemperatuur wordt dan niet vaak meer gehaald, maar dat is geen ramp want die staat immers te hoog. Maar je runs worden wel langer.
Ow... Je stelt dat de stooklijn wordt door een thermostaat bij de binnenunit. Waarom is dat niet zoals normaal de thermostaat bij de woonkamer?
Ow en stuur die installateur terug naar school
[ Voor 48% gewijzigd door ZonnigY op 27-01-2026 22:19 ]
Die mail heb ik donderdag de 22e ook gehad, nu even afwachten hoe lang het duurt voordat we hem in huis hebben.Willem senior schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:25:
[...]
Is zeker een mooie actie van Nefit/Bosch
Ik Ben benieuwd
Ik heb het formulier ook ingevuld of ik ook zo,n mooie Bosch EasyControl Thermostaat krijg
Kreeg net een Mailtje terug van Nefit/Bosch![]()
![]()
[Afbeelding]
Het enige dat ik op de 22ste kreeg als mail was...P-twin schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:18:
[...]
Die mail heb ik donderdag de 22e ook gehad, nu even afwachten hoe lang het duurt voordat we hem in huis hebben.
Beste lezer,
We hebben uw aanvraag in goede orde ontvangen. U ontvangt zo snel mogelijk een reactie van ons.
Vriendelijke groet,
Uw Nefit Bosch Team
Ik ben ook aan het wachten op de verzend bevestiging van Nefit/Bosch of van de post daar krijg ik ook bericht van als er iets van post onderweg isP-twin schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 07:18:
[...]
Die mail heb ik donderdag de 22e ook gehad, nu even afwachten hoe lang het duurt voordat we hem in huis hebben.
Er zat hier 5 werk dagen tussen de aanvraag bevestiging en de te kiezen thermostaat Email zag ik terug in de Email correspondentieHansRemmerswaal schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:03:
Maar ik heb nooit een mail ontvangen om te kiezen voor de thermostaat...
Voor iedereen een tip:Susteentje schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 22:18:
Ik heb een warmtepomp met een goede internetverbinding. Momenteel gebruik ik een 1010-thermostaat.
Als je een k30 of easycontrol aanvraagt wordt dit uiteindelijk geïnstalleerd door iemand van Nefit Bosch.
Ik heb gevraagd om een laatste firmware update te krijgen. Dat is toegezegd en wordt bij de installatie van de k30 meteen uitgevoerd. In mijn geval moest de installateur dit verzoek doen aan Nefit Bosch voor een firmware update.
Hopelijk lost dit mijn modulatieproblemen op. Ik zou zeggen: grijp de kans. Het kost niets.
Ik blijf er iig vrij nuchter onder....
als het goed is komt de thermostaat vandaag binnen. Nu staat er in de handleiding dat je als eerste stap de stekker er uit moet trekken.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WqElyNS4mdgxO1M0BfFOmcwh.jpg?f=user_large)
Maar kan dat zomaar? De kans is groot dat hij nog bezig is met het verwarmen van de woning.
benieuwd hoe jullie hier over denken.
uiteraard 'kan'dat zomaar... als in: het systeem mag daar niet stuk van gaan. Immers gebeurt hetzelfde bij een stroomuitval en het zou niet goed zijn als het systeem dan stuk gaat.P-twin schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:05:
Mensen,
als het goed is komt de thermostaat vandaag binnen. Nu staat er in de handleiding dat je als eerste stap de stekker er uit moet trekken.
[Afbeelding]
Maar kan dat zomaar? De kans is groot dat hij nog bezig is met het verwarmen van de woning.
MAAR: mooi is het niet... en het is beter om te zorgen dat de compressor niet loopt.
- zet je thermostaat laag
- kijk of de compressor nog loopt, en wacht evt even tot deze gestopt is.
schakel dan het systeem af.
'de stekker er uit' is ook wat dom.. want 99% van de systemen heeft geen stekker, maar een werkschakelaar die dus uit kan.
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp
1 : Op de binnenunit op de zwarte menu knop drukken daar de temperatuur lager draaien totdat je uit ziet staan dan nog een keer drukken om te bevestigen en de warmtepomp staat uit dat is de nette manierP-twin schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:05:
Mensen,
[Afbeelding]
2 : Je kunt ook wachten totdat de warmtepomp niks doet en dan de stroom eraf halen is ook goed
3 : En ineens stroom er af kan geen kwaad want bij een stroomstoring gebeurd dat ook maar ik zou het niet doen en raad je optie 1 aan
Ik kreeg van post.nl ook bericht dat er een pakketje van Bosch-Nefit geleverd vandaag wordt
Als ik het ventiel van de convector op korte circuit knel, dan gaat het ventiel enorm sluiten (te hoge pompdruk).
Weet iemand of ik een debietregelaar zoals heimeier imi Eclipse op dat circuit kan plaatsen om debiet te knijpen?
Dit om te voorkomen dat mijn WP een te hoge retourtemperatuur krijgt van het korte circuit
Ik blijf er iig vrij nuchter onder....
Ja dat is mogelijk en zo,n heimeier eclips kun je ook als radiatorknop krijgen en die op de convector monteren ik heb hier ook zo,n eclips de 300 L variant voor een grote radiator de gewone laat 150 L max door en dat was hier net teweinig had 200L voor deze radiator nodig en deze fluit gelukkig niet met flow knijpenmaartenvdv737 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:37:
Ik heb na mijn wp en buffervat 2 circuits. Beetje ongelukkig gebouwd ooit. 1 circuit is heel kort met 1 convector. Het andere circuit is heel lang met alle andere systemen erop.
Als ik het ventiel van de convector op korte circuit knel, dan gaat het ventiel enorm sluiten (te hoge pompdruk).
Weet iemand of ik een debietregelaar zoals heimeier imi Eclipse op dat circuit kan plaatsen om debiet te knijpen?
Dit om te voorkomen dat mijn WP een te hoge retourtemperatuur krijgt van het korte circuit
Vanwege vakantie zal het huis ruim een maand onbewoond zijn. De WP wil ik dan uitzetten ivm onnodig stroomverbruik.
Advies van NEFIT is echter om de WP niet uit te zetten maar de kamerthermostaat laag te zetten (15 °C?).
Een argument is dat de buitenunit bij vorst defect kan raken omdat deze niet kan ontdooien.
Graag reactie op het volgende:
- Is NEFIT's advies juist?
- Is het mogelijk de buitenunit.wel uit te zetten?
- Is het mogelijk de buitenunit.vorstvrij te isoleren?
Dank!
al ie echt bevriest is ie stuk... duur risico om te nemen.woltingb schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:57:
Mijn huis heeft energielabel A+++ en een WP NEFIT Enviline IDU Split-26T met ODU Split 4 buitenunit.
Vanwege vakantie zal het huis ruim een maand onbewoond zijn. De WP wil ik dan uitzetten ivm onnodig stroomverbruik.
Advies van NEFIT is echter om de WP niet uit te zetten maar de kamerthermostaat laag te zetten (15 °C?).
Een argument is dat de buitenunit bij vorst defect kan raken omdat deze niet kan ontdooien.
Graag reactie op het volgende:
- Is NEFIT's advies juist?
- Is het mogelijk de buitenunit.wel uit te zetten?
- Is het mogelijk de buitenunit.vorstvrij te isoleren?
Dank!
dus
ja, nee, ja (maar hoe..)
geen idee wat voor pomp je hebt, maar normaliter moet dit geen probleem zijn:maartenvdv737 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:37:
Ik heb na mijn wp en buffervat 2 circuits. Beetje ongelukkig gebouwd ooit. 1 circuit is heel kort met 1 convector. Het andere circuit is heel lang met alle andere systemen erop.
pomp op P-regeling (of delta-P) zetten.
mijn Wilo pomp (in budurus piepschuim) gaat naar 7 watt ofzo, en dan is er nog heeel weinig flow en druk over.
Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb alle thermostaten in huis op 21 °C gezet en de stooklijn verlaagd zodat er continu warmte gevraagd wordt.ZonnigY schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 22:02:
[...]
De oplossing is volgens mij wat @Willem senior ook zegt: Zorg dat de meeste afgifte gewoon altijd open staat, dan heeft de wp tijd om te moduleren.
Een alternatief op het slopen van de naregeling wat te proberen valt is de thermostaten allemaal een graadje hoger instellen en de stooklijn juist een graad omlaag. De thermostaattemperatuur wordt dan niet vaak meer gehaald, maar dat is geen ramp want die staat immers te hoog. Maar je runs worden wel langer.
/f/image/aguoIidgb9Go7SYOx9IfFxpN.png?f=fotoalbum_large)
(Vond het in de nacht wel te warm worden in de slaapkamers, dus die heb ik weer op 19 °C gezet, maar dan blijft er altijd nog 120 m2 vloerverwarmingsoppervlak met continue warmtevraag over)
Resultaat:
/f/image/alFvSrDgmaOJyHH4Ew5EFTZs.png?f=fotoalbum_large)
De runs worden inderdaad langer, en het aantal compressor starts gaat omlaag. Er is echter maar één run waarbij de compressor verder terugmoduleert dan 1 kW. Van 16:55 tot 19:10 draait de compressor op 0.5 kW vermogen en dat heb ik hem nog nooit eerder zien doen. De target/actual flow temperature was toen 22/24 °C bij een buitentemperatuur van 5.3 °C. Helaas komt er dan een defrost en gaat de warmtepomp weer uitsluitend runs van 1 kW maken, wat qua energieverbruik niet beter is dan voorheen.
Over energieverbruik gesproken, dit is het energieverbruik van de warmtepomp voor CV in januari.
/f/image/wwkICyU8MVtbLHL8MI7XOpny.png?f=fotoalbum_large)
Geen idee of dit veel of weinig is. Zou het graag vergelijken met een vergelijkbare woning (2025, vrijstaand, 180 m2 vloerverwarmingsoppervlak verdeeld over drie verdiepingen, WTW).
Zeker tijdens een vorst periode, en het hebben van een monoblock bestaat daar een risico. ( In woon een wijk waar zwaar op net belast word tijdens de winter)
Nu zou ik een zware generator in de schuur kunnen zetten maar ik zag ook de Aretec vorstbeveiliging voorbijkomen.
Heeft iemand al zoiets laten installeren ( geen idee wat ie kost)
Ook Caleffi , Raminex en Atag hebben iets verzonnen voor dit risico (ze laten de druk van het systeem ) wat zou moeten werken indien de WP de laagste kwa hoogtenivo is
[ Voor 16% gewijzigd door cowboy02 op 01-02-2026 13:49 ]
Dit ziet er al een stuk beter uit qua lengte van de runs.sallander schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:07:
[...]
Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb alle thermostaten in huis op 21 °C gezet en de stooklijn verlaagd zodat er continu warmte gevraagd wordt.
[Afbeelding]
(Vond het in de nacht wel te warm worden in de slaapkamers, dus die heb ik weer op 19 °C gezet, maar dan blijft er altijd nog 120 m2 vloerverwarmingsoppervlak met continue warmtevraag over)
Resultaat:
[Afbeelding]
De runs worden inderdaad langer, en het aantal compressor starts gaat omlaag. Er is echter maar één run waarbij de compressor verder terugmoduleert dan 1 kW. Van 16:55 tot 19:10 draait de compressor op 0.5 kW vermogen en dat heb ik hem nog nooit eerder zien doen. De target/actual flow temperature was toen 22/24 °C bij een buitentemperatuur van 5.3 °C. Helaas komt er dan een defrost en gaat de warmtepomp weer uitsluitend runs van 1 kW maken, wat qua energieverbruik niet beter is dan voorheen.
Over energieverbruik gesproken, dit is het energieverbruik van de warmtepomp voor CV in januari.
[Afbeelding]
Geen idee of dit veel of weinig is. Zou het graag vergelijken met een vergelijkbare woning (2025, vrijstaand, 180 m2 vloerverwarmingsoppervlak verdeeld over drie verdiepingen, WTW).
De compressor heeft een minimaal vermogen dus veel lager dan 1kW gaat de compressor niet terugtoeren. Dat heeft te maken met smering van de compressor. Heel soms doet hij dat wel (die van mij doet dat ook), maar er is een duidelijke voorkeur vanuit de regeling om toch echt dat minimale vermogen te halen.
Dat maakt ook niet uit voor je energieverbruik, want je WP kan nog verder "terugmoduleren" als het ware door gewoon periodes uit te gaan (dat zie je ook gebeuren).
Als je het energieverbruik van je WP wilt optimaliseren probeer dan je aanvoertemp zo laag mogelijk te krijgen.
Klinkt logisch. De compressor is net weer begonnen aan een laaglast run (0.5 - 0.7 kW). Er lijkt een correlatie met de buitentemperatuur te zijn. Het lijkt erop dat de warmtepomp beneden de 5°C niet verder terug wil moduleren dan 1 kW. Maar als het warmer wordt dan 5°C dan gaat hij na verloop van tijd wel verder terug in vermogen.jaapzb schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:29:
[...]
Dit ziet er al een stuk beter uit qua lengte van de runs.
De compressor heeft een minimaal vermogen dus veel lager dan 1kW gaat de compressor niet terugtoeren. Dat heeft te maken met smering van de compressor. Heel soms doet hij dat wel (die van mij doet dat ook), maar er is een duidelijke voorkeur vanuit de regeling om toch echt dat minimale vermogen te halen.
Dat maakt ook niet uit voor je energieverbruik, want je WP kan nog verder "terugmoduleren" als het ware door gewoon periodes uit te gaan (dat zie je ook gebeuren).
Als je het energieverbruik van je WP wilt optimaliseren probeer dan je aanvoertemp zo laag mogelijk te krijgen.
Ik heb nu ook alle vloerverwarmingsgroepen helemaal open gezet. Eens kijken wat voor effect dat heeft.
Voor wat betreft het optimaliseren van de aanvoertemperatuur zit ik eraan te denken om een automation te maken in home assistant. De automation zou eens per uur het volgende kunnen doen:
- Is het in de woonkamer > 21°C dan aanvoertemperatuur graadje omlaag.
- Is het in de woonkamer < 20°C dan aanvoertemperatuur graadje omhoog.
Goed bezigsallander schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:58:
[...]
Klinkt logisch. De compressor is net weer begonnen aan een laaglast run (0.5 - 0.7 kW). Er lijkt een correlatie met de buitentemperatuur te zijn. Het lijkt erop dat de warmtepomp beneden de 5°C niet verder terug wil moduleren dan 1 kW. Maar als het warmer wordt dan 5°C dan gaat hij na verloop van tijd wel verder terug in vermogen.
Ik heb nu ook alle vloerverwarmingsgroepen helemaal open gezet. Eens kijken wat voor effect dat heeft.
Voor wat betreft het optimaliseren van de aanvoertemperatuur zit ik eraan te denken om een automation te maken in home assistant. De automation zou eens per uur het volgende kunnen doen:
- Is het in de woonkamer > 21°C dan aanvoertemperatuur graadje omlaag.
- Is het in de woonkamer < 20°C dan aanvoertemperatuur graadje omhoog.
Dat laatste is toch gewoon ruimtecompensatie toch.... Die kun je instellen als je de hoofdthermostaat in de woonkamer hangt waar hij hoort.
Het "probleem" is dat mijn installateur het systeem zo heeft geinstalleerd:ZonnigY schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:02:
[...]
Goed bezigbij een gewenste Ta van 24 graden is het trouwens ook niet zo gek dat hij af en toe uitslaat. Je zou nachtverlaging kunnen doen, dan doet de wp alleen overdag wat.
Dat laatste is toch gewoon ruimtecompensatie toch.... Die kun je instellen als je de hoofdthermostaat in de woonkamer hangt waar hij hoort.
/f/image/Rw7LB4A3f2OPaTIriVGijXKM.png?f=fotoalbum_large)
Voor zover ik weet is de thermostaat in de woonkamer niet verbonden met de warmtepomp.
Vandaar mijn idee om de aanvoertemperatuur met Home Assistant te gaan regelen. Ik zou dan ook meer inputs kunnen meenemen in het optimaliseren van de aanvoertemperatuur, zoals de actuele stroomprijs en de COP curve van de warmtepomp.
Mijn energieverbruik over januari met een vrijstaand huis van 210m2 en 620m3 bouwjaar 2021sallander schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:07:
[...]
[Afbeelding]
Met thermostaat op 21graden in de winter,( en WTW)
Is 560kWh (full electric, dus incl. SWW)
Je kunt bevooroordeeld ook een accu met een omvormer gebruiken om alleen bij stroomstoring de pomp van stroom te voorzien een pomp gebruikt niet veel stroom en water wat circuleert bevriest ook niet snel zit namelijk ook warmte nog van het cv systeem in de leidingencowboy02 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:17:
Zijn er hier forum leden die wat aan het risico van stroomuitval hebben gedaan?
Zeker tijdens een vorst periode, en het hebben van een monoblock bestaat daar een risico. ( In woon een wijk waar zwaar op net belast word tijdens de winter)
Nu zou ik een zware generator in de schuur kunnen zetten maar ik zag ook de Aretec vorstbeveiliging voorbijkomen.
Ook Caleffi , Raminex en Atag hebben iets verzonnen voor dit risico (ze laten de druk van het systeem ) wat zou moeten werken indien de WP de laagste kwa hoogtenivo is
Valt wel mee vergeleken met mijn verbruik afgelopen maand: huis 175 m2 uit 2020 21 graden thermostaat vrijstaand in het oosten van Nederland: 703 kWh. Wel elke zaterdag een legionella runcowboy02 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:48:
[...]
Mijn energieverbruik over januari met een vrijstaand huis van 210m2 en 620m3 bouwjaar 2021
Ik zit met SWW op 580 kWh in januari. Net ten oosten van de IJssel. 3 persoons huishouden.cowboy02 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:48:
[...]
Mijn energieverbruik over januari met een vrijstaand huis van 210m2 en 620m3 bouwjaar 2021
Zie ik goed dat de return temperatuur ongeveer gelijk is aan de target temperatuur? Dan zit de flow temperatuur bijna altijd boven de target en is de aan/uit hysterische snel op zijn 250Kmin. Met zoveel m2 vloerverwarming zou je een lagere retour temperatuur verwachten. Mogelijk is er bijmenging van het buffervat.sallander schreef op zondag 1 februari 2026 @ 09:07:
[...]
Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb alle thermostaten in huis op 21 °C gezet en de stooklijn verlaagd zodat er continu warmte gevraagd wordt.
[Afbeelding]
Resultaat:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Misschien een paar Dallas temperatuur sensoren aansluiten op de BBQKees om dat eens te meten. In/uit Buderus, in/uit WP en temperatuur in buffervat meten.
Ons huis uit 1972, wel hoop verduurzaamd, beetje 180m2 woonopp, thermostaat continu op 19 (temp 19-20 gemiddeld): 654kwh in Januari, dat is inclusief bad/douche. Is een 5800i van 7kw.cowboy02 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:48:
[...]
Hier een vergelijkbaar verbruik per m2.Okasha schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:39:
[...]
Ons huis uit 1972, wel hoop verduurzaamd, beetje 180m2 woonopp, thermostaat continu op 19 (temp 19-20 gemiddeld): 654kwh in Januari, dat is inclusief bad/douche. Is een 5800i van 7kw.
240 m2 uit 1910, nageïsoleerd uiteraard. 854 kWh aan verwarming, 65 kWh aan warm water.
Thermostaat staat op 20.
[ Voor 6% gewijzigd door ZonnigY op 01-02-2026 22:48 ]
Klopt. De return temperatuur en de target temperatuur zijn ongeveer gelijk, en de flow temperatuur zit ongeveer 1.5 graden boven de return/target temperatuur.HansRemmerswaal schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:10:
[...]
Zie ik goed dat de return temperatuur ongeveer gelijk is aan de target temperatuur? Dan zit de flow temperatuur bijna altijd boven de target en is de aan/uit hysterische snel op zijn 250Kmin. Met zoveel m2 vloerverwarming zou je een lagere retour temperatuur verwachten. Mogelijk is er bijmenging van het buffervat.
Misschien een paar Dallas temperatuur sensoren aansluiten op de BBQKees om dat eens te meten. In/uit Buderus, in/uit WP en temperatuur in buffervat meten.
/f/image/NryXF41s6PDqIANDXWhBHLnW.png?f=fotoalbum_large)
Is dat niet goed? De compressor maakt nu mooie lange runs zoals je in het onderste balkgrafiekje kunt zien.
Er lijkt geen aan/uit hysterese te zijn: de wp gaat pas uit als de retour temperatuur boven de gevraagde Ta gaat.
Als je het weet is het ok, maar ik heb mijn stooklijn er wel op aangepast. In het voor- en naseizoen is de werkelijke Ta hierdoor namelijk veel hoger dan de gevraagde Ta, dat heb ik gecompenseerd door de stooklijn bij hogere buitentemperaturen veel lager in te stellen.
[ Voor 47% gewijzigd door ZonnigY op 02-02-2026 13:01 ]
Nope, hier nog geen voorzorgsmaatregelen op genomen. Nu staat mijn wp hoger dan mijn dikke betonvloer met hele korte goed geïsoleerde leidingen naar binnen... Ik denk/hoop dat er wel iets van natuurlijke watercirculatie gaat ontstaan als het echt koud wordt. Dan gaat het heel lang goed.cowboy02 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:17:
Zijn er hier forum leden die wat aan het risico van stroomuitval hebben gedaan?
De current flow temperatuur moet ongeveer gelijk zijn aan de target temperatuur, de retour temperatuur ergens onder de target temperatuur.sallander schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:39:
[...]
Klopt. De return temperatuur en de target temperatuur zijn ongeveer gelijk, en de flow temperatuur zit ongeveer 1.5 graden boven de return/target temperatuur.
[Afbeelding]
Is dat niet goed? De compressor maakt nu mooie lange runs zoals je in het onderste balkgrafiekje kunt zien.
Zodra de current flow boven de target is gaat de aan/uit hysterese oplopen. De waarde van de aan/uit hysterese is simpel gezegd het oppervlak tussen de current flow en de target flow. Als de current 4 graden boven de target zit voor 50 min, dan is dit 4 x 50 = 200 Kmin. Bij een aantal modelen kun je deze max instellen op bijvoorbeeld 150 Kmin of 250 Kmin, bij andere modelen staat deze vast op (als ik me niet vergis) 250 Kmin. Als het verschil tussen de current en de target kleiner is dan krijg je een langere run.
Zodra de current onder de target gaat dan reset de aan/uit hysteresis op een bepaald moment. In de openings topic staat hier meer over. Door de defrosts gaat de current onder de target en reset deze dus...
Ik vind het raar dat de return temperatuur de target lijkt te volgen... Dat zou de current flow moeten doen...
Je zou de target eens wat hoger kunnen gaan zetten zodat deze meer in de buurt van de current flow temperatuur komt. Ik denk niet dat daardoor de current flow omhoog gaat. Hierdoor wordt het verschil tussen current en target kleiner en zou je een langere run moeten krijgen. Er van uitgaan dat deze niet wordt onderbroken door een defrost.
Heb ik geprobeerd en helpt bij mij in ieder geval niet. Het enige effect is dat de wp nog langer door bleef lopen en het te warm wordt in huisHansRemmerswaal schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:15:
[...]
De current flow temperatuur moet ongeveer gelijk zijn aan de target temperatuur, de retour temperatuur ergens onder de target temperatuur.
Zodra de current flow boven de target is gaat de aan/uit hysterese oplopen. De waarde van de aan/uit hysterese is simpel gezegd het oppervlak tussen de current flow en de target flow. Als de current 4 graden boven de target zit voor 50 min, dan is dit 4 x 50 = 200 Kmin. Bij een aantal modelen kun je deze max instellen op bijvoorbeeld 150 Kmin of 250 Kmin, bij andere modelen staat deze vast op (als ik me niet vergis) 250 Kmin. Als het verschil tussen de current en de target kleiner is dan krijg je een langere run.
Zodra de current onder de target gaat dan reset de aan/uit hysteresis op een bepaald moment. In de openings topic staat hier meer over. Door de defrosts gaat de current onder de target en reset deze dus...
Ik vind het raar dat de return temperatuur de target lijkt te volgen... Dat zou de current flow moeten doen...
Je zou de target eens wat hoger kunnen gaan zetten zodat deze meer in de buurt van de current flow temperatuur komt. Ik denk niet dat daardoor de current flow omhoog gaat. Hierdoor wordt het verschil tussen current en target kleiner en zou je een langere run moeten krijgen. Er van uitgaan dat deze niet wordt onderbroken door een defrost.
Wp slaat echt pas uit als de retour boven de gewenste Ta komt.
ZonnigY schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:26:
[...]
Heb ik geprobeerd en helpt bij mij in ieder geval niet. Het enige effect is dat de wp nog langer door bleef lopen en het te warm wordt in huis
Wp slaat echt pas uit als de retour boven de gewenste Ta komt.
:strip_exif()/f/image/jaZP3jU2664qcAKcPsukg5MY.png?f=user_large)
Mijn 5800i slaat dus nooit uit idd, draait gewoon 24/7 paar maanden lang, grotendeels op 300~500W
- warm in huis = groepen dicht
- Tr gelijk aan Twens = buffer vol = wp uit
Gezien dit de standaard nieuwbouwsituatie is, niet gek dan Bosch deze keuze maakt.
Echter ben ik er niet erg blij mee; het is niet zo zuinig als het zou kunnen zijn (goed waterzijdig ingeregeld zonder buffer en zonder naregeling) en het matcht niet lekker met een WAR. Volgende keer een andere WP, over 15 jaar ofzo
Interessant. Welk vermogen heeft jouw warmtepomp en kun je iets vertellen over wat voor woning je hebt?Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:43:
[...]
[Afbeelding]
Mijn 5800i slaat dus nooit uit idd, draait gewoon 24/7 paar maanden lang, grotendeels op 300~500W
Ik zal het over een langere tijd in de gaten houden. Vandaag heeft de compressor 11:30 uur lang zonder onderbreking gedraaid, dus op dit moment nog geen teken van hysterese.HansRemmerswaal schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:15:
[...]
De current flow temperatuur moet ongeveer gelijk zijn aan de target temperatuur, de retour temperatuur ergens onder de target temperatuur.
Vrijstaand, 1995, niet extreem geisoleerd 188m2, gelegen in het Westland, 5800i 7kWsallander schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:38:
[...]
Interessant. Welk vermogen heeft jouw warmtepomp en kun je iets vertellen over wat voor woning je hebt?
In januari 575kWh verwarming, en 105kWh SWW.
/f/image/YA7RrwfVwiwuiSs8K129QQAQ.png?f=fotoalbum_large)
Het verschil tussen TC1 en TC0 is op een gegeven moment nog maar 3.7 graden, en ik lees overal dat een hogere delta-T beter is voor de efficientie van de warmtepomp.
Ik zie rond diezelfde tijd pendelgedrag in de compressor power output grafiek, wat een beetje zorgelijk is gelet op wat HansRemmerswaal hierboven schreef over hysteresis. Ik zie ditzelfde patroon echter niet terug in de compressor speed grafiek (die blijft constant op 20%) of de compressor state grafiek (die blijft constant On). Ook de boiler meter compressor (kW) grafiek loopt (met dezelfde 5-minuut resolutie als de power output grafiek) continu omhoog. En het aantal compressor starts blijft gelijk. Glitch? Of is hier echt iets aan de hand?
Die output heb ik ook nog niet zo gezien, schommelend naar 0. Ga ik voorlopig ook niet zien want mijn wp moet met deze temperaturen iets harder aan de slag. Hij draait wel erg op zijn sloffen bij jou
[ Voor 32% gewijzigd door ZonnigY op 04-02-2026 08:59 ]
Erg blij mee, makkelijk inzicht in het verbruik etc.
Nu nog zien te koppelen met Homey pro.
Huh?sallander schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 23:10:
Hallo allemaal. Ik heb de warmtepomp nu een paar dagen met heel lange compressor runs draaien. De aanvoertemperatuur wordt zodanig geregeld dat de temperatuur in de woonkamer tussen de 20 en 21 graden blijft. Nu vraag ik mij af of mijn delta-T niet te laag aan het worden is.
[Afbeelding]
Het verschil tussen TC1 en TC0 is op een gegeven moment nog maar 3.7 graden, en ik lees overal dat een hogere delta-T beter is voor de efficiëntie van de warmtepomp.
Ik zie rond diezelfde tijd pendelgedrag in de compressor power output grafiek, wat een beetje zorgelijk is gelet op wat HansRemmerswaal hierboven schreef over hysteresis. Ik zie ditzelfde patroon echter niet terug in de compressor speed grafiek (die blijft constant op 20%) of de compressor state grafiek (die blijft constant On). Ook de boiler meter compressor (kW) grafiek loopt (met dezelfde 5-minuut resolutie als de power output grafiek) continu omhoog. En het aantal compressor starts blijft gelijk. Glitch? Of is hier echt iets aan de hand?
Hogere ΔT beter?
Hoe lager hoe beter, als je WP op z'n laagste vermogen draaiend die ΔT net kan halen, en dus bijna continue draait -op eventuele defrosts na- is dat de ideale situatie.
Ik denk dat je wellicht in de war bent met een HR CV-ketel. Daar wil je juist een lage retour temp de CV in, zodat er condensatiewarmte gebruikt kan worden. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendementsketel. Hier zie je duidelijk dat het rendement bij een HR ketel omhoog gaat als de retourwatertemp lager is. Dat kan betekenen dat je juist een hogere ΔT wilt in zo'n geval, bijvoorbeeld omdat je afgiftesysteem niet genoeg warmte produceert bij een lage aanvoer temp. Een hogere ΔT creëer je in zo'n geval door het vermogen en/of de flow van de HR-ketel te verlagen. Met als resultaat een hogere aanvoertemp, en tóch een retourtemp die laag genoeg is om maximale condensatie in de HR-ketel te krijgen.
Voorbeeld:
Je afgiftesysteem heeft een aanvoer van 50º nodig om je huis op temperatuur te kunnen houden. Bij een lage ΔT van bijvoorbeeld 5º betekent dat een retour van 45º, en dus nauwelijks condensatie in de HR-ketel. Bij een ΔT van 15º heb je al een retour van 35º en een hoger rendement door condensatie. Zie de tabel hieronder.
Bij een WP is echter juiste een zo laag mogelijke ΔT belangrijk en heb je -als het goed is- sowieso al een lage aanvoertemp.
Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | EVCC
In je table staan wel heel lage retourtemperature . Ik heb ook we eens gelezen dat een ketel niet the grote delta T mag hebben... Dat Zou niet goed voor de warmtewisselaar zijn misschien.. bedenk ik me.balblas schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:26:
[...]
Huh?
Hogere ΔT beter?
Hoe lager hoe beter, als je WP op z'n laagste vermogen draaiend die ΔT net kan halen, en dus bijna continue draait -op eventuele defrosts na- is dat de ideale situatie.
Ik denk dat je wellicht in de war bent met een HR CV-ketel. Daar wil je juist een lage retour temp de CV in, zodat er condensatiewarmte gebruikt kan worden. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogrendementsketel. Hier zie je duidelijk dat het rendement bij een HR ketel omhoog gaat als de retourwatertemp lager is. Dat kan betekenen dat je juist een hogere ΔT wilt in zo'n geval, bijvoorbeeld omdat je afgiftesysteem niet genoeg warmte produceert bij een lage aanvoer temp. Een hogere ΔT creëer je in zo'n geval door het vermogen en/of de flow van de HR-ketel te verlagen. Met als resultaat een hogere aanvoertemp, en tóch een retourtemp die laag genoeg is om maximale condensatie in de HR-ketel te krijgen.
Voorbeeld:
Je afgiftesysteem heeft een aanvoer van 50º nodig om je huis op temperatuur te kunnen houden. Bij een lage ΔT van bijvoorbeeld 5º betekent dat een retour van 45º, en dus nauwelijks condensatie in de HR-ketel. Bij een ΔT van 15º heb je al een retour van 35º en een hoger rendement door condensatie. Zie de tabel hieronder.
Bij een WP is echter juiste een zo laag mogelijke ΔT belangrijk en heb je -als het goed is- sowieso al een lage aanvoertemp.
[Afbeelding]
Ik kijk maar het installatieschema... Zit die buffer niet raar aangesloten. Ik lees meestal dat die in serie in de retour aangesloten wordt. Zit ie hier niet gewooon in serie in de aanvoer.. niet eens in serie... Maar also radiator..sallander schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:28:
[...]
Het "probleem" is dat mijn installateur het systeem zo heeft geinstalleerd:
[Afbeelding]
Voor zover ik weet is de thermostaat in de woonkamer niet verbonden met de warmtepomp.
Vandaar mijn idee om de aanvoertemperatuur met Home Assistant te gaan regelen. Ik zou dan ook meer inputs kunnen meenemen in het optimaliseren van de aanvoertemperatuur, zoals de actuele stroomprijs en de COP curve van de warmtepomp.
Maakt niet uit: hierbij dan als min of meer zelfstandige reactie. Ik heb dezelfde melding sinds eergisteren. 5160: Verwarmingselement in de condensbak werkt niet. Een dag later belde de installateur omdat ook hij die melding had gekregen via het serviceportaal. Afspraak gemaakt, dat hij het verwarmingselement komt vervangen (onder garantie). Dat wordt a.s. vrijdag. De verwarming werkt nog wel, de boiler niet meer... Ik zal niet resetten, maar wacht op de installateur.
Overigens voor het eerst dat er 'zomaar' wordt gereageerd op meldingen in het portaal: alle eerdere meldingen (5284: thermische desinfectie niet correct verlopen; 6255: dauwpuntssensor geactiveerd; 6256: te hoge aanvoertemperatuur) moest ik negeren zo kreeg ik te horen als ik belde. Storing A01-1017: CV waterdruk te laag kon ik zelf oplossen - maandelijks.. Het heeft een jaar geduurd voordat de problemen waren opgelost, o.a. omdat een leiding bleek te lekken, de instelling nog wat getuned moest worden en omdat de dauwpuntssensor vergeten was. Ik ben dus blij met deze spontane actie. Ik heb een Bosch CS5800AW 7 buitenunit met Nefit 5800i AW binnenunit, RT800 thermostaat, vloerverwarming met 2 Robot verdelers en Danfoss thermostaten en Controller. Met Home Assistant kan ik e.e.a. volgen.
[ Voor 13% gewijzigd door fredw op 05-02-2026 16:08 . Reden: tekstueel iets duidelijker ]
Ik begrijp alleen niet waarom je boiler niet meer opgewarmd kan worden zonder dat elektrische elementfredw schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:31:
ah, mijn reactie staat niet meer bij de post die ging over Verwarmingselement in de condensbak werkt niet.
Maakt niet uit: hierbij dan als min of meer zelfstandige reactie. Ik heb dezelfde melding sinds eergisteren. 5160: Verwarmingselement in de condensbak werkt niet. Een dag later belde de installateur omdat ook hij die melding had gekregen via het serviceportaal. Afspraak gemaakt, dat hij het verwarmingselement komt vervangen (onder garantie). Dat wordt a.s. vrijdag. De verwarming werkt nog wel, de boiler niet meer... Ik zal niet resetten, maar wacht op de installateur.
Overigens voor het eerst dat er 'zomaar' wordt gereageerd op meldingen in het portaal: alle eerdere meldingen (5284: thermische desinfectie niet correct verlopen; 6255: dauwpuntssensor geactiveerd; 6256: te hoge aanvoertemperatuur) moest ik negeren zo kreeg ik te horen als ik belde. Storing A01-1017: CV waterdruk te laag kon ik zelf oplossen - maandelijks.. Het heeft een jaar geduurd voordat de problemen waren opgelost, o.a. omdat een leiding bleek te lekken, de instelling nog wat getuned moest worden en omdat de dauwpuntssensor vergeten was. Ik ben dus blij met deze spontane actie. Ik heb een Bosch CS5800AW 7 buitenunit met Nefit 5800i AW binnenunit, RT800 thermostaat, vloerverwarming met 2 Robot verdelers en Danfoss thermostaten en Controller. Met Home Assistant kan ik e.e.a. volgen.
Normaal wordt het boilervat verwarmd door de buitenunit met de compressor zelfde als met verwarming voor cv, het elektrische element wordt alleen gebruikt voor de legionella preventie
Verwarming condensbak denk ik aan buiten in de buitenunit en dat is een verwarmings lint en die heeft niks met de boiler temaken
Het systeem ziet er op het plaatje goed uit alleen weer jammer van die danfos naregeling daardoor krijg je kortere verwarmings runsfredw schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:17:
Ik begrijp het ook niet Willem. Je hebt helemaal gelijk. Ik heb wel nu de binnenunit uitgeschakeld en na een paar minuten weer aangezet. Het water wordt weer warm!
Gelukkig werkt het warme water weer dat is het belangrijkste
Beginnersfout van mijn kant. Ik begrijp nu pas dat de de delta-T van 4.5K een veelgebruikte instelling van de warmtepomp is en dat de warmtepomp de flow rate moduleert om zo dicht mogelijk bij deze waarde in de buurt te blijven.ZonnigY schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:54:
Dat 'een hogere delta-T beter is voor de efficientie van de warmtepomp' is onzin. Een lagere Ta is gunstig. Hogere delta-t door alle afgifte te knijpen werkt alleen averechts voor de efficiëntie van je warmtepomp.
Overigens dank voor je hulp, ook aan anderen die gereageerd hebben. Het pendelgedrag is nu wel verleden tijd (huidige run duurt al meer dan 15 uur). De temperatuur in de woonkamer schommelt nu wel wat meer dan toen de aanvoertemperatuur nog hoog was en de kamerthermostaten veelvuldig ingrepen (groep open/dicht) om de ingestelde temperatuur te bewaken. Wellicht wordt dit beter als ik de stooklijn nog wat verder tweak, en ook het effect van het al dan niet dempen van de buitentemperatuur moet ik nog uitproberen.
Geen idee. Dit is een standaard parallel aansluitschema van Bosch dat mijn installateur gevolgd heeft. In alle niet-hybride aansluitschemas beschreven in https://nefit-nl-nl-b.bos...d/pdf/file/6721882034.pdf met een los buffervat is het buffervat parallel aangesloten. Misschien is dit nodig omdat mijn woning zone/naregeling heeft met pomploze vloerverwarmingverdelers.belmonde schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 13:54:
[...]
Ik kijk maar het installatieschema... Zit die buffer niet raar aangesloten. Ik lees meestal dat die in serie in de retour aangesloten wordt. Zit ie hier niet gewooon in serie in de aanvoer.. niet eens in serie... Maar also radiator..
Het gaat goed! De installateur is (na enige aansporing) teruggekomen voor ‘onderzoek’ en het bleek (niet een verrassing) dat de Danfoss geen blaam trof. De installateur heeft de volgende componenten gecontroleerd in februari 25:
Danfoss na-regeling:
· Werking kamerthermostaten (aan/uit)
· Werking motoren (openen en sluiten)
· Werking motoren in combinatie met thermostaten in de ruimtes (word de juiste zone aangestuurd)
Bosch warmtepomp:
· Controleren van de parameters
· Stooklijn bij-/afgesteld naar wens klant (dit is een slecht moment om daadwerkelijk te kunnen testen of dit vol staat, wachten op het najaar/winter of de instellingen naar wens zijn) [feb 2026: en dat gaat ook nu goed]
· Vertraging ingesteld op basis van verwarmen
· Koeling gecontroleerd (dauwpunt wordt gemeten) [feb 2026: leuk, maar er bleek geen dauwpuntsensor aanwezig; die was men vergeten te installeren]
De installateur: “Uit de bovenstaand benoemde punten zijn geen bijzonderheden en/of afwijkingen gevonden, wij hebben alleen op uw verzoek [FW: niet mijn verzoek, maar een suggestie die door Bosch was gedaan] de stooklijn en vertraging in-/afgesteld.”
het is al vaak gezegd hier:fredw schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:57:
het goed krijgen van de Danfoss in combinatie met de Bosch Nefit ging niet zonder slag of stoot: de kamers ...”
naregeling kan, maar:
- eerst ZONDER naregeling (met alle naregeling vol open dus) alle verwamningselementen en loops waterzijdig inregelen zodat de retourtemperaturen gelijk zijn.
- dan; de stooklijn van de WP (en/of ketel) instellen (met ruimtecompensaties UIT) dusdanig dat alle ruimtes ongeveer juist warm zijn. Als het systeem goed is ontworpen kwa warmte afgifte vermogens per ruimte, dan moet de temperatuur in alle ruimtes ongeveer goed zijn met 1 stooklijn. De koudste ruimte gaat leidend zijn : de naregeling kan alleen afknijpen.. niet bijtanken uiteraard.
- indien er veel verschil is tussen de ruimtetemperaturen en de gewenste ruimtetemperaturen te veel verschilt van ruimte tot ruimte en dit niet op te lossen is met de stooklijn kun je locaal iets meer knijpen om de flow ongelijk te verdelen; maar doe niet te veel.
Als dit alles goed staat, kun je ruimteregeling gaan toepassen , die de temperatuur per ruimte kan TERUG-regelen wanneer locaal minder warmte nodig is.
dit werkt het beste met de (secundaire) cv-pomp op P-regeling: dan is de systeem druk altijd gelijk en wordt de ingestelde flow niet noemenswaardig veranderd door het dichtzetten van een van de ruimte-regelingen.
(Ik heb het hier zo.. en het werkt: Enviline WP, radiatoren en ruimteregeling via TVRs gestuurd met HA.)
[ Voor 11% gewijzigd door lc8 op 06-02-2026 11:37 ]
Bekend probleem. Dat is dan ook de enige stap die @lc8 nog mist;fredw schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:59:
Dank lc8! Ik ben er van uit gegaan dat de installateur (best wel een grote firma) wist wat-ie deed. Helaas was dat niet echt het geval.
...
- controleer actief of je installateur dit stappenplan volgt.
Wat een bagger efficiëntie trouwens
Mijne is voor warm water al 2.2 in 2026, dus koude januari en februari.
[ Voor 39% gewijzigd door ZonnigY op 06-02-2026 13:23 ]
- Ik mis mijn data uit 2025 (gelukkig heb ik de bbqKees). Geen aanleiding voor dat ik hier weet. Geen installateur die software updates heeft gedaan oid. Bbq Kees in oktober 2024 geïnstalleerd, dus ook parameterfout daardoor is onwaarschijnlijk.
- Gegenereerde energie lijkt wel de verbruikte energie in 2026. In 2024 dan weer niet.
- het verbruik wordt alleen in hele kWh geteld (energy consumption compressor heating) en lijkt een forse onderschatting op dagen dat de wp erg langzaam pruttelt is het rendement ongeloofwaardig (15 januari; 1op 57 gehaald
:strip_exif()/f/image/QCCidGl47RccxPOiF4v5kcDf.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/5nUPsd9iKOhURYnomFOJsMHO.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/Ly26jSj8wZ9J8XOEDsqTOgIj.jpg?f=fotoalbum_small)
[ Voor 109% gewijzigd door ZonnigY op 06-02-2026 16:13 . Reden: Aangevuld ]
enviline 9ES, RADIATOR gestookt huis, ruimteregeling, geen vloerverwarming, en het is bij mij gewoon 18 overdag en 20 savonds:
/f/image/g2NOF6GJrly3EsPMVE3KMUED.png?f=fotoalbum_large)
geel=input (3-fasen totaal gemeten, niet van de pomp zelf)
paars: ouput van de WP.
cop over deze periode: 3.64 (in de koude maanden dus; over het hele jaar >4,5)
dat doet fatsoenlijk inregen dus.
maar 'de erkende installateur' kan dat niet... en de overheid verplicht je daarvan gebruik te maken (middels subsidie regels en installatie regels.
De installateur is zojuist geweest om probleem 5160: "Verwarmingselement in de condensbak werkt niet" op te lossen. Het bleek, dat er helemaal geen verwarmingselement in zat! Vergeten bij de oplevering... hoewel ik er toen nog expliciet naar heb gevraagd omdat ik dat ding eerder nog had zien liggen. Alsnog aangebracht. Waarom dan nu pas zo'n melding? Geen idee. Kennelijk is er een temperatuursensor die iets doorgeeft, maar we hebben veel koudere perioden gehad.
Volgende week verder met jullie tips.
Echt warm wordt het niet in huis.
Is het verschil tussen gewenst en actueel van de aanvoertemperatuur te verklaren?
Update: streeftemperatuur was 35 en aanvoer 22, maar inmiddels is ie begonnen gelukkig.
[ Voor 44% gewijzigd door Rob Z op 06-02-2026 16:15 ]
Ontdooistoring was 2 dagen geledenZonnigY schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 16:11:
@Rob Z Mogelijk een defrost geweest? Geeft het storingsmenu iets?
Mijn systeem is ook als toepassing 04 opgezet. Het was interesssant om de beschrijving van deze toepassing er nog eens bij te pakken.fredw schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:58:
Voor de Danfoss heb ik zelf de TOEPASSING 0004 - 2-PIJPS SYSTEEM MET DOOR WARMTEPOMP GEREGELDE OMSCHAKELING NAAR KOELEN ingesteld. Er bleek geen enkele TOEPASSING actief en daarom was bijvoorbeeld de parameter ME.7 niet zichtbaar in de kamerthermostaten. Nu wel.
/f/image/vlmxnUCXcd8DF8C8r1fFLGQJ.png?f=fotoalbum_large)
Van de beschreven aansluitingen zijn bij mij PWR1 en IN2 aangesloten, maar RELAY niet. Ook interessant om te zien dat de Danfoss controller een instelling heeft om pendelen van de warmtepomp te verminderen door een minimale flow te behouden. Deze heb ik net zelf aangezet (uiteraard had mijn installateur deze gewoon uit laten staan).
Heel herkenbaar. Bij mij is de installateur ook een paar keer teruggekomen om koeling aan de praat te krijgen. Eerst bleek dat ze de koeling mode niet geactiveerd hadden op de Danfoss thermostaten. Toen het daarna nog niet werkte hebben ze Bosch maar gebeld. Toen kwamen ze er achter dat ze de CR11H thermostaat (met vochtsensor) hadden moeten installeren i.p.v. de CR11.fredw schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:02:
o ja, de dauwpuntsensor (die de installateur vergeten was te monteren) is naderhand alsnog aangesloten, maar op de Nefit binnenunit en niet op de Danfoss controller. Vind ik best, lekker dicht bij de bron.
Pas daarmee wel op, die storing had ik ook ineens en zit nu al 4 weken met een kapotte 3400i… condensor kapot en klaar.
Aanstaande donderdag komt Nefit/Bosch ein-de-lijk na 5 weken de condensor vervangen.
Brengt me gelijk bij het onderwerp aftersales, die is werkelijk waar echt waardeloos, heb overal zelf achteraan moeten bellen en van enig verantwoordelijkheidsgevoel in Deventer is totaal geen sprake, zelfs de accountmanager laat je (letterlijk) in de kou staan.
Zo dat is niet goed om te horenDen_S85 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:48:
[...]
Pas daarmee wel op, die storing had ik ook ineens en zit nu al 4 weken met een kapotte 3400i… condensor kapot en klaar.
Aanstaande donderdag komt Nefit/Bosch ein-de-lijk na 5 weken de condensor vervangen.
Brengt me gelijk bij het onderwerp aftersales, die is werkelijk waar echt waardeloos, heb overal zelf achteraan moeten bellen en van enig verantwoordelijkheidsgevoel in Deventer is totaal geen sprake, zelfs de accountmanager laat je (letterlijk) in de kou staan.
hopelijk is het donderdag gerepareerd
Maar Is er onderzocht waardoor die condensor kapot is gegaan anders zit je namelijk over een tijdje weer met dit probleem
Vraagje. Meet de pomp zelf ongeveer hetzelfde aan verbruik als de 3 fasen meter, of is dat net zo'n zooitje als bij mij?lc8 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 14:22:
ok...
enviline 9ES, RADIATOR gestookt huis, ruimteregeling, geen vloerverwarming, en het is bij mij gewoon 18 overdag en 20 savonds:
[Afbeelding]
geel=input (3-fasen totaal gemeten, niet van de pomp zelf)
paars: ouput van de WP.
cop over deze periode: 3.64 (in de koude maanden dus; over het hele jaar >4,5)
dat doet fatsoenlijk inregen dus.
maar 'de erkende installateur' kan dat niet... en de overheid verplicht je daarvan gebruik te maken (middels subsidie regels en installatie regels.
/f/image/MEpHPENJe3GQxMMN8kwSxY3j.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zr9DFUERAuLUyYD6oIgIOaht.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3SU7GUIQnDPuwXR4nf3czV22.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Av5kGoaDh5cugsReDDG1kSyH.jpg?f=fotoalbum_large)