Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-10 21:55
JackBol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:18:
Even een vraag ter bevestiging van mijn gedachten gang....

Ik heb alles lussen op de BG open en alle lussen op de 1e verdieping dicht.

Als de WP aangeeft dat de retourflow een temperatuur van 44C is, maar de terugkomende lussen op de vloerverdeler staat op 20C, dan lijkt me dat er ergens iets mis gaat toch?
Is de 44oC de retour temperatuur op de retour van de CV-leiding of de retourtemperatuur richting buitenunit? Standaard geeft de binnenunit namelijk de retourtemperatuur richting buitenunit weer en niet die van de retour van de CV. Dat de retourtemperatuur richting buitenunit hoger is kan voor komen nadat het sww kort daarvoor opgewarmd is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

scarwoman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 00:15:
[...]

Ja dat is vreemd. Zijn je radiatoren wel warm? En voelen je retourleidingen ook ongeveer 20 graden? Misschien is de meter die 20 graden aangeeft kapot of meet die de ruimtetemperatuur...
Retour leidingen voelen ook 20 graden. Ik begin te denken dat er ergens een verstopping in het systeem zit.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Nous112 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 06:49:
[...]

Is de 44oC de retour temperatuur op de retour van de CV-leiding of de retourtemperatuur richting buitenunit? Standaard geeft de binnenunit namelijk de retourtemperatuur richting buitenunit weer en niet die van de retour van de CV. Dat de retourtemperatuur richting buitenunit hoger is kan voor komen nadat het sww kort daarvoor opgewarmd is geweest.
Ga ik vandaag ff checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XxssuCiTFhu-nhjNAzvxEc42lbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hycGihUkTgTFvuJGZm7yUSa.jpg?f=fotoalbum_large

Deze delta tussen aanvoer en retour is toch niet normaal? Alle lussen zijn handmatig open gezet.

[ Voor 4% gewijzigd door JackBol op 20-10-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:43
JackBol schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:51:
[Afbeelding]

Deze delta tussen aanvoer en retour is toch niet normaal? Alle lussen zijn handmatig open gezet.
Kan het zijn dat dit kort na start is, dus dat het warme water dat erin gaat nog geen hele cyclus in het circuit gemaakt heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-10 20:41
Net als vele andere op dit forum lees ik met de BBQKees gateway en Home Assistant mijn warmtepomp uit. Er zijn zeer veel attributen die uit te lezen zijn. Misschien handig om in de eerste post ook hierover iets op te nemen met een lijst van zinvolle attributen (met beschrijving) die je in de gaten kunt houden.

Weet iemand het verschil tussen Circulation Pump Speed en Heating pump modulation?

Ik zit dat mijn Circulation Pump Speed bijna de hele dag 10% is maar...

(1) Zodra mijn warmtepomp aan gaat voor verwarmen boiler springt deze Circulation Pump Speed van 10% naar 60% om vervolgens tijdens het opwarmen langzaam terug te lopen naar 40%.
(2) Zodra de warmtepomp uit gaat springt de Circulation Pump Speed van 40% naar 100%. Deze blijft 100% totdat de warmtepomp aan gaat voor verwarmen CV.
(3) Zodra de target flow temperature is bereikt springt de Circulation pump speed naar 0% en zodra de warmtepomp uit gaat springt deze even naar 20% en vervolgens naar 10%.
(4) De Circulation pump speed blijft 10% totdat de warmtepomp aan gaat voor verwarmen CV.
(5) GO TO (3)

... waarom die 100% en waarom die 0%?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfAxUYEl2PMIWq_EJfkjk41w0Xs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6J3YAaa4k6LcAS2z1vM1V9s8.jpg?f=user_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Matadores schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:06:
[...]

Kan het zijn dat dit kort na start is, dus dat het warme water dat erin gaat nog geen hele cyclus in het circuit gemaakt heeft?
Na 20 min ongeveer.
Hij doet we ongeveer 20 min over om op 40c te komen. Als deze op 44c komt slaat de WP af omdat de aanvoer temperatuur te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

HansRemmerswaal schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:23:
Net als vele andere op dit forum lees ik met de BBQKees gateway en Home Assistant mijn warmtepomp uit. Er zijn zeer veel attributen die uit te lezen zijn. Misschien handig om in de eerste post ook hierover iets op te nemen met een lijst van zinvolle attributen (met beschrijving) die je in de gaten kunt houden.

Weet iemand het verschil tussen Circulation Pump Speed en Heating pump modulation?

Ik zit dat mijn Circulation Pump Speed bijna de hele dag 10% is maar...

(1) Zodra mijn warmtepomp aan gaat voor verwarmen boiler springt deze Circulation Pump Speed van 10% naar 60% om vervolgens tijdens het opwarmen langzaam terug te lopen naar 40%.
(2) Zodra de warmtepomp uit gaat springt de Circulation Pump Speed van 40% naar 100%. Deze blijft 100% totdat de warmtepomp aan gaat voor verwarmen CV.
(3) Zodra de target flow temperature is bereikt springt de Circulation pump speed naar 0% en zodra de warmtepomp uit gaat springt deze even naar 20% en vervolgens naar 10%.
(4) De Circulation pump speed blijft 10% totdat de warmtepomp aan gaat voor verwarmen CV.
(5) GO TO (3)

... waarom die 100% en waarom die 0%?

[Afbeelding]
Ik wil hier wel aan meehelpen. Ook meteen een mapping maken tussen de naam van de functie op de wp (en waar deze in het menu zit) en de naam in de esp esp gui en de fieldname in de api.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:51

spok9

Groen...

HansRemmerswaal schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:23:
Heel graag, en misschien ook met betrekking tot de Husdata mogelijkheid en wat de verschillen zijn.

Persoonlijk heb ik de intentie om de warmtepomp uit te lezen via de eigen IP-module, zijn er meer mensen die dat doen?

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 12:24
spok9 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:24:
[...]
Persoonlijk heb ik de intentie om de warmtepomp uit te lezen via de eigen IP-module, zijn er meer mensen die dat doen?
Ik heb er een ip module in zitten, maar daar heb je letterlijk niets aan. Deze maakt een verbinding met een server van Bosch in duitsland en is bedoelt voor installateurs om het syteem remote te kunnen monitoren, waar een abonnement voor nodig is.

Ik hou het bij de bbq-kees module, die is perfect voor monitoring.

Jur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:53
HansRemmerswaal schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:39:
Ik zie iets wat ik niet helemaal snap.

Mijn warmtepomp gaat aan om 20:46 en de TCO en TC1 gaan omhoog.
De compressor power loop op naar 9.6 kW en rond 21:02 gaat deze naar 3.6 kW en om 21:11 naar 0 kW.
In de periode van 3.6 kW is de circulation pump speed ongeveer 0.

Waarom is gedurende die +/- 10 min de pump speed ongeveer 0? Is dat om de warmte in het buffervat te krijgen?

En ja het is een hele korte run, zo heb ik er een aantal per dag. Ben er mee bezig :) .

Grijs: Heat carrier return (TCO)
Rood: Heat carrier forward (TC1)
Blauw: HC1 Target flow temperature

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De pomp in de warmtepomp moduleert naar het verschil tussen aanvoer en retour bij verwarmen en ook bij warmwater bereiding
Bij warm water maken is het verschil veel,groter dus dan draait de pomp harder komt je boilervat op temperatuur dan moduleert de pomp terug
En bij verwarming is dat ook en dan moduleert de pomp terug tot 1 % zelfs
Hier zie je de modulatie van de pomp bij mij gisteren voor warmwater start om 14:00 uur en rond 19:00 verwarming Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7g3P3GyJ6b4_fRJE43kAlNks-Hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJgyHBxtIz6RkKy0AtskmqHs.jpg?f=fotoalbum_large
En grafiekje van compressor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0FrNi6ZekLcgi2BzOSxT8LQFhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPcxGEdRmxxO8EKtBLDpD7Lp.jpg?f=fotoalbum_large
23:30 uitgezet door de thermostaat terug te draaien naar 17 graden anders had de warmtepomp nog langer gedraaid :)
En buiten temperatuur was 12 graden zakend tot 11 graden en dan 4 uur draaien vond ik niet slecht
Vorig jaar kon ik pas langere runs draaien vanaf 7 graden buitentemperatuur 8)

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix_X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-03 15:22
vdburg schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:52:
[...]

Ik heb er een ip module in zitten, maar daar heb je letterlijk niets aan. Deze maakt een verbinding met een server van Bosch in duitsland en is bedoelt voor installateurs om het syteem remote te kunnen monitoren, waar een abonnement voor nodig is.

Ik hou het bij de bbq-kees module, die is perfect voor monitoring.

Jur.
Je kan er veel meer mee. Geen abonnement nodig, zie mijn eerdere post. Als je al iets in je netwerk hebt draaien waar php op draait (en met Domoticz of Home Assistant heb je dat wss op een RPi oid), dan kan je alles uitlezen.

Ongetwijfeld is de BBQkees module super, heb ik geen ervaring mee. Maar met de IP module en wat PHP scripts (zie mijn eerdere posts hierover) lees je vrijwel alles uit en heb je monitoring en logging.

Wat ik nog steeds niet voor elkaar heb is gebruik uitlezen, die waarde kan ik niet terug rekenen. Verder kan je met de IP module volgens mij net zoveel uitlezen (en terug schrijven) als met BBQkees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:13
Noxa schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:44:
[...]

Volgens mij schakelt de buderus uit als er geen warmte (of koude) vraag meer is. Maar zo lang er behoefte aan warmte is en dat nog in het systeem lees buffervat zit, blijft hij het rondpompen. Maar vanaf deze tijd van het jaar tot volgend voorjaar zal de pomp vaak zo niet continu draaien.

Slim om de instellingen van de installateur nog eens na te lopen. Check ook vooral de OP nog even voor meer waardevolle info.
Dat is juist het vreemde, op de WP staat dat de verwarming actief is, maar ik kan nergens herleiden dat er een warmtevraag is. Op de thermostaat niet en alle afsluiters van de verschillende groepen staan ook dicht.

Ik heb een paar dagen geleden de standaard instellingen van Nefit er in gezet met als uitzondering dat hij op "altijd verwarmen" staat ipv "automatisch".

Als ik de WP op altijd koelen zet gaat de pomp wel uit. Dus op een of andere manier denkt de WP toch dat er warmte geproduceerd moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoenix_X
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-03 15:22
spok9 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:24:
[...]

Heel graag, en misschien ook met betrekking tot de Husdata mogelijkheid en wat de verschillen zijn.

Kijk even mijn eerdere posts in dit forum terug. De IP module en BBQkees werken verschillend maar ontlopen elkaar voor zover ik kan zien niet veel. Kwestie van voorkeur en opstelling.

Ik lees alles uit/monitor in Domoticz, en dat werkt twee kanten op (via de ip module verzet ik met Domoticz bijvoorbeeld ook de thermostaat, setpoints en toggle ik het extra warm water). Werkt prima!

Edit: te snel op versturen gedrukt ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Phoenix_X op 20-10-2022 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:23
Noxa schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:21:
Wat doet de functie " Energieprijs-verhouding" precies?

Mijn aanname is dat de hybride warmtepomp overschakelt op gas wanneer het stoken met gas goedkoper is dan verwarmen met stroom? Maar hoe werkt dat in de praktijk? Is het zinvol de waarde aan te passen met deze rekensom = ( Elektraprijs [ct/kWh ] / Gasprijs [ct/kWh ] ) x 0,902.
Ik interpreteer het als het financieel kantelpunt waarbij het voordeliger is om de gasketel bijverwarming aan te roepen. Dus als de verhouding tussen opgenomen elektrisch vermogen en geleverd thermisch vermogen (COP) onder die ratio zit, is het voordeliger om de gasketel te gebruiken en zal de binnenunit de gasketel aanspreken om te verwarmen ipv de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:43
Hoe vaak start bij jullie de compressor deze dagen snachts op om warm water te genereren voor de vloerverwarming? Om het 20 graden in de woonkamer te houden start ‘ie hier zo’n 3x op tussen 00:00h en 07:00h.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 02-10 21:41
SuperR1902 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:44:
[...]

Ik interpreteer het als het financieel kantelpunt waarbij het voordeliger is om de gasketel bijverwarming aan te roepen. Dus als de verhouding tussen opgenomen elektrisch vermogen en geleverd thermisch vermogen (COP) onder die ratio zit, is het voordeliger om de gasketel te gebruiken en zal de binnenunit de gasketel aanspreken om te verwarmen ipv de compressor.
ja maar welke waarden gebruikt die dan? Want de COP is nogal afhankelijk van buitentemperatuur en afgiftesysteem en over welke tijdsduur je ernaar kijkt. Zit er iets opgeslagen vanuit fabriek, of doet die continue zelfs metingen? Helaas verteld die zelf niets over een actuele COP. Ik vind het best moeilijk om vanuit de verbruiksgeschiedenis (opgenomen vermogen is in stappen van hele kWh) een nuttige COP bijvoorbeeld per dag te krijgen. :O
@Noxa ik heb de energieprijs-verhouding nu op 1,5 staan, omdat ik toch maar zelf de controle wil hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door hackbard op 21-10-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Hij weet hoeveel hij aan thermisch vermogen levert en ook hoeveel elektrisch vermogen hij opneeemt. Dus de unit weet wel degelijk hoe efficient hij functioneert.

Ik heb de ratio volgens mij ergens tussen 2.2 en 2.5 staan.

Onderstaande vist de BBQkees uit de binnenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQjkPFhxlxTtspU-odksWbxxIag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QVBnJIypysoWJHnonTC35IK2.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door SuperR1902 op 21-10-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Ik vermoed eerder dat die 2 curves heeft opgeslagen vanuit fabriek :*) van een COP bij een bepaalde buitentemperatuur, eentje voor radiatoren en een voor vloerverwarming. Alleen kan ik die nergens vinden.

[ Voor 69% gewijzigd door hackbard op 21-10-2022 10:30 . Reden: ups, zag de reactie, en deed deze edit, volgorde niet goed nu ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
hackbard schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:20:
maar denk je dat die kijkt naar de hele leeftijd? Dan ziet die toch niet als de COP opeens omlaag gaat in een koude nacht bijvoorbeeld.
Nee. Ik deelde het plaatje enkel om te laten zien dat de unit wel degelijk de power opname meet dus er ook 'live' op kan aansturen. De unit zal dus wel ergens een COP intern berekenen of een inschatting kunnen maken op basis van dauwpunt, binnen temp, target flow temp.

Wie weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Matadores schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:26:
Hoe vaak start bij jullie de compressor deze dagen snachts op om warm water te genereren voor de vloerverwarming? Om het 20 graden in de woonkamer te houden start ‘ie hier zo’n 3x op tussen 00:00h en 07:00h.
Bij mij had ik tussen 20-OCT 16:00 en 21-OCT 06:00 geen enkele keer dat de compressor moest opstarten.
De temperatuur in huis is overal stabiel op 20 graden +/- een paar tiende. Vandaag wel om 06:18 en 09:42.

Mijn thermostaat heeft de temperatuur correctie uit staan, dus ik laat de WP 100% buitentemperatuur afhankelijk regelen. Voorlopig dan.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Ik heb iets geks dat ik niet kan verklaren.

Tussen 10:50 en 11:38 was de compressor aan om mijn boiler op te warmen.
Opeens gaat om 14:10 mijn TC0 en TC3 omhoog en mijn target flow temperatuur naar 0.

Als ik bij de warmtepomp kijkt staat de compressor niet aan maar de 3 weg klep staan open voor de boiler.
Als ik de 3 weg klep uitlees dan zou deze op uit moeten staan, wat volgens mij dan CV is. Ik zie deze namelijk op aan staan als compressor draait voor boiler. Of ik moet de verkeerde parameter uitlezen.

Dus wat er nu gebeurd is dat de warmtepomp denkt dat hij bezig is met CV maar de TC0 en TC3 schieten omhoog omdat deze worden verwarmd door de boiler.

Iemand een idee of is mijn conclusie verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3DTKsBAa8qRTQcJUTVHHGuMO3U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LSngEi1WiL9ri26qzNKIsk5m.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tOgARf1PzWxrPzzdsqBjGrl7CQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lcJuzMjGdGyLkP6tSOcxAkq2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:06:
Ik heb iets geks dat ik niet kan verklaren.

Tussen 10:50 en 11:38 was de compressor aan om mijn boiler op te warmen.
Opeens gaat om 14:10 mijn TC0 en TC3 omhoog en mijn target flow temperatuur naar 0.

Als ik bij de warmtepomp kijkt staat de compressor niet aan maar de 3 weg klep staan open voor de boiler.
Als ik de 3 weg klep uitlees dan zou deze op uit moeten staan, wat volgens mij dan CV is. Ik zie deze namelijk op aan staan als compressor draait voor boiler. Of ik moet de verkeerde parameter uitlezen.

Dus wat er nu gebeurd is dat de warmtepomp denkt dat hij bezig is met CV maar de TC0 en TC3 schieten omhoog omdat deze worden verwarmd door de boiler.

Iemand een idee of is mijn conclusie verkeerd?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat klopt de boiler verliest dan warmte over de warmtewisselaar en daardoor wordt Tc3 en tc0 warm
Deze vraag heb ik all twee maanden geleden bij de installateur neer gelegd en die heeft het bij Nefit als probleem (storing) gemeld
Ik denk dat het met een software update gefixt gaat worden zodat de 3wegklep terug schakelt naar verwarming of naar een neutrale stand als die er is
Daarom zet ik nu handmatig de warmtepomp op verwarmen of koelen en dan heb je dat niet 8)
Meld dit ook bij je installateur hoe meer mensen dit vragen des te sneller wordt het gefixt hoop ik

[ Voor 2% gewijzigd door Willem senior op 21-10-2022 15:20 . Reden: Advies storing melden toegevoegd ]

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:17:
[...]

Dat klopt de boiler verliest dan warmte over de warmtewisselaar en daardoor wordt Tc3 en tc0 warm
Deze vraag heb ik all twee maanden geleden bij de installateur neer gelegd en die heeft het bij Nefit als probleem (storing) gemeld
Ik denk dat het met een software update gefixt gaat worden zodat de 3wegklep terug schakelt naar verwarming of naar een neutrale stand als die er is
Daarom zet ik nu handmatig de warmtepomp op verwarmen of koelen en dan heb je dat niet 8)
Meld dit ook bij je installateur hoe meer mensen dit vragen des te sneller wordt het gefixt hoop ik
Ik heb nog eens zitten kijken, het moment komt wel verdacht veel overheen met het moment dat de buitentemperatuur boven de CV-bedrijf uit komt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5OMS-Xih4xcgo_FRKi_z7RxTxc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ytOzNrP8QgyDgi3jzmDxBte5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:25:
[...]

Ik heb nog eens zitten kijken, het moment komt wel verdacht veel overheen met het moment dat de buitentemperatuur boven de CV-bedrijf uit komt...

[Afbeelding]
Het gebeurt als de warmtepomp stopt En de pompen uitschakelt en dat komt door buiten temperatuur of als je zelf de thermostaat laag zet en dan stoppen de pompen namelijk ook
Het gebeurt alleen bij de geoptimaliseerde stand en ik noem het dan de ruststand de warmtepomp wacht op vraag verwarmen, koeling, of Warm water maken en dan gebeurt het het ik gemerkt
Maar stel je zelf handmatig verwarmen of koelen in dan gebeurt het niet alleen bij koeling gaat de boderus pomp wel uit en bij continu verwarmen niet boderus pomp blijft aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 14:04
Vraagje voor de bezitters van een 7400i, mijn installateur wil een Nefit vorstbeveiligingskabel voor de condensafvoer installeren. Is dit nodig bij plaatsing op een plat dak waar het condenswater gewoon op het dak kan vallen? Hebben jullie dit ook?

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:46:
[...]

Het gebeurt als de warmtepomp stopt En de pompen uitschakelt en dat komt door buiten temperatuur of als je zelf de thermostaat laag zet en dan stoppen de pompen namelijk ook
Het gebeurt alleen bij de geoptimaliseerde stand en ik noem het dan de ruststand de warmtepomp wacht op vraag verwarmen, koeling, of Warm water maken en dan gebeurt het het ik gemerkt
Maar stel je zelf handmatig verwarmen of koelen in dan gebeurt het niet alleen bij koeling gaat de boderus pomp wel uit en bij continu verwarmen niet boderus pomp blijft aan
Misschien in de eerste topic een sectie met known issues opnemen en de work a round.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:03
De installateur plaatst binnenkort nog een dauwpuntsensor bij mijn systeem. Nu vraag ik me echter af waar deze wordt geplaatst? Vlak bij de warmtepomp, boiler of op een andere plek?

Ik kan via een koof die momenteel open is bij de boiler komen, of naar beneden richting de vloerverwarming verdeler... Maar als de sensor gewoon bij de warmtepomp geplaatst wordt dan kan ik dit vast afsluiten en verven 🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Wollie91 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:11:
De installateur plaatst binnenkort nog een dauwpuntsensor bij mijn systeem. Nu vraag ik me echter af waar deze wordt geplaatst? Vlak bij de warmtepomp, boiler of op een andere plek?

Ik kan via een koof die momenteel open is bij de boiler komen, of naar beneden richting de vloerverwarming verdeler... Maar als de sensor gewoon bij de warmtepomp geplaatst wordt dan kan ik dit vast afsluiten en verven 🥲
Bij ons zit hij nabij de warmtepomp binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
JvdBosch schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:21:
Vraagje voor de bezitters van een 7400i, mijn installateur wil een Nefit vorstbeveiligingskabel voor de condensafvoer installeren. Is dit nodig bij plaatsing op een plat dak waar het condenswater gewoon op het dak kan vallen? Hebben jullie dit ook?
Onze 7400i staat op de grond waarbij het condenswater via een afvoerbuis de grond in gaat. Hierbij is geen vorstbeveiligingskabel geplaatst. Maar ik kan mij voorstellen dat op een platdak de installatie hier gevoeliger voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:11:

Hier zit de dauwpuntsensor net na de boderus pomp op de aanvoer leiding in de cv ruimte
En ik heb een tweede dauwpunt sensor op de roestvrijstalen verdeler voor de radiatoren op de bovenverdieping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 20:23
Willem senior schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:44:
[...]

Hier zit de dauwpuntsensor net na de boderus pomp op de aanvoer leiding in de cv ruimte
En ik heb een tweede dauwpunt sensor op de roestvrijstalen verdeler voor de radiatoren op de bovenverdieping
Bij mij zit die net vóór de Buderus pomp op de cv aanvoer leiding.

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
scarwoman schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 09:33:
[...]

Bij mij zit die net vóór de Buderus pomp op de cv aanvoer leiding.
Ik denk dat het niet veel uitmaakt waar je de dauwpuntsensor plaatst op de aanvoer leiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

JvdBosch schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:21:
Als het vriest kan het condenswater een hele grote plak ijs worden.
Ervaring van een andere warmtepomp gebruiker.
Mijn installateur adviseerde een afvoerpijp naar de hemelwater afvoer met daar in een verwarmingslint.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 20:23
Willem senior schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

Ik denk dat het niet veel uitmaakt waar je de dauwpuntsensor plaatst op de aanvoer leiding
Nee volgens mij ook niet echt idd. Volgens het aansluitschema van Nefit hoort die wel voor de Buderus.

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:03
Ik heb geen Buderus pomp bij onze warmtepomp. De koof ga ik dan dichtmaken aangezien de sensor toch bij de warmtepomp binnenunit wordt geplaatst 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 09:02
Zo, even geleden dat ik hier ben geweest, maar ik had laatst een interessant voorvalsel. Nu ik teruglees denk ik dat het misschien verwant is aan wat @HansRemmerswaal heeft gepost, en waar @Willem senior dus ook al iets mee heeft gehad.

Een paar weken geleden gingen we voor het eerst weer verwarmen, nadat we de zomer hebben lopen koelen. Blijkbaar is er iets niet helemaal lekker gegaan en is de WP 's avonds begonnen met verwarmen, maar daarna niet meer opgehouden. Die heeft er in één nacht bijna 40 kWh doorgestookt, en de volgende ochtend stroomde er water van 46 graden door de vloerverwarming*

Ik denk dat de driewegklep niet goed bediend is, door iets van een combinatie van de overschakeling van koelen naar verwarmen en dan een run voor warm water. De installateur kon niets vinden, en de klep lijkt goed te werken als je 'm handmatig bedient. Ze hebben Nefit langsgestuurd en ik heb afgelopen woensdag een software update gekregen**, maar de monteur kon niets zeggen over of het zou helpen of niet.

* (even nagekeken, de temperatuur waarbij het systeem in storing zou gaan bleek op 47 te staan....De woonkamer was al iets van 26 graden, en het heeft twee dagen met de ramen open gekost om de warmte uit het huis te krijgen.)

** Als je een software update krijgt, worden ALLE gegevens en instellingen gewist. Dus ook de waardes die opgeslagen worden voor het totale verbruik over de levensduur, het aantal starts, je stooklijn en dat soort zaken. Eerst even al je eigen settings opschrijven dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 14:04
hansbot schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:32:
[...]
Als het vriest kan het condenswater een hele grote plak ijs worden.
Ervaring van een andere warmtepomp gebruiker.
Mijn installateur adviseerde een afvoerpijp naar de hemelwater afvoer met daar in een verwarmingslint.
Pak ijs op plat dak is geen probleem lijkt me. Het voelt raar om de buitenlucht te gaan verwarmen met een verwarmingslint. Er komt neem ik aan redelijk warm water uit, wat direct 20cm lager op het dak kan vallen. Ik zie weinig risico op verstopping dan, of heb ik het mis?

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:17:
[...]
Gisteren toch nog even op auto laten staan om te zien hoe de warmtepomp zich ging herstellen. In minder dan 12 uur ging de gemeten boiler temperatuur van 48 naar 39 graden door deze bug. Hierdoor zat er maar 14 uur tussen twee compressor runs voor verwarmen boiler.

Zojuist was de thermische desinfectie en ja hoor, zelfde grapje waardoor de boiler versneld ging afkoelen.

Dus nu staat bij mij Verwarmen/Koelen niet meer op Auto maar op CV.

Het effect op de gemeten boiler temperatuur was direct zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 21:27
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 13:59:
[...]

Gisteren toch nog even op auto laten staan om te zien hoe de warmtepomp zich ging herstellen. In minder dan 12 uur ging de gemeten boiler temperatuur van 48 naar 39 graden door deze bug. Hierdoor zat er maar 14 uur tussen twee compressor runs voor verwarmen boiler.

Zojuist was de thermische desinfectie en ja hoor, zelfde grapje waardoor de boiler versneld ging afkoelen.

Dus nu staat bij mij Verwarmen/Koelen niet meer op Auto maar op CV.

Het effect op de gemeten boiler temperatuur was direct zichtbaar.
Bedoel je de verwarmen/koelen van auto naar constant verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
rroetenberg schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:22:
[...]
Bedoel je de verwarmen/koelen van auto naar constant verwarmen?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-09 22:28
Van de week nog mijn vloerverwarming aangehad en vandaag helemaal niets.

Ik heb een all-electric warmtepomp, buiten unit en buffervat. Normaliter ben ik gewend dat mijn vloerverwarming gelijk gaat draaien wanneer ik mijn thermostaat hoger zet (ModuLine 1010). Warm water start wel meteen.

Ik heb de binnen en buiten unit van het stroom afgehaald en m'n druk verhoogd (mocht dat van invloed zijn). Weet iemand wat het zou kunnen zijn? Kwa instellingen moet het niet aan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Cabo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 16:53:
Van de week nog mijn vloerverwarming aangehad en vandaag helemaal niets.

Ik heb een all-electric warmtepomp, buiten unit en buffervat. Normaliter ben ik gewend dat mijn vloerverwarming gelijk gaat draaien wanneer ik mijn thermostaat hoger zet (ModuLine 1010). Warm water start wel meteen.

Ik heb de binnen en buiten unit van het stroom afgehaald en m'n druk verhoogd (mocht dat van invloed zijn). Weet iemand wat het zou kunnen zijn? Kwa instellingen moet het niet aan liggen.
Het zal buiten te warm zijn geweest en dan gaat de warmtepomp niet aan
Moet kouder dan 18 of 16 graden buiten zijn ligt er aan wat er is ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Ik heb zojuist toch het 2e expansievat geplaatst in mijn hybride opstelling. Ik had het er bij de installatie niet geplaatst omdat ik ook een handleiding of schema van Nefit had gevonden die het niet beschreef.

Ik heb de ruimte niet voor 2 12/18 l expansie vaten, de goed aangeschreven modellen zijn niet echt goedkoop als ook de VSH koppelingen. Als het zonder kon, dan graag.

Dus, in eerste instantie zonder, maar al bij de eerste in gebruik stelling dacht ik te zien dat het 'afgesloten?' watervolume tussen de CV en de binnenunit niet goed kon opwarmen/uitzetten zonder dat er een veiligheid in de CV werd aangesproken en drupte tot de druk voldoende afnam.

Dus, nu toch maar een tweede, heel klein, expansievat geplaatst. Hoe is het bij jullie/hybride opstellingen afgeleverd? Met 1 of 2?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeyrfjex26vI6J-XGNBWLTxNCs4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/51ZabAcZyKDTmU2Dpyi6Pkx5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Hoe bepaald de warmtepomp dat deze uit gezet kan worden? Ruimteinvloed staat op 1 en toch is het veel te warm in de woonkamer.

Warmtepomp moduleert wel netjes terug naar laagst mogelijke en aanvoer/retour temperatuur is dan nagenoeg gelijk.

Te veel flow of juist toch te weinig wellicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
Er is een aan/uit hysterese die je kan instellen.

De handleiding is er vrij helder over. Standaard staat deze op 150 K*min. Dus dat komt met onderstaande beschrijving overeen met 30 minuten 5 graden celsius te hoog, of bijvoorbeeld 15 minuten 10 graden celsius te hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEzq5sw63Jy5dk-Bv0TSwLJKm6g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kFVk6P4v08VWFf6XcCPyUm4H.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door SuperR1902 op 24-10-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
rroetenberg schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 23:05:
Hoe bepaald de warmtepomp dat deze uit gezet kan worden? Ruimteinvloed staat op 1 en toch is het veel te warm in de woonkamer.

Warmtepomp moduleert wel netjes terug naar laagst mogelijke en aanvoer/retour temperatuur is dan nagenoeg gelijk.

Te veel flow of juist toch te weinig wellicht?
Stel je stooklijn iets lager in dan stopt de warmtepomp ook eerder
En meer flow in je cv systeem is juist goed met hogere flow kan de aanvoertemperatuur namelijk lager gezet worden en heb je toch de zelfde afgifte want je pompt meer warmwater rond in je systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Is er een manier om de warmtepomp te forceren de boiler te gaan verwarmen rond 06.00 uur en daarna de rest van de dag niet meer?

In onderstaande grafiek zien we rond 08.15 uur de boiler temperatuur een paar graden naar beneden gaan, 2 volwassen die na elkaar douchen. Kort daarna gaat de warmtepomp aan voor verwarmen boiler. Rond 10:48 gaat zoonlief douchen en de warmtepomp zal zo wel weer aangaan voor het verwarmen van de boiler.

Het liefst zou ik de boiler forceren op te warmen rond bijvoorbeeld 06.00 uur en de rest van de dag moeten we het doen met dat water. Dan gaat zoonlief vanzelf korter douchen. Maar hoe dit in te stellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeotTjy6lEI2Pp9f0CE3Tgmw52U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nm7lSqCpk8HHKCTLFEcoiyCG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:52:
Is er een manier om de warmtepomp te forceren de boiler te gaan verwarmen rond 06.00 uur en daarna de rest van de dag niet meer?

In onderstaande grafiek zien we rond 08.15 uur de boiler temperatuur een paar graden naar beneden gaan, 2 volwassen die na elkaar douchen. Kort daarna gaat de warmtepomp aan voor verwarmen boiler. Rond 10:48 gaat zoonlief douchen en de warmtepomp zal zo wel weer aangaan voor het verwarmen van de boiler.

Het liefst zou ik de boiler forceren op te warmen rond bijvoorbeeld 06.00 uur en de rest van de dag moeten we het doen met dat water. Dan gaat zoonlief vanzelf korter douchen. Maar hoe dit in te stellen?

[Afbeelding]
Je kunt een eigen klokprogramma instellen voor warmwater bereiding
En voor verwarming kan dat ook als je bevoorbeeld automatisch nachtverlaging wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[Afbeelding]
De WP heeft een flag "dhw activated". Als je die op 0 zet schakel je de warm water modus uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:01:
[...]
Je kunt een eigen klokprogramma instellen voor warmwater bereiding
En voor verwarming kan dat ook als je bevoorbeeld automatisch nachtverlaging wilt
In mijn grafiek was rond 06.00 uur nog geen reden voor de warmtepomp om de boiler te gaan verwarmen. Dus als ik met een klokprogramma aangeef dat de warmtepomp MAG verwarmen voor warm water tussen 06.00 en 07.00 uur dan denk ik niet dat deze dan was aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:21:
[...]

In mijn grafiek was rond 06.00 uur nog geen reden voor de warmtepomp om de boiler te gaan verwarmen. Dus als ik met een klokprogramma aangeef dat de warmtepomp MAG verwarmen voor warm water tussen 06.00 en 07.00 uur dan denk ik niet dat deze dan was aangegaan.
Dan warmwater bereiding uitzetten en zelf aan zetten via de knop extra warmwater maken
Maar ik denk dat niet een zuinige manier is
Maar als je Home Assistant en het kastje van BBQKEES hebt zou je een automatisering kunnen maken
En dan verzet je automatisch het start punt van 42 graden naar bevoorbeeld 45 graden om 7:00 smorgens zodat je warmtepomp wel aangaat voor warmwater bereiding
Dat is op zo,n manier wel te realiseren 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:44:
[...]
Dan warmwater bereiding uitzetten en zelf aan zetten via de knop extra warmwater maken
Maar ik denk dat niet een zuinige manier is
Maar als je Home Assistant en het kastje van BBQKEES hebt zou je een automatisering kunnen maken
En dan verzet je automatisch het start punt van 42 graden naar bevoorbeeld 45 graden om 7:00 smorgens zodat je warmtepomp wel aangaat voor warmwater bereiding
Dat is op zo,n manier wel te realiseren 8)
Dat is een goed idee. Met nog wat condities er om heen om te voorkomen dat deze aangaat als het water warm genoeg is.

ALS de tijd 06:00 is EN watertemperatuur < 47 zet dan de inschakeltemperatuur op 47
ALS de tijd 07:00 is zet dan de inschakeltemperatuur op 42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz

....

Je kunt (bij mijn wp in ieder geval) meerdere programma's voor tapwater instellen. Comfort, eco en eco+. Per programma kun je de min en max temp instellen. Vervolgens kun je een schema maken met welk programma wanneer actief is, of zelfs geen programma.

Maar even wat anders: zo rond 0600 uur is bijna het koudste moment van de dag. Dan elke keer verwarmen is minder handig voor je efficiëntie. Dat kun je beter op een warmer moment doen en 'm dan een graad hoger zetten. Dan hoeft je warmtepomp minder hard te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JakeOfOz schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:31:
Maar even wat anders: zo rond 06.00 uur is bijna het koudste moment van de dag. Dan elke keer verwarmen is minder handig voor je efficiëntie. Dat kun je beter op een warmer moment doen en 'm dan een graad hoger zetten. Dan hoeft je warmtepomp minder hard te werken.
Ik heb een puberzoon die de tijd vergeet onder de douche. Met 06.00 uur hebben mijn vrouw en ik een warme douche en hij de eerste 10-15 min ook.

Kan de boiler ook rond 15.00 uur laten opwarmen maar dan is het water in de ochtend al weer wat afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
SuperR1902 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:49:
Er is een aan/uit hysterese die je kan instellen.

De handleiding is er vrij helder over. Standaard staat deze op 150 K*min. Dus dat komt met onderstaande beschrijving overeen met 30 minuten 5 graden celsius te hoog, of bijvoorbeeld 15 minuten 10 graden celsius te hoog.
[Afbeelding]
Klopt maar bij de monoblock kon ik het niet vinden vandaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mijn probleem met de warmtepomp is opgelost!
Toch maar de leverancier laten komen gisteren. Die heeft alles doorgemeten en het bleek dat er twee draadjes omgewisseld zaten tussen de HCE20 op BG en de HCE20 op de 1e.

Als er vanaf de BG warmtevraag kwam, werd de pomp niet ingeschakeld, waardoor er natuurlijk geen water door het systeem gedrukt werd. Die draadjes zijn nu goed aangesloten en de HCE20 kan nu de pomp besturen.

Vannacht hadden we meteen lange runs en de woonkamer is nu lekker op temperatuur!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErD2GvLnF-opgGkPoTI6kujYB_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hVFxM3Gi1Rsbp5HFjIr17dhF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Net contact gehad met de installateur

Nefit is met de Storing bezig en over een maand ongeveer krijg ik de nieuwste software _/-\o_ het is momenteel namelijk heel druk en ik ben niet urgent want de warmtepomp werkt nog goed
Dus nog even geduld hebben is het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeOfOz
Misschien een rare vraag, maar ik monitor een aantal waardes, waaronder of de WP aan het verwarmen is. Dat zijn dan gewoon states, waar ik verwacht dat dat een 0 of een 1 is. Maar blijkbaar kan die ook 0.5 zijn bij verwarmen? Weet iemand hoe dat zit?

De waarde is de boiler_hp_heating (uit het bbqkees kastje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4lcKZa0A8Wh3ZkimtA416J6CIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O0unEzlEbFGNQ9Jfjj3IfdzS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Bij mij is het on/off wat ik in Home Asisstant krijg op EMS-ESP-Boiler van de BBQkees.

Ik kijk naar de geleverde warmte om te zien of hij aan is. Daar trigger ik bijvoorbeeld de fans op de convectorput en radiator op. >1kW, start fans. Bij 0 kW, 10 minuten nadraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
JakeOfOz schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:14:
Misschien een rare vraag, maar ik monitor een aantal waardes, waaronder of de WP aan het verwarmen is. Dat zijn dan gewoon states, waar ik verwacht dat dat een 0 of een 1 is. Maar blijkbaar kan die ook 0.5 zijn bij verwarmen? Weet iemand hoe dat zit?

[Afbeelding]
Ik heb in home assistent ook alleen bij states On of Off
Maar misschien is dat met grafana wel anders
Gisteren heb ik wel het BBQKEES kastje geüpdatet naar 3.4.3 daar is ook het een en ander in veranderd kwam ik achter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
Ik heb het al gevonden, het was user error. In Grafana had ik elke keer een select mean gebruikt. Als ik daar gewoon een select last van maak gaat het goed.

@Willem senior Die updates veranderen soms nog wel wat namen van velden ja, dat is wel lastig af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JakeOfOz schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:14:

[Afbeelding]
Ik heb dat nog nooit gezien.
Heb je niet ergens een AggregateWindow() die de data verprutst?

Edit: Anders even checken met:
code:
1
curl -s -X GET "http://<IP>/api/boiler/info" | grep "hp heating"

[ Voor 8% gewijzigd door JackBol op 25-10-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
JakeOfOz schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:06:
Ik heb het al gevonden, het was user error. In Grafana had ik elke keer een select mean gebruikt. Als ik daar gewoon een select last van maak gaat het goed.

@Willem senior Die updates veranderen soms nog wel wat namen van velden ja, dat is wel lastig af en toe.
Ja die naam verandering zou toch niet nodig hoeven te zijn nu moet je steeds alles weer opnieuw uitzoeken
En ik mis nu een instelling dat ik de warmtepomp niet meer via het bbqkees kastje op verwarmen, cooling, of auto kan zetten en dat is best wel jammer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

JakeOfOz schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:06:

Ah ik ben te laat zie ik ;)

Mag ik je een tip geven? Ga de Influx 2.0 query syntax (flux) leren. Die is veel krachtiger dan the SQL-like statements.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Willem senior schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:58:
Gisteren heb ik wel het BBQKEES kastje geüpdatet naar 3.4.3 daar is ook het een en ander in veranderd kwam ik achter :)
Heel veel velden zijn nu de hoofdletters kwijt.
Erg irritant, ik heb alle data in mijn database moeten renamen omdat ik het irritant vindt als het twee losse lijntjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
JackBol schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:12:
[...]

Ah ik ben te laat zie ik ;)

Mag ik je een tip geven? Ga de Influx 2.0 query syntax (flux) leren. Die is veel krachtiger dan the SQL-like statements.
Klinkt als acadabra 8)7 _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

Inmiddels heb ik de aan/uit hysterese op 300 gezet, dat maakt de aan/uit perioden weer wat langer.

Wat ik me wel afvroeg, hoe (goed) werkt zo’n stooklijn als de runs kort zijn? Je hebt dan natuurlijk een relatief groot aandeel van de run waarin de de temperatuur hoger is dan bedoelt vanuit de stooklijn (door start in hoog vermogen en daarna terugmoduleren).

Mijn gedachte is dat je bij de wat hogere buitentemperaturen (en dus kortere runs) daardoor dus eigenlijk altijd op te hoge temperaturen stookt, maar dat bijstellen van de stooklijn geen zin heeft? Sterker nog, de runs zullen korter worden en de gemiddelde temperatuur dus juist hoger en niet lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
spok9 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:02:
Inmiddels heb ik de aan/uit hysterese op 300 gezet, dat maakt de aan/uit perioden weer wat langer.
als dat nog comfortabel is prima.
Wat ik me wel afvroeg, hoe (goed) werkt zo’n stooklijn als de runs kort zijn? Je hebt dan natuurlijk een relatief groot aandeel van de run waarin de de temperatuur hoger is dan bedoelt vanuit de stooklijn (door start in hoog vermogen en daarna terugmoduleren).
Hoe ik het zie:
de stooklijn werkt goed als die goed is ingesteld. Als het binnen bij warm weer te warm wordt, stel je de voetpunt lager in, en bij erg koud weer de eindpunt. Als je nu de voetpunt omlaag zet, word de run inderdaag korter, omdat er minder vraag is. Maar hij gaat ook minder snel weer aan om dezelfde reden. Toch? :F
Mijn gedachte is dat je bij de wat hogere buitentemperaturen (en dus kortere runs) daardoor dus eigenlijk altijd op te hoge temperaturen stookt, maar dat bijstellen van de stooklijn geen zin heeft? Sterker nog, de runs zullen korter worden en de gemiddelde temperatuur dus juist hoger en niet lager?
je bedoeld de gemiddelde aanvoer temperatuur? Ik dacht van niet. Lagere voetpunt betekent toch juist lagere aanvoertemperatuur. Je maakt me erg onzeker :?

Het probleem is dat de meeste installaties te veel minimum vermogen hebben met dit weer, en dan nog met vol vermogen starten. Mijn insteek is draaien op stille modus, dan start die al niet op vol en draait dus langer. Stille modus is daarom per se ook efficienter volgens mij. Totdat met koud weer meer vermogen nodig is natuurlijk.
Helaas heb ik nog geen betere manier gevonden, om het starten op vol vermogen te beperken.
Een grotere aan-/ uithysterese helpt zeker zolang het comfortabel blijft/ niet te veel afkoelt ondertussen/opeens erg warm word.
Kort gezegt, een goede stooklijn is ook met warm weer belangrijk. Uiteindelijk is de kunst het vinden van een goede balans van al die instellingen.

[ Voor 3% gewijzigd door hackbard op 27-10-2022 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

hackbard schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:44:

[...]

Hoe ik het zie:
de stooklijn werkt goed als die goed is ingesteld. Als het binnen bij warm weer te warm wordt, stel je de voetpunt lager in, en bij erg koud weer de eindpunt. Als je nu de voetpunt omlaag zet, word de run inderdaag korter, omdat er minder vraag is. Maar hij gaat ook minder snel weer aan om dezelfde reden. Toch? :F
Klopt.
[...]

je bedoeld de gemiddelde aanvoer temperatuur? Ik dacht van niet. Lagere voetpunt betekent toch juist lagere aanvoertemperatuur. Je maakt me erg onzeker :?
Ja klopt, maar de kortere run zorgt ervoor dat procentueel gezien het deel op vol vermogen een groter aandeel is. Het duurt even voordat je op de gewenste aanvoertemperatuur zit, daarvoor zit je nog hoger.

Hoe lager het voetpunt, hoe korter de run, hoe hoger de gemiddelde aanvoer binnen die run (want het deel op vol vermogen is relatief groter). Waardoor je juist als je weinig warmte nodig hebt gemiddeld juist met een te hoge aanvoer zit. Tenminste, dat vraag ik me af, of dit zo is, of dat de warmtepomp hier ook weer rekening mee houdt?

Goed idee wel van de stille modus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
ben benieuwd wat de specialisten hiervan vinden.
Ik dacht dat met een lager voetpunt de tijd dat die op vol vermogen loopt ook korter is, want die mikt op een lager doel en gaat eerder terug. Over een hele dag gezien krijg je eerder langere runs, omdat de wp minder snel aan gaat en als die aan gaat sneller het vermogen terug neemt. Alleen als je het overdrijft en de voetpunt te laag is, bereik je niet meer de gevraagte kamertemperatuur en krijg je daardoor snel weer vraag?
Bij mij speelt ook dat na een run de aanvoer sensor zo'n 3uur lang "warm" blijft, misschien omdat er nog een 20l buffervatje in de retour zit. Er wordt dus zeg maar om de 3uur het buffervat op 35 graden verwarmt en ook de radiatoren, maar die worden bij deze lage aanvoertemperatur te weinig kwijt, het word bij de kamerthermostaat niet warm genoeg en 3h later begint het weer opnieuw.. Dus ik heb het overdreven met de lage voetpunt. Bedoelde je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 17:14:
ben benieuwd wat de specialisten hiervan vinden.
Ik dacht dat met een lager voetpunt de tijd dat die op vol vermogen loopt ook korter is, want die mikt op een lager doel en gaat eerder terug. Over een hele dag gezien krijg je eerder langere runs, omdat de wp minder snel aan gaat en als die aan gaat sneller het vermogen terug neemt. Alleen als je het overdrijft en de voetpunt te laag is, bereik je niet meer de gevraagte kamertemperatuur en krijg je daardoor snel weer vraag?
Bij mij speelt ook dat na een run de aanvoer sensor zo'n 3uur lang "warm" blijft, misschien omdat er nog een 20l buffervatje in de retour zit. Er wordt dus zeg maar om de 3uur het buffervat op 35 graden verwarmt en ook de radiatoren, maar die worden bij deze lage aanvoertemperatur te weinig kwijt, het word bij de kamerthermostaat niet warm genoeg en 3h later begint het weer opnieuw.. Dus ik heb het overdreven met de lage voetpunt. Bedoelde je zoiets?
De warmtepomp kijkt naar het verschil tussen Tc3 en tc0 meestal op 5 graden ingesteld als dat na zeg 10 minuten volgas gehaald is zal de warmtepomp terug gaan moduleren en dat duurt dan ook weer een tijdje voor dat de warmtepomp dan eindelijk op minimum vermogen gaat draaien
Dus is je vloerverwarming goed koud geworden zal het langer duren om terug te gaan moduleren
En probeer minimaal 1 uur te draaien nog langer is beter
En omdat te bereiken is soms het voetpunt 1 graad hoger zetten voldoende
En nu met deze buitentemperaturen zal het dan misschien 0,5 tot 1 graad te warm worden in huis
Maar dat komt goed als het slecht weer is met veel wind , regen , en vorst dan ben je blij met nu 1 graad te warm stoken want dan koelt je huis hard af nu zijn de stenen buiten nog warm zelfs van het zonnige weer deze dagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Weet iemand wat het minimale vermogen is van de Enviline 9 E-S monoblock? Ik vraag me af of ik me zorgen moet maken over overcapaciteit/pendelen gezien mijn huidige gasverbruik (1100 m3) maar wil ook genoeg vermogen voor een eventuele aanbouw later.

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
Willem senior schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:02:
[...]

De warmtepomp kijkt naar het verschil tussen Tc3 en tc0
ah de delta T, die was ik helemaal vergeten. Dus voor aan-/uit kijkt die naar de verschil doeltemperatuur (beinvloed door de stooklijn)/ Tc0, en als die eenmaal aan is, stuurt de pomp op de delta T. Waar stuurt het vermogen op aan? Ook samen met de pomp op delta T, of kijkt die toch nog naar de doeltemperatuur (/=stooklijn)?
it's complicated. Of moet het antwoord zijn: it depends?
stel je kan alleen de stooklijn instellen. Dan is er vast een gouden waarde bij ieder installatie. Daarboven en onder werkt het niet ideaal.
Ik kom er dankzij @Willem senior net achter dat ik de delta T misschien te laag had ingesteld, 6 met mijn radiatoren werkt minder goed dan 7 of 8 lijkt me nu.

@Bozozo goeie vraag, minimum vermogen kan ik niet vinden, ook niet bij nefit onder Energiespecificaties. Mijn split 7 BS verbruikt minimal ca. 700W tijdens verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 12:46:
[...]

ah de delta T, die was ik helemaal vergeten. Dus voor aan-/uit kijkt die naar de verschil doeltemperatuur (beinvloed door de stooklijn)/ Tc0, en als die eenmaal aan is, stuurt de pomp op de delta T. Waar stuurt het vermogen op aan? Ook samen met de pomp op delta T, of kijkt die toch nog naar de doeltemperatuur (/=stooklijn)?

[...]

it's complicated. Of moet het antwoord zijn: it depends?
stel je kan alleen de stooklijn instellen. Dan is er vast een gouden waarde bij ieder installatie. Daarboven en onder werkt het niet ideaal.
Ik kom er dankzij @Willem senior net achter dat ik de delta T misschien te laag had ingesteld, 6 met mijn radiatoren werkt minder goed dan 7 of 8 lijkt me nu.

@Bozozo goeie vraag, minimum vermogen kan ik niet vinden, ook niet bij nefit onder Energiespecificaties. Mijn split 7 BS verbruikt minimal ca. 700W tijdens verwarmen.
Ik zal het proberen te beschrijven hoe het ongeveer werkt
Je hebt een stooklijn die staat op voetpunt 25 graden
Dan bij 20 graden buitentemperatuur wil de warmtepomp warm cv water maken van 25 graden want dat heb je ingesteld met de stooklijn
Maar de thermostaat verlaagd de stooklijn met twee graden want het is al 20 graden in huis
Dus blijft er 23 graden over
Dan komt de hysterese instellingen er nog bij dat is ook ongeveer 2 graden
Dus dan wordt de aanvoerstreeftemperatuur 21 graden voor de warmtepomp Als trigger om weer cv water te gaan opwarmen
Dit wordt gemeten met de T0 sensor op de cv leiding of in je buffervat
Geeft die lager dan 21 graden aan dan zal de warmtepomp starten
Als de warmtepomp gestart is kijkt deze eerste naar het verschil tussen Tc3 en tc0 wat ingesteld is is dat berijkt dan toert de warmtepomp terug en toert ook de pomp terug om rond die ingestelde Tc3 en tc0 te blijven
Na dat terug toeren komt de temperatuur van het cv water weer onder zijn aanvoerstreeftemperatuur en dan werkt de warmtepomp naar die aanvoerstreeftemperatuur toe met modulerende stappen en die kunnen we niet zien dus ik gok eerst op half vermogen
Loopt dan de cv temperatuur snel op zal er een stap lager gekozen worden en haalt de warmtepomp zeg na 20 minuten nog die aanvoerstreeftemperatuur niet zal er meer vermogen vrij gegeven worden
En die vermogens stappen (moduleren) kijkt ook weer naar de buitentemperatuur
Want ik zie bij 10 / 15 graden buiten dat de warmtepomp lager kan draaien dan bij 17 graden buitentemperatuur
Maar hoe dat precies zit (werkt)weet ik niet
Vandaar dat de warmtepomp minimaal 1 uur moet draaien om de kans te krijgen terug te moduleren
(Volgens mij zou je de buitentemperatuur sensor kunnen foppen zodat die denk dat het 10 graden is of 5 graden
En dan kan je warmtepomp dus altijd op minimum vermogen draaien met X buitentemperatuur )
Maar daar ging het in dit voorbeeld nu niet om :+
Graag aanvullen als ik nog wat vergeten ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik vind het nog steeds moeilijk, en met dit weer is misschien ook niet de beste tijd voor tweaken maar ja. Laat maar weten als ik vervelend doe of beter ergens handleidingen kan lezen, ik wil het graag begrijpen voor de winter.. misschien verschilt de werking ook afhankelijk van het type wp.
Willem senior schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Ik zal het proberen te beschrijven hoe het ongeveer werkt
:/
Je hebt een stooklijn die staat op voetpunt 25 graden
Dan bij 20 graden buitentemperatuur wil de warmtepomp warm cv water maken van 25 graden want dat heb je ingesteld met de stooklijn
Maar de thermostaat verlaagd de stooklijn met twee graden want het is al 20 graden in huis
Dus blijft er 23 graden over
Dan komt de hysterese instellingen er nog bij dat is ook ongeveer 2 graden
Dus dan wordt de aanvoerstreeftemperatuur 21 graden voor de warmtepomp Als trigger om weer cv water te gaan opwarmen
Dit wordt gemeten met de T0 sensor op de cv leiding of in je buffervat
een T0 ben ik nog niet tegengekomen tussen mijn bbq/ HA sensoren. In de handleiding is T0 de aanvoertemperatuur, misschien bij mij sensor.boiler_heat_carrier_forward_tc1? Tc0 zal het niet zijn, dat is retour. Beetje verwarrend. De hysterese werkt met de aanvoer(streef)temperatuur, dat is duidelijk.
...
Na dat terug toeren komt de temperatuur van het cv water weer onder zijn aanvoerstreeftemperatuur en dan werkt de warmtepomp naar die aanvoerstreeftemperatuur toe met modulerende stappen en die kunnen we niet zien dus ik gok eerst op half vermogen
Loopt dan de cv temperatuur snel op zal er een stap lager gekozen worden en haalt de warmtepomp zeg na 20 minuten nog die aanvoerstreeftemperatuur niet zal er meer vermogen vrij gegeven worden
bij mij lijkt het soms alsof die zich van de aanvoerstreeftemperatuur niks aantrekt. Het vermogen gaat omhoog, terwijl de aanvoerstreeftemperatuur allang bereikt is. Totdat die weer uit gaat.
Misschien kijkt die toch alleen naar de delta t, die was op dat moment "te laag", dus pomp touren gaan omlaag, maar ook het vermogen omhoog. Is mijn idee vandaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 00:06:
een T0 ben ik nog niet tegengekomen tussen mijn bbq/ HA sensoren. In de handleiding is T0 de aanvoertemperatuur, misschien bij mij sensor.boiler_heat_carrier_forward_tc1? Tc0 zal het niet zijn, dat is retour. Beetje verwarrend. De hysterese werkt met de aanvoer(streef)temperatuur, dat is duidelijk.
Het is TC0 en TC3. Het verschil daartussen is de warmte die is afgegeven in je huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Av1gBaXBMm3Qo0q34Z40jlfgK4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wwax6EKspp0kARHJBwxcoiVW.png?f=fotoalbum_large

De TC1 en current flow temperature lopen ongeveer gelijk met de TC3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_wAgnxLVcPsOVBuJ9WEPE-gjCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5snhBAckIjmT4qL359C91Ly6.png?f=fotoalbum_large

En volgens mij is het oppervlak boven en onder de target line die 150 K * min van de aan/uit hysterese.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PhiBfTVhDeEhZp7473NvLharEQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hy5dd0cSQ5bG62X0sr9ZBBEN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door HansRemmerswaal op 30-10-2022 07:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JakeOfOz
HansRemmerswaal schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:05:
[...]

Het is TC0 en TC3. Het verschil daartussen is de warmte die is afgegeven in je huis.
Volgens mij klopt dat niet helemaal. Ik dacht dat dat het verschil was tussen de aanvoer en retour naar je buiten-unit. Dus eigenlijk: hoe hard je 'm laat werken.

Uit technisch bulletin 53 van Nefit:
Het temperatuurverschil over de verdamper (servicemenu: temp. verschil koelen; TC3/ TC0) wordt volgens instelling bij koelen geregeld op
3K. Daarom wordt de koelvraag niet eerder vrijgegeven dan bij een verschil van 3K tussen de gewenste aanvoer temperatuur en de werkelijke gemeten temperatuur (TO), Tcv-aanvoer + 3K.
Gaat weliswaar over koelen, maar principe is hetzelfde natuurlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:54
……
En volgens mij is het oppervlak boven en onder de target line die 150 K * min van de aan/uit hysterese.

……
Dat is inderdaad een hele mooie uitleg! Het gaat idd om de oppervlakte. 👍

Ook bij Willem lees ik weer dat hij zou inschakelen bij een daling van ca 2 graden onder zijn vraagtemperatuur, maar dat is bij een split nadrukkelijk niet hoe de regeling werkt. Ook als hij 0.1graad onder de vraagtemperatuur zit zal hij inschakelen, alleen duurt het dan langer om de 150k.min waarde te activeren (1500 minuten om precies te zijn).

Belangrijk om dit goed scherp te hebben, anders wordt het onnavolgbaar voor gebruikers om te snappen waarom de warmtepomp soms bij bv 1 graad verschil start, soms bij 1,8gr en soms bij 2 graad etc etc.

[ Voor 15% gewijzigd door master1104 op 30-10-2022 07:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

@hackbard dank voor de tip over de stille modus, dat scheelt 700W in de opstartpiek. Mooi ook dat je er een buitentemperatuur bij kan specificeren waarbij de stille modus vervalt. Zo kan je dus effectief ook het vermogen temperen als het boven die temperatuur is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
@HansRemmerswaal
dank, met plaatjes is het meteen mooier.
Wat ik nog niet begrijp is, hoezo die (ook) bij jou zo lang op vol vermogen lijkt te draaien, terwijl TC0 en TC3 allang de target voorbij zijn. Is het echt zodat de ingestelde delta t eens moet worden aangetikt, maakt niet uit of van boven of beneden? Jou TC3 gaat tot 31graden, terwijl je target 23 is. TC3 loopt op tot een delta t van ongeveer 4 lijkt bereikt, daarna pas moduleert die terug, en de delta t wordt weer kleiner.
Bij mij ist de delta t tijdens opstarten groter dan gewenst, en hij moduleert terug rond het moment dat de waarde zakt onder wat is ingesteld (7).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HKuReLuMO6YC4cnmsB5mmdgAMnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rr4gVLW4h99ib4cEhsAeI3kI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-10 23:04
spok9 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:53:
@hackbard dank voor de tip over de stille modus, dat scheelt 700W in de opstartpiek. Mooi ook dat je er een buitentemperatuur bij kan specificeren waarbij de stille modus vervalt. Zo kan je dus effectief ook het vermogen temperen als het boven die temperatuur is :)
Spok.
Waar vind ik deze 'stille modus' in het menu?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 00:06:
bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik vind het nog steeds moeilijk, en met dit weer is misschien ook niet de beste tijd voor tweaken maar ja. Laat maar weten als ik vervelend doe of beter ergens handleidingen kan lezen, ik wil het graag begrijpen voor de winter.. misschien verschilt de werking ook afhankelijk van het type wp.

[...]

:/

[...]

[...]

bij mij lijkt het soms alsof die zich van de aanvoerstreeftemperatuur niks aantrekt. Het vermogen gaat omhoog, terwijl de aanvoerstreeftemperatuur allang bereikt is. Totdat die weer uit gaat.
Misschien kijkt die toch alleen naar de delta t, die was op dat moment "te laag", dus pomp touren gaan omlaag, maar ook het vermogen omhoog. Is mijn idee vandaag.
T0 sensor is bij het bbqkees kastje: current flow temperature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
RobEppink schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:18:
[...]

Spok.
Waar vind ik deze 'stille modus' in het menu?
In het Service menu (menu knop 5 sec. vasthouden), kies warmtepomp, stiller gebruik optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Onlangs was het mij opgevallen dat mijn sww productie standaard elke dag 2 runs maakt, waarbij het lijkt alsof het sww water in 2-stappen wordt opgewarmd. Het was mij nog niet eerder opgevallen, maar als ik de logs bekijk zie ik dat dit al geruime tijd gebeurd.
Het overigens geen klachten over sww, het is op temperatuur en is voldoende aanwezig. Je zou verwachten dat bij het maken van sww deze meteen naar de maximale waarde gaat en niet in 2-stappen. Overigens gebeurd dit ook als er geen warm water verbruik is op een bepaalde dag, dus daar kan het niet aan liggen.

Instellingen sww:
Warmwater ingesteld in Auto-modus (klok geschakeld actief van 13.00 uur tot 18.00 uur). Inschakeltemperatuur 43˚C, uitschakeltemperatuur 55˚C, dagelijkse opwarming staat uit. WW-wisselmodus staat aan.
Wie is bekend met dit 2-traps fenomeen? Hoe ziet dit eruit bij andere gebruikers?

Onderstaand de grafiek van een 2-tal dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CuiBm69D6E3uVXlE5oFYa-SZDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T1ZI6Lj4cC2LOJUimUlDbfYJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Nous112 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

In het Service menu (menu knop 5 sec. vasthouden), kies warmtepomp, stiller gebruik optie.
Nous, dank.

Bij welke minimum temperatuur weer overschakelen op 'normaal gebruik'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Nous112 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:00:
Onlangs was het mij opgevallen dat mijn sww productie standaard elke dag 2 runs maakt, waarbij het lijkt alsof het sww water in 2-stappen wordt opgewarmd. Het was mij nog niet eerder opgevallen, maar als ik de logs bekijk zie ik dat dit al geruime tijd gebeurd.
Het overigens geen klachten over sww, het is op temperatuur en is voldoende aanwezig. Je zou verwachten dat bij het maken van sww deze meteen naar de maximale waarde gaat en niet in 2-stappen. Overigens gebeurd dit ook als er geen warm water verbruik is op een bepaalde dag, dus daar kan het niet aan liggen.

Instellingen sww:
Warmwater ingesteld in Auto-modus (klok geschakeld actief van 13.00 uur tot 18.00 uur). Inschakeltemperatuur 43˚C, uitschakeltemperatuur 55˚C, dagelijkse opwarming staat uit. WW-wisselmodus staat aan.
Wie is bekend met dit 2-traps fenomeen? Hoe ziet dit eruit bij andere gebruikers?

Onderstaand de grafiek van een 2-tal dagen:
[Afbeelding]
Ik denk dat het door de WW wisselmodus komt
Ik heb die hier uit staan want de boiler 200 liter is snel genoeg opgewarmd zodat ik het niet merkt dat de cv even niet gedraaid heeft
maar met een grotere boiler is het wel handig om WW wisselmodus te gebruiken denk ik want dan draait tussen door de cv weer even en dan weer de boiler opwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
Op het 1e topic (met overigens veel waardevolle info) staat een onderdeel 'elektrische bijverwarming' beschreven.
Is deze ook van toepassing op een hybride systeem met tapwater via de gas-CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
JakeOfOz schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:43:
Volgens mij klopt dat niet helemaal. Ik dacht dat dat het verschil was tussen de aanvoer en retour naar je buiten-unit. Dus eigenlijk: hoe hard je 'm laat werken.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Zou je een keer in dat plaatje de verschillende sensoren kunnen tekenen? Misschien een mooi plaatje voor in de start topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
JakeOfOz schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 07:43:
[...]

ik had het over 2 verschillende zaken-
1. de aan-/uithysterese: die gaat zoals ik het begrijp over het verschil aanvoertemperatuur/ aanvoerstreeftemperatuur. Oftewel target flow en current flow temperature.
2. hoe werkt de modulatie/ pomp- en vermogensregeling. Daar komt dan de delta T erbij, dat is het verschil TC0 en TC3, dat is bij de split de aanvoer en retour van de binnenunit, in relatie met de ingestelde (streef-)waarde. Of de waardes van 1 hier nog een rol spelen, daar ben ik nog niet uit.
@HansRemmerswaal Bij de split-unit heb ik nog helemaal niet naar leidingen naar buiten gekeken, dat is bij mono misschien anders.

[ Voor 3% gewijzigd door hackbard op 30-10-2022 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackbard
RobEppink schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:01:
Op het 1e topic (met overigens veel waardevolle info) staat een onderdeel 'elektrische bijverwarming' beschreven.
Is deze ook van toepassing op een hybride systeem met tapwater via de gas-CV?
ik denk niet. In dat geval zou je alles op de gasketel moeten instellen lijkt mij.
Ik heb hier mijn sanitair warmwater buffervat wel laten aansluiten op de hybride warmtepomp middels een 3wegklep. De gasketel is nu dus bijverwarmer voor zowel de cv als sww installatie. Dan komen er de instellingen voor warmwater op de warmtepomp erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:07:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt.

[...]

Zou je een keer in dat plaatje de verschillende sensoren kunnen tekenen? Misschien een mooi plaatje voor in de start topic.
ik krijg niet voorelkaar om in het plaatje de sensors aan te geven
maar hier kun je vinden hoe ik het gemaakt heb : https://varmepump.one/doc...ration/dashboard-example/

en dit zijn mijn sensoren die ik er in gemaakt heb :
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
type: picture-elements
elements:
  - entity: sensor.boiler_compressor_power_output
    style:
      left: 36%
      top: 60%
    type: state-icon
  - entity: binary_sensor.boiler_dhw_3way_valve_active
    style:
      left: 77%
      top: 36%
    type: state-icon
  - entity: sensor.temperature_sensor_28_9f6a_ce17_2006
    style:
      left: 64%
      top: 13%
    type: state-label
  - entity: sensor.temperature_sensor_28_981b_d117_2006
    style:
      left: 64%
      top: 23%
  - entity: sensor.boiler_heat_carrier_forward_tc1
    style:
      left: 69%
      top: 66%
  - entity: sensor.boiler_heat_carrier_return_tc0
    style:
      left: 69%
      top: 81%
  - entity: sensor.boiler_evaporator_inlet_temperature_tr4
    style:
      left: 15%
      top: 57%
  - entity: sensor.boiler_condenser_temperature_tc3
    style:
      left: 16%
      top: 80%
  - entity: sensor.boiler_compressor_power_output
    style:
      left: 35%
      top: 53%
  - entity: sensor.boiler_dhw_current_intern_temperature
    style:
      left: 87%
      top: 54%
  - entity: sensor.boiler_dhw_current_extern_temperature
    style:
      left: 87%
      top: 59%
  - entity: sensor.boiler_hot_gas_compressed
    style:
      left: 47%
      top: 57%
  - entity: sensor.boiler_heating_pump_modulation
    style:
      left: 35%
      top: 79%
  - entity: sensor.thermostat_hc1_current_room_temperature
    style:
      left: 19%
      top: 39%
  - entity: sensor.boiler_outside_temperature
    style:
      left: 8%
      top: 20%
  - entity: sensor.add_heat_status
    style:
      left: 57%
      top: 43%
image: http://husdata.se/img/BV_2_HA.png

de twee temperatuur sensors zijn dallas sensors op mijn aanvoer en retour leiding gekoppelt op het BBQKEES kastje en de sensor.add_heat_status (electriche element) komt uit mijn Husdata kastje die heeft bbqkees nog niet komt er wel aan begreep ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Ik denk dat het door de WW wisselmodus komt
Ik heb die hier uit staan want de boiler 200 liter is snel genoeg opgewarmd zodat ik het niet merkt dat de cv even niet gedraaid heeft
maar met een grotere boiler is het wel handig om WW wisselmodus te gebruiken denk ik want dan draait tussen door de cv weer even en dan weer de boiler opwarmen
@Willem senior zal de ww wisselmodus eens uit zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
RobEppink schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 12:22:
[...]

Nous, dank.

Bij welke minimum temperatuur weer overschakelen op 'normaal gebruik'?
Dat heeft echt niet iets met stil verbruik te maken, maar ik denk dat je bedoeld de stookgrens (bij welke buitentemperatuur de Wp zich uitschakelt), deze is standaard 18 graden Celsius.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackbard
Nous112 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 16:31:
[...]

Dat heeft echt niet iets met stil verbruik te maken, maar ik denk dat je bedoeld de stookgrens (bij welke buitentemperatuur de Wp zich uitschakelt), deze is standaard 18 graden Celsius.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TY-Q-vazP19oJEObvqm74nA8w_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiRfPY6bRjoi9c8D4K1uoIbY.jpg?f=fotoalbum_large

er is een instelling voor min. buitentemperatuur, schakelen tussen stiller gebruik en normaal bedrijf.
In de advies instellingen staat hier niks over. Ik denk dit is gewoon afhankelijk van wat men comfortabel vind. Als de wp in stille modus continue draait, maar de woning niet warm krijgt, wordt het wel tijd voor overschakelen naar vol vermogen. :D @RobEppink
Ik heb het op 5 graden staan, maar zie het dan wel.

[ Voor 22% gewijzigd door hackbard op 30-10-2022 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
hackbard schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 18:06:
[...]

[Afbeelding]

er is een instelling voor min. buitentemperatuur, schakelen tussen stiller gebruik en normaal bedrijf.
In de advies instellingen staat hier niks over. Ik denk dit is gewoon afhankelijk van wat men comfortabel vind. Als de wp in stille modus continue draait, maar de woning niet warm krijgt, wordt het wel tijd voor overschakelen naar vol vermogen. :D @RobEppink
Ik heb het op 5 graden staan, maar zie het dan wel.
@RobEppink @hackbard die had ik dus over het hoofd gezien 8)7
Met de stille modus limiteer je alleen het maximale compressor vermogen tot zo’n 80%, als het kouder is gaat ook je stooklijn van je war omhoog, je zou het proefondervindelijke kunnen uitproberen of je het bij bijvoorbeeld bij -5 graden met continu stille modus ingeschakeld nog steeds warm kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:25
Ik heb vorig jaar een 7400i AW laten plaatsen, en een paar maanden later na andere isolatiemaatregelen de ISDE subsidie aangevraagd. Duurde even voor ik aan de beurt was maar inmiddels heeft de RVO contact gezocht omdat ze de warmtepomp niet kunnen koppelen aan de meldcode.

RVO wil een foto van het product etiket/label. Die heb ik gedeeld met ze maar daar staat geen naam of verwijzing op naar de productnaam of nummer die zij gebruiken met de meldcode. Als ik google op het productnummer kom ik wel op de 7400i AW uit - wat overeenkomt met de meldcode in m'n aanvraag. Maar "wij van de RVO gaan natuurlijk niet een beetje googlen".

Anderen hier ervaring mee toevallig?

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
magiel schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:38:
Ik heb vorig jaar een 7400i AW laten plaatsen, en een paar maanden later na andere isolatiemaatregelen de ISDE subsidie aangevraagd. Duurde even voor ik aan de beurt was maar inmiddels heeft de RVO contact gezocht omdat ze de warmtepomp niet kunnen koppelen aan de meldcode.

RVO wil een foto van het product etiket/label. Die heb ik gedeeld met ze maar daar staat geen naam of verwijzing op naar de productnaam of nummer die zij gebruiken met de meldcode. Als ik google op het productnummer kom ik wel op de 7400i AW uit - wat overeenkomt met de meldcode in m'n aanvraag. Maar "wij van de RVO gaan natuurlijk niet een beetje googlen".

Anderen hier ervaring mee toevallig?
Nee geen ervaring mee, nieuwbouw dus geen recht op subsidie gehad :-( . Ik denk dat je het beste de klantenservice van nefit, zie https://www.nefit-bosch.nl/contact Zij zullen ongetwijfeld hier al vaker mee te maken hebben gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Nous112 op 31-10-2022 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Wollie91 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 11:53:
[...]

De tw 1 sensor is de sensor die op ongeveer 2/3 van de boiler zit. Zie ook onderstaande afbeelding van Nefit.

Bij een legionella run wordt doorverwarmd tot de tw1 sensor daadwerkelijk de ingestelde temperatuur bereikt. Dit is bij het opwarmen van het sanitair water normaal gesproken niet het geval! Dan wordt er softwarematig ongeveer 5 graden bij geteld.

[Afbeelding]
Ik wil nog even terugkomen op de redenering dat de software tijdens het opwarmen de temperatuur boven in vat 5 graden hoger wordt dan TW1.

De opmerking warm water stijgt naar boven en koud water zakt naar beneden kan beter worden verwoord met warm water blijft bovenin en inkomend koud water blijft onderin. De natuurlijke scheiding tussen heet en koud water gaat na gebruik van heet water omhoog.

Bij het opwarmen van het boiler vat krijg je een stroming in het vat waardoor de temperatuur in het vat overal hetzelfde wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oaGiD5wmuKZQnAFfACRdb8o0VM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vs5zOhabMCOhjlK50x1QBDIZ.png?f=fotoalbum_large

Hierbij mijn opwarming van het vat na een douche om 12.10 uur.
Boven in het vat, 39.1 graden, temperatuur 1.
Midden in het vat, 33.2 graden, boiler temperatuur.
Onder in het vat, 20.2 graden, temperatuur 4.
Virtuele temperatuur boiler staat nog op 44.7 graden.

Na opwarming om 13.45 uur.
Boven in het vat, 47.7 graden.
Midden in het vat, 49.0 graden.
Onder in het vat, 48.0 graden.
Virtuele temperatuur gaat met boiler temperatuur mee naar 49.1 graden.

Dit is mijn registratie van mijn SWW vat van 200 liter met het verwarming spiraal in de onderste helft van het vat.
Misschien dat het bij andere vaten anders is?

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hansbot schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 17:03:
[...]

Ik wil nog even terugkomen op de redenering dat de software tijdens het opwarmen de temperatuur boven in vat 5 graden hoger wordt dan TW1.

De opmerking warm water stijgt naar boven en koud water zakt naar beneden kan beter worden verwoord met warm water blijft bovenin en inkomend koud water blijft onderin. De natuurlijke scheiding tussen heet en koud water gaat na gebruik van heet water omhoog.

Bij het opwarmen van het boiler vat krijg je een stroming in het vat waardoor de temperatuur in het vat overal hetzelfde wordt.

[Afbeelding]

Hierbij mijn opwarming van het vat na een douche om 12.10 uur.
Boven in het vat, 39.1 graden, temperatuur 1.
Midden in het vat, 33.2 graden, boiler temperatuur.
Onder in het vat, 20.2 graden, temperatuur 4.
Virtuele temperatuur boiler staat nog op 44.7 graden.

Na opwarming om 13.45 uur.
Boven in het vat, 47.7 graden.
Midden in het vat, 49.0 graden.
Onder in het vat, 48.0 graden.
Virtuele temperatuur gaat met boiler temperatuur mee naar 49.1 graden.

Dit is mijn registratie van mijn SWW vat van 200 liter met het verwarming spiraal in de onderste helft van het vat.
Misschien dat het bij andere vaten anders is?
Die 5 graden verschil is je stelt 55 graden als eind temperatuur in bij de warm water instellingen
Maar de warmtepomp stopt bij 49,en een beetje dat is die 5 graden die je er bij moet tellen volgens nefit
Want dan is het water bovenin het boilervat 55 graden zoals je ingesteld hebt
Een tweede sensor boven in het boilervat had dit misverstand eenvoudig op kunnen lossen :)

Pagina: 1 ... 31 ... 105 Laatste