is er ook iemand die voor mij het bbq kees kasje en dergelijke zou willen instaleren regio leeuwarden
het komt hier vaker langs, maar ik ben een antwoord nog zoek- is er een manier om te voorkomen dat (tijdens de start van een run en ook later) de aanvoer temperatuur niet over de target heen schiet? Ik heb van alles geprobeert, maar heb steeds een overshoot van een paar graden en minuten. Terug moduleren zou moeten gebeuren zodra de target bereikt is lijkt mij, maar die gaat steeds nog wat door. Iemand nog een idee?
Afgezien van de silent mode aanzetten is er volgens mij geen oplossing voor bekend. Nefit heeft in al haar wijsheid bedacht dat dit een goede manier van regelen is. Mogelijk is er een goede reden voor, maar het versterkt inderdaad wel het pendelen door gelijk al zo ver door te schieten.
Voor de volledigheid.master1104 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 15:47:
Afgezien van de silent mode aanzetten is er volgens mij geen oplossing voor bekend. Nefit heeft in al haar wijsheid bedacht dat dit een goede manier van regelen is. Mogelijk is er een goede reden voor, maar het versterkt inderdaad wel het pendelen door gelijk al zo ver door te schieten.
Het beeld dat ik bovenstaand (04-01) schets is met ingeschakelde 'silent mode'.
Is er een relatie met hysterese?
[ Voor 3% gewijzigd door RobEppink op 05-01-2023 17:44 ]
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
Een piek van 9.3kw (haal ik uit je bericht) terwijl silent aan staat is wel wat vreemd inderdaad. Lijkt me dat je de settings van silent dan nog een keer moet checken. Of je COP is heeel hoog. De pieken hier komen niet boven de 6,5kw uit met silent ingeschakeld en 14gr buiten.
Wat valt er te checken in de silent mode (afgezien vd min. temperatuur uitschakeling)?master1104 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 17:47:
Een piek van 9.3kw (haal ik uit je bericht) terwijl silent aan staat is wel wat vreemd inderdaad. Lijkt me dat je de settings van silent dan nog een keer moet checken. Of je COP is heeel hoog. De pieken hier komen niet boven de 6,5kw uit met silent ingeschakeld en 14gr buiten.
COP is > 5 (sec WP)
Zie bij @HansRemmerswaal eveneens een piek van 9.5 kW.
[ Voor 7% gewijzigd door RobEppink op 05-01-2023 17:52 ]
is het niet een foutje in een berekende waarde? warmteoutput moet hij berekenen volgens mij uit iets van delta t x flow, maar bij gebrek aan een flowmeter doet hij misschien iets aan drukverschil meting die nog niet helemaal klopt als hij start?
Ik begeef me op glad ijs.......Lochnes schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:21:
is het niet een foutje in een berekende waarde? warmteoutput moet hij berekenen volgens mij uit iets van delta t x flow, maar bij gebrek aan een flowmeter doet hij misschien iets aan drukverschil meting die nog niet helemaal klopt als hij start?
Maar toch.
Ik zie met het oplopen van kW output een oplopende TC 3 temperatuur.
En bij daling van de kW een daling van de TC 3 tot de aanvoerstreeftemperatuur
dat is eigenlijk precies wat ik bedoel; volgens mij heeft de enviline geen sensoren om het afgegeven warmtevermogen direct te bepalen, dus dat berekent hij ergens op basis van een aantal sensoren en een aantal aannames.RobEppink schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:36:
[...]
Ik begeef me op glad ijs.......
Maar toch.
Ik zie met het oplopen van kW output een oplopende TC 3 temperatuur.
En bij daling van de kW een daling van de TC 3 tot de aanvoerstreeftemperatuur
het afgegeven vermogen zou je normaal berekenen door de Delta t x de flow te doen, maar hij heeft geen flow meter. dus hij doet delta t op basis tc3 of zoiets x aanname flow denk ik.
als je het afgegeven vermogen plot versus de vermogensinput, is die recht evenredig of niet?
Kan je vraag niet beantwoorden.Lochnes schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:18:
[...]
dat is eigenlijk precies wat ik bedoel; volgens mij heeft de enviline geen sensoren om het afgegeven warmtevermogen direct te bepalen, dus dat berekent hij ergens op basis van een aantal sensoren en een aantal aannames.
het afgegeven vermogen zou je normaal berekenen door de Delta t x de flow te doen, maar hij heeft geen flow meter. dus hij doet delta t op basis tc3 of zoiets x aanname flow denk ik.
als je het afgegeven vermogen plot versus de vermogensinput, is die recht evenredig of niet?
Beschik niet over gegevens vermogensinput.
Moet het doen met de display vd binnenunit.
Aanvulling t.a.v. vermogensinput.
Zie wel een piek(je) op de slimme meter. Een grove meting natuurlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door RobEppink op 06-01-2023 10:17 ]
Prima uitleg, waarvoor dank.master1104 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:16:
[...]
Volgens mij klopt je uitleg niet helemaal. Tot nu toe kom ik tot deze regeling:
- buitentemp om verwarmen vrij te geven idd
- vervolgens vergelijkt de warmtepomp de aanvoer temperatuur met de stooklijn. Zakt de aanvoertemperatuur onder de stooklijn dan begint de hysterese van standaard 150k.min te tellen. Zodra hij dus 150min 1 graad onder de stooklijn zit (of 75min 2 graden, of 37.5min 3graden) start de warmtepomp op. Dit kan bij jouw systeem best gemiddeld op 2 graden uitkomen, maar de regeling werkt dus echt heel anders dan simpelweg alleen naar aanvoer temperatuur kijken.
- de stooklijn schuift omhoog als de kamerthermostaat onder zijn setpoint zit en en omlaag als deze er boven zit. Er bestaat dus niet zoiets als ‘een vragende kamerthermostaat’ zoals bij een CV ketel het geval was.
- de cv circulatiepomp start pas op als de warmtepomp ook gaat lopen, tenzij hij op ‘altijd aan’ staat. (deze weet ik niet 100% zeker)
Hopelijk helpt dit bij het begrip van de regeling. 😃
Vraag.
Waarom hanteer je hier "37.5 min <> 3 graden" en niet "50 min <> 3 graden"?
Is een typefout. Het gaat om het oppervlak K*min.RobEppink schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 23:32:
[...]
Prima uitleg, waarvoor dank.
Vraag.
Waarom hanteer je hier "37.5 min <> 3 graden" en niet "50 min <> 3 graden"?
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Hallo Allemaal,
Ben nieuw hierzo en heb idd ook een warmtepomp Nefit Enviline Monoblock 5-9 E
Als ik jullie berichten zie, dan kunnen ze allemaal de WP uitlezen?
Dat neem ik aan omdat er informatie langs komt, waarvan ik niet weet hoe ik er aan kan komen.
Mijn 1e vraag is hoe lezen juliie die WP uit? ems-bus of de ethernet (rj45) aansluiting
Heb gezien dat er een module is die informatie levert vanuit de ems-bus naar ethernet/wifi.
(kostenplaatje 100 Euro)
En dan moet ik veel kunnen verbeteren om dat terug te verdienen in Kw
Of zijn er nog andere mogelijkheden om de WP uit te lezen? Google maakte me niet wijzer hierop.
Alvast dank voor informatie!
Frans
Dat neem ik aan omdat er informatie langs komt, waarvan ik niet weet hoe ik er aan kan komen.
Mijn 1e vraag is hoe lezen juliie die WP uit? ems-bus of de ethernet (rj45) aansluiting
Heb gezien dat er een module is die informatie levert vanuit de ems-bus naar ethernet/wifi.
(kostenplaatje 100 Euro)
Of zijn er nog andere mogelijkheden om de WP uit te lezen? Google maakte me niet wijzer hierop.
Frans
Via de EMS bus. BBQKees + Raspberry Pi met Home Assistant, zie start topic.grimelke schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:48:
Hallo Allemaal,
(kostenplaatje 100 Euro)
Frans
Dus ja de minimale investering is zo'n 200 euro. Maar je warmtepomp gaat zo'n 15 jaar mee, dus je hoeft maar een kleine energiebesparing te bereiken om deze tijdens de levensduur van je warmtepomp terug te verdienen.
Maar ik heb dit vooral geinstalleerd omdat ik het leuk vind om me erin te verdiepen. En dat ik daarbij ook de instellingen kon verbeteren die een besparing opleveren was mooi meegenomen. Zo heb ik hiermee gedetecteerd waarom mijn boiler zo snel afkoelde (bug in firmware Nefit) en dankzij dit form heb ik de work-a-round gekregen. Alleen dit al bespaarde me vele kWh per jaar.
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Er zijn twee kastjes om de nefit uit te lezengrimelke schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:48:
Hallo Allemaal,
(kostenplaatje 100 Euro)
Frans
BBQKEES of het Husdata kastje
Ze lezen allebei de Ems-bus
Husdata kun je met Windows uitlezen krijg je software voor
Pc moet wel aan blijven staan ook als je Home assistant gebruikt in een VM (virtuele machine ) kan ook daarom op een Nas draaien
Of Home Assistant gaan gebruiken op een oude pc/ Nas/ Nuc / raspberry Pi werkt allemaal
Home Assistant is gratis software en makkelijk zelf te installeren
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
@Willem senior
BBQKees vs Husdata... Kan de een meer dan de ander of zijn ze uitwisselbaar?
Even een ander geluid: alleen met de info van het display, pen en papier, plus eventueel een homewizard (die je hele stroomverbruik in kaart brengt) kom je ook een heel eind in de afstelling van de wp hoor.grimelke schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 00:48:
Hallo Allemaal,
(kostenplaatje 100 Euro)
Frans
Zo'n softwarematige uitlezing van de EMS bus geeft uiteraard meer info, maar het installeren hiervan vereist toch wel enige kennis en een heleboel tijd. Je moet er vooral een beetje hobby aan hebben denk ik, voor je het weet spendeer je meer tijd aan de monitoring dan aan de afstelling van de wp zelf.
Voor het uitlezen ( Monitoren) maakt het geen verschilHansRemmerswaal schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:12:
@Willem senior
Maar wil je op afstand sensors aanpassen dan kun je bij Husdata alleen de thermostaat hoger of lager zetten ik dacht nu ook extra warmwater maken
maar Husdata geeft wel aan welk electriche element gebruikt wordt met 3 trappen van elk 3 kw en dat heeft BBQKEES nog niet
En dan kun je dus meer instellingen veranderen met het kastje van BBQKEES
Voor de rest geen verschil
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Ik had hier Home Assistant toch al draaien voor mijn verlichting en rolluiken automatisch te makende telegraaf schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:39:
[...]
Even een ander geluid: alleen met de info van het display, pen en papier, plus eventueel een homewizard (die je hele stroomverbruik in kaart brengt) kom je ook een heel eind in de afstelling van de wp hoor.
Zo'n softwarematige uitlezing van de EMS bus geeft uiteraard meer info, maar het installeren hiervan vereist toch wel enige kennis en een heleboel tijd. Je moet er vooral een beetje hobby aan hebben denk ik, voor je het weet spendeer je meer tijd aan de monitoring dan aan de afstelling van de wp zelf.
Dus zon op slaapkamer raam dan rolluik dicht als het warmer dan 20 graden buiten is
En zo heb ik verlichting ook automatisch gemaakt
En toen kon de Nefit er ook nog wel bij
Maar het is een leuke hobby als je er van houdt dat Domotica gebeuren
Verzoek om advies..
Hoi allemaal,
graag advies mbt een geluidsproleem, misschien heeft iemand het zelfde meegemaakt:
Hebben sinds eind Nov een wp: split Enviline Hybride.
Temperatuur is ok, kosten zijn lager, regeling via "geoptimaliseerd" en dus niet met klokprogramma, en verder een nefit thermostaat in de kamer. s nachts max 1 graag lager om grote schommelingen te voorkormen. Stiltestand is aan. Heb radiatoren en convector met ventilatoren en in badkamer vloerverwarming.
Tot zover alles goed, maar heb s nachts last van een hele irritante pieptoon/resonantie waardoor ik wakker wordt en heel slecht slaap. de pieptoon blijft in mijn oor "hangen" waardoor ik ook weer lastig inslaap. Situatie treedt zich elke nacht op, behalve wanneer het heel koud is (onder nul) en of heel warm of wanneer ik de buitenunit uitschakel en 100% op gas stook.
buitenunit staat meer dan 5 meter van het huis, op losse aarde en wat grind, koelvloeistof leiding is ca 10 meter en gaat via een buis de kelder in naar de binnen wp. Rondom de binneunit hoor ik geen pieptoon.
Leverancier is al paar keer langs geweest, heeft wat instellingen aangepast en vloesitof bijgevuld maar dat helpt niet. Bijgevoegd electra verbruik voor 2 typische dagen.
Wat zou dit kunnen veroorzaken en hoe kan ik het (laten) oplossen?/f/image/crh8O0vuD4EbfFG47LWfPQ87.png?f=fotoalbum_large)
Hoi allemaal,
graag advies mbt een geluidsproleem, misschien heeft iemand het zelfde meegemaakt:
Temperatuur is ok, kosten zijn lager, regeling via "geoptimaliseerd" en dus niet met klokprogramma, en verder een nefit thermostaat in de kamer. s nachts max 1 graag lager om grote schommelingen te voorkormen. Stiltestand is aan. Heb radiatoren en convector met ventilatoren en in badkamer vloerverwarming.
Tot zover alles goed, maar heb s nachts last van een hele irritante pieptoon/resonantie waardoor ik wakker wordt en heel slecht slaap. de pieptoon blijft in mijn oor "hangen" waardoor ik ook weer lastig inslaap. Situatie treedt zich elke nacht op, behalve wanneer het heel koud is (onder nul) en of heel warm of wanneer ik de buitenunit uitschakel en 100% op gas stook.
buitenunit staat meer dan 5 meter van het huis, op losse aarde en wat grind, koelvloeistof leiding is ca 10 meter en gaat via een buis de kelder in naar de binnen wp. Rondom de binneunit hoor ik geen pieptoon.
Leverancier is al paar keer langs geweest, heeft wat instellingen aangepast en vloesitof bijgevuld maar dat helpt niet. Bijgevoegd electra verbruik voor 2 typische dagen.
Wat zou dit kunnen veroorzaken en hoe kan ik het (laten) oplossen?
/f/image/crh8O0vuD4EbfFG47LWfPQ87.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/YqhEdTQZBGWN1O9u1c2yGRb4.png?f=fotoalbum_large)
Klopt, met die methode kom je heel ver.de telegraaf schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:39:
[...]
Even een ander geluid: alleen met de info van het display, pen en papier, plus eventueel een homewizard (die je hele stroomverbruik in kaart brengt) kom je ook een heel eind in de afstelling van de wp hoor.
Maar als je de monitoring eenmaal werkend hebt wil je niet meer terug.
In principe is het aansluiten van BBQKees plug & play. Je kunt een Raspberry Pi met Home Assistant geinstalleerd en wel kopen (of liever een NUC maar iets duurder), dan is dit ook plug & play. De kennis die je dan nog nodig hebt is zorgen dat ze een vast IP adres krijgen en in de BBQKees de instellingen van MQTT aanpassen naar die van het Home Assistant device. Daarna zie je binnen secondes alles sensoren in Home Assistant verschijnen.
Als het eenmaal werkt loop je wel het risico dat je er elke dag even naar gaat kijken...
Ik weet niet of je ook een Boderus pomp hebtJonathan S schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:58:
Verzoek om advies..
Hoi allemaal,
Wat zou dit kunnen veroorzaken en hoe kan ik het (laten) oplossen?[Afbeelding][Afbeelding]
Maar die kan het ook zijn als dan bevoorbeeld de radiatoren dicht gaan door thermostaat knoppen of juist open door de kou opengaan
Probeer daar eens wat mee te spelen
Want die pomp,kan een hoog gierend geluid maken
dank je Willem,
Ik heb een Split ODU buitenunit en een Compress Hybrid 3000i AW binnen unit. (Boderus pomp, is dat een deel van die installatie, hoe kom ik daar achter?)
Alle Thermosstaat kranen beneden staan helemaal open.
Ik heb een Split ODU buitenunit en een Compress Hybrid 3000i AW binnen unit. (Boderus pomp, is dat een deel van die installatie, hoe kom ik daar achter?)
De boderus pomp zit in een zwarte box wordtJonathan S schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:06:
dank je Willem,
Meestal geïnstalleerd als je ook een buffervat hebt
:strip_exif()/f/image/gZIPD2zNaAtOaGTyI2hEusfD.jpg?f=fotoalbum_large)
ik heb ook de 3000i, en alleen in de binnenunit zit een pomp, ik heb niet een extra Buderus pomp. Ik had alleen vroeger met de gasketel soms ruis in de cv leidingen, of een radiator thermostat als die dichtgaat. De buitenunit hoor ik weinig.
Je zou misschien kunnen checken of de pomp iets raars doet, service menu- warmtepomp- pompen- temp. vers. TC3/TC0 verw: Advies met alleen radiatoren is 7 of 8, vloerverwarming 5 meen ik.
Je zou misschien kunnen checken of de pomp iets raars doet, service menu- warmtepomp- pompen- temp. vers. TC3/TC0 verw: Advies met alleen radiatoren is 7 of 8, vloerverwarming 5 meen ik.
Ik ben er ook vrij zeker van dat er bij mij te weinig koudemiddel in zit aangezien de problemen die ik heb met het opwarmen van de boiler (duurt erg lang/ maximale temperatuur is niet haalbaar en een hoog stroomverbruik).HansRemmerswaal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:53:
Snappen jullie deze test?
Waarom zou na 3 uur stilstand de TL2, PL1 en PH1 dezelfde temperatuur moeten hebben als er voldoende koudemiddel in de warmtepomp zit? En 5 graden verschil als er te weinig in zit?
En waar zitten die Low pressure side temperature (PL1) en High pressure side temperature (PH1) sensoren?
De makkelijkste manier om te controle of er te weinig koudemiddel in het toestel zit is in standby modus:
Ruimtetemperatuur helemaal omlaag zetten naar 5 graden.
Na 3 uur stilstand moeten de hoge en lage druk rond de TL2 temperatuur zitten.
zitten de drukken 5 graden onder de TL2 temp? Dan zit er waarschijnlijk te weinig in.
Met vriendelijke groet / Best regards,
Nefit aftersale
Zie onderstaande afbeelding voor het resultaat... 😢
Zit helaas nog te wachten op de installateur...
Kan dit schadelijk zijn voor de warmtepomp? Het systeem draait namelijk al een aantal maanden zo. Het viel me echter iets op dat er iets mis was toen het wat kouder werd en ik de warmtepomp/ het verbruik goed kon uitlezen.
/f/image/0JDlLvagUXzrRpp0n9M17Jc3.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat je eerst moet bepalen of het geluid van je buitenunit komt, of van de afgiftesysteem (het geheel van radiatoren, leidingen, etc.).Jonathan S schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:58:
Verzoek om advies..
Hoi allemaal,
Wat zou dit kunnen veroorzaken en hoe kan ik het (laten) oplossen?[Afbeelding][Afbeelding]
Mijn gok zou zijn het afgiftesysteem, en dan als eerste die Buderus zoals Willen al zei. Wanneer je die tegen een wand van bv een WC hebt, en je slaapt daarboven, dan kun je 'm wellicht horen. Mocht dat zo zijn, haal die isolatiekap er af (op de foto van Willem zijn de twee grote plastic schroeven onder en boven al los) en probeer de pomp op een andere stand te zetten óf langzamer te laten draaien. Meestal heb je twee verschillende mogelijkheden: constant en variabel (in functie van weerstand) debiet, en beide kun je, afhankelijk van type) in stappen of traploos sneller of langzamer laten draaien. Wanneer je thermostaten hebt zou ik de variabele kant kiezen. Wel even onthouden waar ie op stond natuurlijk, of even foto maken.
Mocht je die Buderus NIET hebben en alleen de interne pomp, dat kun je die in het instellingenmenu (knop menu even vasthouden) onder pompen, bij de TC0-TC3 sneller of langzamer laten draaien. Zoals hier gezegd is bij radiatoren meestal 7 aangeraden, maar je kunt dat best proberen te veranderen. Hoger is een langzamere pompsnelheid. Ook hier onthouden waar ie op stond, wat dat heeft je installateur gedaan.
Mocht het van de buitenunit komen, dan kun je er zelf niks aan doen.
dank jullie,
geen Buderus pomp kunnn ontdekken, TC3/TC0 staat op 8.
de badkamer heeft vloerververwarming.. de rest radiatoren en convector put.
maakt het nog uit of ik hem regel via programma of geoptimaliseerd?
en wel of geen ruimte regeling (0 of 1 K)?
Jonathan
geen Buderus pomp kunnn ontdekken, TC3/TC0 staat op 8.
de badkamer heeft vloerververwarming.. de rest radiatoren en convector put.
maakt het nog uit of ik hem regel via programma of geoptimaliseerd?
en wel of geen ruimte regeling (0 of 1 K)?
Jonathan
Reactie van installateur...HansRemmerswaal schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:11:
Naar aanleiding van defrosts bij hogere temperaturen, zoals recent bij 13 graden, had de installateur contact opgenomen met Nefit. Die kwamen terug met deze test. Aangezien ik niet met zekerheid weet waar deze sensoren PH1 en PL1 zitten kan ik ook niet begrijpen waarom dit wel of niet een valide test is.
De metingen heb ik teruggestuurd naar de installateur. Of er wel of niet koudemiddel gaat worden bijgevuld en wat het resultaat is zal ik jullie laten weten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/YDrcObOHZu7cKosZbUg5jrE7.png?f=user_large)
Dus of deze test nu wel of niet een goede manier is om te weinig koelmiddel te bepalen...?
Misschien hebben andere hier op het forum ook die 5 en 3 graden verschil met deze buitentemperaturenHansRemmerswaal schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 15:42:
[...]
Reactie van installateur...
[Afbeelding]
Dus of deze test nu wel of niet een goede manier is om te weinig koelmiddel te bepalen...?
Zou leuk zijn om meer vergelijkbare meting hier te hebben om te vergelijken
Hoe kan je op een simpele manier zien of er defrosts zijn geweest?
Op je warmtepomp kun je dat, zover als ik weet, niet terugzien.Jonathan S schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:47:
Hoe kan je op een simpele manier zien of er defrosts zijn geweest?
Met bbqkees + home assistant kun je dit terugzien in de sensor compressor activity.
/f/image/X88SG3QmbFMnLhK5r3U7eKnW.png?f=fotoalbum_large)
Als je een stroommeter hebt voor de warmtepomp groep dan zou je het hieruit ook kunnen afleiden. Maar dit is niet 100% fool proof. In onderstaande grafiek de piekjes van 8,30 en 9.30 zijn stroom pieken omdat NA de defrost de compressor naar max ging.
/f/image/ZBD5VrleIwzKg2uO23kxVszB.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 73% gewijzigd door HansRemmerswaal op 06-01-2023 20:32 ]
Bij een defrost loopt de interne pomp in elk geval naar 100%, dus dat kan zeker extra geluid geven. Verder gaat de fan buiten uit, maar hoor je de compressor wel flink brommen en het omschakelen van de vierwegklep in de buitenunit geeft een afblaas geluid.
Je kan het trouwens ook zien doordat de delta T negatief wordt.
Je kan het trouwens ook zien doordat de delta T negatief wordt.
[ Voor 11% gewijzigd door master1104 op 06-01-2023 23:55 ]
Dankje, en is daar iets aan te doen??
Overigens is het nu meer dan tien graden buiten, kan er dan een defrost plaatsvinden?
Overigens is het nu meer dan tien graden buiten, kan er dan een defrost plaatsvinden?
Ik heb af en toe defrosts boven de 10 graden. Record was recent bij 13 graden.Jonathan S schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 03:24:
Een defrost duurt maar een paar minuten, bij mij een minuut of 2.
Als je de hoge toon hoort, hoor je die dan continue of af en toe?Jonathan S schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:58:
Situatie treedt zich elke nacht op, behalve wanneer het heel koud is (onder nul) en of heel warm of wanneer ik de buitenunit uitschakel en 100% op gas stook.
Hoe lang ongeveer? Tijdens de start van een run (eerste 15 min)? Na de opstart? Tussen twee runs?
Als je de hoge toon hoort en je zet de WP uit dan is de toon weg?
Een voeding kan ook een hoge toon geven.
[ Voor 6% gewijzigd door HansRemmerswaal op 07-01-2023 06:57 ]
Dank voor de hulp en het meedenken
Ik hoor de toon snachts, als de wp aan staat. Het begint met een hoge scherpe toon, doet me denken aan draaiende compressor. Het probleem met dit soort tonen is dat ze als pieptoon blijven hangen, ook als de oorzaak weg is. Dus hoe lang is lastig te zeggen.heb niet de indruk dat het uren duurt.
Als ik electra verbruik zie lijkt het erop alsof de pieptoon komt als er een piekje in stroomverbruik is gedurende de nacht.
De toon is er niet als ik de buitenunit van de wp een hele nacht uitzet.
De binnenunit staat in de kelder, de buitenunit in de tuin op aarde en grind. Ca 7 meter van slaapkamer. De koelleiding gaat via een buis de muur in naar de kelder.
hiernog een vb, 6 januari: lawaai aan begin van de nacht waar de piek in stroom is, buitenunit afgesloten, dan gas verbruik (rode lijn) en kon weer lekker slapen. s morgens buitenunit weer aan.
Ik hoor de toon snachts, als de wp aan staat. Het begint met een hoge scherpe toon, doet me denken aan draaiende compressor. Het probleem met dit soort tonen is dat ze als pieptoon blijven hangen, ook als de oorzaak weg is. Dus hoe lang is lastig te zeggen.heb niet de indruk dat het uren duurt.
Als ik electra verbruik zie lijkt het erop alsof de pieptoon komt als er een piekje in stroomverbruik is gedurende de nacht.
De binnenunit staat in de kelder, de buitenunit in de tuin op aarde en grind. Ca 7 meter van slaapkamer. De koelleiding gaat via een buis de muur in naar de kelder.
hiernog een vb, 6 januari: lawaai aan begin van de nacht waar de piek in stroom is, buitenunit afgesloten, dan gas verbruik (rode lijn) en kon weer lekker slapen. s morgens buitenunit weer aan.
/f/image/d9c7dEREqkLwkBRg76TQPjbO.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 27% gewijzigd door Jonathan S op 07-01-2023 16:26 . Reden: extra info toegevoegd ]
Geen idee hoe dat bij Nefit zit, maar bij andere merken is een defrost bij +13 zeker niet normaal. (Bij mijn Mitsubishi heb ik ze alleen onder de 4 graden).HansRemmerswaal schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 06:56:
Ik heb af en toe defrosts boven de 10 graden. Record was recent bij 13 graden.
Mogelijke oorzaken:
- Tekort aan koelmiddel
- Kortsluiting van lucht, waardoor de WP zijn eigen uitgeblazen (en afkoelde) lucht weer aanzuigt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij een monoblock kan het geluid nog worden veroorzaakt door de interne pomp tussen binnenunit en buitenunit die onder de 5 graden buitentemperatuur gaat draaien voor vorstbescherming. Zover ik weet is dat bij een split unit niet het geval. Je zou de wp op klokprogramma kunnen laten draaien voor cv en voor sww en dan 's ochtends weer kunnen laten starten om 7 uur. Kijken of je dan nog steeds het geluid hebt. Heb je het geluid niet meer dan b.v. alleen je cv van het klokprogramma halen op te zien wat er dan gebeurd. Is het dan nog steeds weg dan heeft de wp 's nachts sww gemaakt (wat normaal gesproken niet echt efficient is i.v.m. de lagere temperturen 's nachts).Jonathan S schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:21:
Dank voor de hulp en het meedenken
Ik vermoed te weinig koelmiddel, de recirculatie lijkt mij uitgesloten omdat de Air inlet temperature (TL2) op dat moment 13 graden was, zelfde als de buitentemperatuur sensor die niet in de buurt van mijn WP zit.Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:13:
[...]
Geen idee hoe dat bij Nefit zit, maar bij andere merken is een defrost bij +13 zeker niet normaal. (Bij mijn Mitsubishi heb ik ze alleen onder de 4 graden).
Mogelijke oorzaken:
- Tekort aan koelmiddel
- Kortsluiting van lucht, waardoor de WP zijn eigen uitgeblazen (en afkoelde) lucht weer aanzuigt.
Nefit en installateur denken niet dat het te weinig koelmiddel is.
Is er een manier om dit te bepalen?
/f/image/h4CxWLWJjqWp3pP3zUWL591j.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wDSshWs2vyBe3ZYKA0PxuuGb.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door HansRemmerswaal op 07-01-2023 09:28 ]
Wat is hun verklaring dan? Kan me niet voorstellen dat dit normaal is.HansRemmerswaal schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:22:
Ik vermoed te weinig koelmiddel, de recirculatie lijkt mij uitgesloten omdat de Air inlet temperature (TL2) op dat moment 13 graden was, zelfde als de buitentemperatuur sensor die niet in de buurt van mijn WP zit.
Nefit en installateur denken niet dat het te weinig koelmiddel is.
Leegpompen en wegen hoeveel eruit kwam...Is er een manier om dit te bepalen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Geen verklaring... Heb trouwens aan mijn vorige post de grafiek toegevoegd.Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:24:
[...]
Wat is hun verklaring dan? Kan me niet voorstellen dat dit normaal is.
[...]
Leegpompen en wegen hoeveel eruit kwam...
Nefit / installateur vroeg mij de volgende test te doen om te bepalen of het een probleem was met koelmiddel:Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:24:
[...]
Wat is hun verklaring dan? Kan me niet voorstellen dat dit normaal is.
[...]
Leegpompen en wegen hoeveel eruit kwam...
Dit heb ik gedaanRuimtetemperatuur helemaal omlaag zetten naar 5 graden.
Na 3 uur stilstand moeten de hoge en lage druk rond de TL2 temperatuur zitten.
zitten de drukken 5 graden onder de TL2 temp? Dan zit er waarschijnlijk te weinig in.
En de reactie was:Om 11.05 uur de ruimtetemperatuur op 5 graden gezet. Na 3 uur;
Low pressure side temperature (PL1) is 3.6
High pressure side temperature (PH1) gaat van 4.9 naar 6
Air inlet temperature (TL2) gaat van 8 naar 9
Tussen TL2 en PL1 zit 5 graden
Tussen TL2 en PH1 zit 3 graden
Ik heb vanmiddag contact gehad met een technische adviseur van Nefit.
Op basis van de gestuurde gegevens verwachten ze niet dat er een lek in de warmtepomp of koelleidingen zit.
Zij stellen voor om deze proef over een maand nog een keer te doen.
Wil je dan de gegevens weer mailen zodat ik ze door kan sturen naar Nefit.
ben benieuwd wat @Andrehj van die test vindt.
Ik zou hier de andere mogelijkheid niet helemaal van de hand wijzen:
Ik zou hier de andere mogelijkheid niet helemaal van de hand wijzen:
Ik had met buitentemperaturen boven de 8 alleen tijdens de storm dagen 2 defrosts, misschien dat de wind toen precies tegen de ventilator drukt ofzo?Kortsluiting van lucht, waardoor de WP zijn eigen uitgeblazen (en afkoelde) lucht weer aanzuigt.
Je doet net alsof ik koelmiddelspecialist ben (wat niet zo is). Geen idee dus.
Normaliter wordt voorgeschreven dat een WP met de achterzijde tegen een muur staat, om te voorkomen dat de wind vol in de fan kan blazen en zo de luchtstroom door de verdamper belemmert. Is dat bij jou niet het geval en staat je WP met de fan richting de kant waar de wind toen vandaan kwam?Ik zou hier de andere mogelijkheid niet helemaal van de hand wijzen:
Ik had met buitentemperaturen boven de 8 alleen tijdens de storm dagen 2 defrosts, misschien dat de wind toen precies tegen de ventilator drukt ofzo?
Mijn buitenunit staat met de achterzijde tegen een muur.Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:56:
[...]
Normaliter wordt voorgeschreven dat een WP met de achterzijde tegen een muur staat, om te voorkomen dat de wind vol in de fan kan blazen en zo de luchtstroom door de verdamper belemmert. Is dat bij jou niet het geval en staat je WP met de fan richting de kant waar de wind toen vandaan kwam?
De temperatuur van de aangezogen lucht is altijd ongeveer gelijk aan de buitentemperatuur, dus ik denk niet dat de buitenunit zijn eigen koude lucht aan het aanzuigen is.
Hans, als je warmtepomp met dit weer ontdooit terwijl hij niet langdurig op hoog vermogen draait (bv een uur op 6-11kw) dan is dat simpelweg niet normaal. Ik zou een koelmonteur vragen om hem leeg te zuigen en te wegen + vullen met juiste gewicht. Er is geen andere nauwkeurige manier om het koudemiddel te beoordelen, de rest zijn slechts indicatoren waar je sowieso pas wat over kan zeggen als je ook drukmeters op de pers en zuidzijde aansluit.
Voor je installateur: er is niemand anders hier die dit gedrag heeft met zijn enviline, dus een extra check is noodzakelijk.
Ik heb trouwens de test van Nefit met interesse meegelezen, maar ook hier ongeveer de zelfde afwijkingen als bij jou en geen probleem zo ver ik weet.
Voor je installateur: er is niemand anders hier die dit gedrag heeft met zijn enviline, dus een extra check is noodzakelijk.
Ik heb trouwens de test van Nefit met interesse meegelezen, maar ook hier ongeveer de zelfde afwijkingen als bij jou en geen probleem zo ver ik weet.
[ Voor 11% gewijzigd door master1104 op 07-01-2023 10:27 ]
wel interessant dat ze bij nefit blijkbaar zelf niet echt in die test geloven. Ik heb geen verstand van, maar zou eerder het tegenovergestelde vermoeden: als er geen koudemiddel inzit (omdat de leiding bijvoorbeeld helemaal open is naar de buitenlucht), zou er geen verschil tussen die sensoren moeten zijn.
nou nu word ik ook zenuwachtig- net een defrost. Buiten 10graden. Lichte wind, Z4 volgens buienradar. Buitenunit staat op een westerhoek aan de noordkant van een muur. De defrost gebeurde toen de modulatie naar minimum was gegaan, dan gaat de fan denk ik ook naar min. Ik ga nu niet zelf eens de fan tegenhouden om te kijken of dat een defrost triggert.. of is dat een goede manier van uitsluiten kortsluiting door wind?
de unit mag niet te dicht bij een muur dat belemmert het lucht debiet, de onvoldoende luchtstroom zorgt uiteraard voor meer ontdooi cycli, de wind heeft daar weinig invloed op,
De buitenunit moet minimaal 30 cm van de muur staan volgens de installatie instructies van Nefithackbard schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:36:
[Afbeelding]
de afstand tot muur is 18cm, meer wou ik niet omdat die anders in de weg staat. Hierboven een voorbeeld, defrost tijdens bijna 14 graden en minimum vermogen, de stormachtige dag van 31 dec.
Ik sta al met eenbladblazer tegenaan te blazen, totnutoe zonder "success"...
Maar 50 cm in nog beter heb ik gelezen
https://www.nefit-bosch.n...langrijke-aandachtspunten
Wat is TL2? De lucht inlaat temperatuur.hackbard schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:36:
[Afbeelding]
de afstand tot muur is 18cm, meer wou ik niet omdat die anders in de weg staat. Hierboven een voorbeeld, defrost tijdens bijna 14 graden en minimum vermogen, de stormachtige dag van 31 dec.
Ik sta al met eenbladblazer tegenaan te blazen, totnutoe zonder "success"...
buitenluchttemperatuursensor, ergens in de buitenunit?HansRemmerswaal schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:22:
[...]
Wat is TL2? De lucht inlaat temperatuur.
/f/image/f8LSAoLZQVpfCJQWDZmMZYs5.png?f=fotoalbum_large)
Sorry, ik was niet duidelijk. Wat was je TL2 rond de defrost.hackbard schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:41:
[...]
buitenluchttemperatuursensor, ergens in de buitenunit?
[Afbeelding]
TL2 is de lucht sensor die achter op het rooster van je buitenunit zitHansRemmerswaal schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:22:
[...]
Wat is TL2? De lucht inlaat temperatuur.
en dan heb je nog een buiten temperatuur opnemer ergens zitten aan je huis
:fill(white):strip_exif()/f/image/jAOANO9333Tyv4YpOwsxS6u3.png?f=user_large)
Ik neem aan dat als de Air inlet temperature (TL2) een stuk lager is dan de Outside temperature dat de buitenunit mogelijk zijn eigen koude lucht aan het aanzuigen is. Wat een defrost bij hogere buitentemperaturen kan verklaren?
[ Voor 15% gewijzigd door HansRemmerswaal op 07-01-2023 14:57 ]
anders dan bij @Willem senior heeft de TL2 hier in ha geen decimals. Ik weet niet of dat met de bbqkees te maken heeft?
Ik kan rond de defrosts niets opvallends zien. Mijn outside temperature sensor hangt bijna achter de buitenunit, daar verwacht ik ook geen grote verschillen.
Wel was er net weer een defrost op hetzelfde moment van de run, na bereiken van de minimum modulatie, misschien als die weer even omhoog wil. De PL1 komt dan net uit een dip van een paar graden onder null.
Ik ben ook vandaag aan het testen van mijn ingenieuze softstart automatie. Die set bij compressor start de min flow temp naar 20, zodat zo snel mogelijk de modulatie omlaag inzet. Pas later mag de min flow weer naar mijn gewone 27. Zag er naar uit dat dit de COP ten goede komt, maar misschien vindt die toch iets niet fijn erbij. Maarja, stel ik had vloerverwarming en al, dan zou die toch met een min flow van 20 moeten kunnen werken en niet zomaar defrosts doen?
De bladblazer is weer in de schuur..
Ik kan rond de defrosts niets opvallends zien. Mijn outside temperature sensor hangt bijna achter de buitenunit, daar verwacht ik ook geen grote verschillen.
Wel was er net weer een defrost op hetzelfde moment van de run, na bereiken van de minimum modulatie, misschien als die weer even omhoog wil. De PL1 komt dan net uit een dip van een paar graden onder null.
Ik ben ook vandaag aan het testen van mijn ingenieuze softstart automatie. Die set bij compressor start de min flow temp naar 20, zodat zo snel mogelijk de modulatie omlaag inzet. Pas later mag de min flow weer naar mijn gewone 27. Zag er naar uit dat dit de COP ten goede komt, maar misschien vindt die toch iets niet fijn erbij. Maarja, stel ik had vloerverwarming en al, dan zou die toch met een min flow van 20 moeten kunnen werken en niet zomaar defrosts doen?
De buitentemperatuur opnemer moet op de noordzijde van je huis zitten zit deze daar ?hackbard schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:37:
anders dan bij @Willem senior heeft de TL2 hier in ha geen decimals. Ik weet niet of dat met de bbqkees te maken heeft?
En die 18 cm tussen de muur en buitenunit kan voor te weinig verse lucht zorgen
Ik denk dat daar je probleem zit
dank je,Nous112 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:22:
[...]
Bij een monoblock kan het geluid nog worden veroorzaakt door de interne pomp tussen binnenunit en buitenunit die onder de 5 graden buitentemperatuur gaat draaien voor vorstbescherming. Zover ik weet is dat bij een split unit niet het geval. Je zou de wp op klokprogramma kunnen laten draaien voor cv en voor sww en dan 's ochtends weer kunnen laten starten om 7 uur. Kijken of je dan nog steeds het geluid hebt. Heb je het geluid niet meer dan b.v. alleen je cv van het klokprogramma halen op te zien wat er dan gebeurd. Is het dan nog steeds weg dan heeft de wp 's nachts sww gemaakt (wat normaal gesproken niet echt efficient is i.v.m. de lagere temperturen 's nachts).
wat is SWW?
het klokprogramma vraagt me alleen een tijd voor dag en nacht, en een temperatuur in te stellen.
ik zie net dat er al tenminste sw-versie binneneenheid 01.18 is. Ik heb 01.13, installatiedatum mei '22. Zouden sommige problemen met nieuwe software zijn opgelost? Hoe maak ik er een storing van zodat ik een update krijg?Nous112 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 20:26:
[...]
Software versies (via menu Diagnose - Systeem informatie)
Warmtepomp SW-versie koelcirc.type 04.17
Warmtepomp SW-versie binneneenheid 01.18
Warmtepomp SW-versie uitbreidingsmodule 00.00
Bedieningsunit HMC310 73.03
Modules Type internetmodule KMx 04.08
Afstandsbediening type CV-1 RC 100H 40.04
Installatiedatum 20-7-2021
Ik denk dat ik de installateur maar eens ga lastig vallen
[ Voor 6% gewijzigd door hackbard op 07-01-2023 16:05 ]
ja alles is aan de noordzijde.Willem senior schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 15:53:
[...]
De buitentemperatuur opnemer moet op de noordzijde van je huis zitten zit deze daar ?
En die 18 cm tussen de muur en buitenunit kan voor te weinig verse lucht zorgen
Ik denk dat daar je probleem zit
Die 18cm waren lang geen probleem, geen defrosts boven de 5 graden. Zou vast wel wat efficientie kosten, maar de installateurs zullen zeggen ik had de fundering te dichtbij de muur geplaatst, dus hebben ze het maar zo gedaan zonder overleg.
Ook raar dat de defrosts tijdens minimum vermogen gebeuren. Als er belemmering door de muur is, zou ik dat eerder verwachten in hoger vermogen bedrijf.
[ Voor 11% gewijzigd door hackbard op 07-01-2023 16:14 ]
SWW is sanitair warm water. Daar is een apart menu/ vast opwarmmoment beschikbaar dacht ik.Jonathan S schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:04:
[...]
dank je,
wat is SWW?
het klokprogramma vraagt me alleen een tijd voor dag en nacht, en een temperatuur in te stellen.
warm water gaat via de nefit gas installatie.
wat ik wel gezien heb is dat als ik de stroom naar de buitenunit afsluit, ik geen last van piep toon heb.
zie grafiek vrijdag 6 januari.
aan het begin van de nacht van 6 januari, word ik wakker van de piep (daar waar een piekje in stroom verbuik zat), ik sluit de buitenunit af en laat de wp op gas werken. (de rode piek), nacht is dan stil. s morgens doe ik de buitenunit weer aan.
meer hebn van de piep.
wat ik wel gezien heb is dat als ik de stroom naar de buitenunit afsluit, ik geen last van piep toon heb.
zie grafiek vrijdag 6 januari.
aan het begin van de nacht van 6 januari, word ik wakker van de piep (daar waar een piekje in stroom verbuik zat), ik sluit de buitenunit af en laat de wp op gas werken. (de rode piek), nacht is dan stil. s morgens doe ik de buitenunit weer aan.
/f/image/d9c7dEREqkLwkBRg76TQPjbO.png?f=fotoalbum_large)
Hey,
Via deze topic ben ik op deze forum terecht gekomen en heb hier al wat zitten lezen. Toch verschillende zaken bijgeleerd.
Wij zijn momenteel aan het bouwen en hebben een Buderus WPL 8AR warmtepomp. Zoals ik het begrijp is deze gelijkaardig aan de nefit enviline monoblock.
Paar weken terug heb ik het droogdekprogramma laten lopen. Was al ineens een "pittig" periode voor de warmtepomp. Toen ik deze startte was het die week -7°C buiten en binnen 3 °C.
Nu is het klaar en wil ik de bouw op temperatuur houden (17°C.)
Hier zit ik wel met iets dat ik niet goed snap.
Ik heb voetpunt op 23°C gezet en eindpunt 30°C (-10°C). Thermostaat staat ingesteld op 17°C zonder programma.
Het is nu buiten 11°C. Dus als ik het goed voor heb zou aanvoerstreeftemperatuur 25,1°C moeten zijn? Maar deze staat nu al 2 dagen op aanvoerstreeftemperatuur 21°C. bijgevolg ligt de werkelijke aanvoertemperatuur ook rond de 21°C. Momenteel is deze 21.7°C
TCO=retourtemperatuur 18.7°C
TC3 aavoertemp primair 22,8°C
Als ik het voetpunt met 4°C doet stijgen, dan stijgt aanvoerstreeftemperatuur ook met 4°C.
Nu vraag ik mij af waarom zegt de warmtepomp een streeftemperatuur van 21°C? Benader ik de stooklijn te simplistisch en zit daar nog iets achter.
Momenteel warmt de woning ook niet op, maar blijft hangen op 16°C
Bijkomende info:
Ruimte invloed 1k
TC3-TCO 5K
VVW overal en geen buffervat en externe pompgroep.
Via deze topic ben ik op deze forum terecht gekomen en heb hier al wat zitten lezen. Toch verschillende zaken bijgeleerd.
Wij zijn momenteel aan het bouwen en hebben een Buderus WPL 8AR warmtepomp. Zoals ik het begrijp is deze gelijkaardig aan de nefit enviline monoblock.
Paar weken terug heb ik het droogdekprogramma laten lopen. Was al ineens een "pittig" periode voor de warmtepomp. Toen ik deze startte was het die week -7°C buiten en binnen 3 °C.
Ik heb voetpunt op 23°C gezet en eindpunt 30°C (-10°C). Thermostaat staat ingesteld op 17°C zonder programma.
Het is nu buiten 11°C. Dus als ik het goed voor heb zou aanvoerstreeftemperatuur 25,1°C moeten zijn? Maar deze staat nu al 2 dagen op aanvoerstreeftemperatuur 21°C. bijgevolg ligt de werkelijke aanvoertemperatuur ook rond de 21°C. Momenteel is deze 21.7°C
Als ik het voetpunt met 4°C doet stijgen, dan stijgt aanvoerstreeftemperatuur ook met 4°C.
Nu vraag ik mij af waarom zegt de warmtepomp een streeftemperatuur van 21°C? Benader ik de stooklijn te simplistisch en zit daar nog iets achter.
Bijkomende info:
Ruimte invloed 1k
TC3-TCO 5K
Heeft iemand een idee van de werking van de HS32/7.5 buderus pomp?
We hebben resonerend geluid door het huis heen, en ik monitor nou de WP met het BBQ kees kastje. De resonantie is er nog steeds wanneer de compressor uit staat. En gek genoeg (zal wel een reden hebben) stopt de interne enviline monoblock pomp ermee wanneer de compressor eventjes loopt. Maar ook dan hoor ik de resonatie.
Dan blijft naar mijn idee de buderus pomp over. Die heeft het zwaar die moet 65m2 vloerverwarming door een 22mm uitwendig kunstof buis zien te krijgen.
Deze pomp had ik verwacht ook te kunnen monitoren met BBQ kees, maar dat lijkt niet te zijn. Klopt het dat de enviline deze alleen aan en uit schakelt, maar het toerental niet moduleert?
Hij staat nu op stand 1 (lijkt mij al vrij laag, maar kan nergens vinden wat de flow met die snelheid is) en is daarbij duidelijk hoorbaar. Kan ik deze nog zachter zetten? Is dat te proberen of kan dit op leiden tot schade in het systeem?
We hebben resonerend geluid door het huis heen, en ik monitor nou de WP met het BBQ kees kastje. De resonantie is er nog steeds wanneer de compressor uit staat. En gek genoeg (zal wel een reden hebben) stopt de interne enviline monoblock pomp ermee wanneer de compressor eventjes loopt. Maar ook dan hoor ik de resonatie.
Dan blijft naar mijn idee de buderus pomp over. Die heeft het zwaar die moet 65m2 vloerverwarming door een 22mm uitwendig kunstof buis zien te krijgen.
Deze pomp had ik verwacht ook te kunnen monitoren met BBQ kees, maar dat lijkt niet te zijn. Klopt het dat de enviline deze alleen aan en uit schakelt, maar het toerental niet moduleert?
Hij staat nu op stand 1 (lijkt mij al vrij laag, maar kan nergens vinden wat de flow met die snelheid is) en is daarbij duidelijk hoorbaar. Kan ik deze nog zachter zetten? Is dat te proberen of kan dit op leiden tot schade in het systeem?
weet er niet heel veel van, maar wat ik lees is er een effect van de hysteresis: de WP gaat pas aan als het xx graden onder de ingestelde streef temperatuur is , en pas uit als je er xx boven zit. Dit om te voorkomen dat hij steeds heen en weer schakelt. De xx kan je instellen.M2c schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:17:
Hey,
Via deze topic ben ik op deze forum terecht gekomen en heb hier al wat zitten lezen. Toch verschillende zaken bijgeleerd.![]()
Bijkomende info:
Ruimte invloed 1k
TC3-TCO 5K
De hysterese is in graad minuten en staat standaard op 150k/min. Ofwel als de vraagtemperatuur 150 min 1 graad boven/onder de vraag zit zal de warmtepomp stoppen/starten. Of 75min 2 graden, 37,5min 4 graden etc.
Voor de stooklijn vraag hierboven: staat de invloed van je kamerthermostaat wel uit? Anders kan die je stooklijn naar beneden drukken. Tevens regelt de warmtepomp op de waarde van de gedempte buitentemperatuur. Die kan dus afwijken van de werkelijke buitentemperatuur.
Voor de stooklijn vraag hierboven: staat de invloed van je kamerthermostaat wel uit? Anders kan die je stooklijn naar beneden drukken. Tevens regelt de warmtepomp op de waarde van de gedempte buitentemperatuur. Die kan dus afwijken van de werkelijke buitentemperatuur.
Hier zie ik bij mij de link niet.Jonathan S schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:55:
[...]
weet er niet heel veel van, maar wat ik lees is er een effect van de hysteresis: de WP gaat pas aan als het xx graden onder de ingestelde streef temperatuur is , en pas uit als je er xx boven zit. Dit om te voorkomen dat hij steeds heen en weer schakelt. De xx kan je instellen.
De WP zelf draait mooi aan 1 stuk door. De pomp vraagt 21°C (aanvoerstreeftemperatuur) en aanvoertemperatuur blijft rond de 21°C hangen. Dus de WP doet wat hij moet doen. (was wel verschoten dat die bij deze temperaturen zo ver kan terug moduleren).
Het probleem is waarom vraagt die 21°C, dit zou hoger moeten zijn met mijn stooklijn. (voetpunt23°C--> eindpunt 30°C)
Mijn ruimteinvloed stond eerst af en toen was aanvoerstreeftemperatuur 20°C.[b]master1104 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
Vervolgens heb ik ruimte invloed aangezet met 1k. vanaf dan vroeg die 21°C als aanvoerstreeftemperatuur.
Dus dat werkt zoals het moet. Binnen vraag ik ik 17°C, maar het is 16°C, dus verhoogt die de stooklijn met 1 graden. Als ik dit op 3K zette, dan paste aanvoerstreeftemperatuur ook aan naar 23°C.
Gedempte buitentemperatuur heb ik ook aangedacht. Maar toen ik daar mee speelde deed dat niets aan de aanvoerstreeftemperatuur. Maar ik ga daar morgen toch nog eens mee spelen en de instellingen langer laten staan en zien wat het geeft. Maar volgens mij staat deze nu uit. gebouwsoort staat op gem.
Als ik de handleiding na lees zou het ook net omgekeerd moeten werken. Zou er net voor moeten zorgen dat aanvoertemperatuur niet snel mee zou stijgen/dalen
Het verbaasd mij echt van waar die 21°C vandaan komt. Terwijl mijn voetpunt 23°C is.
[ Voor 4% gewijzigd door M2c op 07-01-2023 22:45 ]
ja ich zou verwachten dat de streeftemperatuur tussen voetpunt en eindpunt komt en niet onder. Je heb vast onder type regeling ook die met voetpunt staan neem ik aan? Bij een andere instelling had ik iets dat als je bijvoorbeeld "buitentemperatuur geregeld" (dus zonder voetpunt) heb staan, je wel een voetpunt kan instellen, maar dan zonder effect.
[ Voor 3% gewijzigd door hackbard op 07-01-2023 22:55 ]
De Buderus pomp wordt aan/uit gestuurd vanuit de binnenunit. Stand 1 is de laagste stand, die zou je normaal gesproken niet hoeven te horen. Wat kan zijn is dat de behuizing van de Buderus pomp via de achterwand resoneert en het geluid via de achterwand hoorbaar is. Ook wij hadden hier last van (pompstand 2, nu in stand 3 voor meer flow], wat over was nadat de unit was vrijgemaakt van de achterwand. Daarnaast kan bij een monoblock de binnenunit de buitenunit aansturen indien de buitentemperatuur beneden 5 graden is, als hierin lucht zit kan dit extra geluid geven.JP1980 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:17:
Heeft iemand een idee van de werking van de HS32/7.5 buderus pomp?
Trouwens 22 mm is vrij smal, uit mijn hoofd is dat bij ons 32 mm.
Installatie datum was bij ons juni 2021, weet niet wat de actuele sw-versies zijn. Volgens mij kan je deze niet zelf downloaden en installeren. Je bent dus afhankelijk van je installateur/Nefit…..hackbard schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:05:
[...]
ik zie net dat er al tenminste sw-versie binneneenheid 01.18 is. Ik heb 01.13, installatiedatum mei '22. Zouden sommige problemen met nieuwe software zijn opgelost? Hoe maak ik er een storing van zodat ik een update krijg?
Klopt. Volgens mij kan je ook bij een hybride kiezen op je her sww door de wp of door de cv ketel. Via de Wp kan alleen als je ook een sww boiler hebt voor de opslag van het sww water.hackbard schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:11:
[...]
SWW is sanitair warm water. Daar is een apart menu/ vast opwarmmoment beschikbaar dacht ik.
type regeling is inderdaad buitentemperatuur met voetpunt.hackbard schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:52:
ja ich zou verwachten dat de streeftemperatuur tussen voetpunt en eindpunt komt en niet onder. Je heb vast onder type regeling ook die met voetpunt staan neem ik aan? Bij een andere instelling had ik iets dat als je bijvoorbeeld "buitentemperatuur geregeld" (dus zonder voetpunt) heb staan, je wel een voetpunt kan instellen, maar dan zonder effect.
Als ik deze terug op de andere zet (dan neemt die standaard als voetpunt 25°C), dan zie je ook dat aanvoerstreeftemperatuur verhoogt wordt naar 23°C.
Wat opzich wel logisch is want voetpunt was eerst 23°C en dan geeft die aan als streef 21°C. Nadien is het 25°C (25-23=2 graden verschil) en is streef temperatuur ook met 2 graden verhoogt naar 23°C
Ik heb wel wat extra info gevonden
Blijkbaar zorgt uw gewenste kamertemperatuur ook voor een parallel verschuiving van de stooklijn. Ook al staat uw offset en ruimte invloed op 0.
Zal loop van de dag eens zien wat aanvoertemperatuur zegt als ik gewenste temperatuur op 20°C zet ipv op 17°C.
![]() | ![]() |
Blijkbaar zorgt uw gewenste kamertemperatuur ook voor een parallel verschuiving van de stooklijn. Ook al staat uw offset en ruimte invloed op 0.
Zal loop van de dag eens zien wat aanvoertemperatuur zegt als ik gewenste temperatuur op 20°C zet ipv op 17°C.
[ Voor 29% gewijzigd door M2c op 08-01-2023 04:47 ]
We wonen nu sinds twee weken in onze nieuwe woning en ik ben langzaam wat inzicht aan het krijgen in het gedrag van de warmtepomp. Om het energieverbruik te controleren heb ik zowel op de buitenunit als de binnenunit aparte energiemeters zitten.
Disclaimer: de installateur moet nog langskomen voor het afstellen. Vanwege de drukte heeft hij alleen gezorgd dat "het werkt".
BBQKees geeft aan dat er in totaal 484kWh "auxilary electrical heater energy consumption dhw" heeft plaats gevonden. Ik was er vanuit gegaan dat deze energie in het verwarmingselement gaat zitten en niet opgewerkt wordt door de compressor, ook omdat er een "energy consumption compressor dhw" waarde is. Echter zie ik dit verbruik niet in mijn 3-fase meter terug, waar ik dit wel verwacht had. Ook in mijn P1 data zie ik deze 484 kWh (let wel, over twee weken!) niet terug.
De waarden voor de verwarming ("energy consumption compressor heating", "auxiliary electrical heater energy consumption heating" en "total energy supplied heating") lijkt wel te kloppen.
Weet iemand waar deze vreemde waarde vanaf komt?
Edit: er is een grote piek van 300kWh net na de ingebruikname. Ook deze kan ik niet in mijn P1 waarden terug zien. Daarnaast heeft auxilary electrical heater energy consumption dhw vannacht ook weer met 9kWh (maximum vermogen) aangestaan, terwijl ik dit niet terug zie in de P1 waarden. Misschien gerelateerd: het systeem staat in storing omdat de disinfection run niet kan starten. Ik begin te vermoeden dat dit met elkaar te maken heeft. Ik ga eerst de optimalisatie van de installateur maar even afwachten.
Disclaimer: de installateur moet nog langskomen voor het afstellen. Vanwege de drukte heeft hij alleen gezorgd dat "het werkt".
BBQKees geeft aan dat er in totaal 484kWh "auxilary electrical heater energy consumption dhw" heeft plaats gevonden. Ik was er vanuit gegaan dat deze energie in het verwarmingselement gaat zitten en niet opgewerkt wordt door de compressor, ook omdat er een "energy consumption compressor dhw" waarde is. Echter zie ik dit verbruik niet in mijn 3-fase meter terug, waar ik dit wel verwacht had. Ook in mijn P1 data zie ik deze 484 kWh (let wel, over twee weken!) niet terug.
De waarden voor de verwarming ("energy consumption compressor heating", "auxiliary electrical heater energy consumption heating" en "total energy supplied heating") lijkt wel te kloppen.
Weet iemand waar deze vreemde waarde vanaf komt?
Edit: er is een grote piek van 300kWh net na de ingebruikname. Ook deze kan ik niet in mijn P1 waarden terug zien. Daarnaast heeft auxilary electrical heater energy consumption dhw vannacht ook weer met 9kWh (maximum vermogen) aangestaan, terwijl ik dit niet terug zie in de P1 waarden. Misschien gerelateerd: het systeem staat in storing omdat de disinfection run niet kan starten. Ik begin te vermoeden dat dit met elkaar te maken heeft. Ik ga eerst de optimalisatie van de installateur maar even afwachten.
[ Voor 18% gewijzigd door Supermario16 op 08-01-2023 09:10 ]
Mogelijk liggen de stekkers los van je elementen. Mijn installateur doet dit ook als de installatie nog ingeregeld moet worden om de klant niet op hoge kosten te jagen. Bovendien voorkomt het gevaarlijke situatie als er nog lucht in de installatie blijkt te zitten. Eigenlijk zijn de elementen alleen noodzakelijk voor anti legionella runs en backup bij extreme kou.
Hier zijn ze ook standaard losgekoppeld, maar de warmtepomp telt inderdaad nog wel af en toe het verbruik van de elementen op. Dit wordt dus niet gemeten door de warmtepomp, maar puur berekend aan de hand van de relais signalen.
Hier zijn ze ook standaard losgekoppeld, maar de warmtepomp telt inderdaad nog wel af en toe het verbruik van de elementen op. Dit wordt dus niet gemeten door de warmtepomp, maar puur berekend aan de hand van de relais signalen.
Hallo,
Ik vind het niet onmiddellijk terug op het forum. Maar nu worden alle radiatoren slechts voor de helft warm, enkel bovenkant.
Ze warend destijds waterzijdig ingeregeld, er zit geen lucht in en de flow staat goed.
Beneden zitten 4 radiatoren op 1 kring en deze worden alle 4 warm aan de bovenzijde.
Ik heb de temperatuur van aanvoerwater hoger gezet en dan is het verschil duidelijk voelbaar.
Tevens heb ik alle voetventielen open gezet (gisteren)
Maar nu nog steeds helft warm.
Iemand nog tips?
Ik vind het niet onmiddellijk terug op het forum. Maar nu worden alle radiatoren slechts voor de helft warm, enkel bovenkant.
Ze warend destijds waterzijdig ingeregeld, er zit geen lucht in en de flow staat goed.
Beneden zitten 4 radiatoren op 1 kring en deze worden alle 4 warm aan de bovenzijde.
Ik heb de temperatuur van aanvoerwater hoger gezet en dan is het verschil duidelijk voelbaar.
Iemand nog tips?
Filters schoon maken en zoveel mogelijk alles open zetten met een zo,n hoog mogelijke pomp standDhYannick schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:30:
Hallo,
Iemand nog tips?
Welke instellingen gebruiken jullie voor het elektrische element/desinfectie?
Heb hem nu als volgt ingesteld:
Heb hem nu als volgt ingesteld:
- Bijverwarming uitgeschakeld
- Begrenzen met compressor 4 kW
- Maximaal vermogen bijverwarming 6 kW
- Maximaal vermogen warm water 4 kW
Ik misbruik hier de comfort stand voor. Die staat op maximale start- en eind temperatuur. Daarna neemt het element het over. De rest van de week draai ik op Eco+ of Eco.aGraPusher schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:11:
[...]
Dan bedoel je Buitentemp. Grensw.?
Die stond op 0 en heb ik nu ook op -7 gezet
[...]
Waar kan ik die vinden?Gevonden in beginpost.
Klokprogramma ingesteld van za-zo 11:00 - 15:00 Eco+ (kan dit nog beter?) en legionella run start om 16:00
[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 08-01-2023 12:40 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dank! Lijkt steeds meer op dat het die pomp is zeker als jij aangeeft dat je die normaal niet hoort. In de technische ruimte is hij wel aanwezig is een vrij scherp geluid, niet prettig. Hij is gemonteerd op een niet stevige achterwand aangrenzend aan de overloop.Nous112 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:10:
[...]
De Buderus pomp wordt aan/uit gestuurd vanuit de binnenunit. Stand 1 is de laagste stand, die zou je normaal gesproken niet hoeven te horen. Wat kan zijn is dat de behuizing van de Buderus pomp via de achterwand resoneert en het geluid via de achterwand hoorbaar is. Ook wij hadden hier last van (pompstand 2, nu in stand 3 voor meer flow], wat over was nadat de unit was vrijgemaakt van de achterwand. Daarnaast kan bij een monoblock de binnenunit de buitenunit aansturen indien de buitentemperatuur beneden 5 graden is, als hierin lucht zit kan dit extra geluid geven.
Trouwens 22 mm is vrij smal, uit mijn hoofd is dat bij ons 32 mm.
Nu hebben wij een ventilatiesysteem laten aanleggen en (waarschijnlijk) het buderus geluid verplaatst zich via dat systeem met name naar de woonkamer. Het is niet de ventilatie zelf als ik die uit zet dan horen we het nog steeds.
Ik overweeg wel om de diameters te laten vergroten maar dat is echt een hele ingewikkelde klus van de 2e naar de benedenverdieping. Maar gezien we de 2 overlopen en hal nog moeten renoveren is het wel nu of nooit.
Zoek alleen wat zekerheid als ik er weer geld tegenaan gooi dat het dan ook is opgelost, en daarom vroeg ik mij af kan ik die pomp gewoon eens uit zetten om met 100% zekerheid te zeggen dat de buderus pomp de oorzaak is of zijn er ook nog andere niet zo ingrijpende methodes? De technische ruimte is vrij klein met de boiler, WP, buffervat en buderus pomp zit deze helemaal vol en de buderus naar een stevigere muur verplaatsen gaat niet.
Als je nou die secundaire pomp en dat buffervat eens helemaal weg haalt? In de installatiehandleiding van je Nefit kun je zien of je voldoet aan de daarvoor benodigde voorwaarden (voldoende m² vloerverwarming). Dan heb je een stuk meer ruimte, gaat je energieverbruik naar beneden en wordt je installatie eenvoudiger. Wellicht dat dan ook die piep weg is.JP1980 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:00:
[...]
Dank! Lijkt steeds meer op dat het die pomp is zeker als jij aangeeft dat je die normaal niet hoort. In de technische ruimte is hij wel aanwezig is een vrij scherp geluid, niet prettig. Hij is gemonteerd op een niet stevige achterwand aangrenzend aan de overloop.
Nu hebben wij een ventilatiesysteem laten aanleggen en (waarschijnlijk) het buderus geluid verplaatst zich via dat systeem met name naar de woonkamer. Het is niet de ventilatie zelf als ik die uit zet dan horen we het nog steeds.
Ik overweeg wel om de diameters te laten vergroten maar dat is echt een hele ingewikkelde klus van de 2e naar de benedenverdieping. Maar gezien we de 2 overlopen en hal nog moeten renoveren is het wel nu of nooit.
Zoek alleen wat zekerheid als ik er weer geld tegenaan gooi dat het dan ook is opgelost, en daarom vroeg ik mij af kan ik die pomp gewoon eens uit zetten om met 100% zekerheid te zeggen dat de buderus pomp de oorzaak is of zijn er ook nog andere niet zo ingrijpende methodes? De technische ruimte is vrij klein met de boiler, WP, buffervat en buderus pomp zit deze helemaal vol en de buderus naar een stevigere muur verplaatsen gaat niet.
Heb ik ook overwogen want ik lees hier wel mee en zie dat laatste tijd vaak voorbij komen dat er te vaak een buffervat wordt toegepast. Heeft mij al aan het denken gezet. Normaalgesproken kan dat volgens mij met 65m2 vloerverwarming maar krijgt de interne pomp dat aan en krijgt die niet gewoon dezelfde problemen met die 22mm flexibel waar die 65m2 vloerverwarming aan zit?Andrehj schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:10:
[...]
Als je nou die secundaire pomp en dat buffervat eens helemaal weg haalt? In de installatiehandleiding van je Nefit kun je zien of je voldoet aan de daarvoor benodigde voorwaarden (voldoende m² vloerverwarming). Dan heb je een stuk meer ruimte, gaat je energieverbruik naar beneden en wordt je installatie eenvoudiger. Wellicht dat dan ook die piep weg is.
Verder heb ik het gevoel dat de WP eigenlijk een maatje te groot is (9kw monoblock) zeker nu we ook stapje voor stapje het huis verbeteren met name de kozijnen en ramen maar ook het wijzigen van centrale afzuiging naar WTW. En boven is verwarmen op de slaapkamers eigenlijk nooit nodig tot nu toe (radiatoren) dus die thermostaatkranen staan voornamelijk dicht. Zit op een apart 22mm circuit.
Met dit weer in deze situatie heb ik 9 runs per dag met 25% compressorsnelheid.
Bovenste grafiek:
- compressor %
- ciruclatiepomp %
Middelste grafiek:
- TCO (heat carrier return)
- TC1 (heat carrier forward)
- TC3 (condensor)
- buitentemperatuur
Onderste grafiek:
- current flow temperature
- return temperature
/f/image/djtoWRjfYkx6WloVjhApOtsG.png?f=fotoalbum_large)
Dat houdt qua diameter zeker niet over. Waarom is dat zo'n dun rietje? Kun je die niet vergroten?JP1980 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:33:
Heb ik ook overwogen want ik lees hier wel mee en zie dat laatste tijd vaak voorbij komen dat er te vaak een buffervat wordt toegepast. Heeft mij al aan het denken gezet. Normaalgesproken kan dat volgens mij met 65m2 vloerverwarming maar krijgt de interne pomp dat aan en krijgt die niet gewoon dezelfde problemen met die 22mm flexibel waar die 65m2 vloerverwarming aan zit?
Dat denk ik ook. Die 9 kW kun je ook helemaal niet in die 65 m² kwijt. Hoe hoog was je gasverbruik voordat je een WP kocht?Verder heb ik het gevoel dat de WP eigenlijk een maatje te groot is (9kw monoblock)
WP hoeft idd niets te doen. Hoe zag dit er uit in december toen het een dikke week koud was?zeker nu we ook stapje voor stapje het huis verbeteren met name de kozijnen en ramen maar ook het wijzigen van centrale afzuiging naar WTW. En boven is verwarmen op de slaapkamers eigenlijk nooit nodig tot nu toe (radiatoren) dus die thermostaatkranen staan voornamelijk dicht. Zit op een apart 22mm circuit.
Met dit weer in deze situatie heb ik 9 runs per dag met 25% compressorsnelheid.
Dat is nog al een vrij omvangrijke ingreep van verdieping 2 naar de begane grond. Het is niet ideaal maar het systeem houd alles nu wel goed op temperatuur.Andrehj schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:50:
[...]
Dat houdt qua diameter zeker niet over. Waarom is dat zo'n dun rietje? Kun je die niet vergroten?
Volgens mij ongeveer 1700m3 maar we hebben de boel meteen laten vervangen toen we hier kwamen wonen en er hing nog een oude ketel van het jaar 2000. De vorige bewoners hadden nog een houtkachel die mee ondersteunde die is er nu uit. Precieze gasverbruik weten we het dus niet. Nog een belangrijk verschil we hebben gigantische tuindeuren van 4 meter breed, dat was een groot tochtend lek met kromgetrokken kozijnen toen we het kochten. Is nu inmiddels netjes kunststof met triple glas.Andrehj schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:50:
[...]
Dat denk ik ook. Die 9 kW kun je ook helemaal niet in die 65 m² kwijt. Hoe hoog was je gasverbruik voordat je een WP kocht?
Helaas is het BBQ kees kastje pas 21 december actief geworden dus die mooie grafieken van toen had ik niet. Wel heb ik de P1 meter gegevens. De WP was toen wel 24h continue aan het draaien met een last van ongeveer 1400 watt denk ik. Als ik dat een beetje terugreken dan denk ik dat dit op ongeveer 60% modulatie is. Bij 47% gebruikt hij zo te zien ongeveer 1000 watt.Andrehj schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:50:
[...]
WP hoeft idd niets te doen. Hoe zag dit er uit in december toen het een dikke week koud was?
Standaard staat de desinfectie run op donderdag 12:00 smiddags.Joris748 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:38:
Welke instellingen gebruiken jullie voor het elektrische element/desinfectie?
Heb hem nu als volgt ingesteld:Het water in de 190 liter boiler is via het klokprogramma al op 55 graden gebracht, voordat de desinfectie naar 60 graden start (maximale duur 180 minuten). Wat kan ik hier nog aan finetunen om energieverbruik te reduceren?
- Bijverwarming uitgeschakeld
- Begrenzen met compressor 4 kW
- Maximaal vermogen bijverwarming 6 kW
- Maximaal vermogen warm water 4 kW
[...]
Ik misbruik hier de comfort stand voor. Die staat op maximale start- en eind temperatuur. Daarna neemt het element het over. De rest van de week draai ik op Eco+ of Eco.
Je kan deze naar s'nachts verzetten om gebruik te maken van het daltarief.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik heb in het weekend overdag ook daltariefJackBol schreef op zondag 8 januari 2023 @ 20:12:
[...]
Standaard staat de desinfectie run op donderdag 12:00 smiddags.
Je kan deze naar s'nachts verzetten om gebruik te maken van het daltarief.
En dan kan ik maximaal gebruik maken van een relatief hoge COP op de compressor, PV opbrengst en het hete water gebruiken (kinderen in bad).
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Het makkelijkste is om de behuizing van de Buderus niet meer in verbinding te brengen met de achterwand, dan ben je meteen van de overdracht door het ventilatie kanaal af. Heb ik mij ook gedaan door het leidingwerk rondom de Buderus iets naar voren te halen, waardoor deze geen verbinding meer maakt met achterwand.JP1980 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:00:
[...]
Dank! Lijkt steeds meer op dat het die pomp is zeker als jij aangeeft dat je die normaal niet hoort. In de technische ruimte is hij wel aanwezig is een vrij scherp geluid, niet prettig. Hij is gemonteerd op een niet stevige achterwand aangrenzend aan de overloop.
Klopt, volgens de documentatie van Nefit gaat bij Split komt boven 55°C elekt. bijverwarmer in, bij monoblock zou boven de 60 graden zijn.Willem senior schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:46:
Warm water maken met legionella run en klok programma
En ik dacht dat een monoblock warmtepomp hogere temperaturen kan halen dus dat zul je zelf moeten gaan uitvinden
Hier red ik 57 graden op alleen de compressor met een split warmtepompNous112 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:46:
[...]
Klopt, volgens de documentatie van Nefit gaat bij Split komt boven 55°C elekt. bijverwarmer in, bij monoblock zou boven de 60 graden zijn.
En dan de rest met het electriche element om de legionella run af te maken tot 63 graden heb ik ingesteld
Hoe moet ik dat zien, 'hangt' hij dan gewoon aan de leidingen?Nous112 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:19:
[...]
Het makkelijkste is om de behuizing van de Buderus niet meer in verbinding te brengen met de achterwand, dan ben je meteen van de overdracht door het ventilatie kanaal af. Heb ik mij ook gedaan door het leidingwerk rondom de Buderus iets naar voren te halen, waardoor deze geen verbinding meer maakt met achterwand.
Forceer jij het eerste deel via de compressor? Of doet de warmtepomp dat zelf?Willem senior schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:53:
[...]
Hier red ik 57 graden op alleen de compressor met een split warmtepomp
En dan de rest met het electriche element om de legionella run af te maken tot 63 graden heb ik ingesteld
Ik zou graag willen weten hoe de software van de warmtepomp de desinfectierun regelt.
Ik doe het op deze manierJoris748 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 08:53:
[...]
Forceer jij het eerste deel via de compressor? Of doet de warmtepomp dat zelf?
Ik zou graag willen weten hoe de software van de warmtepomp de desinfectierun regelt.
Start op zaterdag middag om 14:00 eco instelling standaard 42 start en 55 eindpunt
Dan na een 30 minuten comfort mode water instelling 42 start en 57 eindpunt
Op die zelfde tijd dus om 14:30 start je de legionella run
De compressor zal dan mee blijven helpen tot 57 graden
Ik zelf doe alleen eco en zet voor de legionella run gewoon het eind punt voor die dag op 57 graden
Hier duurt de warmwater run ongeveer 45 minuten vandaar dat ik om 14:30 start met de legionella want als de compressor al gestopt is zal deze niet meer starten om te helpen met de legionella run
En electriche element inststellen op 6 kw is genoeg
Willem senior schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:47:
[...]
Ik doe het op deze manier
Start op zaterdag middag om 14:00 eco instelling standaard 42 start en 55 eindpunt
Dan na een 30 minuten comfort mode water instelling 42 start en 57 eindpunt
Op die zelfde tijd dus om 14:30 start je de legionella run
De compressor zal dan mee blijven helpen tot 57 graden
Ik zelf doe alleen eco en zet voor de legionella run gewoon het eind punt voor die dag op 57 graden
Hier duurt de warmwater run ongeveer 45 minuten vandaar dat ik om 14:30 start met de legionella want als de compressor al gestopt is zal deze niet meer starten om te helpen met de legionella run
Wat gebeurt er als je om 14:00 meteen start op comfort stand? En dan om 14:30 de desinfectierun start? Gebeurt er dan niet gewoon hetzelfde: WP gaat het warm water verwarmen en na 30 minuten schakelt het element bij?
Ik ga komende weken kijken wat er gebeurt als ik de desinfectie start, nadat de WP het water verwarmt heeft tot 55 °C. De compressor hoeft dan niet meer te ondersteunen om door te verwarmen van 55 °C naar de eindtemperatuur.
Er leiden meerdere wegen naar Rome. Ben benieuwd wat het beste werkt
FTFYEn electrische element inststellen op 6 kw is genoeg
Hoi allemaal,
Heeft er iemand ervaring met, of kennis van, de easycontrol adapter van Bosch Nefit?
Die is tussen mijn "oude" Nefit thermostaat en de warmtepomop geplaatst.
Ik vraag me af wat de themostaat doet: alleen aan/uit? of doet hij meer? en wat dan?
Nb: de wp geeft geen ruimtetemperatuur op de display.
Jonathan
Heeft er iemand ervaring met, of kennis van, de easycontrol adapter van Bosch Nefit?
Die is tussen mijn "oude" Nefit thermostaat en de warmtepomop geplaatst.
Ik vraag me af wat de themostaat doet: alleen aan/uit? of doet hij meer? en wat dan?
Nb: de wp geeft geen ruimtetemperatuur op de display.
Jonathan
Ja dat werkt ook goedJoris748 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:01:
[...]
Wat gebeurt er als je om 14:00 meteen start op comfort stand? En dan om 14:30 de desinfectierun start? Gebeurt er dan niet gewoon hetzelfde: WP gaat het warm water verwarmen en na 30 minuten schakelt het element bij?
Ik ga komende weken kijken wat er gebeurt als ik de desinfectie start, nadat de WP het water verwarmt heeft tot 55 °C. De compressor hoeft dan niet meer te ondersteunen om door te verwarmen van 55 °C naar de eindtemperatuur.
Er leiden meerdere wegen naar Rome. Ben benieuwd wat het beste werkt
[...]
FTFY
Als je zorgt dat de gewone warm water run nog bezig is en dan legionella run start blijft de compressor mee helpen tot je ingestelde warmwater temperatuur
Ik heb een paar weken proberen te vergelijken met wel/niet een warm water run voor de desinfectie en ben er nog niet overuit of dit wel of niet een besparing is. Als ik NIET zo'n run inplan dan zie ook dat de compressor gebruikt wordt tijdens de desinfectie.
Maar weken met elkaar vergelijken is lastig. Andere start water temperatuur, andere buiten temperatuur...
Maar weken met elkaar vergelijken is lastig. Andere start water temperatuur, andere buiten temperatuur...
Ah, misschien is dit de fout. Bij mij is de warm water run gestopt voordat de desinfectie start.want als de compressor al gestopt is zal deze niet meer starten om te helpen met de legionella run
[ Voor 23% gewijzigd door HansRemmerswaal op 09-01-2023 12:06 ]
De compressor maakt goedkoper warm water dan het electriche elementHansRemmerswaal schreef op maandag 9 januari 2023 @ 12:03:
Ik heb een paar weken proberen te vergelijken met wel/niet een warm water run voor de desinfectie en ben er nog niet overuit of dit wel of niet een besparing is. Als ik NIET zo'n run inplan dan zie ook dat de compressor gebruikt wordt tijdens de desinfectie.
[...]
Ah, misschien is dit de fout. Bij mij is de warm water run gestopt voordat de desinfectie start.
Dus je moet het zo inplannen dat de compressor nog bezig is met de warmwater bereiding
En door dan ook nog je eind temperatuur hoger in te stellen werkt de compressor nog langer mee
Tot deze het niet meer red en dan pas stopt
Je max temperatuur moet je zelf uitzoeken tot waar de compressor Het niet meer red
Maar hier red de compressor altijd wel tot de 57 graden en dan schakelt deze uit
Bij een normale warmwater bereiding draai ik op eco en begin temperatuur staat op 41 graden en eind temperatuur 52 graden