Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-10 14:23
Stel dat de overlast van mijn te installeren split unit in bepaalde gevallen te groot wordt, kan ik de unit dan forceren om de bijverwarming/gasketel bij te schakelen?

Dus stel;
Tussen 21:00 en 7:00 wil ik dat de unit uit gaat en de gasketel het oveneemt. Kan dat?
Of als er veel defrosts komen met geluidsoverlast, dat de ketel dan meer doet

Of iets generieker, dat de capaciteit van de unit beperkt kan worden tot x kW opgenomen of geleverd vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15:33
Eriko schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:09:
Ik heb interesse in Nefit/Bosch Compress 7400i 7E in combinatie met Nefit Enviline IDU Monoblock 5-9 E. Het lijkt me uitdagend om het zelf te installeren want het warm water vanuit de pomp is vrij eenvoudig aan te sluiten op deze block. Hiervoor is geen koudmiddel nodig, dus geen F certificaat nodig.

Mag ik het zelf installeren?
Kan ik alles via deze Monoblock goed instellen zonder gebruik van een laptop met erkende software?
Kan ik dan zelf aanmelden bij Bosch/Nefit?

Wat zijn dan de restricties?
De software zit al in de warmtepomp het is alleen dan dan juiste instellingen instellen
En de standaard instellingen kun je gratis downloaden bij Nefit
Je mag zelf de warmtepomp installeren
Maar voor garantie en subsidie aanvragen moet het inbedrijf stellen door een installateur gedaan worden
dacht ik maar dat zou je voor de zekerheid even moeten uitzoeken

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
SuperR1902 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:41:
Stel dat de overlast van mijn te installeren split unit in bepaalde gevallen te groot wordt, kan ik de unit dan forceren om de bijverwarming/gasketel bij te schakelen?

Dus stel;
Tussen 21:00 en 7:00 wil ik dat de unit uit gaat en de gasketel het oveneemt. Kan dat?
Of als er veel defrosts komen met geluidsoverlast, dat de ketel dan meer doet

Of iets generieker, dat de capaciteit van de unit beperkt kan worden tot x kW opgenomen of geleverd vermogen.
Er is een stille modus instelling misschien is dat genoeg
Kan alleen niet vinden hoeveel geluid de warmtepomp in stille modus produceert

Nefit enviline A/W split 5.0 Tower binnenunit met 190 liter boilervat, 50 liter Nefit buffervat, thermostaat 1010H, en boderus pomp unit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Kun je via de BBQkees module modi zoals stil, nacht , vakantie, etc ook aan en uit zetten of enkel de status lezen? Ik heb ee CT200 aangeschaft. Volgens de compatibility kan de BBQkees die niet aansturen. Kan de module de binnenunit dan wel aansturen?

[ Voor 37% gewijzigd door SuperR1902 op 15-07-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 03-10 21:51
SuperR1902 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:04:
Kun je via de BBQkees module modi zoals stil, nacht , vakantie, etc ook aan en uit zetten of enkel de status lezen? Ik heb ee CT200 aangeschaft. Volgens de compatibility kan de BBQkees die niet aansturen. Kan de module de binnenunit dan wel aansturen?
Met bbqkees interface stuur je niet de ct200 module aan, je stuur rechtreeks via de EMS bus het hoofdboard aan van de binnenunit. Zie voor details https://bbqkees-electroni...er-manual-EMS-Gateway.pdf
De ct200 wordt gebruikt om te communiceren met de Bosch app HomeCom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Kan iemand me vertellen welke parameters/settings/modi er uitgelezen en ingesteld kunnen worden via de CT200 thermostaat/app/cloud/homeassistant?

Ik zou graag wat zaken willen kunnen instellen die de unit stiller maken of uit zetten bij bepaalde situaties (nog niet bekend welke) en natuurlijk uitlezen van opgenomen vermogen, geleverd vermogen, kamer temp, buiten temp. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
SuperR1902 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:33:
Kan iemand me vertellen welke parameters/settings/modi er uitgelezen en ingesteld kunnen worden via de CT200 thermostaat/app/cloud/homeassistant?

Ik zou graag wat zaken willen kunnen instellen die de unit stiller maken of uit zetten bij bepaalde situaties (nog niet bekend welke) en natuurlijk uitlezen van opgenomen vermogen, geleverd vermogen, kamer temp, buiten temp. etc.
Parameters die beschikbaar zijn via de CT200 zijn volgens mij niet beschikbaar. CT200 is allen voor de Nefit/Bosch app. Wil je zelf sturen ben je aangewezen op bbqkees of op Husdata, via deze modules kan je wel home automation koppelen. Zie ook eerdere posts in dit forum waar er regelmatig over is geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Ik kijk eerst even welke informatie ik krijg uit de CT200. Als dat te weinig is hang ik die BBQkees er wel aan.

https://github.com/bosch-...istant-Installation-Guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Momenteel ben ik de aanschaf van een 7 kW monobloc met 190l boiler aan het voorbereiden.
De ideale plek voor de boiler is de onverwarmde geïsoleerde zolder naast het platte dak waar de monobloc komt te staan.
Tweede optie is 5 meter verderop een verdieping hoger op de verwarmde zolder.
Ga ik in de eerste optie een noemenswaardig negatief verschil in sww verbruik ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nokiaan958GB schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:19:
Momenteel ben ik de aanschaf van een 7 kW monobloc met 190l boiler aan het voorbereiden.
De ideale plek voor de boiler is de onverwarmde geïsoleerde zolder naast het platte dak waar de monobloc komt te staan.
Tweede optie is 5 meter verderop een verdieping hoger op de verwarmde zolder.
Ga ik in de eerste optie een noemenswaardig negatief verschil in sww verbruik ervaren?
Zonder te vermelden wat de temperatuur gedurende het jaar op die beide zolders is, is zo'n vraag natuurlijk nooit te beantwoorden.
In de specs van je SWW-vat staat het vermogensverlies bij een deltaT van 45K. En dat verlies schaalt lineair met het temperatuursverschil. De rest kun je zelf uitrekenen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-09 22:28
EDIT: Het werkt
Nav oudere berichten heb ik geprobeerd het koelen aan te zetten maar de WP geeft geen krimp. Dit is een combinatie van aanpassing in het menu en servicemenu. Ik zie iets over het hoofd maar wat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tF6F4XkG9DAmh5mulWAWy5yFPHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOXsnOioxyafi6laBAYuPcer.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PnBWsWsyVSZ9iAG6trvMcsvJOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBnY9i3AMYVvcyEE8YzghB7h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXgRGO_BmehveRHPhqH2oasbZ9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OPfcc4zCzSPEfjYVs3ODfBYe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EHdE8sysSA9NOemzUwH-qIiUZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nA8fpIOez5O39cVNcI03EVrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:55
Wat is een goede COP waarde voor warm water met een Nefit enviline split 7.0 e-s warmtepomp in combinatie met een 300 liter boiler?

Dus puur warm water aangezien de CV nog niet heeft gedraaid bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:43:
[...]

Zonder te vermelden wat de temperatuur gedurende het jaar op die beide zolders is, is zo'n vraag natuurlijk nooit te beantwoorden.
In de specs van je SWW-vat staat het vermogensverlies bij een deltaT van 45K. En dat verlies schaalt lineair met het temperatuursverschil. De rest kun je zelf uitrekenen.
Ik schat in optie 1 20 graden en 15 graden in optie 2
Na mij vakantie zal ik kijken of de specs de genoemde info vermelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaboot
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15:31
Heeft iemand ervaring met de optie 'stil bedrijf'?

Mijn ervaring is dat met deze optie aan de maximale modulatie 80% is.
Echter, de modulatie loopt initieel ook altijd naar deze 80% op.

Onze pomp (Monoblock 13T) schakelt op dit moment alleen aan voor warm water. Met optie 'stil bedrijf' uitgeschakeld moduleert deze dan naar maximaal 60%. Maar met de optie aan naar 80%!?

Nefit geeft aan dat dit geen bekend probleem is. Volgende week komt voor de 2e keer een monteur naar onze installatie kijken. Naar mijn idee is dit echter een software probleem.

Heeft iemand gelijke ervaringen of zou iemand het eens bij zijn installatie willen uitproberen?
Alvast bedankt!

Enviline 13T-T Monoblock | 120 L Buffer | EasyControl | BBQKees | HomeAssistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Cabo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:42:
Nav oudere berichten heb ik geprobeerd het koelen aan te zetten maar de WP geeft geen krimp. Dit is een combinatie van aanpassing in het menu en servicemenu. Ik zie iets over het hoofd maar wat?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onder welke menu’s kom je deze schermen tegen? Lijkt totaal anders dan bij mij het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:34
Cabo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:42:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat je ook kunt doen is verwarmen/koelen op automatisch bedrijf zetten. Dan kun je ook gebruik maken van de inschakelparameters (grenswaarde, inschakelvertraging en uitschakelvertraging) voor verwarmen en koelen.
Via het verwarmingskringfunctie-menu kun je dan kiezen voor koelen of verwarmen om een bepaald bedrijf te forceren. Zo voorkom je dat de WP continu blijft koelen (of verwarmen), ook als de buitentemperatuur daar geen aanleiding toe geeft.

In technisch bulletin 53 staat meer uitgelegd over de inschakelparameters.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Nous112 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:04:
[...]

Onder welke menu’s kom je deze schermen tegen? Lijkt totaal anders dan bij mij het geval is.
Installateursmenu (menuknop ingedrukt houden).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:38
Joris748 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:14:
[...]

Wat je ook kunt doen is verwarmen/koelen op automatisch bedrijf zetten. Dan kun je ook gebruik maken van de inschakelparameters (grenswaarde, inschakelvertraging en uitschakelvertraging) voor verwarmen en koelen.
Via het verwarmingskringfunctie-menu kun je dan kiezen voor koelen of verwarmen om een bepaald bedrijf te forceren. Zo voorkom je dat de WP continu blijft koelen (of verwarmen), ook als de buitentemperatuur daar geen aanleiding toe geeft.

In technisch bulletin 53 staat meer uitgelegd over de inschakelparameters.
In theorie handig, maar de minimale drempel om te gaan koelen is 25 graden, en dat is wat ons betreft te veel. Wij schakelen handmatig naar koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
jeffreytigch schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:49:
[...]

In theorie handig, maar de minimale drempel om te gaan koelen is 25 graden, en dat is wat ons betreft te veel. Wij schakelen handmatig naar koelen.
Kun je die niet lager instellen? Hier staat hij nu op 23 graden en kan (hier) zeker terug tot 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:38
Joris748 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:02:
[...]

Kun je die niet lager instellen? Hier staat hij nu op 23 graden en kan (hier) zeker terug tot 20 graden.
Bij het automatisch bedrijf niet, maar misschien heb ik iets gemist. Onze warmtepomp heeft (weer) een storing, dus ik zal het later nog even nalopen. Bij continu koelen, kan ik wel naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompadour
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-10 22:27
Laagste temperatuur voor koelen in automatisch bedrijf is bij mijn Enviline monoblock 21 graden (“koelbedrijf uit”). Staat bij mij op 23 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-01-2024

hansbot

BENG

Na bovenstaande berichten ook maar weer eens verdiept in instellingen.
Het koelen gaf mij een aantal vraagtekens.

De warmtepomp staat bij mij op automatisch verwarmen en koelen.
Instelbaar in “service” menu en de juiste “verwarmingsgroep”.

In het “hoofdmenu” kun je onder “verwarmen/koelen” en “zomer/winter-omschakeling” “cv-bedrijf uit” en “koelbedrijf af” instellen.
Bij mij cv-bedrijf uit 17 graden en koelbedrijf af 24 graden buiten temperatuur.

Dus bij een buiten temperatuur onder 17 graden staat hij op verwarmen.
Bij een buiten temperatuur tussen 17 en 24 graden staat hij uit.
En bij een buiten temperatuur van hoger dan 24 graden gaat hij koelen.

In hoofdmenu “verwarmen/koelen” en daarna “temperatuurinstellingen” kun je de gewenste ruimte temperatuur voor “koelen” instellen.
Van de ingestelde ruimte temperatuur voor verwarmen trekt hij dan niets aan.

Bij mij stond de gewenste ruimte koel temperatuur op 16 graden waardoor het koelen werd in en uit geschakeld bij een buiten temperatuur van 24 graden.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichTrip
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-10 16:57
Ik heb sinds deze week een Bosch warmtepomp (Bosch ODUSplit 4/Compress 3000i). Uiteraard doet ie nu nog niks, want de verwarming hoeft nog niet aan.
Ik heb dit topic eens vluchtig doorgelezen en nu zie ik dat er door diverse gebruikers wel veel tijd gestoken wordt in het afstellen/tweaken van het systeem, soms wel de gehele winter.

De gebruiksaanwijzing is best wel uitgebreid. Heb van de installateur begrepen dat het handig is om in de winter/najaar de thermostaat 's nachts niet meer dan 2 graden naar beneden te zetten omdat anders in de morgen de CV-ketel te veel moet bijstoken. Verder niet heel veel uitleg gehad.

Ik heb wel een aantal vragen:

-Ik heb afgelopen december een Remeha Tzerra Ace ketel + eTwist thermostaat laten plaatsen (oude Nefit ketel was al oud). De eTwist was een mooi ding, maar nu hangt er een 'domme' Nefit Moduline 1010H aan de muur. Dus er is niets meer met een app te besturen. Op de Compress 3000i kun je nu alles instellen. Wat hebben jullie eventueel in gebruik om toch iets remote te kunnen doen? Ik lees iets over BBQKees?

-Is er door het vele finetunen door meerdere gebruikers al iets van een default voorgestelde instellingen lijst beschikbaar? Of is het echt per gebruiker/huis verschillend?

Ik ben in ieder geval zeer benieuwd hoe het systeem gaat werken in het najaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Ik ben ook wel benieuwd naar een lijstje met goede 'start waardes' als uitgangspunt.

Mijn binnenunit zit nog in de doos dus het duurt nog even voordat hij draait. Zelfde hardware als @RichTrip
Bosch ODUSplit 4 + Compress 3000i. Ook wel bekend als Enviline Split 5.0 B-S.

Ik heb deze klaar liggen om aan de muur te hangen,
https://www.coolblue.nl/p...-ct200-zwart-bedraad.html

BBQkees module zal ik tzt nog aanschaffen als de binnenunit aan de muur hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
RichTrip schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:50:
Ik heb sinds deze week een Bosch warmtepomp (Bosch ODUSplit 4/Compress 3000i). Uiteraard doet ie nu nog niks, want de verwarming hoeft nog niet aan.
Ik heb dit topic eens vluchtig doorgelezen en nu zie ik dat er door diverse gebruikers wel veel tijd gestoken wordt in het afstellen/tweaken van het systeem, soms wel de gehele winter.

De gebruiksaanwijzing is best wel uitgebreid. Heb van de installateur begrepen dat het handig is om in de winter/najaar de thermostaat 's nachts niet meer dan 2 graden naar beneden te zetten omdat anders in de morgen de CV-ketel te veel moet bijstoken. Verder niet heel veel uitleg gehad.

Ik heb wel een aantal vragen:

-Ik heb afgelopen december een Remeha Tzerra Ace ketel + eTwist thermostaat laten plaatsen (oude Nefit ketel was al oud). De eTwist was een mooi ding, maar nu hangt er een 'domme' Nefit Moduline 1010H aan de muur. Dus er is niets meer met een app te besturen. Op de Compress 3000i kun je nu alles instellen. Wat hebben jullie eventueel in gebruik om toch iets remote te kunnen doen? Ik lees iets over BBQKees?

-Is er door het vele finetunen door meerdere gebruikers al iets van een default voorgestelde instellingen lijst beschikbaar? Of is het echt per gebruiker/huis verschillend?

Ik ben in ieder geval zeer benieuwd hoe het systeem gaat werken in het najaar.
Deze winter moet je eerst je stooklijn goed afstellen en je systeem waterzijdig inregelen
Als dat netjes draait ga je fijn afstellen naar jou comfort en dat is voor iedereen verschillend
Het kastje van BBQKEES is handig om je warmtepomp te monitoren en af te stellen
En je kunt dan ook de thermostaat hoger of lager zetten op afstand
Voor het kastje van BBQKEES heb je wel Home Assistant of een andere Domotica programma (software) nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
SuperR1902 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:29:
Ik ben ook wel benieuwd naar een lijstje met goede 'start waardes' als uitgangspunt.

Mijn binnenunit zit nog in de doos dus het duurt nog even voordat hij draait. Zelfde hardware als @RichTrip
Bosch ODUSplit 4 + Compress 3000i. Ook wel bekend als Enviline Split 5.0 B-S.

Ik heb deze klaar liggen om aan de muur te hangen,
https://www.coolblue.nl/p...-ct200-zwart-bedraad.html

BBQkees module zal ik tzt nog aanschaffen als de binnenunit aan de muur hangt.
Om te beginnen kun je gewoon de standaard instellingen van Nefit gebruiken
Die kun je gratis downloaden bij Nefit
de download link is hier al meerdere keren gepost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Gisteren heeft Nefit de compressor van onze warmtepomp vervangen. Echter gaat de warmtepomp nu aan voor warm water terwijl de ingestelde temperatuur al lang gehaald is. Het lijkt erop dat jij iedere keer gaat verwarmen na het douchen.

Op dit moment draait de pomp op volle toeren terwijl de gemeenten temperatuur 53,5 graden is (in werkelijkheid dus ongeveer 58,5 graden....,)

Instellingen:
Altijd aan - warm water eco
Inschakeltemperatuur: 42 graden
Uitschakeltemperatuur: 50 graden
Vertraging aanloop: 30h
Dag opwarming staat uit

Thermische desinfectie staat 1x per week ingesteld dus dat is het niet.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Ik zie in de binnenunit installatie-manual een vermelding staan van een 4 aderige kabel voor de Canbus met de buitenunit. Dus inclusief 12v en gnd, naast de canH en canL. In de buitenunit installatie manual staat dat enkel canH en canL aangesloten moeten worden.

De binnenunit zegt dat enkel op de binnenunit de afscherming gemonteerd moet worden. Op de buiten unit manual staat ook doodleuk dat de afscherming gemonteerd moet worden.

Zou een van jullie wat foto's of een beschrijving willen maken van hoe het bij jullie zit en functioneert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot

hansbot

BENG

Wollie91 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 19:49:
Gisteren heeft Nefit de compressor van onze warmtepomp vervangen. Echter gaat de warmtepomp nu aan voor warm water terwijl de ingestelde temperatuur al lang gehaald is. Het lijkt erop dat jij iedere keer gaat verwarmen na het douchen.

Op dit moment draait de pomp op volle toeren terwijl de gemeenten temperatuur 53,5 graden is (in werkelijkheid dus ongeveer 58,5 graden....,)

Instellingen:
Dag opwarming staat uit

Iemand een idee?
Is de temperatuur die je uitleest zichtbaar in de Nefit app.?
Dit is een software temperatuur berekening van de warmtepomp.
Deze kan hoger zijn dan de waarde van de voeler waarmee hij regelt.

Zit je temperatuur voeler TW1 niet te laag in de boiler waardoor de warmtepomp elke keer het koude water registreert en de warmtepomp start.

Nefit Enviline A/W Monoblock 7E, geen buffer, 3 verdiepingen vloerverwarming, bivalente boiler 200l WP/zon collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot

hansbot

BENG

SuperR1902 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 20:37:
Ik zie in de binnenunit installatie-manual een vermelding staan van een 4 aderige kabel voor de Canbus met de buitenunit. Dus inclusief 12v en gnd, naast de canH en canL. In de buitenunit installatie manual staat dat enkel canH en canL aangesloten moeten worden.

De binnenunit zegt dat enkel op de binnenunit de afscherming gemonteerd moet worden. Op de buiten unit manual staat ook doodleuk dat de afscherming gemonteerd moet worden.

Zou een van jullie wat foto's of een beschrijving willen maken van hoe het bij jullie zit en functioneert?
canH, canL, gnd en 12v aan beide zijden aansluiten en de afscherming alleen op de binnen unit aan aarde.

Heb de kabel zelf aangelegd en aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyyWLs68539ut4FJDR5WBI0-Ig8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zPJQYRNvY9nPka8aNIAj01iI.png?f=fotoalbum_large
Dit is wat ik gisteren las en lijkt tegenstrijdig. Dit zijn de pdf's van de hardcopy installatie handleiding die bij de unit zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot

hansbot

BENG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaHs2_9gKljcpur9XflDsJ9lqho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoCviXC5hUPu0BgBzCAAIioM.jpg?f=fotoalbum_large
Zo ziet de canbus aansluiting op mijn buiten unit eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 19:49:

Instellingen:
Dag opwarming staat uit

Iemand een idee?
Als je 50 graden als uitschakel temperatuur heb in gesteld dan mag het geen 53 graden worden
Heb je de warmtepomp al eens opnieuw opgestart na het wijzigen van de instellingen
Dus warmtepomp uitschakelen stroom er af en buitenunit ook
Dan 5 minuten wachten dan eerst buitenunit aanzetten dan 10 minuten wachten
En dan pas de binnenunit aanzetten dan zal de warmtepomp zelf alle sensors testen en de instellingen opnieuw inlezen en opstarten
Hopelijk werkt dan je warmtepomp weer als nieuw
Mocht dat niet helpen zal waarschijnlijk Nefit terug moeten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
hansbot schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:02:
[Afbeelding]
Bedankt voor de foto. Ik kan die nog niet matchen met wat ik in de manual lees. Ergens gaat iets mis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMBaWzy94O7bc3800bD5b9Rlgfk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1wcz27yi1vBgOxad7NRV1SYs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
hansbot schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:01:
[...]

Is de temperatuur die je uitleest zichtbaar in de Nefit app.?
Dit is een software temperatuur berekening van de warmtepomp.
Deze kan hoger zijn dan de waarde van de voeler waarmee hij regelt.

Zit je temperatuur voeler TW1 niet te laag in de boiler waardoor de warmtepomp elke keer het koude water registreert en de warmtepomp start.
De sensor zit op de juiste positie dus dat is het probleem niet. Ik had een tijdje terug begrepen dat de temperatuur die je kunt aflezen de gemeten temperatuur is maar dat de er software matig ongeveer 5 graden bij op worden geteld. Hierdoor stopt de warmtepomp ook ongeveer 5 graden eerder dan de ingestelde temperatuur.

Ik zal morgen wel even contact opnemen met Nefit zoals @Willem senior aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
SuperR1902 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Bedankt voor de foto. Ik kan die nog niet matchen met wat ik in de manual lees. Ergens gaat iets mis.
[Afbeelding]
Kan iemand hier nog licht op schijnen? Het is me nog niet helemaal duidelijk wat de handleiding voorschrijft. De kabel uit de aanbeveling is onderweg, maar het aansluiten lijkt elkaar nog tegen te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichTrip
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-10 16:57
Willem senior schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 16:31:
[...]

Deze winter moet je eerst je stooklijn goed afstellen en je systeem waterzijdig inregelen
Als dat netjes draait ga je fijn afstellen naar jou comfort en dat is voor iedereen verschillend
Het kastje van BBQKEES is handig om je warmtepomp te monitoren en af te stellen
En je kunt dan ook de thermostaat hoger of lager zetten op afstand
Voor het kastje van BBQKEES heb je wel Home Assistant of een andere Domotica programma (software) nodig
Hmm, dat inregelen is dan nog wel een dingetje. Ik heb nu gewone radiatoren met normale draaiknoppen (niet thermostatisch). Ik heb eerder al wel met de draaiknoppen de doorvoer van sommige radiatoren beperkt. Een vrij grote radiator op zolder had mijn zoon vrijwel geheel open gezet, dat is niet zo best voor de retourtemperatuur. Die staat dus nu op 1/4e open of zo..... Maar even aan de slag in het najaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
RichTrip schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:28:
[...]

Hmm, dat inregelen is dan nog wel een dingetje. Ik heb nu gewone radiatoren met normale draaiknoppen (niet thermostatisch). Ik heb eerder al wel met de draaiknoppen de doorvoer van sommige radiatoren beperkt. Een vrij grote radiator op zolder had mijn zoon vrijwel geheel open gezet, dat is niet zo best voor de retourtemperatuur. Die staat dus nu op 1/4e open of zo..... Maar even aan de slag in het najaar....
Als je andere radiator kranen overweegt kijk dan naar dynamische kranen deze houden de druk constant in je systeem en je stelt de benodigde Liters doorstroming in voor elke radiator en je hebt er geen omkijken meer naar ongeacht of iemand de Radiator kraan vol open zet blijft het netjes waterzijdig ingeregeld
Ik zelf heb boven op de slaapkamers Danfoss dynamische kranen met thermostaat knop geplaatst ze zijn er ook van Heimeier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grim20
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-09 21:25
SuperR1902 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:59:
[...]

Kan iemand hier nog licht op schijnen? Het is me nog niet helemaal duidelijk wat de handleiding voorschrijft. De kabel uit de aanbeveling is onderweg, maar het aansluiten lijkt elkaar nog tegen te spreken.
Bij split units wordt de CANbus kabel 2 draads aangesloten en aan beide zijdes de aarde, dus zowel bij binnen- als buitenunit. Bij het monoblock wordt de CANbus kabel 4 draads aangesloten en aan 1 zijde de aarde, of in de binnen- of in de buitenunit.

De laatste systeemwijzer van maart 2022 geeft de oplossing, zie daar de elektrische aansluitingen bij opstellingen met een split unit of met een monoblock.

Systeemwijzer Maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Even een gedachtenspinsel ten behoeve van de praktische zaken na de aanschaf van de Enviline WP.

Het liefst zou ik tzt overdag vanaf bijvoorbeeld 15:00 uur de betonvloer (met vloerverwarming) extra willen opwarmen zodat de rest van de dag de WP de meeste dagen van het jaar niet meer hoeft te draaien. Hoe kan ik dit automatiseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
nokiaan958GB schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:01:
Even een gedachtenspinsel ten behoeve van de praktische zaken na de aanschaf van de Enviline WP.

Het liefst zou ik tzt overdag vanaf bijvoorbeeld 15:00 uur de betonvloer (met vloerverwarming) extra willen opwarmen zodat de rest van de dag de WP de meeste dagen van het jaar niet meer hoeft te draaien. Hoe kan ik dit automatiseren?
Dat zou je kunnen doen door een klokprogramma in te stellen op de warmtepomp
Of zelf een programma maken met Home Assistant en het kastje van BBQKEES :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuperR1902
Grim20 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:30:
[...]

Bij split units wordt de CANbus kabel 2 draads aangesloten en aan beide zijdes de aarde, dus zowel bij binnen- als buitenunit. Bij het monobook wordt de CANbus kabel 4 draads aangesloten en aan 1 zijde de aarde, of in de binnen- of in de buitenunit.

De laatste systeemwijzer van maart 2022 geeft de oplossing, zie daar de elektrische aansluitingen bij opstellingen met een split unit of met een monoblock.

Systeemwijzer Maart 2022
Het gaat daarbij dus om onderstaande overzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9Z415FPgUSaoo2Wu3sGy2huXdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/13OsvxRkfL8W0jrJne5k0225.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
hansbot schreef op zondag 24 juli 2022 @ 10:02:
[Afbeelding]
Ik sprak over een binnen unit en buiten unit. Daarbij bedoelde ik een split. Het monoblock kent blijkbaar echter ook een binnenunit en buitenunit. Daar kwam de verwarring vandaan. Het monoblock kent namelijk wel een 4 aderige can communicatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3cmfTM6ykzJ3g3ZYlQ4AIWWNQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QWGS5kTaDTBWqXTUelnNgHP2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Klopt het dat zowel het CV circuit als het bijverwarm-circuit een expansievat nodig hebben? Ik was in de veronderstelling dat een 'open verdeler' warmte kon uitwisselen, maar dat deze wel zou mengen en dus de druk zou vereffenen. Ik begrijp inmiddels dat deze enkel voor warmte overdracht zorgt, maar dat het water van de circuits niet met elkaar in contact komt/mengt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okm52UUkKdeeNf_gY0wCRokU5bk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WfNIrsGNimxfHxUNTcBiZ0vV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
Echt consistent is de documentatie van onze duitse vrienden niet. Als ik de online wizard volg op nefitafhandeling.nl kom ik op een systeem met 1 expansievat.

Ik zal mijn terugverdientijd/budget sheets een vragen of ik er 1 of 2 plaats. Wel vervelend dat de instructies niet rijmen.
Edit: Een 2e expansievat kan ik niet makkelijk kwijt dus hopelijk is onderstaande diagram met 1 expansievat voldoende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpwX_btUTWOGYFdiVE4rbK21K5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9TBLuZpJgarB2H28lQ5y8nj5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door SuperR1902 op 31-07-2022 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hulpje
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-04 21:08
Toevallig had ik net wat gelezen in een technisch bulletin van Nefit m.b.t. het expansievat.
Het hangt voornamelijk van je CV-waterinhoud af.

https://nefit-bosch.nl/pr...echnisch-bulletin#edities

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Nefit Enviline split 7.0 e-s

Kan iemand me uitleggen waarom de electrische bijverwarming op 6kw (begrensd op 6kW) draait en de compressor slechts draait op 4 kW terwijl de water temperatuur 47 graden is?

Er is toch geen enkele reden dat de electrische bijverwarming aangaat voordat de temperatuur op 55 graden is gekomen (ongeveer 50 graden op de binnenunit dus)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:53:
Nefit Enviline split 7.0 e-s

Kan iemand me uitleggen waarom de electrische bijverwarming op 6kw (begrensd op 6kW) draait en de compressor slechts draait op 4 kW terwijl de water temperatuur 47 graden is?

Er is toch geen enkele reden dat de electrische bijverwarming aangaat voordat de temperatuur op 55 graden is gekomen (ongeveer 50 graden op de binnenunit dus)?
Komt waarschijnlijk door de legionella run
Die zal rond die tijd gestart zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Willem senior schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:04:
[...]

Komt waarschijnlijk door de legionella run
Die zal rond die tijd gestart zijn
Is inderdaad een legionella run naar dan hoeft de bijverwarming toch niet eerder aan te gaan dan als het water 55 graden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:09:
[...]

Is inderdaad een legionella run naar dan hoeft de bijverwarming toch niet eerder aan te gaan dan als het water 55 graden is?
Bij legionella wordt gelijk het electriche element aangezet
Probeer na een gewone warm water run de legionella run te doen
Ik heb het via het klokprogramma warm water maken start op 14:00
En dan legionella run start op 14:45 en dat loopt hier perfect
Warm water maken is nog bezig en dan komt het electriche element erbij de compressor wordt uitgeschakeld bij 56 graden en de rest doet het electriche element tot 63 graden :)
En dat doe ik om de 14 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperR1902
hulpje schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:59:
Toevallig had ik net wat gelezen in een technisch bulletin van Nefit m.b.t. het expansievat.
Het hangt voornamelijk van je CV-waterinhoud af.

https://nefit-bosch.nl/pr...echnisch-bulletin#edities
Bedankt. Ik houd het schema aan volgens de instructies/wizard en plaats een expansivat ten minste de omvang van het huidige vat. Dat hangt er denk ik ook al 10 jaar dus mag wel vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-10 20:14
Ik weet niet of hier ook de hybride pompen van Nefit worden besproken. Als ik hier op de verkeerde plek ben hoor ik het graag.

Ik heb een offerte gehad voor een hybride warmtepomp Nefit Enviline bivalentsplit 5.0 b-s voor 8900 euro. Dit is inclusief elektra aanleggen, aansluiten op meterkast en een nieuwe thermostaat waarbij mijn evohome systeem als naregeling wordt ingesteld. Verwachte levertijd is halverwege volgend jaar.

Nu had ik wat vragen:
1. Is dit een redelijke prijs?
2. Ik hoor vaker over zulke levertijden. Ik neem aan dat ik via een ander niet eerder geleverd kan krijgen?
3. Is het gebruikelijk om al een deel (25%) te betalen bij de opdracht, terwijl er nog geen exacte leverdatum bekend is?

Als er nog andere dingen zijn waar ik op moet letten dan zou ik dat natuurlijk ook graag horen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
-Casper schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:17:
Ik weet niet of hier ook de hybride pompen van Nefit worden besproken. Als ik hier op de verkeerde plek ben hoor ik het graag.

Ik heb een offerte gehad voor een hybride warmtepomp Nefit Enviline bivalentsplit 5.0 b-s voor 8900 euro. Dit is inclusief elektra aanleggen, aansluiten op meterkast en een nieuwe thermostaat waarbij mijn evohome systeem als naregeling wordt ingesteld. Verwachte levertijd is halverwege volgend jaar.

Nu had ik wat vragen:
1. Is dit een redelijke prijs?
2. Ik hoor vaker over zulke levertijden. Ik neem aan dat ik via een ander niet eerder geleverd kan krijgen?
3. Is het gebruikelijk om al een deel (25%) te betalen bij de opdracht, terwijl er nog geen exacte leverdatum bekend is?

Als er nog andere dingen zijn waar ik op moet letten dan zou ik dat natuurlijk ook graag horen
De prijs lijkt me wel normaal
En levertijden zijn nu lang bij mijn installateur is een wachtlijst van een jaar werd me verteld
Aanbetaling nu doen ben ik zelf geen voorstander van
Of krijg je op papier dat de prijs niet veranderd als je de Aanbetaling doet en de zekerheid dat de installateur niet failliet gaat
Je zou kunnen afspreken als de warmtepomp bij jouw geleverd wordt dat je dan de warmtepomp gelijk betaald
En kijk of Hybride later omgebouwd kan worden naar full electric warmtepomp
En het zou misschien beter zijn om gelijk full electric te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:11
Hier lijkt de koelfunctie nu te werken. Tenminste geen storing condensbewaking meer gehad.

Op dit moment lees ik het volgende uit de app:
Actuele modulatie 0.0% (hoort deze altijd op 0.0% te staan? Ook tijdens verwarmen?)
Pompmodulatie 0.0%
Aanvoertemperatuur 21.9 C - deze gaat soms richting 17 C
Retourtemperatuur 21.7 C - deze gaat soms richting 17 C
Buitentemperatuur 30.9 C
Kamertemperatuur 22.2 C
Ingestelde kamertemperatuur 21 C
Bedrijfsmode Optimaal
Bedrijfsstatus Permanent koelbedrijf

Installatie staat nu sinds 19-03-2021 (in gebruik sinds +- 01-08-2021) en dit zijn de bedrijfsgegevens:
Bedr.uren compr. koelen 10h
Bedr.uren compr. WW 812h
Aantal starts verwarmen 890
Aantal starts koelen 26
Aantal starts WW 338

Energieverbruik
Afg. energie totaal 10768kWh
Afg. energie verwarmen 7716kWh
Afg. energie warmw. 3013kWh
Afg. energie koeling 30kWh

Compressor
Totaal 2747kWh
Verw 1846 kWh
Warmwater 891 kWh
Koeling 3 kWh

Nu het spulletje aan het koelen is en ik met mijn handen over de leidingen ga bij de binnenunit dan is mijn hand wel nat. Is dit normaal?

[ Voor 12% gewijzigd door aGraPusher op 03-08-2022 15:28 ]

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!
aGraPusher schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:24:
Hier lijkt de koelfunctie nu te werken. Tenminste geen storing condensbewaking meer gehad.

Actuele modulatie 0.0% (hoort deze altijd op 0.0% te staan? Ook tijdens verwarmen?)
Pompmodulatie 0.0%
Hoe kan daar nou nagenoeg dezelfde waarde staan? Als je WP koelt dan moet de aanvoertemperatuur flink lager (graad of 3 a 4) zijn dan je retour. Hier klopt iets niet.
Nu het spulletje aan het koelen is en ik met mijn handen over de leidingen ga bij de binnenunit dan is mijn hand wel nat. Is dit normaal?
Dat noem je nou condens, en betekent dat je aanvoertemperatuur onder dauwpunt zit. Dat gaat goed als je leidingen en verdelers hebt die daar tegen kunnen. Zijn het gewone gegalvaniseerde CV-leidingen dat leidt het soms tot roest.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

aGraPusher schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:24:

Pompmodulatie 0.0%
Buitentemperatuur 30.9 C
Kamertemperatuur 22.2 C
Ingestelde kamertemperatuur 21 C
Bedrijfsmode Optimaal
Bedrijfsstatus Permanent koelbedrijf

Installatie staat nu sinds 19-03-2021 (in gebruik sinds +- 01-08-2021) en dit zijn de bedrijfsgegevens:
Bedr.uren compr. koelen 10h
Bedr.uren compr. WW 812h
Aantal starts verwarmen 890
Aantal starts koelen 26
Aantal starts WW 338

Energieverbruik
Afg. energie totaal 10768kWh
Afg. energie verwarmen 7716kWh
Afg. energie warmw. 3013kWh
Afg. energie koeling 30kWh

Compressor
Totaal 2747kWh
Verw 1846 kWh
Warmwater 891 kWh
Koeling 3 kWh

Modulatie is de fan en pomp in de buitenunit. Wanneer de WP warmte of koude vraag heeft opent deze het drukventiel waardoor de temperatuur in de buitenunit zakt tot ongeveer -10C. Vervolgens begint de motor te moduleren om tot de juiste aanvoer temperatuur te komen naar de binnenunit.

De aan/afvoer temp rond de 21 lijkt me okay. Wellicht kan die nog wat lager, maar zolang je delta hebt haal je warmte uit je huis. Ter vergelijking mijn TC0/TC1 over de afgelopen tijd. Je zien precies wanneer warmtebedrijf omschakelt naar koelbedrijf. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tr94X4jElnjcUOHjkOkSXhfTMNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMeYfGJ4KxGBVvy9a3EVYjTA.jpg?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:36
iemand het al voor elkaar gekregen om met de BBQKees de koeltemperatuur aan te passen zodat deze gestart wordt? Als ik aan de thermostaat draai dan zie ik de hc1 selected room temperature aangepast worden, echter wanneer ik dit via BBQKees doe dan verandert er niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
Wollie91 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:11:
Wat is een goede COP waarde voor warm water met een Nefit enviline split 7.0 e-s warmtepomp in combinatie met een 300 liter boiler?

Dus puur warm water aangezien de CV nog niet heeft gedraaid bij ons.
Niemand die een vergelijkbare opstelling heeft en me dit kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wollie91 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:16:
[...]

Niemand die een vergelijkbare opstelling heeft en me dit kan vertellen?
Mijn COP is ongeveer 4.3.
En dat is afgegeven vermogen gedeeld door opgenomen vermogen.

Gegarandeerd dat er reacties komen dat je de COP zo niet mag berekenen maar het is wel een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
JackBol schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 22:30:
[...]

Mijn COP is ongeveer 4.3.
En dat is afgegeven vermogen gedeeld door opgenomen vermogen.

Gegarandeerd dat er reacties komen dat je de COP zo niet mag berekenen maar het is wel een indicatie.
Op de warmtepomp lees ik bij mij een cop van 2,4 af op dit moment. In de eerste weken werd het vat steeds tot 58 graden verwarmd... Dit heb ik een paar weken geleden aangepast naar 52 graden. De cop zal dus nog wel iets oplopen verwacht ik.

Is jou cop van enkel warm water of over een langere periode met cv erbij? Warm water zorgt natuurlijk voor een hogere cop i.v.m. een hogere aanvoertemperatuur.

Echter vraag ik me af of ik me zorgen moet maken of dat het allemaal normaal lijkt 🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
Wollie91 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 07:20:
[...]

Op de warmtepomp lees ik bij mij een cop van 2,4 af op dit moment. In de eerste weken werd het vat steeds tot 58 graden verwarmd... Dit heb ik een paar weken geleden aangepast naar 52 graden. De cop zal dus nog wel iets oplopen verwacht ik.

Is jou cop van enkel warm water of over een langere periode met cv erbij? Warm water zorgt natuurlijk voor een hogere cop i.v.m. een hogere aanvoertemperatuur.

Echter vraag ik me af of ik me zorgen moet maken of dat het allemaal normaal lijkt 🥲
De Cop voor warmwater maken zit gemiddeld genomen tussen de 2 en 3
Juist door de hogere temperaturen krijg je een lagere Cop voor warmwater bereiding
Nu haal ik 3.7 a 4 cop voor warmwater maar het is ook warm weer buiten
Dus de warmtepomp haalt makkelijk de hogere temperaturen voor warmwater bereiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
rroetenberg schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 20:48:
iemand het al voor elkaar gekregen om met de BBQKees de koeltemperatuur aan te passen zodat deze gestart wordt? Als ik aan de thermostaat draai dan zie ik de hc1 selected room temperature aangepast worden, echter wanneer ik dit via BBQKees doe dan verandert er niets
Met Koelen kan ik de thermostaat ook niet op afstand veranderen
Misschien helpt het om het BBQKEES kastje te updaten
Ik zag dat er een nieuwe filmware is
ik zit nu nog op 3.4.0 filmware en wou eerst mijn nieuwe kaart met sensor testen zodat ik die na de update makkelijk kan aanpassen :)
Dit is het nieuwe kaartje geworden Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CsLNpu-l-ADveETqmOc4lM-ThU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bh3XSELVgzvb5jq0UiZ1xQ9k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wollie91 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 07:20:
[...]

Ik ben pas nadat we er 3 maanden woonden gaan meten, maar onze COP was ook vrij laag in het begin. Maar niet 2.4. Zie hier de COP over de afgelopen half jaar.

Mijn WP doet ook WW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqztQZPqMgKE3yRRu7fMFPE1B3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HUbIWm8OmhtLcuSCnr0gaBi1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Willem senior schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:08:
[...]

ik zit nu nog op 3.4.0 filmware en wou eerst mijn nieuwe kaart met sensor testen zodat ik die na de update makkelijk kan aanpassen :)
Dit is het nieuwe kaartje geworden [Afbeelding]
Waar komt dat plaatje vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
JackBol schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:40:
[...]

Waar komt dat plaatje vandaan?
Dat kaartje met sensors heb ik gemaakt met Home Assistant
En het plaatje van de warmtepomp kun je downloaden bij Husdata 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
[...]

al gedaan. Wellicht dat het komt door de Tx mode instelling. Staat die bij jou op EMS of EMS+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
rroetenberg schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

al gedaan. Wellicht dat het komt door de Tx mode instelling. Staat die bij jou op EMS of EMS+?
Ik weet niet wat die Tx mode instelling doet maar die staat bij mij op EMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
JackBol schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 18:35:
[...]

Modulatie is de fan en pomp in de buitenunit. Wanneer de WP warmte of koude vraag heeft opent deze het drukventiel waardoor de temperatuur in de buitenunit zakt tot ongeveer -10C. Vervolgens begint de motor te moduleren om tot de juiste aanvoer temperatuur te komen naar de binnenunit.

De aan/afvoer temp rond de 21 lijkt me okay. Wellicht kan die nog wat lager, maar zolang je delta hebt haal je warmte uit je huis. Ter vergelijking mijn TC0/TC1 over de afgelopen tijd. Je zien precies wanneer warmtebedrijf omschakelt naar koelbedrijf. [Afbeelding]
Helaas vandaag toch weer de condensbwaking melding.. installateur komt 6 sep gelukkig 🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3IPUuBZ5il1RHwPJsQpB6aRl_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1U5K0IjTFqC465E1xWkDyyaK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xUY4-cJulwdjbxZMDjhdWdyP04=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmKm0MNtt9MpS1j9LBCXBJBX.jpg?f=fotoalbum_tile

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
[quote]aGraPusher schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

Helaas vandaag toch weer de condensbwaking melding.. installateur komt 6 sep gelukkig 🙂

[Afbeelding][Afbeelding]

Waar staat je Min. Aanvoerstreeftemperatuur op ingesteld
En waar staat Dauwpunt temperatuur. Verschil op ingesteld

Ik draai met koelen op 17 graden Min. Aanvoerstreeftemperatuur
En Dauwpunt temperatuur Verschil op 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
Willem senior schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:03:
[quote]aGraPusher schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:47:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]

Waar staat je Min. Aanvoerstreeftemperatuur op ingesteld
En waar staat Dauwpunt temperatuur. Verschil op ingesteld

Ik draai met koelen op 17 graden Min. Aanvoerstreeftemperatuur
En Dauwpunt temperatuur Verschil op 2
Ik draai met de advies instellingen van Nefit.
Min. Aanvoerstreeftemp. 18 graden
Dauwpunt temp. versch 3K

Lijkt me dat mijn settings dan minder snel condensissues moet geven tov jouw settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem senior
aGraPusher schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:21:
[...]

Ik draai met de advies instellingen van Nefit.
Min. Aanvoerstreeftemp. 18 graden
Dauwpunt temp. versch 3K

Lijkt me dat mijn settings dan minder snel condensissues moet geven tov jouw settings?
Ja dat zou goed moeten zijn
Zit de dauwpunt sensor wel goed op je leiding gemonteerd aan de bovenkant van de aanvoer leiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
Willem senior schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:38:
[...]

Ja dat zou goed moeten zijn
Zit de dauwpunt sensor wel goed op je leiding gemonteerd aan de bovenkant van de aanvoer leiding
Ik zie nergens een dauwpuntsensor. Waar moet die zitten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PeXPFQbI8FAjbxFLKAH78-0F3y8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtwwjewZ1FtBQeNW969NlpJR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ysu-2E8a9AONn-snzTvyGnUB26g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CtMSzuqJOAPptCDKZ8OUb9D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wxlQfVmLh4HeR6TRKT8kFlJSd0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDqmZoz5Gu83drHuR1YA1ctl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iN94wNK3g0K32cA0c07HH0SzQMo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpUyo4Qwjw6cs1c4TEcoz9JE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bv1UcTa20IlYVbe-fjc_woGGVME=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNIKWFNe7Utb4JhzdRdUQTLe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5JPLAPNvQHP64IcxdrWSgVNKPs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y7PdwFDZQOzyxKhJyPUYiKMi.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
bij mij zit de dauwpunt sensor net na de Boderus pomp op de aanvoerleiding
maar vraag het je installateur anders als deze langs komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aGraPusher
Willem senior schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

bij mij zit de dauwpunt sensor net na de Boderus pomp op de aanvoerleiding
maar vraag het je installateur anders als deze langs komt
Hier ook 😅
Kijk het nog wel even aan tot de installateur komt..

[ Voor 36% gewijzigd door aGraPusher op 04-08-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
aGraPusher schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:28:
[...]

Hier ook 😅
Kijk het nog wel even aan tot de installateur komt..
Bij mij zit hij voor de Buderus pomp, echter heb nog niet echt het gevoel dat het koelen werkt. Installateur was voor de bouwvak nog langs gekomen voor een probleem met onze ventilatie, volgens stonden alle instellingen juist…….echter
Binnenunit geeft aan permanent koelen, maar unit koelt niet……
Verwarmingskringfunctie - staat op koelen
Koelbedrijf af (Koelgrens) - staat op 23,5 graden
Ruimtetemp.sch.versch. - staat op 1K
Dauwpunt temp. versch. - staat op 3K
Min.aanvoerstreeftemp. - staat op 18 graden
Kamertemperatuur op 1010H is 24,5 graden
Waarschijnlijk is de Ruimtetemp.sch.versch. de oorzaak dat hij nog niet koelt, bij de beschrijving in de laatste instellingen staat: Koelbedrijf wordt actief als ruimtetemp. hoger wordt als: ruimtesetpoint + 1K

Edit: om 21 uuur ‘s avonds is hij gaan koelen, de eerste keer deze zomer. Het heeft dus toch te maken met het ruimtesetpoint + 1K (Ruimtetemp.sch.versch.)

[ Voor 21% gewijzigd door Nous112 op 05-08-2022 06:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nous112
Willem senior schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 07:54:
[...]

De Cop voor warmwater maken zit gemiddeld genomen tussen de 2 en 3
Juist door de hogere temperaturen krijg je een lagere Cop voor warmwater bereiding
Nu haal ik 3.7 a 4 cop voor warmwater maar het is ook warm weer buiten
Dus de warmtepomp haalt makkelijk de hogere temperaturen voor warmwater bereiding
Nu na ongeveer 1 jaar met de warmtepomp te hebben gedraaid heb ik de volgende COP waardes over deze periode van 12 maanden: CV-circuit: 4,2, warmwater 3,1. Totaal kom ik uit op 3,8.
Komende winter verder de flow van de vloerverwarming finetunen en de stooklijn optimaliseren.

[ Voor 8% gewijzigd door Nous112 op 05-08-2022 06:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Nous112 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:57:
[...]

Nu na ongeveer 1 jaar met de warmtepomp te hebben gedraaid heb ik de volgende COP waardes over deze periode van 12 maanden: CV-circuit: 4,2, warmwater 3,1
Ik kijk naar het totale verbruik van de warmtepomp en splits het niet naar CV /Koelen of Warm water Cop
En tot nu toe vind ik het niet slecht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7YqkV12FjR-HIuTJo8wnbllPB8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ijEkOoVPYxX9LPnpPdU7Zswv.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
JackBol schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:34:
[...]

Ik ben pas nadat we er 3 maanden woonden gaan meten, maar onze COP was ook vrij laag in het begin. Maar niet 2.4. Zie hier de COP over de afgelopen half jaar.

Mijn WP doet ook WW.

[Afbeelding]
Dit is inclusief cv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
Nous112 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:37:
[...]

Bij mij zit hij voor de Buderus pomp, echter heb nog niet echt het gevoel dat het koelen werkt. Installateur was voor de bouwvak nog langs gekomen voor een probleem met onze ventilatie, volgens stonden alle instellingen juist…….echter
Binnenunit geeft aan permanent koelen, maar unit koelt niet……
Verwarmingskringfunctie - staat op koelen
Koelbedrijf af (Koelgrens) - staat op 23,5 graden
Ruimtetemp.sch.versch. - staat op 1K
Dauwpunt temp. versch. - staat op 3K
Min.aanvoerstreeftemp. - staat op 18 graden
Kamertemperatuur op 1010H is 24,5 graden
Waarschijnlijk is de Ruimtetemp.sch.versch. de oorzaak dat hij nog niet koelt, bij de beschrijving in de laatste instellingen staat: Koelbedrijf wordt actief als ruimtetemp. hoger wordt als: ruimtesetpoint + 1K
Ben is even aan het meten gegaan.
Temperatuur op zolder 25.8
Luchtvochtigheid volgens binnenunit 63
Dus dan is het dauwpuntstemperatuur 18.2

Als hij dan dus op 17 graden koelt is het logisch dat er condens ontstaat als ik het goed begrijp.

Wordt een dakraam kopen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grim20
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 30-09 21:25
De dauwpuntsensor zit onder de buderus pompunit gemonteerd met 2 tyraps rechtsonder op de unipipe leiding. (Te zien op foto 1)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balblas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:29
Nous112 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:37:
[...]
Edit: om 21 uuur ‘s avonds is hij gaan koelen, de eerste keer deze zomer. Het heeft dus toch te maken met het ruimtesetpoint + 1K (Ruimtetemp.sch.versch.)
Denk eerder dat het aan je inschakelvertraging koelen instelling ligt. Die staat standaard op 8h, maar advies is om dat naar 1h te zetten. Zie ook Technisch bulletin 53 en
https://www.nefit-bosch.n...-installatie/instellingen

[ Voor 8% gewijzigd door balblas op 15-08-2022 17:43 ]

Nefit EnviLine ODUSPLIT15t warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Bosch EasyControl CT200 thermostaat | Home Assistant | BBQKees | Tesla Model YLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Willem senior schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:11:
Ik kijk naar het totale verbruik van de warmtepomp en splits het niet naar CV /Koelen of Warm water Cop
En tot nu toe vind ik het niet slecht
[Afbeelding]
Hoe meet je deze COP's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willem senior
De Nefit houdt zelf bij hoeveel warmte er gemaakt is voor verwarming en warm water en een voor cooling
Deze warmte productie uit de Nefit deel ik door het opgenomen vermogen wat ik weer uitleest op een Kwh meter in de meterkast en zo kom ik aan de Cop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansbot

hansbot

BENG

balblas schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:40:
[...]

Denk eerder dat het aan je inschakelvertraging koelen instelling ligt. Die staat standaard op 8h, maar advies is om dat naar 1h te zetten. Zie ook Technisch bulletin 53 en
https://www.nefit-bosch.n...-installatie/instellingen
Ik had hetzelfde probleem met het laat opstarten van de koeling.
Het ging gisteren al beter na aanpassing van de instellingen.

Wat ook nu ook weer lees dat koelen niet kan zonder secundaire pomp met bypas. Hetzelfde las in bij het hydrologisch schema van Nefit/Bosch dat ik vorig jaar heb gebruikt bij het installeren van de warmtepomp.

Ik zie het probleem nog niet om het gekoelde water rechtstreeks de vloer in te pompen zoals het met verwarmen ook gaat.

Met 3 verdiepingsvloeren met vloerverwarming geeft het toch een aangename verkoeling in huis.

[ Voor 4% gewijzigd door hansbot op 18-08-2022 11:23 ]

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 11:49
Wij hebben in juni dit jaar de sleutel gekregen van onze nieuwe 2 onder één kap woning inclusief warmtepomp Nefit Enviline tower all electric.
Type Split 7.0 T-S

Nu is het met deze buitentemperaturen de temperatuur in huis opgelopen naar 25 graden.

Ik zit flink te googlen of wij ook kunnen koelen, maar ik wordt er niet veel wijzer van. Vraag is ook of dit wel nut heeft?

Zou toch wel lekker zijn als er hem rond de 21/22 kunnen houden ipv 24/25

• Willem senior
NL_Scratch schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:05:
Wij hebben in juni dit jaar de sleutel gekregen van onze nieuwe 2 onder één kap woning inclusief warmtepomp Nefit Enviline tower all electric.
Type Split 7.0 T-S

Nu is het met deze buitentemperaturen de temperatuur in huis opgelopen naar 25 graden.

Ik zit flink te googlen of wij ook kunnen koelen, maar ik wordt er niet veel wijzer van. Vraag is ook of dit wel nut heeft?

Zou toch wel lekker zijn als er hem rond de 21/22 kunnen houden ipv 24/25
Je kunt bij Nefit op de website informatie vinden over je warmtepomp en daar kun je ook de standaard instellingen downloaden en dan vergelijken met je eigen instellingen
En ja je zou moeten kunnen koelen met een split 7.0 T-S
En hier is ook veel informatie te vinden over de Nefit warmtepompen :)
En dit vond ik even snel bij Nefit om te kijken of koelen kan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ya9hnH3knOg0pFbtTfik502-LNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V746zcZPwlnnxcz3icq5rMKt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 11:49
Willem senior schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

Je kunt bij Nefit op de website informatie vinden over je warmtepomp en daar kun je ook de standaard instellingen downloaden en dan vergelijken met je eigen instellingen
En ja je zou moeten kunnen koelen met een split 7.0 T-S
En hier is ook veel informatie te vinden over de Nefit warmtepompen :)
En dit vond ik even snel bij Nefit om te kijken of koelen kan
[Afbeelding]
Top, nu nog uitvinden hoe we dit het beste inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:48
Mijn warmtepomp slaat voortdurend af ivm condensering. De melding viel me bij terugkomst van vakantie pas op maar blijkbaar gebeurt het al een tijdje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc82p92CU9-riZvYyhH1FXNQ_ws=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/EvYHr4btYTZ7v6i9Hv51eBOf.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUkm6ut20w9nEKKP_z4FA5phQIY=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/077r7rcEee5YLWqpOlMwv0YO.png?f=fotoalbum_small

Even in de settings gekeken en ik zag dat de minimale aanvoer op 10gr stond. Ik kan me voorstellen dat dat meteen condenseert op de aanvoerleiding. Die heb ik nu op 18gr staan maar het probleem blijft.

Op zich heel dankbaar met deze beveiliging daar we een houten vloer hebben. Maar dit moet efficiënter kunnen. Iemand een goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
NL_Scratch schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 13:09:
[...]

Top, nu nog uitvinden hoe we dit het beste inregelen.
Eerst de Nefit basis instellingen overnemen, dan de WAR optimaliseren door de start- & eindtemperatuur in te stellen. Vervolging de flow over de vloerverwarming en/of radiatoren inregelen. Een en ander staat in detail in diverse posten op dit forum beschreven. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
Noxa schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:50:
Mijn warmtepomp slaat voortdurend af ivm condensering. De melding viel me bij terugkomst van vakantie pas op maar blijkbaar gebeurt het al een tijdje.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Even in de settings gekeken en ik zag dat de minimale aanvoer op 10gr stond. Ik kan me voorstellen dat dat meteen condenseert op de aanvoerleiding. Die heb ik nu op 18gr staan maar het probleem blijft.

Op zich heel dankbaar met deze beveiliging daar we een houten vloer hebben. Maar dit moet efficiënter kunnen. Iemand een goede tip?
Met 18 graden zou het moeten kunnen. Zijn de sensor en de leiding nog vochtig van de periode dat de temperatuur nog op 10 graden stond? Kan je inderdaad ook zien dat de sensor vochtig is? Waar zit de sensor gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wollie91
hansbot schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:00:
[...]

Ik had hetzelfde probleem met het laat opstarten van de koeling.
Het ging gisteren al beter na aanpassing van de instellingen.

Wat ook nu ook weer lees dat koelen niet kan zonder secundaire pomp met bypas. Hetzelfde las in bij het hydrologisch schema van Nefit/Bosch dat ik vorig jaar heb gebruikt bij het installeren van de warmtepomp.

Ik zie het probleem nog niet om het gekoelde water rechtstreeks de vloer in te pompen zoals het met verwarmen ook gaat.

Met 3 verdiepingsvloeren met vloerverwarming geeft het toch een aangename verkoeling in huis.
Ik heb geen secundaire pomp bij mijn warmtepomp. Betekend dit dat ik dus niet kan koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Nous112 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:01:
[...]

Met 18 graden zou het moeten kunnen. Zijn de sensor en de leiding nog vochtig van de periode dat de temperatuur nog op 10 graden stond? Kan je inderdaad ook zien dat de sensor vochtig is? Waar zit de sensor gemonteerd?
Nee deze instelling is nu 24u oud dus ik verwacht niet dat de leiding nog gecondenseerd is. De sensor zit direct na de de secundaire pomp op de aanvoer leiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansbot

hansbot

BENG

Wollie91 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:15:
[...]

Ik heb geen secundaire pomp bij mijn warmtepomp. Betekend dit dat ik dus niet kan koelen?
Volgens Nefit/Bosch is dat niet mogelijk. ?????
Maar bij mij werkt het prima zonder secundaire pomp.
Ik heb runs gehad van 12 uur.
Je moet alleen zorgen voor de juiste instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
hansbot schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:27:
[...]

Volgens Nefit/Bosch is dat niet mogelijk. ?????
Maar bij mij werkt het prima zonder secundaire pomp.
Ik heb runs gehad van 12 uur.
Je moet alleen zorgen voor de juiste instellingen.
Runs van 12u klinkt een stuk beter dan mij aan/uit runs. Mag ik vragen wat jouw instellingen zijn?

Het lijkt er op dat ondanks de ingestelde aanvoer van 18gr mijn pomp toch begint 10gr aanvoer temperatuur, wat wel bijzonder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noxa schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:22:
Het lijkt er op dat ondanks de ingestelde aanvoer van 18gr mijn pomp toch begint 10gr aanvoer temperatuur, wat wel bijzonder is.
Heb je de afgiftecapaciteit van je afgiftesysteem al eens berekend bij 18 graden water? En hou verhoudt dat zich tot het minimum vermogen van je warmtepomp?
Het kan best zijn dat ie tot 10 graden terug moet om het minimum vermogen kwijt te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rroetenberg
[...]

Ik het voor elkaar gekregen door de "hc1 temporary set temperature from remote" aan te passen. Deze waarde zit onder de Thermostat op de BBQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem senior
Noxa schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 08:22:
[...]

Runs van 12u klinkt een stuk beter dan mij aan/uit runs. Mag ik vragen wat jouw instellingen zijn?

Kijk ook eens naar je pomp instellingen
Standaard is 7 graden verschil bij verwarmen deze zou je met vloerverwarming op 5 graden moeten instellen
En voor Koelen staat het Standaard op 3 graden temperatuur verschil en deze wordt nu door Nefit geadviseerd op 2 graden verschil te zetten
Hier ging het koelen met 2 graden verschil prima en aanvoerstreeftemperatuur op 17 graden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Andrehj schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:23:
[...]

Heb je de afgiftecapaciteit van je afgiftesysteem al eens berekend bij 18 graden water? En hou verhoudt dat zich tot het minimum vermogen van je warmtepomp?
Het kan best zijn dat ie tot 10 graden terug moet om het minimum vermogen kwijt te raken.
Poeh, ik heb echt geen idee wat de capaciteit is of hoe je dat uit rekent. Ik kan je een hoop vertellen over andere dingen maar daar heb ik geen kaas van gegeten. Hoe doe ik dat?
Willem senior schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Kijk ook eens naar je pomp instellingen
Standaard is 7 graden verschil bij verwarmen deze zou je met vloerverwarming op 5 graden moeten instellen
En voor Koelen staat het Standaard op 3 graden temperatuur verschil en deze wordt nu door Nefit geadviseerd op 2 graden verschil te zetten
Hier ging het koelen met 2 graden verschil prima en aanvoerstreeftemperatuur op 17 graden :)
Welke graden verschil hebben we het dan over? Binnen en buiten temp, aan en afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noxa schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:51:
Poeh, ik heb echt geen idee wat de capaciteit is of hoe je dat uit rekent. Ik kan je een hoop vertellen over andere dingen maar daar heb ik geen kaas van gegeten. Hoe doe ik dat?
Kan gewoon op basis van de afgiftetabellen die de diverse leveranciers van vloerverwarmingssystemen publiceren, zoals deze:
https://www.vloerverwarmi...ts=koude-afgifte-tabellen
Maar er zijn ook diverse websites waar je het een en ander kunt uitrekenen.

Pagina: 1 ... 25 ... 105 Laatste