• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 00:25
hansbot schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:13:
[Afbeelding]

De warmtepomp draait de meeste tijd op 25%.
Start op 43% en al snel naar 34 en 25%.
Het zou mooi zijn als hij verder terug moduleert om zo nog langere runs te maken.
In het voor en najaar zie ik hem wel terug moduleren naar 12%.
Iemand enig idee hoe dat in elkaar zit?
Heb sinds een dag een bbqkees kastje hangen aan mijn 9.0 monoblock, en heb precies hetzelfde patroon. Beginnen op 43% en dan naar 25%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CcoeLA-5KwYCdcgdynxfP4d9V4o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BecoCkSXdOdeP19rUJIhAjJX.png?f=user_large
Lochnes schreef op donderdag 22 december 2022 @ 16:33:
ik woon in het oosten.
Februari 2021 aaneengesloten 7 vorstdagen met 2 maal een minimumtemperatuur onder de -10 snachts op de officiele meting vliegbasis twente.
dus voldoende getest toen.
Niet koud gehad. :-)
Minimum nachttemperatuur zegt niks. Tenzij je een bordkartonnen woning hebt gaat het om de gemiddelde etmaaltemperatuur. En die is (in ieder geval hier in de regio Arnhem) in die week nooit in de buurt van de -10 geweest.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-05 17:07
magiel schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:35:
[...]
Heb zelf net de update van 3.5.0.bxx naar b12 gedaan en nu zijn inderdaad al m'n entities van naam veranderd. Kleine moeite om de dashboards te updaten maar nu ben ik wel al m'n historie kwijt. Heeft iemand toevallig al een mapping gemaakt met oude/nieuwe entity names? Ik heb bijgehouden wat hier veranderd is maar dat is niet compleet.

Met kerst maar eens kijken of ik wat SQL statements kan schrijven die de historische records hernoemen.

de nieuwe naamgeving is wel een stuk duidelijker en beter georganiseerd :)
In https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/issues/804 gaat het o.a. ook hierover. Er is ook een link naar een SQL script, maar die is mogelijk niet kompleet.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:36
Andrehj schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:36:
[...]

Minimum nachttemperatuur zegt niks. Tenzij je een bordkartonnen woning hebt gaat het om de gemiddelde etmaaltemperatuur. En die is (in ieder geval hier in de regio Arnhem) in die week nooit in de buurt van de -10 geweest.
sorry, zal de kerst zijn denk ik..
was wel koud winter 20/21 maar toen had ik nog geen wp…
winter 21/22 inderdaad kwakkelwinter. wel wat koude nachten maar maar iets van 1 ijsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-05 14:51
Andrehj schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:12:
[...]

67 graden stooklijn? Met een warmtepomp? Hoeveel had die gedronken?
nou zo werkt deze warmtepomp, zegt de klantenservice van de landelijke installateur doodleuk. :X Het gaat dus om een hybride, waar de gasketel onnodig stookt, omdat de menger dichtgaat. Dit gebeurt als de aanvoer boven de target komt. De stooklijn omhoog en de max temp van de ketel iets lager is dan de enige "oplossing" die ze kunnen bedenken. Het zou wel kunnen werken in de zin dat de aanvoer niet meer boven de target kan komen. Maar is dit nou de ach zo zuinige gasbesparende hybride warmtepomp waar ik voor heb betaald?
Moet ik nou zelf een script schrijven die de bijverwarmer uitschakelt op het goede moment, voordat de menger dichtgaat?
Is het trouwens goed voor de warmtepomp, via de nieuwe functies in homeassistant even "alleen bijverwarming" schakelen tijdens een run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 08:30
Helden,

Ik heb negen maanden eerder dan verwacht mijn Bosch (Nefit) Compress i3400 binnengekregen. In oktober heb ik op de Bosch Nefit Academy in Deventer een cursusdag gevolgd voor installatie van de EnviLine en nieuwe Compress series en heb nog een paar onbeantwoorde vragen die jullie wellicht sneller beantwoorden dan wanneer ik deze bij Bosch stel.

Ik had vijf jaar geleden alledrie verdiepingen al van vloerverwarming voorzien en het huis heeft geen radiatoren meer. Het gas heb ik in oktober dichtgedraaid, contract opgezegd en de cv-ketel verkocht. (houtkachel als backup voor de winter..)

Ik had stalen vijfgroepsverdelers met pomp en deze vervangen door kunststofverdelers zonder pomp. Tot nog toe had ik alle vijftien groepen in huis volledig nageregeld met Honeywell Evohome, HCE80 regelaars en een servomotor op elke groep.

Alle componenten staan ondertussen op de goede plek en ik ga deze vakantie beginnen met het koperwerk. Ik hoef alleen het deel te buigen rechts van de Uponor pers/knelverbinding. Ik heb om twee redenen een buffervat: voor de capaciteit van de ontdooicyclus als alle groepen dicht zouden zitten en om de warmtepomp zijn cyclus gewoon af te kunnen laten maken als toch ineens alle groepen dicht worden gezet. (dit in het geval ik alles weer aansluit via Evohome. Ik start eerst simpel met de ModuLine 1010H)

In het oude systeem had ik een bypass vóór de laatste verdeler. (rode cirkel) Het is me niet duidelijk of ik deze in het systeem moet houden. Als ik alles nageregeld houd, zou het kunnen dat alle groepen dicht gaan, maar de Buderus HS25/6 circulatiepomp nog pompt. Ik weet namelijk niet of wanneer Evohome geen vraag meer aangeeft aan de warmtepomp, de warmtepomp de circulatiepomp die op PC1 is aangesloten ook gelijk laat stoppen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik zou als alternatief de ene groep voor de badkamer servomotorloos kunnen maken, zodat dat altijd een natuurlijke bypass is. Het zou echter niet mijn ideaaloplossing zijn.

Overig commentaar en advies op het ontwerp ook welkom. Ik ben ervan uitgegaan dat de Wilopomp in de Buderus pompgroep ook ondersteboven kan worden gemonteerd zolang de as van de pomp maar horizontaal blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ijMbuna1ncq_yq71IKt8veCYBc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y2Yc9PnSnYgnt6eicCchYspE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Westerterp : Lees even het algemene L/W WP topic over de dramaverhalen met Honeywell...
Gisteren nog dit plaatje: leejoow in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
En de FAQ over buffervaten: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
In ieder geval moet je altijd zodanig veel zones open hebben staan dat de WP zijn minimale vermogen kwijt kan. Alleen een badkamer is dan zeker niet genoeg.
Als je dat toch al geborgd hebt, kan ook het (in jouw geval totaal overbodige) buffervat en die secundaire pompgroep weg.
Hoe een zoneregeling wel succesvol kan werken met een WP lees je hier: Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" (maar dan nog gaat ie door het buffervat ten kosten van wat rendement).

Hou vooral in je achterhoofd: De meest succesvolle WP-installaties met de minste problemen en de hoogste rendementen zijn de installaties met uitsluitend VVW (je bent goed op weg dus), géén ingewikkelde zoneregelingen, géén secundaire pompen en géén buffervaten. Met zo'n opzet haalde ik vorig jaar in het stookseizoen een sCOP voor verwarmen van 6.0. Met dit soort runs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYgFNnbirKa7C2pvQHumzYtasWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XwS9zDxvuwqQSgbvTJ37GeqC.png?f=fotoalbum_large

Nog een paar opmerkingen op je schema
  • Waarom twee microbellenontluchters? Dat hoeft niet. Eentje in de WW-leiding is zat.
  • Ik zie nogal wat haakse knelkoppelingen. Die zijn funest voor flow. Ga voor vloeiende bochten, zoals je die bij bijvoorbeeld koperperssystemen hebt.
  • Bypass is uiteraard overbodig omdat je toch altijd voldoende groepen voor minimum vermogen open moet hebben.
  • Waarom die kranen voor je VVW-verdelers? Het type wat je hebt afgebeeld (Therminon Industrie) heeft die al ingebouwd.
  • Je leidingwerk is veel te dun. Hoofdleiding tot verdelers moet 28mm staal/koper of 32mm kunststof zijn. Zelfde geldt dus ook voor je ontluchter en vuilfilter. De topics staan vol met probleemgevallen met te kleine leidingdiameters (in vaak bestaande situaties) en dan ga jij in een nieuwe installatie direct weer te kleine leidingen gebruiken...
    Ook zou ik de hoofdwaterleiding (zowel koud als warm) naar 22mm upgraden, zodat je een bad snel kunt vullen.
    Nu ga je bij zowel de binnenunit van de WP als je pompgroep direct met die puntstukken naar een kleinere buismaat. Dat is niet logisch. Er is een reden dat die fabrikanten zulke grote aansluitingen monteren....
Dan nog iets wat ik echt niet snap:
Je hebt je blijkbaar gezien de componenten aardig ingelezen, maar de twee belangrijkste punten waar de topics hier dagelijks vol van staan (te kleine leidingdiameters en onvoldoende afgifte) compleet gemist... Hoe dan? :?

[ Voor 32% gewijzigd door Andrehj op 23-12-2022 11:17 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:51:
In ieder geval moet je altijd zodanig veel zones open hebben staan dat de WP zijn minimale vermogen kwijt kan. Alleen een badkamer is dan zeker niet genoeg.
Als je dat toch al geborgd hebt, kan ook het (in jouw geval totaal overbodige) buffervat en die secundaire pompgroep weg.
Begrijp ik het goed dat de getekende Buderus pompgroep weg kan? Ik ben altijd in de veronderstelling dat deze noodzakelijk is met een Nefit warmtepomp. In mijn offerte staat deze ook aangegeven.

Heeft bijvoorbeeld de ODU compress 7400T voldoende pompcapaciteit voor 70/80m2 vvw?

[ Voor 7% gewijzigd door tweakfdr op 23-12-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
Ik heb een hele kleine warmtevraag in mijn huis. Vijf jaar geleden heb ik dit huis gestript en volledig geisoleerd. Alle stalen leidingen tussen de drie vloerverwarmingsverdelers heb ik vervangen door 25mm flex, waarvan het grootste deel ingebouwd en niet meer toegankelijk. Op de toegankelijke delen naar 28mm gaan heeft weinig toegevoegde waarde.

Ik heb vier jaar zonder problemen met de Vailliant HrPro CW3 op de laagste stand gedraaid. Ik heb bij voorkeur de warmste ruimte van 50m2 (middelste verdieping woonkeuken) op maximaal 18 graden. De onderste verdieping is een garage/workshop van 50m2 die ik op 12 graden heb. De bovenverdieping van 50m2 met slaapkamers op maximaal 16 graden en de badkamer op 18 graden. Edit: wellicht goed voor de beeldvorming; ik had over heel 2021 een gasverbruik van 420m3. Ik stook per jaar nog ongeveer voor 100,- per jaar aan PiniKay blokken.

In mijn warmteberekening had ik genoeg aan de Compress 3400i van 4kW. Bij dat vermogen en een delta t van 6 graden heb ik een flow nodig van ongeveer 0,7 m3/u. De aangeraden diameter daarbij 22mm koper en zou zelfs bij een benodigde flow van 1 m3/u nog voldoende zijn.

Voor mijn tapwater heb ik ook niets aan een grotere diameter dan 15mm koper. Ik heb alleen op de bovenverdieping warm tapwater voor een normale douche met kleine regendouche en de wastafel. Ik heb geen bad en in de keuken een kokendwaterkraan. 15mm is zover ik heb berekend ruim genoeg.

Het buffervat heb ik om te voorkomen gedwongen te worden groepen ongeregeld te houden én voldoende capaciteit te houden voor een ontdooicyclus in koude winters in het geval groepen dicht zitten (omdat de houtkachel de temperatuur al omhoog heeft gebracht. Ik heb van Honeywell al een instructie hoe je met twee BDR91 RF modules bij de warmtepomp en één per regelaar de warmtepomp met de Evohome kan aansturen. Het is wel een onnodig dure optie.

Ik heb de kogelkranen overal om zoveel mogelijk onderdelen te kunnen vervangen zonder het systeem leeg te hoeven laten lopen.

Ik zou het mogelijk met een luchtafscheider minder kunnen doen.

Ik had ook liever met mooie koperpersbochten gewerkt, maar daar bij de verdelers geen ruimte voor omdat ik die ooit heb geinstalleerd met bovenaan- en afvoer en daar van alles omheen is gebouwd.

[ Voor 7% gewijzigd door Westerterp op 23-12-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
@Andrehj Ik heb, mede door de perspectieven van HeatGeaks, overwogen een systeem zonder buffervat (en dus circulatiepomp) te installeren, maar voel me daardoor gedwongen het hele Evohome systeem te verwijderen en alles ongeregeld te verwarmen om de capaciteit te houden om een cyclus uit te laten lopen en om capaciteit te houden voor de ontdooicyclus.

Volgens mij is de enige manier om dan op de andere verdiepingen een aanzienlijk lagere temperatuur te houden de flow daar te beperken. Ik kan het dan volgens mij veel minder precies regelen. Hoe kijk je daar tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tweakfdr schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:00:
Begrijp ik het goed dat de getekende Buderus pompgroep weg kan? Ik ben altijd in de veronderstelling dat deze noodzakelijk is met een Nefit warmtepomp. In mijn offerte staat deze ook aangegeven.
Zoek even de installatiehandleiding van je WP op op https://nefit-nl-nl-b.boschtt-documents.com/index/td
Daarin staat gewoon onder welke voorwaarden (m² vvw) je zonder buffervat en externe pompgroep kunt. Daar voldoe jij met 70 m² makkelijk aan.
Helaas lezen of begrijpen veel installateurs de handleidingen niet.
Heeft bijvoorbeeld de ODU compress 7400T voldoende pompcapaciteit voor 70/80m2 vvw?
Ja. Dat heeft elke WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Westerterp schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:43:
@Andrehj Ik heb, mede door de perspectieven van HeatGeaks, overwogen een systeem zonder buffervat (en dus circulatiepomp) te installeren, maar voel me daardoor gedwongen het hele Evohome systeem te verwijderen en alles ongeregeld te verwarmen om de capaciteit te houden om een cyclus uit te laten lopen en om capaciteit te houden voor de ontdooicyclus.

Volgens mij is de enige manier om dan op de andere verdiepingen een aanzienlijk lagere temperatuur te houden de flow daar te beperken. Ik kan het dan volgens mij veel minder precies regelen. Hoe kijk je daar tegenaan?
Ik begrijp überhaupt al niet waarom je in zo'n goed geïsoleerd huis met lage warmtevraag zo'n complexe naregeling hebt zitten. Dat heb jij helemaal niet nodig.
Gewoon WP direct in de vloer laten pompen.
En dan eerst alle groepen helemaal open, en als het ergens te warm wordt draai je die groep een beetje dicht. Dan weer een dag (of paar dagen) wachten en weer kijken. Zo stel je het systeem af en heb je alle complexiteit niet nodig.
Jammer dat @flippy niet in dit topic zit, die zou je dit haarfijn uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:05:
[...]

Ik begrijp überhaupt al niet waarom je in zo'n goed geïsoleerd huis met lage warmtevraag zo'n complexe naregeling hebt zitten. Dat heb jij helemaal niet nodig.
Gewoon WP direct in de vloer laten pompen.
En dan eerst alle groepen helemaal open, en als het ergens te warm wordt draai je die groep een beetje dicht. Dan weer een dag (of paar dagen) wachten en weer kijken. Zo stel je het systeem af en heb je alle complexiteit niet nodig.
Jammer dat @flippy niet in dit topic zit, die zou je dit haarfijn uitleggen.
ik hoef er niet in te zitten, jij legt het al goed uit wat er moet gebeuren. ;)

heatgeeks is een leuke referentie maar op veel vlakken zijn ze nog echt "confidently incorrect", vooral op het gebied van naregeling in woningen. met de interacties die ik gehad heb met ze is WAR+thermostaat bijvoorbeeld een product van de duivel. ze zijn nog steeds van te hoge temperaturen en groepen dichtdrukken met dure naregeling ipv gewoon opstaan en 10 stappen zetten en het debiet op de verdeler een kwartslag verdraaien. scheelt je zo paar duzend op de installatie...

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 23-12-2022 13:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
Dat zou wellicht mijn eerste overweging zijn geweest op een nieuw systeem, maar ik heb vier of vijf jaar geleden alle verdiepingen vloerverwarming volledig nageregeld gedaan omdat ik het én een mooi systeem vond en dat op dat moment met de CV-ketel een betere optie leek dan handmatig met de flow te regelen per groep. Ik heb een zonethermostaat in vijf van de zes ruimtes in huis en dat ging heel mooi met Evohome.

Pas afgelopen kwartaal heb ik het dak, de gevel en de vloer tussen workshop en woonlaag geisoleerd. Om die reden heb ik ook nu pas een warmtepomp gekocht.

De verleiding is dus groot om het Evohomesysteem te blijven gebruiken in plaats van alleen de ModuLine 1010H in de woonkeuken. Ik krijg voor de 15 servomotoren, drie regelaars en vier RF-modules waarschijnlijk maar een klein deel terug in de verkoop. Het was al treurig om 2/3 van de aanschaf kwijt te raken met de verkoop van de stalen verdelers met pomp.

Ik kan het systeem nog heroverwegen, maar dan moet het buffervat, de PC1 pompgroep en het bypassventiel er dus uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Westerterp op 23-12-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Westerterp schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:40:
[...]

Dat zou wellicht mijn eerste overweging zijn geweest op een nieuw systeem, maar ik heb vier of vijf jaar geleden alle verdiepingen vloerverwarming volledig nageregeld gedaan omdat ik het én een mooi systeem vond en dat op dat moment met de CV-ketel een betere optie leek dan handmatig met de flow te regelen per groep. Ik heb een zonethermostaat in vijf van de zes ruimtes in huis en dat ging heel mooi met Evohome.

De verleiding is dus groot om het Evohomesysteem te blijven gebruiken in plaats van alleen de ModuLine 1010H in de woonkeuken. Ik krijg voor de 15 servomotoren, drie regelaars en vier RF-modules waarschijnlijk maar een klein deel terug in de verkoop. Het was al treurig om 2/3 van de aanschaf kwijt te raken met de verkoop van de stalen verdelers met pomp.

Ik kan het systeem nog heroverwegen, maar dan moet het buffervat, de PC1 pompgroep en het bypassventiel er dus uit.
als je daadwerkelijk een efficientieslag wilt maken zal je dat wel moeten doen ja.

niet vergeten waarom installateur zo graag zulke naregelingen adviseren: minder gezeik voor hun. dat het jouw klauwen met geld kost aan inefficeintie is niet hun probleem maar die van jouw.

let op voor de sunk cost fallacy

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
Ik ben zelf de installateur (uitgezonderd aansluiten van de buitenunit omdat ik geen f-gas certificering heb), dus kan het bij niemand anders neerleggen.. Ik weet dat de warmtepompfabrikanten buffervaten aanraden omdat de kans op problemen en slijtage kleiner zijn bij systemen die er niet direct voor bedoeld zijn ondanks een verlies op rendement.

Sunk-cost speelt inderdaad een rol. Ik was net aan het terugrekenen wat het me vier jaar geleden aan geld en tijd heeft gekost om drie verdelers met drie regelaars, vier RF-modules, vijftien servomotoren, vijf zonethermostaten, de Evohome zelf en een OpenThermmodule voor de ketel te installeren en in te regelen..

Als ik nu het systeem installeer zonder buffervat en pompgroep, scheelt dat me ongeveer 1000,- en de 500,- kosten voor vijf nieuwe RF-modules die verwarmen + koelen mogelijk maken. Ik lever daarmee het volledig naregelen van het huis voor in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Minimaal 22m2 vloer opervlakte dus een buffervat is niet nodig, scheelt weer.

Aangaande de pomp, zelfs Nefit tekent deze in bij hun hydraulische schema's. Zo'n pomp kost ook weer 500/600 en verbruikt stroom. Begrijp daarom ook niet waarom ze hem dan intekenen. Op onderstaande tekening met de tekst HS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_2YQE4mZxWB9ROmZOmvb4Lg4v8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EhVOyy6CIpehmvZDE97W9DxR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
De circulatiepomp is hier noodzakelijk vanwege het buffervat in parallelschakeling. Het water zou anders simpelweg de weg van de minste weerstand via het buffervat kunnen kiezen.

Pagina 32 van mijn installatiehandleiding geeft overigens aan dat je bij vloerverwarming tenminste 35 liter nodig hebt voor een direct systeem zonder buffervat. Dat is bij een hoh-afstand met 16mm 1,1 liter / m2 dus 32m2 vloerverwarming bij 4kW. Voor 6 kW of meer is dan >40 liter.

[ Voor 32% gewijzigd door Westerterp op 23-12-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Westerterp schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:44:
De circulatiepomp is hier noodzakelijk vanwege het buffervat in parallelschakeling. Het water zou anders simpelweg de weg van de minste weerstand via het buffervat kunnen kiezen.
Daarom moet niet alleen die pompgroep, maar ook het compleet overbodige buffervat weg.
Meer info vind je in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en dan vooral in
Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
@tweakfdr : Nefit heeft vast ook wel een schema zonder buffervat en pompgroep.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 23-12-2022 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
Ik heb even gekeken, maar in de Nefit Systeemwijzer van maart 2022 staan geen configuraties zonder buffervat. Wellicht om het niet gebruiken te ontmoedigen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Westerterp schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:51:
[...]

Ik heb even gekeken, maar in de Nefit Systeemwijzer van maart 2022 staan geen configuraties zonder buffervat. Wellicht om het niet gebruiken te ontmoedigen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3P2vakEtIylaIPXdjA6aS0zeK4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pMQiBAeejwDlrPt3G9vCTTbt.png?f=fotoalbum_large

En deze dan.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
Deze staat er bij mij niet in, maar goed dat hij wel bestaat! Ik zie nu ook dat ik op de cursusdag alleen pagina 49 t/m 66 heb meegekregen, waarschijnlijk omdat we alleen daar de installatie op hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-05 09:29
Zijn er hier ook tweakers die een excel hebben gemaakt om te kijken hoe snel de installatie wordt terug verdiend t.o.v. de cv ketel en dit wellicht willen delen?

Anders ga ik komende week zelf eens even bezig.

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:01
Wollie91 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:44:
Zijn er hier ook tweakers die een excel hebben gemaakt om te kijken hoe snel de installatie wordt terug verdiend t.o.v. de cv ketel en dit wellicht willen delen?

Anders ga ik komende week zelf eens even bezig.
Dat is gokken. Met deze overheid en de kwakkelende gas en stroomprijzen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 19:09
spok9 schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:16:
[...]

Met dank ook aan @hackbard hebben we een mooie reeks nieuwe entities toe kunnen voegen :)

Hybride/ bijverwaming
energy cost ratio
auxilliary heater only
disable auxilliary heater
auxilliary heater status

auxilliary heater on delay
outside temp. parallel mode
aux. heater mixing valve

Warmtepomp
on/off hyst heat
on/off hyst cool
on/off hyst pool
min. outside temp. for silent mode
temp. diff. TC3/TC0 heat
temp. diff. TC3/TC0 cool

SWW
dhw comfort switch off
dhw eco switch off

Allen door @hackbard en mij getest met de Enviline 3000i. Heb zelf daarbij veel inzicht gekregen in hoe de bijverwarming (ketel) ingezet wordt en waar het resterende sluipverbruik vandaan komt (defrosts!).

Beschikbaar vanaf de aanstaande release :)
@spok9 hadden jullie ook de aan/uit van de stille modus gevonden? Die zie ik er nog niet tussen staan.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Westerterp schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:51:
[...]

buffervaten in zulke schetsen zijn voor de fabrikant om zich in te dekken als een slapende installateur volledige naregeling toepast op een installatie zonder vat.
immers is er vooral bij vloerverwarming echt 0 reden om een los vat te installeren om als buffer te dienen.

nut en noodzaak zijn 2 hele belangrijke vragen maar nog belangrijker is voor WIE is die nut en noodzaak....

vertouw me, die tekeningen met al die vaten erin zijn niet zo getekent om de installateur het goede voorbeeld te geven maar om eventueel gezeik af te kunnen wimpelen.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 23-12-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-05 14:51
maartenvdv737 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:08:
[...]

@spok9 hadden jullie ook de aan/uit van de stille modus gevonden? Die zie ik er nog niet tussen staan.
klopt die staat er (nog) niet tussen. wel de min temp voor stille modus. Die vond ik even belangrijker. Misschien iets voor de volgende keer.
Als je de min temp op 20 zet, is de stille modus ook zo goed als uit. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-05 17:07
hackbard schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:39:
[...]

klopt die staat er (nog) niet tussen. wel de min temp voor stille modus. Die vond ik even belangrijker. Misschien iets voor de volgende keer.
Als je de min temp op 20 zet, is de stille modus ook zo goed als uit. ;)
Silent Mode...
https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/issues/831

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-05 16:55
Westerterp schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 15:28:
[...]

Deze staat er bij mij niet in, maar goed dat hij wel bestaat! Ik zie nu ook dat ik op de cursusdag alleen pagina 49 t/m 66 heb meegekregen, waarschijnlijk omdat we alleen daar de installatie op hebben gedaan.
De oudere Split Towers kunnen een interne cv-pomp in de binnenunit hebben. Alle nieuwere systemen hebben geen cv-pomp meer in de binnenunit, de Buderus cv-pomp buiten de binnenunit is dan de enige cv-pomp in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nous112 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:30:
De oudere Split Towers kunnen een interne cv-pomp in de binnenunit hebben. Alle nieuwere systemen hebben geen cv-pomp meer in de binnenunit, de Buderus cv-pomp buiten de binnenunit is dan de enige cv-pomp in het systeem.
Levert Nefit dan een warmtepomp zonder waterpomp? Dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen. Zeker niet van een merk wat toch een A-merk pretendeert te zijn.
Het wegbezuinigen van waterpompen ken ik alleen van de allergoedkoopste Chinese warmtepompen die je voor 2000 euro kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:38:
[...]

Levert Nefit dan een warmtepomp zonder waterpomp? Dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen. Zeker niet van een merk wat toch een A-merk pretendeert te zijn.
Het wegbezuinigen van waterpompen ken ik alleen van de allergoedkoopste Chinese warmtepompen die je voor 2000 euro kunt kopen.
In een monoblock zit idd nog een pomp richting buitenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybot12999
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-05 21:02
Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:46:
[...]

Daarom moet niet alleen die pompgroep, maar ook het compleet overbodige buffervat weg.
Meer info vind je in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en dan vooral in
Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
@tweakfdr : Nefit heeft vast ook wel een schema zonder buffervat en pompgroep.
Zou het nog kunnen zijn dat een extra pomp nodig is om de opvoerhoogte te halen? In de documentatie van Nefit worden een aantal configuraties en resterende opvoerhoogtes genoemd maar ik vind het lastig dat te begrijpen.

In mijn geval: zou een ingebouwde pomp in Monoblock 7kw voldoende zijn voor circa 5 meter leiding tussen buitenunit en binnenunit, 60 m2 vloerverwarming begane grond en 60 m2 vloerverwarming op de verdieping met aanvoer / retour van circa 5 meter naar de verdieping. Alles uitgevoerd met 28mm koper en 32mm geïsoleerde kunststof. Vloer 18mm 10 hoh.

Ben met de discussie van afgelopen dagen wel overtuigd dat een buffervat niet perse nodig is. Zelf zie ik in de gateway vaak verschil tussen temperatuur die de vloer ingaat (bijv. 23 graden) en temperatuur die de WP maakt (bijv. 26 graden). Lastig om de beide pompen qua snelheid te matchen. De losse pompgroep draait nu met schuif halverwege, maar nog steeds dermate hoge flow dat verschil aanvoer / retour van de vloer nog geen 1 graad is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:18

The Legend

*Plop*

Dat is precies ook de vraag die ik heb :+

Te weinig flow over vloerverwarmingsverdeler?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 14:16
Ik zit ook met de vraag over het nut van het buffervat. Ik neig er ook naar die eruit te laten, ook al heb ik hem al in de doos staan, net als de buderus en driewegklep. De Enviline Tower heeft ook een prima pomp en zou mijn huis prima aan moeten kunnen. Wat ik in alle schema’s nog niet helemaal begrijp is de functie van de driewegklep. Die is nodig bij een buffervat, maar ik snap zijn functie niet precies en kan het niet echt vinden. Wie kan me dat uitleggen?

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Heb je een schema waarop te zien is waar die klep zit? In mijn installatie zit die niet namelijk, maar is dat niet iets wat hoort bij een full electric installatie die ook SWW doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cybot12999 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:14:
Zou het nog kunnen zijn dat een extra pomp nodig is om de opvoerhoogte te halen? In de documentatie van Nefit worden een aantal configuraties en resterende opvoerhoogtes genoemd maar ik vind het lastig dat te begrijpen.
Opvoerhoogte is een eigenschap van een pomp, namelijk hoeveel druk deze kan leveren. Dit heeft echter niets te maken met de hoogte van je woning, of hoe hoog de bovenste radiator tov de WP staat, want in een woning compenseert het water wat naar beneden stroomt het water wat aan de andere kant omhoog stroomt.

Het enige wat telt voor de pomp zijn de leidingweerstanden.
In mijn geval: zou een ingebouwde pomp in Monoblock 7kw voldoende zijn voor circa 5 meter leiding tussen buitenunit en binnenunit, 60 m2 vloerverwarming begane grond en 60 m2 vloerverwarming op de verdieping met aanvoer / retour van circa 5 meter naar de verdieping. Alles uitgevoerd met 28mm koper en 32mm geïsoleerde kunststof. Vloer 18mm 10 hoh.
Dat gaat makkelijk lukken.
Ben met de discussie van afgelopen dagen wel overtuigd dat een buffervat niet perse nodig is. Zelf zie ik in de gateway vaak verschil tussen temperatuur die de vloer ingaat (bijv. 23 graden) en temperatuur die de WP maakt (bijv. 26 graden). Lastig om de beide pompen qua snelheid te matchen. De losse pompgroep draait nu met schuif halverwege, maar nog steeds dermate hoge flow dat verschil aanvoer / retour van de vloer nog geen 1 graad is…
Die drie graden verschil kosten je rendement. En daar komt het stroomverbruik van die extra pomp nog bij. Jammer dat installateurs zoiets simpels niet willen begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Andrehj schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:04:
[...]

Opvoerhoogte is een eigenschap van een pomp, namelijk hoeveel druk deze kan leveren. Dit heeft echter niets te maken met de hoogte van je woning, of hoe hoog de bovenste radiator tov de WP staat, want in een woning compenseert het water wat naar beneden stroomt het water wat aan de andere kant omhoog stroomt.

Het enige wat telt voor de pomp zijn de leidingweerstanden.
Dat is wel weer een inzicht waar ik niet op kon komen 8)7 Thx.

Ik snap dat niemand hier iets zinnigs kan zeggen over de feitelijke leidingweerstand van mijn installatie. Maar weet je op basis van jouw ervaring wel of de flow die ik nu haal op mijn verdeler ‘normaal’ is? Als ik met de Buderus pomp eigenlijk op elke groep al 3 liter per minuut zou moeten halen, dan ga ik toch twijfelen of ik het zonder Buderus (en buffervat) wel ga redden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 19:18
@The Legend zo zit het bij mij aangesloten. Ik zo liever zonder buffervat gaan nu ik wat meer ingelezen heb, maar daar moet ik eerst de boel voor gaan aftappen, en daar heb ik nog even geen zin in.
Daarnaast is m'n warmtepomp ook nog eens te groot voor m'n huis :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqSuCviY2owHOOCuGJmveon0HQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiwGWQM5Rri9oWSP7kYDG7Aq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 19:18
Weet iemand hier eigenlijk of je nog verder kunt terugmoduleren dan 30% bij een monoblock? Hier schiet binnen no time de aanvoer over de target, waardoor ik nooit lange runs heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Legend schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:08:
Dat is wel weer een inzicht waar ik niet op kon komen 8)7 Thx.

Ik snap dat niemand hier iets zinnigs kan zeggen over de feitelijke leidingweerstand van mijn installatie. Maar weet je op basis van jouw ervaring wel of de flow die ik nu haal op mijn verdeler ‘normaal’ is?
Geen idee wat je haalt. Dus ik weet ook niet wat normaal is. Als jij goed advies wilt, zul je één overzichtspost (liefst een eigen topic, zie de WP FAQ) moeten maken met alle info. En dan is iets als zoveel m² VVW niet genoeg, want hoeveel groepen zijn dat? Welke slangdiameter? En welke lengte? Hoe ziet je hydraulisch schema er uit? Etc.
Als ik met de Buderus pomp eigenlijk op elke groep al 3 liter per minuut zou moeten halen, dan ga ik toch twijfelen of ik het zonder Buderus (en buffervat) wel ga redden :/
Leidingweerstanden kun je gewoon uit de tabellenboeken van leidingleveranciers halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Andrehj schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:19:
[...]

Geen idee wat je haalt. Dus ik weet ook niet wat normaal is. Als jij goed advies wilt, zul je één overzichtspost (liefst een eigen topic, zie de WP FAQ) moeten maken met alle info. En dan is iets als zoveel m² VVW niet genoeg, want hoeveel groepen zijn dat? Welke slangdiameter? En welke lengte? Hoe ziet je hydraulisch schema er uit? Etc.

[...]

Leidingweerstanden kun je gewoon uit de tabellenboeken van leidingleveranciers halen.
Te weinig flow over vloerverwarmingsverdeler?

Ik heb er m’n best op gedaan :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JvdBosch schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:00:
Ik zit ook met de vraag over het nut van het buffervat. Ik neig er ook naar die eruit te laten, ook al heb ik hem al in de doos staan, net als de buderus en driewegklep. De Enviline Tower heeft ook een prima pomp en zou mijn huis prima aan moeten kunnen. Wat ik in alle schema’s nog niet helemaal begrijp is de functie van de driewegklep. Die is nodig bij een buffervat, maar ik snap zijn functie niet precies en kan het niet echt vinden. Wie kan me dat uitleggen?
Normaliter gebruik je één driewegklep, die zit tussen je binnenunit en het afgiftesysteem (afgiftesysteem is incl een eventuele buffer) en die stuurt het warme water óf naar het afgiftesysteem (om je huis op te warmen) óf naar je SWW-vat (om je douchewater te verwarmen).
Moeilijker is het niet.

Tenminste, als je geen Nefit of Nibe heet.

Bij Nibe weet ik niet precies hoe ze het doen, maar bij Nefit wordt (ik denk alleen bij monoblocks) een extra driewegklep gebruikt om vlak voor het SWW-vat kortsluiting te maken tussen aan- en afvoer, zodat de WP eerst die lange leidingen op kan warmen, en pas als die op temperatuur zijn wordt het hete water naar het SWW-vat gestuurd. Hiermee voorkom je dat het SWW eerst wordt afgekoeld door het lauwe CV-water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
@Andrehj Maar wat is dan het verschil met wel of geen buffervat? Bij gebruik zonder buffervat hoeft er geen driewegklep in de inlaatcombinatie volgens Nefit. En dan moet hij ook zijn SWW warm krijgen. De interne driewegklep (VW1) schakel toch? De inlaatcombinatie heeft zonder buffervat trouwens wel een bypass zie ik. Maar misschien is dat ter beveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JvdBosch schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:00:
@Andrehj Maar wat is dan het verschil met wel of geen buffervat? Bij gebruik zonder buffervat hoeft er geen driewegklep in de inlaatcombinatie volgens Nefit. En dan moet hij ook zijn SWW warm krijgen. De interne driewegklep (VW1) schakel toch? De inlaatcombinatie heeft zonder buffervat trouwens wel een bypass zie ik. Maar misschien is dat ter beveiliging?
1. Een driewegklep zit nooit in de inlaatcombinatie.
2. Zonder schema zie ik niks.
3. Waar Nefit zijn driewegklep verstopt weet ik niet, ik weet alleen dat je voor SWW altijd een driewegklep nodig hebt, die kan in of buiten de binnenunit zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
@Andrehj Sorry, zonder plaatjes is het natuurlijk lastig. Hier volgens de installatiehandleiding, zonder buffervat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnFZQNTTsRRZcjqmi9JQsf46CxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lb7H7zTwxIqLp3caibLLPURd.jpg?f=fotoalbum_large

En met buffervat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYw_IVe4lwZ0mrdJL4paOLw1UW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NdNRatYBxpZoOpp0IHSpY0w1.jpg?f=fotoalbum_large

VC0 is de inlaatcombinatie (of in ieder geval hoe nefit hem noemt) en die is anders bij een buffervat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvSeMwHNVwxtxW8zTO3gleePmcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLzMK36JKCAMPW9VaU2zxQRn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-05 13:42
Andrehj schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:04:
[...]

[...]

Die drie graden verschil kosten je rendement. En daar komt het stroomverbruik van die extra pomp nog bij. Jammer dat installateurs zoiets simpels niet willen begrijpen.
Vraag?
Is er info op dit forum beschikbaar omtrent (acceptabel) rendementsverlies tussen WP en VWW?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rene.scholl
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-12-2022
Beste,
Vorige week vrijdag toen het 10C vroor hebben we in de wijk een stroomstoring gehad op 1 fase. Sindsdien doet de buitenunit het niet meer. NU ben ik bang dat de F50 (6,3A) zekering door is, omdat de andere fases te veel moesten leveren. Ik heb de de kast er al af een zie waar de F50 zit, deze zit vast in een grijs dekseltje en durf niet te veel kracht te zetten om open te maken...weet iemand hoe ik het dekseltje eraf krijg zonder stuk te maken...alvast bedankt, Rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:30
HansRemmerswaal schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:53:
[...]

In https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/issues/804 gaat het o.a. ook hierover. Er is ook een link naar een SQL script, maar die is mogelijk niet kompleet.
Ik loop bij de MQTT communicatie ook tegen een beperking van Domoticz aan :/

Ik miste ook met b12 firmware een aantal waardes in Domoticz waar onder de Hysterese en de Silent mode minimal temperature. Na een tijdje zoeken kom ik er achter dat de MQTTAutoDiscover hardware alleen ondersteuning heeft voor deze datatypes (uit MQTTAutoDiscover.cpp):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
                (pSensor->component_type == "sensor")
                || (pSensor->component_type == "binary_sensor")
                || (pSensor->component_type == "switch")
                || (pSensor->component_type == "light")
                || (pSensor->component_type == "lock")
                || (pSensor->component_type == "select")
                || (pSensor->component_type == "cover")
                || (pSensor->component_type == "climate")

En de EMS-ESP blijkt ook een deel in het type "number" te publiceren. Zijn er hier mensen die daar al een oplossing voor gevonden hebben? Het is een Domoticz specifiek probleem, de code voor HomeAssistant is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

rene.scholl schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 18:07:
Beste,
Vorige week vrijdag toen het 10C vroor hebben we in de wijk een stroomstoring gehad op 1 fase. Sindsdien doet de buitenunit het niet meer. NU ben ik bang dat de F50 (6,3A) zekering door is, omdat de andere fases te veel moesten leveren. Ik heb de de kast er al af een zie waar de F50 zit, deze zit vast in een grijs dekseltje en durf niet te veel kracht te zetten om open te maken...weet iemand hoe ik het dekseltje eraf krijg zonder stuk te maken...alvast bedankt, Rene
goed kijken voor clipjes en gewoon harder trekken. het is niet gemaakt om verangen te worden door de gebruiker eigenlijk. als die zekeringen afgaan is er doorgaans meer schade en moet je eerst dingen nameten om verdere schade te voorkomen.
RobEppink schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:15:
[...]

Vraag?
Is er info op dit forum beschikbaar omtrent (acceptabel) rendementsverlies tussen WP en VWW?
wat bedoel je precies?

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 24-12-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
Weet iemand of je met de compress 3000i WP de flow kan meten? Dus niet de temperatuur, maar de flow zelf. Ik zou graag weten hoeveel flow er door mijn vloerverwarming gaat, door alle radiatoren uit te zetten en alleen de vw aan.

Dan kan ik bepalen of die flow te laag is, en ik de verdeler moet vervangen.

Heb nog niet kunnen vinden hoe dit zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westerterp
Nous112 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:30:
[...]

Volgens mij klopt dat niet. Ik heb de Compress 3400i AWS 10M (tower) en daar zit gewoon een primaire circulatiepomp (PC0) in met een PWM-regeling (toerentalgeregeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Op haar weg tussen de WP (aanvoertemperatuur) en de verdeler/VVW treedt temperatuurverlies op. Althans bij ons. Staat daaromtrent al iets op he forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Ik heb al een tijdje het probleem dat de boiler verwarmen lang duurt en heb hierover contact opgenomen met mijn leverancier (2 december). Zij hebben dit bij Nefit neergelegd en die geven aan dat het installatie bedrijf moet controleren of er genoeg koudemiddel in het systeem zit.

Waarschijnlijk draait het hele systeem zeer inefficiënt maar merk ik het vooral met het verwarmen van de boiler i.v.m. de hogere aanvoertemperatuur. De installateur is hier nog steeds niet geweest... Direct na de kerst maar weer bellen. De factuur voor al het overbodige stroomverbruik maar doorsturen naar de installateur straks? 😅

De laatste weken springt het electrisch element steeds vaker bij met het verwarmen van de boiler terwijl deze helemaal uit staat!! Het lijkt een soort van noodloop maar er komt geen storing naar voren... Komt iemand dit misschien bekend voor?

Ik vermoed dat er ergens een lek zit aangezien het steeds erger lijkt te worden... Valt dit te controleren aan de hand van een aantal sensoren die bij monitorwaarden staan? Het vreemde vind ik dat er geen storing naar voren komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RobEppink schreef op zondag 25 december 2022 @ 09:18:
[...]

Op haar weg tussen de WP (aanvoertemperatuur) en de verdeler/VVW treedt temperatuurverlies op. Althans bij ons. Staat daaromtrent al iets op he forum?
zolang dat verlies optreed in de schil van het huis is het geen verlies. die warmte gaat nog steeds het huis in. alleen meschien niet op de plek die je wilt.

als het echt een meetbaar verschil is vraag ik me wel af welke temperaturen je gebruikt. met vloerverwarming stook je rond de 30 graden of minder zelfs, dus met 20+ l/min zou je vrijwel geen verschil moeten kunnen meten.

als je een split warmtepomp hebt verlies je verreweg de meeste warmte/efficientie in de koelleidingen tussen de buiten en binnenunit. dat is 1 van de nadelen van een split systeem met lange leidingen. het is er alleen eentje die niet echt bekend of besproken word door installateurs. even een extreem voorbeeld: een 9kW split kan makkelijk 2~3kW aan warmte verliezen als de leidingen richting de 30 meter gaan tussen buiten en binnendeel. gelukkig zijn er wel dingen aan te doen om het te verminderen maar installateurs van dit soort systemen doen dat nooit.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 25-12-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
flippy schreef op zondag 25 december 2022 @ 11:00:
[...]

als je een split warmtepomp hebt verlies je verreweg de meeste warmte/efficientie in de koelleidingen tussen de buiten en binnenunit. dat is 1 van de nadelen van een split systeem met lange leidingen. het is er alleen eentje die niet echt bekend of besproken word door installateurs. even een extreem voorbeeld: een 9kW split kan makkelijk 2~3kW aan warmte verliezen als de leidingen richting de 30 meter gaan tussen buiten en binnendeel. gelukkig zijn er wel dingen aan te doen om het te verminderen maar installateurs van dit soort systemen doen dat nooit.
Dat hoor ik voor het eerst en is best een interessant gegeven! Ik moest zelf kiezen tussen een monoblock met minstens 15 meter CV-leiding buitenlangs of een splitunit waarbij ik op nog geen meter van de dakdoorvoer zit. Ik heb voor het tweede gekozen en nu minder dan drie meter leiding tussen de binnen- en buitenunit. Ik ben wel benieuwd wat de verliesgetallen zijn per meter cv-leiding buitenlangs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Westerterp schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:19:
[...]

Dat hoor ik voor het eerst en is best een interessant gegeven! Ik moest zelf kiezen tussen een monoblock met minstens 15 meter CV-leiding buitenlangs of een splitunit waarbij ik op nog geen meter van de dakdoorvoer zit. Ik heb voor het tweede gekozen en nu minder dan drie meter leiding tussen de binnen- en buitenunit. Ik ben wel benieuwd wat de verliesgetallen zijn per meter cv-leiding buitenlangs.
waarom kan/wil je een andere plaats hebben voor een mono versus de split? ik volg die even niet.

doorgaans prak je een monoblok ergens in de tuin en ga je met wat terrendis naar de kruipruimte en haak je daar direct je vloerverwarming of bestaande pijpwerk in. geen leiidngen naar boven nodig. voor warm water pak je dan gewoon een losse warmtepompboiler en die knikker je op de zolder ergens waar de CV ergens nu hangt. 2 160mm dakdoorvoeren aanleggen en je bent klaar als je een weekeindje boos maakt en de buurman lokt met een kratje bier.
voor een split (die op dezelfde plek staat) is het juist een probleem dat je koelleidingen naar de zolder moet zien te krijgen om daar je binnendeeel op te hangen op de plek van de oude cv om dicht bij je warmwatertank uit te komen.

nadeel van de nefit is dat de monoblok eigenlijk geen monoblok is eengezien je alsnog een binnenunit hebt. vaak is een "echt" monoblok zoals de panasonic een pracitschere oplossing aangezien alles in de buitenunit zit. als je dat nefit binnenblok niet kwijt kan waar ook je vloerverdeler zit is het natuurlijk knudde en zit je op slopershoogte om 2 32mm leiidingen naar de zolder te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 25-12-2022 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-05 11:55
[...]

zolang dat verlies optreed in de schil van het huis is het geen verlies. die warmte gaat nog steeds het huis in. alleen meschien niet op de plek die je wilt.

als het echt een meetbaar verschil is vraag ik me wel af welke temperaturen je gebruikt. met vloerverwarming stook je rond de 30 graden of minder zelfs, dus met 20+ l/min zou je vrijwel geen verschil moeten kunnen meten.

2-3 kW van 9kW is wel erg ruim ingeschat. Ik heb de maximale 50m aan afstand, en 4,6 - 4,8 COP met dit weer. Daar kan nooit 25-30% verloren gaan.
Maar, bij vorstig weer zie je precies waar de leidingen onder het straatwerk door gaan, dus verlies aan warmte is er sowieso. Ze liggen in een dikke flexibele buis.
Ligt aan eenieders situatie en voorkeur of je een mono- of split wil denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door de telegraaf op 25-12-2022 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de telegraaf schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:13:
[...]

2-3 kW van 9kW is wel erg ruim ingeschat. Ik heb de maximale 50m aan afstand, en 4,6 - 4,8 COP met dit weer. Daar kan nooit 25-30% verloren gaan.
Maar, bij vorstig weer zie je precies waar de leidingen onder het straatwerk door gaan, dus verlies aan warmte is er sowieso. Ze liggen in een dikke flexibele buis.
Ligt aan eenieders situatie en voorkeur of je een mono- of split wil denk ik.
nee, hoor. dit zijn waardes die in diverse bijbels van fabrikanten staan en ook wat ik zelf zie in vaak de wat grotere installaties ook al is het probleem het grootste op de kleintjes. leidinglengte is gewoon moordend in verwarmingsbedrijf voor diverse redenen. sommige gaan heel diep op de materie in en zal ik je besparen maar het gros komt hierop neer:

gebrekkige isolatie is een erg grote factor. de standaard condenswerende laag op aircoleiding is exact dat: condenswerend. het is niet geschikt voor overbruggen van lange afstanden en degelijke thermische isolatie, daar heb je armaflex AF dan weer voor. in grotere VRF installaties word dat ook gewoon voorgescreven door de fabrikant of diegene die de inststallatie heeft ontworpen. dan praat je niet over 5mm goedkoop foam maar 19mm dikke thermische isolatie of soms wel meer. daarom zie je in bedrijfspanden ook die dikke zwarte isolatie om pijpen heen zitten....

de verschillen worden pas goed duidelijk onder vollast als het koud begint te worden of het water heel heet. (bijvoorbeeld tijdens een SWW run) dan moet de compressor 80~90 graden heet gas eruit persen om genoeg thermische overdracht te kunnen halen bij de wisselaar binnen. je kan je wel hopelijk voorstellen dat 80 graden heet gas door een koperen pijp (die heel goed is in warmteoverdracht) en maar 5mm aan isolatie heeft over die lange afstand rustig ergens in de 50 tot soms wel 100W per meter aan het kwijtraken is. iets wat je zelf ook al toegeeft met het spoor over je terrein heen.
onder deellast en temperaturen zoals nu zijn de verschillen kleiner maar dat is niet waneer je dat vermogen nodig hebt. nu zijn de gastemperaturen in het syteem gewoon lager en dus zijn de verliezen ook minder. dus dat vertekent de boel enorm.
onder de streep staat de compressor dus veel harder te werken dan nodig is. het systeem zal dit effect proberen te minimaliseren door bijvorbeeld nog lager te gaan aan de lagedrukzijde maar dat leid weer tot sneller invriezen. het is een spiraal van inefficientie die je gewoon moet zien te voorkomen en wat ook goed te verminderen is door onder andere dikke isolatie aan te brengen op de leidingset en het aantal bochten te minimaslieren. helaas dingen die installateurs gewoon niet doen. leidingsets van splits worden gezien als iets magisch vaak maar dat is het helaas niet. je leidingset is onderdeel van de condensor en elke meter dat je warmte verliest maar geen thermische overdracht hebt naar je water toe is gewoon hard verlies wat gecompenseerd moet worden door harder werken van de compressor.
wijzen naar COP cijfers is leuk maar dat verhult de ware situatie. helemaal onder vollast en als het koud word. dan MOET je er gewoon rekening mee houden dat je nuttige capaciteit van de machine gewoon lager is en dat kan wel 30% zijn als je op de maximale leidinglengtes zit te leunen en dat moet gewoon ingecalculeerd worden. dat je 9kW produceert en er komt maar 7kW aan in je water omdat je druk bezig bent je oprit te ontdooien maar je hebt binnen echt die 9kW nodig is dat wel een probleem natuurlijk.

een monoblok heeft dat harde verlies in het koelsysteem niet en ben je alleen afhankelijk van de leidingverliezen van je water. immers zijn de verliezen van 30 graden water onder de grond door met wat terrendis een stuk beter te verteren (doorgaans rond de 10~15w per meter) dan de 50 tot 100w per meter met splitleidingen die soms gewoon open en bloot over de garage of langs een shutting worden gelegd.

grote nadeel van een monoblok over lange afstanden is de inefficeintie bij het maken van SWW runs. je bent dan het hele circuit tot aan de 3wegklep aan het opwarmen met 55 graden water wat niet nuttig je tank ingaat als die klaar is.

Daarom is het vaak handiger (ook qua installatie) in de meeste woningen met een CV op de zolder om de boel te scheiden. dus een (echt) monoblok ergens achterin de tuin die zich bezig houd met de (vloer)verwarming en een losse warmtepompboiler op de zolder die zich bezig houd met warm water. dan heb je geen gekloot met leidingen door je toko te hoeven trekken en het is vaak gewoon plug-n-play of je kan het zelf verdelen, eerst een warmtepomp in de tuin en dan later pas een tank voor warm water. dat maakt het financeel ook vaak wat beter te verteren. immers maakt de subsidie het prijsverschil bijna 0 maar voorkomt het een hele berg gedoe in of aan huis.

klein nadeeltje wat ik nog ben vergeten: splits gaan lekken.

let wel op: ik zeg niet dat split iets is om te vermijden, het is belangrijk dat je de juiste type installatie gebruikt voor die situatie. dat is niet een kwestie van voorkeur maar moet je beslissen op de fysieke beperkingen rondom installatie of dat je meer zelf wilt doen ipv een installateur erbij halen die je voor 10k loopt af te zetten. immers kan je een monoblok gewoon zelf installeren en een offerte van 15k of meer op een klus waar minder dan 5k aan materiaal in zit en 2 dagen manuren is natuurlijk momenteel wel heel goed cashen voor de cv boeren die wamtepompen erbij zijn gaan doen.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 25-12-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
flippy schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:40:
[...]

nee, hoor. dit zijn waardes die in diverse bijbels van fabrikanten staan en ook wat ik zelf zie in vaak de wat grotere installaties ook al is het probleem het grootste op de kleintjes. leidinglengte is gewoon moordend in verwarmingsbedrijf voor diverse redenen. sommige gaan heel diep op de materie in en zal ik je besparen maar het gros komt hierop neer:

gebrekkige isolatie is een erg grote factor. de standaard condenswerende laag op aircoleiding is exact dat: condenswerend. het is niet geschikt voor overbruggen van lange afstanden en degelijke thermische isolatie, daar heb je armaflex AF dan weer voor. in grotere VRF installaties word dat ook gewoon voorgescreven door de fabrikant of diegene die de inststallatie heeft ontworpen. dan praat je niet over 5mm goedkoop foam maar 19mm dikke thermische isolatie of soms wel meer. daarom zie je in bedrijfspanden ook die dikke zwarte isolatie om pijpen heen zitten....

de verschillen worden pas goed duidelijk onder vollast als het koud begint te worden of het water heel heet. (bijvoorbeeld tijdens een SWW run) dan moet de compressor 80~90 graden heet gas eruit persen om genoeg thermische overdracht te kunnen halen bij de wisselaar binnen. je kan je wel hopelijk voorstellen dat 80 graden heet gas door een koperen pijp (die heel goed is in warmteoverdracht) en maar 5mm aan isolatie heeft over die lange afstand rustig ergens in de 50 tot soms wel 100W per meter aan het kwijtraken is. iets wat je zelf ook al toegeeft met het spoor over je terrein heen.
onder deellast en temperaturen zoals nu zijn de verschillen kleiner maar dat is niet waneer je dat vermogen nodig hebt. nu zijn de gastemperaturen in het syteem gewoon lager en dus zijn de verliezen ook minder. dus dat vertekent de boel enorm.
onder de streep staat de compressor dus veel harder te werken dan nodig is. het systeem zal dit effect proberen te minimaliseren door bijvorbeeld nog lager te gaan aan de lagedrukzijde maar dat leid weer tot sneller invriezen. het is een spiraal van inefficientie die je gewoon moet zien te voorkomen en wat ook goed te verminderen is door onder andere dikke isolatie aan te brengen op de leidingset en het aantal bochten te minimaslieren. helaas dingen die installateurs gewoon niet doen. leidingsets van splits worden gezien als iets magisch vaak maar dat is het helaas niet. je leidingset is onderdeel van de condensor en elke meter dat je warmte verliest maar geen thermische overdracht hebt naar je water toe is gewoon hard verlies wat gecompenseerd moet worden door harder werken van de compressor.
wijzen naar COP cijfers is leuk maar dat verhult de ware situatie. helemaal onder vollast en als het koud word. dan MOET je er gewoon rekening mee houden dat je nuttige capaciteit van de machine gewoon lager is en dat kan wel 30% zijn als je op de maximale leidinglengtes zit te leunen en dat moet gewoon ingecalculeerd worden. dat je 9kW produceert en er komt maar 7kW aan in je water omdat je druk bezig bent je oprit te ontdooien maar je hebt binnen echt die 9kW nodig is dat wel een probleem natuurlijk.

een monoblok heeft dat harde verlies in het koelsysteem niet en ben je alleen afhankelijk van de leidingverliezen van je water. immers zijn de verliezen van 30 graden water onder de grond door met wat terrendis een stuk beter te verteren (doorgaans rond de 10~15w per meter) dan de 50 tot 100w per meter met splitleidingen die soms gewoon open en bloot over de garage of langs een shutting worden gelegd.

grote nadeel van een monoblok over lange afstanden is de inefficeintie bij het maken van SWW runs. je bent dan het hele circuit tot aan de 3wegklep aan het opwarmen met 55 graden water wat niet nuttig je tank ingaat als die klaar is.

Daarom is het vaak handiger (ook qua installatie) in de meeste woningen met een CV op de zolder om de boel te scheiden. dus een (echt) monoblok ergens achterin de tuin die zich bezig houd met de (vloer)verwarming en een losse warmtepompboiler op de zolder die zich bezig houd met warm water. dan heb je geen gekloot met leidingen door je toko te hoeven trekken en het is vaak gewoon plug-n-play of je kan het zelf verdelen, eerst een warmtepomp in de tuin en dan later pas een tank voor warm water. dat maakt het financeel ook vaak wat beter te verteren. immers maakt de subsidie het prijsverschil bijna 0 maar voorkomt het een hele berg gedoe in of aan huis.

klein nadeeltje wat ik nog ben vergeten: splits gaan lekken.

let wel op: ik zeg niet dat split iets is om te vermijden, het is belangrijk dat je de juiste type installatie gebruikt voor die situatie. dat is niet een kwestie van voorkeur maar moet je beslissen op de fysieke beperkingen rondom installatie of dat je meer zelf wilt doen ipv een installateur erbij halen die je voor 10k loopt af te zetten. immers kan je een monoblok gewoon zelf installeren en een offerte van 15k of meer op een klus waar minder dan 5k aan materiaal in zit en 2 dagen manuren is natuurlijk momenteel wel heel goed cashen voor de cv boeren die wamtepompen erbij zijn gaan doen.
Dank voor uw uitgebreide antwoord. Vooral het gedeelte dat een split installatie bij kou sneller aan efficiëntie inboet lijkt bij onze installatie het geval te zijn. Ik weet dat aan de grootte van het afgiftesysteem, maar uw uitleg lijkt me zeer aannemelijk.
Nu het volgende; de bestaande 12kW hybride installatie (5 jaar in gebruik) doet slechts een deel van ons huis en een bijgebouw. Voor het voorhuis (nu nog CV) heb ik een tweede hybride splitinstallatie (7kW) in bestelling staan, welke uitsluitend vloerverwarming gaat doen en geen SWW. De buitenunit moet zeker ook weer die 50m van het huis komen te staan ivm monumentale status van het pand en eerlijk gezegd willen we zelf ook niet anders. Zo'n unit tegen een gevel zou geen gezicht zijn.
Is het dan ook mogelijk om in die situatie een monoblock te gebruiken? Hoe zit het met vorstgevaar wanneer om een of andere reden de boel stilvalt tijdens strenge vorst? Rendement willen we allemaal graag zo hoog mogelijk hebben natuurlijk, maar is niet allesbepalend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de telegraaf schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:54:
[...]

Dank voor uw uitgebreide antwoord. Vooral het gedeelte dat een split installatie bij kou sneller aan efficiëntie inboet lijkt bij onze installatie het geval te zijn. Ik weet dat aan de grootte van het afgiftesysteem, maar uw uitleg lijkt me zeer aannemelijk.
Nu het volgende; de bestaande 12kW hybride installatie (5 jaar in gebruik) doet slechts een deel van ons huis en een bijgebouw. Voor het voorhuis (nu nog CV) heb ik een tweede hybride splitinstallatie (7kW) in bestelling staan, welke uitsluitend vloerverwarming gaat doen en geen SWW. De buitenunit moet zeker ook weer die 50m van het huis komen te staan ivm monumentale status van het pand en eerlijk gezegd willen we zelf ook niet anders. Zo'n unit tegen een gevel zou geen gezicht zijn.
Is het dan ook mogelijk om in die situatie een monoblock te gebruiken? Hoe zit het met vorstgevaar wanneer om een of andere reden de boel stilvalt tijdens strenge vorst? Rendement willen we allemaal graag zo hoog mogelijk hebben natuurlijk, maar is niet allesbepalend.
is er een reden waarom de bestaande 12kW installatie niet het voorhuis erbij kan doen? wat voor gasgebruik had men voor de warmtepomp kwam?

in zon geval met die afstanden zijn monobloks juist gemaakt. die kunnen die afstanden probleemloos overbruggen. ik zou wel dubbele terrendis trekken. dus 2x H11032 leiding ipv de duo versie. dit verminderd overspraak tussen de leidingen.

50 meter of zelfs meer is dan geen probleem, verder kan ook zeker wel. al zou ik wel overwegen om een "echt" monoblok te nemen zonder binnendeel zoals panasonic die aanbied. die kan dan direct aan de vloerverdeler vanaf de terrendis en klaar ermee.

het enigste wat een probleem kan zijn is een langdurige stroomstoring (dus meer dan 3~4 uur) icm met defitge vorst EN dat men niet thuis is om even naar de unit te lopen om de aflaat open te drukken. dat is een samenloop die meer dan onwaarschijnlijk is in nederland. je kan ook speciale kleppen monteren maar dat zijn vaak probleemdingen.

pro tip: laat dat hybride gebeuren gewoon varen. dat is compleet nutteloos voor vloerverwarming. die gasketel hangt er dan echt alleen maar als ornament en kost je onnodig geld. elke non-hybride warmtepomp kan rustig tot -17 door blijven stoken en sommige gaan zelfs nog lager. dus in de kou kom je echt niet te zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 25-12-2022 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
[...]

Mijn interesse gaat uit naar info omtrent het temperatuurverschil dat optreedt tussen enerzijds hetgeen als 'aanvoertemperatuur' wordt omschreven en anderzijds de temperatuur die door de thermometer van de verdeler (zonder pomp) van de VVW wordt aangegeven.
Volgens mij wordt de 'aanvoertemperatuur' in de binnen-unit gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
Ik heb een drive-in woning van drie verdiepingen. De warmtepomp staat op de bovenste verdieping waar de ketel hing. Ik heb nu een dakdoorvoer waar het oude rookgaskanaal doorheen ging met direct op het dak de buitenunit van de splitcombinatie binnen drie meter van de binnenunit. Een monoblock mag van de fabrikant niet op het dak en had dus in de tuin moeten staan met drie verdiepingen extra leidingwerk over het dak en via de gevel naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

RobEppink schreef op zondag 25 december 2022 @ 19:50:
[...]

Mijn interesse gaat uit naar info omtrent het temperatuurverschil dat enerzijds als 'aanvoertemperatuur' wordt omschreven en anderzijds de temperatuur die door de thermometer van de verdeler (zonder pomp) van de VVW wordt aangegeven.
Volgens mij wordt de 'aanvoertemperatuur' in de binnen-unit gemeten.
de aanvoertemperatuur word doorgaans gemeten in het binnendeel, bij echte monobloks zit het in het buitendeel.

dat de verdeler wat anders zegt kan best. maar met een warmtepomp moet je zoizo een gesloten verdeler hebben dus temperatuursensoren op de verdeler zijn dan vrij zinloos omdat er toch geen menging is.
Westerterp schreef op zondag 25 december 2022 @ 19:53:
[...]

Ik heb een drive-in woning van drie verdiepingen. De warmtepomp staat op de bovenste verdieping waar de ketel hing. Ik heb nu een dakdoorvoer waar het oude rookgaskanaal doorheen ging met direct op het dak de buitenunit van de splitcombinatie binnen drie meter van de binnenunit. Een monoblock mag van de fabrikant niet op het dak en had dus in de tuin moeten staan met drie verdiepingen extra leidingwerk over het dak en via de gevel naar beneden.
ik ruik wat bruins and zacht.

zei de installateur dat of heb je dat op schrift staan van de fabrkant zelf? klinkt wat meer als een installateur die er geen zin in heeft en je naar een bepaalde richting toe stuurt.

ik kan mij zeer slecht herrinneren dat er in een installatiehandleiidng staat van een monoblok dat je die niet op een dak mag zetten. dat is letterlijk de plaats waar ze "horen" te staan en waar ik het gros van mijn dag mee doorbreng: monoblok warmtepompen op (fabrieks)daken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
Ik begrijp je idee, maar in mijn situatie was het niet realistisch toepasbaar. Zoals ik al eerder zei ben ik zelf de installateur. Ik heb recent (zelf) mijn dak opnieuw geisoleerd met 142mm pir en daaroverheen 1,5mm epdm. Daar kan ik niet het gewicht van een monoblock op kwijt. Daarnaast geeft Bosch aan een monoblock niet op een dak te plaatsen van een particuliere woning, maar op het maaiveld. Eén van de redenen is dat het een windvanger is van 140cm hoog die ik zou moeten ankeren in mijn dak, waar ik de splitunit op Bigfoots kan zetten. Naast dat het van de welstandscommissie niet mag, zou een monoblock op het dak ook teveel schaduw werpen over mijn zonnepanelen.

Jouw beredenering klopt wellicht voor bedrijfspanden, maar niet voor mijn woonsituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Westerterp schreef op maandag 26 december 2022 @ 01:20:
[...]

Ik begrijp je idee, maar in mijn situatie was het niet realistisch toepasbaar. Zoals ik al eerder zei ben ik zelf de installateur. Ik heb recent (zelf) mijn dak opnieuw geisoleerd met 142mm pir en daaroverheen 1,5mm epdm. Daar kan ik niet het gewicht van een monoblock op kwijt. Daarnaast geeft Bosch aan een monoblock niet op een dak te plaatsen van een particuliere woning, maar op het maaiveld. Eén van de redenen is dat het een windvanger is van 140cm hoog die ik zou moeten ankeren in mijn dak, waar ik de splitunit op Bigfoots kan zetten. Naast dat het van de welstandscommissie niet mag, zou een monoblock op het dak ook teveel schaduw werpen over mijn zonnepanelen.

Jouw beredenering klopt wellicht voor bedrijfspanden, maar niet voor mijn woonsituatie.
Als je geen monoblok mag plaatsen mag een split ook niet. Het gewichtsverschil is te klein daarvoor. En ik wil.dat wel eens het wat bosch zegt zwart op wit willen zien. Als een monoblok een scherm nodig heeft dan heeft een split dat ook. Of je zet een willekeurig ander merk erneer, die heeft niet die beperking opgelegd en kan je gewoon op het dak zetten. Als je dat het gewicht van een split kan hebben kan die ook een monoblok dragen. Of het een particulier pand is of een bedrijfspand weet die unit niet he....
Dat hele installatieverhaal van bosch klinkt extreem vreemd, de basis waar je beide types op zet is het zelfde en weegt met alle betontegels evenveel dan wel meer dan de unit zelf dus kaar klopt gewoon niks van dat verhaal.

Ik ruik nog steeds wat bruins met dit hele verhaal dat een monoblok niet kan maar een split wel.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 26-12-2022 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westerterp
Het zal ongetwijfeld kunnen. Ik heb nog even in de datasheets gekeken en je hebt gelijk over het gewicht. De monoblock is 89 kg en de (4kW) splitunit 50kg. Ik dacht dat de monoblock door de grootte aanzienlijk zwaarder zou zijn.

Nevertheless, de monoblock is wel een aanzienlijk grotere windvanger en vereist dan inderdaad meer balast. De belangrijkste overweging voor mij is de schaduwval omdat de monoblock twee keer hoger is dan de splitunit met dus een twee keer zo lange schaduwval. Omdat hij vanwege welstandsredenen (en montagerichtlijnen) niet bij de rand van het dak mag, zou hij de plek / zon innemen van waarschijnlijk vier panelen meer dan de splitunit en als een puist aan de voorzijde (noord) van mijn dak staan.

Los van het iets hogere rendement en aanvoertemperatuur van de monoblock was het makkelijker geweest omdat ik de installatie daarvan wel zelf had mogen doen zonder STEK-certificering.

Voor de beeldvorming het platte dak. Zestien panelen geven me de ruimte om nog fatsoenlijk te lopen, panelen schoon te maken en de buitenunit zo te plaatsen dat ik geen schaduw heb op de panelen die daar direct noord van liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbbKil0j43nXqz10sNvxliRoSJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q5AqXQNDLWxySyY3WtzHUeit.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Westerterp schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:45:
[...]

Het zal ongetwijfeld kunnen. Ik heb nog even in de datasheets gekeken en je hebt gelijk over het gewicht. De monoblock is 89 kg en de (4kW) splitunit 50kg. Ik dacht dat de monoblock door de grootte aanzienlijk zwaarder zou zijn.

Nevertheless, de monoblock is wel een aanzienlijk grotere windvanger en vereist dan inderdaad meer balast. De belangrijkste overweging voor mij is de schaduwval omdat de monoblock twee keer hoger is dan de splitunit met dus een twee keer zo lange schaduwval. Omdat hij vanwege welstandsredenen (en montagerichtlijnen) niet bij de rand van het dak mag, zou hij de plek / zon innemen van waarschijnlijk vier panelen meer dan de splitunit en als een puist aan de voorzijde (noord) van mijn dak staan.

Los van het iets hogere rendement en aanvoertemperatuur van de monoblock was het makkelijker geweest omdat ik de installatie daarvan wel zelf had mogen doen zonder STEK-certificering.

Voor de beeldvorming het platte dak. Zestien panelen geven me de ruimte om nog fatsoenlijk te lopen, panelen schoon te maken en de buitenunit zo te plaatsen dat ik geen schaduw heb op de panelen die daar direct noord van liggen.

[Afbeelding]
is geen issue over ballast of windvangers maar wat je is verteld over de verschillen klopt gewoon niet. het is ook geen zaak van ballast maar trillingsdempen. een unit op een dak gaat gewoon resoneren en dat ga je binnen horen als je niet de juiste maatregelen neemt. daarom moet je zon ding niet op een dak willen hebbben staan. nog afgezien dat ontdooislagen een drama kunnen worden als het waait en onderhoud betekent dat je het dak op kan. dat is universeel ongeacht of het een split of mono is. dat is het verschil tussen een bedrijfspand of woning. op grote panden heb je geen last van een airco die op het dak op vol gas staat te stampen, in een huis wel.

als dat ding ergens anders kan staan (op solide grond) moet je dat zeker doen, ongeacht het type.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 26-12-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
een 9kW split kan makkelijk 2~3kW aan warmte verliezen als de leidingen richting de 30 meter gaan tussen buiten en binnendeel. gelukkig zijn er wel dingen aan te doen om het te verminderen maar installateurs van dit soort systemen doen dat nooit.
Graag even dit soort claims van een bron voorzien. Mijn leidinglengte (ook split) is ca 16meter, en ik heb geen meetbaar vermogensverlies bij verwarmen.
Alleen bij SWW maken merk ik vertraging, en ja, achteraf gezien had ik ook graag gezien dat mijn installateur de leidingen dikker had geïsoleerd, maar nu is dat helaas niet meer mogelijk, omdat de leidingen helemaal weggewerkt zitten.

Het effect zal dus vooral op echt hoge temperaturen sterker optreden. Gelukkig heb ik die alleen bij SWW maken.

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 26-12-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Andrehj schreef op maandag 26 december 2022 @ 10:54:
[...]

Graag even dit soort claims van een bron voorzien. Mijn leidinglengte (ook split) is ca 16meter, en ik heb geen meetbaar vermogensverlies bij verwarmen.
Alleen bij SWW maken merk ik vertraging, en ja, achteraf gezien had ik ook graag gezien dat mijn installateur de leidingen dikker had geïsoleerd, maar nu is dat helaas niet meer mogelijk, omdat de leidingen helemaal weggewerkt zitten.

Het effect zal dus vooral op echt hoge temperaturen sterker optreden. Gelukkig heb ik die alleen bij SWW maken.
Mijn leidinglengte is ca 30 mtr (x2).
Helft binnen de geïsoleerde ruimte, helft daarbuiten (kruipruimte).
Aanvoertemp (binnenunit) = ca 32 graad, Thermometer VVW (zonder pomp) geeft ca 26 graad aan.
Isolatie leidingwerk kruipruimte = matig.
Wat kan ik winnen door perfecte isolatie van leidingen in de kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobEppink schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:29:
Aanvoertemp (binnenunit) = ca 32 graad, Thermometer VVW (zonder pomp) geeft ca 26 graad aan.
Begin maar eens met het ijken van die thermometers. Als je 6 graden verliest tussen WP en VVW-verdeler is daar het meeste te halen.
Wat geeft je WP als retourtemperatuur aan?
De lotto? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
RobEppink schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:29:
[...]

Ik denk dat jullie het over twee verschillende dingen hebben. Andre heeft het over lengte koelleidingen, tussen binnen- en buitenunit dus.
Zes graden over 30m CV leidingen is m.i. best mogelijk. Maar waar lees je de aanvoertemp af? De grote cijfers op het beginscherm, of bij de diagnose? Bij mij zijn dat twee verschillende punten namelijk, bij de diagnose zit de sensor voor 'aanvoertemperatuur' bij de uitgang van het buffervat, en de wp stuurt hier op. De grote cijfers uit het beginscherm is zoals gemeten bij uitgang binnenunit en hier wordt, bij mij in ieder geval, niets mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
flippy schreef op zondag 25 december 2022 @ 18:08:
[...]

is er een reden waarom de bestaande 12kW installatie niet het voorhuis erbij kan doen? wat voor gasgebruik had men voor de warmtepomp kwam?

in zon geval met die afstanden zijn monobloks juist gemaakt. die kunnen die afstanden probleemloos overbruggen. ik zou wel dubbele terrendis trekken. dus 2x H11032 leiding ipv de duo versie. dit verminderd overspraak tussen de leidingen.

50 meter of zelfs meer is dan geen probleem, verder kan ook zeker wel. al zou ik wel overwegen om een "echt" monoblok te nemen zonder binnendeel zoals panasonic die aanbied. die kan dan direct aan de vloerverdeler vanaf de terrendis en klaar ermee.

het enigste wat een probleem kan zijn is een langdurige stroomstoring (dus meer dan 3~4 uur) icm met defitge vorst EN dat men niet thuis is om even naar de unit te lopen om de aflaat open te drukken. dat is een samenloop die meer dan onwaarschijnlijk is in nederland. je kan ook speciale kleppen monteren maar dat zijn vaak probleemdingen.

pro tip: laat dat hybride gebeuren gewoon varen. dat is compleet nutteloos voor vloerverwarming. die gasketel hangt er dan echt alleen maar als ornament en kost je onnodig geld. elke non-hybride warmtepomp kan rustig tot -17 door blijven stoken en sommige gaan zelfs nog lager. dus in de kou kom je echt niet te zitten.
Ik moet zegger; de eenvoud van zo'n oplossing spreekt me aan. De prijs van die grondleidingen wat minder, maar ik zal het nog eens overdenken en overleggen met onze vaste installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de telegraaf schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:22:
[...]

Ik moet zegger; de eenvoud van zo'n oplossing spreekt me aan. De prijs van die grondleidingen wat minder, maar ik zal het nog eens overdenken en overleggen met onze vaste installateur.
Onder de streep zal het wel even duur zijn of in elk geval practischer door het gebrek aan een binnendeel en geen beperking op de afstand. Dus dat geeft ook mogelijheden om hem ergens anders te zetten bijvoorbeeld. En geen f gassen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Andrehj schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:46:
[...]

Begin maar eens met het ijken van die thermometers. Als je 6 graden verliest tussen WP en VVW-verdeler is daar het meeste te halen.
Wat geeft je WP als retourtemperatuur aan?

[...]

De lotto? :?
Andrehj.

Onder 'diagnose'
Aanvoertemp 31,1
Retour 27,2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Bij ons in huis is het over het algemeen 20,5 graden zoals ingesteld maar ik vind het waardeloos dat de warmtepomp soms aangaat terwijl de temperatuur al lang is bereikt (bijvoorbeeld als er meer mensen in huis zijn). Ik heb kamerinvloed op 2 staan maar dit doet vrij weinig.

Het is toch raar dat de warmtepomp dan wil van verwarmen terwijl de streef temperatuur met 1,3 graad is overschreden... De warmtepomp stopt wel weer vrij snel door de hysterese maar ik snap de logica hier niet achter.

Kun je hier iets aan doen behalve de kamerinvloed nog verder te verhogen? Ik maak trouwens gebruik van de regeling buitentemperatuur met voetpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobEppink schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:15:
Andrehj.

Onder 'diagnose'
Aanvoertemp 31,1
Retour 27,2
Dat is op de WP maar een delta van 4 graden. Hoe kun je dan in de aanvoerleiding tussen WP en VVW-verdeler 6 graden verliezen? :?
(Dat zou betekenen dat het water in je vvw weer 2 graden opwarmt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Andrehj schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:51:
[...]

Dat is op de WP maar een delta van 4 graden. Hoe kun je dan in de aanvoerleiding tussen WP en VVW-verdeler 6 graden verliezen? :?
(Dat zou betekenen dat het water in je vvw weer 2 graden opwarmt...)
Andrehj.

Een verrassende uitkomst, inderdaad.

Maar ik vermoed dat we appels met peren vergelijken.
Ik heb onvoldoende kennis om zichtbare data op de juiste manier te duiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycWETPQbHbTkR4l38uknkmQj-wY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/754DcGMHnuZ05LOW7wCc05po.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
RobEppink schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:19:
[...]

Andrehj.

Maar ik vermoed dat we appels met peren vergelijken.
Ik heb onvoldoende kennis om zichtbare data op de juiste manier te duiden.

[Afbeelding]
Als je temperatuurverlies wilt meten doe het dan overal met dezelfde thermometer. Ik gebruik de UT 320D hiervoor. Die is ook handig voor meten verschil retour en aanvoer op radiatoren, voor waterzijdig inregelen. Lijkt me dat isoleren van leidingen altijd nuttig is. Ook binnen de verwarmde schil. Je krijgt dan meer warmte op de juiste plek.

[ Voor 31% gewijzigd door maartenvdv737 op 27-12-2022 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:51
Wollie91 schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:29:
Bij ons in huis is het over het algemeen 20,5 graden zoals ingesteld maar ik vind het waardeloos dat de warmtepomp soms aangaat terwijl de temperatuur al lang is bereikt (bijvoorbeeld als er meer mensen in huis zijn). Ik heb kamerinvloed op 2 staan maar dit doet vrij weinig.

Het is toch raar dat de warmtepomp dan wil van verwarmen terwijl de streef temperatuur met 1,3 graad is overschreden... De warmtepomp stopt wel weer vrij snel door de hysterese maar ik snap de logica hier niet achter.

Kun je hier iets aan doen behalve de kamerinvloed nog verder te verhogen? Ik maak trouwens gebruik van de regeling buitentemperatuur met voetpunt.
Bij mij precies hetzelfde.
De kamer temperatuur is dan ook hoger dan de gevraagde temperatuur en de WP, split enviline 5kw, gaat dan toch aan.
Kamer invloed op 2 en regeling stooklijn met voetpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobEppink schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:19:
Voor mij niet. Een delta van 6 graden naar je VVW-verdeler is gewoon onmogelijk. En de meters op die verdelers zijn waanzinnig onbetrouwbaar. Die kun je net zo goed weglaten. Hier heb ik vijf verdelers hangen, waarvan een aantal naast elkaar, en de meters geven allemaal compleet wat anders aan. Zit wel 10 graden tussen de hoogste en de laagste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Jullie weten dat je die analoge meters eenvoudig kan corrigeren hè? Bij de meters die ik ken is het een kwestie van er uit trekken (een droge passing, komt geen water uit), koperdeel tegen houden met een tang oid en het kunstof huis van de meter draaien. Zo stelt de fabriek ze ook af. Hier blijken de meters na ijking toch behoorlijk nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Andrehj schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:41:
[...]

Voor mij niet. Een delta van 6 graden naar je VVW-verdeler is gewoon onmogelijk. En de meters op die verdelers zijn waanzinnig onbetrouwbaar. Die kun je net zo goed weglaten. Hier heb ik vijf verdelers hangen, waarvan een aantal naast elkaar, en de meters geven allemaal compleet wat anders aan. Zit wel 10 graden tussen de hoogste en de laagste.
Andrehj

Dank.
Ik wordt wel wijzer van dit forum. Heel fijn.

[ Voor 24% gewijzigd door RobEppink op 27-12-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
master1104 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:06:
Jullie weten dat je die analoge meters eenvoudig kan corrigeren hè? Bij de meters die ik ken is het een kwestie van er uit trekken (een droge passing, komt geen water uit), koperdeel tegen houden met een tang oid en het kunstof huis van de meter draaien. Zo stelt de fabriek ze ook af. Hier blijken de meters na ijking toch behoorlijk nauwkeurig.
Dank voor deze tip, dat ze er los in zaten wist ik al, maar dat van die ijking niet. Zit alleen geen koper in. Iemand een idee hoe je deze ijkt? (Dit zijn de meters van een Therminon Industrie verdeler)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2J2ZjzJHpQxe4LQ2dX4sT4Ta2c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7kd7qm980zzjzDjzFu1wTVKA.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HZP86qp_uqjAGaMKqDpS0FmC6jI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W0u2KpUszSTGVgWNvy3VP1ad.jpg?f=user_large
Het voorste doorzichtige deel laat zich in ieder geval niet tov het achterste deel verdraaien.

Overigens zijn dit de meters van aanvoer. Die van de retour zit geïntegreerd in de drukmeter, en kan ik dus niet zo makkelijk verwijderen. Daar is de afwijking overigens nog veel idioter, die staan tussen de 18 en de 38 (!) graden, en dat met een Ta van 24.5 graden, een Tr van 21.5 graden en een binnentemperatuur van 20.9 graden....

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 27-12-2022 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Ah die zijn inderdaad anders dan de gene die ik ken. Mogelijk kan je het zwarte rondje achterop (waarin de 'plus vorm' zit zeg maar) draaien t.o.v. de zwarte behuizing?

Deze heb ik, en daarbij gaat dit iig wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHAOG18ZMvxt3uWvQ5ZcJ9XXdws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3w57FmGqkEepJWL9m8cEety.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door master1104 op 27-12-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Klopt, ik heb een paar jaar terug ook verscheidene van die analoge meters 'gelijk gezet' op die manier, en ze zijn vervolgens best nauwkeurig. Ik heb ook van die koperen stelen. Plus dat je er niet elk jaar nieuwe batterijtjes in hoeft te doen zoals die digitale uit China, die overigens óók nauwkeurig zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door de telegraaf op 27-12-2022 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Optimalisatie resultaten na een jaar te hebben gedraaid met de Nefit Compress 7400i monoblock. De waardes van december 2021 zijn zonder optimalisaties (zonder aanpassing van de stooklijn, inregeling flow over de vvw etc.)

Gemiddelde dag buitentemperatuur - Verbruik december 2021 - Verbruik december 2022
13 graden - 8,6 kW - 4,6 kW
8,6 graden - 12,2 kW - 7,9 kW
5,8 graden - 14,3 kW - 11 kW
2,9 graden - 23,7 kW - 18 kW
0,2 graden - 32,1 kW - 22,8 kW
-2,2 graden - 48,1 kW - 30,3 kW

Het is uiteraard afhankelijk van meerdere factoren (zoals sww verbruik, windbelasting, zonne-instraling etc.), maar geeft zeker een inzicht wat een optimalisatie na oplevering van de installatie door de installateur kan opbrengen. De temperatuurinstelling in de woonkamer is gelijk gebleven (21 graden).

Wat ik nu nog zie is dat als ik ik groepen op vloerverwarming geheel open zet (dus zoneregeling uitgeschakeld) er nog een overshoot van ca 0,5 graad in de woonkamer plaatsvindt. Dat betekend dat ik de flow van de verschillende groepen in deze ruimte nog verder zou moeten kunnen verlagen om zodoende de overshoot te kunnen voorkomen. Hier valt dus nog een mogelijke verdere optimalisatie te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Nous112 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:20:
Optimalisatie resultaten na een jaar te hebben gedraaid met de Nefit Compress 7400i monoblock. De waardes van december 2021 zijn zonder optimalisaties (zonder aanpassing van de stooklijn, inregeling flow over de vvw etc.)

Gemiddelde dag buitentemperatuur - Verbruik december 2021 - Verbruik december 2022
13 graden - 8,6 kW - 4,6 kW
8,6 graden - 12,2 kW - 7,9 kW
5,8 graden - 14,3 kW - 11 kW
2,9 graden - 23,7 kW - 18 kW
0,2 graden - 32,1 kW - 22,8 kW
-2,2 graden - 48,1 kW - 30,3 kW

Het is uiteraard afhankelijk van meerdere factoren (zoals sww verbruik, windbelasting, zonne-instraling etc.), maar geeft zeker een inzicht wat een optimalisatie na oplevering van de installatie door de installateur kan opbrengen. De temperatuurinstelling in de woonkamer is gelijk gebleven (21 graden).

Wat ik nu nog zie is dat als ik ik groepen op vloerverwarming geheel open zet (dus zoneregeling uitgeschakeld) er nog een overshoot van ca 0,5 graad in de woonkamer plaatsvindt. Dat betekend dat ik de flow van de verschillende groepen in deze ruimte nog verder zou moeten kunnen verlagen om zodoende de overshoot te kunnen voorkomen. Hier valt dus nog een mogelijke verdere optimalisatie te behalen.
Dat scheelt nogal, compliment!
Wat zijn de bijbehorende COP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
de telegraaf schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:30:
[...]

Dat scheelt nogal, compliment!
Wat zijn de bijbehorende COP's?
Helaas, die info heb ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
De Eik schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:13:
[...]

De kamer temperatuur is dan ook hoger dan de gevraagde temperatuur en de WP, split enviline 5kw, gaat dan toch aan.
Je zou toch zeggen dat meer mensen dit probleem hebben tenzij het woningen zijn die snel warmte verliezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarionF
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-05 22:58
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, heb me zowel hier als in alle handleidingen zoveel als mogelijk proberen in te lezen, maar ik heb toch nog wat vragen.

Vorige week woensdag is bij ons eindelijk de Bosch Compress 7400i 5B geïnstalleerd, die we in maart hadden besteld. In combinatie met de Moduline 1010H.

Wij hebben een houten huis, een zogenaamd FinnHouse uit 1986 met een inhoud van 460 m3 en ons gasverbruik p.j. was ca. 995 m3, in combinatie met een houtkachel. We hebben enkel radiatoren, geen vloerverwarming).

We zijn nog een beetje aan het experimenteren met de instellingen van de WP, dus daarom enkele vragen:

1) Kun je beter voor Geoptimaliseerd bedrijf kiezen of voor een klokprogramma met nachtverlaging van bv. 2 graden?
Ik vind het nu 's nachts namelijk nogal warm. (We hebben een trap in de woonkamer en boven zitten geen deuren in de 2 kamers; radiatoren boven staan uit).

2) Moeten we de instelling Gebouwsoort > Licht kiezen, omdat we een houten huis hebben?

3) Waarom gaat de WP door als we de houtkachel 's avonds (voor de gezelligheid) aandoen en de ingestelde temperatuur ruimschoots is bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 13:50
Wollie91 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:55:
[...]

Je zou toch zeggen dat meer mensen dit probleem hebben tenzij het woningen zijn die snel warmte verliezen...
Dit probleem had ik ook en verlagen van de stooklijn was de simpele oplossing. Met de ruimteinvloed op 2k blijft het nu plus of min een halve graad rond de ingestelde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
vdburg schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:24:
[...]

Dit probleem had ik ook en verlagen van de stooklijn was de simpele oplossing. Met de ruimteinvloed op 2k blijft het nu plus of min een halve graad rond de ingestelde waarde.
Ter verduidelijking

De kamertemperatuur is dan ook hoger dan de gevraagde temperatuur en de WP, split Enviline 5kw, gaat dan toch aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Eik
MarionF schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:07:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, heb me zowel hier als in alle handleidingen zoveel als mogelijk proberen in te lezen, maar ik heb toch nog wat vragen.

Vorige week woensdag is bij ons eindelijk de Bosch Compress 7400i 5B geïnstalleerd, die we in maart hadden besteld. In combinatie met de Moduline 1010H.

Wij hebben een houten huis, een zogenaamd FinnHouse uit 1986 met een inhoud van 460 m3 en ons gasverbruik p.j. was ca. 995 m3, in combinatie met een houtkachel. We hebben enkel radiatoren, geen vloerverwarming).

We zijn nog een beetje aan het experimenteren met de instellingen van de WP, dus daarom enkele vragen:

1) Kun je beter voor Geoptimaliseerd bedrijf kiezen of voor een klokprogramma met nachtverlaging van bv. 2 graden?
Ik vind het nu 's nachts namelijk nogal warm. (We hebben een trap in de woonkamer en boven zitten geen deuren in de 2 kamers; radiatoren boven staan uit).

2) Moeten we de instelling Gebouwsoort > Licht kiezen, omdat we een houten huis hebben?

3) Waarom gaat de WP door als we de houtkachel 's avonds (voor de gezelligheid) aandoen en de ingestelde temperatuur ruimschoots is bereikt?
Als je invloed wil hebben van de kamerthermostaat zou ik kiezen voor de regeling met voetpunt. De nachtverlaging hangt af van de opwarmtijd die je er dan op de dag voorover hebt, de WP warmt langzaam je huis op.
Omdat je de houtkachel ook in je totale energiebehoefte mee hebt genomen is het lastig om vasttestellen wat je werkelijk nodig hebt. Bij een gasverbruik van 995m3 en het genoemde volume 460M3 is je huis goed geïsoleerd.

Koelt het huis snel af dan Gebouwsoort > Licht kiezen, Gebouwsoort > gem kiezen, Is zeker te proberen!

Uiteindelijk regelt de WP de watertemperatuur en reageert niet meteen op de ruimte temperatuur.
Gebouwsoort; Licht 1h vertraging
gem. 3 h vertraging
Zwaar 5 h vertraging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
@De Eik Even een zijspoor: als je geen gebruik maakt van een ruimtethermostaat (WAR only zonder ruimteinvloed), maakt het dan nog uit welke gebouwsoort je instelt? Ik zou zeggen van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
Joris748 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:00:
@De Eik Even een zijspoor: als je geen gebruik maakt van een ruimtethermostaat (WAR only zonder ruimteinvloed), maakt het dan nog uit welke gebouwsoort je instelt? Ik zou zeggen van niet.
De hysteresis van de stooklijn in relatie met de buiten temperatuur zal door de gebouwinstelling sowieso beïnvloed worden.

• de telegraaf
Joris748 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:00:
Bij gebruik van een klokprogramma toch wel? Op verschillende momenten van de dag moet ie verschillende temperaturen aanmaken, en het ingestelde gebouwtype brengt daar een mate van vertraging in aan?

[ Voor 8% gewijzigd door de telegraaf op 29-12-2022 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
Ik kwam voor een tweede warmtepomp aan het twijfelen tussen hybride of all-electric, en kwam het volgende tegen toen ik de definitieve energieheffingen 2023 opzocht: https://www.rijksoverheid.../klimaat/energiebelasting
Het wordt duidelijk dat het tarifaire prijsplafond waarvan in 2023 vooral de grote producenten misbruik maken, voor 2024 omgebogen wordt naar een nieuwe eerste heffingen-schijf bij zowel gas als elektra. Dit heeft uiteindelijke hetzelfde effect maar wordt op een betere manier verkregen.
Ik heb het idee dat dit nog wel eens langdurig kan zijn, aangezien het in de lijn der verwachting ligt dat energieprijzen niet meer naar niveau van vóór de Oekraïne oorlog terugkeren. De overheid zal dus, teneinde (terecht) populisten uit de regering te houden, steun blijven geven aan kleinverbruikers.
Hierdoor blijft het naar mijn mening voorlopig aantrekkelijk om gas naast elektra te blijven gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door de telegraaf op 29-12-2022 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-05 17:11
de telegraaf schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:43:
[...]

Bij gebruik van een klokprogramma toch wel? Op verschillende momenten van de dag moet ie verschillende temperaturen aanmaken, en het ingestelde gebouwtype brengt daar een mate van vertraging in aan?
de telegraaf schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:11:
Ik kwam voor een tweede warmtepomp aan het twijfelen tussen hybride of all-electric, en kwam het volgende tegen toen ik de definitieve energieheffingen 2023 opzocht: https://www.rijksoverheid.../klimaat/energiebelasting
Het wordt duidelijk dat het tarifaire prijsplafond waarvan in 2023 vooral de grote producenten misbruik maken, voor 2024 omgebogen wordt naar een nieuwe eerste heffingen-schijf bij zowel gas als elektra. Dit heeft uiteindelijke hetzelfde effect maar wordt op een betere manier verkregen.
Ik heb het idee dat dit nog wel eens langdurig kan zijn, aangezien het in de lijn der verwachting ligt dat energieprijzen niet meer naar niveau van vóór de Oekraïne oorlog terugkeren. De overheid zal dus, teneinde (terecht) populisten uit de regering te houden, steun blijven geven aan kleinverbruikers.
Hierdoor blijft het naar mijn mening voorlopig aantrekkelijk om gas naast elektra te blijven gebruiken.
Gasprijs per 1 MW op de markt is momenteel gelijk aan het niveau van voor de oorlog in Oekraine [1].
Prijs per 1 MW elektra is grofweg hetzelfde als voor de oorlog [2][3]

Mooie ontwikkeling wbt die schijven, maar ze zouden er wel beter rekening mee mogen houden dat er huizen zijn die geen gas verbruiken en dus een hogere 1e schijf moeten hebben.

[1] https://www.barchart.com/futures/quotes/TG*1
[2] https://www.frankenergie.nl/goedkoop
[3] https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/elektra/

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• RensvN
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
RensvN schreef op maandag 21 november 2022 @ 06:54:
Waarom staat deze melding er, en wat kan ik eraan doen?

[Afbeelding]
Toch nog even terugkomen op dit bericht.
Ik heb contact opgenomen met de installateur en deze heeft vervolgens met Nefit gebeld.
Blijkbaar had het te maken met bevroren water onderin de warmtepomp?
Volgens Nefit komt dit vaker voor wanneer een warmtepomp zo is gepositioneerd dat hij volledig wordt blootgesteld aan de elementen.
Echter staat deze bij ons redelijk goed beschut en uit de wind.

De oplossing was volgens Nefit een lintverwerwarming in laten bouwen, dit is iets wat blijkbaar vroeger standaard werd ingebouwd maar tegenwoordig niet meer omdat het meestal niet nodig is.
Nog steeds erg vreemd gezien de positie van onze warmtepomp maar omdat we niet telkens de warmtepomp willen resetten hebben we ervoor gekozen om de lintverwarming in te laten bouwen.
Ik hoop dat het hiermee is opgelost, zo niet dan zal ik dat ook hier melden.

• master1104
Heb je een monoblock? Zal haast wel, want bij een split zit de condensor in de binnenunit en kan vorst risico alleen ontstaan bij te lage flow tijdens ontdooien.

Ik mis nog wel de relatie tussen een warmtelint en het warm houden van de condensor? Warmtelint zit in je condensafvoer/bak en m.i. nou niet bepaald dicht bij de condensor. 🤔

Wanneer treed de storing precies op? Tijdens defrost of juist als de unit uit staat?

[ Voor 11% gewijzigd door master1104 op 29-12-2022 20:17 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 103 Laatste