Ik heb zelf de HR200. Ik vermoed dat de HR300 (die heb jij toch) identieke aansluitingen heeft, dit moet ik nog even nazoeken. Zou jij mij kunnen vertellen welke elektrische anode jij geplaatst hebt? Tijdens de installatie van mijn warmtepomp heb ik hier ook om gevraagd omdat ik het volgende las in de installatie handleiding (spelfouten voorbehouden is gekopieerd op basis van een foto):Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:30:
[...]
Ik heb hem vervangen door een elektrische anode.
Druk van het sww afhalen (hoofdkraan water dichtdraaien, en dan warmwater kranen openzetten). In theorie moet je het hele vat leeg laten lopen natuurlijk, maar met de druk eraf en een warmwater kraan open gezet die iets lager zat dan de bovenkant vat was dat bij mij al genoeg om geen water boven eruit te krijgen. Tijdens het leeg laten lopen je warmwater kranen boven ook even openzetten.
Bovenop dopje eraf, en dan de bout losdraaien. Vast geen maat die je zomaar hebt liggen (ik weet het even niet uit mijn hoofd). Daarnaast zat deze zo goed vast dat ik met een normale dopsleutel er geen beweging in kon krijgen. Uiteindelijk met een lange momentsleutel voor autobanden gedaan.
Je hebt boven je vat wat ruimte nodig omdat die anode er rechtstandig uit komt (en probeer hem niet "af te vegen" aan de rand want er zit dus veel verontreiniging op die korrelt). Vervolgens nieuwe plaatsen, dezelfde of een ketting anode als je weinig ruimte erboven hebt. Of een elektrische variant om er hopelijk 10 jaar vanaf te zijn.
Even opgezocht, dopmaat is 32mm en de schroefdraad is G 5/4 = G 1.25 = G 1 1/4
8. Corrosiebescherming
De geemailleerde ketel is standaard uitgevoerd met een magnesium-staafanode. Deze anode wordt verbruikt en moet daarom elke 2 jaar worden gecontroleerd en eventueel worden vervangen. Zie DIN 4753. Een onderhoudsvrije inertanode (accessoire) kan via een verloopkoppeling (accessoire) bij de betreffende typen worden ingebouwd.
Mijn installateur heeft op basis daarvan de leverancier gesproken. Eerst kregen we te horen dat het besteld was, toen ineens was het niet leverbaar en een standaard tekst in het boekje. Met andere woorden, Bosch zou hebben aangegeven dit niet te leveren. Je zou mij dus enorm helpen als je mij kunt delen wat jou gelukt is. Dan ga ik over 2/3 jaar dit ook omzetten.
Dan nog een hele andere vraag, niet specifiek aan jou. Ik doe elke dag een legionellarun op mijn boilervat. Ik heb in BBQKees number.boiler_dhw_disinfectiontemp op 60 graden staan. Deze kan niet lager, maar toch krijg ik ELKE legionellarun een error code 6256 en een boiler temperatuur van 65 graden.