Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-09 21:21
Ik zit met het volgende: onze vloerwarming wordt aangestuurd door een 3 stands Wilo Para pomp van de Enviline binnenunit van de warmtepomp. Deze pomp stond tot nu toe in de hoogste stand 3 (in Δp-c regelingstype), in deze stand is de flow van de vloerverwarmingsgroepen ingeregeld waarmee ik de woning goed op temperatuur krijg en een lage Delta t over de vloerverwarmingsgroepen heb. Er zijn twee vloerverwarmingsverdelers, welke elk door een aparte flowregelaar worden begrensd. Vloerverwarmingslengtes variëren van 50 tot 130 meter het zijn in totaal 18 groepen/
Omdat de pomp in stand 3 veel lawaai maakt heb ik de pomp teruggezet naar stand 2 (waarin de pomp een stuk geluidsarmer draait), alle flows met alle groepen open en de warmtepomp geforceerd laten verwarmen weer opnieuw ingesteld als op dezelfde waardes als in stand 3. Je zou dus verwachten omdat ik alle flows van alle groepen weer gelijk kon instellen dat dit goed moest gaan. Helaas komen de verschillende ruimtes in de nieuwe pompstand nu niet meer op temperatuur, wat zou duiden op onvoldoende flow over de groepen. Echter de ingestelde flows zijn gelijk aan die van de vorige pomp sneleheidsinstelling, dus waar zou dit fout kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:39
Nous112 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:00:
Ik zit met het volgende: onze vloerwarming wordt aangestuurd door een 3 stands Wilo Para pomp van de Enviline binnenunit van de warmtepomp. Deze pomp stond tot nu toe in de hoogste stand 3 (in Δp-c regelingstype), in deze stand is de flow van de vloerverwarmingsgroepen ingeregeld waarmee ik de woning goed op temperatuur krijg en een lage Delta t over de vloerverwarmingsgroepen heb. Er zijn twee vloerverwarmingsverdelers, welke elk door een aparte flowregelaar worden begrensd. Vloerverwarmingslengtes variëren van 50 tot 130 meter het zijn in totaal 18 groepen/
Omdat de pomp in stand 3 veel lawaai maakt heb ik de pomp teruggezet naar stand 2 (waarin de pomp een stuk geluidsarmer draait), alle flows met alle groepen open en de warmtepomp geforceerd laten verwarmen weer opnieuw ingesteld als op dezelfde waardes als in stand 3. Je zou dus verwachten omdat ik alle flows van alle groepen weer gelijk kon instellen dat dit goed moest gaan. Helaas komen de verschillende ruimtes in de nieuwe pompstand nu niet meer op temperatuur, wat zou duiden op onvoldoende flow over de groepen. Echter de ingestelde flows zijn gelijk aan die van de vorige pomp sneleheidsinstelling, dus waar zou dit fout kunnen gaan?
door de mindere flow door de vloerverwarming heb je nu een hogere temperatuur nodig voor de zelfde warmte afgifte te krijgen
dus zal je de stooklijn ook moeten aanpassen op deze flow

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:21:
[...]

door de mindere flow door de vloerverwarming heb je nu een hogere temperatuur nodig voor de zelfde warmte afgifte te krijgen
dus zal je de stooklijn ook moeten aanpassen op deze flow
Het vreemde is dat ik volgens mij geen verminderde flow heb. Op alle groepen staat dezelfde flow ingesteld, bijvoorbeeld groep 1 had in pompstand 3 een flow van 1,8 ltr, nu in pompstand 2 weer 1,8 ltr. Dan heb je toch dezelfde flow en zou je verwachten dat er geen verschil in warmteafgifte zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-10 06:24
Dag Allen, heeft iemand wel eens overwogen de hybride warmtepomp uit te zetten op dit soort koude dagen? Mijn warmtepomp verbruikt nu ongeveer 40-45kw per dag, en 1.5m3 gas. Als ik kijk naar een vergelijkbare koude dag in 2021 toen ik de warmtepomp niet had, gebuikt ik 10.5 m3 gas.

Een simpele berekening laat zien dat het goedkoper is op gas te stoken nu (met mijn tarieven in elk geval).

En zo ja, wie weet hoe je de compress 3000i zo instelt dat deze enkel op gas stookt? Dan kan ik het ook eens een dag proberen.

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Nous112 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:32:
[...]

Het vreemde is dat ik volgens mij geen verminderde flow heb. Op alle groepen staat dezelfde flow ingesteld, bijvoorbeeld groep 1 had in pompstand 3 een flow van 1,8 ltr, nu in pompstand 2 weer 1,8 ltr. Dan heb je toch dezelfde flow en zou je verwachten dat er geen verschil in warmteafgifte zou zijn?
Het lijkt dezelfde flow maar omdat je pomp een stand lager staat is er minder druk in je leidingen
En daardoor krijg je dan toch een warmte afgifte verschil tussen de pomp standen
Je zult per ruimte het weer moeten gaan inregelen op deze pomp stand als je die wil houden teminste
Maar als je pomp zachter draait heb je ook minder afgifte in je huis
Dus als je het niet meer warm krijg moet je weer opnieuw alles inregelen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
@maartenvdv737 is je warmtepomp dan wel goed geïnstalleerd en afgesteld? 40 kWh per dag klinkt mij wel als erg veel. Ons hele huis verbruikt op een dag als gisteren net iets minder dan 30 kWh, daar doet de warmtepomp er ongeveer 20 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:05

spok9

Groen...

maartenvdv737 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:44:
Dag Allen, heeft iemand wel eens overwogen de hybride warmtepomp uit te zetten op dit soort koude dagen? Mijn warmtepomp verbruikt nu ongeveer 40-45kw per dag, en 1.5m3 gas. Als ik kijk naar een vergelijkbare koude dag in 2021 toen ik de warmtepomp niet had, gebuikt ik 10.5 m3 gas.

Een simpele berekening laat zien dat het goedkoper is op gas te stoken nu (met mijn tarieven in elk geval).

En zo ja, wie weet hoe je de compress 3000i zo instelt dat deze enkel op gas stookt? Dan kan ik het ook eens een dag proberen.
Dat bereik je door de energieprijsverhouding goed in te stellen, dan kiest de warmtepomp de economisch meest voordelige optie. Zoek maar even in het topic hier op die term :)

@JakeOfOz mijn warmtepomp deed gisteren ook ~40kWh, ik vind dat op zich niet zo schokkend hoor, rond het vriespunt met vochtig weer.

[ Voor 10% gewijzigd door spok9 op 11-12-2022 21:39 ]

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:54
TheCeet schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:10:
[...]

Heb ik geprobeerd ook zonder succes. Ook alle kringen op bovenverdieping vol open. Nog steeds slaat die in error dan.
Ook het issue dat hij niet kan opwarmen tot de streeftemperatuur heeft er ook mee te maken denk ik.
Meestal hangt die rond de 24gr met eens piek naar 27gr voor even. Als bovenverdieping open staat dan kan die maar opwarmen tot 22gr ong
Twee dingen zou je nog kunnen proberen:
- sluit uit dat er nog lucht in je systeem zit, dus even de ontluchters her en der checken. Uiteraard ook de druk in installatie goed hebben.
- draai de radiatoren eens dicht en alleen alle vloerverwarming helemaal open. Het gaat zoals Willem zegt om veel flow, maar ook om warm genoeg water. Als je radiatoren een erg korte lus vormen kan het zomaar zijn dat je te koud water retour krijgt en je ondanks de hoge flow toch een storing activeert.

Voorwaarde is wel dat je de leidingdiameter op orde hebt (idealiter 32mm kunststof of 28mm koper) en voldoende m2 vloerverwarming oppervlakte hebt. Je hebt geen buffer toch? Anders zou je nog kunnen checken hoe je secundaire pomp schakelt bij een defrost. Ook die moet dan volgens mij naar 100% (ik heb zelf geen buffer, dus niet zeker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
spok9 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:20:
[...]

Dat bereik je door de energieprijsverhouding goed in te stellen, dan kiest de warmtepomp de economisch meest voordelige optie. Zoek maar even in het topic hier op die term :)

@JakeOfOz mijn warmtepomp deed gisteren ook ~40kWh, ik vind dat op zich niet zo schokkend hoor, rond het vriespunt met vochtig weer.
Het lastige van prijsverhouding vind ik dat dit geen rekening houdt met eventueel elektriciteitsopwekking en salderingsregeling. Zolang je nog aan het salderen bent is de elektriciteit goedkoper. De prijsverhouding zou dus op afstand ingesteld moeten kunnen worden. Maar zover ik kan zien is dit niet mogelijk via de bbqkees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:20
maartenvdv737 schreef op maandag 12 december 2022 @ 06:27:
[...]

Maar zover ik kan zien is dit niet mogelijk via de bbqkees.
zullen we eens een lijstje maken wat er (helaas..) alles niet met de bbqkees kan? Het heeft vast te maken met specifieke dingen van nefit. Of ik ben ergens lost in translation.. Ik loop me al de voeten wond, tussen computer en binnendeel..
dus wat niet kan op de bbqkees volgens mij:

instellingen:
-extra warmtebron kiezen ect.
-hybrid prijsverhouding
-stille modus
-aan/uit hysterese
-pompen/ temp vers. tc3/tc0
-alles onder instell. bijverw.

monitoring:
info-systeeminformatie:
COP (wel indirekt zelf te berekenen)
Status bijverw. met mengklep

en dan zijn er (in mijn homeassistant) nog zaken waar ik niet weet wat die doen/ waar die in de handleiding staan:
bijvoorbeeld:
-sensor: hc1 mode type: comfort
-switch: Hc1 switch-on optimization

[ Voor 18% gewijzigd door hackbard op 12-12-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
wie weet hoe je de compress 3000i zo instelt dat deze enkel op gas stookt? Dan kan ik het ook eens een dag proberen.
wat hier net een beetje werkte:
-extra warmtebron kiezen: bijverw. met menger parallel (niet hybride!)
-alleen bijverwarming: JA

Alleen heb ik hier net als @RobEppink blijkbaar het probleem dat de menger raar doet. Naar een tijd gaat die naar 0%, dan loopt de ketel temperatuur op tot die zijn eigen max temp (71graden) bereikt, en uitgaat. Raar is ook dat tijdens menger 0% de aanvoer leiding best ietsje warm word, maar de retour niet. Blijkbaar lekt er toch wat doorheen ook staat de menger op 0%.
Maar hoe kan ik voorkomen tijdens bijverwarming aan, dat de menger naar 0% loopt?
(Max. aanvoertemp van de stooklijn is 70graden want bij 55 kreeg die een storing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-10 09:49
de telegraaf schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:16:
[...]

Inderdaad, ik dacht zelfs op een gegeven moment dat de klep vast zat; maar dat blijkt niet zo te zijn. De aansturing is op de een of andere manier gewoon niet goed uitgewerkt (oude firmware 1,09, 5 jaar in gebruik) om lekker parallel te lopen, wat onder hier onder de huidige omstandigheden naar mijn mening het mooist is.
Vanochtend weer elke anderhalf uur defrosts en dan heeft mijn 12kW wp niet voldoende verwarmend vermogen meer.
Na een hele tijd met de hybride factor geklooid te hebben stel ik weer vast dat de aansturing steeds maar op 3 of 4% mengklep blijft hangen, en dat die mengklep véél te langzaam reageert, zo kan hij wel een uur dicht blijven terwijl de aansturing 15% wil. (Mengerlooptijd op 10s, en bijverwarmingvertraging op 0)
Uiteindelijk doe ik nu het volgende: wanneer je de ronde knop (waar het streepje op staat) van de klep iets uittrekt, kun je 'm handmatig in elke stand zetten. (trucje geleerd van de leverancier die het even bekeken heeft). Die heb ik nu ongeveer 25% staan (handmatig verdraaid dus) en de CV zet ik op de minimale 7kW als max vermogen, met de max aanvoer op 80. De warmtepomp draait minimaal vermogen (dus niet zo snel defrosten) wat bij mij rond 5,5kW is, en de CV draait zoals gezegd 7kW. Water van CV is dan zo'n 77 graden, de wp pakt 25% van zijn capaciteit hiervan).
Daarmee draait het systeem stabiel en zo laat ik het de komende dagen staan. Aanvoertemp stabiel op 41 graden (vanuit buffervat, vanuit wp 47), wat ik nu nodig heb.
Nu kun je zeggen dat die 12,5 kW ook door de wp alleen geleverd kan worden (op volle kracht lees ik met dit weer 12,3-12,6 af), maar dat valt in de praktijk tegen. Door al die defrosts neemt de warmteproductie enorm af, terwijl ie de afgelopen 24h 83kWh verbruikte met een COP van 2,9.
Telegraaf, dank. Problematiek herkenbaar.
Binnen welke instelling heb je genoemde oplossing gevonden, hybride of parallel?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:44
Het viel me op dat dat één van de koelleidingen vlak voor een defrost helemaal koud en bevroren was tot aan de tot aan de binnenunit aan toe. Na de defrost is deze weer ontdooid.

Aangezien ik wat meer problemen heb met de opwarmen van SWW (duurt enorm lang/ maximale temperatuur wordt niet gehaald). Ik heb het vermoeden dat er te weinig koudemiddel in het systeem zit maar ik wil graag zeker weten dat het niet normaal is dat de leiding bevriest. Ik weet dat er ijsvorming op de buitenunit kan komen maar op de leidingen binnen heb ik nog nooit gehoord..

Dit lijkt me niet normaal toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:44
hackbard schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:07:
[...]

zullen we eens een lijstje maken wat er (helaas..) alles niet met de bbqkees kan? Het heeft vast te maken met specifieke dingen van nefit. Of ik ben ergens lost in translation.. Ik loop me al de voeten wond, tussen computer en binnendeel..

instellingen:
-hybrid prijsverhouding
-stille modus
-aan/uit hysterese

monitoring:
info-systeeminformatie:

en dan zijn er (in mijn homeassistant) nog zaken waar ik niet weet wat die doen/ waar die in de handleiding staan:
bijvoorbeeld:
Mijn ervaring met de support via GitHub (https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/issues/new/choose) is dat ze erg behulpzaam zijn. In de compressor status kon ik bijvoorbeeld niet de defrost zien. Ze vroegen mij wat telegram berichten te monitoren en door te sturen en kort daarna hadden ze een nieuwe build die de defrost wel kon laten zien.

Als je in the System log kijkt dan zie je regelmatig "No telegram type handler found for ID ..." waarschijnlijk zijn deze gerelateerd aan een aantal van die instellingen en metingen die nu nog ontbreken. Als wij nu ontbrekende instellingen aan / uit zetten en deze telegrams in de gaten houden dan zien we mogelijk de relatie. Die kunnen we doorgeven en kunnen dan geimplementeerd worden.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sheran
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-02 13:46
Wollie91 schreef op maandag 12 december 2022 @ 14:20:
Het viel me op dat dat één van de koelleidingen vlak voor een defrost helemaal koud en bevroren was tot aan de tot aan de binnenunit aan toe. Na de defrost is deze weer ontdooid.

Aangezien ik wat meer problemen heb met de opwarmen van SWW (duurt enorm lang/ maximale temperatuur wordt niet gehaald). Ik heb het vermoeden dat er te weinig koudemiddel in het systeem zit maar ik wil graag zeker weten dat het niet normaal is dat de leiding bevriest. Ik weet dat er ijsvorming op de buitenunit kan komen maar op de leidingen binnen heb ik nog nooit gehoord..

Dit lijkt me niet normaal toch?
Tijdens de defrosts bij mij worden de koperen leidingen die in de binnenunit gaan ook erg koud. Ze slaan af en toe wit uit van de kou (hele lichte ijsvorming). Heb geen idee of het normaal is, maar aangezien de WTP het proces omdraait om de ontdooien kan ik me voorstellen dat het voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheran
RobEppink schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:23:
[...]

kWh € 0,40 / M3 (2,02/9,77=) € 0,21 = 1,93
=Energie/prijs verhouding x 0,902 = 1,7
Thanks! omdat de gasketel meeste werk deed heb ik de instellingen van hybride naar parallel verwarmen aangepast. De gasketel draagt nu alleen bij tijdens defrosts. Omdat ik dit gedaan heb kan ik de energie prijsverhouding niet meer instellen. Maar dat is prima. Heb nog een kleine overschot aan stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:41
TheCeet schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:23:
Iemand raad/ervaringen met hetvolgende.
Sinds de koudere temperaturen slaat de warmtepomp hier telkens in error H01/5451 - Alarm Z1 Debiet tijdens ontdooien te laag.
Ja heb ik begin dit jaar ook gehad (heeft een week veel stroom verbruikt voordat ik het door had, zie ook mijn posts van toen) en afgelopen weekend had hij het weer. Je moet hem zelf resetten, doet hij niet zelf.
Installateur er destijds bij gehad, die heeft met Nefit gebeld maar er schijnt niks aan te doen te zijn .....

Ik vind het vreemd en baal er van

Zou een monoblok er ook last van hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
de telegraaf schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:16:
[...]

Inderdaad, ik dacht zelfs op een gegeven moment dat de klep vast zat; maar dat blijkt niet zo te zijn. De aansturing is op de een of andere manier gewoon niet goed uitgewerkt (oude firmware 1,09, 5 jaar in gebruik) om lekker parallel te lopen, wat onder hier onder de huidige omstandigheden naar mijn mening het mooist is.
Vanochtend weer elke anderhalf uur defrosts en dan heeft mijn 12kW wp niet voldoende verwarmend vermogen meer.
Na een hele tijd met de hybride factor geklooid te hebben stel ik weer vast dat de aansturing steeds maar op 3 of 4% mengklep blijft hangen, en dat die mengklep véél te langzaam reageert, zo kan hij wel een uur dicht blijven terwijl de aansturing 15% wil. (Mengerlooptijd op 10s, en bijverwarmingvertraging op 0)
Uiteindelijk doe ik nu het volgende: wanneer je de ronde knop (waar het streepje op staat) van de klep iets uittrekt, kun je 'm handmatig in elke stand zetten. (trucje geleerd van de leverancier die het even bekeken heeft). Die heb ik nu ongeveer 25% staan (handmatig verdraaid dus) en de CV zet ik op de minimale 7kW als max vermogen, met de max aanvoer op 80. De warmtepomp draait minimaal vermogen (dus niet zo snel defrosten) wat bij mij rond 5,5kW is, en de CV draait zoals gezegd 7kW. Water van CV is dan zo'n 77 graden, de wp pakt 25% van zijn capaciteit hiervan).
Daarmee draait het systeem stabiel en zo laat ik het de komende dagen staan. Aanvoertemp stabiel op 41 graden (vanuit buffervat, vanuit wp 47), wat ik nu nodig heb.
Nu kun je zeggen dat die 12,5 kW ook door de wp alleen geleverd kan worden (op volle kracht lees ik met dit weer 12,3-12,6 af), maar dat valt in de praktijk tegen. Door al die defrosts neemt de warmteproductie enorm af, terwijl ie de afgelopen 24h 83kWh verbruikte met een COP van 2,9.
idd, dit had ik toen niet goed gelezen omdat ik met iets anders bezig was. Nu is dit wel aan de orde. Die klep met ronde knop en streepje, de menger, zit bij mij aan de binnenkant van de toestel (3000i). Zit die bij jou buiten? Of blijft die waar je hem wil hebben, op de 25%? Ik heb geen zin om telkens de deksel eraf te halen. Trouwens zie ik net voor het eerst de menger op 100%, naar een half uur lopen als bijverwarmer excl. met "alleen bijverw- ja". Wel voelt de retour naar de gasketel warmer dan de retour naar de wp, helemaal open lijkt die niet. Ligt dat aan een te korte mengerlooptijd? Ik had de mengerlooptijd van 120 naar 10sec gezet. Dan doet die dus rond 30min van 0 naar 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

hackbard schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:07:
[...]

instellingen:
-hybrid prijsverhouding
-stille modus
-aan/uit hysterese

monitoring:
info-systeeminformatie:

bijvoorbeeld:
Laten we dan gezamenlijk proberen of we genoeg info kunnen verzamelen en een issue maken op de ems-esp GitHub. Had toevallig vandaag BBQKees gemaild over de bijverwarming met mengklep:
Wat betreft het tweede punt:
Als je iets mist wat wel beschikbaar is op de pomp maar niet in EMS-ESP dan kun je het beste een issue openen op de firmware repository.
https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/issues

Wij kunnen nagaan of de betreffende parameter in een van de telegrammen op de EMS bus zit.
Hiervoor moeten we de parameter weten die je zoekt op verschillende tijdstippen met verschillende waardes.
Je moet dan een foto of notitie maken van de waarde op het display en dan tegelijkertijd via System->System Log in de Gateway met log level ALL zoveel mogelijk berichten loggen totdat je een nieuwe waarde krijgt. WIj kunnen dan zoeken naar een waarde die veranderd op dat tijdstip.
Met export kun je die op de pc zetten en deze dan bij het issue mee uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCeet
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-10 15:42
Albs schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:51:
[...]

Ja heb ik begin dit jaar ook gehad (heeft een week veel stroom verbruikt voordat ik het door had, zie ook mijn posts van toen) en afgelopen weekend had hij het weer. Je moet hem zelf resetten, doet hij niet zelf.
Installateur er destijds bij gehad, die heeft met Nefit gebeld maar er schijnt niks aan te doen te zijn .....

Maar jij hebt wel nog gewoon verwarming dan?
Bij mij slaat die na half uur al in error, met als resultaat: 14gr nu binnen... (staat nu wel in vakantiemodus omdat die toch anders pogingen blijft ondernemen om te verwarmen)

Vanmorgen nog eens poging ondernomen, ie kon maar opwarmen tot 20gr aanvoer voor vloerverwarming. Veel te laag, dus er scheelt duidelijk iets met mijn systeem.
Is ook nieuwbouwwoning en warmtepomp maakt nu eerste koude mee waardoor ie het niet aankan.
Hopelijk zal het overmorgen opgelost zijn na interventie van de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DhYannick
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-09-2023
Hallo,

Sinds januari 2022 hebben we onze wp, nooit echt problemen.

Nu pas begonnen met monitoring, sinds begin december.

Verbruik is toch wel heel hoog, vandaag (wel min 3) constant verbruik van 4kw, dat maakt samen 60kwh voor 1 dag.

Stooklijn staat 25 - 45
Aanvoertemp 49
Warmwater enkel overdag (tussen 10u en 16u)
Temp op thermostaat, 20gr gevraagd (meet bijna altijd 19)
Oudere woning, werkt met radiatoren. Staan bijna overal open.

Iemand die in zeggen welke instelling nog kan aangepast worden voor lager verbruik in deze maanden?

Elektrische bijverwarming staat uit.

Al bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door DhYannick op 12-12-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:08:
[...]

Het lijkt dezelfde flow maar omdat je pomp een stand lager staat is er minder druk in je leidingen
En daardoor krijg je dan toch een warmte afgifte verschil tussen de pomp standen
Je zult per ruimte het weer moeten gaan inregelen op deze pomp stand als je die wil houden teminste
Maar als je pomp zachter draait heb je ook minder afgifte in je huis
Dus als je het niet meer warm krijg moet je weer opnieuw alles inregelen
De twee ruimtes met de langste lengtes (130 meter) werden niet meer warmer, het verder opendraaien van de flow mocht niet baten. Dus weer terug naar stand 3, de flows weer opnieuw ingesteld 8)7 Dan maar meer herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Nous112 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:14:
[...]

De twee ruimtes met de langste lengtes (130 meter) werden niet meer warmer, het verder opendraaien van de flow mocht niet baten. Dus weer terug naar stand 3, de flows weer opnieuw ingesteld 8)7 Dan maar meer herrie.
Meer flow is meer afgifte in je huis en anders moet je de stooklijn hoger gaan instellen om de zelfde afgifte te krijgen met minder flow in je systeem
Dat is een keuze die je zelf moet maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 20:23
Willem senior schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:40:
[...]

Meer flow is meer afgifte in je huis en anders moet je de stooklijn hoger gaan instellen om de zelfde afgifte te krijgen met minder flow in je systeem
Welke pomp doel je dan op @Willem senior ? De enige pomp waar ik controle over heb is de Wilo/Buderus. Die staat bij mij op stand 3, geeft wel wat herrie, maar staat in de bijkeuken, dus geen probleem.
Of doel je op de TC3-TC0 instelling van de binnenunit? Ik heb het idee dat de CV pomp altijd zijn snelheid aanpast om de ingestelde waarden te bereiken, 4,5 bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8l_VaKs3waFrVULypIpPHwm2P4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07pymecjDEpKSyfWzxZ6yOky.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door scarwoman op 12-12-2022 23:51 ]

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
.

[ Voor 99% gewijzigd door scarwoman op 12-12-2022 23:53 ]

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-09 16:02
Mijn gasketel en de 3weg klep moduleren elkaar wat tegen, zo lijkt het. Ik krijg een sterk fluctuerend TC1 temperatuur wat de efficientie vast niet ten goede komt. Iemand een tip? Het kan natuurlijk de thermostaat kraan zijn die af en toe open en dicht gaat waardoor de warmtevraag veranderd, maar als ik op de warmtepomp draai is het veel minder

Ik heb het maximale vermogen van de gasketel zo laag mogelijk staan, de CV pomp op stand 1 van 3 en de gasketel aanvoer temp begrensd op 65 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqbnDWDTVD7ivqel38Wmmbl5tro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8MratnrmhhlCVaQheeniGk8O.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JakeOfOz
Willem senior schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:40:
[...]

@Nous112 @Willem senior
Meer flow is MINDER afgifte. Er is minder tijd voor warmte-afgifte, het water komt bijna net zo warm weer bij de retour.
Als je de delta tc0-tc3 lager zet (dus minder afgifte) zul je ook merken dat je pomp harder gaat draaien.

@scarwoman Die Wilo pomp zit ook op je warmtepomp aangesloten, en wordt door je tc0-tc3 beïnvloed. Je kunt zelf nog wat naregelen op die pomp als fine tuning. Bij ons staat ‘ie nu op stand twee, de eerste was net niet genoeg

[ Voor 16% gewijzigd door JakeOfOz op 13-12-2022 06:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
scarwoman schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:50:
[...]

Welke pomp doel je dan op @Willem senior ? De enige pomp waar ik controle over heb is de Wilo/Buderus. Die staat bij mij op stand 3, geeft wel wat herrie, maar staat in de bijkeuken, dus geen probleem.
Of doel je op de TC3-TC0 instelling van de binnenunit? Ik heb het idee dat de CV pomp altijd zijn snelheid aanpast om de ingestelde waarden te bereiken, 4,5 bij mij.

[Afbeelding]
Deze pomp op de foto wordt inderdaad bedoeld. Had i.v.m. lawaai van de pomp deze op stand 2 gezet, kon dezelfde flows instellen op de vloerverwarming maar de ruimtes warmden zeer langzaam op of haalden de temperatuur niet. Dan kan je inderdaad zoals @Willem senior aangaf je stooklijn opnieuw instellen (lees, de temperaturen verhogen) maar dat is slechter voor je verbruik omdat de warmtepomp met hogere temperaturen moet gaan werken. Dus weer terug naar stand 3, met meer herrie en de lagere stooklijn van 20-32 graden bij een TC3/TC0 van 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
SuperR1902 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 04:00:
Mijn gasketel en de 3weg klep moduleren elkaar wat tegen, zo lijkt het. Ik krijg een sterk fluctuerend TC1 temperatuur wat de efficientie vast niet ten goede komt. Iemand een tip? Het kan natuurlijk de thermostaat kraan zijn die af en toe open en dicht gaat waardoor de warmtevraag veranderd, maar als ik op de warmtepomp draai is het veel minder

Ik heb het maximale vermogen van de gasketel zo laag mogelijk staan, de CV pomp op stand 1 van 3 en de gasketel aanvoer temp begrensd op 65 graden.
[Afbeelding]
bij mij knijpt de menger de ketel af als de aanvoer/tc1 hoger dan de target wordt. Het lijkt bij jou ook zo. Misschien kan je een manier vinden dat de tc1 langer/vaker onder de target blijft?
Draait de ketel bij jou alleen, of icm met de wp? Welke instellingen gebruik je onder bijverwarming?
En heb je het ketelvermogen op de ketel zelf ingesteld, of kan dat op de wp? Hier draait de ketel altijd laag, dat vindt ik soms te laag en ik weet niet of ik dat kan veranderen. Maar misschien beter laag dan steeds aan/uit of van die golven/pieken.
Er waren hierboven al een paar discussies, als je op bijverwarmen en menger zoekt, vindt je misschien nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 09:42

Ter ref: Onze heeft gisteren 40.3 kwh (Type 7KW B/S) gebruikt & gas was 1.1 m3 waarvan 0.5 warm water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAgEBQ49JqszPhgGeSjCf1vDk_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUibiKoocDKNhkvCmTmNatNL.jpg?f=fotoalbum_large
Ik moet wel toegeven dat de CV temp maar op 30 graden staat. Voor ons maakt stroom niet uit nu we nog kunnen salderen.

[ Voor 22% gewijzigd door Riddler85 op 13-12-2022 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:17
vannacht heeft bij mij bij -9 het elektrisch hulpelement vrolijk meegedaan. Kan ik mee leven, maar als ik naar het afgemomen elektrisch vermogen van de wp buitenunit kijk lijkt die niet vol te draaien - dat vind ik raar. net alsof hij prio aan elektrisch element geeft. Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
hackbard schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:50:
Misschien kan je een manier vinden dat de tc1 langer/vaker onder de target blijft?
Ja ik heb de gasketel nu op 50 graden gezet, dan regelen ze gasketel en de warmtepomp ongeveer naar dezelfde waarde.
Draait de ketel bij jou alleen, of icm met de wp?
Nu enkel ketel. Vanmorgen deed hij nog een poging op de wp, maar na 1 defrost besloot hij op gas te gaan stoken.
Welke instellingen gebruik je onder bijverwarming?
De gasketel als hybride met een gas/elektra kostenverhouding. De wp vraag met een aan/uit signaal of de gasketel wil aanslaan.
En heb je het ketelvermogen op de ketel zelf ingesteld, of kan dat op de wp? Hier draait de ketel altijd laag, dat vindt ik soms te laag.
Op de gasketel kan ik het maximaal te leveren vermogen tov maximum instellen. Ik meen dat 40% van maximum het laagst instelbaar was. De communicatie tussen de wp en gasketel is een simpel relais dus mijn gasketel kan niet ingesteld worden via de wp.

Ik ga eerst eens even kijken wat er het komend uur gebeurt nu ik de aanvoer temperatuur wat lager het gezet op de gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheran
Riddler85 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:11:
[...]

Ter ref: Onze heeft gisteren 40.3 kwh (Type 7KW B/S) gebruikt & gas was 1.1 m3 waarvan 0.5 warm water.
[Afbeelding]
Ik moet wel toegeven dat de CV temp maar op 30 graden staat. Voor ons maakt stroom niet uit nu we nog kunnen salderen.

[ Voor 36% gewijzigd door Sheran op 13-12-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheran
Riddler85 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:11:
[...]

[Afbeelding]
Hi,
Bij ons gaat de pomp ivm mogelijk geluidshinder buren om 22.00 uur uit en weer aan om 08.00 uur. Dit via ingebouwde klokprogramma. De thermostaat is ingesteld op 20 graden. De ketel springt alleen bij om de defrosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X42PiHedERA90GAnM74gJdT7GpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nuPXDgLmrQFrzvwM1peopG4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Lochnes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:16:
vannacht heeft bij mij bij -9 het elektrisch hulpelement vrolijk meegedaan. Kan ik mee leven, maar als ik naar het afgemomen elektrisch vermogen van de wp buitenunit kijk lijkt die niet vol te draaien - dat vind ik raar. net alsof hij prio aan elektrisch element geeft. Weet iemand dat?
Niet toevallig de still modus aan staan?

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Sheran schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:01:
[...]
Bij ons gaat de pomp ivm mogelijk geluidshinder buren om 22.00 uur uit en weer aan om 08.00 uur. Dit via ingebouwde klokprogramma. De thermostaat is ingesteld op 20 graden. De ketel springt alleen bij om de defrosten.
Dus tussen 22 en 8 stook je nu niet op gas? Of neemt de gasketel het 's nachts over? Als je dat laatste via een klokprogramma kan instellen hoor ik graag hoe. Ik heb namelijk moeten prutsen met een van de ingangen en een Shelly relay om zoiets voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Hier elk uur een defrost... Als ik kijk naar de regelmaat dan lijkt het wel alsof er een timer in zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vv5WygswRMoWSqakLyi_utUbqRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qCjvi3K7ihUfVwYoA2OxVgQr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
@HansRemmerswaal Wat was op die dag de geleverde energie en opgenomen energie? Dit kan toch haast niet voordeliger zijn dan op gas stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheran
SuperR1902 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:15:
[...]

Dus tussen 22 en 8 stook je nu niet op gas? Of neemt de gasketel het 's nachts over? Als je dat laatste via een klokprogramma kan instellen hoor ik graag hoe. Ik heb namelijk moeten prutsen met een van de ingangen en een Shelly relay om zoiets voor elkaar te krijgen.
Nee wij stoken helemaal niet tussen 22.00- en 08.00 uur.. De afgelopen nachten (met nachtvorst) koelde de woning met slechts 0,5 graad af dus voorlopig gaat het prima zo. Weet niet of het de meest optimale situatie is, maar zodra de buitenunit van de muur gehaald is (omdat ik zelf last heb van het geluid) zijn wij voornemens de WTP continu aan te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Sheran schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:26:
[...]

Nee wij stoken helemaal niet tussen 22.00- en 08.00 uur.. De afgelopen nachten (met nachtvorst) koelde de woning met slechts 0,5 graad af dus voorlopig gaat het prima zo. Weet niet of het de meest optimale situatie is, maar zodra de buitenunit van de muur gehaald is (omdat ik zelf last heb van het geluid) zijn wij voornemens de WTP continu aan te laten staan.
Wauw, dan heb je vast een hoop thermische massa/vloerverwarming en/of een super goed geisoleerde woning. Ik moet op het moment continue 4 kW warmte via de wp of gasketel het huis in duwen om de thermostaat in de woonkamer op 19 graden Celsius te houden. (ongeveer -3*C buiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 09:42
[...]

Hi,

[Afbeelding]
Mag ik vragen waarom? Is de stille stand niet voldoende voor je buren of nachtverlaging?
Het kost namelijk best wel wat stroom/gas om weer op gang te komen in de ochtend.

In mijn stroom verbruik van de WP zie je dat hij in de nacht met 1 graden lager aanzienlijk minder hard aan het werk is. Hiernaast staan de tada's op 15 graden en vloer verwarming op 17 graden ipv 18,5 overdag.

Edit: Ja geluid overlast snap ik wel.
SuperR1902 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:32:
[...]

Wauw, dan heb je vast een hoop thermische massa/vloerverwarming en/of een super goed geisoleerde woning. Ik moet op het moment continue 4 kW warmte via de wp of gasketel het huis in duwen om de thermostaat in de woonkamer op 19 graden Celsius te houden. (ongeveer -3*C buiten)
Ja dacht ik ook al, want als je kijkt naar gasverbruik/elktra in de ochtend als de WP weer aan gaat had ik wel een piek qua gas verwacht.

@Sheran is dit nog steeds met de kouden temperaturen van vandaag?

[ Voor 25% gewijzigd door Riddler85 op 13-12-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
SuperR1902 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:19:
@HansRemmerswaal Wat was op die dag de geleverde energie en opgenomen energie? Dit kan toch haast niet voordeliger zijn dan op gas stoken?
Mijn COP(heating) over de laatste 24 uur is 3.3. Op 8 december was deze nog 4.8 over de laatste 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:59:
[...]

Mijn COP(heating) over de laatste 24 uur is 3.3. Op 8 december was deze nog 4.8 over de laatste 24 uur.
Keurig hoor, met zulke lager buiten temperaturen en zo veel defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:05
[...]

Hi,

[Afbeelding]
Hoi,
Wij overwegen ook om nachts uit te schakelen. Kan de mogelijkheid om dat met het ingebouwde programma niet vinden.
Het om de Nefit Enviline Bivalent Split 5.0 B.S. Hybride met de Compress 3000i binnen Unit.
Wie heeft het juiste idee O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

De Eik schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:57:
[...]

Hoi,
Wij overwegen ook om nachts uit te schakelen. Kan de mogelijkheid om dat met het ingebouwde programma niet vinden.
Het om de Nefit Enviline Bivalent Split 5.0 B.S. Hybride met de Compress 3000i binnen Unit.
Wie heeft het juiste idee O-)
Zie openingspost onder nachtverlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:15
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:59:
[...]

Ik twijfel nu of mijn COP wel klopt. Ik bereken dit met de energie afgifte waarde en verbruik van de warmtepomp buitenunit. De DIN meter in de meterkast voor het gehele opgenomen vermogen is even stuk :(.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3dtScjbtEaoHdF7_dS3zj4CxLk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CS4KUTauywDfWutZlLg0an4n.png?f=fotoalbum_large

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheran
Riddler85 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:54:
[...]

Mag ik vragen waarom? Is de stille stand niet voldoende voor je buren of nachtverlaging?
Het kost namelijk best wel wat stroom/gas om weer op gang te komen in de ochtend.

In mijn stroom verbruik van de WP zie je dat hij in de nacht met 1 graden lager aanzienlijk minder hard aan het werk is. Hiernaast staan de tada's op 15 graden en vloer verwarming op 17 graden ipv 18,5 overdag.

Edit: Ja geluid overlast snap ik wel.

[...]

Ja dacht ik ook al, want als je kijkt naar gasverbruik/elktra in de ochtend als de WP weer aan gaat had ik wel een piek qua gas verwacht.

@Sheran is dit nog steeds met de kouden temperaturen van vandaag?
Yes we hebben een goed geisoleerde woning. Vanacht koelde de woning met 0,7 graad af. De gasketel springt tijdens de opstart niet bij. Alleen tijdens ontdooien. De eerste twee gaspieken in onderstaand grafiek zijn de douchemomenten van 2 personen de rest ontdooicycli. De pomp zet ik uit omdat ik zelf en daarom denk ik ook de buren last heb van het gebrom van de pomp. Ergens volgend jaar laten wij het van de muur halen en los op het dak van de garage plaatsen. Dan mag het continu aan wat mij betreft.

.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYDinndkeQ9fCV-5pN2ErwY9_S8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/78WW2NtGWWobeVnLulx4PQVS.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
spok9 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:08:
[...]

Zie openingspost onder nachtverlaging.
Bekend, maar bestaat er de mogelijkheid om via het programma over te schakelen naar alleen bijverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
De Eik schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:20:
[...]

Bekend, maar bestaat er de mogelijkheid om via het programma over te schakelen naar alleen bijverwarming?
Ja,
Servicemenu >> Bijverwarming instellen .>> Alleen bijverwarming ja/nee
(deze instelling bepaalt of de bv de enige warmtebron moet zijn).

Je vroeg 'via het programma' d.i. natuurlijk handmatig.
Maar kan het 'klokprogramma bijverwarming' helpen?

[ Voor 12% gewijzigd door RobEppink op 13-12-2022 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
spok9 schreef op zondag 11 december 2022 @ 21:20:
[...]

@spok9 ik kan de prijsverhouding in de menu's van mijn compress 3000i niet vinden. De handleiding zegt dat die er moet zijn als de unit als hybride is geïnstalleerd. Wat bij mij het geval is. Erg vreemd dus. Heeft nog iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sheran
maartenvdv737 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:21:
[...]

@spok9 ik kan de prijsverhouding in de menu's van mijn compress 3000i niet vinden. De handleiding zegt dat die er moet zijn als de unit als hybride is geïnstalleerd. Wat bij mij het geval is. Erg vreemd dus. Heeft nog iemand dit?
Softwarematig moet het ook op hybride staan..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58JEGEVXswvxQgFmBwCVfTVYvWY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1AT18zivCGp2xiRW9VhIvJOt.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
magiel schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:11:
[...]

Ik twijfel nu of mijn COP wel klopt. Ik bereken dit met de energie afgifte waarde en verbruik van de warmtepomp buitenunit. De DIN meter in de meterkast voor het gehele opgenomen vermogen is even stuk :(.

[Afbeelding]
De manier waarop ik het bereken met Home Assistant staat hieronder. In grafiekvorm kan ik dan de trend zien. Ik heb overwogen om het gebruik te nemen van mijn kWh meter, maar nu sluiten de waardens beter aan met die van de warmtepomp zelf. Dus ja, een aantal kWh wordt niet meegenomen zoals die van de pomp. Heeft iemand een betere methode?

1) Via SQL heb ik een aantal queries die de delta verbruik / geproduceerde vermogen ophalen over de laatste 24 uur.
Settings -> Devices & Services -> Integration

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHb04-MdmM-lnDoJ72D5zJQ5_Bo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h5PNGBizeXKKlePu8Ha642su.png?f=user_large

Bijvoorbeeld...

SELECT state -
(
SELECT state
FROM states
WHERE entity_id = 'sensor.boiler_energy_consumption_compressor_heating'
AND last_updated < datetime('now','-24 hour')
ORDER BY last_updated DESC LIMIT 1
) delta_heating_consumed_compressor_24h
FROM states
WHERE entity_id = 'sensor.boiler_energy_consumption_compressor_heating'
ORDER BY last_updated DESC LIMIT 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0HPO9P5hKiqzp2svmZegq8gQUA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LVcYM4USwfuT7KP2NURglqTi.png?f=fotoalbum_large

2) In de configuration.yaml de sensoren om de COP te berekenen

- name: "COP total last 24h"
unit_of_measurement: ""
state: >
{% set delta_total_supplied_24h = states('sensor.delta_total_supplied_24h') | float %}
{% set delta_total_consumed_24h = states('sensor.delta_total_consumed_24h') | float %}

{{ (delta_total_supplied_24h / delta_total_consumed_24h) | round(2, default=0) }}

- name: "COP heating last 24h"
{% set delta_heating_supplied_24h = states('sensor.delta_heating_supplied_24h') | float %}
{% set delta_heating_consumed_compressor_24h = states('sensor.delta_heating_consumed_compressor_24h') | float %}
{% set delta_heating_consumed_electrical_24h = states('sensor.delta_heating_consumed_electrical_24h') | float %}

{{ (delta_heating_supplied_24h / (delta_heating_consumed_compressor_24h + delta_heating_consumed_electrical_24h)) | round(2, default=0) }}

- name: "COP dhw last 24h"
{% set delta_dhw_supplied_24h = states('sensor.delta_dhw_supplied_24h') | float %}
{% set delta_dhw_consumed_compressor_24h = states('sensor.delta_dhw_consumed_compressor_24h') | float %}
{% set delta_dhw_consumed_electrical_24h = states('sensor.delta_dhw_consumed_electrical_24h') | float %}

{{ (delta_dhw_supplied_24h / (delta_dhw_consumed_compressor_24h + delta_dhw_consumed_electrical_24h)) | round(2, default=0) }}

- name: "COP cooling last 24h"
{% set delta_cooling_supplied_24h = states('sensor.delta_cooling_supplied_24h') | float %}
{% set delta_cooling_consumed_compressor_24h = states('sensor.delta_cooling_consumed_compressor_24h') | float %}
{% set delta_cooling_consumed_electrical_24h = states('sensor.delta_cooling_consumed_electrical_24h') | float %}

{{ (delta_cooling_supplied_24h / (delta_cooling_consumed_compressor_24h + delta_cooling_consumed_electrical_24h)) | round(2, default=0) }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:37
Afgelopen week de kamertemperatuur op 17 graden gehad ivm weekje weg. Gisteren bij thuiskomst pas bedacht dat ik vergeten was de temperatuur al eerder hoger te zetten.... Gelukkig back-up met een houtkachel :) . Dus niet lang koud geweest. Wel gisteravond de gewenste kamertemperatuur op 20 graden gezet.

Nu blijkt dat de temperatuur in de woonkamer is gedaald tot 18 graden voordat de Nefit weer aan ging om de temperatuur omhoog te brengen. Lijkt mij redelijk laat om te beginnen met verwarmen.

Nu heb ik wel vaker het gevoel gehad dat als wij de houtkachel aan hebben gehad het langer duurt voordat de verwarming weer aanspringt. Maar zo duidelijk als gisteren/vandaag nooit meegemaakt. Maar normaal gesproken is het huis al enige tijd 20+ graden als we de kachel aansteken en koelt het huis minder snel af omdat de massa al warm is, die nu natuurlijk door langere tijd op lage temperatuur (17 graden) en de -8 van vannacht iets anders was.

Maar dit zette mij wel aan het denken: Kan het zijn dat het late inschakelen ligt aan de instelling: "Ruimtetemp.sch.verschil 1k" icm met "Uitschakelvertr. koelen 15h"?

Door de houtkachel wordt de kamertemperatuur makkelijk 1 graad boven de ingestelde temperatuur --> koelbedrijf wordt actief ("Koelbedrijf uit" staat op 24 graden dus feitelijk wordt er niet gekoeld want temperatuur is maximaal 22 graden ofzo met de houtkachel aan.) Maar gaat dan wel de timer van 15h (uitschakelvertraging) lopen?

Dit zou wel wat verklaren.... zou dat het kunnen zijn?
Ik heb destijds de geadviseerde instellingen voor het CV-circuit van Nefit ingesteld, met daarbij wel de Kamer/Ruimte invloed op 2k (ipv de geadviseerde 0k) en voetpunt 21 en eindpunt 35. Ik heb overigens een 9kw Monoblock.

Daarnaast een praktisch puntje waar ik niet echt uitkom:
Kamerthermostaat geeft 19 graad aan terwijl de werkelijke temperatuur in de kamer 18 graad is, moet ik "Ruimte/Kamertemperatuur-Offset" dan op -1 of op 1 zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
BB-One schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:40:

Maar dit zette mij wel aan het denken: Kan het zijn dat het late inschakelen ligt aan de instelling: "Ruimtetemp.sch.verschil 1k" icm met "Uitschakelvertr. koelen 15h"?

Daarnaast een praktisch puntje waar ik niet echt uitkom:
Kamerthermostaat geeft 19 graad aan terwijl de werkelijke temperatuur in de kamer 18 graad is, moet ik "Ruimte/Kamertemperatuur-Offset" dan op -1 of op 1 zetten?
Bij stooklijn instellen heb je;
- Kamerinvloed
- Offset ruimtetemperatuur

Wat zijn die waardens?

[ Voor 16% gewijzigd door HansRemmerswaal op 13-12-2022 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:46:
[...]

Bij stooklijn instellen heb je;
- Kamerinvloed
2K
- Offset ruimtetemperatuur
0
Wat zijn die waardens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
BB-One schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:00:
[...]
kamerinvloed
2K

Offset ruimtetemperatuur
0

[...]
Dat is vreemd. Bij mij is "kamerinvloed" een aan / uit veld en de "Offset ruimtetemperatuur" geeft aan hoeveel graden de stooklijn gaat opschuiven met het verschil in gewenste en huidige temperatuur.

Als die laatste 0 is dan is je stooklijn waarschijnlijk 100% weersafhankelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:07:
[...]

Dat is vreemd. Bij mij is "kamerinvloed" een aan / uit veld en de "Offset ruimtetemperatuur" geeft aan hoeveel graden de stooklijn gaat opschuiven met het verschil in gewenste en huidige temperatuur.

Als die laatste 0 is dan is je stooklijn waarschijnlijk 100% weersafhankelijk?
Ik heb altijd begrepen dat kamerinvloed juist zorgt voor het opschuiven van de stooklijn...

En offset juist voor het 'corrigeren' van de gemeten temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
BB-One schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:11:
[...]

Ik heb altijd begrepen dat kamerinvloed juist zorgt voor het opschuiven van de stooklijn...

En offset juist voor het 'corrigeren' van de gemeten temperatuur.
Praten we over dezelfde velden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_g8OcLXY7EDt2nNt6-lIrunnKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSwNa1v7JNRbdk80d0VhUoJu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
@HansRemmerswaal Jazeker! Als je Kamervinloed op 'aan' zet kun je daarna een aantal 'K' invullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
BB-One schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:37:
@HansRemmerswaal Jazeker! Als je Kamervinloed op 'aan' zet kun je daarna een aantal 'K' invullen.
Je hebt helemaal gelijk! Was even in de WAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warchaser
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 21:41
Albs schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:51:
[...]

ik lees even mee, hier ook last van dezelfde debiet error 5451. Gekke is dat deze niet eens tijdens het ontdooien lijkt af te gaan, of er is slechts een kans dat hij niet genoeg flow heeft en het dus niet altijd voorkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door warchaser op 13-12-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
Sheran schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:37:
[...]

Softwarematig moet het ook op hybride staan..

[Afbeelding]
Bij, extra warmtebron kiezen helemaal naar beneden scrollen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Lochnes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:16:
Hangt van de instelling wanneer het elektrisch element moet inschakelen. Staat bij ons op -10, maar als deze op de standaard waarde staat dan schakelt deze al bij temperaturen onder 0 graden in. Dit kan je controleren in het servicemenu, menu warmtepomp, Bijverwarming instellen, Elektrische Bijverwarming, Buitentemperatuur grenswaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DhYannick
Nog iemand hoge verbruiken.
Onze pomp draait al continu aan 4kw.
Elektriciteit gaat hier heel vlot omhoog.

Tips voor zuiniger te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DhYannick schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:10:
Nog iemand hoge verbruiken.
Onze pomp draait al continu aan 4kw.
Elektriciteit gaat hier heel vlot omhoog.

Tips voor zuiniger te gaan?
Elektrische backupheaters uit zetten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DhYannick
Andrehj schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:14:
[...]

Elektrische backupheaters uit zetten?
Hallo,

Die staan uit. Geen elektrische bijverwarming, staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:44
Hier vandaag ook al 36 kwh gebruikt voor verwarming en warm water (all electric). Is dat vrij normaal of...? Ik vind het vrij veel namelijk voor een hoekwoning uit 2016 maar het is natuurlijk ook flink koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DhYannick
Wollie91 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:45:
Hier vandaag ook al 36 kwh gebruikt voor verwarming en warm water (all electric). Is dat vrij normaal of...? Ik vind het vrij veel namelijk voor een hoekwoning uit 2016 maar het is natuurlijk ook flink koud.
Inderdaad is koud, maar vandaag over 24u, 70kwh voor de pomp.
Gisteren 75kwh op 1 dag dagen ervoor 60.
Dat is nu wel heel veel.

Nochtans staat niet super warm binnen, 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:36
DhYannick schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:48:
[...]

Inderdaad is koud, maar vandaag over 24u, 70kwh voor de pomp.
Gisteren 75kwh op 1 dag dagen ervoor 60.
Dat is nu wel heel veel.

Nochtans staat niet super warm binnen, 19 graden.
Dat vind ik wel heel veel :o

Hier deden we 30 kWh over de laatste 24 uur. Vrijstaand huis van 740 m3.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Het is heel lastig om woningen onderling te vergelijken, elke woning is anders qua grootte, qua isolatie, qua warmtevraag voor cv, qua sww gebruik en qua cv/sww installatie. De een heeft het bij 19 graden lekker warm, de ander heeft bij bij 22 graden nog koud en zit met een dekentje op de bank. :X
Wij zaten overigens gisteren op 23 kWh, vrijstaande woning 471 m3 2021 oosten van het land. Monoblock 7 kW. Met 21 graden kamertemperatuur. Stooklijn 20-33 graden, klokprogramma cv van 7 tot 23 uur, klokprogramma sww 13 tot 19 uur.

[ Voor 26% gewijzigd door Nous112 op 13-12-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
BB-One schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:40:
Afgelopen week de kamertemperatuur op 17 graden gehad ivm weekje weg. Gisteren bij thuiskomst pas bedacht dat ik vergeten was de temperatuur al eerder hoger te zetten.... Gelukkig back-up met een houtkachel :) . Dus niet lang koud geweest. Wel gisteravond de gewenste kamertemperatuur op 20 graden gezet.

Nu blijkt dat de temperatuur in de woonkamer is gedaald tot 18 graden voordat de Nefit weer aan ging om de temperatuur omhoog te brengen. Lijkt mij redelijk laat om te beginnen met verwarmen.

Nu heb ik wel vaker het gevoel gehad dat als wij de houtkachel aan hebben gehad het langer duurt voordat de verwarming weer aanspringt. Maar zo duidelijk als gisteren/vandaag nooit meegemaakt. Maar normaal gesproken is het huis al enige tijd 20+ graden als we de kachel aansteken en koelt het huis minder snel af omdat de massa al warm is, die nu natuurlijk door langere tijd op lage temperatuur (17 graden) en de -8 van vannacht iets anders was.

Door de houtkachel wordt de kamertemperatuur makkelijk 1 graad boven de ingestelde temperatuur --> koelbedrijf wordt actief ("Koelbedrijf uit" staat op 24 graden dus feitelijk wordt er niet gekoeld want temperatuur is maximaal 22 graden ofzo met de houtkachel aan.) Maar gaat dan wel de timer van 15h (uitschakelvertraging) lopen?

Dit zou wel wat verklaren.... zou dat het kunnen zijn?
Ik heb destijds de geadviseerde instellingen voor het CV-circuit van Nefit ingesteld, met daarbij wel de Kamer/Ruimte invloed op 2k (ipv de geadviseerde 0k) en voetpunt 21 en eindpunt 35. Ik heb overigens een 9kw Monoblock.
Zeer waarschijnlijk schakelt je warmtepomp later in door je houtkachel. Hangt de Nefit thermostaat in de buurt van je houtkachel?
Icm een 2K ruimteinvloed zorgt dat er snel voor dat je warmtevraag is bereikt, doordat je stooklijn verschuift naar beneden. Je kunt eens onderzoeken met de ruimteinvloed uitgeschakeld. Hier eenzelfde situatie met een kachel in de woonkamer. Daar hangt ook de Nefit thermostaat. Met ruimteinvloed uitgeschakeld heb ik geen problemen. Ruimteinvloed op 1K of 2 zelfs schakelt je warmtepomp eerder uit of zelfs onnodig uit.
Om de koelbedrijf uitschakelvertraging helemaal te voorkomen kun je je WP het beste op continue verwarmen instellen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DhYannick
Joris748 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:03:
[...]

Dat vind ik wel heel veel :o

Hier deden we 30 kWh over de laatste 24 uur. Vrijstaand huis van 740 m3.
Soms meer info naar instellingen toe? Uurregeling? Stooklijn? Aanvoertemp? Andere cijfers?

Al bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:36
DhYannick schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:17:
[...]

Soms meer info naar instellingen toe? Uurregeling? Stooklijn? Aanvoertemp? Andere cijfers?

Al bedankt.
Monoblock 9.0 T-S
Stooklijn 24-32 graden
24 uur constante temperatuur, geen nachtverlaging
Elektrisch element uitgeschakeld

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
JakeOfOz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 06:37:
[...]

@Nous112 @Willem senior
Meer flow is MINDER afgifte. Er is minder tijd voor warmte-afgifte, het water komt bijna net zo warm weer bij de retour.
Als je de delta tc0-tc3 lager zet (dus minder afgifte) zul je ook merken dat je pomp harder gaat draaien.

@scarwoman Die Wilo pomp zit ook op je warmtepomp aangesloten, en wordt door je tc0-tc3 beïnvloed. Je kunt zelf nog wat naregelen op die pomp als fine tuning. Bij ons staat ‘ie nu op stand twee, de eerste was net niet genoeg
Thanks, hoe heb je onderzocht welke stand het beste in jou situatie past? Bekijken of je ingestelde tc0 tc3 gehaald wordt? Ben benieuwd want wil dit zelf nog verder finetunen. Mijn tc0tc3 is nu in de meeste gevallen mijn ingestelde waarde van 4.5K.
En met volle kracht starten om de tc0tc3 te bepalen lig ik netjes op de 4.5-5.

[ Voor 4% gewijzigd door scarwoman op 13-12-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
scarwoman schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:45:
[...]

Thanks, hoe heb je onderzocht welke stand het beste in jou situatie past? Bekijken of je ingestelde tc0 tc3 gehaald wordt? Ben benieuwd want wil dit zelf nog verder finetunen. Mijn tc0tc3 is nu in de meeste gevallen mijn ingestelde waarde van 4.5K.
En met volle kracht starten om de tc0tc3 te bepalen lig ik netjes op de 4.5-5.
Nou, je kunt de tco-tc3 inzichtelijk maken in Home Assistant, maar ik ben nu bezig om voor elke groep van de vloerverwarming een sensor te maken op de retourleiding. Dat is even wat soldeerwerk met een esp-bordje op elke verdieping en een berg ds18b20 temperatuursensoren, maar geeft straks hopelijk een goede manier om de afgifte per groep te kunnen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rcgzantvoo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-09 10:52
Hey allemaal,

De afgelopen paar dagen is er rondom onze buitenunit Monoblock een enorme ijsplak ontstaan. Ik vermoed dat de condensafvoer verstopt is geraakt. Eerder voordat het onder nul was lag er ook al regelmatig wat water rondom de unit na een defrost. De condensafvoerpijpje gaat direct de grond in en dan ondergronds naar de hemelwaterafvoer 1,5 meter verderop. Heeft er iemand instructies hoe het condensgootje in de buitenunit schoon te maken?

Verder functioneert het hele systeem prima en de kinderen vinden dit natuurlijk helemaal niet erg ;)

Alvast bedankt,
Rick

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
RobEppink schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:19:
[...]

Telegraaf, dank. Problematiek herkenbaar.
Binnen welke instelling heb je genoemde oplossing gevonden, hybride of parallel?
Ik krijg de afstelling van de mengerklep gewoon niet goed. Ik kan hem met de hybridefactor (staat op ' hybride' ) niet zo inregelen dat ie WERKELIJK ergens rond 35% oid gaat staan. Meestal blijft het bij 3-4%, maar je kunt hem ook naar 100% laten gaan en dan gaat ie wel helemaal open. Echter, wanneer de wp aangeeft op zeg 30% te staan, zie ik gewoon niet dat de klep ook echt beweegt. Verwarmend vermogen valt dan wel weg en de boel wordt te koud met dit weer.
Dit kan natuurlijk niet, zeker niet wanneer ik op reis ben en mijn gezin in de kou zit zonder kennis van het systeem.
Ik heb deze week handmatig (de knop iets uittrekken) de klep op zo'n 30% gezet, de ketel op 7kW max (dat is het minimum van de Trendline 25), hybride factor op 2,5 en het blijft goed warm. De wp doet dan een klein beetje zodat ie de minste defrosts heeft, maar toch wat doet. Beide slingeren ze wel een beetje heen en weer (CV gaat af en toe uit) zie ik op de home-wizard maar dat is niet zo erg.
Niet erg tevreden hiermee, maar het moet maar even. Dit is ons vijfde jaar en wil toch eens vragen of er een keer nieuwe firmware in kan. Ik heb nog versie 1.09.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
@de telegraaf

Dank.
De tijd van 'van huis zijn' ligt inmiddels achter me.
Ben niet technisch, kom niet aan de binnenkant vd kast. Leg dagelijks data vast in Excel.

Onze hybride Warmtepomp (WP) is nieuw, van 2022.
Bij-verwarmen (BV) op 'parallel' gaat hier 'goed(?)'.
BV (CV-gas) doet mee, van 0% tot 80%.

Terugval bij defrost is hier even herkenbaar als onwenselijk.
De aanvoertemp. daalt 10 graden en het duurt 10 minuten voordat de VVW (bgg) weer op niveau is.
En dat ieder uur opnieuw.

Voorts
Vanochtend WAR - 6graden. Mengklep BV open 83%. WP doet de rest bij 7 kW !!

Vraag me af, waarom de WP nog meedoet bij deze lage temperaturen.
I.i.g. mooie testcases deze week.

Dus ik zoek oplossingen.
a. Hoe wordt de temperatuur terugval bij defrosts voorkomen?
b. Hoe kan het systeem bij lagere temp. volledig overschakelen van WP naar BV?

Wie helpt? Alvast dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

@hackbard en andere eigenaren van hybride installaties, ik heb een issue aangemaakt: https://github.com/emsesp/EMS-ESP32/issues/803

Betreft toevoeging van:
Status aux heater with mix: Add. heat source & Mixing valve
Additional heater status
Auxiliary heater with mixer: Outs. temp par. mode
Energy/ price ratio
Low-noise operation: Min. outside temp.

[ Voor 4% gewijzigd door spok9 op 14-12-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
Ik ben hier erg tevreden met de keuze voor all-electric ipv hybride in ieder geval. Geplaatst afgelopen maart 2022, dus eerste winter nu. Hij schommelt tussen de 2kW (minimum) en 5kW output en piekt op 8kW voor defrosts. Max vermogen is 9kW. Wp staat sinds dat het ~3 graden is eigenlijk onafgebroken aan en heeft sinds 1 december slechts 4 starts gehad. Verbruik zit rond de 25-35kW per dag maar in het verleden had ik ~10-15m3 gas nodig voor een koude dag dus ontevreden ben ik daar niet over. Heb nog genoeg vermogen over om boven type 33 radiatoren te plaatsen. Met de type 11 en 21 die naar nu hangen wordt het gewoon niet lekker warm genoeg.

min. buitentemp/Voet/eindpunt zijn -10/25/37 graden hier. Ruimte offset -1. ~110m2 woonoppervlak. Huis uit ~1900 en recentelijk nageisoleerd.

Voor ~22 euro/maand vastrecht op het gasnet die ik niet meer heb kan ik een hoop stroom kopen :)

[ Voor 3% gewijzigd door magiel op 14-12-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

magiel schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:28:
Heb nog genoeg vermogen over om boven type 33 radiatoren te plaatsen. Met de type 11 en 21 die naar nu hangen wordt het gewoon niet lekker warm genoeg.
Als je dan toch gaat vervangen, kijk dan naar echte laag temperatuur radiatoren :)

Met veel daarvan kan je ook top-koeling doen: Jaga en Vasco hebben verschillende opties.

[ Voor 26% gewijzigd door spok9 op 14-12-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:37

The Legend

*Plop*

RobEppink schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:42:
@de telegraaf

Dank.
De tijd van 'van huis zijn' ligt inmiddels achter me.
Ben niet technisch, kom niet aan de binnenkant vd kast. Leg dagelijks data vast in Excel.

Onze hybride Warmtepomp (WP) is nieuw, van 2022.
Bij-verwarmen (BV) op 'parallel' gaat hier 'goed(?)'.
BV (CV-gas) doet mee, van 0% tot 80%.

Terugval bij defrost is hier even herkenbaar als onwenselijk.
De aanvoertemp. daalt 10 graden en het duurt 10 minuten voordat de VVW (bgg) weer op niveau is.
En dat ieder uur opnieuw.

Voorts
Vanochtend WAR - 6graden. Mengklep BV open 83%. WP doet de rest bij 7 kW !!

Vraag me af, waarom de WP nog meedoet bij deze lage temperaturen.
I.i.g. mooie testcases deze week.

Dus ik zoek oplossingen.
a. Hoe wordt de temperatuur terugval bij defrosts voorkomen?
b. Hoe kan het systeem bij lagere temp. volledig overschakelen van WP naar BV?

Wie helpt? Alvast dank.
Is bij jou wel een buffervat (dus geen boiler) geïnstalleerd? Ik heb het idee dat ik hier niet zo last heb van de defrosts dat er echt koud water m’n vloer in gaat, zou kunnen dat het 50l buffervat dat voorkomt.

Mijn 5kW monoblock staat hier nu toch wel op 100% te stampen. Hij levert nu continu ongeveer 5,7kW aan thermisch vermogen. Daarmee houdt hij het huis helaas niet op 20 graden, maar blijft hangen rond de 19,5. Dat is voor mij acceptabel en belangrijker: de COP blijft boven de 3 dus het is nog lang niet voordeliger om de CV te laten stoken. Dus de bijverwarming laat ik lekker uit.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

magiel schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:28:
Ik ben hier erg tevreden met de keuze voor all-electric ipv hybride in ieder geval. Geplaatst afgelopen maart 2022, dus eerste winter nu. Hij schommelt tussen de 2kW (minimum) en 5kW output en piekt op 8kW voor defrosts. Max vermogen is 9kW. Wp staat sinds dat het ~3 graden is eigenlijk onafgebroken aan en heeft sinds 1 december slechts 4 starts gehad. Verbruik zit rond de 25-35kW per dag maar in het verleden had ik ~10-15m3 gas nodig voor een koude dag dus ontevreden ben ik daar niet over. Heb nog genoeg vermogen over om boven type 33 radiatoren te plaatsen. Met de type 11 en 21 die naar nu hangen wordt het gewoon niet lekker warm genoeg.

min. buitentemp/Voet/eindpunt zijn -10/25/37 graden hier. Ruimte offset -1. ~110m2 woonoppervlak. Huis uit ~1900 en recentelijk nageisoleerd.

Voor ~22 euro/maand vastrecht op het gasnet die ik niet meer heb kan ik een hoop stroom kopen :)
Is jouw verbruik inclusief SWW-verbruik? Ik verwarm nu feitelijk puur elektrisch met m’n hybride WP en gebruik alleen gas voor SWW. Maar dat is toch nog zo’n 250m3 per jaar (gezin van 5 personen, drie kleine kinderen). Ik vind het onbeperkt warm water toch nog wel prettig, en zo’n 300l (minimaal in ons geval) boiler continu warm houden is ook niet gratis natuurlijk. Al geloof ik best dat full electric goedkoper zal zijn, de ruimte om zo’n mega boiler kwijt te kunnen heb ik nu eigenlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
The Legend schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:05:
[...]

Is bij jou wel een buffervat (dus geen boiler) geïnstalleerd? Ik heb het idee dat ik hier niet zo last heb van de defrosts dat er echt koud water m’n vloer in gaat, zou kunnen dat het 50l buffervat dat voorkomt.

Mijn 5kW monoblock staat hier nu toch wel op 100% te stampen. Hij levert nu continu ongeveer 5,7kW aan thermisch vermogen. Daarmee houdt hij het huis helaas niet op 20 graden, maar blijft hangen rond de 19,5. Dat is voor mij acceptabel en belangrijker: de COP blijft boven de 3 dus het is nog lang niet voordeliger om de CV te laten stoken. Dus de bijverwarming laat ik lekker uit.
Dank voor je reactie.
Er is een buffervat van 50 ltr geïnstalleerd

Ik ben in deze fase niet op zoek naar de laagste kosten.
Eerst op zoek naar een optimaal werkend hybride Enviline systeem.
COP gister naar 2.7, verre van optimaal.

Heeft iemand bruikbare tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Ik heb een nieuw mysterie: De aanvoertemperatuur is aan het stuiteren (retourtemp ook, maar voor het plaatje die even verborgen). Het effect is erg na een run voor het verwarmen, en heeft daarna even nodig om te stabiliseren. Ik kan nog niet exact aanwijzen waar het door komt, maar als de post (en het soldeerapparaat) meewerken kan ik ergens dit weekend alle afzonderlijke groepen van de vloerverwarming uitlezen. Misschien komt het door een van de thermostaat-geregelde groepen op de bovenverdieping die elke keer aan en uit gaan...

Maar als iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn ben ik wel benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCkUCNvOE0fyXJLjr5QbAof5q88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/teH6Icz3SlufFKEbEgxLwZ49.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
Mijn buitenunit geeft vandaag een enorm luide zoemtoon. Hij staat op 35% pomp modulation. Lang niet maximaal dus. Ik heb hem al op stiller gebruik staan, met -10 als grenswaarde.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
maartenvdv737 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:44:
Mijn buitenunit geeft vandaag een enorm luide zoemtoon. Hij staat op 35% pomp modulation. Lang niet maximaal dus. Ik heb hem al op stiller gebruik staan, met -10 als grenswaarde.

Iemand een idee?
Constant of alleen tijdens een defrost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
JakeOfOz schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:21:
Ik heb een nieuw mysterie: De aanvoertemperatuur is aan het stuiteren (retourtemp ook, maar voor het plaatje die even verborgen). Het effect is erg na een run voor het verwarmen, en heeft daarna even nodig om te stabiliseren. Ik kan nog niet exact aanwijzen waar het door komt, maar als de post (en het soldeerapparaat) meewerken kan ik ergens dit weekend alle afzonderlijke groepen van de vloerverwarming uitlezen. Misschien komt het door een van de thermostaat-geregelde groepen op de bovenverdieping die elke keer aan en uit gaan...

Maar als iemand een idee heeft wat het zou kunnen zijn ben ik wel benieuwd.

[Afbeelding]
Is herkenbaar, komt volgens mij doordat er groepen open en dicht worden gestuurd waardoor de temperatuur van de vloerverwarming daalt als er een “koude” groep weer wordt geopend. Zie ook mijn beeld met soortgelijk gedrag (50ltr buffervat icm 18 groepen vloerverwarming):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Xj3vCq_dWh8sDvU2jNunoSH3RQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7wvEZG55xez0NMfsc50105K.jpg?f=fotoalbum_large

• kreidlermustang
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-04 22:58
wie zou mij kunen en willen helpen met het aansluiten van een bbq kees kasje op mijn nefit 9 kw all elec ketel
het liefst in de regio leeuwarden

• The Legend

The Legend

*Plop*

Omdat mijn 5 kW monoblock het niet meer trekt om het huis op 20 graden te houden, ben ik wat gaan experimenteren. Mijn Buderus pomp stond op stand 2 (continue druk). Mijn TC1/TC3 is ca. 30-32 graden en TC0 ca. 24-25 graden. DeltaT dus ongeveer 7 graden. Targetflow tussen de 30-32. Mijn current flow (dus aan de kant van de vloerverwarming) was ca. 30 graden met een return van 24,5 graden.

Nu dacht ik, als ik nu de flow over m’n vloerverwarming hoger zet, krijg ik meer afgifte. Ik heb dus de Buderus pomp op stand 3 gezet. Niks veranderd aan de instellingen van de groepen op de vloerverwarming. Het vreemde is nu dat mijn current flow gezakt is naar ca. 26,5 graden en daar niet ver boven uitkomt. M’n return temp is nu iets hoger (25 graden). M’n TC1/TC3/TC0 en targetflow temperaturen zijn ongewijzigd. Komt dit omdat m’n buffervat nu kouder wordt door de hogere doorvoersnelheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
@The Legend
Hogere flow in MINDER afgifte. Er is minder tijd voor energie-overdracht.

De afgegeven energie is afhankelijk van temperatuurverschil en tijd.
E_afgegeven =afhankelijkvan= deltaT * tijd

Als je dus meer energie in je huis wil, kun je de aanvoertemp verhogen en/of de flow verminderen.

Edit: dit klopt alleen zolang je retourtemp hoger is dan je kamertemperatuur. Als die gelijk zijn (of heel dicht bij elkaar) dan is alle energie al afgegeven voordat het water aan het eind van je vloerverwarming/radiator is gekomen.

Eigenlijk een stuk logica:
- als retourtemp hoger dan kamertemp
meer flow is minder afgifte

- als retourtemp lager dan of gelijk aan kamertemp
meer flow is meer afgifte

[ Voor 45% gewijzigd door JakeOfOz op 15-12-2022 11:49 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

Hier wordt het dus vervelend dat ik van natuurkunde nooit veel begrepen heb :+

In dit topic las ik een plausibel verhaal dat een hogere flow juist wel meer vermogen oplevert:

Superbeagle in "Hoe vloerverwarming water sneller laten stromen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magiel
The Legend schreef op woensdag 14 december 2022 @ 16:12:
[...]

Is jouw verbruik inclusief SWW-verbruik? Ik verwarm nu feitelijk puur elektrisch met m’n hybride WP en gebruik alleen gas voor SWW. Maar dat is toch nog zo’n 250m3 per jaar (gezin van 5 personen, drie kleine kinderen). Ik vind het onbeperkt warm water toch nog wel prettig, en zo’n 300l (minimaal in ons geval) boiler continu warm houden is ook niet gratis natuurlijk. Al geloof ik best dat full electric goedkoper zal zijn, de ruimte om zo’n mega boiler kwijt te kunnen heb ik nu eigenlijk ook niet.
offtopic:
Nee, dit is exclusief SWW. Daar heb ik een aparte warmtepompboiler van 100L voor (badkamer) en Quooker (keuken). In de hersft verbruikte de wpb ongeveer 1kWh om na het douchen op te warmen. Dat zal nu iets meer zijn. De Quooker heb ik nooit goed gemeten maar er wordt hier vrij veel gebruik van gemaakt. Wel spijt dat ik geen warm water leiding heb aangelegd van de wpb naar de quooker om een "hot fill" te kunnen doen. Dat had misschien nog wel 30-40% verbruik op de quooker gescheeld.

100L warm water is voor mij voldoende. Ik badder niet en heb een WTW afvoer die het verschil maakt.

• JakeOfOz
The Legend schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:20:
Hier wordt het dus vervelend dat ik van natuurkunde nooit veel begrepen heb :+

In dit topic las ik een plausibel verhaal dat een hogere flow juist wel meer vermogen oplevert:

Nou, het is niet helemaal gekheid natuurlijk: als je met hele hoge snelheid rondpompt, is je aanvoer net zo hoog als je retour, dus je vloer wordt dan net iets warmer inderdaad, maar je levert dan heel veel efficientie in.

voor de meeste gevallen kun je van een deltaT van 5 graden uitgaan bij vloerverwarming, en 7 graden bij radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JakeOfOz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:42:
@The Legend
Hogere flow in MINDER afgifte. Er is minder tijd voor energie-overdracht.
Zo werkt dat natuurlijk niet. Hogere flow betekent wel degelijk meer afgifte, want (bij gelijke aanvoertemperatuur) neemt je retourtemperatuur toe. En dus ook de gemiddelde watertemperatuur. En de hoeveel vermogen die je afgiftesysteem afgeeft (radiatoren of VVW maakt niet uit) wordt door die gemiddelde watertemperatuur bepaald.

De factor tijd komt in de vermogensberekening helemaal niet voor. Het is gewoon dT (in K) * flow (in l/min) * 4.2 / 60.

Oneindig hoge flow is echter niet haalbaar, want kost enorm veel energie van de waterpomp. Vandaar dat vaak een dT van 5K wordt aangehouden. Maar als je systeem gemakkelijk naar 4K kan (zoals bij mij) dan geeft dat zeker nog wel wat winst in COP.
The Legend schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:20:
@Superbeagle heeft het dan ook een stuk beter begrepen dan @JakeOfOz ...

[ Voor 23% gewijzigd door Andrehj op 15-12-2022 17:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Andrehj schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:18:
[...]

Zo werkt dat natuurlijk niet. Hogere flow betekent wel degelijk meer afgifte, want (bij gelijke aanvoertemperatuur) neemt je retourtemperatuur toe. En dus ook de gemiddelde watertemperatuur. En de hoeveel vermogen die je afgiftesysteem afgeeft (radiatoren of VVW maakt niet uit) wordt door die gemiddelde watertemperatuur bepaald.

De factor tijd komt in de vermogensberekening helemaal niet voor. Het is gewoon dT (in K) * flow (in l/min) * 4.2 / 60.

Oneindig hoge flow is echter niet haalbaar, want kost enorm veel energie van de waterpomp. Vandaar dat vaak een dT van 5K wordt aangehouden. Maar als je systeem gemakkelijk naar 4K kan (zoals bij mij) dan geeft dat zeker nog wel wat winst in COP.

[...]

@Superbeagle heeft het dan ook een stuk beter begrepen dan @JakeOfOz ...
Heb je toevallig ook een verklaring voor de drop in aanvoertemperatuur op de verdeler na verhoging van de pompsnelheid? Die zakte direct daarna van ca. 30 naar 26, om vervolgens in de loop van de dag weer langzaam op te lopen naar nu 28,6. Terwijl de aanvoertemperatuur temp vanaf de WP dus niet wijzigde. De enige logische verklaring die ik kon bedenken is dat het buffervat door de hogere pompsnelheid in temperatuur gedaald is (en in de loop van de dag langzaam weer is opgewarmd), maar hoe dat is gebeurd snap ik dan nog niet :+

Data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sACnmlHSjW8uWf1g3nV1h_nGxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAW86YDEY5GzpwepyzQpkY6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqB8L363hiXbjUixdTwmgfdVN9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYuPhB3xLhZOPIouYvnFswqK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1YI1VG0tp0hISPorB-UQ4agDrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8icSsf8PIAc0j1dlSMQg5pLZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door The Legend op 15-12-2022 19:02 ]

The Legend schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:00:
Heb je toevallig ook een verklaring voor de drop in aanvoertemperatuur op de verdeler na verhoging van de pompsnelheid? Die zakte direct daarna van ca. 30 naar 26, om vervolgens in de loop van de dag weer langzaam op te lopen naar nu 28,6. Terwijl de aanvoertemperatuur temp vanaf de WP dus niet wijzigde. De enige logische verklaring die ik kon bedenken is dat het buffervat door de hogere pompsnelheid in temperatuur gedaald is (en in de loop van de dag langzaam weer is opgewarmd), maar hoe dat is gebeurd snap ik dan nog niet :+
Dat is het probleem van een installatie met buffervat en secundaire pomp. Voor maximale COP moet je primaire en secundaire flow exact gelijk houden. Als je alleen de secundaire pomp sneller zet, gaat deze via de buffer ook water uit de retour aanzuigen en daalt de aanvoertemperatuur van je afgiftecircuit. Teken de vloeistofstromen maar eens in een schema, dan zie je het gelijk.

Weer een reden om geen buffervat te willen.

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:10
The Legend schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:00:
[...]

Data:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook laatst mijn secundaire pomp hoger gezet. Mijn redenatie was het feit dat de aanvoertemperatuur niet volledig in de vloer terecht kwam en dat ik alleen het buffervat warm hield. Nu voelen de vloeren ook echt warmer aan, zonder dat ik aan de temperaturen te hebben gedraaid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
Dank voor jullie toelichtingen @JakeOfOz @Andre1973 @Superbeagle
Laten we met elkaar de beste betrekking naar de praktijk maken. Dat hebben we met elkaar het meeste aan :)

Als ik het stapsgewijs bekijk dan zijn de volgende punten denk ik van belang:
- je wilt met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur je huis verwarmen, want dat brengt je zo laag mogelijke energiekosten
- bij een hogere flow breng je meer water in de vloer/radiator
- als je flow hoger is door je vloer/radiator, zal het water ook eerder je vloer/radiator verlaten
- bij een hogere flow, krijg je een kleinere deltaT
- bij een kleine deltaT moet je warmtepomp het retourwater minder ver opwarmen
- Bij een kleine deltaT heeft je warmtepomp minder energie nodig om het retourwater op te warmen dan bij een grotere deltaT.
- tegelijkertijd moet je waterpomp harder draaien om een hogere flow te bereiken, en dat kost ook weer extra energie.

Als je bij wijze van spreken een hele grote flow over je vloer hebt kost dat je enorm veel energie voor je waterpomp. Volgens mij worden leidingen om deze reden tegenwoordig ook groter van diameter. De weerstand van de leidingen neemt dan af en dus vraagt je waterpomp minder energie en heb je toch een goede flow. Vroeger was lage flow volgens mij een minder groot probleem omdat radiatoren op hoge temperaturen werken en dan is het verschil met ruimtetemperatuur groter waardoor de afgifte makkelijker gaat. Maar dat was voor mijn tijd🤣
Als je een heel lage flow hebt, dan kost dat je weer extra energie om je retourwater weer op te warmen naar je streef aanvoertemperatuur met je warmtepomp.
Denk dat er een balans moet zitten tussen het thermische vermogen kwa temperatuur (deltaT) dat je in je vloer/radiator pompt én de waterpomp snelheid.

Als ik het advies van Nefit lees, begrijp ik dat een hogere flow wordt aanbevolen voor vloerverwarming 5K. De vraag is hoe je dit het beste en zo energiezuinig kan bereiken met de Nefit warmtepomp? Ik denk dat ieder systeem moet experimenteren met de tc0tc3 instellingen en CV pomp instellingen. Wat denken jullie?

[ Voor 4% gewijzigd door scarwoman op 15-12-2022 19:30 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

Andrehj schreef op donderdag 15 december 2022 @ 19:07:
[...]

Dat is het probleem van een installatie met buffervat en secundaire pomp. Voor maximale COP moet je primaire en secundaire flow exact gelijk houden. Als je alleen de secundaire pomp sneller zet, gaat deze via de buffer ook water uit de retour aanzuigen en daalt de aanvoertemperatuur van je afgiftecircuit. Teken de vloeistofstromen maar eens in een schema, dan zie je het gelijk.

Weer een reden om geen buffervat te willen.
Dat maakt het duidelijker, dank! Maar is dat een effect dat dus weer afneemt nadat het buffervat weer op temperatuur is gekomen? Ik zie nu namelijk wel het gewenste effect dat het huis weer warmer wordt, waar dat eerst niet lukte met deze temperaturen, terwijl de Ta vanaf de WP lager is dan eerst (nu 29 graden). Het enige nadeel is de herrie die de pomp maakt op stand drie.

Ik had dus eerst een ingestelde delta T op de WP van 7 graden, met de pomp op stand 2. Nu heb ik de delta T aangepast naar 5 graden en de pomp dus op stand 3 gezet. Afgifte is alleen vloerverwarming beneden zonder naregeling (boven LTV radiatoren met thermostaatkranen die allemaal dicht staan.

Pagina: 1 ... 39 ... 105 Laatste