• sallander
  • Registratie: November 2025
  • Niet online
Ik ben er altijd van uitgegaan dat "compressor power output" het geconsumeerde vermogen van de compressor is, en dat lijkt ook zo te zijn. Nooit bij stil gestaan dat dit een verwarrende naam is. Bugje in in ems-esp?

Bosch CS5800/10, vloerverw, DucoBox D325, 16x450W ZO

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:47
sallander schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 06:40:
Ik ben er altijd van uitgegaan dat "compressor power output" het geconsumeerde vermogen van de compressor is, en dat lijkt ook zo te zijn. Nooit bij stil gestaan dat dit een verwarrende naam is. Bugje in in ems-esp?
Compressor power output is het afgegeven vermogen, niet het opgenomen (geconsumeerde) vermogen.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:22

tomtom901

Moderator General Chat
Stomme vraag wellicht maar, kun je dat zelf of is dat iets voor de installateur?

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 09:48
lc8 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:09:
[...]

nou gedurende de hele nacht (eerste stuk grafiek) loopt de pomp op 16%, MAAR: de output is 0 dus dat klopt zeker niet. lijkt alsof de output vreemd afgekapt is aan de onderkant en er gewoon 2kW mist ofzo
Dit @sallander . En rond 8 uur als de compressor even over de 50% loopt verwacht ik een hogere output dan 2kW... de 7 kW tijdens een warm water run geloof ik dan weer wel. Ik heb een 10 kW 5800i.

De integraal van de de 'compressor power output' lijkt overeen te komen met het oplopen van de 'energy consumption compressor heating' zodra hij op cv stand staat. En dat is gek want 'compressor power output' zou de output moeten zijn en niet de 'energy consumption'. Omdat warm water wèl de power output lijkt te geven is het des te gekker.

De hut wordt gewoon goed warm, dus het zijn echt de metingen die de mist in gaan. Mijn installateur benaderen is daarom compleet zinloos. Die snapt sowieso geen jota van wat ik bedoel.

[ Voor 38% gewijzigd door ZonnigY op 12-02-2026 11:50 ]

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
sallander schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 06:40:
Nee, je warmtepomp wekt ook energie op, dat doet hij met een bepaald vermogen (power).

Dus hij neemt elektrische energie op (kWh), en vormt dat om naar warmte-energie (ook in kWh). Het vermogen (power) van beide druk je uit in kW. Zo kan je compressor dus 1 kW elektrisch vermogen opnemen en vervolgens (met een COP van 3) 3kW warmtevermogen opwekken (power output).

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• sallander
  • Niet online
Snap ik. Wat ik wil zeggen is dat het erop lijkt dat ems-esp het door de compressor geconsumeerde vermogen publiceert onder de naam "compressor power output". Verkeerde naam dus. Iets wat in ems-esp aangepast zou kunnen worden.

• jaapzb
  • Niet online
sallander schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:43:
Snap ik. Wat ik wil zeggen is dat het erop lijkt dat ems-esp het door de compressor geconsumeerde vermogen publiceert onder de naam "compressor power output". Verkeerde naam dus. Iets wat in ems-esp aangepast zou kunnen worden.
Ah zo, sorry dan had ik je post verkeerd begrepen.

Heb je de 5800i? Misschien dat de BBQKees module voor dat model de twee door elkaar haalt. De firmware die op het bakje draait is open source dus je zou hier een issue kunnen maken: https://github.com/emsesp/EMS-ESP32

Maar ik vraag het mij af, want volgens mij publiceert geen enkele WP van nefit/bosch het afgenomen vermogen, alleen het opgewekte vermogen. Zou wel mooi zijn als ze dat voor de nieuwere modellen nu wel doen! Dat maakt het berekenen van actueel COP een stuk makkelijker.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:14
tomtom901 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:03:
[...]

Stomme vraag wellicht maar, kun je dat zelf of is dat iets voor de installateur?
Ik heb het zelf gedaan. Google is your friend.

Quatt Hybrid Classic Duo (V1.5) icm Bosch Tronic Heat 3500-9 | Tado V3+ | Enphase IQ7 (21 Oost - 21 West) | Tesla Model YLR | Renault Zoe ZE50 R135 | Alfen Eve Single Pro-line | EVCC

• sallander
  • Niet online
Als ik naar Boiler Meter Compressor kijk dan zie ik pieken van 7kW tijdens een DHW heating run. Dat lijkt erop te wijzen dat ook tijdens een DHW heating run Compressor Power Output het geconsumeerde vermogen van de compressor geeft.

• ZonnigY
sallander schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:55:
Als ik naar Boiler Meter Compressor kijk dan zie ik pieken van 7kW tijdens een DHW heating run. Dat lijkt erop te wijzen dat ook tijdens een DHW heating run Compressor Power Output het geconsumeerde vermogen van de compressor geeft.
Je hebt gelijk! Dit was precies het legionellarondje, vandaar dat het zoveel hoger was dan ik verwacht had.

Okey; de 'Compressor Power Output' geeft dus, in tegenstelling tot wat de naam suggereert, het geconsumeerde vermogen. Dan lijkt het er inderdaad op alsof hij hem onder de ca 400 watt afkapt om een of andere reden. home wizard geeft net na 6en zo'n 300 watt minder verbruik dan tussen 0 en 6 uur.

Dan neem ik verder aan dat de Bosch software de 'energy consumpion compressor heating' bepaald op basis van de 'Compressor Power Output' én daarop ook de efficiëntie bepaald. Dat verklaart ook de belachelijke hoge COP's in voor en naseizoen; dan komt de wp praktisch niet uit pruttelstand.

Ik ga bij het bbqkees team eens vragen of dit bij hun ligt of een error van Bosch is.

• jacal
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 01:08
Mijn ervaringen met Nefit/Bosch: ik heb nog nooit zoveel spijt gehad van een aanschaf als van de Bosch 3400i. Nota bene het merk Bosch was een aanrader van de Consumentenbond! Werkelijk een wanprodukt. De WP kan in de winter niet blijven werken. We hebben de vorige winter 3 maanden moeten wachten op de reparatie. Een gescheurde warmtewisselaar. Ook de buitenunit moest vervangen worden. Honderden euro's extra aan stookkosten vanwege alleen gasgebruik, maar met de instellingen van permanent branden via de warmtepomp. Nu is het weer winter: foutmelding 21, dus de printplaat is niet verbonden. We hebben helaas de slechtste installateur van Nederland: Roveco van de Pronkgroep (noot nemen dus!!!!!!), vanwege een collectieve aanpak van de CV-ketels door de VvE. Weten niets van WP-en. Monteurs komen gewoon niet. Bosch zelf is niet bereikbaar voor consumenten. Dat er nog consumenten zijn van een Bosch produkt?!

• HansRemmerswaal
De sensor die je laat zien is Compressor Power Output (mean), bij mij - en screenshots van andere - staat die (mean) er niet bij. Heb je ook de sensor zonder die "mean"?

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 14:57
jacal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:32:
Mijn ervaringen met Nefit/Bosch: ik heb nog nooit zoveel spijt gehad van een aanschaf als van de Bosch 3400i. Nota bene het merk Bosch was een aanrader van de Consumentenbond! Werkelijk een wanprodukt. De WP kan in de winter niet blijven werken. We hebben de vorige winter 3 maanden moeten wachten op de reparatie. Een gescheurde warmtewisselaar. Ook de buitenunit moest vervangen worden. Honderden euro's extra aan stookkosten vanwege alleen gasgebruik, maar met de instellingen van permanent branden via de warmtepomp. Nu is het weer winter: foutmelding 21, dus de printplaat is niet verbonden. We hebben helaas de slechtste installateur van Nederland: Roveco van de Pronkgroep (noot nemen dus!!!!!!), vanwege een collectieve aanpak van de CV-ketels door de VvE. Weten niets van WP-en. Monteurs komen gewoon niet. Bosch zelf is niet bereikbaar voor consumenten. Dat er nog consumenten zijn van een Bosch produkt?!
Vervelend jouw ervaringen! Niet fijn als het om je warmtevoorziening gaat.

Mijn ervaringen met Bosch zijn op zich prima, en ook het contact dat ik met ze gehad heb als particulier.
Ik heb steeds contact met zijn gehad door eerst het contactformulier (https://www.nefit-bosch.nl/service-consument/contact/) in te vullen en heb ze daarna telefonisch gesproken om een afspraak te maken voor een monteur. De ene monteur is de ander niet, dus heb daar wel een niveauverschil tussen gezien.

ehhhh..HOI

• HansRemmerswaal
Mijn ervaring (n=1) is dat het probleem vooral de installateur is die niet voldoende kennis heeft en/of tijd heeft voor het opvolgen van problemen. Voor huishoudelijke apparaten zoals een wasmachine kun je bij Bosch direct een service afspraak maken, jammer dat dit niet voor een WP kan.

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:15
Met Nefit-bosch heb ik geen slechte ervaringen maar wel met de installateur en dat gebeurt vaker dat de installateur fouten maakt met de installatie van warmtepompen ( dit gebeurt bij alle merken)
Maar de warmtewisselaar kapot heb ik al meer gelezen/gehoord bij de 3400i dus dat zou ook een productie fout kunnen zijn of een installatie fout van een installateur

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• jaapzb
  • Niet online
Heb jij een 7kW warmtepomp model? Want de 7kW die bosch/nefit in hun modellen aangeeft gaat over het opgewekte warmtevermogen en niet over het afgenomen elektrisch vermogen.

Mijn 7kW (oudere) model schiet ook naar (iets boven de) 7kW wanneer er bijvoorbeeld een defrost is en hij even de compressor op 100% aanstuurt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_LKdqqgDcyoCVgk84DgzEo85uQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZotKwfPQOoBwSym1kpYjDYKC.png?f=fotoalbum_large

• fredw
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:55:
[...]

Mijn ervaring (n=1) is dat het probleem vooral de installateur is die niet voldoende kennis heeft en/of tijd heeft voor het opvolgen van problemen. Voor huishoudelijke apparaten zoals een wasmachine kun je bij Bosch direct een service afspraak maken, jammer dat dit niet voor een WP kan.
Mijn ervaring met consument@nefit.nl is redelijk. Ze hebben uitgebreid gereageerd op een lijst met vragen, maar verwezen uiteindelijk wel door naar de installateur. Een antwoorden op mijn vragen was: Ja, de installateur kan bij ons trainingen volgen en wij kunnen ze voorzien van extra documentatie zoals bijvoorbeeld aansluitschema’s. Verder kreeg ik een uitgebreide toelichting op de achtergrond van stooklijnen.

Maar ook toen ik na 3,5 maanden vroeg "Wat kan en mag ik verwachten m.b.t. het aantal starts en stops en draai-uren nu de installatie een tijdje draait?" kwam als antwoord "Eigenlijk kan ik daar niet meer of wat anders op zeggen als wat de installateur al heeft gedaan. Niet omdat ik het niet wil maar, omdat dit onmogelijk is om nu aan te geven. Aan een indicatie heeft u niet zoveel omdat niet elke situatie hetzelfde is.

Toen had ik dus die talloze starts en stops t.g.v. de verkeerde heraansluiting van de zonnecollecotor. Jullie Tweakers riepen in koor na 1 blik op de data: dat is helemaal niet goed!

Tot slot een vraag via de mail die ook bij anderen wel eens leeft: er verschijnen wel vaker codes zonder toelichting. En verdwijnen ook soms vanzelf. (6256: te hoge aanvoertemperatuur; 5284: thermische desinfectie niet correct verlopen; A01-1017). Een wat duidelijker aanduiding zou fijn zijn. En soms is een code ergens af te lezen (oa vanuit Nefit gebruikershandleiding-com_51839), soms te herleiden (CV waterdruk 1,0 naar 1,6 aangevuld, daarmee verdween storing A01-1017). Kunt u een lijst geven van alle codes en hun betekenis? Beter nog: kan zo’n lijst op de website van Bosch? Of kan ik gewoon niet zoeken en staat die er al? Antwoord: Die hebben we helaas nog niet. Wanneer we deze hebben, zal deze op de site te downloaden zijn. Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer dat ongeveer gaat plaatsvinden.

Kortom: de fabrikant lijkt me redelijk, de installateur blijkt bagger. Ik zal Bosch/Nefit eens mailen hoe ze zlef eventueel omgaan met ervaringen van installateurs.

• ZonnigY
nou, ik heb de 5800i nu bijna twee jaar. Dat er nog steeds geen lijst met foutcodes beschikbaar is vind ik niet 'redelijk'.

• fredw
  • Nu online
ZonnigY schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:20:
nou, ik heb de 5800i nu bijna twee jaar. Dat er nog steeds geen lijst met foutcodes beschikbaar is vind ik niet 'redelijk'.
ok, suboptimaal dan 8)7 . Het mailtje dateerde juli 2024. Je moet ze wat tijd gunnen..

• ZonnigY
fredw schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:24:
[...]

ok, suboptimaal dan 8)7 . Het mailtje dateerde juli 2024. Je moet ze wat tijd gunnen..
ah, dan zou het kunnen zijn dat die lijst er inmiddels wel is. dan heb ik voor mijn beurt gesproken.

• sallander
  • Niet online
jaapzb schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:45:
[...]

Heb jij een 7kW warmtepomp model? Want de 7kW die bosch/nefit in hun modellen aangeeft gaat over het opgewekte warmtevermogen en niet over het afgenomen elektrisch vermogen.

Mijn 7kW (oudere) model schiet ook naar (iets boven de) 7kW wanneer er bijvoorbeeld een defrost is en hij even de compressor op 100% aanstuurt:

[Afbeelding]
Ik heb de 10kW. Maar je hebt wel een punt, 7kW is wel erg hoog. De 10 kW is een 3-fase systeem dus 7kW is wel mogelijk. Ook doe ik mijn DHW heating runs 's nachts, met een lage COP van 1.8. Ik zal er nog eens kritisch naar kijken.

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-02 17:15
nee het gecomsumeerde vermogen van de compressor is nooit 7kW, dan zouden ze het als een 21kW pomp adverteren.
Wanneer het pomp-vermogen in de bruchure wordt genoemd is dat altijd het AFGEGEVEN vermogen (dus inclusief de enrgie die uit de buitenlucht verzameld wordt). dit wordt dan opgegeven bij een bepaalde conditie (meestal ergens rond cop 3): als je in de manuals zoekt kun je de tabel met condities versus cop vaak wel wel vinden.
Ergens in het technisch blad staat uiteindelijk ook wel het 'maximaal opgenomen vermogen'aangegeven, want dat moet voor ieder apparaat in nederland nog steeds.

zoals gezegd: een '7kw' geadverteerde pomp is ~2kW opgenomen vermogen bij maximum load!
en let wel: een 7kW pomp kan ook 12kW afgeven als de condities gunstig zijn en de cop dus hoog is! (maar datzul je niet vaak zien want dan loopt de pomp meetsal ook niet hard omdat het niet nodig is)

ALs je een elektrische heater (all electric) er bij in hebt zitten, dan kun je wel 7kW meten , als de compressor voluit loopt en de backup of SWW heater ook nog aan staat.. (geen idee hoeveel het SWW element is.. want dat heb ik niet)

plaatje bij voor de verduielijking. Let op: power in bovenste grafiek is op een LOGschaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYlNXSG_yC3h11BSgEg_sGfM8a8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sQt2LcMPVFbs5LAqVXQzTLeK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door lc8 op 12-02-2026 16:41 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• ZonnigY
lc8 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:37:
[...]

nee het gecomsumeerde vermogen van de compressor is nooit 7kW, dan zouden ze het als een 21kW pomp adverteren.
Wanneer het pomp-vermogen in de bruchure wordt genoemd is dat altijd het AFGEGEVEN vermogen (dus inclusief de enrgie die uit de buitenlucht verzameld wordt). dit wordt dan opgegeven bij een bepaalde conditie (meestal ergens rond cop 3): als je in de manuals zoekt kun je de tabel met condities versus cop vaak wel wel vinden.
Ergens in het technisch blad staat uiteindelijk ook wel het 'maximaal opgenomen vermogen'aangegeven, want dat moet voor ieder apparaat in nederland nog steeds.

zoals gezegd: een '7kw' geadverteerde pomp is ~2kW opgenomen vermogen bij maximum load!
en let wel: een 7kW pomp kan ook 12kW afgeven als de condities gunstig zijn en de cop dus hoog is! (maar datzul je niet vaak zien want dan loopt de pomp meetsal ook niet hard omdat het niet nodig is)
Dit klopt niet voor warm water.

Ik dacht hetzelfde en heb ook een 10kW wp. Echter bij de legionellacyclus tikt hij hier ook de 7kW opgenomen vermogen wel degelijk aan. En dan staat de BUH uit. Dit klopt ook wel ongeveer met wat ik uitlees in homewizard aan stroomverbruik. Voor regulier warm water maken is die 7kW niet nodig hier. Die heb ik op standje langzaam en overdag om maximaal gebruik te maken van de zonnepanelen. Dan trekt hij max 4 kW als hij flink afgekoeld was, meestal blijft hij onder de 3 kW.

[ Voor 6% gewijzigd door ZonnigY op 12-02-2026 16:47 ]

• HansRemmerswaal
fredw schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:13:
[...]

Mijn ervaring met consument@nefit.nl is redelijk. Ze hebben uitgebreid gereageerd op een lijst met vragen, maar verwezen uiteindelijk wel door naar de installateur. Een antwoorden op mijn vragen was: Ja, de installateur kan bij ons trainingen volgen en wij kunnen ze voorzien van extra documentatie zoals bijvoorbeeld aansluitschema’s. Verder kreeg ik een uitgebreide toelichting op de achtergrond van stooklijnen.

Maar ook toen ik na 3,5 maanden vroeg "Wat kan en mag ik verwachten m.b.t. het aantal starts en stops en draai-uren nu de installatie een tijdje draait?" kwam als antwoord "Eigenlijk kan ik daar niet meer of wat anders op zeggen als wat de installateur al heeft gedaan. Niet omdat ik het niet wil maar, omdat dit onmogelijk is om nu aan te geven. Aan een indicatie heeft u niet zoveel omdat niet elke situatie hetzelfde is.

Toen had ik dus die talloze starts en stops t.g.v. de verkeerde heraansluiting van de zonnecollecotor. Jullie Tweakers riepen in koor na 1 blik op de data: dat is helemaal niet goed!

Tot slot een vraag via de mail die ook bij anderen wel eens leeft: er verschijnen wel vaker codes zonder toelichting. En verdwijnen ook soms vanzelf. (6256: te hoge aanvoertemperatuur; 5284: thermische desinfectie niet correct verlopen; A01-1017). Een wat duidelijker aanduiding zou fijn zijn. En soms is een code ergens af te lezen (oa vanuit Nefit gebruikershandleiding-com_51839), soms te herleiden (CV waterdruk 1,0 naar 1,6 aangevuld, daarmee verdween storing A01-1017). Kunt u een lijst geven van alle codes en hun betekenis? Beter nog: kan zo’n lijst op de website van Bosch? Of kan ik gewoon niet zoeken en staat die er al? Antwoord: Die hebben we helaas nog niet. Wanneer we deze hebben, zal deze op de site te downloaden zijn. Het is op dit moment nog niet duidelijk wanneer dat ongeveer gaat plaatsvinden.

Kortom: de fabrikant lijkt me redelijk, de installateur blijkt bagger. Ik zal Bosch/Nefit eens mailen hoe ze zlef eventueel omgaan met ervaringen van installateurs.
In het openingstopic staat een link naar een lijst met foutcodes. Daarin staat bijvoorbeeld die 5284 "thermische desinfectie niet correct verlopen" uitgebreid beschreven.

• lc8
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-02 17:15
ZonnigY schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:41:
[...]

Dit klopt niet voor warm water.
bij een 5800 (4/5/7) is voor zosnel ik kan zien de buitenunit (met daarin de compressor) altijd enkel-fase aangesloten: daar kan je sowieso al geen 7kW uit trekken: dan ligt de zekering(automaat) er uit..

in onderstaande snapshot van de 5800 buitenunit installatiemanual zie je (onderaan) de OPGENOMEN vermogens... trek zelf je conclusie aub.
Als je dus echt 7kW meet, dan komt dat uit meerdere fasen en staat er dus ergens nog een heater aan.
maar je mag anders denken van mij hoor :-)

leuk feitje: als je naar de bovenste rijen kijkt zie je ook dat het maximum afgegeven vermogen van de conditie afhangt en bijv bij -10/35 (-10C buiten, met 35C VC water temperatuur afgegeven) het MAX afgegeven vermogen maar 5.86kW is maar Bosch dit wel een 7kW pomp noemt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYJO3PnjVKp6X9G98t0Txnamdqc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i5FZSG0URgMR0ys904t7FnmJ.png?f=fotoalbum_large

[...]

[ Voor 13% gewijzigd door lc8 op 12-02-2026 17:11 ]

Enviline 9.0 E-S Mono + 300L buffer +HS25-6, HA + ems-esp

• ZonnigY
lc8 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:57:
[...]

bij een 5800 (4/5/7) is voor zosnel ik kan zien de buitenunit (met daarin de compressor) altijd enkel-fase aangesloten: daar kan je sowieso al geen 7kW uit trekken: dan ligt de zekering(automaat) er uit..

in onderstaande snapshot van de 5800 buitenunit installatiemanual zie je (onderaan) de OPGENOMEN vermogens... trek zelf je conclusie aub.
Als je dus echt 7kW meet, dan komt dat uit meerdere fasen en staat er dus ergens nog een heater aan.
maar je mag anders denken van mij hoor :-)

leuk feitje: als je naar de bovenste rijen kijkt zie je ook dat het maximum afgegeven vermogen van de conditie afhangt en bijv bij -10/35 (-10C buiten, met 35C VC water temperatuur afgegeven) het MAX afgegeven vermogen maar 5.86kW is maar Bosch dit wel een 7kW pomp noemt.

[Afbeelding]

[...]
Ik zal mijn eigen conclusies trekken, maar dan wel obv het juiste type. Ik heb de 10kW warmtepomp die wel degelijk op 3 fase staat. :+ @sallander heeft ook de 10kW

A+2/W35 geeft bij de 10kW al een maximaal opgenomen vermogen van 4,11 kW. Als we het over dhw hebben is dat eerder A+2/W50 en bij legionella A+2/W70. 7 kW opgenomen vermogen kan dus prima.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:15
7 kW opgenomen vermogen zie ik hier nooit behalve als mijn electrische elementen aanspringen. Dan zou je met een COP van 3 21kW aan vermogen je huis/boilervat in pompen! Om het in perspectief te zetten, wij zijn thuis met 2 personen en het opwarmen van het warm water kost ons per dag iets van 12 a 15 kWh waarbij er afhankelijk van de buitentemperatuur 1500 a 2500 watt wordt getrokken.

Zou toch maar even goed kijken of er bij jou geen electrische elementen aansporingen.

• sallander
  • Niet online
ZonnigY schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:27:
[...]

Ik zal mijn eigen conclusies trekken, maar dan wel obv het juiste type. Ik heb de 10kW warmtepomp die wel degelijk op 3 fase staat. :+ @sallander heeft ook de 10kW

A+2/W35 geeft bij de 10kW al een maximaal opgenomen vermogen van 4,11 kW. Als we het over dhw hebben is dat eerder A+2/W50 en bij legionella A+2/W70. 7 kW opgenomen vermogen kan dus prima.
Dat is ook mijn conclusie. Het modulatiebereik van de 10kW versie bij A2/W35 is 2.1 - 11.7kW. Als ik die 11.7 kW deel door de DHW COP van 1.8 kom ik op 6.5kW geconsumeerd vermogen.

• fredw
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:48:
[...]

In het openingstopic staat een link naar een lijst met foutcodes. Daarin staat bijvoorbeeld die 5284 "thermische desinfectie niet correct verlopen" uitgebreid beschreven.
Klopt, maar bijvoorbeeld codes 5160, 6256, 6255 zijn wat lastiger te vinden. Ik heb de vraag opnieuw gesteld aan Bosch. (Ik weet inmiddels wat ze betekenen :))

• sallander
  • Niet online
jaapzb schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:49:
[...]

Ah zo, sorry dan had ik je post verkeerd begrepen.

Heb je de 5800i? Misschien dat de BBQKees module voor dat model de twee door elkaar haalt. De firmware die op het bakje draait is open source dus je zou hier een issue kunnen maken: https://github.com/emsesp/EMS-ESP32
Ik denk dat het een ongelukkig gekozen Engelse vertaling is. In https://github.com/emsesp...ore/locale_translations.h staat

MAKE_TRANSLATION(hpPower, "hppower", "compressor power output", "Kompressorleistung", "Compressorvermogen", "Kompressoreffekt",

Alleen de Engelse vertaling heeft de term "output". Verder komt die term niet voor.
offtopic:
Dezelfde file bevat ook

MAKE_TRANSLATION(hpCurrPower, "hpcurrpower", "compressor current power", "akt. Kompressorleistung", "", "Kompressoreffekt"

Maar die kan ik in mijn EMS-ESP UI (net geupdate naar 3.8.1) nergens terugvinden.

• sallander
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 14:16:
[...]

De sensor die je laat zien is Compressor Power Output (mean), bij mij - en screenshots van andere - staat die (mean) er niet bij. Heb je ook de sensor zonder die "mean"?
Die "(mean)" is een artifact van de Statistics Graph card die ik in mijn Home Assistant dashboards gebruikt. Een direct entity graph ziet er hetzelfde uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2-0hLFSWA7Y_HJajFmuyH2HUzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/18RoUbj7I4Z9m0TTgJalKCae.png?f=fotoalbum_large

Overigens kun je hier mooi zien dat de Compressor power output onder de 0.4kW afgekapt wordt. Het lijkt misschien dat de compressor vandaag nauwelijks gedraaid heeft, maar in werkelijkheid draaide hij bijna continu (maar verbruikte blijkbaar minder dan 0.4kW).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OE2TQ2alRB7pY_qLTPHKCn5aKaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JNt7cJZ6TwZnL8T4TeXlFJSy.png?f=fotoalbum_large

• HansRemmerswaal
sallander schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:09:
[...]

Die "(mean)" is een artifact van de Statistics Graph card die ik in mijn Home Assistant dashboards gebruikt. Een direct entity graph ziet er hetzelfde uit:

[Afbeelding]

Overigens kun je hier mooi zien dat de Compressor power output onder de 0.4kW afgekapt wordt. Het lijkt misschien dat de compressor vandaag nauwelijks gedraaid heeft, maar in werkelijkheid draaide hij bijna continu (maar verbruikte blijkbaar minder dan 0.4kW).

[Afbeelding]
Ook leuk om ook eens te kijken naar El. Heater step 1, 2 en 3 om te zien of per ongeluk het elektrische element aan het meehelpen is.

Bij de wekelijkse thermische desinfectie zie je ze alle 3 aangaan. Maar ze kunnen ook aangaan als er een probleem is met de compressor. Heel soms zie ik ze meedoen bij een defrost als het heel koud is buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiEjgBIVGrwy5ZTZnSQXfz4bhT8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xu282N4JGCnD1rN1RuZEQgRJ.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door HansRemmerswaal op 12-02-2026 19:41 ]

• sallander
  • Niet online
HansRemmerswaal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:31:
[...]

Ook leuk om ook eens te kijken naar El. Heater step 1, 2 en 3 om te zien of per ongeluk het elektrische element aan het meehelpen is.
Gelukkig niet :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXMvLeCwj4eMoGMYxrfJoeUduys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/38i7CZa9VYIx1sbuH9TXJWAb.png?f=fotoalbum_large

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:15
Ik heb ze handmatig uitgezet omdat ik merkte dat ze soms aansloegen terwijl de warmtepomp zelf het nog wel trok en dan bijna altijd gelijk alle 3 de elementen tegelijk aan gingen.

• ZonnigY
HansRemmerswaal schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:31:
[...]

Bij de wekelijkse thermische desinfectie zie je ze alle 3 aangaan. Maar ze kunnen ook aangaan als er een probleem is met de compressor. Heel soms zie ik ze meedoen bij een defrost als het heel koud is buiten.

[Afbeelding]
Hier worden ze niet gebruikt, ook niet bij desinfectie

• HansRemmerswaal
ZonnigY schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:27:
[...]

Hier worden ze niet gebruikt, ook niet bij desinfectie
Waarschijnlijk heb je dan een compressor met voldoende vermogen om de desinfectie temperatuur te halen. Dat scheelt veel kWh per jaar!

De sensoren bestaan trouwens al een tijdje maar bij mij laten ze pas sinds versie 3.7.3-dev.0 een waarde zien anders dan "off".

[ Voor 19% gewijzigd door HansRemmerswaal op 13-02-2026 09:47 ]

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
"Fijn" dat er nog iemand is met exact dezelfde ervaringen. Zie mijn post een stukje terug, gisteren is ein-de-lijk na 5 weken de condensor vervangen.

Nieuwe software versie erop gekregen die zoals het lijkt nog minder marge heeft en nog sneller in de foutmeldingen schiet (zou dat ter compensatie van veelvuldig technisch falen zijn?!?). Resultaat... monteurs hebben de unit in bedrijf gesteld, vertrekken en na 5 minuten komen de foutmeldingen alweer op het scherm.

Mijn installateur belt direct met Bosch, want als consument kun je inderdaad niets daar, monteur zou rechtsomkeert maken en gelijk weer langskomen. Ik wacht nu nog op de monteur, is dus mooi niet meer langsgekomen.

Ondanks dat mijn installatie aan alle technische vereisten vanuit Bosch voldoet gooien ze het toch steeds op het ontbreken van een buffervat. Uit pure frustratie laat ik een buffervat plaatsen, terwijl ik ondertussen weet dat dat niet de oorzaak mag zijn van de problemen.

Wat eigenlijk nog het meest schokkend is, is dat de monteurs zelf aangeven dat de foutmeldingen die je krijgt, tekstueel niet juist zijn. "ja dat staat er wel, maar.... het is dan eigenlijk....". Vind ik echt een zeer kwalijke zaak. Als er staat, lucht in systeem, dan ga ik ontluchten en niet naar iets anders kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Den_S85 op 13-02-2026 10:27 ]

Pagina: 1 ... 109 110 Laatste