Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-05 17:07
spok9 schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:09:
Vandaag heb ik tot nog toe 9 runs, ik denk zelf dat het minimum vermogen van de warmtepomp gewoon nog te groot is voor de huidige temperaturen?
Misschien, maar toch krijg ik de indruk dat een aantal op dit form maar een paar (langere) runs per dag hebben. Nu is niet elk huis en elke installatie hetzelfde, maar toch…

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cireknilb
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-11-2022
Willem senior schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:47:
[...]

Menu knop lang vast houden dan naar verwarming en koelen
Dan cv groep 1 daar staat type regeling bij de meesten op buitentemperatuur met voetpunt
Maar kun je ook op alleen buitentemperatuur zetten
En je kunt ook ruimteinvloed op 0 zetten dan doet de thermostaat ook niks meer met de stooklijn
Nu op alleen buitentemperatuur ingesteld en ruimteinvloed stond al uit en op 0. Benieuwd wat het resultaat zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:41
HansRemmerswaal schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:48:
[...]

Misschien, maar toch krijg ik de indruk dat een aantal op dit form maar een paar (langere) runs per dag hebben. Nu is niet elk huis en elke installatie hetzelfde, maar toch…
Die langere runs krijg ik door nachtverlaging
Ik zet savonds de warmtepomp op de thermostaat terug naar 18 graden
Dan is het smorgens nog 20 graden
Als het dan in de middag 19,5 graden is ongeveer
Zet ik de warmtepomp weer aan op 20 graden
Is die dan 20 graden Dan zet ik deze naar 20,5 graden en dat duurt tot in de avond
En dan zet ik de thermostaat weer op 18 graden 8)
En zo kan ik lange runs nu maken met deze vrij hoge buiten temperatuur

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
HansRemmerswaal schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:48:
Om een lange run te krijgen denk ik dat de TC3 iets boven de target flow temperatuur moet zitten. De aanvoertemperatuur is ongeveer gelijk aan die TC3, dus zo zal die 150 hystereses zo lang mogelijk duren.

Maar hoe beïnvloedt je die TC3 temperatuur? Of kun je die niet echt beïnvloeden en moet je dus zorgen dat die target flow temperatuur omhoog gaat door het voetpunt te verhogen?

Of zit ik helemaal verkeerd te denken…

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensvN
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Willem senior schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:08:
[...]

Elk uur aan en uit gaan is niet goed
De warmtepomp moet zeker een uur blijven draaien
Dus daar valt nog heel wat te verbeteren
Is je systeem waterzijdig ingeregeld of werk je met naregeling
Ik heb even navraag gedaan maar onze warmtepomp is ingeregeld op aanvoertemperatuur. Overigens lijkt het verhogen van het voetpunt van 21 naar 23 graden nog niet de gewenste oplossing te bieden.
Hij springt nog steeds (te) vaak aan en maakt dan een korte run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:26
Zet de hysterese maar eens op 300 a 400k.min als je een zwaar vloerverwarmingsysteem hebt. De warmtepomp gaat dan traag regelen met lange runs, maar dat past prima bij het karakter van een vloerverwarming. Niet doen bij radiatoren denk ik, want dan wordt het koud/warm/koud/warm 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensvN
master1104 schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:50:
Zet de hysterese maar eens op 300 a 400k.min als je een zwaar vloerverwarmingsysteem hebt. De warmtepomp gaat dan traag regelen met lange runs, maar dat past prima bij het karakter van een vloerverwarming. Niet doen bij radiatoren denk ik, want dan wordt het koud/warm/koud/warm 😃
Bedankt voor je advies, ik zal straks eens kijken.

Waar vind ik deze instelling?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 12:08

spok9

Groen...

Willem senior schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:46:
[...]

Ik heb ergens gelezen dat compressor en de ventilator langzamer draaien in stlle modus
Maar nefit verteld niet wat het verschil tussen stille modus en normale modus is
En als de ventilator langzamer draait kan er minder warmte uit de buitenlucht gemaakt worden
Dus dan zou volgens mij de warmtepomp minder zuinig draaien
Maar bewijs heb ik daar niet van
Ah, nu snap ik je.

In de stille modus draaien compressor en ventilator inderdaad langzamer, daardoor zijn ze stiller. Met hoe meer vermogen de ventilator draait, hoe meer geluid er vanaf komt.
Stille modus beperkt het maximale vermogen. Er wordt dus niet over het hele bereik langzamer gedraaid, alleen het bovenste deel van het vermogensbereik wordt beperkt. Het maximale volume van het geluid beperk je daarmee, maar op de lagere vermogens is het geluid gewoon nog gelijk.

De pomp draait dus niet minder zuinig. Sterker: de pomp start zijn runs met lager vermogen en verbruikt dan dus minder en is juist zuiniger.

Nadeel is dat je minder vermogen hebt, maar dat is pas onder een bepaalde temperatuur een probleem, vandaar dat je kan instellen bij welke temperatuur de pomp weer naar reguliere bedrijf gaat en het volledig vermogen weer beschikbaar is.

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
RensvN schreef op maandag 7 november 2022 @ 07:59:
[...]

Bedankt voor je advies, ik zal straks eens kijken.

Waar vind ik deze instelling?
Uit mijn hoofd onder warmtepomp -> hysterese in het servicemenu. En anders even door de settings scrollen in het servicemenu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:49
Cireknilb schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:18:
[...]

Ok. En hoe is het verder bij jou in geregeld?
Op welke settings doel je precies? Er is nl zoveel in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Er wordt in deze topic veel besproken over het instellen van de stooklijn met voetpunt. Zelf ben ik daar vorig jaar mee aan het stoeien geweest.

Maar in de installatie-instructie voor de installateur wordt uitgebreid de standaard stooklijn beschreven met gekromde curve. Daarnaast wordt ook nog de eenvoudige stooklijn met voetpunt vermeld.

Dus heb ik in januari mijn stooklijn omgezet naar de standaard stooklijn. Geen voetpunt meer instellen en alleen de ontwerp temperatuur. Deze ontwerp temperatuur heb in de loop van de winter een paar keer een graad naar beneden aangepast.

Werkt bij mij goed. Anderen ook ervaring hiermee.?

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot

hansbot

BENG

scarwoman schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:43:
[...]

Ik heb precies dezelfde ervaring. Heb stille modus eens als experiment geactiveerd. Ik heb nu geen piekstromen meer door de start van de warmtepomp. En hierdoor ook langere runs en hij pruttelt op laag vermogen door.
Mooie is dat je kunt instellen wanneer de 'stille modus' eraf gaat. Heb nu ingesteld bij buitentemperatuur< 8 graden. Eens kijken wat dat doet. Het lijkt iig een oplossing voor de temperaturen rond 8-16 graden in deze kwakkeldagen; koude nachten, relatief warm overdag.

Wat mij opvalt is dat je een delta t hebt ingesteld van 3.8k. Hoe ben je tot deze instelling gekomen? Draait die dan nog rustiger doordat je eerder kunt moduleren? Ik heb de adviesinstelling van Nefit gevolgd van 5k. Ik vind het lastig om deze instelling te finetunen, want heb ook het idee dat die van de buitentemperatuur afhankelijk is. Ben benieuwd naar je ervaring en die van andere tweakers.
Ik heb ook de stille modus aan staan tussen 22.00 en 8.30 uur.

Afgelopen winter de kamer temperatuur 24/7 op 20.5 graden.
In het kader van de knop om en energie besparen de kamer temperatuur op 20.0 graden met een nacht verlaging van 0.5 graden van 21.00 tot 6.00 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOQ_cTV0KdmYYzOqIyx8kuUFJao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NAdVtniWoGk5pA5cYVzHXzwU.png?f=fotoalbum_large

Overzicht van gisteren.
De compressor start denk ik op 60% en dan snel naar 43%. Daarna modulerend naar het minimale van 12%. TC3/TC0 staat op 4.5.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot

hansbot

BENG

hackbard schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:41:
wat ik nog niet begrijp is hoezo de wp blijkbaar eerst een tijd op vol vermogen draait, en op welk punt die dan terug moduleert.
even gegoogelt op nefit warmtepomp vermogen modulatie, en kwam op dit uit het technisch bulletin van 2013.[Afbeelding]
Ik denk niet dat het nog steeds zo werkt, maar eigenlijk lijkt dit mij beter als die eerst op laag vermogen begint en pas zonodig geleidelijk hoger gaat. Nu lijkt het andersom, eerst hoog, en dan soms al weer uit, bij ongunstige omstandigheden. Dit was toch te vermijden als die op laag start. Of begrijp ik iets verkeert?
(Laag vermogen is niet hetzelfde als lage pompsnelheid neem ik aan.)
Volgens de folder van Nefit/Bosch heeft de Enviline split 21 stappen en de Enviline monoblock 27 stappen met de compressor.
Aantal stappen compress kan ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hansbot schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:29:

Overzicht van gisteren.
De compressor start denk ik op 60% en dan snel naar 43%. Daarna modulerend naar het minimale van 12%. TC3/TC0 staat op 4.5.
Zie ik in de grafiek dat de compressor gisteren ongeveer 70% van de dag aan stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wujCuO3mIVP_uemMorWI2BH2mYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICaK4eYweY7mQg1T2x9VjZnb.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mij wel ongeveer ja, zie grafiek van de afgelopen 24 uur van de compressor. Moet wel zeggen dat de woning vrij ruim is, de deuren nog wel eens open gaan en er qua isolatie nog wel wat te winnen valt. (bwj 2000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Bij mij 11 x +/- 30 min = 5.5 uur, dus 23% van de dag.
Zijn langere runs dan echt wel een goed idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcwKbFynortf1pYkMh77U0pNlcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ThFFHiLSDRew26DrtiP4B9Cw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Denk dat je ook naar de hoeveelheid energie en de COP moet kijken. Verder vraagt de ene woning meer energie dan de andere. Zolang het in huis niet te warm wordt heeft een lange run zeker een voorkeur t.o.v. een korte run.

Stel dat je per dag 50kwh aan warmte nodig hebt om je woning warm te houden, dan voer je die liever in vier lange runs in dan in 15 korte runs. Elke run kent aanloopverliezen die je het liefst zo min mogelijk hebt.

Zie hier de temperatuur in onze woonkamer van dezelfde periode, voelt heerlijk comfortabel aan door de warme vloer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qrUI2FTjUfJRacL9n8jyLdJ54Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AexnHTBsNTbAXqZfyY5Ed57M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door master1104 op 07-11-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
master1104 schreef op maandag 7 november 2022 @ 10:59:
Denk dat je ook naar de hoeveelheid energie en de COP moet kijken. Verder vraagt de ene woning meer energie dan de andere. Zolang het in huis niet te warm wordt heeft een lange run zeker een voorkeur t.o.v. een korte run.

Stel dat je per dag 50kwh aan warmte nodig hebt om je woning warm te houden, dan voer je die liever in vier lange runs in dan in 15 korte runs. Elke run kent aanloopverliezen die je het liefst zo min mogelijk hebt.
Fair enough.

Gisteren gebruikte ik 6.9 kWh aan stroom voor de warmtepomp met 11 runs van 30 min dus 330 min
Mijn verbruik zou lager zijn geweest met 4 runs van 330 / 4 = 83 min.

Maar om dat te bereiken moet mijn compressor in een periode van 6 x 60 = 360 min ongeveer 83 min aan
en 360 - 83 = 277 min uit.

Dan zou die aan/uit hysteresis een flink stuk hoger moeten dan die 150 K min en/of de T0 aanvoertemperatuur zou dicht onder de hc1 target flow temperatuur moeten zitten.

Zeg dat de hc1 target flow temperatuur - T0 aanvoertempertuur gemiddeld 2.5 graden is, dan zou mijn hysteresis 3 x 277 = 693 K min moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Je T0 aanvoer kan je wellicht dichter bij je targetflow temp krijgen door je delta T lager te zetten (waardoor je circulatie pomp dus harder gaat lopen). Dat i.c.m. een 400k.min en hydraulisch goed afgestelde verdeler geeft bij mij dit gedrag.

Ik vermoed wel dat ik meer warmte nodig heb i.v.m. vrijstaand, oost NL (doorgaans kouder), 275m2 en niet optimale isolatie. Gisteren kwam ik op 9.9kwh voor de dag (tussenmeter gemeten) en COP 5,48.

Gasverbruik bij vorige bewoners was hier ca 2500m3 per jaar.

[ Voor 12% gewijzigd door master1104 op 07-11-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Laatst online: 30-05 11:51

gizmo9003

Go For It!

Ik heb het vermoeden dat ik iets verkeerd interpreteer....:

Ik zie dat mijn tapwater (dhw current external temp) redelijk snel afkoelt. 12 graden in slechts 12 uur, op een 300L boiler.
Dit terwijl er geen tapwater vraag is geweest. Als ik inzoom zie ik dat de grafiek negatieve 'sprongetjes' maakt, dus warmte verliest, die in de tijd overeenkomen met positieve sprongetjes in de Condensor Temperature (TC3). Dit terwijl de warmtepomp niet aangeslagen is (getuige de onderste grafiek).
Is er een verband tussen deze twee (en zo ja, waarom is dit?) of verzin ik hier dingen?

Ohja, nog een belangrijke toevoeging: dit gedrag zie ik vanaf dat ik gisteren de setting 'altijd zomer' heb ingesteld. Daarmee probeerde ik onnodige korte runs van de warmtepomp te voorkomen (gelukt zoals in de grafiek).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0-yNF-uTExX86BnR9iMjAviGq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gfUBwxAMr6jB4216gvBaQx2a.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door gizmo9003 op 07-11-2022 12:54 ]

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-05 10:50
Ook wat input van mijn kant.

Regio: Den Haag,
Test dag: zondag 6 November
110 m^2 tussen woning jaren 30 zonder spouw/dak isolatie, oud en/of dun isolatie glas

WP, Enviline Split 5.0 BG
Afgifte; Radiators waarvan in de woonkamer met fans
Draaiuren; +/- 11 uur
Opgenomen vermogen +/- 10 kWh
Afgeleverd vermogen +/- 43 kWh
Runs; 12 starts
Kamer temperatuur varierend tussen 20.2 en 20.4 graden Celsius

De streef aanvoertemperatuur is op het moment nog te laag om meer dan een uur het minimum vermogen van 3 kW in het CV circuit te kwijt te kunnen. Ik ben beniewd wat er gebeurt als het een paar dagen 5 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
gizmo9003 schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:13:
Ik heb het vermoeden dat ik iets verkeerd interpreteer....:

Ik zie dat mijn tapwater (dhw current external temp) redelijk snel afkoelt. 12 graden in slechts 12 uur, op een 300L boiler.
Dit terwijl er geen tapwater vraag is geweest. Als ik inzoom zie ik dat de grafiek negatieve 'sprongetjes' maakt, dus warmte verliest, die in de tijd overeenkomen met positieve sprongetjes in de Condensor Temperature (TC3). Dit terwijl de warmtepomp niet aangeslagen is (getuige de onderste grafiek).
Is er een verband tussen deze twee (en zo ja, waarom is dit?) of verzin ik hier dingen?

Ohja, nog een belangrijke toevoeging: dit gedrag zie ik vanaf dat ik gisteren de setting 'altijd zomer' heb ingesteld. Daarmee probeerde ik onnodige korte runs van de warmtepomp te voorkomen (gelukt zoals in de grafiek).
"Altijd zomer" bij de menu optie "Verwarmen/Koelen"?
Waarschijnlijk staat de 3-weg klep nu richting boiler. Als dat zo is dan kan het zijn dat door thermische trek er nu water gaat circuleren via de boiler door de warmtepomp en weer terug. Hierdoor gaat de boiler temperatuur versneld naar beneden.

Ik had een vergelijkbaar probleem toen bij mij deze optie op "Auto" stond en de buitentemperatuur boven de 18 graden kwam.

Van mijn installateur begreep ik dat dit probleem alleen kan voorkomen bij spilt units omdat die maar één 3-weg klep hebben en bij een monobloc zouden er twee zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door HansRemmerswaal op 07-11-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Ik heb mijn Aan/Uit hysteresis verhoogd van 150 naar 300 K min en nu heb ik lange runs en meer tijd tussen de runs. Zo te zien is er ook een duidelijk verband tussen de Compressor power output en de het temperatuurverschil TC3/TC0. Mijn setting hiervoor is 5.0 K maar in de grafiek tikt deze bijna de 6 aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEF-b1ZYod6pmYhYI4kExOW8IZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjbtdVrCiqARJGfjBfJWSvUN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Laatst online: 30-05 11:51

gizmo9003

Go For It!

HansRemmerswaal schreef op maandag 7 november 2022 @ 13:19:
[...]

"Altijd zomer" bij de menu optie "Verwarmen/Koelen"?
Waarschijnlijk staat de 3-weg klep nu richting boiler. Als dat zo is dan kan het zijn dat door thermische trek er nu water gaat circuleren via de boiler door de warmtepomp en weer terug. Hierdoor gaat de boiler temperatuur versneld naar beneden.

Ik had een vergelijkbaar probleem toen bij mij deze optie op "Auto" stond en de buitentemperatuur boven de 18 graden kwam.

Van mijn installateur begreep ik dat dit probleem alleen kan voorkomen bij spilt units omdat die maar één 3-weg klep hebben en bij een monobloc zouden er twee zitten.
Ja inderdaad bij verwarmen/koelen. Thermische trek kan ik me iets bij voorstellen, maar dan kan ik niet de 'golf' beweging verklaren waarbij de temperatuur van TC3 ook weer telkens zakt? Die zou dan juist langzaam maar gestaat moeten stijgen, tot boiler temperatuur?

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
HansRemmerswaal schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:02:
Ik heb mijn Aan/Uit hysteresis verhoogd van 150 naar 300 K min en nu heb ik lange runs en meer tijd tussen de runs. Zo te zien is er ook een duidelijk verband tussen de Compressor power output en de het temperatuurverschil TC3/TC0. Mijn setting hiervoor is 5.0 K maar in de grafiek tikt deze bijna de 6 aan.

[Afbeelding]
De CV pomp reageerde redelijk traag op de delta T, dus op zich is een doorschot bij de start wel normaal. Duurt bij mij ca 45 min voordat de delta T mooi stabiel op zijn setpoint terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
master1104 schreef op maandag 7 november 2022 @ 15:39:
De CV pomp reageerde redelijk traag op de delta T, dus op zich is een doorschot bij de start wel normaal. Duurt bij mij ca 45 min voordat de delta T mooi stabiel op zijn setpoint terecht komt.
Bij mijn in 10 min is the TC3/TCO bijna 6 graden en daarna zakt deze terug naar 2 - 2.5 graden voor de rest van het uur. Mijn instelling is 5 graden...

Zou het TC3/TC0 verschil gedurende de complete run ongeveer die 5 graden moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:10
Wie kan me helpen om mijn systeem beter te begrijpen...

Nefit Enviline 7.0 E-S Split
Geen buffervat
Vloerverwarming beneden (60m2)
Radiatoren boven (Alleen radiator in de douche wordt gebruikt. Verder is nog nooit een radiator aan geweest en dat is ook echt niet nodig!)

Instellingen t.b.v. verwarmen:
Komt overeen met de standaard instellingen op een onderstaande dingen na...
Voetpunt: 22
Eindpunt: 33
TC3/TC0 verwarmen: 5
Stille modus geactiveerd (uit zetten maakt geen verschil overigens).

De warmtepomp draaide eigenlijk perfect toen de T0 sensor uit de retourleiding zat.
Nadat ik de sensor heb verplaatst krijg ik onderstaand resultaat... Korte runs tussen de 30 en 60 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9Ljo-Bzeh9l0Ed0e8NCJM_IKxI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ozce8Q7OuhMNQcztLKTz7zna.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zt7ZG2GdQqSd8CctQ2Z9l1gXcLc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VPxDo3RIs7paFCqJr3TtY0Mc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KA2HhRn41zGquVR-0MZIuuHeekw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/of2HvcqqkYrA9SdwhYsCAqI0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZMbLfF0B-BHZNR1PwQGqtJ-PFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/STddoARJcQR1SSlHyp6T6Z1S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OI_LPXCpwSt8gJL0-QBMJiXy5LY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BHL4ACd841QLNKKPnD2hZISw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBgxZmmiC1n75Xstqfifg3e1m7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/opIdaCMzH54OiKjBkFVV6nC6.png?f=fotoalbum_large

De aanvoerstreeftemperatuur was vandaag 24 of 25 graden maar het valt me op dat bij de start van de warmtepomp de ''current flow temperature'' ronde de 30 graden ligt en vervolgens zakt naar 27 a 28 graden. Vervolgens schakelt warmtepomp vrij snel uit... Het is toch raar de aanvoertemperatuur hoger is dan de streeftemperatuur? De waarde van de TC3 sensor is vrijwel gelijk aan de flow temperature.

Ik vind het eigenlijk een vreemd idee om bijvoorbeeld het voetpunt hoger te zetten terwijl dit voor het verwarmen van de ruimte eigenlijk niet nodig is. Als het handig is om meer data te zien in een grafiek o.i.d. dan kan ik dit maken (bbqkees kastje in combinatie met HomeAssistant).

Alvast bedankt voor het meedenken 👌

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Eerste wat bij mij opkomt als ik je grafiek zo zie is een gebrek aan doorstroming. Retour blijft redelijk koel, maar aanvoer schiet te ver omhoog. Stap één is je verdeler van je vloerverwarming checken. Is het wel een pomploze warmtepomp verdeler, zijn de leidingen er naar toe minimaal 26mm en staan de groepen op de verdeler allemaal open?

Overigens, met dit weer loopt bij bijna iedereen de aanvoer voorbij de streefwaarde ivm te hoog vermogen op de minimale compressor stand. Maar bij jou is het doorschot, naar mijn inschatting, buiten de normale waardes.

Plot anders ook je CV pomp waardes er eens bij.

[ Voor 28% gewijzigd door master1104 op 07-11-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
master1104 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:12:
Eerste wat bij mij opkomt als ik je grafiek zo zie is een gebrek aan doorstroming. Retour blijft redelijk koel, maar aanvoer schiet te ver omhoog. Stap één is je verdeler van je vloerverwarming checken. Is het wel een pomploze warmtepomp verdeler, zijn de leidingen er naar toe minimaal 26mm en staan de groepen op de verdeler allemaal open?

Overigens, met dit weer loopt bij bijna iedereen de aanvoer voorbij de streefwaarde ivm te hoog vermogen op de minimale compressor stand. Maar bij jou is het doorschot, naar mijn inschatting, buiten de normale waardes.

Plot anders ook je CV pomp waardes er eens bij.
De vloerverwarming verdeler is pomploos. De leidingen zijn inderdaad 26mm. Alleen het laatste stukje voor de verdeler is 22

Moet ik hier iets in aanpassen (zie onderstaande foto's)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KY0yI2OzQhi1wW0WzOOb2hISAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/djM32EjdDYDme3HVwqgeeFbo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJvpcuw21aVLp2hvu18x70IlyZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Jlig3s99AYhM4ng9Wl8WHmd.jpg?f=fotoalbum_large

Welke van onderstaande entiteiten wil je graag zien 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NlRXM0QAtprFhCgVSY3NIeNLoI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OQzWAZvljQauhrrZOgbCitp9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Hier is iets helemaal niet orde inderdaad. Er is maar flow op 1 groep, de rest staat dicht. Dat kan betekenen dat a) je flowmeter van groep 1 defect is en daarom lijkt op 3l/min te staan of b) alle groepen behalve groep 1 hebben echt geen flow. Wat doen ze als de warmtepomp flink vermogen levert?

Qua entiteiten, ik heb alle hernoemd naar logische waarden. :D Het zal Brine pump speed of circulation pump speed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
master1104 schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:10:
Hier is iets helemaal niet orde inderdaad. Er is maar flow op 1 groep, de rest staat dicht. Dat kan betekenen dat a) je flowmeter van groep 1 defect is en daarom lijkt op 3l/min te staan of b) alle groepen behalve groep 1 hebben echt geen flow. Wat doen ze als de warmtepomp flink vermogen levert?

Qua entiteiten, ik heb alle hernoemd naar logische waarden. :D Het zal Brine pump speed of circulation pump speed zijn.
Ik zal hier morgen naar kijken aangezien de warmtepomp nu niet draait. Ziet er inderdaad vreemd uit.. O-)

Hieronder zie je circulation pump speed...
Het laatste deel van de grafiek is start warm water bereiding!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Glz0tHEeu-GmdrJ_qQ4EgwIGDqc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FZWhL7OgAhQNC8f5rirIBLEu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-05 00:11
spok9 schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:04:
[...]

Ah, nu snap ik je.

In de stille modus draaien compressor en ventilator inderdaad langzamer, daardoor zijn ze stiller. Met hoe meer vermogen de ventilator draait, hoe meer geluid er vanaf komt.
Stille modus beperkt het maximale vermogen. Er wordt dus niet over het hele bereik langzamer gedraaid, alleen het bovenste deel van het vermogensbereik wordt beperkt. Het maximale volume van het geluid beperk je daarmee, maar op de lagere vermogens is het geluid gewoon nog gelijk.

De pomp draait dus niet minder zuinig. Sterker: de pomp start zijn runs met lager vermogen en verbruikt dan dus minder en is juist zuiniger.

Nadeel is dat je minder vermogen hebt, maar dat is pas onder een bepaalde temperatuur een probleem, vandaar dat je kan instellen bij welke temperatuur de pomp weer naar reguliere bedrijf gaat en het volledig vermogen weer beschikbaar is.
Kan dit bevestigen. Gisteren stille modus er even afgehaald en weer opgezet. Het geleverde vermogen wordt direct aangepast en de ventilator verandert mee met de geleverde vermogenstrappen zoals gebruikelijk. Resultaat zijn rustige lange runs bij het huidige weer.
Wel een interessante feature. Zou het zo werken als een auto die langzamer rijdt en zuiniger is? Met 130 over de snelweg kost meer benzine - een warmtepomp op vol vermogen kost meer elektriciteit.

Nadeel is dus wel dat je ritten/runs langer worden op laag vermogen, wat ook weer meer benzine / stroom gebruikt ;)
Heeft iemand dit al eens gemeten? Het zorgt bij mij iig voor minder start/stops. Afgelopen dagen max 2 runs per dag met gemiddeld geleverd vermogen van 6 kw.

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
.

[ Voor 99% gewijzigd door scarwoman op 07-11-2022 23:24 ]

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Weet iemand of de bijverwarming aan wordt gesproken als de externe ingang wordt gebruikt voor 'blokkeer compressor'? Dus stel dat de compressor normaal gesproken zou aanslaan omdat de TC3 te laag is, zou dan de bijverwarming aan worden gesproken wanneer de 'blokkeer' functie wordt gebruikt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RgZBvsqx5ptTz6dxA5fhQBnf8OE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RIP1dPHhBHr8a4gP934C7eIg.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Wollie91 schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:40:
De warmtepomp draaide eigenlijk perfect toen de T0 sensor uit de retourleiding zat.
Nadat ik de sensor heb verplaatst krijg ik onderstaand resultaat... Korte runs tussen de 30 en 60 minuten.
Hoe staat het met de temperatuur in huis, is die nog steeds goed met de korte runs? Waarschijnlijk draait de compressor over de dag gezien nu een heel stuk korter dan voorheen, dus minder energie verbruik.

Ik heb ook van diezelfde kort runs en de temperatuur in huis is prima. Als ik de aan/uit hysteresis aanpas van 150 K min naar 300 K min dan halveert het aantal runs en de runs zelf worden langer. Het verbruik lijkt dan iets lager, maar dat is lastig vergelijken als de buitentemperatuur niet geheel hetzelfde is.

Misschien is dit ook een optie voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-05 14:51
scarwoman schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:14:
[...]

Nadeel is dus wel dat je ritten/runs langer worden op laag vermogen, wat ook weer meer benzine / stroom gebruikt ;)
niet mee eens. Als je zeg maar 100km met 80 rijdt, is je verbruik lager dan met 160km/h. Het duurt alleen 2keer zo lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:14:
[...]

niet mee eens. Als je zeg maar 100km met 80 rijdt, is je verbruik lager dan met 160km/h. Het duurt alleen 2keer zo lang.
Wanneer heeft de compressor het hoogste rendement? Als deze op max vermogen of op laag vermogen aan het pruttelen is? Als het bij het max vermogen is dan zal het verbruik mogelijk hoger zijn als je die stille modus gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-05 14:51
ik ben bezig om het rendement te meten afhankelijk van de buitentemperatuur, en later ook verschillende instellingen. COP vs temp graph is mij nog niet gelukt, maar graaddagen lijkt een optie. Ik heb het nog niet uitbundig gebruikt/ getest, maar wie ietsje handig is met homeassistant kan er misschien iets mee
https://community.home-as...57799/16?u=derschreifritz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

HansRemmerswaal schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:16:
[...]

Wanneer heeft de compressor het hoogste rendement? Als deze op max vermogen of op laag vermogen aan het pruttelen is? Als het bij het max vermogen is dan zal het verbruik mogelijk hoger zijn als je die stille modus gebruikt.
Het rendement is vooral afhankelijk van de buitentemperatuur. Daarnaast, als je max vermogen nodig hebt, zou je de stille modus niet moeten gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
spok9 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:44:
[...]
Het rendement is vooral afhankelijk van de buitentemperatuur. Daarnaast, als je max vermogen nodig hebt, zou je de stille modus niet moeten gebruiken :)
Maar we mogen er toch van uitgaan dat de ingenieurs van Bosch / Nefit hierover hebben nagedacht? En dat, als het allemaal niets uitmaakt, dat ze dan met laag vermogen beginnen en die langzaam laten oplopen tot wat nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot

hansbot

BENG

HansRemmerswaal schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:49:
[...]

Maar we mogen er toch van uitgaan dat de ingenieurs van Bosch / Nefit hierover hebben nagedacht? En dat, als het allemaal niets uitmaakt, dat ze dan met laag vermogen beginnen en die langzaam laten oplopen tot wat nodig is?
Bij mij begint de WP met 43% vermogen. Dat is toch een beetje laag!
In voor en najaar kan hij afschakelen en in de winter opschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:16:
[...]

Mijn redenatie is dat de warmtepomp een hoger rendement kan halen als er lagere vermogens treden gebruikt worden. We weten dat de warmtepomp minder efficiënt is in de opstartfase van ongeveer 30minuten. Ik zie dat de runs langer worden met een piekvermorgen beperking dmv stille modus. Het voorkomt namelijk piek startstromen van meerdere keren stoppen en weer starten van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:49:
[...]

Heel terecht punt en je hebt ook gelijk. Daar mogen we zeker vanuit gaan echter het valt mij wel op dat Nefit nog steeds adviseert om de thermische desinfectie uit te voeren: dinsdagnacht 2:00. Net als het kouder is dan overdag (dus slechtere COP) en als de zon niet schijnt en je dus geen gebruik kunt maken van opgewekte stroom van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
spok9 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:44:
[...]

Ik las hier eerder ergens dat je de stille modus automatisch kunt uitschakelen als de buitentemperatuur onder een ingestelde temperatuur daalt; juist het moment dat je dus meer vermogen nodig hebt. Bij mij is deze functie aanwezig in de instellingen.

[ Voor 8% gewijzigd door scarwoman op 08-11-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

BBQkees herinnert me er meteen weer aan waarom ik zo'n hekel heb aan MQTT, altijd gezeik, werkt nooit :(

Kastje stuurt telegrammen, server heeft wel verbinding maar krijgt niks binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Hier echt nul problemen met MQTT van BBQKees. Loopt nu 3 maanden zonder hic-up, dus de basis is goed.

Staat hij wel op connected in de status van MQTT op de BBQKees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

Oh het ligt niet aan BBQkees hoor, ik heb gewoon altijd gedoe met mqtt…

Status is connected bij BBQkees en ik zie dat ook terug in de logs van mosquito. Maar verder komt er niks binnen. Ik zie de queue vol en leeg lopen.

Ik zie dit soort regels terug in de log:
code:
1
[mqtt] Publishing topic ems-esp/boiler_data_ww (#1831, retain=0, retry=1, size=434, pid=1)

Dus er worden berichten verzonden...

Edit: de hele boel uit home assistant verwijderd (mosquito & integratie) en opnieuw gedaan, werkt het in een keer.. 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door spok9 op 08-11-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Wollie91 schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:16:
[...]

Ik zal hier morgen naar kijken aangezien de warmtepomp nu niet draait. Ziet er inderdaad vreemd uit.. O-)

Hieronder zie je circulation pump speed...
Het laatste deel van de grafiek is start warm water bereiding!

[Afbeelding]
@master1104

Dit is de flow tijdens een run zojuist...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fj4HhtfFUDtk-hY-xYCHBoyNw3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r1StI6aePUCfWEFKnlh9EK88.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

Toch wel interessant om te zien wat er precies gebeurt :) M'n huis is overigens prima op temperatuur, misschien nog iets te warm. De temperatuur schommelt tussen 19.8 in de nacht en max 20.8 overdag. In de nacht koelt het dus wel iets af, maar overdag is het vrij stabiel als het eenmaal op temperatuur is.

Het is wel direct duidelijk waarom de runs relatief kort zijn. De current flow zit in no-time boven de target flow en dan telt de hysterese (=150). Omdat het wel warm genoeg is in huis, ben ik geneigd te concluderen dat het vermogen van de warmtepomp nu gewoon nog te hoog is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipqxeNVHeKb_XTVIjn9m1Xwy504=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VuibxRp1t3GazXZeOdLImyEv.png?f=fotoalbum_large

Opvallend genoeg zijn de delta t's allemaal behoorlijk gelijk: tc3-tc0, boiler aanvoer en retour en vloer aanvoer en retour. Valt me wel op dat tc3-tc0 niet op de ingestelde 5 graden komt. Wat zou daar de oorzaak van zijn? Kan ik dan de ingestelde waarde beter lager zetten? Het viel me ook op dat de pompsnelheid daalt tot onder 5%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udv9IxUE_Q9bscctghXmzhBtC6w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5mmdVQbojpAoZTv1V5iU1LKx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door spok9 op 09-11-2022 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbie1980
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-03-2024
Goedemorgen,

Eerst even een korte samenvatting van wat er hier geplaats is afgelopen voorjaar. Een Bosch Nefit enviline Split 7.0 B-S. Een nieuwe woning van 5 jaar met alle vloeren voorzien van vloerverwarming.

Nu wil ik graag met de koudere dagen voor de deur inzicht in mijn warmtepomp maar wordt er geen wijs uit wat ik nodig heb . Ik heb bij BBQ kees gekeken maar de binnenunit die daar afgebeeld staat is de binnenunit van mijn CV keten en niet mijn WP dit een Compress 3000i binnenunit. Welke geen service aansluiting heeft.

Weet iemand kort wat ik dan nodig zou hebben?

Dit om inzicht te krijgen en te bepalen of de WP functioneert zoals verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

@Bobbie1980 jouw binnenuit heeft een service aansluiting aan de binnenkant (ik heb dezelfde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Bobbie1980 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:14:
Goedemorgen,

Eerst even een korte samenvatting van wat er hier geplaats is afgelopen voorjaar. Een Bosch Nefit enviline Split 7.0 B-S. Een nieuwe woning van 5 jaar met alle vloeren voorzien van vloerverwarming.

Nu wil ik graag met de koudere dagen voor de deur inzicht in mijn warmtepomp maar wordt er geen wijs uit wat ik nodig heb . Ik heb bij BBQ kees gekeken maar de binnenunit die daar afgebeeld staat is de binnenunit van mijn CV keten en niet mijn WP dit een Compress 3000i binnenunit. Welke geen service aansluiting heeft.

Het bbqkees kastje kun je ook tussen de thermostaat draadjes zetten
Dan heb je wel een aparte voeding nodig voor het bbqkees kastje

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Wollie91 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 20:01:
[...]

@master1104

Dit is de flow tijdens een run zojuist...

[Afbeelding]
Blijft een vreemde situatie. Ik gok dat je regelaar van de eerste groep vastzit. Op zich is 5 groepen als enige afgifte op een warmtepomp met een ondergrens van (met dit weer) 3kw vrij krap. Ik zou de groepen zoveel mogelijk opendraaien als alle achterliggende ruimtes warmte nodig hebben. Ik zoek daarbij altijd de koudste groep, die zet ik helemaal open. Daarna de andere groepen zo inregelen dat de retour van alle groepen even koud is. De CV pomp in je binnenunit regelt vervolgens de delta T naar de juiste waarde. Met alleen vloerverwarming is delta T van 4gr naar mijn mening een goed startpunt.

Daarnaast zou ik de hysterese op 300k.min zetten om eens te testen. Dat geeft een rustiger gedrag en zolang het niet te koud/warm/koud/warm wordt in huis is een wat trager systeem beter voor je rendement.

[ Voor 9% gewijzigd door master1104 op 09-11-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:49
Ik heb vandaag m'n BBQKees ontvangen en succesvol aangesloten en in homeassistant gezet. Ging verrassend snel en soepel.

Ik lijk alleen een themostaat entity te missen in de EMS-ESP interface en dus ook in HA. Ik zie alleen een control om de temperature offset aan te passen maar niet om de gewenste temperatuur in te stellen.

Heb ik ergens een optie over het hoofd gezien?

RC100H
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dgr99PfcwLvORTjaHyWqs1bzt8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NROmcLfCyipzQ3iAAGUXk0pj.png?f=user_large

1010H
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EnumKxOC0ACRnrcD25uyo-RDaSw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fq9OwpWCWnSc94Vs3pptVwft.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door magiel op 09-11-2022 20:20 ]

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:09
Ik denk dat je naar de verkeerde thermostaat kijkt, de thermostaat is de RC100H. Met entity climate.thermostat_hc1 kun je de gewenste temperatuur instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
Pompadour schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:14:
Ik denk dat je naar de verkeerde thermostaat kijkt, de thermostaat is de RC100H. Met entity climate.thermostat_hc1 kun je de gewenste temperatuur instellen.
Yeh de RC100H stond in de 1e screenshot maar het was idd niet duidelijk zichtbaar dat ik 2 screenshots gepost had. Heb er nu een enter tussen gezet.

"climate.thermostat_hc1" ontbreekt dus helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:09
Sorry, mijn fout. Volgens mij wordt deze juist wel uit de "Thermostat: RC300/RC310/Moduline 3000/1010H/CW400/Sense II" afgelezen.
Ik heb daar 47 entities staan, waaronder 'hc1 selected room temperature" die aanpasbaar is. Dit is de ingestelde thermostaattemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
Pompadour schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:37:
Sorry, mijn fout. Volgens mij wordt deze juist wel uit de "Thermostat: RC300/RC310/Moduline 3000/1010H/CW400/Sense II" afgelezen.
Ik heb daar 47 entities staan, waaronder 'hc1 selected room temperature" die aanpasbaar is. Dit is de ingestelde thermostaattemperatuur.
Thanks! Ik heb daar maarliefst 8 entities staan ipv de 47 die jij noemt. Ik mis ook wel meer info zoals streefaanvoertemperatuur en een switch om de aux. heater in de boiler te schakelen. Even uitzoeken wat hier mis kan gaan...

...

Fixed. In ieder geval deels. Ik heb nu 40 entities staan. Dat zal wel afwijken omdat ik geen sww uit deze warmtepmop haal.

Oorzaak: blijkbaar is de binnenunit in storing gesprongen toen ik de BBQKees op de service jack aansloot, en in die storing is verwarmingsgroep 1 uit de configuratie verdwenen. Dit gebeurt helaas wel vaker na een onderbreking van de stroom.

Iemand enig idee hoe dat op te lossen? Installateur zei daar over dat de instellingen bewaard blijven bij een stroomuitval maar dat lijkt dus niet het geval.

[ Voor 29% gewijzigd door magiel op 09-11-2022 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RensvN
Willem senior schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:30:
[...]

Ik zou stiller gebruik niet gebruiken want dan begrens je de warmtepomp wat weer ongunstig kan zijn voor het verbruik van de warmtepomp
Vloerverwarming als hoofdverwarming is goed
Dan eerst proberen Je voetpunt te verhogen en kijken wat de warmtepomp dan doet (y)
Nu stiller gebruik ingeschakeld icm een aantal andere instellingen(voetpunt en hysterese verhoogd) en ik zie dat de warmtepomp al heel wat minder runs maakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJWhLYc-zPN_Y9NHUJ27_K8P3Ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNpOlbTo9a3FzEkxHPAqq1j0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door RensvN op 10-11-2022 06:05 ]

• Willem senior
RensvN schreef op donderdag 10 november 2022 @ 06:01:
[...]

Nu stiller gebruik ingeschakeld icm een aantal andere instellingen(voetpunt en hysterese verhoogd) en ik zie dat de warmtepomp al heel wat minder runs maakt.
[Afbeelding]
En nu wachten op de kou en dan verder Tweaken :)

• HansRemmerswaal
Binnen 12 uur heb ik nu meegemaakt dat ik 2 runs direct achter elkaar kreeg.

In beide gevallen was tussen die runs de compressor activity leeg, zie 10:10. Normaal zijn de waarden van de compressor activity; none, heating of hot water. De circulation pump speed is op dat moment 100%

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/If1OI38OzrjjHJ_VBjuvbwgyNvg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tday8kJuaSnnTKXoWNlHXPAs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 10-11-2022 08:06 ]

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 19:18
HansRemmerswaal schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:46:

In beide gevallen was tussen die runs de compressor activity leeg, zie 10:10. Normaal zijn de waarden van de compressor activity; none, heating of hot water. De circulation pump speed is op dat moment 100%

Dit lijkt haast een defrost, maar daar zijn de omstandigheden nog niet helemaal naar. Hoewel vooral luchtvochtigheid belangrijk is, temperatuur is niet het enige.

• master1104
magiel schreef op woensdag 9 november 2022 @ 20:40:
[...]

Iemand enig idee hoe dat op te lossen? Installateur zei daar over dat de instellingen bewaard blijven bij een stroomuitval maar dat lijkt dus niet het geval.
Heb je wel ‘inbedrijfname afgerond’ oid in het service menu aangeklikt nadat je de settings had aangepast? Volgens mij is dat het moment dat de settings worden weggeschreven naar het persistente geheugen en na een powercycle weer worden geladen. Als je dat niet doet weet ik niet zeker of de settings na spanningsuitval behouden blijven?

• SuperR1902
Bobbie1980 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:14:

Ik heb de 5kW versie, zelfde binnen unit. De BBQ kees moet inderdaad op dezelfde EMS bus draadjes als je kamer thermostaat. Kan er gewoon parallel aan. Als ik het me goed herinnen heb ik de aansluit therminal van de BBQkees gebruikt om de kabel door te lussen. Dus van 3000i EMS 2 aders naar BBQkees en op die temrinal door met 2 aders naar de 1010h.

• magiel
master1104 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:50:
[...]

Heb je wel ‘inbedrijfname afgerond’ oid in het service menu aangeklikt nadat je de settings had aangepast? Volgens mij is dat het moment dat de settings worden weggeschreven naar het persistente geheugen en na een powercycle weer worden geladen. Als je dat niet doet weet ik niet zeker of de settings na spanningsuitval behouden blijven?
Goed punt. Dit heb ik wel eens gedaan maar alleen na het aanpassen van settings in dat specificieke submenu. Zal dat nu consequent na alle wijzigingen doen die behouden moeten blijven.

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:46:

[Afbeelding]
Defrost kun je zien aan je aanvoer en retour die zakken dan namelijk
De warmte uit je cv systeem wordt gebruikt om de buitenunit te ontdooien

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op donderdag 10 november 2022 @ 09:50:
Defrost kun je zien aan je aanvoer en retour die zakken dan namelijk
De warmte uit je cv systeem wordt gebruikt om de buitenunit te ontdooien
Buitentemparatuur was 11 graden.
Ik zie wel dat de PL1, low presure site temperature kort daarvoor een paar minuten onder de 0 graden zit.
Maar als ik terugkijk dan zie ik vaker die PL1 onder de 0 graden zonder een defrost.

Dus waarom nu een defrost?

Mijn compressor runs voor CV duren ongeveer een uur, na die defrost krijg ik direct weer een nieuwe compressor run voor CV van een uur, waarom? Die tweede run was niet nodig...

Update:
En zo juist weer, nu 3 keer zo'n defrost binnen 12 uur.
En elke keer is die PL1 kort daarvoor onder 0 en komt na de defrost een compressor run voor CV.
Mijn theorie is dat de defrost run de aan/uit hysteresis waarde reset zodat er een nieuwe volledige run komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4wMYntFhHF18onoeOaVWJmLkZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sHQjptUFbo2qaC4OAoUuzhQA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door HansRemmerswaal op 10-11-2022 11:20 ]

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:05:
[...]

Buitentemparatuur was 11 graden.
Ik zie wel dat de PL1, low presure site temperature kort daarvoor een paar minuten onder de 0 graden zit.
Maar als ik terugkijk dan zie ik vaker die PL1 onder de 0 graden zonder een defrost.

Dus waarom nu een defrost?

Mijn compressor runs voor CV duren ongeveer een uur, na die defrost krijg ik direct weer een nieuwe compressor run voor CV van een uur, waarom? Die tweede run was niet nodig...

Update:
En zo juist weer, nu 3 keer zo'n defrost binnen 12 uur.
En elke keer is die PL1 kort daarvoor onder 0 en komt na de defrost een compressor run voor CV.
Mijn theorie is dat de defrost run de aan/uit hysteresis waarde reset zodat er een nieuwe volledige run komt.

[Afbeelding]
Misschien ligt het aan die hysterese instellen maar dat zul je moeten gaan uitzoeken
Want vandaag 3 defrost runs lijkt me niet goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:33:
Misschien ligt het aan die hysterese instellen maar dat zul je moeten gaan uitzoeken
Want vandaag 3 defrost runs lijkt me niet goed
Die hysterese heb ik een paar dagen geleden aangepast van 150 naar 300.
Sindsdien krijg ik 6 runs van 1 uur in plaats van 12 runs van 0.5 uur.

Als test zal ik deze terugzetten op 150.

• master1104
Ik zie niet met zekerheid een defrost in de runs hoor. Een defrost trekt wel meer warmte uit je systeem dan wat je bij jou op je condensor ziet, althans hier wel. En volgens mij loopt de temperatuur van PL1 dan ook hoger op? Iemand die dit in de logging kan terugvinden?

Wel vreemd gedrag, dat wel idd.🧐

[ Voor 36% gewijzigd door master1104 op 10-11-2022 14:47 ]

• HansRemmerswaal
master1104 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 14:45:
Iemand die dit in de logging kan terugvinden?
Het probleem wat ik zie is makkelijk te herkennen, selecteer een langere periode en kijk waar Circulation Pump Speed en/of Heating Pump Modulation 100% is voor een korte tijd. Dat zijn de mogelijke cases. Kijk rond die tijdstippen naar de Compressor Activity. Als die leeg is dat heb je een voorbeeld.

De laatste 10 dagen is het bij mij meerdere keren voorgekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CwHdl3kWMWptw3DeK8XRh-biWuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3hz1QSLwDOIssQM3h4cfCSzx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door HansRemmerswaal op 10-11-2022 15:36 ]

• JakeOfOz
@HansRemmerswaal De circulation pump die piekt heb ik wel, maar dat is als een warmwater run gestart wordt. Lijkt verder niet op jouw case. Ik zoek zo even de screenshots uit HASS
Edit: screenshot van vandaag
Groen is modulatie, geel de pompsnelheid en blauw de temperatuur van de PL1 sensor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jry4SmNp_CMK1nLQIIpZrhPUbtU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vINvVaOArpPy5cyofKNmxJi3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door JakeOfOz op 10-11-2022 17:14 ]

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-05 16:55
master1104 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:50:
[...]

Is je inderdaad dit niet doet ben je alle instellingen kwijt en kan je weer van voren af beginnen.

• HansRemmerswaal
JakeOfOz schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:08:
@HansRemmerswaal De circulation pump die piekt heb ik wel, maar dat is als een warmwater run gestart wordt. Lijkt verder niet op jouw case. Ik zoek zo even de screenshots uit HASS
Edit: screenshot van vandaag
Groen is modulatie, geel de pompsnelheid en blauw de temperatuur van de PL1 sensor
Het gaat om pieken van de pomp van 100%, die zie ik bij jou niet.

[ Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 10-11-2022 18:06 ]

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:06:
[...]

Het gaat om pieken van de pomp van 100%, die zie ik bij jou niet.
Als je de zoek functie hier gebruikt
En zoekt op defrost zie je wel screenshots
Misschien heb je daar wat aan om te vergelijken
En op YouTube bij Koevlaas kun je het zien gebeuren
Een mooie stoommachine in de tuin 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Willem senior op 10-11-2022 18:30 . Reden: Voorbeeld van defrost ]

• spok9

spok9

Groen...

SuperR1902 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 08:58:
[...]

Ik heb de 5kW versie, zelfde binnen unit. De BBQ kees moet inderdaad op dezelfde EMS bus draadjes als je kamer thermostaat. Kan er gewoon parallel aan. Als ik het me goed herinnen heb ik de aansluit therminal van de BBQkees gebruikt om de kabel door te lussen. Dus van 3000i EMS 2 aders naar BBQkees en op die temrinal door met 2 aders naar de 1010h.
@Bobbie1980 de 3000i heeft wel degelijk een serviceaansluiting, aan de binnenkant, rechtsbovenin. Zie ook: https://bbqkees-electroni...ateway-to-the-boiler-side

@HansRemmerswaal ik heb exacte hetzelfde gedrag, viel mij gisteren ook al op. Een defrost is op zich niet ondenkbaar met de huidige luchtvochtigheid, toch?

Iets anders nog: mijn pomp moduleert terug tot 1% tijdens een run en draait dus het overgrote deel van de run zeer traag, hoort dat?

[ Voor 4% gewijzigd door spok9 op 10-11-2022 18:37 ]

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:27:
[...]

Als je de zoek functie hier gebruikt
En zoekt op defrost zie je wel screenshots
Misschien heb je daar wat aan om te vergelijken
En op YouTube bij Koevlaas kun je het zien gebeuren
Een mooie stoommachine in de tuin 8)
Ik geloof best dat het een defrost run is, ik probeer alleen te begrijp waarom. Buitentemperatuur is boven de 10 graden. En het kost best veel energie omdat ik er direct ook weer een volledige compressor run achteraan krijg. En dat 3x in 12 uur.

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:39:
[...]

Ik geloof best dat het een defrost run is, ik probeer alleen te begrijp waarom. Buitentemperatuur is boven de 10 graden. En het kost best veel energie omdat ik er direct ook weer een volledige compressor run achteraan krijg. En dat 3x in 12 uur.
Draai je stille modus toevallig
Misschien ligt het daaraan minder lucht stroming over de verdamper ?

• spok9

spok9

Groen...

Willem senior schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:44:
[...]

Lijkt me niet, met deze temperaturen draai je toch geen hoog vermogen?

Het was gewoon erg vochtig vandaag: ~90% en meer zelfs.

• Willem senior
spok9 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:57:
[...]

Lijkt me niet, met deze temperaturen draai je toch geen hoog vermogen?

Het was gewoon erg vochtig vandaag: ~90% en meer zelfs.
Ja maar dan moeten toch meer mensen dit gehad hebben vandaag

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:44:
[...]

Geen stille modus. Eigenlijk gewoon de nefit advies instellingen. Al had ik wel recent de hysteresis aangepast naar 300.

[ Voor 10% gewijzigd door HansRemmerswaal op 10-11-2022 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op donderdag 10 november 2022 @ 19:08:
[...]

Geen stille modus. Eigenlijk gewoon de nefit advies instellingen. Al had ik wel recent de hysteresis aangepast naar 300.
Dan hysterese terug zetten vannacht en morgen aan kijken dan
zondag weer met hysterese want zaterdag nacht en zondag nacht zijn bijna even kou /warm hoorde ik
Dan kun je het verschil misschien goed zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:13:
Dan hysterese terug zetten vannacht en morgen aan kijken dan
zondag weer met hysterese want zaterdag nacht en zondag nacht zijn bijna even kou /warm hoorde ik
Dan kun je het verschil misschien goed zien
Gisteren de hysterese terug gezet naar 150. Mijn instellingen zijn nu voor de belangrijkste instellingen Nefit adviesinstellingen.

Vanochtend weer zo'n defrost.

Buitentemperatuur: 10 graden
Luchtvochtigheid: 90%

Om 05:56:51 stop de hot water run
Om 06:00:01 start de heating run
Om 06:10:41 stopt de heating run
Defrost
Om 06:12:31 start de heating run

10 graden buitentemperatuur is toch niet zo koud dat er al defrost runs nodig zouden moeten zijn? Misschien kan mijn buitenunit de koude lucht niet goed kwijt zodat het plaatselijk erg koud wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKGOPKpLvXjPZTk5CXns81KEIBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfQBNof04SfqWqlenIYib3nh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door HansRemmerswaal op 11-11-2022 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Ik zie de PL1 sensor dippen rond 0 *C dus het is goed mogelijk. De luchtvochtigheid van 90% helpt ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
spok9 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 18:35:
[...]

@Bobbie1980 de 3000i heeft wel degelijk een serviceaansluiting, aan de binnenkant, rechtsbovenin. Zie ook: https://bbqkees-electroni...ateway-to-the-boiler-side
Bedankt voor de tip. Maakt het aansluiten voor mensen die kabels en elektra spannend vinden wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:35:
[...]

Gisteren de hysterese terug gezet naar 150. Mijn instellingen zijn nu voor de belangrijkste instellingen Nefit adviesinstellingen.

Defrost

10 graden buitentemperatuur is toch niet zo koud dat er al defrost runs nodig zouden moeten zijn? Misschien kan mijn buitenunit de koude lucht niet goed kwijt zodat het plaatselijk erg koud wordt.

[Afbeelding]
Bij mij gaat pl1 sensor bij elke run ook onder nul ( en het zijn er veel momenteel)...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKXlz9tzyxbqirJ2RJr2h36fheA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gue8YEBFcHR2eouCncnAqGOK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

Bij mij dipt PL1 ook onder nul inderdaad. Afgelopen nacht zie ik het overigens niet meer @HansRemmerswaal, ondanks temperatuur ~9 graden en luchtvochtigheid ~90%. Maar goed, het is natuurlijk erg afhankelijk van de omstandigheden rond de buitenunit.

In Nederland hebben we gewoon vochtige lucht als de temperatuur tussen de 0 en 10 graden is. Onder de nul graden zal je weer minder defrosts hebben, want dan is het vocht vaak uit de lucht :)

[ Voor 27% gewijzigd door spok9 op 11-11-2022 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
spok9 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:41:
Bij mij dipt PL1 ook onder nul inderdaad. Afgelopen nacht zie ik het overigens niet meer @HansRemmerswaal, ondanks temperatuur ~9 graden en luchtvochtigheid ~90%. Maar goed, het is natuurlijk erg afhankelijk van de omstandigheden rond de buitenunit.

In Nederland hebben we gewoon vochtige lucht als de temperatuur tussen de 0 en 10 graden is. Onder de nul graden zal je weer minder defrosts hebben, want dan is het vocht vaak uit de lucht :)
Vannacht om 4:00 was hij op zijn koudst met -1 *C volgens PL1. Regio Den Haag, relatief vrije opstellen op het dak dus de unit kan zijn kou denk ik wel wat makkelijker kwijt dan bij een montage aan de muur,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Wollie91 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:36:
Bij mij gaat pl1 sensor bij elke run ook onder nul ( en het zijn er veel momenteel)...
Een PL1 van -18 graden, dat is flink lager dan bij mij. Maar zo te zien heb jij geen defrost runs. Tenminste, ik zie niet die Heating pump modulation naar 100% schieten zoals bij mij. Dus mogelijk is er geen relatie tussen PL1 en defrost.

Als je inzoomt op 1 run, wat is het moment dat de PL1 naar beneden schiet? Aan het begin of het einde van de run?

[ Voor 22% gewijzigd door HansRemmerswaal op 11-11-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

Bij kwam PL1 net op -4.1 en op dat moment werd de defrost getriggered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 08:47:
[...]

Een PL1 van -18 graden, dat is flink lager dan bij mij. Maar zo te zien heb jij geen defrost runs. Tenminste, ik zie niet die Heating pump modulation naar 100% schieten zoals bij mij. Dus mogelijk is er geen relatie tussen PL1 en defrost.

Als je inzoomt op 1 run, wat is het moment dat de PL1 naar beneden schiet? Aan het begin of het einde van de run?
De pl1 schiet naar beneden aan het begin van de run.
Enkel de heating pump 2 modulation schier naar de 100 maar geen idee wat dat inhoudt. Om mijn warmtepomp staat trouwens een geluidskast.

[ Voor 11% gewijzigd door Wollie91 op 11-11-2022 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:35:
[...]

Defrost

[Afbeelding]
Een defrost na warmwater run gebeurt hier ook als,de warmtepomp dan gelijk weer start voor cv
Ik noem het een droge defrost want ijs vorming zit er dan namelijk nog niet
Zal met tijd en de temperatuur van de wisselaar of verdamper te maken hebben gok ik
En hangt je warmtepomp wel 30 cm minimaal van de muur af want dat staat namelijk in de installatie van Nefit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:13:
[...]
En hangt je warmtepomp wel 30 cm minimaal van de muur af want dat staat namelijk in de installatie van Nefit
Ik schat 15 cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoIYuE7yJGyr-BRw8r_e6C0GRK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyjXSWvBnVvf6xo62mlolYT0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
@HansRemmerswaal de plaatsing van die buiten-unit vind ik wat krap. Zowel van de muur af zoals @Willem senior zegt, maar ook onder het dakoverstek. De luchtstroom lijkt daar wel beperkt, dat kan ook zorgen dat je meer runs en defrosts krijgt.
Heb je statistieken voor je COP? Als die laag is zou ik toch eens kijken of die buitenunit anders geplaatst kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Ja en de bovenkant is nu bijna dicht lijkt het en dat is niet goed
Zo krijgt de warmtepomp te weinig verse lucht lijkt mij nu ik de foto vanonder af zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JakeOfOz schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:39:
Heb je statistieken voor je COP? Als die laag is zou ik toch eens kijken of die buitenunit anders geplaatst kan worden
Wat is de beste manier om die te berekenen? Per dag totaal afgegeven vermogen (boiler + cv) delen door het totaal opgenomen vermogen? Of op een of andere manier ook nog splitsen voor boiler en cv? Ik neem aan dat een continue berekende COP niet mogelijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door HansRemmerswaal op 11-11-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Willem senior schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:20:
[...]

Ja en de bovenkant is nu bijna dicht lijkt het en dat is niet goed
Zo krijgt de warmtepomp te weinig verse lucht lijkt mij nu ik de foto vanonder af zie
Als je een Nefit geluidskap monteert wordt de warmtepomp ook afgesloten aan de bovenzijde en zijkanten dus zo spannend lijkt me dit niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:03:
[...]

Wat is de beste manier om die te berekenen? Per dag totaal afgegeven vermogen (boiler + cv) delen door het totaal opgenomen vermogen? Of op een of andere manier ook nog splitsen voor boiler en cv? Ik neem aan dat een continue berekende COP niet mogelijk is.
De warmtepomp houd opgewekte energie bij en verbruik dat delen
Dus productie heating delen door verbruik heating
Staat onder knop info en dan naar
Energieverbruik daar naar compressor en dan verw pakken dan naar
Afgegeven Energie en dan heb je de gegevens om Cop te berekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
Willem senior schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:19:
[...]

De warmtepomp houd opgewekte energie bij en verbruik dat delen
Dus productie heating delen door verbruik heating
Staat onder knop info en dan naar
Energieverbruik daar naar compressor en dan verw pakken dan naar
Afgegeven Energie en dan heb je de gegevens om Cop te berekenen :)
Ik deel inderdaad de afgegeven energie door het opgenomen vermogen. Dat resulteert in een doorlopende COP. Opgenomen vermogen neem ik van de stroommeter in de meterkast waar de gehele verwarmingsinstallatie op zit, dus binnenunit, buitenunit, en pomp. Zelf houdt de installatie namelijk alleen het verbruik van onderdelen per doel (compressor/verwarmen, compressor/koelen) bij. Ik wil weten hoeveel stroom het in het geheel kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:16:
[...]

Als je een Nefit geluidskap monteert wordt de warmtepomp ook afgesloten aan de bovenzijde en zijkanten dus zo spannend lijkt me dit niet..
Zo,n kap zal wel gemaakt zijn met de gedachte genoeg verse lucht te kunnen pakken
En nu staat de achterkant te dicht op de muur en de bovenkant bijna dicht
Dus dan wordt nieuwe lucht aanvoeren belemmert en lucht heb je heel veel nodig om warmte uit te halen
Het zou natuurlijk ook kunnen dat de warmtepomp nu juist zijn eigen koude lucht weer op zuigt
Dat zou je met rook kunnen testen hoe je lucht stoom nu is

Pagina: 1 ... 33 ... 103 Laatste