@
Buis07
Milieutechnisch is het waarschijnlijk het verstandigste om te wachten tot de cv ketel aan vervanging toe is. Een gasketel vervangen die nog niet aan het einde van zijn latijn is, met milieubelasting voor het slopen en misschien gedeeltelijk recyclen, kan geen bijdrage leveren aan de klimaatproblematiek. Als hij niet meer bruikbaar is dan is het vroeg genoeg en is de milieubelasting verdedigbaar.
Als de gasketel normaal gesproken een te verwachten levensduur van een bepaald aantal branduren heeft dan wordt de levensduur na het aanschaffen van de wp dus veel langer. Je verbruikt nu maar ongeveer 10% van de hoeveelheid gas in verhouding tot jouw gebruik voordat de wp werd geïnstalleerd.
Het zal niet betekenen dat de resterende gebruiksduur tien keer zo lang gaat duren, maar een drie tot vijf keer langere tijd lijkt mij geen overdreven inschatting.
Als de gasketel maar sporadisch, afgaande op het gasgebruik, hoeft bij te schakelen in de winter dan is er ook geen directe aanleiding om de wp te vervangen. Het is tenslotte niet voor niets een hybride systeem.
Ik mag tenminste aannemen dat de gasketel het huis, na inschakeling, moeiteloos onder winterse omstandigheden op temperatuur kan houden, zoals in de situatie voordat de wp werd geplaatst.
Te overwegen is nog om een elektrisch keukenboilertje te installeren zodat de gasketel alleen gebruikt wordt voor het warme water in de badkamer. Dat is een relatief kleine investering die zich snel terug verdiend.
Mogelijk is door de geopolitieke ontwikkelingen en de tarievenoorlog het wachten ook uit financieel oogpunt nog verstandig.
Een pelletketel is ter vervanging van de gasketel, denk ik, uit milieu-overwegingen de slechtste oplossing.
Ze brengen ook nog eens veel meer fijnstof in de atmosfeer waar je buren, als ze longproblemen hebben of krijgen door dat fijnstof, niet blij mee zullen zijn.
Het financiële plaatje is blijkbaar nog niet duidelijk en moeilijk in te vullen, dus wachten is vanwege de bovenstaande overwegingen volgens mij de beste optie. Hopelijk zijn de financiële overwegingen niet doorslaggevend voor je.
[
Voor 34% gewijzigd door
NvG op 16-04-2025 15:24
]