Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23:10
Andrehj schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:50:
[...]

1. De schaalverdeling ontbreekt.
2. Installeer een kWh meter voor de WP in je meterkast, dan kun je het verbruik van je WP echt zien. Deze pieken kunnen ook ergens anders vandaan komen.
3. Als het pieken van je WP zijn, dan moet je meer meten. Zit de WP tegen zijn minimum vermogen aan? Zo ja, dan moet je stooklijn (lage deel) omhoog.
Welke temperatuur water probeert de WP eigenlijk te maken? En bij welke flow en welke Tr? En als je je afgiftesysteem gaat uitrekenen, hoeveel warmte kun je daarin bij die data kwijt?
Het zijn de pieken van de WP.
Thermostaat in de woonkamer staat op 21 graden en het is ook heel de dag precies 21 graden in de woonkamer.
Hoger voerpunt geen effect.
De WP Start op met ca, 1,2 KWh overdag en met 1,5 KWh na de nacht verlaging.
Denk zelf dat het gevraagde vermogen te laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
Thermostaat in de woonkamer staat op 21 graden en het is ook heel de dag precies 21 graden in de woonkamer.
Hoger voetpunt geen effect. Een hoger voetpunt resulteert in hoger start vermogen en doorschieten kamertemperatuur.
De WP Start op met ca, 1,2 KWh overdag en met 1,5KWh na de nacht verlaging.
Jammer dat de WP niet heel laag moduleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Eik
Willem senior schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:50:
[...]

Lijken mij te korte runs maar dat kan ik niet goed zien
Welke temperatuur had je ingesteld op de thermostaat?
En 20 graden voetpunt is meestal te koud om zijn warmte af te gegeven met een gecombineerd systeem
Zet deze om te testen een dag op 25 graden voetpunt
Hoger voetpunt geen effect. Een hoger voetpunt resulteert in hoger start vermogen en doorschieten kamertemperatuur.
De WP Start op met ca, 1,2 KWh overdag en met 1,5KWh na de nacht verlaging.
Jammer dat de WP niet heel laag moduleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unstable Element
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-10 00:02
Er gebeuren rare dingen bij ons
De instellingen zijn voetpunt op 25C, einde stooklijn op 35, max op 45C en setpoint op 20,5C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3K5mKIELqY_bj7PXf0-b97wrKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n4wgt9dpP86QxW45NLDlKq9m.png?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet lijkt de WP te pendelen. Om nu te kijken wat er gebeurd heb ik de aanvoer en retour temperatuur er eens bij gepakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gElrY8nO8HDBre5845yCUWZFGvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hBXx3EHLAqwPQxz21qdEo4p6.png?f=fotoalbum_large

De temperaturen zijn all over the place. Ik snap niet hoe hij voorbij de 60 kan komen als hij een max van 45C heeft.

Daarnaast heb ik nog een vraag over de lokatie van de aanvoer sensor. Die zit bij ons nu voor het buffervat. klopt dat wel? In veel plaatjes staat hij ook op het Tstuk bij het buffervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-10 20:41
Ik heb een belachelijk hoge aanvoertemperatuur, maar ik weet wat het is...

Temperatuur water is +/- 21 graden (foto 1)
Bij verwarmingsgroep1 staat aanvoertemperatuur 38.9 graden (foto 2)
En de sensor zit te dicht bij de T splitsing CV - Boiler (foto 3)

De boiler is gaan opwarmen tot 65 graden en ijzer geleid de warmte goed. Dus mijn aanvoertemperatuur sensor denkt dat het water nu 38.9 graden is. Meer naar rechts wordt het kouder en kouder. N.B. de geïsoleerde leidingen gaan naar de boiler.

Dus ik denk dat die sensor verplaatst moet worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4iqBInMwIoN8IZONalpuze1ldh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqNtxhH1TVvvN1DGC1RNMQxl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R_6NDNs44vXkxXmmtlfbjq9dm58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4pvFJcd2U2HTv9Uiz4QGKCy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rz2KVll1qc4xDvH7Yi4A4b8kJPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1jKlVKQPT3KT41222YiJ6jR.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:07
Unstable Element schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:28:
Er gebeuren rare dingen bij ons
De instellingen zijn voetpunt op 25C, einde stooklijn op 35, max op 45C en setpoint op 20,5C

[Afbeelding]
Zoals je ziet lijkt de WP te pendelen. Om nu te kijken wat er gebeurd heb ik de aanvoer en retour temperatuur er eens bij gepakt.

[Afbeelding]

De temperaturen zijn all over the place. Ik snap niet hoe hij voorbij de 60 kan komen als hij een max van 45C heeft.

Daarnaast heb ik nog een vraag over de lokatie van de aanvoer sensor. Die zit bij ons nu voor het buffervat. klopt dat wel? In veel plaatjes staat hij ook op het Tstuk bij het buffervat.
Je moet naar boiler concurrent flow kijken dat is je aanvoer sensor op je leiding
En Tc3 (aanvoer) en Tc0 (retour) zijn sensors van je warmtewisselaar deze monitoren voor verschil tussen die twee en na 10 minuten op volgas dan zou daar 5 graden verschil tussen moeten zitten 8)
En ja de runs zijn te kort (Pendelen )
Maar het is nu ook wel een te warme dag om lekker lang te kunnen draaien met de warmtepomp
Ik had vanmorgen een run van 2 uur en toen kwam de zon en nu 21,5 graden in huis

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:56:

De boiler is gaan opwarmen tot 65 graden en ijzer geleid de warmte goed. Dus mijn aanvoertemperatuur sensor denkt dat het water nu 38.9 graden is. Meer naar rechts wordt het kouder en kouder. N.B. de geïsoleerde leidingen gaan naar de boiler.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Na een boilervat run wordt de rest warmte in je cv systeem gepomp dat zou het ook kunnen zijn

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:02:Na een boilervat run wordt de rest warmte in je cv systeem gepomp dat zou het ook kunnen zijn
Maar in dat geval zouden de meters op de Buderus een hogere temperatuur moeten aangeven dan 21 graden. Het stuk buis daar is koud en dichter naar de sensor toe wordt het warmer en warmer. Ga ik nog verder richting het T-stuk dan wordt het heter en heter. En de buis naar de boiler is heel heet.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Maar in dat geval zouden de meters op de Buderus een hogere temperatuur moeten aangeven dan 21 graden. Het stuk buis daar is koud en dichter naar de sensor toe wordt het warmer en warmer. Ga ik nog verder richting het T-stuk dan wordt het heter en heter. En de buis naar de boiler is heel heet.
Bij mij zit die sensor net onder de Buderus pomp misschien kun je hem daarheen verplaatsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:51
Iemand een idee hoe ik het verbruikte vermogen kan uitlezen? Compressor power output is wel af te lezen maar verbruikte kWh niet. Of moet ik dan een (wifi) kWh meter in de meterkast inbouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Noxa schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:28:
Iemand een idee hoe ik het verbruikte vermogen kan uitlezen? Compressor power output is wel af te lezen maar verbruikte kWh niet. Of moet ik dan een (wifi) kWh meter in de meterkast inbouwen?
Op de warmtepomp zelf maar die mist een stukje ik denk van het standbij staan
En wil je precies meten is het beter om zelf aparte kWh meters te plaatsen
Ik heb de 1 fase en 3 fase meter van Homewizard er tussen gezet kun je via WiFi uitlezen en via hun app

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Noxa schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:28:
Of moet ik dan een (wifi) kWh meter in de meterkast inbouwen?
Deze heb ik. Hoofdschakelaar uit en binnen 10 min is het geïnstalleerd. Ze hebben er ook een handige app bij waarmee je online kunt uitlezen en de historie kunt zien.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/

[ Voor 13% gewijzigd door HansRemmerswaal op 01-10-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Willem senior schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:23:
Bij mij zit die sensor net onder de Buderus pomp misschien kun je hem daarheen verplaatsten
Enviline A/W Split E - Installatie instructie

5.7.5 Aanvoertemperatuur sensor T0
Temperatuursensor 1-2 meter achter de 3-wegklep of op de boiler, indien aanwezig, monteren.

Bij mij zit deze op 50 cm, dus kan ik deze inderdaad beter net onder de Buderus pomp plaatsen.
Dat verhaal over de boiler snap ik niet. Waarom zou je deze sensor op de boiler monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:13:
[...]

Enviline A/W Split E - Installatie instructie

5.7.5 Aanvoertemperatuur sensor T0
Temperatuursensor 1-2 meter achter de 3-wegklep of op de boiler, indien aanwezig, monteren.

Bij mij zit deze op 50 cm, dus kan ik deze inderdaad beter net onder de Buderus pomp plaatsen.
Dat verhaal over de boiler snap ik niet. Waarom zou je deze sensor op de boiler monteren?
Kan het niet terug vinden maar met boiler bedoelde Nefit misschien het buffervat want daar werd eerst deze sensor geplaatst bij mij zit dat pijpje waar de sensor in ging nog in het buffervat maar wordt niet gebruikt 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Deze heb ik. Hoofdschakelaar uit en binnen 10 min is het geïnstalleerd. Ze hebben er ook een handige app bij waarmee je online kunt uitlezen en de historie kunt zien.
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
Ah kijk, die hebben ze tegenwoordig ook al. Heb de P1 unit van Homewizard. Ik ga me er in verdiepen, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:32
Ik heb de gewenste ruimtetemperatuur op 20 graden staan en het is momenteel 20,5 graden volgens de thermostaat.

Op onderstaande afbeelding zie je de instellingen van de stooklijn/ regeling. De warmtepomp draait namelijk op dit moment wel voor verwarming terwijl dit dus niet nodig is. Moet ik in mijn geval het voetpunt verder verlagen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFh53DDuPV166a771s0prXw5P7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYym6Vhd20nNStq80RUTIBc0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owQ-F3dw4NX_jZWFOK93o7KZ6_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KilE7F0iKmd8F0zlWougf6P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21:51
Wollie91 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:06:
Ik heb de gewenste ruimtetemperatuur op 20 graden staan en het is momenteel 20,5 graden volgens de thermostaat.

Op onderstaande afbeelding zie je de instellingen van de stooklijn/ regeling. De warmtepomp draait namelijk op dit moment wel voor verwarming terwijl dit dus niet nodig is. Moet ik in mijn geval het voetpunt verder verlagen?
Nee, dat heeft geen zin. Je zou nog wel kunnen spelen met de kamerinvloed en de offset ruimtetemperatuur.
@de telegraaf heeft in het verleden hier al een interessant stuk geschreven: de telegraaf in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
Daarnaast is de instelling Tc3-Tc0 van invloed op de regeling: ik heb de Temp. vers. TC3/TC0 verw. op 5K staan i.p.v. de standaard 7K, dit geeft een rustiger beeld. Maar er zijn dit forum ook gebruikers die dit op 3K hebben staan. Onthoud: 1 wijziging per keer, daarna 24-48 uur aankijken en eventueel weer wijzigen. Het is een traag systeem……

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

Kan het niet terug vinden maar met boiler bedoelde Nefit misschien het buffervat want daar werd eerst deze sensor geplaatst bij mij zit dat pijpje waar de sensor in ging nog in het buffervat maar wordt niet gebruikt 8)7
Nefit geeft in haar document "Aandachtspunten inbedrijfstellen Luchtwarmtepompen" voor de T0 sensor de volgende aanwijzing:
Boiler en T0 sensor
▶ All Electric: Vanaf de binnenunit wordt het eerste T-stuk gebruikt voor het aansluiten van de boiler. Zoals in de afbeelding hieronder weergegeven.
▶ Hybride: Plaats de aanvoersensor T0 direct na het T-stuk bij het buffervat. Bij Compress Hybrid 3000i AW/7000i AW is aanvoersensor T0 in de binnenunit geïntegreerd. Verplaats deze sensor indien u een buffervat of bypass plaatst.
▶ Zonder buffervat of bypass: Plaats T0 op de aanvoerleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ejBcmjxHzyvnF3ZF9M3BpO94pU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XmbyiyTPf3qoi8rVEZobsu4j.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:06:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt dan het eindpunt nog verlagen naar bevoorbeeld 33 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 22:52:
[...]

Je kunt dan het eindpunt nog verlagen naar bevoorbeeld 33 graden
Iets anders wat wel van invloed kan zijn op temperaturen in het voor- & najaar: vloerverwarming is een traag systeem, als daar door de warmtepomp warmte is wordt gestopt zal dit een naijlend effect kunnen hebben als door zonlicht inval de temperatuur in de woonkamer ineens stijgt. Je krijgt dan een overschoot. Omdat de thermostaat 1010h geen thermostaat is zoals bij een gewone cv-installatie, maar een offset bepaling voor de war-regeling en het feit dat de warmtepomp traag werkt op de war regeling kan het inderdaad voorkomen dat de kamertemperatuur overschreden wordt en de warmtepomp nog aan is (brander symbool op de 1010h is actief).
Het voor- en najaar zijn voor de warmtepomp de lastigste momenten om een juiste war-regeling te bepalen: ‘s nachts koud (bv. 3 graden), overdag 15 graden. Dit betekend dus zeker als er ook zonnewarmte binnenkort dat de de warmtepomp snel met schakelen, wat het helaas niet mogelijk is met een war-regeling. Als het kouder wordt overdag en het verschil tussen nacht en overdag minder wordt kan de war-regeling zich beter inregelen en zal stabieler werken.

[ Voor 21% gewijzigd door Nous112 op 01-10-2022 23:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Nous112 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:10:
[...]

Iets anders wat wel van invloed kan zijn op temperaturen in het voor- & najaar: vloerverwarming is een traag systeem, als daar door de warmtepomp warmte is wordt gestopt zal dit een naijlend effect kunnen hebben als door zonlicht inval de temperatuur in de woonkamer ineens stijgt. Je krijgt dan een overschoot. Omdat de thermostaat 1010h geen thermostaat is zoals bij een gewone cv-installatie, maar een offset bepaling voor de war-regeling en het feit dat de warmtepomp traag werkt op de war regeling kan het inderdaad voorkomen dat de kamertemperatuur overschreden wordt en de warmtepomp nog aan is (brander symbool op de 1010h is actief).
Ja dat klopt daarom zeg ik ook steeds kijk het een dag aan na een verandering
Dat door schieten door de zon had ik vandaag dacht slecht weer en veel wind vandaag dus had ik de warmtepomp aan gezet het is nu nog 22 graden in huis terwijl ik normaal tot 20 graden het huis verwarm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:17:
[...]

Dat is ook de reden waarom veel installateurs na het installeren het liefst niet meer terug willen komen voor het inregelen: om een warmtepomp goed ingesteld te krijgen dat deze het meest energie efficiënt werkt kost veel tijd en veel bezoekjes. 9 van de 10 gebruikers heeft na installatie hier geen weet noch de kennis ervan en accepteert de standaard werking zoals deze door de installateur is opgeleverd. Het is niet een typisch Nefit probleem, want op de andere warmtepomp forums van andere merken lees je soortgelijke berichten.
Daar komt bij dat het merendeel van de installateurs nog denk en werkt vanuit het cv-ketel tijdperk, er niet bij stilstaande dat het installeren en het inregelen van een warmtepomp veel complexer is. Dit begint vaak al bij geven van een advies: voor een cv-installatie is over dimensioneren prima, des te sneller warmt de cv-installatie en het huis zich op. Bij een warmtepomp is dit uit den boze: een te grote warmtepomp voor de noodzakelijke capaciteit resulteert in onvoldoende kunnen terugmoduleren van de installatie wat resulteert in te korte runs (pendelen) en een hoger stroomverbruik (dus lagere cop).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Nous112 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:03:
Dat is ook de reden waarom veel installateurs na het installeren het liefst niet meer terug willen komen voor het inregelen: om een warmtepomp goed ingesteld te krijgen dat deze het meest energie efficiënt werkt kost veel tijd en veel bezoekjes. 9 van de 10 gebruikers heeft na installatie hier geen weet noch de kennis ervan en accepteert de standaard werking zoals deze door de installateur is opgeleverd.
Tijd voor een beetje meer AI in de warmtepomp. Wat wij nu handmatig tunen met trial on error moet toch met een goed zelflerend algoritme automatisch kunnen?

Of desnoods buiten de warmtepomp. Met BBQKees is de warmtepomp uit te lezen en in te stellen. Dus met een slim programma op de PC of Raspberry Pi moet dit optimaliseren toch te automatiseren zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door HansRemmerswaal op 02-10-2022 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HansRemmerswaal schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:59:
Tijd voor een beetje meer AI in de warmtepomp. Wat wij nu handmatig tunen met trial on error moet toch met een goed zelflerend algoritme automatisch kunnen?
Dat heeft Mitsubishi met hun adaptieve ruimtetemperatuurregeling. Daar hoef je maar een paar randvoorwaarden in te stellen en dan regelt ie automatisch de frequentie van de WP adhv de ruimtetemperatuur en de buitentemperatuur. Helemaal zonder stooklijn. En dat werkt ook nog.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-10 10:19
Vraagje klopt het dat in hybride opstelling de Nefit Moduline 1010H thermostaat niet de binnen temperatuur weergeeft maar het punt op de stooklijn waar je heen wil? Die van ons geeft verschillend over de dag 0,5 tot 2,5 graden verschil namelijk qua temperatuur.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Bij ons ziet het elektra gebruik er het zelfde uit wat ik bij meerdere post langs zien komen. Is dit iets waar ik mij verder in moet verdiepen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JK7fJ8j0JZ9yfOXqimXbVaeDz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sMpIUHuzGGgNHkzN2AjHiG8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riddler85
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-10 10:19
Nous112 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:03:
[...]

Dat is ook de reden waarom veel installateurs na het installeren het liefst niet meer terug willen komen voor het inregelen: om een warmtepomp goed ingesteld te krijgen dat deze het meest energie efficiënt werkt kost veel tijd en veel bezoekjes. 9 van de 10 gebruikers heeft na installatie hier geen weet noch de kennis ervan en accepteert de standaard werking zoals deze door de installateur is opgeleverd. Het is niet een typisch Nefit probleem, want op de andere warmtepomp forums van andere merken lees je soortgelijke berichten.
Daar komt bij dat het merendeel van de installateurs nog denk en werkt vanuit het cv-ketel tijdperk, er niet bij stilstaande dat het installeren en het inregelen van een warmtepomp veel complexer is. Dit begint vaak al bij geven van een advies: voor een cv-installatie is over dimensioneren prima, des te sneller warmt de cv-installatie en het huis zich op. Bij een warmtepomp is dit uit den boze: een te grote warmtepomp voor de noodzakelijke capaciteit resulteert in onvoldoende kunnen terugmoduleren van de installatie wat resulteert in te korte runs (pendelen) en een hoger stroomverbruik (dus lagere cop).
Nefit bosch is hier voor de f gas langs geweest betekend dat zij ook hier niet naar kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:04
Wanneer zou je de circulatiepomp op aan/uit zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhXaRqxy-j77AXGbUa2uF8v_tRI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIbWUWxIIz2KkkgIX1P8G2xs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensvN
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-12-2024
Ik zie dat ik Grensw. direct start verw. op 1k heb staan.

Volgens Nefit is de advies instelling hier 5k, wat adviseren jullie en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgecrusher
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-06 22:31
Even een vraag als nieuwkomer, met betrekking tot de EnviLine monobloc.
Wat zit er allemaal in het bijbehorende binnendeel?
Bij andere monoblocs zijn het toch alleen (regel)kleppen, aangezien de rest in de monobloc zit?
Wat maakt het Nefit binnendeel dan nog zo groot en relatief duur bij Nefit?
(puur de monobloc, niet de split versie)
En kun je met het binnendeel eerst nog hybride draaien en als dat goed gaat alsnog zonder grote aanpassingen naar gasloos? (wel een boiler toevoegen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Hoe moet ik het volgende interpreteren? Wat is het verschil tussen "gemeten temperatuur", "warmwatertemperatuur" en "boilertemperatuur"? De warmtepomp sprong net aan voor warm water en ik probeer te begrijpen waarom.

Warm water
Ingestelde temperatuur: 52 graden
Gemeten temperatuur 58.0 graden

Warmwatersysteem
Warmwatertemperatuur 58.0 graden
Boilertemperatuur 32.3 graden
Circulatie: Uit
3-wegklep: Warmw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNBslCKT5P_2dQ4vl_PoPFkkypY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v3NpO2WE50WxikYdnZ6ih5DP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybp2VzumX1no7i6MV8xPFfcNSGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wD4CxxJldepLvXur58GVydTp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:54:
Hoe moet ik het volgende interpreteren? Wat is het verschil tussen "gemeten temperatuur", "warmwatertemperatuur" en "boilertemperatuur"? De warmtepomp sprong net aan voor warm water en ik probeer te begrijpen waarom.

Warm water

Warmwatersysteem

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Warmwater temperatuur is de fictieve sensor van Nefit
Ik kijk alleen naar Boiler temperatuur want die sensor schakelt de warmtepomp in en uit voor warmwater te maken en het is de echte water temperatuur in je boilervat Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SqYEC3GmL0_2uEtnneYdg13aDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/myDK7syw6bVyL7C7y5afIxz0.jpg?f=fotoalbum_large
Hier kun je zie dat de groene lijn (warmwater top) zo heb ik deze genoemd
Gisteren na de legionella run 63 graden was en dan na het douchen savonds zakte
En smorgens weer zakte met wassen
Die gele lijn is de fictieve sensor van Nefit
Maar als je nu de warmtepomp uitzet en weer op start na 5 minuten geeft de fictieve sensor wel de goed temperatuur weer 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansbot
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

HansRemmerswaal schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:54:

Warm water

Warmwatersysteem

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Boiler temperatuur is de temperatuur gemeten in het midden (hoogte) het van het vat en waar de WP op regelt voor warm water.

Gemeten/warmwater temperatuur is een software matige temperatuur zoals de WP denkt te zijn bovenin het vat waar het warme water wordt afgetapt.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:49
Edgecrusher schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:22:
Even een vraag als nieuwkomer, met betrekking tot de EnviLine monobloc.
Wat zit er allemaal in het bijbehorende binnendeel?
Bij andere monoblocs zijn het toch alleen (regel)kleppen, aangezien de rest in de monobloc zit?
Wat maakt het Nefit binnendeel dan nog zo groot en relatief duur bij Nefit?
(puur de monobloc, niet de split versie)
En kun je met het binnendeel eerst nog hybride draaien en als dat goed gaat alsnog zonder grote aanpassingen naar gasloos? (wel een boiler toevoegen)
bij de nefit zit in het binnendeel de 9kw elektrisch element die nodig is voor de wekelijkse legionella ontsmetting en de backup is voor als de buitenunit uitvalt. verder zit de besturing erin.
het ding is half leeg en inderdaad duur. er zitten geen kleppen in.
op zich zit er wel wat in om de backupfuncties in de binnenunit te hebben zodat er heel weinig kans is dat de boel ooit bevriest behalve als alle stroom in huis ermee ophoudt.
maar ik had liever alleen een buitenunit gehad (die is ook half leeg) op twee gescheiden zekeringen.
er zijn wel meer warmtepompen waarbij er ook nog een binnenunit noodzakelijk is. in de totaalprijs van de installatie zit nefit zeker niet in de ondermoot, maar wel onder viessman en nibe. Panasonic en Mitshubishi zitten onder nefit (in ieder geval als je de hardware zelf importeert uit het buitenland)
Ja, het is zeler mogelijk van een hybride een all electric later te maken, maar de vraag is waarom je dat niet meteen zou doen. om hem later om te schakelen moet hij al voldoende capaciteit hebben. tenzij je nu echt nul isolatie hebt gaat het wel schelen maar geen halvering van je vermogen. Heb je geen houtkachel/petroleumkachel oid als backup?
ik kan zelf uit ervaring vertellen dat een warmtepomp uitgemeten op de toekomstige situatie bij -5 dagtemperatuur met een half missende gevel prima de boel warm houd. kost alleen wel veel stroom, maar niet meer dan het op dezelfde temperatuur krijgen met gas had gekost…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Laatst online: 21:13
Willem senior schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 23:17:
[...]

Dat door schieten door de zon had ik vandaag dacht slecht weer en veel wind vandaag dus had ik de warmtepomp aan gezet het is nu nog 22 graden in huis terwijl ik normaal tot 20 graden het huis verwarm
Willem.
U verrast me met 'had ik de warmtepomp aan gezet'. Begrijp ik het goed, dat u op basis van uw (geoefende) inschatting de warmtepomp aan en uit zet?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:21:
[...]

Willem.
U verrast me met 'had ik de warmtepomp aan gezet'. Begrijp ik het goed, dat u op basis van uw (geoefende) inschatting de warmtepomp aan en uit zet?
Ja als de zon schijnt heb ik geen verwarming nodig
Vandaag ook weer 22 graden is huis door de zon 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Riddler85 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

Nefit bosch is hier voor de f gas langs geweest betekend dat zij ook hier niet naar kijken?
Hangt er vanaf waarvoor Nefit is geweest: als er geen “klachten” waren m.b.t. de temperatuur regeling zullen ze hier niet naar gekeken hebben. Maar je kunt altijd je instellingen checken t.o.v. de standaard Nefit instellingen.
Download de standaard instellingen van Nefit op https://www.nefit-bosch.n...-installatie/instellingen

[ Voor 13% gewijzigd door Nous112 op 02-10-2022 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Matadores schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:04:
Wanneer zou je de circulatiepomp op aan/uit zetten?

[Afbeelding]
Is bij l/w pompen niet van toepassing, zover mij bekend alleen bij w/w pompen (dus met bron boring)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
RensvN schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 14:04:
Ik zie dat ik Grensw. direct start verw. op 1k heb staan.

Volgens Nefit is de advies instelling hier 5k, wat adviseren jullie en waarom?
Staat bij mij ook op de standaard geadviseerde instelling van 5K. Is volgens Nefit “om te voorkomen dat 's nachts bij 5K onder stookgrens al naar verwarmbedrijf wordt geschakeld”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensvN
Nous112 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:30:
[...]

Staat bij mij ook op de standaard geadviseerde instelling van 5K. Is volgens Nefit “om te voorkomen dat 's nachts bij 5K onder stookgrens al naar verwarmbedrijf wordt geschakeld”.
Oke dank, wat adviseren jullie hier?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jykv2OezgleajmNVEeGDOy8U2rU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccvPJtfPV73OvG81kSqPX7A7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Is alleen van toepassing bij een split uitvoering. Het zijn de standaard waardes, echter omdat ik een monoblock heb, kom ik deze instelling niet tegen bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 20:23
Nous112 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:30:
[...]
Grensw. direct start verw
Zou deze instelling voor de huidige nachten waarin het vrij koud is, maar overdag vrij warm met zon niet een geschikte instelling zijn om te tweaken? Zodat je voorkomt dat de warmtepomp aangaat in de nacht en een warmteoverschot creërt overdag?
Geen idee... Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door scarwoman op 02-10-2022 23:05 ]

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensvN
Ik heb mijn watertemperatuur dus nu op ECO 52 graden ingesteld.
Op dinsdag gaat het systeem desinfecteren en verwarmt hij dit naar 62 graden, ik zag dat iemand hier schreef dat hij/zij het klokprogramma daarop heeft afgesteld.
Moet ik dat ook doen of komt het op deze manier ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:15:
[...]

Ja als de zon schijnt heb ik geen verwarming nodig
Vandaag ook weer 22 graden is huis door de zon 8)
Willem, dank.

Maar raakt de WP dan niet het spoor bijster van al dat aan/uit geschakel?
Ik begrijp van anderen dat het EnviLine een 'zelflerend systeem' is.
Dus dat je de techniek, na optimale instelling, vooral zelf zijn/haar gang moet laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:23
Dat vroeg ik me ook af. Is de regeling inderdaad 'lerend' of is het gedrag enkel afhankelijk van de parameters die we er in tikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansbot

hansbot

BENG

RensvN schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:19:
Ik heb mijn watertemperatuur dus nu op ECO 52 graden ingesteld.
Op dinsdag gaat het systeem desinfecteren en verwarmt hij dit naar 62 graden, ik zag dat iemand hier schreef dat hij/zij het klokprogramma daarop heeft afgesteld.
Moet ik dat ook doen of komt het op deze manier ook goed?
Door te monitoren zag ik dat ik dat de desinfectie soms 5 KWh elektrische bijverwarming gebruikte. Waarom weet ik niet maar zonde.

De klok van warm water staat bij mij op ECO+ overdag van 7.30 tot 15.00 uur.
‘s avonds na een douche beurt en in de nacht hoeft hij van mij niet meer aan.

Op zaterdag start ik het om 7.30 uur met ECO met een hoger start temperatuur en gelijktijdig het desinfectie programma van 60 graden.
Nu verbruikt hij maar 1 KWh elektrische bijverwarming op 200 liter.
Om 9.30 uur gaat hij weer terug naar ECO+.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Nu ik wat meer kan monitoren valt het op de onze warmtepomp lijkt te pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTkW2vpYrioLlXFJ1o_lKEW321I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DWsxXvP2hbRx0b9JVYa3UArk.png?f=user_large

Is dit normaal gedrag? Het lijkt mij zuiniger als er 1 lange run is om de ingestelde temp te bereiken en te behouden. Hoe kan ik dat beïnvloeden?

[ Voor 18% gewijzigd door Noxa op 03-10-2022 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansbot

hansbot

BENG

SuperR1902 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:07:
Dat vroeg ik me ook af. Is de regeling inderdaad 'lerend' of is het gedrag enkel afhankelijk van de parameters die we er in tikken?
Zoals ik er nu naar kijk is het gewoon een dom apparaat met een veelvoud van parameters.
De kunst is om die parameters zo in te stellen dat zo min mogelijk energie verbruik het comfort te realiseren die men wenst.

Zelf wil ik dat warmtepomp geheel automatisch zijn werk doet.
Hoogstens draai ik in voor en najaar de kamerthermostaat wel eens omlaag zodat de stooklijn omlaag gaat. (Zonnig met de tuindeur open).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Ik denk inderdaad ook dat het gedrag niet verandert naarmate de unit meer seizoenen/weken heeft 'geleerd'.

Ik zou wel eens willen weten dat nu de criteria zijn om:
-te starten met verwarmen
-te stoppen met verwarmen
-het thermisch vermogen te bepalen

Ik denk dat het iets in de trend is van:
Starten met verwarmen: TC3 is x graden Celcius lager dan streef temperatuur met een minimum van x minuten sinds de laatste stop/start
Stoppen met verwarmen; TC3 is x graden Celcius hoger dan de streef temperatuur voor meer dan x minuuten.
Thermisch vermogen; Starten op 100% capaciteit, na x minuten terug op 50% capaciteit en na x minuten moduleren om streef temperatuur te halen/behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:57:
[...]

Willem, dank.

Maar raakt de WP dan niet het spoor bijster van al dat aan/uit geschakel?
Ik begrijp van anderen dat het EnviLine een 'zelflerend systeem' is.
Dus dat je de techniek, na optimale instelling, vooral zelf zijn/haar gang moet laten gaan.
Warmtepomp kijkt alleen naar de buitentemperatuur en naar de thermostaat en die zet ik op 15 graden en dan gaat de warmtepomp niet aan om te verwarmen
Dat moet je niet doen als het vriest natuurlijk
Maar nu in het voorjaar en najaar werkt dat goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Noxa schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 10:46:
Nu ik wat meer kan monitoren valt het op de onze warmtepomp lijkt te pendelen.

[Afbeelding]

Is dit normaal gedrag? Het lijkt mij zuiniger als er 1 lange run is om de ingestelde temp te bereiken en te behouden. Hoe kan ik dat beïnvloeden?
Zelf beïnvloeden:
Goede stooklijn vinden
Meer afgifte maken (grotere radiatoren) meer groepen open
Waterzijdig inregelen
Spelen met de pomp snelheid
Zat mogelijkheden 8) om een standaard systeem te verbeteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:47:
[...]

Warmtepomp kijkt alleen naar de buitentemperatuur en naar de thermostaat en die zet ik op 15 graden en dan gaat de warmtepomp niet aan om te verwarmen
Dat moet je niet doen als het vriest natuurlijk
Maar nu in het voorjaar en najaar werkt dat goed
Dank Willem.

En ik maar klutten en frutten met stooklijnen en COP-getallen.
Gewoon de thermostaat op 15 graden, net als vroeger.
In eenvoud verbluffend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:56:

Mijn installateur was hier net en die belde NEFIT voor dit probleem. Volgens NEFIT zit de sensor op de juiste plaats. Ik gaf aan dat daardoor de aanvoerstreeftemperatuur naar 0 gaat omdat de aanvoertemperatuur veel te hoog is. Dat was volgens NEFIT niet zo want de pomp voor CV draait en dan is die temperatuur zo weg. Aangegeven dat de pompt niet draaide, als dat wel zo was dan zou de meter op de CV pomp geen 20 aangeven. En aangezien het een tijd duurt, zonder pomp, dat die 38.9 is afgekoeld richting de stooklijn temperatuur zal de warmtepomp voor CV de eerste tijd niet aanschakelen.

"Heeft u het koud?"
Eh, nee
"Dan moet u niet steeds op die meters gaan kijken en de warmtepomp zijn werk laten doen".

Tot zover de vriendelijke helpdesk medewerker van NEFIT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Hoezo is je leidingwerk warm geworden als je kamer 3 graden warmer is dan je streef? De streef temperatuur op 0 graden krijg ik alleen als ik de modus niet meer op heating/cooling/auto zet, maar op 'off'.

Was dit een opname na een warmwater run? Je zou je circulatie pomp op continue aan kunnen zetten als je een nauwkeurige weerspigeling wil hebben van je CV leiding water temp. Wellicht dat dat helpt. Ik heb de setting nog niet gebruikt, maar merk ook dat de warmtepomp pas aanslaat als het stilstaande water in de binnenunit is afgekoeld. Dat zegt natuurlijk niks over het CV water 10 meter verder op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn2W0kcD0P2C2Ukq_mqMP09x94I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GFQqKgY5EU13QhzyZ8OzwvUn.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door SuperR1902 op 03-10-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
SuperR1902 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:10:
Hoezo is je leidingwerk warm geworden als je kamer 3 graden warmer is dan je streef? De streef temperatuur op 0 graden krijg ik alleen als ik de modus niet meer op heating/cooling/auto zet, maar op 'off'.

De foto in mijn post was ongeveer 2 uur naar de wekelijkse 65 graden.
Daarvoor was de aanvoerstreeftemperatuur rond de 23 graden. Omdat de aanvoertemperatuur 38.9 graden was geworden ging de aanvoerstreeftemperatuur naar 0 graden (denk ik). Een meter verderop gaf de analoge meter ongeveer 21 graden aan.

De pomp continue zou dit probleem inderdaad voorkomen. De sensor verplaatsen ook, maar die zit volgens NEFIT op de juiste plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Als je de aanvoer temperatuur op je circulatiepomp of je buffervat wil zetten doe je dat toch gewoon? Het geeft wel een beter beeld van je CV leidingwerk temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
De installateur had een tijd geleden een expert van NEFIT over de vloer en die gaf aan dat de sensor moest zitten waar deze nu zit. Sindsdien plaatsen ze deze altijd daar. Pomp altijd aan zal het stroomverbruik verhogen, dus verplaatsen is inderdaad beter.

Waar zit bij jullie die sensor voor de aanvoertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Bij mijn 5.0 B-S split ook in de binnen unit.

In de installatiehandleiding van mijn binnenunit, 3000i, staat dat als je een buffervat gebruikt je hem het beste bij het buffervat kan plaatsen,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCf6DqgpOQJFWq2O6yNVokg3_Nc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h5EhKov6sTZcyVE5AxlnxcQ9.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door SuperR1902 op 03-10-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:18:
De installateur had een tijd geleden een expert van NEFIT over de vloer en die gaf aan dat de sensor moest zitten waar deze nu zit. Sindsdien plaatsen ze deze altijd daar. Pomp altijd aan zal het stroomverbruik verhogen, dus verplaatsen is inderdaad beter.

Waar zit bij jullie die sensor voor de aanvoertemperatuur?
Als het mogelijk is dan schuif je de sensor 20 cm op zeg tot na die stopcontacten in de muur
Werkt het niet schuif je de sensor zo weer terug even streepje op de leiding waar deze nu zit
Bij mij zit de sensor net onder de Buderus pomp maar hier lopen de leidingen ook anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01
Ik lees al een tijdje mee in dit erg interessante topic.

We hebben bij ons de volgende situatie:
- Enviline 9kw split
- Warmtepompboiler met spiraal, de Envline is hier met zijn tapwatercircuit op aangesloten via de bekende 3 weg klep (puur als backup en voor een keer extra snel warm water, verder loopt de warmtepompboiler stand-alone)
- Vloerverwarming a 120m2 en 2 Jaga Hybrids
- Geen buffers/pompen, alles via 32mm buizen en kunstof verdelers rechtstreeks de vloer/jagas in m.b.v. de enviline interne circulatiepomp.

Nu ervaar ik momenteel dat de warmtepomp te snel op 'verwarmen' gaat en daardoor overdag doorschiet. Dit wilde ik oplossen door hem op 'auto' i.p.v. 'verwarmen' te zetten. Helaas gaat ook bij mij dan de drieweg klep open! Aangezien ik de circulatiepomp wel op 'altijd aan' heb staan wordt daardoor mijn warmtepompboiler ontladen over de leidingen en enviline binnenunit.

Is er iemand die een manier heeft gevonden om die klep gewoon op de CV stand te laten staan als de warmtepomp op 'off' of 'auto' staat? Zodra hij weer gaat verwarmen draait de klep uiteraard wel netjes om, maar wtf is de gedachte van Nefit om hem standaard op de tapwaterstand te zetten? Zelfs al zou je circulatiepomp uitzetten krijg je nog een natuurlijke circulatie die de warmtepompboiler langzaam ontlaad.

Oja, de circulatiepomp laat ik lopen om een rustiger beeld te krijgen. Zo heeft de binnenunit altijd de werkelijke water/vloer temperatuur, wat voorkomt dat hij te vroeg of te laat inschakelt. Uit mijn bbqkees logging in Domoticz bleek duidelijk dat met de pomp uit het inschakel gedrag totaal niet in lijn was met vloertemperatuur (en dus werkelijke warmtevraag). Zo koelde de leidingen soms al na 2 uur af waardoor de warmtepomp opstart. Vervolgens zag ik dan de circulatiepomp opstarten en direct water uit de vloer komen wat al de juiste temperatuur had. Gevolg is een run van nog geen uur en weer uitschakelen. Sinds de circulatiepomp altijd aan staat is dat opgelost. De pomp blijft gewoon moduleren, maar blijft op minimaal 10% draaien. Qua energie kost dit ca 10-12w extra, maar dat bespaar ik makkelijk door het pendelen tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
master1104 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 19:49:
Ik lees al een tijdje mee in dit erg interessante topic.

We hebben bij ons de volgende situatie:
- Enviline 9kw split
- Warmtepompboiler met spiraal, de Envline is hier met zijn tapwatercircuit op aangesloten via de bekende 3 weg klep (puur als backup en voor een keer extra snel warm water, verder loopt de warmtepompboiler stand-alone)
- Vloerverwarming a 120m2 en 2 Jaga Hybrids
- Geen buffers/pompen, alles via 32mm buizen en kunstof verdelers rechtstreeks de vloer/jagas in m.b.v. de enviline interne circulatiepomp.

Nu ervaar ik momenteel dat de warmtepomp te snel op 'verwarmen' gaat en daardoor overdag doorschiet. Dit wilde ik oplossen door hem op 'auto' i.p.v. 'verwarmen' te zetten. Helaas gaat ook bij mij dan de drieweg klep open! Aangezien ik de circulatiepomp wel op 'altijd aan' heb staan wordt daardoor mijn warmtepompboiler ontladen over de leidingen en enviline binnenunit.

Is er iemand die een manier heeft gevonden om die klep gewoon op de CV stand te laten staan als de warmtepomp op 'off' of 'auto' staat? Zodra hij weer gaat verwarmen draait de klep uiteraard wel netjes om, maar wtf is de gedachte van Nefit om hem standaard op de tapwaterstand te zetten? Zelfs al zou je circulatiepomp uitzetten krijg je nog een natuurlijke circulatie die de warmtepompboiler langzaam ontlaad.

Oja, de circulatiepomp laat ik lopen om een rustiger beeld te krijgen. Zo heeft de binnenunit altijd de werkelijke water/vloer temperatuur, wat voorkomt dat hij te vroeg of te laat inschakelt. Uit mijn bbqkees logging in Domoticz bleek duidelijk dat met de pomp uit het inschakel gedrag totaal niet in lijn was met vloertemperatuur (en dus werkelijke warmtevraag). Zo koelde de leidingen soms al na 2 uur af waardoor de warmtepomp opstart. Vervolgens zag ik dan de circulatiepomp opstarten en direct water uit de vloer komen wat al de juiste temperatuur had. Gevolg is een run van nog geen uur en weer uitschakelen. Sinds de circulatiepomp altijd aan staat is dat opgelost. De pomp blijft gewoon moduleren, maar blijft op minimaal 10% draaien. Qua energie kost dit ca 10-12w extra, maar dat bespaar ik makkelijk door het pendelen tegen te gaan.
Heb je het met de ruimteinvloed instelling geprobeerd dan krijgt namelijk de thermostaat meer invloed op het starten en stoppen van de warmtepomp
De thermostaat verschuift dan de stooklijn wat meer omhoog of omlaag afhankelijk van de kamer temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Ja dat heb ik inderdaad. Hij staat nu op 2K en dat lijkt aardig de juiste instelling te zijn. Het is puur dat hij een dag als vandaag met buiten 18 graden toch een run maakt omdat de stooklijn op 22 a 23gr water blijft hangen. Voetpunt staat daarbij al op minimaal (20gr). Liefst wil ik verwarmen daarom blokkeren vanaf ~17gr buitentemp.

Volgens mij is er ook geen mogelijkheid om het voetpunt onder de 20 gr te krijgen? Behalve idd de thermostaat omlaag te draaien, maar ik wil zo min mogelijk handmatige handelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
master1104 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:36:
Ja dat heb ik inderdaad. Hij staat nu op 2K en dat lijkt aardig de juiste instelling te zijn. Het is puur dat hij een dag als vandaag met buiten 18 graden toch een run maakt omdat de stooklijn op 22 a 23gr water blijft hangen. Voetpunt staat daarbij al op minimaal (20gr). Liefst wil ik verwarmen daarom blokkeren vanaf ~17gr buitentemp.

Volgens mij is er ook geen mogelijkheid om het voetpunt onder de 20 gr te krijgen? Behalve idd de thermostaat omlaag te draaien, maar ik wil zo min mogelijk handmatige handelingen.
Die instelling is er
Nefit instellingen zoeken naar cv bedrijf uit en daar 17 graden instellen dat heb ik hier ook gedaan
Nieuw bouw is standaard 16 graden en oud huis is standaard 18 graden volgens Nefit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
Maar die instelling is alleen beschikbaar als je hem op de auto modus zet en op dat moment gaat de driewegklep dus open als er geen warmtevraag is. Als ik hem op 'CV' modus zet dan verdwijnt betreffende setting, maar werkt de driewegklep wel weer zoals verwacht. Ik blijf dus tegen die bizarre keuze aanlopen om die klep open te sturen als er geen warmte vraag is in de 'auto' modus.

Is er ergens een changelog bekend van de software versies van de Nefit? Wellicht is de werking van de drieweg klep in een nieuwe release verbeterd.

[ Voor 13% gewijzigd door master1104 op 03-10-2022 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:29
scarwoman schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:04:
[...]

Zou deze instelling voor de huidige nachten waarin het vrij koud is, maar overdag vrij warm met zon niet een geschikte instelling zijn om te tweaken? Zodat je voorkomt dat de warmtepomp aangaat in de nacht en een warmteoverschot creërt overdag?
Geen idee... Iemand hier ervaring mee?
ik dacht dit gaat over omschakelen verwarmen/koelbedrijf
RensvN schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:49:
[...]

Oke dank, wat adviseren jullie hier?[Afbeelding]
aan/uit- hysterese zou moeten zijn in K*min ipv K/min. Staat bij mij op 150, en het lijkt alsof die keurig aan of uit gaat als de streeftemperatuur 15min en 10 graden boven of onder TC3 temperatuur zit. (of 1 grad en 150min bijvoorbeeld). Bij minder dan de 150K*min zou die vaker aan en uit gaan, en bij meer zit je misschien te lang te wachten dat iets gebeurt.
hoe doe je dat alweer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
hackbard schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:12:
[...]

ik dacht dit gaat over omschakelen verwarmen/koelbedrijf

[...]

aan/uit- hysterese zou moeten zijn in K*min ipv K/min. Staat bij mij op 150, en het lijkt alsof die keurig aan of uit gaat als de streeftemperatuur 15min en 10 graden boven of onder TC3 temperatuur zit. (of 1 grad en 150min bijvoorbeeld). Bij minder dan de 150K*min zou die vaker aan en uit gaan, en bij meer zit je misschien te lang te wachten dat iets gebeurt.

[...]

hoe doe je dat alweer?
Boderus een stand omhoog zetten en doe je op de pomp zelf
En als je het verschil tussen Tc3 en tc0 kleiner zet dus op 4 in plaats van 5 zoals nefit bij vloerverwarming adviseert zal de interne pomp harder gaan draaien
Ik heb 5,5 voor de interne pomp en boderus pomp op stand 2 statische druk en daar ook stand 2 pomp snelheid ingesteld
Dit alles is bij iedereen anders ligt aan je systeem namelijk
Gewoon uitproberen dus wat voor jou goed werkt kost je alleen wat tijd en kan veel geld besparen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Willem senior schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:58:
[...]

Boderus een stand omhoog zetten en doe je op de pomp zelf
En als je het verschil tussen Tc3 en tc0 kleiner zet dus op 4 in plaats van 5 zoals nefit bij vloerverwarming adviseert zal de interne pomp harder gaan draaien
Ik heb 5,5 voor de interne pomp en boderus pomp op stand 2 statische druk en daar ook stand 2 pomp snelheid ingesteld
Dit alles is bij iedereen anders ligt aan je systeem namelijk

Gewoon uitproberen dus wat voor jou goed werkt kost je alleen wat tijd en kan veel geld besparen 8)
Interessant wat je post. Hoe ben je op 5,5 voor de interne pomp terecht gekomen? Ik heb de tc0/tc3 op 5 gezet zoals geadviseerd door Nefit.

Naar welke criteria kijk je dan om nog verder te optimaliseren? Mijn wp maakt lange runs, moduleert terug, heb een goede flow op de vloerverwarming en bij volle kracht de wp aan: precies 5 graden verschil tussen aanvoertemp en retourtemp.

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem senior
scarwoman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:27:
[...]

Interessant wat je post. Hoe ben je op 5,5 voor de interne pomp terecht gekomen? Ik heb de tc0/tc3 op 5 gezet zoals geadviseerd door Nefit.

Naar welke criteria kijk je dan om nog verder te optimaliseren? Mijn wp maakt lange runs, moduleert terug, heb een goede flow op de vloerverwarming en bij volle kracht de wp aan: precies 5 graden verschil tussen aanvoertemp en retourtemp.
Voor dat verschil moet je een test doen door tien minuten volgas te draaien en dan het verschil tussen Tc3 en tc0 stel je dan in
Ik heb die test en beschrijving hier in het forum geplaatst en kun je opzoeken
Deze test hoort eigenlijk je installateur te doen en dit dan instellen bij Tc3 en tc0 verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
hansbot schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 18:12:
[...]

Boiler temperatuur is de temperatuur gemeten in het midden (hoogte) het van het vat en waar de WP op regelt voor warm water.

Gemeten/warmwater temperatuur is een software matige temperatuur zoals de WP denkt te zijn bovenin het vat waar het warme water wordt afgetapt.
Het valt mij ook op dat deze softwarematige temperatuur van geen kant klopt. Als de boiler een temperatuur heeft van 30 graden kan de temperatuur bovenin niet meer 48 graden zijn. Deze temperatuur wordt slechts één keer in de zoveel tijd geüpdate denk ik? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
Willem senior schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:41:
[...]

Voor dat verschil moet je een test doen door tien minuten volgas te draaien en dan het verschil tussen Tc3 en tc0 stel je dan in
Ik heb die test en beschrijving hier in het forum geplaatst en kun je opzoeken
Deze test hoort eigenlijk je installateur te doen en dit dan instellen bij Tc3 en tc0 verschil
Maar het verder tweaken van deze tc0/tc3 instelling is hierna dus meer trial n error?
Ik heb deze test idd ook gedaan en kwam precies op 5 graden uit. Ik dacht misschien is er nog meer winst te behalen met een paar extra tweaks..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
scarwoman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:42:
[...]

Maar het verder tweaken van deze tc0/tc3 instelling is hierna dus meer trial n error?
Ik heb deze test idd ook gedaan en kwam precies op 5 graden uit. Ik dacht misschien is er nog meer winst te behalen met een paar extra tweaks..
Tweaks zijn het warm water maken gecombineerd met de legionella run
Heb je zonnepanelen probeer dan op die stroom te draaien is nu nog niet noodzakelijk maar als salderen stopt wel
1 tot 2 graden nachtverlaging zodat de warmtepomp overdag draait want dan is het warmer
Boderus pomp en cv systeem waterzijdig inregelen plus de Tc3 en tc0 verschil daarna nog een keer nazien
En je stooklijn goed instellen
Heb je ook nog radiatoren dan die vergroten en boosten met ventilatoren meer afgifte is beter want dan kan je met lagere temperatuur het huis warm houden
Maak je filters voor het stookseizoen schoon dat is goed voor de doorstroming (meer flow)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
Willem senior schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:12:
[...]

Tweaks zijn het warm water maken gecombineerd met de legionella run
Heb je zonnepanelen probeer dan op die stroom te draaien is nu nog niet noodzakelijk maar als salderen stopt wel
1 tot 2 graden nachtverlaging zodat de warmtepomp overdag draait want dan is het warmer
Boderus pomp en cv systeem waterzijdig inregelen plus de Tc3 en tc0 verschil daarna nog een keer nazien
En je stooklijn goed instellen
Heb je ook nog radiatoren dan die vergroten en boosten met ventilatoren meer afgifte is beter want dan kan je met lagere temperatuur het huis warm houden
Maak je filters voor het stookseizoen schoon dat is goed voor de doorstroming (meer flow)
Dank! Ik heb gelijk weer eens de filters schoongemaakt. Zat toch weer best wat vuil in.
Veel van de zaken die je schrijft heb ik idd uitgevoerd. Alleen nu nog aan het tweaken met nachtverlaging. Nu 1 graad nachtverlaging ingesteld, werkt goed want in de nacht gaat daardoor de warmtepomp niet aan en soms overdag door zoninstraling gaat die helemaal niet aan overdag. Ik heb het idee dat een nachtverlaging goed werkt in deze kwakkeldagen met koude nachten en (relatief) warme dagen. @Willem senior laat je de nachtverlaging ook actief bij temperaturen onder 10 graden overdag? Of nog koudere zelfs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
scarwoman schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:04:
[...]

Dank! Ik heb gelijk weer eens de filters schoongemaakt. Zat toch weer best wat vuil in.
Veel van de zaken die je schrijft heb ik idd uitgevoerd. Alleen nu nog aan het tweaken met nachtverlaging. Nu 1 graad nachtverlaging ingesteld, werkt goed want in de nacht gaat daardoor de warmtepomp niet aan en soms overdag door zoninstraling gaat die helemaal niet aan overdag. Ik heb het idee dat een nachtverlaging goed werkt in deze kwakkeldagen met koude nachten en (relatief) warme dagen. @Willem senior laat je de nachtverlaging ook actief bij temperaturen onder 10 graden overdag? Of nog koudere zelfs?
Tot 5 graden buiten doe ik 2 graden nachtverlaging
Als het hard waait en ze geven weinig zon op voor de volgende dag dan 1 graad nachtverlaging
daarna 1 graad tot vriespunt en dan continue 20,5 in huis zonder nachtverlaging
Anders vind ik het te lang duren eer het weer lekker warm aanvoelt in huis
En dat doe ik op de thermostaat dus niet met het klokprogramma in de warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
Willem senior schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 22:12:
[...]

Willem.
Dank, maar opnieuw verbazing.
Ben al 25 jaar in het prettige bezit van een vloerverwarming.
Sinds kort met WP.
Maar in die 25 jaar is mij ingeprent, dat nachtverlaging bij vloerverwarming uit den boze is.

Uw argumentatie is kostentechnisch helder.
Het gemis van een warme vloer in de ochtend (opwarming 4 uur?) is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:40:
[...]

Willem.
Dank, maar opnieuw verbazing.
Ben al 25 jaar in het prettige bezit van een vloerverwarming.
Sinds kort met WP.
Maar in die 25 jaar is mij ingeprent, dat nachtverlaging bij vloerverwarming uit den boze is.

Uw argumentatie is kostentechnisch helder.
Het gemis van een warme vloer in de ochtend (opwarming 4 uur?) is een ander verhaal.
Ja dat klopt smorgens is je vloerverwarming nog koud
Maar in de avond is deze juist warmer omdat je langere runs krijgt en daardoor meer warmte in je vloer en in de muren opslaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Willem senior schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:34:
[...]

Tot 5 graden buiten doe ik 2 graden nachtverlaging
Als het hard waait en ze geven weinig zon op voor de volgende dag dan 1 graad nachtverlaging
daarna 1 graad tot vriespunt en dan continue 20,5 in huis zonder nachtverlaging
Anders vind ik het te lang duren eer het weer lekker warm aanvoelt in huis
En dat doe ik op de thermostaat dus niet met het klokprogramma in de warmtepomp
Doe je dit met HA of handmatig?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willem senior
rroetenberg schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:15:
[...]

Doe je dit met HA of handmatig?
Gewoon op de thermostaat daar loop ik toch langs als ik ga slapen

Dan de stooklijn daar zijn toch regelmatig vragen over dus zal ik opschrijven hoe ik tot mijn stooklijn ben gekomen
In 2021 hadden we een goede winter om te testen
Dit jaar was geen echte koude winter meer kwakkel weer vond ik
In 2021 was mijn eerste winter met de warmtepomp toen had ik op de koudste dag steeds maar water van 29 en soms 30 graden nodig om mijn huis lekker warm te houden
En vanaf 5 graden buiten temperatuur ging de warmtepomp pas langere runs maken
Dus daar was nog wat te verbeteren 8)
Toen kwam @Andrehj met ik draai op vaste stooklijn dus altijd 25 graden had hij als stooklijn
Dat wou ik ook gaan proberen maar dat lukte niet met de Nefit
Dus weer achter de tekentafel
Kastje van BBQKEES besteld en toen viel me iets op wat ik eerst niet zag
Namelijk de warmtepomp vraagt een aanvoerstreeftemperatuur en als deze met 2,5 tot 3 graden overschreden wordt schakelt de warmtepomp uit
De uitschakeling had ik juist verwacht van de thermostaat dit gebeurde dus niet
Mijn stooklijn was toen 23 voetpunt en 40 eindpunt En daar bleef mijn huis toch warm mee zoals ik op de thermostaat had ingesteld
De korte runs van 1 tot 2 uur waren voldoende om het huis warm te houden
Maar dat is niet hoe het hoort te werken want de thermostaat moet de warmtepomp uitschakelen
Dus de stooklijn weer aangepast
En nu is deze 26 voetpunt en 33 eindpunt :)
De warmtepomp (thermostaat) kan nu een beetje schuiven met de stooklijn
De thermostaat schakelt de warmtepomp uit als er 0,2 graden boven je ingestelde temperatuur gemeten wordt
dan geeft de thermostaat een halve graad hoger aan deze werkt niet met tienden
Kun je wel op de warmtepomp zien of met het kastje van BBQKEES
Mijn vloerverwarming is heerlijk warm netjes gemiddeld 23 graden
De warmtepomp maakt lange runs
En het hele huis is op temperatuur zoals ik het wil met radiatoren boven gemiddeld 16/ 17 graden op de slaapkamers
En beneden met de vloerverwarming 20,5
Zo dat was een lang verhaal en ik hoop dat jullie er iets aan hebben om ook de goede stooklijn te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
dat je het eindpunt omlaag hebt gebracht snap ik, maar waarom moest het voetpunt omhoog? ik las het nu een paar keer om het voetpunt omhoog te brengen om langere runs te krijgen, maar dat wil mijn hoofd nog steeds niet snappen

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Lochnes schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:55:
dat je het eindpunt omlaag hebt gebracht snap ik, maar waarom moest het voetpunt omhoog? ik las het nu een paar keer om het voetpunt omhoog te brengen om langere runs te krijgen, maar dat wil mijn hoofd nog steeds niet snappen
Dat voetpunt moet omhoog omdat de WP bij een te laag voetpunt zijn minimale vermogen niet in het afgiftesysteem kwijt kan en daardoor gaat pendelen.
De uitdaging is om dat voetpunt zodanig in te stellen dat de WP nét zijn minimum vermogen kwijt kan dus nét niet gaat pendelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Willem senior
Lochnes schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 12:55:
Precies zoals @Andrehj het zegt
Bij een lager voetpunt loopt de aanvoertemperatuur hoger op dan de aanvoerstreeftemperatuur en zal,daarom de warmtepomp uitschakelen
Nu is de afgifte van vloerverwarming en radiatoren inbalans en kan de warmtepomp zijn minimale vermogen kwijt in het systeem
Zie het zo 19 graden in de kamer en je stuurt 20 graden water door de vloerverwarming
Dan kan de vloerverwarming weinig warmte kwijt aan de kamer
Maar maak je nu 23 graden water en dat stuur je door de vloerverwarming dan kan dat makkelijker zijn warmte afgeven aan de kamer en is de retour lager en de warmtepomp kan dat verschil weer aanvullen en zo is de cirkel rond
En nog een voorbeeld bij 22 graden voetpunt was mijn vloerverwarming ook niet zo lekker warm nu wel
En dat maakt het vinden van een goede stooklijn nou zo belangrijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
ik snap hem. en de retourtemperatuur krijgt in de regeling waarschijnlijk meer belang dan de ruimtetemperatuur, dus de thermostaat krijgt niet eens kans om in te grijpen , dus hij blijft aan/uit pendelen op een hoog startvermogen en met pech heb je het nog koud ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
Deze kennis moet eigenlijk vereeuwigd worden als sticky in het begin van dit forum samen met de andere tweaks die hier worden beschreven.
Is het niet een idee als jullie @Andre1973 en @Willem senior dit opschrijven zodat nog meer warmtepompen nog beter kunnen draaien?! Dan creëren we een all-in document dat we vervolgens bij kunnen blijven werken hier in het forum.
Ik wil best wel helpen, het gaat namelijk een hoop vragen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
scarwoman schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 13:57:
Deze kennis moet eigenlijk vereeuwigd worden als sticky in het begin van dit forum samen met de andere tweaks die hier worden beschreven.
Is het niet een idee als jullie @Andre1973 en @Willem senior dit opschrijven zodat nog meer warmtepompen nog beter kunnen draaien?! Dan creëren we een all-in document dat we vervolgens bij kunnen blijven werken hier in het forum.
Ik wil best wel helpen, het gaat namelijk een hoop vragen voorkomen.
Ik zou niet weten hoe dat moet om sticky of de start pagina van dit forum aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Ik gok dat gewoon de eerste post moet worden aangepast. Daar kunnen ook mede auteurs worden gedefinieerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:30:
Ik gok dat gewoon de eerste post moet worden aangepast. Daar kunnen ook mede auteurs worden gedefinieerd.
Ik denk dat Andre1973 dat moet doen want hij startte dit topic over de Nefit warmtepomp
En zal dus mensen meer rechten kunnen geven en toevoegen en die kunnen dan weer de geposte Topics toevoegen
Vermoed ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
Ik heb @Andre1973 even een berichtje gestuurd om dit te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Topicstarter
Ik heb deze ook reeds beantwoordt.
Ik wil gerust anderen toevoegen, maar heb geen idee hoe. dus graag mij daar doorheen loodsen

[ Voor 59% gewijzigd door Andre1973 op 06-10-2022 22:09 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Andre1973 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:07:
Ik heb deze ook reeds beantwoordt.
Ik wil gerust anderen toevoegen, maar heb geen idee hoe. dus graag mij daar doorheen loodsen
Hoi Andre1973
Daar kan ik,je niet mee helpen ben namelijk zelf ook niet zo handig met de PC
en meestal gebruikt ik mijn tablet hier op Tweakers
maar ik zou wel graag horen of je
Nefit warmtepomp nu zonder problemen draait

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:29:
[...]

Hoi Andre1973
Daar kan ik,je niet mee helpen ben namelijk zelf ook niet zo handig met de PC
en meestal gebruikt ik mijn tablet hier op Tweakers
maar ik zou wel graag horen of je
Nefit warmtepomp nu zonder problemen draait
Wellicht dat @Andrehj dat wel weet, hij is ook topicstarter/beheerder op een ander warmtepomp forum van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wie moet er mede auteur van dit topic worden?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
teacher schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 23:49:
Wie moet er mede auteur van dit topic worden?
@Willem senior , @Andrehj @scarwoman
Kunnen we hiermee de TS aanpassen of een gepinde post maken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Done & yes & yes.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
Ik wil ook best wel wat informatie verwerken in een sticky n.a.v. zaken waar ik 'spelenderwijs' achter ben gekomen en ga komen.

[ Voor 5% gewijzigd door SuperR1902 op 07-10-2022 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
SuperR1902 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:13:
Ik wil ook best wel wat informatie verwerken in een sticky n.a.v. zaken waar ik 'spelenderwijs' achter ben gekomen en ga komen.
Alle informatie is welkom en je helpt er ook andere mensen mee
Vanmorgen heb ik een eerste pin ( denk dat dat sticky genoemd wordt ) gedaan /gemaakt en dat lukte :)
Hoe de rest werkt weet ik nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Hoe moet ik dit interpreteren?
Zowel cv als warm water is actief maar de driewegklep staat op warm water. Echter staat de warmwatertemperatuur op 51,6 graden (boilertemperatuur bij monitorwaarden). De ingestelde temperatuur is 54 graden dus dit zal kloppen.

Ondanks dat de boilertemperatuur al lang is gehaald blijft de warmtepomp actief voor verwarmen, tenminste zo lijkt het...
Is de cv ondertussen gewoon actief of snap ik iets niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8UPFEmtcAO4CxBpLtt-Xov89qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIhn1uxydvsEvLjrP2s0Ai0b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0JlIr6LJPJYPh63qooM4KqzlE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BND5LKXAzIi1TKvfZ7vITCRe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyGjcWhMNyRPG1T7mMlM4A4R4HI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnM9xdiQ1OBobsaUUx9UnV7i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_9ube9cs-RXiv0wN8aurLYPtyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nd84gRV2lGpwEHI4iRQ9GN4z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 12:54:
Hoe moet ik dit interpreteren?
Zowel cv als warm water is actief maar de driewegklep staat op warm water. Echter staat de warmwatertemperatuur op 51,6 graden (boilertemperatuur bij monitorwaarden). De ingestelde temperatuur is 54 graden dus dit zal kloppen.

Ondanks dat de boilertemperatuur al lang is gehaald blijft de warmtepomp actief voor verwarmen, tenminste zo lijkt het...
Is de cv ondertussen gewoon actief of snap ik iets niet?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de een na laatste foto van rechts naar links zie je een symbool kraantje dan een radiator en dan de compressor
Het symbool radiator is nu normaal het is koud genoeg buiten
Dan het symbool kraantje geeft aan dat de warmtepomp warmwater aan het maken is want dit symbool is alleen zichtbaar bij warmwater bereiding
Het symbool compressor laat zien dat warmwater met de compressor gemaakt wordt en dat deze actief is dit symbool is ook alleen zichtbaar als de compressor draait
Dan bij driewegklep zie je ook dat deze op warmw staat
Dus momenteel is de warmtepomp warmwater aan het maken
Waarom deze door gaat tot je instelling 54 graden weet ik niet
Ik gebruik ECO stand en daar staat start warmwater maken op 42 graden gaat dan aan bij 41 graden ongeveer
En uit op 55 graden en stopt dan bij 49 graden ongeveer tel daarbij 5 graden op en je zou boven in het boilervat warmwater van 55 graden hebben zo werd het mij verteld door Nefit
Top sensor heeft Nefit niet vandaar die 5 graden software matig ( fictieve sensor )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Hier kun je de standaard instellingen downloaden bij Nefit :
https://www.nefit-bosch.n...-installatie/instellingen

Dit wou ik in de TS plaatsen??

[ Voor 10% gewijzigd door Willem senior op 07-10-2022 13:29 . Reden: Krijg dit niet in de ts geplaatst ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarwoman
Willem senior schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:27:
Hier kun je de standaard instellingen downloaden bij Nefit :
https://www.nefit-bosch.n...-installatie/instellingen

Dit wou ik in de TS plaatsen??
ik heb aan @teacher even gevraagd hoe we de 1e post van dit topic aan kunnen passen. Volgens mij moet er nog toegang verleend worden. Dit weekend ga ik er ook mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Willem senior schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 13:15:
[...]

Op de een na laatste foto van rechts naar links zie je een symbool kraantje dan een radiator en dan de compressor
Het symbool radiator is nu normaal het is koud genoeg buiten
Dan het symbool kraantje geeft aan dat de warmtepomp warmwater aan het maken is want dit symbool is alleen zichtbaar bij warmwater bereiding
Het symbool compressor laat zien dat warmwater met de compressor gemaakt wordt en dat deze actief is dit symbool is ook alleen zichtbaar als de compressor draait
Dan bij driewegklep zie je ook dat deze op warmw staat
Dus momenteel is de warmtepomp warmwater aan het maken
Waarom deze door gaat tot je instelling 54 graden weet ik niet
Ik gebruik ECO stand en daar staat start warmwater maken op 42 graden gaat dan aan bij 41 graden ongeveer
En uit op 55 graden en stopt dan bij 49 graden ongeveer tel daarbij 5 graden op en je zou boven in het boilervat warmwater van 55 graden hebben zo werd het mij verteld door Nefit
Top sensor heeft Nefit niet vandaar die 5 graden software matig ( fictieve sensor )
Ja precies. Dit is ook wat ik dacht...
Helaas schakelt de warmtepomp niet meer uit. Tijd voor een Nefit monteur. Zonde dat de warmtepomp de hele dag op 4 a 5 kw draait voor niks 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 14:32:
[...]

Ja precies. Dit is ook wat ik dacht...
Helaas schakelt de warmtepomp niet meer uit. Tijd voor een Nefit monteur. Zonde dat de warmtepomp de hele dag op 4 a 5 kw draait voor niks 😢
misschien helpt het uitzetten van de warmtepomp dan 5 minuten wachten
en dan na opstarten alle standaard instellingen gebruiken voor warmwater bereiding
kun je dan later wel weer terug zetten maar nu dan eerst zo proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
Willem senior schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

misschien helpt het uitzetten van de warmtepomp dan 5 minuten wachten
en dan na opstarten alle standaard instellingen gebruiken voor warmwater bereiding
kun je dan later wel weer terug zetten maar nu dan eerst zo proberen
Als ik de groep van de warmtepomp uitschakel en na een tijdje weer inschakel blijft de warmtepomp uit staan. Maar dit probleem had ik woensdag ook al... Dus toen heb ik de warmtepomp ook al van het stroom gehaald maar nu heb ik dus weer hetzelfde probleem

Er gaat dus ergens iets fout maar ik kan het niet plaatsen. Alle instellingen nog eens gecontroleerd en vergeleken met de advies instellingen en dat komt vrijwel overeen (op een aangepaste voetpunt na).
Pagina: 1 ... 28 ... 105 Laatste