• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:03
Nous112 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:17:
[...]

Je zou dan moeten testen in bijvoorbeeld sww modus om te zien of je lekkage over de 3-weg kleppen hebt, of in de situatie dat de warmtepomp volledig is uitgeschakeld?
Je denk dat deze lekt naar de cv dacht ik
Dus dan warmtepomp uit ( zeg uurtje ) dan zou het voor de driewegklep kouder moeten zijn dan na de driewegklep want daar komt dan warmte vanuit de boiler naar je cv systeem lijkt me
Maar met het boilervat opwarmen zou je het misschien ook wel kunnen zien alleen dan na het opwarmen gaat de klep terug naar cv zijde en dan komt er altijd een beetje rest warmte naar de cv kant dus daar moet je dan wel rekening mee houden

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-01 20:22
Willem senior schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:38:
[...]

Je denk dat deze lekt naar de cv dacht ik
Dus dan warmtepomp uit ( zeg uurtje ) dan zou het voor de driewegklep kouder moeten zijn dan na de driewegklep want daar komt dan warmte vanuit de boiler naar je cv systeem lijkt me
Maar met het boilervat opwarmen zou je het misschien ook wel kunnen zien alleen dan na het opwarmen gaat de klep terug naar cv zijde en dan komt er altijd een beetje rest warmte naar de cv kant dus daar moet je dan wel rekening mee houden
Ik zal het binnenkort wel eens gaan uitproberen. Wat betreft je laatste punt: tijdens de legionella run in de zomer periode heb ik regelmatig de melding gekregen van te hoge cv inlaat temperatuur.

• Willem senior
Nous112 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:49:
[...]

Ik zal het binnenkort wel eens gaan uitproberen. Wat betreft je laatste punt: tijdens de legionella run in de zomer periode heb ik regelmatig de melding gekregen van te hoge cv inlaat temperatuur.
Dat kan met de max - aanvoertemperatuur instelling ook te maken hebben als die te laag staat
Zie hier :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdOkYEWBeteIZfzJ5-C-ZvlXHLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuTyAFde9jBOXI1oQiwEGLpV.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• Nous112
Willem senior schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:11:
[...]

Dat kan met de max - aanvoertemperatuur instelling ook te maken hebben als die te laag staat
Zie hier :
[Afbeelding]
Zou vreemd zijn, zijn in 2021 ooit ingesteld en nooit meer gewijzigd, maar ik kan het wel ff checken…… zal wel ff duren ben ik bang (gevallen door gladheid en pols gebroken 8)7 )

• Willem senior
Nous112 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:08:
[...]

Zou vreemd zijn, zijn in 2021 ooit ingesteld en nooit meer gewijzigd, maar ik kan het wel ff checken…… zal wel ff duren ben ik bang (gevallen door gladheid en pols gebroken 8)7 )
Beterschap en alvast een goede jaarwisseling gewenst

• Nous112
Willem senior schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:21:
[...]

Beterschap en alvast een goede jaarwisseling gewenst
Dank je, jij ook

• Resiba
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-01 13:46
Goedemiddag,
wij hebben sinds 2023 een nieuwbouwwoning met warmtepomp, een Nefit Envyline Monoblock 5-0E met buffervat en 300l warmwatervat.
Het huis heeft vloerverwarming beneden & laag temperatuur radiatoren boven, boven staan ze altijd uit deze hebben we echt nog nooit gebruikt.
Thermostaat voor vloerverwarming staat altijd op 20 graden.
Ik heb mij wel altijd verbaasd over het verbruik van de warmtepomp, zeker in de winter. 60kwh per dag was weinig op een gemiddelde winterdag.
Toevallig vorige week met een bekende hier over gesproken, zij hebben een vergelijkbare setting qua woning en verbruiken een kwart van wat wij doen. (2e kerstdag waren we allebei niet thuis en wij hebben 84kwh verbruikt aldus homewizard p1 en vrienden 19kwh, vergelijkbare woning zelfde stad)
Daar schrok ik nogal van dus ben eens gaan zoeken op internet en kwam hier uit.
wat bleek: WP stond erg onzuininig afgesteld,

Bijvoorbeeld max aanvoer temp: 55 graden voor vloerverwarming.. terwijl er volgens mij max 40 graden toegestaan wordt door het vloerverwarmingssysteem..

Nu heb ik het de stooklijn alsvolgt ingesteld::
max aanvoer: 40 graden
eindpunt 35 graden
voetpunt 20 graden
kamerinvloed 1k (stond op 10k)

Elektrisch bijverwarmen vanaf -5

Dit scheelt al aardig qua verbruik

2 punten waar ik nog mee zit:
Wat is een goede instelling voor warm water? Deze staat nu op comfort max 63 graden.
Dit hebben we echt niet nodig maar als ik overschakel naar de eco modus dan heb ik de ene dag sochtends prima warm water maar de volgende dag niet, wat kan ik hier aan doen?

punt 2:
Wat moet ik aanschaffen om de WP aan te kunnen sluiten op internet, liefst wifi. nu moet ik alles op het apparaat zelf doen en ik zou graag via een app data bij willen houden en zaken in willen stellen.

Mijn ervaringen met de installateur die het geplaatst heeft zijn niet heel best dus daar wil ik liever niet om advies vragen.
Ik hoor graag of ik nog iets kan verbeteren aan de stooklijn en wat jullie tips zijn betreft het warme water & het aansluiten op internet.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Resiba schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:00:
Goedemiddag,
wij hebben sinds 2023 een nieuwbouwwoning met warmtepomp, een Nefit Envyline Monoblock 5-0E met buffervat en 300l warmwatervat.
Het huis heeft vloerverwarming beneden & laag temperatuur radiatoren boven, boven staan ze altijd uit deze hebben we echt nog nooit gebruikt.
Ik heb mij wel altijd verbaasd over het verbruik van de warmtepomp, zeker in de winter. 60kwh per dag was weinig op een gemiddelde winterdag.
Toevallig vorige week met een bekende hier over gesproken, zij hebben een vergelijkbare setting qua woning en verbruiken een kwart van wat wij doen. (2e kerstdag waren we allebei niet thuis en wij hebben 84kwh verbruikt aldus homewizard p1 en vrienden 19kwh, vergelijkbare woning zelfde stad)

Bijvoorbeeld max aanvoer temp: 55 graden voor vloerverwarming.. terwijl er volgens mij max 40 graden toegestaan wordt door het vloerverwarmingssysteem..

eindpunt 35 graden
voetpunt 20 graden

Wat is een goede instelling voor warm water? Deze staat nu op comfort max 63 graden.
Dit hebben we echt niet nodig maar als ik overschakel naar de eco modus dan heb ik de ene dag sochtends prima warm water maar de volgende dag niet, wat kan ik hier aan doen?

punt 2:
Wat moet ik aanschaffen om de WP aan te kunnen sluiten op internet, liefst wifi. nu moet ik alles op het apparaat zelf doen en ik zou graag via een app data bij willen houden en zaken in willen stellen.

Mijn ervaringen met de installateur die het geplaatst heeft zijn niet heel best dus daar wil ik liever niet om advies vragen.
Ik hoor graag of ik nog iets kan verbeteren aan de stooklijn en wat jullie tips zijn betreft het warme water & het aansluiten op internet.
Punt 1, in de Bonne unit kun je de onder (vanaf welk moment hij moet gaan opwarmen) en boven(tot welke temperatuur er opgewarmd moet worden) temperatuur van het eco/eco+/comfort profiel aanpassen, dan kun je steeds met stapjes aanpassen om te zien wat in jouw situatie het meest passend is.
Hoe hoger de temperatuur hoe meer energie het kost. Het aantal graden tussen boven en onder niet te klein maken anders krijg je hele korte runs.

Punt 2, met de EasyControl app kun je wat instellingen aanpassen, maar lang niet alles, dan kom je op een bbqkees kastje terecht wat je bijv. Via home assistant aansluit.

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-01 23:07
Yaay schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Punt 2, met de EasyControl app kun je wat instellingen aanpassen, maar lang niet alles, dan kom je op een bbqkees kastje terecht wat je bijv. Via home assistant aansluit.
met bbqkees kun je niks meer aanpassen dan je al kon: al die dingen kun je direct op de WP-IDU instellen via het servicemenu (3s menu knop vasthouden, zoals bij iedere nefit ketel/wp)

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• Resiba
Yaay schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Punt 1, in de Bonne unit kun je de onder (vanaf welk moment hij moet gaan opwarmen) en boven(tot welke temperatuur er opgewarmd moet worden) temperatuur van het eco/eco+/comfort profiel aanpassen, dan kun je steeds met stapjes aanpassen om te zien wat in jouw situatie het meest passend is.
Hoe hoger de temperatuur hoe meer energie het kost. Het aantal graden tussen boven en onder niet te klein maken anders krijg je hele korte runs.

Dank voor de info. Ik ga eens proberen.
Om te verbinden met de home connect app moet ik een qr code scannen, deze zit nergens op mijn wp en een instructieboek heb ik er niet bij gekregen 😅
Kan het zijn dat ik nog iets extra’s aan moet schaffen?

• Yaay
  • Niet online
Resiba schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:05:
[...]

Om te verbinden met de home connect app moet ik een qr code scannen, deze zit nergens op mijn wp en een instructieboek heb ik er niet bij gekregen 😅
Daarvoor heb je de EasyControl thermostaat nodig.

• Yaay
  • Niet online
lc8 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:49:
[...]

met bbqkees kun je niks meer aanpassen dan je al kon: al die dingen kun je direct op de WP-IDU instellen via het servicemenu (3s menu knop vasthouden, zoals bij iedere nefit ketel/wp)
Dat klopt en goede toevoeging, maar ik schreef ook dat je met de bbqkees meer kunt aanpassen dan met de EasyControl app.

• Resiba
Yaay schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Daarvoor heb je de EasyControl thermostaat nodig.
Dat is spijtig, die heb ik niet. Ik heb een simpel kastje aan de muur met alleen een temp display en een draaiknop. Is dit makkelijk te vervangen voor een easy control thermostaat?

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Goedemiddag,

eindpunt 35 graden
voetpunt 20 graden

punt 2:

Kolere wat een verbruik. Heb je de instellingen en het document met advies instellingen van nefit al eens gechecked?

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:15
Goedemiddag,

eindpunt 35 graden
voetpunt 20 graden

punt 2:

De installateur dit dit zo heeft geleverd heeft blijkbaar geen verstand van warmtepompen….

In het start topic staat stap voor stap uitgelegd hoe de stooklijn in te stellen. Daar is ook een link te vinden naar de adviesinstellingen van de WP. Als je iets meer wilt monitoren dan is de BBQKees Home Assistent aan te raden. Ook dit staat beschreven in het start topic.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• dr-no
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10-01 13:38
Goedemiddag,

eindpunt 35 graden
voetpunt 20 graden

punt 2:

Tussen de 50 en 60 kWh per dag is vrij normaal
Voor mijn dan 10 kw wp en 2 woningen vrijstaand op plot

• Resiba
tomtom901 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:04:
[...]

Kolere wat een verbruik. Heb je de instellingen en het document met advies instellingen van nefit al eens gechecked?
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:13:
[...]

De installateur dit dit zo heeft geleverd heeft blijkbaar geen verstand van warmtepompen….

In het start topic staat stap voor stap uitgelegd hoe de stooklijn in te stellen. Daar is ook een link te vinden naar de adviesinstellingen van de WP. Als je iets meer wilt monitoren dan is de BBQKees Home Assistent aan te raden. Ook dit staat beschreven in het start topic.
Ja ik ben ook niet heel happy met de installateur, ik heb het begin doorgelezen en daar nu mijn stooklijn op aangepast, merk nu al echt een verschil, zo’n 50% verbetering qua verbruik en geen comfort verlies. Nu nog ff puzzelen met het warm water.

Qua bbqkees ga ik mij er eens in verdiepen of dit aan te sluiten is, zoals vermeld heb ik nu geen mogelijkheid om met de easy control app verbinding te maken met de wp.

• HansRemmerswaal
dr-no schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:58:
[...]

Tussen de 50 en 60 kWh per dag is vrij normaal
Voor mijn dan 10 kw wp en 2 woningen vrijstaand op plot
Verbruik is lastig te vergelijken. De afgelopen twee weken zit ik gemiddeld onder de 20 kWh per dag met mijn ruime hoekwoning.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• Yaay
  • Niet online
Resiba schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:22:
[...]

Dat is spijtig, die heb ik niet. Ik heb een simpel kastje aan de muur met alleen een temp display en een draaiknop. Is dit makkelijk te vervangen voor een easy control thermostaat?
Dit zou vrij gemakkelijk te vervangen moeten zijn. In de easy control app kun je overigens niet de stooklijn en meer geavanceerde instellingen aanpassen. Het geeft vooral de mogelijkheid om de thermostaat te bedienen, klokprogramma (ook voor tapwater) in te stellen en je gebruik in te stellen.
Dus echt de reguliere gebruikersinstellingen, zaken als de stooklijn moet je eigenlijk eenmaal goed instellen maar daarna niet veel meer aan hoeven te zitten.
Kijk dus even goed of dit aansluit bij je wens.

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:18
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:31:
[...]

Verbruik is lastig te vergelijken. De afgelopen twee weken zit ik gemiddeld onder de 20 kWh per dag met mijn ruime hoekwoning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZ5QF3OKbg7EB0w0_V5sgSt50pE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Z992Z9R7AxMX8xWtbHQysBuh.png?f=user_large

Vrijstaand, 197m2 woonoppervlakte, Westland (maar dat zie je ook al aan temperatuur). 20kWh is heel normaal, alles boven de 40 vind ik momenteel een duidelijk indicatie dat er iets goed mis is.

Zal vast de electrische bijverwarmer zijn

• Leonard Smit
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01 18:28
lc8 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:53:
[...]

misschien handig als je het opgenomen vermogen er ook ff bij plot dan zie je ook wat die compressor echt doet (afgegeven is immers afhankelijk van de cop, en dus van het weer etcetc): sensor.boiler_hpcurrpower
Heb ik geprobeerd, maar bij mij (Bbq-Kees met HA) zie ik die waarde niet.

• Leonard Smit
[quote]de telegraaf schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:46:
[...]

Is een bekend probleem en komt vrijwel elke vorstperiode aan de orde hier. Het probleem is dat de CV wel een seintje krijgt om te gaan stoken (je ziet het bijverwarmings-icoontje in het display)en dat ook wel doet, maar de mengklep van de wp gaat niet of nauwelijks open. Wanneer je de kap er af haalt kun je dat controleren.

Ik heb de kap eraf (zie foto) maar kan iemand mij vertellen waar de mengklep zit?
De unit is overigens we steeds aan het tikken, alsof er iets moet bewegen dat het niet doet. Maar kan ook mijn levendige fantasie zijn, of wishfull thinking want ik ben het na drie jaar gesleutel zo langzamerhand wel spuugzat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DByvf-qOl6q5VMu1AOqKxpBl7bU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCARcfS38MhOkeXSczMeeugA.jpg?f=fotoalbum_large

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Leonard Smit schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:25:
[quote]de telegraaf schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:46:
[...]

Is een bekend probleem en komt vrijwel elke vorstperiode aan de orde hier. Het probleem is dat de CV wel een seintje krijgt om te gaan stoken (je ziet het bijverwarmings-icoontje in het display)en dat ook wel doet, maar de mengklep van de wp gaat niet of nauwelijks open. Wanneer je de kap er af haalt kun je dat controleren.

Ik heb de kap eraf (zie foto) maar kan iemand mij vertellen waar de mengklep zit?
De unit is overigens we steeds aan het tikken, alsof er iets moet bewegen dat het niet doet. Maar kan ook mijn levendige fantasie zijn, of wishfull thinking want ik ben het na drie jaar gesleutel zo langzamerhand wel spuugzat.

[Afbeelding]
Linksonder, zwart-rode draaiknop. Als je die uittrekt kun je hem handmatig verstellen. Bij mij werkte dat ook nooit lekker, heb uiteindelijk de boel waterzijdig goed ingeregeld en het verwarmingsbedrijf op de CV-ketel helemaal uitgezet. 5kW monoblock houdt het in z’n eentje warm.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Leonard Smit
The Legend schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:46:
[...]

Linksonder, zwart-rode draaiknop. Als je die uittrekt kun je hem handmatig verstellen. Bij mij werkte dat ook nooit lekker, heb uiteindelijk de boel waterzijdig goed ingeregeld en het verwarmingsbedrijf op de CV-ketel helemaal uitgezet. 5kW monoblock houdt het in z’n eentje warm.
Bedankt. Hij staat nu op de hoogste stand. Is dat oké, en zo niet waar moet ‘ie dan op?

• caribman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-01 13:39
Goedemorgen allen,

Ik heb een beetje offtopic vraag, wel gerelateerd aan mijn Nefit Bosch WP. Na eindelijk 4 jaar ellende is afgelopen maand het probleem (aanvoer / retour verwisseld) opgelost. Nu met de kou loop ik tegen het volgende aan, zie ook tekening. Mijn vloerinstallatie (verwarmen en koelen) specifiek voor zones:
A2 (keuken / eetkamer)
A4 & A5 (woonkamer)
A3* (entree / hal)
(*)ruimte woonkamer & entree / hal is gescheiden dmv dubbele taatsdeur
Al deze zones zijn gekoppeld (bedraad) met één thermostaat, deze bevindt zich tussen woonkamer / eetkamer. Nu heb ik dus het volgende (en daar is dus niet over nagedacht door de installateur) ->
- In de winter warmt zone A2, A4 & A5 (woon- / eetkamer / keuken) prima op en schakelt de thermostaat uit als gewenste temperatuur is behaald, echter zone A3 (entree / hal) is het natuurlijk een stuk koeler en omdat de thermostaat in de woonkamer hangt, zal zone A3 nooit op temperatuur komen
- In de zomer icm koelen is het in feite hetzelfde, woonkamer bereikt sneller gewenste koeltemperatuur, maar entree / hal blijft altijd warmer

Nu heb ik het "geluk" dat zone A3 apart is en zou de oplossing liggen het ophangen een extra thermostaat en deze koppelen aan zone A3, echter heb ik geen loze leiding en zal ik draadloos moeten werken. In de hoop dat ik niet alles hoef te vervangen...het volgende is geïnstalleerd (zie ook foto):
- Uponor Smatrix Base regelmodule Pulse X-245 BUS 6X
- Uponor Smatrix Base uitbreidingsmodule Pulse M-242 BUS 6X
- Servomotor
- Uponor T-Style thermostaten (bedraad)

Nu mijn vraag: Ik kom op de site van Uponor er niet helemaal uit, wat is compatible met wat en is bv. Uponor Smatrix Interface Pulse com R-208 nodig (om installatie met de app te bedienen). Hoe kan ik ervoor zorgen dat Zone A3 apart aan te sturen is dmv een draadloze thermostaat die ik dan kan monteren in de zone. Wat heb ik ervoor nodig, het liefst zonder het apparatuur te vervangen. Alle info is welkom, alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1lDMmMP7tkDjF9UEWfVXlJMHj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BZzn3Y66FOKYRoyu3m8cIaRY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RO1ptv8jCL2VQ7IEo64FhAn0hdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AwEkv6WsLdRBCVGljlp75kSu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 255% gewijzigd door caribman op 03-01-2026 12:04 ]

• Willem senior
caribman schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:28:
Goedemorgen allen,

Ik heb een beetje offtopic vraag, wel gerelateerd aan mijn Nefit Bosch WP. Na eindelijk 4 jaar ellende is afgelopen maand het probleem (aanvoer / retour verwisseld) opgelost. Nu met de kou loop ik tegen het volgende aan, zie ook tekening. Mijn vloerinstallatie (verwarmen en koelen) specifiek voor zones:
A2 (keuken / eetkamer)
A4 & A5 (woonkamer)
A3* (entree / hal)
Al deze zones zijn gekoppeld (bedraad) met één thermostaat, deze bevindt zich tussen woonkamer / eetkamer. Nu heb ik dus het volgende (en daar is dus niet over nagedacht door de installateur) ->
- In de winter warmt zone A2, A4 & A5 (woon- / eetkamer / keuken) prima op en schakelt de thermostaat uit als gewenste temperatuur is behaald, echter zone A3 (entree / hal) is het natuurlijk een stuk koeler en omdat de thermostaat in de woonkamer hangt, zal zone A3 nooit op temperatuur komen
- In de zomer icm koelen is het in feite hetzelfde, woonkamer bereikt sneller gewenste koeltemperatuur, maar entree / hal blijft altijd warmer

Nu heb ik het "geluk" dat zone A3 apart is en zou de oplossing liggen het ophangen een extra thermostaat en deze koppelen aan zone A3, echter heb ik geen loze leiding en zal ik draadloos moeten werken. In de hoop dat ik niet alles hoef te vervangen...het volgende is geïnstalleerd (zie ook foto):
- Servomotor

Nu mijn vraag: Ik kom op de site van Uponor er niet helemaal uit, wat is compatible met wat en is bv. Uponor Smatrix Interface Pulse com R-208 nodig (om installatie met de app te bedienen). Hoe kan ik ervoor zorgen dat Zone A3 apart aan te sturen is dmv een draadloze thermostaat die ik dan kan monteren in de zone. Wat heb ik ervoor nodig, het liefst zonder het apparatuur te vervangen. Alle info is welkom, alvast bedankt!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou die knop A3 er afhalen en dan met de flow meter het 1 keer instellen
Die elektrische knop los halen dan draait de A3 groep altijd mee en die kun je inregelen met de rode knop met het kijkglaasje als de rode ring verwijderd is ( naar boven trekken gaat die los )
Denk dat dat de goedkoopste En makkelijkste manier is om het probleem opgelost te krijgen

• dr-no
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:31:
[...]

Hoeveel graden stook je in de woonkamer en hoe oud is u huis

• HansRemmerswaal
dr-no schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:13:
[...]

Hoeveel graden stook je in de woonkamer en hoe oud is u huis
Het huis is 15 jaar oud en de ingestelde temperatuur is 20 graden.

• dr-no
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:05:
[...]

Het huis is 15 jaar oud en de ingestelde temperatuur is 20 graden.
Vrij nieuwe huis dat scheelt wel behoorlijk die van mijn is uit 1999. En wij stoken 21.5 gr vrijstaand 2 woningen op 1 plot

• caribman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-01 13:39
Willem senior schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Ik zou die knop A3 er afhalen en dan met de flow meter het 1 keer instellen
Die elektrische knop los halen dan draait de A3 groep altijd mee en die kun je inregelen met de rode knop met het kijkglaasje als de rode ring verwijderd is ( naar boven trekken gaat die los )
Denk dat dat de goedkoopste En makkelijkste manier is om het probleem opgelost te krijgen
Dankjewel, ik neem morgen sowieso contact op met de installateur, zullen het nu wel erg druk hebben met de kou. Nogmaals dank!

• ihsahn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-01 23:50
Resiba schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:05:
[...]

Hoi Resiba, ik geloof dat je eerste vraag nog niet was beantwoord... bij mij zat de sticker met qr-code IN de binnenunit, deze was op de metalen kap rond de electronica module geplakt. Je moet daarvoor het voorfront even verwijderen (je handen aan de uiterste onderzijde links en rechts plaatsen en naar je toe trekken, dan ontgrendelen de pennen aan de onderkant), vervolgens het hele front enkele centimeters liften zodat de haken aan de bovenkant loskomen en dat is het. Let op ! Er zit een kabel achter die aan het display zit aangesloten en deze is niet erg lang.... Terugplaatsen gaat in de omgekeerde volgorde... Succes !

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:14
Leonard Smit schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:59:
[...]

Heb ik geprobeerd, maar bij mij (Bbq-Kees met HA) zie ik die waarde niet.
Ik zie nu pas je bericht, excuses.

Je klep zit inderdaad linksonder (ronde knop met streepje) en die staat nu helemaal open, de CV zou dus flink mee moeten werken. Wanneer je aanvoertemperatuur nog steeds onder je gewenste aanvoertemperatuur (checken) ligt dat warmt je CV dus niet genoeg mee.
Wat is op de CV het ingestelde maximum vermogen en de maximale aanvoertemperatuur? Een van deze twee kan/zal de beperkende factor zijn.

Dat tikken betekent dat de WP méér warmte vraagt en de klep blijft aansturen om meer open te gaan. Kan geen kwaad maar is een teken dat je iets bij de CV moet veranderen om die harder te laten werken.

Je kunt de mengklep inderdaad handmatig bedienen door hem iets uit te trekken, je trekt 'm dan uit het raster van de actuator die hem normaliter open en dicht laat gaan. Kan soms handig zijn om dat even te doen wanneer je er mee bezig bent.

• Leonard Smit
Dag ‘Telegraaf’, ik ben blij met je reactie. Heb de (naar ik aanneem) maximale aanvoertemperatuur van de cv verhoogd van 37(!) naar 60 graden. De binnenunit stopte meteen met tikken, de driewegklep ging bewegen en de leiding van de cv naar de binnenunit werd voor het eerst echt heet. Niet te vroeg juichen, maar dit biedt hoop. Bedankt. Ik laat morgen nog even weten hoe het ervoor staat.

• de telegraaf
Leonard Smit schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:23:
Dag ‘Telegraaf’, ik ben blij met je reactie. Heb de (naar ik aanneem) maximale aanvoertemperatuur van de cv verhoogd van 37(!) naar 60 graden. De binnenunit stopte meteen met tikken, de driewegklep ging bewegen en de leiding van de cv naar de binnenunit werd voor het eerst echt heet. Niet te vroeg juichen, maar dit biedt hoop. Bedankt. Ik laat morgen nog even weten hoe het ervoor staat.
Mooi. 37 graden is veel te weinig en dit was dus het probleem. Vreemd dat je installateur hier overheen keek; zijn toch gewoon basisinstellingen.
Anyway, u zult nu gaan merken dat het hybride systeem wel een beetje afstelling behoeft. De CV moet ook weer niet té warm water maken want dan draait de wp de mengkraan steeds weer dicht en blijft het systeem heen en weer slingeren. Ikzelf beperk de CV middels het vermogen (in mijn geval 9kW ingesteld), menger op 6000 (kan ook 4000 hoor), vertraging op 0, parallel stand die activeert beneden 1 graad.
Maar al dit is verschillend per situatie. CV beperken op aanvoertemperatuur (bij u dus 60 nu en zou misschien wel iets lager kunnen) kan ook prima werken.
Gewoon beetje proberen, succes!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-01 15:03
de telegraaf schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Mooi. 37 graden is veel te weinig en dit was dus het probleem. Vreemd dat je installateur hier overheen keek; zijn toch gewoon basisinstellingen.
Anyway, u zult nu gaan merken dat het hybride systeem wel een beetje afstelling behoeft. De CV moet ook weer niet té warm water maken want dan draait de wp de mengkraan steeds weer dicht en blijft het systeem heen en weer slingeren. Ikzelf beperk de CV middels het vermogen (in mijn geval 9kW ingesteld), menger op 6000 (kan ook 4000 hoor), vertraging op 0, parallel stand die activeert beneden 1 graad.
Maar al dit is verschillend per situatie. CV beperken op aanvoertemperatuur (bij u dus 60 nu en zou misschien wel iets lager kunnen) kan ook prima werken.
Hé. De mengerlooptijd komt weer in beeld (6.000, kan ook 4.000).
Enig idee wat die instelling eigenlijk doet?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:49
Koud thuiskomen.. het is hier 18,3 in de woonkamer. De warmtepomp heeft een aanvoertemp van 20,1. 😌

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJJm3et0A49RRA2A6Um2Wu5Pi4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N440T0ysNhPhBjoVn346HTyu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb WW-Wisselmodus nu aangezet. Hopelijk gaat het dan wel goed 😊

[ Voor 68% gewijzigd door aGraPusher op 05-01-2026 19:37 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - 2x Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1x BP2700 - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-01 15:08
caribman schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:28:
Goedemorgen allen,

A2 (keuken / eetkamer)
A4 & A5 (woonkamer)
A3* (entree / hal)

- Servomotor

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu heb ik ook zone-verwarming met mijn Nefit WP en zie ik dat ik dezelfde type servomotoren heb (Robot). Nu heb ik geen uponor aansturing, maar van Robot zelf en alles werkt prima met de digitale draadloze thermostaten van Robot. Maar waar ik op af ga is het feit dat je zone-verwarming hebt en problemen gekend hebt met de installatie. Zoals ik ook. Kan je wat meer achtergrond geven over dat verwisselen van de aanvoer/toevoer probleem? heb je nog tips?

ehhhh..HOI

• HansRemmerswaal
aGraPusher schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:08:
Koud thuiskomen.. het is hier 18,3 in de woonkamer. De warmtepomp heeft een aanvoertemp van 20,1. 😌

[Afbeelding]

Ik heb WW-Wisselmodus nu aangezet. Hopelijk gaat het dan wel goed 😊
Zie ik goed dat de WP ongeveer 20 uur bezig is geweest warm water te maken? En dan met een beetje pech ook nog het elektrische element erbij omdat de temperatuur niet werd gehaald….

Voor zulke dingen is home assistent toch wel weer erg handig.

[ Voor 12% gewijzigd door HansRemmerswaal op 05-01-2026 20:10 ]

• aGraPusher
HansRemmerswaal schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Zie ik goed dat de WP ongeveer 20 uur bezig is geweest warm water te maken? En dan met een beetje pech ook nog het elektrische element erbij omdat de temperatuur niet werd gehaald….

Voor zulke dingen is home assistent toch wel weer erg handig.
Klopt 😊 Hopelijk gaat het nu beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZuhvRM-atKHKhxOSdz_r4bJGcQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0j4p0yV54ndawnQJ8hyiWM1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AxFKZnAUGFb1EXgXf1P-QGm_fI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/bIQUxDn5VqPZbQUDwJE5inBz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUfJUDu5uEV9EkLzCMS3frMcMBw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TUJJXVYuSmiNKQ6LsUM0r87Q.png?f=fotoalbum_tile

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - 2x Anker Solix Solarbank 3 Pro + 1x BP2700 - iPhone 17 Pro 256 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

• dr-no
dr-no schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:51:
[...]

Vrij nieuwe huis dat scheelt wel behoorlijk die van mijn is uit 1999. En wij stoken 21.5 gr vrijstaand 2 woningen op 1 plot
Dit is omdat van af 2000 beter isolatie regels waren toegepaste

• Leonard Smit
de telegraaf schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Ik zou nog rapporteren na een dagje de cv maximumtemp op 60. Zoals je op het plaatje hieronder ziet, steeg de huidige temperatuur vanaf 17.00 uur in de richting van de berekende temperatuur toen ik de cv temperatuur verhoogde van 37 naar 60 graden. Maar niet helemaal. Daarom vanmiddag rond 17.00 uur de cv temp op 70 graden gezet. Nu ik het bovenstaande verhaal lees, vraag ik me af of dat wel moet. Maar weer afwachten wat de situatie morgen is…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFCdvoVwvf-yDtkonuI8nhXxQkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vFkq3x3Nk2UsvQwZ7RopTMUL.png?f=fotoalbum_large

• Online JJ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-01 14:46
Een vraagje voor de Nefit Enviline specialisten die hier mogelijk meelezen. Ik heb een all-electric lucht-warmtepomp. Ik lees deze uit en log de gegevens in Home Assistant. Ik probeer de werking te begrijpen, maar kom er niet helemaal uit.

Het is momenteel 0°C buiten. De stooklijn is zo ingesteld dat ik een gewenste flowtemperatuur van 33°C krijg. Echter blijft de compressor rond de 2kW werken waarbij deze inderdaad ca. 33°C afgeeft (TC1) en retour is 27°C, dus een delta T van 5°C.

Op zich logisch, maar ik zie dat de circulatiepomp nu heel laag draait, soms onder 10% modulatie. En ik haal op deze manier nooit de gewenste flowtemperatuur van 33°C. Waarom gaat de compressor niet harder werken om een hogere temperatuur aan te leveren? Waarom blijft die actuele flow zo structureel onder de gewenste temperatuur? En waarom blijft die circulatiepomp zo ultra laag moduleren?

Ik heb de delta T al eens verlaagd naar 4°C, logischerwijs komen de temperaturen dan dichter bij elkaar en gaat de pomp harder moduleren. Maar dit geeft ook een Z1 debiet te laag storing bij een defrost run. Complex apparaatje...

• dr-no
Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:39:
[...]

[Afbeelding]

Vrijstaand, 197m2 woonoppervlakte, Westland (maar dat zie je ook al aan temperatuur). 20kWh is heel normaal, alles boven de 40 vind ik momenteel een duidelijk indicatie dat er iets goed mis is.

Zal vast de electrische bijverwarmer zijn
Westland is stukje warmer dan waar ik zit op de hoge Veluwe en hoe oud is u huis en hoe groot is u wp die van mijn is 11 kW en 250 m2. Vrijstaand 1999. Verbruik rond de 60 kWh per dan nu

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-01 11:35
Ik heb een nefit enviline warmtepomp, binnen wordt het niet warm genoeg. Ik voel dat de leiding die van buiten komt warm is, maar vanaf het expansievat voelt de leiding een stuk kouder aan. Klopt dit wel? En wat kan ik controleren of doen?

Met gestrekt been.

• aGraPusher
Artbij schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:39:
Ik heb een nefit enviline warmtepomp, binnen wordt het niet warm genoeg. Ik voel dat de leiding die van buiten komt warm is, maar vanaf het expansievat voelt de leiding een stuk kouder aan. Klopt dit wel? En wat kan ik controleren of doen?
Dit had ik gisteren ook en het bleek dat hij blijft hangen op warmwater maken. Ik heb WW-wisselmodus aangezet in het servicemenu om het verhelpen.

• de telegraaf
Uw gewenste aanvoertemperatuur is 45 graden zie ik. Om dat met deze weersomstandigheden aan te maken zal waarschijnlijk de CV flink mee moeten helpen. Wanneer dat bij u 70 graden vanaf de CV is, dan is dat zo.
Het gaat sowieso niet met die temperatuur het afgiftesysteem in; eerst wordt er gemengd in de open verdeler tussen CV en WP en daarna nog een keer door de beruchte mengkraan in de WP.
Hoe dat bij u uiteindelijk precies uitpakt is totaal afhankelijk van uw installatie.
Het afstellen van die CV functie is een heel gedoe en aangezien je het maar een of twee weken per jaar echt nodig hebt zullen velen hier met hybride installaties dit steeds (dagelijks) een beetje bijstellen tijdens een koude-periode naar ik aanneem.
Ikzelf heb normaal (wanneer het niet zo koud als nu is dus) de bijverwarming op uit staan (bijverwarming uit: 'ja') zodat ie niet ongemerkt gas verbruikt wanneer niet strict noodzakelijk.

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Is bij andere de target flow ook een beetje (in een +/- 2 graden bandbreedte) onrustig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwUlczKI0VHoHHnUurS5oNRHNmM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cJyEXH0e0svRPZiyyBXXmm3W.png?f=fotoalbum_large

• de telegraaf
RobEppink schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:39:
[...]

Hé. De mengerlooptijd komt weer in beeld (6.000, kan ook 4.000).
Enig idee wat die instelling eigenlijk doet?
Deze instelling regelt hoe snel en hoe veel de mengklep zich opent en sluit.
Maar hoe ik dat aan de naam en de schaal (van 0 tot 6000 wat?) moet relateren heb ik nooit begrepen.
Het moet in ieder geval veel hoger staan dan de standaardinstelling van 120 (wat bij nader inzien ook wel raar is aangezien de schaal tot 6000 gaat, vandaar dat ik na vele frustraties eens probeerde die instelling in het midden van de voorhanden schaal te zetten.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-01 07:25
tomtom901 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:19:
Is bij andere de target flow ook een beetje (in een +/- 2 graden bandbreedte) onrustig?
Hier is de target flow lekker stabiel. Heb je ergens een instelling niet lekker staan zoals de gedempte buitentemp en gebouw soort of je kamer invloed?

• HansRemmerswaal
dr-no schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:33:
[...]

Westland is stukje warmer dan waar ik zit op de hoge Veluwe en hoe oud is u huis en hoe groot is u wp die van mijn is 11 kW en 250 m2. Vrijstaand 1999. Verbruik rond de 60 kWh per dan nu
60 kWh per dag is gemiddeld continue 2.5 kW.
Met een COP van 4 is dat 10 kW aan warmte.
De WP is 11 kW, dus dan staat deze continue op max te draaien?

Als deze nu op max staat te draaien om het huis op temperatuur te houden, dan is de WP misschien te klein voor als het een keertje wat kouder gaat worden.

Of staat er ook een elektrisch element mee te verwarmen?
Of is deze een groot deel van de dag bezig de boiler te verwarmen?

Gisteren verbruikte mijn WP 24.4 kWh (inclusief warm water) voor mijn 180 m2 hoekwoning uit 2011.
En dan heeft mijn WP nog het probleem dat deze niet goed kan moduleren, anders zou het verbruik lager zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door HansRemmerswaal op 06-01-2026 16:25 ]

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
jordyc schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:49:
[...]

Hier is de target flow lekker stabiel. Heb je ergens een instelling niet lekker staan zoals de gedempte buitentemp en gebouw soort of je kamer invloed?
Room influence stond op 2, die eens wat aangepast.

• jordyc
Daar heb ik em ook op staan. Effectief zie je dan dat per halve graad te warm in de ruimte je stooklijn 1 graad naar beneden of boven wordt bijgesteld. Is volgens mij ook de basisinstelling.

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
dr-no schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 11:33:
[...]

woning uit 1995, 7kw 5800i

• Kobus28
  • Laatst online: 11-01 21:16
Hallo, wie kan mij uitleggen waarom tijdens de defrost ook de E- element bijschakeld? Ligt dit aan een instelling? Hoe dit te voorkomen.

• HansRemmerswaal
Kobus28 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:29:
Hallo, wie kan mij uitleggen waarom tijdens de defrost ook de E- element bijschakeld? Ligt dit aan een instelling? Hoe dit te voorkomen.
Dat kan gebeuren als er niet voldoende warmte is in het CV systeem en de defrost te lang duurt.

• RobEppink
de telegraaf schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:20:
[...]

Deze instelling regelt hoe snel en hoe veel de mengklep zich opent en sluit.
Maar hoe ik dat aan de naam en de schaal (van 0 tot 6000 wat?) moet relateren heb ik nooit begrepen.
Het moet in ieder geval veel hoger staan dan de standaardinstelling van 120 (wat bij nader inzien ook wel raar is aangezien de schaal tot 6000 gaat, vandaar dat ik na vele frustraties eens probeerde die instelling in het midden van de voorhanden schaal te zetten.
Dank voor je reactie.
Ik had gehoopt dat onze doos van Pandorra opnieuw een geheim zou prijsgegeven.

Hier staat ie op 120. Ik heb de bijverwarming (gas) aan de praat gekregen door het eindpunt op 45d te zetten. Hierdoor krijgt de WP het bij deze buitentemp. (-5) domweg te moeilijk om de aanvoerstreefwaarde te halen. De gasketel springt bij en de mengklep moduleert er vrolijk op los. Ik laat het zo.

• Kobus28
  • Laatst online: 11-01 21:16
Aanvoer temperatuur is 29,8 graden. Bij defrost zakt deze naar 22 graden en schakelde E element reeds bij. Is dit normaal of moet ik aanvoer temperatuur verhogen?

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-01 20:58
RobEppink schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:05:
[...]

Dank voor je reactie.
Ik had gehoopt dat onze doos van Pandorra opnieuw een geheim zou prijsgegeven.

Hier staat ie op 120. Ik heb de bijverwarming (gas) aan de praat gekregen door het eindpunt op 45d te zetten. Hierdoor krijgt de WP het bij deze buitentemp. (-5) domweg te moeilijk om de aanvoerstreefwaarde te halen. De gasketel springt bij en de mengklep moduleert er vrolijk op los. Ik laat het zo.
als het werkt gefeliciteert.
Ik had ook ooit probeert erachter te komen: hackbard in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
de waarde van mengerlooptijd in seconden is precies andersom dan ik zou verwachten. Bij een hogere instelling is de omlooptijd korter.
Bij 120sec zag ik dat die ongeveer deze tijd erover doet om van 0 naar 100% te gaan. Bij een kleinere instelling, bijvoorbeeld 60sec., zegt de sensor hetzelfde, maar fysiek gaat de menger maar tot de helft in 120sec, en heeft nog eens 120sec nodig tot 100%.

Vaak is een hogere instelling beter, zodat de ketel snel zijn vermogen kwijt kan en niet tegen een dichte klep aan werkt.

Deze winter moest mijn gasketel gelukkig nog niet bijspringen, staat gewoon uit, dan gaat het lekker :P

[ Voor 3% gewijzigd door hackbard op 06-01-2026 18:26 ]

• Artbij
Ik heb het idee dat mijn enviline te weinig warm water door de vv pompt, de buizen naar de vv zijn vaak koud, terwijl de buis vanuit buiten en die naar het boilervat warm worden. Die naar het boilervat zelf zo warm dat je hem bijna niet vast kunt houden.

Wie kan me helpen met de goede instellingen?

Met gestrekt been.

• jordyc
Je kunt beginnen met de basisinstellingen uit de startpost en vanuit daar gaan kijken wat jou huis nodig heeft.

Verder zou ik ook controleren of je 3wegklep en verdelers wel goed werken en open gaan wanneer dat moet. Er zijn al meerdere mensen op dit forum langsgekomen waar dlbijv de 3wegklep het niet meer deed of vast zat.

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
tomtom901 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:19:

[Afbeelding]
Heb het al gevonden, mijn thermostaat (easycontrol) schommelt soms tussen 19.5 en 20, en daardoor gaat de flow met 1 omhoog of omlaag. Misschien maar gewoon volledig op buitenregeling zetten.

• Artbij
jordyc schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:18:
Je kunt beginnen met de basisinstellingen uit de startpost en vanuit daar gaan kijken wat jou huis nodig heeft.

Verder zou ik ook controleren of je 3wegklep en verdelers wel goed werken en open gaan wanneer dat moet. Er zijn al meerdere mensen op dit forum langsgekomen waar dlbijv de 3wegklep het niet meer deed of vast zat.
Hoe controleer je die klep?

Met gestrekt been.

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Artbij schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:59:
Ik heb het idee dat mijn enviline te weinig warm water door de vv pompt, de buizen naar de vv zijn vaak koud, terwijl de buis vanuit buiten en die naar het boilervat warm worden. Die naar het boilervat zelf zo warm dat je hem bijna niet vast kunt houden.

Begin eens met een wat uitgebreidere beschrijving van je installatie (met foto's zou helemaal mooi zijn). Welk model warmtepomp? Buffervat ja/nee. Welke instellingen staan er momenteel ingesteld...

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• henkie32
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:19
Artbij schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:07:
[...]

Daar ben ik ook nieuwsgierig naar :).

• de telegraaf
Artbij schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:59:

We moeten eerst wat meer weten over uw installatie.
1) hoe lang heeft u deze al in gebruik?
2) is er een buffervat? (niet te verwarren met boilervat)
3) Zo ja: hoe is deze aangesloten; met twee of vier pijpen?
4) hoe ziet het afgiftesysteem er uit; alleen vloerverwarning of ook radiatoren? Wordt de rest wel warm? Is er mogelijk een bypass ergens? Vloerverwarming met of zonder pompverdeler?

• Artbij
[quote]de telegraaf schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:28:
[...]

8 jaar
ja
4 pijpen
4) hoe ziet het afgiftesysteem er uit; alleen vloerverwarning of ook radiatoren? Wordt de rest wel warm? Is er mogelijk een bypass ergens? Vloerverwarming met of zonder pompverdeler?
Hoe zie ik dat?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_SNThaRyEL1Gx-hQT88U3HWYls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U185suILXzfVl3nC1MJZHKSo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Artbij op 07-01-2026 17:27 ]

Met gestrekt been.

• GrubLeo
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:32
tomtom901 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:10:
[...]

Heb het al gevonden, mijn thermostaat (easycontrol) schommelt soms tussen 19.5 en 20, en daardoor gaat de flow met 1 omhoog of omlaag. Misschien maar gewoon volledig op buitenregeling zetten.
Dat is grappig. Mijn wp wilde deze koude dagen (zowat sinds begin december) mijn gevraagde kamertemp maar niet realiseren. Het vermogen ging alle kanten op (beetje zoals het modulatie probleem in de TS). Daardoor ook extreem veel defrosts (30+ per dag).
Easycontrol eraf en hoppa. Natuurlijk nog de nodige defrosts maar nu een veel rustiger gedrag.
Ik gebruik mijn Easycontrol nu alleen nog om het energie verbruik te monitoren.

In het voorjaar ben ik natuurlijk de klos want dan schijnt de zon weer naar binnen en dan kan mis ik weer een kamermeting om de stooklijn omlaag te trekken.
Iemand hier die modulatie problemen heeft gehad met een 1010H?

Kia EV6, Peblar laadpaal, HW P1 meter en Batt., Nefit AW Split 7 B-S, Compress 3000i, Proline NXT HRC30, type 33 rads & home-made vents. 28 panelen 10KWpiek

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
GrubLeo schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:58:
[...]

Dat is grappig. Mijn wp wilde deze koude dagen (zowat sinds begin december) mijn gevraagde kamertemp maar niet realiseren. Het vermogen ging alle kanten op (beetje zoals het modulatie probleem in de TS). Daardoor ook extreem veel defrosts (30+ per dag).
Easycontrol eraf en hoppa. Natuurlijk nog de nodige defrosts maar nu een veel rustiger gedrag.
Ik gebruik mijn Easycontrol nu alleen nog om het energie verbruik te monitoren.

In het voorjaar ben ik natuurlijk de klos want dan schijnt de zon weer naar binnen en dan kan mis ik weer een kamermeting om de stooklijn omlaag te trekken.
Iemand hier die modulatie problemen heeft gehad met een 1010H?
Ik heb het probleem al de hele dag niet meer gehad gezien de easy control achter de deur naar de gang hangt, waar het kouder is en de brievenbus een beetje tocht (natuurlijk). Ik denk dat hij reageerde op dat kleine beetje koude lucht. Deur consequent dichthouden = stabiele target flow

• jordyc
Wij hebben een 1010H hangen bij de deur naar de gang en geen problemen met de modulatie, zelfs als de deur open staat. Waar ik wel tegenaan loop en me steeds meer aan begin te ergeren is het onderstaande gedrag. De warmtepomp heeft regelmatig de neiging om niet in een mooie strakke lijn door pruttelen. De warmtepomp heeft er een handje van om agressief het vermogen omhoog te gooien en flink de aanvoertemperatuur te overshooten. Ik zou verwachten dat dit in kleinere stapjes opgevoerd wordt om juist dit soort over shoots te voorkomen.

Heeft iemand dit probleem ook (gehad) en hoe lossen jullie dat op?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4E_rrPQfxqmZEvvlKYZ_sECXr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLPYLRPC0ISU1WfmXbMSM2dp.jpg?f=fotoalbum_large

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
jordyc schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:34:
Wij hebben een 1010H hangen bij de deur naar de gang en geen problemen met de modulatie, zelfs als de deur open staat. Waar ik wel tegenaan loop en me steeds meer aan begin te ergeren is het onderstaande gedrag. De warmtepomp heeft regelmatig de neiging om niet in een mooie strakke lijn door pruttelen. De warmtepomp heeft er een handje van om agressief het vermogen omhoog te gooien en flink de aanvoertemperatuur te overshooten. Ik zou verwachten dat dit in kleinere stapjes opgevoerd wordt om juist dit soort over shoots te voorkomen.

Heeft iemand dit probleem ook (gehad) en hoe lossen jullie dat op?[Afbeelding]
De Easycontrol is sowieso gevoeliger heb ik al gemerkt. Maar nee, geen last van jouw probleem, blijft mega strak. Zelfs toen target flow schommelde doordat de ruimte temperatuur kortstondig schommelt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/II5wiLQS4XOuTSwtZNW5JzfmI7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ggtJyE7Ap1raDA8yifdX7Ovz.png?f=fotoalbum_large

• jordyc
Artbij schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:07:
[...]

Je kunt door langer de info knop ingedrukt te houden een extra menu in. Daar kun je naar ik meen systeem. Vanuit daar kun je verschillende functietesten draaien, waarom je 3wegklep. De 3wegklep is het grijze kastje wat op jou foto staat, als je deze test draait zou je wat geluid hieruit moeten horen. Ook zou in het systeem moeten staan dat je 3wegklep op de stand cv staat.

• Artbij
jordyc schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:18:

De instellingen staan zoals in de documentatie van Nefit.

3weg gestest, die hoor ik.

Met gestrekt been.

• Willem senior
Het weerbericht geeft extreme kou op voor dit weekend met veel wind wat het huis extra zal afkoelen
Omdat het zo koud wordt heb ik de stooklijn verschoven met 1 graad omhoog zowel eindpunt als voetpunt
Waardoor de target flow met 1 graad verhoogd is van 29 aanvoertemperatuur naar 30 aanvoertemperatuur
Binnen was/ is het 20,5 / 21 normaal maar zal nu rustig gaan stijgen naar 21 / 21,5 graden zodat er een kleine warmte buffer ontstaat in huis
Tot nu toe geen problemen gehad wel veel defrosts met de sneeuwval maar het huis bleef netjes op temperatuur

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:29
Ik laat mijn systeem even draaien zoals het gedaan heeft. Ik ben benieuwd hoe het er komend weekend uit gaat zien.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:25
Willem senior schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:20:
Het weerbericht geeft extreme kou op voor dit weekend met veel wind wat het huis extra zal afkoelen
Omdat het zo koud wordt heb ik de stooklijn verschoven met 1 graad omhoog zowel eindpunt als voetpunt
Waardoor de target flow met 1 graad verhoogd is van 29 aanvoertemperatuur naar 30 aanvoertemperatuur
Binnen was/ is het 20,5 / 21 normaal maar zal nu rustig gaan stijgen naar 21 / 21,5 graden zodat er een kleine warmte buffer ontstaat in huis
Tot nu toe geen problemen gehad wel veel defrosts met de sneeuwval maar het huis bleef netjes op temperatuur
Wat was je reden om het zo te doen? Is het niet logischer om gewoon je thermostaat een graadje hoger te zetten?

Hier ook geen enkel probleem gehad. Vooralsnog houd hij het op zijn sloffen bij; de compressor draait gemiddeld op zo'n 50% capaciteit, maximaal 10 defrosts per dag.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Willem senior
ZonnigY schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:08:
[...]

Wat was je reden om het zo te doen? Is het niet logischer om gewoon je thermostaat een graadje hoger te zetten?

Hier ook geen enkel probleem gehad. Vooralsnog houd hij het op zijn sloffen bij; de compressor draait gemiddeld op zo'n 50% capaciteit, maximaal 10 defrosts per dag.
Rede voor de stooklijn verhoging was dat de thermostaat dan niet ingrijpt anders wordt de target gehaald en gaat deze van 30 aanvoertemperatuur weer terug naar 29 en schakelt de warmtepomp uit en dat wou ik nu voorkomen had misschien ook met alleen op buitentemperatuur regeling zetten gelukt wat ik nu via de stooklijn probeer
Misschien probeer ik dat vanavond nog

OPGELOST : ik dacht te moeilijk heb voor nu de hc1 Room influence op 0 (was 1 ) gezet dan verhoogd of verlaagd de thermostaat de stooklijn ook niet :)

[ Voor 9% gewijzigd door Willem senior op 09-01-2026 14:01 ]

• cybrother
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-01 15:31
Ik zit momenteel in een vervelende situatie met een koud huis omdat mijn Compress 3400i hybride warmtepomp (6kW) niet kan herstellen na een plotselinge stroomonderbreking. Vandaag rond het middaguur heeft een elektricien de stroom ongeveer één uur uitgeschakeld. Nadat de stroom weer werd ingeschakeld, schakelde de warmtepomp over naar bijverwarming en bleef hij in deze modus draaien. Als bijverwarming gebruik ik een cv ketel.

In eerste instantie zag ik geen foutmeldingen op het hoofdscherm van de binnenunit. Toen ik echter het diagnosemenu opende, zag ik twee foutcodes:

A01/5822
A01/5374

Ik vermoed dat dit mogelijk komt doordat de buitenunit tijdens de stroomonderbreking te koud is geworden. Ik dacht dat het probleem te maken had met een te lage temperatuur op TC0, TC1 of TC3. Inmiddels kan ik echter zien dat deze temperaturen op dit moment allemaal redelijk warm zijn. Ik ging ervan uit dat dit vanzelf zou verdwijnen en dat de compressor na verloop van tijd weer zou starten. Maar zelfs na zes uur bevinden we ons nog steeds in dezelfde situatie.Ik heb enkele screenshots toegevoegd. Ik heb geprobeerd de foutcodes te resetten, maar ik kan in het menu “actuele storingen” geen optie vinden om dit te doen.

Is er een manier waarop ik deze foutcodes kan resetten zodat de compressor weer kan starten? Of moet ik wachten totdat de buitentemperatuur weer stijgt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLwMqdKJ8lnRnhSQsDS1yLR-NZk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZdNaVDZBDfUloKLVNd0KHQaj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tl-pXpxeNuozD8isHts9L-pmIPg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfeYIj02izhFbavMv0HboLnJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJzqmPz7kBKbicB_DR1JLQbeXFc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CowUEXpVQqx4FCCR3ALP55OP.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I01sF2dU4I3Ovu9cREcdM90q_sE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irrNcBV5znafbYwgGYDmwQdf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tp5MINVutHekhnmU3ZezLli8QCA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrRRkm2cYvjwN3YKgP64dpAO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAcTacHpPK-mhXKQsOHrPsCYEmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qndZ80jwp1aawE2L6a0Zhc1F.jpg?f=fotoalbum_tile

• Willem senior
cybrother schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:52:
Ik zit momenteel in een vervelende situatie met een koud huis omdat mijn Compress 3400i hybride warmtepomp (6kW) niet kan herstellen na een plotselinge stroomonderbreking. Vandaag rond het middaguur heeft een elektricien de stroom ongeveer één uur uitgeschakeld. Nadat de stroom weer werd ingeschakeld, schakelde de warmtepomp over naar bijverwarming en bleef hij in deze modus draaien. Als bijverwarming gebruik ik een cv ketel.

In eerste instantie zag ik geen foutmeldingen op het hoofdscherm van de binnenunit. Toen ik echter het diagnosemenu opende, zag ik twee foutcodes:

A01/5822
A01/5374

Ik vermoed dat dit mogelijk komt doordat de buitenunit tijdens de stroomonderbreking te koud is geworden. Ik dacht dat het probleem te maken had met een te lage temperatuur op TC0, TC1 of TC3. Inmiddels kan ik echter zien dat deze temperaturen op dit moment allemaal redelijk warm zijn. Ik ging ervan uit dat dit vanzelf zou verdwijnen en dat de compressor na verloop van tijd weer zou starten. Maar zelfs na zes uur bevinden we ons nog steeds in dezelfde situatie.Ik heb enkele screenshots toegevoegd. Ik heb geprobeerd de foutcodes te resetten, maar ik kan in het menu “actuele storingen” geen optie vinden om dit te doen.

Is er een manier waarop ik deze foutcodes kan resetten zodat de compressor weer kan starten? Of moet ik wachten totdat de buitentemperatuur weer stijgt?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Kun je de binnenunit en buitenunit apart uitzetten
Ik heb hier 1 keer Z -1 storing gehad en toen was het advies eerst buitenunit aanzetten dan 10 minuten wachten en dan pas binnenunit aanzetten dan loopt de warmtepomp zelf een paar test en zal de compressor verwarming aanzet worden en als het dan goed is zal deze weer starten na 15 minuten ongeveer met verwarming
Alleen was dit wel bij mijn all Electric systeem ( geen hybride) maar je zou het wel zo kunnen proberen en hopelijk werkt de warmtepomp dan weer normaal

• cybrother
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11-01 15:31
Willem senior schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:21:
[...]

Kun je de binnenunit en buitenunit apart uitzetten
Ik heb hier 1 keer Z -1 storing gehad en toen was het advies eerst buitenunit aanzetten dan 10 minuten wachten en dan pas binnenunit aanzetten dan loopt de warmtepomp zelf een paar test en zal de compressor verwarming aanzet worden en als het dan goed is zal deze weer starten na 15 minuten ongeveer met verwarming
Alleen was dit wel bij mijn all Electric systeem ( geen hybride) maar je zou het wel zo kunnen proberen en hopelijk werkt de warmtepomp dan weer normaal
Je bent echt een redder in nood! Deze truc werkte perfect, net op tijd voor de volgende sneeuwstorm _/-\o_ Heel erg bedankt!

• RBBA
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11-01 12:07
Goedemorgen
In bijlage zit een foto van het menu van onze WP. Hoe hoog moeten deze temperaturen ingesteld worden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2QYIO5T2Ut3IJZgf49Xp7_-7zQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6IdrcKuAbHWpNlUjdkpf4qT.jpg?f=fotoalbum_large

• RBBA
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11-01 12:07
Goedemorgen
In bijlage zit een foto van het menu van onze WP. Hoe hoog moeten deze temperaturen ingesteld worden? Bosch Envi line 7kW
Ontwerptemperatuur 35 graden
Max aanvoertemperatuur 38 graden
Kamer invloed 2K
Wie weet een goede instelling?
Hij draait alleen op VV op geïsoleerde broodjes vloer.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:25
RBBA schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:02:
Goedemorgen
In bijlage zit een foto van het menu van onze WP. Hoe hoog moeten deze temperaturen ingesteld worden?[Afbeelding]
Lees de OP eens door...
https://gathering.tweaker...51/0#HoeWerktEenStooklijn

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• de telegraaf
Artbij schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:26:
[quote]de telegraaf schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:28:
[...]

8 jaar
ja
4 pijpen
Hoe zie ik dat?[Afbeelding]
u heeft het systeem al 8 jaar in gebruik dus heeft het altijd wel naar wens gewerkt neem ik aan? Dan moet er iets in de flow van uw afgiftesysteem veranderd zijn, veel andere radiatoren open wellicht?
Wat geven de rode en blauwe thermometer op het buderus kastje aan?
Staat de buderus pomp (zit in het zwarte kastje met de twee thermometers) op maximaal?
Heeft uw vloerverwarming verdeler een eigen pomp en doet die het?

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-01 14:27
Goede morgen tweakers,

Wij maken gebruik van een Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. 1010H thermostaat. en Homey met husdata.
Nu vroeg ik mij af hoe ik straks het beste om kan gaan met een dynamisch stroomcontract, ik wil natuurlijk in de dure uren (07:00 – 09:00 → ochtendpiek 17:00 – 21:00 → avondpiek) mijn warmtepomp niet of nauwelijks laten draaien.
Is het een idee om in de goedkope uren de kamertemperatuur iets hoger te zetten?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

• tomtom901
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Dat kan, maar maakt het echt zo heel veel uit. Als je WP goed moduleert heb je het over 1 Kwh ofzo. Warm water kan je wel mooi dmv het klokprogramma of een Home Assistent doen.

• HansRemmerswaal
P-twin schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:11:
Goede morgen tweakers,

Wij maken gebruik van een Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. 1010H thermostaat. en Homey met husdata.
Nu vroeg ik mij af hoe ik straks het beste om kan gaan met een dynamisch stroomcontract, ik wil natuurlijk in de dure uren (07:00 – 09:00 → ochtendpiek 17:00 – 21:00 → avondpiek) mijn warmtepomp niet of nauwelijks laten draaien.
Is het een idee om in de goedkope uren de kamertemperatuur iets hoger te zetten?
In die paar "dure" uren via automation de WP niet laten verwarmen. Je huis heeft waarschijnlijk voldoende warmte buffer om dat op te vangen. En ja, dan zakt misschien de kamer temperatuur van 20 naar 19.5... Maar dat lijkt me meer besparing dan kort daarvoor te gaan verhogen naar 20.5.

• jaapzb
  • Niet online
Nou, mijn WP heeft zich de afgelopen tijd bijzonder goed gehouden.

Met de koude periode achter de rug ben ik even terug in de logging gaan kijken, toen het echt richting de -10 ging heeft hij met 100% vermogen van alleen de compressor de streeftemperatuur (39C) gewoon kunnen halen. Elke anderhalf uur ongeveer een defrost, en de gasketel heeft hij geen enkele keer aangesproken. Zelfs in de koudste periode lukt het hem gewoon nog om 6.7kW warmte te leveren.

De WP heeft zondag 46kWh energie afgenomen en daar 124kWh warmte mee opgewekt. Een dag-COP van 2.7, dus. Voor deze temperaturen valt mij dat echt alles mee. Ook het warmteverbruik per graaddag kwam voor zondag terecht op 4.61kWh/graaddag en dat is voor mijn installatie een typische waarde voor als het vriest.

Valt mij alles mee, ik had eigenlijk verwacht dat verder onder 0 de efficientie echt compleet zou kelderen en hij snel zou overschakelen naar de gasketel, maar dat lijkt dus mee te vallen.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-01 20:58
Goede morgen tweakers,

mijn leverancier (energiek) is inmiddels op kwartierprijzen overgegaan. Ik heb met home assistant en de cheapest energy hours integratie een automation, die op de x duurste kwartieren de streeftemperatuur ver omlaag zet en tegelijk de hysterese op de minimale waarde van 50. En andersom als het weer goedkoper is. Beetje brutaal maar anders is er teveel vertraging. Gewenste kamertemperatuur in kleine stapjes aanpassen is wat subtieler en doe ik ook. SWW run doe ik in de winter liever niet op het goedkoopste moment, omdat die bij mij niet het volle vermogen gebruikt. Op zo'n moment verwarm ik dan maar beter met volle bak.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Goede morgen tweakers,

Met de thermostaat ga je niet veel invloed hebben op het verbruik, tenzij je grote schommelingen aanbrengt.
Ik heb vanuit mijn domotica verschillende automatiseringen aangebracht obv het dynamisch contract:
  • inkoopprijs > 35ct ---> schakel "dhw Activated" uit (i.e. tijdelijk geen dhw runs)
  • inkoopprijs > 25ct ---> schakel "heating Activated" uit (i.e. tijdelijk geen centrale verwarming)
  • inkoopprijs < 5ct & outdoortemp < 5C ---> schakel "auxheateroff" uit (i.e. tijdelijk mag de aux bijverwarmen)
Die laatst heb ik vorige week bijgemaakt, omdat alleen de compressor het net niet bij hield om het huis op temperatuur te houden. Dat ziet er in de grafiekjes overigens best wel mooi uit. Eerste twee runs (tussen de dhw runs in) waren zonder aux, 3e met aux erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18zSc__KCT8hRMNV56cdJ48Ec3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kf6yWxGuDRee71JLpOC5M7m8.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• RobEppink
jaapzb schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:08:
Nou, mijn WP heeft zich de afgelopen tijd bijzonder goed gehouden.

Met de koude periode achter de rug ben ik even terug in de logging gaan kijken, toen het echt richting de -10 ging heeft hij met 100% vermogen van alleen de compressor de streeftemperatuur (39C) gewoon kunnen halen. Elke anderhalf uur ongeveer een defrost, en de gasketel heeft hij geen enkele keer aangesproken. Zelfs in de koudste periode lukt het hem gewoon nog om 6.7kW warmte te leveren.

De WP heeft zondag 46kWh energie afgenomen en daar 124kWh warmte mee opgewekt. Een dag-COP van 2.7, dus. Voor deze temperaturen valt mij dat echt alles mee. Ook het warmteverbruik per graaddag kwam voor zondag terecht op 4.61kWh/graaddag en dat is voor mijn installatie een typische waarde voor als het vriest.

Valt mij alles mee, ik had eigenlijk verwacht dat verder onder 0 de efficientie echt compleet zou kelderen en hij snel zou overschakelen naar de gasketel, maar dat lijkt dus mee te vallen.
Mooi overzicht.
Hier dezelfde installatie.
Maar hier moet hij wat harder a.d. bak, met een max streeftemperatuur van 43 graden.
Max verbruik 55 kWh, afgifte 160 kW =COP 2.9
Plus 4.25 m3 gas.
= 6.68 kWh/graaddag.
Efficiëntie van de pomp blijft overeind. Maar gezien de benodigde warmte redt de WP het niet alleen.
Het huis wel comfortabel warm en ook radiatoren verwarmen mee, alleen al om bevriezing van leidingen te voor komen.

• PieterL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 00:19
Mijn thermostaat CR10H meet de temperatuur in de huiskamer niet goed. Hij geeft bij 20 graden 1.7 te weinig en bij 21 graden 2.3 te laag.
Voor een nieuwe dub ik tussen de CR11H of de Easycontrol.
Ik gebruik BBQ+HomeAssistant al.
Easycontrol heeft mijn voorkeur maar ik wil wel gewoon HomeAssistant blijven gebruiken voor mijn 3400i

Bosch 3400iElec 10kw bbqkees HA

• jaapzb
  • Niet online
RobEppink schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:10:
[...]

Mooi overzicht.
Hier dezelfde installatie.
Maar hier moet hij wat harder a.d. bak, met een max streeftemperatuur van 43 graden.
Max verbruik 55 kWh, afgifte 160 kW =COP 2.9
Plus 4.25 m3 gas.
= 6.68 kWh/graaddag.
Efficiëntie van de pomp blijft overeind. Maar gezien de benodigde warmte redt de WP het niet alleen.
Het huis wel comfortabel warm en ook radiatoren verwarmen mee, alleen al om bevriezing van leidingen te voor komen.
Je zal het huis dan denk ik ook wel wat warmer stoken dan ik. Onze benedenverdieping staat op 19 graden continu, en boven op 18 graden (zonering d.m.v. honeywell evohome).

• PieterL
PieterL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:26:
Mijn thermostaat CR10H meet de temperatuur in de huiskamer niet goed. Hij geeft bij 20 graden 1.7 te weinig en bij 21 graden 2.3 te laag.
Easycontrol heeft mijn voorkeur maar ik wil wel gewoon HomeAssistant blijven gebruiken voor mijn 3400i
Iemand een advies???

• Willem senior
PieterL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:26:
Je kunt de temperatuur aan passen in het menu van de Thermostaat :)
Is goedkoper dan nieuwe Thermostaat kopen
Zie foto : bij E1 in het menu van je Thermostaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oMvY2dya5ZUDPHGiUZ1zlgTU88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zUrxVUG7dLtiZ2UMPS4piiyV.jpg?f=fotoalbum_large

• PieterL
Willem senior schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:24:
[...]

Je kunt de temperatuur aan passen in het menu van de Thermostaat :)
Is goedkoper dan nieuwe Thermostaat kopen
Zie foto : bij E1 in het menu van je Thermostaat
[Afbeelding]
In principe heb je gelijk Willem, zoals altijd. Mijn thermostaat meet echter o.a. 1.7 te laag bij 20gr en 2.3 te laag bij 21gr. Ik heb dit 3 jaar geleden al in het menu ingevuld maar hij blijft foute temps geven.
Overigens is de buitentemperatuur ook 0.7 te laag en de aanvoertemp 0.4. Maar daar kan ik mee leven.
Hoop dus dat de Easycontrol Bosch is en dus redelijk meet.
En dat ik daarbij HA kan blijven gebruiken.

• RobEppink
jaapzb schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:07:
[...]

Je zal het huis dan denk ik ook wel wat warmer stoken dan ik. Onze benedenverdieping staat op 19 graden continu, en boven op 18 graden (zonering d.m.v. honeywell evohome).
Inderdaad.
En >700 kuub alleenstaand. Bouwjaar 1996 met veel glas.
Dus dat was niet voordelig op gas, veel besparing met een WP.
Maar een WP isoleert je huis niet.

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-01 18:57
PieterL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:54:
[...]

In principe heb je gelijk Willem, zoals altijd. Mijn thermostaat meet echter o.a. 1.7 te laag bij 20gr en 2.3 te laag bij 21gr. Ik heb dit 3 jaar geleden al in het menu ingevuld maar hij blijft foute temps geven.
Overigens is de buitentemperatuur ook 0.7 te laag en de aanvoertemp 0.4. Maar daar kan ik mee leven.
Hoop dus dat de Easycontrol Bosch is en dus redelijk meet.
En dat ik daarbij HA kan blijven gebruiken.
Waarom zou je HA niet kunnen blijven gebruiken? Die communiceert toch enkel met je BBQKees?

Ik had in mijn vorige woning ook een Nefit Enviline AE en heb mijn oude Bosch 1010 thermostaat ook vervangen door een Easycontrol, met name omdat je daarop de dauwpunt meting kon uit zetten, zodat ik ook kon koelen in de zomer. Mijn HA koppeling bleef gewoon werken zoals altijd met BBQKees.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe

• PieterL
balblas schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:33:
[...]

Waarom zou je HA niet kunnen blijven gebruiken? Die communiceert toch enkel met je BBQKees?

Ik had in mijn vorige woning ook een Nefit Enviline AE en heb mijn oude Bosch 1010 thermostaat ook vervangen door een Easycontrol, met name omdat je daarop de dauwpunt meting kon uit zetten, zodat ik ook kon koelen in de zomer. Mijn HA koppeling bleef gewoon werken zoals altijd met BBQKees.
Top. Dan bestel ik hem.
Bedankt voor je melding.

• peter243
  • Registratie: September 2010
Het volgende, sinds een jaar nefit 5800i WP met Buderus pomp. Afgelopen weken aan instellingen getweakt conform voorstellen hier op forum. Stooklijn aangepast op 22/26, gisteren terug gezet naar 22/24. Nog geen ruimte-invloed aangepast. Max aanvoertemp 30 graden, minimum aanvoer niet ingevuld. Hiermee was de woning prima op temp te houden tijdens de koude dagen.

Sinds gisteravond 23 uur is de aanvoertemperatuur rond de 21 graden geweest en is de pomp min of meer continue blijven draaien. Eerder was de aanvoertemp hoger, rond de 24 graden, overeenkomstig met de stooklijn.. De gevraagde temp was 21,5 en de actuele temp in de ruimte is niet onder de 21,5 graden geweest. Graag wil ik het draaien van de pomp, Buderus, beïnvloeden met name in de nacht.
Stappen die ik zelf kan bedenken zijn
1nachtverlaging temp, nu nog niet, nu is er gewoon continuevraag van dezelfde temp.
2minimum aanvoer temp op 22 zetten
3wp uit in de nacht
3 stooklijn weer terug naar 22/26
4 stille modus, maar volgens mij heeft dat alleen betrekking op de buitenunit.
Hebben jullie nog andere adviezen. Is de pomp überhaupt aan te sturen of moet ik op zoek naar een stillere variant als dat al kan in combinatie met de nefit/bosch wp. Opvallend is dat het probleem wel ongeveer parallel loopt aan de nachtverlaging, want vanaf 600uur vanochtend is de aanvoertemp weer gestegen naar 23,3.
PS, ik ben nog niet uitgetweakt, ben nog bezig al info van deze site en nefit op elkaar af te stemmen om de juiste instellingen te vinden.
Alvast dank voor eventuele reacties.

• jaapzb
  • Niet online
peter243 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:38:
Het volgende, sinds een jaar nefit 5800i WP met Buderus pomp. Afgelopen weken aan instellingen getweakt conform voorstellen hier op forum. Stooklijn aangepast op 22/26, gisteren terug gezet naar 22/24. Nog geen ruimte-invloed aangepast. Max aanvoertemp 30 graden, minimum aanvoer niet ingevuld. Hiermee was de woning prima op temp te houden tijdens de koude dagen.

Sinds gisteravond 23 uur is de aanvoertemperatuur rond de 21 graden geweest en is de pomp min of meer continue blijven draaien. Eerder was de aanvoertemp hoger, rond de 24 graden, overeenkomstig met de stooklijn.. De gevraagde temp was 21,5 en de actuele temp in de ruimte is niet onder de 21,5 graden geweest. Graag wil ik het draaien van de pomp, Buderus, beïnvloeden met name in de nacht.
Stappen die ik zelf kan bedenken zijn
1nachtverlaging temp, nu nog niet, nu is er gewoon continuevraag van dezelfde temp.
2minimum aanvoer temp op 22 zetten
3wp uit in de nacht
3 stooklijn weer terug naar 22/26
4 stille modus, maar volgens mij heeft dat alleen betrekking op de buitenunit.
Hebben jullie nog andere adviezen. Is de pomp überhaupt aan te sturen of moet ik op zoek naar een stillere variant als dat al kan in combinatie met de nefit/bosch wp. Opvallend is dat het probleem wel ongeveer parallel loopt aan de nachtverlaging, want vanaf 600uur vanochtend is de aanvoertemp weer gestegen naar 23,3.
PS, ik ben nog niet uitgetweakt, ben nog bezig al info van deze site en nefit op elkaar af te stemmen om de juiste instellingen te vinden.
Alvast dank voor eventuele reacties.
Als je op zo'n lage temperatuur stookt heb je waarschijnlijk vloerverwarming? Dan kan je er ook voor kiezen op een iets hogere temperatuur te stoken en vervolgens via het programma de WP in de nacht volledig uit te schakelen. Als je genoeg warmtebuffering hebt in je vloer zou dat ook goed moeten gaan.

Pagina: 1 ... 107 108 Laatste