Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Wat als je dat niet doet maar gewoon de desinfectie run start? Dan zou hij het eerste deel toch ook op de compressor moeten doen? Zo is het mij door de installateur uitgelegd.Willem senior schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:28:
[...]
Legionella run overdag is zuiniger door de hogere buitentemperatuur voor de rest geeft het geen nadelen
Ik doe wel eerst een gewone warm water run starten en dan na een 20 minuten ongeveer de legionella run want dan werkt de compressor mee tot 55 graden en dan het laatste stukje op het electriche element
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Dan gaat de compressor inderdaad aan maar het electrische element werkt ook direct mee. Heel onlogisch als je het mij vraagt... Dit zal waarschijnlijk zijn om tijd te besparen?Bor schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:47:
[...]
Wat als je dat niet doet maar gewoon de desinfectie run start? Dan zou hij het eerste deel toch ook op de compressor moeten doen? Zo is het mij door de installateur uitgelegd.
Zo had ik het niet begrepen. Het klinkt inderdaad onlogisch. Kan je een warm water run op een enkele dag en moment schedulen voor de desinfectie aan?Wollie91 schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:49:
[...]
Dan gaat de compressor inderdaad aan maar het electrische element werkt ook direct mee. Heel onlogisch als je het mij vraagt... Dit zal waarschijnlijk zijn om tijd te besparen?
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Dan gaat gelijk het electriche element mee helpen en dat is minder zuinig draaien voor de legionella runBor schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:47:
[...]
Wat als je dat niet doet maar gewoon de desinfectie run start? Dan zou hij het eerste deel toch ook op de compressor moeten doen? Zo is het mij door de installateur uitgelegd.
Soms ging hier zelfs de hele legionella run op het element dus zonder de compressor en dat wou ik niet
Dus toen kwam ik op deze methode en dat werkt hier goed
Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,
Ja die legionella run kun je zelf op een bepaalde dag en tijd laten startenBor schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:50:
[...]
Zo had ik het niet begrepen. Het klinkt inderdaad onlogisch. Kan je een warm water run op een enkele dag en moment schedulen voor de desinfectie aan?
Ik doe dat op zaterdag middag na de warmwater run want dan schijnt meestal de zon en zo gebruik ik gelijk de opgewekte zonnestroom van de zonnepanelen
Maar je kunt het ook om de 14 dagen zelf handmatig starten bevoorbeeld
Dat zal hybride ook wel lukken danWillem senior schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:23:
[...]
Jammer dat je nog een maandje moet wachten op de warmtepomp
Of dat bij een hybride systeem ook zo is weet ik niet maar ik heb boven ook nog radiators en die draaien met vorst gewoon mee op die 5 graden verschil
Heb jij een verdeler op je vloer mét pomp?
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
Al’s je het warm water op een klokprogramma laat lopen wel. Bijvoorbeeld zoals het bij ons is: warmwater wordt aangemaakt tussen 13 en 19 uur. Je zou dan als je een legionella run wil doen deze b.v. om 14 uur kunnen doen. Voordeel is overdag een hogere buitentemperatuur (is beter voor je COP) en je kan als je ook zonnepanelen hebt gebruik maken van de opbrengst hiervan op hetzelfde moment.Bor schreef op zondag 25 september 2022 @ 11:50:
[...]
Zo had ik het niet begrepen. Het klinkt inderdaad onlogisch. Kan je een warm water run op een enkele dag en moment schedulen voor de desinfectie aan?
Er is in verleden wel eens een discussie geweest omtrent het wel of niet uitvoeren van de standaard legionella run elke week. Standpunt van Nefit was in het verleden dat als je een gezin hebt er voldoende doorstroming en verversing van het water en dat dan een wekelijkse legionella run niet perse noodzakelijk is. Wat ik nu doe is om de 4 weken een legionella run, aangevuld met een extra run als we 1-2 dagen of langer uit huis zijn geweest. Ben je maar met z’n tweeën en is je warmwater verbruik minimaal dat is het wel te adviseren om de legionella run vaker te doen. Volgens mij is het in het menu van de binnenunit alleen per week instelbaar, niet per 2, 3 of 4 weken.
[ Voor 33% gewijzigd door Nous112 op 25-09-2022 13:51 ]
Ik heb een verdeler zonder pomp en op de radiatoren zitten danfoss dynamische kranen dan blijft de druk van de boderus pomp in het cv systeem overal gelijkspok9 schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:19:
[...]
Dat zal hybride ook wel lukken danZe doen het nu ook al met max 40 graden aanvoer, ik weet alleen de delta t niet.
Heb jij een verdeler op je vloer mét pomp?
Het water dat uit je kraan komt, is dan natuurlijk gloeiend heet. Wij draaien de desinfectie om 11:00, gemiddeld gezien de tijd dat we vrijwel nooit warm water gebruiken.Bor schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:29:
De thermische desinfectie draait hier tot nu toe 1x per week in de nacht. Dat is niet efficient want 's nachts is het doorgaans kouder en er is geen opbrengst van zonne-energie. Ik wil dit gaan aanpassen naar overdag. Heeft dit enige nadelen, bijvoorbeeld het niet kunnen gebruiken van bepaalde functies tijdens de desinfectie run? Ik kom er in de handleiding maar weinig over tegen.
Ah mooi, die waren er nog nèt niet toen ik de grote renovatie deed van m’n huidige huis. Heb wel waterzijdig ingeregeld, maar ook slimme thermostatische kranen dus geen stabiele druk.Willem senior schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:56:
[...]
Ik heb een verdeler zonder pomp en op de radiatoren zitten danfoss dynamische kranen dan blijft de druk van de boderus pomp in het cv systeem overal gelijk
M’n vloerverwarming uit 2019 heeft dus ook nog een mengverdeler met pomp. Destijds was de warmtepomp nog niet in beeld (achtte ik onhaalbaar).
Bij mij heeft de installateur bij de installatie van de warmtepomp de pomp en thermostaatkraan op de verdeler van de vloerverwarming verwijderd.spok9 schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:20:
M’n vloerverwarming uit 2019 heeft dus ook nog een mengverdeler met pomp. Destijds was de warmtepomp nog niet in beeld (achtte ik onhaalbaar).
[ Voor 14% gewijzigd door HansRemmerswaal op 25-09-2022 15:45 ]
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Bij de installatie van mijn warmtepomp zijn de vloerverwarming en radiatoren niet (opnieuw?) waterzijdig ingeregeld. Op internet las ik dat dit eigenlijk wel verplicht is. Mijn huis is +/- 10 jaar oud, ik neem aan dat het bij de oplevering waterzijdig is ingeregeld. Moet dit alsnog gebeuren of eerst afwachten of er ruimtes zijn die problemen hebben om warm te worden? En als ik dit laat doen, is het dan verstandig om die dynamische kranen te laten installeren?Willem senior schreef op zondag 25 september 2022 @ 13:56:
[...]
Ik heb een verdeler zonder pomp en op de radiatoren zitten danfoss dynamische kranen dan blijft de druk van de boderus pomp in het cv systeem overal gelijk
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees
Ik zou het eerst deze winter aankijkenHansRemmerswaal schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:43:
[...]
Bij de installatie van mijn warmtepomp zijn de vloerverwarming en radiatoren niet (opnieuw?) waterzijdig ingeregeld. Op internet las ik dat dit eigenlijk wel verplicht is. Mijn huis is +/- 10 jaar oud, ik neem aan dat het bij de oplevering waterzijdig is ingeregeld. Moet dit alsnog gebeuren of eerst afwachten of er ruimtes zijn die problemen hebben om warm te worden? En als ik dit laat doen, is het dan verstandig om die dynamische kranen te laten installeren?
Maar je kunt zelf ook waterzijdig inregelen door te kijken naar je retour temperatuur en die ga je proberen overal ongeveer het zelfde te krijgen door je kranen verder open of dicht te draaien met de knop of voetventiel en dat kun je meten met een infrarood meter en sommige oorthermometers zijn ook geschikt wel stukje tape plakken waar je meet
:strip_exif()/f/image/N7MMEbBcdo7IlVqkvRvQmnBU.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze meter gebruikte ik daarvoor
De dynamische kranen zijn makkelijk met inregelen maar het is geen noodzaak om die te laten installeren om een goed draaiend systeem te krijgen
[ Voor 4% gewijzigd door Willem senior op 25-09-2022 15:58 ]
Ik hoor net dat er een leuk projectje aan komtWillem senior schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:54:
Maar je kunt zelf ook waterzijdig inregelen door te kijken naar je retour temperatuur en die ga je proberen overal ongeveer het zelfde te krijgen door je kranen verder open of dicht te draaien met de knop of voetventiel en dat kun je meten met een infrarood meter en sommige oorthermometers zijn ook geschikt wel stukje tape plakken waar je meet
Bij mij was er juist een pomploze en hebben ze er 1 geïnstalleerd...HansRemmerswaal schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:33:
[...]
Bij mij heeft de installateur bij de installatie van de warmtepomp de pomp en thermostaatkraan op de verdeler van de vloerverwarming verwijderd.
Maar je hebt dan wel een mengverdeler? En mogelijk all-electric, dus geen ketel meer?HansRemmerswaal schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:33:
[...]
Bij mij heeft de installateur bij de installatie van de warmtepomp de pomp en thermostaatkraan op de verdeler van de vloerverwarming verwijderd.
Bij een hybride systeem (mijn situatie) kan er technisch gezien (als de ketel bijspringt) nog steeds een aanvoertemperatuur zijn die hoger is dan wat de vloer in mag, dus wordt in principe een mengverdeler geadviseerd. In mijn geval draait de ketel ook al jaren op 40 a 50 graden, maar zelfs die 40 graden mag mijn vloer niet in. En met een nog lagere temperatuur gaan de radiatoren het boven niet meer redden, terwijl het met 40 graden prima lukt.
In het CV-tuning topic is een handige excelsheet te vindenHansRemmerswaal schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:10:
[...]
Ik hoor net dat er een leuk projectje aan komt
[ Voor 5% gewijzigd door spok9 op 26-09-2022 09:58 ]
Ik heb all-electric.spok9 schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:56:
Maar je hebt dan wel een mengverdeler? En mogelijk all-electric, dus geen ketel meer?
En dit is neem ik aan de mengverdeler. Deze had een pomp en thermostaat. Volgens de installateur waren deze niet meer nodig. Dus ja, in principe kan de vloer temperatuur nu te hoog worden. Die discussie heb ik ook gehad met de installateur.
:strip_exif()/f/image/80XpRVuYcq8Qg2hV3NaNbnYE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was inderdaad een mengverdeler, maar is volgens mij nu aangesloten als open verdeler. Bij all-electric is dat prima hoor, meest efficiënte oplossing. All-electric warmtepomp komt niet zomaar boven de 35 graden uit toch? En dat is voor de vloer echt nog prima (met een afwerkvloer van hout wel op het randje denk ik).HansRemmerswaal schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:07:
[...]
Ik heb all-electric.
En dit is neem ik aan de mengverdeler. Deze had een pomp en thermostaat. Volgens de installateur waren deze niet meer nodig. Dus ja, in principe kan de vloer temperatuur nu te hoog worden. Die discussie heb ik ook gehad met de installateur.
[Afbeelding]
Spok..[h1]Bij een hybride systeem (mijn situatie) kan er technisch gezien (als de ketel bijspringt) nog steeds een aanvoertemperatuur zijn die hoger is dan wat de vloer in mag, dus wordt in principe een mengverdeler geadviseerd. In mijn geval draait de ketel ook al jaren op 40 a 50 graden, maar zelfs die 40 graden mag mijn vloer niet in. En met een nog lagere temperatuur gaan de radiatoren het boven niet meer redden, terwijl het met 40 graden prima lukt.[/h1]
Waarom draait je ketel dan nog op 40 a 50 graden?
Bij mij eenzelfde situatie, hybride en de ketel > 40 graden?
Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride
Nou wat ik begrijp hier van de reacties hier moet je dit niet willen, de theorie is dat je een warmtepomp 1 constante (of tenminste zo min mogelijk ' runs') lange run op gelijk vermogen wil laten draaien. Dan is hij op het efficients. Vandaar ook de buffervaten om de productie in weg te zetten.S0epkip schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:30:
[...]
Ben je hier al uit? Ik heb use cases waarbij ik boven wel wil verwarmen en beneden niet of nauwelijks.
Kun je 'warmtevraag' genereren als de 1010H in de woonkamer hangt die al op temperatuur is?
Als je dus 1 kamer er voor laat zorgen dat ie gaat draaien dan wordt je in efficient. Als ik de theorie goed begrijp zou je bij heel specifiek verwarmen ook een grotere buffer moeten willen dan de 20x het KWh vermogen van de warmtepomp.
ik denk dat via HA temp sensoren in kamers laten hangen en TRVs op je verdeler en HA met de 1010H laat spreken geen belemmering moet vormen om het te kunnnen
Krijg jij met deze constructie vol krappe haakse bochtjes en relatief dunne buizen voldoende flow uit je WP?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt?RobEppink schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:46:
[...]
Spok..
Waarom draait je ketel dan nog op 40 a 50 graden?
Bij mij eenzelfde situatie, hybride en de ketel > 40 graden?
Overigens: de ketel is gemaximeerd op 50, maar de modulerende thermostaat heeft afgelopen jaar niet meer dan 40 graden gevraagd.
[ Voor 18% gewijzigd door spok9 op 26-09-2022 19:03 ]
Alternatief: losse thermometers op de inkomende en afgaande groepen, zoals thermometertjes https://www.bol.com/nl/nl...ion2008093611&language=nlHansRemmerswaal schreef op zondag 25 september 2022 @ 16:10:
[...]
Ik hoor net dat er een leuk projectje aan komt
Voeler even met trekbandje aan buis klemmen, stukje buisisolatie er omheen en klaar. Of bij Ali https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
[ Voor 48% gewijzigd door Nous112 op 26-09-2022 21:48 ]
Spok.Ik snap niet helemaal wat je bedoelt?
Overigens: de ketel is gemaximeerd op 50, maar de modulerende thermostaat heeft afgelopen jaar niet meer dan 40 graden gevraagd.
40 graden mag je vloer niet in, toch draait je ketel op 50 graden.
Dat begrijp ik niet.
Is er 10 graden verlies onderweg van de ketel naar de vloer?
(Ik ben een leek, dus ik stel heel domme vragen.)
Dank vast.
Heb je naregeling?S0epkip schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:30:
[...]
Ben je hier al uit? Ik heb use cases waarbij ik boven wel wil verwarmen en beneden niet of nauwelijks.
Kun je 'warmtevraag' genereren als de 1010H in de woonkamer hangt die al op temperatuur is?
Mijn 1010H hangt in de woonkamer en staat altijd op 23 graden. De naregeling van de woonkamer staat op 20. De 1010H zal dus altijd warmte vraag hebben aan de WP. Echter kan de WP de warmte niet kwijt als het huis op temperatuur is (alle stelventielen van de naregeling zijn dan gesloten) en de WP zal dus enkel het buffer vat continu op 23 graden houden totdat er een stelventiel weer opent en er warmte uit het systeem weg vloeit en de temperatuur in het ‘buffer circuit’ onder de 23 graden zakt.
In jouw situatie kan je de 1010H ook op 23 zetten, in alle ruimtes de naregeling laat behalve in de kamer boven die je wilt verwarmen.
[ Voor 7% gewijzigd door JackBol op 27-09-2022 05:09 ]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ah, ik snap het. Mijn ketel is gemaximeerd op 50 graden en zal dus zal de aanvoertemperatuur niet boven 50 graden uit komen. Ik heb nu nog een modulerende themostaat, deze vraagt afhankelijk van de behoefte aan warmte een bepaalde aanvoertemperatuur van de ketel. In de praktijk zie ik dat de ketel veelal een aanvoertemperatuur van rond de 40 graden levert, met uitschieters naar boven als het koud wordt.RobEppink schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:09:
[...]
Spok.
40 graden mag je vloer niet in, toch draait je ketel op 50 graden.
Dat begrijp ik niet.
Is er 10 graden verlies onderweg van de ketel naar de vloer?
(Ik ben een leek, dus ik stel heel domme vragen.)
Dank vast.
De ketel levert dus water van tussen de 40 en de 50 graden, afhankelijk van hoe koud het is. Dit water is echter te warm om direct te vloerverwarming in te gaan, daar mag maximaal 35 graden in. Dat is waarom de vloerverwarming een apart systeem is met mengverdeler.
Het water in vloerverwarming wordt rondgepompt, door de vloer en de verdeler. De verdeler zal vervolgens warmer water (van 40 tot 50 graden dus) van de ketel bij het water van de vloer mengen, om dit water op te warmen tot de ingestelde waarde. De vloerverwarming heeft namelijk een thermostaatknop waarop je kan instellen hoe warm het water mag zijn voor de vloer. Bij mij is dat 35 graden.
De mengverdeler zorgt er dus voor dat er wat koud water uit de vloer teruggaat naar de ketel, en wat warmer water wordt bijgemengd zodat het water dat de vloer weer in gaat iets warmer is.
Nu ik een warmtepomp toevoeg aan het systeem heb ik nog steeds die mengverdeler nodig. Op de echt koude dagen zal ik namelijk nog steeds een aanvoertemperatuur nodig van rond de 50 graden en dat is dus een hogere temperatuur dan de 35 graden die de vloer in mag. Eigenlijk vooral voor de radiatoren boven.
Een systeem dat helemaal bedacht is voor een warmtepomp (of daarop aangepast is) zal altijd werken op lagere aanvoertemperaturen. Bv. doordat overal vloerverwarming is, of een combi met echte lage temperatuur radiatoren. Dan kan het water uit de warmtepomp altijd direct de vloer in en heb je dus ook geen mengverdeler nodig, het water uit de warmtepomp zal immers niet warmer zijn dan die ca. 35 graden.
[...]
Dit water is echter te warm om direct te vloerverwarming in te gaan, daar mag maximaal 35 graden in. Dat is waarom de vloerverwarming een apart systeem is met mengverdeler.
Spok
Dank je wel.
Er is sprake van een 'apart systeem'. Dus er is ook nog een systeem.
Waarschijnlijk radiatoren.
Niemand die dit weet?spok9 schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:58:
De Enviline rapporteert het geleverde vermogen. Is dat inclusief het vermogen dat evt. door de ketel is geleverd als deze bijschakelt?
Bedoel je het verwarmingselement? Deze staat er apart in
P.S. die piek rond 12.00 uur is verwarmen boiler.
:strip_exif()/f/image/hz6B6K4QnuLazolJqHW5R2Lw.jpg?f=fotoalbum_large)
Begin maar eens met het instellen van nachtverlaging. Dan scheelt al die slecht renderende runs bij lage buitentemperatuur.HansRemmerswaal schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:47:
Als ik naar het stroomverbruik van mijn warmtepomp kijk dan zie ik dat deze om de +/- 2 uur aangaat voor CV. Zelf had ik verwacht dat de warmtepomp de hele dag zou draaien op een lager vermogen. Of is dit gewoon het laagste vermogen en gaat deze daarom steeds aan/uit?
[Afbeelding]
En welke temperatuur probeert de WP te maken? En heb je Nefit al gevraagd naar de data van het minimum vermogen? Wat gebeurt er als je de watertemperatuur verder verlaagt?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zo te zien kan je warmtepomp zijn vermogen niet goed kwijtHansRemmerswaal schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:47:
Als ik naar het stroomverbruik van mijn warmtepomp kijk dan zie ik dat deze om de +/- 2 uur aangaat voor CV. Zelf had ik verwacht dat de warmtepomp de hele dag zou draaien op een lager vermogen. Of is dit gewoon het laagste vermogen en gaat deze daarom steeds aan/uit?
[Afbeelding]
want hij krijgt niet genoeg tijd om terug te moduleren na het starten van de run
Gisteren de warmtepomp savonds voor het eerst opgestart na de zomer en een paar kleine verandering aan het systeem
:strip_exif()/f/image/aQfHtjFdyAbPCBwLTF07cTMX.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanmorgen ongeveer 4 uur rustig gedraaid ziet er goed uit voor deze winter
[ Voor 25% gewijzigd door Willem senior op 28-09-2022 14:46 ]
Is dit het "pendelen" waar ik in een ander topic iets over lees?Willem senior schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:36:
Zo te zien kan je warmtepomp zijn vermogen niet goed kwijt
want hij krijgt niet genoeg tijd om terug te moduleren na het starten van de run
Is er iets wat ik kan controleren / aanpassen, of is dit meer iets voor de installateur?
Bij mij hetzelfde verhaal.HansRemmerswaal schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:01:
[...]
Is dit het "pendelen" waar ik in een ander topic iets over lees?
Is er iets wat ik kan controleren / aanpassen, of is dit meer iets voor de installateur?
Zit te denken om de stooklijn te wijzigen (naar beneden) of over te zetten naar Optimaal met ontwerptemperatuur. Heeft iemand een idee?
Ja dit valt denk ik onder pendelenHansRemmerswaal schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:01:
[...]
Is dit het "pendelen" waar ik in een ander topic iets over lees?
Je kunt alle vloerverwarmings groepen vol open zet en ook radiators als je die hebt en dan kijken of dat helpt
En als de warmtepomp dan wat langer draait weet je dat het met je afgifte te maken heeft
En dan kun ook nog je stooklijn hoger zetten dat kan ook helpen
Of je pomp harder laten pompen meer water rond pompen is ook meer afgifte namelijk
Zijn dus zat mogelijk heden om uit te gaan proberen (Tweaken )
Ik heb als eerste de pomp hoger gezet en de stooklijn het voetpunt van 20 graden naar 25 graden gezet en dat werkte hier
[ Voor 0% gewijzigd door Willem senior op 28-09-2022 21:58 . Reden: Eindpunt was foutje moest voetpunt zijn ]
Het symbool: ' infografiek: verwarming is actief ' blijft aan.
De temperatuur binnen ingesteld op 18 graden maar hij blijft verwarmen tot 22-22.5 graden. Gevolg is dat de pomp heel regelmatig aanslaat en het stroomverbruik enorm hoog is.
Iemand enig idee hoe we dit op kunnen lossen?
Verwarming actief is goedRensvN schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:35:
Wij hebben een Nefit enviline a/w split 14 sinds vorige week. De warmtepomp werkt nu maar ergens gaat iets niet goed in de instellingen denk ik.
Het symbool: ' infografiek: verwarming is actief ' blijft aan.
De temperatuur binnen ingesteld op 18 graden maar hij blijft verwarmen tot 22-22.5 graden. Gevolg is dat de pomp heel regelmatig aanslaat en het stroomverbruik enorm hoog is.
Iemand enig idee hoe we dit op kunnen lossen?
Je werkt namelijk met de buitentemperatuur onder de 16/18 graden schakelt de warmtepomp naar verwarmen
Ik denk dat je stooklijn te hoog staat ingesteld of je ruimteinvloed staat op 0 en dan kijkt de warmtepomp niet naar de thermostaat
Download de standaard instellingen bij Nefit en vergelijk die met jouw instellingen
Dit is de link naar Nefit: https://www.nefit-bosch.n...-installatie/instellingen
Oké, dus dat symbool moet er staan?Willem senior schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:05:
[...]
Verwarming actief is goed
Je werkt namelijk met de buitentemperatuur onder de 16/18 graden schakelt de warmtepomp naar verwarmen
Ik denk dat je stooklijn te hoog staat ingesteld of je ruimteinvloed staat op 0 en dan kijkt de warmtepomp niet naar de thermostaat
Download de standaard instellingen bij Nefit en vergelijk die met jouw instellingen
Dit is de link naar Nefit: https://www.nefit-bosch.n...-installatie/instellingen
Ik heb de instellingen aangepast, ik ben benieuwd of de temperatuur van de thermostaat nu wel opgevolgd wordt door de warmtepomp.
Bedankt voor je reactie!
Deze heb ik gisteravond op 1 gezet, ik zag dat de temperatuur nu iets is gezakt naar 21.5 graden.
Wel zag ik het vlammetje op de thermostaat branden (Warmtebron produceert warmte, bijv. brander is in bedrijf)
Ook hoorde ik de pomp even klikken en aanslaan toen ik terug kwam van een rondje met de hond.
Is dit wel normaal? Onze thermostaat staat ingesteld op 18.5 graden omdat we eerst de temperatuur willen laten zakken.
Edit:
Bij 'Electrische bijverwarming' stond 'Buitentemp. grensw.' op 10 graden, ook deze heb ik omlaag gezet. Inmiddels is de pomp wel weer afgeslagen.
[ Voor 25% gewijzigd door RensvN op 29-09-2022 07:21 ]
Kijk het een dag aan blijft het te warm dan staat je stooklijn te hoogRensvN schreef op donderdag 29 september 2022 @ 06:43:
Bij stooklijn stond kamer/ruimte-invloed op 0.
Deze heb ik gisteravond op 1 gezet, ik zag dat de temperatuur nu iets is gezakt naar 21.5 graden.
Wel zag ik het vlammetje op de thermostaat branden (Warmtebron produceert warmte, bijv. brander is in bedrijf)
Ook hoorde ik de pomp even klikken en aanslaan toen ik terug kwam van een rondje met de hond.
Is dit wel normaal? Onze thermostaat staat ingesteld op 18.5 graden omdat we eerst de temperatuur willen laten zakken.
Edit:
Bij 'Electrische bijverwarming' stond 'Buitentemp. grensw.' op 10 graden, ook deze heb ik omlaag gezet. Inmiddels is de pomp wel weer afgeslagen.
Als je instellingen veranderd doe er dan niet meer dan 2 en geeft de warmtepomp 24 uur de tijd dan zie je wat er gebeurt
Ik heb de volgende Vraag. Hoevel starts-stops heeft een warmtepomp (hybride 5 KWh, geen WW) per dag?
Net bij mij de WP 10 dagen in bedrijf en start ca, 8 a 10x per dag.
Stooklijn; voetpunt 20 graden, eindpunt 35 graden, temperatuur instelling 21 graden overdag en 19 graden nacht verlaging.
Ik denk niet dat daar een generiek antwoord op is te geven. Zal afhankelijk zijn van diverse factoren. Als het buiten -10 is dan staat deze waarschijnlijk continue aan.De Eik schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:36:
Hoeveel starts-stops heeft een warmtepomp (hybride 5 KWh, geen WW) per dag?
Maar als je het hebt over 8 -10 starts rond deze tijd dan lijkt het een beetje op wat ik nu heb. Zie mijn grafiek van een paar posts terug. Bij mij lijkt het erop dat de warmtepomp nog niet goed is ingeregeld en dat deze aan het pendelen is. Maandag komt de installateur langs.
Ik kan begrijpen dat er bij een geringe vermogensvraag, meer korte momenten zullen zijn dat de WP start.
Je zou dan verwachten dat een moderne WP eerst laag begint en dan vervolgens zo nodig optoerdt.
De warmtepomp start hoog en moduleert dan terugDe Eik schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:47:
Zijn er andere WP-bezitters die hier zicht op hebben?
Ik kan begrijpen dat er bij een geringe vermogensvraag, meer korte momenten zullen zijn dat de WP start.
Je zou dan verwachten dat een moderne WP eerst laag begint en dan vervolgens zo nodig optoerdt.
Je moet kijken hoelang je warmtepomp draait
Een warmtepomp komt na 45 minuten tot een uur pas op zijn optimale stand en zal dan dus pas zuiniger gaan draaien en dat wil je dus zolang mogelijk houden
Elk uur een start en weer stoppen kost je dus meer stroom
Ik zag dat je een Hybride systeem hebt en is dat met radiatoren en vloerverwarming ?
Want bij een oud huis en een paar radiatoren kun je je stooklijn beter beginnen op 25 voetpunt en eindpunt 35
En dan kijken of je langere runs krijgt
Willem.Willem senior schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:22:
[...]
De warmtepomp start hoog en moduleert dan terug
Een warmtepomp komt na 45 minuten tot een uur pas op zijn optimale stand en zal dan dus pas zuiniger gaan draaien en dat wil je dus zolang mogelijk houden
Ik zag dat je een Hybride systeem hebt en is dat met radiatoren en vloerverwarming ?
Want bij een oud huis en een paar radiatoren kun je je stooklijn beter beginnen op 25 voetpunt en eindpunt 35
Bij mij hetzelfde beeld.
Hybride systeem. Huis uit 1996. Alleen beneden vloerverwarming. Radiatoren boven dicht.
Redelijk tot goed geïsoleerd.
Maar bij een windstille nacht in september pendelt de hele boel iedere 1 1/2 uur.
Vandaag badkamer radiator en kleine radiator in de keuken opengezet (i.o.m. installateur) om flow te houden. Gaan we even aanzien.
Vloerverwarming en LT Jaga convector + paneelradiator gang/trappenhuis + badkamer radiator, deze staan geheel geopend.Willem senior schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:22:
[...]
De warmtepomp start hoog en moduleert dan terug
Een warmtepomp komt na 45 minuten tot een uur pas op zijn optimale stand en zal dan dus pas zuiniger gaan draaien en dat wil je dus zo lang mogelijk houden
Verder LT Jaga convectoren op de verdieping 1 en 2 op thermostaatkranen.
Huis label B met Hr++ de Nefit Enviline Bivalent Split 5.0 B.S. zou volgens alle info hier goed moeten passen.
Bij de opgegeven instellingen, is de kamer ook precies 21 graden.
Probeer alles open te houden en waar het dan te warm wordt die radiator of vloerverwarmings groep ga je knijpen dan kan de warmtepomp zijn vermogen en warmte kwijtRobEppink schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:33:
[...]
Willem.
Bij mij hetzelfde beeld.
Hybride systeem. Huis uit 1996. Alleen beneden vloerverwarming. Radiatoren boven dicht.
Redelijk tot goed geïsoleerd.
Maar bij een windstille nacht in september pendelt de hele boel iedere 1 1/2 uur.
Vandaag badkamer radiator en kleine radiator in de keuken opengezet (i.o.m. installateur) om flow te houden. Gaan we even aanzien.
Probeer het maar een keer met de hogere stooklijn dat kan best goed gaan werken met 20 graden geven namelijk radiatoren en convectoren niet veel warmte af en daardoor zal je warmtepomp uitgaanDe Eik schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:46:
[...]
Vloerverwarming en LT Jaga convector + paneelradiator gang/trappenhuis + badkamer radiator, deze staan geheel geopend.
Verder LT Jaga convectoren op de verdieping 1 en 2 op thermostaatkranen.
Huis label B met Hr++ de Nefit Enviline Bivalent Split 5.0 B.S. zou volgens alle info hier goed moeten passen.
Bij de opgegeven instellingen, is de kamer ook precies 21 graden.
Ben erg benieuwd wat een normaal stroomverbruik zou zijn voor de warmtepomp.
Wij hebben een huis uit 1989 met een energielabel A, Hr++ kozijnen, vloerverwarming (2021) en 'normale radiatoren '
Ons huis is zo'n 700m3 maar op de bovenverdieping stoken we niet, behalve op de badkamer.
De radiatoren staan bij ons allemaal op een lage stand omdat we vooral via de vloerverwarming willen stoken.
De warmtepomp stond bij instellingen op CV en deze heb ik veranderd naar vloerverwarming.
NEFIT ENVILINE tower AW split 14 e-t
Wat voor verbruik kan ik verwachten op een koude winterdag wanneer ik de thermostaat op bijv. 19 graden laat staan?
Gisteren 1kWh verbruikt voor 4 uur verwarmen en vandaag voor warmwater bereiding 0.753kWhRensvN schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:12:
Wat gebruikt bij jullie een volledig elektrische warmtepomp aan stroom op een dag als vandaag of gisteren?
Ben erg benieuwd wat een normaal stroomverbruik zou zijn voor de warmtepomp.
Wij hebben een huis uit 1989 met een energielabel A, Hr++ kozijnen, vloerverwarming (2021) en 'normale radiatoren '
Ons huis is zo'n 700m3 maar op de bovenverdieping stoken we niet, behalve op de badkamer.
De radiatoren staan bij ons allemaal op een lage stand omdat we vooral via de vloerverwarming willen stoken.
De warmtepomp stond bij instellingen op CV en deze heb ik veranderd naar vloerverwarming.
NEFIT ENVILINE tower AW split 14 e-t
Wat voor verbruik kan ik verwachten op een koude winterdag wanneer ik de thermostaat op bijv. 19 graden laat staan?
:strip_exif()/f/image/cuVThQvkewrIfBvTrf64hbQb.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag geen verwarming nodig gehad de zon scheen goed huis werd gratis opgewarmd naar 21 graden en dat zal morgen ook wel gebeuren want dan krijgen we ook mooi weer hoorde ik op het nieuws
Maar je kunt huizen en verbruik niet vergelijken met iemand anders
Hoe laat je overigens je huis "gratis" opwarmen bij 21 graden?
Huis was vanmorgen 19 graden en de zon kwam op de serre dus dan zet ik de deur van de serre open en krijg ik die warmte gratis in huis van de zonRensvN schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:56:
Ik begrijp dat je huizen en verbruik niet kunt vergelijken maar het geeft wel een indicatie voor wat ik kan verwachten.
Laat horen wat er dan mogelijk veranderd, we zijn benieuwd!!HansRemmerswaal schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:28:
[...]
Ik denk niet dat daar een generiek antwoord op is te geven. Zal afhankelijk zijn van diverse factoren. Als het buiten -10 is dan staat deze waarschijnlijk continue aan.
Maar als je het hebt over 8 -10 starts rond deze tijd dan lijkt het een beetje op wat ik nu heb. Zie mijn grafiek van een paar posts terug. Bij mij lijkt het erop dat de warmtepomp nog niet goed is ingeregeld en dat deze aan het pendelen is. Maandag komt de installateur langs.
Ik zal het komende dagen een beetje in de gaten houden voor je maar zoals wordt gezegd kun je dingen moeilijk vergelijken.RensvN schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:56:
Ik begrijp dat je huizen en verbruik niet kunt vergelijken maar het geeft wel een indicatie voor wat ik kan verwachten.
@Willem senior lijkt me iemand die overal erg zuinig mee om gaat als ik de berichten hier zo lees. Dit maakt natuurlijk een groot verschil...
Ben je alleen of met 4 personen die allemaal warm water gebruiken.. Douche je 3 minuten of 20 minuten. Zet je de thermostaat op 19 of constant op 22 graden... Dit zijn dingen die grote verschillen maken in het verbruik.
Dat maakt alleen uit als je de ruimte invloed aan hebt staan 😜jeffrey91 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"jeffrey91 schreef op vrijdag 30 september 2022 @. Zet je de thermostaat op 19 of constant op 22 graden...
Het duurde even voor ik dat door had.
Ach, iets vergelijkbaars heb je natuurlijk als de ruimte invloed uit staat en je de kamerstreeftemperatuur verlaagd.Unstable Element schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:32:
Dat maakt alleen uit als je de ruimte invloed aan hebt staan 😜
Het duurde even voor ik dat door had.
Bij mij staat ruimte invloed uit, is de kamerstreeftemperatuur 16.5 en de ruimtetemperatuur is op dit moment 20.5 graden. Dit wordt mijn eerste stookseizoen met warmtepomp en ik ben er nog niet over uit of ik ruimte invloed op dit moment al wil aanzetten. Voor mijn gevoel moet de warmtepomp installatie eerst goed zijn ingeregeld voordat ik deze aanzet.
Toch blijft de temperatuur nog steeds (te) hoog.Willem senior schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:21:
[...]
Kijk het een dag aan blijft het te warm dan staat je stooklijn te hoog
Als je instellingen veranderd doe er dan niet meer dan 2 en geeft de warmtepomp 24 uur de tijd dan zie je wat er gebeurt
:fill(white):strip_exif()/f/image/jbaWzrmg2zqOLndk7zee75mN.png?f=user_large)
Het was nog steeds 21.5 graden toen ik vanmorgen op stond.
Iets later zakte hij naar 21 graden maar de pomp sloeg wel weer aan.
Ik heb nog een kleine aanpassing gedaan in de stooklijn maar ik betwijfel of dit een verschil gaat maken:
Oud instelling stooklijn:
:fill(white):strip_exif()/f/image/J9PQ9WscU8qw2ZIGU3tQIN2B.png?f=user_large)
Nieuwe instelling stooklijn:
:fill(white):strip_exif()/f/image/JkXIkneNzLLAIvdIbiGti4he.png?f=user_large)
Overige instellingen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/hVCeS7wVuK9aF1jWo5wKqAbH.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/JXoSoZfDnpuViSLKrkTDbRyN.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/iO8RNUl1iJ1gbE9ui4x5jGX8.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/FEFwtzDKlpul7tKn3b390ewC.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/0UrrihBpWUnbdRT8tpdXuHqi.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/mUKu760cvmNEX1FXdVxUnCP3.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/e971tRtEs7iWC6Zu3G7ABfo5.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/IhF5XSic7NgfXsCbkH2CtE9G.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/iCxe1cE8LcOQSAUQx7fx8CUc.png?f=user_large)
Heb je enig idee wat hier niet goed gaat?
[ Voor 6% gewijzigd door RensvN op 30-09-2022 09:39 ]
Dat is waar, alleen gaat er nog iets niet goed met de instellingen van de warmtepomp.Wollie91 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:26:
[...]
Ik zal het komende dagen een beetje in de gaten houden voor je maar zoals wordt gezegd kun je dingen moeilijk vergelijken.
@Willem senior lijkt me iemand die overal erg zuinig mee om gaat als ik de berichten hier zo lees. Dit maakt natuurlijk een groot verschil...
Ben je alleen of met 4 personen die allemaal warm water gebruiken.. Douche je 3 minuten of 20 minuten. Zet je de thermostaat op 19 of constant op 22 graden... Dit zijn dingen die grote verschillen maken in het verbruik.
De temperatuur in huis zakt niet onder de 21/21.5 graden.
:strip_exif()/f/image/Kedwx39EQkznEYLRPbm1t53E.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij zijn met zijn 4-en, mijn vrouw en ik douchen dagelijks max. 5 minuten. We hebben ook 2 jonge kinderen maar die douchen niet dagelijks.
De thermostaat staat nu op 18.5 graden omdat we de temperatuur willen laten zakken maar deze zal uiteindelijk naar de 19.5 graden gaan verwacht ik.
[ Voor 15% gewijzigd door RensvN op 30-09-2022 08:35 ]
Wat betreft de instellingen voor warm water:
1) Ik zie dat je zonnepanelen hebt. In dat geval kun je overwegen de thermische desinfectie gedurende de dag uit te voeren, bijvoorbeeld om 12.00 uur. Maakt nu nog niet zoveel uit maar als dadelijk het salderen wordt afgebouwd gebruik je tenminste eigen stroom.
2) De ECO stand heb ik aangepast naar max 52 graden. Mijn stroomgebruik voor warm water ging op weekbasis merkbaar naar beneden.
Bedankt, 2 bruikbare tips voor de instellingen bij warm water!HansRemmerswaal schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:12:
@RensvN
Wat betreft de instellingen voor warm water:
1) Ik zie dat je zonnepanelen hebt. In dat geval kun je overwegen de thermische desinfectie gedurende de dag uit te voeren, bijvoorbeeld om 12.00 uur. Maakt nu nog niet zoveel uit maar als dadelijk het salderen wordt afgebouwd gebruik je tenminste eigen stroom.
2) De ECO stand heb ik aangepast naar max 52 graden. Mijn stroomgebruik voor warm water ging op weekbasis merkbaar naar beneden.
Hopelijk heeft ook iemand DE tip om de temperatuur in huis zo te krijgen zoals wij hem instellen op de thermostaat ipv structureel daarboven.
We hebben inderdaad zonnepanelen, daar komen binnen korte tijd nog 18stuks(400wp) bij.
[ Voor 6% gewijzigd door RensvN op 30-09-2022 09:19 ]
Ik weet niet of je een split of monoblock hebt? Maar in het geval van een split de warm water temperatuur niet boven de 55 graden zetten.RensvN schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:29:
[...]
Toch blijft de temperatuur nog steeds (te) hoog.
[Afbeelding]
Ik heb nog een kleine aanpassing gedaan in de stooklijn maar ik betwijfel of dit een verschil gaat maken:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overige instellingen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Thermische desinfectie instellen op 62 graden is naar mijn idee ruim voldoende.
Wij hebben een Split.Wollie91 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:23:
[...]
Ik weet niet of je een split of monoblock hebt? Maar in het geval van een split de warm water temperatuur niet boven de 55 graden zetten.
Thermische desinfectie instellen op 62 graden is naar mijn idee ruim voldoende.
Instellingen warm water comfort had ik er nog niet bijstaan zie ik nu:
:fill(white):strip_exif()/f/image/IhF5XSic7NgfXsCbkH2CtE9G.png?f=user_large)
Boven de 55 graden gaat het electrisch element het water verwarmen en dat wil je dus voorkomen. Als je te weinig warm water hebt kun je het altijd nog aanpassen op een later moment maar dat zal waarschijnlijk niet zo zijn...RensvN schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:40:
[...]
Wij hebben een Split.
Instellingen warm water comfort had ik er nog niet bijstaan zie ik nu:
[Afbeelding]
Ik gebruik eigenlijk de hele week de eco functie waarmee ik het water tot 52 graden verwarm. Alleen op de dag van de thermische desinfectie verwarm ik het water naar 55 graden (klokprogramma) volgens de comfort instellingen (tip van @Willem senior)
Ik weet niet of jij eco, comfort of beide gebruikt via een klokprogramma?
[ Voor 4% gewijzigd door Wollie91 op 30-09-2022 09:48 ]
Dat is een goeie vraag, dan moet ik straks eens in de instellingen duiken. Hierop heb ik volgens mij nog niks veranderd, dus ik denk dat hier nog geen klokprogramma is ingesteld.Wollie91 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:46:
[...]
Boven de 55 graden gaat het electrisch element het water verwarmen en dat wil je dus voorkomen. Als je te weinig warm water hebt kun je het altijd nog aanpassen op een later moment maar dat zal waarschijnlijk niet zo zijn...
Ik gebruik eigenlijk de hele week de eco functie waarmee ik het water tot 52 graden verwarm. Alleen op de dag van de thermische desinfectie verwarm ik het water naar 55 graden (klokprogramma) volgens de comfort instellingen (tip van @Willem senior)
Ik weet niet of jij eco, comfort of beide gebruikt via een klokprogramma?
Zonder klokprogramma kun je ook kiezen tussen eco of comfort. Lijkt me goed om hier even naar te kijken inderdaad 👍RensvN schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:04:
[...]
Dat is een goeie vraag, dan moet ik straks eens in de instellingen duiken. Hierop heb ik volgens mij nog niks veranderd, dus ik denk dat hier nog geen klokprogramma is ingesteld.
Wat is voor de CV je aanvoerstreeftemperatuur?
Zie Diagnose -> Monitorwaarden -> cv-circuit 1.
Nadat ik mijn voetpunt aanpaste van 25 naar 20 zakte deze bij mij van 26 naar 23 graden bij 11 graden buitentemperatuur.
:strip_exif()/f/image/PbO6sC8aYAtEPz0ud18HcEZR.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook dat moet ik vanavond even nakijken, ik ben nu op kantoor.HansRemmerswaal schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:23:
@RensvN
Nadat ik mijn voetpunt aanpaste van 25 naar 20 zakte deze bij mij van 26 naar 23 graden bij 11 graden buitentemperatuur.
[Afbeelding]
Zodra ik straks thuis ben zal ik het even nakijken, in elk geval heb ik ook vanmorgen het voetpunt aangepast van 25 naar 20 graden.
Max aanvoertemperatuur kan op 50 gradenRensvN schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:29:
[...]
Toch blijft de temperatuur nog steeds (te) hoog.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overige instellingen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eindpunt op 35 om te beginnen
En voetpunt kun je eerst op 20 graden laten staan
Tot 0 graden buiten verhoog je het voetpunt als het te koud blijft in huis
Is het onder 0 graden buiten dan verhoog of verlaag je het eindpunt als het te warm of te koud wordt in huis
Alles begint bij het maken van een goede stooklijn het eerste jaar dan pas ga je werken om je warmtepomp zuiniger af te stellen
En waterzijdig inregelen is ook belangrijk bij een warmtepomp zodat je huis overal lekker warm is en je altijd genoeg afgifte heb voor je warmtepomp
Bedankt, ik zal dit straks even wijzigen bij de instellingen.Willem senior schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:43:
[...]
Max aanvoertemperatuur kan op 50 graden
Is het onder 0 graden buiten dan verhoog of verlaag je het eindpunt als het te warm of te koud wordt in huis
Alles begint bij het maken van een goede stooklijn het eerste jaar dan pas ga je werken om je warmtepomp zuiniger af te stellen
En waterzijdig inregelen is ook belangrijk bij een warmtepomp zodat je huis overal lekker warm is en je altijd genoeg afgifte heb voor je warmtepomp
Heel erg bedankt voor jullie input!
Dit is de beste en meest beknopte tip die ik tot nu toe gezien heb. Thanks! Ik haal nu een behaagelijke binnentemperaturen met ongeveer 1 urenlange run per 20-24 uur met 22/50/37 (voetpunt/eindpunt/max. aanvoer) met buitentemperaturen 8-12 graden. Zal eens kijken wat er verandert met 22/35/50. Ik was nu vooral proefondervindelijk aan het kijken welke instellingen wel effect hebben.Willem senior schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:43:
[...]
Max aanvoertemperatuur kan op 50 graden
Beneden (vvw, open verdeler, ~65m2) is het zeker lekker warm binnen. Boven, 2 radiatoren type 21 en 1 radiator type 22 wordt het uiteraard niet warm. Aanvoer/retourtemp van de radiatoren is praktisch gelijk aan elkaar wat betekent dat er geen afgifte is. In de komende 5 jaar wil ik de kamers boven een voor een gaan vernieuwen en vvw neerleggen in de badkamer en/of t33 convectoren plaatsen, dus nu niet teveel kosten maken.
Ook in het kader van in de toekomst warmte opwekken wanneer energie goedkoop is, zou ik niet beter naar een gesloten verdeler systeem kunnen gaan met thermostaat op de vvw en een groter buffervat (heb nu 100L) neerzetten zodat overdag met zonne-energie warmte gemaakt kan worden die 's avonds gebruikt wordt?
De laatste dagen springt de wp steeds rond 03.00 aan tot de zon op komt. Met een gesloten verdeler en een 2e pomp kan ik ook een apart circuit voor de radiatoren boven realiseren waarin een hogere temperatuur circuleert.
SWW heb ik een aparte warmtepompboiler voor.
Ik wil het er _niet_ over hebben.
Die radiatoren zou je kunnen boosten met ventilatoren en vanaf 25 graden cv water temperatuur gaan ze toch warmte afgeven het is alleen geen stralingswarmte zoals bij een cv met hogere temperaturenmagiel schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:27:
[...]
Dit is de beste en meest beknopte tip die ik tot nu toe gezien heb. Thanks! Ik haal nu een behaagelijke binnentemperaturen met ongeveer 1 urenlange run per 20-24 uur met 22/50/37 (voetpunt/eindpunt/max. aanvoer) met buitentemperaturen 8-12 graden. Zal eens kijken wat er verandert met 22/35/50. Ik was nu vooral proefondervindelijk aan het kijken welke instellingen wel effect hebben.
Beneden (vvw, open verdeler, ~65m2) is het zeker lekker warm binnen. Boven, 2 radiatoren type 21 en 1 radiator type 22 wordt het uiteraard niet warm. Aanvoer/retourtemp van de radiatoren is praktisch gelijk aan elkaar wat betekent dat er geen afgifte is. In de komende 5 jaar wil ik de kamers boven een voor een gaan vernieuwen en vvw neerleggen in de badkamer en/of t33 convectoren plaatsen, dus nu niet teveel kosten maken.
Ook in het kader van in de toekomst warmte opwekken wanneer energie goedkoop is, zou ik niet beter naar een gesloten verdeler systeem kunnen gaan met thermostaat op de vvw en een groter buffervat (heb nu 100L) neerzetten zodat overdag met zonne-energie warmte gemaakt kan worden die 's avonds gebruikt wordt?
De laatste dagen springt de wp steeds rond 03.00 aan tot de zon op komt. Met een gesloten verdeler en een 2e pomp kan ik ook een apart circuit voor de radiatoren boven realiseren waarin een hogere temperatuur circuleert.
SWW heb ik een aparte warmtepompboiler voor.
En een buffervat van 100 liter is veel te klein je moet dan gaan denk aan 5000 liter buffervat om een warmte buffer te gaan maken
Ik neem aan dat je hier 500 liter bedoelt?Willem senior schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:57:
[...]
Die radiatoren zou je kunnen boosten met ventilatoren en vanaf 25 graden cv water temperatuur gaan ze toch warmte afgeven het is alleen geen stralingswarmte zoals bij een cv met hogere temperaturen
En een buffervat van 100 liter is veel te klein je moet dan gaan denk aan 5000 liter buffervat om een warmte buffer te gaan maken
Willem senior schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:57:
[...]
Die radiatoren zou je kunnen boosten met ventilatoren en vanaf 25 graden cv water temperatuur gaan ze toch warmte afgeven het is alleen geen stralingswarmte zoals bij een cv met hogere temperaturen
Ik ging ook uit van 500. Een investering in een 5000L tank (als dat al zou passen) zou niet terug te verdienen zijn.RensvN schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:15:
[...]
Ik neem aan dat je hier 500 liter bedoelt?
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
Wij hebben een A. Tower met een geïntergreerde 190 liter boiler.magiel schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:18:
[...]
[...]
Ik ging ook uit van 500. Een investering in een 5000L tank (als dat al zou passen) zou niet terug te verdienen zijn.
Voor ons gezin lijkt dit genoeg.
Nee 5000 literRensvN schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:15:
[...]
Ik neem aan dat je hier 500 liter bedoelt?
Ga maar eens kijken hoe snel nu je buffervat warm is en hoe snel deze weer koud is zodat de warmtepomp weer aan gaat
De boiler staat lost van het buffervat. Het buffervat is voor de CV en meer voor het opslaan van overtollige warmte en om te voorkomen dat de warmtepomp gaat pendelen.RensvN schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:30:
Wij hebben een A. Tower met een geïntergreerde 190 liter boiler.
Zoiets:
:strip_exif()/f/image/QE8RiN5FLJxXLPOtGK4VVLW9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is je boilervat die is voor warmwater ( Douche )RensvN schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:30:
[...]
Wij hebben een A. Tower met een geïntergreerde 190 liter boiler.
Voor ons gezin lijkt dit genoeg.
Buffervat is voor cv water
Op je foto met "Installatiegegevens" staat Buffervat op Nee. Als je die wel hebt dan is de installateur deze instelling mogelijk vergeten.RensvN schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:44:
Juist ja, buffervat is 50 liter als ik mij niet vergis.
Ik heb iets vergelijkbaars aan deze opstelling ookal zit de Wp met een apart circuit op de buffer tov het circuit met de vvw en radiatoren boven. Alle 4 de aansluitingen op het buffervat zijn aangesloten door de installateur.HansRemmerswaal schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:37:
[...]
De boiler staat lost van het buffervat. Het buffervat is voor de CV en meer voor het opslaan van overtollige warmte en om te voorkomen dat de warmtepomp gaat pendelen.
Zoiets:
[Afbeelding]
5000L gaat hier nooit passen... In de hierboven aangehaalde bron warmtepomp-weetjes hebben ze het over 41.000L voor de koudste maand van het jaar in een woning met 8kW warmtevraag (dit sluit wel aardig aan bij mijn huis), en dit zou ~1300L per dag zijn als je dagelijks opwarmt.
Dat zou bij mij de insteek zijn: elke dag overdag buffer creeeren voor 's nachts zodat er 0,0 stroom van PV teruggeleverd wordt en er zo min mogelijk ingekocht moet worden. Ik vind het niet erg om op de koudste dagen een paar keer met COP 1:1 bij te verwarmen als dat nodig is dus zou een systeem eerder inrichten om efficient te zijn in de 2 maanden voor/na de koudste maand.
Eerst maar eens deze winter doorkomen en de werking van het huidige systeem beter leren begrijpen voordat we wijzigingen gaan maken
Dan heb ik het misschien zelf mis, ik zal eens vragen aan de installateur.HansRemmerswaal schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:47:
[...]
Op je foto met "Installatiegegevens" staat Buffervat op Nee. Als je die wel hebt dan is de installateur deze instelling mogelijk vergeten.
Edit: wij hebben een 'all in tower' , moet buffervat 'ja' niet alleen wanneer er een extern buffervat is aangesloten?
[ Voor 14% gewijzigd door RensvN op 30-09-2022 13:16 ]
471m3, Nefit 7kW, vandaag/gisteren rond de 5 kWh, nieuwbouw 2020, 4 personenLochnes schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:42:
650m3, nefit 9kw, vandaag/gister rond de 20 kwh. koude winterdag ca 50kwh, de deuren en ramen blijven dan wel een stuk beter dicht :-)
[ Voor 4% gewijzigd door Nous112 op 30-09-2022 17:45 ]
Er is, ik meende in 2020, een Technisch Bulletin uitgebracht waarin wordt geadviseerd om het 50 ltr. Cv-buffervat 2-voudig aan te sluiten in plaats van 4 aansluitingen. Dit zorgt voor minder pendelen in en het voor- en najaar.magiel schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:47:
[...]
Ik heb iets vergelijkbaars aan deze opstelling ookal zit de Wp met een apart circuit op de buffer tov het circuit met de vvw en radiatoren boven. Alle 4 de aansluitingen op het buffervat zijn aangesloten door de installateur.
5000L gaat hier nooit passen... In de hierboven aangehaalde bron warmtepomp-weetjes hebben ze het over 41.000L voor de koudste maand van het jaar in een woning met 8kW warmtevraag (dit sluit wel aardig aan bij mijn huis), en dit zou ~1300L per dag zijn als je dagelijks opwarmt.
Vzw is per definitie een traag systeem: het warmt langzaam op maar verliest ook weer traag de warmte. Veel gehoord advies bij vloerverwarming is om de isolatie van de vloer eronder zo optimaal mogelijk te hebben om zodoende zo min mogelijk warmteverlies te hebben. Voor je totale inhoud is niet alleen de inhoud van je cv-buffer van belang. Minstens zo belangrijk is de inhoud van je cv-installatie, met name je vww heeft vaak meerdere groepen met lange lengtes en kan dus veel waterinhoud bergen.
Je zou kunnen overwegen om het klokprogramma te activeren, waarmee het cv-circuit b.v. vanaf 7 uur ‘s ochtends actief wordt tot b.v. 22 uur. Dan voorkom je dat de warmtepomp om de koudste momenten (‘s nachts) gaat draaien, wat slecht is voor je rendement.magiel schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:27:
[...]
Waardes waren als volgt:HansRemmerswaal schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:23:
@RensvN
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/Dtqwu9A2Vgoptv3Q6bQFoZPQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen de instellingen verandert:
:strip_exif()/f/image/tSaEMYrHu55xvnT0GbxuLpey.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu is de aanvoer streeftemperatuur 0 graden...🤔
:strip_exif()/f/image/TAUaQSOdLFbirrKbXdgolMPM.jpg?f=fotoalbum_large)
@Willem senior kun jij hier eens naar kijken? Klopt het dat de aanvoer streeftemperatuur nu op 0 graden staat?RensvN schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 18:58:
[...]
Waardes waren als volgt:
[Afbeelding]
Toen de instellingen verandert:
[Afbeelding]
Nu is de aanvoer streeftemperatuur 0 graden...🤔[Afbeelding]
Lijkt mij goed want de aanvoertemperatuur is nog te hoogRensvN schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:54:
[...]
@Willem senior kun jij hier eens naar kijken? Klopt het dat de aanvoer streeftemperatuur nu op 0 graden staat?
Nachtje laten staan en dan draait morgen de warmtepomp weer het is dan afgekoeld en je huis zal dan ook koeler zijn
Duidelijk, dankjewel!Willem senior schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:14:
[...]
Lijkt mij goed want de aanvoertemperatuur is nog te hoog
Nachtje laten staan en dan draait morgen de warmtepomp weer het is dan afgekoeld en je huis zal dan ook koeler zijn
Zet je thermostaat maar op 20 graden en dan kun je morgen kijken hoe warm het echt is met deze stooklijn
Anders is het misschien te koud geworden met 18 graden
Ik heb hem meteen op 20 graden gezet 🙂Willem senior schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:17:
[...]
Zet je thermostaat maar op 20 graden en dan kun je morgen kijken hoe warm het echt is met deze stooklijn
Thermostaat gisteren alsnog teruggedraaid naar 19.5 graden omdat de temperatuur binnen al 20 graden was.Willem senior schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:17:
[...]
Nu geeft hij de volgende waardes:
:strip_exif()/f/image/Y5qcWnFCSVqcz7c7ntwFJuX6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was overigens ons totale verbruik van gisteren:
:strip_exif()/f/image/3WCCS6AXG6zfkLqsJXnkhctH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door RensvN op 01-10-2022 08:32 ]
dit ziet er al goed uitRensvN schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:31:
[...]
Thermostaat gisteren alsnog teruggedraaid naar 19.5 graden omdat de temperatuur binnen al 20 graden was.
Nu geeft hij de volgende waardes:
[Afbeelding]
Dit was overigens ons totale verbruik van gisteren:
[Afbeelding]
je zou nu het eindpunt van 35 graden naar 33 graden kunnen zetten en dan weer een dag kijken wat dat doet
en kijk ook hoelang de warmtepomp blijft draaien als deze nu met voetpunt 20 graden korte runs gaat doen moet je die dus verhogen dan kan de warmtepomp zijn warmte beter kwijt
tot het punt dat het weer te warm wordt in huis
1. De schaalverdeling ontbreekt.De Eik schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:07:
[Afbeelding]
Goedemorgen.
Hier een plaatje van de starts van mijn WP (Nefit Enviline Hybride 5 KWh split)
Stooklijn; voetpunt 20° eindpunt 35° Gebouw middelgroot.
Vloerverwarming ca 60m2 droogbouw. Overige Jaga convectoren en twee paneelradiatoren.
Heeft iemand een idee of dit normaal zou zijn?
2. Installeer een kWh meter voor de WP in je meterkast, dan kun je het verbruik van je WP echt zien. Deze pieken kunnen ook ergens anders vandaan komen.
3. Als het pieken van je WP zijn, dan moet je meer meten. Zit de WP tegen zijn minimum vermogen aan? Zo ja, dan moet je stooklijn (lage deel) omhoog.
Welke temperatuur water probeert de WP eigenlijk te maken? En bij welke flow en welke Tr? En als je je afgiftesysteem gaat uitrekenen, hoeveel warmte kun je daarin bij die data kwijt?
Lijken mij te korte runs maar dat kan ik niet goed zienDe Eik schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:07:
[Afbeelding]
Goedemorgen.
Hier een plaatje van de starts van mijn WP (Nefit Enviline Hybride 5 KWh split)
Stooklijn; voetpunt 20° eindpunt 35° Gebouw middelgroot.
Vloerverwarming ca 60m2 droogbouw. Overige Jaga convectoren en twee paneelradiatoren.
Heeft iemand een idee of dit normaal zou zijn?
Welke temperatuur had je ingesteld op de thermostaat?
En 20 graden voetpunt is meestal te koud om zijn warmte af te gegeven met een gecombineerd systeem
Zet deze om te testen een dag op 25 graden voetpunt