Mijn warmtepomp is een paar maanden geinstalleerd. Er zijn een aantal punten die ik niet begrijp, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Nefit Eviline A/W Split 7.0 E-S warmtepomp
Nefit 300 liter boiler
Nefit Moduline 1010H thermostaat
Begane grond vloerverwarming, daar hangt ook de thermostaat
1e etage en zolder radiatoren
Huis is goed geisoleerd
Warm water
Op zaterdag om 12.00 uur is de thermische desinfectie van 65 graden. Daarna loop de temperatuur van de boiler terug met 0.3 graden per uur. De boiler staat op een goede geisoleerde zolder met verwarming.
a) Is 0.3 graden per uur afkoeling normaal voor de boiler?
De instelling voor warmwater zijn inschakeltemperatuur 42, uitschakeltemperatuur 52 en vertraging aanloop 30.
Regelmatig gaat de warmtepomp aan om het water in de boiler te verwarmen. Als ik kijk dan zie ik dat de temperatuur ruim boven de 42 graden is, dus dat er geen reden is om te verwarmen. Wat ik ook zie is dat de temperatuur niet wordt verwarmt tot 52 graden.
Voorbeeld:
Op zaterdag om 12:00 - 13:00 gaat de temperatuur naar ruim 66 graden. Daarna koelt deze af met 0.3 graden per uur.
Op zondag rond 12:30 slaat de warmtepomp aan voor het warm water, de temperatuur om 12:42 uur is 59.8 graden.
Op maandag rond 06:00 slaat de warmtepomp aan voor het warm water, de temperatuur om 06:16 uur is 54.5 graden.
Op maandag rond 10:45 slaat de warmtepomp aan voor het warm water (mijn zoon staat te douchen), de temperatuur om 11:38 uur is 52.9 graden.
b) Het is mij onduidelijk waarom de warmtepomp aanslaat als de temperatuur ruim boven de 42 graden is (en zelfs boven de 52 graden)
c) Het is mij onduidelijk waarom de warmtepomp niet verwarmt tot aan de 52 graden maar regelmatig een klein beetje verwarmt.
CV
De thermostaat heb ik ingesteld op 18 graden, de ruimte temperatuur is 20 graden. Wat ik zie is dat de warmtepomp regelmatig aangaat voor CV.
d) De instellingen zijn kamerinvloed = UIT, Offset ruimtetemperatuur = 0. Is dit de reden waarom de warmtepomp aangaat terwijl de ruimtetemperatuur 20 graden is?
Het type regeling is insteld op "Buitentemperatuur met voetpunt". De installateur kon mij niet goed duidelijk maken waarom hiervoor is gekozen en niet voor "Buitentemperatuur geregeld".
Buitentemperatuur geregeld: de aanvoertempertuur wordt ingesteld afhankelijk van de buitentemperatuur conform een geoptimaliseerde stooklijn.
Buitentemperatuur met voetpunt: de aanvoertempertuur wordt ingesteld afhankelijk van de buitentemperatuur conform een vereenvoudigde stooklijn.
e) Enig idee waarom de installateur niet heeft gekozen voor "Buitentemperatuur geregeld"? geoptimaliseerde stooklijn klinkt beter dan vereenvoudigde stooklijn.
[
Voor 4% gewijzigd door
HansRemmerswaal op 23-09-2022 15:31
]
Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees