Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
TL2 was 35 graden, dan zou het geweest kunnen zijn.Supermario16 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 22:07:
[...]
Als de air intake te warm is wordt ook de aux heater gebruikt.
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD
ik heet geen Willem maar kan wel iets zeggen over hoe dit bij de enviline Mono werkt:RobEppink schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:08:
[...]
Willem..
Koelen is toch een aparte tak van sport.
De aanvoerstreeftemp is bij verwarmen in hoofdlijnen afhankelijk van i. stooklijn, ii. buitentemp en iii kamertemp..
Maar waar is de aanvoerstreeftemp bij koelen van afhankelijk?
Het lijkt erop, dat bij een stijging van de buitentemp. de aanvoerstreeftemp. eveneens stijgt.
Dit lijkt tegenstrijdig.
Kun jij enig licht in de tunnel brengen? Dank vast.
- bij het koelen wordt de stooklijn NIET gebruikt.. dus vergeet al die parameters.
- bij het koelen probeert de WP (net als bij verwarmen!) de "aanvoertemp = T0" gelijk te krijgen aan de 'target-flowtemperature"
- het verschil wordt geintegreerd en er wordt een hysterese in graad-minuten gehanteerd om de pomp uiteindelijk aan/uit te schakelen.
- de Targetflowtemp is afgeleid van de selected-flowtemp (zijn basically hetzelfde) en komen uit een berekende waarde die bij koelen wordt berekend uit de min-flow-temp (instelwaarde) en dewpoint+offset
/f/image/cvmkvZKxwiSV2CUJYtWp2Wiv.png?f=fotoalbum_large)
basically probeert de groene lijn de donkerblauwe te volgen...
Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp, Solaredge PV
Thanks! Dit gaat mijn pet duidelijk te boven voor nu. Heb de boel gereset maar melding kwam snel terug. Morgen koud douchen en maandag de monteur bellen..
Maar wat is de start en stop van de hysterische? Op mijn WP is deze instelling 150 Kmin, op een mono block kun je deze volgens mij niet instellen en is het een vaste waarde.lc8 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 23:04:
[...]
ik heet geen Willem maar kan wel iets zeggen over hoe dit bij de enviline Mono werkt:
- bij het koelen wordt de stooklijn NIET gebruikt.. dus vergeet al die parameters.
- bij het koelen probeert de WP (net als bij verwarmen!) de "aanvoertemp = T0" gelijk te krijgen aan de 'target-flowtemperature"
- het verschil wordt geintegreerd en er wordt een hysterese in graad-minuten gehanteerd om de pomp uiteindelijk aan/uit te schakelen.
- de Targetflowtemp is afgeleid van de selected-flowtemp (zijn basically hetzelfde) en komen uit een berekende waarde die bij koelen wordt berekend uit de min-flow-temp (instelwaarde) en dewpoint+offset
[Afbeelding]
basically probeert de groene lijn de donkerblauwe te volgen...
Als ik de delta T tussen de target en de current integreer kom ik niet op 150 Kmin uit.
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD
De minimale aanvoer streeftemperatuur was 18 graden, die heb ik maar omhoog gezet naar 20 in de hoop dat het systeem eerder gaat koelen. Ik heb liever dat hij koelt met 20, dan niet koelen met 18.
Ik vroeg me alleen nog wel af, wat gebeurt er als ik de RC100 instel als afstandsbediening met mijn 1010H ipv de RC100H. Of krijg ik dan een error? Zou wel mooie manier zijn om de luchtvochtigheidsmeter te omzeilen.
Met de remote thermostats optie in de ems-esp moet dat werken. Ze geven zelfs een waarschuwing dat je kunt koelen met een te hoog dauwpunt… Zie https://emsesp.org/Special-FunctionsSRB12 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 00:16:
Ik vroeg me alleen nog wel af, wat gebeurt er als ik de RC100 instel als afstandsbediening met mijn 1010H ipv de RC100H. Of krijg ik dan een error? Zou wel mooie manier zijn om de luchtvochtigheidsmeter te omzeilen.
To activate the Remote Thermostat feature follow these steps:EMS-ESP will search for the master thermostat and create a new thermostat with entities for room temperature and optionally humidity. These values will automatically be updated and synchronized with the master thermostat.
- set thermostat/hc<x>/control (or Room Control in the WebUI) to the remote thermostat you want to control
- send thermostat/hc<x>/remotetemp with your desired temperature. Optionally for an RC100H send thermostat/hc<x>/remotehum with a value for the humidity
[ Voor 34% gewijzigd door HansRemmerswaal op 27-06-2026 08:28 ]
Hm, en dit is wel het standaard protocol? Ik heb er verder geen software tussen hangen. Want eerlijk gezegd, zegt me dit niet zo heel veel.HansRemmerswaal schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 08:26:
[...]
Met de remote thermostats optie in de ems-esp moet dat werken. Ze geven zelfs een waarschuwing dat je kunt koelen met een te hoog dauwpunt… Zie https://emsesp.org/Special-Functions
[...]
Systeem is nu wel aan het koelen, berekend dauwpunt is 20°C, aanvoertemp ook. Kennelijk is die combinatie net goed genoeg. Het is inmiddels 24,5 in de woonkamer. Luchtvochtigheid is 66%, dat is niet heel erg verbeterd met rijst.
Twijfel nu wel om de afstandsbediening aan te passen. Waarschijnlijk gaat het systeem dan eerst weer uit...
[ Voor 4% gewijzigd door SRB12 op 27-06-2026 09:17 ]
De nood oplossing in de link werkt alleen als je BBQKees hebt met Home Assistent. Maar als het koelen nu goed werkt zonder een truukje dan is dat uiteraard veel beter.SRB12 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:15:
[...]
Hm, en dit is wel het standaard protocol? Ik heb er verder geen software tussen hangen. Want eerlijk gezegd, zegt me dit niet zo heel veel.
Systeem is nu wel aan het koelen, berekend dauwpunt is 20°C, aanvoertemp ook. Kennelijk is die combinatie net goed genoeg. Het is inmiddels 24,5 in de woonkamer. Luchtvochtigheid is 66%, dat is niet heel erg verbeterd met rijst.
Twijfel nu wel om de afstandsbediening aan te passen. Waarschijnlijk gaat het systeem dan eerst weer uit...
Nouja, goed werken. Hij doet nu iets, maar ik heb het liever nog een paar graden kouder, want dit houdt niet echt over. Zo eerst maar extra vochtvreters om de thermostaat hangen.
Ik ga op wel op zoek naar een 1010 thermostaat. Al zie ik dat die uitgefaseerd zijn inmiddels.
Ik heb hier ook last van, ik meen me iets te herinneren dat de warmtepomp bij temperaturen boven de 35? Graden geen warm water maakt, maar dat kan ik me niet herinneren en kan het in de handleiding ook niet vinden. Vanochtend was het volgens de warmtepomp zelf 30 graden en sprongen alsnog de elementen aan, dus als dit al waar is zit er ergens nog iets wat dit blokkeert. Voorafgaand aan het warm water had de warmtepomp geen koeling erin gemaakt. Ik heb een enviline 9kW.JackBol schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:47:
Mijn warmtepomp heeft de hele dag in koelmodus gedraaid en nu wil de compressor geen warm tapwater meer maken. Bij WW behoefte schakelt de aux heater hiervoor in, alhoewel ik disable aux heater (auxheateroff) aan heb, en dus eigenlijk helemaal geen aux heater verwacht.
Ik heb al van alles geprobeerd maar kan het probleem niet vinden enige hypothese die ik zou kunnen testen?
In de categorie 'waarom had ik daar niet eerder aan gedacht'; de souterrainvloer is een fantastische buffer in het stookseizoen, maar blijft in de zomer praktisch altijd koeler dan het dauwpunt. Tot dusver werkte de koeling dus amper. Simpele oplossing = inregelen. De bovenverdieping heeft veel meer afgifte nu het daar warmer is. Ik heb het souterrain nagenoeg helemaal geknepen en een ontvochtiger neergezet bij de thermostaat en het draait als een tierelier.
Misschien zijn meer zo traag van begrip; doe er je voordeel mee.
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
In mijn geval wel, zie de post boven jeSupermario16 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:07:
Beneden houden we het redelijk koel nu, maar boven begint de temperatuur op te lopen. Heeft er iemand hier tips voor? Is het zinvol de flow beneden wat te knijpen?
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Ik zou eerder voor de EasyControl gaan. Dan kun je zelf bepalen (via instelling app) of je gebruik wil maken van de luchtvochtigheidmeting.SRB12 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:55:
Ai, dat is spijtig.
Ik ga op wel op zoek naar een 1010 thermostaat. Al zie ik dat die uitgefaseerd zijn inmiddels.
Kan je die gewoon zo vervangen en neemt hij dan de settings van de WP over? Of Moet je die cr11 vervolgens nog inregelen?SRB12 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:34:
Ik heb inmiddels de CR11 (opvolger) hangen en hij koelt weer
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
De cr11 of cr13 zijn backwards compatible en doen het ook. De easycontrol heeft wel een h, maar ik begreep dat je die uit kon zetten en dan schijnt het ook te werken. Zelf geen ervaring meeSRB12 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:55:
Ai, dat is spijtig.
Nouja, goed werken. Hij doet nu iets, maar ik heb het liever nog een paar graden kouder, want dit houdt niet echt over. Zo eerst maar extra vochtvreters om de thermostaat hangen.
JackBol schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:38:
[...]
Kan je die gewoon zo vervangen en neemt hij dan de settings van de WP over? Of Moet je die cr11 vervolgens nog inregelen?
Het was van korte duur, hij koelt al niet meer. Geen storing, wellicht heeft het te maken met verdamper en vloer temperatuursverschillen? Eerst maar het zwembad in. Hopelijk begint hij straks weer.Lochnes schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:08:
[...]
De cr11 of cr13 zijn backwards compatible en doen het ook. De easycontrol heeft wel een h, maar ik begreep dat je die uit kon zetten en dan schijnt het ook te werken. Zelf geen ervaring mee
Je moet wel iets aangeven, of het een gasgestookte ketel is, of een warmtepomp oid. En in de warmtepomp zelf moet je de HC100 aangeven (zonder H dus).
Kort daarna kreeg ik een dauwpuntsensor melding. Dus dat was het probleem. Inmiddels doet die het weer. Ik heb nu tijdelijk het systeem gefopt door de sensor om een klein stukje ongebruikt koperen leiding te knopen. Die wordt sowieso niet nat.
[ Voor 12% gewijzigd door SRB12 op 27-06-2026 16:30 ]
:strip_exif()/f/image/EHteIaHPOUvyUvdZ7xw6QCr9.jpg?f=fotoalbum_large)
Opgelost in versie 3.8.3-dev.7HansRemmerswaal schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:55:
[...]
Ik heb een ticket aangemaakt bij EMS-ESP team voor het dauwpunt, ik vermoed dat ze daar een foutje maken en dat de warmtepomp zelf wel met een juiste waarde werkt.
[Afbeelding]
Ik heb nu de correcte dauwpunt temperatuur.
Ja dat is je dauwpunt sensor en je leidingen zijn nat dus goed dat die de warmtepomp uitzetResiba schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:33:
Mijn monoblock wil totaal niet koelen, ik krijg iedere keer de dauwpunt waarschuwing en dan stopt hij met koelen, ik heb via de EasyControl app al de luchtvochtigheid controle uitgezet maar volgens mij zit het in de sensor die op de aanvoerleiding zit. Iemand enig idee of dit zo correct is aangesloten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De dauwpunt sensor kun je niet uitzetten je zet alleen de luchtvochtigheids meting uit op de EasyControl
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Dat heb je snel gefixedHansRemmerswaal schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:34:
[...]
Opgelost in versie 3.8.3-dev.7
Ik heb nu de correcte dauwpunt temperatuur.
zal vanavond die nieuwste dev versie ook downloaden en installeren dan werkt die meting hier hopelijk ook goed
Als je geen storing hebt, dan is het vrijwel zeker dat de aanvoer (curflowtemp) lager was dan de dauwpuntbescherming (hc1_targetflowtemp - (r.hphystcool / 100.0)).SRB12 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:21:
[...]
[...]
Het was van korte duur, hij koelt al niet meer. Geen storing, wellicht heeft het te maken met verdamper en vloer temperatuursverschillen? Eerst maar het zwembad in. Hopelijk begint hij straks weer.
Je moet wel iets aangeven, of het een gasgestookte ketel is, of een warmtepomp oid. En in de warmtepomp zelf moet je de HC100 aangeven (zonder H dus).
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
Ik heb er een stuk isolatiebuis omheen gedaan om de alarmen te voorkomen. Ik heb lage luchtvochtigheid vanwege airco door het hele huis dus die condensvorming in de technische ruimte is niet echt representatief voor de woonruimtes.Resiba schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:33:
Mijn monoblock wil totaal niet koelen, ik krijg iedere keer de dauwpunt waarschuwing en dan stopt hij met koelen, ik heb via de EasyControl app al de luchtvochtigheid controle uitgezet maar volgens mij zit het in de sensor die op de aanvoerleiding zit. Iemand enig idee of dit zo correct is aangesloten?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
jepSRB12 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:02:
Dat doe je over de sensor heen? En dat is voldoende? Wel interessant, want onze technische ruimte is ook warmer en vochtiger dan de woonkamer.
Ik heb de 1010h vervangen voor de 1010, geeft dat hetzelfde effect als luchtvochtigheid controle uitzett3n?Resiba schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar dan kunnen de buizen in de installatieruimte nog wel nat worden. Is dat dan geen probleem?
ik heb nog nooit zo'n condensvorming in mijn technische ruimte gezien, maar je kan er natuurlijk altijd een ontvochtiger plaatsen. Bij mij geeft het in ieder geval geen probleem.HansRemmerswaal schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:23:
[...]
Maar dan kunnen de buizen in de installatieruimte nog wel nat worden. Is dat dan geen probleem?
Als er geen condens is dan is er toch ook geen isolatie om de dauwpuntbescherming nodig...JackBol schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:24:
[...]
ik heb nog nooit zo'n condensvorming in mijn technische ruimte gezien, maar je kan er natuurlijk altijd een ontvochtiger plaatsen. Bij mij geeft het in ieder geval geen probleem.
Er zal vast wel iets van condens zijn, maar op die foto hangen de druppels aan de buizen, dat heb ik bij mij nooit gezien.HansRemmerswaal schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:32:
[...]
Als er geen condens is dan is er toch ook geen isolatie om de dauwpuntbescherming nodig...
Buiten geeft 44,5 aan (hangt op dit moment in de zon). Dauwpunt zooi heb ik omzeild, dus hij zou moeten koelen, maar er gebeurt niks.
Aanvoerstreef temp 17,0
Aanvoertemp 25,1
Kamerstreeftemp 22,0
TC3 23,5
TC0 24,4 (die laatste 2 schijnen belangrijk te zijn maar veranderen wel veel?)
Ding zou gewoon moeten koelen toch zonder dauwpuntregeling?
Oh en ik ben klaar met mijn post en hij doet het weer. Apart. Ik heb TB53 gelezen. Werkt de delta tussen TC0 en TC3 ook door met een thermostaat zonder vochtmeting?
Als de compressor wel draait, dan zie ik daadwerkelijk dat het aanvoertemperatuur daalt naar bv. 18, 19 graden. Hoe kan het zijn dat de compressor niet regelmatig draait / actief is?
Dit is mijn WP:
En dit is nu mijn aanvoer + retour temp.
En foto's van mijn display:
:strip_exif()/f/image/MwwlGUB4zLSJWlcQFxiOuD4L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mrg5LYrQ9xQWUavp7aSxTvoi.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn concrete vraag dus is, waarom blijft de compressor niet draaien zodat de woning wel goed koelt. Ik snap goed dat het niet werkt als. een airco, maar ik ga terug naar de basis waarbij de instellingen zo staan dat het wel een juiste aanvoertemperatuur moet afgeven en dat gebeurt dus niet constant. Hebben we hier met een volrm van beveiliging te maken? Of juist een instelling?
[ Voor 8% gewijzigd door caribman op 27-06-2026 18:20 ]
Bij mij zijn de buizen zeiknat omdat de current flow ruim onder de dauwpunt temperatuur gaat. Ik snap even niet waarom de WP de run niet afbreekt. Ik heb trouwens nog geen dauwpunt sensor.JackBol schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 17:38:
[...]
Er zal vast wel iets van condens zijn, maar op die foto hangen de druppels aan de buizen, dat heb ik bij mij nooit gezien.
Geen idee, dit zie ik mij mij niet. Wel constant de H01-5295 condensleidingsensor foutmelding. Een paar dagen geleden bleef de warmtepomp (met EasyControl met uitgeschakelde vocht sensor) gewoon nog koelen, nu is het koelen volledig gestopt. Inmiddels een reset van het systeem gegeven zonder resultaat. Krijg het systeem dus niet meer aan het koelen zonder dat ik een idee heb waar dit door komt.rroetenberg schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:19:
Iemand enig idee welke sensor ervoor zorgt dat er het systeem niet werkt/ gaat koelen?[Afbeelding]
De sensor op je buitenunit die de warmtepomp uitschakelt als de buitentemperatuur te hoog wordtrroetenberg schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 18:19:
Iemand enig idee welke sensor ervoor zorgt dat er het systeem niet werkt/ gaat koelen?[Afbeelding]
Buitenunit beetje schaduw geven sensor zit achterop
Heb je in het diagnose menu gekeken bij storingen misschien blijft de condens beveiliging actiefNous112 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 08:21:
[...]
Geen idee, dit zie ik mij mij niet. Wel constant de H01-5295 condensleidingsensor foutmelding. Een paar dagen geleden bleef de warmtepomp (met EasyControl met uitgeschakelde vocht sensor) gewoon nog koelen, nu is het koelen volledig gestopt. Inmiddels een reset van het systeem gegeven zonder resultaat. Krijg het systeem dus niet meer aan het koelen zonder dat ik een idee heb waar dit door komt.
Heb ik 1 keer ook gehad was de dauwpunt sensor kapot was teveel vuil op gekomen en bleef daardoor sluiting maken waardoor de warmtepomp niet starte omdat dan de condens beveiliging actief blijft
Moet het checken als ik weer thuis ben (op vakantie, maar het thuisfront klaagde dat het systeem niet meer koeldeWillem senior schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:00:
[...]
Heb je in het diagnose menu gekeken bij storingen misschien blijft de condens beveiliging actief
Heb ik 1 keer ook gehad was de dauwpunt sensor kapot was teveel vuil op gekomen en bleef daardoor sluiting maken waardoor de warmtepomp niet starte omdat dan de condens beveiliging actief blijft
Zit er aan te denken om de sensor los te koppelen van de leiding, ik heb de minimale temperatuur op 18 graden staan en dat leek wel goed te gaan zonder al teveel dauw problemen. Maar misschien wat je zegt is de sensor smerig geworden (volgens mij is het een kortsluit sensor met een bepaalde nominale weerstand die een kortsluiting geeft zodra er vocht over al de vlakjes van de sensor ligt, wellicht is de sensor te vervangen door een shunt die de weerstand waarde van de sensor simuleert, dan zou de sensor afgekoppeld kunnen worden- als ik weer thuis ben maar eens de nominale weerstand meten van deze sensor).
Als je geen dauwsensor wilt kan je hem denk ik gewoon afkoppelen, ik heb geen dauwsensor op de leiding en koelt bij mij verder primaNous112 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:20:
[...]
Moet het checken als ik weer thuis ben (op vakantie, maar het thuisfront klaagde dat het systeem niet meer koelde).
Zit er aan te denken om de sensor los te koppelen van de leiding, ik heb de minimale temperatuur op 18 graden staan en dat leek wel goed te gaan zonder al teveel dauw problemen. Maar misschien wat je zegt is de sensor smerig geworden (volgens mij is het een kortsluit sensor met een bepaalde nominale weerstand die een kortsluiting geeft zodra er vocht over al de vlakjes van de sensor ligt, wellicht is de sensor te vervangen door een shunt die de weerstand waarde van de sensor simuleert, dan zou de sensor afgekoppeld kunnen worden- als ik weer thuis ben maar eens de nominale weerstand meten van deze sensor).
Heb een thermostaat zonder RV meting, misschien maakt dat nog uit
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2
Ik heb dit in HA opgelost door een automation te bouwen die er voor zorgt dat de minimale aanvoertemp altijd hoger moet zijn dan het dauwpunt. Als je dat niet hebt zul je met deze luchtvochtigheid zelf de minimale aanvoertemp omhoog moeten zetten naar een graad of 20.
mmm begin maar eerst met het af isoleren van al die leidingen zoals dat hoort te zijn...Resiba schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:33:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
een sensor zal allen werken voor de ruimte waar deze zich bevindt. het koude water komt door het hele huis... Dus ALS je toch HA gebruikt, kijk dan naar de luchtvochtigheid en temperatuur per ruimte en stem daar de flowtemperatuur op af.
edit: ik heb even wat 'ge-claude-vioolt' voor home-assistant, en hier is een stukje sensor code te gebruiken als template-sensor helper ('temperatuur' in C):
preconditie:
- maak een group-helper "sensor.thxx_humidity" met alle humidity sensors van de TH-devices per kamer in een sensor-groep helper. (zo'n groep heeft een entity lijst als attribute, je kunt deze group helper bijv de max-humidity laten weergeven)
- de template neemt aan dat de temperatuur-sensor ook in ieder device zit en 'dezelfe naam' heeft maar eindigend op 'temperature')
- het dewpoint wordt per kamer berekend en het maximum wordt weergegeven als resultaat
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| {% set entities = state_attr('sensor.thxx_humidity', 'entity_id') %}
{% set ns = namespace(dp_list=[], entity_list=[]) %}
{% for e in entities %}
{% set t = states(e | replace('humidity', 'temperature')) | float(none) %}
{% set rh = states(e) | float(none) %}
{% if t is not none and rh is not none %}
{% set ns.dp_list = ns.dp_list + [t - ((100 - rh) / 5)] %}
{% set ns.entity_list = ns.entity_list + [e] %}
{% endif %}
{% endfor %}
{{ ns.dp_list | max | round(1) }} |
[ Voor 74% gewijzigd door lc8 op 28-06-2026 18:13 ]
idd zoals eerder gezegd (in geval van verwarmen) is de hysterese bij de enviline mono niet in te stellen (je krijgt hem wel in HA te zien maar dat doet niks).HansRemmerswaal schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 00:14:
[...]
Maar wat is de start en stop van de hysterische? Op mijn WP is deze instelling 150 Kmin, op een mono block kun je deze volgens mij niet instellen en is het een vaste waarde.
Als ik de delta T tussen de target en de current integreer kom ik niet op 150 Kmin uit.
De integratie heb ik destijds ook gemaakt en die komt dan niet op een vaste waarde uit.. dus ik denk dat dat systeem toch gewoon net iets anders werkt... de integratie is in het systeem namelijk al te zien: als de 'selected-burn-power' (hoezo afkomstig van ketel technology?) ...
anyway.. voor mij werkt het zo.
Zou je die HA automation willen delen ? Heb je dat gekoppeld met bbqkees of met husdata?jordyc schreef op zondag 28 juni 2026 @ 15:41:
Die dauwpunt sensor gaf bij mij ook alleen maar problemen, dus heb em er vanaf gehaald. Normaal gesproken is 18 graden veilig genoeg, maar met de huidige luchtvochtigheid ligt het dauwpunt daar toch een graad boven.
Ik heb dit in HA opgelost door een automation te bouwen die er voor zorgt dat de minimale aanvoertemp altijd hoger moet zijn dan het dauwpunt. Als je dat niet hebt zul je met deze luchtvochtigheid zelf de minimale aanvoertemp omhoog moeten zetten naar een graad of 20.
Ik heb het gekoppeld via bbqkees.Nous112 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:22:
[...]
Zou je die HA automation willen delen ? Heb je dat gekoppeld met bbqkees of met husdata?
Met onderstaande code kun je de minimale flow temp aansturen. Ik heb de volgende basis instellingen:
number.thermostat_hc1_dewoffset op 3
Temp diff TC3/TC0 cool op 2
Je moet er rekening mee houden dat de warmtepomp stuurt op de temperatuur zoals deze terug bij de warmtepomp komt. Het water wat de vloer in gaat is dus kouder, met de offset zorg ik er dus voor dat deze boven het dauwpunt blijft en dus ook dat de aanvoerbuizen droog blijven. Onderstaande automation is een onderdeel van mijn complete warmtepomp aansturing
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| actions: - if: - condition: state entity_id: select.thermostat_hc1_hpoperatingmode state: - cooling then: - action: number.set_value metadata: {} target: entity_id: number.thermostat_hc1_hpminflowtemp data: value: >- {{ [18, (states('sensor.thermostat_hc1_dewtemperature')|float() + 0.3)|round(0,'ceil')|int] | max }} |
Bedankt! Dit ga ik ook eens proberen. Voor mij was niet helemaal duidelijk waar de Enviline nu precies gebruik van maakte (selected flow temperature kon ik niet aanpassen in bbqkees, enkel op de binnenunit zelf, dus moet dus blijkbaar de hc1 HP min. flow temp. gebruiken).jordyc schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:54:
[...]
Ik heb het gekoppeld via bbqkees.
Met onderstaande code kun je de minimale flow temp aansturen. Ik heb de volgende basis instellingen:
Je moet er rekening mee houden dat de warmtepomp stuurt op de temperatuur zoals deze terug bij de warmtepomp komt. Het water wat de vloer in gaat is dus kouder, met de offset zorg ik er dus voor dat deze boven het dauwpunt blijft en dus ook dat de aanvoerbuizen droog blijven. Onderstaande automation is een onderdeel van mijn complete warmtepomp aansturingYAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 actions: - if: - condition: state entity_id: select.thermostat_hc1_hpoperatingmode state: - cooling then: - action: number.set_value metadata: {} target: entity_id: number.thermostat_hc1_hpminflowtemp data: value: >- {{ [18, (states('sensor.thermostat_hc1_dewtemperature')|float() + 0.3)|round(0,'ceil')|int] | max }}
Verder heb ik net als meerderen hier het probleem dat de technische ruimte vaak veel vochtiger is dan het huis zelf. Ik heb een geïsoleerde garage waar de Enviline en de WTW unit staan, maar de wasmanden met o.a. natte handdoeken staan er ook waardoor de dauwpuntsensor zo’n beetje elk uur de boel blokkeert (met vervolgens een wachttijd van ook weer ongeveer een uur). Ik heb nu een ontvochtiger besteld en hoop hiermee het probleem op te lossen.
Overigens zit het er dik in dat er in de nabije toekomst toch ook een airco komt, want vloerkoeling koelt wel maar doet verder niks aan de luchtvochtigheid. Juist die luchtvochtigheid vind ik het meest irritant.
ha jordy, begrijp ik het goed dat met BBQkees en deze automation in home assistant ik zelf kan bepalen welke temperatuur door de buizen gaan?jordyc schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:54:
[...]
Ik heb het gekoppeld via bbqkees.
mijn uitdaging is namelijk dat er 18 graden aangemaakt wordt, 20 aankomt bij de verdelers en 22/23 terugkomt bij de pomp. zou deze graag nog enkele graden lager willen hebben en niet te hoeven werken met zakjes rijst oid.
Niet helemaal, wat je met deze automation kunt doen is bepalen wat de minimale aanvoertemperatuur voor de warmtepomp is. De WP bepaald nog steeds zelf wat de aanvoertemperatuur moet zijn, maar deze kan nooit onder de minimale aanvoertemperatuur zijn. Het bepaald dus alleen de ondergrens voor het water.vdiermen schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:35:
[...]
ha jordy, begrijp ik het goed dat met BBQkees en deze automation in home assistant ik zelf kan bepalen welke temperatuur door de buizen gaan?
mijn uitdaging is namelijk dat er 18 graden aangemaakt wordt, 20 aankomt bij de verdelers en 22/23 terugkomt bij de pomp. zou deze graag nog enkele graden lager willen hebben en niet te hoeven werken met zakjes rijst oid.
Als je WP 18 graden aanmaakt, maar met 20 graden bij de verdelers aankomt zou ik eerst eens kijken of er niet ergens isolatie toegepast kan worden, want 2 graden opwarming is wel erg veel en je verliest veel koelpotentieel daarmee.
Dat wordt ook met dezelfde thermometer gemeten?vdiermen schreef op maandag 29 juni 2026 @ 12:35:
[...]
ha jordy, begrijp ik het goed dat met BBQkees en deze automation in home assistant ik zelf kan bepalen welke temperatuur door de buizen gaan?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
:strip_exif()/f/image/if2FfVO7FeSYBgrG4VEonSKc.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/aP41ahwb6FKsHOfIrcgArp2v.png?f=fotoalbum_large)