Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Willem senior schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:03:
[...]

Die 5 graden verschil is je stelt 55 graden als eind temperatuur in bij de warm water instellingen
Maar de warmtepomp stopt bij 49,en een beetje dat is die 5 graden die je er bij moet tellen volgens nefit.
Want dan is het water bovenin het boilervat 55 graden zoals je ingesteld hebt
Een tweede sensor boven in het boilervat had dit misverstand eenvoudig op kunnen lossen :)
Meten is weten. Ik heb een eigen sensor bovenin.
Zie het resultaat van mijn meting met 3 temperatuur opnemers.
Als iemand bij Nefit zegt dat je er 5 graden bij moet optellen voor de temperatuur boven in het vat dan zit hij volgens mij naast. (Waar staat dat).
Waarop de WP eerder stopt met opwarmen weet ik (nog) niet.
Bij legionella run stopt de WP bij 60 graden en dan is bij mij ook het hele vat 60 graden.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:41
hansbot schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:40:
[...]

Meten is weten. Ik heb een eigen sensor bovenin.
Zie het resultaat van mijn meting met 3 temperatuur opnemers.
Als iemand bij Nefit zegt dat je er 5 graden bij moet optellen voor de temperatuur boven in het vat dan zit hij volgens mij naast. (Waar staat dat).
Bij legionella run stopt de WP bij 60 graden en dan is ook het hele vat 60 graden.
Die extra sensor bovenin wil ik ook gaan bekijken om die zelf te plaatsen maar ik heb een tower en dan zit de elektronica en isolatie er voor dus daar moet ik nog eens goed naar gaan kijken hoe ik dat zou kunnen doen
Klusjes voor de zomer want dan draait de warmtepomp niet
nu net de verwarming aangezet stookseizoen gaat beginnen _/-\o_

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-05 22:28
Nous112 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:27:
[...]

@Willem senior zal de ww wisselmodus eens uit zetten
@Willem senior ondanks het feit dat de sww wisselmodus uit staat vandaag dus toch weer opwarm momenten gehad: een van 39 naar 41,5 graden en een van 41 naar 45 graden. Waarom hij niet in een keer doorgaat met opwarmen van 39 naar 45 graden? Zijn er ook andere gebruikers met een soortgelijk gedrag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Nous112 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:51:
[...]

@Willem senior ondanks het feit dat de sww wisselmodus uit staat vandaag dus toch weer opwarm momenten gehad: een van 39 naar 41,5 graden en een van 41 naar 45 graden. Waarom hij niet in een keer doorgaat met opwarmen van 39 naar 45 graden? Zijn er ook andere gebruikers met een soortgelijk gedrag?
Heb je geprobeerd de warmtepomp 5 minuten uit te zetten en bij mij moet er tussen start temperatuur en eind temperatuur 7 graden tussen zitten anders pakt de warmtepomp de temperatuur instelling niet
En jij hebt er nu 6 graden er tussen zitten lees ik
Misschien is dat wel het probleem
Net nog eens geprobeerd maar lager dan 40 graden start temperatuur kan ik niet instellen
En de stop temperatuur kan tot 48 graden dan ingesteld worden
Zal met de software versie te maken hebben denk ik nu

[ Voor 12% gewijzigd door Willem senior op 31-10-2022 22:22 . Reden: Instellingen warmwater geprobeerd ]

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:32
hansbot schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 18:40:
[...]

bij mij stopt de sww run op het moment dat de aanvoer Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8E08NPfyQVH18aVlDtDbYXqJaYM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBmy5wgd6DiMS6wuPME23weL.jpg?f=fotoalbum_large
foutje. Sww stopt als retour de ingestelde waarde (48) bereikt. warmwater eco 40-48grad. De boiler temp is dan rond 41grad. Dan is al bijna de starttemperatuur van 40grad weer in zicht, dus zonder tijdprogramma/ vertraging zou die snel opnieuw beginnen.
@Nous112 misschien heeft jou issue hiermee te doen?

[ Voor 34% gewijzigd door hackbard op 01-11-2022 13:09 . Reden: correctie: sww stopt op retour temp ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
hackbard schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 00:12:
[...]

bij mij stopt de sww run op het moment dat de aanvoer [Afbeelding]
foutje. Sww stopt als retour de ingestelde waarde (48) bereikt. warmwater eco 40-48grad. De boiler temp is dan rond 41grad. Dan is al bijna de starttemperatuur van 40grad weer in zicht, dus zonder tijdprogramma/ vertraging zou die snel opnieuw beginnen.
@Nous112 misschien heeft jou issue hiermee te doen?
@hackbard dus als ik het goed begrijp leg jij een link tussen het oplopen van de retour temperatuur van het sww water en het stoppen van het opwarmen? Als dat het geval zou zijn dan zou de sww toch continue moeten stoppen? Of is het een software bug? Of iets anders?
Onderstaand mijn complete plaatje van de afgelopen 8 uren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QpEjmA1_iRjDWW4c2GfSQZz0TfU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xCo9PZto6J1BVq2cSJTIHnl1.png?f=fotoalbum_large

P.s. @Willem senior heb mijn binnenunit voor een half uur van de stroom gehad en weer opgestart, kijk wat dit morgen gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
ja dat is mijn theorie, dat sww voor de stop kijkt naar de retour. Op jouw platje komt dat bijna uit, ik neem aan ‚heat carrier in‘ is daar de retour? En heb je dan ingesteld 42 graden voor de start en stop bij 50? En een startvertraging van een paar uur? Anders lig ik toch fout of het werkt bij mij anders.
Trouwens aparte gedrag hot water sensor, die verandert vrij laat na de stijging van de aanvoertemperaturen. Hoe werkt daar de 3wegklep vraag ik dan af? En de „radiator forward“ vind ik opvallend, staat de verwarming continue aan? Ik heb ook soms van die periodieke vermogens schommelingen tijdens verwarmingsbedrijf en vraag me af of dat normaal is. In ieder geval bedankt voor het delen van het plaatje, we komen er vast achter hoe dit allemaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Heat carrier in is de retour richting compressor (mono-block). Zie ook onderstaand plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6eZKvN5edv6ftWGTsXDil5-uQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FWCrr3C5Y9mRgEf9LewAviZU.png?f=fotoalbum_large

Warmwater ingesteld in Auto-modus (klok geschakeld actief van 13.00 uur tot 18.00 uur). Inschakeltemperatuur 43˚C, uitschakeltemperatuur 55˚C. Dus geen Comfort, Eco of Eco+ programma. De aanvoertemperatuur vanuit de compressor (Heat carrier out) warmt inderdaad eerder op dan de sww sensor in het vat, wat wel logisch is omdat het vat ook nog moet worden opgewarmd. Het stijgen van de temperatuur van de radiator forward is iets wat ik bij meer Tweakers al voorbij heb zien komen. Dit komt lijkt mij omdat de 3-weg klep VW1 in de retour van de SWW boiler zit en niet in de aanvoer, waardoor er ook warmwater bij de T0 sensor komt terwijl de CV-pomp niet aanstaat en de 3-weg klep VC0 dicht staat. Resultaat is het oplopen van de temperatuur op de T0-sensor van het CV-circuit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZH2H1M-Ukuz2_IReEkIBiiE5i2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IzO7FpRMRwKWI0JVkctZbjRb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-05 17:07
Nous112 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:18:
Het stijgen van de temperatuur van de radiator forward is iets wat ik bij meer Tweakers al voorbij heb zien komen. Dit komt lijkt mij omdat de 3-weg klep VW1 in de retour van de SWW boiler zit en niet in de aanvoer, waardoor er ook warmwater bij de T0 sensor komt terwijl de CV-pomp niet aanstaat en de 3-weg klep VC0 dicht staat. Resultaat is het oplopen van de temperatuur op de T0-sensor van het CV-circuit.
Bij mij door een bug in de firmware.
Als de buitentemperatuur oploopt tot boven de 18 graden (moment dat mijn warmtepomp uitschakelt) dan gaat de 3 weg klep richting boiler en gaat er water circuleren door de boiler die daardoor versneld afkoelt. Door deze circulatie loopt inderdaad de temperatuur van de T0-sensor langzaam op.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot

hansbot

BENG

hackbard schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:33:
ja dat is mijn theorie, dat sww voor de stop kijkt naar de retour. Op jouw platje komt dat bijna uit, ik neem aan ‚heat carrier in‘ is daar de retour? En heb je dan ingesteld 42 graden voor de start en stop bij 50? En een startvertraging van een paar uur? Anders lig ik toch fout of het werkt bij mij anders.
Trouwens aparte gedrag hot water sensor, die verandert vrij laat na de stijging van de aanvoertemperaturen. Hoe werkt daar de 3wegklep vraag ik dan af? En de „radiator forward“ vind ik opvallend, staat de verwarming continue aan? Ik heb ook soms van die periodieke vermogens schommelingen tijdens verwarmingsbedrijf en vraag me af of dat normaal is. In ieder geval bedankt voor het delen van het plaatje, we komen er vast achter hoe dit allemaal werkt.
Vanochtend nog even gekeken naar het opwarmen van SWW.
Stopt bij 54.7 van warmte uit (heat carrier Forwrd). Setpoint 55 graden.

Mijn WP is van maart 2021.
Zijn er gebruikers van recent geïnstalleerde warmtepompen die misschien met nieuwe software wel opwarmen tot het setpoint?

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hansbot schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:35:
Zijn er gebruikers van recent geïnstalleerde warmtepompen die misschien met nieuwe software wel opwarmen tot het setpoint?
Die van mij is een paar maanden geleden geinstalleerd.
Mijn warmwater instellingen zijn 42 ... 52. Bij 52 graden stopt het opwarmen.
De temperatuur sensor op de boiler geeft dan uiteindelijk een graad of 48 aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H136-YIhghzx7Olx1_BF_VoN8zY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nEKmRDU1oA4PSQ30iXTirDmW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 02-11-2022 12:07 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:39
Mijn warmtepomp warmt op tot 51,2 graden (sensor temperatuur) met een ingestelde temperatuur van 53.

Juni 2022

[ Voor 6% gewijzigd door Wollie91 op 02-11-2022 13:06 ]

Enviline 7.0 e-s split + HR300 boiler. 7,7 KWp solar 10*oost/ 11*west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Nous112 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:18:
Heat carrier in is de retour richting compressor (mono-block).

Warmwater ingesteld in Auto-modus (klok geschakeld actief van 13.00 uur tot 18.00 uur). Inschakeltemperatuur 43˚C, uitschakeltemperatuur 55˚C.
nou dat ziet er wat anders uit dan de split hier, daar heb ik dus nog minder verstand van. Maar als ik je instellingen en de curves van eerder bekijk, stopt je pomp keurig zodra de Heat Carrier Out 55˚C bereikt. En wat uurtjes later start die weer net als de Hot Water iets onder de inschakeltemperatuur komt. Zou dat kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
Nous112 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:58:
[...]
Als dat het geval zou zijn dan zou de sww toch continue moeten stoppen?
ja, en ook continue weer starten O-)
Dat kan je krijgen als die voor stop en start naar verschillende sensoren kijkt en wat ongunstig is ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:51:
[...]

Die van mij is een paar maanden geleden geinstalleerd.
Mijn warmwater instellingen zijn 42 ... 52. Bij 52 graden stopt het opwarmen.
De temperatuur sensor op de boiler geeft dan uiteindelijk een graad of 48 aan.

[Afbeelding]
je zou kunnen denken dat onze installaties vergelijkbaar zijn, de mijne is van mei. En zo te zien gebruik je ook de eco modus, want de sensor is „dhw lower selected temperature“ (maar de start is pas rond boiler temp van 40C). Maar de stop bij jou is op tc1, en hier tc0. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
hackbard schreef op woensdag 2 november 2022 @ 17:18:
[...]

je zou kunnen denken dat onze installaties vergelijkbaar zijn, de mijne is van mei. En zo te zien gebruik je ook de eco modus, want de sensor is „dhw lower selected temperature“ (maar de start is pas rond boiler temp van 40C). Maar de stop bij jou is op tc1, en hier tc0. Toch?
Het is een Comfort modus die op klok programma loopt, wordt dan echter aangeduid als Eigen programma.

Software versies (via menu Diagnose - Systeem informatie)
Warmtepomp SW-versie koelcirc.type 04.17
Warmtepomp SW-versie binneneenheid 01.18
Warmtepomp SW-versie uitbreidingsmodule 00.00
Bedieningsunit HMC310 73.03
Modules Type internetmodule KMx 04.08
Afstandsbediening type CV-1 RC 100H 40.04
Installatiedatum 20-7-2021

Ik denk dat ik de installateur maar eens ga lastig vallen :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 08:13

spok9

Groen...

Ik word gek van het gebrek aan data en stats :P

Gelukkig komt de na te leveren IP-module al in 2024 of 2025.

Toch maar een BBQkees kastje besteld. Dat ik m’n huidige ds18b20 sensoren er ook op kan aansluiten was een grote pre.

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 11:17
JackBol schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 05:07:
[...]

Heb je naregeling?
Mijn 1010H hangt in de woonkamer en staat altijd op 23 graden. De naregeling van de woonkamer staat op 20. De 1010H zal dus altijd warmte vraag hebben aan de WP. Echter kan de WP de warmte niet kwijt als het huis op temperatuur is (alle stelventielen van de naregeling zijn dan gesloten) en de WP zal dus enkel het buffer vat continu op 23 graden houden totdat er een stelventiel weer opent en er warmte uit het systeem weg vloeit en de temperatuur in het ‘buffer circuit’ onder de 23 graden zakt.

In jouw situatie kan je de 1010H ook op 23 zetten, in alle ruimtes de naregeling laat behalve in de kamer boven die je wilt verwarmen.
Maar wat als je buffervat ook op 23 geraakt? slaat je WP dan wel af, en zo ja wie of wat geeft dat signaal dan? Ik vermoed dat het buffervat dan ook met je WP moet communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-05 13:42
hackbard schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:06:
[...]

[Afbeelding]

er is een instelling voor min. buitentemperatuur, schakelen tussen stiller gebruik en normaal bedrijf.
In de advies instellingen staat hier niks over. Ik denk dit is gewoon afhankelijk van wat men comfortabel vind. Als de wp in stille modus continue draait, maar de woning niet warm krijgt, wordt het wel tijd voor overschakelen naar vol vermogen. :D @RobEppink
Ik heb het op 5 graden staan, maar zie het dan wel.
Hack, dank.
Het lijkt zinvol om, bij de terug-schakeling stiller gebruik>> normaal gebruik, uit de buurt te blijven bij de waarde (5 graden) waarop de bijverwarming (gas) gevraagd wordt. Wat is uw mening?

[ Voor 6% gewijzigd door RobEppink op 03-11-2022 15:03 ]

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
RobEppink schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:02:
[...]

Hack, dank.
Het lijkt zinvol om, bij de terug-schakeling stiller gebruik>> normaal gebruik, uit de buurt te blijven bij de waarde (5 graden) waarop de bijverwarming (gas) gevraagd wordt. Wat is uw mening?
stond hier eerder iets over hybride? Want daar is het mij niet duidelijk wanneer die op bijverwarming(=gas) overschakelt. Volgens mij kijkt die namelijk helemaal niet naar de instelling bijverwarming, maar alleen prijsverhouding stroom/gas. En hoe die daarmee rekent is ook weer een misterie.
Maar terug naar de vraag of men tussen stiller gebruik en inschakelen bijverwarming niet beter de normaal gebruik wil hebben. Dat denk ik wel. Maar hoe groot de winst is weet ik weer niet.
edit: @RobEppink
ik wil mijn reactie toch herzien: Met elektrisch bijverwarmen wil men zeker deze zo laat mogelijk erbij hebben, en het vermogen van de WP ook in normaal modus gebruiken totdat die niet meer voldoet. Met hybrid/bijverwarmen op gas zijn er wel situaties te bedenken, waar de normale modus beter niet kan worden benut. Bijvoorbeeld als gas opeens erg gunstig is (prijsplafond en/of dynamisch tarief) en dan normale modus niet financieel interessant is maar stille modus nog net wel.
Ik ben nog op zoek naar een statistiek waar deze verschil in cop vs buitentemperatuur kan worden afgelezen. Misschien is die niet groot. Ik zou het ook graag zelf willen meten, maar ben met mijn programeer kunsten nog niet ver genoeg. Iemand hier misschien wel?
Bestaat al iets als volgende plaatje van nefit, of heeft iemand dat al aangemaakt? De ene linie zou stille modus kunnen zijn, en andere normaal. (in deze grafiek PLR is part-load ratio)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R6KqNs9wuZ2cUMPiBtKxAWtfRyQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZzkXcVxZTa1GPaX8lzURAIZL.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door hackbard op 04-11-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeoNagtegaal
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-05 12:49
magiel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:38:
Ik heb vorig jaar een 7400i AW laten plaatsen, en een paar maanden later na andere isolatiemaatregelen de ISDE subsidie aangevraagd. Duurde even voor ik aan de beurt was maar inmiddels heeft de RVO contact gezocht omdat ze de warmtepomp niet kunnen koppelen aan de meldcode.

RVO wil een foto van het product etiket/label. Die heb ik gedeeld met ze maar daar staat geen naam of verwijzing op naar de productnaam of nummer die zij gebruiken met de meldcode. Als ik google op het productnummer kom ik wel op de 7400i AW uit - wat overeenkomt met de meldcode in m'n aanvraag. Maar "wij van de RVO gaan natuurlijk niet een beetje googlen".

Anderen hier ervaring mee toevallig?
Ja hier ook een probleem geweest. Kreeg eerst subsidie voor een ander type warmtepomp. Op de bon van de installateur staat als het goed is het serienummer. Zonder de kappen te verwijderen kom je niet bij het typeplaatje. Ik heb getracht uit te leggen dat Nefit Bosch 1 bedrijf is maar dat ze de namen door elkaar gebruiken.

Ik doe hierbij nogmaals een poging om de gegevens te sturen. Ik heb de omkasting zover het verantwoord ging opengemaakt maar ik kan geen typenummer vermeld vinden.
Op het garantiebewijs wat ik al eerder had opgestuurd staan bij navraag de serienummers handgeschreven. IDU/ 8370-239:00001 - **********
Op de factuur staat volgens mij de juiste vermelding van type. 10 cijfer nummer. **********
In de bijlage Bosch selectielijst hoop ik dat e.e.a. duidelijk wordt .
Het is volgens mij Nefit Bosch. De Nefit Enviline is de “oude” serie en de serie die bij mij is geplaatst is de Bosch Compress 7400i 5B
Dit is wat ik heb.
Hoop dat het nu voldoende is.
Mvg Leo Nagtegaal
Dit is dus ok bevonden en ik heb de subsidie ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-05 17:11
LeoNagtegaal schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:35:
[...]
Ja hier ook een probleem geweest. Kreeg eerst subsidie voor een ander type warmtepomp. Op de bon van de installateur staat als het goed is het serienummer. Zonder de kappen te verwijderen kom je niet bij het typeplaatje. Ik heb getracht uit te leggen dat Nefit Bosch 1 bedrijf is maar dat ze de namen door elkaar gebruiken.

Ik doe hierbij nogmaals een poging om de gegevens te sturen. Ik heb de omkasting zover het verantwoord ging opengemaakt maar ik kan geen typenummer vermeld vinden.
Op het garantiebewijs wat ik al eerder had opgestuurd staan bij navraag de serienummers handgeschreven. IDU/ 8370-239:00001 - **********
Op de factuur staat volgens mij de juiste vermelding van type. 10 cijfer nummer. **********
In de bijlage Bosch selectielijst hoop ik dat e.e.a. duidelijk wordt .
Het is volgens mij Nefit Bosch. De Nefit Enviline is de “oude” serie en de serie die bij mij is geplaatst is de Bosch Compress 7400i 5B
Dit is wat ik heb.
Hoop dat het nu voldoende is.
Mvg Leo Nagtegaal
Dit is dus ok bevonden en ik heb de subsidie ontvangen.
Thanks! Ik heb ze iets soortgelijks verteld (maar aan de telefoon, ze belde me). Degene die belde klonk niet als iemand die dan ook maar enige inhoudelijke kennis heeft, wat eigenlijk ook niet nodig zou moeten zijn als het systeem met die meldcodes goed zou werken.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
hackbard schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:10:
[...]

ik wil mijn reactie toch herzien: Met elektrisch bijverwarmen wil men zeker deze zo laat mogelijk erbij hebben, en het vermogen van de WP ook in normaal modus gebruiken totdat die niet meer voldoet. Met hybrid/bijverwarmen op gas zijn er wel situaties te bedenken, waar de normale modus beter niet kan worden benut. Bijvoorbeeld als gas opeens erg gunstig is (prijsplafond en/of dynamisch tarief) en dan normale modus niet financieel interessant is maar stille modus nog net wel.
Ik ben nog op zoek naar een statistiek waar deze verschil in cop vs buitentemperatuur kan worden afgelezen. Misschien is die niet groot. Ik zou het ook graag zelf willen meten, maar ben met mijn programeer kunsten nog niet ver genoeg. Iemand hier misschien wel?
Bestaat al iets als volgende plaatje van nefit, of heeft iemand dat al aangemaakt? De ene linie zou stille modus kunnen zijn, en andere normaal. (in deze grafiek PLR is part-load ratio)
[Afbeelding]
Hackbard.
Of elektrisch bijverwarmen of met gas; de vraag is hetzelfde.
Ik blijf tot het voorjaar i.i.g. af van de stille modus.
Als de boel dan gaat pendelen (bij hogere temperaturen) bekijk ik het opnieuw.
Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-05 11:16
Weten jullie of het mogelijk is om de unit niet in vollast te laten starten voordat hij gaat pendelen maar direct op een beperkt vermogen? 'Stille modus' staat reeds aan.

De unit maakt bij het leveren van 6 kW warmte meer geluid dan op 3 kW. Dus als hij op 3 kW zou starten zou dat m.i wat rustiger zijn.

Beetje raar misschien, maar ik kijk haast uit naar een weekje koud weer om alles eindelijk eens goed te gaan afstellen/tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
TC3/TC0 staat bij mij ingesteld op 7.0K maar ik zie deze nooit die 7 halen. Enig idee what dat zou kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQXc_PxHDYhSJxOE0WlXVOq4vEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vu2w00KqJCe0vFeoDiASvqC0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Ik was vanmiddag op zolder en hoorde een klik bij de warmtepomp. Volgens mij stond er zo'n ontdooi teken in het scherm... Zou dat kunnen met dit weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot

hansbot

BENG

Wollie91 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:32:
Ik was vanmiddag op zolder en hoorde een klik bij de warmtepomp. Volgens mij stond er zo'n ontdooi teken in het scherm... Zou dat kunnen met dit weer?
Waarschijnlijk een klik van de elektrische bijverwarming.
Desinfectie van SWW vat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:32:
Kan gebeuren dat de warmtepomp net klaar was met warmwater maken en toen starte voor cv en dan krijg je soms een defrost cyclus
Had ik hier vanmiddag ook na de warmwater bereiding
Kun je mooi zien bij Tc3 na 15:00 en bij de compressor output ook na 15:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HoxrV6Fa-jKYwuM6z2CROPHLqpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpF33v10YXziZl1hELDvHmBb.jpg?f=fotoalbum_large
En compressor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vuy4EblmhHccgZXX_0SFmX5yPdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gead4ZAx7GoDekdQSh33jpAj.jpg?f=fotoalbum_large
Maar geen elektrisch element gebruikt dat heb ik uitstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-05 23:44
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:46:
TC3/TC0 staat bij mij ingesteld op 7.0K maar ik zie deze nooit die 7 halen. Enig idee what dat zou kunnen zijn?

[Afbeelding]
Twee opmerkingen schieten mij te binnen. Allereerst is de run zo kort dat de pomp nog aan het regelen is om op 7gr delta T te komen. Daarbij wordt het regelen verstoord door het moduleren van de compressor. Op zich niet heel raar dat de cv pomp daardoor niet op de juiste delta T komt. Bij een lange run corrigeert hij dit ws wel goed.

Tweede punt is dat je de pomp snelheid mist (%). Als je die er bij plot zie je of de pomp logisch regelt tov de afwijking in delta T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Wat kan de reden zijn dat de aanvoer streef temperatuur niet wordt gehaald?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_nyMPjD1q5thWzQ5-XLcLDE5yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TPNa1A7CtXWusOMhj1AvPMfj.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen nacht was het op het koudste punt 5 graden buiten. Temperatuur binnen blijft overigens boven de 20 graden (thermostaat staat op 20,5). De compressor heeft de hele nacht eigenlijk gedraaid rond de 3,4 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UK8y1rSV6lBv2-nPNeo8NtU6CmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S5LRf5QBzq0m1pWWagGzVzLj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:44:

[Afbeelding]

Afgelopen nacht was het op het koudste punt 5 graden buiten. Temperatuur binnen blijft overigens boven de 20 graden (thermostaat staat op 20,5). De compressor heeft de hele nacht eigenlijk gedraaid rond de 3,4 kWh.

[Afbeelding]
Zo te zien aan de tc3-tc0 is de warmtepomp aan het afkoelen en zal dan later weer opstarten
Klik eens op aanvoerstreeftemperatuur dan zie je waarschijnlijk dat de aanvoerstreeftemperatuur is overschreden en dan schakelt de warmtepomp na x tijd uit
En je zou nachtverlaging kunnen proberen met 1 graad verlaging
Snachts is het namelijk kouder dan overdag dus zoveel mogelijk overdag draaien is zuiniger en goedkoper :)

[ Voor 7% gewijzigd door Willem senior op 05-11-2022 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
Willem senior schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:35:
[...]

Zo te zien aan de tc3-tc0 is de warmtepomp aan het afkoelen en zal dan later weer opstarten
Klik eens op aanvoerstreeftemperatuur dan zie je waarschijnlijk dat de aanvoerstreeftemperatuur is overschreden en dan schakelt de warmtepomp na x tijd uit
En je zou nachtverlaging kunnen proberen met 1 graad verlaging
Snachts is het namelijk kouder dan overdag dus zoveel mogelijk overdag draaien is zuiniger en goedkoper :)
Zie onderstaande afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzETKpu0-kDYPA4XIqVfEz8Oe7o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1mMQVGJLW61palpzgN0hvq5S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqGYtgWx-edZGNJuWoXq9w0H3ow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9A3s3FAA3LxBu8ubWoO7nTyu.png?f=fotoalbum_large

In nachtverlaging heb ik geen interesse op dit moment. Als ik wil besparen kan ik veel meer besparen op mijn warm water gebruik 🤪

[ Voor 24% gewijzigd door Wollie91 op 05-11-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:04:
[...]

Zie onderstaande afbeeldingen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In nachtverlaging heb ik geen interesse op dit moment. Als ik wil besparen kan ik veel meer besparen op mijn warm water gebruik 🤪
Ik had verkeerd gekeken zie ik
Ik verwisselde de aanvoertemperatuur met Tc3 8)7
Maar de warmtepomp zal vanzelf optoeren als de thermostaat merkt dat de ingestelde temperatuur niet gehaald wordt
En je systeem loopt mooi en rustig d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Wollie91 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 09:44:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat is de sensor 'aanvoertemperatuur' en waar zit deze sensor? Is dat de sensor vanaf je buffervat naar je verdeler? Want de warmtepomp haalt zijn streeftemperatuur makkelijk zo te zien (26 graden vraag en 28.6 graden aanvoertemperatuur vanaf je binnenunit naar je buffervat of vloer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Dan nog iets heel anders.

Wat ik eerder in dit topic gelezen heb, is de opmerking dat de compressor bij lagere temperaturen ook lagere trappen (vermogensstanden) vrij zou geven. Ik vermoed zeer sterk dat dit niet het geval is, maar dat het vermogen terugloopt door de afnemende COP.

Immers, op de laagste trap trekt mijn Enviline ~600W uit het net. Als het buiten 15 graden is kan dat zomaar een COP van 5.5 opleveren, ofwel een minimaal afgifte vermogen van 3.3kW. Dezelfde compressorstand bij 2 graden en een COP van 4 geeft een minimaal afgifte vermogen van 2.4kW. Dat kan makkelijk verward worden met een lagere trap, maar dat is in dit voorbeeld fundamenteel onjuist. De trap is gelijk, maar het rendement is lager en dus lijkt het zo in de afgifte-vermogensgrafiek.

Please correct if wrong O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Laatst online: 19:32

gizmo9003

Go For It!

Sinds ik m'n warmtepomp ook monitor in HA, valt het me op dat af en toe (~3x per week op random tijden) de compressor aanslaat, terwijl het niet voor verwarming of DHW is. Na allerlei sensoren geplot te hebben, zie ik dat op die moment de "Low pressure side temp PL1" een flinke dip maakt naar -10 graden voor een kort moment.
Nu heb ik de storingsmeldingen ook nagekeken, en op diezelfde momenten komt de storing:
code:
1
A01/5347 - Waarschuwing Z1 onderspanning op voedingsspanning
voor in het systeem.

Ik heb die code i.c.m. Nefit in google gegooid, maar vind deze niet terug in de handleiding....
iemand een idee wat het kan zijn / hoe te verhelpen?

tjah..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-05 00:11
gizmo9003 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:54:
Sinds ik m'n warmtepomp ook monitor in HA, valt het me op dat af en toe (~3x per week op random tijden) de compressor aanslaat, terwijl het niet voor verwarming of DHW is. Na allerlei sensoren geplot te hebben, zie ik dat op die moment de "Low pressure side temp PL1" een flinke dip maakt naar -10 graden voor een kort moment.
Nu heb ik de storingsmeldingen ook nagekeken, en op diezelfde momenten komt de storing:
code:
1
A01/5347 - Waarschuwing Z1 onderspanning op voedingsspanning
voor in het systeem.

Ik heb die code i.c.m. Nefit in google gegooid, maar vind deze niet terug in de handleiding....
iemand een idee wat het kan zijn / hoe te verhelpen?
Check het overzicht even met foutmeldingen die in de eerste post van dit topic te vinden zijn. Het zou gaan om een te laag voltage >10 seconden..

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
master1104 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:30:
[...]

Wat is de sensor 'aanvoertemperatuur' en waar zit deze sensor? Is dat de sensor vanaf je buffervat naar je verdeler? Want de warmtepomp haalt zijn streeftemperatuur makkelijk zo te zien (26 graden vraag en 28.6 graden aanvoertemperatuur vanaf je binnenunit naar je buffervat of vloer)
Ik heb een foutje gemaakt in Home Assistant zie ik. De waarde die je ziet bij aanvoertemperatuur is volgens mij de sensor "sensor.boiler_current_flow_temperature". Deze sensor zit op de retour cv leiding tussen de vuilafscheider en de driewegklep. Kan dit Kloppen?

Deze waarde is dan in principe vrijwel gelijk aan de tc0... Wat is de functie van deze sensor?

Als ik het goed begrijp is de temperatuur van de tc3 sensor de de aanvoertemperatuur die in de vloer gaat... Klopt dat? Zo ja, waarom is deze dan hoger dan de streef temperatuur? Of wijkt dit altijd wat af? 🥲

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:54:
[...]

Ik heb een foutje gemaakt in Home Assistant zie ik. De waarde die je ziet bij aanvoertemperatuur is volgens mij de sensor "sensor.boiler_current_flow_temperature". Deze sensor zit op de retour cv leiding tussen de vuilafscheider en de driewegklep. Kan dit Kloppen?

Deze waarde is dan in principe vrijwel gelijk aan de tc0... Wat is de functie van deze sensor?

Als ik het goed begrijp is de temperatuur van de tc3 sensor de de aanvoertemperatuur die in de vloer gaat... Klopt dat? Zo ja, waarom is deze dan hoger dan de streef temperatuur? Of wijkt dit altijd wat af? 🥲
Sensor. boiler_Current_flow_temprature is de aanvoertemperatuur naar je vloerverwarming die wordt gemeten met T0 sensor en die zit op je aanvoer leiding gemonteerd
Zie ook de openingspost staat mooi installatie schema
T0 sensor kun je even testen door vast te pakken dan loopt de temperatuur bijna gelijk op of even in een glas koud water houden dan zakt de temperatuur
Zit deze op je retour dan verplaatsen naar aanvoer leiding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Dat de temperatuur doorschiet op TC3 versus de vraagtemperatuur is met dit weer volkomen normaal. De warmtepomp levert meer warmte dan nodig is doordat de compressor niet verder dan ongeveer 600W opgenomen vermogen kan terugmoduleren. Afhankelijk van je COP (lees: buitentemperatuur) is dat minimaal 2 - 3.4kW geleverd thermisch vermogen. Als je dit niet in de vloer kwijt kan door de relatief hoge temperaturen van de afgelopen dagen dan zal de temperatuur op TC3 doorschieten.

Als hij doorschiet gaat de teller van 150k.min lopen en schakelt de compressor uit zodra hij de 150k.min heeft bereikt.

[ Voor 16% gewijzigd door master1104 op 05-11-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Willem senior schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:34:
[...]

Sensor. boiler_Current_flow_temprature is de aanvoertemperatuur naar je vloerverwarming die wordt gemeten met T0 sensor en die zit op je aanvoer leiding gemonteerd
Zie ook de openingspost staat mooi installatie schema
T0 sensor kun je even testen door vast te pakken dan loopt de temperatuur bijna gelijk op of even in een glas koud water houden dan zakt de temperatuur
Zit deze op je retour dan verplaatsen naar aanvoer leiding
Deze sensor zat dus inderdaad verkeerd gemonteerd 😢 Wat doet deze sensor want het systeem draaide op zich prima.. 🤣

Ik heb geen buffervat maar heb de sensor op de aanvoerleiding gezet richting de boiler (net onder het t-stuk die vanuit de binnenunit komt). Dat is juist?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5K20YI_C_IJFF7Tc_fN9vpswMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2cVg3ydyh5tTsSt8D2OSFr8K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:23:
[...]

Deze sensor zat dus inderdaad verkeerd gemonteerd 😢 Wat doet deze sensor want het systeem draaide op zich prima.. 🤣

Ik heb geen buffervat maar heb de sensor op de aanvoerleiding gezet richting de boiler (net onder het t-stuk die vanuit de binnenunit komt). Dat is juist?

[Afbeelding]
Richting de boiler kun je een storingsmelding krijgen door te hoge temperatuur
Als je boilervat opgewarmd wordt Maar dat merk je dan vanzelf
Die sensor meet de temperatuur van de aanvoer naar je systeem (vloerverwarming)
meet die hoger dan 50 of 55 graden ligt aan de max temperatuur instelling dan zal de warmtepomp uitschakelen dient ook als beveiliging deze sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cireknilb
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 07-11-2022
Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwbouw woning met een all electric Nefit Enviline met Monoblock en Danfoss Icon naregeling met in iedere ruimte een thermostaat met vloerverwarming)

Bij de oplevering was men vergeten de vloerkoeling te installeren dus er is later nog een relais etc en een moduline 1010H geïnstalleerd.

In de zomermaanden is het installatiebedrijf vaak langs geweest omdat het koelen niet optimaal werkte; de danfoss geeft een sneeuwvlokje, maar niet altijd is de WP dan het koelen. Dit probleem is nog niet opgelost.

En nu het wat kouder is geworden lijkt het probleem ook de andere kant op te bestaan; de danfoss geeft aan dat er verwarmt wordt, echter wordt het alleen maar kouder.

Heeft hier iemand een idee waar dit aan kan liggen? Het lijkt erop dat er geen communicatie is tussen de danfoss en de WP.

Alvast dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Cireknilb schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 22:09:
Hallo allemaal,

Ik heb een nieuwbouw woning met een all electric Nefit Enviline met Monoblock en Danfoss Icon naregeling met in iedere ruimte een thermostaat met vloerverwarming)

Bij de oplevering was men vergeten de vloerkoeling te installeren dus er is later nog een relais etc en een moduline 1010H geïnstalleerd.

In de zomermaanden is het installatiebedrijf vaak langs geweest omdat het koelen niet optimaal werkte; de danfoss geeft een sneeuwvlokje, maar niet altijd is de WP dan het koelen. Dit probleem is nog niet opgelost.

En nu het wat kouder is geworden lijkt het probleem ook de andere kant op te bestaan; de danfoss geeft aan dat er verwarmt wordt, echter wordt het alleen maar kouder.

Heeft hier iemand een idee waar dit aan kan liggen? Het lijkt erop dat er geen communicatie is tussen de danfoss en de WP.

Alvast dank voor de reacties.
Ik heb eenzelfde systeem. Monoblock met Danfoss Icon als naregeling. De Danfoss zorgt alleen voor de verdeling van warmte. Ze kunnen je warmtepomp niet laten starten of stoppen.
De thermostaatjes die in iedere kamer hangen heb ik ook en besturen alleen of het vloerverwarmingscircuit geopend is of niet; afhankelijk van je ingestelde kamertemperatuur.

Zie het zo als voorbeeld:
De keuken heb je met het thermostaatje op 21 graden ingesteld. Het is er nu 20 graden. Dat betekent dat er een warmtevraag is. Het verwamingsicoontje gaat branden op het Danfoss thermostaatje. Gevolg is dat je vloerverwarmingscircuit geopend wordt. Je warmtepomp zal niet starten door de Danfoss thermostaatjes. Die zorgen alleen voor de verdeling van warmte. Mits de warmtepomp aanstaat.Dat is ook wel logisch want een warmtepomp is geen CV-ketel van vroeger. De warmtepomp kan namelijk niet starten voor 1 kamer, dan zou die gaan pendelen.

De reden dat het nu kouder wordt in jouw huis is omdat je stooklijn niet goed afgesteld staat. Zie de 1e post in dit topic. Daar vind je veel info over de werking van je warmtepomp. Ze werken met even wat anders dan je vroegere gasketel.

Waar hangt jouw 1010H nu?

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cireknilb
De 1010H is in de technische ruimte op zolder gemonteerd naast de Enviline. Ze zeiden dat die daar prima hangt omdat het alleen dient voor de vloerkoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Cireknilb schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:37:
De 1010H is in de technische ruimte op zolder gemonteerd naast de Enviline. Ze zeiden dat die daar prima hangt omdat het alleen dient voor de vloerkoeling.
Is niet de juiste positie, deze hoort in je woonkamer. Alleen dan kan de stooklijn van de war zich juist instellen. Als je technische ruimte warm is vanwege bijvoorbeeld de boiler zal de 1010 steeds denken dat het te warm is en zal de warmtepomp niet of onvoldoende worden geactiveerd worden door de war. Daarnaast checken of de warmtepomp niet nog in geforceerde koelmodus staat, deze moet in verwarmingsmodus staan of in automatische modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:56
Cireknilb schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:37:
Deze hangt bij ons in de garage naast de binnenunit. Monteur van Nefit was hier onlangs en vertelde mij ook dat het alleen dient voor de vloerkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensvN
  • Laatst online: 17-12-2024
De warmtepomp draait nu zon 2 maanden maar ik merk dat hij toch wel erg vaak aan en uit springt.
Wat kan ik doen om dit te verminderen, of is dit niet erg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qumsjvR0dtewWHoeUVd2-etVVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXHcHc59YwygzNoVMLGSDeYN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFSUUwhiILy7Tjfj-tqsQFQNo4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/759EETdcw9iBHwsOgeQ87ClC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Willem senior schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 21:40:
[...]

Richting de boiler kun je een storingsmelding krijgen door te hoge temperatuur
Als je boilervat opgewarmd wordt Maar dat merk je dan vanzelf
Die sensor meet de temperatuur van de aanvoer naar je systeem (vloerverwarming)
meet die hoger dan 50 of 55 graden ligt aan de max temperatuur instelling dan zal de warmtepomp uitschakelen dient ook als beveiliging deze sensor
Mijn systeem maakte mooie lange runs... Dit is het resultaat na het verplaatsen van de sensor. Dit lijkt me niet juist 🤪

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuOUmjRhMXgtNKQ9mHxmzLtaL2I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a7fLWUsxY2OxBDViMYFvjhgi.png?f=fotoalbum_large

Deze sensor is door de installateur destijds op de op de retour leiding geplaatst op 2 meter van de boiler. Toen kreeg ik inderdaad regelmatig een foutmelding. Een Nefit monteur gaf toen aan dat de sensor verkeerd was geplaatst. Op zijn advies de sensor destijds verplaatst naar de plek waar die tot gisteren zat (op de retour tussen de driewegklep en de vuilafscheider).

Ik ga de sensor maar weer terugplaatsen want dit werkt ook niet....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cireknilb
Matadores schreef op zondag 6 november 2022 @ 00:43:
[...]

Deze hangt bij ons in de garage naast de binnenunit. Monteur van Nefit was hier onlangs en vertelde mij ook dat het alleen dient voor de vloerkoeling.
Ok. En hoe is het verder bij jou in geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cireknilb
Nous112 schreef op zondag 6 november 2022 @ 00:09:
[...]

Is niet de juiste positie, deze hoort in je woonkamer. Alleen dan kan de stooklijn van de war zich juist instellen. Als je technische ruimte warm is vanwege bijvoorbeeld de boiler zal de 1010 steeds denken dat het te warm is en zal de warmtepomp niet of onvoldoende worden geactiveerd worden door de war. Daarnaast checken of de warmtepomp niet nog in geforceerde koelmodus staat, deze moet in verwarmingsmodus staan of in automatische modus.
Toen de vloerkoeling nog niet geïnstalleerd was hadden we alleen de danfoss thermostaten. De 1010H is enkel voor het regelen van de koeling. Het lijkt er echter op dat hierdoor de sturing van de danfoss weg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Wollie91 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:12:
[...]

Mijn systeem maakte mooie lange runs... Dit is het resultaat na het verplaatsen van de sensor. Dit lijkt me niet juist 🤪

Deze sensor is door de installateur destijds op de op de retour leiding geplaatst op 2 meter van de boiler. Toen kreeg ik inderdaad regelmatig een foutmelding. Een Nefit monteur gaf toen aan dat de sensor verkeerd was geplaatst. Op zijn advies de sensor destijds verplaatst naar de plek waar die tot gisteren zat (op de retour tussen de driewegklep en de vuilafscheider).

Als we het nog steeds over de aanvoertemperatuursensor T0 hebben dan kan ik me voorstellen dat je lange runs krijgt als deze op de retourleiding zit / zat. Het zal flink wat tijd en energie kosten voordat de temperatuur van de retourleiding boven de hc1 target flow temperatuur zit.

Maar als een expert van Nefit aangeeft dat hij bij jouw installatie daar moet zitten dan hebben ze daar misschien een goede reden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Cireknilb schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:20:
[...]
Toen de vloerkoeling nog niet geïnstalleerd was hadden we alleen de danfoss thermostaten. De 1010H is enkel voor het regelen van de koeling. Het lijkt er echter minor dat hierdoor de sturing van de danfoss weg is.
Staat in zo'n geval de kamerinvloed op UIT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Cireknilb schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:20:
[...]

Toen de vloerkoeling nog niet geïnstalleerd was hadden we alleen de danfoss thermostaten. De 1010H is enkel voor het regelen van de koeling. Het lijkt er echter minor dat hierdoor de sturing van de danfoss weg is.
De 1010H thermostaat kan overal hangen
Maar als deze in de kamer hangt om ook de temperatuur van een ruimte te regelen moet je WAR met ruimte compensatie instellen
Hangt de 1010H in de technische ruimte dan alleen op WAR instellen zonder ruimte compensatie
Dan wordt alleen het buffervat op temperatuur gehouden afhankelijk van de buitentemperatuur
En de Danfoss ventielen regelen de temperatuur per ruimte zullen open of dicht gaan naar vraag thermostaat Danfoss
Het enige nadeel met aparte na regeling is dat de warmtepomp vaker aan en uit zal gaan omdat de warmtepomp niet altijd zijn minimale vermogen kwijt kan in het cv systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
RensvN schreef op zondag 6 november 2022 @ 06:32:
De warmtepomp draait nu zon 2 maanden maar ik merk dat hij toch wel erg vaak aan en uit springt.
Wat kan ik doen om dit te verminderen, of is dit niet erg?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aan dit plaatje kan je niet zien of de warmtepomp aan ging of je diepvriezer
Hoelang loopt de warmtepomp ongeveer
En lees de start post daar staan handige tips om je warmtepomp in te stellen en te monitoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
[...]

[Afbeelding]

Ja als je de sensor op de retour leiding zet zal de warmtepomp langer draaien
Maar lijkt mij niet de goede methode om langere runs te krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scarwoman
Willem senior schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:17:
[...]

Het enige nadeel met aparte na regeling is dat de warmtepomp vaker aan en uit zal gaan omdat de warmtepomp niet altijd zijn minimale vermogen kwijt kan in het cv systeem
Daarom zijn er bij mij 5 groepen op de VVW die geen naregeling hebben. 5 groepen in de woonkamer waar ook de 1010H hangt met ruimtecompensatie aan. Met deze configuratie gaan Danfoss en 1010H elkaar ook niet in de weg zitten. En hebben we op deze manier een warmtepomp die toch zijn minimaal vermogen kwijt kan inclusief comfort met naregeling in de andere ruimtes.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGtYSKc7--0O8rXv6oEglI6dimo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qT1IhgEYaTGxgDiDMdmScW2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
[...]

[Afbeelding]

Maak nog eens een paar foto's van je installatie of maak een tekening van je leiding als dat makkelijker is
Dan kunnen we hier met zijn allen kijken of we een betere plaats voor je aanvoer sensor vinden :)
Brainstormen
Want het lijkt me nu dat de warmtepomp niet terug moduleert omdat deze ze aanvoerstreeftemperatuur niet haalt en als die het dan eindelijk wel haalt dan past de thermostaat de stooklijn aan naar beneden omdat de ruimte al op temperatuur is
Weet alleen niet of dat dit klopt

[ Voor 11% gewijzigd door Willem senior op 06-11-2022 12:41 . Reden: Brainstormen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scarwoman schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:45:
[...]

Daarom zijn er bij mij 5 groepen op de VVW die geen naregeling hebben. 5 groepen in de woonkamer waar ook de 1010H hangt met ruimtecompensatie aan. Met deze configuratie gaan Danfoss en 1010H elkaar ook niet in de weg zitten. En hebben we op deze manier een warmtepomp die toch zijn minimaal vermogen kwijt kan inclusief comfort met naregeling in de andere ruimtes.[Afbeelding]
Heb je nagerekend of jouw WP zijn minimale vermogen in die vijf groepen kwijt kan? Meestal is daar wel wat meer voor nodig (of je moet met een erg hoge watertemperatuur draaien, wat om diverse andere redenen weer niet handig is).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensvN
Willem senior schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:24:
[...]

Aan dit plaatje kan je niet zien of de warmtepomp aan ging of je diepvriezer
Hoelang loopt de warmtepomp ongeveer
En lees de start post daar staan handige tips om je warmtepomp in te stellen en te monitoren
Dank voor je reactie.
Ik snap dat dit niet 100% duidelijk is maar die pieken zijn inderdaad de warmtepomp. Hij springt zo ongeveer elk uur aan.

Edit:
Even gekeken naar de instellingen, voetpunt stond op 21 graden, deze nog maar eens verhoogd naar 23 graden. Eerst eens kijken of dat het pendelen vermindert.

[ Voor 14% gewijzigd door RensvN op 06-11-2022 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
RensvN schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:55:
[...]

Dank voor je reactie.
Ik snap dat dit niet 100% duidelijk is maar die pieken zijn inderdaad de warmtepomp. Hij springt zo ongeveer elk uur aan.
Elk uur aan en uit gaan is niet goed
De warmtepomp moet zeker een uur blijven draaien
Dus daar valt nog heel wat te verbeteren
Is je systeem waterzijdig ingeregeld of werk je met naregeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RensvN
Willem senior schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:08:
[...]

Elk uur aan en uit gaan is niet goed
De warmtepomp moet zeker een uur blijven draaien
Dus daar valt nog heel wat te verbeteren
Is je systeem waterzijdig ingeregeld of werk je met naregeling
Zojuist hierboven al mijn bericht aangepast.
Even gekeken naar de instellingen, voetpunt stond op 21 graden, deze nog maar eens verhoogd naar 23 graden. Eerst eens kijken of dat het pendelen vermindert.

Of het waterzijdig ingeregeld is durf ik niet te zeggen. Ik ben maar een leek op dit gebied.
Kan ik dat ergens zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
RensvN schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:09:
[...]

Zojuist hierboven al mijn bericht aangepast.

Of het waterzijdig ingeregeld is durf ik niet te zeggen. Ik ben maar een leek op dit gebied.
Kan ik dat ergens zien?
Nee dat kun je niet zien
Heb je vloerverwarming of radiatoren of allebij als afgifte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensvN
Willem senior schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:12:
[...]

Nee dat kun je niet zien
Heb je vloerverwarming of radiatoren of allebij als afgifte
We hebben beide maar verwarmen vooral via de vloerverwarming, radiatoren staan niet vol open.

Overigens zag ik ook nog iets over "stiller gebruik" bij e standaard instellingen wordt dit afgeraden, wat is hier jullie advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
RensvN schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:16:
[...]

We hebben beide maar verwarmen vooral via de vloerverwarming, radiatoren staan niet vol open.

Overigens zag ik ook nog iets over "stiller gebruik" bij e standaard instellingen wordt dit afgeraden, wat is hier jullie advies?
Ik zou stiller gebruik niet gebruiken want dan begrens je de warmtepomp wat weer ongunstig kan zijn voor het verbruik van de warmtepomp
Vloerverwarming als hoofdverwarming is goed
Dan eerst proberen Je voetpunt te verhogen en kijken wat de warmtepomp dan doet (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gizmo9003
  • Laatst online: 19:32

gizmo9003

Go For It!

scarwoman schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:40:
[...]

Check het overzicht even met foutmeldingen die in de eerste post van dit topic te vinden zijn. Het zou gaan om een te laag voltage >10 seconden..
Ah top, in die lijst staat hij er inderdaad bij!
"Z1 input voltage too low",
cause: if input AC voltage to inverter < 165V for 10s. Warning reset after 2 minutes if voltage is OK.
Poor contact in voltage supply to IDU/ODU or low input mains voltage

Daaruit kan ik niet concluderen of het gaat om spanning naar de binnenunit (IDU) of de unit op het dak (ODU)? Nog een manier om dat uit te sluiten (voordat ik de installateur ga bellen)?

Want in afgelopen week is het aantal heating control starts 14, met in totaal 9kwH en zo'n 300 minuten operating time, terwijl verwarming uit staat (de sensor 'heating active' = off) en het is nog steeds 22 graden hier in huis. Beetje zonde lijkt me.

[edit] Zojuist de warmtepomp op "altijd zomer" ingesteld, eens kijken of deze ongewenste heatings dan nog plaatsvinden of niet.

[ Voor 10% gewijzigd door gizmo9003 op 06-11-2022 16:24 ]

tjah..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
Willem senior schreef op zondag 6 november 2022 @ 12:34:
[...]

Maak nog eens een paar foto's van je installatie of maak een tekening van je leiding als dat makkelijker is
Dan kunnen we hier met zijn allen kijken of we een betere plaats voor je aanvoer sensor vinden :)
Brainstormen
Want het lijkt me nu dat de warmtepomp niet terug moduleert omdat deze ze aanvoerstreeftemperatuur niet haalt en als die het dan eindelijk wel haalt dan past de thermostaat de stooklijn aan naar beneden omdat de ruimte al op temperatuur is
Weet alleen niet of dat dit klopt
De sensor zit nu op de aanvoerleiding net onder de t splitsing. De leiding die naar beneden door loopt gaat dus naar het losse boiler vat en die andere leiding naar het cv systeem.

Is het misschien beter om deze sensor te plaatsen na het veiligheidsventiel (te herkennen aan de rode dop)? Daar wordt de leiding ook niet warm tijdens een run voor warm water... Op de andere plekken wel. Aan het installatie schema te zien hoort de sensor in ieder geval na de t splitsing te zitten (op de horizontale leiding).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9pC5MQ5-eFFmgTEubiXP2jMElYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gn7kOGV0zGNm4ihr6ntrwKtr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gw7XyWgt80-JVywRwJPgkhFRfHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o75Lr2YNmKOI6Ip6dYX5cebg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_papvbfzvQCRxwohCSOog7o2wWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3sQxhQq2Xr4LWharPestI3h.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het voetpunt net verhoogd naar 23 want mogelijk zorgt dit er ook voor dat de installatie langer blijft door draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:01:
[...]

De sensor zit nu op de aanvoerleiding net onder de t splitsing. De leiding die naar beneden door loopt gaat dus naar het losse boiler vat en die andere leiding naar het cv systeem.

Is het misschien beter om deze sensor te plaatsen na het veiligheidsventiel (te herkennen aan de rode dop)? Daar wordt de leiding ook niet warm tijdens een run voor warm water... Op de andere plekken wel. Aan het installatie schema te zien hoort de sensor in ieder geval na de t splitsing te zitten (op de horizontale leiding).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb het voetpunt net verhoogd naar 23 want mogelijk zorgt dit er ook voor dat de installatie langer blijft door draaien...
Ja de sensor verplaatsten naar net onder het veiligheidsventiel lijkt me een goede oplossing d:)b
Want nu krijg je storingsmeldingen door het opwarmen van het boilervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertRooots
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-03-2024
Hallo,

Ik ben hier nieuw. Sinds vorig jaar november een Nefit enviline monoblok warmtepomp met weersafhankelijke regeling. Ik vind alleen het temperatuur verloop grillig. Dat de temperatuur door schiet is te begrijpen. Ik heb een grote glaspartij op de zuidkant. Echter de temperatuur zakt te ver weg voor dat de warmtepomp aanslaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wi_4xAxW_RSI5GRpV1W4lMyqyBk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VwtrnFPIrYr7Q9HMfYfghDj0.png?f=fotoalbum_large

De ruimtefactor staat nu op 3. het is iets beter geworden.

Wie kan mij helpen. De installateur laat mij in de "kou" staan.

Groet,

Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Met de huidige buiten temperatuur blijft het bij mij in huis netjes rond de 20 graden, maar ik heb wel 10 - 12 korte runs per dag. Wat ik ook probeer, het worden geen lange runs (*).
(*) Toen ik mijn voetpunt van 25 naar 30 verhoogde kreeg ik elke 2 uur een run van 1 uur. Dus meer verbruik, lijkt mij niet de bedoeling.

Kan iemand een screenshot sturen van een mooie lange runs, zodat ik kan zien wat er nu anders is dan bij mij?

Voorbeeld van een van mijn 12 runs over de afgelopen 24 uur;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ikz-uhEDtQ171lPqS7lqJ4Z_MKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i321NHf8K7O7kfbYz6q9YL0c.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nD1h_VQV-ocKUFGGwE5dRl3E8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8hdwCRlxMXjLPq1JJTXpO79A.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door HansRemmerswaal op 06-11-2022 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
RobertRooots schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:38:
Hallo,

Ik ben hier nieuw. Sinds vorig jaar november een Nefit enviline monoblok warmtepomp met weersafhankelijke regeling. Ik vind alleen het temperatuur verloop grillig. Dat de temperatuur door schiet is te begrijpen. Ik heb een grote glaspartij op de zuidkant. Echter de temperatuur zakt te ver weg voor dat de warmtepomp aanslaat.

[Afbeelding]

De ruimtefactor staat nu op 3. het is iets beter geworden.

Wie kan mij helpen. De installateur laat mij in de "kou" staan.

Groet,

Robert
Met veel glas blijft het moeilijk om de warmtepomp optijd te laten stoppen want deze kijkt hoofdzakelijk naar de buitentemperatuur
Misschien de ruimteinvloed op 5 instellen om te proberen
En anders net als hier bij mij de thermostaat verplaatsten naar een ruimte zonder de zon invloed
En dan die ruimte gaan gebruiken als referentie punt voor het hele huis
Of de kamer die nu te warm wordt gaan na regelen met een extra systeem als danfoss bevoorbeeld
Maar daar heb ik geen ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:20:
Met de huidige buiten temperatuur blijft het bij mij in huis netjes rond de 20 graden, maar ik heb wel 10 - 12 korte runs per dag. Wat ik ook probeer, het worden geen lange runs.

Kan iemand een screenshot sturen van een mooie lange runs, zodat ik kan zien wat er nu anders is dan bij mij?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke stooklijn gebruik je nu
En heb je vloerverwarming of radiatoren want een half uur draaien is veel te kort om terug te moduleren voor de warmtepomp
En screenshots kun je terug vinden heb ik pas nog geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Willem senior schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:30:
[...]

Ik zou stiller gebruik niet gebruiken want dan begrens je de warmtepomp wat weer ongunstig kan zijn voor het verbruik van de warmtepomp
kan je dat toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hier een screenshot van gisteren
eerste piek is van warmwater maken om 14:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqcKQSilLID8Aw_GOMVtJB9iPLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MLyHc6FTargoVYSANCzhXEMS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:58:
Welke stooklijn gebruik je nu
En heb je vloerverwarming of radiatoren want een half uur draaien is veel te kort om terug te moduleren voor de warmtepomp
Voetpunt = 25
Eindpunt = 45
Ruimteinvloed = UIT

Toen ik voetpunt verhoogde van 25 naar 30 kreeg ik runs van 1 uur, maar ook weer elke 2 uur... Dus veel meer verbruik. Misschien was ik te ongeduldig en moet ik dit een paar dagen zo laten staan...?

Ik heb vloerverwarming op de begane grond. Op de 1e etage en zolder heb ik 6 radiatoren. De radiatoren hebben (handmatige) Danfoss thermostaatkranen die ik volledig heb opengedraaid.
Willem senior schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:58:
Ik zie screenshot met de compressor output en TC3. Ik zoek een plaatje met TC0/TC3/T0 en target. Mogelijk dat ik aan de temperaturen wat er anders is bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cireknilb
HansRemmerswaal schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:39:
[...]

Staat in zo'n geval de kamerinvloed op UIT?
Net even gekeken maar de kamerinvloed staat inderdaad op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cireknilb
Willem senior schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:17:
[...]

De 1010H thermostaat kan overal hangen
Maar als deze in de kamer hangt om ook de temperatuur van een ruimte te regelen moet je WAR met ruimte compensatie instellen
Hangt de 1010H in de technische ruimte dan alleen op WAR instellen zonder ruimte compensatie
Dan wordt alleen het buffervat op temperatuur gehouden afhankelijk van de buitentemperatuur
En de Danfoss ventielen regelen de temperatuur per ruimte zullen open of dicht gaan naar vraag thermostaat Danfoss
Hoe stel je de WAR in op zonder ruimte compensatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 19:18
@RobertRooots ik zou dan de instelling van je thermostaat een halve graad hoger zetten als je vindt dat het te koud wordt. Ruimte-invloed heel hoog zetten zorgt namelijk ook dat je wp constant gaat schakelen.

@HansRemmerswaal met deze temperaturen is het moeilijk om een lange run te krijgen als je huis goed geïsoleerd is. Ander optie is dat je WP te zwaar is voor je huis. Welk model heb je, en hoe is de isolatie/bouwjaar van je huis?
Maar zet eerst je verschil TC0 en TC3 eens flink omlaag, bij mij staat die op 3,5 bijvoorbeeld.

Stil bedrijf kan helpen om de WP minder hard te laten draaien, maar zou niet nodig moeten zijn op dagen als deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Omdat je de warmtepomp begrensd met stiller gebruik
Draait de ventilator langzamer en de compressor wordt begrensd in toeren
Dus dan lever je een stukje moduleren van de warmtepomp in
Of dat tot meer stroom verbruik lijdt weet ik niet dat zul je moeten gaan meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Cireknilb schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:29:
[...]

Hoe stel je de WAR in op zonder ruimte compensatie?
Menu knop lang vast houden dan naar verwarming en koelen
Dan cv groep 1 daar staat type regeling bij de meesten op buitentemperatuur met voetpunt
Maar kun je ook op alleen buitentemperatuur zetten
En je kunt ook ruimteinvloed op 0 zetten dan doet de thermostaat ook niks meer met de stooklijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JakeOfOz schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:33:
Maar zet eerst je verschil TC0 en TC3 eens flink omlaag, bij mij staat die op 3,5 bijvoorbeeld.
Bij mij op 7 maar komt nooit hoger dan 6.3. Zal deze eens verlagen als test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JakeOfOz schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:33:
@HansRemmerswaal met deze temperaturen is het moeilijk om een lange run te krijgen als je huis goed geïsoleerd is. Ander optie is dat je WP te zwaar is voor je huis. Welk model heb je, en hoe is de isolatie/bouwjaar van je huis?
Nefit Eviline A/W Split 7.0 E-S warmtepomp
Huis is 12 jaar opgeleverd, mijn gasverbruik was 1100-1200 m3.

Ik heb mijn TC0/TC3 van 7 naar 5 aangepast, kijken wat het effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Andrehj schreef op zondag 6 november 2022 @ 13:39:
[...]

Heb je nagerekend of jouw WP zijn minimale vermogen in die vijf groepen kwijt kan? Meestal is daar wel wat meer voor nodig (of je moet met een erg hoge watertemperatuur draaien, wat om diverse andere redenen weer niet handig is).
Correct en terecht punt. Ik heb het proefondervindelijk ondervonden. 5 groepen is wat krap, maar kan bij mij wel. Ik heb ook nog een keuken met naregeling die altijd open staat. Dat levert weer 5 extra groepen op, dus totaal 10 groepen waar de WP zijn vermogen kwijt kan De keuken is verbonden aan de woonkamer. Eigenlijk heb ik daar geen naregeling nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
wat ik nog niet begrijp is hoezo de wp blijkbaar eerst een tijd op vol vermogen draait, en op welk punt die dan terug moduleert.
even gegoogelt op nefit warmtepomp vermogen modulatie, en kwam op dit uit het technisch bulletin van 2013.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0icFmqMX4DRNjogNl2oDk2asEE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VCTNoQJGIp99KxNLAKf7SqRq.png?f=user_large
Ik denk niet dat het nog steeds zo werkt, maar eigenlijk lijkt dit mij beter als die eerst op laag vermogen begint en pas zonodig geleidelijk hoger gaat. Nu lijkt het andersom, eerst hoog, en dan soms al weer uit, bij ongunstige omstandigheden. Dit was toch te vermijden als die op laag start. Of begrijp ik iets verkeert?
(Laag vermogen is niet hetzelfde als lage pompsnelheid neem ik aan.)

[ Voor 4% gewijzigd door hackbard op 06-11-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
scarwoman schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:24:
Correct en terecht punt. Ik heb het proefondervindelijk ondervonden. 5 groepen is wat krap, maar kan bij mij wel. Ik heb ook nog een keuken met naregeling die altijd open staat. Dat levert weer 5 extra groepen op, dus totaal 10 groepen waar de WP zijn vermogen kwijt kan De keuken is verbonden aan de woonkamer. Eigenlijk heb ik daar geen naregeling nodig.
Dan zou ik de naregeling in de keuken zsm uitschakelen. Gewoon open die groepen. Als het ergens structureel te warm wordt, kun je veel beter die groepen qua flow iets afknijpen.
Met meer groepen die altijd open staan kan namelijk je minimale watertemperatuur naar beneden, wat erg goed is voor je rendement.
Minder naregeling is meer beter!
(Wellicht dat je ook een gang of badkamer nog permanent open kunt draaien?)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Andrehj schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:46:
[...]

Met meer groepen die altijd open staan kan namelijk je minimale watertemperatuur naar beneden, wat erg goed is voor je rendement.
Andrehj.

Zou u deze (ongetwijfeld juiste) stelling in Jip en Janneke taal uit kunnen leggen aan deze leek?
Alvast dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobEppink schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:03:
Zou u deze (ongetwijfeld juiste) stelling in Jip en Janneke taal uit kunnen leggen aan deze leek?
Alvast dank.
Om pendelen te voorkomen moet je WP tijdens een run zijn minimale vermogen kwijt kunnen. Dat gaat makkelijker (bij een lagere watertemperatuur dus) als er meer afgifteoppervlak (open zones) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Andrehj schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:46:
[...]

Dan zou ik de naregeling in de keuken zsm uitschakelen. Gewoon open die groepen. Als het ergens structureel te warm wordt, kun je veel beter die groepen qua flow iets afknijpen.
Minder naregeling is meer beter!
(Wellicht dat je ook een gang of badkamer nog permanent open kunt draaien?)
De naregeling in de keuken staat nu al altijd open door de temperatuur hoog in te stellen. Eigenlijk is de naregeling in de keuken dus overbodig, maar ik heb nu een passende oplossing.
We hebben inderdaad ook nog 2 badkamers die vrijwel altijd aan staan, plus een hal inderdaad. Genoeg groepen open dus. Ik draaide vandaag heel rustig 5 uur lang met een aanvoertemp van 25 naar 24 en eindigde met 23 graden. Huis is heerlijk op temperatuur.

Maar als je een nieuwe installatie gaat ontwerpen biedt naregeling het meeste comfort in slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
scarwoman schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:23:
[...]

De naregeling in de keuken staat nu al altijd open door de temperatuur hoog in te stellen. Eigenlijk is de naregeling in de keuken dus overbodig, maar ik heb nu een passende oplossing.
We hebben inderdaad ook nog 2 badkamers die vrijwel altijd aan staan, plus een hal inderdaad. Genoeg groepen open dus. Ik draaide vandaag heel rustig 5 uur lang met een aanvoertemp van 25 naar 24 en eindigde met 23 graden. Huis is heerlijk op temperatuur.

Maar als je een nieuwe installatie gaat ontwerpen biedt naregeling het meeste comfort in slaapkamers.
Scar, ik probeer wat op te steken van een communicatie als deze tussen experts.

Vraag.
Gezien de door u genoemde temperaturen:
Betekent dit, dat uw ingestelde voetpunt ligt onder, of moduleert de WP richting, deze temperaturen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• master1104
Willem senior schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:37:
[...]

Omdat je de warmtepomp begrensd met stiller gebruik
Draait de ventilator langzamer en de compressor wordt begrensd in toeren
Dus dan lever je een stukje moduleren van de warmtepomp in
Of dat tot meer stroom verbruik lijdt weet ik niet dat zul je moeten gaan meten
Ik heb hem nu ongeveer 5 dagen op stille modus staan. Gevolg is dat de unit veel mooier loopt met deze temperaturen. Bij het opstarten komt het vermogen niet meer boven de 6kw ipv 11kw. Daardoor worden de runs langer. Bovendien loopt hij een stuk stiller. Ik kijk het nog een tijdje aan zo. Verder de pomp op delta T van 3.8 graden gezet en de hysterese op 400k.min. Gevoelsmatig zit ik aardig in de buurt van het optimum voor mijn installatie, lange runs, veel comfort (geen grote fluctuaties in binnentemperatuur) en hoge COP.

In de COP zie ik geen nadelig effect, die blijft rond de 500 a 550% staan (mbv tussenmeter berekent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Matadores schreef op zondag 6 november 2022 @ 00:43:
[...]

Tja….. bij inregelen door de installateur tezamen met iemand van Nefit was ons verteld dat dit in het verleden vaak werd gedaan maar dat i.v.m. problemen met het verwarmen volgens de war men er nu de voorkeur aan gaf aan plaatsing in de woonkamer 8)7 …… dus ook bij Nefit zijn de meningen hierover schijnbaar verdeeld |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
master1104 schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:59:
[...]

Ik heb hem nu ongeveer 5 dagen op stille modus staan. Gevolg is dat de unit veel mooier loopt met deze temperaturen. Bij het opstarten komt het vermogen niet meer boven de 6kw ipv 11kw. Daardoor worden de runs langer. Bovendien loopt hij een stuk stiller. Ik kijk het nog een tijdje aan zo. Verder de pomp op delta T van 3.8 graden gezet en de hysterese op 400k.min. Gevoelsmatig zit ik aardig in de buurt van het optimum voor mijn installatie, lange runs, veel comfort (geen grote fluctuaties in binnentemperatuur) en hoge COP.

In de COP zie ik geen nadelig effect, die blijft rond de 500 a 550% staan (mbv tussenmeter berekent).
Ik heb precies dezelfde ervaring. Heb stille modus eens als experiment geactiveerd. Ik heb nu geen piekstromen meer door de start van de warmtepomp. En hierdoor ook langere runs en hij pruttelt op laag vermogen door.
Mooie is dat je kunt instellen wanneer de 'stille modus' eraf gaat. Heb nu ingesteld bij buitentemperatuur< 8 graden. Eens kijken wat dat doet. Het lijkt iig een oplossing voor de temperaturen rond 8-16 graden in deze kwakkeldagen; koude nachten, relatief warm overdag.

Wat mij opvalt is dat je een delta t hebt ingesteld van 3.8k. Hoe ben je tot deze instelling gekomen? Draait die dan nog rustiger doordat je eerder kunt moduleren? Ik heb de adviesinstelling van Nefit gevolgd van 5k. Ik vind het lastig om deze instelling te finetunen, want heb ook het idee dat die van de buitentemperatuur afhankelijk is. Ben benieuwd naar je ervaring en die van andere tweakers.

[ Voor 4% gewijzigd door scarwoman op 06-11-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 19:18
Die delta T finetunen tot op 0,1 lijkt me vrijwel onmogelijk. Sowieso wil je die op de lange termijn meten voordat je er echt iets over kunt zeggen.

Hebben mensen ervaring met die Flamco vuilafscheider? Die magneet was laatst een keer losgegaan bij wat opruimen, die heeft een tijd niet op de juiste plek gezeten. Net weer teruggezet en ook maar eens het vuile water afgetapt voor het eerst: wat een prut!
Nu die magneet maar weer goed gezet en de komende tijd iets vaker aftappen misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Ik ben idd zoekende geweest met de delta T. Eerste gedachte was “lage flow en hoge delta T, zodat ik zoveel mogelijk warmte in de vloer kwijtraak en de condensor goed kan afkoelen door het koude retourwater”.

Hier ben ik op teruggekomen, want hoewel dat voor de vloer zeker optimaal is zag ik ook dat de lage flow leidde tot een hoge condensortemperatuur. De condensor kon zijn warmte niet goed kwijt en werd, ondanks het koude retourwater al snel warmer dan de vraagtemperatuur.

Daarom kwam ik uit op deze redenatie: hoge flow, geeft weliswaar relatief warme retour maar ook betere afgifte van de warmte in de condensor. En voor je compressorrendement telt voornamelijk de condensortemperatuur die je zo laag mogelijk wil houden. Dit getest (bbqkees & Domoticz) en idd geeft een hogere flow een lagere condensortemperatuur. Hierdoor loopt de warmtepomp langer door (minder doorschot tov de vraagtemperatuur) en is het rendement in theorie hoger ivm lagere condensortemperatuur.

Ik denk echter wel dat de situatie finetuning vraagt als het echt koud wordt. Stel dat ik straks 32gr water ga aanvoeren dan moet de CV pomp wel heel hard draaien om dat met 28.2gr uit de vloer te krijgen. Ik denk dus dat je idd gelijk hebt dat de ideale setting van delta T door de buitentemperatuur (lees: gevraagde aanvoertemperatuur) wordt beïnvloed. Komende winter gaan we het zien 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

Willem senior schreef op zondag 6 november 2022 @ 14:30:
[...]

Deze snap ik niet, waarom is begrenzen van het maximale vermogen met de stille modus slecht voor het verbruik? Bij de huidige temperaturen is het normale maximale vermogen over het algemeen toch juist nog veel te hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-05 16:19
De waarde "heatpump relative air humidity" is dat de luchtvochtigheid buiten of binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

HansRemmerswaal schreef op zondag 6 november 2022 @ 17:20:
Met de huidige buiten temperatuur blijft het bij mij in huis netjes rond de 20 graden, maar ik heb wel 10 - 12 korte runs per dag. Wat ik ook probeer, het worden geen lange runs (*).
(*) Toen ik mijn voetpunt van 25 naar 30 verhoogde kreeg ik elke 2 uur een run van 1 uur. Dus meer verbruik, lijkt mij niet de bedoeling.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag heb ik tot nog toe 9 runs, ik denk zelf dat het minimum vermogen van de warmtepomp gewoon nog te groot is voor de huidige temperaturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
spok9 schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:05:
[...]

Deze snap ik niet, waarom is begrenzen van het maximale vermogen met de stille modus slecht voor het verbruik? Bij de huidige temperaturen is het normale maximale vermogen over het algemeen toch juist nog veel te hoog?
Waar Willem denk ik op doelt is dat de ventilator wellicht ook minder hard mag draaien. Als (!) dat het geval is dan zou het rendement door minder goede opwarming van de verdamper wellicht lager kunnen zijn. Ik weet niet of dat zo is, het kan ook zijn dan de ventilator identiek draait aan de normale stand bij bv de ‘6kw trap’. Als de ventilator wel langzamer draait bij betreffende trap tov een normale setting dan kan het rendement beïnvloed worden. Wellicht kan iemand daar iets meer over zeggen? Meten is iig lastig ivm gebrek aan ventilator sensor.

[ Voor 23% gewijzigd door master1104 op 06-11-2022 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
RobEppink schreef op zondag 6 november 2022 @ 20:35:
[...]

Scar, ik probeer wat op te steken van een communicatie als deze tussen experts.

Vraag.
Gezien de door u genoemde temperaturen:
Betekent dit, dat uw ingestelde voetpunt ligt onder, of moduleert de WP richting, deze temperaturen?
Dit zijn de daadwerkelijke aanvoertemperaturen. Het voetpunt is bij mij ingesteld op 22 wat betekent dat bij een buitentemperatuur van 20 graden er 22 graden door de vloer gaat. Doordat het overdag warmer wordt zal de gevraagde aanvoertemperatuur ook afnemen. Het is namelijk warmer buiten, dus dan heb je ook minder verwarming nodig. Je stooklijn bepaalt hoe warm het water moet zijn dat door je vloerverwarming moet lopen. Hoop dat het zo iets duidelijker voor je wordt. Zie de 1e post van dit topic ook. Daar staat meer informatie over de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
master1104 schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:09:
[...]

Waar Willem denk ik op doelt is dat de ventilator wellicht ook minder hard mag draaien. Als (!) dat het geval is dan zou het rendement door minder goede opwarming van de verdamper wellicht lager kunnen zijn. Ik weet niet of dat zo is, het kan ook zijn dan de ventilator identiek draait aan de normale stand bij bv de ‘6kw trap’. Als de ventilator wel langzamer draait bij betreffende trap tov een normale setting dan kan het rendement beïnvloed worden. Wellicht kan iemand daar iets meer over zeggen? Meten is iig lastig ivm gebrek aan ventilator sensor.
Ik heb ergens gelezen dat compressor en de ventilator langzamer draaien in stlle modus
Maar nefit verteld niet wat het verschil tussen stille modus en normale modus is
En als de ventilator langzamer draait kan er minder warmte uit de buitenlucht gemaakt worden
Dus dan zou volgens mij de warmtepomp minder zuinig draaien
Maar bewijs heb ik daar niet van

Pagina: 1 ... 32 ... 103 Laatste