Gewoon op de thermostaat daar loop ik toch langs als ik ga slapen
Dan de stooklijn daar zijn toch regelmatig vragen over dus zal ik opschrijven hoe ik tot mijn stooklijn ben gekomen
In 2021 hadden we een goede winter om te testen
Dit jaar was geen echte koude winter meer kwakkel weer vond ik
In 2021 was mijn eerste winter met de warmtepomp toen had ik op de koudste dag steeds maar water van 29 en soms 30 graden nodig om mijn huis lekker warm te houden
En vanaf 5 graden buiten temperatuur ging de warmtepomp pas langere runs maken
Dus daar was nog wat te verbeteren
Toen kwam @
Andrehj met ik draai op vaste stooklijn dus altijd 25 graden had hij als stooklijn
Dat wou ik ook gaan proberen maar dat lukte niet met de Nefit
Dus weer achter de tekentafel
Kastje van BBQKEES besteld en toen viel me iets op wat ik eerst niet zag
Namelijk de warmtepomp vraagt een aanvoerstreeftemperatuur en als deze met 2,5 tot 3 graden overschreden wordt schakelt de warmtepomp uit
De uitschakeling had ik juist verwacht van de thermostaat dit gebeurde dus niet
Mijn stooklijn was toen 23 voetpunt en 40 eindpunt En daar bleef mijn huis toch warm mee zoals ik op de thermostaat had ingesteld
De korte runs van 1 tot 2 uur waren voldoende om het huis warm te houden
Maar dat is niet hoe het hoort te werken want de thermostaat moet de warmtepomp uitschakelen
Dus de stooklijn weer aangepast
En nu is deze 26 voetpunt en 33 eindpunt
De warmtepomp (thermostaat) kan nu een beetje schuiven met de stooklijn
De thermostaat schakelt de warmtepomp uit als er 0,2 graden boven je ingestelde temperatuur gemeten wordt
dan geeft de thermostaat een halve graad hoger aan deze werkt niet met tienden
Kun je wel op de warmtepomp zien of met het kastje van BBQKEES
Mijn vloerverwarming is heerlijk warm netjes gemiddeld 23 graden
De warmtepomp maakt lange runs
En het hele huis is op temperatuur zoals ik het wil met radiatoren boven gemiddeld 16/ 17 graden op de slaapkamers
En beneden met de vloerverwarming 20,5
Zo dat was een lang verhaal en ik hoop dat jullie er iets aan hebben om ook de goede stooklijn te vinden
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,