• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:37
lc8 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:57:
[...]

bij een 5800 (4/5/7) is voor zosnel ik kan zien de buitenunit (met daarin de compressor) altijd enkel-fase aangesloten: daar kan je sowieso al geen 7kW uit trekken: dan ligt de zekering(automaat) er uit..

in onderstaande snapshot van de 5800 buitenunit installatiemanual zie je (onderaan) de OPGENOMEN vermogens... trek zelf je conclusie aub.
Als je dus echt 7kW meet, dan komt dat uit meerdere fasen en staat er dus ergens nog een heater aan.
maar je mag anders denken van mij hoor :-)

leuk feitje: als je naar de bovenste rijen kijkt zie je ook dat het maximum afgegeven vermogen van de conditie afhangt en bijv bij -10/35 (-10C buiten, met 35C VC water temperatuur afgegeven) het MAX afgegeven vermogen maar 5.86kW is maar Bosch dit wel een 7kW pomp noemt.

[Afbeelding]

[...]
Ik zal mijn eigen conclusies trekken, maar dan wel obv het juiste type. Ik heb de 10kW warmtepomp die wel degelijk op 3 fase staat. :+ @sallander heeft ook de 10kW

A+2/W35 geeft bij de 10kW al een maximaal opgenomen vermogen van 4,11 kW. Als we het over dhw hebben is dat eerder A+2/W50 en bij legionella A+2/W70. 7 kW opgenomen vermogen kan dus prima.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:53
7 kW opgenomen vermogen zie ik hier nooit behalve als mijn electrische elementen aanspringen. Dan zou je met een COP van 3 21kW aan vermogen je huis/boilervat in pompen! Om het in perspectief te zetten, wij zijn thuis met 2 personen en het opwarmen van het warm water kost ons per dag iets van 12 a 15 kWh waarbij er afhankelijk van de buitentemperatuur 1500 a 2500 watt wordt getrokken.

Zou toch maar even goed kijken of er bij jou geen electrische elementen aansporingen.

• sallander
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
ZonnigY schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:27:
[...]

Ik zal mijn eigen conclusies trekken, maar dan wel obv het juiste type. Ik heb de 10kW warmtepomp die wel degelijk op 3 fase staat. :+ @sallander heeft ook de 10kW

A+2/W35 geeft bij de 10kW al een maximaal opgenomen vermogen van 4,11 kW. Als we het over dhw hebben is dat eerder A+2/W50 en bij legionella A+2/W70. 7 kW opgenomen vermogen kan dus prima.
Dat is ook mijn conclusie. Het modulatiebereik van de 10kW versie bij A2/W35 is 2.1 - 11.7kW. Als ik die 11.7 kW deel door de DHW COP van 1.8 kom ik op 6.5kW geconsumeerd vermogen.

Bosch CS5800/10 | vloerverw | DucoBox D325 | 16x450W ZO 8x450W NW

• fredw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-02 19:58
HansRemmerswaal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:48:
[...]

In het openingstopic staat een link naar een lijst met foutcodes. Daarin staat bijvoorbeeld die 5284 "thermische desinfectie niet correct verlopen" uitgebreid beschreven.
Klopt, maar bijvoorbeeld codes 5160, 6256, 6255 zijn wat lastiger te vinden. Ik heb de vraag opnieuw gesteld aan Bosch. (Ik weet inmiddels wat ze betekenen :))

• sallander
  • Niet online
jaapzb schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:49:
[...]

Ah zo, sorry dan had ik je post verkeerd begrepen.

Heb je de 5800i? Misschien dat de BBQKees module voor dat model de twee door elkaar haalt. De firmware die op het bakje draait is open source dus je zou hier een issue kunnen maken: https://github.com/emsesp/EMS-ESP32
Ik denk dat het een ongelukkig gekozen Engelse vertaling is. In https://github.com/emsesp...ore/locale_translations.h staat

MAKE_TRANSLATION(hpPower, "hppower", "compressor power output", "Kompressorleistung", "Compressorvermogen", "Kompressoreffekt",

Alleen de Engelse vertaling heeft de term "output". Verder komt die term niet voor.
offtopic:
Dezelfde file bevat ook

MAKE_TRANSLATION(hpCurrPower, "hpcurrpower", "compressor current power", "akt. Kompressorleistung", "", "Kompressoreffekt"

Maar die kan ik in mijn EMS-ESP UI (net geupdate naar 3.8.1) nergens terugvinden.

• sallander
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:16:
[...]

De sensor die je laat zien is Compressor Power Output (mean), bij mij - en screenshots van andere - staat die (mean) er niet bij. Heb je ook de sensor zonder die "mean"?
Die "(mean)" is een artifact van de Statistics Graph card die ik in mijn Home Assistant dashboards gebruikt. Een direct entity graph ziet er hetzelfde uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2-0hLFSWA7Y_HJajFmuyH2HUzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/18RoUbj7I4Z9m0TTgJalKCae.png?f=fotoalbum_large

Overigens kun je hier mooi zien dat de Compressor power output onder de 0.4kW afgekapt wordt. Het lijkt misschien dat de compressor vandaag nauwelijks gedraaid heeft, maar in werkelijkheid draaide hij bijna continu (maar verbruikte blijkbaar minder dan 0.4kW).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OE2TQ2alRB7pY_qLTPHKCn5aKaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JNt7cJZ6TwZnL8T4TeXlFJSy.png?f=fotoalbum_large

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:25
sallander schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:09:
[...]

Die "(mean)" is een artifact van de Statistics Graph card die ik in mijn Home Assistant dashboards gebruikt. Een direct entity graph ziet er hetzelfde uit:

[Afbeelding]

Overigens kun je hier mooi zien dat de Compressor power output onder de 0.4kW afgekapt wordt. Het lijkt misschien dat de compressor vandaag nauwelijks gedraaid heeft, maar in werkelijkheid draaide hij bijna continu (maar verbruikte blijkbaar minder dan 0.4kW).

[Afbeelding]
Ook leuk om ook eens te kijken naar El. Heater step 1, 2 en 3 om te zien of per ongeluk het elektrische element aan het meehelpen is.

Bij de wekelijkse thermische desinfectie zie je ze alle 3 aangaan. Maar ze kunnen ook aangaan als er een probleem is met de compressor. Heel soms zie ik ze meedoen bij een defrost als het heel koud is buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiEjgBIVGrwy5ZTZnSQXfz4bhT8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xu282N4JGCnD1rN1RuZEQgRJ.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door HansRemmerswaal op 12-02-2026 19:41 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• sallander
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:31:
[...]

Ook leuk om ook eens te kijken naar El. Heater step 1, 2 en 3 om te zien of per ongeluk het elektrische element aan het meehelpen is.
Gelukkig niet :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXMvLeCwj4eMoGMYxrfJoeUduys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/38i7CZa9VYIx1sbuH9TXJWAb.png?f=fotoalbum_large

• jordyc
Ik heb ze handmatig uitgezet omdat ik merkte dat ze soms aansloegen terwijl de warmtepomp zelf het nog wel trok en dan bijna altijd gelijk alle 3 de elementen tegelijk aan gingen.

• ZonnigY
HansRemmerswaal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:31:
[...]

Bij de wekelijkse thermische desinfectie zie je ze alle 3 aangaan. Maar ze kunnen ook aangaan als er een probleem is met de compressor. Heel soms zie ik ze meedoen bij een defrost als het heel koud is buiten.

[Afbeelding]
Hier worden ze niet gebruikt, ook niet bij desinfectie

• HansRemmerswaal
ZonnigY schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:27:
[...]

Hier worden ze niet gebruikt, ook niet bij desinfectie
Waarschijnlijk heb je dan een compressor met voldoende vermogen om de desinfectie temperatuur te halen. Dat scheelt veel kWh per jaar!

De sensoren bestaan trouwens al een tijdje maar bij mij laten ze pas sinds versie 3.7.3-dev.0 een waarde zien anders dan "off".

[ Voor 19% gewijzigd door HansRemmerswaal op 13-02-2026 09:47 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:02
jacal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:32:
Mijn ervaringen met Nefit/Bosch: ik heb nog nooit zoveel spijt gehad van een aanschaf als van de Bosch 3400i. Nota bene het merk Bosch was een aanrader van de Consumentenbond! Werkelijk een wanprodukt. De WP kan in de winter niet blijven werken. We hebben de vorige winter 3 maanden moeten wachten op de reparatie. Een gescheurde warmtewisselaar. Ook de buitenunit moest vervangen worden. Honderden euro's extra aan stookkosten vanwege alleen gasgebruik, maar met de instellingen van permanent branden via de warmtepomp. Nu is het weer winter: foutmelding 21, dus de printplaat is niet verbonden. We hebben helaas de slechtste installateur van Nederland: Roveco van de Pronkgroep (noot nemen dus!!!!!!), vanwege een collectieve aanpak van de CV-ketels door de VvE. Weten niets van WP-en. Monteurs komen gewoon niet. Bosch zelf is niet bereikbaar voor consumenten. Dat er nog consumenten zijn van een Bosch produkt?!
"Fijn" dat er nog iemand is met exact dezelfde ervaringen. Zie mijn post een stukje terug, gisteren is ein-de-lijk na 5 weken de condensor vervangen.

Nieuwe software versie erop gekregen die zoals het lijkt nog minder marge heeft en nog sneller in de foutmeldingen schiet (zou dat ter compensatie van veelvuldig technisch falen zijn?!?). Resultaat... monteurs hebben de unit in bedrijf gesteld, vertrekken en na 5 minuten komen de foutmeldingen alweer op het scherm.

Mijn installateur belt direct met Bosch, want als consument kun je inderdaad niets daar, monteur zou rechtsomkeert maken en gelijk weer langskomen. Ik wacht nu nog op de monteur, is dus mooi niet meer langsgekomen.

Ondanks dat mijn installatie aan alle technische vereisten vanuit Bosch voldoet gooien ze het toch steeds op het ontbreken van een buffervat. Uit pure frustratie laat ik een buffervat plaatsen, terwijl ik ondertussen weet dat dat niet de oorzaak mag zijn van de problemen.

Wat eigenlijk nog het meest schokkend is, is dat de monteurs zelf aangeven dat de foutmeldingen die je krijgt, tekstueel niet juist zijn. "ja dat staat er wel, maar.... het is dan eigenlijk....". Vind ik echt een zeer kwalijke zaak. Als er staat, lucht in systeem, dan ga ik ontluchten en niet naar iets anders kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Den_S85 op 13-02-2026 10:27 ]

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-02 21:29
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 09:43:
[...]

De sensoren bestaan trouwens al een tijdje maar bij mij laten ze pas sinds versie 3.7.3-dev.0 een waarde zien anders dan "off".
goeie tip: ik had deze namelijk ook aan staan met een push message naar mijn foon zodat ik kon zien of ze ergens een keer aangaan...maar dat leek nooit te gebeuren, tot het laatst koud was: toen sprong de e-heater even een uurtje bij maar deze parameter bleef op OFF staan (handmatig de E-heater aan, dan doen ze het wel).

maar idd.. ik had nog niet de laatste update: hopenlijk nu gefixt!

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• lc8
ZonnigY schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:27:
[...]

RTFM

• ZonnigY
:?
lekker gezellig zo hier :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwoaweKdPXjm96S8Zy906QOzSME=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/F2OrIIEZ1jUyrU7dFvDvXlqb.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door ZonnigY op 13-02-2026 14:34 ]

• sallander
  • Niet online
Misschien geloof je ons als je dit plaatje ziet? DHW heating run van afgelopen nacht (Slimmelezer is mijn P1 meter). Elk balkje is het gemiddelde vermogen gemeten over 5 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7WxnCSAq4q1dwJQHMoycNt8Sa90=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZrAx1J6fBMqheu2xu12RPgnY.png?f=user_large

• lc8
sallander schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:27:
[...]

Misschien geloof je ons als je dit plaatje ziet? DHW heating run van afgelopen nacht (Slimmelezer is mijn P1 meter). Elk balkje is het gemiddelde vermogen gemeten over 5 minuten.
en waar zie ik dat daar geen electrisch element bij aan staat?

• lc8
tja ik geloof alleen feiten: jouw meting zegt 7kW opgenomen. De 7kW output is verwarrend maar incorrect genaamd (weten we inmiddels). de manual zegt 4.11 max in de compressor. er is geen enkele data die laat zien dat er wel of geen electrsich element aan staat.

De manual zegt 4.11kW, dus geen 7. Ik zou het raar vinden als ie in SWW run dan ineens wel 7kW trekt op de compressor (zonder een electrisch bijverwarmings element), want dan zou de compressor veel groter bemeten zijn dan wat gebruikt wordt in CV mode, en dat komt de minimum modulatie (en cop) niet ten goede.

Maar ik heb zelf geen SWW dus ik kan het niet bevestigen of ontkrachten.
3x16 A iseen zekering voorschrift: dat is max-max dus met alle heaters aan: heeft niks te maken met het compressor opgenomen vermogen.

kijk eens naar deze grafiek per fase (komt ookuit je p1 meter.. ): gezien dit idd een 3f inverter is zal de compressor stroom altijd perfect gelijk verdeeld zijn over de fasen. E-heaters zijn per fase geschakeld.. dus dan zie je meestal verschil (tenzij ze alle 3 tegelijk aan staan)

[ Voor 40% gewijzigd door lc8 op 13-02-2026 17:55 ]

• sallander
  • Niet online
lc8 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:32:
[...]

en waar zie ik dat daar geen electrisch element bij aan staat?
Er is geen entity die het geconsumeerde vermogen van de e-heater geeft. Maar we kunnen die wel afleiden uit het energieverbruik van de e-heater. Resolutie is weer 5 minuten, dus geconsumeerde vermogen in kW = 12 x verandering per 5 minuten in energieverbruik in kWh die je hieronder ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/US-dhGm2K3O8zGqnxhH813C82zQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6LkKhH3xTgSYxmcI6b6kqp1i.png?f=fotoalbum_large

Ten overvloede, de verandering in energieverbruik van de e-heater is de hele dag 0.

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:41
[...]

[Afbeelding]
Lijkt me niet goed je neemt 6 kw van het net en je krijgt uit de compressor ook 6 kw
Heb dit even gemaakt met een aparte 1 fase kWh meter ( is buitenunit) en ik heb ook een 3 fase kWh meter ( ( is de binnenunit Tower model bij mij ) tussen de warmtepomp zitten voor monitoring zodat er echt het verbruik van de warmtepomp apart gemeten wordt
En dan zie je dit :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6YeJBucW8N_oxuqXMgKGJEvuRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhAUHTSJ1FbB5guqoRgxp48E.jpg?f=fotoalbum_large
De warmtepomp pakt ongeveer 600Watt van het net en ik krijg ongeveer 3kw terug aan warmte uit de compressor voor de cv in dit geval
Bij het BBQKees kastje is de compressor power output het vermogen aan opgewekte energie (warmte) en niet het opgenomen elektrische vermogen teminste bij de Nefit enviline

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• sallander
  • Niet online
Willem senior schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:56:
[...]

Lijkt me niet goed je neemt 6 kw van het net en je krijgt uit de compressor ook 6 kw
Heb dit even gemaakt met een aparte 1 fase kWh meter ( is buitenunit) en ik heb ook een 3 fase kWh meter ( ( is de binnenunit Tower model bij mij ) tussen de warmtepomp zitten voor monitoring zodat er echt het verbruik van de warmtepomp apart gemeten wordt
En dan zie je dit :
[Afbeelding]
De warmtepomp pakt ongeveer 600Watt van het net en ik krijg ongeveer 3kw terug aan warmte uit de compressor voor de cv in dit geval
Bij het BBQKees kastje is de compressor power output het vermogen aan opgewekte energie (warmte) en niet het opgenomen elektrische vermogen teminste bij de Nefit enviline
Bij jou is het inderdaad het geproduceerde vermogen, bij ons (CS5800 10kW gebruikers) niet. Ik ben bezig een issue in te schieten in EMS-ESP. Kun je vertellen welke firmware versie van EMS-ESP jij hebt?

• Willem senior
sallander schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:01:
[...]

Bij jou is het inderdaad het geproduceerde vermogen, bij ons (CS5800 10kW gebruikers) niet. Ik ben bezig een issue in te schieten in EMS-ESP. Kun je vertellen welke firmware versie van EMS-ESP jij hebt?
Moest even zoeken maar ik draai versie 3.8.1 is alweer een nieuwere zie ik maar die is beta versie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JKKkgb8qx9-v08wN30kYE1Jm2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fK0GwrOgbqnE4DTUIlrKgmDy.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• sallander
  • Niet online
Willem senior schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:08:
[...]

Moest even zoeken maar ik draai versie 3.8.1 is alweer een nieuwere zie ik maar die is beta versie
[Afbeelding]
Hmm, dat is dezelfde als ik heb. Ik ga eens in de EMS-ESP log graven.

• ZonnigY
lc8 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:39:
[...]

tja ik geloof alleen feiten: jouw meting zegt 7kW opgenomen. De 7kW output is verwarrend maar incorrect genaamd (weten we inmiddels). de manual zegt 4.11 max in de compressor. er is geen enkele data die laat zien dat er wel of geen electrsich element aan staat.

De manual zegt 4.11kW, dus geen 7. Ik zou het raar vinden als ie in SWW run dan ineens wel 7kW trekt op de compressor (zonder een electrisch bijverwarmings element), want dan zou de compressor veel groter bemeten zijn dan wat gebruikt wordt in CV mode, en dat komt de minimum modulatie (en cop) niet ten goede.

Maar ik heb zelf geen SWW dus ik kan het niet bevestigen of ontkrachten.
3x16 A iseen zekering voorschrift: dat is max-max dus met alle heaters aan: heeft niks te maken met het compressor opgenomen vermogen.

kijk eens naar deze grafiek per fase (komt ookuit je p1 meter.. ): gezien dit idd een 3f inverter is zal de compressor stroom altijd perfect gelijk verdeeld zijn over de fasen. E-heaters zijn per fase geschakeld.. dus dan zie je meestal verschil (tenzij ze alle 3 tegelijk aan staan)
Zie onder. Volgende keer iets minder denigrerend graag, met je rtfm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuihdDWM_eDedsLPuctm2m4N4ew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yjU4G0dIi8VMZ9RPTTtIkpOg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSYkYpQSiroCwRbUu75cuJcX-kQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Pf0BI7Lo0UATDtT8xgm6NpY2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ZonnigY op 13-02-2026 20:19 ]

• ZonnigY
sallander schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:01:
[...]

Fijn dat je dat doet! Zo te lezen ben jij meer thuis in de programmeerwereld... Ik ken mijn weg niet daarin en ben ook echt een noob met home Assistant.

Ik heb 3.6.4 trouwens. Ik zou niet eens weten hoe ik moet updaten :|

[ Voor 5% gewijzigd door ZonnigY op 13-02-2026 20:36 ]

• sallander
  • Niet online
@Willem senior Kun jij in Home Assistant of EMS-ESP de entity "compressor current power" of "hpcurrpower" zien? Het is bekend dat de CS5800 deze niet publiceert. Als de Enviline hem wel publiceert dan ben ik benieuwd welke waarde deze heeft. Misschien staat hier voor de Enviline het geconsumeerde vermogen in?

NB: "compresssor current power" wordt in W weegegeven terwijl "compressor power output" in kW wordt weergegeven.

• Willem senior
sallander schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:40:
@Willem senior Kun jij in Home Assistant of EMS-ESP de entity "compressor current power" of "hpcurrpower" zien? Het is bekend dat de CS5800 deze niet publiceert. Als de Enviline hem wel publiceert dan ben ik benieuwd welke waarde deze heeft. Misschien staat hier voor de Enviline het geconsumeerde vermogen in?

NB: "compresssor current power" wordt in W weegegeven terwijl "compressor power output" in kW wordt weergegeven.
Kan alleen deze vinden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4188DIRoMNsKkrhNJq8qBfGtQCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpn4yaNVzf6S6FCReDsvPzpD.jpg?f=fotoalbum_large
En ik heb nog compressor speed geeft dezelfde waarde maar die kwam dacht ik uit het husdata kasje ik heb namelijk 2 kasjes gekoppeld aan de warmtepomp
Die 6.2 klopt momenteel was net een defrost toen ik dit kopieerde

• sallander
  • Niet online
Willem senior schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:03:
[...]

Kan alleen deze vinden
[Afbeelding]
En ik heb nog compressor speed geeft dezelfde waarde maar die kwam dacht ik uit het husdata kasje ik heb namelijk 2 kasjes gekoppeld aan de warmtepomp
Die 6.2 klopt momenteel was net een defrost toen ik dit kopieerde
Interessant. @lc8 heeft hpcurrpower wel (zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84622400) en die heeft ook een Enviline. Daar lijkt inderdaad het geconsumeerde vermogen van de compressor in te staan.

• Willem senior
sallander schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:33:
[...]

Interessant. @lc8 heeft hpcurrpower wel (zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/84622400) en die heeft ook een Enviline. Daar lijkt inderdaad het geconsumeerde vermogen van de compressor in te staan.
Zal aan de filmware versie van BBQKees liggen vermoed ik ik zie de sensor in elk geval niet

• HansRemmerswaal
ZonnigY schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:22:
[...].

Ik heb 3.6.4 trouwens. Ik zou niet eens weten hoe ik moet updaten :|
  1. In de webbrowser het IP nummer van je BBQKees ingeven
  2. Inloggen
  3. Kies de menu optie status
  4. Kies de menu optie EMS-ESP Firmware
  5. Kies de optie om de nieuwste firmware te installeren

Het menu is met één van de releases wat omgegooid, dus als je een wat oudere firmware zit de optie misschien nog op een andere plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fK8yGHo6HUDHQUYzL8e42YgLa4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D3OlNtrq2sfLg3n9l5vxjsxk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door HansRemmerswaal op 13-02-2026 22:27 ]

• HansRemmerswaal
sallander schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:33:
[...]

Zo heeft die van mij bijvoorbeeld niet de compressor speed die jij wel hebt.

De warmtepomp onderdelen praten met elkaar via de EMS bus via een vast protocol en de BBQKees doet zich voor als een device op die EMS bus. De communicatie gaat via een “telegram”. De definitie van deze telegram is niet openbaar maar zijn via reverse engineering bepaald. Van veel van de telegrams is trouwens nog niet bekend wat ze doet, maar als een telegram eenmaal bekend is dan is die, zover ik weet, voor alle EMS devices hetzelfde.

Via je BBQKees kun je trouwens direct de EMS bus uitlezen, je wordt dan overspoeld met telegrams. Door een actie te doen in het service menu van de warmtepomp en te kijken naar de telegrams kun je een patroon ontdekken tussen een bepaalde actie en een telegram. Zo heb ik in het verleden een paar sensoren laten toevoegen aan de EMS ESP firmware .

In de EMS ESP firmware worden de telegrams uitgelezen en gekoppeld aan een sensor die je in Home Assistent ziet. Ik ging er altijd vanuit dat dit een 1 op 1 relatie was, maar misschien dat telegram A en B mappen naar bijvoorbeeld compressor power output. En dat afhankelijk van de EMS bus versie het telegram A of B wordt gebruikt door de warmtepomp. Dan zou het probleem wat jij hebt met de compressor power output een mapping probleem zijn.

De compressor speed die ik niet heb zou dan een van de onbekende telegrams kunnen zijn…

• sallander
  • Niet online
Dank voor de uitleg, Hans. Ik ben eens gaan grasduinen in de EMS-ESP log en zie dan bijvoorbeeld de volgende telegram:

2026-02-13T09:27:41.896 T 1975: [emsesp] boiler(0x08) W me(0x0B), HpPower(0x048D), data: 00 00 10 10 20 00 00 01 00 00 00 05 40 00 00 0A 0E 17 64 2F 20 0A 18 E9 2D

De twee vetgedrukte bytes worden door EMS-ESP op de hppower entity gemapped. De warmtepomp rapporteert dus 5 * 0.1kW = 0.5kW. Dit komt overeen met wat ik in Home Assistant zie. Als mogelijke oplossing zou EMS-ESP er voor kunnen kiezen om in het geval van een CS58000 dit te mappen op hpcurrpower.

Voor ons CS58000 bezitters is het echter nog beter om helemaal niet naar hppower (of hpcurrpower) te kijken. hppower is verre van accuraat en heeft bovendien het afkappings artifact. De afgeleide van Boiler Meter compressor is veel accurater en heeft ook het afkappings artifact niet.

• lc8
als je nou echt netjes de werkelijke power/energy wil weten met alle standby use er bij: hang dan zelf een powermeter in je meterkast er bij, of een power-meter-addon zoals deze van shelly:
https://www.robbshop.nl/s...er-voor-1-3-fase-systemen
of een goedkopere zigbee variant van Ali.
(op de WP-groep alleen uiteraard)

[ Voor 7% gewijzigd door lc8 op 14-02-2026 10:31 ]

• lc8
ZonnigY schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:14:
[...]

Zie onder. Volgende keer iets minder denigrerend graag, met je rtfm.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
thnks. dat lijkt idd netjes verdeeld te zijn over de drie fasen
design technisch toch wel raar: waarom zou bosch het compressor vermogen voor CV zo ver beperken (~60% max)? misschien een kwestie van continu last versus duurlast en levensduur. ik heb dat noog niet eerder gezien.
En het zou bosch netjes staan als dit soort specificaties ook in de installatiemanual staan.
in deze combi zal de 5800 dan ook E-heater (3/6/9kw = 3x een 3kw element op elke fase..) en SWW run niet kunnen combineren of het compressor vermogen passend moeten limiteren. immers kom je met 3x16 ookj op drie fase niet verder dan 11.2kW
(bij de enkel fase variant mag de e-heater op de compressorfase niet tegelijk aan.)

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:44
lc8 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:43:
En het zou bosch netjes staan als dit soort specificaties ook in de installatiemanual staan.
in deze combi zal de 5800 dan ook E-heater (3/6/9kw = 3x een 3kw element op elke fase..) en SWW run niet kunnen combineren of het compressor vermogen passend moeten limiteren. immers kom je met 3x16 ookj op drie fase niet verder dan 11.2kW
(bij de enkel fase variant mag de e-heater op de compressorfase niet tegelijk aan.)
Ik heb een 5800i 7kW.. Ik heb 4 groepen in de meterkast gekregen. 3-fase aansluiting richting de binnenunit voor de unit zelf en de bijverwarmer (3/6/9 zoals je aangeeft), en nog een aparte groep voor alleen de buitenunit. Het maximum wat ik zie op de buitenunit aan opgenomen vermogen (en dan het door de buitenunit gerapporteerde, geen losse meter) is ~2700W.

Overigens wijkt de 5800i idd af van de enviline in een paar entities mbt current power die niet beschikbaar zijn op de 5800i maar hier wel vaak genoemd worden door enviline gebruikers. Ik gebruik zelf boiler_hppower vooral om opgenomen vermogen te tonen, maar er is naar mijn weten geen entity voor huidige gegeneerd vermogen.

[ Voor 15% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 14-02-2026 10:49 ]

• lc8
Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:46:
[...]

Ik heb een 5800i 7kW.. Ik heb 4 groepen in de meterkast gekregen. 3-fase aansluiting richting de binnenunit voor de unit zelf en de bijverwarmer (3/6/9 zoals je aangeeft), en nog een aparte groep voor alleen de buitenunit. Het maximum wat ik zie op de buitenunit aan opgenomen vermogen (en dan het door de buitenunit gerapporteerde, geen losse meter) is ~2700W
Ja de 7kW is (als ik het goed zie) een enkelfasige odu. en die 2700W komt redelijk overeen met opgegeven vermogen van de ODU (opgenomen vermogen).
als je een aparte groep voor de odu aanlegt (en hem niet vanuit de idu voedt) kan je de 9kW heater vol aanhebben idd.
uiteraard kun je dat voor de 10/12kw ook doen: 2 aparte 3 fasen groepen.. maar dan is die 3x25A aansluiting van je huis er ook snel uit :-)
wel apart dus dat de 10/12kW versie zijn compressor heel anders gebruikt voor SWW.

[ Voor 14% gewijzigd door lc8 op 14-02-2026 10:55 ]

• Maurice v/d Zwaan
lc8 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:51:
[...]

Ja de 7kW is (als ik het goed zie) een enkelfasige buitenunit. en die 2700W komt redelijk overeen met opgegeven vermogen van de ODU (opgenomen vermogen).
als je een aparte groep voor de odu aanlegt (en hem niet vanuit de binneunit voedt) kan je de 9kW heater vol aanhebben idd.
wel apart dus dat de 10/12kW versie zijn compressor heel anders gebruikt voor SWW.
Ik kan die idd vol aan hebben, maar draai nu dus al 2 jaar zonder enig gebruik van de e-heater, ook met -5 lukt het de compressor prima om met cop > 2.5 een legionalla run te doen.

Ik heb de e-heater nu dus begrens op 0 bij gebruik compressor (dat is een instelling los van de absolute begrenzer). Ik vermoed / hoop dat bij uitschakelen compressor bij -20 de e-heater het dus wel gaat overnemen, en dat is ook de enige reden waarom ik die erin wil hebben. Ik verwacht niet dat het hier aan de kust ooit die temperatuur gaat worden overigens

• lc8
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 07:18:
[...]

Zo heeft die van mij bijvoorbeeld niet de compressor speed die jij wel hebt.

De warmtepomp onderdelen praten met elkaar via de EMS bus via een vast protocol en de BBQKees doet zich voor als een device op die EMS bus. De communicatie gaat via een “telegram”. De definitie van deze telegram is niet openbaar maar zijn via reverse engineering bepaald. Van veel van de telegrams is trouwens nog niet bekend wat ze doet, maar als een telegram eenmaal bekend is dan is die, zover ik weet, voor alle EMS devices hetzelfde.

Via je BBQKees kun je trouwens direct de EMS bus uitlezen, je wordt dan overspoeld met telegrams. Door een actie te doen in het service menu van de warmtepomp en te kijken naar de telegrams kun je een patroon ontdekken tussen een bepaalde actie en een telegram. Zo heb ik in het verleden een paar sensoren laten toevoegen aan de EMS ESP firmware .

In de EMS ESP firmware worden de telegrams uitgelezen en gekoppeld aan een sensor die je in Home Assistent ziet. Ik ging er altijd vanuit dat dit een 1 op 1 relatie was, maar misschien dat telegram A en B mappen naar bijvoorbeeld compressor power output. En dat afhankelijk van de EMS bus versie het telegram A of B wordt gebruikt door de warmtepomp. Dan zou het probleem wat jij hebt met de compressor power output een mapping probleem zijn.

De compressor speed die ik niet heb zou dan een van de onbekende telegrams kunnen zijn…
ik heb (door jouw getriggerd), gisteren ems-esp geupdate naar de 3.8.2-dev5 (nieuwste nu). en daarmee (enviline ES9, geen sww) volgende (read only) parameters ter beschikking: (listed en als graph)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDP0XfqZ2n4uuOAwDESYmuFzpBw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ua6PEsZTlFhIV4kcwj8Jti8B.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rq7GQvpGdUH40aa9NVE6SKjw-aQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oOCSlMh8qX0Y9udZwcLqX5d1.png?f=fotoalbum_large

voor het complete beeld: nog even gemeten en gerapporteed WP opgenomen vermogen:
- door de enviline gerqapporteerd
- door 3f meting op de groep
- door p1 meter (die natuurlijk alle verbruik meet en ook solarproductie ziet)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RudZFmJOzdpqWWudlax8p-TILM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H5nFrBo0zj29sPdIrLfsCqT9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door lc8 op 14-02-2026 11:25 ]

• Maurice v/d Zwaan
Bij 5800i heb ik dus alleen (firmware 3.8.1):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaqgJOB3TnQgSYRQWrJHY7WuvE0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jvptbSoZSO5eFHh621vqZ1xG.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTAC-13cSXaJzpPuL1NZpxkooYg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iLBsf9S0oZlSDmm9cHmzR94q.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTRpPqyyhSUQ26kF7TiE7FKttnU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2EdK7ntfYYVGr0Zi1iuUHtW5.png?f=user_large

Ik gebruik dus in home assistant helper sensors om delta's te berekenen op de totalen (die helaas niet veel decimalen bevatten). En waar power output staat, is het dus compressor power output staat, moet dat dus volgens mij power input zijn. Dat is de waarde die max 2700W is, en bij rustig draaien 300W... Mijn 5800i draait de hele winter 24/7 op minimaal 300W... Ik moet de ruimte invloed echt op 4~5 zetten wil hij tijdens een zonnige dag uitslaan (dan is het binnen al 21C+, ingesteld 20C, en dan blijft hij gewoon doordraaien op 300W)

[ Voor 23% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 14-02-2026 11:30 ]

• lc8
ter vergelijk: vanaf enviline 9ES :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knc7P6mrCyrz2hz_WR76ck89uys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TyjayjYxQuSh54g5Y1bfUak8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9gBO8ZTJ2E2rGpT0xE7-70PNKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hr3xZ1lchVex90DecWsS83qf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8DQuoQqUVXFRAwcfeyRCik01MI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6NS6Kwno3iVJKlbFPd20y22D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nS8GiG5SHkA3aLqD9l1xOXkLeWY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IIpCTsYv94ufLs5M6eQ4COpw.png?f=fotoalbum_large

• Maurice v/d Zwaan
Ik zie dat iemand hier de discrepantie in de beschikbare attributen, en de zeer onhandige compressor output power die bij enviline output is, en bij bosch input is al gemeld heeft : https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/issues/2957

Ik vermoed @sallander gezien de screenshot.

[ Voor 9% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 14-02-2026 11:50 ]

• Maurice v/d Zwaan
[...]

[Afbeelding]
Ik heb geen losse power meter, en gebruik nu de 5800i power output om te bepalen hoeveel stroom ik verbruik, dat zit dus te laag zie ik aan deze grafiek. Ik krijg het gevoel dat het om ongeveer 400W gaat die ik niet zie. Het lijkt alsof het een vast extra verbruik is en geen percentage op de door de 5800i doorgegeven power ? Kun jij dat bevestigen ? Bij jouw hoge pieken lijkt het alsof het blauwe balkje ook 400W hoger is namelijk

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Deze discussie heeft er bij mij toe geleid dat ik nog eens door mijn entities ben gaan zoeken naar power gerelateerde entities. Ik gebruik nu de firmware 3.7.0 en ik zie nu ook de hpcurrpower (compressor current power) entity. Dat is blijkbaar het afgenomen vermogen van de compressor! Ik weet vrij zeker dat ik deze in het begin niet had, maar heb verschillende firmware updates gedaan dus die zal er later wel bij gekomen zijn.

Dus dan moet ik mezelf corrigeren (mea culpa!), in ieder geval voor mijn model meldt de EMS-ESP beide waarden:

- hpcurpower: het actueel afgenoment vermogen van de compressor, in watt
- hppower: het actueel opgewekte (warmte)vermogen van de compressor, in kilowatt

Bij mijn model lijken beide ook daadwerkelijk de juiste waarden te geven. Ik heb nu bijvoorbeeld een hpcurpower van 1472 W en een hppower van 5.2kW, dat betekent dus een actueel COP van 3.5 wat wel realistisch is.

EDIT voor de volledigheid ook maar even wat screenshotjes gemaakt (fw 3.7.0 dus)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cvYnp_fmSb7NhgcyiCLcnMhgnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kE7kmqFUDpm36b2Ehhod89Ua.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7wEe0J4LyxwdjUUiTsgdEwWUIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PNXRqB2GVEMPkxVbQ398hSb1.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZaUdlRyiUAGE5EkdohuMjfJ78k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W9KYWxqszGNxRPCHaQ7uqFzN.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtL7LzuotJmx5JLgX-a1pI6Eito=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1CGLxpy5rYD5AbYRsAwz60Fg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door jaapzb op 14-02-2026 12:03 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• Maurice v/d Zwaan
Ik heb dus alleen burner current power, en dat is een percentage... Ik vraag me af of ik die met 7 (7kw unit) kan vermenigvuldigen en dat ik dan ook een 'current produced power' heb... Zal wel niet ;)

• lc8
jaapzb schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:58:
Deze discussie heeft er bij mij toe geleid dat ik nog eens door mijn entities ben gaan zoeken naar power gerelateerde entities. Ik gebruik nu de firmware 3.7.0 en ik zie nu ook de hpcurrpower (compressor current power) entity. Dat is blijkbaar het afgenomen vermogen van de compressor! Ik weet vrij zeker dat ik deze in het begin niet had, maar heb verschillende firmware updates gedaan dus die zal er later wel bij gekomen zijn.

Dus dan moet ik mezelf corrigeren (mea culpa!), in ieder geval voor mijn model meldt de EMS-ESP beide waarden:

- hpcurpower: het actueel afgenoment vermogen van de compressor, in watt
- hppower: het actueel opgewekte (warmte)vermogen van de compressor, in kilowatt

Bij mijn model lijken beide ook daadwerkelijk de juiste waarden te geven. Ik heb nu bijvoorbeeld een hpcurpower van 1472 W en een hppower van 5.2kW, dat betekent dus een actueel COP van 3.5 wat wel realistisch is.
Compress 7000i gebruikt dezelfde parameter lijst als de Enviline (zie ems-esp gateway header/apparaat)
en idd dat kan ik ook bevestigen: eerder (2j terug) waren die parameters er niet. en er zijn nog steeds updates.

• lc8
Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:02:
Ik heb dus alleen burner current power, en dat is een percentage... Ik vraag me af of ik die met 7 (7kw unit) kan vermenigvuldigen en dat ik dan ook een 'current produced power' heb... Zal wel niet ;)
nee want dat hangt van de COP af .. en die kan 2,5 of 8 zijn....
Burner current power is een percentage van het input vermogen van de compressor... dus vermenigvuldigen met de max-opgenomen vermogen en dan krijg je iets wat redelijk overeen zal komen met het opgenomen vermogen. (en dat zal redelijk overeenkomen met de fout gelabelde ouput-power )

zoek eens op energie? misschien heeft ie afgegeven energy (of zelfs cop?)
Afgegeven warmte vermogen kun je dan uitrekenen uit de afgeleide van de energie.

[ Voor 36% gewijzigd door lc8 op 14-02-2026 12:10 ]

• sallander
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:53:
[...]

Ik heb geen losse power meter, en gebruik nu de 5800i power output om te bepalen hoeveel stroom ik verbruik, dat zit dus te laag zie ik aan deze grafiek. Ik krijg het gevoel dat het om ongeveer 400W gaat die ik niet zie. Het lijkt alsof het een vast extra verbruik is en geen percentage op de door de 5800i doorgegeven power ? Kun jij dat bevestigen ? Bij jouw hoge pieken lijkt het alsof het blauwe balkje ook 400W hoger is namelijk
Ik durf niet te zeggen of het een vast verschil is, maar dat hppower structureel een te lage waarde rapporteert is duidelijk. Vandaar dat ik hppower maar laat voor wat het is. De Meter en Energy entities zijn wel accuraat. Met de Statistics Graph card in Home Assistant kan ik daar redelijk makkelijk de afgeleide van visualizeren, maar echt fraai is het niet.

• Maurice v/d Zwaan
lc8 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:04:
[...]

nee want dat hangt van de COP af .. en die kan 2,5 of 8 zijn....
Ik heb hem even aangemaakt en deel hem door boiler_hppower (die als label compressor output power heeft op de 5800i). Als dat constant blijft is hij idd onbruikbaar.

• Maurice v/d Zwaan
lc8 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:04:
[...]

zoek eens op energie? misschien heeft ie afgegeven energy (of zelfs cop?)
Afgegeven warmte vermogen kun je dan uitrekenen uit de afgeleide van de energie.
Alle 'energy' is kWh, vandaar dat de bosch gebruikers dus afgeleiden moeten maken...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEt31mckxtlrdU6_sdqOwowf3kc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Dx814QP7qkJbEsf3pvX67Bxg.png?f=user_large

"pikant" detail, die 27kWh electric heater is van de eerste 2~3 dagen met de comfort instellingen van de installateur... Dan gaat het hard....

[ Voor 11% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 14-02-2026 12:19 ]

• lc8
Maurice v/d Zwaan schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:15:
[...]

Alle 'energy' is kWh, vandaar dat de bosch gebruikers dus afgeleiden moeten maken...
[Afbeelding]

"pikant" detail, die 27kWh electric heater is van de eerste 2~3 dagen met de comfort instellingen van de installateur... Dan gaat het hard....
je hebt iig een energy-heating: daar kun je dus een afgegeven/ouput vermogen uit halen middels afgeleide helper in HA.

• cakker
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-02 11:15
We hebben dynamische energie van Frank Energie. Frank ondersteunt Slim verwarmen niet voor Bosch Nefit warmtepompen. We hebben een Bosch Compress 2000 AWF van 10Kwh. Bestaat er een mogelijkheid om deze warmtepomp te koppelen aan Slim Verwarmen van Frank Energie. Bij voorbeeld via de EasyControl van Bosch waarmee we de warmtepomp en cv-ketel aansturen, via de thermostaat op de muur en via de app?

• maartenvdv737
  • Laatst online: 16-02 17:47
maartenvdv737 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Voor iedereen een tip:
Als je een k30 of easycontrol aanvraagt wordt dit uiteindelijk geïnstalleerd door iemand van Nefit Bosch.

Ik heb gevraagd om een laatste firmware update te krijgen. Dat is toegezegd en wordt bij de installatie van de k30 meteen uitgevoerd. In mijn geval moest de installateur dit verzoek doen aan Nefit Bosch voor een firmware update.

Hopelijk lost dit mijn modulatieproblemen op. Ik zou zeggen: grijp de kans. Het kost niets.
Vandaag is de module geïnstalleerd door Nefit Bosch. Niet de k30 maar k40. Deze kan via wifi of ethernet verbinden. Je kan er een aantal parameters mee uitlezen en comfort temperatuur instellen in de Bosch HomeCom app. Meest interessant is dat je de installateur/ onderhoudsbedrijf toegang kan geven tot deze parameters voor monitoren van het systeem. Mijn installateur stond al in de lijst.

Verder werkt de BBQkees nog gewoon.

Er is ook een nieuwe firmware geïnstalleerd. 1.14 is de laatste update (komen geen nieuwe meer voor compress 3000i want die is uit de handel). Enige verschil met 1.13 is dat deze smart grid ready aansluiting mogelijk maakt voor een potentieel vrij contact. Misschien weinig toegevoegd waarde als je een BBQkees hebt. Maar evt voor anderen wel.

Let erop dat na firmware update alle instellingen gereset zijn. De installateur maakt een download van de instellingen, maar kan die niet me je delen. Sla ze zelf even op.

Verder werd me vertelt dat de compressor zijn eigen modulatie regelt en voor de compressor zijn geen firmware updates. Ook stelde hij dat de 25cm afstand van mijn compressor tot de muur geen probleem moet zijn, maar wellicht wel een iets lagere COP oplevert. @HansRemmerswaal .

In mijn opstelling met buffervat (opstelling G) werd ook bevestigd dat de T0 sensor het beste bovenin het buffervat zit (wat bij mij zo is) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6QMse5ADcX4CNDZqKzO-aYYSqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcpmhHJkNUizQEpgUckZjuhS.jpg?f=fotoalbum_large

Ook werd me vertelt dat er tweakers zijn die via BBQkees de compressor hebben weten te mollen, voor wat het waard is: dan is er heen garantie.

Verder werd vertelt dat vaak de interne pomp in de WP en de externe pomp na het buffervat niet gelijk lopen, en daardoor kan er meer vermenging zijn in het buffervat of wordt zelfs het warme water de retour in geduwd (interne pomp > externe pomp)

[ Voor 27% gewijzigd door maartenvdv737 op 16-02-2026 17:47 ]

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

• HansRemmerswaal
maartenvdv737 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:39:
[...]

Ook werd me vertelt dat er tweakers zijn die via BBQkees de compressor hebben weten te mollen, voor wat het waard is: dan is er heen garantie.
Denk dat mijn compressor eerder kapot gaat door de vele restarts per dag, o.a. door de vele nep defrosts per dag die NEFIT niet kan oplossen...

• lc8
[...]

Verder werd vertelt dat vaak de interne pomp in de WP en de externe pomp na het buffervat niet gelijk lopen, en daardoor kan er meer vermenging zijn in het buffervat of wordt zelfs het warme water de retour in geduwd (interne pomp > externe pomp)
dat is inherent aan dit systeem. immers is de interne pomp delta-T geregeld en de externe pomp dela-P geregeld: dit garandeert op geen enkele wijze dat de ene altijd grotere flow geeft dan de ander of v.v.

Als de afgifte bijna nul is, zal de interne pomp ook tot zijn minimum terug regelen en de ingestelde delta-T nastreven en de compressor modulatie tot minimum terug regelen. Maar op een gegeven moment is dat ook nog te veel.. en wordt 'alleen' het bufervat opgestookt, totdat de integral van T0-Tc3 te groot wordt en de compressor uit gaat.
Ik laat dit zelfs bewust gebeuren om extra energie op te slaan als ik zonnenstroom over heb. niks op tegen

Het kan wel redelijk in balans zijn, maar zeker als je naregeling hebt zullen beide sitúaties voorkomen I>E en I<E. en dat is ook niet erg.. anders zou het buffervat ook erg onnodig zijn anders dan enkel en alleen voor de defrost bij te weinig capaciteit van het afgifte systeem.

ps.: weet je zeker dat je situatie-G hebt? Nefit beveelt zelf een 2 gats aansluiting van het buffervat (schets-D), met een T verbinding aan beide kanten. situatie G is een 3 gats aansluiting, waarbij er dus ook meer menging in het buffervat is.
T0 moet op de T-splitsing zitten: effectief zit die T bij situatie-G in de top van het buffervat.. dus ja dan moet de T0 sensor daar zitten...

[ Voor 33% gewijzigd door lc8 op 16-02-2026 22:07 ]

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:10
[...]

Verder werd me vertelt dat de compressor zijn eigen modulatie regelt en voor de compressor zijn geen firmware updates.
dat is jammer. En NefitBosch vindt de modulatie wel naar behoren werken?
hoe weten ze dat dan? Of roepen ze gewoon "geen garantie" zodra er een BBQkees kastje in de buurt was?
Dank voor het berichten trouwens, ik laat die k40 dan maar voorbij gaan.

• lc8
[...]

Verder werd me vertelt dat de compressor zijn eigen modulatie regelt en voor de compressor zijn geen firmware updates. Ook stelde hij dat de 25cm afstand van mijn compressor tot de muur geen probleem moet zijn, maar wellicht wel een iets lagere COP oplevert. @HansRemmerswaal .
Er zit hier natuurlijk 'een vertaling' tussen, maar zoals het hier staat is het niet juist.
De compressor wordt gewoon gestuurd met een inverter/frequentieregelaar/vfd. en die krijgt een input signaal ergens van.
Bij de enviline is dit de "boiler-burner-selected max power" wat een soort integraal van de (T0-TC3)= delta gewenste flowtemp is. De werkelijke boiler compressor speed volgt deze max-power curve in modulatie stapjes.
Daarnaast regelt de primaire water-pomp de delta-T over de WP (TC0-TC3): effectief gezien ijlt deze gewoon na op het compressor vermogen.

plaatje ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8r_AItApk89XlSlqyWobWFpQ5cA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2bP7O5p9i4aNQ9EYECo4pOyD.png?f=fotoalbum_large

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 11:07
Ik heb mijn installateur erop aangesproken hoe hij mijn installatie heeft opgeleverd qua aansluitingen en netheid van de installatie. Volgens hem zit het goed. Ik heb specifiek nu een vraag over een t-stuk.

Hoe het bij mij zit aangesloten is dat je na het buffervat, een circulatiepomp hebt en daarna komt er meteen een t-stuk. 1 kant gaat naar de verdeler boven, en de andere kant gaat naar de verdeler voor de beneden verdieping die zit eronder op de foto.

Ik heb problemen om de warmte boven te krijgen. Zou dit kunnen komen omdat die pomp dat water een duw geeft wat zich stuk slaat op dat t-stuk? Beneden wordt het wel warm genoeg.

Het betreft een Bosch hybride WP lucht/water

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJtgWilnUljhLeZ_sy3UAq2o404=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C42CIlS0SfTJjMagaTZJAbzz.jpg?f=fotoalbum_large

ehhhh..HOI

• Willem senior
krizzziz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:55:
Ik heb mijn installateur erop aangesproken hoe hij mijn installatie heeft opgeleverd qua aansluitingen en netheid van de installatie. Volgens hem zit het goed. Ik heb specifiek nu een vraag over een t-stuk.

Hoe het bij mij zit aangesloten is dat je na het buffervat, een circulatiepomp hebt en daarna komt er meteen een t-stuk. 1 kant gaat naar de verdeler boven, en de andere kant gaat naar de verdeler voor de beneden verdieping die zit eronder op de foto.

Ik heb problemen om de warmte boven te krijgen. Zou dit kunnen komen omdat die pomp dat water een duw geeft wat zich stuk slaat op dat t-stuk? Beneden wordt het wel warm genoeg.

Het betreft een Bosch hybride WP lucht/water

[Afbeelding]
Cv water gaat altijd naar de kant met de minste weerstand
Dus waarschijnlijk helpt waterzijdig inregelen
Beneden de vloerverwarming of radiatoren een beetje knijpen om ook warm cv water naar boven te sturen
Het beste is proberen bij elke radiator of vloerverwarmings groep dezelfde retour temperatuur te bereiken
En waar het dan te warm wordt ( slaapkamers of hal bevooroordeeld) die draai je dan nog iets verder dicht
Kost wel wat tijd het waterzijdig inregelen maar werkt wel om een cv installatie in balans te krijgen
Ik heb even een filmpje opgezocht die legt het waterzijdig inregelen uit
Zie link :
YouTube: inregelen radiatoren

[ Voor 5% gewijzigd door Willem senior op 19-02-2026 11:55 ]

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 11:07
Willem senior schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:48:
[...]

Cv water gaat altijd naar de kant met de minste weerstand
Dus waarschijnlijk helpt waterzijdig inregelen
Beneden de vloerverwarming of radiatoren een beetje knijpen om ook warm cv water naar boven te sturen
Het beste is proberen bij elke radiator of vloerverwarmings groep dezelfde retour temperatuur te bereiken
En waar het dan te warm wordt ( slaapkamers of hal bevooroordeeld) die draai je dan nog iets verder dicht
Kost wel wat tijd het waterzijdig inregelen maar werkt wel om een cv installatie in balans te krijgen
Ik heb even een filmpje opgezocht die legt het waterzijdig inregelen uit
Zie link :
YouTube: inregelen radiatoren
Top en bedankt!

Je opmerking over de “weg van de minste weerstand” doet mij denken. Wat is de weg van de minste weerstand bij zo een t-stuk na een circulatiepomp. Terug? Of anders is het een 50/50 toch van naar boven of beneden? Of omdat de verdeler van de beneden verdieping gewoon korter is, is het makkelijker om daar water te krijgen?

ehhhh..HOI

• fredw
fredw schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:29:
[...]

Klopt, maar bijvoorbeeld codes 5160, 6256, 6255 zijn wat lastiger te vinden. Ik heb de vraag opnieuw gesteld aan Bosch. (Ik weet inmiddels wat ze betekenen :))
Ik heb gevraagd aan Bosch of er een complete lijst is met foutmeldingen. Die is er niet, maar Bosch gaf aan dat in de Bosch Easy Service App alle meldingen te vinden zijn.

Dat blijkt het geval, ook zonder abonnement. Linksboven is het menu uit te klappen. Tik op Fout zoeken en voilà. Iedere fout die ik zelf heb zien langskomen wordt kort beschreven met een uitklapmogelijkheid voor Oorzaken en Mogelijke oplossing(en).

(De Demo-modus laat ook allerlei getallen zien, maar dat is echt demo en gaat niet over je eigen installatie.)

• fredw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xAwylIOeqTy2cApJpsWePnyF6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BygxNwGxXv0ffU9Xvbz8kWum.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld van een Foutmelding uit de app.

• Willem senior
krizzziz schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:03:
[...]

Top en bedankt!

Je opmerking over de “weg van de minste weerstand” doet mij denken. Wat is de weg van de minste weerstand bij zo een t-stuk na een circulatiepomp. Terug? Of anders is het een 50/50 toch van naar boven of beneden? Of omdat de verdeler van de beneden verdieping gewoon korter is, is het makkelijker om daar water te krijgen?
Omdat beneden minder weerstand heeft gaat het water die kant op via het T-stuk dus dan krijg je bevooroordeeld 70% naar de beneden verdieping en dan blijft er nog maar 30 % over voor de boven verdieping
En met waterzijdig inregelen ga je daar dan een 50/50 verdeling van maken bevooroordeeld

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-02 20:42
Willem senior schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:35:
[...]

Omdat beneden minder weerstand heeft gaat het water die kant op via het T-stuk dus dan krijg je bevooroordeeld 70% naar de beneden verdieping en dan blijft er nog maar 30 % over voor de boven verdieping
En met waterzijdig inregelen ga je daar dan een 50/50 verdeling van maken bevooroordeeld
Ik denk dat 'beneden minder weerstand' wat kort door de bocht is. De weerstand wordt voornamelijk bepaalt door de dikte van de leidingen (als die verschillen tussen boven en beneden) maar vooral door radiatorkranen en voetventielen die verder open of dicht staan in beide circuits.

Waterzijdig inregelen dus is de oplossing. Dat is een tijdrovend klusje wat nauwkeurig meten vereist. Ik zou het laten doen door een prof als ik OP was.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | EVCC

• jozef444
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-02 07:04
Een vraag vanuit mijn kant. heb al wat zitten zoeken hier, maar antwoord nog niet kunnen vinden. Heb sinds 2 jaar een 7400i draaien. Heb ook aardig wat zonnepanelen liggen en in principe alles via enphase draaien. Die hebben een sgready oplossing, maar daar staat de 7400i niet bij. Ik heb ongeveer 3000kwh over per jaar om 300l buffervat of warmtepomp op te laten draaien indien nodig (zit al iets over de 50% eigen verbruik met een EV/slimme laadpaal en regulier eigen verbruik). Eigenlijk allemaal om voorbereid te zijn op straks de afschaffing van het salderen. Batterij inprikken in het systeem is wat mij betreft laatste optie, en ik wil eerst kijken of ik de warmtepomp/buffervat slim mee aan kan laten sturen.

Iemand hier al ervaring mee (ben zelf niet handig, dus vraag heb ik ook al wel bij huisinstallateur gesteld, maar extra info aan jullie vragen gezien de ervaring hier kan nooit kwaad :)) zat al even snel te kijken maar zou de ems gateway ook een oplossing kunnen zijn voor het inprikken van die enphase oplossing voor sgready? Hoor het graag!

• lc8
jozef444 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:21:
Een vraag vanuit mijn kant. heb al wat zitten zoeken hier, maar antwoord nog niet kunnen vinden. Heb sinds 2 jaar een 7400i draaien. Heb ook aardig wat zonnepanelen liggen en in principe alles via enphase draaien. Die hebben een sgready oplossing, maar daar staat de 7400i niet bij. Ik heb ongeveer 3000kwh over per jaar om 300l buffervat of warmtepomp op te laten draaien indien nodig (zit al iets over de 50% eigen verbruik met een EV/slimme laadpaal en regulier eigen verbruik). Eigenlijk allemaal om voorbereid te zijn op straks de afschaffing van het salderen. Batterij inprikken in het systeem is wat mij betreft laatste optie, en ik wil eerst kijken of ik de warmtepomp/buffervat slim mee aan kan laten sturen.

Iemand hier al ervaring mee (ben zelf niet handig, dus vraag heb ik ook al wel bij huisinstallateur gesteld, maar extra info aan jullie vragen gezien de ervaring hier kan nooit kwaad :)) zat al even snel te kijken maar zou de ems gateway ook een oplossing kunnen zijn voor het inprikken van die enphase oplossing voor sgready? Hoor het graag!
JA, en al eerder gepost.
maar je moet iets hebben om de zaak te sturen: meest geintegreerde oplossing is denk ik op dit moment HomeAssitant. (HA). EMS-gatewat er in, en Enphase koppelen (das niet moeilijk) .. en dan zelf wat automatisering maken die de WP pusht als er stroom over is: Ik doe dat door de stooklijn omhoog te pushen met de offset-waarde die beschikbaar is + de temperatuur van het huis wat omhoog te pushed (Thermostaat/ruimteregelingen), maar er zijn meer opties uiteraard.

niks kant en klaars vrees is.

• jozef444
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-02 07:04
Tnx, had al zo'n idee dat dat de beste optie ging worden. Leuke om samen met de installateur naar te gaan koekeloeren ;)

• sallander
  • Niet online
lc8 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 10:42:
[...]
Ik doe dat door de stooklijn omhoog te pushen met de offset-waarde die beschikbaar is
Wat bedoel je precies met "de offset-waarde die beschikbaar is"?

• ZonnigY
Kom net terug van wintersport en heb een vraagje;

Vinden jullie de vakantieinstelling van de bosch ook zo stom? Gooit domweg de gewenste Ta in een klap van 22 naar 32 graden. Met een forse betonvloer een recept voor defrostsmania. Met een rustige opbouw van een graad per uur ofzo, dan was volgens mij met deze buitentemperaturen echt geen defrost nodig geweest.

• Willem senior
ZonnigY schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:32:
Kom net terug van wintersport en heb een vraagje;

Vinden jullie de vakantieinstelling van de bosch ook zo stom? Gooit domweg de gewenste Ta in een klap van 22 naar 32 graden. Met een forse betonvloer een recept voor defrostsmania. Met een rustige opbouw van een graad per uur ofzo, dan was volgens mij met deze buitentemperaturen echt geen defrost nodig geweest.
Het is beter om een tot twee dagen eerder te beginnen met verwarming stel je stelt 17 graden als vakantie temperatuur in dan 1 graad omhoog per dag en dan kom je thuis als het huis is opgewarmd tot 19 of 20 graden als je dat wilt en dan draait de warmtepomp ook rustiger met de kleine stapjes omhoog
Ik weet niet of je ruimte invloed aan had staan maar die verhoogd ook nog eens de aanvoer temperatuur om zijn doel sneller te halen
Ik zelf heb de vakantie instelling niet gebruikt maar zette de thermostaat via home assistent opafstand omhoog en dat werkte prima, kan nu ook via de Bosch EasyControl app volgens mij

• sallander
  • Niet online
Weet iemand wat de ems-esp Thermostat hc1 Temporary set temperature automode entity doet? Deze staat bij mij op -1°C, en ik vraag mij af of dit kan verklaren waarom mijn ems-esp Thermostat hc1 target temperature gisteren om 18:26 ongevraagd van 18°C naar 17°C versprong, en vanmorgen om 04:57 weer terug naar 18°C.

• lc8
sallander schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:02:
Weet iemand wat de ems-esp Thermostat hc1 Temporary set temperature automode entity doet? Deze staat bij mij op -1°C, en ik vraag mij af of dit kan verklaren waarom mijn ems-esp Thermostat hc1 target temperature gisteren om 18:26 ongevraagd van 18°C naar 17°C versprong, en vanmorgen om 04:57 weer terug naar 18°C.
nee maar..
je kunt de history van ems-esp Thermostat hc1 Temporary set temperature automode entity terugkijken: veranderde die? (hier nooit..)
persoonlijk kan ik deze entity nergens in de netity-dump van ems-esp vinden: ems-esp Thermostat hc1 target temperature ? is dus waarschijnlijk 5800 specifiek.. =/= enviline
Ik heb alleen een target-flow temperature, en die hangt natuurlijk na veel meer af...
zeg ook even welke firmware EMS-ESP versie je gebruikt..

[ Voor 3% gewijzigd door lc8 op 22-02-2026 10:45 ]

• lc8
sallander schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 10:29:
[...]

Wat bedoel je precies met "de offset-waarde die beschikbaar is"?
RC300/RC310/Moduline 3000/1010H/CW400/Sense II/HPC410 thermostat 158 offsettemp offset temperature int (>=-126<=126) C TRUE number.thermostat_hc1_offset_temperature number.thermostat_hc1_offsettemp

[ Voor 26% gewijzigd door lc8 op 22-02-2026 10:49 ]

• ZonnigY
Willem senior schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:13:
[...]

Het is beter om een tot twee dagen eerder te beginnen met verwarming stel je stelt 17 graden als vakantie temperatuur in dan 1 graad omhoog per dag en dan kom je thuis als het huis is opgewarmd tot 19 of 20 graden als je dat wilt en dan draait de warmtepomp ook rustiger met de kleine stapjes omhoog
Ik weet niet of je ruimte invloed aan had staan maar die verhoogd ook nog eens de aanvoer temperatuur om zijn doel sneller te halen
Ik zelf heb de vakantie instelling niet gebruikt maar zette de thermostaat via home assistent opafstand omhoog en dat werkte prima, kan nu ook via de Bosch EasyControl app volgens mij
Dat was mijn gedachte ook dat dat beter was. Had dit ook wel verwacht van de standaard vakantiemodus van zo'n duur model, maar toch te veel verwacht hier. Ik heb mijn ha en mijn thermostaat niet verbonden met de cloud en was dat ook niet van plan eigenlijk... Volgende wintersport maar kijken of ik een eigen vakantiemodus kan knutselen in ha.

• Maurice v/d Zwaan
ZonnigY schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:10:
[...]

Dat was mijn gedachte ook dat dat beter was. Had dit ook wel verwacht van de standaard vakantiemodus van zo'n duur model, maar toch te veel verwacht hier. Ik heb mijn ha en mijn thermostaat niet verbonden met de cloud en was dat ook niet van plan eigenlijk... Volgende wintersport maar kijken of ik een eigen vakantiemodus kan knutselen in ha.
beetje offtopic maar toch : Installeer tailscale op je HA en je telefoon, dan kun je overal er gewoon bij. Is gratis voor single user. Geen open poorten nodig, werkt gewoon ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 22-02-2026 11:18 ]

• Willem senior
ZonnigY schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:10:
[...]

Ik sponser Nabu casa ( home assistent) en dan krijg je ook een beveiligde verbinding via hun zodat je ook opafstand bij je smart home kan komen maar via een automatisering kun je ook iets maken

• sallander
  • Niet online
lc8 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:46:
[...]

RC300/RC310/Moduline 3000/1010H/CW400/Sense II/HPC410 thermostat 158 offsettemp offset temperature int (>=-126<=126) C TRUE number.thermostat_hc1_offset_temperature number.thermostat_hc1_offsettemp
Ah, dat is blijkbaar "Offset ruimtetemperatuur" in het service menu van de UI 800. Volgens de installatiehandleiding betekent dit "Stel de temperatuur in wanneer de actuele temperatuur te laag of te hoog wordt bevonden." Nog geen idee wat dit precies doet, maar bij mij staat deze op 0, dus ik hoef er verder geen rekening mee te houden.

FWIW, ik heb HA nu zo ingesteld dat de stooklijn een halve graad omlaag gaat als de warmtepomp meer dan 3 heating control starts in 6 uur maakt (1x per uur gecheckt), en een halve graad omhoog als de woonkamerthermostaat een actuele temperatuur meet die een halve graad onder de ingestelde temperatuur ligt (1x per 6 uur gecheckt). Ik wijzig bewust alleen de stooklijn en niet de temperatuurinstellingen van de thermostaten om de heat pump optimizer van de Danfoss controllers zo min mogelijk te verstoren.

• Gummbahla
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-02 12:45
Ik heb een HSB nieuwbouw huis met daarine een Enviline WP en het volledige huis vloerverwarming (ca 250m2). De installateur heeft gekozen voor een setup met een buffervat (4-punts aansluiting) en externe CV pomp (Wilo Yonos) die op een vast toerental draait. Zie onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziYBLFJ29mKB79iOewbYR4Ra8c0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uh3xkI4uKatGN91zoFcu9Gid.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week ben ik even goed in de statistieken gedoken, en het viel me op dat de delta-t tussen TC3 en TC0 mooi rond de 6k ligt bij het draaien van de WP, maar de delta-t tussen aanvoer en afvoer van het CV circuit heel laag (0,5-1K). Na wat research denk ik dat het komt omdat de CV pomp te hard draait en er vermenging in het buffervat optreed. Na terugschroeven van de pompsnelheid lijkt het beter te gaan bij lage vermogens van de WP, maar treed hetzelfde probleem op bij hoge vermogens.

Is er iemand die mijn gedachtengang kan bevestigen dat het probleem bij de CV pomp ligt? Is de oplossing een PWM gestuurde CV pomp te installeren?

[ Voor 17% gewijzigd door Gummbahla op 23-02-2026 10:36 . Reden: Foto toegevoegd ]

• jaapzb
  • Niet online
Gummbahla schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:32:
Ik heb een HSB nieuwbouw huis met daarine een Enviline WP en het volledige huis vloerverwarming (ca 250m2). De installateur heeft gekozen voor een setup met een buffervat (4-punts aansluiting) en externe CV pomp (Wilo Yonos) die op een vast toerental draait. Zie onderstaande foto.

[Afbeelding]

Afgelopen week ben ik even goed in de statistieken gedoken, en het viel me op dat de delta-t tussen TC3 en TC0 mooi rond de 6k ligt bij het draaien van de WP, maar de delta-t tussen aanvoer en afvoer van het CV circuit heel laag (0,5-1K). Na wat research denk ik dat het komt omdat de CV pomp te hard draait en er vermenging in het buffervat optreed. Na terugschroeven van de pompsnelheid lijkt het beter te gaan bij lage vermogens van de WP, maar treed hetzelfde probleem op bij hoge vermogens.

Is er iemand die mijn gedachtengang kan bevestigen dat het probleem bij de CV pomp ligt? Is de oplossing een PWM gestuurde CV pomp te installeren?
Ik vind 6K best wel veel eigenlijk. Voor vloerverwarming is 3K ook prima, dan kan je WP op een lagere temperatuur werken en zal hij waarschijnlijk efficienter zijn.

Maar ja als jer een buffervat hebt die op deze manier is aangesloten is het van belang om beide kanten van het buffervat zo veel mogelijk in balans te krijgen.

Dat is natuurlijk lastig, want de WP kant heeft een modulerende pomp en de vloerverwarming kant heeft weer een eigen regeling.

Persoonlijk zou ik een lage delta T over je verwarming niet zo erg vinden, enige nadeel in jouw set up is dan denk ik dat je wilo pompje dan wat teveel vermogen verbruikt. Maar dat valt in het niet bij het verbruik van je WP. De mening in het buffervat ga je in jouw situatie bijna niet kunnen voorkomen denk ik.

Ik zou zelf met de delta T instelling van je WP prutsen en kijken of je die lager kan krijgen.

Pomp vervangen lijkt mij persoonlijk niet nodig.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-02 14:03

[Afbeelding]

Wat zijn die leidingen mooi ingepakt, waarmee heb je dat gedaan?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

• Gummbahla
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-02 12:45
P-twin schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:29:
[...]
Wat zijn die leidingen mooi ingepakt, waarmee heb je dat gedaan?
Dank je :) Het is simpele buisisolatie met daaromheen aluminiumtape.
jaapzb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:44:
[...]

Ik vind 6K best wel veel eigenlijk. Voor vloerverwarming is 3K ook prima, dan kan je WP op een lagere temperatuur werken en zal hij waarschijnlijk efficienter zijn.
...
Pomp vervangen lijkt mij persoonlijk niet nodig.
Thanks, ik ga er eens mee spelen.

• lc8

[Afbeelding]

zoals al gezegd: lagere delta-T is hoger rendement.. dus zet die delte-T omlaag (3 = min)
mbt de cv-delta-T: het is mooi als die zo laag is.. maar betekend missschien ook dat er weinig afgifte is of het systeem niet goed verdeeld: Als er ergens een korte loop is (klein wc radiatiortje ofzo?) met weinig weerstand, dan loopt daar alles door en wordt de rest niet warm: Dan wordt die delta-T dus bepaald door die ene kleine loop.. check dit (misschien is het ook gewoon goed he!) en zoniet: waterzijdig inregelen.

• HansRemmerswaal
Hoe betrouwbaar is de temperatuur sensor van de Bosch Easycontrol?

Zojuist mijn NEFIT 1010H vervangen door de Bosch Easycontrol en…
  • Current room temperature ging van 20.2 naar 21.5 graden
  • Relatieve air humidity ging van 48 naar 60%

• Maurice v/d Zwaan
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:09:

Ik heb de RT800, daar heb ik een behoorlijke correctie door moeten voeren obv meerdere andere sensoren die ik er een dag naast heb gehangen.

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:09:

Ik heb op de Bosch EasyControl thermostaat een temperatuur correctie van -1 gezet om de temperatuur weer normaal te krijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUzAxaIghFpzGZbjqH_Dl2k-y_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cXpCaEOVibH0BGWbRYsc026.jpg?f=fotoalbum_large

• fredw
Mijn thermostaat geeft min of meer hetzelfde (20,0) aan als de thermometer in de buurt (20,1) en de Danfoss thermostaat die er naast hangt (19,5). Bij oplevering was de temperatuur in huis structureel veel te hoog (1 tot 1,5 graad hoger dan ingesteld) bij een buitentemp van 10-15 graden. In alle kamers. Mijn onvolprezen installateur beweerde eerst dat dit de correcte comforttemperatuur was en niet kon worden aangepast, vervolgens dat het systeem eerst een aantal maanden moest 'leren' en na pas na lang aandringen heeft hij 'iets' gedaan (niet genoteerd, maar volgens mij de 'stooklijn verschoven'; kan dat?). Nu staat mijn vraag in de RT800 altijd op 19,5 en krijgen de kamers de temperaturen die ik ter plekke met Danfoss instel (tot max 19,5, met wat overshoot). Thermostaten staan voortdurend op dezelfde temperatuur ingesteld.

• Den_S85
Sinds deze week toch maar een buffervat geïnstalleerd achter mijn Compress 3400i, omdat met de nieuwste software de marges nog verder naar beneden zijn bijgesteld door Nefit/Bosch. Installatie valt daardoor contant in storing. Nefit/Bosch komt letterlijk met als enige antwoord “ja maar, buffervat”. Ondanks dat de installatie verder qua systeeminhoud en alles aan de voorschriften van datzelfde Nefit/Bosch voldoet.

Maar… nu heb ik een externe Grundfos CV pomp aangesloten op PC1 en valt het mij op dat wanneer het buffervat opgewarmd wordt, de externe CV pomp op stand 10 vol staat te pompen, terwijl er niet/nauwelijks warmtevraag is. Ik kan in alle documentatie niet echt vinden of dit nu normaal gedrag is of niet.

Logisch gezien zou ik verwachten dat bij het opwarmen van het buffervat alleen de primaire CV pomp (PC0) aangestuurd zou moeten worden en de externe CV pomp (PC1) niet aangestuurd dient te worden. Het opgewarmde CV water wil je gewoon in het buffervat houden lijkt mij, pas als de vloerverwarming weer aan de slag moet zal de externe CV pomp aan moeten slaan (en dan ook niet gelijk op stand 10).

Installateur heeft de helpdesk van Nefit/Bosch al gebeld, maar die zeggen letterlijk “dat weten wij niet” en “daar kunnen we geen antwoord op geven”, het kennisniveau bij Nefit/Bosch is echt dramatisch.

Hier iemand die hier ervaring mee heeft of kan uitleggen hoe dit precies werkt?

• Willem senior
Den_S85 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:16:
Sinds deze week toch maar een buffervat geïnstalleerd achter mijn Compress 3400i, omdat met de nieuwste software de marges nog verder naar beneden zijn bijgesteld door Nefit/Bosch. Installatie valt daardoor contant in storing. Nefit/Bosch komt letterlijk met als enige antwoord “ja maar, buffervat”. Ondanks dat de installatie verder qua systeeminhoud en alles aan de voorschriften van datzelfde Nefit/Bosch voldoet.

Maar… nu heb ik een externe Grundfos CV pomp aangesloten op PC1 en valt het mij op dat wanneer het buffervat opgewarmd wordt, de externe CV pomp op stand 10 vol staat te pompen, terwijl er niet/nauwelijks warmtevraag is. Ik kan in alle documentatie niet echt vinden of dit nu normaal gedrag is of niet.

Logisch gezien zou ik verwachten dat bij het opwarmen van het buffervat alleen de primaire CV pomp (PC0) aangestuurd zou moeten worden en de externe CV pomp (PC1) niet aangestuurd dient te worden. Het opgewarmde CV water wil je gewoon in het buffervat houden lijkt mij, pas als de vloerverwarming weer aan de slag moet zal de externe CV pomp aan moeten slaan (en dan ook niet gelijk op stand 10).

Installateur heeft de helpdesk van Nefit/Bosch al gebeld, maar die zeggen letterlijk “dat weten wij niet” en “daar kunnen we geen antwoord op geven”, het kennisniveau bij Nefit/Bosch is echt dramatisch.

Hier iemand die hier ervaring mee heeft of kan uitleggen hoe dit precies werkt?
PC1 zal net als bij de enviline warmtepomp alleen een aan/uit contact zijn en daardoor draait die pomp op een vast ingesteld vermogen en die kun je zelf instellen en is systeem afhankelijk dus uitproberen wat het beste bij jou afgifte systeem past, is het buffervat wel met twee pijpjes aangesloten zodat er minder menging in het buffervat is
De PC0 pomp van de warmtepomp zelf is wel pwm gestuurd

• Den_S85
Willem senior schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:56:
[...]

PC1 zal net als bij de enviline warmtepomp alleen een aan/uit contact zijn en daardoor draait die pomp op een vast ingesteld vermogen en die kun je zelf instellen en is systeem afhankelijk dus uitproberen wat het beste bij jou afgifte systeem past, is het buffervat wel met twee pijpjes aangesloten zodat er minder menging in het buffervat is
De PC0 pomp van de warmtepomp zelf is wel pwm gestuurd
Buffervat is met vier aansluitingen, volgens mij is dat standaard?
Het lijkt er nu alleen op dat de PC1 op dezelfde wijze wordt aangestuurd als de PC0. Waarom zou de externe CV pomp anders flink optoeren bij het verwarmen van het buffervat?

• Willem senior
Den_S85 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:07:
[...]

Buffervat is met vier aansluitingen, volgens mij is dat standaard?
Het lijkt er nu alleen op dat de PC1 op dezelfde wijze wordt aangestuurd als de PC0. Waarom zou de externe CV pomp anders flink optoeren bij het verwarmen van het buffervat?
Hier kun je het installatie schema opzoeken die voor jou type warmtepomp wordt geadviseerd
Link :
https://www.nefit-bosch.n...ulisch-elektrisch-schema/

• Den_S85
Willem senior schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:01:
[...]

Hier kun je het installatie schema opzoeken die voor jou type warmtepomp wordt geadviseerd
Link :
https://www.nefit-bosch.n...ulisch-elektrisch-schema/
Bedankt, maar dat is niet de vraag 8)7

• Willem senior
Den_S85 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:46:
[...]

Bedankt, maar dat is niet de vraag 8)7
Het zou kunnen dat de PC1 pomp bij de 3800i wel aangestuurd wordt maar dat weet ik niet en kon ik ook niet zo snel vinden bij Nefit
Ik vond wel deze installatie schema,s en die heb ik hier voor je gepost zodat je kon zien dat Nefit 2 pijps aansluiten op het buffervat in plaats van 4 zoals het nu bij jou is aangesloten
Met 4 pijps aansluiting krijg je meer menging in het buffervat en daardoor heb je dan ook weer een hogere aanvoertemperatuur nodig

• Den_S85
Willem senior schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Het zou kunnen dat de PC1 pomp bij de 3800i wel aangestuurd wordt maar dat weet ik niet en kon ik ook niet zo snel vinden bij Nefit
Ik vond wel deze installatie schema,s en die heb ik hier voor je gepost zodat je kon zien dat Nefit 2 pijps aansluiten op het buffervat in plaats van 4 zoals het nu bij jou is aangesloten
Met 4 pijps aansluiting krijg je meer menging in het buffervat en daardoor heb je dan ook weer een hogere aanvoertemperatuur nodig
Dat begrijp ik, maar dat verklaart niet waarom de externe CV pomp op PC1 op “vol vermogen” wordt aangestuurd op het moment dat het buffervat wordt opgewarmd, daarvoor zou alleen de primaire CV pomp op PC0 aangestuurd moeten worden.

Er is overigens bewust gekozen voor een buffervat met 4 aansluitingen, om zo de flow te maximaliseren. Dit om te voorkomen dat de platenwisselaar opnieuw kapot draait. Dat er enige vermenging zou kunnen plaatsvinden neem ik voor lief.

• Willem senior
Den_S85 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Dat begrijp ik, maar dat verklaart niet waarom de externe CV pomp op PC1 op “vol vermogen” wordt aangestuurd op het moment dat het buffervat wordt opgewarmd, daarvoor zou alleen de primaire CV pomp op PC0 aangestuurd moeten worden.

Er is overigens bewust gekozen voor een buffervat met 4 aansluitingen, om zo de flow te maximaliseren. Dit om te voorkomen dat de platenwisselaar opnieuw kapot draait. Dat er enige vermenging zou kunnen plaatsvinden neem ik voor lief.
Ik denk dat die PC1 pomp op vol vermogen is ingesteld ( door de installateur) en de warmtepomp zet deze alleen aan of uit
(en wordt dus niet geregeld kwa vermogen door de warmtepomp)

nog even bij het aansluitschema gekeken van de PC1 aansluiting en dat is 3 draads aarde , fase , en een nul draad , dus geen aansturing van uit de warmtepomp

[ Voor 9% gewijzigd door Willem senior op 28-02-2026 19:23 ]

• jaapzb
  • Niet online
Den_S85 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:05:
[...]

De PC1 pomp word aangestuurd met een aan/uit contact. De WP stuurt daar verder geen specifiek vermogen aan. Alleen dat de pomp aan moet. Op de pomp zelf kan je vervolgens een vermogenscurve instellen. Dit staat in de documentatie van jouw specifieke pomp. Meestal zijn de opties constant vermogen, proportionele druk en constante druk. En dan vaak nog een stuk of 3 verschillende sterktes voor elke stand.

De WP heeft verder volgens mij ook geen "buffervat opwarmen" stand. De WP kijkt simpelweg naar je aanvoertemperatuur en de ingestelde streeftemperatuur. Gezien de meting van je aanvoertemperatuur als het goed is aan de CV-zijde van je buffervat zit, moet je PC1 pomp wel aan staan op het moment dat je WP denkt warmte te moeten maken. Dus zelfs als er amper vraag is, moet deze pomp aan staan. Anders meet je stilstaand water in de buis, en daar kan je niet op regelen.

• Den_S85
jaapzb schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:21:
[...]

De PC1 pomp word aangestuurd met een aan/uit contact. De WP stuurt daar verder geen specifiek vermogen aan. Alleen dat de pomp aan moet. Op de pomp zelf kan je vervolgens een vermogenscurve instellen. Dit staat in de documentatie van jouw specifieke pomp. Meestal zijn de opties constant vermogen, proportionele druk en constante druk. En dan vaak nog een stuk of 3 verschillende sterktes voor elke stand.

De WP heeft verder volgens mij ook geen "buffervat opwarmen" stand. De WP kijkt simpelweg naar je aanvoertemperatuur en de ingestelde streeftemperatuur. Gezien de meting van je aanvoertemperatuur als het goed is aan de CV-zijde van je buffervat zit, moet je PC1 pomp wel aan staan op het moment dat je WP denkt warmte te moeten maken. Dus zelfs als er amper vraag is, moet deze pomp aan staan. Anders meet je stilstaand water in de buis, en daar kan je niet op regelen.
Kijk, heldere uitleg, daar kan ik wat mee, bedankt!

Probleem is dat de installateurs gewoon onvoldoende kennis van warmtepompen hebben en Nefit/Bosch zelf ook geen kennis van hun product heeft. Dan blijf je zitten met vragen :|

• HansRemmerswaal
Den_S85 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:44:
[...]

Kijk, heldere uitleg, daar kan ik wat mee, bedankt!

Probleem is dat de installateurs gewoon onvoldoende kennis van warmtepompen hebben en Nefit/Bosch zelf ook geen kennis van hun product heeft. Dan blijf je zitten met vragen :|
In de installatie instructies van mijn WP staat "maximale belasting voor relaisuitgangen PW2, PK2, VW1 en PC1 is 2A”. Een relais is een elektronische aan/uit schakelaar. Bij de PC0 staat er "PWM signaal" . Het staat dus allemaal gewoon beschreven in de installatie instructies. Een beetje installateur, los of deze kennis heeft van warmtepompen of niet, had dit kunnen lezen.

• sallander
  • Niet online
Ik zou graag nog een keer een beroep doen op jullie expertise. Ik dacht dat ik mijn verwarmingssysteem onder controle had, en tot vorige week had ik ook mooi lange compressor runs op laag vermogen. Nu het iets warmer wordt, begint mijn systeem echter weer te pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rPhyFeMKwugwP6w0JqA1HYUXHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jm8u4WTeiFHJnDkg8ukCJgJ4.png?f=fotoalbum_large

De flow temperature is 24 graden, bij een door mijn stooklijn vastgestelde target flow temperature van 22 graden. Veel lager kan toch niet?

Het gemiddelde compressor verbruik per run is zo'n 0.6kWh, en met 1 run per 2 uur is dat misschien niet slecht. Maar ik zou liever hebben dat de compressor een paar lange runs overdag maakt, dan al die korte runs 's nachts. Moet ik de target flow temperatuur varieren tussen dag (hoger) en nacht (lager)? Dan zullen de kamerthermostaten wellicht ook mee moeten varieren, en dat heb ik liever niet. Ik zou de warmtepomp 's nachts ook kunnen blokkeren. Heeft iemand daar ervaring mee?

• jordyc
@sallander gebruik je Home Assistant? Dan zou je daar wat slimmigheid in kunnen bouwen om dit seizoen wat efficiënter aan te vliegen. In de warmtepomp zelf heb je niet echt opties om dit efficiënter aan te vliegen.

Anders wordt het accepteren dat in het Kwakkel seizoen je een aantal runs per dag maakt ipv 1 lange run.

• ZonnigY
@sallander in dit seizoen is het vrij normaal dat de wp niet de hele dag aanstaat. Je hebt domweg niet meer de hele dag je minimale warmteproductie van je warmtepomp nodig.

Iets klussen in ha kan. Dan kun je timen wanneer de wp aan het werk gaat. Simpeler kan ook; ik hanteer in dit seizoen een nachtverlaging naar 19 graden, dan blijft de wp 's nacht uit.

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:04
sallander schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:16:
Ik zou graag nog een keer een beroep doen op jullie expertise. Ik dacht dat ik mijn verwarmingssysteem onder controle had, en tot vorige week had ik ook mooi lange compressor runs op laag vermogen. Nu het iets warmer wordt, begint mijn systeem echter weer te pendelen.

[Afbeelding]

De flow temperature is 24 graden, bij een door mijn stooklijn vastgestelde target flow temperature van 22 graden. Veel lager kan toch niet?

Het gemiddelde compressor verbruik per run is zo'n 0.6kWh, en met 1 run per 2 uur is dat misschien niet slecht. Maar ik zou liever hebben dat de compressor een paar lange runs overdag maakt, dan al die korte runs 's nachts. Moet ik de target flow temperatuur varieren tussen dag (hoger) en nacht (lager)? Dan zullen de kamerthermostaten wellicht ook mee moeten varieren, en dat heb ik liever niet. Ik zou de warmtepomp 's nachts ook kunnen blokkeren. Heeft iemand daar ervaring mee?
Naast nachtverlaging zet ik de warmtepomp ook in silent modus zodra de buitentemperatuur boven de 10 graden komt. Zijn afgifte vermogen wordt dan beperkt doordat de compressor wordt geknepen. Dit helpt bij mij voldoende om veel pendelen te voorkomen.
Pagina: 1 ... 110 111 Laatste