Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobEppink schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:45:
Wij gaan ook voor een pomploze verdeler. Dat heet dus een gesloten verdeler?
Ja. Die is gesloten, want er is (in de verdeler) geen verbinding tussen aanvoer en retour.
Wij hebben op dit moment een verdeler met eigen mengregeling en pomp, een open dus?
En die geeft i.d.d. problemen.
Ik zie op het internet ook een omgekeerde duiding?
Waar staat het verkeerd? Want meestal wordt dat dan later wel gecorrigeerd.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:41
Andrehj schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:16:
[...]

Ja. Die is gesloten, want er is (in de verdeler) geen verbinding tussen aanvoer en retour.

[...]

Waar staat het verkeerd? Want meestal wordt dat dan later wel gecorrigeerd.
https://www.vloerverwarmi...verdeler-vloerverwarming/

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:23
Ik draai de laatste week mooie lange runs van minimaal 1,5 uur tot een lange run van 7 uur bij een koude nacht.

Ik de flow van de vloerverwarmingsverdeler wat aangepast. De aanvoertemperatuur is voor iedere groep nagenoeg gelijk en de retour temperatuur ligt zo'n 4 graden lager. Alleen voor de eerste groep is de retour temperatuur 6 graden... Dit komt denk ik doordat deze groep in de bijkeuken naast de ongeïsoleerde garage met een gewone tussendeur. Kan dit kloppen?

De tc3/tc0 staat ingesteld op 5. Moet ik deze dan aanpassen naar 4 of heeft dit niets met elkaar te maken? Het is me nog niet helemaal duidelijk wat deze instelling doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:55
Buis07 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 07:42:
Compressor hybride 7000i AW binnenunit
Enviline A/W 7.0 monoblok

Kan ik dit systeem ook monitoren via een app?
Standaard bij een monoblock zou de binnenunit uitgerust moeten zijn met een communicatie module. Echter bij een hybride weet ik dat niet zeker. Als deze er wel mee is uitgerust zou je de gegevens ervan moeten kunnen terugvinden in het instellingen menu onder Internet. Hier vindt je ook de gegevens die nodig hebt bij een app, waarbij je de keuze hebt uit Nefit ProControl en Bosch HomeCom (Bosch account noodzakelijk).
Daarnaast kan je zelf ook een BBQKees of Husdata interface plaatsen, zie hiervoor de openingspost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Wollie91 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 20:31:
Ik draai de laatste week mooie lange runs van minimaal 1,5 uur tot een lange run van 7 uur bij een koude nacht.

Ik de flow van de vloerverwarmingsverdeler wat aangepast. De aanvoertemperatuur is voor iedere groep nagenoeg gelijk en de retour temperatuur ligt zo'n 4 graden lager. Alleen voor de eerste groep is de retour temperatuur 6 graden... Dit komt denk ik doordat deze groep in de bijkeuken naast de ongeïsoleerde garage met een gewone tussendeur. Kan dit kloppen?

De tc3/tc0 staat ingesteld op 5. Moet ik deze dan aanpassen naar 4 of heeft dit niets met elkaar te maken? Het is me nog niet helemaal duidelijk wat deze instelling doet.
Afgaande op informatie van andere gebruikers zou de TC3/TC0 dan op 4K moeten, echter wat ik ook heb begrepen is dat de juiste instellingen van de flow alleen kan bij vollast van de warmtepomp om de juiste flow in te stellen. De vraag is alleen hoe je het systeem "maximaal" zou kunnen laten werken om de juiste flow in te stellen. Ik zit te denken aan het diagnose menu waarmee je de mogelijkheid hebt om de functietest CV-circuit uit te voeren. Of zijn er gebruikers die dit op een andere manier hebben uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Noxa schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:00:
Dit weekend waren we met de familie een weekendje weg.

Bij wijze van experiment heb ik de warmtepomp op vakantie modus gezet. Met de gedachte dat dat wellicht energie zou besparen. Ik had het mis…

De warmtepomp heeft vandaag net zo veel verbruikt om alles weer op te warmen als ik de afgelopen dagen heb bespaard. Volgende keer alles aan laten of hooguit een paar graden lager zetten.
Hier dezelfde ervaring.
Had de kamer streef temperatuur bij afwezigheid voor een paar dagen omlaag gezet. Daarbij gaat de stooklijn omlaag.
Het verbruik bij terug zetten was een enorme piek. Geen besparing.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15:34
BBQkees

Ik lees dat veel van jullie een gateway BBqkees hebben aangesloten op de warmtepomp.

Nu heeft mijn Compressor hybrid 7000i AW binnenunit een jackkable aansluiting dus de gateway e32 zou prima kunnen.

Echter dan de software en daar kom ik niet uit.
Ik ben niet handig qua software en programmeren.

Het moet eigenlijk plug en play zijn.

Gegevens lezen en implementeren kan ik wel.

Is BBQkees wel geschikt voor mij en welke software adviseren jullie mij?

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:52
Buis07 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:09:
BBQkees

Ik lees dat veel van jullie een gateway BBqkees hebben aangesloten op de warmtepomp.

Nu heeft mijn Compressor hybrid 7000i AW binnenunit een jackkable aansluiting dus de gateway e32 zou prima kunnen.

Echter dan de software en daar kom ik niet uit.
Ik ben niet handig qua software en programmeren.

Het moet eigenlijk plug en play zijn.

Gegevens lezen en implementeren kan ik wel.

Is BBQkees wel geschikt voor mij en welke software adviseren jullie mij?
Ik heb de S32 en meer plug en play kan het niet worden. Ik zou mezelf wel als "handig met software/programmeren" omschrijven en was lichtelijk teleurgesteld over hoe simpel het was. Ook de integratie met MQTT in HomeAssistant was een fluitje van een cent.

Let wel op dat je de jack kabel van bbqkees meebesteld of een andere geschikte kabel koopt. Ik was hem vergeten en het bleek nog lastiger dan gedacht om een geschikte optie te vinden (m'n chromecast audio zit nu niet meer aangesloten op de versterker).

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• HansRemmerswaal
magiel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:16:
[...]
Ik zou mezelf wel als "handig met software/programmeren" omschrijven en was lichtelijk teleurgesteld over hoe simpel het was. Ook de integratie met MQTT in HomeAssistant was een fluitje van een cent.
Maar waar hebben jullie Home Assistant op draaien? Ik zelf op mijn Raspberry Pi en alles was inderdaad uiteindelijk heel eenvoudig.

Maar als je hier geen ervaring hebt hiermee kan het toch lastig zijn. Gelukkig staan er uitgebreide handleidingen op het internet en kun je ook setjes kopen met HA voorgeïnstalleerd.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02-10 10:08
Ik draai HA op een mini HP prodesk. Refurbished aangeschaft bij een lokale refurbishement club.

Door de devices en automatisering van de afgelopen maanden is het voor mij een erg waardevolle tool geworden. Ik zag toevallig van de week dat de HA app op mijn telefoon de meest screen time had.

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:11
Ik heb Home Assistant op een Hp elitedesk mini-pc draaien
Usb stick voor zigbee en usb stick voor bluetooth heb ik er ook op zitten
Werkt prima

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• magiel
HansRemmerswaal schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:34:
[...]

Maar waar hebben jullie Home Assistant op draaien? Ik zelf op mijn Raspberry Pi en alles was inderdaad uiteindelijk heel eenvoudig.

Maar als je hier geen ervaring hebt hiermee kan het toch lastig zijn. Gelukkig staan er uitgebreide handleidingen op het internet en kun je ook setjes kopen met HA voorgeïnstalleerd.
Ik draai HomeAssistant OS in een virtuele machine op m'n server hier thuis. Effectief hetzelfde als op een computer installeren. De beschikbare handleidingen/tutorials geven het allemaal zeer duidelijk weer :)

Ik zou toch niet voor een raspberrypi gaan. Veel schrijfacties op de SD kaart zorgen er voor dat deze na verloop van tijd toch de handdoek in de ring gooit. Een moderne SSD is daar beter voor.

[ Voor 12% gewijzigd door magiel op 17-11-2022 20:15 ]

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:54
De raspberry pi 4 heeft iig prima ondersteuning voor SSD. Ik heb Domoticz al jaren op een RPi met 128GB usb3 SSD draaien. Gaat als een speer en is relatief zuinig 😃

• magiel
master1104 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:19:
De raspberry pi 4 heeft iig prima ondersteuning voor SSD. Ik heb Domoticz al jaren op een RPi met 128GB usb3 SSD draaien. Gaat als een speer en is relatief zuinig 😃
Mooi :). Mijn laatste ervaring daarmee was een rpi2 en dat was een minder succes.

• Nous112
Nous112 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:51:
[...]

@Willem senior ondanks het feit dat de sww wisselmodus uit staat vandaag dus toch weer opwarm momenten gehad: een van 39 naar 41,5 graden en een van 41 naar 45 graden. Waarom hij niet in een keer doorgaat met opwarmen van 39 naar 45 graden? Zijn er ook andere gebruikers met een soortgelijk gedrag?
Probleem met de twee staps SWW waterbereiding lijkt te zijn opgelost. Echter de oorzaak ervan is mij nog steeds niet duidelijk. Nadat ik de warmtepomp in stille modus had geplaatst was het probleem verdwenen en warmte de SWW waterbereiding in een stuk op. De volgende dag getest weer en de stille modus weer uitgezet, en er waren weer twee achtereenvolgende SWW opwarm momenten. Dus maar de stille modus (tot een buitentemperatuur van 10oC) geactiveerd als oplossing van dit probleem. Je zou haast denken dat de warmtepomp zichzelf door te veel vermogen te vroeg uitschakelt waardoor de warmtepomp in 2 stappen het warmwater moet gaan opwarmen. Blijft vreemd en niet echt verklaarbaar.

• Willem senior
Nous112 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:43:
[...]

Probleem met de twee staps SWW waterbereiding lijkt te zijn opgelost. Echter de oorzaak ervan is mij nog steeds niet duidelijk. Nadat ik de warmtepomp in stille modus had geplaatst was het probleem verdwenen en warmte de SWW waterbereiding in een stuk op. De volgende dag getest weer en de stille modus weer uitgezet, en er waren weer twee achtereenvolgende SWW opwarm momenten. Dus maar de stille modus (tot een buitentemperatuur van 10oC) geactiveerd als oplossing van dit probleem. Je zou haast denken dat de warmtepomp zichzelf door te veel vermogen te vroeg uitschakelt waardoor de warmtepomp in 2 stappen het warmwater moet gaan opwarmen. Blijft vreemd en niet echt verklaarbaar.
Ja dat is vreemd gedrag bij de warmwater bereiding
Je kunt de installateur bellen en vragen of het normaal is dat je dit nu hebt
Zo niet dan krijg je waarschijnlijk gratis een software update 8)

Heb zelf deze week weer wat uitgeprobeerd met de warmtepomp
Voor nu bevalt het prima maar moet nog even dit weekend met echte kou buiten kijken hoe het dan draait
Wat heb ik gedaan :
Ik heb ruimteinvloed uit gezet ,
Tc3 en Tc0 op 4.5 gezet zo stond deze voor de Tc3 en tc0 test die beschreven staat ,
En hysterese op 250 en daar schakelt de warmtepomp nu op aan en uit
Resultaat is dat de warmtepomp rustiger draait vind ik of dat klopt weet ik niet maar zo lijkt het wel
Stroomverbruik is zichtbaar op de kWh meter 40 watt minder
En de temperatuur blijft nu nog goed stabiel in huis
Runs zijn netjes tot nu toe gemiddeld 2 tot 3 uur
Vandaag om 15:30 gestart en draait nu nog een run van 5 uur al _/-\o_

[ Voor 26% gewijzigd door Willem senior op 17-11-2022 21:08 ]

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Nous112 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:43:
[...]

Ben al een tijdje naar het regelgedrag van het opwarmen van het SWW vat.

Normaal gebruik ik ECO+.
Opwarmen gaat met een continu capaciteit van de compressor van 43%.

Bij ECO gaat de compressor eerst naar 60%, na een tijdje terug naar 43%.

Bij comfort toert de compressor naar vol vermogen van 100%.
Na verloop van tijd schakelt hij langzaam terug naar minder dan 43%.
Door de snel oplopende temperatuur “warmte uit” stopt de WP.
Temperatuur in het vat is slechts 47 graden.

Al de drie testen heb ik gedaan met start van 35 graden en een streef van 55 graden.

Is dit misschien wat er jouw ook gebeurt in de comfort stand?
Bij stille modes gaat hij niet naar vol vermogen.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

• Nous112
hansbot schreef op donderdag 17 november 2022 @ 21:37:
[...]

Ben al een tijdje naar het regelgedrag van het opwarmen van het SWW vat.

Normaal gebruik ik ECO+.
Opwarmen gaat met een continu capaciteit van de compressor van 43%.

Bij ECO gaat de compressor eerst naar 60%, na een tijdje terug naar 43%.

Bij comfort toert de compressor naar vol vermogen van 100%.
Na verloop van tijd schakelt hij langzaam terug naar minder dan 43%.
Door de snel oplopende temperatuur “warmte uit” stopt de WP.
Temperatuur in het vat is slechts 47 graden.

Al de drie testen heb ik gedaan met start van 35 graden en een streef van 55 graden.

Is dit misschien wat er jouw ook gebeurt in de comfort stand?
Bij stille modes gaat hij niet naar vol vermogen.
Ik denk inderdaad ook dat het te maken heeft met de vermogen begrenzing en dat hij op een sensor waarde uitschakelde. Afgelopen zomer voor het eerst de koelmodus geactiveerd, daarna begonnen de “problemen”. Voor die tijd had ik netjes een volledige SWW run, na de zomer dus niet meer. De warmtepomp staat nu uiteraard in verwarmingsmodus.

• Nous112
Willem senior schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:55:
[...]

Ja dat is vreemd gedrag bij de warmwater bereiding
Je kunt de installateur bellen en vragen of het normaal is dat je dit nu hebt
Zo niet dan krijg je waarschijnlijk gratis een software update 8)

Heb zelf deze week weer wat uitgeprobeerd met de warmtepomp
Voor nu bevalt het prima maar moet nog even dit weekend met echte kou buiten kijken hoe het dan draait
Wat heb ik gedaan :
Tc3 en Tc0 op 4.5 gezet zo stond deze voor de Tc3 en tc0 test die beschreven staat ,
En hysterese op 250 en daar schakelt de warmtepomp nu op aan en uit
Resultaat is dat de warmtepomp rustiger draait vind ik of dat klopt weet ik niet maar zo lijkt het wel
Stroomverbruik is zichtbaar op de kWh meter 40 watt minder
En de temperatuur blijft nu nog goed stabiel in huis
Runs zijn netjes tot nu toe gemiddeld 2 tot 3 uur
Vandaag om 15:30 gestart en draait nu nog een run van 5 uur al _/-\o_
Installateur al gebeld, die gaat het opnemen met Nefit. Wordt dus vervolgd, maar wat ik begreep was Nefit erg druk en kon het wel eventjes duren.
Ik zal van het weekend trachten de flow van de vloerverwarming ingeregeld te krijgen. Er zijn nu nog zones die koud aanvoelen en andere die weer te warm aanvoelen.
Wat betreft runs: ik heb nu TC3/TC0 op 5 staat, warmtepomp is vandaag gestart om 8 uur en maakte een run tot 15 uur, die wel steeds wisselde qua vermogen. Daarna nog van 16 tot 19 uur een run. Ik zie wel dat de compressor vermogen niet rustig loopt maar constant varieert, hetzelfde zie ik bij de cv temperatuur. Waar dit gedrag door wordt veroorzaakt weet ik nog niet.

• Willem senior
Nous112 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:20:
[...]

Installateur al gebeld, die gaat het opnemen met Nefit. Wordt dus vervolgd, maar wat ik begreep was Nefit erg druk en kon het wel eventjes duren.
Ik zal van het weekend trachten de flow van de vloerverwarming ingeregeld te krijgen. Er zijn nu nog zones die koud aanvoelen en andere die weer te warm aanvoelen.
Wat betreft runs: ik heb nu TC3/TC0 op 5 staat, warmtepomp is vandaag gestart om 8 uur en maakte een run tot 15 uur, die wel steeds wisselde qua vermogen. Daarna nog van 16 tot 19 uur een run. Ik zie wel dat de compressor vermogen niet rustig loopt maar constant varieert, hetzelfde zie ik bij de cv temperatuur. Waar dit gedrag door wordt veroorzaakt weet ik nog niet.
Dat Nefit het druk momenteel heeft is mij ook verteld
Maar ik heb gelukkig geen ernstig probleem dus kan makkelijk wachten
Als je de vloerverwarming goed ingeregeld heb zal je nog langere runs krijgen (y)
en ze geven goed test weer op voor dit weekend
En voor warmwater bereiding heb ik alleen de keuze tussen comfort en Eco stand
Dus met de software update zal ik dan ook wel Eco + er bij krijgen denk ik
En het vermogen schommelt door de buitentemperatuur dus dat is prima
Alleen gek dat je na het aanzetten van koeling nu geen warm water kan maken in een run 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Voor de eigenaren van een BBQKees, sinds gisterochtend is er een fix voor de Compressor Activity beschikbaar zodat de defrost run zichtbaar wordt in de status.

https://github.com/MichaelDvP/EMS-ESP32/releases/tag/latest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCcpa1VN7B-Gm3EuG6-mSOPJnx4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LXmXda1fxiui7EV4JrDs7kqc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5mdaYs1zR8dPJ3lO9W6lbFDHhI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IWmJRAH52aUenF9KfIhSI24v.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Bij mij heeft de warmtepomp van gisterochtend 10:00 uur tot vanochtend 09:00 gedraaid op een vermogen van zo'n 3,3 kWh. Op onderstaande afbeeldingen kun je zien dat de gewenste temperatuur niet is gehaald terwijl dit tot op heden wel gebeurde. De aanvoerstreeftemperatuur lag tussen de 28 en 29 graden. De run is trouwens vanochtend gestopt omdat er vraag was naar warm water.

Totaal stroomverbruik van de woning was gisteren 19 kwh dus dat valt me opzich reuze mee. Binnenkort toch maar een aparte kwh meter plaatsen voor de warmtepomp.

Voetpunt: 25
Eindpunt: 33
Kamerinvloed: 1

Wat zouden jullie adviseren? Het voetpunt verhogen? Of zowel het voetpunt als het eindpunt verhogen?

Gisteravond was er trouwens niemand thuis en normaal gesproken zie je de temperatuur toch altijd wat oplopen als er mensen thuis zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTtmjOwAjml37DyOVK-z04De6Fs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jC18JYslNr0kZ8CsgLrBNiiQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lG9Lytql_KJR-uxcnh4uDY-4qAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0KEoMdj0T2CLXsSgfRuxkw1A.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lc1_D7PlV4YxH6jgJsWcIjxeHJk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QCOi2VY8m8d6318mDNzzf3Xu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:55:
Is het zo dat bij die TC3/TC0 instelling, zoals beschreven in de openingspost, ik die van mij dan moet instellen op 5.4? Maar op welke waarden moet je deze dan zetten tijdens de test...? Bij mij staat deze op 5. Als ik deze op 7 zet dan wordt de grafiek ook hoger.

En is het normaal dat het verschil na het terugmoduleren zakt naar 2 graden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_z5R-CySjJv2DFL5vrzg66wmZVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qryU3KY3g8RHHkEnErBSgzIH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 18-11-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:22:
[...]

Is het zo dat bij die TC3/TC0 instelling, zoals beschreven in de openingspost, ik die van mij dan moet instellen op 5.4? Maar op welke waarden moet je deze dan zetten tijdens de test...? Bij mij staat deze op 5. Als ik deze op 7 zet dan wordt de grafiek ook hoger.

En is het normaal dat het verschil na het terugmoduleren zakt naar 2 graden?

[Afbeelding]
Als je vloerverwarming hebt op 5 instellen voor de test met radiatoren op 7 zetten voor de test
Ik heb vloerverwarming en radiatoren en heb toen gewoon 5 graden gebruikt
Dan thermostaat op 30 zetten en 10 minuten laten draaien op volgas
Dan het verschil opschrijven en dat moet je dan bij Tc3 en tc0 invullen
En daarna bij Rustig verwarmen zal het verschil Dan 2 tot 3 graden zijn zag ik hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:10:
Dan het verschil opschrijven en dat moet je dan bij Tc3 en tc0 invullen
Ik heb hiervoor een sensor gemaakt in HA.

template:
- sensor:
- name: "Verschil TC3/TC0"
unit_of_measurement: "°C"
state: >
{% set tc0 = states('sensor.boiler_heat_carrier_return_tc0') | float %}
{% set tc3 = states('sensor.boiler_condenser_temperature_tc3') | float %}

{{ (tc3 - tc0) | round(1, default=0) }}

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• master1104
Voor de liefhebbers: Deze Domoticz sensoren heb ik draaien voor de hysteres. Is nagenoeg 100% nauwkeurig gebleken.

Stap 1) bij je hardware overzicht -> maak virtuele sensoren -> custom sensor uit de lijst kiezen
Stap 2) zoek de nieuwe sensor op in je overzicht bij tabblad 'overige' en stel aslabel in op b.v. K/min
Stap 3) herhaal stap 1 en 2, je hebt een custom sensor voor On en Off hysterese.
Stap 4) Kopieer onderstaand script en voeg daar de juiste naam van jouw sensoren in. Ik heb eigen namen gekozen, dus let even op hoe TC0, T1 en je net aangemaakte custom sensoren heten en pas dit aan in het script.
Stap5) het script zet je onder instellingen -> meer opties -> gebeurtenissen -> plusje -> DZVents -> minimal. Wis het format wat er standaard staat en plak onderstaand script met de aangepaste eigen namen er in.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
return {
    on = {
        timer = {"every minute"},
    },
    data = {},
    logging = {},
    execute = function(domoticz, triggeredItem)

if domoticz.devices("WP compressor activiteit").text == "none" then
            domoticz.devices("Wait for OFF hysterese").updateCustomSensor(0)
            local delta = domoticz.devices("EMS-ESP T vraag stooklijn").temperature - domoticz.devices("WP T1 current flow").temperature
            if delta < 0 then 
                domoticz.devices("Wait for ON hysterese").updateCustomSensor(0) 
            else 
                local current_value = domoticz.devices("Wait for ON hysterese").sensorValue
                local new_value = current_value + delta
                domoticz.devices("Wait for ON hysterese").updateCustomSensor(new_value) 
            end

elseif domoticz.devices("WP compressor activiteit").text == "heating" then
            local delta = domoticz.devices("WP T1 current flow").temperature - domoticz.devices("EMS-ESP T vraag stooklijn").temperature
            if delta < 0 then 
            else 
                local current_value = domoticz.devices("Wait for OFF hysterese").sensorValue
                local new_value = current_value + delta
                domoticz.devices("Wait for OFF hysterese").updateCustomSensor(new_value) 
            end

else 
        end
    end
}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OO-vRgQANmvdjlDagMYJ0g5s1NQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxU9YPVR38csCwFZApyizddm.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik nog voor de liefhebbers een Delta T sensor voor TC0 / TC3 en voor het koudemiddel condensor in / condensor uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
return {
    on = {
        devices = {'WP retourtemp (TC0)'},
    },
    data = {},
    logging = {},
        delta_T = domoticz.devices('WP condensor temp (TC3)').temperature - domoticz.devices('WP retourtemp (TC0)').temperature
        domoticz.devices('Delta T waterzijdig').updateTemperature(delta_T)
        delta_T = domoticz.devices('WP T gas side (condenser in) (TR7)').temperature - domoticz.devices('WP T  liquid side (condenser out) (TR3)').temperature
        domoticz.devices('Delta T koelmiddel').updateTemperature(delta_T)

end
}

Delta T waterzijdig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVLPpZbS9hglXwSM1v3H3w0Y0gY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2WvwJQ5MinS4a3rigY7bohr.jpg?f=fotoalbum_large

Delta T koelmiddel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2YgIgYwRJeSie1IrP8ML8RtRmg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gWRlaZx7Tp2dRayNA6HiZ7r5.jpg?f=fotoalbum_large

En de COP voor de gene die een tussenmeter hebben (niet per staat uitgewerkt, alleen totaal geleverde energie vs opgenomen energie in één getal, waardes die onlogisch zijn i.v.m. b.v. de nachtovergang worden genegeerd):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
return {
    on = {
        timer = { 'every 30 minutes' }
    },
    local COP
    Elektra_wh = domoticz.devices("Verbruik WP (via kWh meter)").WhToday
    Energie_wh = domoticz.devices("WP energie geleverd totaal").WhToday
    temp=(Energie_wh / Elektra_wh)*100
    COP = domoticz.utils.round(temp,0)
    if COP < 700 and COP > 75 then domoticz.devices('WP COP').updatePercentage(COP) end
end
}

COP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WBfeJO7bIiMO-v1FhDfrgizGKM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8ECcBkaO3v0G0MmucXbOEdF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben nog steeds verliefd op het gemak van Domoticz :9 _/-\o_

Oja, ik heb ook een voorpagina geschreven voor op ons muurscherm in de woonkamer. Dan kan ik de warmtepomp goed in de gaten houden tijdens de eerste winter :) En nee, deze is niet voor anderen te gebruiken ivm compleet custom intergratie en opzet op mijn eigen domotica. Plaatje is wat gesimplificeerd, maar geeft mij in elk geval snel overzicht. Tekst op de buitenunit is op het scherm trouwens wel goed leesbaar, ligt aan de printscreen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kl8gB_PC_IQ1UsQBjRbttIwEC_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eN3sHqkFKIgXLNZC08PAGWa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door master1104 op 18-11-2022 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

spok9

Groen...

Ik denk dat ik vannacht de grens heb ontdekt van hoever ik met de stille modus kom. Zie hieronder, het vermogen is niet stabiel als het kouder wordt. Heb de grens voor stille modus daarom bijgesteld naar 5K.

Of zou hier iets anders aan de hand kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVFQYO1k18hWVJJROjKLqMlpYGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxWZCeVmaeR4BlbAAvCEeUtU.jpg?f=fotoalbum_large

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 07:14:
Voor de eigenaren van een BBQKees, sinds gisterochtend is er een fix voor de Compressor Activity beschikbaar zodat de defrost run zichtbaar wordt in de status.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou die melding graag willen hebben, maar begreep dat er bij een van de updates iets met grote en kleine letters was veranderd waardoor men weer een hoop moest veranderen. Klopt dat? Anders kijk ik wel naar de pomp snelheid. Op het moment dat bij mij de status van heating verandert in niks schiet de pomp snelheid naar 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
SuperR1902 schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:41:
Nou daar gaan we, eerste koude nacht, eerste error: H01(5451).

Volgens mij; Te weinig flow tijdens defrost.

Aan het gasvebruik te zien is de gasketel aan het stoken. Ik weet nu dus niet of hij een nieuwe poging begint voordat ik de error accepteer/reset. Ik ben niet thuis dus kan de error niet resetten. Beetje spannend dat er een functie (de ketel stookt ipv de pomp) wordt gebruikt terwijl ik niet thuis ben :(

[Afbeelding]
Ik heb net mijn eerste succesvolle defrost gehad zonder alarm. Ik heb nu ingesteld dat als de circulatie pomp met >90% aan gaat dat ik de 2 grote radiators dicht bij het CV hok 5 minuten op 25 graden zet waardoor deze met zekerheid open gaan. Hiermee haal ik net voldoende flow. Het verschil tussen tc3 en tc0 is volgens mij alsnog langer dan 1 minuut groter dan 5 *C, maar het alarm blijft gelukkig uit. Eens kijken of het eenmalig mazzel is of dat dit een robuuste oplossing is. Dit weekend is wel de vuurproef voor de setup.

[ Voor 5% gewijzigd door SuperR1902 op 19-11-2022 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
spok9 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:12:
Ik denk dat ik vannacht de grens heb ontdekt van hoever ik met de stille modus kom. Zie hieronder, het vermogen is niet stabiel als het kouder wordt. Heb de grens voor stille modus daarom bijgesteld naar 5K.

[Afbeelding]
Ik denk dat je 3 defrosts hebt gehad waardoor je aanvoer temperatuur instorte en de pomp weer op hoger vermogen moest starten voordat deze continu laag gaat draaien. Ik denk dat dit normaal is.
Edit: Waar de 2e bult hoog vermogen vandaan komt tussen defrost door kan ik niet plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door SuperR1902 op 19-11-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:04
@spok9

In het stroomschema staat een Delta = 29%.
Waarvan is dit de resultante?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
Symbool voor een pomp. In dit geval de modulatie van maximale snelheid lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
spok9 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:12:

[Afbeelding]
Ik draai ook op stille modus en het was vannacht -3 en nu nog steeds -1 hier. Een aantal defrost gehad maar tussen de defrosts heb ik geen piek zoals bij jou.

Woning is keurig op 20,2 graden gebleven (ingestelde temperatuur van 20,5). Gistermiddag de stooklijn iets bijgesteld.

Is dit niet een gevolg van een wisselbedrijf instellingen? Dus dat er zowel vraag naar warm water als cv is en dat de warmtepomp om de zoveel minuten schakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
Sinds 1,5 week een hybride warmtepomp met monoblok 7.0.
Het heeft vannacht iets gevroren, pomp geeft aan -2 graden.

Nu zie ik dat vanochtend tegen 07.00 uur de cv heeft bijgesprongen. Dit vind ik wel heel snel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/suZlyZLoUJeqTi-FLRd6zZ0YNZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uiCDiTNbckWopSNjQSGaJ4TS.png?f=fotoalbum_large

Is dit normaal en ook nodig?

Kan ik dit ook aanpassen of moet ik dit niet doen?

[ Voor 44% gewijzigd door Buis07 op 19-11-2022 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Laatst online: 01-10 22:34

gizmo9003

Go For It!

Ik heb enorm veel gelezen en geleerd in dit topic. Vanaf deze ochtend is mijn warmtepomp ook weer aan de gang gegaan (veel zon, ramen op het zuiden, goed geisoleerd, dus nog geen verwarming gehad).

Drie of vier runs van +- een uur die kort op elkaar volgen.

Met BBQKees kastje krijg ik onderstaande grafieken, en nu ben ik in de war. Bij iedereen zie ik TC3/TC0 toenemen als de compressor aanslaat (logisch), maar bij mij lijkt deze juist af te nemen? Het lijkt haast wel een geinverteerd signaal..... :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5ZeLcyJ2gvPMEas8M8iIAUw-Ys=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GRzoOgukrXH3lDhd2imsvgzf.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2koZKudvWS3hayPACl6jcHrxGps=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CExUNxTg9lCugrv10EqZd8aO.png?f=fotoalbum_tile

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
Buis07 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:37:
Sinds 1,5 week een hybride warmtepomp met monoblok 7.0.
Het heeft vannacht iets gevroren, pomp geeft aan -2 graden.

Nu zie ik dat vanochtend tegen 07.00 uur de cv heeft bijgesprongen. Dit vind ik wel heel snel.

[Afbeelding]

Is dit normaal en ook nodig?

Kan ik dit ook aanpassen of moet ik dit niet doen?
Hangt van het warmteverlies van je huis en een hoop instellingen af. Je installateur heeft (ook) als belang dat jij niet gaat klagen dat je het koud hebt dus zal de warmtepomp conservatief afstellen waardoor de HR ketel snel bijspringt.

Ik zou zeker zelf onderzoek doen naar de beste instellingen voor jouw huis en jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
gizmo9003 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:00:
Ik heb enorm veel gelezen en geleerd in dit topic. Vanaf deze ochtend is mijn warmtepomp ook weer aan de gang gegaan (veel zon, ramen op het zuiden, goed geisoleerd, dus nog geen verwarming gehad).

Drie of vier runs van +- een uur die kort op elkaar volgen.

Met BBQKees kastje krijg ik onderstaande grafieken, en nu ben ik in de war. Bij iedereen zie ik TC3/TC0 toenemen als de compressor aanslaat (logisch), maar bij mij lijkt deze juist af te nemen? Het lijkt haast wel een geinverteerd signaal..... :?
[Afbeelding][Afbeelding]
Vandaag is de eerste keer dat de verwarming aan gaat sinds de zomer? Wat voor temperatuur heb je in huis dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Wollie91 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:10:
[...]
Vandaag is de eerste keer dat de verwarming aan gaat sinds de zomer? Wat voor temperatuur heb je in huis dan?
19.5 graden nu. Voornamelijk door de zon op het zuiden (ruim 25m2 glas) en de zonnige dagen afgelopen week en nog 2 avonden houtkacheltje stoken. Absoluut niet verglijkbaar met afgelopen jaar overigens ;).

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
gizmo9003 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:00:
Dit is een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Ah dat verklaart een hoop! Zat net nog de post te lezen over firmware update van BBQkees om dit weer te geven, maar in mijn hoofd had ik niet verwacht deze ochtend ineens uit het niets 4 defrosts te hebben kort achter elkaar... 8)7 thanks!

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
gizmo9003 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:40:
[...]

Ah dat verklaart een hoop! Zat net nog de post te lezen over firmware update van BBQkees om dit weer te geven, maar in mijn hoofd had ik niet verwacht deze ochtend ineens uit het niets 4 defrosts te hebben kort achter elkaar... 8)7 thanks!
Ik had er 5 deze ochtend, wat ik wel erg veel vind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3f_xnTlbf6UtVDuzOhLjFH4Xr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R8WdQNK4YFnBNiLnNahHMtYR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Hier ook elk uur een defrost momenteel. Het is ook koud in het oosten en bovendien super vochtig.

Wat is bij jullie (voor de mensen met een tussenmeter én een Split 9 uitvoering) het maximale vermogen wat de warmtepomp uit het net trekt zonder elementen?

Ik zie maximaal 2360W totaal (incl CV pomp en regeling) en vermoed dat dat gelijk is aan alle trappen van de compressor vrijgegeven. Daar kan ik mooi een sensor voor warmtepomp % van max vermogen van maken. Hier loopt hij af en toe op 100% compressorvermogen met een vermogensafgifte van 7.6kw warmte. Gevoelstemperatuur stond net op -8gr, dus op zich niet heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 07:14:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb de update gedaan, maar krijg bij een defrost nog steeds 'heating' te zien op de sensor "compressor activity ". Krijg jij daar wel "defrost" te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
master1104 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:29:
Ik heb de update gedaan, maar krijg bij een defrost nog steeds 'heating' te zien op de sensor "compressor activity ". Krijg jij daar wel "defrost" te zien?
Waar heb je de update vandaan gehaald? Bij mij werkt het. Wat zie jij bij Compressor Activity?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFSnJwZJZfv6I_12uMlp_dvtEoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JSGrGcuhXjqO1NhbyIa54H3E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
master1104 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:04:
Hier ook elk uur een defrost momenteel. Het is ook koud in het oosten en bovendien super vochtig.

Wat is bij jullie (voor de mensen met een tussenmeter én een Split 9 uitvoering) het maximale vermogen wat de warmtepomp uit het net trekt zonder elementen?

Ik zie maximaal 2360W totaal (incl CV pomp en regeling) en vermoed dat dat gelijk is aan alle trappen van de compressor vrijgegeven. Daar kan ik mooi een sensor voor warmtepomp % van max vermogen van maken. Hier loopt hij af en toe op 100% compressorvermogen met een vermogensafgifte van 7.6kw warmte. Gevoelstemperatuur stond net op -8gr, dus op zich niet heel vreemd.
Hier 1 defrost vanmorgen en het was hier 4 graden als minimum temperatuur zag ik
Opgenomen vermogen warmtepomp + pompen is 700 W
En compressor draait op minimaal vermogen met een aanvoertemperatuur van 27 graden om het huis warm te maken had de nacht verlaging op 19.5 graden staan en nu weer rustig het huis opwarmen tot 20,5 gradenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OezejgsGF6y2yoqN1Ps-mUVhEb0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aBGK9yBWBnqO0Y2fmKcBN41S.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6v2xif5qv-wVjxdrqSYHtWshyWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DphBXF2Kx3VdeBY4euSbwya1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
master1104 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 11:29:
[...]

Het kan dat je MQTT even uit moet zetten 5 minuten op het BBQKEES kastje en dan herstarten en weer aanzetten om de nieuwe sensors te zien in home assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
Ik heb net interessant gedrag ontdekt vermoed ik. Een paar weken geleden heb ik 'stil bedrijf' aangezet, omdat m'n warmtepomp toch ruim voldoende vermogen heeft. Maar sindsdien moduleert ‘ie elke keer tot 42% terug. Voorheen was dat altijd 30%.

Vanmorgen weer het stil bedrijf uitgezet en m'n huidige run gaat weer netjes terug naar 30%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Uit eigen interesse even verder gepuzzeld om het ding beter te snappen, deel hem hier zodat iemand er misschien iets aan heeft. De 'formule' die gebruikt wordt om de TargetFlow temperature te bepalen, in het geval kamerinvloed wordt gebruikt (en van waaruit dus weer icm de hysteris en currentflow wordt bepaald wanneer de warmtepomp inschakelt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpIf_Lv0NLQURaxJAoMeAvOQA9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2lxzdSSdULAsnHRfphnRPoYV.png?f=fotoalbum_large

Heb hem op verschillende punten in de tijd gecheckt, en dat klopt. Enige wat ik zie is dat mijn targetflow temp naar 0 schiet op de momenten dat mijn klokprogramma op de stand 'sparen' springt (22:30 - 05:30).
Maar waarom die dan naar 0 schiet in plaats van een andere waarde... geen idee? Want als die echt op 0 staat dan zou currentflow altijd groter zijn dan targetflow temp en de pomp dus niet meer aanspringen in de 'sparen' stand? Dus ik vermoed dat er nog een uitzonderingetje zit ergens...

tjah..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

Ik zie ondanks de update en restart kastje en mqtt ook nog geen defrost statussen voorbij komen.
RobEppink schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:22:
@spok9

In het stroomschema staat een Delta = 29%.
Waarvan is dit de resultante?
Pompsnelheid denk ik? Maar het plaatje is van @master1104 ;)
JakeOfOz schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:23:
Ik heb net interessant gedrag ontdekt vermoed ik. Een paar weken geleden heb ik 'stil bedrijf' aangezet, omdat m'n warmtepomp toch ruim voldoende vermogen heeft. Maar sindsdien moduleert ‘ie elke keer tot 42% terug. Voorheen was dat altijd 30%.

Vanmorgen weer het stil bedrijf uitgezet en m'n huidige run gaat weer netjes terug naar 30%
Of is 42% van het max vermogen van de stille modus gelijk aan 30% van het maximale vermogen in de reguliere modus? :) Wat is het opgenomen vermogen (Watt) in beide situaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
spok9 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:28:
Ik zie ondanks de update en restart kastje en mqtt ook nog geen defrost statussen voorbij komen.
Heb je de update gedownload van de link die ik had geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Mijn compressor power output was een beetje gek gaan doen. Als test heb ik toen mijn TC3/TC0 aangepast van 5 naar 7 K en toen kreeg ik een mooie stabiele output. Ik snap niet helemaal waarom ik van die hoge pieken kreeg bij 5K en niet meer bij 7K. Die pieken waren trouwens als de TC3 onder de target kwam, maar dat gebeurde ook nadat ik had verhoogd van 5 naar 7K en toen kreeg in niet van die hoge pieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-sIUtBJNJUqNZ_9J6rEA3J1ffw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aStsiswGUrFS7sNiEnWNxsRY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_JnmrkZTW76XtOe8Mk4Ng4Ky68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0x1mSjxm9BO3lkwwZ5tWEHUa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door HansRemmerswaal op 19-11-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
[quote]HansRemmerswaal schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:17:
Mijn compressor power output was een beetje gek gaan doen. Als test heb ik toen mijn TC3/TC0 aangepast van 5 naar 7 K en toen kreeg ik een mooie stabiele output. Ik snap niet helemaal waarom ik van die hoge pieken kreeg bij 5K en niet meer bij 7K. Die pieken waren trouwens als de TC3 onder de target kwam, maar dat gebeurde ook nadat ik had verhoogd van 5 naar 7K en toen kreeg in niet van die hoge pieken.

Hans.
Kun je uitleggen, waarom je (succesvol) gekozen heb voor deze optie (TC3/TC0 5>>7)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:27
Zit vandaag weer eens actief te monitoren op target en current flow waardes. Het valt mij op dat de target (in dit geval 29gr) niet gehaald wordt. Zojuist 1 van de 2 verdelers dichtgezet en zie nu de current waarde wel oplopen. Zou je dan zeggen je hebt te weinig flow of juist teveel door het hele systeem? De pomp staat al best hard en hoort deze ook best goed door het huis heen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
rroetenberg schreef op zondag 20 november 2022 @ 00:44:
Zit vandaag weer eens actief te monitoren op target en current flow waardes. Het valt mij op dat de target (in dit geval 29gr) niet gehaald wordt. Zojuist 1 van de 2 verdelers dichtgezet en zie nu de current waarde wel oplopen. Zou je dan zeggen je hebt te weinig flow of juist teveel door het hele systeem? De pomp staat al best hard en hoort deze ook best goed door het huis heen
Als onderdeel van het (opnieuw) inregelen van mijn vloerverwarming heb ik de pompsnelheid op stand 3 gezet. Stand 3 van de Wilo pomp is volgens de documentatie noodzakelijk bij meer dan 6 groepen en als de individuele groep lengte langer als 90 meter is. Wat dus beide bij mij het geval. De pomp stond in stand 2 (maakte al redelijk lawaai) maar ik had een tweetal ruimtes die nooit helemaal op temperatuur kwamen, beide hebben een groepslengte van ca. 110 meter. Nu de pomp op stand 3 gezet (nog meer lawaai dan in stand 2), een gemiddelde Delta t van 3 graden per groep. Heb nu wel het gevoel dat de vloer in beide ruimtes warmer wordt dan voorheen, dus het veranderen van de pompstand van 2 naar 3 lijkt inderdaad voor een hogere flow en een hogere warmteafgifte te zorgen. Alleen het geluid van de pomp is wel een dingetje…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
spok9 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:28:
Of is 42% van het max vermogen van de stille modus gelijk aan 30% van het maximale vermogen in de reguliere modus? :) Wat is het opgenomen vermogen (Watt) in beide situaties?
Wauw, dat was nog niet in me opgekomen. Lijkt inderdaad het geval te zijn. Heb (nog) geen tussenmeter, maar met het nachtverbruik lijken ze allebei hetzelfde te doen tijdens een langere run (ca. 1100W).

Wel een beetje vreemde manier van monitoren door Nefit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

HansRemmerswaal schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:17:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wonderlijk, mijn TC3-TC0 komt niet eens boven de 4 uit… wel echt veel schommelingen in vermogen en flow temperaturen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTfz49yET2UCYj8V8f76GlzMpDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G29NMWxkjo748UX7qcwJlAQV.jpg?f=fotoalbum_large

Rond middernacht heb ik de temperaturen van de bovenverdiepingen wat verhoogd, dus vanaf dat moment gingen alle radiatoren open…

Ik snap niet zo goed waar die enorme schommelingen in vermogen en temperatuur vandaan komen, waarin de oorzaak ligt en hoe dat dus wat constanter te krijgen. Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:41
spok9 schreef op zondag 20 november 2022 @ 07:48:
[...]

Wonderlijk, mijn TC3-TC0 komt niet eens boven de 4 uit… wel echt veel schommelingen in vermogen en flow temperaturen:

[Afbeelding]

Rond middernacht heb ik de temperaturen van de bovenverdiepingen wat verhoogd, dus vanaf dat moment gingen alle radiatoren open…

Ik snap niet zo goed waar die enorme schommelingen in vermogen en temperatuur vandaan komen, waarin de oorzaak ligt en hoe dat dus wat constanter te krijgen. Iemand suggesties?
Dat zijn defrosts. Je warmtepomp draait op vol vermogen, het vriest en het is nog relatief vochtig buiten. Dan heb je snel ijs op je buiten unit. Elk uur een defrost is niet ongebruikelijk nu. En daar komen ook die schommelingen vandaan.

Vannacht is mijn hybride overgesprongen op gas. Hij stond gisteren al op vol vermogen te draaien en vannacht was het klaar. Ben benieuwd wanneer hij weer terug springt.

[ Voor 7% gewijzigd door Noxa op 20-11-2022 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
@Nous112 @
Pomp op stand twee
En dan alles goed inregelen zodat overal de retour het zelfde is En dan krijg je ook tegendruk voor de pomp en dan maakt deze minder geluid ook nog :)
En pomp kan te hard staan heb ik ook gemerkt vorig jaar
Pomp staat nu op stand 1 hier na het inregelen van de retour temperatuur
En hele huis lekker warm met 29 graden aanvoertemperatuur
en nog steeds draait de warmtepomp op minimum vermogen opgenomen stroom blijft rond de 700W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
spok9 schreef op zondag 20 november 2022 @ 07:48:
[...]

[Afbeelding]

Dat zijn defrost En dan onttrekt de warmtepomp warmwater uit je cv systeem
En gaat na defrost dit warmte verschil weer proberen zo snel mogelijk weer aan te vullen
Soms kan het helpen om je stooklijn iets lager te zetten
Dan hoeft de warmtepomp namelijk minder hard te werken namelijk
Dit waren mijn defrost gisteren en vanacht 6 totaal tot nu toe Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THiD1Bcz2-0jOOZ_C2PKWVE0OFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XwP3W3srUG4G29gA0i3cfuE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izM0CiMRhlgoBW2Xrx-z2EPkbQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fBK6xyNk1A0nFcIUdZJpZsU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Noxa schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:11:
[...]

Dat zijn defrosts. Je warmtepomp draait op vol vermogen, het vriest en het is nog relatief vochtig buiten. Dan heb je snel ijs op je buiten unit. Elk uur een defrost is niet ongebruikelijk nu. En daar komen ook die schommelingen vandaan.

Vannacht is mijn hybride overgesprongen op gas. Hij stond gisteren al op vol vermogen te draaien en vannacht was het klaar. Ben benieuwd wanneer hij weer terug springt.
Toch jammer dat een hybride niet langer kan draaien als het vriest
Kan je ze niet allebij laten werken hybride En de gasketel samen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:26:
[...]

Willem.
Onze hybride draait keurig door bij nu - 7. En de gas CV stookt bij op 41 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
RobEppink schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:21:
Hans.
Kun je uitleggen, waarom je (succesvol) gekozen heb voor deze optie (TC3/TC0 5>>7)?
Die 7 was de waarde voordat ik deze naar 5K had gezet. Maar ik heb iets te vroeg gejuicht. Kort na mijn post begon de warmtepomp rond 20.30 uur weer te jojo'en.

Al die hoge pieken zijn defrost, prima, maar waarom tussen die pieken niet een stabiel vermogen?

Iemand een suggestie?

Voetpunt 25
Eindpunt 45
Kamerinvloed uit
Delta TC3/TC0 = 7 (was 5 tot gisteren +/- 16.45)
Hysterises = 150 (ergens vannacht verlaagd van 300 naar 150 omdat de 300 niet wordt gehaald, door de defrost wordt de hystereses steeds gereset)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umBXLl5wH5Z_blsZZLcsveNJANc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VnGBZgAgK0QT2YENIa14cnvB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door HansRemmerswaal op 20-11-2022 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

Dank @Noxa en @Willem senior. Naast de defrosts is ook mijn hybride op gas overgegaan vannacht, dat verklaart ook de uitschieters richting 40 graden. Het gaat overigens altijd hand in hand @Willem senior, de warmtepomp blijft doen wat ie kan.

In mijn geval denk ik dat de compressor niet voldoende vermogen kon leveren doorat de stille modus actief was, heb de grens daarvoor nu op 2 graden gezet. De warmtepomp zou het namelijk wel langer moeten kunnen volhouden zonder de ketel bij te schakelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
spok9 schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:52:
Dank @Noxa en @Willem senior. Naast de defrosts is ook mijn hybride op gas overgegaan vannacht, dat verklaart ook de uitschieters richting 40 graden. Het gaat overigens altijd hand in hand @Willem senior, de warmtepomp blijft doen wat ie kan.

In mijn geval denk ik dat de compressor niet voldoende vermogen kon leveren doorat de stille modus actief was, heb de grens daarvoor nu op 2 graden gezet. De warmtepomp zou het namelijk wel langer moeten kunnen volhouden zonder de ketel bij te schakelen :)
We hebben de grens stille modus (7) 2 graden gezet boven de grens inschakeling bijverwarming (5).
Dan lopen die twee grootheden elkaar niet voor de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Willem senior schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:26:
[...]

Als dat kan dan is dat natuurlijk wel interessant. Hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:47:
[...]

Die 7 was de waarde voordat ik deze naar 5K had gezet. Maar ik heb iets te vroeg gejuicht. Kort na mijn post begon de warmtepomp rond 20.30 uur weer te jojo'en.

Al die hoge pieken zijn defrost, prima, maar waarom tussen die pieken niet een stabiel vermogen?

Iemand een suggestie?

Voetpunt 25
Eindpunt 45
Kamerinvloed uit
Delta TC3/TC0 = 7 (was 5 tot gisteren +/- 16.45)
Hysterises = 150 (ergens vannacht verlaagd van 300 naar 150 omdat de 300 niet wordt gehaald, door de defrost wordt de hystereses steeds gereset)

[Afbeelding]
Tussen de pieken probeert de warmtepomp zijn gevraagde aanvoerstreeftemperatuur te halen en verhoogt daardoor waarschijnlijk zijn vermogen maar dan vriest de warmtepomp ook weer sneller dicht
Dus dan laat de warmtepomp zijn vermogen weer wat zaken en dat blijft die proberen tot dat de aanvoertemperatuur berijkt is met gevolg dat je soms veel defrost cyclus krijgt
Als het mooi winter weer is met vorst en zonnig weer dan gebeurt dat bijna niet want dan is het niet zo vochtig buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Noxa schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:07:
[...]

Dat weet ik niet ik heb geen hybride systeem
Ik vroeg dat juist omdat ik dat juist wel verwacht van een hybride systeem
Om zo samen je huis te verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

RobEppink schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:56:
[...]

We hebben de grens stille modus (7) 2 graden gezet boven de grens inschakeling bijverwarming (5).
Dan lopen die twee grootheden elkaar niet voor de voeten.
Hmm die instelling kan ik niet vinden, waar zit deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Willem senior schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:12:
[...]

Dat weet ik niet ik heb geen hybride systeem
Ik vroeg dat juist omdat ik dat juist wel verwacht van een hybride systeem
Om zo samen je huis te verwarmen
Zal me er eens in verdiepen. Maar ik zie nergens een meng klep zitten die flow uit 2 systemen kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
spok9 schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:22:
[...]

Hmm die instelling kan ik niet vinden, waar zit deze?
Doorklikken bij 'stille modus' instelling.
Kom je temp. instelling vanzelf tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:14:
[...]

@Nous112 @
Pomp op stand twee
En dan alles goed inregelen zodat overal de retour het zelfde is En dan krijg je ook tegendruk voor de pomp en dan maakt deze minder geluid ook nog :)
En pomp kan te hard staan heb ik ook gemerkt vorig jaar
Pomp staat nu op stand 1 hier na het inregelen van de retour temperatuur
En hele huis lekker warm met 29 graden aanvoertemperatuur
en nog steeds draait de warmtepomp op minimum vermogen opgenomen stroom blijft rond de 700W
Het finetunen moet ik nog gaan doen, helaas vandaag geen tijd voor. Het is niet zo dat ik de pomp stand 3 via de leidingen of de vloer hoor, alleen de pomp zelf maakt in de technische ruimte veel meer lawaai. Heb in totaal 18 groepen, waarvan 9 groepen boven de 90 meter. Lijkt me dat ik dus voldoe aan de “criteria” voor stand 3. Wat voor effect had jij @Willem senior dan bij stand drie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:09:
Tussen de pieken probeert de warmtepomp zijn gevraagde aanvoerstreeftemperatuur te halen en verhoogt daardoor waarschijnlijk zijn vermogen maar dan vriest de warmtepomp ook weer sneller dicht
Dus dan laat de warmtepomp zijn vermogen weer wat zaken en dat blijft die proberen tot dat de aanvoertemperatuur berijkt is met gevolg dat je soms veel defrost cyclus krijgt
Als het mooi winter weer is met vorst en zonnig weer dan gebeurt dat bijna niet want dan is het niet zo vochtig buiten
Ik begrijp dat ik defrost krijg en tijdens zo'n defrost wordt de hysteresis gereset omdat de current flow onder de target flow komt, dus start er een nieuwe heating cycle.

Maar daarna zakt het vermogen te snel terug waardoor de current flow weer on de target zakt, dus weer wordt de hysteresis gereset en weer start er een nieuwe heating cycle. Etc etc totdat er weer een defrost komt. En dan heb je dit jojo effect.

Maar hoe dit te doorbreken? Hoe te voorkomen dat de current flow steeds weer onder die target zakt? Als de compressor niet was terug gemoduleeerd naar 2.5 - 2.7 maar naar 3.0 dan was de current flow waarschijnlijk boven de target gebleven. En had ik niet dit jojo effect gehad. Nu lijkt het haast alsof mijn compressor maar 3 standen heeft; hoog, laag en uit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIf4yLk6ObYGEzRwmjGpfTfnKkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xVtEUr7pl0bU6ANrHnQc77D0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

RobEppink schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:30:
[...]

Doorklikken bij 'stille modus' instelling.
Kom je temp. instelling vanzelf tegen
Sorry, de grens voor bijverwarming bedoel ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Hier ook weer aan de defrosts. Om 5u (klokprogramma switch van sparen -> verwarmen) zie ik een nette run.
Vanaf een uur of 7 beginnen de defrosts. Wat me opvalt, is dat de targetflow temperatuur helemaal niet meer gehaald wordt? Terwijl de compressor wel op 8kW draait voor een paar uur. En om 5u had hij er geen probleem mee de flow binnen no-time naar target te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heoZn3FnhFS4mTJhy1XenoWHen0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mw5fvT1TXl75qbXowAFrxbju.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door gizmo9003 op 20-11-2022 09:59 ]

tjah..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
HansRemmerswaal schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:41:
[...]

Ik begrijp dat ik defrost krijg en tijdens zo'n defrost wordt de hysteresis gereset omdat de current flow onder de target flow komt, dus start er een nieuwe heating cycle.

Maar daarna zakt het vermogen te snel terug waardoor de current flow weer on de target zakt, dus weer wordt de hysteresis gereset en weer start er een nieuwe heating cycle. Etc etc totdat er weer een defrost komt. En dan heb je dit jojo effect.

Maar hoe dit te doorbreken? Hoe te voorkomen dat de current flow steeds weer onder die target zakt? Als de compressor niet was terug gemoduleeerd naar 2.5 - 2.7 maar naar 3.0 dan was de current flow waarschijnlijk boven de target gebleven. En had ik niet dit jojo effect gehad. Nu lijkt het haast alsof mijn compressor maar 3 standen heeft; hoog, laag en uit...

[Afbeelding]
Het onder de temperatuur zakken reset inderdaad de hysterese, maar start geen nieuwe cyclus. De compressor gaat er niet anders door draaien, het is puur de teller die een reset krijgt waardoor hij weer langer zal doordraaien. Wel is het zo dat na een defrost de temp zo ver onder de vraag zit dat de compressor naar maximaal gaat met als gevolg het snel dichtvriezen. Maw, een defrost triggert op die manier wel echt een nieuwe cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
spok9 schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:43:
[...]

Sorry, de grens voor bijverwarming bedoel ik :)
"Bijverwarming met mengklep" >> "Buitentemp. Parallelbedrijf."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Als het wel warm in huis is kan je dit ook als positief zien. Door de hoge flow blijft de temperatuur lekker laag en dat is super voor je rendement. Maw, zo laten staan en de stooklijn wat verlagen is ook een optie.

Om je vraag te beantwoorden, de flow is idd te hoog. Als je de groepen wat smoort of je delta T iets verhoogd haalt hij de waarde ws wel. Nadeel is dan dus je rendement die iets zal zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
master1104 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:07:
[...]
Het onder de temperatuur zakken reset inderdaad de hysterese, maar start geen nieuwe cyclus. De compressor gaat er niet anders door draaien, het is puur de teller die een reset krijgt waardoor hij weer langer zal doordraaien. Wel is het zo dat na een defrost de temp zo ver onder de vraag zit dat de compressor naar maximaal gaat met als gevolg het snel dichtvriezen. Maw, een defrost triggert op die manier wel echt een nieuwe cyclus.
Ja dat bedoel ik.
Door de defrost zakt de current flow onder de target, de hysteresis wordt gereset en een heating run wordt gestart waarbij de compressor eerst naar max schiet om de current flow weer snel boven de target te krijgen. Ofwel een nieuwe heating cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:27
master1104 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:11:
[...]

Als het wel warm in huis is kan je dit ook als positief zien. Door de hoge flow blijft de temperatuur lekker laag en dat is super voor je rendement. Maw, zo laten staan en de stooklijn wat verlagen is ook een optie.

Om je vraag te beantwoorden, de flow is idd te hoog. Als je de groepen wat smoort of je delta T iets verhoogd haalt hij de waarde ws wel. Nadeel is dan dus je rendement die iets zal zakken.
het rendement is juist heel slecht nu aangezien de warmtepomp lange tijd op 100% blijft draaien. Ik zal eens gaan onderzoeken naar de opties. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
@master1104

Vrijdag jl. post je o.a. een 'voorpagina voor op ons muurscherm' .

Vraag over data
- Buitenunit levert 38.5 graden
- Display enviline 28.3 graden
- Mengverdeler 28 1 graden

* hoe wordt het verschil tussen 38.5 en 28.3 verklaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Nous112 schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:36:
[...]

Het finetunen moet ik nog gaan doen, helaas vandaag geen tijd voor. Het is niet zo dat ik de pomp stand 3 via de leidingen of de vloer hoor, alleen de pomp zelf maakt in de technische ruimte veel meer lawaai. Heb in totaal 18 groepen, waarvan 9 groepen boven de 90 meter. Lijkt me dat ik dus voldoe aan de “criteria” voor stand 3. Wat voor effect had jij @Willem senior dan bij stand drie?
pomp gierde en de leidingen begonnen te suizen en de kranen van de radiators boven vonden het ook niet fijn maakten ook een hoop geluid op stand 3
stand twee gaat hier goed
maar ik heb nu de pomp op stand 1 staan en alles blijft netjes draaien en warm tot nu toe geen hogere aanvoertemperatuur nodig
grootste vloerverwarmings groep is hier 120 meter ongeveer de andere groepen zijn maar 75 tot 80 meter
totaal heb ik maar 4 groepen vloerverwarming en twee radiators beneden en boven nog 4 radiatoren
meestal is meer flow meer afgifte en zou dus de aanvoertemperatuur omlaag kunnen
ik heb de pomp snelheid en mijn stooklijn 1 graad verlaagd zodat de warmtepomp rustiger draait en toch het huis op temperatuur blijft
op temperatuur het huis houden is makkelijker voor een warmtepomp dan het huis opwarmen met aanvoer hogere temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:41:
[...]

[Afbeelding]
ik zie in je grafiek dat bij 30/31 graden het redelijk stabiel draaide
dus daar moet je nu je stooklijn op instellen dat de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur dat nu wordt en dan weer aan kijken
ik heb voor ongeveer de zelfde vraag temperatuur tekrijgen een stooklijn van
voetpunt 25 en eindpunt van 37 ingesteld dus dat zou je ook kunnen proberen
en dan kijken hoe de warmtepomp draait

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:32

The Legend

*Plop*

Noxa schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:07:
[...]

Een hybride installatie draait als het goed is wel gewoon samen. Er zit een mengklep in de binnenunit. Mijn hybride installatie (5kW monoblock) begon in de ‘hybride modus’ (dan berekent de WP op basis van de ingevoerde waarde of het rendabel is om bij te verwarmen op gas) al in september met bijverwarmen via de ketel. Daar is Nefit toen bijgeweest, maar die konden de oorzaak niet vinden (behalve mogelijke verstoring door het BBQKees kastje op de EMS-bus). Toen is de WP in parallelbedriif gezet, dan schakelt ‘ie de bijverwarming alleen nog maar op temperatuur. Afgelopen winter heb ik nooit hoeven bijverwarmen met de ketel, maar toen hadden we ook geen strenge winter.

Hier was het afgelopen nacht -5,5 op de gevel. Mijn monoblock draait al een tijdje hele dagen, maar heeft van 2 uur vannacht tot 10.30 vanmorgen op 100% moeten draaien om het warm te houden. Dat is wel slecht voor de COP. Gisteren 23kW verbruikt en 92kW opgewekt, COP van 4. Vandaag tot nu 16 verbruikt en 53 opgewekt, COP van 3,25. Ik betaal voor elektra minder dan 20 cent per kW en voor gas 93 cent per m3, dus ik denk dat het voor mij bijna nooit rendabel is om überhaupt de gasketel mee te laten doen. De vraag is alleen tot welke temperaturen m’n 5kW monoblock het warm houdt :) (2-1-kap uit 2015, type C ventilatie, niet echt heel kierdicht, gevel Rc5 dak RC6).

Plaatjes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSrKkltGbnqSki8PHschR00r0YY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7AXx6P4A4Mrmu53zzTbjYW6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8Q5kXW8H_3UhBfDQStx0hohtMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNj8iRMI4qgkHRJ3ri1qSQNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ildHWJF6NPup6M-cesYcpBAlyG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HF4qNZ9aZd6kwYzG35imtDG0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DySy_IV1sFZppSdeJOFz2V3q8HA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwVY1R5139dqmTWhu0aghMYK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door The Legend op 20-11-2022 11:11 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
The Legend schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:06:
[...]

Een hybride installatie draait als het goed is wel gewoon samen. Er zit een mengklep in de binnenunit. Mijn hybride installatie (5kW monoblock) begon in de ‘hybride modus’ (dan berekent de WP op basis van de ingevoerde waarde of het rendabel is om bij te verwarmen op gas) al in september met bijverwarmen via de ketel. Daar is Nefit toen bijgeweest, maar die konden de oorzaak niet vinden (behalve mogelijke verstoring door het BBQKees kastje op de EMS-bus). Toen is de WP in parallelbedriif gezet, dan schakelt ‘ie de bijverwarming alleen nog maar op temperatuur. Afgelopen winter heb ik nooit hoeven bijverwarmen met de ketel, maar toen hadden we ook geen strenge winter.

Hier was het afgelopen nacht -5,5 op de gevel. Mijn monoblock draait al een tijdje hele dagen, maar heeft van 2 uur vannacht tot 10.30 vanmorgen op 100% moeten draaien om het warm te houden. Dat is wel slecht voor de COP. Gisteren 23kW verbruikt en 92kW opgewekt, COP van 4. Vandaag tot nu 16 verbruikt en 53 opgewekt, COP van 3,25. Ik betaal voor elektra minder dan 20 cent per kW en voor gas 93 cent per m3, dus ik denk dat het voor mij bijna nooit rendabel is om überhaupt de gasketel mee te laten doen. De vraag is alleen tot welke temperaturen m’n 5kW monoblock het warm houdt :) (2-1-kap uit 2015, type C ventilatie, niet echt heel kierdicht, gevel Rc5 dak RC6).

Plaatjes!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vraag:
Bijverwarmen CV-gas:
Je noemt 'hybride' 'op basis van ingevoerde waardes': bedoel je daarmee de ingevoerde marktprijzen m3 en kWh?.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:32

The Legend

*Plop*

RobEppink schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:37:
[...]

Vraag:
Bijverwarmen CV-gas:
Je noemt 'hybride' 'op basis van ingevoerde waardes': bedoel je daarmee de ingevoerde marktprijzen m3 en kWh?.
Het is een waarde die je kunt instellen van 0 tot 20, en die volgt uit een berekening met je eigen energieprijzen idd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyBx8v11araZFxxgpMKx6LcHVng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAXcNEtVKEkVGagCrsAFDUt5.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat die ingevoerde waarde dan precies doet op welk moment is een redelijke black box.

[ Voor 5% gewijzigd door The Legend op 20-11-2022 12:40 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
rroetenberg schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:39:
[...]

het rendement is juist heel slecht nu aangezien de warmtepomp lange tijd op 100% blijft draaien. Ik zal eens gaan onderzoeken naar de opties. Thanks
Je doet hier een aanname dat het rendement van de warmtepomp slechter is bij een hoger vermogen. Is dat ook zo? Ik durf daar eigenlijk geen antwoord op te geven, behalve dat ik verwacht dat hij eerder zal dichtvriezen.

Je energie gaat in elk geval pas 'verloren' als de woning warmer is dan wat je wil hebben. Als je woning nu mooi op temperatuur is draait de warmtepomp met een hoger COP bij een condensor temperatuur van b.v. 27 graden dan bij een condensor temperatuur van 29 graden. Daarom is een hoge flow i.c.m. een goede warmteafgifte ook zo enorm belangrijk bij een warmtepomp. Je wil je CV water altijd zo koud als mogelijk houden en het liefst buiten zo warm als mogelijk (laatste is wat lastig te beïnvloeden :9 )

[ Voor 7% gewijzigd door master1104 op 20-11-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
RobEppink schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:50:
@master1104

Vrijdag jl. post je o.a. een 'voorpagina voor op ons muurscherm' .

Vraag over data
- Buitenunit levert 38.5 graden
- Display enviline 28.3 graden
- Mengverdeler 28 1 graden

* hoe wordt het verschil tussen 38.5 en 28.3 verklaard?
Hierbij de antwoorden over de data die je vraagt :)

- Buitenunit levert 38.5 graden -> Klopt, het koudemiddel brengt 38.5 graden aan warmte naar de condensor en geeft dit af daar af.
- Display enviline 28.3 graden -> Deze is inderdaad verwarrend, ik heb TC3 op het display weergegeven. Dus 28.3 graden is de condensor temperatuur op dat moment.
- Mengverdeler 28 1 graden -> De mengverdeler krijgt 28.1 graden water aangeleverd.

Samenvattend: de buitenunit geeft warmte af aan de condensor, die op zijn beurt de warmte overdracht aan het CV water. Omdat bij een overdracht nooit 100% van de warmte over gaat in het andere medium is de aanvoer van het CV water op de verdeler dus heel iets lager dan de condensor temperatuur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Viel mij trouwens op dat er gisteravond een extra trap in de compressor vrij gegeven leek te worden. Ik had nog nooit meer dan ~2300W opgenomen vermogen gezien, maar opeens ging dit naar ~3000W maximaal. De stekkers van elementen liggen los, en ook de logging liet geen inschakelend element zien. Wel ging het compressorvermogen (afgifte) ook direct mee omhoog. Kennelijk bewaard hij de laatste trap voor een moment dat de streeftemperatuur langdurig niet gehaald wordt? Blijft een interessante black box, die Nefit regeling 8)7 :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:03:
[...]
ik heb voor ongeveer de zelfde vraag temperatuur tekrijgen een stooklijn van
voetpunt 25 en eindpunt van 37 ingesteld dus dat zou je ook kunnen proberen
en dan kijken hoe de warmtepomp draait
Eindpunt aangepast van 45 naar 37.
De target ging van 32 naar 27.

Kijken of het jojo effect nu gaat stoppen.
Vandaag al 12 defrosts gehad... hopelijk gaat dat nu ook minder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Ik zat te denken als je 'Tc3 en tc0 op 4 zet gaat de pomp in de warmtepomp harder draaien
misschien helpt dat ook voor meer warmte overdracht naar het cv water in plaats van pomp of groepen dicht te draaien om toch de aanvoerstreeftemperatuur te halen
Iemand een idee of dat zou kunnen kloppen

want te veel afgiftevermogen te hebben lijkt me niet kunnen net als bij @HansRemmerswaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JakeOfOz
Stroomsnelheid en warmteafgifte is een balans. Voor een vloerverwarming is 5 graden verschil optimaal.
Als je systeem goed ingeregeld is, en je zet de stroomsnelheid omhoog, dan heeft het water minder tijd om de energie af te geven, en krijgt je retour dus een hogere temperatuur.
Maar afgifte hangt ook af van verschil in temperatuur tussen je radiator en je ruimte. Groter verschil is snellere afgifte.

Wat je wil is een zo laag mogelijke stooklijn, met een lage pompsnelheid, zonder dat je warmtepomp gaat pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Is de pompsnelheid de "Circulation pump speed" in Home Assistant?

Bij compressor activity = heating is deze bij mij maar een paar procent. Vreemd trouwens dat het een percentage is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
JakeOfOz schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:30:
Stroomsnelheid en warmteafgifte is een balans. Voor een vloerverwarming is 5 graden verschil optimaal.
Als je systeem goed ingeregeld is, en je zet de stroomsnelheid omhoog, dan heeft het water minder tijd om de energie af te geven, en krijgt je retour dus een hogere temperatuur.
Maar afgifte hangt ook af van verschil in temperatuur tussen je radiator en je ruimte. Groter verschil is snellere afgifte.

Wat je wil is een zo laag mogelijke stooklijn, met een lage pompsnelheid, zonder dat je warmtepomp gaat pendelen.
Klopt helemaal! Wat daarbij ook een belangrijk rol speelt is ook hoe efficiënt de condensor zijn warmte kan afgeven. Ik merkte dat een lage flow in de vloer een hele mooie (lage) retour temperatuur gaf, maar de TC3 (condensor) daardoor hoger opliep. Toen ik de flow verhoogde werd de afgifte in de vloer minder efficiënt waardoor de retourtemperatuur hoger werd. Echter, TC3 ging door de hoge flow omlaag! En zoals eerder gesteld wil je de condensor zo koud mogelijk hebben, omdat die de COP van de compressor direct positief beïnvloed. Het is een mooie balansact om die twee factoren optimaal te krijgen. 😃

Let wel, bovenstaande geldt alleen voor een installatie waarbij er maar 1 CV pomp aanwezig is. Met twee pompen bv op 1 op buffervat en 1 op vloerverwarmingsysteem kan je ze individueel afregelen.

[ Voor 7% gewijzigd door master1104 op 20-11-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
Ik heb mij verdiept in de monitoringssystemen o.a. Bbqkees. Ik heb respect voor iedereen op dit forum hoe diepgaand ze hun warmtepomp monitoren.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat systemen als Bbqkees te moeilijk is voor mij.

Toch wil ik graag mijn systeem volgen en snappen wat hij doet en wat de gevolgen zijn wanneer ik parameters wijzig.

Is er een eenvoudig systeem die mij hier mee kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
master1104 schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:35:
[...]

Hierbij de antwoorden over de data die je vraagt :)

- Buitenunit levert 38.5 graden -> Klopt, het koudemiddel brengt 38.5 graden aan warmte naar de condensor en geeft dit af daar af.
- Display enviline 28.3 graden -> Deze is inderdaad verwarrend, ik heb TC3 op het display weergegeven. Dus 28.3 graden is de condensor temperatuur op dat moment.
- Mengverdeler 28 1 graden -> De mengverdeler krijgt 28.1 graden water aangeleverd.

Samenvattend: de buitenunit geeft warmte af aan de condensor, die op zijn beurt de warmte overdracht aan het CV water. Omdat bij een overdracht nooit 100% van de warmte over gaat in het andere medium is de aanvoer van het CV water op de verdeler dus heel iets lager dan de condensor temperatuur. :)
Master 1104 dank.
Alle temperaturen, die we op de Enviline instellen; hebben die betrekking op 'jouw' 38,5 graden, cq de temperatuur die door het koudemiddel wordt afgegeven, of...?
Waar blijft de 10 graden temperatuurverschil tussen het koudemiddel en de VVW-verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:41:
Is de pompsnelheid de "Circulation pump speed" in Home Assistant?

Bij compressor activity = heating is deze bij mij maar een paar procent. Vreemd trouwens dat het een percentage is.
bij mij hier tijdens verwarmen draait die pomp maar op 1 procent
vandaar dat ik me af vroeg als ik die tc3 en Tc0 op vier zet dan draait die pomp harder dan zie ik die pomp naar 4 procent gaan en dus misschien ook meer warmte afgifte ?
maar dat weet ik dus niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
RobEppink schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:04:
[...]

Master 1104 dank.
Alle temperaturen, die we op de Enviline instellen; hebben die betrekking op 'jouw' 38,5 graden, cq de temperatuur die door het koudemiddel wordt afgegeven, of...?
Waar blijft de 10 graden temperatuurverschil tussen het koudemiddel en de VVW-verdeler?
Die temperatuur is een momentopname, die varieert voortdurend afhankelijk van oa de condensor temperatuur en het compressorvermogen. Het is belangrijk om te snappen hoe de condensor in elkaar zit. In feite is het een warmtewisselaar waar enerzijds het CV water doorloopt en anderszijds het koude middel. De warmte wordt daar overgedragen vanuit koudemiddel op CV water, maar overdracht van energie wil niet zeggen dat de aanvoertemperatuur van CV water en koude middel gelijk moeten zijn. Doordat het twee verschillende stromen zijn kunnen de temperaturen richting de condensor totaal verschillen van elkaar. Wel zal je zien dat de temperaturen die uit de condensor komen van zowel CV water als het koudemiddel ongeveer gelijk zijn. Bij en perfecte overdracht zijn ze zelfs precies gelijk aan de condensor temperatuur, maar zo ideaal is het in de praktijk natuurlijk niet.

Waar dus die 10 graden blijft? De energie (warmte) is overgedragen aan het CV water, niet te verwarren met de dat de temperatuur dus ook gelijk zal worden, immers bij gelijke temperatuur kan je geen energie meer overdragen.

[ Voor 8% gewijzigd door master1104 op 20-11-2022 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:24
De WP (Enviline Monoblock 9.0) draait nu al een run die langer dan 24 uur duurt. Momenteel een flow temperatuur van 28 gr bij een buitentemperatuur van 4 graden. Wel veel defrosts, maar dat is te verklaren door de hoge luchtvochtigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0JthgNPkLlqG1J0HggNPLmU6Xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5N8RBztxfIPBrPvBQdPIrLcw.jpg?f=fotoalbum_large

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 11:49
Hier een Bosch Nefit enveline in samenwerking met vloerverwarming. We hebben de unit ingesteld op Auto als bedrijfsmodus. CV op 21 en verlagen op 19.

De installatie stookt het uit zichzelf naar 23 graden in huis, veel te warm dus. Op de eerste verdieping staan alle vloerverwarming thermostaten op 17 graden, alleen de badkamer staat op 20.

Alle lampjes zijn uit op de thermostaten boven uit, dus de temperatuur is gehaald.

Waarom wordt het beneden dan toch 23 graden terwijl hij ingesteld staat op 21...ik zie ook een vlammetje op de thermostaat beneden, terwijl het reeds warm zat is.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:23:
[...]

Waar heb je de update vandaan gehaald? Bij mij werkt het. Wat zie jij bij Compressor Activity?

[Afbeelding]
Ik heb de update via github gedownload: https://github.com/MichaelDvP/EMS-ESP32/releases/tag/latest

Versie in mijn BBQKees is: EMS-ESP Version v3.5.0b9

Ik heb de BBQKees herstart en de retained discovery messages gewist op Mosquitto. Geen resultaat, ook op Mosquitto zie ik via MQTT Explorer de tekst 'defrost' voorbij komen. :?
Pagina: 1 ... 35 ... 105 Laatste