Aldus de handleiding:RobEppink schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:18:
[...]
Een vraag aan de hybrike gebruikers.
Wat is bij de Enviline het verschil tussen de opties 'Hybride' en 'parallel'?
:fill(white):strip_exif()/f/image/8VZiS4c02Y0FRHYDMThZW0EV.png?f=user_large)
Aldus de handleiding:RobEppink schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:18:
[...]
Een vraag aan de hybrike gebruikers.
Wat is bij de Enviline het verschil tussen de opties 'Hybride' en 'parallel'?
Aansluiting 3 ls de rode pijl (binnenunit links uit ) die naar de oorspronkelijke retour CV-ketel gaat en Aansluiting 6 is de rode pijl (binnenunit links in ) die komt vanuit de oorspronkelijke aanvoer CV-ketel.SuperR1902 schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:35:
De foto vertekent wat.
Van links naar rechts;
3; 'Koud' uit wisselaar naar koud in/retour op gasketel
4; Aanvoer/warm/uit naar huis
2; Buitenunit aansluiting
5; Retour/koud/in van huis
1; Buitenunit aansluiting
6; Aanvoer/Warm/in van bijverwarming (Warm uit op gasketel)
[Afbeelding]
Dank.de telegraaf schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:43:
[...]
Uit mijn hoofd zijn er daar drie keuzes: iets van 'enkelvoudig', parallel en als derde hybride. Mijn interpretatie is altijd geweest dat ie op 'hybride' zowel parallel als alleen op bijverwarming kan lopen, dus de beide opties er boven mogelijk. Bij mij heeft ie altijd op hybride gestaan.
Helemaal zeker weten doe ik het niet.
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
Ja zo zit het. Ik kon de waardes die ik mat niet verklaren en begon toen aan alles te twijfelen. Gisteren heb ik op Externe Input 1 een kabel gezet zodat ik de compressor kan blokkeren. Hiermee forceer ik de gasketel aan. Ik heb deze vannacht gebruikt als test. In de toekomst kan ik die aansluiting met een Shelly gebruiken als ik me weer eens zorgen maak over overlast van de buitenunit.De Eik schreef op maandag 5 december 2022 @ 10:13:
[...]
Aansluiting 3 ls de rode pijl (binnenunit links uit ) die naar de oorspronkelijke retour CV-ketel gaat en Aansluiting 6 is de rode pijl (binnenunit links in ) die komt vanuit de oorspronkelijke aanvoer CV-ketel.
[ Voor 7% gewijzigd door SuperR1902 op 05-12-2022 10:25 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Riddler85 op 05-12-2022 16:05 ]
Thanks, ik probeerde het in prometheus op te lossen maar het is makkelijker om eht bij de bron te regelenmaartenvdv737 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 23:03:
[...]
Heb je de bbqkees module?
Ik maak eerst een utility meter voor het dagelijkse supply en consumption
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 utility_meter: heatpump_daily_energy_supplied: name: Daily heatpump energy supply source: sensor.boiler_total_energy_supplied cycle: daily heatpump_daily_energy_consumed: name: Daily heatpump energy consumption source: sensor.boiler_total_energy_consumption cycle: daily
En daarna een sensor voor de COP. Je kan dit natuurlijk ook wekelijks of maandelijks doen. Per uur heeft weinig zin. Tenminste bij mij is de update frequency van de production sensor elke 20 sec, maar de consumption ongeveer elk uur.
code:
1 2 3 4 5 template: - sensor: - name: "heatpump_cop_daily" state: "{{ ((states('sensor.daily_heatpump_energy_supply')|float) / (states('sensor.daily_heatpump_energy_consumption')|float))|round(2) }}" unit_of_measurement: "COP"
altijd al. Boven een bepaalde buitentemperatuur is continue minimum vermogen al teveel, maar toch start die eerst op max vermogen.spok9 schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:25:
@hackbard heb jij dit gedrag altijd? Of alleen onder bepaalde temperatuur? Bij mij treedt het pas op onder de 4 graden.
precies, de WP kiest een te hoog vermogen, namelijk het maximum. Dat is na een tijd meestal te veel, en dan gaat die naar een te laag vermogen, het minimum. Hoe krijg je die naartoe dat die een andere beter passend vermogen pakt?The Legend schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:21:
[...]
Dit lijkt mij toch een kwestie van een te groot WP-vermogen. Je schiet constant ver boven de gevraagde aanvoertemperatuur. Iets anders kan ik niet bedenken.
[ Voor 9% gewijzigd door hackbard op 05-12-2022 15:17 ]
Het kan zijn dat het niet (enkel) het filter is, maar dat de pompflow niet hoog genoeg is bij een defrost. Dan zou het alarm dus terug kunnen komen zelfs na je schoonmaakactie.Riddler85 schreef op maandag 5 december 2022 @ 13:58:
Zaterdag stond onze WP in storing met de melding H01/5451.
Volgens de handleiding betekend dit dat de filter vol zit en schoongemaakt dient te worden.
met pendelen bedoel je aan-/uit of start/stop gedrag neem ik aan. Dan is golven zeker beter voor het rendement, maar nog beter zou minder golven zijn lijkt mij, toch?de telegraaf schreef op maandag 5 december 2022 @ 08:26:
[...]
De Nefit man gaat zeggen dat het onvermijdelijk is dat je soms die golfbewegingen ziet, en dat je dat weliswaar met de pompsnelheden (Buderus en/of TC3-TC0) weer kunt opheffen, maar dan kun je wel aan de gang blijven.
Het weer (vochtigheid/temp) verandert voortdurend en je warmtevraag gedurende de dag wellicht ook.
Dat golven is niet negatief voor het rendement, pendelen wel maar dat is bij weinig warmtevraag onvermijdelijk.
Dacht ik ook, maar bij mij heeft een golvend energieverbruik geen negatieve invloed op de COP, die ik per dag bij hou. Inderdaad zie je soms perioden van zeg 8 uur golven (ik zie dat op de home-wizard, gebruik verder geen uitgebreide logging) , en dan weer een hele tijd niet, vervolgens weer, enz.hackbard schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:15:
[...]
met pendelen bedoel je aan-/uit of start/stop gedrag neem ik aan. Dan is golven zeker beter voor het rendement, maar nog beter zou minder golven zijn lijkt mij, toch?
ah, interessant. Ik heb nog geen bewijzen via een nauwkeurige meting van COP/temperatuur of graaddagen. Ik zit al te denken of ik met kouder weer de delta T zeg maar 1 graad hoger zet. Helaas moet dat op het binnenunit, en kan niet automatiseert via de bbq kastje.de telegraaf schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:34:
[...]
Dacht ik ook, maar bij mij heeft een golvend energieverbruik geen negatieve invloed op de COP, die ik per dag bij hou. Inderdaad zie je soms perioden van zeg 8 uur golven (ik zie dat op de home-wizard, gebruik verder geen uitgebreide logging) , en dan weer een hele tijd niet, vervolgens weer, enz.
Komt door veranderende buitentemperaturen en daar blijf je toch mee zitten. Je kunt niet handmatig steeds pompsnelheden hierop blijven aanpassen, daar zou je een dagtaak aan hebben.
M.i. kun je dat nooit automatiseren. Daar spelen zo veel factoren mee of ie mooi constant draait of een beetje gaat golven. De mijne draait de hele dag al op 8,6-8,7 kW, maar dat kan vannacht wel veranderen wanneer het iets kouder wordt en de buitenunit iets minder efficiënt draait. So be it.hackbard schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:52:
[...]
ah, interessant. Ik heb nog geen bewijzen via een nauwkeurige meting van COP/temperatuur of graaddagen. Ik zit al te denken of ik met kouder weer de delta T zeg maar 1 graad hoger zet. Helaas moet dat op het binnenunit, en kan niet automatiseert via de bbq kastje.
Maar ongeacht dat, draait jou WP dan soms een tijd op een ander vermogen dan het min of max?
Gisteren 20,7 kwh en vandaag 11,5 kwh verbruikt met warmwater bereidingannoniem83 schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:51:
Ha allen, al veeel mooie dingen gelezen en geleerd hier en op basis daarvan al eea aangepast. Wil nog steeds ook een keer goed gaan monitoren en tweaked (maar niet te moeilijke oplossing) dus als iemand daar nog goede tips voor heeft.
Ik weet dat elk huis en systeem anders is maar ben toch wel benieuwd naar wat mensen nu een beetje gemiddeld per dag "verstoken" aan kwh met hun wp. Wij hebben net grondig verbouwd en geisoleerd en geen inzicht in het verbruik van de vorige bewoner (dat was ook op gas en zonder isolatie. Nu goede isolatie en vloervwrw).
Ik zit vandaag zelf rond de 25 a 30kwh ( vrijstaand huis enviline monoblock 9 all electric). Heb geen idee of dat nu veel of weinig is dus dacht zal het hier eens vragen.
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Zelfde situatie hier, 9kw split weliswaar. Ik doe er doorgaans geen sww mee, dus zonder sww zondag 33kwh (koud -0.5gr en gevoel -3.5gr, mistig en elk uur een defrost) en vandaag (3gr geen defrosts) 20kwh.annoniem83 schreef op maandag 5 december 2022 @ 22:51:
Ha allen, al veeel mooie dingen gelezen en geleerd hier en op basis daarvan al eea aangepast. Wil nog steeds ook een keer goed gaan monitoren en tweaked (maar niet te moeilijke oplossing) dus als iemand daar nog goede tips voor heeft.
Ik weet dat elk huis en systeem anders is maar ben toch wel benieuwd naar wat mensen nu een beetje gemiddeld per dag "verstoken" aan kwh met hun wp. Wij hebben net grondig verbouwd en geisoleerd en geen inzicht in het verbruik van de vorige bewoner (dat was ook op gas en zonder isolatie. Nu goede isolatie en vloervwrw).
Ik zit vandaag zelf rond de 25 a 30kwh ( vrijstaand huis enviline monoblock 9 all electric). Heb geen idee of dat nu veel of weinig is dus dacht zal het hier eens vragen.
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
Betekend dat dat alle gekoppelde devices in HA / Domoticz corrupt raken? 😱 Moet er niet aan denken om alles weer opnieuw te koppelen aan mqqt/domoticz/influxdb/grafana/muurtablet. Ik draai niet voor niks trouw mijn backups van mijn domotica 😇spok9 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:54:
…
Lekker trouwens: bij BBQKees kastje update van b9 naar b10 veranderen alle entity id’s
Als je dat wil voorkomen kun je natuurlijk ook virtuele sensors aanmaken, die gewoon de waarde uit de bbqkees (of welke bron dan ook) gebruiken. Als de naam bij de bron dan verandert, hoef je alleen je virtuele sensor maar te wijzigenmaster1104 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 08:40:
[...]
Betekend dat dat alle gekoppelde devices in HA / Domoticz corrupt raken? 😱 Moet er niet aan denken om alles weer opnieuw te koppelen aan mqqt/domoticz/influxdb/grafana/muurtablet. Ik draai niet voor niks trouw mijn backups van mijn domotica 😇
Ik heb exact dezelfde foutmelding, H01/5451 Alarm Z1 debiet tijdens ontdooien te laag, filter schoongemaakt maar blijft deze melding geven. Wij hebben vloerverwarming. Iemand een idee wat ik hiertegen kan doen? Ik heb zeker 10 installateurs gebeld, maar die willen niet of kunnen niet langskomen om naar deze storing te kijken. Ondertussen doet de warmtepomp het niet na deze melding, dus het wordt koud hier....SuperR1902 schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:10:
[...]
Het kan zijn dat het niet (enkel) het filter is, maar dat de pompflow niet hoog genoeg is bij een defrost. Dan zou het alarm dus terug kunnen komen zelfs na je schoonmaakactie.
Ik heb het opgelost door bij een defrost snel de meest dichtstbijzijnde radiators helemaal open te zetten. (Tado op 25 graden) en na 4 minuten weer op je normale temperatuur.
SuperR1902 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
[ Voor 5% gewijzigd door tonkmen op 06-12-2022 19:28 ]
Kijk of je meer flow kan krijgen. Open dat ene radiatortje op de overloop/badkamer/slaapkamer etc zodat hij ff een paar minuten een hoop flow kan krijgen en niet tegen dichtgelopen thermostaten of kranen hoeft te werken. Ik moet 2 grote 140*40 T22 radiators op dezelfde verdieping en 1 lager open zetten via de Tado om er voor te zorgen dat er voldoende flow is. Anders zijn ze wellicht op temperatuur/dicht en moet de pomp water van 2 verdiepingen lager krijgen.tonkmen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:27:
[...]
Ik heb exact dezelfde foutmelding, filter schoongemaakt maar blijft deze melding geven. Wij hebben vloerverwarming. Iemand een idee wat ik hiertegen kan doen? Ik heb zeker 10 installateurs gebeld, maar die willen niet of kunnen niet langskomen om naar deze storing te kijken. Ondertussen doet de warmtepomp het niet na deze melding, dus het wordt koud hier....
Hopelijk kan iemand helpen 😁
[ Voor 19% gewijzigd door SuperR1902 op 06-12-2022 19:34 ]
Bedankt voor je snelle reactie! Alleen heb ik geen radiatoren, alleen maar vloerverwarming overal.SuperR1902 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:31:
[...]
Kijk of je meer flow kan krijgen. Open dat ene radiatortje op de overloop/badkamer/slaapkamer etc zodat hij ff een paar minuten een hoop flow kan krijgen en niet tegen dichtgelopen thermostaten of kranen hoeft te werken. Ik moet 2 grote 140*40 T22 radiators op dezelfde verdieping en 1 lager open zetten via de Tado om er voor te zorgen dat er voldoende flow is. Anders zijn ze wellicht op temperatuur/dicht en moet de pomp water van 2 verdiepingen lager krijgen.
Heb je naregeling/ thermostaten in verschillende ruimtes? Zet alles hoger, zorg dat alle vertrekken warmte vragen.tonkmen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:35:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie! Alleen heb ik geen radiatoren, alleen maar vloerverwarming overal.
Op elke verdieping een verdeler van Allbrand. Kan ik hier iets mee doen?
Ja, dat heb ik wel. Bedankt en ik ga het proberen!spok9 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:38:
[...]
Heb je naregeling/ thermostaten in verschillende ruimtes? Zet alles hoger, zorg dat alle vertrekken warmte vragen.
ik vraag me wel eens af als je hybride insteld, of die de instellingen bijverwarming verder negeert. Of die kijkt naar de prijsverhouding en COP, of instellingen bijverwarming. Naar allebei kijken zou tegenstrijdige resultaten kunnen hebben.spok9 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 07:54:
Toch lijkt mijn warmtepomp iets met de ketel te doen, onder de 5 graden zie ik ineens een laag, maar steady gasverbruik. Terwijl de bijverwarming met mengklep pas vanaf -5 is toegestaan? Anderen die dit gedrag zien?
dank voor de waarschuving. Ik had net een update gedaan naar de minder avontuurlijke "latest" versie v3.4.4. Dat werkt wel, alleen kom ik wat nieuwe namen tegen. Dhw eco is nu normal bijvoorbeeld (eco+ heb ik niet). Iemand een idee wat "Hc1 switch-on optimization" zou doen? Anders test ik het wel morgenLekker trouwens: bij BBQKees kastje update van b9 naar b10 veranderen alle entity id’s
[ Voor 4% gewijzigd door hackbard op 07-12-2022 17:55 ]
Hier was de storing opgelost na het (veel) verder openzetten van de groepen op de verdeler. Ik had een mooie balans tussen alle groepen, maar ze stonden allemaal vrij ver dicht. Gevolg was optreden van deze storing.tonkmen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:39:
[...]
Ja, dat heb ik wel. Bedankt en ik ga het proberen!
Waarom zou je ze ook knijpen/ zo ver dichtzetten? Zo open mogelijk lijkt me toch? En dan afregelen op retourtemperatuur, op alle groepen min of meer gelijkmaster1104 schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 23:26:
[...]
Hier was de storing opgelost na het (veel) verder openzetten van de groepen op de verdeler. Ik had een mooie balans tussen alle groepen, maar ze stonden allemaal vrij ver dicht. Gevolg was optreden van deze storing.
Daarna begonnen met alle groepen goed open te zetten en de te warme groepen te knijpen tot de balans weer terug was. Sindsdien geen storingen meer gehad en ook een veel rustiger draaiende interne waterpomp.
Dat is fout. Je moet eerst alles open zetten en daarna afregelen op ruimtetemperatuur, dus voor ruimtes waar het te warm wordt de groepen wat dichter draaien.spok9 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 18:43:
Waarom zou je ze ook knijpen/ zo ver dichtzetten? Zo open mogelijk lijkt me toch? En dan afregelen op retourtemperatuur, op alle groepen min of meer gelijkDe warmtepomp regelt vervolgens wel hoeveel de flow moet zijn.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik had dit een tijd geleden ook, bleek een slangklem bij de buitenunit niet goed aangedraaid en losgetrild. Waar de twee leidingen uit je huis op de buitenunit aansluiten. Je kunt daar vrij makkelijk zien of er water lekt, als dat zo is is het ook snel te fixen.Lochnes schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:35:
de waterdruk bij mijn nefit monoblock zakt snel. al een paar keer water bijgevuld.
Ik had een nieuw circuit aangesloten en dus ook verwacht dat na ontluchten etc er wel wat water bijgevuld moest worden, maar heb nu voor de vierde keer bijgevuld en het is net alsof hij vanuit de binnenunit elke keer een beetje water in het riool blijft lozen ook bij lage druk. ik lijk zoiets te horen denk ik. Kan het zijn dat een een overdrukventiel
ofzo niet lekker sluit en lekt?
Ik blijf bovenstaand probleem houden ondanks het uitproberen van de adviezen, waarvoor dank uiteraard. Het lijkt erop dat de flow niet toeneemt als ik naar de flowmeters kijk. Iemand nog een idee?tonkmen schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 19:27:
[...]
Ik heb exact dezelfde foutmelding, H01/5451 Alarm Z1 debiet tijdens ontdooien te laag, filter schoongemaakt maar blijft deze melding geven. Wij hebben vloerverwarming. Iemand een idee wat ik hiertegen kan doen? Ik heb zeker 10 installateurs gebeld, maar die willen niet of kunnen niet langskomen om naar deze storing te kijken. Ondertussen doet de warmtepomp het niet na deze melding, dus het wordt koud hier....
Hopelijk kan iemand helpen 😁
Ps. Kan iemand in "Nederlands" uitleggen wat deze melding betekent?
Ik draai op v3.5.0b10 en daar hoefde ik niet veel sensors voor aan te passen gelukkigJakeOfOz schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:30:
Is er hier toevallig iemand die een development build voor de bbq-kees unit nog heeft liggen? de v3.5.0b11 geeft een hele hoop andere namen in HASS
Als iemand v3.5.0b5 of eerder nog ergens heeft dan hoor ik het heel graag!
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
monteur is geweest, het is het overdrukventiel van de binnenunit die lekt. blijkbaar alsJakeOfOz schreef op woensdag 7 december 2022 @ 23:37:
[...]
Ik had dit een tijd geleden ook, bleek een slangklem bij de buitenunit niet goed aangedraaid en losgetrild. Waar de twee leidingen uit je huis op de buitenunit aansluiten. Je kunt daar vrij makkelijk zien of er water lekt, als dat zo is is het ook snel te fixen.
Ik zou beginnen met na te gaan of de toevoer en de aanvoer op de verdeler helemaal open staan. Dan de kranen van de strengen van de vloerverwarming (5x) opendraaien, Kan de pompsnelheid misschien nog omhoog?Sheran schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:24:
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier dus ik hoop dat ik het goed doe.
Wij hebben vanaf mei dit jaar een Nefit Bosch Hybride WTP hangen. De installateur heeft de pomp opgehangen en in gebruik gesteld maar heeft aan de vloerverwarmingsverdeler niets aangepast. De woning (bouwjaar 2018 en volledig geisoleerd) wordt wel warm, maar met moeite. De beste man heeft ook geen buffervat geinstalleerd omdat wij op de begane grond vloerverwarming hebben met een vloeroppervlak van 22m2. Uiteindelijk hebben wij een monteur van Nefit Bosch laten komen en hij raad wel een buffervat aan, alleen kan het nog even duren omdat het slecht leverbaar is. In afwachting van de monteur wil ik eea met jullie delen. Bij de vloerverwarmingverdeler hangt een meter die zeer zelden meer van 25 graden C aangeeft.. In de meeste gevallen hangt het rond 23 en 24 graden C. De aanvoertemperatuur van de WTP geeft regelmatig 39-40 graden aan. Ook vraag ik me af of het retourventiel zo goed staat.Ik heb het idee dat de verdeler te weinig warm water doorlaat waardoor het langer duur voordat de woning warm is. Voor de duidelijkheid voeg ik een aantal foto's toe. Ik hoor het graag en dank alvast.
Mvg
Sher
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met een warmtepomp is een gesloten vloerverwarmings verdeler zonder pomp het beste maar of dat in jou geval ook kan met een hybride systeem zul je na moeten gaan vragenSheran schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:24:
Hallo allemaal,
Wij hebben vanaf mei dit jaar een Nefit Bosch Hybride WTP hangen. De installateur heeft de pomp opgehangen en in gebruik gesteld maar heeft aan de vloerverwarmingsverdeler niets aangepast. De woning (bouwjaar 2018 en volledig geisoleerd) wordt wel warm, maar met moeite. De beste man heeft ook geen buffervat geinstalleerd omdat wij op de begane grond vloerverwarming hebben met een vloeroppervlak van 22m2. Uiteindelijk hebben wij een monteur van Nefit Bosch laten komen en hij raad wel een buffervat aan, alleen kan het nog even duren omdat het slecht leverbaar is. In afwachting van de monteur wil ik eea met jullie delen. Bij de vloerverwarmingverdeler hangt een meter die zeer zelden meer van 25 graden C aangeeft.. In de meeste gevallen hangt het rond 23 en 24 graden C. De aanvoertemperatuur van de WTP geeft regelmatig 39-40 graden aan. Ook vraag ik me af of het retourventiel zo goed staat.Ik heb het idee dat de verdeler te weinig warm water doorlaat waardoor het langer duur voordat de woning warm is. Voor de duidelijkheid voeg ik een aantal foto's toe. Ik hoor het graag en dank alvast.
Mvg
Sher
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij is het beter om te streven naar zoveel mogelijk gelijke retourtemperatuur, al het retourwater min of meer dezelfde temperatuur is het meest efficiënt. Als verschillende ruimtes echt verschillende capaciteit nodig hebben is dat iets dat bij de aanleg al meegenomen moet worden.Andrehj schreef op woensdag 7 december 2022 @ 19:04:
[...]
Dat is fout. Je moet eerst alles open zetten en daarna afregelen op ruimtetemperatuur, dus voor ruimtes waar het te warm wordt de groepen wat dichter draaien.
Check de thermostaatkraan van je vloer, misschien staat deze laag? Werd de temperatuur in je vloer wel hoger toen je nog geen warmtepomp had? Je kan kijken wat er gebeurd als je de pomp hoger en lager zet. Hoger is meer capaciteit, maar dan moet je warmtepomp ook wel meer warmte gaan leveren.Sheran schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:24:
Hallo allemaal,
Mvg
Sher
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Let op met dit soort adviezen hoor, of dit kan in een specifieke hybride installatie is van zoveel zaken afhankelijk...Willem senior schreef op donderdag 8 december 2022 @ 17:37:
[...]
Met een warmtepomp is een gesloten vloerverwarmings verdeler zonder pomp het beste maar of dat in jou geval ook kan met een hybride systeem zul je na moeten gaan vragen
Hier gisteren 28 kWh gebruikt full electric in een goed geïsoleerd huis. Wel met het verwarmen van de boiler erbij maar dat gebeurt dagelijks.Sheran schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:02:
Bedankt iedereen voor jullie reacties!
De thermostaatknop heb ik helemaal losgeschroef zodat het ventiel in principe helemaal openstaat. Vanwege de hybride opstelling heb ik de aanvoertemp van de ketel voor het geval dat het bijspringt ingesteld op 35 graden. Ook heb in de warmtepomp ingesteld dat het alleen met de compressor verwarmt. Ik merk dat de ketel bijspringt als het systeem ontdooit. De vloerverwarmingspomp heb ik eerder op max gezet, maar dan wordt de retourleiding erg koud, weet niet of dat de bedoeling is. Wij wonen net een jaar in dit huis dus veel historische data heb ik niet, maar vorig jaar werden de woning en de vloer prima warm omdat de ketel op 80 graden aan het loeien was (met de VVW thermostaatknop op 45). Ik vraag me af of deze verdeler geschikt is voor een lage temp systeem. Is het een idee om het te laten vervangen door een TLV verdeler? En dan nog een vraag over het stroomververbruik. Op koude dagen zoals gisteren trekt de WTP ruim 18kwh. Is dat normaal? De kamerthermostaat staat op 20.[Afbeelding]
Die 18 kWh is prima mogelijk, ik zat gisteren op 28Sheran schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:02:
De thermostaatknop heb ik helemaal losgeschroef zodat het ventiel in principe helemaal openstaat. Vanwege de hybride opstelling heb ik de aanvoertemp van de ketel voor het geval dat het bijspringt ingesteld op 35 graden. Ook heb in de warmtepomp ingesteld dat het alleen met de compressor verwarmt. Ik merk dat de ketel bijspringt als het systeem ontdooit. De vloerverwarmingspomp heb ik eerder op max gezet, maar dan wordt de retourleiding erg koud, weet niet of dat de bedoeling is. Wij wonen net een jaar in dit huis dus veel historische data heb ik niet, maar vorig jaar werden de woning en de vloer prima warm omdat de ketel op 80 graden aan het loeien was (met de VVW thermostaatknop op 45). Ik vraag me af of deze verdeler geschikt is voor een lage temp systeem. Is het een idee om het te laten vervangen door een TLV verdeler? En dan nog een vraag over het stroomververbruik. Op koude dagen zoals gisteren trekt de WTP ruim 18kwh. Is dat normaal? De kamerthermostaat staat op 20.[Afbeelding]
[ Voor 14% gewijzigd door spok9 op 09-12-2022 11:13 ]
welke instelling heb je onder extra warmtebron kiezen: hybride, bijverw. excl. of parallel? Ik heb hybride en ook onder bijverwarming uitsch.: ja, maar net staat de gasketel doodleuk tijdens verwarmen aan.Sheran schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:02:
Vanwege de hybride opstelling heb ik de aanvoertemp van de ketel voor het geval dat het bijspringt ingesteld op 35 graden. Ook heb in de warmtepomp ingesteld dat het alleen met de compressor verwarmt. Ik merk dat de ketel bijspringt als het systeem ontdooit.
Ik snap sowieso niet hoe onder bijverwarming de 'algemene instellingen bijverwarming' en 'bijverwarming via mengklep' zich tot elkaar verhouden.. Bijverwarming uitschakelen staat op nee, maar bijverwarming via mengklep mag pas vanaf -5. Toch zie ik bij deze temperaturen een continue gasverbruikhackbard schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:16:
[...]
welke instelling heb je onder extra warmtebron kiezen: hybride, bijverw. excl. of parallel? Ik heb hybride en ook onder bijverwarming uitsch.: ja, maar net staat de gasketel doodleuk tijdens verwarmen aan.
ja ik had al eerder mijn verdacht geuit, dat die zich bij instelling hybride niks aantrekt van de instellingen bijverwarming. In ieder geval staat gasketel hier te verwarmen, terwijl bijverwarming is uitgeschakelt, zelfde instellingen als @Sheran boven. Hij gaat wel aan op een moment dat ik een defrost zou verwachten, maar half uur later is nog steeds ijs aan de buitenunit, staat de wp uit, had de flow een piek van 70 en draait de gasketel tussendoor rustig op 45 graden. Ik ga nog eens de instellingen op de gasketel nalopen, hoe die nou aan die piek komt. En desnoods weer de prijsverhouding omlaag, bij 1,5 deed de gasketel nog nooit iets (al werd het wel koud vanochtend)..spok9 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:43:
[...]
Ik snap sowieso niet hoe onder bijverwarming de 'algemene instellingen bijverwarming' en 'bijverwarming via mengklep' zich tot elkaar verhouden.. Bijverwarming uitschakelen staat op nee, maar bijverwarming via mengklep mag pas vanaf -5. Toch zie ik bij deze temperaturen een continue gasverbruik
Wat heb je nu als energieprijsverhouding dan? Bij mij staat deze nu nog op 2.2, maar stond op het punt deze te verlagen inderdaad. Mogelijk is dat gewoon de instelling met de hoogste prioriteit in hybride situaties...hackbard schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:53:
[...]
ja ik had al eerder mijn verdacht geuit, dat die zich bij instelling hybride niks aantrekt van de instellingen bijverwarming. In ieder geval staat gasketel hier te verwarmen, terwijl bijverwarming is uitgeschakelt, zelfde instellingen als @Sheran boven. Hij gaat wel aan op een moment dat ik een defrost zou verwachten, maar half uur later is nog steeds ijs aan de buitenunit, staat de wp uit, had de flow een piek van 70 en draait de gasketel tussendoor rustig op 45 graden. Ik ga nog eens de instellingen op de gasketel nalopen, hoe die nou aan die piek komt. En desnoods weer de prijsverhouding omlaag, bij 1,5 deed de gasketel nog nooit iets (al werd het wel koud vanochtend)..
[ Voor 17% gewijzigd door spok9 op 09-12-2022 15:13 ]
ik had hem vandaag voor testen op 4,2 gezet. Mijn COP met deze temperaturen is ergens tussen 3 en 3,5, dus daar zal de schakelpunt van de wp ergens liggen denk ik. De prijsverhouding is hier vandaag voor het eerst echt tegen de 3 (dynamische energietarief), s'nachts is het meestal onder de 2. Alleen is mijn wp zonder ketel te zwak om met vorst de woning op temperatuur te krijgen.spok9 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:56:
[...]
Wat heb je nu als energieprijsverhouding dan? Bij mij staat deze nu nog op 2.2, maar stond op het punt deze te verlagen inderdaad. Mogelijk is dat gewoon de instelling met de hoogste prioriteit in hybride situaties...
Ik heb dezelfde warmtepomp, maar heb dus weinig zicht op of de warmtepomp het nu niet redt, of dat er gewoon gekozen wordt voor gas vanwege de prijsverhouding.hackbard schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:12:
[...]
ik had hem vandaag voor testen op 4,2 gezet. Mijn COP met deze temperaturen is ergens tussen 3 en 3,5, dus daar zal de schakelpunt van de wp ergens liggen denk ik. De prijsverhouding is hier vandaag voor het eerst echt tegen de 3 (dynamische energietarief), s'nachts is het meestal onder de 2. Alleen is mijn wp zonder ketel te zwak om met vorst de woning op temperatuur te krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door RichTrip op 09-12-2022 17:42 ]
Hi, ik heb de pomp van de verdeler verlaagd naar 1 (de laagste stand) en het lijkt nu wel warmer te worden. Retour temp kruipt nu richting 30 graden. Heel gek want je zou inderdaad denken dat de hoogste snelheid de vloer sneller opwarmt. Ik heb de stooklijn (eindpunt van 35 naar 45) ook iets hoger ingesteld. De pomp trekt nu bijna continu 2000 watt, maar het is ook erg koud buiten dus het zal wel. Ben benieuwd hoe de komende koudere dagen gaan verlopen.spok9 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:06:
[...]
Die 18 kWh is prima mogelijk, ik zat gisteren op 28Het voelt veel omdat je niet van dit soort grote verbruikers gewend bent qua elektriciteit, maar bedenk je dat 1 kuub gas gelijk staat aan de energie van zo'n 10 kWh elektriciteit.
Met je huidige verdeler moet het gewoon kunnen werken, ik heb de verdeler ook niet vervangen en dat werkt gewoon prima. Heb je gekeken wat er met de temperatuur in de verdeler gebeurt op de hoogste en laagste pompsnelheid?
Hier vind je een goed uitleg over pompsnelheid en temperatuur in je vloerverwarming en waarom de aanvoertemperatuur van je vloer juist kan stijgen als de pompsnelheid omlaag gaat:
http://nieuws.warmtecheck...loerverwarming-inregelen/
Een LTV verdeler is een optie (en efficiënter bij een warmtepomp), maar:
- Je moet zeker weten dat je je huis warm krijgt bij lage aanvoertemperaturen
- De ketel mag dan niet meer stoken boven de maximale temperatuur die je vloer in mag, als je ook radiatoren hebt is het maar zeer de vraag of dit haalbaar is.
Dat is waarschijnlijk geen pendelen van je warmtepompBuis07 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:41:
Ik heb geen Bbqkees systeem maar kan wel vermogen monoblok meten.
Volgens mij peddelt het systeem enorm en de woning wordt niet heel warm.
Weet iemand wat ik moet veranderen aan de instellingen?
[Afbeelding]
Wow, ik zit al op een aanvoer streeftemperatuur van 35 graden, met elke 50 minuten een defrost. Toevallig vandaag het voetpunt verhoogd van 42 naar 44 omdat het wat teveel afkoelde in huis (19.4 graden).Willem senior schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:49:
[...]
Dat is waarschijnlijk geen pendelen van je warmtepomp
Maar het zijn defrosts het is mistig en zeer vochtig buiten en vorst
Hier ook bijna elk uur een defrost
Als je huis afkoelt kun je proberen de thermostaat of stooklijn een graad lager te zetten dan hoeft de warmtepomp minder hardt te werken
Voor de rest kun je hier zover ik weet niet veel aan doen
Ik heb nu een aanvoerstreeftemperatuur van 27 graden en de warmtepomp doet daar door de vele defrost 1 graad boven stoken is dat bij jullie ook het geval ??
Temperatuur blijft wel normaal in huis en loopt zelfs nog wat op
Thermostaat staat op 20,5 graden ingesteld maar het is nu 21 graden geworden
Hier ook een aanstreeftemperatuur van 27. En ook daadwerkelijk 27 graden aanvoertemperatuur.Willem senior schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:49:
[...]
Dat is waarschijnlijk geen pendelen van je warmtepomp
Maar het zijn defrosts het is mistig en zeer vochtig buiten en vorst
Hier ook bijna elk uur een defrost
Als je huis afkoelt kun je proberen de thermostaat of stooklijn een graad lager te zetten dan hoeft de warmtepomp minder hardt te werken
Voor de rest kun je hier zover ik weet niet veel aan doen
Ik heb nu een aanvoerstreeftemperatuur van 27 graden en de warmtepomp doet daar door de vele defrost 1 graad boven stoken is dat bij jullie ook het geval ??
Temperatuur blijft wel normaal in huis en loopt zelfs nog wat op
Thermostaat staat op 20,5 graden ingesteld maar het is nu 21 graden geworden
[ Voor 24% gewijzigd door scarwoman op 09-12-2022 23:20 ]
Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie
Nee vandaag geen lange runs te veel defrosts hier door de mist en net 1 tot 2 gradenscarwoman schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:14:
[...]
Hier ook een aanstreeftemperatuur. En ook daadwerkelijk 27 graden aanvoertemperatuur.
De warmtepomp draait hier overigens al sinds 8 december in 1 lange run. Bij jullie ook?
Slechts 23 hier!Willem senior schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 23:20:
[...]
Nee vandaag geen lange runs te veel defrosts hier door de mist en net 1 tot 2 graden
Zit nu op 24 defrost vandaag
Kunnen wel een wedstrijdje defrost gaan houden wie heeft de meeste
Ik gebruik momenteel alleen de buitentemperatuur WAR met de ontwerp temperatuurspok9 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 07:08:
Wat voor eindpunt hebben jullie dan @Willem senior en @scarwoman? Ik heb 44.
Grappig dat er zulke grote verschillen zijn, ik was afgelopen weekend weg en had toen de ruimtetemperatuur op de warmtepomp teruggezet naar 18. Target flow ging dus een heel eind naar beneden en het koelde ook echt af tot 18 graden.
[ Voor 98% gewijzigd door spok9 op 10-12-2022 08:34 ]
Met de ophaard aan zal de warmtepomp niet draaien als je de ruimteinvloed aan heb staanNoxa schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:12:
[...]
Slechts 23 hier!Wel lekker warm hier en maar heel weinig gas bijgestookt. Ik ben best tevreden.
Dit weekend lekker de haard aan. Eens kijken hoe dat het gedrag beïnvloed.
Ja de ontwerp temperatuur heeft alleen een eindpunt om in te stellenspok9 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:27:
Hoe ziet de stooklijn er in zo’n geval dan uit? Een standaardhelling? De ontwerptemperatuur is net als eindpunt bij -10 geloof ik, of niet?
Veel defrosts maakt dat je minder warmte in je huis stopt dan wanneer je wel continu kan draaien, mogelijk verhoogt de warmtepomp daarom de stooklijn?
Volgens mij blijft het nu wat langer onder nul, ben benieuwd of de luchtvochtigheid afneemt en wat dat doet me de hoeveelheid defrosts. Dit was afgelopen week natuurlijk optimaal nadelig
[ Voor 10% gewijzigd door Willem senior op 10-12-2022 08:42 ]
Klopt met alleen WAR gaat de warmtepomp gewoon verder. Ik heb de ruimte invloed aangezet nadat ik WAR onder controle had. Ik heb de ruimte invloed sowieso nodig ivm veel glas (geen HR+++) op het zuiden.Willem senior schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:29:
[...]
Met de ophaard aan zal de warmtepomp niet draaien als je de ruimteinvloed aan heb staan
of je moet ook op alleen buitentemperatuur regelen dan zul je de warmtepomp zelf uit moeten zetten denk ik
En gas heb ik niet meer warmtepomp moet het zelf doen en tot nu toe gaat dat prima
Eerste jaar 2021 met de strenge vorst week in februari redde die het ook dus dan moet het nu ook goed komen lijkt mij was wel mijn eerste dag met zoveel defrosts door de mist heel de dag gisteren
[ Voor 18% gewijzigd door Buis07 op 10-12-2022 09:56 ]
verdraai je daar niet iets? Volgens handleiding is ontwerptemperatuur of eindpunt iets tussen 35 en 80C, voetpunt lager, bijvoorbeeld 25C. Je bedoeld misschien de minimale buitentemperatuur, die is standaard -10C (en het punt waar de eindpunt uitkomt, dus bij -10 buiten is streeftemp 80 bijvoorbeeld, (al zou ik 80 niet willen doen, maar voor een ongeisoleert tent moet dat misschien.)spok9 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 08:27:
De ontwerptemperatuur is net als eindpunt bij -10 geloof ik, of niet?
[ Voor 30% gewijzigd door hackbard op 10-12-2022 09:59 ]
[ Voor 22% gewijzigd door Wollie91 op 10-12-2022 09:50 ]
Je stooklijn kan wel goed zijnBuis07 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:34:
Het wordt niet echt warm in mijn woning.
Heb een hybride systeem met monoblok 7
Cv ketel gaat aan onder 0 graden
Instellingen:
Eindpunt: 55
Voetpunt: 25
Max aanvoertemperatuur: 58
Kamer invloed: uit
Twee vloerverwarmingsverdels met pomp.
Een buffervat.
Heb het gevoel dat de temperatuur wat monoblok levert te laag is
Wat is de beste stooklijn in mijn geval?
Dat is wel heel lang voor warmwater bereidingWollie91 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:45:
Gistermiddag rond 14:30 is hier een run voor warm water begonnen. De boiler temperatuur was op dat moment 37 graden. De warmtepomp heeft tot ongeveer 21:00 er over gedaan om het water te verwarmen tot 52 graden. Het dipje in de grafiek rond 17:00 uur komt omdat er er gedoucht is tussendoor maar dit duur toch veel te lang...
Bij 52 graden stopt de warm water run hier altijd. Maar de warmtepomp is nu blijven draaien tot 01:30 voor warm water. Op dat moment heb ik de eindtemperatuur voor de boiler namelijk omlaag gezet zodat de verwarming weer aan zou gaan.
Ondanks dat de run onnodig lang doorgaat koelt water zelfs tussendoor weer af... Vorige week zaterdag had ik ook dit probleem maar ik dacht dit gerelateerd was aan de warm water wisselmodus die ik dezelfde dag had aangezet. Deze heb ik toen weer uitgezet. Maar het lijkt er op dat het aan de buitentemperatuur ligt maar ik snap niet waarom aangezien de water temperatuur wel wordt gehaald na vele uren 😢
Iemand een idee wat hier aan de hand is?
[Afbeelding]
Doordat de woning wat was afgekoeld heb ik de kamerinvloed verhoogd zodat de aanvoerstreeftemperatuur omhoog gaat. Maar vervolgens trekt de warmtepomp zich hier niks van aan want de aanvoertemperatuur blijft op 30 graden staan 🤦
[ Voor 3% gewijzigd door Willem senior op 10-12-2022 10:48 ]
Het probleem is dat de warmtepomp soms niet meer stopt als de temperatuur is bereikt. Heb een mail gestuurd naar de installateur om dit met Nefit op te nemen.Willem senior schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:45:
[...]
Dat is wel heel lang voor warmwater bereiding
Dure hier ook wel wat langer dan anders nu een uur en anders is die met 30 tot 45 minuten wel klaar met warmwater maken ging van 39 graden naar 52 graden gisteren
Misschien moet je dan juist wel die ww wisselmodus gebruik in zo,n geval
En anders even je installateur bellen dan kan die het bij Nefit na vragen en hopelijk oplossen
En de warmtepomp reageert niet gelijk op een verhoging daar moet deze even over nadenken daarom altijd na een wijziging 24 uur aankijken wat er gebeurt
[ Voor 5% gewijzigd door Wollie91 op 10-12-2022 11:11 ]
Nee electriche element helpt alleen bij een legionella run voor het laatste stukje van 56 / 57 graden naar 63 graden eerste stuk gaat tot 54/ 55 graden op de compressor en dan komt het element erbij en bij 56/57 stopt de compressorWollie91 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:10:
[...]
Het probleem is dat de warmtepomp soms niet meer stopt als de temperatuur is bereikt. Heb een mail gestuurd naar de installateur om dit met Nefit op te nemen.
Bij jou/ jullie helpt het electrisch element niet mee met warm water bereiding toch?
In de zomer ging was de tijdsduur voor warm water maken zeker twee keer zo snel (300 liter boiler). Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt dus maar even afwachten tot ik meer informatie krijg van Nefit.
Dus zelfs als de warmtepomp een vraag temperatuur heeft van 38 graden begrijpt het systeem niet dat dit per direct moet? 😅
Zoals Willem zegt, de pompsnelheid van de vloerverwarming volluit. Je moet het zo zien dat je alleen "nieuwe" warmte toevoegt aan het geen wat je vloerverwarming net heeft afgegeven aan de woning. De warmte die je woning op dat verliest. Hoe sneller het stroomt hoe minder nieuwe warmte er toegevoegd moet worden. Hoe minder hard je pomp moet werken.Buis07 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:34:
Het wordt niet echt warm in mijn woning.
Heb een hybride systeem met monoblok 7
Cv ketel gaat aan onder 0 graden
Instellingen:
Eindpunt: 55
Voetpunt: 25
Max aanvoertemperatuur: 58
Kamer invloed: uit
Twee vloerverwarmingsverdels met pomp.
Een buffervat.
Heb het gevoel dat de temperatuur wat monoblok levert te laag is
Wat is de beste stooklijn in mijn geval?
Nee heb de warmtepomp niet van het stroom gehad. Nefit moet maar met een oplossing komen want als ik de warm water temperatuur instel op 55 graden dan lukt het ook niet om dit te halen. 53 graden is het maximaal haalbare hier... Dus er zal wel iets niet helemaal goed zijn. Te weinig koudemiddel misschien?Willem senior schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:48:
[...]
Nee electrische element helpt alleen bij een legionella run voor het laatste stukje van 56 / 57 graden naar 63 graden eerste stuk gaat tot 54/ 55 graden op de compressor en dan komt het element erbij en bij 56/57 stopt de compressor
Heb je na dat je de instellingen had veranderd de warmtepomp van de stoom gehaald ( groepen in de meterkast uitzetten ) voor 5 minuten
Dat kan soms weleens helpen
Zou ook nog een slechte verbinding van de temperatuur sensor kunnen zijn ?
53 + 5 graden is 58 graden Dan boven in je vat dat zou goed moeten zijnWollie91 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 11:56:
[...]
Nee heb de warmtepomp niet van het stroom gehad. Nefit moet maar met een oplossing komen want als ik de warm water temperatuur instel op 55 graden dan lukt het ook niet om dit te halen. 53 graden is het maximaal haalbare hier... Dus er zal wel iets niet helemaal goed zijn. Te weinig koudemiddel misschien?
Ik heb het over de echte waarde van de temperatuur sensor. Als ik de watertemperatuur instel op 53 graden via het menu, dan wordt het opgewarmd tot ongeveer 51,8 graden (sensor). Maar als ik de temperatuur via het menu op 54 of 55 graden zet wordt deze temperatuur niet gehaald en blijft de warmtepomp oneindig doorlopen totdat je het stroom eraf haalt.Willem senior schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:08:
[...]
53 + 5 graden is 58 graden Dan boven in je vat dat zou goed moeten zijn
Nefit gebruikt voor de top temperatuur in je vat een software matige sensor vandaar die 5 graden optellen bij je ingestelde temperatuur en dat wordt gemeten met de sensor in het midden ongeveer
Die zelfde sensor meet ook wanneer je water weer opgewarmd moet worden
Althans zo werd het mij toen uitgelegd ik heb wel een tower met boilervat 200 liter alles in een grote kast
Met los boilervat zou het weer anders kunnen zijn
Volgens mij doelen we op verschillende dingen van hetzelfde die allebei kloppenhackbard schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:45:
[...]
verdraai je daar niet iets? Volgens handleiding is ontwerptemperatuur of eindpunt iets tussen 35 en 80C, voetpunt lager, bijvoorbeeld 25C. Je bedoeld misschien de minimale buitentemperatuur, die is standaard -10C (en het punt waar de eindpunt uitkomt, dus bij -10 buiten is streeftemp 80 bijvoorbeeld, (al zou ik 80 niet willen doen, maar voor een ongeisoleert tent moet dat misschien.)
Inderdaad weinig, maar wel continu, daarom zo vreemd wat mij betreftRaar gasverbruik bij jou, echt best weinig, zou niet veel verwarmen. Hier staat de ketel weer uit sinds ik de prijsverhouding op 2,5 heb gezet. Wel maar 18C binnen, en dikke trui.
En dus ook geen sluimerverbruik zoals bij mij? Mijn ketel geeft ook geen warmtevraag weer, maar toch verbruik…Ik heb hier hybride ingesteld, en onder bijverw met mengklep - buitentemp parallelbedr. 2C, maar de ketel bleef vannacht uit ondanks vorst.
Inzake bijverwarming CV-gasspok9 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:15:
[...]
Inderdaad weinig, maar wel continu, daarom zo vreemd wat mij betreftTerwijl de prijsverhouding op 1.8 staat en bijverwarming met mengklep pas vanaf -5 mag. Bijverwarming mag wel aan, misschien moet ik dat eens op nee zetten?
[...]
En dus ook geen sluimerverbruik zoals bij mij? Mijn ketel geeft ook geen warmtevraag weer, maar toch verbruik…
kWh € 0,40 / M3 (2,02/9,77=) € 0,21 = 1,93Sheran schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:13:
Hi, weet iemand hier de formule voor het berekenen van de energie prijsverhouding? Ik betaal per KWH €0,40 en per m3 €2,02 ;-) Mijn WTP staat nu ingesteld op 3,0. Ik merk nu het kouder geworden is dat de ketel het meeste werk doet. Dank alweer :-)
[ Voor 20% gewijzigd door RobEppink op 10-12-2022 17:28 ]
oh ja, daar heb ik weer niet goed gelezenspok9 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:15:
[...]
Volgens mij doelen we op verschillende dingen van hetzelfde die allebei kloppen
je kan de minimumtemperatuur zelf instellen, Volgens handleiding "laagste gemiddelde buitentemperatuur in de betreffende klimaatregio..". De wp kan het ook op een ander punt al opgeven..De ontwerptemperatuur en eindpunt zijn beide meen ik de aanvoertemperatuur bij -10 (in mijn geval 42 graden). De minimumtemperatuur is volgens mij de temperatuur waarbij de warmtepomp het opgeeft en het geheel aan de ketel laat.
kan geen kwaad lijkt me. Of een keer helemaal uitzetten de ketel en kijken wanneer die weer aangaat?Inderdaad weinig, maar wel continu, daarom zo vreemd wat mij betreftTerwijl de prijsverhouding op 1.8 staat en bijverwarming met mengklep pas vanaf -5 mag. Bijverwarming mag wel aan, misschien moet ik dat eens op nee zetten?
nee, ook sluimerverbruik had ik wel gezien.En dus ook geen sluimerverbruik zoals bij mij? Mijn ketel geeft ook geen warmtevraag weer, maar toch verbruik…
hoe ziet u dat?RobEppink schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:56:
[...]
Inzake bijverwarming CV-gas
Bij ons op stand 'Hybride" bij iedere defrost slaat de ketel aan.
Bijverw. dan 'aan', mengen blijft "0".
ha, ja ik lees geruchten dat het plafond per maand word gerekendBijverw. vertraagd aan = 10*K mi. Deze waarde wordt tijdens defrost zeker overschreden.
Temperatuur keldert in no time met 10 graden. Proces duurt enkele minuten.
Verbaasd dat CV-ketel dan niet bijdraagt..
Heb bijverwarming op nu "parallel" gezet met 10 graden buitentemp.
Testen of hier de CV-ketel wél gaat bijdragen.
Klinkt misschien eigenaardig, maar ik wil de CV (gas) wel eens aan het werk zien naast de WP.
Misschien geeft energieplafond in 2023 aanleiding hiermee te spelen.
[ Voor 37% gewijzigd door spok9 op 10-12-2022 19:38 ]
Ah, helder, maar wat die instelling dan doet?hackbard schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 18:31:
je kan de minimumtemperatuur zelf instellen, Volgens handleiding "laagste gemiddelde buitentemperatuur in de betreffende klimaatregio..". De wp kan het ook op een ander punt al opgeven..
[ Voor 107% gewijzigd door RobEppink op 10-12-2022 20:02 ]
geweldig, dank. Ik zat alleen in het service menu te neuzen, helemaal vergeten dat er ook nog een gewoon menu is. Er staat zelfs een COP. Het word tijd dat ik vaker naar dat ding toe loop. Ik kan toch niet alles op afstand uitlezen en sturen.RobEppink schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:45:
[quote]hackbard schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:16:
[...]
hoe ziet u dat?
en betekend dat dat de ketel alleen zichzelf verwarmt en dus niet bijdraagt?
Ik had hier nog geen zicht op de menger.
Bedieningsunit op Enviline >> Info >> Systeeminformatie >> Status bijverw. met mengklep.
[ Voor 26% gewijzigd door spok9 op 10-12-2022 21:50 ]
Super dankjewel!RobEppink schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:23:
[...]
kWh € 0,40 / M3 (2,02/9,77=) € 0,21 = 1,93
=Energie/prijs verhouding x 0,902 = 1,7
De updates zijn niet vrij te downloaden jammer genoegtonkmen schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 21:23:
Is het mogelijk om de firmware van een enviline monoblock te updaten. Volgens de handleiding van de hmc310 is het mogelijk om in servicemenu "cv groep 1" de funtie "Herk. lage vol.stroom" uit te schakelen. Dan zou de laag debietdetectie gedeactiveerd kunnen worden.
Weet iemand dit?
[ Voor 14% gewijzigd door RensvN op 11-12-2022 09:16 ]
[ Voor 54% gewijzigd door The Legend op 11-12-2022 09:52 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Probeer deze eens!Sheran schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 17:13:
Hi, weet iemand hier de formule voor het berekenen van de energie prijsverhouding? Ik betaal per KWH €0,40 en per m3 €2,02 ;-) Mijn WTP staat nu ingesteld op 3,0. Ik merk nu het kouder geworden is dat de ketel het meeste werk doet. Dank alweer :-)
[ Voor 5% gewijzigd door TheCeet op 12-12-2022 08:43 ]
Voor defrost (ontdooien) gebruikt de warmtepomp de warmte uit je cv systeemTheCeet schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:23:
Iemand raad/ervaringen met hetvolgende.
Sinds de koudere temperaturen slaat de warmtepomp hier telkens in error H01/5451 - Alarm Z1 Debiet tijdens ontdooien te laag.
Die deeltjesfilter heb ik al gereinigd zonder succes
Installateur kan pas komende woensdag langskomen. En zit nu in koud huis uiteraard, heb de warmtepomp in vakantiemodus gezet omdat die anders continu probeert aan zijn temperatuur te komen met dus een super hoog elektriciteits verbruik tot gevolg.
Het rare is, bij vloerverwarming slaat die in error binnen het uur. Kan ook niet warmer gaan dan 27°c, terwijl die ingesteld staat op 35°c.
Maar het buffervat van 300l kan die wel perfect opwarmen.
Bosch Compress 3000 AWES
Heb ik geprobeerd ook zonder succes. Ook alle kringen op bovenverdieping vol open. Nog steeds slaat die in error dan.Willem senior schreef op zondag 11 december 2022 @ 18:34:
[...]
Voor defrost (ontdooien) gebruikt de warmtepomp de warmte uit je cv systeem
En dan wordt dus de cyclus omgedraaid
Daar is veel flow voor nodig
Dus zoveel mogelijk groepen vloerverwarming vol open zetten en als je ook radiators heb deze ook open zetten
ja dat klinkt niet goedTheCeet schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:10:
[...]
Heb ik geprobeerd ook zonder succes. Ook alle kringen op bovenverdieping vol open. Nog steeds slaat die in error dan.
Ook het issue dat hij niet kan opwarmen tot de streeftemperatuur heeft er ook mee te maken denk ik.
Meestal hangt die rond de 24gr met eens piek naar 27gr voor even. Als bovenverdieping open staat dan kan die maar opwarmen tot 22gr ong
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq