Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:36

The Legend

*Plop*

hackbard schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:06:
@The Legend wat heb je staan onder
-hybride systeem, energieprijs-verhouding?
Helpt het als je dat wat lager zet?
Die staat op 2 en heb ik nooit gewijzigd. Het hele afgelopen jaar het probleemloos gefunctioneerd.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:27
Matadores schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:16:
[...]

Update: ben vanmorgen gebeld door Nefit en ze kunnen pas a.s vrijdag langskomen.
De hele nacht heeft de elektrische bijverwarming aangestaan. Ik schat in dat dit sinds maandagmiddag zo’n 70kwh aan extra verbruik heeft geresulteerd… in die periode heb ik de binnenunit meerdere keren spanningsloos gemaakt en aangezet waarna ‘ie na korte tijd weer in storing A01/5266 viel (alarm Z1 printplaat niet verbonden). In de storingtabel zou mogelijk de CAN Bus kabel hier iets te maken mee kunnen hebben.

Omdat tot vrijdag wachten een duur grapje wordt qua stroomverbruik heb ik na het telefoontje ook de buitenunit spanningsloos gemaakt en weer aangezet. Sindsdien is de WP niet meer in storing gevallen en is de elektrische bijverwarming niet meer aangesprongen. In de storinghistorie staan de meldingen er nog wel in, dus als de monteur vrijdag langskomt kan ik daar nog wel naar refereren.

Nadat vanmorgen alles spanningsloos gemaakt is en weer is aangezet staat het tekentje van de compressor aan. Weet niet of dit logisch is na de storing van afgelopen dagen en is hij nu bezig met een inhaalslag?

[Afbeelding]

Laatste update 11:30h

Na ruim 2 uur is het teken Compressor op binnenunit is nu ook weg en voor nu ook geen storing teruggekomen.

[Afbeelding]
Vanmorgen is de monteur van Nefit langsgeweest. Geconstateerd dat de can-bus kabel niet goed op de buitenunit was aangesloten. De aardkabel was daar ook niet aangesloten. Nu alles weer goed is aangesloten even komende tijd aanzien of storing terugkomt. Dan zal ook de printplaat worden vervangen. Monteur wilde deze nu niet preventief vervangen als dat niet nodig is. Daarna hebben we nog samen het menu in de binnenunit doorlopen en daar waren mijn instellingen prima voor elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qH0mskWPDOfXDwqQyOF_0z4yKz4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MEc6IWQPsNjzWLu8EnR4uMYT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMbwix2LLqo3Vv_tKjoc89sDOZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZIiPPKxIPtNLn1HDwJnKfHeS.jpg?f=user_large

Volgende project zal het opnieuw waterzijdig inregelen zijn van de vloerverwarming.
Als iemand nog een betrouwbare adres weet in de regio Deventer dan hoor ik dat graag 🤞

[ Voor 3% gewijzigd door Matadores op 14-10-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 19:44
Ik heb mij toch weer iets bijzonders. Buitenunit vervangen, zijn met zijn tweeen aan de slag geweest, en hebben top werk geleverd. Verwarming liep weer goed en konden weer genieten van een werkend systeem.

Dat dachten we dan, we kregen een letterlijke koude douche. Druk voor warm water weg. 🥲 Warmt nog wel goed op in de interne vat. Heeft iemand toevallig een idee of en waar dat weer in te schakelen is? Mijn gok is dat ze het ergens hebben afgesloten ivm de werkzaamheden, maar zie buiten het apparaat geen hendel of knop dat dit moet afsluiten. Of moet ik helaas maar hopen dat de installateur zijn mail in het weekend checkt en onze noodkreet kan beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-10 20:59
hoofdkraan water naar warmwatervat? dan zit er nog wel water in maar wordt het er niet “uitgeduwd”. bij mij in de waterput de afsluiter van de leiding naar het boilervat (dus niet bijnde wtw of bouler unit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
jeffreytigch schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:25:
Ik heb mij toch weer iets bijzonders. Buitenunit vervangen, zijn met zijn tweeen aan de slag geweest, en hebben top werk geleverd. Verwarming liep weer goed en konden weer genieten van een werkend systeem.

Dat dachten we dan, we kregen een letterlijke koude douche. Druk voor warm water weg. 🥲 Warmt nog wel goed op in de interne vat. Heeft iemand toevallig een idee of en waar dat weer in te schakelen is? Mijn gok is dat ze het ergens hebben afgesloten ivm de werkzaamheden, maar zie buiten het apparaat geen hendel of knop dat dit moet afsluiten. Of moet ik helaas maar hopen dat de installateur zijn mail in het weekend checkt en onze noodkreet kan beantwoorden?
Bij het overdruk ventiel van de boiler kan je het koud water ook dicht draaien kijk daar eens naar :)

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Afsluiter op de inlaat combinatie dat voor het vat zit is dicht gedraaid?

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-10 21:55

Mengventiel koud-warm water dichtgedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
Even gekeken of ik ergens bij kon adhv jullie suggesties, maar lijkt alsof ik vrij diep moet en de knop/ventiel voorbij het electronica gedeelte zit. Met alle garantie en geklus durf ik het niet helemaal aan, dus we gaan denk ik maar even spontaan naar schoonmoeder. :)

EDIT: ik laat nog even weten wie de winnaar is na het weekend.

[ Voor 10% gewijzigd door jeffreytigch op 15-10-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:51

spok9

Groen...

Zo, sinds gisteren draait hier de Enviline 3000i :) Deze is aan/uit aangesloten op de tado. Ik ben benieuwd hoe de warmtepomp daarop reageert en of dat een beetje slim is, ik heb daar helemaal geen informatie over kunnen vinden namelijk… Idealiter doet de warmtepomp z’n ding en neemt ie het aan/uit signaal op de een of andere manier mee als ruimteinvloed.

Ik moet nog met de adviesinstellingen langs de huidige settings lopen om te kijken wat er nu precies ingesteld is. Gisteren wel al een aantal dingen besproken met de installateur, die het wel lachen vond dat ik een stuk meer interesse had dan de meeste mensen :)

Vanochtend zie ik het gedrag hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_AZzQemdo5mQEQ-rWIbg7C4D-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/27zRogJlaRoUi9yzGp8KlrHA.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog geen IP module, nalevering via Nefit, maar het is me onduidelijk hoe en wat precies. Ook geen BBQKees kastje nog.

Bovenstaande gedrag lijkt me echter niet ideaal, je wil toch een constant vermogen en aanvoertemperatuur zien over langere tijd? Ik twijfel omdat dit dan wel heel erg afwijkt :)

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spok9 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:41:
Zo, sinds gisteren draait hier de Enviline 3000i :) Deze is aan/uit aangesloten op de tado. Ik ben benieuwd hoe de warmtepomp daarop reageert en of dat een beetje slim is, ik heb daar helemaal geen informatie over kunnen vinden namelijk… Idealiter doet de warmtepomp z’n ding en neemt ie het aan/uit signaal op de een of andere manier mee als ruimteinvloed.

Ik moet nog met de adviesinstellingen langs de huidige settings lopen om te kijken wat er nu precies ingesteld is. Gisteren wel al een aantal dingen besproken met de installateur, die het wel lachen vond dat ik een stuk meer interesse had dan de meeste mensen :)

[Afbeelding]

Ik heb nog geen IP module, nalevering via Nefit, maar het is me onduidelijk hoe en wat precies. Ook geen BBQKees kastje nog.

Bovenstaande gedrag lijkt me echter niet ideaal, je wil toch een constant vermogen en aanvoertemperatuur zien over langere tijd? Ik twijfel omdat dit dan wel heel erg afwijkt :)
Ja. Dit lijkt nergens op. Die Tado, is dat een zoneregeling? Want zoneregelingen staan erom bekend om dergelijk gedrag te veroorzaken. Beter de regeling van de WP-fabrikant zelf gebruiken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

Andrehj schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:38:
[...]

Ja. Dit lijkt nergens op. Die Tado, is dat een zoneregeling? Want zoneregelingen staan erom bekend om dergelijk gedrag te veroorzaken. Beter de regeling van de WP-fabrikant zelf gebruiken.
Ja, maar dit gedrag is met alle radiatorknoppen dicht.

Ben even in de settings gedoken. Verschil tc0-tc3 stond nog op 7, terwijl mijn vloerverwarming een delta t van 5 heeft, dus dat heb ik aangepast naar 5.

De tado is in de warmtepomp geconfigureerd als externe aansluiting die het cv bedrijf blokkeert.

Dit maar eens even aanzien. Maar ik weet nu in ieder geval ook hoe ik de tado eruit kan gooien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 20:23

[Afbeelding]

Je hebt geen bbq kees en op module. Mag ik vragen hoe je dan die grafiek hebt verkregen? Misschien heb ik dat ook wat aan.
Thanks

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

scarwoman schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Je hebt geen bbq kees en op module. Mag ik vragen hoe je dan die grafiek hebt verkregen? Misschien heb ik dat ook wat aan.
Thanks
Ik heb een Shelly EM op de groep van de warmtepomp zitten, die meer verbruik en vermogen.

En op de aanvoer van de warmtepomp zit een temperatuur sensor, die hangt aan een Wemos met EspHome, diezelfde meet via nog een aantal van die sensoren ook aanvoer en retouren van de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

spok9 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:58:
[...]

Ik heb een Shelly EM op de groep van de warmtepomp zitten, die meer verbruik en vermogen.

En op de aanvoer van de warmtepomp zit een temperatuur sensor, die hangt aan een Wemos met EspHome, diezelfde meet via nog een aantal van die sensoren ook aanvoer en retouren van de vloerverwarming.
Meten is weten. Ik ben ook nog op zoek naar “eenvoudige” monitoring.

Ik heb nu de Husdata H60.
Hiervan ontvang ik heel veel momentele waarden waarvan ik grafieken zou willen inzien.
Een betaald abonnement van Husdata vond ik niet acceptabel.
Zelf heb ik een Homey voor de huis automatisering die bepaalde waarden van Husdata in een grafiek kan omzetten.
Temperatuur binnen
Temperatuur buiten
Brine in
Brine uit
Radiator vooruit
Warmte in
Warmte uit
Warm water ( niet de TW1 maar de software matige).

Waar ik in geïnteresseerd in ben is bijvoorbeeld de grafieken van;
Warm water TW1
Circulatie pomp snelheid
Compressor snelheid
Heating setpoint

Heeft iemand een simpele oplossing zonder ingewikkeld programmeer werk?

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
hansbot schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:33:
[...]

Meten is weten. Ik ben ook nog op zoek naar “eenvoudige” monitoring.

Ik heb nu de Husdata H60.
Hiervan ontvang ik heel veel momentele waarden waarvan ik grafieken zou willen inzien.
Een betaald abonnement van Husdata vond ik niet acceptabel.
Zelf heb ik een Homey voor de huis automatisering die bepaalde waarden van Husdata in een grafiek kan omzetten.
Temperatuur binnen
Temperatuur buiten
Brine in
Brine uit
Radiator vooruit
Warmte in
Warmte uit
Warm water ( niet de TW1 maar de software matige).

Waar ik in geïnteresseerd in ben is bijvoorbeeld de grafieken van;
Warm water TW1
Circulatie pomp snelheid
Compressor snelheid
Heating setpoint

Heeft iemand een simpele oplossing zonder ingewikkeld programmeer werk?
Satlink downloaden bij Husdata en op je pc instellen en draaien dan krijg je ook grafieken
Zo ben ik ook begonnen met monitoren :)

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wat is precies het besliscriteria voor de Enviline (E-S) om met de verwarming te starten?
Ik heb naregeling en wanneer ik deze open draai zie ik op de naregeling warmtevraag (het lampje brandt).

Verwarming staat in "geoptimaliseerd", en flow temperature en room temperature zijn lager dan set temperature.

Toch slaat de warmtepomp niet aan met verwarmen.

We weet wat de logica is om die warmtepomp te laten starten als er warmtevraag van de naregeling komt?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
JackBol schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:34:
Wat is precies het besliscriteria voor de Enviline (E-S) om met de verwarming te starten?
Ik heb naregeling en wanneer ik deze open draai zie ik op de naregeling warmtevraag (het lampje brandt).

Verwarming staat in "geoptimaliseerd", en flow temperature en room temperature zijn lager dan set temperature.

We weet wat de logica is om die warmtepomp te laten starten als er warmtevraag van de naregeling komt?
Die is er niet persé.
Bij onze installatie (4 jaar in bedrijf) houdt de warmtepomp het buffervat warm (of niet) en verdeelt de naregeling het warme water vanuit het buffervat. Ze communiceren niet met elkaar.
Maar tegenwoordig worden de vaten 2-pijps aangesloten ipv 4 pijps, wellicht dat er dan wel communicatie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

de telegraaf schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:54:
[...]

Die is er niet persé.
Bij onze installatie (4 jaar in bedrijf) houdt de warmtepomp het buffervat warm (of niet) en verdeelt de naregeling het warme water vanuit het buffervat. Ze communiceren niet met elkaar.
Maar tegenwoordig worden de vaten 2-pijps aangesloten ipv 4 pijps, wellicht dat er dan wel communicatie is?
Mijn eerste aanname was dat wanneer de flow temperatuur richting het buffervat onder een bepaalde temperatuur zakte, de CV aan zou slaan. Dit gebeurt soms wel en soms niet, dus ik heb de indruk dat er nog iets anders is dat het gedrag beïnvloedt.

Ik heb de CV in"geoptimaliseerd" staan, dus wie weet wat voor decision logic er in die software zit :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:23
Ik ben wel benieuwd hoe/waar de beste installateur de 'aan/uit TADO' heeft aangesloten om de 3000i op off/heating te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
JackBol schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:34:

Dat heb met de buitentemperatuur te maken bij welke buitentemperatuur mag er verwarmd worden 16/18 is standaard instelling
Dan staat de thermostaat vragend (ja )
Pompen worden ingeschakeld en cv water wordt gemeten
Nu komt de stooklijn erbij bij 15 graden buitentemperatuur hoort bevoorbeeld 23 graden water rond gepompt te worden is dat dan maar 22 graden zal de warmtepomp nog niet starten met verwarmen want er moet ongeveer 2 graden verschil zijn
Dus als alle parameters kloppen zal je verwarming aangaan bij cv water 21 graden ongeveer in dit voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Matadores schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:16:
[...]

Vanmorgen is de monteur van Nefit langsgeweest. Geconstateerd dat de can-bus kabel niet goed op de buitenunit was aangesloten.
Hoe zit het nu binnen dan? Want aan de kleuren te zien was het meer dan enkel het aardscherm. Of hij wilde graag een specifieke kleur voor high en low die ik niet ken.

[ Voor 9% gewijzigd door SuperR1902 op 16-10-2022 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Willem senior schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:31:
[...]

Dat heb met de buitentemperatuur te maken bij welke buitentemperatuur mag er verwarmd worden 16/18 is standaard instelling
Nu komt de stooklijn erbij bij 15 graden buitentemperatuur hoort bevoorbeeld 23 graden water rond gepompt te worden is dat dan maar 22 graden zal de warmtepomp nog niet starten met verwarmen want er moet ongeveer 2 graden verschil zijn
Dus als alle parameters kloppen zal je verwarming aangaan bij cv water 21 graden ongeveer in dit voorbeeld
Thanks met deze info!
Ik zal die combinatie van stappen eens gaan meten, kijken of ik er een conclusie uit kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
SuperR1902 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:46:
[...]

Hoe zit het nu binnen dan? Want aan de kleuren te zien was het meer dan enkel het aardscherm. Of hij wilde graag een specifieke kleur voor high en low die ik niet ken.
Binnen was het wel op de juiste wijze aangesloten. Buiten was de volgorde verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

SuperR1902 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:20:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe/waar de beste installateur de 'aan/uit TADO' heeft aangesloten om de 3000i op off/heating te zetten.
Er zijn vier ingangen voor relaissturing, op de warmtepomp kan je vervolgens instellen wat ze moeten doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:54
Willem senior schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:31:
[...]

Volgens mij klopt je uitleg niet helemaal. Tot nu toe kom ik tot deze regeling:
- buitentemp om verwarmen vrij te geven idd
- vervolgens vergelijkt de warmtepomp de aanvoer temperatuur met de stooklijn. Zakt de aanvoertemperatuur onder de stooklijn dan begint de hysterese van standaard 150k.min te tellen. Zodra hij dus 150min 1 graad onder de stooklijn zit (of 75min 2 graden, of 37.5min 3graden) start de warmtepomp op. Dit kan bij jouw systeem best gemiddeld op 2 graden uitkomen, maar de regeling werkt dus echt heel anders dan simpelweg alleen naar aanvoer temperatuur kijken.
- de stooklijn schuift omhoog als de kamerthermostaat onder zijn setpoint zit en en omlaag als deze er boven zit. Er bestaat dus niet zoiets als ‘een vragende kamerthermostaat’ zoals bij een CV ketel het geval was.
- de cv circulatiepomp start pas op als de warmtepomp ook gaat lopen, tenzij hij op ‘altijd aan’ staat. (deze weet ik niet 100% zeker)

Hopelijk helpt dit bij het begrip van de regeling. 😃

[ Voor 4% gewijzigd door master1104 op 16-10-2022 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
master1104 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:16:
[...]

- vervolgens vergelijkt de warmtepomp de aanvoer temperatuur met de stooklijn. Zakt de aanvoertemperatuur onder de stooklijn dan begint de hysterese van standaard 150k.min te tellen. Zodra hij dus 150min 1 graad onder de stooklijn zit (of 75min 2 graden, of 37.5min 3graden) start de warmtepomp op. Dit kan bij jouw systeem best gemiddeld op 2 graden uitkomen, maar de regeling werkt dus echt heel anders dan simpelweg alleen naar aanvoer temperatuur kijken.
- de stooklijn schuift omhoog als de kamerthermostaat onder zijn setpoint zit en en omlaag als deze er boven zit. Er bestaat dus niet zoiets als ‘een vragende kamerthermostaat’ zoals bij een CV ketel het geval was.
- de cv circulatiepomp start pas op als de warmtepomp ook gaat lopen, tenzij hij op ‘altijd aan’ staat. (deze weet ik niet 100% zeker)

De hysterese is zover ik weet alleen een instelling voor split units, niet voor Monoblock all electric. Hoe zou dat dan bij all ellectric monoblock werken? Volgens mij wel obv wat @Willem senior schrijft.

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Dat weet ik inderdaad niet, mijn kennis beperkt zich tot de split modellen. Terecht punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Dit was gewoon een grove uitleg waar de warmtepomp naar kijkt wanneer deze inschakelt om tegaan verwarmen
En ja het is geen echte thermostaat maar zet je deze in het voorbeeld op 14graden kamer temperatuur dan zal de verwarming nog niet aan gaan vandaar dat ik daar vragend heb gezet
Sorry voor de verwarring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Thanks voor de extra info!
Ik heb even gekeken en helaas is er geen uitleesbare counter die de resterende hysterese periode weergeeft.

Dus wordt het nog even door "gokken" wat er exact gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
[...]
Zakt de aanvoertemperatuur onder de stooklijn dan begint de hysterese van standaard 150k.min te tellen. Zodra hij dus 150min 1 graad onder de stooklijn zit (of 75min 2 graden, of 37.5min 3graden) start de warmtepomp op.
Dit is wel een heldere uitleg van hysterese. Nu snap ik hem, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
spok9 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:55:
[...]

Er zijn vier ingangen voor relaissturing, op de warmtepomp kan je vervolgens instellen wat ze moeten doen.
Ja ik zie het, ref HPC410 installatie handleiding. Ik neem aan dat de kamer thermostaat aan/uit de CV bedrijf blokkeert. Schakelt de unit de compressor dan 'snel' aan of moet je na het opheffen van de blokkering wachten op de aan-schakel-hysterese?

In het service menu externe aansluitingen kun je instellen welke functie je blokkeert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U4DTXhL9YHGqC-7iW1e0Xy56-yY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v1O4XjYogsH7AAGaa6vGFu15.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Og5tpkeAATFPPy1roSZvM5mqlUU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SvtyeQQa6MQmtcZSSDcbKBg.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag een aantal stroompieken terwijl er niemand thuis is. Volgens mij heeft de WP hier starts gemaakt. Iemand die mij hierover meer kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Matadores schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:24:
[Afbeelding]

Vandaag een aantal stroompieken terwijl er niemand thuis is. Volgens mij heeft de WP hier starts gemaakt. Iemand die mij hierover meer kan vertellen?
Moeilijk te zeggen want dit is je totale huis verbruik
Dus dan kan het ook de koelkast of vrieskist zijn bevoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-10 20:41
Matadores schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:24:
Dit lijkt bijna 1 op 1 op mijn stroomverbruik van de WP. Gezien de vorm van de pieken en de hoogte van de pieken zijn dit zeer waarschijnlijk WP starts.

En net als bij mij veel korte starts ipv een die wat langer aanhoudt.

Correctie: zouden ook nog de start van een afwasmachine kunnen zijn… of… dus beter een losse 3 phase meter gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door HansRemmerswaal op 17-10-2022 18:33 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Als dit je WP is, dan vermoed ik dat je instellingen en je afgiftesysteem niet goed ingesteld staan. Zorg ervoor dat zoveel mogelijk circuits van je vloerverwarming open staan en als je radiatoren hebt zet die ook eens open. En kijk dan of dit stroomverbruik anders wordt. Ik verwacht dan minder korte runs en kleinere frequentie van de runs.
Hoe staat je stooklijn ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Dit zal idd de WP zijn, aangezien geen wasmachine oid aangestaan heeft. Kan dit niet komen door het zachte weer van vandaag? WP instelling staan goed aangezien ik afgelopen week samen met de Nefit monteur het menu heb doorlopen. De vloerverwarming zou kunnen. Ik wil deze opnieuw waterzijdig laten inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
.

[ Voor 99% gewijzigd door Matadores op 17-10-2022 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

SuperR1902 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:29:
[...]

Ja ik zie het, ref HPC410 installatie handleiding. Ik neem aan dat de kamer thermostaat aan/uit de CV bedrijf blokkeert. Schakelt de unit de compressor dan 'snel' aan of moet je na het opheffen van de blokkering wachten op de aan-schakel-hysterese?
Geen idee, dat is precies de documentatie die ik mis, de werking en invloed is slecht gedocumenteerd.

Aangezien je bij ‘uit’ signaal de CV-werking blokkeert, veronderstel ik dat bij ‘aan’-signaal de WP gewoon z’n eigen logica volgt.

Ik zag overigens met de nieuwe instellingen nog steeds korte runs, dus ik vermoed wel dat een ‘uit’ signaal direct effect heeft, zonder slimme logica :( Ik heb nu dus die blokkeer functie uit gezet, zodat ik kan zien wat er gebeurt zonder externe invloeden.

Overigens kan de aan/uit tijd van de tado wel verlengd worden, voor betere werking met warmtepomp. Dus dat ook via de helpdesk aangevraagd.

[ Voor 7% gewijzigd door spok9 op 17-10-2022 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Matadores schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:29:
Dit zal idd de WP zijn, aangezien geen wasmachine oid aangestaan heeft. Kan dit niet komen door het zachte weer van vandaag? WP instelling staan goed aangezien ik afgelopen week samen met de Nefit monteur het menu heb doorlopen. De vloerverwarming zou kunnen. Ik wil deze opnieuw waterzijdig laten inregelen.
Je kan altijd proberen iig een aantal groepen extra open te zetten. Ik vermoed dat het hieraan ligt. Anders zou ik het ook niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
scarwoman schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 21:16:
[...]

Je kan altijd proberen iig een aantal groepen extra open te zetten. Ik vermoed dat het hieraan ligt. Anders zou ik het ook niet weten.
Is idd een idee, maar de 8 groepen op de begane grond hebben allemaal verschillende lengtes. Lijkt mij dat wanneer je ze allemaal volledig open zet de warmte niet goed verdeeld wordt. Daarom wil het nog waterzijdig laten inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

spok9 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:59:
[...]

Geen idee, dat is precies de documentatie die ik mis, de werking en invloed is slecht gedocumenteerd.

Aangezien je bij ‘uit’ signaal de CV-werking blokkeert, veronderstel ik dat bij ‘aan’-signaal de WP gewoon z’n eigen logica volgt.

Ik zag overigens met de nieuwe instellingen nog steeds korte runs, dus ik vermoed wel dat een ‘uit’ signaal direct effect heeft, zonder slimme logica :( Ik heb nu dus die blokkeer functie uit gezet, zodat ik kan zien wat er gebeurt zonder externe invloeden.

Overigens kan de aan/uit tijd van de tado wel verlengd worden, voor betere werking met warmtepomp. Dus dat ook via de helpdesk aangevraagd.
Helaas vannacht weer allemaal korte runs van minder dan een uur. De kamer bleef wel perfect op temperatuur.

Opties voor aanpassing:
- pompsnelheid van de vloer aanpassen (hoger levert een groter afgiftevermogen op, maar een lagere delta t)
- voetpunt omhoog (maar is al 25 graden)

Iemand suggesties?

[ Voor 4% gewijzigd door spok9 op 18-10-2022 07:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuperR1902
Je nog even niet druk maken. Ik ga zelf pas weer tunen als het koud is en er ook daadwerkelijk warmte nodig is om het thuis behaaglijk te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
spok9 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 07:11:
[...]

Helaas vannacht weer allemaal korte runs van minder dan een uur. De kamer bleef wel perfect op temperatuur.

Opties voor aanpassing:
- pompsnelheid van de vloer aanpassen (hoger levert een groter afgiftevermogen op, maar een lagere delta t)

Iemand suggesties?
Zoveel mogelijk alles open zetten pomp zo hoog mogelijk instellen en dan kijken hoe de warmtepomp gaat draaien
En een kleine deltaT vind de warmtepomp juist fijn ik heb bij rustig pruttelen deltaT van 3
Op vol vermogen wordt dat een deltaT van 5,5 en daar zet je dan bij instelling van het verschil tussen Tc3 en tc0 op :)
En 25 graden voetpunt zou best hoger kunnen om te proberen het ene afgifte systeem of het andere heeft gewoon wat meer of minder nodig om lekker te kunnen draaien
En continue draaien gaat met deze buitentemperaturen nog niet 8)
Maar 2 uur moet wel kunnen als minimum draai tijd
Mijn stooklijn is juist heel kort ingesteld om zo langer te kunnen draaien op een laag vermogen
Mijn stooklijn staat op voetpunt 26 en eindpunt 33 het zou kunnen dat het eindpunt met strenge vorst
Omhoog moet maar dat zie ik dan wel voorlopig draait het perfect met deze stooklijn met radiatoren en vloerverwarming samen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Volgens mij begin ik mijn WP steeds beter te snappen, en heb ik een afgifte probleem in mijn naregeling.
Op dit moment heb ik de naregeling van de begane grond vol open staan. Dat is dezelfde ruimte waar te 1010H hangt en dus de temperatuur sensor van de WP.

In dit plaatje zie je dat de DHW rond 9:50 afschakelt. Als eerste gaat de flow-temp dan door het dak want de 3way valve sluit en alle warmte blijft dus even hangen. Na een paar minuten verdwijnt deze warmte in de vloerverwarming. De 150K/mi teller begint te lopen en na een bepaalde tijd slaat de HP heating aan. Deze verwarmt netjes de flow temperatuur op basis van de compressor, gewenst gedrag dus.

Het probleem ontstaat op het moment dat de heating de max flow temp bereikt. De HP heating slaat dan weer af, zonder dat er significant warmte afgegeven is in de hc1 ruimte. De naregeling staat 100% open, wat zou hier aan de hand kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56YMhaujvRmS_h4CnupyaGFN4-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sI5VVXYDs7whZveqQMI3tDqH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door JackBol op 18-10-2022 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
JackBol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:23:
Volgens mij begin ik mijn WP steeds beter te snappen, en heb ik een afgifte probleem in mijn naregeling.
Op dit moment heb ik de naregeling van de begane grond vol open staan. Dat is dezelfde ruimte waar te 1010H hangt en dus de temperatuur sensor van de WP.

In dit plaatje zie je dat de DHW rond 9:50 afschakelt. Als eerste gaat de flow-temp dan door het dak want de 3way valve sluit en alle warmte blijft dus even hangen. Na een paar minuten verdwijnt deze warmte in de vloerverwarming. De 150K/mi teller begint te lopen en na een bepaalde tijd slaat de HP heating aan. Deze verwarmt netjes de flow temperatuur op basis van de compressor, gewenst gedrag dus.

Het probleem ontstaat op het moment dat de heating de max flow temp bereikt. De HP heating slaat dan weer af, zonder dat er significant warmte afgegeven is in de hc1 ruimte. De naregeling staat 100% open, wat zou hier aan de hand kunnen zijn.

[Afbeelding]
Stooklijn te laag ingestelt want de warmtepomp kan nu zijn warmte niet kwijt en daardoor loopt de flow temperatuur op en schakelt de warmtepomp weer uit na ongeveer 3 kwartier als ik het zo goed zie in je grafiek
Oplossing:
Meer groepen/ radiatoren open zetten of je stooklijn hoger gaan zetten
Als het mogelijk is eerst zonder na regeling zorgen dat de warmtepomp netjes draait en dan pas weer de naregeling er bij plaatsen dat werkt misschien het makkelijkst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Dat is dezelfde ruimte waar te 1010H hangt en dus de temperatuur sensor van de WP.
Hoe hoog is je ruimteinvloed factor? Met een delta van 8 graden (27-19 graden celsius) zou ik een veel hogere target flow temp verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Willem senior schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:38:
[...]

Stooklijn te laag ingestelt want de warmtepomp kan nu zijn warmte niet kwijt en daardoor loopt de flow temperatuur op en schakelt de warmtepomp weer uit na ongeveer 3 kwartier als ik het zo goed zie in je grafiek
Oplossing:
Meer groepen/ radiatoren open zetten of je stooklijn hoger gaan zetten
Als het mogelijk is eerst zonder na regeling zorgen dat de warmtepomp netjes draait en dan pas weer de naregeling er bij plaatsen dat werkt misschien het makkelijkst
Ik wil de radiatoren in de andere ruimte niet open draaien, aangezien dit allemaal slaapkamers zijn.
Ik zal eens met de stooklijn gaan prutsen, kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

SuperR1902 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 12:50:
[...]

Hoe hoog is je ruimteinvloed factor? Met een delta van 8 graden (27-19 graden celsius) zou ik een veel hogere target flow temp verwachten.
Ruimte invloed factor staat nu op 0.
Wat doet die factor precies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SuperR1902
Als die factor op 0 staat
Het maakt de warmtepomp geen biet uit hoe warm het binnen is. Hij bepaalt dan volledig het stookregime op basis van de 'gedempte buitentemperatuur' en de stooklijn.

Zet je die waarde op 1 of hoger
Als het binnen 'te koud' is, verhoogt hij de stooklijn met een aantal graden afhankelijk van het verschil en hoe hoog je de invloed factor hebt staan.
Als je binnentemperatuur hoger is dan je steeftemperatuur haalt hij er afhankelijk van het verschil en de invloed een paar graden vanaf.

In de advies instelllingen van Nefit (mei 2022) staat de invloed op '1K'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B8qAHSQKy0zOJ42LuKsGWTZbwe4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i4Lc5RDW0iMUzvy4WrktGvru.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door SuperR1902 op 18-10-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
JackBol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:10:
[...]

Ik wil de radiatoren in de andere ruimte niet open draaien, aangezien dit allemaal slaapkamers zijn.
Ik zal eens met de stooklijn gaan prutsen, kijken wat er gebeurt.
Ik wil ook geen te warme slaapkamer maar 16 tot 17 graden mag die hier wel zijn
En omdat ze dus mee lopen kan ik meer flow kwijt in mijn cv systeem en dat is ook belangrijk bij een warmtepomp
Even uitleggen hoe ik dat gedaan heb want de thermostaat knoppen staan allemaal vol open
De radiator zou eigenlijk ingesteld op stand 5 moeten staan
Om die slaapkamer op 20 graden te krijgen en houden Maar die staat maar opstand 2 nu zo draait die wel mee
Maar geeft net genoeg warmte af om de slaapkamer op 16/ 17 graden houden en werkt op die manier ook mee als buffer en ik kan meer water rond pompen is weer beter voor de flow
Dat is nou waterzijdig inregelen per kamer zonder Naregeling
En de woonkamer vol open door de vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

SuperR1902 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:31:
Als die factor op 0 staat
Het maakt de warmtepomp geen biet uit hoe warm het binnen is. Hij bepaalt dan volledig het stookregime op basis van de 'gedempte buitentemperatuur' en de stooklijn.

Zet je die waarde op 1 of hoger
Als het binnen 'te koud' is, verhoogt hij de stooklijn met een aantal graden afhankelijk van het verschil en hoe hoog je de invloed factor hebt staan.
Als je binnentemperatuur hoger is dan je steeftemperatuur haalt hij er afhankelijk van het verschil en de invloed een paar graden vanaf.

In de advies instelllingen van Nefit (mei 2022) staat de invloed op '1K'
[Afbeelding]
Dan is het denk ik verstandig om eerst die room influence eens omhoog te zetten voordat ik met de stooklijn aan de slag ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Willem senior schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

Ik wil ook geen te warme slaapkamer maar 16 tot 17 graden mag die hier wel zijn
En omdat ze dus mee lopen kan ik meer flow kwijt in mijn cv systeem en dat is ook belangrijk bij een warmtepomp
Even uitleggen hoe ik dat gedaan heb want de thermostaat knoppen staan allemaal vol open
De radiator zou eigenlijk ingesteld op stand 5 moeten staan
Om die slaapkamer op 20 graden te krijgen en houden Maar die staat maar opstand 2 nu zo draait die wel mee
Maar geeft net genoeg warmte af om de slaapkamer op 16/ 17 graden houden en werkt op die manier ook mee als buffer en ik kan meer water rond pompen is weer beter voor de flow
Dat is nou waterzijdig inregelen per kamer zonder Naregeling
En de woonkamer vol open door de vloerverwarming
Ik heb de naregeling in de slaapkamers op 19 graden staan. Maar ze gaan bijna niet open omdat de temperatuur er eigenlijk nooit onder zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Ik heb mijn BBQKees Gateway gekoppeld aan mijn warmtepomp. Nu wil ik deze koppelen aan een Raspberry Pi 4 met Home Assistent. Volgens de handleiding van BBQKees zou het eenvoudig moeten zijn, maar blijkbaar zie ik iets over het hoofd. Het is een verse HA installatie.

Heeft iemand hiermee ervaring die mij (buiten deze groep om) even op weg kan helpen?

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:50:
Ik heb mijn BBQKees Gateway gekoppeld aan mijn warmtepomp. Nu wil ik deze koppelen aan een Raspberry Pi 4 met Home Assistent. Volgens de handleiding van BBQKees zou het eenvoudig moeten zijn, maar blijkbaar zie ik iets over het hoofd. Het is een verse HA installatie.

Heeft iemand hiermee ervaring die mij (buiten deze groep om) even op weg kan helpen?
Mqtt in Home assistant draaien en Mqtt instellen bij BBQKEES kastje dan zou Home assistant het kastje van BBQKEES moet zien 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Dat heb ik uiteraard gisterenavond allemaal bekeken en geprobeerd.

Nu had mijn BBQKees Gateway wel een probleem en kon de EMS niet vinden. Na wat email contact bleek er een bug in de firmware te zitten. Uiteindelijk is dit opgelost door een nieuw versie te installeren en handmatig het board profile op E32 te zetten.

Nu weet ik dus niet of mijn MQTT niet goed werkt omdat er nog een probleem is OF omdat ik "iets" over het hoofd zie bij het instellen van MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104

[Afbeelding]
Je mist de waarde van je retourtemperatuur in je grafiek. Die is cruciaal om wat meer te kunnen zeggen. Het zou kunnen dat je te weinig flow in je systeem hebt, waardoor hij naar zijn max temperatuur loopt of de hysterese al snel wordt getriggerd. Zet sowieso je thermostaat eens op 20 graden met invloed van 1K en stel je stooklijn bv in van 22 - 35 gr. Kijk dan vooral goed naar je retour, als die laag blijft mis je flow, als die ook hoog is mis je ws afgifte in je vloer/radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
spok9 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 07:11:
[...]

Opties voor aanpassing:

Iemand suggesties?
Wat je ook eens kunt doen is de aanvoertemperatuur in de gaten houden terwijl je warmtepomp start en gaat draaien. Als de aanvoertemperatuur de aanvoerstreeftemperatuur teveel overstijgt (>2,5 - 3 graden) slaat je warmtepomp weer af omdat die zn vermogen niet kwijt kan. Als je dit constateert weet je iig waar het probleem vandaan komt.

Wat je ook kunt checken is of je T0 sensor goed gemonteerd is. Op de juiste plek (heb je een buffervat?) en reageert die goed op warmte? Dit laatste kun je even checken door de sensor even tegen je hand te houden en de aanvoertemperatuur in de gaten te houden. Binnen minuut hoort de temperatuur dan te stijgen. Dan weet je of je daar geen storing hebt iig. Is namelijk een essentiële sensor die pendelen kan voorkomen.

[ Voor 21% gewijzigd door scarwoman op 18-10-2022 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
JackBol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

Ik heb de naregeling in de slaapkamers op 19 graden staan. Maar ze gaan bijna niet open omdat de temperatuur er eigenlijk nooit onder zakt.
Dit heb ik ook inderdaad. Ondanks dat heb ik toch langere runs en voldoende flow op de andere groepen. Staat jouw keuken, woonkamer, badkamer, hal, bijkeuken evt etc wel open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Willem senior schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:19:
[...]

En een kleine deltaT vind de warmtepomp juist fijn ik heb bij rustig pruttelen deltaT van 3
Op vol vermogen wordt dat een deltaT van 5,5 en daar zet je dan bij instelling van het verschil tussen Tc3 en tc0 op :)
Terwijl een te kleine deltaT ervoor zorgt dat de warmtepomp uitschakelt. Weten we eigenlijk bij welke deltaT de warmtepomp besluit om te stoppen met verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
scarwoman schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:12:
[...]

…. Als de aanvoertemperatuur de aanvoerstreeftemperatuur teveel overstijgt (>2,5 - 3 graden) slaat je warmtepomp weer af omdat die zn vermogen niet kwijt kan. …
Dit wordt dus geregeld door de hysterese van standaard 150k.min (bij een split model). Hij gaat dus altijd uit als de temperatuur boven de vraag zit, waarbij de hoeveelheid die hij er boven zit leidt tot een snellere overschrijding van 150k.min en dus eerder uitschakelen. Maar er is dus geen afslagpunt bij bv 3 gr overschrijding oid. Hij zal ook bij 1 gr overschrijding gewoon uit gaan, dat duurt alleen langer (150 minuten a 1 gr dus).

Aanvulling: Ik heb die waarde trouwens op 300k.min gezet, waardoor bij mij het regelgedrag een stuk rustiger is geworden. Duurt iets langer voordat hij aangaat en de runs zijn langer. Ca 2x zo lang en 1/2x zo vaak is bij ons het resultaat. Veel beter kan met deze weersomstandigheden simpelweg niet zonder je woning te warm te stoken.

[ Voor 27% gewijzigd door master1104 op 18-10-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
-

[ Voor 100% gewijzigd door master1104 op 18-10-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Hier nu ook een paar dagen data verzamelt. Ik krijg de indruk dat het gewoon nog niet koud genoeg is om iets zinnigs te zeggen over de stooklijn. Heb de ruimte invloed nu uitstaan, ik overweeg die weer aan te zetten tot het echt wat kouder wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bzu-1nme82ANJUqHKuEUjvYGad8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IWKO90mVJZkQk9rRq95gEQac.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

master1104 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:03:
[...]

Je mist de waarde van je retourtemperatuur in je grafiek. Die is cruciaal om wat meer te kunnen zeggen. Het zou kunnen dat je te weinig flow in je systeem hebt, waardoor hij naar zijn max temperatuur loopt of de hysterese al snel wordt getriggerd. Zet sowieso je thermostaat eens op 20 graden met invloed van 1K en stel je stooklijn bv in van 22 - 35 gr. Kijk dan vooral goed naar je retour, als die laag blijft mis je flow, als die ook hoog is mis je ws afgifte in je vloer/radiatoren.
Retour is hoog. Dus te weinig afgifte. Ik ga het nu even 48h aankijken met de aanpassing van de room influence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

scarwoman schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:23:
[...]

Dit heb ik ook inderdaad. Ondanks dat heb ik toch langere runs en voldoende flow op de andere groepen. Staat jouw keuken, woonkamer, badkamer, hal, bijkeuken evt etc wel open?
De enige zone die eigenlijk in gebruik is is de beneden zone (woonkamer, keuken, bijkeuken).

Deze zitten op 1 groep (4 circuits) en gaan dus allemaal samen open en dicht. Dit is ook logisch want we hebben 1 grote ruimte die overloopt van wk naar keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
@JackBol
Omdat je overal naregeling hebt stond de ruimteinvloed juist uit bij jou
Omdat de warmtepomp alleen maar je buffervat op temperatuur moet houden
En de naregeling regelt de temperatuur in huis
Daardoor kan de warmtepomp zijn vermogen niet goed kwijt

Maar waarom laat je de warmtepomp met de 1010H thermostaat niet de woonkamer ,keuken,en bijkeuken zijn ding doen en dan de naregeling voor de andere kamers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Valt een Nefit Enviline monobloc om te bouwen van hybride naar full electric?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
JackBol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:28:
[...]

De enige zone die eigenlijk in gebruik is is de beneden zone (woonkamer, keuken, bijkeuken).

Deze zitten op 1 groep (4 circuits) en gaan dus allemaal samen open en dicht. Dit is ook logisch want we hebben 1 grote ruimte die overloopt van wk naar keuken.
Welke hiervan is jouw hoofdgroep? Bij mij is dat de woonkamer. Op deze groep (die bestaat uit 4 circuits. Meer circuits zorgt voor de belangrijke flow die essentieel is voor een warmtepomp) bevindt zich bij mij dan geen zoneregeling. Deze groep staat dus eigenlijk altijd open. Hier hangt ook de 1010H thermostaat.
Als de warmtepomp dus verwarmt wordt in ieder geval de woonkamer verwarmt waar de 1010H hangt. Hiermee kan de zoneregeling , die dus ontbreekt in de woonkamer, geen verstoring veroorzaken doordat het circuit dichtgegooid wordt door een zoneregeling. Hierdoor blijf ik tenminste altijd flow behouden dat pendelen weer tegengaat. Mijn stooklijn is nu bijna goed afgesteld waardoor mijn woonkamer altijd de gewenste 20,0 - 21,0 graden is. In alle overige kamers van het huis heb ik naregelingen.

Heb je een zoneregeling in je woonkamer bijkeuken en keuken apart? Je schrijft dat dit eigenlijk 1 grote ruimte is? Wat je dan kunt proberen is de zoneregeling in deze 3 ruimtes hoog in te stellen. Bijvoorbeeld 23 graden. Hiermee zorg je ervoor dat je zoneregeling in ieder geval geen roet in het eten gooit als je warmtepomp net lekker begonnen is met verwarmen. En als het dan echt 23 graden wordt dan staat je stooklijn te hoog.
Ik gebruik de keuken hier ook als extra ruimte om flow te behouden. De naregeling staat daar op 25 geloof ik. Eigenlijk is de zoneregeling daar overbodig voor mij.

Het klinkt misschien tegenstrijdig. Je wilt je verwarming natuurlijk zo energie-efficient mogelijk instellen waardoor je de zoneregeling in huis op 20 a 21 graden instelt. Dat is ook goed, maar je moet er ten allen tijden wel voor zorgen dat je flow blijft behouden op de hoofdgroep. Anders slaat je warmtepomp af. Ik ben ook met trial n error wijzer geworden hoor. Gewoon testen en kijken.
Het pendelgedrag wat ik zie bij jou, maar ook @Matadores en @Noxa is niet normaal. Er klopt iets niet. Misschien ligt het hieraan bij jullie? Ik draai hier 1, max 2 runs per dag in de afgelopen weken van allemaal minimaal 2 uur per run.

Deze redenatie geldt als je een Nefit thermostaat hebt hangen? 1010h?
En je zoneregeling puur zorgt voor de warmteverdeling in huis. En bij mij regelt die ook automatisch waterzijdig in trouwens.

[ Voor 19% gewijzigd door scarwoman op 18-10-2022 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
Willem senior schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:40:
@JackBol

Maar waarom laat je de warmtepomp met de 1010H thermostaat niet de woonkamer ,keuken,en bijkeuken zijn ding doen en dan de naregeling voor de andere kamers ?
Precies dit! Ruimteinvloed op de Nefit 1010 thermostaat is wat anders dan de zoneregeling. Je zoneregeling kan namelijk niet je stooklijn aanpassen. De 1010 wel.

[ Voor 11% gewijzigd door scarwoman op 18-10-2022 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Willem senior schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:40:
@JackBol

Ja dat is het idee. Ik heb de naregeling compleet open staan, dus de WP heeft de volledige controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
JackBol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:14:
[...]

Ja dat is het idee. Ik heb de naregeling compleet open staan, dus de WP heeft de volledige controle.
Mocht het niet nu lukken zou je de knoppen kunnen nummeren en er af halen om als het niet werkt weer te proberen en door het nummeren kun je ze later weer terug plaatsen
Want die knoppen gaan soms niet helemaal open 75% en dan zegt de naregeling namelijk 100% open
Maar dat moet je dus gaan proberen als het nu niet lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:46
Wat vinden jullie van dit gedrag? De warmtepomp heeft praktisch de hele nacht gedraaid voor CV en de temperatuur was vanmorgen op 20,1 graden. Is het echt normaal dat het zo lang duurt om weer terug te komen op 20,5 graden? Of moet ik instellingen veranderen? Het zijn lange runs zoals velen graag willen maar ik verwacht dan wel iets meer resultaat 🤣

Vanochtend rond 07:00 is de warmtepomp begonnen met het verwarmen van de boiler zoals in de grafiek wel te zien is. Mogelijk gaat hij daarna weer verder verwarmen maar dat is afwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-x2_LTnP8JP20Tzi2z1Cwnu1bZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t2DJDjo9xAmiHEf0kMPEoU4D.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-XssinAVD0iruIrFmoJxInsPNo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TIzagHosgcIATYYmZX7cVZ6A.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-10 23:04
scarwoman schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

Welke hiervan is jouw hoofdgroep? Bij mij is dat de woonkamer. Op deze groep (die bestaat uit 4 circuits. Meer circuits zorgt voor de belangrijke flow die essentieel is voor een warmtepomp) bevindt zich bij mij dan geen zoneregeling. Deze groep staat dus eigenlijk altijd open. Hier hangt ook de 1010H thermostaat.
Als de warmtepomp dus verwarmt wordt in ieder geval de woonkamer verwarmt waar de 1010H hangt. Hiermee kan de zoneregeling , die dus ontbreekt in de woonkamer, geen verstoring veroorzaken doordat het circuit dichtgegooid wordt door een zoneregeling. Hierdoor blijf ik tenminste altijd flow behouden dat pendelen weer tegengaat. Mijn stooklijn is nu bijna goed afgesteld waardoor mijn woonkamer altijd de gewenste 20,0 - 21,0 graden is. In alle overige kamers van het huis heb ik naregelingen.

Heb je een zoneregeling in je woonkamer bijkeuken en keuken apart? Je schrijft dat dit eigenlijk 1 grote ruimte is? Wat je dan kunt proberen is de zoneregeling in deze 3 ruimtes hoog in te stellen. Bijvoorbeeld 23 graden. Hiermee zorg je ervoor dat je zoneregeling in ieder geval geen roet in het eten gooit als je warmtepomp net lekker begonnen is met verwarmen. En als het dan echt 23 graden wordt dan staat je stooklijn te hoog.
Ik gebruik de keuken hier ook als extra ruimte om flow te behouden. De naregeling staat daar op 25 geloof ik. Eigenlijk is de zoneregeling daar overbodig voor mij.

Het klinkt misschien tegenstrijdig. Je wilt je verwarming natuurlijk zo energie-efficient mogelijk instellen waardoor je de zoneregeling in huis op 20 a 21 graden instelt. Dat is ook goed, maar je moet er ten allen tijden wel voor zorgen dat je flow blijft behouden op de hoofdgroep. Anders slaat je warmtepomp af. Ik ben ook met trial n error wijzer geworden hoor. Gewoon testen en kijken.
Het pendelgedrag wat ik zie bij jou, maar ook @Matadores en @Noxa is niet normaal. Er klopt iets niet. Misschien ligt het hieraan bij jullie? Ik draai hier 1, max 2 runs per dag in de afgelopen weken van allemaal minimaal 2 uur per run.

En je zoneregeling puur zorgt voor de warmteverdeling in huis. En bij mij regelt die ook automatisch waterzijdig in trouwens.
Scar.

Interessant verhaal.
Mijn conclusie:
Uw 'hoofdgroep' (woonkamer) kent geen separate regeling en staat altijd open.
Ofwel; communiceert rechtstreeks met de WP o.b.v. temperatuur retour water.
WP zet warm water klaar o.b.v. buitentemperatuur.
1010H (woonkamer) roept stop tegen WP als ingestelde temp. is bereikt.
Nee, ik corrigeer mezelf; 1010H speelt eigenlijk geen rol.

Mag ik het zo samenvatten?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Wollie91 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:20:
Wat vinden jullie van dit gedrag? De warmtepomp heeft praktisch de hele nacht gedraaid voor CV en de temperatuur was vanmorgen op 20,1 graden. Is het echt normaal dat het zo lang duurt om weer terug te komen op 20,5 graden? Of moet ik instellingen veranderen? Het zijn lange runs zoals velen graag willen maar ik verwacht dan wel iets meer resultaat 🤣

Vanochtend rond 07:00 is de warmtepomp begonnen met het verwarmen van de boiler zoals in de grafiek wel te zien is. Mogelijk gaat hij daarna weer verder verwarmen maar dat is afwachten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is trouwens been goed geïsoleerd huis uit 2016!

En is het ook normaal dat de temperatuur van een 300 liter boiler over de nacht afneemt met ongeveer 5 graden? De boiler staat op zolder waar het ongeveer 19,5 a 20 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Wat vinden jullie van dit gedrag?
Heb je een hoop thermische massa/vloerverwarming? Je CV heeft overdag haast niet aangestaan dus je vloer is koel. Wellicht dat hij die 3-4 uurtjes met name bezig is om de vloer op temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja zulke lange runs zijn normaal met een warmtepomp
Vind je het te koud in huis dan de stooklijn iets verhogen
En anders lekker laten staan en kijken en kijken bij kouder weer 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

scarwoman schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 18:12:
[...]

Wat je ook eens kunt doen is de aanvoertemperatuur in de gaten houden terwijl je warmtepomp start en gaat draaien. Als de aanvoertemperatuur de aanvoerstreeftemperatuur teveel overstijgt (>2,5 - 3 graden) slaat je warmtepomp weer af omdat die zn vermogen niet kwijt kan. Als je dit constateert weet je iig waar het probleem vandaan komt.
Ik heb vooralsnog alleen inzicht in de aanvoertemperatuur, nog geen BBQKees kastje of IP module. Maar afgelopen nacht alweer iets langere runs, nadat ik gisteren het voetpunt verhoogde van 25 naar 26 en de pomp van de vloerverwarming iets hoger zette.

Edit: ik zit live mee te kijken in het diagnose menu en zie inderdaad dat de aanvoertemperatuur boven de streeftemperatuur zit en oploopt richting die 2.5 graden erboven.

Vervolgens zet ik de verwarming (radiatoren) boven geheel open en de aanvoertemperatuur daalt netjes tot de streeftemperatuur :)

Maar… ik wil boven helemaal nog niet stoken en beneden wordt het eigenlijk iets te warm met de huidige stooklijn. Dus voor nu maar accepteren dat gewoon nog niet koud genoeg is voor langere runs dan een uur? :)
Wat je ook kunt checken is of je T0 sensor goed gemonteerd is. Op de juiste plek (heb je een buffervat?) en reageert die goed op warmte? Dit laatste kun je even checken door de sensor even tegen je hand te houden en de aanvoertemperatuur in de gaten te houden. Binnen minuut hoort de temperatuur dan te stijgen. Dan weet je of je daar geen storing hebt iig. Is namelijk een essentiële sensor die pendelen kan voorkomen.
De T0 sensor zit intern. Ik heb geen buffervat, wel een doorstroomvat. Voor zover ik kan achterhalen klopt het dan dat de sensor intern zit (hybride systeem).

[ Voor 16% gewijzigd door spok9 op 19-10-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
RobEppink schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:21:
[...]
Interessant verhaal.
Mijn conclusie:
Uw 'hoofdgroep' (woonkamer) kent geen separate regeling en staat altijd open. KLOPT
Ofwel; communiceert rechtstreeks met de WP o.b.v. temperatuur retour water. ?
WP zet warm water klaar o.b.v. buitentemperatuur. KLOPT
1010H (woonkamer) roept stop tegen WP als ingestelde temp. is bereikt. Nee, want ruimteinvloed staat uit op 1010H. De binnenunit roept tegen warmtepomp dat de aanvoerstreeftemperatuur is bereikt
Nee, ik corrigeer mezelf; 1010H speelt eigenlijk geen rol. Klopt

Mag ik het zo samenvatten?
Zie mijn reactie in de quote.
Je redenatie klopt alleen als je de ruimteinvloed uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
spok9 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

Edit: ik zit live mee te kijken in het diagnose menu en zie inderdaad dat de aanvoertemperatuur boven de streeftemperatuur zit en oploopt richting die 2.5 graden erboven.

Vervolgens zet ik de verwarming (radiatoren) boven geheel open en de aanvoertemperatuur daalt netjes tot de streeftemperatuur :)

Maar… ik wil boven helemaal nog niet stoken en beneden wordt het eigenlijk iets te warm met de huidige stooklijn. Dus voor nu maar accepteren dat gewoon nog niet koud genoeg is voor langere runs dan een uur? :)
Wat was je streeftemperatuur vanmorgen? graad of 27?
Wat je dan nog kunt proberen is je voetpunt wat te verlagen; 1 graad verlagen per 24 uur. Het lijkt erop dat je nu op zoek kunt naar de sweet spot waarbij je warmtepomp nét haar vermogen kwijt kan en je huis niet té warm wordt.
Als je die dan gevonden hebt --> afwachten tot kouder weer en verder finetunen.

En hoe staat jouw ruimteinvloed ingesteld nu? Die kan wel eens een vertekenend beeld geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
spok9 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 08:54:
[...]
De T0 sensor zit intern. Ik heb geen buffervat, wel een doorstroomvat. Voor zover ik kan achterhalen klopt het dan dat de sensor intern zit (hybride systeem).
Ja, dat klopt. Niks aan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

scarwoman schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Wat was je streeftemperatuur vanmorgen? graad of 27?
Wat je dan nog kunt proberen is je voetpunt wat te verlagen; 1 graad verlagen per 24 uur. Het lijkt erop dat je nu op zoek kunt naar de sweet spot waarbij je warmtepomp nét haar vermogen kwijt kan en je huis niet té warm wordt.
Als je die dan gevonden hebt --> afwachten tot kouder weer en verder finetunen.

En hoe staat jouw ruimteinvloed ingesteld nu? Die kan wel eens een vertekenend beeld geven.
Streeftemperatuur was 28 graden (voetpunt 26 graden). Ruimteinvloed staat nog uit.

Ik laat dit even draaien en zal dan inderdaad weer eens proberen het voetpunt te verlagen, hoewel dat dan natuurlijk ook weer tot kortere runs zal leiden vermoed ik?

Vermogen afgelopen nacht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6IPu0KJdO3XgjouBdM7AT278kQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LhXpEeXjaPdbr6VDmjkKkctR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door spok9 op 19-10-2022 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
spok9 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Streeftemperatuur was 28 graden (voetpunt 26 graden). Ruimteinvloed staat nog uit.

Ik laat dit even draaien en zal dan inderdaad weer eens proberen het voetpunt te verlagen, hoewel dat dan natuurlijk ook weer tot kortere runs zal leiden vermoed ik?

Vermogen afgelopen nacht:

[Afbeelding]
Radiatoren geven met 27 graden bijna geen warmte af maar door ze een klein beetje open te zetten kan wel de warmtepomp zijn vermogen beter kwijt en dat water is gelijk een buffer voor defrosts en het vergroot je systeem inhoud 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
scarwoman schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:10:
[...]

Zie mijn reactie in de quote.
Je redenatie klopt alleen als je de ruimteinvloed uitschakelt.
Scar dank.
Heb de indruk dat er ik er bijna ben.

WP acteert dus op buitentemp en bereiken van de streefwaarde aanvoer.
Mijn gevoel zegt me dat er daarnaast nog een ijkpunt moet zijn waar de WP op reageert (?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
scarwoman schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

Is het dan een idee om als test alle thermische knoppen los te koppelen van de verdeler? Dan wordt er verwarmd op basis van de stooklijn en idd geen invloed meer van de zoneregeling/thermostaat die de kleppen aanstuurt en op 20 graden staat ingesteld.
Instellingen WP vorige week samen met Nefit gechecked en staat ingesteld op 20/35 met max aanvoertemp 55gr. Nieuwbouw 2021 en 100% elektrisch WP en vvw.

Oja, iemand een goede tip voor een 3 fasen kwh meter voor in de groepenkast zodat ik op afstand het verbruik van de WP binnenunit kan monitoren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKP5NH2rIu6MUdI8Byyryprkll4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Ikht2iaWuz3DMplsYumytzq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Matadores op 19-10-2022 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeffreytigch
Matadores schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:52:
[...]

Is het dan een idee om als test alle thermische knoppen los te koppelen van de verdeler? Dan wordt er verwarmd op basis van de stooklijn en idd geen invloed meer van de zoneregeling/thermostaat die de kleppen aanstuurt en op 20 graden staat ingesteld.
Instellingen WP vorige week samen met Nefit gechecked en staat ingesteld op 20/35 met max aanvoertemp 55gr. Nieuwbouw 2021 en 100% elektrisch WP en vvw.

Oja, iemand een goede tip voor een 3 fasen kwh meter voor in de groepenkast zodat ik op afstand het verbruik van de WP binnenunit kan monitoren?

[Afbeelding]
Shelly vind ik wel fijn werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
[...]

[Afbeelding]
Ik gebruik voor stroom meting de kWh meter van Homewizard 1 fase en 3 fase heb ik hier tussen de warmtepomp zitten
Hebben eigen api en wifi verbinding om lokaal alles uit te lezen of via Home Assistant maar Domoticz kan ook
Of de app van Homewizard zelf die werkt ook natuurlijk
En ja je kunt het zonder naregeling proberen bevalt het niet zet je het weer terug of alleen bepaalde kamers er mee regelen maar niet alles want dat beperkt de warmtepomp te veel

[ Voor 6% gewijzigd door Willem senior op 19-10-2022 11:41 . Reden: Naregeling toegevoegd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Deze heb ik, installatie is 5 min werk als je niet bang bent om de meterkast open te maken. Is zichtbaar in de app en in Home Assistant.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

[ Voor 5% gewijzigd door HansRemmerswaal op 19-10-2022 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
SuperR1902 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 07:51:
[...]

Heb je een hoop thermische massa/vloerverwarming? Je CV heeft overdag haast niet aangestaan dus je vloer is koel. Wellicht dat hij die 3-4 uurtjes met name bezig is om de vloer op temperatuur te krijgen.
Het is een traditioneel gebouwde woning met een spouwmuur. Het zou inderdaad kunnen dat de warmtepomp in deze periode vooral bezig is om de vloer (55m2) iedere keer weer op te verwarmen..

@Willem senior
Als je het voetpunt iets verhoogd... Dan zal de vloer ook sneller opwarmen lijkt me? Misschien nog even niet te veel wijzigingen in deze periode van het jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Wollie91 op 19-10-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
HansRemmerswaal schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:11:
[...]

Deze heb ik, installatie is 5 min werk als je niet bang bent om de meterkast open te maken. Is zichtbaar in de app en in Home Assistant.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
En hoe ziet zo’n grafiek eruit in de app? Zou je een screenshot willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Wollie91 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:19:
[...]

Het is een traditioneel gebouwde woning met een spouwmuur. Het zou inderdaad kunnen dat de warmtepomp in deze periode vooral bezig is om de vloer (55m2) iedere keer weer op te verwarmen..

@Willem senior
Als je het voetpunt iets verhoogd... Dan zal de vloer ook sneller opwarmen lijkt me? Misschien nog even niet te veel wijzigingen in deze periode van het jaar.
Ik zou ook nog even wachten op kouder weer dan zie je beter wat de warmtepomp doet en dan kun je altijd de stooklijn nog iets aanpassen
Het is nu raar weer snachts koud genoeg voor een beetje verwarming en overdag kan de tuin deur open 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

Ik zou ook nog even wachten op kouder weer dan zie je beter wat de warmtepomp doet en dan kun je altijd de stooklijn nog iets aanpassen
Het is nu raar weer snachts koud genoeg voor een beetje verwarming en overdag kan de tuin deur open 8)
Willem, wijze woorden.

Vandaag is het, bij ons in het Oosten, al een beetje koud. En de schilder aan het werk. De buitendeuren staan open, eigenlijk een doodzonde. Heb gewoon de boel de boel gelaten en de WP draait als een zonnetje (op het zonnetje). Lange runs, modulerend naar een productieniveau van 3.4 kW.
Een mooie test voor de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Nu online
Matadores schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:22:
[...]

En hoe ziet zo’n grafiek eruit in de app? Zou je een screenshot willen delen?
Deze is home assistant Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEP2fEKLW2kdcVp9Mm9W4F5_1Fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfru6MLpPDhiTL4dwoHDgShS.jpg?f=fotoalbum_large
En 1 van de Homewizard app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoR46H5-7_zbBSECpuumrZTMkI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cTFX276WMjtOJNnxDEjvJw4f.jpg?f=fotoalbum_large
Had alleen gisteren van warmwater bereiding
Nog geen verwarming aan hier :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2H7RIOQ9NV33U7_foJhLKeuu5sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJfT6KPHGchQP70ua8ndmazk.jpg?f=fotoalbum_large
Door met je vinger over de grafiek tegaan zie je het verbruik op dat moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
[...]

[Afbeelding]
Hoe ziet jouw zoneregeling eruit? Als je die wat hoger instelt en op je verdeler kijkt hoeveel liter door de circuits gaat. Dan weet je iig al meer vóórdat je de hele zoneregeling eraf haalt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spok9

spok9

Groen...

+1 voor Shelly, gebruik ik ook, onder andere een Shelly EM voor de kWh en W metingen. De Shelly 3EM is 3-fase @Matadores. Werkt zelfstandig én integreert mooi met home assistant.
Willem senior schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:38:
[...]

Radiatoren geven met 27 graden bijna geen warmte af maar door ze een klein beetje open te zetten kan wel de warmtepomp zijn vermogen beter kwijt en dat water is gelijk een buffer voor defrosts en het vergroot je systeem inhoud 8)
Ik hoop dat 75m2 vloerverwarming (10cm hoh) plus doorstroomvat van 30 liter al wel voldoende systeeminhoud en buffer oplevert en dat ik de boel boven lekker dicht kan laten zolang het niet echt koud is :)

Vrolijk door experimenteren. De warmtepomp draaide zeker langer met de radiatoren open :)

Heb nu de pomp van de vloerverwarming zo ingesteld dat ik momenteel een delta t over de vloer heb van 2.5 graden. Volgende stap is mogelijk het voetpunt toch weer van 26 naar 25…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Wat doet de functie " Energieprijs-verhouding" precies?

Mijn aanname is dat de hybride warmtepomp overschakelt op gas wanneer het stoken met gas goedkoper is dan verwarmen met stroom? Maar hoe werkt dat in de praktijk? Is het zinvol de waarde aan te passen met deze rekensom = ( Elektraprijs [ct/kWh ] / Gasprijs [ct/kWh ] ) x 0,902.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:13
Wij zijn sinds begin dit jaar in ons nieuwbouwhuis getrokken en ik ben nu eens begonnen om de WP wat beter af te gaan stellen.

Een van de eerste dingen die me opviel was dat de installateur geen instellingen had veranderd en ik heb nu de basis instellingen van Nefit zelf er in gezet.
Daarnaast viel het me op de de Buderus pomp constant draait zodra de WP in de verwarmstand gaat. Zit hier nog iets van een regeling in de WP in die voorkomt dat dat ding 24/7 blijft draaien? De elektra kabel om de pomp van stroom te voorzien loopt de WP kast in dus je zou denken van wel. Maar er is in de handleidingen niks over te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Even een vraag ter bevestiging van mijn gedachten gang....

Ik heb alles lussen op de BG open en alle lussen op de 1e verdieping dicht.

Als de WP aangeeft dat de retourflow een temperatuur van 44C is, maar de terugkomende lussen op de vloerverdeler staat op 20C, dan lijkt me dat er ergens iets mis gaat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Ik zie iets wat ik niet helemaal snap.

Mijn warmtepomp gaat aan om 20:46 en de TCO en TC1 gaan omhoog.
De compressor power loop op naar 9.6 kW en rond 21:02 gaat deze naar 3.6 kW en om 21:11 naar 0 kW.
In de periode van 3.6 kW is de circulation pump speed ongeveer 0.

Waarom is gedurende die +/- 10 min de pump speed ongeveer 0? Is dat om de warmte in het buffervat te krijgen?

En ja het is een hele korte run, zo heb ik er een aantal per dag. Ben er mee bezig :) .

Grijs: Heat carrier return (TCO)
Rood: Heat carrier forward (TC1)
Blauw: HC1 Target flow temperature

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVNLDk9vR3BI8t80TR1Ph4iV01o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NSJ8QSbt0l2lXzBXE4qc0YOG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTHp1IbfxMHoN-0K2jedfJAGoow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vdXac6lDtpThzTxl82uUd8Nz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3scSFHRluhIJjV2uUKtxvHegjKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DjhyaL2wP0xEg22S9F4uFeck.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
jordyc schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:58:
Wij zijn sinds begin dit jaar in ons nieuwbouwhuis getrokken en ik ben nu eens begonnen om de WP wat beter af te gaan stellen.

Een van de eerste dingen die me opviel was dat de installateur geen instellingen had veranderd en ik heb nu de basis instellingen van Nefit zelf er in gezet.
Daarnaast viel het me op de de Buderus pomp constant draait zodra de WP in de verwarmstand gaat. Zit hier nog iets van een regeling in de WP in die voorkomt dat dat ding 24/7 blijft draaien? De elektra kabel om de pomp van stroom te voorzien loopt de WP kast in dus je zou denken van wel. Maar er is in de handleidingen niks over te vinden.
Volgens mij schakelt de buderus uit als er geen warmte (of koude) vraag meer is. Maar zo lang er behoefte aan warmte is en dat nog in het systeem lees buffervat zit, blijft hij het rondpompen. Maar vanaf deze tijd van het jaar tot volgend voorjaar zal de pomp vaak zo niet continu draaien.

Slim om de instellingen van de installateur nog eens na te lopen. Check ook vooral de OP nog even voor meer waardevolle info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
JackBol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:18:
Even een vraag ter bevestiging van mijn gedachten gang....

Ik heb alles lussen op de BG open en alle lussen op de 1e verdieping dicht.

Als de WP aangeeft dat de retourflow een temperatuur van 44C is, maar de terugkomende lussen op de vloerverdeler staat op 20C, dan lijkt me dat er ergens iets mis gaat toch?
Ja dat is vreemd. Zijn je radiatoren wel warm? En voelen je retourleidingen ook ongeveer 20 graden? Misschien is de meter die 20 graden aangeeft kapot of meet die de ruimtetemperatuur...

Pagina: 1 ... 30 ... 105 Laatste