Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 20:23
scarwoman schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:09:
[...]

ik heb aan @teacher even gevraagd hoe we de 1e post van dit topic aan kunnen passen. Volgens mij moet er nog toegang verleend worden. Dit weekend ga ik er ook mee aan de slag.
Gefixt. Nu kunnen we de eerste post aanpassen.

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01
Andrehj en Willem Senior, hoe hoog hebben jullie de ruimte temperatuur invloed staan?

Volgens mij is het niet zo dat de warmtepomp uitschakelde door een overschot van 0.2 graden op je thermostaat, maar schuift je stooklijn (en dus je vraag temperatuur) omlaag door de ruimtetemperatuur invloed. Daardoor wordt de uitschakelhysterese getriggerd en schakelt de warmtepomp uit als deze waarde overschreden wordt (150K.min). Maw de aanvoertemperatuur 150 minuten 1K boven de vraagtemperatuur zit. Of 75 minuten 2K of 37,5 min 3K etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:09
master1104 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 08:13:
Andrehj en Willem Senior, hoe hoog hebben jullie de ruimte temperatuur invloed staan?

Volgens mij is het niet zo dat de warmtepomp uitschakelde door een overschot van 0.2 graden op je thermostaat, maar schuift je stooklijn (en dus je vraag temperatuur) omlaag door de ruimtetemperatuur invloed. Daardoor wordt de uitschakelhysterese getriggerd en schakelt de warmtepomp uit als deze waarde overschreden wordt (150K.min). Maw de aanvoertemperatuur 150 minuten 1K boven de vraagtemperatuur zit. Of 75 minuten 2K of 37,5 min 3K etc.
Ik heb ruimteinvloed op 1K staan

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet. Ik draai op vaste aanvoertemperatuur met een externe thermostaat. Maar heb dan ook helemaal geen Nefit. >:)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Willem senior schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:15:
[...]

Ik gebruik ECO stand en daar staat start warmwater maken op 42 graden gaat dan aan bij 41 graden ongeveer
En uit op 55 graden en stopt dan bij 49 graden ongeveer tel daarbij 5 graden op en je zou boven in het boilervat warmwater van 55 graden hebben zo werd het mij verteld door Nefit
Top sensor heeft Nefit niet vandaar die 5 graden software matig ( fictieve sensor )
Dat de temperatuur boven in het warmwaterbad 5 graden hoger wordt klopt niet.
Door het opwarmen gaat het water in het vat circuleren.

Zie hier de metingen van vanochtend na de legionella run van 60 graden.
Warmwater is van Nefit in het midden.
Temperatuur sensor 1 is boven.
Temperatuur sensor 4 is onder.

De temperatuur die Nefit aangeeft in de app brengt de meeste mensen op het verkeerde been.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlgVVpQq_c1PSjYiyClx7rmkMd0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dZdq8MnFst5aNYnuefpStBcF.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHz8h8zfRj9kNn5iYxt0CXVewZk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rjI5wdPax5xpjh1kKj6RXviq.png?f=fotoalbum_large

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:32
Hoe lang mag/ moet een warmtepomp (split 7.0) er over doen om een woonkamer van 50m2 (goed geïsoleerd huis!) te verwarmen van 20 naar 20,5 graden? De warmtepomp draait op een vermogen van ongeveer 3,7 kW. Aanvoertemperatuur ligt rond de 23 a 24 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:32
hansbot schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 09:24:
[...]

Dat de temperatuur boven in het warmwaterbad 5 graden hoger wordt klopt niet.
Door het opwarmen gaat het water in het vat circuleren.

Zie hier de metingen van vanochtend na de legionella run van 60 graden.
Warmwater is van Nefit in het midden.
Temperatuur sensor 1 is boven.
Temperatuur sensor 4 is onder.

De temperatuur die Nefit aangeeft in de app brengt de meeste mensen op het verkeerde been.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
De tw 1 sensor is de sensor die op ongeveer 2/3 van de boiler zit. Zie ook onderstaande afbeelding van Nefit.

Bij een legionella run wordt doorverwarmd tot de tw1 sensor daadwerkelijk de ingestelde temperatuur bereikt. Dit is bij het opwarmen van het sanitair water normaal gesproken niet het geval! Dan wordt er softwarematig ongeveer 5 graden bij geteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUJTmRFEB8nsRFyx6p3D1l_pFn0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/91EJkwoUSTx7SCJRQYKWnYMU.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Wollie91 op 08-10-2022 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:13

Master.

Ik heb de indruk dat u hier een relevant thema aansnijdt.
Maar als leek krijg ik er de vingers nog niet achter.
Kunt u het nog eens wegschrijven voor de minder getalenteerden onder ons.
Alvast bedankt.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior

Kreeg een ingeving na je berichtje over de uitschakelhysterese

Ik vraag me af als ik dan de uitschakelhysterese van de standaard 150K.min naar 200K.min zet of lager maar dat zouden we kunnen proberen
Dan kun je dus langer op een lagere aanvoertemperatuur draaien ( is als het goed is zuiniger )
en toch het huis en vloer lekker warm krijgen zonder dat de warmtepomp afslaat
Denk ik zo een beetje goed voor deze instelling 8)

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:27
ja, alleen gaat die dan ook trager aan. Helaas kan je de aan- en uit hystereses niet apart instellen zover ik dat zie. En het is een van de instellingen die ik niet via het bbq kastje/ home assistant kan vinden. (Wat ik daar nog mis zijn stille modus en voor hybride de stroom vs gasprijs instelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
[quote]Willem senior schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Gewoon op de thermostaat daar loop ik toch langs als ik ga slapen

Willem.

Is er verder een verschil in de reactie van de WP of je tijdelijke verlaging handmatig op de thermostaat instelt of automatisch via de klok in de Enviline?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 10:25:
Hoe lang mag/ moet een warmtepomp (split 7.0) er over doen om een woonkamer van 50m2 (goed geïsoleerd huis!) te verwarmen van 20 naar 20,5 graden? De warmtepomp draait op een vermogen van ongeveer 3,7 kW. Aanvoertemperatuur ligt rond de 23 a 24 graden.
Dat ligt aan je afgifte systeem en isolatie van het huis dus een vaste tijd staat daar niet voor
Maar hier duurt dat ongeveer 4 uur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 14:15:
[quote]Willem senior schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Gewoon op de thermostaat daar loop ik toch langs als ik ga slapen

Willem.

Is er verder een verschil in de reactie van de WP of je tijdelijke verlaging handmatig op de thermostaat instelt of automatisch via de klok in de Enviline?
Volgens mij maakt dat niet uit
Alleen het klokprogramma gaat op je ingestelde tijd en die tijd wisselt bij mij s,morgens en savonds vandaar dat ik het op de thermostaat doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
@Andre1973 Ik heb het electriche element op 6 KW ingesteld ik vond 9 Kw niet nodig en het duurt niet veel langer een legionella run op 6 Kw
Voor een grote boiler zou het misschien wel kunnen uitmaken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scarwoman
Willem senior schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:02:
@Andre1973 Ik heb het electriche element op 6 KW ingesteld ik vond 9 Kw niet nodig en het duurt niet veel langer een legionella run op 6 Kw
Voor een grote boiler zou het misschien wel kunnen uitmaken
Thanks, ik ben alvast bezig geweest met de 1e post. Nu nog wat warrig en stukjes bij elkaar. Als je wilt wijzigen , geen probleem natuurlijk. Wil je misschien een eenduidig stuk schrijven over het afstellen van de stooklijn? Jij bent daar ervaren in.

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
scarwoman schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 17:40:
[...]

Thanks, ik ben alvast bezig geweest met de 1e post. Nu nog wat warrig en stukjes bij elkaar. Als je wilt wijzigen , geen probleem natuurlijk. Wil je misschien een eenduidig stuk schrijven over het afstellen van de stooklijn? Jij bent daar ervaren in.
Ziet er mooi en overzichtelijk uit @scarwoman daar ga ik niks aan te veranderen :)
Ik zal proberen een handleiding te schrijven voor de stooklijn en hier plaatsen zodat je die weer kunt toevoegen aan de TS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem senior
@scarwoman

Hoe een goede stooklijn vinden
Zet eerst alle radiatoren en vloerverwarming vol open
Maar pas op met een radiator dicht bij de warmtepomp
Als je die hebt hou die dan dicht
Dan stooklijn instellen
Begin op voetpunt 25 graden en eindpunt op 35 graden
Dan thermostaat op de gewenste temperatuur en 24 uur laten staan (een dag )
Kijk wanneer de warmtepomp aangaat en schijf dat op
Hou in de gaten wanneer de warmtepomp stopt
En reken uit hoelang de warmtepomp gedraaid heeft
Na 24 uur kijken of de ingestelde temperatuur gehaald is
Zo ja laten staan
Zoniet stooklijn aanpassen
Was het te warm in de kamer dan Voetpunt op 23 graden zetten
Was het te koud dan Voetpunt op 26 graden zetten en weer 24 uur testen
Als je het voetpunt lager instelde kijk dan of de warmtepomp nog net zolang als de eerste test run blijft draaien
Ga uit van 2 tot 3 uur draaien dan heeft de warmtepomp de tijd om terug te moduleren naar minimum vermogen
En een handige tool kan zijn
Boven vriespunt zeg van 10 graden tot 0 graden buitentemperatuur
Verander dan het voetpunt als het te koud of te warm wordt in de kamer waar de thermostaat hangt
Na het vriespunt -1 tot -10 dan stel je het eindpunt omhoog als het te koud is en omlaag als het te warm wordt in de kamer waar de thermostaat hangt

Misschien handig om mijn gepinde post en de reactie van Andrehj er bij te zetten over het minimum vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Willem senior schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:53:
[...]

Kreeg een ingeving na je berichtje over de uitschakelhysterese

Ik vraag me af als ik dan de uitschakelhysterese van de standaard 150K.min naar 200K.min zet of lager maar dat zouden we kunnen proberen
Dan kun je dus langer op een lagere aanvoertemperatuur draaien ( is als het goed is zuiniger )
en toch het huis en vloer lekker warm krijgen zonder dat de warmtepomp afslaat
Denk ik zo een beetje goed voor deze instelling 8)
Ik heb hem hier inderdaad op 300K.min staan. Daardoor loopt hij langer door als hij boven zijn streeftemperatuur komt, en zoals terecht al opgemerkt gaat hij dus ook later aan. Persoonlijk merk ik met onze 100m2 vloerverwarming dat ik geen nadeel ervaar van het latere inschakelen, zeker omdat een evt. daling onder de gewenste ruimtetemperatuur de stooklijn omhoog schuift (ruimteinvloed van kamerthermostaat staat hier op 2K) waardoor de 300K.min ook eerder gehaald wordt. En idd andersom werkt dit ook zo, als hij te ver doorschiet regelt de thermostaat de stooklijn omlaag waardoor hij ook weer eerder de 300K.min haalt.

Let wel, onze warmtepomp draait nog maar een maandje, dus ik moet de winter nog ondervinden en de groepen nog hydraulisch inregelen. Wat ik toe nu toe iig heb aangepast om een rustig regelgedrag te krijgen:

- CV Pomp op altijd aan (zakt terug naar 10% en blijft daarop langzaam en nagenoeg onhoorbaar draaien waardoor je de echte vloer temperatuur op je warmtepomp meet)
- 150 K.min -> 300k.min
- Ruimtevoeler op 2K
- Stooklijn voetpunt 20gr en eindpunt (-15gr) 40gr.
- Bijverwarming vanaf -5gr pas toestaan
- Domoticz routine die mijn thermostaat (1010H) via BBQKees o.b.v. binnen en buitentemperatuur manipuleert. Bij een warme avond stelt hij om 22u 1gr nachtverlaging t/m 06u in en bij een warme dag én warme woonkamer stelt hij de thermostaat in op 15 gr (mits verwarmen modus, koelmodus uiteraard niet) in zodat de warmtepomp niet onnodig aanspringt. Dit voert vrij ver voor de leek, maar wellicht handig voor een andere soortgelijke domotica freak 8)7 :D

Ik heb geen buffervat, dus neem svp niet zomaar waardes over als je wel een buffervat hebt. :P

Verder had ik de groepen veel te ver dichtgeknepen waardoor de CV pomp al snel op 85% bleef draaien. Nu alles op ~3L per groep gezet als de CV pomp maximaal loopt, daardoor heeft hij veel meer flow waardoor de aanvoertemperatuur minder ver doorschiet én de CV pomp na een tijdje terugregelt naar 40-60%.

[ Voor 12% gewijzigd door master1104 op 08-10-2022 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
RobEppink schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:40:
[...]

Master.

Ik heb de indruk dat u hier een relevant thema aansnijdt.
Maar als leek krijg ik er de vingers nog niet achter.
Kunt u het nog eens wegschrijven voor de minder getalenteerden onder ons.
Alvast bedankt.
Als je een gerichte vraag hebt wil ik die uiteraard beantwoorden :) Ik kan het niet heel anders uitleggen dan ik al gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
master1104 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:34:
[...]

Als je een gerichte vraag hebt wil ik die uiteraard beantwoorden :) Ik kan het niet heel anders uitleggen dan ik al gedaan heb.
Master.
Ik ben op zoek naar hapklare brokken.
Maar al lezend en herlezend wordt ik wel wijzer. Dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-10 20:41
Ik ben heel blij met de eerste post! Goed gedaan iedereen die hier direct of indirect aan heeft bijgedragen.

Als dit grofweg de samenvatting is van 113 pagina's met reply's, dan is het misschien een goed moment om een deel 2 te maken en dit deel 1 af te sluiten?

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:58

spok9

Groen...

Super die uitbreidingen aan de eerste post, alles netjes en duidelijk bij elkaar :)

Is er iemand die iets kan zeggen over de pompsnelheid van vloerverwarming met mengverdeler in een hybride systeem? Hoe optimaliseer je dit i.c.m. de warmtepomp?

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scarwoman
Deze startdocumenten kwam ik nog tegen bij Nefit.

Gaat over de werking van WP.
All-ellectric: https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf?file=6721817925
Hybride: https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf?file=6721817926

Heb ze gelijk maar even toegevoegd aan de eerste post van dit topic.

[ Voor 8% gewijzigd door scarwoman op 09-10-2022 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
In het start document staat nu een topic over waterzijdig inregelen. Misschien handig om te verwijzen naar een bestaande groep waar dit heel duidelijk wordt uitgelegd.

Gas besparen door middel van CV tuning deel III

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
HansRemmerswaal schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:25:
In het start document staat nu een topic over waterzijdig inregelen. Misschien handig om te verwijzen naar een bestaande groep waar dit heel duidelijk wordt uitgelegd.

Gas besparen door middel van CV tuning deel III
Thanks, heb ik erbij gezet.
Als er nog meer dingen bij moeten of wijzigen, no problem

[ Voor 6% gewijzigd door scarwoman op 09-10-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:51
master1104 schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:27:
[...]

Ik heb hem hier inderdaad op 300K.min staan. Daardoor loopt hij langer door als hij boven zijn streeftemperatuur komt, en zoals terecht al opgemerkt gaat hij dus ook later aan. Persoonlijk merk ik met onze 100m2 vloerverwarming dat ik geen nadeel ervaar van het latere inschakelen, zeker omdat een evt. daling onder de gewenste ruimtetemperatuur de stooklijn omhoog schuift (ruimteinvloed van kamerthermostaat staat hier op 2K) waardoor de 300K.min ook eerder gehaald wordt. En idd andersom werkt dit ook zo, als hij te ver doorschiet regelt de thermostaat de stooklijn omlaag waardoor hij ook weer eerder de 300K.min haalt.

Let wel, onze warmtepomp draait nog maar een maandje, dus ik moet de winter nog ondervinden en de groepen nog hydraulisch inregelen. Wat ik toe nu toe iig heb aangepast om een rustig regelgedrag te krijgen:

- CV Pomp op altijd aan (zakt terug naar 10% en blijft daarop langzaam en nagenoeg onhoorbaar draaien waardoor je de echte vloer temperatuur op je warmtepomp meet)
- 150 K.min -> 300k.min
Heb je split of een monoblock uitvoering? Zover mij bekend zou de wijziging van 150 naar 300k.min alleen bij een split uitvoering kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
scarwoman schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 19:22:
[...]

Thanks, heb ik erbij gezet.
Als er nog meer dingen bij moeten of wijzigen, no problem
Hoi @scarwoman ziet er goed uit de openingspost. Geeft al een goed overzicht van de werking en de standaard vragen die naar voren komen.Wellicht nog de volgende aanvullingen:
- bij systemen met zone regeling wordt de Ruimteinvloed op Uit gezet en de Kamertemperatuur-offset op 0K, zodat de 1010h alleen nog maar als WAR regeling fungeert en de zoneregeling per ruimte de temperatuur kan regelen
- De flow instelling op de pomp in de Buderus unit. Deze zal bij de meeste installaties stand 2 zijn. Op de vloerverwarming verdelers moet de DeltaT tussen in de ingang en uitgang van elke vloerverwarming zone gelijk zijn aan het ingestelde verschil tussen de TC3 en TC0 instelling, dus bij vloerverwarming 5K. De instelling van deze DeltaT per vloerverwarming zone gebeurd door de flow per vloerverwarming zone in te stellen, net zolang totdat je een DeltaT van 5K hebt.
- Demping gebouwentype: voor een woning die de afgelopen 10 jaar is neergezet waarbij gebruik is gemaakt van snelle bouwblokken (rode holle bouwstenen voor de binnen- en buitenmuren volstaat de stand gemiddeld
- Monitoren warmtepomp kan ook met Husdata (www.husdata.se)
- Koeling zou nog kunnen worden toegevoegd, met informatie over de vertragingen die in de software zitten, de plaats van de dauwsensor, 1010 versus 1010h en de mogelijkheid om de koelmodus handmatig te forceren, dauwpunt temperatuur verschil en dauwpuntstemperatuur (minimale aanvoer streeftemperatuur)
- Bij foutmeldingen: de foutmelding A01/5271 alarm cv circuit hoge aanvoertemperatuur welke kan optreden na een legionellarun. Is op te lossen door de maximale aanvoertemperatuur te verhogen naar 55 graden Celsius
Als me nog andere dingen te binnen schieten dan laat ik je dat wel weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Nous112 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 23:34:
[...]

- bij systemen met zone regeling wordt de Ruimteinvloed op Uit gezet en de Kamertemperatuur-offset op 0K, zodat de 1010h alleen nog maar als WAR regeling fungeert en de zoneregeling per ruimte de temperatuur kan regelen
Ik zal je tekst erin kopiëren. Voel je vrij om verder uit te breiden :)
Alleen bij een zone regeling is het volgens mij niet per definitie zo dat je de ruimteinvloed uit moet schakelen. Externe factoren als zoninstraling, veel mensen of wat dan ook dat veel warmte gegenereerd wordt dan niet meegenomen, waardoor je stooklijn niet gecorrigeerd kan worden. Dat kan in sommige situaties een te warme woning opleveren.
Ik gebruik ruimteinvloed icm zoneregeling en werkt goed. Warmtepomp gaat aan en zoneregeling zorgt voor ideale warmteverdeling.
Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
In de begin post staat bij "stappenplan om jouw perfecte stooklijn te vinden"

2. Zet eerst alle radiatoren en vloerverwarming vol open. Maar pas op met een radiator dicht bij de warmtepomp. Als je die hebt hou die dan dicht om te voorkomen dat die je test verstoord.

Waarom? Hoe kan de radiator dicht bij de warmtepomp de test beïnvloeden? Is dit omdat de omgevingstemperatuur dan de aanvoertemperatuursensor beïnvloed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
scarwoman schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 00:32:
[...]

Ik zal je tekst erin kopiëren. Voel je vrij om verder uit te breiden :)
Alleen bij een zone regeling is het volgens mij niet per definitie zo dat je de ruimteinvloed uit moet schakelen. Externe factoren als zoninstraling, veel mensen of wat dan ook dat veel warmte gegenereerd wordt dan niet meegenomen, waardoor je stooklijn niet gecorrigeerd kan worden. Dat kan in sommige situaties een te warme woning opleveren.
Ik gebruik ruimteinvloed icm zoneregeling en werkt goed. Warmtepomp gaat aan en zoneregeling zorgt voor ideale warmteverdeling.
Of bedoel je iets anders?
De teksten die ik had ingevoerd moeten misschien nog wat logischer worden neergeschreven, is laat op de avond op een iPad gedaan en dus niet echt ideaal. :)
De instelling van de zoneregeling is bij mij ooit ingesteld en uitgelegd door een technisch specialist van Nefit zelf, dit omdat de installateur het i.c.m. de vloerverwarming zoneregeling het niet ingeregeld kreeg. Hij gaf aan dat als door zonneinstraling zowel ruimtethermostaat van de zoneregeling als de 1010 beide zullen uitschakelen, waardoor de warmtepomp zelf ook uitschakelt. En dat werkt goed in mijn geval.
Andere aanvullingen die mij nog te binnen schieten:
- Demping gebouwtype: HBS (hout skelet bouw) heeft een lichte demping; huizen met betonnen en/of kalkzandsteen muren hebben een zware demping
- onderhoud: de lamellen van de buitenunit voorzichtig schoonmaken en vrijhouden van spinrag en bladeren
- wat is een defrost
- iets vermelden over het voorkomen van geluidsoverlast voor de buren: wetgeving ( geluidsnormen en berekeningstool van de overheid waarmee een installateur moet aantonen dat het geluidsniveau binnen de wettelijke grenzen blijft), maatregelen (nachtverlaging, voldoende afstand van buitenunit tot aan erfgrens)
- iets vermelden over maatregelen om trillingensgeluiden te voorkomen en op te lossen
- sneeuwvrij houden buitenunit bij sterke sneeuwval en het vrijhouden van de afvoer van de buitenunit bij strenge vorst

Ik zal in de komende dagen de teksten hiervoor nog wel uitbreiden en je deze via een pb toesturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
HansRemmerswaal schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:23:
In de begin post staat bij "stappenplan om jouw perfecte stooklijn te vinden"

2. Zet eerst alle radiatoren en vloerverwarming vol open. Maar pas op met een radiator dicht bij de warmtepomp. Als je die hebt hou die dan dicht om te voorkomen dat die je test verstoord.

Waarom? Hoe kan de radiator dicht bij de warmtepomp de test beïnvloeden? Is dit omdat de omgevingstemperatuur dan de aanvoertemperatuursensor beïnvloed?
Bij een vloerverwarming duurt het lang voordat de vloer is opgewarmd en houdt dus een langere tijd een grotere DeltaT over de in een uitgang van de vloerverwarming. Een radiator warmt veel sneller op waardoor de DeltaT tussen in en uitgang sneller kleiner zal worden, wat je inregelproces van je vloerverwarming verstoord. Pas als je de WAR instellingen hebt gevonden met alleen de vloerverwarming kan je de radiator erbij openen, echter vaak zal dit dit als de radiator in hetzelfde circuit zit als de vloerverwarming een speciale radiator moeten zijn die al veel warmte afgeeft bij lage temperaturen (laag temperatuur radiator).

[ Voor 8% gewijzigd door Nous112 op 10-10-2022 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Nous112 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:36:
[...]

De teksten die ik had ingevoerd moeten misschien nog wat logischer worden neergeschreven, is laat op de avond op een iPad gedaan en dus niet echt ideaal. :)
De instelling van de zoneregeling is bij mij ooit ingesteld en uitgelegd door een technisch specialist van Nefit zelf, dit omdat de installateur het i.c.m. de vloerverwarming zoneregeling het niet ingeregeld kreeg. Hij gaf aan dat als door zonneinstraling zowel ruimtethermostaat van de zoneregeling als de 1010 beide zullen uitschakelen, waardoor de warmtepomp zelf ook uitschakelt. En dat werkt goed in mijn geval.
Dat werkt dan dus anders dan mijn zone-regeling. Hier wordt door de zone-regeling ervoor gezorgd dat de warmte juiste verdeeld wordt en er voldoende deltaT overblijft.
De zone-regeling kan de WP niet laten starten of stoppen, waardoor ruimteinvloed goed werkt. Bij jouw zorgt de zone-regeling eigenlijk voor de ruimteinvloed als ik het goed begrijp? Misschien goed om aan te geven idd in de 1e post.
Ik heb je mede-auteur gemaakt van de eerste post. Als het goed is kun je gelijk wijzigingen uitvoeren nu.

[ Voor 3% gewijzigd door scarwoman op 10-10-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Nous112 schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:47:
[...]

Bij een vloerverwarming duurt het lang voordat de vloer is opgewarmd en houdt dus een langere tijd een grotere DeltaT over de in een uitgang van de vloerverwarming. Een radiator warmt veel sneller op waardoor de DeltaT tussen in en uitgang sneller kleiner zal worden, wat je inregelproces van je vloerverwarming verstoord. Pas als je de WAR instellingen hebt gevonden met alleen de vloerverwarming kan je de radiator erbij openen, echter vaak zal dit dit als de radiator in hetzelfde circuit zit als de vloerverwarming een speciale radiator moeten zijn die al veel warmte afgeeft bij lage temperaturen (laag temperatuur radiator).
Dat snap ik, maar de tekst gaat specifiek over een radiator dichtbij de warmtepomp.

Stel, je hebt vloerverwarming begane grond, op de eerste etage 4 radiatoren en op zolder 2 radiatoren waarvan 1 in de buurt van de warmtepomp.

Waarom moet die ene in de buurt van de warmtepomp dan dicht omdat deze het inregel process zou verstoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Mooie 1e post gemaakt.
Dank en complimenten aan het adres van de opstellers.

Voorts
Er wordt vaak gesproken over nachtVERLAGING.
Ik zit na te denken over nachtVERHOGING.
En wel om reden, dat de kWh tarieven op ons dynamisch contract van 01.00 uur tot 05.00 uur substantieel lager zijn dan de piek rond 07.00 tot 09.00 uur. Mijn ervaring is, dat juist op die momenten van de hoge tarieven de WP hard aan de slag gaat vanwege de dalende buitentemperaturen in de vroege ochtend.
De essentie is dus dat er op de momenten van lage tarieven veel warmte in huis wordt gehaald, waarmee de momenten van hoge tarieven overbrugd worden. Tariefverschillen kWh € 0,25.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:51
HansRemmerswaal schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

Dat snap ik, maar de tekst gaat specifiek over een radiator dichtbij de warmtepomp.

Stel, je hebt vloerverwarming begane grond, op de eerste etage 4 radiatoren en op zolder 2 radiatoren waarvan 1 in de buurt van de warmtepomp.

Waarom moet die ene in de buurt van de warmtepomp dan dicht omdat deze het inregel process zou verstoren?
Omdat de retour leiding van die radiator snel warm wordt een daarmee de retour temperatuur naar de pomp.

De warmtepomp denkt dan dat het hele systeem warm is geworden. Maar in werkelijkheid met je vloer beneden nog beginnen met opwarmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackbard
@RobEppink mooi, ben ik niet de enige met dynamischen tariefen. Zullen er vast meer worden de komende tijd, ik ben er erg blij mee op dit moment, en zeker als de regering het risico van hoge prijzen wegneemt. De lage prijzen s'nachts wegen meestal zwaarder dan de nadeel van lagere temperaturen. Je kan dus een eenvoudig klokprogramma doen om de piektijden te omzeilen. Ik heb in home assistant wat automaties aangemaakt die de prijzen van de komende uren bekijken en daarop inspelen. Gebouwdemping heb ik dan maar uit staan want daar heb ik niks aan.
Pompadour schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:39:
Heeft iemand wel eens gekeken naar het verschil in efficiëntie tussen normale en stille modus? Ik heb geen last van het geluid (buitenunit staat achter de garage), dus als normale modus efficiënter is dan gaat de stille modus er weer af.
hierop kon ik geen reactie vinden. Is er iemand die daar iets over kan zeggen?
Ik probeer om een statistiek te krijgen, maar die is wel moeilijk vergelijken omdat het erg van de buitentemperatuur afhankelijk is. In het plaatje hieronder zie ik dat de COP de afgelopen 2 relatief koude nachten met stille modus wat lager (4,3) was dan eerder zonder (4,4). Eind septemer had ik eens een (warme) week waar de stille modus 4,7 haalde. (Ik deel de waarde van geleverd kWh door verbruik). Er staat trouwens ook de relatie stroom-/gasprijs erbij van de dynamische tarief. Alles erboven is winst, en zodra die boven de COP komt, zet ik de gasketel weer aan (handmatig helaas).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3_9zDn75j1iOxcmPhvdh0-2S1k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FrZR4rsvjCSNk4kkkufvhJI7.png?f=user_large
Ik denk dus dat de stille modus niet erg een verbetering van de effiëntie is. Voor mij is er nog het nadeel dat die wat trager is en dus niet snel genoeg op wisselende tariefen inspeelt onder een bepaalde buitentemperatuur. Helemaal zeker weet ik het niet, en ik kon helaas ook geen label van de fabrikant vinden. Die geeft alleen wat COPd's onder deellast.

Ja ik heb een hybride, kan trouwens geen Buderus pomp verkennen, die zit binnen denk ik.
Verder mooie topicstarter post! @scarwoman

[ Voor 9% gewijzigd door hackbard op 10-10-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Noxa schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:46:
Omdat de retour leiding van die radiator snel warm wordt een daarmee de retour temperatuur naar de pomp.

De warmtepomp denkt dan dat het hele systeem warm is geworden. Maar in werkelijkheid met je vloer beneden nog beginnen met opwarmen.
Maar in principe is dit dan toch waar voor alle andere radiatoren en niet alleen die ene dicht in de buurt van de warmtepomp?

Stel, je hebt vloerverwarming begane grond, op de eerste etage 4 radiatoren en op zolder 2 radiatoren waarvan 1 in de buurt van de warmtepomp. Wat maakt die ene in de buurt van de warmtepomp zo bijzonder in dit hele verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:02
RobEppink schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:01:
Mooie 1e post gemaakt.
Dank en complimenten aan het adres van de opstellers.
Absoluut +1 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

Maar in principe is dit dan toch waar voor alle andere radiatoren en niet alleen die ene dicht in de buurt van de warmtepomp?

Stel, je hebt vloerverwarming begane grond, op de eerste etage 4 radiatoren en op zolder 2 radiatoren waarvan 1 in de buurt van de warmtepomp. Wat maakt die ene in de buurt van de warmtepomp zo bijzonder in dit hele verhaal?
Die ene radiator was bij mij een kleine radiator van de wc en daar achter staat de warmtepomp
Toen ik die vol open zette kreeg ik een soort kortsluiting tussen de aanvoer en retour
Waardoor de retour te snel warm was en de warmtepomp uitschakelt
Een warmtepomp pomp veel meer water rond en het water kiest de makkelijkste weg in mijn geval was dat die kleine radiator net achter de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:48:
@RobEppink mooi, ben ik niet de enige met dynamischen tariefen. Zullen er vast meer worden de komende tijd, ik ben er erg blij mee op dit moment, en zeker als de regering het risico van hoge prijzen wegneemt. De lage prijzen s'nachts wegen meestal zwaarder dan de nadeel van lagere temperaturen. Je kan dus een eenvoudig klokprogramma doen om de piektijden te omzeilen. Ik heb in home assistant wat automaties aangemaakt die de prijzen van de komende uren bekijken en daarop inspelen. Gebouwdemping heb ik dan maar uit staan want daar heb ik niks aan.

[...]

hierop kon ik geen reactie vinden. Is er iemand die daar iets over kan zeggen?
Ik probeer om een statistiek te krijgen, maar die is wel moeilijk vergelijken omdat het erg van de buitentemperatuur afhankelijk is. In het plaatje hieronder zie ik dat de COP de afgelopen 2 relatief koude nachten met stille modus wat lager (4,3) was dan eerder zonder (4,4). Eind septemer had ik eens een (warme) week waar de stille modus 4,7 haalde. (Ik deel de waarde van geleverd kWh door verbruik). Er staat trouwens ook de relatie stroom-/gasprijs erbij van de dynamische tarief. Alles erboven is winst, en zodra die boven de COP komt, zet ik de gasketel weer aan (handmatig helaas).
[Afbeelding]
Ik denk dus dat de stille modus niet erg een verbetering van de effiëntie is. Voor mij is er nog het nadeel dat die wat trager is en dus niet snel genoeg op wisselende tariefen inspeelt onder een bepaalde buitentemperatuur. Helemaal zeker weet ik het niet, en ik kon helaas ook geen label van de fabrikant vinden. Die geeft alleen wat COPd's onder deellast.

Ja ik heb een hybride, kan trouwens geen Buderus pomp verkennen, die zit binnen denk ik.
Verder mooie topicstarter post! @scarwoman
Stille modus knijpt de warmtepomp zodat deze rustiger draait met lagere ventilator snelheid buiten
Wat dus stiller is maar daardoor lever je wel efficiëntie in
Ik heb zelf de stille modus nog nooit geprobeerd dus meer weet ik daar ook niet van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
Heeft iemand een Home Assistant template voor het berekenen van de SCOP/COP van een Enviline warmtepomp?

Ik ben een absolute HA noob, dus ik krijg het (nog) niet aan de praat. Maar ik ben vast niet de eerste die dit in elkaar wil draaien.

Overigens dikke kudo's voor de openings post. Zeer duidelijke uitleg, daar kan ik de komende weken mooi mee aan de slag.
HansRemmerswaal schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 10:58:
[...]

In jouw geval zou ik beide radiatoren dichtdraaien op zolder en met de overige radiatoren en VV de stooklijn instellen. Ik denk dat je dan het beste resultaat krijgt.

Wat je ook kan doen is die radiatoren waterzijdig knijpen (zie waterzijdig inregelen topic) zodat de retour flow heel laag wordt. Maar ook dat zou ik doen nadat de rest op orde is.

[ Voor 53% gewijzigd door Noxa op 10-10-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
scarwoman schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 09:34:
[...]

Dat werkt dan dus anders dan mijn zone-regeling. Hier wordt door de zone-regeling ervoor gezorgd dat de warmte juiste verdeeld wordt en er voldoende deltaT overblijft.
De zone-regeling kan de WP niet laten starten of stoppen, waardoor ruimteinvloed goed werkt. Bij jouw zorgt de zone-regeling eigenlijk voor de ruimteinvloed als ik het goed begrijp? Misschien goed om aan te geven idd in de 1e post.
Ik heb je mede-auteur gemaakt van de eerste post. Als het goed is kun je gelijk wijzigingen uitvoeren nu.
Bedankt, zal de komende dagen het een en ander toevoegen.Ik heb in de woonkamer nu 2 thermostaten, de 1010 voor de war en Wattsvision voor de kamertemperatuur. Ze staan op dezelfde temperatuur ingesteld, de Wattsvision schakelt meerdere zones op de vloerverwarmingverdeler. De regelmodules op de vloerverwarmingverdeler zijn verbonden met het koelsignaal van de binnenunit en kunnen bij koelen alle zones openzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

Stille modus knijpt de warmtepomp zodat deze rustiger draait met lagere ventilator snelheid buiten
Wat dus stiller is maar daardoor lever je wel efficiëntie in
Ik heb zelf de stille modus nog nooit geprobeerd dus meer weet ik daar ook niet van
In de stille modus het maximale compressor toerental begrensd, volgens mij tot 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Noxa schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:44:
Heeft iemand een Home Assistant template voor het berekenen van de SCOP/COP van een Enviline warmtepomp?

Ik ben een absolute HA noob, dus ik krijg het (nog) niet aan de praat. Maar ik ben vast niet de eerste die dit in elkaar wil draaien.

Overigens dikke kudo's voor de openings post. Zeer duidelijke uitleg, daar kan ik de komende weken mooi mee aan de slag.

[...]

In jouw geval zou ik beide radiatoren dichtdraaien op zolder en met de overige radiatoren en VV de stooklijn instellen. Ik denk dat je dan het beste resultaat krijgt.

Wat je ook kan doen is die radiatoren waterzijdig knijpen (zie waterzijdig inregelen topic) zodat de retour flow heel laag wordt. Maar ook dat zou ik doen nadat de rest op orde is.
dit is mijn Home Assistant Yaml Template :
je moet dan de heat production uit de warmtepomp halen
consumption is opgenomen stroom meet ik met aparte kWh meter geeft de warmtepomp ook wel door maar niet per seconde (gelijk)

wp_cop_hourly:
value_template: >-
{% if (states('sensor.hourly_wp_consumption') | float (0) == 0) %}
0
{% else %}
{{ (states('sensor.hourly_heat_production') | float / (states('sensor.hourly_wp_consumption') | float(0)) ) | round(1) }}
{% endif %}
unit_of_measurement: 'Cop'
friendly_name: COP uur
wp_cop_daily:
value_template: >-
{% if (states('sensor.daily_wp_consumption') | float (0) == 0) %}
0
{% else %}
{{ (states('sensor.daily_heat_production') | float / (states('sensor.daily_wp_consumption') | float(0)) ) | round(1) }}
{% endif %}
unit_of_measurement: 'Cop'
friendly_name: COP daily

en zo kun je het ook uitbreiden naar maand en jaar cop
zo moet het in Yaml configuratie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtXhGufQv-3kQe3jfyHLBOlijmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rOPDso53FBr1JdB5glve7WxW.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Willem senior op 10-10-2022 14:10 . Reden: copie Yaml voor de spaties en indelen te laten zien ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Even een vraag. Ik ga een Vaillant monoblok in Hybride gebruiken met een Trendline 2. Nu lees ik op verschillende plekken in de Nefit documentie dat je een bypassleiding moet gebruiken omdat anders het SWW in storing kan gaan. Kan dit ook gewoon opgelost worden met terugslagklep? En zo ja, in de aanvoer of retour.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
Noxa schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:44:

ik weet niet eens wat een noob is 8)
De WP verteld alleen live wat die aan vermogen levert en niet wat die opneemt zover ik dat zie. Er zijn wel totaalen in stappen van hele kWh. Die "reset" ik door het bedrag tot een bepaald moment de waardes eraf te trekken. En dan is de COP gelevert door verbruikte energie.. kan ook op een A4'tje, maar het is zo bijna het enige wat ik zelf heb bedacht in HA, success ermee:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
   sensor:
    - name: COP heating reset 8okt22 stille modus
      state: >
       {{ ((((states.sensor.boiler_total_energy_supplied_heating.state) | float) -799) / 
                      (((states.sensor.boiler_energy_consumption_compressor_heating.state
                        | float) -220)))  | round(3)}}'
      unit_of_measurement: cop

Misschien zijn er met een energiemeter op de elektragroep nog betere waardes te verkrijgen, maar die heb ik niet. En een tussenstekker is geen optie omdat de buitenunit zonder stekker is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
Thanks @Willem senior & @hackbard ik ga er mee stoeien. Ik heb een dedicated kWh meter voor de WP, dus dat maakt het wel nauwkeuriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Nous112 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:57:
[...]

Heb je split of een monoblock uitvoering? Zover mij bekend zou de wijziging van 150 naar 300k.min alleen bij een split uitvoering kunnen?
De 9kw split inderdaad. Ik heb het gas er bij de verbouwing van onze woning geheel uit laten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:23
Ik heb de warmtepomp nog niet zien terugregelen onder de 2.7 - 3 kW. Daarom blijft de aanvoer temperatuur oplopen en gaat de unit uit. Hoe of wanneer moduleert de pomp terug onder 50% vermogen?

Onderstaande is het opstart gedrag na een nacht uit staan. De unit heeft een streef temperatuur bepaald, hij gaat stoken om die te bereiken, passeert de waarde, regelt terug na +/- 50% vermogen, maar het verschil tussen de aanvoer temp en streef temperatuur blijft toenemen waardoor de unit uit gaat ipv op lager vermogen gaat werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jo4eJTB8DZAkPhvgBcuZBKakFv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/akq22NMnPcqgT4pnKTZKT6UC.png?f=fotoalbum_large
Ik had vanmorgen als test gekeken of ik het uitschakelen wat kon uitstellen in de hoop dat de unit verder zou terug moduleren. De CV hysterese tijdens deze test was 250 K*min.

[Aan/uit-hysteresis in verw. bedrijf instellen.]:
50...1500 K x min
De warmtepomp start wanneer de aanvoertemperatuur onder de ingestelde aanvoertemperatuur afneemt met de ingestelde waarde.
De warmtepomp stopt wanneer de aanvoertemperatuur boven de ingestelde aanvoertemperatuur toeneemt met de ingestelde waarde.

[ Voor 46% gewijzigd door SuperR1902 op 11-10-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
SuperR1902 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:14:
Ik heb de warmtepomp nog niet zien terugregelen onder de 2.7 - 3 kW. Daarom blijft de aanvoer temperatuur oplopen en gaat de unit uit. Hoe of wanneer moduleert de pomp terug onder 50% vermogen?

Onderstaande is het opstart gedrag na een nacht uit staan. De unit heeft een streef temperatuur bepaald, hij gaat stoken om die te bereiken, passeert de waarde, regelt terug na +/- 50% vermogen, maar het verschil tussen de aanvoer temp en streef temperatuur blijft toenemen waardoor de unit uit gaat ipv op lager vermogen gaat werken.
[Afbeelding]
Ik had vanmorgen als test gekeken of ik het uitschakelen wat kon uitstellen in de hoop dat de unit verder zou terug moduleren. De CV hysterese tijdens deze test was 250 K*min.

[Aan/uit-hysteresis in verw. bedrijf instellen.]:
50...1500 K x min
De warmtepomp start wanneer de aanvoertemperatuur onder de ingestelde aanvoertemperatuur afneemt met de ingestelde waarde.
De warmtepomp stopt wanneer de aanvoertemperatuur boven de ingestelde aanvoertemperatuur toeneemt met de ingestelde waarde.
waarschijnlijk kan de warmtepomp niet verder terug moduleren
en kan daarom zijn warmte niet goed kwijt en schakelt uit
oplossing is voetpunt hoger instellen om zo meer afgifte te creëren
andere oplossing is meer afgite er bij maken dus meer groepen open houden of grotere radiatoren plaatsen
radiators boosten met ventilators helpt ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Gisteren eind van de middag opdracht aan de warmte warmtepomp gegeven de temperatuur in huis van 19 graden naar 20 graden op te voeren. Wat schets mijn verbazing; heeft sindsdien signaal gehad om de elektrische bijverwarming te activeren en dit heeft geleid tot zo’n 40 kilowatt extra verbruik. En dit terwijl ik in het menu overal de bijverwarming heb uitgeschakeld. Zojuist heb ik de hoofdschakelaar uitgezet en weer aangezet en de bijverwarming is niet weet aangesprongen. Wel heb ik weer een storingmelding in het scherm gehad welke ik niet weet wat het precies betekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiP3z9DjZNZhBJk6jdCzGNaytPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnlEYvKW6NJ9VTSniFV0K14H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vt9_Jwb0HW_kS5XM-dlHjn2jI40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfGQqpIH0EKDTgJQasiFipTY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Willem senior schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:57:
[...]

waarschijnlijk kan de warmtepomp niet verder terug moduleren
en kan daarom zijn warmte niet goed kwijt en schakelt uit
oplossing is voetpunt hoger instellen om zo meer afgifte te creëren
andere oplossing is meer afgite er bij maken dus meer groepen open houden of grotere radiatoren plaatsen
radiators boosten met ventilators helpt ook
Ik denk dat het 'herfst-gedrag' is. Alle kamers zijn op temperatuur, buiten is het 's avonds en 'ochtend net koud genoeg dat het lekker is al de verwarming iets bij stookt, maar 3 kW kan ik niet kwijt voordat de kamer thermostaat de streef temperatuur drukt en de unit uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Matadores schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:06:
Gisteren eind van de middag opdracht aan de warmte warmtepomp gegeven de temperatuur in huis van 19 graden naar 20 graden op te voeren. Wat schets mijn verbazing; heeft sindsdien signaal gehad om de elektrische bijverwarming te activeren en dit heeft geleid tot zo’n 40 kilowatt extra verbruik. En dit terwijl ik in het menu overal de bijverwarming heb uitgeschakeld. Zojuist heb ik de hoofdschakelaar uitgezet en weer aangezet en de bijverwarming is niet weet aangesprongen. Wel heb ik weer een storingmelding in het scherm gehad welke ik niet weet wat het precies betekend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb dit kunnen vinden over de storings melding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bfodh9_NGG1MSGMDQ_q1FKkB9GI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kuj47OL15hzD7JnUX5FKVYHp.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik het zo lees is het beter om de installateur te bellen
Misschien muizen aan je CAN bus kabel geknaagd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

Ik heb dit kunnen vinden over de storings melding
[Afbeelding]
Als ik het zo lees is het beter om de installateur te bellen
Misschien muizen aan je CAN bus kabel geknaagd
Thanks, ik heb zojuist de installateur gebeld en zij gaan een storing melding maken bij Nefit omdat dit mogelijk nog onder garantie valt. Wordt vervolgd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Matadores schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

Thanks, ik heb zojuist de installateur gebeld en zij gaan een storing melding maken bij Nefit omdat dit mogelijk nog onder garantie valt. Wordt vervolgd ;)
Over garantie gesproken. Weet iemand eigenlijk hoeveel jaar Nefit garantie geeft op de installatie/onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
scarwoman schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:28:
[...]

Over garantie gesproken. Weet iemand eigenlijk hoeveel jaar Nefit garantie geeft op de installatie/onderdelen?
2 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
2 jaar maar? Op zo n grote installatie met zo'n forse investering.. je mag toch eigenlijk minimaal verwachten dat de warmtepomp minimaal 5 jaar meegaat.
Dit verbaasd mij echt. @Matadores heb je wat meer documentatie die ik kan bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
scarwoman schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:28:
2 jaar maar? Op zo n grote installatie met zo'n forse investering.. je mag toch eigenlijk minimaal verwachten dat de warmtepomp minimaal 5 jaar meegaat.
Dit verbaasd mij echt. @Matadores heb je wat meer documentatie die ik kan bekijken?
https://www.nefit-bosch.n...p/garantie-en-voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_pIjsB8QSf_k7XuYEOnpRpM21M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSjacKls7Sh6ZCMzAxpdFd9m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 19:44
Euh, mag dat wel? Consumentenrecht gaat toch om een redelijke gebruiksduur in plaats van 2 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:19

The Legend

*Plop*

Voor de wettelijke garantie moet je bij de verkoper zijn als consument en niet bij de fabrikant. Met de fabrieksgarantie heb je in principe niets te maken (die mag daarom dus ook gewoon 2 jaar zijn).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Mijn hybride installatie doet vreemd na een jaar probleemloos te hebben gedraaid. In dat jaar bleek de WP (5kW) het huis prima warm te houden, gasketel is nooit nodig geweest. Nu merk ik de laatste tijd dat de WP heel vaak het bijverwarmingsicoontje weergeeft, terwijl de compressor uit is :? Ik heb nu het het verwarmingsbedrijf op de ketel uitgezet, omdat ik anders loop te verwarmen op gas. Resultaat is dat je nu continu een relais hoort klikken in de WP binnenunit die opzoek is naar de bijverwarmer. Dit blijft ‘ie ook doen als ik in het servicemenu de bijverwarming helemaal uitschakel :/ Resultaat is dat er nu helemaal niet verwarmt wordt terwijl de binnentemp niet gehaald wordt |:( Iemand enig idee??

Gisteravond heb ik de WP weer een keer uit en aan gezet. Onder actuele storingen staat niks, maar kijk ik bij Historie systeem zie ik nu fout A01/5523 - Waarschuwing Z1 interne storing 3 van de compressorregeling.

Gaat om een Bosch Compress 7400i 5kW monoblock met een 7000i binnenunit icm een Nefit Trendline II.

[ Voor 18% gewijzigd door The Legend op 12-10-2022 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Heb je al een keer de spanning van de WP af gehaald? Klinkt alsof de buitenunit / compressor in storing staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ja al meerdere keren dmv de werkschakelaar. Net nog een keer en nu een paar minuten spanningsloos gelaten. Daarna gaf ‘ie een melding in de ‘historie’ (dus geen op-poppende storingsmelding) fout A01/5272 met een eindtijd van een paar minuten later. Nog een keer de bijverwarming in het servicemenu uitgeschakeld, en nu schakelt hij de bijverwarming in ieder geval niet meer in, maar de compressor start ook nog niet. Kan zijn dat dat even duurt na inschakelen. Even aankijken nu. Nog steeds geen verwarming iig ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
Staat op de binnenunit wel het compressor symbool in beeld? Of het de bliksem met plusje?

De compressor wordt alleen gestart als het compressoricoon ook op de binnenunit weer gegeven wordt (wat wil zeggen dat hij een vermogensvraag over de canbus naar de buitenunit stuurt).

Evt. kan je in het servicemenu eens kijken naar de monitoringswaarden. Na een powercycle duurt het bij een split iig een tijdje tot de 150k.min waarde weer overschreden wordt en de compressor aangaat. Hoe dat bij een monoblock zit weet ik niet. Volgens mij kan je trouwens ook de start forceren door in het service menu de service menu en info knop tegelijk ingedrukt te houden (iirc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Nee hij geeft direct na opnieuw opstarten alleen het cv-pomp icoontje. Maar nu na een tijdje wachten springt de compressor weer aan! Nu maar goed in de gaten houden, als dit feest om de paar dagen gebeurt dan schiet het niet op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Is er ergens een overzicht van de laatste firmware versies en een change log?
Bij mij zijn de firmware versies (installatie datum 17.06.2022):

Nefit Eviline A/W Split 7.0 E-S warmtepomp
Warmtepomp: SW-versie binneneenheid 1.13
Bedieningsunit HMC310: SW-versie 73.03

Nefit Moduline 1010H thermostaat
SW-versie: 40.04

[ Voor 23% gewijzigd door HansRemmerswaal op 12-10-2022 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
Matadores schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

Update: ben vanmorgen gebeld door Nefit en ze kunnen pas a.s vrijdag langskomen.
De hele nacht heeft de elektrische bijverwarming aangestaan. Ik schat in dat dit sinds maandagmiddag zo’n 70kwh aan extra verbruik heeft geresulteerd… in die periode heb ik de binnenunit meerdere keren spanningsloos gemaakt en aangezet waarna ‘ie na korte tijd weer in storing A01/5266 viel (alarm Z1 printplaat niet verbonden). In de storingtabel zou mogelijk de CAN Bus kabel hier iets te maken mee kunnen hebben.

Omdat tot vrijdag wachten een duur grapje wordt qua stroomverbruik heb ik na het telefoontje ook de buitenunit spanningsloos gemaakt en weer aangezet. Sindsdien is de WP niet meer in storing gevallen en is de elektrische bijverwarming niet meer aangesprongen. In de storinghistorie staan de meldingen er nog wel in, dus als de monteur vrijdag langskomt kan ik daar nog wel naar refereren.

Nadat vanmorgen alles spanningsloos gemaakt is en weer is aangezet staat het tekentje van de compressor aan. Weet niet of dit logisch is na de storing van afgelopen dagen en is hij nu bezig met een inhaalslag?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MocYOJwMTe3_AsIQewD6eeDj7d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRLazrEq0qM3erMQqIS4CNC8.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste update 11:30h

Na ruim 2 uur is het teken Compressor op binnenunit is nu ook weg en voor nu ook geen storing teruggekomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_nRSMelHXPaZsbpyp822YX-Ftw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/za1rNgjZwz0XMYpkI3C2YceQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Matadores op 12-10-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Vanmorgen, +/- 9:15 zag ik bij toeval dat TC3 opliep tot >60 graden Celsius.

De compressor was 0 kW vermogen aan het leveren.

Dus ik liep naar boven toe en zag dat de gas CV bij stond te stoken. Geen idee waardoor dat was gebeurd. Dus ik zet de als test de binnenunit niet meer op Heating maar Off en de gas ketel stopt. Ik denk dus dat de binnenunit hem heeft aangezet. Ik kan alleen niet bedenken waarom.

De gas/elektra kost/ratio staat op 2.2 dus niet op een rare waarde.
40/(160/9.8)*0.902 = 2.2

Ik weet niet aan welke waarde of code ik kan achterhalen waarom hij de gasketel had gestart.
De laatste foutcode die ik zie is die van tijdens de installatie, er is/was ook niks actief.

In welke hoek moet ik zoeken?
-Slechte COP door het weer -> Gas?
-Buitenunit dichtgevroren die met gas wordt ontdooid?
-Iets verkeerd aangesloten?

Deze setting stond sowieso verkeerd: op 20 min ipv op 0 min
Dat verklaart mogelijk waarom enkel TC3 warm werd, maar andere sensoren niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sR79xUwfVfxavpf7oGyniaESpKs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZjYeBB2Vo315xc3mPPyGP06f.png?f=user_large
Op advies van de mei 2022 settings heb ik de 'bijverwarming temp' naar 5 graden celsius gezet van 10 graden celsius.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-K6PjQrDJsDx86cwcT4CylLkDYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wR5aD9kv9FCk87ePRUO6K1CF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door SuperR1902 op 12-10-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
The Legend schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:24:
Mijn hybride installatie doet vreemd na een jaar probleemloos te hebben gedraaid. In dat jaar bleek de WP (5kW) het huis prima warm te houden, gasketel is nooit nodig geweest. Nu merk ik de laatste tijd dat de WP heel vaak het bijverwarmingsicoontje weergeeft, terwijl de compressor uit is :? Ik heb nu het het verwarmingsbedrijf op de ketel uitgezet, omdat ik anders loop te verwarmen op gas. Resultaat is dat je nu continu een relais hoort klikken in de WP binnenunit die opzoek is naar de bijverwarmer. Dit blijft ‘ie ook doen als ik in het servicemenu de bijverwarming helemaal uitschakel :/ Resultaat is dat er nu helemaal niet verwarmt wordt terwijl de binnentemp niet gehaald wordt |:( Iemand enig idee??

Gisteravond heb ik de WP weer een keer uit en aan gezet. Onder actuele storingen staat niks, maar kijk ik bij Historie systeem zie ik nu fout A01/5523 - Waarschuwing Z1 interne storing 3 van de compressorregeling.

Gaat om een Bosch Compress 7400i 5kW monoblock met een 7000i binnenunit icm een Nefit Trendline II.
Storing A01 5523 heeft met de inverter te maken die andere Storingscode heb ik niet Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylLsCp2rVRoOM3NoA0zMKnKKR9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xwl7LOcVWD8tJZGJDaNPZlBY.jpg?f=fotoalbum_large
En een compressor start niet gelijk op deze wordt eerst opgewarmd en er wordt eerst een start getest door de software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

SuperR1902 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:36:
Vanmorgen, +/- 9:15 zag ik bij toeval dat TC3 opliep tot >60 graden Celsius.

De compressor was 0 kW vermogen aan het leveren.

Dus ik liep naar boven toe en zag dat de gas CV bij stond te stoken. Geen idee waardoor dat was gebeurd. Dus ik zet de als test de binnenunit niet meer op Heating maar Off en de gas ketel stopt. Ik denk dus dat de binnenunit hem heeft aangezet. Ik kan alleen niet bedenken waarom.

De gas/elektra kost/ratio staat op 2.2 dus niet op een rare waarde.
40/(160/9.8)*0.902 = 2.2

Ik weet niet aan welke waarde of code ik kan achterhalen waarom hij de gasketel had gestart.
De laatste foutcode die ik zie is die van tijdens de installatie, er is/was ook niks actief.

In welke hoek moet ik zoeken?
-Slechte COP door het weer -> Gas?
-Buitenunit dichtgevroren die met gas wordt ontdooid?
-Iets verkeerd aangesloten?

Deze setting stond sowieso verkeerd: op 20 min ipv op 0 min
Dat verklaart mogelijk waarom enkel TC3 warm werd, maar andere sensoren niet.
[Afbeelding]
Op advies van de mei 2022 settings heb ik de 'bijverwarming temp' naar 5 graden celsius gezet van 10 graden celsius.
[Afbeelding]
Het probleem dat de compressor niks deed en daardoor de gasketel aansprong had ik dus ook. Heb jij storingsmeldingen in het service menu staan onder historie warmtepomp en historie systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:36:
Is er ergens een overzicht van de laatste firmware versies en een change log?
Bij mij zijn de firmware versies (installatie datum 17.06.2022):

Nefit Eviline A/W Split 7.0 E-S warmtepomp
Warmtepomp: SW-versie binneneenheid 1.13
Bedieningsunit HMC310: SW-versie 73.03

Nefit Moduline 1010H thermostaat
SW-versie: 40.04
Filmware update doet alleen Nefit bij een storing en anders niet mogelijk jammer genoeg
Ik heb nog oudere software zag ik
Warmtepomp: sw- versie 01.12
Bedieningsunit HMC300 SW-versie NF13.07
Alleen de thermostaat is het zelfde gebleven zie ik
Nefit 1010H SW-NF40.04

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
Zal a.s. vrijdag Nefit direct ook vragen om een nieuwe filmware update 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matadores
Willem senior schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:14:
[...]

Storing A01 5523 heeft met de inverter te maken die andere Storingscode heb ik niet [Afbeelding]
En een compressor start niet gelijk op deze wordt eerst opgewarmd en er wordt eerst een start getest door de software
Ik heb deze storinglijst van 12 pagina’s in PDF ook gevonden op het internet. Is het een idee om deze te delen in de openingspost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
The Legend schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:23:
[...]

Het probleem dat de compressor niks deed en daardoor de gasketel aansprong had ik dus ook. Heb jij storingsmeldingen in het service menu staan onder historie warmtepomp en historie systeem?
Ik heb geen storingen. De conclusie 'de compressor wilde niet dus hij deed de gasketel aan' durf ik zo stellig niet te nemen.

Omdat ik de deur uit moest had ik de unit op off gezet ipv heating. Nu ik weer thuis ben en wat aan de settings heb geknutseld heb ik hem weer aangezet en pruttelt de compressor nu al een uurtje 3kW het huis in.

Ik wil nog steeds ergens terug vinden in een systeem mode oid waarom hij startte. Ik heb de data via BBQkees dus je zou verwachten dat er iets bruikbaars tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Matadores schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:37:
[...]

Ik heb deze storinglijst van 12 pagina’s in PDF ook gevonden op het internet. Is het een idee om deze te delen in de openingspost?
Ja als jij die lijst heb
Ik kon die niet meer terug vinden namelijk 8)7
En dan plaats scarwoman of een andere topic starter deze in de openingspost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
@SuperR1902 welke instelling heb je bij Alg. instellingen bijverwarming- Extra warmtebr. kiezen: bijverwarmer met menger/excl/parralel/hybride? Als je hybride hebt, hebben de instellingen onder "bijverw. met mengklep" misschien helemaal geen invloed? -edit: klopt vast ook niet, er staat duidelijk iets over hybride-opstelling en interne hybride-mengklep..
Ik had laatst ook dat de gasketel tijdens sww run aansprong, comfort pr. tot 55C. Bij eco/zelfde temp. doet die dat niet. De waarde onder hybride ook maar van 3.3 naar 2.2 gezet, hetzelfde. Dus nu staat de bijverwarmer uit, en zet ik hem alleen voor de desinfectie aan (en misschien als het erg koud wordt). Als er een mooiere oplossing is hoor ik het graag.

[ Voor 8% gewijzigd door hackbard op 12-10-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBird
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-08 19:19
Hoi,

Ik zie in de afgelopen reacties vaak het begrip "vertraging aanloop" voorbijkomen. De installateur kon mij niet vertellen wat dat is en ook na telefonisch contact met Nefit Bosch niet. Hebben jullie enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
McBird schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:28:
Hoi,

Ik zie in de afgelopen reacties vaak het begrip "vertraging aanloop" voorbijkomen. De installateur kon mij niet vertellen wat dat is en ook na telefonisch contact met Nefit Bosch niet. Hebben jullie enig idee?
Volgens de handleiding van Nefit:

[Vertraging aanloop]
[4...30...36]h: startvertraging voor warmwaterbedrijf.

Maar wat het precies doet? Volgens mij gaat warm water vaker aan dan eens in de 30 uur, bijvoorbeeld als deze onder de inschakeltemperatuur komt. Misschien gaat warmwaterbedrijf na 30 uur aan als deze na 30 uur nog niet onder de inschakeltemperatuur is gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:11:
[...]

Volgens de handleiding van Nefit:

[Vertraging aanloop]
[4...30...36]h: startvertraging voor warmwaterbedrijf.

Maar wat het precies doet? Volgens mij gaat warm water vaker aan dan eens in de 30 uur, bijvoorbeeld als deze onder de inschakeltemperatuur komt. Misschien gaat warmwaterbedrijf na 30 uur aan als deze na 30 uur nog niet onder de inschakeltemperatuur is gekomen?
ik dacht dit betekent dat die aangaat als de boilersensor onder de inschakeltemp komt EN de vertraging voorbij is.

Misschien bedoelde @McBird ook de gesprekken over aan-/uithysterese. Dat gaat dan over verwarmen.
Misschien handig om deze begrippen ook in de TS post uitteleggen?
Een en ander is ook te vinden onder
https://nefit-nl-nl-b.bos...rp5uddomk3njp08nmq3b5ocj0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
@hackbard Ik zie dat jij een vergelijkbare setup hebt als ik.
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, bbqkees, homeassistant, tibber
Heb je kunnen achterhalen of de status van het interne mengventiel over de EMS bus wordt gedeeld? Ik kan het in Home Assistant niet terug vinden. Ik weet nog niet welke systeem parameter ik in de gaten kan houden om te zien of de gastekel wordt aangesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik ben happy met mijn Enviline icm de EMS-ESP module. Ik kan dat ding goed in de gaten houden.
Probleem is dat ik geen zicht heb op de naregeling.

Ik heb vloerverwarming met 5 zones, verdeeld over 3 Honeywell HCE20s.
15 stelventielen en 5 thermostaten.

Deze HCE20 heeft ook de koelmodule.

Graag zou ik die HCE20 willen uitlezen per thermostaat (kamer temp en ingestelde temp) maar volgens mij is dat compleet onmogelijk. Ik ben dus op zich op zoek naar een naregel systeem dat met domotica uit te lezen is en aan te sturen is.

Iemand tips? Ik heb al naar Tado gekeken maar volgens mij hebben die geen stalventielen en ook geen koelfunctie....

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
SuperR1902 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:20:
@hackbard Ik zie dat jij een vergelijkbare setup hebt als ik.

[...]

Heb je kunnen achterhalen of de status van het interne mengventiel over de EMS bus wordt gedeeld? Ik kan het in Home Assistant niet terug vinden. Ik weet nog niet welke systeem parameter ik in de gaten kan houden om te zien of de gastekel wordt aangesproken.
nee, dat ben ik nog niet tegen gekomen. Ik zie aan het gasverbruik en hoge aanvoertemperatuur dat de gasketel aanstond.. De mengventiel lijkt altijd open te staan, gezien de leiding best warm wordt soms als de ketel uit staat. Ik weet verder niet wat dat mengventiel moet doen. Ik heb radiatoren, dus daar is geen temperatuur bovengrens voor nodig.
Hebben de instellingen "bijverw. met mengklep" wel invloed bij hybride opstelling of gaat die puur naar de ingestelde verhouding stroom-/gasprijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
In hybride lijkt hij de interne klep te gebruiken.

Zie:
SuperR1902 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
Zoals ik het begrijp bepaalt deze mengklep welke van de 2 flows naar je radiators/vloerverwarming gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dMr3M08DWhWp-57V8E1ZROElnc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Tg7Mngmp6qFu5ot1s5jtreOJ.png?f=user_large

[ Voor 49% gewijzigd door SuperR1902 op 13-10-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
hackbard schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:01:
ik dacht dit betekent dat die aangaat als de boilersensor onder de inschakeltemp komt EN de vertraging voorbij is.
Mijn ervaring in de zomer was dat de warmtepomp aanging voor warm water binnen die 30 uur "vertraging aanloop".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
SuperR1902 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:13:
In hybride lijkt hij de interne klep te gebruiken.

Zie:
SuperR1902 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
Zoals ik het begrijp bepaalt deze mengklep welke van de 2 flows naar je radiators/vloerverwarming gaat.
[Afbeelding]
ja ergens moeten de flows mengen. Als alles altijd open staat, bepaald de pomp die aanstaat waar het rond gaat. Dus als de gasketel brandt en pompt, mag de andere richting misschien ook openstaan, het meeste gaat toch via de draaiende pomp. Dacht ik.
De logica van hybride en mengklep instellingen zouden elkaar kunnen tegenspreken. Zeg maar als je stroom-/gasprijs verhouding 2 insteld, maar buitentemperatuur wisselbedrijf 15graden, wat moet die dan doen bij 14 graden? Daarom dacht ik het is of hybride, of iets kunnen instellen voor de mengklep wat betekenis heeft. Het lijkt me weer zo een menupunt die vooral voor verwarring zorgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvBUZCAdo7tqaNMdkn7KWyJ2gDQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C8REtG3DGeNRcprQebg0LIuU.png?f=user_large
misschien is hier iets beschikbaar, wat helemaal geen invloed heeft.. Of ik heb het mis..

[ Voor 10% gewijzigd door hackbard op 13-10-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
HansRemmerswaal schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:29:
[...]

Mijn ervaring in de zomer was dat de warmtepomp aanging voor warm water binnen die 30 uur "vertraging aanloop".
interessant.
Bij mij is soms meteen na afloop van de sww run de boiler sensor temperatuur weer onder de inschakeltemperatuur. Volgens mij schakelt die uit omdat de aanvoortemperatuur boven/tegen de uitschakeltemperatuur aanloopt, ik doe eco 40-48 graden.
Ik dacht ik zag dat die niet meteen weer aan gaat vanwege die vertraging aanloop. Misterieus.. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-10 22:27
JackBol schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:29:I Ik ben dus op zich op zoek naar een naregel systeem dat met domotica uit te lezen is en aan te sturen is.

Iemand tips? Ik heb al naar Tado gekeken maar volgens mij hebben die geen stalventielen en ook geen koelfunctie....
Ik heb een paar Homematic IP apparaten die ik via een HomeMatic add-on (RaspberryMatic) op HomeAssistant heb draaien en daar ook kan uitlezen en aansturen.
Ze hebben een hele lijn van domotica apparaten waaronder naregeling, ventielen en ruimtethermostaten. Mijn installateur was er niet mee bekend (en ik destijds ook niet) maar anders had ik alles van Homematic laten installeren. Nu heb ik qua verwarming enkel de HMiP-MIOB die het change over signaal verwarmen/koelen naar 2 naregelingen stuurt (eigenlijk een veredeld dubbel relais dus welke ik kan uitlezen en sturen)

[ Voor 12% gewijzigd door Pompadour op 13-10-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Pompadour schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:57:
[...]

Ik heb een paar Homematic IP apparaten die ik via een HomeMatic add-on (RaspberryMatic) op HomeAssistant heb draaien en daar ook kan uitlezen en aansturen.
Ze hebben een hele lijn van domotica apparaten waaronder naregeling, ventielen en ruimtethermostaten. Mijn installateur was er niet mee bekend (en ik destijds ook niet) maar anders had ik alles van Homematic laten installeren. Nu heb ik qua verwarming enkel de HMiP-MIOB die het change over signaal verwarmen/koelen naar 2 naregelingen stuurt (eigenlijk een veredeld dubbel relais dus welke ik kan uitlezen en sturen)
Dank! Kan je me ook vertellen hoe je die enviline kan laten schakelen tussen verwarmen en koelen?

Welke interfaces/poorten/apis gebruik je daarvoor?

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 13-10-2022 19:45 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-10 22:27
JackBol schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:43:
[...]
Dank! Kan je me ook vertellen hoe je die enviline kan laten schakelen tussen verwarmen en koelen?

Welke interfaces/poorten/apis gebruik je daarvoor?
De Enviline schakelt zelf tussen verwarmen en koelen op basis van de ingestelde waarden in verwarmingsgroep/CV circuit 1 (instelling CV-bedrijf uit / koelbedrijf uit).
Ik doe daar dus zelf verder niets mee, ook al zou ik dit in HomeAssistant kunnen aanpassen via de BBQkees module (entity thermostat hc1 heatpump operating mode).
De communicatie loopt via MQTT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
Die setting gebruik ik als ik de unit aan of uit wil schakelen omdat ik nog wat angstig ben voor overlast 's nachts. En ja, ik weet dat ze juist het beste continu kunnen draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-GmHgAQsMsdaiX_5cubXDPUUTs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fiXQpvJtqIIB6gcsHqZMWMsC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:07:
Ja al meerdere keren dmv de werkschakelaar. Net nog een keer en nu een paar minuten spanningsloos gelaten. Daarna gaf ‘ie een melding in de ‘historie’ (dus geen op-poppende storingsmelding) fout A01/5272 met een eindtijd van een paar minuten later. Nog een keer de bijverwarming in het servicemenu uitgeschakeld, en nu schakelt hij de bijverwarming in ieder geval niet meer in, maar de compressor start ook nog niet. Kan zijn dat dat even duurt na inschakelen. Even aankijken nu. Nog steeds geen verwarming iig ;(
Twee dagen later weer hetzelfde probleem. Nu geen nieuwe storingsmelding, hij staat alleen continu te vragen om de bijverwarming (die ik heb uitgeschakeld) en de compressor blijft uit :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

The Legend schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:21:
[...]

Twee dagen later weer hetzelfde probleem. Nu geen nieuwe storingsmelding, hij staat alleen continu te vragen om de bijverwarming (die ik heb uitgeschakeld) en de compressor blijft uit :/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5bfAQpiEoE6eLNuiQyezNxnX3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2q9UIlQHIIVAOhMZ8DChlbc.jpg?f=fotoalbum_large

Je weet zeker dat je het zo hebt ingesteld?

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

hansbot schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:32:
[...]

[Afbeelding]

Je weet zeker dat je het zo hebt ingesteld?
Yep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieQrVa9VW4ILL4iQWlSNYlElLtE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C67734RsfSymVtK45YpvYPyS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dus het cvbedrijf op m’n ketel ook uitgezet. Zodra ik die aanzet gaat die direct verwarmen.

[ Voor 6% gewijzigd door The Legend op 14-10-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
@The Legend JIj hebt die compressor foutmelding toch? Wellicht is dit de 'noodloop' van de binnenunit. Ik kan in de installatie handleiding niets terug vinden over de systeem reactie wanneer de buitenunit niet functioneert.

[ Voor 36% gewijzigd door SuperR1902 op 14-10-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
even voor de lol de prijsverhouding stroom/gas onder hybride op krankzinnig hoog 10 gezet, en zie daar, de gasketel springt aan, ondanks dat ook bij mij "bijverw. uitschakelen" ja staat. Alsof dat helemaal niks doet. Nu maar naar 1.5 en hopen dat die uit blijft. Het lijkt een soort bedrijfsgeheim, hoe die sturing precies werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
The Legend schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:21:
[...]

Heb je ook een buitenunit met daar een hoofdschakelaar? Probeer die dan ook even spanningsloos te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Matadores schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:26:
[...]

Heb je ook een buitenunit met daar een hoofdschakelaar? Probeer die dan ook even spanningsloos te maken.
De binnen en buitenunit zitten op dezelfde werkschakelaar die binnen zit. De vorige keer was dat wel de oplossing, maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat ik om de 2 dagen dat ding spanningsloos moet maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
@The Legend wat heb je staan onder
-hybride systeem, energieprijs-verhouding?
Helpt het als je dat wat lager zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

SuperR1902 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:22:
@The Legend JIj hebt die compressor foutmelding toch? Wellicht is dit de 'noodloop' van de binnenunit. Ik kan in de installatie handleiding niets terug vinden over de systeem reactie wanneer de buitenunit niet functioneert.
Ja ik heb 2 meldingen van 11 en 12 oktober (beide met een eindtijd die een paar minuten van de begintijd zit). A01/5523 (z1 interne storing 3 van de compressorregeling) en A01/5272 (externe bijverwarming op EM is niet bedrijfsgereed).

Pagina: 1 ... 29 ... 105 Laatste