Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Ja dat doe ik zelf ook maar niet iedereen heeft een eigen kWh meter geplaatst tussen zijn warmte pompmagiel schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:23:
[...]
Ik deel inderdaad de afgegeven energie door het opgenomen vermogen. Dat resulteert in een doorlopende COP. Opgenomen vermogen neem ik van de stroommeter in de meterkast waar de gehele verwarmingsinstallatie op zit, dus binnenunit, buitenunit, en pomp. Zelf houdt de installatie namelijk alleen het verbruik van onderdelen per doel (compressor/verwarmen, compressor/koelen) bij. Ik wil weten hoeveel stroom het in het geheel kost.
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Electriche element staat aparte in die lijst op de warmtepompHansRemmerswaal schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:27:
[...]
Is de afgegeven energie 100% van de compressor of ook gedeeltelijk van het elektrische element?
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Elektrische bijverwarmingWillem senior schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:28:
[...]
Electriche element staat aparte in die lijst op de warmtepomp
CV = a
Warm water = b
Compressor
CV = c
Warm water = d
Koelen = e
Afgegeven energie
Afg energie verwarmen = f
Afg energe warmw = g
Afg energie koeling = h
Is COP verwarmen f / c OF is het f / (a + c) ?
Ofwel is de afgegeven energie alleen die van de compressor of die van de compressor + elektrische bijverwarming?
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Geleverde energie deel je door het verbruikte energie. Dus zowel van de compressor als van het electrisch element.HansRemmerswaal schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:34:
[...]
Elektrische bijverwarming
CV = a
Warm water = b
Compressor
CV = c
Warm water = d
Koelen = e
Afgegeven energie
Afg energe warmw = g
Afg energie koeling = h
Ofwel is de afgegeven energie alleen die van de compressor of die van de compressor + elektrische bijverwarming?
Compressor en electriche element nemenHansRemmerswaal schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:34:
[...]
Elektrische bijverwarming
CV = a
Warm water = b
Compressor
CV = c
Warm water = d
Koelen = e
Afgegeven energie
Afg energe warmw = g
Afg energie koeling = h
En nog een leuke is aantal draai uren delen door de starts van de warmtepomp voor verwarming
Ik kom dan op gemiddeld 2 uur en 20 minuten voor een verwarmings run
Als ik de totale vermogen neem dan heb ik niet zo'n hoge COP. Maar ik heb dan ook 12 runs van 0.5 uur... Zodra ik langere runs heb zal de COP ook beter worden. Die hysteresis ga ik waarschijnlijk weer verhogen naar 300 om weer 6 runs van 1 uur te krijgen.
Ik verbaas mijn over het opgenomen vermogen van het elektrische element voor CV. Die zou volgens de settings nog niet aan moeten gaan. Moet ik even in de gaten houden.
Mijn SWW heeft een hoger verbruik dan nodig door het defect in de firmware (versneld afkoelen boiler) en doordat mijn temperatuur settings in het begin te hoog waren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1N8rcQX7eKCSUL5C4Zl1E772.jpg?f=user_large)
Ik denk zelf dat je beter met de stooklijn kunt spelen om langere runs te krijgenHansRemmerswaal schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:56:
Ik zal in Home Assistant iets maken om de COP te bepalen.
Als ik de totale vermogen neem dan heb ik niet zo'n hoge COP. Maar ik heb dan ook 12 runs van 0.5 uur... Zodra ik langere runs heb zal de COP ook beter worden. Die hysteresis ga ik waarschijnlijk weer verhogen naar 300 om weer 6 runs van 1 uur te krijgen.
Ik verbaas mijn over het opgenomen vermogen van het elektrische element voor CV. Die zou volgens de settings nog niet aan moeten gaan. Moet ik even in de gaten houden.
Mijn SWW heeft een hoger verbruik dan nodig door het defect in de firmware (versneld afkoelen boiler) en doordat mijn temperatuur settings in het begin te hoog waren.
[Afbeelding]
Even een voorbeeld van hier bij mij op voetpunt 22 / 23 graden liep de warmtepomp 1 uur gemiddeld
Nu met voetpunt op 26 altijd 2 uur gemiddeld en de temperatuur staat ingesteld op 20 graden
En het wordt dan 20,5 in de ruimte waar de thermostaat hangt
En electriche element wordt gebruikt als er teweinig warm water voor een defrost is in je cv systeem
Vorig jaar zat ik dat te bekijken onder de ik dacht 20 graden retour temperatuur dat dan het electriche element bij springt maar zeker weet ik het nu niet
En script voor Cop in Home assistant heb ik een paar dagen geleden hier gepost
Vind het wel apart dat je Cop voor warmwater beter is dan van cv verwarming
De som van de integraal per minuut van target flow - current flow over het deel waar target flow > current flow?
Als niemand dat al geprobeerd heeft zal ik het er eens op wagen.
Temperatuurinstelling van 20 graden doe je dan op de 1010? Of op de warmtepomp?Willem senior schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:51:
[...]
Ik denk zelf dat je beter met de stooklijn kunt spelen om langere runs te krijgen
Even een voorbeeld van hier bij mij op voetpunt 22 / 23 graden liep de warmtepomp 1 uur gemiddeld
Nu met voetpunt op 26 altijd 2 uur gemiddeld en de temperatuur staat ingesteld op 20 graden
En het wordt dan 20,5 in de ruimte waar de thermostaat hangt
Ik heb die niet, maar Home Assistant herkent ook een thermostaat (die in de wp zit), daar kan je ook ruimtetemperatuur op instellen. Beïnvloed die instelling eigenlijk de stooklijn? Ik zal dat eens proberen.
[ Voor 48% gewijzigd door spok9 op 11-11-2022 14:31 ]
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
Als je dat zou kunnen maken met Home assistentspok9 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:22:
Heeft iemand al eens nagedacht over of geknutseld aan een functie in Home Assistant om de aan/uit hysterese zelf bij te houden? Dan kan je na uitschakelen de teller zien oplopen tot de wp weer aan mag. Gewoon omdat het kan
De som van de integraal per minuut van target flow - current flow over het deel waar target flow > current flow?
Lijkt me dat wel leuk om te zien op het dashboard van de warmtepomp in Home assistant
Temperatuur stel ik op de 1010H thermostaat in maar op,de warmtepomp kan je dat ook instellenspok9 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:22:
Heeft iemand al eens nagedacht over of geknutseld aan een functie in Home Assistant om de aan/uit hysterese zelf bij te houden? Dan kan je na uitschakelen de teller zien oplopen tot de wp weer aan mag. Gewoon omdat het kan
[...]
Temperatuurinstelling van 20 graden doe je dan op de 1010? Of op de warmtepomp?
Ik heb die niet, maar Home Assistant herkent ook een thermostaat (die in de wp zit), daar kan je ook ruimtetemperatuur op instellen. Beïnvloed die instelling eigenlijk de stooklijn? Ik zal dat eens proberen.
En ja die beinvloed ook de stooklijn dacht ik
In snap niet zo goed hoe het niet veel te warm wordt in jouw huisWillem senior schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:35:
[...]
Temperatuur stel ik op de 1010H thermostaat in maar op,de warmtepomp kan je dat ook instellen
En ja die beinvloed ook de stooklijn dacht ik
Ik wil snappen wat er bij jou gebeurd om te kijken of dit bij mij kan zonder 1010
Ik was er vorige week mee bezig in Home Assistant.spok9 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 14:22:
- sensor value met delta tussen current flow en delta flow
- sensor integraal op de delta (Riemann sum integral sensor)
- trigger op compressor status om de sensor integraal naar 0 te zetten
Probleem was dat ik geen optie kon vinden om die sensor integraal op 0 te zetten.
@HansRemmerswaal, en als je die integraal nu in een utility meter zet? En dan de utility meter resetten? Daar is een service voor.
Het lukte niet met de utility meter reset, maar ik denk dat ik mijn foutje heb gevonden... Even verder testen.spok9 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 15:11:
@HansRemmerswaal, en als je die integraal nu in een utility meter zet? En dan de utility meter resetten? Daar is een service voor.
[ Voor 82% gewijzigd door HansRemmerswaal op 11-11-2022 16:34 ]
Die heb ik nog nooit berekend. In de afgelopen week heb ik gemiddeld runs gedraaid hier van 3 uur 45 minuten. En dan werd hier geen combinatie gemaakt met SWW.Willem senior schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:39:
[...]
Compressor en electriche element nemen
En nog een leuke is aantal draai uren delen door de starts van de warmtepomp voor verwarming
Ik kom dan op gemiddeld 2 uur en 20 minuten voor een verwarmings run
In totaal over het hele gebruik van de warmtepomp zou ik 4 uur gemiddeld draaien... Maar daar zitten sowieso runs bij die direct na SWW gestart zijn en dan wordt er niet een start gerekend voor verwarmen. Dat kan de berekening behoorlijk vertekenen.
@Willem senior telt jouw warmtepomp ook maar 1 start als bijvoorbeeld eerst SWW gestart wordt waarna direct verwarmen volgt?
Mijn voetpunt is 23 overigens.
[ Voor 8% gewijzigd door scarwoman op 11-11-2022 16:44 ]
Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie
SWW en Verwarming zijn als het goed is apartscarwoman schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 16:40:
[...]
Die heb ik nog nooit berekend. In de afgelopen week heb ik gemiddeld runs gedraaid hier van 3 uur 45 minuten. En dan werd hier geen combinatie gemaakt met SWW.
In totaal over het hele gebruik van de warmtepomp zou ik 4 uur gemiddeld draaien... Maar daar zitten sowieso runs bij die direct na SWW gestart zijn en dan wordt er niet een start gerekend voor verwarmen. Dat kan de berekening behoorlijk vertekenen.
@Willem senior telt jouw warmtepomp ook maar 1 start als bijvoorbeeld eerst SWW gestart wordt waarna direct verwarmen volgt?
Maar ik heb nooit gekeken of de Verwarmings run na warmwater maken apart gehouden is
Ik heb overigens een Nefit monoblock 13kw.
Ben benieuwd naar het gemiddelde stroomverbruik van WP in deze periode om wat te vergelijken. Ook als scheelt dat natuurlijk per model. Toch heb ik dan iets richting om te vergelijken.
Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie
Schommelt hier tussen de 4 en 6 kWh momenteelscarwoman schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:28:
Wat is jullie stroomverbruik over de afgelopen dagen eigenlijk voor de warmtepomp? Ik heb het bijgehouden vanuit de aangegeven getallen in de binnenunit. Ik kom op een gemiddelde per dag van 5kw voor verwarmen en 1kw voor SWW.
Ben benieuwd naar het gemiddelde stroomverbruik van WP in deze periode om wat te vergelijken. Ook als scheelt dat natuurlijk per model. Toch heb ik dan iets richting om te vergelijken.
Vandaag tot nu zit ik op 4.8 kWh met warmwater bereiding er bij
1) Maak in configuration.yaml de sensor Delta_CurrentFlow_TargetFlow
template:
- sensor:
- name: "Delta_CurrentFlow_TargetFlow"
unit_of_measurement: "K"
state: >
{% set current = states('sensor.boiler_current_flow_temperature') | float %}
{% set target = states('sensor.thermostat_hc1_target_flow_temperature') | float %}
{{ (current - target) | round(3, default=0) | abs }}
:fill(white):strip_exif()/f/image/ydnQiKdy8KtGgrvt85NCzlbx.png?f=user_large)
2) In helpers maak Integration_Delta_CurrentFlow_TargetFlow
Helper: Riemann sum integral sensor
Name: Integration_Delta_CurrentFlow_TargetFlow
Input sensor: Delta_CurrentFlow_TargetFlow
Integration method: Left Riemann sum
Metric prefix: none
Time unit: min
3) In helpers maak Hystereses_CurrentFlow_TargetFlow
Helper: Utility Meter
Input sensor: Integration_Delta_CurrentFlow_TargetFlow
Meter reset cycle: yearly
/f/image/Nl6PV9sRVzdMbMGIOnHXAQyh.png?f=fotoalbum_large)
4) In automation maak Reset Hysterese die bij elke compressor status wijziging de Hystereses_CurrentFlow_TargetFlow op 0 zet
- id: '1668002033978'
alias: Reset Hysterese
description: With every compressor state change the hysterese will be reset to 0
in order to start a new hysterese
trigger:
- platform: state
entity_id:
- sensor.boiler_compressor_activity
condition: []
action:
- service: utility_meter.calibrate
data:
value: '0'
target:
entity_id: sensor.hystereses_currentflow_targetflow
mode: single
:fill(white):strip_exif()/f/image/pkglM1n0LkReyoONiKu8QeJF.png?f=user_large)
Het resultaat is...
Dit is mijn eerste volledige hysterese cycle. Mijn huidige setting is 150 K min en daar stopt hij netjes. Op dat moment zie ik ook de compressor uit gaan.
/f/image/16wAdbEcGShs7z1chUHBtuvs.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook een monoblock 13, en kom voor de maand november uit op 34 kWh voor verwarmen en 21 kWh voor SWW. Dat is gemiddeld per dag precies 5 kWh nu.scarwoman schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:28:
Wat is jullie stroomverbruik over de afgelopen dagen eigenlijk voor de warmtepomp? Ik heb het bijgehouden vanuit de aangegeven getallen in de binnenunit. Ik kom op een gemiddelde per dag van 5kw voor verwarmen en 1kw voor SWW.
Ook gemeten (afgelezen) van wat de binnenunit zegt.
Dat ziet er goed uitHansRemmerswaal schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:35:
Om in Home Automation de aan/uit hysterese zichtbaar te maken heb ik het volgende gedaan.
template:
- sensor:
{% set target = states('sensor.thermostat_hc1_target_flow_temperature') | float %}
[Afbeelding]
[Afbeelding]
4) In automation maak Reset Hysterese die bij elke compressor status wijziging de Hystereses_CurrentFlow_TargetFlow op 0 zet
description: With every compressor state change the hysterese will be reset to 0
trigger:
entity_id:
action:
data:
target:
[Afbeelding]
Het resultaat is...
Dit is mijn eerste volledige hysterese cycle. Mijn huidige setting is 150 K min en daar stopt hij netjes. Op dat moment zie ik ook de compressor uit gaan.
[Afbeelding]
Bedankt HansRemmerswaal
Nu kijken of ik dat van het weekend ook kan maken in Home Assistant
Ah, typefout, ik had het in home assistant gemaakt.Willem senior schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 19:14:
[...]
Dat ziet er goed uit
Bedankt HansRemmerswaal![]()
Nu kijken of ik dat van het weekend ook kan maken in Home Assistant
Het is ook nog behoorlijk exact, komt erg goed overeen met wat de WP doet
Afgelopen dagen zat ik op ~5,5kWh trouwens. Met een 5kW split hybride en 75m2 vloerverwarming.
[ Voor 88% gewijzigd door spok9 op 11-11-2022 19:55 ]
Ik heb sinds vorig najaar meer last van geluid (ruis) door de vloerverwarming. Kan ik me van de eerste winter niet herinneren.
Maar ik heb zitten spelen met de TC0/TC3, die had ik lager gezet. Maar het effect is dan dat de pomp van de vloerverwarming harder gaat draaien, dus meer geluid produceert.
Nu de waarde voor TC0-TC3 weer iets verhoogd, naar 4,5K. Kijken of het helpt
Dat is mooi zuinig! Opvallend dat mijn verwarmen voor 11 dagen bijna het dubbele aan stroom vraagt. Voor november heb ik tot nu toe 60 kWh gebruikt voor verwarmen. Voor SWW gebruik ik dan weer minder namelijk: 16 kWh voor 6 volwassenen in een 300L boilervat.JakeOfOz schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:35:
[...]
Ik heb ook een monoblock 13, en kom voor de maand november uit op 34 kWh voor verwarmen en 21 kWh voor SWW. Dat is gemiddeld per dag precies 5 kWh nu.
Ook gemeten (afgelezen) van wat de binnenunit zegt.
Ik heb ongeveer 280m2 woonoppervlakte. Kamertemperatuur is op 20,5 graden ingesteld. Hoe is dat bij jou?
Mijn sww heb ik ingesteld als startpunt 35 graden en eindpunt 55 graden. Hiermee krijg ik langere efficiënte sww runs. Misschien dat dit voor jouw SWW verbruik nog wat kan betekenen?
[ Voor 3% gewijzigd door scarwoman op 11-11-2022 21:17 ]
[ Voor 99% gewijzigd door scarwoman op 11-11-2022 21:14 ]
Ik heb 210m2 oppervlakte. Wel een huis dat in maart 2021 is opgeleverd en ik heb wel iets meer isolatie dan standaard. Heb de temperatuur ook op 20,5 graden ingesteld staan. We hebben beneden vloerverwarming die altijd open staat, en de bovenverdieping heeft naregeling (en die staan altijd dicht, want het wordt daar niet koud). Wat ook helpt is dat we (decentrale) ventilatie met wtw hebben, dus we verliezen vrij weinig warmte. Heb ook een buffervat van 400L voor de verwarming.scarwoman schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:06:
[...]
Ik heb ongeveer 280m2 woonoppervlakte. Kamertemperatuur is op 20,5 graden ingesteld. Hoe is dat bij jou?
Mijn sww heb ik ingesteld als startpunt 35 graden en eindpunt 55 graden. Hiermee krijg ik langere efficiënte sww runs. Misschien dat dit voor jouw SWW verbruik nog wat kan betekenen?
Qua SWW: ik heb het net vanavond wat teruggeschroefd. Ik was eerst in de veronderstelling dat de temperatuur die je kiest ook echt het water is dat uit je leiding komt. Maar het is natuurlijk die rare Nefit-berekening van temperatuur... Wij zijn maar met 2 volwassenen en een 1,5-jarige, en heb een buffervat van 300L.
Dat maakt het duidelijker, thanks. Hier een huis opgeleverd sinds 2021 juli en de "standaard" isolatie volgens laatste richtlijnen. Wij hebben geen wtw ventilatie. Dat verklaart al een groot deel een verschil in energieverbruik.JakeOfOz schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 21:26:
[...]
Ik heb 210m2 oppervlakte. Wel een huis dat in maart 2021 is opgeleverd en ik heb wel iets meer isolatie dan standaard. Heb de temperatuur ook op 20,5 graden ingesteld staan. We hebben beneden vloerverwarming die altijd open staat, en de bovenverdieping heeft naregeling (en die staan altijd dicht, want het wordt daar niet koud). Wat ook helpt is dat we (decentrale) ventilatie met wtw hebben, dus we verliezen vrij weinig warmte. Heb ook een buffervat van 400L voor de verwarming.
Qua SWW: ik heb het net vanavond wat teruggeschroefd. Ik was eerst in de veronderstelling dat de temperatuur die je kiest ook echt het water is dat uit je leiding komt. Maar het is natuurlijk die rare Nefit-berekening van temperatuur... Wij zijn maar met 2 volwassenen en een 1,5-jarige, en heb een buffervat van 300L.
Misschien ga ik nog eens wat tweaken aan de TC3/TC0 instelling. Staat nu op 5K met vloerverwarming. 4,5 kan misschien wat lagere vermogens geven en minder energieverbruik..?
Wat is je stooklijn die je nu hebt ingesteld?, die zal lager staan?
Hier ook jaren 60 huis twee onder een kap en ook nageisoleerd nog wel met ventilatie via raam roosters en ongeveer 120m2 oppervlaktespok9 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 22:09:
Ik dacht al wat een laag verbruik, maar dat is natuurlijk amper te vergelijk met mijn nageisoleerde jaren 60 hoekwoning
En met een split 5kW All electric met Tower uitvoering plus 9 kw electrich element wat in een horror winter ook nog mee kan helpen
Ik vraag me wel eens af waarom nieuwere huizen best een grote warmtepomp hebben geinstalleerd
Zou met die nieuwe isolatie toch eigenlijk niet nodig moeten zijn
Vloeroppervlakte VVW 110 m2.
Sinds sept Enviline ODU split 7.0, 50 ltr buffervat, 1010H in woonkamer.
Hier nu > 10 kWh per dag.
Vertaald naar graadddagen = ca 1per kWh.
Nog veel te winnen zo te zien, dank voor het delen aan ieder.
Eerste stap hier: gesloten verdeler vervangen voor open.
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
@Willem senior onze wp is ook eigenlijk te groot voor ons huis. Ik had destijds zelf de berekeningen gedaan en kwam op iets minder dan 10kW uit. De installateur wilde een 17kW plaatsen. Na wat discussie zijn we op 13 uitgekomen, maar ik had eigenwijzer moeten zijn...
Zijn dat niet gewoon de temperaturen van en naar je buitenunit?cowboy02 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 09:54:
Heeft iemand een verklaring waarom het retour water zoveel warmer word dan het aanvoer water
Niet heel logisch weergegeven, maar volgens mij is dat hoeveel je buitenunit nu voor elkaar krijgt.
Tja, misschien is dat wel de reden dat ik te korte runs heb. De minimum compressor output die ik heb bij een langere run schommelt tussen de 3.1 en 3.4 kWh. Had ik een kleinere capaciteit warmtepomp gehad dan was waarschijnlijk mijn minimum compressor output ook lager en krijg je vanzelf langere runs bij dezelfde totale hoeveelheid warmte die je in je huis pompt.Willem senior schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:05:
Ik vraag me wel eens af waarom nieuwere huizen best een grote warmtepomp hebben geinstalleerd
Simpel gezegd, een 1 uur run van 3 kWh is dezelfde hoeveelheid warmte als een 2 uur run van 1.5 kWh?
@Willem senior wat is bij jouw warmtepomp de minimum compressor output? Als ik naar wat oudere grafieken kijk lijkt het iets onder de 3 kWh te zijn. Maar is lastig af te lezen.
@Willem senior
[...]
Tja, misschien is dat wel de reden dat ik te korte runs heb. De minimum compressor output die ik heb bij een langere run schommelt tussen de 3.1 en 3.4 kWh. Had ik een kleinere capaciteit warmtepomp gehad dan was waarschijnlijk mijn minimum compressor output ook lager en krijg je vanzelf langere runs bij dezelfde totale hoeveelheid warmte die je in je huis pompt.
Simpel gezegd, een 1 uur run van 3 kWh is dezelfde hoeveelheid warmte als een 2 uur run van 1.5 kWh?
@Willem senior wat is bij jouw warmtepomp de minimum compressor output? Als ik naar wat oudere grafieken kijk lijkt het iets onder de 3 kWh te zijn. Maar is lastig af te lezen.
Dat ligt aan hoe koud het is buiten
Vanmorgen met 8 graden buiten draaide de compressor output op 3.3 kw
en nu met 12 graden buiten draait de compressor output op 3.4 kw
Maar vorige winter toen het hard vriesde in februari ik dacht 2021 zag ik een output van 2kw
Maar het minimum vermogen heb ik bij Nefit niet kunnen vinden van de warmtepomp
Dit zijn inderdaad de aanvoer en retour temperaturen van de buitenunit, waarbij aanvoertemperatuur de temperatuur is vanaf de buitenunit naar de binnenunit toe (heat carrier forward of heat carrier out), retourtemperatuur is de temperatuur vanaf de binnenunit naar de buitenunit (heat carrier return of heat carrier in). En inderdaad niet echt logisch weergegeven.JakeOfOz schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:16:
[...]
Zijn dat niet gewoon de temperaturen van en naar je buitenunit?
Niet heel logisch weergegeven, maar volgens mij is dat hoeveel je buitenunit nu voor elkaar krijgt.
Bij een defrost kan de retourtemperatuur hoger zijn dan de aanvoertemperatuur, omdat dan de warmte uit het cv-systeem buffer wordt gebruikt voor het verkrijgen van een snelle defrost.
[ Voor 40% gewijzigd door Nous112 op 12-11-2022 12:44 ]
Een installateur installeert bij voorkeur bij een traditioneel cv-systeem een groter cv ketel: goed voor de omzet en je krijgt in elk geval van de klant geen klachten dat het niet warm wordt in huis. Als je datzelfde doet bij een warmtepomp krijg je een overgedimentioneerd warmtepomp systeem die niet voldoende kan teruggegeven en welke pendelgedrag gaat veroorzaken.Willem senior schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 23:05:
[...]
Ik dacht eerst dat er een 4 kw warmtepomp was geplaatst inplaats van de 5kw die ik besteld had
Ik las namelijk ODUSPLIT 4 en ik keek niet naar het vermogen wat 5.1kw is bij A7/W35
Alleen jammer dat het minimum vermogen niet op zo,n sticker vermeld wordt
:strip_exif()/f/image/AUhp0JYRmevcoaKLnWibTWLC.jpg?f=fotoalbum_large)
De aanduidingen bij Bosch/ Nefit zijn niet altijd even duidelijk. Wij hebben een 7 Compress 7400i AW 7 OR, dan zou je denken een 7 kW, maar volgens het label is deze 6kW voor midden Europa, volgens specificatiesheet Vermogen bij A -10/W351), 100% compressortoerental 6,20 kW.Willem senior schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:50:
Dit is de sticker op de buitenunit
Ik dacht eerst dat er een 4 kw warmtepomp was geplaatst inplaats van de 5kw die ik besteld had
Ik las namelijk ODUSPLIT 4 en ik keek niet naar het vermogen wat 5.1kw is bij A7/W35
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u4GKKg0GFiF4LYgOeRpIYxBu.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HbKkD0MP2dU9iAD9qStsO2QI.jpg?f=user_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Nous112 op 12-11-2022 19:20 ]
Ik heb de aan/uit hysterese nu op 250, en eindpunt 21. Temperatuur is prima binnen: verloop van 19.3-20.4.
Laat dit even draaien maar lijkt prima te werken zo, runs van twee uur vandaag.
[ Voor 19% gewijzigd door spok9 op 12-11-2022 13:10 ]
Maar dan is het toch nog vreemd vind ik dat gemiddeld de warmtepompen hier nu op 3 tot 4 kw draaienspok9 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:06:
@Willem senior en @HansRemmerswaal het lastige is dat vermogen afhankelijk is van buitentemperatuur. De korte runs komen doordat bij een ‘hogere’ temperatuur de capaciteit van de buitenunit inderdaad nog te hoog is en de aanvoertemperatuur dus boven de target blijft. Plaats je een kleinere buitenunit, heb je minder vermogen en langere runs, maar ook het risico op te weinig vermogen als het echt koud wordt.
Ik heb de aan/uit hysterese nu op 250, en eindpunt 21. Temperatuur is prima binnen: verloop van 19.3-20.4.
Laat dit even draaien maar lijkt prima te werken zo, runs van twee uur vandaag.
Je zou inderdaad zeggen een kleine warmtepomp kan lager draaien dan een grotere warmtepomp nu met deze buitentemperaturen
Al onze warmtepompen zijn gedimensioneerd om de winter mee door te komen denk ikWillem senior schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:15:
[...]
Maar dan is het toch nog vreemd vind ik dat gemiddeld de warmtepompen hier nu op 3 tot 4 kw draaien
Je zou inderdaad zeggen een kleine warmtepomp kan lager draaien dan een grotere warmtepomp nu met deze buitentemperaturen
Het vermogen bij +7 is helemaal niet interessant, omdat je bij -10 meer dan twee keer zoveel vermogen nodig hebt.Willem senior schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:50:
Dit is de sticker op de buitenunit
[Afbeelding]
Bij +2 levert deze WP nog maar 4.5 kW. Het vermogen bij -10 zal nog wel wat (veel) lager liggen.
Ik zou dit niet als 5 kW warmtepomp durven verkopen...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De laatste 'echte winter' is van medio februari 2021.spok9 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:20:
[...]
Al onze warmtepompen zijn gedimensioneerd om de winter mee door te komen denk ikDus nu flinke overcapaciteit, met de huidige temperaturen dat vermogens boven de 3kW.
Kan morgen zo weer intreden, inderdaad.
Betekent wel dat de apparatuur, maar (m.i.) ook de beleving van de installatiewereld minder oog heeft voor onze reguliere kwakkelwinters.
Mooi dat deze 'leerschool' bestaat.
a) Met voetpunt 25, eindpunt 45 en hysterese 150 krijg ik 12 runs van grofweg 30 minWillem senior schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 12:51:
Ik denk zelf dat je beter met de stooklijn kunt spelen om langere runs te krijgen
b) Met voetpunt 25, eindpunt 45 en hysterese 300 krijg is 6 runs van grofweg 60 min
c) Met voetpunt 30, eindpunt 45 en hysterese 150 krijg ik 10 runs van grofweg 90 min
Voor c) is dit de voorlopige statistiek gebaseerd op nog geen 1 dag data...
Mijn kamerinvloed staat trouwens nog steeds uit omdat ik eerst alles goed ingeregeld wil hebben. Bij voetpunt 25 is het keurig 20 graden overal in huis.
Dus b) geeft voorlopig het beste resultaat.
[ Voor 3% gewijzigd door HansRemmerswaal op 12-11-2022 13:34 ]
Klopt @RobEppink, CV wordt geïnstalleerd om met -20 (?) nog je huis warm te houden en vervolgens draai je 99% van de tijd minder efficiënt
@HansRemmerswaal met verhogen van het voetpunt stop je ook veel meer warmte in je huis
werkt dit bij jullie? Misschien heb ik iets niet goed overgenomen. Hier reset die niet vaak genoeg/ telt neg en positieve waarden bij elkaar opHansRemmerswaal schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 18:35:
Om in Home Assistent de aan/uit hysterese zichtbaar te maken heb ik het volgende gedaan.
template:
- sensor:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
trigger:
entity_id:
action:
data:
target:
[Afbeelding]
Het resultaat is...
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/8zLUoXhTmY99utXVFpnfIm2O.png?f=user_large)
de hysterese staat op 150
Bij mij werkt het prima. Ik heb trouwens de sensors nu gesplitst naar On en Off waarbij On alleen meet als de compressor is status heating is en de Off als de compressor in status none is. Hiermee krijg ik geen vervuiling als de compressor status hot water of leeg (defrost) is.hackbard schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:36:
[...]
werkt dit bij jullie? Misschien heb ik iets niet goed overgenomen. Hier reset die niet vaak genoeg/ telt neg en positieve waarden bij elkaar op
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ls1zRTxYq7bAqljEEqTfJdWB.png?f=user_large)
Ik gebruikte 600 tot 700 aan gas en met de formule van Koevlaas zou ik genoeg aan 3.5 kw hebbenAndrehj schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:27:
[...]
Het vermogen bij +7 is helemaal niet interessant, omdat je bij -10 meer dan twee keer zoveel vermogen nodig hebt.
Bij +2 levert deze WP nog maar 4.5 kW. Het vermogen bij -10 zal nog wel wat (veel) lager liggen.
Ik zou dit niet als 5 kW warmtepomp durven verkopen...
Maar die was niet beschikbaar toen ik een warmtepomp wou en de 5kw kon wel geleverd en geïnstalleerd worden zo ben ik aan deze 5 kw gekomen
Ik heb er vanmorgen ook mee gestoeid in home assistantHansRemmerswaal schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:41:
[...]
Bij mij werkt het prima. Ik heb trouwens de sensors nu gesplitst naar On en Off waarbij On alleen meet als de compressor is status heating is en de Off als de compressor in status none is. Hiermee krijg ik geen vervuiling als de compressor status hot water of leeg (defrost) is.
[Afbeelding]
Maar het werkt hier geloof ik nog niet goed
:strip_exif()/f/image/EC23scQqwW1XrhmaZAA38Y38.jpg?f=fotoalbum_large)
Krijg namelijk rechte lijnen en geen mooie grafiek te zien

Vandaag was er tussen 12:00 en 13:00 de thermische desinfectie run van de boiler.
Rond 12:26 gaat de compressor status van hot water naar none.
Tussen 12:00 en 12:26 zie ik Auxiliary electrical heater energy consumption dhw oplopen met 3 kWh.
Tussen 12:26 en 13:00 zie ik Auxiliary electrical heater energy consumption heating oplopen met 4 kWh.
Ik had verwacht dat die 7 kWh volledig op Auxiliary electrical heater energy consumption dhw zou worden geregistreerd.
/f/image/9QYwomR01kM80ChLNZYTH8xQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/69z0lFAVMQH4m8HFnWXPjSvY.png?f=fotoalbum_large)
Ok, als het bij twee niet werkt... moet ik even dubbel checken of ik alles goed had opgeschreven.Willem senior schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:50:
[...]
Ik heb er vanmorgen ook mee gestoeid in home assistant
Maar het werkt hier geloof ik nog niet goed
Krijg namelijk rechte lijnen en geen mooie grafiek te zien
Als je inzoomt op een of twee cyclus en je vergelijkt met mijn grafieken, waar wijkt het dan bij jouw af?hackbard schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 13:36:
[...]
werkt dit bij jullie? Misschien heb ik iets niet goed overgenomen. Hier reset die niet vaak genoeg/ telt neg en positieve waarden bij elkaar op
Mogelijk is een verfijning in de formules nodig.
- De "On" hysterese moet waarschijnlijk pas gaan tellen als de compressor status = heating EN de current > target.
- De "Off" hysterese moet waarschijnlijk pas gaan tellen als de compressor status = none EN de current < target.
/f/image/uaYqnOBrAbKcjhhtRC0xNans.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kq1AcBvOqkMrH5BNTmea0GHB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JNJJhmKyCc5XkTEXIsNmm3rE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FPEfg5ZJ6RxysPGU4jADMfZZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wGEUFaCaUIGGl21hF6xvVhYF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door HansRemmerswaal op 12-11-2022 15:57 ]
Vanavond gaat de warmtepomp weer aan zal dan nog eens kijken wat die sensors dan doenHansRemmerswaal schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:08:
[...]
Ok, als het bij twee niet werkt... moet ik even dubbel checken of ik alles goed had opgeschreven.
Het lijkt er idd op dat je gelijk hebt de waardes nu zijn ieg heel anders dan vanmorgenJakeOfOz schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 10:16:
[...]
Zijn dat niet gewoon de temperaturen van en naar je buitenunit?
:strip_exif()/f/image/JH1TDLSnbaIA4W4iX0Dx16ox.jpg?f=fotoalbum_large)
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 15:43:
[...]
Als je inzoomt op een of twee cyclus en je vergelijkt met mijn grafieken, waar wijkt het dan bij jouw af?
/f/image/JPl5AwwiDLDS0kteoWl49EzM.png?f=fotoalbum_large)
denk heeft ermee te maken dat een reset nodig is zodra de delta de 0 aantikt, dat gebeurt bij mij best vaak en bij jou niet buiten de compressor state change zover ik zie.
Ben allen niet handig met coderen,
1
| copy/paste |
werkt best

edit:
even over nagedacht, en wat in de mooie visual editor van ha gewerkt:
1. extra sensor gelijk aan "Delta_CurrentFlow_TargetFlow" maar dan zonder filter " | abs "
2. toggle switch aanmaken on/off
3. automation aanmaken zoals:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| alias: toggle delta min pos description: toggles the switch when delta goes from neg to pos or back trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.delta_currenttargetnotabs above: -100 condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.delta_currenttargetnotabs above: 0 sequence: - service: input_boolean.turn_on data: {} target: entity_id: input_boolean.min_pos_switch default: - service: input_boolean.turn_off data: {} target: entity_id: input_boolean.min_pos_switch mode: single |
4. in de hysterese reset automation een trigger toevoegen:
1
2
3
| platform: state entity_id: - input_boolean.min_pos_switch |
kijken of het werkt.
Maar hopen dat deze spelletjes niet off-topic raken.
Wel interessant om te kijken hoe die hysterese precies werkt. Hoe die omgaat met mijn schommelingen van de target temperature, ingegeven door tijdprogramma en invloed van dynamische energieprijzen.
[ Voor 44% gewijzigd door hackbard op 12-11-2022 20:18 ]
Waarom stopt de SWW-run bij een temperatuur 5 graden lager dan de ingestelde waarde?
Dit is normaal. De TW1 sensor zit ongeveer in het midden van je boilervat. Bovenin het boilervat is het warmer, warmte stijgt immers. Bovenin je boilervat bevindt zich geen sensor, Nefit telt softwarematig ongeveer 5 graden bij de gemeten TW1 temperatuur.
Ik heb een antwoord van een technisch adviseur van Bosch.
Het inschakelen gebeurd op de TW1 sensor.
Uit gaan gebeurd op de TC1 en TC0 sensoren als deze de temperatuur behaald (bijv. 55 graden). Dan gaat de boiler werking uit en het kan zijn dat de boiler temperatuur TW1 50 graden is.
Samen met mijn eerder getoonde test dat bij het opwarmen van SWW vat het gehele vat van onder tot boven dezelfde temperatuur krijgt lijkt het mij logisch dat de bovenstaande tekst van topic 1 wordt aangepast.
Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.
Alvast aangepast. Maar TC1 én TC0? Misschien alleen TC1 of TC0?hansbot schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:24:
Tekst in topic 1.
Waarom stopt de SWW-run bij een temperatuur 5 graden lager dan de ingestelde waarde?
Dit is normaal. De TW1 sensor zit ongeveer in het midden van je boilervat. Bovenin het boilervat is het warmer, warmte stijgt immers. Bovenin je boilervat bevindt zich geen sensor, Nefit telt softwarematig ongeveer 5 graden bij de gemeten TW1 temperatuur.
Ik heb een antwoord van een technisch adviseur van Bosch.
Het inschakelen gebeurd op de TW1 sensor.
Uit gaan gebeurd op de TC1 en TC0 sensoren als deze de temperatuur behaald (bijv. 55 graden). Dan gaat de boiler werking uit en het kan zijn dat de boiler temperatuur TW1 50 graden is.
Samen met mijn eerder getoonde test dat bij het opwarmen van SWW vat het gehele vat van onder tot boven dezelfde temperatuur krijgt lijkt het mij logisch dat de bovenstaande tekst van topic 1 wordt aangepast.
En bij een Legionella run verwarmt die wel door tot 60 graden op de TW1 sensor.
Ik denk ook alleen TC1 of TC0.scarwoman schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 18:57:
[...]
Alvast aangepast. Maar TC1 én TC0? Misschien alleen TC1 of TC0?
En bij een Legionella run verwarmt die wel door tot 60 graden op de TW1 sensor.
Ga ik een keer op letten.
Legionella stopt wel met TW1 op ingestelde waarde.
Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.
Bijvoorbeeld:
Soort huis: vrijstaand, 2 onder 1 kap, rijtjeshuis
Bouwjaar: jaartal
Extra isolatie maatregelen:
Regio: Noord, West, Midden, Oost, Zuid
Woonoppervlakte (BVO): m2
Inhoud woning: m3
Vermogen warmtepomp installatie: kW
Type installatie: monoblock, split, hybride
Verwarmingssysteem: vloerverwarming, radiatoren
Buffervat: ja 2 aansluitingen, boiler 4 aansluitingen, nee
Zoneregeling: ja, nee, gedeeltelijk
Stooklijn: voetpunt oC, eindpunt oC
TC0/TC3 verwarmen instellingen: K
Kamertemperatuur: oC
Ruimte invloed: K
Kamertemperatuur offset: K
Boiler inhoud: ltr.
Warmwater inschakeltemperatuur: oC
Warmwater uitschakeltemperatuur: oC
Als er nog velden ontbreken laat het me weten, dan pas ik het overzicht aan.
Ik wil wel de gegevens verzamelen, deze mogen dan als PM naar mij worden gestuurd.
[ Voor 8% gewijzigd door Nous112 op 12-11-2022 19:24 ]
dit wordt nog interessanter als we nog COP's kunnen vergelijken. Misschien iets als wat ze onder monitoren en COP's cijfers laten zien in (stukje naar beneden scrollen..:) Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 ?Nous112 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:18:
Misschien een leuk idee om een soort uniform overzicht te maken met standaard velden zodat gebruikers de instellingen uniform met elkaar kunnen vergelijken? Dan kunnen we dit wellicht (uiteraard anoniem) dit als een soort referentielijst opnemen in de openingspost.
Bijvoorbeeld:
Soort huis: vrijstaand, 2 onder 1 kap, rijtjeshuis
Bouwjaar: jaartal
Extra isolatie maatregelen:
Regio: Noord, West, Midden, Oost, Zuid
Woonoppervlakte (BVO): m2
Inhoud woning: m3
Vermogen warmtepomp installatie: kW
Type installatie: monoblock, split, hybride
Verwarmingssysteem: vloerverwarming, radiatoren
Buffervat: ja 2 aansluitingen, boiler 4 aansluitingen, nee
Zoneregeling: ja, nee, gedeeltelijk
Stooklijn: voetpunt oC, eindpunt oC
TC0/TC3 verwarmen instellingen: K
Kamertemperatuur: oC
Ruimte invloed: K
Kamertemperatuur offset: K
Boiler inhoud: ltr.
Warmwater inschakeltemperatuur: oC
Warmwater uitschakeltemperatuur: oC
Als er nog velden ontbreken laat het me weten, dan pas ik het overzicht aan.
Ik wil wel de gegevens verzamelen, deze mogen dan als PM naar mij worden gestuurd.
en misschien ipv een aantal gegevens een getal uit een warmteverliesberekening of iets soortgelijks
https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening ?
[ Voor 4% gewijzigd door hackbard op 12-11-2022 20:35 ]
COP hou ik namelijk apart bij voor
- verwarmen
- koelen
- sww enkel compressor
- sww inclusief elektrisch
- cop totaal van bovenstaande
Die laatste is als de 'totale' COP, maar die zegt niet zo veel. Als voorbeeld zag je al het verschil in verbruik tussen @scarwoman en mij. Dat leek hetzelfde, terwijl wij veel meer voor sww verbruiken en zij voor hun verwarming.
Maar ga je dan je cop over de laatste 12 maanden bepalen denk ik.JakeOfOz schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 21:27:
Vergelijken is wel eens leuk, maar moet je wel even kijken naar hoe je dat goed kunt doen.
COP hou ik namelijk apart bij voor(wij hebben nog nooit het elektrisch element nodig gehad voor verwarmen)
- verwarmen
- koelen
- sww enkel compressor
- sww inclusief elektrisch
- cop totaal van bovenstaande
Die laatste is als de 'totale' COP, maar die zegt niet zo veel. Als voorbeeld zag je al het verschil in verbruik tussen @scarwoman en mij. Dat leek hetzelfde, terwijl wij veel meer voor sww verbruiken en zij voor hun verwarming.
Ik heb ik Home Assistant wel de historie, maar dat hardcoden voor berekeningen is een beetje lastig
Het is inderdaad TC0 waarop het opwarmen van SWW vat stopt.hackbard schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:12:
bij mij is het de TC0
Vanochtend door douchen het hele vat gebruikt.
Eigen sensor boven in het vat 34,7 graden.
TW1 sensor in het midden18,4 graden.
Software temperatuur Nefit 52,6 graden.
/f/image/H4TlS5mw9NjJz8gxnpdUCMAN.png?f=fotoalbum_large)
Na het opwarmen van SWW vat met setpoint van 55 graden.
TC0 warmte uit 54,7 graden.
TC1 warmte in 50,5 graden.
Eigen sensor boven in het vat 46,8 graden. (In afbeelding temperatuur sensor 1)
TW1 sensor in het midden 49,4 graden.
Software temperatuur Nefit 51,9 graden.
Conclusie, bij het instellen van streef temperatuur van 50 graden moet er ongeveer 5 graden bij worden opgeteld.
Temperatuur warm water dat door Nefit wordt getoond is een irritante en niet kloppende waarde dat voor vele gebruikers verwarring brengt.
De waarde wordt elke 20 minuten met 0,1 graad verlaagd waarbij het stilstand verlies wordt nagebootst.
De waarde wordt pas aangepast indien de TW1 waarde groter wordt.
In mijn voorbeeld was de waarde nog te hoog door legionella run van de dag ervoor.
dat is een beetje afhankelijk van de situatie. Bij mij: set point: 48hansbot schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:24:
[...]
Het is inderdaad TC0 waarop het opwarmen van SWW stopt…
Conclusie, bij het instellen van streef temperatuur van 50 graden moet er 5 graden bij worden opgeteld.
…
max temperatuur boiler dhw extern: 41,6graden, dus 6,4 grad optellen.
Ik bedoel ook ongeveer.hackbard schreef op zondag 13 november 2022 @ 17:45:
[...]
dat is een beetje afhankelijk van de situatie. Bij mij: set point: 48
max temperatuur boiler dhw extern: 41,6graden, dus 6,4 grad optellen.
Het zal ook een verschil maken met monoblock of split..
En dan inderdaad monoblock of split
Of los boilervat of net als bij mij een tower waar alles ingebouwd is
Misschien de gegevens uit de warmtepomp gebruiken afgegeven energie en opgenomen energieNous112 schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:53:
Ik denk dat je de cop los moet trekken van de vaste gegevens. De cop kan immers continue wijzigen, de cop zou daarom het beste in een apart overzicht worden opgenomen dat periodiek net als in het algemene lucht/water warmtepomp forum wordt samengesteld op basis van de cop informatie van de forumleden. Het overzicht waar ik het nu over heb bevat alleen de “vaste” installatie gegevens.
En dat elke maand door geven
Alleen hoe dat dan moet na een software update als alles weer op 0 gezet wordt
Is dat misschien ook niet zo handig idee
Krijg namelijk over een tijdje ook een update
Wat was de reden voor een update?JakeOfOz schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:03:
Ik heb het nu nog over de totale levensduur. Heb nog de extra uitdaging dat ik een paar weken geleden een software update heb gehad, en alle waardes toen weer op nul zijn gezet.
Ik heb ik Home Assistant wel de historie, maar dat hardcoden voor berekeningen is een beetje lastig
Wat waren de belangrijkste verbeteringen na de update?
Hoe kom je in aanmerking voor een update en wie doet dat?
Merk verder nog weinig verschil, heb nog niet gecontroleerd of ze het totaal van de opgewekte en verbruikte energie in deze versie al hebben opgelost.
De totaaloptelling voor verbruikte energie klopt nu weer. Eerst was het totaalverbruik dezelfde waarde als het verbruik van de elektrische bijverwarming. Nu is het netjes de opstelling van elektrisch en compressor
[ Voor 19% gewijzigd door JakeOfOz op 13-11-2022 20:52 ]
Ik wil ook wel graag updaten.. @JakeOfOz betaalde je nog om deze update uit te voeren?
[ Voor 46% gewijzigd door scarwoman op 13-11-2022 23:59 ]
Eerder op dit forum heb ik gelezen dat dit een defrost is? Volgens het foutmeldingen document kan het ook een probleem met de fan zijn, die overigens nu prima draait.
Iemand ervaring met deze medling?
Ik weet niet hoe koud het bij jou was vannacht, maar hier zakte de gemeten buitentemperatuur behoorlijk ver. De koudste nacht van dit stookseizoen tot nu toe. Ook mijn all-electric heeft bijna de hele nacht in zo'n 450W verbruikt om ~2.2kWh aan energie te produceren, tot het zonnetje opkwam/doorbrak. Huis uit 1895, nageisoleerd met 12cm PIR.Matadores schreef op maandag 14 november 2022 @ 10:54:
Even een kort vraagje: hoe verloopt jullie verbruik op een dag als deze? Een run vanaf 02:00h vannacht is dat normaal met deze buitentemperaturen en een vrijstaand nieuwbouw all electric bj 2021?
[Afbeelding]
Ik wil het er _niet_ over hebben.
Volgens mij; Te weinig flow tijdens defrost.
Aan het gasvebruik te zien is de gasketel aan het stoken. Ik weet nu dus niet of hij een nieuwe poging begint voordat ik de error accepteer/reset. Ik ben niet thuis dus kan de error niet resetten. Beetje spannend dat er een functie (de ketel stookt ipv de pomp) wordt gebruikt terwijl ik niet thuis ben
/f/image/t9q5VYjdVroYjtYnBHdDMdkL.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door SuperR1902 op 14-11-2022 12:54 ]
Mijn warmtepomp die normaal nooit echt lange runs maakt ging lekker los met lange runs. Helaas lijkt het niet mogelijk te zijn lager terug te moduleren dan 2.8 - 2.9 kWh.magiel schreef op maandag 14 november 2022 @ 12:03:
Ik weet niet hoe koud het bij jou was vannacht, maar hier zakte de gemeten buitentemperatuur behoorlijk ver. De koudste nacht van dit stookseizoen tot nu toe. Ook mijn all-electric heeft bijna de hele nacht in zo'n 450W verbruikt om ~2.2kWh aan energie te produceren, tot het zonnetje opkwam/doorbrak. Huis uit 1895, nageisoleerd met 12cm PIR.
:strip_exif()/f/image/XDOjUdprcVbc2sb0mqm1Yswc.jpg?f=fotoalbum_large)
Compressor hybride 7000i AW binnenunit
Enviline A/W monoblok.
Buffervat 40 liter
Mijn verwarmingssysteem wordt aangestuurd door een Evohome systeem. Evohome stuurt de secundaire CV pomp
:strip_exif()/f/image/hNAC3BpvvrBjpmgup41fZZpM.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik twee vragen:
1). De installateur heeft de Moduline 1010H in de bijkeuken geplaatst. Volgens hem is deze alleen nodig om de strooklijn te veranderen. Wanneer dit zo is kan toch deze unit tochgewoon ook bij de binnenunit gehangen worden?
:strip_exif()/f/image/6fl9PGYjCzMNBkEAARkYZJj9.jpg?f=fotoalbum_large)
2) de vrijdag kwam een service monteur van Nefit Bosch omdat het systeem een storing had. Goed en snel geholpen en de monteur heeft mij veel uitgelegd over dit systeem.
Hij zei wel dat ik het beste mijn twee vloerverwarmingsmengsystemen kon laten vervangen door een zonder pomp zodat het rendement hoger wordt. Nu heb ik een hybride systeem dus cv ketel kan bijspringen. Ik lees in dit forum wisselende meningen.
Wat is wijs om te doen?
[ Voor 9% gewijzigd door Buis07 op 14-11-2022 15:28 ]
Wij hebben sinds 01 september een warmtepomp. Dit i.c.m. een bestaande VVW met een gesloten verdeler, met pomp/thermostaatkraan etc. Een situatie vergelijkbaar met de uwe.Buis07 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:59:
Sinds afgelopen woensdag is bij mij thuis een Nefit hybride warmtepomp geïnstalleerd met een monoblok 7.0
Compressor hybride 7000i AW binnenunit
Enviline A/W monoblok.
Buffervat 40 liter
Hij zei wel dat ik het beste mijn twee vloerverwarmingsmengsystemen kon laten vervangen door een zonder pomp zodat het rendement hoger wordt. Nu heb ik een hybride systeem dus cv ketel kan bijspringen. Ik lees in dit forum wisselende meningen.
Wat is wijs om te doen?
De boel werk bij ons niet optimaal.
Bij temperaturen van de afgelopen weken toonde de WP veel starts met korte runs, waarbij veel onnodige energie werd aangemaakt door de WP.
Nu het wat kouder wordt gaat dat wat beter, minder starts met langere runs.
Maar er is nog te vaak een situatie dat er warm water wordt aangemaakt door de WP en deze beperkt wordt toegelaten tot de verdeler van de VVW.
Ik beschik niet over precieze meetapparatuur (zoals anderen op dit Forum). Maar a.d.h.v. een grove monitoring (graaddagen vs kWh) zie ik bij ons een verre van ideale situatie.
Mijn conclusie is die van de Nefit monteur: kiezen voor een open systeem (zonder pomp/thermostaatkraan).
Bij wijze van experiment heb ik de warmtepomp op vakantie modus gezet. Met de gedachte dat dat wellicht energie zou besparen. Ik had het mis…
De warmtepomp heeft vandaag net zo veel verbruikt om alles weer op te warmen als ik de afgelopen dagen heb bespaard. Volgende keer alles aan laten of hooguit een paar graden lager zetten.
En de regelaars eraf halen?RobEppink schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:42:
[...]
Mijn conclusie is die van de Nefit monteur: kiezen voor een open systeem (zonder pomp/thermostaatkraan).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bQkBNyb1qebc47pI0Beo3Zwl.jpg?f=user_large)
De warmtepomp werk inderdaad met een stooklijn die afhankelijk is van de buitentemperatuur, voetpunt en eindpunt. Dus daar is de 1010H volgens mij niet voor nodig. Echter, in de instellingen van de warmtepomp zit een optie (ruimte-invloed) om de stooklijn te beïnvloeden afhankelijk van het verschil tussen de gewenste ruimte temperatuur en de temperatuur gemeten door de 1010H. Meestal hang je daarom de 1010H dan ook in bijvoorbeeld de woonkamer.Buis07 schreef op maandag 14 november 2022 @ 14:59:
1). De installateur heeft de Moduline 1010H in de bijkeuken geplaatst. Volgens hem is deze alleen nodig om de strooklijn te veranderen. Wanneer dit zo is kan toch deze unit tochgewoon ook bij de binnenunit gehangen worden?
Bij mij staat die ruimte-invloed uit en overal in huis is het rond de 20 graden. Dus bij mij had die 1010H net zo goed naast de warmtepomp kunnen hangen. Maar, aangezien mijn 1010H in de woonkamer hangt heb ik in de toekomst wel de mogelijkheid om de ruimte-invloed aan te zetten en hiermee de stooklijn te beïnvloeden. Ik heb begrepen dat met ruimte-invloed aan het verbruik waarschijnlijk iets lager is.
Is dat een optie volgens u?Matadores schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:12:
[...]
En de regelaars eraf halen?
[Afbeelding]
Bij ons staat de thermostatische kraan op de verdeler maximaal open.
Als de regeling verwijderd wordt ontstaat er dan een hogere debiet (flow)?
[ Voor 14% gewijzigd door RobEppink op 14-11-2022 17:55 ]
Ik zou je stooklijn eens nakijken. (Menu-knop een paar seconden ingedrukt houden verwarmings instellingen > circuit 1 > stooklijn instellen)
Wat zijn het startpunt en eindpunt van je stooklijn?
Jake, dank.JakeOfOz schreef op maandag 14 november 2022 @ 18:43:
@RobEppink Als de regelaars open staan maakt het niets uit of je ze eraf haalt. Je zult dan ook voelen dat ze een beetje los op de afsluiter zitten als je ze heen en weer rammelt.
Ik zou je stooklijn eens nakijken. (Menu-knop een paar seconden ingedrukt houden verwarmings instellingen > circuit 1 > stooklijn instellen)
Wat zijn het startpunt en eindpunt van je stooklijn?
We stoeien al twee maanden met de instelling van de WP/Enviline.
Dit forum helpt daarbij enorm; super.
Ons probleem ligt echter in de verdeler van de VVW. Deze gesloten verdeler is nu een stoorzender in de communicatie tussen de VVW en de WP/Enviline.
Dus eerste een open systeem en dan gaan we weer kijken naar de instellingen van de WP/Enviline.
Ik sla even aan op de verdeler: heb je gespeeld met de pompsnelheid?RobEppink schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:08:
[...]
Jake, dank.
We stoeien al twee maanden met de instelling van de WP/Enviline.
Dit forum helpt daarbij enorm; super.
Ons probleem ligt echter in de verdeler van de VVW. Deze gesloten verdeler is nu een stoorzender in de communicatie tussen de VVW en de WP/Enviline.
Dus eerste een open systeem en dan gaan we weer kijken naar de instellingen van de WP/Enviline.
Bij mij dezelfde situatie en werkt namelijk prima. Natuurlijk beter/ efficiënter met open verdeler, maar omdat ik een hybride systeem heb met radiatoren kan dat officieel niet.
Bedenk je overigens wel dat vergelijken met graaddagen toch vertekent bij veel vloerverwarming. Hoe kouder hoe lager het verbruik per graaddag. Dus als je nu oktober vergelijk met vorig jaar oktober lijkt dat slechter, maar komt dat vooral doordat afgelopen oktober gewoon heel warm was.
@RobEppink, als reactie op jouw bericht hieronder: vloerverwarming heeft sowieso al een lage delta t. Bij mij is dat bij maximale pompsnelheid 2 graden en minimale snelheid 6. Maar bij lagere snelheid krijg je wel warmer water in je vloer omdat je warmtepomp niet voldoende warm water levert voor maximaal debiet van je vloer. Probeer eens een nachtje een lage pompsnelheid
@HansRemmerswaal jij hebt ruimteinvloed ook uit toch? Heb jij ook nog een dag/nacht verschil in kamertemperatuur? Bij mij schommelt het nog 1 graad.
[ Voor 49% gewijzigd door spok9 op 14-11-2022 19:35 ]
WP betekent lagere temperaturen dus zoveel mogelijk water door de VVW.spok9 schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:25:
[...]
Ik sla even aan op de verdeler: heb je gespeeld met de pompsnelheid?
Pompsnelheid daarom maximaal.
Probeer eens een nachtje een lage pompsnelheid
@spok9
Ga ik doen en ik kom er op terug. Dank
[ Voor 25% gewijzigd door RobEppink op 14-11-2022 19:57 ]
Als de kamer invloed uit staat dan gebruik je de temperatuur instelling op de 1010H om de stooklijn iets te verschuiven. Bij mij staat deze op 17 en dan met mijn stooklijn is het 20 graden.spok9 schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:25:
@HansRemmerswaal jij hebt ruimteinvloed ook uit toch? Heb jij ook nog een dag/nacht verschil in kamertemperatuur? Bij mij schommelt het nog 1 graad.
Over de laatste 12 dagen is het 20 graden +/- een paar tiende in huis.
Op 5 nov heeft er de hele nacht een raam opengestaan in de huiskamer, vandaar die dip.
De laatste 2 dagen is de kamertemperatuur iets omhoog gegaan naar 20.5 omdat ik wat heb aangepast om langere runs te krijgen, ik moet de instelling op de 1010H nu verlagen van 17 naar 16.5 om weer op 20 uit te gaan komen. Ik zie wel dat de spreiding de laatste 2 dagen groter is geworden.
:strip_exif()/f/image/Xp3VIfVhUXwE1zoVI8d1jXMN.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is bijzonder. Normaliter wil je bij een warmtepomp juiste een gesloten (dus pomploze!) verdeler. Een open verdeler met eigen mengregeling en pomp geeft vaak problemen met flow en altijd extra stroomverbruik.RobEppink schreef op maandag 14 november 2022 @ 19:08:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
[ Voor 10% gewijzigd door hesselbeertje op 14-11-2022 22:35 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Andrej.Andrehj schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:09:
[...]
Dat is bijzonder. Normaliter wil je bij een warmtepomp juiste een gesloten (dus pomploze!) verdeler. Een open verdeler met eigen mengregeling en pomp geeft vaak problemen met flow en altijd extra stroomverbruik.
Dank voor je opmerking.
Wij gaan ook voor een pomploze verdeler. Dat heet dus een gesloten verdeler?
Wij hebben op dit moment een verdeler met eigen mengregeling en pomp, een open dus?
En die geeft i.d.d. problemen.
Ik zie op het internet ook een omgekeerde duiding?
Maar afgezien van de spraakverwarring hoop ik dat onze voorkeur duidelijk is.
[ Voor 10% gewijzigd door RobEppink op 14-11-2022 22:55 ]
Nee, niet bij een hybride systeem, waar een ketel nog steeds kan stoken boven temperaturen die de vloer in mogen!Andrehj schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:09:
[...]
Dat is bijzonder. Normaliter wil je bij een warmtepomp juiste een gesloten (dus pomploze!) verdeler. Een open verdeler met eigen mengregeling en pomp geeft vaak problemen met flow en altijd extra stroomverbruik.
@hesselbeertje, een open verdeler heeft de voorkeur als je all-electric bent, dus geen ketel en alles lage temperatuur.
Bij een hybride systeem of een combi vloerverwarming met conventionele radiatoren kan je niet stellen dat een open verdeler altijd de voorkeur heeft.
@RobEppink, mocht je alles LTV hebben kan je voor een open verdeler zonder pomp gaan. Veel mengverdelers kan je daartoe ombouwen, dus je hebt niet altijd echt een nieuwe verdeler nodig. Let daarbij dan wel op dat de ketel in jouw systeem ook water kan maken van temperaturen hoger dan wat je in vloer wilt stoppen, maximeer de aanvoertemperatuur in je warmtepomp, zodat deze het afmengt. En je moet zeker weten dat je bij een maximale aanvoertemperatuur van ~35-40 graden je huis warm krijgt…
[ Voor 48% gewijzigd door spok9 op 15-11-2022 08:19 ]
Enviline A/W 7.0 monoblok
Kan ik dit systeem ook monitoren via een app?