Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:41
NL_Scratch schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:25:
Hier een Bosch Nefit enveline in samenwerking met vloerverwarming. We hebben de unit ingesteld op Auto als bedrijfsmodus. CV op 21 en verlagen op 19.

De installatie stookt het uit zichzelf naar 23 graden in huis, veel te warm dus. Op de eerste verdieping staan alle vloerverwarming thermostaten op 17 graden, alleen de badkamer staat op 20.

Alle lampjes zijn uit op de thermostaten boven uit, dus de temperatuur is gehaald.

Waarom wordt het beneden dan toch 23 graden terwijl hij ingesteld staat op 21...ik zie ook een vlammetje op de thermostaat beneden, terwijl het reeds warm zat is.

Iemand een idee?
eens de advies instellingen nagelopen? link in de topicstart: standardinstellingen.
Staat de ruimteinvloed misschien uit? (-servicemenu/verwarmen-koelen inst./cv circuit 1/stooklijn instellen/ruimteinvl naar 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:41
Dat is de juiste versie, die heeft de fix voor defrost. Dan weet ik ook niet.

85ce697: hp defrost state 6, state 5 unknown (MichaelDvP)

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:51

The Legend

*Plop*

Buis07 schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:03:
Ik heb mij verdiept in de monitoringssystemen o.a. Bbqkees. Ik heb respect voor iedereen op dit forum hoe diepgaand ze hun warmtepomp monitoren.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat systemen als Bbqkees te moeilijk is voor mij.

Toch wil ik graag mijn systeem volgen en snappen wat hij doet en wat de gevolgen zijn wanneer ik parameters wijzig.

Is er een eenvoudig systeem die mij hier mee kan helpen?
De BBQKees module heeft ook een eigen webinterface waar je alle gemeten waarden op uit kan lezen. Dan heb je dus geen grafiekjes, maar wel alle waardes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkaqVHXLYn-ukhXQglnQ9Hzettc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p3qu4qaWb25ItgtHj5dtTmGa.png?f=fotoalbum_large

Je hoeft dus niet perse Home Assistant te gebruiken. Ik heb overigens 0 programmeer ervaring, en het is me gelukt met tutorials om HA op m’n Synology te installeren en MQTT aan de praat te krijgen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensvN
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Waarom staat deze melding er, en wat kan ik eraan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjdGn-IkUoIks_JWkZ85OFYvHjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iX91tflg5NG7d4490srAmrp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
RensvN schreef op maandag 21 november 2022 @ 06:54:
Waarom staat deze melding er, en wat kan ik eraan doen?

[Afbeelding]
In de openingspost staat een link met een lijst van foutmeldingen. Voor deze foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTyDQ0J7mNgM2RXQyryM1YwspVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A3cKivh4IwOIC920HwWVkI1Z.png?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
Buis07 schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:03:
Ik heb mij verdiept in de monitoringssystemen o.a. Bbqkees. Ik heb respect voor iedereen op dit forum hoe diepgaand ze hun warmtepomp monitoren.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat systemen als Bbqkees te moeilijk is voor mij.

Toch wil ik graag mijn systeem volgen en snappen wat hij doet en wat de gevolgen zijn wanneer ik parameters wijzig.

Is er een eenvoudig systeem die mij hier mee kan helpen?
Ik schrijf gedurende stookseizoen elke ochtend (dat ik thuis ben) vanuit het display op: datum/tijd, buitentemp, opgenomen energie, afgegeven energie. Hier bereken je dan heel eenvoudig een COP uit. Ook hou ik diverse instellingen bij, zodat ik weet welke waarden op welke instelling behaald zijn. Het geheel staat in een excel sheet (met hier en daar opmerkingen waarom ik iets gewijzigd/geprobeerd heb) zodat je handig eens iets terug kunt zoeken, nu met het vijfde stookseizoen bezig.
Kom je een heel eind mee.

[ Voor 3% gewijzigd door de telegraaf op 21-11-2022 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
NL_Scratch schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:25:
Hier een Bosch Nefit enveline in samenwerking met vloerverwarming. We hebben de unit ingesteld op Auto als bedrijfsmodus. CV op 21 en verlagen op 19.

De installatie stookt het uit zichzelf naar 23 graden in huis, veel te warm dus. Op de eerste verdieping staan alle vloerverwarming thermostaten op 17 graden, alleen de badkamer staat op 20.

Alle lampjes zijn uit op de thermostaten boven uit, dus de temperatuur is gehaald.

Waarom wordt het beneden dan toch 23 graden terwijl hij ingesteld staat op 21...ik zie ook een vlammetje op de thermostaat beneden, terwijl het reeds warm zat is.

Iemand een idee?
Een weersafhankelijke regeling werkt wezenlijk anders dan een traditionele waar er naar een ingestelde thermostaattemp gewerkt wordt.
Zorg dat je de wisselwerking van stooklijn-ruimteinvloed goed begrijpt, zie startpost.
Ik gok dat je de stooklijn iets minder steil moet zetten, en misschien je ruimteinvloed iets hoger. Maar dat is voor elk gebouw anders, moet eenieder zelf uitvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
att hybridegebruikers:
iemand al eens een probleem gehad met de mengklep? Ik kom er zojuist achter dat, wanneer ik de bijverwarming wil gebruiken, de CV wel aanslaat op commando van de WP, maar dat er vervolgens geen warmte gepakt wordt.
Lijkt er op dat de mengklep vast zit of defect is. CV slaat aan, het percentage loopt wel langzaam op maar er gebeurt verder niks. Wanneer ik 'm forceer (alleen bijverwarming op 'ja') hetzelfde.

Leverancier gebeld, maar uit interesse: Iemand al eens problemen gehad met de mengklep? Kan me voorstellen dat ie vastzit na de vorige zachte winter. Installatie is 5 jaar in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
de telegraaf schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:41:
att hybridegebruikers:
iemand al eens een probleem gehad met de mengklep? Ik kom er zojuist achter dat, wanneer ik de bijverwarming wil gebruiken, de CV wel aanslaat op commando van de WP, maar dat er vervolgens geen warmte gepakt wordt.
Lijkt er op dat de mengklep vast zit of defect is. CV slaat aan, het percentage loopt wel langzaam op maar er gebeurt verder niks. Wanneer ik 'm forceer (alleen bijverwarming op 'ja') hetzelfde.

Leverancier gebeld, maar uit interesse: Iemand al eens problemen gehad met de mengklep? Kan me voorstellen dat ie vastzit na de vorige zachte winter. Installatie is 5 jaar in gebruik.
Dag hybride gebruikers.
Hier split/hybride systeem vanaf 01-09-22

Bijverwarming slaat hier eveneens aan. Echter inbreng CV-gas (M3) beperkt, 5 %.
Dit bij een etmaal temperatuur (KNMI) van minus 1.4 graden (min. minus 7.8).
Verbazing hierover.
Heb zelf de gedachte, dat dit te maken heeft met de keuze voor 'hybride' icm ''Energie-prijsverhouding'.

Heb de vraag bij NEFIT neergelegd. .
Antwoord wordt via dit forum gedeeld.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:12
de telegraaf schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:41:
att hybridegebruikers:

De mengklep met de hand (ontgrendelen) een paar keer draaien en vervolgens laten corresponderen met het percentage van de mengklep; 0% is geheel gesloten. Als het goed is dan zal de mengklep vervolgens wel worden aangestuurd door de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:27
Ben ik weer :-)

Ik heb een monoblock, iemand enig idee wanneer deze uitschakelt? De bodures pomp nu lager gezet waardoor de aanvoor/aanvoerstreeftemperatuur nu goed is, echter draait de warmtepomp al pak en beet 24 uur aan 1 stuk. Zien jullie dit nu ook? Of zou ik juist iets met stooklijn moeten doen.

De ingestelde kamer temperatuur blijft wel gelijk overigens en het gaat om een nieuwbouw woning uit 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

rroetenberg schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:49:

Ik heb een monoblock, iemand enig idee wanneer deze uitschakelt? De bodures pomp nu lager gezet waardoor de aanvoor/aanvoerstreeftemperatuur nu goed is, echter draait de warmtepomp al pak en beet 24 uur aan 1 stuk. Zien jullie dit nu ook? Of zou ik juist iets met stooklijn moeten doen.

De ingestelde kamer temperatuur blijft wel gelijk overigens en het gaat om een nieuwbouw woning uit 2019
Mijn pomp draait niet 24/7, maar heeft wel meerdere runs van 7 a 8 uur per dag. Alleen onderbreking voor warm water.

Het is koud buiten, dus je huis koelt hard af, ongeacht hoe goed het geïsoleerd is.

Dure dagen deze week 😥

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:23
Ik heb me wat verdiept in de werking van de stooklijn door wat informatie op te zoeken en te testen. Wellicht handig om dit in de startpost te verwerken als jullie het er mee eens zijn? Dit is iets uitgebreider dan wat er tot nu toe staat.

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 20 en 10 graden:
Voetpunt verhogen (te koud in huis) of voetpunt verlagen (te warm in huis).

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 10 en 0 graden:
Voetpunt en het eindpunt verhogen als het te koud is in huis. De nadruk moet liggen op het verhogen van het eindpunt zodat de stooklijn steiler wordt.

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 0 en -10 graden:
Eindpunt verhogen (te koud in huis) of eindpunt verlagen (te warm in huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:07

Bij mij vanaf zaterdag 17:15h tot vanmiddag 14:00h aan 1 stuk geprutteld op ca 750w met daarbij uiteraard wel regelmatig defrosts. Vanaf vandaag 14:00h weer de nodige start/stops, maar dat zal te maken hebben met het zachtere weer nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:46
Matadores schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:02:
[...]

Bij mij vanaf zaterdag 17:15h tot vanmiddag 14:00h aan 1 stuk geprutteld op ca 750w met daarbij uiteraard wel regelmatig defrosts. Vanaf vandaag 14:00h weer de nodige start/stops, maar dat zal te maken hebben met het zachtere weer nu.
Is die 750 Watt het opgenomen of afgegeven vermogen?

Hier leverde hij in dezelfde periode redelijk constant rond de 2500 Watt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Het is nu koud buiten (gemiddelde van de afgelopen drie dagen zit hier op 1.2°C), dus je mag verwachten dat een correct gedimensioneerde warmtepomp nu continu meer dan zijn minimale vermogen kwijt kan.
Het is dus normaal dat je warmtepomp continu loopt. Zou hij dat niet doen, dan is je warmtepomp te groot voor je woning, of niet goed afgeregeld.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:07
Joris748 schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:06:
[...]

Is die 750 Watt het opgenomen of afgegeven vermogen?

Hier leverde hij in dezelfde periode redelijk constant rond de 2500 Watt.
Dit is resultaat met P1 meter vanaf vandaag 00:00 uur. Met koud weer zie je een constante nominale lijn met daarbij de nodige piekmomenten door ik denk defrosts en vanaf vanmiddag ca 14:00 uur is het onregelmatig geworden door het wat zachtere weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jsrNYaSwH4TKCMV9aN2ayDPBZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E2SSLCtB68o1XuysFB0RX40I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik H
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-11-2022
Ik heb nu een tijdje de warmtepomp aan het draaien.
Maar nu het kouder is geworden krijg ik een foutmelding.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRsXQRuYiQQVU0V6ZJorlRyn4v4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bSzeYYFXidPUr5sLBv9Tqa9L.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een idee waar ik het probleem kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
RobEppink schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:32:
[...]

Dag hybride gebruikers.
Hier split/hybride systeem vanaf 01-09-22

Bijverwarming slaat hier eveneens aan. Echter inbreng CV-gas (M3) beperkt, 5 %.
Dit bij een etmaal temperatuur (KNMI) van minus 1.4 graden (min. minus 7.8).
Verbazing hierover.
Heb zelf de gedachte, dat dit te maken heeft met de keuze voor 'hybride' icm ''Energie-prijsverhouding'.

Heb de vraag bij NEFIT neergelegd. .
Antwoord wordt via dit forum gedeeld.
Klopt, met die setting bepaal je het inschakelmoment. Ik vind zelf ook dat de afstemming tussen CV en WP beter zou kunnen. Vandaar dat ik eigenlijk standaard de bijverwarming op 'uit' heb staan omdat ie anders vaak de CV warm laat houden, met inderdaad 2 of 3% mengklep. Dat heeft natuurlijk geen zin.

Wanneer het écht koud wordt (zoals 2 jaar geleden een week) dan schakel ik 'm handmatig in, maar ook dan duurt het soms een eeuwigheid voordat die mengklep eens flink open gaat. Wanneer je de mogelijkheid 'alleen bijverwarming' op 'ja' zet, dan moet m.i. die mengklep direct naar 100% gaan.

Ik heb firmwareversie 1.09 van 5 jaar oud, wellicht dat dit inmiddels beter is. Omdat het eigenlijk niet veel voorkomt dat de CV nodig is ga ik er ook niet te veel drama van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Nu online
de telegraaf schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:09:
[...]

Klopt, met die setting bepaal je het inschakelmoment. Ik vind zelf ook dat de afstemming tussen CV en WP beter zou kunnen. Vandaar dat ik eigenlijk standaard de bijverwarming op 'uit' heb staan omdat ie anders vaak de CV warm laat houden, met inderdaad 2 of 3% mengklep. Dat heeft natuurlijk geen zin.

Wanneer het écht koud wordt (zoals 2 jaar geleden een week) dan schakel ik 'm handmatig in, maar ook dan duurt het soms een eeuwigheid voordat die mengklep eens flink open gaat. Wanneer je de mogelijkheid 'alleen bijverwarming' op 'ja' zet, dan moet m.i. die mengklep direct naar 100% gaan.

Ik heb firmwareversie 1.09 van 5 jaar oud, wellicht dat dit inmiddels beter is. Omdat het eigenlijk niet veel voorkomt dat de CV nodig is ga ik er ook niet te veel drama van maken.
Dank.
Is onze eerste winter met de WP.
Bij ons (Oosten) was het knap koud dit weekend (minimum min 7.8 graad).
Voor 95% moest de WP het werk opknappen.
Dat gebeurt ook wel. Maar efficiency dendert omlaag COP van 5 naar 3.7. Iedere 1.5 uur een defrost.
Op dat moment lijkt de CV een betere oplossing.
WP draait overigens al 3 dagen onafgebroken.
Zodra NEFIT gereageerd heeft, koppel ik terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
Hier (ook oosten) -7 zondagochtend, maar toen liep de wp goed. Gisterochtend met de dooi van de sneeuw was het moeilijkste voor onze wp. Elke 50 minuten defrost en COP van 2,7. Het verwarmend vermogen neemt dan ook sterk af, vandaar dat ik er gisterochtend achter kwam dat de mengklep vastzit of defect is. Komt donderdag monteur voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
ben ook benieuwd of nefit kan vertellen hoe de hybride schakelt. Bijvoorbeeld, wat doet die met de instellingen bijverwarming als je bij "extra warmtebron" hybride hebt en niet "met menger parallel". Zou je ook kunnen kiezen om "met menger parallel" of excl. te draaien?
Het is niet erg akuut hier, de prijsverhouding staat op 1,6. Zondagochtend bij min 2 was de COP 3, met defrosts per uur. Gasketel bleef keurig uit.

[ Voor 3% gewijzigd door hackbard op 22-11-2022 12:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 20:23
Wollie91 schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:56:
Ik heb me wat verdiept in de werking van de stooklijn door wat informatie op te zoeken en te testen. Wellicht handig om dit in de startpost te verwerken als jullie het er mee eens zijn? Dit is iets uitgebreider dan wat er tot nu toe staat.

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 20 en 10 graden:
Voetpunt verhogen (te koud in huis) of voetpunt verlagen (te warm in huis).

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 10 en 0 graden:
Voetpunt en het eindpunt verhogen als het te koud is in huis. De nadruk moet liggen op het verhogen van het eindpunt zodat de stooklijn steiler wordt.

Buitentemperatuur bij afwijkingen tussen 0 en -10 graden:
Eindpunt verhogen (te koud in huis) of eindpunt verlagen (te warm in huis).
Ik vind dit een goede aanvulling. Thanks, well done! Weer wat duidelijker en helpt bij het vinden van je juiste stooklijn. Aangepast in 1e topic.

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:41
Ik heb met het koude weekend lekker kunnen spelen met de stooklijn en ik denk dat ik hem heb.

Heb de afgelopen 24u een constante run gehad met keurig 20gr binnen. Leuk om er zo mee te pielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Ik zit hier nog steeds met 12 korte runs per dag. Heb van alles geprobeerd; voetpunt / eindpunt / tc3-tc0 / hysterisis....

De installateur is geweest en heeft wat aangepast maar dat heeft niet veel geholpen. Installateur heeft contact opgenomen met Nefit maar die hebben het een beetje druk. Ben bang dat de conclusie gaat worden dat het vermogen van mijn warmtepomp te hoog is en dat deze daarom niet voldoende kan terugmoduleren.

Kan iemand voor mij een grafiek laten zien, van een mooie lange run, met daarin TCO / TC3 / target en current flow? Dan kan ik kijken hoe dit eruit hoort te zien. Ik vermoed dat de current dan net boven de target zit voor een lange tijd, want anders kan die hysteresis niet lang duren.

Een grafiek zoals dit bedoel ik, maar dan van een goede run...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxE26EmoeayLtpgDo24cPuw8qk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F5cuInIJUb24ZtZ42cLK32oQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

HansRemmerswaal schreef op woensdag 23 november 2022 @ 09:59:
Ik zit hier nog steeds met 12 korte runs per dag. Heb van alles geprobeerd; voetpunt / eindpunt / tc3-tc0 / hysterisis....

De installateur is geweest en heeft wat aangepast maar dat heeft niet veel geholpen. Installateur heeft contact opgenomen met Nefit maar die hebben het een beetje druk. Ben bang dat de conclusie gaat worden dat het vermogen van mijn warmtepomp te hoog is en dat deze daarom niet voldoende kan terugmoduleren.

Kan iemand voor mij een grafiek laten zien, van een mooie lange run, met daarin TCO / TC3 / target en current flow? Dan kan ik kijken hoe dit eruit hoort te zien. Ik vermoed dat de current dan net boven de target zit voor een lange tijd, want anders kan die hysteresis niet lang duren.

[Afbeelding]
Zo ziet het er bij mij uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qfiXudCMTZ0gO3sbC4TSGwCimQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xvXpHjnznXTs9u82DxeZ3M5f.png?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Volgens mijn zijn dat geen lange runs, maar heel veel korte. Of ik zie het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:14
Momenteel heb ik nog geen BBQkees kastje dus ik moet het nog even doen met de data uit de kWh meter.

Dit is de data van 21 t/m 23 november. Die pieken moeten er minder worden en meer uitgevlakt toch? Of is dit normaal met dit weer?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKSwEBJJSELTaxrTE3qc1UY8tPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yBDgkJfqutzuiOGjsbBweI54.png?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
aGraPusher schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:02:
Momenteel heb ik nog geen BBQkees kastje dus ik moet het nog even doen met de data uit de kWh meter.

Dit is de data van 21 t/m 23 november. Die pieken moeten er minder worden en meer uitgevlakt toch? Of is dit normaal met dit weer?
[Afbeelding]
Die hele hoge piek op 21 nov is waarschijnlijk de 65 graden run van je boiler?
Die van 22 nov om 18:00 is waarschijnlijk boiler?
En de rest lijken runs van 1.5 - 2 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
HansRemmerswaal schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:15:
[...]

Die hele hoge piek op 21 nov is waarschijnlijk de 65 graden run van je boiler?
Die van 22 nov om 18:00 is waarschijnlijk boiler?
En de rest lijken runs van 1.5 - 2 uur.
Piek op 21 nov is de legionella run
Piek op 22 nov is douchen

Zijn runs van 1.5 - 2 uur goed te noemen of kan ik hier nog in verbeteren?

Zie ik het dan goed dat dit een run van +- 5 uur is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B98FSTpssjTMjVPJ5wHhapSr3SE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FLvWGm2PXP1OpLjp27sAjUxf.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door aGraPusher op 23-11-2022 11:39 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online

[Afbeelding]
Ik draai nu gemiddeld 2 uur lang
Vergeet niet dat het nog best warm buiten is
Je kunt beter wachten tot het buiten 5 graden of kouder is
En dan met je eindpunt En voetpunt gaan schuiven om langere runs te krijgen
Nu kun je wel kijken hoeveel vermogen je in de vloerverwarming en radiatoren als je die hebt kwijt kan
Zijn online tools voor omdat te berekenen met verschillende aanvoer temperaturen

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11EjY0iExtSRmd5JK1T98_-SeTA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HgYNW8UiPf08nYia9OVcj9QR.png?f=fotoalbum_large

de afgelopen dag hier, ik vindt het best goed, 3 starts in 24h.
voetpunt staat op 28, radiatoren en vast minder goede isolatie. Ook met buiten boven 7 graden zijn de runs best lang/ meerdere uren. Kamerinvloed 3, Hysteresis 200. Delta t (Tc0/Tc3) heb ik gisteravond van 7 naar 5 gezet, anders deed de pomp bij minimum vermogen bijna niks meer en werd het op de verste radiatoren niet warm. Misschien iets overdreven. Maar lange runs zijn niet een doel op zich als alleen maar de leidingen om de wp heen warm worden.
ah, en rond 4pm gisteren deed die een beetje nerveus, omdat toen net mijn grens stille modus aan de orde was (buitentemperatuur 7graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aGraPusher schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:29:
Piek op 21 nov is de legionella run
Legionellarun met 9 kW elektrisch? Holy crap. Dat had ik nog niet eerder gezien. En dat bijna een uur lang compleet op het element? Dat kan wel een stukje (enorm stuk) efficiënter.

Tip: Plan een SWW-run vlak voor de legionellarun (zodat het grootste deel met de compressor en cop ~3 gaat), en verlaag het vermogen van de elektrische elementen (naar bijvoorbeeld 6 kW, wat ook al vrij veel is).

Verder is er met je regeling niet zoveel mis. Met vier korte runs op een dag, eindigend rond de 600W is best OK.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
  • Nu online
Willem senior schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:03:
[...]

Ik draai nu gemiddeld 2 uur lang
Vergeet niet dat het nog best warm buiten is
Je kunt beter wachten tot het buiten 5 graden of kouder is
En dan met je eindpunt En voetpunt gaan schuiven om langere runs te krijgen
Nu kun je wel kijken hoeveel vermogen je in de vloerverwarming en radiatoren als je die hebt kwijt kan
Zijn online tools voor omdat te berekenen met verschillende aanvoer temperaturen
Willem.
Over draaien gesproken.
Onze WP draait al 4 dagen achtereen non stop.
Nu met 3.3 kW output, buitentemp 9.8 graden, aanvoer 33.1 graad.
Geen storingsmelding.

Situatie met mengverdeler nog verre van optimaal,
Zo zie je maar, een lange run is ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
RobEppink schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:31:
[...]

Willem.
Over draaien gesproken.
Onze WP draait al 4 dagen achtereen non stop.
Nu met 3.3 kW output, buitentemp 9.8 graden, aanvoer 33.1 graad.
Geen storingsmelding.

Situatie met mengverdeler nog verre van optimaal,
Zo zie je maar, een lange run is ook niet alles.
Klopt en elk huis en verwarmings systeem is ook anders
Dus zo iets als lange runs en verbruik van de warmtepomp is niet te vergelijken met iemand anders

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Warm water maken met legionella run en klok programma

Start op zaterdag middag om 14:00 eco instelling standaard 42 start en 55 eindpunt
Dan na een 30 minuten comfort mode water instelling 42 start en 57 eindpunt
Op die zelfde tijd dus om 14:30 start je de legionella run
De compressor zal dan mee blijven helpen tot 57 graden
Ik zelf doe alleen eco en zet voor de legionella run gewoon het eind punt voor die dag op 57 graden
Hier duurt de warmwater run ongeveer 45 minuten vandaar dat ik om 14:30 start met de legionella want als de compressor al gestopt is zal deze niet meer starten om te helpen met de legionella run
En ik dacht dat een monoblock warmtepomp hogere temperaturen kan halen dus dat zul je zelf moeten gaan uitvinden :)
En electriche element inststellen op 6 kw is genoeg 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Willem senior op 23-11-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
Andrehj schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:25:
[...]

Legionellarun met 9 kW elektrisch? Holy crap. Dat had ik nog niet eerder gezien. En dat bijna een uur lang compleet op het element? Dat kan wel een stukje (enorm stuk) efficiënter.

Tip: Plan een SWW-run vlak voor de legionellarun (zodat het grootste deel met de compressor en cop ~3 gaat), en verlaag het vermogen van de elektrische elementen (naar bijvoorbeeld 6 kW, wat ook al vrij veel is).

Verder is er met je regeling niet zoveel mis. Met vier korte runs op een dag, eindigend rond de 600W is best OK.
Haha het volgende aangepast:
Verm. bijverw.begrenzen van 9kW naar 4kW
Verm. WW-bedr. Begr. van 9kW naar 4kW
Temp.vers. TC3/TC0 verw van 7.0K naar 5.0K
Ruimte invloed van 2k naar uit
Voetpunt van 20 naar 25
Eindpunt van 30 naar 35

Benieuwd wat het gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
aGraPusher schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:29:
[...]

Voetpunt van 20 naar 25
Eindpunt van 30 naar 35

Heb je de bijverwarming ingesteld dat deze pas onder het vriespunt mee mag gaan helpen
Staat hier op - 7 graden vanaf die temperatuur buiten mag het electriche element mee helpen als de warmtepomp het zelf niet meer red
Installateur had deze eerste op 10 graden gezet dus bij 10 graden ging hier dat element aan 8)7
En dat vreet een hoop onnodige stroom :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
aGraPusher schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:29:
Voetpunt van 20 naar 25
Eindpunt van 30 naar 35

Vergeet vooral niet om je SWW-run voor de legionellarun te plannen, want anders duurt de legionellarun met 4 kW alleen maar langer, maar wordt niet zuiniger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aGraPusher
Willem senior schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:06:
[...]

Heb je de bijverwarming ingesteld dat deze pas onder het vriespunt mee mag gaan helpen
Staat hier op - 7 graden vanaf die temperatuur buiten mag het electriche element mee helpen als de warmtepomp het zelf niet meer red
Installateur had deze eerste op 10 graden gezet dus bij 10 graden ging hier dat element aan 8)7
En dat vreet een hoop onnodige stroom :'(
Dan bedoel je Buitentemp. Grensw.?
Die stond op 0 en heb ik nu ook op -7 gezet O-)
Andrehj schreef op woensdag 23 november 2022 @ 14:10:
[...]

Vergeet vooral niet om je SWW-run voor de legionellarun te plannen, want anders duurt de legionellarun met 4 kW alleen maar langer, maar wordt niet zuiniger.
Waar kan ik die vinden?Gevonden in beginpost.
Klokprogramma ingesteld van za-zo 11:00 - 15:00 Eco+ (kan dit nog beter?) en legionella run start om 16:00

[ Voor 27% gewijzigd door aGraPusher op 23-11-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf

[Afbeelding]
Wanneer je huis goed warm is, dan heb je inderdaad een overcapaciteit. Daar doe je niks aan.
Ik zou dan met het klokprogramma één verwarmingsblok per 24h instellen (zeg een uurtje of acht) op de temperatuur die je wil, en het andere deel op 'uit' zetten. Daarbij kun je de 'doorverwarmen onder' mogelijkheid gebruiken, zeg op 5 of 6 graden. Wanneer de buitentemp daaronder komt dan draait ie wél door. Hysterese op 600 zodat ie dat blok van 8 uur in één keer doorloopt. Mocht ie dan toch voortijdig afslaan, dan start ie ook niet snel meer op binnen dat blok.
Zo doe ik het ook met het weer van een maand terug, maar nu loopt ie de hele dag door, ook niet onderbroken voor SWW want dat doen we op gas. Heb er dan ook een flink afgiftesysteem aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op woensdag 23 november 2022 @ 12:22:
de afgelopen dag hier, ik vindt het best goed, 3 starts in 24h.
voetpunt staat op 28, radiatoren en vast minder goede isolatie. Ook met buiten boven 7 graden zijn de runs best lang/ meerdere uren. Kamerinvloed 3, Hysteresis 200. Delta t (Tc0/Tc3) heb ik gisteravond van 7 naar 5 gezet, anders deed de pomp bij minimum vermogen bijna niks meer en werd het op de verste radiatoren niet warm. Misschien iets overdreven. Maar lange runs zijn niet een doel op zich als alleen maar de leidingen om de wp heen warm worden.
ah, en rond 4pm gisteren deed die een beetje nerveus, omdat toen net mijn grens stille modus aan de orde was (buitentemperatuur 7graden).
Als ik het goed zie op je grafiek dan slingert die current flow een beetje om de target flow heen. En steeds als deze eronder komt dan reset de hysteresis en gaat de compressor naar max om snel weer boven de target te komen. En daardoor heb je een lange run.

Het viel mij op dat bij mij bij minimaal vermogen de current flow net boven de 30 graden blijft. Ik heb mijn voetpunt verhoogd waardoor de target op 30 uitkomt. En nu heb ik een langere run. Om deze nog langer te maken zou ik dan nog iets hoger moeten gaan zitten, maar dan gaat de current om de target heen slingeren en gaat de compressor vaker naar max.

Ik vraag me af wat uiteindelijk energie zuiniger is. Een lange run waarbij de current af en toe onder de target komt, en de compressor dus tussendoor naar max gaat, of een aantal kortere runs waarbij de current boven de target blijft. Waarschijnlijk het eerst omdat als de compressor naar max gaat het water minder graden omhoog hoeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1nYKZQEWbswSiEK1HiSG1f8h5sA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yx1Zm8re6HabuSr97WP0cxEa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op woensdag 23 november 2022 @ 15:48:
[...]

Ik vraag me af wat uiteindelijk energie zuiniger is. Een lange run waarbij de current af en toe onder de target komt, en de compressor dus tussendoor naar max gaat, of een aantal kortere runs waarbij de current boven de target blijft. Waarschijnlijk het eerst omdat als de compressor naar max gaat het water minder graden omhoog hoeft.

[Afbeelding]
waarschijnlijk heb je gelijk. Ik doe de voetpunt maar iets omlaag.

[ Voor 24% gewijzigd door hackbard op 23-11-2022 17:20 . Reden: heb me bedacht ]

• RobEppink
  • Nu online
spok9 schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:25:
[...]

Ik sla even aan op de verdeler: heb je gespeeld met de pompsnelheid?

Bij mij dezelfde situatie en werkt namelijk prima. Natuurlijk beter/ efficiënter met open verdeler, maar omdat ik een hybride systeem heb met radiatoren kan dat officieel niet.
Kom terug op je opmerking over de verdeler (open/gesloten?); in ieder geval, we hebben een mengverdeler met pomp en gaan deze vervangen door een verdeler (niet meng) zonder pomp.

Je stelt, i.c.m. radiatoren 'kan dat officieel niet'. In een andere post lees ik, dat mijn installateur 'volgens het boekje' gewerkt heeft door bij ons de bestaande verdeler (mengen met pomp) wel te laten zitten.

Merk het ook nu in de communicatie met de installateur en adviezen van 'experts uit het veld' dat onze installatie met mengverdeler met pomp een logische zou zijn.

Ik begrijp, dat een installatie met radiatoren in beginsel een hogere temperatuur vraagt.
Maar een WP stookt toch niet boven 55 graden (of heb ik dat mis?).

Dus ik vind de Pavlov reactie 'radiatoren >> mengverdeler' maar een vreemde.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:46
RobEppink schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:50:
[...]

Kom terug op je opmerking over de verdeler (open/gesloten?); in ieder geval, we hebben een mengverdeler met pomp en gaan deze vervangen door een verdeler (niet meng) zonder pomp.

Je stelt, i.c.m. radiatoren 'kan dat officieel niet'. In een andere post lees ik, dat mijn installateur 'volgens het boekje' gewerkt heeft door bij ons de bestaande verdeler (mengen met pomp) wel te laten zitten.

Merk het ook nu in de communicatie met de installateur en adviezen van 'experts uit het veld' dat onze installatie met mengverdeler met pomp een logische zou zijn.

Ik begrijp, dat een installatie met radiatoren in beginsel een hogere temperatuur vraagt.

55 graden is normaal voor radiatoren, maar hoog voor je vloer. Daarom mengverdeler, zodat er kouder water door de vloer gaat.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
[...]

Begrijpelijke overweging, maar weet zeker dat je je huis warm krijgt op 45 graden, en ik zou altijd voor de zekerheid een maximaalbeveiliging installeren die de spanning van de CV ketel haalt bij >45 graden. Je weet maar nooit.
Een warmtepomp zal niet één-twee-drie water van 45 graden op de verdeler krijgen. Afhankelijk van je vloer kan ie misschien wel 50 hebben, maar begin lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Nu online
de telegraaf schreef op donderdag 24 november 2022 @ 14:08:
[...]

Begrijpelijke overweging, maar weet zeker dat je je huis warm krijgt op 45 graden, en ik zou altijd voor de zekerheid een maximaalbeveiliging installeren die de spanning van de CV ketel haalt bij >45 graden. Je weet maar nooit.
Een warmtepomp zal niet één-twee-drie water van 45 graden op de verdeler krijgen. Afhankelijk van je vloer kan ie misschien wel 50 hebben, maar begin lager.
Afgelopen weekend werd het, bij buiten min 7 graden, met 28.5 graden in de verdeler (40 graden aanvoer) al redelijk warm. Ik heb bij 45 graden in de verdeler geen zorg.
En inderdaad maximum wel aftoppen op die 45 graden.
Dank voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

spok9

Groen...

[...]

In beginsel komt het doordat radiatoren 55-75 graden aanvoer vragen en vloerverwarming max 35-40. Dat gaat niet samen, ook niet bij een hybride warmtepomp, dus heb je een mengverdeler nodig.

Als jij je huis warm krijgt/ houdt met een temperatuur die geschikt is voor je vloer én radiatoren, kan je inderdaad voor een verdeler zonder pomp gaan.
Bij de meeste mensen is dat niet zo, maar mogelijk heb je overcapaciteit in radiatoren door latere isolatie. Of je hebt, net als ik, gewoon teveel capaciteit geplaatst zodat je met lagere aanvoer kan werken.

Check ook goed wat de maximale aanvoertemperatuur is die je afwerkvloer toestaat. Ik heb hout/ parket, dus max 35 graden.

Edit: je ketel kan ook nog steeds bijspringen met hogere temperaturen dan je vloer in kan, begrens die dus ook.

[ Voor 3% gewijzigd door spok9 op 25-11-2022 19:19 ]

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:50
Mijn warmtepomp blijft pendelen, en ik hoop dat iemand even mee kan denken.

Af en toe heb ik runs van 4-5 uur, maar meestal pendelt hij elk uur.

Setup:
1. Nefit compress 3000i hybride warmtepomp. Deze moduleert tussen 2-6kW
2. Evohome naregeling van alle LT convector. BDR91T1004 relais aangemeld als warmtepomp, met min 30 min runs en 0 min tussen schakelingen.
3. Reflex V 20, buffervat/ voorschakelvat
4. Vloerverwarmingspomp voor 25m2, met pompschakelaar (26.5 graden ingesteld), niet verder nageregeld.
5. Er lopen ook nog 2 badkamer radiatoren en vloerverwarming 10m2 mee, niet nageregeld
6. Stooklijn : 30-40 en 35- 45 beide geprobeerd
7. Delta T warmtepomp: 6K.

Meting met bbqkees module in home assistant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L21B1Y_eaqXDYBBsdjl3Hb9ftuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZIn04hyZiqoTiPwUbhcrMniK.jpg?f=fotoalbum_large

Instellingen telkens minimaal 24 uur geprobeerd voor verder wijzigen.

Waar zit de meest waarschijnlijke oorzaak?
1. Evohome instellingen
2. Buffervat te klein
3. Stooklijn niet optimaal
4. Delta T

Heeft iemand een vergelijkbare setup en wel succes met lange runs?

Ik blijf er iig vrij nuchter onder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Misschien voetpunt toch iets lager?
Ik ben inmiddels bij een stooklijn van 27-50, met oude radiatoren. COP vandaag tot nu toe 3,88.
Ook leuk om te kijken naar hoe target en flow temp zitten , icm met hysterese (hier: 200). Misschien kan je daarmee nog sleutelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQRTy-XY_VkXMe5USd5NyIUZS9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uUBMSuPBMCjMgcJ03jb2YkMU.png?f=user_large

edit: trouwens, ik zie dat als die al aan staat, de modulatie vaak of min of max is, en vaak met een vertraging van rond 40min inzet. (Op het plaatje aan het eind, daar doet die een half uur niks, maar is nu tot 42graden, ver boven target gelopen). Zit daar ook een soort hysterese in? Gebouw demping zou het bij mij niet zijn, die staat uit.

[ Voor 27% gewijzigd door hackbard op 27-11-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
Dank. Ik snap niet goed waarom de stooklijn veel invloed zou hebben. Die bepaalt aan de hand van de buitentemperatuur de doeltemperatuur. Het enige effect is kouder of warmer water door de leidingen, waardoor het huis sneller of langzamer opwarmt toch?

Wat ik wel merk met een te lage stooklijn dat de aanvoertemperatuur bij de convectoren te laag is. Een LT convector genereer met ventilatoren warmte vanaf 28 graden. Er is ook wat verlies in de leidingen (hebben wel allemaal buisisolatie, behalve die in de vloeren en muren). Dus lager dan 30 gaat eigenlijk niet.

Als ik in mijn evohome kijk staat de hele dag de vraag op 91%. De bdr91t1004 relais staat dus de hele dag aan. Het is dus ook niet mijn warmtevraag waardoor de warmtepomp pendelt.

De hysterese heb ik nog niet mee gespeeld. Ik begreep dat die vooral is om te zorgen dat alle radiatoren voldoende warm worden? Dat zit bij mij prima. Als hysterese ergens anders voor is hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
SuperR1902 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:49:
Er is een aan/uit hysterese die je kan instellen.

De handleiding is er vrij helder over. Standaard staat deze op 150 K*min. Dus dat komt met onderstaande beschrijving overeen met 30 minuten 5 graden celsius te hoog, of bijvoorbeeld 15 minuten 10 graden celsius te hoog.
[Afbeelding]
@maartenvdv737 handige post over de hysterese waar ik het over had. Misschien ook iets voor de start post? @scarwoman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
maartenvdv737 schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:04:
Mijn warmtepomp blijft pendelen, en ik hoop dat iemand even mee kan denken.

Af en toe heb ik runs van 4-5 uur, maar meestal pendelt hij elk uur.

Setup:
1. Nefit compress 3000i hybride warmtepomp. Deze moduleert tussen 2-6kW
2. Evohome naregeling van alle LT convector. BDR91T1004 relais aangemeld als warmtepomp, met min 30 min runs en 0 min tussen schakelingen.
3. Reflex V 20, buffervat/ voorschakelvat
4. Vloerverwarmingspomp voor 25m2, met pompschakelaar (26.5 graden ingesteld), niet verder nageregeld.
5. Er lopen ook nog 2 badkamer radiatoren en vloerverwarming 10m2 mee, niet nageregeld
6. Stooklijn : 30-40 en 35- 45 beide geprobeerd
7. Delta T warmtepomp: 6K.

Meting met bbqkees module in home assistant:
[Afbeelding]

Instellingen telkens minimaal 24 uur geprobeerd voor verder wijzigen.

Waar zit de meest waarschijnlijke oorzaak?
1. Evohome instellingen
2. Buffervat te klein
3. Stooklijn niet optimaal
4. Delta T

Heeft iemand een vergelijkbare setup en wel succes met lange runs?
Het zal waarschijnlijk komen door je naregeling dat de warmtepomp pendelt
Want een warmtepomp vind naregeling niet fijn
Als het mogelijk is probeer het dan eens een paar dagen zonder je naregeling
Zodat de warmtepomp zijn warmte goed kwijt kan en je dan een goede stooklijn kan instellen
En dan pas eventueel weer je naregeling terug plaatsen
Begin met de standaard stooklijn van voetpunt 25 graden en eindpunt 45 graden
Deze week komen koude dagen hoorde ik dus mooi om te testen en de warmtepomp goed in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online

[Afbeelding]
Vandaag eerste echte lange run gehad na veel aanpassen van het cv systeem deze week
Hopelijk kun je hier wat mee beter laat dan nooit zullen we maar zeggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWJKzkKUAHxFvIrH7WiIw2YigHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22pL3d7Ho6l1uUlO7tbr7LAo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
@Willem senior dank. Ik snap je punt met naregeling. Dat lees ik veel. Echter, de naregeling die ik heb is een aan/uit regeling direct op de warmtepomp. Die relais staat de hele dag op aan. De warmtepomp krijgt de hele dag de opdracht aan te staan. De vloerverwarmingen gaan altijd mee, die zijn niet nageregeld. Dus dan zou het moeten zijn dat de vloerverwarmingen geen 2kW (minimum van de warmtepomp) vragen, en deze dus uitschakelt?

Het zou mij verbazen. Misschien kan ik nog proberen de pompsnelheid van de vloerverwarmingspomp lager te zetten. Dan kan die meer warmte kwijt.

Als je zegt zonder naregeling, dan bedoel je alles vol open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
maartenvdv737 schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:33:
@Willem senior dank. Ik snap je punt met naregeling. Dat lees ik veel. Echter, de naregeling die ik heb is een aan/uit regeling direct op de warmtepomp. Die relais staat de hele dag op aan. De warmtepomp krijgt de hele dag de opdracht aan te staan. De vloerverwarmingen gaan altijd mee, die zijn niet nageregeld. Dus dan zou het moeten zijn dat de vloerverwarmingen geen 2kW (minimum van de warmtepomp) vragen, en deze dus uitschakelt?

Het zou mij verbazen. Misschien kan ik nog proberen de pompsnelheid van de vloerverwarmingspomp lager te zetten. Dan kan die meer warmte kwijt.

Als je zegt zonder naregeling, dan bedoel je alles vol open?
Ja knoppen eraf halen en alles vol open zetten
Dan kun je gaan kijken of de warmtepomp langer draait
Als dat dan goed is ga je waterzijdig inregelen
De vloerverwarmings groep waar het te warm wordt draai je een klein stukje dicht
En dit doe je ook bij je radiators zodat er altijd flow is en de warmtepomp zijn warmte kwijt kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
maartenvdv737 schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:53:
Dank. Ik snap niet goed waarom de stooklijn veel invloed zou hebben. Die bepaalt aan de hand van de buitentemperatuur de doeltemperatuur. Het enige effect is kouder of warmer water door de leidingen, waardoor het huis sneller of langzamer opwarmt toch?

Wat ik wel merk met een te lage stooklijn dat de aanvoertemperatuur bij de convectoren te laag is. Een LT convector genereer met ventilatoren warmte vanaf 28 graden. Er is ook wat verlies in de leidingen (hebben wel allemaal buisisolatie, behalve die in de vloeren en muren). Dus lager dan 30 gaat eigenlijk niet.

Als ik in mijn evohome kijk staat de hele dag de vraag op 91%. De bdr91t1004 relais staat dus de hele dag aan. Het is dus ook niet mijn warmtevraag waardoor de warmtepomp pendelt.

De hysterese heb ik nog niet mee gespeeld. Ik begreep dat die vooral is om te zorgen dat alle radiatoren voldoende warm worden? Dat zit bij mij prima. Als hysterese ergens anders voor is hoor ik het graag.
Plot eens een grafiek met daarin (alleen) de target flow, current flow temperatuur en compressor power output.

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 27-11-2022 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zondag 27 november 2022 @ 18:15:
[...]

Vandaag eerste echte lange run gehad na veel aanpassen van het cv systeem deze week
Hopelijk kun je hier wat mee beter laat dan nooit zullen we maar zeggen
[Afbeelding]
Je current flow temperatuur was ongeveer gelijk aan de condensor temperatuur (TC3)?
Als dat zo is dat was de delta tussen de target en current flow ongeveer 2 - 3 graden en was de current flow constant boven de target. Hoe hoog is de hysteresis setting dan wel niet als je daarmee een run krijgt van +/-450 minuten. 2K x 450 min = 900 K*min...

Of was je current flow een stuk lager dan de TC3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
@HansRemmerswaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50XUdih8o7mqUgSZeiWJCwhoVLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ML5F4OORbPv5nfiaUE0Jewb1.jpg?f=fotoalbum_large

@Willem senior de hysterese staat nog op de standaard waarde: 150

Maar ze zijn wel nagenoeg gelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufLoXkF9t3dOc7UPoc2qtCxZJ5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLEOMx03FmacPFpql7ZyFPhZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door maartenvdv737 op 27-11-2022 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
maartenvdv737 schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:18:
@HansRemmerswaal

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een hoge target flow. Je hoofdverwarming is vloerverwarming of radiatoren?

Ik begrijp het gedrag niet helemaal. Bij mij als de compressor aan het verwarmen is en de current flow komt onder de target flow, dan wordt de hystersis gereset, gaat de compressor power output omhoog om de current snel boven de target te krijgen en gaan de hystersis opnieuw beginnen te tellen naar 150 K*min. Dit zie je een beetje tot +/- 11.00 uur.

Maar bij die runs van 12.00 uur en later zie je een klein piekje van de current boven de target en kort daarna stopt de run. Is dat kleine piekje al 150 K*min? Of zit er zoveel verschil tussen de BBQKees firmware dat we naar andere sensoren zitten te krijgen? Of verschil in Nefit firmware over hoe het een en ander werkt.

Mijn runs zijn nu niet lang, de installateur kom binnenkort met een expert van Nefit langs, maar bij mij kan ik het gedrag wel verklaren. En ik kan ook redelijk eenvoudig een langere run krijgen al wordt het hier dan direct ook een stuk warmer...

In de volgende grafiek kun je zien wat ik bedoel met die hysteresis. Als het verschil tussen de current en target kleiner is dan wordt de run vanzelf langer omdat de hysteresis dan minder snel oploopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xiXjBZUzC7qkPb1qR5xKtRp43k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aNZ407DgHvZCukzzFVaV6z3U.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:12:
[...]

Je current flow temperatuur was ongeveer gelijk aan de condensor temperatuur (TC3)?
Als dat zo is dat was de delta tussen de target en current flow ongeveer 2 - 3 graden en was de current flow constant boven de target. Hoe hoog is de hysteresis setting dan wel niet als je daarmee een run krijgt van +/-450 minuten. 2K x 450 min = 900 K*min...

Hysterese staat hier weer op standaard 150 min
Ik heb wel in deze run de thermostaat van 20 graden naar 20,5 graden gezet

[ Voor 6% gewijzigd door Willem senior op 27-11-2022 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
maartenvdv737 schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:18:
@HansRemmerswaal

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk dat je warmtepomp met die temperaturen altijd op max vermogen draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
HansRemmerswaal schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:03:
[...]

Wat een hoge target flow. Je hoofdverwarming is vloerverwarming of radiatoren?

[Afbeelding]
Een deel vloerverwarming (als bijverwarming hh 20) en de rest is laag temperatuur convectoren (jaga) met daarop ventilatoren (DBH). In principe moeten alle LT convectoren ook met 28 graden warmte kunnen geven. Maar om 28 graden bij de convector te krijgen moet ik wel 30+ aanvoertemperatuur vanaf de warmtepomp instellen (ivm verlies).

Ik zag nu toch dat de bdr91t1004 relais de warmtepomp uitschakelde op verzoek van evohome. Dat is maar kort, maar wellicht genoeg om deze weer helemaal in afbouw / opstart modus te krijgen (weet iemand hoe lang dat normaal duurt?).

Ik las ergens dat iemand wel zijn evohome naregeling had laten zitten, maar de aansturing van de warmtepomp eraf had gehaald. Maar lijkt me dat je dan een andere thermostaat nodig hebt om de warmtepomp te bedienen? Of kan die ook enkel op buitentemperatuur goed moduleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
HansRemmerswaal schreef op zondag 27 november 2022 @ 20:12:
[...]

Hier ligt de current flow ook altijd vrijwel gelijk aan de TC3 en de target flow. En hier ook lange runs met hysterese op 150...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
maartenvdv737 schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:12:
[...]

Een deel vloerverwarming (als bijverwarming hh 20) en de rest is laag temperatuur convectoren (jaga) met daarop ventilatoren (DBH). In principe moeten alle LT convectoren ook met 28 graden warmte kunnen geven. Maar om 28 graden bij de convector te krijgen moet ik wel 30+ aanvoertemperatuur vanaf de warmtepomp instellen (ivm verlies).

Ik zag nu toch dat de bdr91t1004 relais de warmtepomp uitschakelde op verzoek van evohome. Dat is maar kort, maar wellicht genoeg om deze weer helemaal in afbouw / opstart modus te krijgen (weet iemand hoe lang dat normaal duurt?).

Ik las ergens dat iemand wel zijn evohome naregeling had laten zitten, maar de aansturing van de warmtepomp eraf had gehaald. Maar lijkt me dat je dan een andere thermostaat nodig hebt om de warmtepomp te bedienen? Of kan die ook enkel op buitentemperatuur goed moduleren?
Je kunt ook alleen op buitentemperatuur draaien dan stopt de warmtepomp Als de aanvoertemperatuur telang boven de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Wollie91 schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:16:
[...]
Hier ligt de current flow ook altijd vrijwel gelijk aan de TC3 en de target flow. En hier ook lange runs met hysterese op 150...
Alle 3 zijn bijna gelijk? Dan kan ik me goed voorstellen dat je een lange run hebt.

Bij mij is de current flow helaas altijd 1 a 2 graden boven de target en dan zit je zo op die 150. Schuif ik de target iets omhoog dan gaat die current ook iets omhoog. Het best wat ik op een gegeven moment kreeg was een verschil van iets minder dan 1 graad, maar toen werd het erg warm in huis omdat de target hiervoor een paar graden hoger was gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
HansRemmerswaal schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:22:
[...]

Alle 3 zijn bijna gelijk? Dan kan ik me goed voorstellen dat je een lange run hebt.

Bij mij is de current flow helaas altijd 1 a 2 graden boven de target en dan zit je zo op die 150. Schuif ik de target iets omhoog dan gaat die current ook iets omhoog. Het best wat ik op een gegeven moment kreeg was een verschil van iets minder dan 1 graad, maar toen werd het erg warm in huis omdat de target hiervoor een paar graden hoger was gezet.
Dat gedrag had ik een tijdje terug toen het wat warmer was buiten ook maar toen stond mijn stooklijn ook anders dus weet niet hoe het nu zou gaan. Dat gaan we vanzelf weer meemaken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:22:
[...]

Dan kan je afgifte systeem de warmte niet genoeg afgegeven en dan stopt de warmtepomp
Dan zou je meer afgifte moeten plaatsen of meer flow proberen te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:31:
[...]

Dan kan je afgifte systeem de warmte niet genoeg afgegeven en dan stopt de warmtepomp
Dan zou je meer afgifte moeten plaatsen of meer flow proberen te krijgen
De installateur is al een paar keer langs geweest maar heeft het nog niet weten op te lossen. Binnenkort komen ze met iemand van Nefit langs.

Even voor de duidelijk;
  • Ik heb 12 runs per dag
  • Temperatuur begane grond en eerste etage is rond de 20 graden, zolder etage nu 19.2
  • COP van de laatste 24 uur is 38 kWh / 8 kWh = 4.75 (*)
Met een paar langere runs per dag zal die COP vast beter worden, maar misschien het opgenomen vermogen ook.

(*) gebaseerd op waardes van de warmtepomp. Kijk ik op mijn externe kWh meter dan was het verbruik 9.87 voor de gehele warmtepomp groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:07:
[...]

De installateur is al een paar keer langs geweest maar heeft het nog niet weten op te lossen. Binnenkort komen ze met iemand van Nefit langs.

Even voor de duidelijk;
  • Ik heb 12 runs per dag
  • Temperatuur begane grond en eerste etage is rond de 20 graden, zolder etage nu 19.2
Met een paar langere runs per dag zal die COP vast beter worden, maar misschien het opgenomen vermogen ook.

(*) gebaseerd op waardes van de warmtepomp. Kijk ik op mijn externe kWh meter dan was het verbruik 9.87 voor de gehele warmtepomp groep.
Hopelijk kan Nefit je installateur helpen om het op te lossen
Maar zeg 10 kw voor een dag als vandaag is niet slecht en Cop 4.7 is ook een dikke prima :)
Dat had ik hier vandaag ook namelijk
Ik heb ergens gelezen dat een run van minimaal 1uur niet slecht is voor de warmtepomp volgens Nefit
Maar wij zijn tweakers en willen een mooie lange run zien 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Wollie91 schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:16:
[...]
Zou je een plaatje van 1 zo'n run kunnen delen? Target flow, Current flow, voetpunt, eindpunt, Compressor Output?

Misschien ook handig voor het openings topic. Een paar grafieken van een mooie lange run. Niet zo een met 1001 meetwaardes maar een paar leesbare die goed laten zien wat er gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Laatst online: 01-10 22:34

gizmo9003

Go For It!

Ik heb al een paar dagen mooie lange runs, dus heel tevreden mee!
Echter probeer ik het 'inschakelverschijnsel' te doorgronden, maar dat lukt me nog niet.

In onderstaand plaatje;
- Vanaf 05.00u 's ochtends gaat de modes van "besparen / ECO" naar "verwarmen" (dus nachtverlaging uit)
- Voor deze tijd zitten TC1/TC3 op zo'n 45 graden. Waarom zo hoog? De target/current flows liggen veel lager.
- Tussen 05.00 en 06.30 koelt de 'current flow' af, terwijl de compressor nog niet aangesprongen is. Klopt het dat hij begint met pompen, en dan pas na 1,5u de compressor aanspringt om te gaan verwarmen? (op basis waarvan dan?).
edit: de vraag stellen is hem beantwoorden 8)7 deze lijkt overeen te komen met ingestelde waarde voor hysteresis 180Kmin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZLM3a5dcFKwTYIB7Y5qEMkecQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vqEcbRaf6hjCm98AeiqAn2fe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door gizmo9003 op 28-11-2022 11:19 ]

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Laatst online: 22:10

spok9

Groen...

Weet iemand of er een (test)functie is om geforceerd de ketel te laten verwarmen i.p.v. de warmtepomp?

Heb wat instellingen van de ketel aangepast en wil even testen hoe dat werkt :)

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
gizmo9003 schreef op maandag 28 november 2022 @ 10:57:
Ik heb al een paar dagen mooie lange runs, dus heel tevreden mee!
Echter probeer ik het 'inschakelverschijnsel' te doorgronden, maar dat lukt me nog niet.

In onderstaand plaatje;
- Vanaf 05.00u 's ochtends gaat de modes van "besparen / ECO" naar "verwarmen" (dus nachtverlaging uit)
- Voor deze tijd zitten TC1/TC3 op zo'n 45 graden. Waarom zo hoog? De target/current flows liggen veel lager.
- Tussen 05.00 en 06.30 koelt de 'current flow' af, terwijl de compressor nog niet aangesprongen is. Klopt het dat hij begint met pompen, en dan pas na 1,5u de compressor aanspringt om te gaan verwarmen? (op basis waarvan dan?)

[Afbeelding]
Dat Tc3 en Tc1 hoog zijn komt door de optimale stand
Omdat je nachtverlaging gebruikt met de automatische stand wordt je boderus pomp uitgezet en gaat de driewegklep naar warmwater daardoor verlies (onttrekt) je warmte uit je boilervat over de warmtewisselaar
Kijk maar eens naar je water temperatuur van de boiler
Even de tijd lijn vergelijken met TC1 Tc3 en je boilervat
Oplossing voor nu is handmatig op verwarmen zetten en in de zomer op koelen dan gebeurt dit niet
Wordt hopelijk snel opgelost door Nefit met de nieuwe update van de software

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Willem senior schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:20:
[...]

Dat Tc3 en Tc1 hoog zijn komt door de optimale stand
Omdat je nachtverlaging gebruikt met de automatische stand wordt je boderus pomp uitgezet en gaat de driewegklep naar warmwater daardoor verlies (onttrekt) je warmte uit je boilervat over de warmtewisselaar
Kijk maar eens naar je water temperatuur van de boiler
Even de tijd lijn vergelijken met TC1 Tc3 en je boilervat
Oplossing voor nu is handmatig op verwarmen zetten en in de zomer op koelen dan gebeurt dit niet
Wordt hopelijk snel opgelost door Nefit met de nieuwe update van de software
Ah, eindelijk verklaard waarom m'n boiler temperatuur wat rapper afneemt! (zie blauw omcirkeld hieronder).
Ik heb zojuist de stand van "auto" naar "verwarmen" gezet, zal morgen bevestigen of dat het gewenste resultaat levert.
Weet je of dat ook ervoor zorgt dat de pomp continu op ~10% blijft draaien? want pas zodra de compressor begint te werken, gaat dat naar een (in mijn ogen bizar laag?) percentage?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHQdCextjqNYdpeQlSEyhXZWF9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aLaO0mn1k9nqkyD7mpPmkIJc.png?f=fotoalbum_large

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
gizmo9003 schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:54:
[...]

Ah, eindelijk verklaard waarom m'n boiler temperatuur wat rapper afneemt! (zie blauw omcirkeld hieronder).
Ik heb zojuist de stand van "auto" naar "verwarmen" gezet, zal morgen bevestigen of dat het gewenste resultaat levert.
Weet je of dat ook ervoor zorgt dat de pomp continu op ~10% blijft draaien? want pas zodra de compressor begint te werken, gaat dat naar een (in mijn ogen bizar laag?) percentage?

[Afbeelding]
10% is normaal in rust
hier tijdens verwarmen draait die op 1% als die terug is gemoduleert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:55
maartenvdv737 schreef op zondag 27 november 2022 @ 21:12:
[...]

Wij hebben geen Evohome maar een systeem van WattsVision. Hierbij is er geen koppeling tussen de warmtepomp en de naregeling, alleen voor aansturing van de koelmodus in de zomer. Dat betekent dat de warmtepomp en naregeling feitelijk onafhankelijk van elkaar werken, de naregeling heeft per ruimte een temperatuursensor op basis waarvan de naregeling besluit of een groep dicht gestuurd moet worden. Zolang de groepen open staan kan de warmtepomp zijn warmte wel kwijt en zal je mogelijk minder last hebben van pendelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
@Nous112 dank, ik ga het eens proberen

Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen de twee modulation sensors?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbLLe69FPu6kEH85v2lAPZ-ziEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LniuWoXlTzx5FFNmPA5JJWR4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door maartenvdv737 op 28-11-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
maartenvdv737 schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:23:
@Nous112 dank, ik ga het eens proberen

Kan iemand uitleggen wat het verschil is tussen de twee modulation sensors?

[Afbeelding]
De heating pump modulatie laat mooi zien hoe hard de pomp van de warmtepomp moet werken
En heating pump modulatie 2 is alleen aan uit daar kijk ik nooit naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
Wie heeft de Nefit vorstbeveiliging condens afvoer gemonteerd?
Ondanks dat er geen vorstgevaar is, blijft de vorstbeveiliging die in de condens afvoer zit nu ingeschakeld. Hierdoor is er een verbruik van ca. 30w continu.
Ik heb het idee gehad dat de clixon thermostaat, mogelijkerwijs niet goed zou werken. In de Installatie handleiding is echter te vinden dat de clixon de volgende waarden heeft.
Werkgebied 5C° (±4) tot 15C° (±3)
Heeft iemand een idee?
Bestaat de mogelijkheid dat de vorstbeveiliging zou kunnen blijven ingeschakeld tot ca.15C°?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
HansRemmerswaal schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:07:
[...]

Zou je een plaatje van 1 zo'n run kunnen delen? Target flow, Current flow, voetpunt, eindpunt, Compressor Output?

Misschien ook handig voor het openings topic. Een paar grafieken van een mooie lange run. Niet zo een met 1001 meetwaardes maar een paar leesbare die goed laten zien wat er gebeurd.
Voetpunt: 25
Eindpunt: 35

Verwarmen met tussendoor een warmwater run. Ik kan wel duidelijk zien dat een warmwater flink langer duurt dan in de zomer 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJ2jaL7gkW6eDy56yj8up7vpjWE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AvedC9Erwes78KayybYZ0qgX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
@HansRemmerswaal dank nog voor het delen van de hysterese config voor home assistant. Daarmee wordt het duidelijk dat mijn pomp niet uitschakelt door de hysterese limiet, maar wel aanschakelt door de hysterese limiet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTcr7IpT0bvvSjRM_mUdNT7AOQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9btXtUs5YG9pz4qjkPqys5t4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

De Eik schreef op maandag 28 november 2022 @ 17:26:
Wie heeft de Nefit vorstbeveiliging condens afvoer gemonteerd?
Ondanks dat er geen vorstgevaar is, blijft de vorstbeveiliging die in de condens afvoer zit nu ingeschakeld. Hierdoor is er een verbruik van ca. 30w continu.
Ik heb het idee gehad dat de clixon thermostaat, mogelijkerwijs niet goed zou werken. In de Installatie handleiding is echter te vinden dat de clixon de volgende waarden heeft.
Heeft iemand een idee?
Bestaat de mogelijkheid dat de vorstbeveiliging zou kunnen blijven ingeschakeld tot ca.15C°?
Hier ook een vorst beveiliging in de condens afvoer.
Rechtstreeks aangesloten op print buiten unit zonder clixon.
Volgens mij gaat hij softwarematig aan bij defrost. (Staat nergens).
Hoe weet je dat hij aanstaat.?

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
hansbot schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:52:
[...]

De Nefit Enviline Bivalent Split 5.0 B.S. Hybride warmtepomp verbruikt als hij standby staat ca. 12 Watt, als de vorstbeveiliging inschakelt ca. 44 Watt. De vorstbeveiliging 2 meter ca. 15 Watt per meter.
Een kWh metertje in de warmtepomp elektragroep, aangesloten via het netwerk naar enelogic, maakt dat zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
hansbot schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:52:
[...]

Hoe weet jij of het softwarematig aansturen werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
De Eik schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:02:
[...]

De Nefit Enviline Bivalent Split 5.0 B.S. Hybride warmtepomp verbruikt als hij standby staat ca. 12 Watt, als de vorstbeveiliging inschakelt ca. 44 Watt. De vorstbeveiliging 2 meter ca. 15 Watt per meter.
Een kWh metertje in de warmtepomp elektragroep, aangesloten via het netwerk naar enelogic, maakt dat zichtbaar.
De vorstbeveiliging is ook als het niet nodig is dus warm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Zijn er mensen hier die op basis van ervaring weten hoe het stroomverbruik van een all electric warmtepomp over het jaar verdeeld is? Ik snap dat dit afhankelijk is van onder andere het weer maar ben toch nieuwsgierig 😝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansbot

hansbot

BENG

Wollie91 schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:06:
Zijn er mensen hier die op basis van ervaring weten hoe het stroomverbruik van een all electric warmtepomp over het jaar verdeeld is? Ik snap dat dit afhankelijk is van onder andere het weer maar ben toch nieuwsgierig 😝
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slZC5iAkTxJM2-k6zzEWA9ZB2Iw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9eIn7PW5uX2wwo3NKLzy2Nk2.png?f=fotoalbum_large

Totaal verbruik 2550 kWh.
Inclusief koeling en opwarming SWW door zonnecolector.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot

hansbot

BENG

De Eik schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:03:
[...]

Hoe weet jij of het softwarematig aansturen werkt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJ-0tKv_s4kguPDpHWS7gyP6fTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2ftFgeeaPq5mJZSB0eEinkR.jpg?f=fotoalbum_large

Elektrisch schema voor I/O modulekaart.

EA1 is de verwarmingskabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
hansbot schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:58:
[...]

[Afbeelding]

Elektrisch schema voor I/O modulekaart.

EA1 is de verwarmingskabel.
Zo te zien heb je een Monoblock :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
maartenvdv737 schreef op maandag 28 november 2022 @ 20:04:
@HansRemmerswaal dank nog voor het delen van de hysterese config voor home assistant. Daarmee wordt het duidelijk dat mijn pomp niet uitschakelt door de hysterese limiet, maar wel aanschakelt door de hysterese limiet.

[Afbeelding]
In de hysteresis logica van mijn wordt de hysteresis gereset als de current onder de target komt. Bij mij werkt dat perfect, maar als ik naar je grafiek kijk dan is de piek van;

18:50 - 19:05 ongeveer 105 K*min
19:05 - 19:35 ongeveer 45 K*min
dus samen ongeveer 150 K*min...

Het lijkt erop dat de conditie voor de reset van de hysteresis moet worden aangepast. Blijkbaar is "current gaat bij verwarmen onder target" niet de juiste. Misschien is er een bepaalde bandbreedte rond te target waar deze binnen mag blijven voordat de hysteresis wordt gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Wollie91 schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:40:
[...]
Voetpunt: 25
Eindpunt: 35

Verwarmen met tussendoor een warmwater run. Ik kan wel duidelijk zien dat een warmwater flink langer duurt dan in de zomer 😅

[Afbeelding]
Heel duidelijk hoe het eruit hoort te zien. Ik vond het al zo vreemd dat mijn current zo ver boven de target bleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenvdv737
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 07:32:
[...]

In de hysteresis logica van mijn wordt de hysteresis gereset als de current onder de target komt. Bij mij werkt dat perfect, maar als ik naar je grafiek kijk dan is de piek van;

18:50 - 19:05 ongeveer 105 K*min
19:05 - 19:35 ongeveer 45 K*min
dus samen ongeveer 150 K*min...

Het lijkt erop dat de conditie voor de reset van de hysteresis moet worden aangepast. Blijkbaar is "current gaat bij verwarmen onder target" niet de juiste. Misschien is er een bepaalde bandbreedte rond te target waar deze binnen mag blijven voordat de hysteresis wordt gereset.
Ik denk wel dat het klopt hoor. De 1e run was onvolledig. De 2e run werd de pomp door de evohome uitgeschakeld. Pas de 3e run was volledig en schakelde de pomp uit door de hysterese.

Sinds gisteravond is de evohome koppeling met de warmtepomp verbroken. Nu ziet de hysterese grafiek er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFuL4hjZ8cddfFodOy_hhPGJhjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SsQYLSiHvRFuZ1etGJG2RNtT.jpg?f=fotoalbum_large

De runs zijn wel iets langer nu. Maar nog steeds niet enorm. Er is nog steeds een stevige overshoot bij het opstarten (is dit normaal?). Daarna lijkt hij structureel boven de target temperatuur te fluctueren. Wellicht kan hij toch niet genoeg warmte kwijt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SkkmLLdWzV34E1nny0kjSJGIFLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2I1p1uXZP971kxgyX6TXiR8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQ9ukCnNhoZytfP2ThIfHoBukmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zsr1RnaPSIXhuC7OO4tXJsNy.jpg?f=fotoalbum_large

Het zou interessant zijn om te kunnen meten of er inderdaad te weinig warmtevraag / capaciteit is. Weet iemand hoe dat zou kunnen?

Mijn radiatoren ben ik waterzijdig aan het inregelen. Om een delta T > 5 te halen moeten de meesten verder dicht. De flow wordt daar niet beter van.

Misschien is mijn huis gewoon goed nageisoleerd, en samen met de balansventilatie is zelfs na terug moduleren naar 20% er onvoldoende warmte nodig nu de buitentemperatuur 9 graden is?

[ Voor 11% gewijzigd door maartenvdv737 op 29-11-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:54
Kijk eens naar je retourtemperatuur. Als die ook hoog is dan kan de warmtepomp inderdaad zijn warmte niet kwijt in de afgiftesystemen. Als die wel laag is dan mis je flow in je systeem.

De overshoot bij starten is normaal, de compressor start altijd op vol vermogen. Dit is tegen te gaan door de stille modus in te schakelen bij b.v. >5 graden buitentemp.

[ Voor 34% gewijzigd door master1104 op 29-11-2022 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
  • Nu online
Gister bij ons de gesloten verdeler (zonder meng/zonder pomp)geplaatst plus aan- en afvoer met grotere diameter (22 mm).
Eerste resultaten zijn hoopgevend.
WP kan warmte nu rechtstreeks kwijt aan de VVW.
WP + VVW communiceren nu met elkaar.
Komende dagen finetunen o.b.v. 1e post op dit forum (goed stuk/compliment).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

gizmo9003 schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:54:
[...]

Dit heeft inderdaad een enorm verschil gemaakt op het afkoelen van het 300L boilervat over de nacht, zie hieronder een grafiekje. Kan deze setting dus aan iedereen aanbevelen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKY9QGarFoduqpbxi3-T_FH5YSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5yh6iVKsakTaTSehrXfITOlP.png?f=fotoalbum_large

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
HansRemmerswaal schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:07:
[...]

Even voor de duidelijk;
  • Ik heb 12 runs per dag

Het lijkt me dat de Nefit specialist hier niet veel aan kan verbeteren. Je hebt kennelijk een wat ruime warmtepomp voor je woning, en daar kan hij ook niks aan doen. Een COP van 4,7 is prima en 8kWh verbruik per etmaal ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:55
De Eik schreef op maandag 28 november 2022 @ 21:05:
[...]

De vorstbeveiliging is ook als het niet nodig is dus warm ;)
De condensafvoer loopt bij ons in een grindbed onder de warmtepomp. Op advies van de installateur en Nefit is de condensverwarming niet geplaatst, volgens hun moet het echt heel koud worden alvorens de condensafvoer dicht vriest. Wel zelf een verwarmingskabel om de buitenzijde van de condensafvoer gelegd welke ik als het echt een langere periode flink koud wordt (nog niet meegemaakt) aan kan zetten (stekker in het stopcontact).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
Omdat de WP op het balkon staat is er een condensafvoer in de woning aan de afvoer aangesloten. Ik heb inderdaad nu nog geen idee wat de werkelijke overlast zou zijn van ontdooid/ bevroren condens, dit is het eerste seizoen dat de WP is geïnstalleerd, vandaar.
Omdat boven 7C° tot 12C° de condensverwarming aan blijft ben ik op zoek gegaan.
Heb jij een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
de telegraaf schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 11:16:
[...]
Het lijkt me dat de Nefit specialist hier niet veel aan kan verbeteren. Je hebt kennelijk een wat ruime warmtepomp voor je woning, en daar kan hij ook niks aan doen. Een COP van 4,7 is prima en 8kWh verbruik per etmaal ook.
We zullen zien, volgende week komen ze langs.

Pagina: 1 ... 36 ... 105 Laatste