• sallander
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
lc8 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:46:
[...]

RC300/RC310/Moduline 3000/1010H/CW400/Sense II/HPC410 thermostat 158 offsettemp offset temperature int (>=-126<=126) C TRUE number.thermostat_hc1_offset_temperature number.thermostat_hc1_offsettemp
Ah, dat is blijkbaar "Offset ruimtetemperatuur" in het service menu van de UI 800. Volgens de installatiehandleiding betekent dit "Stel de temperatuur in wanneer de actuele temperatuur te laag of te hoog wordt bevonden." Nog geen idee wat dit precies doet, maar bij mij staat deze op 0, dus ik hoef er verder geen rekening mee te houden.

FWIW, ik heb HA nu zo ingesteld dat de stooklijn een halve graad omlaag gaat als de warmtepomp meer dan 3 heating control starts in 6 uur maakt (1x per uur gecheckt), en een halve graad omhoog als de woonkamerthermostaat een actuele temperatuur meet die een halve graad onder de ingestelde temperatuur ligt (1x per 6 uur gecheckt). Ik wijzig bewust alleen de stooklijn en niet de temperatuurinstellingen van de thermostaten om de heat pump optimizer van de Danfoss controllers zo min mogelijk te verstoren.

Bosch CS5800/10 | UFH | Duco D325 | 16/8x450Wp ZO/NW | MT Venus E3

• Gummbahla
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-03 16:53
Ik heb een HSB nieuwbouw huis met daarine een Enviline WP en het volledige huis vloerverwarming (ca 250m2). De installateur heeft gekozen voor een setup met een buffervat (4-punts aansluiting) en externe CV pomp (Wilo Yonos) die op een vast toerental draait. Zie onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziYBLFJ29mKB79iOewbYR4Ra8c0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uh3xkI4uKatGN91zoFcu9Gid.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week ben ik even goed in de statistieken gedoken, en het viel me op dat de delta-t tussen TC3 en TC0 mooi rond de 6k ligt bij het draaien van de WP, maar de delta-t tussen aanvoer en afvoer van het CV circuit heel laag (0,5-1K). Na wat research denk ik dat het komt omdat de CV pomp te hard draait en er vermenging in het buffervat optreed. Na terugschroeven van de pompsnelheid lijkt het beter te gaan bij lage vermogens van de WP, maar treed hetzelfde probleem op bij hoge vermogens.

Is er iemand die mijn gedachtengang kan bevestigen dat het probleem bij de CV pomp ligt? Is de oplossing een PWM gestuurde CV pomp te installeren?

[ Voor 17% gewijzigd door Gummbahla op 23-02-2026 10:36 . Reden: Foto toegevoegd ]

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Gummbahla schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:32:
Ik heb een HSB nieuwbouw huis met daarine een Enviline WP en het volledige huis vloerverwarming (ca 250m2). De installateur heeft gekozen voor een setup met een buffervat (4-punts aansluiting) en externe CV pomp (Wilo Yonos) die op een vast toerental draait. Zie onderstaande foto.

[Afbeelding]

Afgelopen week ben ik even goed in de statistieken gedoken, en het viel me op dat de delta-t tussen TC3 en TC0 mooi rond de 6k ligt bij het draaien van de WP, maar de delta-t tussen aanvoer en afvoer van het CV circuit heel laag (0,5-1K). Na wat research denk ik dat het komt omdat de CV pomp te hard draait en er vermenging in het buffervat optreed. Na terugschroeven van de pompsnelheid lijkt het beter te gaan bij lage vermogens van de WP, maar treed hetzelfde probleem op bij hoge vermogens.

Is er iemand die mijn gedachtengang kan bevestigen dat het probleem bij de CV pomp ligt? Is de oplossing een PWM gestuurde CV pomp te installeren?
Ik vind 6K best wel veel eigenlijk. Voor vloerverwarming is 3K ook prima, dan kan je WP op een lagere temperatuur werken en zal hij waarschijnlijk efficienter zijn.

Maar ja als jer een buffervat hebt die op deze manier is aangesloten is het van belang om beide kanten van het buffervat zo veel mogelijk in balans te krijgen.

Dat is natuurlijk lastig, want de WP kant heeft een modulerende pomp en de vloerverwarming kant heeft weer een eigen regeling.

Persoonlijk zou ik een lage delta T over je verwarming niet zo erg vinden, enige nadeel in jouw set up is dan denk ik dat je wilo pompje dan wat teveel vermogen verbruikt. Maar dat valt in het niet bij het verbruik van je WP. De mening in het buffervat ga je in jouw situatie bijna niet kunnen voorkomen denk ik.

Ik zou zelf met de delta T instelling van je WP prutsen en kijken of je die lager kan krijgen.

Pomp vervangen lijkt mij persoonlijk niet nodig.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:30

[Afbeelding]

Wat zijn die leidingen mooi ingepakt, waarmee heb je dat gedaan?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

• Gummbahla
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-03 16:53
P-twin schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:29:
[...]
Wat zijn die leidingen mooi ingepakt, waarmee heb je dat gedaan?
Dank je :) Het is simpele buisisolatie met daaromheen aluminiumtape.
jaapzb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:44:
[...]

Ik vind 6K best wel veel eigenlijk. Voor vloerverwarming is 3K ook prima, dan kan je WP op een lagere temperatuur werken en zal hij waarschijnlijk efficienter zijn.
...
Pomp vervangen lijkt mij persoonlijk niet nodig.
Thanks, ik ga er eens mee spelen.

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:11

[Afbeelding]

zoals al gezegd: lagere delta-T is hoger rendement.. dus zet die delte-T omlaag (3 = min)
mbt de cv-delta-T: het is mooi als die zo laag is.. maar betekend missschien ook dat er weinig afgifte is of het systeem niet goed verdeeld: Als er ergens een korte loop is (klein wc radiatiortje ofzo?) met weinig weerstand, dan loopt daar alles door en wordt de rest niet warm: Dan wordt die delta-T dus bepaald door die ene kleine loop.. check dit (misschien is het ook gewoon goed he!) en zoniet: waterzijdig inregelen.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:21
Hoe betrouwbaar is de temperatuur sensor van de Bosch Easycontrol?

Zojuist mijn NEFIT 1010H vervangen door de Bosch Easycontrol en…
  • Current room temperature ging van 20.2 naar 21.5 graden
  • Relatieve air humidity ging van 48 naar 60%

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:08
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:09:

Ik heb de RT800, daar heb ik een behoorlijke correctie door moeten voeren obv meerdere andere sensoren die ik er een dag naast heb gehangen.

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online

Ik heb op de Bosch EasyControl thermostaat een temperatuur correctie van -1 gezet om de temperatuur weer normaal te krijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUzAxaIghFpzGZbjqH_Dl2k-y_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cXpCaEOVibH0BGWbRYsc026.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• fredw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:29
Mijn thermostaat geeft min of meer hetzelfde (20,0) aan als de thermometer in de buurt (20,1) en de Danfoss thermostaat die er naast hangt (19,5). Bij oplevering was de temperatuur in huis structureel veel te hoog (1 tot 1,5 graad hoger dan ingesteld) bij een buitentemp van 10-15 graden. In alle kamers. Mijn onvolprezen installateur beweerde eerst dat dit de correcte comforttemperatuur was en niet kon worden aangepast, vervolgens dat het systeem eerst een aantal maanden moest 'leren' en na pas na lang aandringen heeft hij 'iets' gedaan (niet genoteerd, maar volgens mij de 'stooklijn verschoven'; kan dat?). Nu staat mijn vraag in de RT800 altijd op 19,5 en krijgen de kamers de temperaturen die ik ter plekke met Danfoss instel (tot max 19,5, met wat overshoot). Thermostaten staan voortdurend op dezelfde temperatuur ingesteld.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:45
Sinds deze week toch maar een buffervat geïnstalleerd achter mijn Compress 3400i, omdat met de nieuwste software de marges nog verder naar beneden zijn bijgesteld door Nefit/Bosch. Installatie valt daardoor contant in storing. Nefit/Bosch komt letterlijk met als enige antwoord “ja maar, buffervat”. Ondanks dat de installatie verder qua systeeminhoud en alles aan de voorschriften van datzelfde Nefit/Bosch voldoet.

Maar… nu heb ik een externe Grundfos CV pomp aangesloten op PC1 en valt het mij op dat wanneer het buffervat opgewarmd wordt, de externe CV pomp op stand 10 vol staat te pompen, terwijl er niet/nauwelijks warmtevraag is. Ik kan in alle documentatie niet echt vinden of dit nu normaal gedrag is of niet.

Logisch gezien zou ik verwachten dat bij het opwarmen van het buffervat alleen de primaire CV pomp (PC0) aangestuurd zou moeten worden en de externe CV pomp (PC1) niet aangestuurd dient te worden. Het opgewarmde CV water wil je gewoon in het buffervat houden lijkt mij, pas als de vloerverwarming weer aan de slag moet zal de externe CV pomp aan moeten slaan (en dan ook niet gelijk op stand 10).

Installateur heeft de helpdesk van Nefit/Bosch al gebeld, maar die zeggen letterlijk “dat weten wij niet” en “daar kunnen we geen antwoord op geven”, het kennisniveau bij Nefit/Bosch is echt dramatisch.

Hier iemand die hier ervaring mee heeft of kan uitleggen hoe dit precies werkt?

• Willem senior
  • Nu online
Den_S85 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:16:
Sinds deze week toch maar een buffervat geïnstalleerd achter mijn Compress 3400i, omdat met de nieuwste software de marges nog verder naar beneden zijn bijgesteld door Nefit/Bosch. Installatie valt daardoor contant in storing. Nefit/Bosch komt letterlijk met als enige antwoord “ja maar, buffervat”. Ondanks dat de installatie verder qua systeeminhoud en alles aan de voorschriften van datzelfde Nefit/Bosch voldoet.

Maar… nu heb ik een externe Grundfos CV pomp aangesloten op PC1 en valt het mij op dat wanneer het buffervat opgewarmd wordt, de externe CV pomp op stand 10 vol staat te pompen, terwijl er niet/nauwelijks warmtevraag is. Ik kan in alle documentatie niet echt vinden of dit nu normaal gedrag is of niet.

Logisch gezien zou ik verwachten dat bij het opwarmen van het buffervat alleen de primaire CV pomp (PC0) aangestuurd zou moeten worden en de externe CV pomp (PC1) niet aangestuurd dient te worden. Het opgewarmde CV water wil je gewoon in het buffervat houden lijkt mij, pas als de vloerverwarming weer aan de slag moet zal de externe CV pomp aan moeten slaan (en dan ook niet gelijk op stand 10).

Installateur heeft de helpdesk van Nefit/Bosch al gebeld, maar die zeggen letterlijk “dat weten wij niet” en “daar kunnen we geen antwoord op geven”, het kennisniveau bij Nefit/Bosch is echt dramatisch.

Hier iemand die hier ervaring mee heeft of kan uitleggen hoe dit precies werkt?
PC1 zal net als bij de enviline warmtepomp alleen een aan/uit contact zijn en daardoor draait die pomp op een vast ingesteld vermogen en die kun je zelf instellen en is systeem afhankelijk dus uitproberen wat het beste bij jou afgifte systeem past, is het buffervat wel met twee pijpjes aangesloten zodat er minder menging in het buffervat is
De PC0 pomp van de warmtepomp zelf is wel pwm gestuurd

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• Den_S85
Willem senior schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:56:
[...]

PC1 zal net als bij de enviline warmtepomp alleen een aan/uit contact zijn en daardoor draait die pomp op een vast ingesteld vermogen en die kun je zelf instellen en is systeem afhankelijk dus uitproberen wat het beste bij jou afgifte systeem past, is het buffervat wel met twee pijpjes aangesloten zodat er minder menging in het buffervat is
De PC0 pomp van de warmtepomp zelf is wel pwm gestuurd
Buffervat is met vier aansluitingen, volgens mij is dat standaard?
Het lijkt er nu alleen op dat de PC1 op dezelfde wijze wordt aangestuurd als de PC0. Waarom zou de externe CV pomp anders flink optoeren bij het verwarmen van het buffervat?

• Willem senior
  • Nu online
Den_S85 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:07:
[...]

Buffervat is met vier aansluitingen, volgens mij is dat standaard?
Het lijkt er nu alleen op dat de PC1 op dezelfde wijze wordt aangestuurd als de PC0. Waarom zou de externe CV pomp anders flink optoeren bij het verwarmen van het buffervat?
Hier kun je het installatie schema opzoeken die voor jou type warmtepomp wordt geadviseerd
Link :
https://www.nefit-bosch.n...ulisch-elektrisch-schema/

• Den_S85
Willem senior schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:01:
[...]

Hier kun je het installatie schema opzoeken die voor jou type warmtepomp wordt geadviseerd
Link :
https://www.nefit-bosch.n...ulisch-elektrisch-schema/
Bedankt, maar dat is niet de vraag 8)7

• Willem senior
  • Nu online
Den_S85 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:46:
[...]

Bedankt, maar dat is niet de vraag 8)7
Het zou kunnen dat de PC1 pomp bij de 3800i wel aangestuurd wordt maar dat weet ik niet en kon ik ook niet zo snel vinden bij Nefit
Ik vond wel deze installatie schema,s en die heb ik hier voor je gepost zodat je kon zien dat Nefit 2 pijps aansluiten op het buffervat in plaats van 4 zoals het nu bij jou is aangesloten
Met 4 pijps aansluiting krijg je meer menging in het buffervat en daardoor heb je dan ook weer een hogere aanvoertemperatuur nodig

• Den_S85
Willem senior schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Het zou kunnen dat de PC1 pomp bij de 3800i wel aangestuurd wordt maar dat weet ik niet en kon ik ook niet zo snel vinden bij Nefit
Ik vond wel deze installatie schema,s en die heb ik hier voor je gepost zodat je kon zien dat Nefit 2 pijps aansluiten op het buffervat in plaats van 4 zoals het nu bij jou is aangesloten
Met 4 pijps aansluiting krijg je meer menging in het buffervat en daardoor heb je dan ook weer een hogere aanvoertemperatuur nodig
Dat begrijp ik, maar dat verklaart niet waarom de externe CV pomp op PC1 op “vol vermogen” wordt aangestuurd op het moment dat het buffervat wordt opgewarmd, daarvoor zou alleen de primaire CV pomp op PC0 aangestuurd moeten worden.

Er is overigens bewust gekozen voor een buffervat met 4 aansluitingen, om zo de flow te maximaliseren. Dit om te voorkomen dat de platenwisselaar opnieuw kapot draait. Dat er enige vermenging zou kunnen plaatsvinden neem ik voor lief.

• Willem senior
  • Nu online
Den_S85 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Dat begrijp ik, maar dat verklaart niet waarom de externe CV pomp op PC1 op “vol vermogen” wordt aangestuurd op het moment dat het buffervat wordt opgewarmd, daarvoor zou alleen de primaire CV pomp op PC0 aangestuurd moeten worden.

Er is overigens bewust gekozen voor een buffervat met 4 aansluitingen, om zo de flow te maximaliseren. Dit om te voorkomen dat de platenwisselaar opnieuw kapot draait. Dat er enige vermenging zou kunnen plaatsvinden neem ik voor lief.
Ik denk dat die PC1 pomp op vol vermogen is ingesteld ( door de installateur) en de warmtepomp zet deze alleen aan of uit
(en wordt dus niet geregeld kwa vermogen door de warmtepomp)

nog even bij het aansluitschema gekeken van de PC1 aansluiting en dat is 3 draads aarde , fase , en een nul draad , dus geen aansturing van uit de warmtepomp

[ Voor 9% gewijzigd door Willem senior op 28-02-2026 19:23 ]

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Den_S85 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 19:05:
[...]

De PC1 pomp word aangestuurd met een aan/uit contact. De WP stuurt daar verder geen specifiek vermogen aan. Alleen dat de pomp aan moet. Op de pomp zelf kan je vervolgens een vermogenscurve instellen. Dit staat in de documentatie van jouw specifieke pomp. Meestal zijn de opties constant vermogen, proportionele druk en constante druk. En dan vaak nog een stuk of 3 verschillende sterktes voor elke stand.

De WP heeft verder volgens mij ook geen "buffervat opwarmen" stand. De WP kijkt simpelweg naar je aanvoertemperatuur en de ingestelde streeftemperatuur. Gezien de meting van je aanvoertemperatuur als het goed is aan de CV-zijde van je buffervat zit, moet je PC1 pomp wel aan staan op het moment dat je WP denkt warmte te moeten maken. Dus zelfs als er amper vraag is, moet deze pomp aan staan. Anders meet je stilstaand water in de buis, en daar kan je niet op regelen.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• Den_S85
jaapzb schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 22:21:
[...]

De PC1 pomp word aangestuurd met een aan/uit contact. De WP stuurt daar verder geen specifiek vermogen aan. Alleen dat de pomp aan moet. Op de pomp zelf kan je vervolgens een vermogenscurve instellen. Dit staat in de documentatie van jouw specifieke pomp. Meestal zijn de opties constant vermogen, proportionele druk en constante druk. En dan vaak nog een stuk of 3 verschillende sterktes voor elke stand.

De WP heeft verder volgens mij ook geen "buffervat opwarmen" stand. De WP kijkt simpelweg naar je aanvoertemperatuur en de ingestelde streeftemperatuur. Gezien de meting van je aanvoertemperatuur als het goed is aan de CV-zijde van je buffervat zit, moet je PC1 pomp wel aan staan op het moment dat je WP denkt warmte te moeten maken. Dus zelfs als er amper vraag is, moet deze pomp aan staan. Anders meet je stilstaand water in de buis, en daar kan je niet op regelen.
Kijk, heldere uitleg, daar kan ik wat mee, bedankt!

Probleem is dat de installateurs gewoon onvoldoende kennis van warmtepompen hebben en Nefit/Bosch zelf ook geen kennis van hun product heeft. Dan blijf je zitten met vragen :|

• HansRemmerswaal
Den_S85 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:44:
[...]

Kijk, heldere uitleg, daar kan ik wat mee, bedankt!

Probleem is dat de installateurs gewoon onvoldoende kennis van warmtepompen hebben en Nefit/Bosch zelf ook geen kennis van hun product heeft. Dan blijf je zitten met vragen :|
In de installatie instructies van mijn WP staat "maximale belasting voor relaisuitgangen PW2, PK2, VW1 en PC1 is 2A”. Een relais is een elektronische aan/uit schakelaar. Bij de PC0 staat er "PWM signaal" . Het staat dus allemaal gewoon beschreven in de installatie instructies. Een beetje installateur, los of deze kennis heeft van warmtepompen of niet, had dit kunnen lezen.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• sallander
  • Niet online
Ik zou graag nog een keer een beroep doen op jullie expertise. Ik dacht dat ik mijn verwarmingssysteem onder controle had, en tot vorige week had ik ook mooi lange compressor runs op laag vermogen. Nu het iets warmer wordt, begint mijn systeem echter weer te pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rPhyFeMKwugwP6w0JqA1HYUXHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jm8u4WTeiFHJnDkg8ukCJgJ4.png?f=fotoalbum_large

De flow temperature is 24 graden, bij een door mijn stooklijn vastgestelde target flow temperature van 22 graden. Veel lager kan toch niet?

Het gemiddelde compressor verbruik per run is zo'n 0.6kWh, en met 1 run per 2 uur is dat misschien niet slecht. Maar ik zou liever hebben dat de compressor een paar lange runs overdag maakt, dan al die korte runs 's nachts. Moet ik de target flow temperatuur varieren tussen dag (hoger) en nacht (lager)? Dan zullen de kamerthermostaten wellicht ook mee moeten varieren, en dat heb ik liever niet. Ik zou de warmtepomp 's nachts ook kunnen blokkeren. Heeft iemand daar ervaring mee?

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:02
@sallander gebruik je Home Assistant? Dan zou je daar wat slimmigheid in kunnen bouwen om dit seizoen wat efficiënter aan te vliegen. In de warmtepomp zelf heb je niet echt opties om dit efficiënter aan te vliegen.

Anders wordt het accepteren dat in het Kwakkel seizoen je een aantal runs per dag maakt ipv 1 lange run.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:30
@sallander in dit seizoen is het vrij normaal dat de wp niet de hele dag aanstaat. Je hebt domweg niet meer de hele dag je minimale warmteproductie van je warmtepomp nodig.

Iets klussen in ha kan. Dan kun je timen wanneer de wp aan het werk gaat. Simpeler kan ook; ik hanteer in dit seizoen een nachtverlaging naar 19 graden, dan blijft de wp 's nacht uit.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-03 20:53
sallander schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:16:
Ik zou graag nog een keer een beroep doen op jullie expertise. Ik dacht dat ik mijn verwarmingssysteem onder controle had, en tot vorige week had ik ook mooi lange compressor runs op laag vermogen. Nu het iets warmer wordt, begint mijn systeem echter weer te pendelen.

[Afbeelding]

De flow temperature is 24 graden, bij een door mijn stooklijn vastgestelde target flow temperature van 22 graden. Veel lager kan toch niet?

Het gemiddelde compressor verbruik per run is zo'n 0.6kWh, en met 1 run per 2 uur is dat misschien niet slecht. Maar ik zou liever hebben dat de compressor een paar lange runs overdag maakt, dan al die korte runs 's nachts. Moet ik de target flow temperatuur varieren tussen dag (hoger) en nacht (lager)? Dan zullen de kamerthermostaten wellicht ook mee moeten varieren, en dat heb ik liever niet. Ik zou de warmtepomp 's nachts ook kunnen blokkeren. Heeft iemand daar ervaring mee?
Naast nachtverlaging zet ik de warmtepomp ook in silent modus zodra de buitentemperatuur boven de 10 graden komt. Zijn afgifte vermogen wordt dan beperkt doordat de compressor wordt geknepen. Dit helpt bij mij voldoende om veel pendelen te voorkomen.

• HansRemmerswaal

Ik zie trouwens dat met de EasyControl de current room temperature sensor nu in stapjes van 0.5 graden gaat waar deze met de 1010H in stapjes van 0.1 graden ging. Op zich niet zo erg maar wel vreemd.

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:57:
[...]

Ik zie trouwens dat met de EasyControl de current room temperature sensor nu in stapjes van 0.5 graden gaat waar deze met de 1010H in stapjes van 0.1 graden ging. Op zich niet zo erg maar wel vreemd.
Klopt de Bosch EasyControl maakt grotere stappen viel mij ook op en is ook gevoeliger dus deur open zakt deze met 0,5 en dan gaat de gevraagde aanvoertemperatuur omhoog
Dus opletten waar je deze plaats
Maar moet eerlijk zeggen ziet er wel mooier uit en ook makkelijk dat je de vochtmeting uit kunt zetten zodat je meer kan koelen in de zomer ( moet nog getest worden) :)

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:15
Willem senior schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:12:
[...]

Klopt de Bosch EasyControl maakt grotere stappen viel mij ook op en is ook gevoeliger dus deur open zakt deze met 0,5 en dan gaat de gevraagde aanvoertemperatuur omhoog
Dus opletten waar je deze plaats
Maar moet eerlijk zeggen ziet er wel mooier uit en ook makkelijk dat je de vochtmeting uit kunt zetten zodat je meer kan koelen in de zomer ( moet nog getest worden) :)
Ik kan je verzekeren uit eigen ervaring dat je inderdaad meer kunt koelen als je de vochtmeting uit zet op je EasyControl. Koelen met m'n oude 1010H termostaat werkte voor geen meter, met de EasyControl kon ik tot 17-18 graden (aanvoertemp) gaan zonder condensatie.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | EVCC

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:11
Ik heb zojuist de Easycontrol opgehangen en gekoppeld. In BBQKees komen de temperatuur en luchtvochtigheid netjes naar boven en wordt hij ook herkent als CT200. De binnenunit geeft echter een storing: verkeerde afstandsbediening. Ik kan ook geen CT200 kiezen in het menu "ingebruikname". De Easycontrol zelf knippert regelmatig rood.

Ik heb een vermoeden dat ik een FW update nodig heb op de binnen unit?

Update: room temperature remote en room humidity remote staan op null (lege waarde).

Update 2: ik kan via BBQkees de control device wel op RC200 zetten. Hij springt naar verloop van tijd automatisch naar RC310.

[ Voor 27% gewijzigd door Supermario16 op 03-03-2026 20:24 ]

• Willem senior
  • Nu online
Supermario16 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:17:
Ik heb zojuist de Easycontrol opgehangen en gekoppeld. In BBQKees komen de temperatuur en luchtvochtigheid netjes naar boven en wordt hij ook herkent als CT200. De binnenunit geeft echter een storing: verkeerde afstandsbediening. Ik kan ook geen CT200 kiezen in het menu "ingebruikname". De Easycontrol zelf knippert regelmatig rood.

Update: room temperature remote en room humidity remote staan op null (lege waarde).

Update 2: ik kan via BBQkees de control device wel op RC200 zetten. Hij springt naar verloop van tijd automatisch naar RC310.
Heb je een update op de EasyControl gekregen dat moest eerst dan in het menu van de warmtepomp naar inbedrijfinstelling gaan dan configuratie door lopen de oude thermostaat instellingen blijft goed en dan afsluiten met opslaan dan zou het moeten werken

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:04
Ik heb ook een EasyControl als vervanging van de 1010H en de afstandsbediening CV staat bij mij op RC100H (menu kent bij mij ook geen CT200).

• HansRemmerswaal
Supermario16 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:17:

Nadat ik de configuratie assistent had gebruikt in het service menu is deze bij mij bekend als CT100. En alles werkt prima zonder storing.

• sallander
  • Niet online
Dank voor de suggesties allemaal. Ik heb nu ook nachtverlaging ingesteld. De nacht begint bij mij om 15:00 's middags en eindigt om 10:00 de volgende dag. De setback temperatuur staat op Off. So far, so good.

• fredw
sallander schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:54:
[...]

Ik zou beginnen met Boiler compressor speed en Boiler current flow temperature (Zo heten ze bij mij. Ik gebruik ems-esp van BBQKees). Afgelopen twee dagen met 5 min resolutie, bijvoorbeeld.
Het heeft even geduurd, maar ik heb een plaatje. Hopelijk is het informatief. (Om 12:00 vandaag startte de desinfectiecyclus van de boiler, maar dat is (denk ik) niet zichtbaar).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8ADW7EmKsEgu1S9nbKrBeuzqU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pF6miQBR2bzfhWZB08lhZGOA.png?f=fotoalbum_large

• fredw
Vraagje over de temperatuursensor die op het buffervat zou moeten zitten: die hoort te zijn aangesloten op T0 in de binnenunit. Op mijn buffervat (van Bosch) zit niets, maar in de binnenunit zit wel iets aangesloten - en ik heb data van T0. Het blijkt, dat in de pomp de probe is aangesloten (tenminste, dat denk ik, want ik kan 'm niet openmaken). Volgens Consument@nefit.nl moet T0 zijn aangesloten op de aanvoerleiding gelijk na het buffervat richting cv installatie. Dat zou dus kunnen kloppen, ware het niet dat de installatiehandleiding van Bosch nadrukkelijk anders aangeeft: namelijk in het buffervat. Zie plaatjes.

Kan dit van belang zijn? De leidingen van en naar het buffervat zijn overigens niet geïsoleerd door mijn onvolprezen installateur. (Ik kwam er zojuist achter dat hij het probleem van de vele dauwpuntstoringen heeft opgelost door de aansluiting gewoon los te trekken :( )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6--xplosCMajqeERJhl_MjSjv3w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yDQ4OXPMdrvDQW8ABMk75Hf1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soi4xjDzr6X_xgtDgE9EF6tJoNE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TutpoM4Zs1JzpzpIqoPh0g8J.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMe6OYjzVhc65mzNxizFFTdAwOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kaLRvo7PgiQP4TG9kyanLjib.jpg?f=fotoalbum_large

• Maurice v/d Zwaan
fredw schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:44:
Vraagje over de temperatuursensor die op het buffervat zou moeten zitten: die hoort te zijn aangesloten op T0 in de binnenunit. Op mijn buffervat (van Bosch) zit niets, maar in de binnenunit zit wel iets aangesloten - en ik heb data van T0. Het blijkt, dat in de pomp de probe is aangesloten (tenminste, dat denk ik, want ik kan 'm niet openmaken). Volgens Consument@nefit.nl moet T0 zijn aangesloten op de aanvoerleiding gelijk na het buffervat richting cv installatie. Dat zou dus kunnen kloppen, ware het niet dat de installatiehandleiding van Bosch nadrukkelijk anders aangeeft: namelijk in het buffervat. Zie plaatjes.
T0 moet idd direct na de het T stuk na achter het buffervat, maar dat is wel uitgaande van een buffervat met 2 leidingen. Je andere plaatje is een buffervat met de 4 leiding methode, kan best dat T0 sensor dan beter in het buffervat kan.
Ik ben zelf nog aan het kijken (2 leidingen buffervat, scenario D ;) of ik de T0 na het T stuk wil, of na de buderus als echte aanvoer temperatuur.

• fredw
Dank je wel Maurice! Twee versus vier leidingen. Iets waarover ik me dan geen zorgen hoef te maken.

• sallander
  • Niet online
fredw schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:19:
[...]

Het heeft even geduurd, maar ik heb een plaatje. Hopelijk is het informatief. (Om 12:00 vandaag startte de desinfectiecyclus van de boiler, maar dat is (denk ik) niet zichtbaar).

[Afbeelding]
Hoe is het nu met het temperatuursverloop van je warme water (DHW)? Zou je die grafiek nog eens kunnen laten zien?

Het valt mij op dat je warmtepomp nog best hard werkt met de temperatuur van de afgelopen dagen. (Kan natuurlijk aan het vermogen van de warmtepomp liggen, en ik weet ook niet hoe goed je huis geisoleerd is).

• fredw
Hoi Sallander,

Hierbij een plaatje met wat meer grafiekjes in een. (Leuk dat HA, al zijn er zoveel bomen dat ik het bos weleens kwijt ben).

Fijn dat je wil kijken en ook zo'n leek als ik wil helpen _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-q8O284Khp_VySvOB8dO6Lx3V4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9ASClKUDEExImbKhBGvoipWq.png?f=fotoalbum_large

Donderdags (vandaag dus ook) is de anti-legionellaverwarming. Die start om 11:25 (wanneer de zon lekker op de zonnepanelen staat). Wat er voor achten gebeurt weet ik niet: we waren laat op, tegen half negen.

Het temperatuurverloop van de boiler is geen vergelijk met die van voor jullie raad! In plaats van iedere drie uur bijverwarmen koelt het nu veel minder af! [Let op: de schaal van het plaatje hierboven is één dag, die van het tweede figuur hieronder beslaat een week]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJiFr4dqqxLBjHS-qP_2wgFv1EY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DdTH8EOqxyvNh0O1Kcad4skJ.png?f=fotoalbum_large

Ons huis is van 1978, houtskelet en vrijstaand. Alleen een woon/slaapvloer beneden, overal vloerverwarming. De garage niet: die heeft een radiator op een lage stand (kan ook natuurlijk niet meer hoog, want de aanvoertemp is die van de vloer, maar dat hoeft ook niet). En boven de zolder met de binnenunit met idem radiator. Op het dak zonnepanelen en de zonnecollector voor het warme water. Onder het huis is de vloer geïsoleerd. De muren zijn niet na te isoleren (of ik zou er iets tegenaan moeten zetten). Tussen het plafond en onder de zolder liggen isolatiematten. De zolder zelf is niet geïsoleerd.

O ja, ik weet waarom ik de vele meldingen van dauwpuntoverschrijding 6255 niet meer zie: de hulpvaardige monteur had de sensor eerst niet gemonteerd, en daarna alsnog ergens geplakt met vele meldingen tot gevolg en vervolgens zei hij dat-ie 'm had verplaatst. Geen meldingen meer! Vandaag zag ik dat de sensor gewoon uit het contact is gehaald. Kunst! :( Moet ik nog terugkoppelen naar de firma.. Maar wellicht krijg ik nog meer nuttige tips van jullie meesterTweakers :*)

• jordyc
Dauwpuntoverschreiding is als je de warmtepomp goed inregelt naar mijn mening overbodig. Je hebt al een minimale aanvoer temperatuur, berekende dauwpunt volgens de warmtepomp is hoger dan daadwerkelijk en er zit ook nog een buffer tussen dauwpunt en aanvoertemperatuur.

Die sensor gaf mij alleen maar gedoe. Eerst omdat de installateur het plastic er niet vanaf had gehaald, daarna omdat er oxidatie was opgetreden op het metaal van de sensor. Ik draai nu 2 jaar zonder en geen enkel probleem.

• fredw
Dank Jordyc. Dat is/was ook de mening kennelijk van de installateur. Wel heeft hij mij de sensor (die hij vervolgens niet plaatste) in rekening gebracht. Los daarvan: mijn gekoelde leidingen lopen over het plafond van de woonkamer, onder de vloer van de zolder. Bovenop een laagje steenwol en niet/nauwelijks bereikbaar voor isolatie. Precies niet de plek waar je condens wil zien, ook al is de koeling natuurlijk slechts heel beperkt. Het feit dat de sensor condens detecteert (en veelvuldig, vandaar de meldingen) geeft volgens mij aan, dat hij toch zinnig zou moeten zijn? Al schrijvende: wellicht verstandig om een poging te wagen om de leidingen alsnog te isoleren.

• jordyc
Als hij nu al constant storing geeft zou ik een goed naar de contactpunten van de sensor kijken of daar geen corrosie of oxidatie heeft plaatsgevonden. Bij mij was dat namelijk wel zo en daardoor schoot de sensor steeds in storing ondanks dat de leidingen kurkdroog waren.

• HansRemmerswaal
fredw schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 00:28:
Hoi Sallander,

Hierbij een plaatje met wat meer grafiekjes in een. (Leuk dat HA, al zijn er zoveel bomen dat ik het bos weleens kwijt ben).

Fijn dat je wil kijken en ook zo'n leek als ik wil helpen _/-\o_

[Afbeelding]

Donderdags (vandaag dus ook) is de anti-legionellaverwarming. Die start om 11:25 (wanneer de zon lekker op de zonnepanelen staat). Wat er voor achten gebeurt weet ik niet: we waren laat op, tegen half negen.

Het temperatuurverloop van de boiler is geen vergelijk met die van voor jullie raad! In plaats van iedere drie uur bijverwarmen koelt het nu veel minder af! [Let op: de schaal van het plaatje hierboven is één dag, die van het tweede figuur hieronder beslaat een week]

[Afbeelding]

Ons huis is van 1978, houtskelet en vrijstaand. Alleen een woon/slaapvloer beneden, overal vloerverwarming. De garage niet: die heeft een radiator op een lage stand (kan ook natuurlijk niet meer hoog, want de aanvoertemp is die van de vloer, maar dat hoeft ook niet). En boven de zolder met de binnenunit met idem radiator. Op het dak zonnepanelen en de zonnecollector voor het warme water. Onder het huis is de vloer geïsoleerd. De muren zijn niet na te isoleren (of ik zou er iets tegenaan moeten zetten). Tussen het plafond en onder de zolder liggen isolatiematten. De zolder zelf is niet geïsoleerd.

O ja, ik weet waarom ik de vele meldingen van dauwpuntoverschrijding 6255 niet meer zie: de hulpvaardige monteur had de sensor eerst niet gemonteerd, en daarna alsnog ergens geplakt met vele meldingen tot gevolg en vervolgens zei hij dat-ie 'm had verplaatst. Geen meldingen meer! Vandaag zag ik dat de sensor gewoon uit het contact is gehaald. Kunst! :( Moet ik nog terugkoppelen naar de firma.. Maar wellicht krijg ik nog meer nuttige tips van jullie meesterTweakers :*)
Nog even over de boiler... Die sensor dhw current intern temperature mag je ergens in de prullenbak gooien en nooit meer naar kijken. Je moet kijken naar de dhw current extern temperature.

Die intern is een of andere software matige "sensor" die een soort verwachte temperatuur laat zien als je geen warm water gebruikt of zo. Die zie je langzaam naar beneden gaan tot de volgende keer dat de boiler wordt verwarmt.

Maar maar een grafiek met dhw current intern temperature, dhw current extern temperature en boiler compressor activity.

• fredw
mijn dhw current intern temperature is exact gelijk aan mijn dhw current extern temperature, ook de afgelopen periode. Ik heb een plaatje van vandaag met de compressoractiviteit, de temperaturen (over elkaar heen, blauw en geel wordt dan een bruinige lijn) en daaronder ook de buitentemperatuur. Dit laatste omdat ik een "ontdooien" zie? Of heeft dat niets met de buitentemp te maken? Rond half negen heb ik warm water gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xewear6aUMOPJJ-oNMF-Y9DaxoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hg2sWIiMJCe8PhHXYu2DARe6.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook een plaatje van gisteren, waarin - denk ik - te zien is dat de zonnecollectorpomp aangaat bij 54C. Wat me een beetje verbaast is de 6 graden dip wanneer de verwarming van de boiler aan gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rqU472wQ7kh79O6bAIktT3qRfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o8MMT832Q7v8fvIFm9K84Vq5.png?f=fotoalbum_large

• HansRemmerswaal
fredw schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:42:
mijn dhw current intern temperature is exact gelijk aan mijn dhw current extern temperature, ook de afgelopen periode. Ik heb een plaatje van vandaag met de compressoractiviteit, de temperaturen (over elkaar heen, blauw en geel wordt dan een bruinige lijn) en daaronder ook de buitentemperatuur. Dit laatste omdat ik een "ontdooien" zie? Of heeft dat niets met de buitentemp te maken? Rond half negen heb ik warm water gebruikt.
[Afbeelding]

Ik heb ook een plaatje van gisteren, waarin - denk ik - te zien is dat de zonnecollectorpomp aangaat bij 54C. Wat me een beetje verbaast is de 6 graden dip wanneer de verwarming van de boiler aan gaat.
[Afbeelding]
Heel bijzonder dat die twee gelijk lopen. Misschien werkt het anders als je een zonnecollector hebt… Op dit forum hebben we het een aantal keren gehad over het nut van de ene sensor…

• Willem senior
  • Nu online
fredw schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 11:42:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die dip in de boiler temperatuur komt doordat de pomp aangaat en je dan menging/ verstoring van de temperatuur lagen in de boiler krijgt je hebt namelijk lagen water in de boiler koud onderin , midden is wat de sensor meet aan temperatuur, en bovenin de boiler zit het warmste water schilt ongeveer 5 graden met wat de sensor meet in het midden van je boilervat

• HansRemmerswaal
Mijn Bosch EasyControl geeft af en toe een rare spike van 40 graden voor de kamertemperatuur…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBnb4PTSC3y7cD5NiMEiL6_viMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ex66drBcdwNvCIpy0N9EmdQG.jpg?f=fotoalbum_large

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:52:
Mijn Bosch EasyControl geeft af en toe een rare spike van 40 graden voor de kamertemperatuur…

[Afbeelding]
Dat is vreemd?
Schijnt soms de zon op de EasyControl of is er een andere warmte bron aanwezig?
En ik had ook iets gelezen over een spiegelend oppervlak voor de EasyControl dan moest je de beweging sensor uitzetten , maar dat zou je makkelijk kunnen proberen door als eerste die beweging sensor even uit te zetten

• Nous112

[Afbeelding]
Die heb ik ook af en toe, maar dan op de buitentemperatuur sensor (zowel zomer als winter). 8)7

• Nous112
Er is vandaag een zeer kritische post op Reddit geplaatst door een installateur die klaagt over de kwaliteit van all-electric warmtepompen van Nefit, het gebrek aan kennis en de slechte service: https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:45:
[...]

Dat is vreemd?
Schijnt soms de zon op de EasyControl of is er een andere warmte bron aanwezig?
En ik had ook iets gelezen over een spiegelend oppervlak voor de EasyControl dan moest je de beweging sensor uitzetten , maar dat zou je makkelijk kunnen proberen door als eerste die beweging sensor even uit te zetten
Met de NEFIT 1010H, die is vervangen door de Easycontrol, had ik dit probleem niet. En deze is gemonteerd op dezelfde plaats aan dezelfde kabel.

Geen warmtebron in de buurt op de vloerverwarming na. De zon kan nooit op onze thermostaat schijnen, niet eens in de buurt.

ik zie trouwens (nog) geen impact op de target flow temperature.

[ Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 08-03-2026 06:35 ]

• Den_S85
Nous112 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 01:14:
Er is vandaag een zeer kritische post op Reddit geplaatst door een installateur die klaagt over de kwaliteit van all-electric warmtepompen van Nefit, het gebrek aan kennis en de slechte service: https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
Herkenbaar! Ben zelf afgelopen vrijdag nog teruggebeld door de planning van Nefit/Bosch over de storing die mijn installateur had gemeld direct nadat de Nefit/Bosch monteurs de platenwisselaar hadden vervangen en de installatie na 10 minuten alweer in storing stond. Dit was NA 3 WEKEN! En ik had blijkbaar “geluk” want de monteur was iets eerder klaar bij een andere klus. Heb de beste planner flink de waarheid verteld over hun onkunde in alles.

Platenwisselaar vervangen (wat zij overigens condensor noemen) was 2 man 1 dag werk. Heb gedurende die dag geen één activiteit gezien die met 2 man uitgevoerd moest worden.

Wat ook ongelofelijk is… de werkdag begint bij Nefit/Bosch om 8 uur ‘s ochtends. Dan kijkt de monteur of alles in zijn bus ligt en pas dan… rijdt hij naar de eerste klant. En om 17:00 weer thuis. Ja met zo’n ambtenaren instelling kom je al heel snel monteurs tekort!

En ondertussen stiekem nog even een dikke factuur voor voorrijkosten naar de installateur sturen, terwijl alles onder garantie is gerepareerd :X

[ Voor 5% gewijzigd door Den_S85 op 08-03-2026 11:19 ]

• lc8

[Afbeelding]
heb ik ook.. geen enkel ander schakel moment wat hiermee overeenkomt ofzo. ik ben er nog niet achter waar ze vandaan komen. 40 is de waarde die het ding default uitgeeft als er iets unavailable is (ok niet zo handig..): random glitches.

en je brengt me nu op een idee: misschien hebben ze te maken met het moment dat je het ding activeert omdat je langsloopt of aanraakt zodat ie wakker wordt: dat gebruikt stroom uit de datakabel en geeft misschien wel een potentiele verstoring (afhankelijk van kabel soort/lengte etc) ...

ik negeer ze maar ze zijn wel lastig voor plots (autoscale) etc. .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03ABoNIMxZjFylacvipfCCsMJNM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HEFdJySehh8OUQ2DmMB8C9nd.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door lc8 op 08-03-2026 07:50 ]

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op zondag 8 maart 2026 @ 06:21:
[...]

Met de NEFIT 1010H, die is vervangen door de Easycontrol, had ik dit probleem niet. En deze is gemonteerd op dezelfde plaats aan dezelfde kabel.

Geen warmtebron in de buurt op de vloerverwarming na. De zon kan nooit op onze thermostaat schijnen, niet eens in de buurt.

ik zie trouwens (nog) geen impact op de target flow temperature.
Misschien is het dan de cloud / internet verbinding die even weg valt

• lc8
Willem senior schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:10:
[...]

Misschien is het dan de cloud / internet verbinding die even weg valt
dit is geen cloud verbinding: dit is de ruimte temperatuur van de easycontrol die op de EMS bus wordt gezet en via de gateway in HA wordt uitgelezen: allemaal locaal dus.

goeie vraag trouwens waarom het ding wifi wil hebben: volgens mij komt daar alleen de weervoorspelling vandaan. waar het ding overigens niks mee doet anders dan een plaatje weergeven.
misschien kan ie storingen melden, maar dat heb ik uitgezet.

[ Voor 25% gewijzigd door lc8 op 08-03-2026 17:17 ]

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:01:
[...]

goeie vraag trouwens waarom het ding wifi wil hebben: volgens mij komt daar alleen de weervoorspelling vandaan. waar het ding overigens niks mee doet anders dan een plaatje weergeven.
misschien kan ie storingen melden, maar dat heb ik uitgezet.
De WiFi zit er in ieder geval op voor de updates en voor de EasyControl app. Daarnaast vermoed ik dat een installateur/Bosch eventueel remote kan meekijken als je toestemming geeft.

• SB[NL]
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zojuist is bij mij dankzij de aanvraaglink van P-twin (waarvoor nogmaals mijn dank voor het delen 8) ), een K40RF geleverd en aan gesloten door een Bosch monteur.

De ingebouwde “IP-Modul” kon op een of andere manier niet meer gekoppeld worden met de HomeCom app, maar stuurde wel 30 Gb (!) aan data per maand naar Bosch (Meting via UniFi Network).

De monteur was overigens verbaasd dat ik een voucher kon krijgen voor onze EnviLine Monoblock 9.0 E-S uit 2022. (Link is bij Bosch inmiddels verwijderd?).

Ik heb hem bedraad aangesloten en het toevoegen in de HomeCom App ging soepel.
Kan na 2 jaar dus eindelijk weer vanuit de HomeCom App de basis verwarming en warmwater instellingen weer bedienen en monitoren.

Helaas is de historische data deels verkeerd in de binnenunit zelf opgeslagen (geleverde en verbruikte energie omgekeerd). Dat blijft invloed houden op de weergave van de historische gegevens, maar goed….dat is voor mij niet het allerbelangrijkste.

Ben blij met de deze oplossing, want extra gaan betalen voor functionaliteit die er ineens mee ophield en onder de garantie zou moeten vallen, was ik niet van plan. (Zoals de support medewerker suggereerde toen ik de eerste keer belde)

Nu maar eens monitoren wat die K40 allemaal op het internet uitspookt :D

• Willem senior
  • Nu online
Er is een integratie in hacs voor de Bosch EasyControl heeft iemand die werkend gekregen om zo de EasyControl apart in home assistent te krijgen ( Ik krijg het namelijk niet werkend )
In hacs zoeken op: Bosch Thermostaat
dan kun je deze integratie vinden voor de gene die dit ook willen proberen

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:11
lc8 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 07:42:
[...]

heb ik ook.. geen enkel ander schakel moment wat hiermee overeenkomt ofzo. ik ben er nog niet achter waar ze vandaan komen. 40 is de waarde die het ding default uitgeeft als er iets unavailable is (ok niet zo handig..): random glitches.

en je brengt me nu op een idee: misschien hebben ze te maken met het moment dat je het ding activeert omdat je langsloopt of aanraakt zodat ie wakker wordt: dat gebruikt stroom uit de datakabel en geeft misschien wel een potentiele verstoring (afhankelijk van kabel soort/lengte etc) ...

ik negeer ze maar ze zijn wel lastig voor plots (autoscale) etc. .

[Afbeelding]
Ik zie het ook, maar het lijkt meer dan alleen een spike. Bij mij gaat het om blokken van een paar uur, ik moet alleen nog even uitzoeken of dat ook echt van BBQKees afkomt of dat er ergens in mijn (zelf geschreven) software iets fout gaat.

Het is wel vervelend, want ik stuur mijn screens aan op basis van deze temperatuur :-( .

[ Voor 3% gewijzigd door Supermario16 op 12-03-2026 05:59 ]

• Willem senior
  • Nu online
Supermario16 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 05:59:
[...]

Ik zie het ook, maar het lijkt meer dan alleen een spike. Bij mij gaat het om blokken van een paar uur, ik moet alleen nog even uitzoeken of dat ook echt van BBQKees afkomt of dat er ergens in mijn (zelf geschreven) software iets fout gaat.

Het is wel vervelend, want ik stuur mijn screens aan op basis van deze temperatuur :-( .
Misschien kan het met de automatische omschakeling temaken hebben dan staat de warmtepomp even in rust en schakelt na een tijdje weer naar verwarming of koeling stand

• lc8
Willem senior schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Misschien kan het met de automatische omschakeling temaken hebben dan staat de warmtepomp even in rust en schakelt na een tijdje weer naar verwarming of koeling stand
nope het is niet synchroon met activering van pomp, standby etc.. ik heb nog niks kunnen vinden waarmee het correleert

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbEQ8q3AjVv7FPNCgYiwNKz2g7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y7LP9UvvKSE9IS6dI8uU8Ylk.png?f=fotoalbum_large

22:51:32 sprong the easycontrol op 40C
22:51:33 wordt die waarde doorgegeven aan de ruimteregelaar (een TRVZB)
22:52:34 gaat de easycontrol weer terug naar 18.5 (werkelijke temperatuur.

geen andere devices die er iets mee te maken kunnen hebben.
het is nu al weer 3 dagen niet voorgekomen

[ Voor 43% gewijzigd door lc8 op 12-03-2026 14:16 ]

• Willem senior
  • Nu online
lc8 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:08:
[...]

nope het is niet synchroon met activering van pomp, standby etc.. ik heb nog niks kunnen vinden waarmee het correleert

[Afbeelding]

Het was een ingeving die ik kreeg omdat het nu buiten al die temperatuur had dat de warmtepomp automatisch omschakelt en ik dat niet gebruik en ook die pieken niet ziet vandaar dat ik het idee had dat dit het zou kunnen verklaren

• HansRemmerswaal
[...]

[Afbeelding]

Ik zie bij mij ook geen patroon. En omdat het zo sporadisch gebeurt is het ook lastig foutzoeken.

Ik heb een ticket aangemaakt voor de ems-esp

https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/issues/2977?reload=1

[ Voor 9% gewijzigd door HansRemmerswaal op 12-03-2026 16:38 ]

• HansRemmerswaal
[...]

[Afbeelding]

Misschien is een outlier filter een optie voor dit probleem in je automation?

https://www.home-assistant.io/integrations/filter/

• lc8
HansRemmerswaal schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:52:
[...]

Misschien is een outlier filter een optie voor dit probleem in je automation?

https://www.home-assistant.io/integrations/filter/
zeker een goeie tip, maar ik had er eigenlijk niet veel last van :-)

• HansRemmerswaal
Nog een keer over de EasyControl en dan hou ik er over op... 158.8 graden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-pc1KB-6fcJ72inNl3cLnN-3e-w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/v7GS2P7q9aoakS69692pRMGD.png?f=user_large

• lc8
HansRemmerswaal schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:06:
Nog een keer over de EasyControl en dan hou ik er over op... 158.8 graden...

[Afbeelding]
enig idee wat deze parameter is? RFtemp en CURtemp zijn exact hetzelfde, met dezelfde glitch (allen idd nog gekker , ik haal 159.2)

ps.: ik heb al 2j een easycontrol hangen en ben er wel tevreden over hoor: het ding is een prima ruimte thermomether en hygrometer voor de ruimte, de targetflowtemp zit er in en hij laat mooi de ingestelde thermostaat temperatuur zien evenals WP-activiteit.
De rest er van gebruik ik niet.

Ik heb maar 1 issue: als de WP reset (spanning er af ofzo), dan herkent ie nooit de instellingen van de remote: ik moet die altijd handmatig terugzetten vanaf de IDU. ook al heb ik de instellingen echt opgeslagen via het menu in de IDU

[ Voor 34% gewijzigd door lc8 op 12-03-2026 22:38 ]

• HansRemmerswaal
lc8 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:34:
[...]

enig idee wat deze parameter is? RFtemp en CURtemp zijn exact hetzelfde, met dezelfde glitch (allen idd nog gekker , ik haal 159.2)
Volgens een van de developers van ems-esp is die RF sensor de data die direct van de CT200 komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFmP8xKht9mkoaEU98onVCLAQXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjxO6SCQo40Pug5spcFdBNVk.jpg?f=fotoalbum_large

• HansRemmerswaal
Die RF room temperature sensor is inderdaad de temperatuur sensor van de EasyControl zelf. De Current room temperature sensor komt van de thermostaat unit in de warmtepomp die de temperatuur krijgt van de EasyControl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3b_RcAOSOJSrZEwK9F-1J5Tl6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GvFl7iGwG87BUWiWrZWOXLZJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhJwIHY6nAb9t5HIGuRJDzezEMA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nwQrjhcD99GLSTaEvxmyiyUL.png?f=user_large

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:34

_Arthur

blub

Ik heb een EnviLine A/W Split 14 E-T met 275liter SWW vat. Een BBQKees gateway hangt aan de warmtepomp welke alle data Home Assistant in pompt. Ik heb een aardige capaciteit aan zonnepanelen liggen, die nu (en er komt nog meer uitbreiding) tot 4000 Watt aan opwek genereren.

Nu wil ik op die momenten het electrische element in het SWW vat schakelen, zodat er niet/weinig wordt teruggeleverd, maar er meer warm water gemaakt kan worden.

Kan iemand mij op weg helpen en benoemen welke switches of instellingen ik hier voor moet gebruiken? De automation in HA kan ik daarna zelf wel bouwen :)

[ Voor 4% gewijzigd door _Arthur op 13-03-2026 19:23 ]

• Maurice v/d Zwaan
_Arthur schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:51:
Ik heb een EnviLine A/W Split 14 E-T met 275liter SWW vat. Een BBQKees gateway hangt aan de warmtepomp welke alle data Home Assistant in pompt. Ik heb een aardige capaciteit aan zonnepanelen liggen, die nu (en er komt nog meer uitbreiding) tot 4000 Watt aan opwek genereren.

Nu wil ik op die momenten het electrische element in het SWW vat schakelen, zodat er niet/weinig wordt teruggeleverd, maar er meer warm water gemaakt kan worden.

Kan iemand mij op weg helpen en benoemen welke switches of instellingen ik hier voor moet gebruiken? De automation in HA kan ik daarna zelf wel bouwen :)
Ik zet switch.thermostat_wwcharge aan (als tarief laag is, temperatuur beneden een bepaald punt en hij niet al bezig is met sww verwarmen

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-03 23:11
_Arthur schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 18:51:

ik doe "dhw eco switch off" temp naar 58C
dhw selected lower temp naar 50
dhw operation mode -> normal

dan gaat de bijverwarming niet aan, maar dat maakt in jou geval misschien minder uit

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:34

_Arthur

blub

Dank @Maurice v/d Zwaan en @hackbard Ik ga hier mee aan de slag d:)b

• Nous112
Bij de 1010h thermostaat kon je in een speciaal menu komen waar je b.v. de offset van de temperatuur kon instellen om hiermee de thermostaat te “kalibreren” op de temperatuur in de kamer. Is dit ook mogelijk bij CT200, zo ja hoe kan ik dan in dat deel van het menu komen? De handleiding die er bij zit laat dit niet zien (of ik heb er overheen gekeken).

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17-03 08:59
Nous112 schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:04:
Bij de 1010h thermostaat kon je in een speciaal menu komen waar je b.v. de offset van de temperatuur kon instellen om hiermee de thermostaat te “kalibreren” op de temperatuur in de kamer. Is dit ook mogelijk bij CT200, zo ja hoe kan ik dan in dat deel van het menu komen? De handleiding die er bij zit laat dit niet zien (of ik heb er overheen gekeken).
Via de EasyControl App
Instellingen > Apparaten > Thermostaten > EasyControl > Temperatuurkalibratie

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:50
Hoe zijn de algemene ervaringen met de Bosch 5800i modellen?
Zoek er 1 merk bij die echt stil is en voor mensen die m mooi vinden. De Bosch is dan redelijk geprijsd ivm meer exotische duits Oostenrijkse concurrenten.
Maar wel een echt Bosch product.

Hoe staat Bosch nou in die buffervat oplossing? In hun installatie bundel 2025 staat op pag 16 ook een 5800i zonder buffervat.
Dus inmiddels is het wel ook fabrieks voorgeschreven alszijnde mogelijk.
Als ik kijk naar de UPM4 pomp gebruikt in het binnnendeel is dat geen grote versie dus heel veel pomp restdruk zal er niet over zijn.

Maar hoe stil is deze als het erom gaat, bij defrost weer?
Is d e algehele kwaliteit goed?

• sallander
  • Niet online
Ik heb de CS5800i/10 nu iets meer dan een jaar. Eén keer een storing gehad waar een monteur van Bosch bij moest komen om een SW update uit te voeren.

De buitenunit staat bij mij op de berging, en ik heb binnen last van resonantiegeluid als de compressor aanslaat. Misschien niet zo gek als je weet dat dat ding meer dan 200kg weegt. Maar zelfs als we binnen een brom horen, horen we buiten niets. De buitenunit is (buiten) echt stil.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:30
Technician- schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:32:
Hoe zijn de algemene ervaringen met de Bosch 5800i modellen?
Zoek er 1 merk bij die echt stil is en voor mensen die m mooi vinden. De Bosch is dan redelijk geprijsd ivm meer exotische duits Oostenrijkse concurrenten.
Maar wel een echt Bosch product.

Hoe staat Bosch nou in die buffervat oplossing? In hun installatie bundel 2025 staat op pag 16 ook een 5800i zonder buffervat.
Dus inmiddels is het wel ook fabrieks voorgeschreven alszijnde mogelijk.
Als ik kijk naar de UPM4 pomp gebruikt in het binnnendeel is dat geen grote versie dus heel veel pomp restdruk zal er niet over zijn.

Maar hoe stil is deze als het erom gaat, bij defrost weer?
Is d e algehele kwaliteit goed?
Stil is hij zeker, ook met defrost wel. Mensen verbazen zich erover dat hij aanstaat, ondanks dat hij 2 meter van de stoep af staat.
Kwalitatief kan ik er weinig over zeggen als leek, maar lijkt me ok.

Conform installatiehandleiding verplicht bosch vanaf de 7kW een buffer. Ik heb eigenwijs zonder laten doen en zou het niet aanraden. (En dus naar een ander type/merk uitwijken...)
- interne pomp is inderdaad ondermaats, of de interne weerstand is heel hoog. Ik gok het laatste, in de offerte van mijn installateur stond eerst een buffer met losse pomp met een lagere pompcurve...
- regeling is niet gebouwd op het ontbreken van de buffer. De pomp draait niet als cv pomp waardoor je ta sensor een langzaam afkoelende buis meet. Kan even duren als er nog wat restwarmte in het systeem zit na dhw maken...

[ Voor 6% gewijzigd door ZonnigY op 14-03-2026 16:02 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Nous112
ajaboot schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 12:27:
[...]

Via de EasyControl App
Instellingen > Apparaten > Thermostaten > EasyControl > Temperatuurkalibratie
Bedankt! :)

• Pompadour
Willem senior schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:33:
Er is een integratie in hacs voor de Bosch EasyControl heeft iemand die werkend gekregen om zo de EasyControl apart in home assistent te krijgen ( Ik krijg het namelijk niet werkend )
In hacs zoeken op: Bosch Thermostaat
dan kun je deze integratie vinden voor de gene die dit ook willen proberen
Ja, die heb ik werkend.
Deze bedoel je toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZTRuGqQkCcJJswLU-R2B7lFFqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1j8BCM8pyLz4cXiOn0sLOMjv.png?f=fotoalbum_large

• Willem senior
  • Nu online
Pompadour schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:45:
[...]

Ja, die heb ik werkend.
Deze bedoel je toch?

[Afbeelding]
Ja die bedoelde ik
Hier werkt die niet heb het wachtwoord al een paar keer makkelijker gezet maar dat hielp ook niet
Heb jij hier ook de EasyControl aangevinkt of een andere optie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLbhXzJeImrV-h1oAEMYFS_HtTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oURolOia1QsYbQtED7oxp2o5.jpg?f=fotoalbum_large
En heb je met deze nog iets gedaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SamZWbdLNbm5gSeMhSDF7Se46c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Soq1bkRRCMqgSGjK1WluRl1R.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Willem senior op 17-03-2026 11:12 ]

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:33
ha allen, ik krijg sinds gisteren een foutmelding bij de homecom integratie in home assistant.

Is er hier iemand bekend mee en hoe dit opgelost kan worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IsnDWQr9hG82T0fJRYiBLTPV_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZcgWWVxdNCyfL55G57Nz5LuV.png?f=fotoalbum_large

• Pompadour
Willem senior schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:02:
[...]

Ja die bedoelde ik
Hier werkt die niet heb het wachtwoord al een paar keer makkelijker gezet maar dat hielp ook niet
Heb jij hier ook de EasyControl aangevinkt of een andere optie
[Afbeelding]
EasyControl en verder gewoon de handleiding gevolgd: https://github.com/bosch-...istant-Installation-Guide

Ik heb hem geloof ik wel een keer gereset omdat ik ook problemen had met acceptatie van het wachtwoord. In de app toen een nieuw wachtwoord ingesteld en uiteindelijk werkte het.
En heb je met deze nog iets gedaan
[Afbeelding]
Nee, beide niet aangevinkt.

• Handdoekhaakje
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17-03 21:57
Ik lees al even mee in dit topic en nu zit ik zelf ook in de problemen.
Afgelopen weekend is de aardlek geactiveerd op de groep waar de buitenunit van de warmtepomp op staat. Sindsdien krijg ik de storingen A01/5265 en H01/5266 Alarm Z1 "Printplaat niet verbonden" niet weg.
Storing is niet te resetten, ook niet door de binnen en buitenunit spanningsloos te maken en na elkaar op te starten.
Inmiddels is (via de installateur) de afspraak met Nefit ingepland (eerste mogelijkheid over 2,5 week ( 8)7 ) ) omdat we vermoeden dat er iets in de buitenunit defect is (printplaat / kabelbreuk in de fan ?).

Gelukkig heb ik een hybride systeem met een Nefit ketel en nu raden jullie het al, deze werken niet "out-of-the-box" lekker samen. Ik probeer sinds de winter al om de bijstook "netjes" te laten draaien, uiteindelijk ben ik op de waarden hieronder uitgekomen waarmee ik het huis op temperatuur kan houden.

Nu is mijn vraag, is onderstaand regelgedrag "normaal" voor de samenwerking tussen de Nefit ketel en warmtepomp of is er een rustiger regelgedrag uit te halen ? en zo ja, aan welke knoppen kan ik nog draaien ? Voor mijn gevoel is dit regelgedrag niet optimaal voor de ketel / mengkraan.

De temperaturen "Productie CV" en "Aanvoer bijverwarming" zijn metingen via BBQkees met dallas temperatuur sensoren op de buizen gemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e9jVNJmkAovvCACWhaoQ8NkzAo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpBRRDq7iw6L92mDYc0LUBvu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDgeBLz2RdwG81iXFmAVfzCcHG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0jtYiNp0LcRwd0prBBiArpV.jpg?f=fotoalbum_large

De installatie bestaat uit een Compress hybrid 3000i AW binnenunit met direct daarnaast een Nefit Trendline HRC25, ODUSPLIT 4 buitenunit, geen buffervat. Afgiftesysteem bestaat uit in totaal ~45m2 vloerverwarming via twee open verdelers en drie radiatoren, alles is waterzijdig ingeregeld..

Mijn huidige instellingen:
Ketel: max aanvoer temperatuur 45degC, max vermogen: 18,5kW (12.5 kW geeft een vergelijkbaar gedrag)
Mengerlooptijd: 3500sec (op 2000 / 4000sec gevel een vergelijkbaar gedrag)

Jullie ideeën zijn van harte welkom !
Pagina: 1 ... 110 111 Laatste