• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:46

The Legend

*Plop*

Ik ben mijn hybride Bosch Compress 7400i aan om het ombouwen naar full electric met een externe back up heater in de vorm van een Bosch Tronic Heat 3500.

Iemand hier toevallig ook zoiets gedaan? Waterzijdig heb ik vandaag aangesloten. Nu zit ik ff te kijken hoe ik de stuurkabel van de 7000i binnenunit aansluit. Dat is volgens mij deze kabel, het potentiaal vrije contact:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k67or7w8tF_bpPZ-bUuyNK-qMTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lEfadGaXBWbFfjehE0H3IHNz.jpg?f=fotoalbum_large

Die heeft 2 aders die aan de Tronic moet worden geknoopt. Dat is denk ik deze optie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4QcETjNZF_j88Bik0_-8THqSgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwrFR5Knu6SfCLWs9WSI9dok.jpg?f=fotoalbum_large

Begrijp ik het dan goed dat 1 ader op de N van A6/A7 moet, en 1 ader op de ‘externe’ N, dus bovenaan als hier te zien bij nummer 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmEdAIfAVioxDCC-81-mHflR19c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhAj6BxeTsTQv85ES8vrzIPm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil namelijk niks per ongeluk opblazen :P

Ik ben toch malle pietje niet!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-09 21:16

spok9

Groen...

Mogelijk staat het al ergens in dit topic, maar ik kan het niet vinden. Binnenkort komt de CV ketel monteur voor onderhoud. Dit is niet de monteur die de warmtepomp heeft geïnstalleerd. De CV monteur wil altijd een test uitvoeren, maar vorige keer kregen we de warmtepomp niet in een modus dat deze de warmte vanuit de ketel gewoon doorlaat/ bijmengt en het systeem in laat. De warmtepomp hoeft zelf niets te doen, maar moet de klep wel openzetten voor warmte van de ketel.

Iemand een tip hoe ik dit kan doen op mijn Compress Hybrid 3000i?

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:48

Seafarer

XXX

spok9 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:27:
Mogelijk staat het al ergens in dit topic, maar ik kan het niet vinden. Binnenkort komt de CV ketel monteur voor onderhoud. Dit is niet de monteur die de warmtepomp heeft geïnstalleerd. De CV monteur wil altijd een test uitvoeren, maar vorige keer kregen we de warmtepomp niet in een modus dat deze de warmte vanuit de ketel gewoon doorlaat/ bijmengt en het systeem in laat. De warmtepomp hoeft zelf niets te doen, maar moet de klep wel openzetten voor warmte van de ketel.

In het geval dat je het niet kan vinden. Drieweg kleppen kunnen vaak ook met de hand bediend worden met een handeltje of iets dergelijks. Dat staat meestal wel duidelijk in de bedienigs handleiding van de drieweg klep beschreven.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:46

The Legend

*Plop*

spok9 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:27:

Afdekkap van de binnenunit en de knop van het mengventiel iets uittrekken, daarna kun je die handmatig open zetten.

Ik ben toch malle pietje niet!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:47
Pompadour schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 20:12:
[...]

Nee, ligt gewoon los in de binnenunit. Zo groot is dat relais nou ook weer niet en ruimte zat in die kast. De BBQkees ligt er ook los in.
In die ruimte gewoon op de bodem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrsmelrmn7TicH6ZSnM7YUcFLB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxixFOGUbGbXqmZjSMD7phd2.jpg?f=fotoalbum_large

ehhhh..HOI

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 23:56
Ja. Bij mij is de kast wel iets groter maar zo te zien is meer dan genoeg ruimte voor dat relais.

• krizzziz
k ben bezig het koelen van mijn Bosch Compress Hybrid 3000i AW uit te zoeken.

De regeling staat op Constant koelen. De CR10H meet de luchtvochtigheid en de HPC410 berekent netjes het dauwpunt en een veilige aanvoertemperatuur.

Tijdens mijn laatste test zag ik bijvoorbeeld:
  • Dauwpunt: 18,2 °C
  • Dauwpuntmarge: +3 K
  • Veilige grens: 21,2 °C
  • Aanvoerstreef HC1: tijdens de run ongeveer 21–24 °C
  • Werkelijke TC1: daalde tot ongeveer 8 °C
  • T0 na het buffervat: ongeveer 13 °C
  • TC0 retour: ongeveer 9 °C
De compressor draaide op dat moment aantoonbaar tijdens het koelen. Die TC1 daalde tot 8 graden is inmiddels bij twee koelruns gebeurd.

Wat ik niet begrijp: waarom koelt de warmtepomp door naar 8 °C terwijl de HPC410 zelf een aanvoerstreef van ruim boven de 20 °C berekent?

Weet iemand met ervaring met de Bosch/Nefit-regeling welke temperatuur/sensor daadwerkelijk de compressor begrenst tijdens koelen? Hoort TC1 de HC1-aanvoerstreef te volgen, of zit daar bij deze hybride opstelling nog een andere regeling tussen?

Installatie heeft een buffervat; T0 zit op de uitgaande leiding van het buffervat richting de vloerverwarming.

ehhhh..HOI

• rosch7
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:32

rosch7

Nefit/bosch Compress 3400i

Bosch compress 3400i AWS softwareupdate en BBQ Kees

Even een korte vraag : Waar bevindt zich de aansluiting op de binnenunit voor een softwareupdate ? Is dit dezelfde als de loshangende zwarte z.g. service /EMS connector ?

Reden waarom ik dit vraag is dat ze van Bosch eerdaags langs voor een (" preventieve" ) software update aan de binnenunit. Ik ben ook van plan om met HA en een BBQ Kees gateway te gaan werken. .De gateway zou dan misschien weer losgemaakt moeten worden. Dus handig om te wachten met aansluiten van de gateway ?

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:01
rosch7 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:18:

Even een korte vraag : Waar bevindt zich de aansluiting op de binnenunit voor een softwareupdate ? Is dit dezelfde als de loshangende zwarte z.g. service /EMS connector ?

Reden waarom ik dit vraag is dat ze van Bosch eerdaags langs voor een (" preventieve" ) software update aan de binnenunit. Ik ben ook van plan om met HA en een BBQ Kees gateway te gaan werken. .De gateway zou dan misschien weer losgemaakt moeten worden. Dus handig om te wachten met aansluiten van de gateway ?
Ja.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD | Zaptec Go 2

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:32
rosch7 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:18:

Je kunt het BBQKees kastje via die service jack aansluiten die gebruikt Nefit voor de update en uitlezen van de warmtepomp
Of je sluit het BBQKees kastje tussen je thermostaat draadjes aan dat kan ook

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• rosch7

rosch7

Nadeel van het vast aansluiten op het stekkerblok is echter dat je dan de Gateway apart met een adapter van stroom moet voorzien.

Voordeel is dat je de gateway niet meer hoeft los te koppelen en de complete WP eerst spanningsloos moet maken ( advies BBQ Kees) bij onderhoud en/of softwareupdates.

Of begrijp ik dat verkeerd ?

• Willem senior
rosch7 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:04:
Nadeel van het vast aansluiten op het stekkerblok is echter dat je dan de Gateway apart met een adapter van stroom moet voorzien.

Voordeel is dat je de gateway niet meer hoeft los te koppelen en de complete WP eerst spanningsloos moet maken ( advies BBQ Kees) bij onderhoud en/of softwareupdates.

Of begrijp ik dat verkeerd ?
Ja met aansluiten op het stekkerblok heb je een aparte adapter nodig om de BBQKees van stroom te voorzien
Maar de update van nefit gaat gewoon goed met het BBQKees kastje op de thermostaat draadjes goed althans hier ging het toen goed met de enviline, of het nog met andere modellen werkt ?

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• HansRemmerswaal
Hier kreeg de service monteur rare meldingen en moest de BBQKees toch even afgekoppeld worden. Ik heb die van mij parallel aangesloten zitten op de kabel naar de thermostaat.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD | Zaptec Go 2

• sjikker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 11:58
Ik zou graag de warmtepomp wat efficienter gebruik laten maken van de opgewekte energie van de zonne panelen. Ik heb een nefit split 7.0 verbonden met bbqkees aan home assistant. Ik zet nu als test de parameter dhw charge naar aan wanneer die om 10 uur onder de 55 graden celsius is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DsZ11OuPXTswER5u5hB7VFLgq9c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FtePzHEjsEGxtONTcyt7mdk8.png?f=user_large

Dit is vandaag, de eerste piek is wanneer de temperatuur te laag word, dan gaat hij automatisch aan. Om 10 uur is de temperatuur onder 55 dus gaat hij ook aan. Is het mogelijk om het piekvermogen te verlagen(naar 1 of 2 kW), zodat de piek lager en breder word? Liefst koppel ik dat uiteindelijk naar de hoeveelheid zonnestroom die opgewekt word.

Wat zijn verder mogelijkheden die men gebruikt om meer energie te verbruiken tijdens zonne uren? De thermostaat een graad verhogen ten opzichte van je setpoint? Of zijn er betere manieren?

[ Voor 98% gewijzigd door sjikker op 03-09-2026 16:22 ]

• gebruiker 007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:38
Willem senior schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:30:
[...]

Je kunt het BBQKees kastje via die service jack aansluiten die gebruikt Nefit voor de update en uitlezen van de warmtepomp
Of je sluit het BBQKees kastje tussen je thermostaat draadjes aan dat kan ook
kan je de BBQKEES ook aansluiten aan de kant van de thermostaat? dus niet op de warmtepomp

• Willem senior
gebruiker 007 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 17:23:
[...]

kan je de BBQKEES ook aansluiten aan de kant van de thermostaat? dus niet op de warmtepomp
Ja dat kan
Zie de documenten:
https://bbqkees-electroni...dleiding-EMS-Gateways.pdf
En ik heb dit er alvast uit gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUja3z_lSSeXSBtZZF8g37-8RCw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TokKCBAxM9HdZ3SRJ9RcwkQr.jpg?f=fotoalbum_large

• Willem senior
sjikker schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:19:
Ik zou graag de warmtepomp wat efficienter gebruik laten maken van de opgewekte energie van de zonne panelen. Ik heb een nefit split 7.0 verbonden met bbqkees aan home assistant. Ik zet nu als test de parameter dhw charge naar aan wanneer die om 10 uur onder de 55 graden celsius is.

[Afbeelding]

Dit is vandaag, de eerste piek is wanneer de temperatuur te laag word, dan gaat hij automatisch aan. Om 10 uur is de temperatuur onder 55 dus gaat hij ook aan. Is het mogelijk om het piekvermogen te verlagen(naar 1 of 2 kW), zodat de piek lager en breder word? Liefst koppel ik dat uiteindelijk naar de hoeveelheid zonnestroom die opgewekt word.

Wat zijn verder mogelijkheden die men gebruikt om meer energie te verbruiken tijdens zonne uren? De thermostaat een graad verhogen ten opzichte van je setpoint? Of zijn er betere manieren?
Lees even vanaf hier :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HeDHWWV7ea13S1BTWHtW9xW1Bo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2u1QnnrabWxLgpt3H5VbaEJ.jpg?f=fotoalbum_large
Daar wordt uitgelegd hoe je met het elektrische element de boiler op zonne-energie kunt verwarmen

• gebruiker 007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:38
ik sluit het zo aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gCPAq7zCF5A6bk5tsq2kud2daE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DRutpiO7dbEBOe7dCm2MRNBm.png?f=fotoalbum_large

• rosch7

rosch7

Mijn vraag : welke VPN gebruiken jullie voor HA om je installatie remote te kunnen bedienen ?

Als beginner met WP aansturing via Home Assistant wil ik graag mijn thermostaat instelling b.v. op de terugweg van vakantie of weekendje weg op afstand kunnen instellen zodat de WP start.

Voor HA lijkt een VPN benadering dan het beste/veiligste . Zelf zat ik na wat inlezen aan Tailscale te denken . Iemand tips of ervaringen ?

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:23
Tailscale is momenteel na het nabu casa abonnement de meest gemakkelijke manier. Voordeel daarvan is dat je als je buiten de deur bent je HA als end point kan gebruiken en als je dan adguard hebt draaien je telefoonverkeer dus ook nog steeds door adguard heen gaat. Scheelt weer advertenties en tracking.

• sjikker
Willem senior schreef op donderdag 3 september 2026 @ 18:12:
[...]

Lees even vanaf hier :
[Afbeelding]
Daar wordt uitgelegd hoe je met het elektrische element de boiler op zonne-energie kunt verwarmen
Dank je. Ik lees de p1 meter ook uit met home assistant. Deze waarde zou ik kunnen gebruiken in plaats van de gebruikte meetmodule.

Wat is het voordeel van het contact op de printplaat gebruiken ten opzichte van dhw charge hoog maken met bbqkees?

• Willem senior
sjikker schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 10:51:
[...]

Dank je. Ik lees de p1 meter ook uit met home assistant. Deze waarde zou ik kunnen gebruiken in plaats van de gebruikte meetmodule.

Wat is het voordeel van het contact op de printplaat gebruiken ten opzichte van dhw charge hoog maken met bbqkees?
Nu draait die eerst op de compressor en en red die dan de ingestelde temperatuur niet dan wordt voor het laatste stukje het elektrische element gebruikt
Maar via dat contact wordt de boiler gelijk via het elektrische element opgewarmd en die kan je apart instellen in het warmtepomp menu van 2 kWh tot 9 kWh en zo kun je dan rustig met zonne-energie bevoorbeeld met 2kWh de boiler opwarmen tot je ingestelde temperatuur (65/70) graden

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-09 09:22
Willem senior schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:16:
[...]

Nu draait die eerst op de compressor en en red die dan de ingestelde temperatuur niet dan wordt voor het laatste stukje het elektrische element gebruikt
Maar via dat contact wordt de boiler gelijk via het elektrische element opgewarmd en die kan je apart instellen in het warmtepomp menu van 2 kWh tot 9 kWh en zo kun je dan rustig met zonne-energie bevoorbeeld met 2kWh de boiler opwarmen tot je ingestelde temperatuur (65/70) graden
Wel met een COP van 1....

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model Y Juniper LR RWD FSD | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

• Willem senior
Ja het is wel Cop van 1 maar als je genoeg zonnepanelen met opwek hebt is de stroom gratis en beter dan zelf verbruiken dan gratis op het net zetten of een terugleverboete betalen
Ik zelf heb teweinig zonnepanelen om het elektrische element en het huis te voorzien
Dus voormij niet interessant maar wel een thuis batterij want die heb ik namelijk al en daar sla ik de overtollige stroom die ik niet gelijk verbruik in op voor de avond en nacht
En zo is het voor ieder huishouden anders om te kijken wat voor jou het beste is in 2027 als het salderen is gestopt

• sjikker
Er is dus geen mogelijkheid om met de compressor op lager vermogen het water te verwarmen tot 60 graden?

En dan eventueel daarna door met elektrisch element tot 65/70?

• HansRemmerswaal
sjikker schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:47:
Er is dus geen mogelijkheid om met de compressor op lager vermogen het water te verwarmen tot 60 graden?

je kunt de silent mode proberen

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:11
Silent mode werkt bij mij goed om de op opwarming te vertragen.

• balblas
sjikker schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 13:47:

Jazeker is dat mogelijk. Met de dhw start toch?

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model Y Juniper LR RWD FSD | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | HA | evcc

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 20:57
Door vakantie een verlate reactie, zo zit mijn relais gemonteerd in de Compress 7400 binnenunit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jRGymQSIEPWmMSwXegINc3tfms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4greuYnpjHUOPZdMsoZqNXDm.jpg?f=fotoalbum_large

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:30
Omdat ik over ga op een dynamisch contract wil ik bepaalde verbruikers sturen op tijdstippen met lage stroomprijzen. Ik zit een beetje te zoeken wat ik kan met m’n Nefit WP. Ik kom uit op een setup met een Shelly op de i4 (smart grid) input van de WP, welke ik dan met een homey aan/uit laat schakelen obv energieprijzen.

Kom echter weinig praktijkvoorbeelden tegen van mensen die op deze manier de i4 input gebruiken.

Zie ik iets over het hoofd of is dit inderdaad een eenvoudige manier om wat verbruik te sturen..?

• Basinas
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:09
onne schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:09:
Omdat ik over ga op een dynamisch contract wil ik bepaalde verbruikers sturen op tijdstippen met lage stroomprijzen. Ik zit een beetje te zoeken wat ik kan met m’n Nefit WP. Ik kom uit op een setup met een Shelly op de i4 (smart grid) input van de WP, welke ik dan met een homey aan/uit laat schakelen obv energieprijzen.

Kom echter weinig praktijkvoorbeelden tegen van mensen die op deze manier de i4 input gebruiken.

Zie ik iets over het hoofd of is dit inderdaad een eenvoudige manier om wat verbruik te sturen..?
Daar ben ik zelf ook erg benieuwd naar. Mijn plan is zeer vergelijkbaar om op de [I4] External input 4: SmartGrid (SG) / Photovoltaic (PV) een Shelly 1 mini aan te sluiten en dan in Home Assistant aan te sturen.

Ook ik ben erg benieuwd naar de ervaringen.

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:50
onne schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:09:

waarschijnlijk omdat het veel makkelijker is om met HA of Homey via een EMStoESP gateway (BBQKees) direct op de parameters van de pomp/thermostaat in te grijpen.
watertemperatuur/stooklijn of thermostaat ofsset bij sturen, alsmede SWW-run initieren is dat een eenvoudige automatisering zonder extra hardware installaties.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp, Solaredge PV

• onne
lc8 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 08:07:
[...]

waarschijnlijk omdat het veel makkelijker is om met HA of Homey via een EMStoESP gateway (BBQKees) direct op de parameters van de pomp/thermostaat in te grijpen.
watertemperatuur/stooklijn of thermostaat ofsset bij sturen, alsmede SWW-run initieren is dat een eenvoudige automatisering zonder extra hardware installaties.
Dank voor je reactie!

Jouw optie is denk ik effectiever maar ik zie het niet als “veel makkelijker”. In mijn ogen is het informeren van de WP met de boodschap “komende paar uur is de stroom goedkoop, doe er wat mee” makkelijker. Wel minder geavanceerd en waarschijnlijk ook minder effectief. Maar ik zoek een zo simpel mogelijke aansturing die wel wat effect bereikt juist zonder dat ik direct de parameters van de WP beïnvloed…

[ Voor 4% gewijzigd door onne op 09-09-2026 17:18 ]

• lc8
onne schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:17:
[...]

Dank voor je reactie!

Jouw optie is denk ik effectiever maar ik zie het niet als “veel makkelijker”. In mijn ogen is het informeren van de WP met de boodschap “komende paar uur is de stroom goedkoop, doe er wat mee” makkelijker. Wel minder geavanceerd en waarschijnlijk ook minder effectief. Maar ik zoek een zo simpel mogelijke aansturing die wel wat effect bereikt juist zonder dat ik direct de parameters van de WP beïnvloed…
Oja dat hangt geheel van de persoon af wat je 'lastig 'vind. de ene schroeft liever wat electro-hardware.. de ander blijft daar liever af.

geen idee of het bij alle WPs van nefit/bosch zo is, maar bij de Enviline doet de smartgrid functie niets anders dan het buffervat doorstoken:

Uit de IDU manual:
Instellingen voor de Smart Grid
Dit menu is alleen beschikbaar, wanneer een Smart Grid-systeem is geïnstalleerd.
Wanneer Smart Grid-energie beschikbaar is en een buffervat is geïnstalleerd
en alle cv-groepen een mengklep hebben, wordt het buffervat op
de maximale temperatuur van de warmtepomp opgewarmd.
en
9.8.7 Smart GridDe warmtepomp is Smart Grid Ready. De energieleverancier-uitschake-ling is een deel van deze functionaliteit.Met de energieleverancier-uitschakeling kan het energiebedrijf de warmtepomp uitschakelen. De Smart Grid-functie breidt de ingrijpmo-gelijkheden van het energiebedrijf uit doordat deze de warmtepomp op bepaalde tijden een startcommando kan geven, bijvoorbeeld wanneer voordelige stroom beschikbaar is.Naast de aansluiting voor de uitschakeling door de energieleverancier is een tweede aansluiting van de huisaansluitkast naar de warmtepomp no-dig, om de Smart-Grid-functionaliteit te gebruiken.Opmerking: neem contact op met uw energiebedrijf voor het mogelijke gebruik van de Smart-Grid-functie.De smart grid-functionaliteit is automatisch ingeschakeld, wanneer de externe ingang 1 voor de uitschakeling door de energieleverancier is ge-configureerd.Het verwarmingssysteem moet een voldoende groot buffervat en uitslui-tend gemengde cv-groepen bevatten, zodat een startcommando van kracht kan worden. De warmtepomp werkt afhankelijk van de signalen, die het energiebe-drijf via de twee Smart Grid-verbindingskabels overdraagt.• Deze wordt uitgeschakeld conform de energieleverancier-uitschake-ling 1/2/3.• Deze werkt normaal conform de warmtevraag uit het verwarmingssy-steem.• Of ontvangt een startcommando, om het buffervat te laden. Een la-ding kan echter alleen plaatsvinden, wanneer de temperatuur in het buffervat onder de maximale tempratuur ligt. Anders blijft de warm-tepomp uitgeschakeld.
in de praktijk zijn dit dus beschikbare ingangen die je moet sturen met een POTENTIAAL VRIJ ('zwevend') contact van een relais (ook wel 'dry-contact' genoemd). LETOP: een shelly Mini is NIET potentiaal vrij en dan zet je dus 230v op die laagspanningscontacten en blaas je acht de electronica op.. dure grap (daar om zei ik .. eenvoudiger)
een shelly-1 gen3/4 heeft dat wel... maar let op.. een shelly-2 dus weer niet! Dus je moet wel weten wat je doet anders wordt het een dure hobby.

Tevens lijkt het er op dat er nogal wat condities zijn om het te mogen gebruiken (en of het wel actief is?). en... het aansluitschema lijkt mij dat te vertellen dat die zijn electrisch bijverwarmings element gaat gebruiken.. dat lijkt me alleen leuk als de stroomprijs negatief is.

Je kunt het natuurlijk 'eenvoudig' proberen door
  • te kijken of je de menu's hebt in de instellingen , en
  • even een draadbrugje of een electronica-schakelaartje aan te brengen op de betreffende contacten en te kijken wat de response is van de pomp en wat je kunt instellen evt.
ergo: ik ben niet onhandig met electro, maar het lijkt mij veel makkelijker om softwarematig te sturen.. dan kun je minder fout doen en heb je meer mogelijkheden.
mijn gevoel zegt ook dat dit typisch zon optyie is waar ze eens aan zijn begonnen maar waar ze zelf ook nog niet helemaal uit kwamen bij Bosch/Nefit... zucht.

• onne
lc8 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:35:
[...]

Oja dat hangt geheel van de persoon af wat je 'lastig 'vind. de ene schroeft liever wat electro-hardware.. de ander blijft daar liever af.

geen idee of het bij alle WPs van nefit/bosch zo is, maar bij de Enviline doet de smartgrid functie niets anders dan het buffervat doorstoken:

Uit de IDU manual:

[...]

en

[...]

in de praktijk zijn dit dus beschikbare ingangen die je moet sturen met een POTENTIAAL VRIJ ('zwevend') contact van een relais (ook wel 'dry-contact' genoemd). LETOP: een shelly Mini is NIET potentiaal vrij en dan zet je dus 230v op die laagspanningscontacten en blaas je acht de electronica op.. dure grap (daar om zei ik .. eenvoudiger)
een shelly-1 gen3/4 heeft dat wel... maar let op.. een shelly-2 dus weer niet! Dus je moet wel weten wat je doet anders wordt het een dure hobby.

Tevens lijkt het er op dat er nogal wat condities zijn om het te mogen gebruiken (en of het wel actief is?). en... het aansluitschema lijkt mij dat te vertellen dat die zijn electrisch bijverwarmings element gaat gebruiken.. dat lijkt me alleen leuk als de stroomprijs negatief is.

Je kunt het natuurlijk 'eenvoudig' proberen door
  • te kijken of je de menu's hebt in de instellingen , en
  • even een draadbrugje of een electronica-schakelaartje aan te brengen op de betreffende contacten en te kijken wat de response is van de pomp en wat je kunt instellen evt.
ergo: ik ben niet onhandig met electro, maar het lijkt mij veel makkelijker om softwarematig te sturen.. dan kun je minder fout doen en heb je meer mogelijkheden.
mijn gevoel zegt ook dat dit typisch zon optyie is waar ze eens aan zijn begonnen maar waar ze zelf ook nog niet helemaal uit kwamen bij Bosch/Nefit... zucht.
Fair enough, en “makkelijk” is afhankelijk van waar je skills liggen. Aandachtspunten die je noemt kloppen inderdaad. 1 nuance, hij doet iets meer dan enkel buffervat opwarmen, je kan daarnaast ook kiezen om de VV op te stoken (met 1 tot 5 graden) om dus goedkope energie te bufferen in zowel buffervat als de vloer. Dank voor het meedenken!

• Pompadour
rosch7 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:47:

Voor HA lijkt een VPN benadering dan het beste/veiligste . Zelf zat ik na wat inlezen aan Tailscale te denken . Iemand tips of ervaringen ?
Ik heb een subdomein aangemaakt op mijn domein host en vandaar een redirect gemaakt naar mijn Synology NAS waarop HA draait. Dus heb enkel een webbrowser nodig voor de toegang van buitenaf. Uiteraard wel afgeschermd met o.a. 2FA autorisatie.

• Basinas
lc8 schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:35:
[in de praktijk zijn dit dus beschikbare ingangen die je moet sturen met een POTENTIAAL VRIJ ('zwevend') contact van een relais (ook wel 'dry-contact' genoemd). LETOP: een shelly Mini is NIET potentiaal vrij en dan zet je dus 230v op die laagspanningscontacten en blaas je acht de electronica op.. dure grap (daar om zei ik .. eenvoudiger)
Mijn plan was om de Shelly 1 Mini Gen4 te gebruiken, deze heeft volgens de technische beschrijving wel potentiaal vrije contacten.
Dan heb ik mogelijk een iets andere casus. Zelf heb ik de 5800i en in de handleiding is aangegeven dat je naast extra warm water, de temperatuur van koelen extra kan verlagen en verwarmen kan verhogen kan je ook het compressor vermogen beperken wanneer dit contact dus gemaakt wordt.

Via het kastje van BBQkees stuur ik al wel op extra warm water bij zonne energie overschot. Maar compressor vermogen sturen heb ik niet (nog) niet werkend gekregen.

Oftewel, zou dit dus graag proberen maar heb geen idee of dit een beetje werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Basinas op 09-09-2026 21:08 ]

• Basinas
LETOP: een shelly Mini is NIET potentiaal vrij en dan zet je dus 230v op die laagspanningscontacten en blaas je acht de electronica op.. dure grap (daar om zei ik .. eenvoudiger)
Nog even uitgezocht, de Shelly 1 Mini Gen3 en Gen4 zijn in iedergeval met potentiële vrije contacten. De Shelly 1PM Mini Gen3 en Gen4 NIET. Dus niet de mini versies gebruiken met energie meter, dan gaat het inderdaad mis.

• lc8
@Basinas

via HA kun je de iedere schrijfbare parameter bijstellen: Je kunt bijvoorbeeld de stooklijn verhogen, maar er is ook een offset waarde die handig is voor het verschuiven. Dat zal zorgen dat de pomp harder gaat werken. de WP laat niet toe dat je direct het pomp vermogen regelt ... maar dat wil je ook niet want dan zou je ook voor de complete sturing moeten gaan zorgen. Je wilt juist 'high-level' bijsturen en de intrinsieke regelingen van het apparaat zelf behouden, zodat alles het ook blijft doen als je de HA er ff af haalt!

via de offset van de thermostaat kun je ook alle waarden in huis 0-10 graden verhogen of verlagen... als je op die manier meer wil bufferen.

Ik pak zoiets meestal aan door een 'setpoint' of 'correctiewaarde'uit te rekenen in HA op basis van meerdere inputs (met een template via de HA frontend. Claudviolen gaat ook goed). Het gedrag van die template kun je rustig observeren. Als je tevreden bent maak je een simpele automatisering die de template waarde zo af en toe gebruikt om de apparaat waardes bij te stellen/ te updaten.

[ Voor 22% gewijzigd door lc8 op 09-09-2026 22:15 ]

• onne
onne schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:01:
[...]

Fair enough, en “makkelijk” is afhankelijk van waar je skills liggen. Aandachtspunten die je noemt kloppen inderdaad. 1 nuance, hij doet iets meer dan enkel buffervat opwarmen, je kan daarnaast ook kiezen om de VV op te stoken (met 1 tot 5 graden) om dus goedkope energie te bufferen in zowel buffervat als de vloer. Dank voor het meedenken!
Ter info. Hier zojuist technisch aangesloten en dat werkt. Op het display van de WP zie je ook dat de i4 getriggerd is. Nu nog even nadenken vwb de beste flows qua aansturing en monitoren wat het effect daadwerkelijk is.

• ihsahn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-09 16:42
Pompadour schreef op woensdag 9 september 2026 @ 20:29:
[...]

Ik heb een subdomein aangemaakt op mijn domein host en vandaar een redirect gemaakt naar mijn Synology NAS waarop HA draait. Dus heb enkel een webbrowser nodig voor de toegang van buitenaf. Uiteraard wel afgeschermd met o.a. 2FA autorisatie.
Als je een Asus router hebt (zoals ik een ZenWiFi XD5) kan je een DDNS aanmaken, werkt prima ...mits uiteraard de service bij asus.com geen storingen heeft.... Als backup heb ik dan altijd nog mijn Synology account.

• Lboers
  • Laatst online: 26-09 23:58
Ik heb een 5800i AW compress tower, met AW 5 ort-s. Draait nu twee jaar, in rijtjeshuis in regio Leiden. Installateur gereageerd niet op of, zo ja welk onderhoud uitgevoerd moet worden.

Doen jullie onderhoud, zo ja wat?

Volgens de installatie handleiding van de Tower CS5800iAW 12 M is er, naast magneetfilter, ook magnesiumanode controleren nodig. Hoe wat waar is mij alleen volstrekt onduidelijk.
  • Niet duidelijk waar de anode zit.
  • Je kunt hem doormeten, of visueel inspecteren. Mij is het niet duidelijk of je alleen hoeft te meten, tot je onder de grenswaarde zakt (om daarna pas de diameter te meten).
  • Overgangsweerstand meten via mA voelt als natuurkundige leek krom
Gister dakkapel opgeklommen om lekbak van buitenunit schoon te maken. Veel moeite voor 1 blaadje. Verder de verdamper met plantenspuit met wat afwasmiddeloplossing gespoten, daarna met een met schoon water. De buitenunit heeft ook een ontluchter, maar of je op de (bij mij aanwezige) automatische ontluchters mag vertrouwen of deze ook moet ontluchten is mij onduidelijk.

• nighthunter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 08:53
Na het fiasco van een eerdere aangeschafte CT200 die niet te updaten bleek en hierdoor incompatibel was met mijn Enviline IDU 2-6T heb ik dan nu toch eindelijk een CT200 kunnen bemachtigen met firmware versie 05.04.0 welke kan communiceren over de EMS2 bus. Echter, vroeg ik mij af of jullie ook tegen het volgende aanliepen:
  1. De HC1 afstandbediening moet op TC100 staan om geen foutmelding te krijgen op de binnenunit, ik heb ergens gelezen dat een software update nodig kan zijn om CT200 te kunnen selecteren, klopt dit en wat veranderd er dan?
  2. De ingestelde temperatuur op de CT200 lijkt niet gekoppeld te zijn aan de temperatuur instelling die ingesteld wordt op de HCM310. Mijn eerder (nu vervangen) thermostaat de CR11H was altijd in sync met de HCM310. Is dit normaal? Beide staan als HC1 ingesteld.
  3. De CR11H kon ook naar de stand 'off' net zoals de HCM310, echter heeft de CT200 een selectie bereik van 5°C tot 30°C en lijkt dus niet uit te kunnen.
  4. De huidige uitgelezen temperatuur van de CT200 via EMS2 heeft een precisie van 0.5°C, dat waar de CR11H op het scherm ook stappen maakte van 0.5°C was de EMS2 waarde wel 0.1°C nauwkeurig:
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTk-SnJB34ZJhBmcSANkRQOA0nI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pg8aBMEFuuVInVxkDMt31TPH.png?f=fotoalbum_large
  5. De dauwpunt sensor is ook vreemd, deze leek eerder een precisie te hebben van 1°C echter na de afstandsbediening configuratie opnieuw van TC100 -> RC100H -> TC100 gezet te hebben blijkt die ineens wel met 0.1°C te meten. Tijdens deze actie is het dauwpunt ook met 5°C gestegen.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndbvObQmg3DAAB2q5P3FvA4xvdA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/38kCmGGXXKsfMoVPcKXA4izc.png?f=fotoalbum_largeDat terwijl over tijd het luchtvochtigheidsgehalte wel is gestegen, maar geleidelijk niet in de mate waarmee het dauwpunt is verhoogd:
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmuJjmTwYBtva1SBeJ2D214o2a0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2vSjcB7RNaH7P1s4BL7roEjT.png?f=fotoalbum_large Het leek dus even te zijn vastgelopen :?
Ben heel benieuwd naar jullie reacties.

EDIT:
Ik was nog eens door de handleiding aan het gaan van de CT200, en wat mij opvalt is dat er ook een service menu beschikbaar moet zijn op een installatie met warmtepomp or hybride systemen. Echter deze optie komt bij mij niet naar voren. Het ziet er namelijk zo uit als bij een CV ketel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cN_WU9ZR9mztD0h6qK5No9PlK08=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JkjFhgsxqN7EpCzrXcJ52RPu.png?f=user_large

Daar waar het er eigenlijk zo had moeten uitzien voor een AW warmtepomp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNf2e8kjglX4pTQSUA49Qx1Ap6s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bjsV0D55zQ5HOkQrGP2eiWVK.png?f=user_large

De CT200 lijkt wel in de gaten te hebben dat die op een AW warmtepomp is aangesloten overigens, want het SWW menu is dan wel weer die van een AW.

Iemand enig idee waarom deze service optie niet naar voren komt?

[ Voor 19% gewijzigd door nighthunter op 13-09-2026 14:06 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lboers schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:10:

[/list]
Gister dakkapel opgeklommen om lekbak van buitenunit schoon te maken. Veel moeite voor 1 blaadje.
Ik proef behoorlijk wat frustratie in deze zin. :)

Onderhoud is (ongeacht) het soort apparaat rustig rondkijken, kappen eraf waar mogenlijk en controleren op alles. Losse schroeven, kritisch naar kabel bomen en kabel doorvoeren kijken en rustig met je vingers over mogelijke schade plekken wrijven of slangen en kabels al lichte schade vertonen en daar direct iets aan doen.
Probleem is vaak dat je daar een geoefend oog voor moet hebben. :) Dit soort inspecties voorkomen vaak de meest irritante random electronica storingen.
Kapot is makkelijk dat functioneert niet meer. Maar die random dingetjes zijn wel eens vervelend.

Dus het weghalen van een simpel blaadje gaat de wereld niet redden. Maar misschien heb je nog wat anders gezien wat in de toekomst tot problemen kon leiden.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Tweety55
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-09 07:29
Beste heren.

De leidingen van mijn Monoblock warmtepomp zijn geïsoleerd met een armaflex isolatietape die niet UV bestendig is. Zie foto.

Weet iemand of hiervoor een uv bestendige variant van bestaat?

Alvast bedanktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPm995Q7xTnL5Mc2Zc4vC-NqOcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iGLWcYIkwQZxnYe1zSvN8NkT.jpg?f=fotoalbum_large

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:28
Pvc tape?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:18
Ik heb een 5800i AW compress tower, met AW 5 ort-s. Draait nu twee jaar, in rijtjeshuis in regio Leiden. Installateur gereageerd niet op of, zo ja welk onderhoud uitgevoerd moet worden.

Doen jullie onderhoud, zo ja wat?

Volgens de installatie handleiding van de Tower CS5800iAW 12 M is er, naast magneetfilter, ook magnesiumanode controleren nodig. Hoe wat waar is mij alleen volstrekt onduidelijk.
  • Niet duidelijk waar de anode zit.
  • Je kunt hem doormeten, of visueel inspecteren. Mij is het niet duidelijk of je alleen hoeft te meten, tot je onder de grenswaarde zakt (om daarna pas de diameter te meten).
  • Overgangsweerstand meten via mA voelt als natuurkundige leek krom
Gister dakkapel opgeklommen om lekbak van buitenunit schoon te maken. Veel moeite voor 1 blaadje. Verder de verdamper met plantenspuit met wat afwasmiddeloplossing gespoten, daarna met een met schoon water. De buitenunit heeft ook een ontluchter, maar of je op de (bij mij aanwezige) automatische ontluchters mag vertrouwen of deze ook moet ontluchten is mij onduidelijk.
Magnesium anode zit in je sww vat en moet elk jaar gekeken worden of die nog goed is en mogelijk elke 2~3 jaar vervangen worden (afhankelijk van water hardheid, temperatuur etc.).
Dit is een opofferingsanode, waarbij het water die aanvreet ipv je vat en je uiteindelijk een lekkage krijgt. Je ziet vrij snel als je hem eruit haalt of hij nog goed is (zeker als je hem even vergelijkt met een nieuwe).

Ik heb hem vervangen door een electrische titanium anode (extern sww vat)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
Tweety55 schreef op zondag 13 september 2026 @ 18:15:
Beste heren.

De leidingen van mijn Monoblock warmtepomp zijn geïsoleerd met een armaflex isolatietape die niet UV bestendig is. Zie foto.

Alvast bedankt[Afbeelding]
ja gewoon inpakken met een andere tape zoals @BarryH noemde. bijv pvc tape. https://www.ventilatiesho...content=Ad%20group%20%231

• Fr33z
  • Laatst online: 19:54
Beste heren.

ja gewoon inpakken met een andere tape zoals @BarryH noemde. bijv pvc tape. https://www.ventilatiesho...iding-50-mm-rol-10-meter/

• Lboers
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:06:
[...]

Magnesium anode zit in je sww vat en moet elk jaar gekeken worden of die nog goed is en mogelijk elke 2~3 jaar vervangen worden (afhankelijk van water hardheid, temperatuur etc.).
Dit is een opofferingsanode, waarbij het water die aanvreet ipv je vat en je uiteindelijk een lekkage krijgt. Je ziet vrij snel als je hem eruit haalt of hij nog goed is (zeker als je hem even vergelijkt met een nieuwe).

Ik heb hem vervangen door een electrische titanium anode (extern sww vat)
Het euvel is dat mijn 5800i Tower een intern SWW vat heeft en die kast vrij dichtgebouwd is. Drie ontluchters op verschillende plekken en isolatiedelen die je er niet zomaar uit krijgt enz. Uiteindelijk anode gevonden, zat ergens anders. 1,0 mA gemeten, voor future me foto gemaakt, want dit onderhoud is verplicht voor garantie.
Zou het wel fijn vinden als iemand het wat warrig geschreven hoofdstuk 8.2 van de handleiding kan verduidelijken. De magnesiumanode demonteren om na te meten is namelijk iets wat ik liever niet doe.

Het valt mij trouwens op dat EEBUS hier nog niet langs is gekomen. De K 40 RF en K 30 RF (in mijn 5800i) schijnen dit te ondersteunen voor stroomverbruik meten, beperken, of sturen op overschot. Heb zelf niet de know how om dit aan HA te koppelen.
Beste heren.

Ik heb dit weekend Tesa pro aluminiumtape hiervoor gebruikt

• menn0
  • Laatst online: 21:44
Lboers schreef op zondag 13 september 2026 @ 23:02:
[...]

Het euvel is dat mijn 5800i Tower een intern SWW vat heeft en die kast vrij dichtgebouwd is. Drie ontluchters op verschillende plekken en isolatiedelen die je er niet zomaar uit krijgt enz. Uiteindelijk anode gevonden, zat ergens anders. 1,0 mA gemeten, voor future me foto gemaakt, want dit onderhoud is verplicht voor garantie.
Zou het wel fijn vinden als iemand het wat warrig geschreven hoofdstuk 8.2 van de handleiding kan verduidelijken. De magnesiumanode demonteren om na te meten is namelijk iets wat ik liever niet doe.

Het valt mij trouwens op dat EEBUS hier nog niet langs is gekomen. De K 40 RF en K 30 RF (in mijn 5800i) schijnen dit te ondersteunen voor stroomverbruik meten, beperken, of sturen op overschot. Heb zelf niet de know how om dit aan HA te koppelen.

[...]

Ik heb dit weekend Tesa pro aluminiumtape hiervoor gebruikt
zou je wellicht het foto-tje en artikel nummer kunnen delen? En wat de meetwaarde moeten zijn. Ga ik er ook eens induiken :)

• jordyc
Is er iemand die al een keer de anode in een HR300 vat heeft verwisseld. Welke stappen moet je precies doorlopen en waar moet je rekening mee houden als je dit klusje uitvoert?

Ik zit namelijk ook aan de 3 jaar in gebruik en een installateur die niet thuis geeft.

• Maurice v/d Zwaan
jordyc schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:08:
Is er iemand die al een keer de anode in een HR300 vat heeft verwisseld. Welke stappen moet je precies doorlopen en waar moet je rekening mee houden als je dit klusje uitvoert?

Ik zit namelijk ook aan de 3 jaar in gebruik en een installateur die niet thuis geeft.
Ik heb hem vervangen door een elektrische anode.

Druk van het sww afhalen (hoofdkraan water dichtdraaien, en dan warmwater kranen openzetten). In theorie moet je het hele vat leeg laten lopen natuurlijk, maar met de druk eraf en een warmwater kraan open gezet die iets lager zat dan de bovenkant vat was dat bij mij al genoeg om geen water boven eruit te krijgen. Tijdens het leeg laten lopen je warmwater kranen boven ook even openzetten.

Bovenop dopje eraf, en dan de bout losdraaien. Vast geen maat die je zomaar hebt liggen (ik weet het even niet uit mijn hoofd). Daarnaast zat deze zo goed vast dat ik met een normale dopsleutel er geen beweging in kon krijgen. Uiteindelijk met een lange momentsleutel voor autobanden gedaan ;).

Je hebt boven je vat wat ruimte nodig omdat die anode er rechtstandig uit komt (en probeer hem niet "af te vegen" aan de rand want er zit dus veel verontreiniging op die korrelt). Vervolgens nieuwe plaatsen, dezelfde of een ketting anode als je weinig ruimte erboven hebt. Of een elektrische variant om er hopelijk 10 jaar vanaf te zijn.

Even opgezocht, dopmaat is 32mm en de schroefdraad is G 5/4 = G 1.25 = G 1 1/4

[ Voor 3% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 14-09-2026 13:33 ]

• Pompadour
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:30:
[...]

Druk van het sww afhalen (hoofdkraan water dichtdraaien, en dan warmwater kranen openzetten). In theorie moet je het hele vat leeg laten lopen natuurlijk, maar met de druk eraf en een warmwater kraan open gezet die iets lager zat dan de bovenkant vat was dat bij mij al genoeg om geen water boven eruit te krijgen. Tijdens het leeg laten lopen je warmwater kranen boven ook even openzetten.
ik heb ook een elektrische anode laten plaatsen. Kan me niet herinneren dat de installateur de 300l boiler heeft laten leeglopen, volgens mij was het gewoon de oude anode eruit en de nieuwe erin. 32mm is geen courante dopmaat, maar met een flinke bahco lukte het ook.

in het menu van de binnenunit was wel de optie om aan te geven dat er een elektrische anode is geïnstalleerd, maar als ik die koos kreeg ik een foutmelding. Aangezien nergens gedocumenteerd staat hoe dit dan aangesloten zou moeten worden zodat de unit dit wel juist detecteert heb ik die optie nu uit staan (de voeding van de anode heeft ook een led die groen is als ie correct werkt, dus dan vertrouw ik daar maar op).

• HansRemmerswaal
[...]

Je hebt boven je vat wat ruimte nodig omdat die anode er rechtstandig uit komt (en probeer hem niet "af te vegen" aan de rand want er zit dus veel verontreiniging op die korrelt). Vervolgens nieuwe plaatsen, dezelfde of een ketting anode als je weinig ruimte erboven hebt. Of een elektrische variant om er hopelijk 10 jaar vanaf te zijn.
Bij mij heeft de installateur niet nagedacht over het vervangen van de anode in de toekomst. Ik heb 20 cm boven mijn boiler. Installateur is uiteraard niet meer te bereiken en een andere installateur komt binnenkort langs met een mogelijke oplossing.

• Maurice v/d Zwaan
HansRemmerswaal schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:59:
[...]

Bij mij heeft de installateur niet nagedacht over het vervangen van de anode in de toekomst. Ik heb 20 cm boven mijn boiler. Installateur is uiteraard niet meer te bereiken en een andere installateur komt binnenkort langs met een mogelijke oplossing.
Tjonge jonge, wat een cowboys zijn die installateurs toch ook, en een boiler vat is niet eens 'nieuwe technologie' zoals een warmtepomp.

Die vast anodes zijn wel iets van 70cm, zelfs die kettinganodes hebben volgens mij stukken van 20cm per keer...

Ik wist het bij installatie al wel, heb 15cm boven mijn boiler, maar dat zijn planken, dus die er nu eenmalig even uitgehaald, en na plaatsen titanium anode hopelijk nooit meer nodig

• Sunri5e
  • Laatst online: 20:50
Weet iemand of de 5800i kan communiceren met zonnepanelen? Dit zodat we op zonnige tijden de zonnestroom om kunnen zetten in warmte.

• Lboers
Sunri5e schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:47:
Weet iemand of de 5800i kan communiceren met zonnepanelen? Dit zodat we op zonnige tijden de zonnestroom om kunnen zetten in warmte.
Nog niet direct. Bosch raadde mij vorig jaar aan om via potentiaalvrij contact → I4-IN ↔ I4-GND te schakelen, met pulse uit een geschikte omvormer, of P1 meter een zonnetaak van homewizzard en een voeding / relais schakelen op een energysocket.
Andere optie is om in de installateursinstellingen te doen alsof de 5800i in DK, SE, NO, FI of misschien DE/AT staat, te zeggen dat je een dynamisch tarief hebt en een markt te kiezen waar de zon en wind invloeden gelijk zijn met hier. Stuurt niet op jouw opwek, maar wel op gemiddelde van het land. Vorig jaar met DK2 geprobeerd, ging op zich aardig, al sloeg hij bij mij ook eens midden in de nacht aan ivm tarieven. Sindsdien maar klokprogramma's ingesteld, zodat ie aanspringt op gemiddeld zonnige momenten. NL dynamische tarieven wordt al een tijdje 'onderzocht'.
Meest belovend imho is P1 meter → Home Assistant → EEBUS → Bosch K30 RF → 5800i. De bridges e.d. zijn er, maar nog niet gevonden dat iemand het met een 5800i werkend gekregen heeft.
menn0 schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:54:
[...]

zou je wellicht het foto-tje en artikel nummer kunnen delen? En wat de meetwaarde moeten zijn. Ga ik er ook eens induiken :)
Zie:
de installatie handleiding van de Tower CS5800iAW 12 M
afbeelding 5 [7] , hf 8.2 en afbeelding 40, 41

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:31
Mocht iemand hier de Bosch EasyControl CT200 integratie gebruiken in Home Assistant. De ontwikkelaars zijn op zoek naar wat info om de integratie uit te breiden/verbeteren mbt warmtepompen. Zie hier:
https://github.com/CaseyRo/ha_bosch/issues/29

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:08
Lboers schreef op zondag 13 september 2026 @ 23:02:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oimcjfnuoW00AXzmtabcfAq_to=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FonJtgzSX8Gz1ATlCKOslEYJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOYL-DgDMDzCCrMWDgLZQY8_zOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYvBG6I9XXy3pzPYxbMLcHBT.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben onlangs een nieuw huis gekocht en hebben beneden vloerverwarming aan laten leggen voordat we verhuisd zijn. Sinds gisteren is ook de Compress 5800i AW geïnstalleerd met een 7 OR-S en een 200 liter boilervat (een Tower hadden we niet naar zolder gekregen).

Hier heeft m'n monteur ook meteen de K 40 RF wifi module geïnstalleerd. Ik heb 'm al gekoppeld en de HomeCom app laat inderdaad al ontzettend veel informatie zien.
Ik heb nog geen tijd gehad om er echt diep in te duiken en wil ook wel graag een integratie met HA, maar ik kijk eerst ff wat er mogelijk is zonder BBQkees.

Moet ook nog ff uit zien te vinden hoe ik de stooklijn in kan stellen via de app of via de binnenunit.

En er is trouwens ook nog de HomeCom Pro webtool voor installateurs welke ook gebruikt kan worden met de K 40 RF. Misschien kan ik die zelf ook wel gebruiken.

https://www.nefit-bosch.n...online-tools/homecom-pro/

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

• Pompadour
WhiskyPhreak schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:06:
Mocht iemand hier de Bosch EasyControl CT200 integratie gebruiken in Home Assistant. De ontwikkelaars zijn op zoek naar wat info om de integratie uit te breiden/verbeteren mbt warmtepompen. Zie hier:
https://github.com/CaseyRo/ha_bosch/issues/29
Ik heb al een bestaande Bosch integration (waarvan dit blijkbaar een fork is om via POINTTAPI ipv XMPP te communiceren?). Ik blijf wel bij de oude, heb geen noodzaak om te switchen.

• Lboers
FlowDesign schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:08:
[...]

Moet ook nog ff uit zien te vinden hoe ik de stooklijn in kan stellen via de app of via de binnenunit.

En er is trouwens ook nog de HomeCom Pro webtool voor installateurs welke ook gebruikt kan worden met de K 40 RF. Misschien kan ik die zelf ook wel gebruiken.

De stooklijn kun je via het scherm van de 5800i binnenunit benaderen: linksboven de 3 rijen strepen ingedrukt houden tot je in het Servicemenu bent.

Vervolgens: inst instellingen -> verwarming koeling -> CV-groep 1 -> Verw. -> En dan Stooklijn CV1. In het menu zijn Type regeling, Kamerinvloed CV1 en Offset ruimtetemperatuur ook interessant als je een voetpunt wilt, de invloed van de kamerthermostaat op de stooklijn wilt vergroten of wil compenseren voor een warmere woonkamer.
Warmtepomp -> TC3-TC0 Temp.versch. verwarmen kan nuttig zijn als je pendelgedrag merkt, dan pas je het verschil tussen gewenste aan en afvoer temperatuur aan.

Ben benieuwd wat je in de HomeCom Pro webtool voor installateurs kan zien.

• FlowDesign
Lboers schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:50:
[...]

De stooklijn kun je via het scherm van de 5800i binnenunit benaderen: linksboven de 3 rijen strepen ingedrukt houden tot je in het Servicemenu bent.

Vervolgens: inst instellingen -> verwarming koeling -> CV-groep 1 -> Verw. -> En dan Stooklijn CV1. In het menu zijn Type regeling, Kamerinvloed CV1 en Offset ruimtetemperatuur ook interessant als je een voetpunt wilt, de invloed van de kamerthermostaat op de stooklijn wilt vergroten of wil compenseren voor een warmere woonkamer.
Warmtepomp -> TC3-TC0 Temp.versch. verwarmen kan nuttig zijn als je pendelgedrag merkt, dan pas je het verschil tussen gewenste aan en afvoer temperatuur aan.

Ben benieuwd wat je in de HomeCom Pro webtool voor installateurs kan zien.

Had net geprobeerd een account aan te maken voor HomeCom Pro, maar op een gegeven moment vragen ze om je als bedrijf te registreren, dus daar ben ik gestopt.

• FlowDesign
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eF66Ux04Ky8lwL8SYF23PEU6qtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBX6qxejY3etLJx9yyR4dpdc.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat je in de HomeCom Easy app kunt zien qua stroomverbruik. Helaas kun je niet verder inzoomen dan op uurbasis. Dus voor het goed in kunnen stellen van je stooklijn en om te zien of je warmtepomp staat te pendelen is het niet erg nuttig.

Maar eens kijken of er via de K 40 RF ook meer nauwkeurige data op te halen valt.

• Basinas
FlowDesign schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:23:
[Afbeelding]

Dit is wat je in de HomeCom Easy app kunt zien qua stroomverbruik. Helaas kun je niet verder inzoomen dan op uurbasis. Dus voor het goed in kunnen stellen van je stooklijn en om te zien of je warmtepomp staat te pendelen is het niet erg nuttig.

Maar eens kijken of er via de K 40 RF ook meer nauwkeurige data op te halen valt.
Mij is dat helaas niet gelukt. Zelf heb ik daarom een EMS bus gateway aangeschaft van BBQ Kees. Kan je zelf zonder Home Assistant al van alles gedetailleerd uitlezen.

• FlowDesign
Basinas schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:28:
[...]

Mij is dat helaas niet gelukt. Zelf heb ik daarom een EMS bus gateway aangeschaft van BBQ Kees. Kan je zelf zonder Home Assistant al van alles gedetailleerd uitlezen.
Dank voor je reactie, dan ga ik voor de simpele route: Gisteren ook een BBQkees kit besteld :)

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
[...]

Bovenop dopje eraf, en dan de bout losdraaien. Vast geen maat die je zomaar hebt liggen (ik weet het even niet uit mijn hoofd). Daarnaast zat deze zo goed vast dat ik met een normale dopsleutel er geen beweging in kon krijgen. Uiteindelijk met een lange momentsleutel voor autobanden gedaan ;).

Even opgezocht, dopmaat is 32mm en de schroefdraad is G 5/4 = G 1.25 = G 1 1/4
Ik heb zelf de HR200. Ik vermoed dat de HR300 (die heb jij toch) identieke aansluitingen heeft, dit moet ik nog even nazoeken. Zou jij mij kunnen vertellen welke elektrische anode jij geplaatst hebt? Tijdens de installatie van mijn warmtepomp heb ik hier ook om gevraagd omdat ik het volgende las in de installatie handleiding (spelfouten voorbehouden is gekopieerd op basis van een foto):

8. Corrosiebescherming

De geemailleerde ketel is standaard uitgevoerd met een magnesium-staafanode. Deze anode wordt verbruikt en moet daarom elke 2 jaar worden gecontroleerd en eventueel worden vervangen. Zie DIN 4753. Een onderhoudsvrije inertanode (accessoire) kan via een verloopkoppeling (accessoire) bij de betreffende typen worden ingebouwd.

Mijn installateur heeft op basis daarvan de leverancier gesproken. Eerst kregen we te horen dat het besteld was, toen ineens was het niet leverbaar en een standaard tekst in het boekje. Met andere woorden, Bosch zou hebben aangegeven dit niet te leveren. Je zou mij dus enorm helpen als je mij kunt delen wat jou gelukt is. Dan ga ik over 2/3 jaar dit ook omzetten.

Dan nog een hele andere vraag, niet specifiek aan jou. Ik doe elke dag een legionellarun op mijn boilervat. Ik heb in BBQKees number.boiler_dhw_disinfectiontemp op 60 graden staan. Deze kan niet lager, maar toch krijg ik ELKE legionellarun een error code 6256 en een boiler temperatuur van 65 graden.

• Maurice v/d Zwaan
Caros schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:30:
[...]

Mijn installateur heeft op basis daarvan de leverancier gesproken. Eerst kregen we te horen dat het besteld was, toen ineens was het niet leverbaar en een standaard tekst in het boekje. Met andere woorden, Bosch zou hebben aangegeven dit niet te leveren. Je zou mij dus enorm helpen als je mij kunt delen wat jou gelukt is. Dan ga ik over 2/3 jaar dit ook omzetten.
Ik heb een galmet titanium anode bij zonneboilermagazijn gekocht voor 120 euro, maar die levert hem zo te zien niet meer.

Andere hebben indertijd deze g2-energy-systems gekocht (geloof dat G 5/4 met 200-300l een 13u5 is).

Deze heb ik indertijd 3x gemailed maar nooit reactie gekregen anoda.pl

• rosch7

rosch7

Betreft temperatuurweergave BBQKees in HA

Iets simpels, maar voor mij een vraag en misschien voor een ander een eenvoudige oplossing.Heb de Bosch Compess 3400i en Moduline 1010H met BBQKees gateway via MQTT verbonden in HA en heb het volgende plaatje op m'n dashboard gerealiseerd.De juiste numerieke waarde's zijn in Celcius maar op het plaatje wordt echter Fahrenheit weergegeven. Heb al overal geprobeerd dit aan te passen maar kom er niet uit. Iemand een tip ?

Ik ben nog maar een beginner....

EDIT : Toch gevonden , aanvankelijk te moeilijk gezocht . In te stellen via instellingen>systeem>woninginformatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1epS7MGcUhK0L0wp7VAzmJo0bs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pkBUTfgeKtcRIW0xqGGyXzeY.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door rosch7 op 19-09-2026 17:06 ]

• jordyc
@Caros , Ik ben ook online gaan zoeken naar de juiste anode en er zit wel een verschil in lengte van de anode tussen de HR200 en HR300. Verder zijn ze qua aansluiting zo te zien wel hetzelfde, beide een m8. Bij van Walraven kun je online zelf de normale, dus niet titanium, anode kopen. Maar die is net zo duur als de titanium anode uit de link van Maurice.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jW0nOP4zNgih_dl0f7ZtY8-gMcI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DbKkKF6b40FVJxxDy2tO1Bbi.png?f=fotoalbum_large

• Caros
  • Niet online
jordyc schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:15:
@Caros , Ik ben ook online gaan zoeken naar de juiste anode en er zit wel een verschil in lengte van de anode tussen de HR200 en HR300. Verder zijn ze qua aansluiting zo te zien wel hetzelfde, beide een m8. Bij van Walraven kun je online zelf de normale, dus niet titanium, anode kopen. Maar die is net zo duur als de titanium anode uit de link van Maurice.

[Afbeelding]
Ik ben ook een stukje verder, vooral met dank aan @Maurice v/d Zwaan !

Ik ben alle installatie boekjes door gegaan en erachter gekomen dat M8 is hoe de anode vastzit aan de "moer". Mijn voorkeur heeft het geheel vervangen zoals de rest ook gedaan heeft. Dan heb je echt een G5/4 nodig, oftewel een G1 1/4.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaETmTQRIzC4CJ4nLMkCrmr43RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSZwFap1tDrSlVMBs2Fik3JB.jpg?f=fotoalbum_large

De diepte van de titanium anode lijkt iets minder relevant te zijn. Die mag, lijkt het, een stuk korter zijn. Daar moet je vooral naar het aantal liters van het vat kijken.

• Maurice v/d Zwaan
Caros schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:52:
[...]

Ik ben ook een stukje verder, vooral met dank aan @Maurice v/d Zwaan !

Ik ben alle installatie boekjes door gegaan en erachter gekomen dat M8 is hoe de anode vastzit aan de "moer". Mijn voorkeur heeft het geheel vervangen zoals de rest ook gedaan heeft. Dan heb je echt een G5/4 nodig, oftewel een G1 1/4.

[Afbeelding]

De diepte van de titanium anode lijkt iets minder relevant te zijn. Die mag, lijkt het, een stuk korter zijn. Daar moet je vooral naar het aantal liters van het vat kijken.
De anode zit idd met m8 vast aan de moer, dus als je alleen een m8 anode kunt kopen kun je de moer wellicht hergebruiken.. Vaak zit deze echter er al bij. Waarschijnlijk ook ivm de pakking/sluiting.

De lengte van de magnesiumanode is overigens ook gerelateerd aan het aantal liters.

• rosch7

rosch7

Vraagje : bestaat er voor HA ook zoiets als een klokprogramma om de warmtepomp (Bosch Compress 3400i) om b.v. op "dure" uren van dynamische prijzen de pomp niet te laten draaien d.m.v. temperatuurverlaging ? Ik heb n.l.alleen. een simpele Moduline 1010H thermostaat

Heb de BBQKees gateway en Home Assistant Green inmiddels werkend maar ben nog een absolute leek op Home assistant gebied . Tips zijn welkom !

• FlowDesign
rosch7 schreef op zondag 20 september 2026 @ 15:26:
Vraagje : bestaat er voor HA ook zoiets als een klokprogramma om de warmtepomp (Bosch Compress 3400i) om b.v. op "dure" uren van dynamische prijzen de pomp niet te laten draaien d.m.v. temperatuurverlaging ? Ik heb n.l.alleen. een simpele Moduline 1010H thermostaat

Heb de BBQKees gateway en Home Assistant Green inmiddels werkend maar ben nog een absolute leek op Home assistant gebied . Tips zijn welkom !
Dat moet zeker kunnen. Je hebt op HA een automatisering nodig waarmee je op een bepaalde tijd de gewenste temperatuur naar de warmtepomp kunt sturen.

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken, is of er een HA integratie is voor het ophalen van de dynamische prijzen, dan zou je op basis daarvan de warmtepomp kunnen sturen.

• rosch7

rosch7

FlowDesign schreef op zondag 20 september 2026 @ 17:04:
[...]

Dat moet zeker kunnen. Je hebt op HA een automatisering nodig waarmee je op een bepaalde tijd de gewenste temperatuur naar de warmtepomp kunt sturen.

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken, is of er een HA integratie is voor het ophalen van de dynamische prijzen, dan zou je op basis daarvan de warmtepomp kunnen sturen.
Uiteindelijk sturen op dynamische tarieven is het ultime einddoel. Eerst maar eens een simpel klokprogramma zien te vinden of maken

• nighthunter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-09 08:53
nighthunter schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:41:
Na het fiasco van een eerdere aangeschafte CT200 die niet te updaten bleek en hierdoor incompatibel was met mijn Enviline IDU 2-6T heb ik dan nu toch eindelijk een CT200 kunnen bemachtigen met firmware versie 05.04.0 welke kan communiceren over de EMS2 bus. Echter, vroeg ik mij af of jullie ook tegen het volgende aanliepen:
  1. De HC1 afstandbediening moet op TC100 staan om geen foutmelding te krijgen op de binnenunit, ik heb ergens gelezen dat een software update nodig kan zijn om CT200 te kunnen selecteren, klopt dit en wat veranderd er dan?
  2. De ingestelde temperatuur op de CT200 lijkt niet gekoppeld te zijn aan de temperatuur instelling die ingesteld wordt op de HCM310. Mijn eerder (nu vervangen) thermostaat de CR11H was altijd in sync met de HCM310. Is dit normaal? Beide staan als HC1 ingesteld.
  3. De CR11H kon ook naar de stand 'off' net zoals de HCM310, echter heeft de CT200 een selectie bereik van 5°C tot 30°C en lijkt dus niet uit te kunnen.
  4. De huidige uitgelezen temperatuur van de CT200 via EMS2 heeft een precisie van 0.5°C, dat waar de CR11H op het scherm ook stappen maakte van 0.5°C was de EMS2 waarde wel 0.1°C nauwkeurig:
    [Afbeelding]
  5. De dauwpunt sensor is ook vreemd, deze leek eerder een precisie te hebben van 1°C echter na de afstandsbediening configuratie opnieuw van TC100 -> RC100H -> TC100 gezet te hebben blijkt die ineens wel met 0.1°C te meten. Tijdens deze actie is het dauwpunt ook met 5°C gestegen.
    [Afbeelding]Dat terwijl over tijd het luchtvochtigheidsgehalte wel is gestegen, maar geleidelijk niet in de mate waarmee het dauwpunt is verhoogd:
    [Afbeelding] Het leek dus even te zijn vastgelopen :?
Ben heel benieuwd naar jullie reacties.

EDIT:
Ik was nog eens door de handleiding aan het gaan van de CT200, en wat mij opvalt is dat er ook een service menu beschikbaar moet zijn op een installatie met warmtepomp or hybride systemen. Echter deze optie komt bij mij niet naar voren. Het ziet er namelijk zo uit als bij een CV ketel:
[Afbeelding]

Daar waar het er eigenlijk zo had moeten uitzien voor een AW warmtepomp:
[Afbeelding]

De CT200 lijkt wel in de gaten te hebben dat die op een AW warmtepomp is aangesloten overigens, want het SWW menu is dan wel weer die van een AW.

Iemand enig idee waarom deze service optie niet naar voren komt?
Inmiddels wat meer te weten gekomen over de CT200, blijkbaar laat deze alleen het service menu zien i.c.m. een monoblok. In mijn geval heb ik een split en laat deze het menu dus niet zien.

Waar ik helaas nog niet achter ben gekomen is waarom de temperatuur instelling van de CT200 volledig ontkoppeld is van die op de warmtepomp (HCM310), de CR11H was altijd wel gelijk.

De CT200 lijkt de warmtepomp verder wel te begrijpen, want deze laat netjes het vermogen zien en of die bezig is met het verwarmen van het water.

Iemand enig idee?

• Seafarer

Seafarer

XXX

rosch7 schreef op zondag 20 september 2026 @ 17:13:
[...]

Uiteindelijk sturen op dynamische tarieven is het ultime einddoel. Eerst maar eens een simpel klokprogramma zien te vinden of maken
Ergens in een van de warmte pomp topics had iemand getest dat na de temperatuur verlaging de warmte pomp aan een inhaal slag moet beginnen en dat gebeurt tegen een lagere tot veel lagere COP (rendement) Je "winst" kan dan direct verdampen.

Nu even hopen dat iemand je wel een linkje kan sturen want ik kan het niet meer vinden.

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14:17
rosch7 schreef op zondag 20 september 2026 @ 17:13:
[...]

Misschien zit hier iets voor jou tussen, deze had ik nog niet gedeeld hier denk ik. Wel nog een paar helpers en integraties aanmaken ervoor. Werkt prima voor mij met kwartierprijzen. https://community.home-assistant.io/t/run-during-cheapest-hour-afternoon/733584/2?u=derschreifritz

[ Voor 5% gewijzigd door hackbard op 21-09-2026 09:56 ]

• FlowDesign
Maurice v/d Zwaan schreef op zondag 20 september 2026 @ 10:54:
[...]

De anode zit idd met m8 vast aan de moer, dus als je alleen een m8 anode kunt kopen kun je de moer wellicht hergebruiken.. Vaak zit deze echter er al bij. Waarschijnlijk ook ivm de pakking/sluiting.

De lengte van de magnesiumanode is overigens ook gerelateerd aan het aantal liters.
Die anode waar jullie het over hebben, is dat ook van toepassing op een HR200 boilervat?

• Maurice v/d Zwaan
FlowDesign schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:30:
[...]

Die anode waar jullie het over hebben, is dat ook van toepassing op een HR200 boilervat?
Alle niet rvs boilers hebben een opofferingsanode. De HR200 dus ook

• sjikker
Ik zou graag mijn huis verwarmen met het zonne energie overschot. Ik heb de parameter (thermostat_hc1_offsettemp) van bbqkees gevonden om de stooklijn te verhogen dmv home assistant Zijn er meer mensen die dit gebruiken, zo ja met hoeveel graden verhoog je dit dan?

Als je de stooklijn te veel zou verhogen zou ik verwachten dat je een overshoot krijgt in temperatuur? Dit water stroomt pas door de vloerverwarming wanneer er warmtevraag is vanuit het huis?

En zijn er standaard programma's die hiervoor gebruikt worden?

• fredw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-09 15:25
Met het plaatsen van ons 5800i systeem moest de oude zonneboiler vervangen worden door eentje met extra spiraal. Dat werd een Nexus pawt LE2, met mg anode. Echter, het water bleek voortdurend schuimend en troebel (ook na talloze keren legen, verwarmen, legen, hervullen). Onze installateur heeft het opgelost door de anode te verwijderen. Hij heeft er verstand van en het is zijn oplevering en garantie. (Alle vertrouwen in. Hoewel, het is wel de installateur die mijn zonneboiler verkeerd aansloot, meer dan een jaar lekkages niet kon vinden in zijn aangelgde leidingen, de dauwpuntsensor los heeft getrokken om het aantal meldingen terug te dringen, de ontdooikabel niet had aangesloten, en nogal wat andere zaken niet of verkeerd had gemonteerd).

• FlowDesign
sjikker schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:18:
Ik zou graag mijn huis verwarmen met het zonne energie overschot. Ik heb de parameter (thermostat_hc1_offsettemp) van bbqkees gevonden om de stooklijn te verhogen dmv home assistant Zijn er meer mensen die dit gebruiken, zo ja met hoeveel graden verhoog je dit dan?

Als je de stooklijn te veel zou verhogen zou ik verwachten dat je een overshoot krijgt in temperatuur? Dit water stroomt pas door de vloerverwarming wanneer er warmtevraag is vanuit het huis?

En zijn er standaard programma's die hiervoor gebruikt worden?
Waarom stuur je niet gewoon de gewenste kamertemperatuur aan ipv de stooklijn?

• Maurice v/d Zwaan
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:01:
[...]

Alle niet rvs boilers hebben een opofferingsanode. De HR200 dus ook
Ik heb vandaag geleerd dat rvs boilers soms ook een opofferingsanode hebben, voor de zekerheid. RVS heeft het niet nodig, maar de lasnaden en overgangen zijn mogelijk niet 100% rvs meer (en rvs heeft zuurstof nodig om beschermlaagje te vormen) waardoor er toch soms een anode geplaatst wordt

• Leonard Smit
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-09 09:28
Het wordt kouder, de warmtepomp gaat weer aan en ik heb meteen weer een vraag. Bij het bekijken van de instellingen valt mij plots op dat de hoofdpomp op uit staat. Zie plaatje. Welke pomp is dat en moet deze niet aan staan? En zo ja, moet ik dan nog iets doen met de modulatie (instelling vlak eronder)? Ik ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJv2ZjIPZ-YHWW_kG_1ZUUHmrtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/230W1PTiMoBKgHiWctFz4wPV.png?f=fotoalbum_large

• FlowDesign
Even een vraagje over boilervaten:

Onze HR200 staat op Eco+ mode ingesteld en is afgelopen nacht in 6 uur tijd van 52,2 naar 49,2 graden afgekoeld. Hij verliest dus een halve graad per uur. Ik vraag mij af of dat de norm is.

• FlowDesign
Leonard Smit schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:50:
Het wordt kouder, de warmtepomp gaat weer aan en ik heb meteen weer een vraag. Bij het bekijken van de instellingen valt mij plots op dat de hoofdpomp op uit staat. Zie plaatje. Welke pomp is dat en moet deze niet aan staan? En zo ja, moet ik dan nog iets doen met de modulatie (instelling vlak eronder)? Ik ben benieuwd.

[Afbeelding]
Misschien de pomp van je cv-ketel? Die draait niet mee als de warmtepomp het werk doet.

• Maurice v/d Zwaan
FlowDesign schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:02:
Even een vraagje over boilervaten:

Onze HR200 staat op Eco+ mode ingesteld en is afgelopen nacht in 6 uur tijd van 52,2 naar 49,2 graden afgekoeld. Hij verliest dus een halve graad per uur. Ik vraag mij af of dat de norm is.
Mijn HR300 heeft ongeveer hetzelfde verlies, en dat is volgens de specs. De HR200/HR300 zijn zeker niet de best presterende ketels qua verlies.

Ik troost me met de gedachte dat het in de zomer minder hard gaat, en in de winter helpt het huis te verwarmen

• HansRemmerswaal
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:28:
[...]

Mijn HR300 heeft ongeveer hetzelfde verlies, en dat is volgens de specs. De HR200/HR300 zijn zeker niet de best presterende ketels qua verlies.

Ik troost me met de gedachte dat het in de zomer minder hard gaat, en in de winter helpt het huis te verwarmen
Mijn HR300 koelde afgelopen nacht met 0.3 graad per uur af: (47.3 - 45.5) / 6. De nachten daarvoor met 0.25 graad per uur. Verschil is, denk ik, dat gisteren de monteur een stuk van de buis isolatie bij mijn aanvoerbuis naar het boilervat heeft verwijderd. Deze buis is bij het boilervat erg warm dus helpt met het afkoelen.

De buisisolatie is verwijderd omdat het boilervat volgende week een kwartslag gedraaid moet worden. Dit is nodig om voldoende ruimte te creëren voor de plaatsing van een nieuwe kettinganode. Voor een standaard anode is er namelijk te weinig ruimte boven het vat; door de kwartslag te draaien ontstaat er precies genoeg ruimte voor een kettinganode.

• Seafarer

Seafarer

XXX

HansRemmerswaal schreef op donderdag 24 september 2026 @ 14:55:
[...]

Mijn HR300 koelde afgelopen nacht met 0.3 graad per uur af: (47.3 - 45.5) / 6. De nachten daarvoor met 0.25 graad per uur. Verschil is, denk ik, dat gisteren de monteur een stuk van de buis isolatie bij mijn aanvoerbuis naar het boilervat heeft verwijderd. Deze buis is bij het boilervat erg warm dus helpt met het afkoelen.

De buisisolatie is verwijderd omdat het boilervat volgende week een kwartslag gedraaid moet worden. Dit is nodig om voldoende ruimte te creëren voor de plaatsing van een nieuwe kettinganode. Voor een standaard anode is er namelijk te weinig ruimte boven het vat; door de kwartslag te draaien ontstaat er precies genoeg ruimte voor een kettinganode.
Als je toch bezig bent. ;)

https://www.nathan.nl/onze-projecten/thermische-trek

en dan direct naar punt 2 gaan betreffende verlies bij boilers.

• HansRemmerswaal
Seafarer schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:21:
[...]

Als je toch bezig bent. ;)

https://www.nathan.nl/onze-projecten/thermische-trek

en dan direct naar punt 2 gaan betreffende verlies bij boilers.
Ik heb net voor de ingang van mijn boiler een terugslag klep zitten. Als het goed is kan dat effect dan niet meer optreden.

• Seafarer

Seafarer

XXX

HansRemmerswaal schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:07:
[...]

Ik heb net voor de ingang van mijn boiler een terugslag klep zitten. Als het goed is kan dat effect dan niet meer optreden.
Bij de ingang kan dit helpen. Maar een terugslagklep stopt doorstroming in een pijp. Einrohr zirkulation is een heen en weer stroming in dezelfde buis. Dus geen doorstroming.
Lijkt me toch een nobrainer als je het pijpwerk toch moet aanpassen. En zeker bij de bovenste aansluiting.

• Caros
  • Niet online
Maurice v/d Zwaan schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:28:
[...]

Ik deel het niet helemaal dat het niet de beste presterende ketels zijn qua verlies. Natuurlijk zijn ze beter te vinden, maar zo slecht is het ook niet.

Ik zit op +- 5 tot 6 graden per dag, afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de temperatuur in de ketel. Net na een legionellarun gaat het ietsje harder, maar gemiddeld genomen zit ik op 0.25 graad per uur afkoeling.

Ik heb wel een u-lus in de bovenste leiding en voor zover mogelijk alle leidingen en koppelingen op de boiler geïsoleerd. Zorgen behoorlijk wat aansluitingen en leidingen die fungeren als mini radiatoren.

• Sunri5e
  • Laatst online: 20:50
FlowDesign schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:08:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wij hebben onlangs een nieuw huis gekocht en hebben beneden vloerverwarming aan laten leggen voordat we verhuisd zijn. Sinds gisteren is ook de Compress 5800i AW geïnstalleerd met een 7 OR-S en een 200 liter boilervat (een Tower hadden we niet naar zolder gekregen).

Hier heeft m'n monteur ook meteen de K 40 RF wifi module geïnstalleerd. Ik heb 'm al gekoppeld en de HomeCom app laat inderdaad al ontzettend veel informatie zien.
Ik heb nog geen tijd gehad om er echt diep in te duiken en wil ook wel graag een integratie met HA, maar ik kijk eerst ff wat er mogelijk is zonder BBQkees.

Je zou haast verwachten dat er bij dit soort nieuw type warmtepompen er standaard al een module zoals de K 40 RF ingebouwd zit?

• FlowDesign
Sunri5e schreef op donderdag 24 september 2026 @ 22:11:
[...]

Je zou haast verwachten dat er bij dit soort nieuw type warmtepompen er standaard al een module zoals de K 40 RF ingebouwd zit?
Eigenlijk wel ja. Of een thermostaat met wifi en een app zoals ik bij m'n Remeha had

• HansRemmerswaal
Seafarer schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:48:
[...]

Bij de ingang kan dit helpen. Maar een terugslagklep stopt doorstroming in een pijp. Einrohr zirkulation is een heen en weer stroming in dezelfde buis. Dus geen doorstroming.
Lijkt me toch een nobrainer als je het pijpwerk toch moet aanpassen. En zeker bij de bovenste aansluiting.
Met een warmtecamera heb ik gekeken waar de warmte weglekt. Dit is een foto die ik net heb gemaakt met de isolatie verwijderd. Voordat ik een terugslagklep had was het plaatje een stuk slechter en koelde de boiler een heel stuk sneller af. Met terugslagklep en isolatie is het 0.25 graad per uur. Zonder het isoleren van die hotspots is het 0.3 graad per uur.

Het grote donker blauwe vat op onderstaande warmtebeeld is 22.7 graden, de omgevingstemperatuur is 20.5 graden. Dus door de isolatie van het vat zelf is er ook wat warmte verlies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKq8pwGCFBLN5QmhEAc7abq-tQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzS31XxlvbGvufzKHQ4Oh7P0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door HansRemmerswaal op 25-09-2026 09:38 ]

• Maurice v/d Zwaan
Caros schreef op donderdag 24 september 2026 @ 21:42:
[...]

Ik deel het niet helemaal dat het niet de beste presterende ketels zijn qua verlies. Natuurlijk zijn ze beter te vinden, maar zo slecht is het ook niet.

Ik zit op +- 5 tot 6 graden per dag, afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de temperatuur in de ketel. Net na een legionellarun gaat het ietsje harder, maar gemiddeld genomen zit ik op 0.25 graad per uur afkoeling.

Ik heb wel een u-lus in de bovenste leiding en voor zover mogelijk alle leidingen en koppelingen op de boiler geïsoleerd. Zorgen behoorlijk wat aansluitingen en leidingen die fungeren als mini radiatoren.
Ze zijn ook niet slecht. Ik heb nu 0.22C per uur, maar blijft energielabel C.. Er zijn vaten met A en A+ die 0.1C per uur verliezen. Als ik dat laat doorrekenen per jaar (COP 4, 25ct per kwh) is dat overigens maar ongeveer € 30 per jaar verschil qua kosten. Dus prima

• Caros
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 09:32:
[...]

Met een warmtecamera heb ik gekeken waar de warmte weglekt. Dit is een foto die ik net heb gemaakt met de isolatie verwijderd. Voordat ik een terugslagklep had was het plaatje een stuk slechter en koelde de boiler een heel stuk sneller af. Met terugslagklep en isolatie is het 0.25 graad per uur. Zonder het isoleren van die hotspots is het 0.3 graad per uur.

Het grote donker blauwe vat op onderstaande warmtebeeld is 22.7 graden, de omgevingstemperatuur is 20.5 graden. Dus door de isolatie van het vat zelf is er ook wat warmte verlies.

[Afbeelding]
Wel interessant :) die koppelingen heb ik zelf allemaal inderdaad nog na geïsoleerd. Valt mij ook op dat bij de grote plastic kap het ook warmer voelt.
Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 09:50:
[...]

Ze zijn ook niet slecht. Ik heb nu 0.22C per uur, maar blijft energielabel C.. Er zijn vaten met A en A+ die 0.1C per uur verliezen. Als ik dat laat doorrekenen per jaar (COP 4, 25ct per kwh) is dat overigens maar ongeveer € 30 per jaar verschil qua kosten. Dus prima
0.1 heb ik nog niet voorbij zien komen, maar dan is het inderdaad niet fantastisch. Ik haal overigens lang geen COP 4 op warm water

Zou het uit kunnen om 19mm Armaflex er omheen te plakken?

• balblas
HansRemmerswaal schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:07:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan en scheelde behoorlijk. Het boilervat koelde aanzienlijk minder snel af.

• krizzziz
Leonard Smit schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 08:50:

[Afbeelding]
Ter info, mijn warmtepomp werkt prima. En daar staat deze hoofdpomp ook op uit.

ehhhh..HOI

Pagina: 1 ... 117 118 Laatste