Het lijkt er haast op dat het condenswater niet weg kon lopen en hierdoor water c.q. ijs onderin de monoblock buitenunit zelf gaf wat de werking ervan belemmerde? Door een verwarmingsinstallatie te plaatsen kan het condenswater niet bevriezen en weglopen.master1104 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:14:
Heb je een monoblock? Zal haast wel, want bij een split zit de condensor in de binnenunit en kan vorst risico alleen ontstaan bij te lage flow tijdens ontdooien.
Ik mis nog wel de relatie tussen een warmtelint en het warm houden van de condensor? Warmtelint zit in je condensafvoer/bak en m.i. nou niet bepaald dicht bij de condensor. 🤔
Wanneer treed de storing precies op? Tijdens defrost of juist als de unit uit staat?
Wij hebben een NEFIT EnviLine Tower A/W Split 14 E-T.master1104 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:14:
Heb je een monoblock? Zal haast wel, want bij een split zit de condensor in de binnenunit en kan vorst risico alleen ontstaan bij te lage flow tijdens ontdooien.
Ik mis nog wel de relatie tussen een warmtelint en het warm houden van de condensor? Warmtelint zit in je condensafvoer/bak en m.i. nou niet bepaald dicht bij de condensor. 🤔
Wanneer treed de storing precies op? Tijdens defrost of juist als de unit uit staat?
Ik heb geen idee wanneer de storing precies optreed maar dit hebben we in totaal een keer of 5 gehad in december.
Telkens als ik onder kwam zag ik dat deze op storing stond, even resetten en het werkte weer, dit zou nu opgelost moeten zijn.
Hoe het verder zit weet ik echt niet, ik ben maar een leek wat dat betreft.
Ik zie werkelijk geen relatie tussen een warmtelint en de condensorfout bij een split. Klinkt alsof de installateur/Nefit het zelf ook niet wist en daarom wat geprobeerd heeft. Enige wat zou kunnen is dat de defrost langer duurt dan normaal door een ijsplaat in de buitenunit. Maar dan nog is het werkelijke probleem waarschijnlijk te weinig flow van warm water door de condensor. Mocht de fout blijven (bij de volgende echt koude periode) dan zou eens laten controleren of je wel voldoende flow over je condensor hebt. Evt kan je groepen van je vloerverwarming verder open laten zetten of te dunne leidingen laten vervangen.
Kun je hier iets meer vertellen over hoe ik dit kan controleren?master1104 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:54:
Ik zie werkelijk geen relatie tussen een warmtelint en de condensorfout bij een split. Klinkt alsof de installateur/Nefit het zelf ook niet wist en daarom wat geprobeerd heeft. Enige wat zou kunnen is dat de defrost langer duurt dan normaal door een ijsplaat in de buitenunit. Maar dan nog is het werkelijke probleem waarschijnlijk te weinig flow van warm water door de condensor. Mocht de fout blijven (bij de volgende echt koude periode) dan zou eens laten controleren of je wel voldoende flow over je condensor hebt. Evt kan je groepen van je vloerverwarming verder open laten zetten of te dunne leidingen laten vervangen.
Staan de groepen vav de vloerverarming niet standaard helemaal open?
Je schrijft 'verder open laten zetten', dit is dus niet iets wat ik eenvoudig zelf zou kunnen doen?
Te dunne leidingen kan ik me haast niet voorstellen, aangezien de vloerverarming pas 2 jaar geleden nieuw gelegd is.
Ik heb wel een aantal radiatoren (gedeeltelijk) dicht gedraaid, zou dit van invloed kunnen zijn?
Ik zou de max aanvoertemp op 45 / 50 graden zetten anders kun je een storingmelding krijgen na warmwater bereidingDhYannick schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:37:
Iemand die weet wat pl2 willen zeggen bij monitorwaarden?
Kan iemand op basis van onderstaande foto’s zeggen of er bepaalde instellingen beter kunnen? En of er een probleem zit op het systeem?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Ok, bedankt. Ik zet ze op 45 graden.Willem senior schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 12:28:
[...]
Ik zou de max aanvoertemp op 45 / 50 graden zetten anders kun je een storingmelding krijgen na warmwater bereiding
Haha, je gaf aan een leek te zijn vandaar mijn verwijzing naar het ‘laten doen’. Maar dat kan je ook prima zelf inderdaad. Als je flowmeters op de groepen van je vloerverwarming hebt kan je die even bekijken. Inderdaad moeten de groepen van je vloerverwarming flink open staan, knijpen doe je alleen om de balans in het systeem aan te brengen en te voorkomen dat een kamer te warm wordt.RensvN schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:29:
[...]
Kun je hier iets meer vertellen over hoe ik dit kan controleren?
Staan de groepen vav de vloerverarming niet standaard helemaal open?
Je schrijft 'verder open laten zetten', dit is dus niet iets wat ik eenvoudig zelf zou kunnen doen?
Te dunne leidingen kan ik me haast niet voorstellen, aangezien de vloerverarming pas 2 jaar geleden nieuw gelegd is.
Ik heb wel een aantal radiatoren (gedeeltelijk) dicht gedraaid, zou dit van invloed kunnen zijn?
Het is helaas niet eenvoudig om de flow te zien op een Nefit, ik heb nog geen flowmeter gevonden. Nefit zelf checkt het door de pomp op maximaal te zetten en dan handmatig de electrische bijverwarming maximaal te zetten. Aan de hand van de delta T die dan over de condensor ontstaat berekenen ze dan de flow (lees: zoeken ze op in een excelsheet van ze).
Zijn je leidingen naar de verdeler allemaal 32mm kunststof of 28mm koper?
Ik zal vanavond nog eens gaan controleren of alles helemaal open staat.master1104 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 14:02:
[...]
Haha, je gaf aan een leek te zijn vandaar mijn verwijzing naar het ‘laten doen’. Maar dat kan je ook prima zelf inderdaad. Als je flowmeters op de groepen van je vloerverwarming hebt kan je die even bekijken. Inderdaad moeten de groepen van je vloerverwarming flink open staan, knijpen doe je alleen om de balans in het systeem aan te brengen en te voorkomen dat een kamer te warm wordt.
Het is helaas niet eenvoudig om de flow te zien op een Nefit, ik heb nog geen flowmeter gevonden. Nefit zelf checkt het door de pomp op maximaal te zetten en dan handmatig de electrische bijverwarming maximaal te zetten. Aan de hand van de delta T die dan over de condensor ontstaat berekenen ze dan de flow (lees: zoeken ze op in een excelsheet van ze).
Zijn je leidingen naar de verdeler allemaal 32mm kunststof of 28mm koper?
Heeft het nog invloed dat een aantal radiatoren niet vol open staan?
De leidingen naar de verdeler zijn 32mm kunststof als ik mij niet vergis, kijk ik straks ook nog wel even na.
De radiatoren hebben zeker invloed. Vaak zit er relatief weinig water in en in verhouding met de vloer hebben ze veel minder energie buffer.
Wel kunnen ze de flow vergroten, dus mocht je een defrost probleem hebben als gevolg van gebrek aan flow, dan kan het wel helpen om ze als test eens helemaal open te zetten. De meeste warmte zal uit je vloer gehaald worden, maar de radiatoren kunnen wel net het verschil maken.
Wel kunnen ze de flow vergroten, dus mocht je een defrost probleem hebben als gevolg van gebrek aan flow, dan kan het wel helpen om ze als test eens helemaal open te zetten. De meeste warmte zal uit je vloer gehaald worden, maar de radiatoren kunnen wel net het verschil maken.
Op het menu van de warmtepomp, of via BBQKees, zijn veel temperatuur sensoren uit te lezen. Heeft iemand toevallig een schematische weergaven van de warmtepomp installatie met daarbij aangegeven waar alle sensoren zitten? Ik heb in dit forum verschillende mooie plaatjes voorbij zien komen met sensor waarden, maar daarbij is niet aangegeven om welke sensor het gaat.
Als er een komplete schematische weergaven is, met alle temperatuur sensors, dan kan die worden toegevoegd aan de start topic. De volgende zijn misschien een goed begin;
@Willem senior
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72331790
@Nous112
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73326636
Maar dan ook de sensor nummers vermelden ipv de waardens. Dus bijvoorbeeld TC0.
In de documentatie van Nefit wordt aangegeven waar de volgende temperatuur sensoren zitten;
TR3, TR4, TR5, TR6, TR7, TR8 en LT2
Op TR8 na zijn deze allemaal beschikbaar via BBQKees (laatste firmware)
Maar ik kan geen schema vinden voor de volgende temperatuur sensoren:
TC0, TC1, TC3, PL1 en PH1.
Allemaal beschikbaar via BBQKees (laatste firmware)
Update: plaatje gevonden met een paar van die sensors en toegevoegd
En natuurlijk zijn er nog meer temperatuur sensoren...
Die druksensor (10) is die uit te lezen? Ik heb deze nog niet weten te vinden.
/f/image/h4CxWLWJjqWp3pP3zUWL591j.png?f=fotoalbum_large)
Als er een komplete schematische weergaven is, met alle temperatuur sensors, dan kan die worden toegevoegd aan de start topic. De volgende zijn misschien een goed begin;
@Willem senior
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72331790
@Nous112
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73326636
Maar dan ook de sensor nummers vermelden ipv de waardens. Dus bijvoorbeeld TC0.
In de documentatie van Nefit wordt aangegeven waar de volgende temperatuur sensoren zitten;
TR3, TR4, TR5, TR6, TR7, TR8 en LT2
Op TR8 na zijn deze allemaal beschikbaar via BBQKees (laatste firmware)
Maar ik kan geen schema vinden voor de volgende temperatuur sensoren:
TC0, TC1, TC3, PL1 en PH1.
Allemaal beschikbaar via BBQKees (laatste firmware)
Update: plaatje gevonden met een paar van die sensors en toegevoegd
En natuurlijk zijn er nog meer temperatuur sensoren...
Die druksensor (10) is die uit te lezen? Ik heb deze nog niet weten te vinden.
/f/image/h4CxWLWJjqWp3pP3zUWL591j.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/47gZdZ3JO1TNEMRrD00WgtaY.png?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door HansRemmerswaal op 31-12-2022 10:33 ]
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
@HansRemmerswaal dit is de Yaml code met alle sensors en het kaartje van de warmtepomp (even zelf downloaden) wat je moet opslaan in de config/www/ map van Home assistant
de dallassensors heb ik extra op het kasje van bbqkees gemaakt voor mijn aanvoer en retour Na de Boderus pomp te meten en te monitoren
:fill(white):strip_exif()/f/image/kskRrnVUAEwDiRAp7vo9MkcM.png?f=user_large)
het zijn de nieuwe sensors van versie 3.5.0-dev.1.4 van het bbqkees kastje
dit toevoegen aan de start post moet iemand anders even doen
alvast bedank daarvoor
de dallassensors heb ik extra op het kasje van bbqkees gemaakt voor mijn aanvoer en retour Na de Boderus pomp te meten en te monitoren
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
| type: picture-elements elements: - entity: sensor.boiler_hppower style: left: 36% top: 60% type: state-icon - entity: binary_sensor.boiler_ww3wayvalve style: left: 77% top: 36% type: state-icon - entity: sensor.dallassensor_28_9f6a_ce17_2006 style: left: 64% top: 13% type: state-label - entity: sensor.dallassensor_28_981b_d117_2006 style: left: 64% top: 23% type: state-label - entity: sensor.boiler_hptc1 style: left: 69% top: 66% type: state-label - entity: sensor.boiler_hptc0 style: left: 69% top: 81% type: state-label - entity: sensor.boiler_hptr4 style: left: 15% top: 57% type: state-label - entity: sensor.boiler_hptc3 style: left: 16% top: 80% type: state-label - entity: sensor.boiler_hppower style: left: 35% top: 53% type: state-label - entity: sensor.boiler_wwcurtemp style: left: 87% top: 54% type: state-label - entity: sensor.boiler_wwcurtemp2 style: left: 87% top: 59% type: state-label - entity: sensor.boiler_hphotgas style: left: 47% top: 57% type: state-label - entity: sensor.boiler_heatingpumpmod style: left: 35% top: 79% type: state-label - entity: sensor.thermostat_hc1_currtemp style: left: 19% top: 39% type: state-label - entity: sensor.boiler_outdoortemp style: left: 8% top: 20% type: state-label - entity: sensor.add_heat_status (deze sensor is van het Husdata kasje wat ik ook heb) style: left: 57% top: 43% type: state-label - entity: binary_sensor.boiler_auxheaterstatus style: left: 57% top: 50% type: state-label image: http://husdata.se/img/BV_2_HA.png |
:fill(white):strip_exif()/f/image/kskRrnVUAEwDiRAp7vo9MkcM.png?f=user_large)
het zijn de nieuwe sensors van versie 3.5.0-dev.1.4 van het bbqkees kastje
alvast bedank daarvoor
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Zal binnenkort wel het een en ander toevoegen aan de starterspost.Willem senior schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:42:
@HansRemmerswaal dit is de Yaml code met alle sensors en het kaartje van de warmtepomp (even zelf downloaden) wat je moet opslaan in de config/www/ map van Home assistant
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 type: picture-elements elements: - entity: sensor.boiler_hppower style: left: 36% top: 60% type: state-icon - entity: binary_sensor.boiler_ww3wayvalve style: left: 77% top: 36% type: state-icon - entity: sensor.dallassensor_28_9f6a_ce17_2006 style: left: 64% top: 13% type: state-label - entity: sensor.dallassensor_28_981b_d117_2006 style: left: 64% top: 23% type: state-label - entity: sensor.boiler_hptc1 style: left: 69% top: 66% type: state-label - entity: sensor.boiler_hptc0 style: left: 69% top: 81% type: state-label - entity: sensor.boiler_hptr4 style: left: 15% top: 57% type: state-label - entity: sensor.boiler_hptc3 style: left: 16% top: 80% type: state-label - entity: sensor.boiler_hppower style: left: 35% top: 53% type: state-label - entity: sensor.boiler_wwcurtemp style: left: 87% top: 54% type: state-label - entity: sensor.boiler_wwcurtemp2 style: left: 87% top: 59% type: state-label - entity: sensor.boiler_hphotgas style: left: 47% top: 57% type: state-label - entity: sensor.boiler_heatingpumpmod style: left: 35% top: 79% type: state-label - entity: sensor.thermostat_hc1_currtemp style: left: 19% top: 39% type: state-label - entity: sensor.boiler_outdoortemp style: left: 8% top: 20% type: state-label - entity: sensor.add_heat_status (deze sensor is van het Husdata kasje wat ik ook heb) style: left: 57% top: 43% type: state-label - entity: binary_sensor.boiler_auxheaterstatus style: left: 57% top: 50% type: state-label image: http://husdata.se/img/BV_2_HA.png
[Afbeelding]
het zijn de nieuwe sensors van versie 3.5.0-dev.1.4 van het bbqkees kastje![]()
alvast bedank daarvoor
@Willem senior heb jij gezien je ervaring met HA ook een soort handleiding hiervoor hoe hier mee te starten? Wil hier zelf ook mee aan de slag, maar heb er (nog) niet een idee van hoe hiermee te starten. Mag eventueel ook in een PM.
In je tekening de sensors erbij gezet. Maar er zijn nog veel meer temperatuur sensoren beschikbaar.Willem senior schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 11:42:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 type: picture-elements elements: - entity: sensor.boiler_hppower style: left: 36% top: 60% type: state-icon - entity: binary_sensor.boiler_ww3wayvalve style: left: 77% top: 36% type: state-icon - entity: sensor.dallassensor_28_9f6a_ce17_2006 style: left: 64% top: 13% type: state-label - entity: sensor.dallassensor_28_981b_d117_2006 style: left: 64% top: 23% type: state-label - entity: sensor.boiler_hptc1 style: left: 69% top: 66% type: state-label - entity: sensor.boiler_hptc0 style: left: 69% top: 81% type: state-label - entity: sensor.boiler_hptr4 style: left: 15% top: 57% type: state-label - entity: sensor.boiler_hptc3 style: left: 16% top: 80% type: state-label - entity: sensor.boiler_hppower style: left: 35% top: 53% type: state-label - entity: sensor.boiler_wwcurtemp style: left: 87% top: 54% type: state-label - entity: sensor.boiler_wwcurtemp2 style: left: 87% top: 59% type: state-label - entity: sensor.boiler_hphotgas style: left: 47% top: 57% type: state-label - entity: sensor.boiler_heatingpumpmod style: left: 35% top: 79% type: state-label - entity: sensor.thermostat_hc1_currtemp style: left: 19% top: 39% type: state-label - entity: sensor.boiler_outdoortemp style: left: 8% top: 20% type: state-label - entity: sensor.add_heat_status (deze sensor is van het Husdata kasje wat ik ook heb) style: left: 57% top: 43% type: state-label - entity: binary_sensor.boiler_auxheaterstatus style: left: 57% top: 50% type: state-label image: http://husdata.se/img/BV_2_HA.png
[Afbeelding]
het zijn de nieuwe sensors van versie 3.5.0-dev.1.4 van het bbqkees kastje![]()
alvast bedank daarvoor
Bijvoorbeeld; TR3, TR4, TR5, TR6, TR7, TL2, PL1 en PH1. Weet iemand waar die zitten?
Dat blok bij de dallassensor is de vloerverwarming / radiatoren?
Ik zie trouwens dat je de v3.5 sensor namen gebruikt. Voor iedereen die nog v3.4 gebruikt is hier de x-ref; https://emsesp.github.io/docs/data/dump_entities.csv
/f/image/CHvGNWayPWFkTLYMrE6t9UAR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 31-12-2022 14:01 ]
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
dat blok bij de Dallassensoren is een radiator (je cv systeem )HansRemmerswaal schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:54:
[...]
In je tekening de sensors erbij gezet. Maar er zijn nog veel meer temperatuur sensoren beschikbaar.
Bijvoorbeeld; TR3, TR4, TR5, TR6, TR7, TL2, PL1 en PH1. Weet iemand waar die zitten?
Dat blok bij de dallassensor is de vloerverwarming / radiatoren?
Ik zie trouwens dat je de v3.5 sensor namen gebruikt. Voor iedereen die nog v3.4 gebruikt is hier de x-ref; https://emsesp.github.io/docs/data/dump_entities.csv
[Afbeelding]
en die dallassensor gebruik ik om na de boderus pomp mijn aanvoer en retour temperaturen te monitoren
@Willem senior @HansRemmerswaal
Ik probeer bovenstaande uiteenzetting te volgen.
Leerzaam en dank daarvoor.
Een paar dingen kan ik niet volgen.
Temperatuurverschil TC0/TC3 worden met elkaar vergeleken voor instellen van de pomp (veronderstel ik?).
In bovenstaand stroom-schema
TCO = retour; lichtblauw gekleurd.
TC3 = aanvoer; donkerblauw gekleurd.
Waarom is de aanvoer (TC3) hier blauw aangegeven en niet rood?
Begrijp ook de situering van TC3 niet.
Maar ik leer graag.
Temperatuurverschil TC0/TC3 worden met elkaar vergeleken voor instellen van de pomp (veronderstel ik?).
Maar ik leer graag.
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
Ik heb alleen in dat plaatje de getallen vervangen door de sensors zoals ik die uit de YAML las. Mogelijk heb ik daarbij een foutje gemaakt. Mijn doel is om uiteindelijk een tekening te hebben met daarin all relevante sensors. Liefst ook met een duidelijke lijst en beschrijving van de sensors.RobEppink schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:58:
Maar ik leer graag.
De tc3 is de rode lijn na tc0 tussen pumpmodielatieRobEppink schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 16:58:
Maar ik leer graag.
Maar dat vond ik niet duidelijk daar staan dus toe heb ik deze naar buiten verplaatst

Misschien zou je dat overzicht met sensors bij Nefit kunnen opvragen?HansRemmerswaal schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:21:
[...]
Ik heb alleen in dat plaatje de getallen vervangen door de sensors zoals ik die uit de YAML las. Mogelijk heb ik daarbij een foutje gemaakt. Mijn doel is om uiteindelijk een tekening te hebben met daarin all relevante sensors. Liefst ook met een duidelijke lijst en beschrijving van de sensors.
En Hppower (compressor ) staat nu boven het bliksem schichtje van de compressor
[ Voor 7% gewijzigd door Willem senior op 31-12-2022 18:17 ]
Deze staan in de installatie handleidingen:Willem senior schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:58:
[...]
Misschien zou je dat overzicht met sensors bij Nefit kunnen opvragen?
Enviline binnenunit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1G4tF6YJTU4LVOMDghM388zH.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xhq7PRgcZ1LdyUVFL2yBjIm0.jpg?f=user_large)
Monoblock:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FcMC91sSzJK0vfCkYpI9wDCV.jpg?f=user_large)
Split:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K1qCYmOZ3xvk8cFfujWHPOdr.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qr853SM9bnlEG6mGvW2E0wHf.jpg?f=user_large)
Voor het koudemiddelcircuit heb ik een duidelijk plaatje gevonden in de installatie instructie van mijn buitenunit. Hierin staan bij mij de TR3, TR4, TR5, TR6, TR7, TR8 en LT2.Nous112 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 21:22:
[...]
Deze staan in de installatie handleidingen:
Enviline binnenunit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Monoblock:
[Afbeelding]
Split:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nog geen plaatje gevonden van mijn binnen / buitenunit met daarin TC0, TC1, TC3, PL1 en PH1. Mogelijk staan daarvan wel een paar in jouw plaatje, maar de tekst in de bolletjes is net iets te klein om te lezen.
:strip_exif()/f/image/WotOVGjKA3NwAmva01H38NOF.jpg?f=fotoalbum_large)
Hallo beste mensen,
Allemaal een gezond en warm 2023 gewenst.
Ik ben hier nieuw en volg dit nu een kleine drie maand.
Sinds 27 april jongstleden een enviline monoblock 7.0 geïnstalleerd.
Ik heb de temperatuur in huis altijd waar ik hem wil hebben maar ik vind het naar mijn bevindingen korte runs.
Hoe kijken jullie hier tegen aan.
Groeten bart
Je WP draait op minimaal vermogen. Als je dat wilt fixen moet je de watertemperatuur bij de huidige buitentemperatuur verhogen, en de WP dan op zijn thermostaat (of hoe dat bij Nefit ook maar geïmplementeerd is) uit laten gaan.Bllast schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:32:
Ik heb de temperatuur in huis altijd waar ik hem wil hebben maar ik vind het naar mijn bevindingen korte runs.
Overigens kun je je WP een stuk beter monitoren als je daarvan het eigen stroomverbruik meet, dus zonder de rest van je huis erbij.
[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2023 09:36 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het zijn screenshots uit de installatiehandleidingen. zal eens kijken of ik de resolutie hiervan kan verhogen, dan zijn ze beter leesbaar.HansRemmerswaal schreef op maandag 2 januari 2023 @ 07:59:
[...]
Voor het koudemiddelcircuit heb ik een duidelijk plaatje gevonden in de installatie instructie van mijn buitenunit. Hierin staan bij mij de TR3, TR4, TR5, TR6, TR7, TR8 en LT2.
Ik heb nog geen plaatje gevonden van mijn binnen / buitenunit met daarin TC0, TC1, TC3, PL1 en PH1. Mogelijk staan daarvan wel een paar in jouw plaatje, maar de tekst in de bolletjes is net iets te klein om te lezen.
Beste Bart, welkom op dit forum. Het lijkt erop dat je warmtepomp te groot is voor je installatie. Twee dingen wat je zou kunnen doen zonder je stooklijn WAR aan te hoeven passen:Bllast schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:32:
[Afbeelding]
Hallo beste mensen,
Allemaal een gezond en warm 2023 gewenst.
Ik ben hier nieuw en volg dit nu een kleine drie maand.
Hoe kijken jullie hier tegen aan.
Groeten bart
- De TC3/TC0 omlaag brengen naar 4,5 of 5. Dit resulteerde bij mij in langere runs. Als je alleen radiatoren zou hebben is 7 een standaard waarde, 4,5 of 5 is voor vww. Als je een mix heb zou ik 5 proberen.
- De warmtepomp in stille modus zetten vanaf b.v.. 8 of 10 graden. Het compressor vermogen wordt dan gereduceerd naar 80%, waardoor de warmtepomp langere runs gaat maken.
Helaas niet mogelijk bij een Nefit om op thermostaat uit te schakelen i.c.m. de WAR.Andrehj schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:35:
[...]
Je WP draait op minimaal vermogen. Als je dat wilt fixen moet je de watertemperatuur bij de huidige buitentemperatuur verhogen, en de WP dan op zijn thermostaat (of hoe dat bij Nefit ook maar geïmplementeerd is) uit laten gaan.
Overigens kun je je WP een stuk beter monitoren als je daarvan het eigen stroomverbruik meet, dus zonder de rest van je huis erbij.
Monitoren kan met een additioneel kastje van Husdata of van BBQKees, hiermee lees je alle parameters netjes uit en kan je deze grafisch weergeven.
Valt hier iets voor te maken in home Assistent i.c.m. het bbqkees Kastje? Dat je dus zelf ervoor zorgt dat de warmtepomp niet onnodig aangaat als de kamertemperatuur bijvoorbeeld is overschreden met 0,5 graad?Nous112 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:58:
[...]
Helaas niet mogelijk bij een Nefit om op thermostaat uit te schakelen i.c.m. de WAR.
Monitoren kan met een additioneel kastje van Husdata of van BBQKees, hiermee lees je alle parameters netjes uit en kan je deze grafisch weergeven.
Korte runs hoeven geen probleem te zijn. Het minimale vermogen is voor de huidige buitentemperaturen dan gewoon te hoog. Bij mij is deze helaas bij lage temperaturen ook nog te hoog, verkeerde inschating van de installateur...Bllast schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:32:
Een andere optie om de runs langer te krijgen is door de aan/uit hysteresis te verhogen van de standaard 150 K*min naar bijvoorbeeld 300 of hoger. Hierdoor zal direct de run langer worden en ook de tijd tussen de runs langer worden. Uiteraard zal dit dan wel kunnen resulteren in iets meer schommelen van de temperatuur in huis.
Wat mij opvalt in je screenshot is dat de tijd tussen de runs heel kort is. De aanvoerstempertuur zak dus snel ver onder de gewenste temperatuur, waardoor de uit hysterisis heel snel zijn waarde heeft bereikt en een nieuw run start.
Een BBQKees kasje met Home Assistent kan je meer inzicht geven in wat er precies aan de hand is.
Je hebt de select.hc1_heatpump_operation_mode met de status off, auto en heating.Wollie91 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:03:
[...]
Valt hier iets voor te maken in home Assistent i.c.m. het bbqkees Kastje? Dat je dus zelf ervoor zorgt dat de warmtepomp niet onnodig aangaat als de kamertemperatuur bijvoorbeeld is overschreden met 0,5 graad?
Met HA zou je deze onder bepaalde condities tussen off en auto/heating kunnen laten schakelen.
Die stille modus helpt bij mij maar minimaal, de opstart piek van de run wordt iets gedempt, waardoor de run iets langer wordt.Nous112 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 09:55:
[...]
- De warmtepomp in stille modus zetten vanaf b.v.. 8 of 10 graden. Het compressor vermogen wordt dan gereduceerd naar 80%, waardoor de warmtepomp langere runs gaat maken.
Buiten de run voor de boiler komt de compressor power output bij mij niet eens in de buurt van die 80%, ook niet toen het -6 was en de stille modus uitgeschakeld was. Maar ik had dan ook elk uur een defrost, dus de compressor kreeg bijna niet de tijd om omhoog te moduleren omdat na de defrost de run opnieuw start.
Is allen bij split instelbaar, niet bij een monoblock.HansRemmerswaal schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:19:
[...]
Korte runs hoeven geen probleem te zijn. Het minimale vermogen is voor de huidige buitentemperaturen dan gewoon te hoog. Bij mij is deze helaas bij lage temperaturen ook nog te hoog, verkeerde inschating van de installateur...
Een andere optie om de runs langer te krijgen is door de aan/uit hysteresis te verhogen van de standaard 150 K*min naar bijvoorbeeld 300 of hoger. Hierdoor zal direct de run langer worden en ook de tijd tussen de runs langer worden.
Hoop niet dat je nu nog defrosts hebt?HansRemmerswaal schreef op maandag 2 januari 2023 @ 11:16:
[...]
Die stille modus helpt bij mij maar minimaal, de opstart piek van de run wordt iets gedempt, waardoor de run iets langer wordt.
Buiten de run voor de boiler komt de compressor power output bij mij niet eens in de buurt van die 80%, ook niet toen het -6 was en de stille modus uitgeschakeld was. Maar ik had dan ook elk uur een defrost, dus de compressor kreeg bijna niet de tijd om omhoog te moduleren omdat na de defrost de run opnieuw start.
Heb geen bbqkees en heb (nog) geen HA. Volgens mij heeft @Willem senior beide wel.Wollie91 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:03:
[...]
Valt hier iets voor te maken in home Assistent i.c.m. het bbqkees Kastje? Dat je dus zelf ervoor zorgt dat de warmtepomp niet onnodig aangaat als de kamertemperatuur bijvoorbeeld is overschreden met 0,5 graad?
Ja ik heb het kastje van BBQKEES en Husdata samen op de warmtepomp aangesloten en die heb ik in Home Assistant draaienNous112 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:20:
[...]
Heb geen bbqkees en heb (nog) geen HA. Volgens mij heeft @Willem senior beide wel.
Je zou een automation kunnen maken die naar je thermostaat kijkt en dan automatisch de temperatuur lager in laten stellen
Bevoorbeeld :
Dus is het 20,5 graden in de kamer Dan 0.5 graden de thermostaat naar beneden
dan wordt 20,5 je condition om je automation te starten en de temperatuur dus een 0,5 naar beneden in te stellen op de thermostaat de warmtepomp zal nog even nadraaien en dan uitgaan
Zo iets kun je dan maken met Home Assistant
En om langere runs te krijgen kan je juist de temperatuur verhogen
bij bevoorbeeld 20 graden en dan met een 0,5 omhoog zetten van de thermostaat tot 21 graden bevoorbeeld
Ik dacht dat er ook een tweede thermostaat op de warmtepomp aangesloten kan worden (zou je even moeten uitzoeken)
Dan zou je ook op die aansluiting een aan/uit relais kunnen plaatsen en die aan uit laten schakelen met Home Assistant bevoorbeeld
Er is zijn heel veel mogelijkheden met het kastje van BBQKEES en Home Assistant
Welk bbqkees product heb ik precies nodig en hoe hebben jullie die aangesloten.
Gr bart
Gr bart
Ik heb de gateway E32 want die kun je bedraad aansluiten op je thuis net werkBllast schreef op maandag 2 januari 2023 @ 12:55:
Welk bbqkees product heb ik precies nodig en hoe hebben jullie die aangesloten.
Gr bart
De gateway S32 werkt over wifi
En mijn Wifi signaal is niet zo goed in het cv hok vandaar de keuze voor de E32 gateway
En op de warmtepomp kun je via de service plug of met twee draadjes tussen je thermostaat de gateway aansluiten
Meer informatie is hier te vinden
https://bbqkees-electronics.nl/?lang=nl
Wie kan hier nog een keer over meedenken? Mijn compress 3000i WP lijkt een voorkeur aanvoer temperatuur te hebben van 39-40 graden. Als ik de stooklijn blijf instellen dat dit de doel temperatuur wordt, dan draait de WP mooi stabiel. Alles daaronder gaat hij aan/uit.
Echter, op 39 graden met continu draaien is de COP (4.0) veel slechter bij mij veel slechter dan aan/uit op 35 graden (5.5).
Theoretisch zou ik zeggen continu draaien is efficiënter, maar de praktijk niet in mijn situatie.
Met beide stooklijnen wordt het huis warm. De WP staat al in stil gebruik.
Aangezien mijn pomp modulerend is, zou ik denken dat ook een aanvoertemperatuur van 35 graden gewoon moet kunnen. Zonder zo'n enorme overshoot.
Echter, op 39 graden met continu draaien is de COP (4.0) veel slechter bij mij veel slechter dan aan/uit op 35 graden (5.5).
Theoretisch zou ik zeggen continu draaien is efficiënter, maar de praktijk niet in mijn situatie.
Aangezien mijn pomp modulerend is, zou ik denken dat ook een aanvoertemperatuur van 35 graden gewoon moet kunnen. Zonder zo'n enorme overshoot.
:strip_exif()/f/image/MWhzltgc1k1KiD4c87Bx3qy0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door maartenvdv737 op 02-01-2023 13:49 ]
Ik blijf er iig vrij nuchter onder....
Op nieuwjaarsdag terwijl het 13 graden was. Ik denk dat het probleem is dat er te weinig koelmiddel in zit. Heb de installateur er al een paar keer over benaderd.
/f/image/5iinSX5tjk2a3d1zVbJb7wvX.png?f=fotoalbum_large)
doordat het buiten nu warmer is kan de warmtepomp zijn warmte niet kwijt het minimum vermogen is meer dan je afgifte kan afgeven in huismaartenvdv737 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:43:
Wie kan hier nog een keer over meedenken? Mijn compress 3000i WP lijkt een voorkeur aanvoer temperatuur te hebben van 39-40 graden. Als ik de stooklijn blijf instellen dat dit de doel temperatuur wordt, dan draait de WP mooi stabiel. Alles daaronder gaat hij aan/uit.
[Afbeelding]
en door je stooklijn hoger te zetten lukt het wel maar door de hogere temperaturen die de warmtepomp dan moet maken wordt het juist minder zuinig om warmte te maken voor de warmtepomp
dus voorlief nemen dat de warmtepomp korter draait
en toch het huis lekker warm maar dan wel op de goedkoopste manier vaker aan /uit schakelen
ik heb ook de 3000i en vindt de modulatie best lomp tussen min en max heen en weer lopen, in plaats van iets slims ertussen. Had dit aan nefit gevraagt, en die zeggen datmaartenvdv737 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:43:
Aangezien mijn pomp modulerend is..
[Afbeelding]
1. met starten het nou eenmaal op vol vermogen wil draaien (waarom snap ik niet, met stille modus hoeft dat ook niet, en het lijkt erg niet efficient vanwege die overshoot)
2. het toestel gaat stabiliseren en altijd zo efficiënt mogelijk zal proberen te draaien.
Hier is het duidelijk niet stabiel vaak. Heb ik dan nou een fout werkend toestel als die niet altijd zo efficiënt mogelijk draait?
Even als grafiek:
blauw is wat ik meet
rood wat ik efficiënt zou noemen. Hebben andere wp's zoiets wel?
groen zou ietsje erger zijn, direct tussen min en max zonder curve.
/f/image/diGIPqBhgwc7DmgPc8KHLJ2n.png?f=fotoalbum_large)
ik had ook 2 keer defrost afgelopen weekend. Zou het van de harde wind kunnen komen?HansRemmerswaal schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:50:
[...]
Op nieuwjaarsdag terwijl het 13 graden was. Ik denk dat het probleem is dat er te weinig koelmiddel in zit. Heb de installateur er al een paar keer over benaderd.
[Afbeelding]
als je denk dat er echt te weinig koudemiddel in je warmtepomp zit moet je snel bellen naar je installateurHansRemmerswaal schreef op maandag 2 januari 2023 @ 13:50:
[...]
[Afbeelding]
want dat is namelijk ook je smering voor de compressor
of betaald de schade de installateur
Nu je het zo zegt... eigenlijk ook wel logisch met de opvoerhoogte. Water komt natuurlijk ook weer naar beneden.....Andrehj schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:04:
[...]
Opvoerhoogte is een eigenschap van een pomp, namelijk hoeveel druk deze kan leveren. Dit heeft echter niets te maken met de hoogte van je woning, of hoe hoog de bovenste radiator tov de WP staat, want in een woning compenseert het water wat naar beneden stroomt het water wat aan de andere kant omhoog stroomt.
Het enige wat telt voor de pomp zijn de leidingweerstanden.
[...]
Dat gaat makkelijk lukken.
[...]
Die drie graden verschil kosten je rendement. En daar komt het stroomverbruik van die extra pomp nog bij. Jammer dat installateurs zoiets simpels niet willen begrijpen.
Dit weekend de aanpassing gemaakt:
Members only: foto
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Kleine aanpassing gelukkig, kon de ontluchters hergebruiken en daarnaast maar 1 sok nodig. Nog niet opnieuw geisoleerd om de knelkoppelingen even in de gaten te houden.
Bijv. vannacht, TC3 = 23.8 en aanvoertemperatuur vloer (de losse sensor onder stukje isolatie) = 23.1. Delta pomp ingesteld op 3. Vannacht COP van > 8 maar het was natuurlijk ook nog best warm buiten...
Flow over de groepen ook nog prima, pomp op 100% haal ik over 14 groepen per groep op de flowmeters 2-3 L/m. Dat is totaal dus tussen 1.68 m3/h en 2.52 m3/h.
Ik ben zelf helaas niet handig genoeg met programmeren. Als iemand anders hier wellicht mee bezig is/ wil gaan hoor ik het graag.HansRemmerswaal schreef op maandag 2 januari 2023 @ 10:50:
[...]
Je hebt de select.hc1_heatpump_operation_mode met de status off, auto en heating.
Met HA zou je deze onder bepaalde condities tussen off en auto/heating kunnen laten schakelen.
Ik vind de war regeling die Nefit gebruikt een beetje vreemd en dit kan naar mijn idee wel wat slimmer..

Hier zie kun je zien wat er gebeurt hoge lijn bij start compressor en dan terug moduleren tot redelijk stabiel draaienhackbard schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:21:
[...]
ik heb ook de 3000i en vindt de modulatie best lomp tussen min en max heen en weer lopen, in plaats van iets slims ertussen. Had dit aan nefit gevraagt, en die zeggen dat
1. met starten het nou eenmaal op vol vermogen wil draaien (waarom snap ik niet, met stille modus hoeft dat ook niet, en het lijkt erg niet efficient vanwege die overshoot)
2. het toestel gaat stabiliseren en altijd zo efficiënt mogelijk zal proberen te draaien.
Hier is het duidelijk niet stabiel vaak. Heb ik dan nou een fout werkend toestel als die niet altijd zo efficiënt mogelijk draait?
Even als grafiek:
blauw is wat ik meet
rood wat ik efficiënt zou noemen. Hebben andere wp's zoiets wel?
groen zou ietsje erger zijn, direct tussen min en max zonder curve.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/lZrhaJ9jPGK4KrOl6WCLtb77.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik draai alleen op buiten temperatuur dus WAR
geen invloed van ruimte temperatuur of door het verlagen van de stooklijn door de thermostaat als het bijna bij de gevraagde kamer temperatuur is
Want dat werkte niet fijn en goed hier om langere runs te krijgen de thermostaat verlaagde de gevraagde aanvoertemperatuur te snel en daardoor ging de warmtepomp uit
Nu op alleen buitentemperatuur geregeld gaat het goed en schakelt de warmtepomp uit op hysterese als deze zijn warmte niet meer kwijt kan
Runs nu met deze buitentemperaturen ongeveer 1 uur tot 2 uur als het kouder wordt gaat dat weer langer worden
Nog meer mensen hier die de CV weer primair gaan inzetten ivm prijsplafond? En wat zijn de instellingen?
Bij mij staat de prijsverhouding op 3. Maar hoe werkt het precies? Als je wil dat de CV het overneemt, moet het getal hoger of lager? (Nefit Bosch Hybride)
Bij mij staat de prijsverhouding op 3. Maar hoe werkt het precies? Als je wil dat de CV het overneemt, moet het getal hoger of lager? (Nefit Bosch Hybride)
Goedemiddag, ik een tijd "debiet" storingen gehad op mijn nefit enviline monoblock, waardoor de wp niet goed verwarmde. Inmiddels is dat gemaakt en verwarmt de wp weer. Echter iets te goed, hij lijkt een beetje op hol geslagen.. De wp is continu in bedrijf en verwarmd inmiddels naar boven de 23 graden. Terwijl ik dit niet vraag, ruimtetemperatuur ingesteld op 19 graden. Verder warmt de boiler niet meer op, ik denk omdat de wp continu aan het verwarmen is. Iemand een idee hoe dit te verhelpen?
Pomp en mini-buffer eruit tussenuit gesloopt netjes weggehaald dus?Cybot12999 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:50:
[...]
Nu je het zo zegt... eigenlijk ook wel logisch met de opvoerhoogte. Water komt natuurlijk ook weer naar beneden.....![]()
***members only***
Kleine aanpassing gelukkig, kon de ontluchters hergebruiken en daarnaast maar 1 sok nodig. Nog niet opnieuw geisoleerd om de knelkoppelingen even in de gaten te houden.
Bijv. vannacht, TC3 = 23.8 en aanvoertemperatuur vloer (de losse sensor onder stukje isolatie) = 23.1. Delta pomp ingesteld op 3. Vannacht COP van > 8 maar het was natuurlijk ook nog best warm buiten...
Flow over de groepen ook nog prima, pomp op 100% haal ik over 14 groepen per groep op de flowmeters 2-3 L/m. Dat is totaal dus tussen 1.68 m3/h en 2.52 m3/h.
Hebben jullie dit probleem ook tijdens de disinfection cycle?
De stroom verbruikt door het elektrische element wordt gedeeltelijk gerapporteerd voor DHW en gedeeltelijk voor HEATING. Terwijl alles gerapporteerd zou moeten worden voor DHW.
Resultaat is dat de COP heating een dip naar beneden krijgt omdat 5 kWh zogenaamd is verbruikt voor "CV".
De stroom verbruikt door het elektrische element wordt gedeeltelijk gerapporteerd voor DHW en gedeeltelijk voor HEATING. Terwijl alles gerapporteerd zou moeten worden voor DHW.
Resultaat is dat de COP heating een dip naar beneden krijgt omdat 5 kWh zogenaamd is verbruikt voor "CV".
/f/image/YOfK4hHAGK56v2LAyhUZF1CE.png?f=fotoalbum_large)
Goed bezig! Weer iemand die succesvol het buffervat en de secundaire pomp heeft verwijderd en nu met een eenvoudiger installatie een hoger rendement haalt!Cybot12999 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:50:
Dit moet je eigenlijk ook even aan je installateur laten zien, kan ie nog wat van leren!
Die flow (afgelezen op je groepen) is wel hoog trouwens. Daar zal een beste waterpomp in je WP zitten. Kun je die flow ook op je WP aflezen? Zo ja, wat zie je daar?
[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 02-01-2023 17:53 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Yes!S0epkip schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:18:
[...]
Pomp en mini-buffer eruit tussenuit gesloopt netjes weggehaald dus?
Ingebouwde pomp is een Grundfoss UPM2 25-75, in ieder geval een flink grotere pomp dan die in de losse pompgroep zat. Flow kunnen we volgens mij niet uitlezen met de BBQ Kees gateway maar kan ik wel (ongeveer) uitrekenen op basis van het vermogen wat de pomp aangeeft en de delta T (TC3 - TC0). Dan kom ik nu uit op een flow van circa 0.6 m3/h, delta T van 3 en een actueel vermogen van 2 kW. Volgens de gateway draait de ingebouwde pomp nu op 20% van zijn capaciteit...Andrehj schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:49:
[...]
Goed bezig! Weer iemand die succesvol het buffervat en de secundaire pomp heeft verwijderd en nu met een eenvoudiger installatie een hoger rendement haalt!
Dit moet je eigenlijk ook even aan je installateur laten zien, kan ie nog wat van leren!
Die flow (afgelezen op je groepen) is wel hoog trouwens. Daar zal een beste waterpomp in je WP zitten. Kun je die flow ook op je WP aflezen? Zo ja, wat zie je daar?
Lijkt erop dat ze je basis instellingen van je warmtepomp om zeep hebben geholpen waarbij alle fabriekswaardes weer zijn geladen. In het start gedeelte van dit forum staat een verwijzing naar het document met alle standaard instellingen. Wel even nadat je alle wijzigingen hebt doorgevoerd deze opslaan (zie service menu).tonkmen schreef op maandag 2 januari 2023 @ 15:12:
Goedemiddag, ik een tijd "debiet" storingen gehad op mijn nefit enviline monoblock, waardoor de wp niet goed verwarmde. Inmiddels is dat gemaakt en verwarmt de wp weer. Echter iets te goed, hij lijkt een beetje op hol geslagen.. De wp is continu in bedrijf en verwarmd inmiddels naar boven de 23 graden. Terwijl ik dit niet vraag, ruimtetemperatuur ingesteld op 19 graden. Verder warmt de boiler niet meer op, ik denk omdat de wp continu aan het verwarmen is. Iemand een idee hoe dit te verhelpen?
Ik ook niet, heb een homey bridge besteld icm fibaro inplant & ds18b20 temp sensors. Zal hier eens delen hoe dit bevaltWollie91 schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:55:
[...]
Ik ben zelf helaas niet handig genoeg met programmeren. Als iemand anders hier wellicht mee bezig is/ wil gaan hoor ik het graag.
Ik vind de war regeling die Nefit gebruikt een beetje vreemd en dit kan naar mijn idee wel wat slimmer..
Vraagje tussendoor...
De compressor outlet temperature (TR6) zit bij mij te schommelen tussen de 40 en 60 graden. Is zoiets normaal, hebben jullie dat ook? Gevoelsmatig wil je zoiets meer op een constante temperatuur hebben.
De compressor outlet temperature (TR6) zit bij mij te schommelen tussen de 40 en 60 graden. Is zoiets normaal, hebben jullie dat ook? Gevoelsmatig wil je zoiets meer op een constante temperatuur hebben.
/f/image/7PCcT5KYtg8QHPzG5IHOUwh2.png?f=fotoalbum_large)
Dan door defrosts komen, vanochtend al een paar gehad hier, temperatuur in NO-Twente was in de ochtend rond 2 graden.HansRemmerswaal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:56:
Vraagje tussendoor...
[Afbeelding]
Dit heb ik bij elke run.Nous112 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 13:03:
[...]
Dan door defrosts komen, vanochtend al een paar gehad hier, temperatuur in NO-Twente was in de ochtend rond 2 graden.
Denk dat het normaal isHansRemmerswaal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 12:56:
Vraagje tussendoor...
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Lksso9nRjsBk97i2UI5jErCX.jpg?f=fotoalbum_large)
Kijk anders ook eens in je history dan kun je het wat beter zien
Mijn screenshot is van één komplete run, en daar gaat het dus met een soort sinus meerdere keren tussen de 40 en 60 graden.Willem senior schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:22:
[...]
Denk dat het normaal is
[Afbeelding] wordt hier wel stabiel net als het compressor vermogen
Kijk anders ook eens in je history dan kun je het wat beter zien
Jouw schermafdruk lijken 2 runs en daarbij is, na de opstart, de temperatuur stabiel op 50?
/f/image/IxPZaK2RqJ1kGjfNi1HZvCqQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door HansRemmerswaal op 03-01-2023 14:38 ]
ja zijn twee runs verwarming en dan komt de temperatuur stabiel op 49/50 gradenHansRemmerswaal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:36:
[...]
Mijn screenshot is van één komplete run, en daar gaat het dus met een soort sinus meerdere keren tussen de 40 en 60 graden.
Jouw schermafdruk lijken 2 runs en daarbij is, na de opstart, de temperatuur stabiel op 50?
[Afbeelding]
ik zien net dat Tr6 het zelfde is als hotgas misschien moet je die twee eens naast elkaar houdenHansRemmerswaal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:36:
[...]
Mijn screenshot is van één komplete run, en daar gaat het dus met een soort sinus meerdere keren tussen de 40 en 60 graden.
[Afbeelding]
Klopt, die zijn / waren hetzelfde.Willem senior schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:46:
[...]
ik zien net dat Tr6 het zelfde is als hotgas misschien moet je die twee eens naast elkaar houden
https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/issues/848
Snappen jullie deze test?
Waarom zou na 3 uur stilstand de TL2, PL1 en PH1 dezelfde temperatuur moeten hebben als er voldoende koudemiddel in de warmtepomp zit? En 5 graden verschil als er te weinig in zit?
En waar zitten die Low pressure side temperature (PL1) en High pressure side temperature (PH1) sensoren?
De makkelijkste manier om te controle of er te weinig koudemiddel in het toestel zit is in standby modus:
Ruimtetemperatuur helemaal omlaag zetten naar 5 graden.
Na 3 uur stilstand moeten de hoge en lage druk rond de TL2 temperatuur zitten.
zitten de drukken 5 graden onder de TL2 temp? Dan zit er waarschijnlijk te weinig in.
Met vriendelijke groet / Best regards,
Nefit aftersale
Waarom zou na 3 uur stilstand de TL2, PL1 en PH1 dezelfde temperatuur moeten hebben als er voldoende koudemiddel in de warmtepomp zit? En 5 graden verschil als er te weinig in zit?
En waar zitten die Low pressure side temperature (PL1) en High pressure side temperature (PH1) sensoren?
De makkelijkste manier om te controle of er te weinig koudemiddel in het toestel zit is in standby modus:
zitten de drukken 5 graden onder de TL2 temp? Dan zit er waarschijnlijk te weinig in.
Nefit aftersale
de TL2 zit achterop het rooster waar de lucht woordt aangezogenHansRemmerswaal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:53:
Nefit aftersale
in dat rooster zit ook je koudemiddel dus die komen dan op de zelfde temperatuur
en die PL1 sensor en PH1 sensor zullen daar dan wel dichtbij zitten misschien een bij de ingaande buis van dat rooster en een aan het eind net voor de compressor want na de compressor wordt het hotgas en dat komt naar binnen om te condenseren in de warmtewisselaars en zijn warmte af te geven aan je systeem
snap ik niet. Op die manier heb je gewoon nooit teweinig koudemiddel, want ze zullen altijd op dezelfde temperatuur uitkomen.. slim trukje en weer alles opgelost door niks te doen!HansRemmerswaal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:53:
Nefit aftersale

ik denk dat nummer 10 een van die sensors is maar welke PL1 of PH1 ?HansRemmerswaal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:19:
Dan had ik verwacht dat de PL1 en PH1 in dit diagram zouden staan.
[Afbeelding]
Waren het niet dat er bij mij na 3 uur wel een verschil in temperatuur was;hackbard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 15:46:
[...]
snap ik niet. Op die manier heb je gewoon nooit teweinig koudemiddel, want ze zullen altijd op dezelfde temperatuur uitkomen.. slim trukje en weer alles opgelost door niks te doen!
- Tussen TL2 en PL1 zit 5 graden
- Tussen TL2 en PH1 zit 3 graden
ik riep ook maar wat, sorry, heb geen verstand van.HansRemmerswaal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:17:
[...]
Waren het niet dat er bij mij na 3 uur wel een verschil in temperatuur was;
Even gecheckt, na 2uur stilstand was hier eens PH1 5 grad lager dan TL2 (31dec: 14grad), en PL1 6 grad lager. Geen idee wat het betekent, misschien hebben ze wel een punt bij de klantenservice. Komt de installateur gratis bijvullen als PH1 en PL1 na 3uur niet rond TL2 zitten?
[ Voor 4% gewijzigd door hackbard op 03-01-2023 16:43 ]
Als er te weining koude middel in zit dan denk ik van wel, de installatie staat er sinds juni.hackbard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:41:
[...]
ik riep ook maar wat, sorry, heb geen verstand van.
Even gecheckt, na 2uur stilstand was hier eens PH1 5 grad lager dan TL2, en PL1 6 grad lager. Zal er eens naar kijken na 3uur rust, geen idee wat het betekent, misschien hebben ze wel een punt bij de klantenservice. Komt de installateur gratis bijvullen als PH1 en PL1 na 3uur niet rond TL2 zit?
Wij zijn ons inmiddels ook aan het orienteren op een (hybride) warmtepomp. Onze installateur heeft nu een offerte uitgebracht voor de Nefit Enviline 7.0 split uitvoering. Gezien ik in dit topic meerdere malen voorbij heb zien komen dat deze buitenunit toch wel wat geluid kan produceren ga ik me sterk afvragen of dit bij ons wel gaat lukken om aan de Db grens te voldoen. De buitenunit komt aan de gevel van de garage te hangen. Aan de garage grenst gelijk de muur van de buren. (zal dan 2/3 meter tussen zitten buitenunit en muur buren). Heeft iemand al ervaring met de nieuwe units (Bosch Compress 3400I)?
@striker91
Wat je ook kiest, laat een goede berekening maken van het vermogen. Die van mij heeft teveel vermogen en daardoor kan deze niet voldoende terug moduleren. Daardaar kortere runs met als resultaat meer starts. En vooral die starts hoor je.
Wat je ook kiest, laat een goede berekening maken van het vermogen. Die van mij heeft teveel vermogen en daardoor kan deze niet voldoende terug moduleren. Daardaar kortere runs met als resultaat meer starts. En vooral die starts hoor je.
De Compress 7400i AW5 en AW7 zijn stiller dan een gewone 7.0 monoblock en een split. Nefit heeft hierover een apart document gemaakt https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf?file=6721831564, op pagina 9 staan de geluid specificaties. Alleen de 3400i staat hier nog niet in, waarschijnlijk nog te nieuw, maar ongetwijfeld kan je deze informatie wel terugvinden op de site van Nefit.striker91 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:56:
Wij zijn ons inmiddels ook aan het orienteren op een (hybride) warmtepomp. Onze installateur heeft nu een offerte uitgebracht voor de Nefit Enviline 7.0 split uitvoering. Gezien ik in dit topic meerdere malen voorbij heb zien komen dat deze buitenunit toch wel wat geluid kan produceren ga ik me sterk afvragen of dit bij ons wel gaat lukken om aan de Db grens te voldoen. De buitenunit komt aan de gevel van de garage te hangen. Aan de garage grenst gelijk de muur van de buren. (zal dan 2/3 meter tussen zitten buitenunit en muur buren). Heeft iemand al ervaring met de nieuwe units (Bosch Compress 3400I)?
Vergeet niet het geluid bij het uitvoeren van een defrost, dit geeft bij onze monoblock (7400i AW7) het meeste geluid.HansRemmerswaal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 17:04:
@striker91
@HansRemmerswaal bij mij waren de temperaturen na 3 uur gelijk..(allemaal 6 graden, de buitentemperatuur)hackbard schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:41:
[...]
ik riep ook maar wat, sorry, heb geen verstand van.
Even gecheckt, na 2uur stilstand was hier eens PH1 5 grad lager dan TL2 (31dec: 14grad), en PL1 6 grad lager. Geen idee wat het betekent, misschien hebben ze wel een punt bij de klantenservice. Komt de installateur gratis bijvullen als PH1 en PL1 na 3uur niet rond TL2 zitten?
Ik heb er ook naar dat verschil gekekenHansRemmerswaal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:17:
[...]
Waren het niet dat er bij mij na 3 uur wel een verschil in temperatuur was;
:strip_exif()/f/image/YaJhBAsMHcoyEgz9Z0GRzVdr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook 3 graden verschil bij PH1
En 5 graden verschil bij PL1
Dus dan zou ik te weinig koudemiddel hebben in de warmtepomp Als ik het goed begrepen heb
Naar aanleiding van defrosts bij hogere temperaturen, zoals recent bij 13 graden, had de installateur contact opgenomen met Nefit. Die kwamen terug met deze test. Aangezien ik niet met zekerheid weet waar deze sensoren PH1 en PL1 zitten kan ik ook niet begrijpen waarom dit wel of niet een valide test is.
De metingen heb ik teruggestuurd naar de installateur. Of er wel of niet koudemiddel gaat worden bijgevuld en wat het resultaat is zal ik jullie laten weten.
De metingen heb ik teruggestuurd naar de installateur. Of er wel of niet koudemiddel gaat worden bijgevuld en wat het resultaat is zal ik jullie laten weten.
Een tijdje geleden las ik hier over het verschil tussen TC1(aanvoertemperatuur primair van WP circuit) en T0 (aanvoertemperatuur net na buffervat).
Ik heb dit bij mijn 13.0 monoblock eens gemonitord. Het WP circuit heeft bijna structureel een hogere Ta. TC1 is met 2 - 2.5 graden hoger dan het circuit vanaf het buffervat (T0).
Volgens mij kan dan de enige conclusie zijn dat de Buderus pomp kouder retourwater aanzuigt via de buffer. Klopt deze redenatie? En hoe erg is dit, want bij monoblock vindt deze menging in huis plaats. Dus ik stop net zoveel thermisch vermogen in huis.
Heb geprobeerd om de Buderus nog terug te schakelen in toerental. Het verschil tussen TC1 en T0 veranderd dan weinig.
Ik heb dit bij mijn 13.0 monoblock eens gemonitord. Het WP circuit heeft bijna structureel een hogere Ta. TC1 is met 2 - 2.5 graden hoger dan het circuit vanaf het buffervat (T0).
Volgens mij kan dan de enige conclusie zijn dat de Buderus pomp kouder retourwater aanzuigt via de buffer. Klopt deze redenatie? En hoe erg is dit, want bij monoblock vindt deze menging in huis plaats. Dus ik stop net zoveel thermisch vermogen in huis.
Heb geprobeerd om de Buderus nog terug te schakelen in toerental. Het verschil tussen TC1 en T0 veranderd dan weinig.
Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie
Dat was precies mijn conclusie in dit topic Te weinig flow over vloerverwarmingsverdeler?. Het klopt dat het buffervat altijd zal mengen, zodat het water wat eruit komt altijd kouder is dan het water dat vanaf de WP wordt aangevoerd. Tegelijkertijd is je retour met buffervat hoger dan zonder (die mengt immers ook). Netto maakt dat dus qua warmteafgifte in je huis geen reet uit. Het enige is dat zonder buffervat de aanvoertemperatuur mogelijk lager kan zijn, waardoor je een hogere COP kan halen. Maar als je WP al op maximaal vermogen draait (zoals bij mij als het echt gaat vriezen), dan maakt ook dat niet meer uit.scarwoman schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 22:26:
Een tijdje geleden las ik hier over het verschil tussen TC1(aanvoertemperatuur primair van WP circuit) en T0 (aanvoertemperatuur net na buffervat).
Ik ben toch malle pietje niet!
mmm. bij die kou van laatst zat er bij mij 7,2 graden verschil in. en ik kreeg het niet warm genoeg en had het idee dat de WP gewoon niet meer gas wou geven..The Legend schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:08:
[...]
Dat was precies mijn conclusie in dit topic Te weinig flow over vloerverwarmingsverdeler?. Het klopt dat het buffervat altijd zal mengen, zodat het water wat eruit komt altijd kouder is dan het water dat vanaf de WP wordt aangevoerd. Tegelijkertijd is je retour met buffervat hoger dan zonder (die mengt immers ook). Netto maakt dat dus qua warmteafgifte in je huis geen reet uit. Het enige is dat zonder buffervat de aanvoertemperatuur mogelijk lager kan zijn, waardoor je een hogere COP kan halen. Maar als je WP al op maximaal vermogen draait (zoals bij mij als het echt gaat vriezen), dan maakt ook dat niet meer uit.
Hypothese:Ik ben een beetje bang dat de regelkring kijkt naar de TC1 temperatuur in combinatie met de temperatuur retour naar de WP. Die retour blijft hoog want die wordt ook bijgemengd, waardoor hij eerder afslaat? De aanvoertemp vanaf de WP is verder hoog, maar wat de vloer ingaat 7 graden kouder waardoor ik niet aan mijn benodigde warmteafgifte kom?
Mijn natuurkunde is te beperkt om er verder wat zinnigs over te zeggen, misschien dat we @Andrehj nog eens lastig kunnen vallen
Ik ben toch malle pietje niet!
Hi, misschien of topic?
Ik heb besteld bij alie een 3 standen schakelaar en 2x co2 (6 in een meter) op zigbee 3.0 voor mijn WTW installatie Zehnder E350 om deze te laten schakelen op co2 waardes in mijn huis te weten de woonkamer, slaapkamer en de vochtigheid in de badkamer. (op vochtigheid schakelt ook de spiegelverwarming)
de zigbee 3 standen schakelaar ingebouwd achter mijn WTW schakelaar (waardoor ik de 3 standen schakelaar gewoon kan blijven gebruiken al is het systeem down) en toch kan schakelen in Home Assistant.
In homeassistant 3 automatiseringen aangemaakt waarbij als 1 schakelaar wordt ingedrukt (ofwel door co2 meter of handmatig) de andere 2 worden uitgeschakeld. (dit om dubbele stroomvoorziening aan de WTW te vermeiden ---- de schakelaar zelf kan dit niet veroorzaken "belangrijk")
dus als er 1 van de standen van de 3 schakelaar wordt gebruikt worden de andere 2 uitgeschakeld (ook de handmatig ingestelde schakelaar.....WOW) en als de handmatige schakelaar een stand opschuift wordt dit door het systeem gedetecteerd en gebruikt (overruled)
Met andere woorden om mijn WTW systeem co2 ppm of op hoge vuiligheid te sturen met home assistant ..... geen probleem.
Nu weet ik niet.......bij het omschakelen is er een overlap .... dan hebben 2 schakelaars 1 moment van stroom .... of dit een probleem voor de installatie is? iemand een antwoord hierop?
Nu ben ik niet de beste om zaken uit te leggen, maar als er iemand nog vragen heeft op bovenstaand .. laat je horen!
groet, Frans
Ik heb besteld bij alie een 3 standen schakelaar en 2x co2 (6 in een meter) op zigbee 3.0 voor mijn WTW installatie Zehnder E350 om deze te laten schakelen op co2 waardes in mijn huis te weten de woonkamer, slaapkamer en de vochtigheid in de badkamer. (op vochtigheid schakelt ook de spiegelverwarming)
de zigbee 3 standen schakelaar ingebouwd achter mijn WTW schakelaar (waardoor ik de 3 standen schakelaar gewoon kan blijven gebruiken al is het systeem down) en toch kan schakelen in Home Assistant.
In homeassistant 3 automatiseringen aangemaakt waarbij als 1 schakelaar wordt ingedrukt (ofwel door co2 meter of handmatig) de andere 2 worden uitgeschakeld. (dit om dubbele stroomvoorziening aan de WTW te vermeiden ---- de schakelaar zelf kan dit niet veroorzaken "belangrijk")
dus als er 1 van de standen van de 3 schakelaar wordt gebruikt worden de andere 2 uitgeschakeld (ook de handmatig ingestelde schakelaar.....WOW) en als de handmatige schakelaar een stand opschuift wordt dit door het systeem gedetecteerd en gebruikt (overruled)
Met andere woorden om mijn WTW systeem co2 ppm of op hoge vuiligheid te sturen met home assistant ..... geen probleem.
Nu weet ik niet.......bij het omschakelen is er een overlap .... dan hebben 2 schakelaars 1 moment van stroom .... of dit een probleem voor de installatie is? iemand een antwoord hierop?
Nu ben ik niet de beste om zaken uit te leggen, maar als er iemand nog vragen heeft op bovenstaand .. laat je horen!
groet, Frans
[ Voor 6% gewijzigd door grimelke op 04-01-2023 00:23 . Reden: info ]
Thanks. Het klopt inderdaad. Het water dat uiteindelijk de vloer ingaat is ongeveer 2 graden kouder dan dat de WP maakt.The Legend schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 23:08:
[...]
Dat was precies mijn conclusie in dit topic Te weinig flow over vloerverwarmingsverdeler?. Het klopt dat het buffervat altijd zal mengen, zodat het water wat eruit komt altijd kouder is dan het water dat vanaf de WP wordt aangevoerd. Tegelijkertijd is je retour met buffervat hoger dan zonder (die mengt immers ook). Netto maakt dat dus qua warmteafgifte in je huis geen reet uit. Het enige is dat zonder buffervat de aanvoertemperatuur mogelijk lager kan zijn, waardoor je een hogere COP kan halen. Maar als je WP al op maximaal vermogen draait (zoals bij mij als het echt gaat vriezen), dan maakt ook dat niet meer uit.
In mijn geval maakte de WP vandaag 26 graden en ging er uiteindelijk 24 graden in de vloer doordat er water via het buffervat bijmengt. Het verschil tussen ruimtetemperatuur 20,5 graden en Ta wordt kleiner door deze menging. Mogelijk kan mijn vloer minder goed haar warmte kwijt bij een Ta van 24 vs een Ta van 26 graden. Het afgifte vermogen neemt toe zodra het verschil tussen ruimtetemperatuur en Ta toeneemt, toch?
Anderzijds lijkt het alsof mijn WP beter haar vermogen kwijt kan door dit 'buffer meng fenomeen'. Vandaag moduleerde mijn WP rustig terug naar een Ta van 24 graden (T0). Als mijn vrij grote 13.0 monoblock, 24 moet maken in het WP circuit (TC1) dan zou die eerder afslaan en niet moduleren omdat het vermogen te groot is.
[ Voor 10% gewijzigd door scarwoman op 04-01-2023 01:03 ]
Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie
Dit topic gaat over Nefit Enviline warmtepompen. Ik denk dat jouw vraag beter op z'n plek is in een topic over de Zehnder WTW, of in en algemeen topic over electriciteit aan vaste installaties.grimelke schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 00:18:
Hi, misschien of topic?
groet, Frans
Ik wil het er _niet_ over hebben.
Ik heb een Nefit Eviline en een huis met Domotica, ik meet per kamer de temperatuur en stuur op basis hiervan per kamer de vloerverwarming open of dicht. Nu zie ik regelmatig dat de warmtepomp loopt terwijl alle kringen dicht staan, gelukkig is er recent een overdruk ventiel geïnstalleerd op de installatie tussen aanvoer en afvoer van de vloerverwarming. Voorheen resulteerde dit in overdruk in de aanvoer en de activatie van het overdruk ventiel met allerlei storingen tot gevolg.
Ik zou graag het vloerverwarmingsdeel van de warmtepomp alleen activeren als minstens 1 van de verwarmingskringen open staat. Warm water moet natuurlijk wel altijd draaien. Is hier een mogelijkheid voor?
Ik zou graag het vloerverwarmingsdeel van de warmtepomp alleen activeren als minstens 1 van de verwarmingskringen open staat. Warm water moet natuurlijk wel altijd draaien. Is hier een mogelijkheid voor?
Als ik het goed begrijp dan wil je dat als bij alle kamers de vloerverwarming dicht staat dat de warmtepomp niet meer gaat draaien voor verwarmen maar wel voor de boiler?Griffen83 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:48:
Ik heb een Nefit Eviline en een huis met Domotica, ik meet per kamer de temperatuur en stuur op basis hiervan per kamer de vloerverwarming open of dicht. Nu zie ik regelmatig dat de warmtepomp loopt terwijl alle kringen dicht staan, gelukkig is er recent een overdruk ventiel geïnstalleerd op de installatie tussen aanvoer en afvoer van de vloerverwarming. Voorheen resulteerde dit in overdruk in de aanvoer en de activatie van het overdruk ventiel met allerlei storingen tot gevolg.
In Home Assistant, in combinatie met BBQKees, kun je dit doen met select.hc1_heatpump_operation_mode. Deze heeft de status off, auto, heating en cooling.
Als je met een WAR regeling draait vraag ik mij af of dit allemaal wel zo slim is. Ben geen expert maar die regeling is toch bedoeld voor maximale efficiëntie? Als je handmatig daarop ingrijpt ondermijn je lijkt mij een beetje dat principe. Niet voor niets werkt de WP zelf ook maar beperkt met de temperatuur van de thermostaat.Griffen83 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:48:
Ik heb hier ook naar zitten kijken en ik zou je afraden om zo diep in de werking van de wp in te grijpen.Griffen83 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 10:48:
Als de WP voor CV draait terwijl alle circuits dicht zijn houdt hij alleen het buffervat warm. Als hij toch lang draait, is er iets anders aan de hand wat ik zou proberen op te lossen.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Uiteraard probeer je eerst de perfecte instellingen te vinden. Maar zodra je die hebt zul je altijd situaties hebben dat de WP aan gaat als je dat niet nodig vind. De WP gaat hoe dan ook even aan als de "uit" hysterisis is bereikt, ook als je huis die warmte even niet nodig heeft. En de zuinigste WP is eentje die uit staat...JackBol schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 11:48:
[...]
Ik heb hier ook naar zitten kijken en ik zou je afraden om zo diep in de werking van de wp in te grijpen.
Als de WP voor CV draait terwijl alle circuits dicht zijn houdt hij alleen het buffervat warm. Als hij toch lang draait, is er iets anders aan de hand wat ik zou proberen op te lossen.
Nadat de WP goed is ingeregeld zijn er denk ik best wat energie besparings mogelijkheden met het dynamisch aanpassen van WP instellingen.
Inderdaad de instellingen zijn zeker +- juist maar wil voorkomen dat er opgestart wordt en dan weer wordt afgebroken omdat er geen warmtevraag is. Ik zie dat mijn domotica systeem (loxone) ook rechtstreeks kan communiceren met Gateway S32 van BBQKees, dus dat ga ik eens even proberen.HansRemmerswaal schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 12:07:
[...]
Uiteraard probeer je eerst de perfecte instellingen te vinden. Maar zodra je die hebt zul je altijd situaties hebben dat de WP aan gaat als je dat niet nodig vind. De WP gaat hoe dan ook even aan als de "uit" hysterisis is bereikt, ook als je huis die warmte even niet nodig heeft. En de zuinigste WP is eentje die uit staat...
Nadat de WP goed is ingeregeld zijn er denk ik best wat energie besparings mogelijkheden met het dynamisch aanpassen van WP instellingen.
Ben aan het testen geweest met de instellingen van de diverse ruimte thermostaten van de zone regeling van Watts die aan mijn warmtepomp is gekoppeld.
Standaard waarde vanaf installateur: proportionele regeling (bP-stand). Dit geeft een golvende temperatuur die richting vloerverwarmingsverdeler gaat, wat wel te verklaren is omdat de motorafsluiters op de zones steeds de zones iets knijpen en weer iets open sturen.
Ook de hysteresis-regeling (HYs-stand) met een hysteresis van 0,2 graad geprobeerd. Dit geeft een vlakkere lijn (motorafsluiters op de zones sturen aan of uit afhankelijk van de hysteresis), echter de temperatuur richting vloer blijft ver achter bij de temperatuur die vanuit de buitenunit (monoblock) komt. Ook het energieverbruik ligt hierbij hoger (ca. 10% dan bij de proportionele regeling en ik heb het gevoel dat de ruimtes langzamer opwarmen.
Gevoelsmatig als ik naar de curves kijk lijkt mij de echter de hysteresis regeling de juiste, echter dit wordt tegengesproken door het hogere verbruik en het trager opwarmen van de ruimtes.
Standaard waarde vanaf installateur: proportionele regeling (bP-stand). Dit geeft een golvende temperatuur die richting vloerverwarmingsverdeler gaat, wat wel te verklaren is omdat de motorafsluiters op de zones steeds de zones iets knijpen en weer iets open sturen.
Ook de hysteresis-regeling (HYs-stand) met een hysteresis van 0,2 graad geprobeerd. Dit geeft een vlakkere lijn (motorafsluiters op de zones sturen aan of uit afhankelijk van de hysteresis), echter de temperatuur richting vloer blijft ver achter bij de temperatuur die vanuit de buitenunit (monoblock) komt. Ook het energieverbruik ligt hierbij hoger (ca. 10% dan bij de proportionele regeling en ik heb het gevoel dat de ruimtes langzamer opwarmen.
Gevoelsmatig als ik naar de curves kijk lijkt mij de echter de hysteresis regeling de juiste, echter dit wordt tegengesproken door het hogere verbruik en het trager opwarmen van de ruimtes.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KQDA6ZFbzARlxfjx0nubQnL8.jpg?f=user_large)
Sinds 21-12 draait bij ons de Bosch Compress 7400i 5B met normale radiatoren, geen vloerverwarming.
Nu worden een aantal radiatoren (4) sinds een aantal dagen niet meer echt warm. Als ik 4 andere radiatoren dichtdraai dan wel, maar dat is niet de bedoeling.
We dachten eerst aan lucht in de leidingen, dus alle radiatoren zijn ontlucht, maar helaas was dat niet de oplossing.
Ik hoor ook nog steeds een zacht borrelen in de leiding.
Onze installateur is helaas nu 2 weken met vakantie, dus niet bereikbaar.
Weet iemand een oplossing?
Nu worden een aantal radiatoren (4) sinds een aantal dagen niet meer echt warm. Als ik 4 andere radiatoren dichtdraai dan wel, maar dat is niet de bedoeling.
We dachten eerst aan lucht in de leidingen, dus alle radiatoren zijn ontlucht, maar helaas was dat niet de oplossing.
Je kan ook nog lucht in de externe CV- pomp hebben of inwendig in de binnenunit. In de externe cv pomp zit een waarschijnlijk een Wilo pomp, makkelijkste in Google naar de handleiding. Bij de binnenunit zit een driewegklep die je via het servicemenu via de diagnose stand in ontluchtingsstand kan brengen. Daarnaast zit binnenin in de Enviline nog een unit die je alleen met een speciale sleutel kan ontluchten. En als laatste het vuilfilter in de retour, hier zit vaak ook nog weer een ontluchtingsklep op. Je kan proberen om de stand van de cv-pomp te verhogen, check meteen dan of de cv-pomp in de juiste bedrijfsmodus staat (zie ook handleiding). Als deze niet goed staat kan dit resulteren in te weinig flow.MarionF schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:31:
Sinds 21-12 draait bij ons de Bosch Compress 7400i 5B met normale radiatoren, geen vloerverwarming.
Goedemiddag,
4
Na wat wikken en wegen heb ik voor nu voor de makkelijkste manier gekozen voor het monitoren van de WP.
Situatie: 3 verdienpingen Vloerverwarming totaal 165m2
Hybride WP: Split 7.0 B-S
Nog steeds zoekende naar ideale instellingen want als de zon schijnt op de ramen voor lijkt her wel een sauna maar verder wel tevreden over het comfort. heb de ruimteinvloed verhoogd naar 2 en wacht nu op de eerste zonnige dag
Nu kom ik op de volgende grafiek met mijn verbruik.
:strip_exif()/f/image/mMZq0cjUNx9t0wrmM7h4pQRU.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag is staat de pomp zo goed ingesteld?
ps ik heb de instellingen wel aangepast conform verschillende adviezen hier en stooklijn ingesteld conform topicstart.
4
Na wat wikken en wegen heb ik voor nu voor de makkelijkste manier gekozen voor het monitoren van de WP.
Situatie: 3 verdienpingen Vloerverwarming totaal 165m2
Hybride WP: Split 7.0 B-S
Nog steeds zoekende naar ideale instellingen want als de zon schijnt op de ramen voor lijkt her wel een sauna maar verder wel tevreden over het comfort. heb de ruimteinvloed verhoogd naar 2 en wacht nu op de eerste zonnige dag
Nu kom ik op de volgende grafiek met mijn verbruik.
:strip_exif()/f/image/mMZq0cjUNx9t0wrmM7h4pQRU.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag is staat de pomp zo goed ingesteld?
ps ik heb de instellingen wel aangepast conform verschillende adviezen hier en stooklijn ingesteld conform topicstart.
[ Voor 3% gewijzigd door Bobbie1980 op 04-01-2023 16:23 ]
die run van 3 uur snachts tot 7 uur sochtends is niet het meest gunstige moment om de wp aan het draaien te hebben ivm lage buitentemperatuur en dat je zelf lekker warm in bed ligt. gebruik je een tijdsprogramma? daar zou je nog wat mee kunnen tunen, dat je een beetje nachtverlaging gebruikt zodat hij niet aanslaat maar dat wel de vloer net lekker warm aan de voeten is als je opstaat
Dit heb ik eerder gedaan maar had het idee (was wel de extreem koude week in december) dat de WP dan moeite had om alle op te warmen. Maar bedankt voor het advies zal dit nogmaals proberen!
Bedankt voor de suggesties. Het is duidelijk dat je al veel ervaring en kennis op dit gebied hebt. Mag ik je per prive-bericht nog een aantal vragen stellen?Nous112 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:09:
[...]
Je kan ook nog lucht in de externe CV- pomp hebben of inwendig in de binnenunit. In de externe cv pomp zit een waarschijnlijk een Wilo pomp, makkelijkste in Google naar de handleiding. Bij de binnenunit zit een driewegklep die je via het servicemenu via de diagnose stand in ontluchtingsstand kan brengen. Daarnaast zit binnenin in de Enviline nog een unit die je alleen met een speciale sleutel kan ontluchten. En als laatste het vuilfilter in de retour, hier zit vaak ook nog weer een ontluchtingsklep op. Je kan proberen om de stand van de cv-pomp te verhogen, check meteen dan of de cv-pomp in de juiste bedrijfsmodus staat (zie ook handleiding). Als deze niet goed staat kan dit resulteren in te weinig flow.
Geen probleemMarionF schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:29:
[...]
Bedankt voor de suggesties. Het is duidelijk dat je al veel ervaring en kennis op dit gebied hebt. Mag ik je per prive-bericht nog een aantal vragen stellen?
Bij velen is het gunstig om onder een bepaalde gemiddelde etmaaltemperatuur (bijvoorbeeld 3 graden, maar dat verschilt per huis) geen nachtverlaging meer te doen, en daarboven wel. Momenteel is het hier 12 graden, en dat is een buitentemperatuur waarbij veel warmtepompen hun minimale vermogen niet meer kwijt kunnen, en dus nachtverlaging vaak juist wel een goed idee is. Maar je had slechts 3 runs per dag, dus het zag er nog best prima uit.Bobbie1980 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 17:26:
Dit heb ik eerder gedaan maar had het idee (was wel de extreem koude week in december) dat de WP dan moeite had om alle op te warmen. Maar bedankt voor het advies zal dit nogmaals proberen!
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 04-01-2023 20:08 ]
Hybride, split WP, 7 kW.
WAR 12.4⁰; binnen 20⁰ cf instelling.
WP in ruste
Aanvoerstreef 30⁰; TC 3= 24⁰ <> TC 0 = 24⁰
-Herstart WP:
WP energie ca 3.5 kW
TC 3 >> 30 ⁰
-Na 5 minuten:
WP energie ca. 9.3 kW
TC 3 >> 35⁰
-Na 15 minuten
WP energie ca 3.5 kW
TC 3 = 31⁰ <> TC 0 = 27⁰
VRAAG aan de deskundigen: Is dit een normaal beeld?
WP in ruste
-Herstart WP:
WP energie ca 3.5 kW
TC 3 >> 30 ⁰
-Na 5 minuten:
WP energie ca. 9.3 kW
TC 3 >> 35⁰
-Na 15 minuten
WP energie ca 3.5 kW
TC 3 = 31⁰ <> TC 0 = 27⁰
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
Zoiets dus? Dat is volgens mij een normale start van de run.RobEppink schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:19:
Hybride, split WP, 7 kW.
WP in ruste
-Herstart WP:
WP energie ca 3.5 kW
TC 3 >> 30 ⁰
-Na 5 minuten:
WP energie ca. 9.3 kW
TC 3 >> 35⁰
-Na 15 minuten
WP energie ca 3.5 kW
TC 3 = 31⁰ <> TC 0 = 27⁰
:strip_exif()/f/image/XBu8MHIsotzVgGqFROgHfpWt.jpg?f=fotoalbum_large)