• nefitenviline
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 20:53
Lochnes schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:43:
[...]

Om die reden heb ik nu een 1010 besteld om mijn 1010h te vervangen. Hij is veeeeeel te voorzichtig. Ik heb ook een condenssensor op mijn leidingen, dan moet hij daar maar op uit gaan. We gaan het proberen..

Toen ik als eerste testje in het menu van de warmtepomp de 1010 ipv de 1010h selecteerde maar nog geen thermostaat vervangen had begon hij wel meteen te mopperen, dus ik ben benieuwd.
Als ik de 1010h vervangen voor de 1010 krijg ik een foutmelding dat er geen temperatuur meting is, terwijl hij wel de temperatuur op de 1010 weergeeft. In mn instellingen kan ik alleen de 100, 100h en 300 selecteren. Mis ik iets?

[ Voor 5% gewijzigd door nefitenviline op 22-06-2026 07:17 ]


  • JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Mijn HP (enviline split ES7) gaat niet in koelbedrijf, wat ik wel zou verwachten bij dit weer 😅

Waar kan ik beginnen met troubleshooten?


Nevermind, de hp stond niet op heat/cool 😬

[ Voor 18% gewijzigd door JackBol op 22-06-2026 07:41 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.


  • ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-06 20:16
De Bosch is inderdaad heel conservatief met condens. Vannacht heeft de wp wel heerlijk gekoeld, scheelt flink dat alle warmte nu uit t beton is.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600


  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
nefitenviline schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:05:
[...]

Als ik de 1010h vervangen voor de 1010 krijg ik een foutmelding dat er geen temperatuur meting is, terwijl hij wel de temperatuur op de 1010 weergeeft. In mn instellingen kan ik alleen de 100, 100h en 300 selecteren. Mis ik iets?
Op / in de thermostaat zit ook een instellingen menu
Daar moet je deze op slave zetten de master is namelijk de binnenunit

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03:30
JackBol schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:12:
Mijn HP (enviline split ES7) gaat niet in koelbedrijf, wat ik wel zou verwachten bij dit weer 😅

Waar kan ik beginnen met troubleshooten?


Nevermind, de hp stond niet op heat/cool 😬
Hier hetzelfde issue, in mijn geval, met mijn 5800i en een RT800. Alles staat op groen, maar buiten draait de ventilator niet, aanvoer temperatuur 26 graden maar je voelt geen water door de leiding stromen (geen druk).

De afgelopen weken heeft hij heerlijk staan koelen, en buiten kwam er een flink warme lucht van de ventilator.

Ik heb helaas nog geen intergratie in mijn smarthome kunnen maken met een BBQkees en een ESP32 met temperatuursensoren per groep op de verdeler ivm andere prioriteiten met een nieuw huis ;) .
Ik heb wel de WP achter een homewizard KWh meter zitten in de meterkast dus ik kan vrij gedetailleerd zien of er activiteit is.

Vanmorgen bij CV-groep 1 ipv de RT800 als thermostaat (volgens mij de boosdoener met hoge luchtvochtigheid) deze op "none" gezet.

Resultaat: ventilator spint op buiten, er wordt warme lucht geblazen, er komt druk op de leiding (je voelt hem opspinnen) en de aanvoertemperatuur op de unit gaat van 26, naar 23, nu naar 20.
Oftewel deze workaround lijkt te werken, vraag is waarom de RT800 dit doet.

De hele week heeft de koeling het niet gedaan, in de woonkamer waar de RT800 hangt is de luchtvochtigheid boven de 60 uitgekomen, maar vanmorgen was het 56 en volgens mij ook 53.
Als ik het zo lees zou hij het onder 60 moeten doen en zou ik verwachten dat hij wel doet koelen?

Ik heb de BBQkees besteld en ik twijfel over een luchtontvochtiger (sowieso nodig denk ik), maar is er iemand die kan verklaren waarom dit werkt?

  • nefitenviline
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 20:53
Willem senior schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:26:
[...]

Op / in de thermostaat zit ook een instellingen menu
Daar moet je deze op slave zetten de master is namelijk de binnenunit
op het display van de binnenunit bedoel je? kan je aangeven waar ik dit kan vinden? bij de normale instellingen zie ik die optie niet, en bij 'service-instellingen' ook niet.

  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
nefitenviline schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:02:
[...]

op het display van de binnenunit bedoel je? kan je aangeven waar ik dit kan vinden? bij de normale instellingen zie ik die optie niet, en bij 'service-instellingen' ook niet.
Nee de draaiknop van de thermostaat lang indrukken dan kom je in dat menu
Ik weet alleen nu die code die je moet veranderen even niet
Volgens mij heb ik dat wel een keer hier op het forum vermeld / gedeeld dus dat moet je even terug zoeken

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • nefitenviline
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 20:53
Willem senior schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:48:
[...]

Nee de draaiknop van de thermostaat lang indrukken dan kom je in dat menu
Ik weet alleen nu die code die je moet veranderen even niet
Volgens mij heb ik dat wel een keer hier op het forum vermeld / gedeeld dus dat moet je even terug zoeken
gelukt, dank! Hij ging weer even koelen maar stopte zodra de koud wateraanvoer rond de 20,3 graden kwam, nu zonder een foutmelding te geven. Min watertemp stond op 17.

[ Voor 15% gewijzigd door nefitenviline op 22-06-2026 11:12 ]


  • menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 16:37
nefitenviline schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:48:
[...]

gelukt, dank! Hij ging weer even koelen maar stopte zodra de koud wateraanvoer rond de 20,3 graden kwam, nu zonder een foutmelding te geven. Min watertemp stond op 17.
Is dit een enviline tower met een 1010 (zonder h) die de boel in koeling krijgt? Dus zonder een hygrometer? heb je wel geen condens sensor op de aanvoer?

  • nefitenviline
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 20:53
menn0 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:22:
[...]

Is dit een enviline tower met een 1010 (zonder h) die de boel in koeling krijgt? Dus zonder een hygrometer? heb je wel geen condens sensor op de aanvoer?
Enviline 17et is het, heb nu een 1010 erop gezet dus. Zit condens sensor op de aanvoer ja. Daar geeft hij nu geen foutmeldingen op. Hij ging net weer koelen, tot 20,8celsius aanvoertemp en daarna ging de temp weer omhoog.

  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:03
nefitenviline schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:41:
[...]

Enviline 17et is het, heb nu een 1010 erop gezet dus. Zit condens sensor op de aanvoer ja. Daar geeft hij nu geen foutmeldingen op. Hij ging net weer koelen, tot 20,8celsius aanvoertemp en daarna ging de temp weer omhoog.
Bij mij koelt hij 45 min en dan stop hij weer een tijdje. Ik zie mijn aanvoertemperatuur in die 45 minuten van 21.2 naar 14.7 graden zakken.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 16:37
nefitenviline schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:41:
[...]

Enviline 17et is het, heb nu een 1010 erop gezet dus. Zit condens sensor op de aanvoer ja. Daar geeft hij nu geen foutmeldingen op. Hij ging net weer koelen, tot 20,8celsius aanvoertemp en daarna ging de temp weer omhoog.
Ok helder, ik ga nog eens met een 1010 proberen en in Afstandsbediening zetten.


Kunnen we niet buitentemperatuur manipuleren op >24 graden (via een BBqKees of HA), en zodat ie eigenlijk nooit meer stopt met koelen? En ik denk dat 20 graden door de vloer jagen dan opzich prima is? Ill report back met de 1010 :)

  • nefitenviline
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 20:53
nefitenviline schreef op maandag 22 juni 2026 @ 12:41:
[...]

Enviline 17et is het, heb nu een 1010 erop gezet dus. Zit condens sensor op de aanvoer ja. Daar geeft hij nu geen foutmeldingen op. Hij ging net weer koelen, tot 20,8celsius aanvoertemp en daarna ging de temp weer omhoog.
nadat de temp weer omhoog ging, zonder storing, ging de temp vervolgens weer omlaag tot 21,2 en begon daarna weer te stijgen. Ik snap niet goed wat de pomp tegenhoudt om verder door te koelen, minimale watertemp is ingesteld op 18 graden.

  • jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Doen jullie tijdens het koelen ook nog wat met de aanvoerpomp? Ik dacht misschien kan ik de koelruns nog wat verlengen door het water langzamer door de vloer te laten lopen, zodat het wat warmer terug komt?

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2


  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
Het draait hier wel lekker en het was vanmorgen 24 graden en nu terug gekoeld tot 23 graden in huis Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WL7pn1-lMQuf2C9XBdDvYgjzfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmGrC6IikLdoxR0xcjsAsFix.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb wel alle normale radiatoren dicht gedraaid, de 2 jaga strada hybrid vol open en de vloerverwarming draait normaal mee die staat het zelfde als met verwarming wel staat nu met koelen de boderus pomp op de hoogste stand dat is samen met de radiatoren het enige wat ik aan pas om te koelen
Vind alleen de EasyControl nerveus met de temperatuur meting

[ Voor 4% gewijzigd door Willem senior op 22-06-2026 13:20 . Reden: EasyControl opmerking bij gezet ]

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
jaapzb schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:12:
Doen jullie tijdens het koelen ook nog wat met de aanvoerpomp? Ik dacht misschien kan ik de koelruns nog wat verlengen door het water langzamer door de vloer te laten lopen, zodat het wat warmer terug komt?
Pomp juist hoger zetten meer flow is beter

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • roelvandew
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-06 10:52
Hier nog steeds geen koeling. Ook de 1010H hier. CV-groep 1 kan ik niet op 'None' zetten helaas. Inmiddels goed warm binnen.
Is er voor mij een mogelijkheid om dit te omzeilen? Ik heb geen BBQkees oid. Ontvochtiger aanschaffen?

  • jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
roelvandew schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:19:
Hier nog steeds geen koeling. Ook de 1010H hier. CV-groep 1 kan ik niet op 'None' zetten helaas. Inmiddels goed warm binnen.
Is er voor mij een mogelijkheid om dit te omzeilen? Ik heb geen BBQkees oid. Ontvochtiger aanschaffen?
Als ik het me goed herinner waren er mensen die een vochtvreters in een plastic zakje om de thermostaat hingen, dan meet hij een lagere luchtvochtigheid en dus een lager dauwpunt, waardoor hij start met koelen.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2


  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
roelvandew schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:19:
Hier nog steeds geen koeling. Ook de 1010H hier. CV-groep 1 kan ik niet op 'None' zetten helaas. Inmiddels goed warm binnen.
Is er voor mij een mogelijkheid om dit te omzeilen? Ik heb geen BBQkees oid. Ontvochtiger aanschaffen?
Met de 1010H deed ik weleens een zakje met rijst om de thermostaat dat verlaagd de vochtigheid die de thermostaat dan meet moet je wel zelf goed op het condens op je leidingen in de gaten houden of een condens sensor hebben die kan dan ingrijpen als dat gebeurt
En een ontvochtiger is altijd goed of een extra airconditioning

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 27-06 20:16
Airco lijkt me zinniger dan een ontvochtiger. Je hebt simpelweg meer value for money; extra verkoeling en niet de extra warmte van de ontvochtiger binnen.

Ik heb alleen een ontvochtiger (souterrain, dus amper zon. Is met hoge luchtvochtigheid anders niet schimmelvrij te houden) en die doet toch 250 watt

Ik heb de uitblaas van de ontvochtiger inmiddels op mijn aanvoertemperatuursensor gericht, zo koelt de wp ook wat langer door 😅. Moet ik zelf wel de condens in de gaten houden.

[ Voor 22% gewijzigd door ZonnigY op 22-06-2026 16:59 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600


  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
ZonnigY schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:56:
Airco lijkt me zinniger dan een ontvochtiger. Je hebt simpelweg meer value for money; extra verkoeling en niet de extra warmte van de ontvochtiger binnen.

Ik heb alleen een ontvochtiger (souterrain, dus amper zon. Is met hoge luchtvochtigheid anders niet schimmelvrij te houden) en die doet toch 250 watt

Ik heb de uitblaas van de ontvochtiger inmiddels op mijn aanvoertemperatuursensor gericht, zo koelt de wp ook wat langer door 😅. Moet ik zelf wel de condens in de gaten houden.
Airco is inderdaad het beste om erbij te hebben
Zit ik namelijk zelf ook over na te denken maar dat wordt pas iets voor het najaar want nu wilt iedereen een Airco en is daarom nu duurder in aanschaf

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • svendebie
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 24-06 21:56
Hallo allemaal,

Bosch Compress 7800i LW 8 + CR10H + HP-PCU + 2xMM100, waarbij op hc1 vloerverwarming staat en op hc2 radiatoren.

Ik krijg nu de volgende fouten: 3011 en 3101 error (na een herstart omwille van het onweer).

Ik vermoed dat de error komt van het feit dat de warmtepomp geen mengmodule verwacht op hc1. Wanneer ik in de instellingen kijk, kan ik ook hc1 groep niet (meer?) op een mengmodule zetten (wel hc2).

Ziet iemand in de menu van UI800 waar je wel cv group 1 op een module kan zetten?

Installateurs hebben het te druk en zouden pas binnen een maand kunnen komen. En met dit warme weer, koelt er nu dus niks...

Met ems-esp kan ik alle modules makkelijk uitlezen, dus ik twijfel dat er een kabelprobleem is.

Hopelijk heeft hier iemand een idee....

Sven

  • Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:04
menn0 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:25:
[...]

Ik heb dit al eerder in deze thread vermeld, zonder 1010h kan je het vergeten ook met de losse condens_sensor op de leiding. Mocht dit nu bij jou wel gaan werken dan ben ik zeer benieuwd. Vorig jaar was dit op een tower model echt onmogelijk :(
Gelukt! Op een enviline 9 monoblock.

ik heb een CR11 (zonder H) opgehangen, de opvolger van de 1010 Eerst 2 foutmeldingen. Op the thermostaat deze als afstandsbediening ingesteld. Daarna op de binnenunit afstandsbedieingstype 1010 ipv 1010h geselecteerd.

Toen gebeurde er nog steeds niks. Op de husdata zag ik dat de humidity op 60 procent bleef staan, dus zijn laatst gemeten oude waarde. De binnenunit even stroomloos gemaakt, daarna stond de humidity op 0 procent. Daarna begon eerste de cv pomp te lopen en nu is de warmtepomp aan het koelen.

Dus ik denk dat het gewerkt heeft.

  • menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 16:37
Lochnes schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:55:
[...]

Gelukt! Op een enviline 9 monoblock.

ik heb een CR11 (zonder H) opgehangen, de opvolger van de 1010 Eerst 2 foutmeldingen. Op the thermostaat deze als afstandsbediening ingesteld. Daarna op de binnenunit afstandsbedieingstype 1010 ipv 1010h geselecteerd.

Toen gebeurde er nog steeds niks. Op de husdata zag ik dat de humidity op 60 procent bleef staan, dus zijn laatst gemeten oude waarde. De binnenunit even stroomloos gemaakt, daarna stond de humidity op 0 procent. Daarna begon eerste de cv pomp te lopen en nu is de warmtepomp aan het koelen.

Dus ik denk dat het gewerkt heeft.
Mij hier inmiddels ook gelukt met de 1010 (zonder h) . Net op tijd voor die code rood hitte :)

  • nefitenviline
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 20:53
Lijkt nu ook goed te draaien met de 1010 erop, dank voor de hulp!.

  • roelvandew
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-06 10:52
Willem senior schreef op maandag 22 juni 2026 @ 16:43:
[...]

Met de 1010H deed ik weleens een zakje met rijst om de thermostaat dat verlaagd de vochtigheid die de thermostaat dan meet moet je wel zelf goed op het condens op je leidingen in de gaten houden of een condens sensor hebben die kan dan ingrijpen als dat gebeurt
En een ontvochtiger is altijd goed of een extra airconditioning
Inmiddels met zakje rijst de luchtvochtigheid naar 20%. Maar nog geen resultaat. Ik zie in diverse menu's:

Actueel bedrijf: onb.tst.

Bedrijfsmatig verw.koelen: onb.tst.

In de homecom app krijg ik geen info binnen en via nefit procontrol bedrijfsstatus 'permanent uit'.

Weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Maar lijkt er nog steeds op dat iets blokkeert.

Iemand nog tips voor mij?

  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
roelvandew schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:36:
[...]

Inmiddels met zakje rijst de luchtvochtigheid naar 20%. Maar nog geen resultaat. Ik zie in diverse menu's:

Actueel bedrijf: onb.tst.

Bedrijfsmatig verw.koelen: onb.tst.

In de homecom app krijg ik geen info binnen en via nefit procontrol bedrijfsstatus 'permanent uit'.

Weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Maar lijkt er nog steeds op dat iets blokkeert.

Iemand nog tips voor mij?
Continu koeling instellen in het menu van de warmtepomp kun je proberen
Dan daar ook de minimale temperatuur op 17/18 graden zetten
En de thermostaat dan op 23/ 24 graden zetten
En Als je net naar koelen omschakelt dan zit er een wacht tijd van ongeveer 1 uur op

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:03
Wel een beetje oppassen met het koelen. Van de week zag ik wat condens op de buizen bij de WP. Net zag ik wat roest op een van de doppen van het buffervat en een soort witte uitslag op de buizen bij de WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q50wTITqMttvuKDkKKn-nuvDhLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awxvrvTRuUXIPeDrETnUCK8g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yQpC-GEy88UZ6VmCVL9Bex0P5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1xFr4FqSO0D26zOBAvohvhp.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • roelvandew
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-06 10:52
Willem senior schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 07:44:
[...]

Continu koeling instellen in het menu van de warmtepomp kun je proberen
Dan daar ook de minimale temperatuur op 17/18 graden zetten
En de thermostaat dan op 23/ 24 graden zetten
En Als je net naar koelen omschakelt dan zit er een wacht tijd van ongeveer 1 uur op
Dank Willem. Koel-icoontje is actief en unit is aan het draaien, echter is de buitenunit nog steeds niet actief. 0 Modulatie dus.
Nog meer tips?

  • menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 16:37
roelvandew schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:37:
[...]

Dank Willem. Koel-icoontje is actief en unit is aan het draaien, echter is de buitenunit nog steeds niet actief. 0 Modulatie dus.
Nog meer tips?
Op marktplaats een 1010 kopen is denk ik snelste weg naar succes.

  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:03
Het lijkt erop dat mij installateur wat is vergeten… Wat is het primaire circuit? Hoe isoleer je deze dampdicht en op welke buis sluit je de dauwpuntsensor aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ud_fO6ovEUs-TZQ0MP2AhNBAVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmM16omADnUfXQZGBkSiG8qO.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
roelvandew schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:37:
[...]

Dank Willem. Koel-icoontje is actief en unit is aan het draaien, echter is de buitenunit nog steeds niet actief. 0 Modulatie dus.
Nog meer tips?
Het koelen staat nu teminste wel aan dus dan zal nu de vochtigheidsgraad wel de boosdoener zijn dit kan eventueel met zakje rijst of toch kiezen voor een andere thermostaat de EasyControl of de 1010 zonder H

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:51:
Het lijkt erop dat mij installateur wat is vergeten… Wat is het primaire circuit? Hoe isoleer je deze dampdicht en op welke buis sluit je de dauwpuntsensor aan?

[Afbeelding]
Het primaire circuit is dat aan verwarming wat je gebruikt voor koelen nu
De Nefit kan namelijk twee groepen aansturen de groep die je zou gebruiken voor koelen is het primaire circuit
Voor de meeste zal het gewoon 1 groep zijn en dat is je verwarmings circuit
Wil je die dampdichte isoleren dan is armeflex daar geschikt voor
Beste is bij koelen zelf af en toe kijken of de leidingen niet te nat worden
Hier zet ik de koeling uit als de koperen aanvoer leiding dof kleur er begint dan namelijk condens te vormen
De dauwpunt sensor zit hier op de aanvoer 30 cm vanaf de boderus pomp en ik heb er zelf boven op de verdieping een bij gezet op de verdeler van de Radiatoren want daar zitten de twee jaga strada,s op aangeslotenen en die werd eerder nat dan de aanvoer in de technische ruimte

Beste niet al te koud koelen minimum temperatuur 17 graden gaat meestal nog wel
Met de 1010H stond de minimum temperatuur hier op 15 graden en paste de thermostaat of warmtepomp zelf aan naar gelang hoe vochtig er gemeten werd maar dat heb ik de EasyControl nog niet zien doen dus heb ik nu ook de minimum aanvoer op 17 voorlopig ingesteld en pas ik het zelf wel aan met de eigen dauwpunt meting in home assistent
Plaatje van Thermal Comfort :
En dan zie je dat ik nu redelijk veilig een aanvoer van16 graden zou kunnen draaien terwijl de EasyControl 11 graden aangeeft dat zou normaal al niet kunnen dus ik vermoed een bug :-(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-k1jsC8WG-UqDMHzKFzkxNbFNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xp4Kbz0wY3gxqcTUEJId5gpi.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:03
Ik heb zoveel mogelijk die grafiek van TB53 nagemaakt. Wat mij opvalt is dat mijn Taanv ver onder de Taanv Steefwaarde schiet. Ik denk dat ik een vergelijkbaar probleem heb als bij verwarmen waar de WP ook niet goed moduleert. Met als resultaat een korte koeling run en buizen die nat worden omdat de temperatuur veel te laag wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6r3PYjeo3kAJJga41dXEXaL4SUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TuLYBAOtw7Ts0cucnjseuW6i.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door HansRemmerswaal op 23-06-2026 14:21 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:20:
Ik heb zoveel mogelijk die grafiek van TB53 nagemaakt. Wat mij opvalt is dat mijn Taanv ver onder de Taanv Steefwaarde schiet. Ik denk dat ik een vergelijkbaar probleem heb als bij verwarmen waar de WP ook niet goed moduleert. Met als resultaat een korte koeling run en buizen die nat worden omdat de temperatuur veel te laag wordt.

[Afbeelding]
Bij koeling heb ik dit ook. Ik heb met mijn vloer simpelweg niet genoeg afgifte om lange runs te kunnen doen. Met koelen is de delta T tussen je koelwater en je vloer ook veel kleiner dus de afgifte zal wel een stuk minder efficient zijn.

Bij mij gaat hij bijna meteen terug naar allerlaagste vermogenstrap en zelfs dan schiet hij makkelijk onder de streef van 17.

Helpt niet mee dat de COP met dit weer rond de 7 ligt

Resultaat is runs van 30-45 minuten. De vloer koelt na elke run ongeveer 1 graad af tot nu toe.

[ Voor 4% gewijzigd door jaapzb op 23-06-2026 16:17 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2


  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
jaapzb schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:16:
[...]


Bij koeling heb ik dit ook. Ik heb met mijn vloer simpelweg niet genoeg afgifte om lange runs te kunnen doen. Met koelen is de delta T tussen je koelwater en je vloer ook veel kleiner dus de afgifte zal wel een stuk minder efficient zijn.

Bij mij gaat hij bijna meteen terug naar allerlaagste vermogenstrap en zelfs dan schiet hij makkelijk onder de streef van 17.

Helpt niet mee dat de COP met dit weer rond de 7 ligt

Resultaat is runs van 30-45 minuten. De vloer koelt na elke run ongeveer 1 graad af tot nu toe.
Heb je gespeeld met de TC3 en TC0 DT nefit standaard instelling is 2 voor koelen maar dat werkte hier niet goed ook korte runs dan nu staat deze op 2,8 en dan werkte het wel
Gaat nu bij start ongeveer 0,5 onder de 17 graden moduleert dan terug en komt dan op 17,5 graden dan na een uur is die dan 17 graden en zakt dan nog door tot 16/16,5 tot de warmtepomp weer stopt
Dus net als bij verwarming veel uitproberen elk systeem is anders

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06 12:33
Ik krijg er weinig grip op. Op het “constant koelen” krijg ik eigenlijk geen koel resultaat.

ingestelde ruimte temp 20.0 (normaal hoger, maar nu bewust lager gezet).

Gemeten temperatuur 24.7

Aanvoertemp 22.6.


Dus hij heeft wel wat water gekoeld, maar lijkt te stoppen of niet door te zetten. Wat kan ik nog meer proberen?

  • maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:34
Kan iemand helpen met het nadenken waarom ik zulke korte koelruns heb?

Ik heb een split enviline. Met een 1010 unit met dauwpuntsensor. Er is af en toe wel een dauwpunt waarschuwing, maar ik lees dat iedereen dat wel heeft.

Afgifte systeem is een combinatie jaga hybrid in koelstand en vloerverwarming.

Tussen WP en afgiftesysteem zit een 100l buffervat.

Delta T koelen is 2.8 graden. Die paar minuten dat hij loopt geeft het systeem ook wel 2.8 graden kou af.

De pomp snelheid is laag.

Wat ik niet snap:

1. Waarom gaat hij direct na het duiken onder de target temperature weer omhoog. De hysterese is het niet (deze runs zijn 12 min).

2. Hoe wordt de target temperatuur berekent en/of ingesteld? In de bbqkees kan ik de target temperatuur niet wijzigen (wel lezen).

3. Kan ik berekende dauwpunt uitlezen? Ik zie deze niet in bbqkees staan. Ik wil graag verifieren of deze waarde logisch is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44x5GwzTD8gFXWDQ993Q4d2eHxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5j2XYleDuiMxRSxJxYNQtRS2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door maartenvdv737 op 23-06-2026 23:12 ]

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....


  • Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:04
the-edge schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:55:
Ik krijg er weinig grip op. Op het “constant koelen” krijg ik eigenlijk geen koel resultaat.

ingestelde ruimte temp 20.0 (normaal hoger, maar nu bewust lager gezet).

Gemeten temperatuur 24.7

Aanvoertemp 22.6.


Dus hij heeft wel wat water gekoeld, maar lijkt te stoppen of niet door te zetten. Wat kan ik nog meer proberen?
Je thermostaat met luchtvochtigheidssensor vervangen door 1 zonder? Net gedaan en ik moest vandaag oppassen dat hij het niet te koud maakte..de vloer dan, de temp in huis zakt wel maar de afgiftecapqciteit van de vloer is beperkt doordat de koude lucht blijfr hangen

  • the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06 12:33
Lochnes schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:10:
[...]

Je thermostaat met luchtvochtigheidssensor vervangen door 1 zonder? Net gedaan en ik moest vandaag oppassen dat hij het niet te koud maakte..de vloer dan, de temp in huis zakt wel maar de afgiftecapqciteit van de vloer is beperkt doordat de koude lucht blijfr hangen
Ja, ik las het hierboven ook.

Ik ben op zoek naar een die op de Enviline kan zonder luchtvochtigheidsmeter.

  • the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06 12:33
Even testen met een zakje rijst, en daarna een thermostaat zoeken zonder luchtvochtigheidssensor. Bizar eigenlijk!

  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
the-edge schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:13:
[...]

Ja, ik las het hierboven ook.

Ik ben op zoek naar een die op de Enviline kan zonder luchtvochtigheidsmeter.
Bij De Bosch EasyControl daar kun je de vochtigheids meting uitzetten
En anders de 1010 zonder H , deze twee thermostaten werken ook met de Nefit enviline serie

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
maartenvdv737 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:06:
Kan iemand helpen met het nadenken waarom ik zulke korte koelruns heb?

Ik heb een split enviline. Met een 1010 unit met dauwpuntsensor. Er is af en toe wel een dauwpunt waarschuwing, maar ik lees dat iedereen dat wel heeft.

Afgifte systeem is een combinatie jaga hybrid in koelstand en vloerverwarming.

Tussen WP en afgiftesysteem zit een 100l buffervat.

Delta T koelen is 2.8 graden. Die paar minuten dat hij loopt geeft het systeem ook wel 2.8 graden kou af.

De pomp snelheid is laag.

Wat ik niet snap:

1. Waarom gaat hij direct na het duiken onder de target temperature weer omhoog. De hysterese is het niet (deze runs zijn 12 min).

2. Hoe wordt de target temperatuur berekent en/of ingesteld? In de bbqkees kan ik de target temperatuur niet wijzigen (wel lezen).

3. Kan ik berekende dauwpunt uitlezen? Ik zie deze niet in bbqkees staan. Ik wil graag verifieren of deze waarde logisch is.

[Afbeelding]
Je target aanvoer is 20 graden zie ik en daar duikt de aanvoer snel onder dan bij twee graden verschil schakelt de warmtepomp uit ongeacht de hysterese instelling
Dus minimum temperatuur verlagen naar 18 graden en dan nog eens proberen en dan nog
Pomp op maximaal zetten als je een boderus pomp hebt helpt ook om langer te koelen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • ikkuhh1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-06 20:17
Maandag ook even een ct200 aangeschaft voor wat meer inzicht in het leven van mijn cs3400iaws. Maar bij de easycontrol app geeft hij nu al 71% luchtvochtigheid, terwijl het een comfortabele 22.5 graden is en de leidingen allemaal goed droog zijn (voor zover ik kan zien). Hoe zou dat kunnen?

  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:03
ikkuhh1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:53:
Maandag ook even een ct200 aangeschaft voor wat meer inzicht in het leven van mijn cs3400iaws. Maar bij de easycontrol app geeft hij nu al 71% luchtvochtigheid, terwijl het een comfortabele 22.5 graden is en de leidingen allemaal goed droog zijn (voor zover ik kan zien). Hoe zou dat kunnen?
Dauwpunt is 17 graden, dus zolang je niet koelt met een lagere temperatuur zou het goed moeten gaan.

https://www.aquatec-vochtbestrijding.be/dauwpunt-berekenen/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8MF1mJd7wqSKRPKdb_qw2EDmKc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pSKYQgZXsj8Ps6Vbv5aLaJYS.png?f=user_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:34
Willem senior schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:43:
[...]

Je target aanvoer is 20 graden zie ik en daar duikt de aanvoer snel onder dan bij twee graden verschil schakelt de warmtepomp uit ongeacht de hysterese instelling
Dus minimum temperatuur verlagen naar 18 graden en dan nog eens proberen en dan nog
Pomp op maximaal zetten als je een boderus pomp hebt helpt ook om langer te koelen
Dit was mijn vraag idd: hoe zet ik de target temperatuur tijdens koelen? Dit is niet door de stooklijn.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....


  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:03
Over luchtvochtigheid gesproken…

In mijn huiskamer is het volgens de EasyControl 74%, in mijn badkamer 37% en op mijn Zaptec Go 2 laadpaal buiten 26%. Wat is nu correct want deze verschillen zijn best wel groot. En in de huiskamer staat de airco aan dus die zou nu actief aan het ontvochtigen zijn…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56xHovWAVzd1Qr1CEoSpif_C9KQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BsnPwuX6Ami5xeUSMt1Z5IKW.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:37:
Over luchtvochtigheid gesproken…

In mijn huiskamer is het volgens de EasyControl 74%, in mijn badkamer 37% en op mijn Zaptec Go 2 laadpaal buiten 26%. Wat is nu correct want deze verschillen zijn best wel groot. En in de huiskamer staat de airco aan dus die zou nu actief aan het ontvochtigen zijn…

[Afbeelding]
Volgens mijn weer app is het buiten rond de 70% luchtvocht. Die zaptec zal wel in de zon staan en een flink hogere temperatuur meten (dan gaat je RV omlaag).

Tenzij je ontvochtiging hebt of airco zal je rv binnen eerder hoger dan lager zijn in relatie tot buiten

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2


  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:03
maartenvdv737 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:35:
[...]

Dit was mijn vraag idd: hoe zet ik de target temperatuur tijdens koelen? Dit is niet door de stooklijn.
Kom je weer terug op het grafiekje van TB53.

Taanvoer streefwaarde is Tdauwpunt berekend (sensor.thermostat_hc1_dew_point_temperature) + 2K (number.thermostat_hc1_dew_point_offset)
Taanvoer steef minimum (number.thermostat_hc1_hp_min_flow_temp), staat vaak op 18 graden

De target flow temperatuur is dan volgens mij de max van die twee.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
maartenvdv737 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:35:
[...]

Dit was mijn vraag idd: hoe zet ik de target temperatuur tijdens koelen? Dit is niet door de stooklijn.
Naar het menu verwarmen/koelen gaan dan cv-circuit 1 en dan naar beneden scrollen tot je Min.aanvoerstreeftemp ziet staan en die kun je aanpassen om te koelen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
HansRemmerswaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:37:
Over luchtvochtigheid gesproken…

In mijn huiskamer is het volgens de EasyControl 74%, in mijn badkamer 37% en op mijn Zaptec Go 2 laadpaal buiten 26%. Wat is nu correct want deze verschillen zijn best wel groot. En in de huiskamer staat de airco aan dus die zou nu actief aan het ontvochtigen zijn…

[Afbeelding]
EasyControl klopt hier ook niet meet ongeveer 10% hoger maar dat kan misschien wel verschillen per EasyControl thermostaat
Kun je niet een gemiddelde van die 3 nemen als test en werkt het dan afblijven :)

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:34
Ja top, ik zie het. Wel heel gek dat die via bbqkees niet in te stellen is. Dat zou toch handig zijn om te zorgen dat je boven het dauwpunt blijft

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....


  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
maartenvdv737 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:17:
Ja top, ik zie het. Wel heel gek dat die via bbqkees niet in te stellen is. Dat zou toch handig zijn om te zorgen dat je boven het dauwpunt blijft
Ja dat kan via BBQKees ook ingesteld worden , ik heb daar een apart stukje voor gemaakt in home assistent
Zie :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJCZzvjFdY8Mw4Hp4Pgh4RxFECc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OxNJmpHL4Q7XX30KV2IE9GNi.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • ikkuhh1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-06 20:17
HansRemmerswaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:54:
[...]

Dauwpunt is 17 graden, dus zolang je niet koelt met een lagere temperatuur zou het goed moeten gaan.

https://www.aquatec-vochtbestrijding.be/dauwpunt-berekenen/

[Afbeelding]
Hij geeft nu aan dat ie aan het koelen is, met een luchtvochtigheid van 69%. Wel met de h01-5295 storing. Maar ik heb de instelling voor onderbreking ivm luchtvochtigheid uitgezet dus zou idd wel goed moeten gaan. De temperatuur van het koelen zal ik vanavond is bekijken...

  • nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-06 08:13

nkooij

Ond

Toch nog maar een koelvraag er tegenaan gooien. Ik heb ook korte koelruns en lange pauzes daartussen en heb al van alles geprobeerd. Zonder resultaat helaas. Sinds vanmorgen geeft de compressor na het koelen (compressor-actviteit=koelen) compressor-activiteit uit en niet geen. Heeft iemand een idee hoe dat kan?

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP


  • maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQxSpJp-MsBW7Yui8nYzOJsL9EA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SOHPRZnitgGXpANVaYECDaDU.jpg?f=fotoalbum_large Het is nu wel frequenter, maar nog lang geen sprake van een echte run

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....


  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:03
nkooij schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 16:10:
Ik heb ook korte koelruns en lange pauzes daartussen en heb al van alles geprobeerd.
Dit moet te maken hebben met de aan/uit hysterische voor koelen: number.boiler_on_off_hyst_cool

Een vergelijkbare setting is er ook voor het verwarmen. Als er korte runs zijn dan schiet de aanvoer temperatuur ver onder de gewenste aanvoer temperatuur en wordt de 150Kmin (of wat de instelling ook is) snel bereikt.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wij krijgen op de 5800i met actieve vloerkoeling nu een storing 6255, dauwpuntoverschreiding. Niet zo gek met het huidige weer natuurlijk.

De WTW heb ik gewoon aan gelaten vandaag, die zegt 34.5 buiten met humidity 44%, binnen is het 28 graden (woonkamer trouwens 24.5 nog best behaaglijk) met 66% luchtvochtigheid. Zal vannacht de bypass open zetten.

Blijft de vloerkoeling nu wel actief met deze melding? Niet zo'n zin dat hij uitvalt...

  • RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-06 14:10
ikkuhh1 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:15:
[...]

Hij geeft nu aan dat ie aan het koelen is, met een luchtvochtigheid van 69%. Wel met de h01-5295 storing. Maar ik heb de instelling voor onderbreking ivm luchtvochtigheid uitgezet dus zou idd wel goed moeten gaan. De temperatuur van het koelen zal ik vanavond is bekijken...
Vraag, hoe zet je de 'onderbreking ivm luchtvochtigheid' uit?
Dank alvast.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride


  • nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-06 08:13

nkooij

Ond

HansRemmerswaal schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:46:
[...]

Dit moet te maken hebben met de aan/uit hysterische voor koelen: number.boiler_on_off_hyst_cool

Een vergelijkbare setting is er ook voor het verwarmen. Als er korte runs zijn dan schiet de aanvoer temperatuur ver onder de gewenste aanvoer temperatuur en wordt de 150Kmin (of wat de instelling ook is) snel bereikt.
Deze staat op 0. Er staat een wijzig teken bij. Als ik hem wijzig naar bv 150 gaat hij steeds weer naar 0. Is dat as designed of een fout in EMS ESP?

[ Voor 6% gewijzigd door nkooij op 25-06-2026 10:30 ]

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP


  • Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-06 11:38
Is het vervangen van de 1010H voor een 1010 de enige oplossing? Of kan de pomp ook draaien zonder thermostaat?

En hoe groot is het echte risico van vocht op de vloer als je koelt onder het dauwpunt?

Met gestrekt been.


  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:03
nkooij schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:27:
[...]

Deze staat op 0. Er staat een wijzig teken bij. Als ik hem wijzig naar bv 150 gaat hij steeds weer naar 0. Is dat as designed of een fout in EMS ESP?
Ah je hebt een mono block. Die aan/uit hysterische voor verwarmen was daarop een vaste waarde, dan misschien voor koelen ook…

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Artbij schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:49:
Is het vervangen van de 1010H voor een 1010 de enige oplossing? Of kan de pomp ook draaien zonder thermostaat?

En hoe groot is het echte risico van vocht op de vloer als je koelt onder het dauwpunt?
Als jouw vloer daadwerkelijk 16 graden word komt er gewoon vocht op te liggen.

Ik koel nu met 16 graden streeftemperatuur, de buizen worden nat en beginnen te druppen.

Maar de vloer wordt maar 19 graden (omdat de WP undershoot op de streeftemperatuur en uit gaat) dus er ligt geen vocht op.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2


  • jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Artbij schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:49:
Is het vervangen van de 1010H voor een 1010 de enige oplossing? Of kan de pomp ook draaien zonder thermostaat?

En hoe groot is het echte risico van vocht op de vloer als je koelt onder het dauwpunt?
Koelmodus kreeg ik alleen werkend met een aangesloten thermostaat (die ik verder niet gebruikt want ik heb naregelingen).

[ Voor 6% gewijzigd door jaapzb op 25-06-2026 11:08 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2


  • ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-06 21:56
jaapzb schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:06:
[...]


Als jouw vloer daadwerkelijk 16 graden word komt er gewoon vocht op te liggen.

Ik koel nu met 16 graden streeftemperatuur, de buizen worden nat en beginnen te druppen.

Maar de vloer wordt maar 19 graden (omdat de WP undershoot op de streeftemperatuur en uit gaat) dus er ligt geen vocht op.
Heb je dan geen dauwpunt sensor op je leidingen ?
De sensor schakelt bij condens op de leiding de pomp uit (storing A01(5294) ) en na een tijdje wordt deze vanzelf weer reset. Werkt naar mijn idee prima.

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant


  • nkooij
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 27-06 08:13

nkooij

Ond

HansRemmerswaal schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:05:
[...]

Ah je hebt een mono block. Die aan/uit hysterische voor verwarmen was daarop een vaste waarde, dan misschien voor koelen ook…
Dai is dan vast zo. Ik heb nu als type gebouw midden gewijzigd in licht. Dat is als mogelijkheid uit mijn dialoog met chatgpt gekomen:-)

Bosch Compress 7400AW 7 OR, Enviline UDU Monoblock 5-9E, Ariston Lydos Hybrid 100 EMS-ESP


  • the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06 12:33
Ondanks de rijst, toch nog condens storing.

Kan het zijn dat de sensor op de buis van “awp” (aanvoer warmtepomp neem ik aan), de boosdoener is?

De relatieve luchtvochtigheid is nu 51% volgens het menu.

Ten slotte; als er een storing op de ketel is, en je drukt op ‘terug om te resetten’. Dat zou dan toch voldoende moeten zijn?

Of is àlles stroomloos maken (wij hebben daar een werk schakelaar voor), beter zijn? In mijn ogen behoorlijk rigoureus .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNFOd9tDpnzWDOqfKpjDBqjp8Ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLfxa13XtwzYSCCsAN1dg89A.jpg?f=fotoalbum_large

  • ikkuhh1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-06 20:17
RobEppink schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:32:
[...]

Vraag, hoe zet je de 'onderbreking ivm luchtvochtigheid' uit?
Dank alvast.
Kan via instellingen>koeling>luchtvochtigheid bij de easycontrol app van bosch. Tenminste als je een ct200 hebt. Via het display aan de warmtepomp heb ik nog niet naar gekeken...

  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
the-edge schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:21:
Ondanks de rijst, toch nog condens storing.

Kan het zijn dat de sensor op de buis van “awp” (aanvoer warmtepomp neem ik aan), de boosdoener is?

De relatieve luchtvochtigheid is nu 51% volgens het menu.

Ten slotte; als er een storing op de ketel is, en je drukt op ‘terug om te resetten’. Dat zou dan toch voldoende moeten zijn?

Of is àlles stroomloos maken (wij hebben daar een werk schakelaar voor), beter zijn? In mijn ogen behoorlijk rigoureus .[Afbeelding]
Dat witte plaatje met goud/ koper kleur is je dauwpunt sensor bij de blauwe kraan knop op,de foto
En die doet dus zijn werk goed
Als je die condens storing krijgt dan op terug drukken helpt niet er is daar namelijk een timer voor in de warmtepomp daarna ×tijd dan zal de warmtepomp weer starten met koelen
Die rijst is om de luchtvochtigheids meting te foppen zodat de warmtepomp eerder start met koelen niet tegen condens op de leidingen
Gebruik voor het koelen de berekening / software aan die @HansRemmerswaal gedeeld heeft hier een paar berichten terug
Het koelen staat hier vandaag door het oplopen van de luchtvochtigheid op 20 graden en zakt met koelen tot 19 graden momenteel en dan stopt het koelen zodat de leidingen niet nat worden
Als je condens krijgt op je leidingen dan kun je spannings erosie krijgen op koppelingen en die kunnen dan gaan lekken of zelfs breken en bij stalen leidingen die zullen gaan roesten en uiteindelijk ook kapot/lek gaan
DUS VOOR IEDEREEN HIER OP HET FORUM PAS WEL OP MET KOELEN

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06 12:33
Willem senior schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Dat witte plaatje met goud/ koper kleur is je dauwpunt sensor bij de blauwe kraan knop op,de foto
En die doet dus zijn werk goed
Als je die condens storing krijgt dan op terug drukken helpt niet er is daar namelijk een timer voor in de warmtepomp daarna ×tijd dan zal de warmtepomp weer starten met koelen
Die rijst is om de luchtvochtigheids meting te foppen zodat de warmtepomp eerder start met koelen niet tegen condens op de leidingen
Gebruik voor het koelen de berekening / software aan die @HansRemmerswaal gedeeld heeft hier een paar berichten terug
Het koelen staat hier vandaag door het oplopen van de luchtvochtigheid op 20 graden en zakt met koelen tot 19 graden momenteel en dan stopt het koelen zodat de leidingen niet nat worden
Als je condens krijgt op je leidingen dan kun je spannings erosie krijgen op koppelingen en die kunnen dan gaan lekken of zelfs breken en bij stalen leidingen die zullen gaan roesten en uiteindelijk ook kapot/lek gaan
DUS VOOR IEDEREEN HIER OP HET FORUM PAS WEL OP MET KOELEN
Ok, duidelijk verhaal. Dank je, en bedankt voor de tip.
Wat mij 'stoort' aan de functionaliteit is dat het dus wel probeert te koelen, op (condens)storing springt in plaats van gewoon niet te koelen.

Ik besef mij dat het 'for the better' is dat het niet door gaat koelen. Maar waarom dan meteen op storing.
Overigens heb ik nu alles op 'automatisch bedrijf' staan en forceer ik dus niet het koelen.

  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
the-edge schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:55:
[...]

Ok, duidelijk verhaal. Dank je, en bedankt voor de tip.
Wat mij 'stoort' aan de functionaliteit is dat het dus wel probeert te koelen, op (condens)storing springt in plaats van gewoon niet te koelen.

Ik besef mij dat het 'for the better' is dat het niet door gaat koelen. Maar waarom dan meteen op storing.
Overigens heb ik nu alles op 'automatisch bedrijf' staan en forceer ik dus niet het koelen.
Dat die warmtepomp stopt komt nu door de condens sensor maar als je de minimum aanvoertemperatuur hoger zet koelt die misschien wel langer en zonder de condens storing
Maar dat ligt aan een hoop zaken zoals kun je het koel vermogen kwijt, staat je pomp je wel hard genoeg
Hier als voorbeeld draait de warmtepomp nu 1 uurtje en dan 1 tot 2 uur uit zonder condens storing temperatuur in huis 25 graden Maar door de ventilator voelt het toch comfortabel ondanks dat ik nu maar 20 graden als minimum koel water temperatuur heb ingesteld

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
ajaboot schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:16:
[...]

Heb je dan geen dauwpunt sensor op je leidingen ?
De sensor schakelt bij condens op de leiding de pomp uit (storing A01(5294) ) en na een tijdje wordt deze vanzelf weer reset. Werkt naar mijn idee prima.
Nee heb ik niet

Als ik die wel toevoeg zal ik ook weinig meer kunnen koelen, ik heb niet genoeg koelafgifte dus hij moet echt op een lage temperatuur koelen ook maar enigszins een redelijke run te kunnen doen.

Als ik meer afgifte wil moet ik bijvoorbeeld jaga's bijplaatsen en dat zit er nu gewoon niet in. Dus ik accepteer een paar druppeltjes water. Ik ga er zo nu en dan even langs met een doekje en zet het alleen op koelen als het echt heel erg warm is.

[ Voor 7% gewijzigd door jaapzb op 25-06-2026 15:14 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2


  • the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06 12:33
Overigens hier ook de melding in het menu dat de warmtepomp gewoon uitgeschakeld wordt.

Wederom een beveiliging :). In huis is het nu 26 graden. Top die koeling 8)7 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OctCi1NDqz-4KADwiVAvWV9z6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCgurrpYmK2CVkUKbXQ6avJ0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door the-edge op 25-06-2026 17:55 ]


  • JDunnio
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03:30
Artbij schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:49:
Is het vervangen van de 1010H voor een 1010 de enige oplossing? Of kan de pomp ook draaien zonder thermostaat?

En hoe groot is het echte risico van vocht op de vloer als je koelt onder het dauwpunt?
Zie een paar pagina’s terug. Ik heb onder cv-groep 1 -> Type afstandsbediening deze op “geen” gezet. Daarmee ging bij mij de ventilator/compressor weer draaien. De thermostaat blijft het qua display wel doen, maar heeft wel de foutmelding staan voor de verbinding met de binnenunit.

Ik heb nu wel condens op de leidingen dus wellicht is de actie wel terecht, maar die leidingen moeten geïsoleerd worden. Eerst maar eens een luchtontvochtiger aan het werk zetten.

Er schijnt overigens een software update te komen voor Nefit, daar sta ik nu op de lijst via de installateur.

  • Raymond7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-06 15:08
the-edge schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:54:
Overigens hier ook de melding in het menu dat de warmtepomp gewoon uitgeschakeld wordt.

Wederom een beveiliging :). In huis is het nu 26 graden. Top die koeling 8)7 8)7

[Afbeelding]
Ik heb exact hetzelfde momenteel… lekker is dat. Is hier geen omweg voor?

[ Voor 14% gewijzigd door Raymond7 op 25-06-2026 18:41 ]


  • MertijnW
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-06 22:25
Vraag: ik krijg koelen op geen enkele manier aan. Met BBQ Kees heb ik de volgende settings al aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAFN1SBCupQtwGXXD6NphWq2Yik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xfytlt70HTSxKRQc4nWUnF1t.png?f=fotoalbum_large Instellingen staan overal op 'Auto' en 'Geoptimaliseerd'. Ik kom er niet uit. Iemand tips?

Ik zit ook geen optie "constant koelen". Ik heb trouwens de Enviline Tower van 9kW. Ik zoek dus naar de oorzaak...

[ Voor 10% gewijzigd door MertijnW op 25-06-2026 21:37 ]


  • JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

MertijnW schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:18:
Vraag: ik krijg koelen op geen enkele manier aan. Met BBQ Kees heb ik de volgende settings al aangepast:

[Afbeelding] Instellingen staan overal op 'Auto' en 'Geoptimaliseerd'. Ik kom er niet uit. Iemand tips?
Basisvoorwaarden (modus moet koelen toestaan)
  • heatingactivated = 1
  • hpmode = 1 (cooling) of 2 (heating & cooling)
  • hpoperatingmode = auto of cooling
Seizoen-gate
  • dampedoutdoortemp ≥ coolstart, en dat gedurende de inschakelvertraging coolondelay
  • Blijft daarna latched via de uitschakelvertraging cooloffdelay
Ruimtevraag
  • currtemp > cooltemp + roomtempdiff
Flow / condensbescherming
  • Koelflow wordt geregeld op dewtemperature + dewoffset, begrensd op hpminflowtemp (anti-condens).
Compressor
  • Integrale hysterese hphystcool: compressor aan zodra ∫(flow − setpoint)·dt de drempel haalt; uit als de flow het setpoint bereikt.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.


  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
MertijnW schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:18:
Vraag: ik krijg koelen op geen enkele manier aan. Met BBQ Kees heb ik de volgende settings al aangepast:

[Afbeelding] Instellingen staan overal op 'Auto' en 'Geoptimaliseerd'. Ik kom er niet uit. Iemand tips?

Ik zit ook geen optie "constant koelen". Ik heb trouwens de Enviline Tower van 9kW. Ik zoek dus naar de oorzaak...
Waarom niet gewoon op de warmtepomp instellen dan weet je zeker dat het goed gaat
Menu knop indrukken scherm gaat aan dan menu knop lang vast houden ( installateurs menu)
Dan naar verwarmen en koelen daar naar cv 1 daar instellen continu koelen dan even terug dan weer stukje naar beneden scrollen en minimum temperatuur instellen rond je dauwpunt temperatuur en terug naar het eerste menu wat je zag toen je lang gedrukt hebt dan nog even alles opslaan staat onderaan en klaar gewenste kamer temperatuur kun je op de thermostaat instellen bevooroordeeld 24 graden wordt het dan 24,5 dan start je pomp en bij 25 graden start het koelen zit 1 graad verschil tussen gewenst en start
Duurt daarna nog ongeveer een uurtje en dan zou je het koel symbool op je scherm moeten zien
En dan als het kouder buiten wordt weer even naar verwarmen en koelen gaan en daar dan continu koelen om zetten naar verwarming of automatisch als je dat fijner vind voor de winter

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06 12:33
Ik heb de min. Aanvoerstreeftemp. aangepast naar 18 graden ipv 15. Mogelijk biedt dat betere koelruns en minder storingen.

  • scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-06 09:23
Vandaag ook maar de 1010 (zonder H) geinstalleerd ter vervanging van de 1010H (met H), omdat het koelen maar niet wilde starten. Nu werkt koelen perfect! Dank voor de tip.

Kan je ook nog een klokprogramma instellen met constant koelen? Dan kan ik overdag koelen op de zonne-energie. Ik heb het klokprogramma geprobeerd in de instellingen, maar geen succes. Het klokprogramma lijkt niet geactiveerd te worden. Iemand ideeën?

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie


  • hanckey
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 15:15
Na ~7 jaar af en toe stoeien met de koelfunctie dacht ik het inmiddels aardig onder de knie te hebben.
De luchtvochtigheid houd ik laag met een ontvochtiger en tot gisteren werkte alles eigenlijk prima.

Gistermiddag stopte het koelen echter ineens. Mijn eerste gedachte was dat het kwam doordat de buitenunit vanaf dat moment in de zon staat, maar op een korte koelrun van ~2 uur vannacht na wil hij sindsdien eigenlijk niet meer koelen.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn of waar ik moet zoeken?

Huidige waarden / instellingen:
  • Aanvoer streeftemperatuur: 20 °C
  • Kamer streeftemperatuur: 21 °C
  • Gemeten kamertemperatuur: 23,5 °C
  • Relatieve luchtvochtigheid: 60%
  • Dauwpunt: 18 °C
Alvast bedankt voor het meedenken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxUfxkbcVru0uMMuxy1ZU0LOs2I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwTjwLWyNrKcsbFUbj7NDhU5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzaf-cxlvMjCPmmEcpvrPqxJFeU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLANpBU7nWQGLUAzXjXJt4Mf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hDbLKlT4bxY7WCigLtURWcxWcHM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bxcjc8APwOiw89lCfL14guwd.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDs7tWfppEa0KmQ2VHe_lB174H8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nPKvIJhnxWpRtLrWdZyYhod.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jL72_FRain0Ucl4MOtMMnKsepE0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Ves6Dc68fuvtER1dtvTEPKE.jpg?f=fotoalbum_tile

  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:03
Op het menu van mijn warmtepomp kan ik niet de dauwpunt temperatuur vinden. In de EMS-ESP zie ik deze wel maar die 13.0 graden kan niet kloppen. Deze zou 17.85 ofwel 18 graden moeten zijn. Hebben jullie hetzelfde probleem met de EasyControl en kunnen jullie deze wel uitlezen op de warmtepomp zelf? Komt die dan overeen met de EMS-ESP?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHwGUl6N3prfD24avQsZGCP2QXU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BLKS9vbngqIufs2Ar4xskdFM.png?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-06 23:11
Bij mijn ES9 mono kan ik ook het dewpoint alleen in EMS-ESP (en HA) zien; niet op de WP, niet op de easycontrol (waar die vandaan komt!) en niet in de app van easycontrol.

bij mij is die waarde ook systematisch ~4 graden te laag. maar de waarde verandert wel en reageert op de luchtvochtigheid etc. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PwxL7w1HJ24qq33LQp6l4Xh0bM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z4JsfJSrqnPjqVToNoGoo6DN.png?f=fotoalbum_large

Je kunt je dewpoint-offset gewoon passend aanpassen als je hem wil gebruiken en je hebt last van de condens: number.thermostat_hc1_dewoffset

waarom heb jijj de easycontrol er twee keer in staan?

[ Voor 4% gewijzigd door lc8 op 26-06-2026 11:50 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp, Solaredge PV


  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:09:
Op het menu van mijn warmtepomp kan ik niet de dauwpunt temperatuur vinden. In de EMS-ESP zie ik deze wel maar die 13.0 graden kan niet kloppen. Deze zou 17.85 ofwel 18 graden moeten zijn. Hebben jullie hetzelfde probleem met de EasyControl en kunnen jullie deze wel uitlezen op de warmtepomp zelf? Komt die dan overeen met de EMS-ESP?

[Afbeelding]
In het diagnose menu daar naar monitorwaarden gaan dan cv1 en daar staat relatieve luchtvochtigheid vermeld
En hier klopt die meting van luchtvochtigheid op de EasyControl ook niet werkelijk is het op een geijkte meter 60/59% luchtvochtigheid in huis en volgens EasyControl 69% :-(

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-06 23:11
Willem senior schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:02:
[...]

In het diagnose menu daar naar monitorwaarden gaan dan cv1 en daar staat relatieve luchtvochtigheid vermeld
En hier klopt die meting van luchtvochtigheid op de EasyControl ook niet werkelijk is het op een geijkte meter 60/59% luchtvochtigheid in huis en volgens EasyControl 69% :-(
dat kan ik niet bevestigen: zie hier vergelijk HA data van de easycontrol versus een ALI-sensor in de buurt daarvan.
(en als je denkt dat die ALI T/H sensortjes van 6 euro slecht zijn: nee.. als je ze allemaal naast elkaar zet zijn ze binnen 2% hetzelfde!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEEKd5JsSCoZQU5931mHAeN-T4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tO6ZXzJctvpnGgzecjMbbQWx.png?f=fotoalbum_large

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp, Solaredge PV


  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
lc8 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:47:
[...]


dat kan ik niet bevestigen: zie hier vergelijk HA data van de easycontrol versus een ALI-sensor in de buurt daarvan.
(en als je denkt dat die ALI T/H sensortjes van 6 euro slecht zijn: nee.. als je ze allemaal naast elkaar zet zijn ze binnen 2% hetzelfde!)

[Afbeelding]
Dat lijkt dan bij jou wel goed te gaan
Zal ook eens gaan kijken voor nog een paar extra luchtvochtigheids metertjes

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik zit een een soort loop waarbij de wp elke keer in de condens beveiliging schiet. Wat is de beste manier om dit te voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hd5kG0WcHLV3mnG0VYPxnKkkIMs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6kSAiP2GOcFxT4nTVlt2wF3K.png?f=fotoalbum_large

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.


  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:03
lc8 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:48:
Bij mijn ES9 mono kan ik ook het dewpoint alleen in EMS-ESP (en HA) zien; niet op de WP, niet op de easycontrol (waar die vandaan komt!) en niet in de app van easycontrol.

bij mij is die waarde ook systematisch ~4 graden te laag. maar de waarde verandert wel en reageert op de luchtvochtigheid etc. [Afbeelding]

Je kunt je dewpoint-offset gewoon passend aanpassen als je hem wil gebruiken en je hebt last van de condens: number.thermostat_hc1_dewoffset

waarom heb jijj de easycontrol er twee keer in staan?
Ja vreemd dat deze er twee keer instaat

EDIT: na een restart van de EMS-ESP heb ik de EasyControl nu maar een keer, maar nog steeds de verkeerde dauwpunt temperatuur. Ik heb een ticket aangemaakt bij EMS-ESP team voor het dauwpunt, ik vermoed dat ze daar een foutje maken en dat de warmtepomp zelf wel met een juiste waarde werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmcMEzgHDIQxcXoLUQPKYcLbtSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SeyExfUx66rWki3n1e8dFsc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door HansRemmerswaal op 26-06-2026 14:53 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:02
Wij hebben een Enviline Monoblok 5-9E, welke wij eigenlijk al een tijdje netjes willen laten inregelen door een installateur. Dat is er helaas nog niet van gekomen.. We krijgen de indruk dat hij er niet echt zin in heeft om dit te doen, en als ik de topicstart zo lees komt dat vaker voor.

Het lijkt erop dat Nefit wel mensen heeft om dat te laten doen, maar niet op korte termijn. Begrijpelijk uiteraard.

Eigenlijk is mijn wens vooral dat we in iedergeval iets zouden kunnen koelen met onze warmtepomp, ik kan er in de handleiding echter niet zoveel over vinden.

Ik heb nu ondertussen zelf de volgende settings aangepast o.b.v. dit topic:
  1. Bedrijfsmodus: van geoptimaliseerd naar auto
  2. Temperatuurinstellingen verlagen: stond op 15 naar 16 gezet (om condensvorming te voorkomen.

    Doen de bedrijfsmodus nog stond op automatisch was er de optie voor continu zomer, maar dat heeft volgens mij niet persé met koeling te maken.
Hebben jullie voor mij een suggestie hoe ik in iedergeval ietjes zou kunnen koelen?
Ik heb mijn best gedaan o.b.v. dit topic / gebruikershandleiding, maar het lijkt mij helaas niet te lukken. Heeft iemand nog een suggestie?

  • corstianboerman
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 26-06 17:10
G33st schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:29:
Hebben jullie voor mij een suggestie hoe ik in iedergeval ietjes zou kunnen koelen?
Let op condensatie. De condensatiesensor op de toevoerleiding blokkeert al heel snel. Als deze er af is trekt de module zich niet heel veel aan van het dauwpunt zoals gerapporteert door de kamerthermostaat.

Probeer je verwarmingsgroep in het servicemenu om te zetten naar buitentemperatuurgestuurd (zonder voetpunt). Daarnaast kan je TC3/TC0 nog instellen op 2K om het temperatuurverschil tussen aanvoer en return zo klein mogelijk te houden. Dan lijkt de warmtepomp net iets langer (boven condensatiepunt) koelen.

  • JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Het werkt lekker zo!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UV3fVYGB37ZTEG5cfgg8SHjb0yg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b4uMsTlk1g3zPg05C8ufcYFv.png?f=fotoalbum_large

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.


  • RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-06 14:10
Willem senior schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:13:
[...]

Dat lijkt dan bij jou wel goed te gaan
Zal ook eens gaan kijken voor nog een paar extra luchtvochtigheids metertjes
Willem..

Koelen is toch een aparte tak van sport.
De aanvoerstreeftemp is bij verwarmen in hoofdlijnen afhankelijk van i. stooklijn, ii. buitentemp en iii kamertemp..


Maar waar is de aanvoerstreeftemp bij koelen van afhankelijk?
Het lijkt erop, dat bij een stijging van de buitentemp. de aanvoerstreeftemp. eveneens stijgt.
Dit lijkt tegenstrijdig.

Kun jij enig licht in de tunnel brengen? Dank vast.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride


  • G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:02
corstianboerman schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 15:57:
[...]

Let op condensatie. De condensatiesensor op de toevoerleiding blokkeert al heel snel. Als deze er af is trekt de module zich niet heel veel aan van het dauwpunt zoals gerapporteert door de kamerthermostaat.

Probeer je verwarmingsgroep in het servicemenu om te zetten naar buitentemperatuurgestuurd (zonder voetpunt). Daarnaast kan je TC3/TC0 nog instellen op 2K om het temperatuurverschil tussen aanvoer en return zo klein mogelijk te houden. Dan lijkt de warmtepomp net iets langer (boven condensatiepunt) koelen.
Thanks! Ik zit naar mijn verwarmingsgroep te kijken, maar zie dat type regeling al op ‘buitentemperatuur geregeld’ staat.

Verwarmen/koelen staat ook op auto.

Die TC3/TC0 kan ik niet vinden?

Onder stooklijn instellen zie ik: ontwerptemperatuur 41gradej, max aanvoer temperatuur 45 graden. Kamerinvloed 4K en offset ruimtetemperatiur 0k.

Verwarmingskringfunctie staat op CV, die kan naar Koelen, en Verwarmen en Koelen (deze heb ik nu aangepast naar Verwarmen en Koelen). Klopt dat?

  • Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:27
RobEppink schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 18:08:
[...]

Willem..

Koelen is toch een aparte tak van sport.
De aanvoerstreeftemp is bij verwarmen in hoofdlijnen afhankelijk van i. stooklijn, ii. buitentemp en iii kamertemp..


Maar waar is de aanvoerstreeftemp bij koelen van afhankelijk?
Het lijkt erop, dat bij een stijging van de buitentemp. de aanvoerstreeftemp. eveneens stijgt.
Dit lijkt tegenstrijdig.

Kun jij enig licht in de tunnel brengen? Dank vast.
De warmtepomp zal bij koeling proberen de minimum ingestelde temperatuur te gaan halen standaard 18 graden advies instelling Nefit gaat die daar onder dan stopt de warmtepomp na X ingestelde hysteres instelling ( eigenlijk het zelfde als bij verwarmen )
De 1010H stuurde hier met de luchtvochtigheids meting zelf de minimum aanvoerstreeftemp omhoog of omlaag bij , als je de minimum temperatuur lager had staan dan 18 graden maar dat zie ik nu hier met de EasyControl niet

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,


  • Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Okasha schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 18:14:
Wij krijgen op de 5800i met actieve vloerkoeling nu een storing 6255, dauwpuntoverschreiding. Niet zo gek met het huidige weer natuurlijk.

De WTW heb ik gewoon aan gelaten vandaag, die zegt 34.5 buiten met humidity 44%, binnen is het 28 graden (woonkamer trouwens 24.5 nog best behaaglijk) met 66% luchtvochtigheid. Zal vannacht de bypass open zetten.

Blijft de vloerkoeling nu wel actief met deze melding? Niet zo'n zin dat hij uitvalt...
Heeft er iemand voor de 5800 een goede lijst met foutcodes? De foutcodes uit de startpost passen niet bij mij. Afgelopen dagen paar keer de 6255 dauwpunt melding ontvangen, maar hij bromde lekker door en hield het huis net ff wat koeler wat erg prettig was.

Nu is hij uitgevallen met 2 foutmeldingen: --/5155 en --5169. Modules werken niet, melding dat ik spoedig de monteur moet bellen, maar dat ga ik niet doen (gaan morgen de rest van het weekend weg). Weten jullie wat deze meldingen inhouden? Heeft harde reset zin?

  • Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-06 17:35
Okasha schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:12:
[...]

Heeft er iemand voor de 5800 een goede lijst met foutcodes? De foutcodes uit de startpost passen niet bij mij. Afgelopen dagen paar keer de 6255 dauwpunt melding ontvangen, maar hij bromde lekker door en hield het huis net ff wat koeler wat erg prettig was.

Nu is hij uitgevallen met 2 foutmeldingen: --/5155 en --5169. Modules werken niet, melding dat ik spoedig de monteur moet bellen, maar dat ga ik niet doen (gaan morgen de rest van het weekend weg). Weten jullie wat deze meldingen inhouden? Heeft harde reset zin?
  1. Bosch service manual
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWGbXIOunl7p5-CG10OUi2JVH7A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D26teuO4fR0WSCBOM6tiQlyU.png?f=fotoalbum_large
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1QgUKI4n9MD9KYu7QSXK_4YBJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qkzAu6JGmYux4veBuJxvvyWu.png?f=fotoalbum_large

  • JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Mijn warmtepomp heeft de hele dag in koelmodus gedraaid en nu wil de compressor geen warm tapwater meer maken. Bij WW behoefte schakelt de aux heater hiervoor in, alhoewel ik disable aux heater (auxheateroff) aan heb, en dus eigenlijk helemaal geen aux heater verwacht.

Ik heb al van alles geprobeerd maar kan het probleem niet vinden enige hypothese die ik zou kunnen testen?

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.


  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:03
Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd de aan/uit hysterese na te bouwen in Home Assistent. Dit was me in het verleden gelukt voor verwarmen, dus hoe moeilijk kan het zijn hetzelfde te doen voor koelen…

Mijn setting voor koelen staat op 150 Kmin. Ik kom aardig in de buurt van die 150 tijdens een koel run, maar ga ruim over die 150 heen tijdens de periodes tussen twee koel runs. Ik heb dus nog niet de juiste trigger punten gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOg4-gdKCXCBXDt6x2qQXa6yRiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDrtvHvARoP3C7awzo9BIHcE.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:03
JackBol schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:47:
Mijn warmtepomp heeft de hele dag in koelmodus gedraaid en nu wil de compressor geen warm tapwater meer maken. Bij WW behoefte schakelt de aux heater hiervoor in, alhoewel ik disable aux heater (auxheateroff) aan heb, en dus eigenlijk helemaal geen aux heater verwacht.

Ik heb al van alles geprobeerd maar kan het probleem niet vinden enige hypothese die ik zou kunnen testen?
Zoiets had ik van de week ook opeens dat het electronisch element werd gebruikt in plaats van de compressor om warm water te maken. Kon geen verklaring vinden. Het was niet de thermische desinfectie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RbcClW5Uf0JJZ6N_OyvPHhgNOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KeQZKQGrc7MJE9V4cW3ZAaa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door HansRemmerswaal op 26-06-2026 22:06 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | PV 6 kWp ONO | Tesla MY LR AWD 2021 FSD


  • Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:54:
[...]

Zoiets had ik van de week ook opeens dat het electronisch element werd gebruikt in plaats van de compressor om warm water te maken. Kon geen verklaring vinden. Het was niet de thermische desinfectie.

[Afbeelding]
Als de air intake te warm is wordt ook de aux heater gebruikt.
Pagina: 1 ... 114 115 Laatste