Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:48
Andrehj schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

Kan gewoon op basis van de afgiftetabellen die de diverse leveranciers van vloerverwarmingssystemen publiceren, zoals deze:
https://www.vloerverwarmi...ts=koude-afgifte-tabellen
Maar er zijn ook diverse websites waar je het een en ander kunt uitrekenen.
Thanks. Even gekeken wat hij nou precies doet als hij gaat koelen. De compressor power output begint steeds met max vermogen van 5.4Kw waarbij hij dan 10gr aanvoer geeft.

Deze tool gevonden https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening Als ik daar wat dingen invul zoals 24gr ruimte temp koelen, aanvoer temp 18gr en koelen naar 20gr. Waarbij de vloer 100 vierkante meter is, met 18mm buizen 10cm HoH. Dan rolt er uit 18w/m opname capaciteit heeft, dus 1,8kw?

Hoe interpreteer ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-10 23:07
Noxa schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:51:
[...]

Poeh, ik heb echt geen idee wat de capaciteit is of hoe je dat uit rekent. Ik kan je een hoop vertellen over andere dingen maar daar heb ik geen kaas van gegeten. Hoe doe ik dat?

[...]

Welke graden verschil hebben we het dan over? Binnen en buiten temp, aan en afvoer?
Aanvoer en retour van je pomp
Deze instelling kun je vinden in het hoofdmenu
De Knop menu lang ingedrukt houden dan kom je daarin

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Noxa schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:50:
Mijn warmtepomp slaat voortdurend af ivm condensering. De melding viel me bij terugkomst van vakantie pas op maar blijkbaar gebeurt het al een tijdje.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Even in de settings gekeken en ik zag dat de minimale aanvoer op 10gr stond. Ik kan me voorstellen dat dat meteen condenseert op de aanvoerleiding. Die heb ik nu op 18gr staan maar het probleem blijft.

Op zich heel dankbaar met deze beveiliging daar we een houten vloer hebben. Maar dit moet efficiënter kunnen. Iemand een goede tip?
Heb je wel de juiste instelling op 18 graden gezet.
Dus in de juiste cv groep de instelling van min. aanvoer streeftemperatuur.
Want dan kan het heating setpoint en dus ook de aanvoer temperatuur niet onder de 18 graden komen.

Koelen even aangezet.
Compressor start op 60% - 4.7kw
Heating setpoint 18. Aanvoer daalt naar 19,0 retour 22,4.
Na een uur gaat de Compressor naar 69% - 5,2 kw.
Na twee uur is aanvoer gedaald naar 18,0 retour 21,3.

De vloerverwarmingsgroepen die in de winter dicht staan zet in in de zomer ook open. En de groep van de badkamer gaat dan dicht.

[ Voor 12% gewijzigd door hansbot op 22-08-2022 19:39 ]

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 22:15
Willem senior schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:59:
@Supermario16
net even een testje geprobeerd om warmwater te maken via Home Assistant 8)
ik heb in Home assistent een automation gemaakt met 1000 watt zonlevering en dan warmwater maken
de instelling bij BBQkees is (ww one time charching) die kun je uitschakelen en inschakelen ( On / Off )
dat is op de warmtepomp zelf de knop extra warmwater
zo zou je als de salderings regeling stopt warmwater kunnen maken als de zon schijnt
met een ander Domotica programma zal dat dan ook wel werken denk ik
Ik ga nu starten met het bouwen van een algoritme dat moet gaan bepalen wanneer het ww-one-time-charge commando gegeven moet worden. Hierbij ga ik (proberen) rekening te houden met de voorspelde opbrengst van mijn zonne-panelen, de huidige temperatuur van de buffer, en de verwachte warmtevraag. Ik kan eventueel de buitentemperatuur (hogere COP?) en de energieprijzen (EPEX spot) nog in overweging nemen.

Ik ga nu een basis bouwen en dit zal ik zeker moeten gaan optimaliseren zodra de installatie draait en ik data heb over het gedrag in bepaalde situaties.

Nu is de ww-one-time-charge specifiek voor het warm-water circuit. Ik zie in de BBQ-Kees aparte metingen voor de verwarming. Als ik mijn installateur goed heb begrepen krijg ik een buffervat van 300 liter voor warm water en een (klein) buffervat van 120 liter voor de verwarming:

Nefit warmtepomp-installatie woonhuis bestaande uit:
- 1 Nefit Enviline monoblock 9.0 E-S lucht-water warmtepomp 400volt.
- 1 Nefit tapwater boiler 300 liter.
- 1 Nefit buffervat 120 liter.
- 1 Wilo Pico Yonos circulatiepomp.
- 1 Aansluitmaterialen en appendages.
- 1 Honeywell zoneregeling met ruimtethermostaat Round (verwarmen/koelen)
in woonkamer/keuken, kantoor, berging, entree, slaapkamer 1, 3, 4, hobbykamer
en badkamer (alleen verwarmen).

Die ww-one-time-charge is dus alleen van toepassing op het grote buffervat. Of komt er nog een drie-weg klep tussen het grote vat en het kleine vat? Daarnaast vraag ik me nu ook hardop af hoe de zone-regeling met de Nefit therostaat (die in de woonkamer komt te hangen) gaat communiceren. Misschien moet ik ook even met de installateur gaan praten als hij terug is van zijn vakantie :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem senior
Supermario16 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:51:
[...]

Ik ga nu starten met het bouwen van een algoritme dat moet gaan bepalen wanneer het ww-one-time-charge commando gegeven moet worden. Hierbij ga ik (proberen) rekening te houden met de voorspelde opbrengst van mijn zonne-panelen, de huidige temperatuur van de buffer, en de verwachte warmtevraag. Ik kan eventueel de buitentemperatuur (hogere COP?) en de energieprijzen (EPEX spot) nog in overweging nemen.

Ik ga nu een basis bouwen en dit zal ik zeker moeten gaan optimaliseren zodra de installatie draait en ik data heb over het gedrag in bepaalde situaties.

Nu is de ww-one-time-charge specifiek voor het warm-water circuit. Ik zie in de BBQ-Kees aparte metingen voor de verwarming. Als ik mijn installateur goed heb begrepen krijg ik een buffervat van 300 liter voor warm water en een (klein) buffervat van 120 liter voor de verwarming:

Nefit warmtepomp-installatie woonhuis bestaande uit:
- 1 Nefit Enviline monoblock 9.0 E-S lucht-water warmtepomp 400volt.
- 1 Nefit tapwater boiler 300 liter.
- 1 Nefit buffervat 120 liter.
- 1 Wilo Pico Yonos circulatiepomp.
- 1 Aansluitmaterialen en appendages.
- 1 Honeywell zoneregeling met ruimtethermostaat Round (verwarmen/koelen)
in woonkamer/keuken, kantoor, berging, entree, slaapkamer 1, 3, 4, hobbykamer
en badkamer (alleen verwarmen).

Die ww-one-time-charge is dus alleen van toepassing op het grote buffervat. Of komt er nog een drie-weg klep tussen het grote vat en het kleine vat? Daarnaast vraag ik me nu ook hardop af hoe de zone-regeling met de Nefit therostaat (die in de woonkamer komt te hangen) gaat communiceren. Misschien moet ik ook even met de installateur gaan praten als hij terug is van zijn vakantie :) .
Ja je kunt alleen je boilervat extra opwarmen (Sww = sanitair warm water)
Boilervat en buffervat zijn twee gescheiden systemen
Buffervat is voor CV water
En als het mogelijk is beter geen zoneregeling gebruiken
Zoneregeling gaat groepen dicht draaien en daardoor kan de warmtepomp zijn warmte niet meer kwijt en zal daardoor eerder uit gaan
En dat wil je juist niet met een warmtepomp heel de dag zachtjes laten pruttelen is zuiniger
Dan aan en uit gedrag

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-10 08:14
Ik overweeg een Nefit Enviline A/W Split 7.0 E-S met HR300 boiler

Echter, ik maak me een beetje zorgen om de geluids+trillingsproductie. Wij willen de unit gaan plaatsen op een plat dak, vandaar.
Het geluidsvermogen buitenunit staat in de specs op 65dB(A)
https://b5-web-product-da...net/pdf/nl/7736701151.pdf
Dat lijkt me in vergelijking met andere leveranciers erg hoog (ondanks dat dat enkel bij vollast zal zijn). Op de site staat tevens 'geluidsniveau 52 dB maar niet op welke afstand dat is.
https://www.nefit-bosch.n...#technische_specificaties

Kortom, ik vroeg me af:
A ) Is er bij jou daadwerkelijk een geluidsmeting gedaan, zo ja op hoeveel dB kwam die uit (op welke afstand) ?
B ) Hoe ervaar jij het geluid en eventuele trilling bij gemiddelde last (hersft) en bij vollast (winter), en hoe is de unit bij jou gemonteerd? (Beton platdak/Hout platdak/Tuin/Wand)
C ) Wat is jullie gemiddelde jaarverbruik in kWh inclusief tapwater?

[ Voor 11% gewijzigd door scarfoot op 25-08-2022 13:59 ]

• Willem senior
scarfoot schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:56:

Echter, ik maak me een beetje zorgen om de geluids+trillingsproductie. Wij willen de unit gaan plaatsen op een plat dak, vandaar.
Dat lijkt me in vergelijking met andere leveranciers erg hoog (ondanks dat dat enkel bij vollast zal zijn). Op de site staat tevens 'geluidsniveau 52 dB maar niet op welke afstand dat is.

Kortom, ik vroeg me af:
A ) Is er bij jou daadwerkelijk een geluidsmeting gedaan, zo ja op hoeveel dB kwam die uit (op welke afstand) ?
B ) Hoe ervaar jij het geluid en eventuele trilling bij gemiddelde last (hersft) en bij vollast (winter), en hoe is de unit bij jou gemonteerd? (Beton platdak/Hout platdak/Tuin/Wand)
Ik vind de Nefit Buitenunit stil maar hij staat hier wel in de tuin op de tegels en op bigfoots
Op een plat dak kan wel maar wordt niet geadviseerd
Want je hebt dan extra massa nodig om het geluid en eventuele trillingen te dempen
En ik gebruik ongeveer 2000 kwh totaal voor verwarming, cooling, en warm tapwater :)

• zuigzoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 09:36

Kortom, ik vroeg me af:
Wij hebben ook een split 7.0

A: Nee, geen geluidsmeting
B: Hier staat de compressor op de dakkapel, recht bovenop onze slaapkamer. Na het vervangen van de standaard "rubbervoeten" door bigblocks en het geheel op flinke tegels te hebben geplaatst, hebben we geen last meer van resonantie. Ja je hoort bepaalde frequenties (toerentallen) nog wel iets maar niet storend (mening). En dat is vooral in de winter. Buiten hoor je bijna niets. je hoort de ventilator blazen op de achtergrond als je er op let.
C: Geen idee, ik heb er geen meter achter hangen en ik heb nogal wat always on spul draaien

A.k.a. basjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 22:15
Willem senior schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Ja je kunt alleen je boilervat extra opwarmen (Sww = sanitair warm water)
Boilervat en buffervat zijn twee gescheiden systemen
Buffervat is voor CV water
En als het mogelijk is beter geen zoneregeling gebruiken
Zoneregeling gaat groepen dicht draaien en daardoor kan de warmtepomp zijn warmte niet meer kwijt en zal daardoor eerder uit gaan
En dat wil je juist niet met een warmtepomp heel de dag zachtjes laten pruttelen is zuiniger
Dan aan en uit gedrag
Ik ga er vanuit dat de installateur de zone-regeling op de besturing van de warmtepomp inregelt, maar ik ga dit goed in de gaten houden. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noxa

Kortom, ik vroeg me af:
A: Is er bij jou daadwerkelijk een geluidsmeting gedaan, zo ja op hoeveel dB kwam die uit (op welke afstand) ?
B: Hoe ervaar jij het geluid en eventuele trilling bij gemiddelde last (hersft) en bij vollast (winter), en hoe is de unit bij jou gemonteerd? (Beton platdak/Hout platdak/Tuin/Wand)
C) Wat is jullie gemiddelde jaarverbruik in kWh inclusief tapwater?
A: Als je naar de unit staat is het geluid ask verwaarloosbaar, en paar meter verder op helemaal.
B: Bij ons staat de unit op de uitbouw, plat dak en houtbouw. Dat resoneerd behoorlijk vinden en was afgekort winter vrij hinderlijk. Ik heb hem nu op big foots staan en flink verzwaard met beton tegels/bandjes en nu is het een stuk beter.
C: Onze 5 kwh pomp, zonder ssw, heeft afgelopen jaar ongeveer 3000kwh verstookt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:46

Kortom, ik vroeg me af:
Ik heb exact hetzelfde systeem sinds juni. Ik vind het geluid van de buitenunit erg storend. Ik begrijp dan ook niet dat mensen zeggen dat de buitenunit "stil" is maar dit is natuurlijk erg persoonlijk...

Samen met de installateur hebben we meerdere posities op het dak geprobeerd maar ik blijf het geluid storend vinden. De unit staat op een plat betonnen dak. Resonantie is geen probleem maar het geluid van de compressor wel.

Conclusie: er wordt een geluidskap geplaatst en hopelijk helpt dat 🙂

Over de werking ben ik tevreden tot nu toe maar voor verwarming heb ik het systeem nog niet gebruikt. Het verbruik is nog afwachten...

Er zit wel een groot verschil in gebruik tussen @Willem senior en @Noxa ... Een heel ander type woning? Ik hoop na een jaar uit te komen rond de 3200 kwh inclusief warm water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:55

The Legend

*Plop*

Kortom, ik vroeg me af:
Als je je zorgen maakt over geluid, overweeg dan de monoblock. Zeker de Bosch Compress variant maakt heel weinig geluid. Ik heb de 5kW op het platte dak van de garage staan, dus ik heb wel ‘last’ van trillingsgeluid (in de garage), maar het geluid van de compressor is nauwelijks hoorbaar.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:04:
[...]

Ik heb exact hetzelfde systeem sinds juni. Ik vind het geluid van de buitenunit erg storend. Ik begrijp dan ook niet dat mensen zeggen dat de buitenunit "stil" is maar dit is natuurlijk erg persoonlijk...

Samen met de installateur hebben we meerdere posities op het dak geprobeerd maar ik blijf het geluid storend vinden. De unit staat op een plat betonnen dak. Resonantie is geen probleem maar het geluid van de compressor wel.

Over de werking ben ik tevreden tot nu toe maar voor verwarming heb ik het systeem nog niet gebruikt. Het verbruik is nog afwachten...

Er zit wel een groot verschil in gebruik tussen @Willem senior en @Noxa ... Een heel ander type woning? Ik hoop na een jaar uit te komen rond de 3200 kwh inclusief warm water.
Ik heb een twee onder een kap woning uit 1960
Wel het nodige geisoleerd in de jaren dat ik er woon
Gas verbruik was toen ik het kocht 1800 2m gas per jaar
En de laatste jaren voor de plaatsing van de Nefit warmtepomp gebruikte ik nog maar 700 2m gas
Wel nog deels oud dubbel glas dat moet nog een keer vervangen worden door trippel glas of HR +++ glas
Beneden verdieping 120 vierkante meter met vloerverwarming en boven nog 4 radiatoren T22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
Wollie91 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:04:
[...]

Ik zou het exacte gebruik even op moeten zoeken. Maar de pomp verwarmd hier 100 vierkante meter begane grond van een huis uit 1955. Vloer, spouw en dak isolatie maar wel oud dubbel glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansbot

hansbot

BENG

Kortom, ik vroeg me af:
Hier monoblock all electric 7kW op beton plat dak boven de keuken.
Plat dak is geïsoleerd en unit staat op rubber blokken.
Buiten horen we alleen het blazen van de ventilator. (Zijkant huis)
Binnen in de keuken horen we niets.
Boven zijn bepaalde hoge toerentallen hoorbaar.
Ik denk dat de leidingen bij de doorvoer naar binnen nog contact maakt met de muur waardoor het geluid zich via de muren voortplant.
Ga daar nog verder onderzoek naar doen.
Verbruik is ruim 2500 kWh voor verwarmen/ koelen en warm water.
Een zonnecollector verwarmt het tap water met een tweede spiraal in het vat.
Uiterst tevreden over de warmtepomp.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-10 21:51
Supermario16 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 08:44:
[...]

Ik ga er vanuit dat de installateur de zone-regeling op de besturing van de warmtepomp inregelt, maar ik ga dit goed in de gaten houden. Bedankt voor de tip!
De zone regeling werkt apart van de Nefit 1010h thermostaat. Deze laatste wordt alleen als setpoint gebruikt voor de WAR-regeling (stooklijn) en heeft dus geen directe invloed op de zone regeling. Er dient hierbij een aparte instelling in WAR parameters van de stooklijn gemaakt te worden (zie ook eerdere berichten hierover op dit forum). Een zone regeling geeft alleen die ruimtes (zones) vrij waar warmtevraag is, ruimtes zonder warmtevraag worden dan dichtgezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nous112

Het jaarverbruik is niet een standaard iets wat je kan vergelijken. Het is mede afhankelijk van o.a.
- de isolatiegraad van je woning
- de grootte van je woning (inhoud/BVO)
- was het een koude winter (aantal graaddagen) of hete zomer (koelen)
- locatie in Nederland: aan de kust zijn de winters/zomers milder dan bijvoorbeeld aan de oostgrens
- samenstelling van je gezin: hoeveel personen, kinderen, pubers etc. hebben invloed op sww water verbruik, ben je met z’n tweeën zal er minder sww gemaakt moeten worden dan als je een gezin met 3 pubers hebt
- comfort temperatuur in je woning: heb je het bij 19 graden al lekker warm, of ben je een koukleum en is dat pas bij 22 graden
- werk je met vloerverwarming, LTV of traditionele radiatoren
- koel je ook met je warmtepomp ja/nee
- wordt de legionella preventie elke week of doe je sporadisch of helemaal niet

Kortom: voldoende variabelen waardoor het lastig wordt om installaties 1 op 1 met elkaar te kunnen vergelijken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Ik ben wel benieuwd wat bij jullie de verhouding is tussen het stroomverbruik voor warm water en verwarmen. Ik snap dat dit ook afhankelijk is per huis en het waterverbruik maar toch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Wollie91 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 22:06:
Ik ben wel benieuwd wat bij jullie de verhouding is tussen het stroomverbruik voor warm water en verwarmen. Ik snap dat dit ook afhankelijk is per huis en het waterverbruik maar toch...
Ter indicatie gegevens vanaf start juni 2021:
Opbrengsten warmtepomp
Supp energy heating 9452 kWh
Supp energy hotwater 4286 kWh

Verbruikte energie
Compr. cons. heating 2248 kWh
Compr. cons. hotwater 1389 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Ik sta op het punt om een keuze te maken voor een Nefit warmtepomp. Op dit moment heb ik nog drie opties:
  1. Nefit Compress 7400i op dakterras met IDU Monoblock 5-9T
  2. Nefit Compress 7400i zijkant tuin met 12 meter (6 buiten 6 binnen) buis naar IDU Monoblock 5-9T
  3. Nefit Compress 7400i met IDU Monoblock 5-9E (met aparte SWW boiler van een ander merk)
Probleem is de 7400i buitenunit, deze kan aan de zijkant van ons huis staan of op het dakterras staan welke wij niet gebruiken. Dit dakterras is 6,2m x 4,3m met een stenen rand rondom van 1 meter op het zuiden. Wanneer hierop de 7400i wordt geplaatst zal ik kiezen voor de Tower uitvoering mooi alles in ėėn. Ik twijfel allen of het dakterras de juiste plek is. ook omdat koudelucht zakt en wellicht blijft hangen of is het dakterras groot genoeg om het te verspreiden. Dakterras is op de zolder (tweede verdieping) (6 meter). Dakterras is wel de makkelijkste plaats.

Daarnaast het ik een optie om de 7400i in de tuin te zetten tegen een westelijke muur. Hierbij moeten de leidingen 6 meter buitenlands omhoog en daarna 6 meter binnen naar de IDU 5-9T. Dit is best wel veel. Daarom is het ook een optie om de IDU 5-9E in de hal te plaatsen en rechtstreeks aan te sluiten op de vloerverwarming en via aparte warmtepomp boiler de SWW te regelen.

Best wat keuzes. Hoe kijken jullie aan tegen:
1. dakterras plaatsing van de 7400i
2. 6+6 meter buis tussen IDU en 7400i (kan volgens handleiding)
3. IDU 5-9E in hal, vooral aangaande het geluid. Hij komt dan op de muur met woonkamer / keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
tweakfdr schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:34:
Ik sta op het punt om een keuze te maken voor een Nefit warmtepomp. Op dit moment heb ik nog drie opties:
  2. Nefit Compress 7400i zijkant tuin met 12 meter (6 buiten 6 binnen) buis naar IDU Monoblock 5-9T
  3. Nefit Compress 7400i met IDU Monoblock 5-9E (met aparte SWW boiler van een ander merk)
Probleem is de 7400i buitenunit, deze kan aan de zijkant van ons huis staan of op het dakterras staan welke wij niet gebruiken. Dit dakterras is 6,2m x 4,3m met een stenen rand rondom van 1 meter op het zuiden. Wanneer hierop de 7400i wordt geplaatst zal ik kiezen voor de Tower uitvoering mooi alles in ėėn. Ik twijfel allen of het dakterras de juiste plek is. ook omdat koudelucht zakt en wellicht blijft hangen of is het dakterras groot genoeg om het te verspreiden. Dakterras is op de zolder (tweede verdieping) (6 meter). Dakterras is wel de makkelijkste plaats.

Daarnaast het ik een optie om de 7400i in de tuin te zetten tegen een westelijke muur. Hierbij moeten de leidingen 6 meter buitenlands omhoog en daarna 6 meter binnen naar de IDU 5-9T. Dit is best wel veel. Daarom is het ook een optie om de IDU 5-9E in de hal te plaatsen en rechtstreeks aan te sluiten op de vloerverwarming en via aparte warmtepomp boiler de SWW te regelen.

3. IDU 5-9E in hal, vooral aangaande het geluid. Hij komt dan op de muur met woonkamer / keuken.
Is dat dakterras ( dak) gemaakt is van een houten constructie dan zou ik het niet doen inverband met resonantie van het dak en dan dus kans op geluid binnen in huis
Maar optie 1 is zeker mogelijk ook bij een houten constructie en dan extra massa plaatsen waar de warmtepomp op komt te staan
En buiten op de grond is eigenlijk wel de beste plaats de leiding lengte is niet zo,n probleem dacht ik en deze leidingen kun je nog extra isoleren dus ik zou voor optie 2 gaan
Misschien kun je een bouwkundige eerst naar je dakterras laten kijken voor de mogelijkheden daar als dat je voorkeur heeft kwa plaatsing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 14:25
tweakfdr schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:34:

Ik heb precies die 7400i op een plat dak staan gemaakt van een houtskeletbouw constructie. Als de pomp op 100% draait, heb ik best wel last van resonantie door het hele huis, en dan staat hij al op dubbel uitgevoerde rubberen blokken. In de praktijk draait hij in stille modus op 30-40% om het huis warm te houden en dan merk ik niks van resonantie. Ook met enkele koel-cycli deze zomer geen resonantie gehad. Dit zal verder uiteraard afhankelijk zijn van elke (houten) constructie.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
Willem senior schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:57:
[...]
Is dat dakterras ( dak) gemaakt is van een houten constructie dan zou ik het niet doen inverband met resonantie van het dak en dan dus kans op geluid binnen in huis.
Het dakterras is van beton met daar bovenop isolatie en daarna dakleer. Dus dat heeft genoeg massa om het resoneren tegen te gaan.
Willem senior schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:57:
[...]
En buiten op de grond is eigenlijk wel de beste plaats de leiding lengte is niet zo,n probleem dacht ik en deze leidingen kun je nog extra isoleren dus ik zou voor optie 2 gaan.
Pff, keuzes. Dat maakt de installatie van een warmtepomp zo lastig, nog niemand in de straat met dezelfde huizen hebben al een warmtepomp. Dus ervaringen uitwisselen is nog niet mogelijk.
Maar hoe langer ik erover nadenk valt de optie af met een aparte warmtepomp boiler voor SWW. Daardat installatie eenvoudiger heeft het dakterras een klein plusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
magiel schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:36:
[...]Ik heb precies die 7400i op een plat dak staan gemaakt van een houtskeletbouw constructie. Als de pomp op 100% draait, heb ik best wel last van resonantie door het hele huis.
Ons huis is verder van betonbouw. We hadden ook een optie om hem op de garage te zetten alleen die is van hout en daardoor komt hij erg dicht op de erfgrens te staan (circa 1,5meter). Dus deze optie had ik daarom al laten vervallen. Maar bedankt voor het delen van je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
tweakfdr schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:23:
[...]

Het dakterras is van beton met daar bovenop isolatie en daarna dakleer. Dus dat heeft genoeg massa om het resoneren tegen te gaan.

[...]

Pff, keuzes. Dat maakt de installatie van een warmtepomp zo lastig, nog niemand in de straat met dezelfde huizen hebben al een warmtepomp. Dus ervaringen uitwisselen is nog niet mogelijk.
Maar hoe langer ik erover nadenk valt de optie af met een aparte warmtepomp boiler voor SWW. Daardat installatie eenvoudiger heeft het dakterras een klein plusje.
Met een betonnen dakterras is de keuze al makkelijker nu moet je uitzoeken of er genoeg lucht verversing is achter de gemetselde muur
Je zou dat in het grote warmtepomp topic kunnen vragen daar zijn meer mensen met ervaring met soortgelijke opstellingen van een warmtepomp
Dit is de link naar het grote warmtepomp topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
Willem senior schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:26:
[...]

Met een betonnen dakterras is de keuze al makkelijker nu moet je uitzoeken of er genoeg lucht verversing is achter de gemetselde muur
Je zou dat in het grote warmtepomp topic kunnen vragen daar zijn meer mensen met ervaring met soortgelijke opstellingen van een warmtepomp
Dit is de link naar het grote warmtepomp topic:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Bedankt zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/72752246

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-10 14:23
Ik probeer mijn CT200 thermostaat toe te voegen aan verwarming CV1 als kamer thermostaat. Ik kan het model wel selecteren als kamer thermostaat bij de CV1 instellingen, maar ik krijg geen verbinding met de unit, Error A11 3091.

Ik heb de CT200 op de EMS aansluiting van de binnenunit. De CT200 start wel op, maar ze lijken nog niet goed te communiceren.

Ik kon in het menu van de CT200 ook niet 'kiezen' bij welke CV groep hij hoort. Stel dat ik er 3 achter elkaar zou hebben, hoe weet ik dan welke CT200 bij welke CV# groep hoort?

Tot zover vind ik het instellen/tunen verre van intuitief. Daarnaast matcht de documentatie niet met de menu's, zowel bij de CT200 als de binnenunit van de Split 5kw, "Compress Hybrid 3000i AW"

Kunnen jullie wat settings/tips/voorbeelden delen van jullie kamer thermostaat instellingen/aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Ik was er van overtuigd dat de CT200 werkte op de EnviLine. Ik meen dat ik dat had gecontroleerd. Ik kan de CT200 ook terug vinden in de lijst met te selecteren devices op het scherm van de binnen unit.

Maar nu, als ik nogmaals op zoek ga naar een lijst met ondersteunde thermostaten zie ik enkel de 1010H. Welke kamer thermostaten gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-10 20:49
1010h. Je moet het niet zien als thermostaat, meer al binnentemperatuurmeter.
het systeem regelt op buitentemperatuur en stelt het setpoint bij op basis van wat je er gemeten wordt en wat je daar instelt.
het hele systeem met vloerverwarming en warmtepomp reageert te traag en niet erg efficient als elke keer het setpoint veranderd wordt.
Anders dus.
Ik moet zeggen dat ik dacht dat het regeltechniek uit de jaren 70 was maar werkt bij ons prima. Als je in staat bent dat ding zo ergens op te hangen dat ie bijvoorbeeld ook de winterzon uit het zuiden pakt en je dan juist je buitentemperatuur meter ergens op het noordoosten in de schaduw hebt staan pak je alle variabelen mee die verder invloed hebben en hoef je nooit aan de knop te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Ik heb even met de support gebeld. "Ze zijn er wel mee bezig". "Voor nu enkel 1010H".

Dat de CT200 in het menu staat als een van de te selecteren kamer thermometers moet ik maar negeren. ;w

Het zou een reden kunnen zijn voor het rare gedrag wat ik zag. Wordt vervolgd.

[ Voor 18% gewijzigd door SuperR1902 op 13-09-2022 14:28 ]

• SuperR1902
Terwijl we wachten op de levering van de nieuwe thermostaat nog een vraag naar ervaring.

Stel dat de unit te veel lawaai maakt ondanks de dempers, stille modus en nachtverlaging. Kan de unit ook helemaal uit gezet worden in de nacht? Ik zie dit in de handleiding staan, maar ben op zoek naar ervaring van gebruikers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ANdBvjJYfTaEcIZfq1dj1f_p-E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EcNfh9hkpdDkNE4DfLlsxOBW.png?f=user_large

• Willem senior
SuperR1902 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:04:
Terwijl we wachten op de levering van de nieuwe thermostaat nog een vraag naar ervaring.

Stel dat de unit te veel lawaai maakt ondanks de dempers, stille modus en nachtverlaging. Kan de unit ook helemaal uit gezet worden in de nacht? Ik zie dit in de handleiding staan, maar ben op zoek naar ervaring van gebruikers.
[Afbeelding]
Als je de warmtepomp uit zet dan moet de warmtepomp harder draaien om het temperatuur verschil smorgens weer in te halen met juist meer geluid en energie zuinig is dat ook niet
Je kunt wel kijken om bevoorbeeld met het klokprogramma 1 a 2 graden nachtverlaging te gaan gebruiken dat zal ook al minder geluid maken
Maar dat zul je zelf moeten gaan uitproberen en vergeet niet het is geen CV ketel die 2 graden nachtverlaging met een kwartiertje weer ingehaald heeft rekenen gemiddeld op een uur of twee om weer op te warmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
Ik zal de winter n.a.w. veel moeten gaan testen en tunen zolang we maar geen overlast geven.

• SuperR1902
De 1010H doet het wel. Dus de mooie/dure CT200 mag op marktplaats.

De meeste parameters die ik op de EMS zie zeggen me nog niks dus ik heb werkelijk nog geen idee of de unit het uberhaupt doet. Best spannend dat nu het weer kouder wordt en de unit aan de slag gaat ik niet thuis ben..

Hij heeft 12 minuten 'iets' gedaan.
Stroom verbruik ging omhoog met 1300 Watt volgens de P1
"Boiler compressor power output" ging even naar 6-7 kW
"Boiler circulation pump speed" ging even naar 83%
"Boiler heat carrier forward (TC1)" piekte even op 45 graden en zakt nu richting 30 graden
"Boiler heat carrier return (TC0)" piekte even op 40 graden en zaku nu richting 30 graden
"Thermostat hc1 target flow temperature" staat op 25 graden. Is dit de waarde waar de unit naar regelt?

Welke waardes kan ik het beste monitoren? Er is namelijk erg veel met soms vrij cryptische namen voor beginners.

Daarnaast kan ik de uitleg over de stooklijn niet meer terug vinden in de handleidingen. Weet iemand die te vinden? Ik heb een stuk gelezen waar het werd uitgelegd. Hoe het verschuiven werkt etc. Ik kan het niet meer vinden.

Edit: Klopt het dat ik uit de BBQ kees EMMS geen water druk krijg van de unit? Volgens de CV ketel is de druk 1.3 bar, maar de waarde in de EMS geeft 0.0 aan. Wellicht dat de binnenunit die waarde niet deelt/geeft.

[ Voor 8% gewijzigd door SuperR1902 op 15-09-2022 10:56 ]

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-10 14:22
Nous112 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:06:
[...]

De zone regeling werkt apart van de Nefit 1010h thermostaat. Deze laatste wordt alleen als setpoint gebruikt voor de WAR-regeling (stooklijn) en heeft dus geen directe invloed op de zone regeling. Er dient hierbij een aparte instelling in WAR parameters van de stooklijn gemaakt te worden (zie ook eerdere berichten hierover op dit forum). Een zone regeling geeft alleen die ruimtes (zones) vrij waar warmtevraag is, ruimtes zonder warmtevraag worden dan dichtgezet.
Ok wacht, ik ben aan het plannen voor een 5kw nefit compress. 7400i monoblock, voor een nieuwbouw woning.

Wat ik nu gewend ben, is een old-school systeem met Tado knoppen voor zone regelingen. Al is er maar 1 kamer met warmtevraag, de tado TRV, praat via de tado hub met de thermostaat, en voila de ketel gaat werken voor deze 1 kamer.

Nou lees ik hier al dat dit wellicht niet ideaal is bij een warmtepomp, lees liever 1 lange run dan vele korte cycli, ok.....

Maar je kunt toch gewoon via home-assistant in elke kamer een controle uinit hangen waarna home-assistant met de 1010h praat, om de warmtepomp te laten draaien? Of zeg je nu dat dit uberhaupt niet kan? Ik lees namelijk dat er wel een zone ge-opend kan worden maar dat de pomp dan niet wordt aangestuurd als die niet al draait omdat de 1010h dit vereist voor de (hoofd) zone.

• Lochnes
alles kan.
maar overkill en niet efficient.
en bij vloerverwarming met een reactietijd van een uur of 4 merk je er ook niet veel van.
en eennieuw huis met wtw heb je al geen tocht en supergoeie isolatie. daarmee heb je veel minder dan in oudere huizen dat je een kamer opeens warmer wil hebben. 1 keer inregelen het debiet van de vloerverwarming en klaar.

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-10 21:13
Hallo.

New kid on the block.

Zie hierboven al veel nuttige info over thermostaten/vloerverwarming icm Nefit Enviline hybride warmtepomp.
Installatie is vorige week geplaatst, stookseizoen is aanstaande. Thema actueler dan ooit. Welnu.

Een vraag over inregelen van een klokprogramma rekening houdende met dynamische uur-prijzen van de elektriciteit. In extremis prijs per Kwh € 0,00 rond 13.00 uur vs € 0,60 rond 20.00 uur.
Heb een forse vloer te verwarmen. Ik lees opwarmtijd 4 uur?

Heeft iemand ervaring omtrent het inregelen?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-10 19:17
Ik lees hier bij een aantal posts het advies om bij vloerverwarming het verschil tussen de aanvoer en retour temperatuur op 5 graden te zetten (staat standaard op 7 graden). Wat is het voordeel hiervan?

Gaat het om de onderstaande setting?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMY_eBZQecgHuM_1MfldMhlhraE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RRqSvo0b6kTHuG9HsVpW9P4f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
Ik had al mijn PDF's van de handleidingen inmiddels al 3 keer doorgenomen op zoek naar een goede instructie van de stooklijnen.

Hierbij een foto van pagina 12 van de installatie instructie voor de HPC410 waar het goed in staat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NILfyarXf_KH47v8XEtGuoC6qU0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ArelbdcSaX3pBiwZ2WGAoqD7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Vandaag is mijn 'dag 1' dat ik naar het gedrag kan kijken van de pomp.

Koud is het natuurlijk nog niet, maar blijkbaar is er wel iets van verwarming nodig om het huis op 20 graden te houden.

Als ik naar het geleverde vermogen van de unit kijk lijkt deze te schakelen tussen +/- 6.5 kW en 3.5 kW. Zien jullie het geleverd vermogen veel moduleren of ook enkel deze twee modi? Ik had verwacht dat de unit ook gewoon 1 kW kon leveren. Ik heb de stille modus aan staan, wellicht dat dat het gedrag beinvloedt.

Het betreft hier de Split 5.0 B-S kW

[ Voor 3% gewijzigd door SuperR1902 op 16-09-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
SuperR1902 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:37:

Koud is het natuurlijk nog niet, maar blijkbaar is er wel iets van verwarming nodig om het huis op 20 graden te houden.

Als ik naar het geleverde vermogen van de unit kijk lijkt deze te schakelen tussen +/- 6.5 kW en 3.5 kW. Zien jullie het geleverd vermogen veel moduleren of ook enkel deze twee modi? Ik had verwacht dat de unit ook gewoon 1 kW kon leveren. Ik heb de stille modus aan staan, wellicht dat dat het gedrag beinvloedt.

Het betreft hier de Split 5.0 B-S kW
Die 6.5 kw output zal als de warmtepomp start en de 3.5 kw als deze terug begint te moduleren
De warmtepomp heeft tijd nodig om verder terug te moduleren dat gebeurt meestal na 30 tot 45 minuten
Vandaar lange runs is zuiniger dan start stop warmtepomp
Om te monitoren wat de warmtepomp doet kijk ik naar :
Tc3,Tc0,output compressor, hot gas,
Wat is de warmtepomp aan het doen : heating, cooling, warmwater bereiding
elektrische verbruik meet ik met aparte Kwh meters en opgewekte (geproduceerde) warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
KaEs schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:27:
Ik lees hier bij een aantal posts het advies om bij vloerverwarming het verschil tussen de aanvoer en retour temperatuur op 5 graden te zetten (staat standaard op 7 graden). Wat is het voordeel hiervan?

Gaat het om de onderstaande setting?
[Afbeelding]
Voor vloerverwarming adviseert Nefit 5k verschil
Dan loopt de warmtepomp rustiger
En voor Koelen 2k
Voor de verwarming kun je een test doen en dan het verschil wat dan tussen Tc3 en tc0 is gebruiken
Die test heb ik hier gepost zou je even terug moeten zoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
RobEppink schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:14:
Hallo.

New kid on the block.

Zie hierboven al veel nuttige info over thermostaten/vloerverwarming icm Nefit Enviline hybride warmtepomp.
Installatie is vorige week geplaatst, stookseizoen is aanstaande. Thema actueler dan ooit. Welnu.

Een vraag over inregelen van een klokprogramma rekening houdende met dynamische uur-prijzen van de elektriciteit. In extremis prijs per Kwh € 0,00 rond 13.00 uur vs € 0,60 rond 20.00 uur.
Heb een forse vloer te verwarmen. Ik lees opwarmtijd 4 uur?

Heeft iemand ervaring omtrent het inregelen?
Met het kastje van BBQKEES en een Domotica programma zou je dat kunnen automatiseren
Ik zelf gebruik Home Assistant en het kastje van BBQKEES daarvoor om te monitoren en om de warmtepomp te bedienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Op dit moment heb ik een "oudere" Nefit EnviLine warmtepomp welke bij mijn nieuwbouwhuis uit 2014 met vloerverwarming zit.

Nefit EnviLine A/W 16 E-T
Nefit 50 liter buffervat
Nefit HR300 300 liter boiler
Nefit A/W binnenunit 16.0 E

Nu heb ik sinds begin dit jaar zonnepanelen. De instellingen van de warmtepomp zijn nog standaard, maar zou ik eventueel willen wijzigen naar met gebruik van zonnepanelen zodat het efficiënter wordt. Bijvoorbeeld dat alleen overdag gestookt wordt vanwege buitentemperatuur en opbrengst zonnepanelen.

Ik heb een vast energiecontract met dubbeltarief (normaal €0,17178 en dal €0,15202).

Wat ik zou willen:

-Thermische desinfectie overdag
-Tapwater alleen overdag verwarmen (want grote boiler)
-Overdag verwarmen verwarming

Handleiding:

7.3.2 Thermische desinfectie tapwater
Met Thermische desinfectie wordt de thermische desinfectie ingesteld. Wanneer u bijvoorbeeld de interval instelt op 7 dagen, wordt de tapwatertemperatuur iedere zevende dag tot ca. 65 °C verhoogd.

7.3.4 Tijdbesturing tapwater
Met Tijdbesturing tapwater wordt de tapwateropwarming uitgeschakeld, om energie te besparen. Dit is
tijdens hoogtarieftijden zinvol, maar heeft wel een slechtere tapwatervoorziening tot gevolg. Deze functie
kunt u net zoals andere tijdbesturingen activeren.

De thermische desinfectie lijkt mij wel verstandig om naar alleen overdag in te stellen, maar tapwater en verwarming ook?

Hebben jullie tips of adviezen? Of zorgt dit juist voor een negatief effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Acid Vendetta schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 12:30:
Op dit moment heb ik een "oudere" Nefit EnviLine warmtepomp welke bij mijn nieuwbouwhuis uit 2014 met vloerverwarming zit.

Nefit EnviLine A/W 16 E-T
Nefit 50 liter buffervat
Nefit HR300 300 liter boiler
Nefit A/W binnenunit 16.0 E

Nu heb ik sinds begin dit jaar zonnepanelen. De instellingen van de warmtepomp zijn nog standaard, maar zou ik eventueel willen wijzigen naar met gebruik van zonnepanelen zodat het efficiënter wordt. Bijvoorbeeld dat alleen overdag gestookt wordt vanwege buitentemperatuur en opbrengst zonnepanelen.

Ik heb een vast energiecontract met dubbeltarief (normaal €0,17178 en dal €0,15202).

Wat ik zou willen:

-Thermische desinfectie overdag
-Tapwater alleen overdag verwarmen (want grote boiler)
-Overdag verwarmen verwarming

Handleiding:

7.3.2 Thermische desinfectie tapwater
Met Thermische desinfectie wordt de thermische desinfectie ingesteld. Wanneer u bijvoorbeeld de interval instelt op 7 dagen, wordt de tapwatertemperatuur iedere zevende dag tot ca. 65 °C verhoogd.

7.3.4 Tijdbesturing tapwater
Met Tijdbesturing tapwater wordt de tapwateropwarming uitgeschakeld, om energie te besparen. Dit is
tijdens hoogtarieftijden zinvol, maar heeft wel een slechtere tapwatervoorziening tot gevolg. Deze functie
kunt u net zoals andere tijdbesturingen activeren.

De thermische desinfectie lijkt mij wel verstandig om naar alleen overdag in te stellen, maar tapwater en verwarming ook?

Hebben jullie tips of adviezen? Of zorgt dit juist voor een negatief effect?
Het warme water maken kun je met het klokprogramma instellen op een tijd dat je zonnepanelen stroom opwekken en overdag warm water maken is altijd voordeliger want dan is het warmer dan snachts
Hier heb ik ingesteld tussen 14:00 en 17:00 warme water maken want dan heb ik de meeste opbrengst van mijn zonnepanelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SuperR1902 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:37:

Ik zou toch maar eens uitzoeken waardoor je nu al verwarming nodig hebt, want dan gaat het nog een dure winter worden. De zon schijnt namelijk volop vandaag, en in combinatie met de niet te lage buitentemperaturen zou dat makkelijk voldoende moeten zijn.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
14 graden, regenbuien, harde wind en tussendoor inderdaad wat zonnestralen, zoals toevallig nu. Net niet genoeg om de thermostaat op 20 te houden. Misschien kan ik beter mijn privacy setttings even herzien als jij weet wat het weer bij mij in de buurt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDU4MMccSvC6_VKX9eEmALJPW2w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xhAZgu0gFPWqC5XZl4difwJx.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door SuperR1902 op 16-09-2022 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
SuperR1902 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:06:
14 graden, regenbuien, harde wind en tussendoor inderdaad wat zonnestralen, zoals toevallig nu. Net niet genoeg om de thermostaat op 20 te houden. Misschien kan ik beter mijn privacy setttings even herzien als jij weet wat het weer bij mij in de buurt is.

[Afbeelding]
Klinkt precies als het weer hier bij mij maar binnen is het 21 graden en de WP heeft geen kik gegeven. Misschien heeft @Andrehj een punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Wie weet. Dat de machine net uit de doos komt en met zijn maagdelijke settings hier staat zal vast niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:36
SuperR1902 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:48:
Wie weet. Dat de machine net uit de doos komt en met zijn maagdelijke settings hier staat zal vast niet helpen.
Komt het niet door de WAR? Zou de warmtepomp eens gewoon op zomer geforceerd zetten en kijken wat het resultaat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-10 22:27
Andrehj schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:49:
[...]

Ik zou toch maar eens uitzoeken waardoor je nu al verwarming nodig hebt, want dan gaat het nog een dure winter worden. De zon schijnt namelijk volop vandaag, en in combinatie met de niet te lage buitentemperaturen zou dat makkelijk voldoende moeten zijn.
Niet overal scheen de zon vandaag hoor. Hier sporadisch wat zon tussen de buien door.
En vanochtend stond bij mij ook de warmtepomp heel even te verwarmen (vannacht dook de buitentemperatuur ook onder de 10 graden). Niet lang, want de woning is verder uitstekend geïsoleerd en de thermostaat is nog niet onder de 20 graden geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochnes
zou toch eens
naar de isolatie kijken dan….Hier staat alles uit en is met 4 personen in het huis van 650m3 leefruimte nu 20,5 graden. Buiten nu 12 graden en regen, wel
niet zoveel wind als aan de kust maar staan wel verder vrijstaand op de vlakte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-10 22:27
Hier is het ook 20.5 graden binnen, 9.6 graden buiten. Ook vrijstaand, ongeveer zelfde volume, WTW, (veel) triple glas.
Andere variabelen spelen ook een rol, bijvoorbeeld waar zit je buitentemperatuur sensor (hier op het noorden)
Ik lig er verder ook niet echt wakker van dat de warmtepomp vanmorgen even 40 minuten heeft staan pruttelen, ook al was het eigenlijk niet eens echt nodig (heb mijn energiecontract gelukkig op tijd vastgelegd voor 5 jaar).
Ik houd het verder wel goed in de gaten, onnodig stoken doen we liever niet natuurlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Pompadour op 17-09-2022 09:46 ]

• Acid Vendetta
  • Nu online
Willem senior schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 13:08:
[...]

Het warme water maken kun je met het klokprogramma instellen op een tijd dat je zonnepanelen stroom opwekken en overdag warm water maken is altijd voordeliger want dan is het warmer dan snachts
Hier heb ik ingesteld tussen 14:00 en 17:00 warme water maken want dan heb ik de meeste opbrengst van mijn zonnepanelen 8)
Dus alleen tapwater en thermische desinfectie aanpassen en de rest zo laten? Red jij dat met 3 uur voor tapwater verwarmen?

• Willem senior
Acid Vendetta schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:05:
[...]

Dus alleen tapwater en thermische desinfectie aanpassen en de rest zo laten? Red jij dat met 3 uur voor tapwater verwarmen?
Ja alleen je warm water achter een klokprogramma
Boiler verwarmen duurt maar 30 minuten ongeveer en met legionella run 45 minuten ongeveer ligt er ook aan hoe kou je boilervat op,dat moment is
ik heb een 200 liter boilervat

• Acid Vendetta
  • Nu online
Willem senior schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:01:
[...]

Boiler verwarmen duurt maar 30 minuten ongeveer en met legionella run 45 minuten ongeveer ligt er ook aan hoe kou je boilervat op,dat moment is
ik heb een 200 liter boilervat
Oke, bedankt. Heb het aangepast. Ben benieuwd komende winter :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Willem senior schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:01:
[...]

Het is efficiënter om alleen je SWW te verwarmen als dat voldoende afgekoeld is. Dan duurt een run ook langer, maar verbruik je over alles minder energie. Voor meer tips:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Willem senior
Andrehj schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:23:
[...]

Het is efficiënter om alleen je SWW te verwarmen als dat voldoende afgekoeld is. Dan duurt een run ook langer, maar verbruik je over alles minder energie. Voor meer tips:
Instellingen warmwater bereiding staat hier op 43 graden minimaal en maximaal op 55 graden
Is het vat kouder dan 42 graden zal de warmtepomp pas gaan starten om het water weer op te warmen in het boilervat
ook bij tijd geschakeld kijkt de warmtepomp naar dat minimum
het is niet om 14:00 start warmwater als het vat nog niet koud genoeg is ik verwarm ongeveer om de dag het boilervat maar dat ligt weer aan hoeveel warmwater je gebruikt en dat is voor iedereen anders

• Acid Vendetta
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:23:
[...]

Ik zie de temperatuur van het water in de boiler nooit onder de 45 komen. Dit is ook de standaard temperatuur. Hierbij ook geen informatie over de tijden wanneer het systeem dat verwarmd (tijdsbesturing tapwater stond uit).

• Noxa
De nachten worden weer kouder en ik merk dat de warmtepomp pas begint met opwarmen als het binnen onder de 18,5 gr wordt, terwijl temp op 20 staat ingesteld.

Kan ik dan het beste de stooklijn aanpassen of de kamerinvloed verhogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Noxa schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:55:
De nachten worden weer kouder en ik merk dat de warmtepomp pas begint met opwarmen als het binnen onder de 18,5 gr wordt, terwijl temp op 20 staat ingesteld.

Kan ik dan het beste de stooklijn aanpassen of de kamerinvloed verhogen?
Misschien staat de cv uit temperatuur te laag
Dat is de buitentemperatuur wanneer er geen verwarming meer nodig is
Staat hier op 17 graden standaard is bij nieuwbouw 16 en 18 graden bij een oud huis dacht ik
Overdag is het nog vrij warm dus je moet ook kijken na hoeveel uur er weer verwarmend mag worden
En die tijd eventueel aanpassen

• Noxa
Willem senior schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:35:
[...]

Misschien staat de cv uit temperatuur te laag
Dat is de buitentemperatuur wanneer er geen verwarming meer nodig is
Staat hier op 17 graden standaard is bij nieuwbouw 16 en 18 graden bij een oud huis dacht ik
Overdag is het nog vrij warm dus je moet ook kijken na hoeveel uur er weer verwarmend mag worden
En die tijd eventueel aanpassen
Staat op 18, kan hem nog naar 19 zetten. Inschakel vertraging is 1u, ook dat lijkt het niet te zijn.

• magiel
Noxa schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:48:
[...]

Staat op 18, kan hem nog naar 19 zetten. Inschakel vertraging is 1u, ook dat lijkt het niet te zijn.
Ik had vandaag precies hetzelfde probleem. CV uit temperatuur naar 19 gezet.

Hij pendelt me wel nog iets te vaak. Uitschakelvertraging bij verwarmen staat op 6 uur maar hij schakelt toch af na ~2-3 uur. Morgen eens de handleiding erbij pakken om dat uit te zoeken.

• Willem senior
Noxa schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 19:48:
[...]

Net een testje gedaan op automatische stand ging de warmtepomp niet aan
Als ik hem op continu verwarmen zet ging de pomp van het cv systeem gelijk aan dus dat zou je als oplossing kunnen gebruiken en dan als het continu koud buiten is zeg 15 graden weer terug zetten
Hier is het nog 21.5 graden in huis dus nog geen verwarming nodig

• Willem senior
magiel schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:24:
[...]

Ik had vandaag precies hetzelfde probleem. CV uit temperatuur naar 19 gezet.

Hij pendelt me wel nog iets te vaak. Uitschakelvertraging bij verwarmen staat op 6 uur maar hij schakelt toch af na ~2-3 uur. Morgen eens de handleiding erbij pakken om dat uit te zoeken.
Uitschakelvertraging is voor de buiten temperatuur om naar koelen te gaan en weer terug naar verwarming

En 2 tot 3 uur verwarmen is nu niet slecht het is nog niet echt kou
Maar als je de stooklijn iets hoger zet zal de warmtepomp waarschijnlijk langer aan blijven als deze teminste zijn warmte kwijt kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Willem senior schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:35:
[...]

Net een testje gedaan op automatische stand ging de warmtepomp niet aan
Als ik hem op continu verwarmen zet ging de pomp van het cv systeem gelijk aan dus dat zou je als oplossing kunnen gebruiken en dan als het continu koud buiten is zeg 15 graden weer terug zetten
Hier is het nog 21.5 graden in huis dus nog geen verwarming nodig
Ik ga dat proberen.

Ok, inspector gadget is er uit hoor, de externe pomp zit vast. Dus de compressor was al die tijd wel aan de slag maar het bereikte nooit de vloer. Dat verklaart ook waarom de warmtepomp van de winter zijn koude water niet kwijt kon en afsloeg door condensatie. Dus die pomp zit vermoedelijk al een tijdje vast.

Ik heb geprobeerd de pomp manueel te resetten maar dat lijkt niet te werken. Er zit toch ook een pomp in de Enviline, kan ik daar nog wat aan tweaken? Die pomp lijkt niet genoeg vermogen te hebben om alles rond te pompen.

Ik ga denk ik de hele unit maar uitzetten en morgen de installateur bellen.

[ Voor 64% gewijzigd door Noxa op 18-09-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Noxa schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:30:
[...]

Ik ga dat proberen.

Ok, inspector gadget is er uit hoor, de externe pomp zit vast. Dus de compressor was al die tijd wel aan de slag maar het bereikte nooit de vloer. Dat verklaart ook waarom de warmtepomp van de winter zijn koude water niet kwijt kon en afsloeg door condensatie. Dus die pomp zit vermoedelijk al een tijdje vast.

Ik heb geprobeerd de pomp manueel te resetten maar dat lijkt niet te werken. Er zit toch ook een pomp in de Enviline, kan ik daar nog wat aan tweaken? Die pomp lijkt niet genoeg vermogen te hebben om alles rond te pompen.

Ik ga denk ik de hele unit maar uitzetten en morgen de installateur bellen.
De Buderus unit met Wilo pomp die normaal drie standen heeft staat meestal in de middelste stand. De Wilo pomp heeft een speciaal ontluchtingsprogramma.

Je schrijft trouwens dat de warmtepomp in de winter zijn koude water niet kwijt kon, dit moet denk ik zijn zomer….. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Nous112 schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:02:
[...]

De Buderus unit met Wilo pomp die normaal drie standen heeft staat meestal in de middelste stand. De Wilo pomp heeft een speciaal ontluchtingsprogramma.

Je schrijft trouwens dat de warmtepomp in de winter zijn koude water niet kwijt kon, dit moet denk ik zijn zomer….. :)
Zomer ja. Foutje. Heeft het nut om het ontluchting programma te laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Noxa schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:16:
[...]

Zomer ja. Foutje. Het het ontluchting programma zin te laten draaien?
Dat zou je eerst nog kunnen proberen is goedkoper dan een nieuwe pompgroep
En staan alle afsluiters wel open misschien heeft de service monteur iets vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakfdr
  • Niet online
Onderstaande tekening is het voorstel van het hydraulische schema. Alleen is mij de werking van VC0 en VW1 niet geheel duidelijk in combinatie met de flow van het warme water.

Klopt mijn redenatie:
Normaal loopt het warme water altijd de bovenkant de boiler in totdat VW1 (volgens handleiding: "Omschakelventiel verwarmings/warm water") dicht staat vanuit de boiler. Dan gaat al het warme water de cv-groep in. Dit gebeurt verwacht ik wanneer de boiler de juiste temperatuur heeft. Ik verwacht dat VW1 nooit wordt gebruikt om de retourwater de onderkant van de boiler in te sturen omdat het dan botst met de aanvoer.

Voor VC0 staat in de beschrijving staat:
De 3-wegklep VC0 zorgt ervoor dat bij opwarming van de boiler het traject tussen binnen en buitendeel een hogere temperatuur heeft dan de boilertemperatuur. Als dit traject op temperatuur is, wordt de boiler opgewarmd
Kan iemand uitleggen wat hier precies mee wordt bedoeld en hoe dan de waterflow loopt? VC0 lijkt meer een bypass waardoor het warme water wordt kortgesloten naar VW1 toe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_2YQE4mZxWB9ROmZOmvb4Lg4v8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EhVOyy6CIpehmvZDE97W9DxR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Ik snap de regeling van de pomp nog niet.

-Binnen is het warmer dan het setpoint en de temperatuur neemt niet af
-Buiten is het warmer dan vanmorgen, de 'damped outside temperature neemt toe'
-De berekende target flow temperatuur is slechts 24 graden.

Toch gaat de warmte pomp net aan nadat deze de hele morgen uit is geweest.

Na 15 minuten stopt hij weer.

Edit:
Ik zag dat net voor het starten de uitgaande water temperatuur inderdaad net onder het target zat. Het was 22.5 graden. Dus dat zou verklaren waarom hij start, maar logisch is het natuurlijk niet echt. Is dit simpelweg 'herfst gedrag' waarbij de verwarming eigenlijk nog niet hoeft te werken? Ik zal de minimale water temperatuur even wat verlagen

Edit:
En nu weer. Het is binnen warmer dan de thermostaat setting, maar de pomp slaat aan omdat de uitgaande flow temp 22.5 graden was ipv de 25 graden wat de ondergrens lijkt te zijn voor de standaard stooklijn. Gebruiken jullie allemaal de 'eenvoudige stooklijn' waarmee je dat voetpunt kan verlagen?

[ Voor 17% gewijzigd door SuperR1902 op 20-09-2022 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
SuperR1902 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:10:
Ik snap de regeling van de pomp nog niet.

-Binnen is het warmer dan het setpoint en de temperatuur neemt niet af
-Buiten is het warmer dan vanmorgen, de 'damped outside temperature neemt toe'
-De berekende target flow temperatuur is slechts 24 graden.

Toch gaat de warmte pomp net aan nadat deze de hele morgen uit is geweest.

Na 15 minuten stopt hij weer.

Edit:
Ik zag dat net voor het starten de uitgaande water temperatuur inderdaad net onder het target zat. Het was 22.5 graden. Dus dat zou verklaren waarom hij start, maar logisch is het natuurlijk niet echt. Is dit simpelweg 'herfst gedrag' waarbij de verwarming eigenlijk nog niet hoeft te werken? Ik zal de minimale water temperatuur even wat verlagen

Edit:
En nu weer. Het is binnen warmer dan de thermostaat setting, maar de pomp slaat aan omdat de uitgaande flow temp 22.5 graden was ipv de 25 graden wat de ondergrens lijkt te zijn voor de standaard stooklijn. Gebruiken jullie allemaal de 'eenvoudige stooklijn' waarmee je dat voetpunt kan verlagen?
Ja de eenvoudige stooklijn met voetpunt en eindpunt
En als je de thermostaat op 18 graden zet dan gaat je warmtepomp niet aan want dan wordt de gevraagde aanvoerstreeftemperatuur ook verlaagd
De thermostaat verlaagd je stooklijn namelijk
Standaard stooklijn om te beginnen is 20 graden voetpunt nieuw huis of oudere woning 25 graden voetpunt
Eindpunt kun je op 35 graden zetten voor het begin
Blijft het te koud kun je deze 1 graad hoger zetten en lager als het te warm wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarwoman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-09 20:23
Dank voor deze uitleg. Ik was hier aan het kijken naar de temperaturen die de warmtepomp registreert om beter te begrijpen hoe het werkt. Oa aanvoerstreeftemperatuur.

Het valt mij op dat er een verschil is tussen TC1 aanvoertemp. primair en aanvoertemperatuur. Ik dacht dat beide hetzelfde waren. Klaarblijkelijk is dat niet zo omdat de temperaturen sterk verschillen. Weet iemand waar TC1 & TC0 gemeten worden?

Ik vind het vooral vreemd dat de TC0 retourtemperatuur hoger is dan de aanvoertemperatuur in de andere foto.
Zitten de TC1 en TC0 misschien in de pompenof buitenunit oid omdat het mij opvalt dat er precies 5 graden verschil zit tussen TC1 en TC0, zoals ik dat ingesteld heb voor vloerverwarming onder TC3 TC0 verschil.
Of haal ik nu dingen door elkaar? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PH1gMKTz4-haNXHHv-1KmLOQKWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLAnjw6l1NbQIGhnqFU43z0R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjzxmq3C3xwlyVph2SZGbMWHOHU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xhwji3ze6mVTeccI1sVbsTr6.jpg?f=fotoalbum_large

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
scarwoman schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:13:
Dank voor deze uitleg. Ik was hier aan het kijken naar de temperaturen die de warmtepomp registreert om beter te begrijpen hoe het werkt. Oa aanvoerstreeftemperatuur.

Het valt mij op dat er een verschil is tussen TC1 aanvoertemp. primair en aanvoertemperatuur. Ik dacht dat beide hetzelfde waren. Klaarblijkelijk is dat niet zo omdat de temperaturen sterk verschillen. Weet iemand waar TC1 & TC0 gemeten worden?

Ik vind het vooral vreemd dat de TC0 retourtemperatuur hoger is dan de aanvoertemperatuur in de andere foto.
Zitten de TC1 en TC0 misschien in de pompenof buitenunit oid omdat het mij opvalt dat er precies 5 graden verschil zit tussen TC1 en TC0, zoals ik dat ingesteld heb voor vloerverwarming onder TC3 TC0 verschil.
Of haal ik nu dingen door elkaar? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Tc3 is aanvoer kant warmtewisselaar
Tc1 is de sensor die op je aanvoer Cv leiding zit
En Tc 0 is retour warmte wisselaar

• eelcoo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-08 21:51
Wat een enorm groot topic is dit al geworden. Zal niet minder worden de komende tijd verwacht ik zo... :) Over 1 of 2 maanden word bij mij thuis het volgende hybride systeem geïnstalleerd naast mijn bestaande gasketel:

Binnenunit: Bosch Compress 3000i AW 6
Buitenunit: Nefit Enviline ODU split type 5 (Split 5.0 B-S)

Ik ben diagonaal wat door dit topic heen gegaan en dat geeft mij alvast interessante informatie om met de installateur een goed gesprek aan te kunnen gaan als de unit wordt geïnstalleerd. Daarna ben ik van plan om zelf ook de performance te gaan monitoren en finetunen als dat nodig is. Daarom heb ik twee vragen waarop het (duidelijke) antwoord niet zo snel kon terugvinden:

1) Hoe nauwkeurig zijn de COP-gegevens de je kunt uitlezen vanuit de warmtepomp?
2) Samenhangend met vraag 1; zijn de verbruiksgegevens in kWh uit te lezen? En zo ja, zijn die gegevens nauwkeurig? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat iemand met een goedgekeurde verbruiksmeter +/-15% hoger uitkwam dan de waarde uit de WP...

Afhankelijk hiervan wil ik zelf ook investeren een systeem om zelf het verbruik (kWh) van de WP te kunnen monitoren.

• Willem senior
eelcoo schreef op woensdag 21 september 2022 @ 22:13:
Wat een enorm groot topic is dit al geworden. Zal niet minder worden de komende tijd verwacht ik zo... :) Over 1 of 2 maanden word bij mij thuis het volgende hybride systeem geïnstalleerd naast mijn bestaande gasketel:

Binnenunit: Bosch Compress 3000i AW 6
Buitenunit: Nefit Enviline ODU split type 5 (Split 5.0 B-S)

Ik ben diagonaal wat door dit topic heen gegaan en dat geeft mij alvast interessante informatie om met de installateur een goed gesprek aan te kunnen gaan als de unit wordt geïnstalleerd. Daarna ben ik van plan om zelf ook de performance te gaan monitoren en finetunen als dat nodig is. Daarom heb ik twee vragen waarop het (duidelijke) antwoord niet zo snel kon terugvinden:

1) Hoe nauwkeurig zijn de COP-gegevens de je kunt uitlezen vanuit de warmtepomp?
2) Samenhangend met vraag 1; zijn de verbruiksgegevens in kWh uit te lezen? En zo ja, zijn die gegevens nauwkeurig? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat iemand met een goedgekeurde verbruiksmeter +/-15% hoger uitkwam dan de waarde uit de WP...

Afhankelijk hiervan wil ik zelf ook investeren een systeem om zelf het verbruik (kWh) van de WP te kunnen monitoren.
Beste is zelf aparte meters plaatsen
Wil je alleen globaal kijken dan zijn de gegevens die de warmtepomp bij houd voldoende
Ik zelf heb een 3 fase meter voor de Tower geplaatst en een kwh meter voor de buitenunit geplaatst
Daarmee kan ik precies zien wat de warmtepomp per minuut verbruikt en meet je ook het sluip verbruik
van de warmtepomp :)

• scarwoman
Willem senior schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:32:
[...]

Tc3 is aanvoer kant warmtewisselaar
Tc1 is de sensor die op je aanvoer Cv leiding zit
En Tc 0 is retour warmte wisselaar
Aha dat schept duidelijkheid. Wel een opvallend groot verschil. Zou er vanaf de buitenunit naar de daadwerkelijke vloerverwarming nog 5(!) graden temperatuurverlies zitten?

Ik heb zelf nu ook gezien dat de "aanvoertemperatuur" sensor (24,4 graden in mijn foto) bij mij in het buffervat zit. Is dat bij anderen ook zo?

Nefit Envilline 13kW all-ellectric | HR 300L boiler | 100L buffervat | Buderus pomp | Vloerverwarming met naregeling: Danfoss Icon | 11,52 kWp zonnepaneel installatie

• Willem senior
scarwoman schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:22:
[...]

Aha dat schept duidelijkheid. Wel een opvallend groot verschil. Zou er vanaf de buitenunit naar de daadwerkelijke vloerverwarming nog 5(!) graden temperatuurverlies zitten?

Ik heb zelf nu ook gezien dat de "aanvoertemperatuur" sensor (24,4 graden in mijn foto) bij mij in het buffervat zit. Is dat bij anderen ook zo?
De sensor zit bij mij op de aanvoer leiding net onder de Buderus pomp
Ik heb de verwarming nog niet aan gezet warmtepomp staat nog handmatig op cooling ingesteld
het is nog 21,5 graden in huis :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-10 20:41
Sinds een paar maanden heb ik een Nefit Eviline A/W 7.0 E-S warmtepomp met 300 liter boiler. Dit topic heb ik proberen te lezen maar het is een beetje te lang geworden. Ik heb een aantal vragen over mijn warmtepomp, de antwoorden staan mogelijk in een van de posts maar ik kan ze niet vinden.

Is het misschien een idee om een start topic te hebben met een samenvatting die wordt aangevuld?

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Ondanks het feit dat we een goed geïsoleerde woning hebben is bij ons de warmtepomp al wel weer aangegaan. De afgelopen dagen ‘s nachts net boven het vriespunt geweest en koelt de woning toch wel weer iets af :| :| :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Nous112 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:52:
[...]

Ondanks het feit dat we een goed geïsoleerde woning hebben is bij ons de warmtepomp al wel weer aangegaan. De afgelopen dagen ‘s nachts net boven het vriespunt geweest en koelt de woning toch wel weer iets af :| :| :|
Je kan het ook niet vergelijken elk huis is anders en waar het staat maakt ook veel uit
Laagste nacht temperatuur die ik hier heb gezien was 7,5 graden in Zeeland
En de serre geeft met een beetje zon ook gratis warmte 8)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EC1PeVak27ALBc-9aGXDZuz1VU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45CZiZ7hrGRKHqPhPwf6BlV5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:36
Nous112 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:52:
[...]

Hier in twente ook, daarom forceer ik nu de warmtepomp gewoon op zomerstand aangezien het overdag door de zon prima weer opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Mijn warmtepomp is een paar maanden geinstalleerd. Er zijn een aantal punten die ik niet begrijp, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Nefit Eviline A/W Split 7.0 E-S warmtepomp
Nefit 300 liter boiler
Nefit Moduline 1010H thermostaat
Begane grond vloerverwarming, daar hangt ook de thermostaat
1e etage en zolder radiatoren
Huis is goed geisoleerd

Warm water

Op zaterdag om 12.00 uur is de thermische desinfectie van 65 graden. Daarna loop de temperatuur van de boiler terug met 0.3 graden per uur. De boiler staat op een goede geisoleerde zolder met verwarming.
a) Is 0.3 graden per uur afkoeling normaal voor de boiler?

De instelling voor warmwater zijn inschakeltemperatuur 42, uitschakeltemperatuur 52 en vertraging aanloop 30.
Regelmatig gaat de warmtepomp aan om het water in de boiler te verwarmen. Als ik kijk dan zie ik dat de temperatuur ruim boven de 42 graden is, dus dat er geen reden is om te verwarmen. Wat ik ook zie is dat de temperatuur niet wordt verwarmt tot 52 graden.

Voorbeeld:
Op zaterdag om 12:00 - 13:00 gaat de temperatuur naar ruim 66 graden. Daarna koelt deze af met 0.3 graden per uur.
Op zondag rond 12:30 slaat de warmtepomp aan voor het warm water, de temperatuur om 12:42 uur is 59.8 graden.
Op maandag rond 06:00 slaat de warmtepomp aan voor het warm water, de temperatuur om 06:16 uur is 54.5 graden.
Op maandag rond 10:45 slaat de warmtepomp aan voor het warm water (mijn zoon staat te douchen), de temperatuur om 11:38 uur is 52.9 graden.

b) Het is mij onduidelijk waarom de warmtepomp aanslaat als de temperatuur ruim boven de 42 graden is (en zelfs boven de 52 graden)
c) Het is mij onduidelijk waarom de warmtepomp niet verwarmt tot aan de 52 graden maar regelmatig een klein beetje verwarmt.

CV

De thermostaat heb ik ingesteld op 18 graden, de ruimte temperatuur is 20 graden. Wat ik zie is dat de warmtepomp regelmatig aangaat voor CV.

d) De instellingen zijn kamerinvloed = UIT, Offset ruimtetemperatuur = 0. Is dit de reden waarom de warmtepomp aangaat terwijl de ruimtetemperatuur 20 graden is?

Het type regeling is insteld op "Buitentemperatuur met voetpunt". De installateur kon mij niet goed duidelijk maken waarom hiervoor is gekozen en niet voor "Buitentemperatuur geregeld".
Buitentemperatuur geregeld: de aanvoertempertuur wordt ingesteld afhankelijk van de buitentemperatuur conform een geoptimaliseerde stooklijn.
Buitentemperatuur met voetpunt: de aanvoertempertuur wordt ingesteld afhankelijk van de buitentemperatuur conform een vereenvoudigde stooklijn.

e) Enig idee waarom de installateur niet heeft gekozen voor "Buitentemperatuur geregeld"? geoptimaliseerde stooklijn klinkt beter dan vereenvoudigde stooklijn.

[ Voor 4% gewijzigd door HansRemmerswaal op 23-09-2022 15:31 ]

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
HansRemmerswaal schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:21:
Mijn warmtepomp is een paar maanden geinstalleerd. Er zijn een aantal punten die ik niet begrijp, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Nefit 300 liter boiler
Huis is goed geisoleerd

Warm water

Op zaterdag om 12.00 uur is de thermische desinfectie van 65 graden. Daarna loop de temperatuur van de boiler terug met 0.3 graden per uur. De boiler staat op een goede geisoleerde zolder met verwarming.

De instelling voor warmwater zijn inschakeltemperatuur 42, uitschakeltemperatuur 52 en vertraging aanloop 30.
Regelmatig gaat de warmtepomp aan om het water in de boiler te verwarmen. Als ik kijk dan zie ik dat de temperatuur ruim boven de 42 graden is, dus dat er geen reden is om te verwarmen. Wat ik ook zie is dat de temperatuur niet wordt verwarmt tot 52 graden.

Voorbeeld:
Op zaterdag om 12:00 - 13:00 gaat de temperatuur naar ruim 66 graden. Daarna koelt deze af met 0.3 graden per uur.
Op zondag rond 12:30 slaat de warmtepomp aan voor het warm water, de temperatuur om 12:42 uur is 59.8 graden.
Op maandag rond 06:00 slaat de warmtepomp aan voor het warm water, de temperatuur om 06:16 uur is 54.5 graden.
Op maandag rond 10:45 slaat de warmtepomp aan voor het warm water (mijn zoon staat te douchen), de temperatuur om 11:38 uur is 52.9 graden.

b) Het is mij onduidelijk waarom de warmtepomp aanslaat als de temperatuur ruim boven de 42 graden is (en zelfs boven de 52 graden)
c) Het is mij onduidelijk waarom de warmtepomp niet verwarmt tot aan de 52 graden maar regelmatig een klein beetje verwarmt.

CV

De thermostaat heb ik ingesteld op 18 graden, de ruimte temperatuur is 20 graden. Wat ik zie is dat de warmtepomp regelmatig aangaat voor CV.

d) De instellingen zijn kamerinvloed = UIT, Offset ruimtetemperatuur = 0. Is dit de reden waarom de warmtepomp aangaat terwijl de ruimtetemperatuur 20 graden is?

Het type regeling is insteld op "Buitentemperatuur met voetpunt". De installateur kon mij niet goed duidelijk maken waarom hiervoor is gekozen en niet voor "Buitentemperatuur geregeld".
Buitentemperatuur geregeld: de aanvoertempertuur wordt ingesteld afhankelijk van de buitentemperatuur conform een geoptimaliseerde stooklijn.
Buitentemperatuur met voetpunt: de aanvoertempertuur wordt ingesteld afhankelijk van de buitentemperatuur conform een vereenvoudigde stooklijn.

e) Enig idee waarom de installateur niet heeft gekozen voor "Buitentemperatuur geregeld"? geoptimaliseerde stooklijn klinkt beter dan vereenvoudigde stooklijn.
Om te beginnen zou je eerst de standaard instellingen kunnen downloaden bij Nefit
Dit is de link: https://www.nefit-bosch.n...-installatie/instellingen
En dan vergelijken met jou instellingen
Waarom het water in je boilervat steeds opgewarmd wordt weet ik zo even niet
Wel Waarom je cv soms even aan gaat voor verwarming
Kamerinvloed moet je op 1 zetten dan wordt er ook gekeken naar de temperatuur van de thermostaat en deze past dan eventueel je stooklijn een beetje aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Waarom het water in je boilervat steeds opgewarmd wordt weet ik zo even niet
De installateur ook niet, die gaat contact opnemen met Nefit.
Dit is de link: https://www.nefit-bosch.n...-installatie/instellingen
Dit is een heel handig document. Ik zie wat kleine verschillen met mijn instellingen maar niet schokkend (max aanvoertemperatuur staat op 48 ipv 55/65 en mijn uitschakeltempertuur voor warmwater is iets lager).

De adviesinstelling voor type regeling die "Buitentemperatuur met voetpunt" is zoals ik deze heb. Waarom deze boven de "geoptimaliseerde stooklijn" is mij nog steeds niet duidelijk. Ik zou verwachten dat bij default de "geoptimaliseerde stooklijn" wordt gekozen en alleen als die niet voldoet dat je dan een eigen vereenvoudigde stooklijn gaat aanmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wollie91

Nefit 300 liter boiler
Huis is goed geisoleerd

Warm water

Voorbeeld:

CV

Als je 52 graden hebt ingesteld zal de boiler stoppen met opwarmen als je 47 a 48 graden op de binnenunit afleest. Dit heeft te maken met de hoogte van de sensor in het vat... Softwarematig wordt de temperatuur gecorrigeerd omdat het water bovenin natuurlijk warmer is.

Ik had ongeveer de zelfde vragen met exact de zelfde Installatie. Mijn installateur heeft dit toen bij Nefit neergelegd en dit zijn de antwoorden die ik heb gekregen. Het was in verhaalvorm maar heb geprobeerd het een beetje duidelijk op te delen 🥲

Vraag aan installateur/ uitleg:

Vraag:
De warmtepomp doet maandagochtend een legionellarun waarin het water verwarmd moet worden tot 61 graden. De binnen unit zou ongeveer 56 a 57 graden moeten aangeven aangezien hier een softwarematige correctie wordt uitgevoerd...

Antwoord:
De legionella temperatuur kan worden ingesteld van 60 tot 65 graden. Het toestel warmt dan door tot onderaan de boiler. Bij een legionella run niet want dan word de TW1 sensor doorverwarmd.

Vraag:
In werkelijkheid geeft de binnenunit 62 graden aan dus het water wordt al warmer dan de ingestelde temperatuur.

Antwoord:
Correct dit komt door legionella preventie zoals uitgelegd hierboven.

Vraag:
De volgende ochtend na het douchen gaat de warmtepomp weer draaien terwijl de boiler nog veel warmer is dan de ingestelde 42 graden.

Antwoord:
De boiler heeft een start temperatuur en een stoptemperatuur, het warme water aan de bovenkant van de boiler zal warmer zijn de ingesteld 42 graden omdat warmte stijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUJTmRFEB8nsRFyx6p3D1l_pFn0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/91EJkwoUSTx7SCJRQYKWnYMU.png?f=user_large

Vraag:
Als de warmtepomp weer stopt met draaien geeft de binnenunit een temperatuur aan van 57 graden o.i.d. aan terwijl ik een maximale temperatuur heb ingesteld van 52 graden.

Antwoord:
Het is nog restwarmte van de legionella run. Als de stoptemperatuur 52 graden is dan gaat de warmtepomp niet boven de 52 graden verwarmen.

Vraag:
Dit klopt dus niet...

Antwoord:
De warmtepomp heeft een zeer intelligente maar moeilijk te begrijpen regeling m.b.t. warm water.

Ik vind het nog steeds wat vaag maar hopelijk heb je iets aan bovenstaande uitleg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
De warmtepomp heeft een zeer intelligente maar moeilijk te begrijpen regeling m.b.t. warm water.
Of iets moeilijk te begrijpen is kan afhangen van de kwaliteit van de uitleg. Een A4-tje met wat uitleg over de werking kan veel vragen aan Nefit / installateur voorkomen.

Maar het verhaal maakt wel het een en ander duidelijk. Ik ging er vanuit dat bij het verwarmen van WW de warmtepomp stopt als de gemeten temperatuur van de boiler die 52 graden is. Maar blijkbaar stopt deze als de aanvoertemperatuur 52 graden is. De TW1 sensor geeft dan mogelijk 48 graden aan.

Alleen snap ik dan nog niet waarom de warmtepomp dan aangaat als de TW1 sensor een temperatuur boven de 52 graden geeft.

Ik kan me iets voorstellen dat na de legionella run het bovenin de boiler ruim 65 graden is. Op een gegeven moment zakt TW1 beneden een bepaald niveau en slaat de warmtepomp aan. Door stroming in de boiler mengt het heter water bovenin de boiler met de rest van het water en daarom geeft TW1 een temperatuur boven de 52 aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 13:36
Hmm... Kun je een Tado niet gebruiken om een Nefit warmtepomp aan te sturen? Maar enkel de Moduline 1010H simpele thermostaat?

Ik zou graag zones apart kunnen verwarmen en warmtevraag 'pomp aan' kunnen laten genereren. Hoe pakken "jullie" dat aan? Gewoon stoken met de 1010H in de woonkamer en eventueel apart zonekleppen laten openen?

Overigens vraag ik me ook af of in geval van warmtepomp (hoge flow) een thermostaatventiel met bijvoorbeeld een Tado knop erop als zoneklep kan dienen voor vloerverwarming? Of knijpt een thermostaatventiel de flow teveel?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot

hansbot

BENG

Nefit 300 liter boiler
Huis is goed geisoleerd

Warm water

Voorbeeld:

CV

De temperatuur die je in de app ziet is een software matig berekende temperatuur van het water boven in het vat.
De warmtepomp regelt het verwarmen van het vat met de sensor TW1 die zich normaal gesproken ergens in het midden van het vat zit.
Het uitschakelen van het opwarmen is altijd ongeveer 5 graden lager dan de ingestelde uitschakel temperatuur. (? Weet niet waarom. Software fout ?).

Als het vat wordt verwarmd dan krijgt het hele vat dezelfde temperatuur.
Bij mij geeft TW1 en een extra sensor bovenin dan dezelfde temperatuur aan.
Als er warm water wordt afgenomen (bovenkant vat) dan komt er koud water onder in het vat binnen. Door gelaagdheid is er een scheiding tussen het hete en koude water.

[ Voor 4% gewijzigd door hansbot op 23-09-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-10 13:36
menn0 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:20:
[...]

Ok wacht, ik ben aan het plannen voor een 5kw nefit compress. 7400i monoblock, voor een nieuwbouw woning.

Wat ik nu gewend ben, is een old-school systeem met Tado knoppen voor zone regelingen. Al is er maar 1 kamer met warmtevraag, de tado TRV, praat via de tado hub met de thermostaat, en voila de ketel gaat werken voor deze 1 kamer.

Nou lees ik hier al dat dit wellicht niet ideaal is bij een warmtepomp, lees liever 1 lange run dan vele korte cycli, ok.....

Maar je kunt toch gewoon via home-assistant in elke kamer een controle uinit hangen waarna home-assistant met de 1010h praat, om de warmtepomp te laten draaien? Of zeg je nu dat dit uberhaupt niet kan? Ik lees namelijk dat er wel een zone ge-opend kan worden maar dat de pomp dan niet wordt aangestuurd als die niet al draait omdat de 1010h dit vereist voor de (hoofd) zone.
Ben je hier al uit? Ik heb use cases waarbij ik boven wel wil verwarmen en beneden niet of nauwelijks.

Kun je 'warmtevraag' genereren als de 1010H in de woonkamer hangt die al op temperatuur is?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Er is aanzien minder 'directe' controle op de waterpomp dan dat je misschien gewend bent van je ketel.

Als het buiten 5 graden is, maar je hebt een kamer volbezoek waardoor het 22 graden is kan het zijn dat de pomp doorleuk gaat bijstoken omdat het buiten koud is.

Als het binnen en buiten 18 graden is kan het prima zijn dat hij uit blijft.

'ff bijstoken' lijkt niet te kunnen zoals je gewend bent. Uit zetten kan wel. De unit vertellen dat hij op x % power moet draaien lijkt ook niet te kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door SuperR1902 op 23-09-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
S0epkip schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 17:00:
Hmm... Kun je een Tado niet gebruiken om een Nefit warmtepomp aan te sturen? Maar enkel de Moduline 1010H simpele thermostaat?

Ik zou graag zones apart kunnen verwarmen en warmtevraag 'pomp aan' kunnen laten genereren. Hoe pakken "jullie" dat aan? Gewoon stoken met de 1010H in de woonkamer en eventueel apart zonekleppen laten openen?

Overigens vraag ik me ook af of in geval van warmtepomp (hoge flow) een thermostaatventiel met bijvoorbeeld een Tado knop erop als zoneklep kan dienen voor vloerverwarming? Of knijpt een thermostaatventiel de flow teveel?
Wij hebben een zone regeling van WattsVision, maar in principe kan vrijwel elke zoneregeling die kan worden aangestuurd door de warmtepomp (zoals b.v. Upenor, maar uitgezonderd het Honeywell systeem meende ik in eerdere posts te hebben gelezen). Er moet in elk geval een apart koelcontact op de zoneregeling zitten als je de vloerverwarming ook als topkoeling wilt gaan gebruiken. De 1010h laat je gewoon hangen, wordt gebruikt voor de stooklijn en vochtigheidsgraad. In het servicemenu van de binnenunit de volgende instellingen maken (menu knop 5 seconden ingedrukt houden om hierin te komen:
- verwarming/koeling instellen: Verwarmingsgroep 1: Stooklijn instellen: Ruimteinvloed Uit
- idem, Kamertemperatuur offset: 0K
Per zone van de vloerverwarming moet je de flowregelen, het kan dus niet met een centrale Tado knop waarmee je de gehele vloerverwarming in een keer dicht stuurt. Voor elke ruimte waar een aparte thermostaat hangt moet er dus een (of meerdere) zoneafsluiters en flowregelaars zijn.
Overigens zijn er ook warmtepomp gebruikers die geen gebruik maken van een zoneregeling, maar juist d.m.v. het regelen van de flow per ruimte de temperatuur in de desbetreffende ruimte regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
S0epkip schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:30:
[...]

Ben je hier al uit? Ik heb use cases waarbij ik boven wel wil verwarmen en beneden niet of nauwelijks.

Kun je 'warmtevraag' genereren als de 1010H in de woonkamer hangt die al op temperatuur is?
Met een zoneregeling kan je de gewenste ruimte waar je niet wilt stoken uitzetten: als er geen flow over deze zone (of zones) is zal er ook geen warmteafgifte in de desbetreffende ruimte zijn.

• scarwoman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEXIpKu5VR1MA5Jyx6SiCPJHWZ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49EO4ayLFWKGpNhHQIyH9eln.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsF0pI0Am8Fq2mAwYV4dKezhP3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9JWE7ELQUWvvQA5e8Uh9Os0.jpg?f=fotoalbum_large

Dit snap ik dan niet.. buitentemperatuur is 16 graden, aanvoerstreeftemp is 24. Stooklijn 20 voetpunt en 30. Kamer invloed 2K.

Waarom gaat de WP dan toch aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
scarwoman schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:03:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit snap ik dan niet.. buitentemperatuur is 16 graden, aanvoerstreeftemp is 24. Stooklijn 20 voetpunt en 30. Kamer invloed 2K.

Waarom gaat de WP dan toch aan?
Zoals ik het nu zie is het 20 graden in de kamer waar de thermostaat hangt en je vraagt een 21 graden kamer temperatuur dus dan gaat de warmtepomp aan 8)

• scarwoman
Willem senior schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:38:
[...]

Zoals ik het nu zie is het 20 graden in de kamer waar de thermostaat hangt en je vraagt een 21 graden kamer temperatuur dus dan gaat de warmtepomp aan 8)
Maar de WP heeft toch een WAR-regeling? Ik heb ruimte invloed maar op 2K staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-10 20:58

spok9

Groen...

De installatie hier ging helaas niet door, middag van te voren geannuleerd door ziekte van de installateur :( Kan gebeuren natuurlijk, maar dat het meteen een maand opschuift is wel zuur :(

Anyway, daar kom ik niet voor. De Enviline rapporteert het geleverde vermogen. Is dat inclusief het vermogen dat evt. door de ketel is geleverd als deze bijschakelt?

En ik las hier dat je de Enviline wilt laten sturen op een delta t van 5 graden bij vloerverwarming en dat bij radiatoren het advies 7 graden is. Ik heb echter beide :) Wat is dan handig? Met 5 beginnen en het aanzien? Dan werkt de warmtepomp het mooist toch?

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

De thermische desinfectie draait hier tot nu toe 1x per week in de nacht. Dat is niet efficient want 's nachts is het doorgaans kouder en er is geen opbrengst van zonne-energie. Ik wil dit gaan aanpassen naar overdag. Heeft dit enige nadelen, bijvoorbeeld het niet kunnen gebruiken van bepaalde functies tijdens de desinfectie run? Ik kom er in de handleiding maar weinig over tegen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
scarwoman schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:07:
[...]

Maar de WP heeft toch een WAR-regeling? Ik heb ruimte invloed maar op 2K staan.
Het is WAR regeling met ruimte compensatie vandaar die ruimteinvloed regeling
Hoe hoger de ruimteinvloed hoe meer de thermostaat mag spelen met de stooklijn want de thermostaat verplaatst de stooklijn omhoog of omlaag en schakelt de warmtepomp alleen uit als deze over de gevraagde kamer temperatuur gaat
En de WAR regeling stopt pas bij een in gestelde buiten temperatuur 16 of 18 graden
Wil je alleen op buiten temperatuur regelen dan ruimteinvloed op 0 zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
spok9 schreef op zondag 25 september 2022 @ 08:58:
De installatie hier ging helaas niet door, middag van te voren geannuleerd door ziekte van de installateur :( Kan gebeuren natuurlijk, maar dat het meteen een maand opschuift is wel zuur :(

Anyway, daar kom ik niet voor. De Enviline rapporteert het geleverde vermogen. Is dat inclusief het vermogen dat evt. door de ketel is geleverd als deze bijschakelt?

En ik las hier dat je de Enviline wilt laten sturen op een delta t van 5 graden bij vloerverwarming en dat bij radiatoren het advies 7 graden is. Ik heb echter beide :) Wat is dan handig? Met 5 beginnen en het aanzien? Dan werkt de warmtepomp het mooist toch?
Jammer dat je nog een maandje moet wachten op de warmtepomp
Of dat bij een hybride systeem ook zo is weet ik niet maar ik heb boven ook nog radiators en die draaien met vorst gewoon mee op die 5 graden verschil :)

Pagina: 1 ... 26 ... 105 Laatste