• sallander
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
lc8 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:46:
[...]

RC300/RC310/Moduline 3000/1010H/CW400/Sense II/HPC410 thermostat 158 offsettemp offset temperature int (>=-126<=126) C TRUE number.thermostat_hc1_offset_temperature number.thermostat_hc1_offsettemp
Ah, dat is blijkbaar "Offset ruimtetemperatuur" in het service menu van de UI 800. Volgens de installatiehandleiding betekent dit "Stel de temperatuur in wanneer de actuele temperatuur te laag of te hoog wordt bevonden." Nog geen idee wat dit precies doet, maar bij mij staat deze op 0, dus ik hoef er verder geen rekening mee te houden.

FWIW, ik heb HA nu zo ingesteld dat de stooklijn een halve graad omlaag gaat als de warmtepomp meer dan 3 heating control starts in 6 uur maakt (1x per uur gecheckt), en een halve graad omhoog als de woonkamerthermostaat een actuele temperatuur meet die een halve graad onder de ingestelde temperatuur ligt (1x per 6 uur gecheckt). Ik wijzig bewust alleen de stooklijn en niet de temperatuurinstellingen van de thermostaten om de heat pump optimizer van de Danfoss controllers zo min mogelijk te verstoren.

Bosch CS5800/10, vloerverw, DucoBox D325, 16x450W ZO

• Gummbahla
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-02 09:51
Ik heb een HSB nieuwbouw huis met daarine een Enviline WP en het volledige huis vloerverwarming (ca 250m2). De installateur heeft gekozen voor een setup met een buffervat (4-punts aansluiting) en externe CV pomp (Wilo Yonos) die op een vast toerental draait. Zie onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ziYBLFJ29mKB79iOewbYR4Ra8c0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uh3xkI4uKatGN91zoFcu9Gid.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week ben ik even goed in de statistieken gedoken, en het viel me op dat de delta-t tussen TC3 en TC0 mooi rond de 6k ligt bij het draaien van de WP, maar de delta-t tussen aanvoer en afvoer van het CV circuit heel laag (0,5-1K). Na wat research denk ik dat het komt omdat de CV pomp te hard draait en er vermenging in het buffervat optreed. Na terugschroeven van de pompsnelheid lijkt het beter te gaan bij lage vermogens van de WP, maar treed hetzelfde probleem op bij hoge vermogens.

Is er iemand die mijn gedachtengang kan bevestigen dat het probleem bij de CV pomp ligt? Is de oplossing een PWM gestuurde CV pomp te installeren?

[ Voor 17% gewijzigd door Gummbahla op 23-02-2026 10:36 . Reden: Foto toegevoegd ]

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Gummbahla schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:32:
Ik heb een HSB nieuwbouw huis met daarine een Enviline WP en het volledige huis vloerverwarming (ca 250m2). De installateur heeft gekozen voor een setup met een buffervat (4-punts aansluiting) en externe CV pomp (Wilo Yonos) die op een vast toerental draait. Zie onderstaande foto.

[Afbeelding]

Afgelopen week ben ik even goed in de statistieken gedoken, en het viel me op dat de delta-t tussen TC3 en TC0 mooi rond de 6k ligt bij het draaien van de WP, maar de delta-t tussen aanvoer en afvoer van het CV circuit heel laag (0,5-1K). Na wat research denk ik dat het komt omdat de CV pomp te hard draait en er vermenging in het buffervat optreed. Na terugschroeven van de pompsnelheid lijkt het beter te gaan bij lage vermogens van de WP, maar treed hetzelfde probleem op bij hoge vermogens.

Is er iemand die mijn gedachtengang kan bevestigen dat het probleem bij de CV pomp ligt? Is de oplossing een PWM gestuurde CV pomp te installeren?
Ik vind 6K best wel veel eigenlijk. Voor vloerverwarming is 3K ook prima, dan kan je WP op een lagere temperatuur werken en zal hij waarschijnlijk efficienter zijn.

Maar ja als jer een buffervat hebt die op deze manier is aangesloten is het van belang om beide kanten van het buffervat zo veel mogelijk in balans te krijgen.

Dat is natuurlijk lastig, want de WP kant heeft een modulerende pomp en de vloerverwarming kant heeft weer een eigen regeling.

Persoonlijk zou ik een lage delta T over je verwarming niet zo erg vinden, enige nadeel in jouw set up is dan denk ik dat je wilo pompje dan wat teveel vermogen verbruikt. Maar dat valt in het niet bij het verbruik van je WP. De mening in het buffervat ga je in jouw situatie bijna niet kunnen voorkomen denk ik.

Ik zou zelf met de delta T instelling van je WP prutsen en kijken of je die lager kan krijgen.

Pomp vervangen lijkt mij persoonlijk niet nodig.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• P-twin
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:00

[Afbeelding]

Wat zijn die leidingen mooi ingepakt, waarmee heb je dat gedaan?

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 9 E-S, Boiler 300 L, Buffervat 50L. Husdata.

• Gummbahla
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-02 09:51
P-twin schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:29:
[...]
Wat zijn die leidingen mooi ingepakt, waarmee heb je dat gedaan?
Dank je :) Het is simpele buisisolatie met daaromheen aluminiumtape.
jaapzb schreef op maandag 23 februari 2026 @ 10:44:
[...]

Ik vind 6K best wel veel eigenlijk. Voor vloerverwarming is 3K ook prima, dan kan je WP op een lagere temperatuur werken en zal hij waarschijnlijk efficienter zijn.
...
Pomp vervangen lijkt mij persoonlijk niet nodig.
Thanks, ik ga er eens mee spelen.

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-02 21:29

[Afbeelding]

zoals al gezegd: lagere delta-T is hoger rendement.. dus zet die delte-T omlaag (3 = min)
mbt de cv-delta-T: het is mooi als die zo laag is.. maar betekend missschien ook dat er weinig afgifte is of het systeem niet goed verdeeld: Als er ergens een korte loop is (klein wc radiatiortje ofzo?) met weinig weerstand, dan loopt daar alles door en wordt de rest niet warm: Dan wordt die delta-T dus bepaald door die ene kleine loop.. check dit (misschien is het ook gewoon goed he!) en zoniet: waterzijdig inregelen.

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste