Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:50
master1104 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:08:
Kijk eens naar je retourtemperatuur. Als die ook hoog is dan kan de warmtepomp inderdaad zijn warmte niet kwijt in de afgiftesystemen. Als die wel laag is dan mis je flow in je systeem.

De overshoot bij starten is normaal, de compressor start altijd op vol vermogen. Dit is tegen te gaan door de stille modus in te schakelen bij b.v. >5 graden buitentemp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPnpNfMu28W0nTmGbWFy7zoYlvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LyKDHev9zyLApP3QKW0rvkSS.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zit tussen de 5 en 6 graden. Dat lijkt mij een prima delta T voor deze aanvoertemperatuur?

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
@HansRemmerswaal ik dacht dat bij het bereiken van de hysterese limiet (150k) de pomp altijd schakelt. Maar dat lijkt niet het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5yVJYN6xLWL2w5s2Xmjnmt5OO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cC2TqAoz88DLcL3IBz4vEQyM.jpg?f=fotoalbum_large

Ook triggered jouw automation bij elke status wijziging van boiler activity. Ik zie echter met regelmaat een status 'unknown' voorbij komen. Die de hystere nu dus reset, maar de pomp zelf niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPfAulmvZGUW3wzp6q8eFAAHfS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zaj6qqIQ3HSgzfhTwMV6Dn2P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:41
maartenvdv737 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:17:
@HansRemmerswaal ik dacht dat bij het bereiken van de hysterese limiet (150k) de pomp altijd schakelt. Maar dat lijkt niet het geval.

[Afbeelding]

Ook triggered jouw automation bij elke status wijziging van boiler activity. Ik zie echter met regelmaat een status 'unknown' voorbij komen. Die de hystere nu dus reset, maar de pomp zelf niet.

[Afbeelding]
Unknown is waarschijnlijk de defrost. In de laatste versie van de bbq firmware is daar een fix voor. Zie mijn post van een tijdje geleden.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:54
maartenvdv737 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:00:
[...]

[Afbeelding]

Dit zit tussen de 5 en 6 graden. Dat lijkt mij een prima delta T voor deze aanvoertemperatuur?
Dat is inderdaad een normale delta T. Je kan hem nog iets verlagen naar b.v. 4 graden om de aanvoer wat mee te laten zakken.

Probleem lijkt in een matige afgifte van je systeem te zitten. Het zal geen vloerverwarming zijn gok ik, want als je retour uit de vloer 30 graden is dan zal je de tent uit zweten :+ Hier komt deze dagen tussen de 25 en 26 graden uit de vloer met een aanvoertemp van 28 - 29 graden. Ik zou me focussen op meer afgifte in je woning om de retour omlaag te krijgen. Bij goede afgifte zal de lage retourtemperatuur ook zorgen dat de warmtepomp zijn warmte beter kwijt kan en dus de aanvoertemperatuur mee zakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
gizmo9003 schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:54:
[...]

Ah, eindelijk verklaard waarom m'n boiler temperatuur wat rapper afneemt! (zie blauw omcirkeld hieronder).
Ik heb zojuist de stand van "auto" naar "verwarmen" gezet, zal morgen bevestigen of dat het gewenste resultaat levert.
Weet je of dat ook ervoor zorgt dat de pomp continu op ~10% blijft draaien? want pas zodra de compressor begint te werken, gaat dat naar een (in mijn ogen bizar laag?) percentage?

[Afbeelding]
Dit probleem heb ik ook gehad. Let wel, onderstaand verhaal geldt alleen voor mensen met alleen de interne PC0 CV pomp. Als je twee pompen en een buffer in je systeem hebt dan werkt het anders.
Bij mij was het terug te leiden aan de interne pomp die op 'altijd aan' stond. In de 'rust stand' zet de warmtepomp dan inderdaad de 3-weg klep open en i.c.m. deze pompstand bleef er water uit de boiler over de wisselaar stromen. Ik heb hier een Nefit monteur voor laten komen, aangezien ik tegen het volgende aanliep:

- Verwarmen / koelen op automatisch veroorzaakte dat de 3-weg klep naar de boiler ging in rust. Oplossing leek de interne pomp op automatisch te zetten, maar dan gaat je CV pomp ook uit als de warmtepomp op 'verwarmen modus' staat en even geen warmtevraag heeft. Daardoor meet je op TC0, TC1 en TC3 niet meer de temperatuur van het water uit je vloer, maar slechts het stilstaande water wat aan het afkoelen is. Hierdoor regelt de warmtepomp heel slecht en gaat b.v. aan t.g.v. afgekoelde leidingen terwijl de vloer nog veel warmer water heeft. M.a.w. de hysterese van het weer inschakelen wordt veel te snel getriggerd. Ook het openen van een extra groep met dus nieuw koud water in het systeem wordt zo niet gemerkt door de warmtepomp.

- De warmtepomp op verwarmen of koelen handmatig zetten lost wel het drieweg-klep probleem op, maar is uiteraard een workaround. Bovendien slaat de interne pomp nog steeds af (zie hierboven). De interne pomp weer op handmatig zetten lost dit op, maar voorkomt weer dat de interne pomp uit gaat als er geheel geen warmte vraag is (streeftemperatuur 0 graden) en kost dus extra stroom.

Uiteindelijk is Nefit met de oplossing gekomen om de fase van de CV pomp (PC0) en de Boderus pomp (PC1) door te lussen. Dus PC0 houdt gewoon zijn eigen PWM signaal/fase/aarde/nul, maar de fase van PC1 komt bij het contact van de fase van PC0 op.
Het effect is dat de pomp weer op automatisch ingesteld kan worden, maar dat de pomp door blijft lopen als er tijdelijk geen warmtevraag is. Tijdens het verwarmen neemt de interne pomp dus de logica van een boderus pomp over. De leidingen blijven dus flow houden, waardoor je de interne temperatuur van je vloer goed blijft meten. Als er echter helemaal geen vraag is (streeftemperatuur 0 graden) of de 'rust stand' actief is dan stopt de pomp wel netjes om stroom te sparen. Het doorlussen is noodzakelijk, want als je de fase van PC0 helemaal weg zou laten dan start je pomp niet meer als de warmtepomp je boilervat wil verwarmen.

Ik moet zeggen dat ik blij verrast was met deze oplossing van Nefit. Ik heb gelukkig geen natuurlijke circulatie over mijn wisselaar vanuit de boiler, dus als de pomp uit is verlies ik geen warmte.

Zie hieronder van welke twee aansluitingen ze de fase hebben doorgelust. Gaat dus om contact 52 en 51.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbxD9v6NReTjAyCe9GfaCWWzC0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wj3uqyAxtNqsAHzCZJHrDxhy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door master1104 op 29-11-2022 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
master1104 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 21:12:
[...]

Probleem lijkt in een matige afgifte van je systeem te zitten. Het zal geen vloerverwarming zijn gok ik, want als je retour uit de vloer 30 graden is dan zal je de tent uit zweten :+ Hier komt deze dagen tussen de 25 en 26 graden uit de vloer met een aanvoertemp van 28 - 29 graden. Ik zou me focussen op meer afgifte in je woning om de retour omlaag te krijgen. Bij goede afgifte zal de lage retourtemperatuur ook zorgen dat de warmtepomp zijn warmte beter kwijt kan en dus de aanvoertemperatuur mee zakt.
Het is deels vloerverwarming met hh 20cm (30m2). Er zijn 2 handdoekradiatoren. De rest van de woning is LT convectoren, het grootste deel met grote ventilatoren.

Meer afgifte, hoe zou dat kunnen?
1. Elke ruimte heeft al een LT convector die goed gedimensioneerd is voor deze aanvoertemperatuur
2. Het wordt overal nu al prima warm. Meer warmte in huis is niet wenselijk
3. Dan zou dus de enige optie zijn meer convectoren, met een lagere aanvoertemperatuur?
4. Ik heb echter met de huidige aanvoertemperatuur al een vrij minimale 30 graden in de LT convectoren. Die geven pas warmte af bij 28 graden met ventilatoren erop. Dus veel lager kan het niet.

Dank voor het meedenken @master1104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
De Eik schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 13:46:
Omdat de WP op het balkon staat is er een condensafvoer in de woning aan de afvoer aangesloten. Ik heb inderdaad nu nog geen idee wat de werkelijke overlast zou zijn van ontdooid/ bevroren condens, dit is het eerste seizoen dat de WP is geïnstalleerd, vandaar.
Omdat boven 7C° tot 12C° de condensverwarming aan blijft ben ik op zoek gegaan.
Ik heb het idee gehad dat de clixon thermostaat, mogelijkerwijs niet goed zou werken. In de Installatie handleiding is echter te vinden dat de clixon de volgende waarden heeft.
Werkgebied 5C° (±4) tot 15C° (±3)
Heb jij een idee?
Nee helaas, misschien iemand anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-10 09:49
++
Algemeen gezien moet je je realiseren dat je warmtepomp de aanvoertemperatuur regelt in functie van de buitentemperatuur, middels een stooklijn die je zelf instelt al naar gelang je situatie. Dat is voor iedereen dus anders. Deze stooklijn heeft een begin (voetpunt) bij 20 graden buitentemp, en eindigt bij -10 buitentemp (eindpunt).
Voorbeeld: stel je jouw voetpunt in op 20 graden, dan maakt jouw warmtepomp 20 graden water dat naar jouw verwarming gaat (vloerverwarming en/of radiatoren). Stel je 35 graden in op je eindpunt, dan maakt de warmtepomp 35 graden bij een buitentemperatuur van -10 graden Celsius.
++

Ik lees het bovenstaande op 1e post van dit Forum.
Vraag
Is er een correlatie tussen de genoemde buitentemp. van 20 graden en het ingestelde voetpunt van 20 graden? Of zijn dit in dit voorbeeld twee willekeurig gekozen waarden?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Zijn twee losstaande waardes, de warmtevraag van je woning bepaald het voetpunt bij een bepaalde buitentemperatuur. In de regel is 20 graden voetpunt bij 20 graden buitentemperatuur best een realistisch getal, maar er zit geen vaststaande logica tussen beide getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
master1104 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:39:
Zijn twee losstaande waardes, de warmtevraag van je woning bepaald het voetpunt bij een bepaalde buitentemperatuur. In de regel is 20 graden voetpunt bij 20 graden buitentemperatuur best een realistisch getal, maar er zit geen vaststaande logica tussen beide getallen.
Master dank.

Voorde goede orde.
Mijn stooklijn is door NEFIT op 25 <> 45 gezet.

D.w.z. dat bij een buitentemp van 15 graden de aanvoer-streeftemperatuur wordt bepaald op 25 + (20-15)= 30 graden. (Afgezien van correctie door ruimte-invloed.)
Zie ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57

spok9

Groen...

maartenvdv737 schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:23:
@Nous112 dank, ik ga het eens proberen

Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen de twee modulation sensors?

[Afbeelding]
Wonderlijk, bij mij is de pomp eigenlijk altijd 1% tijdens een run :?

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
RobEppink schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:50:
[...]

Master dank.

Voorde goede orde.
Mijn stooklijn is door NEFIT op 25 <> 45 gezet.

D.w.z. dat bij een buitentemp van 15 graden de aanvoer-streeftemperatuur wordt bepaald op 25 + (20-15)= 30 graden. (Afgezien van correctie door ruimte-invloed.)
Zie ik dat goed?
Dat hangt van de breedte van je stooklijn af. Als ik het goed onthouden heb dan moet je ook ergens de minimum buitentemperatuur instellen. Stel dat die op -10graden staat, dan heb je in dit voorbeeld dus een stooklijn die loopt vanaf 20 graden tot -10 graden buiten. Dat is dus 30 graden. Vervolgens kijk je naar de bandbreedte van de stooklijn, in jouw geval dus 25 - 45 graden = 20 graden. Per graad buitentemperatuur loopt je lijn dan 20gr / 30 gr = ~0.67gr op en af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Master dank voor de correctie.
Deze is juist.

Dus 25 + ((20-15) * 0,67) = 28,35 graden

[ Voor 32% gewijzigd door RobEppink op 30-11-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensvN
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik ben even benieuwd naar jullie mening/ervaring.

Onze warmtepomp draait momenteel zon 12 runs per dag, dat betekent dus dat jij elk 2 uur start.

Gevoelsmatig is dat wat veel, hoe zit dat bij andere gebruikers?
Ik heb al vanalles geprobeerd met de instellingen, maar hoe zou ik nu het meest eenvoudig de runs wat langer kunnen maken en ervoor zorgen dat de warmtepomp minder vaak aan slaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:07
Deze dagen idd meerdere start/stops ivm het zachtere weer. Komende dagen wordt het kouder en dan zul je langere runs zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Kortste klap is om de hysterese op bv 300K*min te zetten. Zeker bij vloerverwarming is dat een prima oplossing om de runs dubbel zo lang te krijgen. Hier draait alles alleen op vloerverwarmingen en bleek 400K*min de sweetspot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
master1104 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:42:
Kortste klap is om de hysterese op bv 300k/min te zetten. Zeker bij vloerverwarming is dat een prima oplossing om de runs dubbel zo lang te krijgen. Hier draait alles alleen op vloerverwarmingen en bleek 400k/min de sweetspot.
Ik snap niet wat er bedoeld wordt. Wat is k/min? kilo per minuut? :? Bij warmtepompen denk je eerder aan Kelvin, maar dat is met een grote K en 300 Kelvin per minuut lijkt me een immense en supersnelle temperatuurstijging, dus dat kan het ook niet zijn.
Kortom, ik snap er niets van. ;w

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Je hebt gelijk, moet een K zijn. Ik heb het aangepast. Verder is dit al een aantal keer uitgebreid toegelicht, maar het is een in- en uitschakelhysterese en de werking komt hier op neer:
……Maw de aanvoertemperatuur 150 minuten 1K boven de vraagtemperatuur zit. Of 75 minuten 2K of 37,5 min 3K etc……
De eenheid is door Nefit zelf bedacht, maar ik moet zeggen dat het wel erg prettig werkt als je wat inzicht krijgt in je eigen installatie.

[ Voor 19% gewijzigd door master1104 op 30-11-2022 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:06
en dan K x min ipv K/min. Denk niet dat nefit daar een patent op heeft. De hysterese omhoog zetten kan wel ten kosten van het comfort/ stabiele temperatuur gaan, eleganter is meestal eerst het ideaal voor de andere instellingen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Check, klopt inderdaad. Ook aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
master1104 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:02:
Je hebt gelijk, moet een K zijn. Ik heb het aangepast. Verder is dit al een aantal keer uitgebreid toegelicht, maar het is een in- en uitschakelhysterese en de werking komt hier op neer:
Aha. Met de uitleg van @hackbard snap ik het, het zijn gewoon graadminuten. Dit wordt ook door Nibe gebruikt. Maar dan is het wel graad maal minuut. En niet per minuut. Want dat is dus heel iets anders.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:53:
[...]

Aha. Met de uitleg van @hackbard snap ik het, het zijn gewoon graadminuten. Dit wordt ook door Nibe gebruikt. Maar dan is het wel graad maal minuut. En niet per minuut. Want dat is dus heel iets anders.
Bij Nefit is het ook Kelvin * min.
Ofwel het oppervlak tussen de current flow en de target flow temperatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door HansRemmerswaal op 30-11-2022 20:15 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenvdv737
RensvN schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:13:
Ik ben even benieuwd naar jullie mening/ervaring.

Onze warmtepomp draait momenteel zon 12 runs per dag, dat betekent dus dat jij elk 2 uur start.

Gevoelsmatig is dat wat veel, hoe zit dat bij andere gebruikers?
Ik heb al vanalles geprobeerd met de instellingen, maar hoe zou ik nu het meest eenvoudig de runs wat langer kunnen maken en ervoor zorgen dat de warmtepomp minder vaak aan slaat?
We zouden iets meer van je setup moeten weten. Ik had ook hele korte runs. Van 1 uur. Ik heb nu de naregeling losgekoppeld van de warmtepomp. Nu zijn de runs ongeveer 6 tot 12 uur overdag.
Snachts gaan veel radiatoren uit door een kleine nachtverlaging van 1 graad. In de nacht zijn de runs nu 1-2 uur. Zie mijn laatste grafiek hierboven.

Zal met het koude weer gaan veranderen.

[ Voor 10% gewijzigd door maartenvdv737 op 30-11-2022 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:11
Kan ik de Aan/Uit hysterese ook via KeesBBQ ems verstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Nu online
master1104 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:42:
Kortste klap is om de hysterese op bv 300K*min te zetten. Zeker bij vloerverwarming is dat een prima oplossing om de runs dubbel zo lang te krijgen. Hier draait alles alleen op vloerverwarmingen en bleek 400K*min de sweetspot.
Het instellen van de hysterese kan toch alleen bij een split uitvoering en niet bij een monoblock?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
De monoblocks ben ik niet bekend mee, maar we hebben idd al meermaals gezien dat de settings niet overeenkomen. Zou dus goed kunnen wat je zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 20:23
Klopt bij monoblock is er geen hysterese instelling. De reden hiervoor is mij onbekend

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
immie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 22:09:
Kan ik de Aan/Uit hysterese ook via KeesBBQ ems verstellen?
Ik zie hem er in mijn split WP niet tussen staan in bbqkees ems e32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RensvN
maartenvdv737 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:44:
[...]

We zouden iets meer van je setup moeten weten. Ik had ook hele korte runs. Van 1 uur. Ik heb nu de naregeling losgekoppeld van de warmtepomp. Nu zijn de runs ongeveer 6 tot 12 uur overdag.
Snachts gaan veel radiatoren uit door een kleine nachtverlaging van 1 graad. In de nacht zijn de runs nu 1-2 uur. Zie mijn laatste grafiek hierboven.

Ik zal proberen in het weekend even alle menu's te doorlopen om de instellingen hier te kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nu het koude weer er aan komt wil ik mijn warmtepomp (weer) uitgebreider gaan monitoren, gisteravond heb wat zitten sleutelen met de ESPHome, Home assistant, prometheus en grafana met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vdx2A2wHHNdWKYofQfGJazdGU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TC9UIK2IR1mJlVgzueyazRHU.png?f=fotoalbum_large

De runs lijken er vrij aardig uit te zien met een goede delta tussen heat in & out. Ik moet nog even kijken of ik de radiator forward er ook uit kan vissen, die lijkt de esp-home namelijk niet op te pikken. Deze waarde had ik wel bij de husdata gateway, dat heeft nog wat finetuning nodig.

Daarnaast probeerde ik een grafiek te maken van de gemiddelde cop waarde over X tijd. Ik heb geen idee in welke richting ik dit in moet zoeken, nu heb ik geprobeerd om de min en max het gegeven vermogen te pakken (KWH waardes) dat te delen door het opgenomen vermogen. Dit geeft echter niet het gewenste resultaat, ik heb het idee dat ik hier helemaal in de verkeerde richting zit. Weet iemand wellicht hoe dit te doen is met grafana i.c.m. prometheus?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4jCeCD00LfJmiW6oCmFtggerhY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MAFfwiQbbdsIIUen8RGL1Hz2.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
(sum(max_over_time(homeassistant_sensor_energy_kwh{entity="sensor.boiler_total_energy_warm_supplied_dhw"}[1h]) - 
min_over_time(homeassistant_sensor_energy_kwh{entity="sensor.boiler_total_energy_warm_supplied_dhw"}[1h]))) 
/
(sum(max_over_time(homeassistant_sensor_energy_kwh{entity="sensor.boiler_energy_consumption_compressor_dhw"}[1h]) - 
min_over_time(homeassistant_sensor_energy_kwh{entity="sensor.boiler_energy_consumption_compressor_dhw"}[1h]))))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
spok9 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:40:
[...]

@RobEppink, mocht je alles LTV hebben kan je voor een open verdeler zonder pomp gaan. Veel mengverdelers kan je daartoe ombouwen, dus je hebt niet altijd echt een nieuwe verdeler nodig. Let daarbij dan wel op dat de ketel in jouw systeem ook water kan maken van temperaturen hoger dan wat je in vloer wilt stoppen, maximeer de aanvoertemperatuur in je warmtepomp, zodat deze het afmengt. En je moet zeker weten dat je bij een maximale aanvoertemperatuur van ~35-40 graden je huis warm krijgt…
Inmiddels
a. VVW-verdeler met meng/pomp vervangen door VVW-verdeler zonder meng/pomp;
b. aan/afvoer 16 mm vervangen door 22 mm (=diameter buis vanaf hybride WP/CV).

Gemeten temp. van VVW-verdeler (invoer) gaat met 5 graden omhoog (bij ongewijzigde externe factoren als buitentemp/stooklijn WP).
Vloer prettig warm tegen dezelfde (nog te hoge) kWh verbruikswaarden.
WP draait nu permanent (24 uur per dag) COP 4.5.

Er liggen hier nog een paar uitdagingen, vooral buiten de Enviline.
Eerst verbetering isolatie aan- en afvoer leidingen WP/CV.
(Vrijstaand huis; bouwjaar 1996)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Uitgaande van het geconsumeerde en geproduceerde vermogen volgens de warmtepomp zef heb ik de volgende COP over november:

Heating: 1128 kWh / (240 kWh + 16 kWh) = 4.4
DHW: 130 kWh / (34 kWh + 32 kWh ) = 2.0

Volgens de energie meter van de warmtepomp groep was het geconsumeerde vermogen wat hoger, dus de COP wat lager.

Die COP voor DHW vind ik wel erg laag, maar komt denk ik doordat de weekelijkse desinfectie procentueel zoveel gebruikt. Verder verbaast het mij dat voor heating er 16 kWh gebruikt is door het electrische element (auxiliarry electrical heater energy consumption heating).

Zijn dat normale COP's voor die periode van het jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:40:
Uitgaande van het geconsumeerde en geproduceerde vermogen volgens de warmtepomp zef heb ik de volgende COP over november:

Heating: 1128 kWh / (240 kWh + 16 kWh) = 4.4
DHW: 130 kWh / (34 kWh + 32 kWh ) = 2.0

Volgens de energie meter van de warmtepomp groep was het geconsumeerde vermogen wat hoger, dus de COP wat lager.

Die COP voor DHW vind ik wel erg laag, maar komt denk ik doordat de weekelijkse desinfectie procentueel zoveel gebruikt. Verder verbaast het mij dat voor heating er 16 kWh gebruikt is door het electrische element (auxiliarry electrical heater energy consumption heating).

Zijn dat normale COP's voor die periode van het jaar?
Het elektrische element wordt ook bij een defrost gebruikt en door het vochtig / mistige weer buiten zal je dat wat meer hebben gehad in November
Cop van 4 is niet zo slecht
Nefit geeft bij 7 graden buiten en water van 35 maken een Cop van 4,7 op dus dan lijkt me Cop van 4,4 niet slecht :)

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
RobEppink schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:21:
[...]

Dank.
Is onze eerste winter met de WP.
Bij ons (Oosten) was het knap koud dit weekend (minimum -7.8 graad).
Voor 95% moest de WP het werk opknappen.
Dat gebeurt ook wel. Maar efficiency dendert omlaag COP van 5 naar 3.7. Iedere 1.5 uur een defrost.
Op dat moment lijkt de CV een betere oplossing?
WP draait overigens al 3 dagen onafgebroken.
Zodra NEFIT gereageerd heeft, koppel ik terug.
Reactie NEFIT (vooralsnog)
++++
In de gebruikershandleiding staat hoe je de energie-prijsverhouding kan berekenen.
Ik kan er wel wat van zeggen, maar is afhankelijk van uw kub prijs.
Meestal zet ik ze op 1,8 op dit moment en de buitenunit mag bijkomen op 0 graden.
Ook dat is afhankelijk van uw cv installatie afgifte. Duurt het te lang met opwarmen dan beter op 5gr zetten.
++++

Het blijft het voor mij onduidelijk wat het verschil is tussen in de instelling "Bijverwarming"
- Hybride
- Bijverwarming met menger parallel.
Deze vraag nog eens bij NEFIT neergelegd.
Maar misschien heeft op dit forum iemand een antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick1994!
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15-06-2023
Goedenavond,

We hebben sinds 3,5 week een all electric warmtepomp 9 KW. Nu vinden we het verbruik wel erg hoog van het warme water. De compressor geeft nu de volgende waarden weer:

- Totaal 572 KWH
- CV 58 KWH
- Warm water 514 KWH
- Koelen 0 KWH

Het elektrische gedeelte heeft de eerste week enorm vaak aangestaan, dit heb ik inmiddels kunnen oplossen. Deze heeft tot nu toe 159 KWH verbruikt. De totale afgegeven energie:

- Totaal 1813 KWH
- verwarmen 169 KWH
- warmwater 1643 KWH

We hebben het idee dat het rendement veel te laag is. Kan dit kloppen? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

We horen graag en bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
Hoe lang duurt het bij jullie om de boiler te verwarmen van bijvoorbeeld 30 graden naar 53 graden met deze temperaturen buiten? 🥲

Het gaat om een 300 liter boiler trouwens!

[ Voor 14% gewijzigd door Wollie91 op 02-12-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Wollie91 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:18:
Hoe lang duurt het bij jullie om de boiler te verwarmen van bijvoorbeeld 30 graden naar 53 graden met deze temperaturen buiten? 🥲
45 minuten vandaag van 34 graden naar 48 graden opgewarmd hier een 200 liter boiler

[ Voor 4% gewijzigd door Willem senior op 02-12-2022 21:44 . Reden: Volume boiler toegevoegd ]

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
Willem senior schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:32:
[...]

45 minuten vandaag van 34 graden naar 48 graden opgewarmd
Heb er nog even bij gezet dat het om een 300 liter boiler gaat in mijn geval 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
rick1994! schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 19:27:
Goedenavond,

We hebben sinds 3,5 week een all electric warmtepomp 9 KW. Nu vinden we het verbruik wel erg hoog van het warme water. De compressor geeft nu de volgende waarden weer:

- Totaal 572 KWH
- CV 58 KWH
- Warm water 514 KWH
- Koelen 0 KWH

Het elektrische gedeelte heeft de eerste week enorm vaak aangestaan, dit heb ik inmiddels kunnen oplossen. Deze heeft tot nu toe 159 KWH verbruikt. De totale afgegeven energie:

- Totaal 1813 KWH
- verwarmen 169 KWH
- warmwater 1643 KWH

We hebben het idee dat het rendement veel te laag is. Kan dit kloppen? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

We horen graag en bedankt voor de reacties!
Gefeliciteerd met je warmtepomp
In de eerste post staat een link naar de standaard instellingen van Nefit deze kun je downloaden en dan vergelijken met jou instellingen van de warmtepomp
Het elektrische element uitzetten tot bevoorbeeld 0 graden kan geen kwaad
Deze wordt dan alleen voor defrost En legionella run gebruikt
Voor de rest kun je nu niet veel zeggen over deze verbruiks gegevens
Het ligt aan je systeem en instellingen en aan hoe warm je het huis opstook 19 graden of 22 graden maakt al een verschil namelijk
Hoop dingen die het verbruik beïnvloeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Willem senior schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:43:
[...]

Gefeliciteerd met je warmtepomp
In de eerste post staat een link naar de standaard instellingen van Nefit deze kun je downloaden en dan vergelijken met jou instellingen van de warmtepomp
Het elektrische element uitzetten tot bevoorbeeld 0 graden kan geen kwaad
Deze wordt dan alleen voor defrost En legionella run gebruikt
Voor de rest kun je nu niet veel zeggen over deze verbruiks gegevens
Het ligt aan je systeem en instellingen en aan hoe warm je het huis opstook 19 graden of 22 graden maakt al een verschil namelijk
Hoop dingen die het verbruik beïnvloeden
@rick1994!

Ik vind het verbruik van warm water wel erg hoog. Ik heb vanaf halverwege juni tot nu 514 kwh verbruikt voor warm water en dit inclusief 39 kwh van het electrische element... Aantal personen in het huishouden zegt natuurlijk veel maar hier wordt best veel water gebruikt met douchen.

Zelfs zonder de 159 kwh van van het electrische element is het verbruik hoog. Tot welke temperatuur verwarm je het water? Misschien inderdaad verstandig om de standaard instellingen van Nefit eens door te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick1994!
Oke duidelijk. Bedankt voor de reacties.

Ja de standaard instellingen heb ik ingesteld na de eerste week. Ook het elektrisch element bij 0 graden.
Het warme water staat sinds de 1e week op eco modus en de temperaturen naar beneden gehaald. We zijn maar met z'n tweeën dus verbruiken niet heel veel water.

Vandaar ook mijn verbazing van het stroomverbruik. Het moet haast een fout in de installatie zijn.

In huis is het 19 graden. Het is een nieuwbouwhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
rick1994! schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:07:
Oke duidelijk. Bedankt voor de reacties.

Ja de standaard instellingen heb ik ingesteld na de eerste week. Ook het elektrisch element bij 0 graden.
Het warme water staat sinds de 1e week op eco modus en de temperaturen naar beneden gehaald. We zijn maar met z'n tweeën dus verbruiken niet heel veel water.

Vandaar ook mijn verbazing van het stroomverbruik. Het moet haast een fout in de installatie zijn.

In huis is het 19 graden. Het is een nieuwbouwhuis.
Gaat je Compressor wel aan of gaat het electriche element het boilervat verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick1994!
Willem senior schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:22:
[...]

Gaat je Compressor wel aan of gaat het electriche element het boilervat verwarmen?
Ja deze doet het wel. De warmtepomp verbruikt zoals vandaag continu circa 1.5 kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Nu online
rick1994! schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:33:
[...]

Ja deze doet het wel. De warmtepomp verbruikt zoals vandaag continu circa 1.5 kw.
Is geen vreemde waarde: vandaag hier ca. 22kW verbruikt, 1 run met pieken tot 2200 Watt, met dalen van 900 Watt. Buitentemperatuur is hier nu 2 graden, nieuwbouw woning vrijstaand. De pieken zijn defrosts, hier ca. 7 stuks vandaag. Bij deze temperaturen en vochtigheidsgraad zijn defrost vrij normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick1994!
Nous112 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:44:
[...]

Is geen vreemde waarde: vandaag hier ca. 22kW verbruikt, 1 run met pieken tot 2200 Watt, met dalen van 900 Watt. Buitentemperatuur is hier nu 2 graden, nieuwbouw woning vrijstaand. De pieken zijn defrosts, hier ca. 7 stuks vandaag. Bij deze temperaturen en vochtigheidsgraad zijn defrost vrij normaal.
Oke. Sinds maandag heb ik een slimme meter en kan ik het verbruik enigszins inzien. Het verbruik van 1.5 kw is zo goed als continu. De warmtepomp heeft 2 keer "even" niet gelopen. Dit was circa 1.5 tot 2 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenvdv737
Avvd schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:03:

Daarnaast probeerde ik een grafiek te maken van de gemiddelde cop waarde over X tijd. Ik heb geen idee in welke richting ik dit in moet zoeken, nu heb ik geprobeerd om de min en max het gegeven vermogen te pakken (KWH waardes) dat te delen door het opgenomen vermogen. Dit geeft echter niet het gewenste resultaat, ik heb het idee dat ik hier helemaal in de verkeerde richting zit. Weet iemand wellicht hoe dit te doen is met grafana i.c.m. prometheus?
Heb je de bbqkees module?

Ik maak eerst een utility meter voor het dagelijkse supply en consumption

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
utility_meter:
  heatpump_daily_energy_supplied:
    name: Daily heatpump energy supply
    source: sensor.boiler_total_energy_supplied
    cycle: daily
  heatpump_daily_energy_consumed:
    name: Daily heatpump energy consumption
    source: sensor.boiler_total_energy_consumption
    cycle: daily

En daarna een sensor voor de COP. Je kan dit natuurlijk ook wekelijks of maandelijks doen. Per uur heeft weinig zin. Tenminste bij mij is de update frequency van de production sensor elke 20 sec, maar de consumption ongeveer elk uur.

code:
1
2
3
4
5
template:
  - sensor:
    - name: "heatpump_cop_daily"
      state: "{{ ((states('sensor.daily_heatpump_energy_supply')|float) / (states('sensor.daily_heatpump_energy_consumption')|float))|round(2) }}"
      unit_of_measurement: "COP"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Nu online
rick1994! schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 22:59:
[...]

Oke. Sinds maandag heb ik een slimme meter en kan ik het verbruik enigszins inzien. Het verbruik van 1.5 kw is zo goed als continu. De warmtepomp heeft 2 keer "even" niet gelopen. Dit was circa 1.5 tot 2 uur.
Ik meet om het verbruik duidelijker te krijgen de hoofdaansluiting via de P1 aansluiting, de warmtepomp apart met een kWh meter, de PV-installatie apart en kan hieruit herleiden wat het verbruik van de woning (en haar bewoners is). Gebruik systeem van HomeWizard. Voordeel van het apart bemeteren van je warmtepomp is dat je een direct verband kan leggen met de werking van je warmtepomp, kijk je alleen naar de hoofdaansluiting dan wordt dat beeld nog beïnvloed door de verbruikers in de woning en door opbrengst van je zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensvN
maartenvdv737 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:44:
[...]

Allereerst onze warmtepomp, dit is een Nefit Enviline tower a/w split 14 e-t.
Wij hebben een vrijstaand huis uit 1990 met een inhoud van zo'n 700-750 m3
Stoken doen wij vooral op de benedenverdieping middels vloerverwarming, wel hebben we nog 'normale radiatoren' hangen welke ook een klein beetje open staan.
De vloerverwarming ligt er pas 2 jaar, onder de vloerverwarming is nieuwe islolatie aangebracht.
De spouwmuren zijn geïsoleerd in het bouwjaar dus hier valt wellicht nog winst te behalen.

Dan de set-up van onze warmtepomp, ik zal hier enkel dingen posten die afwijken van de advies instellingen van NEFIT:

Wartempomp
Aan/Uit hysterese
Verwarmen 300 k"min

Pompen
Temp. vers. TC3/TC0 verw 5.0k

Stiller gebruik
Stil bedrijf aan - aan
min. buitentemp. 0°C

Verwarmen/ koelen instellen
verwarmingsgroep / cv-circuit 1
type regeling A voetp

Stooklijn instellen
Eindpunt 35°C
Voetpunt 23°C
Max aanvoertemperatuur 50°C
kamer/ruimte invloed 2k
Ruimte kamertemperatuur - offset 0k

CV-bedrijf uit 16°C
------

Note:
met de thermostaat op 19.5°C was het binnen bijna constant 19°C.
Met de thermostaat op 19°C was het binnen bijna constand 18°C.

We hebben gisteren bezoek gehad en toen heb ik de thermostaat eenmalig iets verhoogd, nu staat hij weer op 19°C maar is het binnen nog 18.5°C

------

Nog één extra vraag
De instellingen voor electrische bijverwarming, zou ik daar nog iets moeten veranderen?
Deze staan dus als volgt:

Electrische bijverwarming
bergenz . m. compressor 6kw
verm. bijverw. begrenzen 9kw
verm. ww-bedr. begr. 9kw
buitentemp. grensw 0°C

ALvast heel erg bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
@RensvN Wat voor thermostaat gebruik je? En heb je naregeling op de radiatoren? Of staan die altijd open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
:? is het eigenlijk ook mogelijk dat de warmtepomp niet de hele tijd tussen pieken/max en min heen en weer gaat, maar zeg maar rond een slim berekende meer constante middenvermogen blijft lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
hackbard schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:51:
:? is het eigenlijk ook mogelijk dat de warmtepomp niet de hele tijd tussen pieken/max en min heen en weer gaat, maar zeg maar rond een slim berekende meer constante middenvermogen blijft lopen?
Ja dat doet de warmtepomp ook daarvoor is het moduleren
Alleen bij warmwater bereiding en een defrost En opstarten gaat de warmtepomp volgas
Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:41
Bedoel je dit @hackbard :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNapNTmorzu0AgBS0JqEbN9dF0c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xNjZ4SzQetAa1qYnsw4zJqOJ.jpg?f=user_large

Mijn warmtepomp vertoont dit gedrag de laatste dagen. Zoals ik het interpreteer komt de aanvoer steeds boven de streef temperatuur waardoor hij terug moduleert om even later weer vol gas te gaan. Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

De rustige episode tussen 18u en 2u was toen de haard aan stond.

[ Voor 6% gewijzigd door Noxa op 03-12-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensvN
maartenvdv737 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:25:
@RensvN Wat voor thermostaat gebruik je? En heb je naregeling op de radiatoren? Of staan die altijd open?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQqocPIVUxwc50Ype6OWcGGL0Dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8sgk2L3VvtS0IOj11JUrgJq.jpg?f=fotoalbum_large
Deze thermostaat hebben wij.

Warmtepomp is ingeregeld op aanvoertemperatuur.

Geen naregeling op de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Noxa schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:02:

[Afbeelding]

Mijn warmtepomp vertoont dit gedrag de laatste dagen. Zoals ik het interpreteer komt de aanvoer steeds boven de streef temperatuur waardoor hij terug moduleert om even later weer vol gas te gaan. Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

ja precies dat bedoel ik. Het vermogen ziet hier dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3oTT94FsUfkOGWAOS1ESXVuD48=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KCUn9I2zubzUqElacto10bV2.png?f=user_large
als het vermogen nou niet steeds in mijn geval van 8 naar 2,8kW zou terug moduleren maar op 5 of bijvoorbeeld tussen 4 en 6 zou draaien, was het een veel rustiger beeld en mogelijk zelfs minder defrosts. Dat zou reken technisch toch niet onmogelijk moeten zijn in 2022? Het hoeft geen rechte lijn te zijn, maar die pieken en dalen zijn toch extreem. Net iets beter dan aan/uit, maar meer ook niet. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
hackbard schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:17:
[...]

ja precies dat bedoel ik. Het vermogen ziet hier dan zo uit:
[Afbeelding]
als het vermogen nou niet steeds in mijn geval van 8 naar 2,8kW zou terug moduleren maar op 5 of bijvoorbeeld tussen 4 en 6 zou draaien, was het een veel rustiger beeld en mogelijk zelfs minder defrosts. Dat zou reken technisch toch niet onmogelijk moeten zijn in 2022? Het hoeft geen rechte lijn te zijn, maar die pieken en dalen zijn toch extreem. Net iets beter dan aan/uit, maar meer ook niet. :X
Hoe zien je aanvoer en retour er uit want je warmtepomp komt niet tot een stabiele stand
Ik denk dat het daar mee te maken hebt
Hier ziet het er zo uit vandaag 5 defrosts en nette rustig runs vandaag aanvoer temperatuur van 27 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3APXg5nvp8RLHH10wXPSskIGYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZNHCbRKPsxsXH4EC8n5sblx2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Willem senior op 03-12-2022 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
Welke nofrost temperatuur hebben jullie ingesteld? Ik nu 5 graden. Vraag me af of dat niet lager kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
RensvN schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:05:
[...]

[Afbeelding]
Deze thermostaat hebben wij.

Warmtepomp is ingeregeld op aanvoertemperatuur.

Geen naregeling op de radiatoren.
Zie niet hele gekke dingen. Hier is met deze temperatuur 1-3 graden buiten ook runs van 2 uur. Met 7-9 graden was het 2-3 runs overdag en 5-6 snachts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

@Noxa en @hackbard ik heb precies datzelfde gedrag! Het treedt op bij de lagere temperaturen (onder de 4 graden) heb ik het idee.

Ik heb een hybride systeem met vloerverwarming en radiatoren. Radiatoren vol open.

Zou het kunnen komen door verschillende retourtemperaturen uit de vloer en radiatoren, waardoor de retour bij de warmtepomp schommelt? Giswerk hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
spok9 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:26:
@Noxa en @hackbard ik heb precies datzelfde gedrag! Het treedt op bij de lagere temperaturen (onder de 4 graden) heb ik het idee.

Ik heb een hybride systeem met vloerverwarming en radiatoren. Radiatoren vol open.

Zou het kunnen komen door verschillende retourtemperaturen uit de vloer en radiatoren, waardoor de retour bij de warmtepomp schommelt? Giswerk hoor..
Ik heb ook een hybride met alleen vloerverwarming. Maar ik dacht aan hetzelfde probleem. 1 of 2 van de lussen gaan door de hal waar het beduidend kouder is. Misschien toch shunting van koud(er) een warm water?

Of optie 2 het moduleren is toch niet zo linear maar meer trapsgewijs en nu kan de unit zijn vermogen niet kwijt. Dat zou betekenen dat er meer afgifte bij moet. Maar dat gaat helaas niet, of ik moet de thermostaat hoger zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Hier ook hetzelfde gedrag met een full electric split. De defrost verstoord de stabiliteit en na enkele uren draait alles weer mooi in balans, ware het niet dat de volgende defrost run veelal al weer na 2-4 uur optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:51

The Legend

*Plop*

Hier een 5kW hybride monoblock die feitelijk de verwarming in z’n eentje doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtJb2Y7TbtGNJQmqaDjyLnDUUlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6hxPc9VNGhVgEg7ZnXfuJYSy.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
@Noxa en @spok9 ik denk het zit in de schakeling van het vermogen. Als de aanvoer (een tijd lang of bepaalde waarde?) hoger is dan streeftemperatuur, gaat die naar minimum vermogen. Als dan de aanvoer weer te laag is, geeft die weer volgas. Dat heet dan modulatie, alleen bestaat blijkbaar alleen volgas omhoog of zover mogelijk omlaag, niks daartussen. Er is nooit een constant midden vermogen waar die een tijd rustig op zou kunnen draaien. Als min of max zijn wat op dat moment nodig is prima, maar ertussen in is het erg onrustig. Eigenlijk een beetje primitief dat daar niks voor bestaat. Of mis ik iets?

@master1104 wat bedoel je met mooi in balans? Heb jij misschien iets dat niet min of max maar ertussen in blijft?

bij het plaatje van @The Legend is het maximum vermogen met wat defrosts denk ik.

edit: misschien ben ik hierboven wat stellig. Net mijn delta T (verschil Tc0/Tc3 pompsturing) van 6,7 naar de voor radiatoren geadviseerde 8 gezet, kijken of dat met deze temperaturen beter werkt..

[ Voor 10% gewijzigd door hackbard op 03-12-2022 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

hackbard schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:04:
@Noxa en @spok9 ik denk het zit in de schakeling van het vermogen. Als de aanvoer (een tijd lang of bepaalde waarde?) hoger is dan streeftemperatuur, gaat die naar minimum vermogen. Als dan de aanvoer weer te laag is, geeft die weer volgas. Dat heet dan modulatie, alleen bestaat blijkbaar alleen volgas omhoog of zover mogelijk omlaag, niks daartussen. Er is nooit een constant midden vermogen waar die een tijd rustig op zou kunnen draaien. Als min of max zijn wat op dat moment nodig is prima, maar ertussen in is het erg onrustig. Eigenlijk een beetje primitief dat daar niks voor bestaat. Of mis ik iets?

@master1104 wat bedoel je met mooi in balans? Heb jij misschien iets dat niet min of max maar ertussen in blijft?

bij het plaatje van @The Legend is het maximum vermogen met wat defrosts denk ik.

edit: misschien ben ik hierboven wat stellig. Net mijn delta T (verschil Tc0/Tc3 pompsturing) van 6,7 naar de voor radiatoren geadviseerde 8 gezet, kijken of dat met deze temperaturen beter werkt..
Volgens mij ben je te stellig. Toen het minder koud was hier pruttelde mijn WP hele dagen op 2-2,5kW. Ik ervaar iig geen min-max gevoel, hij moduleert vrij tussen ca 1,5 en 5kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Ik vermoed dat het met een naregeling te maken heeft knoppen van radiatoren die open gaan of vloerverwarmings groepen die open gaan en dan komt er ineens een slok koud water dus toert de warmtepomp weer op om even later dat vermogen weer niet kwijt te kunnen door groepen of radiatoren die weer dicht gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Willem senior schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:11:
Ik vermoed dat het met een naregeling te maken heeft knoppen van radiatoren die open gaan of vloerverwarmings groepen die open gaan en dan komt er ineens een slok koud water dus toert de warmtepomp weer op om even later dat vermogen weer niet kwijt te kunnen door groepen of radiatoren die weer dicht gaan
Ik heb hetzelfde gedrag met een statisch systeem. Het enige wat ik kan bedenken is inderdaad de delta T van T0 en T3 aanpassen. Zou dat zinvol zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Noxa schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:25:
[...]

Ik heb hetzelfde gedrag met een statisch systeem. Het enige wat ik kan bedenken is inderdaad de delta T van T0 en T3 aanpassen. Zou dat zinvol zijn?
Ik denk niet dat de TC0 en TC3 instelling dat verhelpt
Maar dat kun je wel proberen het Kan namelijk geen kwaad om met die instelling te spelen
Wat mij opviel na het inregelen is dat het verschil tussen aanvoer en retour van het cv systeem
Nu bijna gelijk is aan het verschil tussen Tc3 en tc0
Ik weet niet of dat bij andere mensen ook is die stabiele runs hebben
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2HF-HJ-KGDPkA0XcgOZcR_4Jsk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0q0ZBIcEYe1qdQQ5na3luFLC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKgvTwjgnW1yPRR4a83huJibPkk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C9nhkF5MMzkWCNAT2ttd0uW5.jpg?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door Willem senior op 03-12-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
hackbard schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 21:04:

Ja zonder de defrosts draait hij mooi modulerend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWkQcoqaVxszVUxtuIRqFRdAR20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQCngpVZBE6aPRNQBy5sDZy2.jpg?f=fotoalbum_large
Met defrosts ook, maar wordt er een soort oscillatie gedrag getriggerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
Willem senior schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 23:31:
[...]

Ik denk niet dat de TC0 en TC3 instelling dat verhelpt
Maar dat kun je wel proberen het Kan namelijk geen kwaad om met die instelling te spelen
Wat mij opviel na het inregelen is dat het verschil tussen aanvoer en retour van het cv systeem
Nu bijna gelijk is aan het verschil tussen Tc3 en tc0
Ik weet niet of dat bij andere mensen ook is die stabiele runs hebben
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt wel enige rust in het systeem te brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3nkGFocQpgfVqsZuD1zVCZ9NuI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G1fOEEpspuTl990vfC5rhohS.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
de telegraaf schreef op woensdag 15 december 2021 @ 16:54:
[...]

Wat je ziet zijn geen defrosts maar de CV ketel die door de enviline 'op standby' gezet wordt. Dit wanneer de buitentemperatuur onder de instelling 'parallel-loop onder de ... graden' zakt. De mengklep (zie je als percentage in het beginscherm) hoeft dan nog niet open te staan (die kijkt naar je hybride factor instelling), en wat je dan ziet in je homewizard is een heel klein beetje gas dat gebruikt wordt omdat ie alleen de open verdeler tussen beide systemen warm houdt. Ik heb de parallel-loop op 0 graden staan, met 2.2 hybride factor.
Dit is ons vierde stookseizoen met het systeem.
Telegraaf.
Een verdiepingsvraag n.a.v. bovenstaande.

CV wordt door de Enviline standby gezet.
Gaat vanaf dat moment de teller lopen van 'Bijverw. vertraagd aan 300*Kmi"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:08
Ik krijg mijn bijverwarming/gasketel van mijn hybride setup 5.0 BS split niet lekker aan de praat. Het lijkt er simpelweg op dat de gasketel zijn warmte niet het huis in stuurt.

Hij wordt aangesproken, wordt zelf wel warm, maar vervolgens stroomt er niks het huis in.

Moet de gasketel pomp door de binnenunit pomp heen duwen? Zit er een bypass in de binnenunit pomp? Of moet de binnenunit pomp draaien als de CV ketel wordt gebruikt?

Dus moet de pomp lopen om de flow op gang te houden? Zo ja, hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik begin ook te twijfelen aan mijn leidingwerk tussen de gasketel en binnenunit :(

Ik maakte de foto met de mengklep op 0%. Het euvel is dus met die klep op 100%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVOWPtpvhOtyU4QQIr-TDWsPDNs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/93DJLWWYEPyPNbQ5SqKxNlNI.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door SuperR1902 op 04-12-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Wollie91 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:18:

Het gaat om een 300 liter boiler trouwens!
Niemand hier die ook een all electric warmtepomp heeft met een 300 liter boiler waarmee ik kan vergelijken? 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Wollie91 schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:59:
[...]
Niemand hier die ook een all electric warmtepomp heeft met een 300 liter boiler waarmee ik kan vergelijken? 😃
Gisterochtend van 05.00 tot 06.07 uur ging de dhw Current extern temperture van 16.7 naar 46.5 graden. Maar ik zie dat naast de compressor ook vanaf 05.35 uur het electrische element is gebruikt. En dan ook nog rond 05.17 uur een defrost. Dus lastig vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Leuk hoor, heb ik eindelijk langere runs, krijgen we elke +/- 2.5 uur een defrost. Had er 10 in de laatste 24 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rHTHwUpZzzp9jaQnTmVOJ7qx1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eNiJAAs57FpyVQGrWkDHvRTy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HansRemmerswaal schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:29:
Leuk hoor, heb ik eindelijk langere runs, krijgen we elke +/- 2.5 uur een defrost. Had er 10 in de laatste 24 uur.
Wen er maar aan, want dat is normaal met dit weer. Als het mistig is wordt het nog erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Voor iedereen die heel nauwkeurig de COP voor CV en WW aan het berekenen is, tijdens de thermal disinfection run wordt een gedeelte van het electrische opgenomen vermogen gerapporteerd als CV inplaats van WW.

In het onderstaande voorbeeld wordt het gebruik van het electrische element tussen 12.02 en 12.34 uur (3 kWh) gerapporteerd als WW en tussen 12.34 en 13.00 (4 kWh) als CV.

Ik heb het vergeleken met de waardens op de NEFIT zelf en zie daar dezelfde verbruiken. Dus het is niet een bug in BBQKees.

Hierdoor wordt de COPcv lager en COPww hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzuxmPDb1IYu2Zrz_rUn0deKFro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RA3yumVyZbsDvXmDPcBa6jDQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSYCO1Ymk2_9qW0PBoFcgb9Crlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h4X7U1KDq5LU2Szv6TfyrYB3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
SuperR1902 schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:46:
Ik krijg mijn bijverwarming/gasketel van mijn hybride setup 5.0 BS split niet lekker aan de praat. Het lijkt er simpelweg op dat de gasketel zijn warmte niet het huis in stuurt.

Hij wordt aangesproken, wordt zelf wel warm, maar vervolgens stroomt er niks het huis in.
@de telegraaf , Ik lees net dat jij ook problemen hebt/had met de bijverwarming. Heb je dat inmiddels aan de praat en zo ja, hoe?

Ik had net een theorie, zou het 'bijmengen' niet zo lekker gaan als de circulatiepomp van de binnenunit beter werkt, meer druk/flow levert en daardoor de flow van de gasketel pomp tegenwerkt? Of is dat waar de Nefit engineers hun magie op hebben uitgevoerd met een slimme regeling die dat mooi afstemt?

[ Voor 22% gewijzigd door SuperR1902 op 04-12-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:16
SuperR1902 schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:46:

Moet de gasketel pomp door de binnenunit pomp heen duwen? Zit er een bypass in de binnenunit pomp? Of moet de binnenunit pomp draaien als de CV ketel wordt gebruikt?

Dus moet de pomp lopen om de flow op gang te houden? Zo ja, hoe krijg ik dat voor elkaar? Ik begin ook te twijfelen aan mijn leidingwerk tussen de gasketel en binnenunit :(

Ik maakte de foto met de mengklep op 0%. Het euvel is dus met die klep op 100%.
[Afbeelding]
Als der rode pijl (binnenunit links uit ) naar de oorspronkelijke retour CV-ketel gaat en de rode pijl (binnenunit links in ) komt vanuit de oorspronkelijke aanvoer CV-ketel komt. Is het leidingwerk okay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
De foto vertekent wat.

Van links naar rechts;
3; 'Koud' uit wisselaar naar koud in/retour op gasketel
4; Aanvoer/warm/uit naar huis
2; Buitenunit aansluiting
5; Retour/koud/in van huis
1; Buitenunit aansluiting
6; Aanvoer/Warm/in van bijverwarming (Warm uit op gasketel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOPUBYqQ_TTzGW6MwxmYDf7rFrc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uvBuUswLtFxoxtP20Bzrrdg3.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

@Willem senior mijn delta t’s zijn inderdaad ook gelijk, dat heb ik zo afgeregeld op advies van de installateur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

Noxa schreef op zondag 4 december 2022 @ 07:51:
[...]

Het lijkt wel enige rust in het systeem te brengen.

[Afbeelding]
Dit is nav aanpassing van verschil tc0/tc3? Wat was het en wat is het nu? En haal je dat ook? Mijn delta tussen tc0 en tc3 komt niet boven de 3 a 4 (bij warmer weer niet boven de 2 a 3).

Ik heb bij het gedrag dat we hier bespreken overigens alle naregeling volledig open @Willem senior.

@hackbard en @Noxa ik denk wél dat het iets met de retourtemperatuur vanaf de radiatoren te maken heeft, dus die ga ik een meten.

[ Voor 17% gewijzigd door spok9 op 04-12-2022 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
Wollie91 schreef op zondag 4 december 2022 @ 14:59:
[...]

Ja, wel, maar ik moet nog even zoeken hoe dat vergelijkt qua temperaturen. Ik weet zo even niet hoe mijn min en max ingesteld staan.
Die bij mij is van 42 naar 48 graden.

Gisteren duurde een sww run voor mij zo'n 45 minuten. Ik heb een 13kW monoblock met een 300L vat aan sww

[ Voor 4% gewijzigd door JakeOfOz op 04-12-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
spok9 schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:57:
[...]

Dit is nav aanpassing van verschil tc0/tc3? Wat was het en wat is het nu? En haal je dat ook? Mijn delta tussen tc0 en tc3 komt niet boven de 3 a 4 (bij warmer weer niet boven de 2 a 3).

Ik heb bij het gedrag dat we hier bespreken overigens alle naregeling volledig open @Willem senior.

@hackbard en @Noxa ik denk wél dat het iets met de retourtemperatuur vanaf de radiatoren te maken heeft, dus die ga ik een meten.
Zou niet weten wat het probleem met de radiatoren zou zijn.
Ik zoek dus nog steeds naar hoe de modulatie van het vermogen wat rustiger en niet tussen de extremas heen en weer kan gaan.
Delta t omhoog was het niet, de pomp draait dan minder en de golven waren korter/sneller, afgelopen nacht drie tussen de defrosts ipv twee. Rond 22:00 tc0/tc3 van 7 naar 9 omhoog gezet, en rond 3uur weer terug, omdat het niet overal meer goed warm werd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOwDTbtwnxg9Dn_b1hQu98E6jfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bcq6Brc40rnHcgJ2FmTGYGWC.png?f=fotoalbum_large
Wat @The Legend en @master1104 vertellen lijkt op wat ik wil- minder pendelgedrag en meer richting rechte lijn met wat kleinere golfjes. En een tijd op een vermogen blijven dat niet het min of max is. Hoe kom ik daar? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

@hackbard heb jij dit gedrag altijd? Of alleen onder bepaalde temperatuur? Bij mij treedt het pas op onder de 4 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

hackbard schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:07:
[...]

Zou niet weten wat het probleem met de radiatoren zou zijn.
Ik zoek dus nog steeds naar hoe de modulatie van het vermogen wat rustiger en niet tussen de extremas heen en weer kan gaan.
Delta t omhoog was het niet, de pomp draait dan minder en de golven waren korter/sneller, afgelopen nacht drie tussen de defrosts ipv twee. Rond 22:00 tc0/tc3 van 7 naar 9 omhoog gezet, en rond 3uur weer terug, omdat het niet overal meer goed warm werd:
[Afbeelding]
Wat @The Legend en @master1104 vertellen lijkt op wat ik wil- minder pendelgedrag en meer richting rechte lijn met wat kleinere golfjes. En een tijd op een vermogen blijven dat niet het min of max is. Hoe kom ik daar? :F
Ik zou willen weten wat de gevraagde aanvoertemperatuur, de geleverde aanvoertemperatuur en de retourtemperatuur is in zo’n golf-cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
The Legend schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:43:
[...]
Ik zou willen weten wat de gevraagde aanvoertemperatuur, de geleverde aanvoertemperatuur en de retourtemperatuur is in zo’n golf-cyclus.
Sinds 16.30 uur is deze bij mij ook aan het golven... Zou de compressor power output iets hoger zijn, bijvoorbeeld 3 - 3.5 ipv 2.7 dan zou ik waarschijnlijk geen golven hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yH5Thb78rU6P5xZK7jaXVvDmW_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tstqRhyE4lzo9fmT5alPxt6P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door HansRemmerswaal op 04-12-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
SuperR1902 schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:57:
[...]

@de telegraaf , Ik lees net dat jij ook problemen hebt/had met de bijverwarming. Heb je dat inmiddels aan de praat en zo ja, hoe?

Ik had net een theorie, zou het 'bijmengen' niet zo lekker gaan als de circulatiepomp van de binnenunit beter werkt, meer druk/flow levert en daardoor de flow van de gasketel pomp tegenwerkt? Of is dat waar de Nefit engineers hun magie op hebben uitgevoerd met een slimme regeling die dat mooi afstemt?
Inderdaad, ik dacht zelfs op een gegeven moment dat de klep vast zat; maar dat blijkt niet zo te zijn. De aansturing is op de een of andere manier gewoon niet goed uitgewerkt (oude firmware 1,09, 5 jaar in gebruik) om lekker parallel te lopen, wat onder hier onder de huidige omstandigheden naar mijn mening het mooist is.
Vanochtend weer elke anderhalf uur defrosts en dan heeft mijn 12kW wp niet voldoende verwarmend vermogen meer.
Na een hele tijd met de hybride factor geklooid te hebben stel ik weer vast dat de aansturing steeds maar op 3 of 4% mengklep blijft hangen, en dat die mengklep véél te langzaam reageert, zo kan hij wel een uur dicht blijven terwijl de aansturing 15% wil. (Mengerlooptijd op 10s, en bijverwarmingvertraging op 0)
Uiteindelijk doe ik nu het volgende: wanneer je de ronde knop (waar het streepje op staat) van de klep iets uittrekt, kun je 'm handmatig in elke stand zetten. (trucje geleerd van de leverancier die het even bekeken heeft). Die heb ik nu ongeveer 25% staan (handmatig verdraaid dus) en de CV zet ik op de minimale 7kW als max vermogen, met de max aanvoer op 80. De warmtepomp draait minimaal vermogen (dus niet zo snel defrosten) wat bij mij rond 5,5kW is, en de CV draait zoals gezegd 7kW. Water van CV is dan zo'n 77 graden, de wp pakt 25% van zijn capaciteit hiervan).
Daarmee draait het systeem stabiel en zo laat ik het de komende dagen staan. Aanvoertemp stabiel op 41 graden (vanuit buffervat, vanuit wp 47), wat ik nu nodig heb.
Nu kun je zeggen dat die 12,5 kW ook door de wp alleen geleverd kan worden (op volle kracht lees ik met dit weer 12,3-12,6 af), maar dat valt in de praktijk tegen. Door al die defrosts neemt de warmteproductie enorm af, terwijl ie de afgelopen 24h 83kWh verbruikte met een COP van 2,9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

HansRemmerswaal schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:54:
[...]

Sinds 16.30 uur is deze bij mij ook aan het golven... Zou de compressor power output iets hoger zijn, bijvoorbeeld 3 - 3.5 ipv 2.7 dan zou ik waarschijnlijk geen golven hebben.

[Afbeelding]
Dit lijkt mij toch een kwestie van een te groot WP-vermogen. Je schiet constant ver boven de gevraagde aanvoertemperatuur. Iets anders kan ik niet bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
RobEppink schreef op zondag 4 december 2022 @ 11:11:
[...]

Telegraaf.
Een verdiepingsvraag n.a.v. bovenstaande.

CV wordt door de Enviline standby gezet.
Gaat vanaf dat moment de teller lopen van 'Bijverw. vertraagd aan 300*Kmi"?
Wanneer je een CV als bijverwarming hebt dan kan die vertraging op 0. Staat ook ergens in de NEFIT voorkeursinstellingen. Een CV ketel hoeft immers niet op te warmen en kan terstond warmte leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

@HansRemmerswaal, @hackbard en @Noxa, zou het golfpatroon veroorzaakt kunnen worden door bijverwaming vanuit de ketel? Ik zie nu nl. dat er thuis een continu gasverbruik van in totaal ~0.5m3 per dag terwijl er niemand thuis is…

Bij mij mag bijverwarming met mengklep pas vanaf -5, maar de stille modus werkt tot 0 (experiment) en dat maakt het vermogen nu echt te krap.

Hoewel ik ook nu nog dat gasverbruik zie trouwens maar niet het golfpatroon…

Er is geen waarde uit het BBQkees kastje dat aangeeft of de ketel bijgezet wordt toch?

[ Voor 8% gewijzigd door spok9 op 04-12-2022 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
de telegraaf schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:22:
[...]

Wanneer je een CV als bijverwarming hebt dan kan die vertraging op 0. Staat ook ergens in de NEFIT voorkeursinstellingen. Een CV ketel hoeft immers niet op te warmen en kan terstond warmte leveren.
Dank.
Ik pas het aan.

Overigens bij ons door NEFT monteur ingesteld op 300*K min cf Enviline Hybride Servicemenu versie 6.2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
[quote]RobEppink schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:34:
[...]

Dank.
Ik pas het aan.

Overigens bij ons door NEFT monteur ingesteld op 300*K min cf Enviline Hybride Servicemenu versie 6.2.
[/quote

Excuus, het minimum van die instelling is 10 K min, waar ik 'm ook op heb staan.
Ik verwarde het even met 'vertragingstijd menger' welke in minuten is. Die kan op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
spok9 schreef op zondag 4 december 2022 @ 17:57:
[...]

Ja dat lijkt hij redelijk te halen. Komende dagen wat meer mee spelen. Eerst ga ik de retour eens meten over de lussen. Kijken of ik dat wat meer kan balanceren.
spok9 schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:30:
@HansRemmerswaal, @hackbard en @Noxa, zou het golfpatroon veroorzaakt kunnen worden door bijverwaming vanuit de ketel? Ik zie nu nl. dat er thuis een continu gasverbruik van in totaal ~0.5m3 per dag terwijl er niemand thuis is…
Nee dat is (bij mij) niet het geval. Ik zie wat gas verbruik terug in de HomeWizard app. Maar dat heeft geen correlatie tot de golf patronen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
spok9 schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:30:
@HansRemmerswaal, @hackbard en @Noxa, zou het golfpatroon veroorzaakt kunnen worden door bijverwaming vanuit de ketel? Ik zie nu nl. dat er thuis een continu gasverbruik van in totaal ~0.5m3 per dag terwijl er niemand thuis is
Ik heb geen gas meer, full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op zondag 4 december 2022 @ 19:54:
[...]

[Afbeelding]
Zoals ik het zie draait je warmtepomp mooi stabiel tussen 13:00 en 15:00
Daarna is de aanvoertemperatuur van 30 graden naar 31 graden gegaan zo te zien en dat kan je afgifte niet kwijt
Daardoor loopt de aanvoer en retour temperatuur te hoog op en door dat de warmtepomp harder dan moet werken bevriest deze eerder en komt zo in zijn defrosts
Dus zorgen dat er zoveel mogelijk groepen vloerverwarming en radiatoren open staan en en je boderus pomp
Zo hoog mogelijk instellen tot de leidingen herrie maken en dan nog eens proberen
Later dicht draaien en opnieuw inregelen en pomp terug zetten is zo gedaan in een weekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 4 december 2022 @ 15:41:
[...]

Wen er maar aan, want dat is normaal met dit weer. Als het mistig is wordt het nog erger.
Hier is het ook defrostmania: sinds vanochtend 7 uur al 14 defrosts gehad bij een buitentemperatuur van zo’n 2 graden…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Nu online
Noxa schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:02:

[Afbeelding]

Die golfjes komen mij bekend voor (monoblock met naregeling):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Xj3vCq_dWh8sDvU2jNunoSH3RQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7wvEZG55xez0NMfsc50105K.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb zelf vermoeden dat het door open/dicht sturen van vloerverwarmingsgroepen komt, maar zeker weten doe ik dat niet :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zondag 4 december 2022 @ 22:04:
[...]

Zoals ik het zie draait je warmtepomp mooi stabiel tussen 13:00 en 15:00
Daarna is de aanvoertemperatuur van 30 graden naar 31 graden gegaan zo te zien en dat kan je afgifte niet kwijt
Daardoor loopt de aanvoer en retour temperatuur te hoog op en door dat de warmtepomp harder dan moet werken bevriest deze eerder en komt zo in zijn defrosts
Dus zorgen dat er zoveel mogelijk groepen vloerverwarming en radiatoren open staan en en je boderus pomp
Zo hoog mogelijk instellen tot de leidingen herrie maken en dan nog eens proberen
Later dicht draaien en opnieuw inregelen en pomp terug zetten is zo gedaan in een weekend
Ik denk dat je gelijk hebt en zit de oplossing waarschijnlijk in het verhogen van de boderus pomp. Dinsdag komt de monteur met Nefit langs, ik ga nu niets aanpassen en wacht daar nog even op.

Ik heb gisteravond nog wel de TC3/TC0 aangepast van 4 naar 5. Kort daarna stopte het golven. Het golven deed me trouwens een beetje denken aan resoneren, maar dan met een hele lage frequentie. Mogelijk dat door die aanpassing dat resoneren werd verstoord. Een paar weken geleden, toen we het eerste koude weekend hadden, had ik ook extreem veel last van dat golven. Ook toen stopte het toen ik de TC3/TC0 aanpaste, maar na een aantal uren kwam het weer terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLCe_tKeXxLYRtY9gm0DygROzVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DQ70YGLmAOCDq2l7ffx4gXAV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 05-12-2022 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
HansRemmerswaal schreef op maandag 5 december 2022 @ 06:34:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt en zit de oplossing waarschijnlijk in het verhogen van de boderus pomp. Dinsdag komt de monteur met Nefit langs, ik ga nu niets aanpassen en wacht daar nog even op.

Ik heb gisteravond nog wel de TC3/TC0 aangepast van 4 naar 5. Kort daarna stopte het golven. Het golven deed me trouwens een beetje denken aan resoneren, maar dan met een hele lage frequentie. Mogelijk dat door die aanpassing dat resoneren werd verstoord. Een paar weken geleden, toen we het eerste koude weekend hadden, had ik ook extreem veel last van dat golven. Ook toen stopte het toen ik de TC3/TC0 aanpaste, maar na een aantal uren kwam het weer terug.

[Afbeelding]
De Nefit man gaat zeggen dat het onvermijdelijk is dat je soms die golfbewegingen ziet, en dat je dat weliswaar met de pompsnelheden (Buderus en/of TC3-TC0) weer kunt opheffen, maar dan kun je wel aan de gang blijven.
Het weer (vochtigheid/temp) verandert voortdurend en je warmtevraag gedurende de dag wellicht ook.
Dat golven is niet negatief voor het rendement, pendelen wel maar dat is bij weinig warmtevraag onvermijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
de telegraaf schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:43:
[quote]RobEppink schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:34:
[...]

Dank.
Ik pas het aan.

[/quote

Excuus, het minimum van die instelling is 10 K min, waar ik 'm ook op heb staan.
Ik verwarde het even met 'vertragingstijd menger' welke in minuten is. Die kan op 0.
Een vraag aan de hybrike gebruikers.
Wat is bij de Enviline het verschil tussen de opties 'Hybride' en 'parallel'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
RobEppink schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:18:
[...]

Een vraag aan de hybrike gebruikers.
Wat is bij de Enviline het verschil tussen de opties 'Hybride' en 'parallel'?
Uit mijn hoofd zijn er daar drie keuzes: iets van 'enkelvoudig', parallel en als derde hybride. Mijn interpretatie is altijd geweest dat ie op 'hybride' zowel parallel als alleen op bijverwarming kan lopen, dus de beide opties er boven mogelijk. Bij mij heeft ie altijd op hybride gestaan.
Helemaal zeker weten doe ik het niet.
Pagina: 1 ... 37 ... 105 Laatste