JackBol schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:28:
[...]
De enige zone die eigenlijk in gebruik is is de beneden zone (woonkamer, keuken, bijkeuken).
Deze zitten op 1 groep (4 circuits) en gaan dus allemaal samen open en dicht. Dit is ook logisch want we hebben 1 grote ruimte die overloopt van wk naar keuken.
Welke hiervan is jouw hoofdgroep? Bij mij is dat de woonkamer. Op deze groep (die bestaat uit 4 circuits. Meer circuits zorgt voor de belangrijke flow die essentieel is voor een warmtepomp) bevindt zich bij mij dan geen zoneregeling. Deze groep staat dus eigenlijk altijd open. Hier hangt ook de 1010H thermostaat.
Als de warmtepomp dus verwarmt wordt in ieder geval de woonkamer verwarmt waar de 1010H hangt. Hiermee kan de zoneregeling , die dus ontbreekt in de woonkamer, geen verstoring veroorzaken doordat het circuit dichtgegooid wordt door een zoneregeling. Hierdoor blijf ik tenminste altijd flow behouden dat pendelen weer tegengaat. Mijn stooklijn is nu bijna goed afgesteld waardoor mijn woonkamer altijd de gewenste 20,0 - 21,0 graden is. In alle overige kamers van het huis heb ik naregelingen.
Heb je een zoneregeling in je woonkamer bijkeuken en keuken apart? Je schrijft dat dit eigenlijk 1 grote ruimte is? Wat je dan kunt proberen is de zoneregeling in deze 3 ruimtes hoog in te stellen. Bijvoorbeeld 23 graden. Hiermee zorg je ervoor dat je zoneregeling in ieder geval geen roet in het eten gooit als je warmtepomp net lekker begonnen is met verwarmen. En als het dan echt 23 graden wordt dan staat je stooklijn te hoog.
Ik gebruik de keuken hier ook als extra ruimte om flow te behouden. De naregeling staat daar op 25 geloof ik. Eigenlijk is de zoneregeling daar overbodig voor mij.
Het klinkt misschien tegenstrijdig. Je wilt je verwarming natuurlijk zo energie-efficient mogelijk instellen waardoor je de zoneregeling in huis op 20 a 21 graden instelt. Dat is ook goed, maar je moet er ten allen tijden wel voor zorgen dat je flow blijft behouden op de hoofdgroep. Anders slaat je warmtepomp af. Ik ben ook met trial n error wijzer geworden hoor. Gewoon testen en kijken.
Het pendelgedrag wat ik zie bij jou, maar ook @
Matadores en @
Noxa is niet normaal. Er klopt iets niet. Misschien ligt het hieraan bij jullie? Ik draai hier 1, max 2 runs per dag in de afgelopen weken van allemaal minimaal 2 uur per run.
Deze redenatie geldt als je een Nefit thermostaat hebt hangen? 1010h?
En je zoneregeling puur zorgt voor de warmte
verdeling in huis. En bij mij regelt die ook automatisch waterzijdig in trouwens.
[
Voor 19% gewijzigd door
scarwoman op 18-10-2022 22:16
]
Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie