maartenvdv737 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:44:
[...]
We zouden iets meer van je setup moeten weten. Ik had ook hele korte runs. Van 1 uur. Ik heb nu de naregeling losgekoppeld van de warmtepomp. Nu zijn de runs ongeveer 6 tot 12 uur overdag.
Snachts gaan veel radiatoren uit door een kleine nachtverlaging van 1 graad. In de nacht zijn de runs nu 1-2 uur. Zie mijn laatste grafiek hierboven.
Zal met het koude weer gaan veranderen.
Allereerst onze warmtepomp, dit is een Nefit Enviline tower a/w split 14 e-t.
Wij hebben een vrijstaand huis uit 1990 met een inhoud van zo'n 700-750 m3
Stoken doen wij vooral op de benedenverdieping middels vloerverwarming, wel hebben we nog 'normale radiatoren' hangen welke ook een klein beetje open staan.
De vloerverwarming ligt er pas 2 jaar, onder de vloerverwarming is nieuwe islolatie aangebracht.
De spouwmuren zijn geïsoleerd in het bouwjaar dus hier valt wellicht nog winst te behalen.
Dan de set-up van onze warmtepomp, ik zal hier enkel dingen posten die afwijken van de advies instellingen van NEFIT:
Wartempomp
Aan/Uit hysterese
Verwarmen 300 k"min
Pompen
Temp. vers. TC3/TC0 verw 5.0k
Stiller gebruik
Stil bedrijf aan - aan
min. buitentemp. 0°C
Verwarmen/ koelen instellen
verwarmingsgroep / cv-circuit 1
type regeling A voetp
Stooklijn instellen
Eindpunt 35°C
Voetpunt 23°C
Max aanvoertemperatuur 50°C
kamer/ruimte invloed 2k
Ruimte kamertemperatuur - offset 0k
CV-bedrijf uit 16°C
------
Note:
met de thermostaat op 19.5°C was het binnen bijna constant 19°C.
Met de thermostaat op 19°C was het binnen bijna constand 18°C.
We hebben gisteren bezoek gehad en toen heb ik de thermostaat eenmalig iets verhoogd, nu staat hij weer op 19°C maar is het binnen nog 18.5°C
------
Nog één extra vraag
De instellingen voor electrische bijverwarming, zou ik daar nog iets moeten veranderen?
Deze staan dus als volgt:
Electrische bijverwarming
bergenz . m. compressor 6kw
verm. bijverw. begrenzen 9kw
verm. ww-bedr. begr. 9kw
buitentemp. grensw 0°C
ALvast heel erg bedankt voor het meedenken